Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:32

polthemol

Moderator General Chat
een kort tijdje gewerkt met een coach, maar dat ging me meer om looptechniek ed. Virtuele coaches gebruik ik wel regelmatig, bij gebrek aan zin om zelf trainingen te maken, voor nu is dat al een tijdje stryd hun marathonschema, wat ik naar eigen inzicht aanvul/invul/vervang.

AV deed ik tot een paar jaar terug op de zaterdag mijn intervals op de baan, dat was wel prettig, vooral omda tik niet zo een fan ben van intervals :P

To be fair: na een paar jaartjes rennen weet je zelf ook wel redleijk hoe je een ok schema in elkaar krijgt gezet. Ik denk niet dat velen hier, mezelf inclusief, op een niveau zitten dat een personal coach effectief dingen eruit haalt bij je die je niet zelf kunt doen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:05
Rob1978 schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:27:
Goedemorgen allemaal, tijd om maar weer eens een vraag te stellen omdat ik altijd aan mezelf twijfel.
...
Ik heb de afgelopen jaren al veel geprobeerd, schema's van internet, mijn Garmin loopadviezen, Trenara, maar de twijfel of ik het goed aanpak slaat weer toe.
Zou het een toegevoegde waarde zijn om een schema op maat te laten maken? Hoe doen jullie dat? Ga je dan bij een atletiekvereniging, ga je naar een personal trainer? Doe je dat digitaal?
Na een jaar zelf wat geprobeerd te hebben ben ik lid geworden van een AV. Elke AV of loopgroep heeft proeftrainingen, dus je kunt zelf na een paar keer besluiten of het wat voor je is of niet. Zoals eerder al gezegd, dat is heel persoonlijk en ligt daarnaast ook nog aan de groep en trainer. Als je op je vraag voor een marathon-schema van zo'n loopgroep-trainer geen bevredigend antwoord krijgt, dan weet je genoeg.

Vorig jaar ben ik ter voorbereiding op Berlijn gestart met een trainer die me per 4 weken een schema stuurde. Het voordeel is dat deze goed kijkt naar je mogelijkheden qua beschikbare tijd en tempo en daarbinnen probeert te optimaliseren. Erg handig als je er zelf niet te veel over wil nadenken. Vooraf goed aangeven wat je wil (binnen het redelijke natuurlijk) en dan simpelweg de opdrachten volgen. En je kunt natuurlijk bijsturen. Dit heeft me twee keer een PR opgeleverd, Berlijn ging van 3:10 (Enschede) naar 3:02 en Eindhoven naar 3:01.

Omdat de tweede verbetering een beetje tegenviel gooi ik het voor de komende periode weer over een andere boeg en haak ik aan bij een snellere groep van de AV. Die doen wat meer tempowerk. Eens zien wat dat oplevert.

Ik heb ook eens wat automatisch gegenereerde schema's geprobeerd, maar dat werkte voor mij niet goed omdat deze amper rekening hield met de clubtrainingen. Als je die toch niet hebt kan het werken. Maar zoals je zelf zegt, je weet niet of dat de optimale weg is.

Ik vind het zelf prettig om te kunnen sparren over een schema. Dat lukt met een app (nog) niet.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08-09 08:38
Ik gebruik nu al een tijdje ChatGPT voor trainingsschema's.
In de prompt geef in de volgende informatie:

- Voor welke afstand het trainingsschema is en op welke datum het schema moet aflopen
- Recente prestaties op meerdere afstanden (5K, 10K, HM)
- Hoe vaak en welke dagen ik wil trainen
- Dat dinsdag mijn vaste AV intervaldag is

Hier komt dan van week tot week een schema uitrollen dat er logisch uitziet met een intervaltraining, tempotraining, lange duurloop en herstelloop met bijpassende tempo's.

Heb dit gebruikt als schema voor het NK halve marathon laatst en gebruik het nu ook weer voor de Zevenheuvelenloop en Bruggenloop :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-09 21:43
ArmyOfQueens schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:42:
Ik gebruik nu al een tijdje ChatGPT voor trainingsschema's.
In de prompt geef in de volgende informatie:

- Voor welke afstand het trainingsschema is en op welke datum het schema moet aflopen
- Recente prestaties op meerdere afstanden (5K, 10K, HM)
- Hoe vaak en welke dagen ik wil trainen
- Dat dinsdag mijn vaste AV intervaldag is

Hier komt dan van week tot week een schema uitrollen dat er logisch uitziet met een intervaltraining, tempotraining, lange duurloop en herstelloop met bijpassende tempo's.

Heb dit gebruikt als schema voor het NK halve marathon laatst en gebruik het nu ook weer voor de Zevenheuvelenloop en Bruggenloop :)
Jaa dat heb ik laatst ook eens gedaan en daar kwam best wel een logisch schema uit! Was best verrast eigenlijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:12

Galois

1811 - 1832

InZane schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:43:
[...]

Jaa dat heb ik laatst ook eens gedaan en daar kwam best wel een logisch schema uit! Was best verrast eigenlijk!
Ik heb er ook wel eens mee lopen spelen (nog niet echt gebruikt) en er komen inderdaad mooie dingen uit. Het leuke is ook dat als je vraagt waarom je een bepaalde training moet doen, dat er dan een logische verklaring uit komt.

Ik was onder de indruk en ik denk dat ik bij een volgende wedstrijd eens zo'n schema ga proberen.

Ik ga over 2 weken de Zevenheuvelenloop doen en afgelopen zaterdag de laatste intervaltraining hiervoor gedaan: 6x 800 m in 2:50 (per 800 m) en de week ervoor een tempotraining gedaan van 3,5 km in 12:39 (was een segment waar ik het kroontje wilde :)). Ik vroeg zojuist aan ChatGPT wat ik op basis hiervan kan verwachten op de 15 km:
Met je prestaties in gedachten kunnen we een schatting maken van je verwachte tijd op de 15 km:

6x 800 in 2:50: Dit geeft je een tempo van ongeveer 3:35 per kilometer. Dit tempo is goed voor kortere afstanden, maar voor een langere afstand zoals 15 km moet je rekening houden met een iets langzamer tempo.

3,5 km in 12:39: Dit komt neer op een tempo van ongeveer 3:36 per kilometer, wat consistent is met je eerdere intervalprestaties.

Gezien deze tijden kun je een tempo van ongeveer 10-15 seconden per kilometer langzamer verwachten voor de 15 km. Dit betekent dat je zou kunnen mikken op een tempo van ongeveer 3:45 tot 3:50 per kilometer.

Verwachte tijd voor 15 km:

Bij 3:45 per kilometer: 15 km x 3:45 = ongeveer 56:15.
Bij 3:50 per kilometer: 15 km x 3:50 = ongeveer 57:30.
Dus, afhankelijk van je uithoudingsvermogen en raceomstandigheden, zou je een verwachte tijd tussen ongeveer 56:15 en 57:30 kunnen hebben voor de 15 km. Zorg ervoor dat je goed traint en je goed voorbereidt op de race!
Dat is iets enthousiaster dan ik verwacht te kunnen (tussen de 58 en 59 minuten verwacht ik), maar toch best een leuke indicatie van ChatGPT.

[ Voor 83% gewijzigd door Galois op 04-11-2024 16:06 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Redcoil
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:44

Redcoil

Polyinterpretabel

Mooie verhalen allemaal hier. d:)b

Gisteren heb ik ook de Drechtstadloop gedaan. Mijn PR op de halve marathon stond op 1:45:48. Het doel was om daar deze editie onder te duiken, dan moest ik in ieder geval net onder de 5 min/km lopen.

De start was onhandig. Ik was laat bij het startvak en begon nagenoeg achteraan het deelnemersveld. Hierdoor was het begin erg druk en legde ik de 1e km met 5:41 min/km niet op het gewenste tempo af. Tussen de mensen door slalommend bleek ik de 3 km daarna op een tempo van ongeveer 4:43 min/km af te leggen om de achterstand op het schema wat in te lopen.

De benen, ademhaling en hartslag voelden goed, dus besloot ik op dit tempo door te lopen. Mocht het zwaarder worden en het niet vol kunnen houden, dan zou ik later wat kunnen terugzakken en desnoods wat marge hebben. Dit resulteerde erin dat ik de rest van de loop alleen maar mensen aan het inhalen was, wat mentaal wel een leuke opsteker was.

Langzaamaan begon ik erin te geloven dat ik dit tempo zelfs vol zou kunnen houden tot het eind. Dat lukte en uiteindelijk had ik bij terugkeer in het centrum zelfs nog energie om er een eindsprint uit te persen en finishte ik in 1:39:06! Dat is ruim 5 minuten van mijn oude PR af. Uiteraard superblij mee. Ook nog 3 andere PR's gebroken, maar die zijn niet officieel omdat dit onderweg was. ;)

Strava or it didn’t happen.

[ Voor 3% gewijzigd door Redcoil op 04-11-2024 17:16 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-09 19:31
Goedemorgen allemaal, tijd om maar weer eens een vraag te stellen omdat ik altijd aan mezelf twijfel. Ik loop al een aantal jaren af en aan met als maximale afstand/tijd een halve marathon.
Ik zou in oktober een hele marathon lopen, maar helaas door ziekte (vermoedelijk corona) deze moeten laten schieten. Ik sta op de reservelijst voor Rotterdam en hoop daar uitgeloot te worden en mee te kunnen doen aan de hele marathon.
Ik heb de afgelopen jaren al veel geprobeerd, schema's van internet, mijn Garmin loopadviezen, Trenara, maar de twijfel of ik het goed aanpak slaat weer toe.
Zou het een toegevoegde waarde zijn om een schema op maat te laten maken? Hoe doen jullie dat? Ga je dan bij een atletiekvereniging, ga je naar een personal trainer? Doe je dat digitaal?
Welk schema heb heb je gedaan voor die marathon die niet door ging? Waarom twijfel bij een schema van internet of juist Trenara? Wat zijn je halve marathon tijden en met welke schema’s liep je die en welke bevielen je? Ik rommel zelf wel aan, dus aan mij heb je niks ;)
Maar ik wil ook lekker lopen en een leuke tijd neerzetten als het meezit dus dan maakt het allemaal niet zo uit…..Denk dat je met een persoonlijke aanpak het beste uitkomt maar daar betaal je wrs ook voor. Maar een gewoon schema zal ook wel werken als je zelf wat inleest en aanpast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-09 20:00
Goedemorgen allemaal, tijd om maar weer eens een vraag te stellen omdat ik altijd aan mezelf twijfel. Ik loop al een aantal jaren af en aan met als maximale afstand/tijd een halve marathon.
Ik zou in oktober een hele marathon lopen, maar helaas door ziekte (vermoedelijk corona) deze moeten laten schieten. Ik sta op de reservelijst voor Rotterdam en hoop daar uitgeloot te worden en mee te kunnen doen aan de hele marathon.
Zoals @Roozzz al zei ik heb inderdaad een coach, maar dat is alleen omdat ik triatleet ben. Dan is overtraining het grootste gevaar. Want je doet 3 sporten in plaats van 1. Dat moet je goed balanceren anders komt het niet goed. Ik krijg per week een schema en ik geef netjes feedback op elke training.

Om eerlijk te zijn zou het gewoon op elk schema moeten lukken. Ik liep mijn eerste marathon op een schema van Trenara en ik kan niks anders dan tevreden zijn met die tijd. Ik liep 3 keer in de week en dat was eigenlijk prima. Het grappige is dat ik nu ook trainingen krijg die ik terug ken uit mijn trenara tijd dus aan de trainingen ligt het niet.

Als je een marathon wilt lopen schrijf je dan in voor één die je kunt doen en niet een waarvan je hoopt dat je hem kunt doen. Dat voorkomt een onnodige teleurstelling. Daarnaast experimenteer eens met trenara en doe bijvoorbeeld 3 of 4 trainingen per week. Dat maakt dat je tussendoor wat rust hebt wat je lichaam misschien leuker vind.

Als laatste relax, kom op beginnen met één schema is beter dan twijfelen en starten met geen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob1978
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-09 13:54
Al heel veel tips gekregen, waarvoor dank!

Ik denk dat veel bij me zelf ligt en dan voornamelijk aan vertrouwen/zelfvertrouwen en het vooral perfect willen doen. Ik heb 3x de halve van Enschede gelopen in respectievelijk 2.12, 1.59 en 2.06. Ik heb getraind met een Garmin coach programma, Trenara (toen raakte ik geblesseerd aan mijn lies) en daarna Garmin suggested workouts.

Ik heb de neiging om snel te veel te willen en heel veel te baseren op wat bijvoorbeeld Garmin of Trenara zegt. Ik heb hier volgens mij wel eens eerder aangegeven dat Garmin me in het verleden vreselijk veel langzame km's liet lopen en ik me daaraan ergerde, vervolgens Trenara probeerde die meer deed met interval en tempo wisselingen (op een hoger tempo ook) echter na een week of wat geblesseerd waardoor ik stil kwam te staan en ik dacht, dit is ook niet voor mij. Uiteindelijk na een fikse burnout het hardlopen weer opgepakt middels Garmin en veel meer voor het mentale gevoel ipv prestatiedrang.

Als iemand me dan vervolgens aanspreekt en wat lacherig vraagt of ik echt ga trainen voor een hele marathon en me laat leiden door een digitaal apparaatje om mijn pols of een app? Ja, dan twijfel ik al weer, doe ik er wel goed aan?

Nogmaals, ik denk dat veel aan/bij mezelf ligt en misschien te veel op zoek ben naar het perfecte programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:10
Nu een weekje aan het lopen met Trenara, maar wat geeft die een irritante meldingen... Je kunt met de gratis versie je trainingsdagen niet aangeven, en nu krijg ik elke dag dat er een training in het schema staat te horen dat ik de geplande training niet volledig heb afgewerkt en elke dag dat ik wel loop te horen dat ik een training heb gelopen die niet in het plan stond 8)7 Dat zouden ze toch wel wat beter kunnen matchen.

Dus nu maar alle notificaties uitgeschakeld :) Voor de rest lijkt het er wel op dat het leuke trainingen zijn die goed aansluiten op de doelen die ik heb ingegeven.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Rob1978 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:54:
vreselijk veel langzame km's liet lopen en ik me daaraan ergerde
Hoe zie je dat nu? Want een marathonvoorbereiding, zeker voor een recreant, is 95% een kwestie van omvang, en omvang is alleen vol te houden als je vreselijk veel langzame kilometers loopt.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob1978
kenneth schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:58:
[...]
Hoe zie je dat nu? Want een marathonvoorbereiding, zeker voor een recreant, is 95% een kwestie van omvang, en omvang is alleen vol te houden als je vreselijk veel langzame kilometers loopt.
Ik had mijn Garmin horloge ingesteld om te lopen op snelheid in plaats van op hartslag. Garmin kwam dan met een gemiddeld tempo van 8:30 min/km wat voor mij ongemakkelijk lopen was. Ik zeg niet dat Garmin het niet goed had, maar op dat moment voelde het voor mij verkeerd omdat alles omlaag ging, VO2max, tempo, alles.

Later heb ik het aangepast naar lopen op hartslag, wat nog steeds langzaam was, maar wel comfortabeler. Ik heb een zogeheten lactaatdrempeltest gedaan, waardoor de gemiddelden allemaal iets omhoog mochten en het allemaal wat beter voelde. De laatste weken liep ik 4 tot 5 keer in de week en dat was prima vol te houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:54

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik denk dat veel bij me zelf ligt en dan voornamelijk aan vertrouwen/zelfvertrouwen en het vooral perfect willen doen. Ik heb 3x de halve van Enschede gelopen in respectievelijk 2.12, 1.59 en 2.06. Ik heb getraind met een Garmin coach programma, Trenara (toen raakte ik geblesseerd aan mijn lies) en daarna Garmin suggested workouts.

Ik heb de neiging om snel te veel te willen en heel veel te baseren op wat bijvoorbeeld Garmin of Trenara zegt. Ik heb hier volgens mij wel eens eerder aangegeven dat Garmin me in het verleden vreselijk veel langzame km's liet lopen en ik me daaraan ergerde, vervolgens Trenara probeerde die meer deed met interval en tempo wisselingen (op een hoger tempo ook) echter na een week of wat geblesseerd waardoor ik stil kwam te staan en ik dacht, dit is ook niet voor mij. Uiteindelijk na een fikse burnout het hardlopen weer opgepakt middels Garmin en veel meer voor het mentale gevoel ipv prestatiedrang.

Als iemand me dan vervolgens aanspreekt en wat lacherig vraagt of ik echt ga trainen voor een hele marathon en me laat leiden door een digitaal apparaatje om mijn pols of een app? Ja, dan twijfel ik al weer, doe ik er wel goed aan?

Nogmaals, ik denk dat veel aan/bij mezelf ligt en misschien te veel op zoek ben naar het perfecte programma.
Hey, beetje herkenbaar je verhaal....met name dat perfectionisme..dat heb ik een tijdje terug ook met een zwikje therapie moeten afleren (als onderdeel van wat groter plaatje met wat zaken waar ik aan moest sleutelen)..het brengt je niks joh. Inmiddels kan ik voor mijzelf de lat wat omlaag krijgen met veel dingen waarbij ik kan zeggen "zo, niet perfect, maar goed genoeg". Perfectie is een van je af glijdende schaal, iets dat je nooit gaat halen omdat je de grens zelf steeds verder legt.

En wat weten die vraagstellers over je horloge of app nou? :) Roepen ze zeker vanaf de bank met Netflix even op pauze :+

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:04

Wat vind je vreselijk veel langzame kilometers? In een fatsoenlijk marathonschema zal de verhouding qua tijd die je spendeert aan 'langzame' (duurlooptempo) zo'n 80% zijn en 20% sneller (marathontempo, intervallen, etc). Maar ik zie ook mensen om me heen die koste wat het kost in zone 1 (5 hartslagzones-model) proberen te lopen en dan wordt het een soort van sloffen... Dat vind ik inderdaad wel vreselijk langzaam en om het leuk te houden zou ik gewoon in zone 2 dat doen. Als je dat een paar maanden doet, wen je eraan

En ja, een app op je smartphone of smartwatch kan dat prima. Is gebaseerd op weet ik hoeveel data en maakt daar mooie gemiddeldes van. Wie spreekt jou daar op aan? Iemand die zelf ook onzeker is en nog geen meter heeft hardgelopen of iemand die wat verstand van hardlopen heeft?

Het mooie aan hardlopen is dat je veel aan elkaar kunt hebben, gelijkgestemden, mensen die hetzelfde tempo lopen, maar uiteindelijk moet je het zelf doen en loop je voor/tegen/met jezelf (en je eigen lichaam en alles wat daarbij komt kijken). Probeer extrinsieke feedback te vermijden.

In het begin was ik ook onzeker over elke meter die ik hardliep, welke kleding ik aan had, wat anderen zouden denken, etc. Dat heeft best een tijdje geduurd en dat vertrouwen gaat ook snel er vandoor als je een vervelende opmerking krijgt. Na lang genoeg lopen is dat weg gegaan. :)

Dat gaat als man wel wat makkelijker, ik ken wat vrouwen in m'n omgeving die bijna elke keer wel worden nageroepen en zich echt niet comfortabel voelen om te gaan hardlopen in het donker... Echt jammer.

[ Voor 14% gewijzigd door Slickk op 05-11-2024 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elchorro
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-09 19:35
Qua schema's ben ik zelf erg enthousiast over Trenara, alhoewel het even wennen is aan de nieuwe app.

Heb zelf de peak variant (€4 pm), waarbij je zelf het aantal dagen en dagen in de week in kan stellen (en in kunt delen wat de 'interval' dagen zijn). In de voorbereiding van richting Berlijn was dit echt fijn en had ik echt het idee dat ik goed voorbereid aan de start stond zonder te overtrainen.

Key blijft natuurlijk om te blijven luisteren naar je lichaam. Daarnaast valt of staat het succes van Trenara met het instellen van de juiste 'fitheid' / 10km tempo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Ik heb de neiging om snel te veel te willen en heel veel te baseren op wat bijvoorbeeld Garmin of Trenara zegt. Ik heb hier volgens mij wel eens eerder aangegeven dat Garmin me in het verleden vreselijk veel langzame km's liet lopen en ik me daaraan ergerde, vervolgens Trenara probeerde die meer deed met interval en tempo wisselingen (op een hoger tempo ook) echter na een week of wat geblesseerd waardoor ik stil kwam te staan en ik dacht, dit is ook niet voor mij.
Dit laat toch al zien dat die 'vreselijk veel langzame kms' hun doel hebben en juist perfect werken? Je wilt een marathon lopen en dat gaat alleen maar als je veel kms maakt en 80% daarvan is normaal gesproken langzaam (noem het maar duurloop, dat klinkt niet zo negatief :+ ). Daarbij moet de opbouw ook goed zijn en je ziet met je Trenara ervaring al dat sneller en meer niet aan te raden is.
Uiteindelijk na een fikse burnout het hardlopen weer opgepakt middels Garmin en veel meer voor het mentale gevoel ipv prestatiedrang.

Dan zou ik diegene vragen om een beter schema en anders zich er niet mee te bemoeien. Dat digitaal apparaatje weet in de tussentijd nl. heel veel van je en kan juist prima voor je bedenken wat wel/niet slim is. Beter dan een of andere pipo die denkt het beter te weten maar waarschijnlijk zelf geen enkele ervaring heeft met goede schema's (en zo wel kan ie wel wat coach-tips gebruiken, want zulke dingen zeggen is gewoon dom)
Zo klinkt het wel iig. Maar gezien wat je hierboven zegt zou ik me lekker aan de Garmin schema's houden en gewoon lekker gaan lopen. Je moet er lol in hebben en het vol kunnen houden, die snelheid komt vanzelf wel.

[removed]

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Vince22
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:47
Afgelopen zondag de Twentse Smokkeltrial gelopen van 27km.
Voor mij voor het eerst een lange trail, terwijl ik normaal echt 95% verhard, 5% onverhard loop.
Op zich ging het de eerste 20-22 km wel redelijk maar daarna was het echt afzien.
De route ging over weilanden, door bos, door en langs sloten, onverhard, verhard en zand.
Met name de gedeeltes over weilanden en de sloten hebben me echt genekt maar ik kon er op het laatst een soort van eindsprintje uitgooien waarna ik hélemaal compleet afknapte. Mijn lichaam was echt totaal op, thuis tijdens het eten vielen mijn ogen gewoon dicht, zo vermoeid. Kuiten en knieën waren ook op, maar ondanks alle pijntjes en vermoeidheid toch blij dat ik het gedaan heb.

Uiteindelijk heb ik het qua tijd nog wel prima gedaan zag ik, 2:24:52 (5:21 gemiddeld)
Ik heb de hele marathon van Enschede in april als stip op de horizon staan en denk dat dit qua duurloop wel alvast een goede training geweest is en qua zwaarte misschien wel zwaarder als een marathon op alleen asfalt, lijkt mij in ieder geval (ik heb nog geen vergelijkingsmateriaal, nog nooit een hele gelopen :D )

[ Voor 5% gewijzigd door Vince22 op 05-11-2024 09:50 ]

Sowieso schrijf je zo! https://www.onzetaal.nl/taalloket/sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Vince22 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:32:
Afgelopen zondag de Twentse Smokkeltrial gelopen van 27km.
Voor mij voor het eerst een lange trail, terwijl ik normaal echt 95% verhard, 5% onverhard loop.
Op zich ging het de eerste 20-22 km wel redelijk maar daarna was het echt afzien.
De route ging over weilanden, door bos, door en langs sloten, onverhard, verhard en zand.
Met name de gedeeltes over weilanden en de sloten hebben me echt genekt maar ik kon er op het laatst een soort van eindsprintje uitgooien waarna ik hélemaal compleet afknapte. Mijn lichaam was echt totaal op, thuis tijdens het eten vielen mijn ogen gewoon dicht, zo vermoeid. Kuiten en knieën waren ook op, maar ondanks alle pijntjes en vermoeidheid toch blij dat ik het gedaan heb.

Uiteindelijk heb ik het qua tijd nog wel prima gedaan zag ik, 2:24:52 (5:21 gemiddeld)
Ik heb de hele marathon van Enschede in april als stip op de horizon staan en denk dat dit qua duurloop wel alvast een goede training geweest is en qua zwaarte misschien wel zwaarder als alleen asfalt.
Knappe tijd man _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron322
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-08 12:55

Ik heb momenteel ook een hardnekkige liesblessure, (nagenoeg) geen last van tijdens het hardlopen, naderhand wel en bij langere wandelingen ook. Ik krijg er geen grip op, heb je tips hoe je er vanaf kan komen? het is een zeurend, trekkend gevoel, niet heel pijnlijk maar wel duidelijk een blessure.

Van de fysio krijg ik ook niet echt een duidelijk antwoord. Stoppen met lopen wil ik niet tenzij het echt de enige optie is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob1978
ron322 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:03:
[...]

Ik heb momenteel ook een hardnekkige liesblessure, (nagenoeg) geen last van tijdens het hardlopen, naderhand wel en bij langere wandelingen ook. Ik krijg er geen grip op, heb je tips hoe je er vanaf kan komen? het is een zeurend, trekkend gevoel, niet heel pijnlijk maar wel duidelijk een blessure.

Van de fysio krijg ik ook niet echt een duidelijk antwoord. Stoppen met lopen wil ik niet tenzij het echt de enige optie is.
Ik heb een schoonzus die fysio is, en die heeft dry needling gedaan. Uiteindelijk gaf ze aan dat zolang ik er tijdens het hardlopen geen last van had, gewoon te blijven hardlopen. Let wel, ik kan niet voor jou spreken, en ik ben absoluut geen expert op dit gebied.

Bij mij verdwenen de klachten niet direct na dry needling maar zakte uiteindelijk wel weg. Ik heb nog wel momenten, bijvoorbeeld als ik moet niezen of hoesten tijdens het hardlopen voel ik hem nog steeds, maar ook alleen dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Afgelopen zondag na de intervaltraining wat last van de wreef van m'n linkervoet. Nog nooit eerder gehad eigenlijk. Misschien toch m'n schoen (Novablast) wat te strak gestrikt? Met voorwaartse afzet verder geen last gelukkig.

Vanochtend dus ook gewoon m'n intervalletje (20x1',p=1') afgewerkt in een donkere, koude en kleine wereld op een ander paartje Novablasts en verder geen last gehad. Voel het nu nog steeds wel iets, maar is verder niet erger geworden ofzo. Kan ook gewoon normaal lopen. Ga er maar vanuit dat het wel weer overgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Rob1978 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:08:
[...]

Ik heb een schoonzus die fysio is, en die heeft dry needling gedaan. Uiteindelijk gaf ze aan dat zolang ik er tijdens het hardlopen geen last van had, gewoon te blijven hardlopen. Let wel, ik kan niet voor jou spreken, en ik ben absoluut geen expert op dit gebied.

Bij mij verdwenen de klachten niet direct na dry needling maar zakte uiteindelijk wel weg. Ik heb nog wel momenten, bijvoorbeeld als ik moet niezen of hoesten tijdens het hardlopen voel ik hem nog steeds, maar ook alleen dan...
Brrr.. dry needling. Paar keer gehad in een kuit. Geen fijne ervaring, maar hielp uiteindelijk wel! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-09 20:00

Niemand hoeft de schuld te krijgen hé, je bent op dit moment gewoon aan het zoeken wat het beste is voor jou en dat is niet erg. Daar hebben we allemaal weleens last van maar we moeten er niet in blijven. Geloof me dat wordt met een coach niet anders, want dan moet je ook vertrouwen hebben in het programma.

Als ik alles terug lees, komt het over als best wel een beetje een strijd en dat vind ik jammer want ik hoop dat je kunt genieten van deze sport. Die zoveel mensen zoveel mooie dingen brengt. Maar er lijkt ook ergens iets niet helemaal te kloppen:

Jongens kijk even mee alsjeblieft?
Rob1978 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:17:
[...]
Zone 1 (herstelzone) <145
Zone 2 (rustige duurloop) 145 - 164
Zone 3 (intensieve duurloop) 165 - 174
Zone 4 (Extensieve interval) 175 - 184
Zone 5 (Intensieve interval) 185>
Rob1978 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:35:
Heb nu een marathon ingevuld op 12 oktober, en deze week alleen al:
- Maandag, 1 uur 11 minuten lopen, gem hs 140 (mijn max hs staat op 189)
- Dinsdag, 1 uur 11 minuten lopen, gem hs 140
- Woensdag, 1 uur 11 minuten lopen, gem hs 140
- Donderdag, 1 uur 1 minuut, tempoversnelling, 3x 8 minuten gem hs 159
- Vrijdag, herstel 33 minuten
- Zaterdag, 'lange' duurloop 1 uur 43 minuten, gem hs 140
- Zondag, basis, 42 minuten, gem hs 140
Dit is naar mijn bescheiden mening wel heel veel in herstel lopen.

Ik denk dat het beste is om een AV te zoeken om daar gewoon wat vertrouwen terug te krijgen in het trainen en het niet meer te maken dan dat het moet zijn.

Als je dat niet wilt en je wilt trainen met een app. Ik zou een test doen met trenara en daar rustig aan mee beginnen. Want die geeft je toch pas van af 2025 een schema voor de marathon. Daarvoor kun je doen wat je wilt.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Ik denk dat veel bij me zelf ligt en dan voornamelijk aan vertrouwen/zelfvertrouwen en het vooral perfect willen doen. Ik heb 3x de halve van Enschede gelopen in respectievelijk 2.12, 1.59 en 2.06.

[...] Ik heb hier volgens mij wel eens eerder aangegeven dat Garmin me in het verleden vreselijk veel langzame km's liet lopen en ik me daaraan ergerde, vervolgens Trenara probeerde die meer deed met interval en tempo wisselingen (op een hoger tempo ook) echter na een week of wat geblesseerd waardoor ik stil kwam te staan en ik dacht, dit is ook niet voor mij.[...]
Met een wedstrijdtempo op de halve van ~6:00 min/km vind ik 8:30 min/km ook wel erg langzaam. Het probleem is dat looptechniek verslechtert als je zo langzaam moet lopen. Er zit in mijn beleving dus een ondergrens aan wat je moet willen, ook al zou het qua hartslag wel logisch kunnen zijn. Dat is dan misschien wel even de beperking van een app... eea schaalt niet eindeloos.

Dat een vlotte omschakeling van heel rustig lopen, naar meer interval en tempo tot pijntjes leidt snap ik ook. Dat geeft een hele andere belasting van je spieren en pezen dan rustig 'sloffen'. Het is dus zaak om dit heel rustig op te bouwen. Een te snelle overstap gaat mis.

Persoonlijk denk ik dat iedereen een marathon kan lopen, mits er voldoende tijd genomen wordt voor een rustige gestructureerde en gebalanceerde opbouw. En laat dit soort mensen maar lekker praten; het getuigt waarschijnlijk vooral van hun eigen zelfbeeld.

Je hebt je nog niet vastgepind op een specifieke marathon geloof ik? In dat geval zou ik overwegen om rustig te gaan investeren in de loopbasis door te zorgen dat je heel regelmatig kilometers maakt. Bijvoorbeeld door 3-4x in de week ontspannen te lopen. Op een tempo dat je nog een gesprek kan voeren (iets tussen de 6 en 7 min/km?). Hoeft niet meteen lang of wat dan ook. Regelmaat dat is de focus. Na een week of 4 kan je dan eens overwegen om een lange duurloop te gaan opbouwen. Bijvoorbeeld door drie weken lang iets te verlengen en in week 4 herstel te nemen door net zo ver te lopen als in week 1 en in week 5 weer te vervolgen met de afstand van week 3. Dat klinkt misschien behoudend, maar als je iedere keer 10 minuten verlengd bouw je de duurloop in vier maanden van 1 naar 3 uur op. Stiekem pakt dat dus behoorlijk door...

Ik weet niet precies wat je nu loopt/doet, maar als je zelf terugkijkt naar het gemiddelde van de laatste 6 weken heb je een idee van waar je nu staat qua omvang en duur.

Heb je eenmaal regelmaat in de benen, dan kan je gaan overwegen om een van de kortere trainingen aan te vullen met iets van interval. Zelf ben ik fan van Strides als introductie in sneller werk: korte versnellingen van 20-30 seconden, met een wandelpauze als herstel. Je kan simpelweg na een half uurtje lopen zes keer ontspannen versnellen en weer vertragen. Ideaal om rustig te wennen aan de looptechniek die bij hogere tempo's hoort. Na een week of 4 kan je kijken of het tijd is voor een vervolgstap.

Bovenstaande is grofweg hoe ik naar mijn trainingen kijk. Regelmaat staat op een, daarna kan je stapsgewijs intensievere trainingsvormen toevoegen. Iedere 4 weken werkt vrij aardig als ijkmoment. Blijkt de belasting te hoog te liggen dan maak ik pas op de plaats, of schroef wat terug. Meer 'gevorderde' trainingsvormen zoals interval, tempoblokken etc worden pas interessant als de basis er ligt. Anders loop je al snel tegen overbelastingspijntjes aan.

Maar zoals gezegd, zoek een manier om 'vertrouwen' te krijgen. Er zijn vele wegen die leiden naar Rome, consistentie is het belangrijkst. Als ik het zo lees zou ik een real life coach overwegen. Zeker met jouw voorgeschiedenis zou die best een mooie genuanceerde opbouw kunnen maken. Maar een coach moet het je ook maar waard zijn. Het kost wel centen namelijk.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

L23

[...]

Heb/had ik ook. Maar had in het begin ook moeite met gewoon lopen na een hardloopevenement. Tijdens het hardlopen zelf merkte ik dat de klachten op een gegeven moment minder werden/verdwenen, maar daarna weer terug bij af. Ik ben in de maand oktober wel een dikke maand gestopt met hardlopen. Nu weer voorzichtig aan het opbouwen waarbij ik momenteel alleen op onverharde grond hardloop, dat gaat gelukkig weer prima. Ik focus nu ook meer op goed opwarmen en doe rekoefeningen na het hardlopen. Maar goed, ben zelf ook nog zoekende. Wel frustrerend, want liep september nog 10 km rondjes van 50 a 55 minuten. Momenteel is de lol er een beetje vanaf.

Wat zegt de fysio dan? Stoppen met sporten lijkt me niet de oplossing, maar afwisselen met fietsen of zwemmen vond ik zelf wel een goede ervaring. Kan je toch je spieren en conditie op peil houden en bij die activiteiten geen last van de blessure. En dan hardlopen langzaam weer opbouwen zonder dat je naderhand klachten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron322
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-08 12:55
L23 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:11:
[...]

Heb/had ik ook. Maar had in het begin ook moeite met gewoon lopen na een hardloopevenement. Tijdens het hardlopen zelf merkte ik dat de klachten op een gegeven moment minder werden/verdwenen, maar daarna weer terug bij af. Ik ben in de maand oktober wel een dikke maand gestopt met hardlopen. Nu weer voorzichtig aan het opbouwen waarbij ik momenteel alleen op onverharde grond hardloop, dat gaat gelukkig weer prima. Ik focus nu ook meer op goed opwarmen en doe rekoefeningen na het hardlopen. Maar goed, ben zelf ook nog zoekende. Wel frustrerend, want liep september nog 10 km rondjes van 50 a 55 minuten. Momenteel is de lol er een beetje vanaf.

Wat zegt de fysio dan? Stoppen met sporten lijkt me niet de oplossing, maar afwisselen met fietsen of zwemmen vond ik zelf wel een goede ervaring. Kan je toch je spieren en conditie op peil houden en bij die activiteiten geen last van de blessure. En dan hardlopen langzaam weer opbouwen zonder dat je naderhand klachten hebt.
Fysio zegt bij mij ook dat ik gewoon kan blijven lopen wanneer het geen pijn doet, dus naar je lichaam luisteren. Maar ja, luister je echt kritisch als je per se wil blijven lopen...? Ik heb ook bijna een maand pauze gehouden en daarna heel rustig weer bij 5km begonnen en met de 10% regel weer opgebouwd. Dat leek te werken maar merk nu toch wel dat het weer veslechterd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:14

JT

VETAK y0

Fraggert schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:16:
[...]

Hey, beetje herkenbaar je verhaal....met name dat perfectionisme..dat heb ik een tijdje terug ook met een zwikje therapie moeten afleren (als onderdeel van wat groter plaatje met wat zaken waar ik aan moest sleutelen)..het brengt je niks joh. Inmiddels kan ik voor mijzelf de lat wat omlaag krijgen met veel dingen waarbij ik kan zeggen "zo, niet perfect, maar goed genoeg". Perfectie is een van je af glijdende schaal, iets dat je nooit gaat halen omdat je de grens zelf steeds verder legt.

En wat weten die vraagstellers over je horloge of app nou? :) Roepen ze zeker vanaf de bank met Netflix even op pauze :+
Is wel een beetje herkenbaar ook. Ik ga hardlopen, mooi voor een halve of hele marathon gaan, hoogst haalbare gas erop. Ik doe het goed of ik doe het niet. Terwijl zeker met een hele is de kans echt aanzienlijk dat ik die nooit doe. Dan raak je teleurgesteld in jezelf, dat doet veel met je motivatie enzovoort. Ik heb daarom in mijn hoofd een nieuwe aanpak gedaan: einddoel: geen idee, als ik het maar leuk vind. In plaats van een einddoel werk ik alleen met tussendoelen. Dat was eerst 5, toen werd het 10 en ergens in de komende 2 weken de volgende stap (snelheid of meer afstand, moet ik nog heroverwegen aan de hand van een opmerking van @GerGio na onderzoek over aeroob en anaeroob want ik ben er nog niet uit aan de hand van de info die ik kan vinden). Die stap ga ik eerst maken en dan kijk ik wel weer verder. Het helpt mij eigenlijk, nu ik erover nadenk, enorm om prestatiedruk die ik op mezelf leg weg te houden.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

FWIW.......ik had ook last van mijn liesstreek een kleine 2 jaar terug.....ik kon dat terugvoeren op stijfheid en verkorte spieren door een zittend beroep. Ik zit 36 uur/week achter een ramplank.

Opgelost door veel rekoefeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

L23

ron322 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:20:
[...]

Fysio zegt bij mij ook dat ik gewoon kan blijven lopen wanneer het geen pijn doet, dus naar je lichaam luisteren. Maar ja, luister je echt kritisch als je per se wil blijven lopen...? Ik heb ook bijna een maand pauze gehouden en daarna heel rustig weer bij 5km begonnen en met de 10% regel weer opgebouwd. Dat leek te werken maar merk nu toch wel dat het weer veslechterd.
Dat vind ik inderdaad ook moeilijk. Dit is ook mijn eerste blessure. Hiervoor had ik eerder zeurende klachten zoals shin splints (schenen) en gevoelige knieën, maar daarbij kon ik hardlopen gewoon voortzetten en het kunnen aanpakken met oefeningen en krachttraining. De liesblessure is een hele andere ervaring.

Ik ben wellicht ook weer iets te hard van stapel gegaan na een maand niet hardlopen, dus het aantal kilometers iets verminderd de keren daarop. Het is na een maand pauze helaas nog niet weg, maar kan nu wel weer hardlopen zonder dat het verslechterd. Ik merkte zaterdag dat ik alleen op de dag zelf lichte klachten had na het hardlopen en de volgende dag waren de klachten weer weg. Rekoefeningen leken een positief effect te hebben na het hardlopen, dat ga ik vaker testen. Maar goed, ik hardloop nu alleen op stukken gras en op het asfalt wandel ik. In ieder geval blij dat ik weer twee keer in de week kan hardlopen. Volgens mij gaat het nu weer langzaam de goede kant op.
Fraggert schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:23:
[...]

FWIW.......ik had ook last van mijn liesstreek een kleine 2 jaar terug.....ik kon dat terugvoeren op stijfheid en verkorte spieren door een zittend beroep. Ik zit 36 uur/week achter een ramplank.

Opgelost door veel rekoefeningen.
Dat zitten herken ik ook. Goed om te lezen dat rekoefeningen helpen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rob1978
Roozzz schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:46:
[...]

Met een wedstrijdtempo op de halve van ~6:00 min/km vind ik 8:30 min/km ook wel erg langzaam. Het probleem is dat looptechniek verslechtert als je zo langzaam moet lopen. Er zit in mijn beleving dus een ondergrens aan wat je moet willen, ook al zou het qua hartslag wel logisch kunnen zijn. Dat is dan misschien wel even de beperking van een app... eea schaalt niet eindeloos.

Dat een vlotte omschakeling van heel rustig lopen, naar meer interval en tempo tot pijntjes leidt snap ik ook. Dat geeft een hele andere belasting van je spieren en pezen dan rustig 'sloffen'. Het is dus zaak om dit heel rustig op te bouwen. Een te snelle overstap gaat mis.

[...]

Persoonlijk denk ik dat iedereen een marathon kan lopen, mits er voldoende tijd genomen wordt voor een rustige gestructureerde en gebalanceerde opbouw. En laat dit soort mensen maar lekker praten; het getuigt waarschijnlijk vooral van hun eigen zelfbeeld.

Je hebt je nog niet vastgepind op een specifieke marathon geloof ik? In dat geval zou ik overwegen om rustig te gaan investeren in de loopbasis door te zorgen dat je heel regelmatig kilometers maakt. Bijvoorbeeld door 3-4x in de week ontspannen te lopen. Op een tempo dat je nog een gesprek kan voeren (iets tussen de 6 en 7 min/km?). Hoeft niet meteen lang of wat dan ook. Regelmaat dat is de focus. Na een week of 4 kan je dan eens overwegen om een lange duurloop te gaan opbouwen. Bijvoorbeeld door drie weken lang iets te verlengen en in week 4 herstel te nemen door net zo ver te lopen als in week 1 en in week 5 weer te vervolgen met de afstand van week 3. Dat klinkt misschien behoudend, maar als je iedere keer 10 minuten verlengd bouw je de duurloop in vier maanden van 1 naar 3 uur op. Stiekem pakt dat dus behoorlijk door...

Ik weet niet precies wat je nu loopt/doet, maar als je zelf terugkijkt naar het gemiddelde van de laatste 6 weken heb je een idee van waar je nu staat qua omvang en duur.

Heb je eenmaal regelmaat in de benen, dan kan je gaan overwegen om een van de kortere trainingen aan te vullen met iets van interval. Zelf ben ik fan van Strides als introductie in sneller werk: korte versnellingen van 20-30 seconden, met een wandelpauze als herstel. Je kan simpelweg na een half uurtje lopen zes keer ontspannen versnellen en weer vertragen. Ideaal om rustig te wennen aan de looptechniek die bij hogere tempo's hoort. Na een week of 4 kan je kijken of het tijd is voor een vervolgstap.

Bovenstaande is grofweg hoe ik naar mijn trainingen kijk. Regelmaat staat op een, daarna kan je stapsgewijs intensievere trainingsvormen toevoegen. Iedere 4 weken werkt vrij aardig als ijkmoment. Blijkt de belasting te hoog te liggen dan maak ik pas op de plaats, of schroef wat terug. Meer 'gevorderde' trainingsvormen zoals interval, tempoblokken etc worden pas interessant als de basis er ligt. Anders loop je al snel tegen overbelastingspijntjes aan.

Maar zoals gezegd, zoek een manier om 'vertrouwen' te krijgen. Er zijn vele wegen die leiden naar Rome, consistentie is het belangrijkst. Als ik het zo lees zou ik een real life coach overwegen. Zeker met jouw voorgeschiedenis zou die best een mooie genuanceerde opbouw kunnen maken. Maar een coach moet het je ook maar waard zijn. Het kost wel centen namelijk.
Ik qoute deze maar even, maar iedereen hartstikke bedankt voor de vele tips/adviezen. Iets minder twijfel aan mezelf en iets meer zelfvertrouwen in wat er al is. Als ik kijk naar de gelopen km's vanaf december 2023 zit ik al op 1137,6 km aldus Garmin, das nie nix! Gemiddeld zo'n beetje rond de 6.20 min/km.

Ik zou 12 oktober de Landgoed Twente Marathon lopen, maar helaas wegens ziekte niet kunnen lopen.

Ik had me op de reservelijst laten plaatsen voor de Rotterdam Marathon, maar vandaag bericht ontvangen dat ik daar niet voor in aanmerking kom. Dus ik kan/moet weer een doel gaan stellen, ik kan de 5 euro inzetten als korting voor de marathon van Utrecht, Gent of Brussel-Leuven, maar ik weet het nog niet, misschien pak ik wel iets anders moois in 2025.

Twijfel nog een beetje tussen Garmin en Trenara, misschien toch maar eens de betaalde versie van Trenara proberen.

Nogmaals dank allemaal, ik had nooit zoveel feedback/advies/tips verwacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Rob1978 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:11:
[...]

Ik had mijn Garmin horloge ingesteld om te lopen op snelheid in plaats van op hartslag. Garmin kwam dan met een gemiddeld tempo van 8:30 min/km wat voor mij ongemakkelijk lopen was. Ik zeg niet dat Garmin het niet goed had, maar op dat moment voelde het voor mij verkeerd omdat alles omlaag ging, VO2max, tempo, alles.
Ah, dat snap ik helemaal. Vreselijk veel langzame kilometers maken is essentieel, maar veel vreselijk langzame kilometers is niet te doen :P @Roozzz heeft het al goed verwoord.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:18
Fraggert schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:46:
[...]

op mijn wensenlijst staat voor zo'n VO2MAX bepaling bij Krachtcentrale Zwolle die in dit topic al eens eerder naar voren kwam.

die doen zo'n ORYX-analyse https://krachtcentrale.nl/oryx-hardloopanalyse/

Zwolle is geen Groningen maar ook weer geen Limburg, waar zoek je precies De noordelijke helft is wat ruim.
Zwolle is voor mij helemaal prima, dat is een half uurtje reizen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Schiplui
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:12
CPC Den Haag inschrijving is open!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
Schiplui schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:00:
CPC Den Haag inschrijving is open!
Ingeschreven!
Toen ik begon met inschrijven zag ik dat ik al in de 39 euro categorie zat, maar toch maar 37 afgerekend :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09:27
Rob1978 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:24:
[...]

Twijfel nog een beetje tussen Garmin en Trenara, misschien toch maar eens de betaalde versie van Trenara proberen.

Nogmaals dank allemaal, ik had nooit zoveel feedback/advies/tips verwacht.
Let wel op met Trenara, je bent daar al eens geblesseerd mee geraakt.
Voel je niet verplicht om alle snelle trainingen te doen, volgens mijn bescheiden mening zit er teveel snelheidswerk in de Trenaraschema's.
Het concept is goed, de feedback is motiverend en de schema's zitten goed in elkaar, zeker in de betalende versie. Maar dan is het risico er wel dat je alles perfect wil uitvoeren.
Na de betalende versie tijdelijk genomen te hebben (gestopt wegens geblesseerd) had ik enkel nog de gratis versie, meer uit nieuwsgierigheid naar de raceprognose.
Volgens mij kijkt Trenara enkel naar het totale aantal kilometers, en ziet de app niet of je alle intervallen gelopen hebt. Ik kreeg dan felicitaties omdat ik de intervaltraining goed had afgewerkt, maar in de praktijk was het vaak een rustige duurloop met een vergelijkbaar aantal kilometers.
Het is een goede app, voor velen werkt het, de eigenaar is een sympathieke kerel met een leuke podcast, maar voor mij hebben de trainingen teveel intensiteit. Voor wie daar beter tegen bestand is kan het wel een aanrader zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
OK, dus geen extra plaatsen voor Rotterdam volgend jaar, ze blijven dus het kleine broertje van Amsterdam.

Nu was ik al van plan de marathon van Gent te lopen (de familie kan dat combineren met een stadsbezoek) dus ik vind het niet zo erg.
En Gent heeft geleerd van vorig jaar, de halve en de hele starten nu apart; vorig jaar liep ik er de halve en zag ik mijn maat na 3 uur marathon finishen/slalommen tussen de 3 uur halvemarathonners, dat was belachelijk qua tempoverschil.

Als ze nu ook nog het stuk met het slechte wegdek schrappen en de heuvel van de Blandijnberg eruit laten wordt het een topparcours.

Acties:
  • +82 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 08:28
Iedereen klaar voor een lang verhaal? Je bent gewaarschuwd! Het verslag van mijn raceweekend in New York is niet kort. Aan het eind, na de foto, vind je nog een TL;DR voor wie houdt van een goed verhaal. Lekker kort.

Toen ik mijn eerste marathon buiten Nederland liep, afgelopen mei in Kopenhagen, wist ik al dat het nog eens ging gebeuren dit jaar. Want ik was 1 van die gelukkigen die het niet verwacht had, maar wel de mazzel had dat 'ie ingeloot was. Ik mocht meedoen aan 1 van de 6 7 World Marathon Majors: de TCS New York City Marathon!

Omdat Mrs. SkyR voor de klas staat, kon ze niet mee om mij aan te moedigen. Vond ze deels ook niet heel erg, want ik citeer: "New York lijkt me een veel te grote, veel te drukke, stinkstad." En daar kan ik haar ook niet helemaal ongelijk in geven. Want groot, druk en stank zijn wel 3 woorden die me bijgebleven zijn van een eerdere vakantie naar New York (in de tijd voordat ik met Mrs. SkyR samen was).

Het werd dus een solo-reis! Op vrijdag vertrekken vanaf Schiphol, op maandag weer terug. 4 dagen, 3 nachten. Vlucht geboekt, hotel geboekt... en daarmee inclusief de prijs voor het meedoen aan de marathon zelf al bijna 2.000 euro afgetikt. Je moet wat overhebben voor zo'n bucket list item.

Vooraf - al voordat ik de marathon in Kopenhagen liep - had ik al besloten dat ik vooral wilde genieten in New York. Ik had harder dan ooit getraind voor mijn voorjaarsmarathon. Dat ging ik niet nog eens doen in het najaar. Toen ik eind mei een longinfectie kreeg, waarvan het echte herstel lang op zich liet wachten, maakte dat me dus ook niet zo heel veel uit. Ik moest en zou naar New York gaan. Desnoods voltooi ik het kruipend!

Gelukkig wist ik in de 12 weken voor de NYC marathon het hardlopen weer op te bouwen na een aantal weken niet sporten doordat ik ziek was. Getraind met de dagelijkse suggesties van Garmin, waar ik de race op had ingesteld met een doel van uitlopen in 3½ uur. Het zou dan mijn langzaamste marathon ooit worden; er zou dan in ieder geval tijd zijn om te genieten.

Van Garmin heb ik vooral heel veel training suggesties gehad op de grens van Z1/Z2. Rustig dus. Langste door Garmin voorgestelde loop? 2½ uur. Op de atletiekvereniging heb ik nog af en toe een training meegepakt om wat afwisseling in tempo te hebben. Een groot verschil met het pittige Stryd schema dat ik richting Kopenhagen heb gebruikt. Ik stapte vrijdagochtend het vliegtuig naar New York in wetende dat ik een degelijke basis heb, maar met een groot vraagteken over het gat van 2½ naar 3½ uur op mijn benen staan. Mentaal voorbereid om af te gaan zien op zondag.

Omdat deze vrijdag toch al een lange dag zou worden door het tijdsverschil (ondanks een reis van 8 uur was ik slechts 3 uur kwijt), besloot ik om diezelfde dag nog tussen 17:00 en 19:00 naar de expo te gaan om mijn startnummer en toebehoren op te halen. Dit bleek ideaal, want het was lekker rustig bij het ophalen van de bib en shirt (longsleeve!). Kort rondje gedaan op de expo, maar geen intentie om daar geld uit te geven, dus stond ik al snel weer buiten. Op weg naar het hotel een burger met frietjes gehaald om op de kamer op te eten. Beentjes omhoog, tijd om uit te rusten.

Heel veel van die rust kwam er niet. Mijn interne wekker ging al veel te vroeg af. Met een duf hoofd en toch klaarwakker me in hardloopkleding gehesen, klein hardloopvest/tasje ingepakt, en met het OV richting Central Park gegaan. Om 9 uur stond ik samen met een paar honderd andere lopers klaar voor een Shakeout Run, georganiseerd door Runna (een training-app), waar ook runfluencer Kofuzi acte de presence gaf. Was ik toch even een beetje starstruck van. 3 mijl door Central Park gelopen op heel rustig tempo. Na afloop een blueberry muffin gekregen die bijna net zo groot was als mijn hoofd. Hoe krijgen ze al die grote porties toch op daar in Amerika? De banaan die ik erbij gepakt had bewaarde ik voor later, want dat kon er echt niet bij. Daarna bij het NYRR Running Hub nog een "carb load box" gehaald, mede mogelijk gemaakt door New Balance en Believe In The Run. Leuk samengesteld doosje met bagels, crackers, koekjes, snoepjes, pretzels en elektrolyten mixpoeder - van alles 2. De helft als lunch gegeten nadat ik terug was in het hotel en me opgefrist had, de andere helft kon mooi voor het ontbijt op zondag. Bij deze marathon is er geen vervoer van tassen van de start naar de finish. Wil je iets klaar hebben staan bij de finish? Dan kun je op zaterdag een tas inleveren die dan zondag na de finish voor je klaar staat. Een herstelreep en droog shirt in de tas gedaan, en weer op naar Central Park waar ik deze af kon geven. Inmiddels was het een uurtje of 2 in de middag, scheen de zon volop, dus nam ik plaats op een bankje voor een videogesprek met het thuisfront. Daarna nog even gekeken voor souvenirs, pizza en een wrap gegeten, en terug in het hotel alles klaar gelegd voor zondag. Tijd voor Race Day!

Ook na de tweede nacht in New York stond mijn interne wekker nog niet goed afgesteld. Vandaag vond ik dat echter geen probleem. Daardoor kon ik namelijk rustig douchen, alvast een beetje eten en drinken, en een paar keer naar de wc. Bij het aankleden nog wel wat twijfel: de temperatuur was stevig gedaald over de afgelopen dagen en deze ochtend begon met slechts 5 graden Celcius. Toen ik aankwam op vrijdag was het zo'n 24 graden buiten! Toch wat laagjes en extra bedekking dus. Handschoenen aan, arm sleeves, compressiekousen, de extra meegenomen jas voor de kledingdonatie voor de start aan, tasje met gels, ontbijt en vuilniszak om op te zitten mee, en om 5 uur 's ochtend liep ik het hotel uit. Een kwartiertje lopen naar de verzamelplek van de Midtown bussen, waarna ik met heel veel andere lopers in een ritje van 30 minuten naar de startplek op Fort Wadsworth werd gebracht.

En dan sta je daar, eenmaal voorbij de security, in een minidorp, nog voor de zon op is, te bibberen van de kou. Snel een bekertje thee gehaald om een beetje op te warmen. Even gebaald dat ik die joggingbroek toch niet had ingepakt omdat ik dacht dat het niet zou passen in mijn grote reis-rugtas. De souvenirs die ik mee terug nam zouden bewijzen dat ik er zelfs prima nog een kledingset in had kunnen stoppen: als je echt wil past er heel erg veel in een rugtas. In de bus had ik mijn ontbijt gegeten, dus er was niet veel meer te doen dan wachten, tot de zon opkomt, en de uren verstreken. Totdat 2½ uur na aankomst in het startgebied, de mededeling klinkt: de vakken voor Wave 1 gaan open. Yes, ik mag in actie komen!

Ik was ingedeeld in het vak waar ook de 3:10 pacer stond. Die kon ik dus rustig laten gaan als het start(kanon)schot eenmaal zou klinken. Mijn raceplan? In Amerikaanse stijl had ik voor iedere 3 mijl automatische rondes ingesteld met daarin mijn min/km tempo. Als dat gemiddelde tempo dichtbij de 5 minuten de km bleef, en mijn hartslag en inspanning goed voelden, kon ik ontspannen blijven genieten.

Inmiddels was ik mentaal klaar en had ik vooral heel veel zin om te gaan lopen. Wat stijve ledematen van de kou, maar dat moet dan maar (letterlijk) los lopen. Vanuit de startvakken bewegen we met zijn allen wandelend naar de startlijn op de brug. Het gaat echt beginnen! De pro's zijn al eerder vertrokken (wat een topresultaat van Abdi!) en om 9:10 uur klinkt het kanonschot voor ons. Langzaam komt de massa mensen in beweging, en om 9:12 uur start ik de Garmin. Ik moet op en over de Verrazzano-Narrows Bridge!

Vooraf had ik gelezen dat het slim is om bij de start links te lopen als je over het bovenste deel van de brug gaat. Niets aan gelogen: wat een uitzicht op de skyline van New York! Maar potverdikkie wat is het gelijk een lange klim. Ik had wel wat geoefend op de viaducten thuis, maar dit is wel even andere koek. 8 minuten lang omhoog. Nog totaal geen gevoel voor tempo. Rustig aan, hartslag laag houden, niet denken aan snelheid, stap voor stap. Op het hoogste punt even een zucht van opluchting en dan het heerlijke gevoel als je naar beneden weer een beetje los komt. En als je dan Brooklyn in komt... wat een enthousiasme van de mensen langs de kant! Lekker hoor!

De route en beleving van de New York City Marathon is wel echt bijzonder. Als je door de straten en wijken vol met mensen loopt voelt het alsof je voortgestuwd wordt. Het publiek draagt je verder naar voren. Rijen dik, veel geluid: Rotterdam was fantastisch, maar dit is de overtreffende trap. Maar daarnaast heb je ook de bruggen waar je overheen moet. Bruggen waar geen publiek mag staan. Waar je alleen bent, met de lopers op je heen, waar je niets anders hoort dan voetstappen en ademhaling. Zo'n moment van rust versterkt de energie van het publiek als je de brug weer af bent. Een fascinerende mix van momenten waar je het zelf moet doen als hardloper, op eigen kracht, en de momenten dat je omarmd wordt door die miljoenen aanmoedigingen langs de kant die je steunen tot het eind.

Mijn race ging voorspoedig. Ik liep een redelijk vlak tempo. Nam ieder half uur een gel, en bij zo'n beetje ieder ander drinkstation (goed geregeld, met stations op heel veel plekken) een bekertje Gatorade of water. Na ruim 3 uur lopen kwam er even een steek bij de ribben, en begonnen de benen en knieën wat te zeuren, maar ik kon doorzetten. Het was de home stretch. Heel even het tempo laten zakken, rechtop lopen, ademhalen - en toen de steek weg was nog een laatste keer aangezet. Met gebalde vuisten over de finish. Ik heb de New Freakin' York City Marathon uitgelopen! En nog binnen 3½ uur ook. Mijn langzaamste marathon ooit, maar bij zo'n hardloopfeest maakt het niet uit of je er 3, 4, 6 of 8 uur over doet. Iedere loper wordt bejubeld.

En dan begint de heel erg lange wandeling naar de uitgang. In beweging blijven. Medaille aannemen. Recovery bag met wat eten en drinken. Poncho om warm te blijven. Nog een stuk verder doorlopen om het tasje op te halen wat ik afgeleverd had op zaterdag, al was dat eigenlijk overbodig. Het verzorgingspakket van de organisatie was prima in orde. Met de metro terug naar het hotel. Onderweg nog enthousiaste felicitaties krijgen van random strangers, want je valt wel op met zo'n oranje poncho en een bijpassende dikke medaille. Even videobellen met het trotse thuisfront en daarna opfrissen en eten. De halve wrap die nog over was van het avondeten van zaterdag smaakte ook koud prima. Toch een voordeel van die grote Amerikaanse porties.

Uiteindelijk heb ik deze marathon in 3:26:00 voltooid. Eigenlijk volledig op gevoel, redelijk vlak gelopen. De splits, iedere 3 mijl (op de laatste na) gingen in een tempo van 4:57 min/km - 4:47 min/km - 4:49 min/km - 4:46 min/km - 4:58 min/km - 4:56 min/km - 4:57 min/km - 4:56 min/km - 4:47 min/km. En natuurlijk blijft een marathon een pokke-eind, dus de laatste paar kilometers was doorbijten, maar dit keer had ik het gevoel dat ik de marathon een keer de baas was.

En wat doe je daarna? Souvenirs shoppen natuurlijk! Ik ben nog lekker op pad gegaan tot het begin van de avond. Regelmatig de bus in, korte stukjes wandelen, even door winkels struinen. Avondeten bij de McDonalds (vind het in NL beter...). TV kijken op de hotelkamer met de beentjes omhoog, en om 23:00 uur ging letterlijk en figuurlijk het licht uit.

Maandagochtend rustig opgestart, ingepakt en uitgecheckt. Met het OV weer terug naar de plek van de finish om de medaille te laten graveren. Maar eenmaal daar aangekomen bleek dat er een rij van 2 uur (!) stond. Voor het laten graveren van de medaille. Dank je de koekoek! Dat laat ik misschien nog eens in Nederland doen. Besloten om op tijd te lunchen met een stevige kipburger met friet (véél beter dan de Mc) en dan maar richting vliegveld. Geeft ook wel weer rust. Geen haast, geen gedoe. Om maandag 17:50 NY tijd vertrokken om na een reis van 7 uur (met minimale slaap) op dinsdag om 7:00 uur op Schiphol te landen. Dag nacht, ik heb je nauwelijks gekend. Hallo nieuwe dag! Gelukkig daarna vlot de trein in, het laatste stukje met de auto naar huis en na snel de spullen uitgepakt te hebben 2 uurtjes de ogen dicht op de bank om op te laden. Sinds het verlaten van het vliegtuig voel ik de bovenbenen wel bij het traplopen of op hellingen, dus ik verwacht nog een paar dagen hardlooprust te houden. Hopelijk kom ik ook snel weer in het goede dag/nacht-ritme om de jetlag te verslaan.

Maar jongens, wat een hardloopfeest was dit. Een marathonweekend in New York. Dikke aanrader, een epische belevenis! O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3dFEDgCCwe_JUvu4PUIeBRpocs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RqzSxodYdhyESoFqvGVtiYaC.jpg?f=fotoalbum_large

TL;DR - SkyR geniet van een heerlijk hardloopweekend in New York. Loopt het pittige parcours op gevoel, vrij vlak, naar een tijd van 3:26:00. Zijn langzaamste marathon, maar net zo trots. Keihard genoten van de sfeer en parcours. In alles groots zoals Amerika dat kan zijn. Bijzondere belevenis. :)F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-09 16:50
Hartloper schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:04:
[...]

Volgens mij kijkt Trenara enkel naar het totale aantal kilometers, en ziet de app niet of je alle intervallen gelopen hebt. Ik kreeg dan felicitaties omdat ik de intervaltraining goed had afgewerkt, maar in de praktijk was het vaak een rustige duurloop met een vergelijkbaar aantal kilometers.
Dit was ook het geval bij mij toen ik het gekoppeld had met strava. Wel kreeg ik meldingen als ik te snel was dus hij keek wel wat naar snelheid. Na aankoop garmin watch kan je de trainingen importeren en via horloge uitvoeren en krijg je een percentage terug hoe goed je het hebt gedaan. Als je dan een duurloop doet ipv interval krijg je een te laag percentage.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:02

aap

SkyR schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:37:
Iedereen klaar voor een lang verhaal? Je bent gewaarschuwd! Het verslag van mijn raceweekend in New York is niet kort. Aan het eind, na de foto, vind je nog een TL;DR voor wie houdt van een goed verhaal. Lekker kort.
Mooi verhaal!

Ik vind het grappig om te lezen dat je in dat weekend volgens mij geen enkele gezonde maaltijd genuttigd hebt. Contrasteert mooi met al die discussies in dit forum over eiwitten en carb-loading.

Ik las ook dit verslag van Abdi Nageeye's race in New York: https://www.volkskrant.nl/cs-b3e33ae8/
Het viel me op dat de toon en inhoud sterk overeenkomen met de raceverhalen die in dit forum gepost worden. Grappig om te zien dat een professional een race net zo beleeft als wij stervelingen!

Acties:
  • +54 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Bijna drie maanden geleden heb ik de keuze gemaakt om na twee mislukte pogingen afgelopen jaren dit keer er wéér voor te gaan om 5 kilometer in 25 minuten te lopen. Bij de eerste poging twee jaar terug modderde ik maar wat aan met hardlopen en besloot ik vorig jaar Coach Greg te volgen met mijn Garmin horloge. Dat beviel wel en ik had het schema strak gevolgd. Helaas de week voor de 5K race ziek geworden en COVID opgelopen. Twee weken later geprobeerd het alsnog op te pakken, maar moest ik na 2 kilometer al staken, het ging niet en vervolgens heb ik het doel niet meer opgepakt. Ik heb in die tijd mijn conditie 'onderhouden' door om de dag 5KM te hardlopen. Ik ben een man, 31 jaar, 79 kilo en 1.97 meter.

Even drie maanden terug. Ik ga er weer voor, dit keer niet zelf aanmodderen, maar ook geen Garmin Coach. Nee, dit keer de Daily Suggested Workouts (DSW) van Garmin die dynamisch zijn als je er een doel aan hangt, in mijn geval: ik wil 5K in 25 minuten rennen over drie maanden.

DSW is dynamisch in de zin dat het rekening houdt met:
Hartritmevariabiliteit (HRV)
Training Load & Load Focus
VO2 Max
Hersteltijd
Slaap gegevens
Eerdere workouts

Om zo de meest optimale hardloop workout voor die dag voor te schotelen en ook rekening houdende met fases: opbouw, piek, afbouw, race. En dat betekent dus ook vrijwel ELKE dag te lopen. Wat vergt dat wel niet van mij in het drukke gezinsleven? Tijd en discipline. Beide een uitdaging, maar ik ben elke dag een uur eerder op gaan staan om als eerste te gaan hardlopen. Er zijn genoeg dagen dat ik mij maar wat graag nog een keer wilde omdraaien. We kennen het allemaal wel en dan komt de discipline om de hoek kijken om tóch je nest uit te gaan. Afijn, ter motivatie nieuwe nieuwe Brooks Ghost 16 gekocht, aangezien en mijn vorige paar Brooks op waren. Alsof je ineens weer op wolken loopt, een nieuw paar!

Goed, ik ben van start gegaan en wat is er allemaal gebeurd in die drie maanden?
- Totaal 76 keer hardgelopen
- Totaal 430 kilometer afgelegd
- van de 76 keer:
48 keer 'trage' en 'trage en lange' loopjes in Zone 2
4 keer 'tempo' loopjes in Zone 3
10 keer 'drempel/threshold' loopjes in Zone 4
11 keer 'sprint/anaeroob' loopjes om de hartslag omhoog te jagen en weer te laten zakken
2 keer 'VO2 Max' loopjes
1 keer de 5K in 25 minuten race

Mooie 'Productief' streak die ik nog niet eerder heb gehad :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mC0Yeh-eM-0F0UTxOF7uA98xGE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3XZKmmrL6XhG1eYppywZzWEl.png?f=fotoalbum_large

Meer en gericht hardlopen heeft de trainingsbelasting vergroot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2mAzHcxD4xVBzdqvArEhiJkLhA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FEXsUsO1Xlq7P1sCV8ADMLKV.png?f=fotoalbum_large

En is het dan gelukt vragen jullie je wellicht af? JA! Afgelopen maandag was het zover en heb ik 5 kilometer in 22:54 gelopen!
De tijd en discipline hebben zich inmiddels getransformeerd naar een routine en het hardlopen is inmiddels een gewoonte geworden aan het begin van de dag. Ik merk als ik het heb gedaan dat ik daarna niet moe ben, maar juist energiek en fris in het koppie.

Wat heeft het mij opgeleverd? Als je iets écht wilt, dan is het ook écht mogelijk. Om even in de termen te blijven waar het vaak mis gaat bij mensen: je wilt het wel zijn, maar je wilt het niet worden (Kamp van Koningsbrugge anyone?) en combineer dat met Resultaat = Inzet x Talent x Strategie (RITS) en kan ik zeggen dat ik het heb gehaald en daar best trots op ben.

Daarnaast heeft het zich ook weer bewezen dat je van veel langzaam hardlopen je uiteindelijk sneller gaat lopen. Je ziet dat meer dan de helft van mijn loopjes langzaam waren en daar moest ik enorm aan wennen in het begin. Ik heb op hartslag gelopen en na verloop van tijd merkte ik dat ik onder dezelfde hartslag veel sneller kon rennen.

Ik merk ook dat ik meer energie heb door de dag heen, minder stress en een lagere rust hartslag.

Wat dan nu? De komende periode maar eens mee gaan doen aan leuke hardloop evenementen nu ik voor mezelf deze basis heb gelegd. En rustig aan eens kijken of DSW mij nog verder kan gaan helpen met de toekomstige uitdagingen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Gefeliciteerd @vinom! Gaaf zat je ziet dat de echte winst dieper is dan die getalletjes 22 en 54. Op termijn kunnen die namelijk nog veel verder omlaag, maar dat zal nooit gebeuren zonder discipline, structuur, en regelmaat.

Nogmaals gefeliciteerd, erg gaaf om te lezen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 08:28
aap schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:44:
[...]
Mooi verhaal!

Ik vind het grappig om te lezen dat je in dat weekend volgens mij geen enkele gezonde maaltijd genuttigd hebt. Contrasteert mooi met al die discussies in dit forum over eiwitten en carb-loading.
Haha, klopt. Het enige waar ik specifiek op gelet heb, is dat ik op donderdag, vrijdag en zaterdag een bidon met sportdrank heb gedronken. Gatorade Endurance, wat ook uitgedeeld werd bij de drinkposten tijdens de marathon. Verder vooral lekker gegeten en totaal niet gelet op hoe (on)gezond het was. In zo'n weekend moet je ook gewoon genieten. Als ik mijn eten sportwetenschappelijk had moeten benaderen, had ik lang niet zo'n lol gehad.

@vinom, wat een mooie uitzet! En mooie resultaten, vooral ook naast die eindtijd d:)b Zelf ben ik ook heel tevreden over de dagelijkse suggesties van Garmin naar een doel toe. Daarbij ben ik ook de suggesties op hartslag gaan volgen, want op tempo gebaseerd voelde niet goed. Op hartslag werkte stukken beter, zeker ook bij duurloop en herstel-loopjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:02
vinom schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:41:
Bijna drie maanden geleden heb ik de keuze gemaakt om na twee mislukte pogingen afgelopen jaren dit keer er wéér voor te gaan om 5 kilometer in 25 minuten te lopen. Bij de eerste poging twee jaar terug modderde ik maar wat aan met hardlopen en besloot ik vorig jaar Coach Greg te volgen met mijn Garmin horloge. Dat beviel wel en ik had het schema strak gevolgd. Helaas de week voor de 5K race ziek geworden en COVID opgelopen. Twee weken later geprobeerd het alsnog op te pakken, maar moest ik na 2 kilometer al staken, het ging niet en vervolgens heb ik het doel niet meer opgepakt. Ik heb in die tijd mijn conditie 'onderhouden' door om de dag 5KM te hardlopen. Ik ben een man, 31 jaar, 79 kilo en 1.97 meter.

Even drie maanden terug. Ik ga er weer voor, dit keer niet zelf aanmodderen, maar ook geen Garmin Coach. Nee, dit keer de Daily Suggested Workouts (DSW) van Garmin die dynamisch zijn als je er een doel aan hangt, in mijn geval: ik wil 5K in 25 minuten rennen over drie maanden.

DSW is dynamisch in de zin dat het rekening houdt met:
Hartritmevariabiliteit (HRV)
Training Load & Load Focus
VO2 Max
Hersteltijd
Slaap gegevens
Eerdere workouts

Om zo de meest optimale hardloop workout voor die dag voor te schotelen. En dat betekent dus ook vrijwel ELKE dag te lopen. Wat vergt dat wel niet van mij in het drukke gezinsleven? Tijd en discipline. Beide een uitdaging, maar ik ben elke dag een uur eerder op gaan staan om als eerste te gaan hardlopen. Er zijn genoeg dagen dat ik mij maar wat graag nog een keer wilde omdraaien. We kennen het allemaal wel en dan komt de discipline om de hoek kijken om tóch je nest uit te gaan. Afijn, ter motivatie nieuwe nieuwe Brooks Ghost 16 gekocht, aangezien en mijn vorige paar Brooks op waren. Alsof je ineens weer op wolken loopt, een nieuw paar!

Goed, ik ben van start gegaan en wat is er allemaal gebeurd in die drie maanden?
- Totaal 76 keer hardgelopen
- Totaal 430 kilometer afgelegd
- van de 76 keer:
48 keer 'trage' en 'trage en lange' loopjes in Zone 2
4 keer 'tempo' loopjes in Zone 3
10 keer 'drempel/threshold' loopjes in Zone 4
11 keer 'sprint/anaeroob' loopjes om de hartslag omhoog te jagen en weer te laten zakken
2 keer 'VO2 Max' loopjes
1 keer de 5K in 25 minuten race

Mooie 'Productief' streak die ik nog niet eerder heb gehad :9
[Afbeelding]

Meer en gericht hardlopen heeft de trainingsbelasting vergroot
[Afbeelding]

En is het dan gelukt vragen jullie je wellicht af? JA! Afgelopen maandag was het zover en heb ik 5 kilometer in 22:54 gelopen!
De tijd en discipline hebben zich inmiddels getransformeerd naar een routine en het hardlopen is inmiddels een gewoonte geworden aan het begin van de dag. Ik merk als ik het heb gedaan dat ik daarna niet moe ben, maar juist energiek en fris in het koppie.

Wat heeft het mij opgeleverd? Als je iets écht wilt, dan is het ook écht mogelijk. Om even in de termen te blijven waar het vaak mis gaat bij mensen: je wilt het wel zijn, maar je wilt het niet worden (Kamp van Koningsbrugge anyone?) en combineer dat met Resultaat = Inzet x Talent x Strategie (RITS) en kan ik zeggen dat ik het heb gehaald en daar best trots op ben.

Daarnaast heeft het zich ook weer bewezen dat je van veel langzaam hardlopen je uiteindelijk sneller gaat lopen. Je ziet dat meer dan de helft van mijn loopjes langzaam waren en daar moest ik enorm aan wennen in het begin. Ik heb op hartslag gelopen en na verloop van tijd merkte ik dat ik onder dezelfde hartslag veel sneller kon rennen.

Ik merk ook dat ik meer energie heb door de dag heen, minder stress en een lagere rust hartslag.

Wat dan nu? De komende periode maar eens mee gaan doen aan leuke hardloop evenementen nu ik voor mezelf deze basis heb gelegd. En rustig aan eens kijken of DSW mij nog verder kan gaan helpen met de toekomstige uitdagingen.
Respect! Knap gedaan hoor.

Ik vind het vooral knap dat je een uur eerder opstaat om te rennen. Wij hebben drie jonge kinderen en denk daar ook wel eens over na. Maar dat is me om allerlei redenen niet gelukt, sterker nog ben er nooit aan begonnen (behalve in de zomervakantie vanwege de hitte).

Maar ik heb er dan weer geen problemen mee om te gaan rennen in de avond als de kinderen op bed liggen. Misschien dat dit voor andere mensen weer heel moeilijk is. Dus ik heb er ook niet veel mee te winnen om uurtje eerder op staan, ik maak de kms uiteindelijk wel.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
@JT / @GerGio

Ok, fysio geweest.. hele relaas verteld. Vermoedelijk een beknelde ader waardoor een pees geen fris bloed kreeg. Als de pees zelf bekneld zou zijn zou herstel langer duren. Nu was het bij even stoppen meteen goed. Dat duidt op circulatie.

Mijn enkel zat vast, en had niet de normale range of Motion. Hard aan mn enkel getrokken en toen sprong ie los. En mijn peroneus spier in mijn scheen is aardig verkrampt. Ook is mijn bilspier te zwak. En mijn voet zakt inderdaad naar binnen.

Dit alles kan komen door een zwakke voet, en alles naar boven zakt in elkaar. OF door een zwakke bilspier waardoor mijn been naar binnen zakt. Die verkrampte spier is vermoedelijk omdat de enkel vastzat.

En omdat ik niet klein/vederlicht ben gaat die enkel nog wel meer klappen krijgen.

Kortom; Oefeningen en afspraak bij podo maken. Veel oefeningen ter versterkingen van banden/pezen/spieren. Advies was een BOSU bal - en dan daarmee oefenen. Zodat beide benen geheel sterker worden. En dan moet t goed komen!

Toch een deukje in m'n ego als je in je boxershort op de tafel lift en een man zegt "Je hebt slappe bilspieren". Had gedacht en gehoopt dat moment nooit mee te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisMa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:21
Bijna drie maanden geleden heb ik de keuze gemaakt om na twee mislukte pogingen afgelopen jaren dit keer er wéér voor te gaan om 5 kilometer …
Gaaf om te lezen en mooi om te zien dat je je doel ruim gehaald hebt! Ergens structureel naar toewerken blijft mooi.

Kun jij delen wat jij qua voeding deed met die vroege lopen? Ik zit daar zelf nogal mee te stoeien namelijk. Wil zelf ook vaker direct in de ochtend lopen maar zit qua invulling met ontbijt vind ik lastig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Blomminator schreef op woensdag 6 november 2024 @ 18:12:
@JT / @GerGio

Ok, fysio geweest.. hele relaas verteld. Vermoedelijk een beknelde ader waardoor een pees geen fris bloed kreeg. Als de pees zelf bekneld zou zijn zou herstel langer duren. Nu was het bij even stoppen meteen goed. Dat duidt op circulatie.

Mijn enkel zat vast, en had niet de normale range of Motion. Hard aan mn enkel getrokken en toen sprong ie los. En mijn peroneus spier in mijn scheen is aardig verkrampt. Ook is mijn bilspier te zwak. En mijn voet zakt inderdaad naar binnen.

Dit alles kan komen door een zwakke voet, en alles naar boven zakt in elkaar. OF door een zwakke bilspier waardoor mijn been naar binnen zakt. Die verkrampte spier is vermoedelijk omdat de enkel vastzat.

En omdat ik niet klein/vederlicht ben gaat die enkel nog wel meer klappen krijgen.

Kortom; Oefeningen en afspraak bij podo maken. Veel oefeningen ter versterkingen van banden/pezen/spieren. Advies was een BOSU bal - en dan daarmee oefenen. Zodat beide benen geheel sterker worden. En dan moet t goed komen!
Top! Wel werk maar je weet in ieder geval hoe en wat!
Toch een deukje in m'n ego als je in je boxershort op de tafel lift en een man zegt "Je hebt slappe bilspieren". Had gedacht en gehoopt dat moment nooit mee te maken...
_O-

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:00

sebasd

loopt op espresso

DennisMa schreef op woensdag 6 november 2024 @ 19:38:
[...]
Kun jij delen wat jij qua voeding deed met die vroege lopen? Ik zit daar zelf nogal mee te stoeien namelijk. Wil zelf ook vaker direct in de ochtend lopen maar zit qua invulling met ontbijt vind ik lastig.
Wat ik meestal doe is een dikke plak ontbijtkoek voor het lopen (max 60 minuten) en dan als ik terugkom een fatsoenlijk ontbijt.

Net genoeg om niet dat lege gevoel te hebben maar te weinig om last van te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
[...]

Gaaf om te lezen en mooi om te zien dat je je doel ruim gehaald hebt! Ergens structureel naar toewerken blijft mooi.

Thanks! 9 van de 10 keer loop ik op een nuchtere maag en een paar slokken water vooraf en eet en drink ik daarna pas. Ik krijg snel kramp tijdens het lopen als ik van te voren heb gegeten. Ik ben nu een beetje aan het experimenteren met een cracker een uur van te voren en dat ging de laatste keer goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

@JT / @GerGio

Ik zou niet meteen met de BOSU bal beginnen maar gewoon zo:

YouTube: Gebruik geen BOSU bal om je balans te trainen! #bosuball #balanstrai...

Pas als dat echt langere tijd superstabiel gaat denken aan zo'n bal!

Slappe bilspieren komt verder (te) vaak voor bij hardlopers, dus niks om je voor te schamen. :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• InZane
[...]

Gewoon niet eten.
Mijn wekkertje gaat om half 7, kloffie aan, badkamer (lenzen en tandenpoetsen), een nr. 2 op de wc (mijn stoelgang is net een Zwitsers uurwerk), lamp mee en hollen maar. Uurtje lopen is prima nuchter te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rhahyrion
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:05
[...]

Ik eet vaak iets kleins (cracker of volkoren ontbijtkoek) en neem nog wat water voordat ik ga rennen in de ochtend. Ik sta tussen 6 en half 7 op en ga dan vaak een half uurtje lopen.

Bij een langere run voor mijn doen (circa 1u) doe ik eigenlijk hetzelfde. Die loop ik dan wel langzamer, dus dan heb je m.i. ook minder nodig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

SkyR schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:37:
Iedereen klaar voor een lang verhaal?
_/-\o_ hier heb ik even lekker van genoten met een kop koffie, thanks voor het neerpennen en van harte gefeliciteerd d:)b
Bijna drie maanden geleden.....
Knappe prestatie vinom _/-\o_ Keep up the good work :)
sebasd schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:24:
[...]

Wat ik meestal doe is een dikke plak ontbijtkoek voor het lopen (max 60 minuten) en dan als ik terugkom een fatsoenlijk ontbijt.

Net genoeg om niet dat lege gevoel te hebben maar te weinig om last van te krijgen.
Das een goeie tip, ontbijtkoek. Eén die bij mij van de radar verdwenen was.

Wil je @DennisMa @vinom iets lichters proberen, dan zijn bananen IMHO onverslaanbaar.

In tegenstelling tot @InZane kom ik nuchter niet eens door de voordeur, hoewel ik vermoed dat meer tussen de oren zit dan dat ik niet nuchter zou kunnen lopen, toch eens proberen op een thuiswerkdag.of in het weekend ofzo, thanks voor de trigger :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
Van ontbijtkoek zit ik 10 minuten later op de wc, dus dat zou voor mij geen optie zijn :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ArmyOfQueens schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:11:
Van ontbijtkoek zit ik 10 minuten later op de wc, dus dat zou voor mij geen optie zijn :P
Ontbijtkoek, vaatwassertje leegtrekken, #2 en hop naar buiten :P....sta je 15 minuten na de wekker in je sportschoenen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:26
Afhankelijk van de soort run, maar meestal is het 5u de wekker, kleding aan, deur uit voor 5:05. Daarna de rest.
Als ik naar kantoor ren (25-30km) dan 4u de wekker, 4:10 buiten en ontbijt ik tijdens het rennen 1-2 bananen met 1-2 gels. Daarna op kantoor een bak kwark + meuk. (En onderweg 1-2x #1, op kantoor heerlijk #2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Vast voedsel zou ik nauwelijks weg kunnen krijgen op dat tijdstip. Moet zeggen dat ik ook niet gelijk honger heb als ik uit bed kom. Dat komt meestal pas als ik onder de douche vandaan kom na het lopen. Dan is het tijd voor een bak kwark/griekse yoghurt met meuk :P
Laatste tijd - nav de eiwitten discussie - gooi ik er vaak ook nog een schep whey door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:00

sebasd

loopt op espresso

Taedium schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:39:
Afhankelijk van de soort run, maar meestal is het 5u de wekker, kleding aan, deur uit voor 5:05. Daarna de rest.
Als ik naar kantoor ren (25-30km) dan 4u de wekker, 4:10 buiten en ontbijt ik tijdens het rennen 1-2 bananen met 1-2 gels. Daarna op kantoor een bak kwark + meuk. (En onderweg 1-2x #1, op kantoor heerlijk #2)
4:10? Dat is wel next level vroeg.. Ik ben wel #teamochtend maar niet zo vroeg. Kan me wel voorstellen dat het een heerlijk gevoel is om om 7:00 al 25-30km achter de kiezen te hebben!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Taedium
sebasd schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:44:
[...]

4:10? Dat is wel next level vroeg.. Ik ben wel #teamochtend maar niet zo vroeg. Kan me wel voorstellen dat het een heerlijk gevoel is om om 7:00 al 25-30km achter de kiezen te hebben!
Nouja, heel eerlijk, het is ook vroeg :P Scheelt wel dat ik #teamochtend en #teamwakkeriswakkerendusgaan ben, dus ik kan het hebben. Ook is het wel leuk voor je Garmin badges "Early Riser", "I am the Night" enz haha.

Nadeel is wel dat vrouwlief het niet zo leuk vindt dat ik de avond ervoor wel om 21u m'n oogjes dicht wil hebben. Eigenlijk al vanaf 20u bezig met voorbereiden, eten klaar maken, kleding klaarleggen. Én natuurlijk, de dag ervoor al plannen qua fiets/auto op locatie, voeding en extra kleding. Laatste keer mocht ik de hele dag commando op kantoor, was ook weer eens wat anders :7

[ Voor 5% gewijzigd door Taedium op 07-11-2024 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vince22
Poww dat is idd wel next level, knap hoor. Respect voor de mensen zo vroeg er uit gaan om te gaan hardlopen, ik ben al blij dat ik een nacht doorslaap tot 6:00 ivm kleine kinderen. _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aap

aap

Als ik naar kantoor ren (25-30km) dan 4u de wekker, 4:10 buiten
Ik voel me al heel stoer als ik voor het hardlopen om 6:30u opsta...

[ Voor 22% gewijzigd door aap op 07-11-2024 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
aap schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:34:
[...]

Ik voel me al heel stoer als ik voor het hardlopen om 6:30u opsta...
Same, en dan sta ik ook nog alleen zo vroeg op omdat de vrouw dan op moet staan voor haar werk en ik dan toch wakker ben. Rond 7 uur/half 8 doe ik in het weekend ook wel eens, maar alles vroeger is gewoon erg vroeg :+

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
MarchelHoek schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:32:
@President
Hoe gaat het met lopen?
Vanavond training #10 gelopen.
Ik merk dat ik de langere runs fijner vind dan de stukjes van 2 minuten
We zijn inmiddels 2 weken veder en als het goed is zit je dan inmiddels ergens op training 16 met 5-7-7-5

Nog even doorzetten en je komt op les 19 de langere runs tegen: 8-10-8

Ik had vandaag nummer 22, dan zit je op 11-11-8

Mijn gemiddelde blijft op de 9,3-9,5 ondanks de langere runs. Maar goed, nog 9 lessen dus 3 weken te gaan en dan red ik de 30 minuten hardlopen achter elkaar volgens de Evy planning.

Even kijken wat daarna verstandig is; tempo verhogen of afstand verhogen (de lessenserie van 7,5km). Al zie ik in de lessenserie van 7,5km ook extensief en intensief staan wat mij de indruk geeft dat het daarbij gaat om gewoon hardlopen, een stuk sneller hardlopen en dan weer gewoon hardlopen :-P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
@President

Ik heb vorige week in de herfstvakantie aardig verzaakt qua rennen..
Iets met vakantie enzo.. spullen wel mee, maar is er gewoon niet van gekomen.

Na de vakantie wel 2 trainingen gedaan en dat brengt mij dat ik nu naar training 13 ga vanavond, ik loop dus een beetje achter.
Mijn gemiddelde hangt bij mij ook rond dezelfde snelheid op het moment. Als 5 KM in 30 minuten moet gaan straks dan moeten we het tempo nog een beetje opvoeren :-)
Aan de andere kant, ik loop voor het plezier en zolang Evy roept dat ze heel fier op mij is dan is het goed..

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Hoe vaak vervangen jullie hardloopschoenen. Houden jullie bijvoorbeeld een richtlijn van 750km of 2 jaar aan?

Thuis namelijk een "discussie" met de vrouw. De schoenen die ik heb zien er optisch nog prima uit(al hoewel de zool wel zichtbaar slechter wordt) maar hebben inmiddels wel meer dan 750km gelopen én zijn ouder dan 2 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 08:54
wisselwerking schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:42:
Hoe vaak vervangen jullie hardloopschoenen. Houden jullie bijvoorbeeld een richtlijn van 750km of 2 jaar aan?

Thuis namelijk een "discussie" met de vrouw. De schoenen die ik heb zien er optisch nog prima uit(al hoewel de zool wel zichtbaar slechter wordt) maar hebben inmiddels wel meer dan 750km gelopen én zijn ouder dan 2 jaar.
Als beide het geval is, die 750km én 2 jaar. Lekker vervangen. En je kan beter te snel vervangen dan dat je blessures er van gaat krijgen. En anders met je vrouw even naar de hardloopwinkel. Zeggen dat je schoenen 750km oud zijn en 2 jaar. Dan hoort je vrouw het ook van iemand anders die er (meer) verstand van heeft. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler

Ik vervang ze als ze niet lekker meer lopen. Meestal is dat na een jaartje ongeveer. Dat is wel ongeveer met 500-600km denk ik, maar ik hou het niet echt bij. Ik loop iets van 1500k per jaar, verdeeld over 2 paar schoenen en trail schoenen. Grootste deel over de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taedium

Zelf doe ik het op gevoel. Al die 'regels' op internet komen mij vaak toch over als een commercieel ding.

Laatste paar hadden iets van 800km, maar zagen er nog als nieuw uit (ook de zool) (<3 Brooks Levitate 6), maar ik merkte toch wel dat ik demping ging missen en ik kreeg steeds meer pijntjes/klachtjes aan mijn hiel.

Ik ga altijd erg netjes en zuinig om met mijn schoenen, maak ze altijd vaak schoon na het lopen, daardoor blijven ze er vaak qua uiterluik top uitzien. Dat speelde gaf natuurlijk ook 'discussie' thuis over of het echt nodig was. Misschien toch eens wat minder verzorgen, scheelt 'discussie' thuis :+ :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Die 2 jaar zeker.......het kilometrage is een ander verhaal, de ene zool slijt beduidend sneller dan een andere, maar in jouw geval gaf ik dat setje het nadeel van de twijfel. :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
Taedium schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:54:
[...]

Zelf doe ik het op gevoel. Al die 'regels' op internet komen mij vaak toch over als een commercieel ding.

Laatste paar hadden iets van 800km, maar zagen er nog als nieuw uit (ook de zool) (<3 Brooks Levitate 6), maar ik merkte toch wel dat ik demping ging missen en ik kreeg steeds meer pijntjes/klachtjes aan mijn hiel.

Ik ga altijd erg netjes en zuinig om met mijn schoenen, maak ze altijd vaak schoon na het lopen, daardoor blijven ze er vaak qua uiterluik top uitzien. Dat speelde gaf natuurlijk ook 'discussie' thuis over of het echt nodig was. Misschien toch eens wat minder verzorgen, scheelt 'discussie' thuis :+ :P
Ik loop vooral onverhard en maak ze zelden schoon. Ze zien er dan ook binnen 2 weken al versleten uit, maar de vrouw klaagt nog steeds dat ik ze te snel vervang. Ik denk dat het niet aan de staat van de schoenen ligt of je discussie krijgt of niet, maar aan iets anders O-)

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
redwing schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:15:
[...]

Ik loop vooral onverhard en maak ze zelden schoon. Ze zien er dan ook binnen 2 weken al versleten uit, maar de vrouw klaagt nog steeds dat ik ze te snel vervang. Ik denk dat het niet aan de staat van de schoenen ligt of je discussie krijgt of niet, maar aan iets anders O-)
Tip voor de WAF: na het lopen even de schoenen laten drogen en de volgende dag een droge harde borstel langs de buitenzijde halen. Kost twee keer 30 seconden en maakt een wereld van verschil qua uitstraling. Happy wife, happy life :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Roozzz schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:23:
[...]

Tip voor de WAF: na het lopen even de schoenen laten drogen en de volgende dag een droge harde borstel langs de buitenzijde halen. Kost twee keer 30 seconden en maakt een wereld van verschil qua uitstraling. Happy wife, happy life :+
Of nóg meer gezeik met vervangen }:|

:P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
JT schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:29:
[...]

Of nóg meer gezeik met vervangen }:|

:P
De enige echte oplossing is uiteraard de vervanging van een echtgenote, maar dat leek me wat rigoureus en levert zeker een hoop gezeik op :+

Ik ben blij dat mijn betere helft minstens net zo veel sportschoenen heeft als ik :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taedium
Heb haar gisteren ook een paar schoenen + evy gegevens als 'spontaan cadeau'. Misschien ben ik straks de zeikerd over nieuwe schoenen O-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aap

aap

Taedium schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:40:
Heb haar gisteren ook een paar schoenen + evy gegevens als 'spontaan cadeau'. Misschien ben ik straks de zeikerd over nieuwe schoenen O-)
Evy cadeau geven? Lijkt me riskant. Te groot risico op gesprekken in de trant van "dus je vindt mij te dik!?" O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:27

Toppertje

www.davideografie.nl

Als ik er gevoelsmatig minder lekker op loop of als de zool zichtbaar versleten is, de ene schoen gaat langer mee dan de andere dus een bepaald aantal km's kijk ik meestal niet zo naar. Ik heb ook wel schoenen die eigenlijk best ver versleten zijn maar nog prima lopen, daar loop ik dan nog rustig op door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

Ik heb momenteel licht groene trail-schoenen (kosten waren de helft van zwarte :+ ), dus daar helpt dit niet meer bij. Sowieso maakt de uitstraling me niet zoveel uit, zodra ik hier na 500m een park in duik zijn ze toch vies. Ik zorg er vooral voor dat er geen zand/zooi in de schoenen zit.

Maar op zich heb ik hier weinig problemen met de vrouw, die verkijkt zich vooral op de kilometers die ik maak, Want zodra ik nieuwe schoenen wil halen krijg ik meestal eerst te horen 'nu al?', maar als ik dan zeg dat ze al 750km hebben gehad en de zolen laat zien moet ik ze vooral snel kopen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taedium
aap schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:45:
[...]

Evy cadeau geven? Lijkt me riskant. Te groot risico op gesprekken in de trant van "dus je vindt mij te dik!?" O-)
:o :*) van mij hoeft ze niet, geef mij maar rondingen :9 .

Maar ze loopt zelf te klagen/melden dat ze wat wil doen, en 'dat hardlopen' ook wel grappig vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
[...]

Dat heb ik in de jaren dat ik loop nog nooit gedaan.
Als ze droog zijn dan klop ik ze gewoon ff uit buiten en dat is het dan wel.

Heb 6 paar hardloopschoenen in de kast staan en m'n vrouw zeurt er verder niet over. Ze vroeg laatst wel of er toevallig niet een oud paar weg kon toen ik weer nieuwe schoenen had besteld :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:09

Dazzler2120

FP ProMod
InZane schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:18:
[...]

Heb 6 paar hardloopschoenen in de kast staan en m'n vrouw zeurt er verder niet over. Ze vroeg laatst wel of er toevallig niet een oud paar weg kon toen ik weer nieuwe schoenen had besteld :+
Mijn oude hardloopschoenen worden daarna meestal mijn 'nieuwe' tuin-werk schoenen...
Ik heb het geluk dat mijn vriendin sws veel meer kleding bestelt dan dat ik bestel. Dus ik kan enige discussie vrij gemakkelijk pareren :X

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taedium
InZane schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:18:
[...]

Weggooien :? :o ?!

Je weet maar nooit! Straks heb je zin om eens op die oude te lopen! Of heb je schoenen nodig voor te klussen! Of willen je kinderen straks ook proberen te hardlopen! Dan heb jij toch maar mooi wel die extra schoenen staan!
Tsss, weggooien :F #kaagwiezijndiemensen.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince22
Vraagje: Ik denk om volgende week een startbewijs te bemachtigen voor de NN 7Heuvelen en sommige startbewijzen die te koop staan hebben al een startvak er op. Is het mogelijk na overname dit nog aan te passen? Ik wil voorkomen dat ik de eerste 10km kilometers alleen maar aan het inhalen ben (niet dat ik zó snel ben daar niet van). Of valt het qua breedte van het parcours in het begin wel mee?

En.. Hoe is hier de ervaring met de NN7H? Wie doen er mee?
Ik hou het ook bij in Strava, normaal 750-800km maar mijn vorige Nike's had ik bij 650 al twijfels of het niet tijd werd. De demping wordt gewoon minder en voor mijn gevoel loopt het "platter" naarmate ze ouder worden.
Ik koop wel altijd op moment van sale, heb nog nooit het volle pond betaald. Gedurende het jaar zijn er altijd wel een paar 25-30% kortingsacties. Maar daartegenover; hobby mag ook geld kosten :+

[ Voor 41% gewijzigd door Vince22 op 08-11-2024 11:56 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
@JT / @GerGio

Ok, fysio geweest.. hele relaas verteld.
Schema gehad; Elke dag dit, en dan de rest van mn leven.
  • Abductie heup
  • zijwaartse plank met abductie
  • Lunge op bosu
  • Zijwaartse snelle stap over bosu
  • Eenbenige brug op bosu
  • 1 been op bosu - bal tegen de muur gooien...
  • Met 1 been hoppen op de bosu
Ja, dit zie ik mezelf wel doen...Tuurlijk!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dy9pz1iH0bddzYsDnFCJtMx-ZLM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gWxhzmye2QFrd3nHFMMzvRQU.jpg?f=user_large

En dit is dus loeizwaar. En ik ben NÉT ietsje minder kaarsrecht dan Mw. Voorbeeld.
En deed het 1.5 x . En het moet 15x 3 sets. Lange, lange weg te gaan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-gQ82v0xBMeKlkjD8WN6inO6qI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yNRYRmdrt8QXA7EAQpui21qs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Blomminator op 08-11-2024 11:37 . Reden: Foto van falen toegevoegd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-09 16:58

Loop zo'n 2000+ km per jaar (de laatste jaren), tussen de 85 en 90kg en laat me door Strava waarschuwen als een paar schoenen de 700km bereikt. Daarna begin ik over een paar nieuwe na te denken en loop ik er dus nog wel wat op en probeer ik ook al heb ik nieuwe, de schoenen nog wat te gebruiken voor (klets)natte dagen. Tussen de 800 en 1000km zijn ze dan wel vervangen.

Trailers gaan meestal meer op duur (paar jaar), daar ik in totaal op die schoenen wel minder km's maak.

Verder heb ik meestal een 3-4 paar schoenen onderhanden, algemene (duur)loop, tempo-workouts en iets voor een eventuele race, daarnaast dan nog een paar trailers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Roozzz schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:35:
[...]

De enige echte oplossing is uiteraard de vervanging van een echtgenote, maar dat leek me wat rigoureus en levert zeker een hoop gezeik op :+
Het is vooral duurder dan een aantal extra paren hardloopschoenen :|
Blomminator schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:29:
[...]

• Abductie heup
  • Lunge op bosu
  • Eenbenige brug op bosu

[Afbeelding]

En dit is dus loeizwaar. En ik ben NÉT ietsje minder kaarsrecht dan Mw. Voorbeeld.

[Afbeelding]
Dat is een pittige set oefeningen. Succes ermee!

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Blomminator schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:29:
[...]

• Abductie heup
  • Lunge op bosu
  • Eenbenige brug op bosu

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Regelmatig doen en over een paar weken zul je al merken dat het duidelijk beter gaat (al zullen het zware oefeningen blijven). Het zijn wel zeer goede oefeningen om te doen (ook voor alle andere lopers :) )

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hartloper
Om terug te komen op de schoenen. Gisteren voelde ik voor de eerste keer dat mijn Vaporfly Next % 2 niet meer zoveel demping hebben. Op Strava zie ik dat ze 780 km gelopen hebben, dat wordt stilaan tijd om ze af te danken.

2 maand geleden kwam er een nieuw paar schoenen binnen (de Adidas Evo Pro 1) en deze maand kwam er een ander paar. Toen kwam er ook een opmerking van mevrouw Hartloper.
Mijn standaardantwoord is: ik loop 2500 km per jaar, dus elk jaar komen er 3 paar nieuwe schoenen.
(en ik gooi de oude weg, zodat het minder opvalt dat ik veel hardloopschoenen koop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik vraag mij nog af, mede naar aanleiding van een reactie van @GerGio. Voor hardlopen is het streven, binnen de huidige invulling van mijn leven, om 2 keer per week te hardlopen. Ik zou graag 3 keer willen doen maar dat is nu om meerdere reden niet altijd haalbaar. @GerGio maakte de opmerking om ook aardig wat rustige duurloopjes te doen. Dit ten bate van de aerobe conditie. Maar wat als dit betekent dat ik nog maar 1 intensieve training per week heb? Mijn meeste trainingen zijn met hartslag 160+ bij een gemeten maximum van 184. Is het niet zo dat als je intensief traint je aerobe conditie vanzelf wel in voldoende mate meekomt? In het kader van, ik heb meestal toch wel meerdere hersteldagen na een training vind ik het fijner om dan 2 keer harder te trainen maar verwaarloos ik daarmee dan teveel m'n aerobe conditie?
Hartloper schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:40:
Om terug te komen op de schoenen. Gisteren voelde ik voor de eerste keer dat mijn Vaporfly Next % 2 niet meer zoveel demping hebben. Op Strava zie ik dat ze 780 km gelopen hebben, dat wordt stilaan tijd om ze af te danken.

2 maand geleden kwam er een nieuw paar schoenen binnen (de Adidas Evo Pro 1) en deze maand kwam er een ander paar. Toen kwam er ook een opmerking van mevrouw Hartloper.
Mijn standaardantwoord is: ik loop 2500 km per jaar, dus elk jaar komen er 3 paar nieuwe schoenen.
(en ik gooi de oude weg, zodat het minder opvalt dat ik veel hardloopschoenen koop).
En het belangrijkste: wat was de reactie? :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• President
MarchelHoek schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:29:
@President

Na de vakantie wel 2 trainingen gedaan en dat brengt mij dat ik nu naar training 13 ga vanavond, ik loop dus een beetje achter.
Mijn gemiddelde hangt bij mij ook rond dezelfde snelheid op het moment. Als 5 KM in 30 minuten moet gaan straks dan moeten we het tempo nog een beetje opvoeren :-)
Aan de andere kant, ik loop voor het plezier en zolang Evy roept dat ze heel fier op mij is dan is het goed..
Joh kan gebeuren, de ene keer heb je wat minder motivatie dan de andere keer! Als ik eenmaal iets doe dan blijf ik het doen, maar dat is een autistische instelling van mij :-P. En omdat als ik een week of twee zou stoppen ik geen idee heb hoe ik het weer moet oppakken :+ . Maar jij bent gewoon weer begonnen, hoe is zo een eerste ren na een week niet lopen? Gaat het dan beter of is dat slopend?

Als je het plezier er maar in houd. En of je die 5km nou in 29 of 34 minuten loopt maakt verder toch niet uit? Gewoon lekker blijven doen voor je conditie/lichaam zolang je er blij van wordt en trots kan zijn! Ik bedoel, jij bent met je 48 jaar toch wat ouder dan ik... Sowieso top om nog wat te gaan sporten toch?

Ik wil vooral ook dat mijn kinderen (jongste in groep 3) zich later niet hoeven te schamen voor een pappa die verder nooit beweegt. Niet dat ze dat nu doen ofzo, daar zijn ze ook te jong voor. Maar ik ben geen James Bond qua uiterlijk en geen Arnold Schwarzenegger qua spieren en spierballen. Wil ik ook niet zijn, maar wil ook geen ouder zijn met overgewicht die in een wedstrijdje rennen van ze verliest. Dat ik met voetballen op een gegeven moment verlies maakt verder uit niet.

Zet een waardeloos voorbeeld als ouder en wil niet dat mijn kinderen zich schamen voor hun onsportieve vader. Beetje hard, maar dat maakt in beweging zijn voor mij wel echt belangrijk. Als ik dan mijn kind mee neem met hardlopen en hij zegt dat ik zo snel ga en zo lang achter elkaar kan rennen.... En hij moet zelf ook van mij op een sport, dus is wel zo eerlijk als ik ook wat doe. Als is hardlopen zonder kind prettiger dan met kind op een fiets erbij :Y). En dan lees ik het verhaal van Skyr en dan ben ik wel onder de indruk hoor. Enerzijds om de afstand die hij loopt die ik nooit zal halen, maar bovenal ook op hoe trots hij op zichzelf mag zijn en wat hij daarmee aan eventuele kinderen mee geeft (al kwamen die niet voor in het verhaal)...

En dan zie ik blomminator die dagelijks spieroefeningen moet doen om het lichaam te kunnen versterken... Ik denk dat ik mezelf net aan 1 keer kan opdrukken, maar zelfs dan stort ik ten aarde :X

En laatste dagen 'baal' ik er wel eens van dat ik geen type ben die naar de sportschool wil, want die mensen zitten lekker warm binnen te sporten. maar met de tips hier over verlichting, handschoenen, tight, lange mouwen shirt en uiteindelijk een heuptasje ervaar ik geen koud of ongenoegen tijdens het hardlopen. Ook al zie ik dat het 2 graden is, van de kou gelukkig geen last.

Dus ja, ik blijf wel doorgaan. Gelukkig nog geen enkele last van blessures, maar met de zorgverzekering volgend jaar ga ik daar wel risico mee houden :D

[ Voor 45% gewijzigd door President op 09-11-2024 06:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
Hartloper schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:40:
Je doet dan 800km ongeveer op een paar schoenen. Met een snelheid van 12 km/u komt dat neer op iets meer dan 66 uur dat je hebt gerend.

Gaan we uit van een aankoopprijs van 200 euro per schoenpaar dan is dat dus ongeveer 3 euro per uur.

Nou, ga voor dat geld maar een sport zoeken die goedkoper is :-P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
JT schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 23:48:
Ik vraag mij nog af, mede naar aanleiding van een reactie van @GerGio. Voor hardlopen is het streven, binnen de huidige invulling van mijn leven, om 2 keer per week te hardlopen. Ik zou graag 3 keer willen doen maar dat is nu om meerdere reden niet altijd haalbaar. @GerGio maakte de opmerking om ook aardig wat rustige duurloopjes te doen. Dit ten bate van de aerobe conditie. Maar wat als dit betekent dat ik nog maar 1 intensieve training per week heb? Mijn meeste trainingen zijn met hartslag 160+ bij een gemeten maximum van 184. Is het niet zo dat als je intensief traint je aerobe conditie vanzelf wel in voldoende mate meekomt? In het kader van, ik heb meestal toch wel meerdere hersteldagen na een training vind ik het fijner om dan 2 keer harder te trainen maar verwaarloos ik daarmee dan teveel m'n aerobe conditie?
In het kort, ja op je laatste vraag. Met de lagere tempos train je een ander 'systeem'. Met hartslag van 160+ zit je denk ik wel in zone 4.

Aan de andere kant, als je gewoon lekker wil lopen en niet een bepaald wedstrijd doel heb kan dit prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
@JT heb je een bepaald doel met trainen? Sneller worden? Bepaalde tijd? Afvallen of wellicht gewoon lekker bewegen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:03
vinom schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:03:
@JT heb je een bepaald doel met trainen? Sneller worden? Bepaalde tijd? Afvallen of wellicht gewoon lekker bewegen?
Voor al deze doelen is langzaam lopen eigenlijk de belangrijkste training. Zelfs voor lekker bewegen want door je aerobe systeem te ontwikkelen wordt het op elke hartslag makkelijker en relaxter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

MarchelHoek schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:29:
@President

3 weken op zomervakantie aan strand, plan: 3x3 keer lopen. Week 1: ziek :+ Andere weken: totaal 3 keer gelopen of zoiets :P Ik had eerder ook wat jij had. Nu heb ik het voor mezelf omgedraaid: als ik ondanks dat de planning niet loopt zoals gewenst, dan denk ik: zo, deze heb ik tóch wél gedaan. En dat gaat inmiddels automatisch. Glas halfvol in plaats van leeg :) Daardoor hou ik het juist leuk en hou ik het nu met liefde al langere tijd vol :)

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 09-11-2024 10:34 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

@kepler @vinom @WizzlerNL doelen: ik hou van sporten, afvallen is een doel maar komt toch wel als ik sport dus is niet waar ik mij primair op richt. Momenteel doe ik nog 1 week (3 trainingen) van mijn 10km schema en dan denk ik dat ik over ga op snelheid, meer snelheid opbouwen op de 10km. Daarna wil ik afstand verder uitbreiden.

Mijn Forerunner geeft ondanks de hogere hartslag wel aan dat ik meestal maar aeroob dan anaeroob heb gedaan. Maar volgens dat ding, dat onderscheid maakt in laag en hoog aeroob, doe ik te weinig in laag aeroob. Aan de andere kant, gisteren had ik een rustige duurloop en ren ik met gemak met hartslag <160 6:30 een uur lang door landerijen, weiland en bos. Wat toch wel zwaarder loopt dan op de weg. Dat ging echt makkelijk, voor het eerst keek ik lekker rond in de omgeving, was ook wel een keer leuk :) 1,5 maand terug deed ik voor dat tempo in iets minder afstand echt heel veel meer moeite. Dus ik heb het gevoel dat aerobe conditie ook wel meekomt maar ik besteed er niet expliciet aandacht aan met HS140-150 loopjes en mijn Forerunner zegt dat laag aeroob ook te weinig aandacht krijg. Daarom twijfel ik, ook omdat ik geen 3-4 keer per week train en dus echt keuzes moet maken in wat ik wekelijks doe.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Fraggert schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:24:
[...]

d:)b

de hardloopanalyse daar https://runx.nl/loopanalyse/ lijkt wel iets meer te bieden dan even op en neer in de winkel zoals ik inderdaad destijds heb moeten doen bij Run2Day in Amersfoort maar een toko die niet afhankelijk is (lees: niet ook schoenen verkoopt) lijkt mij een beter plan idd.
De "basis loopanalyse" bij RunX is gewoon precies hetzelfde hoor als je shoenen komt kopen: 5 meter :X heen en weer rennen en 2 seconden naar het videobeeld kijken hoe je "proneert", dan met een paar modellen schoenen aankomen om te passen, zitten die niet lekker dan gewoon de volgende set schoenen. Na plusminus 8 paar hebben zij het ook wel gezien en wordt het beslissen. 25 euro dokken voor het mogen passen van de schoenen, of toch maar 1 van die gepaste paren kopen om zo 25 euro te "besparen". ;)

Stelt niets voor voor die 25 euro. Een hardloopanalyse kan ik het echt in de verste verte niet noemen. Die duurdere opties stellen vast wel iets voor, maar volgens mij huren ze daar dan ook gewoon iemand als Runningsolutions voor in, meen ik me te herinneren. Kost ook hetzelfde. B)

[ Voor 26% gewijzigd door Cap op 09-11-2024 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Cap schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:17:
[...]

De "basis loopanalyse" bij RunX is gewoon precies hetzelfde hoor als je shoenen komt kopen: 5 meter :X heen en weer rennen en 2 seconden naar het videobeeld kijken hoe je "proneert", dan met een paar modellen schoenen aankomen om te passen, zitten die niet lekker dan gewoon de volgende set schoenen. Na plusminus 8 paar hebben zij het ook wel gezien en wordt het beslissen. 25 euro dokken voor het mogen passen van de schoenen, of toch maar 1 van die gepaste paren kopen om zo 25 euro te "besparen". ;)

Stelt niets voor voor die 25 euro. Een hardloopanalyse kan ik het echt in de verste verte niet noemen. Die duurdere opties stellen vast wel iets voor, maar volgens mij huren ze daar dan ook gewoon iemand als Runningsolutions voor in, meen ik me te herinneren. Kost ook hetzelfde. B)
Ze laten je bij de RunX hier ook wel ff een stukje buiten lopen als je dat wil, dat dan weer wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper

En het belangrijkste: wat was de reactie? :P
Dat hardloopschoenen na 800km moeten vervangen worden, daar valt weinig tegenin te brengen. Dus ze laat het erbij.

[ Voor 5% gewijzigd door Hartloper op 09-11-2024 14:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
@JT

Het hangt er maar vanaf wat voor jou het belangrijkste is.
Wil je twee keer per week hardlopen en er zoveel mogelijk lol in hebben, doe dan vooral voort zoals je bezig bent.
Wil je beter worden dan zal je meer moeten variëren (meestal rustiger lopen, soms sneller).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenRun
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
Hallo! Ik lees al een tijdje met plezier mee op dit forum. Misschien vertel ik binnenkort wat over mijn loopgeschiedenis en ontwikkeling.

Het lijkt zó onlogisch dat je met zoveel hersteltijd beter een langzame duurloop kan doen dan een intensievere training. Ik heb onlangs een schema met drie trainingen per week laten maken door AI. Hierin zit 1 duurloop, 1 intervaltraining en 1 tempoloop. Het zou mij heel goed uitkomen als ik de vermaledijde intervalletjes mag vervangen door een rustige loop met een grotere kans om mijn doeltijd op de 10km te halen... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
HenRun schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:34:
[...]

Het lijkt zó onlogisch dat je met zoveel hersteltijd beter een langzame duurloop kan doen dan een intensievere training. Ik heb onlangs een schema met drie trainingen per week laten maken door AI. Hierin zit 1 duurloop, 1 intervaltraining en 1 tempoloop. Het zou mij heel goed uitkomen als ik de vermaledijde intervalletjes mag vervangen door een rustige loop met een grotere kans om mijn doeltijd op de 10km te halen... :D
Kan je gerust doen. Want met drie trainingen per week is het niet ideaal dat 2 van de 3 intensief zijn.

Ik had ooit een schema met 3 loopjes per week, 2 rustig en de derde was de ene week een tempoloop en de volgende week interval.
Of je kan elke week de tempoloop behouden en de intervaltraining maar om de week doen. Dat is toch iets beter dan wat je nu doet.
Pagina: 1 ... 331 ... 390 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.