Als ik mijn techniek laat versloffen dan ga ik sloffen… dus de achterkant van m’n hielen slepen dan iets over de grond. Pas als de zool echt weg is ga ik mij oriënteren op nieuwe. Maar andere jaren -als ik zorgvuldiger liep- na een 800, 900 km. En ja ik maak ze schoon want als ik de volgende keer weer in huis naar de deur loop op vuile schoenen dan laat ik allerlei viezigheid achter.svenn15 schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:26:
Mijn vraag was eerder bedoeld of deze schoen nog goed is voor om mee verder te lopen,zit nu aan 550 km.
Schoen is een jaartje oud maar zag nu dat de achterkant wat begon af te slijten.
Tegenwoordig loop ik vaker door het bos,maken jullie achteraf je schoenen proper ?
Ik doe ze gewoon bij de achterdeur pas aan, dan heb je dat probleem nietJailhouse schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:38:
[...]
Als ik mijn techniek laat versloffen dan ga ik sloffen… dus de achterkant van m’n hielen slepen dan iets over de grond. Pas als de zool echt weg is ga ik mij oriënteren op nieuwe. Maar andere jaren -als ik zorgvuldiger liep- na een 800, 900 km. En ja ik maak ze schoon want als ik de volgende keer weer in huis naar de deur loop op vuile schoenen dan laat ik allerlei viezigheid achter.
[removed]
Juist hierom loop ik links op fietspaden, dan zie je dit gebeuren en kan je er op anticiperen.InZane schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:05:
Ik doe hetgeen dat goed voelt. Dacht ook een keer netjes links te lopen en toen werd ik bijna platgereden door een wielrenner die alleen maar naar beneden keek.
Als iemand zo van achteren komt zie je het niet en rijden ze op je in als ze niet aan het opletten zijn.
Op wandelpaden loop ik wel rechts, erger me dan wel aan wandelaars die je al van ver zien aankomen en dan pas op het allerlaatste nippertje een (half) stapje opzij zetten.

niet helemaal waar naar mijn ervaringL23 schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:31:
[...]
Daar geeft iedereen toch ook antwoord op? Gezien het aantal kilometers kan het nog wel even vooruit.
Proper is schoonmaken? Nee doe ik niet. Schoenen gaan daardoor ook niet langer mee. Wellicht afspoelen als ze zwart van de modder zijn, maar dusdanig vies heb ik ze nog niet gekregen.
Dat gezegd zijnde: het helpt ook niet tegen blaren ed., beetje zelfde verhaal.
Over de lopen discussie: ik probeer altijd het fietspad te pakken met de rijrichting mee en wijk af als er goede paden ernaast liggen. De stoep is hier helaas vaak dramatisch en vooral in schemer/'s avonds ronduit ellendig om over te rennen. Enige uitzondering die i kmaak is als ik wat traag ga 'shuffelen', dan gewoon de stoep.
En 2024 overzicht! Een apart hardloopjaar, ik heb me geen keer echt in vorm gevoeld en relatief weinig trainingskilometers kunnen maken. Het jaar begonnen met de inmiddels haast traditionele corona (weinig last van buiten dat ik dan een paar weken tot een maand helemaal moe ben) om het 'seizoen' te starten met de 24uurs van Sittard. Die editie was een draak: baggerweer, bij de 2de ronde waren mijn voeten en onderbenen al doornat van een hoosbui en van daaruit ging het alleen maar erger. Een kleine blaar die ik eerder had opgelopen op mijn hak, ging helemaal los door de continu natte voeten en na een 6 uur, toen de bovenhuid helemaal los liet, besloten te stoppen. Wel een PR op de marathon (4:21 niet apart, gezien ik die nog nooit serieus heb gedaan
In juli, gemotiveerd door wraakgevoelens, me dan ook naar Deventer gesleept. Wederom een abominabele voorbereiding waarin de laatste 4 weken misschien net aan 120km op de teller waren gekomen. Maar goed, alsof trainen belangrijk is: de 24 uurs in Deventer gingen fantastisch lekker: 22:07 voor 100mijl, op 20:34 beweegtijd. Bij het behalen van de 100mijl wel gestopt, gezien dit vanaf mijn start het doel was en het toen in mijn hoofd klaar was (puntje voor de volgende keer, de laatste 10km was ik de rondes zo hard aan het aftellen als 1 groot feest, dat er echt 0 zin meer over was om nog een stap verder te zetten na het aftikken van 100mijl).
Oktober dan de grootste mindfuck die er hier in de regio is qua hardlopen: de trappenmarathon. Vol goede moed begonnen en in de eerste 3 rondes liep ik op gemak 3 keer een nieuw segment pr. Ik liet me echter stom genoeg verleiden om bij het terug afdalen via een weggetje, me als een baksteen te laten vallen: pace van sub rond de 3:30 - 3:40, dingen wat mijn benen niet echt gewend waren, met als resultaat dat een pees bij mijn knie er echt helemaal klaar mee was na een ~23tal keren de trap op (goed voor een 26km en een ~1600 D+). De laatste paar rondes had ik nog een lapmiddel geprobeerd door van schoenen te wisselen, maar mijn zero drop altra's bleken zo mogelijk een nog slechter idee. De enige die blij waren met die keuze waren de fysio's die mochten proberen mijn linkerknie wat losser te krijgen
En door: de Bello Gallico wilde ik graag samen met mijn broer doen: 100mijl trail in de omgeving van Leuven tijdens de donkerste dagen van het jaar. Kou, modder, het grootste gedeelte in het donker rennen/lopen. Ellendigheid troef, genieten! Geheel in stijl was tijdens de maanden ervoor mijn langste duurloop een 16km geweest, al was er wel flink wat fitness bij gekomen vanaf augustus. De run ging vrij netjes, al besloot ik bij de 100km wel uit te stappen vanwege de geldende belofte dat mijn thuisfront geen last heeft van mijn stupide avonturen en ik de dag erna dus gewoon mijn deel in het gezin kan vervullen (aka: kunnen lopen
Voor nu is 2024 klaar, met nog een paar loopjes te gaan met ~2150km in de benen en een 220 uur sporten.
2025 gaat dan wel meteen gestart worden met de Cauberg 54km trail op 4 januari, kwestie om maar meteen wat kilometers te maken. De petranpad ultra van 112km staat begin mei in de planning en 19 april de kennedymars Sittard proberen om onder de 12 uur te komen (al is dat wandelen, maar in mijn wereld is de grens tussen hardlopen wandelen niet-bestaand
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Dit stukje volg ik niet. Wat bedoel je?polthemol schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:55:
[...]
Dat gezegd zijnde: het helpt ook niet tegen blaren ed., beetje zelfde verhaal.
als je langere afstanden doet, is zand in je schoenen ellende. Je schuurt er je vel mee kapot. Ook zand onder de zooltjes speelt daarin mee, gezien je zweet, gaat dat op een gegeven moment toch in je sokken komen. Schoenen dus even wat schoonmaken, vooral als je voor cross/trail gaat, is dus toch wel handig
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
omdat ik het leuk vind van anderen hun jaarverslag te lezen, mag ik van mezelf ook niet achterblijven.
In 2022 en 2023 heel langzaam (wegens hielspoorgevoeligheid) opgebouwd naar het kunnen voltooien van een marathon. Eind december aan een evenement meegedaan als eerste voorbereiding op de Rotterdam Marathon. Mijn gedachte was om gezellig met mijn loopmaat te lopen en samen over de finish te gaan. Hij kreeg echter de laatste 400 meter (die afdalend waren) ineens de gekke gedachte dat hij misschien zijn PR kon verbreken en ging als een gek aanzetten, zonder mij dat te melden. Omdat "samen finishen" in mijn hoofd zat, ging ik automatisch met hem mee. Door het afdalende parcours waren dat echter veel te grote klappen op mijn been en kon ik mezelf achteraf wel voor mijn kop slaan. Daarna namelijk maanden last van mijn bovenbeen gehad. En dat terwijl mijn maat zijn PR niet eens verbeterde en zijn hele PR sowieso niets voorstelde, als in: die kan hij makkelijk verbeteren, als hij er echt voor zou gaan, maar we liepen de afstand als voorbereiding op de marathon van Rotterdam en hadden dus helemaal geen top-tijdsdoel. Vriendschap daarna opgezegd
(geintje natuurlijk)
In de eerste maanden van het jaar dus wisselvallig kunnen trainen en veel indoor (want ik ben een mooi-weer-fietser) gefietst (wat is indoor fietsen enorm saai zeg) en veel de fysio gezien. Wel een 25k en 30k evenement kunnen lopen in de voorbereiding. De Marathon van Rotterdam uiteindelijk gestart omdat a. ik met mijn loopmaat samen zou starten en ik hem niet in de steek wilde laten en b. in het startnummer toch al had. Dus onder het mom van "ik zie wel waar het schip strand" begonnen met de verwachting na 25 a 30km uit te moeten stappen. Uitendelijk vanaf 25km steeds mezelf voor de gek gehouden door mezelf te beloven dat ik over een paar km mocht wandelen, en dat geintje herhaald tot ik de finish overkwam. Tijd niet om over naar huis te schrijven, maar wél uitgelopen zonder te wandelen, dus heel tevreden.
Daarna even anderhalve maand rust. Bovenbeenprobleem werd langzaam minder erg. In september met een groep naar Luxemburg gegaan voor een trailrun weekend. Op de zaterdag een trail van 38km gedaan. Na 25k dacht ik dat het over was en ik niet meer kon. De kilometers daarna veel gegeten en afwisselend gewandeld en gelopen en vanaf 30km ging het ineens weer als een zonnetje. Heerlijk om mee te maken dat je "weer benen krijgt". Fantastisch weekend sowieso en een van de leukste dingen die ik ooit in mijn leven gedaan heb.
Dus mijn twee hoogtepunten van 2024 waren de marathon van Rotterdam (ondanks dat ik niet kon presteren zoals ik aan het begin van het jaar had verwacht dat ik zou gaan doen) en het trailweekend Luxemburg.
Uiteindelijk in 2024 toch nog meer kilometers kunnen maken dan vorig jaar ondanks de matige start van het jaar, van 1400 naar 1650, waarbij het sinds de zomer eigenlijk gewoon heerlijk ging.
Voor volgend jaar heb ik geen specifieke doelen, behalve mijn kms uit te breiden. Waarschijnlijk in het najaar een marathon, maar in principe draait volgend jaar om het sterker worden en opbouwen naar ultratrails in 2026.
In 2022 en 2023 heel langzaam (wegens hielspoorgevoeligheid) opgebouwd naar het kunnen voltooien van een marathon. Eind december aan een evenement meegedaan als eerste voorbereiding op de Rotterdam Marathon. Mijn gedachte was om gezellig met mijn loopmaat te lopen en samen over de finish te gaan. Hij kreeg echter de laatste 400 meter (die afdalend waren) ineens de gekke gedachte dat hij misschien zijn PR kon verbreken en ging als een gek aanzetten, zonder mij dat te melden. Omdat "samen finishen" in mijn hoofd zat, ging ik automatisch met hem mee. Door het afdalende parcours waren dat echter veel te grote klappen op mijn been en kon ik mezelf achteraf wel voor mijn kop slaan. Daarna namelijk maanden last van mijn bovenbeen gehad. En dat terwijl mijn maat zijn PR niet eens verbeterde en zijn hele PR sowieso niets voorstelde, als in: die kan hij makkelijk verbeteren, als hij er echt voor zou gaan, maar we liepen de afstand als voorbereiding op de marathon van Rotterdam en hadden dus helemaal geen top-tijdsdoel. Vriendschap daarna opgezegd
In de eerste maanden van het jaar dus wisselvallig kunnen trainen en veel indoor (want ik ben een mooi-weer-fietser) gefietst (wat is indoor fietsen enorm saai zeg) en veel de fysio gezien. Wel een 25k en 30k evenement kunnen lopen in de voorbereiding. De Marathon van Rotterdam uiteindelijk gestart omdat a. ik met mijn loopmaat samen zou starten en ik hem niet in de steek wilde laten en b. in het startnummer toch al had. Dus onder het mom van "ik zie wel waar het schip strand" begonnen met de verwachting na 25 a 30km uit te moeten stappen. Uitendelijk vanaf 25km steeds mezelf voor de gek gehouden door mezelf te beloven dat ik over een paar km mocht wandelen, en dat geintje herhaald tot ik de finish overkwam. Tijd niet om over naar huis te schrijven, maar wél uitgelopen zonder te wandelen, dus heel tevreden.
Daarna even anderhalve maand rust. Bovenbeenprobleem werd langzaam minder erg. In september met een groep naar Luxemburg gegaan voor een trailrun weekend. Op de zaterdag een trail van 38km gedaan. Na 25k dacht ik dat het over was en ik niet meer kon. De kilometers daarna veel gegeten en afwisselend gewandeld en gelopen en vanaf 30km ging het ineens weer als een zonnetje. Heerlijk om mee te maken dat je "weer benen krijgt". Fantastisch weekend sowieso en een van de leukste dingen die ik ooit in mijn leven gedaan heb.
Dus mijn twee hoogtepunten van 2024 waren de marathon van Rotterdam (ondanks dat ik niet kon presteren zoals ik aan het begin van het jaar had verwacht dat ik zou gaan doen) en het trailweekend Luxemburg.
Uiteindelijk in 2024 toch nog meer kilometers kunnen maken dan vorig jaar ondanks de matige start van het jaar, van 1400 naar 1650, waarbij het sinds de zomer eigenlijk gewoon heerlijk ging.
Voor volgend jaar heb ik geen specifieke doelen, behalve mijn kms uit te breiden. Waarschijnlijk in het najaar een marathon, maar in principe draait volgend jaar om het sterker worden en opbouwen naar ultratrails in 2026.
De jaaroverzichten vliegen ons alweer om de oren en ik lees ze graag, maaruh er is nog tijd om te lopen dit jaar?
Dat gezegd hebbende, morgen of overmorgen zal ik mijn jaaroverzicht 2024 ook posten.
Gisteren heb ik deelgenomen aan de Veluwezoom trail 26km (farewell edition ivm strengere regels). Mijn tweede trail ooit en wederom een geweldige ervaring. Bijna 3 uur rustig door het bos gelopen, veel vals plat omhoog en enkele technische afdalingen. De rode bladeren op de grond, de kale bomen in de mist en het geluid van grote waterdruppels die langs je af vallen, het was een rustgevende ervaring. De laatste twee kilometer nog even gas gegeven voor het plezier. Op naar een verdere ontdekking van het trailrunnen in 2025!
Vandaag is een rustdag en morgen staan de laatste kilometers op de planning bij een lokale wedstrijd. Waarbij de laatste 400m waarschijnlijk de mooiste hardloopmeters tot nu toe gaan worden, maar daar over later meer.
Dat gezegd hebbende, morgen of overmorgen zal ik mijn jaaroverzicht 2024 ook posten.
Gisteren heb ik deelgenomen aan de Veluwezoom trail 26km (farewell edition ivm strengere regels). Mijn tweede trail ooit en wederom een geweldige ervaring. Bijna 3 uur rustig door het bos gelopen, veel vals plat omhoog en enkele technische afdalingen. De rode bladeren op de grond, de kale bomen in de mist en het geluid van grote waterdruppels die langs je af vallen, het was een rustgevende ervaring. De laatste twee kilometer nog even gas gegeven voor het plezier. Op naar een verdere ontdekking van het trailrunnen in 2025!
Vandaag is een rustdag en morgen staan de laatste kilometers op de planning bij een lokale wedstrijd. Waarbij de laatste 400m waarschijnlijk de mooiste hardloopmeters tot nu toe gaan worden, maar daar over later meer.
Nou ja, dat dus! De jaaroverzichten vliegen je al een paar dagen om de oren (daar doet Strava ook aan mee), maar ik heb afgelopen weekend toch nog zo'n 31 km gelopen en ik ga er morgenochtend ook nog op uit.Maandag1987 schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:51:
De jaaroverzichten vliegen ons alweer om de oren en ik lees ze graag, maaruh er is nog tijd om te lopen dit jaar?
Lijstje volgt dus..
klopt, morgen komt er zeker nog een loopje. Maar dat rondje gaat qua afronding mijn kms niet beïnvloeden en ik denk niet dat het echt interessant is als ik het exacte aantal kms tot achter de komma noemMaandag1987 schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:51:
Gister voor het eerst 25KM gelopen, vandaag en morgen zijn herstel, dus mijn lijstje gaat overmorgen niet anders zijnMaandag1987 schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:51:
Ik had voor deze week nog wat fijne runs gepland staan, altijd fijn om de kerst verplichting even te onderbreken. Maar helaas al een paar dagen met griep geveld. Dus dat wordt 2025 pas voor ik weer een run ga doen. En 10 januari een 10km wedstrijd maar m'n doel van 50min ga ik denk ik op 55min zetten.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Vandaag heb ik mijn laatste loop van 2024 gelopen.
In totaal heb ik dit jaar weer net iets meer dan 1000 kilometer gelopen. (boven)gemiddeld, maar het was wel een jaar met twee gezichten.
Het begon geweldig, met een PR van 1:27 op de halve marathon. Het vervolg was een fantastische 3:06 op de marathon van Rotterdam.
Maar ja, daarna verzwikte ik mijn enkel licht, waarna mijn achillespees pijn ging doen. Meerdere therapeuten bezocht, de vierde heeft het grootste probleem verholpen. Maar het probleem is nog niet helemaal voorbij, en ik denk dat ik mijn inschrijving voor Rotterdam 2025 ga overdragen.
Doelen voor 2025:
PR op de 10, 15, HM en misschien marathon. Met een leeftijd van 55 heb ik niet zoveel tijd/kans meer.
In totaal heb ik dit jaar weer net iets meer dan 1000 kilometer gelopen. (boven)gemiddeld, maar het was wel een jaar met twee gezichten.
Het begon geweldig, met een PR van 1:27 op de halve marathon. Het vervolg was een fantastische 3:06 op de marathon van Rotterdam.
Maar ja, daarna verzwikte ik mijn enkel licht, waarna mijn achillespees pijn ging doen. Meerdere therapeuten bezocht, de vierde heeft het grootste probleem verholpen. Maar het probleem is nog niet helemaal voorbij, en ik denk dat ik mijn inschrijving voor Rotterdam 2025 ga overdragen.
Doelen voor 2025:
PR op de 10, 15, HM en misschien marathon. Met een leeftijd van 55 heb ik niet zoveel tijd/kans meer.
Year review. Plaatjes zeggen meer dan woorden:
:strip_exif()/f/image/yt027qr7Er417dvZOZSEYxzu.jpg?f=fotoalbum_large)
Sinds januari wordt er gezond gegeten en geleefd in huize Stefangrp. Mijn vriendin is zo 25kg kwijt, en ik eet simpelweg mee wat de pot schaft. Daarmee verdween bij mij ruim 10kg als sneeuw voor de zon.
Het hardlopen bleek daarmee een stuk makkelijker te worden.
:strip_exif()/f/image/HG0rmSaOtPYM3YG1rryHx2jZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Rond de zomer werd het hardloop plezier steeds groter, en ik merkte ook wel behoefte te hebben aan een extra 'groot' doel. Na 1,5 jaar heel hard werken en focussen om mijn bedrijf te laten groeien. Dus het lopen werd steeds meer en meer, tot aan 200km deze maand.
Eind oktober ingeschreven voor de 2025 marathon van Amsterdam, en daarmee was het hek helemaal van de dam.
Ik ben al op zoek naar grote tussendoelen, want de marathon is me eigenlijk te ver weg. Er moet nog wat groots bij in het voorjaar vind ik. 30km+ trail ofzo want ik hou van bos en heide.
:strip_exif()/f/image/Y0wc7C4KwGEI4AbVuar5OWbx.jpg?f=fotoalbum_large)
Dankzij al het lopen is de race prognose omhoog geschoten. Ik loop nu comfortabel de 10km prognose van 2 maanden geleden (42 minuten)
Garmin denkt dat ik de marathon wel in 3u20 kan lopen. Das maar een halve minuut per km langzamer dan die 42 minuten 10km.
Ding is gek
Maargoed we gaan het zien
Vandaag niet meer lopen denk ik want ik krijg iets teveel pijntjes overal..
:strip_exif()/f/image/yt027qr7Er417dvZOZSEYxzu.jpg?f=fotoalbum_large)
Sinds januari wordt er gezond gegeten en geleefd in huize Stefangrp. Mijn vriendin is zo 25kg kwijt, en ik eet simpelweg mee wat de pot schaft. Daarmee verdween bij mij ruim 10kg als sneeuw voor de zon.
:strip_exif()/f/image/HG0rmSaOtPYM3YG1rryHx2jZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Rond de zomer werd het hardloop plezier steeds groter, en ik merkte ook wel behoefte te hebben aan een extra 'groot' doel. Na 1,5 jaar heel hard werken en focussen om mijn bedrijf te laten groeien. Dus het lopen werd steeds meer en meer, tot aan 200km deze maand.
Eind oktober ingeschreven voor de 2025 marathon van Amsterdam, en daarmee was het hek helemaal van de dam.
Ik ben al op zoek naar grote tussendoelen, want de marathon is me eigenlijk te ver weg. Er moet nog wat groots bij in het voorjaar vind ik. 30km+ trail ofzo want ik hou van bos en heide.
:strip_exif()/f/image/Y0wc7C4KwGEI4AbVuar5OWbx.jpg?f=fotoalbum_large)
Dankzij al het lopen is de race prognose omhoog geschoten. Ik loop nu comfortabel de 10km prognose van 2 maanden geleden (42 minuten)
Garmin denkt dat ik de marathon wel in 3u20 kan lopen. Das maar een halve minuut per km langzamer dan die 42 minuten 10km.
Ding is gek

Wow @Stefangrp dat is nog eens een mooie progressie! Jaloersmakend
Hier ook maar even het jaarlijstje opgemaakt. Gisteren mijn laatste run voor 2024 afgerond. Achteraf gezien net wat minder kilometers dan 2023. Zeker in het najaar heb ik minder gelopen dan ik had gehoopt i.v.m. mijn werk. Uiteindelijk niet ontevreden.
2024: 1.385 km, ca. 124 uur en 1963 hoogtemeters
2023: 1.388 km, ca. 126 uur en 1986 hoogtemeters
2022: 852 km, ca 75 uur en 1435 hoogtemeters
2021: 372 km, ca. 34 uur en 583 hoogtemeters
Even een terugblik op de doelen voor 2024:
- 5km onder de 0:20 --> 0:20:50, deze schuiven we dus door naar 2025
- 10 km onder de 0:45 --> 0:45:41, deze schuiven ook door naar 2025
- Halve marathon onder 1:40 --> 1:39:29
- Hele marathon onder de 3:45 --> 3:57:49 ik liep samen met iemand die als doel < 4 uur had, dus daar hebben we het tempo op aangepast. Deze nemen we mee voor 2025.
Mijn doelen voor 2025 zijn dan:
- 5km onder de 0:20
- 10 km onder de 0:45
- Halve marathon onder 1:35
- Hele marathon onder de 3:45
2024: 1.385 km, ca. 124 uur en 1963 hoogtemeters
2023: 1.388 km, ca. 126 uur en 1986 hoogtemeters
2022: 852 km, ca 75 uur en 1435 hoogtemeters
2021: 372 km, ca. 34 uur en 583 hoogtemeters
Even een terugblik op de doelen voor 2024:
- 5km onder de 0:20 --> 0:20:50, deze schuiven we dus door naar 2025
- 10 km onder de 0:45 --> 0:45:41, deze schuiven ook door naar 2025
- Halve marathon onder 1:40 --> 1:39:29
- Hele marathon onder de 3:45 --> 3:57:49 ik liep samen met iemand die als doel < 4 uur had, dus daar hebben we het tempo op aangepast. Deze nemen we mee voor 2025.
Mijn doelen voor 2025 zijn dan:
- 5km onder de 0:20
- 10 km onder de 0:45
- Halve marathon onder 1:35
- Hele marathon onder de 3:45
¯\_(ツ)_/¯
Ik vind het een hele mooie prestatie, maar ook hele grote sprongen als ik naar het aantal kilometers per maand kijk. Zelf werd ik in augustus iets te enthousiast en liep ik een liesblessure op toen ik voor de 10 KM aan het trainen was. Gaat nu weer goed, maar probeer het nu iets voorzichtiger aan te pakken richting de halve marathon in maart. Volg je ook een trainingsschema of heb je zelf een schema opgesteld? Ik ga de komende week van 2 naar 3 keer hardlopen per week (ma 5,7 KM, wo 8,5 KM en za 14 KM) en elke 2 weken verhoog ik de wekelijkse afstand met ongeveer 10%. Zo heb ik nu zelf een trainingsschema opgesteld waar ik na 3 a 4 weken een weekje rustig aan doe en twee weken voor de halve marathon taperen/afbouwen. Ik heb zo een beter overzicht van wat ik qua trainen er de komende tijd nog uit kan halen. Maar ik zie het ook als een soort rem, want hoe dichter ik bij het evenement kom hoe lager die streeftijd in mijn hoofd wordStefangrp schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:00:
Year review. Plaatjes zeggen meer dan woorden:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ding is gek
Hier zijn mijn grafieken. Ik heb begin van het jaar voornamelijk gewicht verloren door veel fitnessen/zwemmen, de hardlooprondjes van 3 kilometer hadden niet zoveel effect. Hardlopen werd daarna inderdaad een stuk makkelijker.
:strip_exif()/f/image/KPW85sGTQwXlkhcW6kV97qbl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HbV1AfGOxMZHLjNFycqGayAG.jpg?f=fotoalbum_large)
Doe jullie je doelen stellen met behulp van jullie Garmin?
Ik vind het prettig om progressie door te maken op basis van wat mijn resultaten en lichaam zegt. Los dat Garmin niet kan merken dat ik bijvoorbeeld griep heb of bijvoorbeeld een blessure.
Ik kan wel doelen stellen in Garmin, maar weet niet zo goed op basis waarvan ik het doel moet stellen. Ook heb ik geen inzicht in hoe lang het trainingsschema duurt volgens Garmin voordat ik dat doel behaal, bij het invoeren van een doel in Connect kan ik wel een trainingsplan kiezen voor bijvoorbeeld 10 kilometer in 60 minuten, maar niet wanneer ik dat bereikt wil hebben of wanneer Garmin vindt dat ik dat zou moeten hebben bereikt?
Ook staat er dan dat er 4 tot 7 workouts per week zijn, maar ik wil ivm herstel maar 3x per week hardlopen...
Ik loop de laatste tijd met een tempo van 6:20 per kilometer zoals hier werd geadviseerd als beginnend hardloper. Garmin vond vandaag ineens dat ik 'Drempel' moest doen, waarbij ik ineens tussendoor 15 minuten moest lopen met een tempo van 5:10 per kilometer. Heb ik maar braaf gedaan, maar ergens zou ik dat wel van tevoren geweten willen hebben :-P
Ik vind het prettig om progressie door te maken op basis van wat mijn resultaten en lichaam zegt. Los dat Garmin niet kan merken dat ik bijvoorbeeld griep heb of bijvoorbeeld een blessure.
Ik kan wel doelen stellen in Garmin, maar weet niet zo goed op basis waarvan ik het doel moet stellen. Ook heb ik geen inzicht in hoe lang het trainingsschema duurt volgens Garmin voordat ik dat doel behaal, bij het invoeren van een doel in Connect kan ik wel een trainingsplan kiezen voor bijvoorbeeld 10 kilometer in 60 minuten, maar niet wanneer ik dat bereikt wil hebben of wanneer Garmin vindt dat ik dat zou moeten hebben bereikt?
Ook staat er dan dat er 4 tot 7 workouts per week zijn, maar ik wil ivm herstel maar 3x per week hardlopen...
Ik loop de laatste tijd met een tempo van 6:20 per kilometer zoals hier werd geadviseerd als beginnend hardloper. Garmin vond vandaag ineens dat ik 'Drempel' moest doen, waarbij ik ineens tussendoor 15 minuten moest lopen met een tempo van 5:10 per kilometer. Heb ik maar braaf gedaan, maar ergens zou ik dat wel van tevoren geweten willen hebben :-P
[ Voor 18% gewijzigd door President op 31-12-2024 10:23 ]
Ook voor mij zit 2024 er na het laatste loopje gisteravond er als hardloopjaar op. De cijfers;
2014: 358 km
2015: 748 km
2016: 1.002 km
2017: 1.362 km
2018: 1.384 km
2019: 1.521 km
2020: 1.706 km
2021: 1.769 km
2022: 2.166 km
2023: 2.639 km
2024: 2.415 km
Op naar 2025!
Na een slecht jaar met vermoeidheid, rare bloedwaarden en nu eindelijk weer wat herstel hoop ik vooral op een gezond en lekker 2025. De mooie tijden komen dan vanzelf wel weer.
2014: 358 km
2015: 748 km
2016: 1.002 km
2017: 1.362 km
2018: 1.384 km
2019: 1.521 km
2020: 1.706 km
2021: 1.769 km
2022: 2.166 km
2023: 2.639 km
2024: 2.415 km
Op naar 2025!
Na een slecht jaar met vermoeidheid, rare bloedwaarden en nu eindelijk weer wat herstel hoop ik vooral op een gezond en lekker 2025. De mooie tijden komen dan vanzelf wel weer.
Ik heb geen Garmin, maar een Apple Watch Ultra 2. Lijkt me wel interessant om doelen voorgesteld te krijgen, maar tot nu toe stel ik gewoon mijn eigen doelen en luister ik naar mijn lichaam (Daarin vind ik de Apple Watch vrij slecht trouwens, had af en toe bizarre maandelijkse challengesPresident schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:21:
Doe jullie je doelen stellen met behulp van jullie Garmin?
Zijn die 4 tot 7 workouts per week enkel hardlopen? Of kunnen dat ook andere activiteiten zijn? Ik loop tot nu toe twee keer per week, maar fitness en zwem ook een aantal dagen in de week.
Geen idee, ik durf het niet aan te klikken nog want ik weet niet of ik het weer makkelijk kan wegkrijgen :-PL23 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:27:
[...]
Zijn die 4 tot 7 workouts per week enkel hardlopen? Of kunnen dat ook andere activiteiten zijn? Ik loop tot nu toe twee keer per week, maar fitness en zwem ook een aantal dagen in de week.
Nu ik een Garmin horloge heb denk ik er ook over na om een nieuwe weegschaal te kopen die mijn gewicht wat kan bijhouden. Zeker een prettig idee, want op een gegeven moment weet ik niet meer zo goed wat ik bijvoorbeeld een maand geleden woog...
Nu blijkt er ook een weegschaal te zijn die gekoppeld is aan Garmin: uitvoering: Garmin Index S2 - Wit
Iemand hier ervaring met zo een ding? Of doen jullie analoog aflezen en dan invoeren? Elders waren mensen positief over uitvoering: Withings Body Smart (Zwart) maar dat is weer een aparte app en het is ergens makkelijk als alles in 1 zit
Ik gebruik overigens de Strava app waar mijn data vanuit Garmin naartoe wordt gezet, dan kan ik ook beetje bijhouden met een vriend die bezig is met hardlopen :-)
Daar zijn inderdaad mooie oplossingen voor die het gewicht automatisch bijhouden. Zelf houdt ik het bij de maandelijkse sportafspraak bij fitness. Daar bespreek ik dan de voortgang en krijg ik tips als ik vragen heb. Daar wordt dan ook alles doorgemeten (gewicht, vet, spiermassa etc.). Op zich wel benieuwd wat ik nu weeg, maar het moet geen doel op zichzelf worden.President schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:33:
[...]
Nu ik een Garmin horloge heb denk ik er ook over na om een nieuwe weegschaal te kopen die mijn gewicht wat kan bijhouden. Zeker een prettig idee, want op een gegeven moment weet ik niet meer zo goed wat ik bijvoorbeeld een maand geleden woog...
Ik gebruik zelf in mijn eentje Runkeeper (gebruik dat al sinds 2008 en het voldoet). Ik denk dat vergelijken voor mij niet goed is, maar ik heb ook nog geen familie en/of vrienden enthousiast gekregen voor het hardlopenIk gebruik overigens de Strava app waar mijn data vanuit Garmin naartoe wordt gezet, dan kan ik ook beetje bijhouden met een vriend die bezig is met hardlopen :-)
[ Voor 23% gewijzigd door L23 op 31-12-2024 10:45 ]
Dit jaar alweer het 4e volledige jaar dat ik hardloop.
2021: 1008km
2022: 1156km
2023: 1133km
2024: 1162km
2023 en 2024 zijn wel gebroken jaren geweest, waarbij ik paar maanden op reis ben geweest. Ik zou dit jaar boven de 1200 uitkomen, maar helaas gooide een ziekte tijdens kerst hier roet in het eten.
Berlijn Marathon was het grootste doel dit jaar met de hoop een PR te lopen. De omstandigheden waren perfect, alleen het tempo was nog te snel
2e doel was om eindelijk onder de 20 min te duiken, en dat is gelukt!
Aankomend jaar voor het eerst 2 marathons lopen (Rotterdam en Amsterdam). Daarnaast hoop ik eigenlijk eigen al mijn PR’s te kunnen gaan verbeteren, maar vooral mijn 10k (44:02) zou ik flink in moeten kunnen gaan snijden.
Sinds deze maand met een coach aan de slag voor zowel techniek als schema’s en dat t/m Rotterdam in ieder geval uitproberen, dus kijken hoeveel dat oplevert.
2023 en 2024 zijn wel gebroken jaren geweest, waarbij ik paar maanden op reis ben geweest. Ik zou dit jaar boven de 1200 uitkomen, maar helaas gooide een ziekte tijdens kerst hier roet in het eten.
Berlijn Marathon was het grootste doel dit jaar met de hoop een PR te lopen. De omstandigheden waren perfect, alleen het tempo was nog te snel
2e doel was om eindelijk onder de 20 min te duiken, en dat is gelukt!

Aankomend jaar voor het eerst 2 marathons lopen (Rotterdam en Amsterdam). Daarnaast hoop ik eigenlijk eigen al mijn PR’s te kunnen gaan verbeteren, maar vooral mijn 10k (44:02) zou ik flink in moeten kunnen gaan snijden.
Sinds deze maand met een coach aan de slag voor zowel techniek als schema’s en dat t/m Rotterdam in ieder geval uitproberen, dus kijken hoeveel dat oplevert.
Ja I know, overbelasting ligt op de loer. Scheelt wel dat ik al 10+ jaar loop. Het systeem is wel redelijk ingeregeld zeg maar.L23 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:14:
[...]
Ik vind het een hele mooie prestatie, maar ook hele grote sprongen als ik naar het aantal kilometers per maand kijk. Zelf werd ik in augustus iets te enthousiast en liep ik een liesblessure op toen ik voor de 10 KM aan het trainen was. Gaat nu weer goed, maar probeer het nu iets voorzichtiger aan te pakken richting de halve marathon in maart. Volg je ook een trainingsschema of heb je zelf een schema opgesteld?
Geen echt schema. Ik doe ongeveer de Garmin Daily Suggested Workouts. Die houdt overigens geen rekening met spierpijn, dus soms skip ik bewust. En als ik in het weekend zin heb in een langere duurloop dan ie adviseert, doe ik dat ook.
Mooie afval-grafiek!
Leuk om alle jaarlijstjes weer te zien!
Ik had gehoopt vandaag nog een rondje te doen, maar ben momenteel geveld door een stevige griep. Het lijkt een beetje een jaarlijkse traditie te worden dat ik precies rond oud en nieuw niet kan lopen vanwege ziekte of blessures. In 2022 was het buikgriep, in 2023 was ik net geblesseerd geraakt en nu in 2024 dus weer ziek
.
Het was een jaar met 2 gezichten voor mij. De eerste helft van het jaar stond in het teken van een hardnekkige blessure die ik eind 2023 opliep en het herstel daarvan, waardoor ik een paar maanden lang helemaal niet of erg weinig (voor mijn doen) heb kunnen lopen. De tweede helft stond in het teken van terug opbouwen en proberen richting het eind van het jaar in de best mogelijke vorm te geraken, om toch nog een aantal PR-pogingen te kunnen doen. Dit heeft geresulteerd in PR's op de 10km, 15km en HM en wat is het heerlijk om na een half jaar met blessureleed het jaar alsnog op deze manier af te sluiten
.
We pakken de doelen die ik eind vorig jaar voor 2024 opstelde er even bij:
Sub 35 op de 10km: niet gelukt, wel een PR.
Sub 2:50 op de marathon: niet gelukt, dit jaar geen marathon gelopen.
Heel blijven 8): mwah...
Meer kilometers dan in 2023, 4000km zou mooi zijn maar het is geen doel op zich: (uiteraard) niet gelukt.
Jaartotalen:
2020: 196 km
2021: 1990 km
2022: 3453 km
2023: 3818 km
2024: 2891 km
PR verbeteringen:
10K: van 35:36 naar 35:31
15K: van 54:43 naar 53:56
HM: van 1:17:43 naar 1:17:05
De doelen van afgelopen jaar schuiven door naar 2025:
Sub 35 op de 10km
Sub 2:50 op de marathon
Heel blijven
4000km jaartotaal
Ik had gehoopt vandaag nog een rondje te doen, maar ben momenteel geveld door een stevige griep. Het lijkt een beetje een jaarlijkse traditie te worden dat ik precies rond oud en nieuw niet kan lopen vanwege ziekte of blessures. In 2022 was het buikgriep, in 2023 was ik net geblesseerd geraakt en nu in 2024 dus weer ziek
Het was een jaar met 2 gezichten voor mij. De eerste helft van het jaar stond in het teken van een hardnekkige blessure die ik eind 2023 opliep en het herstel daarvan, waardoor ik een paar maanden lang helemaal niet of erg weinig (voor mijn doen) heb kunnen lopen. De tweede helft stond in het teken van terug opbouwen en proberen richting het eind van het jaar in de best mogelijke vorm te geraken, om toch nog een aantal PR-pogingen te kunnen doen. Dit heeft geresulteerd in PR's op de 10km, 15km en HM en wat is het heerlijk om na een half jaar met blessureleed het jaar alsnog op deze manier af te sluiten

Meer kilometers dan in 2023, 4000km zou mooi zijn maar het is geen doel op zich: (uiteraard) niet gelukt.
Jaartotalen:
PR verbeteringen:
De doelen van afgelopen jaar schuiven door naar 2025:
Sub 35 op de 10km
Heel blijven
4000km jaartotaal
Aah lijstjes tijd, toch maar eens kijken hoe ik het ervan af gebracht heb 
Doelstellingen voor 2024 waren:
Het tweede doel is wel redelijk gelukt, dit jaar bijna 3700Km gelopen zonder echte blessures of klachten dus daar content mee. Duurvermogen is ook nog steeds goed, twijfel echter of snelheid verder omhoog gegaan is.
Doel 3 is wel en niet gelukt. 4 mijl niet aan meegedaan en Oldenburg wel gefinisht. Geen PR, wel als eerste dus prima zo.
Doelen 2025 worden de volgende:
Sub 35 op de 10Km lopen, nu ook specifiek erop trainen.
In het najaar dan nieuwe poging voor sub 2:40 marathon doen, beetje de snelheid van de 10Km meenemen naar de lange afstand.
Voor de rest heel blijven en lekker veel kilometers maken.
Doelstellingen voor 2024 waren:
- Marathon Enschede onder de 2:45 lopen, met als ultiem doem sub 2:40. M Hiermee kwalificeren als "snelle" loper voor Berlijn 2025.
- Verder lekker veel Km's blijven maken, duurvermogen behouden en iets meer snelheid vinden, dus eens kijken of +4000Km per jaar lukt.
- 4mijl van Groningen en Oldenburg Marathon weer finishen, hopelijk weer met Pr's, anders hier heel dichtbij komen.
Het tweede doel is wel redelijk gelukt, dit jaar bijna 3700Km gelopen zonder echte blessures of klachten dus daar content mee. Duurvermogen is ook nog steeds goed, twijfel echter of snelheid verder omhoog gegaan is.
Doel 3 is wel en niet gelukt. 4 mijl niet aan meegedaan en Oldenburg wel gefinisht. Geen PR, wel als eerste dus prima zo.
Doelen 2025 worden de volgende:
Sub 35 op de 10Km lopen, nu ook specifiek erop trainen.
In het najaar dan nieuwe poging voor sub 2:40 marathon doen, beetje de snelheid van de 10Km meenemen naar de lange afstand.
Voor de rest heel blijven en lekker veel kilometers maken.
Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!
Jezus wat een kilometersSlupor schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:49:
Leuk om alle jaarlijstjes weer te zien!
Ik had gehoopt vandaag nog een rondje te doen, maar ben momenteel geveld door een stevige griep. Het lijkt een beetje een jaarlijkse traditie te worden dat ik precies rond oud en nieuw niet kan lopen vanwege ziekte of blessures. In 2022 was het buikgriep, in 2023 was ik net geblesseerd geraakt en nu in 2024 dus weer ziek.
Het was een jaar met 2 gezichten voor mij. De eerste helft van het jaar stond in het teken van een hardnekkige blessure die ik eind 2023 opliep en het herstel daarvan, waardoor ik een paar maanden lang helemaal niet of erg weinig (voor mijn doen) heb kunnen lopen. De tweede helft stond in het teken van terug opbouwen en proberen richting het eind van het jaar in de best mogelijke vorm te geraken, om toch nog een aantal PR-pogingen te kunnen doen. Dit heeft geresulteerd in PR's op de 10km, 15km en HM en wat is het heerlijk om na een half jaar met blessureleed het jaar alsnog op deze manier af te sluiten.
Jaartotalen:
PR verbeteringen:
De doelen van afgelopen jaar schuiven door naar 2025:![]()
Sub 35 op de 10km
Heel blijven
4000km jaartotaal

Een geweldig hardloopjaar met een paar mooie records. Geen PRs in wedstrijden maar die zitten er door dit jaar wel aan te komen.
Omvang: van 3500 kilometer (2020) naar 4145 kilometer.
Maandomvang: van 417 kilometer (mei 2020) naar 427 kilometer.
Langste afstand: van 31,02 kilometer (juli 2020) naar 31,26 kilometer (Utrecht Heuvelrug Trail).
En dan:
Aantal dagen hardlopen: van 286 (2020) naar 366.
Dat was niet makkelijk, ik heb twee keer kruipend een blokje om gemaakt met een buikgriep, maar het was het meer dan waard. Het eerste halfjaar was duidelijk het sterkste met 2212 om 1933 kilometer, met in het eerste kwartaal zelfs gemiddeld 90km/week.
Wat heeft het opgeleverd behalve een hoop plezier? Mijn eerste sub-38 op de 10k sinds maart 2018 en mijn tweede tijd ooit op de halve met 1h22'42. Mijn PR van 1h21'57 komt uit 2019 en mijn beste tijd sindsdien was 1h26. Alle vertrouwen in een nieuw PR in 2025, en dat terwijl ik al 45 ben. Heel blijven, veel kilometers maken en af en toe knallen!
Maandomvang: van 417 kilometer (mei 2020) naar 427 kilometer.
Langste afstand: van 31,02 kilometer (juli 2020) naar 31,26 kilometer (Utrecht Heuvelrug Trail).
En dan:
Dat was niet makkelijk, ik heb twee keer kruipend een blokje om gemaakt met een buikgriep, maar het was het meer dan waard. Het eerste halfjaar was duidelijk het sterkste met 2212 om 1933 kilometer, met in het eerste kwartaal zelfs gemiddeld 90km/week.
Wat heeft het opgeleverd behalve een hoop plezier? Mijn eerste sub-38 op de 10k sinds maart 2018 en mijn tweede tijd ooit op de halve met 1h22'42. Mijn PR van 1h21'57 komt uit 2019 en mijn beste tijd sindsdien was 1h26. Alle vertrouwen in een nieuw PR in 2025, en dat terwijl ik al 45 ben. Heel blijven, veel kilometers maken en af en toe knallen!
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Je moet jezelf niet te snel afschrijven hoornogeeninlog schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:24:
Vandaag heb ik mijn laatste loop van 2024 gelopen.
Doelen voor 2025:
Blijven bewegen is key, denk ik.
Ha, lijstjes tijd :-)
Vandaag laatste loop van 12km gedaan en daarmee 202 rondjes hard gelopen en uitgekomen op een totaal van 1697 kilometer. Lichtelijk geïrriteerd dat ik vanmorgen niet even de stand bekeken had want dan had ik er 3 kilometer bij aangeplakt. In 11 landen dit jaar, behoorlijke achteruitgang ten opzichte van 2023.
Ook behoorlijk meer stappen gezet dit jaar, 5.041.529 zover, of een gemiddelde van 13774 per dag.Ik zit nu op dag 149 van 10.000 stappen per dag (bijna dan, schok een week of wat geleden om 2.00 's nacht wakker of mijn stappen wel gehaald had, niet dus. 9780 stappen, ik heb deze toch mee geteld voor de streak om de motivatie te behouden).
Gros van mijn hardlopen heb ik de 2e helft van het jaar gedaan. De eerste helft veel op reis geweest en schoot het lopen er vaak bij in. 2e helft is begonnen met een challenge, wie de meeste kilometers in een bepaalde tijd zou lopen. Ik stond heel erg achter en ben daarom elke dag gaan hardlopen om bij te komen en dat is gelukt. De challenge was gewonnen.
Ik had toen 17 dagen achter elkaar hard gelopen en toen ik in de flow zat geprobeerd dat vol te houden. Dat ging best goed en ik heb een hardloop streak van 61 dagen, Heel snel werd ik heel veel fitter, volgens Garmin 8 weken productief en mijn Garmin VO2 max van 47 in augustus naar 50 begin oktober. Ik voelde me ook snel en erg goed. Daarna ging het fout, onproductief en VO2 viel terug naar 48. Ook kelderde mijn HRV, deze is 2 maanden unbalanced geweest, net zo lang als dat ik onproductief was. Voelde me verder wel uitstekend maar het hardlopen ging echt minder. Al snel gestopt met die streak en aardig wat meer rust ingebouwd (niet dat dit hielp).
3 weken geleden pas de weg omhoog weer (productief) en vanochtend tijdens een threshold run mijn snelste 10km van het jaar gelopen, dit was inclusief wandelen tijdens de 5 minuten recovery halverwege en de warm-up en cooldown. Binnenkort maar eens een "echte" 10km doen, heb het gevoel dat ik mijn record van mei 2014 uit de boeken kan lopen.
Dat is het doel voor 2025. Wedstrijden lopen, dat heb ik al jaren niet gedaan en wordt wel weer eens tijd.
Door al die stappen en hardlopen behoorlijk afgevallen afgelopen jaar. Vorig jaar was ik al happy met mijn gewicht maar daar is dit jaar ongemerkt nog 6 kilo van afgegaan. Ooit gaan hardlopen opdat ik kon blijven eten maar ik moet nu echt meer gaan eten om niet weg te waaien bij een beetje wind.
Ik dacht dat ik een wat scherper doel had voor 2024 maar dat viel tegen, in ieder geval gehaald :-)[Roland] schreef op maandag 1 januari 2024 @ 17:45:
Voor 2023 was het doel:
- te blijven lopen en heel blijven
- In elk waar ik zou zijn een run doen (ik heb heel veel gereisd)
Eerste is gelukt, 150 loopjes en een totaal 937 kilometer. Ben de laatste maanden toch wat verder aan het lopen om wat meer progressie te maken.
tweede is bijna gelukt. Ik ben in 30 landen geweest en ik heb in 29 landen minimaal een run gedaan. Vind ik toch leuk.
Doel was ook om over het jaar gemiddeld meer dan 10000 stappen per dag te zetten, dat is met een gemiddelde van 11050 ook ruim gelukt. Zeker om dat ik 3 weken geen horloge heb om gehad en dus best wat stappen heb gemist.
Voor 2024 ongeveer hetzelfde doel, wil alleen meer kilometers gaan maken.
Succes iedereen met een fantastisch loop jaar!
Vandaag laatste loop van 12km gedaan en daarmee 202 rondjes hard gelopen en uitgekomen op een totaal van 1697 kilometer. Lichtelijk geïrriteerd dat ik vanmorgen niet even de stand bekeken had want dan had ik er 3 kilometer bij aangeplakt. In 11 landen dit jaar, behoorlijke achteruitgang ten opzichte van 2023.
Ook behoorlijk meer stappen gezet dit jaar, 5.041.529 zover, of een gemiddelde van 13774 per dag.Ik zit nu op dag 149 van 10.000 stappen per dag (bijna dan, schok een week of wat geleden om 2.00 's nacht wakker of mijn stappen wel gehaald had, niet dus. 9780 stappen, ik heb deze toch mee geteld voor de streak om de motivatie te behouden).
Gros van mijn hardlopen heb ik de 2e helft van het jaar gedaan. De eerste helft veel op reis geweest en schoot het lopen er vaak bij in. 2e helft is begonnen met een challenge, wie de meeste kilometers in een bepaalde tijd zou lopen. Ik stond heel erg achter en ben daarom elke dag gaan hardlopen om bij te komen en dat is gelukt. De challenge was gewonnen.
Ik had toen 17 dagen achter elkaar hard gelopen en toen ik in de flow zat geprobeerd dat vol te houden. Dat ging best goed en ik heb een hardloop streak van 61 dagen, Heel snel werd ik heel veel fitter, volgens Garmin 8 weken productief en mijn Garmin VO2 max van 47 in augustus naar 50 begin oktober. Ik voelde me ook snel en erg goed. Daarna ging het fout, onproductief en VO2 viel terug naar 48. Ook kelderde mijn HRV, deze is 2 maanden unbalanced geweest, net zo lang als dat ik onproductief was. Voelde me verder wel uitstekend maar het hardlopen ging echt minder. Al snel gestopt met die streak en aardig wat meer rust ingebouwd (niet dat dit hielp).
3 weken geleden pas de weg omhoog weer (productief) en vanochtend tijdens een threshold run mijn snelste 10km van het jaar gelopen, dit was inclusief wandelen tijdens de 5 minuten recovery halverwege en de warm-up en cooldown. Binnenkort maar eens een "echte" 10km doen, heb het gevoel dat ik mijn record van mei 2014 uit de boeken kan lopen.
Dat is het doel voor 2025. Wedstrijden lopen, dat heb ik al jaren niet gedaan en wordt wel weer eens tijd.
Door al die stappen en hardlopen behoorlijk afgevallen afgelopen jaar. Vorig jaar was ik al happy met mijn gewicht maar daar is dit jaar ongemerkt nog 6 kilo van afgegaan. Ooit gaan hardlopen opdat ik kon blijven eten maar ik moet nu echt meer gaan eten om niet weg te waaien bij een beetje wind.
Was een mooi hardloopjaar! Wel veel bij de fysio gelopen met hamstring en scheenbeenklachten en deze uiteindelijk verholpen. Daarmee op een record aantal kilometers van 1800 kilometer gekomen en twee PR's.
PR's
5 km - 17.50
15 km - 58.10
Doelen
-10 km naar 37.00
-Halve naar 1.25.00
-Marathon: in voorbereiding op mijn 1e marathon, in Enschede. Gezien mijn 15 km PR ben ik aan het trainen voor een sub 3 uur marathon.
-Verder meer kilometers dan vorig jaar en een 30+ trail.
PR's
5 km - 17.50
15 km - 58.10
Doelen
-10 km naar 37.00
-Halve naar 1.25.00
-Marathon: in voorbereiding op mijn 1e marathon, in Enschede. Gezien mijn 15 km PR ben ik aan het trainen voor een sub 3 uur marathon.
-Verder meer kilometers dan vorig jaar en een 30+ trail.
Mijn Stats:
Jaar totaal: 11.4km
Aantal Runs: 2
Even zonder grappen, ik heb in het verleden op bovengemiddeld amateur niveau hardgelopen, maar door blessureleed en overtraining ben ik gestopt om eerst vervolgens te gaan trailrunnen om daarna te gaan wielrennen / gravelen. Al het hele jaar heb ik het fatsoenlijk willen oppakken, maar pas gisteren ben ik naar de hardloopspecialist geweest om nieuwe schoenen te halen. Vandaag uitgetest en het is al een hele verademing dat mijn ergste klacht na het hardlopen een pijnlijke tepel is.
Mijn doel is om het komende jaar richting een HM tijd van 1:30 te gaan. Ditmaal opbouwen ipv het morgen al te rennen zeg maar. Ik heb zin in 2025
Jaar totaal: 11.4km
Aantal Runs: 2
Even zonder grappen, ik heb in het verleden op bovengemiddeld amateur niveau hardgelopen, maar door blessureleed en overtraining ben ik gestopt om eerst vervolgens te gaan trailrunnen om daarna te gaan wielrennen / gravelen. Al het hele jaar heb ik het fatsoenlijk willen oppakken, maar pas gisteren ben ik naar de hardloopspecialist geweest om nieuwe schoenen te halen. Vandaag uitgetest en het is al een hele verademing dat mijn ergste klacht na het hardlopen een pijnlijke tepel is.
Mijn doel is om het komende jaar richting een HM tijd van 1:30 te gaan. Ditmaal opbouwen ipv het morgen al te rennen zeg maar. Ik heb zin in 2025
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Mooie tijden voor relatief weinig trainingskilometers. Dat betekent dat je nog progressie kan maken mits nog wat kilometers, dat zal ook nodig zijn om je snelle tijden om te zetten in de doeltijd op de marathon, die overigens zeer haalbaar lijkt gezien je 15kmtijd.Virton schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:16:
Was een mooi hardloopjaar! Wel veel bij de fysio gelopen met hamstring en scheenbeenklachten en deze uiteindelijk verholpen. Daarmee op een record aantal kilometers van 1800 kilometer gekomen en twee PR's.
PR's
5 km - 17.50
15 km - 58.10
Doelen
-10 km naar 37.00
-Halve naar 1.25.00
/f/image/eNZNC8qh3DFJTTqrpZV8awKq.png?f=fotoalbum_large)
Blij met sportief jaar
Hardlopen is daar onderdeel van en voor het eerst sinds lange tijd jaar geen blessures gehad. Extra krachttraining zal daar bij geholpen hebben ga ik vanuit.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
WTF man meer dan 4000km/jaar !kenneth schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:38:
Een geweldig hardloopjaar met een paar mooie records. Geen PRs in wedstrijden maar die zitten er door dit jaar wel aan te komen.
En dan:
...
Wat heeft het opgeleverd behalve een hoop plezier? Mijn eerste sub-38 op de 10k sinds maart 2018 en mijn tweede tijd ooit op de halve met 1h22'42. Mijn PR van 1h21'57 komt uit 2019 en mijn beste tijd sindsdien was 1h26.
Misschien trainingstechnisch niet ideaal om elke dag te lopen, langs de andere kant begrijp ik wel de aantrekkingskracht van een running streak.
Update van dit gemiddelde jaar:
2020: 0km
2021: 114km
2022: 363km
2023: 534km
2024: 602km
Minder stijgende lijn dan gedacht helaas, komt vooral door doel 1 niet halen
Doelen voor 2024 zijn:
Heel blijven -> 2 x voetblessure (beide voeten een keer, verschillende plaatsen blessure)
Kenian core sessie volledig af kunnen maken -> veel andere fysio oefeningen door de blessures
Halve marathon voltooien -> 1:58:38 op de halve van Haren met voetblessure en op dit parcours. Er zit meer in.
4mijl sub 30 -> potentie is er zeker, maar helaas gooide de 2e blessure roet in het eten.
Deze maand alweer 5km gelopen, dus volgend jaar gaan we weer een stapje maken.
Doelen voor 2024 zijn:
Heel blijven -> 2 x voetblessure (beide voeten een keer, verschillende plaatsen blessure)
Kenian core sessie volledig af kunnen maken -> veel andere fysio oefeningen door de blessures
Halve marathon voltooien -> 1:58:38 op de halve van Haren met voetblessure en op dit parcours. Er zit meer in.
4mijl sub 30 -> potentie is er zeker, maar helaas gooide de 2e blessure roet in het eten.
Running \ Cycling: Strava
Mooie tijden met relatief weinig kilometers, je bent wellicht nog relatief jong ? In elk geval zit er zeker nog een flinke progressie in alleen al door op een verantwoorde manier van 1162 naar 1600 à 2000 km per jaar te gaanDKjordy schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:00:
Dit jaar alweer het 4e volledige jaar dat ik hardloop.
Berlijn Marathon was het grootste doel dit jaar met de hoop een PR te lopen. De omstandigheden waren perfect, alleen het tempo was nog te snel![]()
2e doel was om eindelijk onder de 20 min te duiken, en dat is gelukt!![]()
Komend jaar weer de halve van Haren? Of is dat een project voor 2026?gkoers schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:52:
Update van dit gemiddelde jaar:
Doelen voor 2024 zijn:
Na drie jaar enorm kwakkelen leek dit de manier om het fysiek en mentaal om te draaien. Genoeg momenten inderdaad dat ik dacht: normaalgesproken zou ik een rustdag nemen, maar dit jaar niet. Bij elkaar een stuk of vijf loopjes van minder dan twee kilometer, een stuk of vijf van 3-5km, dat zouden allemaal rustdagen kunnen zijn.Hartloper schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:48:
[...]
WTF man meer dan 4000km/jaar !![]()
Misschien trainingstechnisch niet ideaal om elke dag te lopen, langs de andere kant begrijp ik wel de aantrekkingskracht van een running streak.
Morgen is dag 400 van de streak, een prima einde. Vanaf vrijdag weer verstandig doen
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Zag laatst een filmpje van een vrouw die een jaar lang elke dag een marathon heeft gelopen, ongelooflijk.kenneth schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:12:
[...]
Na drie jaar enorm kwakkelen leek dit de manier om het fysiek en mentaal om te draaien. Genoeg momenten inderdaad dat ik dacht: normaalgesproken zou ik een rustdag nemen, maar dit jaar niet. Bij elkaar een stuk of vijf loopjes van minder dan twee kilometer, een stuk of vijf van 3-5km, dat zouden allemaal rustdagen kunnen zijn.
Morgen is dag 400 van de streak, een prima einde. Vanaf vrijdag weer verstandig doen
Ik zou er nog 100 dagen aan vastplakken. 500 is een veel mooier getal :-)kenneth schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:12:
[...]
Na drie jaar enorm kwakkelen leek dit de manier om het fysiek en mentaal om te draaien. Genoeg momenten inderdaad dat ik dacht: normaalgesproken zou ik een rustdag nemen, maar dit jaar niet. Bij elkaar een stuk of vijf loopjes van minder dan twee kilometer, een stuk of vijf van 3-5km, dat zouden allemaal rustdagen kunnen zijn.
Ja die ken ik[Roland] schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:55:
[...]
Ik zou er nog 100 dagen aan vastplakken. 500 is een veel mooier getal :-)
Ik zat al lang te denken over een kalenderjaar elke dag lopen, en omdat ik min of meer toevallig aan een streak was begonnen eind november, heb ik hem doorgezet. Als ik nu niet op 399 had gezeten was ik gewoon gestopt. 400 staat wat mooier, en ik ga donderdag een lekker lange wandeling maken met mijn kinderen.
Nou.. dit is niet gelukt. Echter - kijk naar wat je wel hebt!- ik ben dit jaar heel dicht bij een ander groot rolmodel gekomen; OnslowBlomminator schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:47:
[...]
IK WEL! En dan ook hard lopen! Win Win! Ga dit zeker eens bekijken. Zou dit lang duren? En kun je dan wel onbeperkt snacken? Oh man, zoveel vragen!
Achja, nieuw jaar, nieuwe kansen.
Zeker! Ik heb vandaag voor het eerst een 15km gelopen. Daarvoor al wat vaker 12 en 13, maar de 14 even overgeslagen. Ging lekker, al had ik die wind de afgelopen dagen zeker niet gemist. Gelukkig viel het ook mee met het vuurwerk.Maandag1987 schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:51:
Gisteren ook 5km gedaan en zondag 10km. Maakt dat ik deze maand voor het eerst boven de 150km uitkom.
Komende maand weer even een stapje minderen aangezien ik normaal rond de 100-120km zit.
Geen lijstje van mij, wel een doel voor het nieuwe jaar: mijn vriendin aan het hardlopen krijgen!
Vanochtend mijn laatste rondje van het jaar gelopen, uiteindelijk nét boven de 1700 kilometers uitgekomen en, nog veel belangrijker, een vol jaar zonder blessures en pijntjes kunnen lopen. Mooie basis om uit te kijken naar het nieuwe jaar.
Om stipt 12u klaar bij de laptop om me in te schrijven voor 'La Tharee', een trail run door de Ardennen met een leuk concept:
Vriend van me deed vorig jaar mee en liep uiteindelijk 32km met ca 1350 hoogtemeters.
Dit jaar gaan we met een groep loop-gestoorden en hoop ik toch die volledige afstand van ca 50-55km af te tikken, met dan dus waarschijnlijk iets meer dan 2000 hoogtemeters
Komende maanden dus ook maar eens de sportschool (stair master) toevoegen aan de trainingsweek, want in de vlakke omgeving hier ga ik niet heel veel hoogtemeters kunnen trainen..
TLDR: mooi loopjaar achter de rug en nu het eerste doel voor de komende jaar alvast binnen.
Om stipt 12u klaar bij de laptop om me in te schrijven voor 'La Tharee', een trail run door de Ardennen met een leuk concept:
- geen bevoorrading onderweg, enkel wat waterposten bij de langste loops
- het is één lange ronde, met mogelijkheden om 'af te snijden'. Bij elk van die keuzes zie je hoe lang het nog terug is, maar niet hoe lang je moet als je kiest om door te gaan. (want tot aan de volgende afslag, en dan daar vandaan terug is altijd nog een eind). Leuke mentale component lijkt me!
Vriend van me deed vorig jaar mee en liep uiteindelijk 32km met ca 1350 hoogtemeters.
Dit jaar gaan we met een groep loop-gestoorden en hoop ik toch die volledige afstand van ca 50-55km af te tikken, met dan dus waarschijnlijk iets meer dan 2000 hoogtemeters
Komende maanden dus ook maar eens de sportschool (stair master) toevoegen aan de trainingsweek, want in de vlakke omgeving hier ga ik niet heel veel hoogtemeters kunnen trainen..
TLDR: mooi loopjaar achter de rug en nu het eerste doel voor de komende jaar alvast binnen.
[ Voor 5% gewijzigd door LauryanF op 31-12-2024 16:20 ]
Vandaag nog een rondje van 21.4km gelopen met onze gezellige loopgroep, dus tijd voor een terugblik nu.
Leuk al die terugblikken van iedereen te lezen!
2024 verliep voorspoedig qua blessureleed; maar 2 weken na de marathon van Eindhoven toch een blessure die eigenlijk m'n hele linker buitenkant been raakte, van voet (verkeerd zittend botje in voet waardoor zenuwpijn 4e teen), via de m tibialis naar irriterend pijnlijk fibulakopje. Achteraf denk ik overbelasting, maar na een gang naar de podotherapeut voor zooltjes, en natuurlijk wat rust, is dat nu zo goed als voorbij. Klaar voor een nóg mooier 2025.
Afstanden per jaar
2018: 305km
2019: 378km
2020: 808km
2021: 1167km
2022: 1887km
2023: 2358km
2024: 2706km
PR's allen behaald in 2024
5 km: 20:01
10 km: 42:21
Halve marathon: 1:30:21
Marathon: 3:15:04 (elke marathon tot nu toe ~15min sneller).
Dit jaar ook een paar leuke dingen tussendoor gedaan; omdat mijn vrouw ook fanatiek hardloopster is en meedoet aan een 'runcompetitie', hobbel ik vaak mee. Dan ga ík er ook voor, wat uiteindelijk na 10 wedstrijden uitmondde in een 2e plek met een leuke prijs (eeuwige roem en denk dat ik net inschrijfgelden vergoed kreeg
).
Daarnaast samen meegedaan aan een bourgondische duomarathon: erg gezellig, maar na 2 posten zat ik al mudje-vol van de lekkere hapjes.
Dit jaar m'n eerste trailschoenen gekocht en daarmee een start gemaakt; het bevalt mij uitstekend en ik heb de smaak zó te pakken dat ik een doel gesteld heb voor 2025.
Doelen voor 2025
- PR op de 10km kan volgens mij (veel) scherper: 41:50 ?
- eerste ultratrail 112km: Petranpad. Ik doe de 2x56km variant.
- daarna ultratrail uitbreiden naar ~80km
- runcompetitie afmaken, denk weer 2e of 3e plek; daarna stop ik met runcompetitie.
- 4daagse Nijmegen samen met 1 van de dochters wandelen (4x30km dus)
- vooralsnog geen nieuw doel gesteld voor een snellere marathon; misschien komt dat doel wel ná de ultra.
- extra setje zooltjes bestellen (moeten te vaak drogen na een trail
)
Al met al een leuk afgelopen jaar en ik heb zin in nóg meer mooie en vooral ook gezellige kilometers met onze loopgroep in 2025!
Fijne jaarwisseling allemaal!
Leuk al die terugblikken van iedereen te lezen!
2024 verliep voorspoedig qua blessureleed; maar 2 weken na de marathon van Eindhoven toch een blessure die eigenlijk m'n hele linker buitenkant been raakte, van voet (verkeerd zittend botje in voet waardoor zenuwpijn 4e teen), via de m tibialis naar irriterend pijnlijk fibulakopje. Achteraf denk ik overbelasting, maar na een gang naar de podotherapeut voor zooltjes, en natuurlijk wat rust, is dat nu zo goed als voorbij. Klaar voor een nóg mooier 2025.
Afstanden per jaar
2018: 305km
2019: 378km
2020: 808km
2021: 1167km
2022: 1887km
2023: 2358km
2024: 2706km
PR's allen behaald in 2024
5 km: 20:01
10 km: 42:21
Halve marathon: 1:30:21
Marathon: 3:15:04 (elke marathon tot nu toe ~15min sneller).
Dit jaar ook een paar leuke dingen tussendoor gedaan; omdat mijn vrouw ook fanatiek hardloopster is en meedoet aan een 'runcompetitie', hobbel ik vaak mee. Dan ga ík er ook voor, wat uiteindelijk na 10 wedstrijden uitmondde in een 2e plek met een leuke prijs (eeuwige roem en denk dat ik net inschrijfgelden vergoed kreeg
Daarnaast samen meegedaan aan een bourgondische duomarathon: erg gezellig, maar na 2 posten zat ik al mudje-vol van de lekkere hapjes.
Dit jaar m'n eerste trailschoenen gekocht en daarmee een start gemaakt; het bevalt mij uitstekend en ik heb de smaak zó te pakken dat ik een doel gesteld heb voor 2025.
Doelen voor 2025
- PR op de 10km kan volgens mij (veel) scherper: 41:50 ?
- eerste ultratrail 112km: Petranpad. Ik doe de 2x56km variant.
- daarna ultratrail uitbreiden naar ~80km
- runcompetitie afmaken, denk weer 2e of 3e plek; daarna stop ik met runcompetitie.
- 4daagse Nijmegen samen met 1 van de dochters wandelen (4x30km dus)
- vooralsnog geen nieuw doel gesteld voor een snellere marathon; misschien komt dat doel wel ná de ultra.
- extra setje zooltjes bestellen (moeten te vaak drogen na een trail

Al met al een leuk afgelopen jaar en ik heb zin in nóg meer mooie en vooral ook gezellige kilometers met onze loopgroep in 2025!

Fijne jaarwisseling allemaal!
[ Voor 3% gewijzigd door cyclofosfamide op 31-12-2024 16:38 ]
| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |
Mijn jaaroverzicht:
Begin dit jaar zaten we in een verhuizing/verbouwing waar mijn prioriteit lag, zodat ik nauwelijks aan hardlopen toekwam. In maart ben ik weer voorzichtig begonnen op te bouwen. Gelukkig ging dat redelijk soepel en zat ik vrij snel weer op mijn oude niveau.
Mijn hoofddoel voor 2024 was de HM van Eindhoven en om deze voor het eerst onder de 1:30 te lopen. Dit is met 1:28:22 netjes gelukt, maar daarvoor moest ik wel 5 x per week trainen. (Ik had eigenlijk een programma voor 4 dagen geselecteerd in Polar Flow, maar na een paar weken stelde Flow door dat ik wel 5 aankon en toen voelde ik mij zo gevleid dat ik dat geaccepteerd heb.)
Daarna het seizoen afgemaakt met de Zevenheuvelenloop in 1:00:24. Onder het uur was geen doel, maar nu ik gezien heb hoe dicht ik erbij kon komen wordt het dat wel voor (een) volgend jaar!
Volgens Strava heb ik 1735 km hardgelopen dit jaar. Ik had iets meer verwacht, maar feitelijk had mijn hardloopjaar maar 9 maanden.
Nu zit ik in een soort winterslaapmodus waar ik met 3 loopjes per week de conditie op peil probeer te houden.
Mijn doel voor 2024 is om mijn eerste marathon uit te lopen (Eindhoven, want daar woon ik toch al). Ik weet nog niet helemaal wanneer ik de transitie van mijn "winterslaap" naar de marathontraining moet gaan maken.
Begin dit jaar zaten we in een verhuizing/verbouwing waar mijn prioriteit lag, zodat ik nauwelijks aan hardlopen toekwam. In maart ben ik weer voorzichtig begonnen op te bouwen. Gelukkig ging dat redelijk soepel en zat ik vrij snel weer op mijn oude niveau.
Mijn hoofddoel voor 2024 was de HM van Eindhoven en om deze voor het eerst onder de 1:30 te lopen. Dit is met 1:28:22 netjes gelukt, maar daarvoor moest ik wel 5 x per week trainen. (Ik had eigenlijk een programma voor 4 dagen geselecteerd in Polar Flow, maar na een paar weken stelde Flow door dat ik wel 5 aankon en toen voelde ik mij zo gevleid dat ik dat geaccepteerd heb.)
Daarna het seizoen afgemaakt met de Zevenheuvelenloop in 1:00:24. Onder het uur was geen doel, maar nu ik gezien heb hoe dicht ik erbij kon komen wordt het dat wel voor (een) volgend jaar!
Volgens Strava heb ik 1735 km hardgelopen dit jaar. Ik had iets meer verwacht, maar feitelijk had mijn hardloopjaar maar 9 maanden.
Nu zit ik in een soort winterslaapmodus waar ik met 3 loopjes per week de conditie op peil probeer te houden.
Mijn doel voor 2024 is om mijn eerste marathon uit te lopen (Eindhoven, want daar woon ik toch al). Ik weet nog niet helemaal wanneer ik de transitie van mijn "winterslaap" naar de marathontraining moet gaan maken.
De laatste dag van het jaar bracht twee hardloop hoogtepunten. Na 3 mislukte pogingen in 2024 eindelijk dat 5km PR <20min: 19min36sec. Mijn plan goed uitgevoerd (vlak lopen rond 3min55sec/km, km 4 aanvallen om verval te voorkomen) en ik ben niet kapot gegaan dus het kan nog wel harder....
En toen kwam het hoogtepunt van mijn hardloop carrière tot nu toe: Maandag1987 mini (3jr) vergezellen met zijn eerste hardloopwedstrijd: 400m over de baan.
En toen kwam het hoogtepunt van mijn hardloop carrière tot nu toe: Maandag1987 mini (3jr) vergezellen met zijn eerste hardloopwedstrijd: 400m over de baan.
Het enige hardloopdoel voor 2024 was om de hele marathon uit te lopen.
Toen ik hierin slaagde in maart (3u36min) kwamen er vanzelf nieuwe uitdagingen op mijn pad.
Het belangrijkste was het plezier dat ik ervaarde in elke uitdaging die ik aanging.
Ik sloot vanaf mei aan bij de Mila groep op de baan en ontwikkelde ik meer snelheid. De zomermaanden heb ik dan ook gefocust op een 5km onder de 20 minuten, na jarenlang alleen te focussen op de halve marathon.
Alle drie de pogingen strandden in schoonheid omdat het parcours te kort was. Bij de laatste poging in september zou de gemiddelde snelheid wel voldoende zijn geweest.
Inmiddels is de intervaltraining op de baan mijn favoriete training waarbij ik veel plezier haal uit de hoge snelheden.
In het najaar volgde twee snelle halve marathons waarbij de twee keer de 90 minuten grens werd doorbroken. Vooral de ontspanning en het genieten onderweg bij de tweede was vernieuwend.
En toen volgde na de eerste Nederlandse trail (20km, geen hoogtemeters), de eerste echte trail (30km, 650m D+). Lekker buitenspelen, een grote inspanning, geen tijdsdruk en niet kapot gaan. Dit smaakt naar meer.
2024 is een geslaagd hardloop jaar en ik heb weer grote stappen vooruit gezet. In 2025 hoop ik het competitieve nog meer los te laten, zodat er nog meer ruimte komt om te genieten. Dat betekent niet dat ik niet resultaatgericht zal blijven.
Het enthousiasme om te lopen is groter geworden en ik moet mezelf al remmen om niet te veel te willen trainen. In december bijvoorbeeld zag ik ineens dat de 2400km in een jaar nog net mogelijk was.
Vanaf dat moment was het rekenen om daar te komen.
Hoogtepunten:
Maart Marathon in 3u35min58sec
Mei Great Brewery (25km)
September Halve marathon Cranendonck 1u29
Oktober Halve marathon Eindhoven 1u29
December Terhills trail 30km 650m D+
December Veluwezoom trail 26km 500m D+
Oudejaarsloop 5km <20min
Oudejaarsloop 400m met mini Maandag1987
Aantal kilometers: 2403
Voor 2025 heb ik geen concrete hardloopdoelen. Wel heb ik een lijstje aan ideeen, halve plannen en dromen voor de komende jaren: halve marathons, hele marathon, 10km <40min, 12 provincien medaille (halve marathon), lange trails, ultratrail (bijv. Heuvelland marathon, Grand Ballon). Ik zie wel wat er op mijn pad komt en hoe mijn concrete doelen vorm krijgen gedurende het jaar.
Toen ik hierin slaagde in maart (3u36min) kwamen er vanzelf nieuwe uitdagingen op mijn pad.
Het belangrijkste was het plezier dat ik ervaarde in elke uitdaging die ik aanging.
Ik sloot vanaf mei aan bij de Mila groep op de baan en ontwikkelde ik meer snelheid. De zomermaanden heb ik dan ook gefocust op een 5km onder de 20 minuten, na jarenlang alleen te focussen op de halve marathon.
Alle drie de pogingen strandden in schoonheid omdat het parcours te kort was. Bij de laatste poging in september zou de gemiddelde snelheid wel voldoende zijn geweest.
Inmiddels is de intervaltraining op de baan mijn favoriete training waarbij ik veel plezier haal uit de hoge snelheden.
In het najaar volgde twee snelle halve marathons waarbij de twee keer de 90 minuten grens werd doorbroken. Vooral de ontspanning en het genieten onderweg bij de tweede was vernieuwend.
En toen volgde na de eerste Nederlandse trail (20km, geen hoogtemeters), de eerste echte trail (30km, 650m D+). Lekker buitenspelen, een grote inspanning, geen tijdsdruk en niet kapot gaan. Dit smaakt naar meer.
2024 is een geslaagd hardloop jaar en ik heb weer grote stappen vooruit gezet. In 2025 hoop ik het competitieve nog meer los te laten, zodat er nog meer ruimte komt om te genieten. Dat betekent niet dat ik niet resultaatgericht zal blijven.
Het enthousiasme om te lopen is groter geworden en ik moet mezelf al remmen om niet te veel te willen trainen. In december bijvoorbeeld zag ik ineens dat de 2400km in een jaar nog net mogelijk was.
Vanaf dat moment was het rekenen om daar te komen.
Hoogtepunten:
Maart Marathon in 3u35min58sec
Mei Great Brewery (25km)
September Halve marathon Cranendonck 1u29
Oktober Halve marathon Eindhoven 1u29
December Terhills trail 30km 650m D+
December Veluwezoom trail 26km 500m D+
Oudejaarsloop 5km <20min
Oudejaarsloop 400m met mini Maandag1987
Aantal kilometers: 2403
Voor 2025 heb ik geen concrete hardloopdoelen. Wel heb ik een lijstje aan ideeen, halve plannen en dromen voor de komende jaren: halve marathons, hele marathon, 10km <40min, 12 provincien medaille (halve marathon), lange trails, ultratrail (bijv. Heuvelland marathon, Grand Ballon). Ik zie wel wat er op mijn pad komt en hoe mijn concrete doelen vorm krijgen gedurende het jaar.
Ik had al een korte samenvatting gedaan, maar dan toch iets uitgebreider 
Dit jaar geen PRs gelopen, denk niet dat dat ooit nog gaat gebeuren. Gelopen toen ik nog single was en bij een hele fanatieke loopgroep aan het lopen was. Tegenwoordig 10 jaar ouder en drie kinderen verder
2020: 900km (1300hm)
2021: 525km (1400hm) (nieuwe baby, baan en huis
)
2022: 637km (3800hm)
2023: 1200km (11000hm)
2024: 1600km (13500hm) (flink verstuikte enkel in september...)
Duidelijk een stijgende lijn, letterlijk en figuurlijk
Komend jaar gaat de jongste naar school en komt de maandagochtend vrij als extra hardloop moment.
Plannen voor dit jaar:
26 januari: 50k ultra in Brabant
13 april: Rdam marathon
Ergens in mei: 50k ultra of backyard ultra
21 juli: 52k (2600hm) in Brisbane Australië
Oktober een 75-80k?
Minstens 2000k hardlopen, maar dat blijft altijd een uitdaging met drie jonge kinderen
Met de plannen van komend jaar is het echter wel nodig
Mooie lijstjes iedereen!
Dit jaar geen PRs gelopen, denk niet dat dat ooit nog gaat gebeuren. Gelopen toen ik nog single was en bij een hele fanatieke loopgroep aan het lopen was. Tegenwoordig 10 jaar ouder en drie kinderen verder
2020: 900km (1300hm)
2021: 525km (1400hm) (nieuwe baby, baan en huis
2022: 637km (3800hm)
2023: 1200km (11000hm)
2024: 1600km (13500hm) (flink verstuikte enkel in september...)
Duidelijk een stijgende lijn, letterlijk en figuurlijk
Plannen voor dit jaar:
26 januari: 50k ultra in Brabant
13 april: Rdam marathon
Ergens in mei: 50k ultra of backyard ultra
21 juli: 52k (2600hm) in Brisbane Australië
Oktober een 75-80k?
Minstens 2000k hardlopen, maar dat blijft altijd een uitdaging met drie jonge kinderen
Mooie lijstjes iedereen!
Mijn hardloopjaar sluit ik een beetje onzeker af. Na een bizar goede halve marathon begin november, onder blijkbaar zeer goede omstandigheden en na goede trainingsmaanden en netjes taperen, lukt het niet meer op een wat hoger tempo te trainen. Waar ik tijdens de halve marathon de laatste zeven kilometer rond de 4:45 per km liep, blijf ik nu tijdens tempolopen met moeite onder de 5:00.
Maar op zich mag ik zeer tevreden zijn over 2024, waarin ik zo'n 1.800 km heb gelopen. Ik ben rond mijn 18de begonnen met rennen om op conditie te blijven voor mijn voetbalwedstrijden in het weekend. Dit heb ik langzaam uitgebouwd. Op mijn 25ste, zo'n 30 jaar geleden, besloot ik me in te schrijven voor een halve marathon. Deze ging zeer netjes in 1:24:30. Ik heb daarna regelmatig 10 km-wedstrijdjes gelopen, waarbij ik tot ongeveer 38:30 kwam. Ik had in mijn hoofd te gaan trainen voor een marathon onder de 3 uur. Maar telkens als ik de trainingsomvang wilde uitbreiden, liep ik tegen blessures op. Met de kennis van nu, zal dat waarschijnlijk komen doordat ik te veel trainde op een te hoog tempo.
Door de blessures en daarna werk en druk gezinsleven kwam er niet meer zo heel veel van het lopen. Af en toe pakte ik het weer op. Zo liep ik een jaar of tien geleden na een goede periode nog eens een halve marathon in 1:43:30.
In de herfst van 2022 besloot mijn lief zich aan te sluiten bij een beginners-hardloop-clubje. Ik ben toen het lopen ook maar weer op gaan pakken, helemaal vanaf nul, rustig opbouwen. Begin 2024 besloot ik weer eens een 10km wedstrijdje te lopen. Ik had geen idee waartoe ik in staat zou zijn. Ik verwachtte rond de 55 minuten uit te komen. De eerste km ging iets onder 5:00 en dit tempo kon ik, zij het met flink wat doorzettingsvermogen redelijk doorzetten. Ik eindigde nipt onder de 50:00.
Daarna besloot ik me in te schrijven voor de halve marathon van Enschede in april. Voorbereiding ging goed. Mijn verwachting was rond de 1:55 uit te komen. Ik startte rustig rond de 5:30. Het lukte het tempo langzaam te verhogen. Rond de 16 km zat ik op 5:00 per km. Ik kwam uit op 1:48:30. 5 weken later was er een halve marathon in mijn woonplaats. Op de wedstrijddag was de temperatuur aan de hoge kant. Ik begon te snel, onder de 5:00, en kreeg het behoorlijk zwaar. Toch lukte het om mijn tempo niet al te zeer te laten oplopen. Eindtijd iets boven de 1:47. Daarna heb ik nog een 10 Engelse Mijl en een 10km gelopen, beide onder te hoge temperaturen. Ik kwam (mede) daardoor niet aan de tijden die ik in mijn hoofd had, tijden nipt onder de 1:21:30 en 49:30 (afstand iets meer dan 10km).
Ten slotte bereidde ik me een aantal maanden voor op de halve marathon van Renswoude. Ik hoopte op 1:46 en bij een heel goede dag rond 1:45. Ik begon iets onder de 5:00 en dat tempo hield ik verrassend makkelijk vol. Heel langzaam besloot ik iets sneller te gaan lopen. Rond de 14, 15 km liep ik 4:45 en dat tempo hield ik vol tot de finish. Ik kwam uit op een tijd onder mijn tijd van tien jaar geleden, dit had ik echt nooit meer verwacht te kunnen lopen, 1:41:42. Helaas was het parcours volgens mijn Garmin en ook volgens andere lopers iets te kort. Ik heb mijn halve marathon-tijd daarom gesteld op 1:42:15. Het lijkt of alles op deze dag precies goed viel. Ik weet niet of het me gaat lukken dit nog te overtreffen. Is ook niet héél belangrijk, maar het geeft toch net wat meer motivatie om een keer of drie per week mijn hardloopschoenen aan te trekken.
Ik wil jullie allemaal hartelijk danken voor het delen van jullie ervaringen en wens jullie alvast het allerbeste voor 2025!
Maar op zich mag ik zeer tevreden zijn over 2024, waarin ik zo'n 1.800 km heb gelopen. Ik ben rond mijn 18de begonnen met rennen om op conditie te blijven voor mijn voetbalwedstrijden in het weekend. Dit heb ik langzaam uitgebouwd. Op mijn 25ste, zo'n 30 jaar geleden, besloot ik me in te schrijven voor een halve marathon. Deze ging zeer netjes in 1:24:30. Ik heb daarna regelmatig 10 km-wedstrijdjes gelopen, waarbij ik tot ongeveer 38:30 kwam. Ik had in mijn hoofd te gaan trainen voor een marathon onder de 3 uur. Maar telkens als ik de trainingsomvang wilde uitbreiden, liep ik tegen blessures op. Met de kennis van nu, zal dat waarschijnlijk komen doordat ik te veel trainde op een te hoog tempo.
Door de blessures en daarna werk en druk gezinsleven kwam er niet meer zo heel veel van het lopen. Af en toe pakte ik het weer op. Zo liep ik een jaar of tien geleden na een goede periode nog eens een halve marathon in 1:43:30.
In de herfst van 2022 besloot mijn lief zich aan te sluiten bij een beginners-hardloop-clubje. Ik ben toen het lopen ook maar weer op gaan pakken, helemaal vanaf nul, rustig opbouwen. Begin 2024 besloot ik weer eens een 10km wedstrijdje te lopen. Ik had geen idee waartoe ik in staat zou zijn. Ik verwachtte rond de 55 minuten uit te komen. De eerste km ging iets onder 5:00 en dit tempo kon ik, zij het met flink wat doorzettingsvermogen redelijk doorzetten. Ik eindigde nipt onder de 50:00.
Daarna besloot ik me in te schrijven voor de halve marathon van Enschede in april. Voorbereiding ging goed. Mijn verwachting was rond de 1:55 uit te komen. Ik startte rustig rond de 5:30. Het lukte het tempo langzaam te verhogen. Rond de 16 km zat ik op 5:00 per km. Ik kwam uit op 1:48:30. 5 weken later was er een halve marathon in mijn woonplaats. Op de wedstrijddag was de temperatuur aan de hoge kant. Ik begon te snel, onder de 5:00, en kreeg het behoorlijk zwaar. Toch lukte het om mijn tempo niet al te zeer te laten oplopen. Eindtijd iets boven de 1:47. Daarna heb ik nog een 10 Engelse Mijl en een 10km gelopen, beide onder te hoge temperaturen. Ik kwam (mede) daardoor niet aan de tijden die ik in mijn hoofd had, tijden nipt onder de 1:21:30 en 49:30 (afstand iets meer dan 10km).
Ten slotte bereidde ik me een aantal maanden voor op de halve marathon van Renswoude. Ik hoopte op 1:46 en bij een heel goede dag rond 1:45. Ik begon iets onder de 5:00 en dat tempo hield ik verrassend makkelijk vol. Heel langzaam besloot ik iets sneller te gaan lopen. Rond de 14, 15 km liep ik 4:45 en dat tempo hield ik vol tot de finish. Ik kwam uit op een tijd onder mijn tijd van tien jaar geleden, dit had ik echt nooit meer verwacht te kunnen lopen, 1:41:42. Helaas was het parcours volgens mijn Garmin en ook volgens andere lopers iets te kort. Ik heb mijn halve marathon-tijd daarom gesteld op 1:42:15. Het lijkt of alles op deze dag precies goed viel. Ik weet niet of het me gaat lukken dit nog te overtreffen. Is ook niet héél belangrijk, maar het geeft toch net wat meer motivatie om een keer of drie per week mijn hardloopschoenen aan te trekken.
Ik wil jullie allemaal hartelijk danken voor het delen van jullie ervaringen en wens jullie alvast het allerbeste voor 2025!
@HenRun mooie comeback zo!
Één opmerking: het halve marathon parcours in Renswoude is jarenlang gecertificeerd en een serieuze wedstrijd geweest. De organisatie is inmiddels overgegaan en iets minder fanatiek, maar het parcours is zover ik weet nog altijd exact hetzelfde. Je kan evt nog je gpx vergelijken met iets uit 2016(?), maar eigenlijk zou ik gewoon de tijd tellen!
Één opmerking: het halve marathon parcours in Renswoude is jarenlang gecertificeerd en een serieuze wedstrijd geweest. De organisatie is inmiddels overgegaan en iets minder fanatiek, maar het parcours is zover ik weet nog altijd exact hetzelfde. Je kan evt nog je gpx vergelijken met iets uit 2016(?), maar eigenlijk zou ik gewoon de tijd tellen!
If you can see, look. If you can look, observe
Vandaag nog een oudjaarsloop gedaan; 7km in 35 minuten, dik tevreden mee. Volgend jaar wekelijks een keer 10km lopen vind ik een mooi voornemen.
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Is er een goede "running-coach-app" die ook overweg kan met andere sporten?
Om een lang verhaal kort te maken. Ik speel ook padel. Maar door een kwetsure een half jaar stil gelegen met alle fysieken sporten.
Mijn conditie is dus momenteel beneden alle peil en tornooien padel is moeizaam door het fysieke aspect.
Dus zou ik terug meer willen gaan hardlopen maar ook nog af en toe padel.
Heb dus niet echt een loopdoel... Maar gewoon fitter worden.
Ik speel nu vaak slechts 1 x per week padel maar wil dus fysiek terug sterker worden door te hardlopen.
Is daar een specifieke goede app voor? Zou graag nog 2 tot 3 runs in een week kunnen doen.
Eventjes gewoon met garmin coach geprobeerd maar deze zit al rap aan 5,6 runs per week. Persoonlijk iets te veel. Houd ook geen rekening mee met mijn padel workouts zo blijkt.
Runna of Trenara... Of toch maar verder doen met Garmin Coach?
Om een lang verhaal kort te maken. Ik speel ook padel. Maar door een kwetsure een half jaar stil gelegen met alle fysieken sporten.
Mijn conditie is dus momenteel beneden alle peil en tornooien padel is moeizaam door het fysieke aspect.
Ik speel nu vaak slechts 1 x per week padel maar wil dus fysiek terug sterker worden door te hardlopen.
Is daar een specifieke goede app voor? Zou graag nog 2 tot 3 runs in een week kunnen doen.
Eventjes gewoon met garmin coach geprobeerd maar deze zit al rap aan 5,6 runs per week. Persoonlijk iets te veel. Houd ook geen rekening mee met mijn padel workouts zo blijkt.
Er is geen enkele app die rekening houdt met padel. De voordelen voor een hardloper lijken mij op conditioneel vlak zeer beperkt, anders dan bv bij fietsen of zwemmen.frye schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 22:19:
Is er een goede "running-coach-app" die ook overweg kan met andere sporten?
In Trenara kan je instellen hoeveel keer per week je wil lopen, bv 3 keer.
Daar heb je niet echt een app voor nodig:frye schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 22:19:
• Ren twee tot drie keer in een week rustig op een tempo dat je nog met iemand zou kunnen praten.
• Doe een keer per week aan het einde een stuk of drie ontspannen versnellingen tot 90% van je max snelheid. Rustig versnellen, vijf seconden vasthouden, rustig afremmen. Volledig herstellen voor de volgende versnelling.
• Maak het een keer per maand wat pittiger: versnellingen van 30, 45, of 60 seconden met een minuutje rustig joggen tussendoor.
Heb je nog helemaal geen hardloopbasis, doe dan eerst een beginnersschema. Te snel opbouwen is een recept voor overbelasting en nare blessures. Bijvoorbeeld Hardlopen met Evy of Couch to 5k.
@Frye je kan gewoon een Garmin schema pakken en runs skippen hé. Daar houdt de coach dan ook rekening mee. Dus krijg je er bijv 5 in een week en je wil er maar 3 lopen... Kies de 3 beste/leukste/what ever en de andere 2 verwijder je gewoon. Ze zijn niet verplicht.
Daarnaast kan je ook de daily suggestions doen. Die houd rekening met je overal gezondheid/fitheid.
Zo neem ik bijv. Altijd m'n tennis, padel en wandelactiviteiten op en draag de watch sowieso 24/7. Alles elkaar houd je dan gewoon netjes alles bij.
Komende maand zet ik de connectie met Myfitnesspal ook aan. Dan wordt mijn voeding ook meegenomen. Ik denk niet dat je een beter overzicht kan krijgen dan dat.
Daarnaast kan je ook de daily suggestions doen. Die houd rekening met je overal gezondheid/fitheid.
Zo neem ik bijv. Altijd m'n tennis, padel en wandelactiviteiten op en draag de watch sowieso 24/7. Alles elkaar houd je dan gewoon netjes alles bij.
Komende maand zet ik de connectie met Myfitnesspal ook aan. Dan wordt mijn voeding ook meegenomen. Ik denk niet dat je een beter overzicht kan krijgen dan dat.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Jep ga het ook zo doen.Juancho schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 11:03:
@Frye je kan gewoon een Garmin schema pakken en runs skippen hé. Daar houdt de coach dan ook rekening mee. Dus krijg je er bijv 5 in een week en je wil er maar 3 lopen... Kies de 3 beste/leukste/what ever en de andere 2 verwijder je gewoon. Ze zijn niet verplicht.
Ga gewoon die coach blijven volgen en wat runs skippen als het te zwaar is. Heb in de app nog aanpassingen gedaan dat ik zondag, maandag en dinsdag rustdag wil. Maandag is vaste Padel workout 😃.
De daily suggestions heb ik jaartje gevolgd maar kreeg telkens zelfde workout. Met die coach toch al iets meer variatie gehad.
Maar denk dan dat het idd beter is om er geen geld aan uit te geven als hardlopen niet het hoofddoel is voor een schema.
Vandaag weer een eerste rondje gelopen, maar zit op Texel dus het was nogal een stormachtig rondje
Ik waaide serieus bijna van een dijkje af 
Ook nog een korte pauze moeten inlassen, want ik vond een baby zeehondje achter de duinen. De lokale dierenambulance gebeld en die zouden gaan kijken.
Bekijk mijn activiteit op Strava: https://strava.app.link/2CSj4a3QNPb
Ook nog een korte pauze moeten inlassen, want ik vond een baby zeehondje achter de duinen. De lokale dierenambulance gebeld en die zouden gaan kijken.
Bekijk mijn activiteit op Strava: https://strava.app.link/2CSj4a3QNPb
:strip_exif()/f/image/SfUVnhxF2x01amPXGj5htm8S.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door kepler op 01-01-2025 13:59 ]
Zo, ruim 4500 kilometer in 400 dagen. Een prachtige streak waar ik 400 dagen van genoten heb.
En weet je wat? Ik heb echt geen zin om te stoppen. Ik doe het alleen om op een mooi moment de streak te verbreken. Maar ik heb nu al zin in de training van vrijdag!
En weet je wat? Ik heb echt geen zin om te stoppen. Ik doe het alleen om op een mooi moment de streak te verbreken. Maar ik heb nu al zin in de training van vrijdag!
Jaaroverzicht:
2023: 330km
2024: 725km
5 km: 33:01 25:08
10 km: geen tijd 56:56
/f/image/okm6aDQwskLllLKiothKlvvM.png?f=fotoalbum_large)
Dit jaar de stijgende lijn door kunnen zetten van het lopen. Over het algemeen ging het jaar voorspoedig, waarbij ik in mei wel 1,5 week niks heb gedaan vanwege lichte pijn aan de knie. Daarna heb ik de kilometers weer vanaf bijna 0 opgekrikt en zit er een mooie constante lijn.
De doelen qua afstanden en tijden waren voor afgelopen jaar niet concreet omdat het jaar vooral in het teken stond van heel blijven en lekker blijven uitbouwen. Wel een eerste 5km wedstrijd gedaan, dus daar een mooi PR neergezet en nu aan het uitbreiden en half januari staat de eerste halve marathon gepland.
Het doel voor dit jaar is dan ook de halve marathon te lopen, en eventueel uit te breiden naar de marathon van Rotterdam in april. In juni staat er een kwart triatlon gepland. Verder wordt het even aankijken waar ik zin in heb. De eerste halve marathon is een trail en zou ik in ieder geval onder de 2 uur willen halen, maar daar zal nog wel meer uit te halen zijn in de rest van het jaar.
Qua tijden ga ik een gok doen wat een mooi doel zou zijn:
5km: 22:00
10km: 47:00
21km: 1:45:00
2023: 330km
2024: 725km
5 km: 33:01 25:08
10 km: geen tijd 56:56
/f/image/okm6aDQwskLllLKiothKlvvM.png?f=fotoalbum_large)
Dit jaar de stijgende lijn door kunnen zetten van het lopen. Over het algemeen ging het jaar voorspoedig, waarbij ik in mei wel 1,5 week niks heb gedaan vanwege lichte pijn aan de knie. Daarna heb ik de kilometers weer vanaf bijna 0 opgekrikt en zit er een mooie constante lijn.
De doelen qua afstanden en tijden waren voor afgelopen jaar niet concreet omdat het jaar vooral in het teken stond van heel blijven en lekker blijven uitbouwen. Wel een eerste 5km wedstrijd gedaan, dus daar een mooi PR neergezet en nu aan het uitbreiden en half januari staat de eerste halve marathon gepland.
Het doel voor dit jaar is dan ook de halve marathon te lopen, en eventueel uit te breiden naar de marathon van Rotterdam in april. In juni staat er een kwart triatlon gepland. Verder wordt het even aankijken waar ik zin in heb. De eerste halve marathon is een trail en zou ik in ieder geval onder de 2 uur willen halen, maar daar zal nog wel meer uit te halen zijn in de rest van het jaar.
Qua tijden ga ik een gok doen wat een mooi doel zou zijn:
5km: 22:00
10km: 47:00
21km: 1:45:00
[ Voor 5% gewijzigd door Littlegupper op 01-01-2025 21:08 ]
2024: 2997km
Ik had gisteren nog 3km erbij moeten pakken, verdorie :-D
Ik had gisteren nog 3km erbij moeten pakken, verdorie :-D
Mijn lijstje, met enige vertraging:
2016: 231
2017: 1118
2018: 1174
2019: 1421
2020: 2726
2021: 2231
2022: 1707 (stressfractuur)
2023: 2066
2024: 2027 (had eigenlijk 3km eerder moeten stoppen
)
Hoogtepunten? Nah, eigenlijk niet echt. Geen PR's, wel weer de Asselronde (25km) en Achtkastelenloop (30km) gelopen, verder weinig bijzonders.
In de zomer een maandje niet gelopen door geen motivatie en aansluitend een voedselvergiftiging op de terugweg vanuit Spanje waar ik en mijn zoon flink ziek van zijn geweest. Laten we het erop houden dat ik nooit meer bij een McDonald's in Frankrijk ga eten.
Verder was het wederom een blessurevrij jaar. Da's ook wel een hoogtepuntje natuurlijk
2016: 231
2017: 1118
2018: 1174
2019: 1421
2020: 2726

2021: 2231
2022: 1707 (stressfractuur)
2023: 2066
2024: 2027 (had eigenlijk 3km eerder moeten stoppen
Hoogtepunten? Nah, eigenlijk niet echt. Geen PR's, wel weer de Asselronde (25km) en Achtkastelenloop (30km) gelopen, verder weinig bijzonders.
In de zomer een maandje niet gelopen door geen motivatie en aansluitend een voedselvergiftiging op de terugweg vanuit Spanje waar ik en mijn zoon flink ziek van zijn geweest. Laten we het erop houden dat ik nooit meer bij een McDonald's in Frankrijk ga eten.
Verder was het wederom een blessurevrij jaar. Da's ook wel een hoogtepuntje natuurlijk
Mijn terugblik van afgelopen jaar is eigenlijk niet zo heel spannend. Mijn laatste run was een 42km obstacle run in juni. Ging prima alleen in de voorbereiding mijn Achilles pees overbelast. Gelukkig wel de run kunnen doen zonder problemen of pijn. Volgens de fysio was er ook niet veel aan de hand. Ik heb echter nog steeds in de ochtend hele stijve achilles pezen. Doet geen pijn, maar het loopt niet lekker als ik op sta. De ene dag wat meer dan de andere. Ik kan er niet echt een patroon in ontdekken. Zijn er mensen die dit herkennen ?
Aangezien ik toch weer een 19km en 42km obstacle run op het programma heb staan en 2025 wellicht het jaar wordt van mijn eerste marathon. Dus ik wil het trainen weer oppakken, maar die stijve pezen in de ochtend houden me nog een beetje tegen.
Plan voor nu is het halve marathon schema van Garmin om mee te beginnen en dat later uit te bouwen naar langere afstanden en een combinatie van hiit en kracht. Nu lees ik hier en daar ook mensen die Yoga combineren, misschien is dat voor mij wel handig voor de flexibiliteit. Hebben mensen hier ervaring mee of tips ?
Aangezien ik toch weer een 19km en 42km obstacle run op het programma heb staan en 2025 wellicht het jaar wordt van mijn eerste marathon. Dus ik wil het trainen weer oppakken, maar die stijve pezen in de ochtend houden me nog een beetje tegen.
Plan voor nu is het halve marathon schema van Garmin om mee te beginnen en dat later uit te bouwen naar langere afstanden en een combinatie van hiit en kracht. Nu lees ik hier en daar ook mensen die Yoga combineren, misschien is dat voor mij wel handig voor de flexibiliteit. Hebben mensen hier ervaring mee of tips ?
Aan flexibiliteit heb je niet zoveel als hardloper. Veel hardlopers zijn niet flexibel en dat is op sommige punten zelfs een voordeel.KraveN schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:03:
Nu lees ik hier en daar ook mensen die Yoga combineren, misschien is dat voor mij wel handig voor de flexibiliteit. Hebben mensen hier ervaring mee of tips ?
Aan mobiliteit (de vereiste beweging kunnen maken zonder beperkingen) heb je des te meer.
Running Rewired en eigenlijk alles wat Jay Dicharry opschrijft of elke podcast waar hij gast is, is zeer aan te raden. Hij legt uit hoe en waarom mobiliteit belangrijk is, hoe je gebrekkige mobiliteit kunt verbeteren.
Superleuk parcours, als ik vaker een halve ga lopen komt deze zeker terug. Voor nu eerst weer rustig opbouwen dan zien we wel verder.L23 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:07:
[...]
Komend jaar weer de halve van Haren? Of is dat een project voor 2026?
Running \ Cycling: Strava
Na anderhalve week ziekte weer eens een rondje van een uur gemaakt. Tijdens het lopen voelde ik de achillespees al wat zeuren.
Bij thuiskomst toch wat dik, gisteravond voelde ik het ook wat 'trekken'.
Ik had gehoopt dat na anderhalve week rust het niet meteen zo op zou zetten. Ik heb geen ervaring met blessures en heb er absoluut geen geduld voor. Ik wou juist een schema opstellen en beginnen richting marathon in april.
Ik begrijp het ook niet zo goed; afgelopen maanden wel aardig wat kilometers gedraaid, maar eigenlijk 90% rustig. Eerder dit jaar wel veel intensiever gelopen en toen nergens last van. Waarom dan nu opeens wel? Zijn het dan toch de relatief nieuwere schoenen?
Het wordt, logischerwijs, erger als ik intensiever ga lopen. Het voelde gisteren heel lekker om eindelijk weer te lopen na anderhalve week ziek, maar dit onberekenbare kan ik heel slecht tegen. Ik durf niks meer te plannen, ambitie verdwijnt als sneeuw voor de zon, dat idee.
Ja ik weet dat naar de fysio vast wel de oplossing is, maar heb echt geen zin in dat "rustig aan en af en toe lopen" advies. Ik wil gewoon 3x per week, 50 ~ 60km lopen, want dat ging de afgelopen maanden prima. Ik was blij dat ik, na een zomer met weinig lopen, weer een basis had. Een gedegen basis om door te zetten richting een schema en hopelijk een startnummer voor een marathon in april ergens overnemen. Blegh, niet lekker het nieuwe jaar in zo.
Groot fan van de Mizuno Neo Vista schoenen, maar daar moet ik toch maar op terugkomen denk ik.
Bij thuiskomst toch wat dik, gisteravond voelde ik het ook wat 'trekken'.
Ik had gehoopt dat na anderhalve week rust het niet meteen zo op zou zetten. Ik heb geen ervaring met blessures en heb er absoluut geen geduld voor. Ik wou juist een schema opstellen en beginnen richting marathon in april.
Ik begrijp het ook niet zo goed; afgelopen maanden wel aardig wat kilometers gedraaid, maar eigenlijk 90% rustig. Eerder dit jaar wel veel intensiever gelopen en toen nergens last van. Waarom dan nu opeens wel? Zijn het dan toch de relatief nieuwere schoenen?
Het wordt, logischerwijs, erger als ik intensiever ga lopen. Het voelde gisteren heel lekker om eindelijk weer te lopen na anderhalve week ziek, maar dit onberekenbare kan ik heel slecht tegen. Ik durf niks meer te plannen, ambitie verdwijnt als sneeuw voor de zon, dat idee.
Ja ik weet dat naar de fysio vast wel de oplossing is, maar heb echt geen zin in dat "rustig aan en af en toe lopen" advies. Ik wil gewoon 3x per week, 50 ~ 60km lopen, want dat ging de afgelopen maanden prima. Ik was blij dat ik, na een zomer met weinig lopen, weer een basis had. Een gedegen basis om door te zetten richting een schema en hopelijk een startnummer voor een marathon in april ergens overnemen. Blegh, niet lekker het nieuwe jaar in zo.
Groot fan van de Mizuno Neo Vista schoenen, maar daar moet ik toch maar op terugkomen denk ik.
Geen ervaring met deze blessure. Maar het advies, naast rustig aandoen, kan ook zijn dat je oefeningen krijgt om het probleem aan te pakken.Slickk schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:39:
Bij mijn liesblessure was alleen rust nemen niet de oplossing en ik moest mijn wekelijkse kilometers weer opnieuw opbouwen. Strekoefeningen hielpen mij enorm en verder blijven bewegen door onder andere te zwemmen en te fietsen. Als het tijdens het hardlopen al gelijk flink begint te zeuren dan is dat denk ik nu nog een te grote stap. Inderdaad een hele frustrerende ervaring.
Helaas is het jaar toch niet zo mooi geëindigd met het overlijden van Elbert Voogt. Hij was eigenaar van RunX (daarvoor Runner's World) Apeldoorn en al jaren lid bij AV Veluwe waar ik zelf ook loop. We hebben best wel wat rondjes samen op de baan gedaan 
https://www.hardloopnieuw...m-elbert-voogt-overleden/
Wellicht dat iemand hier hem ook kende.
Afgelopen zaterdag hebben we, voor de start van de Wisent Wintertrail, nog een moment stilte gehouden..
https://www.hardloopnieuw...m-elbert-voogt-overleden/
Wellicht dat iemand hier hem ook kende.
Afgelopen zaterdag hebben we, voor de start van de Wisent Wintertrail, nog een moment stilte gehouden..
Zo, de eersre 13km staan er weer in voor het jaaroverzicht 2025. 4x 9 minuten drempel, was niet het beste vooruitzicht
Maar ging best soepel moet ik zeggen, ondanks dat ik op nieuwjaarsnacht om 09.00 pas in bed lag, de kids om 11u op stonden en ik gister dus de hele dag niks waard was.

Maar ging best soepel moet ik zeggen, ondanks dat ik op nieuwjaarsnacht om 09.00 pas in bed lag, de kids om 11u op stonden en ik gister dus de hele dag niks waard was.

Ik loop graag op mijn Brooks Hyperion elite schoenen (smalle voeten dus lang niet alles past). Komend jaar ga ik de focus verleggen naar lange afstandtrails, dus ik heb iets vergelijkbaars nodig voor trails dus met grip. Iemand tips?
Ik heb ook smalle voeten en heb voor de lange afstanden de La Sportiva Bushido III. Uit mn hoofd wel 2 maten groter dan mn voeten, daar kwam ik achter na een 50k die wat blaren opleverde.abbeyrules schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:02:
Ik loop graag op mijn Brooks Hyperion elite schoenen (smalle voeten dus lang niet alles past). Komend jaar ga ik de focus verleggen naar lange afstandtrails, dus ik heb iets vergelijkbaars nodig voor trails dus met grip. Iemand tips?
Ik heb ze laten aanmeten bij de trail store in Zoetermeer, zeker aan te raden.
https://strava.app.link/shpJKaiXPPb
En weer een sessie van de hardlopen met Evy 5k. Is hier iemand bekend met sportrusten.nl? Wil me graag aanmelden bij een groep en dit lijkt mij wel fijn abonnement na de info gelezen te hebben op hun website.
En weer een sessie van de hardlopen met Evy 5k. Is hier iemand bekend met sportrusten.nl? Wil me graag aanmelden bij een groep en dit lijkt mij wel fijn abonnement na de info gelezen te hebben op hun website.
@Slickk voor achillespeesproblemen is het advies meestal "eccentric calf raises"
@KraveN ik ken het gevoel, vaak ook wat stijve heel licht pijnlijke achilles/onderste deel van de kuiten. Min of meer chronisch. Da's waarschijnlijk de reden waarom een taper zo goed werkt bij mij, een weekje bijna niet lopen en die klachten zijn weg.
Ik zou zélf de oefeningen moeten doen die ik @Slickk aanraad
@KraveN ik ken het gevoel, vaak ook wat stijve heel licht pijnlijke achilles/onderste deel van de kuiten. Min of meer chronisch. Da's waarschijnlijk de reden waarom een taper zo goed werkt bij mij, een weekje bijna niet lopen en die klachten zijn weg.
Ik zou zélf de oefeningen moeten doen die ik @Slickk aanraad

[ Voor 4% gewijzigd door Hartloper op 02-01-2025 21:24 ]
Voor wie nog op zoek is naar Strava in de aanbieding: https://nl.pepper.com/aan...ium-jaarabonnement-340080
Hier ook een van team smalle voeten, altijd weer een zoektocht naar goed passende schoenen.abbeyrules schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:02:
Ik loop op Salomon s/lab ultra3 schoenen, zitten perfect voor smalle schoenen, daarnaast nog een paar la Sportiva Helios, deze zitten een beetje tussen trail en weg in maar zijn perfect voor de nederlandse bossen.
Voor de weg heb ik hyperion tempo's en Adidas adios 8 schoenen. Afgelopen black friday nog een paar Nikes gekocht in de dames uitvoering (Pegasus) Heb jij (of anderen) nog suggesties voor "smalle" schoenen in roulatie?
Ik lees overal dat eten na een looptraining belangrijk is voor herstel.
Tot wanneer na een sessie kan je het efficientste eten ?
ChatGPT bevestigde mijn vermoeden. Ik weet niet of het onwenselijk is om deze output hier te geven, vandaar mijn toelichting. Doe maar niet, zie ook https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/huisregels/ punt 3svenn15 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:01:
Ik lees overal dat eten na een looptraining belangrijk is voor herstel.
[ Voor 56% gewijzigd door Outerspace op 06-01-2025 11:42 ]
strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!
We willen binnenkort onze looptrainer bedanken met wat kadootjes. Inmiddels heb ik een schoenendroger gekocht, hier nog iemand met wellicht een leuk hardloop kado idee?
een looptrainer heeft vast alle gadgets en dergelijke al, dus dan kom je wellicht uit bij:Nukubu schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:09:
We willen binnenkort onze looptrainer bedanken met wat kadootjes. Inmiddels heb ik een schoenendroger gekocht, hier nog iemand met wellicht een leuk hardloop kado idee?
- gepersonaliseerd shirt
- ticket voor loop waar hij/zij graag aan mee wil doen
- tickets voor zoiets https://www.atletiekunie....aches/trainerscongressen/
Sinds begin vorige maand het hardlopen ook weer opgepakt. Mijn oude GT-2000 10's vervangen door GT-2000 13's. Deze schoen is mij ooit aangemeten vanwege overpronatie. Gemiddeld 3 keer per week gelopen waarvan 2x 5km en 1x 7km. De 5k's wissel ik af met 1 interval en 1 tempo loop. De 7km pak ik op een rustig tempo en wil ik meer gaan uitbreiden richting de 10k als eerste doel. Conditioneel zou ik het goed vol kunnen houden, maar: mijn struikelblokken waren vroeger schenen en knieën, tot nu toe geen last van. Wel ervaar ik een stijve heup (rechts) dus probeer voldoende aandacht te hebben voor mobiliteitsoefeningen en warming-up. En dus niet te vlot opbouwen van het aantal kilometers i.v.m. mogelijke overbelasting.
Mijn snelste 5k is nu 26:58.
15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°
Deze schoen heb ik ook van de week gekocht. Ergens herinner ik mij van vroeger dat zulke schoenen vrij ''log'' waren, maar zo voelt de GT-2000 13 totaal niet.Slappyjoez schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:33:
Sinds begin vorige maand het hardlopen ook weer opgepakt. Mijn oude GT-2000 10's vervangen door GT-2000 13's. Deze schoen is mij ooit aangemeten vanwege overpronatie. Gemiddeld 3 keer per week gelopen waarvan 2x 5km en 1x 7km. De 5k's wissel ik af met 1 interval en 1 tempo loop. De 7km pak ik op een rustig tempo en wil ik meer gaan uitbreiden richting de 10k als eerste doel. Conditioneel zou ik het goed vol kunnen houden, maar: mijn struikelblokken waren vroeger schenen en knieën, tot nu toe geen last van. Wel ervaar ik een stijve heup (rechts) dus probeer voldoende aandacht te hebben voor mobiliteitsoefeningen en warming-up. En dus niet te vlot opbouwen van het aantal kilometers i.v.m. mogelijke overbelasting.
Zijn echt heel erg fijn.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
...ow ja..de lijstjes.
Weinig hoogtepunten in 2024 of het moet mijn PR zijn op de 10KM (46:46).
De 2e helft van het jaar was het ronduit slecht door gedoe aan mijn enkel (is nog niet helemaal over maar met de podotherapeut zolen beter te doen). Ik had voor 2025 de marathon gepland in Rotterdam maar ik neig om deze maar door te verkopen omdat ik die lange duurlopen echt niet ziet zitten met mijn krakkemikkige gestel
2024: 1002
2023: 852
2022: 516
2021: 1235
2020: 1170
2019: 1004
2018: 1001
2017: 584
2016: 705
Weinig hoogtepunten in 2024 of het moet mijn PR zijn op de 10KM (46:46).
De 2e helft van het jaar was het ronduit slecht door gedoe aan mijn enkel (is nog niet helemaal over maar met de podotherapeut zolen beter te doen). Ik had voor 2025 de marathon gepland in Rotterdam maar ik neig om deze maar door te verkopen omdat ik die lange duurlopen echt niet ziet zitten met mijn krakkemikkige gestel
2024: 1002
2023: 852
2022: 516
2021: 1235
2020: 1170
2019: 1004
2018: 1001
2017: 584
2016: 705
Bij dit soort antwoorden (via Chat of een van de vele hardloopreclame-sites) vraag ik me altijd af: hoevéél efficiënter? Ik geloof er namelijk niets van dat je als enthousiaste amateurloper echt verschil maakt door op dit soort aanwijzingen af te gaan. Ik drink direct na een lange loop, eet misschien een boterham of banaan, ga naar huis en ga douchen en eet dan mijn lunch. Die lunch is dan meer dan een uur na mijn loop. Zou ik mijn tijden echt kunnen verbeteren door gelijk een kwark of dure proteïnechake te eten? Ik denk het niet.Gregory76 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:23:
[...]
Na een looptraining is er een zogenoemd "anabool venster" waarin je lichaam voedingsstoffen het meest efficiënt opneemt voor herstel en spieropbouw. Dit venster is het meest effectief in de eerste 30 tot 60 minuten na de training.
Leuk dat je het ChatGPT vraagt maar voor een anabool venster is geen wetenschappelijk bewijs. Vaak wordt dit argument gebruikt om eiwit shakes te promoten maar meer dan promotie is het dan ook niet.Gregory76 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:23:
[...]
ChatGPT bevestigde mijn vermoeden. Ik weet niet of het onwenselijk is om deze output hier te geven, vandaar mijn toelichting. Mocht het niet de bedoeling zijn dan mag deze post weggehaald worden, maar voor zover ik het zie klopt het helemaal.
Het antwoord van ChatGPT:
Na een looptraining is er een zogenoemd "anabool venster" waarin je lichaam voedingsstoffen het meest efficiënt opneemt voor herstel en spieropbouw. Dit venster is het meest effectief in de eerste 30 tot 60 minuten na de training.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3577439/
Ik wil niet vloeken in de kerk, maar…
Ik zoek een loopband
Ik woon in Zweden en vanwege het klimaat (donker, sneeuw, wolven) is buiten hardlopen hier niet echt mijn ding. Bijna iedereen loopt hier hard op de sportschool, maar aangezien ik grotendeels vanuit huis werk en mijn avonden vaak al gevuld zijn, wil ik graag een loopband kopen om goed te kunnen hardlopen. Wij hebben ook al een fitnessruimte in huis, dus dit is een mooie toevoeging. Ik heb uiteraard hier al rondgekeken en heb Tunturi vaak genoemd worden, maar ik vind het lastig om een selectie te maken omdat ik er weinig verstand van heb en ik het lastig te vergelijken vind. Ik vond de Treadmill ZenRun 80 van inSPORTline en daar was ik wel van onder de indruk. Iemand ervaringen met dit merk?
Eisen:
- Groot genoeg (ben net iets langer dan 1.90m)
- Hogere snelheid, veel loopbanden in Zweden gaan tot 12 km/u maar ik wil soms wat harder alle frustratie eruit kunnen rennen
- Het liefste ook wat ingebouwde programma’s die ik kan volgen
- Opklapbaar, of in iedere geval verrijdbaar, omdat we de fitnessruimte ook wel eens gebruiken als een soort indoorgym met de kinderen
- Stevig, stabiel en niet zo’n lelijk ding uit de jaren 90.
Range is max 2K, maar liever wat goedkoper (1,5K) omdat het dan mogelijk wordt om het zakelijk aan te schaffen.
Ik hoor graag jullie tips!
Ik zoek een loopband
Ik woon in Zweden en vanwege het klimaat (donker, sneeuw, wolven) is buiten hardlopen hier niet echt mijn ding. Bijna iedereen loopt hier hard op de sportschool, maar aangezien ik grotendeels vanuit huis werk en mijn avonden vaak al gevuld zijn, wil ik graag een loopband kopen om goed te kunnen hardlopen. Wij hebben ook al een fitnessruimte in huis, dus dit is een mooie toevoeging. Ik heb uiteraard hier al rondgekeken en heb Tunturi vaak genoemd worden, maar ik vind het lastig om een selectie te maken omdat ik er weinig verstand van heb en ik het lastig te vergelijken vind. Ik vond de Treadmill ZenRun 80 van inSPORTline en daar was ik wel van onder de indruk. Iemand ervaringen met dit merk?
Eisen:
- Hogere snelheid, veel loopbanden in Zweden gaan tot 12 km/u maar ik wil soms wat harder alle frustratie eruit kunnen rennen
- Opklapbaar, of in iedere geval verrijdbaar, omdat we de fitnessruimte ook wel eens gebruiken als een soort indoorgym met de kinderen
Range is max 2K, maar liever wat goedkoper (1,5K) omdat het dan mogelijk wordt om het zakelijk aan te schaffen.
[ Voor 4% gewijzigd door Orangelights23 op 03-01-2025 17:03 ]
Interessante studie! Alleen ik lees je opmerking wel een beetje als dat eten geen invloed heeft op herstel (maar dat is waarschijnlijk mijn verkeerde interpretatie van wat je zegt). Het gaat hier om de precieze timing; daar is inderdaad geen bewijs van. Wel worden verschillende onderzoeken aangehaald die aantonen dat net vóór of 'direct' na training (1 uur voor en/of 1 uur na) innemen van proteïne en/of koolhydraten positief effect hebben. Als je pas 5 uur na training wat inneemt, is dat ongunstig.Foomers schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:42:
[...]
Leuk dat je het ChatGPT vraagt maar voor een anabool venster is geen wetenschappelijk bewijs. Vaak wordt dit argument gebruikt om eiwit shakes te promoten maar meer dan promotie is het dan ook niet.
Aangezien hardlopen met volle maag bij de meesten niet goed valt, kan het daarom zeker helpen om binnen een uur wat te eten en drinken waar je spieren wat aan heeft. Denk dan inderdaad aan proteïne + koolhydraten (bijv magere kwark met fruit en havermout). De aangehaalde onderzoeken tonen aan dat je het ook 1 uur voor de training kunt doen, maar zoals gezegd, bij sporten zoals fietsen en hardlopen is achteraf vaak prettiger dan vooraf.
In de tijd dat ik nog naar de sportschool ging zag ik ook wel eens iemand na een workout heel snel naar de kleedkamer lopen en zo snel mogelijk een eiwitshake naar binnen gooien. Alsof het een soort tijdbom was...

Gisteren mijn langste afstand ooit gelopen, 23.3km. Best trots! Voorgenomen om het niet in één keer te lopen maar op 10km en 18km even te lopen om te eten en te drinken. Smaakt naar meer (en verder)!
Buiten je gestelde budget en geen idee of die aan de rest van je eisen zou voldoen maar als ik er ooit een zou moeten kopen zou het denk ik deze zijn:Orangelights23 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:47:
Ik wil niet vloeken in de kerk, maar…
Ik zoek een loopband
Eisen:
https://www.dcrainmaker.c...o-treadmill-thoughts.html
Deze paper gaat voornamelijk over body building/fitness, althans de hebben het vooral over muscle gain. Zover ik het lees heeft het geen extra positief effect, maar het is ook niet slecht.Foomers schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:42:
[...]
Leuk dat je het ChatGPT vraagt maar voor een anabool venster is geen wetenschappelijk bewijs. Vaak wordt dit argument gebruikt om eiwit shakes te promoten maar meer dan promotie is het dan ook niet.
Mijn gezond verstand (en gevoel) zegt om gewoon wat extra te eten direct na een lange/intensieve training. Dus dat doe ik ook netjes, anders voel ik me daarna echt een stuk minder. Wat het tijdsframe is, geen idee. Van de week vergeten te eten na een pittige training en toen werd ik na een uurtje toch wat flauwtjes
We hebben alweer 3 dagen gehad in 2025 en ik heb de hardloopschoenen nog niet gedragen. Kan ik mij hier nog wel vertonen?
Eerst nog even de terugblik op 2024. Op Oudjaarsdag het laatste loopje gedaan, de Oliebollenloop 4 mijl van Hasselt. Vorig jaar in 24:34, dit jaar 26:12. Voor mij een duidelijke illustratie van mijn hardloopjaar in de eerste helft en de tweede helft.
In totaal heb ik in 2024 een nieuw record van 2.345 kilometer afgelegd. De helft daarvan heb ik gelopen van januari tot en met de eerste week van mei. In aanloop naar de marathon in mei voor het eerst 5 dagen in de week getraind, wat leidde tot een marathon PR van 3:02:02. Net niet die droomtijd van sub 3, maar toch heel trots op. Misschien komt dat nog als ik na de zomer 40 ben geworden.
Kort na de marathon stevig ziek geworden. 5 weken uit de running, en sindsdien voelt het eigenlijk alsof ik weer helemaal opnieuw moet opbouwen. Zowel in duur als in kracht en tempo. Wel weer in beweging gekomen, want in november ging ik de New York marathon voor geen goud missen. Die met heel veel plezier, volledig op gevoel, vrij comfortabel in 3:26 uitgelopen. Dat heeft wel weer een lichtpuntje gebracht. Daarna nog een gekke uitspatting van 75 km in 1 dag in december, en daarmee toch op een mooi eindtotaal gekomen.
Voor 2025 zet ik mezelf nog geen harde doelen. Ik wil weer aan meer evenementen meedoen, omdat dat gewoon leuk is. Liep ik in 2023 nog mee in 14 races, in 2024 waren dat er slechts 6 (waarvan 5 in de tweede helft van het jaar). Voor het marathon PR en optimale training heb ik heel veel gelaten, dus dit jaar wil ik vooral veel plezier hebben. Daarna zien we wel naar wat voor vorm ik toe kan werken in de loop van het jaar.
Dit weekend weer de eerste kilometers van het jaar loggen, daarna weer vaker op de AV training verschijnen, misschien wat krachttraining erbij, wat zomer- en feestdagen-kilo's verliezen en weer echt fit worden in 2025
Eerst nog even de terugblik op 2024. Op Oudjaarsdag het laatste loopje gedaan, de Oliebollenloop 4 mijl van Hasselt. Vorig jaar in 24:34, dit jaar 26:12. Voor mij een duidelijke illustratie van mijn hardloopjaar in de eerste helft en de tweede helft.
In totaal heb ik in 2024 een nieuw record van 2.345 kilometer afgelegd. De helft daarvan heb ik gelopen van januari tot en met de eerste week van mei. In aanloop naar de marathon in mei voor het eerst 5 dagen in de week getraind, wat leidde tot een marathon PR van 3:02:02. Net niet die droomtijd van sub 3, maar toch heel trots op. Misschien komt dat nog als ik na de zomer 40 ben geworden.
Kort na de marathon stevig ziek geworden. 5 weken uit de running, en sindsdien voelt het eigenlijk alsof ik weer helemaal opnieuw moet opbouwen. Zowel in duur als in kracht en tempo. Wel weer in beweging gekomen, want in november ging ik de New York marathon voor geen goud missen. Die met heel veel plezier, volledig op gevoel, vrij comfortabel in 3:26 uitgelopen. Dat heeft wel weer een lichtpuntje gebracht. Daarna nog een gekke uitspatting van 75 km in 1 dag in december, en daarmee toch op een mooi eindtotaal gekomen.
Voor 2025 zet ik mezelf nog geen harde doelen. Ik wil weer aan meer evenementen meedoen, omdat dat gewoon leuk is. Liep ik in 2023 nog mee in 14 races, in 2024 waren dat er slechts 6 (waarvan 5 in de tweede helft van het jaar). Voor het marathon PR en optimale training heb ik heel veel gelaten, dus dit jaar wil ik vooral veel plezier hebben. Daarna zien we wel naar wat voor vorm ik toe kan werken in de loop van het jaar.
Dit weekend weer de eerste kilometers van het jaar loggen, daarna weer vaker op de AV training verschijnen, misschien wat krachttraining erbij, wat zomer- en feestdagen-kilo's verliezen en weer echt fit worden in 2025
"As you move forward towards the console, the treadmill speeds up. And as you slide backward on the belt, the treadmill slows down. Except, it does this insanely fast – so fast you don’t even think about it, it’s just like running outdoors."Shinji schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:25:
[...]
Buiten je gestelde budget en geen idee of die aan de rest van je eisen zou voldoen maar als ik er ooit een zou moeten kopen zou het denk ik deze zijn:
https://www.dcrainmaker.c...o-treadmill-thoughts.html
Dat is wel heel tof, maar klinkt mij ook onbetaalbaar
We hebben alweer 3 dagen gehad, maar er kan al 4 dagen gelopen worden. Ik had vanochtend moeite om uit bed te komen. Gelezen dat het koud en glad zou zijn. Maar toen ik naar buiten keek en zag dat er een laagje sneeuw lag snel mijn hardloopschoenen aangetrokken. Half 8 gaan hardlopen was een mooi moment met de zonsopgang. Vandaag 14 KM hardgelopen (duurtraining). Gezien de motivatie en de kou voor de zekerheid een banaan meegenomen, was een beetje bang voor een dip. De afstanden worden ook steeds langer, maar liep best wel lekker. Na het hardlopen gelijk mijn banaan opgegeten om optimaal gebruik te maken van het anabool venster
$5.000L23 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:11:
[...]
"As you move forward towards the console, the treadmill speeds up. And as you slide backward on the belt, the treadmill slows down. Except, it does this insanely fast – so fast you don’t even think about it, it’s just like running outdoors."
Dat is wel heel tof, maar klinkt mij ook onbetaalbaar
Uiteraard. Het hele anabolic window verhaal is bro science van een decennium geledenkepler schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:35:
[...]
Deze paper gaat voornamelijk over body building/fitness, althans de hebben het vooral over muscle gain. Zover ik het lees heeft het geen extra positief effect, maar het is ook niet slecht.
Mijn gezond verstand (en gevoel) zegt om gewoon wat extra te eten direct na een lange/intensieve training. Dus dat doe ik ook netjes, anders voel ik me daarna echt een stuk minder. Wat het tijdsframe is, geen idee. Van de week vergeten te eten na een pittige training en toen werd ik na een uurtje toch wat flauwtjes
Lang leve chatgpt...

[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 04-01-2025 10:31 ]
Net ook weer een loopje gedaan sinds de marathon in december.
Met tight want koud , maar toch heb ik het idee dat zo'n lange tight stroperig loopt, herkennen jullie dat ? Ik zie vaak toppers redelijk snel in een tight lopen , kan het zijn dat mijn bovenbenen te dik/gespierd zijn naar verhouding? (Ben niet dik , ~70kg)
Met tight want koud , maar toch heb ik het idee dat zo'n lange tight stroperig loopt, herkennen jullie dat ? Ik zie vaak toppers redelijk snel in een tight lopen , kan het zijn dat mijn bovenbenen te dik/gespierd zijn naar verhouding? (Ben niet dik , ~70kg)
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Is het inmiddels al gelukt?ascent schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:59:
[...]
hehede racepredictor van Garmin denkt ook wel dat ik prima onder 't uur kan, ik heb alleen al een tijdje geen 10k meer gelopen. Toch neem ik die predictions altijd met een korreltje zout.
[Afbeelding]
Haha Hallo geschiedenis!
Ik liep maart vorig jaar een halve en mn snelste 10km daarin was 50min en dat is tot nu toe mn snelste 10k
Haha ik zat even in de sheet van personal records te kijken en zag daar de 1 uur, 2 minuut en 2 seconde van je :-)ascent schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:53:
[...]
Haha Hallo geschiedenis!
Ik liep maart vorig jaar een halve en mn snelste 10km daarin was 50min en dat is tot nu toe mn snelste 10k
Haha dan moet ik die eens bijwerken! GoeiePresident schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:44:
[...]
Haha ik zat even in de sheet van personal records te kijken en zag daar de 1 uur, 2 minuut en 2 seconde van je :-)
Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.