Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:42
Noordhollander schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:13:
Hallo, ik ben nieuw hier.
[...]

Alleen: ik loop vrijwel nooit in zone 2, altijd sneller. Volgens mijn horloge zou ik om in zone 2 te lopen iets van 6:15 of langzamer moeten gaan, en dat voelt echt heel langzaam aan. Dwingen mensen zichzelf echt om een deel van de tijd zo langzaam te lopen?
Welkom!

In algemene zin: veel beginners lopen al snel te hard. Langzamer lopen heeft absoluut waarde in trainingen.

Maar om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen, zijn er eigenlijk altijd twee vragen:
1. Heb je je zones daadwerkelijk een keer getest of heeft je horloge er zelf een slag naar geslagen?
2. Waarmee meet je je hartslag? (lees: is dat accuraat?).

Zolang 1 niet gedaan is, mag je wat mij betreft iedere suggestie qua zones volledig negeren. Zoals van de week ook al aan bod kwam:
Hartloper schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:49:
Wat die hartslagcurve en de zones betreft, ik heb het hier al vaak geponeerd: mensen hebben veel te veel vertrouwen in hun Garmin. Dat toestel slaat er maar een slag naar.
Je zal echt je maximale hartslag of lactaatdrempel moeten bepalen en die in moeten stellen, wil je iets betrouwbaars eruit krijgen. En zelfs dan is het nog geen maatwerk.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noordhollander
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 13-09 22:15
Ik gebruik een Coros GPS 500 horloge (maar dan ge-reissued door Decathlon). Ik heb de maximale hartslag ingesteld door te kijken naar mijn hartslag aan het einde van een (voor mij) snelle Parkrun, en de minimale door de hartslag die ik heb als ik op de bank zit niets te doen.

Ik denk dat het overigens wel redelijk klopt, want als ik 5:34 of zo loop, dan kan ik inderdaad niet echt een gesprek voeren (wel hallo zeggen tegen voorbijgangers).

Ik zal dan inderdaad maar eens gaan proberen om langzamer te lopen. In het donker, als niemand me ziet :-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ob3lix
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 08:25
Noordhollander schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:41:

Ik zal dan inderdaad maar eens gaan proberen om langzamer te lopen. In het donker, als niemand me ziet :-)
En heel vaak op je horloge kijken wanneer je andere hardlopers tegenkomt. Zodat ze kunnen zien dat je wel harder kan, maar dat je dit tempo van je horloge moet lopen. :*)

[ Voor 35% gewijzigd door ob3lix op 16-01-2025 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Dat je over hebt zien ze ook wel aan je loopstijl en de uitdrukking op je gezicht, dus dat horloge kijken hoeft niet. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noordhollander
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 13-09 22:15
Misschien moeten we er een teken voor afspreken: hardlopers die hun petje achterstevoren op hebben lopen opzettelijk langzaam en kunnen eigenlijk veel harder, of zo ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18-09 14:49
Noordhollander schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:40:
Misschien moeten we er een teken voor afspreken: hardlopers die hun petje achterstevoren op hebben lopen opzettelijk langzaam en kunnen eigenlijk veel harder, of zo ;)
Petje achterstevoren is toch juist +10 speed? :+

Gisteren geheel volgens schema een goede interval loop gedaan. Voel voor het eerst in lange tijd weer lichte spierpijn. Morgen weer krachttraining en een rustige sessie op de loopband gepland staan. Ik heb de smaak goed te pakken momenteel.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:34
Noordhollander schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:40:
Geen dingen op mijn hoofd tijdens het hardlopen. Ik heb gewoon haar, dus petje is niet nodig ;)

Nou, na de geweldige Nike Zoom Fly 3 en 4 en tegenvallende Zoom Fly 5 nu toch ook maar versie 6 besteld. Ik was het heel lang niet van plan en was al aan het kijken naar alternatieven voor een snelle trainer, maar na alle positieve reviews ga ik toch maar de gok wagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:12

Dazzler2120

FP ProMod
InZane schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:57:
[...]

Geen dingen op mijn hoofd tijdens het hardlopen. Ik heb gewoon haar, dus petje is niet nodig ;)

Nou, na de geweldige Nike Zoom Fly 3 en 4 en tegenvallende Zoom Fly 5 nu toch ook maar versie 6 besteld. Ik was het heel lang niet van plan en was al aan het kijken naar alternatieven voor een snelle trainer, maar na alle positieve reviews ga ik toch maar de gok wagen.
Ik heb wel eens vaker iets op het hoofd, maar dat is vooral om te voorkomen dat het zweet in mijn ogen loopt :9
Van mijn gezicht is meestal niet af te lezen dat ik heel hard aan het gaan ben, maar ik zweet als een otter (zweten otters veel?)

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-09 12:22
Dazzler2120 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:07:
[...]

Ik heb wel eens vaker iets op het hoofd, maar dat is vooral om te voorkomen dat het zweet in mijn ogen loopt :9
Van mijn gezicht is meestal niet af te lezen dat ik heel hard aan het gaan ben, maar ik zweet als een otter (zweten otters veel?)
Bij een hartslag onder de 140 zou je echt minder moeten zweten, ik wel in ieder geval. Bij zone 2 zweet ik niet, bij normaal tempo kan ik mijn shirt uitwringen :).

Overigens zijn horloges prima voor zones en hartslag in 99% van de gevallen. Heb een band en horloge en zit vrijwel nooit verschil tussen. Er wordt hier iets te negatief gedaan over de hartslag van een horloge naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Johan Bogle schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:11:
[...]
Bij een hartslag onder de 140 zou je echt minder moeten zweten, ik wel in ieder geval. Bij zone 2 zweet ik niet, bij normaal tempo kan ik mijn shirt uitwringen :).

Overigens zijn horloges prima voor zones en hartslag in 99% van de gevallen. Heb een band en horloge en zit vrijwel nooit verschil tussen. Er wordt hier iets te negatief gedaan over de hartslag van een horloge naar mijn mening.
Bij een hartslag onder de 140 dan ben ik zeker niet aan het hardlopen. Mijn zonde 1 loopt tot 164 ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:15
[...]

Daar valt toch totaal niks zo stellig over te zeggen? Met een hartslag van 140 ben ik wel op een aardig tempo aan het hardlopen. Als het dan warm is buiten zweet ik echt wel aardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
InZane schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:57:
[...]

Ah, daar ben ik benieuwd naar! Zelfde ervaringen met 3-4-5 namelijk.

Loop nu sinds 7-8 maanden op Hoka Bondi 8 (net m’n tweede paar) maar dat is ook geen onverdeeld genoegen (en/of ik ben helaas gewoon een stuk minder fit dan in de ZoomFly tijd :+).

[ Voor 14% gewijzigd door MrAcid op 16-01-2025 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:02
[...]
Dan zit ik al in zone 4, dus dan begin ik toch wel wat te zweten :+
Mijn ervaring is vooral dat de horloge wat trager reageert. Voor duurlopen is dat prima, maar zeker bij kortere intervallen zie ik mijn hartslag op mijn hartslagband veel sneller omhoog gaan dan die van mijn horloge.

[removed]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:23
Omdat de problemen aan mijn achillespees niet minder worden heb ik deze week een orthopeed bezocht in het ZKH. Zijn conclusie:
- elk uur achillespees rekken
- Shockwave
- 3 maanden niet hardlopen

Julie begrijpen dat het laatste punt het moeilijkst is voor mij, zeker in dit jaargetijde. Maar ik sta er wel achter en hoop dat de ontwenningsverschijnselen niet te sterk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperz89
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:25
Ik loop zondag een HM, maar het wordt slechts 1 graad boven nul. Doel is om wel maximaal te gaan, maar twijfel een beetje over de kleding. Ik heb zelf het idee om ''gewoon'' kort-kort te kleden, waarbij m'n broekje een binnenbroekje heeft, ik ben bang dat het met een tight en lange shirt snel te warm wordt. Hoe zijn de ervaringen hier tijdens een race met deze temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-09 13:29
jasperz89 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:09:
Ik loop zondag een HM, maar het wordt slechts 1 graad boven nul. Doel is om wel maximaal te gaan, maar twijfel een beetje over de kleding. Ik heb zelf het idee om ''gewoon'' kort-kort te kleden, waarbij m'n broekje een binnenbroekje heeft, ik ben bang dat het met een tight en lange shirt snel te warm wordt. Hoe zijn de ervaringen hier tijdens een race met deze temperaturen?
Ik liep vorige week zaterdag bij betere omstandigheden een hm op tempo in een tight, ondershirt, t-shirt en sleeves, pet. Mijn benen zijn zelden te warm of te koud. Er waren ook lopers met korte broek en t-shirt.

Ik denk dat het persoonlijk is en je vooral moet doen wat je wedstrijd mindset versterkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:26
Wat is de verwachte gevoelstemperatuur van de HM locatie? Daar wil nog best wel eens verschil in zitten. Het kan zomaar -3 graden gevoelstemperatuur zijn.

Een lange tight vind ik zelf wel fijn om koude kuiten te voorkomen en net als @Maandag1987 worden mijn benen in die zin nooit te warm (maar zodra het een graad of 8 of meer is draag ik natuurlijk kort).

Heb je toevallig ook losse sleeves? Die zijn in zo'n situatie ook wel fijn. Zelf heb ik een lang shirt waar ik de mouwen makkelijk van op kan stropen. Tijdens een HM ook wel eens gehad dat ik met wind tegen op 15km de mouwen ook weer naar beneden heb gedaan, dus die 'flexibiliteit' vond ik ook wel prettig. De mouwen zijn ook lang genoeg om m'n handen erin te verstoppen, wat de eerste paar km wel fijn is om ze op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperz89
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:25
Slickk schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:24:
[...]

Wat is de verwachte gevoelstemperatuur van de HM locatie? Daar wil nog best wel eens verschil in zitten. Het kan zomaar -3 graden gevoelstemperatuur zijn.

Een lange tight vind ik zelf wel fijn om koude kuiten te voorkomen en net als @Maandag1987 worden mijn benen in die zin nooit te warm (maar zodra het een graad of 8 of meer is draag ik natuurlijk kort).

Heb je toevallig ook losse sleeves? Die zijn in zo'n situatie ook wel fijn. Zelf heb ik een lang shirt waar ik de mouwen makkelijk van op kan stropen. Tijdens een HM ook wel eens gehad dat ik met wind tegen op 15km de mouwen ook weer naar beneden heb gedaan, dus die 'flexibiliteit' vond ik ook wel prettig. De mouwen zijn ook lang genoeg om m'n handen erin te verstoppen, wat de eerste paar km wel fijn is om ze op te warmen.
Voor wat ik nu kan inden is de gevoelstemp ook rond de 0-2 graden. Ik ga nog eens checken of ik losse sleeves op de kop kan tikken, mooie tussenoplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:38
Afgelopen zondag de halve van Egmond: graad of 4 maar windkracht 1 en een waterig zonnetje. Had een korte thermo onder mn t-shirt maar die ging na 3km al uit net als de sleeves.

Verder korte broek, wel met lange sokken (maar die heb ik ook in de zomer aan bij een tempo wedstrijd).

Arm sleeves is de beste optie, die kan je makkelijk uit doen of naar je polsen laten zakken. En verder vooral naar de wind kijken. 0 graden zonder wind is kort kort, 10 graden windkracht 5 en regen kan lang lang zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Oké, ik zit met een gedachte spinsel.
Afgelopen zondag heb ik de 11,7km van de Polar Bear trail gedaan, ca. 200 hoogtemeters.
Die ging erg goed en ik had het gevoel dat als het 5km verder zou zijn, dit ook nog prima te doen was.

Nu kwam ik er bij toeval achter dat mijn thuiswedstrijd, de Hivernal trail, niet volgende week is, maar 22/23 maart.
Hoe realistisch zou het zijn dat ik me inschrijf voor de 20km als ik beloof* dat ik de 20km van de Hivernal gewoon lekker rustig uit ga lopen en niet ga pushen voor een tijd? 8)7

Zou het te snel zijn qua opbouw om de komende 2 maanden van 11 naar 20km op te bouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
jasperz89 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:35:
[...]

Voor wat ik nu kan inden is de gevoelstemp ook rond de 0-2 graden. Ik ga nog eens checken of ik losse sleeves op de kop kan tikken, mooie tussenoplossing.
Ja ik vind persoonlijk kort-kort wel echt te koud hoor, maar herken absoluut je overwegingen om ook niet te warm te kleden. Mijn armen worden gewoon snel koud en die warmen niet op. Rest van het lichaam gaat wel prima. Je ziet mij dan ook eerder in korte broek + lang shirt lopen dan lange broek + kort shirt wat anderen eerder doen.

Maar ook paar keer gehad bij een evenement aangekomen en iedereen met meerdere lagen + lange broek richting de start liep, waar ik wat onzeker van werd in m'n korte tight + kort shirt. Grappig genoeg hoe verder ik naar voren in het startvak liep, des te minder kleding mensen aan hadden. :+ Ik zag een soort verband tussen snellere lopers en welke kleding ze droegen. Uiteindelijk zelfs nog iemand in een hele korte hardloop short met singlet. Het blijft persoonlijk natuurlijk.

Ik ben nu helemaal fan van merino ondershirts; iets duurder, maar het reguleert m'n lichaamstemperatuur een stuk beter bij langere lopen. Ik heb veel synthetisch spul in de kast liggen wat in de lente en zomer top is, maar zodra ik in de winter begin te zweten voelt het alleen maar nat aan en koelt het af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
Dazzler2120 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:37:
Afgelopen zondag heb ik de 11,7km van de Polar Bear trail gedaan, ca. 200 hoogtemeters.
Die ging erg goed en ik had het gevoel dat als het 5km verder zou zijn, dit ook nog prima te doen was.

Nu kwam ik er bij toeval achter dat mijn thuiswedstrijd, de Hivernal trail, niet volgende week is, maar 22/23 maart.
Hoe realistisch zou het zijn dat ik me inschrijf voor de 20km als ik beloof* dat ik de 20km van de Hivernal gewoon lekker rustig uit ga lopen en niet ga pushen voor een tijd? 8)7

Zou het te snel zijn qua opbouw om de komende 2 maanden van 11 naar 20km op te bouwen?
Met 10% uitbreiding van de afstand kom je na 8 weken op 21,4km uit. Theoretisch gezien kan het (het is geen wetenschap maar 10% afstand uitbreiden elke week word vaak als handige vuistregel genomen), maar vind het vrij optimistisch. Ik zou max 15 á 16 lopen en dan in die laatste week rustig aan doen, dan kun je in dat weekend daarna wel die 20 doen. Hoe is die Hivernal qua hoogtemeters en intensiteit (type ondergrond) verder?

De eerste 10km begin je fris en fruitig, de tweede 10km moet je met vermoeide benen doen. Leuke uitdaging. Gewoon doen en idd tijd los laten, puur focussen op uitlopen en genieten onderweg. d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Slickk schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:45:
[...]

Met 10% uitbreiding van de afstand kom je na 8 weken op 21,4km uit. Theoretisch gezien kan het (het is geen wetenschap maar 10% afstand uitbreiden elke week word vaak als handige vuistregel genomen), maar vind het vrij optimistisch. Ik zou max 15 á 16 lopen en dan in die laatste week rustig aan doen, dan kun je in dat weekend daarna wel die 20 doen. Hoe is die Hivernal qua hoogtemeters en intensiteit (type ondergrond) verder?

De eerste 10km begin je fris en fruitig, de tweede 10km moet je met vermoeide benen doen. Leuke uitdaging. Gewoon doen en idd tijd los laten, puur focussen op uitlopen en genieten onderweg. d:)b
Dan heb ik er wel vertrouwen in, die polar bear was wel goed op tempo (niet voluit), als ik de hivernal rustig doe moet het goed komen denk ik.
Zijn ca. 600 hoogte meters, maar het zwaartepunt van de Hivernal zit in de eerste 6 km (300 hm in de eerste 6km, vervolgens heb je ca. 200 hm in de laatste 6 km en 100 hm in de tussenliggende 8)

Ik ga me er gewoon eens voor inschrijven, mocht het niet goed voelen kan ik nog altijd terugkrabbelen :-p
Dat "op vermoeide benen lopen" moet ik ook goed leren als ik volgend jaar de Grand Ballon 49km wil doen

[ Voor 4% gewijzigd door Dazzler2120 op 17-01-2025 08:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
Slickk schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:40:
[...]
Maar ook paar keer gehad bij een evenement aangekomen en iedereen met meerdere lagen + lange broek richting de start liep, waar ik wat onzeker van werd in m'n korte tight + kort shirt. Grappig genoeg hoe verder ik naar voren in het startvak liep, des te minder kleding mensen aan hadden. :+ Ik zag een soort verband tussen snellere lopers en welke kleding ze droegen. Uiteindelijk zelfs nog iemand in een hele korte hardloop short met singlet. Het blijft persoonlijk natuurlijk.
Dat is bij alle evenementen wel zo. Hoe verder naar achteren in het startvak, hoe meer kleding.

Laatst met die Wisent trail ook al zo. Ik deed de 16km, maar achterin het startvak zag je de jasjes, trailvesten met waterzakken en weet ik wat nog meer. Hallo, het is maar 16km, geen ultra trail ofzo :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
InZane schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:53:
[...]

Dat is bij alle evenementen wel zo. Hoe verder naar achteren in het startvak, hoe meer kleding.

Laatst met die Wisent trail ook al zo. Ik deed de 16km, maar achterin het startvak zag je de jasjes, trailvesten met waterzakken en weet ik wat nog meer. Hallo, het is maar 16km, geen ultra trail ofzo :?
Kan ook zijn dat ze dat loopje gebruiken om uitrusting te testen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Shinji schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:54:
[...]

Kan ook zijn dat ze dat loopje gebruiken om uitrusting te testen ;)
Ja, dat probeer ik dan ook altijd maar te denken :+

Passeerde na een paar 100 meter al de eerste klotsende waterzak. Die kon nog wel een cursusje gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron322
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-08 12:55
Ik ben op zoek naar wat advies,

Ik heb mijn eerste 2 paar schoenen nu bijna versleten (Asics gel-cumulus en Saucony guide 17)

Ik zoek 2 paar, allround tot max 1/2M afstand voor zowel trainingen als een (sporadische) wedstrijd,

De huidige Asics bevielen in eerste instantie niet goed maar later een stuk beter, de drop blijft te groot vind ik.
De Saucony’s zijn te breed uiteindelijk, Asics pasvorm voelt beter. Drop van de Saucony’s is fijner.

Er is zoveel te koop dat je door de bomen het bos niet meer ziet, dus ik ben op zoek naar wat tips. Eigen onderzoek komt voor mijn doelstellingen op:
- Hoka Clifton
- New Balance FuelCell Rebel
- Asics gel-cumulus

Belangrijk is dus dat de schoenen allround moeten zijn, ik ben nog niet toe aparte schoenen voor verschillende trainingen en wedstrijden. Ik overproneer niet, en ben een (midden)voet lander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:24

ChillPascal

In the end...

Wat zijn de ervaringen hier met een led-vest. Ik maak veel gebruik van deze lamp van de decathlon, echter merk ik dat zelf wel goed zie, maar niet altijd goed gezien wordt door de omgeving. Omdat de meeste paden wel gedeeltelijk verlicht en binnen de bebouwde kom liggen lijkt een led-vest wel een goede optie.

Volgens mij wordt de Bee Safe hier wel vaak aangeraden. Ik zie ook berichten voorbij komen over de Noxgear Tracer2 of de Amphipod Xinglet Optic Beam Max. Een langere accuduur van de laatste twee is wel erg prettig.

Nog tips?

[ Voor 16% gewijzigd door ChillPascal op 17-01-2025 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:01
ChillPascal schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:51:
... Ik zie ook berichten voorbij komen over de Noxgear Tracer2 .. Een langere accuduur van de laatste twee is wel erg prettig.

Nog tips?
Ik heb zelf al 2 jaar de Noxgear en ben niet anders dan er erg enthousiast erover. Wel ben ik steeds bang dat ie stuk gaat, maar tot nog toe nergens last van.
Die 20 uur heb ik nog nog nooit gehaald denk ik hoor.
Ik loop regelmatig door donkere natuurgebieden, los van dat ik panisch ben om zonder licht te komen (dus bijna elke keer na gebruik oplaad), denk dat een uurtje of 4 wel de max is voor het vest. De tracer is fantastisch qua licht, maar op max haalt ie denk ik ook 'maar' 2-3 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Taedium schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:08:
[...]

Ik heb zelf al 2 jaar de Noxgear en ben niet anders dan er erg enthousiast erover. Wel ben ik steeds bang dat ie stuk gaat, maar tot nog toe nergens last van.
Die 20 uur heb ik nog nog nooit gehaald denk ik hoor.
Ik loop regelmatig door donkere natuurgebieden, los van dat ik panisch ben om zonder licht te komen (dus bijna elke keer na gebruik oplaad), denk dat een uurtje of 4 wel de max is voor het vest. De tracer is fantastisch qua licht, maar op max haalt ie denk ik ook 'maar' 2-3 uur.
Ik heb ook de noxgear tracer 2, maar voor mij geeft hij niet echt genoeg licht om zelf te kunnen zien. Voor jou wel dan? Of heb jij nog de chestlamp er bij gepakt? Heeft die chestlamp een eigen batterij nog?
Alleen de tracer gaat bij mij echt wel meer dan 12 uur mee, toen hij begon te 'knipperen' heb ik er nog 40 minuten mee gelopen.

Ik heb zelf alleen de noxgear tracer2, topding. Via amerikaanse Amazon besteld en laten verschepen.
Via de reseller binnen Europa absurd duur. Uiteindelijk toen €75,- ervoor kwijt (via europese resellers allemaal rond de €90-95,-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Ik heb de eerste tracer360 en doe op een setje batterijen ongeveer een jaar (winter seizoen). En dan loop ik ongeveer 1000km per jaar evenredig verdeeld over de maanden.

Maar hij is inderdaad puur om gezien te worden, niet om zelf wat te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:01
Dazzler2120 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:12:
[...]

Ik heb ook de noxgear tracer 2, maar voor mij geeft hij niet echt genoeg licht om zelf te kunnen zien. Voor jou wel dan? Of heb jij nog de chestlamp er bij gepakt? Heeft die chestlamp een eigen batterij nog?
Alleen de tracer gaat bij mij echt wel meer dan 12 uur mee, toen hij begon te 'knipperen' heb ik er nog 40 minuten mee gelopen.

Ik heb zelf alleen de noxgear tracer2, topding. Via amerikaanse Amazon besteld en laten verschepen.
Via de reseller binnen Europa absurd duur. Uiteindelijk toen €75,- ervoor kwijt (via europese resellers allemaal rond de €90-95,-)
Goeiemorgen :O
Ja, eh, ik bedoelde dus de Tracer Lamp O-) .
De tracer 2 zelf doet niks/weinig qua licht, maar maakt wel dat ik goed gezien word. Krijg ik vaak commentaar, dus ben daar erg blij mee. Voor mijn gevoel gaat ie echt maar 3-4 uur mee, maar misschien let ik gewoon niet goed op (wat ik al zeg, ben panisch om 'onzichtbaar' rond te lopen, dus maak dat hij altijd opgeladen is)

Heb toen zelf ook via de Amerikaanse site de boel besteld, volgens mij ook ergens iets van €70-75 voor het setje kwijt. Geen moment spijt van gehad O+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:11
[...]

Niet om alles goed te praten, maar voor de een is 16km trail een uurtje knallen, voor een ander kan het ruim 2 uur stuk gaan zijn. Niet dat je voor een run van 2 uur meteen je hele hebben en houden mee moet nemen, maar dan is een trailvest al iets nuttiger/beter te verklaren.

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Wat zijn de ervaringen hier met een led-vest. Ik maak veel gebruik van deze lamp van de decathlon, echter merk ik dat zelf wel goed zie, maar niet altijd goed gezien wordt door de omgeving. Omdat de meeste paden wel gedeeltelijk verlicht en binnen de bebouwde kom liggen lijkt een led-vest wel een goede optie.
Heb zelf een iets andere van de Decathlon (deze: https://www.decathlon.nl/...312549?mc=8573980&c=Zwart), maar ik heb al meerdere malen complimenten over mijn goede zichtbaarheid gekregen.

Ik zie eigenlijk niet in waarom ik met een LED vest zichtbaarder zou zijn. Nou is zo'n ding sowieso al geen optie voor mij, want ik loop regelmatig vroeg in de ochtend in het grotendeels onverlichte buitengebied.

Zojuist het startnummer voor Midwinter Marathon binnen gekregen *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

@Taedium @Dazzler2120 @Shinji Dank voor jullie reacties. Via Amazon kom je inderdaad uit op ca. 80 euro incl verzending. Eens kijken of ik daar de uitbreiding van borstlamp bij mee neem.
InZane schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:45:
[...]

Heb zelf een iets andere van de Decathlon (deze: https://www.decathlon.nl/...312549?mc=8573980&c=Zwart), maar ik heb al meerdere malen complimenten over mijn goede zichtbaarheid gekregen.

Ik zie eigenlijk niet in waarom ik met een LED vest zichtbaarder zou zijn. Nou is zo'n ding sowieso al geen optie voor mij, want ik loop regelmatig vroeg in de ochtend in het grotendeels onverlichte buitengebied.

Ahh die lamp bedoelde ik ook. Ik dacht dat de door mij gelinkte borstlamp de ge-updatete versie was. Ik vind dat ik met deze lamp juist niet goed zichtbaar ben voor mede-weggebruikers. Het verlicht natuurlijk wel het pad voor mij als ik in een donker gebied loop, maar het gaat mij voornamelijk om de zichtbaarheid voor anderen.

[ Voor 9% gewijzigd door ChillPascal op 17-01-2025 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:09

L23

ron322 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:44:

Ik heb mijn eerste 2 paar schoenen nu bijna versleten (Asics gel-cumulus en Saucony guide 17)

Ik zoek 2 paar, allround tot max 1/2M afstand voor zowel trainingen als een (sporadische) wedstrijd,

De huidige Asics bevielen in eerste instantie niet goed maar later een stuk beter, de drop blijft te groot vind ik.
De Saucony’s zijn te breed uiteindelijk, Asics pasvorm voelt beter. Drop van de Saucony’s is fijner.

Er is zoveel te koop dat je door de bomen het bos niet meer ziet, dus ik ben op zoek naar wat tips. Eigen onderzoek komt voor mijn doelstellingen op:
- Hoka Clifton
- Asics gel-cumulus

Belangrijk is dus dat de schoenen allround moeten zijn, ik ben nog niet toe aparte schoenen voor verschillende trainingen en wedstrijden. Ik overproneer niet, en ben een (midden)voet lander.
Advies wil ik niet geven gezien ik mezelf daar niet ervaren genoeg voor acht. En ook alleen maar ervaring met de Saucony Guide. Wat bedoel je met te breed bij de Saucony Guide 17? Ik heb zelf smalle voeten, maar de Saucony Guide 17 is mij goed bevallen. Ook bijna versleten, dus ik ben van plan voor een nieuw paar Guide 17/18 te gaan. Wel apart dat je voor de Guide 17 bent gegaan en niet de Ride 18 gezien je aangeeft niet te overproneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron322
L23 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:55:
[...]

Advies wil ik niet geven gezien ik mezelf daar niet ervaren genoeg voor acht. En ook alleen maar ervaring met de Saucony Guide. Wat bedoel je met te breed bij de Saucony Guide 17? Ik heb zelf smalle voeten, maar de Saucony Guide 17 is mij goed bevallen. Ook bijna versleten, dus ik ben van plan voor een nieuw paar Guide 17/18 te gaan. Wel apart dat je voor de Guide 17 bent gegaan en niet de Ride 18 gezien je aangeeft niet te overproneren.
Guide 17 destijds gekozen op advies van de fysio (zoek een schoen met wat extra ondersteuning), waarschijnlijk ook wel een halve maat te groot gekocht en voelt daardoor misschien te breed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
[...]

Ik zie eigenlijk niet in waarom ik met een LED vest zichtbaarder zou zijn.
Dat zegt ook niemand toch? Alleen dat de tracer360 en vergelijkbaar is gemaakt om zichtbaar te zijn, in tegenstelling tot zo’n lamp die primair bedoeld is om zelf zicht te hebben. Door de felle lamp ben je dan automatisch ook zichtbaar uiteraard.

Ik loop in de Randstad in dorpen/steden, weinig buiten gebied waar het erg donker is. Ik heb geen behoefte aan een felle lamp om de weg te zien. Wel om goed zichtbaar te zijn. Daar voldoet een LED vest voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23

L23

ron322 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:08:
[...]

Guide 17 destijds gekozen op advies van de fysio (zoek een schoen met wat extra ondersteuning), waarschijnlijk ook wel een halve maat te groot gekocht en 'voelt' misschien te breed.
Ik had hiervoor de Guide ISO 2. Toen ik hardlopen weer serieus had opgepakt heb ik vorig jaar februari de Guide 17 gekocht. Het voelde in het begin ook alsof je op wolken loopt, het is inderdaad een brede schoen. Ik moest er in het begin wel even aan wennen. Maar inmiddels 750 km verder en geen klachten over de schoen, voor mij niet te breed. Ik wil later dit jaar ook een tweede paar hardloopschoenen erbij hebben dus ben benieuwd wat je volgende schoenen worden. Zelf denk ik wel aan een wat specifiekere schoen voor trailrunnen omdat ik tijdens mijn rondjes ook veel stukken onverhard loop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
Shinji schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:10:
[...]

Dat zegt ook niemand toch?
Nou ja, hij geeft zelf aan dat ie met die borstlamp niet altijd goed wordt gezien door z'n omgeving.

Die ervaring heb ik zelf dus niet. Je moet toch wel redelijk blind visueel beperkt zijn, wil je die felle borstlamp en felrode, knipperende lampen op de rug niet zien.

Maar goed, mijn mening he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

InZane schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:16:
[...]

Nou ja, hij geeft zelf aan dat ie met die borstlamp niet altijd goed wordt gezien door z'n omgeving.

Die ervaring heb ik zelf dus niet. Je moet toch wel redelijk blind visueel beperkt zijn, wil je die felle borstlamp en felrode, knipperende lampen op de rug niet zien.

Maar goed, mijn mening he :)
Klopt inderdaad, ik merk wel dat je met zo'n velle borstlamp en die rode achterlamp toch niet even goed zichtbaar bent. Vooral natuurlijk vanaf de zijkant. Dat lijkt zo'n lamp toch primair bedoelt om zelf goed zicht te hebben i.p.v. zichtbaar te zijn.

Als ik hardlopers tegenkom met een dergelijk led-vest vind ik (als automobilist) veel zichtbaarder dan met een velle borstlamp.

Maar goed, zoals je zelf ook zegt; mijn mening he ;)

[ Voor 12% gewijzigd door ChillPascal op 17-01-2025 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron322
L23 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:15:
[...]

Ik had hiervoor de Guide ISO 2. Toen ik hardlopen weer serieus had opgepakt heb ik vorig jaar februari de Guide 17 gekocht. Het voelde in het begin ook alsof je op wolken loopt, het is inderdaad een brede schoen. Ik moest er in het begin wel even aan wennen. Maar inmiddels 750 km verder en geen klachten over de schoen, voor mij niet te breed. Ik wil later dit jaar ook een tweede paar hardloopschoenen erbij hebben dus ben benieuwd wat je volgende schoenen worden. Zelf denk ik wel aan een wat specifiekere schoen voor trailrunnen omdat ik tijdens mijn rondjes ook veel stukken onverhard loop.
Bij mij is de ervaring dus juist andersom. Ook gestart in februari, met de Asics, die liepen niet top vond ik en was heel blij met de overstap naar de Guide en in de loop van het jaar is dat nu precies andersom, de Guides laat ik liever staan en pak de Asics nu vaker.

Zal dus ook deels in het 'ontwikkelen' als loper zitten denk ik. Vandaar ook een beetje de vraag. Ook het kiezen van de schoenmaat vind ik een ding. Mijn Asics gelijk aan mijn reguliere schoenmaat gekocht en dat voelt nog steeds super, ook bij 35+ °C in de zomer. De Guide een maat groter (op advies) en dat is veel te gek. Maar je hebt maar een klein rondje in de winkel om te bepalen of het oké is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
ChillPascal schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:20:
[...]
Als ik hardlopers tegenkom met een dergelijk led-vest vind ik (als automobilist) veel zichtbaarder dan met een velle borstlamp.
Dan verschillen ervaringen toch en dat kan :)

Ik zie die LED vestjes meestal pas op het laatste moment, vooral die Action/Ali dingetjes met een paar van die zielige ledjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

ron322 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:25:
[...]

Bij mij is de ervaring dus juist andersom. Ook gestart in februari, met de Asics, die liepen niet top vond ik en was heel blij met de overstap naar de Guide en in de loop van het jaar is dat nu precies andersom, de Guides laat ik liever staan en pak de Asics nu vaker.

Zal dus ook deels in het 'ontwikkelen' als loper zitten denk ik. Vandaar ook een beetje de vraag. Ook het kiezen van de schoenmaat vind ik een ding. Mijn Asics gelijk aan mijn reguliere schoenmaat gekocht en dat voelt nog steeds super, ook bij 35+ °C in de zomer. De Guide een maat groter (op advies) en dat is veel te gek. Maar je hebt maar een klein rondje in de winkel om te bepalen of het oké is.
Ik kan met 1 paar hardloopschoenen moeilijk vergelijken of er iets beters is dan de Guide 17. Die zijn er vast wel, maar geen pijntjes of blaren gelopen. De Guide is bij mij een halve maat groter dan mijn reguliere schoenmaat. Maar je schuift tijdens het hardlopen in de schoen of zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

InZane schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:27:
[...]

Dan verschillen ervaringen toch en dat kan :)

Ik zie die LED vestjes meestal pas op het laatste moment, vooral die Action/Ali dingetjes met een paar van die zielige ledjes.
Zeker, ook geen enkel probleem.

N.a.v. je laatste zin twijfel ik of we het over hetzelfde hebben. Ik bedoel dus geen led-vest zoals hieronder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1v2HVf7e-ISfufz-S9gQn0FQSjE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/skr5sqyrF5AaFqK9t1mg456g.png?f=fotoalbum_large

Maar een doorgaande led-strip, zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iia_A_yjWfLuIh5C15FVXZpkFag=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kdB1IgUGXE9y00jKajt9JGgh.png?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:28
[...]

Eergisteren bericht dat deze deze week de boel zouden versturen, gisteren al het startnummer in m'n handen. (y)
Lang geleden dat ik de Asselronde gedaan heb. Zal geen (P)recordpoging worden, gewoon genieten.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron322
L23 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:33:
[...]

Ik kan met 1 paar hardloopschoenen moeilijk vergelijken of er iets beters is dan de Guide 17. Die zijn er vast wel, maar geen pijntjes of blaren gelopen. De Guide is bij mij een halve maat groter dan mijn reguliere schoenmaat. Maar je schuift tijdens het hardlopen in de schoen of zo?
Nee dat zou niet best zijn, maar het voelt gewoon wat losser dan de Asics, die sluiten rondom veel beter aan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 15:49
[...]

Geweldige lamp, je hebt beter licht dan de gemiddelde student op een swapfiets :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:40
[...]

16k is geen enorme afstand, maar toevallig deze week 16k gelopen mét rugzakje. Slokje drinken en klein hapje voor bij het stoplicht, kom je toch net wat frisser weer thuis. Bovendien denk ik dat ik met mijn 95kg net wat meer energie verbruik dan de meeste hinden in dit topic :) .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:51
TheOmen schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:36:
[...]

Eergisteren bericht dat deze deze week de boel zouden versturen, gisteren al het startnummer in m'n handen. (y)
Lang geleden dat ik de Asselronde gedaan heb. Zal geen (P)recordpoging worden, gewoon genieten.
gisteren ook het nummer binnengekregen voor de Asselronde
vorig jaar 1u58 gelopen, daar moet dit jaar toch een flinke hap van af kunnen
komend weekend nog snel een halve marathon race tussendoor en dan rustig richting de Midwinter werken
#zinin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:50
ron322 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:44:

- Hoka Clifton
- Asics gel-cumulus

Moeilijk om voor iemand anders te kiezen, maar ik heb de Clifton en dat zijn neutrale goed dempende trainingsschoenen waar weinig op aan te merken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Dazzler2120 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:37:

Moet zeker lukken mits geleidelijk opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
nogeeninlog schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:01:
Omdat de problemen aan mijn achillespees niet minder worden heb ik deze week een orthopeed bezocht in het ZKH. Zijn conclusie:
- elk uur achillespees rekken
- Shockwave
- 3 maanden niet hardlopen

Julie begrijpen dat het laatste punt het moeilijkst is voor mij, zeker in dit jaargetijde. Maar ik sta er wel achter en hoop dat de ontwenningsverschijnselen niet te sterk worden.
Calf raises doe je al neem ik aan ? Altijd eerste stap bij achillespeesklachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
TheOmen schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:36:
[...]

Gaat voor mij ook geen PR worden, gezien de zeer matige voorbereiding. Al tijden geen halve marathon gelopen zelfs, al verwacht ik verder geen problemen met 't uitlopen ofzo.
Misschien dat ik wel weer dezelfde tactiek als afgelopen jaar ga hanteren: Gezellig meehobbelen met een groepje dat iets minder hard loopt dan ik en dan op de amersfoortseweg (zeg maar de laatste 10km) kijken wat er nog in het vat zit en het tempo wat opvoeren.

Doel was trouwens sub 2 uur, maar ik denk niet dat dat gaat lukken.

[ Voor 4% gewijzigd door InZane op 17-01-2025 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper

Volgens mij wordt de Bee Safe hier wel vaak aangeraden. Ik zie ook berichten voorbij komen over de Noxgear Tracer2 of de Amphipod Xinglet Optic Beam Max. Een langere accuduur van de laatste twee is wel erg prettig.

Nog tips?
Ik heb zelf de lamp van de Decathlon, na enkele jaren is er een slecht contact gekomen en nu krijg ik de lamp maar aan na ongeveer 50 pogingen om op de aan-uitknop te duwen.
Uitdoen hetzelfde probleem.

Gevolg is dat ik nu steeds met de Noxgear loop - die ik voor mijn vrouw gekocht had. De LED's doe ik altijd aan en op donkere weggetjes steek ik ook de bijbehorende borstlamp aan. Ik heb het via de Oostenrijkse website gekocht en heb er dus vrij veel voor betaald, maar ik vind het voorlopig (heb het nog maar enkele maanden) z'n geld zeker waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:28
InZane schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:55:
[...]

Gaat voor mij ook geen PR worden, gezien de zeer matige voorbereiding. Al tijden geen halve marathon gelopen zelfs, al verwacht ik verder geen problemen met 't uitlopen ofzo.
Misschien dat ik wel weer dezelfde tactiek als afgelopen jaar ga hanteren: Gezellig meehobbelen met een groepje dat iets minder hard loopt dan ik en dan op de amersfoortseweg (zeg maar de laatste 10km) kijken wat er nog in het vat zit en het tempo wat opvoeren.

Doel was trouwens sub 2 uur, maar ik denk niet dat dat gaat lukken.
Even snel Strava opengetrokken:
2016 - 2:12:21
2017 - 2:11:55
2018 - 2:21:35
2019 - 2:14:45

Die van 2017 was inclusief een kramp in de laatste kilometer. Toen had ik al wel een PR op de HM gezet :-)

Als ik in de buurt van deze tijden kom ben ikal tevreden.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:12

vhal

ಠ_ಠ

Decathlonlamp is wel fijn voor de donkere plekken. Gisteren hebben we ook gelopen op zo'n 500m baan in het park waar geen verlichting is. Dan is het wel fijn om iets meer zicht te hebben.

Ik bedacht mij trouwens dat ik ergens nog een Noxgear lamp heb liggen, dit is nog de oudere versie met de AA-batterijen. Misschien moet ik deze maar een nieuw leven inblazen, je bent toch rondom beter zichtbaar voor anderen.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:26
Hier nog geen startnummer voor de Asselronde binnen, maar ik heb er wel al zin in. Pr op 2.15 en daar ga ik wel een kwartier af halen denk ik.

Ik hoop dat ik durf weg te gaan op een pace van 4.40.
Dan loop ik onderweg ook een dik HM pr. Heb ik die ook maar weer. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:27

Nog tips?
Ik heb sindskort deze:

https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

Helemaal prima, past goed, extra vakjes en meerdere standen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
MrAcid schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:17:
[...]

Ah, daar ben ik benieuwd naar! Zelfde ervaringen met 3-4-5 namelijk.

Loop nu sinds 7-8 maanden op Hoka Bondi 8 (net m’n tweede paar) maar dat is ook geen onverdeeld genoegen (en/of ik ben helaas gewoon een stuk minder fit dan in de ZoomFly tijd :+).
Heb ze net binnen. Zien en voelen een stukje beter/sneller dan versie 5, dus ik heb goede hoop!
Nog niet mee gelopen helaas.. morgen rust en zondag een social run van Marathon.R waar ik wellicht nog een lusje aan knutsel. Maar dan kies ik geen snelle schoen.
Wellicht volgende week op de baan die schoentjes eens goed aan de tand voelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 13:10
Stefangrp schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:33:
Hier nog geen startnummer voor de Asselronde binnen, maar ik heb er wel al zin in. Pr op 2.15 en daar ga ik wel een kwartier af halen denk ik.

Ik hoop dat ik durf weg te gaan op een pace van 4.40.
Dan loop ik onderweg ook een dik HM pr. Heb ik die ook maar weer. :)
Dat is een flinke stap sneller! Ik had vorig jaar als doel onder de 2 uur. Dat was precies gelukt: 1:59:30. Werkt psychologisch toch lekker net onder het uur. Dit jaar hoop ik richting de 1:50 te gaan. Maar bij een loopje in februari is het wel afhankelijk van het weer. Merk dat ik met die dikke mist en vochtige lucht iets meer moeite heb om tempo te maken. Meer mensen last van?

Ps. Startnummer had ik paar dagen geleden binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Ik hoop vooral dat het droog is lol. En niet glad. Rest boeit me niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virton
  • Laatst online: 18-09 21:19
Ik heb mijn startnummer voor de Asselronde ook binnen.

Ik twijfel nog een beetje over mijn strategie voor de 25. Ik loop de afstand als voorbereiding voor de marathon en wil deze sowieso in marathontempo lopen. Maar misschien dat ik na 2/3 nog ga versnellen waar mogelijk. Ik hoop onder de 1.47 te finishen

[ Voor 5% gewijzigd door Virton op 17-01-2025 22:27 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

ron322 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:52:
[...]

Nee dat zou niet best zijn, maar het voelt gewoon wat losser dan de Asics, die sluiten rondom veel beter aan.
Ik heb aardig wat schoenen en de Guide 17 heeft natuurlijk sowieso een hele brede buitenzool, het is met afstand de lompste schoen die ik heb. Dat ie dan nog wel relatief licht is, dat is best knap, en dat komt met name door het gebruikte type schuim in de zool.

Voor mij is de Guide 17 best een comfortable schoen met een relatief lage drop voor een stabiliteitsschoen, maar het is mij uiteindelijk toch teveel (lompe) zool voor echt lekker lopen, ik prefereer toch een meer 'nimble feel'.

De leest van de Guide 17 is vrij normaal, maar waar het hem vooral in zit dat ie breed aanvoelt is a) het ruime bovenwerk met wat rek b) dat het bovenwerk, by design, erg ver naar boven doorloopt en er dus maar een heel smal zichtbaar veter/tong stuk is c) die kl*te (sorry) veters van de Guide / Ride 17 waar teveel stretch in zit (en die ook nog eens veel te slap zijn zodat ze niet lekker strikken). Als je een schoen hebt waar de veters meer breed over de voorvoet heen lopen is steeds mijn ervaring dat deze mooier aansluit en dus meer inherente stabiliteit geeft.

Kortom, al met al is de Guide 17 best wel breed, ook in het directe vergelijk met de Ride 17, die ik trouwens ook al vrij lomp vind qua zool. De Ride is ook zwaarder dan de Guide. Het mag van mij allemaal wel iets compacter bij die schoenen. Bij de Tempus is dat meer in balans, maar die zijn helaas niet geschikt voor mijn voetvorm.

PS qua maten negeer ik altijd de EU maten, simpelweg omdat een EU maat Brooks, New Balance of Nike (45.5) anders is dan bijvoorbeeld een Asics, Saucony, Adidas of Hoka (46), terwijl dit in US maat allemaal 11.5's zijn, die mij in die 11.5 prima passen. Sterker nog, bij Asics en Saucony bestaat maat 45.5 niet eens, het springt daar direct van 45 naar 46. Daarom is mijn advies: leer je US maat kennen, dat maakt het zoeken naar passende schoenen veel overzichtelijker, en hoef je veel minder te raden of je misschien 'een halve of hele maat groter' moet nemen of juist niet.

[ Voor 24% gewijzigd door Cap op 17-01-2025 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
Wat zijn de ervaringen hier met een led-vest.
Mijn ervaring als fietser is dat ze op het fietspad meer opvallen dan de runlight van Decathlon. De runlight van Decathlon lijkt te veel op de koplampen van fietsen en auto's die je ook in je blikveld hebt. Ledvesten daarentegen geven anders licht, vooral als ze een afwijkende kleur hebben, zoals blauw of groen. Ik ben dan ook van plan om wat doorschijnend blauw plastic over de lichten van mijn eigen ledvest te plakken.

Voor het eigen zicht op de weg heb ik een lamp op mijn hoofd. Het licht is veel stabieler dan met de runlight van Decathlon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
Hartloper schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:54:
[...]

Calf raises doe je al neem ik aan ? Altijd eerste stap bij achillespeesklachten.
ja, al een half jaar lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron322
Cap schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:22:
[...]

Ik heb aardig wat schoenen en de Guide 17 heeft natuurlijk sowieso een hele brede buitenzool…

Daarom is mijn advies: leer je US maat kennen…
Heel herkenbaar verhaal inderdaad. Bedankt voor de tip betreffende de schoenmaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
InZane schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:09:
[...]

Heb ze net binnen. Zien en voelen een stukje beter/sneller dan versie 5, dus ik heb goede hoop!
Nog niet mee gelopen helaas.. morgen rust en zondag een social run van Marathon.R waar ik wellicht nog een lusje aan knutsel. Maar dan kies ik geen snelle schoen.
Wellicht volgende week op de baan die schoentjes eens goed aan de tand voelen :)
Is de pasvorm van die een beetje hetzelfde als die van de Pegasus? Ik loop nu meestal met de trail-versie omdat ik met de hond meestal de bossen in ga, maar voor de interval-trainingen loop ik meestal toch op verharde wegen. En daarvoor zijn die trail 4's die ik nu heb toch niet helemaal optimaal.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:12

vhal

ಠ_ಠ

Cap schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:22:
[...]

Ik heb aardig wat schoenen en de Guide 17 heeft natuurlijk sowieso een hele brede buitenzool, het is met afstand de lompste schoen die ik heb. Dat ie dan nog wel relatief licht is, dat is best knap, en dat komt met name door het gebruikte type schuim in de zool.

Voor mij is de Guide 17 best een comfortable schoen met een relatief lage drop voor een stabiliteitsschoen, maar het is mij uiteindelijk toch teveel (lompe) zool voor echt lekker lopen, ik prefereer toch een meer 'nimble feel'.

De leest van de Guide 17 is vrij normaal, maar waar het hem vooral in zit dat ie breed aanvoelt is a) het ruime bovenwerk met wat rek b) dat het bovenwerk, by design, erg ver naar boven doorloopt en er dus maar een heel smal zichtbaar veter/tong stuk is c) die kl*te (sorry) veters van de Guide / Ride 17 waar teveel stretch in zit (en die ook nog eens veel te slap zijn zodat ze niet lekker strikken). Als je een schoen hebt waar de veters meer breed over de voorvoet heen lopen is steeds mijn ervaring dat deze mooier aansluit en dus meer inherente stabiliteit geeft.

Kortom, al met al is de Guide 17 best wel breed, ook in het directe vergelijk met de Ride 17, die ik trouwens ook al vrij lomp vind qua zool. De Ride is ook zwaarder dan de Guide. Het mag van mij allemaal wel iets compacter bij die schoenen. Bij de Tempus is dat meer in balans, maar die zijn helaas niet geschikt voor mijn voetvorm.

PS qua maten negeer ik altijd de EU maten, simpelweg omdat een EU maat Brooks, New Balance of Nike (45.5) anders is dan bijvoorbeeld een Asics, Saucony, Adidas of Hoka (46), terwijl dit in US maat allemaal 11.5's zijn, die mij in die 11.5 prima passen. Sterker nog, bij Asics en Saucony bestaat maat 45.5 niet eens, het springt daar direct van 45 naar 46. Daarom is mijn advies: leer je US maat kennen, dat maakt het zoeken naar passende schoenen veel overzichtelijker, en hoef je veel minder te raden of je misschien 'een halve of hele maat groter' moet nemen of juist niet.
De Guide 17 heeft wel een een behoorlijke evolutie ondergaan vergeleken met de 16 en de voorgaande modellen. Ik merk het ook met de Hurricane 24, loopt als een pantoffel maar het oogt wel als een klomp door die enorme zool met PowerrunPB foam. De stackhoogte aan de voorzijde is al groter dan menig schoen heeft aan de achterkant. :+

Qua maatvoering blijft de beste indicatie je voet opmeten met hulp van een A4'tje, twee lijntjes en een meetlat. Vervolgens zoek je het aantal centimeters op in de maattabel vd fabrikant en komt er zomaar een 2 a 3 keer zo grotere EU/US maat uit dan je verwacht had. Soms heb je de pech dat een bepaald model kleiner/groter uitvalt maar voor het gangbare modellen is dit een prima methode.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

vhal schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:15:
[...]

De Guide 17 heeft wel een een behoorlijke evolutie ondergaan vergeleken met de 16 en de voorgaande modellen. Ik merk het ook met de Hurricane 24, loopt als een pantoffel maar het oogt wel als een klomp door die enorme zool met PowerrunPB foam. De stackhoogte aan de voorzijde is al groter dan menig schoen heeft aan de achterkant. :+

Qua maatvoering blijft de beste indicatie je voet opmeten met hulp van een A4'tje, twee lijntjes en een meetlat. Vervolgens zoek je het aantal centimeters op in de maattabel vd fabrikant en komt er zomaar een 2 a 3 keer zo grotere EU/US maat uit dan je verwacht had. Soms heb je de pech dat een bepaald model kleiner/groter uitvalt maar voor het gangbare modellen is dit een prima methode.
Klopt. Daardoor lees ik ook dat sommigen de Guide 17 niks vinden en de Guide 16 prefereren. Dus dat vond ik bij mijn aankoop vorig jaar wel even spannend, maar hier bevallen de Guide 17 goed. Maar gisteren nog even vergeleken met de Guide ISO 2 en het is inderdaad een behoorlijke brede zool :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

vhal schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:15:
[...]

Die methode heb ik ook meermaals gebruikt, op zich prima, zei het dat de uitkomst en dat vergelijken met de cm maat volgens opgave fabrikant (voor zover die er is, anders moet je die uit overzichten van 3e partijen betrekken) dan toch niet altijd met elkaar overeenkomen.

Het grappige is dus dat in mijn geval de US maat steeds klopt (en die opgave is bij elke fabrikant beschikbaar), of ik nu naar Brooks, Saucony, New Balance, Asics, Nike, Hoka of Altra ga. Dus qua lengtemaat heb ik inmiddels geen probleem meer bij het uitzoeken van schoenen.

Het grote probleem is bij mij de interne breedtemaat bij de bal van de voet / kleine teen, ik moet echt 100mm of iets meer hebben. En dit terwijl de middenvoet juist niet te breed moet zijn en die hiel al helemaal niet. Die kek ogende snelle schoentjes met puntige punt zijn dus al heel snel te smal bij de bal van de voet.

Ik gebruik de breedte maatopgave in mm uit reviews van Runrepeat intensief (met name "toebox width at the widest part" en in mindere mate "Toebox width at the big toe"), maar helaas blijkt dat ook niet in alle gevallen overeen te komen met de werkelijkheid. Het is ook lastig te meten omdat je IN de schoen moet meten, dus een fout van een paar mm is zo gemaakt. Bij de nieuwste reviews hebben ze dit alweer verbeterd omdat ze nu een afgietsel maken van de binnenkant vd schoen, dat is dan goed te meten. Dus ik heb er vertrouwen in dat de nauwkeurigheid van de metingen van Runrepeat zal verbeteren. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 18-01-2025 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:02
In het GPS horloge geen antwoord op mijn vraag, misschien hier wel.

Ik heb ergens iets verkeerd ingesteld op mijn horloge, want mijn workouts (die standaard worden voorgesteld als ik voor hardlopen kies, ik heb geen programma aanstaan) zijn nu allemaal op basis van hartslag in plaats van doeltijd per kilometer.

En 30 minuten op 134 kan prima met een tempo van 6:10, maar gedurende het hardlopen stijgt mijn hartslag waardoor het horloge constant piept terwijl ik nog op een tempo loop waar ik fijn op loop
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2B7uoqIzh-6LfyedQ1ypqZLcGZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/80h202RfcXnhSKZmqz0XSCNj.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GuUv8rNUdxkV0lOsZxjtIz0FkPM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ieeq6DFlHbMpJsai41fNjjh5.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand hoe ik mijn Garmin 255 weer terug kan zetten dat die gewoon aangeeft dat ik een sessie moet doen met een gemiddeld tempo van 6:15 in plaats van mijn hartslag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:31
@President dat is idd een instelling bij je "suggested workouts" (mijn Garmin staat op Engels ingesteld). Deze kunnen op basis van pace of hartslag.

Ga naar Run - Training - Workouts - Daily Suggestions, open er 1, ga naar Settings - Running Target Type.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
Gaargod schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:05:
@President dat is idd een instelling bij je "suggested workouts" (mijn Garmin staat op Engels ingesteld). Deze kunnen op basis van pace of hartslag.

Ga naar Run - Training - Workouts - Daily Suggestions, open er 1, ga naar Settings - Running Target Type.
Ik zit echt te zoeken, heb echt alles aangeklikt volgens mij maar zie het nergens staan?

Edit:
Yey, gevonden. Niet in Connect app, niet via menu door linkerknop ingedrukt houden, niet in menu met pijltjes maar via rechtsboven om de activiteit te beginnen blijkbaar wat je met run bedoelde :-)

En jey, het ciel vanochtend op dat de Vmax training van vrijdag was verdwenen... Maar zie nu dat die voor donderdag staat gepland en dat ik die gewoon morgen kan volgen!

Lekker 7x tegen een tempo van 4:50 per kilometer... Dat gaat wel even tegenvallen denk, voor mijn gevoel was die 15 minuten tegen 5min per kilometer mijn maximum snelheid... Geen idee of ik een tempo van 4:50 wel red, haha

[ Voor 68% gewijzigd door President op 18-01-2025 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
President schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:20:
[...]

Ik zit echt te zoeken, heb echt alles aangeklikt volgens mij maar zie het nergens staan?

Edit:
Yey, gevonden. Niet in Connect app, niet via menu door linkerknop ingedrukt houden, niet in menu met pijltjes maar via rechtsboven om de activiteit te beginnen blijkbaar wat je met run bedoelde :-)

En jey, het ciel vanochtend op dat de Vmax training van vrijdag was verdwenen... Maar zie nu dat die voor donderdag staat gepland en dat ik die gewoon morgen kan volgen!

Lekker 7x tegen een tempo van 4:50 per kilometer... Dat gaat wel even tegenvallen denk, voor mijn gevoel was die 15 minuten tegen 5min per kilometer mijn maximum snelheid... Geen idee of ik een tempo van 4:50 wel red, haha
Op basis van wat suggereert jouw Garmin die tempos? Als ik het me goed kan herinneren heb je redelijk recent je 5k programma afgerond? Dan zijn die tempos echt enorm zwaar.

Heb je al eens een fitness test gedaan op je horloge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Dazzler2120 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:35:
[...]

Op basis van wat suggereert jouw Garmin die tempos? Als ik het me goed kan herinneren heb je redelijk recent je 5k programma afgerond? Dan zijn die tempos echt enorm zwaar.

Heb je al eens een fitness test gedaan op je horloge?
Geen idee, op mijn normale runs? Volgens dat horloge is mijn fitness leeftijd 34,5?
Ik wil best een test doen, is dat die benchmark run van
2 minuten warming up
5 minuten hardlopen
2 minuten cooling down

Zoja, hoe moet ik dat zien?
2 minuten op mijn normale tempo van 6.10/km
5 minuten vol hardlopen tegen 5min/km
2 minuten weer op normale tempo
?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• L23

L23

Vandaag een rondje om het Paterswoldsemeer gelopen, dat is een nieuwe mijlpaal. Leek me altijd leuk om te doen, maar met de kilometers die ik nu kan lopen ook mogelijk. Dus lang naar uitgekeken, nu realiteit. Wel koud vanochtend, eerste keer dit jaar met handschoenen. Het opbouwen naar de halve marathon gaat goed.

Wat ik mij trouwens af vroeg. Hoe plannen jullie je routes? Ik krijg het tot nu toe nog steeds voor elkaar om een leuke route te verzinnen en daar na verloop van tijd een kilometer aan vast te plakken. Dat begon met elke keer een afslag verderop te nemen. Nu plan ik van te voren via Google Maps en meet ik de afstand zodat ik met de beoogde afstand ook weer eindig waar ik begonnen ben. Lange rechte stukken vind ik daarbij wel belangrijk :P Ik vind het in ieder geval wel een leuke bezigheid en ook iets om naar uit te kijken.
Want ik zie hier ook hardlopers die zich qua training laten adviseren door hun sporthorloge. Gaat dat makkelijk samen met een leuke route lopen? Of wordt er in de eigen wijk meerdere keren hetzelfde rondje gelopen totdat de beoogde afstand behaald is?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
President schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:38:
[...]

Geen idee, op mijn normale runs? Volgens dat horloge is mijn fitness leeftijd 34,5?
Ik wil best een test doen, is dat die benchmark run van
2 minuten warming up
5 minuten hardlopen
2 minuten cooling down

Zoja, hoe moet ik dat zien?
2 minuten op mijn normale tempo van 6.10/km
5 minuten vol hardlopen tegen 5min/km
2 minuten weer op normale tempo
?
Volgens mij heb je een Garmin 245?
Normaal gesproken zijn er voorgeprogammeerde fitness test programmas op je horloge /in de connect omgeving, juist bedoeld om je fitheid te benchmarken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
@L23 ik zoek meestal een route op op AllTrails of Komoot o.i.d.
Ik heb een horloge waarmee ik kan navigeren dus dat werkt perfect

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
L23 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:48:
Vandaag een rondje om het Paterswoldsemeer gelopen, dat is een nieuwe mijlpaal. Leek me altijd leuk om te doen, maar met de kilometers die ik nu kan lopen ook mogelijk. Dus lang naar uitgekeken, nu realiteit. Wel koud vanochtend, eerste keer dit jaar met handschoenen. Het opbouwen naar de halve marathon gaat goed.

Wat ik mij trouwens af vroeg. Hoe plannen jullie je routes? Ik krijg het tot nu toe nog steeds voor elkaar om een leuke route te verzinnen en daar na verloop van tijd een kilometer aan vast te plakken. Dat begon met elke keer een afslag verderop te nemen. Nu plan ik van te voren via Google Maps en meet ik de afstand zodat ik met de beoogde afstand ook weer eindig waar ik begonnen ben. Lange rechte stukken vind ik daarbij wel belangrijk :P Ik vind het in ieder geval wel een leuke bezigheid en ook iets om naar uit te kijken.
Want ik zie hier ook hardlopers die zich qua training laten adviseren door hun sporthorloge. Gaat dat makkelijk samen met een leuke route lopen? Of wordt er in de eigen wijk meerdere keren hetzelfde rondje gelopen totdat de beoogde afstand behaald is?

***members only***
Ik kijk soms in Connect via koersen en pas dan de route aan zodat ik aan de goede kilometers kom. Ook loop ik nog wel eens gewoon de hond achterna en kijk dan waar ik uit kom. Halverwege bedenk ik dan wel hoe ik weer terug loop (meestal via horloge het startpunt aan laten geven en een beetje die richting aanhouden). Via Strava heb je ook heatmaps en soms plan ik ook gewoon iets via Google Maps. En de laatste optie is gewoon de bekende routes aan elkaar knopen en ongeveer schatten hoe je uit gaat komen.
Oftewel ik probeer via de verschillende apps/sites nieuwe routes te vinden en plak ze meestal zelf aan elkaar.

Ik ga daarbij juist voor de niet rechte stukken en zoveel mogelijk door de weilanden/bossen en andere zandpaden.

Oh de opties van @Dazzler2120 was ik nog vergeten, beide gebruik ik ook regelmatig. Met mijn horloge kan ik ook navigeren (kruimelroute, dus geen complete map maar alleen de richting).

[ Voor 4% gewijzigd door redwing op 18-01-2025 20:02 ]

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Werkt ook perfect in het buitenland

Ik zit momenteel in Lissabon, dus gewoon even
via alltrails een route in de buurt opgezocht voor mijn lange loop van morgen, 2,5km inlopen ernaartoe, 8km trail en 2,5 weer terug
Ideaal :)

@President ik kwam dit tegen toen ik even googlede: https://www8.garmin.com/m...0C-A30F-B815C0347159.html

Je lactaat drempel is een aanduider voor je einde Z2 en een Z4 drempel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

redwing schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:00:
[...]

Ik kijk soms in Connect via koersen en pas dan de route aan zodat ik aan de goede kilometers kom. Ook loop ik nog wel eens gewoon de hond achterna en kijk dan waar ik uit kom. Halverwege bedenk ik dan wel hoe ik weer terug loop (meestal via horloge het startpunt aan laten geven en een beetje die richting aanhouden). Via Strava heb je ook heatmaps en soms plan ik ook gewoon iets via Google Maps. En de laatste optie is gewoon de bekende routes aan elkaar knopen en ongeveer schatten hoe je uit gaat komen.
Oftewel ik probeer via de verschillende apps/sites nieuwe routes te vinden en plak ze meestal zelf aan elkaar.

Ik ga daarbij juist voor de niet rechte stukken en zoveel mogelijk door de weilanden/bossen en andere zandpaden.
Dat zou ik ook kunnen doen met mijn sporthorloge, maar tot nu toe is het thuis plannen en de route uit mijn hoofd lopen. Kijken of er al routes gemaakt zijn kan inderdaad ook, maar eens in verdiepen voor inspiratie. Inmiddels weet ik voor elke afstand (tot die 16 km) wel een leuk rondje te maken en inderdaad de bekende routes aan elkaar knopen.

Met rechte stukken bedoel ik meer dat de route als geheel een beetje logisch/rond van vorm is. Een leuk kronkelpaadje heeft ook mijn voorkeur ten opzichte van een rechte drukke weg. En favoriete stukken van kortere afstanden probeer ik mee te pakken.

Met trailrunnen ben je neem ik aan wat flexibeler en dan is met enkel een richting op je horloge ook tof inderdaad. Eenmaal bij de grotere afstanden maakt een kilometer minder of meer ook niet zoveel meer uit.

[ Voor 6% gewijzigd door L23 op 18-01-2025 20:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:42
Eerlijk gezegd ken ik hier de omgeving dusdanig goed, dat ik (99/100) gewoon een rondje in mijn hoofd bedenk tijdens het lopen.

Voor heel specifieke trainingen heb ik ook wel eens wat in elkaar geklikt op Komoot. Bijvoorbeeld voor lange tempoblokken zonder stoplichten, kruispunten en hoogtemeters. Werkt eenvoudig genoeg.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:40
Dazzler2120 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:06:

via alltrails een route in de buurt opgezocht voor mijn lange loop van morgen, 2,5km inlopen ernaartoe, 8km trail en 2,5 weer terug

@President ik kwam dit tegen toen ik even googlede: https://www8.garmin.com/m...0C-A30F-B815C0347159.html

Afhankelijk of je je Garmin horloge recent hebt geüpdatet maar bij mij is de Lactate Guided Treshold test niet meer beschikbaar. Deze waarde wordt alleen nog maar bepaald via je sessies die je gedaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Littlegupper schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:14:
[...]

Afhankelijk of je je Garmin horloge recent hebt geüpdatet maar bij mij is de Lactate Guided Treshold test niet meer beschikbaar. Deze waarde wordt alleen nog maar bepaald via je sessies die je gedaan hebt.
Is er nu geen fitness test meer dan in de Garmin omgeving? Lijkt me wel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Dazzler2120 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:06:

Ik heb de 255 music

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjJxB2eCenP9-Y_qoH990vIrDV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RY0EJErDjyxu0wB6Ome9BdWJ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jo4ViwZUW27amKWzqzF2KQJBakA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6cOxZnNMr5oaDH8oFFY006qt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door President op 18-01-2025 20:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
L23 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:48:

***members only***
Grappig, dat Paterswoldsemeer was voor mij ook echt een mijlpaal! Dat gevoel dat je aan de andere kant bent en denkt… Oja, ik moet ook nog terug :) Talloze keren gelopen, vond het altijd wel leuk om te lopen, veel wandelaars die het Pieterpad wandelen en die soms ook om de weg vroegen.

Als je bij de Chinees in Paterswolde rechtdoor loopt (je ging nu voorlangs) kom je in de Onlanden terecht. Prachtige omgeving. Daar zijn paar routes met vooral fietsers, maar heb daar veel zonsopgangen en zonsondergangen gezien. Mooie asfaltwegen in de natuur. Alternatief is nog meer richting Drenthe en daar door de bossen. Maar dan moet je nog wel stukje verder.

In de zomer gaat er een pontje bij het Zuidlaardermeer. Saai stuk vanaf station Europapark en dan almaar rechtdoor langs het van Starckenborg kanaal (dacht dat die zo heet). Dan kom je op een fietspad langs leuke natuur. Bij de camping aan het strand waar je uiteindelijk komt zit die pont. Vond ik ook altijd wel leuk. En uiteindelijk richting de 30km voor een rondje Zuidlaardermeer. ;)

Verder heb ik een Strava abonnement voor het genereren van nieuwe routes. Die exporteer ik dan naar m’n Apple Watch. Wel leuk om wat inspiratie op te doen. Zo vond ik ook de tips hierboven. Als je iets een paar keer loopt, ga je wat dingen aan elkaar knopen en op gegeven moment weet je de afstanden beter in te schatten.

Je kunt ook richting Beijum / achter Kardinge.

Alsnog heb ik talloze keren fietspad richting Haren en langs de autoweg over de stoep weer terug gelopen. Gewoon omdat het een makkelijke ~10km was en zo de stad uit.

Allerleukste tip voor inspiratie en wedstrijdelement is Grunning.nl. Leuk initiatief van twee heren die verschillende ‘virtuele’ competities houden; in één week loop je het rondje, uiteindelijk bovenaan in het klassement is de winnaar. Vooral mooie motivatie om af en toe sneller te lopen en nieuwe rondes te ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

Slickk schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:59:
[...]

Grappig, dat Paterswoldsemeer was voor mij ook echt een mijlpaal! Dat gevoel dat je aan de andere kant bent en denkt… Oja, ik moet ook nog terug :) Talloze keren gelopen, vond het altijd wel leuk om te lopen, veel wandelaars die het Pieterpad wandelen en die soms ook om de weg vroegen.

Als je bij de Chinees in Paterswolde rechtdoor loopt (je ging nu voorlangs) kom je in de Onlanden terecht. Prachtige omgeving. Daar zijn paar routes met vooral fietsers, maar heb daar veel zonsopgangen en zonsondergangen gezien. Mooie asfaltwegen in de natuur. Alternatief is nog meer richting Drenthe en daar door de bossen. Maar dan moet je nog wel stukje verder.

In de zomer gaat er een pontje bij het Zuidlaardermeer. Saai stuk vanaf station Europapark en dan almaar rechtdoor langs het van Starckenborg kanaal (dacht dat die zo heet). Dan kom je op een fietspad langs leuke natuur. Bij de camping aan het strand waar je uiteindelijk komt zit die pont. Vond ik ook altijd wel leuk. En uiteindelijk richting de 30km voor een rondje Zuidlaardermeer. ;)

Verder heb ik een Strava abonnement voor het genereren van nieuwe routes. Die exporteer ik dan naar m’n Apple Watch. Wel leuk om wat inspiratie op te doen. Zo vond ik ook de tips hierboven. Als je iets een paar keer loopt, ga je wat dingen aan elkaar knopen en op gegeven moment weet je de afstanden beter in te schatten.

Je kunt ook richting Beijum / achter Kardinge.

Alsnog heb ik talloze keren fietspad richting Haren en langs de autoweg over de stoep weer terug gelopen. Gewoon omdat het een makkelijke ~10km was en zo de stad uit.

Allerleukste tip voor inspiratie en wedstrijdelement is Grunning.nl. Leuk initiatief van twee heren die verschillende ‘virtuele’ competities houden; in één week loop je het rondje, uiteindelijk bovenaan in het klassement is de winnaar. Vooral mooie motivatie om af en toe sneller te lopen en nieuwe rondes te ontdekken.
Leuk! Ja ik ken heel veel van de routes ook al van het fietsen en dan is het tof dat je dat op gegeven moment ook gewoon even hardlopend doet. Alhoewel ik rustig blijf opbouwen ga ik in de toekomst zeker een keer langs de Onlanden. Het Pieterpad had ik nu overgeslagen om helemaal om het meer heen te lopen, maar dat stuk langs de kanovereniging ook vaak gelopen.

Vanaf Europapark ook vaak gefietst naar het pontje bij het Zuidlaardermeer. Afgelopen jaren moest je dan aan een wiel draaien om naar de overkant te komen, inmiddels werkt het elektrisch op zonnepanelen. Bij dat fietspad langs de natuur zag ik ook regelmatig hardlopers die volgens mij behoorlijke afstanden lopen. Dat wordt voor mij ook ooit een nieuwe mijlpaal. De route is er al, maar vanaf Europapark naar het pontje en weer terug gaat minimaal 27 km zijn...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 17:04
Vandaag een sessie met de Garmin coach. Zelfs een segment van 7 minuten op 10km/u gelopen. Lekker hoor.

https://www.strava.com/activities/13388665353

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
L23 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:21:
[...]

Leuk! Ja ik ken heel veel van de routes ook al van het fietsen en dan is het tof dat je dat op gegeven moment ook gewoon even hardlopend doet. Alhoewel ik rustig blijf opbouwen ga ik in de toekomst zeker een keer langs de Onlanden. Het Pieterpad had ik nu overgeslagen om helemaal om het meer heen te lopen, maar dat stuk langs de kanovereniging ook vaak gelopen.

Vanaf Europapark ook vaak gefietst naar het pontje bij het Zuidlaardermeer. Afgelopen jaren moest je dan aan een wiel draaien om naar de overkant te komen, inmiddels werkt het elektrisch op zonnepanelen. Bij dat fietspad langs de natuur zag ik ook regelmatig hardlopers die volgens mij behoorlijke afstanden lopen. Dat wordt voor mij ook ooit een nieuwe mijlpaal. De route is er al, maar vanaf Europapark naar het pontje en weer terug gaat minimaal 27 km zijn...
Klopt, dat zijn ook zeker behoorlijke routes, wie weet heb je mij ooit zien lopen haha. En inderdaad, die pont is beter geworden hoewel die handmatige er altijd was.

Inderdaad, fietsroutes zijn ook een goeie. Vaak heb je van die borden met fietsroutes waar ik ook wel eens op kijk, vaak leukere wegen dan een fietspad langs een autoweg.

Inmiddels verhuisd naar Friesland dus ben hier ook weer nieuwe routes en omgevingen aan het ontdekken, wat onwennig in het begin maar nu weer leuk! Zeker nu de conditie goed genoeg is voor 25km+ loopjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Moet ik de Garmin HRM dual hebben voor het meten van de hartslag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23

L23

President schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 23:43:
Moet ik de Garmin HRM dual hebben voor het meten van de hartslag?
Je plaatst hier allemaal afbeeldingen met hartslagen, dus die meting heb je toch al?

Een hartslagband geeft een nauwkeurigere meting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
L23 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:21:
[...]

Ik heb daar wel eens een rondje gedaan, maar dan over het water. In het verleden wel eens een paar kano-wedstrijden daar gehad :)

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
L23 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 23:47:
[...]

Je plaatst hier allemaal afbeeldingen met hartslagen, dus die meting heb je toch al?

Een hartslagband geeft een nauwkeurigere meting.
Dat staat op die site die je deelde over lactose test doen:
TIP: The watch requires a few runs with a chest heart rate monitor to get an accurate maximum heart rate value and VO2 max. estimate
Ik ben dus zo een borst hartslag ding nodig

Ik zet dat ding elke loop aan en draag hem ook de hele dag door + in de nacht. Alleen bij het douchen gaat die uit en soms aan de oplader, dus ging er vanuit dat het alle relevante gegevens heeft en de workouts daarop baseert. Waarom die dan wil dat ik ook niet, ging er tot nu toe vanuit dat die dat baseert op mijn data en mij daarin vooruit brengt? Ben idd in september 2024 begonnen en liep in december voor het eerst 5km. Inmiddels loop ik gemiddeld 3x 7km per week en af en toe een keer 10km om te zien hoe dat gaat (laatst een keer net onder het uur gehaald).
Volgens fysio moet ik gewoon zo rustig door gaan (dus 7km is prima) en gaat gevoel bij de knie vanzelf wel als mijn linker deel van mijn been wat meer spier heeft (waar ik dagelijks oefeningen voor die).

Maar de vo2 max die wordt voorgesteld is idd
- 10 minuten tegen 6:20
- dan 7x 2 minuten tegen 4.50 met steeds een minuut tegen 7.40/km
- 10 minuten cooling down

Maar het zou kunnen dat ik ooit ergens heb ingevuld dat ik 10km binnen een uur wil lopen en dat die daarom deze snelheid kiest?

Update
Zo, klaar. Nou, het viel mee en tegen.
Mee: een tempo van 4:50 red ik wel. Is wel voor nu zo een beetje de maximale snelheid, 4 minuten per kilometer zoals sommige hier doen red ik fysiek niet. Nouja, misschien in een sprintje maar niet met hardlopen voor een langere tijd.
Tegen: bij de 5e en 6e inspanning voelde ik mij wel erg warm worden en was ik wel op het horloge aan het kijken en de 20 tot 30 seconde op het eind aan het aftellen. De 7e sessie viel dan eigenlijk wel mee, de cooling down liep ik uiteindelijk een relaxte 6min/km en dat was na die inspanningen wel echt onwijs lekker lopen qua tempo en lichaam

[ Voor 16% gewijzigd door President op 19-01-2025 09:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:48

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zojuist 8km gelopen. Deze keer voelde ik mijn knieën de laatste paar km, ook een kwartier erna nog. Zou het met de de buitentemperatuur te maken hebben? Het was -3⁰C hier. Heb van die lange Stox sokken en dubbele korte broek aan (run + gewone sportbroek). Anyway heerlijk in de mist, geen koude wind. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
PD2JK schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:31:
Zojuist 8km gelopen. Deze keer voelde ik mijn knieën de laatste paar km, ook een kwartier erna nog. Zou het met de de buitentemperatuur te maken hebben? Het was -3⁰C hier. Heb van die lange Stox sokken en dubbele korte broek aan (run + gewone sportbroek). Anyway heerlijk in de mist, geen koude wind. :)
Met deze temperaturen heb ik nergens last van, draag wel een lange tight omdat dat hier werd aanbevolen. Niet gewoon last aan het krijgen van een lopers knie? Of was de pijn niet aan de buitenkanten?

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Stefangrp
Stefangrp schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 23:01:
He bah. "gefeliciteerd met je nieuwe PR op de 5km van 20.02! " |:(
Overmorgen ofzo nog maar eens proberen dan
Gelukt, 19.42 oOo
Ik dacht na 4km het niet te gaan halen (km tijden verslechterden) maar ik wist er gelukkig nog een versnelling uit te persen.
Als verrassing along the way nog pr's op de km en mijl verbeterd.

Nu aan het infuus. :9 Deed goed pijn dit d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Boek22w0jAH1_Etrjinkp9fE-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BYdzii8YwwFyNesfyT4soWXQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
Is dit logisch trouwens?
Ik liep die 5km met een max HR van 178 (pols meting door een Garmin Forerunner 945). Nou ik kan je vertellen dat ik behoorlijk maximaal ging.
Dus ergens is het vreemd dat ik vorige maand een LTR had van 176, en volgens Garmin dan een max van 199? 113% hartslag lijkt me ook niet echt logisch.

Ik heb wel eens HR 195 gemeten (10 jaar geleden) dus die max kan wel kloppen, maar iets is tegenstrijdig lijkt me.
Ik neig dan naar de pols meting van vanmiddag en/of de doorvertaling naar zones.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNuj69fxZkV6VewoJ-iFaNVkg1k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/l4ZNyVl2cAuFPSd2vJNrjaAP.png?f=user_large

Garmin denkt- vermoed ik - dat ik dit 'op mijn gemakje' deed want mijn race prognose voor de 5km staat doodleuk nog 1,5 minuut sneller. En de predictions voor de 10, HM en M lijken me ook een paar minuten te ambitieus. Mijn VO2max staat op 59.

Wat denken jullie? Waar gaat het mis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:30
Zoals vorige week gezegd ga ik vanaf nu meelezen in dit topic... Leuk! Ik heb de afgelopen jaren regelmatig gelopen en ben recent gezwicht voor de verhalen van Stryd.

Ik ben nog enigszins zoekende naar mijn weg met de Stryd, maar ik heb een specifieke vraag over het gebruik van mijn horloge i.c.m. Stryd. Ik heb een Stryd trainingsprogramma (zonder abonnement), die verzint keer op keer allerlei programma's voor mij. Ben nu ook bezig om n.a.v. tips hier de Critical Power te laten berekenen door test workouts.

Alleen ik ben erg gewend aan mijn Garmin Forerunner 245 trainingsschema's en ik word nog niet gelukkig van de Stryd weergave op de Garmin. Het scherm geeft dan bijv. '1|3|1|30|...' of een tekstuele melding die ik tijdens het lopen niet goed geregistreerd heb. Maar feit blijft dat ik uit alle meldingen totaal niet kan achterhalen of/hoe mijn nieuwe opdracht er uit ziet. Dat kon ik voorheen met de schema's van Garmin super goed, die zei dan netjes '5 minuten 5:00 - 5:20' bijvoorbeeld. Kan dat ook geregeld worden voor de Stryd?

En stel dat dat kan; de Garmin deed bij zijn eigen programma's ook nog aan signalen als je te hoog of laag zat qua tempo of hartslag, terwijl ik nu continu op het scherm loopt te loeren om te zien hoe het uitpakt qua vermogen. Kan dit ook?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:20
Vandaag in de kou een halve marathon gelopen! Begonnen om 11:30, en hoewel de voorspelling een zonnetje zou zijn is die helaas niet uitgekomen.

1e uur steady gelopen net onder threshold, en laatste 35 minuten net erboven. Laatste minuutjes nog even aanzetten en met 01:36:30 over de finish gekomen! Al met al niet ontevreden hiermee en vrij vlak kunnen lopen. Alleen die kou… :'(
Pagina: 1 ... 343 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.