Welkom!Noordhollander schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:13:
Hallo, ik ben nieuw hier.
[...]
Alleen: ik loop vrijwel nooit in zone 2, altijd sneller. Volgens mijn horloge zou ik om in zone 2 te lopen iets van 6:15 of langzamer moeten gaan, en dat voelt echt heel langzaam aan. Dwingen mensen zichzelf echt om een deel van de tijd zo langzaam te lopen?
In algemene zin: veel beginners lopen al snel te hard. Langzamer lopen heeft absoluut waarde in trainingen.
Maar om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen, zijn er eigenlijk altijd twee vragen:
1. Heb je je zones daadwerkelijk een keer getest of heeft je horloge er zelf een slag naar geslagen?
2. Waarmee meet je je hartslag? (lees: is dat accuraat?).
Zolang 1 niet gedaan is, mag je wat mij betreft iedere suggestie qua zones volledig negeren. Zoals van de week ook al aan bod kwam:
Je zal echt je maximale hartslag of lactaatdrempel moeten bepalen en die in moeten stellen, wil je iets betrouwbaars eruit krijgen. En zelfs dan is het nog geen maatwerk.Hartloper schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:49:
Wat die hartslagcurve en de zones betreft, ik heb het hier al vaak geponeerd: mensen hebben veel te veel vertrouwen in hun Garmin. Dat toestel slaat er maar een slag naar.
If you can see, look. If you can look, observe