Isaya schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:09:
[...]
Dit jaar naast het oude paar een paar nieuwe Brooks Adrenaline gehaald, en meteen enorm veel last van die schoenen gekregen in mijn kuiten - bij de aanhechting van mijn achillespees. Dus ben meteen terug gegaan naar de loopwinkel om te kijken of die schoen wel bij mijn loop past: keertje op en neer op beeld en het zag er goed uit, dus had gewoon wat inwentijd nodig. Dus rustig aan door gegaan, maar pijn ging nooit weg.
Balen dat je er klachten mee kreeg!
Het gooien op inwentijd is gelul in mijn ogen. Het belangrijkste bij de keuze van een schoen is of deze comfortabel zit en loopt. Dit gaat namelijk vrijwel niet veranderen. Je loopt ze niet in zoals een setje leren schoenen of iets dergelijks. Het kan zijn dat de zool ietsje soepeler wordt, maar that's it.
Ik begrijp geloof ik dat je deze daar niet gekocht hebt, dat maakt het voor hen natuurlijk ook lastig om hier iets aan te doen. Indien hier wel gekocht dan zou ik deze winkel vrolijk links laten liggen.
Hier op het forum zie ik geregeld mooie lijstjes van schoenen langskomen, en aangezien ik even door de bomen het bos niet meer kan zien heb ik daar een aantal vragen over:
- Hoeveel schoenen hebben jullie tegelijkertijd in actief gebruik?
Meer dan ik eigenlijk bereid ben om te delen
Gelukkig zijn er hier meer met een schoenenprobleem 
Voor op de weg:
- Twee "wedstrijdschoenen": Saucony Endorphin Pro 3 & Adidas Adizero Pro 3
- Twee "allrounders": Asics Novablast 3 & Saucony Ride 17
- Een "intervalschoen": Adidas Adizero Pro
Zoals je ziet ontbreekt een echte temposchoen. Die is recent afgeschreven
Voor op de trails speelt ook het type ondergrond een rol, dus die deel ik even verder niet in. Maar dat zijn ook vijf paar schoenen.
- Hoe bepaal je welke schoen je gaat aandoen?
Ik denk dat dit mijn volgorde is qua keuze: Ondergrond, type training, weersomstandigheden, afwisselen van schoenen.
- Letten jullie bij jullie trainingen bewust op of het een 'normale' of 'tempo', maar geen 'wedstrijd' schoen is?
Ja en nee. De wedstrijdschoenen komen alleen voor specifieke trainingen en wedstrijden uit de kast. Typisch gaan deze minder lang mee en wil ik ze goed houden voor de wedstrijden.
- Welke indicator (offset, demping, support, ... ) letten jullie het meest op?
Eigenlijk geen van deze. Mijn schoenen hebben tussen de 0 en 8mm drop (geloof ik). Daar boven zou ik niet snel gaan. Demping en support hangt af van wat je prettig vindt/zoekt. Ik denk dat het misschien meer zit in de "responsiviteit", "grondgevoel" en "bounce" van de schoenen. Daar zitten in mijn beleving grote verschillen in en die bepalen écht hoe een schoen aanvoelt. En ja, dat zijn behoorlijk subjectieve zaken, die niet heel eenduidig meetbaar zijn. Maar je kan wel schoenen prima vergelijken op dit vlak.
- Sommige schoenen worden gebruikt tot een bepaalde afstand, ik neem aan de demping dan de beperkende factor is? Zie ik dat goed?
Ja, maar ook de mate van support en comfort. Een schoen gemaakt voor het racen van marathons is typisch comfortabeler dan een 10k-racer. Maar dat gaat ten koste van het gewicht en lichtvoetige gevoel. Op een 10k-racer kan je wel een marathon lopen, maar dat vraagt wel meer van je gestel.
Er is een hele scene rond het reviewen van schoenen op youtube en de interwebs, dus je kan je er eindeloos in verdiepen als je het leuk vindt. Maar het helpt vooral om zelf wat vergelijkingsmateriaal op te doen. Dan kan je op een gegeven moment vrij aardig inschatten wat wel en niet werkt. Ben je zoekende zou ik altijd naar een goede hardloopwinkel voor advies gaan.
If you can see, look. If you can look, observe