Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-09 18:51

Rudedadude

Maybe we were born to run

aap schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:00:
Volgens het Sinterklaasjournaal mogen we dit jaar alles vragen.

Stel dat ik volgend jaar mijn eerste marathon zou willen lopen en ik daar één boek over wil lezen, wat is dan het boek om te vragen?
Ik vond deze indertijd wel geslaagd. Heb hem nog voor mijn engelse lijst gelezen O-)

https://www.bol.com/nl/nl/f/marathon/30008563/

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-09 15:03

aap

Rudedadude schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:25:
[...]

Ik vond deze indertijd wel geslaagd. Heb hem nog voor mijn engelse lijst gelezen O-)

Dit is vast een boeiend boek, maar ik bedoelde toch meer een non-fictieboek met informatie over hoe men zich voorbereidt op een marathon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:39

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Lekker, de deuren worden gesloten
https://www.theverge.com/...y-change-fitness-tracking

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:39
Daar kon je op wachten natuurlijk.

Ik heb meteen mijn abo opgezegd, alle links gedisconnect en ik zie wel hoe het verder gaat.
In principe heb ik voldoende aan Garmin connect. Het was altijd wel grappig om te zien hoe en wat kennissen deden, maar qua 'social' mis ik niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

aap schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:46:
[...]

Dit is vast een boeiend boek, maar ik bedoelde toch meer een non-fictieboek met informatie over hoe men zich voorbereidt op een marathon.
Toch wel? Ontspanning is de sleutel tot inspanning :P ;)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 16:48
Rudedadude schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:25:
[...]

Toevallig een maandje geleden gelezen. Ontzettend slecht vertaald (vaak letterlijke vertalingen uit het Engels) en heeft weinig met hardlopen te maken. Toen ik het uit had, had ik zoiets van… Ehhh, oké? Dit is de grote Stephen King?

Er zijn betere boeken over hardlopen zullen we maar zeggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Slickk schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:03:
[...]
Ik vond het wel heel motiverend om te blijven hardlopen.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:54
L23 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:43:
Nog steeds lekker aan het hardlopen, maar begint wel een uitdaging te worden met deze koude regenachtige dagen :P
Met de lunch gaan lopen vandaag, in de stromende sneeuw. Gelukkig dikke vlokken waardoor niet alles meteen heel nat werd.

Gewoon iets dikkere kleding, regenjasje en tenslotte trailrunschoenen voor extra grip. Ging eigenlijk heel prima!

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:38
Het effect valt wel mee, toch? Via mijn Garmin Connect app worden activiteiten geupload naar Strava. De wijzigingen lijken mij vooral effect te hebben op apps die de data weer van Strava afhalen. Al ben ik de eerste om toe te geven dat ik de veranderde voorwaarden niet helemaal heb uitgeplozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

L23

ElPaco schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:09:
[...]

Met de lunch gaan lopen vandaag, in de stromende sneeuw. Gelukkig dikke vlokken waardoor niet alles meteen heel nat werd.

Gewoon iets dikkere kleding, regenjasje en tenslotte trailrunschoenen voor extra grip. Ging eigenlijk heel prima!
Hier in het hoge Noorden alleen regen. In de sneeuw lijkt me een stuk leuker :)
Vanochtend 10 km hardgelopen. Het zag er al dreigend uit, maar begon pas op de helft een beetje te regenen, viel mee. Regenjasje moet ik maar eens gaan kopen, heb ik verder dit jaar nog niet nodig gehad. Alleen geïnvesteerd in goede hardloopschoenen en sokken :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Slickk schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:03:
[...]

Toevallig een maandje geleden gelezen. Ontzettend slecht vertaald (vaak letterlijke vertalingen uit het Engels) en heeft weinig met hardlopen te maken. Toen ik het uit had, had ik zoiets van… Ehhh, oké? Dit is de grote Stephen King?

Ik heb hem dus bijna 30 jaar geleden gelezen in het engels, het boek is net zo oud als ik ben zag ik. Flarden zijn me bijgebleven.

Om iets random hardloopgerelateerds toch ook maar te posten: afgelopen zaterdag voor het eerst een langere afstand op mijn Mizuno Rebellion Pro's 2 gelopen. De schoen zonder hak, zeg maar. Of als je hem gewoon normaal houdt: de schoen met een uitstekend driehoekje onder je middenvoet. Wat een schoen is dat! Weinig schoenen geven zo'n trampoline effect denk ik.
En, omdat ze sterk in de aanbieding waren/zijn, heb ik nu ook een paar Adidas Agravic Terrex Speed Ultra's. Een carbon superschoen met trailnoppen. En ook eentje waar nagenoeg geen hiel onder zit, maar vooral een brede voorvoet. Geen idee hoe dat gaat voelen over langere afstanden op oneffen terrein, maar ze geven een hoop energie terug, dat is zelfs binnen al te voelen.

Mijn voornemens om het wat rustiger aan te doen met schoenen liggen inmiddels wel weer een beetje in duigen |:( En sommige schoenen willen maar niet op gaan. Inmiddels bijna 1200km op m'n endorphin Speed 1 's en 1000 op m'n Pro 1's en 900km op m'n NB SC Elite V2's...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:00
Volgens mij loop je allang niet meer op de schoenmerken in je handtekening @Rudedadude. Tijd voor een update? ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 23:19
De titel zelf " De Marathon" van Stephen King is slecht vertaald. In het Engels is het "The Long Walk". Met een marathon heeft het totaal niks te maken.
Toen ik dat boek voor de eerste keer las liet het wel een flinke indruk na.

Een mooiere kennismaking met Stephen King zijn de recente bundels kortverhalen "Als het bloedt" en "Duistere zaken". Ook "Holly" een recent langer verhaal is echt goed. Ongelooflijk hoe die man nog beter wordt...

Terug on-topic. "Advanced marathoning" van Pfitzinger & Douglas is een klassieker in Amerika, staat bijna op dezelfde hoogte als Jack Daniels. Staat in mijn boekenkast en dankzij @kenneth ga ik het nog eens ter hand nemen.
De "... for dummies" boeken zijn vaak goed en "Trainen voor een marathon voor dummies" is geen uitzondering. Heb ik al een keer of twee uitgeleend uit de bib. Dit zou mijn favoriet zijn als je maar 1 boek mag kiezen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

elastiek schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:21:
Volgens mij loop je allang niet meer op de schoenmerken in je handtekening @Rudedadude. Tijd voor een update? ;)
U zei: :P Allemaal afgelopen maand nog op gelopen, de Skechers gisteren zelfs nog (al zie ik het niet snel meer gebeuren dat ik nog nieuwe Skechers ga kopen).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvBx8MhYpW0xpC6jgNdbCa9ZZY8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lgrB50cISYlcoghY2NV81qDK.jpg?f=user_large

Ik ga alleen tegenwoordig wel eens vreemd met Adidas, Nike, New Balance, Saucony, Puma en zelfs Brooks. Gek genoeg nog nooit op Asics gelopen.

[ Voor 11% gewijzigd door Rudedadude op 20-11-2024 22:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:51
Blomminator schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:29:
[...]

Schema gehad; Elke dag dit, en dan de rest van mn leven.
  • Abductie heup
  • zijwaartse plank met abductie
  • Lunge op bosu
  • Zijwaartse snelle stap over bosu
  • Eenbenige brug op bosu
  • 1 been op bosu - bal tegen de muur gooien...
  • Met 1 been hoppen op de bosu
Ja, dit zie ik mezelf wel doen...Tuurlijk!

[Afbeelding]

En dit is dus loeizwaar. En ik ben NÉT ietsje minder kaarsrecht dan Mw. Voorbeeld.
En deed het 1.5 x . En het moet 15x 3 sets. Lange, lange weg te gaan...

[Afbeelding]
O man ik had nieuwe core oefeningen gekregen van mijn coach. Met onder andere de leuke push up to side plank. Nu weet ik ook hoe jij je voelt. Man man man.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 16:48
Highland schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:21:
[...]

Het effect valt wel mee, toch? Via mijn Garmin Connect app worden activiteiten geupload naar Strava. De wijzigingen lijken mij vooral effect te hebben op apps die de data weer van Strava afhalen. Al ben ik de eerste om toe te geven dat ik de veranderde voorwaarden niet helemaal heb uitgeplozen.
Ik heb het artikel van The Verge gelezen maar begrijp de ophef niet helemaal? Het gaat alleen om apps die data uitlezen, maar met je eigen persoonlijke data werken ze nog wel steeds.

Welke apps gebruiken mensen dan waardoor ze hiermee geraakt worden? Final Surge en dat soort dingen?

Apps zoals TrainingPeaks blijven prima werken lijkt me.

Het is beetje kort dag door Strava en dat is inderdaad een naaistreek voor de developers die het treft. Ook is de censuur een beetje raar (“als je er iets over post wordt het verwijderd”), maar vanuit Strava als commercieel bedrijf met die nieuwe CEO die recent is begonnen wel logisch. Data is geld. Dat houden ze liever zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:17
GerGio schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:40:
[...]

Eigenlijk loop je voor het mooie een beetje te hard denk ik. Voor een hele hoop mensen is tussen de 6:30min/km (9.2km/h) en de 6min/km (10km/h) een mooi tempo. Als het gemiddelde van de training nu 10km/h is dan loop je dus te hard want je wandelt ook nog tussendoor.

Je zou ook nog aan de andere kant van de weg kunnen gaan lopen of wat meer op het midden. In het begin heb je soms wat last van de bolling van de weg. (komt bij mij in de buurt nog weleens voor) Waardoor je ene been meer doet dan de andere. Als dit blijft misschien even langs de fysio om er even naar te kijken. Dit beter te vroeg dan te laat want als het dat is wordt het waarschijnlijk niet minder en kost het alleen maar meer tijd om eruit te halen.
Nou, ben dez keer wat rustiger begonnen. Moest ook wel, want er lag de eerste kilometer hagel :-P. Begon de eerste 5 minuten met een snelheid van 9,9 maar vanaf dat moment was mijn gemiddelde snelheid elke 5 minuten 9,5 kilometer. En met dat gemiddelde ben ik ook geëindigd. Heb gelukkig geen pijn gehad, ben het rondje kok andersom gaan lopen. Heb nu niet zo'n voldaan gevoel als de vorige keren (dat was fysiek toch wat uitputtender), maar op lang termijn is dit wel de juiste keuze.

@CornermanNL : ik ga dan
https://fysiotherapiehofmijster.nl/oefenprogramma/knie oefeningen maar preventief doen en die oefening van jou (strekkend been naar buiten draaien als je op je bureaustoel zit). Moet prima kunnen op bijvoorbeeld werk. Hoe lang doe je een oefening dan ongeveer en hoe vaak?

Volgende week sluit ik de lessenserie af met 30 minuten zonder pauze lopen. Daar zie ik zeker met dit tempo geen probleem in. In plaats van tempo of afstand te verhogen denk ik dat ik eerst een maandje gewoon 2 tot 3 keer per week 30 minuten achter elkaar ga lopen. Dan kan ik ondertussen dagelijks oefeningen doen voor mijn knie, zodat ik straks in januari kan gaan kijken of ik
- ga opbouwen naar 10km
- tempo ga verhogen

En misschien dat ik begin met 30 minuten, de keer erna 31 minuten, etc. Dan zit ik straks eind december toch met 4 weken x steeds 1 minuut extra per sessie = op 42 minuten achter elkaar. Nouja, ik weet nu wel dat ik rustig ga opbouwen en niet te snel moet gaan. En dat ik volgend jaar een aanvullende fysio ga nemen bij de zorgverzekeraar:-p

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

sebasd

loopt op espresso

Hehe, dit lid van #teamochtend loopt weer.. Vanochtend iets van 8-9km heerlijk door het donker en de stilte, met af een toe een glibberig bruggetje voor de uitdaging.

Hier kan ik weer op verder bouwen en met een goed gevoel deel 2 van mijn opbouwschema in. Merk wel dat mijn core en heupen extra aandacht nodig hebben, dus de aankomende tijd daar met de filmpjes van Julia maar mee aan de slag.

En misschien mag ik van mezelf wel weer op trailrunningcursus…

[ Voor 7% gewijzigd door sebasd op 21-11-2024 07:04 ]

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:41
@President paar tellen vasthouden, dan wisselen. Ik doe meestal 10 keer links en 10 rechts. Als ik op mijn bureaustoel zit inderdaad. Een of 2 keer per dag wel.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:58

JT

VETAK y0

sebasd schreef op donderdag 21 november 2024 @ 07:03:
Hehe, dit lid van #teamochtend loopt weer.. Vanochtend iets van 8-9km heerlijk door het donker en de stilte, met af een toe een glibberig bruggetje voor de uitdaging.

Hier kan ik weer op verder bouwen en met een goed gevoel deel 2 van mijn opbouwschema in. Merk wel dat mijn core en heupen extra aandacht nodig hebben, dus de aankomende tijd daar met de filmpjes van Julia maar mee aan de slag.

En misschien mag ik van mezelf wel weer op trailrunningcursus…
Ik moet eigenlijk nog maar na een heeeeele drukke week voel ik me echt brak :P Ik sla vandaag even over, kijken we morgen wel. Helpt ook niet dat ik nog niet alle juiste kleding heb en wacht op Black Friday :+

Dat gezegd hebbende, ik heb niet heel veel haar en met dit weer wil ik iets op m'n hoofd, in ieder geval om te starten. Uit duurzaamheidsoverwegingen, maar ook omdat ik het fijn spul vind, kijk ik naar merinowol. Maar natuurlijk wel iets dat niet zo dik is. Eigenlijk kom ik niet verder dan een Arc'teryx Rho wool toque of de Smartwool Active. Op zich prima, maar de Arc'teryx vind ik vrij prijzig met 40 euro voor een mutsje. Smartwool heeft de Active, merinowol en lyocell. Kan ook nog. Maar verder lijkt de spoeling dun als je een beetje duurzaam wilt (natuurlijke stoffen of gerecycled). Iemand anders nog tips?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StinaT
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 31-08 11:09
JT schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:55:
[...]

Ik moet eigenlijk nog maar na een heeeeele drukke week voel ik me echt brak :P Ik sla vandaag even over, kijken we morgen wel. Helpt ook niet dat ik nog niet alle juiste kleding heb en wacht op Black Friday :+

Dat gezegd hebbende, ik heb niet heel veel haar en met dit weer wil ik iets op m'n hoofd, in ieder geval om te starten. Uit duurzaamheidsoverwegingen, maar ook omdat ik het fijn spul vind, kijk ik naar merinowol. Maar natuurlijk wel iets dat niet zo dik is. Eigenlijk kom ik niet verder dan een Arc'teryx Rho wool toque of de Smartwool Active. Op zich prima, maar de Arc'teryx vind ik vrij prijzig met 40 euro voor een mutsje. Smartwool heeft de Active, merinowol en lyocell. Kan ook nog. Maar verder lijkt de spoeling dun als je een beetje duurzaam wilt (natuurlijke stoffen of gerecycled). Iemand anders nog tips?
Bij de trailrunshop zijn de Beanie van Fusion in de aanbieding, zijn van Merino wol
https://www.trailrunshop....rino-beanie/ws-pr/pr13809

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-09 13:20

Dazzler2120

FP ProMod
StinaT schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:04:
[...]

Bij de trailrunshop zijn de Beanie van Fusion in de aanbieding, zijn van Merino wol
Dan raad ik meteen de Salomon Fast wings erbij aan; https://www.trailrunshop....r-glove-u-3/ws-pr/pr12989
Echt ideaal met dit weer, niet te warm maar toch isolerend doordat je de windstopper eroverheen kan trekken.

PS4 PSN: Dazzler2120

• OneMoreThing
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-09 19:12
Slickk schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:56:
[...]

Ik heb het artikel van The Verge gelezen maar begrijp de ophef niet helemaal? Het gaat alleen om apps die data uitlezen, maar met je eigen persoonlijke data werken ze nog wel steeds.

Welke apps gebruiken mensen dan waardoor ze hiermee geraakt worden? Final Surge en dat soort dingen?

Apps zoals TrainingPeaks blijven prima werken lijkt me.
Nee, als ik de uitleg van DC Rainmaker mag geloven dan werkt TrainingPeaks straks niet meer als TrainingPeaks de data via Strava binnenkrijgt. Een van de nieuwe regels is "Apps can’t do any analytics or data processing of your data" en dat is precies wat TrainingPeaks doet (en talloze andere diensten/apps). Als je gebruik wilt blijven maken van TrainingPeaks zul je je data via een andere manier moeten aanleveren zoals bijvoorbeeld via Garmin Connect, HealthFit of iets dergelijks.

• aap

aap

Ik snap dan niet wat nog wel mag. Want als je data ophaalt bij Strava, dan kan ik me geen scenario voorstellen waarin je die data niet "process"t.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
OneMoreThing schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:57:
[...]

Nee, als ik de uitleg van DC Rainmaker mag geloven dan werkt TrainingPeaks straks niet meer als TrainingPeaks de data via Strava binnenkrijgt. Een van de nieuwe regels is "Apps can’t do any analytics or data processing of your data" en dat is precies wat TrainingPeaks doet (en talloze andere diensten/apps). Als je gebruik wilt blijven maken van TrainingPeaks zul je je data via een andere manier moeten aanleveren zoals bijvoorbeeld via Garmin Connect, HealthFit of iets dergelijks.
Hetzelfde geldt voor TrainAsOne, zij hebben geen directe API van Coros (wel van Garmin en Suunto). Dus mijn Coros data wordt via Strava opgehaald, om vervolgens door hun AI algoritme te gooien om er een trainings schema van te maken. Dat is straks dus tegen de nieuwe huisregels...
Zonde, heb bij TAO nu de vraag neergelegd of er op de roadmap ligt om de directe API van Coros te implementeren of niet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:21
OneMoreThing schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:57:
[...]

Dat dus. Zeker voor vele apps is/was strava de primaire databron om van alles en nog wat op de analyseren en presenteren. Dat bespaart namelijk het werk om een aparte connectie te maken met partijen als Garmin, Wahoo, Apple, Coros, Suunto, Polar en weet ik wat nog meer... De realiteit is dat de meeste platforms dat nu nog niet kunnen en dat waarschijnlijk ook niet eenvoudig voor elkaar gaan boksen.

Voor heel veel gebruikte apps zoals een veloviewer en Intervals.icu, maar ook veel voorkomende apps in dit topic zoals Runalyze, Smashrun, Citystrides TrainAsOne, Statshunters zijn domweg afhankelijk van Strava als de middle man. Die hebben geen connectie met alle mogelijke databronnen.

Extra interessant in deze is dat juist strava alleen maar data van anderen partijen hergebruikt voor hun doeleinden. Precies wat ze nu onmogelijk willen maken voor anderen. Of is er iemand op deze aarde die activiteiten logt met de strava app? Ik vermoed dat het in de categorie 99-1 ligt.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OneMoreThing
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-09 19:12
aap schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:00:
Ik snap dan niet wat nog wel mag. Want als je data ophaalt bij Strava, dan kan ik me geen scenario voorstellen waarin je die data niet "process"t.
Dat is nog erg onduidelijk. TrainingPeaks mag laten zien dat bijvoorbeeld gisteren 10 KM hebt hard gelopen met alle onderliggende data vanuit Strava en vandaag 15 KM hebt hard gelopen, ze mogen echter niet tonen dat je deze week al 25 KM hebt hard gelopen. Daarnaast mag geen enkele data gedeeld worden met coaches.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
aap schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:00:
Dat is inderdaad de grote vraag. Als ik DC Rainmaker hierover lees is de bepaling uiterst ruim geformuleerd en is het een grote vraag wat er over blijft... https://www.dcrainmaker.c...ges-to-kill-off-apps.html

Hij heeft ook om verduidelijking gevraagd om te checken of zijn interpretatie klopt, daar is effectief niet op gereageerd.

Indien de soep zo heet gegeten wordt als het nu lijkt, neig ik er sterk naar om dan maar mijn connectie vanuit Garmin en TR naar strava te sluiten. Dan maar zonder wat digitale duimpjes door het leven :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Roozzz schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:11:
[...]

Indien de soep zo heet gegeten wordt als het nu lijkt, neig ik er sterk naar om dan maar mijn connectie vanuit Garmin en TR naar strava te sluiten. Dan maar zonder wat digitale duimpjes door het leven :+
Het lijkt er iig op dat Strava in de richting van Enshittification is gestapt, jammer wel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
Dazzler2120 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:12:
[...]

Het lijkt er iig op dat Strava in de richting van Enshittification is gestapt, jammer wel
Jup, ik snap het eerlijk gezegd ook niet zo goed. Hun kracht was juist om een soort common data platform te zijn, met een stukje social media erbij. Dat gaf ze een gigantische bak informatie van gebruikers over alle platformen wat gewoon waarde vertegenwoordigd.

Ik zie onderhand erg weinig reden om nog data te syncen, laat staan voor een abo (maar die conclusie had ik al eerder getrokken), en dus bij te dragen aan hun business model. Alsof ze de kip met de gouden eieren aan het slachten zijn. Anyway, we gaan zien wat het wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Roozzz schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:16:
[...]

Jup, ik snap het eerlijk gezegd ook niet zo goed. Hun kracht was juist om een soort common data platform te zijn, met een stukje social media erbij. Dat gaf ze een gigantische bak informatie van gebruikers over alle platformen wat gewoon waarde vertegenwoordigd.

Ik zie onderhand erg weinig reden om nog data te syncen, laat staan voor een abo (maar die conclusie had ik al eerder getrokken), en dus bij te dragen aan hun business model. Alsof ze de kip met de gouden eieren aan het slachten zijn. Anyway, we gaan zien wat het wordt.
Nee precies... Strava was altijd een mooie 'hub' om je activiteiten met mensen te delen. Ze pretenderen ook een trainingstool te zijn, maar m.i. zijn er tools die veel beter geschikt zijn op dat gebied. Maar Strava fungeerde wel als een goedwerkende 'crossroad' om je data van je sportplatform naar een trainingstool te krijgen...

TAO schijnt ook Coros te kunnen syncen via Fitnesssyncer, maar om de een of andere manier trekt Fitnesssyncer de data niet correct uit de Coros API, waardoor het niet bruikbaar is.

M.i. zal de stap er voor zorgen dat er ergens anders wellicht een goedwerkende 'tussenpersoon' zal opstaan, want Strava is nu een gat aan het creëren, waar andere partijen in kunnen springen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:43

Sherlock

No Shit

Voor een reguliere gebruiker van een Garmin horloge en fietscomputer, die zijn activiteiten van Garmin naar Strava sync'd verandert er eigenlijk helemaal niks toch? In dat opzicht blijft Strava wel de verzamelbak van al je activiteiten.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
Sherlock schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:27:
Voor een reguliere gebruiker van een Garmin horloge en fietscomputer, die zijn activiteiten van Garmin naar Strava sync'd verandert er eigenlijk helemaal niks toch? In dat opzicht blijft Strava wel de verzamelbak van al je activiteiten.
Nee, klopt. Als je verder niets meer 'doet' met de data die naar strava gestuurd is, dan verandert er erg weinig. Maar stiekem zijn er heel veel mensen en platforms die op enige wijze gebruik maken van strava als middle man.

Maar garmin zelf is dan ook al je verzamelbak. De vraag is dan nog wat strava toevoegt...

-edit- oh lol, Strava maakt op zijn website nog wel reclame voor alle 3rd party apps: https://www.strava.com/apps
Duizenden geweldige ontwikkelaars van over de hele wereld maken apps voor Strava. Nog meer sporters maken gebruik van die apps om hun Strava-ervaring aan te passen. Er is voor iedereen een app, of je nou diep in de nerderige prestatiegegevens wilt duiken, of een app wilt gebruiken waarmee je vrienden kunt maken met een buurtgenoot die in hetzelfde tempo rent. Probeer het eens uit, maar denk eraan: Ondanks dat je privacy en gegevens veilig zijn binnen de apps van Strava, kunnen we niet garanderen dat alles perfect werkt. Ondersteuning voor iedere app is de volledige verantwoordelijkheid van de ontwikkelaar.

[ Voor 42% gewijzigd door Roozzz op 21-11-2024 11:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-09 21:22
Ik heb verder niks aan Strava hangen, maar ik vind het wel een stomme zet van Strava. Nou ja, m'n Garmin hangt wel aan Strava, maar ik haal verder niks van Strava af. Garmin is voor mij de werkelijkheid.

Hier verder een beetje laffe week.. Overlijden in de familie, gisteren een dag buiten de plaats tot 's avonds laat en vanochtend had ik gewoon echt geen puf :/ Morgenochtend de boel toch maar weer eens oppakken.
Kwam tijdens het hond uitlaten een overbuur tegen met z'n hond en die zei al gelijk dat ie me van de week niet had zien lopen. Die was al bang dat ik geblesseerd was :D Normaal kom ik 'm 's ochtends tijdens m'n hardlooprondje voor werktijd tegen. Hij fietst dan net het viaduct over de snelweg over op weg naar z'n werk en ik zit dan ongeveer in m'n laatste kilometer :)

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
De gemiddelde trainingsapp heeft natuurlijk ook vaak al een link ingebouwd met de Garmin API. Dat is het voordeel van de schaal van Garmin, het is zo groot dat het voor trainingstools nuttig is om hun directe API te gebruiken.
Deze wijziging van Strava gaat vooral de kleinere merken raken (Suuntoo, Coros, Fitbit, Amazfit etc.), aangezien Garmin een extra USP gaat krijgen t.o.v. hun.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-09 16:58

charrel

Cortisol4life..

StinaT schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:04:
[...]

Moet ie van een merk zijn?
https://www.decathlon.nl/...-mt500-zwart/_/R-p-302969
Dan is deze altijd in de aanbieding ;)

• InZane
charrel schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:53:
[...]

Moet ie van een merk zijn?
https://www.decathlon.nl/...-mt500-zwart/_/R-p-302969
Dan is deze altijd in de aanbieding ;)
Sowieso een betere deal nu, want die van Fusion op trailrunshop.com is uitverkocht inmiddels :+

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik wil graag een loopband voor mijn vrouw kopen, misschien met Zwift. Iemand tips?
Zelf vond ik de Reebok FR20z Floatride, maar ik ben echt niet thuis in deze zaken...

[ Voor 6% gewijzigd door poing op 21-11-2024 14:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

InZane schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:17:
[...]

Sowieso een betere deal nu, want die van Fusion op trailrunshop.com is uitverkocht inmiddels :+
Dat is wel een goede tip want die is 100% merinowol. De Fusion is dat niet, die is voor bijna de helft ongerecyclede kunstvezels en past niet helemaal bij mijn duurzaamheidsstreven. Ik lees alleen dat die erg strak zit dus ik wacht even tot ik in de buurt ben van een Decathlon waar die op voorraad is om te passen met mijn grote hoofd.

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 21-11-2024 14:38 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:02
In de trenara community op Facebook geeft Christophe ook aan dat de wijzigingen van Strava inderdaad impact gaan hebben. Zij hebben tot nu toe import via Garmin en Polar, maar een aanzienlijk deel van de gebruikers gebruikt toch iets anders.
Grootste probleem voor Trenara lijkt te zijn dat er maar een 30 dagen notice is gegeven, als enorm klein team redden ze het gewoon niet om zo snel een alternatief te hebben. Begin van de maand waren ze eindelijk geupgrade bij Strava waardoor ze meer API calls mochten gaan maken omdat ze tegen de limieten liepen. Dit kwam dus als zeer grote verrassing.

On a different note: 6 december is de uitslag van de loting voor de Berlin Marathon, maar de reisorganisaties bieden nu al paketten aan. Daar ik voor de loting sta ingeschreven (en die niet te cancellen is) moet ik dus nog even wachten voordat ik kan boeken omdat er anders een kans is dat ik 2 keer moet betalen (en dan dus 2 bewijzen heb die niet overdraagbaar zijn). Hoe zijn jullie ervaringen met het uitverkocht raken van dit soort reizen? Want met de tempo's waarin Rotterdam en Amsterdam uitverkocht zijn wordt ik nu toch wel een beetje zenuwachtig...

[ Voor 32% gewijzigd door denyos op 21-11-2024 16:29 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Ben zelf in 2023 zowel naar Londen als Berlijn geweest met een reisorganisatie, en dat was niet zo snel uitverkocht.
Als ik me goed herinner heb ik voor Berlijn 6 maanden op voorhand geboekt

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:56
Er staat eigenlijk een interval op programma voor vanavond. Maar ik ga maar even lekker rustig door de sneeuw rennen zometeen.

• InZane
wisselwerking schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:48:
Er staat eigenlijk een interval op programma voor vanavond. Maar ik ga maar even lekker rustig door de sneeuw rennen zometeen.
Lijkt mij ook wel lekker, alleen ligt er hier helemaal geen sneeuw. Wordt morgenochtend wel uitkijken voor gladheid tijdens mijn pre werktijd rondje.
Allebei mijn kinderen zijn vandaag al onderuit gegaan met de fiets _O-

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:02
Thanks @Hartloper, slaap ik komende 2 weken toch weer wat beter :+
Verder vanavond sinds tijden weer eens iets van core/kracht training gedaan. Sinds ik van de zomer gestopt ben met zwemmen (komend jaar geen triatlon plannen, alleen hardlopen) merk ik dat extra oefeningen toch wel nodig beginnen te worden. Zeker nu ik mijn hardloop kilometers verder wil uitbouwen. Afgelopen jaren bleef dat vaak rond de 35-45km per week hangen doordat er ook gefietst en gezwommen werd, maar ik hoop dat komend jaar toch wel uit te bouwen richting de 65-70km per week (droom van meer, maar weet ook dat ik het rustig moet uitbouwen).

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasperoo
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01-09 20:57
Iemand zocht nog een leuk boek ?
Niet zozeer een trainingsboek met tips voor marathon maar meer over het mentale aspect van training en dergelijke.

How Bad Do You Want It?: Mastering the Psychology of Mind over Muscle

Van Matt Fitzgerald

• JT

JT

VETAK y0

@InZane @charrel Ik kom toch even terug op de Decathlonmuts. Bij de specs staat dat die van merinowol is. Bij de kenmerken staat echter:
Wolvezel met daaromheen een polyamidevezel ter bescherming.
Dat is dan helaas toch met kunstvezel. Voldoet helaas niet aan mijn duurzaamheidswensen. En als die vezel echt om de merino heen zit dan vraag ik me af hoeveel er over blijft van merinoeigenschappen als vochtafvoer en het niet opnemen van geurtjes.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Nou, ik dacht ik download Strava en dan kan ik mijn rondes van Hardlopen met Evy er naartoe overzetten.

Maar ook al zet ik bij Evy de koppeling aan, er verschijnt helemaal niks van de afgelopen maanden in Strava. Balen!

Maar toevallig lees ik hier ook over Strava. Is Strava ondanks de wijzigingen nog steeds de nummer 1? Ik wil een app om mijn vorderingen een beetje bij te houden, liefst dat ik ook kan zien wat mijn tempo was op de eerste 5 minuten, van 5 tot 10 minuten, etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-09 16:58

charrel

Cortisol4life..

JT schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:24:
@InZane @charrel Ik kom toch even terug op de Decathlonmuts. Bij de specs staat dat die van merinowol is. Bij de kenmerken staat echter:

[...]

Dat is dan helaas toch met kunstvezel. Voldoet helaas niet aan mijn duurzaamheidswensen. En als die vezel echt om de merino heen zit dan vraag ik me af hoeveel er over blijft van merinoeigenschappen als vochtafvoer en het niet opnemen van geurtjes.
Verderop staat weer 100% wol, maar Decathlon en duurzaamheid blijft denk ik altijd wel een dingetje ;)
Het was alleen om aan te tonen dat de aanbieding niet zo'n beste aanbieding is als het om een merino wollen muts ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FokschaapX
  • Laatst online: 22:50
Mijn doel voor volgend jaar is de 15k onder het uur te lopen (7 heuveleloop in november).

Vorig jaar 1:03 gelopen, al kom daar kom ik op dit moment denk ik niet aan. Vermoed dat ik nu een 1:10 zou lopen.

Nou wil ik mijn doel o.a. bereiken door gedisciplineerd een schema (3x per week) te volgen, maar kan ik mij voorstellen dat er net iets meer voor nodig is...gewicht verliezen wellicht?

Ik heb altijd veel krachttraining gedaan en weeg ik zo'n 75kg bij 1.78, bij een laag vetpercentage. Voordat ik aan krachttraining begon zat ik rond de 70kg.

Verwacht dat als ik stop met krachttraining en mijn dieet wat aanpas ik prima een paar kilo richting de 70kg kwijt kan.

Heeft iemand enig idee (of ervaring) of dit tot significant betere hardloopprestaties kan leiden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
charrel schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 06:41:
[...]

Verderop staat weer 100% wol, maar Decathlon en duurzaamheid blijft denk ik altijd wel een dingetje ;)
Het was alleen om aan te tonen dat de aanbieding niet zo'n beste aanbieding is als het om een merino wollen muts ging.
Wat dat betreft verslijt ik toch niet zoveel mutsen in m'n leven. Dit weer is voor mij iig nog lang niet koud genoeg om een muts op m'n hoofd te zetten.
Had vanochtend wel voor het eerst weer (dunne) handschoenen aan met m'n rondje hardlopen. Het parcours lag er wisselend bij vandaag.. een soort mix van sneeuw, meuk en soms alleen maar nat. Maar goed, niet op m'n snufferd gegaan en gewoon lekker gelopen :)

Strava, or... https://www.strava.com/activities/12956238295

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
FokschaapX schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 07:28:
Mijn doel voor volgend jaar is de 15k onder het uur te lopen (7 heuveleloop in november).

Vorig jaar 1:03 gelopen, al kom daar kom ik op dit moment denk ik niet aan. Vermoed dat ik nu een 1:10 zou lopen.

Nou wil ik mijn doel o.a. bereiken door gedisciplineerd een schema (3x per week) te volgen, maar kan ik mij voorstellen dat er net iets meer voor nodig is...gewicht verliezen wellicht?

Ik heb altijd veel krachttraining gedaan en weeg ik zo'n 75kg bij 1.78, bij een laag vetpercentage. Voordat ik aan krachttraining begon zat ik rond de 70kg.

Verwacht dat als ik stop met krachttraining en mijn dieet wat aanpas ik prima een paar kilo richting de 70kg kwijt kan.

Heeft iemand enig idee (of ervaring) of dit tot significant betere hardloopprestaties kan leiden?
Allicht, er zijn wel calculatoren die aangeven hoeveel tijd je kan winnen door gewicht te verliezen. Maar als je niet vet bent zou het niet mijn keuze zijn. Zolang je niet alleen maar upper body traint levert krachttraining ook gewoon wat op qua lopen.

Je hebt nog een hele tijd toch? Ik zou beginnen met eerst structureel drie keer per week te gaan lopen. En als het kan zelfs vier keer op termijn. Meer lopen levert je meer op dan welk gewichtsverlies dan ook. Tegen de tijd dat het weer zomer is kan je eens goed kijken of en wat er nodig is voor het laatste zetje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Nou wil ik mijn doel o.a. bereiken door gedisciplineerd een schema (3x per week) te volgen, maar kan ik mij voorstellen dat er net iets meer voor nodig is...gewicht verliezen wellicht?.
Vaker lopen en meer omvang. Alleen rustige kilometers toevoegen. Doe dat een jaar en je gaat als een speer.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
Zijn hier mensen die ook last hebben van migraine? (Vast wel)

Gaan jullie gewoon trainen bij een lichte aanval? Sla je over? En trainen met medicijnen?

Gisteren had ik een lichte aanval en meestal ga ik dan niet lopen. Naast de hoofdpijn ben ik ook vooral heel moe, dus het voelt altijd niet goed om te gaan lopen.
Maar soms ga ik juist wel lopen, en dan gaat het wel eens (niet altijd) beter na een rustige training.

Het is heel persoonlijk natuurlijk, maar ik ben wel benieuwd naar andere ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:39
kepler schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:24:
Zijn hier mensen die ook last hebben van migraine? (Vast wel)

Gaan jullie gewoon trainen bij een lichte aanval? Sla je over? En trainen met medicijnen?

Gisteren had ik een lichte aanval en meestal ga ik dan niet lopen. Naast de hoofdpijn ben ik ook vooral heel moe, dus het voelt altijd niet goed om te gaan lopen.
Maar soms ga ik juist wel lopen, en dan gaat het wel eens (niet altijd) beter na een rustige training.

Het is heel persoonlijk natuurlijk, maar ik ben wel benieuwd naar andere ervaringen.
Is natuurlijk erg persoonlijk en situatie afhankelijk.
Als ik echt migraine heb is het natuurlijk gewoon vol pillen, gordijnen dicht, als een balletje in bed liggen en hopen dat het snel morgen is.

Met 'normale' hoofdpijn merk ik vaak wel dat het helpt om juist te gaan lopen. Heel vaak is het daarna weg/minder. Maaarrrr.... Soms krijg ik hem na een rondje gewoon driedubbel terug :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-09 18:33
President schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 06:36:
Maar ook al zet ik bij Evy de koppeling aan, er verschijnt helemaal niks van de afgelopen maanden in Strava. Balen!
De synchornisatie is, bijna zeker, alleen voor dingen die je vanaf nu doet. Tenminste, dat is hoe het voor bijv. Garmin > Strava sync werkt.
Als je heel graag ook je hele historie in Strava hebt staan, dan zul je de activiteiten uit de Evy app moeten exporteren en in Strava importeren. Als je al een paar jaar 4 a 5 keer per week loopt is dat een flinke klus; in jouw geval ben je er waarschijnlijk vrij snel mee klaar.
President schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 06:36:
Is Strava ondanks de wijzigingen nog steeds de nummer 1? Ik wil een app om mijn vorderingen een beetje bij te houden, liefst dat ik ook kan zien wat mijn tempo was op de eerste 5 minuten, van 5 tot 10 minuten, etc.
Vooralsnog wel. Sowieso verwacht ik dat Strava voor het "sociale aspect" wel dominant blijft. De "uitzonderingen" die Strava gebruiken als "hub" om data van hun horloge naar een specifieke training app te krijgen, waarvoor die app niet direct met het platform van hun horloge kan koppelen, die zullen een alternatief zoeken voor de hub functie. Een enkeling zal van Strava vertrekken, maar naar mijn Strava hun inschatting zullen dat er zo weinig zijn dat het geen noemenswaardige impact heeft.
kenneth schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:14:
[...]
Vaker lopen en meer omvang. Alleen rustige kilometers toevoegen. Doe dat een jaar en je gaat als een speer.
Jup. Mijn 10KM PR heeft heel veel baat gehad bij het trainen voor een marathon. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper

Je kan dat berekenen op de calculator van Het Geheim van Hardlopen. Een kilo of 3 verliezen zal zeker genoeg zijn om onder het uur te raken.
Zelf stop ik een maand voor mijn doelmarathon met borstcrawl; scheelt toch een kilootje spieren thv borstkas en schouders dat ik niet nodig heb voor de marathon. Onder het motto "alle beetjes helpen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

charrel schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 06:41:
[...]

Ja, het is behoorlijk verwarrend. Ze hebben dan wel weer een loopbroek van gerecyclede vezels...dus schijnbaar kan het wel :)
InZane schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:47:
[...]

Wat dat betreft verslijt ik toch niet zoveel mutsen in m'n leven. Dit weer is voor mij iig nog lang niet koud genoeg om een muts op m'n hoofd te zetten.
Had vanochtend wel voor het eerst weer (dunne) handschoenen aan met m'n rondje hardlopen. Het parcours lag er wisselend bij vandaag.. een soort mix van sneeuw, meuk en soms alleen maar nat. Maar goed, niet op m'n snufferd gegaan en gewoon lekker gelopen :)

Strava, or... https://www.strava.com/activities/12956238295
Ik loop met dit weer met een dikke merinowollen muts buiten. Gewoon lopen, boodschappen halen, wandelen enzovoort, niet hardlopen. De haardichtheid op mijn hoofd is niet heel hoog meer en dat maakt echt enorm verschil vind ik :)

Hardlopen is deze week nog niet veel bij mij, merk toch dat ik nog niet alle juiste kleding heb...lopen jullie nu met een dun loopshirtje en een dun ondershirt of toch wel iets meer?

[ Voor 23% gewijzigd door JT op 22-11-2024 15:21 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:01
JT schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:20:
[...]
Hardlopen is deze week nog niet veel bij mij, merk toch dat ik nog niet alle juiste kleding heb...lopen jullie nu met een dun loopshirtje en een dun ondershirt of toch wel iets meer?
als ik een rustig loopje doe draag ik een dun thermoshirt. Vanwege het uiterlijk nog een normaal sportshirt erover. En als warmer dan 5 graden onder 0 dan met korte broek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Meer omvang in (rustig tempo) wat al eerder is aangegeven gaat zeker helpen. Verder is een 'laag' verpercentage nog een rekbaar begrip en maakt je bouw nogal wat uit voor wat een normaal gewicht is. Ik ben 1.86 bij iets van 71kg. Als ik onder de 70kg duik komt mijn vetpercentage ook richting of onder de 10%. Dat is voor mij zo ongeveer wel het minimum. Want ja, minder gewicht helpt om sneller te lopen en spieren op de verkeerde plekken (voor hardlopen) zijn dan alleen maar ballast. Het is niet voor niets dat veel toplopers op een niet altijd gezonde manier omgaan met eten en gewicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
[...]

Ik loop nu met lange mouwen, ofwel een long sleeve overshirt of een long sleeve ondershirt met daarover nog een normaal hardloop shirtje.
Lange broek momenteel, bij dit soort temperaturen voor mijn duurloopjes zijn dunne handschoentjes voor de start soms ook wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:51
Volgende week in Valencia 16 graden 🥵

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap

aap

Gisteravond was het rond de 0 graden en liep ik met een lange tight, twee shirts (een met lange en een met korte mouwen) over elkaar, handschoentjes en een bandje van de Decathlon over de oren. Ik had ook nog een running short aan, maar dat was alleen omdat mijn tight geen zak voor de sleutel heeft.

Ik had het precies warm genoeg, alleen mijn handen werden tegen het eind van de loop te zweterig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Taedium schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:28:
[...]

Is natuurlijk erg persoonlijk en situatie afhankelijk.
Als ik echt migraine heb is het natuurlijk gewoon vol pillen, gordijnen dicht, als een balletje in bed liggen en hopen dat het snel morgen is.

Met 'normale' hoofdpijn merk ik vaak wel dat het helpt om juist te gaan lopen. Heel vaak is het daarna weg/minder. Maaarrrr.... Soms krijg ik hem na een rondje gewoon driedubbel terug :'(
Klopt, zware aanval is wel duidelijk. Maar ik heb een hoop lichte aanvallen waarbij ik altijd twijfel om wel of niet te gaan trainen. Misschien gewoon wat vaker proberen te trainen en beetje bijhouden wat de resultaten zijn.

Ik ben vooral 'bang' dat ik een keer een flinke aanval heb op wedstrijd dag... Ik heb wel eens een lichte gehad de avond ervoor, toen ging de wedstrijd nog wel ok.

Het is heel persoonlijk, vandaar vooral mijn vraag naar ervaringen. Dan kan ik kijken of het ook bij mij van toepassing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:13
Rudedadude schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:40:
[...]

Meer omvang in (rustig tempo) wat al eerder is aangegeven gaat zeker helpen. Verder is een 'laag' vetpercentage nog een rekbaar begrip en maakt je bouw nogal wat uit voor wat een normaal gewicht is.
Dit klopt zeker; staar je dus ook niet blind op getallen van anderen. Probeer gewoon gezond te eten, geen tussendoortjes, suiker of alcohol en je komt een heel eind. Het gaat hier vooral om consistentie; probeer niet het roer extreem om te gooien; 1 heel kleine aanpassing die je permanent volhoudt is veel beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:54

Woensdag in de sneeuw korte broek, kort onderhemd, lang overshirt en regenjas.

Zonet alles kort met een regenjas er over. Het leek flink te gaan regenen maar het bleef uiteindelijk droog, dus natter van het zweet dan iets anders.

Edit: Beide keren overigens met een pet en dunne handschoenen.

[ Voor 6% gewijzigd door ElPaco op 22-11-2024 21:16 ]

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FokschaapX
Dank voor alle reactie hierboven op t gewicht vraagstuk. Op basis van dat rekenmodel lijk ik hier aardig wat potentie te laten liggen. Heb naar verhouding veel spiermassa in mn bovenlijf dus dat kan zeker wat minder.

De suggestie om van 3 naar 4 training per week te gaan zit er even niet in met twee kiddo's onder twee jaar :)

Onlangs 5k op 20 min gelopen op de weg, aankomend voorjaar een 10k race (ambitie op 40 min) en dan tot slot dus de Zevenheuvelenloop in november 15k < uur.

Heeft iemand een schema aan te bevelen voor mijn 10k en 15k doel, uitgaande van 3 sessies per week?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hartloper
Bewust vermageren om sneller te lopen kan op het randje zijn, hé.
Magere mensen zoals @Rudedadude of ikzelf (174cm, 66kg, vetpercentage met huidplooimeting 10,1%) moeten niet proberen om nog minder te wegen.

Maar iemand die een gespierd bovenlijf heeft (waarschijnlijk door fitness) en die stopt met de bovenlichaamfitness kan zo een paar kilo spieren verliezen, en natuurlijk gaat die persoon dan sneller hardlopen, dat is gewoon fysica.
Persoonlijk heb ik wel het idee dat gewicht vooral belangrijk is bij echt lange afstand (halve marathon of meer) en minder bij een 5 of een 10km. Dat zie je niet terug in de calculator, is wel mijn persoonlijk aanvoelen.

In eerste instantie zoals @Roozzz al aangaf moet je vooral meer kilometers maken om sneller te worden.

Om op jouw vraag te antwoord @FokschaapX :
1 keer rustig in de week hardlopen
1 keer tempo/interval met stukken op doeltempo of iets sneller
1 keer in het weekend een langere loop (ergens tussen de 12 en 18 kilometer) op rustig tempo.

Als je op die manier meer kilometers per week loopt dan je nu doet, en dat consistent volhoudt gedurende meerdere maanden, dan ga je zeker vooruitgang boeken. De snelheid heb je, dat toont die 5km onder de 20minuten, het is vooral uithouding die er nog bij moet komen.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• President
Zo, eerste keer gelopen zonder wandelen tussendoor want mijn hardlopen met Evy zit erop!

Uiteindelijk 5,6 kilometer achter elkaar gelopen in bijna 33 munten. Mijn eerste kilometers deed ik 5.32 over, mijn vijfde kilometer 5.53. uiteindelijk een gemiddelde van 10,3 km/u.

Heerlijk gelopen, had nog wat verder willen lopen maar voelde een lichte steek aan de rechterzijkant van mijn lijf dus vond dat een goed moment om te stoppen. Ik las ergens dat onder de 10km/u wordt gezien als joggen, dus ik jog niet maar ik doe hardlopen :-P

Ook helemaal geen last van mijn knie! Ben nu ook een andere route gaan doen, waarbij de paden wat anders (af) lopen en dat misschien ook helpt.

Ik kan mij nog herinneren dat ik begin september echt dagen last heb gehad van spierpijn toen ik de eerste les van de oude mp3 Evy bestanden deed :-P. En toen vanaf half september ben ik met goede schoenen echt begonnen. Hoe zwaar die eerste paar keer 2 tot 3 minuten achter elkaar hardlopen was :-P

Nu dit even een tijdje gaan volhouden en dan wat uitbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:05
Zo 10k Warandeloop in Tilburg. Het is droog en 2 graden, denk dat het eerste keer gaat zijn dat ik mezelf in een lang broekje ga hijsen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
xobdorp schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 08:38:
Zo 10k Warandeloop in Tilburg. Het is droog en 2 graden, denk dat het eerste keer gaat zijn dat ik mezelf in een lang broekje ga hijsen…
Echt? Ik draag sinds september zo een lange tight zoals hier werd geadviseerd en heb dan dit dikke lange mouwen shirt: https://www.decathlon.nl/...145903?mc=8487923&c=Zwart

Maar draag bij temperaturen van 3 graden nu ook handschoentjes en nog dit vest met dergelijke temperaturen of veel wind: https://www.decathlon.nl/...344334?mc=8805427&c=Zwart

Maar goed, ik doe ook niet zo intensief als de echte sporters :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd
  • Nu online

sebasd

loopt op espresso

President schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 08:33:
Zo, eerste keer gelopen zonder wandelen tussendoor want mijn hardlopen met Evy zit erop!

...

Lekker bezig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:05
President schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 08:58:
[...]

Echt? Ik draag sinds september zo een lange tight zoals hier werd geadviseerd en heb dan dit dikke lange mouwen shirt: https://www.decathlon.nl/...145903?mc=8487923&c=Zwart

Maar draag bij temperaturen van 3 graden nu ook handschoentjes en nog dit vest met dergelijke temperaturen of veel wind: https://www.decathlon.nl/...344334?mc=8805427&c=Zwart

Maar goed, ik doe ook niet zo intensief als de echte sporters :-)
Ik zou me helemaal kapot zweten joh 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FokschaapX
Hartloper schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 06:38:
Bewust vermageren om sneller te lopen kan op het randje zijn, hé.
Magere mensen zoals @Rudedadude of ikzelf (174cm, 66kg, vetpercentage met huidplooimeting 10,1%) moeten niet proberen om nog minder te wegen.

Maar iemand die een gespierd bovenlijf heeft (waarschijnlijk door fitness) en die stopt met de bovenlichaamfitness kan zo een paar kilo spieren verliezen, en natuurlijk gaat die persoon dan sneller hardlopen, dat is gewoon fysica.
Persoonlijk heb ik wel het idee dat gewicht vooral belangrijk is bij echt lange afstand (halve marathon of meer) en minder bij een 5 of een 10km. Dat zie je niet terug in de calculator, is wel mijn persoonlijk aanvoelen.

In eerste instantie zoals @Roozzz al aangaf moet je vooral meer kilometers maken om sneller te worden.

Om op jouw vraag te antwoord @FokschaapX :
1 keer rustig in de week hardlopen
1 keer tempo/interval met stukken op doeltempo of iets sneller
1 keer in het weekend een langere loop (ergens tussen de 12 en 18 kilometer) op rustig tempo.

Als je op die manier meer kilometers per week loopt dan je nu doet, en dat consistent volhoudt gedurende meerdere maanden, dan ga je zeker vooruitgang boeken. De snelheid heb je, dat toont die 5km onder de 20minuten, het is vooral uithouding die er nog bij moet komen.
Het gewichtsvraagstuk blijft natuurlijk wat bewerkelijk. Pre-fitness woog ik dus een kleine 5 kilo minder. Ondertussen kan ik 1.5x mijn huidige lichaamsgewicht bankdrukken; dat gaat mij met het hardlopen eerder in de weg zitten dan helpen. We gaan het zien!

Wat betreft jouw suggestie voor het schema:
Zijn training 1 en 3 allebei in Zone 2 of verschillen deze qua tempo? En wat is (in theorie) de minimale afstand voor variant 1 om effect te sorteren?

Wat betreft training 2 (de interval) wisselde ik voor de 5k af tussen 10*400 / 5*800 / 4*1000 / 3*1500 (met als rust dribbelen op ongeveer de helft van de tijd of afstand van het tempoblok). Is dat voor de 10k en 15k ook passend?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Waarom probeer je niet met je huidige gewicht je doeltijd te halen? Dan heb je het over progressie. Afvallen om sneller te lopen is in mijn ogen een shortcut. Je blijft dan fysiek ook nog gezonder en ziet er beter uit. Ik vind het persoonlijk ook zonde van je progressie met fitness. Daar heb je ook hard voor gewerkt :)

[ Voor 18% gewijzigd door Aghanim op 23-11-2024 10:04 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
President schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 08:33:

Uiteindelijk 5,6 kilometer achter elkaar gelopen in bijna 33 munten. Mijn eerste kilometers deed ik 5.32 over, mijn vijfde kilometer 5.53. uiteindelijk een gemiddelde van 10,3 km/u.

Heerlijk gelopen, had nog wat verder willen lopen maar voelde een lichte steek aan de rechterzijkant van mijn lijf dus vond dat een goed moment om te stoppen. Ik las ergens dat onder de 10km/u wordt gezien als joggen, dus ik jog niet maar ik doe hardlopen :-P

Ook helemaal geen last van mijn knie! Ben nu ook een andere route gaan doen, waarbij de paden wat anders (af) lopen en dat misschien ook helpt.

Ik kan mij nog herinneren dat ik begin september echt dagen last heb gehad van spierpijn toen ik de eerste les van de oude mp3 Evy bestanden deed :-P. En toen vanaf half september ben ik met goede schoenen echt begonnen. Hoe zwaar die eerste paar keer 2 tot 3 minuten achter elkaar hardlopen was :-P

Lekker gedaan man! En laat je niet wijsmaken dat onder de 10km/uur joggen is, je hebt snelle lopers em langzame lopers. Tempo komt vanzelf met training, maar dat maakt het echt niet joggen wanneer je trainingstempo 9km/uur is oid.

Mijn z1 tempo is rond de 7'/km en mijn 10km tempo ligt rond de 5'40"/km. Dat zal ngo wel verbeteren met training, maar een écht snelle loper zal ik uiteindelijk waarschijnlijk nooit meer worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
FokschaapX schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:29:
[...]

Het gewichtsvraagstuk blijft natuurlijk wat bewerkelijk. Pre-fitness woog ik dus een kleine 5 kilo minder. Ondertussen kan ik 1.5x mijn huidige lichaamsgewicht bankdrukken; dat gaat mij met het hardlopen eerder in de weg zitten dan helpen. We gaan het zien!

Wat betreft jouw suggestie voor het schema:
Zijn training 1 en 3 allebei in Zone 2 of verschillen deze qua tempo? En wat is (in theorie) de minimale afstand voor variant 1 om effect te sorteren?

Wat betreft training 2 (de interval) wisselde ik voor de 5k af tussen 10*400 / 5*800 / 4*1000 / 3*1500 (met als rust dribbelen op ongeveer de helft van de tijd of afstand van het tempoblok). Is dat voor de 10k en 15k ook passend?
Training 1 en 2 zijn allebei zone 2 dus rustig.
Voor de korte duurloop zou ik geen afstand maar een minimale duur aanraden; minimaal 30 minuten maar liever minstens 45 minuten.
Voor je intervallen hoef je niet veel te wijzigen, enkels iets meer nadruk op de langere intervallen.

[ Voor 5% gewijzigd door Hartloper op 23-11-2024 16:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
Dazzler2120 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:36:
[...]

Lekker gedaan man! En laat je niet wijsmaken dat onder de 10km/uur joggen is, je hebt snelle lopers em langzame lopers. Tempo komt vanzelf met training, maar dat maakt het echt niet joggen wanneer je trainingstempo 9km/uur is oid.

Mijn z1 tempo is rond de 7'/km en mijn 10km tempo ligt rond de 5'40"/km. Dat zal ngo wel verbeteren met training, maar een écht snelle loper zal ik uiteindelijk waarschijnlijk nooit meer worden ;)
Haha ik las dat op een Nike website ergens volgens mij.

Maar ik vind het ergens wel leuk om iets boven de 10 km/u te lopen dan eronder! Al is het totaal geen doel, heb niet naar Strava gekeken tijdens het hardlopen. Moet even kijken wat ik allemaal bin Strava kan instellen, dat ik bijvoorbeeld een alarm piepje hoor als ik boven de 10,5 ga of onder de 9,5, gewoon zodat ik een beetje op zoek kan gaan naar een stabiel tempo. Al viel het verschil van 30 seconde vandaag ook volgens mij wel mee.

Wat is z1 tempo?

Ik ga gewoon lekker door zo, even kijken of Strava aanstaande vrijdag nog een leuke aanbieding heeft. Ben wel onwijs blij met Spotify, al kost het wel aardig wat per maand voor puur hardlopen. Aan de andere kant zijn Strava en Spotify straks samen 20 euro. Pak daarbij materiaalkosten (1x per twee jaar nieuwe schoenen en nieuwe broek ofzo) en ik ben gemiddeld < 30 euro per maand kwijt aan hardlopen.

Al zit dat horloge ook nog in mijn hoofd, want ergens lijkt het mij ook wel leuk voor de statistieken om mijn hartslag tijdens het lopen te gaan loggen.

Eind februari weer naar het ziekenhuis en dan;
- ben ik als het goed is 75kg in plaats van de 92 tijdens mijn vorige bezoek (nu 81)
- is mijn zout niveau laag vanwege aangepast dieet
- is mijn bloeddruk hopelijk ook lager door het sporten

Moet dan alleen even navragen over eiwit inname, want daarin werd ik door de voedingsdeskundige wat beperkt. Die wil niet boven de 80 gram per dag gaan omdat mijn nieren door de eiwit inname harder zouden moeten werken, maar lees online wat tegenstrijdige meningen. Neem nu dan ook wat minder in (60-80 gram), maar nergens last van.

Nu hopen dat ik er plezier in blijf houden! Vallen gelukkig nog genoeg rondjes uit te proberen in de buurt, wordt het op een gegeven moment niet 'saai' om de hele tijd dezelfde rondjes te lopen? Of gaan jullie dan met de auto ergens naartoe om daar een rondje te lopen?

Ik ben nu regelmatig routes aan het plotten op Google Maps om even te kijken hoe het rondje eruit moet komen te zien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd
  • Nu online

sebasd

loopt op espresso

President schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:41:
[...]

Nu hopen dat ik er plezier in blijf houden! Vallen gelukkig nog genoeg rondjes uit te proberen in de buurt, wordt het op een gegeven moment niet 'saai' om de hele tijd dezelfde rondjes te lopen? Of gaan jullie dan met de auto ergens naartoe om daar een rondje te lopen?
Als ik een fatsoenlijk rondje in het bos wil lopen ga ik met de auto, verder gewoon lekker de voordeur uit en gaan. Ik kan vanuit hier gelukkig verschillende kanten op, dat scheelt. Soms is het saai, maar ik probeer gewoon een beetje te varieren. Niet de weg hoeven zoeken of na te denken hoe ver je nog moet is soms ook juist lekker om in de zone te komen en blijven.

En negeer dit als je wil, maar voor mij staan 'er plezier in blijven houden' en 'teveel focus op getalletjes en statistieken' compleet haaks op elkaar. Toen ik met een hardloophorloge liep was ik constant bezig met daarop letten, steeds sneller willen, teleurgesteld zijn als dat niet zo was, met verhoogde kans op blessures en verlies van plezier als gevolg.

Ik weet het, waarschijnlijk ben ik een uitzondering, maar ik ga eigenlijk altijd zonder enige vorm van gadgets de deur uit. Nou ja, uitgezonderd de verlichting, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FokschaapX
Aghanim schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:03:
Waarom probeer je niet met je huidige gewicht je doeltijd te halen? Dan heb je het over progressie. Afvallen om sneller te lopen is in mijn ogen een shortcut. Je blijft dan fysiek ook nog gezonder en ziet er beter uit. Ik vind het persoonlijk ook zonde van je progressie met fitness. Daar heb je ook hard voor gewerkt :)
Ik had gedacht dat mij situatie (zeg maar: gymbro -> midlife crisis -> hardlopen ;) ) wat gebruikelijker is maar kennelijk behoeft t wat toelichting.

De afgelopen 10 jaar heb ik fanatiek krachttraining gedaan en kreeg het hardlopen relatief minder aandacht. Mijn krachtdoelen heb ik behaald (e.g
5x5x100kg BP) en meer meer meer hoeft van mij niet. En zo verschuift mijn aandacht naar mijn hardloop ambities. Met een druk werk- en gezinsleven als 'complicerende' factor.

De belangrijkste succesfactoren hierbij zijn consistentie (3x/week) en blessurevrij blijven. Een lager gewicht zal naar verwachting dus ook bijdragen maar is geen doel op zich. Ik verwacht dat gewichtsverlies vooral een bijproduct zal zijn van het verleggen van mijn focus van kracht naar (duur)loop. Daarnaast ga ik mijn voeding richting de wedstrijd ook aanpassen.

Ik herken mij dan ook niet in jouw term "short cut". Ik ben vooral bewust bezig met mijn lijf en conditie.

@Hartloper Dank voor de input. Zal de aandacht wat verleggen. Nou liep ik die intervals in mijn recente training voor de 5k al rond de 3:50/min. Heeft het tempo (of totale afstand?) verder opvoeren dan nog toegevoegde waarde voor mijn 10/15k doelstellingen? Of het huidige tempo handhaven, ookal zal de intervaltraining dan wellicht iets te 'makkelijk' aanvoelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
[...]

Maar ik vind het ergens wel leuk om iets boven de 10 km/u te lopen dan eronder! Al is het totaal geen doel, heb niet naar Strava gekeken tijdens het hardlopen. Moet even kijken wat ik allemaal bin Strava kan instellen, dat ik bijvoorbeeld een alarm piepje hoor als ik boven de 10,5 ga of onder de 9,5, gewoon zodat ik een beetje op zoek kan gaan naar een stabiel tempo. Al viel het verschil van 30 seconde vandaag ook volgens mij wel mee.

Wat is z1 tempo?

Ik ga gewoon lekker door zo, even kijken of Strava aanstaande vrijdag nog een leuke aanbieding heeft. Ben wel onwijs blij met Spotify, al kost het wel aardig wat per maand voor puur hardlopen. Aan de andere kant zijn Strava en Spotify straks samen 20 euro. Pak daarbij materiaalkosten (1x per twee jaar nieuwe schoenen en nieuwe broek ofzo) en ik ben gemiddeld < 30 euro per maand kwijt aan hardlopen.

Al zit dat horloge ook nog in mijn hoofd, want ergens lijkt het mij ook wel leuk voor de statistieken om mijn hartslag tijdens het lopen te gaan loggen.

- ben ik als het goed is 75kg in plaats van de 92 tijdens mijn vorige bezoek (nu 81)

Moet dan alleen even navragen over eiwit inname, want daarin werd ik door de voedingsdeskundige wat beperkt. Die wil niet boven de 80 gram per dag gaan omdat mijn nieren door de eiwit inname harder zouden moeten werken, maar lees online wat tegenstrijdige meningen. Neem nu dan ook wat minder in (60-80 gram), maar nergens last van.

Ik ben nu regelmatig routes aan het plotten op Google Maps om even te kijken hoe het rondje eruit moet komen te zien
Ipv een Strava abbo, zou ik gewoon een (Garmin) gps horloge kopen. Die heb je al voor 150 euro volgens mij. In het Garmin eco systeem kan je allerlei data bekijken.

Wat betreft rondjes, ik weet de weg rond mn huis intussen goed genoeg om te variëren. In de winter iets minder ivm donker. Ik rij alleen met de auto naar een wedstrijdje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
sebasd schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:17:
[...]

Als ik een fatsoenlijk rondje in het bos wil lopen ga ik met de auto, verder gewoon lekker de voordeur uit en gaan. Ik kan vanuit hier gelukkig verschillende kanten op, dat scheelt. Soms is het saai, maar ik probeer gewoon een beetje te varieren. Niet de weg hoeven zoeken of na te denken hoe ver je nog moet is soms ook juist lekker om in de zone te komen en blijven.

En negeer dit als je wil, maar voor mij staan 'er plezier in blijven houden' en 'teveel focus op getalletjes en statistieken' compleet haaks op elkaar. Toen ik met een hardloophorloge liep was ik constant bezig met daarop letten, steeds sneller willen, teleurgesteld zijn als dat niet zo was, met verhoogde kans op blessures en verlies van plezier als gevolg.

Ik weet het, waarschijnlijk ben ik een uitzondering, maar ik ga eigenlijk altijd zonder enige vorm van gadgets de deur uit. Nou ja, uitgezonderd de verlichting, natuurlijk.
Automatisme kan natuurlijk ook makkelijk zijn bij het lopen. Tegelijkertijd weet ik wel dat als ik komende zomer twee weken op vakantie ga in het buitenland ik mijn spullen wel ga meenemen om daar hard te lopen! Heerlijk lijkt mij dat..

De constante focus is idd niet prettig, al vind ik het wel prettig om een signaaltje te krijgen als ik eigenlijk tr hard ga. Heb tijdens het hardlopen totaal niet door wat mijn snelheid is en ik ben anders weer wat overenthousiast als ik begin en dan loop ik alleen maar meer kans op blessures

Telefoon vind ik onmisbaar, mocht er wat gebeuren kan ik dan naar huis bellen. En ik ben bereikbaar als mijn vrouw mij nodig heeft. Sterker nog: ze vindt het fijn als ik live locatie delen aanzet via whatsapp als ik ga lopen. O, en muziek is ook onmisbaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
FokschaapX schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:20:
[...]

@Hartloper Dank voor de input. Zal de aandacht wat verleggen. Nou liep ik die intervals in mijn recente training voor de 5k al rond de 3:50/min. Heeft het tempo (of totale afstand?) verder opvoeren dan nog toegevoegde waarde voor mijn 10/15k doelstellingen? Of het huidige tempo handhaven, ookal zal de intervaltraining dan wellicht iets te 'makkelijk' aanvoelen?
Met je 10km in gedachten zou ik de langere intervallen net iets trager doen. De korte kan je aan 3:50 houden maar voor 10km in 40 minuten is een vrij klassieke intervaltraining 6 x1 km aan 4min/min. Dat voelt misschien iets te makkelijk maar is op de langer termijn meer houdbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FokschaapX
Hartloper schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:43:
[...]

Met je 10km in gedachten zou ik de langere intervallen net iets trager doen. De korte kan je aan 3:50 houden maar voor 10km in 40 minuten is een vrij klassieke intervaltraining 6 x1 km aan 4min/min. Dat voelt misschien iets te makkelijk maar is op de langer termijn meer houdbaar.
Kijk aan. Dat laatste is zeer relevant voor succesfactor #2 uit mijn post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
FokschaapX schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:20:
[...]

Ik had gedacht dat mij situatie (zeg maar: gymbro -> midlife crisis -> hardlopen ;) ) wat gebruikelijker is maar kennelijk behoeft t wat toelichting.

De afgelopen 10 jaar heb ik fanatiek krachttraining gedaan en kreeg het hardlopen relatief minder aandacht. Mijn krachtdoelen heb ik behaald (e.g
5x5x100kg BP) en meer meer meer hoeft van mij niet. En zo verschuift mijn aandacht naar mijn hardloop ambities. Met een druk werk- en gezinsleven als 'complicerende' factor.

De belangrijkste succesfactoren hierbij zijn consistentie (3x/week) en blessurevrij blijven. Een lager gewicht zal naar verwachting dus ook bijdragen maar is geen doel op zich. Ik verwacht dat gewichtsverlies vooral een bijproduct zal zijn van het verleggen van mijn focus van kracht naar (duur)loop. Daarnaast ga ik mijn voeding richting de wedstrijd ook aanpassen.

Ik herken mij dan ook niet in jouw term "short cut". Ik ben vooral bewust bezig met mijn lijf en conditie.
Voor mij erg gebruikelijk want doe precies hetzelfde :)
Enige verschil is dat ik 5x in de week kan trainen (3x hardlopen 2x kracht) en bewust heb gekozen om de spiermassa op onderhoud te blijven trainen omdat ik het zonde vind om te verliezen. Jouw posts hierboven lezen voor mij als ‘gewicht is slecht dus hoe kan ik dit actief verliezen’ vandaar mijn reactie. Ik denk dat je met gestructureerd trainen sowieso al veel kunt bereiken dus misschien is het niet nodig om je gym gains (nu al) op te offeren. Spiermassa zorgt ook voor een betere houding en meer kracht in je totale lijf dus het biedt ook zeker voordelen, ook qua blessure preventie. Veel hardlopers doen ook krachttraining ernaast. Als je er dan toch al hard voor gewerkt hebt kun je misschien met wat dumbells thuis nog 1x per week wat doen om het beste van 2 werelden te hebben :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Een gespierde borstkas en gespierde schouders hebben GEEN voordeel voor een hardloper, ook niet qua blessupreventie.

En @FokschaapX stelt, in tegenstelling tot wat jij hem toeschrijft, niet dat "gewicht slecht dus hoe kan ik dit actief verliezen".

Hij zegt letterlijk "Een lager gewicht zal naar verwachting dus ook bijdragen maar is geen doel op zich. Ik verwacht dat gewichtsverlies vooral een bijproduct zal zijn van het verleggen van mijn focus van kracht naar (duur)loop".

Zijn prioriteiten liggen gewoon anders dan de jouwe. Hij wil niet per se al zijn spiermassa behouden, jij wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FokschaapX
Je vat het mooi samen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Hartloper schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 18:04:
Een gespierde borstkas en gespierde schouders hebben GEEN voordeel voor een hardloper, ook niet qua blessupreventie.

En @FokschaapX stelt, in tegenstelling tot wat jij hem toeschrijft, niet dat "gewicht slecht dus hoe kan ik dit actief verliezen".

Hij zegt letterlijk "Een lager gewicht zal naar verwachting dus ook bijdragen maar is geen doel op zich. Ik verwacht dat gewichtsverlies vooral een bijproduct zal zijn van het verleggen van mijn focus van kracht naar (duur)loop".

Zijn prioriteiten liggen gewoon anders dan de jouwe. Hij wil niet per se al zijn spiermassa behouden, jij wel.
Zoals ik hierboven al schreef was mijn eerste reactie naar aanleiding van:
FokschaapX schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 21:10:
Dank voor alle reactie hierboven op t gewicht vraagstuk. Op basis van dat rekenmodel lijk ik hier aardig wat potentie te laten liggen. Heb naar verhouding veel spiermassa in mn bovenlijf dus dat kan zeker wat minder.
En:

Verder trek je mijn reactie uit zijn verband want ik heb het nergens over een borstkas en schouders gehad. Overigens dragen die wel degelijk bij aan blessure preventie vanwege een betere houding maar dat terzijde.
Verder geef ik 2 adviezen:
- mogelijk hoef je niet per se gewicht te verliezen om toch je doel te bereiken
- mocht je graag je spiermassa willen behouden dan kan dat met 1x per week wat krachttraining best aardig
De intentie was goed bedoeld omdat ik het persoonlijk zonde vind iets op te ‘offeren’ als het niet nodig is. Maar dat had je er misschien niet uitgehaald :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Nu online

sebasd

loopt op espresso

President schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:27:
[...]

Automatisme kan natuurlijk ook makkelijk zijn bij het lopen. Tegelijkertijd weet ik wel dat als ik komende zomer twee weken op vakantie ga in het buitenland ik mijn spullen wel ga meenemen om daar hard te lopen! Heerlijk lijkt mij dat..

De constante focus is idd niet prettig, al vind ik het wel prettig om een signaaltje te krijgen als ik eigenlijk tr hard ga. Heb tijdens het hardlopen totaal niet door wat mijn snelheid is en ik ben anders weer wat overenthousiast als ik begin en dan loop ik alleen maar meer kans op blessures

Telefoon vind ik onmisbaar, mocht er wat gebeuren kan ik dan naar huis bellen. En ik ben bereikbaar als mijn vrouw mij nodig heeft. Sterker nog: ze vindt het fijn als ik live locatie delen aanzet via whatsapp als ik ga lopen. O, en muziek is ook onmisbaar
Oh, hier gaan de hardloopspullen ook in de koffer / tas hoor. Heerlijke manier om de omgeving te verkennen inderdaad.

Muziek ja / nee is persoonlijk. Ik vind het juist fijn om even geen prikkels binnen te krijgen. Telefoon neem ik wel mee als ik wat verder ga, dichterbij huis is een siliconenbandje met telefoonnummer van mijn vrouw genoeg voor mij.

Een signaal dat je afremt is inderdaad handig met het oog op voorkomen van blessures. Ook hier ieder zijn ding. Ik herken inmiddels de signalen van mijn lichaam (denk ik) goed genoeg, voorlopig gaat het zonder horloge of whatever ook prima.

Zolang je er plezier in hebt is alles goed ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
sebasd schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:31:
[...]

Oh, hier gaan de hardloopspullen ook in de koffer / tas hoor. Heerlijke manier om de omgeving te verkennen inderdaad.

Muziek ja / nee is persoonlijk. Ik vind het juist fijn om even geen prikkels binnen te krijgen. Telefoon neem ik wel mee als ik wat verder ga, dichterbij huis is een siliconenbandje met telefoonnummer van mijn vrouw genoeg voor mij.

Een signaal dat je afremt is inderdaad handig met het oog op voorkomen van blessures. Ook hier ieder zijn ding. Ik herken inmiddels de signalen van mijn lichaam (denk ik) goed genoeg, voorlopig gaat het zonder horloge of whatever ook prima.

Zolang je er plezier in hebt is alles goed ;)
Begrijpelijk hoor, ieder zo zijn voorkeur! Dat signaal is wel handig voor mij. Vooral vanwege mijn knie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
[...]

Wat is z1 tempo?

Z1 tempo is een tempo waarin je ontspamnen kan blijven lopen, waarbij je gewoon nog volledige gesprekken zonder al te veel moeite zou moeten kunnen voeren. Ik zie Z1 als het tempo waarvan je verwacht dat je uiteindelijk 'eindeloos' kan doorlopen.

Nu in de winter wordt het soms wel saai qua lopen, altijd langs die donkere weg met autos langs je razen. In het weekend pak ik vaak de auto naar een bos om een duurloopje te doen

Qua data, ik zou je ook een (goedkoop) sporthorloge halen ipv strava premium, heb je m.i. meer aan, zeker het garmin ecosysteem kan echt enorm behulpzaam zijn wat betreft data.
Strava is voor de meeste mensen meer een social media platform t.o.v. een trainings tool

Met een horloge kan je vaak ook trainingstempos instellen, dan krijg je vanzelf een signaal als je sneller dan een bepaald tempo of en lamgzamer dan een bepaald tempp gaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
Dazzler2120 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:03:
Qua data, ik zou je ook een (goedkoop) sporthorloge halen ipv strava premium, heb je m.i. meer aan, zeker het garmin ecosysteem kan echt enorm behulpzaam zijn wat betreft data.
Strava is voor de meeste mensen meer een social media platform t.o.v. een trainings tool

Met een horloge kan je vaak ook trainingstempos instellen, dan krijg je vanzelf een signaal als je sneller dan een bepaald tempo of en lamgzamer dan een bepaald tempp gaat
Kijk, dan is een horloge wel handig! Ik neem aan dat die dan ook kan trillen, zodat ik ondertussen mijn oortjes gewoon in kan hebben voor de muziek?

Ik ga dan wel even in het GPS horloge topic duiken voor een horloge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23:44
President schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:26:
[...]

Kijk, dan is een horloge wel handig! Ik neem aan dat die dan ook kan trillen, zodat ik ondertussen mijn oortjes gewoon in kan hebben voor de muziek?

Ik ga dan wel even in het GPS horloge topic duiken voor een horloge!
Ik zet tegenwoordig mijn podcasts op m’n horloge. Dan krijg ik alle info over mijn training ook via mijn oortjes. De apps zijn nog wat basaal maar ik weet nu wat wel en niet werkt met playlists (Garmin forerunner 165 music).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Jailhouse schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:24:
[...]

Ik zet tegenwoordig mijn podcasts op m’n horloge. Dan krijg ik alle info over mijn training ook via mijn oortjes. De apps zijn nog wat basaal maar ik weet nu wat wel en niet werkt met playlists (Garmin forerunner 165 music).
Mag ik je vragen welke informatie je dan krijgt?

Zaken als route begeleiding zie ik geen nut in, want ik ga van tevoren nieuwe rondjes op Google Maps bekijken en dan weet ik wel hoe ik moet lopen.
Of bedoel je dan statistieken van wat je gemiddelde is over de 5 minuten of over je hele run tot dusver?

Ik zag die 165 inderdaad in gewoon en in muziek. Kan je dan playlists van Spotify er naar over zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
President schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:32:
[...]

Zaken als route begeleiding zie ik geen nut in, want ik ga van tevoren nieuwe rondjes op Google Maps bekijken en dan weet ik wel hoe ik moet lopen.
Of bedoel je dan statistieken van wat je gemiddelde is over de 5 minuten of over je hele run tot dusver?

Ik zag die 165 inderdaad in gewoon en in muziek. Kan je dan playlists van Spotify er naar over zetten?
je krijgt een overzicht te zien tijdens het hardlopen, en die kan je helemaal instellen met de gegevens die je wil zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_15KDh0jKVhZJEhYAhvoHgjh10=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FQBneTjby0h4QDeD3VYFJGD0.jpg?f=user_large

Daarnaast kan je om de zoveel meter (meestal 1km) een melding krijgen, met daarin melding van gemiddelde tempo/hartslag. Als je deze bv op 500m oid zet, dan kan je mooi je tempo bekijken elke 500m. Of gewoon vaker op je horloge, maar een gemiddelde werkt beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Vanaf vandaag heeft Nike met GOBIG24 extra 25% korting, ook op uitverkoopitems. Er is het een en ander aan hardloopspul (al is geloof ik de Pegasus Trail 5 7e goedkoper bij Zalando). En je kunt ook cashback op je bestelling krijgen voor 12% extra ofzo. Zelf vergeten :( Maar ik ben gelijk gaan kijken voor onder andere een lange broek voor het hardlopen. Dri-FIT Challenger en Challenger Flash besteld om te proberen.
[...]

Voor het plotten kun je imho beter Komoot gebruiken. Ik heb verschillende rondjes die ik kan lopen vanaf de voordeur, maar nu ik verder kan lopen ga ik ook nieuwe rondes lopen en kom ik gemakkelijk bij het bos om daar een stukje te doen. Auto ga ik pas doen als ik een elektrische auto heb (wederom, duurzaamheid is voor mij belangrijk ;) ). Wel ben ik laatst me de auto meegegaan naar familie aan de andere kant van onze woonplaats en ben ik vanaf daar een heerlijk rondje gaan rennen naar huis. Legitieme vraag van je want ik merk bij mezelf dat nieuwe routes wel prikkelt.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

sebasd schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:17:
[...]

Maakt niks uit toch? Voor mij staat plezier ook voorop en daarmee komt vanzelf een betere gezondheid en fitheid. Voor mij geeft het horloge juist een boost als duidelijk wordt dat ik wél weer een stap heb gezet en til ik niet al te zwaar aan een mindere sessie. Het is gewoon erg afhankelijk van je karakter :) Heb mijn Forerunner 965 zelfs gebruikt op de wadden om m'n weg te vinden in de duinen :D

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 24-11-2024 10:53 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23:44
[...]

qua info: zie de reactie van Kepler. Ik gebruik ook die watchface zoals op de foto. Je kunt ook een andere watchface installeren en sowieso kun je zelf bepalen welke info getoond wordt.
mbt Spotify. Je moet handmatig (op de 165 in elk geval) synchroniseren. Dan kun je kiezen welke afspeellijst je synct. Ikzelf luister podcast. Dat is hetzelfde idee qua synchorniseren. Wat ik erg jammer vind is dat in spotify ook een playlist aanwezig is met daarin de laatste aflevering(en) van geselecteerde podcastmakers. Die kun je NIET sync-en. Althans, hij ziet 'm niet (iemand tips(?)). Volgorde van podcast kun je op je horloge ook niet aanpassen, dat zul je al bij je playlist moeten doen. Het is dus allemaal wat basaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
[...]

Je hebt voor de spotify functionaliteit wel premium nodig. Mocht je de 165 interessant vinden kijk dan even bij ING winkel. Daar krijg je flinke korting. Als je minder uit wilt geven is een 245 (music) via Marktplaats ook een mooie koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Jailhouse schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:17:
[...]

qua info: zie de reactie van Kepler. Ik gebruik ook die watchface zoals op de foto. Je kunt ook een andere watchface installeren en sowieso kun je zelf bepalen welke info getoond wordt.
mbt Spotify. Je moet handmatig (op de 165 in elk geval) synchroniseren. Dan kun je kiezen welke afspeellijst je synct. Ikzelf luister podcast. Dat is hetzelfde idee qua synchorniseren. Wat ik erg jammer vind is dat in spotify ook een playlist aanwezig is met daarin de laatste aflevering(en) van geselecteerde podcastmakers. Die kun je NIET sync-en. Althans, hij ziet 'm niet (iemand tips(?)). Volgorde van podcast kun je op je horloge ook niet aanpassen, dat zul je al bij je playlist moeten doen. Het is dus allemaal wat basaal.
Ik doe gelukkig niet aan podcasts, maar heb gewoon een willekeurige lijst met liedjes aan staan. Heb nog nooit een podcast geluisterd om eerlijk te zijn, geen idee wat ik daaraan heb. Is volgens mij een soort van radio luisteren naar de mening van iemand of naar discovery op de tv kijken zonder beeld?
Aghanim schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:26:
[...]

Je hebt voor de spotify functionaliteit wel premium nodig. Mocht je de 165 interessant vinden kijk dan even bij ING winkel. Daar krijg je flinke korting. Als je minder uit wilt geven is een 245 (music) via Marktplaats ook een mooie koop.
Ik heb Spotify premium afgesloten om ergens naar te kunnen luisteren tijdens het hardlopen, dus dat heb ik

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Oh shit :D Net niet m'n goretexschoenen aan want veel te warm daarvoor. Uberhaupt een rare gewaarwording om na afgelopen week vandaag in korte broek en shirt te gaan. Ik ging een nieuw stukje weiland proberen. Na 75 meter steeds drassiger tot ik letterlijk met m'n schoenen een heel stuk weg zak in de modder en alles (voeten, schoenen, sokken) nat is :D Met m'n goretexschoenen was ik er wel gekomen! Hele poten onder de modder(spetters), ik kom terug, zegt m'n vrouw "alles goed gegaan??" _O-

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1 ... 334 ... 389 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.