Acties:
  • +7 Henk 'm!

• harmpie1147
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:34
Xaverius schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:20:
[...]
Volgens mij heb ik uiteindelijk bijna 3 maanden gewacht met één keer opnieuw versturen. Ik had contact gezocht omdat het zolang duurde en ze gaven aan dat na zoveel dagen ze de verzending als verzopen te beschouwen. Dan kan je vragen voor een nieuwe verzending. Gewoon contact opzoeken dus nu. En geduld, ze zijn vriendelijk maar ik vond het allemaal maar lang duren.
uiteindelijk is vandaag de Noxgear binnengekomen. Eerste keer besteld begin februari, en half april een nieuwe verzending aangevraagd.

In de herfst maar eens uitproberen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:21
bert74 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:26:
[...]

Ik heb precies hetzelfde probleem. Zones zijn goed ingesteld o.b.v. medische keuring, maar anaeroob trainingseffect op de Garmin is bijna nihil.

Zelfs in mijn trainings PR op de 10km, met pieken naar de 193bpm, werd er nauwelijks een anaeroob tranings effect gerapporteerd.

Echter tijdens wielrennen, met nagenoeg dezelfde zones, zie ik veel vaker een anaeroob traningseffect.

Wellicht dat de algoritmes van Garmin niet helemaal zuiver zijn?
Hier hetzelfde. Pas nog een min of meer PR op de 5 gelopen, 0 effect anaeroob. Ik doe sowieso weinig met 'training effect' , volgens Garmin was ik afgelopen 2 weken "unproductive", volgens de harde resultaten (tempo's, hartslag, volume) én mijn "hoe voelen mijn benen"-check ging het supergoed... 8)7

Verder weet ik inmiddels ook hoe de VO-max werkt: als ik een rondje loop op superlaag tempo is dat altijd matig qua resultaat volgens Garmin (terwijl inmiddels alle trainingsmethodieken aangeven dat het goed is om juist ook die zones te trainen). En als ik vanuit stilstand een sprint inzet en een half uurtje in de hoge zone pak lijkt Garmin enorm enthousiast en schieten mijn race-predictions weer omhoog. Kortom: als ik naar Garmin luister dan kan ik mijn VO-max binnen 4 weken meerdere punten omhoog trainen en kan ik daarna in de lappenmand gaan zitten nadenken over hoe het kan dat ik er weer een half jaar uit lig |:(

[ Voor 26% gewijzigd door Valorian op 23-06-2020 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-05 13:40
InZane schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:05:
[...]

Ja dat is zeker geestdodend, maar het gaat om de tijd he. Op zo'n moment heb ik toch geen oog voor m'n omgeving.
stuur mij even een PM kunnen we even kijken wat mogelijk is. Als Wheeler is 16 voor mij een eitje maar lijkt mij leuk om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:37
harmpie1147 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:23:
[...]

uiteindelijk is vandaag de Noxgear binnengekomen. Eerste keer besteld begin februari, en half april een nieuwe verzending aangevraagd.

waar heb je dat besteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmpie1147
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:34
Boomster schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:05:
[...]

waar heb je dat besteld?
Op noxgear.com voor $39.95. Op dit moment kost ie 49.95 maar ik heb de aanbieding van 39.95 vaker voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:00
Webgnome schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:58:
[...]

stuur mij even een PM kunnen we even kijken wat mogelijk is. Als Wheeler is 16 voor mij een eitje maar lijkt mij leuk om te kijken wat de mogelijkheden zijn.
Ho eens, ik ga geen 16 lopen he. Dat mijn haas het kan, wil niet zeggen dat ik het kan :+
Ik ga zelf voor een tijd onder de 20, dus dat zal ergens in de 19.xx worden.
Valorian schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:32:
[...]

Hier hetzelfde. Pas nog een min of meer PR op de 5 gelopen, 0 effect anaeroob. Ik doe sowieso weinig met 'training effect' , volgens Garmin was ik afgelopen 2 weken "unproductive", volgens de harde resultaten (tempo's, hartslag, volume) én mijn "hoe voelen mijn benen"-check ging het supergoed... 8)7
Het gaat soms nergens over idd. Gisteren er een interval uitgeperst en ik heb 'herstel' trainingsstatus 8)7

[ Voor 37% gewijzigd door InZane op 23-06-2020 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 09:01

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

harmpie1147 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:23:
[...]

Of een middernachtloopje!
(wil ik eigenlijk zelf ooit eens gaan doen)

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
InZane schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:51:
[...]

Ho eens, ik ga geen 16 lopen he. Dat mijn haas het kan, wil niet zeggen dat ik het kan :+
5km in 20minuten is toch nog 15 ? :P

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:02
Webgnome schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:21:
[...]

5km in 20minuten is toch nog 15 ? :P
Jij hebt het over kilometers per uur, hij heeft het over tijd in minuten :+ Dus hij denkt dat jij in 16 minuten wil lopen, in plaats van 16 kilometer per uur zoals jij het volgens mij bedoelt. Dat scheelt nogal, haha!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
  • Laatst online: 29-04 14:05
Ach ja geen touw aan vast te knopen. Ik sta ook op herstel na mijn meest omvangrijke week dit jaar. Met best veel tempootjes ook.

Zie ook de laagste hartslag in rust die ik ooit heb gezien:32. Toch weer iets lager dan de 36 die ik wel vaker zie.
InZane schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:51:
[...]

[...]

Het gaat soms nergens over idd. Gisteren er een interval uitgeperst en ik heb 'herstel' trainingsstatus 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Xaverius schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:12:
[...]

Of een middernachtloopje!
(wil ik eigenlijk zelf ooit eens gaan doen)
Dat had je nou eigenlijk afgelopen weekend moeten doen natuurlijk, kortste nacht :)

Zijn er nog mensen die 4 juli een fakEkiden willen lopen? Ik wil desnoods wel wat namen in teams delen en sowieso wel naderhand een uitslagje in elkaar flansen adhv Stravatijden. Het estafettegedeelte heb ik dan weer geen zin in om te regelen :P Sjerp mag je ook zelf even maken :P
Nodig per team: 3x 5km, 2x 10km, 1x 7,195km.
Op Strava in de groep even een post gemaakt waar men zich kan 'inschrijven'.

[ Voor 4% gewijzigd door Poekie op 23-06-2020 15:51 ]

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:17
Maar heeft die anaerobe/aerobe TE ook te maken met hoe je je zones hebt staan in connect? Je kan daar verschillende profielen aanmaken ik heb voor lopen de zones staan op %LTH en voor fietsen op %reserve.
Zones verschillen dan wel wat maar weet niet of dat genoeg is om verschil te maken. Hieronder een plaatje even aangepast om een idee te geven van de waardes en instellingen. Geen idee welke nu het 'beste' is.
Maar ik volgde een trainingsplan van Garmin op HR en ging ervan uit dat LTH dan het zuiverste is....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2cBhLsHrJ27dzqkvFj3f7QMq7g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8JG4sLr1egBTPtkc9JNyVclc.jpg?f=user_large

Mijn TE voor een 7 km voor een ekiden was 4.5 Aeroob en 2.2 Anaeroob met een HRgem van 182 en HRMax 192 en een 5 km virtuele race was 4.0 en 2.2 met 184 en 194. Voor beide ben ik redelijk voluit gegaan dus het is idd best lastig om die anaerobe in de impact zone te krijgen..... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Arjan90 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:26:
[...]

Jij hebt het over kilometers per uur, hij heeft het over tijd in minuten :+ Dus hij denkt dat jij in 16 minuten wil lopen, in plaats van 16 kilometer per uur zoals jij het volgens mij bedoelt. Dat scheelt nogal, haha!
Ha ja, iets met appels en peren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Geen kans op afgelasting vanwege de warmte? :P
Poekie schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:41:
[...]

Dat had je nou eigenlijk afgelopen weekend moeten doen natuurlijk, kortste nacht :)

Zijn er nog mensen die 4 juli een fakEkiden willen lopen? Ik wil desnoods wel wat namen in teams delen en sowieso wel naderhand een uitslagje in elkaar flansen adhv Stravatijden. Het estafettegedeelte heb ik dan weer geen zin in om te regelen :P Sjerp mag je ook zelf even maken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

influenza schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:31:
Geen kans op afgelasting vanwege de warmte? :P
4 juli wordt in mijn omgeving niet zo snikheet als aankomende vrijdag, maar goed, daarom is het een FakEkiden - dan kan #teamochtend lekker los en #teamwatboeitmijdiehittenou ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:24
Wat Garmin zelf over het anaeroob trainings effect zegt:
Herhaaldelijke intervallen met hoge intensiteit van 10 tot 120 seconden hebben een zeer voordelige impact op uw anaeroob vermogen en zorgen voor een anaeroob trainingseffect.
Dat strookt dus niet echt met het idee hier dat bij korte intervallen het hart te traag reageert om een hoog anaeroob trainingseffect te behalen.

Daarnaast staat er dit:
Anaeroob trainingseffect gebruikt de hartslag en snelheid (of vermogen) om te bepalen hoe de workout uw mogelijkheid om te presteren op zeer hoge intensiteit beïnvloedt.
Blijkbaar wordt er dus niet alleen gekeken naar hartslag, maar ook naar snelheid.

Dat het niet alleen hartslag gerelateerd is, dat klinkt ook wel logisch. De hoge hartslag is, naar mijn weten, vooral nodig om genoeg zuurstof bij de spieren te krijgen. Bij anaerobe verbranding gaat het om verbranding waarbij geen zuurstof gebruikt wordt, dus hoeft je hart niet harder te werken.

Dat is natuurlijk te kort door de bocht aangezien je altijd een mix van aerobe en anaerobe verbranding hebt, waarbij je bij lage inspanning vooral aeroob bezig bent en naarmate je harder moet werken meer en meer anaeroob.

Mijn horloge (forerunner 235) lijkt helemaal geen anaeroob TE te kunnen berekenen (hoezo niet Garmin, dat is toch gewoon software?), dus echt inzicht in de training/inspanning en wat Garmin daar mee doet qua TE heb ik ook niet op basis van eigen trainingen. Dan maar die van anderen. :+

Als ik een interval training van een maat van me opzoek in Garmin Connect (800m intervallen zo te zien) komt daar een aeroob TE van 3.7 en een anaeroob TE van 3.0 uit. Bij hem ligt het interval tempo best een stukje boven zijn duurloop tempo en is het geen extreem korte inspanning.

Dan trainingen van mensen in onze Garmin Connect groep. Ik vond er 1. Daar zijn het aeroob en anaeroob TE 3,5 en 0,4. Daar lijkt, als ik het tempo vergelijk met wat een duurloop geweest lijkt te zijn, het interval tempo wat dichter bij het duurloop tempo te liggen. Dat, in combinatie met kortere intervallen (200m), kan inderdaad best weleens tot een lager anaeroob trainings effect leiden (als in: het daadwerkelijke effect op het lichaam).
offtopic:
In GC zoeken naar jullie interval trainingen is wat lastig, vooral in combinatie met een horloge wat anaerobe TE registreert. In de afgelopen ~100 activiteiten vond ik er dus 1 (gisteren 20:28 van ene Karel - geen idee wie dat is maar met deze info zou iedereen die in de GC groep zit die training vrij vlot moeten kunnen vinden. Karel heeft ook het woord "interval" in de activiteit naam staan, dat maakte 'm makkelijk te vinden :) ).

Nadat ik dit allemaal geschreven had dacht ik, eens kijken of ik meer kan vinden over wat Firstbeat (wiens algoritmes gebruikt worden) hierover zegt. Best veel, zie https://www.firstbeat.com...fectworkout-explanations/

Dus gewoon kneiterharde 400m intervallen doen, dan moet 't goedkomen (met dat getalletje dan hè).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jory
Vandaag weer eens #teamochtend aangezien m'n loopmaatje vandaag avonddienst heeft. 7:25 ging ik de deur uit maar man man man, wat was het al warm. Diegene waar ik mee liep heeft ook snel last van een hogere luchtvochtigheid, hij ging vanochtend helemaal kapot. :+

Nou ja, in ieder geval weer wat dichter bij de 100 mijl in een maand badge die Garmin (deze maand?) heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
InZane schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:29:
[...]

Ha ja, iets met appels en peren :D
mocht je nog willen kan ik alsnog wel een keer hazen. Wil ik wel even weten over welke snelheid we het nou precies hebben ;)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Jory schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:06:
Wat Garmin zelf over het anaeroob trainings effect zegt:

[...]

Dat strookt dus niet echt met het idee hier dat bij korte intervallen het hart te traag reageert om een hoog anaeroob trainingseffect te behalen.
Omgekeerd juist: het effect is er niet door de hoge hartslag. Je hart reageert vrij traag om dat hoge anaerobe trainingseffect weer te geven.

Wanneer je hart eindelijk in een "anaerobe zone" komt, ben je al een stuk langer anaeroob bezig. Een elite sprinter zal bij de finish van een 100m nog niet in een anaerobe zone zitten maar er is weinig aeroob aan zijn inspanning.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Webgnome schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:59:
[...]

mocht je nog willen kan ik alsnog wel een keer hazen. Wil ik wel even weten over welke snelheid we het nou precies hebben ;)
Onder de 4min/km, dus grofweg 15 km/uur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:04
Jory schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:06:
Mijn horloge (forerunner 235) lijkt helemaal geen anaeroob TE te kunnen berekenen (hoezo niet Garmin, dat is toch gewoon software?)

[...]

offtopic:
In GC zoeken naar jullie interval trainingen is wat lastig, vooral in combinatie met een horloge wat anaerobe TE registreert. In de afgelopen ~100 activiteiten vond ik er dus 1 (gisteren 20:28 van ene Karel - geen idee wie dat is maar met deze info zou iedereen die in de GC groep zit die training vrij vlot moeten kunnen vinden. Karel heeft ook het woord "interval" in de activiteit naam staan, dat maakte 'm makkelijk te vinden :) ).
Garmin voegt geen functies toe aan oudere modellen (ook al is het software). PacePro is ook software maar komt niet naar de 645 bijvoorbeeld.

Karel ben ik overigens :) dit was mijn eerste poging een gestructureerde interval. Meestal deed ik een beetje freewheelen. Ben ook totaal niet echt snel dus denk niet dat mijn activiteit een beetje representatief is.
Poekie schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:41:
[...]

Het estafette gedeelte kan je zo doen als iedereen iemand bij start / finish heeft staan met een telefoon.

Starter belt naar degene die als eerste loopt. Die mag beginnen zodra de telefoon overgaat. De extra persoon gaat bij finish staan met nummer van de volgende klaar om te bellen en als de eerste loper bij zijn/haar finish is drukt die op de bel knop zodat de volgende mag. De laatste belt weer naar de starter en die stopt daar zijn stopwatch en je hebt dan de complete tijd.

Je hebt dan een planning nodig en een richttijd hoe lang iemand er over gaat doen (komt niet op de minuut nauwkeurig natuurlijk)

[ Voor 37% gewijzigd door Shinji op 24-06-2020 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-05 14:31
iemand nog advies voor een goede winkel met goed advies voor nieuwe schoenen, omgeving Brabant?

Heb weekje vrij dus ben bereid om wel stukje te rijden voor een winkel waar ik zeker weet waar het advies goed is.
Zat zelf te denken run2day Breda of Den Bosch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:54
Dirk0s schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:48:
iemand nog advies voor een goede winkel met goed advies voor nieuwe schoenen, omgeving Brabant?

Heb weekje vrij dus ben bereid om wel stukje te rijden voor een winkel waar ik zeker weet waar het advies goed is.
PK Running in Dodewaard kan ik van harte aanbevelen. Uitgebreide analyse, veel modellen op voorraad en een langere testbaan.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Maandag aan het einde van de dag nog even telefonisch contact gehad met de Fysio. Hij was er vrijwel van overtuigd dat het niet mijn achillespees was en dacht meer aan een lokale ontsteking (wel door overbelasting). Zijn advies was om het nog een paar dagen aan te kijken. Mocht het niet afzakken moest ik alsnog langskomen en anders kan ik zodra ik tijdens mijn normale bezigheden weer pijnvrij ben gewoon weer starten (maar dan rustiger). Inmiddels kan ik eigenlijk al weer redelijk fatsoenlijk lopen en traplopen. Blij! /panic-mode off :P

Nu dan toch maar rustig opbouwen. De training op dinsdagavond staat vast, maar die andere twee ga ik maar even wat terugschroeven / combineren met de race-fiets :)

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-05 14:36
In Hamburg denken ze de 'formule' gevonden te hebben om de marathon toch door te kunnen laten gaan.

https://www.runnersworld....ast-coronavirus-covid-19/

Hopelijk biedt dat perspectief voor allerlei andere marathons en loopwedstrijden in het najaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Vanavond training op de baan om 19.00. Buienradar geeft aan dat het om die tijd 'maar' 28 graden is.. joy :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenvdnberg
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05 14:42
Dirk0s schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:48:

In Breda heb je ook nog Berry Snoeren hardloopwinkel. Is zelf een ultra loper, dus weet wel waar hij het over heeft.
Eventueel ook nog Star Shoe in Breda, fijne mensen al ziet de winkel er wat gedateerd uit.

Deze 2 zitten in dezelfde straat, vlakbij elkaar. Niet ver hiervandaan zit ook de Run2Day. Keuze genoeg daar dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-05 06:48
InZane schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:09:
Vanavond training op de baan om 19.00. Buienradar geeft aan dat het om die tijd 'maar' 28 graden is.. joy :/
Sterkte!

Wij gaan vanavond naar Meijendel met de groep. Dan gaan tussendoor de schoenen even uit en gaan we een frisse duik in zee maken :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Hier ook een rustige training op het programma, met een duik in het water na afloop...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-05 16:14
InZane schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:09:
Aii, ik mag morgen naar het schijnt de hitte in.
Vanwege corona-schema's is onze training een halfuur naar achteren verschoven naar 19:30.
Gisteren met een training rappe 400's was het gelukkig al behoorlijk afgekoeld.
Met deze temperaturen opzich een voordeel O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Tranze schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:20:
[...]

Sterkte!

Wij gaan vanavond naar Meijendel met de groep. Dan gaan tussendoor de schoenen even uit en gaan we een frisse duik in zee maken :D.
De zee is hier helaas niet om de hoek.
Geloof dat ik maar een emmer water langs kant ga zetten :+
Cranzai schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:25:
[...]

Aii, ik mag morgen naar het schijnt de hitte in.
Vanwege corona-schema's is onze training een halfuur naar achteren verschoven naar 19:30.
Gisteren met een training rappe 400's was het gelukkig al behoorlijk afgekoeld.
Met deze temperaturen opzich een voordeel O-)
Verschuiven gaat hier helaas erg lastig. We zijn niet de enigen die rondjes willen rennen op de baan.

[ Voor 40% gewijzigd door InZane op 24-06-2020 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-04 15:26

Pathogen

Shoop Da Whoop

Roadman schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:01:
In Hamburg denken ze de 'formule' gevonden te hebben om de marathon toch door te kunnen laten gaan.

https://www.runnersworld....ast-coronavirus-covid-19/

Hopelijk biedt dat perspectief voor allerlei andere marathons en loopwedstrijden in het najaar.
Wat een onzin, je gebruikte mondkapje 42,2 km bij je houden en meteen bij de finish weer opdoen.
Hoe is die dan niet meteen verzadigd met zweet... krijg je er een waterdicht bewaarzakje bij? of 2 kapjes waarvan 1 in verpakking blijft?

Niet dat ik zo'n hoge pet op heb van het mondkapjesgebeuren, maar dit is een non-maatregel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roadman
Pathogen schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:30:
[...]

Wat een onzin, je gebruikte mondkapje 42,2 km bij je houden en meteen bij de finish weer opdoen.
Hoe is die dan niet meteen verzadigd met zweet... krijg je er een waterdicht bewaarzakje bij? of 2 kapjes waarvan 1 in verpakking blijft?

Niet dat ik zo'n hoge pet op heb van het mondkapjesgebeuren, maar dit is een non-maatregel.
Joh, als het zou betekenen dat ik een georganiseerde wedstrijd marathon kan lopen door 42,2 km een mondkapje bij me te moeten dragen vind ik dat helemaal prima! :+

Edit.

Nu evenementen van onze overheid weer mogen na 1 juli mezelf direct ingeschreven voor de marathon van Amsterdam.

[ Voor 14% gewijzigd door Roadman op 24-06-2020 20:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cranzai
Semi-willekeurige post maar wilde dit graag ff delen haha
Sinds ik weer actief train bij een AV (~1,5 jaar) doe ik ook op maandag avond een "technische looptraining".
Denk hierbij aan allerlei hordevormen, focus op snelle samentrekking van de hamstrings om de voet effectief/reactief te plaatsen, paslengte/pendels etc.

In eerste instantie viel alleen de hoeveelheid spierpijn hiervan op, echter had ik het gisteravond echt door.
Voor intervallen doen we altijd een serie versnellingen en daarbij merk ik echt effect van de techniek. Als ik mijn voorvoeten harder op de grond ram kan je echt zo veel sneller in de sprint. Niet perse van toepassing voor >100m maar wel geinig :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Cranzai schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:16:
Semi-willekeurige post maar wilde dit graag ff delen haha
Sinds ik weer actief train bij een AV (~1,5 jaar) doe ik ook op maandag avond een "technische looptraining".
Denk hierbij aan allerlei hordevormen, focus op snelle samentrekking van de hamstrings om de voet effectief/reactief te plaatsen, paslengte/pendels etc.

In eerste instantie viel alleen de hoeveelheid spierpijn hiervan op, echter had ik het gisteravond echt door.
Voor intervallen doen we altijd een serie versnellingen en daarbij merk ik echt effect van de techniek. Als ik mijn voorvoeten harder op de grond ram kan je echt zo veel sneller in de sprint. Niet perse van toepassing voor >100m maar wel geinig :9
Dat soort training helpt inderdaad enorm. Ook oefeningen als skips/kniehefs, gestrekte benenloop, ritmeoefeninngen etc. Voor mij ook een grote meerwaarde van het lopen bij een AV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
Valorian schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:10:
[...]

Dat soort training helpt inderdaad enorm. Ook oefeningen als skips/kniehefs, gestrekte benenloop, ritmeoefeninngen etc. Voor mij ook een grote meerwaarde van het lopen bij een AV.
Helemaal mee eens. Tot ik een paar maanden geleden bij een AV ging lopen deed ik bijna nooit iets aan loopscholing. Inmiddels merk ik dat ik er echt profijt van heb.

Vanavond stond er trouwens 1200,1000,800,600,400,200m op het programma met 2min rust. Ik heb het overleefd. Rustig aan begonnen met de 1200 en naarmate de afstanden korter werden het tempo wat omhoog gegooid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
InZane schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:29:
[...]

Helemaal mee eens. Tot ik een paar maanden geleden bij een AV ging lopen deed ik bijna nooit iets aan loopscholing. Inmiddels merk ik dat ik er echt profijt van heb.

Vanavond stond er trouwens 1200,1000,800,600,400,200m op het programma met 2min rust. Ik heb het overleefd. Rustig aan begonnen met de 1200 en naarmate de afstanden korter werden het tempo wat omhoog gegooid.
Mooi programma, lekker overzichtelijk ook, gewoon elk blok het tempo één tandje omhoog. Ik had ook training:
2x 200-400-600-800-600-400-200m .. En dan inderdaad het kortste blok het snelste en het langste blok het langzaamste. Maar die 800's dan dan wel killing, zeker met die warmte. Toch weer gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
In plaats van de warmte op te zoeken, ben ik gisteren lekker op de fiets gestapt (een gewone fiets, wij hebben allebei geen "snelle" fiets). Heerlijk alternatief met dit weer, ondanks de warmte heb ik het door het briesje geen moment heet gehad. Dat was met hardlopen wel anders geweest! De training van gisteravond had ik twee weken geleden al met een andere groep gelopen, dus had ik sowieso weinig zin in.

Kennen jullie trouwens http://runcalc.hoentie.nl/? Kwam de link gisteren tegen omdat ik op zoek was naar wat achtergrond over de Cooper test die zondag gepland staat (temperatuur ziet er goed uit met plm. 18 graden en verkoelende buitjes). Op basis van je resultaten van de Coopertest geeft de site wat indicaties over tempo's op verschillende afstanden, maar ook hoe je trainingsvolume ongeveer verdeeld moet zijn. Dat laatste is meer algemeen.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:50

Tazzios

..

http://runcalc.hoentie.nl/
Ik zou er niet op vertrouwen
Afstand vo2max
3000 42
3100 42
3200 46
3300 47
3400 45
3500 50
3600 48

[ Voor 4% gewijzigd door Tazzios op 25-06-2020 07:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:11

Galois

1811 - 1832

Pathogen schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:30:
[...]

Volgens mij is dit hele beleid gericht op dat als je hoest of niest (of met consumptie praat) dat die druppels dus 'bij je blijven' en niet de ruimte in geslingerd worden. Dus ongeacht of je mondkapje verzadigd is met zweet, van papier, ijzer of gewoon katoen is, voor dit doel (bij hoesten en niezen het vocht bij je houden ipv de ruimte in slingeren) werkt het natuurlijk...

Als jij hoest zonder je hand (of elleboog) voor je mond te houden of je hoest met je hand voor je mond... maakt ook uit toch?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Als je hard niest of hoest in een verzadigd mondkapje sproei je het vocht dat in het mondkapje zit ook gewoon weg. Weliswaar waarschijnlijk een stuk minder ver, maar de concentratie virusdeeltjes kan veel hoger zijn juist doordat je het kapje zo lekker verzadigd hebt :P

Ik vind het geen goed idee om een massaal evenement door te laten gaan zolang men het wel nodig acht dat er bescherming gebruikt wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Arjan90 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 06:39:
In plaats van de warmte op te zoeken, ben ik gisteren lekker op de fiets gestapt (een gewone fiets, wij hebben allebei geen "snelle" fiets). Heerlijk alternatief met dit weer, ondanks de warmte heb ik het door het briesje geen moment heet gehad. Dat was met hardlopen wel anders geweest! De training van gisteravond had ik twee weken geleden al met een andere groep gelopen, dus had ik sowieso weinig zin in.
Ik heb gisterenmiddag ook even de (race)fiets gepakt, dat was prima te doen! Deze week even het alternatief op hardlopen en dan kan ik hopelijk dinsdag weer pijnvrij aan de bak :) Nog geprobeerd op de fiets om mijn hartslag heel laag te houden. Dat is best moeilijk, vooral omdat de hartslag (volgens mij) best traag bijgewerkt wordt op mijn Apple Watch. Misschien ga ik binnenkort wel een cheststrap kopen, een Wahoo Tickr of iets dergelijks dan krijg ik hopelijk ook een beter beeld bij gevoel vs. hartslag.

p.s. gefeliciteerd! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:18
Er niet op vertrouwen vind ik wat kort door de bocht. Als ik de calculator invul met de afstand die ik loop (3.750 meter), dan kloppen de trainingstempo's en tijden met wat ik nu loop. Net als de hartslagen.

Er zijn twee waarden die echt niet kloppen:
De door Tazzios genoemde VO2max. Daar komt nu 54,4 uit. Ik heb een VO2max van ongeveer 68.
En de genoemde Yasso 800's zou ik graag willen lopen, want dan loop ik met 2:28 mooi een sub-2:30 marathon! Daar kan ik alleen maar van dromen. Realistisch is een marathon in 2:40. Die sub-2:40 was dan ook m'n doel in Rotterdam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
elastiek schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 08:46:
[...]

[...]

Er niet op vertrouwen vind ik wat kort door de bocht. Als ik de calculator invul met de afstand die ik loop (3.750 meter), dan kloppen de trainingstempo's en tijden met wat ik nu loop. Net als de hartslagen.

De door Tazzios genoemde VO2max. Daar komt nu 54,4 uit. Ik heb een VO2max van ongeveer 68.
En de genoemde Yasso 800's zou ik graag willen lopen, want dan loop ik met 2:28 mooi een sub-2:30 marathon! Daar kan ik alleen maar van dromen. Realistisch is een marathon in 2:40. Die sub-2:40 was dan ook m'n doel in Rotterdam...
Hetzelfde hier. Er komt een VO2max uit van 40.x, terwijl ik eerder op 56 zit en de Yasso 800 is ook wat optimistisch. Dan zou ik een marathon onder de 3 uur moeten kunnen lopen. Los van het feit dat ik nog nooit een marathon heb gelopen, weet ik wel zeker dat ik dat zeker niet onder de 3 uur kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

elastiek schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 08:46:

Damm, 68!! :o Ik heb wel eens 60 gehad, maar heel veel hoger kom ik (momenteel) nog niet. Zit nu op 58. Heb je altijd al een hoge VO2max gehad? Of juist een bepaalde trainingsvorm veel gedaan? Of gewoon ziek veel trainen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Sommige dingen kloppen heel goed als ik het invul en andere weer helemaal niet. VO2MAX is heel erg laag en 5 en 10 KM tijd zijn ook aan de langzame kant (wellicht moet ik dus die coopertest wat harder doorlopen). Yasso's zijn dan wee overdreven positief, zeker kijkend naar de 10 km tijd die voorspeld wordt. Trainingstempo's herken ik me dan wel weer goed in.
TheDude84 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:50:
[...]

Damm, 68!! :o Ik heb wel eens 60 gehad, maar heel veel hoger kom ik (momenteel) nog niet. Zit nu op 58. Heb je altijd al een hoge VO2max gehad? Of juist een bepaalde trainingsvorm veel gedaan? Of gewoon ziek veel trainen? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elastiek
TheDude84 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:50:
[...]

Haha... daarmee ben ik geboren ;-)

Je hebt het te doen met de 'motor' waarmee je geboren bent. Voor mij geldt dat ik:
- een redelijk grote motor heb (= VO2max);
- bovengemiddeld efficiënt kan lopen;
- bovengemiddeld snel herstel;
- een groot duurvermogen heb (van m'n 4e tot m'n 24e aan lange afstand wandelen gedaan).

En dat heeft m'n broer dus ook. En m'n vader. En m'n moeder. Dus ja, dat zijn dus aangeboren afwijkingen ;-)

En ik loop elke dag... aan jou of dat ziek veel trainen is...

[ Voor 3% gewijzigd door elastiek op 25-06-2020 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
elastiek schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:54:
[...]

Haha... daarmee ben ik geboren ;-)
Kom ik aan met mijn vo2max van 36 :P Ik weet niet hoe goed mijn AW dat nu precies meet overigens. Toen ik tijdens de singelloop in 2018 de 8KM moest lopen ging ik helemaal stuk met een gemiddelde hartslag van 181 bij een tempo van 6:31/km. Daar hing de watch een vo2max van 36,6 aan. Toevallig pas geleden weer 8KM gelopen met een sneller tempo (6:17/km) en een gemiddelde hartslag van 10 slagen minder, vo2max volgens aw: 35,75 :?

Opzicht geloof ik wel dat mijn vo2max niet zo heel hoog is, in het verleden (<2018) nooit echt iets aan sport gedaan maar ik had tenminste verwacht dat het wel zou stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
BastiaanN schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:39:
[...]

Kom ik aan met mijn vo2max van 36 :P Ik weet niet hoe goed mijn AW dat nu precies meet overigens. Toen ik tijdens de singelloop in 2018 de 8KM moest lopen ging ik helemaal stuk met een gemiddelde hartslag van 181 bij een tempo van 6:31/km. Daar hing de watch een vo2max van 36,6 aan. Toevallig pas geleden weer 8KM gelopen met een sneller tempo (6:17/km) en een gemiddelde hartslag van 10 slagen minder, vo2max volgens aw: 35,75 :?

Opzicht geloof ik wel dat mijn vo2max niet zo heel hoog is, in het verleden (<2018) nooit echt iets aan sport gedaan maar ik had tenminste verwacht dat het wel zou stijgen.
Je hebt het over een verschil van ruim 2 jaar.
Wat heb je in de tussenperiode aan sport/hardlopen gedaan?

Bovendien, staar je vooral niet blind op de VO2max die je horloge jou toekent. Het is maar een indicatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

En zoals @elastiek al aangaf is VO2max niet de enige factor om snel te kunnen lopen.

Overigens, ik heb die naam nog niet zo vaak gehoord in dit topic. Nieuwkomer, lurker, name change? In ieder geval geen nieuwe loper, dat is me wel duidelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Roadman schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:48:
[...]
Je hebt het over een verschil van ruim 2 jaar.
Wat heb je in de tussenperiode aan sport/hardlopen gedaan?
Ja, dat begrijp ik wel. Maar mijn horloge heeft mijn vo2max bepaald aan de hand van die runs. Aangezien de 2e run dus stukken beter ging dan de eerste (sneller met een lagere hartslag) had ik dus ook wel verwacht dat de vo2max zou zijn gestegen.

Maar om je vraag te beantwoorden, na sept 2018 een beetje af en aan en uiteindelijk een periode helemaal gestopt. Sinds januari van dit jaar wel echt weer serieus bezig, nu is mijn dochtertje wat ouder en valt het allemaal wel weer lekker te combineren met papa zijn :)

Edit: Plaatje weg, misleidend. Was meer een plaatje waarop te zien is hoeveel en hoezwaar ik sport, niet mijn vo2max...

[ Voor 30% gewijzigd door BastiaanN op 25-06-2020 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeamusXanthus
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-09-2024
Ik heb een tijd een achillespees blessure gehad, uiteindelijk door een x aantal weken rust te nemen ben ik inmiddels weer een aantal weken vol aan het trainen en dat gaat goed.
Enige wat blijft is dat ik nog wat reactie heb bij het opstaan (stijfheid), dit gaat dan over gedurende de dag. Dit heb ik elke ochtend, dus niet alleen na een training, en na een trainingsdag is het de volgende dag ook niet merkbaar erger. Ik heb het ook een beetje aan mijn andere voet maar vooral waar ik de blessure heb gehad.
Iemand tips hoe ik dit laatste beetje ongemak oplos?

Betreffende de vo2Max discussie, de mijne is eigenlijk bijna altijd constant 42 / 43 , onafhankelijk hoe goed mijn conditie is, daar is geen beweging in te krijgen lijkt het...

[ Voor 13% gewijzigd door SeamusXanthus op 25-06-2020 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@BastiaanN Weet je wel zeker dat je watch de VO2max dit wel goed meet..
Met de graf[s]iek ga je meer dan door de bodem heen.... die 38 is redelijk.
Maar een VO2max van 10... dan gaat mijn getallengeweten een beetje knagen... zo van klopt dit wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

SeamusXanthus schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:04:Ik heb een tijd een achillespees blessure gehad, uiteindelijk door een x aantal weken rust te nemen ben ik inmiddels weer een aantal weken vol aan het trainen en dat gaat goed.
Goed? das tuurlijk een kwestie van definitie ... anders had je deze vraag om er van af te komen niet gesteld...;)

Vraag: Hoe heb je opgebouwd? Probeer eens een overzicht te geven van omvang, frequentie en zwaarte van die trainingen. Dat geeft ons een beetje een plaatje van de omstandigheden e.d. .
Betreffende de vo2Max discussie, de mijne is eigenlijk bijna altijd constant 42 / 43 , onafhankelijk hoe goed mijn conditie is, daar is geen beweging in te krijgen lijkt het...
Ook hier ... als we een idee krijgen wat je dan deed, zie vorig antwoord, lijkt handig om te weten.

PS: Tegen aanleg kun je niet tegen trainen... maar met slim trainen kun je wel een heel eind komen.
Mijn idee is dat de Garmins et al de VO2max vrij positief voorstelt.... bij mij geeft ie 54 aan ... maar dan zou ik een 10 km in ca 39' moeten lopen.... een ding weet ik zeker.... ben goed bezig in de opbouw maar die 39' ga ik nu....niet halen op mijn 64e....
Mijn oude waarde was 60 of hoger gezien wat ik 15 jaar geleden liep op wedstrijden.

[ Voor 37% gewijzigd door route99 op 25-06-2020 12:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elastiek
Pathogen schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:56:
Overigens, ik heb die naam nog niet zo vaak gehoord in dit topic. Nieuwkomer, lurker, name change? In ieder geval geen nieuwe loper, dat is me wel duidelijk ;)
Haha... ik ben een lurker die af en toe wat post.

En qua lopen ben ik idd niet nieuw.
Tot m'n 24e aan lange afstand wandelen gedaan (tochten van > 100km).
Vanaf 2009 op en af hardgelopen tot 2016. Toen het hardlopen serieus opgepakt en nu loop ik (vrijwel) dagelijks en zit ik op z'n 4.000km per jaar.
M'n doel is om er een keer alles uit te halen op de marathonafstand. Oftewel sub-2:40. De marathon is een serieuze afstand. Daarom heb ik eerst 4 'proefmarathons' gelopen. Rotterdam eerder dit jaar zou de eerste serieuze poging zijn... dat was dus de beste marathon die ik nooit gelopen heb:-)
BastiaanN schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:59:
[...]
Dit plaatje geeft het wel mooi weer denk ik (elke stijgende lijn is een activiteit):
[Afbeelding]
Met de exacte waarden in deze grafiek kun je niets. Daarvoor stijgt de lijn nog veel te hard.

Wel kan je zien dat trainen zorgt voor een stijgende lijn. Trainen werkt dus. Pas als de lijn gaat afvlakken, terwijl je blijft door trainen, weet je dat je richting een plafond gaat qua VO2max. Grote vraag is dan alleen of dat de VO2max is die je AW geeft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:05
route99 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:06:
@BastiaanN Weet je wel zeker dat je watch de VO2max dit wel goed meet..
Met de graf[s]iek ga je meer dan door de bodem heen.... die 38 is redelijk.
Maar een VO2max van 10... dan gaat mijn getallengeweten een beetje knagen... zo van klopt dit wel...
Ja dit gaat helemaal nergens over, in jan 2020 is hij bijna nul. Nou met een vo2max van nul ben je gewoon dood...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:08
Dat plaatje gaat toch over de zelf verzonnen parameter “conditie” van Strava? En zal vast wel een relatie met vo2max hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckKjv2SZF-k4foJVLcA5vdMIwlI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0IlODZGFD636XyUOPAdVc6ED.jpg?f=user_large

Verder stond er begin corona crisis tijd een officiële test gepland bij mij, maar die is destijds uitgesteld.
Maar nu is mijn "conditie" toch wel gezakt door een verzwikte enkel dat ik die test maar even zelf uitstel. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Tinusvolkel op 25-06-2020 12:22 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Spoel maar door de plee die grafiek....
Wees kritisch naar gepresenteerde waarden.
Het model dat hier achter zit lijkt me de lading niet te dekken... of waarschuwt niet dat er te weinig data komen om de fit goed te ondersteunen.
Maw ze moeten er een toelichting bij geven wanneer je waarde mag toekennen aan zulke grafieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Sorry heren! Ik probeerde met dat plaatje aan te geven hoeveel en hoe zwaar ik gesport heb in de afgelopen periode (om antwoord te geven op de vraag van @Roadman . Is inderdaad een plaatje uit Strava zoals @Tinusvolkel terecht aangeeft.

Het echte plaatje van de door AW berekende vo2max:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQfGPniaex5PXoBtgACHttT8k8I=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmXR3xbR5GcDkBRNdG8d9jOu.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 3% gewijzigd door BastiaanN op 25-06-2020 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
BastiaanN schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:24:
Sorry heren! Ik probeerde met dat plaatje aan te geven hoeveel en hoe zwaar ik gesport heb in de afgelopen periode. Is inderdaad een plaatje uit Strava zoals @Tinusvolkel terecht aangeeft.

Het echte plaatje van de door AW berekende vo2max:
[Afbeelding]
Die van mij is redelijk vast geroest na een WatchOS update... dus vertrouwen hierin is ook weg :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qipvp8s9LHFb8EGOmbnk_C0K4h8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PkCV40od10qrAMBoJkZ6BIey.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@BastiaanN Zo 35,84 mL//kg.min....
Hoeveel professoren hebben zich er mee bezig gehouden om dit met 2 decimalen achter de komma te durven presenteren....
Hoeveel mensen hebben nagedacht wat je nu werkelijk moet laten zien.....
Alleen afgerond 36 weergeven lijkt me veel beter....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

route99 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:24:
Spoel maar door de plee die grafiek....
Wees kritisch naar gepresenteerde waarden.
Het model dat hier achter zit lijkt me de lading niet te dekken... of waarschuwt niet dat er te weinig data komen om de fit goed te ondersteunen.
Maw ze moeten er een toelichting bij geven wanneer je waarde mag toekennen aan zulke grafieken.
Volgens mij is die conditiegrafiek niets meer dan de op TRIMP (TRaining IMPulse) gebaseerde Acute Training Load (ATL, laatste 7 dagen) of Chronic Training Load (CTL, laatste 42 dagen) die ook runalyze gebruikt.

https://runalyze.com/glossary/trimp
https://runalyze.com/glossary/atl
https://runalyze.com/glossary/ctl

Het is zeker slecht dat Strava hier verder nul uitleg bij geeft, vooral omdat je HRmax en RHR wel goed moeten staan om hier enige conclusie uit te trekken.

[ Voor 16% gewijzigd door Poekie op 25-06-2020 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Yep, ik vermoedde dat inmiddels ook wel, maar tussen vnl VO2max verhalen was dat helaas niet duidelijk.
Mijn idee: Loop gewoon naar je eigen vermogens een 10 km (wedstrijd of als training op dat tempo) en je weet best goed waar je staat.
Die tijd liegt niet... dat is wat je op dat moment waard bent.

Kun je dat nog niet maar je wilt verder komen.... dan lijkt me dat het focus puur op een opbouw moet liggen, want alleen dan word je beter. Hoe meer je kunt lopen en ook met veel variatie, des te beter je kunt worden.

[ Voor 75% gewijzigd door route99 op 25-06-2020 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Wel pas doen als het iets minder warm is, want nu met deze temperaturen.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeamusXanthus
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-09-2024
route99 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:11:
[...]
Goed? das tuurlijk een kwestie van definitie ... anders had je deze vraag om er van af te komen niet gesteld...;)

Vraag: Hoe heb je opgebouwd? Probeer eens een overzicht te geven van omvang, frequentie en zwaarte van die trainingen. Dat geeft ons een beetje een plaatje van de omstandigheden e.d. .

[...]
Nee het gaat echt goed , in die zin dat mijn trainingen 100% pijnvrij zijn, en de dag erna ook geen reactie. Het gaat er mij echt om , dat ik bij het opstaan geen stijve enkels heb.

Normaal train ik 2x in de week op de club, interval + duurloop van rond de 70-75 minuten.
Toen ik de blessure kreeg (op hard wegdek) had ik daar de hele dag last van. Toen vervolgens denk een week of 5/6 niet gelopen, en toen bij de club weer met de groep gelopen die 45 minuten liep (kortste afstand). Gelukkig is het een erg grote club , dus elke week weer een groepje uitgekozen die 5 minuten langer ging (en groepen die langer gaan , gaan algemeen ook sneller). Nu zit ik weer op mijn normale duur van 70-75 minuten en dat hou ik ook vol, wel nog iets langzamer dan voorheen. Voordeel is dat het s'avond lang licht is, dus trainen we nooit meer op hard wegdek maar kunnen we altijd in de oneindig grote bossen bij ons lopen. Die zachtere landing scheelt echt zo veel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
Poekie schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:31:
[...]

Volgens mij is die conditiegrafiek niets meer dan de op TRIMP (TRaining IMPulse) gebaseerde Acute Training Load (ATL, laatste 7 dagen) of Chronic Training Load (CTL, laatste 42 dagen) die ook runalyze gebruikt.

https://runalyze.com/glossary/trimp
https://runalyze.com/glossary/atl
https://runalyze.com/glossary/ctl

Het is zeker slecht dat Strava hier verder nul uitleg bij geeft, vooral omdat je HRmax en RHR wel goed moeten staan om hier enige conclusie uit te trekken.
Bijzonder. Dit lijkt inderdaad op de CTL-waarde. Dat had ik zo niet herkend.

Ik mis de ATL-waarde in deze grafiek. En als je die twee van elkaar aftrekt, krijg je je Training Stress Balance (TSB). Dat is de waarde die je nodig hebt. Want daarmee kun je bepalen hoe uitgerust je bent en welke trainingzwaarte (TRIMP) passend is op dit moment.

https://runalyze.com/glossary/tsb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Heb mij laatst ook is aangemeld bij Runalyze, echter moet ik nog een beetje handigheid krijgen in het lezen van het onstaande plaatje, (maar zo te lezen zou ik oververmoeid moeten zijn) hoewel ik mij nie zo voel....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rf6cfLeUTKoWDCZChU9UC91PAfM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2sNXPDNtAmlt2QQHCATPulPK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Tinusvolkel Ik word zelf wel heel moe van zulke plaatjes... de "conditie" stijgt in 4 weken van ~15% naar ~90%????
Wat is HUN verhaal bij die parameters, waar staan ze voor (uitleg en obv waarvan).

Pas op voor de zgn self fulfilling prophecy... je voelt dat het beter gaat... en zij vergroten dat uit (bewust of onbewust?? Beiden zijn uiteraard ongewenst..), dus hoe reëel is die vooruitgang?.

[ Voor 32% gewijzigd door route99 op 25-06-2020 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Tinusvolkel schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:03:
Heb mij laatst ook is aangemeld bij Runalyze, echter moet ik nog een beetje handigheid krijgen in het lezen van het onstaande plaatje, (maar zo te lezen zou ik oververmoeid moeten zijn) hoewel ik mij nie zo voel....

[Afbeelding]
Op dit moment loopt je ATL boven je CTL, wat uiteindelijk oververmoeidheid of overtraindheid kan veroorzaken. Kan ook zijn dat je net een veel drukker programma bent gaan trainen. Je hebt ook net rust gehad, dus gaat terug naar een niveau dat je er voor had, dan is het niet altijd vreemd. Gewoon in de gaten houden. In maart had je vergelijkbare CTL, dus je lichaam kan t wel aan.
route99 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:08:
@Tinusvolkel Ik word zelf wel heel moe van zulke plaatjes... de "conditie" stijgt in 4 weken van ~15% naar ~90%????
Wat is HUN verhaal bij die parameters, waar staan ze voor (uitleg en obv waarvan).
Die uitleg heb ik dus hierboven gelinkt.

CTL (conditie) relateren zij aan de max CTL - dus als je nooit eerder zoveel getraind hebt, schiet ie naar 100.
Dat icm dat de fatigue (ATL) boven de CTL uitkomt, zegt mij dat Tinusvolkel net een tijd rust heeft gehad en daarna vrij fanatiek weer is gaan rennen, zij het te lang of met een te hoge HR voor de toestand waar hij zich op dat moment in bevond (namelijk lichtelijk onttraind), want beide hebben effect op de TRIMP van een activiteit.

[ Voor 7% gewijzigd door Poekie op 25-06-2020 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Niet correct.

[ Voor 96% gewijzigd door route99 op 25-06-2020 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

*Dus niet meer van toepassing*

[ Voor 69% gewijzigd door Poekie op 25-06-2020 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Poekie schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:12:
[...]

Op dit moment loopt je ATL boven je CTL, wat uiteindelijk oververmoeidheid of overtraindheid kan veroorzaken. Kan ook zijn dat je net een veel drukker programma bent gaan trainen. Je hebt ook net rust gehad, dus gaat terug naar een niveau dat je er voor had, dan is het niet altijd vreemd. Gewoon in de gaten houden. In maart had je vergelijkbare CTL, dus je lichaam kan t wel aan.

[...]

Die uitleg heb ik dus hierboven gelinkt.

CTL (conditie) relateren zij aan de max CTL - dus als je nooit eerder zoveel getraind hebt, schiet ie naar 100.
Dat icm dat de fatigue (ATL) boven de CTL uitkomt, zegt mij dat Tinusvolkel net een tijd rust heeft gehad en daarna vrij fanatiek weer is gaan rennen, zij het te lang of met een te hoge HR, want beide hebben effect op de TRIMP van een activiteit.
Bedankt voor je uitleg, ik heb een beetje hetzelfde als @route99 vaar tis nu iig een stukje duidelijker (y)
Verder heb ik veel kortere trainingen gehad waarbij ze bijna allemaal op lage hartslag zaten. Ook heb ik sinds afgelopen weekend een week een racefiets op proef dus die moet wel even goed getest worden, voordat ik hem ga kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Poekie Ik zag eea net ook, had het weg gehaald maar mijn correctie werd niet opgeslagen?

Ik had er nog bij gezet dat je eigenlijk zonder een goede toelichting niks met die grafieken kunt, de plaatser moet de grafieken in de context plaatsen... nu vertel jij het verhaal hoe het tot stand gekomen zou zijn. Imho kan het echt alleen andersom, obv de genoemde trainingen kun je de grafiek verklaren of niet... maar niet andersom. Als lezer heb je niet alle data van alle bijdragers in het hoofd, een kleine toelichting van de grafiek-poster helpt echt om een betere feedback te krijgen.
Dat geldt dan weer voor @Tinusvolkel waarbij gezegd is dat je dan niet meteen zelf alles hoeft te verklaren... dar is het forum dan weer voor om er samen uit te komen.

Sorry voor het tekst/website misverstand.

[ Voor 12% gewijzigd door route99 op 25-06-2020 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
Hartslag, VO2 max en weet ik veel wat, ik heb er niet zoveel mee.
Leuk om achteraf naar te kijken maar niet om me door te laden leiden.

Ben op mijn 7e begonnen met atletiek, altijd veel looponderdelen gedaan en nog steeds druk bezig (5km "specialist"). Afgezien van een pauze van 1.5 jaar toch altijd wel redelijk veel gelopen in de week.
Vroegah was er nog geen hartslagmeter in je horloge, luisteren naar je lichaam en je ademhaling.
Lopen is tenslotte ook een stukje bewustwording, daar heb ik geen computertje voor nodig.
(Voor de geinteresseerden VO2 max van 48)

Met mijn garmin snap ik ook geen drol van die hartslag zones, lijkt mij dat deze automatisch bijgesteld worden? Nou die van mij staan nog keurig op de default waardes. Dinsdag tijdens een net niet voluit 400m de hartslag naar 195 gedrukt maar das niet gebeurd volgens Garmin haha. Als student (21m) vind ik een hartslag van 160/170 tijdens een duurloop niet hoog en loop ik dan lekker door te kachelen dus ach ja wat moet je er mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Tinusvolkel schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:23:
[...]

Bedankt voor je uitleg, ik heb een beetje hetzelfde als @route99 vaar tis nu iig een stukje duidelijker (y)
Verder heb ik veel kortere trainingen gehad waarbij ze bijna allemaal op lage hartslag zaten. Ook heb ik sinds afgelopen weekend een week een racefiets op proef dus die moet wel even goed getest worden, voordat ik hem ga kopen.
Voor jou kan letten op de workload (A:C) ratio nog interessant zijn nu: https://runalyze.com/glossary/ac-ratio
Die staat in het blokje met de gekleurde balkjes.

Ter voorbeeld nog even mijn afgelopen zes maanden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TElXUtrowdrrcmJuEn50m4hd0Ag=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PFzpMdsJrzugDTevlPyY6mvv.png?f=fotoalbum_large
Ik ben halverwege mei opeens begonnen met om de dag (minstens) 10km lopen. Je kunt zien dat ik opeens gigantisch in ATL (en CTL) omhoog schiet, maar dat deze afneemt zodra ik wat langer daar mee bezig ben.
CTL is opeens 100%, dat klopt, nooit eerder heb ik in een maand zoveel gelopen (en in de 42 dagen voor CTL dus ook niet).
Je kunt ook zien dat ik in januari (griep) en maart (sinusitis) wat rustiger heb gedaan (de blauwe staafjes onderaan die TRIMP weergeven zijn opeens erg laag) en dat daarna de ATL ook drastisch omhoog ging, en dat ik sinds de lockdown ietsje meer loop, dat wat afzwakte begin mei, en daarna dus die alternating 10k dagen.

@route99 die uitleg geeft runalyze dus wel. Niet direct in de grafiek, nee. Maar met even inlezen in wat CTL/ATL en TRIMP zijn kom je al heel ver, neem daar je eigen kennis van je afgelopen training bij en je kunt die grafiek verklaren.

Ik kon dus ook niet aan @Tinusvolkel z'n grafiek zien of hij lange afstanden had gedaan of hoge intensiteit (of beide maar dan was t effect waarschijnlijk een stuk heftiger). Hij zelf kon wel die link leggen.

(Oh en waarschijnlijk had ik al gereageerd voor je het gewist had, zal m ook weghalen)

[ Voor 3% gewijzigd door Poekie op 25-06-2020 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jory
Cranzai schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:32:
Met mijn garmin snap ik ook geen drol van die hartslag zones, lijkt mij dat deze automatisch bijgesteld worden? Nou die van mij staan nog keurig op de default waardes.
Dat is opzich een logische aanname, maar zouden ze dat precies moeten doen? Gewoon iedere keer dat er een hogere hartslag gedetecteerd wordt aannemen dat dat vanaf dat moment de maximale hartslag is? En de rust hartslag, waar gaan ze die vandaan halen? De laagste hartslag die mijn horloge ooit registreert is ongeveer het dubbele van mijn rust hartslag. Gek? Nee hoor, ik doe m'n horloge pas om vlak voordat ik de deur uit ga. :)

Dus nee, helaas is het niet eenvoudig om dat (correct) automatisch te bepalen.

Als je wil dat die waarden ergens op slaan zal je zowel de rust hartslag als maximum hartslag zelf moeten bepalen. Rust is makkelijk, ga eens een weekje met je horloge om slapen, dan weet je het vrij aardig. Voor maximum zijn wat methodes, zie bijvoorbeeld https://www.runnersworld....eet-je-maximale-hartslag/ en dan vooral de onderste methode - bij een 5km wedstrijd is het maar de vraag of je jouw maximum hartslag wel gaat halen, tenzij het je lukt om op het einde echt flink extra gas te geven (maar dan liep je de rest te langzaam :P ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Cranzai schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:32:
Hartslag, VO2 max en weet ik veel wat, ik heb er niet zoveel mee.
Leuk om achteraf naar te kijken maar niet om me door te laden leiden.

Ben op mijn 7e begonnen met atletiek, altijd veel looponderdelen gedaan en nog steeds druk bezig (5km "specialist"). Afgezien van een pauze van 1.5 jaar toch altijd wel redelijk veel gelopen in de week.
Vroegah was er nog geen hartslagmeter in je horloge, luisteren naar je lichaam en je ademhaling.
Lopen is tenslotte ook een stukje bewustwording, daar heb ik geen computertje voor nodig.
(Voor de geinteresseerden VO2 max van 48)

Met mijn garmin snap ik ook geen drol van die hartslag zones, lijkt mij dat deze automatisch bijgesteld worden? Nou die van mij staan nog keurig op de default waardes. Dinsdag tijdens een net niet voluit 400m de hartslag naar 195 gedrukt maar das niet gebeurd volgens Garmin haha. Als student (21m) vind ik een hartslag van 160/170 tijdens een duurloop niet hoog en loop ik dan lekker door te kachelen dus ach ja wat moet je er mee.
Ik ben dan ook meer geïnteresseerd in je 5km tijd ipv je vo2max :) hartslag zones vind ik zelf ook lastig aangezien ik zelden boven de 160 uit kom en 165 eigenlijk nooit. maar toen ik net begon met sporten (een kleine 2 jaar geleden) tikte ik de 190 wel eens aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Poekie schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:42:
Ik kon dus ook niet aan @Tinusvolkel z'n grafiek zien of hij lange afstanden had gedaan of hoge intensiteit (of beide maar dan was t effect waarschijnlijk een stuk heftiger). Hij zelf kon wel die link leggen.
Dat laatste.... daarom ben ik een voorstander ervan om een grafiek niet zo maar te plaatsen met in een context hoe er getraind is... want alleen de grafiekplaatser kent die context. Dat werkt wel zo fijn. Vaak kan dan de grafiekplaatser door zijn verhaal er direct bij te plaatsen mogelijk zelf al zien... heeee. ... nu ik het op een rij zet... zie ik zelf dit en dat al.... Uiteindelijk kun je erg weinig zonder het echte verhaal, dus liever meteen erbij.
(Oh en waarschijnlijk had ik al gereageerd voor je het gewist had, zal m ook weghalen)
Tnx...(ik was ~ 1 minuut sneller.... toen je wrs nog aan het typen was....gebeurt mij andersom ook wel eens....

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 25-06-2020 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
Tinusvolkel schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:46:
[...]

Ik ben dan ook meer geïnteresseerd in je 5km tijd ipv je vo2max :) hartslag zones vind ik zelf ook lastig aangezien ik zelden boven de 160 uit kom en 165 eigenlijk nooit. maar toen ik net begon met sporten (een kleine 2 jaar geleden) tikte ik de 190 wel eens aan.
Juni vorig jaar mijn PR gezet, 19:35.
Daarna niet echt weer n wedstrijd gelopen (1x 5km op de baan maar daarvoor n mijl en n 400m :+ )

Nog wel een 800m gelopen in 2:20 ofzo in oktober. Verder voelde k me dit crossseizoen wel heel sterk, tempohardheid was er wel btje af maar goed de wedstrijden zijn nog niet gekomen dit jaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

VO2max "meting" met een horloge of hartslagband blijft grappig.

Garmin geeft me een 51, met als hoogste waarde ooit een 54 in Augustus 2018
Runalyze, met dezelfde gegevens, een 36 met als hoogste waarde ooit een 46 in Mei 2018

Beiden werken ongeveer met dezelfde gegevens (al heeft Runalyze volgens mij geen directe beschikking over mijn gemeten rusthartslagen)

Dus. Lekker boei0nd inderdaad. Zoals elke waarde die niet direct wordt gemeten maar wordt afgeleid uit andere waarden klopt er geen kont van.
Mijn horloge meet cadans, hartslag en locatie, niet hoeveel zuurstof ik opneem, niet hoe vaak ik ademhaal of hoe diep, dus hoe je daar dan op een betrouwbare manier iets mee kunt zeggen over zuurstofopname in je bloed is me een raadsel.

En dan heb ik het nog niet eens over andere kleine afwijken zoals:
- meet je gewicht met een geijkte weegschaal (mijn vrouw is WW coach, het verschil met haar werk-weegschaal en huis- tuin- en keukenweegschalen van klanten is soms vrolijk 5 kilo)
- heb je net gegeten, gescheten, is het heet, heb je veel zout gegeten, hoe is het met je vocht- en hormoonhuishouding? allemaal zaken die je gewicht, maar ook je gevoel flink kunnen beinvloeden.
- meet je wel een betrouwbare hartslag? klopt je max HR of is dat misschien een uitschieter? is die vastgesteld met een loop- of fietstest?

Nee, dit soort cijfertjes zeggen weinig. Behálve... dat je er vaak wel een trend uit kunt afleiden. Maar dat men er veelzeggende wetenschappelijke namen op plakt vind ik eigenlijk schandalig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
route99 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:49:
[...]

Dat laatste.... daarom ben ik een voorstander ervan om een grafiek niet zo maar te plaatsen met in een context hoe er getraind is... want alleen de grafiekplaatser kent die context. Dat werkt wel zo fijn. Vaak kan dan de grafiekplaatser door zijn verhaal er direct bij te plaatsen mogelijk zelf al zien... heeee. ... nu ik het op een rij zet... zie ik zelf dit en dat al.... Uiteindelijk kun je erg weinig zonder het echte verhaal, dus liever meteen erbij.

[...]
Tnx...(ik was ~ 1 minuut sneller.... toen je wrs nog aan het typen was....gebeurt mij andersom ook wel eens....
Ik zal niet meer in het wilde weg grafiekjes posten, de hint is duidelijk ;) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-05 08:37
Eens met het betoog van @Pathogen, het is ook veel te warm voor al die afko's trouwens.

Ik ga vanavond lekker Suppen, m'n nieuwe aanvulling op het trainingsprogramma. Lekker suplementaire (pun intended) spiergroepen trainen. En vlgs mij ook goed voor je core & balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Tinusvolkel schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:56:
[...]

Ik zal niet meer in het wilde weg grafiekjes posten, de hint is duidelijk ;) >:)
Op zich kan je aan de hand van die runalyzegrafiek wel het eea zeggen over iemand ook al ken je de historie niet. TRIMP = 0 - geen activiteit. TRIMP = hoger dan omliggende - voor die persoon zwaardere training. Het enige is dat je niet kan zien waarom die TRIMP hoog is. ATL en CTL zijn op TRIMP gebaseerd, enige dat je zelf moet weten is dat A=7 dagen lopend gemiddelde, C=42 dagen *gewogen* lopend gemiddelde (eentraining op dag n-40 weegt minder zwaar dan exact dezelfde training op dag n-10). Zo kun je dus met de CTL zien wat iemand over een periode van steeds de vorige 42 dagen een beetje heeft uitgespookt tov zijn maximum belasting. Hier geldt wel - als max CTL een flinke tijd terug is (dus de basis voor de 100%), is het iets moeilijker hier wat over te zeggen, maar je had eerder in je grafiek vergelijkbare waardes, met een lagere ATL, dus vandaar dat ik de conclusies trok die ik deed. Als je voor je pauze een CTL van 30-50% had gehad en na je pauze opeens naar 80% schoot, was het veel logischer dat je aan het overtrainen was.

Dat Strava dus wel wat minder scheutig met informatie omgaat, is jammer, want daardoor gaan mensen rare conclusies trekken. Ik ben er nog niet over uit of ze bij strava echt CTL gebruiken, maar het lijkt er verdacht veel op.
Runalyze trekt het dus weer de andere kant op door, en is soms wat moeilijk te begrijpen als je maar 1 term leest. Waardoor een vraag als de jouwe niet zo vreemd is: help, wat zegt dit grafiekje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
Frenz64 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:02:
Eens met het betoog van @Pathogen, het is ook veel te warm voor al die afko's trouwens.

Ik ga vanavond lekker Suppen, m'n nieuwe aanvulling op het trainingsprogramma. Lekker suplementaire (pun intended) spiergroepen trainen. En vlgs mij ook goed voor je core & balans.
Hulde voor alternatieve trainingen haha, als hardloper zondigde ik al met wielrennen maar ga dit dit weekend uitbreiden met zwemmen (één en één (en één) is drie :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Poekie schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:26:
Runalyze trekt het dus weer de andere kant op door, en is soms wat moeilijk te begrijpen als je maar 1 term leest. Waardoor een vraag als de jouwe niet zo vreemd is: help, wat zegt dit grafiekje?
Wil je feedback op dit soort zaken dan is het handig(er) om het aan te kleden, anders krijg je toch vaak verbazing en vragen die er niet gekomen waren als het wel "aangekleed" was. Tis dus voor iedereen beter...
Ben tientallen jaren projectleider geweest... dan moet je ook je onzekerheden panklaar er neer leggen en niet de toehoorders... (lees managers) laten zoeken wat er nu bijzonder is aan een plaatje... maw effectief je doel bereiken. Je krijgt er dan ook meer voor terug (bijv in de vorm van betere feedback).

Het hoeft niet zo gedaan te worden... tis gewoon je eigen keuze... of je er in mee wilt gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 15:31
Pathogen schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:55:
VO2max "meting" met een horloge of hartslagband blijft grappig.

Nee, dit soort cijfertjes zeggen weinig. Behálve... dat je er vaak wel een trend uit kunt afleiden. Maar dat men er veelzeggende wetenschappelijke namen op plakt vind ik eigenlijk schandalig.
Garmin maakt gebruik van de algoritmes van Firstbeat. Ik heb ze bestudeerd, m.i. zitten ze heel degelijk in elkaar. De belangrijkste parameters zijn: rusthartslag, maximale hartslag, gewicht en de speed per heartbeat.

Op basis van deze parameters zijn ze in staat op om met ~95% nauwkeurigheid de Vo2 max te bepalen t.o.v. van een lab-test.

Echt ingewikkeld is het niet: als je speed per heartbeat stijgt, stijgt ook je VO2 max, daalt je speed per heartbeat, dan daalt je Vo2 max. Met deze warme temperaturen zal de hartslag bij hetzelfde tempo wat oplopen en dus zal de Vo2 max wat dalen.

Vo2 max(maximale zuurstof opname per kg lichaamsgweicht) is inderdaad grotendeels genetisch, en maar voor ~20% trainbaar. De aanpassing die het lichaam doet, is o.a. het vergoten van het slagvolume, waardoor het hart meer vers bloed naar de spieren kan pompen. De andere manier om de Vo2 max te verhogen is om gewicht te verliezen. Als de capaciteit van hart en longen gelijk blijft terwijl je vetmassa verliest, dan gaat je VO2 omhoog. Gewichtsverlies werkt bijna 1-op-1 door in je hardlooptijden.

De waarde die Garmin als Vo2 max geeft moet je m.i. niet zien als 100% nauwkeurige inschatting, maar een redelijke indicatie van je fitheid, waarbij vooral de trends/ontwikkelingen belangrijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

95% klinkt leuk, maar dat is een afwijking van 2-3 punten op een VO2max van 50.

Maar wat je beschrijft klopt, de trend is goed te meten, het absolute cijfer daarentegen vind ik niet bepaald nauwkeurig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tinusvolkel
vhal schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:56:
Wie doet er mee!?!? :+

[Afbeelding]

#disclaimer, gelieve met een ;) te benaderen
Had even gecontroleerd maar VO2Max stond erop >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert74
Pathogen schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:19:
95% klinkt leuk, maar dat is een afwijking van 2-3 punten op een VO2max van 50.

Maar wat je beschrijft klopt, de trend is goed te meten, het absolute cijfer daarentegen vind ik niet bepaald nauwkeurig.
Vergeet niet dat een lab-test ook maar letterlijk 1 momentopname is. Al die variabelen die jij noemde: gewicht, vorm, vocht, uitgerustheid, temperatuur, gelden ook voor de lab-test. Die is dus zeker niet 100% nauwkeurig, met het belangrijkste nadeel dat het maar 1 meetpunt is

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

bert74 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:30:
[...]

Vergeet niet dat een lab-test ook maar letterlijk 1 momentopname is. Al die variabelen die jij noemde: gewicht, vorm, vocht, uitgerustheid, temperatuur, gelden ook voor de lab-test. Die is dus zeker niet 100% nauwkeurig, met het belangrijkste nadeel dat het maar 1 meetpunt is

.
Eens :Y al is het dan wél een meting van precies datgene dat het cijfertje uitdrukt. Sowieso, op een loopband (als je geluk hebt) of op een fiets, in een lab, met een masker op je bakkes is anders dan lekker in de vrije lucht door het bos jakkeren :)

Ik denk dat het redelijk doorgeslagen informatie is en inderdaad, het trendlijntje is het meest handige stukje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cranzai
Hmmm, dus tweewekelijks meten, alle andere factoren constant houden (gewicht -> dieet), trainingsarbeid bijhouden etc etc

Klinkt als topsport ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
bert74 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:14:
[...]

Echt ingewikkeld is het niet: als je speed per heartbeat stijgt, stijgt ook je VO2 max, daalt je speed per heartbeat, dan daalt je Vo2 max. Met deze warme temperaturen zal de hartslag bij hetzelfde tempo wat oplopen en dus zal de Vo2 max wat dalen.
.
Het "probleem" wat ik ervaar met zo'n vorm van meting, die op zich logisch klinkt, is dat er geen rekening wordt gehouden met dat je als loper vaak niet in alle zones even efficiënt loopt. Dus ongeacht mijn basisconditie zal de speed/heartbeat verschillen naarmate het tempo waarop ik mijn loopjes doe.

Dus als ik bijvoorbeeld in een week tijd 3x een duurloop doe op 6:00/km en mijn hartslag ligt dat voor die snelheid relatief hoog, omdat ik nu eenmaal weinig train op die voor mij hele langzame tempo's, dan zie ik dat meteen terug in een verlaging van mij VO2-max cijfer. Loop ik bijvoorbeeld 3x een duurloop op 4:45-5:00/km, een tempo waarin ik wel heel efficiënt loop, dan zie ik dat al snel in een verhoging van dat cijfer. Dit terwijl mijn conditie aan het eind van de ene week of de andere week in praktijk niet ineens anders is.

Zo krijg ik bij langzame duurlopen structureel relatief negatieve performance-cijfers, terwijl ik bij relatief snelle loopjes structureel 'bonuspunten' krijg.

Idealiter, in een utopische wereld, (of met hele goede gebalanceerde training) loop je natuurlijk in alle zones even efficiënt en train je de zones waarin je nog progressie kan maken. Maar in praktijk: wie traint er nou echt genoeg in zone 0/1 of juist in de hoogste zone?

Dat gezegd hebbende ben ik wel weer blij met mijn verhoging naar Vo2max 60 volgens Garmin, na een maand op 59, toen een inzakking naar 58 en nu dus naar 60. Voorafgaand daaraan een 9km op 4:45 (inlopen, veel te hard maar Garmin dus blij) en een baantraining interval bij warm weer.

[ Voor 7% gewijzigd door Valorian op 25-06-2020 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
Cranzai schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:34:
Hmmm, dus tweewekelijks meten, alle andere factoren constant houden (gewicht -> dieet), trainingsarbeid bijhouden etc etc

Klinkt als topsport ;)
Nee hoor, Garmin herberekent na elke loop de Vo2 max, hoef je niets voor te doen. Het is een mooie indicatie van je fitheid, geen doel op zich.

Doel van de meesten hier is progressie boeken: fitter worden, sneller, grotere afstanden kunnen lopen en heel blijven.Is samenloop van meerdere factoren: gericht trainen, voeding, techniek, rust.

Een hartslag horloge kan een nuttig hulpmiddel zijn, anderen gebruiken het niet, ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
Dat is het ook met de VO2 Max natuurlijk, zolang je wekelijks op vergelijkbare wijze traint is het 100% een gegeven wat je een indicatie geeft over een toename van fitheid. In absolute zin zal mijn "score" van 54 toch echt te hoog liggen als je kijkt naar wat dan de verwachte looptijden zijn. Maar omdat ik relatief korte interval trainingen heb gedaan, zal het wel kloppen. Dan komt mijn hartslag ook niet op zijn hoogste waardes. Zondag coopertest, dan weet ik wat objectiever waar ik sta. Mooi meetpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
Arjan90 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:29:
Dat is het ook met de VO2 Max natuurlijk, zolang je wekelijks op vergelijkbare wijze traint is het 100% een gegeven wat je een indicatie geeft over een toename van fitheid. In absolute zin zal mijn "score" van 54 toch echt te hoog liggen als je kijkt naar wat dan de verwachte looptijden zijn. Maar omdat ik relatief korte interval trainingen heb gedaan, zal het wel kloppen. Dan komt mijn hartslag ook niet op zijn hoogste waardes. Zondag coopertest, dan weet ik wat objectiever waar ik sta. Mooi meetpunt.
Even kijken wat een extra jaartje met de conditie doet? ;) Happy cake-day!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Arjan90
Ik ben 30 geworden, dan hoef je minder ver op de coopertest voor een goede score en mijn VO2 max scoort meteen in de hoogste 5% ipv in de hoogste 10%. Mooi dat dit van de ene op de andere dag zo verandert, haha! Heerlijk, een dagje ouder worden, haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Hoe ver zijn de Garmin gebruikers hier inmiddels qua “heat acclimation”? Ik zit nu op 41%...

(Garmin connect app -> Prestatiestatistieken -> Trainingsststatus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 26-11-2024
Valorian schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:42:
Hoe ver zijn de Garmin gebruikers hier inmiddels qua “heat acclimation”? Ik zit nu op 41%...

(Garmin connect app -> Prestatiestatistieken -> Trainingsststatus)
Volgens mij wordt dat niet door elke Garmin ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
Valorian schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:42:
42%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:55
Ik doe alleen aan hardlopen als het mooi weer is.. Meestal stukjes van 10km.
En in de sportschool meestal combinatie van fitness en cardio.

Tot hiervoor had ik altijd een tomtomrunner
.. Ik gebruikte die puur voor de afstand.

Tegenwoordig heb ik een Huawei watch gt 2.
Deze houdt wel iets meer bij icm de app.

Als ik bv een 12km per uur loop dan is mijn hartslag en gemiddeld rond de 160 a 165.
De app geeft dan aan dat dit slecht is... Ik zit dan in de kolom extreem.

Tegenwoordig let ik veel op mijn hartslag... En dan probeer ik in de Aeroob en Anaroob te blijven. Gelukkig onder de 149.

Dan loop ik wel stukken langzamer....
Als ik hem in de vetverbranding probeer te houden... Dan moet ik wandelen...want hij zit zo maar hoger.

Ik loop echt puur voor mezelf... Beetje conditie.. Lekker genieten van het mooi weer, en zodat ik nog steeds lekkere dingen kan eten :)

Mijn vo2max is 52.
Ik ben 191 lang en 95kg en 34jr

Als het mooi weer is loop ik wel 3a4x per week.
Hoe kijken jullie hier tegenaan... Tips?
Pagina: 1 ... 32 ... 367 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.