• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

Dazzler2120

FP ProMod
Artemiev schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:55:
[...]

Voordeel is dat het zo licht wordt daar, gaat misschien iets sneller
Eens, dat zou kans moeten geven. Ik had even in mijn hoofd dat het tijdsverschil groter was, vgm ca. 5 uur, dus nog een uurtje lopen en dan zal het langzaam lichter beginnen te worden daar.

PS4 PSN: Dazzler2120

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:28
m0ridin schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 07:47:
Pfff, de voorspellngen voor zondag zijn aardig bagger qua weer zeg... slechtste dag vd week met regen, hagel, onweer en stevige wind. Heerlijk voor een rondje texel dus :X
Ik voel nu al mee met alle Texel deelnemers. Hoorde al genoeg geklaag van de week bij de AV. We hebben er zelfs eentje die de 120km gaat doen. Pff, mij niet gezien, maar wel respect!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:09

polthemol

Moderator General Chat
Artemiev schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:55:
[...]

Voordeel is dat het zo licht wordt daar, gaat misschien iets sneller
gaat heel veel schelen, duwt slaperigheid en hallicunaties weg, je weet dat het de laatste ronde is daarbij en navigeren zou beduidend eenvoudiger moeten gaan (relatief natuurlijk, dat eenvoudiger)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:51
InZane schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:10:
[...]

Ik voel nu al mee met alle Texel deelnemers. Hoorde al genoeg geklaag van de week bij de AV. We hebben er zelfs eentje die de 120km gaat doen. Pff, mij niet gezien, maar wel respect!
Haha, nou ja... Het heeft natuurlijk ook wel wat. En denk eenmaal onderweg dat het wel los loopt. (Alhoewel, voor de 120km lopers, poeh!)

Vooral beetje lastig/jammer qua kleding. Wilde eigenlijk zonder rugzakje lopen, maar nu waarschijnlijk toch maar wel.

Ach, merken en overleven het wel. Maar beetje jammer van de timing is het wel, helemaal typisch dat als ik naar de buienvoorspellingen kijk die precies tussen 10 en 15 lijken te vallen :P

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
m0ridin schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:16:
[...]

Haha, nou ja... Het heeft natuurlijk ook wel wat. En denk eenmaal onderweg dat het wel los loopt. (Alhoewel, voor de 120km lopers, poeh!)

Vooral beetje lastig/jammer qua kleding. Wilde eigenlijk zonder rugzakje lopen, maar nu waarschijnlijk toch maar wel.

Ach, merken en overleven het wel. Maar beetje jammer van de timing is het wel, helemaal typisch dat als ik naar de buienvoorspellingen kijk die precies tussen 10 en 15 lijken te vallen :P
bedenk ook dat het gros van het vervelende van nat worden door de regen te voorkomen is: de kou kun je goed tegengaan met een windjack/laagjes/regenjas. De schade aan de voeten door de op voorhand in te smeren met O'keeffes, wat rest is het mentale aspect vooral, want het is gewoon vervelend als je langere tijd in de regen moet hobbelen, maar daar werkt acceptatie goed :D

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
En af en toe schreeuwen ;)

• InZane
polthemol schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:20:
[...]

bedenk ook dat het gros van het vervelende van nat worden door de regen te voorkomen is: de kou kun je goed tegengaan met een windjack/laagjes/regenjas. De schade aan de voeten door de op voorhand in te smeren met O'keeffes, wat rest is het mentale aspect vooral, want het is gewoon vervelend als je langere tijd in de regen moet hobbelen, maar daar werkt acceptatie goed :D
Heb je aandelen ofzo? :+
Moet zeggen dat ik mijn voeten nooit ergens mee behandel eigenlijk. Heb weleens een blauwe nagel opgelopen, maar verder niks eigenlijk. Maar nu loop ik ook niet van die achterlijke afstanden. Nog niet verder dan 30km geweest.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
InZane schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:01:
[...]

Heb je aandelen ofzo? :+
Moet zeggen dat ik mijn voeten nooit ergens mee behandel eigenlijk. Heb weleens een blauwe nagel opgelopen, maar verder niks eigenlijk. Maar nu loop ik ook niet van die achterlijke afstanden. Nog niet verder dan 30km geweest.
haha nee, maar het is waarlijk goed spul voor de dag zelf :D
Als je nog wat tijd hebt en je weet dat het een nat parcours is, kun je ook dagelijks je voeten insmeren met kamferspiritus, dat helpt ook gigantisch tegen loopgraafvoeten en blaren.

• m0ridin
polthemol schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:03:
[...]

haha nee, maar het is waarlijk goed spul voor de dag zelf :D
Als je nog wat tijd hebt en je weet dat het een nat parcours is, kun je ook dagelijks je voeten insmeren met kamferspiritus, dat helpt ook gigantisch tegen loopgraafvoeten en blaren.
Werkt dat gewoon door het die dag zelf te gebruiken dan? Of moet je het opbouwen... als in een paar dagen van tevoren dagelijks even insmeren.

Heb het namelijk in huis, gekocht voor een andere tocht, maar volgens mij nooit gebruikt verder :P

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
m0ridin schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:07:
[...]

Werkt dat gewoon door het die dag zelf te gebruiken dan? Of moet je het opbouwen... als in een paar dagen van tevoren dagelijks even insmeren.

Heb het namelijk in huis, gekocht voor een andere tocht, maar volgens mij nooit gebruikt verder :P
kamferspiritus moet je in de week ervoor beginnen doen. Je gaat dan merken dat je voethuid veel harder gaat worden. Die o'keeffe's is gewoon op de dag zelf (en als er sokkenwissels zijn, gewoon nog eens). Werkt wat beter dan oa. vasaline ed. omdat je minder glibberige voeten krijgt :)

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:57
Vijf (!) finishers deze Barkley waaronder Jasmin Paris met 99 seconden speling. Eerste vrouwelijke finisher, echt fantastisch.

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:33
Koets89 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 22:22:
Vijf (!) finishers deze Barkley waaronder Jasmin Paris met 99 seconden speling. Eerste vrouwelijke finisher, echt fantastisch.
Tijd voor een 6e loop, want het wordt dus te makkelijk. :P

[ Voor 0% gewijzigd door PatrickC op 23-03-2024 19:51 . Reden: 7 aangepast naar 6 ]

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:34
Mooi moment om de stekker eruit te trekken. Het wordt duidelijk te eenvoudig :p

If you can see, look. If you can look, observe

• Shinji
  • Nu online
Een 6e of 7e loop, zou dan wel lastig worden denk ik, want dat moet dan ook binnen die 60 uur gedaan worden? Als je ziet hoe krap het nu al is.

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

Dazzler2120

FP ProMod
Shinji schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 22:59:
Een 6e of 7e loop, zou dan wel lastig worden denk ik, want dat moet dan ook binnen die 60 uur gedaan worden? Als je ziet hoe krap het nu al is.
Neu joh, dan zou je natuurlijk huidige tijd +24 kunnen doen, 84 uur voor 7 rondjes bv

PS4 PSN: Dazzler2120

• Shinji
  • Nu online
Dazzler2120 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 23:04:
[...]

Neu joh, dan zou je natuurlijk huidige tijd +24 kunnen doen, 84 uur voor 7 rondjes bv
Van wat ik begreep was de 60 uur vanwege dat iemand ooit ontsnapt was, of een politie achtervolging of iets dergelijks en dat die in 57 uur 12 mijl had afgelegd. En toen was de ‘grootspraak’ dat hij (de bedenker) in die tijd al op 100 mijl zou zitten.

Lijkt me dat die 60 uur dan wel fixed is.

Nu ik er zo over nadenk, gezien het een achtervolging was, zou ik het wel in het thema vinden passen als ze er een biathlon van maken. Na elke loop 5 schoten en bij elke misser nog een extra mini loopje van 5k ofzo :+ O-)

[ Voor 18% gewijzigd door Shinji op 22-03-2024 23:20 ]

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:15
Shinji schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 23:14:
[...]
Van wat ik begreep was de 60 uur vanwege dat iemand ooit ontsnapt was, of een politie achtervolging of iets dergelijks en dat die in 57 uur 12 mijl had afgelegd. En toen was de ‘grootspraak’ dat hij (de bedenker) in die tijd al op 100 mijl zou zitten.
The Barkley course was the brain child of Gary "Lazarus Lake" Cantrell and Karl Henn (Raw Dog). The idea for the race was inspired upon hearing about the 1977 escape of James Earl Ray, the assassin of Martin Luther King Jr., from nearby Brushy Mountain State Penitentiary. Ray covered only about 12 miles (19 km) after running 54.5 hours in the woods hiding from air searches during the day. Cantrell said to himself, "I could do at least 100 miles," mocking Ray's low mileage. Thus, the Barkley Marathons was born.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Barkley_Marathons

• Koets89
PatrickC schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 22:29:
[...]

Tijd voor een 7e loop, want het wordt dus te makkelijk. :P
Als er een finisher is wordt het jaar erop al moeilijker gemaakt, dus 5 finishers is echt onverwachts. Het weer zal zeker meegespeeld hebben en ik denk ook dat nu de race bekender wordt de renners ook meer de kans krijgen van hun sponsoren om zich beter voor te bereiden ipv allemaal races te moeten doen in de maanden vooraf.

Als je de eerste over de finish ziet komen (Ihor Verys) snap je niet waarom ze dit een zware race noemen, hij leek klaar voor nog een ronde en opperde ook voor de grap dat Laz die volgend jaar maar moet toevoegen. Totaal anders dan Karel Sabbe vorig jaar die meteen neerviel na het aantikken van het hek. En dat dus in een zwaardere editie, maar wellicht is Ihor nog een grotere freak of nature dan de rest.

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

De finish van Jasmin smalleuropeanwoman Paris zag er wel uit alsof ze geen stap meer kon verzetten.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GJTt_h4W4AADnnW?format=jpg&name=large
En bewegende beelden op de twitters https://twitter.com/sarah...entTweetUser=sarahkern101

Ze had het wel heel spannend gemaakt of ze het ging halen. 99s onder de limiet. Maar zo knap en ook van de rest van de vijf. Jared liet haar trouwens kiezen of ze de laatste ronde CW of CCW wilde ipv zelf eigen voorkeur te pakken wat hij gewoon had mogen doen. Zo gigantisch lief.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• Shinji
  • Nu online
Koets89 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 08:32:
[...]

Als er een finisher is wordt het jaar erop al moeilijker gemaakt, dus 5 finishers is echt onverwachts. Het weer zal zeker meegespeeld hebben en ik denk ook dat nu de race bekender wordt de renners ook meer de kans krijgen van hun sponsoren om zich beter voor te bereiden ipv allemaal races te moeten doen in de maanden vooraf.

Als je de eerste over de finish ziet komen (Ihor Verys) snap je niet waarom ze dit een zware race noemen, hij leek klaar voor nog een ronde en opperde ook voor de grap dat Laz die volgend jaar maar moet toevoegen. Totaal anders dan Karel Sabbe vorig jaar die meteen neerviel na het aantikken van het hek. En dat dus in een zwaardere editie, maar wellicht is Ihor nog een grotere freak of nature dan de rest.
De afstand zelf is ook niet de moeilijkheid volgens mij (niet dat ik het zou kunnen), 160km in 60 uur. Het wereld record voor 24 uur staat op 319km. Het zijn vooral de hoogte meters en de opdrachten, het ‘parcour’ kennen etc.

• Koets89
Shinji schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 09:23:
[...]

De afstand zelf is ook niet de moeilijkheid volgens mij (niet dat ik het zou kunnen), 160km in 60 uur. Het wereld record voor 24 uur staat op 319km. Het zijn vooral de hoogte meters en de opdrachten, het ‘parcour’ kennen etc.
Jep, hoogtemeters (ik dacht iets van meer dan 16k), het terrein (ze volgen niet echt een pad en je ziet aan hun benen dat ze echt door ongerepte natuur zijn gegaan), het navigeren aan de hand van een beschrijving en zonder GPS, de boeken zoeken en er is alleen maar 1 punt op de route waar je water kan vullen (er zijn jaren geweest dat het zo koud was dat het water bevroren was en dan had je gewoon pech). En dat allemaal met een slaaptekort. Er verdwalen er genoeg.

Verder zijn alle deelnemers het er wel over eens dat het wel meer is dan 5 keer 20 mijl, maar kunnen dat niet nameten natuurlijk.

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 05:40
Volgens mij is die 20 mijl ook gemeten in een rechte lijn, zonder rekening te houden met hellingen.

• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-01 16:58

Flipm0de

geen

Bijna twee maanden niet gerend door een pijn aan m’n achillespees. Dat lijkt helemaal weg. Alleen voelt alsof ik helemaal vanaf 0 moet opbouwen weer. Hoort dat erbij?

Na 10 minuten lopen vanochtend, langzaam tempo, voelde ik al wat hier en daar. Qua conditie kon ik nog door, maar merkte dat het lichaam niet kon. Daarom toch maar gestopt. Volgende keer 15 proberen.

Niet dat ik superveel rende, maar een uur of 45minuten deed ik meesters wel.

[ Voor 8% gewijzigd door Flipm0de op 23-03-2024 17:58 ]

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:18
Ja, na twee maand ben je echt wel je conditie kwijt.
Rustig opbouwen met wandelen-hardlopen-wandelen.

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11-01 21:33
Vind dat echt een super presentatie die barkley marathon
Maar als je zo iets wil training kom je hier in Nederland totaal niet uit de voeten
Zeker niet waar ik woon hoogtse heuvel is de zeedijk
Maar de rest van Nederland is volgens mij ook nergens zo stijl

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:10

Secsytime

Automagisch

Poekie schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 08:48:
De finish van Jasmin smalleuropeanwoman Paris zag er wel uit alsof ze geen stap meer kon verzetten.
[Afbeelding]
En bewegende beelden op de twitters https://twitter.com/sarah...entTweetUser=sarahkern101

Ze had het wel heel spannend gemaakt of ze het ging halen. 99s onder de limiet. Maar zo knap en ook van de rest van de vijf. Jared liet haar trouwens kiezen of ze de laatste ronde CW of CCW wilde ipv zelf eigen voorkeur te pakken wat hij gewoon had mogen doen. Zo gigantisch lief.
Maar heb je hem dan wel ècht uitgelopen? 🙈🤷🏼

• Roozzz
Davem3 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 18:38:
Vind dat echt een super presentatie die barkley marathon
Maar als je zo iets wil training kom je hier in Nederland totaal niet uit de voeten
Zeker niet waar ik woon hoogtse heuvel is de zeedijk
Maar de rest van Nederland is volgens mij ook nergens zo stijl
Thomas, de enige Nederlandse deelnemer dit jaar, maakt het gros van zijn meters op de stuwwallen bij Nijmegen. Waarbij de focus vooral ligt op hoogtemeters maken... Dit gecombineerd met enkele weekend projectjes in het buitenland én een basis van jarenlang ultratrails in de bergen lopen (DUV Ultra Statistics) is kennelijk een vrij goed uitgangspunt voor dit soort grappen. Het kan echt wel, maar je moet wel een beetje creatief zijn in de voorbereiding :P

Oh, en dan vergeet ik nog een gezonde dosis krachttraining...

[ Voor 7% gewijzigd door Roozzz op 23-03-2024 19:18 ]

• m0ridin
@Roozzz mooi te zien die resultaten, van een 'bescheiden' 50 a 60km 10 jaar terug naar 450km dit jaar ook. Sheesh

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:33
TinusXIII schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:45:
Volgens mij is die 20 mijl ook gemeten in een rechte lijn, zonder rekening te houden met hellingen.
Het zoeken van de boeken en af en toe de route kwijt, maakt het gemiddeld 26 mijl per loop volgens mij.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Roozzz
m0ridin schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:23:
@Roozzz mooi te zien die resultaten, van een 'bescheiden' 50 a 60km 10 jaar terug naar 450km dit jaar ook. Sheesh
Jup, je ziet ook de wedstrijden steeds technischer van aard worden. Initieel lag de focus wat meer op het klassement, waar dat inmiddels meer ligt op de uitdaging. Het heeft steeds minder met hardlopen te maken...

In deze resultaten zie je trouwens niet de 'eigen projectjes' terug. Ergens een >100km in prutomstandigheden met een paar man voor de leuk. Prima training :P

[ Voor 21% gewijzigd door Roozzz op 23-03-2024 19:36 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:24
Flipm0de schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 16:42:
Bijna twee maanden niet gerend door een pijn aan m’n achillespees. Dat lijkt helemaal weg. Alleen voelt alsof ik helemaal vanaf 0 moet opbouwen weer. Hoort dat erbij?

Na 10 minuten lopen vanochtend, langzaam tempo, voelde ik al wat hier en daar. Qua conditie kon ik nog door, maar merkte dat het lichaam niet kon. Daarom toch maar gestopt. Volgende keer 15 proberen.

Niet dat ik superveel rende, maar een uur of 45minuten deed ik meesters wel.
Je moet dan altijd weer rustig beginnen met opbouwen. Je zult dan merken dat je lichaam na een paar weken er al weer een stuk beter tegen kan. Je maakt inderdaad een stap terug, maar de opbouw naar wat je al kon gaat wel weer veel sneller. Je moet alleen niet gelijk hetzelfde beginnen als wat je eerst deed.

[removed]

• m0ridin
Hmmm, morgen de 60 van Texel... Wordt een graad of 7 (gevoelstemp 3), windkracht 7 en wat regen.

Welke de hele tijd eigenlijk korte broek+sleeves over de kuiten (en shirt+ regen/wind jack) maar begin toch naar lange tight te neigen...

Thermo shirt ook nog lijkt me te veel, maar ugh... Lastig inschatten. Gaan sowieso allemaal in de rugzak als ik ze niet aandoe (en kunnen er dus in als ik ze uit wil doen, maar dat lijkt me vrij irritant).

Iemand last minute advies? Kan altijd op de veerboot en voor de start om nog inspiratie opdoen :+

• Davem3
Hoi
Hoe kijken jullie naar een crosstrainer die toegevoegd word in het hardlopen

Zat er zo naar te kijken en dacht meschien is dat wel wat om een betere loper te worden
Ik gebruik mijn armen niet met hardlopen en op deze manier dwing ik mij er toe om ze te gebruiken
En dan de machine op de hoogste sprong zo dat ook de benen meer op en neer gaan
Zo dat ik wat een actievere loper word ben een beetje luie loper

pasfrequentie is wel goed zit tussen de 170 /180

Gr dave

• Davem3
m0ridin schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 21:43:
Hmmm, morgen de 60 van Texel... Wordt een graad of 7 (gevoelstemp 3), windkracht 7 en wat regen.

Welke de hele tijd eigenlijk korte broek+sleeves over de kuiten (en shirt+ regen/wind jack) maar begin toch naar lange tight te neigen...

Thermo shirt ook nog lijkt me te veel, maar ugh... Lastig inschatten. Gaan sowieso allemaal in de rugzak als ik ze niet aandoe (en kunnen er dus in als ik ze uit wil doen, maar dat lijkt me vrij irritant).

Iemand last minute advies? Kan altijd op de veerboot en voor de start om nog inspiratie opdoen :+
Liep zelf vandaag aan de andere kant van het water ( lauwersoog langs de zeedijk)
Maar vond maar vies koud met tegen dat wind in en hagel

Had een lange tight aan ( odlo warm)
T shirt (simpel mizuno)
En windjack (craft)

Had eigenlijk het t shirt wel willen ruilen met een
Thero long sleeve ( Blackcomb oblo )

Toen ik na een duurloop van 30km thuis was had ik het erg koud

Maar alles is persoonlijk

Gr dave

• Roozzz

Lastige omstandigheden. Het is lang, dus inspanning ligt relatief laag. Persoonlijk ga ik dan vaak voor het credo beter mee verlegen dan om verlegen. Dus met laagjes werken en zorgen dat je zowel warmer als kouder kan. Op >5uur (?) lopen maakt 30 seconden om een laagje aan of uit te doen niet zo gek veel meer uit.

En succes morgen!

• m0ridin
Thanks, beter iets te warm dan iets te koud denk ik ja... Hoop is onder de 5u (maar niet te ruim ;) ) maar alsnog moet een minuut of 2 even iets uitdoen prima kunnen natuurlijk.

Het is het net niet heel overtuigend het een of ander en ik neig altij snel naar iets minder aan, maar denk dat dat morgen niet handig gaat zijn.

Maar nu eerst naar eens zien te slapen! Ook boek onbelangrijk :p

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-01 18:37
Davem3 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 22:04:
Hoi
Hoe kijken jullie naar een crosstrainer die toegevoegd word in het hardlopen
Het grote voordeel van een crosstrainer is dat de belasting voor je gewrichten veel minder is dan met hardlopen. Susan Krumins gebruikt een Elliptigo (een crosstrainer op wielen). Ikzelf heb ook een tijdje een crosstrainer in huis gehad, maar die werd overbodig toen ik ook ging fietsen en zwemmen.

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-01 15:17

Aight!

'A toy robot...'

nogeeninlog schreef op zondag 24 maart 2024 @ 08:40:
[...]

Het grote voordeel van een crosstrainer is dat de belasting voor je gewrichten veel minder is dan met hardlopen. Susan Krumins gebruikt een Elliptigo (een crosstrainer op wielen). Ikzelf heb ook een tijdje een crosstrainer in huis gehad, maar die werd overbodig toen ik ook ging fietsen en zwemmen.
Toen ik geblesseerd was mocht ik een crosstrainer wel gebruiken om toch een beetje het hardloop gevoel te hebben. Omdat het inderdaad niet zo belastend was als hardlopen.

Maar het is zo saai. Niks kan tegen op een rondje buiten rennen buiten! Dan gaat de tijd een stuk sneller en voelt beter.

• InZane
Aight! schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:55:
[...]

Toen ik geblesseerd was mocht ik een crosstrainer wel gebruiken om toch een beetje het hardloop gevoel te hebben. Omdat het inderdaad niet zo belastend was als hardlopen.

Maar het is zo saai. Niks kan tegen op een rondje buiten rennen buiten! Dan gaat de tijd een stuk sneller en voelt beter.
Jep, met m'n stressfractuur kon ik op gegeven moment ook best aardig los op de crosstrainer.

@Davem3 Dat je je armen gebruikt met een crosstrainer is zeker waar, maar ik snap nog niet gelijk wat dit te maken heeft met hardlopen. Je arminzet op een crosstrainer is totaal anders dan met hardlopen.

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:11
Aight! schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:55:
[...]

Dan moet je juist de Elliptigo gebruiken..toch een crosstrainer, maar wel lekker buiten. En gaat sneller dan hardlopen.. :P Ik heb zelf een Elliptigo en wissel dat mooi af met mijn hardlooprondjes.

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-01 19:10
Vannacht gebeurde dan uiteindelijk toch waar ik de afgelopen drie maanden rekening mee hield: ik werd ziek, een nacht voor m'n laatste lange duurloop in de voorbereiding voor Rotterdam.

Zieke huisgenoten, drie weken van 90km+ en het doel om deze week 100km te lopen hebben me - in combinatie met het vieren van een verjaardag in de dierentuin - opgebroken. Ik heb echt m'n limiet even bereikt, dus nu is het puzzelen over hoe de laatste drie weken voor de marathon worden ingevuld.

M'n streak loopt overigens nog wel door, even tien minuten de deur uit is altijd wel te doen en ik zou het jammer vinden om dat zomaar op te geven, dag 1337 is net geweest :P Dus in plaats van de beoogde 37km maar 1.9 gedaan

[ Voor 3% gewijzigd door KevinK92 op 24-03-2024 18:15 ]

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:28
KevinK92 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 18:14:
Vannacht gebeurde dan uiteindelijk toch waar ik de afgelopen drie maanden rekening mee hield: ik werd ziek, een nacht voor m'n laatste lange duurloop in de voorbereiding voor Rotterdam.

Zieke huisgenoten, drie weken van 90km+ en het doel om deze week 100km te lopen hebben me - in combinatie met het vieren van een verjaardag in de dierentuin - opgebroken. Ik heb echt m'n limiet even bereikt, dus nu is het puzzelen over hoe de laatste drie weken voor de marathon worden ingevuld.

M'n streak loopt overigens nog wel door, even tien minuten de deur uit is altijd wel te doen en ik zou het jammer vinden om dat zomaar op te geven, dag 1337 is net geweest :P Dus in plaats van de beoogde 37km maar 1.9 gedaan
Uitzieken, uitrusten en niet teveel meer trainen. Je kan deze periode vooral verliezen en niet heel veel winnen.

Weet niet hoe veel ervaring je hebt, maar het klinkt als een zwaar schema :D Ik heb meestal een intensieve week met veel kms en daarna een weekje minder kms om beetje te herstellen. En zo langzaam opbouwen tot piek week ongeveer 4 weken voor de marathon.
Als je er al veel hebt gelopen, sterkte en beterschap! Je kent je eigen lichaam het beste

• Hartloper
@KevinK92 Nog 3 weken tot de marathon, dus je moest toch beginnen afbouwen. Zelfs al doe je deze week bijna niets, als je dan de laatste 2 weken volgens schema kan afwerken gaat het missen van deze week nauwelijks verschil maken.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:35

JT

VETAK y0

Weet iemand van een bluetooth draadloze open koptelefoon die geschikt is voor hardlopen met fatsoenlijke bas? Bone conducting heeft geen bas, daar ga ik juist van lopen. Mijn gesloten 1000XM3 kan in de winter misschien maar rond deze tijd wordt het vervelend warm. Oordoppen zijn voor mijn oren geen optie wegens cerumen. Ik vond alleen de Grado GW100 maar 300 euro ging me iets te ver.

Kent iemand trouwens Trail & Kale? Website met erg veel info, vandaag veel op gelezen. Ik denk dat ik te grote stappen neem en daardoor altijd op m'n hielen terecht kom. Stonden echt interessante dingen op waar ik wat mee ga proberen zoals kleinere stappen om te richten op 160 stappen per minuut, meer afzetten vanuit m'n bilspieren om de rest te ontlasten en kijken of ik een betere manier van ademhalen kan realiseren.

Edit: sorry voor mijn vragenbarrage :P Wat denken jullie hier van mijn schoenen? Geen idee hoe lang ik erop gelopen heb, 10+ jaar geleden een tijdje op gelopen (jaar ofzo?). Weinig bijzonders hoor, beginnersschema. Eerst dacht ik aan de hand van veel delen van de zolen dat het wel meeviel maar op delen zie je toch meer slijtage.

Klikbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_e83O117ud2Yw0rEolHByQdKIR4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NOKlcMSdLEtORqdm10SKp7Ex.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WymcYcI6CW5NFG0K594SHpvKeg4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tIyBJqwy7tPQG1xCrbocuxgZ.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hXnacQpQy5TtnwpouKDDQxoTwxQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AodebUlxhvzNXkP6wXa9nU8h.jpg?f=fotoalbum_small

Hoe was het? Wat heb je nu gedaan qua kleding?

[ Voor 51% gewijzigd door JT op 24-03-2024 22:29 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Hartloper
Vandaag de halve marathon van Gent gelopen.
De start was samen met de hele marathon.
Het was geweldig koud aan de start en de start werd dan nog vertraagd omdat het parcours nog niet verkeersvrij was.
Ik stond in het eerste vak (HM<1:30 of M<3:00)
Mijn idee was om de halve marathon met de 1:30 pacer mee te lopen, om zo te voelen of het tempo om 3 uur te lopen op de marathon doenbaar aanvoelde.
Ik stond nogal vooraan in het vak (pakweg 100 man voor mij) en omdat ik wist dat er enkele honderden lopers sneller zouden lopen had ik er geen probleem mee om me geleidelijk te laten voorbijlopen de eerste kilometers. Toch gingen de eerste kilometers te snel. Ipv 21:20 gingen de eerste 5 km in 20:10. Dus daarna toch heel lichtjes op de rem, ik was niet van plan een PR te lopen. Van km 6 tot 17 ging gecontroleerd aan doeltempo 4:14. De laatste 4 km had ik mezelf voorgenomen om zo hard mogelijk te lopen en dat ging goed.
De finish was op de indoorpiste van de Topsporthal en er was op dat moment niemand voor mij, heerlijk om daar eens goed op te knallen.
Leuke wedstrijd gehad. Het enige jammere is dat ik op voorhand niet van plan was voor een PR te gaan maar om gecontroleerd 1:30 te lopen. En uiteindelijk was het noch mossel noch vis, ik heb niet gedaan wat ik oorspronkelijk van plan was maar ik heb ook geen PR gelopen.
Strava: https://www.strava.com/activities/11026854300

• JT

JT

VETAK y0

Hartloper schreef op zondag 24 maart 2024 @ 22:02:
Toch gingen de eerste kilometers te snel. Ipv 21:20 gingen de eerste 5 km in 20:10.
Dus dan loop je als hobby 20 minuten zonder problemen met een snelheid van 15km/u? :P Ik weet dat profs dat doen en meer maar wat een snelheid, zeker voor een hobbyist :P Zie ik mezelf niet bij komen, ooit :D

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• m0ridin
@JT Schoenen zien er volgens mij nog best ok uit qua zool, maar toch... na 10 jaar lijkt het me niet gek ze te vervangen...

Hier stond vandaag idd de 60 van Texel op t programma, na veel gepieker stond ik met een lange tight (+korte broek er overheen ivm handige zakken) en lange thermoshirt (+ kortshirt eroverheen) en regenjackje.

Tijdens het wachten voelde het opeens niet zo koud, last minute de lange tight dus uitgedaan en de rest zo gehouden... Waarna kort daarna, tijdens de start, de hagelbuien en regen naar beneden kwamen. Een mooi begin vd dag.

Verder, vooral HEEL VEEL WIND! De eerst helft veel tegen, windkracht 6 geloof ik, stukken over het strand waar je af en toe gezandstraald werd, wind tegen maar gelukkig wel goed te lopen qua strand zelf. Eerste stuk sloot ik niet echt lekker bij een groepje aan, de ene gingen me net wat te langzaam en de andere was te ver weg.

Het doel was rustig beginnen, tempo tegen de 5 minuten aanhouden en hartslag redelijk laag houden (laag in de 130). Nou, dat is mislukt... Het tempo ging nog wel, maar door die wind was dat veel meer werken dan gepland waardoor de hartslag in het eerste uur al boven de 160 kon komen. Oeps...

Als je dan ff een stukje in de duinen had, of de wind net gunstig stond, dook die meteen weer richting de 140 bij een hoger tempo.

Dus op gevoel verder proberen te lopen, en als je de wind mee had kon je aardig vliegen (alsnog ingehouden). Verder is zo'n beetje helemaal droog gebleven en was het qua kou ook goed te doen. Toch de hele tijd met de 3 laagjes gelopen, had de laatste anderhalf uur wel uitgekund maar was ook niet ZO warm dat het in de weg zat.

Eigenlijk ging het ondanks alles nog best goed, zat te wachten op de eerste tekenen van tegenstribbelen maar die duurden wel en met nog een km of 10 te gaan voelde het allemaal best ok. Vermoeid, niet al te soepel, maar ok.

Tot we zo'n 4 km voor het einde nog een laatste draai mochten maken en vanaf dat moment eigenlijk nog 4km vol tegen de wind in mochten beuken. Wat een feest... Mede dankzij een andere loper het zo goed en kwaad als het ging door kunnen zetten met zo min mogleijk verlies (en de laatste 2km eigenlijk alleen nog maar zo kwaad als het kon) om zo toch nog net onder die 5 uur over de finish te komen!

4:58:16 is het geworden... Direct na de finish wel even gaar, gelukkig een massage en douche kunnen nemen daar en toen herstelde het wel weer aardig Daarna weer met het OV terug naar huis, de trein uitstappend stonden de achillespezen enorm strak, maar nu lijkt t wel weer ok. Vrees wel een beetje voor morgen uit bed komen ;)

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:10

Secsytime

Automagisch

JT schreef op zondag 24 maart 2024 @ 22:11:
[...]

Dus dan loop je als hobby 20 minuten zonder problemen met een snelheid van 15km/u? :P Ik weet dat profs dat doen en meer maar wat een snelheid, zeker voor een hobbyist :P Zie ik mezelf niet bij komen, ooit :D
Is natuurlijk niet aan komen waaien.. Dat krijg je na jaren trainen.

• JT

JT

VETAK y0

Secsytime schreef op zondag 24 maart 2024 @ 22:29:
[...]

Is natuurlijk niet aan komen waaien.. Dat krijg je na jaren trainen.
Dat snap ik, een heleboel is haalbaar met heel veel training, discipline enzovoort. En dat zo lang volhouden tot je daar aan komt vind ik knap :) Zullen er hier vast meer rondlopen ;)

Ecodan warmtepomp

• Shinji
  • Nu online
[...]

Profs lopen een hele marathon op 20km/h ;)

• JT

JT

VETAK y0

m0ridin schreef op zondag 24 maart 2024 @ 22:28:
@JT Schoenen zien er volgens mij nog best ok uit qua zool, maar toch... na 10 jaar lijkt het me niet gek ze te vervangen...
Totaal gebruik zal niet meer dan een jaar zijn, daarna hebben ze in de kast gelegen :)
Shinji schreef op zondag 24 maart 2024 @ 22:31:
[...]

Profs lopen een hele marathon op 20km/h ;)
Ik weet, ook superknap maar die mensen doen dat als werk. Dat staat voor m'n gevoel verder af van mijn leven zeg maar.

Ecodan warmtepomp

• Slickk
  • Laatst online: 09-01 21:45
KevinK92 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 18:14:

3 weken voor de marathon je langste duurloop nog doen vind ik vrij kort eigenlijk? Liever nu ziek dan over 3 weken. :) Qua timing had ik hetzelfde vorig jaar en heb de marathon toen op doeltempo gelopen, in die zin heeft het weinig effect gehad zoals @Hartloper al benoemde.

• Shinji
  • Nu online
Slickk schreef op maandag 25 maart 2024 @ 07:42:
[...]

3 weken voor de marathon je langste duurloop nog doen vind ik vrij kort eigenlijk? Liever nu ziek dan over 3 weken. :) Qua timing had ik hetzelfde vorig jaar en heb de marathon toen op doeltempo gelopen, in die zin heeft het weinig effect gehad zoals @Hartloper al benoemde.
Dat is bij mij ook in het schema hoor, 3 weken voor de marathon:
https://hmg-prod.s3.amazo...a-beginner-1557301414.pdf

En deze ook:
https://www.dehardloopwin...55_marathonschema.pdf.pdf

• Slickk
  • Laatst online: 09-01 21:45
Je hebt gelijk, mijn eigen schema (Jack Daniels 2Q) ook. 😅 Voor m’n gevoel voelt het heel kort en dacht ik dat het eerder 4 of 5 weken ervoor zou zijn.

• Shinji
  • Nu online
Denk dat het grootste doel van die loop vertrouwen tanken is, als je dat op doeltempo kan doen doen, dan weet je dat je die laatste paar kilometer met de adrenaline van een race en alles wat er bij komt kijken ook kan doen, of in elk geval, bijna.

Ik ga straks mijn laatste lange loop doen. Was slecht weer afgelopen weekend en kwam qua planning niet uit dus half dagje vrij genomen.

Ook een laatste voeding/drinken test. Mijn plan is om rondjes van 5 en 10k om het huis te combineren zodat ik thuis makkelijk even mijn drinken kan pakken.

• Roozzz
[...]

Werp vooral geen blik in het PR overzicht van de posters in dit topic :+

Allemaal hobbyisten hier (waarvan sommigen wel echt heel hard lopen)

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-01 09:23
JT schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:57:

Edit: sorry voor mijn vragenbarrage :P Wat denken jullie hier van mijn schoenen? Geen idee hoe lang ik erop gelopen heb, 10+ jaar geleden een tijdje op gelopen (jaar ofzo?). Weinig bijzonders hoor, beginnersschema. Eerst dacht ik aan de hand van veel delen van de zolen dat het wel meeviel maar op delen zie je toch meer slijtage.
De zolen vallen nog wel mee maar de demping (schuim, lucht, gel whatever er 10 jaar geleden in schoenen zat 😅) is denk ik wel stuk minder. Die materialen harden/drogen uit of worden broos en kan na 10 jaar echt stukken minder zijn.

Ik zou nieuwe halen (hoeven echt geen dure schoenen te zijn) scheelt je kans op blessures

• KevinK92
  • Laatst online: 12-01 19:10
kepler schreef op zondag 24 maart 2024 @ 20:23:
[...]

Uitzieken, uitrusten en niet teveel meer trainen. Je kan deze periode vooral verliezen en niet heel veel winnen.

Weet niet hoe veel ervaring je hebt, maar het klinkt als een zwaar schema :D Ik heb meestal een intensieve week met veel kms en daarna een weekje minder kms om beetje te herstellen. En zo langzaam opbouwen tot piek week ongeveer 4 weken voor de marathon.
Als je er al veel hebt gelopen, sterkte en beterschap! Je kent je eigen lichaam het beste
Thanks. Het is inderdaad een pittig schema geweest; ik heb mijn maanden opgedeeld in drie blokken, waarvan twee blokken drie weken en het laatste blok vier weken. Daartussen elke keer een 'rustweek' waarin ik uiteraard wel liep maar niet teveel deed om te herstellen. Het gaat m'n tweede marathon worden.
Hartloper schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:34:
@KevinK92 Nog 3 weken tot de marathon, dus je moest toch beginnen afbouwen. Zelfs al doe je deze week bijna niets, als je dan de laatste 2 weken volgens schema kan afwerken gaat het missen van deze week nauwelijks verschil maken.
Klopt. Dankjewel voor het moed inpraten :)
Slickk schreef op maandag 25 maart 2024 @ 07:42:
[...]

Drie weken leek mij inderdaad het 'normale' schema te zijn. Goed om te horen dat jij dit ook meemaakte en nog wel je doel hebt kunnen behalen, hopelijk lukt dat mij ook dan :)

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Lekkere resultaten van mensen hier! :)

Hier ging de 24 uurs ruk: de long story short versie, wat een intens schijtweer!

Het plan: de eerste 2 á 3 uur in Z2 ergens wat rennen zodat ik marge zou opbouwen en geen onnodige tijdsstress zou ervaren als ik naar de wc moest/... Daarna 8.4km per uur rennen/afleggen minimaal, overige tijd kon ik wandelen of zitten.

De praktijk: vanwege het vooruitzicht op een bui (1 bui!) meteen in lange broek begonnen (ene van On, bovenbenen zijn waterdicht, zitten ventilatiegaten bij de knieën zodat je er prima mee door kunt gaan zonder dat je zweet zich blijft ophopen in je regenbroek). De bui kwam en ik had natuurlijk netjes mijn regenjas aan, niet echt iets aan het handje, schoenen doorweekt wel.

Paar rondes later, een volgende bui, inclusief hagel, als het dan niet regende, een heel stevige wind. Ik ging ondertussen nog altijd heel erg prettig, was niet echt aan het letten op mijn positie, maar begreep van mijn vrouw dat ik ergens tussen de eerste 30 en 40 meehobbelde. Na een 40tal kilometer begon ik wel een wat vervelend gevoel te krijgen aan mijn rechtervoet/hak met name. Toen ik de 50km had aangetikt, maar snel de warme tent in om een sokkenwissel te doen en de schade eens te bekijken: voeten waren helemaal wit en verschrompeld en vooral gevoelig. Netjes verzorgt, droge sokken aan, schoenen goed vast gemaakt en alles leek weer ok. 10km daarna ging het steeds moeilijker, rechts werd van vervelend ronduit pijnlijk. Nogmaals terug naar binnen om te checken en ondertussen was het vel van mijn hak los aan het komen. Huid was helemaal zacht geweekt door steeds nat te zijn. Besloten te stoppen vanaf dat punt, want dit was gewoon een zinkend schip met 0 uitzicht om nog droge voeten te kunnen scoren.

Semi aan het balen, al heb ik een pr op de marathon en de 50K gelopen in 'shuffletempo', wat onderstreept dat de conditie terug is na coronagedoe van afgelopen jaar, maar het is zuur dat ik op zoiets stoms als natte voeten uit val '-_- In ieder geval gaan de saucony's exit zodra deze opgelopen zijn en terug On-running (die droogden fiks wat makkelijker).

strava or it didn't happen!
https://www.strava.com/activities/11024278892

• JT

JT

VETAK y0

Crysania schreef op maandag 25 maart 2024 @ 08:53:
[...]

De zolen vallen nog wel mee maar de demping (schuim, lucht, gel whatever er 10 jaar geleden in schoenen zat 😅) is denk ik wel stuk minder. Die materialen harden/drogen uit of worden broos en kan na 10 jaar echt stukken minder zijn.

Ik zou nieuwe halen (hoeven echt geen dure schoenen te zijn) scheelt je kans op blessures
Toevallig heb ik nieuwe liggen sinds deze maand (goede aanbieding dus op voorraad) dus dat ga ik dan maar doen :) Begin ik last te krijgen van iets in mijn been terwijl ik een schema tot 5km met 3 keer per week rennen doe maar slechts 2 keer per week ren. Ik ben benieuwd of het iets uit gaat maken. Kan natuurlijk ook zijn dat het beter wordt omdat ik ook techniek ga aanpassen (zie de post met de originele vraag), maar toch.

[ Voor 7% gewijzigd door JT op 25-03-2024 09:08 ]

Ecodan warmtepomp

• JT

JT

VETAK y0

Roozzz schreef op maandag 25 maart 2024 @ 08:31:
[...]

Werp vooral geen blik in het PR overzicht van de posters in dit topic :+

Allemaal hobbyisten hier (waarvan sommigen wel echt heel hard lopen)
Net gedaan, wordt veel hard gelopen :+

Ecodan warmtepomp

• InZane
polthemol schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:04:
In ieder geval gaan de saucony's exit zodra deze opgelopen zijn en terug On-running (die droogden fiks wat makkelijker).
Sowieso kudo's voor de poging _/-\o_

Zag dat m'n AV genoot de 120km van Texel gisteren heeft gelopen op de Alphafly 3, dus die kun je ook meenemen als optie :P
Hij is uiteindelijk gefinished als 5e man in 11:23:24 d:)b

• NH_L
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 27-06-2025
Goedemorgen,

Ik kamp al een tijdje met een overbelaste knie/hardlopers knie. Ik ben eigenwijs geweest en heb iets te vaak doorgelopen met de knie. Nu heb ik dus wel last van een overbelaste knie.

Ik heb al een afspraak bij de Fysio staan en neem ook al rust om niet meer mijn knie te forceren. Hebben jullie nog tips of ervaringen waar ik iets aan kan hebben? Hoe lang heeft het bij jullie geduurd?

Als ik namelijk ergens slecht tegen kan, dat is het stil moeten zitten...

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
NH_L schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:31:
Goedemorgen,

Ik kamp al een tijdje met een overbelaste knie/hardlopers knie. Ik ben eigenwijs geweest en heb iets te vaak doorgelopen met de knie. Nu heb ik dus wel last van een overbelaste knie.

Ik heb al een afspraak bij de Fysio staan en neem ook al rust om niet meer mijn knie te forceren. Hebben jullie nog tips of ervaringen waar ik iets aan kan hebben? Hoe lang heeft het bij jullie geduurd?

Twee stappen:

1. beter worden in stilzitten
2. stilzitten

Rust is wat het eindelijk verhelpt en zo wat in beweging blijven met wandelen. Verzorg het goed, want als je gaat doorbijten voor het over is, kun je echt maanden in de lappenmand liggen ermee (zeg ik uit ervaring).

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
InZane schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:30:
[...]

Sowieso kudo's voor de poging _/-\o_

Zag dat m'n AV genoot de 120km van Texel gisteren heeft gelopen op de Alphafly 3, dus die kun je ook meenemen als optie :P
Hij is uiteindelijk gefinished als 5e man in 11:23:24 d:)b
haha wie weet. In ieder geval eens gaan speuren naar iets wat beter droogt. De randen van die saucony's (stuk zo bij de hak vooral) is gewoon nog altijd vochtig.

• m0ridin
@polthemol Ai, balen van de natte voeten... Hier was zelfs O'Keeffe's niet tegen opgewassen? Maar al met al positief dat je goed hersteld bent van Corona en alsnog een topprestatie hoor!

@NH_L In ieder geval niet forceren, afhankelijk van kun je misschien fietsen ipv hardlopen en verder zal het denk ik balans-oefeningen (core stability) en krachttraining zijn om de spieren rondom wat sterker te maken om eea op te vangen... Maar vooral, voorzichtig en rust(ig aan). Het is wat het is, negeren maakt het erger en dan ben je verder van huis. Nou ja, of helemaal gebonden aan huis... het is maar net hoe je het ziet ;)

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:38

m-vw

Dus?

Koets89 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 08:32:
[...]

Combinatie van factoren.
Wat ik her en der gelezen heb is dat Ihor echt wel een beest is, maar het weer en de starttijd hebben volgens mij ook wel meegespeeld.

Maar dat doet niets af aan de prestaties.

Het is gewoon een speciale race voor speciale mensen.
Courtney Dauwalter is toch niet zomaar een ultraloper, maar heeft volgens mij nog geen Fun Run gelopen.

[ Voor 7% gewijzigd door m-vw op 25-03-2024 10:17 ]

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
m0ridin schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:00:
@polthemol Ai, balen van de natte voeten... Hier was zelfs O'Keeffe's niet tegen opgewassen? Maar al met al positief dat je goed hersteld bent van Corona en alsnog een topprestatie hoor!
nop, zelfs die haakte af :p Maar was een opeenstapeling van dingen: te lang wachten met sokken wisselen, te lang twijfelen over schoenen ruilen, enz enz

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:32
@polthemol respect voor je prestatie.

Misschien lees ik het verkeerd of is het niet helemaal duidelijk uit je verhaal. Maar had je niet de mogelijkheid om ook een droog paar schoenen aan te doen in die warme tent? Ik lees over droge sokken, maar daarna lijkt het alsof de natte schoenen weer aan gingen?

Heb jij ervaring met waterdichte sokken? Bijv. van Sealskinz?

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Gaargod schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:20:
@polthemol respect voor je prestatie.

Misschien lees ik het verkeerd of is het niet helemaal duidelijk uit je verhaal. Maar had je niet de mogelijkheid om ook een droog paar schoenen aan te doen in die warme tent? Ik lees over droge sokken, maar daarna lijkt het alsof de natte schoenen weer aan gingen?

Heb jij ervaring met waterdichte sokken? Bijv. van Sealskinz?
die optie was er geweest voor een ander paar schoenen ja, maar ik was te laat met me dat te bedenken (mijn eigen vp was ergens anders, je bent al in tent, dus gaat niet meer teruglopen, enz).

Waterdichte sokken heb ik geen ervaring mee, maar ik ga hier wel over denken voor een volgende keer, want dit is gewoon echt stupid: uitvallen op een zelfverzorgingspuntje.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-01 20:54

vhal

ಠ_ಠ

Wanneer zou het ongeveer tijd zijn om 'key sessions' in te plannen voor een 'snelle' 10KM (kwart marathon Rotterdam)?

Er zijn nu nog 3 volle weken om te trainen maar de laatste week ga je natuurlijk geen gekke dingen meer doen. Binnen nu en 2 weken wil ik eigenlijk een 3 x 3km @ 10km pace (of een vergelijkbare training) lopen met tussendoor dribbelen of een andere variant. Ik heb wel diverse workouts bekeken maar inmiddels zie ik zoveel schema's/trainingen dat ik door de bomen het bos niet meer zie...
NH_L schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:31:
Goedemorgen,

Ik was in 2021 er ruim 6 maanden wel uit, af en toe een kort stukje gelopen maar dit ging nergens over. Uiteindelijk ben ik maar naar het werk gaan fietsen om maar iets van bezig te zijn :+ Bij mij was het ook zo'n typische overbelastingblessure. Ik ben toen wel naar de fysio gegaan maar die kwam met oefeningen aanzetten die ik thuis ook prima kon doen (squats, lunges, sidesteps met een weerstandband etc). Momenteel is het wel goed onder controle maar het blijft een puntje van aandacht.

Strava

• m0ridin
polthemol schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:12:
[...]

nop, zelfs die haakte af :p Maar was een opeenstapeling van dingen: te lang wachten met sokken wisselen, te lang twijfelen over schoenen ruilen, enz enz
Ruk, maar een leermoment ;) Het is ook zo makkelijk om iets te negeren, want het gaat nog wel... en wisselen of iets doen is ook niet echt handig... etc. Je weet wat je zou moeten doen, maar het daadwerkelijk doen is toch weer wat anders.

Volgende keer weer beter ;)

• Roozzz
vhal schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:38:
Wanneer zou het ongeveer tijd zijn om 'key sessions' in te plannen voor een 'snelle' 10KM (kwart marathon Rotterdam)?

Er zijn nu nog 3 volle weken om te trainen maar de laatste week ga je natuurlijk geen gekke dingen meer doen. Binnen nu en 2 weken wil ik eigenlijk een 3 x 3km @ 10km pace (of een vergelijkbare training) lopen met tussendoor dribbelen of een andere variant. Ik heb wel diverse workouts bekeken maar inmiddels zie ik zoveel schema's/trainingen dat ik door de bomen het bos niet meer zie...
[...]
Wat heb je de afgelopen periode gedaan? Ik zou in de laatste weken namelijk niet zomaar allerlei nieuwe prikkels gaan toevoegen. Dat levert je waarschijnlijk niet zo gek veel op, anders dan een groter risico op blessures. Dus als je tot nu toe geen intervallen op tempo hebt gedaan, zou ik daar voorzichtig mee zijn. Aanpassingen kosten simpelweg tijd. Er is geen "hero-workout" waardoor je ineens beter wordt.

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-01 16:11
Heeft iemand een goede bron voor het downloaden van wat Garmin Connect workouts? Mijn primaire sport is wielrennen, maar loop tegenwoordig zo'n 2x per week als "cross training". Nu is dat vooral duurloop en gooi ik er af en toe bijv. wat microintervallen of tempoblokken in, maar ik zou graag wat basistraining op de plank hebben liggen...

Het viel me op dat er in Garmin Connect allerlei panklare workouts staan, maar dat heeft vooral betrekking op kracht, core, Pilates, etc.

Voor fietsen en lopen hebben ze dan weer de trainingsplannen waarin je het soort trainingen krijgt voorgeschoteld waar ik naar op zoek ben, maar het punt is, ik wil dat plan/schema niet gaan volgen,

Iemand een tip? Ik kan ze natuurlijk in Connect zelf gaan bouwen, maar er moet toch ergens een fraaie selectie te downloaden zijn zou ik denken?

• frankv120
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-01 20:34
Een jaar sinds mijn vorige wedstrijd en eerste halve marathon (Venloop) heb ik gisteren mijn tweede halve marathon gelopen, wederom tijdens de Venloop.

Nadat ik vorig jaar in een nettotijd van 1:39:12 over de finish kwam werd ik overspoelt met motivatie om dit jaar binnen anderhalf uur te finishen. Helaas was die motivatie van korte duur en heb ik maar weinig getraind na die wedstrijd en ook geen andere wedstrijden gelopen. Vanaf januari toch maar weer begonnen met wat serieuzer trainen maar dit bleef helaas ook beperkt. Binnen anderhalf uur gaat sowieso niet lukken, en de tjid van vorig jaar aanvallen wordt ook zoe goed als onmogelijk aangezien ik toen wel fatsoenlijk getraind had.

De afgelopen weken was het dus voornamelijk veel speculeren over wat mijn doel zou worden, veilig binnen 1:45 finishen of toch mijn tijd van vorig jaar aanvallen en misschien mezelf helemaal opblazen. Na een paar goede trainingen en volop aanmoeding van de vriendin begon het aanvallen van de tijd toch steeds meer te prikkelen, maar mezelf er echt van overtuigen dat dit mogelijk zou zijn lukte niet.

Met als voorbereiding kilo's pasta en veel rust het afgelopen weekend, gisteren in het startvak toch besloten een poging te wagen op een PR. Mocht het echt tegenvallen kan ik altijd onderweg nog besluiten het tempo te minderen. Na een drukke eerste 2 kilometer na de start kon ik eindelijk kijken welk tempo me zou bevallen en toen ik eenmaal lekker liep en op mijn horloge keek was dit een tempo waarmee ik daadwerkelijk onder die tijd zou kunnen eindigen. Nu nog 18 kilometer volhouden.

Vanaf dit punt werd het afzien, Tot het 11km punt zou het wind in zijn en begon het ook nog te regenen, maar met de gedachte dat de terugweg grotendeels wind mee zou zijn toch het tempo rond de 4:35 weten te houden. Toen kwam op 14km de brug omhoog tegen de volle wind in waar het even echt zwaar werd, maar de terugweg was echt begonnen dus was het nog "maar" 7km doorbijten.

En doorbijten heb ik gedaan, constant onder de 4:40 weten te blijven en dankzij een kleine eindsprint zelfs met een negatieve split geëindigd, netto tijd 1:37:52!!! Tegen alle verwachtingen in een nieuw PR maar wat heb ik ervoor moeten strijden. Nu enorm veel spierpijn maar ook volop motivatie om volgend jaar echt beter te trainen en comfortabeler een scherper PR te zetten. Nu hopen dat deze motivatie zich beter houdt dan die van vorig jaar.

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Roozzz schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:46:
[...]

Wat heb je de afgelopen periode gedaan? Ik zou in de laatste weken namelijk niet zomaar allerlei nieuwe prikkels gaan toevoegen. Dat levert je waarschijnlijk niet zo gek veel op, anders dan een groter risico op blessures. Dus als je tot nu toe geen intervallen op tempo hebt gedaan, zou ik daar voorzichtig mee zijn. Aanpassingen kosten simpelweg tijd. Er is geen "hero-workout" waardoor je ineens beter wordt.
Zie dat mijn Stravaprofiel uit de handtekening weg is (al kan je mij wel vinden met de rollende rode kater icoon in de tweakers groep :P ) maar momenteel loop ik zo'n 3 x per week, beetje afwisselend tussen een duurloop en enkele tempo/intervallen bijvoorbeeld (al blijft het een beetje 'ik doe maar wat :+ ') :

7 x 3" @ 4:10/km,
5 x 1000m @4:30/km
2 x 2000m @ 4:30/km
60" rustig + 30" vlot 5:00/km
10 x 1" opbouwend van 4:40 naar 3:35/km

Idealiter zou ik graag de 10KM willen lopen met een pace van 4:40-45/km maar ik sluit niet uit dat het mogelijk iets sneller kan/mag

[ Voor 3% gewijzigd door vhal op 25-03-2024 12:48 ]

Strava

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
vhal schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:43:
[...]

Zie dat mijn Stravaprofiel uit de handtekening weg is maar momenteel loop ik zo'n 3 x per week, beetje afwisselend tussen een duurloop en enkele tempo/intervallen bijvoorbeeld (al blijft het een beetje 'ik doe maar wat :+ ') :

Idealiter zou ik graag de 10KM willen lopen met een pace van 4:40-45/km maar ik sluit niet uit dat het mogelijk iets sneller kan/mag
als je al blokken haalt van 7*3 tegen 4:10 en 5x1K tegen 4:30, ben je dan al niet in staat om die 4:40 af te tikken voor 10K? (we trainen op hetzelfde tempo zowat als ik die intervals zie en 4:40 op 10K lukt me wel). ?

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

polthemol schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:47:
[...]

als je al blokken haalt van 7*3 tegen 4:10 en 5x1K tegen 4:30, ben je dan al niet in staat om die 4:40 af te tikken voor 10K? (we trainen op hetzelfde tempo zowat als ik die intervals zie en 4:40 op 10K lukt me wel). ?
Ik denk dat die 4:40-4:45 nu wel haalbaar kan zijn al heb ik geen flauw idee hoe dit mij in het echt zal af gaan.

Medio februari had ik een 10 km gelopen net iets onder de 50" (Lansingerlandrun) maar toen waren de weeromstandigheden ronduit slecht (veel tegenwind, veel regen, simpelweg slecht). Inmiddels zijn we ruim 5-6 weken verder waarbij ik het gevoel heb dat het nu wel harder kan en mag...

Persoonlijk denk ik dat ik deze week 6/7 x 1000'tjes probeer om volgende week zo'n 4 x 2000 of 3 x 3000m probeer in de beoogde pace.

Strava

• InZane
polthemol schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:47:
[...]

Mwah die 7x3" (seconden dus) vind ik niet zo spannend. Lukt mij ook wel :+

Maar ik neem aan dat het om minuten gaat :)

• Roozzz
vhal schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:43:
[...]

Zie dat mijn Stravaprofiel uit de handtekening weg is (al kan je mij wel vinden met de rollende rode kater icoon in de tweakers groep :P ) maar momenteel loop ik zo'n 3 x per week, beetje afwisselend tussen een duurloop en enkele tempo/intervallen bijvoorbeeld (al blijft het een beetje 'ik doe maar wat :+ ') :

vhal schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:57:
[...]

Ik denk dat die 4:40-4:45 nu wel haalbaar kan zijn al heb ik geen flauw idee hoe dit mij in het echt zal af gaan.

Medio februari had ik een 10 km gelopen net iets onder de 50" (Lansingerlandrun) maar toen waren de weeromstandigheden ronduit slecht (veel tegenwind, veel regen, simpelweg slecht). Inmiddels zijn we ruim 5-6 weken verder waarbij ik het gevoel heb dat het nu wel harder kan en mag...

Persoonlijk denk ik dat ik deze week 6/7 x 1000'tjes probeer om volgende week zo'n 4 x 2000 of 3 x 3000m probeer in de beoogde pace.
Even op strava geloerd. Ik zie een mooi steady volume en een aardige afwisseling met diverse trainingen (lang/kort, harder/zachter) in de week. Dus mijn eerdere zorg kan je lekker naast je neerleggen :) Eerlijk gezegd denk ik dat 4:45 per km helemaal goed moet komen. En mogelijk wel een beetje te makkelijk kan zijn. Ik zou niet verbaast zijn als je rond de 4:30 zou kunnen lopen :>

Anderzijds, in het kader van gestage progressie is er natuurlijk helemaal niets mis mee om nu gewoon een vinkje te zetten achter ~47 minuten. Dat is allicht positiever dan voor het maximale gaan en mogelijk jezelf stuk lopen. Een 10 maximaal is gewoon vervelend, je moet best lang op of net boven je drempel lopen. Dat is mentaal en fysiek best zwaar. Niets mis mee om over diverse wedstrijden te proberen het maximale eruit te halen.

In het kader van trainingen; ik denk dat je plan qua 1000'jes en nog een keer langere blokken een prima idee is. En ik zou ze proberen op 4:30 te lopen. Indien de lange blokken daarop lukken, moet je er eigenlijk gewoon op weggaan. Indien dat erg zwaar valt, net ff tikje terug.

• Shinji
  • Nu online
Zojuist mijn laatste lange duurloop gedaan. Qua weer was het perfect! Niet te warm en lekker zonnetje.

Ik had nu van te voren een halve Maurten mix 320 gedronken. De bedoeling was de andere helft buiten zetten en dan 2x rondje 10km en 2x rondje 5km en dan nog een klein rondje van 2 a 3 km om het af te leren.

Toen ik buiten stond bemerkte ik dat ik de fles vergeten was en ook mijn huissleutel en aangezien er verder niemand thuis was kon ik daar niks meer mee. Ik had wel 4x Maurten gel 100 mee en langs de route is een drink kraantje.

Na 5 / 12,5 / 20 / 25km ongeveer de gelletjes genomen en dat ging prima. Twee keer bij drink kraantje wat water gedronken.

Uiteindelijk 32,2km afgetikt (eerste keer 30+).
Het is uiteindelijk 1 rondje van 5km, daarna 1x 10, daarna 1x 7,5km en daarna weer het 10km rondje die ik iets eerder gestopt heb om de laatste halve kilometer rustig uit te wandelen.

Vorige lange loop was 28km en had ik alleen een banaan halverwege maar toen stortte ik bij 25km echt in. Dat gebeurde nu gelukkig niet dus dat geeft goede hoop voor over 3 weken. Ik denk met de adrenaline en als ik me net zo voel als vandaag ik hem op dit tempo kan uitlopen. Doel wordt dan < 4:10

https://www.strava.com/activities/11034290656

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
JT schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:57:
Weet iemand van een bluetooth draadloze open koptelefoon die geschikt is voor hardlopen met fatsoenlijke bas? Bone conducting heeft geen bas, daar ga ik juist van lopen. Mijn gesloten 1000XM3 kan in de winter misschien maar rond deze tijd wordt het vervelend warm. Oordoppen zijn voor mijn oren geen optie wegens cerumen. Ik vond alleen de Grado GW100 maar 300 euro ging me iets te ver.
Ik gebruik tot volle tevredenheid de Miiego Al3+
Echt geweldig geluid, en je hoort ook nog voldoende van de omgeving.

• frankyboy707
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:42
m0ridin schreef op zondag 24 maart 2024 @ 22:28:
Hier stond vandaag idd de 60 van Texel op t programma, na veel gepieker stond ik met een lange tight (+korte broek er overheen ivm handige zakken) en lange thermoshirt (+ kortshirt eroverheen) en regenjackje.

Tijdens het wachten voelde het opeens niet zo koud, last minute de lange tight dus uitgedaan en de rest zo gehouden... Waarna kort daarna, tijdens de start, de hagelbuien en regen naar beneden kwamen. Een mooi begin vd dag.

Verder, vooral HEEL VEEL WIND! De eerst helft veel tegen, windkracht 6 geloof ik, stukken over het strand waar je af en toe gezandstraald werd, wind tegen maar gelukkig wel goed te lopen qua strand zelf. Eerste stuk sloot ik niet echt lekker bij een groepje aan, de ene gingen me net wat te langzaam en de andere was te ver weg.

Het doel was rustig beginnen, tempo tegen de 5 minuten aanhouden en hartslag redelijk laag houden (laag in de 130). Nou, dat is mislukt... Het tempo ging nog wel, maar door die wind was dat veel meer werken dan gepland waardoor de hartslag in het eerste uur al boven de 160 kon komen. Oeps...

Als je dan ff een stukje in de duinen had, of de wind net gunstig stond, dook die meteen weer richting de 140 bij een hoger tempo.

Dus op gevoel verder proberen te lopen, en als je de wind mee had kon je aardig vliegen (alsnog ingehouden). Verder is zo'n beetje helemaal droog gebleven en was het qua kou ook goed te doen. Toch de hele tijd met de 3 laagjes gelopen, had de laatste anderhalf uur wel uitgekund maar was ook niet ZO warm dat het in de weg zat.

Eigenlijk ging het ondanks alles nog best goed, zat te wachten op de eerste tekenen van tegenstribbelen maar die duurden wel en met nog een km of 10 te gaan voelde het allemaal best ok. Vermoeid, niet al te soepel, maar ok.

Tot we zo'n 4 km voor het einde nog een laatste draai mochten maken en vanaf dat moment eigenlijk nog 4km vol tegen de wind in mochten beuken. Wat een feest... Mede dankzij een andere loper het zo goed en kwaad als het ging door kunnen zetten met zo min mogleijk verlies (en de laatste 2km eigenlijk alleen nog maar zo kwaad als het kon) om zo toch nog net onder die 5 uur over de finish te komen!

4:58:16 is het geworden... Direct na de finish wel even gaar, gelukkig een massage en douche kunnen nemen daar en toen herstelde het wel weer aardig Daarna weer met het OV terug naar huis, de trein uitstappend stonden de achillespezen enorm strak, maar nu lijkt t wel weer ok. Vrees wel een beetje voor morgen uit bed komen ;)
Gefeliciteerd met een geweldige tijd!
Ik heb hem gisteren ook gelopen en herken veel van jouw opmerkingen. Bij mij was het doel oorspronkelijk 6:00 maar sowieso finishen want het was mijn 1e ultra..

Toen ik de omstandigheden gisteren zag wist ik al dat ik niet eens moest gaan proberen de 6:00 aan te vallen want dat zou me gaan opbreken, dus besloten om rustiger te beginnen en zien waar het schip strandde.

Zoals je al zegt begon zo'n 20 seconden voor de start het te hagelen en dat was meteen een fijn begin. 1e kilometer ging wat langzaam omdat iedereen door een hek moest en ze geen startmat/ netto tijd hadden, maarja op zo'n tijd maakt dat ook niet zoveel uit...

Daarna op het strand met tegenwind juist wel in een groepje gelopen, eigenlijk te hoog in HR maar durfde/ wilde niet alleen lopen in die wind, heb best veel kunnen schuilen (maar ook mijn werk in de wind gedaan ;) ). Bij de 1e strandopgang mijn meefietser gezien die mij meteen weer van gel en drinken kon voorzien. Na 15km zou ik de fietser weer zien om nog een gelletje en wat drinken te pakken voor het 2e strandstuk, maar helaas fietser kwijt... dus 1. balen dat ik mijn voeding niet kon pakken en 2. toch lichte zorgen om mijn fietser. Vlak voor het 2e zandstuk dan maar wat ontbijtkoek + een bekertje iso van de organisatie gepakt maar baalde wel van het missen van mn eigen voeding.
Op het strand liep ik nu helaas in niemandsland dus maar alleen gelopen. Werd op een gegeven moment wel door een groepje ingehaald maar die liep toch net even wat te vlot.. Ook kwam ik tot de conclusie dat het onhandig is om met ontbijtkoek in de hand over het strand te rennen, elke hap zit dan vol met zand :+

Bij de 2e strandafgang (km 23) was mn fietser er nog niet dus begon me wel zorgen te maken. Uiteindelijk een telefoon van iemand van de organisatie geleend en viavia het telefoonnummer van mn fietser geregeld, die bleek minder dan een km van me vandaan te zitten.. Helaas kostte me dit alles me een minuut of 5, maar mn HR was gelukkig wel weer onder controle..
De rest van de rit viel me behoorlijk zwaar, het was koud, nat en ook al was het verhard, het ging toch meer omhoog en omlaag dan ik me voorgesteld had. Na de helft alle resterende kilometers steeds in brokjes opgedeeld en steeds een brokje afronden voordat ik zou breken (eigenlijk vanaf 35km steeds het gevoel gehad dat ik zou breken).. Uiteindelijk tot 50km kunnen doorlopen op 1 duinovergang na waar ik wandelde. Na 50km mezelf toegestaan bij stukken omhoog te gaan wandelen en uiteindelijk pas bij 55km echt gebroken. Vanaf toen was het elke 1e 100-200 meter van de kilometer wandelen en de rest uitlopen. Laatste kilometer bleek er toch nog wat in te zitten (en was het vlak/ omlaag) en nog even 3 mensen voorbij gelopen :+ uiteindelijk gefinisht in 6:48:xx, had misschien een minuut of 6 sneller gekund als ik niet had hoeven wachten bij de start en bij 23km maar zelfs onder ideale omstandheden was 6:00 te hoog gegrepen voor mij.
Zeer blij dat ik gefinisht ben maar ik zie me dit niet snel nog een keer doen (ik sluit niets meer uit, als je 3 jaar geleden had gezegd dat ik dit gedaan zou hebben zou ik je vierkant uitgelachen hebben).

Nu snel herstellen en dan meteen klaar gaan maken want ik heb 3 weken geleden alsnog een plekje bij de London Marathon weten te bemachtigen! Had hier toevallig vorig jaar nog naar gevraagd en via een goed doel vlak voor de sluiting voor goede doelen nog een plekje weten te bemachtigen!
Ik ga vooral heen om te genieten maar als ik me goed voel hoop ik op 3:45 te mikken. Lange duurlopen hoef ik gelukkig niet meer te doen dus dat scheelt :+

• m0ridin
@frankyboy707 Thanks, en ook jij gefeliciteerd met het uitlopen en je prestatie! Ik vroeg me tijdens het lopen regelmatig af wat zwaarder was... dit of het fietsen (niet elektrisch dan ;) ). Best regelmatig fietsers gezien die ook niet vooruit kwamen, opzij werden geblazen en af moesten stappen om even wandelend verder te gaan.

Wel balen voor je dat het niet helemaal lekker liep met je begeleiding, dat is toch waar je je op richt tijdens zoiets dan en helemaal waar je mee bezig bent als het niet loopt zoals gepland. Had er zelf geen, en tijdens dacht ik af en toe "zou wel fijn zijn" maar dit is dan weer de andere kant ;)

Heb zelf bij elk waterpunt wel wat gedronken en een stukje banaan of winegums genomen... Had ook nog een liter water met tailwind (en electrolyte tabletten, ok.. dat maakt het wel erg sterk) erin en gels/reepjes die ik elk half uur nam... Toch had ik volgens mij echt meer moeten drinken.

Ben benieuwd wat je volgende wordt ;) Want het laatste stuk van zoiets is altijd naar en vraag je je af waarom je dit doet, maar toch... Of niet natuurlijk en dat is ook helemaal goed en mooi, deze heb je mooi maar ff gedaan!

En congrats wat betreft Londen :) Ook weer iets moois om naartoe te werken en naar uit te kijken!

• frankyboy707
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:42
m0ridin schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:48:
@frankyboy707 Thanks, en ook jij gefeliciteerd met het uitlopen en je prestatie! Ik vroeg me tijdens het lopen regelmatig af wat zwaarder was... dit of het fietsen (niet elektrisch dan ;) ). Best regelmatig fietsers gezien die ook niet vooruit kwamen, opzij werden geblazen en af moesten stappen om even wandelend verder te gaan.

Wel balen voor je dat het niet helemaal lekker liep met je begeleiding, dat is toch waar je je op richt tijdens zoiets dan en helemaal waar je mee bezig bent als het niet loopt zoals gepland. Had er zelf geen, en tijdens dacht ik af en toe "zou wel fijn zijn" maar dit is dan weer de andere kant ;)

Heb zelf bij elk waterpunt wel wat gedronken en een stukje banaan of winegums genomen... Had ook nog een liter water met tailwind (en electrolyte tabletten, ok.. dat maakt het wel erg sterk) erin en gels/reepjes die ik elk half uur nam... Toch had ik volgens mij echt meer moeten drinken.

Ben benieuwd wat je volgende wordt ;) Want het laatste stuk van zoiets is altijd naar en vraag je je af waarom je dit doet, maar toch... Of niet natuurlijk en dat is ook helemaal goed en mooi, deze heb je mooi maar ff gedaan!

En congrats wat betreft Londen :) Ook weer iets moois om naartoe te werken en naar uit te kijken!
Voor zover ik begreep was het fietsen inderdaad ook niet altijd even makkelijk :) gelukkig heeft die van mij een redelijke conditie (gaat Rotterdam doen) dus het was gewoon een extra training :+ Het missen van de fietser kwam overigens niet door de wind maar ze keek precies op het verkeerde moment om waardoor ze niet doorhad dat ik al weer voorbij was gelopen vlak nadat we het bos in gingen... Gelukkig kwam alles na 23km goed en kon ik weer bijdrinken. Was wel echt blij, heb onderweg 3 kleine bidons (ca 600ml) maurten 320 en nog een klein beetje water en iso gedronken. Zou anders denk ik echt te weinig hebben gehad..

Verder was het ook gewoon fijn dat als ik er een beetje doorheen zat ik iets uit de bak op de fiets kon grabbelen om mn gedachten een beetje te verzetten..

Misschien dat ik ook nog wel weer voor een ultra ga, maar dan verhard en vlak ;)

Komend seizoen in ieder geval eerst Londen en dan werken naar mn 1e hele triathlon, ook wel uitdaging voldoende denk ik zo 8)

• Davem3
InZane schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:49:
[...]

Jep, met m'n stressfractuur kon ik op gegeven moment ook best aardig los op de crosstrainer.

@Davem3 Dat je je armen gebruikt met een crosstrainer is zeker waar, maar ik snap nog niet gelijk wat dit te maken heeft met hardlopen. Je arminzet op een crosstrainer is totaal anders dan met hardlopen.
Hoi
Heeft meer te maken met dat ik nu totaal niet mijn armen gebruik
En dat als ik mijn armen gebruik dat het wat gek aanvoelt
En als ik dan op ee crosstrainer zou gebruik ik meer gewend raak om mijn armen te gebruiken
En zo ook iets meer gaat doen met hardlopen
Dat idee weet niet of dat ook zo werk vandaar ook de vraag

Gr dave

[ Voor 29% gewijzigd door Davem3 op 25-03-2024 17:22 ]

• Shinji
  • Nu online
Davem3 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:18:
[...]

Hoi
Heeft meer te maken met dat ik nu totaal niet mijn armen gebruik
En dat als ik mijn armen gebruik dat het wat gek aanvoelt
En als ik dan op ee crosstrainer zou gebruik ik meer gewend raak om mijn armen te gebruiken
En zo ook iets meer gaat doen met hardlopen
Dat idee weet niet of dat ook zo werk vandaar ook de vraag

Gr dave
Ik zou me daar niet al te druk om maken. Ik neem aan dat je ze niet stijf langs je lichaam gespannen houdt. Doe wat voor jou lekker loopt. Tuurlijk, bepaalde manieren van bewegen zullen wellicht net iets efficiënter zijn (of misschien wel niet). Maar zou me daar pas echt druk om maken als ik prof zou willen worden. Of misschien een keertje als alle andere dingen die je verder kunnen brengen al een keer de revu gepasseerd zijn.

Hoe je je armen op een crosstrainer gebruikt ziet er trouwens erg gek uit als je dat gewoon tijdens het hardlopen doet denk ik. Soort van alsof je aan het boxen ben.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Roozzz schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:18:
[...]

[...]

Even op strava geloerd. Ik zie een mooi steady volume en een aardige afwisseling met diverse trainingen (lang/kort, harder/zachter) in de week. Dus mijn eerdere zorg kan je lekker naast je neerleggen :) Eerlijk gezegd denk ik dat 4:45 per km helemaal goed moet komen. En mogelijk wel een beetje te makkelijk kan zijn. Ik zou niet verbaast zijn als je rond de 4:30 zou kunnen lopen :>

Anderzijds, in het kader van gestage progressie is er natuurlijk helemaal niets mis mee om nu gewoon een vinkje te zetten achter ~47 minuten. Dat is allicht positiever dan voor het maximale gaan en mogelijk jezelf stuk lopen. Een 10 maximaal is gewoon vervelend, je moet best lang op of net boven je drempel lopen. Dat is mentaal en fysiek best zwaar. Niets mis mee om over diverse wedstrijden te proberen het maximale eruit te halen.

In het kader van trainingen; ik denk dat je plan qua 1000'jes en nog een keer langere blokken een prima idee is. En ik zou ze proberen op 4:30 te lopen. Indien de lange blokken daarop lukken, moet je er eigenlijk gewoon op weggaan. Indien dat erg zwaar valt, net ff tikje terug.
Dank voor je reactie, het doet mij wel goed om te lezen wat er wellicht mogelijk is. :) Ik denk dat ik die 6 a 7 1000tjes wel red in 4:30/km, bij de vorige sessie had ik 1 minuut rust tussendoor maar wellicht dat ik dit iets op rek naar 1:30. Mocht het nodig zijn dan kan ik altijd nog wel een tikje terug qua tempo. Voor het langere trainingsblok daaropvolgend (3 x 3 of 4 x 2) wacht ik wel ff af hoe deze training verloopt.

Maar ja, het kan ook zomaar zijn dat het de 14e gewoon weer retedruk is in het startveld en tijdens de eerste 2 kilometer waardoor alles in de soep loopt... :+

Strava

• Hartloper
[...]

Ik neem dat als een compliment. 👍
Al was ik er er zeker niet naar aan het hengelen.
Ik loop al een jaar of 15 hard, waarvan de laatste 6 meer gestructureerd.
Mijn loopmaatje (waar ik me meest mee vergelijk) loopt sneller dan ik, en daarom denk ik nooit aan mezelf als snelle hardloper.
Maar het is goed om er af en toe bij stil te staan dat wat ik presteer (en dan zeker als kersverse 50-jarige) niet zo vanzelfsprekend is.
Ik loop dat soort snelheden trouwens bijna nooit op training.
Duurtempo is 12 km/uur of trager en af en toe loop ik wat snellere kms aan 14 km/uur.

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:05
Toen ik hier pas kwam, was er een “discussie” dat iedereen die het fysiek aankon, en er de tijd en wil voor had om ervoor te trainen, best wel in staat zou moeten kunnen zijn om een 10k in 40 minuten te lopen. Een beetje gechargeerd en het leek mij ooit ook onmogelijk. Maar een paar jaar later liep ik ook gewoon onder de 39’ (en mocht ik mij niet geblesseerd hebben en daarna ziek geworden zijn, dan ging ik ondertussen ongetwijfeld nog sneller).

Edit: vergeten mijn punt te maken: wat ik dus wou zeggen is, niet denken dat het niet kan. Je zal versteld staan van je eigen mogelijkheden.

In ander nieuws, iemand deze gezien: https://www.vrt.be/vrtnws...cordpoging-6-dagen-lopen/

Ik snap veel gekke uitdagingen niet maar dan heb ik er meestal wel bewondering voor. Deze snap ik dan weer gewoon niet…

[ Voor 9% gewijzigd door nokie op 25-03-2024 19:03 ]

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-01 16:13
Volgende week ben ik op Schiermonnikoog. Heeft iemand nog een goede trail route in GPX vorm? Lengte maakt niet zoveel uit, alles tussen de 10 en 25 is prima

• m0ridin
@nokie Haha, die had ik nog niet gezien nee... maar ik denk dat je niet verder hoeft te denken dan dat ook maar 1 iemand soms denkt "Zou dit kunnen?"

En dan gaat het niet om of het leuk is, of wat dan ook... maar puur om de prestatie an sich.

Dit zou ook echt helemaal NIKS voor mij zijn (los vd afstand, maar eindeloos hetzelfde rondje.... poeh). Tegelijkertijd 'snap' ik het ook wel weer. Als in, ik kan me voorstellen dat iemand een dergelijke uitdaging wel aan wil gaan.

Je moet maar zo denken, er zijn er ook genoeg die niet snappen dat iemand een marathon zou willen lopen ;)

• Hartloper
@nokie

Er is veel mogelijk met consistent jarenlang trainen.

Anderzijds is een 10km onder de 40 niet mogelijk met een BMI boven de 28 (ik zeg maar wat) en je hebt er ook een bepaalde VO2max voor nodig. Daarvan weten we dat die genetisch bepaald is en sommigen mensen hebben nu eenmaal een relatief lage VO2max.

Dus niet iedereen kan mits een normaal lichaamsgewicht onder de 40 voor een 10k. Sommige mensen kunnen blijven trainen tot ze een ons wegen, maar zullen nooit onder de 45 minuten raken.

Over die Matthieu Bonne, dat begint een beetje pathologisch te worden... Hij komt er graag mee in het nieuws, dat is zeker.
Al moet ik toegeven dat zijn wereldrecord non-stop zwemmen in de oceaan indrukwekkend was :
https://matthieubonne.legendstracking.com

Maar hetgeen hij nu wil doen, dat gaat 'm zeker niet lukken. Met zijn lichaamsbouw kan hij goed zwemmen en fietsen, maar hij is te zwaar om een extreem goede ultraloper te zijn.
En ik zou het ook jammer vinden moest het hij het record van de legendarische ultraloper Yannis Kouros breken: meer dan 1038km in 6 dagen tijd.
Yannis Kouros, dat is de Kilian Jornet van zijn tijd. Het zou jammer zijn moest zijn record sneuvelen door iemand die niet zo'n toegewijde hartloper is.

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-01 10:47
Stijgende lijn zet zich voort, tempo komt ook een beetje terug. Ik moet oppassen dat er niet stiekem toch weer wat ambiitie insluipt ;-)

Kwam toch weer een aanbieding tegen voor die Boston 12's en kon het niet laten, vandaag uitgetest.

Phoe, heerlijk schoen zeg, ik moest versnellen, kon ik weinig aan doen, haha. Heerlijk bouncy gevoel, zal de suggestie van die energy rods zijn. Het zijn de enige schoenen in de roulatie met meer dan alleen foam in de zool. Upper zit perfect, maat is goed (46 2/3 ipv normaal 47) en dat Conti-rubber eronder is echt net zo goed als Puma-grip, maar schijnbaar wel slijtvaster (heb een setje ForeverRun Nitro teruggestuurd die na 10km (!) al zichtbare slijtage vertoonden).

De Adizero's voelen ook licht en ik was toch benieuwd hoe de schoenen die ik heb zich verhouden qua gewicht, here we go, alles in grammen:

Adidas Adizero Boston 12: 292
Saucony Triumph 20: 322
uit roulatie Asics Novablast 2: ook 322
Reebok Floatride Energy 5 Adventure: 345
M'n favo racers: Puma Liberate Nitro: 219!!

Overigens heb ik ook nog een paar Puma Magnify Nitro in gebruik als wandelschoenen, die brengen maar liefst een whopping 385 gram per schoen op de weegschaal!

Van de daily trainers is de Boston wel de lichtste dus, ben benieuwd hoe die gaan aanvoelen bij 15km+, het eerste tempoloopje was maar 7,5km, zegt niet alles (behalve dus dat ze uitnodigen om gas te geven).

• m0ridin
@Frenz64 Sjeetje, die puma nitro zijn wel HEEL licht!

Toevallig laatst ook eens gewogen,

Nike zoom x vaporfly next% (volgens mij waren dat alle termen): 368
Adidas Adizero Adios Pro 3: 419
Asics GlideRide 3: 530

En ik dacht dat die Nikes al licht waren, kom jij aan met alle schoenen daar nog onder :P

Tegelijk, eigenlijk ook best bizar te beseffen dat je met bijna tot over n halve kilo aan je voeten loopt!

[ Voor 14% gewijzigd door m0ridin op 25-03-2024 21:51 ]

• JT

JT

VETAK y0

Hartloper schreef op maandag 25 maart 2024 @ 18:17:
[...]

Ik neem dat als een compliment. 👍
Al was ik er er zeker niet naar aan het hengelen.
Ik loop al een jaar of 15 hard, waarvan de laatste 6 meer gestructureerd.
Mijn loopmaatje (waar ik me meest mee vergelijk) loopt sneller dan ik, en daarom denk ik nooit aan mezelf als snelle hardloper.
Maar het is goed om er af en toe bij stil te staan dat wat ik presteer (en dan zeker als kersverse 50-jarige) niet zo vanzelfsprekend is.
Ik loop dat soort snelheden trouwens bijna nooit op training.
Duurtempo is 12 km/uur of trager en af en toe loop ik wat snellere kms aan 14 km/uur.
Dat is zeker een compliment ja! Ik ben het weer op gaan pakken, gewoon lekker richting de 5km en daarna zien we wel, misschien de 10. Maar als ik zie wat er hier langs komt raak ik geinspireerd voor meer :P Maar voorlopig lukt dat nog niet met jonge kinderen en de absolute prioriteit bij het gezin. Sinds de kinderen is mijn batterij op werkdagen ook helemaal leeg na het bedgangritueel. Op dit moment vind ik nog niet de tijd voor 3 keer per week. Laat staan uren lang :P

Ecodan warmtepomp

• m0ridin
@JT Gewoon ook doen wat past, gaat en je zelf wil en kan... Ik heb geen gezin en kan veel thuis werken, dan is het een stuk makkelijker in de pauze en in de weekenden stukken te gaan hobbelen. Maar los van arbeid, de een heeft er ook gewoon meer aanleg voor dan de ander.

Dat is ook het mooie van hardlopen toch? Iedereen heeft persoonlijke doelen en rent vooral voor zichzelf. Er zijn altijd mensen sneller dus 'winnen' doe je in principe nooit, alleen je eigen grenzen verleggen of onderhouden.

Dat kan een 10k onder het uur of onder de 40 minuten zijn, of een marathon binnen de 4u of 3u zijn (of uberhaupt uitlopen). Uberhaupt af en toe een stukje gaan hardlopen is al meer dan gemiddeld, dus dat heb je vast in de zak ;)

• Hartloper
m0ridin schreef op maandag 25 maart 2024 @ 21:46:
@Frenz64 Sjeetje, die puma nitro zijn wel HEEL licht!

Toevallig laatst ook eens gewogen,

Nike zoom x vaporfly next% (volgens mij waren dat alle termen): 368
Adidas Adizero Adios Pro 3: 419
Asics GlideRide 3: 530

En ik dacht dat die Nikes al licht waren, kom jij aan met alle schoenen daar nog onder :P

Tegelijk, eigenlijk ook best bizar te beseffen dat je met bijna tot over n halve kilo aan je voeten loopt!
Die gewichten van @Frenz64 zijn volgens mij per schoen ?! En die van jou per paar.

@JT Dat hardlopen organisatorisch moeilijk is met jonge kinderen is heel herkenbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Hartloper op 25-03-2024 22:11 ]

• JT

JT

VETAK y0

m0ridin schreef op maandag 25 maart 2024 @ 22:01:
@JT Gewoon ook doen wat past, gaat en je zelf wil en kan... Ik heb geen gezin en kan veel thuis werken, dan is het een stuk makkelijker in de pauze en in de weekenden stukken te gaan hobbelen. Maar los van arbeid, de een heeft er ook gewoon meer aanleg voor dan de ander.

Dat is ook het mooie van hardlopen toch? Iedereen heeft persoonlijke doelen en rent vooral voor zichzelf. Er zijn altijd mensen sneller dus 'winnen' doe je in principe nooit, alleen je eigen grenzen verleggen of onderhouden.

Dat kan een 10k onder het uur of onder de 40 minuten zijn, of een marathon binnen de 4u of 3u zijn (of uberhaupt uitlopen). Uberhaupt af en toe een stukje gaan hardlopen is al meer dan gemiddeld, dus dat heb je vast in de zak ;)
Dank voor de positieve woorden! Dat is het nu ook hoor, de instelling is nog steeds gewoon gaan en zien hoe ver ik kom. Het punt is, ik vind het leuk, maar niet leuk genoeg om andere tijdsinvestering terzijde te schuiven of af te schalen, zoals klussen, auto's en home automation en andere IT. Ik heb wel besloten dat als zich de mogelijkheid voordoet zonder dat ik al teveel moet schuiven in prioriteiten, bijvoorbeeld doordat ik de energie in de avond terugkrijg, dan ga ik stapje voor stapje steeds een nieuwe doel zetten. Wat wel jammer is, trail running lijkt me nog een stuk leuker maar dat kan helaas niet naast de voordeur. Maar goed, misschien krijg ik zodanig vleugels als ik verder ben dat prioriteiten anders dan m'n gezin wél gaan verschuiven :P
Hartloper schreef op maandag 25 maart 2024 @ 22:05:
[...]
@JT Dat hardlopen organisatorisch moeilijk is met jonge kinderen is heel herkenbaar.
Als ze ouder worden komt er weer meer tijd, maar de tijd die je nu met ze kunt hebben komt nooit meer terug. Dus er gaat gewoon maximaal tijd naartoe, ook omdat ze het verdienen :) Tot op het moment dat ik wél even wat tijd voor mezelf nodig heb, voor het hardlopen maak ik nu soms wel echt tijd want ik heb te lang niet gesport. Afgelopen zaterdag hadden we een ochtend waarbij we lang op bed lagen; op enig moment ben ik er toch uit gegaan, voor de rest, om oefeningen te doen en daarna te hardlopen. Maar een half uurtje, later misschien een uurtje ofzo, is wat anders dan je voorbereiden op een ultraloop van 60km ;)

[ Voor 29% gewijzigd door JT op 25-03-2024 22:14 ]

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1 ... 294 ... 422 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.