Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 13:04
WizzlerNL schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:46:
[...]
$

Boston kan ik me nu voor inschrijven met deze tijd maar ik betwijfel of 23 seconden onder de cutoff time genoeg zal zijn 🤡
Dus je bent jonger dan 35 leid ik daaruit af (let op, het is de leeftijd op de dag van de Boston marathon die telt, niet je leeftijd op het moment van de kwalificatiemarathon).

Om je te kwalificeren voor Boston 2025 moest je 6 minuten 51 seconden onder de cut-off zitten om binnen te raken.
Toen ik me kwalificeerde voor Boston in 2019 zat ik zowat vijfeneenhalve minuut onder de cut-off en ik was er maar net bij.

Intussentijd hebben ze de limieten vijf minuten laten zakken (het effect van de superschoenen, of gewoon het populairder worden van de marathon ?) maar je moet nog steeds flink onder de officiële cut-offtijd zitten om te kunnen deelnemen.

@Sport_Life nooit meegelopen in Keulen maar ik weet wel dat het een vlakke marathon is dus geschikt voor snelle tijden. Heeft ooit ook nog op mijn shortlist gestaan maar er zijn veel najaarsmarathons en je kan maar één keer knallen.

[ Voor 11% gewijzigd door Hartloper op 07-12-2024 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:31
Hartloper schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 18:33:
[...]

Dus je bent jonger dan 35 leid ik daaruit af (let op, het is de leeftijd op de dag van de Boston marathon die telt, niet je leeftijd op het moment van de kwalificatiemarathon).

Om je te kwalificeren voor Boston 2025 moest je 6 minuten 51 seconden onder de cut-off zitten om binnen te raken.
Toen ik me kwalificeerde voor Boston in 2019 zat ik zowat vijfeneenhalve minuut onder de cut-off en ik was er maar net bij.

Intussentijd hebben ze de limieten vijf minuten laten zakken (het effect van de superschoenen, of gewoon het populairder worden van de marathon ?) maar je moet nog steeds flink onder de officiële cut-offtijd zitten om te kunnen deelnemen.
Nee ik ben 36 en de kwalificatie die nu loopt is al voor 2026. De eis is sub 3:00 maar ik verwacht dus dat mijn tijd niet genoeg zal zijn. Maar je weet t nooit, dus schrijf me in ieder geval in komende september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Oh, ze hebben de kwalificatietijden weer 5 minuten laten zakken ! Dat had ik over het hoofd gezien.

Nu, het was pas je tweede marathon, dus ik ben ervan overtuigd dat je met een vergelijkbaar trainingsblok er nog 5 minuten van kan afdoen.
Maar ik begrijp uit je vorige posts dat dat niet voor de hand ligt met het huidige leven/gezinssituatie.

Morgen een stratenloop over 10km, even kijken of ik in de buurt van mijn PR van 39:08 kan raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WizzlerNL
Hartloper schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:52:
Oh, ze hebben de kwalificatietijden weer 5 minuten laten zakken ! Dat had ik over het hoofd gezien.

Nu, het was pas je tweede marathon, dus ik ben ervan overtuigd dat je met een vergelijkbaar trainingsblok er nog 5 minuten van kan afdoen.
Maar ik begrijp uit je vorige posts dat dat niet voor de hand ligt met het huidige leven/gezinssituatie.

Morgen een stratenloop over 10km, even kijken of ik in de buurt van mijn PR van 39:08 kan raken.
Nee dat wil ik pas weer overwegen als de kids alleen thuis kunnen blijven. En dan ben tegen die tijd ook zeker 40+ categorie dus dat scheelt weer 5 min.

Maar ik denk dat het met 4x per week ook nog wel een keer sub 3 kan worden hoor.

Succes morgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WizzlerNL
Heeft iemand toevallig nog een startnummer beschikbaar voor de St Thomas Trail 22km op 22 december?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08-09 08:38
Succes Bruggenlopers vandaag, zie jullie daar :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:50

sebasd

loopt op espresso

Zo. Het is klaar. De hardloopschoenen gaan aan de wilgen.

Gisteren, ondanks het heel rustige schema en goede warming up, tijdens een rustig rondje toch weer last gekregen van een spier in de kuit, en ik moet maar eens luisteren naar mijn lichaam, en dat vertelt me dat het niet wil hardlopen.

Ik ga verder op de racefiets en met de wandelschoenen, dat vinden mijn spieren een stuk leuker en zeker met fietsen heb ik de nodige dingen op mijn bucket list. Tijd om daarmee aan de slag te gaan.

Het was leuk zolang het duurde, maar het is nu niet leuk meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Als ik me goed herinner heb je dat nog al gezegd.

Maar hardlopen is zo lekker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WizzlerNL
sebasd schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:39:

Gisteren, ondanks het heel rustige schema en goede warming up, tijdens een rustig rondje toch weer last gekregen van een spier in de kuit, en ik moet maar eens luisteren naar mijn lichaam, en dat vertelt me dat het niet wil hardlopen.

Ik ga verder op de racefiets en met de wandelschoenen, dat vinden mijn spieren een stuk leuker en zeker met fietsen heb ik de nodige dingen op mijn bucket list. Tijd om daarmee aan de slag te gaan.

Wel eens bij een manueel therapeut geweest? Scheefstand veroorzaakt spierspanning. Scheefstand oplossen en je probleem is vaak weg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vandaag de laatste duurloop (20km) voor de marathon. Mooie route uitgestippeld grotendeels langs het kanaal waar ik afgelopen maanden vele kilometers heb gemaakt en heel veel lopers ben tegengekomen :w.
Dit keer met de bus terug naar huis.
Voorlopig laatste keer deze route, tot ergens in het voorjaar de duurlopen weer langer worden. (>27km)

Klinkt als een goede reden, iets forceren is ook niet heel slim.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 08-12-2024 11:59 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

Ai, balen kerel. Genoeg andere leuke dingen te doen maar ik kan me voorstellen dat het niet leuk is aan jezelf toe te moeten geven dat je (lichaam) iets niet kan.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Da's nog een flinke duurloop, zelf doe ik eerder rond de 12-14 km de week voordien.
Wat doe je nog volgende week ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

Gisteren na 2 weken ziek zijn voor het eerst weer gelopen. Ging ruk :/ Niet vanwege de conditie, maar ik werd gek van de jeuk. Wellicht dat er nog gebruikers zijn die zich herinneren dat ik hierover had gepost. Als ik ren dan kan het steeds langer naarmate ik vaker train maar na 2 weken stilstand ben ik weer terug bij af. Ik kon na een kwartier gaan wandelen want ik werd helemaal gek. Ik ga nu pogen heel vaak kortere stukken te lopen om zo de tolerantie weer op te bouwen.
Jailhouse schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:46:
[...]

2 keer per week gaat bij mij (53 jr) altijd ook goed richting halve marathon. Je hebt hooguit minder gelegenheid om gericht aandacht te besteden aan sprint, techniek, tempo en afstand. En dan neig je ernaar om je lijf 2 x per week heel zwaar te belasten. Het kan wel, maar het wordt wel eentonig. Zeker als je een tijdje op dat niveau wil blijven lopen. Nu voor het eerst probeer ik met een Garmin coach te lopen. Is in elk geval afwisselend en dat derde loopje is nu (nog) een half uurtje. Ik ervaar de 3x ook in elk geval als minder belastend.
Heb je de coach ook met 2 keer per week gedaan? Zo ja, hoe ging dat?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hartloper schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:02:
Da's nog een flinke duurloop, zelf doe ik eerder rond de 12-14 km de week voordien.
Wat doe je nog volgende week ?
Volgens schema zou het 19km zijn vandaag, wel all easy tempo.

Komende week korte rondjes max 7km en zaterdag nog een 'breakfast run' van 5km.

Ik heb - tegen beter weten in - racepro wel ingesteld op pace 4:16 ;) zie wel waar het op uitkomt, verwacht iets van 3:10.

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 08-12-2024 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:48
JT schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:09:

[...]

Heb je de coach ook met 2 keer per week gedaan? Zo ja, hoe ging dat?
Nee, dat niet. Ik had tot een paar maanden geleden geen Garmin. Alleen een begeleidende app voor de afstand en snelheid. Ik deed het heel simpel: elke 2 weken 10% extra afstand. En in die 2 weken deed ik in toenemende mate ‘lantaarnpaal sprintjes’. Heel saai maar het lukt wel😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 21:16
Even een praktische vraag: tot voor kort liep ik de wat langere afstanden (meer dan 1,5 uur of bij warm weer) altijd met een knijpfles in de hand. Nu heb ik van sinterklaas (ja,ja) een mooie trailrugzak gekregen met 1l waterzak erin. Net voor het eerst mee gelopen (17km trail) even wennen maar wel erg fijn om je handen vrij te hebben. Ik moet nog even zoeken naar betere afstelling om het klotsen wat te verminderen. Maar hebben jullie tips hoe je de zak en slang schoonmaakt/ schoonhoudt? Zit in principe alleen maar water in dus even omspoelen en laten drogen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:23
Klotsen: zorgen dat er geen lucht in de waterzak zit. Het makkelijkst is even op de kop houden en de lucht eruit zuigen via de slang.

Schoonmaken: indien puur water, inderdaad legen en laten drogen. Eens in de zoveel tijd een borstel erdoor. Bij sportdrank is schoonmaken veel belangrijker. Na iedere keer de zak even wassen met een sopje. Slang minimaal uitspoelen. Er zijn specifieke borstelsetjes te koop om dit schoon te maken. Aan te bevelen wat mij betreft.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 23:53
Hmm... ingeloot voor Berlijn 2025. Een beetje met gemengde gevoelens. Gaaf dat ik er bij kan zijn. In mijn achtste poging tot deelname via de loting, eindelijk geluk. Maar helaas valt dit nu in/na een periode dat ik kamp met langdurige, hardnekkige blessures. Mijn inschrijving voor Berlijn maar gebruiken als motivatie om nog een keer "alles op alles" te zetten om weer hardloopfit te worden.

Volgende week ben ik overigens, net als @Sport_Life, in Malaga, maar ik heb al weken niet meer hardgelopen. Ik mik daarom op een tijd onder 5 uur :), maar eigenlijk is finishen binnen de officiële tijdslimiet (5 uur 30 min) al een prestatie.

2024 is wel met afstand mijn meest waardeloze hardloopjaar :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Hartloper schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:45:
Als ik me goed herinner heb je dat nog al gezegd.

Maar hardlopen is zo lekker...
Ja en ja. Het is ook heerlijk, maar dit is alleen maar frustrerend zo. Dan besteed ik die tijd en energie liever anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Dat is mooi klote -O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 03-09 20:37
Schema voor van 5 naar 10 km te gaan zit er bijna op met een loopgemiddelde van 07:37 per km.

Wat erna ? Een schema voor een snellere 5 of een schema voor 15 km ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ADutchGuy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-09 22:11
svenn15 schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:54:
Schema voor van 5 naar 10 km te gaan zit er bijna op met een loopgemiddelde van 07:37 per km.

Ik lees hier al een tijdje mee zonder te posten, maar voor mij zou een snellere 5 hier voorkeur hebben boven een nog langere afstand met deze tijden, uiteindelijk gaat het om wat je zelf wilt en kan natuurlijk.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hartloper
@jaguarxj16 wat @Roozzz zegt. Maar het is zoveel werk dat ik mijn waterzak nog nooit gebruikt hebt ;)

@sanniep9 je hebt nog een half jaar om gezond te worden en dan is er nog tijd voor een marathontrainingblok.
Om in Berlijn te raken met de loting is veel geluk hebben, het is bitterzoet dat het nu is op een moment dat je geblesseerd bent.

@svenn15 ik zou in eerste instantie kijken om wat sneller te worden op de 10km. We doen hier niet aan "traagschamen" maar 7:17min/km is niet echt supersnel.

Vandaag ergens een 10km gelopen. Enfin eerder een 10,5 km. Je kon kiezen tussen 1,2,3 of 4 rondjes van iets meer dan 2,5km. Ze wilden zeker zijn dat deelnemers niet zouden protesteren dat het op hun Strava geen volledige 5 of 10 km was, dat zei de omroeper toch.
En het parcours was grotendeels op de stoep lopen. Dat heb ik nog nooit meegemaakt ;). Om aan volle snelheid van 4min/km of 15km/uur een 90° bocht te maken op de stoep is niet evident, het is opletten om niet uit de bocht te vliegen. En er waren veel van die bochten. Dat concept zorgt er wel voor dat zeer weinig straten moeten afgesloten worden, minimale overlast voor de omwonenden.
Er was maar 1 recht stuk en dat was dan nog tegenwind.
Enfin Strava zegt 41:15 voor 10,54km. Of 39:03 voor de 10km. Maar Strava PR's tellen niet, en zelfs op Strava ben ik helaas niet onder de 39minuten geraakt (dat was toch een beetje de droom).
Maar het was wel leuk, op zich loop ik graag wedstrijdjes.
En dit was nog eens een old skool wedstrijd voor 5 euro, waarbij aan de aankomst je borstnummer door een vrijwilliger gescand werd _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Hartloper op 08-12-2024 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Tsja, het is wat het is. Wel balen want lekker lopen is het mooiste wat er is. Maar lekker fietsen is ook niet verkeerd. Deze week de Tacx maar afstoffen en als het even kan ook een rondje buiten.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
Een maand geleden (vinom in "Hardlopen - deel 9") poste ik mijn trainings avontuur van de afgelopen maanden en dat ik mee zou gaan doen aan een hardloop evenement. Zo heb ik vandaag de longen uit mijn lijf gelopen bij de Stratenloop van Waspik op de 5KM. Ik heb nog niet heel veel wedstrijd ervaringen, maar wat is het toch afzien en ongemak als je constant tot het gaatje gaat. Ook mentaal zeg maar! Desalniettemin mijn PR van 22:53 van een maand geleden verbeterd en vandaag 22:05 gelopen!

Rennen jullie tijdens een 5 of 10 kilometer constant maximaal (Vo2 max zone) of juist op drempelwaarde?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twYunbd2dlaj14JZKro8xJUFWxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GAio1cuZkBFSppox1BpIPfGx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:23

vhal

ಠ_ಠ

Heeft de feed van Strava wat kuren sinds de laaste dagen? Ik had beetje Bruggenloop-spam verwacht maar helemaal niks van dat....🤷

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper
Een 5K is voluit gaan, dat moet altijd zone 5 zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

L23

svenn15 schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:54:

Welk schema had je gekozen dan? Gezien je 2 november vroeg of 7 of 10 weken schema aan te raden is.

Mijn gevoel zegt dat het loopgemiddelde eerst ook wel wat hoger kan. Maar dat baseer ik voornamelijk op mijn eigen looptempo en ik zag dat bij de komende halve marathon die ik ga lopen dat deze binnen 2,5 uur voltooid moet zijn. Dat haal je niet met 7:37 per km. Geen idee of dat bij andere loopevenementen ook zo is.

Maar goed, wat wil je zelf? Ik heb geen idee wat voor doelen je hebt. Ik zou vooral doen waar je zelf zin in hebt. Wellicht loop je gewoon voor je plezier. En qua hardloopevenementen kan je qua afstanden zoveel kanten op. Ik ben zelf niet echt van de schema's, maar bouw momenteel met een rustig tempo op naar 15 km gezien ik in maart een halve marathon ga lopen. Maar vindt 10+ km afstanden ook leuker om te lopen dan 5 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schiplui
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:29
vhal schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:41:
Heeft de feed van Strava wat kuren sinds de laaste dagen? Ik had beetje Bruggenloop-spam verwacht maar helemaal niks van dat....🤷
Ja, ik moet mensen opzoeken waarvan ik weet dat ze gelopen hebben.
Gaat niet helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:26
@jaguarxj16 na het schoonmaken / afspoelen eventueel bewaren in de vriezer. Ik gooi al mijn softflasks / camelbag / frummelbekers in de vriezer na gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-09 21:43
Hartloper schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:42:
Een 5K is voluit gaan, dat moet altijd zone 5 zijn. :)
Jep, een 5 km moet je wel lekker in de verzuring lopen, anders doe je niet genoeg je best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
vhal schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:41:
Ken die hele loop niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 03-09 20:37
L23 schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:56:
[...]

Welk schema had je gekozen dan? Gezien je 2 november vroeg of 7 of 10 weken schema aan te raden is.

Mijn gevoel zegt dat het loopgemiddelde eerst ook wel wat hoger kan. Maar dat baseer ik voornamelijk op mijn eigen looptempo en ik zag dat bij de komende halve marathon die ik ga lopen dat deze binnen 2,5 uur voltooid moet zijn. Dat haal je niet met 7:37 per km. Geen idee of dat bij andere loopevenementen ook zo is.

Maar goed, wat wil je zelf? Ik heb geen idee wat voor doelen je hebt. Ik zou vooral doen waar je zelf zin in hebt. Wellicht loop je gewoon voor je plezier. En qua hardloopevenementen kan je qua afstanden zoveel kanten op. Ik ben zelf niet echt van de schema's, maar bouw momenteel met een rustig tempo op naar 15 km gezien ik in maart een halve marathon ga lopen. Maar vindt 10+ km afstanden ook leuker om te lopen dan 5 km.
Heb gekozen voor de 10 weken en loopt begin januari af.
Ik wil in de toekomst zeker verder dan 10km lopen maar ook met een hogere snelheid en een betere hartslag

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hartloper
Ik zou effe bij de 10km blijven. Consolideren. Te snel de afstand opbouwen is niet altijd goed.
Blijf bij de 10km en maak er progressie in.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• L23
  • Nu online

L23

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXrJOE5EinEk-ROSivm9hLCJeoo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rqgaPxpS5FrIMMOkF6ihPZnH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08-09 08:38
Zo, Bruggenloop ook weer achter de rug :)
Vond het weer een leuke wedstrijd om te doen.
Doel was 59:xx en het is 59:21 geworden, dus dik tevreden!
Heel gecontroleerd gelopen en nergens helemaal stuk gegaan, alleen stukje Brienenoord was natuurlijk zoals verwacht even doorbijten.
Startte zo halverwege wave 1 en het was de eerste 500 meter een beetje dringen, maar daarna heerlijk eigen tempo kunnen lopen.
Wel irritant dat je na een paar honderd meter al mensen ziet wandelen of hooguit rustig joggen en dan ook nog eens helemaal links.. en dit zijn dan mensen gestart in wave 1...

Wedstrijdvak A kom je in als je als man kunt aantonen <56:00 te lopen en als vrouw <1:03, ik zie er wel wat in als ze zulke criteria ook gaan opleggen voor andere vakken :P

En inderdaad, zou leuk zijn als ze de starttijd wat later zouden maken, ik was dus om 16:00 weer binnen en toen was het nog amper aan het schemeren.
Zou tof zijn om ook echt in het donker te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:08
Je kan elke dag in het donker lopen toch?
En als ik ergens een hekel aan heb.. Donker + regen, de hel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:30

aap

Stefangrp schreef op zondag 8 december 2024 @ 23:12:
Je kan elke dag in het donker lopen toch?
En als ik ergens een hekel aan heb.. Donker + regen, de hel.
Donker + regen + een bril = de zevende ring van de hel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003

vhal

ಠ_ಠ

ArmyOfQueens schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:44:
Zo, Bruggenloop ook weer achter de rug :)
Vond het weer een leuke wedstrijd om te doen.
Doel was 59:xx en het is 59:21 geworden, dus dik tevreden!
Heel gecontroleerd gelopen en nergens helemaal stuk gegaan, alleen stukje Brienenoord was natuurlijk zoals verwacht even doorbijten.
Startte zo halverwege wave 1 en het was de eerste 500 meter een beetje dringen, maar daarna heerlijk eigen tempo kunnen lopen.
Wel irritant dat je na een paar honderd meter al mensen ziet wandelen of hooguit rustig joggen en dan ook nog eens helemaal links.. en dit zijn dan mensen gestart in wave 1...

Wedstrijdvak A kom je in als je als man kunt aantonen <56:00 te lopen en als vrouw <1:03, ik zie er wel wat in als ze zulke criteria ook gaan opleggen voor andere vakken :P

En inderdaad, zou leuk zijn als ze de starttijd wat later zouden maken, ik was dus om 16:00 weer binnen en toen was het nog amper aan het schemeren.
Zou tof zijn om ook echt in het donker te lopen.
Gewoon in de laatste wave starten en niet voor een tijd gaan. Het is een magisch gezicht om in het donker een lint van groene lampjes zo de Brienenoord op zien gaan.

Ik heb hem dit jaar ook last minute gelopen met een startnummer van m'n vrouw die helaas niet kon vanwege een scheurtje in d'r spier. Het doel was simpelweg uitlopen en genieten na ruim 3,5 maand tobben met een blessure. Redelijk veel alternatief getraind maar de laatste kilometers waren best zwaar omdat m'n bovenbenen vol liepen en ik het toch koud kreeg na 13 km. Uiteindelijk 1:27:xx gelopen, ruim boven m'n PR maar zo'n PR was echt van ondergeschikt belang :) Of het allemaal heel slim was om "ongetraind" zo'n 15KM te lopen laat ik even in 't midden....

Overigens vond ik de route nu wat beter te doen dan vorige edities die ik ooit heb gelopen in 2018 en 2019 al blijft het stuk bij Boompjes wel druk. Verder blijft het een massaal evenement.

[ Voor 4% gewijzigd door vhal op 09-12-2024 06:25 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:32
aap schreef op zondag 8 december 2024 @ 23:51:
[...]

Overtreffende trap is als je ook nog tegenliggers (auto's me verlichting) hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vince22
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:06
Goedemorgen allen!
Ik heb sinds 5 weken dat mijn hardlopen helemaal niet meer lekker loopt. Mijn VO2Max is van 58 naar nu 53 gegaan en mijn conditie holt achteruit. Waar ik 3 november nog een trail van 27km liep die mij wel heel zwaar viel, geeft mijn Garmin nog steeds aan bij elke inspanning aan dat ik overbelast ben.
Nu speelt uiteraard ook mee dat ik de laatste 5 weken slecht slaap door externe factoren (zoontje die vaker per nacht wakker wordt), maar ik zou me toch nu toch wel een keer weer fitter moeten voelen?
De eerste anderhalve week na de zware inspanning heb ik totale rust genomen en daarna langzaamaan weer begonnen. Elke keer dat ik toen liep ben ik supervermoeid na de tijd en kost de rest van de dag mij veel energie. Vorige week heb ik nog een lange ronde gelopen op heel lage snelheid, dat ging op zich redelijk maar ik kom er maar niet doorheen, elke keer dat ik denk "nu ben ik er wel weer" vol ik me minder fit en geeft mijn Garmin aan "Overbelast" en daalt mijn VO2Max nog verder. Mijn HRV is de laatste weken best laag door de nachten maar dat kan toch niet alleen de oorzaak zijn?
Ik merk gewoon doordat het niet lekker loopt, dat ik mezelf daardoor ook onzekerder voel, aangezien het afglopen jaar (tm 5 weken geleden) het superlekker liep.
Sorry voor dit lange bericht, maar hopelijk is dit herkenbaar en vind ik met behulp van jullie de oplossing om mijn cijfers weer in het groene te krijgen en weer de fitheid te pakken!

Sowieso schrijf je zo! https://www.onzetaal.nl/taalloket/sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:06
Vince22 schreef op maandag 9 december 2024 @ 07:42:
Goedemorgen allen!
Ik heb sinds 5 weken dat mijn hardlopen helemaal niet meer lekker loopt. Mijn VO2Max is van 58 naar nu 53 gegaan en mijn conditie holt achteruit. Waar ik 3 november nog een trail van 27km liep die mij wel heel zwaar viel, geeft mijn Garmin nog steeds aan bij elke inspanning aan dat ik overbelast ben.
Nu speelt uiteraard ook mee dat ik de laatste 5 weken slecht slaap door externe factoren (zoontje die vaker per nacht wakker wordt), maar ik zou me toch nu toch wel een keer weer fitter moeten voelen?
De eerste anderhalve week na de zware inspanning heb ik totale rust genomen en daarna langzaamaan weer begonnen. Elke keer dat ik toen liep ben ik supervermoeid na de tijd en kost de rest van de dag mij veel energie. Vorige week heb ik nog een lange ronde gelopen op heel lage snelheid, dat ging op zich redelijk maar ik kom er maar niet doorheen, elke keer dat ik denk "nu ben ik er wel weer" vol ik me minder fit en geeft mijn Garmin aan "Overbelast" en daalt mijn VO2Max nog verder. Mijn HRV is de laatste weken best laag door de nachten maar dat kan toch niet alleen de oorzaak zijn?
Ik merk gewoon doordat het niet lekker loopt, dat ik mezelf daardoor ook onzekerder voel, aangezien het afglopen jaar (tm 5 weken geleden) het superlekker liep.
Sorry voor dit lange bericht, maar hopelijk is dit herkenbaar en vind ik met behulp van jullie de oplossing om mijn cijfers weer in het groene te krijgen en weer de fitheid te pakken!
Anders even naar het doktertje? Misschien ligt het niet alleen aan de donkere dagen en het slaap tekort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
aap schreef op zondag 8 december 2024 @ 23:51:
[...]

Tja, je doet er niet zoveel aan in deze periode van het jaar. Tenminste, ik heb doordeweeks niet de luxe dat ik overdag kan lopen.
Als het allemaal echt zo erg is kun je nog altijd een loopband overwegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:07
Goedemorgen allen!
Dit leest als mijn situatie. Punt van verschil: ik lijk er na 10 weken eindelijk een beetje doorheen te komen.. Maar ik moet maar niet te vroeg juichen..

Ik heb zo rond begin oktober ergens een verkoudheid opgelopen die er eigenlijk niet uit gegaan is. Ik heb nu nog steeds last van een pijnlijke keel en verstopte holtes, maar mijn HRV begint weer langzaam omhoog te kruipen. Dat gezegd hebbende; Ik merk dat als de HRV onder een bepaalde grens komt je Garmin direct spreekt van 'overbelasting'. Dit kan zowel in training als in stress zijn, dus ik zou er als ik jou was niet direct waarde aan hechten. Het is veel belangrijker dat je naar je lijf luistert, en als ik zo tussen de regels doorlees is de tip van @xobdorp misschien niet eens zo heel gek..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:05
Goedemorgen allen!
Zoals hierboven gezegd zou ik eens langs de dokter gaan. Dit klinkt niet echt als een gevolg van een keertje diep gaan tijdens een trail. Want dan zou het na een weekje of zo wel beter moeten gaan. Ik zou dus de je bloedwaardes eens een keertje laten controleren om te kijken of je ergens een tekort aan hebt.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vinom
Tijdje geleden ging het over hoofdlampen voor het hardlopen in dit topic. Ik heb toen in eerste instantie had ik de Petzl Swift RL 1100 besteld. Gekocht voor 93 Euro

Voordelen:
- Lange accuduur
- Genoeg lichtopbrengst (echt heel fel als het moet, 1100 lumen)
- Makkelijk verstelbaar en op je kop te zetten
- Reactive lighting functie werkt goed
- Mooie breed lichtbeeld en ook goede spot voor veraf

Nadelen
- Aangezien de accu en lamp voor op je hoofd zitten, beweegt die teveel mee tijdens het hardlopen, ondanks dat het 100 gram is. Daarmee moet ik de band zo strak zetten dat het ook niet meer fijn zit. Met lopen/wandelen geen last hiervan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vsp01O2LLeLuWTH_JSWX2MeSJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ewSYiQB6nJ37AhbC1fgK8ioT.png?f=fotoalbum_large

Met deze ervaring heb ik de hoofdlamp wél gehouden, maar dus voornamelijk voor wandelen. Daarmee dus verder gezocht en uitgekomen op de Petzl Nao RL en die voldoet helemaal, gekocht voor 115 Euro.

Voordelen:
- Nog langere accuduur en laad sneller op
- Accu kan gebruikt worden als powerbank
- Draagcomfort is uitstekend. De accu zit aan de achterkant, waardoor je geen gehobbel hebt aan de voorkant, omdat daar alleen de lamp zit. Ondanks dat ie 145 gram is, zit ie dus een heel stuk beter dan de Swift RL, door gewicht verdeling
- Ook verlichting aan de achterkant, waardoor je wellicht iets anders qua verlichting op je lichaam kan weglaten omdat je al goed zichtbaar bent
- Iets minder breed lichtbeeld en meer focus op spot, maar nog steeds dikke prima. Lichtopbrengst is nog iets hoger met 1500 Lumen.

Nadelen:
- Reactive lighting werkt minder hierop. Als je ademdamp (of hoe dat heet) van de kou en die gaat langs de sensor, is je lichtbeeld zich heel de tijd aan het aanpassen. de Swift RL doet dat beter. Je kunt ook Reactive Lighting uitzetten, dus er valt omheen te werken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BA5TlbM-wXokUP-8Ko8X0csFK-Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KYIIUh1JVexoKHtmeu2BGK93.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 22:10
Goedemorgen allen!
Ook ik zit beetje in dezelfde situatie, alleen laat ik me vooral leiden door het luisteren naar mijn lichaam, en minder door de cijfers op mn Garmin.

December is (zeker met jonge kinderen) een hele drukke tijd, op (mijn) werk meestal ook. Dan gaan er ook nog een hoop virussen de rondte, waar je niet perse echt ziek hoeft te worden maar wel last van kan hebben.

Mijn Hrv en slaapscore zijn al weken behoorlijk laag, maar ik merk dat het ook deels door de stress komt. Dan helpt het juist om gewoon lekker te gaan lopen en niet druk te maken om een schema/tempo/hartslag. Ik merk dat ik me dan juist wat beter voel.

Doe vooral rustig aan en laat je niet gek maken door Garmin ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vince22
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:06
xobdorp schreef op maandag 9 december 2024 @ 07:52:
[...]

Anders even naar het doktertje? Misschien ligt het niet alleen aan de donkere dagen en het slaap tekort?
KevinK92 schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:35:
[...]

Dit leest als mijn situatie. Punt van verschil: ik lijk er na 10 weken eindelijk een beetje doorheen te komen.. Maar ik moet maar niet te vroeg juichen..

Ik heb zo rond begin oktober ergens een verkoudheid opgelopen die er eigenlijk niet uit gegaan is. Ik heb nu nog steeds last van een pijnlijke keel en verstopte holtes, maar mijn HRV begint weer langzaam omhoog te kruipen. Dat gezegd hebbende; Ik merk dat als de HRV onder een bepaalde grens komt je Garmin direct spreekt van 'overbelasting'. Dit kan zowel in training als in stress zijn, dus ik zou er als ik jou was niet direct waarde aan hechten. Het is veel belangrijker dat je naar je lijf luistert, en als ik zo tussen de regels doorlees is de tip van @xobdorp misschien niet eens zo heel gek..
Thanks voor jullie reactie, al typende in mijn bericht had ik al een afspraak gemaakt voor morgenvroeg, maar eens zien wat er uit komt!
kepler schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:20:
[...]

Ook ik zit beetje in dezelfde situatie, alleen laat ik me vooral leiden door het luisteren naar mijn lichaam, en minder door de cijfers op mn Garmin.

December is (zeker met jonge kinderen) een hele drukke tijd, op (mijn) werk meestal ook. Dan gaan er ook nog een hoop virussen de rondte, waar je niet perse echt ziek hoeft te worden maar wel last van kan hebben.

Mijn Hrv en slaapscore zijn al weken behoorlijk laag, maar ik merk dat het ook deels door de stress komt. Dan helpt het juist om gewoon lekker te gaan lopen en niet druk te maken om een schema/tempo/hartslag. Ik merk dat ik me dan juist wat beter voel.

Doe vooral rustig aan en laat je niet gek maken door Garmin ;)
Het klopt inderdaad om lekker te gaan lopen, na de tijd voel je je wat frisser idd.

Dat laatste speelt uiteraard ook mee, toch met het ochtendrapportje onder de douche hoop je dat er wat anders staat, maar mn lichaam voelt gewoon anders/moe. Toch even hier de hulpvraag uitzetten voelt toch als dat je er mee bezig gaat op een of andere manier. :)

[ Voor 31% gewijzigd door Vince22 op 09-12-2024 10:25 ]

Sowieso schrijf je zo! https://www.onzetaal.nl/taalloket/sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
vinom schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:51:
Tijdje geleden ging het over hoofdlampen voor het hardlopen in dit topic.
[...]

Nadelen:
- Reactive lighting werkt minder hierop. Als je ademdamp (of hoe dat heet) van de kou en die gaat langs de sensor, is je lichtbeeld zich heel de tijd aan het aanpassen. de Swift RL doet dat beter. Je kunt ook Reactive Lighting uitzetten, dus er valt omheen te werken
Ha, dank voor deze review. Ik zit met een schuin oog naar een nieuwe hoofdlamp te kijken. Hoe is jouw ervaring met deze reactive lighting? In het verleden was ik niet onverdeeld enthousiast en bepaalde ik de hoeveelheid licht liever zelf. Maar allicht is de techniek inmiddels beter.

En hoeveel 'uren' haal je met een volle batterij/accu in de praktijk? Ik heb altijd wat twijfels bij de gepresenteerde staatjes :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Mijn vriendin heeft daar ook last van. Haar body battery bijv. laat al weken/maanden zien dat ze fysiek gezien op is/zou moeten zijn. Nou zijn een aantal zaken te verklaren (oa stress en slecht slapen) maar je zou wel een keer verwachten dat na een goede nachtrust (die ze ook echt wel heeft) er herstel zichtbaar is. Maar ook dan wordt ze wakker met een body battery van 30% ofzo terwijl ik met een goede nachtrust vaak op 90-95% zit. En bij haar zie je het dan ook terug in bijv. de trainings readyness. Je moet het natuurlijk altijd zelf goed in de gaten houden en de Garmin zien als hulpmiddeltje, maar ik denk toch dat ik haar Vivoactive 5 eens een reset ga geven zodat ze een keer met een schone set data begint. Als de watch dan weer met zulke enorme (slechte) data komt dan moet ze wellicht toch eens wat verder kijken.

Mijn eigen FR265 vind ik daarin best wel heel sterk. Het houdt heel goed rekening met alles en dan zie ik terug in de adviezen/voorstellen/data etc. Precies zoals je het wil.

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 09-12-2024 10:34 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Roozzz schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:32:
[...]

Ha, dank voor deze review. Ik zit met een schuin oog naar een nieuwe hoofdlamp te kijken. Hoe is jouw ervaring met deze reactive lighting? In het verleden was ik niet onverdeeld enthousiast en bepaalde ik de hoeveelheid licht liever zelf. Maar allicht is de techniek inmiddels beter.

En hoeveel 'uren' haal je met een volle batterij/accu in de praktijk? Ik heb altijd wat twijfels bij de gepresenteerde staatjes :+
De reactive lighting van de Petzl Nao RL is wat aggresiever dan de Swift RL en vind ik daardoor minder goed werken, omdat hij heel snel reageert. Wellicht vind jij dat juist wel fijn. Als je bijvoorbeeld op verkeersborden schijnt, die reflecteren, dan dimt reactive lighting meteen het licht, want anders heb je volle bak de reflectie in je gezicht. Bij ademdamp van de kou is het minder fijn, want dan zie je het lichtbeeld constant aanpassen.

Je kunt natuurlijk ook zonder reactive lighting lopen natuurlijk en zelf de lichtsterkte bepalen met drie standen en dat werkt echt dikke prima. Ik zie reactive lighting meer als een extraatje dan een must.

Accuduur is moeilijk te zeggen, aangezien ik niet altijd met dezelfde lichtsterkte loop, dus de staatjes is toch even de source of truth voor nu :D Voor mijn gevoel doe ik ieder geval behoorlijk lang op een accu.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

vinom schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:31:
Rennen jullie tijdens een 5 of 10 kilometer constant maximaal (Vo2 max zone) of juist op drempelwaarde?
5k: als je na 3km geen hekel aan jezelf hebt, ren je te langzaam.
10k: Pas na 3km heb ik het gevoel dat ik moet werken, na 7km is de lol ervan af maar ik kan de laatste km nog wel aanzetten.

Bij drempel denk ik aan afstanden waar je ongeveer een uur bezig bent. Dat kan 10k zijn, dat kan 15k zijn, en voor Nageeye is dat de halve marathon :)

Ik zou bij races sowieso niet te veel bezig zijn met fysiologische metrics. Tijdens een race kunnen die waardes afwijken door de wedstrijdspanning. En je beperkt jezelf te veel. Bij een wedstrijd hoort toch wel een portie lef.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

Dazzler2120

FP ProMod
kenneth schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:13:
[...]

10k: Pas na 3km heb ik het gevoel dat ik moet werken, na 7km is de lol ervan af maar ik kan de laatste km nog wel aanzetten.

Bij drempel denk ik aan afstanden waar je ongeveer een uur bezig bent. Dat kan 10k zijn, dat kan 15k zijn, en voor Nageeye is dat de halve marathon :)

Ik zou bij races sowieso niet te veel bezig zijn met fysiologische metrics. Tijdens een race kunnen die waardes afwijken door de wedstrijdspanning. En je beperkt jezelf te veel. Bij een wedstrijd hoort toch wel een portie lef.
Ik had vorige week een 3,2km max tempo test, dus ik keek naar wat ik de vorige keer gedaan had en dacht laat ik iets sneller proberen; ipv 4'50"/km naar een 4'45"/km geprobeerd te gaan.
Na 1 km was de pijp compleet leeg 8)7
Mijn conditie is niet persé achteruit gegaan, maar ik doe tegenwoordig 20km per dag fietsen voor woon-werk verkeer, dat had ik even niet in die tempocalculatie meegenomen - dus mijn lichaam was gewoon vermoeider dan normaal lol.

Dusja als ik minder op de metrics had gelet, meer op had gelet van hoe voelt het lichaam aan, had ik gewoon wat rustiger kunnen gaan qua tempo en niet daarna 3km een walk of shame naar huis kunnen doen :X

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:48
vinom schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:51:
Tijdje geleden ging het over hoofdlampen voor het hardlopen in dit topic. Ik heb toen in eerste instantie had ik de Petzl Swift RL 1100 besteld. Gekocht voor 93 Euro

Voordelen:
- Lange accuduur
- Genoeg lichtopbrengst (echt heel fel als het moet, 1100 lumen)
- Makkelijk verstelbaar en op je kop te zetten
- Reactive lighting functie werkt goed
- Mooie breed lichtbeeld en ook goede spot voor veraf

Nadelen
- Aangezien de accu en lamp voor op je hoofd zitten, beweegt die teveel mee tijdens het hardlopen, ondanks dat het 100 gram is. Daarmee moet ik de band zo strak zetten dat het ook niet meer fijn zit. Met lopen/wandelen geen last hiervan.
[Afbeelding]

Met deze ervaring heb ik de hoofdlamp wél gehouden, maar dus voornamelijk voor wandelen. Daarmee dus verder gezocht en uitgekomen op de Petzl Nao RL en die voldoet helemaal, gekocht voor 115 Euro.

Voordelen:
- Nog langere accuduur en laad sneller op
- Accu kan gebruikt worden als powerbank
- Draagcomfort is uitstekend. De accu zit aan de achterkant, waardoor je geen gehobbel hebt aan de voorkant, omdat daar alleen de lamp zit. Ondanks dat ie 145 gram is, zit ie dus een heel stuk beter dan de Swift RL, door gewicht verdeling
- Ook verlichting aan de achterkant, waardoor je wellicht iets anders qua verlichting op je lichaam kan weglaten omdat je al goed zichtbaar bent
- Iets minder breed lichtbeeld en meer focus op spot, maar nog steeds dikke prima. Lichtopbrengst is nog iets hoger met 1500 Lumen.

Nadelen:

[Afbeelding]
Thanks, ik herken je minpunt bij de Swift RL (pro in mijn geval) met het teveel bewegen (in mijn geval zakt hij naar beneden). Nu dacht ik laatst gemerkt te hebben dat als ik hem wat hoger doe dan ik normaal zou vinden het beter lijkt te werken maar heb dat nog niet getest...

Zat dus ook naar een alternatief te kijken, denk dat ik die Petzl Nao RL ook ga proberen!

*Edit

En besteld... Met 10 euro extra korting bij amazon.nl dus voor 105... Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
vinom schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:31:
Een maand geleden (vinom in "Hardlopen - deel 9") poste ik mijn trainings avontuur van de afgelopen maanden en dat ik mee zou gaan doen aan een hardloop evenement. Zo heb ik vandaag de longen uit mijn lijf gelopen bij de Stratenloop van Waspik op de 5KM. Ik heb nog niet heel veel wedstrijd ervaringen, maar wat is het toch afzien en ongemak als je constant tot het gaatje gaat. Ook mentaal zeg maar! Desalniettemin mijn PR van 22:53 van een maand geleden verbeterd en vandaag 22:05 gelopen!

[Afbeelding]
Dat ligt toch helemaal aan je doel? Als je bijv. een run wilt lopen voor je vetverbranding (bijv. als je wilt afvallen) dan ga je lopen in een hele andere zone dan dat je een 3/5 km test wil doen om je max te zoeken.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Nu online

Dazzler2120

FP ProMod
Overigens, gezien we aan het eind van het jaar zitten, iemand al gekeken naar de zorgverzekeringen van volgend jaar?
Ik wil wellicht weer een verzekering pakken waarbij een sportmedisch onderzoek in het pakket zit... Eens even uitzoeken welke dat momenteel zijn :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
kenneth schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:13:
[...]

Ha, rond de 3KM zat ik exact op dat punt: waarom doe ik dit mezelf aan :9 Ik kan er gelukkig ook snel genoeg weer helpende gedachtes tegenaan slingeren om weer door te pakken. Spanning was er ook zeker. Voor de wedstrijd zat ik al op een hartslag van 120 en mijn tempo was ook niet meteen lekker omdat je hordes mensen voor je hebt waar je tussendoor moet manoeuvreren. Plus twee keer flinke stukken tegenwind, dat valt dan ook tegen. Wel nog op het laatst alles eruit kunnen persen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/teylVTbzOFh3FdWr0xFT-CQS_9k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kKikVzAQMzyyTSCGJ5l1hqlW.png?f=fotoalbum_large

Qua metrics in beeld tijdens de wedstrijd heb ik alleen met PacePro gelopen, zodat ik af en toe kon kijken of mijn tempo in de buurt lag voor mijn gestelde tijdsdoel. Voor de rest was regelrecht ervaren hoever ik kon gaan.

Mijn Garmin voorspelde overigens 21:57 als doel, maar dat is wellicht in ideale omstandigheden, maar heel ver zat ie er niet vanaf.

[ Voor 5% gewijzigd door vinom op 09-12-2024 13:37 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:59
Het idee voor deze winter is om lekker door te trainen zonder duidelijk doel.
Wat mij hierbij helpt is om een volume doel te stellen, dus ik houd al enige tijd 200km per maand aan.
Daarnaast heb ik meerdere regionale crosses in de agenda staan, waarvan ik kort ervoor beslis of ik wel of niet mee doe.

Enkele clubgenoten vroegen me om mee te gaan naar een trail van 30km met 650 hoogtemeters.
Dit was iets wat ik allang op mijn To Do lijstje had staan: het ontdekken van trail running. Dus, dit was een geweldige kans...

Alleen de trail was 30km, de laatste keer dat ik die afstand liep was in maart tijdens mijn marathon.
En met hoogtemeters heb ik weinig ervaring in het platte Nederland (4x gelopen tijdens de vakantie in Duitsland). En de wedstrijd was over een week dus ervoor trainen ging ook niet meer lukken.

Gesterkt door de verhalen hier op het forum en het vertrouwen in de vele trainingskilometers de afgelopen 1,5 jaar durfde ik de afstand wel aan. Rustig meelopen, ervaren, genieten, afzien en trots finishen.

Vooraf had ik nog een schoendingetje omdat de weinig gedragen trailschoenen te klein leken en de novablast 4 TR meer grip hadden maar geen trailschoenen waren. Dus, de afweging was minder grip en comfort of meer grip en risico op blaren en blauwe tenen. Ik heb gekozen voor de novablasts. Af en toe had ik te weinig grip, maar het parcours was gelukkig goed te doen.

Zo geschiedde en ik startte om 10.15 de Terhills trail in Maasmechelen. Het was droog, niet te koud en na een drukke start kwamen we gezamenlijk aan bij de eerste post. Ik ben drankposten gewend tijdens weg wedstrijden. Dus, stoppen en als een kind in de snoepwinkel kijken wat er allemaal voor lekkers was. Voorzichtig iets proberen want geen idee hoe mijn buik gaat reageren en door!

Na de post was er geen drukte meer en genoot ik van het parcours en de omgeving. Lekker buiten spelen. In mijn enthousiasme liep ik wat weg van mijn clubgenoten. Ik liep ontspannen, getemporiseerd de heuvels op en snel, gecontroleerd de heuvels af. Ik had besloten bij de post rond km 15 te wachten op de anderen.

Over de helft en het voelde nog niet als een zware inspanning, ook de hoogtemeters maakte weinig indruk. Na wat wachten liepen we met drieën verder. Fanatiek omhoog, snel naar beneden. Waar de meesten wandelden kon ik blijven hardlopen. Ik vermaakte me prima. Na de post rond km 25 wist ik dat de steilste en langste heuvel nog moest komen, daarna was het vlak na de finish. Die laatste heuvel was wel glad en ben ik rustiger naar beneden gegaan. Over de finish: een ervaring rijker en trots op de prestatie.

Het fanatiek heuvel op en heuvel af heeft toch een impact gehad en ik ervaar nu de voor mij bekende knieklachten. Verder weinig spierpijn en wat vermoeid. Deze week rustig trainen en vooruit dromen over de volgende trail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Ik heb ook een vraagje. Ik heb begin januari nog een 10km wedstrijd run maar dat ga ik wel redden met wat doortrainen (net een langere voorbereiding achter de rug voor de 16km run). Daarna even een gat tot juni 2025 waar ik mijn 2de halve marathon ga lopen.

Ik sleep alleen nog te veel overbodige kilo's mee. Ik wil er echt nog 8-10 lozen want dat scheelt gewoon enorm natuurlijk. Mijn trainingen voor de halve bevatten vaak intervals (400m/1000m) en een long run in het weekend. Maar ik begreep dat als vetverbranding je doel is van hardlopen je heel anders moet gaan trainen. Binnen zone 2 blijven bijv.. Kijk ik nu even op mijn Garmin (max hartslag automatisch staat aan) zie ik dat dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNhJQtPzxPdxx95TnGhmnXKT03g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YyJxE7YVXXEaNgmYxAsyx0Pp.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbOGVfUMdTo4rMxvrT6UtGH2d8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UtsHrcEfIZexJOvZUC9TF2nz.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij zou ik dan grotendeels tussen zone 2 en 3 moeten lopen om vetverbranding zo veel mogelijk te stimuleren. En ja, ik weet dat de kilo's er dan echt niet vanaf vliegen want voeding/slaap/stress etc etc, maar ik wil toch eens proberen of hardlopen in de juiste zone het een extra stimulans kan geven. Iemand ervaring mee?

[ Voor 26% gewijzigd door Juancho op 09-12-2024 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
Juancho schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:20:
Ik heb ook een vraagje. Ik heb begin januari nog een 10km wedstrijd run maar dat ga ik wel redden met wat doortrainen (net een langere voorbereiding achter de rug voor de 16km run). Daarna even een gat tot juni 2025 waar ik mijn 2de halve marathon ga lopen.

Ik sleep alleen nog te veel overbodige kilo's mee. Ik wil er echt nog 8-10 lozen want dat scheelt gewoon enorm natuurlijk. Mijn trainingen voor de halve bevatten vaak intervals (400m/1000m) en een long run in het weekend. Maar ik begreep dat als vetverbranding je doel is van hardlopen je heel anders moet gaan trainen. Binnen zone 2 blijven bijv.. Kijk ik nu even op mijn Garmin (max hartslag automatisch staat aan) zie ik dat dit:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Volgens mij zou ik dan grotendeels tussen zone 2 en 3 moeten lopen om vetverbranding zo veel mogelijk te stimuleren. En ja, ik weet dat de kilo's er dan echt niet vanaf vliegen want voeding/slaap/stress etc etc, maar ik wil toch eens proberen of hardlopen in de juiste zone het een extra stimulans kan geven. Iemand ervaring mee?
Ook bij snelle lopen verbrand je calorieën Het is echt niet zo strikt. Punt is wel dat je met zone 1 en zone 2 activiteiten meer uren kan maken. Dus als je meer wilt gaan sporten en niet overbelast wilt raken --> zone 2 erbij.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
vandermark schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:27:
[...]

Ook bij snelle lopen verbrand je calorieën Het is echt niet zo strikt. Punt is wel dat je met zone 1 en zone 2 activiteiten meer uren kan maken. Dus als je meer wilt gaan sporten en niet overbelast wilt raken --> zone 2 erbij.
Meer lopen hoeft niet want ik loop al behoorlijk veel KM's per week als ik zo'n training doe voor een halve marathon. Ik loop vaak:

Interval a 10x400m
Interval a 8x1000m
Longrun opbouwend van 10km naar een km of 18-20

Dan zit je in 1 week al aan behoorlijk wat meters dus dat moet zeker niet meer :). Calorieën net zo, die verbrand ik met bovenstaande zat. Ging me meer om specifiek het vetverbranden een extra boost te kunnen geven maar als dat met deze afstanden weinig uitmaakt... dan heeft het weinig zin ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 09-12-2024 17:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WizzlerNL
Juancho schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:42:
[...]

Meer lopen hoeft niet want ik loop al behoorlijk veel KM's per week als ik zo'n training doe voor een halve marathon. Ik loop vaak:

Interval a 10x400m
Interval a 8x1000m
Longrun opbouwend van 10km naar een km of 18-20

Dan zit je in 1 week al aan behoorlijk wat meters dus dat moet zeker niet meer :). Calorieën net zo, die verbrand ik met bovenstaande zat. Ging me meer om specifiek het vetverbranden een extra boost te kunnen geven maar als dat met deze afstanden weinig uitmaakt... dan heeft het weinig zin ;)
Als je vetverbranding wil stimuleren én sneller wil worden op een halve zou ik iets andere trainingsvormen kiezen:

- 400m interval vervangen voor een rustige loop Z2
- 1000m interval behouden met tempo op 10km tempo
- Duurloop in Z2 en de laatste 20-30 min op HM tempo.

De 1k intervallen kan je ook op tijd doen en een beetje variëren (omdat dat leuker is) tussen de 4 en 10 min per interval. Aantallen dan dus ook aanpassen zodat je altijd ongeveer dezelfde afstand/tijdsduur op tempo loop.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper
Vergeet al dat gedoe over vetverbranding. Met Z2 verbrand je procentueel meer vetten maar in z3-z4 verbrand je evenveel vetten in absolute cijfers; alleen procentueel minder omdat je ook meer koolhydraten verbrandt.

@vandermark heeft natuurlijk gelijk dat z2 goed is om veel kilometers te maken en niet geblesseerd te raken.

Maar het idee dat er 1 "magische" zone is waarin je maximaal vetten verbrandt is niet correct. Misschien dat andere forumleden het nog iets beter kunnen uitleggen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
@vandermark / @Hartloper / @WizzlerNL bedankt voor jullie info. Ik heb nog even contact gehad met mijn hardloop buddy/coach die mij afgelopen juni ook heeft begeleid om mijn allereerste halve marathon te lopen wat echt top ging. Hij bevestigde ook een beetje jullie reacties. Hij zei alleen wel dat ik puur voor wat extra kilo's kwijt te raken beter iets minder kon gaan hardlopen en 2x in de week krachttraining moest doen. Wat hij ook gelijk adviseerde als voorbereiding straks op het trainingsschema voor mijn 2de halve marathon. Zo sterk je oa alvast je (boven) benen aan.

Verder idd intervallen even skippen de komende 2,5/3 maand en gewoon 2x wisselduurloopjes doen (hartslag niet boven de 140bpm wat voor mij tussen zone 2-3 in ligt). Met die wisselloopjes zorg je er iig voor dat mijn conditie op pijl blijft (geen enorme dropback) en alles bij elkaar zou dit dan een goede pre voorbereiding zijn voor de echte halve marathon trainingsopbouw.

Toevallig heeft Garmin net een update uit gebracht voor mijn FR265 waarbij je ook een Garmin coach kan kiezen voor een strenght programma. Leuk moment om die eens te proberen!

[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 09-12-2024 23:26 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Slickk
  • Laatst online: 09:56
Juancho schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:56:
@vandermark / @Hartloper / @WizzlerNL bedankt voor jullie info. Ik heb nog even contact gehad met mijn hardloop buddy/coach die mij afgelopen juni ook heeft begeleid om mijn allereerste halve marathon te lopen wat echt top ging. Hij bevestigde ook een beetje jullie reacties. Hij zei alleen wel dat ik puur voor wat extra kilo's kwijt te raken beter iets minder kon gaan hardlopen en 2x in de week krachttraining moest doen. Wat hij ook gelijk adviseerde als voorbereiding straks op het trainingsschema voor mijn 2de halve marathon. Zo sterk je oa alvast je (boven) benen aan.

Verder idd intervallen even skippen de komende 2,5/3 maand en gewoon 2x wisselduurloopjes doen (hartslag niet boven de 140bpm wat voor mij tussen zone 2-3 in ligt). Met die wisselloopjes zorg je er iig voor dat mijn conditie op pijl blijft (geen enorme dropback) en alles bij elkaar zou dit dan een goede pre voorbereiding zijn voor de echte halve marathon trainingsopbouw.

Toevallig heeft Garmin net een update uit gebracht voor mijn FR265 waarbij je ook een Garmin coach kan kiezen voor een strenght programma. Leuk moment om die eens te proberen!
Op dit niveau zal je hardloopprestatie groter zijn als je meer tijd besteedt aan hardlopen dan aan krachttraining. Je hebt niet zo veel spierkracht nodig in de benen voor de langere afstanden.

Krachttraining heeft als voordeel dat je spieren in rust ook meer energie verbruiken. Maar alsnog denk ik dat qua calorieën je meer verbruikt in een uur hardlopen dan een uur krachttraining. Uit de wereld van bodybuilding wordt er wat neergekeken op cardio, dat vertroebelt het beeld vaak.

Als de allerbeste hardloopprestatie 100% totaal is, dan zou ik uit de losse pols zo schetsen wat de impact is:
- Hardlopen: 50%
- Rust: 20%
- Voeding/Drinken (voor, tijdens, na): 20%
- Krachttraining: 5%*
- Schoenen: 5%

*: Aandeel van krachttraining wordt (veel) groter als er blessures in het spel zijn. Als je die niet hebt of hoeft te voorkomen, wordt het dit percentage.

Ik ben geen coach, enkel ervaringsdeskundige en zie allerlei hardlopers voorbij komen uit familie- en kennissenkring.

Als je een ‘mooi’ figuur wil; ja, dan zou ik ook meer krachttraining doen. Het is maar net wat je wil en wat je doelen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Slickk schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:44:
[...]
Als je een ‘mooi’ figuur wil; ja, dan zou ik ook meer krachttraining doen. Het is maar net wat je wil en wat je doelen zijn.
Nou het gaat me niet om de sixpack zeg maar, maar puur om die overbodige kilo's kwijt te raken zodat het hardlopen automatisch ook beter/sneller/fijner gaat. Er zijn wel van die tools die berekenen hoeveel sneller je loopt als je een x aantal kilo afvalt. Dat kan best leuk oplopen hoor! Elke kilo die je eigenlijk te zwaar bent...sleep je al die kilometers mee.

Dus dat is vooral mijn doel: wat afvallen (8-10 kilo op de juiste manier), fitter zijn en deze positieve impact ook merken bij het hardlopen. Zodat ik bijv. straks in juni een mooi target kan stellen voor de halve. En als ik in de langere toekomst kijk is een hele marathon nog een droom van mij.

En op dat gebied hoor ik juist best veel dat krachttraining super belangrijk is. Niet 4-6x in de sportschool, 2x een fullbody training is meer dan genoeg. Sterkere benen/rug/armen, vetverbranding dat blijft aanwakkeren in rust (itt hardlopen wat ik begreep).

Dus de combi van 1 a 2 sessies krachttraining implementeren naast je hardlopen (en in mijn geval ook nog tennis en heel veel wandelen).

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 10-12-2024 14:50 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Slickk
  • Laatst online: 09:56
Juancho schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:49:
[...]

Nou het gaat me niet om de sixpack zeg maar, maar puur om die overbodige kilo's kwijt te raken zodat het hardlopen automatisch ook beter/sneller/fijner gaat. Er zijn wel van die tools die berekenen hoeveel sneller je loopt als je een x aantal kilo afvalt. Dat kan best leuk oplopen hoor! Elke kilo die je eigenlijk te zwaar bent...sleep je al die kilometers mee.

Dus dat is vooral mijn doel: wat afvallen (8-10 kilo op de juiste manier), fitter zijn en deze positieve impact ook merken bij het hardlopen. Zodat ik bijv. straks in juni een mooi target kan stellen voor de halve. En als ik in de langere toekomst kijk is een hele marathon nog een droom van mij.

En op dat gebied hoor ik juist best veel dat krachttraining super belangrijk is. Niet 4-6x in de sportschool, 2x een fullbody training is meer dan genoeg. Sterkere benen/rug/armen, vetverbranding dat blijft aanwakkeren in rust (itt hardlopen wat ik begreep).

Dus de combi van 1 a 2 sessies krachttraining implementeren naast je hardlopen (en in mijn geval ook nog tennis en heel veel wandelen).
Die ambitie is mooi, houd dat vooral vol :)

Er komt wel best veel bij kijken. Ik weet niet hoeveel tijd / momenten je nu besteed aan sport, maar dit klinkt al snel als 5x of zelfs meer per week. Dat is flink. Als je dat nu al doet, en je bent nog steeds een kilo of 10 te zwaar, dan zit je gewichtsprobleem bij je voeding. Sowieso is het ‘makkelijker’ om je voeding aan te passen dan meer te bewegen en daar die energie te verbruiken.

De grote vraag blijft wel: wil je het zijn of wil je het worden? Wil je iemand zijn die een marathon heeft gelopen, die 10kg lichter is, of wil je degene worden die ermee bezig is en door regen en wind buiten aan het strijden is terwijl de rest van de wereld knus op de bank zit te Netflixen?

Een gezond traject om 10kg te verliezen duurt een half jaar. Dat is best een geruime tijd. Ja het kan in kortere tijd, maar de kans op het welbekende jojo-effect lijkt mij dan een stuk groter.

Ik zou proberen in kleine stappen je levensstijl aan te passen, niet zulke grote dingen in één keer. Dan komt dat afvallen vanzelf wel.

Ik ben 0 met mijn gewicht bezig, maar door steeds iets beter te eten (minder chips, meer groente) en iets meer te hardlopen (op het laatst nog een lusje van 2km erbij per keer), zit dat gewicht wel goed. De grootste moeite zit erin om er een gewoonte van te maken en dat te blijven doen, wat best een grote uitdaging is met opofferingen, prioriteiten (gezin/sociale leven/werk/etc) en gemak (binnen is het warm en comfortabel, buiten niet deze donkere dagen).

Ik wil je absoluut aanmoedigen en niet ontmoedigen, maar tegelijk ook realistisch blijven door het proberen op te hakken in kleinere delen. Alleen dan is de kans het grootst dat het onderdeel wordt van de nieuwe jij en het blijvend is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Nu online

Dazzler2120

FP ProMod
Slickk schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:14:
[...]

Die ambitie is mooi, houd dat vooral vol :)

Er komt wel best veel bij kijken. Ik weet niet hoeveel tijd / momenten je nu besteed aan sport, maar dit klinkt al snel als 5x of zelfs meer per week. Dat is flink. Als je dat nu al doet, en je bent nog steeds een kilo of 10 te zwaar, dan zit je gewichtsprobleem bij je voeding. Sowieso is het ‘makkelijker’ om je voeding aan te passen dan meer te bewegen en daar die energie te verbruiken.
Mijn gebrek aan ruggengraat voelt zich aangevallen |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:54
[...]

Mijn persoonlijke ervaring is, dat voeding echt het verschil kan maken. Ik weet niet in hoeverre je dat al meegenomen hebt in je plannen?
Toen ik een stukje te zwaar was (ong +15 kg van wat ik nu weeg), ben ik gezonder gaan eten en daar veel bewustere keuzes in gaan maken. Daarnaast telde ook de alcoholconsumptie. Maar vooral stap voor stap, elke keer iets in je patroon aanpassen waardoor het ook iets is wat je volhoudt.

Verder zal gewichtsverlies alleen maar helpen in het sneller worden en het voorkomen van blessures, je lijf is een stuk blijer als je minder gewicht meesleept tijdens het sporten 8)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Foomers
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-09 06:24
[...]
You can't outtrain a bad diet. Als je kilo's kwijt wil raken zal dat via je dieet moeten. Meer sporten is daarin niet een oplossing als je al 3/4x per week sport.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WizzlerNL
En minder/stoppen met zuipen!!!

Stoppen met elke dag 2 biertjes of 2 glazen cola of iets in die richting is ook gewoon 10kg minder over een half jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Bedankt allen. Ik wil er zeker geen offtopic post van maken die niet over hardlopen gaat, maar even in het kort:

1. ik struggle al veel langer met afvallen, dat gaat gewoon lastig. Personal trainers, voedingsexperts, bloedonderzoeken, online boeken/studies/plannen, wat minder rust pakken of juist meer rust pakken, voeding tracken tot op de details, spelen met macro's... name it, ik heb het gedaan. Hoewel het bij elkaar echt wel wat heeft gedaan (ik ben wel afgevallen en heb betere kennis van voeding) lukt die laatste pak um beet 10 kilo gewoon niet. Ik heb zelfs een personal trainer gehad die letterlijk na een tijd zei: ik weet het ook niet meer, je doet alles perfect en bent een voorbeeld van inzet, motivatie en de juiste mindset. Maar mijn proces stopt zeg maar bij 85kilo.
2. Qua sporten in een week doe ik vaak: 2 a 3x hardlopen (interval/longrun/herstel), 1 a 2x tennissen (les en een wedstrijd), elke dag veel wandelen want we hebben een hond en ik vind dat ook gewoon heerlijk. Die 10k stappen is voor mij zeg maar nooit een issue ;)
3. Aan mijn mindset ligt het niet, ik heb letterlijk begin dit jaar kei en keihard getraind om die halve marathon te kunnen lopen. Mijn coach buddy zei ook, je bent een voorbeeld. Nooit afzeggen, altijd strikt aan zijn plan gehouden, weer of geen weer, ik trok de hardloopschoenen aan en hoewel ik hem wel eens vervloekt hebt...ik kwam altijd weer terug met zo'n fijn gevoel. Ik voelde mij letterlijk beter en beter worden. Alleen de weegschaal (en centimeters) bleven ook toen hangen op max 85/86 kilo.

Dus ik weet volgens mij al best veel over sporten en voeding en ik weet ook wel dat ik zelf de boel ook wel eens de boel laat (genieten/ontspannen is zeker zo belangrijk) maar ik probeer zeker gewoon door de weeks netjes te doen. Het is dan best frustrerend als we amper beweging in zit, want idd, met 6 maand (of in mijn geval een jaar) mag je toch wel wat meer verwachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
Je loopt 2-3 x per week.
Doe daar 1 keer per week hardlopen bij en je zal meer effect zien op je loopprestaties dan met 2 x krachttraining.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WizzlerNL
Juancho schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:08:
Bedankt allen. Ik wil er zeker geen offtopic post van maken die niet over hardlopen gaat, maar even in het kort:

1. ik struggle al veel langer met afvallen, dat gaat gewoon lastig. Personal trainers, voedingsexperts, bloedonderzoeken, online boeken/studies/plannen, wat minder rust pakken of juist meer rust pakken, voeding tracken tot op de details, spelen met macro's... name it, ik heb het gedaan. Hoewel het bij elkaar echt wel wat heeft gedaan (ik ben wel afgevallen en heb betere kennis van voeding) lukt die laatste pak um beet 10 kilo gewoon niet. Ik heb zelfs een personal trainer gehad die letterlijk na een tijd zei: ik weet het ook niet meer, je doet alles perfect en bent een voorbeeld van inzet, motivatie en de juiste mindset. Maar mijn proces stopt zeg maar bij 85kilo.
2. Qua sporten in een week doe ik vaak: 2 a 3x hardlopen (interval/longrun/herstel), 1 a 2x tennissen (les en een wedstrijd), elke dag veel wandelen want we hebben een hond en ik vind dat ook gewoon heerlijk. Die 10k stappen is voor mij zeg maar nooit een issue ;)
3. Aan mijn mindset ligt het niet, ik heb letterlijk begin dit jaar kei en keihard getraind om die halve marathon te kunnen lopen. Mijn coach buddy zei ook, je bent een voorbeeld. Nooit afzeggen, altijd strikt aan zijn plan gehouden, weer of geen weer, ik trok de hardloopschoenen aan en hoewel ik hem wel eens vervloekt hebt...ik kwam altijd weer terug met zo'n fijn gevoel. Ik voelde mij letterlijk beter en beter worden. Alleen de weegschaal (en centimeters) bleven ook toen hangen op max 85/86 kilo.

Dus ik weet volgens mij al best veel over sporten en voeding en ik weet ook wel dat ik zelf de boel ook wel eens de boel laat (genieten/ontspannen is zeker zo belangrijk) maar ik probeer zeker gewoon door de weeks netjes te doen. Het is dan best frustrerend als we amper beweging in zit, want idd, met 6 maand (of in mijn geval een jaar) mag je toch wel wat meer verwachten.
Je zou het boek 'Vast Wel' eens kunnen lezen en kijken in hoe verre je dat al doet.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-09 19:31
Juancho schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:08:

Nu weet ik niet precies wat je eet, hoeveel en wanneer. Dus ik kan niet beoordelen of er bij jou winst te behalen valt. Ik kan je wel een deel van mijn verhaal vertellen.
Ik heb mijn leven geworsteld met mijn gewicht. Als kind gepest omdat ik dik was, van mijn moeder kreeg ik steeds te horen dat ik dik was, terwijl mijn twee broers zo slank waren. Het is me twee keer gelukt om af te vallen, maar niet om op dat lage gewicht te blijven. Daarna kreeg ik last van 'het gevaar van een kilo per jaar'.
Heel dik ben ik nooit geweest, maar met 1 meter 85 zat ik wel boven de 90 kilo, met een BMI boven de 25.

Nu had ik mijn hele leven hardgelopen, maar heel slecht getraind. Eigenlijk liep ik elke training als een wedstrijd, met veel blessures tot gevolg, waardoor ik weer stopte. Ik liep ook praktisch altijd alleen.
Zo'n 10 jaar geleden ging ik trainen bij een atletiekvereniging. Veel gerichter, rustiger, waardoor ik minder last had van blessures. En ik kreeg er weer plezier in.

Door dat lopen raakte ik beetje bij beetje weer gewicht kwijt. Dat motiveerde mij om mijn eetgewoonten aan te passen. Stoppen met pizza's, stoppen met kruidkoek enzo, maar niet alles tegelijk. Eerst pizza's, toen ik daaraan gewend was de kruidkoek, daarna de rest.
Toen ik in 2017 mijn eerste marathon liep, woog ik 75 kilo. Daarna ben ik nog afgevallen naar 70 kilo, maar dat was vooral voor mijn loopsnelheid.

Nu ben ik voor het eerst in mijn leven jarenlang slank. Mensen die mij minder dan 10 jaar kennen, weten niet beter dat ik slank ben en denken dat ik dat met gemak blijf, maar nog steeds worstel ik met eten. Deze video van Youtuber Mark Lewis vond ik heel, heel herkenbaar. Maar elke dag is weer een nieuwe kans om niet te veel te eten.

TLDR: Om blijvend af te vallen moet je stapsgewijs je eetgewoonten aanpassen tot een niveau dat past bij je streefgewicht. En je moet de tijd nemen, 10 kilo in een jaar is eerder snel dan langzaam. En het blijft een strijd, elke dag opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Thanks allen voor de hulp! Ik ga er mee aan de slag! @WizzlerNL , bedankt voor de tip van dat boek, heel interessant! Ik doe al een tijd aan IF, probeer zovaak mogelijk 3x per dag te eten tussen 12:00-18:00 uur) maar daar valt vast nog meer te halen. Heb het idee ook wel eens dat ik veelste weinig eet en dat dat wellicht progressie ook tegen houdt. Leuk voor voor onder de kerstboom :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:08
Vanavond weer een lekker trainingkje achter de rug. 9x een minuut op de drempel lopen (3.40 per km), met 3 minuten rustig aan ertussen elke keer.
Daar had ik wel schrik voor, maar eigenlijk ging het best soepel. Ondanks gister en eerdergister ook al 16+5 km gelopen.

Progressie = fijn. Vo2 max ook weer puntje omhoog, naar de 57.

Het boeit jullie vast niet allemaal per se iets , maar ik deel het lekker toch😋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:58
https://nos.nl/artikel/25...porters-stopt-na-blessure

De veel gedeelde lessen in dit topic nu ook op de voorpagina van de NOS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Highland schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:03:
https://nos.nl/artikel/25...porters-stopt-na-blessure

De veel gedeelde lessen in dit topic nu ook op de voorpagina van de NOS!
Zijn ook vooral voetballers. Mijn collega voetbalt ook en het verbaast mij niks als ik hoor hoeveel er geschopt wordt .

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Hier ook een tijdje (3 weken?) weer bezig met hardlopen.

Ben zelf 1.70m en 100 kilo dus doe het uiteraard rustig aan.
Rondes van 4km waarvan ik (denk ik) ongeveer 3km hardloop/jog de rest wandel ik.

Loop momenteel nog op oude schoenen waar ik eerder op heb hardgelopen maar ben wel aan het orienteren naar wat anders.
Heb al wel 2 Danish Endurance broeken besteld. :)

Nu goed in de gaten houden of er kleine pijntjes aankomen die ik in de gaten moet houden. :P

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• L23
  • Nu online

L23

Vandaag weer voor elkaar gekregen om lekker vroeg, half 7, te gaan hardlopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Juancho schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:20:
Ik sleep alleen nog te veel overbodige kilo's mee. Ik wil er echt nog 8-10 lozen want dat scheelt gewoon enorm natuurlijk.
Dat valt bij mij wat tegen. Ik ben van 96 kilo 2 jaar geleden naar nu 83 kg gegaan (bij 2 meter lengte).
Gelukt door van onregelmatig 2/3 keer in de week te hardlopen naar 5 keer in de week (tussen de 40 en 50 km) en door veel minder alcohol te drinken. Eten heb ik niet echt veranderd.

Ik voel me een stuk beter maar wat prestaties is er minder verbeter dan gehoopt. Garmin Vo2 is van 47 naar 49 gegaan (gewicht staat correct in Garmin) en ik ben wel sneller geworden maar ik had echt wel wat meer verwacht (gehoopt). Als ik in connect in reports (op de website) naar average pace kijk dan is die al 2 jaar hetzelfde, gemiddelde hartslag is ook ongeveer gelijk gebleven. Komt ook omdat ik tegenwoordig veel meer rustige duurloopjes doe maar toch.

Ooit ergens gelezen dat elke kilo teveel gewicht die je meesleept 3 seconden per kilometer kost maar die heb ik niet gewonnen per kilometer.

Geen aanmoediging om dan maar niet af vallen want conditioneel wel echt een heel stuk beter, zie er een stuk beter uit en voel me ook een beter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:26
Onderstaande is voor mij wel erg herkenbaar uit het aangehaalde NOS artikel. Ik heb ruim tien jaar niet gesport, zo'n beetje van 16 / 17 tot 27 / 28. Toen ik weer begon heb ik de eerste jaren ook gekampt met diverse typische overbelastingsblessures in kuiten en achillespees.

"Veel twintigers komen erachter dat ze niet fit genoeg zijn omdat ze een aantal jaren niet gesport hebben. Daardoor hebben ze minder kracht en souplesse en krijgen ze sneller blessures."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:15
L23 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:28:
Vandaag weer voor elkaar gekregen om lekker vroeg, half 7, te gaan hardlopen.
toevallig vandaag vij, maar als ik voor werk wil gaan moet ik om 6 uur klaar zijn met mijn rondje...
Of ik ga bij werk in de buurt lopen, dan mag ik tot 7 uur lopen...
Veel te vroeg voor mij allemaal :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Nu online

L23

Megupe schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:01:
[...]

toevallig vandaag vij, maar als ik voor werk wil gaan moet ik om 6 uur klaar zijn met mijn rondje...
Of ik ga bij werk in de buurt lopen, dan mag ik tot 7 uur lopen...
Veel te vroeg voor mij allemaal :+
6 uur klaar zijn... nooit gedaan dus? Richting de zomer vrij vaak om 6 uur ochtends begonnen met hardlopen, maar dan was het al licht. Nu is het met die donkere dagen moeilijk uit bed komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:15
L23 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:16:
[...]

6 uur klaar zijn... nooit gedaan dus? Richting de zomer vrij vaak om 6 uur ochtends begonnen met hardlopen, maar dan was het al licht. Nu is het met die donkere dagen moeilijk uit bed komen.
Als ik op Bonaire werk loop ik wel om 5.45u, maar dat heeft ook te maken met dat later op de dag gevaarlijk is met al het (dronken) verkeer op de weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Poeh ja ik zie soms ook wel eens sochtends vroeg in de auto naar kantoor al hardlopers. Altijd respect voor. Maargoed, ik ben dan ook geen ochtend mens. Al zal dat ook weer een kwestie van ritme en gewoonte zijn als je het gewoon constant blijft doen.

Ik vind het echter ook heerlijk om na een dag werken m'n koppie te legen met een run. Voor het avond eten. Zeker in het voorjaar/zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:05
Juancho schreef op woensdag 11 december 2024 @ 23:03:
Poeh ja ik zie soms ook wel eens sochtends vroeg in de auto naar kantoor al hardlopers. Altijd respect voor. Maargoed, ik ben dan ook geen ochtend mens. Al zal dat ook weer een kwestie van ritme en gewoonte zijn als je het gewoon constant blijft doen.

Ik vind het echter ook heerlijk om na een dag werken m'n koppie te legen met een run. Voor het avond eten. Zeker in het voorjaar/zomer.
Een heel simpele stap die mij hielp is ipv met de hond wandelen, met de hond gaan hardlopen. Het ligt er wel aan of de hond het aan kan. Maar met een rustige duurloop wordt je uiteindelijk amper moe, verbrand je veel meer, je kunt nog wat verder lopen ook zodat je meer variatie in de rondjes kunt brengen en daarbij kost het net zoveel tijd.

Verder is 's ochtends lopen inderdaad een gewenning. Ik ben ook geen ochtendmens, maar hier staat de vrouw om 6:00 op, dus ik sta nu gewoon mee op (wakker word ik er toch van) en ga dan een paar keer per week een rondje lopen.

[removed]

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Hier wordt de vrouw er niet vrolijk van, als ik 's morgens om half 6 de wekker zet.. en ik snap dat :D
Zelf ben ik er ook niet voor te porren, al vind ik het 's zomers niet zo heel erg.. zelfs heerlijk. In het weekend wil ik er dan nog wel om half 6 uit sneaken om een lange duurloop te doen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik ben zeer tevreden met de trilwekker van mijn horloge. In het begin zette ik nog een wekker met geluid op mijn telefoon voor een paar minuten later. Daarmee dwong ik mijzelf snel op te staan om die wekker uit te zetten voordat mijn vrouw wakker werd. Na de afgelopen winter is de gewoonte gelukkig helemaal ingesleten. Ik loop nu tussen de drie en zeven dagen per week in de vroege ochtend.

Het gaat zeker tijdens de donkere dagen niet van harte maar die drie minuten tegenzin op een dag van 1440 minuten ... eenmaal aan het lopen is het heerlijk. Omdat het hardopen is, natuurlijk, en omdat ik het persoonlijk waardevolste moment van de dag gelijk kan afvinken zodat er minder kans is dat iets in de loop van de dag de boel in de soep kan laten lopen.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:10
Afgelopen zondag meegedaan aan mijn eerste run, de Bruggenloop. Heel leuk en zeker voor herhaling vatbaar. Ik denk een mooie tijd neergezet met net binnen de 1:40 uur. Helaas wel een hartritmestoornis aan overgehouden.

Ik wist al wel dat ik vrij ongetraind de wedstrijd in ging. Mijn laatste run dateerde van een maand eerder (2,5km naar de gym en weer back). Mijn "PR" was 10km in 1:20 uur die dateerde van anderhalf maand voor de Bruggenloop. Dit was ook de enige run die ik had gedaan boven de 5-6km.

Dan denk je dat je een vriend kan bijhouden die al een aantal jaar hardloopt, een halve marathon erop heeft zitten maar er een paar maanden uitlag wegens blessures. Nou, ik kwam van een koude kermis thuis. Vlak voor de Brienenoordbrug werd het voor mij lastiger en kon ik eigenlijk niet echt meer praten tijdens het hardlopen. Uiteindelijk na de brug de laatste versnelling en dan met m'n domme kop de laatste 50-100m een volle sprint inzetten om voor mijn kameraad te eindigen (2 seconden :D).

Daarna ook gelijk normaal gaan wandelen en een belletje gepleegd, maar ik merkte na het belletje wel dat ik duizeliger werd en zwarte vlekken begon te zien. Toen meegesleurd naar de EHBO-post en ja hoor, een hartritmestoornis. Hartslag zat ook nog steeds een klein uurtje na de race op 190 slagen per minuut. Gek genoeg had ik verder nergens last van, de duizeligheid was ook al weggetrokken. Toch maar doorverwezen naar het ziekenhuis in de ambulance na tevergeefse pogingen door het ehbo-personeel en ambulancepersoneel om mijn hartslag te laten zakken.

Eenmaal in het ziekenhuis aangekomen was de stoornis weg en zat mijn hartslag op de 110 slagen per minuut. Diezelfde avond nog ontslagen.

Gisteren een afspraak bij de cardioloog, niks vreemds, alles is perfect. Cleared om weer verder te sporten. Volgende week maar een echo maken voor de zekerheid nu ik over een paar weken richting de VS vlieg voor een half jaar. Wilde in de VS kijken of ik mijn eerste marathon zou kunnen lopen (weliswaar wel met de juiste voorbereiding).

Essentie van het verhaal en zaken die je eigenlijk gewoon al weet: loop gewoon op je eigen tempo en zorg dat je als beginnende hardloper beter voorbereid bent.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

• Juancho
  • Nu online
kenneth schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:20:
Ik ben zeer tevreden met de trilwekker van mijn horloge. In het begin zette ik nog een wekker met geluid op mijn telefoon voor een paar minuten later. Daarmee dwong ik mijzelf snel op te staan om die wekker uit te zetten voordat mijn vrouw wakker werd. Na de afgelopen winter is de gewoonte gelukkig helemaal ingesleten. Ik loop nu tussen de drie en zeven dagen per week in de vroege ochtend.

Het gaat zeker tijdens de donkere dagen niet van harte maar die drie minuten tegenzin op een dag van 1440 minuten ... eenmaal aan het lopen is het heerlijk. Omdat het hardopen is, natuurlijk, en omdat ik het persoonlijk waardevolste moment van de dag gelijk kan afvinken zodat er minder kans is dat iets in de loop van de dag de boel in de soep kan laten lopen.
Ja dat is natuurlijk wel het grote voordeel. Het kost mij, denk ik, veel moeite om eruit te komen (zeker als het donker/koud/nat is) maar eenmaal bezig zal het vast juist lekker zijn. En thuis, na douchen heb je nog een hele dag voor de boeg, je voelt je vaak al fitter en je weet ook, mijn sporten voor vandaag zit erop.

Misschien toch eens proberen om eerst alleen mijn langere weekend run een stuk vroeger te doen. Nu loop ik vaak rond 10:00 a 11:00 uur. Misschien dat eens bijv. om 08:00 uur doen.

• Dazzler2120
  • Nu online

Dazzler2120

FP ProMod
We lopen weer tegen het einde van het jaar aan, wat zijn de plannen van iedereen voor volgend jaar?
Zijn er nog mensen hier die ik tegen ga komen bij de Caubergtrail & Polar Bear trail aan het begin van het jaar?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-08 15:50
RazorMaron schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:51:
Afgelopen zondag meegedaan aan mijn eerste run, de Bruggenloop. Heel leuk en zeker voor herhaling vatbaar. Ik denk een mooie tijd neergezet met net binnen de 1:40 uur. Helaas wel een hartritmestoornis aan overgehouden.

Ik wist al wel dat ik vrij ongetraind de wedstrijd in ging.

8< 8< 8< 8< 8< 8< 8< 8<

nu ik over een paar weken richting de VS vlieg voor een half jaar. Wilde in de VS kijken of ik mijn eerste marathon zou kunnen lopen (weliswaar wel met de juiste voorbereiding).
Even recapituleren:
  • Je doet vrij ongetraind je eerste loopje
  • Na de finish raak je met een hartritme stoornis het ziekenhuis in
  • Kort daarna ga je binnen 6mnd naar een marathon toewerken
Not sure if serious.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Antonius schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:48:
[...]

Even recapituleren:
Not sure if serious.
Dat hij op het einde van z'n post ons nog wat goede raad geeft is hilarisch.

[ Voor 23% gewijzigd door Hartloper op 12-12-2024 22:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:08
redwing schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:35:
[...]
Je bovengenoemde tijden laten dit trouwens ook zien. Je begint te hard waarna je steeds rustiger gaat lopen. Voor zulke lopen moet dat een continue tempo zijn en blijven. Het hele stuk op b.v. 6:30 lopen zal meer impact hebben en ook beter zijn voor je lichaam dan de tijden die je nu loopt.
Nou, na die keer even paar dagen niet gelopen vanwege windkracht. Bij windkracht 5 wordt het afgeraden, dus maar overgeslagen. Achteraf had ik denk ik wel prima kunnen lopen, mja ook geen zin om een tak op mijn hoofd te krijgen
https://www.dehardloopwin...20kunt%20geraakt%20worden.

Maargoed, volgens https://www.weeronline.nl...este-weer-om-te-hardlopen is windkracht 4 juist ideaal.

Nouja, nu 2 keer gerend en daarbij had mijn Garmin 255 een advies om te gaan lopen. 34
2 minuten ofzo voor 5 kilometer met een tijd van 6:20 minuten per kilometer.

In bet scherm krijg ik dan bovenin een groen balkje met links en rechts rood (als ik tr langzaam of tr snel ga).

Heb regelmatig op het horloge gekeken om te zien of ik qua tempo ongeveer op het midden zit en daarop mijn lopen bijgestuurd. Uiteindelijk voor 6km gegaan.

Training 1:
6.19
6.20
6.22
6.19
6.16
6.17
Training 2:
6.15
6.16
6.15
6.17
6.17
6.13
Dat zingen lukt trouwens niet helemaal, want in moet ook ademen ondertussen. Dus ik zou wat langzamer moeten, maar ik geloof dat ik daar niet heel gelukkig van ga worden want dan ben ik eerder
aan het wandelen dan aan het hardlopen.

Mijn gemiddelde hartslag steeg in die laatste training wel op de laatste kilometer, dus daar moet ik nog wel aan werken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTB3jHaN41727gXOlEfwmGnP7go=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BxrWMunHRpxln39pKu1h92Ax.jpg?f=fotoalbum_large

Is prima vol te houden en in ga dit een maand 3x per week doen en ga dan straks in januari het verhogen naar 7km en dan proberen om er elke maand een kilometer bij te doen zolang alles goed blijft gaan.
Eerst maar afstand opbouwen, tempo misschien daarna (door bijvoorbeeld de laatste paar honderd meter te gaan rennen als mijn knieën dat oke vinden).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• L23
  • Nu online

L23

President schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:54:
[...]

Dat zingen lukt trouwens niet helemaal, want in moet ook ademen ondertussen. Dus ik zou wat langzamer moeten, maar ik geloof dat ik daar niet heel gelukkig van ga worden want dan ben ik eerder
aan het wandelen dan aan het hardlopen.
Ik begrijp wel dat je liever wat sneller gaat, maar tussen 6:15 min/km en 10:00 (wandelen) zit nog een aardig verschil :P Zelf loop ik momenteel rond de 6:30 a 6:45 min/km een rondje van 12 km. Het zingen niet getest, maar ben ik ook niet van plan. Maar goed, als het verder gewoon prima aanvoelt zou ik gewoon het tempo aanhouden die je nu loopt.

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:10
Antonius schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:48:
[...]

Even recapituleren:
Not sure if serious.
Haha je mag altijd blijven dromen. Heb nog niet zo zeer onderzoek gedaan wat haalbaar is binnen zes maanden. Laat ik het anders formuleren: een marathon lopen is een ambitie.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23
  • Nu online

L23

RazorMaron schreef op donderdag 12 december 2024 @ 22:18:
[...]

Haha je mag altijd blijven dromen. Heb nog niet zo zeer onderzoek gedaan wat haalbaar is binnen zes maanden. Laat ik het anders formuleren: een marathon lopen is een ambitie.
Binnen 6 maanden zou ik eerder goed getraind voor een halve marathon gaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:58
L23 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 22:29:
[...]

Binnen 6 maanden zou ik eerder goed getraind voor een halve marathon gaan.
Over 6 maanden 10km binnen een uur lopen zonder geblesseerd te zijn is een realistischer doel. In het jaar erna uitbouwen, wanneer je zonder problemen 3 maanden achter elkaar een halve per maand kan lopen dan pas uitbouwen naar een marathon. Vraagt wel minstens 2x (liever 3x) per week lopen icm krachttraining voor je core.
Pagina: 1 ... 337 ... 391 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.