Juancho schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:08:
Dus ik weet volgens mij al best veel over sporten en voeding en ik weet ook wel dat ik zelf de boel ook wel eens de boel laat (genieten/ontspannen is zeker zo belangrijk) maar ik probeer zeker gewoon door de weeks netjes te doen. Het is dan best frustrerend als we amper beweging in zit, want idd, met 6 maand (of in mijn geval een jaar) mag je toch wel wat meer verwachten.
Nu weet ik niet precies wat je eet, hoeveel en wanneer. Dus ik kan niet beoordelen of er bij jou winst te behalen valt. Ik kan je wel een deel van mijn verhaal vertellen.
Ik heb mijn leven geworsteld met mijn gewicht. Als kind gepest omdat ik dik was, van mijn moeder kreeg ik steeds te horen dat ik dik was, terwijl mijn twee broers zo slank waren. Het is me twee keer gelukt om af te vallen, maar niet om op dat lage gewicht te blijven. Daarna kreeg ik last van 'het gevaar van een kilo per jaar'.
Heel dik ben ik nooit geweest, maar met 1 meter 85 zat ik wel boven de 90 kilo, met een BMI boven de 25.
Nu had ik mijn hele leven hardgelopen, maar heel slecht getraind. Eigenlijk liep ik elke training als een wedstrijd, met veel blessures tot gevolg, waardoor ik weer stopte. Ik liep ook praktisch altijd alleen.
Zo'n 10 jaar geleden ging ik trainen bij een atletiekvereniging. Veel gerichter, rustiger, waardoor ik minder last had van blessures. En ik kreeg er weer plezier in.
Door dat lopen raakte ik beetje bij beetje weer gewicht kwijt. Dat motiveerde mij om mijn eetgewoonten aan te passen. Stoppen met pizza's, stoppen met kruidkoek enzo, maar niet alles tegelijk. Eerst pizza's, toen ik daaraan gewend was de kruidkoek, daarna de rest.
Toen ik in 2017 mijn eerste marathon liep, woog ik 75 kilo. Daarna ben ik nog afgevallen naar 70 kilo, maar dat was vooral voor mijn loopsnelheid.
Nu ben ik voor het eerst in mijn leven jarenlang slank. Mensen die mij minder dan 10 jaar kennen, weten niet beter dat ik slank ben en denken dat ik dat met gemak blijf, maar nog steeds worstel ik met eten.
Deze video van Youtuber Mark Lewis vond ik heel, heel herkenbaar. Maar elke dag is weer een nieuwe kans om niet te veel te eten.
TLDR: Om blijvend af te vallen moet je stapsgewijs je eetgewoonten aanpassen tot een niveau dat past bij je streefgewicht. En je moet de tijd nemen, 10 kilo in een jaar is eerder snel dan langzaam. En het blijft een strijd, elke dag opnieuw.