• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-01 13:02

JT

VETAK y0

edofso schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:29:
Twee weken geleden de marathon van Rome gelopen en ontzettend stuk gegaan na 29 km, gelukkig nog wel uit kunnen lopen maar heb er een beetje een zuur gevoel aan over gehouden.

Het plan was om de marathon onder de 5:35 per km gemiddeld te lopen en dus rond de 3 uur en 55 minuten te finishen, uiteindelijk op 4 uur en 8 minuten gefinisht.

Helaas erg slecht geslapen door de spanning de nacht ervoor en het anderhalf uur staan tussen de bagagedrop en de daadwerkelijke start hielpen natuurlijk niet, ook was het redelijk warm met meer dan 20 graden (smoesjes, ik weet het :+ ).

Het is vooral jammer dat alle trainingen erg goed gingen, zo liep ik de langste training 32 km met een gemiddelde van 5:34 per km en een gemiddelde hartslag van 149, dat was binnen mijn aerobe zone. Na die training had ik ook nog het gevoel dat ik dit nog wel even zou kunnen uithouden. Met de marathon had ik een gemiddelde hartslag van 166, die kreeg ik alleen omlaag door stukjes te wandelen.

Verder was de locatie van de marathon wel erg mooi, de start en eind bij het colosseum blijven me nog wel even bij, net als de weg naar het vaticaan, de klinkers aan het begin en einde van de race heb ik maar voor lief genomen.

En uiteindelijk toch wel een PR gelopen, hiervoor heb ik de marathon van Rotterdam gelopen in 4 uur en 9 minuten, misschien die nog maar eens proberen om toch onder die 4 uur te komen.
Ik snap waar je frustratie vandaan komt. Maar ik vind het gewoon heel knap wat je gedaan hebt :Y)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:05
Ik ben formeel in 2012 begonnen met hardlopen. Toen met Evy met een telefoon met strava. Uiteindelijk tot een afstand van 8,5km gekomen toen. Daarna heel lang niks gedaan en na de zomer 2019 het pas voor het eerst serieus opgepakt. Tot ik begin 2021 een blessure kreeg (piriformis syndroom), en in juni dat jaar werd nr 2 geboren daarna anderhalf jaar gewoon niet de energie gehad om weer te beginnen. Ik denk dat als ik door was gegaan ik het wel had kunnen onderhouden, maar opnieuw beginnen vond ik echt zwaar.

Pas eind 2022 weer de energie gekregen om weer op te bouwen.

En over twee weken mijn eerste marathon. *O*
En over 8 weken de tweede :X

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:25
m0ridin schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:10:
Het eerste post-texel loopje zit er weer op :)

Half uurtje rustig hobbelen om te voelen hoe het met het herstel gaat (want dat voelde best prima) en het viel niet tegen. Natuurlijk nog niet helemaal hersteld, wat hogere hartslag voor het tempo (maar misschien komt dat ook door de post-texel bier compensatie ;) ) en nog wat vermoeid/stroever maar verder eigenlijk helemaal prima.

Van het weekend nog een rondje en dan volgende week zondag de halve van Berlijn. Niks geks van plan daar maar zoals het er naar uitziet kan die lijn ieder geval gelopen worden!
Hier ook 5 km gehobbeld na de halve marathon van zondag maar het was nog wat vroeg. De benen zijn toch nog altijd wat stijf.

• Hartloper
edofso schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:29:
Twee weken geleden de marathon van Rome gelopen en ontzettend stuk gegaan na 29 km, gelukkig nog wel uit kunnen lopen maar heb er een beetje een zuur gevoel aan over gehouden.

Het plan was om de marathon onder de 5:35 per km gemiddeld te lopen en dus rond de 3 uur en 55 minuten te finishen, uiteindelijk op 4 uur en 8 minuten gefinisht.

Helaas erg slecht geslapen door de spanning de nacht ervoor en het anderhalf uur staan tussen de bagagedrop en de daadwerkelijke start hielpen natuurlijk niet, ook was het redelijk warm met meer dan 20 graden (smoesjes, ik weet het :+ ).
Temperatuur is geen smoesje, 10 graden of 20 graden kan zomaar het verschil zijn tussen 3:55 en 4:10. Zeker als je nooit op 20 graden getraind hebt de afgelopen maanden.

• Hartloper
@sanniep9
Binnen 10 dagen is het zover en loop ik de marathon van Milaan, die jij al gelopen hebt.
Gelukkig is de start om 8.30, want ik ben geen fan van de warmte.
Speciale tips of dingen om op te letten ?

• JT

JT

VETAK y0

m0ridin schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:47:
Nou ja, vest/camelbag is ook niet altijd ideaal (vind die dingen met waterzakken in de tas ook vaak klotsen en niet prettig) en soms ook weer overkill...

Heb wel eens zo'n band om je heupen gehad en dat ging an sich prima hoor, net een tussenoplossing om IETS mee te hebben maar niet een hele rugzak.
Toen ik een tijd geleden wat meer aan hiking deed had ik ook een riem met een vakje en ruimte voor een fles drinken, dat had persoonlijk mijn voorkeur boven een rugzak zoals een Camelback.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• JT

JT

VETAK y0

kepler schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:23:
Pijn lijden is ook wel een interessante, zeker op de marathon heb ik het idee dat ik behoorlijk diep kan gaan. Maar ja, dat is een beetje moeilijk vergelijken natuurlijk :')
Na een marathon heb ik altijd een dag of 4 spierpijn, maar vrienden van mij hebben soms helemaal geen spierpijn. Ben ik dan dieper gegaan? Of heb ik gewoon sneller last van spierpijn :D
Het een sluit het ander niet uit toch? Als je sneller spierpijn hebt maar tóch door gaat dan kun je zeggen dat je dieper gaat :)

Ecodan warmtepomp

• JT

JT

VETAK y0

Vandaag voor het eerst gelopen op de Pegasus 4 GTX. Lekker comfortabel wel. Alleen wat warm, maar dat wist ik van tevoren. M'n sokken hadden aardig wat vochtvlekken ;) Als je een hoge wreef hebt dan is dat wel iets om rekening mee te houden...ik had ze thuis een paar keer aan voor inlopen en als ik stil zat begon na enige tijd vooral de grootste van de 2 voeten een beetje te tintelen (scheelt een halve maat). Dus ik was er bang voor dat het misschien ook fout zou gaan met rennen maar niks was minder waar. Wel zag ik zelfs nog na het douchen een duidelijke afdruk waar die iets knelt, dat is waar de tong vast is gestikt. Maar ik heb er geen last van.

Vandaag ook lekker gerend! Eerste keer 6,7km. Interval, 6 sets van 4 minuten tempo 3 (niet kunnen praten) en dan 2 minuten tempo 1 (hersteltempo). Inclusief warmlopen en een wat langere uitloop 6,7km aan een stuk door en dat ging op zich prima. Op enig moment begon ik het wel zwaar te krijgen qua ademhaling, maar toen ik er over nadacht kwam ik ineens in het juiste ritme. Dat was erg fijn! Dan kun je voor je gevoel een stuk langer door. Geeft een goed gevoel en de behoefte om nog verder op te bouwen :Y) Volgende stap is 2 sets 7 minuten tempo 3 en dan 1 minuut tempo 1 maar voor mijn gevoel kan ik nog meer halen uit wat ik vandaag heb gedaan,

Ecodan warmtepomp

• Rob1978
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 05-01 15:27
Goedemorgen allemaal,

Ik volg al een tijdje dit forum en had al gelezen dat sommigen van jullie echt over een behoorlijke selectie schoenen beschikken. Ik heb nu een tweetal weken de Brooks Adrenaline GTS 23 (overpronatie) en daarnaast een paar of vijf versleten/uitgelopen schoenen.

Ik zag nu dat Asics Outlet een mooie aanbieding heeft waarbij ik wellicht nog een tweede paar schoenen kan scoren, maar blind schoenen kopen vind ik altijd nog wel een beetje een ding. Ik weet wel dat op een neutrale schoen mijn voeten hele rare bewegingen maken.

Zouden jullie dit doen? En daarnaast, wat doen jullie eigenlijk met alle schoenen die je niet meer gebruikt voor het hardlopen? In een donatiebak? In de prullenbak?

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-01 13:27
Rob1978 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 07:44:
Goedemorgen allemaal,

Ik volg al een tijdje dit forum en had al gelezen dat sommigen van jullie echt over een behoorlijke selectie schoenen beschikken. Ik heb nu een tweetal weken de Brooks Adrenaline GTS 23 (overpronatie) en daarnaast een paar of vijf versleten/uitgelopen schoenen.

Ik zag nu dat Asics Outlet een mooie aanbieding heeft waarbij ik wellicht nog een tweede paar schoenen kan scoren, maar blind schoenen kopen vind ik altijd nog wel een beetje een ding. Ik weet wel dat op een neutrale schoen mijn voeten hele rare bewegingen maken.

Zouden jullie dit doen? En daarnaast, wat doen jullie eigenlijk met alle schoenen die je niet meer gebruikt voor het hardlopen? In een donatiebak? In de prullenbak?
Oude schoenen verkoop ik voor een tientje op Vinted.

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:52

Sherlock

No Shit

Rob1978 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 07:44:
Goedemorgen allemaal,

Ik zit een beetje met hetzelfde 'probleem', wat natuurlijk niet echt een probleem is. Ik heb ook lichte overpronatie en met de schoenen die ik nu heb (Nike Air Zoom Structure 24) loopt het gewoon goed.

Nadat mijn eerste paar van die Nike's bijna aan vervanging toe was heb ik de Brooks die jij nu hebt een tijdje gehad maar dat waren echt niet mijn schoenen. Die zijn terug naar de winkel, en daarvoor in de plaats heb ik op internet een nieuw paar Nike's gekocht. (Exact dezelfde als ik had, die hadden ze alleen niet meer bij die winkel).

Door de minder goede ervaring met die Brooks ben ik nu best huiverig om andere schoenen te proberen. Het oude paar gebruik ik nu nog wel als het slecht weer is, daar staat nu iets meer dan 900km op.

Op mijn wishlist staan nog wel schoenen die iets beter zijn om in de regen mee te lopen (geen volledig mesh upper) en het liefst ook met iets meer grip zodat ik er ook lichte trails mee zou kunnen lopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Sherlock op 29-03-2024 08:20 ]

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 12:11

polthemol

Moderator General Chat
Sherlock schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:18:
[...]

Ik zit een beetje met hetzelfde 'probleem', wat natuurlijk niet echt een probleem is. Ik heb ook lichte overpronatie en met de schoenen die ik nu heb (Nike Air Zoom Structure 24) loopt het gewoon goed.

Nadat mijn eerste paar van die Nike's bijna aan vervanging toe was heb ik de Brooks die jij nu hebt een tijdje gehad maar dat waren echt niet mijn schoenen. Die zijn terug naar de winkel, en daarvoor in de plaats heb ik op internet een nieuw paar Nike's gekocht. (Exact dezelfde als ik had, die hadden ze alleen niet meer bij die winkel).

Door de minder goede ervaring met die Brooks ben ik nu best huiverig om andere schoenen te proberen. Het oude paar gebruik ik nu nog wel als het slecht weer is, daar staat nu iets meer dan 900km op.

Op mijn wishlist staan nog wel schoenen die iets beter zijn om in de regen mee te lopen (geen volledig mesh upper) en het liefst ook met iets meer grip zodat ik er ook lichte trails mee zou kunnen lopen.
ik ben 2 jaar geleden gestopt met antipronatieschoenen te halen en overgestapt op neutrale. Wat observaties nu als ik de zolen bekijk is dat ik veel meer middenvoetlanding heb en de slijtage gelijker is op de schoen. Mijn enkels zijn ook sterker geworden zonder specifieke oefeningen. Ik doe ook tijdens het trainen geen specifieke 'drills' om mijn techniek te verbeteren, het lijken gewoon natuurlijke adaptaties te zijn.

Als ik even terugdenk aan het van het weekend, waar ik heel wat lopers rustig heb kunnen observeren tijdens het rennen: het gros van de mensen loopt visueel echt heel erg slecht. Voeten en enkels klinken alle kanten, tenen die naar buiten wijzen, sloffen, 1 voet middenlanding, de ander haklanding, verzin het maar. Ik heb een beetje het gevoel dat de aparte schoenen voor alle problemen ook meer een fabrikantending is dan een effectief probleem oplossen. Zelfs bij de toplopers op deze wereld zie je dat de enkels een beetje 'funky' doen bij de landing.

Niet geheel wetenschappelijk dus, maar eigen ervaring.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:42
polthemol schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:39:
[...]

ik ben 2 jaar geleden gestopt met antipronatieschoenen te halen en overgestapt op neutrale. Wat observaties nu als ik de zolen bekijk is dat ik veel meer middenvoetlanding heb en de slijtage gelijker is op de schoen. Mijn enkels zijn ook sterker geworden zonder specifieke oefeningen. Ik doe ook tijdens het trainen geen specifieke 'drills' om mijn techniek te verbeteren, het lijken gewoon natuurlijke adaptaties te zijn.

Als ik even terugdenk aan het van het weekend, waar ik heel wat lopers rustig heb kunnen observeren tijdens het rennen: het gros van de mensen loopt visueel echt heel erg slecht. Voeten en enkels klinken alle kanten, tenen die naar buiten wijzen, sloffen, 1 voet middenlanding, de ander haklanding, verzin het maar. Ik heb een beetje het gevoel dat de aparte schoenen voor alle problemen ook meer een fabrikantending is dan een effectief probleem oplossen. Zelfs bij de toplopers op deze wereld zie je dat de enkels een beetje 'funky' doen bij de landing.

Niet geheel wetenschappelijk dus, maar eigen ervaring.
Ik kan iig zeggen dat ik mijn enkels aan gort loop bij een neutrale schoen. Ik heb dat in het verleden wel eens een paar maanden geprobeerd, maar gedurende die tijd zakte ik vooral verder aan de binnenkant weg. Zonder steun daar loop ik van blessure naar blessure. Dat niet iedereen het nodig heeft geloof ik trouwens graag, maar dat neutraal goed zal zijn voor iedereen geloof ik ook niet.

[removed]

• polthemol
  • Laatst online: 09-01 12:11

polthemol

Moderator General Chat
redwing schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:00:
[...]

Ik kan iig zeggen dat ik mijn enkels aan gort loop bij een neurtrale schoen. Ik heb dat in het verleden wel eens een paar maanden geprobeerd, maar gedurende die tijd zakte ik vooral verder aan de binnenkant weg. Zonder steun daar loop ik van blessure naar blessure. Dat niet iedereen het nodig heeft geloof ik trouwens graag, maar dat neutraal goed zal zijn voor iedereen geloof ik ook niet.
ik denk at je wel wat mensen hebt met echte problemen en dat je een deel ook gewoon hebt door een gebrek aan training/beweging.

Maar nogmaals: ik spreek voor mezelf op dat vlak en ik was iemand met notoire enkelproblemen quasi mijn hele leven lang (stevige hypermobiliteit).

Ik heb daarbij wel een geleidelijke ombouw gedaan van antipronatie naar neutrale schoenen door een tijdlang om-en-om te gebruiken met trainen

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:07
Hartloper schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:33:
@sanniep9
Binnen 10 dagen is het zover en loop ik de marathon van Milaan, die jij al gelopen hebt.
Gelukkig is de start om 8.30, want ik ben geen fan van de warmte.
Speciale tips of dingen om op te letten ?
Vet @Hartloper! De start is een half uurtje vervroegd? Ik heb eigenlijk geen bijzonderheden. Ik vond het erg fijn dat ze flesjes water hadden bij de verzorgingsposten. De start was vorig jaar wat chaotisch maar dat kan een incident zijn geweest. Zorg in ieder geval dat je ruim op tijd bent. Ik zou zeggen uiterlijk 7 uur. Maar dat geldt eigenlijk voor alle grote marathons. Als je achter een pacer wilt lopen dan moet je zeker ruim op tijd in het startvak staan. Bedenk ook vantevoren waar je op zaterdag wilt inlopen. Ik deed dat op het fietspad van een drukke straat in de buurt van mijn hotel maar het had weinig gescheeld of ik had de start van de marathon niet gehaald . Maar parkjes ofzo waar je kan lopen zijn er dacht ik niet zoveel in Milaan.
Verder was het eigenlijk allemaal dikke prima. Ophalen startnummer, de expo, een tas met merchandise, een nagenoeg vlakke route. Niets op aan te merken. Ik zou hem graag nog een keer lopen (als ik niet geblesseerd was 😢). Alvast heel veel succes voor volgende week!

• Hartloper
Bedankt voor de info.

Ja, de start is een half uurtje vroeger, en de start is nu ook aan de Dom (vroeger aan de Corso Venezia).

Inlopen doe ik nooit, tenzij eens 50m of zo, de wandeling van 2km van hotel naar start telt als opwarming ;)

Flesjes zijn inderdaad een plus, dan neem ik een paar gels meer mee dan voorzien, want van bekertjes sportdrank krijg ik toch altijd maar een paar slokken binnen, dan kan ik beter gaan voor optie gels+ flesjes water.

Ik zou bij de 3 uur pacer gaan staan, en dan die zolang mogelijk (minstens tot halverwege) volgen...

Zijn er aan het startvak ook dixies ?

[ Voor 14% gewijzigd door Hartloper op 30-03-2024 15:03 ]

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:59
Hartloper schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:28:
@nokie

Er is veel mogelijk met consistent jarenlang trainen.

Anderzijds is een 10km onder de 40 niet mogelijk met een BMI boven de 28 (ik zeg maar wat) en je hebt er ook een bepaalde VO2max voor nodig. Daarvan weten we dat die genetisch bepaald is en sommigen mensen hebben nu eenmaal een relatief lage VO2max.

Dus niet iedereen kan mits een normaal lichaamsgewicht onder de 40 voor een 10k. Sommige mensen kunnen blijven trainen tot ze een ons wegen, maar zullen nooit onder de 45 minuten raken.

Over die Matthieu Bonne, dat begint een beetje pathologisch te worden... Hij komt er graag mee in het nieuws, dat is zeker.
Al moet ik toegeven dat zijn wereldrecord non-stop zwemmen in de oceaan indrukwekkend was :
https://matthieubonne.legendstracking.com

Maar hetgeen hij nu wil doen, dat gaat 'm zeker niet lukken. Met zijn lichaamsbouw kan hij goed zwemmen en fietsen, maar hij is te zwaar om een extreem goede ultraloper te zijn.
En ik zou het ook jammer vinden moest het hij het record van de legendarische ultraloper Yannis Kouros breken: meer dan 1038km in 6 dagen tijd.
Yannis Kouros, dat is de Kilian Jornet van zijn tijd. Het zou jammer zijn moest zijn record sneuvelen door iemand die niet zo'n toegewijde hartloper is.
Je hebt gelijk gekregen, hij is net onder de 800km gestrand en is naar het ziekenhuis ter controle: https://www.vrt.be/vrtnws...s-voor-medische-controle/

Op zich vind ik het alsnog een onwaarschijnlijke prestatie. Dat hij draaierig werd op de piste, kan ik me overigens wel iets bij voorstellen :+

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:30
SkyR schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:35:
Goh, wat een discussie over maximale prestaties. Gelukkig heb ik de 10 km al binnen 40 minuten gelopen (39:49), doel afgevinkt - en ik vind het ook geen probleem als ik nooit meer harder dan dat loop in een 10 km wedstrijd. Wat mij betreft is mijn enige concurrent ikzelf, en als de SkyR van 2023 die 10 km trofee voor de rest van mijn leven houdt is dat prima. :+

[...]
Zeg, wanneer ga jij dat 10km pr eens gruwelijk uit de boeken lopen? Als ik jouw trainingen zie op strava, kan het niet waar zijn dat deze nu langzamer is dan de mijne :D Van jouw tempo's in de diverse workouts kan ik alleen maar dromen...

Ik zou in ieder geval niet bang zijn dat je nooit meer harder gaat lopen :+

If you can see, look. If you can look, observe

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-01 07:16
Roozzz schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 18:11:
[...]

Zeg, wanneer ga jij dat 10km pr eens gruwelijk uit de boeken lopen? Als ik jouw trainingen zie op strava, kan het niet waar zijn dat deze nu langzamer is dan de mijne :D Van jouw tempo's in de diverse workouts kan ik alleen maar dromen...

Ik zou in ieder geval niet bang zijn dat je nooit meer harder gaat lopen :+
Die vraag kaats ik door naar @KevinK92, die gaat ondertussen nog een stuk harder dan ik :P

Maar een 10K race mag niet van mijn Stryd plan, kost teveel hersteltijd. Nu is de focus nog voor 100% op de marathon onder de 3 uur. De Stryd data zegt nu dat ik net aan de goede kant van de klok kan zitten: 2:59u +/- 3:35min.

Na 5 mei ga ik kijken wat al deze training op vermogen mij brengt op de andere afstanden. Vooral benieuwd naar 10 km en de halve marathon.

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-01 09:51
SkyR schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 22:25:
[...]

Die vraag kaats ik door naar @KevinK92, die gaat ondertussen nog een stuk harder dan ik :P

Maar een 10K race mag niet van mijn Stryd plan, kost teveel hersteltijd. Nu is de focus nog voor 100% op de marathon onder de 3 uur. De Stryd data zegt nu dat ik net aan de goede kant van de klok kan zitten: 2:59u +/- 3:35min.

Na 5 mei ga ik kijken wat al deze training op vermogen mij brengt op de andere afstanden. Vooral benieuwd naar 10 km en de halve marathon.
Hmm, ik pak m'n glazen bol er even voor je bij wanneer jij je 10km verbetert :P

Zonder gekheid; ik vind het wel heel grappig dat jouw Stryd hetzelfde zegt als de mijne: 2:58 +- 3:33 min. Onze CP's liggen ook wel dicht bij elkaar, dus ik heb zo'n vermoeden dat je net zo hard gaat als ik :) _/-\o_

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:51
@SkyR Rotterdam Marathon? Dan snap ik dat die 10k nog even niet mag ;) Succes!

• Shinji
m0ridin schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:34:
Toch zegt mijn schema dat ik zondag een 10k race moet lopen.

https://hmg-prod.s3.amazo...a-beginner-1557301414.pdf

Ik twijfelde daar al over en nu nog meer :P

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-01 09:51
Shinji schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:48:
[...]

https://hmg-prod.s3.amazo...a-beginner-1557301414.pdf

10km wedstrijd moet nog wel kunnen hoor. Mits je je natuurlijk geen blessure loopt herstel je in die twee weken waarschijnlijk weer prima.

• m0ridin
Zie echt totaal het nut er niet van in om 2 weken ervoor nog een 10k wedstrijd te lopen... Zal vast op tijd herstellen, maar waarom?

Maar hey, daarom ben ik ook maar een amateur he :)

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:54
Denk dat dat vooral stukje vertrouwen tanken is, veel tijd op de baan geweest met de nodige interval en dan is het lekker om een pr te lopen.

Ik heb hetzelfde in het schema. Ik ben helaas echt ziek geworden deze maand met nog twee weken tot de marathon. Longen zitten nog vol, hartslag nog hoog en nodige kilo’s afgevallen. Week Km deze maand ook drastisch omlaag en de laatste lange duurloop is alweer twee weken geleden.

Heb er weinig vertrouwen in of ik het überhaupt kan uitlopen :( ik ga het zien.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:13
m0ridin schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:26:
Zie echt totaal het nut er niet van in om 2 weken ervoor nog een 10k wedstrijd te lopen... Zal vast op tijd herstellen, maar waarom?

Maar hey, daarom ben ik ook maar een amateur he :)
Ik loop meestal ook een snelle 10k een week voor de marathon, een goede laatste prikkel voor de marathon. Geen volle bak wedstrijd.
Ik heb begrepen dat het ook een soort van leeglopen is, en dat je lichaam dan extra gaat compenseren. Ofzo :D Geen idee of het echt werkt, maar voor mij werkt het prima

• Hartloper
Ja, dat is iets persoonljik volgens mij.
Zelf voel ik nog altijd wat vermoeidheid van de halve marathon 6 dagen geleden, dat was voor mij toch niet ideaal denk ik. Maar ik ben dan ook al 50, het herstel gaat dan trager.

Ik heb het hier over gehad met Rob Veer toen hij me nog online coachte, hij vond een 10km wedstrijd 1 week voor de marathon niet verkeerd.

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-01 07:16
KevinK92 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:00:
[...]

Zonder gekheid; ik vind het wel heel grappig dat jouw Stryd hetzelfde zegt als de mijne: 2:58 +- 3:33 min. Onze CP's liggen ook wel dicht bij elkaar, dus ik heb zo'n vermoeden dat je net zo hard gaat als ik :) _/-\o_
Dan ga jij denk ik wel nog iets effectiever om met die power. Als ik terugdenk aan de Bovenboerloop "Halve" marathon... ik zie mijzelf de halve marathon nog niet met 15 km/u lopen zoals jij deed. En je pace op de Kroeg tot kroegloop laatst was ook supergoed, daar zit ik denk ik nog wel zo'n 10 seconde per km achter.
m0ridin schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:34:
Copenhagen Marathon op 5 mei. Voor mij nog 5 weken training te gaan :)
Shinji schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:48:
[...]

In 1 van mijn hardloopboeken (het Duurloopmisverstand denk ik) staan best veel 'trainingswedstrijden' in het schema, ook van 10km. Kan prima werken om alvast in de race-mindset te komen en nog even een goede snelheidsprikkel te geven (dan voelt dat marathontempo straks makkelijk :P ). 2 weken voor de A'dam Marathon afgelopen jaar liep ik nog een 5000m wedstrijd op de baan die harder ging dan ooit - en beter dan ik mijzelf ooit voorgesteld had. Als ik jouw schema zou volgen zou ik er gewoon voor gaan! En daarna met vertrouwen de taper in.

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:07
Hartloper schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:58:
[...]
Zijn er aan het startvak ook dixies ?
Ik zou het niet met 100% zekerheid kunnen zeggen (ik heb daar gelukkig nog nooit gebruik van hoeven te maken) maar het zou me verbazen als dat niet zo was bij zo'n grote marathon.

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:48
Shinji schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:04:
[...]

Is die eerste 30km daar niet ontzettend saai alsmaar rechtdoor? Of in elk geval hele lange stukken.
Nee man, zo heb ik het zeker niet ervaren. Wel een lang recht stuk in t begin maar dan zit je sowieso nog vol adrenaline en ergens in Manhatten (vanaf km 26 tot 30 ofzo) ook wel lang stuk maar daar is het zo'n orkaan van geluid dat dat ook een hele beleving is.

• Shinji
WizzlerNL schreef op zondag 31 maart 2024 @ 13:57:
[...]

Nee man, zo heb ik het zeker niet ervaren. Wel een lang recht stuk in t begin maar dan zit je sowieso nog vol adrenaline en ergens in Manhatten (vanaf km 26 tot 30 ofzo) ook wel lang stuk maar daar is het zo'n orkaan van geluid dat dat ook een hele beleving is.
Mijn broer heeft hem in 2015 gelopen, maar die vond hem wel saaier dan Rotterdam. Maar ligt er wellicht ook aan dat hij er ergens in de 5 of 6u over deed. Volgens mij heeft die ook geen officiële tijd meer maar nog wel de medaille gekregen.

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik heb vrijdag weer eens een garminplan aangeslingerd en de bijbehorende benchmark run gedaan. 5 minuten mezelf het schompes gelopen (ik dacht van ik kan toch een lang weekend bijkomen als t verkeerd uitpakt), 1km afgelegd... Ik proefde bloed aan t einde èn m'n horloge riep dat ik een nieuwe maxHR had dus ik heb wel alles eruit gehaald dat er in zat. Nu rustig aan verder opbouwen en kijken of ik de Smashrun run further to farther badge ga halen (6 maanden lang elke maand 5km verder in je langste loop dan de maand er voor). Februari langste (en enige) loop 1,1km, maart mooi 6,2km afgetikt, dus de kop is er af.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:03
Hier ook de laatste loodjes voor Rotterdam. Vandaag (iets vertraagd) de laatste lange duurloop gedaan (4 uur wat ook doeltijd marathon is).

Schoenen getest: OK
Eten getest: OK (2 bars en 6 gels naar binnen gewerkt).
Drinken getest: OK (ca 1,75 liter gedronken onderweg).

Tempo moet iets omhoog maar ik heb nog een paar slagen HR over (zat nu in zone 2 gemiddeld en wil naar laag zone 3). Er zaten ook 350 hoogtemeters in de loop van vandaag, die hoef ik over 2 weken ook niet te lopen ;).

Voel dat ik er klaar voor ben. Komende week nog wat intervallen afwerken en de laatste week easy doen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-xVygK6OUvct-CFMqCl-LF3NZs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VaUjUvCqIrCGbV4T8urh4ULl.png?f=fotoalbum_large

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• Hartloper
@Rene interessant om te zien.
Er zijn trainers die zeggen dat alle trainingen boven de 2,5 à 3 drie uur meer afbreken dan opbouwen, maar het geeft uiteraard wel vertrouwen om zo'n training af te te tikken.
Persoonlijk hou ik mijn langste duurloop 3-4 weken voor de marathon; ditmaal heb ik 4 weken na elkaar 30-31km gelopen op zondag, waarbij de laatste keer 3 weken voor de marathon.
Vandaag begint de laatste week, vandaag loop ik 13 km waarin 2 keer 2 km aan marathontempo, woensdag nog 6 km waarin 2x1 km aan marathontempo, en dat is het.
Mijn loopmaatje loopt zelfs helemaal niet de laatste week, en hij loopt onder de 3 uur, dus het schijnt te werken voor hem.

• kepler
Ik doe tegenwoordig maar 1 lange duurloop van 30k voor een marathon, en veel back to backs. Het is een beetje een mix geworden van het 14k schema en de lange duurlopen.
Die lange duurloop is ongeveer 4 weken voor de marathon. Uiteindelijk kom ik op 60k in de intensieve weken. Past wel beter in het drukke gezinsleven :D

Het gaat er vooral om waar je jezelf het beste bij voelt natuurlijk,wel altijd interessant om verschillende tactieken hier te lezen.

Zo had iemand het hier laatst over 2 trainingen op 1 dag, ipv 1 lange duurloop. Dat klinkt ook wel interessant, in de ochtend 20k en dan in de middag bv 12k terwijl ik 1van de kinderen naar zwemles breng. Lekker efficiënt qua tijd ook ;)

• Rene
Hartloper schreef op maandag 1 april 2024 @ 06:43:
@Rene interessant om te zien.
Er zijn trainers die zeggen dat alle trainingen boven de 2,5 à 3 drie uur meer afbreken dan opbouwen, maar het geeft uiteraard wel vertrouwen om zo'n training af te te tikken.
Persoonlijk hou ik mijn langste duurloop 3-4 weken voor de marathon; ditmaal heb ik 4 weken na elkaar 30-31km gelopen op zondag, waarbij de laatste keer 3 weken voor de marathon.
Vandaag begint de laatste week, vandaag loop ik 13 km waarin 2 keer 2 km aan marathontempo, woensdag nog 6 km waarin 2x1 km aan marathontempo, en dat is het.
Mijn loopmaatje loopt zelfs helemaal niet de laatste week, en hij loopt onder de 3 uur, dus het schijnt te werken voor hem.
Denk dat het voornamelijk het vertrouwen is. Heb nog nooit een marathon gelopen en wilde alle onzekerheden de wereld uit helpen. Het geef (mij persoonlijk) in ieder geval een boost om te weten dat mijn lichaam nu 4 uur non-stop kan lopen.

Ik volg overigens een schema van Marius Bakken, voormalig top atleet. (marathontrainingshedule.com, heerlijke web 1.0 site :X)

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:35

Secsytime

Automagisch

Nog klap tot klaplopers hier?

• PindaUnited
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:30
Zo voel ik me af en toe wel… :P maar sla dit jaar over met Rotterdam op de agenda. Lijkt me wel een leuke om eens te doen!

*denkt na over goede signature*

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:53
Stadskanaal? Man, dat is het einde van de wereld :+

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Gezien de datum dacht ik dat je een grap maakte (ik wantrouw veel dingen op 1 april want heb lang niet altijd door wanneer iets een grap is) maar het is een echt bestaande loop :D succes dan vanmiddag!

• Hartloper
Rene schreef op maandag 1 april 2024 @ 09:33:
[...]

Ik volg overigens een schema van Marius Bakken, voormalig top atleet. (marathontrainingshedule.com, heerlijke web 1.0 site :X)
Inderdaad schitterende website. Een beetje het equivalent van de reclame die je overdag op TV ziet over allerlei wonderproducten, hij is ook zeer enthousiast.
En het kost eenmalig 48 euro ?

Ik ben altijd geïnteresseerd in trainingsschema's. Ben je er tevreden over, hoe werkt het ? Marius Bakken is de oervader van de "double treshold" ook wel gekend als "the Norwegian model".
Dus met veel aandacht voor trainingen net onder de anaerobe drempel ?

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

InZane schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:57:
[...]

Stadskanaal? Man, dat is het einde van de wereld :+
Klopt, je moet ook wel een beetje voorzichtig zijn.. straks val je ervan af tijdens de loop. Maakt het wel extra spannend! :+

• Rene
Hartloper schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:27:
[...]

Inderdaad schitterende website. Een beetje het equivalent van de reclame die je overdag op TV ziet over allerlei wonderproducten, hij is ook zeer enthousiast.
En het kost eenmalig 48 euro ?

Ik ben altijd geïnteresseerd in trainingsschema's. Ben je er tevreden over, hoe werkt het ? Marius Bakken is de oervader van de "double treshold" ook wel gekend als "the Norwegian model".
Dus met veel aandacht voor trainingen net onder de anaerobe drempel ?
Mijn vrouw heeft het schema een paar jaar geleden gekocht ter voorbereiding van de NYC marathon. Als het 1 x gekocht is kan je onbeperkt inloggen. Er zitten schema’s van 4:30/4:00/3:30/3:15 en 3:00 uur in.

Ik vind het prima werken. Het zijn 4 trainingen per week (wat nog te behappen is), variërend intervallen/lange lopen en herstel lopen.

Merk wel dat het schema al jaren niet meer geüpdatet is. (Bij de aanbevolen schoenen vind ik 10 jaar oude ASICS :+). Maar voor het schema maakt dat natuurlijk niet uit.

Dit is een typische week:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Ik weet weer waarom ik lange afstanden loop in plaats van korte :+

• Hartloper
@Rene bij walk/run sessies haak ik af. Ik snap het idee wel, en het is waarschijnlijk voor beginners of trage runners, maar toch.
@Secsytime we willen iets meer horen...

[ Voor 36% gewijzigd door Hartloper op 01-04-2024 21:02 ]

• Shinji
Hartloper schreef op maandag 1 april 2024 @ 21:01:
@Rene bij walk/run sessies haak ik af. Ik snap het idee wel, en het is waarschijnlijk voor beginners of trage runners, maar toch.
Jij ziet 3,5 uur als voor beginners?

• redwing
Hartloper schreef op maandag 1 april 2024 @ 21:01:
Het is gewoon een andere manier van trainen, waarbij het weliswaar niet bewezen is dat het beter werkt, maar wel dat het zeker geen slechtere resultaten geeft. Er staat in dit geval zelfs een uitleg bij, dus het kan best dat jij het niets vindt, maar het afdoen als iets voor beginners/trage renners is toch niet eerlijk. Houd het er op dat het een ander soort training is waarbij iedereen zelf wel kan bepalen wat het beste bij hem past.

[removed]

• m0ridin
Mensen hier ervaring met de Pfitzinger schemas?

Ik heb in September de marathon van Berlijn en wil dan voor een PR gaan, heb nu vooral de garmin schemas op basis van hartslag gevolgd maar wil misschien meer richting de tijd/tempo gaan trainen. Kreeg op reddit Pfitzinger en McMillan te horen dus ben een beetje aan het inventariseren.

Sowieso eerst rustiger naar de Utrecht marathon toewerken, dat wordt vooral meer in het ritme raken weer (afgelopen weken/maandag vooral rustig aan kms gemaakt...)

Denk dat ik nog aardig winst kan halen in kms maken per week (tot nu toe kwam ik tot 80+ weken max... volgens mij ooit 1x een 100+km maar dat was meer toeval/omstandigheden). Meer kms echt rustig dus (en hey, wil ook ultras uitbreiden en naar een 100km+ toewerken dus dat komt dan ook goed uit).

Mensen andere tips mbt goede schemas voor een sub 2:40? (is wat ik nu in mn hoofd heb, maar zien of dat echt een optie gaat worden dit jaar).

• Shinji
m0ridin schreef op maandag 1 april 2024 @ 22:41:
Mensen hier ervaring met de Pfitzinger schemas?

Ik heb in September de marathon van Berlijn en wil dan voor een PR gaan, heb nu vooral de garmin schemas op basis van hartslag gevolgd maar wil misschien meer richting de tijd/tempo gaan trainen. Kreeg op reddit Pfitzinger en McMillan te horen dus ben een beetje aan het inventariseren.

Sowieso eerst rustiger naar de Utrecht marathon toewerken, dat wordt vooral meer in het ritme raken weer (afgelopen weken/maandag vooral rustig aan kms gemaakt...)

Denk dat ik nog aardig winst kan halen in kms maken per week (tot nu toe kwam ik tot 80+ weken max... volgens mij ooit 1x een 100+km maar dat was meer toeval/omstandigheden). Meer kms echt rustig dus (en hey, wil ook ultras uitbreiden en naar een 100km+ toewerken dus dat komt dan ook goed uit).

Mensen andere tips mbt goede schemas voor een sub 2:40? (is wat ik nu in mn hoofd heb, maar zien of dat echt een optie gaat worden dit jaar).
Krijg je bij een Strava Premium niet die McMillan ook erbij trouwens? Maar wellicht was die om een andere reden al afgevallen dat je specifiek om de ander vraagt. Geen idee of je Strava Premium hebt maar een hoop hier wel volgens mij.

• m0ridin
Shinji schreef op maandag 1 april 2024 @ 22:46:
[...]

Krijg je bij een Strava Premium niet die McMillan ook erbij trouwens? Maar wellicht was die om een andere reden al afgevallen dat je specifiek om de ander vraagt. Geen idee of je Strava Premium hebt maar een hoop hier wel volgens mij.
Oh nee, eigenlijk omdat die Pfitzinger me eerst werd genoemd en McMillan daarna... ik wijs nog niks af :) Heb zelf geen strava premiumm, nooit gehad ook, maar dan misschien een optie om eens te testen!

Lastig trouwens... ik wil alles! Eigenlijk van een snellere 10k tot een 100k ultra (ooit, een keer,.. misschien vd zomer maar dan echt heel 'relaxed gewoon' een volle dag voor nemen om bijv krijtlandpad of dutch mountain trail te gaan doen). En allebei (heerlijk rustig hobbelen en kms maken, maar ook intensieve intervallen en echt afzien) vind ik ook echt lekker om te doen.

Nou ja, de marathon is een duidelijk en concreet doel. Daar komen kms bij en als ik dat serieus aanpak vermoed ik dat t ook een positief effect op de 10k zal hebben. Win win ;)

[ Voor 33% gewijzigd door m0ridin op 01-04-2024 22:54 ]

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
@m0ridin vind t premium schema uit strava best matig. Zou een goed schema zoeken voor marathon en de ultra trainingen er zelf bij verzinnen. Wil je m vlak lopen of op gek terrein?
Eventueel kan je kijken naar een app zoals TrainAsOne of Trenara. Heb zelf de eerste veel gebruikt alleen ben ik m een beetje zat vanwege het niet zoveel in varieren in trainingen. Eigenlijk al 4 jaar lang dezelfde trainingen die dat ding voorschruift. Dus ben nu aan het testen met Trenara

• m0ridin
@Martiveen Gaat om Berlijn, vlak zowel qua parcours en zoals ik meestal mijn wedstrijden doe ook (hou zoveel mogelijk een vast tempo aan)...

Trenara, was die niet vrij pittig/veel hoge tempos? Maar tnx, zet ik ook in de lijst om naar te kijken :)

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
@m0ridin Trenara is idd wel meer van de korte intervallen dan TrainAsOne. Al heb ik m nog niet getest met een marathon schema. Voornamlijk alles onder de halve marathon atm.
Bedoelde qua vlak lopen vooral t stukje ultra in je tekst :p

• Roozzz
@m0ridin ik vond onderstaande site met diverse marathonschema's erg nuttig om wat meer grip te krijgen op diverse opties: https://fellrnr.com/wiki/...f_Marathon_Training_Plans

En Daniels is mogelijk ook het overwegen waard, ook al focust hij niet op hartslag.

[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 02-04-2024 09:45 ]

• m0ridin
@Martiveen Ah! Ik wil de dutch mountain trail en/of krijtland pad wel eens doen, die zouden meer gewoon zelf zijn en dus niet echt perse continu moeten hardlopen (is ook voor NL begrippen wel wat serieuzer qua hoogtemeters). Zag ook een Utrecht heuvelrugtrail waar een 100k van is, denk dat ik die wil gaan doen als 'echte'... Maar dat zal dan volgend jaar worden, die vallen in de zomer (juni deze geloof ik) dus dat past niet helemaal lekker.

@Roozzz Cheers, Felnr idd ook kort bekeken maar raak altijd een beetje... overweldigd/geirriteerd door de manier vna weergeven :P Na een eerste korte blik denk ik dan altijd 'later wel even rustig bekijken allemaal'. Maar zie dat het idd wel duidelijk weergeeft voor de verschillende schema's hoe en wat.

En qua hartslag, die deed ik vooral om zo meer naar mijn lichaam te luisteren. Maar denk dat ik met de kennis en ervaring van nu ook meer op tempos kan richten en wel kan voelen of het te veel is/wordt. En als ik een tijdsdoel heb dan kan ik wel 'safe' op hartslag lopen maar dan is het natuurlijk maar de vraag welke tempos en tijden daar uit komen rollen, wil er nu dus iets meer echt voor gaan qua tijd.

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

GSX-MAN

de/het/een

Ik heb gisteren deze getekend en daarna gelopen:

https://www.routeyou.com/...rg-austerlitz-soesterberg

Best veel single tracks, niet heel veel hoogtemeters (118 over 15 km) en een deel van het parcours bleek onder water te staan dus ik heb een stukje moeten improviseren op minder dan wandeltempo. Maar verder was ik dik tevreden over de route, het blijft een leuk bos om in te lopen als je de rechte wegen overslaat.

Ik voel nu wel aan mijn bovenbenen dat ik te weinig train.

Slecht idee... Hoe laat?

• Roozzz
m0ridin schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:57:
[...]

@Roozzz Cheers, Felnr idd ook kort bekeken maar raak altijd een beetje... overweldigd/geirriteerd door de manier vna weergeven :P Na een eerste korte blik denk ik dan altijd 'later wel even rustig bekijken allemaal'. Maar zie dat het idd wel duidelijk weergeeft voor de verschillende schema's hoe en wat.

En qua hartslag, die deed ik vooral om zo meer naar mijn lichaam te luisteren. Maar denk dat ik met de kennis en ervaring van nu ook meer op tempos kan richten en wel kan voelen of het te veel is/wordt. En als ik een tijdsdoel heb dan kan ik wel 'safe' op hartslag lopen maar dan is het natuurlijk maar de vraag welke tempos en tijden daar uit komen rollen, wil er nu dus iets meer echt voor gaan qua tijd.
Haha, herkenbaar! De site heeft zeker een leercurve :X Helaas heb ik nog geen beter overzicht kunnen vinden van diverse schema's. Ik vind het wel prettig om kaf van koren te scheiden en een beeld te krijgen van de diverse opties. Kan ik daarna gerichter verder zoeken. Maar het kost wel even tijd om de gewenste info op een rijtje te krijgen.

En als hartslag geen must is, zou ik zeker een blik werpen op Daniels (2Q bijv). Beviel mij prima en ik zette er een aardige stap mee :)

[ Voor 5% gewijzigd door Roozzz op 02-04-2024 10:34 ]

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Routeyou is tof om mee te werken, zeker als je de betaalde versie hebt. De paden in de Nederlandse bossen zijn behoorlijk gedetailleerd, ik kon tot aan de kleinste single tracks plannen, sommige had ik zelfs over het hoofd gezien als ze niet in de navigatie stonden.

Inmiddels kan ik ook beter werken met de Instinct, ik verdwaal minder snel dan in het begin. Het maximale aantal waypoints is wel heel beperkt, dat is echt wel een nadeel. Als ik ooit een andere koop, wil ik wel kaartnavigatie en veel meer waypoints.

Slecht idee... Hoe laat?

• Darkasantion
  • Laatst online: 09-01 14:13

Darkasantion

Just keep swimming!

Laatste echte trainingsweek voor mij in voorbereiding op de Marathon van Enschede, aanstaande zaterdag nog eens 34Km lopen en erna afbouwen en afkicken :+ .
Merkte afgelopen weekend wel dat ik flinke kilometers heb gemaakt de afgelopen periode, voor het eerst in tijden weer eens echt spierpijn en vermoeide benen. Nog wel ~22 + 10Km gelopen op zaterdag en zondag, echter iets langzamer en voelde wat zwaarder dan normaal. Vond ik eigenlijk positief, heb ik genoeg gedaan de afgelopen periode en dan nu nog deze week een bewuste trainingsprikkel en dan afbouwen en aansterken 8) .

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-01 07:21
Even wat anders dan een marathon :)

Op mijn ouwe dag afgelopen weekend tijdens een wedstrijdje mijn pr op de 5k verbeterd naar 19:13min en dat op een lastig semi trail/cross parcours. Doel was ergens onder de 20min, ik rekende op een 19:45 ongeveer, viel dus niks tegen!

Eens kijken of er een wegwedstrijd in de buurt is de komende weken/maanden, wellicht zit er nog een 18er in!

[ Voor 5% gewijzigd door Pelox op 02-04-2024 11:30 ]

Zero.

• Rob1978
Ik heb afgelopen zondag nog een lange duurloop van 2.10 uur gedaan op langzaam tempo, ca. 7.45 p/km. Afgerond op 17 km waarbij m'n harstslag gemiddeld op 151 bpm bleef steken. Met die 17 km mijn maandtotaal voor de maand maart op 170.5 km gezet. Bizar veel voor mijn gevoel maar ik voel me er goed bij en geen blessures/pijntjes o.i.d.

Garmin heeft nog wat snelheidstrainingen op het programma staan en zaterdag nog een duurloop van 2,5 uur. Langzaamaan komt de halve marathon van Enschede dichterbij en gaan we kijken wat we daar voor een prestatie neer kunnen zetten. Ik ben benieuwd!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-01 13:49
Rob1978 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:55:
Ik heb afgelopen zondag nog een lange duurloop van 2.10 uur gedaan op langzaam tempo, ca. 7.45 p/km. Afgerond op 17 km waarbij m'n harstslag gemiddeld op 151 bpm bleef steken. Met die 17 km mijn maandtotaal voor de maand maart op 170.5 km gezet. Bizar veel voor mijn gevoel maar ik voel me er goed bij en geen blessures/pijntjes o.i.d.

Garmin heeft nog wat snelheidstrainingen op het programma staan en zaterdag nog een duurloop van 2,5 uur. Langzaamaan komt de halve marathon van Enschede dichterbij en gaan we kijken wat we daar voor een prestatie neer kunnen zetten. Ik ben benieuwd!
Gewoon een vraag uit interesse: hoe ga je om met langzaam hardlopen? Qua techniek, mentaal etc.

Ik ben hardlopen weer aan het oppakken. Mijn basistempo in trainingen is nu ca. 5:40 p/km. Wedstrijdtempo op 5km ligt op 4:40 - 4:45 pkm weet ik uit het verleden.
Rustig hardlopen op ca. 6.30 per kilometer lukt me nog net, nog langzamer lukt me haast niet, techniek (afzet, pasfrequentie etc) gaat qua gevoel en efficientie sterk naar beneden.

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

bert74 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:59:
[...]

Gewoon een vraag uit interesse: hoe ga je om met langzaam hardlopen? Qua techniek, mentaal etc.

Ik ben hardlopen weer aan het oppakken. Mijn basistempo in trainingen is nu ca. 5:40 p/km. Wedstrijdtempo op 5km ligt op 4:40 - 4:45 pkm weet ik uit het verleden.
Rustig hardlopen op ca. 6.30 per kilometer lukt me nog net, nog langzamer lukt me haast niet, techniek (afzet, pasfrequentie etc) gaat qua gevoel en efficientie sterk naar beneden.
Langzaam lopen is een mooie oefening in techniek verbeteren vind ik zelf. Juist omdat je langzamer gaat heb je de tijd en mentale capaciteit (als ík heel hard loop kan ik amper nog logisch nadenken in ieder geval) om goed te letten op die dingen die je nu noemt; pasfrequentie (al is die bij mij al snel >165) en afzet maar ook hoe je je heupen houdt, hoe hoog je je knie heft en je hiel achter je omhoog zwaait, allemaal dingen die als je ze bewust gaat doen je wellicht op de hogere snelheden ook onbewust beter doet.

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Aan de andere kant loop ik nu met mijn gezin héél langzaam, en dan merk ik dat door de geforceerde paslengte bij mij juist rare pijntjes ontstaan.

Slecht idee... Hoe laat?

• Rob1978
bert74 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:59:
[...]

Ik liep eerder ook veel sneller, heb een halve marathon in 1.59 gelopen, dus ca. 5.40 p/km denk ik?!? Maar ook veel te hoog in hartslag. Er is privé het een en ander gebeurt waardoor ik in een dikke burnout terecht kwam en eigenlijk weer vanaf nul moest beginnen. Dat maakte het langzaam hard lopen wel een stukkie 'makkelijker'.

Ik merk nu vooral dat ik veel vaker kan lopen dan voorheen. 5 a 6 dagen in de week lopen zonder probleem lukte me eerder nooit. Dan ging ik weer veel te snel en moest ik 2 a 3 dagen bijkomen. Ook veel last gehad van shin splints, vage knie klachten die waarschijnlijk te maken hadden met mijn cadans en behoefte om snel te lopen.

Is het efficient? Ik heb geen idee, maar ik voel me er goed bij en dat vind ik ook belangrijk. Ja ik zou graag sneller lopen en wie weet lukt me dat straks ook, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ik er voor sta. Ik loop vooral prettig, pijnloos en veel (voor mijn gevoel heel veel).

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:52

Sherlock

No Shit

Ik ben met een Garmin Coach programma bezig en bij de cadansoefeningen merk ik dat ik wel netjes mijn pas versnel (van de 'standaard cadans van 160 wordt het dan 175-185) maar ik ga ook sneller lopen en de inspanning wordt ook hoger. Dat merk ik aan mijn hartslag. Ergens lijkt me dat niet de bedoeling, maar hoe ga je dat tegen?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• bert74
Poekie schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:34:
[...]

Langzaam lopen is een mooie oefening in techniek verbeteren vind ik zelf. Juist omdat je langzamer gaat heb je de tijd en mentale capaciteit (als ík heel hard loop kan ik amper nog logisch nadenken in ieder geval) om goed te letten op die dingen die je nu noemt; pasfrequentie (al is die bij mij al snel >165) en afzet maar ook hoe je je heupen houdt, hoe hoog je je knie heft en je hiel achter je omhoog zwaait, allemaal dingen die als je ze bewust gaat doen je wellicht op de hogere snelheden ook onbewust beter doet.
Mijn pasfrequentie zit bij trainingsloopjes tussen 170-180. Daar voel ik mij het beste bij.
Bij wedstrijdtempo gaat de pasfrequentie omhoog naar ca. 190, maar vooral de paslengte wordt hoger.
Bij lage snelheden gaat mijn pasfrequentie naar beneden, tot 6:30 per km gaat het goed, nog langzamer voelt vooral qua techniek niet meer goed.

• bert74
Rob1978 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:31:
[...]

Ik liep eerder ook veel sneller, heb een halve marathon in 1.59 gelopen, dus ca. 5.40 p/km denk ik?!? Maar ook veel te hoog in hartslag. Er is privé het een en ander gebeurt waardoor ik in een dikke burnout terecht kwam en eigenlijk weer vanaf nul moest beginnen. Dat maakte het langzaam hard lopen wel een stukkie 'makkelijker'.

Ik merk nu vooral dat ik veel vaker kan lopen dan voorheen. 5 a 6 dagen in de week lopen zonder probleem lukte me eerder nooit. Dan ging ik weer veel te snel en moest ik 2 a 3 dagen bijkomen. Ook veel last gehad van shin splints, vage knie klachten die waarschijnlijk te maken hadden met mijn cadans en behoefte om snel te lopen.

Is het efficient? Ik heb geen idee, maar ik voel me er goed bij en dat vind ik ook belangrijk. Ja ik zou graag sneller lopen en wie weet lukt me dat straks ook, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ik er voor sta. Ik loop vooral prettig, pijnloos en veel (voor mijn gevoel heel veel).
Het allerbelangrijkste van hardlopen is "heel blijven" en je er lekker bij voelen! Fijn dat je weer 170km in 1 maand gelopen hebt. Snelheid komt vanzelf wel terug.

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-01 07:21
GSX-MAN schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:23:
Aan de andere kant loop ik nu met mijn gezin héél langzaam, en dan merk ik dat door de geforceerde paslengte bij mij juist rare pijntjes ontstaan.
Klopt, dat heb ik ook.

Zero.

• Hartloper
redwing schreef op maandag 1 april 2024 @ 21:19:
[...]

Het is gewoon een andere manier van trainen, waarbij het weliswaar niet bewezen is dat het beter werkt, maar wel dat het zeker geen slechtere resultaten geeft. Er staat in dit geval zelfs een uitleg bij, dus het kan best dat jij het niets vindt, maar het afdoen als iets voor beginners/trage renners is toch niet eerlijk. Houd het er op dat het een ander soort training is waarbij iedereen zelf wel kan bepalen wat het beste bij hem past.
Excuus als ik je beledigd heb, maar als je kijkt naar de mooie link van @Roozzz enkele posts onder de jouwe zie je dat die fellrunner die allerlei trainingsmethodes vergelijkt Galloway's run-walk method heel geschikt vindt voor debutanten en 5:30 lopers.

• Hartloper
Om in te pikken op traag lopen, bij mij werkt dat wel goed.
Als ik alleen rustig jog is dat rond de 5:10/km, maar op zondag loop ik soms met een trager iemand en dan heb ik geen probleem om 5:50/km (met mevrouw Hartloper) of 6:10/km te lopen (met een loopmaatje, en intussen bijkletsen). Ik heb ook gemerkt dat als ik een pijntje hier of daar heb waar het misschien gevaarlijk is om door te lopen, dat een traag trainingsrondje daar eerder een positief effect op heeft.
@Rob1978 da's heel typisch, als je traag loopt is het veel makkelijker om de omvang uit te breiden, je krijgt geen overbelasting, je kan consistent door te blijven trainen en uiteindelijk verbeteren je prestaties op die manier veel beter dan wanneer je te hard loopt. Dus blijf het vooral nog een tijdje volhouden met rustig te hardlopen, je zal zien dat je daar veel progressie mee kan maken. Ja, het is iets meer een "marathon shuffle", het ziet er wat minder uit, maar wat boeit dat ?
Veel beter dan te hard lopen - geblesseerd raken - te hard herbeginnen - weer geblesseerd enz.

[ Voor 4% gewijzigd door Hartloper op 02-04-2024 17:41 ]

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Hartloper schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:39:
Om in te pikken op traag lopen, bij mij werkt dat wel goed.
Als ik alleen rustig jog is dat rond de 5:10/km, maar op zondag loop ik soms met een trager iemand en dan heb ik geen probleem om 5:50/km (met mevrouw Hartloper) of 6:10/km te lopen (met een loopmaatje, en intussen bijkletsen). Ik heb ook gemerkt dat als ik een pijntje hier of daar heb waar het misschien gevaarlijk is om door te lopen, dat een traag trainingsrondje daar eerder een positief effect op heeft.
@Rob1978 da's heel typisch, als je traag loopt is het veel makkelijker om de omvang uit te breiden, je krijgt geen overbelasting, je kan consistent door te blijven trainen en uiteindelijk verbeteren je prestaties op die manier veel beter dan wanneer je te hard loopt. Dus blijf het vooral nog een tijdje volhouden met rustig te hardlopen, je zal zien dat je daar veel progressie mee kan maken. Ja, het is iets meer een "marathon shuffle", het ziet er wat minder uit, maar wat boeit dat ?
Veel beter dan te hard lopen - geblesseerd raken - te hard herbeginnen - weer geblesseerd enz.
Nee, ik zei héél langzaam. Frau liep de laatste keer op de weg 8:12/km, dat is 7,3 km/u. Mijn wandeltempo ligt net onder de 7 km/u. Dat dwingt me in een paslengte die gewoon pijn gaat doen, wandelen is fijner.

Slecht idee... Hoe laat?

• redwing
Hartloper schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:32:
[...]

Excuus als ik je beledigd heb, maar als je kijkt naar de mooie link van @Roozzz enkele posts onder de jouwe zie je dat die fellrunner die allerlei trainingsmethodes vergelijkt Galloway's run-walk method heel geschikt vindt voor debutanten en 5:30 lopers.
Mij heb je niet beledigd hoor (in het trainingsschema van Galloway dat ik nu volg sla ik ook al dat wandelen over :+ ) Ik weet alleen ook uit ervaring dat verschillende mensen zweren bij verschillende trainingen. En daarbij ken ik ook een aantal mensen die heel hard lopen, en die bij het begin van de blokken zweren bij hardlopen afgewisseld met lopen. Ik weet daarbij dat er ook genoeg zijn die zeggen dat het alleen voor beginners is, maar dat is dus erg kort door de bocht. Het is gewoon een andere trainingsmethode die voor sommige mensen prima werkt en waar anderen juist weer niets aan vinden.

Waarbij je ook moet bedenken dat als je het niet probeert je ook nooit weet of je er wel of niet beter van zal worden.

[removed]

• LawfulHamster
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-11-2025

LawfulHamster

PSN - LawfulHamster

Hi allen,
Heeft iemand een fijn trainingsprogramma specifiek voor sprinten? Wil graag mijn explosiviteit verbeteren en sprinten schijnt hier uiteraard goed bij te helpen.

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

GSX-MAN schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:05:
[...]

Nee, ik zei héél langzaam. Frau liep de laatste keer op de weg 8:12/km, dat is 7,3 km/u. Mijn wandeltempo ligt net onder de 7 km/u. Dat dwingt me in een paslengte die gewoon pijn gaat doen, wandelen is fijner.
Ik denk dat er wel een ondergrens is inderdaad. 8:12/km zou ik waarschijnlijk nog wel kunnen maar ik ben algeheel niet zo snel, plus ook nog eens klein (1m62) met relatief korte pootjes. Voor mij is nu met t herstellen 7:40/km wel de ondergrens waar ik nog het gevoel heb dat ik een hardloopbeweging maak, zij het nogal lafjes.

Voor mij is pasfrequentie door de korte pootjes al snel hoog, ~165 som op eerdergenoemde 7:40/km, rond de 175spm bij 7:00/km en 180+spm vanaf ongeveer 6:30/km. Wedstrijd loop ik 200+spm.

[ Voor 12% gewijzigd door Poekie op 02-04-2024 19:08 ]

• Daktegel
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:12
Afgelopen weekend samen met mijn broer de Caubergtrail 44 kilometer gelopen in Valkenburg. Omdat we vanuit Zwolle moesten komen de avond van tevoren een hotel gepakt. Bij aankomst al een klein verkennend 5k rondje en dat belooft veel goeds. Veel hoogtemeters en single tracks.

De dag van de race gestart met ontbijtje en koffietje. Kleren, trailvest en schoenen aan en toen naar de "partyzone" gelopen oftewel de start/finish. Het was rustig, want alleen de 54k was nog maar gestart. Alles was verder keurig geregeld met het startnummer en racecup ophalen. Sowieso kudo's voor de organisatie. Het was allemaal goed geregeld met goede posten en vrijwilligers/verkeersregelaars en duidelijke bordjes.

Om 9.00u gestart met ongeveer 160 man en het begon al goed met een steile trap naar boven. De eerste hoogtemeters zijn binnen. Daarna glibberen en glijden rondom de Cauberg, maar geleidelijk werd het pad droger en konden we wat vaart maken. Soms hing je achter een lint met lopers op de singletracks, die net wat langzamer tempo hadden dan jij. Dit was voor ons nieuw. Soms lastig inschatten of je hier voorbij moet of dat je je moet inhouden en dan maar meer tempo moet maken op de brede paden. Voor je gevoel verlies je er veel tijd mee, maar dat zal op 44k niet heel veel zijn en was ook niet het hoofddoel.

Het middenstuk van de trail was wat saaier, omdat we door de weilanden liepen, dus veel rechtdoor en weinig hoogteverschillen. Hier konden we een mooi tempo lopen van rond de 5:05min/km. Na 25km werd het parcours weer gevarieerder, maar begonnen er wat pijntjes op te spelen bij mijn broer en ging het tempo achteruit. We hadden ervoor gekozen om deze trail samen te lopen, dus samen uit, samen thuis. Af en toe kon ik wel de afdalingen afknallen en dan wachtte ik weer op hem en dit was prima! Bij km 25 kwamen ook de lopers van de 30k erbij, dus weer wat drukker bij posten en singletracks.

Ondertussen was het echt genieten van de gevarieerde omgeving. Met bloeiende campanula, daslook overal, de lentebloesems, groeves, leuke singletracks, venijnige klimmen, een waterpartij en soms best technische afdalingen. Dit is toch heel wat anders dan de Veluwezoom en de Lemelerberg, maar wel echt super om te lopen.

Bij km 42 nog een hele venijnige trap die toch wel pijn deed aan de beentjes en toen goed kunnen uitlopen naar beneden. Voor het eerst 44 km gelopen met 1100hm en dat in 4:47:47. Dik tevreden en dit smaakt naar meer. Verder, meer hoogtemeters en technischer... We zullen het zien.

Strava or it didn't happen..

• kepler
m0ridin schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:57:
@Martiveen Ah! Ik wil de dutch mountain trail en/of krijtland pad wel eens doen, die zouden meer gewoon zelf zijn en dus niet echt perse continu moeten hardlopen (is ook voor NL begrippen wel wat serieuzer qua hoogtemeters). Zag ook een Utrecht heuvelrugtrail waar een 100k van is, denk dat ik die wil gaan doen als 'echte'... Maar dat zal dan volgend jaar worden, die vallen in de zomer (juni deze geloof ik) dus dat past niet helemaal lekker.
Dutch Mountain Trail staat hier in september in de planning, maar wel in twee etappes :D

Voor volgend jaar staat nu in Australië een 100k met potlood in de agenda. Met bijna 5000 hoogtemeters. Ok geen Eiger oid, maar vergeleken met Nederland fiks meer hoogtemeters (en dan alle slangen en spinnen ;) ). Nu nog kijken of het in ons reisschema past, maar dat lijkt te lukken.

Dat gaan veel rondjes worden bij de 'berg' van Bergschenhoek :P

• m0ridin
@kepler oh wauw, een 100k in Australië is wel heel tof en mooi als je daar toch bent... Mooie ervaring :)

En die dutch mountain trail, misschien hier ook in 2 dagen alsnog hoor maar heb al een paar keer een 50+ gedaan nu dus het in 1x doen lijkt me ook een mooie uitdaging en mijlpaal (en als ik dat echt rustig doe ook niet onrealistisch)

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:00

Dazzler2120

FP ProMod
kepler schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:38:
[...]

Dutch Mountain Trail staat hier in september in de planning, maar wel in twee etappes :D

Voor volgend jaar staat nu in Australië een 100k met potlood in de agenda. Met bijna 5000 hoogtemeters. Ok geen Eiger oid, maar vergeleken met Nederland fiks meer hoogtemeters (en dan alle slangen en spinnen ;) ). Nu nog kijken of het in ons reisschema past, maar dat lijkt te lukken.

Dat gaan veel rondjes worden bij de 'berg' van Bergschenhoek :P
Met de DMT ben je iig al goed op weg ;) Ik woon de eerste 'berg'-top die je tegenkomt, de Wilhelmina en ben van plan 2025 de DMT ook eens te lopen. Eerst een keer aan de wandel en als langeretermijnsdoel zou het me mooi lijken om die te rennen. Met 1600 hoogtemeters ook een acceptabele voorbereiding ;)

PS4 PSN: Dazzler2120

• fjorden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
GSX-MAN schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:02:
Ik heb gisteren deze getekend en daarna gelopen:

https://www.routeyou.com/...rg-austerlitz-soesterberg

Best veel single tracks, niet heel veel hoogtemeters (118 over 15 km) en een deel van het parcours bleek onder water te staan dus ik heb een stukje moeten improviseren op minder dan wandeltempo. Maar verder was ik dik tevreden over de route, het blijft een leuk bos om in te lopen als je de rechte wegen overslaat.

Ik voel nu wel aan mijn bovenbenen dat ik te weinig train.
Ik loop er ook regelmatig. Je zal de omgeving wel kennen, maar als je de lus om de piramide een klein beetje verlengt, dan pak je nog een paar extra hoogtemeters mee (richting N-weg/pannenkoekrestaurant aan de Treekerweg) en inderdaad (vaak) genoeg opties om de langere rechte wegen over te slaan.

• LauryanF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-04-2025
Het is alweer even geleden dat ik hier gepost heb, maar het rennen heb ik sinds een half jaartje weer wat meer opgepakt. Sinds december (Wisenttrail) zat ik weer lekker in een loopritme en heb ik mezelf als motivatie tussen andere loopjes door uitgedaagd om elke maand minimaal 1x een halve marathon of meer te lopen als afstand.

Tot nu toe waren dat min of meer geplande dagen, maar afgelopen maandag had ik ruimte in mijn agenda en geen familie verplichtingen. Werd wakker en had enorme zin om geen rondje door de wijk te lopen, maar om de bossen op te zoeken voor een wat langere run. Snel op Komoot een mooie route gevonden en na een ontbijtje de auto in om richting de bossen te gaan.

Vestje om, schoenen aan en gaan.
Heerlijk kunnen rennen, over in totaal zo'n 26km met 400 hoogtemeters (aldus mijn Coros).
Route is wat mij betreft echt een aanrader; leuke afwisseling in landschap, soort bos. Soms wat steilere hellingen, soms meer glooiend. Al met al heerlijk kunnen buitenspelen!
Totaal geen zorgen gemaakt om tempo, vooral focus op het genieten en het buiten zijn.

Strava or it might not have happened

[ Voor 6% gewijzigd door LauryanF op 03-04-2024 09:25 ]

Strava

• Mortum
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-01 20:40

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

:w Ik meld mij ook maar in dit draadje.

quickstats: 197cm, 127kg, ervaring 0

Het stond al langer om hardlopen op te pakken als ik voldoende was afgevallen, dus veel inlezen, YT gekeken voor de bekende valkuilen en bij een winkel een loopanalyze laten uitvoeren voor een paar geschikte schoenen.

Maar!! sinds maandag officieel gestart met hardlopen (en ik voel het nog in mijn benen)

Eerste paar keer "enkele minuten" geoefend op een loopband om mijn cadans richting de 150+ te krijgen en afgelopen maandag met een 160bpm playlist het wild in gegaan.

Man.. wat was dat afzien zeg! :P

Uiteraard deze 5K hooguit 2K daadwerkelijk hardgelopen maar wel tevreden met het eerste resultaat.

Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava Hevy Tweakers Discord

• Shinji
Mortum schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:55:
:w Ik meld mij ook maar in dit draadje.

quickstats: 197cm, 127kg, ervaring 0

Het stond al langer om hardlopen op te pakken als ik voldoende was afgevallen, dus veel inlezen, YT gekeken voor de bekende valkuilen en bij een winkel een loopanalyze laten uitvoeren voor een paar geschikte schoenen.

Maar!! sinds maandag officieel gestart met hardlopen (en ik voel het nog in mijn benen)

Eerste paar keer "enkele minuten" geoefend op een loopband om mijn cadans richting de 150+ te krijgen en afgelopen maandag met een 160bpm playlist het wild in gegaan.

Man.. wat was dat afzien zeg! :P

Uiteraard deze 5K hooguit 2K daadwerkelijk hardgelopen maar wel tevreden met het eerste resultaat.
Dat is gelijk een serieuze tijd/afstand! Ik zou een couch2 5k zoeken en die gaan volgen. Evy begint bijvoorbeeld 20 minuten waarvan ongeveer de helft hardlopen.

Rustig opbouwen is erg belangrijk om heel te blijven.

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Shinji schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:59:
[...]

Dat is gelijk een serieuze tijd/afstand! Ik zou een couch2 5k zoeken en die gaan volgen. Evy begint bijvoorbeeld 20 minuten waarvan ongeveer de helft hardlopen.

Rustig opbouwen is erg belangrijk om heel te blijven.
Thank voor de tip!

Ervaring is niet helemaal 0 met sport, ik skeeler rustig rondes van 30K in een krappe 2 uur, dus mijn hart snapt het wel.
Mijn benen daarintegen.... :X

De spierpijn is vooral de aanhechting boven de knie, en midden op mijn schenen. (beide niet verontrustig hoor, maar dit zijn duidelijk de spieren/plekken die met fietsen en skeeleren niet op hun donder krijgen)

Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava Hevy Tweakers Discord

• redwing
Mortum schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:02:
[...]
Thank voor de tip!

Ervaring is niet helemaal 0 met sport, ik skeeler rustig rondes van 30K in een krappe 2 uur, dus mijn hart snapt het wel.

De spierpijn is vooral de aanhechting boven de knie, en midden op mijn schenen. (beide niet verontrustig hoor, maar dit zijn duidelijk de spieren/plekken die met fietsen en skeeleren niet op hun donder krijgen)
Het gaat bij de meesten ook niet om het hart maar juist om de spieren en pezen. Dat hart past zich een stuk sneller aan dat je spieren dat kunnen. Daarom is het zeker aan het begin voor de meesten goed om met een rustig schema te beginnen om blessures te voorkomen.

[removed]

• Roozzz
Mortum schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:02:
[...]

Thank voor de tip!

Even heel snel gegluurd. Je hartslag maakt mooie golfjes, dus enige conditie is er wel aanwezig inderdaad (y)

Wel zou je een heel stuk rustiger mogen lopen. Ik zie de tempo's nu laag in de 5:00 min/km liggen. Dat gecombineerd met een lage pasfrequentie, vermoedelijke overstriding en je gewicht, maakt dat je benen (spieren, pezen) nogal een stevige optater krijgen.

Praktisch iedereen die met een beetje conditie gaat hardlopen (wielrenners, schaatsers, skeeleren O-) ) loopt al snel tegen blessures aan. Conditioneel loopt het allemaal wel los, maar je spieren en pezen hebben écht tijd nodig om te wennen aan de schokbelasting. Rustig aan beginnen is het devies. Zowel qua tempo als qua lengte van de hardloopblokken en volume. Er zijn gelukkig stapels couch25k schema's beschikbaar, die rustig opbouwen. Ik zou ten zeerste aanbevelen er eentje te gaan volgen.

Hoe dan ook, welkom in het topic! :) En laat dit soort reacties je niet weerhouden om lekker te gaan lopen. We zitten hier in dit topic met velen die door schade en schande wijs geworden zijn. Dus als we een ander daarvoor kunnen behoeden...

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Roozzz schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:23:
[...]

Even heel snel gegluurd. Je hartslag maakt mooie golfjes, dus enige conditie is er wel aanwezig inderdaad (y)
Oh als je stats leuk vind: Garmin
Wel zou je een heel stuk rustiger mogen lopen. Ik zie de tempo's nu laag in de 5:00 min/km liggen. Dat gecombineerd met een lage pasfrequentie, vermoedelijke overstriding en je gewicht, maakt dat je benen (spieren, pezen) nogal een stevige optater krijgen.
Dat kwam nu ook uit de training, ik krijg meer cadans-oefeningen, maar ik loop ook al gewoon snel, tot 8km per uur loop ik omdat ik anders over mijn eigen voeten struikel :F
Praktisch iedereen die met een beetje conditie gaat hardlopen (wielrenners, schaatsers, skeeleren O-) ) loopt al snel tegen blessures aan. Conditioneel loopt het allemaal wel los, maar je spieren en pezen hebben écht tijd nodig om te wennen aan de schokbelasting. Rustig aan beginnen is het devies. Zowel qua tempo als qua lengte van de hardloopblokken en volume. Er zijn gelukkig stapels couch25k schema's beschikbaar, die rustig opbouwen. Ik zou ten zeerste aanbevelen er eentje te gaan volgen.
Yes! de Couch25K was inderdaad al door Shinji geoppert, ik ga er eens naar kijken.
Hoe dan ook, welkom in het topic! :) En laat dit soort reacties je niet weerhouden om lekker te gaan lopen. We zitten hier in dit topic met velen die door schade en schande wijs geworden zijn. Dus als we een ander daarvoor kunnen behoeden...
Het word zeker gewaardeerd! ondertussen sinds augustus 25kg kwijt door gewoon koppig te trainen tot bijna falen, dus mijn dagelijks leven voelt sowieso al alsof er een zak beton van mijn buik is gehaald, maar daardoor ben ik wel duidelijk nog een beetje in de verkeerde mentaliteit. 8)7

Wat mij overigens wel direct opviel: als ik dit 1 jaar geleden probeerde had ik na 50meter al enorme pijn aan mijn schenen (Shin splint?), hoewel ik nu wel wat voel, is dit iets wat ik verwacht wat morgen weer over is. Voorheen had ik hier een maand last van.

Kan dit komen door de schoenen?

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:54
Toen ik te dik was had ik werkelijk overal last van met hardlopen, schouders, armen, rug, nek, heupen etc. Lichter is wel echt beter:).

Bouw het inderdaad echt rustig op, het is zo zonde om over twee maanden te merken dat de kleine pijntjes groter worden. Het duurt gewoonweg een hele tijd voordat je pezen gewend zijn aan de inspanning en je spieren zich hebben aangepast aan de weg.

Voor de rest lekker hardlopen :D

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-01 14:16
Mortum schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:39:
[...]
sinds augustus 25kg kwijt door gewoon koppig te trainen tot bijna falen
Zo, dat is een hele prestatie!
Wat mij overigens wel direct opviel: als ik dit 1 jaar geleden probeerde had ik na 50meter al enorme pijn aan mijn schenen (Shin splint?), hoewel ik nu wel wat voel, is dit iets wat ik verwacht wat morgen weer over is. Voorheen had ik hier een maand last van.

Shin splints kunnen allerlei oorzaken hebben. Schoenen, maar vooral meer en sneller lopen dan je lichaam fysiek aankan. Als ik naar je Strava kijk, dan is te zien dat je cardiovasculaire conditie goed is, maar voor een beginner met jouw gewicht denk ik dat je te hard loopt. Net als anderen adviseer ik om een couch25k programma te volgen om je banden, gewrichten en pezen te laten wennen aan het hardlopen.

• vhal
  • Laatst online: 22:17

vhal

ಠ_ಠ

Misschien is het niet iets wat je wilt horen maar afgaande op je lengte/gewicht zou ik persoonlijk toch een alternatief kiezen om (indien gewenst) wat gewicht kwijt te raken voordat je verder gaat met hardlopen. Daarnaast zou ik toch je schema aanpassen en beginnen met langzamer te lopen. Het kan niet zo zijn dat je nu al "enorme pijn" hebt na 50 meter.

Aan de andere kant, misschien zit ik er compleet naast wat betreft je fysieke gesteldheid maar dan blijft het advies wel staan voor het schema en de tempo's. Het blijft uiteindelijk het zoeken naar een balans van wat je lichaam aan kan vs de intensiteit van de training.

In ieder geval veel succes! 😊

[ Voor 14% gewijzigd door vhal op 03-04-2024 11:24 ]

Strava

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

vhal schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:21:
Het kan niet zo zijn dat je nu al "enorme pijn" hebt na 50 meter.
Dat is ook niet zo ;)

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:00

Dazzler2120

FP ProMod
Maar het devies lijkt me duidelijk, wil je op een duurzame manier conditie opbouwen, dan zal je jezelf actief moeten afremmen. Ik ben het afgelopen jaar meerdere keren uitgevallen als gevolg van blessures, waardoor ik niet goed heb kunnen doorpakken. Het doet pijn, aangezien ik iets meer dan een jaar geleden dood leuk 20+km trails gelopen heb.
Na mijn herstel wilde ik telkens teveel, te snel en ben ik gaan forceren waardoor ik uiteindelijk langere tijd eruit heb gelegen.

Nu ben ik mijn vriendin aan het begeleiden met een C25K programma. Voor mij ook prettig, want door met haar te rennen is zij momenteel letterlijk mijn 'rem' / dat ik niet te snel wil gaan met opbouwen.

PS4 PSN: Dazzler2120

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Oooh ik zie dat mijn nickchange nog niet in de quickreplybanner zit... Wie moet ik daar ook al weer voor hebben?

@Mortum eigenlijk had je dus nog een DM moeten sturen naar mij of @Calitomnication om lid te worden van de Stravagroep maar dit keer zie ik dat door de vingers omdat t vrij duidelijk is dat jij t bent en mijn nick nog niet goed staat ;)

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Poekie schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:56:
Oooh ik zie dat mijn nickchange nog niet in de quickreplybanner zit... Wie moet ik daar ook al weer voor hebben?

@Mortum eigenlijk had je dus nog een DM moeten sturen naar mij of @Calitomnication om lid te worden van de Stravagroep maar dit keer zie ik dat door de vingers omdat t vrij duidelijk is dat jij t bent en mijn nick nog niet goed staat ;)
Er was gisteren een DM verstuurd naar Calitomnication :*)

• vhal
  • Laatst online: 22:17

vhal

ಠ_ಠ

O wacht...dat was dus een jaar geleden, excuses.
Schoenen kunnen wel helpen ja...

Strava

• redwing
Mortum schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:39:
[...]
Het word zeker gewaardeerd! ondertussen sinds augustus 25kg kwijt door gewoon koppig te trainen tot bijna falen, dus mijn dagelijks leven voelt sowieso al alsof er een zak beton van mijn buik is gehaald, maar daardoor ben ik wel duidelijk nog een beetje in de verkeerde mentaliteit. 8)7

Die 25kg kan al een heel groot deel van de reden zijn. Ik woog ruim een jaar geleden ook 20 kg meer, en toen deed alles ook veel eerder en langer pijn. Schoenen kunnen daarbij natuurlijk ook verschil maken, maar daar zul je nu toch goed naar moeten kijken. Met 25kg minder kan het best zijn dat andere schoenen beter bij je passen.

[removed]

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

redwing schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:07:
[...]
Met 25kg minder kan het best zijn dat andere schoenen beter bij je passen.
Geen zorgen, die schoenen zijn vorige week donderdag aangemeten bij een winkel hier in Alkmaar. (y)

• m0ridin
@Mortum Goed bezig!

En ook al hebben meerderen eht al benoemd, en geef je aan dat idd gezien te hebben en mee te nemen, toch nog een keer een extra benadrukking. Start rustig! Wandel/hardloop, couch2-5k!

Beter een keer te veel genoemd dan een keer te weinig want het is echt heel belangrijk om blessures te voorkomen (been there, done that). Helemaal als je die conditie dus al hebt.

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Kijken mensen wel naar de statistieken op Strava?

Ik zie vooral veel aannames en dan word er gehamert op wandel/hardlopen, terwijl ik dat gewoon braaf gedaan heb 8)7

Chill!!

Ik heb deze fase van sporten doorstaan met skaten, en daarna fietsen (veel interval training).
Goed herstel is 50% van de training, dat weet ik ;)

Dit, met 10 min. opwarmen en 10 min cooldown staat nu op de planning voor eerstvolgende run ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EyQuP-Lvd1sE1Rdw68BSmVlllg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/w1uy2nxrT3ZlohJriHZ5iSJp.png?f=user_large

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Poekie schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:56:
Ohh gewoon vriendelijk @Outerspace taggen zodat hij het kan fixxen zodra hij tijd/zin heeft.
(ik denk niet dat een TR daarvoor gewenst is)

Pagina: 1 ... 296 ... 421 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.