sander_g schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:22:
Komende zondag loop ik de Austerlitz Trail. 35 kilometer. Heeft iemand hier die al eens gelopen? Hoe is het parcours? Er staat 220m+ hoogtemeters, maar hoeveel + is dat eigenlijk? In de duinen bij Den Haag kom je ook snel op hoogtemeters, maar dat zijn relatief korte stukjes omhoog en omlaag.
Ik wil deze trail lopen als (zeer) vroege voorbereiding op de Koning van Spanje trail (43km) en uiteindelijk de Eiger Trail (51km). Geen focus op snelheid, maar vooral testen van materiaal (schoenen, trailvest) en eten.
En over eten gesproken, zijn er suggesties qua eten voor iemand die een redelijk gevoelig darmstelsel heeft? Normaal neem ik met lopen nooit eten mee, maar ja, dat zal voor de later geplande tochten geen optie zijn lijkt me.
Leuk! Austerlitz zal meevallen hoor, wat heuveltjes meer (misschien hier een daar een grotere heuvel) maar veel glooiend. Even teruggezocht naar een paar heuvelrugtrails, driebergen rhenen bijv, en die geeft al 300m+ stijging over 32km. Wil niet zeggen dat je niet kan denken "NEE!" als je met vermoeide benen weer omhoog mag
Koning van spanje trail is idd de volgende stap, had daar zelf de 18km variant gedaan ivm blessure maar dat is al meer berg-achtig soms. Wel heel leuk hoor! Toen ik hem deed ook erg warm, dat kan ook veel uitmaken.
En de Eiger is ook super, VOLGENDE stap

Heb daar zelf ook de 51 gedaan, zelfde (idee van) voorbereiding als jij een beetje.
Wat je moet onthouden, je rent (zeker bij de Eiger) niet alles. Naar boven is veelal stevig wandelen, je zit sowieso grote stukken, vooral in het begin, in een soort file dus overgeven aan. Maar dat houdt alles ook een beetje binnen de perken.
Wat mij hielp was een opmerking dat als je het hele stuk stevig doorwandelt je de limiet ook haalt. Vooral vanwege de blessure een geruststelling. Maar het is prachtig (ook daar mooi weer, geluk mee hoewel warmte ook een nadeel kan zijn antuurlijk).
Qua eten, proberen... Ik had los van gelletjes, repen, etc ook chips en nootjes mee. Dat eigenlijk amper genomen. Vooral bij de rustpunten veel cola, energyrank, water en de dingen aldaar genomen.
Wel belangrijk om dit goed te doen en in de gaten te houden, ik heb (vermoed ik) op een gegeven moment niet genoeg genomen en stortte aardig in het laatste uur. Oh, en de Eiger... het laatste stukje naar de dorp is HEL! Je meot dan namelijk nog even als een malle klimmen, terwijl je er al bijna bent, en klaar bent
Maar dat komt later
Eten end rinken is echt experimenteren met wat voor jou werkt, mijn maag is volgens mij ook wel ok dus ik kan redelijk eten. Je tempos zijn ook neit zo hoog dat dit heel snel tegen gaat zitten, en ik at dus bij rustpunten en omhoog wandelend. Maakt het ook makkelijker.
Weet niet of je stokken wil gaan gebruiken? Vond ik erg fijn, alleen bij de Eiger gebruikt btw, scheelt toch veel kracht op de benen als je omhoog gaat en geeft extra stabiliteit bij het afdalen sommige stukken. Maar dat is wat je zelf wil en prettig vind (maar ook dat dus even oefenen...).
Overigens vond ik de Eiger wat dat betreft trouwens 'makkelijker' dan de Laugavegur die ik ijsland heb gedaan. De Eiger was constanter qua dalen/stijgen... langere stukken omhoog waardoor je beter in dat ritme kon komen. Ipv heel veel korter op en neer...
Maar gaat echt een supermooie ervaring en avontuur worden! Ben alweer een beetje jaloers
[
Voor 4% gewijzigd door
m0ridin op 08-02-2024 15:32
]