Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Hebben meer mensen past van het weer? Kwam vandaag voor mijn gevoel echt niet vooruit. +15 graden in 2 dagen tijd is denk ik niet goed voor me.

Uiteindelijk wel gegaan, maar waar het de laatste tijd steeds vanzelf voelde gaan, was het vandaag echt hard werken.

WoT stats

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:20

JT

VETAK y0

President schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:40:
[...]

Ik doe gelukkig niet aan podcasts, maar heb gewoon een willekeurige lijst met liedjes aan staan. Heb nog nooit een podcast geluisterd om eerlijk te zijn, geen idee wat ik daaraan heb. Is volgens mij een soort van radio luisteren naar de mening van iemand of naar discovery op de tv kijken zonder beeld?
Ik luister podcasts van sommige van mijn favoriete DJ's. Varieert in stijl van wekelijkse mixen tot radio-achtige shows. Daarnaast voor woon-werkverkeer actualiteiten en dergelijke. Zie het als documentaires zonder beeld. En ongtwijfeld heb je nog veel meer soorten dingen, zal vast ook wel met humor iets zijn, ik weet dat er podcasts zijn over beter presteren met sporten enzovoort.

Ik ben juist best wel blij met het concept want waar ik vroegah de tijd had om alle individuele producties en liedjes te kennen en alle livesets af te gaan om te luisteren wat ik wil hebben is dat nu niet meer het geval. Dus je pakt een paar "kanalen" (podcasts) en dan krijg je zo een beetje wat je wilt. Ook wat betreft documentaires en informatief ben ik er erg blij mee; zelden is beeld écht van toegevoegde waarde en mijn partner is niet zo van de documentaires (een uitzondering daargelaten) maar zo kom ik tijdens mijn woonwerkverkeer toch aan mijn trekken.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:01
President schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:32:
[...]

Mag ik je vragen welke informatie je dan krijgt?

Zaken als route begeleiding zie ik geen nut in, want ik ga van tevoren nieuwe rondjes op Google Maps bekijken en dan weet ik wel hoe ik moet lopen.
Of bedoel je dan statistieken van wat je gemiddelde is over de 5 minuten of over je hele run tot dusver?

Ik zag die 165 inderdaad in gewoon en in muziek. Kan je dan playlists van Spotify er naar over zetten?
En als je straks routes van 15km+ loopt in onbekend gebied, weet je dan ook nog precies hoe je moet lopen?

In eigen omgeving gebruik ik het niet vaak, maar op vakantie wel regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

ElPaco schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:48:
Hebben meer mensen past van het weer? Kwam vandaag voor mijn gevoel echt niet vooruit. +15 graden in 2 dagen tijd is denk ik niet goed voor me.

Uiteindelijk wel gegaan, maar waar het de laatste tijd steeds vanzelf voelde gaan, was het vandaag echt hard werken.
Ik voelde me niet slecht maar heel snel ging het niet. Ging deze keer expres voor laag aeroob, al had ik de grootste moeite om niet in zone 4 te komen. Voor m'n gevoel stond ik echt stil en kon ik onderin zone 4 ook nog heel lang. Maar goed, eindsprint gedaan en maximale hartslag verhoogd met 10 slagen, misschien zat ik met dat getal steeds hoog in zone 3 in plaats van laag in 4. Maar dat was allemaal wel rond of trager dan 7:00. Paar slagen hoger en ik ging al richting de 6:10.

Dat gezegd hebbende, ik heb afgelopen week wéér niet kunnen lopen :( Daar kan het natuurlijk ook aan liggen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Shinji schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:51:
[...]

En als je straks routes van 15km+ loopt in onbekend gebied, weet je dan ook nog precies hoe je moet lopen?

Precies dit. Als je een heen en weer loopje doet langs de doorgaande weg van en naar je vakantiepark dan komt het wel goed, maar als je in een onbekend bos wil lopen dan is het wel fijn :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:03

aap

ElPaco schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:48:
Hebben meer mensen past van het weer? Kwam vandaag voor mijn gevoel echt niet vooruit.
Ik had er ook last van. Het hartritme steeds te hoog voor de snelheid en ik zat ook te worstelen met mijn pasfrequentie.

Ik weet niet of het de wind, de temperatuur of mijn fysieke gestel was, maar het voelde als ploeteren.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:44
Nog 6 nachtjes slapen tot de Valencia Marathon!

Zaterdag ochtend vroeg vliegen we die kant op, meteen vanaf het vliegveld startnummer ophalen en verder de dag zo min mogelijk doen.

Zondag circa 2km warmlopen vanaf het appartement naar de start, voedingsstrategie gelijk aan New York dus elke 20 min een Maurten Gel of Maurten 320 sap.

Ben alleen nog niet helemaal zeker over mijn drinkstrategie, het zijn geen bekertjes maar flesjes van 33cl. Opzich drinkt dat makkelijker maar 33 per keer is wel veel. Er zijn 9 waterpunten, dus elke 5km. In New York waren dat er 19, maar uit een bekertje krijg je natuurlijk maar iets van 60-80ml binnen denk ik. Ik nam in NY wel elke drankpost, dus qua hoeveelheid vocht moet ik dat nu ook doen en dan 2/3 ongeveer opdrinken. Ben benieuwd hoe dat gaat.

Pacing strategie:
Ik wil sub 3 lopen. Trainingen laten zien dat het kan, Garmin zegt dat het kan, Stryd zegt dat het kan (2:55😅) en m'n gevoel zegt dat het kan. Strategie is dus in het startvak bij de pacer in de buurt komen, in z'n kuiten bijten en niet meer los laten. En dan eindeloos wachten, of tot de finish of tot ik bij 37km denk er zit nog wel een extraatje in.

Focus is in ieder geval al daar en niet meer op het werk merk ik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-08 19:45
WizzlerNL schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:04:

Zaterdag ochtend vroeg vliegen we die kant op, meteen vanaf het vliegveld startnummer ophalen en verder de dag zo min mogelijk doen.

Zondag circa 2km warmlopen vanaf het appartement naar de start, voedingsstrategie gelijk aan New York dus elke 20 min een Maurten Gel of Maurten 320 sap.

Ben alleen nog niet helemaal zeker over mijn drinkstrategie, het zijn geen bekertjes maar flesjes van 33cl. Opzich drinkt dat makkelijker maar 33 per keer is wel veel. Er zijn 9 waterpunten, dus elke 5km. In New York waren dat er 19, maar uit een bekertje krijg je natuurlijk maar iets van 60-80ml binnen denk ik. Ik nam in NY wel elke drankpost, dus qua hoeveelheid vocht moet ik dat nu ook doen en dan 2/3 ongeveer opdrinken. Ben benieuwd hoe dat gaat.

Pacing strategie:
Ik wil sub 3 lopen. Trainingen laten zien dat het kan, Garmin zegt dat het kan, Stryd zegt dat het kan (2:55😅) en m'n gevoel zegt dat het kan. Strategie is dus in het startvak bij de pacer in de buurt komen, in z'n kuiten bijten en niet meer los laten. En dan eindeloos wachten, of tot de finish of tot ik bij 37km denk er zit nog wel een extraatje in.

Heel veel succes alvast! Mooi doel waar ik komend jaar in Rotterdam ook voor ga.
33 cl per 5K is inderdaad wel heel veel, dat gaat echt klotsen in je maag :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Pacing strategie:

Veel plezier en succes. Vraagje, hoe neem je al die gelletjes (8 stuks als ik goed reken met jouw doeltijd) mee?

En paar maanden geleden heeft iemand hier gelinkt naar een mooie podcast die ging over vochtinname tijdens lange races. Conclusie: er wordt (werd) vaak te veel vocht gedronken tijdens een race.

[ Voor 6% gewijzigd door Megupe op 25-11-2024 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:17
Shinji schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:51:
[...]

Mee eens, ik ga er sowieso eentje bestellen deze week! Nu alleen zoekende qua welk horloge goed past bij mij, een top horloge kopen lijkt mij nu vooral zinloos aangezien ik toch het meeste niet ga gebruiken. Dan kan ik er beter nu eentje van bijvoorbeeld 250 kopen en dan over 4 jaar bij wijze van eentje van 600 euro.

Ik ga even naar het gps topic toe, al vind ik het maar lastig vergelijken als je nog nooit zo'n apparaat hebt gehad en dus geen idee hebt wat je nodig hebt en wat je eventueel mist aan het horloge dat ik uiteindelijk kies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:03

aap

President schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:02:
[...]
Ik ga even naar het gps topic toe, al vind ik het maar lastig vergelijken als je nog nooit zo'n apparaat hebt gehad en dus geen idee hebt wat je nodig hebt en wat je eventueel mist aan het horloge dat ik uiteindelijk kies
Misschien onderschat ik wat betere lopers dan mijzelf uit een horloge kunnen halen, maar mijn ervaring is dat de basismodellen al alle data leveren die je nodig hebt. Met GPS en hartslag i.c.m. tijd heb je in principe alles afgedekt.

Een duurder horloge heeft misschien een sjiekere behuizing, een mooier scherm en biedt quality-of-life features zoals muziek afspelen en betaalfuncties.
En als hardlopen je hobby is en je er genot uit haalt om met een mooier horloge rond te lopen dan zuiver noodzakelijk is, dan ben je vast niet de enige O-)

Een waarschuwing uit mijn eigen ervaring: net als bij telefoons gaat de batterij van horloges langzaam achteruit en ze zijn i.h.a. niet te vervangen. Meer dan een paar jaar kun je dus niet echt doen met een horloge. Dus laat je niet verleiden door het idee "ik koop nu een top-of-the-range horloge en dan kan ik daar de rest van mijn leven mee vooruit".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciscus7000
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:11
[...]

Mee eens, ik ga er sowieso eentje bestellen deze week! Nu alleen zoekende qua welk horloge goed past bij mij, een top horloge kopen lijkt mij nu vooral zinloos aangezien ik toch het meeste niet ga gebruiken. Dan kan ik er beter nu eentje van bijvoorbeeld 250 kopen en dan over 4 jaar bij wijze van eentje van 600 euro.

Ga voor een Garmin Forerunner 165 music. Die dekt als eerste horloge zeker al je behoeften en is niet heel duur. Eerder al geopperd: via de ING rente punten winkel gaan er nog een paar tientjes vanaf. Als je zelf geen ING hebt zal er vast iemand in je omgeving zijn (zelf gekocht via account van m'n pa).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:11
Ik loop sinds 2018 met de Garmin F235. Simpel ding, routes met een kruimelspoor. Daar heb ik (bij wijze van) de halve wereld mee over gelopen. Maar hé, dit is Tweakers.net, dus we kunnen vast 200 pagina's over de ideale horloge vullen. Maar dat topic heb je al gevonden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:33
Ben alleen nog niet helemaal zeker over mijn drinkstrategie, het zijn geen bekertjes maar flesjes van 33cl. Opzich drinkt dat makkelijker maar 33 per keer is wel veel.
Gelukkig hoeven ze niet in 1 keer leeg. :)

Mijn (n=1) ervaring met flesjes is dat het echt top is in vergelijking met bekertjes. Het drinkt veel makkelijker en de grond blijft een stuk droger.
Er zijn 9 waterpunten, dus elke 5km. In New York waren dat er 19, maar uit een bekertje krijg je natuurlijk maar iets van 60-80ml binnen denk ik. Ik nam in NY wel elke drankpost, dus qua hoeveelheid vocht moet ik dat nu ook doen en dan 2/3 ongeveer opdrinken.
Een flesje kun je zonder problemen een paar minuten meenemen, dus je kunt rustig / geleidelijk drinken hoeveel jij op dat moment nodig vind.

Persoonlijk drink ik overigens als het fris is niet eens iedere 5km iets. Wel even m'n mond spoelen na een gelletje, zowel voor de smaak als voor het psychologische effect, maar daadwerkelijk doorslikken doe ik zeker niet iedere keer.
Hier hetzelfde. Gelukkig ben ik vanaf woensdag vrij. :D
Megupe schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:48:
[...]

Vraagje, hoe neem je al die gelletjes (8 stuks als ik goed reken met jouw doeltijd) mee?
Ik ga zelf voor 7 (20 minuten voor de finish neem ik er geen meer). D'r gaan er precies 4 in een broekzak (bij de juiste broek - ook dit soort details uitproberen is deel van de training), dus dat is een optie.

Maar je ziet ook meer dan genoeg trailvests en flipbelts e.d. (ook al bij een 5km overigens - waarom je daar ook maar iets mee moet nemen is mij een raadsel, maar to each their own). Ook dat is weer een kwestie van proberen (mits de "alles in een broekzak" optie niet voor je werkt; zoals gezegd werkt dat voor mij prima, dus ik heb nooit behoefte gehad om een vest te proberen).
aap schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:46:
Een waarschuwing uit mijn eigen ervaring: net als bij telefoons gaat de batterij van horloges langzaam achteruit en ze zijn i.h.a. niet te vervangen. Meer dan een paar jaar kun je dus niet echt doen met een horloge.
Ach, mijn FR235 van begin 2018 red een duurloop van 3 uur nog wel en langer dan dat loop ik toch niet. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:33
[...]

Misschien onderschat ik wat betere lopers dan mijzelf uit een horloge kunnen halen, maar mijn ervaring is dat de basismodellen al alle data leveren die je nodig hebt. Met GPS en hartslag i.c.m. tijd heb je in principe alles afgedekt.

Een duurder horloge heeft misschien een sjiekere behuizing, een mooier scherm en biedt quality-of-life features zoals muziek afspelen en betaalfuncties.
En als hardlopen je hobby is en je er genot uit haalt om met een mooier horloge rond te lopen dan zuiver noodzakelijk is, dan ben je vast niet de enige O-)

Een waarschuwing uit mijn eigen ervaring: net als bij telefoons gaat de batterij van horloges langzaam achteruit en ze zijn i.h.a. niet te vervangen. Meer dan een paar jaar kun je dus niet echt doen met een horloge. Dus laat je niet verleiden door het idee "ik koop nu een top-of-the-range horloge en dan kan ik daar de rest van mijn leven mee vooruit".
Voornaamste reden waarom ik een top-of-the-range heb gekozen is goede navigatie, dus echt met kaarten en dergelijke. Ik loop veel trails en dan is het soms 'verplicht' omdat ze geen route markering hebben. En op reis is het helemaal handig.

Daarnaast batterijduur, maar dat is omdat ik ook ultras loop. De Fenix staat wel bekend om zijn lange levensduur, genoeg mensen die nog prima met een Fenix 6 rondlopen.

En verklaar me maar voor gek, maar de zaklamp in mn horloge is misschien wel de handigste functie :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

[...]

Garmins zijn de afgelopen dagen langsgekomen voor 150-200 euro, onder andere op Pepper gevonden. Maar wellicht ook hier te vinden in dat horlogetopic en ik geloof dat er ook nog ergens een aanbiedingentopic is. Dan klik je in ieder geval niet via een referral, wat bij Pepper wél zo is.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

[...]
Net zoals bij telefoons en laptops kun je de acculevensduur heel erg vergroten, het aantal volledige laadcycles tot je 70 of 80 procent van de capaciteit bereikt (wat vaak gezien wordt als "kapot" of einde levensduur) kan zomaar verdubbelen als je oplaad bij 20 tot grofweg 80 procent (hoe vol de accu zit, dat is dus weer wat anders dan de gezondheid van de accu waar ik eerder over sprak met 70 tot 80 procent). Dan kun je zomaar het aantal haalbare cycli verdubbelen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 01-09 16:17
2 vraagjes :

Vanaf wanneer nemen jullie eten/ drinken mee. Vanaf welk tijdstip qua lopen dan.

Vraag 2 zijn er ook mensen die gewoon met gewone sokken lopen ?
Ik merk dat het lopen met hardloop sokken of sokken die tot knie komen niet zo goed loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WizzlerNL
Megupe schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:48:
[...]

Veel plezier en succes. Vraagje, hoe neem je al die gelletjes (8 stuks als ik goed reken met jouw doeltijd) mee?

En paar maanden geleden heeft iemand hier gelinkt naar een mooie podcast die ging over vochtinname tijdens lange races. Conclusie: er wordt (werd) vaak te veel vocht gedronken tijdens een race.
Ik heb 2x 125ml softflask Maurten mee en die wissel ik ergens langs de route voor 2 nieuwe dus dat zijn al 4 'eet' momenten. Dus in principe 4 gels mee voor onderweg. Misschien 2 reserve mocht ik m'n vriendin missen op t punt waar ik die flesjes wil wisselen.

Ik loop in een Nike trail tight (kort) met meerdere vakjes in de broeksband, daar past alles prima in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:22
svenn15 schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:46:
2 vraagjes :

Vanaf wanneer nemen jullie eten/ drinken mee. Vanaf welk tijdstip qua lopen dan.

Ik merk dat het lopen met hardloop sokken of sokken die tot knie komen niet zo goed loopt.
Dit is al regelmatig langskomen in dit topic. Het is voor iedereen anders.
Als het echt voorbij de 1.5 uur gaat, dan ga ik er misschien eens over denken om een gelletje en evt. wat te drinken mee te nemen. Een en ander is heel erg afhankelijk van weerstandigheden en tempo. Met de huidige weersomstandigheden lukt een rustige halve marathon me ook nog wel zonder wat mee te nemen.

Wat je met die sokken bedoelt gegrijp ik niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:52
2 vraagjes :

Ik eet een of twee bananen bij een lange duurloop en pas bij 25+ km ga ik denken aan iets van drinken, om mee te nemen. Afhankelijk hoe warm het is. Laatste lange duurloop van 28km nam ik niks mee. Ik drink om de trainingen heen wel heel veel, dus ik heb wat reserve. Als ik wat meeneem (2 flesjes a 250ml) smeer ik dat uit over de afstand.. bijv. 30km : bij 10km en bij 20km

Maar ik zorg te slecht voor mezelf tijdens de trainingen, en doe ik tijdens de marathon mezelf wel te goed aan gelletjes, drinken en alles wat me aangereikt wordt, met het gevolg dat ik met een volle klotsende buik kruipend mezelf ontzettend tegen ga zitten (ik leer elke marathon weer wat bij). Dus ik moet tijdens de marathon-trainingen ook gewoon gelletjes eten en meer drinken, maar wil er ook niet té afhankelijk van worden.

Conclusie: Wat en hoeveel is heel persoonlijk. De een gaat bij 5km al weg met een camelbag en de ander loopt nuchter een halve marathon of meer, Train in ieder geval goed met eten en drinken onderweg, zodat je dit onder de knie hebt bij het moment supreme. Bovendien is eten en drinken ook goed voor herstel.
Intensiteit van een bepaalde training is voor iedereen anders. Een lange duurloop mag niet intensief zijn. Doe je er lang over (meer dan een uur of anderhalf uur): neem drinken mee! Zweet je snel en veel? Last van hongerklop? Etc.

Let in goed op jezelf in ieder geval en ga goed voorbereid op weg! Bij twijfel: neem mee, waarvan je denkt dat je dat nodig gaat hebben.

Sokken: de goedkope Decalthon sokken: https://www.decathlon.nl/...ar/_/R-p-11690?mc=8296178
één keer een 5-paar van gekocht en ik loop na al die jaren nog steeds op diezelfde sokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WizzlerNL
Jory schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:04:
[...]

Gelukkig hoeven ze niet in 1 keer leeg. :)

Mijn (n=1) ervaring met flesjes is dat het echt top is in vergelijking met bekertjes. Het drinkt veel makkelijker en de grond blijft een stuk droger.

[...]

Een flesje kun je zonder problemen een paar minuten meenemen, dus je kunt rustig / geleidelijk drinken hoeveel jij op dat moment nodig vind.

Persoonlijk drink ik overigens als het fris is niet eens iedere 5km iets. Wel even m'n mond spoelen na een gelletje, zowel voor de smaak als voor het psychologische effect, maar daadwerkelijk doorslikken doe ik zeker niet iedere keer.

[...]

Hier hetzelfde. Gelukkig ben ik vanaf woensdag vrij. :D

[...]

Ik ga zelf voor 7 (20 minuten voor de finish neem ik er geen meer). D'r gaan er precies 4 in een broekzak (bij de juiste broek - ook dit soort details uitproberen is deel van de training), dus dat is een optie.

Maar je ziet ook meer dan genoeg trailvests en flipbelts e.d. (ook al bij een 5km overigens - waarom je daar ook maar iets mee moet nemen is mij een raadsel, maar to each their own). Ook dat is weer een kwestie van proberen (mits de "alles in een broekzak" optie niet voor je werkt; zoals gezegd werkt dat voor mij prima, dus ik heb nooit behoefte gehad om een vest te proberen).

[...]

Ach, mijn FR235 van begin 2018 red een duurloop van 3 uur nog wel en langer dan dat loop ik toch niet. :+
Waar loop je dit weekend en wat is je doel?

Denk inderdaad dat flesjes wel prettiger werkt, maar wil vooral niet teveel nemen en met een klotsbuik verder moeten en dat risico is wel groter met flesjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 23:19
2 vraagjes :

Vraag 2 is simpel: nooit met je dagelijks sokken lopen, daar zijn ze niet voor gemaakt. Ze gaan sneller slijten en ze voeren minder goed vocht af. Ik heb ooit 1 keer met gewone sokken hardgelopen, dat merkte ik pas achteraf.

Vraag 1 is hier inderdaad al meerdere keren aan bod gekomen. Zelf heb ik zondag 25km gelopen zonder eten of drinken, en toen voelde ik na 20km dat het minder begon te gaan. Dus in het vervolg ofwel iets te drinken meenemen voor onderweg of (meest waarschijnlijk want toch nergens voor aan het trainen) niet verder dan 18km hardlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
@WizzlerNL je bent toch niet verplicht om zo'n flesje leeg te drinken ?
En flesjes hebben het voordeel dat je ze op volle snelheid kan aanpakken, voor een bekertje moet je toch enigszins inhouden - #kampflesjes.

Meestal drink ik maar de helft en de rest gooi ik weg of giet ik uit over mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenn15
Bedankt voor de tips,
De vraag ivm de sokken is omdat ik hier nogal wat hardloop sokken heb,korte en lange.
Van stox en decathlon.
Ik merk enkel dat ik op mijn gewone kousen beter loop,kan ook maar een gedacht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WizzlerNL
Hartloper schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:10:
@WizzlerNL je bent toch niet verplicht om zo'n flesje leeg te drinken ?
En flesjes hebben het voordeel dat je ze op volle snelheid kan aanpakken, voor een bekertje moet je toch enigszins inhouden - #kampflesjes.

Meestal drink ik maar de helft en de rest gooi ik weg of giet ik uit over mijn hoofd.
Nee dat klopt ook, heb net zitten rekenen en 9x een half flesje is ongeveer vergelijkbaar met al die kut bekertjes in New York dus zoiets zal het gaan worden.

En qua tijdswinst is flesjes natuurlijk veel beter inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:50

uFx

Nog even een aanvulling van mijn kant omdat dit volgens mij ook heel persoonlijk is. Ik neem bij langere duurlopen (> 14 km) altijd 1 of 2 gels mee en wat drinken. Dat is eigenlijk niet zozeer om energie te behouden tijdens de loop maar daarmee voorkom ik dat ik na de loop een beetje lusteloos ben. Na het hardlopen heb ik geen echte honger terwijl ik wel energie nodig heb. Dus door de energie aan te vullen tijdens het lopen kom ik niet in de problemen na het lopen.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
@WizzlerNL heb je dan (behalve de 5k) enkel nog rustig + marathontempo gelopen de laatste weken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:33
svenn15 schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:22:
Bedankt voor de tips,
De vraag ivm de sokken is omdat ik hier nogal wat hardloop sokken heb,korte en lange.
Van stox en decathlon.
Ik merk enkel dat ik op mijn gewone kousen beter loop,kan ook maar een gedacht zijn.
Ik loop prima op mn gewone sokken, wel alleen de korte afstanden tot een km of 12. Dat loop ik meestal in de avond en dan hou ik mn gewone sokken aan, scheelt weer was :P

Langere afstanden doe ik wel sportsokken aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

svenn15 schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:22:
Bedankt voor de tips,
Van stox en decathlon.
Prima toch? Je laat niet onderzoeken wat het beste is dus het enige wat je hebt is je gevoel en als die prima is dan lekker blijven doen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• m0ridin
  • Laatst online: 22:56
Toch maar overstag gegaan en de stryd nextgen besteld (met 6 maanden abbo)...

Intentie om hem te gebruiken ivm training voor de Ohrid Ultra65k in mei (en amsterdam marathon later dat jaar, en andere dingen ;) ). Nu wat korting met black friday, als ik de oude v2 dan weer kan verkopen valt het allemaal wel mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WizzlerNL
Hartloper schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:12:
@WizzlerNL heb je dan (behalve de 5k) enkel nog rustig + marathontempo gelopen de laatste weken ?
Klopt, alle interval en tempoblok trainingen die in mijn schema stonden aangepast en overal marathon power van gemaakt. Qua kilometers dus iets minder gedaan dan de verwachting van Stryd was, qua tijd kwam het ongeveer overeen.

Heb alleen 1 lange duurloop ingekort, een week na de halve Berenloop stond er nog een 34km op de planning maar na 24 heb ik daar de brui aan gegeven omdat de pijp leeg was.

Voelt wel heel fijn dat alles op marathon power zo ontzettend makkelijk gaat!

Vanochtend begon alleen de jongste te kotsen en koorts dus even afwachten hoe dat zich ontwikkelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

m0ridin schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:06:
Toch maar overstag gegaan en de stryd nextgen besteld (met 6 maanden abbo)...

Intentie om hem te gebruiken ivm training voor de Ohrid Ultra65k in mei (en amsterdam marathon later dat jaar, en andere dingen ;) ). Nu wat korting met black friday, als ik de oude v2 dan weer kan verkopen valt het allemaal wel mee.
Als je hem zou koppelen aan een compatible horloge dan heb je denk ik geen abo meer nodig? Wel een leuk ding voor nog meer inzicht...totaal niet nodig maar wel leuk.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:01
JT schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:20:
[...]

Als je hem zou koppelen aan een compatible horloge dan heb je denk ik geen abo meer nodig? Wel een leuk ding voor nog meer inzicht...totaal niet nodig maar wel leuk.
Abo geeft toegang tot meer functies in de app.
https://intercom.help/str...9703-the-stryd-membership

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Tja, ik blijf dat altijd een dingetje vinden, zo'n Stryd. Best duur in aanschaf en als je 'm echt wil gebruiken, dan moet er een abonnement bij. Kan het voor mezelf niet echt goed praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WizzlerNL
InZane schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:27:
Tja, ik blijf dat altijd een dingetje vinden, zo'n Stryd. Best duur in aanschaf en als je 'm echt wil gebruiken, dan moet er een abonnement bij. Kan het voor mezelf niet echt goed praten.
Welnee, ik gebruik Stryd al anderhalf jaar zonder abonnement. Je hebt prima inzicht in je statistieken, hij geeft race voorspellingen, je kunt schema's opstellen.

Enige dat je zonder niet kan is zelf trainingen bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Al 8 jaar Stryd-gebruiker en nog nooit een (proef)abonnement gehad. En trainingen kan je gewoon maken in Final Surge. Die route gebruik ik om de trainingen die TrainAsONE me voorschrijft, in m'n horloge te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
WizzlerNL schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:05:
[...]

Welnee, ik gebruik Stryd al anderhalf jaar zonder abonnement. Je hebt prima inzicht in je statistieken, hij geeft race voorspellingen, je kunt schema's opstellen.

Enige dat je zonder niet kan is zelf trainingen bouwen.
M'n Garmin geeft ook een ton statistieken (zelfs vermogen) en prognoses en ik kan er ook trainingen in maken. Dat dus..

Iedereen moet 't natuurlijk voor zichzelf beslissen, maar in mijn situatie zie ik geen toegevoegde waarde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jasperoo
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01-09 20:57
Het grote doel is volgend jaar de Amsterdam Marathon.
Dag na de inschrijving knie blessure opgelopen. Gelukkig geen blijvende schade maar over belasting was de conclusie van de fysiotherapeut. 2 weken absolute rust genomen en nu inmiddels twee weken bezig met een marathon schema van 18 weken.
Bewust gekozen om te starten met een beginners schema om zo rustig mogelijk te starten.
Tot nu toe gaat het goed.
Maar heel lastig om echt langzaam te rennen. Easy pace is 6.30/km. Dat haal ik eerlijk niet want dan heb ik het gevoel dat ik loop. Zeker als ik probeer om de pas frequentie rond de 170 wil hebben. Dan ga ik bijna automatisch al sneller lopen.

Kortom nog veel te leren en zeker leren om langzaam te lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
@m0ridin laat ons gerust je ervaring met Stryd weten. De kost is niet echt een issue voor ondergetekende maar op zich denk ik dat de trainingsschema's te veel intensiteit bevatten voor mij.
Idem voor @Bramsko benieuwd wat het je oplevert.

@WizzlerNL verstandige keuze om enkel marathontempo te doen qua sneller werk. Zoals ik zei denk ik dat je daar geen nadeel van gaat hebben. Sowieso was er met de 5k toch nog een flinke snelheidsprikkel.

[ Voor 7% gewijzigd door Hartloper op 26-11-2024 20:53 . Reden: antwoord op Bramsko ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bramsko
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:38
InZane schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:26:
[...]
M'n Garmin geeft ook een ton statistieken (zelfs vermogen) en prognoses en ik kan er ook trainingen in maken. Dat dus..

Iedereen moet 't natuurlijk voor zichzelf beslissen, maar in mijn situatie zie ik geen toegevoegde waarde.
De standaard vermogensmeter van Garmin laat wel een andere output zien dan de Stryd. Daar zou ik zelf niet zo snel op vertrouwen als je op vermogen wilt lopen.

Voordelen van lopen op vermogen is uiteraard dat je vrijwel altijd je omslagpunt weet, waar je je trainingen weer op kunt aanpassen.

Ik ga het komende jaar al mijn trainingen voor het eerst op vermogen doen. Blijf al een paar jaar rond eenzelfde niveau hangen. Ben benieuwd of dit mij weer een zetje kan geven om sneller te lopen op een halve en hele marathon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Hoe weet je je omslagpunt met Stryd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramsko
Hartloper schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:54:
Hoe weet je je omslagpunt met Stryd ?
Stryd berekent je ‘critical power’ wanneer je een keer flink hebt aangezet. Deze waarde geeft aan welk vermogen je maximaal aan zou moeten kunnen. Op basis daarvan bepaal je weer je power zones. Het equivalent van je omslagpunt is een betere omschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperoo
Bramsko schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:08:
[...]

Stryd berekent je ‘critical power’ wanneer je een keer flink hebt aangezet. Deze waarde geeft aan welk vermogen je maximaal aan zou moeten kunnen. Op basis daarvan bepaal je weer je power zones. Het equivalent van je omslagpunt is een betere omschrijving.
Werkt dat hetzelfde als je functionele treshold power, FTP als op de racefiets met powermeter?
Hierbij zijn er meerdere testprotocollen, maar die behelzen meer dan één keer flinke aanzetten.
Zo ook bij het hardlopen op power?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramsko
Jasperoo schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:44:
[...]

Werkt dat hetzelfde als je functionele treshold power, FTP als op de racefiets met powermeter?
Hierbij zijn er meerdere testprotocollen, maar die behelzen meer dan één keer flinke aanzetten.
Wat de exacte berekening is weet ik niet. Het is inderdaad niet ‘even’ aanzetten, maar wel 5 tot 10 km maximaal gaan. Of data uit andere rustigere loopjes hier invloed op hebben weet ik ook niet.

Ik fiets zelf niet, maar FTP lijkt ook over een maximale inspanning berekent te worden dus principe zal ongeveer hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperoo
Bramsko schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:00:
[...]

Wat de exacte berekening is weet ik niet. Het is inderdaad niet ‘even’ aanzetten, maar wel 5 tot 10 km maximaal gaan. Of data uit andere rustigere loopjes hier invloed op hebben weet ik ook niet.

Ik fiets zelf niet, maar FTP lijkt ook over een maximale inspanning berekent te worden dus principe zal ongeveer hetzelfde zijn.
Verwacht ik ook.

Benieuwd of de running power van garmin hiervoor goed werkt. Zo’n stryde pod is mogelijk meer accuraat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Laatst online: 22:56
JT schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:20:
[...]

Nodig is het niet, maar of het was alleen een stryd voor 229 of het was een stryd voor 169 + 6 maanden abbo voor 10 per maand, dus tja :+

En mjah, niet alleen meer inzicht... Ben benieuwd of trainen op power me minder blessures oplevert en beter laat trainen :) Zo niet dan achteraf zonde, maar ja... dan hebben we iig nog altijd meer statistieken!
InZane schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:27:
Mwah, vind zo'n abbo ook altijd een rukstreek hoor maar op zich kan je m best prima gebruiken zonder abbo.... En in dit geval was de prijs met 6 maanden abbo hetzelfde als een standalone zonder abbo dus dan is het niet al te moeilijk ;)
Hartloper schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:51:
@m0ridin laat ons gerust je ervaring met Stryd weten. De kost is niet echt een issue voor ondergetekende maar op zich denk ik dat de trainingsschema's te veel intensiteit bevatten voor mij.
Idem voor @Bramsko benieuwd wat het je oplevert.
Heb de gen2 al dus heb wel ervaring met stryd, gebruik hem alleen voor power... niet voor tempos (die verschillen me net teveel tussen schoenen, irriteert me alleen maar). Plan is dus echt eenn keer gericht op power te gaan trainen ipv hartslag van wat ik nu doe, nadeel is alleen dat er geen ultra plannen zijn maar heb eind komend jaar ook nog een marathon in de planning. Ach, we gaan het zien.
Jasperoo schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:44:
[...]

Zo'n beetje wel ja, en het is mijn ervaring met de v2 stryd ook niet dat hij elke keer een update geeft.. maar ach, misschien zet ik te vaak niet flink aan ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WizzlerNL
Stryd vraagt dat je elke zoveel weken een test loopje doet. Je kunt zelf een test periode instellen van 1 of 2 weken, daarin loop je 1-3-10-20 min volle bak. Op basis daarvan bepaalt Stryd je Critical Power wat gelijk staat aan je omslagpunt (Je kunt dat grofweg een uur volhouden).

Zit je in een door Stryd gegenereerd marathon schema dan bouw je telkens 3 weken op en sluit je het blok af met een test week. Totaal 16 weken waarbij je dus eigenlijk 3 testweken hebt en als laatste uiteraard je marathon week. Door die testweken wordt je critical power accuraat geupdate en past ie vervolgens ook je trainingen aan op je nieuwe CP.

Na mijn 5k PR in de laatste testweek ben ik dus ook significant omhoog gegaan in de vermogens die ik moest lopen in de weken daarna.

Stryd is uitermate geschikt om sneller en beter te worden. Wil je gewoon lekker lopen en niet teveel druk maken om pace/vermogen/hartslag koop hem dan vooral niet.

Edit: En waarom Stryd vermogen ipv Polar of Garmin? Stryd houd rekening met de wind en of je omhoog of omlaag loopt. Je kunt dus veel constanter vermogen lopen. Wind tegen of wind mee met zelfde vermogen kan zomaar 20-30 sec/km schelen. Zelfde met omhoog en omlaag lopen.

[ Voor 12% gewijzigd door WizzlerNL op 27-11-2024 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
  • Nu online
WizzlerNL schreef op woensdag 27 november 2024 @ 07:59:
Stryd vraagt dat je elke zoveel weken een test loopje doet. Je kunt zelf een test periode instellen van 1 of 2 weken, daarin loop je 1-3-10-20 min volle bak. Op basis daarvan bepaalt Stryd je Critical Power wat gelijk staat aan je omslagpunt (Je kunt dat grofweg een uur volhouden).

Zit je in een door Stryd gegenereerd marathon schema dan bouw je telkens 3 weken op en sluit je het blok af met een test week. Totaal 16 weken waarbij je dus eigenlijk 3 testweken hebt en als laatste uiteraard je marathon week. Door die testweken wordt je critical power accuraat geupdate en past ie vervolgens ook je trainingen aan op je nieuwe CP.

Na mijn 5k PR in de laatste testweek ben ik dus ook significant omhoog gegaan in de vermogens die ik moest lopen in de weken daarna.

Stryd is uitermate geschikt om sneller en beter te worden. Wil je gewoon lekker lopen en niet teveel druk maken om pace/vermogen/hartslag koop hem dan vooral niet.

Edit: En waarom Stryd vermogen ipv Polar of Garmin? Stryd houd rekening met de wind en of je omhoog of omlaag loopt. Je kunt dus veel constanter vermogen lopen. Wind tegen of wind mee met zelfde vermogen kan zomaar 20-30 sec/km schelen. Zelfde met omhoog en omlaag lopen.
Mooi verhaal. Wel opmerking, garmin houdt ook rekening met de wind.
Dat kan je ook heel mooi zien in de grafieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WizzlerNL
Megupe schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:03:
[...]

Mooi verhaal. Wel opmerking, garmin houdt ook rekening met de wind.
Dat kan je ook heel mooi zien in de grafieken.
Op welke manier meet Garmin dat dan? Of doen ze dat op basis van de weersverwachting op die locatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megupe
  • Nu online
WizzlerNL schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:06:
[...]

Op welke manier meet Garmin dat dan? Of doen ze dat op basis van de weersverwachting op die locatie?
Via een weerstation inderdaad. Ik weet niet welke bron zij hebben.
Hoe doet stryd dit dan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WizzlerNL
Megupe schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:14:
[...]

Via een weerstation inderdaad. Ik weet niet welke bron zij hebben.
Hoe doet stryd dit dan?
Stryd heeft een sensor in de foodpod die de windkracht meet die je actueel op dat punt hebt. Je merkt dus ook het verschil tussen lopen in de open velden of in een bos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:52
WizzlerNL schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:15:
[...]

Stryd heeft een sensor in de foodpod die de windkracht meet die je actueel op dat punt hebt. Je merkt dus ook het verschil tussen lopen in de open velden of in een bos.
Een leken-vraag.. hoe werkt dat praktisch gezien dan tijdens het lopen?

Je gaat berg op, hebt wind tegen, etc.. je geeft een bepaald vermogen af, wat leesbaar is op je Garmin horloge? Zeg, dat je 300W loopt.. vervolgens ga je berg af, wind mee.. pas je dan je snelheid aan op het vermogen, wat je Garmin via de Stryd aan geeft? Wat in de praktijk betekent dat je dan natuurlijk sneller loopt. En zo dus steeds continu varieert op snelheid, maar niet op vermogen? En is dat dan een betere manier van trainen? Schroef je dan steeds je vermogen op? Veel vragen ;)

Ik heb nog nooit op vermogen gelopen.. ik heb een Fenix 6 Pro, dus ik heb dat niet. Zit misschien te denken om een HR te kopen, of een Stryd, mits dat iets toevoegt aan mijn prestaties of past in mijn huidige manier van trainen (middels persoonlijke schema's van de atletiekvereniging).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:25
Toevallig heb ik hier deze week een podcast over geluisterd:
https://www.google.com/ur...Vaw2DJZulctmc80x1nRrDSifc

Sowieso wel een fijne om te volgen. Veel hardloop verhalen, vleugje wetenschap, sportcoach die elke week wat theorie over training enz aandraagt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:10
DeCo schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:47:
[...]

Een leken-vraag.. hoe werkt dat praktisch gezien dan tijdens het lopen?

Je gaat berg op, hebt wind tegen, etc.. je geeft een bepaald vermogen af, wat leesbaar is op je Garmin horloge? Zeg, dat je 300W loopt.. vervolgens ga je berg af, wind mee.. pas je dan je snelheid aan op het vermogen, wat je Garmin via de Stryd aan geeft? Wat in de praktijk betekent dat je dan natuurlijk sneller loopt. En zo dus steeds continu varieert op snelheid, maar niet op vermogen? En is dat dan een betere manier van trainen? Schroef je dan steeds je vermogen op? Veel vragen ;)

Ik heb nog nooit op vermogen gelopen.. ik heb een Fenix 6 Pro, dus ik heb dat niet. Zit misschien te denken om een HR te kopen, of een Stryd, mits dat iets toevoegt aan mijn prestaties of past in mijn huidige manier van trainen (middels persoonlijke schema's van de atletiekvereniging).
Het is inderdaad de bedoeling dat je het geplande vermogen vasthoudt. Ga je omhoog of heb je wind tegen, dan ga je langzamer. Berg af, wind mee, ga je sneller. Alhoewel dat vaak ook wel vanzelf gaat. Loop je in een groepje met wind tegen, dan merkt die stryd dus ook dat je geleverde vermogen minder is zodra je achter iemand loopt. Met een weersverwachting zal je die nuance niet hebben.

Maar hier komt ook een beetje het nadeel van stryd om de hoek kijken, vind ik. Als je namelijk een schema op vermogen volgt, en je bent de enige in dat groepje, dan ga je dus mogelijk te hard als je voorop loopt of te langzaam als je achteraan hobbelt. Ik heb de stryd (v2) 3 jaar lang trouw op mijn schoenen gehad maar ik liep vaak op een clubschema, met de groep, en daarnaast op een schema van een andere trainer. Die geen schema op vermogen maakte. Met als gevolg dat ik nauwelijks meer keek naar die vermogens. Want ik kon er toch niet op trainen.

Het is zeker een goed apparaat om op een andere manier te trainen. Anders dan hartslag of tempo. Maar dan moet je dat wel vooral in je eentje doen. Want zelden kom je anderen tegen die ook een stryd hebben en dan ook nog eens jouw schema volgen.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WizzlerNL
sander_g schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:17:
[...]

Het is inderdaad de bedoeling dat je het geplande vermogen vasthoudt. Ga je omhoog of heb je wind tegen, dan ga je langzamer. Berg af, wind mee, ga je sneller. Alhoewel dat vaak ook wel vanzelf gaat. Loop je in een groepje met wind tegen, dan merkt die stryd dus ook dat je geleverde vermogen minder is zodra je achter iemand loopt. Met een weersverwachting zal je die nuance niet hebben.

Maar hier komt ook een beetje het nadeel van stryd om de hoek kijken, vind ik. Als je namelijk een schema op vermogen volgt, en je bent de enige in dat groepje, dan ga je dus mogelijk te hard als je voorop loopt of te langzaam als je achteraan hobbelt. Ik heb de stryd (v2) 3 jaar lang trouw op mijn schoenen gehad maar ik liep vaak op een clubschema, met de groep, en daarnaast op een schema van een andere trainer. Die geen schema op vermogen maakte. Met als gevolg dat ik nauwelijks meer keek naar die vermogens. Want ik kon er toch niet op trainen.

Het is zeker een goed apparaat om op een andere manier te trainen. Anders dan hartslag of tempo. Maar dan moet je dat wel vooral in je eentje doen. Want zelden kom je anderen tegen die ook een stryd hebben en dan ook nog eens jouw schema volgen.
Als ik bij de loopgroep loop dan vorm ik het gevraagde tempo voor een interval ter plekke om naar het juiste vermogen. Dus als er gevraagd wordt 10km wedstrijd tempo dan weet ik dat dit bij mij ongeveer 390W is.

In principe is er ook zelden iemand die exact jou tempo's loopt in zo'n groepje, over het algemeen is mijn ervaring dat de sterkste voorop loopt en dat er een aantal aan (proberen) te haken en je ze bij interval 10 kwijt bent omdat ze dan in elkaar donderen.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:48
Ik had gisteren best een Stryd op m'n schoen willen hebben; blijkbaar was er code oranje afgegeven en waaide het nogal hard. Hartslag in de 160 en tempo rond de 6:00 min/km. Normaliter loop ik 4:00 min/km met die hartslag 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:06
@Slickk Met zulke wind moet je de andere kant op rennen en segmentjes pakken :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
Martiveen schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:33:
@Slickk Met zulke wind moet je de andere kant op rennen en segmentjes pakken :p
Toen ik wegging met wind in de rug viel het nog relatief mee en viel het met niet zo op, maar bij thuiskomst kreeg ik de deur amper dicht na het openen. Oftewel, verkeerde timing :'(

• svenn15
Nog een vraagje ivm de hardloop sokken van stox.

Ik heb schoenmaat 41 dus kousen maat 39-42.
Deze zijn bijna niet aan te trekken en spannen dan enorm,als ik de maat groter aandoe gaan ze wel goed aan maar dan kopen ze tot boven de knie.

Iemand tips ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

L23

svenn15 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:23:

Deze zijn bijna niet aan te trekken en spannen dan enorm,als ik de maat groter aandoe gaan ze wel goed aan maar dan kopen ze tot boven de knie.

Iemand tips ?
Stox zijn compressiesokken?

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:20
Iemand tips ?
Ander merk kopen.
Ik heb ook veel modellen geprobeerd voordat ik een model had dat goed zit (ook tijdens het lopen). En ja, dat is zonde van de sokken die je dan niet meer gebruikt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:25
Voor de mensen die FUSION dingen willen bestellen, de code is simpelweg RACE, dan krijg je 25% korting. Zelf een lange, korte en warme lange tight besteld oOo.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• InZane

Iemand tips ?
Het zijn compressiekousen. Die horen strak te zitten..

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jory
WizzlerNL schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:16:
[...]

Waar loop je dit weekend en wat is je doel?
Valencia, sub 3. Bijna een cliche in dit topic geloof ik. :')

Vandaag aangekomen, morgenochtend nog een stukje lopen (en wennen aan de temperatuur/bekijken wat ik precies aan ga doen). Daarna maar naar de expo. Hopelijk is dat een beetje te doen (ik ga er alleen heen voor m'n startnummer, de rest kan me gestolen worden :9 ).

Het openbaar vervoer ligt nog grotendeels plat, dus alles wat te ver is om te lopen duurt met de taxi relatief lang. Dus dan maar vooral in de buurt van het appartement blijven.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nog 2 weken tot de marathon van Màlaga :). Ik ging de trainingen in voor een PR (<3:12) of wellicht zelfs sub 3 , maar de laatste weken ben ik de motivatie en kracht een beetje verloren helaas.
Als alles perfect verloopt dan zit er hooguit 3:05-3:10 in, sneller is op dit moment niet realistisch.

Daarom besloten om er maar een mooi weekend van te maken :9B en een B of misschien zelfs C (rustig uitlopen en genieten van de omgeving) marathon van te maken.

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 29-11-2024 00:20 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WizzlerNL
Jory schreef op donderdag 28 november 2024 @ 23:50:
[...]

Valencia, sub 3. Bijna een cliche in dit topic geloof ik. :')

Vandaag aangekomen, morgenochtend nog een stukje lopen (en wennen aan de temperatuur/bekijken wat ik precies aan ga doen). Daarna maar naar de expo. Hopelijk is dat een beetje te doen (ik ga er alleen heen voor m'n startnummer, de rest kan me gestolen worden :9 ).

Het openbaar vervoer ligt nog grotendeels plat, dus alles wat te ver is om te lopen duurt met de taxi relatief lang. Dus dan maar vooral in de buurt van het appartement blijven.
Dan zie ik je bij de pacer!

Vanaf het vliegveld naar de stad en naar de expo wel een beetje te doen met het OV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 08:54
Even een vraagje van mijn kant.. ik hardloop al jaaaren en veelal blessurevrij. Nu ben ik sinds kort lid van de triathlonvereniging en hardloop sinds kort ook op de athletiekbaan. Nu is het alleen zo dat ik sinds een tijdje last krijg van mijn onderrug, en eigenlijk heb ik daar alleen last van na het lopen op de baan. Buiten op straat heb ik nergens last van. Ik vind het bijzonder eigenlijk, maar zijn er meer mensen die hier last van hebben of ben ik speciaal? :)

Nu heb ik gisteravond 13km intervaltraining gedaan. Voor de training nergens last van, na de training begon ik het te voelen en nu een dag later heb ik er wel serieus last van. Sokken aantrekken bijvoorbeeld is een uitdaging nu even. Dit is nu de derde keer en de eerdere twee ervaringen vertelden mij dat het morgen wegtrekt en ik het na 2/3 dagen niet meer voel.

De schoenen zijn ongeveer een 10 maanden oud en zijn Ascics Gel Pursue 9. Het lijkt me heel sterk dat het hier aan ligt eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:21
De baan geeft wat meer bounce, mogelijk dat dat doorwerkt. Even aankijken denk ik, ik zou verwachten dat het vrij snel went.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Giel schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:41:
Even een vraagje van mijn kant.. ik hardloop al jaaaren en veelal blessurevrij. Nu ben ik sinds kort lid van de triathlonvereniging en hardloop sinds kort ook op de athletiekbaan. Nu is het alleen zo dat ik sinds een tijdje last krijg van mijn onderrug, en eigenlijk heb ik daar alleen last van na het lopen op de baan. Buiten op straat heb ik nergens last van. Ik vind het bijzonder eigenlijk, maar zijn er meer mensen die hier last van hebben of ben ik speciaal? :)

Nu heb ik gisteravond 13km intervaltraining gedaan. Voor de training nergens last van, na de training begon ik het te voelen en nu een dag later heb ik er wel serieus last van. Sokken aantrekken bijvoorbeeld is een uitdaging nu even. Dit is nu de derde keer en de eerdere twee ervaringen vertelden mij dat het morgen wegtrekt en ik het na 2/3 dagen niet meer voel.

De schoenen zijn ongeveer een 10 maanden oud en zijn Ascics Gel Pursue 9. Het lijkt me heel sterk dat het hier aan ligt eigenlijk.
Je bent speciaal :+
Wat serieuzer: Ik heb er nog nooit iemand over gehoord en heb er zelf ook geen last van. Wellicht dat het toch in het verschil van ondergrond zit.. ?

En dat je schoenen 10 maanden oud zijn zegt verder niet zoveel. Als je wekelijks 100km loopt, dan zijn je schoenen na 10 maanden allang op ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:13

Mijn baantrainingen bestaan uit korte intervals. Hierbij loop ik snellere tempo's dan op de weg. Ik krijg hierdoor soms reacties op mijn lichaam die ik niet heb bij wegtrainingen. Dit wordt dus veroorzaakt door de soort training niet door de ondergrond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Pff, na Sydney als 7de major zal Kaapstad er als 8ste bijkomen, en later Shanghai als 9de.
Beetje inflatie toch van de Majors...

De grote medaille voor de finishers van de 6 oorspronkelijke majors blijft wel behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:52
Gelukkig hebben ze nu wel duidelijkheid gegeven dat de 6-star lijkt te blijven bestaan. Toen ze dit net bekend maakten zag het er naar uit dat de 6-star vervangen zou worden door de 9-star vanaf het moment dat Shanghai erbij komt. Nu lees ik bij Abbot dat die in aanvulling op de 6-star komt.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jory
WizzlerNL schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 07:25:
[...]

Dan zie ik je bij de pacer!

Vanaf het vliegveld naar de stad en naar de expo wel een beetje te doen met het OV?
Haha ja wie weet. Ik sta in oranje (zowel oranje als roze hebben een 3:00 pacer), jij?

Vliegveld naar stad was prima, stad naar expo ook, expo terug naar de stad was een drama van politie agenten die een bende maakte van waar de taxis stoppen, bussen die elkaar op rotondes willen inhalen en tram lijnen met mechanische problemen. :')

Aan het eind van de expo is een "controleer hier je bib even, dan weten we zeker dat alles werkt" plek. Is dat gebruikelijk? Kan het me van mijn enige andere marathon niet herinneren, en bij alle kortere afstanden die ik gedaan heb ook zeker niet.
denyos schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 23:47:
Gelukkig hebben ze nu wel duidelijkheid gegeven dat de 6-star lijkt te blijven bestaan. Toen ze dit net bekend maakten zag het er naar uit dat de 6-star vervangen zou worden door de 9-star vanaf het moment dat Shanghai erbij komt. Nu lees ik bij Abbot dat die in aanvulling op de 6-star komt.
Tja, alleen een 9 star maakt de "instap" te hoog, maar je wil natuurlijk wel dat diegene die de 6 star al hebben bij "jouw" evenementen blijven komen hè, zou zonde zijn als hun inschrijfgeld naar een andere organisatie gaat.
Typisch ook dat je straks de 6 star wel nog steeds alleen krijgt als je de "echte 6 majors" gedaan hebt.

Wellicht ben ik te pessimistisch, maar ik kan hier alleen maar commerciële doelen in zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hartloper schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:51:
Pff, na Sydney als 7de major zal Kaapstad er als 8ste bijkomen, en later Shanghai als 9de.
Beetje inflatie toch van de Majors...

De grote medaille voor de finishers van de 6 oorspronkelijke majors blijft wel behouden.
Hoe staat het met jouw trainingen sinds de sub3 ? Alweer nieuwe doelen gesteld?

Nog een paar maanden dan komt het voorjaar er weer aan met altijd veel mooie voorjaarslopen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WizzlerNL
Jory schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 09:08:
[...]

Haha ja wie weet. Ik sta in oranje (zowel oranje als roze hebben een 3:00 pacer), jij?

Vliegveld naar stad was prima, stad naar expo ook, expo terug naar de stad was een drama van politie agenten die een bende maakte van waar de taxis stoppen, bussen die elkaar op rotondes willen inhalen en tram lijnen met mechanische problemen. :')

Aan het eind van de expo is een "controleer hier je bib even, dan weten we zeker dat alles werkt" plek. Is dat gebruikelijk? Kan het me van mijn enige andere marathon niet herinneren, en bij alle kortere afstanden die ik gedaan heb ook zeker niet.
Ik ook oranje startvak.

Ga het zo proberen vanaf t vliegveld naar de expo. Misschien met een uber.

Dat bib checken ken ik ook niet van andere races.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:01
Hier iemand nog interesse in de DSW bruggenloop ticket? Ik heb al paar weken last van mijn kuit dus ik red hem niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Shinji op 30-11-2024 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WizzlerNL
Shinji schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:10:
Hier iemand nog interesse in de DSW bruggenloop ticket? Ik heb al paar weken last van mijn kuit dus ik red hem niet.
Hangt er een beetje vanaf hoe ik morgen door kom 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online

Kan goed zijn dat je schoenen juist teveel demping hebben. De baan dempt al, en als je dan ook nog erg dempende schoenen hebt kan dat problemen geven. De trainers bij mij waarschuwen altijd voor verkeerd schoeisel (te dempend dus)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasperoo
Succes voor degene die morgen in Valencia van start gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Laatst online: 22:25
Beetje n00b vraag misschien maar..
Ik ben aan het trainen voor mijn eerste marathon. Wat er qua tijd/pace mogelijk is vind ik lastig te schatten. Hoe kom ik dan achter mijn "marathon tempo"?

Vandaag liep ik mijn verste afstand ooit, 26 km in 5.30 per km. Is dat het dan?
De benen protesteerden op het einde wel, maar ik had nog wel wat energie in de tank. 5.15 was misschien ook wel gelukt.
Als ik zonder op de klok te kijken "lekker ga lopen" zit ik rond de 5.00 per km en dat hou ik ook prima 17km vol (langer nog niet getest)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
@Stefangrp heb je een 10km of HM PR dat je in een calculator kan stoppen ?
Dat kan een idee geven.
5.15 is misschien wel een goede streefsnelheid. Hou er rekening mee dat 26,5 km een heel eind is, maar - om een cliché boven te halen - de marathon begint pas na 30 km.
Anderzijds kan je met taperen vaak meer dan in training, dus ja.
Sowieso voor een eerste marathon het doel niet te strak zetten.

@WizzlerNL en @Jory succes morgen en vergeet niet ervan te genieten !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Sport_Life schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 09:54:
[...]

Hoe staat het met jouw trainingen sinds de sub3 ? Alweer nieuwe doelen gesteld?

Nog een paar maanden dan komt het voorjaar er weer aan met altijd veel mooie voorjaarslopen.
Ik ga de marathon van Gent lopen op 30 maart als hoofddoel in het voorjaar. Ik zoek nog een paar 5k/10k/HM wedstrijden om de eerste helft van 2025 verder op te vullen.
Edit: op 16 maart is er een lokale HM, ideaal !

[ Voor 4% gewijzigd door Hartloper op 30-11-2024 18:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slickk
ASICS Novablast 5 (gloednieuw model) is dankzij BF20 kortingscode nu voor €120 ipv €150 bij RunningDirect te krijgen t/m morgen. :)

Omdat die zo nieuw is zijn er nog niet echt reviews te vinden… Volgens wat eerste berichten van lopers op Reddit zit die wat tussen de 3 en 4. Meer demping schijnbaar en een enkeling is er meer tevreden mee dan de veel duurdere SuperBlast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:17
Nou, weer even een update. Ik had een paar trainingen (18 novembre) geleden last van mijn knieën. Vervelend, omdat ik daarom 13 jaar geleden om afgehaakt ben.

Ben nu wat oefeningen gaan doen door @CornermanNL, ben van route gewisseld, ben alleen nog maar in de ochtend gaan lopen en ik zet op sommige momenten tijdens het hardlopen wat bewuster af met mijn voet/enkel als ik wat begin te voelen. Heb net mijn Hardlopen met Evy sessies afgerond op 5km / 30 minuten achter elkaar te lopen.

Op 25 november voelde ik mijn knie weer tijdens het laatste stukje van mijn rondje van 5,5km, dus toen een extra dagje rust gepakt. Op de 29e weer gaan lopen en toen voelde ik mij heerlijk toen ik bijna op het eind was, dus op de rotonde toch maar rechtsaf gegaan voor een extra stukje ipv links naar huis. Uiteindelijk 8km in totaal gelopen (tussen de 5.42-6.02 per kilometer, gemiddeld 5.52/km). Vandaag weer gaan lopen, weer 8 kilometer tussen de 5.27-6.05 per kilometer, gemiddeld 5.46/km). Weer nergens last van.

Ben toch een beetje iets teveel aan het lopen, maar wil voor de fysio wel duidelijk hebben waar ik de eerste pijnen voel als ik last krijg van mijn knie. Helaas hebben deze twee sessies daar niet bij geholpen...

Ik probeer echt langzamer te lopen, maar dit tempo gaat eigenlijk automatisch en is prima qua ademen en de rest vol te houden. Hoop met een horloge straks inzicht te krijgen in mijn hartslag, om te zien of ik daar wat uit kan halen.

Edit: even een correctie. Net na het eten de trap opgelopen en in voel mijn beenspieren toch wel wat trekken :-P. Knieën gelukkig nog steeds niet

[ Voor 4% gewijzigd door President op 01-12-2024 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:52
Slickk schreef op maandag 18 november 2024 @ 07:38:
[...]

Ik gebruik zelf de Boston 12 voor interval- en tempotrainingen, nu bijna 500km mee gelopen. Ik moest er eerst even aan wennen, vind ze nu wel erg prettig lopen en helpen om m'n trainingen soepel het constante tempo te lopen. Ik vind ze niet prettig lopen op m'n duurlooptempo; warming-up en cooling down vind ik dan ook het minst leuke deel als ik erop loop. :)

Eerlijk gezegd vind ik ze niet geschikt om er langer dan 1,5 ~ 2 uur op te lopen.
Na een paar honderd meter was dat ook mijn conclusie. Dus heb ik ze vervangen door de Asics Gel Nimbus 26. Daar heb ik vrijdag meer dan 15 kilometer op gelopen en dat beviel goed.
Mijn achillespees is nog steeds niet helemaal goed, maar ik kan er wel mee lopen. Steeds een beetje meer, ik hoop dat het op tijd zal zijn voor de training voor Rotterdam begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
  • Nu online
Slickk schreef op zondag 1 december 2024 @ 07:53:
ASICS Novablast 5 (gloednieuw model) is dankzij BF20 kortingscode nu voor €120 ipv €150 bij RunningDirect te krijgen t/m morgen. :)

Omdat die zo nieuw is zijn er nog niet echt reviews te vinden… Volgens wat eerste berichten van lopers op Reddit zit die wat tussen de 3 en 4. Meer demping schijnbaar en een enkeling is er meer tevreden mee dan de veel duurdere SuperBlast.
Ik heb de 4 al, en gel Nimbus. Deze er maar bij gekocht, ben benieuwd. Hopelijk iets meer grip dan de 4.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Even naar de resultaten van Valencia gespiekt en ik denk dat @WizzlerNL tot op de seconde dezelfde tijd liep als ik in Amsterdam enkele weken geleden.
Proficiat !

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• WizzlerNL
Hartloper schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:33:
Even naar de resultaten van Valencia gespiekt en ik denk dat @WizzlerNL tot op de seconde dezelfde tijd liep als ik in Amsterdam enkele weken geleden.
Proficiat !
2:59:37 💥🤩

Bizarre race, later een verslag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
WizzlerNL schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:45:
[...]

2:59:37 💥🤩

Bizarre race, later een verslag!
Beniewd naar je verslag, in elk geval ontzettend vlak gelopen aan de splits te zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nokie
  • Laatst online: 21:28
Hartloper schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:40:
[...]

Ik ga de marathon van Gent lopen op 30 maart als hoofddoel in het voorjaar. Ik zoek nog een paar 5k/10k/HM wedstrijden om de eerste helft van 2025 verder op te vullen.
Edit: op 16 maart is er een lokale HM, ideaal !
Is Gent een beetje een snel parcours? Mijn vrouw heeft er eens de halve gelopen, en vond dat helemaal geen leuke. Nu zie ik wel dat het parcours gewijzigd is sindsdien

Ik ben aan het spieken voor een halve volgend jaar, proberen mijn PR toch eens dichter bij of zelfs onder de 1:30 te brengen (liep met afgescheurde kruisbanden en menisci 1:33 in Knokke voor mijn operatie & dubbele longembolie, begin stilaan fatsoenlijke tempo’s te lopen én heb een paar vaporfly’s gescoord tijdens Black Friday :)).

Ik had Bashir’s run op mijn verlanglijstje staan (is misschien ook iets voor jou?), maar die is 9 maart en dan zijn we snowboarden. Gent eind maart zou dus wel kunnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
Dag Nokie.
Ik heb er vorig jaar de halve gelopen, iets tussen een PR-poging en een gecontroleerde sub 1:30.
Eerste en laatste 5km voluit, daartussen licht ingehouden.
En net onder de 1:28 geëindigd.
Een kilometer of 4 van het einde van de HM loop je de Blandijnberg op (je komt uit Het Zuid), da's toch wel een forse klim waarbij je ongeveer 20m hoogteverschil overbrugt. Voor de rest was het een vlak parcours, niet supermooi en er waren een paar smallere stukken.
Maar ik vermoed, gezien de toenemende deelnemersaantallen, dat ze het parcours hertekenen en de smallere paadjes eruit halen. Als ze dan ook nog de Blandijnberg eruit halen zal het een snel en PR-waardig parcours worden.

DIe Bashir's run is een goede tip, ik ben skiën tot 8 maart dus zou net lukken. Dat moet ik even trainingstechnisch bekijken, of een HM 3 weken of 2 weken voor de marathon beter is, rekening houdend dat ik een week niet ga kunnen lopen tijdens de Krokus.
Op dit ogenblik neig ik meer naar 28 februari 30+km lopen, op 9 maart 28km training run, de zondag daarop een lokale 21km, de zondag daarop 14 km en het weekend daarop de marathon. Dat lijkt me een mooie afbouw van de lange duurloop richting marathon.

Die Vaporfly's alleen al zijn een minuut waard tov gewone wedstrijdschoenen.

[ Voor 3% gewijzigd door Hartloper op 01-12-2024 19:18 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Tijd om me weer eens te melden :) de afgelopen weken en maanden heel veel korte loopjes (ongeveer 4km) in hartslag zone 3 (bij mij tot 152 bpm) gedaan.

Dat heeft opgeleverd dat ik mijn 10km tijd van 59:41 naar 57:09 weten te krijgen. Tegelijkertijd ook mijn langste afstand van ongeveer 12km naar een halve marathon weten uit te bouwen. Vandaag eindelijk die mooie mijlpaal behaald!
Strava or it didn't happen!

Super blij mee. Nu herstellen en doorgaan met die ochtendloopjes. Daarnaast sterker worden op die halve marsthon zodat ik hopelijk in oktober een mooie tijd kan neerzetten in Eindhoven.

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenn15
Wat verkiezen jullie korte of lange hardloopsokken ?
Ik lees ook op veel websites dat het aan te raden is regelmatig af te wisselen van ondergrond.

Hier weinig bossen in de buurt dus is het meestal gewoon op de baan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
@ElPaco vergeet de zone2 training niet. Even veel aerobe opbouw en lager risico op overtraining en blessures.
@svenn15 korte sokken. Geen no show sokken, gewoon kort. Ik loop altijd op asfalt, wel met wisselende schoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:24

Galois

1811 - 1832

Ai, ai, ai... ik maak mij nu al zorgen! :)

Ik ga in de zomervakantie 4 weken naar Japan. Het zal daar 'lekker' warm zijn met een hoge luchtvochtigheid: niet de beste omstandigheden voor hardlopers :(

Iemand hier ervaring mee en in de zomer naar Japan geweest? Is hardlopen een beetje te doen bv in de ochtend? We zullen zowel de steden doen (gebied tussen Tokyo en Hiroshima) als de natuur opzoeken (hopelijk wat betere hardloopomstandigheden in de Japanse Alpen?).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hillshade
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21:18
Galois schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:36:

Ik ga in de zomervakantie 4 weken naar Japan. Het zal daar 'lekker' warm zijn met een hoge luchtvochtigheid: niet de beste omstandigheden voor hardlopers :(

Iemand hier ervaring mee en in de zomer naar Japan geweest? Is hardlopen een beetje te doen bv in de ochtend? We zullen zowel de steden doen (gebied tussen Tokyo en Hiroshima) als de natuur opzoeken (hopelijk wat betere hardloopomstandigheden in de Japanse Alpen?).
Ik ben daar afgelopen september geweest, ook Tokyo tot Hiroshima, en het was voor mij eigenlijk niet te doen buiten. 's nachts was het daar nog 28 graden met hoge luchtvochtigheid. Ik kon mijn warmte niet goed kwijt in ieder geval :). Wel genoeg gyms om de loopband op te springen. Ik zou dat vooral aanraden. In de bergen was het wel beter te doen, overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:04
Galois schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:36:

Echt zuidelijk is het veel te warm (vooral de zuidelijke eilanden), in het noorden is het weliswaar ook warm maar op zich best te doen als je de tijd/plaats een beetje uitzoekt.
Aangezien jij in het midden zit zou ik zeggen dat het nog steeds te warm is om echt actief te gaan hardlopen, al zal dat een stuk beter zijn als je de bergen in gaat.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:24

Galois

1811 - 1832

Hillshade schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:09:
[...]

Ik ben daar afgelopen september geweest, ook Tokyo tot Hiroshima, en het was voor mij eigenlijk niet te doen buiten. 's nachts was het daar nog 28 graden met hoge luchtvochtigheid. Ik kon mijn warmte niet goed kwijt in ieder geval :). Wel genoeg gyms om de loopband op te springen. Ik zou dat vooral aanraden. In de bergen was het wel beter te doen, overigens.
Was ik al bang voor... Waar in de bergen ben je geweest? En heb je dus helemaal niet (buiten) hardgelopen?

Op zich vind ik het niet erg om een maandje 'rust' te nemen, maar ik kan er ook altijd zo van genieten om op vakantie hard te lopen, door nieuwe gebieden, enz.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperoo
Heeft iemand ervaring met de Trailrun rugzak van Decathlon, de Evadict/Kiprun 10L versie ?
Ik ben benieuwd daar naar in vergelijk met de duurdere packs van bijvoorbeeld Camelbak of salomon bijvoorbeeld.
Alternatief is de Camelbak Apex pro.
Pagina: 1 ... 335 ... 389 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.