Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:26
Mooie uitdagingen @born2tweak. Zelf loop ik ook zaltbommel. Daarnaast is het plan om in september bij de marathon van Berlijn een tijdskwalificatie voor Boston te halen. Volgens trenara zou dat in maart bij TwoRivers al mogelijk moeten zijn, maar dat voelt nog wel wat enthousiast.

In de weg naar Zaltbommel heb ik volgend weekend nog een lokale 30km met een klein gezelschap van lokale atletiek vereniging, de halve van Egmond en 30km bij Groet uit Schoorl staan.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lone Wolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 07:04
Hier nog iemand die de Two Rivers marathon in Zatlbommel gaat lopen. :w

Dit jaar ben ik daar na 26 km uitgestapt i.v.m. een overbelaste achilles pees.
Heb toen iets te veel, wel hele leuke oOo , evenementen gedaan in de voorbereiding.

Bij de Zevenheuvelentrail (42km) heb ik de start niet eens gehaald i.v.m. een overbelaste patella pees. Ook weer door te veel leuke dingen tijdens de voorbereiding.

Ik heb daarom voor de komende maanden alle verleiding weerstaan en me nergens voor ingeschreven. Ik wil nu na die DNF en DNS eerst dit hoofdoel succesvol voltooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:56
Dit weekend eens zien of ik het fysiek trek om 4 dagen achter elkaar te lopen (tot nu toe maximaal 3 gedaan).

Gisteravond 11,5 km anaerobe getraind (12 blokjes van 40 seconden op 3.25 pace. In de ijskoude zeikregen, echt top..),
Vanmiddag 10,5km treshhold (2x een kwartier op 4.25).
Hopelijk spaart Garmin me morgen een beetje met de suggesties haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:59

L23

Stefangrp schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 19:29:
Dit weekend eens zien of ik het fysiek trek om 4 dagen achter elkaar te lopen (tot nu toe maximaal 3 gedaan).

Gisteravond 11,5 km anaerobe getraind (12 blokjes van 40 seconden op 3.25 pace. In de ijskoude zeikregen, echt top..),
Dus zaterdag en zondag? Of had je woensdag ook al hardgelopen?
Loop je in een week dan in een keer een extra 10 kilometer of blijft de week ongeveer hetzelfde en de andere rondjes iets korter?

Ik ga vanaf januari ook een dag extra hardlopen, maar dan splits ik de afstand van een andere dag. Zo blijven de kilometers per week ongeveer hetzelfde en bouw ik het rustig op.

Qua regen tijdens het hardlopen nog geluk gehad dit jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:31
Ik loop 30 maart de marathon van Gent. Start om 9.00 's ochtends.

Is een uurtje rijden van bij mij thuis, dus ik rij er met de auto naartoe.

Het wordt een kort nachtje want het is dan overschakeling naar het zomeruur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
L23 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 19:54:
[...]

Dus zaterdag en zondag? Of had je woensdag ook al hardgelopen?
Loop je in een week dan in een keer een extra 10 kilometer of blijft de week ongeveer hetzelfde en de andere rondjes iets korter?

Ik ga vanaf januari ook een dag extra hardlopen, maar dan splits ik de afstand van een andere dag. Zo blijven de kilometers per week ongeveer hetzelfde en bouw ik het rustig op.

Qua regen tijdens het hardlopen nog geluk gehad dit jaar.
Nee woensdag niet geweest.
Dus do-vr-za-zo.
En dan heb ik maandag core gedaan en dinsdag ook gelopen maargoed. Das geen streak.

Normaliter had ik dit weekend verspreid over 4 dagen ook wel 25-30 gelopen denk ik. Dus iets kortere rondjes, maar per saldo ook wel wat meer km's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16-09 08:43
Nog iemand met hardloopkousen van nike ?

Heb er van de week gekocht ma na het
Lopen zijn de kousen wel nat van het zweet ik dacht dat deze droog zouden blijven

Acties:
  • +55 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 09:30
Mijn eerste ultra, 2 dagen later. Wat een bijzondere donderdag heb ik gehad!

Mijn originele plan voor een Serious Request actie was een 24-uurs Backyard Ultra met de collega's. Maar het bleek moeilijk om dat qua logistiek en deelnemende collega's op te zetten in deze drukke periode voor de kerstvakantie. Dus wat doe je dan? Maak het kleiner, maak het concreet. Één werkdag: 8 uur. Wisselende rondes, startend vanaf het kantoor, waar ik steeds weer terug kom om te eten en drinken. Dat kan ik, op een of andere manier, voor elkaar krijgen in mijn eentje. Maar vind er dan een collega bij die wat sfeer wil maken met muziek op kantoor (en ook in zijn vrije tijd DJ is), een paar enthousiaste collega's die naar eigen kunnen mee willen lopen, en combineer dat met een bedrijf waar plezier een echte kernwaarde is, en je hebt een recept voor een unieke ervaring d:)b

Op de woensdag alvast wat voorbereid op kantoor. Een tafel in de hal geclaimd en die vol gelegd met bidons met sportdrank, gels, repen, winegums, zoute pinda's, bananen, ontbijtkoek, een paar donuts en een grote fles cola met bekertjes. Zoet, zout, koolhydraten, een lekkere mix. In de kleedkamer 2 paar hardloopschoenen, een muts, winddicht vest met capuchon, verlichting, handschoenen. Starttijden van de collega's afgestemd en een paar routes van ongeveer 10 kilometer op mijn Garmin gezet. Thuis hardloopkleding klaargelegd en aan het eind van de dag met een mix van zenuwen en enthousiasme de ogen dicht gedaan.
Een werkdag in beweging voor Metakids | Serious Request
Nadat ik om 7:00 uur mijn bed uit rolde heb ik een beschuitje met muisjes en een plak ontbijtkoek gegeten en een kop thee gedronken. Het voedingsplan voor de dag? Ieder uur op kantoor even wat vast voedsel eten en wat drinken, op de helft van iedere ronde een energy gel of reep.

Eenmaal de donderdagochtend drukte door op de snelweg was ik iets voor 8 uur op kantoor. De laatste dingen klaargezet, hardloopschoenen aan, nog even wat smalltalk met een paar collega's en om 8:10 was ik onderweg voor de eerste ronde. Korte tight, t-shirt, compressiekousen en de Adidas Prime X Strung aan mijn voeten. Qua temperatuur prima, af en toe een aardig windje en een buitje, maar goed te doen buiten! Omdat om 9:00 uur de eerste collega mee zou lopen, besloot ik met 10 kilometer in 50 minuten alvast een nette start te maken. Halverwege een energiereep genomen. Hartslag was zo vroeg misschien iets te hoog, maar omdat ik niet de hele dag met een borstband wilde lopen was dat enkel polsmeting. Wetende dat dat niet altijd even nauwkeurig is en ik natuurlijk ook vol adrenaline zat, besloot ik op gevoel dat het prima was.

Bij aankomst op kantoor na die eerste ronde werd ik al direct verrast door de massale aanwezigheid van collega's in de hal. Met applaus en aanmoedigingen verwelkomd. Daar krijg je energie van! Eigenlijk had ik een bathroom-break in gedachten, maar met alle collega's daar... besloten om even snel wat te drinken en een gel mee te pakken voor onderweg. Route gestart op de Garmin en we gingen met zijn 2'en de deur weer uit.

We hadden vooraf afgestemd dat het maximaal 10 kilometer zou zijn. Tempo ergens rond de 5:30/km. Hij was begin dit jaar gestopt met roken en had vanaf januari het hardlopen langzaam opgebouwd tot een halve marathon die hij in oktober in 2 uur had voltooid. Aan het begin van de ronde gaf hij aan dat het hardlopen hem sinds die halve wel wat zwaarder viel. Maar vol enthousiasme liep hij mee. Onderweg gezellig gekeuveld, al moest ik hem na 8 kilometer een beetje op sleeptouw nemen omdat de wind wat meer op was komen zetten. On the fly een aanpassing gedaan aan de route om de wind in de rug te krijgen, tussen de gebouwen op het industrieterrein de wind wat ontwijken, en voor de trap van ons kantoorpand stonden we op 9,8 km met een gemiddeld tempo van 5:34/km. Inclusief de trappen op en naar boven zaten we inmiddels als team op 30 kilometer en had ik er bijna een halve marathon op zitten.

Tussen 10 en 11 was ik weer even op mijzelf aangewezen. Nadat ik weer een beetje had gegeten en gedronken nu dan toch even naar het toilet. Soepel weer de deur uit, het wat rustiger samenlopen voelde bijna als een herstelloopje. Nu weer ietsje vlotter doorgelopen en 11 kilometer afgevinkt in 4:54/km. Energiereepje onderweg. En weer terug op kantoor om, na weer een beetje gedronken en gegeten te hebben, met de volgende collega de deur uit te gaan.

De route die ik nu ingeladen had was een kant op waar ik niet eerder heb hardgelopen, maar waar ik vanuit het verleden wel enigzins de weg ken (al is er veel veranderd over de jaren). De collega waar ik deze ronde mee ging doen, 9,4 km, heeft een goede basisconditie maar had al een tijdje niet meer constant getraind. We liepen met 5:15/km redelijk door. Halverwege het rondje begon mijn maag te protesteren. Ai, vergeten om een gel of reep mee te nemen. Een paar kilometer iets minder comfortabel, en zelfs even een paar honderd meter gewandeld. Even rustig adem gehaald, en weer door. Eenmaal op kantoor de tijd genomen om wat extra te eten en drinken en de maag te kalmeren.

Buiten viel inmiddels een flinke bui. Muts op, jasje aan, en toch weer naar buiten, samen met een nieuwe collega. Poeh, koud! Geen idee of dat lag aan het feit dat mijn energiehuishouding even was verstoord door het missen van het eetmoment, het weer of het iets langere rustmoment, maar dit werd even een half uur om doorheen te bikkelen. Into the unknown, want in dit blok ging ik de marathonafstand voorbij. De collega waar ik nu mee liep had vooraf aangegeven dat ze een iets kleinere ronde wel mee kon doen. Kwam ook goed uit, want de DJ-collega had doorgegeven dat hij in de lunchpauze, van half 1 tot 1, een juichmoment wilde doen. Door de wind en regen met gemiddeld tempo van 5:45/km.

Om 12:35 waren we terug op kantoor: DJ-set in de hal erbij, vrolijke collega's, muziek en zelfs wat voorzichtig gedans. Even ontspannen, eten en drinken, wat kletsen met collega's en naar het toilet. Het natte t-shirt verruild voor een droog, wat warmer shirt met lange mouwen. Plannetje gesmeed met de laatste collega die mij ging vergezellen om naar het Rodetorenplein te lopen, waar het Glazen Huis nu staat. Leuk!

Rond 13:00 uur vertrokken we, op weg naar het centrum van Zwolle. Collega #4 had aangegeven om ambitieus mee te willen doen. Hij had nog nooit langer dan 2 uur hardgelopen, maar is wel fit als survival-runner. Zijn doel? In ieder geval 2 uur, maar als het kan 3 uur. Dus mogelijk samen door tot het einde.

De wind en regen was inmiddels wel iets afgenomen. Als er al regen was, was het heel licht, en omdat we een route door de binnenstad hadden was er weinig te merken van de wind. Bij het Glazen Huis een selfie-moment om te delen met de collega's, en door met die kilometers! Netjes aan het eetmoment halverwege de route gedacht, en toen we na iets meer dan een uur weer terug waren voelde ik me prima. Ik had mijn tweede wind gevonden!

Eten, drinken, en weer door. Nog iets minder dan 2 uur te gaan. In de ochtend had ik al een stuk langs het water gelopen, en collega #4 wist dat we daar nog iets verder konden gaan. De ronde zou dan 11 kilometer zijn. Prima, daar is het lekker lopen!

Waar de eerste ronde met collega #4 nog vol conversatie zat, vielen er in de tweede ronde wat langere momenten van rust, met een gezamenlijk doel om door te zetten. In een gelijke cadans, fysiek comfortabel in het oncomfortabele, stap voor stap. Eenmaal op de terugweg richting kantoor begonnen we te praten over hoe we het af gingen maken. Er zou nog iets meer dan een half uur zijn. Het plan was bedacht om nog een ronde van 6 kilometer te doen rond de plas... totdat we op voor mij bekend terrein kwamen en ik wist dat deze ronde toch wel wat langer zou worden dan verwacht. Ik had niet helemaal gerekend op 13 km. Inmiddels begonnen de benen ook steeds wat meer te zeuren, en keek ik op tegen de verschrikkelijke fietsbrughelling die onvermijdelijk was als we nog dat rondje om de plas wilden doen. Deze ronde ook aangepast zodat we een iets minder vervelend fietsviaduct door moesten, en toen kwam het industrieterrein in zicht. Wat nu?

De laatste paar honderd meter voordat we op kantoor zouden zijn werd een nieuw plan gesmeed. Die fietsbrug zou ik voor mijn gevoel echt niet meer over komen. Daarbij was ik ook bang dat als ik de trap naar kantoor op zou lopen, met al die kilometers in de benen, ik niet meer naar buiten zou willen gaan. Mijn collega had het fysiek ook niet makkelijk, maar wilde nog wel door. Gelukkig wist ik dat een rondje om 'ons' deel van het industrieterrein nagenoeg een kilometer is. Samen besloten we dan nog 3 rondjes te pakken. 3 keer rond, zodat ik 75 kilometer zou bereiken. Halverwege het 2e rondje nog een mooie uitspraak van mijn collega naar mij: 'Bespaar je de energie van het optillen van je arm, want van het kijken naar je horloge wordt het rondje niet korter' _O- . Na het 3e rondje nog even uitgelopen op de parkeerplaats en ja: 75 km!

Met moeite nog de trap omhoog, en joggend en vol ongeloof de deuren om 15:55 weer door waar we als helden ontvangen werden (en ik bijna tegen een pilaar op liep zo zag ik op een filmpje van dat moment :+ ). Fist bumps, schouderklopjes, een knuffel en heel veel trots. Individueel 75 kilometer, als team 130, in 7u45. Waanzinnig.

De warme douche daarna was heerlijk, en eenmaal thuis was het (bijna) een dag als alle andere. In de avond was ik gewoon weer taxichauffeur voor de kids die naar sport moesten, en heb ik nog 6 keer de trap thuis op en af gelopen. Gelukkig komt de echte spierpijn pas 1 of 2 dagen later he :+

Dus ja, ik ben nu een ultra-runner. Dat had ik absoluut niet op de bingo-kaart staan voor dit jaar (of enig jaar verder). Maar voor dit doel, met dit enthousiasme en dit resultaat, in zo'n fijne (werk)omgeving, is het de inspanning meer dan waard.

Doneren voor Metakids en Serious Request kan overigens nog steeds. Het bedrag wordt tot 20.000 euro zelfs verdriedubbeld door mijn werkgever! Check de actie Hanzestrohm beweegt *O*

Edit: bedankt voor de steun allen, mijn actie is de 1000 euro gepasseerd oOo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:28
Mijn ambities voor 2025 zijn een PR op 10k (39:25) en de halve marathon (1:29:35), die staan niet zo scherp maar dat komt omdat ik eigenlijk al een paar jaar geen serieuze pogingen gedaan heb. In tegenstelling tot de 5 en de hele. Eventueel nog een 15 onder het uur als ik een leuke loop kan vinden.

En ik hoop naar Berlijn te gaan voor de hele, om dan een relaxte voorbereiding te draaien en in ontspanning te lopen. Dan zou ik wel op 3:15 uit moeten komen ongeveer.

Eerst morgen de Sint Thomas trail, 33km door de Friese modder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Berlijn is de snelste marathon ter wereld, het zou zonde zijn om daar "in ontspanning" te lopen. Daar moet je echt gaan voor een PR.

Je PR op de 10km en je New York marathon in 3:13 wijzen eerder in de richting van 3:05. 15km onder het uur (als dat zou lukken) begint in de buurt van de 3 uur te komen qua prestatie.

Dus ik zou voorstellen in het voorjaar te kijken voor PR's op 10/15/HM en dan in Berlijn er vol voor te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WizzlerNL
Hartloper schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:03:
Berlijn is de snelste marathon ter wereld, het zou zonde zijn om daar "in ontspanning" te lopen. Daar moet je echt gaan voor een PR.

Je PR op de 10km en je New York marathon in 3:13 wijzen eerder in de richting van 3:05. 15km onder het uur (als dat zou lukken) begint in de buurt van de 3 uur te komen qua prestatie.

Dus ik zou voorstellen in het voorjaar te kijken voor PR's op 10/15/HM en dan in Berlijn er vol voor te gaan.
Ja maar ik wil niet weer zo'n aanslag op mn gezin door 80-100 km te lopen in de week. Die sub 3 is gelukt en of ik er nou nog een paar minuten af loopt boeit me eigenlijk niet.

Doel voor de komende zoveel jaar is ooit Six star finisher te worden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Stefangrp
Stefangrp schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 19:29:

Gelukt.
Gister (dag 3) op het gemakje 8km rond de plas gehobbeld. 5.00 per km is tegenwoordig ook al zone 2. Gaat nergens over 😅 wel moeie benen.

Vandaag het parcours van de 11km van de Sint Anthonis Trail gelopen. Wat een prachtig bos zeg oOo de 17 en 24 km ga ik zeker ook een keer doen.
Voelde me ook frisser dan gister. Alleen de hagelbui midden op de heide was minder relaxed.

Alles bij elkaar 41 km in 4 dagen gelopen. En ik had vandaag nog wel langer door gekund.
Misschien morgen ook maar een rondje doen :+

Ik kwam er trouwens (vandaag pas) achter dat veel parcoursen van Trail wedstrijden gewoon als gpx op Garmin staan. Ik hoef helemaal niet te wachten tot die wedstrijden weer zijn :*)

Wie hebben er ook zo lekker gelopen vandaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 08:54
Niet vandaag, gisteren wel. Een duurloopje van 1:40u in zone 2 (max hartslag 142) en dat werd 17,5km. Ging voortreffelijk, totdat ik een blaar voelde opkomen. Ik had eigenlijk weinig keuze dan doorlopen. Het regende, geen telefoon bij me (had me nog voorgenomen altijd een telefoon bij me te hebben, het is me 1 keer gebeurd dat ik tijdens het hardlopen 112 moest bellen voor een voorbijganger.. toch houd ik me er niet altijd aan blijkbaar) en ik moest nog wel een tijdje voordat ik thuis was.

Blaar dus best wel stuk gelopen. Eerste keer dat ik met mijn Hoka Mach X2 nu een blaar heb, schoenen zijn 105km oud. Ik hoop dat het aan mijn sok lag die íets te groot is waardoor er wat extra sok tussen voet en schoen zat. Morgen maar weer mijn vertrouwde Ascics pakken.. kijken of het gaat. Als de blaar helemaal genezen is weer eens de Hoka's pakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
WizzlerNL schreef op zondag 22 december 2024 @ 15:03:
[...]

Ja maar ik wil niet weer zo'n aanslag op mn gezin door 80-100 km te lopen in de week. Die sub 3 is gelukt en of ik er nou nog een paar minuten af loopt boeit me eigenlijk niet.

Doel voor de komende zoveel jaar is ooit Six star finisher te worden.
Oh juist, ik was even vergeten dat je recent sub3 liep (en net als ik exact 2:59:37 !).
Dan begrijp ik je insteek voor Berlijn.

Voor mij is het anders, mijn kinderen zijn een stuk ouder en ik liep mijn sub-3 met 4 runs per week en piekmaanden rond de 60km/week, dat is makkelijker om nog eens te doen.
Dus ik ga er 30 maart nog eens voor gaan, proberen om weer onder de magische sub-3 grens te duiken.

Ik hoop alleen dat ze de helling richting Blandijnberg uit het parcours halen. Het zwaarste punt van de Amsterdam marathon was op km 37, een tunnel onmiddellijk gevolgd door een brug. In totaal 10 hoogtemeters als ik het nakijk op mijn Garmin. Daar kreeg ik echt wel een tik.
Maar de Blandijnberg is 20 hoogtemeters, da's het dubbele. En het is op een vergelijkbaar punt, op 4km van de finish.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WizzlerNL
Hartloper schreef op zondag 22 december 2024 @ 20:53:
[...]

Oh juist, ik was even vergeten dat je recent sub3 liep (en net als ik exact 2:59:37 !).
Dan begrijp ik je insteek voor Berlijn.

Voor mij is het anders, mijn kinderen zijn een stuk ouder en ik liep mijn sub-3 met 4 runs per week en piekmaanden rond de 60km/week, dat is makkelijker om nog eens te doen.
Dus ik ga er 30 maart nog eens voor gaan, proberen om weer onder de magische sub-3 grens te duiken.

Ik hoop alleen dat ze de helling richting Blandijnberg uit het parcours halen. Het zwaarste punt van de Amsterdam marathon was op km 37, een tunnel onmiddellijk gevolgd door een brug. In totaal 10 hoogtemeters als ik het nakijk op mijn Garmin. Daar kreeg ik echt wel een tik.
Maar de Blandijnberg is 20 hoogtemeters, da's het dubbele. En het is op een vergelijkbaar punt, op 4km van de finish.
Haha ja ik heb hem ook in dezelfde mooie tijd.

Ik zeg overigens niet dat ik het niet ga proberen, maar ik ga een heel ander schema doen. 1x interval, 1x survivalrun, 1x easy, 1x Longrun met tempo blok. Dus eigenlijk meer kracht (survival) en meer rust. Wie weet voel ik me dan evengoed wel kneitergoed.

Voor jou dus wat extra op klimmetjes trainen aan het einde van je longruns!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

@WizzlerNL Er is het hele jaar een vrij toegankelijke survival parcours bij jou in de buurt?

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• BiLLie-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-09 15:56
Na een belabberd loopjaar (voorjaar erg slecht gelopen, kapot gaan op een 10km in 49:xx) met uiteindelijk een oorzaak in slechte bloedwaarden ben ik toch blij dat het jaar gister goed is afgesloten. Een nieuw PR op de 10km *O* 43:13, een minuut van m'n vorige PR af oOo

Op naar een mooi 2025!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WizzlerNL
L23 schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:29:
@WizzlerNL Er is het hele jaar een vrij toegankelijke survival parcours bij jou in de buurt?
Jazeker! Ik train bij SSV Grootebroek. Maar er zijn door het hele land best wel veel Survivalrun verenigingen en die hebben allemaal een permanent trainingsterrein.

Als ik op vakantie ben in Nederland en ik ben in de buurt van een andere club zoek ik ook vaak even contact of ik een keertje op hun baan mag trainen. Is eigenlijk nooit een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:56
Goedemiddag allemaal,

Na een tijd meelezen hier wil ik toch een oproepje plaatsen; ik ben opzoek naar een loopgroepje/lotgenoten in of rondom Hilversum. De atletiekvereniging ken ik maar is denk ik nog niets voor mij en een parkrun hebben we hier helaas niet.

Zelf probeer ik 2/3 keer per week te lopen, ben nog niet zo heel lang bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-08 17:02
SkyR schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:19:
Mijn eerste ultra, 2 dagen later. Wat een bijzondere donderdag heb ik gehad!
...
Doneren voor Metakids en Serious Request kan overigens nog steeds. Het bedrag wordt tot 20.000 euro zelfs verdriedubbeld door mijn werkgever! Check de actie Hanzestrohm beweegt *O*

Edit: bedankt voor de steun allen, mijn actie is de 1000 euro gepasseerd oOo
Wat een geweldige actie, gefeliciteerd met je resultaat! Ik zal ook doneren!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefangrp
Stefangrp schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:45:
[...]

Gelukt.
Gister (dag 3) op het gemakje 8km rond de plas gehobbeld. 5.00 per km is tegenwoordig ook al zone 2. Gaat nergens over 😅 wel moeie benen.

Vandaag het parcours van de 11km van de Sint Anthonis Trail gelopen. Wat een prachtig bos zeg oOo de 17 en 24 km ga ik zeker ook een keer doen.
Voelde me ook frisser dan gister. Alleen de hagelbui midden op de heide was minder relaxed.

Alles bij elkaar 41 km in 4 dagen gelopen. En ik had vandaag nog wel langer door gekund.
Misschien morgen ook maar een rondje doen :+

Ik kwam er trouwens (vandaag pas) achter dat veel parcoursen van Trail wedstrijden gewoon als gpx op Garmin staan. Ik hoef helemaal niet te wachten tot die wedstrijden weer zijn :*)

Wie hebben er ook zo lekker gelopen vandaag?
Toch maar weer geweest. 7 luizige kilometertjes, veel vaart zat er niet in. Wel mooi onder de sterrenhemel, en ik heb eens getest hoeveel ik zie op onverlichte wegen met een simpel hoofdlamp je. Dat was nuttig.
En ohja de vo2max weer een puntje omhoog *O*

Nu wil ik de 7 dagen streak ook wel vol maken eigenlijk

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:19
https://runningwithrock.com/2024-valencia-marathon/

Interessant stuk over snelle marathontijden in Valencia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:12
MBgek schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:53:
Goedemiddag allemaal,

Na een tijd meelezen hier wil ik toch een oproepje plaatsen; ik ben opzoek naar een loopgroepje/lotgenoten in of rondom Hilversum. De atletiekvereniging ken ik maar is denk ik nog niets voor mij en een parkrun hebben we hier helaas niet.

Zelf probeer ik 2/3 keer per week te lopen, ben nog niet zo heel lang bezig.
Beginnen is sowieso een goed iets! De meeste hier in het topic lopen al een tijdje, dus een clubje maken gaat denk ik wat lastig worden hier.. Misschien even op de plaatselijke Facebook een oproep plaatsen? Zeker zo met december en januari hebben er veel mensen goede voornemens, dan kan je kijken of mensen qua tempo en afstand een beetje matchen.

Waarom wil je eigenlijk een groepje hebben? Ik vind het juist heerlijk dat ik zelf kan kiezen wanneer ik ga lopen en welke ronde in ga lopen.

Om te beginnen zou je de app van Hardlopen met Evy kunnen gebruiken om naar de 30 minuten / 5 kilometer op te bouwen. Dan ben je al 30 lessen verder, dus al 2,5 maand. Die gaat dus uit van een goede opbouw van 3 lessen per week. Daarna is er ook een programma om naar 7,5km of 10km te gaan.

Ik ben zelf half september begonnen met hardlopen (zonder sportieve ervaring) en doe tegenwoordig 3x 6 tot 7km per week. Lekker om een uurtje of half 6 in de ochtend, dan krijg ik geen last van mijn knieën. Heb hier in dit topic een hoop hulp gekregen! Veel tips/adviezen waar ik echt wat mee kon.

Toevallig vandaag een langer rondje gedaan van 10km, omdat ik toch pas weer over een dag of drie ga hardlopen en ik ook even wil kijken hoe mijn lichaam zich eronder houdt. Kijk wel regelmatig op mijn Garmin 255 wat mijn tempo is, want ik wil nogal eens te snel rennen. Heb ik ook vandaag trouwens weer gedaan als ik kijk naar mijn hartslag welke gedurende de loop wel echt toeneemt tot bijna 160 (gemiddelde van 150). Betekent dat ik eigenlijk nog te snel voor mijn lichaam ga, maar dit geeft wel een voldaan gevoel. Het is en blijft voor jezelf kijken hoe het gaat en waar je je plezier uit haalt, ik weet dat ik nooit een marathon zal gaan lopen en dat ik uiteindelijk wil toewerken naar 3x per week een uurtje wil gaan hardlopen en in dat uur een kilometer of 10 halen. Dat is prima voor de conditie, maar hier zitten vooral mensen die ook met records bezig zijn en die 10 kilometer in drie kwartier of minder willen behalen :-)

[ Voor 48% gewijzigd door President op 24-12-2024 13:07 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:32
President schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:52:
[...]

Beginnen is sowieso een goed iets! De meeste mensen hier in dit topic zijn ervaren lopers, daar ga je niet echt lotgenoten vinden..
Ik denk dat je juist hier ook gesprekspartners wilt vinden, die net iets meer weten dan jijzelf. Ik ben overigens een ervaren loper in aantallen jaren, maar qua niveau niet hoogstaand. Geen kennis van type schoenen, sterker nog: ik heb maar één paar. Nooit in groepjes getraind. En toch voel ik me hier thuis. Dit topic is een schatkist met ervaringen, theorieën en persoonlijke verhalen. En daaruit pik ik de krenten…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Jailhouse schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:05:
[...]

Ik denk dat je juist hier ook gesprekspartners wilt vinden, die net iets meer weten dan jijzelf. Ik ben overigens een ervaren loper in aantallen jaren, maar qua niveau niet hoogstaand. Geen kennis van type schoenen, sterker nog: ik heb maar één paar. Nooit in groepjes getraind. En toch voel ik me hier thuis. Dit topic is een schatkist met ervaringen, theorieën en persoonlijke verhalen. En daaruit pik ik de krenten…
O dat absoluut, ik heb hier al onwijs veel hulp gekregen en heel veel goede adviezen ontvangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

Mij lijkt een loopgroepje wel handig om ervaringen te delen en verschillende soorten trainingen te leren kennen. En het kan een (extra) motivatie zijn om juist wel die dag te gaan hardlopen. Ik heb er zelf tot nu toe nog geen gebruik van gemaakt, maar denk wel dat ik volgend jaar eens ga kijken naar een loopgroepje of atletiekvereniging.
Loopgroepjes zijn er denk ik genoeg. Hier in de buurt al 3 gevonden, toevallig ontdekt tijdens het scrollen door Instagram filmpjes. Geen idee hoe je ze makkelijker kan vinden. Ik had er zelf niet op gereageerd omdat ik niet in de buurt van Hilversum woon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L23

L23

[...]

Toevallig vandaag een langer rondje gedaan van 10km, omdat ik toch pas weer over een dag of drie ga hardlopen en ik ook even wil kijken hoe mijn lichaam zich eronder houdt. Kijk wel regelmatig op mijn Garmin 255 wat mijn tempo is, want ik wil nogal eens te snel rennen. Heb ik ook vandaag trouwens weer gedaan als ik kijk naar mijn hartslag welke gedurende de loop wel echt toeneemt tot bijna 160 (gemiddelde van 150). Betekent dat ik eigenlijk nog te snel voor mijn lichaam ga, maar dit geeft wel een voldaan gevoel. Het is en blijft voor jezelf kijken hoe het gaat en waar je je plezier uit haalt, ik weet dat ik nooit een marathon zal gaan lopen en dat ik uiteindelijk wil toewerken naar 3x per week een uurtje wil gaan hardlopen en in dat uur een kilometer of 10 halen. Dat is prima voor de conditie, maar hier zitten vooral mensen die ook met records bezig zijn en die 10 kilometer in drie kwartier of minder willen behalen :-)
Je belicht de groep hier een beetje negatief vind ik :P Iedereen is welkom en het gaat niet alleen om records. Ik heb nog geen record neergezet, maar als je die behaalt dan zou iedereen dat toch hier trots mededelen? :P

Waarom nooit een marathon lopen? Met 3 keer per week een uurtje lopen ben je in ieder geval al fanatiek bezig. Ik vind het zelf wel leuk om de komende jaren ergens naar toe te werken, dus ik wil ooit een 50 km lopen. Maar loop voornamelijk voor mijn plezier en wil niet van wedstrijd naar wedstrijd trainen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleepoog
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17-09 08:34
Leuke club (mijn zoon traint daar)!
/offtopic

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:02
[...]

Beginnen is sowieso een goed iets! De meeste mensen hier in dit topic zijn ervaren lopers, daar ga je niet echt lotgenoten vinden.. Misschien even op de plaatselijke Facebook een oproep plaatsen?
niet mee eens,dit topic kent juist alle niveaus en de mensen met een hoog niveau delen ook regelmatig ervaringen van de tijd dat ze nog niet dat hoge niveau hadden m.i. kan iedereen zich thuis voelen in dit topic.
Ik ben zelf half september begonnen met hardlopen (zonder sportieve ervaring) en doe tegenwoordig 3x 6 tot 7km per week. Lekker om een uurtje of half 6 in de ochtend, dan krijg ik geen last van mijn knieën.
Hoezo is half 6 in de ochtend beter voor je knieën dan 7 uur in de avond???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Wyke schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:30:
[...]

niet mee eens,dit topic kent juist alle niveaus en de mensen met een hoog niveau delen ook regelmatig ervaringen van de tijd dat ze nog niet dat hoge niveau hadden m.i. kan iedereen zich thuis voelen in dit topic.

[...]

Hoezo is half 6 in de ochtend beter voor je knieën dan 7 uur in de avond???
Ik had mijn bericht al aangepast!

Geen idee, als ik eind van de dag ga hardlopen dan krijg ik last van mijn knieën. In de ochtend nog nooit gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MBgek
[...]

Beginnen is sowieso een goed iets! De meeste hier in het topic lopen al een tijdje, dus een clubje maken gaat denk ik wat lastig worden hier.. Misschien even op de plaatselijke Facebook een oproep plaatsen? Zeker zo met december en januari hebben er veel mensen goede voornemens, dan kan je kijken of mensen qua tempo en afstand een beetje matchen.

Waarom wil je eigenlijk een groepje hebben? Ik vind het juist heerlijk dat ik zelf kan kiezen wanneer ik ga lopen en welke ronde in ga lopen.

Om te beginnen zou je de app van Hardlopen met Evy kunnen gebruiken om naar de 30 minuten / 5 kilometer op te bouwen. Dan ben je al 30 lessen verder, dus al 2,5 maand. Die gaat dus uit van een goede opbouw van 3 lessen per week. Daarna is er ook een programma om naar 7,5km of 10km te gaan.

Ik ben zelf half september begonnen met hardlopen (zonder sportieve ervaring) en doe tegenwoordig 3x 6 tot 7km per week. Lekker om een uurtje of half 6 in de ochtend, dan krijg ik geen last van mijn knieën. Heb hier in dit topic een hoop hulp gekregen! Veel tips/adviezen waar ik echt wat mee kon.

Bedankt voor je antwoord! Ansich gaat het lopen zelf wel oke maar ben nog zeker niet tevreden(10k 57:49), maar ik merk na een paar blessures dat er aan mijn techniek nog wel het e.e.a. te verbeteren valt, vandaar mijn vraag :) Fysio had wel wat tips maar het is m.i. toch beter om met een meer ervaren iemand te lopen dan die 5 minuutjes op de band bij de fysio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
MBgek schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:03:
[...]

Bedankt voor je antwoord! Ansich gaat het lopen zelf wel oke maar ben nog zeker niet tevreden(10k 57:49), maar ik merk na een paar blessures dat er aan mijn techniek nog wel het e.e.a. te verbeteren valt, vandaar mijn vraag :) Fysio had wel wat tips maar het is m.i. toch beter om met een meer ervaren iemand te lopen dan die 5 minuutjes op de band bij de fysio.
Dat is een mooie tijd, zeker omdat je aangeeft nog niet zo lang bezig te zijn! Hoe lang is niet zo lang? En welke blessures? Knie of spieren?

Heb je al wel een analyse laten doen in een goede zaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:12
President schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:06:
[...]

Ik had mijn bericht al aangepast!

Geen idee, als ik eind van de dag ga hardlopen dan krijg ik last van mijn knieën. In de ochtend nog nooit gehad.
Zal dat niet samenhangen met je kraakbeen en bindweefsel wat aan het eind van de dag vermoeid/ingedrukt is? Het is ook niet ongebruikelijk dat je ‘‘s ochtends iets langer bent dan ‘‘s avonds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBgek
President schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:25:
[...]

Dat is een mooie tijd, zeker omdat je aangeeft nog niet zo lang bezig te zijn! Hoe lang is niet zo lang? En welke blessures? Knie of spieren?

Heb je al wel een analyse laten doen in een goede zaak?
Ben het serieuzer gaan oppakken rond maart/april ergens, daar voor hooguit 2 keer per maand ofzo dus dat tel ik eigenlijk niet mee. Wat blessures betreft enkel en een klein beetje knie, beide aan de rechterkant. Heb wel meteen schoenen gekocht bij een Run2Day zaak incl. analyse, antipronatie schoen met zooltje (Asics GT2000 12) gekocht op mijn eigen gevoel van "Joh het zit goed ik ga het wel proberen"( natuurlijk met behulp van de winkel) omdat ik toen nog geen enkel benul had van hardlopen enz. Op advies van de fysio teruggegaan en nogmaals schoenen laten aanmeten met de kennis van toen, dat is de Brooks adrenaline GTS geworden. Echt een wereld van verschil voor mij (haklander) die lopen heerlijk en tot nu toe nog geen last gehad, wel minder gelopen maar het voelt goed.

Voor nu gewoon meters maken en ondertussen zorgen dat de knie en enkel sterker worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:22
Net een fijne wisselloop van 13km gedaan met als doel binnen hartslagzone 2 (135-140bpm) en elke km 15sec versnellen. Ik vind dat echt een fijn loopje, ik loop heel relaxt, goede focus op cadans, af en toe in jezelf praten om te zien of je nog goed zit (als extra controle tov wat Garmin zegt). En uiteindelijk liep ik dan in een gemiddeld tempo van 6:24 /km wat 35sec onder het tempo ligt wat ik vorig jaar liep ter voorbereiding van de halve marathon in juni. Leuk om die progressie te zien!

Ik ga dit soort wisselloopjes doen t/m februari (ik hoop hiermee ook nog wat extra kilo's kwijt te raken, en ja, voeding speelt ook een grote rol) om daarna te starten met het programma voor de halve marathon van Zwolle in juni. Dat zal weer gaan bestaan uit 2x intervallen (waarschijnlijk 400 metertjes en 1000 metertjes) en 1x een long run.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Stefangrp
Zo, 7day streak voltooid, ging nog best soepel vandaag. Nu tijd voor kerst eten en drinken :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DkaMgmA3GYj3ujG5YwuADaJo9tU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/08ibPO6MbrGYU8R4wUGgXORW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hartloper
Even reageren op @President : op het forum hebben we een mooie mix tussen mensen die hun eerste stappen in de hardloopwereld zetten, hardlopers die fanatiek tijden najagen (zoals ondertekende), mensen die 100km per week lopen en alles daartussenin.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Hartloper
Het lijkt me een mooi moment voor het jaaroverzicht.
Ik zal dit jaar de 2750 km overschrijden.
Mooi stijgende curve van jaarkilometers, behalve in 2020 toen ik geblesseerd was (hamstring) - en er was toen ook geen noodzaak tot langere duurlopen, want alles was afgelast.

Vanaf 2021 zit ik hier op het hardloopforum, vanaf 2022 begon ik 4x per week te hardlopen, daarvoor 3x per week.

2014: 700 km
2015: 1050 km
2016: 1300 km
2017: 1400 km
2018: 1700 km
2019: 1700 km
2020: 1500 km
2021: 1800 km
2022: 2000 km
2023: 2300 km
2024: 2750 km *O*

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Hartloper
Hoe zat het met de loopdoelen van 2024 ?

- 5 km: PR van 18:20 uit 2018, dat ik dat 6 jaar later op mijn vijftigste nog zou verbeteren is onwaarschijnlijk; ik liep 18:50 dit jaar, tevreden mee.

- 10 km: PR stond op 39:08, bedoeling om onder de 39 minuten te duiken. Niet gelukt, 39:10 gelopen. In juni 2025 wellicht een nieuwe poging. 10km is hard, voor mij de moeilijkste wedstrijdafstand.

- halve marathon : PR stond op 1:26:41, bedoeling onder de 1:26 te duiken. Niet gelukt, wel 1:26:30 gelopen maar iedereen was het er over eens dat het parcours 100 meter te kort was, dus in mijn ogen geen echt PR.

- marathon: PR 3:03:33, bedoeling was om dat PR te verbeteren en de ultieme droom was om onder de 3 uur te duiken.
In het voorjaar had ik een heel goede voorbereiding op de Milaan marathon, helaas werd ik kort voordien ziek zodat op de dag zelf een PR er niet inzat. Maar ik was niet ontgoocheld, ik had een heel goed trainingsblok gehad, en ook al was het doel niet gehaald, de geslaagde voorbereiding gaf veel voldoening.
Voor Amsterdam in oktober 2024 had ik ook een heel goede voorbereiding, en die dag lukte om bij mijn 17de marathon voor het eerst sub-3 te lopen, al was het nipt: 2:59:37.

Vanwege dat laatste kijk ik met heel veel voldoening terug op 2024.

Voor het komende jaar is het doel om onder de 39minuten te duiken op de 10km, indien mogelijk nog eens sub-3 te lopen, maar vooral om consistent en blessurevrij met evenveel plezier als dit jaar te blijven hardlopen.

Dank ook aan alle medeforummers voor dit fijne hardlooptopic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MBgek
Zo, laatste rondje van het jaar zit er op. Doel van komend jaar is meer evenementen af, dit jaar de Singelloop Utrecht gelopen en dat is erg bevallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbRtlDuokzp_xGESY8zh3n7se0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nzpFcyhJsEjy4t13psauJKYN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:29
Ik ga dit jaar de 1600km overschrijden, maar ben in September hard door mn enkel gegaan wat wel een flink aantal kms geeft gekost. Misschien dat ik anders net de 2000 had gehaald.

Dit jaar een 50k gelopen, de rotterdam Marathon en een kwart triathlon. In de zomer wat leuke (solo) berg trails. Geen PRs, focus ligt wat meer op langere afstanden en minder op snelheid.

Plannen voor volgend jaar:
- 50k in januari
- Rdam marathon
- backyard ultra of 50k in mei
- 50k (en 2600hm) in Australië, hoofdrace :D
- 50/75k in September/oktober?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• L23

L23

Ik ben in 2023 weer begonnen met hardlopen en toen in september de 5 KM van Werkhoven Loopt gelopen. Dit jaar elke week 2 keer hardgelopen en de afstand langzaam opgebouwd naar 10 KM en in september de 10 KM van Werkhoven Loopt gelopen. Dat was eigenliijk het enige doel dit jaar en was tevreden dat ik dit rond de 50 minuten gelopen had.

Ik baalde er wel van dat ik begin september een liesblessure heb opgelopen. Daardoor de maanden september en oktober minder tot niet kunnen hardlopen. Maar goed, ik heb er van geleerd en ben weer een ervaring rijker.
In de maanden november en december de afstanden weer opnieuw opgebouwd en inmiddels loop ik rondjes van 13 KM. Wel een iets rustiger tempo dan hiervoor en ik loop waar het kan over stukken gras langs de weg. Bevalt goed die zachtere ondergrond, komend jaar maar eens verdiepen in trail schoenen :p En geen last meer van de liesblessure.

Hoorde vandaag dat mijn neefje van 6 morgen zin heeft om samen 3 KM hard te lopen. En zondag nog een rondje hardlopen. Dan heb ik dit jaar 100 keer hardgelopen met een totale afstand van 750 KM. Ik kijk tevreden terug op dit jaar. Progressie gemaakt en het hardlopen consistent aangepakt.

Ik kijjk komend jaar voornamelijk uit naar de Halve Marathon van Haren in maart. Deze heb ik destijds ook in 2006 gelopen. Dat wordt voor mij nu weer een nieuwe afstand na de 10 KM. Destijds gelopen in 1 uur en 40 minuten, maar durf er nu nog geen doel aan te hangen. Ik wil het in ieder geval goed voorbereid uitlopen. Verder van plan nog een aantal loopjes te lopen waaronder uiteraard een betere tijd neerzetten op de 10 KM Werkhoven Loopt en in oktober weer eens mee doen aan de 4 Mijl van Groningen.

Ik begin in januari met 3 keer in de week hardlopen. Verwacht minimaal 150 keer hardlopen en een totale afstand van 1500 KM in 2025. We gaan het zien, plezier staat voorop.

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:46
De afgelopen tijd ben ik het hardlopen weer aan het oppakken. Begin oktober heb ik tijdens het voetballen mijn sleutelbeen gebroken, maar wil mijn conditie toch wat op peil houden, zodat ik na de winterstop weer goed kan aansluiten. Ik ben nogal blessuregevoelig en ook niet meer de jongste (32) en rationeel gezien is stoppen met voetballen het verstandigste. Gevoelsmatig is de keuze echter lastig: uit voetballen haal ik veel plezier en het houdt je in beweging. Dit plezier haal ik niet uit hardlopen. Hoe doen jullie dat? Waar halen jullie het plezier uit?

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 17:04
Mijn eerste 5km sinds jaren. Ik ben erg trots erop. meerdere keren hardlopen opgepakt en weer laten liggen. Nu mijzelf een Garmin cadeau gedaan, omdat de krachttraining wel goed en consistent is. Ook weer motiverend om het hardlopen op te pakken. Ik ben gek op dingen "loggen"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TihOvf3CzBtSe0QqhXt-4olRXv0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ucf0ENbR3Bj59K9cOVOinrWl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:18

Secsytime

Automagisch

Eijsbeer schreef op donderdag 26 december 2024 @ 14:36:
De afgelopen tijd ben ik het hardlopen weer aan het oppakken. Begin oktober heb ik tijdens het voetballen mijn sleutelbeen gebroken, maar wil mijn conditie toch wat op peil houden, zodat ik na de winterstop weer goed kan aansluiten. Ik ben nogal blessuregevoelig en ook niet meer de jongste (32) en rationeel gezien is stoppen met voetballen het verstandigste. Gevoelsmatig is de keuze echter lastig: uit voetballen haal ik veel plezier en het houdt je in beweging. Dit plezier haal ik niet uit hardlopen. Hoe doen jullie dat? Waar halen jullie het plezier uit?
En zo is iedereen weer anders.. voetbal haal ik echt geen plezier uit ;)

Misschien is je mindset het probleem. In plaats van te lopen om je conditie bij te houden, lopen om buiten te genieten? Gewoon lekker op een rustig tempo dat je niet eens moe thuis komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Giel
Ik ben vorig jaar gestopt met voetballen (ik ben 36 en begon op m'n 6e dus 30 jaar gedaan.. enkel en alleen anderhalf jaar er tussen uit geweest ivm afgescheurde voorste kruisband, door voetbal...). Mis het totaal niet eigenlijk, alleen het sociale een beetje maar goed dat verschilt per persoon natuurlijk. Ik merkte vooral dat naar mate je ouder wordt, je er achter komt dat voetbal nóg blessuregevoeliger is dan hardlopen zelf.

Ik heb het ingeruild met triathlon, dus zwemmen fietsen lopen en eigenlijk hoe meer ik het doe hoe meer plezier ik er in krijg. Hardlopen heb ik ook een paar jaar niet meer gedaan omdat ik het niet leuk meer vond. Maar toen ik het 2 jaar geleden weer oppakte is de lol weer helemaal terug. Zelfs met regen. Het is zo lekker om lekker buiten te zijn!

Tip die ik kan geven is je gewoon op te geven voor een hardloopevent waar je naar toe moet trainen of bijvoorbeeld een sprinttriathlon komende zomer. Iets haalbaars, wat niet té veel tijd kost (al kan ik niet in jouw agenda kijken natuurlijk..) en dan kom je er zelf snel genoeg achter of je het leuk vindt. :)

• L23

L23

@Eijsbeer Hoe doe je dat met voetbal?

Smaken verschillen inderdaad. Bij hardlopen merk ik dat ik het pas echt leuk ga vinden bij rondjes van 10 KM. Dus de keren dat ik hardlopen opnieuw heb opgepakt is het voor mij in het begin altijd even doorbijten. Kan niet zeggen dat ik de eerste rondjes hardlopen in 2023 leuk vond, maar had een duidelijk doel opgesteld waar ik naar toe kon trainen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:58
Hier precies hetzelfde. De eerste paar maanden was doorbijten, maar zodra het boven de 5km op duurtempo komt begint het leuk te worden. Ik neem het hondje dan nog altijd mee, dus dat maakt het altijd extra leuk.

[removed]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik heb een goed hardloopjaar achter de rug :) Na in 2022 een marathon te hebben gelopen terwijl ik er eigenlijk niet toe in staat was, heb ik heel 2023 moeten herstellen. In 2023 heb ik slechts 444km kunnen doen met een matig tempo, en vroeg ik me af of ik uberhaubt weer op mijn oude niveau zou komen. Gelukkig is het dit jaar steeds beter gegaan, en ga ik zo ongeveer op het dubbele aantal kilometers van 2023 uitkomen, en ook op een aanzienlijk hoger tempo. Ik heb zelfs mijn PR op de 10km weer kunnen evenaren. Heerlijk om weer op niveau te zijn. De jaren gaan ook tellen dus goed om te zien dat de aftakeling nog niet is begonnen :+

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• nokie
  • Laatst online: 23:07
Leuk om de eindejaarslijstjes te lezen! Felicitaties aan iedereen met hun prestaties en succes met al jullie ambitieuze doelen!

2024 was verder bouwen op 2023 (voor de historiek, zie hier: nokie in "Hardlopen - deel 9"), en eigenlijk werd het een verbazingwekkend goed jaar.

Zo was ik heel blij met mijn 1:14:56 op de Antwerp 10 Miles. In de zomer liep ik de PIUT 20k (in 4 uur maar dat doet er niet toe), wat een gigantische persoonlijke overwinning was. Maar ik verbaasde mijzelf vooral op de Dwars Door Mechelen 5k. Mijn besttijd in gezondere tijden was 19:34, nu liep ik zowaar 18:24. Ik geloof niet dat het een volwaardige 5k was, maar het was zeker mijn snelste “5k-ish” wedstrijd.

Qua volume staat de teller momenteel op 1748km (komt nog wel 15-20 bij verwacht ik). Het zag er naar uit dat ik de 1800 ging halen dit jaar, maar heb toch eventjes gas teruggenomen de voorbije 2 weken. Slechte doorbloeding en moeilijk herstel gaan toch nog steeds hand in hand, dus ik moet voorzichtig blijven. Maar ook hier zeer tevreden. Zeker omdat ik meer dan 400 uur sporten gelogd heb het voorbije jaar in Strava (voornamelijk hardlopen, fietsen, wandelen en snowboarden), dat was nooit eerder zoveel.

Mede daardoor ook 5-6kg lichter geworden (en volgens mijn weegschaal ongeveer 10kg corona- en revalidatievet kwijt, en wat spiermassa erbij). Er mag nog wel 5-6kg vet af, maar ook hier geen klachten.

Komend jaar hoop ik op een goeie 10k (dit jaar geen 10k wedstrijden gelopen) en als de benen het toelaten om ervoor te trainen, een HM in de buurt van mijn PR (1:33:27). Maar we zullen zien, heel blijven blijft de belangrijkste doelstelling.

Iedereen een geweldig eindejaar en een fantastisch nieuw (hardloop)jaar gewenst!

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:46
Wat bedoel je precies? Bij voetbal komt het plezier vanzelf, ik denk met name door het competitieve element. Hardlopen doe ik steeds met enige tegenzin. Ik merk dat ik het nu wel leuk vindt om mijn tijden te verbeteren, maar na een kilometer of 3 ben ik er wel klaar mee, ook al kan ik conditioneel nog prima een stuk doorlopen.
Giel schreef op donderdag 26 december 2024 @ 17:30:
[...]

Tip die ik kan geven is je gewoon op te geven voor een hardloopevent waar je naar toe moet trainen of bijvoorbeeld een sprinttriathlon komende zomer. Iets haalbaars, wat niet té veel tijd kost (al kan ik niet in jouw agenda kijken natuurlijk..) en dan kom je er zelf snel genoeg achter of je het leuk vindt. :)
Dank voor de tip Giel!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-09 15:21
Stoppen met voetbal omdat je ‘al’ 32 bent? Wat doe je volgens jou als je ‘al’ 32 bent dan nog wel? Voetbal kan zeker tot je 60/70.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• L23

L23

Eijsbeer schreef op donderdag 26 december 2024 @ 22:38:
[...]

Wat bedoel je precies? Bij voetbal komt het plezier vanzelf, ik denk met name door het competitieve element. Hardlopen doe ik steeds met enige tegenzin. Ik merk dat ik het nu wel leuk vindt om mijn tijden te verbeteren, maar na een kilometer of 3 ben ik er wel klaar mee, ook al kan ik conditioneel nog prima een stuk doorlopen.
Zo raar is die vraag toch niet? Ik heb helemaal niks met voetbal, dus vroeg me af hoe je dat leuk maakt :p Je doet alsof het zo vanzelfsprekend is. Ik denk dat het grootste verschil is, los van welke sport je noemt, dat je jarenlang ervaring hebt opgedaan en nu met iets anders opnieuw begint. Dat is even doorbijten. Of het blijkt na een tijdje dat deze sport gewoon niet je interesse heeft, dat kan ook. Het competitieve element is er zeker, stel doelen en/of geef je op bij een hardloopevenement in de buurt.

Loop je op een loopband of loop je buiten? Plan een leuke route. Is er niet iets in de buurt dan wellicht eerst ergens heen fietsen en van daaruit hardlopen. Zoek je gezelligheid dan zijn er loopgroepjes te vinden. Genoeg manieren om het leuker en competitiever te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

Voor mezelf sprekende:
- ik vind het super gaaf om buiten in de natuur te zijn , bos, duinen, of langs een rivier maakt niet zoveel uit , afstand ook niet in eerste instantie
- vervolgens gaat het lopen steeds makkelijker, 5km wordt 8km, wordt 10km enzo waardoor je ook steeds verder komt (zie punt 1)
- dan als 10km soepel gaat is een (lokaal) wedstrijdje leuk , eerste keer 50-60min, na een aantal maanden trainen zul je zien dat je met sprongen vooruit gaat
- dan worden de trainingen wat langer en meerdere keren per week, en kun je eens een halve marathon proberen ,de eerste keer 1u40-2u ongeveer, na weer een aantal maanden trainen zul je zien dat het steeds sneller gaat
- trainingsrondjes worden steeds groter (zie punt 1)
- uiteindelijk belandt je in een positieve vicieuze cirkel van de combinatie van lekker buiten bezig zijn en jezelf steeds zien verbeteren

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 27-12-2024 05:14 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 13:34
Slickk schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:41:
Eindstand dit jaar
2023: 2161km (doel was 2000)
2022: 1960
2021: 1949
2020: 403

Marathon: 2:50:40.
10km: 35:40

Op naar volgend jaar waarin ik nog geen grote doelen heb per se. Wel de Slachtemarathon lopen maar gezien het halverwege juni is en niet per se snel parcours weet ik m'n tijdsdoel nog niet. Verder nog wat halve marathons en mogelijk wat 10km wedstrijdjes, want het droomdoel van sub 35 blijft zeker staan.
Voor de administratie dan toch wat ambities: marathon sub 2:50 (als het niet te warm is in juni), HM sub 1:19, 10km sub 35, 5km sub 17.

Dank voor alle enthousiaste verhalen en ervaringen weer dit jaar in dit topic, altijd leuk om iedereens 'weg' te lezen en te discussiëren over allerlei hardloopzaken :)
Even post van mezelf van een jaar geleden gequote.

Marathon: sub 2:50 gelukt tijdens de Slachtemarathon! Blijkbaar was ik niet heel ambitieus en/of ik heb mezelf overtroffen. Volgens de uitslagen is m'n nettotijd 2:44:27 maar het parcours was toch echt flink te kort. Na wat rekenen zet ik m'n PR op 2:46:30. En dat was met regen en ±1500 mensen inhalen op smalle wegen. :+ Absoluut hoogtepunt van dit jaar!
HM: Twee keer steken in m'n zij gekregen. Bij de Halve van Haren in maart (uitgestapt op 14km) en afgelopen zaterdag tijdens de Gaasterlân Run (gefinisht in 1:21:19). Ver verwijderd van een sub 1:19. Oorzaak van de steken nog steeds niet helemaal zeker over... Mogelijk kou, drinken, gel te kort van tevoren? Echt heel vervelend.
10km en 5km: Geen evenement voor gelopen. Wie weet komend jaar.

Sinds de HM van afgelopen zaterdag ook wat pijntjes aan de achillespees met wat zwelling. Mijn allereerste blessure na vier jaar hardlopen, het moest er eens van komen. Bijzonder genoeg weinig intensieve trainingen gedaan afgelopen tijd, al helemaal vergeleken met het trainingsschema wat ik voor de marathon had halverwege het jaar. Mogelijk verkeerde schoenen gedragen de afgelopen tijd, of schoenen die al 'op' zijn na 600km? :X

Eindstand 2024: 2085km. Valt mij alles mee na 2~3 maanden weinig/niet lopen in de zomer tijdens verbouwing en verhuizing. Ik hoop komende dagen nog wat te lopen want als jaardoel heb ik 2100 staan op Strava, maar met een zwaar verkoudheid (bijholte-ontsteking) en die achillespees... Moet ik het nog maar zien. Matige start van 2025 in ieder geval.

Goed, na deze reflectie is het tijd om vooruit te blikken. Het liefst wil ik wel weer een marathon lopen want dat blijft voor mij een prachtige afstand. Alleen dat alles zwaar uitverkocht is een jaar van tevoren... Jammer. Het weekgemiddelde van 40~50km lukt ook wel oké de laatste tijd, dus jaardoel voor 2025 zet ik ook weer op 2100km. Die sub 1:19 op de HM moet ook lukken als ik die steken in m'n zij kan voorkomen.

Wederom bedankt voor een erg actief jaar in dit topic, op naar 2025 met veel plezier en mooie doelen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

Slickk schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:10:
[...]

Bij de Halve van Haren in maart (uitgestapt op 14km)
Ga je die komend jaar ook weer lopen of was het al uitverkocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
L23 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:01:
[...]

Ga je die komend jaar ook weer lopen of was het al uitverkocht?
Was al uitverkocht en ben in de zomer verhuisd vanuit Groningen naar Friesland, was daarom al niet van plan om mee te doen (want best veel reistijd voor een loopje). Wel prachtige route en goed geregeld altijd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wilkra
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 31-03 09:41
Dit jaar mijn eerste volledige hardloopjaar met 1400 kilometers, heel erg blij mee.

Nu heb ik mijn ogen gericht op een halve marathon. Ik zag op de www de CPC loop in Den Haag, echter is die uitverkocht. Nu is er wel de mogelijkheid om tickets over te schrijven, maar zie ik geen portaal waar mensen die dan kunnen aanbieden/vragen. Weet iemand waar kan ik mezelf op een wachtlijst oid kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
wilkra schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:34:
Dit jaar mijn eerste volledige hardloopjaar met 1400 kilometers, heel erg blij mee.

Nu heb ik mijn ogen gericht op een halve marathon. Ik zag op de www de CPC loop in Den Haag, echter is die uitverkocht. Nu is er wel de mogelijkheid om tickets over te schrijven, maar zie ik geen portaal waar mensen die dan kunnen aanbieden/vragen. Weet iemand waar kan ik mezelf op een wachtlijst oid kan zetten?
Via Marktplaats kan:
https://www.marktplaats.nl/q/cpc+den+haag/

Ook zijn er verschillende Facebookgroepen voor startbewijzen, dit zijn de twee grootste groepen: https://www.facebook.com/groups/Loopmaatjes.Startbewijs/ en https://www.facebook.com/groups/1000902990013110.

Het is soms wel oppassen want ook in deze markt zijn allerlei oplichters actief, net name Engelssprekenden die pas recent FB-lid zijn geworden en verder weinig activiteit hebben. Bij sommige evenementen kun je de naam van degene waar je het van over wilt nemen checken op de deelnemerslijst. Vaak moet je het onderling maar regelen en biedt niet elke organisatie een wachtlijst aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Slickk op 27-12-2024 15:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:08
VinnyAMS schreef op donderdag 26 december 2024 @ 16:13:
Mijn eerste 5km sinds jaren. Ik ben erg trots erop. meerdere keren hardlopen opgepakt en weer laten liggen. Nu mijzelf een Garmin cadeau gedaan, omdat de krachttraining wel goed en consistent is. Ook weer motiverend om het hardlopen op te pakken. Ik ben gek op dingen "loggen"

[Afbeelding]
Goed bezig, maar pas op dit stuk (mn langs Flevopark), e-fietsers die niet op de weg naar hun telefoon letten.
Als je rechts loopt gebeurd het wel eens dat hun voorwiel in jouw kuit geduwd wordt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stefangrp
Het eerste after-kerst loopje zit alweer in de benen. Toch 1 hele dag rust gehouden na de 7day streak _O-

Vandaag net iets te lang 17 km tempo door het prachtige bos gelopen. Echt genieten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_q4otYHuHDkMoelbkfNyJgmh3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VWZEJy5xzkh9cyTO3GvLL6zP.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen rondje van 16km in de planning over alle toppen van het noordoost gedeelte van het Reichswald, net over de grens bij Nijmegen. Wordt leuk
Gaat wel pijn doen denk ik, nog geen 24u na vanmiddag :X

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Stefangrp
Mooi hoor dat Reichswald. Hoogtemeters begonnen wel irritant te worden op het eind O-)
33 km trail gelopen in 18 uur oOo
Nu eten en moe wezen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7VgQziDvNB4nYvFZZjQ23czoE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WOjOWHWFTLcu0OvADg92YM8d.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Geen paadjes ? Gewoon los door het bos ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Nee gewoon paadjes, ik had een gpxje van Garmin geplukt.
Op dit stuk zie je het pad even niet goed (daarom stond ik ook stil).
Maar het bleek gewoon simpel rechtdoor (ietsje links van het midden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Ik zie het. Schitterend terrein !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Ja cool he. Ga ik vaker doen. Goede training met die 200 hoogtemeters voor de Asselronde.

En ook mooie manier om te trainen voor de langere trail wedstrijden. Ik loop nogal op voor qua planning op "trainen voor mijn eerste marathon oktober 2025" dus ik ga er wat dikke trails bij plannen als doelen denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Niks mis mee om wat mooie trails te lopen als voorbereiding op de specifieke marathontraining, integendeel.

Goed voor uithouding, kracht en coördinatie.

1 kleine opmerking, in de specifieke marathontraining (die voor jou in de zomer valt) heb je wel lange duurlopen op asfalt nodig om je lichaam te lopen wennen aan de belasting van langdurig op asfalt te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
I'll keep that in mind! Ben nu nog niet verder geweest dan 26 km, en dat was op de weg.
Binnenkort een keer - als het zo uitkomt - de 30km doen denk ik. Nieuwe mijlpaal.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• kepler
Hier ook een trail rondje gedaan, bij natuurgebied de Stippelberg. Geen hoogtemeters, maar wel mooi gebied. Kleine 16km gelopen, week totaal nu rond de 45k. Heerlijk die kerstvakantie 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOPDYd7qn1ztd1-BW_hnSeOhOas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c5WqQ4GWEffsYP1jWNiQcR1w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wyke
Stefangrp schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:01:
Ja cool he. Ga ik vaker doen. Goede training met die 200 hoogtemeters voor de Asselronde.

En ook mooie manier om te trainen voor de langere trail wedstrijden. Ik loop nogal op voor qua planning op "trainen voor mijn eerste marathon oktober 2025" dus ik ga er wat dikke trails bij plannen als doelen denk ik.
Stefangrp schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:49:
I'll keep that in mind! Ben nu nog niet verder geweest dan 26 km, en dat was op de weg.
Binnenkort een keer - als het zo uitkomt - de 30km doen denk ik. Nieuwe mijlpaal.
Als je de Asselronde gaat doen, woon je wellicht ook in de buurt van de Achtkastelenloop in Vorden een maand later. Kun je daar de 30 doen.
De hoogtemeters in de Asselronde zijn een stukje gelijkmatiger dan bij een trail trouwens hoor, niets om je echt zorgen over te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Giel
Megupe schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:52:
[...]

Goed bezig, maar pas op dit stuk (mn langs Flevopark), e-fietsers die niet op de weg naar hun telefoon letten.
Als je rechts loopt gebeurd het wel eens dat hun voorwiel in jouw kuit geduwd wordt.
Daarom inderdaad zoveel mogelijk tegen het verkeer inlopen. Kan je beter anticiperen op wat komen gaat, en hoef je iets minder rekening te houden met wat er achter je gebeurt. Ik stoor me (maar ik stoor me al snel hoor) daar wel eens aan, hoe hardlopers door elkaar lopen..

Heel soms afhankelijk van de situatie loop ik wel met verkeer mee, maar 9/10 keer links van de weg. Zou iedereen moeten doen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:16
Giel schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:47:
[...]

Daarom inderdaad zoveel mogelijk tegen het verkeer inlopen. Kan je beter anticiperen op wat komen gaat, en hoef je iets minder rekening te houden met wat er achter je gebeurt. Ik stoor me (maar ik stoor me al snel hoor) daar wel eens aan, hoe hardlopers door elkaar lopen..

Heel soms afhankelijk van de situatie loop ik wel met verkeer mee, maar 9/10 keer links van de weg. Zou iedereen moeten doen!
Ik doe beide, gewoon per situatie kijken wat handig is en het meest veilig. Dat is lang niet altijd tegen het verkeer in.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 12:14

Niku

Alagaesii

Jaa, eindejaarslijstje! Op de één of andere manier kijk ik altijd uit naar deze post :)

Het was een ontzettend dubbel hardloopjaar voor me. Een fantastische reis naar Berlijn met 3:13 op de marathon als absoluut hoogtepunt, maar ook erg blij met 1:26 op de halve in de voorbereiding op die marathon.

Maar ik heb dit jaar ook wel echt de andere kant van de hardloopmedaille leren kennen. In het voorjaar grofweg zes weken langs de kant gestaan met een runners knee en nu alweer bijna twee maanden aan het herstellen van een zeer hardnekkig overbelaste hamstringpees. Mijn voorjaar kan nu eigenlijk alweer bijna de prullenbak in. Ontzettend balen. Kijk daarom met een gemengd gevoel terug op dit jaar, pieken en dalen.

Dan toch even terug- en vooruitblikken met het overzicht. Allergrootste doel is om in 2025 fit te worden en fit te blijven. Staat ver boven de andere genoemde (tijds)doelen. Maar omdat de ambitie op dat vlak nog altijd in me brandt, heb ik de tijdsdoelen toch opgenomen.

Eind 2023Doel 2024Eind 2024Doel 2025
5k PR 19:1918:3018:4518:30
10k PR 39:5938:5939:5938:59
HM PR 1:31:261:27:591:26:351:25:59
M PR 3:503:153:133:05

Kilometers:
  • 2022 - 1.510
  • 2023 - 2.650
  • 2024 - 2.150
Favoriete schoen: Asics Glideride 3 (vierde paar inmiddels) of de Saucony Endorphin Pro 3.

Op naar een fit en blessurevrij 2025!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
@Niku gezien je HM PR lijken de andere tijdsdoelen mij realistisch; ik heb PR's die niet ver liggen van de jouwe.

Ik heb een overbelaste hamstring gehad, en ik ben ervan afgeraakt door een fysiotherapeute/kinesiste die vaststelde dat mijn gluteus medius aan die kant aantoonbaar zwak was.
Gerichte oefeningen o.a. "clam shells" hebben dat verholpen; af en toe speelt mijn rechter hamstring nog wel eens op, maar het is nooit een belemmering om hard te lopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:32
Shinji schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:52:
[...]

Ik doe beide, gewoon per situatie kijken wat handig is en het meest veilig. Dat is lang niet altijd tegen het verkeer in.
Dit vooral. En Als mede hardlopers rechts lopen dan volg ik dat, want de tegenligger is dan hopelijk al/nog alert op hardlopers aan die kant. En verder denk ik wel: als de ebike 25 km/u rijdt en ik 15 km/u, dan is een botsing of met een snelheid van 40 of met 10 km/u… Het is situationeel, zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VFRRijder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:33
Ik loop sinds een paar jaar eigenlijk altijd aan de rechterkant. Zelf vaak als fietser meegemaakt dat er hardlopers tegen de richting in komen en ook fietsers van die kant. Je moet dan eigenlijk gaan stil staan (hardloper ook) om te wachten tot die fietser voorbij is….alleen maar gevaarlijk. Tuurlijk zullen er zat situaties zijn waar het wel beter is maar bij mijn rondjes niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:59
Ik loop altijd links, tenzij… Voor tegemoet komende kinderen op een fiets ga ik graag aan de kant, en voor lopers die niet uit de weg gaan loop ik zelf meer richting het midden (maar nog steeds links). Zo nog tal van andere uitzonderingen.
Mij is altijd geleerd het verkeer aan te zien komen, zodat ik bij een bijna botsing zelf kan besluiten het gras in te duiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:09

Galois

1811 - 1832

Ik doe het altijd volgens de 'ongeschreven(*)' regel:

- links lopen als er ook gemotoriseerd verkeer is (groot snelheidsverschil).
- gewoon rechts lopen als er geen gemotoriseerd verkeer is (dus bv. op fiets/wandelpaden)

Ik dacht altijd dat dit dé regel was. In ieder geval wat ik al jaren doe en ook wel eens gelezen heb in de Runnersworld (oid). Dacht ik... wat geprobeerd te googlen om mijn hardloopwijze meer kracht bij te zetten, maar dat is niet gelukt :)

Belangrijkste is om niet boos tegen elkaar te doen en elkaar de ruimte te geven. En aan ons hardlopers om als andere boos doen, altijd aardig terug te doen :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Galois schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:37:
Ik doe het altijd volgens de 'ongeschreven(*)' regel:

- links lopen als er ook gemotoriseerd verkeer is (groot snelheidsverschil).
- gewoon rechts lopen als er geen gemotoriseerd verkeer is (dus bv. op fiets/wandelpaden)

Ik dacht altijd dat dit dé regel was. In ieder geval wat ik al jaren doe en ook wel eens gelezen heb in de Runnersworld (oid). Dacht ik... wat geprobeerd te googlen om mijn hardloopwijze meer kracht bij te zetten, maar dat is niet gelukt :)

Belangrijkste is om niet boos tegen elkaar te doen en elkaar de ruimte te geven. En aan ons hardlopers om als andere boos doen, altijd aardig terug te doen :)
Er was vroeger een regel dat je links loopt. Maar dat is al heel lang niet meer (1993).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002

Galois

1811 - 1832

Shinji schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:18:
[...]

Er was vroeger een regel dat je links loopt. Maar dat is al heel lang niet meer (1993).
Ja, die regel is wel ‘algemeen’ bekend. Wist trouwens niet dat die er niet meer is…
Ik doel op de regel ‘links als er ook snel verkeer is en gewoon rechts bij wandelaars/fietsers (dus op bv fietspaden in de natuur)’.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 13:15
Ik doe hetgeen dat goed voelt. Dacht ook een keer netjes links te lopen en toen werd ik bijna platgereden door een wielrenner die alleen maar naar beneden keek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:30
Met links lopen zie je het verkeer aan jouw kant aankomen, en alles wat achter je zit blijft (met wat geluk) aan de juiste kant van de weg. En dus aan de andere kant.

Ik loop dus zoveel mogelijk aan de linkerkant van de weg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kepler
Behalve in blinde bochten, dan is links lopen levensgevaarlijk :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wyke
Van de week voor het eerst sinds tijden weer eens op landweggetjes gelopen, maar rond de tijd dat mensen die aan het werk waren naar huis gaan. Dat maakte het wat drukker. Ik loop ook zo goed als altijd links en als ik zie wat voor levensgevaarlijke capriolen sommige tegemoetkomende automobilisten uithalen om maar niet even van hun gas af te hoeven, dan ben ik echt heel blij dat ik dat kan zien aankomen.Die landweggetje laat ik voorlopig ook maar weer zitten.

op fietspad loop ik ook altijd links, het komt enorm vaak voor dat ik tegen de tegemoetkomende fietser "voor je kijken" moet schreeuwen van een afstandje. Meestal omdat ze op de mobiel zitten te turen.

[ Voor 4% gewijzigd door Wyke op 29-12-2024 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
InZane schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:05:
Ik doe hetgeen dat goed voelt. Dacht ook een keer netjes links te lopen en toen werd ik bijna platgereden door een wielrenner die alleen maar naar beneden keek.
Als je rechts loopt is het snelheidsverschil kleiner waardoor ze meer tijd en kans hebben je op te merken. Links lopen is niet per se netjes. Kijk gewoon per situatie wat handig is. Ik heb ook in mijn routes blinde bochten naar links waar het echt levensgevaarlijk zou zijn om links te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

Interessante discussie. Ik loop voornamelijk op de stoep en door het gras waardoor er geen links of rechts lopen is. Maar bij een stuk van het Pieterpad viel het mij op dat wandelaars en hardlopers zowel links als rechts lopen waardoor ik zelf maar steeds aan het wisselen ben. Ik kon geen keuze maken. Het is een vrij smalle weg waar af en toe een auto rijdt, maar voornamelijk veel wandelaars/hardlopers en fietsers/wielrenners. Qua tegemoet komende fietsers/wielrenners en blinde bochten zou ik daar qua gevoel liever rechts lopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:06
Ik heb dit jaar ruim 1.600km gelopen, meer dan ik gedacht had. Resultaat is dat ik in de helft van de wedstrijden die ik heb gelopen een PR heb gelopen. De andere 2 wedstrijden gingen ook wel goed, maar geen PR.

En ik loop meestal links buiten de bebouwde kom, maar het hangt ook gewoon van de situatie af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenn15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-1WevEWwC5ZkqducTL9CiMFXgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1zmjGickquFjLRxmNZSdOHWw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3LADSXBfLkmuw93JW7ykMrBKgo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aR0s4mxPvT5IhDORWljkNkVR.jpg?f=fotoalbum_large

Wat denken jullie van de demping ?
Kan ik met deze schoen nog een tijd door of vervangen ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:08
svenn15 schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:24:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als ik ff de schoenen pas en mee ga lopen kan ik wat zeggen van de demping.

Maar anwb raadt ook aan om links te lopen, maar bij blinde bochten ga ik ook vaker buitenom.
Soms ook ff goed kijken en inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 09:50

aap

Shinji schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:18:
[...]

Ergens dit jaar legde Alexander Pechtold (directeur CBR) op de radio uit dat die regel inderdaad opgeheven is en vervangen is door een algemenere regel dat men aan die kant van de weg moet lopen die het veiligst is; dat ter eigen beoordeling.

Op fietspaden loop ik liefst links, maar als de meerderheid rechts loopt of het donker is, dan loop ik rechts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Valt weinig van te zeggen zo he. Sowieso interesseert demping in de hak mij niks, want daar land ik niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23

L23

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik kan hier ook niks mee. Ziet er wat mij betreft nog prima uit, maar mogelijk is de schoen al 10 jaar oud...
Zelf houdt ik bij hoeveel kilometer ik loop op mijn hardloopschoenen en ben van plan deze te vervangen als ik er 1000 kilometer heb gelopen (is een soort doel van mij geworden). Wellicht is eerder vervangen verstandiger. Hardloopschoenen hebben er momenteel 700 kilometer opzitten en ik verwacht ook zelf wel aan te kunnen voelen wanneer het tijd is voor nieuwe schoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenn15
Mijn vraag was eerder bedoeld of deze schoen nog goed is voor om mee verder te lopen,zit nu aan 550 km.
Schoen is een jaartje oud maar zag nu dat de achterkant wat begon af te slijten.

Tegenwoordig loop ik vaker door het bos,maken jullie achteraf je schoenen proper ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

svenn15 schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:26:
Mijn vraag was eerder bedoeld of deze schoen nog goed is voor om mee verder te lopen,zit nu aan 550 km.
Schoen is een jaartje oud maar zag nu dat de achterkant wat begon af te slijten.

Tegenwoordig loop ik vaker door het bos,maken jullie achteraf je schoenen proper ?
Daar geeft iedereen toch ook antwoord op? Gezien het aantal kilometers kan het nog wel even vooruit.

Proper is schoonmaken? Nee doe ik niet. Schoenen gaan daardoor ook niet langer mee. Wellicht afspoelen als ze zwart van de modder zijn, maar dusdanig vies heb ik ze nog niet gekregen.

[ Voor 8% gewijzigd door L23 op 29-12-2024 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Neuh, gisteren nog een ruime 16km in het bos gespeeld tijdens de Wisent Wintertrail (op straatschoenen :+ ). Na die tijd ff uitgeklopt en weer de kast in.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
Zo net de laatste km’s (10,5) van 2024 gemaakt. Dit jaar ruim 653km gelopen t.o.v 359 in 2023 en 343 in 2022 een flinke uitbreiding. Nog verre van veel als ik hier in dit topic kijk maar voor mijn doen een mooie prestatie. Ik loop nagenoeg alles op de verharde weg in Zuid-Oost Brabant, dat ter referentie.

Qua blessures voornamelijk last gehad van een darmontsteking waardoor ik in februari nauwelijks heb gelopen en zo’n beetje heel maart nodig heb gehad voordat ik weer 10k kon lopen. Daarnaast in september/oktober last gehad van overbelaste patellapees waardoor ik de Dam tot Damloop heb gemist en waardeloos heb voorbereid voor de kwartmarathon in Eindhoven.

5 sportieve hoogtepunten, zowel qua prestatie maar zeker ook qua ervaring, dit jaar:

5. PR’s op de 1, 5, en 10k gezet en op de halve marathon. Oude PR op de halve marathon stamde uit 2009, kun je nagaan.
4. Heerlijk hardlopen (3x) op het strand van Texel op vakantie.
3. Na snel herstel van blessure toch de kwart marathon business run in Eindhoven gelopen met PR op de 10k.
2. Hardlopen in de schemering in het kroondomein van Chambord in Frankrijk. Met uitzicht op het kasteel, herten, wilde zwijnen en vossen op de route door het bos.
1. Volbrengen van de 12 Hour Evolution van Unbreakable Academy als leader. Met de nodige km’s (hard)lopen daarin en nog veeeeel meer afzien.
https://unbreakable.academy/evenement/12hour-evolution/

Op naar een gezond en sportief 2025!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 17:04
Megupe schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:52:
[...]

Thx voor de heads up. Ik loop eigenlijk standaard links zodat ik fietsers/scooters op me af zie komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper

Of er nog demping genoeg is dat moet je voelen, dat lukt niet met een foto.
Dat gezegd zijnde zijn er weinig Tweakers die hun schoenen al wegggooien na 550km.

Zelf voel ik goed wanneer het "op" is. Zo heb ik een paar Vaporfly 3% die ik eerst als wedstrijdschoen gebruikt heb en nu enkel als trainingsschoen. 725km oud en ik heb het gevoel dat het beste er nu af is. Nog een paar keer mee lopen om zeker te zijn en dan gooi ik ze weg.
Vaak ga ik naar de 800km, 1 paar schoenen heb ik meer dan 1100km mee gelopen.

Jij hebt waarschijnlijk enkel dit paar schoenen ? Dan kan het een idee zijn om nu een nieuw paar te kopen, af te wisselen en dan een paar 100km later deze oude schoenen weg te gooien.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:04
Mijn hardloopjaar zit er ook op, hoewel het meer een hardloopkwartaal was. In 2022 begonnen met lopen (een paar keer gelopen) om van helemaal niks te trainen naar 5km voor een 1/8e triatlon in zomer 2023. En daarna de kwart marathon in Eindhoven. Daardoor vooral in de 1e helft van 2023 gelopen. Daarna eigenlijk laten liggen tot afgelopen september. Wel zo af en toe gelopen, maar zeker niet gestructureerd en constant. Afgelopen september gestart met een schema van Garmin (Jeff) voor een halve marathon. Dat gestructureerd trainen heeft geholpen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQnwtTIgwQMDxulmf7DyQRccKlM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YWOz6047ukSNTJypsn3FCtsG.png?f=fotoalbum_large
PR 5KM: 29:42 (2023) -> 28:10 (2024)
PR 10KM: 1:05:29 (2023) -> 57:08 (2024)
PR HM: - (2023) -> 2:08:36 (2024)

Het mooie is dat al deze PR's zijn gehaald tijdens trainingen voor de halve marathon, er zit dus nog zeker meer in het vat.

Doelen voor 2024:
HM binnen 2:05, superdoel is onder de 2 uur, maar geen idee hoe haalbaar dat is. Sowieso HM lopen in Eindhoven in oktober.
10KM binnen 55:00
5KM binnen 25:00

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Daar kan je op basis van deze foto's vrij weinig over zeggen... wellicht ligt het aan de foute sokken die je aan hebt.
Pagina: 1 ... 339 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.