Ik zou het op zijn minst proberen.. Om het vooraf al te gaan invullen dat het niets wordt lijkt bij voorbarig ?Galois schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:13:
[...]
Was ik al bang voor... Waar in de bergen ben je geweest? En heb je dus helemaal niet (buiten) hardgelopen?
Op zich vind ik het niet erg om een maandje 'rust' te nemen, maar ik kan er ook altijd zo van genieten om op vakantie hard te lopen, door nieuwe gebieden, enz.
Afgelopen weken 2 leuke runs gehad, 1x een 10km test om te zien waar ik sta en gister de 16km wedstrijdrun.
10km: doel was onder 50min en uiteindelijk gelukt in 49:38! Wel helemaal kapot, maar dat was ook het doel
16km: doel was steady te lopen op 5"10, hebben mijn hardloopmaatje en ik bepaald op basis van oa die 10km test en alle trainingsdata in de gehele voorbereiding. Ondanks dat ik niet helemaal fit was (zere keel etc) toch onder mijn doel gelopen! Gemiddelde tempo van 5"02 (volgens de wedstrijd chip, maar Garmin zelf geeft 5"07 aan) en binnen in een hele nette 1:21:10 netto tijd! Super blij mee, teken dat ik progressie maak. Begon wel veelste snel, het probleem van meegezogen worden bij de start en ik liep 4:35 de eerste 2km. Tot de 6km onder de 5"00 maar toen merkte ik al, dat gaat niet goed. Dus toen wat vertraagd en ik kon de laatste 3km nog even iets aanzetten en de laatste km zelfs onder de 5"00 kunnen rennen naar de finish.
Begin januari nog een 10km wedstrijdrun die ik ook binnen 50min wil proberen te lopen en daarna begint de langere opbouw/training voor de halve marathon in juni. Vorig jaar eerste keer meegedaan en gelopen in een netto 2:02:04 dus mijn doel voor de komende editie is die "magische grens" van 2 uur halen. Lijkt me wel reëel
Ik kreeg overigens van Strava vorige week het bericht dat mijn schoenen alweer bijna 800km hebben gelopen. Dus tijd voor nieuwe die ik dan rustig kan inlopen. Ik heb nu de Asics Novablast 4 en vond die er prettig. Ik had vorig jaar een tijd last van hielspoor en ik merkte dat deze schoen (na herstel) erg comfortabel en dempend was. Ik twijfel om de nieuwe versie, staat hierboven ook gepost door iemand, te nemen of dat ik eens kijk naar een andere. Mijn hardloopmaatje koopt regelmatig nieuwe merken/types om te vergelijken en hij adviseerde mij de Saucony Triumph 22 (hij had 21): https://all4running.nl/saucony-triumph-22-heren-s20964-217
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze schoen? ""nadeel" is dat het een nieuwe schoen is en nergens met korting is. Flink bedrag dus terwijl de Novablast 5 mij als het goed is ook zeer goed zou moeten bevallen (de 4 vind ik erg fijn) en kost €120 met korting. Al gaat een goede passende schoen natuurlijk voor een paar tientjes meer/minder. Ik heb ervaren hoe vervelend hielspoor is dus dat graag NOOIT weer.
10km: doel was onder 50min en uiteindelijk gelukt in 49:38! Wel helemaal kapot, maar dat was ook het doel
16km: doel was steady te lopen op 5"10, hebben mijn hardloopmaatje en ik bepaald op basis van oa die 10km test en alle trainingsdata in de gehele voorbereiding. Ondanks dat ik niet helemaal fit was (zere keel etc) toch onder mijn doel gelopen! Gemiddelde tempo van 5"02 (volgens de wedstrijd chip, maar Garmin zelf geeft 5"07 aan) en binnen in een hele nette 1:21:10 netto tijd! Super blij mee, teken dat ik progressie maak. Begon wel veelste snel, het probleem van meegezogen worden bij de start en ik liep 4:35 de eerste 2km. Tot de 6km onder de 5"00 maar toen merkte ik al, dat gaat niet goed. Dus toen wat vertraagd en ik kon de laatste 3km nog even iets aanzetten en de laatste km zelfs onder de 5"00 kunnen rennen naar de finish.
Begin januari nog een 10km wedstrijdrun die ik ook binnen 50min wil proberen te lopen en daarna begint de langere opbouw/training voor de halve marathon in juni. Vorig jaar eerste keer meegedaan en gelopen in een netto 2:02:04 dus mijn doel voor de komende editie is die "magische grens" van 2 uur halen. Lijkt me wel reëel
Ik kreeg overigens van Strava vorige week het bericht dat mijn schoenen alweer bijna 800km hebben gelopen. Dus tijd voor nieuwe die ik dan rustig kan inlopen. Ik heb nu de Asics Novablast 4 en vond die er prettig. Ik had vorig jaar een tijd last van hielspoor en ik merkte dat deze schoen (na herstel) erg comfortabel en dempend was. Ik twijfel om de nieuwe versie, staat hierboven ook gepost door iemand, te nemen of dat ik eens kijk naar een andere. Mijn hardloopmaatje koopt regelmatig nieuwe merken/types om te vergelijken en hij adviseerde mij de Saucony Triumph 22 (hij had 21): https://all4running.nl/saucony-triumph-22-heren-s20964-217
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze schoen? ""nadeel" is dat het een nieuwe schoen is en nergens met korting is. Flink bedrag dus terwijl de Novablast 5 mij als het goed is ook zeer goed zou moeten bevallen (de 4 vind ik erg fijn) en kost €120 met korting. Al gaat een goede passende schoen natuurlijk voor een paar tientjes meer/minder. Ik heb ervaren hoe vervelend hielspoor is dus dat graag NOOIT weer.
[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 02-12-2024 11:49 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Ik heb de Kiprun gehad. Om te beginnen is het een prima trailrun vest, maar bij langere lopen vond ik het vest toch niet helemaal geweldig zitten. Nu overstapt naar de Salamon ADV. Hier ben ik erg te spreken over.Jasperoo schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:13:
Heeft iemand ervaring met de Trailrun rugzak van Decathlon, de Evadict/Kiprun 10L versie ?
Ik ben benieuwd daar naar in vergelijk met de duurdere packs van bijvoorbeeld Camelbak of salomon bijvoorbeeld.
Alternatief is de Camelbak Apex pro.
Vest zit als gegoten, blijft goed op zijn plaats zitten en voldoende opbergruimte.
Prijs is een stuk hoger als de Kiprun, maar het comfort is vele malen beter.
Mijn normale programma in Azie (voor werk dan) is in de ochtend vroeg op de loopband in de gym, dan daarna even afdouchen in diezelfde gym en dan loopbroekje als zwembroek gebruiken en lekker even baantjes trekken in het zwembad en dan ontbijt + dag starten. Heb je je workout gedaan en begin je fris aan de dag!Galois schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:13:
[...]
Was ik al bang voor... Waar in de bergen ben je geweest? En heb je dus helemaal niet (buiten) hardgelopen?
Op zich vind ik het niet erg om een maandje 'rust' te nemen, maar ik kan er ook altijd zo van genieten om op vakantie hard te lopen, door nieuwe gebieden, enz.
Ik zou gewoon mn tempo omlaag gooien, en eventueel een rugzakje met water meenemen en gewoon lekker gaan hardlopen. Ik vind niks leukers dan op vakantie door een onbekende stad (of omgeving) te gaan hardlopen. Je komt meestal op plekken waar je normaal niet komt.Galois schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:13:
[...]
En gaat het echt niet, tja dan kan je altijd nog stoppen. Bij voorbaat er al niet aan beginnen zou ik niet doen
in 2018 een rondreis gemaakt door Japan, ik noem het inderdaad geen vakantie maar een reis. Door de weersomstandigheden en het vele wandelen heb ik het als de zwaarste reis tot nu toe ervaren. Desondanks nog wel twee keer een rondje gelopen in de drie weken dat ik daar was en dat ging prima, echter wel vroeg in de ochtend gelopen.Galois schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:36:
Ai, ai, ai... ik maak mij nu al zorgen!
Ik ga in de zomervakantie 4 weken naar Japan. Het zal daar 'lekker' warm zijn met een hoge luchtvochtigheid: niet de beste omstandigheden voor hardlopers
Iemand hier ervaring mee en in de zomer naar Japan geweest? Is hardlopen een beetje te doen bv in de ochtend? We zullen zowel de steden doen (gebied tussen Tokyo en Hiroshima) als de natuur opzoeken (hopelijk wat betere hardloopomstandigheden in de Japanse Alpen?).
Met deze tussentijden is een tijd binnen 1:50 net zo realistischJuancho schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:42:
ar de finish.
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Dream bigger!CaLeX schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:01:
[...]
Met deze tussentijden is een tijd binnen 1:50 net zo realistisch
Als je in januari de 10K onder de 50 minuten loopt, en je serieus blijft doortrainen tot juni, dan moet een HM onder de 1:40 makkelijk haalbaar zijn.
Race verslag Valencia Marathon;WizzlerNL schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:45:
[...]
2:59:37 💥🤩
Bizarre race, later een verslag!
Nadat ik in november 2023 in New York mijn marathon debuut maakte in 3:13 vertelde de organisator van de Dutch afterparty daar dat zo'n tijd in NY zeker een sub 3 betekend op een vlakke, snelle marathon. Het kaarsje was dus aangestoken en al snel dus ook besloten dat het snelle Valencia de volgende moest worden.
In overleg met mijn (oud) trainer besloten dat de winst vooral zat in meer omvang. Dus in het voorjaar al redelijk wat weken van 50+ gelopen en besloten om in het nieuwe schema naar 5x per week trainen te gaan via een Stryd schema.
Vanaf augustus 16 weken opoffering, veel gevraagd van mijn gezin met jonge kinderen. Daar kwam na 6 weken een virus infectie overheen waardoor ik 6 weken mijn stem deels kwijt was en toen besloten, mede op advies van @Hartloper , om alle intervals en tempo blokken te vertragen en maximaal op marathon tempo/power te doen.
Wijze les uit een podcast met de trainer van Abdi: je traint op het niveau waar je zit en niet waar je over X weken wilt zijn.
Dat betaalde zich uit met een PR op de 5k en een Berenloop Halve marathon van 1:30 en veel vertrouwen.
Anderhalve week vooraf dochter 1 ziek, koorts en overgeven. Halve week later dochter twee een zeehonden hoest. Wakker worden met keelpijn, maar als het zo moet zijn dan moet het zo zijn.
Gelukkig op vrijdag wordt ik al veel beter wakker en op zaterdag voelt de keel goed!
Raceday:
Om 5 uur het wekkertje, 8 witte broodjes met vruchtenhagel naar binnen inclusief een bidonnetje maurten behanglijm. Nog even terug in bed en om kwart voor 8 warmlopen richting de start. Daar aangekomen voel ik me super! Scherp, fris, Raceday ready!
Vijf over half 9 de start in wave 3, ik sta op rij 5 of 6 vlak in de buurt van de sub 3 pacer. Marten CAF100 er in en let's go. Het raceplan heeft als A-doel om bij de pacer te blijven tot 37 en als er dan nog wat in de tank zit te versnellen. Elke 20 min voeding, maurten drink of gel.
Het is erg druk, ik denk zeker 200 man die om de pacer heen lopen. Ik heb opzich een mooie plek gevonden, rechtsvoor op de eerste of tweede rij. De eerste drankpost komt er aan bij 5,5km en de pacers waarschuwen 'let op, het is druk en de post is lang genoeg dus doe rustig aan'. Omdat ik op rechts loop heb ik een van de eerste flesjes te pakken. Dan gaat het mis, of ik sta op een gevallen flesje of m'n voet wordt aangetikt en daar ga ik gestrekt. Met 14km per uur tegen het asfalt, bril af, gels uit mn zak, beide handen open, knie open, scheurtje naast mn wenkbrauw, heup geschaafd, linker elleboog geschaafd, schouder beurs.
Wat de fuck gebeurt mij hier denk ik, 16 weken opoffering en dan na 5 lig je op straat. Never nooit niet. Ik pak de gels en m'n bril, sta op en zie de vlag van sub 3 afstand nemen. Gas er op dus en ik trek weer bij, ondertussen de schade opnemend. Bloed vooral uit mn handen, bril heel smerig en valt niet meer doorheen te kijken. Maar ik ben er nog, ik loop en ik blijf bij die pacer.
3km hoge hartslag gehad, knop omgezet en weer in de trance gekomen. Bij 10 m'n handen schoon gespoeld en vervolgens bij 14km m'n lege flesjes ingeleverd bij m'n vriendin en de volle aangepakt. Bril er bij gegooid 'schoonmaken!!' en door.
We lopen strak, erg strak. Garmin race day voorspelt de eindtijd en die zit continue binnen de 10 sec onder of boven de 3 uur. 5km splits allemaal op 21:13/14/15/16/17. Het gaat mega makkelijk, bij de doorkomt halverwege (1:29:55) denk ik het lijkt wel een walk in the park, een rustig duurloopje.
Bij 30 beginnen de bovenbenen op spanning te komen. Prima denk ik, maar ik verlies die vent niet uit het oog. No way dat ik hem weg laat lopen of de kramp moet er aan alle kanten in schieten. Ik ben 7 km lang alle motivatie uit mezelf aan het persen. Voor de kids, m'n vriendin, de opoffering, Dai Carter met z'n 40%, Siffan die zegt het doet 42km pijn (dan valt 12 wel mee). En warempel na 37 denk ik, het lijkt wel makkelijker te worden.
De groep dunt aardig uit dus ik loop naast de pacer. Ik vraag hem bij 39km hoe we er in zitten. Hij zegt 'we gaan het op je horloge wel halen, maar officieel wordt lastig'. Horloge telt niet vriend denk ik. En ik ga er vandoor. 4:12, 4:13, 4:11 en de laatste 200m in 3:42. Ik zie die laatste kilometers de voorspelde tijd verder onder de 3 zakken. De blauwe loper op en de finish in zicht, daar telt de klok ook. Nog een minuut over en ik ben er bijna, het gaat lukken! Finish, 2:59;37. Emotie, tranen, schreeuwen, alles komt er uit.
Het besef, bij 5km lig je gestrekt, je geeft niet op want jij bent de baas over je lijf en de wedstrijd. Ongekend.
M'n rechter enkel ziet er uit zoals een enkel er uit ziet met een (in) gescheurde enkelband. Dik en blauw en heel pijnlijk. Vanochtend de hele linkerkant pijnlijk en beurs. Maar het is gelukt. Welkom in de sub 3 club.
Ik liep in maart 1:52 over de halve, in mei 49minuten op de 10km, afgelopen oktober 1:47 over de HM. (en best wel serieus blijven doortrainen)aap schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:08:
[...]
Dream bigger!
Als je in januari de 10K onder de 50 minuten loopt, en je serieus blijft doortrainen tot juni, dan moet een HM onder de 1:40 makkelijk haalbaar zijn.
Een 1:40 klinkt mij daarom nog heel ver in de oren. Dat is minder dan 10 seconden boven het huidige 5km tempo.
[ Voor 3% gewijzigd door CaLeX op 02-12-2024 17:10 ]
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Hebben we het nu over jouw tijden of die van @Juancho ?CaLeX schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:09:
[...]
Ik liep in maart 1:52 over de halve, in mei 49minuten op de 10km, afgelopen oktober 1:47 over de HM. (en best wel serieus blijven doortrainen)
Een 1:40 klinkt mij daarom nog heel ver in de oren. Dat is minder dan 10 seconden boven het huidige 5km tempo.
Ik meen in zijn verhaal te lezen dat hij een beginnend hardloper is en dan kun je met structureel trainen snel voortgang maken. Als je al jaren aan het trainen bent en daarmee doorgaat, dan zit zo'n sprong in prestaties er wsl. niet in.
Ik haal ze nu na levering net uit de doos. Ze ruiken nog helemaal gloedjenieuw.Slickk schreef op zondag 1 december 2024 @ 07:53:
ASICS Novablast 5 (gloednieuw model) is dankzij BF20 kortingscode nu voor €120 ipv €150 bij RunningDirect te krijgen t/m morgen.
Omdat die zo nieuw is zijn er nog niet echt reviews te vinden… Volgens wat eerste berichten van lopers op Reddit zit die wat tussen de 3 en 4. Meer demping schijnbaar en een enkeling is er meer tevreden mee dan de veel duurdere SuperBlast.
En ze zien er ook vet uit.
Tering, respect hoor!WizzlerNL schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:38:
[...]
Race verslag Valencia Marathon;
Nadat ik in november 2023 in New York mijn marathon debuut maakte in 3:13 vertelde de organisator van de Dutch afterparty daar dat zo'n tijd in NY zeker een sub 3 betekend op een vlakke, snelle marathon. Het kaarsje was dus aangestoken en al snel dus ook besloten dat het snelle Valencia de volgende moest worden.
In overleg met mijn (oud) trainer besloten dat de winst vooral zat in meer omvang. Dus in het voorjaar al redelijk wat weken van 50+ gelopen en besloten om in het nieuwe schema naar 5x per week trainen te gaan via een Stryd schema.
Vanaf augustus 16 weken opoffering, veel gevraagd van mijn gezin met jonge kinderen. Daar kwam na 6 weken een virus infectie overheen waardoor ik 6 weken mijn stem deels kwijt was en toen besloten, mede op advies van @Hartloper , om alle intervals en tempo blokken te vertragen en maximaal op marathon tempo/power te doen.
Wijze les uit een podcast met de trainer van Abdi: je traint op het niveau waar je zit en niet waar je over X weken wilt zijn.
Dat betaalde zich uit met een PR op de 5k en een Berenloop Halve marathon van 1:30 en veel vertrouwen.
Anderhalve week vooraf dochter 1 ziek, koorts en overgeven. Halve week later dochter twee een zeehonden hoest. Wakker worden met keelpijn, maar als het zo moet zijn dan moet het zo zijn.
Gelukkig op vrijdag wordt ik al veel beter wakker en op zaterdag voelt de keel goed!
Raceday:
Om 5 uur het wekkertje, 8 witte broodjes met vruchtenhagel naar binnen inclusief een bidonnetje maurten behanglijm. Nog even terug in bed en om kwart voor 8 warmlopen richting de start. Daar aangekomen voel ik me super! Scherp, fris, Raceday ready!
Vijf over half 9 de start in wave 3, ik sta op rij 5 of 6 vlak in de buurt van de sub 3 pacer. Marten CAF100 er in en let's go. Het raceplan heeft als A-doel om bij de pacer te blijven tot 37 en als er dan nog wat in de tank zit te versnellen. Elke 20 min voeding, maurten drink of gel.
Het is erg druk, ik denk zeker 200 man die om de pacer heen lopen. Ik heb opzich een mooie plek gevonden, rechtsvoor op de eerste of tweede rij. De eerste drankpost komt er aan bij 5,5km en de pacers waarschuwen 'let op, het is druk en de post is lang genoeg dus doe rustig aan'. Omdat ik op rechts loop heb ik een van de eerste flesjes te pakken. Dan gaat het mis, of ik sta op een gevallen flesje of m'n voet wordt aangetikt en daar ga ik gestrekt. Met 14km per uur tegen het asfalt, bril af, gels uit mn zak, beide handen open, knie open, scheurtje naast mn wenkbrauw, heup geschaafd, linker elleboog geschaafd, schouder beurs.
Wat de fuck gebeurt mij hier denk ik, 16 weken opoffering en dan na 5 lig je op straat. Never nooit niet. Ik pak de gels en m'n bril, sta op en zie de vlag van sub 3 afstand nemen. Gas er op dus en ik trek weer bij, ondertussen de schade opnemend. Bloed vooral uit mn handen, bril heel smerig en valt niet meer doorheen te kijken. Maar ik ben er nog, ik loop en ik blijf bij die pacer.
3km hoge hartslag gehad, knop omgezet en weer in de trance gekomen. Bij 10 m'n handen schoon gespoeld en vervolgens bij 14km m'n lege flesjes ingeleverd bij m'n vriendin en de volle aangepakt. Bril er bij gegooid 'schoonmaken!!' en door.
We lopen strak, erg strak. Garmin race day voorspelt de eindtijd en die zit continue binnen de 10 sec onder of boven de 3 uur. 5km splits allemaal op 21:13/14/15/16/17. Het gaat mega makkelijk, bij de doorkomt halverwege (1:29:55) denk ik het lijkt wel een walk in the park, een rustig duurloopje.
Bij 30 beginnen de bovenbenen op spanning te komen. Prima denk ik, maar ik verlies die vent niet uit het oog. No way dat ik hem weg laat lopen of de kramp moet er aan alle kanten in schieten. Ik ben 7 km lang alle motivatie uit mezelf aan het persen. Voor de kids, m'n vriendin, de opoffering, Dai Carter met z'n 40%, Siffan die zegt het doet 42km pijn (dan valt 12 wel mee). En warempel na 37 denk ik, het lijkt wel makkelijker te worden.
De groep dunt aardig uit dus ik loop naast de pacer. Ik vraag hem bij 39km hoe we er in zitten. Hij zegt 'we gaan het op je horloge wel halen, maar officieel wordt lastig'. Horloge telt niet vriend denk ik. En ik ga er vandoor. 4:12, 4:13, 4:11 en de laatste 200m in 3:42. Ik zie die laatste kilometers de voorspelde tijd verder onder de 3 zakken. De blauwe loper op en de finish in zicht, daar telt de klok ook. Nog een minuut over en ik ben er bijna, het gaat lukken! Finish, 2:59;37. Emotie, tranen, schreeuwen, alles komt er uit.
Het besef, bij 5km lig je gestrekt, je geeft niet op want jij bent de baas over je lijf en de wedstrijd. Ongekend.
M'n rechter enkel ziet er uit zoals een enkel er uit ziet met een (in) gescheurde enkelband. Dik en blauw en heel pijnlijk. Vanochtend de hele linkerkant pijnlijk en beurs. Maar het is gelukt. Welkom in de sub 3 club.
Helemaal niks gemerkt van de enkel tijdens de wedstrijd? Ik ben laatst met een trail hard door mn enkel gegaan bij km 1 en had direct door dat het niet goed was. Wel nog 26km vol kunnen houden, maar na de finish was het direct klaar en kon ik naar de auto gedragen worden
Maar nogmaals, zwaar respect voor de tijd en de omstandigheden! 2.50 volgende doel?
Nav de tip van iemand hierboven voor de nieuwe Novablast 5 (ik loop nu op de Novablast 4) even gekeken op die site en ik zag dat die 20% ook gelde voor de schoen die ik graag eens wil proberen: https://www.runningdirect...eren-s20964-213?size=5649Juancho schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:42:
Dus gelijk deze maar besteld met €30,--. Nice! Gaat om een nieuw type en geen enkele site had deze met korting. Anders had ik net ook die Novablast 5 gekocht want de 4 vond ik erg fijn. Maar van mijn loopmaatje/coach hoorde ik dus dat het goed is om als relatief beginnende loper om ook eens wat anders te proberen en zo te ervaren bij welk merk je je het fijnst voelt. Ik heb nog wel extra gekeken naar de demping van deze Saucony gezien mijn hielspoor blessure geschiedenis maar dat zit volgens mij wel goed.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Vorig jaar vielen drie weken van mijn marathonvoorbereiding in een vakantie op Koh Samui. Die vakantie had ik al geboekt voordat ik besloot een marathon te doen.Galois schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:36:
Ik ga in de zomervakantie 4 weken naar Japan. Het zal daar 'lekker' warm zijn met een hoge luchtvochtigheid: niet de beste omstandigheden voor hardlopers
Daar liep ik meer dan 40 KM per week bij temperaturen van zo'n 28° en een luchtvochtigheid van zo'n 80%.
Geen pretje, maar het moest maar.
De duurlopen deed ik op een rustig tempo, rustiger dan thuis. Het zijn tenslotte duurlopen.
De tempolopen en intervallen deed ik niet op snelheid, maar op hartslag. Ik probeerde dan mijn hartslag op hetzelfde niveau te houden als thuis. De snelheid was dan uiteraard wat lager.
Op deze manier was het wel te doen. Nu moet ik hierbij zeggen dat ik redelijk goed tegen warmte kan.
Ja ik voelde het wel een beetje, geprobeerd m'n voet iets anders te plaatsen. Maar pas na de finish dacht ik oh dat voelt niet zo best. Moet zeggen dat t vandaag nog redelijk voelt ondanks de zwelling.kepler schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:42:
[...]
Tering, respect hoor!
Helemaal niks gemerkt van de enkel tijdens de wedstrijd? Ik ben laatst met een trail hard door mn enkel gegaan bij km 1 en had direct door dat het niet goed was. Wel nog 26km vol kunnen houden, maar na de finish was het direct klaar en kon ik naar de auto gedragen wordenHeeft me bijna 8 weken gekocht om te herstellen...
Maar nogmaals, zwaar respect voor de tijd en de omstandigheden! 2.50 volgende doel?
Ik heb geen volgend doel. Het kan vast nog sneller maar ik ga niet weer 5x per week trainen want dat vraagt gewoon teveel offers van vrouw en kinderen.
Sneller is in principe meer omvang maar 80 was met 5x al de bovengrens qua tijd die ik er voor vrij kon en wilde maken.
Dit zijn mijn tijden, redelijk vergelijkbaar. Sprongen worden zeker in het begin gemaakt. In die fase zit ik ook nog ( denk ik, nu 2,5 jaar aan het hardlopen). 20 minuten op een hm in een jaar lijkt mij veel, tenzij je de eerste ongetraind gedaan hebt. Maar gezien Juancho je ook over meerdere paren schoenen heeft ga ik daar niet vanuit.aap schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:18:
[...]
Hebben we het nu over jouw tijden of die van @Juancho ?
Ik meen in zijn verhaal te lezen dat hij een beginnend hardloper is en dan kun je met structureel trainen snel voortgang maken. Als je al jaren aan het trainen bent en daarmee doorgaat, dan zit zo'n sprong in prestaties er wsl. niet in.
offtopic:
Schitterend verhaal @WizzlerNL !WizzlerNL schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:38:
[...]
Race verslag Valencia Marathon;
Raceday:
Ik probeer de drankposten bij 5km en 10km te vermijden, dat zijn altijd de drukste. In Amsterdam deed ik het zo: vlak voor de start een halve fles sportdrank, op 5km enkel een gelletje, de bevoorrading op 10km sloeg ik ook over en op 11 km stond de familie met nog een fles sportdrank. En dan kon ik verderop wel mijn eigen gels gebruiken + water aan de bevoorrading nemen.
Ik ben in Amsterdam 1 minuut na de pacer vertrokken, en dat was achteraf gezien niet slecht; zoals jouw ervaring aantoont is het altijd zeer druk rond de pacers.
Verder heeft je pacer wel heel vlak gelopen, maar ik zou het toch iets beter gevonden hebben als hij halverwege in 1:29:30 was doorgekomen en niet in 1:29:55. Dat laatste geeft heel weinig speling.
En dat de pacer dan op het laatste zegt:" je zal wel sub3 uur hebben op je horloge, maar officieel wordt lastig", daar zakt m'n broek vanaf. Strava PR's tellen niet ! Bij zo'n marathon telt enkel de officiële uitslag, de enige job van de pacer is dat hij rond de 2:59:30 finisht, met vlakke splits uiteraard.
Redelijk vergelijkbaar idd. Ik ben geen ervaren hardloper maar ook nog niet helemaal nieuw. 2 jaar geleden wilde ik de halve al lopen maar kreeg ik fysieke klachten tijdens mijn trainingen (overgewicht, geen idee wat ik aan het doen was, geen opbouw etc, bekende verhaal denk ik). Jaar erna betere opbouw (via online schema's), ging lekker tot ik een paar weken voor de halve dus hielspoor kreeg. Heb de halve omgezet naar de Engelse 4 mijl. Super leuke ervaring, maar te kort. Dus voor de halve marathon van dit jaar (juni) flink wat maanden ervoor een heel persoonlijk schema gemaakt en on to go tweaken met een goede vriend die hier al veel meer ervaring mee heeft. Perfecte opbouw in intervals, lange runs en herstel trainingen en dus een nette tijd, vind ik, gelopen op mijn allereerste HM ooit.CaLeX schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:41:
[...]
Dit zijn mijn tijden, redelijk vergelijkbaar. Sprongen worden zeker in het begin gemaakt. In die fase zit ik ook nog ( denk ik, nu 2,5 jaar aan het hardlopen). 20 minuten op een hm in een jaar lijkt mij veel, tenzij je de eerste ongetraind gedaan hebt. Maar gezien Juancho je ook over meerdere paren schoenen heeft ga ik daar niet vanuit.
Waar ik normaal zou stoppen met hardlopen vond ik het nu voor het best leuk en fijn. koppie legen, je voelt dat je meer inhoudt hebt waardoor het lopen ook makkelijker en dus leuker wordt. In september had ik nog een 10km run, gister dus de 16km, in januari een 10km en daarvan pakken dezelfde vriend en ik het weer op om lekker wat maanden heel goed op te bouwen na een hele mooie tijd voor mijn 2de halve marathon. Ik zal al blij zijn met alles onder de 2 uur maar misschien zit er idd wel meer in. Bijv. 1u50 min ofzo zou heel vet zijn. Ik sleep helaas nog altijd zo'n 10 kilo te veel mee en ondanks de vele runs lukt afvallen maar lastig (ik vreet mezelf echt niet elke dag vol) dus ik hoop daar komend half jaar nog wel een kilo of 5 van af te halen. Dan moet het hardlopen nog makkelijker/beter/soepeler gaan natuurlijk!
Ik heb hier de Triumph 20Juancho schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:42:
Mijn hardloopmaatje koopt regelmatig nieuwe merken/types om te vergelijken en hij adviseerde mij de Saucony Triumph 22 (hij had 21): https://all4running.nl/saucony-triumph-22-heren-s20964-217
Vlotte schoen, minder stabiel dan mijn daily saucony Omni (beetje gevoel dat je op een hoge bolle zool staat) maar iets lichter en sneller.
Nadeel is dat ik er vooraan na 700km aan beide kanten doorzit (maar op een lokaal temporondje let niemand daar op
Ik ben vooral ook wel benieuwd of een andere schoen, de 22 versie in dit geval, ook iets zal doen met bijv. mijn looptempo. Kan me best voorstellen dat de ene schoen meer geschikt is voor steady long runs en een ander wat meer geschikt is voor bijv. max 10km op snelheid. Ik noem maar wat voorbeelden he. Persoonlijk ben ik niet 1 van de 2 maar wissel vooral veel af. Ik zocht en zoek dus naar een meer allround schoen die geschikt is voor zowel kortere intervallen (al loop ik dan alsnog stiekem vaak zo 10-14km) en de echte steady longruns van 12-16km.PaulC schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:51:
[...]
Ik heb hier de Triumph 20
Vlotte schoen, minder stabiel dan mijn daily saucony Omni (beetje gevoel dat je op een hoge bolle zool staat) maar iets lichter en sneller.
Nadeel is dat ik er vooraan na 700km aan beide kanten doorzit (maar op een lokaal temporondje let niemand daar op)
Ben erg benieuwd hoe die Triumph 22 dus gaat bevallen!
Ik zit een beetje te puzzelen met mijn wedstrijden volgend jaar 
Planning op dit moment:
Rdam Marathon, ik denk dat ik deze toch als echte wedstrijd ga doen. En dan vooral qua training, om ook weer snelheid (en dus kracht) op te bouwen. Of ik echt tot het gaatje ga kan ik dan altijd nog beslissen
Backyard ultra ergens in mei, heel anders maar vooral voor de lol. Kijken hoe ver ik kan komen.
Guzzler, ultra trail van 52k in Australie met 2200 hoogtemeters mid juli. Dit is wel echt het hoofddoel van het jaar
Niet perse om een goede tijd, maar gewoon goed kunnen uitlopen.
Afhankelijk van hoe die gaat, en hoe makkelijk ik de rest van de reis kan trainen (we zijn 8 weken weg in totaal), nog eind oktober de Grizzly Bear trail. 58k of misschien de 83k? Stond dit jaar in de planning, maar door verzwikte enkel niet kunnen doen.
Ambitieus, maar ja je moet de lat hoog leggen
Planning op dit moment:
Rdam Marathon, ik denk dat ik deze toch als echte wedstrijd ga doen. En dan vooral qua training, om ook weer snelheid (en dus kracht) op te bouwen. Of ik echt tot het gaatje ga kan ik dan altijd nog beslissen
Backyard ultra ergens in mei, heel anders maar vooral voor de lol. Kijken hoe ver ik kan komen.
Guzzler, ultra trail van 52k in Australie met 2200 hoogtemeters mid juli. Dit is wel echt het hoofddoel van het jaar
Afhankelijk van hoe die gaat, en hoe makkelijk ik de rest van de reis kan trainen (we zijn 8 weken weg in totaal), nog eind oktober de Grizzly Bear trail. 58k of misschien de 83k? Stond dit jaar in de planning, maar door verzwikte enkel niet kunnen doen.
Ambitieus, maar ja je moet de lat hoog leggen
Ja ik denk dat mijn tactiek gaat zijn om, als ik weer een keer met een pacer mee ga, bij de drankposten in de eerste helft van de race iets vooruit te lopen of juist naar de andere kant van de weg als waar de pacers lopen.Hartloper schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:10:
[...]
Schitterend verhaal @WizzlerNL !
Ik probeer de drankposten bij 5km en 10km te vermijden, dat zijn altijd de drukste. In Amsterdam deed ik het zo: vlak voor de start een halve fles sportdrank, op 5km enkel een gelletje, de bevoorrading op 10km sloeg ik ook over en op 11 km stond de familie met nog een fles sportdrank. En dan kon ik verderop wel mijn eigen gels gebruiken + water aan de bevoorrading nemen.
Ik ben in Amsterdam 1 minuut na de pacer vertrokken, en dat was achteraf gezien niet slecht; zoals jouw ervaring aantoont is het altijd zeer druk rond de pacers.
Verder heeft je pacer wel heel vlak gelopen, maar ik zou het toch iets beter gevonden hebben als hij halverwege in 1:29:30 was doorgekomen en niet in 1:29:55. Dat laatste geeft heel weinig speling.
En dat de pacer dan op het laatste zegt:" je zal wel sub3 uur hebben op je horloge, maar officieel wordt lastig", daar zakt m'n broek vanaf. Strava PR's tellen niet ! Bij zo'n marathon telt enkel de officiële uitslag, de enige job van de pacer is dat hij rond de 2:59:30 finisht, met vlakke splits uiteraard.
Ik had qua pacing ook 4:14/4:13 verwacht om speling in te bouwen. Nu heb ik wel negative split gelopen maar dat is puur gekomen omdat ik zelf de gashendel nog even open trok. En gelukkig zo scherp was nog om er naar te vragen, want ik heb gister stukken van de route gezien waar ik echt geen idee van had dat ik er langs gekomen ben.
Ik hoor wel meer mensen die Stryd gebruiken. Wat heeft dat voor meerwaarde als je bijv. net behoorlijk hebt geïnvesteerd in een Garmin horloge?
Stryd-gebruiker hier, nu iets meer dan een jaar. Ik heb er mijn marathon-PR mee gelopen in mei van dit jaar. Met behulp van Stryd + abonnement een trainingsplan gevolgd met 5 trainingen in de week, meer dan ik ooit gedaan heb. Of ik die vooruitgang ook geboekt zou hebben met meer traditionele trainingen (focus op tempo's en/of hartslag) weet ik niet; misschien ook wel.Juancho schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:23:
Ik hoor wel meer mensen die Stryd gebruiken. Wat heeft dat voor meerwaarde als je bijv. net behoorlijk hebt geïnvesteerd in een Garmin horloge?
Of Stryd een meerwaarde biedt, ligt vooral aan hoe je wil trainen. De omzetting van je tempo's, gecombineerd met windvariabelen en hoogteverschillen geeft je een eenduidig cijfer om op te richten in de vorm van power, een getal in Watt. Door goed met testprotocollen om te gaan kun je zo heel gericht op vermogen/inspanning lopen en ook races zo inrichten.
Ik doe nog altijd bij ieder loopje de Stryd op mijn schoenen, maar ik train er al maanden niet meer actief mee sinds ik voor de zomer ziek ben geweest. Op dit moment train ik voornamelijk op hartslag - ook omdat ik nu niet gericht met doelen bezig ben. Dat is voor mij ook prima zo.
Misschien dat ik volgend jaar weer meer in ga zetten op Stryd om naar een (halve) (marathon)piek toe te werken, maar Stryd is zeker niet onmisbaar. Het is leuk als je nog meer met data wil doen, maar ik zou het niet iedere hardloper zomaar aanraden.
Heb de Stryd drie jaar geleden als verjaardagscadeau gekregen. Omdat ik toen ook al trainde met een TrainAsOne-programma heb ik die functie bij de Stryd nooit gebruikt, hoewel ik dat nog wel een keer wil gaan doen.Juancho schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:23:
Ik gebruik 'm vooral voor de extra gegevens die mijn horloge me niet registreert. Vooral leuk om de invloed van wind en hoogteverschillen te zien.
Nu is vermogen sowieso een subjectief gegeven, maar ik denk dat door de sensoren van de Stryd, itt het algoritme van je Garmin, je een betrouwbaarder waarde krijgt.
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Dat klinkt alsof het bedoelt is voor wat verder gevorderde renners. Ik zit zelf nog op niveau cadans/hartslagzones/tempo's etc. En dat kan allemaal prima via Garmin
.
Je moet niet verwachten dat je met een andere schoen ineens 30s/km sneller loopt ofzo. Het werk moet je nog steeds zelf doen. Er is geen 'magische' schoen die dat ineens voor je doet.Juancho schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:14:
[...]
Ik ben vooral ook wel benieuwd of een andere schoen, de 22 versie in dit geval, ook iets zal doen met bijv. mijn looptempo. Kan me best voorstellen dat de ene schoen meer geschikt is voor steady long runs en een ander wat meer geschikt is voor bijv. max 10km op snelheid. Ik noem maar wat voorbeelden he. Persoonlijk ben ik niet 1 van de 2 maar wissel vooral veel af. Ik zocht en zoek dus naar een meer allround schoen die geschikt is voor zowel kortere intervallen (al loop ik dan alsnog stiekem vaak zo 10-14km) en de echte steady longruns van 12-16km.
Ben erg benieuwd hoe die Triumph 22 dus gaat bevallen!
De Triumph 22 zal best een prima schoen zijn, maar ik zou 'm zelf niet kopen voor die 190 euro, maar dat ben ik. Dan zou ik veel eerder voor die Novablast 5 aanbieding gaan. Dan heb je voor 120 euro echt een hele fijne allround schoen. Beetje tempowerk lukt prima met Novablasts en die 12-16km is een makkie. Ik heb zonder problemen het dubbele gelopen.
Prijs was €150 omdat ook de Triumph dezelfde korting hadInZane schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:45:
[...]
Je moet niet verwachten dat je met een andere schoen ineens 30s/km sneller loopt ofzo. Het werk moet je nog steeds zelf doen. Er is geen 'magische' schoen die dat ineens voor je doet.
De Triumph 22 zal best een prima schoen zijn, maar ik zou 'm zelf niet kopen voor die 190 euro, maar dat ben ik. Dan zou ik veel eerder voor die Novablast 5 aanbieding gaan. Dan heb je voor 120 euro echt een hele fijne allround schoen. Beetje tempowerk lukt prima met Novablasts en die 12-16km is een makkie. Ik heb zonder problemen het dubbele gelopen.
Voor 150 is het niet slecht inderdaad. Ken zelf de Triumph verder niet. Heb wel een aantal Rides gehad, maar die heb ik eigenlijk nooit beter gevonden dan 'mwah'. Maar goed, die zijn dan ook een stukkie goedkoper.Juancho schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:49:
[...]
Prijs was €150 omdat ook de Triumph dezelfde korting had. Novablast 4 ken ik, ik weet dat ik dat een hele fijne schoen vond. Maar ik wil eens een ander merk proberen, kijken wat het verschil is. Is het niks of vind ik de Novablast toch fijner... dan weet ik dat
.
Het is trainen op een andere metric. Of je horloge nu zegt dat je in een bepaalde hartslagzone moet lopen, of een bepaald vermogen moet aanhouden. Wat dat betreft is het niet anders.Juancho schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:36:
Dat klinkt alsof het bedoelt is voor wat verder gevorderde renners. Ik zit zelf nog op niveau cadans/hartslagzones/tempo's etc. En dat kan allemaal prima via Garmin.
Hier een kort-door-de-bocht uitleg
https://www.hardlopen.nl/...kt-hardlopen-op-vermogen/
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Running power zit ook op sommige Garmin's zoals de 965, ik vermoed ook op de 265 (en andere)SkyR schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:56:
[...]
Of Stryd een meerwaarde biedt, ligt vooral aan hoe je wil trainen. De omzetting van je tempo's, gecombineerd met windvariabelen en hoogteverschillen geeft je een eenduidig cijfer om op te richten in de vorm van power, een getal in Watt. Door goed met testprotocollen om te gaan kun je zo heel gericht op vermogen/inspanning lopen en ook races zo inrichten.
Klopt, mijn Forerunner 265 heeft dit ook. Moet wel zeggen dat ik hier nog niks mee doe... Even een keer induiken dus.PaulC schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:23:
[...]
Running power zit ook op sommige Garmin's zoals de 965, ik vermoed ook op de 265 (en andere)
:strip_exif()/f/image/fjs4z7PDHu9UyFz19AKYVF73.jpg?f=fotoalbum_large)
In mijn ervaring heb je knap weinig aan de power van Garmin. Loop maar eens een stuk met de wind mee en vervolgens tegenin en hou de power constant... Dan is het probleem snel duidelijkPaulC schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:23:
[...]
Running power zit ook op sommige Garmin's zoals de 965, ik vermoed ook op de 265 (en andere)
Stryd meet de invloed van wind tijdens het lopen, dus dat geeft een veel eerlijker beeld van de inspanning die je daadwerkelijk levert. Garmin hobbyt achteraf, na afronding van de workout, wat in de data geloof ik om te corrigeren. Maar dat is dus altijd te laat.
[ Voor 10% gewijzigd door Roozzz op 03-12-2024 13:56 ]
If you can see, look. If you can look, observe
Heb je de windgegevens wel ingeschakeld? infoRoozzz schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:55:
[...]
In mijn ervaring heb je knap weinig aan de power van Garmin. Loop maar eens een stuk met de wind mee en vervolgens tegenin en hou de power constant... Dan is het probleem snel duidelijk
Stryd meet de invloed van wind tijdens het lopen, dus dat geeft een veel eerlijker beeld van de inspanning die je daadwerkelijk levert. Garmin hobbyt achteraf, na afronding van de workout, wat in de data geloof ik om te corrigeren. Maar dat is dus altijd te laat.
Ben wel benieuwd naar de bron dat het achteraf verwerkt zou worden overigens.
Wat betreft running power:
Hier nog een mooie vergelijking die DCrainmaker alweer een tijdje geleden heeft gemaakt. Mijn inziens het belangrijkste wat hij daarin aangeeft:
First, repeat after me: There is no standard in running power.
Wait, now, do it again: There is no agreed-upon scientific standard for running power.
There are many flavors of running power, from more than half a dozen companies. They include Stryd, RunScribe, Garmin, Polar, COROS, Apple, NURVV, Arron, and others that have been flashes in a pan. None are right, and none are wrong. Because, again, there is no standard.
Uit de link:Toppertje schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:45:
[...]
Heb je de windgegevens wel ingeschakeld? info
Ben wel benieuwd naar de bron dat het achteraf verwerkt zou worden overigens.
Reported wind conditions from weather services
Daar heb je dus geen klap aan als jij buiten een bepaald vermogen probeert te houden. Loop je in de windschaduw van een gebouw, dan slaat je data al nergens meer op. Die implementatie is gewoon simplistisch. Ik snap het wel; het is zonder specifieke sensor moeilijk iets beters te doen.
Eens, de ene 200 watt is niet de andere 200 watt. Waar je bij fietsen daadwerkelijk een uitgeoefende kracht meet, is dat bij hardlopen geen optie. Het is altijd een inschatting van het geleverde vermogen obv diverse parameters. Maar dat wil niet zeggen dat er geen 'betere' of 'slechtere' inschattingen zijn. Garmin heeft wat mij betreft een fundamentele zwakte en Stryd werkt daar, tegenwoordig, goed omheen. Niet dat je geen hele rare gegevens kan krijgen als je 'windport' verstopt zit met waterWat betreft running power:
Hier nog een mooie vergelijking die DCrainmaker alweer een tijdje geleden heeft gemaakt. Mijn inziens het belangrijkste wat hij daarin aangeeft:
[...]

En ik heb geen idee meer waar dat idee vandaan kwam. Mogelijk is dat tegenwoordig anders. Ik ben al lang geleden afgehaakt met de garmin implementatie
Eerlijk gezegd gebruik ik mijn Stryd alleen voor de accurate weergave van tempo (en -wisselingen)
If you can see, look. If you can look, observe
Dat is absoluut waar, vermogens vergelijken tussen verschillende partijen is onmogelijk.Toppertje schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:45:
[...]
Wat betreft running power:
First, repeat after me: There is no standard in running power.
Wait, now, do it again: There is no agreed-upon scientific standard for running power.
There are many flavors of running power, from more than half a dozen companies. They include Stryd, RunScribe, Garmin, Polar, COROS, Apple, NURVV, Arron, and others that have been flashes in a pan. None are right, and none are wrong. Because, again, there is no standard.
De vraag is echter hoe betrouwbaar de vermogenmeting is van je gekozen partij.
En dan verwacht ik dat Stryd betrouwbaarder is omdat die z'n input live meet. dus als jij achter een groepje tegne de wind in loopt, dan zal je vermogen lager zijn dan op de Garmin die alleen weet heeft van de windrichting ter op die plek op dat tijdstip.
Edit: Wat @Roozzz zegt, dus
Edit2: studie van diverse methoden van vermogensmeting.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32212955/
[ Voor 5% gewijzigd door TheOmen op 03-12-2024 15:17 ]
Ik heb net de Saucony Triumph 22 al ontvangen. Op het eerste oog/gevoel, fijne schoen met wat meer foam laag dan ik gewend ben op de Novablast 4. Ik sta letterlijk iets hoger op de pootjes zeg maar. Kan natuurlijk ook zijn dat het komt omdat de Novablast al heel wat KM erop heeft zitten en wellicht wat slijtage hebben. Verder voel ik wel iets verschillend onder mijn voet, dus ik ben benieuwd hoe dat gaat met hardlopen. Ook bij de Saucony een halve maat groter gekocht dan mijn normale sneakers. Ook dat lijkt nu weer prima.
Straks maar even een easy run van 5km doen, uitlopen van de wedstrijd van zondag + de Saucony even proberen.
Edit: fijne schoen hoor! Flinke demping, loopt fijn. Wel heb ik, zoals bijna altijd even tijd nodig bij nieuw schoenen. Krijgt eerst altijd een soort van tinteling in de voeten. Had ik bij m'n Novablast 4 ook.
Straks maar even een easy run van 5km doen, uitlopen van de wedstrijd van zondag + de Saucony even proberen.
Edit: fijne schoen hoor! Flinke demping, loopt fijn. Wel heb ik, zoals bijna altijd even tijd nodig bij nieuw schoenen. Krijgt eerst altijd een soort van tinteling in de voeten. Had ik bij m'n Novablast 4 ook.
:strip_exif()/f/image/rob5x1M2DQKRnRq9wMqTgnmF.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door Juancho op 03-12-2024 21:17 ]
Zo te zien gaat dat primaGalois schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:36:
Iemand hier ervaring mee en in de zomer naar Japan geweest? Is hardlopen een beetje te doen bv in de ochtend? We zullen zowel de steden doen (gebied tussen Tokyo en Hiroshima) als de natuur opzoeken (hopelijk wat betere hardloopomstandigheden in de Japanse Alpen?).
Wordt in elk geval in de statistieken van mijn runs vermeld, incl. WindgegevensJuancho schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:47:
[...]
Klopt, mijn Forerunner 265 heeft dit ook. Moet wel zeggen dat ik hier nog niks mee doe... Even een keer induiken dus.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/6TAaqqWkXEz2infIJtPnA9Om.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo, voor het eerst met horloge gelopen. Ook Strava aangezet, want geen idee of alles goed gaat.
Uiteindelijk 10 kilometer gelopen in 1 uur en 2 minuten. Hartslag was volgens het horloge ongeveer 154.
Na het afsluiten van de activiteit stond in het scherm dat een nieuwe max hartslag van 186 is geschat?
Had tussendoor even op mijn horloge gekeken en dacht dat ik wat fout had gedaan qua tijd. Blijkt uiteindelijk dat de afstand niet in kilometers wordt weergeven maar in miles. Zucht, maar kijken waar ik dat kan aanpassen.
Wederom geen last van mijn knie, dus even kijken wat ik met de fysio ga bespreken vanmiddag.
Uiteindelijk 10 kilometer gelopen in 1 uur en 2 minuten. Hartslag was volgens het horloge ongeveer 154.
Na het afsluiten van de activiteit stond in het scherm dat een nieuwe max hartslag van 186 is geschat?
Had tussendoor even op mijn horloge gekeken en dacht dat ik wat fout had gedaan qua tijd. Blijkt uiteindelijk dat de afstand niet in kilometers wordt weergeven maar in miles. Zucht, maar kijken waar ik dat kan aanpassen.
Wederom geen last van mijn knie, dus even kijken wat ik met de fysio ga bespreken vanmiddag.
[ Voor 83% gewijzigd door President op 04-12-2024 06:32 ]
Had je niet vrij recent je eerste 5km gelopen? Let op dat je niet te hard qua afstand uitbreid, van 5km naar 10km op een paar weken tijd, op relatief hoog tempo kan weer voor overbelasting zorgenPresident schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:27:
Zo, voor het eerst met horloge gelopen. Ook Strava aangezet, want geen idee of alles goed gaat.
Maar lekker, zat er verder veel verschil in de metrics die je zag tussen strava en garmin?
PS4 PSN: Dazzler2120
Is dat een vraag?President schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:27:
Systeem -> Notatie -> EenhedenZucht, maar kijken waar ik dat kan aanpassen.
Kan zowel op het horloge, als via de app.
[ Voor 6% gewijzigd door InZane op 04-12-2024 08:22 ]
Ik had vrij recent de 5km achter elkaar gelopen ja. Maar moet toegeven dat het fijn was om dat gelopen te hebben, maar dat het niet echt lichamelijk voldoening gaf. Met die grotere afstand merk ik dat mijn lichaam wel zijn best moet doen, vandaar dat ik het rondje toen ben gaan uitbreiden. En ook om te kijken wanneer ik precies last krijg van mijn knie en op welke plaats, zodat ik dat met de fysio kan bespreken.Dazzler2120 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 07:58:
[...]
Had je niet vrij recent je eerste 5km gelopen? Let op dat je niet te hard qua afstand uitbreid, van 5km naar 10km op een paar weken tijd, op relatief hoog tempo kan weer voor overbelasting zorgen
Maar lekker, zat er verder veel verschil in de metrics die je zag tussen strava en garmin?
Het voelt niet aan als een relatief hoog tempo, want het ademen gaat prima tijdens het lopen. Begroet ook iedereen die ik tegenkom, maar kan niet gezellig een gesprek voeren tijdens het lopen. Daar zou ik wel naar toe moeten gaan, maar dan moet ik mij constant gaan inhouden. Zal ik van het weekend wel eens gaan proberen, dan laat ik mijn zoontje wel meefietsen en ga ik daarmee blijven praten?
:strip_exif()/f/image/jPkokRWg8outJFnmbxsyrJbD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/x2o5pY8XafZ6ngF7GJ6E7q0Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijn ongeveer hetzelfde, heb ze niet op hetzelfde moment gestart. De 5.36 op de eerste km is van mijn horloge, die begin ik een na een stukje lopen toen ik telefoon had opgeborgen.
Nee, was een conclusie die ik niet begreep maar na googlen wel.InZane schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:22:
[...]
Is dat een vraag?
[...]
Systeem -> Notatie -> Eenheden
Kan zowel op het horloge, als via de app.
Ik heb hem inmiddels omgezet, irritant dat het niet automatisch in kilometers was gezet nadat ik de taal al pp meder
Ik zou eens bespreken hoe snel je kunt opbouwenPresident schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:27:
Ik zou het dan ook omdraaien en niet uitproberen tot hoe ver je kunt gaan voordat die knieen weer moeilijk gaan doen, maar zorgen dat de opbouw zo is dat ze helemaal geen pijn gaan doen. Dat betekent (helaas) wel dat je het naar je gevoel rustig aan moet doen. Je spieren/gewrichten hebben nu eenmaal meer tijd nodig om de belasting aan te kunnen dan de tijd die het kost om je conditie op te bouwen.
Je bovengenoemde tijden laten dit trouwens ook zien. Je begint te hard waarna je steeds rustiger gaat lopen. Voor zulke lopen moet dat een continue tempo zijn en blijven. Het hele stuk op b.v. 6:30 lopen zal meer impact hebben en ook beter zijn voor je lichaam dan de tijden die je nu loopt.
[ Voor 9% gewijzigd door redwing op 04-12-2024 09:52 ]
[removed]
Yes, ga ik doen. Die lange loop is ook meer bedoeld om een gesprek met de fysio nuttig te maken, maar misschien inderdaad niet het meest handige op lang termijn. Ga dus weer aan de 5 kilometer verder, maar moet even kijken hoe ik die snelheid goed in de gaten kan houden op het horloge. Helaas heeft mijn zoon geen elektrische fiets met een goede snelheidsmeterredwing schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:35:
[...]
Ik zou eens bespreken hoe snel je kunt opbouwenGezien je binnen 3 maanden nu al aan de 10km op hoog tempo zit, is het risico best groot dat die knieën straks weer meer op gaan spelen. En dat kun je beter vooraf voorkomen door iets rustiger te doen, dan achteraf door weken niets te kunnen/mogen doen.
Ik zou het dan ook omdraaien en niet uitproberen tot hoe ver je kunt gaan voordat die knieen weer moeilijk gaan doen, maar zorgen dat de opbouw zo is dat ze helemaal geen pijn gaan doen. Dat betekent (helaas) wel dat je het naar je gevoel rustig aan moet doen. Je spieren/gewrichten hebben nu eenmaal meer tijd nodig om de belasting aan te kunnen dan de tijd die het kost om je conditie op te bouwen.
Je bovengenoemde tijden laten dit trouwens ook zien. Je begint te hard waarna je steeds rustiger gaat lopen. Voor zulke lopen moet dat een continue tempo zijn en blijven. Het hele stuk op b.v. 6:30 lopen zal meer impact hebben en ook beter zijn voor je lichaam dan de tijden die je nu loopt.
Welk horloge heb je? Bij de meeste merken zijn er wel apps/schermen te downloaden die je naar wens in kunt delen. En dan kun je makkelijk b.v. het huidige tempo samen met het gemiddelde tempo van de laatste km laten zien. Op mijn Garmin pak ik daarvoor vaak een training (of maak er zelf een) waar ik de boven en ondergrens invul en dan meldt ie automatisch als ik te snel/langzaam ga.President schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:22:
[...]
Yes, ga ik doen. Die lange loop is ook meer bedoeld om een gesprek met de fysio nuttig te maken, maar misschien inderdaad niet het meest handige op lang termijn. Ga dus weer aan de 5 kilometer verder, maar moet even kijken hoe ik die snelheid goed in de gaten kan houden op het horloge. Helaas heeft mijn zoon geen elektrische fiets met een goede snelheidsmeter
[removed]
De Garmin 255 sinds gisteren, dus ik kon niet wachten om hem vanochtend uit te proberen om te zien wat mijn hartslag deed tijdens de loopredwing schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:34:
[...]
Welk horloge heb je? Bij de meeste merken zijn er wel apps/schermen te downloaden die je naar wens in kunt delen. En dan kun je makkelijk b.v. het huidige tempo samen met het gemiddelde tempo van de laatste km laten zien. Op mijn Garmin pak ik daarvoor vaak een training (of maak er zelf een) waar ik de boven en ondergrens invul en dan meldt ie automatisch als ik te snel/langzaam ga.
:strip_exif()/f/image/wn69UGqg7FmmkonB6yfFaHsA.jpg?f=fotoalbum_large)
Moet alleen ook nog even kijken hoe ik wat gedetailleerder kan kijken, want kan niet inzoomen en had blijkbaar geen toestemming gegeven om het naar Strava over te zetten :-P
https://www8.garmin.com/m...0D-96A4-9DBA46626CD4.htmlPresident schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:22:
[...]
Yes, ga ik doen. Die lange loop is ook meer bedoeld om een gesprek met de fysio nuttig te maken, maar misschien inderdaad niet het meest handige op lang termijn. Ga dus weer aan de 5 kilometer verder, maar moet even kijken hoe ik die snelheid goed in de gaten kan houden op het horloge. Helaas heeft mijn zoon geen elektrische fiets met een goede snelheidsmeter
Maar kan me moeilijk voorstellen dat je pace niet al standaard weergegeven wordt.
En fiets kilometer teller is vaak in km/u wat niet handig is voor hardlopen dus daar zou je sowieso weinig aan hebben.
Met de knop links onder als het goed is ga je door verschillende (default) pagina’s heen. Op een daarvan zal zeker je pace staan.
Je kan zelf ook pagina’s maken als je de mix van data net anders wil.
De app is qua zoomen wat beperkt, online op Connect.garmin.com kan je veel nauwkeuriger kijken.
[ Voor 15% gewijzigd door Shinji op 04-12-2024 10:42 ]
De detailweergave van je hartslag kan je zien als je in de Garmin omgeving je loop opent.President schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:38:
[...]
De Garmin 255 sinds gisteren, dus ik kon niet wachten om hem vanochtend uit te proberen om te zien wat mijn hartslag deed tijdens de loop![]()
[Afbeelding]
Moet alleen ook nog even kijken hoe ik wat gedetailleerder kan kijken, want kan niet inzoomen en had blijkbaar geen toestemming gegeven om het naar Strava over te zetten :-P
Wat je hier screenshot is je dagweergave
Ik snap je punt en ik had dat ook toen ik dacht hersteld te zijn van mijn hielspoor. Grenzen opzoeken etc. Maar trust me, zoek ze niet op maar werk met mini stapjes naar je grenzen toe. Dus niet van 5km naar 10km maar in stapjes van 1 km. En hoeft niet eens elke run +1km te zijn. Neem je tijd om weer op te bouwen, fit te worden en vooral fit te blijven. Je hebt ervaren hoe vervelend het was om met een blessure rond te lopen. Ga dat dus niet opzoeken.President schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:22:
[...]
Aldus deze amateur fysio
@President dan zou ik even met het horloge spelen en kijken of de standaard schermen voldoende zijn en anders een extra scherm maken of downloaden. Er is genoeg te vinden
[removed]
O verhip, helemaal niet gezien!Dazzler2120 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:44:
[...]
De detailweergave van je hartslag kan je zien als je in de Garmin omgeving je loop opent.
Wat je hier screenshot is je dagweergave
:strip_exif()/f/image/w0COQEA9o8OUarfgUMddm64U.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1fblwfxVeos27whu1itattYo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jGqoy9RsJMdfuYB6Wwdicuo5.jpg?f=fotoalbum_large)
Haha straks na werktijd ga ik mij wat inlezen in de app, ik dacht dat dat grafiekje alles was wat ik kon zien
Ik vind het een vreemde aanpakPresident schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:22:
[...]
Yes, ga ik doen. Die lange loop is ook meer bedoeld om een gesprek met de fysio nuttig te maken, maar misschien inderdaad niet het meest handige op lang termijn.
Ik zou zelf eerder wat rustiger aan doen als ik ergens pijn voel dan het voor de fysio nuttig maken. Juist ook omdat ik voor de lange termijn ga. Liever in kleinere stappen progressie maken dan dat ik vanwege een blessure een maand niet kan hardlopen en weer opnieuw moet gaan opbouwen. Maar dat je qua conditie meer kan herken ik zelf ook.
Ik vind dat toch zeer matig werken (toegegeven, ik heb dat voor het laatst gebruikt bij mijn 645 en na 2 pogingen niet meer gebruikt, ook niet nu ik de 965 heb). Door bomen, regen, whatever fluctueert mijn GPS-tempo zodanig dat het alarm constant en onterecht afgaat. Ik zet nu bij loopjes op tempo (loop meestal op hartslag) dus de gemiddelde snelheid van de ronde aan, en kijk gewoon af en toe op mijn horloge of die binnen de marges zit die ik wens. Dat werkt m.i. beter... (als je de waarschuwing van Garmin op het gemiddelde rondetempo kan laten afgaan dan denk ik dat het al beter zou werken).redwing schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:34:
[...]
Welk horloge heb je? Bij de meeste merken zijn er wel apps/schermen te downloaden die je naar wens in kunt delen. En dan kun je makkelijk b.v. het huidige tempo samen met het gemiddelde tempo van de laatste km laten zien. Op mijn Garmin pak ik daarvoor vaak een training (of maak er zelf een) waar ik de boven en ondergrens invul en dan meldt ie automatisch als ik te snel/langzaam ga.
Op mijn FR265 werkt het heel goed. Ik stel een marge in (anders word je te snel gek van die piepjes/trillingen). Maar als je daar een beetje marge in zet (lager/hoger tempo) dan merk ik dat het heel goed werkt en je automatisch je juiste tempo vindt en die ook aanhoudt. Dan is het af en toe ff kijken naar je watch en zolang je geen trillingen voelt van de watch loop je prima. Zet wel ff de stem uit, trilling werkt veel fijner.Wyke schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:17:
[...]
Ik vind dat toch zeer matig werken (toegegeven, ik heb dat voor het laatst gebruikt bij mijn 645 en na 2 pogingen niet meer gebruikt, ook niet nu ik de 965 heb). Door bomen, regen, whatever fluctueert mijn GPS-tempo zodanig dat het alarm constant en onterecht afgaat. Ik zet nu bij loopjes op tempo (loop meestal op hartslag) dus de gemiddelde snelheid van de ronde aan, en kijk gewoon af en toe op mijn horloge of die binnen de marges zit die ik wens. Dat werkt m.i. beter... (als je de waarschuwing van Garmin op het gemiddelde rondetempo kan laten afgaan dan denk ik dat het al beter zou werken).
En idd, verder gewoon je scherm vullen met datavelden die jij fijn vindt. Zo heb ik voor elke type run een eigen scherm en voor mijn wedstrijd run gebruik ik die Peters Pace, werkt perfect!
Bij mij wordt er elke 5 minuten (kan ook per km) omgeroepen wat mijn gemiddelde aantal min/km is. Dat vind ik zelf een fijne manier om een bepaald tempo aan te houden.
Voor je long runs waarbij je op 1 stabiel tempo wilt lopen werkt dat idd prima. Ik vul dan ook geen tempo in. Voor intervals met diverse tempo's en rust momenten vind ik het wel handig zodat je het ook niet hoeft te onthoudenL23 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:24:
Bij mij wordt er elke 5 minuten (kan ook per km) omgeroepen wat mijn gemiddelde aantal min/km is. Dat vind ik zelf een fijne manier om een bepaald tempo aan te houden.
Dat klinkt inderdaad logisch. Dan lijkt het me niet handig. Intervals heb ik mij nog te weinig in verdiept en dus nog niet tegen aan gelopen.Juancho schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:25:
[...]
Voor je long runs waarbij je op 1 stabiel tempo wilt lopen werkt dat idd prima. Ik vul dan ook geen tempo in. Voor intervals met diverse tempo's en rust momenten vind ik het wel handig zodat je het ook niet hoeft te onthouden
Hmm, mijn tussentijden zijn net omgekeerd.President schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:11:
[...]
Ik had vrij recent de 5km achter elkaar gelopen ja. Maar moet toegeven dat het fijn was om dat gelopen te hebben, maar dat het niet echt lichamelijk voldoening gaf. Met die grotere afstand merk ik dat mijn lichaam wel zijn best moet doen, vandaar dat ik het rondje toen ben gaan uitbreiden. En ook om te kijken wanneer ik precies last krijg van mijn knie en op welke plaats, zodat ik dat met de fysio kan bespreken.
Het voelt niet aan als een relatief hoog tempo, want het ademen gaat prima tijdens het lopen. Begroet ook iedereen die ik tegenkom, maar kan niet gezellig een gesprek voeren tijdens het lopen. Daar zou ik wel naar toe moeten gaan, maar dan moet ik mij constant gaan inhouden. Zal ik van het weekend wel eens gaan proberen, dan laat ik mijn zoontje wel meefietsen en ga ik daarmee blijven praten?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zijn ongeveer hetzelfde, heb ze niet op hetzelfde moment gestart. De 5.36 op de eerste km is van mijn horloge, die begin ik een na een stukje lopen toen ik telefoon had opgeborgen.
[...]
Nee, was een conclusie die ik niet begreep maar na googlen wel.
Ik heb hem inmiddels omgezet, irritant dat het niet automatisch in kilometers was gezet nadat ik de taal al pp meder
Eerste 5 a 10 minuten relatief traag opwarmen en geleidelijk vanzelf sneller (negative split)
Mijn 245 pakt standaard het gemiddelde over een wat langer stuk. En aan het begin geeft ie af en toe wel een verkeerde trilling omdat dan de standaard fluctuatie die je GPS heeft nog invloed heeft, maar binnen 500m heeft ie het tempo te pakken en trilt ie alleen nog maar als je echt buiten de grenzen aan het lopen bent. Daarbij laat ik hem per km de rondetijd geven waardoor je ook prima weet of je boven- of onder-in het tempogebied aan het lopen bent.Wyke schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:17:
[...]
Ik vind dat toch zeer matig werken (toegegeven, ik heb dat voor het laatst gebruikt bij mijn 645 en na 2 pogingen niet meer gebruikt, ook niet nu ik de 965 heb). Door bomen, regen, whatever fluctueert mijn GPS-tempo zodanig dat het alarm constant en onterecht afgaat. Ik zet nu bij loopjes op tempo (loop meestal op hartslag) dus de gemiddelde snelheid van de ronde aan, en kijk gewoon af en toe op mijn horloge of die binnen de marges zit die ik wens. Dat werkt m.i. beter... (als je de waarschuwing van Garmin op het gemiddelde rondetempo kan laten afgaan dan denk ik dat het al beter zou werken).
[removed]
Bij mij hetzelfde. Zelfs als ik goed op warm heb ik de eerste km moeite om op gang te komen, om daarna juist ongemerkt sneller te gaan. Ik ben tijdens de langere runs dan ook vaak meer bezig met bewust af te remmen dan dat ik moeite heb om het tempo te houden.PaulC schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:20:
[...]
Hmm, mijn tussentijden zijn net omgekeerd.
Eerste 5 a 10 minuten relatief traag opwarmen en geleidelijk vanzelf sneller (negative split)
[removed]
Zo, dochter doet volgend jaar weer mee aan de kids run. Ze wilde gelijk de 2,5km. Ze is dan net 7 dus dat mag. Voor de 1km hebben we paar keer beetje geoefend maar zullen nu denk ik iets gestructureerder moeten gaan trainen.
Of niet, dat ligt denk ik heel erg aan het kind. Met mijn jongste (10 jaar) dit jaar de breakout run in vught samen gedaan 4km in net onder de 40 min inclusief alle obstakels. Van te voren nooit verder dan 2 km gerend. Zie het ook bij de oudste (14 jaar) die will alle crossen in het lokale circuit lopen, hij traint niet extra maar loopt bijna altijd top 10 in de u16 categorie.Shinji schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:05:
Zo, dochter doet volgend jaar weer mee aan de kids run. Ze wilde gelijk de 2,5km. Ze is dan net 7 dus dat mag. Voor de 1km hebben we paar keer beetje geoefend maar zullen nu denk ik iets gestructureerder moeten gaan trainen.
Kinderen hebben ook een wat flexibelere lichaamsbouw. Ik kan mij bv niet herinneren dat ik ooit 'echt' spierpijn heb ervaren als kind, of geblesseerd was ondanks dat ik toch wel behoorlijk gekke dingen uithaalde 
Tegenwoordig hoef ik maar op een verkeerde manier naar een 20km trail te kijken en ik loop al te hinken.
Tegenwoordig hoef ik maar op een verkeerde manier naar een 20km trail te kijken en ik loop al te hinken.
Ik ga even kijken of ik zoiets kan instellen, maar ga gewoon wat vaker op mijn horloge kijken volgende keren.L23 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:24:
In december gewoon die 5km 3x per week doen en dan in januari wel opbouwen naar 10km
Juancho schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:49:
[...]
Ik snap je punt en ik had dat ook toen ik dacht hersteld te zijn van mijn hielspoor. Grenzen opzoeken etc. Maar trust me, zoek ze niet op maar werk met mini stapjes naar je grenzen toe. Dus niet van 5km naar 10km maar in stapjes van 1 km. En hoeft niet eens elke run +1km te zijn. Neem je tijd om weer op te bouwen, fit te worden en vooral fit te blijven. Je hebt ervaren hoe vervelend het was om met een blessure rond te lopen. Ga dat dus niet opzoeken.
Aldus deze amateur fysio
Haha ik snap dat het vreemd is. Ik dacht echt dat het voor de fysio handig zou zijn als ik precies kon aanwijzen waar de pijn begon.L23 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:57:
[...]
Ik vind het een vreemde aanpakStraks is de conclusie van de fysio om rustiger op te bouwen. Of verwacht je dat er andere oplossingen komen?
Ik zou zelf eerder wat rustiger aan doen als ik ergens pijn voel dan het voor de fysio nuttig maken. Juist ook omdat ik voor de lange termijn ga. Liever in kleinere stappen progressie maken dan dat ik vanwege een blessure een maand niet kan hardlopen en weer opnieuw moet gaan opbouwen. Maar dat je qua conditie meer kan herken ik zelf ook.
Maar fysio is het met jullie eens; eerst maar eens tijdje oefeningen doen met mijn knieën en dan opbouwen, ook al gingen de laatste trainingen van 8km en vandaag 10km prima. Vond ze toch niet zo verstandig en ze doet zelf ook aan marathons dus dat advies neem ik ter harte.
Is niet echt een vaste tijd, maar ga ik ieder geval in januari en februari even onder de 7km blijven en werken aan prettig lopen. dat gecombineerd met oefeningen ga ik straks in maart verder bouwen qua afstand, maar wel afgesproken dat ik dan weer even contact met haar opneem
Let dan wel op dat je naar gemiddelde tempo kijkt, en niet naar actuele tempo (want dan kan door omstandigheden nog wel eens variëren). Met zo'n melding krijg je gewoon het gemiddelde tempo te zien over die periode/afstand.President schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:59:
[...]
Ik ga even kijken of ik zoiets kan instellen, maar ga gewoon wat vaker op mijn horloge kijken volgende keren.
Ik weet dat het ketterij is op een techforum, maar als je elke kilometer hardop kunt zeggen "ik loop rustig en kan makkelijk praten, dus ik loop op het juiste tempo", zonder tussendoor naar adem te happen, dan zit je wel goed.President schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:59:
[...]
Ik ga even kijken of ik zoiets kan instellen, maar ga gewoon wat vaker op mijn horloge kijken volgende keren.
In december gewoon die 5km 3x per week doen en dan in januari wel opbouwen naar 10km
Loop vaak en loop veel. Meestal rustig met een paar keer per week korte versnellingen. Train soms hard, een enkele keer keihard.
Hardlopen is leuk en trainingsleer is interessant, maar heel spannend is het allemaal niet
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Ik probeer wel eens (hardop; alleen als er niemand in de buurt is!
) een liedje te zingen. "Ik zag twee beren" werkt goed voor mij. Als ik dat kan zingen zonder ademproblemen te krijgen, dan loop ik rustig genoeg,
kenneth schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:33:
[...]
Ik weet dat het ketterij is op een techforum, maar als je elke kilometer hardop kunt zeggen "ik loop rustig en kan makkelijk praten, dus ik loop op het juiste tempo", zonder tussendoor naar adem te happen, dan zit je wel goed.
Loop vaak en loop veel. Meestal rustig met een paar keer per week korte versnellingen. Train soms hard, een enkele keer keihard.
Hardlopen is leuk en trainingsleer is interessant, maar heel spannend is het allemaal niet
Haha ik ga het zaterdag proberen. Heb nu nog steeds pijn in de spieren in mijn been (vooral bovenbeen), dus eerst maar weer daar vanaf zijnaap schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:55:
Ik probeer wel eens (hardop; alleen als er niemand in de buurt is!) een liedje te zingen. "Ik zag twee beren" werkt goed voor mij. Als ik dat kan zingen zonder ademproblemen te krijgen, dan loop ik rustig genoeg,

Al is die pijn stiekem ook wel fijn, betekent dat ik eindelijk fysiek weer eens mijn lichaam uitgedaagd heb
Loopmotivatie/cadence voor in de oortjes 😜aap schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:55:
Ik probeer wel eens (hardop; alleen als er niemand in de buurt is!) een liedje te zingen. "Ik zag twee beren" werkt goed voor mij. Als ik dat kan zingen zonder ademproblemen te krijgen, dan loop ik rustig genoeg,
:strip_exif()/f/image/qaDAYeojkKdFQQPlA88PW7i6.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb me laatst laten adviseren bij lopers company en heb een paar goede hardloopschoenen en bijbehorende kleding gekocht en wil nu rustig beginnen met hardlopen in Eindhoven. Ik ben nog op zoek naar een leuke hardloopgroep. Heeft iemand misschien een tip? Ik wil het bij 1 tot 2 keer in de week houden en zou het fijn vinden als er ook mensen van rond mijn leeftijd (36) rennen. Ik ga morgenavond i.i.g. langs bij runningteameindhoven, maar ik vraag me af of bijvoorbeeld Eindhoven Atletiek misschien ook gezellig is.
Ik zou eens bij je lokale atletiek vereniging kijken. Vaak organiseren zij couch-to-5k trainingsclinics, waarbij je relatief rustig opbouwt met een groep die ook nog niet lang lopen. En het zijn ook vaak volwassen lopers.Joep schreef op woensdag 4 december 2024 @ 23:36:
Ik heb me laatst laten adviseren bij lopers company en heb een paar goede hardloopschoenen en bijbehorende kleding gekocht en wil nu rustig beginnen met hardlopen in Eindhoven. Ik ben nog op zoek naar een leuke hardloopgroep. Heeft iemand misschien een tip? Ik wil het bij 1 tot 2 keer in de week houden en zou het fijn vinden als er ook mensen van rond mijn leeftijd (36) rennen. Ik ga morgenavond i.i.g. langs bij runningteameindhoven, maar ik vraag me af of bijvoorbeeld Eindhoven Atletiek misschien ook gezellig is.
Maar als je net start is het vooral belangrijk dat je rustig aan doet en lekker je eigen tempo loopt.
Dat is de enige manier hoe je goed kan opbouwen.
Een opbouw schema is meestal gebaseerd op 3 keer in de week trainen. Met 1 keer in de week ga je niet ver komen, 2 is al iets beter, maar eigenlijk zou je wel drie keer per weer moeten trainen om ergens naar toe op te bouwen. Dat hoeft dan uiteraard niet alle 3 via de loopgroep te gaan, je kan ook 1 of 2 keer per week zelf op pad.Joep schreef op woensdag 4 december 2024 @ 23:36:
Wow, that brings back memories.....PaulC schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:17:
[...]
Loopmotivatie/cadence voor in de oortjes 😜
[Afbeelding]
MP3-spelertje, route langs het A'dam-rijnkanaal en een drill instructor in je oor.....
Was een prima manier om constant te lopen
Ik luister liever naar m'n eigen 'cadence', al ben ik ooit wel begonnen met de MP3's van Evy.PaulC schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:17:
[...]
Loopmotivatie/cadence voor in de oortjes 😜
[Afbeelding]
Maar eigenlijk heb ik 't liefst niks in/op/over mijn oren tijdens het hardlopen.
gewoonlekkerrennen.nl? Trainen bij genneperparken en omstreken.Dazzler2120 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 08:40:
[...]
Ik zou eens bij je lokale atletiek vereniging kijken. Vaak organiseren zij couch-to-5k trainingsclinics, waarbij je relatief rustig opbouwt met een groep die ook nog niet lang lopen. En het zijn ook vaak volwassen lopers.
Maar als je net start is het vooral belangrijk dat je rustig aan doet en lekker je eigen tempo loopt.
Dat is de enige manier hoe je goed kan opbouwen.
Helaas uitgeloot voor Berlijn, nu op zoek naar een alternatief voor het vroege najaar (sept/okt).
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik ben een paar maanden geleden begonnen met de app Hardlopen met Evy. 30 lessen om uiteindelijk een half uur achter elkaar te lopen.Joep schreef op woensdag 4 december 2024 @ 23:36:
Die gaat wel uit van 3 lessen per week (dus 10 weken), maar die kan je uiteraard op jouw tempo volgen
Same, nu maar snel bij marathonsinternational geboekt. Wil hem graag lopen, dus dan maar iets meer geld uitgeven (zelf hotel boeken is tenslotte ook niet gratis, en met die mind-set vond ik het bedrag voor mezelf nog te overzien).Sport_Life schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:40:
Helaas uitgeloot voor Berlijn, nu op zoek naar een alternatief voor het vroege najaar (sept/okt).
Nederland: Eindhoven Amsterdam.Sport_Life schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:40:
België: Flanders Fields marathon, Brugge, Antwerpen.
Buitenland: ?
Ik ook helaasSport_Life schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:40:
Nog wel een lijntje lopen via de hoofdsponsor, fingers crossed!
Via Abbott ? Ik ken een paar vertegenwoordigers van Abbott maar ze konden niks voor me doen.
Is ook een optie.StinaT schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:38:
gewoonlekkerrennen.nl? Trainen bij genneperparken en omstreken.
Runningteameindhoven was wel leuk daarnet, maar ik weet nog niet of dat 'm wordt. De donderdagavond komt me niet echt handig uit. Ik zal de atletiekvereniging eens bellen.
Balen, ik dacht dat de kans best groot zou zijn.WizzlerNL schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:30:
[...]
Ik ook helaas
Nog wel een lijntje lopen via de hoofdsponsor, fingers crossed!
Plan B was Lissabon maar die is ook al uitverkocht
[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 05-12-2024 23:59 ]
Is op zich ook een optie, hotels zijn wel redelijk duur had ik al gezien, dus maakt op zich niet zoveel verschil.denyos schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:18:
[...]
Same, nu maar snel bij marathonsinternational geboekt. Wil hem graag lopen, dus dan maar iets meer geld uitgeven (zelf hotel boeken is tenslotte ook niet gratis, en met die mind-set vond ik het bedrag voor mezelf nog te overzien).
Maar zo'n organisatie erachter vind ik een beetje.. suf
[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 05-12-2024 23:58 ]
Nee via BMW.Hartloper schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:01:
Via Abbott ? Ik ken een paar vertegenwoordigers van Abbott maar ze konden niks voor me doen.
Ik zit er helaas ook niet bij voor Berlijn; voor de zekerheid had ik al een plek in Amsterdam geregeld, dus dat wordt dan de focus in het najaar
[ Voor 4% gewijzigd door KevinK92 op 06-12-2024 07:55 ]
Ik ben ook uitgeloot voor Berlijn. Wilde de marathon van Amsterdam wel een mooi vervolg geven. Nu ook op zoek naar een ander doel rond die tijd.
All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.
Het ging zo lekker, maar sinds vorige week heb ik een lichte irritatie van mijn achillespees. Deze keer niet de aanhechting, maar ongeveer halverwege en alleen voelbaar als ik mijn kuitspieren rek op de trap. Hopelijk ben ik er op tijd bij, de afspraak met de fysiotherapeut staat in ieder geval.
Ik ben bijna 2 weken ziek geweest; verder gaan waar gebleven of 1 of 2 stapjes terug in het schema? Ben nu echt niet meer ziek.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Moet zeggen dat ik met 2 keer in de week gemiddeld toch echt wel een aardige opbouw heb, in mijn beleving toch wel meer dan "iets beter" dan "niet ver komen"Shinji schreef op donderdag 5 december 2024 @ 08:46:
[...]
Een opbouw schema is meestal gebaseerd op 3 keer in de week trainen. Met 1 keer in de week ga je niet ver komen, 2 is al iets beter, maar eigenlijk zou je wel drie keer per weer moeten trainen om ergens naar toe op te bouwen. Dat hoeft dan uiteraard niet alle 3 via de loopgroep te gaan, je kan ook 1 of 2 keer per week zelf op pad.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Ik train voorlopig ook met twee keer in de week naar een halve marathon. Is denk ik relatief. Zie inderdaad prima vooruitgang. Maar goed, doe daarnaast ook fitness en andere cardio zoals zwemmen.JT schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 22:47:
[...]
Moet zeggen dat ik met 2 keer in de week gemiddeld toch echt wel een aardige opbouw heb, in mijn beleving toch wel meer dan "iets beter" dan "niet ver komen"Natuurlijk niet zo snel als 3 keer per week, dat gaat niet alleen het snelst maar voelt imho ook het fijnst. Maar naar mijn mening kan 2 keer in de week prima om ergens naar op te bouwen.
Ik ben de exacte cijfers vergeten maar de lotterijkans voor Berlijn is minder dan 1 op tien. Londen is bijna onmogelijk om in te raken via de lotterij.
Die twee marathons zijn de enige twee die ik via een reisbureau gedaan heb, icm city trip met de familie.
Mijn verslagen zijn op het forum terug te vinden.
Berlijn is de mooiste/beste marathon die ik al gelopen heb. Londen was ook mooi, zowel Londen als Berlijn zijn prachtige steden, maar als marathon vind ik Berlijn de beste.
Brede wegen, supervlak, veel supporters en veel sfeer, goed georganiseerd, mooie aankomst aan de Brandenburger Tor.
Die twee marathons zijn de enige twee die ik via een reisbureau gedaan heb, icm city trip met de familie.
Berlijn is de mooiste/beste marathon die ik al gelopen heb. Londen was ook mooi, zowel Londen als Berlijn zijn prachtige steden, maar als marathon vind ik Berlijn de beste.
Brede wegen, supervlak, veel supporters en veel sfeer, goed georganiseerd, mooie aankomst aan de Brandenburger Tor.
2 keer per week gaat bij mij (53 jr) altijd ook goed richting halve marathon. Je hebt hooguit minder gelegenheid om gericht aandacht te besteden aan sprint, techniek, tempo en afstand. En dan neig je ernaar om je lijf 2 x per week heel zwaar te belasten. Het kan wel, maar het wordt wel eentonig. Zeker als je een tijdje op dat niveau wil blijven lopen. Nu voor het eerst probeer ik met een Garmin coach te lopen. Is in elk geval afwisselend en dat derde loopje is nu (nog) een half uurtje. Ik ervaar de 3x ook in elk geval als minder belastend.JT schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 22:47:
[...]
Moet zeggen dat ik met 2 keer in de week gemiddeld toch echt wel een aardige opbouw heb, in mijn beleving toch wel meer dan "iets beter" dan "niet ver komen"Natuurlijk niet zo snel als 3 keer per week, dat gaat niet alleen het snelst maar voelt imho ook het fijnst. Maar naar mijn mening kan 2 keer in de week prima om ergens naar op te bouwen.
Probeer New York een keer! Totaal niet vlak, maar qua sfeer echt geweldig!Hartloper schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 06:37:
Ik ben de exacte cijfers vergeten maar de lotterijkans voor Berlijn is minder dan 1 op tien. Londen is bijna onmogelijk om in te raken via de lotterij.
Van de Majors heb ik enkel Boston, Londen en Berlijn gelopen. Ik was altijd op zoek naar een vlakke marathon om mijn tijd te verbeteren.
Boston was een ding voor me omdat het op een bepaald moment een doel was om me daarvoor te kwalificeren. De marathon van Boston hebben we toen gecombineerd met een gezinsvakantie in New York.
Zeg nooit nooit, maar voorlopig zie ik op tegen de verre reis en zegt de marathon van New York me niet veel.
Voor veel mensen is New York de eerste en vaak ook een bucket list ding, maar voor mij niet.
Boston was een ding voor me omdat het op een bepaald moment een doel was om me daarvoor te kwalificeren. De marathon van Boston hebben we toen gecombineerd met een gezinsvakantie in New York.
Zeg nooit nooit, maar voorlopig zie ik op tegen de verre reis en zegt de marathon van New York me niet veel.
Voor veel mensen is New York de eerste en vaak ook een bucket list ding, maar voor mij niet.
Ja ik liep de eerste voor KiKa en om dat groots te maken om veel geld op te halen spreekt NY heel erg aan voor potentiële sponsoren.Hartloper schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:54:
Van de Majors heb ik enkel Boston, Londen en Berlijn gelopen. Ik was altijd op zoek naar een vlakke marathon om mijn tijd te verbeteren.
Boston kan ik me nu voor inschrijven met deze tijd maar ik betwijfel of 23 seconden onder de cutoff time genoeg zal zijn 🤡
Ooit zou ik wel de 6 star willen halen. Maar geen haast.
Op zoek naar een marathon tussen mei (Leiden) en december (Màlaga) in kwam ik op Keulen. Lees er hier vrij weinig over, maar is ook redelijk groot als 4e grootste van Duitsland.
En 2 uurtjes met de trein vanaf Utrecht is ook wel fijn.
Deze heb ik een paar jaar geleden gelopen, prima marathon maar niet super bijzonder. Volgens mij ging de route (toen) niet langs de Dom van Keulen helaasSport_Life schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:53:
Op zoek naar een marathon tussen mei (Leiden) en december (Màlaga) in kwam ik op Keulen. Lees er hier vrij weinig over, maar is ook redelijk groot als 4e grootste van Duitsland.
Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.