• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:47
NeutraleTeun schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:27:
@Frenz64

Hier een totale newbie.
Wil eens beginnen met hardlopen.
Hoef geen marathon of snelle tijden.
Zo af en toe naar buiten en en blokje van 5km is voor mij (vooralsnog) voldoende.

Wil uiteraard niet te snel uitvallen door pijn aan knieën of voeten, dus wil wel degelijke schoenen.
Dacht eerst zelf aan een New Balance Freshfoam-achtig iets. Maar met €150/170 ook best wel prijzig.

(Met als sidenote, als ze echt goed zitten en ik ook echt de 5km blijf rennen, ik het er wel voor over heb)

Maar goedkoper mag altijd.
Die Reebok bv scheelt ruim de helft.
Qua prijs dus makkelijker aan te schaffen en als ik de recensie zo lees is het geen miskoop.

Gewoon kopen dus?
Disclaimer: Schoenen zijn altijd persoonlijk, ik heb niet al te "moeilijke" voeten.

Voorlopers van dit model zijn ook vaak de revue gepasseerd hier en ik kan me weinig negatieve reacties herinneren. Dus echt veel risico loop je niet, zeker niet voor dat bedrag.

Qua demping ook prima geschikt voor 5 km rondjes, dus gewoon doen

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:47
@NeutraleTeun

Als we het over die reebok floatride's hebben, heb ze zelf ook (v2 en v4). Prima schoentjes voor de niet al te lange afstanden (gebruik ze zelf tot max een km of 10, misschien 15 bij uitzondering). Enige wat ik er echt over op kan merken is dat het bovenwerk vrij... dun is? Als in, verwacht geen stabiliteit/steun op dat gebied, zolen zijn prima maar de stof is dus heel, licht.

Uiteindelijk, wat @Frenz64 ook zegt, schoenen zijn persoonlijk dus uiteindelijk is simpelweg zelf proberen/passen de enige manier om het echt te weten ;)

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-01 07:50

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Die Barkley docu's zijn altijd geweldig. Wat die vrouwen en mannen daar presteren is gewoon "buitenaards" en vooral om te zien wat de support doet is ook interessant. De temperatuur gaat de komende 2 dagen 's nachts rond/onder nul graden komen, benieuwd wanneer die straks weer gaat starten :)

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• m0ridin
Heb zelf de laatste dagen ook de "Chasing Dreams" serie van "Golden Trail Series" gebinged op youtube. Ook de moeite waard wat mij betreft, wel trailrunning georienteerd maar in de latere delen ook een grote rol voor Nienke Brinkman.

• Frenz64
m0ridin schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 20:59:
@NeutraleTeun
....... Enige wat ik er echt over op kan merken is dat het bovenwerk vrij... dun is? Als in, verwacht geen stabiliteit/steun op dat gebied, zolen zijn prima maar de stof is dus heel, licht............
de Adventure heeft een Cordura upper hè, die is veel denser (in goed Nederlands) dan de gewone V5

• m0ridin
Frenz64 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 23:01:
[...]

de Adventure heeft een Cordura upper hè, die is veel denser (in goed Nederlands) dan de gewone V5
Ah ok, wist niet precies om welke reeboks het ging maar ik loop duidelijk wat achter :P

Hoe dan ook, met de oudere modellen verder dus prima ervaringen :)

ps. had ook gewoon je post beter kunnen lezen want daar benoem je ze expliciet... bedtijd it is ;)

[ Voor 11% gewijzigd door m0ridin op 16-03-2024 23:14 ]

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:49
m0ridin schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 22:48:
Heb zelf de laatste dagen ook de "Chasing Dreams" serie van "Golden Trail Series" gebinged op youtube. Ook de moeite waard wat mij betreft, wel trailrunning georienteerd maar in de latere delen ook een grote rol voor Nienke Brinkman.
Die van vorig jaar was ook top, volgens mij is Chasing Dreams gewoon thema van die eerste aflevering (edit: toch niet, klopt helemaal wat je zegt :) ). Elke zondag komt er een nieuwe online als ik het goed heb, die vandaag komt over Zegama zit Nienke idd ook in.

Voelt voor mij als een soort Drive to Survive van Formule 1 maar dan voor trailrunraces :) Die camerabeelden zijn echt te gek, vooral als je bedenkt dat er dus een cameraman voor ze uitsprint en op één of andere manier het lukt om de lopers achter z’n rug te filmen.

[ Voor 3% gewijzigd door Slickk op 17-03-2024 12:42 ]

• Jelte
  • Niet online
Zo vanmiddag eens kijken of dat rennen met hordes andere mensen iets voor me is.
Oftewel de Stevensloop.

Gisteravond al even de sfeer geproeft tijdens het ophalen van mijn startnummer. Hing een goede sfeer voor die stevens stadscross.

En het lijkt gelukkig nog droog te blijven in Nijmegen. Dat is een mazzeltje.

Ben ik er klaar voor? Nee ;) Maar we gaan het gewoon doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Jelte op 17-03-2024 09:25 ]

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:40
Xaverius schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 22:30:
Die Barkley docu's zijn altijd geweldig. Wat die vrouwen en mannen daar presteren is gewoon "buitenaards" en vooral om te zien wat de support doet is ook interessant. De temperatuur gaat de komende 2 dagen 's nachts rond/onder nul graden komen, benieuwd wanneer die straks weer gaat starten :)
Sick om te zien wat voor prestatie ze leveren, is de race nog live te volgen?

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:44
Littlegupper schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:07:
[...]

Als de Barkely bezig is, is deze te volgen via @keithdunn op twitter normaal gesproken. Herinner me alleen iets dat hij er dit jaar niet is?

Maar verder is alles mysterieus en weten we dus ook niet echt wanneer het begint en wie er meedoen.

• Jelte
  • Niet online
Jelte schreef op zondag 17 maart 2024 @ 09:24:
Zo vanmiddag eens kijken of dat rennen met hordes andere mensen iets voor me is.
Oftewel de Stevensloop.

Gisteravond al even de sfeer geproeft tijdens het ophalen van mijn startnummer. Hing een goede sfeer voor die stevens stadscross.

En het lijkt gelukkig nog droog te blijven in Nijmegen. Dat is een mazzeltje.

Ben ik er klaar voor? Nee ;) Maar we gaan het gewoon doen.
Zo dat was eigenlijk best wel goed te doen.
Ik had er geen zin in, maar natuurlijk wel gegaan. Uiteindelijk nog een bekende tegengekomen en maar rustig van start.

Al snel duidelijk dat er genoeg mensen waren die zich minder goed hadden voorbereid dan ik. Als je binnen de kilometer al gaat wandelen, is dat geen goed teken.

De eerste twee kilometers duurde voor mijn gevoel wel lang. De bordjes van 3 en 4 kilometer heb ik gemist. Vanaf de Waalkade omhoog naar het Valkhof was het lastigste stuk, maar eigenlijk prima te doen.

En toen was daar ineens het 300m bord. Er kon wel wat snelheid bij. Dus nog een beetje aangezet en een tijd van 32:01. Prima tijd voor een eerste (letterlijk) 5km. En dus zonder te wandelen. Missie geslaagd.

Nu rustig nadenken of ik dit vaker zou doen. Vond het niet verschrikkelijk ;)

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
4 weken met:
10 km op dinsdag
10 km op donderdag met strides of marathontempo erin
16 km op vrijdag
30 km op zondag
-> netjes afgetikt. Vooral veel (66km/week is veel voor mij) rustige kilometers.
Even leek het verkeerd te lopen, na de strides van donderdag was mijn linkerkuit gevoelig. Maar op vrijdag liep ik eerst 7,5km heel rustig met mevrouw Hartloper (5:50/km) en daarna nog eens even lang op mijn eigen rustige tempo (5:10), en de kuitlast nam niet toe.
En vandaag tijdens de laatste duurloop van 30 km in 2,5 uur had ik geen last van de kuit. Ik was wel vermoeider dan vorige weken maar uiteindelijk toch uitgelopen.

Nog 3 weken tot de doelmarathon in Milaan op 7 april.
De taper is ingezet.
Deze week nog 3 keer trainen maar iets korter en zonder intensiteit, en zondag is er de halve marathon van Gent die ik op marathondoeltempo zou willen lopen, om te kijken hoe dat tempo aanvoelt. Voorlopig geven ze 6 graden en bewolkt als voorspelling, da's ideaal voor mij.

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:18
In 13 weken voorbereiding 720km hardgelopen in 18uur 32min en toen was het 17 maart 2024: Two Rivers Marathon Zaltbommel. Mijn enige marathon!
42.2km hardlopen wat is dat ver. Dit was de eerste keer dat ik tijdens een wedstrijd fysiek kapot ben gegaan.

De omstandigheden waren goed, droog en 10-13 graden. Ik was fysiek en mentaal voorbereid en had er zin in. De spanning was hoog en alles voelde anders dan de snelle halve marathons die ik de laatste jaren heb gelopen. Het gedetailleerde plan was goed doordacht.
Het lopen in een pacergroep was nieuw voor mij. Alhoewel ik het lopen in een groep gewend bij de AV was dit toch anders. Ik koos er nu bewust voor om in de groep te gaan lopen in plaats van achterin de groep uit het gedrang, wat ik vaak bij trainingen doe. Het plekje zoeken en ‘behouden’ zorgde voor wat ongemak.
De eerste 21 km gingen goed, elke 6km een gelletje, ik sloeg de drankposten over (500ml sportdrank, 500ml water bij), de pacers liepen nette kilometertijden waarbij we wat marge opbouwde, de cadans zat vanzelf rond de 170, de hartslag iets hoger dan gehoopt, hier en daar een pijntje. En ik kwam door op 1u44min30sec. Ik gaf mijn pet af aan een familielid welke stond te kijken aan de kant en liep gestaag door. Ik had al wel gevoeld dat het geen topdag was.
Na het gelletje op km 24 begon het wat zwaarder te voelen. Ik focuste mij op het 28km punt waar mijn vaste supporters zouden staan. Ik had vooraf ingeschat dat ik sowieso tot 30km mee moest kunnen lopen met de pacergroep van 3u30. Voortgestuwd door de aanmoedigingen van mijn vrouw en zoon lukte dit ‘makkelijk’. Ik had bij hen mijn running vest achtergelaten en liep zonder ballast door. De waterpost bij km 32 heb ik lopend wat gedronken en liet ik bewust een gaatje naar de groep. De bovenbenenspier deden pijn en ook mijn linkerknie protesteerde al kilometers. Toch bleef het tempo gelijk aan de groep en ik dichtte het gat in km 35 met een versnelling. De hoop was dat ik aan kon blijven haken. Helaas, moest ik direct erna accepteren dat ik op eigen tempo verder moest. Het tempo zakte en het werd ploeteren. De drankpost bij km 37 deed ik ook rustig lopend. Bij km 40, twee kilometer voor het einde, heb ik 300m gewandeld. De gedachte dat het pijn deed onafhankelijk van mijn snelheid en ik sowieso wilde finishen hielpen me hardlopend vooruit. En wat een frustratie als je horloge trilt bij 42km en het dan nog 440m is.

Uiteindelijk 6 minuten verloren in de laatste 6km en gefinished in 3u35min58sec.Een prachtige eindtijd en vol trots mijn enige marathon gefinished.

• Isaya
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 04-01 14:26
Ik heb tot vorige jaar altijd gevoetbald en ben sinds een jaar wat serieuzer aan het hardlopen. In die tijd heb ik 2 halve marathons (1:31:40) en een aantal 10km (40:21) wedstrijden gelopen. Ik heb nog een aantal vragen:

Ik heb ongeveer 2 jaar terug een looptest bij een hardloopwinkel laten doen, daarbij kwam uit dat ik een vrij neutrale loop heb - maar voor het comfort een antipronatie schoen mij beter zou liggen. Zo doende is mij toen de Brooks Adrenaline GTS geadviseerd. Hierop flink aan de slag gegaan en een behoorlijk aantal kilometers gemaakt.
Dit jaar naast het oude paar een paar nieuwe Brooks Adrenaline gehaald, en meteen enorm veel last van die schoenen gekregen in mijn kuiten - bij de aanhechting van mijn achillespees. Dus ben meteen terug gegaan naar de loopwinkel om te kijken of die schoen wel bij mijn loop past: keertje op en neer op beeld en het zag er goed uit, dus had gewoon wat inwentijd nodig. Dus rustig aan door gegaan, maar pijn ging nooit weg.

Vandaar ik zelf op internet gaan zoeken naar de verschillen tussen de schoenen - dank voor de info die hier op het forum is gedeeld! - en zo achter een nieuwe indicator gekomen: offset. Bij mijn Brooks blijkt dat er een offset van 12mm is. Op basis van het slijtpatroon van mijn ouder schoenen (profiel op de zool is volledig weg aan de voorkant en aan de achterkant nog in tact) blijkt dat ik meer een voor/middenvoetsloper ben. Dus ik dacht, dan heb ik een kleinere offset nodig. Ik ging dus op zoek naar schoenen met een lagere offset en een neutrale loop, om te kijken of dit helpt. Zodoende de Asics Noosa Tri 15 op de kop getikt (offset 5mm). Die heb ik nu een week of 3 en voelde meteen fijner (pijnvrijer) tijdens het lopen.

Ander nieuw inzicht uit het onderzoek was dat er neutrale-, tempo- en wedstrijdschoenen zijn. Mijn nieuwe Noosa's zijn temposchoenen: "voor de snellere trainingen en wedstrijden". Dus toen dacht ik, dan zal ik vast ook wel schoenen nodig hebben voor de langzamere trainingen... Tot nu toe deed ik namelijk interval (~4:00), duur (~5:00) en herstel (~6:00) trainingen allemaal op dezelfde soort schoen.

Hier op het forum zie ik geregeld mooie lijstjes van schoenen langskomen, en aangezien ik even door de bomen het bos niet meer kan zien heb ik daar een aantal vragen over:
- Hoeveel schoenen hebben jullie tegelijkertijd in actief gebruik?
- Hoe bepaal je welke schoen je gaat aandoen?
- Letten jullie bij jullie trainingen bewust op of het een 'normale' of 'tempo', maar geen 'wedstrijd' schoen is?
- Welke indicator (offset, demping, support, ... ) letten jullie het meest op?
- Sommige schoenen worden gebruikt tot een bepaalde afstand, ik neem aan de demping dan de beperkende factor is? Zie ik dat goed?

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:36

Darkasantion

Just keep swimming!

Afgelopen weekend wat "mindere" trainingen gehad, mag echter nog steeds niet klagen.
Plan was zaterdag de 29Km aan tikken en zondag nog eens een kilometer of 10~12, afhankelijk hoe het ging en voelde.
Afgelopen weken veel kilometers gemaakt, +100Km per week was meer regel dan uitzondering en ging goed, dus verwachting was dat dit weekend ook wel soepel zou verlopen.

Zaterdagochtend was de motivatie wat minder en voelde het ook niet helemaal 100%, echter geen reden om niet te gaan lopen :P . Eerste uurtje ging het nog wel, erna begon het wat moeizamer te worden, mentaal koste het wat meer moeite om mezelf te blijven motiveren en uiteindelijk besloten het na 2 uur wel mooi te vinden. Toen ~28Km gelopen, de laatste kilometer geloofde ik wel, zeker na de afgelopen +100Km weken zal dat mijn marathon niet breken. Zondag uiteraard deel twee van de training gedaan en ook die ging wat moeizaam. Uiteraard ook de bedoeling van de tweede loop, om "moe" nog te kunnen blijven lopen, dus ook hier braaf 10Km gelopen.
Moeizaam weekend dus, echter goede mentale training voor als de marathon straks ook lastiger is dan verwacht :D .

Komende drie weken nog flinke kilometers maken, 32/24 en 34Km in het weekend en erna dan afbouwen naar Enschede 2024.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:38
Isaya schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:09:
[...]
Dit jaar naast het oude paar een paar nieuwe Brooks Adrenaline gehaald, en meteen enorm veel last van die schoenen gekregen in mijn kuiten - bij de aanhechting van mijn achillespees. Dus ben meteen terug gegaan naar de loopwinkel om te kijken of die schoen wel bij mijn loop past: keertje op en neer op beeld en het zag er goed uit, dus had gewoon wat inwentijd nodig. Dus rustig aan door gegaan, maar pijn ging nooit weg.
Balen dat je er klachten mee kreeg!

Het gooien op inwentijd is gelul in mijn ogen. Het belangrijkste bij de keuze van een schoen is of deze comfortabel zit en loopt. Dit gaat namelijk vrijwel niet veranderen. Je loopt ze niet in zoals een setje leren schoenen of iets dergelijks. Het kan zijn dat de zool ietsje soepeler wordt, maar that's it.

Ik begrijp geloof ik dat je deze daar niet gekocht hebt, dat maakt het voor hen natuurlijk ook lastig om hier iets aan te doen. Indien hier wel gekocht dan zou ik deze winkel vrolijk links laten liggen.

Hier op het forum zie ik geregeld mooie lijstjes van schoenen langskomen, en aangezien ik even door de bomen het bos niet meer kan zien heb ik daar een aantal vragen over:
Meer dan ik eigenlijk bereid ben om te delen :+ Gelukkig zijn er hier meer met een schoenenprobleem ;)
Voor op de weg:
- Twee "wedstrijdschoenen": Saucony Endorphin Pro 3 & Adidas Adizero Pro 3
- Twee "allrounders": Asics Novablast 3 & Saucony Ride 17
- Een "intervalschoen": Adidas Adizero Pro
Zoals je ziet ontbreekt een echte temposchoen. Die is recent afgeschreven :P

Voor op de trails speelt ook het type ondergrond een rol, dus die deel ik even verder niet in. Maar dat zijn ook vijf paar schoenen.
Ik denk dat dit mijn volgorde is qua keuze: Ondergrond, type training, weersomstandigheden, afwisselen van schoenen.
- Letten jullie bij jullie trainingen bewust op of het een 'normale' of 'tempo', maar geen 'wedstrijd' schoen is?
Ja en nee. De wedstrijdschoenen komen alleen voor specifieke trainingen en wedstrijden uit de kast. Typisch gaan deze minder lang mee en wil ik ze goed houden voor de wedstrijden.
Eigenlijk geen van deze. Mijn schoenen hebben tussen de 0 en 8mm drop (geloof ik). Daar boven zou ik niet snel gaan. Demping en support hangt af van wat je prettig vindt/zoekt. Ik denk dat het misschien meer zit in de "responsiviteit", "grondgevoel" en "bounce" van de schoenen. Daar zitten in mijn beleving grote verschillen in en die bepalen écht hoe een schoen aanvoelt. En ja, dat zijn behoorlijk subjectieve zaken, die niet heel eenduidig meetbaar zijn. Maar je kan wel schoenen prima vergelijken op dit vlak.
- Sommige schoenen worden gebruikt tot een bepaalde afstand, ik neem aan de demping dan de beperkende factor is? Zie ik dat goed?
Ja, maar ook de mate van support en comfort. Een schoen gemaakt voor het racen van marathons is typisch comfortabeler dan een 10k-racer. Maar dat gaat ten koste van het gewicht en lichtvoetige gevoel. Op een 10k-racer kan je wel een marathon lopen, maar dat vraagt wel meer van je gestel.

Er is een hele scene rond het reviewen van schoenen op youtube en de interwebs, dus je kan je er eindeloos in verdiepen als je het leuk vindt. Maar het helpt vooral om zelf wat vergelijkingsmateriaal op te doen. Dan kan je op een gegeven moment vrij aardig inschatten wat wel en niet werkt. Ben je zoekende zou ik altijd naar een goede hardloopwinkel voor advies gaan.

If you can see, look. If you can look, observe

• Roozzz
Hier kwakkel ik al een tijdje. Het gevoel is gewoon niet zo denderend. Ik voel me niet fit en er zit behoorlijk wat vermoeidheid in het hoofd. Dus het lopen kenmerkt zich eigenlijk al het hele jaar op consistent proberen te sporten en me niet al te druk te maken om een exact schema, het aantal kilometers of wat dan ook. Met een half oog probeer ik wel 1 a 2 trainingen van Daniels in de week te lopen, om niet alleen maar rustig te gaan sjokken door het bos ;) Maar heb ik daar geen zin, ook goed.

Zaterdag de schoenen aangetrokken voor een stevige workout: 4x200m (200m jog) gevolgd door 3mijl (4,8km) treshold met direct aansluitend weer 4x200m. De conclusie was dat het hoofd er misschien niet heel veel zin in had, maar de benen deden het wel. Zonder er erg in te hebben liep ik bijna een sub 20 minuten 5 kilometer. Het scheelde 10 seconden :X Ook de afsluitend 200jes gingen lekker soepel. Totaal geen verzuring in de benen van het werk ervoor.

In een training is een sub20 wel iets waar ik doorgaans echt voor moet gaan, dus aangenaam verrast met de benen. Het hoofd wil misschien nog niet zo, maar de rest doet het wel 8)

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:43
Gefeliciteerd @Maandag1987 met het voltooien van de marathon! Herkenbare ontwikkelingen in het lichaam als ik terugkijk op mijn eerste marathon - je kunt het nooit helemaal vooraf geoefend hebben. Mooi resultaat!

Ik heb inmiddels week 9 van de 16 van mijn marathonplan voltooid. In week 8 waren de tussentijdse tests zo goed gegaan dat week 9 op een niveautje hoger werd gezet. Na de eerste training van de week op dinsdag, een 4 x 6 minuten @ 99-105% CP interval twijfelde ik nog een beetje of dat goed ging komen, de 4e interval moest echt uit mijn tenen komen. Maar de 2 Easy-loopjes voelden nog steeds gewoon easy, de 2x 17½ minuut op "HM Power" ging ook goed (al zit dit misschien wel net iets boven een realistisch HM effort), dus ik had vertrouwen in de lange loop die ik zaterdag heb gedaan. Gelijk een goede test van de Mizuno Wave Rebellion Pro.

En die Mizuno's hebben me niet teleurgesteld! In het eerste uurtje voelden ze nog wat hard en was het hard werken, maar daarna vond ik er de goede flow in, tegen de wind in. Toen ik na 1:45u aan warming up en duurlooptempo nog 35 minuten op "Marathon Power" mocht lopen zat ik er echt goed in en stoof ik met gemiddeld 4:08/km door. Na nog 10 minuten uit te lopen zat de lange loop van 2:30u erop en had ik 32km afgetikt. Of ik de Mizuno Wave Rebellion Pro of de Adidas Adios Pro 3 als wedstrijdschoen kies weet ik nog niet, daar moet ik de Mizuno's nog iets vaker voor meenemen - maar ze zijn geslaagd voor de eerste serieuze test! In totaal afgelopen week 80 km zonder problemen verwerkt, nog 4 van zulke weken in nog licht oplopende afstanden te gaan, met een rustigere testweek ertussen. Zin in, reuze benieuwd naar het resultaat :)
- Teveel. Ik ben geen goede graadmeter, want ik wissel nu zo'n 7 paar actief af en heb er dan nog een paar voor specifieke races of ondergrond.

- Welke schoen ik kies hangt af van het type training (interval, easy, duurloop, tempoloop) en kan vervolgens ook nog veranderen omdat ik dat op een specifieke (race)schoen wil doen of dat ik extra comfort wil, of omdat het geregend heeft en ik wat meer grip wil.

- Ik gebruik gerust ook wedstrijdschoenen om op te trainen bij specifieke tempo's of wedstrijdvoorbereidingen.

- Ik let eigenlijk helemaal niet zo specifiek op drop (offset), die wisselt bij mijn schoenen dan ook van 4.5 tot 8.5 mm (kom ik net echter toen ik het maar eens opzocht voor mijn schoenen). Ik lees/kijk reviews, heb toch het liefst wel een aardige hoeveelheid stack (middenzool) om te compenseren voor mijn supinatie en vind vooral dat de schoen goed moet aanvoelen (zowel qua comfort, gewicht als loopervaring).

- Demping speelt zeker mee. Maar de mate hoeveel iemand nodig heeft over een bepaalde afstand of tijdsduur is wel heel persoonlijk. Genoeg lopers die de marathon op Nike Vaporfly's lopen, maar mijn kuiten/voeten zijn daarop na een halve marathon al wel klaar. En ook hier telt comfort weer: de upper kan voor jouw voeten fijn aansluiten, maar bij mij blaren veroorzaken.

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-01 13:27
Heeft er iemand hier ervaring met de pacers bij de marathon van Rotterdam?
Lopen zij zoveel mogelijk vlak of lopen zij het eerste stuk flink te hard om uiteindelijk met een positieve split op de doeltijd uit te komen?

Mijn streven voor Rotterdam is namelijk 3:15 (gemiddeld 4:37), ik dacht eraan om zoveel mogelijk bij de 3:10 pacers te blijven en dan eventueel nog 5 minuten speling overhouden.
3:10 als eindtijd = 4:30 gemiddeld.
Lopen zij zoveel mogelijk 4:30 of starten zij echt rond 4:10-4:15 en zakt het dan later in richting de 4:40?

• Xaverius
  • Laatst online: 12-01 07:50

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

[...]
Alleen "officieus" via Twitter, vroeger had ik een kolom in Tweetdeck om de race te volgen.
https://twitter.com/hasht...?src=hashtag_click&f=live

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:33
Even een kort verslagje van 'n dramatische marathon.

De laatste weken slechte voorbereiding gehad, klein griepje gehad twee weken terug en geen idee wat m'n pace zou moeten zijn. Met de pacer groep van 3:30 vertrokken maar m'n hartslag liep al veel te snel op.

Na iets van 10-12 km besloten om toch langzamer te gaan lopen, waarna ik flinke steken in m'n zij kreeg. Na een paar keer een stukje wandelen trok dat weer even weg maar bleef steeds hangen. Eigenlijk lukte het daarna niet meer om een fatsoenlijk tempo te vinden waarin ik kon blijven lopen. Ik kreeg klachten aan m'n knieen van het langzamer lopen en heb vanaf 20km geregeld moeten lopen. Aan het einde echt niet meer fatsoenlijk kunnen lopen. Het leek ook alsof ik nergens energie uit kon krijgen, niet uit m'n voorraad voeding, maar ook niet uit gels of iets. Het leek gewoon niet aan te slaan.

Uiteindelijk 45 minuten later dan gepland moeten finishen, meer zat er denk ik niet in. 4:12:24 is het uiteindelijk geworden.

@Maandag1987 gefeliciteerd met je prestatie! We hebben dan in ieder geval de eerste 10km samen gelopen :)

[ Voor 5% gewijzigd door born2tweak op 18-03-2024 11:57 ]

• Horinees
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:33
Spasm schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:02:
Ingeschreven voor de Urban Trail Groningen !

Hardlopen door allemaal gebouwen in en rond het centrum van Groningen.
Nog nooit eerder zoiets gedaan, maar lijkt me geweldig.

Ervaring mee mensen?
De Urban Trail Groningen heb ik in 2018 gelopen, je moet geen PR willen lopen bij een Urban Trail maar je komt wel op plekken waar je anders niet zo snel zou belanden. 's Ochtends door het gebouw van studentenvereniging Vindicat is op z'n minst een bijzondere ervaring te noemen.

Urban Trail Antwerpen is trouwens ook een aanrader, sowieso een mooie stad met veel oude en bijzondere gebouwen. Heb daar in een nooit in gebruik gestelde metro tunnel gelopen, het sportpaleis en door het centraal station gelopen, heel gaaf!

Urban Trail Leeuwarden is ook tof, zie alleen dat die er niet meer is.

Kortom een Urban Trail is leuk als je relaxt of 75% wilt gaan hardlopen op bijzondere locaties en daarna lekker een biertje wilt gaan drinken.

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:52
@Isaya hier nog zo'n redelijke schoenenverzamelaar. 1 paar voor de baan, 3 voor de weg en 4 voor trail.

Ooit begonnen op zware antipronatie schoenen met 12mm drop. Iets van New Balance.

Nu loop ik vrijwel alles op neutrale schoenen, met drops van 4 tot 8mm.

Het enige model met stabiliteit dat ik nog in roulatie heb is de Saucony Tempus. Fijne schoen die ik gebruik op hersteldagen.

Wedstrijdschoenen als in carbonschoenen heb ik niet. Ik loop mijn wegwedstrijden al wat jaartjes op de Saucony Endorphin Speed, v1 en nu v3.

Voor crosswedstrijden heb ik de Salomon Speedcross 5.

Voor trails gebruik ik de Saucony Peregrine 12, deze heb ik in standaard en GTX uitvoering.
Daarnaast nog een paar On Cloudultra's, stuk lomper dan de Peregrine. Wel een fijne trailschoen voor het rustigere werk vind ik.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:01
Ook hier midden in de marathon training, voor Rotterdam. Paar weken later een 50k trail, dus ik ga niet helemaal volle bak lopen. Maar ik wil voor mijn doen wel een leuke tijd lopen :D

In de afgelopen jaren mijn eigen training schema/ritme ontwikkeld, waarbij de focus ligt op 1 week(end) pieken en 1 week rustiger. Zodat ik bij de marathon precies in een piek weekend zit, theoretisch :P
Dan krijg je dus een mooie zaagtand grafiek, zoals deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZODnRpWQXn4zPduwzEn1vU_E84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/27zBkKvqVD07C0ib7Jt0RvBO.jpg?f=fotoalbum_large

Nog geen significante klachten gelukkig!

Edit: en iedereen succes en plezier met de voorbereidingen!

[ Voor 3% gewijzigd door kepler op 18-03-2024 12:27 ]

• Isaya
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 04-01 14:26
@Gaargod, @Roozzz en @SkyR dank voor jullie reacties! Het geeft mij helder beeld waar jullie rekening mee rekening en wat jullie voornamelijk op gevoel doen.
Het gooien op inwentijd is gelul in mijn ogen. Het belangrijkste bij de keuze van een schoen is of deze comfortabel zit en loopt. Dit gaat namelijk vrijwel niet veranderen.
Hier zat ik dus lang over na te denken, dank voor deze verheldering! Geeft straks een hoop meer duidelijkheid in de winkel ;)

• Koets89
ArmyOfQueens schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:14:
Lopen zij zoveel mogelijk vlak of lopen zij het eerste stuk flink te hard om uiteindelijk met een positieve split op de doeltijd uit te komen?

Mijn streven voor Rotterdam is namelijk 3:15 (gemiddeld 4:37), ik dacht eraan om zoveel mogelijk bij de 3:10 pacers te blijven en dan eventueel nog 5 minuten speling overhouden.
Lopen zij zoveel mogelijk 4:30 of starten zij echt rond 4:10-4:15 en zakt het dan later in richting de 4:40?
Mijn ervaring bij andere wedstrijden is dat het erg per pacer verschilt. Afgelopen halve in Breda waren er twee pacers per tijd die elk een andere tactiek hadden. Ik zou het gewoon aan ze vragen in het startvak en hoe ervaren ze zijn. Heb wel eens een pacer gehad die elke te trage kilometer meteen ging compenseren de kilometer erna. Dat was geen pretje en toen ook maar snel weggelopen bij hem.

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:39

Inderdaad per pacer verschillend, het zijn ook maar mensen en geen robots.. :)

Mijn ervaring is dat ze de eerste helft meestal iets harder lopen 5 seconden per km sneller zodat je op het eind nog wat over hebt..

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:46

KnOeFz

no comment...

Hier nog een kort marathon verslagje van de 2 Rivers gisteren.
Na eerder in de week 500 keer het weer te hebben gerefreshed :P was het echt droog 8) , de hele weg (in tegenstelling tot vorig jaar toen ik de hele weg in de regen liep). Dat maakte dat ik vrolijk aan de start stond. :>

In mijn voorbereiding een beetje wiebelig vanwege wat minder succesvolle duurlopen in de trainingsweken ervoor maar vertrouwde op een jaar met veel km's dat een solide basis moest geven.

Plan was met de 3:30 pacers mee te gaan, en zo ook gestart. Vond het daar best druk dus toch maar een stukje naar voren gegaan en daar achter een klein groepje lopers die de halve liepen op mijn tempo . Ze liepen lekker stabiel en hielden me zo wat uit de wind op het parkoers ,met veel rivier dijken en open landelijke stukken. Jammer genoeg waren ze niet te porren om door te lopen voor de hele ;w dus de twee helft wat minde beschutting gehad.

Stiekem werd het best warm... braaf bij elke post wat gedronken maar helaas de laatste km's wat kramp scheuten in de kuiten. Toch te weinig vocht (niet mijn eerste keer dat ik dat onderschat). Bij de laatste drinkpost zoveel gedrinke als ik weggewerkt kreeg in de hoop te kunnn blijven rennen. Wel het tempo wat moeten laten zakken en op 3:30 laag gefinisht. Tevreden mee, ook al had ik met een beter drink schema een paar minuten sneller kunnen zijn om m'n pr aan te scherpen.

Fijne sfeer rondom het evenement en alles liep gestroomlijnd.

Ik houd me aanbevolen voor drink tips.... te veel = plassen onderweg, te weinig is kramp onderweg. Ik heb met beide ervaring :X Hoe vinden jullie de gulden middenweg?

[ Voor 8% gewijzigd door KnOeFz op 18-03-2024 16:53 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• Frenz64
Isaya schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:21:
@Gaargod, @Roozzz en @SkyR dank voor jullie reacties! Het geeft mij helder beeld waar jullie rekening mee rekening en wat jullie voornamelijk op gevoel doen.

[...]

Hier zat ik dus lang over na te denken, dank voor deze verheldering! Geeft straks een hoop meer duidelijkheid in de winkel ;)
Vooral ook veel verschillende merken/modellen proberen, mijn ervaring is dat ze allemaal best wel verschillen en al dan niet passen bij jouw voet en wat je qua demping prettig vindt. Extremen zijn bijvoorbeeld de Nike Invincible Run, sommige zweren bij het dempingskarakter, anderen vinden het een mushy dweil.
Waar ik tegenwoordig echt sterk op let is het gewicht, light is (almost always) right! Relatief uiteraard, een lange duurloopschoen is nou eenmaal zwaarder dan een 5K racer, maar er zijn behoorlijke verschillen in de gelijksoortige schoenen.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:07

vhal

ಠ_ಠ

Gaargod schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:00:
@Isaya hier nog zo'n redelijke schoenenverzamelaar. 1 paar voor de baan, 3 voor de weg en 4 voor trail.

Ooit begonnen op zware antipronatie schoenen met 12mm drop. Iets van New Balance.

Nu loop ik vrijwel alles op neutrale schoenen, met drops van 4 tot 8mm.

Het enige model met stabiliteit dat ik nog in roulatie heb is de Saucony Tempus. Fijne schoen die ik gebruik op hersteldagen.

Wedstrijdschoenen als in carbonschoenen heb ik niet. Ik loop mijn wegwedstrijden al wat jaartjes op de Saucony Endorphin Speed, v1 en nu v3.
Onlangs heb ik nog een interval gelopen op de Speed v1 maar ik weet niet goed wat ik van deze schoen moet vinden. Bij lagere hersteltempo's (~ 5:30/km) vind ik ze erg instabiel en dan met name in de bochten. Loop je sneller (korte interval op 4:10 of een langere rond 4:30/km), dan gaat het wel beter maar het blijft behelpen. Het is ook een beetje zoeken hoe je het beste moet landen.
Met een natte ondergrond vind de schoen echt matig qua grip. Heuvelop voel je de schoen bij het afzetten wegslippen. Aan de andere kant loop je wel weer makkelijker de hogere tempo's maar of ik het aan durf om er (voor mijn doen) een snelle 10KM mee te lopen....

Eigenlijk zoek ik een wedstrijdachtige schoen met een beetje ondersteuning zoals de Saucony Tempus of de Brooks Hyperion GTS die ik onlangs zag tijdens mijn zoektocht.

[ Voor 4% gewijzigd door vhal op 18-03-2024 19:10 ]

Strava

• Hartloper
  • Nu online

Hoka ATR7 als trailschoen, ook goed als de helft van de route asfalt is.
Hoka Carbon X (de eerste versie) als trainingsschoen.
Adidas Boston 12 als trainingsschoen, zeker als het nat is (het Continentalrubber onderaan geeft heel goede tractie)
Ik heb oude wedstrijdschoenen Nike Vaporfly Next %2 in twee kleuren, die gebruik ik als trainingsschoenen en zeker voor de langere duurlopen. Er staat op elk al 600km, maar om mee te trainen zijn ze nog heel geschikt.
En als huidige wedstrijdschoen een Vaporfly 3%, waar nog maar 70km op staat. Daar ga ik dit weekend een halve marathon mee lopen en binnen 3 weken een hele, en nadien ga ik ze gebruiken als trainingsschoen.

Eigenlijk valt dat nog mee qua aantal schoenen. Dat komt ook wel omdat ik recent mijn Nike Zoom fly doorgegeven heb aan mijn zoon en mijn Adidas Prime X verkocht heb op Vinted.

En zoals hier al gezegd is: "inwentijd" is onzin. Schoenen zitten prettig of ze zitten niet prettig. Als ze op dag 1 niet prettig zitten zullen ze op dag 14 ook niet prettig zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Hartloper op 18-03-2024 20:14 ]

• Hartloper
  • Nu online

Ik heb in 2022 in Rotterdam met de 3:10 pacers meegelopen, en uiteindelijk ook hoog in de 3:10 gefinisht. Alle kilometers zaten net iets onder de 4:30 tot km 27. Toen kwam de Erasmusbrug de tweede keer en moest ik een klein gaatje laten. Op het laatste zag ik ze helemaal niet meer wat me doet vermoeden dat ze rond 3:09 laag zijn gefinisht, meer dan anderhalve minuut voor mij.
Ik denk dat de eerste helft in iets boven de 1:34 ging.
Een goede pacer loopt vrij vlak, neemt de eerste helft een halve minuut voorsprong op het schema en loopt de tweede helft volledig op schema. Zodat je net een halve minuut onder de 3:10 of wat het doel ook is uitkomt.

• Hartloper
  • Nu online
KnOeFz schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:35:
Hier nog een kort marathon verslagje van de 2 Rivers gisteren.

Ik houd me aanbevolen voor drink tips.... te veel = plassen onderweg, te weinig is kramp onderweg. Ik heb met beide ervaring :X Hoe vinden jullie de gulden middenweg?
Een wonderoplossing hiervoor is er niet, anders deden we dat allemaal wel.

Maar wat wel nuttig kan zijn is om een uur te lopen op marathontempo (bij vergelijkbaar weer) en je te wegen voor- en nadien. Wel effe plassen voor de start en vlak na aankomst.
Dan kan je schatten hoeveel vocht je verliest. Dat hoef je heus niet allemaal te bij te drinken, maar het geeft dan toch te denken. De ene zal een halve liter/kilo minder wegen en de andere anderhalve kilo.

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:20
Vorig jaar werd ik bij kilometer 26/27 voorbij gelopen door de hazen van 3:10 en ik liep gemiddeld 4:26/km.

• m0ridin
@KnOeFz Was het drinken het probleem of gewoon je tempo/hartslag te hoog? Heb ook geen oplossing, meestal neem ik een paar slokken bij de drankpunten en dat is voldoende... De keren dat ik kramp kreeg was (voor zover ik weet) omdat ik gewoon te hard ben gegaan.

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Hartloper schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:28:
[...]

Een wonderoplossing hiervoor is er niet, anders deden we dat allemaal wel.

Maar wat wel nuttig kan zijn is om een uur te lopen op marathontempo (bij vergelijkbaar weer) en je te wegen voor- en nadien. Wel effe plassen voor de start en vlak na aankomst.
Dan kan je schatten hoeveel vocht je verliest. Dat hoef je heus niet allemaal te bij te drinken, maar het geeft dan toch te denken. De ene zal een halve liter/kilo minder wegen en de andere anderhalve kilo.
Tja... dat is denk ik waar ik mis ga met mijn inschatting/gevoel... temperatuurs wisselingen tussen training en race dag... zondag was echt warmer dan de afgelopen trainingsweken. Dat weet ik blijkbaar slecht in te schatten tijdens het lopen. (deed ook pas laat mijn sleeves uit)
m0ridin schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:24:
@KnOeFz Was het drinken het probleem of gewoon je tempo/hartslag te hoog? Heb ook geen oplossing, meestal neem ik een paar slokken bij de drankpunten en dat is voldoende... De keren dat ik kramp kreeg was (voor zover ik weet) omdat ik gewoon te hard ben gegaan.
Ben er zeker van dat ik te weinig vocht binnen heb gekregen... is me vorig jaar tijdens een ultra ook gebeurt met echt rustig tempo, toen wel wat erger omdat ik toen slechts een paar honderd meter kon rennen en dan weer kramp kreeg, (dat zo de laatste 10km :X ). Toen hoefde ik pas uren later naar het toilet voor een plasje ondankks de nodige vochtinname na de finish.... dat was zondag vergelijkbaar maar iets minder extreem... ook pas tegen 17.00 u naar het toilet geweest O-)

Was er niet iets met ezels en stenen ofzo? :+

[ Voor 34% gewijzigd door KnOeFz op 19-03-2024 08:04 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:40
Littlegupper schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:16:
Pff dubbele week achter de rug. Aan de ene kant een super week gehad vorige week. Mooie tempo loop gedaan, een kort rustig loopje en een mooie lange duurloop. Het vele trainen in zone 2 zorgt er voor dat de loopjes in die zone in ieder geval een stuk makkelijker aanvoelen, en het tempo gaat langzaam omhoog bij dezelfde hartslag.

Echter door ziek zijn 3 weken niet kunnen lopen en van daaruit weer iets te snel opgebouwd, waardoor ik nu last heb van mijn knie. Afgelopen duurloop (tot 10 km) voelde ik het licht de laatste 4 km licht opkomen.
Afgelopen vrijdag fysio geweest en gelukkig niks ernstigs. Gaat inmiddels al een stuk beter, tijdens en na het lopen op vrijdag helemaal geen last gehad. Zondag een mooie duurloop gedaan en toen kwam het een beetje opspelen aan het einde, de knie voelt gelukkig weer soepel.
Wel wat extra oefeningen gekregen om de spieren te versterken en de belastbaarheid goed in de gaten houden. Op naar weer een mooie loopweek :*)

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:10
Gister maar de halve gelopen die eigenlijk afgelopen weekend had gemoeten. Mijn partner was een weekend weg dus kon niet de hort op, of althans, niet zonder twee kleine kinderen.

Die Leukopor blijft toch wat minder goed zitten dan mijn vorige tape rolletje nu op de langere lopen. Ik verlies nu regelmatig halverwege een stukje tape en dan ligt mijn tepel weer open.

En daar is nu bij gekomen dat ik een schuurplek onder mijn arm heb :(

Nog een week flinke kilometers en daarna rustiger tot Rotterdam.

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-01 14:08
KnOeFz schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:00:
[...]

Tja... dat is denk ik waar ik mis ga met mijn inschatting/gevoel... temperatuurs wisselingen tussen training en race dag... zondag was echt warmer dan de afgelopen trainingsweken. Dat weet ik blijkbaar slecht in te schatten tijdens het lopen. (deed ook pas laat mijn sleeves uit)

[...]

Ben er zeker van dat ik te weinig vocht binnen heb gekregen... is me vorig jaar tijdens een ultra ook gebeurt met echt rustig tempo, toen wel wat erger omdat ik toen slechts een paar honderd meter kon rennen en dan weer kramp kreeg, (dat zo de laatste 10km :X ). Toen hoefde ik pas uren later naar het toilet voor een plasje ondankks de nodige vochtinname na de finish.... dat was zondag vergelijkbaar maar iets minder extreem... ook pas tegen 17.00 u naar het toilet geweest O-)

Was er niet iets met ezels en stenen ofzo? :+
Ik ben ook bij elke marathon aan het struggelen met die krampen in de kuiten. Dus ik ga even volgen hier :)
Heb namelijk het idee dat het niet alleen door vochttekort komt. Afgelopen marathon heb ik keurig (veel) gedronken. Ik voelde me net een lopende waterzak.. en tóch kramp tegen de 30km. Ben nu de kuiten ook wat meer aan het trainen, om te kijken of ik iets aan de (over)belasting kan doen, dat wellicht helpt tegen de krampen. Verder weet ik het ook nog niet..

• m0ridin
@KnOeFz

Fair enough :)

Kan me van de Eiger51 herinneren dat ik eigenlijk aangenaam verrast was dat ik ergens over de helft even moest plassen... Dacht toen "Mooi! Blijkbaar drink ik genoeg". Nu is dat niet iets wat je wil tijdens een PR poging op de marathon, daar is de balans wat lastiger ;) Ik heb aan het einde wel altijd dat ik redelijk richting kramp ga btw, mijn eerste HMs ook, maar mijn conclusie was dan ook vooral dat ik goed op mijn grens liep...

Blijft lastig soms...

Zit zelf een beetje te dubben over de 60 van Texel, of ik mijn salamon adv skin 12L meeneem (en daar dus water softflasks in) of ik vertrouw op de water/drankpunten. Qua weer lijkt het prima te worden, niet te warm in ieder geval, dus dat neigt naar zonder rugzak... Vind ik uiteindelijk ook prettiger lopen, maar tegelijk. Meh.

Doe wel gewoon mijn wedstrijdschoenen aan sowieso (wel oudere, de zoom vaporfly next x % of heo ze ook heten met ondertussen tegen de 800km op de teller). Lekkere lichte en nog steeds fijn lopende schoenen, en hoewel er natuurlijk ook best stukken strand zijn is het veel toch ook gewoon verhard.

Verder beetje zien wat het weer wordt, maar LIJKT mee te vallen...

• Jory
  • Laatst online: 17:03
DeCo schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:00:
[...]

Ik ben ook bij elke marathon aan het struggelen met die krampen in de kuiten. Dus ik ga even volgen hier :)
Heb namelijk het idee dat het niet alleen door vochttekort komt.
Voor wat het waard is: een vriend van me heeft vergelijkbare symptomen, bij hem is de oorzaak vermoedelijk zout verlies door een combinatie van veel zweten en relatief zout zweten. Beide zijn, vziw, genetisch bepaald, dus de enige oplossing zou dan zijn om geen water te drinken maar een isotone drank. Wellicht iets om een keer te proberen. :)

• m0ridin
Jory schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:34:
[...]

Voor wat het waard is: een vriend van me heeft vergelijkbare symptomen, bij hem is de oorzaak vermoedelijk zout verlies door een combinatie van veel zweten en relatief zout zweten. Beide zijn, vziw, genetisch bepaald, dus de enige oplossing zou dan zijn om geen water te drinken maar een isotone drank. Wellicht iets om een keer te proberen. :)
Heb wel eens gelezen dat iets zouts eten/nemen idd een truc is tegen kramp... niet zozeer qua voorkomen alleen, maar ook om je hersenen een soort van signaal te geven. Kan het alleen niet meer terugvinden dus probeer dit niet voor de eerste keer bij de eerstvolgende marathon PR poging :+

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Jory schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:34:
[...]

Ah, ja... Ik dacht eigenlijk dat in m'n gelletjes ook zouten zaten, maar ga dat straks eens checken of dat dat ook echt zo is... Ik zit nl ook in #Team Zweet :+

edit:
net ff ingrediënten lijst opgezocht... in m'n sportdrank wel maar in m'n gels dus minder |:(
Dat zou dus wel eens kunnen helpen.

[ Voor 10% gewijzigd door KnOeFz op 19-03-2024 14:49 ]

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:01
Iemand een oplossing voor “vermoeide” bovenbenen? Zou een weekje rust helpen?

Laatste weken voelen ze wat zwaar aan, het lopen op doeltempo gaat prima en hartslag blijft gewoon in de goede zones (groen en af en toe oranje) maar mijn bovenbenen voelen elke keer direct al alsof ik al 20 km heb gelopen. Opzich kan ik er wel mee doorlopen maar een erg lekker loopgevoel geeft het niet.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:18
InZane schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:38:
Gisteravond op amper 50 meter van huis, na een lekker rondje gelopen te hebben, gestruikeld over een opstaande tegel. Kon me helaas niet goed opvangen dus helaas ook met m'n hoofd op de straat geklapt. Het lijkt gelukkig wel mee te vallen verder. Handen kapot, beetje beurs en wat hoofdpijn. Gaat allemaal wel weer over. Wat niet overgaat is de schade aan m'n ouwe trouwe Fenix :(

[Afbeelding]

Maar eens proberen of ik wat op de gemeente kan verhalen.
Toch nog wat terug kunnen krijgen van de gemeente, uiteraard wel op basis van de dagwaarde. Zojuist dus maar een Forerunner 965 besteld in de ING rentewinkel. Had nog een berg punten zag ik :D

• koentjuh
InZane schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:29:
[...]

Toch nog wat terug kunnen krijgen van de gemeente, uiteraard wel op basis van de dagwaarde. Zojuist euw maar een Forerunner 965 besteld in de ING rentewinkel. Had nog een berg punten zag ik :D
Ga je geen spijt van krijgen.

• Slickk
KnOeFz schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:44:
[...]

Ah, ja... Ik dacht eigenlijk dat in m'n gelletjes ook zouten zaten, maar ga dat straks eens checken of dat dat ook echt zo is... Ik zit nl ook in #Team Zweet :+

edit:
net ff ingrediënten lijst opgezocht... in m'n sportdrank wel maar in m'n gels dus minder |:(
Dat zou dus wel eens kunnen helpen.
Je hebt ook wel van die zoutpillen, heb hier ook een busje liggen van de Decathlon. Alleen heb ik er zelf nooit behoefte aan want geen last van kramp en toen ik wat verder las besefte ik me dat ik uit eten wel genoeg binnen krijg… Is het proberen waard voor je. Ik denk dat ik ze misschien tijdens een langere trail ooit nog wel ga gebruiken.

Misschien ook iets met magnesium? Ik meende dat het ook daartegen kan helpen. Alleen magnesium neemt je lichaam vrij moeilijk op.

Ik denk niet dat het aan je vochtinname zelf ligt, trouwens. Dus wees vooral niet te hard tegen jezelf. :)

• Sianixi
  • Registratie: November 2020
Hier ook iemand die erg zout zweet. Als ik in de zomer een klein rustig rondje ren en ga mij douchen dat proef ik de zee als het water in mijn mond komt.

Nu heb ik afgelopen zondag de Heuvelland marathon gerend voor de 2de keer. Eerste keer kreeg ik al na 26km kramp in beide boven benen en was de race klaar voor mij. Dat kwam door te weinig drinken. En voornamelijk alleen water heb nooit niet de drang om veel te drinken.

Voor de afgelopen zondag had ik wat maatregelen getroffen. Ben een maand van te voren zout supplementen van 1000mg, gaan innemen in de ochtend. En tevens had ik sportdrank van Sanday de pro versie en daar zit per soft flask ook nog eens 1,28gram zout per soft flask van 0,5l en de overige electrolyten. En daar heb ik uit eindelijk 3 flask van gedronken gedurende de marathon. En moest ook nog 2 keer plassen. Had 2 gelletjes mee maar die had ik niet nodig gehad. Maar nu kreeg ik alleen het gevoel van kramp na 34km maar het zette niet door. Mijn tempo zakt wel wegens het on aangename gevoel in de boven benen.

Ik neem wel nog op advies van de huisarts magnesium supplementen.

• Hartloper
  • Nu online
koentjuh schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:11:
Iemand een oplossing voor “vermoeide” bovenbenen? Zou een weekje rust helpen?

Laatste weken voelen ze wat zwaar aan, het lopen op doeltempo gaat prima en hartslag blijft gewoon in de goede zones (groen en af en toe oranje) maar mijn bovenbenen voelen elke keer direct al alsof ik al 20 km heb gelopen. Opzich kan ik er wel mee doorlopen maar een erg lekker loopgevoel geeft het niet.
Niet volledig rusten, maar maar half zo vaak lopen en enkel op een rustig tempo gedurende 1 week. Daar verlies je niks van conditie mee en het kan je spieren "opfrissen".

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Slickk schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:29:
[...]

Je hebt ook wel van die zoutpillen, heb hier ook een busje liggen van de Decathlon. Alleen heb ik er zelf nooit behoefte aan want geen last van kramp en toen ik wat verder las besefte ik me dat ik uit eten wel genoeg binnen krijg… Is het proberen waard voor je. Ik denk dat ik ze misschien tijdens een langere trail ooit nog wel ga gebruiken.

Misschien ook iets met magnesium? Ik meende dat het ook daartegen kan helpen. Alleen magnesium neemt je lichaam vrij moeilijk op.

Ik denk niet dat het aan je vochtinname zelf ligt, trouwens. Dus wees vooral niet te hard tegen jezelf. :)
Ja, zout/electrolyten is het pad dat ik ga onderzoeken :9
Magnesium slik ik al omdat ik anders vak verkrampte voeten krijg als ik in bed lig :X

• Rudedadude
  • Laatst online: 19:19

Rudedadude

Maybe we were born to run

m0ridin schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:30:
@KnOeFz

Fair enough :)

Kan me van de Eiger51 herinneren dat ik eigenlijk aangenaam verrast was dat ik ergens over de helft even moest plassen... Dacht toen "Mooi! Blijkbaar drink ik genoeg". Nu is dat niet iets wat je wil tijdens een PR poging op de marathon, daar is de balans wat lastiger ;) Ik heb aan het einde wel altijd dat ik redelijk richting kramp ga btw, mijn eerste HMs ook, maar mijn conclusie was dan ook vooral dat ik goed op mijn grens liep...

Blijft lastig soms...

Zit zelf een beetje te dubben over de 60 van Texel, of ik mijn salamon adv skin 12L meeneem (en daar dus water softflasks in) of ik vertrouw op de water/drankpunten. Qua weer lijkt het prima te worden, niet te warm in ieder geval, dus dat neigt naar zonder rugzak... Vind ik uiteindelijk ook prettiger lopen, maar tegelijk. Meh.

Doe wel gewoon mijn wedstrijdschoenen aan sowieso (wel oudere, de zoom vaporfly next x % of heo ze ook heten met ondertussen tegen de 800km op de teller). Lekkere lichte en nog steeds fijn lopende schoenen, en hoewel er natuurlijk ook best stukken strand zijn is het veel toch ook gewoon verhard.

Verder beetje zien wat het weer wordt, maar LIJKT mee te vallen...
Drankposten genoeg, alleen op het strand kan dat net wat tricky zijn ( weet even niet of die er waren de afgelopen keer ). Ik had mijn beide deelnames alleen gel bij me en ben van post naar post gelopen. Dat doe ik eigenlijk elke wegmarathon, maar ook met Texel kan dat prima werken en de verzorgingsposten zijn altijd uitgebreid.

Maar, succes!!

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• m0ridin
@Rudedadude Thanks! Goed te weten... Weet niet of de info op de site helemaal up to date is, 1e drankpost op 11k, verder elke ~5 tot ~8k.

Startnummer lag vandaag in ieder geval in de bus, dat is alvast fijn. Verder maar eens rustig bedenken hoe ik het wel gaan doen :)

Nu lijkt het weer toch weer guur te gaan worden btw, regenachtig, stevige wind :p

Nou ja, nerken het wel... Neem iig maar van alles mee voor de zekerheid en dan de dag ervoor, of ochtend zelf, de keuze maar maken.

[ Voor 28% gewijzigd door m0ridin op 20-03-2024 08:10 ]

• Slickk
Sianixi schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:55:
Hier ook iemand die erg zout zweet. Als ik in de zomer een klein rustig rondje ren en ga mij douchen dat proef ik de zee als het water in mijn mond komt.

Nu heb ik afgelopen zondag de Heuvelland marathon gerend voor de 2de keer. Eerste keer kreeg ik al na 26km kramp in beide boven benen en was de race klaar voor mij. Dat kwam door te weinig drinken. En voornamelijk alleen water heb nooit niet de drang om veel te drinken.

Voor de afgelopen zondag had ik wat maatregelen getroffen. Ben een maand van te voren zout supplementen van 1000mg, gaan innemen in de ochtend. En tevens had ik sportdrank van Sanday de pro versie en daar zit per soft flask ook nog eens 1,28gram zout per soft flask van 0,5l en de overige electrolyten. En daar heb ik uit eindelijk 3 flask van gedronken gedurende de marathon. En moest ook nog 2 keer plassen. Had 2 gelletjes mee maar die had ik niet nodig gehad. Maar nu kreeg ik alleen het gevoel van kramp na 34km maar het zette niet door. Mijn tempo zakt wel wegens het on aangename gevoel in de boven benen.

De onderzoeken zijn niet superovertuigend, maar dit lijkt inderdaad de goede aanpak te zijn. Gewoon kraanwater drinken zonder toevoegingen zorgt er alleen maar voor dat de balans van electrolyten/zouten minder optimaal wordt.

Zie onderzoek 1 en onderzoek 2.

Het tweede onderzoek ziet een lichte correlatie tussen mensen die van zichzelf al veel zweten en hogere kans op kramp. Als je van jezelf al weet dat je veel zweet, is het des te meer zaak om bij warm weer en langere afstanden in het algemeen te zorgen dat je zoutbalans op orde is. Niet alleen op de dag zelf, maar ook van tevoren al.

Naast dit denk ik dat het soms ook simpelweg een kwestie van te weinig trainen is. Een marathonafstand is niet te onderschatten en veel denken met een wekelijks gemiddelde van 40km wel toe te komen. Dan vind ik het niet verrassend dat er na 30km tijdens de marathon (op waarschijnlijk hoger tempo dan gewend) er klachten gaan komen.

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:10
Sianixi schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:55:
Ik las gisteravond verder in 'Running smart' van Mariska van Sprundel en daarin werd het innemen van extra magnesium ter voorkoming van krampen in twijfel getrokken. Bij een gebalanceerd dieet krijg je al voldoende magnesium binnen.
Net nog even verder gezocht en Runner's World schrijft eigenlijk hetzelfde:
Wat we wel weten, is dat magnesium een belangrijk mineraal is voor je spieren. Het speelt een rol bij de spierontspanning, terwijl een ander mineraal, calcium, juist zorgt voor de samentrekking van je spieren. Wanneer je een magnesiumtekort hebt, kun je last krijgen van spierkrampen. Dan heeft het zin om extra supplementen te slikken, zegt de fysioloog.

'Maar een magnesiumtekort komt maar bij 1 à 2 procent van de mensen voor. Voor de meeste mensen geldt dat als je gevarieerd eet, je voldoende magnesium binnenkrijgt en geen extra supplementen nodig hebt.' Magnesium komt voor in veel voedingsproducten die je waarschijnlijk dagelijks eet, zoals groenten, fruit en noten.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Sianixi
Slickk schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:17:
[...]

De onderzoeken zijn niet superovertuigend, maar dit lijkt inderdaad de goede aanpak te zijn. Gewoon kraanwater drinken zonder toevoegingen zorgt er alleen maar voor dat de balans van electrolyten/zouten minder optimaal wordt.

Zie onderzoek 1 en onderzoek 2.

Het tweede onderzoek ziet een lichte correlatie tussen mensen die van zichzelf al veel zweten en hogere kans op kramp. Als je van jezelf al weet dat je veel zweet, is het des te meer zaak om bij warm weer en langere afstanden in het algemeen te zorgen dat je zoutbalans op orde is. Niet alleen op de dag zelf, maar ook van tevoren al.
Later op de dag eens doorlezen.
Nu is er ook een mogelijkheid om in het land een zout meting te laten doen. Met of zonder inspanningstest. Denk dat ik daar maar eens naar ga kijken ook.
Slickk schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:17:
[...]

Naast dit denk ik dat het soms ook simpelweg een kwestie van te weinig trainen is. Een marathonafstand is niet te onderschatten en veel denken met een wekelijks gemiddelde van 40km wel toe te komen. Dan vind ik het niet verrassend dat er na 30km tijdens de marathon (op waarschijnlijk hoger tempo dan gewend) er klachten gaan komen.
Nu was het afgelopen zondag op de Heuvelland marathon ook een slachtveld na de 30km. Je zag veel mensen lopen of heel moeilijk lopen. Ondanks dat het na 28km voornamelijk vals plat berg af ging.

• Sianixi
TheOmen schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:34:
[...]

Ik las gisteravond verder in 'Running smart' van Mariska van Sprundel en daarin werd het innemen van extra magnesium ter voorkoming van krampen in twijfel getrokken. Bij een gebalanceerd dieet krijg je al voldoende magnesium binnen.

[...]
Dat zouden ze goed kunnen zeggen maar. Ik heb er baat bij, kan placebo zijn. Maar sinds ik magnesium neem, krijg ik veel minder kramp, vroeger hoefde ik naar een baantje te zwemmen en kreeg al kramp in tenen en benen.

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:10
Sianixi schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:46:
[...]

Dat zouden ze goed kunnen zeggen maar. Ik heb er baat bij, kan placebo zijn. Maar sinds ik magnesium neem, krijg ik veel minder kramp, vroeger hoefde ik naar een baantje te zwemmen en kreeg al kramp in tenen en benen.
If it works.... (y)

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• InZane
[...]

[...]
Ach ja, ik vind het altijd net zoiets als de compressiekousendiscussie. Voor de één werkt het en de ander vindt het niks.
Ken in mijn omgeving ook wel lopers die potten magnesiumpillen tegelijk kopen en daarbij zweren. Ik vind het prima.

Ben zelf trouwens ook lid van #teamzweet en soms vind ik dat best wel irritant. Anderen zeggen weer dat het goed is als je makkelijk zweet.
Ik gebruik verder geen supplementen en ik heb eigenlijk nooit kramp of spierpijn, dus ik vind het wel prima zo.

• koentjuh
Hartloper schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:36:
[...]

Niet volledig rusten, maar maar half zo vaak lopen en enkel op een rustig tempo gedurende 1 week. Daar verlies je niks van conditie mee en het kan je spieren "opfrissen".
Dank! Ga ik eens proberen. Nadeel is dat het rustiger lopen niet lekker loopt. Maar moet daar misschien maar even aan wennen.

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-01 08:34
[...]

[...]
Ik heb vaak moeite met uitspraken als "Voor de meeste mensen geldt dat als je gevarieerd eet krijg je voldoende...". Voor de meeste mensen geldt ook dat ze niet 5 tot 10 uur sporten in de week. Dus voor de groep die dat wel doet is het volgens mij best raadzaam om te kijken of je van alles wel voldoende binnenkrijgt.

Een net zo weinig onderbouwd verhaal vertelt het tegenovergestelde: https://www.prorun.nl/gez...extra-magnesium-te-nemen/

Weinig onderbouwd in de zin van verwijzingen naar wetenschappelijk onderzoek. Misschien is dat er wel.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• InZane
sander_g schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:00:
[...]

Ik heb vaak moeite met uitspraken als "Voor de meeste mensen geldt dat als je gevarieerd eet krijg je voldoende...". Voor de meeste mensen geldt ook dat ze niet 5 tot 10 uur sporten in de week. Dus voor de groep die dat wel doet is het volgens mij best raadzaam om te kijken of je van alles wel voldoende binnenkrijgt.

Een net zo weinig onderbouwd verhaal vertelt het tegenovergestelde: https://www.prorun.nl/gez...extra-magnesium-te-nemen/

Weinig onderbouwd in de zin van verwijzingen naar wetenschappelijk onderzoek. Misschien is dat er wel.
RW heeft tenminste nog een expert geraadpleegd (fysioloog). Prorun verwijst in hun artikel alleen naar een website waar ze magnesiumproducten verkopen.. tja..

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-01 08:34
InZane schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:09:
[...]

RW heeft tenminste nog een expert geraadpleegd (fysioloog). Prorun verwijst in hun artikel alleen naar een website waar ze magnesiumproducten verkopen.. tja..
Tja... een andere RW heeft weer een andere expert

https://www.runnersworld....st-magnesium-supplements/
https://www.runnersworld....ium-benefits-for-runners/
https://www.womensrunning...muscle-cramping-is-wrong/

Ik val vooral over "de meeste mensen". Dat is zo generiek dat je daar als duursporter niet zo veel mee kan.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• InZane
sander_g schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:23:
[...]

Tja... een andere RW heeft weer een andere expert

https://www.runnersworld....st-magnesium-supplements/
https://www.runnersworld....ium-benefits-for-runners/
https://www.womensrunning...muscle-cramping-is-wrong/

Ik val vooral over "de meeste mensen". Dat is zo generiek dat je daar als duursporter niet zo veel mee kan.
Ach ja, dat is toch een eeuwige discussie.
Ik vond alleen je aangehaalde voorbeeld niet zo best :)

• Roozzz
Xaverius schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 22:30:
[...]

Koets89 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 14:13:
[...]

Als de Barkely bezig is, is deze te volgen via @keithdunn op twitter normaal gesproken. Herinner me alleen iets dat hij er dit jaar niet is?

Maar verder is alles mysterieus en weten we dus ook niet echt wanneer het begint en wie er meedoen.
En @Shinji & @kepler ik begrijp dat ze weer van start zijn gegaan (of dat zeer binnenkort doen). Thomas is weer van de partij: https://www.instagram.com/thomas_dunkerbeck/p/C4uuJNpgCe7/
Xaverius schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:38:
[...]

Alleen "officieus" via Twitter, vroeger had ik een kolom in Tweetdeck om de race te volgen.
https://twitter.com/hasht...?src=hashtag_click&f=live
Twitter zal wel weer wat veranderd hebben, maar die link werkt voor mij niet. Dit is de directe link naar Keith: https://twitter.com/keithdunn?lang=nl
Ik twitter niet, dus ik gebruik het vast verkeerd :>

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:38

m-vw

Dus?

Roozzz schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:14:

[...]

Ik twitter niet, dus ik gebruik het vast verkeerd :>
Zonder account werkt er veel niet.

• Roozzz
m-vw schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:26:
[...]

Zonder account werkt er veel niet.
Handig...

offtopic:
En in dat licht, hoezo wijzen alle links nog altijd naar twitter.com/... Dit was toch hernoemd? Of begrijp ik goed dat men na een investering van een paar miljard te beroerd is om de naamswijziging fatsoenlijk door te voeren? 8)7

• m-vw

m-vw

Dus?

Roozzz schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:29:
[...]

Handig...

offtopic:
En in dat licht, hoezo wijzen alle links nog altijd naar twitter.com/... Dit was toch hernoemd? Of begrijp ik goed dat men na een investering van een paar miljard te beroerd is om de naamswijziging fatsoenlijk door te voeren? 8)7
Musk is helemaal into het x.com, alleen wil de rest van de wereld er niet aan.

• Slickk
Shinji schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:05:
Net deze gekeken:

YouTube: #17 - To finish the Barkley Marathons

Ergens jaloers op dat ze zo diep kunnen gaan, maar ook weer totaal niet :P
Deze kwam ook voorbij in mijn YouTube feed van de week. Wel fan van Karel Sabbe; ziet eruit als een sympathieke kerel en kan het mooi vertellen. Mooiste vond ik dat hij de tip kreeg om te gaan schreeuwen als die moe was en vervolgens de laatste loop dat vooral dus heeft gedaan :D

En ja, om dan 7 minuten voor de cut-off tijd van 60 uur binnen te komen met alle pagina's... Heel knap. _/-\o_

Ik vond het ook een mooi inzicht in de crew om hem heen die overal wat burrito's en burgers in z'n kleding en tas stopt zodat die het wel op gaat eten als die het tegen komt. Waar hardlopers zelf proberen te optimaliseren, doen de crews dat ook; ipv een tentje bij hun eigen kamp met spullen, zetten ze tegenwoordig stoeltje, eten en alles bij het gele hek neer. Dat scheelt weer kostbare minuten.

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:20
In het design museum van Den Bosch was dit het eerste dat ik zag.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/gnDykbCr/DSC-1284.jpg

• polthemol
  • Laatst online: 16:02

polthemol

Moderator General Chat
Sianixi schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:46:
[...]

kan het zijn dat je gewoonweg beter getrained bent? ;) Uiteindelijk bouwen we steeds meer op over de jaren heen.

Met de heuvellandmarathon: veel mensen denken dat heuvelop/bergop het issue is. Als je over langere afstanden gaat is echter berg (naja, heuvel) af het issue: je gaat dan landen met een quasi gestrekt been, dus je gehele been gaat veel grotere klappen opvangen. Daarom is het ook verstandig te trainen op bergaf als je weet dat het op een langere route gaat komen (dus je intervals omdraaien: bergop wandelen als herstel, berg af je snelle interval doen).

[ Voor 33% gewijzigd door polthemol op 20-03-2024 14:50 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Sianixi
polthemol schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:47:
[...]

kan het zijn dat je gewoonweg beter getrained bent? ;) Uiteindelijk bouwen we steeds meer op over de jaren heen.

Met de heuvellandmarathon: veel mensen denken dat heuvelop/bergop het issue is. Als je over langere afstanden gaat is echter berg (naja, heuvel) af het issue: je gaat dan landen met een quasi gestrekt been, dus je gehele been gaat veel grotere klappen opvangen. Daarom is het ook verstandig te trainen op bergaf als je weet dat het op een langere route gaat komen (dus je intervals omdraaien: bergop wandelen als herstel, berg af je snelle interval doen).
Dat kan heel goed, maar had vorig jaar kwa trainen meer getraind dan afgelopen jaar ivm het slechte weer dit jaar. Goeie tip! Voor het andersom trainen. Hier bij ons hebben wij de Wilhelmina berg en die rende ik op en liep/jogde die altijd naar onder.

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:41
Ik ben in voorbereiding van de Enschede marathon en heb eens naar mijn voedingsplan gekeken. Ook de Maurten-gels bekeken en volgens het voedingsplan op de Maurten-site moet ik zo'n € 100 aan hen uitgeven voor de drankjes vooraf en gelletjes tijdens de marathon. Ik geloof best dat ze me helpen aan voldoende kcal en koolhydraten, maar ik vind het ook wel erg veel geld voor voornamelijk suiker+.

Dus ben ik benieuwd: welke doe-het-zelf gels en marathon voeding gebruiken jullie? Ik kan komend weekend tijdens een 32-km loop dat uitproberen.

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

Highland schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:08:
Ik ben in voorbereiding van de Enschede marathon en heb eens naar mijn voedingsplan gekeken. Ook de Maurten-gels bekeken en volgens het voedingsplan op de Maurten-site moet ik zo'n € 100 aan hen uitgeven voor de drankjes vooraf en gelletjes tijdens de marathon. Ik geloof best dat ze me helpen aan voldoende kcal en koolhydraten, maar ik vind het ook wel erg veel geld voor voornamelijk suiker+.

Dus ben ik benieuwd: welke doe-het-zelf gels en marathon voeding gebruiken jullie? Ik kan komend weekend tijdens een 32-km loop dat uitproberen.
Maurten drink, kost wat, heb je ook wat.

• Slickk

M'n gels zijn op en ik ben toevallig nu bezig om deze Reddit DIY post te volgen door wat ingrediënten te gaan shoppen.

Net begonnen aan marathonvoorbereiding en wil wel wat makkelijke koolhydraten mee voor onderweg. Ik denk dat ik dan gewoon een grote mix maak. Is wat meer moeite, maar die Maurten gels zijn inmiddels €3 per stuk... Met wat doe het zelf zou het voor €0,50 kunnen gok ik.

Maurten wordt flink gehyped (verbaast me ook in de Pacer podcast eerlijk gezegd, andere gels zijn ook prima) maar uiteindelijk is het geen uniek wondermiddel. Het draait om de koolhydraten in de vorm van maltodextrine en fructose (en de juiste verhouding daartussen scheelt ook weer want je lichaam kan dan meer omzetten dan enkel suiker) en hoe dat wordt opgenomen door je lichaam. Met dat laatste helpt het als er wat water bij zit om dat te kunnen doen natuurlijk. De andere ingrediënten, pectine en sodium alginaat, zorgen ervoor dat het wat 'flubberig' wordt. Of wat smakkelijker uitgelegd, de consistentie van gesmolten Haribo beertjes. Neutraal van smaak dus na een stuk of 5 krijg je die 6e gel ook wat makkelijker naar binnen.

[ Voor 22% gewijzigd door Slickk op 20-03-2024 16:49 ]

• Sianixi

Inplaats van Maurten drink kun je ook Sanday pakken en dan de pro versie daar zitten ook 80gram koolhydraten in en wat schappelijker kwa prijs. Smaakt is ook goed.

• Roozzz

Wij zweren zo onderhand bij Sis Beta. Veel goedkoper dan Maurten is het dan weer niet :+

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:10
Sianixi schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:55:
[...]

Inplaats van Maurten drink kun je ook Sanday pakken en dan de pro versie daar zitten ook 80gram koolhydraten in en wat schappelijker kwa prijs. Smaakt is ook goed.
Bedoel je niet Shandy? O-)

Ik heb toevallig gister een lading Maurten dingen besteld om mee te testen komende tijd.

Ik merk bij de langere loopjes dat het na 2 uur echt op is, terwijl mijn conditie nog wel verder kan. Maar ik denk dat ik dan de muur tegen kom ofzo. Mijn benen willen dan niet meer.

Heb nog een lange duurloop staan voor komend weekend dus wil daar gaan testen door elke 10km een gel te doen en van te voren electrolyten in wat drinken. Kijken of dat helpt.

[ Voor 41% gewijzigd door Shinji op 20-03-2024 17:41 ]

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:41
Slickk schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:35:
[...]

M'n gels zijn op en ik ben toevallig nu bezig om deze Reddit DIY post te volgen door wat ingrediënten te gaan shoppen.
Dat is idd wel een mooie post op Reddit. Ik bedenk me dat behalve de juiste samenstelling de volgende uitdaging is: hoe neem je het mee? De drankjes lukt wel, maar de gelletjes/repen? Daar moet je ook een oplossing voor vinden. Zelf gaan sealen gaat me ook wat te ver.

• Koets89
Highland schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:27:
[...]

Dat is idd wel een mooie post op Reddit. Ik bedenk me dat behalve de juiste samenstelling de volgende uitdaging is: hoe neem je het mee? De drankjes lukt wel, maar de gelletjes/repen? Daar moet je ook een oplossing voor vinden. Zelf gaan sealen gaat me ook wat te ver.
Er zijn hervulbare dingen voor babyvoeding etc. waar je het in kan doen. Bijvoorbeeld deze, maar op amazon vast goedkoper te vinden.

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-01 12:00
Hier een grootverbruiker van:
https://www.wielervoeding...tht-31-7-2024,6313.html#p

Smaak en structuur is prima weg te krijgen.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• m0ridin
Ik gebruik de laatste tijd eigenlijk bijna altijd High5 energy gel... Iets sterker qua smaak dan SIS maar prima weg te krijgen (wat dunner). Grootste reden is dat het 40ml gelletjes zijn met evenveel calorieen.koolhydraten als de standaard SIS 60ml gelletjes.

Maar zie nu de beta variant die @Michaelg hierboven post, die zijn dan wel 60ml maar bijna het dubbele van de oorspronkelijke SIS en dus High5? Ook wel interessant...

Misschien ook maar eens bestellen, met dit soort aanbiedingen ook nog wel prima te doen.

Zou het eigenlijk uitmaken of je bijv elk half uur een 100kcal/30g neemt of ik 1x in het uur 200kcal/60g?

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-01 13:27
m0ridin schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:07:
Ik gebruik de laatste tijd eigenlijk bijna altijd High5 energy gel... Iets sterker qua smaak dan SIS maar prima weg te krijgen (wat dunner). Grootste reden is dat het 40ml gelletjes zijn met evenveel calorieen.koolhydraten als de standaard SIS 60ml gelletjes.

Maar zie nu de beta variant die @Michaelg hierboven post, die zijn dan wel 60ml maar bijna het dubbele van de oorspronkelijke SIS en dus High5? Ook wel interessant...

Misschien ook maar eens bestellen, met dit soort aanbiedingen ook nog wel prima te doen.

Zou het eigenlijk uitmaken of je bijv elk half uur een 100kcal/30g neemt of ik 1x in het uur 200kcal/60g?
Ik denk dat het beter is als je vaker een beetje neemt dan 1x veel.
Dus inderdaad beter 2x 30g dan 1x 60g, zodat je maag/darmen het beter kunnen verwerken.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
de Barkleys Marathon is weer bezig! En het gaat lekker: na 17 uur is 50% van het startveld uit de race :P

Voor Nederland is Thomas Dunkerbeck bezig, gestart aan loop 3 na ~22:00 uur (vorig jaar had hij de fun run, 3 rondes, gehaald met naar ik begreep relatief weinig training).

voor de liefhebbers het meest live wedstrijdverslag / livetracking wat er is bij dit hardloopslachtveld: https://twitter.com/keithdunn

-edit spuit11 @Roozzz was me voor op snelheid-

[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 21-03-2024 10:50 ]

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:11

Dazzler2120

FP ProMod
Helaas is via X/Twitter niks meer te volgen zonder in te loggen, je krijgt dan de tijdlijn niet meer geladen. Jammer dat dat medium nog steeds veel gebruikt wordt |:(

Na 3 finishers vorig jaar, incl. onze buur Karel Sabbe, lijkt het mij dat de moeilijkheid omhoog gekrikt is dit jaar. Dus ik ben benieuwd hoe de deelnemers dit 'ervaren'. Vorig jaar was het parcours na een aantal jaar geen finishers dus relatief eenvoudig, wat resulteerde in 3 finishers.

Overigens, leuk feitje; Karel Sabbe heeft ook het record te pakken van de langzaamste finisher. Vorig jaar 59:53:33 erover gedaan, daarmee geeft hij ongeveer 6,5 minuut speelruimte voor iemand om daar tussen te duiken :+

PS4 PSN: Dazzler2120

• m-vw

m-vw

Dus?

Dazzler2120 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:56:
Helaas is via X/Twitter niks meer te volgen zonder in te loggen, je krijgt dan de tijdlijn niet meer geladen. Jammer dat dat medium nog steeds veel gebruikt wordt |:(

Na 3 finishers vorig jaar, incl. onze buur Karel Sabbe, lijkt het mij dat de moeilijkheid omhoog gekrikt is dit jaar. Dus ik ben benieuwd hoe de deelnemers dit 'ervaren'. Vorig jaar was het parcours na een aantal jaar geen finishers dus relatief eenvoudig, wat resulteerde in 3 finishers.

Overigens, leuk feitje; Karel Sabbe heeft ook het record te pakken van de langzaamste finisher. Vorig jaar 59:53:33 erover gedaan, daarmee geeft hij ongeveer 6,5 minuut speelruimte voor iemand om daar tussen te duiken :+
Hier kan je ook informatie vinden. Onder andere een Mastodon bot die de tweets relayed. (Geen account nodig.)

• Gaargod
https://run247.com/ heeft ook regelmatig updates :)

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:00
Arrghhh, lekker bezig geweest de afgelopen 2 maanden op weg naar de 1/4 Marathon in Rotterdam. Gisteren 8,5 kilometer op de planning aangezien 7,5 vorige week zo lekker ging. En opeens op 3,5 kilometer een flinke steek bij m'n enkel. De tocht direct afgebroken en wandelend naar huis gegaan.

Even rust pakken en hopelijk dat het dan snel voorbij is.

• Gaargod
Highland schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:27:
[...]

Ik bedenk me dat behalve de juiste samenstelling de volgende uitdaging is: hoe neem je het mee? De drankjes lukt wel, maar de gelletjes/repen? Daar moet je ook een oplossing voor vinden. Zelf gaan sealen gaat me ook wat te ver.
Maurten leest hier mee ;) krijg net de nieuwsbrief binnen en kijk wat er in staat.
https://www.maurten.com/products/gel-flask-150

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-01 14:08
Gaargod schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:07:
[...]

Maurten leest hier mee ;) krijg net de nieuwsbrief binnen en kijk wat er in staat.
afgelopen weekend scheurde het gelletje verkeerd open, waardoor ik geen lipje meer had om 'm verder te openen.. loop je daar op volle snelheid te *piep*en, uiteindelijk een te kleine opening kunnen maken, om het gelletje in te kunnen nemen.. dat duurde te lang, waardoor ik weer even buiten adem raakte :F
doorgaans gaat 't wel prima hoor ;) die gelletjes steek ik in de zijzakjes van de tight, nergens last van. Dan lijkt me een gel-flask niet echt super handig om mee te nemen..

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Thomas Dunderbeck heeft de Fun Run afgerond, echter een uur te laat om realistisch gezien loop 4 te kunnen starten.
Loop 4 kende 10 starters, echter zijn er momenteel nog 9 lopers op loop 4 (dit zijn er meer dan vorig jaar, toen hadden we 7 loop 4 starters. De meeste loop 4 lopers zouden nu in het komende uur ergens moeten binnen komen om een realistische finish-kans te hebben.

Edit: Overigens zit Jasmin Paris er ook nog bij op loop 4, zij kan mogelijk de eerste vrouw worden die loop 4 succesvol afrondt. Vorig jaar heeft ze loop 4 ook gelopen, echter was ze niet binnen de cut-off tijd binnengekomen.

[ Voor 23% gewijzigd door Dazzler2120 op 22-03-2024 07:49 ]

• m0ridin
Pfff, de voorspellngen voor zondag zijn aardig bagger qua weer zeg... slechtste dag vd week met regen, hagel, onweer en stevige wind. Heerlijk voor een rondje texel dus :X

Dat wordt toch met regenjackje lopen gok ik... en dan dus toch maar met rugzakje (om hem in te kunnen doen als het niet meer nodig zou zijn...)

Nou ja, voor alle situaties maar kleding/spul meenemen en dan last minute de definitieve knoop doorhakken.

Beter dan 30+ graden I guess, maar beetje jammer toch wel (Ok, zal dan wel een heroische tocht zijn als dit echt allemaal doorzet ;) )
Gaargod schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:07:
[...]

Dat is nog best interessant eigenlijk :) Heb nu een andere normale softflask die ik daar wel eens voor gebruik, maar het drinktuutje zeg maar is daar niet ideaal voor (erg lastig weer schoon te krijgen) dus als deze daar geschikter voor zou zijn.

Die gels zijn wel reteduur zeg... Bijna 3.5 euro voor een gelletje, als ik er 4-5 zou nemen tijdens een marathon ben je gewoon 15-17 euro kwijt. Toch eens gewoon met winegums testen, en ze vooral niet tussendoor allemaal opeten dan ;)

[ Voor 39% gewijzigd door m0ridin op 22-03-2024 08:01 ]

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Dazzler2120 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 07:46:
Thomas Dunderbeck heeft de Fun Run afgerond, echter een uur te laat om realistisch gezien loop 4 te kunnen starten.
Loop 4 kende 10 starters, echter zijn er momenteel nog 9 lopers op loop 4 (dit zijn er meer dan vorig jaar, toen hadden we 7 loop 4 starters. De meeste loop 4 lopers zouden nu in het komende uur ergens moeten binnen komen om een realistische finish-kans te hebben.

Edit: Overigens zit Jasmin Paris er ook nog bij op loop 4, zij kan mogelijk de eerste vrouw worden die loop 4 succesvol afrondt. Vorig jaar heeft ze loop 4 ook gelopen, echter was ze niet binnen de cut-off tijd binnengekomen.
Jasmin Paris is begonnen aan loop 5. Ik denk dat ook Jared Campbell zijn prestatie gigantisch gaat zijn als hij voor de 4de keer kan finishen, 8 jaar na zijn laatste finish

Ihor Verys ligt vrij stevig vooraan, samen met John Kelly. Die 2 gaan het denk ik zeker niet meer laten liggen (in zoverre er zekerheden zijn).

Thomas zou onderweg (als ik het summiere twitterverslag mag geloven) nog wat last hebben gehad van een wild zwijn

Ik denk dat men volgend jaar een 6de ronde moet gaan introduceren, heel veel mensen nu op de laatste ronde, met ook goede kansen. Dit is wel genieten, machtige prestaties!

• Gaargod
Dazzler2120 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 07:46:
Gelukt en aan loop 5 begonnen. Wauw!

• Roozzz
polthemol schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:39:

-edit spuit11 @Roozzz was me voor op snelheid-
Niets nieuws op dat vlak :+

Duurvermogen daarentegen O-)

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Roozzz schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:26:
[...]

Niets nieuws op dat vlak :+

Duurvermogen daarentegen O-)
haha, dat is afwachten :P Wat heeft 2 benen en een snotneus? :') Geheel in stijl ga ik half ziek starten morgen aan de 24 uurs, totaal binnen mijn comfortzone :P

• Roozzz
polthemol schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:27:
[...]
haha, dat is afwachten :P Wat heeft 2 benen en een snotneus? :') Geheel in stijl ga ik half ziek starten morgen aan de 24 uurs, totaal binnen mijn comfortzone :P
Ach, bekende omstandigheden. Dat moet goedkomen!

Heel veel succes in ieder geval! En denk onderweg maar aan die Barkley jongens, als zij een rotend door de rimboe kunnen lopen, kan jij toch zeker wel 24u rondjes over het asfalt lopen :P Alles is relatief...

Zonder dollen, de meesten hier zouden het al niet in hun hoofd halen om te starten aan een 24u _/-\o_

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Roozzz schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:32:
[...]

Ach, bekende omstandigheden. Dat moet goedkomen!

Heel veel succes in ieder geval! En denk onderweg maar aan die Barkley jongens, als zij een rotend door de rimboe kunnen lopen, kan jij toch zeker wel 24u rondjes over het asfalt lopen :P Alles is relatief...

Zonder dollen, de meesten hier zouden het al niet in hun hoofd halen om te starten aan een 24u _/-\o_
to be fair: met de barkleys hebben ze veel meer tijd! :+ We gaan het allemaal zien, ik heb een indeling gemaakt voor 200km, relatief simpele plan gaat zijn de eerste 1 a 2 uur beetje marge te bouwen, daarna minimaal 8.4km per uur wegduwen, zodra ik op die afstand zit en ik heb tijd over, is dat wandeltijd.

Dus: uur voor uur een doel om te halen, met een heel geprint kaartje erbij voor subdoelen (aantal rondes, aantal km's, zodat ik eigenlijk elk uur/half uur wel een nieuwe target heb).

• m0ridin
polthemol schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:27:
[...]
Haha, sjesus... respect hoor. Succes!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
polthemol schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:24:
[...]

Jasmin Paris is begonnen aan loop 5. Ik denk dat ook Jared Campbell zijn prestatie gigantisch gaat zijn als hij voor de 4de keer kan finishen, 8 jaar na zijn laatste finish

Ihor Verys ligt vrij stevig vooraan, samen met John Kelly. Die 2 gaan het denk ik zeker niet meer laten liggen (in zoverre er zekerheden zijn).

Thomas zou onderweg (als ik het summiere twitterverslag mag geloven) nog wat last hebben gehad van een wild zwijn

Ik denk dat men volgend jaar een 6de ronde moet gaan introduceren, heel veel mensen nu op de laatste ronde, met ook goede kansen. Dit is wel genieten, machtige prestaties!
Nouja... Ze hebben goede kansen, maar als ze net zo lang over de laatste ronde doen als over rondje 4, is iedereen buiten tijd he.
Ihor Verys en John Kelly zijn idd de grootste kanshebbers.
Ik denk dat Jasmin loop 5 sws gaat afmaken, zoals ze vorig jaar met loop 4 gedaan heeft, echter verwacht ik wel dat ze buiten tijd gaat finishen. Sws monumentaal wat zij hier laat zien.

Succes morgen met je 24uurs!

• Artemiev
  • Laatst online: 11-01 19:00
Dazzler2120 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:50:
[...]

Nouja... Ze hebben goede kansen, maar als ze net zo lang over de laatste ronde doen als over rondje 4, is iedereen buiten tijd he.
Ihor Verys en John Kelly zijn idd de grootste kanshebbers.
Ik denk dat Jasmin loop 5 sws gaat afmaken, zoals ze vorig jaar met loop 4 gedaan heeft, echter verwacht ik wel dat ze buiten tijd gaat finishen. Sws monumentaal wat zij hier laat zien.

Succes morgen met je 24uurs!
Voordeel is dat het zo licht wordt daar, gaat misschien iets sneller
Pagina: 1 ... 293 ... 422 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.