• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:04
@Hartloper Oh! Dat kan natuurlijk ook, dat zet dingen weer een beetje in perspectief :P

@JT Prima toch? Je hoeft ook niks opzij te zetten, lekker combineren wat je wil... Kijk, als je perse die afstand onder die tijd wil lopen, ja... dan moet je wel een bepaalde training gaan doen. Maar verder is het gewoon wat je zelf wil. Alleen maar fijn om meer hobbies, passies en dingen te hebben.

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01:15
Groetjes uit Nieuw Zeeland!

We hebben besloten om in zoveel mogelijk landen waar we komen een medaille mee te nemen, en de enige optie hier was een trailrun in Christchurch. Wel veel wezen hiken, maar nog nooit een trailrun gedaan. Dat belooft wat!

We hadden dus afgelopen zondag ons ingeschreven voor de short run, een 5km, met niet al te veel hoogtemeters. Het event is onderdeel van een grote serie van trailruns maar het is niet superdruk. We zijn der netjes om half 8 om onze bib op te halen en om 9 uur starten we in waves (langste afstanden eerst).

Na het startschot beginnen ik te rennen en als snel heb ik door dat ik vooraan loop. Zoals gewoonlijk wel te snel gestart dus na een kleine 500m laat ik het tempo zakken en wordt ik ingehaald door 1 iemand. Daarna blijft het angstvallig stil achter mij. Al snel haal ik de achterblijvers van de langere afstanden in tot we gaan splitsen bij ongeveer 2 km. Nog steeds op een mooie tweede plek.

We eindigen het parcours bij een mountainbike parcours met veel bochtjes en kleine heuveltjes. Heel leuk om hier te lopen! Nog een kleine kilometer te gaan en ik begin wat aan te zetten om te kijken of er nog wat meer te behalen valt. De bocht om en… daar is de finish al. Nog een kleine 300 meter te gaan en met een tijd van 19:50 als tweede gefinished. Parcours is uiteindelijk maar 4,5km, dus de sub 20 zit er helaas nog steeds niet in.

De ervaring was heel leuk, dus dit staat zeker op het lijstje om vaker te gaan doen! En toch weer een mooie medaille om mee te nemen :*)

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-01 10:47
Uiteraard is mijn wetenschappelijk onderbouwde onderzoek per (rechter) schoen @Hartloper en @m0ridin

Desalniettemin was ik ook verrast door het verschil tussen die Liberates en de rest, ongeveer gelijk aan de Adi's Pro 3. Alleen die Puma's zijn bijna een factor 4 ofzo goedkoper

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-01 21:45
JT schreef op maandag 25 maart 2024 @ 21:55:
[...]

Dat is zeker een compliment ja! Ik ben het weer op gaan pakken, gewoon lekker richting de 5km en daarna zien we wel, misschien de 10. Maar als ik zie wat er hier langs komt raak ik geinspireerd voor meer :P Maar voorlopig lukt dat nog niet met jonge kinderen en de absolute prioriteit bij het gezin. Sinds de kinderen is mijn batterij op werkdagen ook helemaal leeg na het bedgangritueel. Op dit moment vind ik nog niet de tijd voor 3 keer per week. Laat staan uren lang :P
‘s Ochtends vroeg, ‘s avonds laat, met een hardloopbuggy, er zijn tal van mogelijkheden met jonge kinderen. Hier zijn ze 3 en 1,5 jaar oud, die van 1,5 is zondag nog meegeweest voor een ronde van 27km waar ze na een kwartiertje in slaap viel en 2 uur later bij thuiskomst wakker moest maken omdat we weer thuis waren. :)

Er komt wel een boel discipline bij kijken soms en wat afstemmen onderling, maar heb nooit het gevoel dat ik iets moet opofferen voor ze om 4x per week te kunnen lopen met 60~70km gemiddeld per week. Enige wat ik heb opgeofferd is tijd aan andere hobby’s (bijv gamen wat ik eerst meer deed), het is zeker keuzes maken wat tijd betreft natuurlijk.

Ps. In het eerste levensjaar is de uitdaging vooral de gebroken nachten en ook nu loop ik wel eens op een paar uur slaap… Maar als ik thuiskom heb ik meer energie :)

[ Voor 6% gewijzigd door Slickk op 26-03-2024 08:36 ]

• Steevo_S
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-12-2025
Slickk schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:35:
[...]

‘s Ochtends vroeg, ‘s avonds laat, met een hardloopbuggy, er zijn tal van mogelijkheden met jonge kinderen. Hier zijn ze 3 en 1,5 jaar oud, die van 1,5 is zondag nog meegeweest voor een ronde van 27km waar ze na een kwartiertje in slaap viel en 2 uur later bij thuiskomst wakker moest maken omdat we weer thuis waren. :)

Er komt wel een boel discipline bij kijken soms en wat afstemmen onderling, maar heb nooit het gevoel dat ik iets moet opofferen voor ze om 4x per week te kunnen lopen met 60~70km gemiddeld per week. Enige wat ik heb opgeofferd is tijd aan andere hobby’s (bijv gamen wat ik eerst meer deed), het is zeker keuzes maken wat tijd betreft natuurlijk.

Ps. In het eerste levensjaar is de uitdaging vooral de gebroken nachten en ook nu loop ik wel eens op een paar uur slaap… Maar als ik thuiskom heb ik meer energie :)
Ik kan dit alleen maar beamen, ik heb er één van bijna 5 en de andere bijna een jaar, vroeger veel met de oudste en de buggy gerend en nu met de kleine, mijn vrouw vind het ook super omdat de kleine dan een lange tijd weg is en ze dan alleen maar met de oudste zit en wat 'down' tijd heeft.

Tussen de deur en de bank zijn er duizenden excuses maar zodra je gaat kom je thuis met een super gevoel.

Clash of Clans - MISSeR :: #Y0JU9R98 ::

• Nogges
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-01 11:54

Nogges

want 1 keer is nooit genoeg!

Zondag heb ik ook mee gedaan aan de 60 van Texel. Zoals in de verslag hiervoor te lezen, was het nogal winderig. Hierdoor direct al besloten om het als een lange duurloop te beschouwen en geen tijd- of snelheidambities te hebben. Hierdoor eigenlijk steeds redelijk vlak kunnen lopen qua snelheid. De laatste 10 kilometer nog wat hagel gehad, en kreeg het toen wel koud. Hierdoor kreeg ik ook last van kramp in de bovenbenen wanneer ik een dijkje of helling op moest. Maar voor de rest lekker gelopen. Eindtijd was uiteindelijk 5:48u. Blijft één van de mooiste lopen van Nederland!

You iz one special kid!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-01 13:49
Hartloper schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:28:
@nokie

Er is veel mogelijk met consistent jarenlang trainen.

Anderzijds is een 10km onder de 40 niet mogelijk met een BMI boven de 28 (ik zeg maar wat) en je hebt er ook een bepaalde VO2max voor nodig. Daarvan weten we dat die genetisch bepaald is en sommigen mensen hebben nu eenmaal een relatief lage VO2max.
Je hebt helemaal gelijk m.b.t. gewicht. Gewicht is naast de cardiovasculaire conditie een van de belangrijkste factoren bij het hardlopen. Bij hardlopen maak je continu een "springende" beweging naar boven en voorwaarts.Hoe lichter je bent, hoe minder vermogen je moet besteden om de zwaartekracht te overwinnen. De verhouding gewicht en prestaties is nagenoeg 1-op-1.

De VO2 max wordt ook uitgedrukt per kilogram. Als je contitie gelijk blijft, maar je valt wel af, neemt je VO2 max toe en loop je ook sneller.

VO2 max neemt ook af met de leeftijd. Vrouwen hebben ook een lagere VO2 max.

Jaren geleden boek gelezen: https://hetgeheimvanhardlopen.nl/ Allemaal wetenschappelijk onderbouwd.

Ik zou de stelling wat willen aanscherpen.

10km onder de 40 minuten is haalbaar voor de meeste mensen, mits
- voldoende consistente training
- Gezond gewicht. (gewicht zal natuurlijk afnemen met meer training en goede voeding)
- Beneden een bepaalde leeftijd (50?)
- Voor mannen is het wat makkellijker dan vrouwen.

• laudine66
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-03-2024
Mooi om die segmenten (KOM's in Strava) te willen winnen vind ik. Gr

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-01 13:18
abbeyrules schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:17:
Volgende week ben ik op Schiermonnikoog. Heeft iemand nog een goede trail route in GPX vorm? Lengte maakt niet zoveel uit, alles tussen de 10 en 25 is prima
Ja die heb ik, rondje dat ik zelf een keer gelopen heb in 2021.

Trailrun Schiermonnikoog 21km

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:23
Mijn Saucony Peregrine 12's zijn bijna aan vervanging toe.

De makkelijke stap is natuurlijk om de Peregrine 14 te halen - en die ga ik ook zeker even passen binnenkort.

Zit echter ook met een schuin oog te kijken naar een paartje Altra's. Ik lees over de Lone Peak 8 dat deze niet de beste outsole heeft, en kwam daardoor weer bij de Timp 5 terecht. Zijn er ervaringsdeskundigen die wat meer over deze schoenen kunnen vertellen?

Stip op de horizon is de Indian Summer Ultra 50k in Oktober, dus dan heb ik mooi de tijd om nog wat km's op die nieuwe schoenen te zetten :)

• WizzlerNL
Gaargod schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:42:
Mijn Saucony Peregrine 12's zijn bijna aan vervanging toe.

De makkelijke stap is natuurlijk om de Peregrine 14 te halen - en die ga ik ook zeker even passen binnenkort.

Zit echter ook met een schuin oog te kijken naar een paartje Altra's. Ik lees over de Lone Peak 8 dat deze niet de beste outsole heeft, en kwam daardoor weer bij de Timp 5 terecht. Zijn er ervaringsdeskundigen die wat meer over deze schoenen kunnen vertellen?

Stip op de horizon is de Indian Summer Ultra 50k in Oktober, dus dan heb ik mooi de tijd om nog wat km's op die nieuwe schoenen te zetten :)
Ik heb de Lone Peak 6 van Altra en vind die wel een stuk duurzamer qua slijtzool dan alle schoenen voor de weg van Altra. Op de wegschoenen ben ik er na een kilometer of 300-350 wel doorheen, die Lone Peaks gaan het wel wat langer vol houden, daar heb ik nu 315 op staan.

Ze zijn alleen niet zo geschikt voor heel modderig terrein, daar zijn de noppen te kort voor. Dat soort omstandigheden gebruik ik Inov-8 X-Tallon 255 voor.

• Gaargod
@WizzlerNL thanks voor je reactie. Ik lees wel meer berichten over snelle slijtage van de Altra's. Dan worden het dure kilometers. Ik heb tot dusver op al* mijn Saucony schoenen probleemloos 800+ kilometer gelopen, zowel weg als trailmodellen.

Voor modderig terrein heb ik de Salomon Speedcross 5.

* Uitzondering zijn de Xodus Ultra's, waar ik een paar van heb teruggestuurd wegens een gek opstaand 'randje' in de kraag van de schoen dat in m'n voet stak.

• WizzlerNL
Ja ik ben ook totaal niet tevreden over de durability van de Altra's, maar probleem is dat ik zero/heel weinig drop wil hebben en een brede voorkant nodig heb. Dan zijn er nog maar weinig opties over helaas.

• BiLLie-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-12-2025
bert74 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:27:
[...]

Je hebt helemaal gelijk m.b.t. gewicht. Gewicht is naast de cardiovasculaire conditie een van de belangrijkste factoren bij het hardlopen. Bij hardlopen maak je continu een "springende" beweging naar boven en voorwaarts.Hoe lichter je bent, hoe minder vermogen je moet besteden om de zwaartekracht te overwinnen. De verhouding gewicht en prestaties is nagenoeg 1-op-1.

De VO2 max wordt ook uitgedrukt per kilogram. Als je contitie gelijk blijft, maar je valt wel af, neemt je VO2 max toe en loop je ook sneller.

VO2 max neemt ook af met de leeftijd. Vrouwen hebben ook een lagere VO2 max.

Jaren geleden boek gelezen: https://hetgeheimvanhardlopen.nl/ Allemaal wetenschappelijk onderbouwd.

- Gezond gewicht. (gewicht zal natuurlijk afnemen met meer training en goede voeding)
Ik ben het helemaal oneens met de stelling (ook omdat het mij nog niet gelukt is :+ ). 10 km in 40 minuten is gewoon waanzinnig snel, daarvoor heb je naast de training, gewicht en leeftijd ook (behoorlijk wat) genetisch geluk bij nodig.

Schijnbaar heb ik dat geluk dan niet;nu 43 jaar, 187 cm, 78 kg, loop sinds 2015 hard, 2 jaar geleden mijn eerste marathon gelopen en nu al ruim 2 jaar loop ik zo'n 40-60 km per week, ook in de magische 80 / 20 verhouding.
Mijn 'pr' op de 10km is 'slechts' 44:28 (gelopen in een 15 km wedstrijd) 44:13 (gelopen in een halve marathon) en ik heb niet het idee dat er veel meer in zit, laat staan nog eens bijna 5 minuten er af!

Wanneer ik mijn eigen tijden in perspectief plaats; bij wedstrijden zit ik altijd ruim bij de eerste 30% van de gefinishte deelnemers. Sterker nog; wanneer je uitslagen van 10 km wedstrijden gaat bekijken, denk ik niet dat er een groot percentage onder de 40 minuten loopt. Van de mensen boven de 40 minuten, weet ik zeker dat er veel meer deelnemers zijn die het hardlopen toch enigszins 'serieus' nemen.

Iedereen kan binnen zijn/haar eigen limieten en een serieuze aanpak vooral veel lol aan hardlopen beleven en ook nog eens fit het leven door gaan. Top toch!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

BiLLie- schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:51:
[...]

Ik ben het helemaal oneens met de stelling (ook omdat het mij nog niet gelukt is :+ ). 10 km in 40 minuten is gewoon waanzinnig snel, daarvoor heb je naast de training, gewicht en leeftijd ook (behoorlijk wat) genetisch geluk bij nodig.

Schijnbaar heb ik dat geluk dan niet;nu 43 jaar, 187 cm, 78 kg, loop sinds 2015 hard, 2 jaar geleden mijn eerste marathon gelopen en nu al ruim 2 jaar loop ik zo'n 40-60 km per week, ook in de magische 80 / 20 verhouding.
Mijn 'pr' op de 10km is 'slechts' 44:28 (gelopen in een 15 km wedstrijd) 44:13 (gelopen in een halve marathon) en ik heb niet het idee dat er veel meer in zit, laat staan nog eens bijna 5 minuten er af!

Wanneer ik mijn eigen tijden in perspectief plaats; bij wedstrijden zit ik altijd ruim bij de eerste 30% van de gefinishte deelnemers. Sterker nog; wanneer je uitslagen van 10 km wedstrijden gaat bekijken, denk ik niet dat er een groot percentage onder de 40 minuten loopt. Van de mensen boven de 40 minuten, weet ik zeker dat er veel meer deelnemers zijn die het hardlopen toch enigszins 'serieus' nemen.

Iedereen kan binnen zijn/haar eigen limieten en een serieuze aanpak vooral veel lol aan hardlopen beleven en ook nog eens fit het leven door gaan. Top toch!
Ik zit er helaas hetzelfde in. (mijn cijfers 41 / 178 / 75 / 50:51)

Ik vraag me ook af wat het de mensen 'ongetraind' lopen op de 10km. Dat is vast al direct een stuk sneller dan mijn 33:50 op de 5km. Nu na 2 jaar 3keer per week trainen is dat naar 24minuten gegaan, maar zou niet weten hoe ik die laatste minuut de km sneller moet gaan.
@nokie heb je misschien een verloop van je tijden? zodat ik kan beoordelen of er nog hoop is voor mij? :+

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• Nogges

Nogges

Ik ben 44 (volgende week 45), ben 1,94m bij circa 94kg, en loop nu (denk ik) circa 39:00 op 10. Ik heb al een tijdje geen 10 voluit gelopen, maar vorig jaar nog een paar keer in 38 en 2 keer een halve marathon in 1:26. En de cijfers waren ongeveer gelijk, alleen een jaartje jonger. Dus misschien biedt dat wat hoop :) Ik loop sinds 2003, daarvoor wel looptrainingen gedaan als conditietraining voor een andere sport, maar dat was dus niet gericht op het lopen. Maar ik train eigenlijk helemaal niet meer op snelheid. Ik richt mij puur op ultraloopjes zoals trails en (hele) triathlons.

You iz one special kid!

• WizzlerNL
Mijn PR progressie voor zover ik het terug kan vinden. Tot voorjaar 2023 trainde ik 2 a 3x per week waarvan 1x Survivalrun en 1x hardlopen, weekend dan een duurloopje of een Survivalwedstrijd maar in de tijd dat de jongste geboren was viel die 3e keer vaak in het water. 2020 wel begonnen met yoga en dus veel soepeler geworden in de afgelopen 4 jaar.

Vanaf mei 2023 vaker 4x per week en in juli gestart met marathon schema en consistent 4x per week hardlopen.

5k:
2018 - 21:12
2019 - 20:17
2021 - 19:37
2023 - 19:15

10k
2018 - 44:40
2021 - 44:23
2021 - 42:06
2023 - 39:35

21.1k
2017 - 1:48:00
2021 - 1:40:25
2023 - 1:33:38
2023 - 1:29:25

42.2k
2023 - 3:13:46

Doel: 1 december Valencia Marathon sub 3h.

• BiLLie-
Nogges schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:13:
Ik ben 44 (volgende week 45), ben 1,94m bij circa 94kg, en loop nu (denk ik) circa 39:00 op 10. Ik heb al een tijdje geen 10 voluit gelopen, maar vorig jaar nog een paar keer in 38 en 2 keer een halve marathon in 1:26. En de cijfers waren ongeveer gelijk, alleen een jaartje jonger. Dus misschien biedt dat wat hoop :) Ik loop sinds 2003, daarvoor wel looptrainingen gedaan als conditietraining voor een andere sport, maar dat was dus niet gericht op het lopen. Maar ik train eigenlijk helemaal niet meer op snelheid. Ik richt mij puur op ultraloopjes zoals trails en (hele) triathlons.
Heel erg nette tijden!

Maar terugkomend op de stelling geeft dat mij nog niet de hoop dat iedereen met een consistente training, goed gewicht, etc. onder de 40 minuten op de 10 kan lopen.

Ook voor het idee even een uitslagenlijst er bij gepakt ( https://evenementen.uitslagen.nl/2023/enschedemarathon/ ). Op de 10 km zijn er 34 deelnemers met een netto tijd onder de 40 minuten. 34 deelnemers, van de 1.676 personen die de finish hebben gehaald. Van die 1600+ deelnemers zullen er ongetwijfeld een aantal zijn die voor de fun eens een 10km willen lopen, maar ook zeker een groot aantal lopers dat het toch enigszins serieus aan pakt. Hoe kan het dan dat er slechts 34 deelnemers die grens van 40 minuten weet te lopen?

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-01 08:34
Progressie is volgens mij altijd mogelijk als je consistent kan blijven lopen. Die consistentie gaat er misschien na een bepaalde leeftijd wel uit, maar volgens mij is dat iets voor 60+.

In 2018 liep ik de CPC (halve) in een tijd van 2u05 en kwam bijna strompelend over de finish. Heel naïef ingeschreven, want ik liep hooguit 10 tot 20km in de week en dan ook nog onregelmatig. Pas sinds 2020 ben ik het wat consistenter gaan opbouwen.

Afgelopen CPC is het gelukt in 1:25:11. 52 jaar, 1m80 en 70kg. Op de 10km staat de PR op 38:21 van vorig jaar. Waarbij de opbouw dus zo'n 3,5 jaar geleden begon.

Maar snelheid is niet zo relevant als je er maar plezier in houdt. Ik heb vaak betere herinneringen aan "wedstrijden" waarbij ik wat rustiger heb gelopen en meer kon genieten van de omgeving dan zo'n 10km tocht waar het vanaf km 1 al vechten is. Natuurlijk is het prettig als je conditie voldoende is om het in ieder geval niet wandelend te moeten doen. Maar als je nu lekker loopt op 10 km/u of 14km/u, dan maakt voor het plezier niet uit. Je geniet er op lager tempo gewoon wat langer van! Heb je ook nog meer waar voor je inschrijfgeld.
[...]
Precies! Daar gaat het om.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• Nogges

Nogges

BiLLie- schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:23:
[...]
Hoe kan het dan dat er slechts 34 deelnemers die grens van 40 minuten weet te lopen?
Dit komt omdat er tegenwoordig veel mensen zijn die het lopen an sich leuk vinden en het niet nodig vinden om alles op alles te zetten om een snelle tijd te lopen. Tot de jaren '90 was het hardlopen veel minder massaal en waren er relatief veel meer wedstrijdlopers. Heel kort door de bocht: deed je voor de jaren '90 aan hardlopen, dan deed je dat als sport. De meeste hardlopers nu doen het recreatief zonder zich heel druk te maken om een tijd. En ja, voor de meeste mensen geldt inderdaad dat je toch wel enigszins moet trainen voor een sub 40. En dat moet je dan wel leuk vinden.
Maar volgens mij gaat het er vooral omdat jij doet wat jij leuk vindt. Is dat zo snel mogelijk rennen? Prima. Is dat een bucketlist marathon willen afvinken? Ook goed. Een 5k zonder stoppen rennen? Dikke prima! Zo vind ik het vooral leuk nu om de uitdaging in de ultra te zoeken.
Do what makes you happy.

You iz one special kid!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:37
bert74 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:27:

Mwah, ik ken er nog eentje van ons buurtloopgroepje die op z'n 52e nog een 32-er heeft gelopen op de 10km. Dat noem ik toch vrij ruim onder de 40 minuten ;)

Zelf ben ik gestrand op 43.12 tot nu toe. Toen was ik 42 trouwens.

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:15

Sherlock

No Shit

Ik ben nog maar net (ca. 2 jaar) begonnen met hardlopen. Wel altijd redelijk wat aan verschillende sporten gedaan, maar geen duursporten. Ik heb ook niet de bouw van een hardloper, dus ik moet het echt doen omdat ik het leuk vind en omdat ik er een uitdaging in kan vinden.

Nadat ik een jaar geleden de 25km van de Great Breweries voltooid heb wilde ik meteen maar door voor een marathon, maar dat vonden mijn kuiten niet zo'n leuk idee. Toen een tijd het hardlopen op een zeer laag pitje gezet en nu sinds enige maanden weer aan het opbouwen. Nieuwe doel is de 10KM onder de 50 minuten lopen, waarbij mijn huidige PR op 51:47 zit. Dit lijkt me een haalbaar doel, maar voor mij wel een uitdaging.

Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat ik ooit een 10KM onder de 40 minuten zal lopen, zeker gezien mijn PR op de 1KM van 3:53. Dat zou ik dan 10KM achter elkaar vol moeten houden.
InZane schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:02:
Mwah, ik ken er nog eentje van ons buurtloopgroepje die op z'n 52e nog een 32-er heeft gelopen op de 10km. Dat noem ik toch vrij ruim onder de 40 minuten ;)
Het ging er natuurlijk ook om dat vrijwel iedereen die wel aan die criteria voldoet het zou moeten kunnen. Dat er buiten die groep nog freaks uitzonderingen zijn die het ook kunnen is een ander verhaal.

[ Voor 21% gewijzigd door Sherlock op 26-03-2024 15:14 ]

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Nogges schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:13:
Ik ben 44 (volgende week 45), ben 1,94m bij circa 94kg, en loop nu (denk ik) circa 39:00 op 10. Ik heb al een tijdje geen 10 voluit gelopen, maar vorig jaar nog een paar keer in 38 en 2 keer een halve marathon in 1:26. En de cijfers waren ongeveer gelijk, alleen een jaartje jonger. Dus misschien biedt dat wat hoop :)
Niet meer niet minder. ;)

Een vriend van me die even groot en oud is, 20 kilo op mij heeft en een stuk minder trainde loopt 3~5 min sneller op de 10. Het zegt vrij weinig over mijn persoonlijke mogelijkheden.

Opmerkingen als 'iedereen moet het uiteindelijk in 40~45 min kunnen' kan ik niet veel mee. Ik loop inmiddels weer 2 jaar (3+keer per week) na een 5tal jaren niet gelopen te hebben en er zit zeker progressie in. Op de 10 in mij PR uit 2016 van 51:30 naar 50:50 gegaan (vorig jaar mei, met als kanttekening dat ik moest stoppen om mijn veters vast te maken). Komende maanden ga ik voor een tijd binnen de 50 minuten.

Maar hoe ik ooit 4:00 gemiddeld vol ga houden 7(8)7 PR op de km staat hier op 4:20 volgens Garmin

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• Nogges

Nogges

CaLeX schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:19:
[...]
Opmerkingen als 'iedereen moet het uiteindelijk in 40~45 min kunnen' kan ik niet veel mee. [...]

Maar hoe ik ooit 4:00 gemiddeld vol ga houden 7(8)7 PR op de km staat hier op 4:20 volgens Garmin
Kijk ik kan dan misschien onder de 40 lopen. Maar ik heb ooit jaren geprobeerd een muziekinstrument te bespelen en te dansen. Daar hoorde ik ook "dat iedereen muziek kon maken of kon dansen". Nou ik ken mijn beperkingen inmiddels! O-)

You iz one special kid!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04-2025
Dat heeft ook wel met looptechniek te maken. Om sneller te lopen moet je ook anders gaan lopen en dat moet je ook trainen.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:05
BiLLie- schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:23:
[...]

Heel erg nette tijden!

Maar terugkomend op de stelling geeft dat mij nog niet de hoop dat iedereen met een consistente training, goed gewicht, etc. onder de 40 minuten op de 10 kan lopen.

Ook voor het idee even een uitslagenlijst er bij gepakt ( https://evenementen.uitslagen.nl/2023/enschedemarathon/ ). Op de 10 km zijn er 34 deelnemers met een netto tijd onder de 40 minuten. 34 deelnemers, van de 1.676 personen die de finish hebben gehaald. Van die 1600+ deelnemers zullen er ongetwijfeld een aantal zijn die voor de fun eens een 10km willen lopen, maar ook zeker een groot aantal lopers dat het toch enigszins serieus aan pakt. Hoe kan het dan dat er slechts 34 deelnemers die grens van 40 minuten weet te lopen?
Hoeveel mensen zijn er die onder de 40 minuten willen lopen? Want om dat te kunnen moet je serieus gaan trainen op snelheid en afstand. De meeste mensen trainen echt wel om sneller te worden of verder te kunnen lopen, maar dat is niet voldoende om onder die 40 minuten te kunnen komen.

Ik heb zelf de 10km op 50 minuten staan (sinds ik met 47 weer ben gaan lopen, vroeger heb ik wel onder de 40 minuten gelopen) en ik loop momenteel 3 keer per week. Ik verwacht dat als ik echt zou willen ik wel weer naar die 40 minuten zou kunnen komen, maar dat gaat me dan nog veel meer trainingstijd kosten, moet ik meer op eten gaan letten en zal ik echt dingen ervoor moeten laten. Nu loop ik gewoon wanneer het uitkomt en wordt het een dagje eerder/later als dat beter uitkomt of sla ik zelfs wel eens een keertje over. Voor de vergelijking, toen ik 25 was liep ik 3 keer per week, fitness 3 keer per week en zat ik 6 keer per week in de kano (wat mijn echte sport was).

Het eventueel kunnen halen en het daadwerkelijk willen halen is een enorm verschil. Die 50-55 minuten haal je uiteindelijk met je normale trainingen wel. Maar voor die 40 minuten moet je veel meer discipline hebben en ook veel meer en gestructureerder trainen. Ik snap wel dat er maar weinig mensen zijn die dat ook daadwerkelijk doen/lukt.

[removed]

• Tazzios
  • Laatst online: 12-01 11:15

Tazzios

..

@BiLLie- ik zou dan uitslagen pakken waarvan de 10km de hoofd afstand is zoals:
https://evenementen.uitslagen.nl/2023/goldentenloop/

Geen idee of het beeld verandert maar lijkt mij wel eerlijker. (Iets meer dan 2paginas van de 25)
Mannen en vrouwen zou je eigenlijk ook los van elkaar moeten kijken.

[ Voor 21% gewijzigd door Tazzios op 26-03-2024 18:49 ]

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11-01 21:33
Hier
48 jaar 1.75 lang en 77kg 10 km pr 48 min
Loop vanaf 2015 en loop nu een aantal jaren 2300/2500 km per jaar
Ook ik geen idee hoe ik ooit op de 40 min zal komen denk dat het 45 min echt de max is

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:39

Niku

Alagaesii

Davem3 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:57:
Hier
Ook ik geen idee hoe ik ooit op de 40 min zal komen denk dat het 45 min echt de max is
Ter referentie. Ik ben iets jonger (31) dan jij, iets langer (178), iets lichter (65) en heb wel onder de 40 minuten gelopen (39:59 strak op de klok :D). Loop sinds 2021 fanatiek(er) en vorig jaar voor het eerst 2000+ kilometer. Leeftijd en gewicht spelen ook gewoon een rol.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:24
Of je nu 35min of 50min loopt op de 10km, zolang je maar zo hard mogelijk loopt als je kan :D Dat is, voor mij, de grootste uitdaging van het hardlopen en in principe voor iedereen even moeilijk. Dat is het mooie van hardlopen!

• Slickk
Ik weet het doel achter de hypothetische vraag niet zo goed. Als iedereen zou trainen als een prof en niet meer hoefde te werken dan tsja, zal er vast wel verbetering in zitten. Of iedereen ook een 10km binnen 40 min kan halen… Mwah. Hoe kwamen we hier ook alweer?

Naast trainen om fysiek te verbeteren, zit een groot deel ook in het mentale stuk. Hoe diep kun en wil je gaan. Toevallig net het boek Can’t hurt me van David Goggins gelezen, beetje Amerikaans overdreven soms maar ik vond sommige stukken wel interessant. Hij is Navy Seal geweest en daarna ultraloper, allemaal extreme uitdagingen en lopen gedaan. Vooral mentaal noemt hij zichzelf een ‘keiharde motherfucker’ (zijn woorden).

In dat boek komt hij met een zelfbedachte 40% regel; als je lichaam het signaal aan je hersenen geeft dat je niet meer kunt, of als je je afvraagt “Waarom doe ik dit eigenlijk?”, zit je volgens hem pas op 40% van je max.

De meeste mensen geven dan op of schroeven het tempo terug. Hij beweert dat je nog 60% over hebt.

Ergens vind ik dit een interessante gedachte en herken ik het wel. Uit zelfbescherming geeft je lichaam die signalen door. Ben je mentaal sterk genoeg om die signalen te negeren / overschrijden, dan kun je fysiek een grotere prestatie leveren dan als je meteen op zou geven.

Ik denk niet dat iedereen dit zomaar kan. Echt het oncomfortabele opzoeken, daar drie keer nog overheen gaan en echt de grenzen opzoeken (of soms eroverheen gaan om die grenzen te weten) is wat anders dan x keer trainen in de week waarin je 80% van de tijd toch lekker rustig loopt.

Je komt dan wel in de ongezonde zone terecht waar je blijvende schade aan je lichaam kunt toebrengen lijkt me. Maarja, als je wil en mentaal sterk genoeg bent, kun je echt meer dan je denkt.

In de podcast de Pacer gingen ze in een vorige aflevering ook wat in op diepgaan, maar ik vond het wat gebrabbel met weinig inhoud of tips waar je iets aan had. Ik weet niet, vind die podcast maar matig de laatste tijd… Iemand anders nog leuke podcasts die over hardlopen gaan?

• Davem3
Niku schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 19:17:
[...]

Ter referentie. Ik ben iets jonger (31) dan jij, iets langer (178), iets lichter (65) en heb wel onder de 40 minuten gelopen (39:59 strak op de klok :D). Loop sinds 2021 fanatiek(er) en vorig jaar voor het eerst 2000+ kilometer. Leeftijd en gewicht spelen ook gewoon een rol.
Het maakt mij niet zo veel uit hoor was meer wat iedereen loopt
Ik ben tevreden met wat ik loop
Heb daarvoor 25 jaar gerookt 4 pakjes zware shag ( 50 gram )

Enigste wat ik, echt zou willen is binnen de 4 uur een marathon van rotterdam lopen
En dan op de klok en niet op strava (strava tijd is nu 3:59:53) Weet dat het kan en hoop dit jaar te halen
Helaas ben ik 2 maand terug goed door mijn enkel gegaan ( blauwe streep en dik)
Weet dat ik nu snel genoeg ben alleen enkel blijft spannend of die pijnloos blijft tot de 28 km gaat het
goed

Ooit eens gesproken met een man die ee marathon in 2:15 deed en die heeft voor mij de ogen goed geopend
Deze man zij iets heel simpel
Hij zij ik heb meer respect voor mensen die de marathon in 5 uur doen als mij zelf
Ik ben maar 2:15 op mijn uiterste bezich mensen die er 5 uur over doen doen dat 5 uur dat zou ik niet kunnen

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:18
Ik denk toch dat mensen onderschatten hoe hard sub40 op 10 km is.
Het is niet voor niks dat sub20 op de 5k voor vele hardlopers een uitdaging is.
Sub40 op de 10 is nog een heel stuk lastiger.

Ik liep in 2006 ongetraind 46:40 op de 10km.
Met gedurende een paar jaar 2-3 keer per week 9 km hardlopen (steeds aan hetzelfde tempo) kon ik 43:40 lopen.
In 2019 liep ik voor het eerst net onder de 40 minuten. Ik trainde toen gestructureerder en afwisselender, 3 keer per week, 30-35 km/week.
Vorig jaar ging mijn weekgemiddelde richting de 50km/week, en liep ik vaak 4 x per week. Dat resulteerde in 39:06.
Mijn gewicht is al die jaren hetzelfde gebleven, dus dat speelde geen rol.

Samengevat van 46:40 naar 39:08 na vele jaren training. Bijgevolg kan ik me heel goed voorstellen dat iemand die ongetraind >50 minuten op de 10 loopt, nooit onder de 40 minuten zal raken.

Wat je ongetraind loopt, geeft een heel goed idee van je genetische potentieel.

[ Voor 7% gewijzigd door Hartloper op 26-03-2024 20:35 ]

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:10
Slickk schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:08:
[...]
Ergens vind ik dit een interessante gedachte en herken ik het wel. Uit zelfbescherming geeft je lichaam die signalen door. Ben je mentaal sterk genoeg om die signalen te negeren / overschrijden, dan kun je fysiek een grotere prestatie leveren dan als je meteen op zou geven.

Ik denk niet dat iedereen dit zomaar kan. Echt het oncomfortabele opzoeken, daar drie keer nog overheen gaan en echt de grenzen opzoeken (of soms eroverheen gaan om die grenzen te weten) is wat anders dan x keer trainen in de week waarin je 80% van de tijd toch lekker rustig loopt.

[...]
Dit spelletje is precies wat vele ultralopers interessant vinden. Waar ligt nu eigenlijk echt mijn grens? Dat blijkt behoorlijk fluïde en trainbaar(!) te zijn. Reken maar dat je de grens vaak zal moeten opzoeken en soms overschrijden om de grens te bereiken. Dat geldt zowel voor kort snel werk, waar het heel lastig is om een optimale/maximale tijd te lopen. Als bij het lange duurwerk. Waarbij het misschien wel meer neer komt om "to endure" lang genoeg om tot de streep te geraken. Ik kom even niet op een goed Nederlands woord hiervoor. Doorstaan, uithouden dekken het niet helemaal. -Misschien is het wel meer een combi met verdragen of ondergaan van fysiek en mentaal ongemak.

En dan blijkt vervolgens ook nog dat er tal van factoren de grenzen beïnvloeden. En dan ben jij de enige die bepaalt wanneer het genoeg is geweest. Mooie zoektocht :P

Als je het interessant vind zou ik je aanbevelen eens voorzichtig in de >marathon afstanden te gaan neuzen.

If you can see, look. If you can look, observe

• Slickk
Roozzz schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:49:
[...]

Dit spelletje is precies wat vele ultralopers interessant vinden. Waar ligt nu eigenlijk echt mijn grens? Dat blijkt behoorlijk fluïde en trainbaar(!) te zijn. Reken maar dat je de grens vaak zal moeten opzoeken en soms overschrijden om de grens te bereiken. Dat geldt zowel voor kort snel werk, waar het heel lastig is om een optimale/maximale tijd te lopen. Als bij het lange duurwerk. Waarbij het misschien wel meer neer komt om "to endure" lang genoeg om tot de streep te geraken. Ik kom even niet op een goed Nederlands woord hiervoor. Doorstaan, uithouden dekken het niet helemaal. -Misschien is het wel meer een combi met verdragen of ondergaan van fysiek en mentaal ongemak.

En dan blijkt vervolgens ook nog dat er tal van factoren de grenzen beïnvloeden. En dan ben jij de enige die bepaalt wanneer het genoeg is geweest. Mooie zoektocht :P

Als je het interessant vind zou ik je aanbevelen eens voorzichtig in de >marathon afstanden te gaan neuzen.
Laat m'n vriendin en onze jonge kinderen (kort hierboven benoemd) het maar niet horen _O-

Marathonafstand en de benodigde (trainings)tijd is mooi genoeg op dit moment, wie weet in de toekomst. Als ik iets doe, wil ik het goed doen. :) Ik zou vast een 50km vol kunnen houden in fatsoenlijke tijd, maar het komt nu qua tijd allemaal (nog) niet zo goed uit. Wie weet komt het allemaal nog eens. Die mentale 'tunnel' (ook wel liefkozend 'pain cave' genoemd door o.a. ultraloopster Courtney Dauwalter) ben ik twee keer geweest bij beide marathons en vond ik zeker machtig interessant. Een bepaalde focus/flow en bijna trance waar je in terechtkomt waar het enige dat voor mij telde was het volhouden van het tempo. Geen smoesjes, die dag kan en moet het gebeuren, doorbuffelen.

• kepler
Roozzz schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:49:
[...]

Inderdaad de reden dat ik nu richting ultra afstanden aan het trainen ben. Op zoek naar het onbekende in een wereld die behoorlijk controleerbaar is (althans in Nederland).

Plus dat de jongste eind van het jaar naar school gaat, komt mijn papa dag vrij voor de lange duurlopen 8)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:35

JT

VETAK y0

Slickk schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:35:
[...]

Ik weet. Maar m'n grootste hobby's vind ik sinds kinderen in de avond al niet veel energie meer voor terwijl ik mij eerder moest afremmen om op tijd naar bed te gaan. Het komt een beetje terug. Maar terwijl ik totaal géén ochtendmens ben (ik ga echt niet om 05:00 opstaan om hard te kunnen lopen vóór ik naar werk ga, ik ben pas 1830 thuis en dan kun je mij oprapen aan het eind van de week) lukt het nu dus in de avond ook niet, bijna niks. Ik ben gewoon leeg. Heeft misschien te maken met mij, ook onze situatie. Ik heb nu verwachtingen van mezelf naar beneden bijgesteld en doe vooral wat ik leuk vind om te doen en soms push ik mezelf wel als ik toch een keer geen zin heb. Maar ik móet niet van mezelf over een jaar een marathon lopen ofzo en zo blijft het leuk.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Slickk
JT schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:39:
[...]

Ik weet. Maar m'n grootste hobby's vind ik sinds kinderen in de avond al niet veel energie meer voor terwijl ik mij eerder moest afremmen om op tijd naar bed te gaan. Het komt een beetje terug. Maar terwijl ik totaal géén ochtendmens ben (ik ga echt niet om 05:00 opstaan om hard te kunnen lopen vóór ik naar werk ga, ik ben pas 1830 thuis en dan kun je mij oprapen aan het eind van de week) lukt het nu dus in de avond ook niet, bijna niks. Ik ben gewoon leeg. Heeft misschien te maken met mij, ook onze situatie. Ik heb nu verwachtingen van mezelf naar beneden bijgesteld en doe vooral wat ik leuk vind om te doen en soms push ik mezelf wel als ik toch een keer geen zin heb. Maar ik móet niet van mezelf over een jaar een marathon lopen ofzo en zo blijft het leuk.
Het ligt ook aan het type werk. Een vriend van me zit in de bouw en vindt het ook lastig om nog energie te vinden om te sporten. Zijn basisconditie is alleen wel stukken beter omdat die hele dag al rondloopt en met zware spullen sjouwt. Met wat korte intensieve loopjes maakt die qua hardlopen echt al snel progressie.

Zelf werk ik altijd zittend achter een bureau en is het juist goed om die fysieke uitputting op te zoeken want hoewel ik mentaal wel moe of op ben is m’n lichaam dat echt nog niet. In zo’n nare regenachtige maand als januari is het niet makkelijk om naar buiten te gaan ipv binnen wat relaxen, uiteindelijk is naar buiten beter voor me.

Voor mij makkelijker gezegd met kantoorwerk in die zin.

Dat gevoel van leegte herken ik wel, zat bij mij vooral in slaaptekort wat zich opbouwt. Op langere termijn krijg ik wel meer energie van hardlopen maar het is zeker niet makkelijk. Komt wel weer joh, zijn altijd periodes en nu de lente met langer zonlicht eraan komen wordt het al helemaal beter.

• Roozzz
Slickk schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:29:
[...]

Laat m'n vriendin en onze jonge kinderen (kort hierboven benoemd) het maar niet horen _O-

Marathonafstand en de benodigde (trainings)tijd is mooi genoeg op dit moment, wie weet in de toekomst. Als ik iets doe, wil ik het goed doen. :) Ik zou vast een 50km vol kunnen houden in fatsoenlijke tijd, maar het komt nu qua tijd allemaal (nog) niet zo goed uit. Wie weet komt het allemaal nog eens. Die mentale 'tunnel' (ook wel liefkozend 'pain cave' genoemd door o.a. ultraloopster Courtney Dauwalter) ben ik twee keer geweest bij beide marathons en vond ik zeker machtig interessant. Een bepaalde focus/flow en bijna trance waar je in terechtkomt waar het enige dat voor mij telde was het volhouden van het tempo. Geen smoesjes, die dag kan en moet het gebeuren, doorbuffelen.
Met minder training geniet je gewoon wat sneller van de ultra experience :+

• Roozzz
@vhal hoeveel vertrouwen gaf die training? Op strava zag het er strak uit _/-\o_

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:13
kepler schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 19:34:
Of je nu 35min of 50min loopt op de 10km, zolang je maar zo hard mogelijk loopt als je kan :D Dat is, voor mij, de grootste uitdaging van het hardlopen en in principe voor iedereen even moeilijk. Dat is het mooie van hardlopen!
Afbeeldingslocatie: https://i.etsystatic.com/9125222/r/il/e77382/1209364597/il_1140xN.1209364597_njrn.jpg
Even vanuit het fietsen geleend (wat ik momenteel alleen nog maar doe...)

Maar denk dat je vooral "aanleg' moet hebben om een 10km onder de 40 te lopen.
Je kan er een x percentage bij trainen maar als je geen aanleg hebt voor hardlopen dan kom je er niet.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• BiLLie-
Tazzios schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:47:
@BiLLie- ik zou dan uitslagen pakken waarvan de 10km de hoofd afstand is zoals:
https://evenementen.uitslagen.nl/2023/goldentenloop/

Geen idee of het beeld verandert maar lijkt mij wel eerlijker. (Iets meer dan 2paginas van de 25)
Mannen en vrouwen zou je eigenlijk ook los van elkaar moeten kijken.
Op basis van die uitslag wel 5% van de deelnemers die onder de 40 minuten loopt ten opzichte van ruim 2% van de deelnemers in de door mij aangehaalde uitslag.

• m0ridin
Waar komt die 40 minuten eigenlijk vandaan? Is dat gewoon een arbitraire limiet want klinkt mooi?

Maar het is deels genetisch en deels werken/training/arbeid. Die evenementen kun je ook niet echt als leidraad nemen lijkt me, een groot deel loopt gewoon voor de lol en vinden het al leuk uberhaupt te finishen. Daar zal best een aardig percentage onder de 40 kunnen komen als ze ECHT zouden willen en het werk zouden leveren... maar dat mentale is ook een onderdeel toch? Misschien kunnen heel veel mensen het fysiek, maar je moet je er ook toe (kunnen) zetten.

Ik heb zelf het geluk wel aanleg voor hardlopen/sporten te hebben, of het komt door als kind gewoon veel te rennen, spelen, etc, waardoor het startpunt wat hoger ligt, maar de verbeteringen komen ook vooral doordat ik er echt naartoe werk. Waarschijnlijk zou er nog meer inzitten/hebben gezeten als ik me ECHT vol hier op zou focussen (atletiekvereniging, geen alcohol, heel goed op voeding letten, etc) maar tegelijk zou ik dit punt nu niet hebben kunnne halen als ik niet de uren erin had gestopt en er specifiek voor had getrained. (Gelukkig vind ik het ook gewoon leuk, lekker en krijg ik er energie van). Dus ja, een deel (de basis) is aanleg/genetisch maar de vooruitgang die je boekt is weer werken/discipline/arbeid.

En pijn kunnen lijden is daar onderdeel van... Daar zie ik mezelf absoluut niet als ster in trouwens, stukgaan en doorgaan.

Maar toevallig de Barkley documentaire nog eens gekeken en daar zegt die Laz het ook... "Hoe weet je wat je grens is als je er niet overheen probeert te gaan" (of iets in die richting) wat ook de reden is dat deze steeds op of over het menselijk mogelijke wordt gezet.

Hoe sterker je mentaal bent, hoe meer (of verder) je ook fysiek kan gaan... Uiteindelijk is je lichaam natuurlijk wel een keer op, maar vaak stop je al eerder omdat het te oncomfortabel wordt en niet omdat het fysiek echt niet meer kan.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:54

vhal

ಠ_ಠ

Roozzz schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:15:
@vhal hoeveel vertrouwen gaf die training? Op strava zag het er strak uit _/-\o_
haha, leuk dat je mij ff tagt :D (y)

Ik was wel een beetje gespannen, na een werkdag waar ik redelijk wat loop (~9000 stappen) zijn mijn benen dan wel redelijk ''vermoeid' maar het viel uiteindelijk wel mee. Ik had wel mijn 'oude' Endorphin Speed 1 (met weinig km's) weer aangetrokken en ik begin eigenlijk deze schoen steeds meer te waarderen. In ieder geval gingen de kilometers redelijk gemakkelijk, ik had als range 4:40-4:30/km ingesteld maar bij iedere ronde zat ik uiteindelijk wel goed aan de onderkant van dit bereik. Alleen ronde 6 viel even zwaarder maar vreemd genoeg ging de laatste 1000tje dan weer makkelijker. Het belangrijkste was voor mij om ze alle 7 in hetzelfde tempo te lopen en dit ging eigenlijk wel goed :) Al vraag ik mij wel af in hoeverre het gaat aanvoelen om een gehele 10km te gaan lopen in dit tempo...

Volgende week ergens een 3 x 3km sessie inplannen en dan maar rustig afbouwen tot de 14e

Strava

• kepler
Pijn lijden is ook wel een interessante, zeker op de marathon heb ik het idee dat ik behoorlijk diep kan gaan. Maar ja, dat is een beetje moeilijk vergelijken natuurlijk :')
Na een marathon heb ik altijd een dag of 4 spierpijn, maar vrienden van mij hebben soms helemaal geen spierpijn. Ben ik dan dieper gegaan? Of heb ik gewoon sneller last van spierpijn :D

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:15
m0ridin schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:09:
Waar komt die 40 minuten eigenlijk vandaan? Is dat gewoon een arbitraire limiet want klinkt mooi?
Klinkt gewoon mooi. Maar er zijn ook andere mooie doelstellingen mogelijk. Zo was mijn doel om de marathon ooit onder de 10.000 seconden te lopen.

Als je in die lijn denkt zou je ook de 10km onder de 2.500 seconden als doel kunnen nemen. Of de 5km in 1.234 seconden. Of ...

• m0ridin
elastiek schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:57:
[...]

Klinkt gewoon mooi. Maar er zijn ook andere mooie doelstellingen mogelijk. Zo was mijn doel om de marathon ooit onder de 10.000 seconden te lopen.

Als je in die lijn denkt zou je ook de 10km onder de 2.500 seconden als doel kunnen nemen. Of de 5km in 1.234 seconden. Of ...
Haha, is ook... maar er werd hier zo specifiek over die 40 minuten gepraat dat ik me ook even afvroeg of er meer achter zat dan arbitrair mooi rond getal :)

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10-01 15:31
Zijn er hier lopers die over 1,5 week ook aan de start staan in Parijs? Ik ga samen met mijn vriendin en kennen niemand die er eerder geweest is dus we waren even benieuwd naar het volgende:

Is de expo de moeite waard? We vonden Berlijn afgelopen jaar erg leuk! We zouden daar dan onze vrijdag of zaterdag een dagdeel willen doorbrengen :)

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-01 18:04
Pff 40 minuten. Ik heb ooit de hoop om de 10k in 50 te lopen, en ik verwacht dat zelfs dat me niet gaat lukken.
Mijn snelste tijd jaaarreen geleden, {voor de diabetes en de ziekenhuisopname vanwege corona) is 52 minuten. En toen liep ik 4 keer per week.

Momenteel loop ik 3 keer per week waarvan een parktraining, een intervaltraining en een LSD loopje.
Vorig jaar september heb ik meegedaan aan de Run van Winschoten en toen kwam ik haast kotsend over de finish in 67 minuten :( . Het was toen wel 32 graden en ik kreeg mijn hartslag niet onder de 180 of ik nu 5:50 p/km liep of op het laatst 7:00 p/km.

Ik loop 7 april de urban trail in Groningen ca 12 km, en ik wil graag water en mijn telefoon meenemen.
Ik ben dus op zoek naar een geschikte bottle belt. Wat zijn jullie ervaringen met zoiets ?

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/nPAEK9VL5Y9l/LLoDkr/550x247.jpg

Random WTF

• InZane
Spasm schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:27:
Ik loop 7 april de urban trail in Groningen ca 12 km, en ik wil graag water en mijn telefoon meenemen.
Ik ben dus op zoek naar een geschikte bottle belt. Wat zijn jullie ervaringen met zoiets ?

[Afbeelding]
Ik heb nog ergens zoiets liggen met 2 flesjes, maar ik vind het persoonlijk helemaal niks. Het klotst en zit irritant. Zou dan nog liever voor een vest gaan.

Nou zou ik voor die 12km sowieso al geen water meenemen. Zijn er geen drankposten tijdens die trail?

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://groningenurbantrail.nl/wp-content/uploads/sites/16/2024/03/2024-Parcourskaart-UT-Groningen-definitief-1-1024x1024.png

Ik zie 2 waterposten op bovenstaand kaartje. Waarom dan zelf met flesjes slepen?

[ Voor 11% gewijzigd door InZane op 27-03-2024 10:41 ]

• Spasm
Er zijn wel drankposten inderdaad, maar het is BYOC (Bring Your Own Cup).
Daarom wilde ik zelf één of twee flesjes meenemen om die daar te vullen.

Random WTF

• DuOnline
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-01 09:27
Pff 40 minuten. Ik heb ooit de hoop om de 10k in 50 te lopen, en ik verwacht dat zelfs dat me niet gaat lukken.
Mijn snelste tijd jaaarreen geleden, {voor de diabetes en de ziekenhuisopname vanwege corona) is 52 minuten. En toen liep ik 4 keer per week.

Momenteel loop ik 3 keer per week waarvan een parktraining, een intervaltraining en een LSD loopje.
Vorig jaar september heb ik meegedaan aan de Run van Winschoten en toen kwam ik haast kotsend over de finish in 67 minuten :( . Het was toen wel 32 graden en ik kreeg mijn hartslag niet onder de 180 of ik nu 5:50 p/km liep of op het laatst 7:00 p/km.

[Afbeelding]
Voor 12km moet je je inderdaad afvragen of water meenemen noodzakelijk is. Als dat zo is zou ik ook kijken naar een vest, want zo'n riem met flessen vond ik persoonlijk helemaal niks.

Mocht je alleen voor je telefoon en eventueel wat gelletjes/dextro wat zoeken raad ik een FlipBelt aan.

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011

Secsytime

Automagisch

[Afbeelding]
Flipbelt in combinatie met een 250 ml softflask niet een optie?

• WizzlerNL

[Afbeelding]
Ik weet niet hoelang je verwacht er over te doen maar in principe zou je op een 12km geen water nodig hebben.

Van een belt zoals in je link krijg ik zelf last van mn onderrug, voor mij werkt het prettiger om 2 softflasks mee te nemen (Ik heb deze: https://www.decathlon.nl/...l/_/R-p-307953?mc=8553392 alleen dan in 250ml) en een korte tight om ze in de dijbeen zakken te kunnen stoppen. Telefoon kan je dan kwijt in een zakje aan de voor of achterkant. Zoiets bijvoorbeeld: https://www.nike.com/nl/t...-met-dri-fit-heren-khzmWT

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-01 08:34
Ik ben dus op zoek naar een geschikte bottle belt.
Bij een zo'n trail gaat het ook niet om de snelheid. Als je je eigen cup mee moet nemen, dan kan je ook deze gebruiken:
https://www.decathlon.nl/...-x-light-cup/_/R-p-307954

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYTx5VJ0nny3dAhFXQoWeWVR0WE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dMqYswlQVoS1yg00P9jrZhaT.png?f=fotoalbum_large

Opvouwen en ergens in een zak proppen. Zo'n hardloopriem heb ik ook gehad, maar vond het niks. Het klotst en met een beetje pech duwt het op je darmen. Dan is een vest prettiger. Als je het toch wilt proberen, maak dan in ieder geval een paar proefrondjes vóór de 7e.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• Spasm
InZane schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:39:
[...]
Ik heb nog ergens zoiets liggen met 2 flesjes, maar ik vind het persoonlijk helemaal niks. Het klotst en zit irritant. Zou dan nog liever voor een vest gaan.

Nou zou ik voor die 12km sowieso al geen water meenemen. Zijn er geen drankposten tijdens die trail?

Edit:
[Afbeelding]

Ik zie 2 waterposten op bovenstaand kaartje. Waarom dan zelf met flesjes slepen?
Ik zou inderdaad liever niet zelf water meenemen, maar omdat het het BYOC is moet ik toch íets meenemen om water in te kunnen doen.

Ik heb zelf toen ik jaren geleden een opstapcursus deed eerder zo'n belt gehad met 4 flesjes en die vielen tijdens de warming-up eruit, zeer irritant inderdaad. Maar deze heeft elastieken die de flesjes vasthouden dus dit leek mij wellicht beter.
DuOnline schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:44:
[...]
Voor 12km moet je je inderdaad afvragen of water meenemen noodzakelijk is. Als dat zo is zou ik ook kijken naar een vest, want zo'n riem met flessen vond ik persoonlijk helemaal niks.

Mocht je alleen voor je telefoon en eventueel wat gelletjes/dextro wat zoeken raad ik een FlipBelt aan.
Het gaat mij inderdaad voornamelijk om mijn telefoon en dextro en wellicht een bankpasje.
Ik heb al een soort flipbelt van de Action, maar dat is een flutding. Als ik mijn telefoon erin heb, die nét past dan zakt hij steeds af tijdens het lopen.
Secsytime schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:45:
[...]

Flipbelt in combinatie met een 250 ml softflask niet een optie?
Wellicht ! Maar hoe neem je die flask dan mee ? Klem je die tussen de belt ?

Random WTF

• Spasm
@sander_g Dat is inderdaad een goeie optie lijkt me ! Denk dat ik deze ga bestellen icm een flipbelt.

Random WTF

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Spasm schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:28:
[...]

Het kan in je hardloopjasje en dan de belt over de jaszak. een opvouw bekertje (of desnoods een zip-lock zak die je vol laat gieten) kan gewoon in je action belt.

Als je toch iets gaat kopen, dan zou ik persoonlijk altijd voor een vest/camelbag oplossing gaan ipv een belt.

offtopic:

• InZane
CaLeX schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:35:
[...]

Het kan in je hardloopjasje en dan de belt over de jaszak. een opvouw bekertje (of desnoods een zip-lock zak die je vol laat gieten) kan gewoon in je action belt.

Als je toch iets gaat kopen, dan zou ik persoonlijk altijd voor een vest/camelbag oplossing gaan ipv een belt.
Jasje? De verwachte temperatuur voor die dag is 16 graden. Dan mag ik toch hopen dat ie geen jasje aantrekt.

Het 2e punt ben ik dan wel met je eens.

Al snap ik nog steeds niet dat water nodig is voor 'maar' 12km.

• m0ridin
Nou ja, vest/camelbag is ook niet altijd ideaal (vind die dingen met waterzakken in de tas ook vaak klotsen en niet prettig) en soms ook weer overkill...

Heb wel eens zo'n band om je heupen gehad en dat ging an sich prima hoor, net een tussenoplossing om IETS mee te hebben maar niet een hele rugzak.

Voor zo'n evenement (als je idd uberhaupt denkt te moeten drinken tijdens een 10-12k) zou ik dan idd zo'n bekertje van de decathlon nemen. Die kun je of gewoon beethouden of ergens tussen frotten... Ook handig voor andere dingen (en trails waar het ook vaak 'neem je eigen beker mee' is).

• Spasm
Ik weet ook niet of ik überhaupt water nodig ga hebben, maar als dat wel zo is dan moet ik wel óf iets bij me hebben of zo'n opvouwbare beker gebruiken. Ik denk dat ik daarvoor ga, en opzoek ga naar een flipbelt voor mijn telefoon etc.

Wat denken jullie van zoiets ?: https://www.decathlon.nl/...art-5-vakken/_/R-p-336567

Random WTF

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Spasm schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:28:
[...]

Ik zou inderdaad liever niet zelf water meenemen, maar omdat het het BYOC is moet ik toch íets meenemen om water in te kunnen doen.

Ik heb zelf toen ik jaren geleden een opstapcursus deed eerder zo'n belt gehad met 4 flesjes en die vielen tijdens de warming-up eruit, zeer irritant inderdaad. Maar deze heeft elastieken die de flesjes vasthouden dus dit leek mij wellicht beter.

[...]

Het gaat mij inderdaad voornamelijk om mijn telefoon en dextro en wellicht een bankpasje.
Ik heb al een soort flipbelt van de Action, maar dat is een flutding. Als ik mijn telefoon erin heb, die nét past dan zakt hij steeds af tijdens het lopen.

[...]

Yup, kleine flask past gewoon in de belt. Met een marathon zelfs 4 ;)

• kepler
Spasm schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:49:
Ik weet ook niet of ik überhaupt water nodig ga hebben, maar als dat wel zo is dan moet ik wel óf iets bij me hebben of zo'n opvouwbare beker gebruiken. Ik denk dat ik daarvoor ga, en opzoek ga naar een flipbelt voor mijn telefoon etc.

Wat denken jullie van zoiets ?: https://www.decathlon.nl/...art-5-vakken/_/R-p-336567
Vreemd genoeg kan ik alleen de dames versie vinden, maar een korte broek met vakjes is misschien handiger:

https://www.decathlon.nl/...s/_/R-p-329693?mc=8609725

Of van North Face:
https://www.bergfreunde.n...a.google_nl.18123357297..

Ik heb nu alleen maar zulke korte broeken. Kan je heel handig telefoon, sleutels, gelletjes en ook zo'n bekertje in kwijt. Zit stuk beter dan een belt

• Gaargod
Ik heb zelf zo'n handheldsoftflask van Salomon.
Handig dingetje voor bepaalde omstandigheden, ik neem deze bijv. vaak mee bij hoge temperaturen.
https://www.salomon.com/e...ml#color=73849&size=29055

Re. klotsende waterzakken: kwestie van de lucht er goed uit laten lopen toch?

• Steevo_S
kepler schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:55:
[...]

Vreemd genoeg kan ik alleen de dames versie vinden, maar een korte broek met vakjes is misschien handiger:

https://www.decathlon.nl/...s/_/R-p-329693?mc=8609725

Of van North Face:
https://www.bergfreunde.n...a.google_nl.18123357297..

Ik heb nu alleen maar zulke korte broeken. Kan je heel handig telefoon, sleutels, gelletjes en ook zo'n bekertje in kwijt. Zit stuk beter dan een belt
Ik heb deze https://www.nike.com/es/t...CU7YQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Comfortabel en genoeg zakjes voor telefoon, sleutels, gels, etc... De zakken aan de voorkant hebben ritsen en die aan de achterkant past je telefoon in.

• Rob1978
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 05-01 15:27
Even een kleine update van mijn kant. Nog steeds behoorlijk km's aan het vreten, zit de afgelopen 4 weken al op zo'n 130 km.

Garmin past dagelijkse trainingen aan aan hoeveel en hoe goed dat horloge denkt dat ik heb geslapen en gevoelsmatig heb ik niet het idee dat hij er veel naast zit. Het enige wat ik lastig vindt is dat hij nog steeds véél langzame kilometers adviseert en heel af en toe een drempeltraining waarbij ik niet loop op wedstrijdtempo.

Het doel wat ik voor mezelf heb gesteld is de halve van Enschede op 1 uur en 50 minuten, wat zou uitkomen op ca. 5.09 p/km. Ik heb alleen geen enkel idee hoe ik er voor sta gezien de trainingen van Garmin. Ik heb nou ook niet echt de ambitie om andere dingen te gaan doen en vertrouw een keertje blind op het de Garmin.

Tot zover!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Rob1978 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:56:
Even een kleine update van mijn kant. Nog steeds behoorlijk km's aan het vreten, zit de afgelopen 4 weken al op zo'n 130 km.

Garmin past dagelijkse trainingen aan aan hoeveel en hoe goed dat horloge denkt dat ik heb geslapen en gevoelsmatig heb ik niet het idee dat hij er veel naast zit. Het enige wat ik lastig vindt is dat hij nog steeds véél langzame kilometers adviseert en heel af en toe een drempeltraining waarbij ik niet loop op wedstrijdtempo.

Het doel wat ik voor mezelf heb gesteld is de halve van Enschede op 1 uur en 50 minuten, wat zou uitkomen op ca. 5.09 p/km. Ik heb alleen geen enkel idee hoe ik er voor sta gezien de trainingen van Garmin. Ik heb nou ook niet echt de ambitie om andere dingen te gaan doen en vertrouw een keertje blind op het de Garmin.

Tot zover!
Pas op dat je niet in de overtraining raakt.. Weet niet wat je normale weekvolume is?

• Rob1978
Ik ben vanaf november 2023 serieus kilometers gaan maken, dus laten we zeggen dat ik vanaf november 2023 sowieso elke maand 100 km ben gaan lopen, wat zou uitkomen op een weekvolume van ongeveer 25 kilometer denk ik. Daarvoor liep ik ook al wel, maar veel minder.

Pak ik de afgelopen 4 weken zit ik op 30 km in de week.

Op dit moment loop ik 5 a 6 dagen in de week, maar zoals gezegd, erg veel langzame kilometers. Geen probleem uiteraard, ik bedoel, blessurevrij lopen is voor mij al heel wat. Ik zou het heel mooi vinden om de halve snel te kunnen lopen, maar ik wil er ook niet te zwaar aan tillen, blessurevrij uitlopen is ook fijn.

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:16
Rob1978 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:27:
Ik ben vanaf november 2023 serieus kilometers gaan maken, dus laten we zeggen dat ik vanaf november 2023 sowieso elke maand 100 km ben gaan lopen, wat zou uitkomen op een weekvolume van ongeveer 25 kilometer denk ik. Daarvoor liep ik ook al wel, maar veel minder.

Op dit moment loop ik 5 a 6 dagen in de week, maar zoals gezegd, erg veel langzame kilometers. Geen probleem uiteraard, ik bedoel, blessurevrij lopen is voor mij al heel wat. Ik zou het heel mooi vinden om de halve snel te kunnen lopen, maar ik wil er ook niet te zwaar aan tillen, blessurevrij uitlopen is ook fijn.
Ik verbaas me er altijd over hoe snel ik in een wedstrijd kan lopen ook al is het overgrote merendeel van mijn trainingskilometers veel langzamer dan het wedstrijdtempo.

Vorig jaar liep ik een 10 kilometer in 50:15 (dus 5:02 gemiddeld) waar ik tijdens training eigenlijk altijd 6:30 - 7:00 minuten liep. Dan één keer in de week nog wel een interval waar ik dan stukjes van 500m of 1000m in (bijna) wedstrijdtempo liep, maar dat was aan het eind ook maar maximaal vier kilometer wedstrijdtempo en dan nam ik telkens ook nog rust tussendoor.

Bij de halve starten in een voor jou prettig tempo en dan na 14km kan je dan nog kijken of je kan versnellen.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Rob1978 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:27:

Ah ok, verkeerd gelezen.. dacht al 130 km per week :+

• Rob1978
Secsytime schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:45:
[...]

Ah ok, verkeerd gelezen.. dacht al 130 km per week :+
Ha! :o Mocht ik willen! Ik heb nog wel een keer de ambitie om een hele marathon te lopen en daar zullen vast nog veel meer kilometers voor moeten worden gelopen. Maar voor nu nog even de halve in het vizier houden!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

InZane schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:41:
[...]

Jasje? De verwachte temperatuur voor die dag is 16 graden. Dan mag ik toch hopen dat ie geen jasje aantrekt.
:X Voor als de airco binnen aanstaat

offtopic:

• DuOnline
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-01 09:27
Spasm schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:49:

Zelf heb ik de 'originele' standaard versie.

https://flipbelt.com/products/flipbelt-classic-running-belt

Deze bevalt me erg goed. Mocht je budget geen probleem zijn zou ik naar de 'originele' versie kijken.

• bert74
[...]

Het leuke van stellingen van stellingen is dat ze een beetje mogen prikkelen ;-)

Tegelijkertijd zie ik o.b.v. wat je stelt dat je bijna voldoet aan de stellling:
- je bent 43, dus waarschijnlijk al over de top heen
- je loopt vanaf 2015, dat is best lang, maar als je op je 25-ste was begonnen, was het al een stuk haabaarder geweest
- je hebt je pr's op de 10km gehaald in een 15 km / halve marathon. Waarschijnlijk loop je ook het meest wat langere afstanden.

M.a.w. als je wat eerder was begonnen, iets jonger was geweest en je trainingen wat meer toe had gelegd op 10km ipv hele/halve marathon, dan was je m.i. behoorlijk in de buurt gekomen van de 40 minuten.

Overigens, ik haal de 40 minuten ook niet. Daarvoor ben ik te oud (50) en loop ik te weinig. In heel 2022 heb ik maar 600 km gelopen, waarvan 1 wedstrijdje 5km in 22:36. Dit jaar ga/wil ik weer meer gaan lopen, maar met met optimale training ga ik ook niet onder de 45 minuten lopen op de 10km.

• Spasm
DuOnline schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:58:
[...]

Zelf heb ik de 'originele' standaard versie.

https://flipbelt.com/products/flipbelt-classic-running-belt

Deze bevalt me erg goed. Mocht je budget geen probleem zijn zou ik naar de 'originele' versie kijken.
Bedankt voor de suggestie, maar dat wordt me voor nu even te gortig inderdaad.

Random WTF

• bert74
Davem3 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:57:
Hier
Ik ben 50, ook 1.75 lang en weeg nu 72,5 kilo. In de zomer zit ik meestal op 69-70kg.

Ik ken je bouw niet, maar als je nu 77kg weegt, dan heb je volgens de medische definitie's een beetje overgewicht ;-) Als het lukt om 5-7kg af te vallen, dan zul je zien dat je zo onder de 45 minuten uit komt. Een als je wat jonger was geweest, had je richting de 40 minuten gekund.

• Steevo_S
bert74 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:14:
[...]

Ik ben 50, ook 1.75 lang en weeg nu 72,5 kilo. In de zomer zit ik meestal op 69-70kg.

Ik ken je bouw niet, maar als je nu 77kg weegt, dan heb je volgens de medische definitie's een beetje overgewicht ;-) Als het lukt om 5-7kg af te vallen, dan zul je zien dat je zo onder de 45 minuten uit komt. Een als je wat jonger was geweest, had je richting de 40 minuten gekund.
Volgens die rekenmachine heb ik met 1,84m en 85kg ook een overgewicht maar ik heb afgelopen weekend mijn eigen pr op de 10k gerend met 41 minuten.

Ik denk dat het ook veel training is... Mijn marathon training heeft mij iig flink geholpen om ook sneller te worden.

Verwijderd

Ik heb sinds een maand of 3 een vervelende klacht onderaan mijn kuit/aanhechting naar voet. Het is daar regelmatig pijnlijk als ik loop. Zowel bij gewoon stappen als hardlopen. Bij hardlopen vooral in het begin en richting het einde van training. Als ik even op de bank gelegen heb en dan opsta om te lopen is het vaak extra pijnlijk. Er op duwen is ook pijnlijk.

Ik ben de laatste maand zelfs minder gaan hardlopen (1x week) en erbij gaan fietsen om de kuit te ontzien. Helaas geen verbetering.

Nu denk ik aan overbelasting, al is er niet echt iets veranderd aan mijn inspanningspatroon of volume in de maanden ervoor (ik loop nu een jaar of 7). Wat ik vreemd vind is dat het na liggen juist meer pijn doet om te lopen.

Klinkt dit bekend als overbelasting symptomen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2024 19:36 ]

• bert74
Steevo_S schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:37:
[...]

Volgens die rekenmachine heb ik met 1,84m en 85kg ook een overgewicht maar ik heb afgelopen weekend mijn eigen pr op de 10k gerend met 41 minuten.

Ik denk dat het ook veel training is... Mijn marathon training heeft mij iig flink geholpen om ook sneller te worden.
10km hardlopen in 41 minuten met een BMI van 25 (randje overgewicht) is een fantastische prestatie.

Een BMI tussen de 18-25 wordt gezien als een "gezond" gewicht. Als je ongeveer 10% af zou vallen, heb je nog steeds een BMI van 22,5. Met 10% minder gewicht gaat er ook 10% van je tijd af. (de VO2 max is omgekeerd evenredig met het gewicht)

Bron: https://hetgeheimvanhardl...is-het-en-wat-zegt-het-5/

Vooral het boek is een aanrader, het auteurs zijn 2 hardlopende ingenieurs die alle factoren rondom hardlopen hebben onderzocht en wetenschappelijk hebben onderbouwd.

• Davem3
bert74 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:14:
[...]

We zullen zien nu ook bezig met extra kracht training
En wil nog een paar kilo's kwijt

Mijn gemeten bmi is 23,2
Dus niet echt hoog

• Ghost81
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-01 11:20
Verwijderd schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:23:
Ik heb sinds een maand of 3 een vervelende klacht onderaan mijn kuit/aanhechting naar voet. Het is daar regelmatig pijnlijk als ik loop. Zowel bij gewoon stappen als hardlopen. Bij hardlopen vooral in het begin en richting het einde van training. Als ik even op de bank gelegen heb en dan opsta om te lopen is het vaak extra pijnlijk. Er op duwen is ook pijnlijk.

Ik ben de laatste maand zelfs minder gaan hardlopen (1x week) en erbij gaan fietsen om de kuit te ontzien. Helaas geen verbetering.

Nu denk ik aan overbelasting, al is er niet echt iets veranderd aan mijn inspanningspatroon of volume in de maanden ervoor (ik loop nu een jaar of 7). Wat ik vreemd vind is dat het na liggen juist meer pijn doet om te lopen.

Klinkt heel bekend. Ik denk dat het om een achillespees ontsteking gaat (achilles tendinitis). Een lastige en irritante blessure. Ik zou m even opzoeken via google. Waarschijnlijk herken je jezelf erin. Gezien de 3 maanden raad ik ook een afspraak bij de fysio aan... Ik spreek helaas uit ervaring.

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:03

Zit het bij jou aan de binnenkant of achterkant? Je klachten lijken namelijk heel erg op waar ik inmiddels ook al ruim 3 maanden mee rondloop. Wat @Ghost81 zegt kan natuurlijk ook zijn bij jou, maar als het meer aan de binnenkant zit zou het ook om overbelasting van de Achterste Scheenbeenspier (Tibialis Posterior) kunnen gaan. Dat is helaas waar ik nog steeds last van heb.
Na een aantal weken rust had ik het idee dat ik er vanaf was, ik had geen last meer dus ben toen weer voorzichtig begonnen met opbouwen. Dit ging dacht ik redelijk, ik kon na een aantal weken weer pijnloos 1-2 uur aan 1 stuk lopen en ook intensievere intervallen gingen goed. Ik merkte echter ook dat ik nog steeds niet 100% hersteld was, bij bochtjes naar links moest ik voorzichtig doen en iedere ochtend als ik opstond of na een langere periode van inactiviteit was de enkel stijf en pijnlijk. Met even masseren en stretchen verdwijnt de pijn en kan ik de rest van de dag zo goed als pijnvrij functioneren. Maar mede hierdoor durfde ik de belasting niet nog verder op te voeren en besloot een paar weken geleden om toch weer een hardlooppauze in te lassen en een fysio te bezoeken.
Daar ben ik nu 2x geweest en we werken eraan de kuit los te maken. De volgende keer ga ik op de loopband zodat ze de stand van m'n voet kan bekijken. Deze klacht zou namelijk door overmatig proneren kunnen ontstaan.
Ik heb overigens 2 jaar lang voornamelijk op neutrale schoenen gelopen en daarbij geen andere overpronatieklachten ervaren. In die tijd zaten ook maanden met veel grotere volumes (100+ km weken) en hogere intensiteit dan de periode in december waarin ik deze blessure opliep. De exacte oorzaak vind ik daarom moeilijk aan te wijzen.

Zijn er medetweakers die deze blessure ook hebben gehad? Ben erg benieuwd naar ervaringen en eventuele tips hoe hiervan af te komen.

Strava

• m0ridin
@Verwijderd Klinkt idd als typische overbelasting (pijnlijk na stilzitten/begin lopen... dan wordt het beter, maar kan weer verergeren na (te) lang doorgaan".

Pin me er niet op vast, maar volgens mij KAN je in principe wel blijven lopen maar zorg er voor dat je idd niet te veel belast. Wordt de pijn in algemene zin erger? Dan rust... Als je merkt dat het tijdens het lopen na x km weer erger begint te worden? Stop bij x - 3km ofzo... Dat soort dingen.

Verder oefeneningen (bij mij was het achillespees oa en dus van die calf raise dingen).

Maar idd, laat er een expert naar kijken en over adviseren.

En dat is het met overbelasting, het kan heel lang (7 jaar bijvoorbeeld ;) ) goed gaan, maar het is niet dat je intensiteit hoeft te veranderen. Er kunnen ook andere randzaken net wat anders zijn waardoor diezelfde intensitiet opeens opbouwt tot toch overbelasting.

Aldus mijn bureaustoel diagnose en kennis, puur gebaseerd op eigen ervaringen, interpretatie van wat me verteld is en het aloude googlen ;)

• kepler

Ik zou gewoon even langs de fysio gaan, met 1 of 2 behandelingen ben je vaak al een eind geholpen (diagnose en eventueel wat oefeningen). Dan weet je waar je aan toe bent.

Daarom heb ik ook fysio (6 behandelingen) meegenomen in mijn zorgverzekering, met 2 of 3 behandelingen heb ik het al terug verdient. En als fanatieke hardloper is het dan minder een drempel om bij een pijntje even langs de fysio te gaan.

Hoe dan ook, sterkte met de blessure!

• BiLLie-
bert74 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:02:
[...]
- je bent 43, dus waarschijnlijk al over de top heen
;(

Dat zeggen ze thuis ook al :P

• InZane
kepler schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:02:
[...]
Daarom heb ik ook fysio (6 behandelingen) meegenomen in mijn zorgverzekering, met 2 of 3 behandelingen heb ik het al terug verdient. En als fanatieke hardloper is het dan minder een drempel om bij een pijntje even langs de fysio te gaan.
Je kunt ook af en toe eens naar een sportmasseur gaan. Vind ik op zich helemaal geen overbodige luxe als je een fanatiek hardloper bent :)

Het ziet er naar uit dat de ziekenboeg thuis me nu toch heeft aangestoken. Iedereen loopt te blaffen hier (dochter is zelfs positief getest op kinkhoest vorige week), behalve ik.. tot vandaag dan. Het begon gisteren al met een irritante kriebel en wat irritatie in m'n keel en sinds vanochtend ben ik amper meer te verstaan. Handig als je dag met 3 meetings begint :/
Voor werktijd een 75 minuten duurloopje gedaan. Dat ging gelukkig wel prima.

Duimen dat het niet veel erger wordt. We zitten van het weekend een paar dagen aan de kust en ik wil dan toch wel minimaal één keer een mooie duurloop met wat strand en duinen doen.

• Roozzz
Slupor schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:00:
[...]

Zit het bij jou aan de binnenkant of achterkant? Je klachten lijken namelijk heel erg op waar ik inmiddels ook al ruim 3 maanden mee rondloop. Wat @Ghost81 zegt kan natuurlijk ook zijn bij jou, maar als het meer aan de binnenkant zit zou het ook om overbelasting van de Achterste Scheenbeenspier (Tibialis Posterior) kunnen gaan. Dat is helaas waar ik nog steeds last van heb.
[...]

Zijn er medetweakers die deze blessure ook hebben gehad? Ben erg benieuwd naar ervaringen en eventuele tips hoe hiervan af te komen.
Ik heb hier wel eens beginnende klachten gehad. Voor mij eigenlijk typisch signaal dat mijn schoenen het einde van het leven naderen. Klaarblijkelijk hebben die wat stabiliteit verloren, wat op termijn klachten veroorzaakt. Eigenlijk gaat dit altijd gepaard met serieuze slijtplekken op de zolen. Supereenvoudig te testen hypothese door ze gewoon even een weekje of twee niet in de rotatie op te nemen.

Ik zou even goed naar je schoenen kijken. Misschien is het wel tijd voor een nieuw of iets meer stabiliserend setje. En daarnaast heb je natuurlijk nog honderdduizend oefening voor enkelstabiliteit en sterkere kuiten...

• m0ridin
Het eerste post-texel loopje zit er weer op :)

Half uurtje rustig hobbelen om te voelen hoe het met het herstel gaat (want dat voelde best prima) en het viel niet tegen. Natuurlijk nog niet helemaal hersteld, wat hogere hartslag voor het tempo (maar misschien komt dat ook door de post-texel bier compensatie ;) ) en nog wat vermoeid/stroever maar verder eigenlijk helemaal prima.

Van het weekend nog een rondje en dan volgende week zondag de halve van Berlijn. Niks geks van plan daar maar zoals het er naar uitziet kan die lijn ieder geval gelopen worden!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:05
InZane schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:41:
[...]

Je kunt ook af en toe eens naar een sportmasseur gaan. Vind ik op zich helemaal geen overbodige luxe als je een fanatiek hardloper bent :)

Het ziet er naar uit dat de ziekenboeg thuis me nu toch heeft aangestoken. Iedereen loopt te blaffen hier (dochter is zelfs positief getest op kinkhoest vorige week), behalve ik.. tot vandaag dan. Het begon gisteren al met een irritante kriebel en wat irritatie in m'n keel en sinds vanochtend ben ik amper meer te verstaan. Handig als je dag met 3 meetings begint :/
Voor werktijd een 75 minuten duurloopje gedaan. Dat ging gelukkig wel prima.

Duimen dat het niet veel erger wordt. We zitten van het weekend een paar dagen aan de kust en ik wil dan toch wel minimaal één keer een mooie duurloop met wat strand en duinen doen.
Hier precies hetzelfde maar dan ben ik al een weekje Verder. De vrouw (positief op kinkhoest) kan nog steeds geen kant op, maar naast af en toe een irritante hoest gaat het met mij prima. Gisteren nog een goede interval gedaan en die ging prima. Met een beetje geluk valt het dus bij jou ook mee, al kan kinkhoest wel lang blijven irriteren.

[removed]

Verwijderd

Bedankt voor de adviezen. Ik heb nog eens verder gegoogled doordat @Ghost81 achillespees noemde. Had altijd het idee dat die een stuk lager zat maar dit zou het, zeker qua symptomen, wel eens kunnen zijn. Toen ik las dat het ook als gevolg van wandelen zou kunnen ontstaan bedacht ik me dat ik wel een stuk meer ben gaan wandelen sinds een maand of 2-3 naast het hardlopen. Dat doe ik (stom genoeg) op oude hardloopschoenen die 1000+ km wel aangetikt hebben.

Ga maar eens even volledige wandel en hardlooprust nemen voor in elk geval een week en dan kijken hoe het gaat. Conditie op peil houden op de mountainbike lukt ook wel. Als ik dan over een week of 2 geen verbetering merk toch maar eens naar de fysio.

• edofso
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-01 13:23
Twee weken geleden de marathon van Rome gelopen en ontzettend stuk gegaan na 29 km, gelukkig nog wel uit kunnen lopen maar heb er een beetje een zuur gevoel aan over gehouden.

Het plan was om de marathon onder de 5:35 per km gemiddeld te lopen en dus rond de 3 uur en 55 minuten te finishen, uiteindelijk op 4 uur en 8 minuten gefinisht.

Helaas erg slecht geslapen door de spanning de nacht ervoor en het anderhalf uur staan tussen de bagagedrop en de daadwerkelijke start hielpen natuurlijk niet, ook was het redelijk warm met meer dan 20 graden (smoesjes, ik weet het :+ ).

Het is vooral jammer dat alle trainingen erg goed gingen, zo liep ik de langste training 32 km met een gemiddelde van 5:34 per km en een gemiddelde hartslag van 149, dat was binnen mijn aerobe zone. Na die training had ik ook nog het gevoel dat ik dit nog wel even zou kunnen uithouden. Met de marathon had ik een gemiddelde hartslag van 166, die kreeg ik alleen omlaag door stukjes te wandelen.

Verder was de locatie van de marathon wel erg mooi, de start en eind bij het colosseum blijven me nog wel even bij, net als de weg naar het vaticaan, de klinkers aan het begin en einde van de race heb ik maar voor lief genomen.

En uiteindelijk toch wel een PR gelopen, hiervoor heb ik de marathon van Rotterdam gelopen in 4 uur en 9 minuten, misschien die nog maar eens proberen om toch onder die 4 uur te komen.

• m0ridin
@edofso Tja, temperatuur/warmte helpen natuurlijk niet (al is 20 graden nog niet heel extreem, toch heeft de een er meer last van dan de ander) en een verhoogde hartslag bij zoiets is ook niet gek. Heb ondertussen al best wat wedstrijdjes gelopen en ben eigenlijk totaal niet zenuwachtig, maar mijn hartslag is bij het wachten voor de start ook altijd veel hoger dan normaal... sotch een stukje (gezonde?) spanning.

Vraag me ook altijd af of een verhoogde hartslag door spanning hetzelfde effect heeft als een verhoogde hartslag door INspanning. Dus als je normaal tempo x loopt met hartslag in Z2, maar je door de spanning een hartslag van 10 slagen hoger hebt en hierdoor in Z3 terecht komt of dit ook betekent dat je het dan dus daadwerkelijk minder lang volhoudt.

Hoe dan ook, het is nooit helemaal te voorspellen hoe die dag zelf loopt. Het kan de slechte slaap zijn, de warmte, net een mindere dag, alles bij elkaar opgeteld. Shit happens en de ervaring van het comlpeet instorten hoort toch ook bij de marathon ervaring ;)

• kepler
edofso schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:29:
Twee weken geleden de marathon van Rome gelopen en ontzettend stuk gegaan na 29 km, gelukkig nog wel uit kunnen lopen maar heb er een beetje een zuur gevoel aan over gehouden.

Het plan was om de marathon onder de 5:35 per km gemiddeld te lopen en dus rond de 3 uur en 55 minuten te finishen, uiteindelijk op 4 uur en 8 minuten gefinisht.

Helaas erg slecht geslapen door de spanning de nacht ervoor en het anderhalf uur staan tussen de bagagedrop en de daadwerkelijke start hielpen natuurlijk niet, ook was het redelijk warm met meer dan 20 graden (smoesjes, ik weet het :+ ).

Het is vooral jammer dat alle trainingen erg goed gingen, zo liep ik de langste training 32 km met een gemiddelde van 5:34 per km en een gemiddelde hartslag van 149, dat was binnen mijn aerobe zone. Na die training had ik ook nog het gevoel dat ik dit nog wel even zou kunnen uithouden. Met de marathon had ik een gemiddelde hartslag van 166, die kreeg ik alleen omlaag door stukjes te wandelen.

Verder was de locatie van de marathon wel erg mooi, de start en eind bij het colosseum blijven me nog wel even bij, net als de weg naar het vaticaan, de klinkers aan het begin en einde van de race heb ik maar voor lief genomen.

En uiteindelijk toch wel een PR gelopen, hiervoor heb ik de marathon van Rotterdam gelopen in 4 uur en 9 minuten, misschien die nog maar eens proberen om toch onder die 4 uur te komen.
Buitenlandse marathons zijn altijd zwaarder is mijn ervaring. Je hebt er vaak al een flinke reis opzitten, je slaapt niet in je eigen bed en mogelijk heb je ook al wat aan sightseeing gedaan. Het is ook nog eens in een onbekende omgeving, waar je alles moet uitzoeken.

Dus niet heel gek dat het wat moeilijker gaat, alsnog een PR is erg netjes!

• Rob1978
@edofso grote complimenten voor het lopen van een hele marathon, das gewoon een topprestatie! Ondanks de (voor jou) tegenvallende tijd toch een PR!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-01 13:24
Goh, wat een discussie over maximale prestaties. Gelukkig heb ik de 10 km al binnen 40 minuten gelopen (39:49), doel afgevinkt - en ik vind het ook geen probleem als ik nooit meer harder dan dat loop in een 10 km wedstrijd. Wat mij betreft is mijn enige concurrent ikzelf, en als de SkyR van 2023 die 10 km trofee voor de rest van mijn leven houdt is dat prima. :+

Toevallig dat het nu net even over buitenlandse marathons gaat. Een paar weken terug kwam er in mijn social feeds reclame voorbij voor de inschrijving voor de marathon van New York. Voor de gein heb ik mijzelf toen aangemeld, wetende dat de kans op ingeloot worden toch zeer klein is - niet meer dan een paar procent. In mei loop ik de marathon van Kopenhagen, en ik had voor de rest van het jaar het idee mij te focussen op wedstrijden tot max een halve marathon.

Zit ik net wat betalingen te verwerken, kijk ik op mijn creditcard... zie ik daar een afschrijving staan van de New York Road Runners van vandaag. Verder nog geen e-mail ontvangen ofzo.

Maarre, uh... ik ga nog een marathon lopen dit jaar? Denk ik dus? Dat wordt uitzoeken of dat echt qua planning en mogelijkheden allemaal kan... en de spaarrekening opentrekken voor dit najaar ben ik bang _O-

• WizzlerNL
@SkyR Nee York is super vet man! Zeker doen! Als je tips en trucs nodig hebt of iets anders wil weten, vraag maar raak. Ik heb daar afgelopen november gelopen.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:12
WizzlerNL schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:02:
@SkyR Nee York is super vet man! Zeker doen! Als je tips en trucs nodig hebt of iets anders wil weten, vraag maar raak. Ik heb daar afgelopen november gelopen.
Is die eerste 30km daar niet ontzettend saai alsmaar rechtdoor? Of in elk geval hele lange stukken.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Shinji schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:04:
[...]

Is die eerste 30km daar niet ontzettend saai alsmaar rechtdoor? Of in elk geval hele lange stukken.
Alle marathons bevatten lange rechte stukken :+ anders kom je niet aan 42.2km

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:12
Secsytime schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:36:
[...]

Alle marathons bevatten lange rechte stukken :+ anders kom je niet aan 42.2km
Ja maar de straten in de USA zijn vaak kaars recht en dat heel lang, van blok 1 tot tig. In Nederland zijn zit er altijd wel een flauwe bocht ofzo in. Of de straat houdt alweer op.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:35

JT

VETAK y0

Slickk schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:30:
[...]

Het ligt ook aan het type werk. Een vriend van me zit in de bouw en vindt het ook lastig om nog energie te vinden om te sporten. Zijn basisconditie is alleen wel stukken beter omdat die hele dag al rondloopt en met zware spullen sjouwt. Met wat korte intensieve loopjes maakt die qua hardlopen echt al snel progressie.

Zelf werk ik altijd zittend achter een bureau en is het juist goed om die fysieke uitputting op te zoeken want hoewel ik mentaal wel moe of op ben is m’n lichaam dat echt nog niet. In zo’n nare regenachtige maand als januari is het niet makkelijk om naar buiten te gaan ipv binnen wat relaxen, uiteindelijk is naar buiten beter voor me.

Voor mij makkelijker gezegd met kantoorwerk in die zin.
Ik heb merendeels bureauwerk, maar toch :) Wel elke dag een klein uur fietsen (totaal). We hebben nu ook wat gedoe met een van de kinderen, zodanig dat we enkele weken geleden tijdens het hoogtepunt rond 2100 a 2130 al naar bed gingen, zo kapot waren we. Maar dat ik begonnen ben zegt iets over de ruimte in m'n hoofd, behoefte en energie dus dat is wel goed.
Dat gevoel van leegte herken ik wel, zat bij mij vooral in slaaptekort wat zich opbouwt. Op langere termijn krijg ik wel meer energie van hardlopen maar het is zeker niet makkelijk. Komt wel weer joh, zijn altijd periodes en nu de lente met langer zonlicht eraan komen wordt het al helemaal beter.
Komt zeker. Ik hoop ook nu mijn conditie toeneemt dat ik op termijn ook de energie heb om het in de avond te doen. Het gekke is alleen dat ik zelf ook gelijk moe ben als ik mijn kinderen naar bed heb gebracht :+ Echt heel raar maar daar zit echt een scheiding in de avond voor mij.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Pagina: 1 ... 295 ... 422 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.