Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRLfvIQ3g3Sj2RacvrFGBBS_W0M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UCEkF58muzsj85tnpDwjhmTT.png?f=fotoalbum_large

Raceprognose snapt het de laatste tijd niet meer, geloof ik. Het is nogal grillig. Terwijl m'n trainingen toch weer redelijk consistent zijn sinds Eindhoven marathon

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:50
RazorMaron schreef op donderdag 12 december 2024 @ 22:18:
[...]

Haha je mag altijd blijven dromen. Heb nog niet zo zeer onderzoek gedaan wat haalbaar is binnen zes maanden. Laat ik het anders formuleren: een marathon lopen is een ambitie.
Misschien is het een kwestie van prioriteiten. Wil je de marathon kunnen afvinken op je bucketlist en dan voor de rest van je leven achterover hangen op de bank met een dikke pens, bier en chips en zere poten? Of wil je langere tijd plezier hebben in het hardlopen en wat dat doet voor je lijf en geest?

Als die marathon een bucket list item voor je is: ga je gang en loop jezelf binnen 6 maanden naar de getver. De kans is vrij groot dat je pijnlijke en hardnekkige blessures oploopt door overbelasting, mogelijk zelfs met blijvende schade, en dat je dan je hardloopschoenen voorgoed aan de wilgen hangt.

Als je langer en met plezier wilt lopen: laat voorlopig die marathon ambitie helemaal varen. Ga minstens twee maar liever drie keer per week hardlopen en geniet ervan dat je langzaam fitter wordt en gewoon tevreden mag zijn omdat je goed bezig bent. Begin rustig, zowel in snelheid als afstand. Lees je in over trainingsvormen. Uitbouwen van afstanden: veel minder snel dan je denkt. Veel minder snel ook dan je lijkt te voelen van je lichaam. Wat je voelt zijn vooral je spieren en ademhaling. Die ontwikkelen zich behoorlijk snel onder een consequent herhalende trainingsbelasting. Het gaat zo lekker, kan best nog een paar km bij. En het kan ook best wel wat harder, want er moet ook wel een beetje serieuze tijd gelopen worden. Wat je niet voelt zijn je pezen, gewrichten, bindweefsel. Als je die gaat voelen dan is het te laat en loop je jezelf nare blessures in. Daarom langzaam uitbouwen, geef je pezen en gewrichten tijd om te groeien want dat gaat zoooooo langzaam. En na blessure herstelt het noooooooooog laaaaaaaangzaaaaaaaaamer.

Er wordt wel eens gezegd max 10% per week uitbouwen. Ik denk dat dat hooguit geldt voor korte termijn doelen. Een marathon en daarna ook nog heel blijven en lekker lopen is een lange termijn doel. Dan bouw je nog veel langzamer uit. Ja er zijn uitzonderingen, sommige mensen hebben het snel opgebouwd en zijn heel gebleven. Die mensen zijn zeldzaam. Wil je gokken dat jouw lijf er zo eentje is?

En dan hebben we het nog niet gehad over je hartritme stoornis.

Wil je dat vinkje op je bucket list? Of wil je lekker lopen en je een leven lang fit en gezond voelen? Je bent een grote jongen. Maak je eigen keuzes. Ik hoop dat je dat verstandig doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:08
DeCo schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 07:35:
[Afbeelding]

Raceprognose snapt het de laatste tijd niet meer, geloof ik. Het is nogal grillig. Terwijl m'n trainingen toch weer redelijk consistent zijn sinds Eindhoven marathon
paar spikes, maar verder een mooi rechte lijn. Lijkt me prima toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:15
Megupe schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:15:
[...]

paar spikes, maar verder een mooi rechte lijn. Lijkt me prima toch.
De grafiek is behoorlijk ingekakt, maar dat is ook niet zo gek bij een herstel-periode.
Alleen die pieken heb ik nog niet eerder zo gezien. Zou meer een geleidelijke lijn verwachten en ik zie ook geen relatie met de type training (rustige of intensieve duurloop, intervallen, etc). Wel met herstel.. heb een piek gezien, die tijdens herstel ineens op kwam, zonder gelopen te hebben.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:57

polthemol

Moderator General Chat
@President je kunt steigerungen erbij doen of met de runs die je doet bv 1 keer per week 2 maal een km in bv 6:00 doen. Niet bizar veel sneller dus, maar wel wat harder werken. Dat zou je ook wat meer snelheid moeten geven. Stevigere intervals zijn genoeg td vinden op la internet: 30 seconden snel, 30 seconden wandelen bv, blokken van 400 meter enz.

@RazorMaron ik ben van 0 naar een marathon gegaan op een jaar tijd en dat was niet bepaald een goeie beurt. Je doelstelling is absurd, vooral als je al ehbo nodig had na een 10mijler. Marathonconditie zou zijn dat je 10 mijl zonder enige moeite kan aftikken als basic training. Je overschat jezelf heel erg. Doe jezelf en organisaties een plezier en ga niet zoeken voor shortcuts met deze zaken. Een halve marathon onder de 2 uur is al een stevige mijlpaal op 6 maand tijd, misschien een 10mijl onder de 6:00 pace zelfs.

(en ik heb echt wel wat ervaring met 'domme dingen' doen op hardloopgebied en grenzen opzoeken, maar dit idee is echt dom)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:25

Dazzler2120

FP ProMod
polthemol schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:49:
@President je kunt steigerungen erbij doen of met de runs die je doet bv 1 keer per week 2 maal een km in bv 6:00 doen. Niet bizar veel sneller dus, maar wel wst harder werken. Dat zou je ook wat keer snelheid moeten geven. Stevigere intervals zijn genoeg td vinden op la internet: 30 seconden snel, 30 seconden wandelen bv, blokken van 400 meter enz.

@RazorMaron ik ben van 0 naar een marathon gegaan op een jaar tijd en dat was niet bepaald een goeie beurt. Je doelstelling is absurd, vooral als je al ehbo nodig had na een 10mijler. Marathonconditie zou zijn dat je 10 mijl zonder enige moeite kan aftikken als basic training. Je overschat jezelf heel erg. Doe jezelf en organisaties een plezier en ga niet zoeken voor shortcuts met deze zaken. Een halve marathon onder de 2 uur is al een stevige mijlpaal op 6 maand tijd, misschien een 10mijl onder de 6:00 pace zelfs.

(en ik heb echt wel wat ervaring met 'domme dingen' doen op hardloopgebied en grenzen opzoeken, maar dit idee is echt dom)
Over domme dingen gesproken... Ik zal je dit weekend ff een berichtje sturen over een gedachte waarmee ik loop te zinspelen als 2026 doel 8)7

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:59

L23

Dazzler2120 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:13:
[...]

Over domme dingen gesproken... Ik zal je dit weekend ff een berichtje sturen over een gedachte waarmee ik loop te zinspelen als 2026 doel 8)7
Een berichtje sturen? Gewoon hier plaatsen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:20
Dazzler2120 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:13:
[...]

Waar en waarom meer dan 200km?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Oké oké, goed voornemen van het jaar is om domme ideeën te delen

Kan ook natuurlijk. Ik zit al een tijdje te zinspelen met een gedachte om in 2026 een ultramarathon te lopen, ondanks dat mijn hardloopervaring nog niet zeer uitgebreid is...
Sommige van jullie weten het, vorig jaar heb ik op zich lekker doorgetraind tot ik een trailrun van 22km gelopen heb, daarna met blessures en ziektes gestruggled (en motivatieproblemen, laten we die vooral niet vergeten).

Ik zit nu een paar maandjes op rond de 10km qua duurloop afstand, dat is omdat ik in Januari 2x een 10km trailrun ga doen. Maar ik wil meer, ik wil verder :P

Hoe realistisch zou het zijn om vanaf januari 2025 uit te bouwen naar de 49km van de Trail du Grand Ballon in april 2026? Deze heeft ca. 2500 hoogtemeters, deze ultra blijft op relatief lage altitude (de piek van Grand Ballon ligt op 1300m).
Naar wat voor trainingsvolume zou ik naartoe moeten groeien verwachten jullie? Ik zit nu op 20km per dag fietsen doordeweeks + ca. 20km per week aan hardloop km's. Hardlopen wil ik komende maanden uitbreiden richting de 40km pw. o.b.v. 3x per week lopen, tot augustus en vanaf augustus richting de 4x per week te gaan.

Wat voor voorbereiding zouden jullie aanhouden?
Wie loopt mee in 2026 :+

Edit: Info pagina du Grand Ballon; https://www.grandballon.eu/en/trail-du-grand-ballon/

[ Voor 3% gewijzigd door Dazzler2120 op 13-12-2024 14:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 13:16
Ik ga in 2026 ook een ultra lopen, maar dan iets vlakker en iets dichter bij huis (voor mij dan): De 60 van Texel. Iets wat ik eigenlijk in 2024 al wilde doen, maar wat thuis net niet uit kwam. Dus ja, tijd om gekke dingen te delen voor het nieuwe jaar :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:56
Eerste marathon 👍

Die Ultra staat wel op mijn bucket list, maar eerst de marathon maar eens uitspelen he.
En dan ga ik denk ik gewoon voor de kortste ultra haha. 50 km is lang genoeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonius
Dazzler2120 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:05:
Algemene dingen zou ik zou niet weten, afgezien van geleidelijk uitbreiden van je trainingsvolume naar veel km op relatief laag tempo. Want je gaat niet kneiterhard knallen op een ultra. Niet trainen op vlakke snelheid, wel op heel lang doorhobbelen.

En 2500 hoogtemeters, dat is niet niks voor ons vlakkelanders, en moeilijk om je daar thuis op voor te bereiden. Ik zou flink wat klimmen en dalen in je trainingen stoppen om je lijf daar aan te laten wennen. De NL duinen zijn daar te laag voor. En zand ga je daar waarschijnlijk niet veel tegen komen daarginds. Tenminste flink wat kms maken op de Utrechtse heuvelrug, Veluwe of het Limburgse heuvelland. Beter nog Ardennen/Eifel. En wat echte berg kms zou ik er ook in stoppen.

Je kuiten en achillespezen gaan het zwaar krijgen in een lange ultratrail met veel hoogtemeters. Her en der heb je ook wat hele lange trappen, bijvoorbeeld shortcuts om een brug over een rivier of kanaal op te komen, of bij sommige hoge duintoppen. Daar kun je ook flink op los gaan: veel herhalingen.
Ik pas :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Antonius schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:15:
[...]

Algemene dingen zou ik zou niet weten, afgezien van geleidelijk uitbreiden van je trainingsvolume naar veel km op relatief laag tempo. Want je gaat niet kneiterhard knallen op een ultra. Niet trainen op vlakke snelheid, wel op heel lang doorhobbelen.

En 2500 hoogtemeters, dat is niet niks voor ons vlakkelanders, en moeilijk om je daar thuis op voor te bereiden. Ik zou flink wat klimmen en dalen in je trainingen stoppen om je lijf daar aan te laten wennen. De NL duinen zijn daar te laag voor. En zand ga je daar waarschijnlijk niet veel tegen komen daarginds. Tenminste flink wat kms maken op de Utrechtse heuvelrug, Veluwe of het Limburgse heuvelland. Beter nog Ardennen/Eifel. En wat echte berg kms zou ik er ook in stoppen.
Ik heb het voordeel dat ik in het limburgse heuvelland woon, naast de Wilhelmina'berg', dus in die zin kan ik mijn hoogtemeters wel maken. Normaal gesproken hebben mijn 10km rondjes ~200 hoogtemeters zonder dat ik daarvoor mijn best hoef te doen. Dat is natuurlijk heel iets anders dan 750 hoogtemeter sustained omhoog lopen om vervolgens 500 hoogte meter te afdalen en daarna weer 500 te klimmen uiteraard.

Ik wil inderdaad dadelijk vaker naar de ardennen (uurtje rijden), eiffel (half uurtje rijden) of gewoon naar Vaals/Vijlen (half uurtje rijden ook) om mijn langere weekendrondjes te doen.
Je kuiten en achillespezen gaan het zwaar krijgen in een lange ultratrail met veel hoogtemeters. Her en der heb je ook wat hele lange trappen, bijvoorbeeld shortcuts om een brug over een rivier of kanaal op te komen, of bij sommige hoge duintoppen. Daar kun je ook flink op los gaan: veel herhalingen.
Een lange trap kan ik wel oefenen op de Wilhelmina berg :') hill repeats gaan inderdaad ingebouwd worden vanaf Januari, twjifel nog of dat trap-repeats moeten worden of de weg ernaast.
Ik pas :+
-O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Antonius
O ja, ook: heel veel km onverhard gaan doen. Dat is op zich al wat zwaarder dus daarmee goede training. Maar vooral: je hebt het nodig om voeten, enkels en knieëen rustig aan sterker te maken. Die krijgen hard op hun donder in een trail. Nog veel harder in een ultratrail.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Antonius schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:26:
O ja, ook: heel veel km onverhard gaan doen. Dat is op zich al wat zwaarder dus daarmee goede training. Maar vooral: je hebt het nodig om voeten, enkels en knieëen rustig aan sterker te maken. Die krijgen hard op hun donder in een trail. Nog veel harder in een ultratrail.
Yes, alle loopjes die ik in daglicht loop, loop ik als trails. Dit weekend staat een 'makkelijke' 8km op de planning met 140 hoogte meter rondom de Wilhelminaberg, en een langere 11 km in het Leudal met een vriend samen.
Het rustig lopen heb ik ook wel redelijk onder de knie, ik kan wel redelijk goed een strak, rustig tempo vasthouden waarvan ik weet dat ik hem kan volhouden.

Eigenlijk wil ik richting eind augustus/begin september naar een 30km toe werken in de Ardennen of Eiffel, daarna wordt het even een maand 'moeilijker' ivm een huwelijksreis, om vervolgens vanaf eind oktober te gaan uitbreiden richting de 50k voor de Grand Ballon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sianixi
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 31-07 00:42
Dazzler2120 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:23:
[...]

Ik heb het voordeel dat ik in het limburgse heuvelland woon, naast de Wilhelmina'berg', dus in die zin kan ik mijn hoogtemeters wel maken. Normaal gesproken hebben mijn 10km rondjes ~200 hoogtemeters zonder dat ik daarvoor mijn best hoef te doen. Dat is natuurlijk heel iets anders dan 750 hoogtemeter sustained omhoog lopen om vervolgens 500 hoogte meter te afdalen en daarna weer 500 te klimmen uiteraard.

Ik wil inderdaad dadelijk vaker naar de ardennen (uurtje rijden), eiffel (half uurtje rijden) of gewoon naar Vaals/Vijlen (half uurtje rijden ook) om mijn langere weekendrondjes te doen.
Grappig wij zijn buurt genooten. Heb zelf 26 januari een ultra ingepland met zo weinig mogelijk hoogtemeters. De Leenderbos Ultra. Dat is ook meteen de eerste voor de Dutch Ultra Series van 2025.

Ben eens blij als ik eens een rondje constant tempo kan rennen zonder hoogtemeters.

Maar in Vijlen/Vaals kun je naar hartelust hoogtemeters maken. En tevens mooi gebied, als je vroeg in de ochtend gaat heb je grote kans dat je herten etc ziet huppelen. De wolf nog niet gesignaleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Sianixi schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:56:
[...]

Grappig wij zijn buurt genooten. Heb zelf 26 januari een ultra ingepland met zo weinig mogelijk hoogtemeters. De Leenderbos Ultra. Dat is ook meteen de eerste voor de Dutch Ultra Series van 2025.

Ben eens blij als ik eens een rondje constant tempo kan rennen zonder hoogtemeters.

Maar in Vijlen/Vaals kun je naar hartelust hoogtemeters maken. En tevens mooi gebied, als je vroeg in de ochtend gaat heb je grote kans dat je herten etc ziet huppelen. De wolf nog niet gesignaleerd.
Hah! 50km met 85 hoogtemeters! Ik moet bij mij thuis al mijn best doen om een 5km onder de 80 hoogtemeters te houden :D
Maar dan ben jij al een stuk getrainder lijkt me? Hoeveel loop je gemiddeld per week? En vooral in de bossen lijkt me?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:44
@Dazzler2120 vet ! Ik zit zelf ook naar de trail du Grand Ballon te kijken, voor 2025 - maar geen ultra afstand ivm. andere (ultra) plannen volgend jaar.

Ga vooral 'oefenen' in de Ardennen etc. wat je zelf al aangeeft. Ik ben dit jaar 3x de Ardennen in geweest, waarvan de Trail du Barrage echt heftig was. 33k met 1200hm en supertechnisch. Was mijn zwaarste trail tot dusver, ondanks dat ik wel eens verder heb gelopen qua afstand. Andere tip daar (als je een georganiseerd event wilt lopen): The Longest Day trail.

Dit jaar heb ik de Indian Summer Ultra 50k gelopen, in mijn voorbereiding daarvoor heb ik niet verder dan 35km gelopen als lange duurlopen. Qua weektotalen zit ik vrij constant rond de 50k, maximale weekomvang was voor mij ~75km.

Vraag jezelf ook af of je wilt uitlopen, of dat je ook een tijdsdoel hebt.

2025 lekker gebruiken om veel rustige kilometers te maken, en oefen met eten & drinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sianixi
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 31-07 00:42
Dazzler2120 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:02:
[...]

Hah! 50km met 85 hoogtemeters! Ik moet bij mij thuis al mijn best doen om een 5km onder de 80 hoogtemeters te houden :D
Maar dan ben jij al een stuk getrainder lijkt me? Hoeveel loop je gemiddeld per week? En vooral in de bossen lijkt me?
Ja soms gedeelte mtb route van Schaesberg. Maar zit nu rond de 40/50 km per week. Komende van een goeie griep weer opbouwende. Maar zit aan het einde van jaar op ongeveer
2300km hardlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Gaargod schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:15:
@Dazzler2120 vet ! Ik zit zelf ook naar de trail du Grand Ballon te kijken, voor 2025 - maar geen ultra afstand ivm. andere (ultra) plannen volgend jaar.

Ga vooral 'oefenen' in de Ardennen etc. wat je zelf al aangeeft. Ik ben dit jaar 3x de Ardennen in geweest, waarvan de Trail du Barrage echt heftig was. 33k met 1200hm en supertechnisch. Was mijn zwaarste trail tot dusver, ondanks dat ik wel eens verder heb gelopen qua afstand. Andere tip daar (als je een georganiseerd event wilt lopen): The Longest Day trail.

Dit jaar heb ik de Indian Summer Ultra 50k gelopen, in mijn voorbereiding daarvoor heb ik niet verder dan 35km gelopen als lange duurlopen. Qua weektotalen zit ik vrij constant rond de 50k, maximale weekomvang was voor mij ~75km.

Vraag jezelf ook af of je wilt uitlopen, of dat je ook een tijdsdoel hebt.

2025 lekker gebruiken om veel rustige kilometers te maken, en oefen met eten & drinken.
Sws zou voor mij alleen uitlopen het doel zijn. Zeker voor een allereerste keer lijkt me dat wel erg verstandig.
Ik ga eens kijken of er een leuk evenement in de Ardennen is begin september of anders begin november (oktober helemaal maand weg vanwege huwelijksreis, september is beetje gebroken maand door een reis voor werk :P)

Edit: Wat maakte die trail du barrage zo zwaar? Misschien wel een interessante voor mij om tegen die tijd selfsustained te lopen

[ Voor 4% gewijzigd door Dazzler2120 op 13-12-2024 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23

L23

Tof doel. Ik wil ook ooit een Ultra gaan lopen, maar dan denk ik eerder aan 2027.
Momenteel rustig aan het opbouwen naar 15 a 16 km. In maart een halve marathon. De rest van het jaar wil ik nog aan andere evenementen mee doen, maar die zijn rond de 5 a 12 km. Ik wil voornamelijk meer evenementen lopen en een uitstekende basis hebben (blessurevrij).
Wellicht in 2026 een marathon, maar dat zie ik dan wel weer. In het noorden zijn er zover ik weet geen tot weinig marathons. Dus geen idee waar ik naar uit zou moeten kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 13:15
Dazzler2120 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:23:
[...]

Ik heb het voordeel dat ik in het limburgse heuvelland woon, naast de Wilhelmina'berg', dus in die zin kan ik mijn hoogtemeters wel maken. Normaal gesproken hebben mijn 10km rondjes ~200 hoogtemeters zonder dat ik daarvoor mijn best hoef te doen.
Kom ik aan met 12 hoogtemeters op mijn standaard 11km hobbel hier en dan zit er nog een viaduct in ook :+

Aan de westkant van mijn woonplaats (Apeldoorn) zijn wel wat meer hoogtemeters te vinden als je bijvoorbeeld richting Hoog Soeren gaat lopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
@Dazzler2120 als he bij een fitness zit: stairmasteren, dat je bv een uur aan een stuk kunt klimmen. Dat is echt anders dan hill repeats.

Voor downhill: hill repeats omdraaien. Langzaam omhoog en de interval heuvel af doen. Dan 'leren' je gewrichten de klappen te verwerken. Als je niet veel volume kunt doen ivm tijd, probeer ie trainingen dan wat harder te doen dan je je wedstrijd zou doen. Met het fietsen heb je in ieder geval al veel cardio/duur :)

@Sianixi ook een buurtgenoot! Meezenbroek is mijn VP gesitueerd

[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 13-12-2024 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
@Dazzler2120 vooral vanwege de technische paden. Je moest constant opletten waar je je voeten neerzette, overal stronkjes / losse stenen etc. Was wel heel gaaf, zeker een aanrader.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:02

Kan ook natuurlijk. Ik zit al een tijdje te zinspelen met een gedachte om in 2026 een ultramarathon te lopen, ondanks dat mijn hardloopervaring nog niet zeer uitgebreid is...
Sommige van jullie weten het, vorig jaar heb ik op zich lekker doorgetraind tot ik een trailrun van 22km gelopen heb, daarna met blessures en ziektes gestruggled (en motivatieproblemen, laten we die vooral niet vergeten).

Ik zit nu een paar maandjes op rond de 10km qua duurloop afstand, dat is omdat ik in Januari 2x een 10km trailrun ga doen. Maar ik wil meer, ik wil verder :P

Hoe realistisch zou het zijn om vanaf januari 2025 uit te bouwen naar de 49km van de Trail du Grand Ballon in april 2026? Deze heeft ca. 2500 hoogtemeters, deze ultra blijft op relatief lage altitude (de piek van Grand Ballon ligt op 1300m).
Naar wat voor trainingsvolume zou ik naartoe moeten groeien verwachten jullie? Ik zit nu op 20km per dag fietsen doordeweeks + ca. 20km per week aan hardloop km's. Hardlopen wil ik komende maanden uitbreiden richting de 40km pw. o.b.v. 3x per week lopen, tot augustus en vanaf augustus richting de 4x per week te gaan.

Edit: Info pagina du Grand Ballon; https://www.grandballon.eu/en/trail-du-grand-ballon/
Klinkt tof! Ik ga wel mee, misschien de 70 :D

Volgend jaar ben ik van plan meerdere ultras te lopen, waarvan eentje van 53k (en 2500hm) in Australië. En mogelijk de ultra Grizzly bear trail in het najaar (80k misschien).

Qua voorbereiding heb ik wat boeken gelezen over ultras en daar allerlei tips uit meegenomen in de trainingen. Samenvattend:

- Vroeg in het schema vooral veel rustige kms maken, af en toe wat strides (korte versnellingen). Basis opbouwen
- tegelijk ook krachtoefeningen om dat deel op te bouwen (https://www.trailrunnerma...g/3-minute-mountain-legs/)
- laatste deel (2 maanden ongeveer) vooral focussen op wedstrijd condities. Dus in dit geval idd hoogte meters maken, veel trailen, hill repeats, etc.
- en cycli van 3 weken veel kms maken, en dan 1 week rustiger. Idee is om uiteindelijk per week de kms van de wedstrijd te lopen, in 1 van de laatste cycli. Rustig opbouwend uiteindelijk.
- eten, eten, eten. Train the gut :D

Wedstrijd in Australië is half juli, en in april heb ik de rdam Marathon staan als deel van de trainingen. Vanaf daarna ook proberen meer hoogtemeters te gaan maken.

Maar uiteindelijk doe ik meestal maar wat, en kom ik er ook wel :')

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:14

Voor lange lopen in bergachtig terrein moet je in mijn beleving drie (of vier) dingen onder de knie hebben:
1. Conditie / uithoudingsvermogen
2. Allround sterk lichaam
3. "Technische handigheid"
(4. Voeding)

Het eerste is een kwestie van gestaag opbouwen. Daar heb je in principe tijd zat voor met ruim een jaar te gaan. Onthoud hierbij vooral dat regelmaat en heel blijven de wedstrijd wint. Je hebt in de ultra-wereld niet zo veel aan een paar weken/maanden crash course opbouwen. Dat bijt uiteindelijk altijd. Ik liep mijn 100+ers op een basis van een een lange duurloop van 2 tot 3 uur. Ik liep eigenlijk alleen verder in de diverse trailwedstrijden/tochten die ik in de voorbereiding deed. Zorg dat je dit comfortabel kunt lopen _iedere_ week, maand in maand uit. Voeg daar nog een paar extra loopjes aan toe gedurende de week en je bent set (3 a 4x lopen in de week is prima). En vergeet niet af en toe (=<1x per week) jezelf een beetje zeer te doen met een interval, heuvelsprints of downhill repeats. Zoals @polthemol al zegt; die zijn koning om de langdurige impact van het dalen na te bootsen. Die wil je zeker opnemen in de laatste maanden richting je wedstrijd. Je quads zullen je dankbaar zijn :>

Voor het tweede zou ik je aanbevelen een beetje krachttraining toe te voegen aan je sportroutine. Dat hoeft niet vreselijk veel of zwaar te zijn. Maar je wil eigenlijk voorkomen dat je na 3-4-5 uur last krijgt van een zwakke plek in je lichaam. Met wat push-ups, pull-ups, squats, step-ups, boxjumps en buikspierdingen ben je al een eind op weg. Mocht je een sportschoollabo hebben (of een bescheiden sportschool in huis hebben zoals hier :+ ), dan kan je ook lekker aan de gewichten. Ook hier: regelmaat en heel blijven telt.

Het derde, technische handigheid, is eigenlijk het lastigst te trainen in Nederland. Probeer in ieder geval veel onverhard en met hoogtemeters te lopen. Sommige mensen zijn van nature vrij handig in meer bergachtig/rotsig terrein, andere mensen totaal niet. Veel remmend en als een houten klaas dalen kost vreselijk veel energie en kracht. Het is zaak om efficiënt te worden in rotsig terrein met veel stijgen en dalen. Weten wanneer je beter kan gaan wandelen en hoe je soepel kan dalen over lastige paden is noodzaak. Dat is hoofdzakelijk een kwestie van doen. Ik zou een paar leuke trails in de Ardennen op het programma zetten. En eventueel een clinic, maar ik vermoed dat het al aardig is daar in het Limburgse land. Deze trails zijn in de praktijk meteen je "extra" lange duurlopen. Hierin zal je ook ondervinden wat wel en niet werkt qua voeding onderweg.

Enjoy the journey :)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Roozzz schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 20:26:
[...]
Ik liep mijn 100+ers op een basis van een een lange duurloop van 2 tot 3 uur. Ik liep eigenlijk alleen verder in de diverse trailwedstrijden/tochten die ik in de voorbereiding deed.
Je moet toch eens uitleggen hoe dat werkt. 30km duurloopjes als voorbereiding op 100km. Die stap is 300%. Hoe trek je die 70 km "in het onbekende", zowel fysiek als mentaal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
@polthemol
Helaas geen sport abo, dus hill repeats en evt langere beklimmingen oefenen in de Eiffel!
De langste beklimming op de Grand Ballon is ca. 800 hm, en die komt aan het einde. Dus dat is aardig pittig

@kepler heb je aanraders qua leesmateriaal? Ik wil er flink induiken de komende tijd en heb ca. 1 uur per dag in de trein om tijd te doden...

@Roozzz ik denk dat ik vooral aan factor 1 en 2 moet werken. Ik ben best wel een technisch handige loper, dus dat punt moet wel goed komen denk ik. Ik ben van plan mijn trainingsvolume gestaat op te bouwen de komende tijd. De grootste belemmering zie ik wel volgend jaar in September / Oktober opkomen, waar ik ca. 5 weken op reis ben van de 2 maanden (1 week sao paolo, brazilie, waar ik mij echt niet op mijn gemak zou voelen om buiten te gaan hardlopen en 4 weken indonesie op huwelijksreis, waar ik ook niet perse uren kan gaan rennen)
Misschien moet ik het daar anders aanpakken, dagelijkse korte rondjes oid.

Qua techniek, ik loop vaker op de single trail mountainbike paden van de brunsummerheide en de wilhelmina berg. M.n. de wilhelmina heeft wel leuke technische routes aangezien het een NK/WK mtb parcours is. (Daar heb ik mij met de mtb een paar keer om een boom gevouwen nog zelfs...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
Stefangrp schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 21:09:
[...]

Je moet toch eens uitleggen hoe dat werkt. 30km duurloopjes als voorbereiding op 100km. Die stap is 300%. Hoe trek je die 70 km "in het onbekende", zowel fysiek als mentaal?
Oh maar die stap was er helemaal niet. Voor het beeld, ik liep in Nederland gewoon een marathon voordat ik mijn eerste berg marathon deed. In de aanloop daarnaartoe liep ik al diverse trails in de Ardennen, waardoor de stap in extra duur maar iets van 1,5u was.

In de jaren daarna heb ik stapsgewijs uitgebouwd in afstand en duur (en uitdaging qua terrein). Via diverse 35, 50, 65, 100 in twee dagen, en 80k's, in binnen en buitenland kom je vanzelf op een punt dat >100km in de Alpen helemaal niet meer zo gek klinkt. Gaandeweg schuift het referentiekader op en weet je steeds beter wat je te wachten staat.

Die duurloopjes zijn gewoon een basislast in je training. Eerlijk gezegd denk ik dat de doorsnee Nederlandse loper met bergdromen, beter iets minder kan lopen en meer kracht moet trainen. Als het op hardlopen aan komt winnen we het meestal dik van de berglanden, maar zodra het terrein steiler wordt is het omgekeerde waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Dazzler2120 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 21:12:

@Roozzz ik denk dat ik vooral aan factor 1 en 2 moet werken. Ik ben best wel een technisch handige loper, dus dat punt moet wel goed komen denk ik. Ik ben van plan mijn trainingsvolume gestaat op te bouwen de komende tijd. De grootste belemmering zie ik wel volgend jaar in September / Oktober opkomen, waar ik ca. 5 weken op reis ben van de 2 maanden (1 week sao paolo, brazilie, waar ik mij echt niet op mijn gemak zou voelen om buiten te gaan hardlopen en 4 weken indonesie op huwelijksreis, waar ik ook niet perse uren kan gaan rennen)
Misschien moet ik het daar anders aanpakken, dagelijkse korte rondjes oid.
Mooi vooruitzicht *O*
Ik zou gewoon lekker genieten en alles wat je in die periode kan doen als bonus zien. Beetje wandelen en zwemmen is ook prima om een basis te houden. Dus zolang je niet alleen maar cocktails drinkt op het strand, zal het allemaal wel loslopen :+

[ Voor 5% gewijzigd door Roozzz op 13-12-2024 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Roozzz schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 21:38:
[...]

Mooi vooruitzicht *O*
Ik zou gewoon lekker genieten en alles wat je in die periode kan doen als bonus zien. Beetje wandelen en zwemmen is ook prima om een basis te houden. Dus zolang je niet alleen maar cocktails drinkt op het strand, zal het allemaal wel loslopen :+
Over het algemeen houden we wel van actieve vakanties, en er staat flink wat op de planning die 4 weken in Indonesië.
Die week in Brazilie is voor werk, dus ik denk dat ik daar moet hopen op een loopband in het hotel :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
@Dazzler2120

Training essentials for ultra running

Field Guide to ultra running

Training for the uphill athlete

En ik heb nu twee ultras (50k) gedaan, en een trail marathon. Beide niet in de bergen, maar met Nederlands hoogtemeters :P Dus ik ben nog in de opbouwende fase en kom ook net kijken in de ultrawereld, plan/idee is om ergens 2026 een 80-100k in de bergen te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door kepler op 13-12-2024 21:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:31
@Sport_Life succes zondag in Malaga !
@sanniep9 hopelijk niet teveel pijn en probeer te genieten van de race.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
@Dazzler2120 als ik nog een ongevraagde duit in het leesmateriaalzakje mag doen...

Het hoofd weegt zwaarder dan de benen
Van Olivier Verhaege

Leuk / net op tijd voor onder de kerstboom ;)

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Stefangrp
Ik had het idee dat mijn 10km PR wel wat sneller kon.. Weg gegaan op 4.18 per km (43 minuten voor 10 km)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aucVxLYlfuN9rd3dC6aSZaI2yQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5zfnrsahgPgDzwmsrdrq2Wp.jpg?f=fotoalbum_large
Along the way ook de mijl en 5km scherper gezet. En ik had nog wel een paar km vol kunnen houden.
Ergo het had harder gekund 😅

Binnenkort de hm tijd maar eens aanscherpen denk ik

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hartloper schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:35:
@Sport_Life succes zondag in Malaga !
@sanniep9 hopelijk niet teveel pijn en probeer te genieten van de race.
Tnx! Vandaag een klein voorproefje gehad met de brunch run 5km4,3km.
Vandaag wel (te) veel gelopen in de stad en gesprongen bij een festival (8> morgen lekker rustig aan doen (Garmin geeft aan 3u4, ik mik op 3u15).

@sanniep9 succes morgen :w

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 14-12-2024 21:52 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Stefangrp schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 21:09:
[...]

het kan zelfs met minder. Met een duurloop bereik je vrij snel 'diminishing returns' (oftwel je mag heel veel kilometers gaan maken voor nog wat winst).

Een langere oefentocht is vooral fijn voor het mentale aspect en als gearcheck. Bedenk dat er geen ene loper gaat zijn die gaan pijntjes heeft, de kunst is om daar iets aan te doen waar mogelijk en anders het te negeren. Fysiek kun je heel veel meer voorbij het punt 'mijn benen/voeten doen pijn'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
polthemol schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:06:
[...]
Fysiek kun je heel veel meer voorbij het punt 'mijn benen/voeten doen pijn'
ja dat moet ik nog steeds een keer echt ervaren denk ik dan. #quitter.

Ik ging vandaag de Garmin Lactate Treshhold Test doen, die kon ook wel een update gebruiken na de PR-regen van gister (zie paar posts hierboven).

Nou dat heb ik geweten.🤣Gister verder weinig gedaan, goed geslapen dus ik werd wel fit wakker, afgezien van wat stijve spieren.
Na het blokje van 4 minuten op tempo en HR vergelijkbaar met die 10km van gister moest ik daarna nog 3 minuten nóg 10 hartslagen hoger. Dat was wel serieus sterven haha.

Maargoed, treshhold pace is nu gestegen van 4:42 naar 4:29, HR hetzelfde.
Het interessante is wel; dit zou het temp moeten zijn wat je ongeveer een uur goed kunt volhouden. Ik liep gister de 10km in 4.13 gemiddeld, dus die 2 getallen zijn wel consistent met elkaar.

Alleen de race prognose voor de HM staat op 1u30 oftewel 4:19 pace. Das dan wel weer inconsistent met de treshhold pace want kennelijk hou ik het maar een uur vol op 4:29?

Ik wantrouw dan toch de treshhold pace denk ik. Binnenkort nog maar eens doen als ik niet minder dan 24 uur ervoor een PR run gedaan heb. :)

Voor de volledigheid verbeterde ik vandaag met de treshhold run nog wel en pasant even mijn PR op de mijl van gister 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 08:54
polthemol schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:06:
[...]
Fysiek kun je heel veel meer voorbij het punt 'mijn benen/voeten doen pijn'
Zeker waar! Maar er zit wel een grote maar aan vast naar mijn mening. Je moet wel het onderscheid kunnen maken tussen "pijntjes" en potentiele serieuze blessures. En als je de keuze maakt om door te lopen bij die tweede, dat kan soms, maar dan is het nog altijd wel een afweging die je moet maken of het je waard is om iets goed kapot te lopen en vervolgens maanden te moeten herstellen.

Ja, bij een event waar je heel lang naar toe hebt getraind heb ik een lange herstelperiode er wel voor over hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Giel schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:09:
[...]

Zeker waar! Maar er zit wel een grote maar aan vast naar mijn mening. Je moet wel het onderscheid kunnen maken tussen "pijntjes" en potentiele serieuze blessures. En als je de keuze maakt om door te lopen bij die tweede, dat kan soms, maar dan is het nog altijd wel een afweging die je moet maken of het je waard is om iets goed kapot te lopen en vervolgens maanden te moeten herstellen.

Ja, bij een event waar je heel lang naar toe hebt getraind heb ik een lange herstelperiode er wel voor over hoor :)
zeker waar en dat is een stukje ervaring wat je moet krijgen door het te doen maar ook erbij na te denken vooral. Is dst event of wedstrijd het waard dat je 2 dagen niet kunt lopen en bv 2 weken spierpijn hebt? En kun je het verschil ervaren tussen een vermoeide spier/pees of een echte blessure die op komt.

Bij regelmatig eens een zwaar event doen, gaat je herstel ook sneller: je komt minder beschadigt terug omdat je wat beter erin gaat worden en je lichaam went er wat meer aan. Na een stevige ultra heb ik meestal een week pijntjes (kleine dingen, loszittende teennagel, een pees die ik voel, wat kramp, enz) en daarna kan ik weer langzaam wat gaan hobbelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
En er is wel een verschil tussen echte pijn en last hebben van iets. Altijd geleerd en toegepast: pijn is stoppen en last is (rustiger) doorgaan.

Er is zeker een grijs gebied daarin, en dat is inderdaad iets wat je met ervaring kan leren te herkennen.

Na een snelle marathon heb ik meestal 5 dagen spierpijn, als ik geen spierpijn heb dan had ik sneller gekund :P

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:19
Over pijntjes gesproken....

Ik was vandaag dus in Malaga. Vooral omdat ik me een jaar geleden al had ingeschreven voor de marathon en een vliegticket had geboekt >:) .

Na de marathon van Valencia in december 2023 was het doel voor 2024 om een poging te wagen onder of in ieder geval in de buurt van de 2:50 te komen (en zo @Hartloper voor eens en altijd de mond te snoeren 8) ). Helaas is 2024 geheel in het teken komen te staan van blessureleed. Waar ik aanvankelijk dacht dat het de naweeën van de marathon van Valencia waren, werd langzamerhand duidelijk dat er sprake is/was van vervelende overbelastingblessures (zowel links als rechts).

Begin mei heb ik nog de marathon van Praag gelopen met min of meer dezelfde reden als Malaga: een week met het gezin in die periode was al geboekt en de inschrijving voor de marathon al betaald. Voorafgaand weinig kunnen trainen vanwege een peesplaatontsteking aan de linkervoet. Intensieve fysiobehandelingen hadden geen resultaat. In Praag was het na 15 km gemiddeld iets onder de 4.40 tempo gelopen te hebben, klaar. Uiteindelijk gefinisht in 4:15 met behoorlijke stukken gewandeld.

In de zomermaanden leek de peesplaatontsteking eindelijk onder controle, maar spijtig genoeg openbaarde zich toen een andere overbelastingblessure die zijn oorsprong vermoedelijk al kent voor de marathon van Valencia: patella tendinopathy aan de rechterknie.

Deze blessure gooide opnieuw roet in het eten. Tijdens een training werd na een km of 6/7 de pijn aan de knie te hinderlijk om te negeren. Af en toe had ik een goede dag en kon ik 15 tot 18 km hardlopen, maar meestal beperkte mijn loopjes zich tot minder dan 10 km. Interval- en tempotrainingen waren sowieso niet aan de orde. Het enige wat nog enigszins haalbaar was, waren rustige (duur)loopjes.

De voorbereiding op de marathon van Malaga, waar ik begin dit jaar mijn focus op had gelegd in de hoop dat mijn peesplaatonsteking dan al lang achter mij zou liggen, viel dus ook in het water.
Vandaag was het desondanks toch zover. Mijn doel was om in ieder geval binnen de maximaal toegestane 5,5 uur te finishen. Ik was vooral benieuwd hoelang mijn knie het zou volhouden.

Ik stond in het tweede startvak op basis van mijn aangegeven tijd een jaar geleden. Daar had ik natuurlijk weinig te zoeken, want ik wilde een comfortabel tempo lopen van iets boven de 5.00. De eerste 10 kilometer heb ik vooral heel veel mensen mij voorbij zien stuiven, voordat het wat rustiger om me heen werd. Verrassend genoeg ging het best prima alleen mijn hartslag kroop langzaam maar zeker omhoog tot zelfs boven de 180. Het voelde allemaal niet zo inspannend, maar het was wel een duidelijk signaal dat ik niet fit (genoeg) was. Na een kilometer of 15 voelde ik wel dat het me meer energie kostte om het tempo vast te houden. Ik besloot om proberen de 21 km te halen (het punt waarop de halve marathonlopers afslaan voor hun finish) en vanaf dat punt de tweede helft met een run-walk strategie te voltooien. Ik zou dan nog ruim 3,5 uur de tijd hebben om de finish te halen.

Doorkomsttijd halverwege was 1:49. Maar op het moment dat ik stopte om een stukje te wandelen, voelde ik verrassenderwijs niet mijn knie, maar mijn bovenbenen! Het voelde alsof ik een uur lang squats had lopen doen. Joggen ging gelukkig nog wel dus de volgende 10 km was het iedere km een stukje wandelen en een stukje joggen waarbij mijn tempo gemiddeld op iets boven de 7 minuten uitkwam.

Na 31km ging het joggen echter ook niet meer. Mijn bovenbenen weigerden iedere medewerking. Dat betekende niet anders dan de rest van de marathon wandelen. Met een tempo van ongeveer 10 minuten per kilometer was dat dus nog 2 uur lopen!

Ik probeerde af en toe nog wel of ik nog wat kan aanzetten, maar dat hield na een meter of tien wel op. Een beetje rekenen leerde mij dat ik nog wel onder de "magische" 5 uur uit zou kunnen komen. Uiteindelijk werd het 4 uur 54. _/-\o_

Als marathon vond ik Malaga goed georganiseerd. Het zijn veelal brede wegen en de aankomst met het laatste stukje door de binnenstad is erg leuk. Er stond redelijk wat publiek langs de kant, maar wel weinig muziek. Ook de verzorgingsposten waren meer dan prima in aantal en uitrusting (flesjes water!). Het is geen supersnelle marathon, met name in het laatste deel zitten nog wel een paar vervelende klimmetjes, maar wat mij betreft zeker een prima alternatief voor Valencia voor iemand die een late najaarsmarathon zoekt.

Positief is dat ik voor het eerst sinds hele lange tijd geen last van mijn knie heb gehad bij het hardlopen. Dus hopelijk kan de voorbereiding op Berlijn binnenkort (voorzichtig) beginnen!

Ik hoop dat het @Sport_Life beter is vergaan vandaag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefangrp
Knap dat je m überhaupt hebt uitgelopen. Ik was afgedraaid halverwege denk ik. Dat gewandel lijkt me geen prettig vooruitzicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:19
Stefangrp schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:05:
Knap dat je m überhaupt hebt uitgelopen. Ik was afgedraaid halverwege denk ik. Dat gewandel lijkt me geen prettig vooruitzicht
Tja, dat wist ik op dat moment nog niet 😔.
Lopen gaat trouwens nu ook bijna niet meer 😭.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
@sanniep9 bemoedigend dat het niet de peesplaat of de knie was, maar de spieren van de bovenbenen. Dat is niet verrassend als je nooit langer dan 20km hebt kunnen lopen.

Oh en je hebt mijn eeuwig respect al verdiend toen je - een stuk in de 50 zijnde ! - 3:00 liep, dat is toch vrij uitzonderlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:43
Half januari heb ik mijn eerste halve marathon gepland staan. Nu ben ik de afgelopen periode druk bezig met de voorbereidingen en heb ik de weekomvang rustig opgebouwd. Ik kan nog niet goed inschatten wat mijn racepace zou moeten zijn, dus ik ben benieuwd of hier mensen nog goede raad voor hebben :)

Afgelopen weken heb ik opgebouwd naar een weekvolume van 25 a 30 km, en een aantal keer 16km of meer gelopen.
Mijn Garmin horloge geeft een halve marathon voorspelling van 1:56:38 aan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PuBRroiH1pPPj56Fdfv6X0Q_Ixw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xe9llUwx9qhxushvoxAS5YcI.png?f=fotoalbum_large

Nu heb ik gisteren een lange loop gedaan met daarin twee tempo blokken op 'beoogde' racepace. Deze training voelde supergoed, ik wilde eigenlijk op 5:35 lopen maar ook een aantal kilomters iets sneller gelopen omdat dat goed aanvoelde. De eerste km van het tempo blok (km 9), had ik gelijk een stuk duin te pakken met alleen maar mul zand, vandaar de piek in hartslag :P
https://connect.garmin.com/modern/activity/17757000003

Een recente race hierbij, 5 km in 25:24. Wat ik al eerder gepost had voelde deze 5km niet voluit, en had ik het gevoel van pijn lijden pas in de laatste kilometer.
https://connect.garmin.com/modern/activity/17502750942

De halve marathon is trouwens in hetzelfde duin/strand gebied, en zal weinig verhard zijn en vooral zand, schelpenpad, onverhard zijn. Mijn doel is om hem onder de twee uur te lopen en weg te gaan op een tempo van 5:30 en dan halverwege de wedstrijd te kijken of er meer in het vat zit.

edit: Voor max hartslag geeft Garmin 192 af, en de lactaatdrempel staat op 171 bpm (deze heb ik een keer zelf erin gezet, geen idee of dit correct is).

[ Voor 4% gewijzigd door Littlegupper op 15-12-2024 19:40 ]

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

Gisteren dus ook in Màlaga gelopen, voor mij de derde keer. Ik had me in december 2023 ingeschreven met als doel 3uur, startvak Geel (volgens mij 3u-3u30).
De voorbereidingen gingen best goed afgelopen 15 weken, liep ongeveer 50-100km per week en de laatste duurloop van 37km ging ook nog goed, rond die tijd ook een halve marathon (Dordrecht) gelopen onder de 1u30. Wel wat last van m'n bilspier bij tempo runnen, maar ik liep in de voorbereiding relatief veel easy pace en dan had ik nauwelijks last. Verder kuiten en knieën waar ik vaak last van heb en mijn focus op lag voelden allemaal goed. De week voor de marathon niet kunnen lopen ivm verkoudheid en keelpijn.

Dan het weekend Màlaga. Sub3 was niet mogelijk en een pr (3u12) zou alleen mogelijk zijn als alles optimaal zou zijn , dus 100% fit, weinig wandelen, veel pasta eten en geen alcohol het hele weekend...... Dus besloten om er vooral een leuk weekend van te maken.
We zijn vrijdag in de pub beland met (wat) bier en een vette hamburger, zaterdag was er een festival(letje) als onderdeel van het marathon weekend met oa U2 , ACDC en Led Zeppelin (tribute bands maar wel enorm goed) en als muziek liefhebber kon ik (we) dat niet overslaan natuurlijk!

Dan de loop zelf. Mijn doel was rond de 3u15 uitkomen en vooral genieten, van de stad, de zee, de lopers, de mensen langs de kant.. Bij een pr poging heb ik weinig aandacht voor dat alles, nu bewust wel.
Ik stond nog wel in een sub3 startvak, helaas wel achteraan en ik had ook geen zin om veel energie te verkiezen met inhalen dus eerste km ging in 4:40. Na 3km werd het wat rustiger en kon ik op eigen tempo verder lopen, dat was op dat moment 4:15 (trainingstempo marathon pace).
Bij kilometer 20 begon de bilspier echt weer op te komen, lopen werd daardoor steeds zwaarder dus moest tempo laten zakken tot 5:00 rond het 30km punt. Op een gegeven moment werd zelfs dat teveel, onderbenen wilde niet meer op de een of andere manier.
Uiteindelijk gefinisht in 3:20 , kan niet helemaal polsen wat de precieze oorzaak is, ik denk een combinatie van niet helemaal fit, blessure/overbelasting en (daardoor) de focus op gezelligheid ipv een snelle marathon.

Ondanks het doel niet behaald, wel een ontzettend leuk weekend gehad!! Nu alvast inschrijven voor volgend jaar!

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 16-12-2024 08:49 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 08:16
Naar mijn ervaring begint een halve marathon vanaf 15km. Vanaf dat moment begin ik te merken of ik op schema loop. Sowieso heeft het bij mij een aantal 2uur+ lopen gekost voordat ik een passende voedingsstrategie had.

Ik weet niet of je daar rekening mee houdt, ik zelf had bij de eerste paar halve marathons wel eens de neiging na 1,5 uur op te branden, waardoor mijn tempo de laatste paar km inzakte en hartslag steeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:43
Na wat rustdagen een weekendje norovirus (ook goed voor de kilo's) vanavond maar weer eens een poging doen.

De temperatuur zit in ieder geval mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Loei123 schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:43:
Na wat rustdagen een weekendje norovirus (ook goed voor de kilo's) vanavond maar weer eens een poging doen.

De temperatuur zit in ieder geval mee. :)
Hey die had ik ook dit weekend, kadootje van de kinderen :D

Gisteren wel rustig 7k kunnen lopen, vanavond weer rustig rondje proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:58
Littlegupper schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:36:
Half januari heb ik mijn eerste halve marathon gepland staan. Nu ben ik de afgelopen periode druk bezig met de voorbereidingen en heb ik de weekomvang rustig opgebouwd. Ik kan nog niet goed inschatten wat mijn racepace zou moeten zijn, dus ik ben benieuwd of hier mensen nog goede raad voor hebben :)

Afgelopen weken heb ik opgebouwd naar een weekvolume van 25 a 30 km, en een aantal keer 16km of meer gelopen.
Mijn Garmin horloge geeft een halve marathon voorspelling van 1:56:38 aan
[Afbeelding]

Nu heb ik gisteren een lange loop gedaan met daarin twee tempo blokken op 'beoogde' racepace. Deze training voelde supergoed, ik wilde eigenlijk op 5:35 lopen maar ook een aantal kilomters iets sneller gelopen omdat dat goed aanvoelde. De eerste km van het tempo blok (km 9), had ik gelijk een stuk duin te pakken met alleen maar mul zand, vandaar de piek in hartslag :P
https://connect.garmin.com/modern/activity/17757000003

Een recente race hierbij, 5 km in 25:24. Wat ik al eerder gepost had voelde deze 5km niet voluit, en had ik het gevoel van pijn lijden pas in de laatste kilometer.
https://connect.garmin.com/modern/activity/17502750942

De halve marathon is trouwens in hetzelfde duin/strand gebied, en zal weinig verhard zijn en vooral zand, schelpenpad, onverhard zijn. Mijn doel is om hem onder de twee uur te lopen en weg te gaan op een tempo van 5:30 en dan halverwege de wedstrijd te kijken of er meer in het vat zit.

edit: Voor max hartslag geeft Garmin 192 af, en de lactaatdrempel staat op 171 bpm (deze heb ik een keer zelf erin gezet, geen idee of dit correct is).
Als ik naar jouw tijden en training kijk komt dat aardig overeen met de trainingen die ik had net voordat ik een paar maanden geleden een halve marathon liep. En daar liep ik 5:25/5:30 met de laatste kilometers richting de 5:00. Ik zou bij jou dan inschatten dat je plan goed klopt. Dus met 5:30 weg gaan, en dan rond de 15km kijken of je kunt versnellen of niet. Wel opletten met dat mulle zand, als je dat ergens halverwege een stuk krijgt kun je je daar aardig op kapot lopen :+

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• InZane
Aandeijssel schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:40:
Naar mijn ervaring begint een halve marathon vanaf 15km. Vanaf dat moment begin ik te merken of ik op schema loop. Sowieso heeft het bij mij een aantal 2uur+ lopen gekost voordat ik een passende voedingsstrategie had.

Ik weet niet of je daar rekening mee houdt, ik zelf had bij de eerste paar halve marathons wel eens de neiging na 1,5 uur op te branden, waardoor mijn tempo de laatste paar km inzakte en hartslag steeg.
Voedingsstrategie voor een halve marathon? Gewoon één of twee gelletjes zou genoeg moeten zijn, toch? En als ik een halve marathon als duurloop doe, dan neem ik niet eens wat mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aandeijssel
InZane schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:19:
[...]

Voedingsstrategie voor een halve marathon? Gewoon één of twee gelletjes zou genoeg moeten zijn, toch? En als ik een halve marathon als duurloop doe, dan neem ik niet eens wat mee.
Strategie is misschien ook wat overdreven. Ik liep altijd nuchter en zonder eten onderweg en merkte dat ik na anderhalf uur minder begon te presteren en herstel sowieso langer duurde. Korter gezegd was mijn tip: verwacht je langer dan 1:45:00 te doen over je loop, denk aan eten 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Aandeijssel schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:41:
[...]

Strategie is misschien ook wat overdreven. Ik liep altijd nuchter en zonder eten onderweg en merkte dat ik na anderhalf uur minder begon te presteren en herstel sowieso langer duurde. Korter gezegd was mijn tip: verwacht je langer dan 1:45:00 te doen over je loop, denk aan eten 😬
Verschilt die grens niet per persoon, type inspanning en normaal het voedingspatroon?
Ik houd voor mezelf aan dat als ik 50 minuten over een loop doe, dan gaat een vest mee met een softflask
En wanneer het langer dan een uur duurt, pak ik na +- half uurtje en Energy Chew van Cliff Blocks
Als het richting de ander half uur+ zou gaan dan opteer ik voor een powerbar gelletje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
Dazzler2120 schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:30:
[...]

Verschilt die grens niet per persoon, type inspanning en normaal het voedingspatroon?
Ik houd voor mezelf aan dat als ik 50 minuten over een loop doe, dan gaat een vest mee met een softflask
En wanneer het langer dan een uur duurt, pak ik na +- half uurtje en Energy Chew van Cliff Blocks
Als het richting de ander half uur+ zou gaan dan opteer ik voor een powerbar gelletje.
Dan zou ik altijd een vest mee moeten nemen. Voor minder dan 10 km ga ik de deur niet uit en over het algemeen loop ik dat niet binnen 50 minuten, of het moet een wedstrijd zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
InZane schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:38:
[...]

Dan zou ik altijd een vest mee moeten nemen. Voor minder dan 10 km ga ik de deur niet uit en over het algemeen loop ik dat niet binnen 50 minuten, of het moet een wedstrijd zijn :+
Precies, vandaar dat ik al zei dat het wel een beetje verschilt naar wat je referentiekader is, als een halve marathon voor jou wekelijkse kost is als duurloop dan is dat wel iets anders dan voor iemand die voor het eerst een HM gaat lopen :P
Toen ik net begon met rennen moest ik al met een half uur lopen een flesje mee, anders trok ik het niet, tegenwoordig doe ik het vooral omdat ik het prettig vind als het tegen het uur aan gaat zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:16
Dazzler2120 schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:30:
[...]

Precies, vandaar dat ik al zei dat het wel een beetje verschilt naar wat je referentiekader is, als een halve marathon voor jou wekelijkse kost is als duurloop dan is dat wel iets anders dan voor iemand die voor het eerst een HM gaat lopen :P
Toen ik net begon met rennen moest ik al met een half uur lopen een flesje mee, anders trok ik het niet, tegenwoordig doe ik het vooral omdat ik het prettig vind als het tegen het uur aan gaat zitten
Is dat niet dan gewoon een mentaal dingetje, dat je iets hebt om naar uit te kijken ofzo, zeker in het begin. Ik neem pas wat mee bij 15km of langer of ik plan een route langs een tap punt. Liefst loop ik met niks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:16
Ik moet mezelf binnenkort ook maar weer eens van de bank trappen. Paar weken last gehad van stekende pijn in kuit. Dat lijkt nu weg maar daarna niet meer begonnen. Wil nog wel de 1200km vol maken dit jaar (zit nu op 1190 ofzo). Maar laatste rondje dateert alweer uit begin november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Shinji schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:01:
[...]

Is dat niet dan gewoon een mentaal dingetje, dat je iets hebt om naar uit te kijken ofzo, zeker in het begin. Ik neem pas wat mee bij 15km of langer of ik plan een route langs een tap punt. Liefst loop ik met niks mee.
Dat zou heel goed kunnen hoor. Die energy chews zijn stiekem ook wel lekker 8)7
Had ik al eens iets gezegd over mijn gebrek aan ruggengraat?

In de basis is duursport een energiebalans, en of jij of ik bewegen zou niet meer energie moeten verbranden wanneer we even veel massa meenemen en even hard aan het werk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

Dazzler2120 schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:30:
[...]

Tijdens trainingen nog nooit gedaan. Maar goed, ga nu richting de 15 km en wellicht is het dan voor sneller herstellen wel handig om iets te eten onderweg. Maar de behoefte is er niet perse.
Ik heb zeker met de warme dagen wel dat ik meerdere keren water uit de kraan drink voordat ik ga hardlopen. En ik zorg er gewoon voor dat ik dan niet op het warmste moment van de dag ga lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Gisteren lange duurloop gedaan van 21km, duurde bijna twee uur want was grotendeels onverhard/trail/duinen/strand. Vlak voor vertrek een paar slokken water genomen. Het ging net, als ik verder of langer of sneller had gelopen had ik wel iets moeten meenemen.
Voor vlakke duurlopen op asfalt neem ik iets mee vanaf 24 kilometer. Ik denk wel dat het herstelbevorderend is als je voor lange duurlopen eten of drinken meeneemt, maar het is zo'n gedoe.
De kerstman brengt zoiets https://www.trailrunshop....ve-skin-4-5/ws-pr/pr14071 , dat zal misschien meer motiveren om drinken mee te nemen dan mijn versleten Scott rugzakje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:43
redwing schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:01:
[...]

Als ik naar jouw tijden en training kijk komt dat aardig overeen met de trainingen die ik had net voordat ik een paar maanden geleden een halve marathon liep. En daar liep ik 5:25/5:30 met de laatste kilometers richting de 5:00. Ik zou bij jou dan inschatten dat het dat je plan goed klopt. Dus met 5:30 weg gaan, en dan rond de 15km te kijken of je kunt versnellen of niet. Wel opletten met dat mulle zand, als je dat ergens halverwege een stuk krijgt kun je je daar aardig op kapot lopen :+
Thanks voor het advies, ja gelukkig wel gewend om op het strand ook te lopen maar dat is echt wel een stukje pittiger inderdaad dan op gewoon asfalt :D.

En wat betreft het voedingsplan, heb ik wel een idee om 3/4 gelletjes mee te nemen. Enige is dat er geen waterpunten zijn tussendoor, dus dan zou ik zelf nog iets van een bidonnetje mee moeten nemen. Die moet ik dan nog even scoren als ik dat besluit te doen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:38
Hartloper schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:48:
Gisteren lange duurloop gedaan van 21km, duurde bijna twee uur want was grotendeels onverhard/trail/duinen/strand. Vlak voor vertrek een paar slokken water genomen. Het ging net, als ik verder of langer of sneller had gelopen had ik wel iets moeten meenemen.
Voor vlakke duurlopen op asfalt neem ik iets mee vanaf 24 kilometer. Ik denk wel dat het herstelbevorderend is als je voor lange duurlopen eten of drinken meeneemt, maar het is zo'n gedoe.
De kerstman brengt zoiets https://www.trailrunshop....ve-skin-4-5/ws-pr/pr14071 , dat zal misschien meer motiveren om drinken mee te nemen dan mijn versleten Scott rugzakje.
Zo'n trailvestje vind ik vaak teveel gedoe (heb er wel één). Een simpele 'running belt' waar je o.a. een drinkfles in kan opbergen en wat gelletjes/bars is tot 20/25km makkelijker. Omdat de drinkfles tegen je onderrug boven je billen zit, merk je er ook praktisch niets van. Vanaf 14km neem ik zo drinken mee, zeker geen gedoe

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:20
Verschilt voor mij ook wel met zomer en winter. In de winter is 1,5 uur op helemaal niks prima. Als het verder word dan moeten er wel wat gelletjes mee. Anders merk ik dat ik geirriteerd raak achteraf
In de zomer gaat er veel scheller een soft-flask mee die ik dan in m'n handen hou. Er gaat bij mij eigenlijk pas een trail-vest mee vanaf 3 uur loopjes. Puur omdat ik een hekel heb aan om iets om te hebben.

Ook als ik meer specifiek richting een wedstrijd aan het training heb dan doe ik meer gelletjes om m'n spijsvertering ook weer te laten wennen. Maar ik neem voornamelijk die gelletjes mee in een flip belt. Daar kan eenvoudig 6 gelletjes in. Drinken plan ik dan wel op punten onderweg met openbare waterpunten

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Loei123
Gisteren de snelste tijd neergezet sinds het beginnen met hardlopen. :o
Kan iedereen dus een norovirusje aanraden, of het was toch gewoon die rust vanaf afgelopen donderdag? :P

Kan iemand mij uitleggen wat het belang is van het landen op de bal van je voet ipv de hiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:26
Landen vol op de hak is direct een harde klap, terwijl als je op de bal van je voet land je nog ruimte onder je hak hebt om door te veren. Daarnaast is landen op de hak soms een teken dat je je been voorbij je zwaartepunt van je lichaam plaatst (overstrekken van de been) wat de kans op blessures kan vergroten.
Let op: het is niet per definitie slecht! Zie ook https://www.prorun.nl/training/nog-even-over-die-haklanding/

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Bedankt voor de info en link, ik ga het eens doorlezen.
Door een sale bij Puma de Axelion Refresh op de kop kunnen tikken, hopelijk helpt dat ook bij het voorkomen van blessures.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 09:30
Ik zag een paar pagina's terug iets over 'gekke plannen voor 2025'. Ik heb besloten om dat gekke plan gewoon nog dit jaar te gaan doen :+

Komende donderdag ga ik voor Metakids en Serious Request een werkdag niet op de bureaustoel zitten, maar hardlopen. In 8 uur zoveel mogelijk kilometers maken voor het goede doel. Gelukkig heb ik ook een paar collega's geronseld die door de dag heen een stukje mee gaan lopen.

Met een mix van angst en plezier ben ik nu alvast wat routes aan het uitstippelen om vanaf het hoofdkantoor steeds een uur te lopen en dan weer terug te komen voor bevoorrading en om collega's op te pikken. Het wordt ongetwijfeld afzien (ik heb nog nooit langer dan 3½ uur achter elkaar hardgelopen), maar mits ik het tempo voldoende laag weet te houden wordt het denk ik ook gewoon heel leuk.

Mocht je een duit in het zakje willen doen voor Metakids, dan kun je hier doneren. Mijn werkgever verdubbelt de donaties die we ophalen tot een bedrag van € 20.000 dus er mag nog best wat bij ;) [/schaamteloze plug]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
SkyR schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:50:
Ik zag een paar pagina's terug iets over 'gekke plannen voor 2025'. Ik heb besloten om dat gekke plan gewoon nog dit jaar te gaan doen :+

Komende donderdag ga ik voor Metakids en Serious Request een werkdag niet op de bureaustoel zitten, maar hardlopen. In 8 uur zoveel mogelijk kilometers maken voor het goede doel. Gelukkig heb ik ook een paar collega's geronseld die door de dag heen een stukje mee gaan lopen.

Met een mix van angst en plezier ben ik nu alvast wat routes aan het uitstippelen om vanaf het hoofdkantoor steeds een uur te lopen en dan weer terug te komen voor bevoorrading en om collega's op te pikken. Het wordt ongetwijfeld afzien (ik heb nog nooit langer dan 3½ uur achter elkaar hardgelopen), maar mits ik het tempo voldoende laag weet te houden wordt het denk ik ook gewoon heel leuk.

Mocht je een duit in het zakje willen doen voor Metakids, dan kun je hier doneren. Mijn werkgever verdubbelt de donaties die we ophalen tot een bedrag van € 20.000 dus er mag nog best wat bij ;) [/schaamteloze plug]
Pfoe! Er is altijd baas boven baas, maar Metakids is wel meteen een enorm mooi doel om voor te lopen.
Heel veel succes, en als je dan toch die afstand in de benen hebt moet een 50k met 2500 hoogtemeters in april 2026 ook wel lukken toch? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipm0de
  • Laatst online: 17-09 08:40

Flipm0de

geen

de afgelopen tijd veel in de sportschool geweest en echt sterker geworden. Waar ik eerst 10 kilo kon optillen lukt nu 20 bijvoorbeeld. Maar voel me niet fitter. Sportschool was vooral veel krachttraining. Wil dit vervangen (grotendeels) door hardlopen en misschien 1x per week krachttraining om het een beetje bij te houden.

Heeft iemand hier ervaring mee? In mn hoofd, en google, wordt je van hardlopen fit. Wil dit een tijdje proberen. Rustig eens opbouwen naar 10k en zien of ik me dan beter voel.

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 09:30
Dazzler2120 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:34:
[...]

Pfoe! Er is altijd baas boven baas, maar Metakids is wel meteen een enorm mooi doel om voor te lopen.
Heel veel succes, en als je dan toch die afstand in de benen hebt moet een 50k met 2500 hoogtemeters in april 2026 ook wel lukken toch? :X
Het doel (en de collega's) slepen me er hopelijk doorheen donderdag, maar dit doel vind ik héél erg de moeite waard om mijn grenzen voor op te zoeken. En ja, als ik het er enigzins levend vanaf breng geloof ik dat ik volgend jaar alles aan kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinK92

Een prachtige uitdaging voor een geweldig doel! Hier gaat de plaatselijke hardloopvereniging zondag starten vanaf het Glazen Huis en dan 22km lopen (22km op de 22e). Helaas kan ik daar niet bij zijn, anders had ik zeker mee gedaan.

Succes ermee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23

L23

Flipm0de schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:01:
de afgelopen tijd veel in de sportschool geweest en echt sterker geworden. Waar ik eerst 10 kilo kon optillen lukt nu 20 bijvoorbeeld. Maar voel me niet fitter. Sportschool was vooral veel krachttraining. Wil dit vervangen (grotendeels) door hardlopen en misschien 1x per week krachttraining om het een beetje bij te houden.

Heeft iemand hier ervaring mee? In mn hoofd, en google, wordt je van hardlopen fit. Wil dit een tijdje proberen. Rustig eens opbouwen naar 10k en zien of ik me dan beter voel.
Wat is de definite van fit en wat zijn je verwachtingen? Het ene is krachttraining en het andere is cardio. Ik volg niet helemaal waarom je je door krachttraining niet fitter voelt. Ik doe zelf 1 a 2 keer krachttraining, maar kijk het meest uit naar het rondje hardlopen. Maar iets leuker vinden is mogelijk iets anders dan fitter voelen. Als fitter voelen het hebben van een betere conditie is dan merk ik dat wandelen en fietsen ook een stuk makkelijker gaat. Ik zou het in ieder geval uitproberen en kijken of het wat voor je is :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roozzz
Flipm0de schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:01:

Zoals mijn fanatiek krachttrainende collega zei: ik ben wel sterk, maar fit ben ik niet. Toen hij concludeerde dat er iets aan de conditie gedaan moest worden, met mij babbelend de trap op naar de 3e, is ie er bij gaan hardlopen. En gaandeweg heeft hij het sportschoolwerk omgevormd naar strongman; nog steeds veel kracht, maar ook uithoudingsvermogen.

Voor ons hangt het gevoel van fitheid sterk samen met aerobe conditie. Hardlopen is een prima middel om dat te verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
@Flipm0de is hyrox niet iets voor je? Combi van hardlopen & fitness / krachttraining.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:22
Roozzz schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:44:
[...]

Zoals mijn fanatiek krachttrainende collega zei: ik ben wel sterk, maar fit ben ik niet. Toen hij concludeerde dat er iets aan de conditie gedaan moest worden, met mij babbelend de trap op naar de 3e, is ie er bij gaan hardlopen. En gaandeweg heeft hij het sportschoolwerk omgevormd naar strongman; nog steeds veel kracht, maar ook uithoudingsvermogen.

Voor ons hangt het gevoel van fitheid sterk samen met aerobe conditie. Hardlopen is een prima middel om dat te verbeteren.
Ik ben sinds een week of 2 ook begonnen met 2x kracht (gewoon lekker thuis met lichaamsgewicht/weerstandsbanden en 3 kettlebels en daarnaast 2x hardlopen en 1 a 2x sta ik op de tennisbaan. Over de hele week gezien lekker actief (meer dan gemiddeld lijkt me) maar wel van alles wat. Alleen hardlopen lijkt me ook niet de beste manier, alleen krachttraining ook niet. De combinatie ervan zou elkaar toch ook moeten versterken. En bij tennis (zeker enkelen) komt beide erg van pas!

Win/win/win situatie dus :)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipm0de
  • Laatst online: 17-09 08:40

Flipm0de

geen

Gaargod schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:56:
@Flipm0de is hyrox niet iets voor je? Combi van hardlopen & fitness / krachttraining.
nee joh, dat is veel te heftig voor mij. Ik ben al oud met jonge kinderen en de ochtenden beginnen daardoor vroeg. Zie dat als iets voor de jeugd :P

Zou de kracht niet kwijt willen, dus zal wel 1x per week ofzo gaan. Maar vind het ook wel leuk om een doel te hebben en dat is met hardlopen zoveel makkelijker. Echt iets waar je naartoe werkt.

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redcoil
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-09 12:55

Redcoil

Polyinterpretabel

(...)
Mooi doel man! Gelijk maar ff gesupport. d:)b

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Vraagje, ik heb maandagavond een pittige krachttraining gedaan voor het onderlichaam en ook zeker de benen. Nu heb ik, ruim 1,5 dag erna, nog steeds behoorlijke spierpijn in de bovenbenen. Het gevoel van dat je bij wijze van zo door je hoeven zakt om zo maar te zeggen :). Ik had voor vanmiddag alleen een 12km run staan (op hartslagzone 2) maar is het wel verstandig om dat te doen? Of is rust juist beter? Of juist wel op dat redelijk rustige tempo die run doen voor herstel/doorbloeding?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Juancho schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:40:
een 12km run staan (op hartslagzone 2)
Kan helemaal geen kwaad maar doe echt extra rustig. Plan een rondje van 6km en voel je je daarna goed, dan plak je er nog 6km achteraan.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Run ging prima. Mijn rechterbeen herstelde heel snel, spierpijn verdween toen de boel lekker warm was. Linkerbeen was andere koek. Hele 12km wel gevoelig maargoed, het is was een wisselloop in zone 2 dus prima.

Ik heb nog wel een vraagje aan jullie experts. Mijn max hartslag is zo rond de 180-182bpm, ook gemeten door Garmin over 3/4 jaar met van allerlei runs, trainingen, wedstrijden, tussentijdse maximale runs etc. Op basis daarvan berekent Garmin ook je zones maar volgens mijn hardloop coach klopt daar geen bal van. Hij heeft de zones zelf ook even berekend voor mij, dus ik was wel even benieuwd wat jullie er van vinden... wie heeft er gelijk? :)

Garmin:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbOGVfUMdTo4rMxvrT6UtGH2d8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UtsHrcEfIZexJOvZUC9TF2nz.jpg?f=fotoalbum_large

Hardloop coach:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YuBaKJ7IeVZmscretMtYnpuCAgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lu7N4E1XIAisyyboEcnMRgxO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Laatst online: 17-09 13:34
Juancho schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:21:
Run ging prima. Mijn rechterbeen herstelde heel snel, spierpijn verdween toen de boel lekker warm was. Linkerbeen was andere koek. Hele 12km wel gevoelig maargoed, het is was een wisselloop in zone 2 dus prima.

Ik heb nog wel een vraagje aan jullie experts. Mijn max hartslag is zo rond de 180-182bpm, ook gemeten door Garmin over 3/4 jaar met van allerlei runs, trainingen, wedstrijden, tussentijdse maximale runs etc. Op basis daarvan berekent Garmin ook je zones maar volgens mijn hardloop coach klopt daar geen bal van. Hij heeft de zones zelf ook even berekend voor mij, dus ik was wel even benieuwd wat jullie er van vinden... wie heeft er gelijk? :)

Garmin:

[Afbeelding]

Hardloop coach:

[Afbeelding]
Z4 drempel komt best wel precies is mijn ervaring. Als daar een range in zit van 20 slagen is het echt waardeloos. Zelfs 10 slagen vind ik al ruim gemeten.

M’n max ligt rond de 185 denk ik, drempel rond de 165. Met marathon probeer ik onder die 160 te blijven voor de eerste driekwart.

Het is gewoon lastig want je leunt sterk op twee niet heel betrouwbare factoren: hartslagmeters via de pols én je hebt nooit een echte max test gedaan. Dan zal het altijd giswerk blijven. Ik heb ook nooit een max test gedaan, maar hecht er ook minder waarde aan. Ik gebruik nog wel een extra armband voor nauwkeurigere metingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Slickk schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:51:
[...]

Z4 drempel komt best wel precies is mijn ervaring. Als daar een range in zit van 20 slagen is het echt waardeloos. Zelfs 10 slagen vind ik al ruim gemeten.

M’n max ligt rond de 185 denk ik, drempel rond de 165. Met marathon probeer ik onder die 160 te blijven voor de eerste driekwart.

Het is gewoon lastig want je leunt sterk op twee niet heel betrouwbare factoren: hartslagmeters via de pols én je hebt nooit een echte max test gedaan. Dan zal het altijd giswerk blijven. Ik heb ook nooit een max test gedaan, maar hecht er ook minder waarde aan. Ik gebruik nog wel een extra armband voor nauwkeurigere metingen.
Wat bedoel je precies met max test? Ik heb bijv. wel kort geleden een 10km max test gedaan. Gewoon knallen, zo lang zo hard mogelijk en echt kapot gaan. En dat was ik ook, stond te trillen op mijn benen op het einde. En dat soort tussentijdse testen doe ik wel vaker in een trainingsprogramma voor bijv. een 16km of halve marathon. Dus Garmin neemt die max hartslag ook mee.

En ja, natuurlijk is het via een watch niet zo accuraat als een hartslagband, maar ok, we moeten het er mee doen en er zit altijd wel iets speling in de zones natuurlijk. Maar wat mij, en mijn coach ook, altijd opviel is dat die zone 2 die Garmin geeft echt te langzaam is. Ik heb ze toevallig beide afgelopen 2 weken gedaan (zone 2 volgens Garmin en zone 2 vandaag tijdens een 12km run volgens die coach) en die van mijn coach komt op mij over als veel beter/betrouwbaarder en gericht op mij. Ik liep rustig, ademhaling onder controle, kon een gesprekje voeren en richting de 10km werd het iets zwaarder. Volgens mij precies zoals een zone 2 ook behoort te zijn. Die run met zone 2 van Garmin was echt nog een stuk makkelijker, soms het gevoel dat je aan het snelwandelen bent. Dat voelde meer aan als zone 1 zeg maar :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
Hoe kunnen wij weten welke het meest correct is ?

Wat ik wel kan zeggen is dat veel mensen hun Garmin overschatten.
Garmin kan niet eens mijn 5kilometertijd schatten als ik net een 5km race gelopen heb !

HRV, dat is iets wat accuraat gemeten kan worden door een Garmin.
Maar een maximale hartslag bv. kan je enkel bepalen door een maximale inspanning te doen; nochtans probeert Garmin dat toch te schatten zonder een maximale inspanning.
Zelfde met VO2max, de waarde van Garmin is gewoon een schatting op basis van een algoritme (dat Garmin niet wil vrijgeven), maar is niet zo heel accuraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Correct is miaschien niet het juiste woord, welke ligt het dichtbij de waarheid 😏

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
Geen hartslagband? Dan heb je eigenlijk geen idee wat juist is, voor hetzelfde geld is alle data input compleet offset. Koppel dat met het gegeven dat de accuratesse van polsmeting typisch beter is bij relatief lage inspanning en juist aan de bovenkant nat gaat, en de mist is compleet.

Wil je serieus op hartslag trainen? Regel een band en ga je zones testen.
Moet het ongeveer kloppen? Kies een zone-indeling en ga lekker lopen.

Sidestep, laat je coach je tempo zones bepalen en ga daar lekker mee aan de slag. De input is er zo te horen met diverse testmomenten. Niets zo degelijk als een recent wedstrijd resultaat om te zien waar je staat.

• InZane
Juancho schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:21:
Hij heeft de zones zelf ook even berekend voor mij, dus ik was wel even benieuwd wat jullie er van vinden...
Nou, daar heeft ie niet zoveel aan berekend hoor. Gewoon iedere keer 10 slagen eraf ;)

Edit: Succes @SkyR !

[ Voor 3% gewijzigd door InZane op 19-12-2024 08:59 ]

• KevinK92
Succes vandaag @SkyR!

• Aandeijssel
De marathontraining voor april gaat bijna van start. Ik twijfel nog of ik ga trainen op 03:30 of 03:45. Ik denk het laatste en alles wat sneller wordt is mooi meegenomen.

Ik train aan de hand van tempo, en met een schuin oog op hartslag. Ik merk dat mijn “natuurlijke” snelheid tussen 6:10m pkm en 5:45 ligt, ik kom altijd terug op dit tempo als ik gedachteloos ga rennen, of herstel na intervallen etc. Dit is ook mijn langzame duurloop tempo.

Om 03:45:00 te lopen moet ik gem 5:20 gaan lopen, en er wordt dan aangeraden om er ong 45 seconden boven te gaan zitten tijdens de langzame duurlopen, wat dus neerkomt op rond de 6m pkm. Toch voelt dit te langzaam, ik loop deze snelheid al maanden tijdens de duurlopen en merk weinig progressie. Het voelt te “gemakkelijk”. Toch dit tempo aanhouden en vertrouwen op de sprint en kortere tempo lopen tussendoor, of mezelf gaan dwingen minimaal 05:45 te gaan lopen tijdens de ldl. Wat te doen wat te doen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefangrp
Interessante vraag.
Ik volg de garmin daily suggestions, die zet mijn LDL's op hartslagzone2. Daarmee loop ik 5.20-5.30 pace.

Ik heb mijn marathon doel ingesteld op 3.45. Dat lijkt me prima haalbaar want de pace heb ik al. Alleen de benen moeten het nog een km of 15 langer volhouden dan nu.

Ik hoorde laatst een tegeltjes wijsheid "train the level you're at, not the level you're aiming for" ofzo.
Das bij jou van toepassing. Je hebt je volume nog niet op marathon distance neem ik aan?

Misschien moet je je pace plannen vanaf 3.35 ofzo. Maar ik zou zeggen eerst de afstand erin, snelheid komt daarna wel.
Dus lekker op 6.00 je LDL doen.

Disclaimer: ik amateur ook maar wat aan :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Slickk
Juancho schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:55:
[...]

Wat bedoel je precies met max test? Ik heb bijv. wel kort geleden een 10km max test gedaan. Gewoon knallen, zo lang zo hard mogelijk en echt kapot gaan. En dat was ik ook, stond te trillen op mijn benen op het einde. En dat soort tussentijdse testen doe ik wel vaker in een trainingsprogramma voor bijv. een 16km of halve marathon. Dus Garmin neemt die max hartslag ook mee.

En ja, natuurlijk is het via een watch niet zo accuraat als een hartslagband, maar ok, we moeten het er mee doen en er zit altijd wel iets speling in de zones natuurlijk. Maar wat mij, en mijn coach ook, altijd opviel is dat die zone 2 die Garmin geeft echt te langzaam is. Ik heb ze toevallig beide afgelopen 2 weken gedaan (zone 2 volgens Garmin en zone 2 vandaag tijdens een 12km run volgens die coach) en die van mijn coach komt op mij over als veel beter/betrouwbaarder en gericht op mij. Ik liep rustig, ademhaling onder controle, kon een gesprekje voeren en richting de 10km werd het iets zwaarder. Volgens mij precies zoals een zone 2 ook behoort te zijn. Die run met zone 2 van Garmin was echt nog een stuk makkelijker, soms het gevoel dat je aan het snelwandelen bent. Dat voelde meer aan als zone 1 zeg maar :).
Een 10km max lopen is niet ideaal om je max hartslag te bepalen... Het is je max hartslag volgens Garmin, maar waarschijnlijk niet de max hartslag van je lichaam.

Zone 2 zou moeten voelen als iets wat je urenlang vol kunt houden. Zo klinkt het einde van je 10km niet.

Je maakt er bijna iets wetenschappelijks van, maar alle input is verre van feitelijk. :> Daarom zou ik het als handvat gebruiken maar niet al te precies of krampachtig aan vast houden. Zeker in het begin nog, als je conditioneel nog flinke stappen maakt en vrij snel hoger tempo gaat lopen met dezelfde hartslag.

Ik ben het wel met je eens dat zone 1 waardeloos is. Daar loop ik ook nooit in, dan wordt het echt sloffen. Qua tempo zit ik wel in zone 1 in de rustpauzes tussen intervallen door, maar m'n hartslag is dat dan nog lang niet en is juist aan het herstellen.

• Slickk
Aandeijssel schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:44:
De marathontraining voor april gaat bijna van start. Ik twijfel nog of ik ga trainen op 03:30 of 03:45. Ik denk het laatste en alles wat sneller wordt is mooi meegenomen.

Ik train aan de hand van tempo, en met een schuin oog op hartslag. Ik merk dat mijn “natuurlijke” snelheid tussen 6:10m pkm en 5:45 ligt, ik kom altijd terug op dit tempo als ik gedachteloos ga rennen, of herstel na intervallen etc. Dit is ook mijn langzame duurloop tempo.

Om 03:45:00 te lopen moet ik gem 5:20 gaan lopen, en er wordt dan aangeraden om er ong 45 seconden boven te gaan zitten tijdens de langzame duurlopen, wat dus neerkomt op rond de 6m pkm. Toch voelt dit te langzaam, ik loop deze snelheid al maanden tijdens de duurlopen en merk weinig progressie. Het voelt te “gemakkelijk”. Toch dit tempo aanhouden en vertrouwen op de sprint en kortere tempo lopen tussendoor, of mezelf gaan dwingen minimaal 05:45 te gaan lopen tijdens de ldl. Wat te doen wat te doen :)
Je natuurlijke snelheid is ongeveer hetzelfde als wat wordt aangeraden voor duurlopen? Dat is toch perfect? _/-\o_

LDL is voor het opbouwen van je aerobe basis, verbetering van snelheid doe je tijdens andere trainingen. Maar zelfs die LDL helpt al flink mee om die uiteindelijke snelheid langer vast te houden. Stel je zou alleen maar LDL doen, dan word je alsnog sneller. Uiteindelijk is afwisseling met interval- en temposessies kwalitatief nog beter, maar daar heb je het al over dus komt wel goed. 80% van je hardlooptijd op duurlooptempo (of langzamer), 20% van je hardlooptijd sneller. Als je dat aanhoudt, komt het wel goed en verlaag je het risico op blessures.

[ Voor 5% gewijzigd door Slickk op 19-12-2024 14:18 ]

• redwing
InZane schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:46:
[...]

Nou, daar heeft ie niet zoveel aan berekend hoor. Gewoon iedere keer 10 slagen eraf ;)

Edit: Succes @SkyR !
Dat viel me dus ook al op. En dat gecombineerd met het zwaarder worden aan het eind van de 10km doet mij denken dat de zones van de coach ook niet zo heel denderend zijn :+ Sowieso een Z1 hartslag die zo hoog is? Z1 is zo'n beetje wat sneller wandelen dan normaal en dan zul je niet aan de 128BPM komen lijkt me.

Dus wat dat betreft zou ik zeggen dat de Garmin getallen beter lijken. Maar aangezien er een coach in het spel is, zou ik voorlopig zijn trainingen aanhouden. Veel kwaad kan het niet en gedurende de trainingen weet je ook wel of het zwaar was of niet (en daarmee of je ongeveer in de goede zones hebt gelopen)

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 17:29

Om 03:45:00 te lopen moet ik gem 5:20 gaan lopen, en er wordt dan aangeraden om er ong 45 seconden boven te gaan zitten tijdens de langzame duurlopen, wat dus neerkomt op rond de 6m pkm. Toch voelt dit te langzaam, ik loop deze snelheid al maanden tijdens de duurlopen en merk weinig progressie. Het voelt te “gemakkelijk”.
Dat is de bedoeling, dat het makkelijk voelt. De duurloop is bedoeld om duurvermogen op te bouwen.
Daarnaast doe je als het goed is een tempoloop, dus een loop op het doeltempo, in dit geval dus 5:20.

• InZane
redwing schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:51:
[...]

Dat viel me dus ook al op. En dat gecombineerd met het zwaarder worden aan het eind van de 10km doet mij denken dat de zones van de coach ook niet zo heel denderend zijn :+ Sowieso een Z1 hartslag die zo hoog is? Z1 is zo'n beetje wat sneller wandelen dan normaal en dan zul je niet aan de 128BPM komen lijkt me.

Dus wat dat betreft zou ik zeggen dat de Garmin getallen beter lijken. Maar aangezien er een coach in het spel is, zou ik voorlopig zijn trainingen aanhouden. Veel kwaad kan het niet en gedurende de trainingen weet je ook wel of het zwaar was of niet (en daarmee of je ongeveer in de goede zones hebt gelopen)
Ik zie dat soort indelingen wel vaker, vaak is er dan ook nog een Z0.

• redwing
InZane schreef op donderdag 19 december 2024 @ 18:09:
[...]

Ik zie dat soort indelingen wel vaker, vaak is er dan ook nog een Z0.
Maar als je bij deze indeling er 10 afhaalt voor die Z0 zit je nog steeds met een te hoge hartslag. Dan zou je met die extra Z0 in de Z2 range van Garmin uitkomen. En dan is de laagste zone die je hebt je LDL tempo. Terwijl je normaal gesproken ook nog een 'sjok'-zone hebt waarin je naar je gevoel bijna aan het wandelen bent.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper

Ik ben akkoord met de anderen dat je lange duurloop niet té rustig kan zijn. Wel loop ik die iets sneller dan mijn kortere rustige duurloopjes, louter om de duur van de lange duurloop (>25km) te beperken.
Marathontempo 4:20
Rustige loopjes: 5:10 dus 50 sec/km trager
Lange duurloop: iets sneller dan 5:00

Persoonlijk ondervind ik er geen nadeel van om iets sneller te lopen tijdens de hele lange duurloop en dan moet ik ook wat meer moeite doen dan wanneer ik gewoon aan het "joggen" ben.

In jouw geval doe je er 3 uur over om 30km te lopen, da's heel lang. Iets sneller lopen en je haalt 32km in 3 uur. Langer dan 3 uur zou ik sowieso niet lopen, dat duurt te lang om van te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aandeijssel
Dat het net iets te rustig voelt is denk ik inderdaad juist mijn twijfel. Kilometers moet ik nog opbouwen, maar ook niet veel. Zit al maanden rond de 40km pw met 1 ldl 15~20km. Het aangeraden tempo is dus echt easy pace.

Ik denk dan toch dat ik meer aandacht ga besteden aan de lopen tussendoor, 1 wat langere tempo loop 1 keer per 2 weken ofzo. En inderdaad wanneer de ldl’s echt lang worden, het laatste stuk progressief lopen ofzo zodat ik minimaal de 30’rs aantik binnen de drie uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:28
Aandeijssel schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:36:
Dat het net iets te rustig voelt is denk ik inderdaad juist mijn twijfel. Kilometers moet ik nog opbouwen, maar ook niet veel. Zit al maanden rond de 40km pw met 1 ldl 15~20km. Het aangeraden tempo is dus echt easy pace.

Ik denk dan toch dat ik meer aandacht ga besteden aan de lopen tussendoor, 1 wat langere tempo loop 1 keer per 2 weken ofzo. En inderdaad wanneer de ldl’s echt lang worden, het laatste stuk progressief lopen ofzo zodat ik minimaal de 30’rs aantik binnen de drie uur.
Gooi aan het einde van je lange duurloop een marathon tempo blok. Als je 3 uur gaat lopen doe je 40 min marathon tempo aan het einde (en dan nog 10 min uitlopen). Loop je 1,5 uur is het marathon blok 20min.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-08 17:02
Zo! Mijn ambitieuze doelen voor 2025 zijn ook gezet :)

In maart loop ik een marathon in Zaltbommel (Two Rivers), dan in april ga ik iemand pacen op de marathon in Enschede die haar eerste loopt. Vervolgens de TT City run marathon midden juni. Een paar weken later een lekkere trail in de Ardennen: La Chouffe trail, mijn eerste Ultra van 56 km met 1750 hm. Dan eind van het jaar weer een snelle marathon in Munster.

Ik denk ik dat voorlopig wel lekker aan de slag kan! Ik heb er in ieder geval zin in! Hoe zit het met jullie plannen?
Pagina: 1 ... 338 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.