Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)
Probeer in t begin echt max twee keer in de week te hardlopen en elke keer zorgen dat zo goed als alle pijntjes weg zijn voordat je weer aan een training begint.
En iedereen kijkt naar statistieken van strava
Het hele punt is nu juist dat wat je doet voor iemand die net (weer) begint met lopen nog steeds hard en ver isMortum schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:18:
Kijken mensen wel naar de statistieken op Strava?
Ik zie vooral veel aannames en dan word er gehamert op wandel/hardlopen, terwijl ik dat gewoon braaf gedaan heb![]()
Chill!!
Het is dus zeker niet als kritiek bedoeld, maar meer dat er hier nogal wat rondlopen die uit ervaring weten dat je zo een blessure hebt als je niet rustig genoeg begint. Waarbij dat rustig genoeg meestal nog een stuk rustiger is dan je gevoel zegt dat je kunt.
Dit is meer een training die je aan het begin zou verwachtenIk heb deze fase van sporten doorstaan met skaten, en daarna fietsen (veel interval training).
Goed herstel is 50% van de training, dat weet ik![]()
Dit, met 10 min. opwarmen en 10 min cooldown staat nu op de planning voor eerstvolgende run
[Afbeelding]
[removed]
Kom zelf ook terug van een terugval (long covid-light, eigenlijk heel 2023) en het is zo verschrikkelijk fijn om weer regelmaat en progressie in m'n wekelijkse loopjes te ervaren, speaking of which, ik ga de Bostons aantrekken, aju!
Is natuurlijk prima, maar ik mis m'n tempoloopje....ik loop al zo veel rustig...
Gaat dat horloge straks m'n hele schema op de kop gooien omdat ik ipv 9.20 p/km, 6.20 p/km ga lopen. Ik snap het wel en ik misschien doe ik het ook wel, maar het horloge heeft me best wel ver gebracht en ik wordt toch een beetje nerveus om dan dingen op m'n gevoel te gaan doen...Martiveen schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:42:
@Rob1978 Wat je ook kan doen... Is inlopen en kijken hoe t voelt. En als 't goed doet alsnog de training doen. Als ik elke keer op basis van mijn nachtrust mijn trainingen ga indelen dan blijf ik 7 dagen binnen
Ik hamer het er maar altijd maar in dat men rustig aan moet beginnen. De snelheid komt later wel als je bij wijze van spreken een half jaar lang rond loopt (met 2 a 3x in de week lopen) zonder blessures
[ Voor 5% gewijzigd door vhal op 03-04-2024 18:05 ]
Dazzler2120 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 07:57:
[...]
Met de DMT ben je iig al goed op wegIk woon de eerste 'berg'-top die je tegenkomt, de Wilhelmina en ben van plan 2025 de DMT ook eens te lopen. Eerst een keer aan de wandel en als langeretermijnsdoel zou het me mooi lijken om die te rennen. Met 1600 hoogtemeters ook een acceptabele voorbereiding
Dit jaar is vooral (langzaam) uitbreiden naar de langere afstanden, met dan als doel die 100k in Australië. Over twee weken Rdam en dan eind mei 50k van Amerongen. Dan zomervakantie doortrainen (oa twee kamperen in Dolomieten, dus lekker hoogtemeters pakken) en dan dus de DMT in twee dagen. Misschien dat ik die kan splitsen in 70-30m0ridin schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:35:
@kepler oh wauw, een 100k in Australië is wel heel tof en mooi als je daar toch bent... Mooie ervaring
En die dutch mountain trail, misschien hier ook in 2 dagen alsnog hoor maar heb al een paar keer een 50+ gedaan nu dus het in 1x doen lijkt me ook een mooie uitdaging en mijlpaal (en als ik dat echt rustig doe ook niet onrealistisch)
Maar ja, eerste 100k in Australië is wel een extra uitdaging, met jetlag, reizen, onbekend terrein. Ach ja, dat is ook weer de uitdaging
Ohh geen zorgen hoor, ik heb andere dingen om op terug te vallen als mijn benen niet 100% zijn.vhal schreef op woensdag 3 april 2024 @ 18:03:
@Mortum Het is geen kritiek of wat dan ook maar in mijn directe omgeving heb ik het afgelopen jaar inmiddels al redelijk wat mensen/beginnend hardlopers uit zien vallen met willekeurige blessures waarvan een groot gedeelte tijdens hun prille hardloopbestaan teveel wil. Helaas zitten daar ook mensen bij met ervaring in het fietsen enzovoort.
(zoals morgen naar het werk skeeleren omdat het verkeer de laatste tijd echt een ramp is
Ik ga echt niet hardlopen als ik ook maar enige twijfel heb in blijvende pijn/schade, daarvoor heb ik al een half jaar ziektewet als harde les (niet door rennen, maar door een val mijn meniscus gescheurd)
Voor 1 run op Strava is echt geen paniek nodig, ik loop echt niet in zeven sloten tegelijk. En Garmin Coach past zijn belasting braaf aan op mijn andere activiteiten (zie die screenshot in mijn vorige post)
Maar wel bedankt iedereen voor de bezorgdheid!
Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava Hevy Tweakers Discord
Binnenkant van mijn enkel voelt nu bont en blauw, wat volgens mij tijdens gewoon wandelen is gebeurd. Misschien een verkeerde beweging, maar het gevoel wordt ook niet minder. Zou dit binnenin iets met de enkelbanden kunnen zijn? Het zit precies op/iets achter de bult aan de binnenkant
8km waarin 3x1 km aan marathontempo.
De benen voelden zwaar, waarschijnlijk nog de naweeën van de halve marathon van vorige week.
Nu goed rusten tot zondag om frisse benen te hebben.
Het gaat (te) mooi weer zijn in Milaan, 16 graden om 10.00 's morgens en tegen de middag 20 graden.
Gelukkig is de start om 8.30.
Klinkt als een goede vraag voor de huisarts?Nelsa schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:53:
Iemand toevallig al eens het gevoel van een blauwe enkel gehad, maar geen blauwe kleur/zwelling?
Binnenkant van mijn enkel voelt nu bont en blauw, wat volgens mij tijdens gewoon wandelen is gebeurd. Misschien een verkeerde beweging, maar het gevoel wordt ook niet minder. Zou dit binnenin iets met de enkelbanden kunnen zijn? Het zit precies op/iets achter de bult aan de binnenkant
Alsof een 100k al niet genoeg uitdaging iskepler schreef op woensdag 3 april 2024 @ 18:45:
[...]
[...]
Dit jaar is vooral (langzaam) uitbreiden naar de langere afstanden, met dan als doel die 100k in Australië. Over twee weken Rdam en dan eind mei 50k van Amerongen. Dan zomervakantie doortrainen (oa twee kamperen in Dolomieten, dus lekker hoogtemeters pakken) en dan dus de DMT in twee dagen. Misschien dat ik die kan splitsen in 70-30In jouw geval zou ik hem idd in 1x lopen!
Maar ja, eerste 100k in Australië is wel een extra uitdaging, met jetlag, reizen, onbekend terrein. Ach ja, dat is ook weer de uitdaging
Maar ik ben wel benieuwd naar je progressie!
PS4 PSN: Dazzler2120
Haha goed punt. Ze hebben ook een 50k, dus dat is altijd nog een optieDazzler2120 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 07:44:
[...]
Alsof een 100k al niet genoeg uitdaging is
Maar ik ben wel benieuwd naar je progressie!
Het gaat mijn laatste echt lange training worden voor ik de afstand wat omlaag ga brengen, eind van de maand de Trail du Grand Ballon van 70km! Spannend, van het weekend een 30km in de bergen gelopen, en al ging het best goed kan ik me nog maar moeilijk voorstellen dit nog meer dan 2x zo lang te moeten doen. Het gaat een mooie uitdaging worden!
flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!
Inderdaad verschrikkelijk weer vandaag, ik heb nog een loopje van 39 minuten op het programma staan, hopen dat het ergens aan het einde van de middag droog wordt...
Ik ben de afgelopen maanden vaker natgeregend tijdens het lopen dan in de afgelopen tien jaar geloof ikRob1978 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:33:
Ik heb gisteren dan toch eerst het herstelloopje van 28 minuten op 9.05 p/km gedaan, daarna lekker 17 minuutjes op 6.20 p/km gelopen. Ging prima!
Inderdaad verschrikkelijk weer vandaag, ik heb nog een loopje van 39 minuten op het programma staan, hopen dat het ergens aan het einde van de middag droog wordt...
En vandaag kan er dan ook nog wel bij. Lekker wat tresholdwerk. En dan dit weekend marathonblokken met 23 graden... Wat een weer
If you can see, look. If you can look, observe
Ik zou een lokale mountainbike route opzoeken van ca. 35 km, dat zijn vaak wel leuke routes om te lopen ook.CrabpPeople schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:25:
Iemand een GPX van een leuke trailrunroute van een kilometer of 40 om dit weekend te gaan doen rond Valkenburg? Had zelf al de GPX van de Caubergtrail gevonden van vorige week, maar daar staat bij hem liever niet te gebruiken buiten die race, omdat het ook over privéterrein gaat, en dan ben ik maar zo netjes om het niet te doen! Het liefst rond de 1000 hoogtemeters, en het hoeft niet rond Vaals te zijn, daar ben ik vaker geweest.
Het gaat mijn laatste echt lange training worden voor ik de afstand wat omlaag ga brengen, eind van de maand de Trail du Grand Ballon van 70km! Spannend, van het weekend een 30km in de bergen gelopen, en al ging het best goed kan ik me nog maar moeilijk voorstellen dit nog meer dan 2x zo lang te moeten doen. Het gaat een mooie uitdaging worden!
De trailwedstrijden gaan meestal wel ergens door een veld, en de caubergtrail gaat specifiek door de groten (welke normaal entree nodig hebben / niet toegankelijk zijn). Ik denk dat als je de route kent, je wel precies weet waar je wel en niet mag komen en hoe je de route dan moet aanpassen.
Je hebt rondom landgraaf ook nog de Hivernal trail; die hebben een route online staan van ca. 30km met 900 hoogtemeters; https://forasevents.nl/hivernaltrail-2/ - echter zal je hier ook een aanpassing in de route moeten maken omdat hij over een industrieterrein gaat.
:strip_exif()/f/image/iFOymp23yEUcIH5IGD6TDIfg.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat zwartomcirkelde stuk is evenementen terrein, waar je normaal gesproken niet op komt. Maar je zou van punt 24 naar 26 kunnen doorsteken (en ook van 7 naar 24 als ik het goed heb.
Plak daar nog 10km aan vast met een lokaal rondje, of mssn nog op het einde rondom de Wilhelmina nog een extra lusje maken en je hebt je 40km met 1000+ hoogtemeters
PS4 PSN: Dazzler2120
lekker joh dat weerRoozzz schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:48:
[...]
Ik ben de afgelopen maanden vaker natgeregend tijdens het lopen dan in de afgelopen tien jaar geloof ikkwestie van gewoon gaan, anders komt er niet veel van trainen.
En vandaag kan er dan ook nog wel bij. Lekker wat tresholdwerk. En dan dit weekend marathonblokken met 23 graden... Wat een weer
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
als ik een 5 minuten voorsprong krijg moet dat erin zitten jaSherlock schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:20:
Ach joh, 10K, dat doet iedereen toch in minder dan 40 minuten?
Weer eens wat anders dan een 24u in de stromende regenpolthemol schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:03:
[...]
lekker joh dat weer. Ga ik eens een keer in mijn leven een 10K wedstrijd rennen, is het meteen zomerweer
Ga dan ook eens trainenpolthemol schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:24:
[...]
als ik een 5 minuten voorsprong krijg moet dat erin zitten jasub 46' mik ik op, heb eigenlij kniet echt een idee waar ik sta op dat vlak, maar mijn stryd CP heeft een update nodig en 10K's werken daar prima voor
* Roozzz runs away
Ik had dat vorig jaar: het hele voorjaar alleen maar in de regen moeten trainen en op de dag van de halve marathon was het 22 graden en een zonnetjepolthemol schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:03:
[...]
lekker joh dat weer. Ga ik eens een keer in mijn leven een 10K wedstrijd rennen, is het meteen zomerweer
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
Koning van Spanje? Volgens mij gaan alle routes daar over openbare paden. De 42/43k-route is vast wel ergens op te diepen.CrabpPeople schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:25:
Iemand een GPX van een leuke trailrunroute van een kilometer of 40 om dit weekend te gaan doen rond Valkenburg? Had zelf al de GPX van de Caubergtrail gevonden van vorige week, maar daar staat bij hem liever niet te gebruiken buiten die race, omdat het ook over privéterrein gaat, en dan ben ik maar zo netjes om het niet te doen! Het liefst rond de 1000 hoogtemeters, en het hoeft niet rond Vaals te zijn, daar ben ik vaker geweest.
Als je een route naar het parcours en terug naar Valkenburg er zelf bij verzint kom je wel op de 40 denk ik
https://connect.garmin.com/modern/course/39207057
De app Trail Router is een handige die genereert routes op jouw voorkeur. Ook of je veel of weinig hoogtemeters wilt doen kun je instellen.CrabpPeople schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:25:
[ Voor 7% gewijzigd door wErudite op 04-04-2024 13:03 ]
Hoe gaat het nu met je? Ben je hersteld? Heb je iets verder kunnen wandelen/hardlopen?jaydenjarno schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:17:
Update:
Ik was begonnen met 1 wandeling van een uur. 2 dagen later 3 kwartier mountainbike. (Laag tempo)
2 dagen daarna..... Corona.... Goed ziek nu nog. Eerst maar daarvan herstellen en dan weer starten
Het zit niet mee maar dat gaat wel weer komen
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Wow, die reactie is van bijna 2 jaar geledenMog schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:52:
[...]
Hoe gaat het nu met je? Ben je hersteld? Heb je iets verder kunnen wandelen/hardlopen?
Ja, sorry. Het voelt random. Maar ik moest aan Jaydenjarno denken. Dit is zijn eerste post in dit topic. Zijn verhaal greep me destijds aan en ik vraag me echt oprecht af hoe het met hem gaat.InZane schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:10:
[...]
Wow, die reactie is van bijna 2 jaar geleden
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Op zich ging de training wel redelijk, ik had de tempo’s iets verlaagd van 4:30/km naar 4:40/km omdat ik na een werkdag toch iets wat vermoeid was en geen trek had om mij over de kop te lopen. Daarnaast was het weer nogal wisselvallig, het was gelukkig wel droog maar er stond best wel wat wind. Ik had een route bedacht om zo min mogelijk tegen de wind in te lopen maar halverwege draaide deze waardoor het 3e blok gedeeltelijk tegen de wind in gelopen moest worden. Dit was wel te merken in de kilometertijden
4:27 – 4:33 – 4:39
4:32 – 4:40 – 4:41
4:42 – 4:52 – 4:52
Voor de 14e ga ik maar eens bedenken op welk tempo ik weg ga, idealiter had ik 4:30/km in gedachten maar dit is wellicht iets te ambitieus
Met een hoge 46’er zou ik wel erg blij zijn, dan zit je zo rond de 4:40/km gemiddeld wat dan weer ruim 2.5 minuten sneller is dan mijn PR. Tijdens deze loop kan ik altijd nog wel beslissen om halverwege het gaspedaal iets verder in te drukken
@CrabpPeople can confirm! (2 maal selfsupported gedaan tijdens coronatijd)Roozzz schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:32:
[...]
Koning van Spanje? Volgens mij gaan alle routes daar over openbare paden. De 42/43k-route is vast wel ergens op te diepen.
Als ik even spiek in mijn garmin connect heb ik staan aan trails regio heuvelland met GPX:
- Krijtlandtrail (65K, ~2000D+ gaat over vaals - gulpen)
- Krijtlandtrail (53K, ~1500D+ gaat over vaals-gulpen)
- Koning van Spanje trail die @Roozzz noemde: 42.7K, 1100D+
- regio Heerlen een gravelbike ride van een 48K en 43K met 600D+ (prima te rennen)
- als je geen rondje wilt doen maar gehaald kunt worden: VaBo of BoVa (vaal-botrange of omgekeerd, moet hem zelf nog doen maar schijnt magnifiek mooie stukjes te hebben, is een 40K one way).
Ook een aanrader: https://funrunner-heerlen.nl, de site is echt supercrappy, maar als je in het archiefstuk gaat navigeren kun je nog heel wat aardige routes vinden met mooie stukjes limburg. Het gros is regio Heerlen, begin van het Heuvelland
Zondag bedoel je denk ikwErudite schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:45:
Ben blij dat de marathon van Rotterdam volgende week zaterdag is en niet aankomende
[edit[
Via de website heb je bij statistics een knop refresh statistics, die heb je in de app niet. Na die ingedrukt te hebben klopt het wel weer.
[ Voor 19% gewijzigd door Shinji op 04-04-2024 14:14 ]
Net even gekeken, zowel jaardoel als bij de statistieken is het aantal kilometers gelijk. Op de web-versie kan je met de statistieken vernieuwen knop de boel bijwerken. Wellicht helpt dit.Shinji schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:07:
Loopt bij meer mensen de statistics in Strava achter op je aantal kms? Bij statistics zie ik bij 'year to date' 489km. Als ik naar mijn jaardoel kijk zit ik dit jaar op 504km. Ik dacht misschien het loopje van vandaag nog niet geüpdatet maar ik heb vandaag maar 10k gelopen dus dat verklaard het ook niet.
Anders staat er mogelijk een activiteit qua type verkeerd?
Sinds de storing tussen garmin en strava van zondag klopt het bij mij ook niet.Shinji schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:07:
Loopt bij meer mensen de statistics in Strava achter op je aantal kms? Bij statistics zie ik bij 'year to date' 489km. Als ik naar mijn jaardoel kijk zit ik dit jaar op 504km. Ik dacht misschien het loopje van vandaag nog niet geüpdatet maar ik heb vandaag maar 10k gelopen dus dat verklaard het ook niet.
[edit[
Via de website heb je bij statistics een knop refresh statistics, die heb je in de app niet. Na die ingedrukt te hebben klopt het wel weer.
Ik heb al geprobeerd: uiteraard de dagen rust nemen, Garmin Epix gen 2 herstarten, nieuw doel toevoegen: halve marathon van Utrecht 19 mei.
Inmiddels heb ik maar weer een schema van Evy opgepakt en ik negeer de dagelijkse rust suggestie van Garmin. Wel irritant want metrics zijn allemaal goed: Training readiness: Goed, Body battery: Goed, Acute belasting optimaal. Meer mensen hier last van of weet iemand een oplossing toevallig?
Rust is altijd goed, maar Garmin geeft altijd iets teveel rust..tweakraiser schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:03:
Na ik de CPC Den Haag halve marathon heb voltooid als doel onder Races en evenementen blijf ik elke dag Rustdag voor de komende twee dagen als dagelijkse suggestie.
Ik heb al geprobeerd: uiteraard de dagen rust nemen, Garmin Epix gen 2 herstarten, nieuw doel toevoegen: halve marathon van Utrecht 19 mei.
Inmiddels heb ik maar weer een schema van Evy opgepakt en ik negeer de dagelijkse rust suggestie van Garmin. Wel irritant want metrics zijn allemaal goed: Training readiness: Goed, Body battery: Goed, Acute belasting optimaal. Meer mensen hier last van of weet iemand een oplossing toevallig?
als je een halve marathon hebt gelopen, dan staat daar een week rust voor. En dat is rust in de zin van rustig, heel rustig lopen. Daarna kun je bijv. weer intervaltrainingen doen en weer de intensiteit opbouwen.
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Keurig volgens plan. Vertrokken met stralende zon, na vijf minuten onderweg begon het te plenzen en tegen de tijd dat het huis weer in zicht kwam, was ik alweer helemaal droog geblazen. Ondanks mijn poging tot een beschutte route door het bos. Heerlijk voorjaarsweerRoozzz schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:48:
[...]
Ik ben de afgelopen maanden vaker natgeregend tijdens het lopen dan in de afgelopen tien jaar geloof ikkwestie van gewoon gaan, anders komt er niet veel van trainen.
Wel lekker gelopen trouwens en het temperatuurtje is prima. Strava voor de liefhebber.
[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 04-04-2024 18:37 ]
5k / 10k maakt niet uit.
Last minute reisje naar Nederland en wil graag mee rennen (anders doe ik stiekem mee).
Alvast bedankt 😘
Clash of Clans - MISSeR :: #Y0JU9R98 ::
Ik neem aan dat je de 2bruggenloop zoekt. Marktplaats heeft alleen 1 nummer voor de halve marathon en een waar geen afstand bij staat. Misschien morgen nog wat.Steevo_S schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:02:
Beetje stomme en late vraag maar iemand een startnummer over voor de brug tot brug loop in Kampen dit weekend?
5k / 10k maakt niet uit.
Last minute reisje naar Nederland en wil graag mee rennen (anders doe ik stiekem mee).
Alvast bedankt 😘
Heb m zelf twee keer gelopen (keer de 15 en keer de 10). Aardige route wel, maar zeker het begin is super druk als je van de Stadsbrug naar het fietspad langs de IJssel gaat dus let daar goed op. Let op dat t op zaterdag is (speciaal voor @wErudite
In Hengelo (O) is zondag nog de halve marathon daar is ook een 5, 10 en 15, en na-inschrijving is nog mogelijk. Mocht je iets minder gebonden zijn aan Kampen. Start/finish in het FBK-stadion.
Familie woont in Kampen en heb helaas geen vervoer... Bedankt voor het kijken, ik denk dat ik gewoon in die kudde ga staan en rennen (in Spanje vrij vaak gedaan 😬).Poekie schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:31:
[...]
Ik neem aan dat je de 2bruggenloop zoekt. Marktplaats heeft alleen 1 nummer voor de halve marathon en een waar geen afstand bij staat. Misschien morgen nog wat.
Heb m zelf twee keer gelopen (keer de 15 en keer de 10). Aardige route wel, maar zeker het begin is super druk als je van de Stadsbrug naar het fietspad langs de IJssel gaat dus let daar goed op. Let op dat t op zaterdag is (speciaal voor @wErudite).
In Hengelo (O) is zondag nog de halve marathon daar is ook een 5, 10 en 15, en na-inschrijving is nog mogelijk. Mocht je iets minder gebonden zijn aan Kampen. Start/finish in het FBK-stadion.
Clash of Clans - MISSeR :: #Y0JU9R98 ::
Gisteren voor het eerst sinds lange tijd echt geen zin gehad om te gaan hardlopen en dat voelt me een portie verkeerd. Nog nooit gehad maar op dit moment voelt zo'n beetje alles verkeerd. Misschien is het wel spanning die opbouwt voor de halve van Enschede.
Mijn nieuwe schoenen zorgen voor een blauwe teennagel en nu maar twijfelen, heb ik het verkeerd gedaan? Zijn ze te klein? Moet ik ze nog verder inlopen? Daarnaast de training van Garmin, doe ik te weinig snelheidstrainingen? Gaat het wel goed? Doe ik er straks toch 2,5 uur over? Blaas ik mezelf op?
Ik word een beetje gek van mezelf op dit moment. Kennen jullie dit? En dit juist nu ik me had voorgenomen om gewoon lekker te gaan lopen zonder prestatiedrang....komt toch die prestatiedrang weer naar voren.
[ Voor 4% gewijzigd door Rob1978 op 05-04-2024 09:30 ]
Best wel aso, vind je niet?Steevo_S schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:48:
[...]
Familie woont in Kampen en heb helaas geen vervoer... Bedankt voor het kijken, ik denk dat ik gewoon in die kudde ga staan en rennen (in Spanje vrij vaak gedaan 😬).
Hier is nog iemand die twee startbewijzen voor de 10k heeft:Steevo_S schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:48:
[...]
Familie woont in Kampen en heb helaas geen vervoer... Bedankt voor het kijken, ik denk dat ik gewoon in die kudde ga staan en rennen (in Spanje vrij vaak gedaan 😬).
https://www.facebook.com/..._post_id=7589664991121300
Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039
Herkenbaar! Ikzelf heb al wel eens spanning voor een trainingsmoment waar ik dan veel belang aan hecht: gaat het me lukken of niet? Tot op heden heeft het altijd alleen tussen mijn oortjes geleefd en is het allemaal goed gekomen.Rob1978 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 08:15:
Goedemorgen allemaal, ik moet even ranten of m'n ei kwijt, of hoe je het ook maar noemt,
Gisteren voor het eerst sinds lange tijd echt geen zin gehad om te gaan hardlopen en dat voelt me een portie verkeerd. Nog nooit gehad maar op dit moment voelt zo'n beetje alles verkeerd. Misschien is het wel spanning die opbouwt voor de halve van Enschede.
Mijn nieuwe schoenen zorgen voor een blauwe teennagel en nu maar twijfelen, heb ik het verkeerd gedaan? Zijn ze te klein? Moet ik ze nog verder inlopen? Daarnaast de training van Garmin, doe ik te weinig snelheidstrainingen? Gaat het wel goed? Doe ik er straks toch 2,5 uur over? Blaas ik mezelf op?
Ik word een beetje gek van mezelf op dit moment. Kennen jullie dit? En dit juist nu ik me had voorgenomen om gewoon lekker te gaan lopen zonder prestatiedrang....komt toch die prestatiedrang weer naar voren.
Beetje vertrouwen kweken door alsnog te gaan rennen heeft mij altijd geholpen. Soms loop ik zelfs voor straf net iets langer, of vaker
Inlopen van hardloopschoenen bestaat niet. Als jij een blauwe teennagel oploopt, dan zijn je schoenen of te klein of gewoon niet geschikt voor je voeten..Rob1978 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 08:15:
Mijn nieuwe schoenen zorgen voor een blauwe teennagel en nu maar twijfelen, heb ik het verkeerd gedaan? Zijn ze te klein? Moet ik ze nog verder inlopen?
Op zich is prestatiedrang niet zo erg, maar wel als dat je het plezier in het lopen ontneemt.Rob1978 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 08:15:
Goedemorgen allemaal, ik moet even ranten of m'n ei kwijt, of hoe je het ook maar noemt,
Waar heb je op dit moment nog invloed op?
Je training nu nog aanpassen gaat toch niet genoeg effect meer hebben, tenzij misschien negatief. Dus dat kan je beter niet doen. Beetje net als de ochtend van je tentamen nog alles willen leren, gaat gewoon niet gebeuren.
Sportschoenen hoef je niet in te lopen. Dus als je nu blauwe tenen hebt is er iets mis met je schoen (of je had je teennagels te lang, maar dan nog is je schoen nog steeds aan de kleine kant). Kan je nog op de oude een halve marathon lopen?
Dan je gedachten; hardlopen is ook een mentale sport.
Ik loop puur voor m'n eigen mentale gezondheid en stel altijd drie doelen voor mezelf op.
- het doel dat ik ga halen omdat ik er voor getraind heb, maar er kan altijd iets tegen zitten. Het "must have" doel, A.
- het doel dat ik wil halen omdat ik mezelf ga pushen, ietwat enthousiast misschien maar hey, het is een wedstrijd, beetje lijden mag! Het "gewone" doel zeg maar, B.
- het doel dat ik misschien ga halen als alles mee zit, de temperatuur perfect, niemand me voor de voeten loopt bij een waterpost. Het "nice to have" doel, C (lees; een nieuw PR of heel dicht op het vorige komen ofzo).
Het moeilijkst is om inderdaad ook tevreden te zijn met alles behalve het C-doel. Maar dat kan je alleen zelf.
Wees wel realistisch in waar je in t startvak gaat staan. Dus niet als je denkt 2:00 te gaan lopen in de buurt van de 1:30 pacer. Daar heb je naast die snellere mensen ook jezelf mee want je krijgt een gigantische mentale opdonder van allemaal mensen die je inhalen.
En ja ook ik heb natuurlijk tijdens een wedstrijd prestatiedrang, ik ben ook maar een mens. Tuurlijk zie je net voor je iemand met een loophouding waar je bij het zien al plaatsvervangende spierpijn van krijgt en denk je "ik ben toch wel sneller dan die persoon!". Of wat ik een keer had bij de dubbele mijl: "sta je wel in het goede startvak? Dit is voor eindtijd tussen 16 en 17 minuten" naar je hoofd krijgen en lekker dik voor die persoon eindigen in 15:27 terwijl hij iets van 16:5x had
Ik weet dat het een mentaal dingetje is en ik probeer ook wel te relativeren. Finishen zal ik hoe dan ook, maar het plezier moet voorop staan, daar ga ik voor.
En naast die mentale opdonder is er ook een flink risico dat je door de mensen om je heen veel te hard start. Iets te hard maakt niet uit en is prima op te vangen, maar bij dit voorbeeld heb je het over een tempo van 5:51/km vs 4:16/km - als je dat te laat door hebt wordt uberhaubt uitlopen een uitdaging.Poekie schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:51:
Wees wel realistisch in waar je in t startvak gaat staan. Dus niet als je denkt 2:00 te gaan lopen in de buurt van de 1:30 pacer. Daar heb je naast die snellere mensen ook jezelf mee want je krijgt een gigantische mentale opdonder van allemaal mensen die je inhalen.
Ja, zo heb ik vorig jaar in Hengelo (10, 15 en HM starten tegelijkertijd) twee dames die helemaal giddy waren over hun eerste keer een 10km wedstrijd lopen en of ze t misschien wel in een uur gingen halen, gevraagd of ze wisten dat ze in t startvak stonden tussen waar de pacers voor de 1:50 en 2:00 halve marathon verzamelden, oftewel een 10km tijd van ongeveer 55 minuten. Ik voelde me toen ook wel een beetje lullig om zo betweterig te doen, maar ze waren me wel dankbaar en gingen inderdaad meer naar waar de pacers voor 2:10 stonden.Jory schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:13:
[...]
En naast die mentale opdonder is er ook een flink risico dat je door de mensen om je heen veel te hard start. Iets te hard maakt niet uit en is prima op te vangen, maar bij dit voorbeeld heb je het over een tempo van 5:51/km vs 4:16/km - als je dat te laat door hebt wordt uberhaubt uitlopen een uitdaging.
Jezelf opblazen is heel makkelijk op die manier. Iedereen die recreatief loopt start denk ik altijd wel iets te snel, maar er is een verschil tussen te snel of TE SNEL.
Ik had dat punt ook in m'n oorspronkelijke bericht, maar op telefoon aan t typen en toen deed ik refresh ipv naar boven scrollen en poef weg antwoord. Opnieuw typen komt altijd wel iets minder mee.
Deze vind ik wel grappig, want uiteindelijk had hij gelijk en had je beter een startvak verder naar voren kunnen staan, terwijl hij in het goede vak stond.Poekie schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:51:
[...]Of wat ik een keer had bij de dubbele mijl: "sta je wel in het goede startvak? Dit is voor eindtijd tussen 16 en 17 minuten" naar je hoofd krijgen en lekker dik voor die persoon eindigen in 15:27 terwijl hij iets van 16:5x had. Ga lekker iemand anders startvakken mansplainen gast.
Ik snap best dat hij het vast niet op die manier bedoelde, maar toch is het wel grappig.
Veters anders strikken heeft bij mij geholpen tegen de blauwe teennagels. Nu met dezelfde schoenen nergens last meer van. Kijk hier maar eens: https://www.podotherapie-...ken-bij-hardloopschoenen/Rob1978 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 08:15:
"Hardlopen is slecht voor je knieen" kennen, en dus er vanuitgaan dat je met je 50ste 2 versleten knieen hebt?
Ik begrijp ondertussen dat dat wel lariekoek is (mits je het goed oppakt) maar ik ben nog niet "kundig" genoeg om daar echt mij in te verdedigen.
mijn 2e loopje moet nog even wachten tot zondag, drukke week gehad en morgen eerst flink wandelen in 's-Hertogenbosh voor een vrijgezellenfeest
Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava Hevy Tweakers Discord
Ik hou het daarover redelijk kort, dat mits je gecontroleerd opbouwt en je niet over je eigen grenzen heen gaat je knieën er juist gezonder van worden. En voor de rest verder negerenMortum schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:21:
Hoe gaan jullie met die mensen om die enkel:
"Hardlopen is slecht voor je knieen" kennen, en dus er vanuitgaan dat je met je 50ste 2 versleten knieen hebt?
Ik begrijp ondertussen dat dat wel lariekoek is (mits je het goed oppakt) maar ik ben nog niet "kundig" genoeg om daar echt mij in te verdedigen.
mijn 2e loopje moet nog even wachten tot zondag, drukke week gehad en morgen eerst flink wandelen in 's-Hertogenbosh voor een vrijgezellenfeest
Bij trainingen heb ik altijd na x aantal km een loopneus die niet meer ophoudt. Nou neem ik altijd zakdoeken mee, maar soms net iets te weinig (of te veel aan het snuiten). Nou kun je het dan nog wel is op de grond snuiten, maar om dat nou te doen als er mensen achter je kunnen lopen of aan de zijkanten kunnen staan lijkt mij niet zo fris haha. Gewoon genoeg pakjes zakdoeken meenemen?
Of iemand toevallig ervaring met zo’n neuspleister? Kan hier nog niet zoveel over vinden, maar zou volgens mij wel iets moeten helpen tegen de loopneus.
Dé risicofactor voor kniearthrose is overgewicht.Mortum schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:21:
Hardlopers hebben niet meer kniearthrose dan vergelijkbare leeftijdsgenoten, dat is al gebleken uit studies.
Grr ik ben in Milaan voor de marathon van zondag en waar ik de voorbije dagen lichte keelpijn had is dit vandaag erger geworden en is er ook wat hoofdpijn bijgekomen.Mip schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:34:
Oefff de griep heeft mij te pakken. Nog 8 dagen tot Rotterdam
Even kijken hoe het morgen gaat maar de kans op mijn eerste DNS is reëel.
De enige die ik ken die dat altijd roept is zelf minimaal 30kg te zwaar. Ga ik niet eens mee in discussie.Mortum schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:21:
Als ik langer op pad ga heb ik altijd een buff om een van m'n polsen. Dan kan ik het daar mooi in kwijt.
De toon waarop hij t zei impliceerde inderdaad de andere kant op...Sherlock schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:07:
[...]
Deze vind ik wel grappig, want uiteindelijk had hij gelijk en had je beter een startvak verder naar voren kunnen staan, terwijl hij in het goede vak stond.
Ik snap best dat hij het vast niet op die manier bedoelde, maar toch is het wel grappig.
Mijn doeltijd was 16:laag, en ik had gedacht toch zeker net onder de 17 te lopen. Je krijgt een kleurensticker voor je startvak obv opgegeven tijd bij inschrijving, dus verder naar voren mocht ik niet. En als ie dat niet had gezegd, dan had ik waarschijnlijk wel die ~16 gelopen
Ooh ja ook slim om dat om je polsen te doen. Heb jij toevallig ook dat als je eenmaal begint met snuiten het daarna ook bijna niet meer ophoudt met lopen? Ben soms meer bezig met snuiten dan met hardlopen hahaGaargod schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:18:
@Nelsa klinkt herkenbaar. Ik snuit gewoon in m'n handen en veeg die af aan m'n broek / shirt. Gaat erna toch de was in
Als ik langer op pad ga heb ik altijd een buff om een van m'n polsen. Dan kan ik het daar mooi in kwijt.
Dat is goed balen @Hartloper !Hartloper schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 18:26:
[...]
Grr ik ben in Milaan voor de marathon van zondag en waar ik de voorbije dagen lichte keelpijn had is dit vandaag erger geworden en is er ook wat hoofdpijn bijgekomen.
Even kijken hoe het morgen gaat maar de kans op mijn eerste DNS is reëel.
Hopelijk geen koorts iig!
Het kan ook gewoon spanning zijn. Tenminste, ik voel me ook vaak ellendig de dag(en) voor een belangrijke wedstrijd. Dan voel ik allemaal pijntjes die ik daarvoor niet voelde.
Het zou echt zonde zijn als je helemaal niet van start kan gaan. Als je echt denkt dat je niet maximaal kan gaan, dan kun je er altijd nog een lange duurloop van maken (en wel die medaille ophalen) en een lokale marathon in mei/juni uitzoeken, of de marathon in een iets langzamer tempo dan race pace lopen (bijv. 430-435 pace).
Heel veel succes zondag in het geval je wel gewoon kan starten!
Balen ! Dit is ook mijn angst. Ik vermijd zoveel mogelijk drukte en was regelmatig mijn handen. Nodige vitaminen, hopelijk waait is voorbij. .Mip schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:34:
Oefff de griep heeft mij te pakken. Nog 8 dagen tot Rotterdam
Maar heb je ook koorst? En wat ga je nu doen?
Gelukkig nog geen verhoging en hogere hartslag
Hoop dat het van het weekend over is
En hersteld ben voor rotterdam
Keelpijn, hoesten etc.. Als ik op tijd herstel wil ik wel lopen maar het zal een duurloop met medaille worden ipv een race met beoogde eindtijd (in mijn geval rondom de 3:30u)
Jep! Begint na een paar minuten en blijft best gaan. Ik heb er geen last van verder. En als ik lang genoeg loop houdt 't ook weer eens op, zeg richting +90 minuten / 2 uur.Nelsa schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 21:28:
[...]
Heb jij toevallig ook dat als je eenmaal begint met snuiten het daarna ook bijna niet meer ophoudt met lopen? Ben soms meer bezig met snuiten dan met hardlopen haha
Marathon is nog ver weg en in die zin minder impact, maar baal er wel van. Het ging de laatste tijd erg lekker met ~65km per week gemiddeld en met weinig moeite gingen tempoblokken stukken sneller met dezelfde hartslag/gevoel van inspanning dan eerst. Achja, rust pakken en uitzieken I guess.
[ Voor 5% gewijzigd door Slickk op 06-04-2024 15:11 ]
Ik snuit altijd in mijn hand. Bij een wedstrijd staan altijd wel van die kindjes die je een high 5 willen geven, dan ben je er zo vanafNelsa schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:40:
Hoe gaan jullie tijdens een wedstrijd om met een loopneus?
Ja, dat vind ik heel herkenbaar. Twee jaar geleden bij de Maliebaanloop (ik brak een PR van 26 jaar oud), vorig jaar voor de Marathon van Rotterdam (bijzonder verhaal, maar het lopen ging goed) en nu ook weer voor de Marathon van Rotterdam. 'ben ik niet te zwaar?' 'had ik anders moeten trainen?', 'had ik meer moeten trainen?', 'had ik meer moeten rusten?'.Rob1978 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 08:15:
Ik denk dat het ermee te maken heeft dat de voorbereiding praktisch klaar is en dat je geen mogelijkheid meer hebt om te corrigeren. Dit is wat het is en hiermee moet je het doen.
Geprobeerd zoveel mogelijk op marathontempo (4:25) te lopen, dit ging prima behalve het stuk recht tegen de wind in in een open weiland
Wel irritant dat mijn Polar horloge de activiteit niet gesynct krijgt naar Strava.
Op mijn horloge is gewoon een "Hardlopen" activiteit, maar in de Polar Flow app staat ie als "Overig outdoor".
Waar je elke activiteit normaliter kan bewerken kan dat nu niet, de activiteit is niet bewerkbaar (greyed out).
Geprobeerd via de USB kabel aan mijn laptop te hangen, maar krijg telkens
"De server meldde een fout. Probeer het opnieuw. Stuur het logbestand van FlowSync (polar.com/flow) naar Polar Customer Care als het probleem aanhoudt."
Meer mensen problemen met Polar vandaag?
Je zou eens in dit seizoen hooikoortsmedicijn kunnen proberen? Een spray voor je neus. Ik gebruik zelf azelastine (niet alleen bij hardlopen, in z'b algemeenheid). Is een anti-histamine en tast je neusslijmvlies niet aan.Nelsa schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:40:
Hoe gaan jullie tijdens een wedstrijd om met een loopneus?
Bij trainingen heb ik altijd na x aantal km een loopneus die niet meer ophoudt. Nou neem ik altijd zakdoeken mee, maar soms net iets te weinig (of te veel aan het snuiten). Nou kun je het dan nog wel is op de grond snuiten, maar om dat nou te doen als er mensen achter je kunnen lopen of aan de zijkanten kunnen staan lijkt mij niet zo fris haha. Gewoon genoeg pakjes zakdoeken meenemen?
Of iemand toevallig ervaring met zo’n neuspleister? Kan hier nog niet zoveel over vinden, maar zou volgens mij wel iets moeten helpen tegen de loopneus.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Nu staat er voor morgen een loop van 17,7km 'op een lekker tempo' in de agenda. Voor mij is 17,7km een duurloop, dus dat tempo zal richting de 6:00 of zelfs 6:30 mogen gaan. Maar is het dan de bedoeling dat ik ook nog stukjes wandel tussendoor of niet? Iemand dit schema (of iets vergelijkbaars) al eens gevolgd?
Ik heb dat schema ook ooit eens gestart en volgens mij is het de bedoeling dat je die 17.7km inderdaad met flinke stukken wandelen voltooit.Sherlock schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:17:
Heeft iemand ervaring met de run-walk-run methode van Jeff Galloway? Ik heb deze als coach ingesteld om mijn 10km tijd onder de 50 minuten te krijgen. Afgelopen weekend een loop gedaan met 12x800m op 4:40 gevolgd door 3 minuten rust. Was lekker duidelijk wat ik moest doen dus.
Nu staat er voor morgen een loop van 17,7km 'op een lekker tempo' in de agenda. Voor mij is 17,7km een duurloop, dus dat tempo zal richting de 6:00 of zelfs 6:30 mogen gaan. Maar is het dan de bedoeling dat ik ook nog stukjes wandel tussendoor of niet? Iemand dit schema (of iets vergelijkbaars) al eens gevolgd?
Ik had dat eerst niet door en was me toen in eerste instantie bijna stuk gelopen omdat Jeff me alleen maar enorme stukken liet duurlopen waar ik die afstanden (rennend) totaal niet gewend was.
Doordat het zulke grote afstanden zijn die je ook moet wandelen ben je dus heel lang aan het trainen. Vast een heel goede training, maar ook een flinke tijdsinvestering. Ik ben dus toen zelf met dit schema gestopt.
Dit vroeg ik me ook eigenlijk af. De eerste paar keer was de naam van de training van die langere lopen nog Run-Walk-run, maar nu is het simpelweg Hardlopen licht tempo. Aangezien ik niet zo van teveel wandelen houd loop ik die nu op een duurtempo met meestal halverwege een korte pauze (meestal is de hond mee, dus ik zorg dat ik dan bij een plas in de buurt ben waar ie even uit kan kuren omdat hij vindt dat zijn baasje nooit hard genoeg gaat...Sherlock schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:17:
Heeft iemand ervaring met de run-walk-run methode van Jeff Galloway? Ik heb deze als coach ingesteld om mijn 10km tijd onder de 50 minuten te krijgen. Afgelopen weekend een loop gedaan met 12x800m op 4:40 gevolgd door 3 minuten rust. Was lekker duidelijk wat ik moest doen dus.
[removed]
Volgens mij is het inderdaad de bedoeling om stukken te wandelen. Bv om de 5 minuten 1 minuut wandelen. Die stukjes wandelen zorgen ervoor dat je de hardloopstukken op een ‘lekker tempo’ (ik denk bv 5:30/km) kan afwerken. Dus een stuk sneller dan wanneer je continu zou hardlopen.[b]Sherlock schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:17
[ Voor 4% gewijzigd door Hartloper op 08-04-2024 09:47 ]
Toevallig ook eens opgestart voor een halve marathon, moest ook veel wandelen al in de 1e week terwijl een training dan nog geen 5km is en ik aangaf rond 20km per week te lopen. Je kan ook wisselen van coach, dan krijg je weer een andere schema.Sherlock schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:17:
Heeft iemand ervaring met de run-walk-run methode van Jeff Galloway?
Begrijp me niet verkeerd; die stukken wandelen tussendoor zorgen er (mede) voor dat ik redelijk blessure-vrij door kan lopen, ik vind het wel even wennen maar niet vervelend.
Ik denk dat ik het inderdaad op deze manier ga doen. Mijn 'Magic Mile' ging in 6:43, dus nog onder de 4:30 waar het schema mee begint.Hartloper schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:46:
[...]
Volgens mij is het inderdaad de bedoeling om stukken te wandelen. Bv om de 5 minuten 1 minuut wandelen. Die stukjes wandelen zorgen ervoor dat je de hardloopstukken op een ‘lekker tempo’ (ik denk bv 5:30/km) kan afwerken. Dus een stuk sneller dan wanneer je continu zou hardlopen.
Dan wordt het 5 minuten hardlopen en dan 30 seconden rust. Ik denk dat 5:30 dan ook wel een mooie pace zal zijn.
Pace/km Run Walk
4:30/km 5 min 30 sec
Edit: wel jammer dat je die workout niet aan kunt passen, dat zou helemaal ideaal zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Sherlock op 08-04-2024 10:42 ]
Afgelopen weekend 2 trainingen gedaan, viel me beide mee. De eerste 2 van week 5 (zie JT in "Hardlopen - deel 9" voor het schema). Ik had bij beide het gevoel dat mijn lichaam er amper wat van voelde. Het is het eerste stuk dat ik ook loop in tempo 2 (die 15 minuten) en dat is denk ik even zoeken naar het juiste tempo. De laatste 40 seconden heb ik nog even gas gegeven maar mijn ademhaling ging amper omhoog
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Ik neem aan dat je de reguliere Pegasus 40 bedoelt. Versie 4 is wel heul errug lang geledenJT schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:06:
De Nike Pegasus 4 GTX begint met dit weer wat warm te worden. Dus ik ben de reguliere Pegasus 4 gaan proberen. Tot mijn verbazing is deze smaller....de GTX heb ik 43 maar daar kom ik niet mee weg. Just so you know
Mijn ervaring is dat ik met de Pegasus altijd wel een half maatje hoger mag gaan zitten dan met m'n andere hardloopschoenen. Voorin hebben ze gewoon net ff wat minder ruimte. Dit ervaar ik tot nu toe alleen met de Pegasus trouwens. De Zoom Fly past bijvoorbeeld prima in m'n gebruikelijke maat.
Denk ook niet dat je de Pegasus en Pegasus GTX echt met mekaar kan vergelijken. De ene is een schoen voor op de weg en de ander is gewoon een trailschoen. Die laatste is leuk als je lekker in de modder wil ploeteren, maar is verder niet echt geschikt voor op de weg.
als je een mijl in 6:43 weg kunt duwen, moet de 10K onder de 50 nu al doenbaar zijn voor je. Mijn snelste mijl is 6:51 wat een 4:15 pace is. Sub 50 op de 10K is 4:59, dus het lijkt dat je jezelf of te laag inschat of dat je misschien meetfouten in je mijl had?Sherlock schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:59:
Bedankt voor de snelle reacties!
Begrijp me niet verkeerd; die stukken wandelen tussendoor zorgen er (mede) voor dat ik redelijk blessure-vrij door kan lopen, ik vind het wel even wennen maar niet vervelend.
[...]
Ik denk dat ik het inderdaad op deze manier ga doen. Mijn 'Magic Mile' ging in 6:43, dus nog onder de 4:30 waar het schema mee begint.
Dan wordt het 5 minuten hardlopen en dan 30 seconden rust. Ik denk dat 5:30 dan ook wel een mooie pace zal zijn.
Pace/km Run Walk
4:30/km 5 min 30 sec
Met mijn mijl tijd ingevuld bij Galloway zou ik op een ~49 uit moeten komen (mijn mijltijd klopt wel niet helemaal omdat ik nooit specifiek die afstand loop, hooguit als onderdeel van interval blokken). Ik heb wat lichte twijfels bij je pacetijden dus, want het zou 5:30 misschien ook aan de snelle kant maken als je nu geen 16Km kan doen / je nog moet opbouwen.
En het was deze week tijd om mijn stryd cp bij te werken met een 10K effort: na de 1 en 5K absoluut mijn minst favoriete afstand om op tempo te doen
Anyhow: de eerste km was een beetje gehannes, ik zat vast tussen trage lopers en ben vooral bezig geweest met inhalen. Her en der maar uitgeweken op de stoep/fietspad en achter een drinkpost om.
Het ging redelijk daarna, het parcous heeft fikse stukken vals plat en een paar aardige heuvels erin. Er stond ook behoorlijk wat wind, samen met een stevige zon, wat het niet tot optimale omstandigheden maakte. Mjin eerste doel om mijn 10K pr onder de 46:00 te brengen kon eigenlijk al vrij snel de prullenbak in, maar dat mocht de pret niet drukken. De 5K tussentijd was nog prima voor dat schema: 22:50 in een 4:34 (dat was met gevoelsmatig wat verloren tijd bij de start en een vrij trage 5de km door wat opstopping bij smallere bochten). Km 6 en 7 gingen ook nog vrij netjes, al begon ik een vervelend gevoel te krijgen ana mijn linkerhak. Bij km 8 was dit gevoel pijnlijk genoeg dat ik even stopte in de gedachte dat het mijn sok was (bleek niet) en maar door gegaan. Hierdoor was het tempo natuurlijk een beetje eruit en heuvelop terug op pace komen was een beetje 'meh': resultaat was een 4:59 in km 8 en 5:19 in km9. Toen was het wel klaar en de hak deed nu echt pijn, km10 werd nog een 4:55 voor een totale tijd van 47:55.
Niet geheel ontevreden, met wat slimmer lopen en opstellen had er meer ingezeten gevoelsmatig, al denk ik niet dat ik ooit een liefhebber ga worden van dit soort wedstrijden. Af en toe als trainingsronde voor snelheid, maar meer dan dat is niet mijn kopje thee
Na de finish kon ik ook mijn hak nog inspecteren: een stevige bloedblaar was de winst: meteen einde voor mijn Saucony Kinvara's. De 4de keer da tik een blaar loop met die schoenen, dus het hakgedeelte van Saucony lijkt toch echt niet meer voor me te werken. Wel jammer, want het waren relatief prettige schoenen voor op de weg.
Meteen wel de volgende stap dan naar Altra gemaakt als 2de paar, dus vanaf morgen 0 drop gaan oefenen.
en strava or it didn't happen!
https://www.strava.com/activities/11125691211
Mogelijk zelfs iets te warm en net teveel wind als ik toch mag zeuren
Dit zou inderdaad wel perfect zijn, KNMI gaf nog 19 aan volgens mij gedurende de dag, en is natuurlijk landelijk gemiddelde / max.ArmyOfQueens schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:13:
Het weer voor zondag in Rotterdam ziet er wel goed uit zeg!
Mogelijk zelfs iets te warm en net teveel wind als ik toch mag zeuren![]()
[Afbeelding]
Als mensen elkaar nog in de tracker app willen volgen (tijdens de race wordt voor mij wat lastig maar erna is wel leuk misschien). Mijn bib is 12232.
Thanks, die mijltijd klopt wel, is nu de tweede keer dat ik hem doe en de vorige ging in 6:48. Garmin geeft inderdaad ook al aan dat ik de 10km nu in 48:48 zou moeten kunnen lopen, maar ik geef er even de voorkeur aan om het schema af te werken en op mijn gemakje een goed onderbouwde 'race' te gaan lopen. De loop van afgelopen weekend was de langste afstand die ik de afgelopen maanden gelopen heb.polthemol schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:00:
[...]
als je een mijl in 6:43 weg kunt duwen, moet de 10K onder de 50 nu al doenbaar zijn voor je. Mijn snelste mijl is 6:51 wat een 4:15 pace is. Sub 50 op de 10K is 4:59, dus het lijkt dat je jezelf of te laag inschat of dat je misschien meetfouten in je mijl had?
Met mijn mijl tijd ingevuld bij Galloway zou ik op een ~49 uit moeten komen (mijn mijltijd klopt wel niet helemaal omdat ik nooit specifiek die afstand loop, hooguit als onderdeel van interval blokken). Ik heb wat lichte twijfels bij je pacetijden dus, want het zou 5:30 misschien ook aan de snelle kant maken als je nu geen 16Km kan doen / je nog moet opbouwen.
Misschien is het wel verstandig om de pace naar 5:45 te zetten, als doel. Kan altijd de tweede helft nog meer richting de 5:30 gaan als dat dan nog goed voelt. Oh ja, ik ben echt een twijfelkont.
Volgens Nike is de gewone Pegasus 4 (edit nav latere reply: de Trail) een trail schoen. Als ik de reviews mag geloven is de GTX een afgeleide met goretex en een stukje stof aan de schoen extra bij de enkel. Ook lijken de waarderingen een beetje hetzelfde in de reviews die ik heb gelezen, beide prima voor lichte trail, weg kan ook maar het zware trailwerk zijn ze niet voor geschikt. Dus op basis van die info had ik gedacht dat ze dichter bij elkaar zouden liggen qua pasvorm.InZane schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:28:
[...]
Ik neem aan dat je de reguliere Pegasus 40 bedoelt. Versie 4 is wel heul errug lang geleden
Mijn ervaring is dat ik met de Pegasus altijd wel een half maatje hoger mag gaan zitten dan met m'n andere hardloopschoenen. Voorin hebben ze gewoon net ff wat minder ruimte. Dit ervaar ik tot nu toe alleen met de Pegasus trouwens. De Zoom Fly past bijvoorbeeld prima in m'n gebruikelijke maat.
Denk ook niet dat je de Pegasus en Pegasus GTX echt met mekaar kan vergelijken. De ene is een schoen voor op de weg en de ander is gewoon een trailschoen. Die laatste is leuk als je lekker in de modder wil ploeteren, maar is verder niet echt geschikt voor op de weg.
Ecodan warmtepomp
Oh je had dus nog wel over de Pegasus 'Trail'. Bij de reguliere Pegasus denk ik aan de welbekende daily trainer en dat is dus een schoen voor op de wegJT schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:40:
[...]
Volgens Nike is de gewone Pegasus 4 een trail schoen. Als ik de reviews mag geloven is de GTX een afgeleide met goretex en een stukje stof aan de schoen extra bij de enkel. Ook lijken de waarderingen een beetje hetzelfde in de reviews die ik heb gelezen, beide prima voor lichte trail, weg kan ook maar het zware trailwerk zijn ze niet voor geschikt. Dus op basis van die info had ik gedacht dat ze dichter bij elkaar zouden liggen qua pasvorm.
Ik weet dat ik simpelweg een mijltijd heb die sneller is dan je zou verwachten van de andere tijden. Ik loop de mijl in 6:45, wat zich zou moeten vertalen in een halve marathon van 1:45. Nu heb ik die laatst als training gelopen en kwam met veel moeite net onder de 2 uur uit. Hetzelfde voor de 10km, die zou in 48 minuten moeten kunnen, maar op een goede dag ben ik blij als ik onder de 1:55 uit kom.Sherlock schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:33:
[...]
Thanks, die mijltijd klopt wel, is nu de tweede keer dat ik hem doe en de vorige ging in 6:48. Garmin geeft inderdaad ook al aan dat ik de 10km nu in 48:48 zou moeten kunnen lopen, maar ik geef er even de voorkeur aan om het schema af te werken en op mijn gemakje een goed onderbouwde 'race' te gaan lopen. De loop van afgelopen weekend was de langste afstand die ik de afgelopen maanden gelopen heb.
Misschien is het wel verstandig om de pace naar 5:45 te zetten, als doel. Kan altijd de tweede helft nog meer richting de 5:30 gaan als dat dan nog goed voelt. Oh ja, ik ben echt een twijfelkont.
Het is dus ook gewoon trainen en uitproberen waar je grenzen echt liggen, die prognoses kloppen weliswaar voor veel mensen aardig goed, maar zijn alsnog niet meer dan een richtlijn van wat je zou moeten kunnen.
[removed]
Garmin geeft bij mij aan dat ik 10K in 41:16 kan lopen.Sherlock schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:33:
[...]
Thanks, die mijltijd klopt wel, is nu de tweede keer dat ik hem doe en de vorige ging in 6:48. Garmin geeft inderdaad ook al aan dat ik de 10km nu in 48:48 zou moeten kunnen lopen, maar ik geef er even de voorkeur aan om het schema af te werken en op mijn gemakje een goed onderbouwde 'race' te gaan lopen. De loop van afgelopen weekend was de langste afstand die ik de afgelopen maanden gelopen heb.
Nu heb ik gisteren een 10KM wedstrijd gelopen, maar die 41:16 van Garmin is nog ver weg. Natuurlijk houdt Garmin geen rekening met omstandigheden (parcours, veel wind, etc). Uiteindelijk op 44:41 uitgekomen.
Wat ik er mee wil zeggen is, dat die raceprognose van Garmin enkel een indicatie geeft dat het beter gaat met je training, maar dat je de tijden maar verder beter links kunt laten liggen en inderdaad een werkelijke 10K gaat lopen om te zien waar je staat, wat je goed doet met die onderbouwde race en inderdaad rustig je schema af werken.. dat is nooit verkeerd :-)
Oh was die er ook nogInZane schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:50:
[...]
Oh je had dus nog wel over de Pegasus 'Trail'. Bij de reguliere Pegasus denk ik aan de welbekende daily trainer en dat is dus een schoen voor op de weg
Ecodan warmtepomp
er spelen meer zaken mee vanaf dat je de afstand vergroot natuurlijk: uithoudingsvermogen is niet persé gelijk aan snelheid, hoe goed kun je je tempo houden, is je lichaam wel gewend aan die afstanden/tijd op de benen doorbrengen.redwing schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:51:
[...]
Ik weet dat ik simpelweg een mijltijd heb die sneller is dan je zou verwachten van de andere tijden. Ik loop de mijl in 6:45, wat zich zou moeten vertalen in een halve marathon van 1:45. Nu heb ik die laatst als training gelopen en kwam met veel moeite net onder de 2 uur uit. Hetzelfde voor de 10km, die zou in 48 minuten moeten kunnen, maar op een goede dag ben ik blij als ik onder de 1:55 uit kom.
Het is dus ook gewoon trainen en uitproberen waar je grenzen echt liggen, die prognoses kloppen weliswaar voor veel mensen aardig goed, maar zijn alsnog niet meer dan een richtlijn van wat je zou moeten kunnen.
Qua conditie zal het grofweg wel een aardige indicatie zijn al die voorspellingszaken, maar als jij een 10K in 30' doet, wil dat niet zeggen dat je een marathon fysiek gaat trekken zonder daarvoor te trainen
Cruciaal bij deze prognoses is dat ze ervanuit gaan dat je adequaat getraind hebt voor deze afstand. Zonder deze trainingservaring op een bepaalde afstand kunnen ze dus de prullenbak in. Beste te gebruiken als inspiratie (of voor een richting qua trainingspaces)redwing schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:51:
[...]
Ik weet dat ik simpelweg een mijltijd heb die sneller is dan je zou verwachten van de andere tijden. Ik loop de mijl in 6:45, wat zich zou moeten vertalen in een halve marathon van 1:45. Nu heb ik die laatst als training gelopen en kwam met veel moeite net onder de 2 uur uit. Hetzelfde voor de 10km, die zou in 48 minuten moeten kunnen, maar op een goede dag ben ik blij als ik onder de 1:55 uit kom.
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
:strip_exif()/f/image/xcw12wXXFIRtWoFiH4FQHbMD.jpg?f=fotoalbum_large)