• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 06:50
Ik ben akkoord met @Slickk over de Boston 12. Het is een goede trainingsschoen met matige demping maar zeker niet superdempend. Ik loop er rustige duurloopjes mee, maar je kan er inderdaad ook sneller mee hardlopen.
Zoals de meeste Adidasschoenen heeft hij Continental rubber onderaan, en dus hele goede grip op wat natter wegdek.

• Hartloper
Ongelooflijk, we zijn 3 februari, en de marathon van Amsterdam van eind oktober is al voor een groot deel uitverkocht.
Startzone A (15.000 plaatsten) in het Olympisch Stadion is uitverkocht, nu beginnen ze aan de tickets voor startzone B (7500 plaatsen).
Nochtans niet goedkoop (120 euro).

Ik was van plan te wachten tot mei om een ticket te kopen, maar ik heb me nu toch maar een ticket aangeschaft.
Door de grote vraag word je wel gedwongen om heel lang op voorhand je jaarplanning te maken, wat ik niet gewoon ben. Meestal heb ik een vaag idee wat ik in het najaar ga doen, maar hoef ik dat nog niet vast te leggen.

Dit weekend is het werkweekend, daarom gisteren lange duurloop gepland van 30 km en dit weekend niet hardlopen. Het ging goed gisteren en daarom halverwege besloten om het nog wat langer te maken, de eerstvolgende loop is pas dinsdag dus genoeg tijd om te recupereren.
Meestal loop ik rond 5:15min/km gezapig tempo, maar de hele lange duurlopen probeer ik toch rond de 5:00 min/km (12km/uur) af te haspelen om ze niet té lang te laten duren.

35 km in 2:50 gemiddeld 4:53min/km dat viel me niet tegen. Wel 4 keer gestopt telkens pakweg 30 seconden om te drinken en dan horloge even stilgezet.
Het geeft vertrouwen dat ik de afstand aankan, aan welke snelheid is nog een ander paar mouwen ;)

Bij 10 graden in T-shirt, korte broek, handschoenen, pet, en op de rug een rugzakje met wat flessen sportdrank en een paar brikjes chocomelk (sportdrank begint op den duur te vervelen).

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hehe, eindelijk weer een eindje hardgelopen. Met een ingetapete knie en na een week oefeningen.

Ging best prima eigenlijk. Wel twee weken terug in mijn schema gegaan. Op naar de Stevensloop 5 km op 17 maart. Misschien is het schema dan niet helemaal klaar en moet ik me erdoorheen worstelen. Maar ik ga het doen!

• hevling
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-01 17:03
Hartloper schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:58:
Ongelooflijk, we zijn 3 februari, en de marathon van Amsterdam van eind oktober is al voor een groot deel uitverkocht.
A sign of the times?

Bijna "iedereen" wil tegenwoordig een marathon of verder lopen. Langs alle kanten wordt je als gewone mens met dergelijke (ultra)uitdagingen geconfronteerd. Is het niet met fietsen, dan is het met hardlopen, trailrunning of andere ...

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:35
hevling schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:44:
[...]

A sign of the times?

Bijna "iedereen" wil tegenwoordig een marathon of verder lopen. Langs alle kanten wordt je als gewone mens met dergelijke (ultra)uitdagingen geconfronteerd. Is het niet met fietsen, dan is het met hardlopen, trailrunning of andere ...
Ik denk een gevolg van corona, dat een deel van de mensen toch zoiets heeft van ik moet wat met mijn gezondheid.

• Shinji
Vandaag de Nemesys tunnelloop gedaan. Eerste 15km ging prima, daarna op de dijk volle bak wind tegen. Dat was echt killing. Maar wel uitgelopen :)

https://www.strava.com/activities/10693646722

Wel een blaar nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFiDeamWAFihV9JpzWh9Ppi7b20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TNxPts8kLRXJK00ZA9zJgDjj.jpg?f=fotoalbum_large

Op dezelfde plek waar een blaar net weg was. Eens even kijken wat we daar mee moeten.

• 1Mark
  • Laatst online: 19-01 19:38
Na mijn winterrust van bijna niet hardlopen ben ik maar weer eens voorzichtig begonnen met langzame jogs van 5km.

Ik heb nog even, maar eind maart ga ik de Zandvoort Circuit Run lopen.
Dat is 16k in totaal, waaronder over het circuit en een stuk over het strand.

Wel jammer dat de DRS-zones alleen in de eerste paar km zitten..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufxqiNh166A3J3y3u6MfPMz5A_E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Vm54WOGp29YeSodkA9A9Orqr.png?f=fotoalbum_large

• Hartloper
[...]

A sign of the times?

Ja, het is wel zoiets. Een collega van mij doet triatlons, heeft een paar halve gedaan maar vooral kwarttriatlons, hij probeerde geregeld zijn tijd te verbeteren. Hij deed nooit een hele omdat hij vond dat hij het met zijn werk en gezin niet op een deftige manier zou kunnen voorbereiden. Ongetwijfeld zou hij een hele ironman wel kunnen finishen als hij zich toch eens ingeschreven had, maar hij heeft zoiets van ofwel doe ik het goed ofwel doe ik het niet.
Daarentegen ken ik via via een kerel van 25 die een keer een marathon uitgelopen had en dan besliste om een full ironman te doen. En die die wedstrijd ook wel uitgelopen/uitgewandeld heeft.
Dan heb ik zoiets van : wat is er mis met rustig opbouwen ? Eerst een kwart, dan een halve en dan pas een hele IronMan. Want de jongeman in kwestie is intussen weer gestopt met zwemmen/fietsen/hardlopen na het afvinken van zijn bucket list.

Of iemand die 3 marathons in 14 dagen loopt ? Dat zijn dan meestal wel niet de snelle hardlopers, maar mensen die zich op een andere manier willen onderscheiden. Concreet gaat het om een 52-jarige met overgewicht met een PR van 4:39 ! Dan denk ik: man krijg je gewicht onder controle en probeer eens in de buurt van de 4 uur te raken i.p.v. die gekkigheden van 3 marathons op 14 dagen te doen.

Sorry voor het doordrammen, maar je heb daar op een knopje geduwd met die opmerking ;)

Nu, op zich, de uitdaging om een marathon te lopen is een mooie uitdaging, en als mensen zich goed voorbereiden, dan juich ik het van harte toe. Zeker omdat een dergelijke uitdaging voor mensen vaak een reden is om gezonder te leven, alcohol te verminderen en dergelijke.
In Amsterdam is de cut-off 6 uur, dus met een gemiddelde snelheid van iets boven de 7km/uur blijf je binnen de tijdslimiet. Dat zorgt voor een democratisering van de loopsport. En wie zich nu inschrijft kan zich 9 maand voorbereiden.

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik kreeg het ook regelmatig te horen. "Oh, je loopt hard? Hoe vaak heb je al een marathon gedaan?" of "Wat is je tijd op de marathon?"
"Ik heb nooit verder gelopen dan 26km"
"Oh ... Dat soort afstanden pak ik gewoon de auto voor hoor!"
En elke dag hardlopen is ongezond, slecht voor je knieën, je hart, een manier om aan de lopende band geblesseerd te raken, in een burn-out te raken en - de mooiste - de reden dat de vorige drie (andersoortige) ingrepen niet genoeg waren en ik nu dus weer naar t ziekenhuis moest. Want al dat schudden kon echt niet goed zijn voor een baarmoeder. Juist 7(8)7 (dan had ik nog liever de collega die zei dat het door de Covidvaccinaties kwam, ook al had ik daarvoor ook al last :')).
Maar mensen die vanuit het niets een marathon willen gaan lopen zijn super dapper. Dan heb je daar blijkbaar allemaal geen problemen mee.

Als ik ooit een marathon wil gaan lopen is het of een Disney en maakt de tijd toch geen fluit uit, of ik wil een goede poging wagen om onder de 4u te finishen.
Ik ben toch wel een beetje een hardloopsnob. :*)

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• Steevo_S
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-12-2025
Poekie schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:52:
Ik kreeg het ook regelmatig te horen. "Oh, je loopt hard? Hoe vaak heb je al een marathon gedaan?" of "Wat is je tijd op de marathon?"
En elke dag hardlopen is ongezond, slecht voor je knieën, je hart, een manier om aan de lopende band geblesseerd te raken, in een burn-out te raken en - de mooiste - de reden dat de vorige drie (andersoortige) ingrepen niet genoeg waren en ik nu dus weer naar t ziekenhuis moest. Want al dat schudden kon echt niet goed zijn voor een baarmoeder. Juist 7(8)7 (dan had ik nog liever de collega die zei dat het door de Covidvaccinaties kwam, ook al had ik daarvoor ook al last :')).
Maar mensen die vanuit het niets een marathon willen gaan lopen zijn super dapper. Dan heb je daar blijkbaar allemaal geen problemen mee.

Als ik ooit een marathon wil gaan lopen is het of een Disney en maakt de tijd toch geen fluit uit, of ik wil een goede poging wagen om onder de 4u te finishen.
Eerst herstellen en dan mag je trainen voor die Disney marathon!

Clash of Clans - MISSeR :: #Y0JU9R98 ::

• Shinji
1Mark schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:38:
Na mijn winterrust van bijna niet hardlopen ben ik maar weer eens voorzichtig begonnen met langzame jogs van 5km.

[Afbeelding]
Pas je op voor overbelasting als je in ruim 2 á 3 maanden van niks naar 16km gaat.

Wel mooie loop denk ik, bij mij kwam die niet goed uit in de planning met verjaardagen enzo. Maar staat nog zeker op het verlanglijstje.

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17:09
Poekie schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:52:

Alleen niet-hardlopers maken dergelijke opmerkingen. Echte lopers weten dat rustig opbouwen uitermate belangrijke is en je in no-time een blessure hebt.

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:06
Wat voor boeiende anaërobe oefeningen doen jullie? Ik heb vandaag 8x zo hard als ik kon een heuvel op gerend in 30 seconden met tussendoor rustig weer naar beneden lopen. Vond ik toch wel pittig. Ik ben benieuwd hoe jullie dit trainen :)

• jaguarxj16
  • Laatst online: 16:17
Vandaag de Asselronde gedaan. Was voor mij de eerste keer de midwinter marathon in Apeldoorn. Het begon al goed met pendelbussen die af en aanreden vanaf de parking. Geen moment hoeven wachten. Bij de start kon je je tas mooi kwijt in het theater. Niet beveiligd maar prima voor de oude droge trui die ik na de finish klaar wilde hebben liggen.

Dan de race. Doel was 2:00 finishes (4:50 gemiddeld). Start op doeltempo ging prima. De kilometers daarna wat sneller gelopen (4:40). Dat liep wel lekker, maar wel stemmetje in het achterhoofd dat dit niet de hele wedstrijd kon. Eerst klim ook prima, bij Hoog Soeren en de heide is het inderdaad mooi lopen. Daarna kwam voor mij wat taaier stuk, rond km 16/17 zakte ik dan ook in (5:10). Daar ging mijn plan. Met de tip van dit forum in het achterhoofd dat de laatste 7km gemiddeld wat dalen toch nog even de tanden op elkaar gezet. Laatste 5 km gingen onder de 4:40 en de allerlaatste kilometers zelfs nog in 4:22 kunnen doen. Uiteindelijk in 1:59:37 gefinisht. Helemaal leeg maar superblij mee!

En blijkbaar paste deze opbouw dan toch wel aardig…

• Hartloper
vinom schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:31:
Wat voor boeiende anaërobe oefeningen doen jullie? Ik heb vandaag 8x zo hard als ik kon een heuvel op gerend in 30 seconden met tussendoor rustig weer naar beneden lopen. Vond ik toch wel pittig. Ik ben benieuwd hoe jullie dit trainen :)
Ik doe 30/30 strides. 30 seconden 90% van maximale sprintsnelheid, proberen ontspannen te hardlopen (dus niet volledig maximaal zoals jij), 30 sec rustig joggen, en dat een keer of 4 na elkaar.
Ik zie dat wel eerder als een snelheidsprikkel, en het zou ook goed zijn voor de loopeconomie.
Echte anaerobe prikkels daar heb je als lange-afstandsloper niet zoveel aan.

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-01 13:46
Ik meld me weer een keertje. Afgelopen jaar een flinke enkelblessure opgelopen, herstel duurt lang, dus langzaam opbouwen en vooral niet te snel willen, vandaag de Acht van Apeldoorn gedaan. Normaal deed ik altijd de 10EM bij de Midwinter Marathon, maar vandaag ging dit wel prima: tikkie sneller dan de 6min/km wat mijn streef-tempo was om vooral heel te blijven, maar ja wedstrijdsfeer zorgde voor wat extrasnelheid, dus het werd 42:38:
https://strava.app.link/KucaMDPqVGb

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:31
Voor mij stond gisteren ook de Asselronde op het programma. Met mijn idee om mijn voorbereiding voor Rotterdam hetzelfde aan te pakken als vorig jaar hier het plan opgevat om rond de marathonhartslag te lopen met een tijddoel in het achterhoofd: 4:10 min/km.

In het begin leek het misschien iets teveel van het goede, maar ik kwam al gauw een drietal tegen dat ook ongeveer mijn tempo liep. Daarbij aangehaakt en de hartslag in de gaten gehouden; dat ging wonderwel aardig goed. Na 5.5km en de eerste beklimming heb ik de drie laten gaan, zij gingen harder omhoog dan ik wilde omdat ik ook mijn intensiteit onder controle wilde houden.

Naar het 10km punt toe werd de omgeving weer mooier en mooier. Al kon ik daar dit jaar minder van genieten dan de vorige keer, waarschijnlijk omdat ik gefocuster was. Bij de tien kilometer een gelletje genomen, het water aangepakt - he gadver, het was toch sportdrank - en me mentaal voorbereid op de klim bij 15km.

Omdat het voor mij een onderdeel van m'n trainingsschema was, was m'n eerste doel om 15km op 4:10 te lopen. Dat ging me goed af en na 15km sloegen we rechtsaf het asfalt weer op. Daar had ik wat moeite om weer in het ritme te komen, maar eenmaal terug in de pas leek het er wel op dat ik nog energie overhad, in tegenstelling tot vorig jaar. Toen was het na 15km veel medelijden hebben en hopen op de finish, nu kon ik nog redelijk goed doorgaan.

Na 20km besloten dat de laatste vijf kilometer ook wel onder de 20 minuten moesten kunnen, en dat lukte ook. Na 1:42:35 over de finish gekomen, tien minuten (!) sneller dan vorig jaar en een enorme boost in zelfvertrouwen op dit tempo.

https://www.strava.com/activities/10694288972

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:02

Toppertje

www.davideografie.nl

Iemand ervaring met een hamstring blessure?;
Afgelopen zaterdag heb ik tijdens een heuveltraining (12x in 20sec snel naar boven, waarbij ik de eerste 5 a 10 seconden gebruik om te versnellen) last gekregen van mijn Hamstring, ik heb de training wel af kunnen ronden en het ging eigenlijk pas savonds op de bank echt pijn doen en als ik ging wandelen liep ik redelijk mank, gister in de loop van de dag (na een paar uurtjes met de benen omhoog) ging het al een stuk beter en vandaag verdwijnt de pijn weer wat verder naar de achtergrond.

Moet ik mij zorgen maken, fysio bellen, of gewoon een paar dagen rust nemen en woensdag weer gaan hardlopen? Ben benieuwd naar iemand met ervaring over het verloop.

Edit: ik heb nooit eerder last van mijn Hamstring gehad en heb de afgelopen weken vaker een dergelijke training gedaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Toppertje op 05-02-2024 11:12 ]

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
Len020 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:30:
zijn er hier saucony guide lopers die voor de afwisseling eens een ander merk gekocht hebben ?

Ondanks dat ik zeer content met deze schoenen zeer fijn vind zou ik weleens een alternatief willen hebben / proberen;

Ik neig naar Asics Gt 2000 of Adidas Boston (geen pronatie blok, wel veel demping wat mijn knieen fijn vinden)
Brooks adrenaline ooit gehad, beviel niet.
Ik loop al een paar jaar op Saucony Endorphin Speed (2 en 3) en dat blijven mijn favoriete schoenen.. New Balance 880 geprobeerd, maar dat waren meer klompen om mijn voeten dan hardloopschoenen. Voor Saucony had ik Nike, maar Saucony liep beter. Hoka geprobeerd, maar daar kreeg ik heel veel blaren van.

Ik heb ook een paar Saucony Kinvara Pro, maar ik ben er nog niet helemaal uit of ik dat nou een fijne schoen vind of niet.

Ik heb wel als extra een set Adidas Adizer Adios Pro 3 voor als ik sneller wil lopen, scheelt me zo 15 tot 20 seconden per kilometer. Die lopen zo fijn en kosten beduidend minder energie met lopen. Zijn bij All4Running vaak voor een goede prijs te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door M@cer op 05-02-2024 14:51 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:44
Vandeweek als voorbereiding voor de marathon van Rotterdam mijn nieuwe wedstrijdschoenen getest: Nike Alphafly. Het viel me op dat de zool behoorlijk irriteerde in mijn linker voetboog.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben? De rechtervoet was overigens helemaal prima.Hoop dat ik de schoenen wat meer kan inlopen / je eraan kan wennen want anders is het toch een zure miskoop :S

Overigens gaat de training verder voorspoedig en zonder blessures. Gisteren een heerlijke 2,5 uur toch gelopen in Z2 (wilde eigenlijk in Z1 maar de hoogtemeters en straffe wind gooiden roet in het eten).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HM7DmR_-voJpAq7MubnxfrqcPgs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tCrIi75u3Bi7eVATM3TpGhbh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ZsuRFFJafpjw0aqpk-bpXCRtnU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Uun1AbXBPiHPq6nmNJUQ9bYN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1HOXPsf1d_eDpmNGSXAwc8dFlZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IkxjkT8vPwkbLdvGdWR4EI47.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door Rene op 05-02-2024 15:16 ]

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:15
Toppertje schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:09:
Afgelopen zaterdag heb ik tijdens een heuveltraining (12x in 20sec snel naar boven, waarbij ik de eerste 5 a 10 seconden gebruik om te versnellen) last gekregen van mijn Hamstring, ik heb de training wel af kunnen ronden en het ging eigenlijk pas savonds op de bank echt pijn doen en als ik ging wandelen liep ik redelijk mank, gister in de loop van de dag (na een paar uurtjes met de benen omhoog) ging het al een stuk beter en vandaag verdwijnt de pijn weer wat verder naar de achtergrond.

Moet ik mij zorgen maken, fysio bellen, of gewoon een paar dagen rust nemen en woensdag weer gaan hardlopen? Ben benieuwd naar iemand met ervaring over het verloop.

Edit: ik heb nooit eerder last van mijn Hamstring gehad en heb de afgelopen weken vaker een dergelijke training gedaan.
Pijn in de hamstring kan van alles zijn, mijn advies is niet vertrouwen op wat mensen die je niet kent op een forum. Als je het niet vertrouwt kan je beter gewoon naar een professional gaan. Dus een bezoekje fysio of dokter.

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Koets89 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:19:
[...]

Pijn in de hamstring kan van alles zijn, mijn advies is niet vertrouwen op wat mensen die je niet kent op een forum. Als je het niet vertrouwt kan je beter gewoon naar een professional gaan. Dus een bezoekje fysio of dokter.
Vertrouwen is een groot woord, maar misschien dat iemand er ervaring mee had en dat wilde delen ;)
Ik heb in ieder geval woensdag een afspraak bij een Fysio.
Rene schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:14:
Vandeweek als voorbereiding voor de marathon van Rotterdam mijn nieuwe wedstrijdschoenen getest: Nike Alphafly. Het viel me op dat de zool behoorlijk irriteerde in mijn linker voetboog.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben? De rechtervoet was overigens helemaal prima.Hoop dat ik de schoenen wat meer kan inlopen / je eraan kan wennen want anders is het toch een zure miskoop :S
[...]
Dit heb ik ook met Nike schoenen, ik ben meerdere malen Nike's wezen passen maar bij het passen voel ik al dat ze mij bij de voetbogen niet lekker zitten. Dus dan ga ik het tijdens hardlopen niet eens proberen.
Ik heb nu de Saucony Endorphin Pro 3, en die zitten heerlijk.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:44
Toppertje schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:52:
[...]

[...]

Dit heb ik ook met Nike schoenen, ik ben meerdere malen Nike's wezen passen maar bij het passen voel ik al dat ze mij bij de voetbogen niet lekker zitten. Dus dan ga ik het tijdens hardlopen niet eens proberen.
Ik heb nu de Saucony Endorphin Pro 3, en die zitten heerlijk.
Dat zou mooi kl*te zijn. Ik loop altijd op nike (Pegasus, zoom tempo, Zoom turbo) en hier eigenlijk nooit last van gehad. Ik zal vandeweek even een nieuw stukje lopen en kijken of het anders is met andere sokken.

Zou zuur zijn als ik splinternieuwe schoenen direct op MP moet zetten (tenzij nike een refund optie heeft).

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17:09
M@cer schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:49:
[...]

Ik loop al een paar jaar op Saucony Endorphin Speed (2 en 3) en dat blijven mijn favoriete schoenen.. New Balance 880 geprobeerd, maar dat waren meer klompen om mijn voeten dan hardloopschoenen. Voor Saucony had ik Nike, maar Saucony liep beter. Hoka geprobeerd, maar daar kreeg ik heel veel blaren van.

Ik heb ook een paar Saucony Kinvara Pro, maar ik ben er nog niet helemaal uit of ik dat nou een fijne schoen vind of niet.

Ik heb wel als extra een set Adidas Adizer Adios Pro 3 voor als ik sneller wil lopen, scheelt me zo 15 tot 20 seconden per kilometer. Die lopen zo fijn en kosten beduidend minder energie met lopen. Zijn bij All4Running vaak voor een goede prijs te krijgen.
Heb inmiddels de Bostons binnen. Heel wat anders qua schoen dan de guides waar ik (vrijwel) altijd op loop. Eerste gevoel is goed. Loops prettig voor een voorvoetlanding maar nu maareens buiten gaan ervaren. (Wat mag je eigenlijk testen ). Accepteert een winkel schoenen retour waar je 1 a 2 kn op hebt gelopen? Vind t best een aankoop voor iets wat je enkel in huis of op 10meter in de run2day kan doen

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:33

Secsytime

Automagisch

Rene schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:57:
[...]

Dat zou mooi kl*te zijn. Ik loop altijd op nike (Pegasus, zoom tempo, Zoom turbo) en hier eigenlijk nooit last van gehad. Ik zal vandeweek even een nieuw stukje lopen en kijken of het anders is met andere sokken.

Zou zuur zijn als ik splinternieuwe schoenen direct op MP moet zetten (tenzij nike een refund optie heeft).
Als je ze bij Nike zelf hebt gekocht kun je een refund krijgen.

• Eric1985
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-01 22:52
@Rene hier precies hetzelfde bij de voetboog van de Alphafly 2 van Nike. Heel vreemd aangezien ik er bij de Pegasus, Vaporfly en Zoom Fly geen problemen mee heb. Lijkt dus specifiek voor de Alphafly (2) te gelden..

[ Voor 5% gewijzigd door Eric1985 op 05-02-2024 20:21 ]

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
[...]

A sign of the times?

@Hartloper & @Poekie

Toevallig kwam dit punt gisteren ook ter sprake toen ik met wat vrienden een stukje aan het lopen was. Met deze 10 man/vrouw hebben we meer ultratrails (van 50'ers tot ~300km) gelopen dan we, gezamenlijk, vingers (en ik vrees ook tenen) hebben om ze op te tellen. Met enige verwondering kwamen we tot de conclusie dat een 100km wedstrijd tegenwoordig klaarblijkelijk de nieuwe 50km is: het logische vervolg als je de marathon hebt 'uitgespeeld'. Iedereen en zijn moeder stormt z.s.m. naar een zo'n lang mogelijke afstand. Kennelijk geïnspireerd door de mooie plaatjes en verhalen van (ultra)trail wedstrijden in heel Europa. Want kennelijk staat dat goed op de bucket list ofzo?

Als voorbeeld kwam naar voren dat mensen het 'normaal' vinden om in je 3e loopjaar je eerste 100km trail in Zwitserland te gaan lopen. Want ja, je hebt vorig jaar toch wel de Marathon van Rotterdam uitgelopen (in een kleine 5 uur) en dat zal allemaal toch wel loslopen?

Voor de duidelijkheid, wij hebben allemaal jaren opgebouwd naar een marathon en vervolgens over de jaren stapsgewijs uitgebouwd. Vanaf marathons naar 40k trail, 50-60-80km, voordat we een keer bij de 100 uitkwamen. Ik heb welgeteld zes loopjaren na mijn eerste bergmarathon, mijn eerste 100 gelopen.
En na mijn auto-ongeluk nog altijd niet terug op een niveau dat ik een 50k wedstrijd in de alpen wil lopen; ook al loop ik alweer bijna 4 jaar weer vrij structureel :X Misschien toch maar eens de stoute schoenen aantrekken voor wat geks...

Wij kennen ook allemaal de vele voorbeelden van mensen die na een marathon of 50k, hard opbouwden naar de 100. Er zijn er niet heel veel die dat hebben uitgevoerd zonder in de maanden of de jaren(...) erna te maken krijgen met tal van blessures. Er zijn er ook heel veel die überhaupt niet meer lopen. Een ambitieuze en fanatieke loopcarrière staat kennelijk niet garant voor een lange loopcarrière.

Laten we het er maar op houden dat wij als groepje het snel opbouwen met verwondering aanschouwen én dit zeker niet zouden willen adviseren :+

En nu ren ik snel weg, zodat @polthemol kan uitleggen waarom dit allemaal wel prima kan :> :+

Maar voor een ieder die dit leest met dit soort ambities, wees alsjeblieft voorzichtig met snel uitbouwen. En zoek daarbij deskundige begeleiding: je bent onbewust onbekwaam en het is niet eenvoudig om te herstellen als je de grenzen eenmaal hebt overschreden.

If you can see, look. If you can look, observe

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:54
welke hrm band gebruiken jullie? Nadat mijn Garmin HRM-Pro na 2,5 jaar gebruik (max 2x per week) kaduuk is (electrodes laten los) ben ik er wel een beetje klaar mee. Deze Pro is 2,5 jaar gelden onder garantie vervangen omdat de vorige (een hrm-run) al na 1,5 jaar losse electrodes had. Ik spoel altijd na gebruik met water en laat drogen aan de lucht, niets bijzonders.

Ik zag de Xand van Futurum voorbij komen, een nieuwe band kost 15 euro, dat is nog erg te overzien. Of zijn er nog andere aanbevelingen?

Hi Ha Hopjesvla

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:21
Hier een HRM-PRO. Sinds anderhalf jaar ofzo. Daarvoor een HRM-DUAL. Beiden werken nog perfect.

Die van mij gaat eens in de 5-7 activiteiten mee in de wasmachine bij de sportwas, in een waszakje. Ik spoel hem dus niet af buiten die rondjes in de wasmachine.

WoT stats

• Slickk
  • Nu online
Eric1985 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:11:
@Rene hier precies hetzelfde bij de voetboog van de Alphafly 2 van Nike. Heel vreemd aangezien ik er bij de Pegasus, Vaporfly en Zoom Fly geen problemen mee heb. Lijkt dus specifiek voor de Alphafly (2) te gelden..
Dit is een welbekend probleem van de Alphafly 2. Niet voor ieder, wel voor velen.

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:53
Hopjesvla79 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:21:
welke hrm band gebruiken jullie? Nadat mijn Garmin HRM-Pro na 2,5 jaar gebruik (max 2x per week) kaduuk is (electrodes laten los) ben ik er wel een beetje klaar mee.
Wat jammer van deze slechte ervaring. Ook ik gebruik de HRM-Pro, al bijna 2 jaar. Geen enkele problemen mee, 1x de batterij vervangen. Gebruik hem 4 a 5x per week, met verschillende sporten. Was hem alleen met de hand en spoel hem uit onder de douche.

• Hopjesvla79
  • Laatst online: 16:54
DKjordy schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 03:49:
[...]

Wat jammer van deze slechte ervaring. Ook ik gebruik de HRM-Pro, al bijna 2 jaar. Geen enkele problemen mee, 1x de batterij vervangen. Gebruik hem 4 a 5x per week, met verschillende sporten. Was hem alleen met de hand en spoel hem uit onder de douche.
ik doe dus precies hetzelfde, waarom het bij mij dan zo snel slecht gaat weet ik dus niet.

Maar goed, zo wordt er het dus wel een duur grapje elke keer. Vandaar maar terug naar een goedkoper model waarvan je de band kan vervangen. Jammer dan van de extra gegevens die ik ga missen, maar het is dan maar zo

Hi Ha Hopjesvla

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:45

polthemol

Moderator General Chat
Roozzz schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:25:

En nu ren ik snel weg, zodat @polthemol kan uitleggen waarom dit allemaal wel prima kan :> :+

Maar voor een ieder die dit leest met dit soort ambities, wees alsjeblieft voorzichtig met snel uitbouwen. En zoek daarbij deskundige begeleiding: je bent onbewust onbekwaam en het is niet eenvoudig om te herstellen als je de grenzen eenmaal hebt overschreden.
ik heb nooit durven beweren dat het verstandig is om te doen :P

Maar het is misschien ook omdat een marathon een 'casual' event is geworden. Een 50Km of een 100Km trail zijn dan vrij bereikbaar (in goede gezondheid zou iedereen prima een kennedymars moeten kunnen wandelen, dus als je al een marathon op een redelijke tijd weg kunt werken, is die 100km niet zo ver buiten bereik).

Maar je leert wel heel snel dat herstel echt wel een ding is, ook als je gewoon veel km's bij elkaar wil schuifelen en daar zijn de meeste schema's niet heel erg goed in (een schema voelt niet wat mijn schenen, hakken of knieeen voelen zeg maar).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:04

m-vw

Dus?

welke hrm band gebruiken jullie? Nadat mijn Garmin HRM-Pro na 2,5 jaar gebruik (max 2x per week) kaduuk is (electrodes laten los) ben ik er wel een beetje klaar mee. Deze Pro is 2,5 jaar gelden onder garantie vervangen omdat de vorige (een hrm-run) al na 1,5 jaar losse electrodes had. Ik spoel altijd na gebruik met water en laat drogen aan de lucht, niets bijzonders.

Ik zag de Xand van Futurum voorbij komen, een nieuwe band kost 15 euro, dat is nog erg te overzien. Of zijn er nog andere aanbevelingen?
Ik heb nog zo'n HRM-RUN (De rode). Heb tot nu toe enkel de batterij moeten verwisselen. Voor de rest nooit kuren.

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:19

Bij twijfel zou ik even langs de fysio gaan, beter een keer te veel dan te weinig. Mijn ervaring met het opbouwen van interval was dat mijn hamstring ook pijnlijk/stijf voelde. Na een bezoek aan de fysio wat specifieke oefeningen gehad om stabiliteit vanuit mijn romp te verbeteren.

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:39
1Mark schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:38:

[Afbeelding]
Ah, er is tegenwoordig ook een 16km bijgekomen.

Aantal jaar terug bij deze een paar keer de 12 gelopen.
Allen met totaal verschillend weer. Paar keer lekker (+zon), maar ook 1x echt flinke regen en 1x harde wind en gevoelstemperatuur -10. Eind maart kan het weer nog alle kanten op 8)
Maar wel elke keer toch weer leuk en mooie beleving

Leeg - Sinds 20180907

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online

Polar Verity Sense. Is hier al talloze malen voorbijgekomen. Komt ook erg goed uit de tests.

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:48
Philo Melos schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:27:
[...]

Polar Verity Sense. Is hier al talloze malen voorbijgekomen. Komt ook erg goed uit de tests.
@Hopjesvla79 Wat @Philo Melos zegt, heb zelf de voorganger ervan (Polar OH1+) maar vindt het een enorm fijne optie aangezien hij om je arm kan en niet om je borst hoeft.

Verder heel accuraat, alleen IETS minder snel reagerend op veranderingen. Geeft wel alleen hartslag dus geen running dynamic achtige info.

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04-2025
Eindelijk weer even kunnen hardlopen. Brug op met tegenwind was te zwaar om te blijven rennen, met hartslag naar 175, en ben 40. Maar zin om weer op te bouwen na twee maanden door omstandigheden weinig te hebben gedaan.

Vreemde is dat ik mijn route niet terug zie in de Garmin app. Ik kan zo snel niks vinden, maar mogelijk dat iemand hier hetzelfde probleem heeft gehad. Er is sowieso in de tussentijd wel een update geweest. Ik heb een Garmin Forerunner 955.

• frankyboy707
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:54
jaguarxj16 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:57:
Vandaag de Asselronde gedaan. Was voor mij de eerste keer de midwinter marathon in Apeldoorn. Het begon al goed met pendelbussen die af en aanreden vanaf de parking. Geen moment hoeven wachten. Bij de start kon je je tas mooi kwijt in het theater. Niet beveiligd maar prima voor de oude droge trui die ik na de finish klaar wilde hebben liggen.

Dan de race. Doel was 2:00 finishes (4:50 gemiddeld). Start op doeltempo ging prima. De kilometers daarna wat sneller gelopen (4:40). Dat liep wel lekker, maar wel stemmetje in het achterhoofd dat dit niet de hele wedstrijd kon. Eerst klim ook prima, bij Hoog Soeren en de heide is het inderdaad mooi lopen. Daarna kwam voor mij wat taaier stuk, rond km 16/17 zakte ik dan ook in (5:10). Daar ging mijn plan. Met de tip van dit forum in het achterhoofd dat de laatste 7km gemiddeld wat dalen toch nog even de tanden op elkaar gezet. Laatste 5 km gingen onder de 4:40 en de allerlaatste kilometers zelfs nog in 4:22 kunnen doen. Uiteindelijk in 1:59:37 gefinisht. Helemaal leeg maar superblij mee!

En blijkbaar paste deze opbouw dan toch wel aardig…
Heel herkenbaar en kan best zijn dat we best bij elkaar in de buurt hebben gelopen...
Ik ging ook weg op het 2:00 schema, wel in het achterhoofd dat het vermoedelijk net te hoog gegrepen zou zijn (ook de dag ervoor nog 2 uur z1 tempo gedaan).
Tot km 13 a 14 zat ik precies op het schema maar tussen kilometers 15 en 17 verloor ik echt veel tijd ( iig 2x 5:30). Daarna ook veel terug kunnen pakken maar helaas net in 2:00:49 gefinisht..

Maar dit was ook geen A race oid, heb me pas op de laatste dag dat het mogelijk was ingeschreven. Ben nu aan het focussen op de 60 van Texel. Doel is die heel uit te lopen en het zou mooi zijn om onder de 6:00 te komen.

Een vraagje voor de ervaringsdeskundigen, hoe lang moet je herstellen van texel? Dwz, binnen hoe veel tijd kan je realistisch gezien een marathon lopen (nog niet per se op vol vermogen)? Je hebt natuurlijk genoeg duurtrainingen gedaan maar minder op snelheid. Is het reëel om 4 weken na Texel al weer een marathon te doen?
Na Texel gaat mijn focus eigenlijk meteen op het fietsen omdat ik in september mijn 1e hele triathlon ga doen, maar eigenlijk zou ik nog, voordat ik extreem veel uren op de fiets moet doorbrengen nog een marathon willen lopen omdat het er de rest van het jaar niet meer van gaat komen...

• CornermanNL
  • Laatst online: 16:26
Interessante discussie rondom het snel opbouwen van afstanden. Het is ook het zoeken naar iets wat weer uniek is. Een marathon uitlopen is iets wat men binnen een jaar wel verwacht te kunnen. En ook doet.

Is dat verstandig? Er zullen vast mensen zijn die het kunnen het meerendeel haalt de eindstreep vast wel, maar sloopt zichzelf gewoon.

Toen ik mijn eerste marathon liep mocht je op de club alleen mee gaan trainen voor de marathon als je al een jaar of 2 zeer regelmatig trainde, wedstrijden liep en je al wat langere afstanden had gelopen.

Een marathon is en blijft een vreemde afstand. En niet iets waar je lichtzinnig over moet denken. Laat staan de nog langere afstanden.

Opbouwen, ervaring opdoen en je lichaam laten wennen aan langdurige inspanning vereist gewoon tijd. Dan is er vaak ook de onderschatting van belangrijke zaken als kracht en mobiliteit trainingen. De impact van voeding en ga zo maar door.

Het ligt misschien aan de instant, ik wil het nu maatschappij, maar het leuke van doelen is niet het halen ervan, maar de weg ernaartoe.

Natuurlijk is het fantastisch om over de eindstreep te komen. Maar minstens zo mooi is de weg ernaartoe. Die inkorten om iets af te vinken in zo’n kort mogelijke tijd is zonde en mogelijk een gevaar voor je gezondheid.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:55
Ik ben, intussen alweer 15 jaar terug, van niet hardlopen naar een marathon gegaan in een maandje of negen. Wel een sport achtergrond, maar geen duursporten. Met een eigen schema en wat input van een oom die hem eerder had gelopen, ben ik tot een respectabele tijd van 3.28 gekomen. Wel met verval van 20min, maar ging prima. (Niet eten, zonder gps horloge en met katoenen shirt :') )

Als je 'gewoon' goed naar je lichaam luister en met verstand blijft lopen, moet het prima haalbaar zijn binnen een jaar als je een beetje sportieve achtergrond hebt en niet teveel overgewicht.

Waar ik het het meeste fout heb zien gaan zijn hardlopers die een prima 10 of 15 kunnen lopen, en dan in hele korte tijd (paar weken) opbouwen naar een marathon. Of zelfs helemaal zonder voorbereiding... Die mensen lagen dan vaak langere tijd uit de running.

Na 15+ marathons ben ik ook naar de ultras toe aan het werken, 50k of 100k. Maar dat doe ik met alle respect voor die afstanden :D Ooit al 56k gelopen, zonder kinderen. Eind mei de 50 van Amerongen, nu met een druk gezin ;) Eind van de zomer mogelijk 100k in twee dagen en volgend jaar nog langere ultras. Dan gaan alle kids naar school en heb ik 1 dag in de week voor mezelf voor de langere duurlopen :D

• Roozzz
  • Nu online
kepler schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:51:
[...]
Eind mei de 50 van Amerongen, nu met een druk gezin ;) [...]
Mooie plannen :)

En die 50 van Amerongen hoor ik voor het eerst... Heb je een linkje oid? Dit is namelijk praktisch in mijn achtertuin O-)

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:55
Roozzz schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:56:
[...]

Mooie plannen :)

En die 50 van Amerongen hoor ik voor het eerst... Heb je een linkje oid? Dit is namelijk praktisch in mijn achtertuin O-)
https://www.trail-events....gse-Berg-Ultra-26-05-2024

26 mei :)

• Spasm
  • Laatst online: 17:15
Nadat ik een aantal maanden geleden postte dat ik bij intervaltrainingen een behoorlijk hoge hartslag had (Max 205, 48 jaar) ging dit de laatste tijd stukken beter, meestal gemiddeld niet boven de 160.

Vandaag weer een interval in de stromende regen met flinke tegenwind afgewerkt, met 1200 meter inlopen, loopscholing en als kern 5 x 800 meter met 200 meter met daarna weer 1200 meter uitlopen.

Niet eens idioot hard gelopen, rond de 6.00 per km. Maar constant steeg mijn hartslag naar 180!

Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Ben wel herstellende van een drie weken durende griep. Dit was mijn derde training sinds die griep.

Zou dat nog steeds effect kunnen hebben?

Hieronder de data van de training:

https://connect.garmin.co...6831629?share_unique_id=5

Random WTF

• Slickk
  • Nu online
Spasm schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:59:
Nadat ik een aantal maanden geleden postte dat ik bij intervaltrainingen een behoorlijk hoge hartslag had (Max 205, 48 jaar) ging dit de laatste tijd stukken beter, meestal gemiddeld niet boven de 160.

Vandaag weer een interval in de stromende regen met flinke tegenwind afgewerkt, met 1200 meter inlopen, loopscholing en als kern 5 x 800 meter met 200 meter met daarna weer 1200 meter uitlopen.

Niet eens idioot hard gelopen, rond de 6.00 per km. Maar constant steeg mijn hartslag naar 180!

Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Ben wel herstellende van een drie weken durende griep. Dit was mijn derde training sinds die griep.

Ja, de effecten van griep en zeker de impact op je conditie kunnen lang nawerken. Tegelijk begin je echt niet helemaal weer vanaf 0, maar zo langdurig ziek moet je wel weer even rustig opbouwen.

Wanneer was je weer beter en wanneer was je eerste training daarna?

• Slickk
  • Nu online
CornermanNL schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:23:
Interessante discussie rondom het snel opbouwen van afstanden. Het is ook het zoeken naar iets wat weer uniek is. Een marathon uitlopen is iets wat men binnen een jaar wel verwacht te kunnen. En ook doet.

Is dat verstandig? Er zullen vast mensen zijn die het kunnen het meerendeel haalt de eindstreep vast wel, maar sloopt zichzelf gewoon.

Toen ik mijn eerste marathon liep mocht je op de club alleen mee gaan trainen voor de marathon als je al een jaar of 2 zeer regelmatig trainde, wedstrijden liep en je al wat langere afstanden had gelopen.

Een marathon is en blijft een vreemde afstand. En niet iets waar je lichtzinnig over moet denken. Laat staan de nog langere afstanden.

Opbouwen, ervaring opdoen en je lichaam laten wennen aan langdurige inspanning vereist gewoon tijd. Dan is er vaak ook de onderschatting van belangrijke zaken als kracht en mobiliteit trainingen. De impact van voeding en ga zo maar door.

Het ligt misschien aan de instant, ik wil het nu maatschappij, maar het leuke van doelen is niet het halen ervan, maar de weg ernaartoe.

Natuurlijk is het fantastisch om over de eindstreep te komen. Maar minstens zo mooi is de weg ernaartoe. Die inkorten om iets af te vinken in zo’n kort mogelijke tijd is zonde en mogelijk een gevaar voor je gezondheid.
Ja, eens. Kracht en mobiliteit vind ik niet per se een must eerlijk gezegd. Het is aan te raden maar je kunt prima zonder. Voeding en drinken, zowel tijdens als buiten het sporten, is wel een must.

Ben zelf wel binnen een jaar ongeveer naar marathon gegaan, maar kwam vanuit 3x per week uurtje in de sportschool en daar meestal wel 10 minuten op een loopband hardlopen. Oftewel, niet helemaal vanaf 0. Met kerst liep ik destijds m’n eerste halve marathon afstand, als goed voornemen met oud&nieuw gezegd dat een marathon mij wel wat leek en die in de oktober daarop volgend gelopen.

Toch snap ik zo’n atletiekclub wel. De motivatie moet van binnen zitten, intrinsiek. Ik denk dat de populariteit ook wel komt door het typische bucketlist verhaal en het meer voor de buitenwereld doen dan voor zichzelf. Dat is eigenlijk wel jammer, want dan leg je niet echt een basis voor een mooie, gezonde toekomst waarbij hardlopen onderdeel is geworden van de lifestyle (wat je met die 2 jaar van de AV al wel meer hebt). Overbelasting komt snel om de hoek kijken.

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:29

Ik heb dezelfde ervaring gehad. Bij een 5km wedstrijd een half jaar geleden zat mijn hartslag op 200. Bij rustigere loopjes is het nu gemiddeld rond de 150.

Maar een maand of 3 geleden, vóórdat ik ook een griep of covid te pakken had, schoot mijn hartslag ook bij rustigere tempo's regelmatig naar 180. Terwijl daar dus geen aanleiding voor was. Vervolgens wat getest met een hartslagband, omdat op de pols te onbetrouwbaar zou zijn. De band bleek in het begin onbetrouwbaar, de pols vooral aan het eind.

Mijn conclusie, na input ook van anderen, was dat in de kou (en regen) de bloedvaten wat vernauwen waardoor de meting op de pols onbetrouwbaar wordt. Als je net van huis vertrekt is je lichaam nog redelijk op temperatuur, dus dan gaat het wel goed. Eenmaal buiten koelen de uiteinden van je ledenmaten af. De doorbloeding neemt daarmee ook af en daardoor kan je horloge de hartslag niet meer goed zien.

Omdat ik een hartslagband irritant vind, en ook niet altijd betrouwbaar, probeer ik mijn armen en pols warm(er) te houden. Dat helpt. En als het toch een keer raar uitschiet, dan negeer ik het maar. Tenzij het ook op andere manieren (ademhaling, vermoeidheid) raar voelt.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• Spasm
  • Laatst online: 17:15
Slickk schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 02:56:
[...]

Ja, de effecten van griep en zeker de impact op je conditie kunnen lang nawerken. Tegelijk begin je echt niet helemaal weer vanaf 0, maar zo langdurig ziek moet je wel weer even rustig opbouwen.

Wanneer was je weer beter en wanneer was je eerste training daarna?
Nou, er is wel wat ellende aan vooraf gegaan, dus wellicht heeft dat ook invloed gehad.
Eind oktober had ik een duurloopje gedaan van 10 kilometer met de club. Waar na 7 kilometer
mijn hartslag ineens van 150 naar 180 ging, schijnbaar uit het niets.
Voelde me gelijk niet goed, maar heb met pijn en moeite de training af kunnen maken.
(Wellicht was mijn bloedsuiker te laag diabetes type 2).

Een paar dagen later kreeg een zware ménière aanval waarbij ik (met tussenpozen) zo'n 14 uur achter elkaar moest overgegeven.

Toen ook al een paar weken er tussenuit geweest omdat door het overgeven al je spieren verkrampen en het lang duurt om hiervan te herstellen.

Ik heb het vermoeden dat ik in die periode ook nog corona heb gehad (niet getest), want ik kreeg plotseling rode vlekken op mijn tenen, een verschijnsel wat ze ook wel coronatenen noemen.

De eerste 2 keren dat ik corona heb gehad had ik dit namelijk ook.

Ik was bijna een jaar vrij van aanvallen door behandeling door een osteopaat. Ik had online van iemand gelezen die daar veel baat bij had gehad en bij mij was dat dus ook zo (van wekelijks aanvallen naar 10 maanden geen aanvallen).
Inmiddels weer 2 behandelingen gehad, en besloten om preventief nu om het half jaar te gaan zodat hopelijk verdere aanvallen uitblijven.

Anyway, daarna een week of 3 een hardnekkige griep gehad waarvan ik kan zeggen dat ik er nog niet 100 % vrij van ben.
Nog steeds wat slijmerige keel en snotterig.

Maar om je vraag te beantwoorden: Ik ben weer begonnen met een parktraining nadat ik zo'n 2,5 week niks gedaan had en ik er flauw van was om thuis te zitten. Ik was achteraf gezien waarschijnlijk nog niet 100 % hersteld toen want ik had het erg zwaar met de ademhaling.
sander_g schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:52:
[...]

Mijn conclusie, na input ook van anderen, was dat in de kou (en regen) de bloedvaten wat vernauwen waardoor de meting op de pols onbetrouwbaar wordt. Als je net van huis vertrekt is je lichaam nog redelijk op temperatuur, dus dan gaat het wel goed. Eenmaal buiten koelen de uiteinden van je ledenmaten af. De doorbloeding neemt daarmee ook af en daardoor kan je horloge de hartslag niet meer goed zien.

Tenzij het ook op andere manieren (ademhaling, vermoeidheid) raar voelt.
Wellicht zou dat ook een oorzaak kunnen zijn inderdaad. Ik ga het even vergelijken bij de volgende droge training.
Het is wel zo dat ik behoorlijk vermoeid voelde, maar dat kan een een psychisch effect zijn door het zien van de hoge hartslag :*)

Random WTF

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Na ziekzijn is een hogere dan "normale" hartslag helemaal niet zo vreemd. Zeker niet bij een wat zwaardere training.
Voor mij is t al dat m'n rusthartslag net voor menstruatie hoger wordt en daarmee ook meteen de hartslag bij inspanning, tot alles goed op gang is gekomen. Hetzelfde rondje kost dan gewoon meer moeite - je lichaam is onzichtbaar met van alles en nog wat bezig.
Nu ook - vorige week dus een aanslag op m'n lijf gepleegd en nog steeds is m'n rusthartslag van slag. En ik doe echt weinig op een dag, drink genoeg vocht, eet licht verteerbaar en gezond etc. De arts had al gezegd dat het ongeveer twee maanden kon duren voor ik me niet steeds moe zou voelen.
Voor een griepje zal dat wel minder zijn, maar ik gok niet minder lang dan de ziekte zelf duurde. Je hebt je reserves aangesproken (ook van immuunsysteem) en zal die weer opbouwen.

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:25
Rondom opbouwen van afstanden zit mijn twijfel over wat ik dit jaar wil gaan doen. Vorig jaar de stap gemaakt van 10k naar de halve marathon. Hier vermaak ik me nog prima en kan ik nog veel verbeteren. Aan de andere kant trekken langere afstanden me ook wel aan. (Ik heb ook ook een paar verdwaalde 30k loopjes gedaan).

Twijfel voor dit jaar nog tussen een najaarsmarathon (bijv Eindhoven) of nog meer halve marathons doen en daar de tijd aanscherpen met de hoop op een hogere basissnelheid. Tussenvorm kan ook een leuke trail van 30k ofzo zijn.

Gister even kort met mijn trainster over gehad, zij ziet een marathon voor mij in het najaar wel gebeuren in een tijd tussen 4:15 en 4:30. Dit zal een kluif qua training zijn maar zeker haalbaar (en volgens haar bijlft het voor mij dan niet bij eentje).

Uiteindelijk zal ik de knoop zelf moeten doorhakken, maar wat zouden jullie overwegingen in deze keuze zijn?

• Chronos
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-01 15:32
Rene schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:57:
[...]

Ik heb altijd prima gelopen op Pegasus maar met Zoom Fly 5 ook problemen met mijn hoge voetboog. Zie het na 200km op die schoenen ook op de zool. Ben erdoor gaan 'klauwen' met mijn linkervoet en dat heeft tot vervelende blessure geleid ergens in mijn bil. Vandaag voor het eerst op Saucony Triump 21 en die lijkt veel beter geschikt. Niet dezelfde heerlijke snap die de Zoom Fly's hebben, maar ben allang blij als ik van mijn blessure af kom.

• ob3lix
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-01 15:25
[b]Refro in "Hardlopen - deel 9"Uiteindelijk zal ik de knoop zelf moeten doorhakken, maar wat zouden jullie overwegingen in deze keuze zijn?
Gewoon doen, is toch leuk om een hele op je naam te hebben staan. :)

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:34

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Refro schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:58:
Rondom opbouwen van afstanden zit mijn twijfel over wat ik dit jaar wil gaan doen. Vorig jaar de stap gemaakt van 10k naar de halve marathon. Hier vermaak ik me nog prima en kan ik nog veel verbeteren. Aan de andere kant trekken langere afstanden me ook wel aan. (Ik heb ook ook een paar verdwaalde 30k loopjes gedaan).

Twijfel voor dit jaar nog tussen een najaarsmarathon (bijv Eindhoven) of nog meer halve marathons doen en daar de tijd aanscherpen met de hoop op een hogere basissnelheid. Tussenvorm kan ook een leuke trail van 30k ofzo zijn.

Gister even kort met mijn trainster over gehad, zij ziet een marathon voor mij in het najaar wel gebeuren in een tijd tussen 4:15 en 4:30. Dit zal een kluif qua training zijn maar zeker haalbaar (en volgens haar bijlft het voor mij dan niet bij eentje).

Uiteindelijk zal ik de knoop zelf moeten doorhakken, maar wat zouden jullie overwegingen in deze keuze zijn?
Zelf heb ik een tijdje terug de stap naar de halve gemaakt en zat met dezelfde overwegingen. Uiteindelijk wilde ik teveel, heb ik mijn achillespees overbelast vlak voor de racedatum maar hem toch gelopen. Het heeft mij maanden gekost voordat ik weer een beetje kon lopen en ben nog steeds bezig met opbouwen.

Komende week heb ik voor het eerst weer een officiële halve en nog nergens last van (afkloppen), maar mijn doel is nu ook anders: uitlopen zonder problemen en genieten.

Mijn overweging in jouw postitie zou dan ook hetzelfde zijn. Gewoon doen, maar wel met de focus op lekker uitlopen en ervan kunnen genieten. Schaam je niet voor een 'slechte' tijd, het lopen van een marathon is al een hele prestatie op zich. En als het lekker gaat kan je natuurlijk best proberen snel te lopen, maar ik zou snelheid pas echt als doel gaan stellen wanneer je zo'n afstand ook daadwerkelijk vaker gaat doen. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:35
wErudite schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:57:
Hi!

Ook ik kom me hier even melden. Ik ben sinds 6 december 2023 aan het trainen voor de 1/4 marathon van Rotterdam op 14 april 2024. Na mijn rugoperatie (scoliose, 24 schroeven inmiddels in mijn rug) in 2018 heb ik eigenlijk nooit iets met hardlopen gedaan, ik ben alleen maar bezig geweest met krachttraining. Nu ben ik er achter gekomen dat dat toch niet helemaal mijn ding is en ik met hardlopen meer plezier beleef. Ik heb direct nieuwe hardloopschoenen gekocht, de KS900 van Kiprun. Na 6 runs (begonnen met 3 km in 33 min, gisteren 4,2km in 26 min) voelt het toch alsof ik ergens meer ondersteuning nodig heb wat betreft mijn schoenen. Ik krijg na ongeveer 3 kilometer last van een lichte pijn in het midden van mijn zool. Betekent dit dat ik daar meer demping nodig heb? Of ga ik gewoon te hard qua training?

Op het begin had ik ook veel last van shin splints, maar dat gaat per training beter. Op dit moment lukt het me om die pijn steeds meer uit te stellen, dat lijkt me een goed teken (ook geen napijn o.i.d.)

Heeft iemand tips voor de desbetreffende schoenen welke ik mogelijk zoek of een aangepast schema welke ik mogelijk beter kan gebruiken?
Paniek, problemen, huilen met de pet op.
Ik loop sinds dit bericht op Gel Nimbus 25's van Asics. De pijn in mijn zool was direct weg, echt een verademing om op te lopen. Vervolgens op 13 januari een 5 kilometer loop gedaan in 28:17, dit ging eigenlijk perfect en ik was ontzettend blij.

Maar toen.... Op 31 januari 4 kilometer gelopen op een pace van 5:41. Na deze training heb ik ontzettende last gekregen van een pijn aan de binnenkant van mijn linkerbeen. De pijn zit tussen mijn scheen en kuit, dit neigt in mijn ogen direct naar shin splints. Gisteren heb ik na 1,2 kilometer al af moeten haken door de pijn, ondanks dat ik met compressiekousen liep.

Wat is nu verstandig? 4-6 weken rust? Haal ik de loop in Rotterdam nog wel? Of gewoon makkelijk denken: Je bent te hard gegaan, ga langs een dokter.

• m0ridin
@frankyboy707 Zie ik je in OP texel (als alles goed gaat natuurlijk ;) ) Wat betreft herstel, niet iets algemeens van te zeggen en compleet afhankelijk van historie, training, intensiteit waarop je texel loopt, waarop je de mareathon wil gaan lopen, leeftijd, etc.

Een heeeeel algemene regel is 1 dag rust per mijl dacht ik? Nou, anderhalve maand dan dus ongeveer. Maar dat is heeeel conservatief en wordt volgens mij amper aangehouden.

Ik heb zelf 2 weken na Texel een halve marathon staan en die 'zie ik wel'. Dat wordt sowieso op zijn hoogst uitlopen zonder enig tempo doel. Na mijn laatste marathons, die ik dan volle bak loop, was ik na 2 weken volgens mij wel weer redelijk comfortabel in de richting van de 20km duurlopen aan het doen. Denk dat een maand herstellen op zich genoeg moet zijn voor de marathon maar dus HEEL afhankelijk van eerder genoemde zaken. Verstandig is het niet denk ik, maar ach... verstand is ook niet alles ;)

@wErudite The usual, fysio... En heb je je schoenen zelf uitgezocht of in de winkel (met evt loopanalyse) laten uitzoeken. Als het eerste zou ik toch de winkel aanraden, de goede hardloopwinkels doen een filmpje maken hoe je loopt en kunnen je dan goed adviseren. Helemaal met je historie kan ik me voorstellen dat je niet helemaal natuurlijk/neturaal loopt? Wat vaak leidt tot overcompenseren door andere delen en blessures aldaar.

En ook even mijn 2 centen wat betreft de toename van mensen op de marathon +.... Klopt, tegelijk gaan de tijden op de marathon + achteruit. De motivatie is anders, mensen willen hem uberhaupt een keer lopen maar tijd is dan onbelangirjk. Er worden veel vaker stukken gewandeld, etc. Niet erg, maar daardoor bereikbaarder.

En in een jaar van 0 naar marathon is ook niet eens echt gek. 10-12 weken voor 0 naar 5km? Dan eenzelfde naar de 10, maken we er 16 voor naar de HM en dan nog eens 16 naar de hele.

Niet eens heel fanatiek opbouwend en, als je lichaam meewerkt, goed te doen zo. Maar dan gaat het allemaal puur om volhouden/uitlopen. Als je echt max wil presteren, en dus intensiever bezig gaat zijn, liggen blessures ook meer op de loer.

En wil je het uberhaupt een keer lopen en is het dan verder terug naar de 10km max? Dan kun je wat meer 'risico' nemen en het verstandig opouwen wat meer negeren. Wil je daarna verder gaan, doorgaan, jezelf verbeteren? Dan moet je het wel verstandiger aanpakken omdat het zich dan meer gaat opbouwen allemaal.

En tja, de een raakt om de haverklap geblesseerd terwijl een ander zonder problemen even een 20km uit de benen schudt. Genen, leeftijd, bouw, geluk, wat het ook is :)

[ Voor 30% gewijzigd door m0ridin op 08-02-2024 09:50 ]

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:35
m0ridin schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:59:
@wErudite The usual, fysio... En heb je je schoenen zelf uitgezocht of in de winkel (met evt loopanalyse) laten uitzoeken. Als het eerste zou ik toch de winkel aanraden, de goede hardloopwinkels doen een filmpje maken hoe je loopt en kunnen je dan goed adviseren. Helemaal met je historie kan ik me voorstellen dat je niet helemaal natuurlijk/neturaal loopt? Wat vaak leidt tot overcompenseren door andere delen en blessures aldaar.
Ik ben naar All4Running geweest in Alkmaar! Daar hebben ze mij geholpen a.d.h.v. een analyse + test van meerdere schoenen.

• frankyboy707
@frankyboy707 Zie ik je in texel (als alles goed gaat natuurlijk ;) ) Wat betreft herstel, niet iets algemeens van te zeggen en compleet afhankelijk van historie, training, intensiteit waarop je texel loopt, waarop je de mareathon wil gaan lopen, leeftijd, etc.

Een heeeeel algemene regel is 1 dag rust per mijl dacht ik? Nou, anderhalve maand dan dus ongeveer. Maar dat is heeeel conservatief en wordt volgens mij amper aangehouden.

Ik heb zelf 2 weken na Texel een halve marathon staan en die 'zie ik wel'. Dat wordt sowieso op zijn hoogst uitlopen zonder enig tempo doel. Na mijn laatste marathons, die ik dan volle bak loop, was ik na 2 weken volgens mij wel weer redelijk comfortabel in de richting van de 20km duurlopen aan het doen. Denk dat een maand herstellen op zich genoeg moet zijn voor de marathon maar dus HEEL afhankelijk van eerder genoemde zaken. Verstandig is het niet denk ik, maar ach... verstand is ook niet alles ;)
Thanks! Ik ga (natuurlijk) ook met mijn trainer overleggen, maar die is over het algemeen sowieso best pessimistisch/ voorzichtig over herstel en wat ik kan (of ik ben te optimistisch :+ ). Vorig jaar weeks na Rotterdam een swimrun gedaan en in het lopen nog flink doorgehaald onder het mom van supercompensatie ;) week daarna ook nog een halve marathon gedaan die wat lastiger was zie ik ;)

Maar ik ga Texel rustig in (6:00/km) en kijk hoe het gaat. Nog nooit verder dan de marathon gelopen dus ben benieuwd wat mijn lichaam kan.
Als ik zonder Texel een marathon zou doen zou ik op 3:35 mikken maar ik hoop na Texel dan voor de 3:45 te gaan... Nouja we zien het tegen die tijd wel. Eerst heel blijven tot Texel en pas daarna bepaal ik of ik een ticket ga kopen ;)

• m0ridin
@frankyboy707 Als 3:35 richting je max tijd is op de marathon is 6:00 voor Texel niet al te rustig volgens mij hoor. (3:35 marathon vertaalt zich naar ~5:15 voor 60k, en Texel is pittiger qua parcours dus tel er een 10% bij op? Kom je al tegen de 6 uur aan..)

Maar lastig inschatten allemaal natuurlijk, eerst idd Texel maar heel zien te halen en daarna kijken hoe het voelt en staat.

*Edit

Ben trouwens maar weer eens aan het kijken naar nieuwe (Carbon) wedstrijdschoenen... Lange termijn voor de marathon in berlijn in september, maar ook 1 in mei en heel misschien al voor de 60 van texel in maart.

Wil liever alleen niet 300 euro ofzo uitgeven, heh. Vorige versies die ik had waren van NIke, meest recente de Vaprofly next% 2 (die alphafly vond ik niet fijn, irritant lopen).

Mensen die toevallig af/aanraders hebben terwijl ik natuurlijk zelf ook een beetje rondzoek?

Alternatief is even naar de runnersworld gaan, maar ja... daar betaal je dan weer zo 30% meer vaak (natuurlijk, service enzo dus ALS ik daar ga kijken/testen dan koop ik ze daar ook... maar ondertussen wle een beetje een idee van welke range ik fijn vind dus kan ook wel via de interwebs wat zoeken)

[ Voor 50% gewijzigd door m0ridin op 07-02-2024 14:53 ]

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online

Ik heb begin oktober griep of corona gehad. Loop nu nog steeds 10 á 15 slagen boven waar ik toen op liep.
Maar er zit langzaam verbetering in, want eerder was dat nog 20 á 25 slagen. Dus heel voorzichtig weer opbouwen. Maar goed, ik ben dan ook al 61, dus misschien gaat herstel zo wie zo wat langzamer.

• Slickk
  • Nu online

Ik denk dat je qua snelheid meer vooruitgang gaat boeken als je opbouwt richting de marathon. Je zult dan rustig meer kilometers per week gaan maken, wat uiteindelijk ook zal leiden tot een hogere basissnelheid voor je halve marathon.

Ik heb mij nooit heel bewust langere tijd gericht op halve marathons. Vooral veel rustige kilometers gemaakt en in de laatste weken ervoor wat meer op snelheid. Uiteindelijk gaat het om je aerobe vermogen wat je nodig hebt voor de halve marathon; dat vergroot je dankzij rustige kilometers.

Toch voelt het soms wat ‘lui’ door die alleen maar te doen, door voor de afwisseling hoort tempo/intervallen er ook wel bij. De laatste tijd kijk ik wat af van het Noorse trainingsregime, waar ze naast rustige kilometers vooral focussen op lopen op de lactaatdrempel. Die zit qua tempo tussen je 10km en halve marathon tempo meestal. Dat schijnt ook goed te werken.

• Slickk
  • Nu online
m0ridin schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:28:
@frankyboy707 Als 3:35 richting je max tijd is op de marathon is 6:00 voor Texel niet al te rustig volgens mij hoor. (3:35 marathon vertaalt zich naar ~5:15 voor 60k, en Texel is pittiger qua parcours dus tel er een 10% bij op? Kom je al tegen de 6 uur aan..)

Maar lastig inschatten allemaal natuurlijk, eerst idd Texel maar heel zien te halen en daarna kijken hoe het voelt en staat.

*Edit

Ben trouwens maar weer eens aan het kijken naar nieuwe (Carbon) wedstrijdschoenen... Lange termijn voor de marathon in berlijn in september, maar ook 1 in mei en heel misschien al voor de 60 van texel in maart.

Wil liever alleen niet 300 euro ofzo uitgeven, heh. Vorige versies die ik had waren van NIke, meest recente de Vaprofly next% 2 (die alphafly vond ik niet fijn, irritant lopen).

Mensen die toevallig af/aanraders hebben terwijl ik natuurlijk zelf ook een beetje rondzoek?

Alternatief is even naar de runnersworld gaan, maar ja... daar betaal je dan weer zo 30% meer vaak (natuurlijk, service enzo dus ALS ik daar ga kijken/testen dan koop ik ze daar ook... maar ondertussen wle een beetje een idee van welke range ik fijn vind dus kan ook wel via de interwebs wat zoeken)
Zijn je Vaporfly 2 op, of wil je vooral voor de leuk wat anders? Ik neig zelf naar de Alphafly 3 want schijnt wel de topper te zijn en iets veranderd sinds de 1 en 2e versie, maar vind die idd nogal duur. Ben zelf wel gevoelig voor hype natuurlijk. :)

Tot nu toe nog steeds tevreden met m’n VF2, want die zijn voor kortere afstanden ook heel fijn. Met een mazzeltje een tweede paar voor €60 opgepikt in de Nike Factory Store, zoveel geluk ga ik niet snel meer hebben ben ik bang. Daar zit nu 300km op en ga ik dit jaar nog wel een marathon op lopen. Vind het minimale verschil in sneller lopen tussen die en nieuwe schoenen voor zoveel geld het niet waard…

Adidas Pro 3 zijn soms ook wel in de aanbieding voor rond 150 geloof ik, of iets minder zelfs.

• m0ridin
Slickk schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:49:
[...]

Zijn je Vaporfly 2 op, of wil je vooral voor de leuk wat anders? Ik neig zelf naar de Alphafly 3 want schijnt wel de topper te zijn en iets veranderd sinds de 1 en 2e versie, maar vind die idd nogal duur. Ben zelf wel gevoelig voor hype natuurlijk. :)

Tot nu toe nog steeds tevreden met m’n VF2, want die zijn voor kortere afstanden ook heel fijn. Met een mazzeltje een tweede paar voor €60 opgepikt in de Nike Factory Store, zoveel geluk ga ik niet snel meer hebben ben ik bang. Daar zit nu 300km op en ga ik dit jaar nog wel een marathon op lopen. Vind het minimale verschil in sneller lopen tussen die en nieuwe schoenen voor zoveel geld het niet waard…

Adidas Pro 3 zijn soms ook wel in de aanbieding voor rond 150 geloof ik, of iets minder zelfs.
Nou ja, ze zijn zo'n 2.5 jaar en bijna 800km oud dus denk dat het beste er wel vanaf is :+

Gebruik ze nu vooral voor intervallen en (stevige) tempoloopjes nog, lopen lekker maar kan me voorstellen dat (helemaal met het oog op een eventuele PR poging op de hele in september) een nieuw paar wel weer een boost kan geven.

Maar thanks voor de tip(s), ga me ook eens verdiepen in de adidas 3 pro en ach... anders toch maar langs de runnersworld. Beetje de lokale winkels steunen ;)

• frankyboy707

Het is natuurlijk niet rustig voor de 60km (ik loop de wedstrijd op mn maximum) maar bedoel meer dat 6:00 een rustig wedstrijdtempo is, maarja dat moet ook wel want 60km is een t*ringeind en ik wil niet ergens in de slufter al op zijn ;)

Loop jij overigens ook de trainingslopen van Texel? Heb eind november in ieder geval de 1e helft gelopen met een groepje om het parcours te verkennen. Eind februari het 2e deel..

• Slickk
  • Nu online
m0ridin schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:10:
[...]

Nou ja, ze zijn zo'n 2.5 jaar en bijna 800km oud dus denk dat het beste er wel vanaf is :+

Gebruik ze nu vooral voor intervallen en (stevige) tempoloopjes nog, lopen lekker maar kan me voorstellen dat (helemaal met het oog op een eventuele PR poging op de hele in september) een nieuw paar wel weer een boost kan geven.

Maar thanks voor de tip(s), ga me ook eens verdiepen in de adidas 3 pro en ach... anders toch maar langs de runnersworld. Beetje de lokale winkels steunen ;)
Haha, dat klinkt inderdaad als m’n eerste paar, die gebruik ik ook voor dat soort trainingen af en toe. Blijf het wel altijd wat een gedoe vinden om er goed in te komen en fatsoenlijk te strikken. Dat kost me altijd wat langer dan andere schoenen…

Verkopen ze Nike schoenen bij je lokale sportzaak? Hier in Groningen hebben ze die vaak niet in het assortiment.

Saucony Pro 3 of de komende Pro 4, dan wel Elite, zou je ook naar kunnen kijken natuurlijk. Die schijnen ook goed te lopen.

Hoka Rocket X 2 zie ik ook wel vaker voorbij komen. Zelf ook weer geen ervaring mee.

Puma is wel leuk aan de weg aan het timmeren, die hebben de smaak ook te pakken weer en doen leuk mee in de rankings van topschoenen. Wel vaak als onbekendere underdog omdat ze in Amerika niet geweldig verkrijgbaar zijn.

• m0ridin
frankyboy707 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:18:
[...]

Het is natuurlijk niet rustig voor de 60km (ik loop de wedstrijd op mn maximum) maar bedoel meer dat 6:00 een rustig wedstrijdtempo is, maarja dat moet ook wel want 60km is een t*ringeind en ik wil niet ergens in de slufter al op zijn ;)

Loop jij overigens ook de trainingslopen van Texel? Heb eind november in ieder geval de 1e helft gelopen met een groepje om het parcours te verkennen. Eind februari het 2e deel..
Oh, nee... wist niet eens van de trainingslopen. Maar dat klinkt verstandig, waarschijnlijk nog een reden waarom ik ze niet doe :+ Maar die zijn dan echt op het parcours/rtexel zelf? Wel leuk, maar totaal niet handig/praktisch voor me.

Nee, ik ben weer wat km's aan het oppakken omdat ik eigenlijk niet heel goed aan het voorbereiden ben (lichte blessure, etc). T/m half januari wel weken van 70 a 80+ km gedaan, dus in die zin zit er wel wat in de benen... daarna ff stapje terug, adnerhalve week niet gelopen en nu dan weer kms maken. Nog 6 weken dus heb nog wel even. En niet van plan echt max te gaan.

@Slickk Ze hjebben wel Nike gelukkig ja, en wat ze niet op voorraad hebben bestellen ze zonder problemen voor je... Ben eigenlijk wel redelijk Nike fan (hoewel meer recent sommige modellen toch niet allemala even lekker klikken). Ook wel New Balance enkele fijne schoenen van gehad, adidas wat minder (wel 2 paar van gehad, maar nooit echt een topgevoel bij gekregen).

Zie btw dat die alphafly 3 gewoon 300+ euro zijn :P Mooi man dat hardlopen, je hebt er haast niks voor nodig haha. Nou ja, dat is ook zo natuurlijk als je jezelf niet gek maakt.

Zijn ook zoveel van die supershoes tegenwoordi, uiteindelijk is het toch een kwestie van passen en persoonlijke voorkeur. Zit iets net niet goed gaat het irriteren, etc.

• Roozzz
  • Nu online
[...]

Ik heb hier zelf de Saucony Pro 3 & Adidas Adizero Adios Pro 3 in de kast staan als carbon racers. Deze bevallen mij beide uitstekend. En ze zijn momenteel met stevige kortingen te koop. Het is dat ze nog de nodige kilometers in zich hebben, anders had ik nog een setje aangeschaft.

Misschien interessant om eens naar te kijken :)

• Roozzz
  • Nu online

Tja, keuzes. Ik zou in ieder geval even goed nadenken over benodigde tijdsinvestering en een eventueel thuisfront. Met een halve kom je een heel eind met trainingen tot 2 uur in lengte. Voor een hele marathon kijk je toch echt wel naar 2 tot 3 uur voor een lange duurloop.

Ook kan je nadenken over het type trainingen dat je leuk vindt om te doen. Is dat uurtjes rustig lopen, of zijn intervallen meer je ding? Je hebt het over een trainster, loop je bij een loopgroep? Mogelijk is daar een groepje te vormen dat gezamenlijk kan optrekken in de voorbereiding :)

Twee dingen weet ik in ieder geval zeker:
- Die marathon loopt niet weg
- Ongeacht je keuze (half, heel, of iets er tussen in) beter zal je altijd worden als je consistent blijft lopen.

• m0ridin
@Roozzz Thanks, ga ik idd naar kijken :) Lees her en der van die adidas wel dat het echt vooral voor lange afstanden (HM+) fijne schoenen zijn en minder voor dingen als een snelle 5 of 10k. Deel je die mening?

Mijn next%2 vind ik in alle gevallen heerlijk namelijk...

@Refro Tja, het ene hoeft het andere niet uit te sluiten... Zoals al eerder gezegd zul je door het trainen voor een hele ook sneller worden op de halve. Maar (serieuze) marathon training kost wel serieuze tijd en inspanning, dat moet echt wel passen.

Tussen mijn eerste 3 marathons zat steeds 2 jaar geloof ik, dan had ik pas weer de motivatie en kon ik me opladen om de training echt te doen. Tegenwoordig gaat het wat makkelijker, maar alsnog... het moet wel passen in je prive leven ook.

Maar wat ik ook leuk vind aan de grotere afstanden is dat het je ook meer mogelijkheden geeft, je hebt meer bereik (letterlijk en figuurlijk) dus dat is misschien ook iets om mee te nemen.

Andersom, je kan ook voor een snellere HM gaan en daar gewoon je duurloopjes wat in uitbreiden en op die manier al wat toe te werken naar de marathon :)

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Voor mij zou gaan trainen voor een marathon inderdaad LDL van 3-4u op t eind opleveren. Ik vind hardlopen leuk, maar lekker binnen zitten met een kop thee en een boek/breiwerk/Lego set ook. En m'n vriend vind t ook wel gezellig als ik niet een hele dag de hort op ben denk ik (al zal ie denk ik zeggen van "ach, is je hobby toch?" - op vakantie heeft ie ook nooit problemen met m'n streaklopen nog net even voor we x gaan doen).

Dat is trouwens nog wel iets wat ik soms wel jammer vind - ik loop een stukje meer/verder in de omgeving en dan heb ik soms dingen die ik graag wil delen, maar "gewoon" te voet is iets dan veel verder of we moeten al weer weg. Dat niet samen kunnen ervaren mis ik wel een beetje. Hoogtepunten:
- in Tusayan (USA, net niet de Grand Canyon) opeens een stel wilde mustangs tegenkomen
- in Billund (Denemarken) dat ik opeens een huge minifig zag zitten (duh, Lego HQ) terwijl ik dacht in een woonwijk te lopen (ik had verwacht dat Lego HQ ergens meer buiten het stadje zou zitten :')).

• Roozzz
  • Nu online
m0ridin schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:03:
@Roozzz Thanks, ga ik idd naar kijken :) Lees her en der van die adidas wel dat het echt vooral voor lange afstanden (HM+) fijne schoenen zijn en minder voor dingen als een snelle 5 of 10k. Deel je die mening?

[...]
Nee, ik herken dat helemaal niet. Dit is juist de schoen die ik uit de kast trek voor een 5k of 10k wedstrijd :D
Wat mij betreft een echte allrounder, van korter werk tot marathon.

For what it's worth: Nick Bester (youtube) loopt al zijn wedstrijden op deze. En ik geloof dat de beste man iedere week wel een 5k afraffelt (~15 min...). Dus kennelijk ben ik niet de enige gek :+

Op de saucony endorphin pro zou ik dan weer juist geen 5 of 10k op gaan lopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Roozzz op 07-02-2024 17:35 ]

• m0ridin
@Roozzz Haha, duidelijk... denk dat ik hem maar eens ga testen. Even zien of er een mooie aanbieding voorbijkomt en even op de interwebs rondzoeken. Cheers!

• frankyboy707
m0ridin schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:35:
[...]

Oh, nee... wist niet eens van de trainingslopen. Maar dat klinkt verstandig, waarschijnlijk nog een reden waarom ik ze niet doe :+ Maar die zijn dan echt op het parcours/rtexel zelf? Wel leuk, maar totaal niet handig/praktisch voor me.

Nee, ik ben weer wat km's aan het oppakken omdat ik eigenlijk niet heel goed aan het voorbereiden ben (lichte blessure, etc). T/m half januari wel weken van 70 a 80+ km gedaan, dus in die zin zit er wel wat in de benen... daarna ff stapje terug, adnerhalve week niet gelopen en nu dan weer kms maken. Nog 6 weken dus heb nog wel even. En niet van plan echt max te gaan.
Jep is echt over het parcours, voor mij is texel ook niet naast de deur maar vind het ook wel leuk om er af en toe heen te gaan.. 1e keer was goed geregeld, starten was bij de boot (net als de wedstrijd) en op 28km geëindigd bij een restaurant en we werden met een bus naar de boot gebracht.

Ben nu zelf met name in het weekend kilometers aan het uitbreiden, afgelopen weeekend 42 km, komend weekend 45 km, weekend daarna ca 6 uur ( km of 52 gok ik, trainingstempo is echt 7:00/km).
Hopen dat je de komende tijd nog wel lekker kilometers kan maken en je blessure vrij kan blijven..

• m0ridin
frankyboy707 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:09:
[...]

Jep is echt over het parcours, voor mij is texel ook niet naast de deur maar vind het ook wel leuk om er af en toe heen te gaan.. 1e keer was goed geregeld, starten was bij de boot (net als de wedstrijd) en op 28km geëindigd bij een restaurant en we werden met een bus naar de boot gebracht.

Ben nu zelf met name in het weekend kilometers aan het uitbreiden, afgelopen weeekend 42 km, komend weekend 45 km, weekend daarna ca 6 uur ( km of 52 gok ik, trainingstempo is echt 7:00/km).
Hopen dat je de komende tijd nog wel lekker kilometers kan maken en je blessure vrij kan blijven..
Klinkt wel goed verder!

Specifiek schema aan het volgen? Of gewoon zelf aan het uitvogelen... Klinkt in ieder geval alsof je al aardig klaar bent! Goed bezig :)

En thanks, hoop voor jou hetzelfde... Heb in het verleden wel wat 50+ gedaan (oa 2x met aardiig wat hoogtemeters) en de kustmarathon zeeland dus enige ervaring met wat langer onderweg en niet asfalt heb ik gelukkig al wel. Gaan het zien allemaal.

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:17
Poekie schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:16:

Dat is trouwens nog wel iets wat ik soms wel jammer vind - ik loop een stukje meer/verder in de omgeving en dan heb ik soms dingen die ik graag wil delen, maar "gewoon" te voet is iets dan veel verder of we moeten al weer weg. Dat niet samen kunnen ervaren mis ik wel een beetje. Hoogtepunten:
- in Tusayan (USA, net niet de Grand Canyon) opeens een stel wilde mustangs tegenkomen
- in Billund (Denemarken) dat ik opeens een huge minifig zag zitten (duh, Lego HQ) terwijl ik dacht in een woonwijk te lopen (ik had verwacht dat Lego HQ ergens meer buiten het stadje zou zitten :')).
Heel herkenbaar. Jaren terug had ik op vakantie met een licht schuldgevoel een prachtige fietstocht gemaakt ('ik zie de hele dag prachtige dingen en de rest van het gezin zit vast bij het huisje'), kom ik terug bij het huisje: kinderen heerlijk aan het spelen, vrouw helemaal relaxed. Toen besefte ik me dat ik hun niets tekort deed.
Liefst zou ik ook samen rennen, maar het is echt niet hun hobby.

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik was vorige week bij de fysio, en kan weer goed lopen. Nouja. Net als voorheen.

Maar hier kwamen mijn knieën ter sprake. Vorig jaar liep een vriendin achter mij op een smal pad en vroeg ineens "heb je last van je knieën, moeten we stoppen?"
Verbaasd, want nee, ik had nergens last van.

Maar inmiddels begint wel meer en meer het probleem zichtbaar/groter te worden.

Als ik sta, zijn beide benen recht. Als ik echter 'squat' of een pistol squat inzet, dan zakken de knieën enorm naar binnen. X-benen dus. Ik heb er geen last/pijn van, maar het wordt meer en meer.

Ter test. Ga op 1 been staan, en zak door je knie naar benee. Dan moet je knie min of meer recht over je voet naar voren buigen. De mijne slaat meteen linksaf en zakt dus 'naar binnen'. Volgens de fysio niet goed, en het wordt erger en erger.

Nu kun je dit met rekken en strekken beter maken.. aldus fysio. Ik heb hier geen oefeningen voor gehad.

Weet iemand;
- is dit ernstig?
- hoe heet dit fenomeen (en nee, niet x benen dus!)
- welke oefeningen zouden helpen?

Want ik ga nu steeds meer op een oud hobbelpaard lijken tijdens het lopen..

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-01 22:10
@frankyboy707 Zie ik je in texel (als alles goed gaat natuurlijk ;) )
Ik ken een aantal Texelaars en als die horen dat jij 'in Texel' zegt.. :X
Texel is een eiland, dus dan zeg je 'op Texel' ;)

/offtopic

• InZane
ob3lix schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:13:
[...]

Gewoon doen, is toch leuk om een hele op je naam te hebben staan. :)
Als ik een hele ga lopen, dan wil ik wel gelijk een mooie tijd (voor mij dan). 2 jaar geleden heb ik me eens om laten praten voor Rotterdam (al zijn ze het nu ook alweer aan het proberen :+ ), maar toen ben ik helaas vlak na de Achtkastelenloop (30 km, wordt veel gebruikt als marathonvoorbereiding) geblesseerd geraakt. Wellicht was de opbouw iets te snel.

Maar goed, als ik een hele wil lopen dan wil ik toch zeker wel een tijd onder de 4 uur. Vorige keer richtte ik me op 3u40. Ik heb er echt geen zin in om een marathon in 4u30 te gaan hobbelen ofzo. Dat geloof ik wel hoor.

• InZane
Blomminator schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:13:
Weet iemand;
- is dit ernstig?
- hoe heet dit fenomeen (en nee, niet x benen dus!)
Uh, zou je fysio dat niet moeten weten?

• m0ridin
InZane schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:15:
[...]

Ik ken een aantal Texelaars en als die horen dat jij 'in Texel' zegt.. :X
Texel is een eiland, dus dan zeg je 'op Texel' ;)

/offtopic
Haha, fair point! Ik zal het aanpassen! (Hoewel, als je op Texel op het strand rent en dan enigzins IN het zand... ben je dan niet soort van in Texel? ;) )

@Blomminator

Eh, daar is een fysio toch voor idd? Zou denken spierversterkende oefeningen die eea kunnen opvangen rond dat gebied (toen ik issues met 1 knie had kreeg ik ook balans/krachtoefeningen. Vooral in de vorm van squats/lunges en planking)

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:25
Gonadan schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:22:
[...]

Zelf heb ik een tijdje terug de stap naar de halve gemaakt en zat met dezelfde overwegingen. Uiteindelijk wilde ik teveel, heb ik mijn achillespees overbelast vlak voor de racedatum maar hem toch gelopen. Het heeft mij maanden gekost voordat ik weer een beetje kon lopen en ben nog steeds bezig met opbouwen.

Komende week heb ik voor het eerst weer een officiële halve en nog nergens last van (afkloppen), maar mijn doel is nu ook anders: uitlopen zonder problemen en genieten.

Mijn overweging in jouw postitie zou dan ook hetzelfde zijn. Gewoon doen, maar wel met de focus op lekker uitlopen en ervan kunnen genieten. Schaam je niet voor een 'slechte' tijd, het lopen van een marathon is al een hele prestatie op zich. En als het lekker gaat kan je natuurlijk best proberen snel te lopen, maar ik zou snelheid pas echt als doel gaan stellen wanneer je zo'n afstand ook daadwerkelijk vaker gaat doen. :)
Klinkt als mijn trainster de 1e moest als doel hebben op een ontspannen manier uitlopen tijden waren voor de 2e en verder.
Slickk schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:41:
[...]

Ik denk dat je qua snelheid meer vooruitgang gaat boeken als je opbouwt richting de marathon. Je zult dan rustig meer kilometers per week gaan maken, wat uiteindelijk ook zal leiden tot een hogere basissnelheid voor je halve marathon.

Ik heb mij nooit heel bewust langere tijd gericht op halve marathons. Vooral veel rustige kilometers gemaakt en in de laatste weken ervoor wat meer op snelheid. Uiteindelijk gaat het om je aerobe vermogen wat je nodig hebt voor de halve marathon; dat vergroot je dankzij rustige kilometers.

Toch voelt het soms wat ‘lui’ door die alleen maar te doen, door voor de afwisseling hoort tempo/intervallen er ook wel bij. De laatste tijd kijk ik wat af van het Noorse trainingsregime, waar ze naast rustige kilometers vooral focussen op lopen op de lactaatdrempel. Die zit qua tempo tussen je 10km en halve marathon tempo meestal. Dat schijnt ook goed te werken.
Veel lang en rustig heb ik bij mijn vorige training voor de Ameland adventure run gedaan en dat heeft op de lange duur inderdaad echt wel effect. Heb toen ook "per ongeluk" 3 minuten van mijn 10k pr afgelopen in een testloop voor de halve. Voor mij werkt afwisseling heel goed maar de lang en langzaam is altijd de basis. Voor de rest interval, trail, hill repeats, progression gooi het er allemaal maar in, dan amuseer ik me wel.
Roozzz schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:53:
[...]

Tja, keuzes. Ik zou in ieder geval even goed nadenken over benodigde tijdsinvestering en een eventueel thuisfront. Met een halve kom je een heel eind met trainingen tot 2 uur in lengte. Voor een hele marathon kijk je toch echt wel naar 2 tot 3 uur voor een lange duurloop.

Ook kan je nadenken over het type trainingen dat je leuk vindt om te doen. Is dat uurtjes rustig lopen, of zijn intervallen meer je ding? Je hebt het over een trainster, loop je bij een loopgroep? Mogelijk is daar een groepje te vormen dat gezamenlijk kan optrekken in de voorbereiding :)

Twee dingen weet ik in ieder geval zeker:
- Die marathon loopt niet weg
- Ongeacht je keuze (half, heel, of iets er tussen in) beter zal je altijd worden als je consistent blijft lopen.
Tijdsinvestering is inderdaad wel een goed punt. Heb het balletje bij het thuisfront al eens opgegooid en zij willen we hier in steunen. (Goede momenten kan ook helpen een duurloop van 15k doe ik af en toe gewoon naar mijn werk sta ik 30 min eerder op en zien ze me 's avonds weer). Op het moment "train" ik gemiddeld 4 uur per week met uitschieters naar 6 uur. Daar heb ik volgens mij al een behoorlijke basis mee afgedekt.

Ik loop inderdaad in een loopgroep er is er misschien 1 zo gek om dit ook te doen maar zij is nu geblesseerd. Binnen de vereniging is vast wel iemand te vinden moet alleen kijken in welke groep ik dan ga trainen (deze is superleuk en heel praktisch omdat de kinderen op hetzelfde moment trainen).
m0ridin schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:03:

@Refro Tja, het ene hoeft het andere niet uit te sluiten... Zoals al eerder gezegd zul je door het trainen voor een hele ook sneller worden op de halve. Maar (serieuze) marathon training kost wel serieuze tijd en inspanning, dat moet echt wel passen.

Tussen mijn eerste 3 marathons zat steeds 2 jaar geloof ik, dan had ik pas weer de motivatie en kon ik me opladen om de training echt te doen. Tegenwoordig gaat het wat makkelijker, maar alsnog... het moet wel passen in je prive leven ook.

Maar wat ik ook leuk vind aan de grotere afstanden is dat het je ook meer mogelijkheden geeft, je hebt meer bereik (letterlijk en figuurlijk) dus dat is misschien ook iets om mee te nemen.

Andersom, je kan ook voor een snellere HM gaan en daar gewoon je duurloopjes wat in uitbreiden en op die manier al wat toe te werken naar de marathon :)
Tijd en thuisfront moet inderdaad wel passen. En die grotere afstanden zijn inderdaad op hun eigen manier leuk, zes kerkdorpen in de gemeente aandoen in een duurloop of om 4 maasplassen heenlopen geeft toch een bepaalde voldoening.

• sander_g
Komende zondag loop ik de Austerlitz Trail. 35 kilometer. Heeft iemand hier die al eens gelopen? Hoe is het parcours? Er staat 220m+ hoogtemeters, maar hoeveel + is dat eigenlijk? In de duinen bij Den Haag kom je ook snel op hoogtemeters, maar dat zijn relatief korte stukjes omhoog en omlaag.

Ik wil deze trail lopen als (zeer) vroege voorbereiding op de Koning van Spanje trail (43km) en uiteindelijk de Eiger Trail (51km). Geen focus op snelheid, maar vooral testen van materiaal (schoenen, trailvest) en eten.

En over eten gesproken, zijn er suggesties qua eten voor iemand die een redelijk gevoelig darmstelsel heeft? Normaal neem ik met lopen nooit eten mee, maar ja, dat zal voor de later geplande tochten geen optie zijn lijkt me.

• edofso
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:25
sander_g schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:22:
Komende zondag loop ik de Austerlitz Trail. 35 kilometer. Heeft iemand hier die al eens gelopen? Hoe is het parcours? Er staat 220m+ hoogtemeters, maar hoeveel + is dat eigenlijk? In de duinen bij Den Haag kom je ook snel op hoogtemeters, maar dat zijn relatief korte stukjes omhoog en omlaag.

En over eten gesproken, zijn er suggesties qua eten voor iemand die een redelijk gevoelig darmstelsel heeft? Normaal neem ik met lopen nooit eten mee, maar ja, dat zal voor de later geplande tochten geen optie zijn lijkt me.
Leuk! Zelf loop ik de 25km a.s. zondag, als het goed is krijgen we morgen meer informatie, hier zal ook de GPX gedeeld worden, dan kan je wat beter het verloop zien, volgens mij is 220m over 35km niet extreem, maar dat is natuurlijk maar net wat je gewend bent.

Wat betreft eten, ik heb gelukkig een makkelijke maag en kan redelijk wat gels verwerken zonder last te krijgen, mijn vriendin heeft wel gevoeligere darmen, maar die is inmiddels ook gewend aan gels. Heb je hier slechte ervaringen mee gehad?

• sander_g
edofso schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:14:
[...]
Leuk! Zelf loop ik de 25km a.s. zondag, als het goed is krijgen we morgen meer informatie, hier zal ook de GPX gedeeld worden, dan kan je wat beter het verloop zien, volgens mij is 220m over 35km niet extreem, maar dat is natuurlijk maar net wat je gewend bent.
Ja, ik had met een zoektocht op strava iets van een gpx gevonden. De route kan intussen aangepast zijn, dus ik wacht natuurlijk wel even op de officiële versie. Op de site van de KvS trail zie ik 1.250d+. Ik neem aan dat dit ook hoogtemeters zijn? Dat is wel even andere koek. En de Eiger laat bijna 3000 zien. :o
Wat betreft eten, ik heb gelukkig een makkelijke maag en kan redelijk wat gels verwerken zonder last te krijgen, mijn vriendin heeft wel gevoeligere darmen, maar die is inmiddels ook gewend aan gels. Heb je hier slechte ervaringen mee gehad?
Twee gels gaan sowieso mee. Daar ben ik intussen wel aan gewend vanwege marathons en de voorbereiding daarop.

Maar met de andere geplande tochten en een duur van 5 tot 7 uur zullen gels niet voldoende zijn. Een beetje vaster voedsel voor erbij lijkt me beter. Maar wat dat precies moet worden weet ik nog niet. Ontbijtkoek, energierepen, banaan?

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Afgelopen zaterdag heb ik tijdens een heuveltraining (12x in 20sec snel naar boven, waarbij ik de eerste 5 a 10 seconden gebruik om te versnellen) last gekregen van mijn Hamstring [...]
Hier even op terugkomend; goed nieuws! :D gister bij de fysio geweest en die heeft wat testjes gedaan en gevoeld, hij kwam tot de conclusie dat het gelukkig niet aan de pees lag (dan had ik meerdere weken aan de kant gestaan) maar dat er een overbelasting in de zogenoemde buik van de spier zit, ik mag weer rustig gaan hardlopen als het maar geen pijn gaat doen.
Daarbij heb ik een aantal oefeningen gekregen om de hamstring sterker te maken om dit in de toekomst te voorkomen.
[...]

Als het niet over tempo gaat gewoon lekker eten wat je wel kan verdragen, bij rustige loopjes neem ik ook geen typisch sportvoedsel (gelletjes etc.) mee maar wel bananen, stroopwafels, een snelle jelle of bijvoorbeeld een wrap met chocopasta of kipfilet ofzo. Aangezien je langzaam loopt hoeft e.e.a. toch ook niet heel snel verwerkt te worden.

[ Voor 29% gewijzigd door Toppertje op 08-02-2024 14:24 ]

• Roozzz
  • Nu online
sander_g schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:01:
[...]

Ja, ik had met een zoektocht op strava iets van een gpx gevonden. De route kan intussen aangepast zijn, dus ik wacht natuurlijk wel even op de officiële versie. Op de site van de KvS trail zie ik 1.250d+. Ik neem aan dat dit ook hoogtemeters zijn? Dat is wel even andere koek. En de Eiger laat bijna 3000 zien. :o
d+ staat voor dénivellation positive, het totale aantal hoogtemeters dat je mag stijgen. Bij een rondje loop je typisch dezelfde hoeveelheid ook omlaag :+

Omgeving Austerlitz is vrij vlak, met jouw loopjes in de duinen zou ik mee daar geen zorgen om maken. Wel zijn er wat langere (valsplat) klimmen te vinden, maar geen idee hoe de route precies loopt.

De Koning van Spanje is inderdaad andere koek. Daar zal je klimmen tegenkomen waar je in klap >100 meter omhoog mag in een kilometer oid. De Eiger weer heel anders, daar kijk je eerder richting de 1000 meter stijging in één klim. Daar ben je zo maar een uur mee bezig. Het moge duidelijk zijn dat deze trails andere skills vereisen.

Rond Austerlitz kan je probleemloos alles rennen als geoefende loper (zoals jij). In Zuid Limburg zal je op zijn minst een beetje na moeten denken hoe je de klimmen indeelt. Anders zou je zo maar eens geparkeerd komen te staan. Ook zeer wel mogelijk dat hiken de meest efficiënte optie is. Rond de Eiger ben je een hele beste mijnheer als je alle klimmen opdribbelt. 90% van het veld doet de klimmen grotendeels hikend.
[...]

Twee gels gaan sowieso mee. Daar ben ik intussen wel aan gewend vanwege marathons en de voorbereiding daarop.

Maar met de andere geplande tochten en een duur van 5 tot 7 uur zullen gels niet voldoende zijn. Een beetje vaster voedsel voor erbij lijkt me beter. Maar wat dat precies moet worden weet ik nog niet. Ontbijtkoek, energierepen, banaan?
Voedsel is vreselijk persoonlijk, dus eigenlijk kan alles werken. Het voordeel van langere afstanden is dat het inspanningsniveau lager ligt en je spijsvertering dus vaak gewoon fatsoenlijk blijft werken. Dus het hoeven niet alleen maar makkelijk opneembare vloeibare suikers te zijn.

Er zijn mensen die probleemloos 10 uur lang twee gels per uur weten weg te werken. Er zijn mensen die tailwind in hun waterzak gooien en dit soort afstanden daarop lopen. Er zijn ook mensen die alleen maar op echt vast voedsel lopen. Een zak krentenbollen en wat stroopwafels brengt je heel ver. En dan zijn er ook nog mensen die dit soort grappen op basis van een paleo-dieet lopen.

Ikzelf zit ergens in de mengvorm. Typisch neem ik wat sportvoedsel mee en eet bij de posten vooral vast voedsel (cake/koek, fruit, chips, pasta, etc). Ik zou vooral wat gaan experimenteren bij de langere trails (bijv KvS); in mijn ervaring geeft het lichaam vrij goed aan waar het wel en niet zin in heeft...

Maar mooi doel de Eiger 51! Ik heb er nog altijd goede herinneringen aan :)

• m0ridin

Ik wil deze trail lopen als (zeer) vroege voorbereiding op de Koning van Spanje trail (43km) en uiteindelijk de Eiger Trail (51km). Geen focus op snelheid, maar vooral testen van materiaal (schoenen, trailvest) en eten.

Leuk! Austerlitz zal meevallen hoor, wat heuveltjes meer (misschien hier een daar een grotere heuvel) maar veel glooiend. Even teruggezocht naar een paar heuvelrugtrails, driebergen rhenen bijv, en die geeft al 300m+ stijging over 32km. Wil niet zeggen dat je niet kan denken "NEE!" als je met vermoeide benen weer omhoog mag :)

Koning van spanje trail is idd de volgende stap, had daar zelf de 18km variant gedaan ivm blessure maar dat is al meer berg-achtig soms. Wel heel leuk hoor! Toen ik hem deed ook erg warm, dat kan ook veel uitmaken.

En de Eiger is ook super, VOLGENDE stap :) Heb daar zelf ook de 51 gedaan, zelfde (idee van) voorbereiding als jij een beetje.

Wat je moet onthouden, je rent (zeker bij de Eiger) niet alles. Naar boven is veelal stevig wandelen, je zit sowieso grote stukken, vooral in het begin, in een soort file dus overgeven aan. Maar dat houdt alles ook een beetje binnen de perken.

Wat mij hielp was een opmerking dat als je het hele stuk stevig doorwandelt je de limiet ook haalt. Vooral vanwege de blessure een geruststelling. Maar het is prachtig (ook daar mooi weer, geluk mee hoewel warmte ook een nadeel kan zijn antuurlijk).

Qua eten, proberen... Ik had los van gelletjes, repen, etc ook chips en nootjes mee. Dat eigenlijk amper genomen. Vooral bij de rustpunten veel cola, energyrank, water en de dingen aldaar genomen.

Wel belangrijk om dit goed te doen en in de gaten te houden, ik heb (vermoed ik) op een gegeven moment niet genoeg genomen en stortte aardig in het laatste uur. Oh, en de Eiger... het laatste stukje naar de dorp is HEL! Je meot dan namelijk nog even als een malle klimmen, terwijl je er al bijna bent, en klaar bent :P

Maar dat komt later ;)

Eten end rinken is echt experimenteren met wat voor jou werkt, mijn maag is volgens mij ook wel ok dus ik kan redelijk eten. Je tempos zijn ook neit zo hoog dat dit heel snel tegen gaat zitten, en ik at dus bij rustpunten en omhoog wandelend. Maakt het ook makkelijker.

Weet niet of je stokken wil gaan gebruiken? Vond ik erg fijn, alleen bij de Eiger gebruikt btw, scheelt toch veel kracht op de benen als je omhoog gaat en geeft extra stabiliteit bij het afdalen sommige stukken. Maar dat is wat je zelf wil en prettig vind (maar ook dat dus even oefenen...).

Overigens vond ik de Eiger wat dat betreft trouwens 'makkelijker' dan de Laugavegur die ik ijsland heb gedaan. De Eiger was constanter qua dalen/stijgen... langere stukken omhoog waardoor je beter in dat ritme kon komen. Ipv heel veel korter op en neer...

Maar gaat echt een supermooie ervaring en avontuur worden! Ben alweer een beetje jaloers :+

[ Voor 4% gewijzigd door m0ridin op 08-02-2024 15:32 ]

• sander_g
Zo dan! Bedankt voor alle reacties. :)

Zodra die tochten dichterbij komen zullen vast nog meer vragen boven komen en achteraf deel ik mijn, hopelijk positieve, ervaringen.

Het eten ga ik inderdaad maar testen. Ik denk aan ontbijtkoek en energierepen voor zondag. Plus wat er misschien onderweg is. Er schijnt bevoorrading te zijn op 9km, 21km en 29km.

Sportdrank in soft flasks gaan mee. Gels ook, maar ik hoop eigenlijk zonder te doen zodat ik een beter beeld krijg van wat die andere spullen me qua energie opleveren. Gels zijn meer als backup.

A.s. zondag gaan er geen stokken mee. Bij de KvS en Eiger wel. Volgens mij is dat bij de laatste zelfs verplicht. Ze hebben een flinke lijst van verplichte items die je allemaal moet meenemen. Daar kan je ook nog aardig financieel op leeglopen. En twijfel nog of ik in één keer goed (lees: duur) investeer, of dat ik zoek naar het goedkoopste spul dat strict genomen aan de vereisten voldoet. Een jas bijvoorbeeld. Ik zag er een van 59 euro, licht en waterdicht. Of een van 259 euro. Wie weet vind ik er niks aan en daar zit ik dan met een dure jas. :+
Afijn, dat komt later wel.

Nogmaals dank.

• m0ridin
sander_g schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:08:
Zo dan! Bedankt voor alle reacties. :)

Zodra die tochten dichterbij komen zullen vast nog meer vragen boven komen en achteraf deel ik mijn, hopelijk positieve, ervaringen.

Het eten ga ik inderdaad maar testen. Ik denk aan ontbijtkoek en energierepen voor zondag. Plus wat er misschien onderweg is. Er schijnt bevoorrading te zijn op 9km, 21km en 29km.

Sportdrank in soft flasks gaan mee. Gels ook, maar ik hoop eigenlijk zonder te doen zodat ik een beter beeld krijg van wat die andere spullen me qua energie opleveren. Gels zijn meer als backup.

A.s. zondag gaan er geen stokken mee. Bij de KvS en Eiger wel. Volgens mij is dat bij de laatste zelfs verplicht. Ze hebben een flinke lijst van verplichte items die je allemaal moet meenemen. Daar kan je ook nog aardig financieel op leeglopen. En twijfel nog of ik in één keer goed (lees: duur) investeer, of dat ik zoek naar het goedkoopste spul dat strict genomen aan de vereisten voldoet. Een jas bijvoorbeeld. Ik zag er een van 59 euro, licht en waterdicht. Of een van 259 euro. Wie weet vind ik er niks aan en daar zit ik dan met een dure jas. :+

Nogmaals dank.
Haha, herkenbaar...

Maar het is ook fijn om goed spul te hebben, die stokken zijn ook handig bij evt normale hikes bijvoorbeeld... Regenjack heb ik ook al aardig wat plezier vang gehaden zelfde geldt voor de salomon backpack. Maar idd, dat is vooral omdat ik tegenwoordig dus vaker 30+ doe en deze dingen (backpack/jack) daar praktisch bij zijn.

Maar idd, dure geintjes. Ook die evenementen zelf, verblijf, reis... tikt allemaal toch aardig aan.

Tegelijk, zijn en blijven ook prachtige ervaringen die je toch maar mooi gedaan hebt.

• Roozzz
  • Nu online
sander_g schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:08:
[...]

Nogmaals dank.
Ik trap de open deur, allicht ten overvloede, maar even in: dat er items verplicht worden gesteld heeft een reden. Mocht je slecht weer onderweg hebben dan ben je maar wat blij met een goede waterdichte jas en lange broek. Het kan zo maar het verschil zijn tussen plezierig finishen of een zware dag. Ter illustratie: de dag voor mijn 101 viel een stevig pak sneeuw en hebben wij vervolgens vele kilometers door de sneeuw (en dus kou) mogen lopen. Andere jaren is de wedstrijd tijdelijk stil gelegd vanwege zwaar onweer. Toen mocht men na een paar uur weer verder via een verkorte route. Shit happens in de bergen. Beter om voorbereid te zijn dan om verlegen.

Een degelijk goretex jasje is een stuk fijner dan een zweterige plastic zak in dit soort gevallen :+ En in principe heb je jarenlang plezier van dit soort spul.

Maar het lijstje voor de E51 valt wel mee volgens mij. De 101 (of 250) hebben een stuk meer eisen: https://eiger.utmb.world/...nners/mandatory-equipment
Stokken zijn nergens verplicht trouwens, hoewel ze vaak wel aan te bevelen zijn voor ons vlaklanders :P

Ga je met MST trouwens? Gezien de combi KVS/Eiger.

• sander_g
Roozzz schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:02:
[...]
Ik trap de open deur, allicht ten overvloede, maar even in: dat er items verplicht worden gesteld heeft een reden. Mocht je slecht weer onderweg hebben dan ben je maar wat blij met een goede waterdichte jas en lange broek. Het kan zo maar het verschil zijn tussen plezierig finishen of een zware dag. Ter illustratie: de dag voor mijn 101 viel een stevig pak sneeuw en hebben wij vervolgens vele kilometers door de sneeuw (en dus kou) mogen lopen. Andere jaren is de wedstrijd tijdelijk stil gelegd vanwege zwaar onweer. Toen mocht men na een paar uur weer verder via een verkorte route. Shit happens in de bergen. Beter om voorbereid te zijn dan om verlegen.

Een degelijk goretex jasje is een stuk fijner dan een zweterige plastic zak in dit soort gevallen :+ En in principe heb je jarenlang plezier van dit soort spul.
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb een paar broeken van Fusion en sinds kort ook een jas (S2). Die kosten, ondanks een eventuele aanbieding, ook een aardige duit. Maar die jas zit wel erg prettig en doe ik net als de broeken graag aan. En een waterdichte jas met capuchon is met het weer van de laatste maanden ook geen overbodige luxe meer. Dus wie weet ga ik er wel voor. Niettemin, een goede jas (> 200), een goed paar schoenen (> 200), een goed trailvest (> 100) en je zit dus zo op 500 euro aan equipment. Vooralsnog voor één tocht. Dus het is wel een kwestie van afwegen welke investering het slimst is.
Maar het lijstje voor de E51 valt wel mee volgens mij. De 101 (of 250) hebben een stuk meer eisen: https://eiger.utmb.world/...nners/mandatory-equipment
Stokken zijn nergens verplicht trouwens, hoewel ze vaak wel aan te bevelen zijn voor ons vlaklanders :P
Inderdaad. Ik dacht dat het verplicht was. Het lijkt me toch wel praktisch.
Ga je met MST trouwens? Gezien de combi KVS/Eiger.
Nee, dat is een beetje toeval. Het idee van de Eiger is ontstaan in de loopgroep en sommigen (waaronder ik) hadden geluk via de utmb site aan een kaartje te komen. Anderen niet en boekten via MST. Maar de meesten zien KvS wel als handige voorbereiding en degenen die via MST boekten konden daar gelijk voor inschrijven. Daarom heb ik dat ook maar gedaan.

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:13
[...]

A sign of the times?

Ik ben zelf in de voorbereiding voor mijn eerste hele marathon(poging) en deze discussie triggerde wel de gedachte waarom ik hele marathon wil lopen. Ik heb lang gezegd dat ik een hele te ver vond en me zo lang hardlopen niet leuk vond. Ook de aanslag op je lichaam zag ik niet zitten. Na twee jaar consequent 3x per week te hebben getraind en meerdere snelle HM's te hebben gelopen, begon ik me af te vragen hoeveel ik extra moest trainen voor de hele. Dus, vorig jaar zomer naar 30km getraind om te kijken of ik het leuk zou vinden. Dit ging makkelijker dan gedachte en het zaadje was geplant. Ik denk dus dat mijn motivatie intrisiek is. Ik doe dit voor mezelf en ik heb gemerkt dat ik ook weer blij ben als ik weer kan hardlopen zonder doel. Dus, ik verwacht niet snel nog een hele te zullen lopen.

• Titania
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01-03-2024
Hey Tweakers !
Zijn er hier marathonlopers? Zo ja, wat zijn je volgende marathons? In Nederland of elders?

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:33

Secsytime

Automagisch

Titania schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:52:
Hey Tweakers !
Zijn er hier marathonlopers? Zo ja, wat zijn je volgende marathons? In Nederland of elders?
Hoi Titania,

Leuk dat je nieuw bent op Tweakers.

Wat is de achtergrond van je vraag precies?

• InZane
Inmiddels al 850 km op mijn Asics Gliderides gelopen en nu ben ik eigenlijk op zoek naar een nieuw paar van die dingen (ze lopen zo lekker!), maar Asics heeft ze helaas helemaal niet meer in het assortiment :(

Iemand die nog een leuke opvolger weet die een beetje in de buurt komt? Ik ben een neutrale loper met oa Nike Pegasus (mwah) en Zoom Fly, Saucony Ride (mwah) in het schoen assortiment.
Ik zoek dus een comfortabele daily, maar dan niet zo lomp (en duur) als een Nimbus bijv.

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15:30
InZane schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:59:
Inmiddels al 850 km op mijn Asics Gliderides gelopen en nu ben ik eigenlijk op zoek naar een nieuw paar van die dingen (ze lopen zo lekker!), maar Asics heeft ze helaas helemaal niet meer in het assortiment :(

Iemand die nog een leuke opvolger weet die een beetje in de buurt komt? Ik ben een neutrale loper met oa Nike Pegasus (mwah) en Zoom Fly, Saucony Ride (mwah) in het schoen assortiment.
Ik zoek dus een comfortabele daily, maar dan niet zo lomp (en duur) als een Nimbus bijv.
Puma Velocity Nitro 3? Of eventueel de 2, daar zijn ook nog goede deals op te vinden. Let wel ff goed op de maat en ga uit van je normale US/UK maat, niet EU.

Strava

• Titania
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01-03-2024
@Secsytime
Ik bijvoorbeeld ga in februari bij de marathon van Sevilla meemaken.
Ik stelde deze vraag gewoon omdat het leuk zou zijn om andere tweakers op de verschillende evenementen te ontmoeten :)
Dus als je marathons in Nederland of elders op de agenda hebt staan zal het wel leuk zij om na de marathon af ​​te spreken voor een drankje.

• Gonadan

Gonadan

Refro schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:13:
Klinkt als mijn trainster de 1e moest als doel hebben op een ontspannen manier uitlopen tijden waren voor de 2e en verder.
Klinkt als een verstandige trainster, ik zou er naar luisteren. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Roozzz schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:53:
Dat is inderdaad wel iets om over na te denken, voor mij zou dat zomaar een reden kunnen zijn om niet specifiek voor een marathon te trainen. Een incidentele loop van wat langer is wel in te passen en soms ook juist wel leuk, maar structureel is wel iets anders.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• m0ridin
Maandag1987 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:34:
[...]

<knip>. Ik doe dit voor mezelf en ik heb gemerkt dat ik ook weer blij ben als ik weer kan hardlopen zonder doel. Dus, ik verwacht niet snel nog een hele te zullen lopen.
Ha! Dat dacht ik ook tijdens mijn voorbereiding voor mn eerste :+

Eigenlijk elke keer aan het einde van een serieuze training ben ik er klaar mee, mag de race wel komen en kijk ik uit naar vrij lopen. Dan is het klaar, heb ik een week of 2-4 zonder doelen of plannen gelopen en begin ik alweer te denken 'ach, iets om naartoe te werken is ook leuk!' En begint het kriebelen weer ;)
Titania schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:52:
Hey Tweakers !
Er zijn er hier best wat ;) Hier staat qua marathons in mei die van Utrecht op het progamma (niet volle bak) en in september die van Berlijn (volle bak/PR poging). Wordt Sevilla je eerste?

ALtijd leuk om dit soort dingen te combineren met bezoeken van een leuke locatie... Alleen altijd beetje dubbel omdat je (Nou ja, ik dan iig) er vooral voor de marathon bent en dus niet de dagen ervoor eindloos wil rondlsenteren (en erna vaak niet in staat bent nog lekker rond te slenteren ;) )
Pagina: 1 ... 287 ... 423 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.