Wat Garmin zelf over het anaeroob trainings effect zegt:
Herhaaldelijke intervallen met hoge intensiteit van 10 tot 120 seconden hebben een zeer voordelige impact op uw anaeroob vermogen en zorgen voor een anaeroob trainingseffect.
Dat strookt dus niet echt met het idee hier dat bij korte intervallen het hart te traag reageert om een hoog anaeroob trainingseffect te behalen.
Daarnaast staat er dit:
Anaeroob trainingseffect gebruikt de hartslag en snelheid (of vermogen) om te bepalen hoe de workout uw mogelijkheid om te presteren op zeer hoge intensiteit beïnvloedt.
Blijkbaar wordt er dus niet alleen gekeken naar hartslag, maar ook naar snelheid.
Dat het niet alleen hartslag gerelateerd is, dat klinkt ook wel logisch. De hoge hartslag is, naar mijn weten, vooral nodig om genoeg zuurstof bij de spieren te krijgen. Bij anaerobe verbranding gaat het om verbranding waarbij geen zuurstof gebruikt wordt, dus hoeft je hart niet harder te werken.
Dat is natuurlijk te kort door de bocht aangezien je altijd een mix van aerobe en anaerobe verbranding hebt, waarbij je bij lage inspanning vooral aeroob bezig bent en naarmate je harder moet werken meer en meer anaeroob.
Mijn horloge (forerunner 235) lijkt helemaal geen anaeroob TE te kunnen berekenen (hoezo niet Garmin, dat is toch gewoon software?), dus
echt inzicht in de training/inspanning en wat Garmin daar mee doet qua TE heb ik ook niet op basis van eigen trainingen. Dan maar die van anderen.
Als ik een interval training van een maat van me opzoek in Garmin Connect (800m intervallen zo te zien) komt daar een aeroob TE van 3.7 en een anaeroob TE van 3.0 uit. Bij hem ligt het interval tempo best een stukje boven zijn duurloop tempo en is het geen extreem korte inspanning.
Dan trainingen van mensen in onze Garmin Connect groep. Ik vond er 1. Daar zijn het aeroob en anaeroob TE 3,5 en 0,4. Daar lijkt, als ik het tempo vergelijk met wat een duurloop geweest lijkt te zijn, het interval tempo wat dichter bij het duurloop tempo te liggen. Dat, in combinatie met kortere intervallen (200m), kan inderdaad best weleens tot een lager anaeroob trainings effect leiden (als in: het daadwerkelijke effect op het lichaam).
offtopic:
In GC zoeken naar jullie interval trainingen is wat lastig, vooral in combinatie met een horloge wat anaerobe TE registreert. In de afgelopen ~100 activiteiten vond ik er dus 1 (gisteren 20:28 van ene Karel - geen idee wie dat is maar met deze info zou iedereen die in de GC groep zit die training vrij vlot moeten kunnen vinden. Karel heeft ook het woord "interval" in de activiteit naam staan, dat maakte 'm makkelijk te vinden

).
Nadat ik dit allemaal geschreven had dacht ik, eens kijken of ik meer kan vinden over wat Firstbeat (wiens algoritmes gebruikt worden) hierover zegt. Best veel, zie
https://www.firstbeat.com...fectworkout-explanations/
Dus gewoon kneiterharde 400m intervallen doen, dan moet 't goedkomen (met dat getalletje dan hè).