Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
L23 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 21:10:
[...]

Ik merk daar zeker voordelen van.
Welke krachttraining en welke (direct daaraan gerelateerde) voordelen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-07 20:04
Hartloper schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:44:
@WizzlerNL Valencia gaat door ! Deelnemers wordt gevraagd een extra startnummer te kopen ten gunste van de slachtoffers.

Heb je meegedaan met de Berenloop en hoe ging-ie ?
Yeah ik kreeg de mail vandaag! Heel erg blij mee, begon hem toch wel een beetje te knijpen.

Afgelopen weekend inderdaad vollop aan de Berenloop mee gedaan. Zaterdag 2x de 5km Kleintje Berenloop (1x warm-up en daarna hazen voor een PR sub 25 van mijn vriendin) en op zondag 9km warmlopend naar de start en toen de halve op marathon power gelopen.

Kreeg bij 7km een steek omdat ik wat moeite met kakken had al een paar dagen. Dat liep dus niet geweldig maar evengoed mooi tempo vast kunnen houden. Alleen t strand was mega mul en dus zwaar maar kwam uiteindelijk op 1:30.20 uit.

En die Adidas Adizero Adios Pro 3 is echt een heerlijk schoentje. Veel vertrouwen om over 2 weken de sub 3 aan te vallen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:15

L23

KappuhH schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 21:26:
[...]

Welke krachttraining en welke (direct daaraan gerelateerde) voordelen?
Ik doe bij fitness eGym en daar gebruik je dan verschillende krachttoestellen. Bovenlichaam om de houding te verbeteren. Onderlichaam zit er onder andere de Leg Press bij waarmee je alle beenspieren traint.
Ik heb vorig jaar september hardlopen weer eens opgepakt. Twee keer in de week, progressie ging langzaam. Toen ik een halfjaar later fitness er bij deed merkte ik dat ik een stuk makkelijker langere afstanden kon lopen, progressie ging ook in grotere stappen vooruit.
Indirect voordeel was voor mij dat ik met fitness ook makkelijker kon afvallen, dat merkte ik bij de eerste maanden alleen hardlopen niet.

Maar vind het ook wel een brede vraag en iedereen heeft een andere achtergrond/lichaamsbouw etc. Krachttraining kan ook spieren etc sterker maken zodat je de kans op blessures tijdens het hardlopen verkleind. Verder vind ik het geheel van naar de fitness school gaan wel handig naast het hardlopen. Doe daar ook rekoefeningen. Naast hardlopen afwisselen met andere cardio oefeningen om de conditie te verbeteren. Wellicht niet noodzakelijk, maar denk dat iedere hardloper er wel een voordeel uit kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:34

Dazzler2120

FP ProMod
Darkasantion schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:02:
Zijn hier nog andere lopers met wat ervaring met de trainingsfunctie van TrainasOne?
Afgelopen 3 jaar steeds met een Excel-sheet van Marathon Handbook getraind wat best goed werkte, daar ik ermee mijn PR's en afstanden goed kon lopen.
Echter hoop ik met TrainasOne iets meer specifiekere trainingen te krijgen afgestemd op mijn doelen, beschikbare tijd en de afgelopen trainingen. Werkt dit ook een beetje of kan je beter zelf een plan maken?
Ik loop er nu mee en gebruik het om structuur te bieden aan mijn opbouw. Werkt wel goed voor mijn gevoel, in het begin moet de app data vergaren om je conditie te pijlen etc, daarna voelen de stappen wat gerichter. Dat was bij mij na 4 weken ofzo.

Die assessment runs zijn wel een must om te doen, dat zijn fe "pijl" momenten.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19:09
Peilmomenten, momenten waarop je conditie gepeild wordt.
En daarna ga je als een pijl ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:50
Stefangrp schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:47:
Trainend richting mijn eerste marathon ga ik morgen 23 km lopen. Dat wordt pas de 3e keer dat ik zo'n afstand ga lopen (wel de nodige halve marathons gedaan).

Ergens is dat toch wel soort van spannend 😁
Maar wel zin in. Beetje navigeren (ik loop vanaf de hockey uitwedstrijd van mijn kids naar huis), hardloop podcastje op en gaan met die banaan
lekker veel verkeerd gelopen haha.
Al met al 23,8 km in een vrij vlakke 5:09 per km. Zeer tevreden.

En fijn om te ervaren dat ik niet afgedraaid thuis kwam. Dus er zit nog meer in het vat :)

Die 25 km Asselronde in februari ga ik (in ieder geval zeker weten) killennnnnn }) (Pr staat op 2.15)

[ Voor 3% gewijzigd door Stefangrp op 16-11-2024 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:04

JT

VETAK y0

Stefangrp schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:01:
[...]
lekker veel verkeerd gelopen haha.
Al met al 23,8 km in een vrij vlakke 5:09 per km. Zeer tevreden.

En fijn om te ervaren dat ik niet afgedraaid thuis kwam. Dus er zit nog meer in het vat :)

Die 25 km Asselronde in februari ga ik (in ieder geval zeker weten) killennnnnn }) (Pr staat op 2.15)
Lekker man, mooie snelheid.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Ja ik ben wel benieuwd wat er uiteindelijk mogelijk is op de marathon. Volgens Garmin 3.34 maar dat lijkt me een redelijk absurd debuut😅 en zou ik ee snellere pace moeten doen dan deze run.
de predictions voor de 5,10 en hm lijken me ook niet realistisch overigens (PR's minuten langzamer).
Ik loop iets van 40 km per week en heb een VO2max van 56. 68 kg bij 1m70.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WizzlerNL
Stefangrp schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:45:
Ja ik ben wel benieuwd wat er uiteindelijk mogelijk is op de marathon. Volgens Garmin 3.34 maar dat lijkt me een redelijk absurd debuut😅 en zou ik ee snellere pace moeten doen dan deze run.
de predictions voor de 5,10 en hm lijken me ook niet realistisch overigens (PR's minuten langzamer).
Ik loop iets van 40 km per week en heb een VO2max van 56. 68 kg bij 1m70.
Ik weet niet wat je wedstrijd tempo's zijn maar 5:09 op een langzame duurloop is een prima pace voor een 3:15 marathon. Wel iets meer kilometers gaan lopen als je echt een schema gaat volgen.

Ik liep mijn debuut in New York in 3:13 met max 66km per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
WizzlerNL schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:34:
[...]

Ik weet niet wat je wedstrijd tempo's zijn maar 5:09 op een langzame duurloop is een prima pace voor een 3:15 marathon. Wel iets meer kilometers gaan lopen als je echt een schema gaat volgen.

Ik liep mijn debuut in New York in 3:13 met max 66km per week.
Ja dat weet ik dus niet zo goed.
Ik loop mijn wedstrijden waarschijnlijk te langzaam, of de ldl's te snel.

Vorige week mezelf in een training binnenstebuiten gekeerd voor 4:15 per km op de 5km.
10km moet denk ik wel kunnen op ~4.35, hm op ~4.50.
Dat zijn de paces die ik wel aan durf om op weg te gaan in een wedstrijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WizzlerNL
Stefangrp schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:49:
[...]

Vorige week mezelf in een training binnenstebuiten gekeerd voor 4:15 per km op de 5km.
Zoals Sifan zegt "If your dreams don't scare you, they aren't big enough". Dus als je dit aan durft, kan er nog wel 5-10 sec vanaf!

Maar verder gewoon proberen, lekker veel rustige kilometers blijven maken en af en toe een moeilijk doel stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Stefangrp schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:49:
[...]

Met die paces voor kortere afstanden zit je voor een marathon in de 3:34 zone, dus dat klopt met je Garmin.
Vaak lukt dat wel niet van bij je eerste marathon, en dan moet je sowieso enkele 30km duurlopen doen.
Maar op iets langere termijn en mits de kilometers per week op te krikken naar 60km per week is waarschijnlijk op langere termijn onder de 3:30 (of zelfs 3:20) zeker mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-07 09:38
Zijn er hier die heel de winter blijven doorlopen met een korte broek ?

Door het koudere weer eens met een lange broek gelopen maar dat zat niet zo fijn

Met korte broek natuurlijk koudere benen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
svenn15 schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:36:

Door het koudere weer eens met een lange broek gelopen maar dat zat niet zo fijn

Altijd. Sexy benen mag je niet voor jezelf houden. Koude benen is onzin. Zolang je romp maar warm blijft. Overigens heb ik een vrouw hier die licht boos wordt als ik dat roep. Die heeft altijd intens koude benen/kont. Die heeft deze week nog een HOT Fusion tight besteld en merkt dat dat significant warmer is (met survival, niet hardlopen vooralsnog).

Weleens eerder hier besproken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 06:19

Galois

1811 - 1832

Ik vind een lange broek wel lekker voor de duurlopen. Als ik intervallen of een tempoloop doe, dan wel altijd een korte broek. En met wedstrijden altijd.

Zo ook vandaag. Straks loop ik de Zevenheuvelenloop. Dat doe ik sowieso in een korte broek, maar de gevoelstemperatuur zal 4 graden zijn, dus twijfel ik heel erg wat ik verder aan doe.

Ik loop het liefst deze wedstrijden in een singlet, maar nu twijfel ik dus. Of een singlet met een ondershirt er onder of gewoon korte mouwen.

Wat gaan anderen doen die zo de 7H gaan lopen?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-07 22:30
Hier korte broek (zo;n trail ding met tight eronder). Boven singlet met daaroverheen een hardloop shirt (korte mouwen). Dat is even koud bij de start maar loop van zelf wel warm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

jaguarxj16 schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:19:
Hier korte broek (zo;n trail ding met tight eronder). Boven singlet met daaroverheen een hardloop shirt (korte mouwen). Dat is even koud bij de start maar loop van zelf wel warm.
Warner dan dit ga ik het ook niet doen nee. Geen lange mouwen. Maar ik twijfel nog of ik niet een mouwloos ondershirt en daaroverheen een singlet aan doe.

Bij de start heb ik een (oude) trui aan die ik over de hekken leg. Na afloop doe je ‘m weer gelijk aan. Ze blijven nl hangen (de organisatie raadt dit ook aan).
Wel even goed onthouden bij welk huisnummer je start!

Ook al start en finish je op dezelfde plek, het ziet er totaal anders uit! 😂

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-07 17:12
Ben onderweg met korte broek, 7H-shirt met lange mouwen 2023.

Naar startvak/in startvak een dunne plastic wegwerp poncho tegen afkoeling door de wind (alhoewel je daar lekker dicht op elkaar zit).

Vandaag rustige loop, ga samen met iemand mee lopen die voor het eerst mee gaat; denk dat het 5:00-5:10min/km wordt.

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

cyclofosfamide schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:32:
Ben onderweg met korte broek, 7H-shirt met lange mouwen 2023.

Naar startvak/in startvak een dunne plastic wegwerp poncho tegen afkoeling door de wind (alhoewel je daar lekker dicht op elkaar zit).

Vandaag rustige loop, ga samen met iemand mee lopen die voor het eerst mee gaat; denk dat het 5:00-5:10min/km wordt.
Dan is wat warmer aankleden wel verstandig.

Ik ben van plan om op mijn max te lopen. Hoop ergens tussen de 58 en 59 minuten te eindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19:18
Singlet met arm sleeves hier. Maar als de zon schijnt kunnen de sleeves uit blijven vermoed ik.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Slupor schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:39:
Singlet met arm sleeves hier. Maar als de zon schijnt kunnen de sleeves uit blijven vermoed ik.
Dat heb ik nog nooit gedaan, maar is inderdaad ook wel een mooie tussenoplossing (voor een volgende keer dan… heb van alles mee, maar geen sleeves!).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:29
wisselwerking schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:01:
[...]

Lekker. Ik zit in de opbouw naar een trailrun van 43km in maart. Zit nog in het begin van het schema. Zondag 14km
Vanmorgen een heerlijke trailrun (in het zonnetje 8) ) gedaan. Schema gaf 14km aan, dat werd uiteindelijk 16,7km. Ik moest mijzelf echt remmen om niet een groter lusje er aan vast te knopen. Oftewel heerlijk gelopen. Mooie steady pace aangehouden en uitgekomen op 4:58/km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:36
Zijn er mensen die ervaring hebben met een hoofdlamp icm rennen?

https://www.zaklampen.nl/...i/nitecore_nu25_ul-1.webp

https://www.zaklampen.nl/.../n/i/nitecore_nu25-1.webp

Geen flauw idee wat beter zal zitten.
Alleen touwtjes of toch iets met band eraan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:48
@NeutraleTeun uiteraard zijn die mensen hier ;) nachttrails zijn een (on)regelmatig terugkerend onderwerp in dit topic. Ik gebruik zelf al wat jaartjes de Petzl Iko Core naar grote tevredenheid. Eind December heb ik weer een leuke nachttrail door de Kennemerduinen, "Run the Bats". 16:30 vertrekken voor een 23km ronde. Zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:01
NeutraleTeun schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:55:
Zijn er mensen die ervaring hebben met een hoofdlamp icm rennen?

https://www.zaklampen.nl/...i/nitecore_nu25_ul-1.webp

https://www.zaklampen.nl/.../n/i/nitecore_nu25-1.webp

Geen flauw idee wat beter zal zitten.
Alleen touwtjes of toch iets met band eraan.
Gisteren de Petzl Swift RL 1100 aangeschaft, maar moet er nog mee gaan rennen. Geeft wel een bak licht :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Vanmiddag naar Run2Day in Almere. Vriendelijk baas, kop koffie en afgieten, en daarna konden de schoenen gepast worden. Alles hebben we geprobeerd. Nike, HOKA, Brooks, Asics en New Balance. Eindeloos de winkeltje op en neer.

Uiteindelijk met een paar Asics Gel Nimbus TR en een stel Nike Pegasus Trail. Want kijk nou.

Hopelijk lopen ze lekker, en kan ik hiermee weer geen trainen.

Vanmorgen een 5km proefloopje gedaan, met hak van de ortho en wat rek/strek oefeningen. Dat voelde wel anders dan zonder hak. Rechts moest harder werken en voelde de kuiten behoorlijk trekken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hartloper
Vandaag lange duurloop gedaan. Plan was 25km maar niet goed gerekend en uitgekomen op 27km.
Het is hier al vaak aan bod gekomen, al dan niet eten tijdens lange duurloop.
Ik kan gerust 20-22km hardlopen zonder eten of drinken, maar vandaag had ik enkel een sojadrankje bij en voelde ik de laatste 5kilometers het energieniveau zakken. Voor mezelf denk ik dat het beter is vanaf pakweg 24km meer drinken mee te nemen.
Bij zo'n lange duurloop zonder eten of drinken kan je zeggen: goed, je trekt je glycogeenreserves leeg en je leert het lichaam daarmee om te gaan. Of je zegt: mmm, toch niet helemaal OK voor het herstel, het is beter om meer brandstof in te nemen tijdens die lange duurlopen om beter te herstellen. Tegenwoordig neig ik naar de tweede optie.

Qua kledij korte broek maar wel compressiekousen om de kuiten warm te houden, en bovenaan een thermo T shirt met daarover een jasje met korte mouwen, wat van pas kwam bij tegenwind maar op andere momenten toch relatief warm was.

Benieuwd naar de 7Hverslagen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MrBerger
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-07 08:39
Als een lurker van dit topic kan ik het toch niet laten dit te plaatsen. Wat een ontzettend snelle tijd op de 15k: Wereldrecord 15k

Dat blijft nog heel lang dromen ben ik bang :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperoo
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:29
Iemand ervaringen met de Adidas Boston 12 ?
Over een jaar wil ik mijn eerste marathon rennen.
Voor de tempo trainingen wil ik de Boston aanschaffen en die zo mogelijk ook gebruiken voor de marathon zelf. Tuurlijk koop ik het liefste direct een super shoe zoals de adios pro 4.

Benieuwd naar de input.

Dank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WizzlerNL
Jasperoo schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:45:
Voor de tempo trainingen wil ik de Boston aanschaffen en die zo mogelijk ook gebruiken voor de marathon zelf. Tuurlijk koop ik het liefste direct een super shoe zoals de adios pro 4.

Benieuwd naar de input.

Dank
Ik heb de Boston 12 en de Adios Pro 3. Boston voor de interval en tempo blokken, Adios voor de marathon.

Beide lopen heel lekker maar je merkt nog wel echt verschil tussen beide. Adios maakt het echt nog wel een stuk makkelijker om hetzelfde tempo vast te houden.

Ik vind beide overigens niet lekker lopen voor langzame duurlopen. Daar gebruik ik Hoka Clifton of Altra Torin 7 voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Nog 1 training en dan beschouw ik mijn 10km schema als gehaald (er zitten nog 2 weken opbouw in maar ik ga al over de 10km en de afbouw naar een race heb ik niet nodig want die staat niet gepland). Ik heb besloten dat ik eerst ga voor meer snelheid. Een 10km in 45-50 minuten lijkt me een mooi getal. Geen idee hoe haalbaar het voor mij is, maar we gaan het meemaken.

Weet iemand hoe het zit met de Forerunner 965 en de virtuele coaches? Ik las ergens dat het programma er vanuit gaat dat je 3-4 keer per week loopt maar dat haal ik niet. Als ik twee keer per week loopt, past de coach zich dan vanzelf aan of is het daar gewoon niet geschikt voor? Of loop je dezelfde trainingen maar doe je er langer over om bij je doel te komen?
svenn15 schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:36:

Als de wind niet zo waait dan kan ik wel wat langer in een korte broek blijven lopen. Maar vandaag als de wind weg was, was het toch wel verdomd fris...nog in een oude trainingsbroek gelopen, ik wacht even tot black friday om wat beters te kopen :+ Ik hoorde over black friday van die broeken van Fusion maar in zoveel mogelijk aankopen probeer ik iets te doen met duurzaamheid en Fusion gebruikt geen gerecyclede stoffen. Dus moet ik nog even wachten op andere aanbiedingen.

[ Voor 32% gewijzigd door JT op 17-11-2024 20:21 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

wisselwerking schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:28:
[...]

Vanmorgen een heerlijke trailrun (in het zonnetje 8) ) gedaan. Schema gaf 14km aan, dat werd uiteindelijk 16,7km. Ik moest mijzelf echt remmen om niet een groter lusje er aan vast te knopen. Oftewel heerlijk gelopen. Mooie steady pace aangehouden en uitgekomen op 4:58/km.
Lekker. Ik heb ook in de zon gelopen (laatste keer lopen was 6 dagen terug :X ) en dat beviel prima! Kreeg het zelfs warm met een dun Odlo ondershirt en dun gewoon shirt er overheen als de wind even wegviel. Gezien de laatste keer 6 dagen geleden was, ging het vandaag lang niet slecht.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Blomminator schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:57:
Vanmiddag naar Run2Day in Almere. Vriendelijk baas, kop koffie en afgieten, en daarna konden de schoenen gepast worden. Alles hebben we geprobeerd. Nike, HOKA, Brooks, Asics en New Balance. Eindeloos de winkeltje op en neer.

Uiteindelijk met een paar Asics Gel Nimbus TR en een stel Nike Pegasus Trail. Want kijk nou.

Hopelijk lopen ze lekker, en kan ik hiermee weer geen trainen.

Vanmorgen een 5km proefloopje gedaan, met hak van de ortho en wat rek/strek oefeningen. Dat voelde wel anders dan zonder hak. Rechts moest harder werken en voelde de kuiten behoorlijk trekken.
Ben benieuwd hoe het bij je aanvoelt over 5 loopjes :)

Die Pegasus 5's zien er leuk uit! Natuurlijk is het het belangrijkst hoe het zit maar het is ook meegenomen als het er leuk uit ziet :P Ik heb de Pegasus 4 GTX en die vind ik heerlijk om op te lopen dus ik wou kijken voor een setje gewone Pegasus 4, maar die bleken smaller te zijn :? Hopelijk is de 5 iets breder en lijken ze op de 4 qua hoe het loopt.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper

Benieuwd naar de input.

Dank
Een degelijke relatief snelle trainingsschoen, dat is de Boston 12 voor mij. Ik heb er momenteel 620 km op gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:49

uFx

Ik ben bezig met een Garmin-schema voor een halve marathon met als doeltijd 1u35m. PR is 1u39m en nu komt Jantje Garmin aan met een intervaltraining op 3m15 tempo (niet sprinten!), 6 x 30 seconden met 1 minuut rust. Bij 4m00 val ik al bijna over m'n eigen benen, wat verwacht ii dat ik ga doen? :')

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:11

charrel

Cortisol4life..

uFx schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:16:
Ik ben bezig met een Garmin-schema voor een halve marathon met als doeltijd 1u35m. PR is 1u39m en nu komt Jantje Garmin aan met een intervaltraining op 3m15 tempo (niet sprinten!), 6 x 30 seconden met 1 minuut rust. Bij 4m00 val ik al bijna over m'n eigen benen, wat verwacht ii dat ik ga doen? :')
Gewoon je best? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik heb eindelijk info gevonden over waarom de écht langzame lopen belangrijk zijn naast de snellere, dat was echt even zoeken. Want je vind veel artikelen over dat het zo is, maar niet waar het nu in zit. Hier staat er meer over: https://www.runnersworld....zaam-lopen-sneller-maakt/

Nu eens nadenken over wat ik daarmee ga doen met 2 keer per week trainen...

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14-07 15:34
Vandaag Zevenheuvelenloop gedaan, doel onder het uur.
Ging eigenlijk prima, de vlakke stukken rond de 4:00 gelopen, heuvelop 4:15 ongeveer en naar beneden rond de 3:45.
Had achteraf iets minder scherp op 4:00 gemiddeld moeten lopen en sowieso iets minder dromen aan het eind, want mijn eindtijd is 1:00:08 :')
Ik dacht dat het laatste stukje naar beneden wel genoeg speling zou geven, maar niet dus.
Horloge geeft 15,13 km, op de 15 km 59:34, maar dat telt natuurlijk niet :P
Dacht trouwens dat vanaf het hotel Erica sowieso alleen maar bergaf was, maar zat toch nog best een stukje vals plat omhoog tussen...
Ach ja, over 3 weken mag ik herkansen tijdens de Bruggenloop :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Hard leren lopen? :+

Kijk gewoon hoe ver je komt met ontspannen hard lopen. Veel mensen neigen ernaar te krampachtig te doen als het "snel" moet. Dus focus op ontspannen snel en inderdaad niet sprinten.

Als dat betekent dat het bij 4:00 ophoudt, prima. Je zal merken dat het waarschijnlijk snel makkelijker wordt met een paar weken oefenen. Dit soort trainingen kunnen wonderen doen voor je loopefficientie, dus vooral doen.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

ArmyOfQueens schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:28:
Vandaag Zevenheuvelenloop gedaan, doel onder het uur.
Ging eigenlijk prima, de vlakke stukken rond de 4:00 gelopen, heuvelop 4:15 ongeveer en naar beneden rond de 3:45.
Had achteraf iets minder scherp op 4:00 gemiddeld moeten lopen en sowieso iets minder dromen aan het eind, want mijn eindtijd is 1:00:08 :')
Ik dacht dat het laatste stukje naar beneden wel genoeg speling zou geven, maar niet dus.
Horloge geeft 15,13 km, op de 15 km 59:34, maar dat telt natuurlijk niet :P
Dacht trouwens dat vanaf het hotel Erica sowieso alleen maar bergaf was, maar zat toch nog best een stukje vals plat omhoog tussen...
Ach ja, over 3 weken mag ik herkansen tijdens de Bruggenloop :)
Ik snap dat je baalt van die 8 seconden. Nu de realiteit: lul niet zo slap, je hebt gewoon top gelopen!

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
JT schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:25:
Ik heb eindelijk info gevonden over waarom de écht langzame lopen belangrijk zijn naast de snellere, dat was echt even zoeken. Want je vind veel artikelen over dat het zo is, maar niet waar het nu in zit. Hier staat er meer over: https://www.runnersworld....zaam-lopen-sneller-maakt/

Nu eens nadenken over wat ik daarmee ga doen met 2 keer per week trainen...
Aardig ja, maar helaas niet compleet :>

Key hierbij zijn ook de mitochondriën, effectief zijn dit energiefabriekjes én stofzuigen vrijkomend lactaat op. Hoe meer je er hebt, hoe beter. Want dan kan je harder lopen en minder snel verzuren. De aanmaak hiervan kan je stimuleren door rustige trainingen.

Wat doe je naast die twee trainingen qua bewegen/sport?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:56
WizzlerNL schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:52:
[...]

Ik heb de Boston 12 en de Adios Pro 3. Boston voor de interval en tempo blokken, Adios voor de marathon.

Beide lopen heel lekker maar je merkt nog wel echt verschil tussen beide. Adios maakt het echt nog wel een stuk makkelijker om hetzelfde tempo vast te houden.

Ik vind beide overigens niet lekker lopen voor langzame duurlopen. Daar gebruik ik Hoka Clifton of Altra Torin 7 voor.
Wat vind je niet lekker aan de Boston 12? Die heb ik gisteren aangeschaft voor de langzame duurlopen.

Een kleine update over mijn blessureleed: Het voelt nog niet beter, mijn enkel is nog steeds niet mobiel genoeg. Daarentegen ben ik wel weer begonnen met intervaltraining en heb mijn duurloop uitgebreid naar 12 KM. Zonder reactie aan mijn achillespees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Roozzz schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:37:
[...]

Aardig ja, maar helaas niet compleet :>

Key hierbij zijn ook de mitochondriën, effectief zijn dit energiefabriekjes én stofzuigen deze lactaat op. Hoe meer je er hebt, hoe beter. Want dan kan je harder lopen en minder snel verzuren. De aanmaak hiervan kan je stimuleren door rustige trainingen.

Wat doe je naast die twee trainingen qua bewegen/sport?
Bouw je de mitochondriën sneller op met langzaam dan middel of hoge snelheid?

Nou ja, ik bedacht me wel dat ik elke week, afhankelijk van waar ik aan het werk ga, 24 tot 72 kilometer, soms uitschieter naar 96km op de sportieve fiets zie waar ik toch wel in hartslagzone z1/z2 zit. Daar belast ik niet mijn gewrichten op dezelfde manier mee maar m'n spieren worden wel licht belast.

Ik ga daarbij heel snel over op de volgende stap, een ander schema. Misschien kan ik elke week een langzame loop zijn en dan de ene week interval en de andere week fartlek ofzo.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
JT schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:42:
[...]

Bouw je de mitochondriën sneller op met langzaam dan middel of hoge snelheid?

Nou ja, ik bedacht me wel dat ik elke week, afhankelijk van waar ik aan het werk ga, 24 tot 72 kilometer, soms uitschieter naar 96km op de sportieve fiets zie waar ik toch wel in hartslagzone z1/z2 zit. Daar belast ik niet mijn gewrichten op dezelfde manier mee maar m'n spieren worden wel licht belast.

Ik ga daarbij heel snel over op de volgende stap, een ander schema. Misschien kan ik elke week een langzame loop zijn en dan de ene week interval en de andere week fartlek ofzo.
Als ik het goed herinner, zelfs alleen bij rustige trainingen.

En een paar uurtjes rustig fietsen helpt ook om basis te bouwen. Als je dat consistent doet, en maar twee keer wil lopen, zou ik mikken op 1 rustig en 1 wat snellere training (afwisselend tempo, interval).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WizzlerNL
nogeeninlog schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:39:
[...]

Wat vind je niet lekker aan de Boston 12? Die heb ik gisteren aangeschaft voor de langzame duurlopen.

Een kleine update over mijn blessureleed: Het voelt nog niet beter, mijn enkel is nog steeds niet mobiel genoeg. Daarentegen ben ik wel weer begonnen met intervaltraining en heb mijn duurloop uitgebreid naar 12 KM. Zonder reactie aan mijn achillespees.
Ik krijg er last van m'n boven rug van tussen mn schouderbladen. Vreemde is dat dat weer ontspant zodra ik een tempo blok ga lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasperoo
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:29
WizzlerNL schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:52:
[...]

Thanks voor je reactie.

Bedoel je dat met de Boston het lastiger is om de vorm te behouden, zeg na de 30km bijvoorbeeld en met de adios makkelijker?

Voor de langzame duurlopen heb ik de supernova prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:56
WizzlerNL schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:48:
[...]

Ik krijg er last van m'n boven rug van tussen mn schouderbladen. Vreemde is dat dat weer ontspant zodra ik een tempo blok ga lopen.
Zo, dat is wel heel specifiek. Dankjewl, ik hoop dat mij dit bespaard zal blijven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Roozzz schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:47:
[...]

Als ik het goed herinner, zelfs alleen bij rustige trainingen.

En een paar uurtjes rustig fietsen helpt ook om basis te bouwen. Als je dat consistent doet, en maar twee keer wil lopen, zou ik mikken op 1 rustig en 1 wat snellere training (afwisselend tempo, interval).
Ik wil op zich wel (enige tijd terug paar weken wel 3 keer per week gehaald). Maar mijn gezin heeft absolute prioriteit in tijd en dingen samen doen en daarbij heb ik voor een baan gekozen die ik enerzijds heel leuk vind, anderzijds wat tijd kost om op de fiets op de werkplek te komen maar waar ik bewust voor kies juist vanwege de beweging en het feit dat ik fietsen ook erg lekker vind. Het zijn geen mega-afstanden maar als ik met de auto zou gaan dan zou ik misschien een training extra kunnen pakken. Alleen dat wil ik niet omdat ik wél wil fietsen en níet het milieu extra wil belasten ;) Op zich ben ik ook wel tevreden met mijn voortgang, alleen als ik dit erbij wil doen moet ik goed kijken hoe ik het wil doen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L23

L23

JT schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:11:
Nog 1 training en dan beschouw ik mijn 10km schema als gehaald (er zitten nog 2 weken opbouw in maar ik ga al over de 10km en de afbouw naar een race heb ik niet nodig want die staat niet gepland). Ik heb besloten dat ik eerst ga voor meer snelheid. Een 10km in 45-50 minuten lijkt me een mooi getal. Geen idee hoe haalbaar het voor mij is, maar we gaan het meemaken.
Helemaal geen race? Of alleen dit jaar niks meer gepland? Die net wat snellere tijden presteer ik eerder onder druk bij een race. 45-50 minuten is een mooi getal, daar mikte ik ook op in september. Lijkt me zeker haalbaar, maar wat voor schema ga je gebruiken en heb je een doel wanneer je dat gaat bereiken?

Ik ga komende tijd in rustig tempo voor langere afstanden. Liesblessure lijkt inmiddels vrijwel over. Afgelopen weken voorzichtig het hardlopen weer opgepakt en inmiddels loop ik weer rondjes van 10 km. Maar de schrik zit er nog een beetje in. Komende tijd tevreden met dat ik weer leuke rondjes kan lopen.

In maart ga ik de RunX Halve Marathon van Haren lopen. Daarbij vind ik het vooral belangrijk dat ik die in een leuk tempo zonder problemen kan uitlopen. Een betere tijd neerzetten komt wel bij een opvolgende halve marathon. Maar verwacht een tijd van rond de 1 uur en 50 minuten neer te zetten.

De komende 3 maanden eerst maar rustig opbouwen naar een afstand van rond de 16 km. Later in het komende jaar ook nog andere loopjes waar ik aan mee wil doen met onder andere de 4 Mijl van Groningen in oktober. Dus uiteindelijk ook voor meer snelheid. Maar mijn gevoel zegt dat het voor mij makkelijker is om eerst rustig de afstand uit te bouwen en daarna pas terug te komen op kortere afstanden met een hoger tempo. Maar ik wil ook voornamelijk de afstanden de komende jaren uitbreiden. Wellicht in 2026 een marathon.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-07 17:44

aap

Ik heb vandaag ook de Zevenheuvelenloop gelopen. De weersvoorspellingen waren de afgelopen week iedere keer dat ik keek nog slechter dan de vorige keer, maar bij de start scheen zowaar de zon en de wind viel uiteindelijk ook zat mee.

Mijn doeltijd was 1:02. De eerste kilometers na de start zat ik echter op een gemiddeld tempo van net onder de 4:00 /km. Ik sprak met mezelf af dat ik ik na de beklimmingen zou kijken hoe de vlag er dan bij hing voordat ik zou besluiten te dromen van een eindtijd onder het uur. Halverwege na de twee langste beklimmingen stond de gemiddelde tijd echter op 4:04 /km en hoewel ik wist dat de laatste kilometers bergaf zouden zijn, besloot ik dat onder het uur finishen er niet meer in zat, omdat ik dan onrealistisch snelle tijden op de laatste kilometers zou moeten lopen.

Maar mijn blik bleef op mijn horloge en bij km 14 stond de klok toch weer op 4:00 /km. Het ging nog steeds licht bergaf en nu moest ik toch wel proberen er nog iets van te maken. Bij het bordje van de 500 m sprong mijn horloge op 3:59 en dacht ik dat ik alleen nog maar even de benen draaiend hoefde te houden. Maar bij nog maar 100 m te gaan, meldde mijn horloge dat ik mijn 15 km voltooid had. In mijn haast me rijk te rekenen, was ik helemaal vergeten dat het gaat om de 15 km die de parcourstiming meet en niet om de 15 km van mijn GPS.

Bij de finish drukte ik uiteindelijk af op 1:00:24, een prachtige tijd ruim onder mijn doeltijd. Snel proberen te vergeten dat ik even geloofde onder het uur te kunnen lopen en we hebben vast een doel voor de volgende keer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14-07 15:34
aap schreef op zondag 17 november 2024 @ 23:16:
Ik heb vandaag ook de Zevenheuvelenloop gelopen. De weersvoorspellingen waren de afgelopen week iedere keer dat ik keek nog slechter dan de vorige keer, maar bij de start scheen zowaar de zon en de wind viel uiteindelijk ook zat mee.

Mijn doeltijd was 1:02. De eerste kilometers na de start zat ik echter op een gemiddeld tempo van net onder de 4:00 /km. Ik sprak met mezelf af dat ik ik na de beklimmingen zou kijken hoe de vlag er dan bij hing voordat ik zou besluiten te dromen van een eindtijd onder het uur. Halverwege na de twee langste beklimmingen stond de gemiddelde tijd echter op 4:04 /km en hoewel ik wist dat de laatste kilometers bergaf zouden zijn, besloot ik dat onder het uur finishen er niet meer in zat, omdat ik dan onrealistisch snelle tijden op de laatste kilometers zou moeten lopen.

Maar mijn blik bleef op mijn horloge en bij km 14 stond de klok toch weer op 4:00 /km. Het ging nog steeds licht bergaf en nu moest ik toch wel proberen er nog iets van te maken. Bij het bordje van de 500 m sprong mijn horloge op 3:59 en dacht ik dat ik alleen nog maar even de benen draaiend hoefde te houden. Maar bij nog maar 100 m te gaan, meldde mijn horloge dat ik mijn 15 km voltooid had. In mijn haast me rijk te rekenen, was ik helemaal vergeten dat het gaat om de 15 km die de parcourstiming meet en niet om de 15 km van mijn GPS.

Bij de finish drukte ik uiteindelijk af op 1:00:24, een prachtige tijd ruim onder mijn doeltijd. Snel proberen te vergeten dat ik even geloofde onder het uur te kunnen lopen en we hebben vast een doel voor de volgende keer!
We zitten een beetje in hetzelfde schuitje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:36
@vinom @Gaargod

Die Petzl's wegen alsnog 80-100 gram.

Mijn keuze zit onder de 50 gram. Ik was vooral benieuwd naar ervaringen met bandje of touwtjes.

Maar beide genoemde Petzl's gebruiken een ander systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:01
NeutraleTeun schreef op maandag 18 november 2024 @ 06:55:
@vinom @Gaargod

Die Petzl's wegen alsnog 80-100 gram.

Mijn keuze zit onder de 50 gram. Ik was vooral benieuwd naar ervaringen met bandje of touwtjes.

Maar beide genoemde Petzl's gebruiken een ander systeem.
Deze is net aan 50 gram en heb ik hiervoor na alle tevredenheid gebruikt: https://www.action.com/nl-nl/p/3010670/hoofdlamp/

Wellicht proberen waard voor het geld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

L23 schreef op zondag 17 november 2024 @ 23:16:
[...]

Helemaal geen race? Of alleen dit jaar niks meer gepland? Die net wat snellere tijden presteer ik eerder onder druk bij een race. 45-50 minuten is een mooi getal, daar mikte ik ook op in september. Lijkt me zeker haalbaar, maar wat voor schema ga je gebruiken en heb je een doel wanneer je dat gaat bereiken?
In januari wil ik een keer 10km gaan lopen. Maar ik train niet omdat ik evenementen wil lopen, plezier is voor mij het grootste belang, samen met gezondheid. Zo een evenement geeft wel een boost in het lopen heb ik inmiddels ervaren ja ;) Dat ik de dag erna moeite had om de trap af te komen... :+

Schema moet ik nog vinden, ik had gisteren iets gevonden van Suzan Brummel ofzo? (link) maar verder zijn het vooral basisschema's om uberhaupt op 10km te komen. Dus misschien gaat het erop aankomen dat ik zelf iets maak, als ik het schema van Suzan niet wil gebruiken en met de kennis die ik onder andere in dit topic op doe. Doel is duur van het schema maar dan in de hoeveelheid trainingen per week die me lukt te doen. _/-\o_

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:33

Benieuwd naar de input.

Dank
Ik gebruik zelf de Boston 12 voor interval- en tempotrainingen, nu bijna 500km mee gelopen. Ik moest er eerst even aan wennen, vind ze nu wel erg prettig lopen en helpen om m'n trainingen soepel het constante tempo te lopen. Ik vind ze niet prettig lopen op m'n duurlooptempo; warming-up en cooling down vind ik dan ook het minst leuke deel als ik erop loop. :)

Eerlijk gezegd vind ik ze niet geschikt om er langer dan 1,5 ~ 2 uur op te lopen.

Alles kan en zeker vergeleken met vroeger geeft het al veel meer demping dan die sportschoentjes van destijds, maar dan zou ik nog eerder kijken om een paar Adios Pro 3 (niet de 4) aan te schaffen voor de marathon en de langere tempolopen (bijv in de aanloop naar de marathon een training met 30km waarvan blokken op marathontempo). Volgende week rond Black Friday moet die wel voor minder dan €150 te vinden zijn gok ik.

Mijn ideale "schoenrotatie" is dan ook 1 paar voor duurloop, 1 paar voor tempo/interval, 1 paar voor wedstrijden. (Oja en dan ook nog 1 paar voor trail O-) ).

[ Voor 5% gewijzigd door Slickk op 18-11-2024 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WizzlerNL
Jasperoo schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:52:
[...]

Thanks voor je reactie.

Bedoel je dat met de Boston het lastiger is om de vorm te behouden, zeg na de 30km bijvoorbeeld en met de adios makkelijker?

Voor de langzame duurlopen heb ik de supernova prima.
Nee de Adios heeft carbon en de Boston heeft een kunststof plaat (Energy Rods) en dat verschil merk je. Als ik op de Adios marathon pace loop (4:15) dan voelt dat aan alsof ik slechts energie hoef te leveren voor 4:25 o.i.d.
nogeeninlog schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:52:
[...]

Zo, dat is wel heel specifiek. Dankjewl, ik hoop dat mij dit bespaard zal blijven. :)
Ik heb wel al een verleden van 25 jaar met rugklachten dus het kan heel goed aan mij liggen in plaats van aan de schoen :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-07 06:54
vinom schreef op maandag 18 november 2024 @ 07:13:
[...]

Deze is net aan 50 gram en heb ik hiervoor na alle tevredenheid gebruikt: https://www.action.com/nl-nl/p/3010670/hoofdlamp/

Wellicht proberen waard voor het geld?
Ik heb zelf een HA11 met band en met touwtjes. Ik gebruik eigenlijk vaker de touwtjes; dit omdat ik op dit moment hem enkel gebruik in de koudere dagen en dus altijd een muts draag. Touwtjes blijven daar beter op zitten lijkt het, in ieder geval in mijn ervaring. Zonder muts is de band comfortabeler vermoed ik.

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Hier gisteren ook de 7H gelopen. De afgelopen 15 jaar elk jaar gelopen (op de corona-jaren na dan) en de laatste jaren steeds onder het uur. Dat is dan ook mijn doel: zo lang mogelijk veroudering negeren en elk jaar onder het uit lopen!

Vorig jaar liep ik 59:20 wat mij erg was tegengevallen. Had zeker een minuut sneller verwacht.

Dit jaar heb ik de Vaporfly’s gekocht en dit was de eerste wedstrijd op deze schoenen. Ben ongeveer even goed getraind als vorig jaar (dit jaar wel iets meer tempotrainingen gedaan) en geëindigd in 57:50!

Geen idee welke rol de Vaporfly’s hier gespeeld hebben, maar erg tevreden met mijn tijd en ik heb ook erg lekker gelopen. Wel op mijn max gelopen, maar nergens echt hoeven afzien… dit heeft vast ook met deze schoenen te maken!

(ik dicht ze graag alles toe, zeker om die €260,- goed te praten! 😀)

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• jaguarxj16
Mooi verhalen. Ik heb gisteren ook de 7heuvelenloop gedaan. Weersvoorspelling ging alle kanten op. Maar met een zonnetje erbij was het voor mij ideaal qua temperatuur. Koud bij de start, zweten bij de finish.
Vorig jaar de loop in 1:11 gedaan. Maar met een stuk betere voorbereiding dit jaar was de ambitie 1:07:30 (4:30 per km). Tijdens het lopen voor mijn gevoel wat te snel gestart. Maar eenmaal onderweg bleek dat wel mee te vallen. Telkens goed mijn tempo vast kunnen houden en hier en daar nog wat eronder kunnen lopen. Uiteindelijk rond km 11 vals plat omhoog was het vat even leeg. Maar wetende dat het daarna zo goed als naar beden gaat kon ik de laatste paar km nog even gas geven. Uiteindelijk in 1:06:30 gefinisht! Heel erg tevreden mee, minuut onder het doel en 4,5 minuut sneller dan vorig jaar.

Op naar volgend jaar en dan kijken of nog wat sneller kan. Doel is over 2 jaar een keer onder het uur te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-Waxxx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:44
WizzlerNL schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:09:
[...]

Nee de Adios heeft carbon en de Boston heeft een kunststof plaat (Energy Rods) en dat verschil merk je. Als ik op de Adios marathon pace loop (4:15) dan voelt dat aan alsof ik slechts energie hoef te leveren voor 4:25 o.i.d.

[...]

Ik heb wel al een verleden van 25 jaar met rugklachten dus het kan heel goed aan mij liggen in plaats van aan de schoen :-(
Beide schoenen hebben Energy-Rods 2.0, dus geen volledige plaat.

https://runlovers.it/en/2...on-in-fast-running-shoes/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Omdat ik wattebollerig gedrag heb mijn knieen niet willen, wil er iemand een bib voor de NightTrail ? @GSX-MAN misschien? Thuiswedstrijdje voor je. Of iemand die recent een mooi hoofdlampje heeft aangeschaft?

Het was vorig jaar intens genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Blomminator schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:19:
Omdat ik wattebollerig gedrag heb mijn knieen niet willen, wil er iemand een bib voor de NightTrail ? @GSX-MAN misschien? Thuiswedstrijdje voor je. Of iemand die recent een mooi hoofdlampje heeft aangeschaft?

Het was vorig jaar intens genieten.
Dit is wel verleidelijk, aangezien ik de night trail van de Hivernal wilde doen, maar timing heeft besloten dat ik dan op vakantie moet zijn 8)7
Utrecht is me wat vet maar in het algemeen lijkt mij zo'n night trail wel echt lachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-07 21:45
Ik vroeg me af hoe het kan dat die 15K van Kiplimo een wereldrecord kan zijn?

En iedereen in mijn tijdlijnen zie ik PR's lopen daar.. het parcours is niet vlak, wordt als snel parcours gezien, maar is dat eigenlijk wel eerlijk? Ja, het gaat 116m omhoog in totaal, maar ook 116m weer omlaag.. dus je zou kunnen zeggen dat ie vlak onder de streep is. Alleen zijn de tempoverdelingen bij een parcours als deze natuurlijk heel anders dan bij een echt vlak parcours, wat misschien in het voordeel werkt bij veel mensen, die hun eigen records verpulveren bij de Zevenheuvelen. Vooral de laatste kilometers na Berg en Dal is het voor iedereen knallen als een malle.

#durftevragen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BiLLie-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-07 14:54
Zijn 15k split op het wereldrecord halve marathon (Lissabon) was overigens sneller dan de tijd in Nijmegen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
DeCo schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:39:

En iedereen in mijn tijdlijnen zie ik PR's lopen daar.. het parcours is niet vlak, wordt als snel parcours gezien, maar is dat eigenlijk wel eerlijk? Ja, het gaat 116m omhoog in totaal, maar ook 116m weer omlaag.. dus je zou kunnen zeggen dat ie vlak onder de streep is. Alleen zijn de tempoverdelingen bij een parcours als deze natuurlijk heel anders dan bij een echt vlak parcours, wat misschien in het voordeel werkt bij veel mensen, die hun eigen records verpulveren bij de Zevenheuvelen. Vooral de laatste kilometers na Berg en Dal is het voor iedereen knallen als een malle.

#durftevragen
Het antwoord zit hem in hoeveel officiële, gecertificeerde, 15km wedstrijden er zijn. Zeker voor toplopers zijn dat er heel weinig. Het is een incourante wedstrijdafstand.

Kiplimo heeft natuurlijk belachelijk hard gelopen, maar een paar jaar geleden liep hij een snellere split naar 15km tijdens een panvlakke halve marathon. Ik geloof net onder de 40:30. Dit onderweg naar een nieuw hm wereldrecord, mits mijn geheugen me niet in de steek laat.

Dus op een vlak parcours kan er nog wel een stukje af. Misschien durft iemand het wel aan om een wedstrijd op te tuigen voor een sub40 poging...

[ Voor 7% gewijzigd door Roozzz op 18-11-2024 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WizzlerNL
A-Waxxx schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:09:
[...]

Beide schoenen hebben Energy-Rods 2.0, dus geen volledige plaat.

https://runlovers.it/en/2...on-in-fast-running-shoes/
Klopt, maar bij de Boston zijn ze van kunststof en bij de Adios Pro 3 van carbon. En dat verschil merk je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Dazzler2120 schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:33:
[...]

Dit is wel verleidelijk, aangezien ik de night trail van de Hivernal wilde doen, maar timing heeft besloten dat ik dan op vakantie moet zijn 8)7
Utrecht is me wat vet maar in het algemeen lijkt mij zo'n night trail wel echt lachen.
Het is enorm genieten. En ja, Utrecht is zeker vet. Denk er even over na... ik denk niet dat het storm loopt. Het s trouwens 15k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap

aap

Alleen zijn de tempoverdelingen bij een parcours als deze natuurlijk heel anders dan bij een echt vlak parcours, wat misschien in het voordeel werkt bij veel mensen, die hun eigen records verpulveren bij de Zevenheuvelen.
Zowel mijn eigen ervaring als wat ik denk te weten van de fysica achter hardlopen is dat dalen en stijgen elkaar niet opheffen: je verliest meer snelheid op de klim dan je terugwint op de afdaling. Dus in principe zou een heuvelachtig parcours i.h.a. niet sneller moeten zijn dan een vlak.

Maar als mensen hun records verpulveren op de 7H-loop, welke records zijn dat dan?
In mijn geval is dat mijn vorige PR op de 15 km, gelopen op...ook de 7H-loop, want welke andere 15 km races zijn er eigenlijk?

Volgens Strava heb ik gisteren overigens ook mijn 5K en 10K PR'en strakker gezet, maar dat is natuurlijk niet helemaal eerlijk, want ik weet vrij zeker dat die een stukje uit het parcours omvatten waarin een netto-afdaling zat. Een losse 5K/10K wedstrijd op een geaccrediteerd parcours mag geen significante nettodaling hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Blomminator schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:07:
[...]

Het is enorm genieten. En ja, Utrecht is zeker vet. Denk er even over na... ik denk niet dat het storm loopt. Het s trouwens 15k.
Ja gaat hem voor mij nog niet worden, is me nog net te ver. Ik heb voor nu 2x een 10k in begin januari opstaan, en 2025 het doel richting een 30km tegen oktober op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
aap schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:16:
[...]

Zowel mijn eigen ervaring als wat ik denk te weten van de fysica achter hardlopen is dat dalen en stijgen elkaar niet opheffen: je verliest meer snelheid op de klim dan je terugwint op de afdaling. Dus in principe zou een heuvelachtig parcours i.h.a. niet sneller moeten zijn dan een vlak.

Maar als mensen hun records verpulveren op de 7H-loop, welke records zijn dat dan?
In mijn geval is dat mijn vorige PR op de 15 km, gelopen op...ook de 7H-loop, want welke andere 15 km races zijn er eigenlijk?

Volgens Strava heb ik gisteren overigens ook mijn 5K en 10K PR'en strakker gezet, maar dat is natuurlijk niet helemaal eerlijk, want ik weet vrij zeker dat die een stukje uit het parcours omvatten waarin een netto-afdaling zat. Een losse 5K/10K wedstrijd op een geaccrediteerd parcours mag geen significante nettodaling hebben.
Het algehele wereldrecord op bv. de 15km wordt er vaker verbroken. Maar dat komt vooral omdat het zo'n non-conventionele afstand is.
Daarbij wat wel kan 'helpen' is dat het laatste stuk bergaf zou zijn.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19:18
Gisteren voor mij ook de Zevenheuvelenloop. Leuk om hier de verslagen te lezen van iedereen!

Volgens mij klopt het aardig wat @Roozzz en @aap schrijven. Voor mij gold ook dat m'n 15km PR nog stond als tussentijd gelopen tijdens de CPC HM van vorig jaar. Lokale 15km loopjes hier in de buurt zijn zeldzaam en hebben vaak een te kort parcours. De Zevenheuvelenloop zal zeker niet zo snel zijn als een volledig vlakke 15km, maar de omstandigheden gisteren waren goed en het is een groot evenement. Er doen veel (snelle) lopers mee dus je loopt eigenlijk nooit alleen, wat toch net wat makkelijker loopt. Mede daardoor kunnen er toch snelle tijden worden neergezet.

Het was voor mij de eerste keer dat ik meedeed. Ik was ruim op tijd aanwezig en kon om 11:40 gelukkig nog in de Keizer Karelgarage parkeren. 20 minuten later zat het vol. De locatie was ideaal, want direct gelegen naast het evenemententerrein. Even de buienradar gecheckt en het zou zowaar droog blijven. Ook de zon begon te schijnen, dus besloten in singlet, zonder arm sleeves te starten. Dat was een prima keuze, want behalve vlak voor de start heb ik het geen moment koud gehad.
Gezien m'n recente tijden op de 10km en HM zette ik m'n zinnen op sub 54 minuten (3:36 pace, of 18:00 per 5km). Grotendeels op effort gelopen, want zodra je in de heuvels komt kan het actuele tempo overboord. Ik wist dat ik daar iets tijd zou verliezen, maar ik kon de gemiddelde pace op 3:36-3:37 houden. In het vals plat naar beneden in de laatste kilometers nog wat tijd kunnen goedmaken, waardoor ik binnenkwam in 53:56. Doel behaald en mijn 3e PR in 4 weken tijd! *O*
Het was erg leuk om mee te doen, wat een geweldig evenement, mooi parcours en een enthousiast publiek.
Wie weet volgend jaar dus weer!

Strava or it didn't happen

[ Voor 13% gewijzigd door Slupor op 19-11-2024 10:08 ]

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Is het schema gemaakt op jouw niveau (1h39) of op jouw streeftijd? Want als het het laatste is dan kan het kloppen dat de tempo's te hard voor je zijn. Je traint op het niveau waar je bent, niet waar je wil zijn.

Aan de andere kant, 3'15/km voor dertig seconden is gewoon te interpreteren als "heel hard, niet voluit, blijf ontspannen".

Zeker voor een HM in 1h35 is het tempo te snel op specifiek te zijn, dit is een puur neuromusculaire prikkel. Ontspanning en een flinke pasfrequentie is belangrijker dan het getalletje op je scherm.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Als de afstand klopt, de finish hemelsbreed maximaal de helft van de afstand van de start ligt, de finish maximaal een meter per kilometer lager ligt, dan is het parcours geldig voor een eventueel wereldrecord.

Behalve de 7H, aangezien de 15km al een tijdje niet meer als officiële afstand geldt volgens World Athletics. Het is dus een "world best", net als bij de 10 mijl en andere incourante afstanden.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Zo, les 26 van de 31 zit erop van het Hardlopen met Evy programma.

Nu 13 min / 2 wandelen / 13 min / 2 wandelen / 8 min / 1 wandelen en over 4 lessen dus gewoon 30 minuten achter elkaar.

Snelheid van de hele training ligt op gemiddeld 10 km/u nu. Al begint ik de eerste 5 minuten met 11 km/u, dus daar gaat wel wat fout. Ik zeg expres fout, omdat ik op training 24 en nu 26 mijn linkerknie voel. Niet op een fijne manier, maar meer een zeurend drukkend gevoel tijdens het rennen. Zodra ik loop heb ik nergens last van

Komt het door:
- ik loop het rondje nu een paar keer met de klok mee, moet volgende keer weer tegen de klok in gaan. Ivm bochten, maar ook de paden die een bepaalde kant op aflopen
- ik 48 uur geleden mijn vorige loop had en mijn knie misschien beter af is met 72 uur tussenpauze
- ik aan het eind evan de dag loop en ik beter in de ochtend kan lopen
- omdat ik rechtshandig en rechtsbenig ben en links dus wat onderontwikkeld is
- omdat ik te snel loop voor mijn knie in de eerste kilometers?

Nu heb ik vandaag ook even geëxperimenteerd toen ik het de laatste 8 minuten voelde. Ben mij bewust wat meer gaan afzetten met de linkervoet (vanuit de enkel denk ik?) en toen was het gevoel direct minder.

Wel erg vervelend en ik hoop we weer snel van af te zijn, want ik wil wel kunnen blijven lopen! Zit nu bijna op 5km / een half uur achter elkaar en dat wil ik wel nog gaan verhogen want heb al een leuk rondje van 8km in de buurt gezien :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
aap schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:16:
[...]

Ik weet niet meer waar ik het heb opgepikt, maar ik heb ergens gelezen dat je ongeveer half zoveel wint tijdens de afdaling als je verliest tijdens de klim.
En dat klopt ook volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-07 20:53
President schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:37:
Zo, les 26 van de 31 zit erop van het Hardlopen met Evy programma.

Nu 13 min / 2 wandelen / 13 min / 2 wandelen / 8 min / 1 wandelen en over 4 lessen dus gewoon 30 minuten achter elkaar.

Snelheid van de hele training ligt op gemiddeld 10 km/u nu. Al begint ik de eerste 5 minuten met 11 km/u, dus daar gaat wel wat fout. Ik zeg expres fout, omdat ik op training 24 en nu 26 mijn linkerknie voel. Niet op een fijne manier, maar meer een zeurend drukkend gevoel tijdens het rennen. Zodra ik loop heb ik nergens last van

Komt het door:
- ik loop het rondje nu een paar keer met de klok mee, moet volgende keer weer tegen de klok in gaan. Ivm bochten, maar ook de paden die een bepaalde kant op aflopen
- ik 48 uur geleden mijn vorige loop had en mijn knie misschien beter af is met 72 uur tussenpauze
- ik aan het eind evan de dag loop en ik beter in de ochtend kan lopen
- omdat ik rechtshandig en rechtsbenig ben en links dus wat onderontwikkeld is
- omdat ik te snel loop voor mijn knie in de eerste kilometers?

Nu heb ik vandaag ook even geëxperimenteerd toen ik het de laatste 8 minuten voelde. Ben mij bewust wat meer gaan afzetten met de linkervoet (vanuit de enkel denk ik?) en toen was het gevoel direct minder.

Wel erg vervelend en ik hoop we weer snel van af te zijn, want ik wil wel kunnen blijven lopen! Zit nu bijna op 5km / een half uur achter elkaar en dat wil ik wel nog gaan verhogen want heb al een leuk rondje van 8km in de buurt gezien :-(
Eigenlijk loop je voor het mooie een beetje te hard denk ik. Voor een hele hoop mensen is tussen de 6:30min/km (9.2km/h) en de 6min/km (10km/h) een mooi tempo. Als het gemiddelde van de training nu 10km/h is dan loop je dus te hard want je wandelt ook nog tussendoor.

Je zou ook nog aan de andere kant van de weg kunnen gaan lopen of wat meer op het midden. In het begin heb je soms wat last van de bolling van de weg. (komt bij mij in de buurt nog weleens voor) Waardoor je ene been meer doet dan de andere. Als dit blijft misschien even langs de fysio om er even naar te kijken. Dit beter te vroeg dan te laat want als het dat is wordt het waarschijnlijk niet minder en kost het alleen maar meer tijd om eruit te halen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-07 21:45
Hartloper schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:50:
[...]

Ik weet niet meer waar ik het heb opgepikt, maar ik heb ergens gelezen dat je ongeveer half zoveel wint tijdens de afdaling als je verliest tijdens de klim.
En dat klopt ook volgens mij.
en als je een goede klimmer bent, is dat een win-win situatie, lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Voor de trailers onder ons:
Ik zoek een site zoals afstandmeten.nl waar je rondjes kunt plannen maar dan automatisch zoveel mogelijk onverhard.
Bestaat zoiets?

Ik wil wat langere (10+ km) Trail rondjes gaan trainen en dat lapje bos hier heb ik na een paar keer wel gezien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sianixi
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:20
Stefangrp schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 00:21:
Ik zoek een site zoals afstandmeten.nl waar je rondjes kunt plannen maar dan automatisch zoveel mogelijk onverhard.
Bestaat zoiets?

Ik wil wat langere (10+ km) Trail rondjes gaan trainen en dat lapje bos hier heb ik na een paar keer wel gezien
Je kunt de app Trail Router proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:39
@President wat knie versterkende oefeningen doen en wat algemene kracht oefeningen in gaan passen. Ik heb gemerkt dat sinds ik dat er naast doe de pijntjes en blessures weg blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
CornermanNL schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 06:18:
@President wat knie versterkende oefeningen doen en wat algemene kracht oefeningen in gaan passen. Ik heb gemerkt dat sinds ik dat er naast doe de pijntjes en blessures weg blijven.
Heb je toevallig een idee welke oefeningen dat zijn?
Deze site gevonden: https://fysiotherapiehofmijster.nl/oefenprogramma/knie

Die ga ik vandaag elk enkele minuten doen
GerGio schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:40:
[...]

Eigenlijk loop je voor het mooie een beetje te hard denk ik. Voor een hele hoop mensen is tussen de 6:30min/km (9.2km/h) en de 6min/km (10km/h) een mooi tempo. Als het gemiddelde van de training nu 10km/h is dan loop je dus te hard want je wandelt ook nog tussendoor.

Je zou ook nog aan de andere kant van de weg kunnen gaan lopen of wat meer op het midden. In het begin heb je soms wat last van de bolling van de weg. (komt bij mij in de buurt nog weleens voor) Waardoor je ene been meer doet dan de andere. Als dit blijft misschien even langs de fysio om er even naar te kijken. Dit beter te vroeg dan te laat want als het dat is wordt het waarschijnlijk niet minder en kost het alleen maar meer tijd om eruit te halen.
H
Ja, ik ga even kijken of ik zeker in het begin bewust dat langzamer kan gaan. Een volgende keer dat ik last krijg dan ga ik naar de fysio, eerst even van kant wisselen

[ Voor 4% gewijzigd door President op 19-11-2024 06:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Bestaat zoiets?

Ik gebruik veel AllTrails om wandelroutes, trail routes of mountainbike routes te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:39
President schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 06:33:

Heb je toevallig een idee welke oefeningen dat zijn?
Deze site gevonden: https://fysiotherapiehofmijster.nl/oefenprogramma/knie

Die ga ik vandaag elk enkele minuten doen
Ik doe een aantal van deze en soortgelijke oefeningen daarnaaast als ik op mijn bureaustoel zit strek ik mijn been en draai mijn voet iets naar buiten, even vasthouden en weer terug dan het andere been. (Beetje lastige omschrijving misschien, maar hopelijk is het duidelijk)

En niets overstekken of spanning opzetten gewoon optillen, recht vooruit strekken en voet draaien.

En met yoga zit er ook al veel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:24
Bestaat zoiets?

Ik gebruik voor mijn Garmin horloge de app dwMap, die is gekoppeld aan de site dynamic.watch. Daar kun je routes plannen op een ondergrond van OpenMaps en die ondergrond heeft ook goed onverharde wegen in beeld.
Ik kijk eigenlijk nooit naar voorbeeldroutes, maar zoek een goed startpunt uit (waar ik kan parkeren en gelijk kan gaan rennen, langs mijn werk-huis-route). Vervolgens klik ik op basis van het kaartbeeld een leuk rondje bij elkaar: beetje groen, langs wat water, etc. Waar nodig sleep ik de punten naar een aantrekkelijker pad. Een moeite van niks en eindeloze variatie. Door zo zelf je route te plannen krijg je ook een beter beeld van de omgeving.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-07 20:46
Bestaat zoiets?

De Strava routeplanner met de heatmap functie is voor mij de allerbeste en voor mij is alleen dit al het Strava abbo waard. Met name op vakantie vanaf de camping de mooie routes uittekenen met de heatmap aan is zo ideaal... Loop je eenvoudig de mooiste routes waar de locals ook lopen.

Ook voor de huttentochten in Oostenrijk is de heatmap icm het tekenen van de route fijn.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:53
Zojuist ingeschreven voor mijn eerste marathon! Lentemarathon Amstelveen, in maart '25. In aanloop naar mijn eerste volledige Ironman werd geadviseerd een marathon van te voren te doen dus dat doen we dan maar :). Wel zin in!

Tevens al een tijdje geleden ingeschreven voor de Groet uit Schoorl Run, 30km. Mooie dingen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DennisMa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-07 06:52
Mocht er nog iemand op zoek zijn naar Nike Vaporfly, via de Nike shop/app nu 25% korting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slickk
vandermark schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:03:
[...]

De Strava routeplanner met de heatmap functie is voor mij de allerbeste en voor mij is alleen dit al het Strava abbo waard. Met name op vakantie vanaf de camping de mooie routes uittekenen met de heatmap aan is zo ideaal... Loop je eenvoudig de mooiste routes waar de locals ook lopen.

Ook voor de huttentochten in Oostenrijk is de heatmap icm het tekenen van de route fijn.
Voor mij inderdaad ook, hoewel ik ook een aantal trauma's heb opgelopen door 'blind' die routes te gaan lopen. :X

Zo liep ik in Portugal mijn allermooiste trailroute ooit, maar helaas in de laatste kilometers kwam ik een drietal honden tegen die een boerderij aan het bewaken waren. Gek genoeg liep er een soort Europese fietsroute ook langs, dus ik snap nog steeds niet helemaal hoe dit kon gebeuren. 8)7 Wegrennen was mijn instinct, maar dat was ook niet handig natuurlijk... Ik heb het gewoon niet zo op honden, al helemaal niet als je mentaal niet helemaal scherp meer bent na 30km / 2,5 uur hardlopen met pittige klimmetjes tussendoor.

Op Phuket in Thailand door allerlei wildernis gegaan dankzij die routeplanner, langs steile enge hoge rotsen met als toetje een segmentje met 150 hoogtemeters in 10 minuten ( ;w Hollandse platte wegen kuiten en bovenbenen), dat idee. Een avontuur, dat zeker!

Achja, je kunt niet alles van tevoren helemaal uitpluizen. Alsnog veel verrassingen gevonden dankzij Strava, 10x meer dan als ik zelf op de bonnefooi was gaan lopen. Het jaarabonnement is iets van €70, maar als je een weekje wacht nadat die is afgelopen krijg je een aanbieding van 25% korting en daar houdt deze gierige Hollander wel van. Met Black Friday / Cyber Monday zullen ze vast ook wel een leuke kortingscode geven volgende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Slickk schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:53:
[...]

Alsnog veel verrassingen gevonden dankzij Strava, 10x meer dan als ik zelf op de bonnefooi was gaan lopen. Het jaarabonnement is iets van €70, maar als je een weekje wacht nadat die is afgelopen krijg je een aanbieding van 25% korting en daar houdt deze gierige Hollander wel van. Met Black Friday / Cyber Monday zullen ze vast ook wel een leuke kortingscode geven volgende week.
Er is tegenwoordig ook een vrienden abonnement 140,- voor 4 personen

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
CaLeX schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:00:
[...]

Er is tegenwoordig ook een vrienden abonnement 140,- voor 4 personen
Aaah dat is ook zo, wel gelezen tijdens wat aankondigingen. Slechts €120 zie ik nu: https://www.strava.com/family

Ach, dat volgend jaar maar eens op poten zetten want zijn ook wel wat vrienden die nu een subscription hebben. Goeie tip, thanks! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WizzlerNL
Slickk schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:53:
[...]

Voor mij inderdaad ook, hoewel ik ook een aantal trauma's heb opgelopen door 'blind' die routes te gaan lopen. :X

Zo liep ik in Portugal mijn allermooiste trailroute ooit, maar helaas in de laatste kilometers kwam ik een drietal honden tegen die een boerderij aan het bewaken waren. Gek genoeg liep er een soort Europese fietsroute ook langs, dus ik snap nog steeds niet helemaal hoe dit kon gebeuren. 8)7 Wegrennen was mijn instinct, maar dat was ook niet handig natuurlijk... Ik heb het gewoon niet zo op honden, al helemaal niet als je mentaal niet helemaal scherp meer bent na 30km / 2,5 uur hardlopen met pittige klimmetjes tussendoor.

Op Phuket in Thailand door allerlei wildernis gegaan dankzij die routeplanner, langs steile enge hoge rotsen met als toetje een segmentje met 150 hoogtemeters in 10 minuten ( ;w Hollandse platte wegen kuiten en bovenbenen), dat idee. Een avontuur, dat zeker!

Achja, je kunt niet alles van tevoren helemaal uitpluizen. Alsnog veel verrassingen gevonden dankzij Strava, 10x meer dan als ik zelf op de bonnefooi was gaan lopen. Het jaarabonnement is iets van €70, maar als je een weekje wacht nadat die is afgelopen krijg je een aanbieding van 25% korting en daar houdt deze gierige Hollander wel van. Met Black Friday / Cyber Monday zullen ze vast ook wel een leuke kortingscode geven volgende week.
Via de website http://gpx.studio kun je ook routes maken en je kunt daar ook de Strava heatmap als overlay gebruiken. Bespaart je weer een half paar schoenen per jaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
WizzlerNL schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:04:
[...]

Via de website http://gpx.studio kun je ook routes maken en je kunt daar ook de Strava heatmap als overlay gebruiken. Bespaart je weer een half paar schoenen per jaar!
Zover ik kan zien genereert die niet een random route op basis van mijn input maar moet ik het zelf nog gaan uittekenen... Ik wil gewoon zeggen dat ik 25km ga lopen op verhard en dat die er dan een mooi rondje van maakt. Dat doet Strava best aardig, zit nog wel wat verbetering in af en toe maar heb daardoor genoeg mooi routes al kunnen ontdekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaguarxj16
Mocht je een Garmin horloge hebben: daar zit die functie ook in. Routes zijn wel wisselend van kwaliteit is mijn ervaring. Maar voor mij een reden om Strava daarvoor niet te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
jaguarxj16 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:04:
Mocht je een Garmin horloge hebben: daar zit die functie ook in. Routes zijn wel wisselend van kwaliteit is mijn ervaring. Maar voor mij een reden om Strava daarvoor niet te gebruiken.
Nouja met Garmin Connect kan je ook natuurlijk vrij gemakkelijk een route maken m.b.v. de teken-tool i.c.m. heatmap :) Dat doe ik vaker als ik ga fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap

aap

Volgens het Sinterklaasjournaal mogen we dit jaar alles vragen.

Stel dat ik volgend jaar mijn eerste marathon zou willen lopen en ik daar één boek over wil lezen, wat is dan het boek om te vragen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-07 06:54
Marathon voor Dumnies?

https://www.dummies.nl/pr...een-marathon-voor-dummies

Vond het best een informatief boek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

vandermark schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:03:
[...]

Dat kan Garmin toch ook, of doet Strava dit beter?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• L23

L23

Nog steeds lekker aan het hardlopen, maar begint wel een uitdaging te worden met deze koude regenachtige dagen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-07 20:46
Sport_Life schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:00:
[...]

Dat kan Garmin toch ook, of doet Strava dit beter?
Net weer even gekeken maar zowel de website als de app vind ik de Strava heatmap en routetekenen veel fijner werken. Strava laat beter zien waar echt meer wordt gelopen. Bij Garmin is het veel gelijkmatiger.

In de app vind ik de route tekenen van Strava ook veel sneller werken dan die van Garmin.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

aap schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:00:
Volgens het Sinterklaasjournaal mogen we dit jaar alles vragen.

Stel dat ik volgend jaar mijn eerste marathon zou willen lopen en ik daar één boek over wil lezen, wat is dan het boek om te vragen?
Je eerste marathon, maar je bent al langer actief als hardloper, en hebt meerdere halve marathons gelopen. Misschien is Advanced Marathoning van Pfitzinger wat voor je. Laat je niet afschrikken door de titel: voor je eerste marathon zal het meeste nog niet relevant voor je zijn, maar de herleeswaarde zal enorm zijn als je wil doorgaan op die afstand. Een berg aan informatie, meerdere schema's, en op het internet staan honderden succesverhalen die beginnen met dit boek.

Pagina: 1 ... 333 ... 382 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.