Hier nog een +1 voor lopen op een lege maag, ik eet wel wat als ik langer dan 20km ga lopen, maar voor korte rondjes alleen water en koffie.
Ik ben rond 18.00 13 km gaan hardlopen, het enige wat ik voordien gegeten heb is 50 gram chocolade. Is dat dan nuchter of nietFocus89 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:01:
Hardlopen op een lege maag. Wat zijn de meningen en ervaringen hierover?
Doordeweeks loop ik vaak een rondje van 5 km ( á 27-28 min. ) voordat ik (thuis) begin met werken. 's Morgens is tijd kostbaar, dus eet ik vaak niets voordat ik ga of één boterham met pindakaas. Nooit ergens last ( ook niet als ik 10 km loop overigens ), maar op internet zijn veel tegenstrijdigheden.
Kan het (veel) kwaad om niet te ontbijten voor een 'simpele' run, waar ik niet tot het uiterste ga? Zijn er mensen met andere rituelen bij een simpele ochtendloop die meer voor de kilometers is en niet het uiterste vergt?
Om op je vraag te antwoorden, een rustige niet al te lange duurloop (5-10 km) kan gerust nuchter. Geoefende lopers kunnen nog langer lopen zonder op voorhand te eten.
De consensus is dat je wél moet eten voor een heel lange duurloop of voor een intensieve training.
Maar in jouw geval, geen enkel probleem om zo verder te doen.
Jij hebt heel de dag tot 18:00 alleen 50g chocola op?Hartloper schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:25:
[...]
Ik ben rond 18.00 13 km gaan hardlopen, het enige wat ik voordien gegeten heb is 50 gram chocolade. Is dat dan nuchter of niet?
Om op je vraag te antwoorden, een rustige niet al te lange duurloop (5-10 km) kan gerust nuchter. Geoefende lopers kunnen nog langer lopen zonder op voorhand te eten.
De consensus is dat je wél moet eten voor een heel lange duurloop of voor een intensieve training.
Maar in jouw geval, geen enkel probleem om zo verder te doen.
Hi iedereen ,
Ik ben pas begonnen met hardlopen en heb een loopanalyse gedaan. Hierbij kwam ik uit op de Brooks Adrenaline gts en de Asics Gel Kayano.
De Brooks heb ik inmiddels in maat 40 (25 cm), maar twijfel toch een beetje. Ook heb ik de Asics nog even geprobeerd, maar ik weet niet welke maat ik zou moeten nemen. Ik heb de 39,5 (25 cm) en 40 (25,25 cm) geprobeerd.
Mijn voeten zijn 24,1 cm. Wat tellen jullie op bij je voet lengte om zo de juiste maat te krijgen?
Ik twijfel tussen de maten 39,5, 40 en 40,5 welke dus resp. 25, 25,25 en 25,5 cm zijn.
Ter info: ik ben van plan 5 km wedstrijden te gaan lopen, misschien in de toekomst 10 km. Ik had gelezen dat je meer ruimte moet hebben bij je tenen des te langer de afstand is die je doet omdat je voeten uitzetten, vandaar deze info.
Ik ben pas begonnen met hardlopen en heb een loopanalyse gedaan. Hierbij kwam ik uit op de Brooks Adrenaline gts en de Asics Gel Kayano.
De Brooks heb ik inmiddels in maat 40 (25 cm), maar twijfel toch een beetje. Ook heb ik de Asics nog even geprobeerd, maar ik weet niet welke maat ik zou moeten nemen. Ik heb de 39,5 (25 cm) en 40 (25,25 cm) geprobeerd.
Mijn voeten zijn 24,1 cm. Wat tellen jullie op bij je voet lengte om zo de juiste maat te krijgen?
Ik twijfel tussen de maten 39,5, 40 en 40,5 welke dus resp. 25, 25,25 en 25,5 cm zijn.
Ter info: ik ben van plan 5 km wedstrijden te gaan lopen, misschien in de toekomst 10 km. Ik had gelezen dat je meer ruimte moet hebben bij je tenen des te langer de afstand is die je doet omdat je voeten uitzetten, vandaar deze info.
[ Voor 17% gewijzigd door DeVliegendeNLer op 23-01-2024 22:09 ]
Sws Alphafly 3 maat 41,6DeVliegendeNLer schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:03:
Hi iedereen ,
Een centimeter bij je voetlengte optellen is meer dan zat voor zulke korte afstanden, dus dan kom je op 39,5 uit volgens mij.DeVliegendeNLer schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:03:
Hi iedereen ,
Deze video helpt ook wel bij het vinden van de juiste schoen:
YouTube: HOW SHOULD RUNNING SHOES FIT? A step-by-step guide to correctly fitt...
Ja, omdat de Brooks 25 cm is, heb ik deze ook gehaald van de Gel Kayano. Echter, het lijkt erop dat er bij mijn tenen wat minder ruimte over lijkt te zijn bij de Gel Kayano dan bij de AdrenalineArmyOfQueens schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:23:
[...]
Een centimeter bij je voetlengte optellen is meer dan zat voor zulke korte afstanden, dus dan kom je op 39,5 uit volgens mij.
Deze video helpt ook wel bij het vinden van de juiste schoen:
YouTube: HOW SHOULD RUNNING SHOES FIT? A step-by-step guide to correctly fitt...
Nee dat is niet nuchter. Zelf doe ik aan intermitterend fasting en heb ik dagen dat ik pas om 18:00 mijn eerste calorieën binnen krijg.Hartloper schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:25:
[...]
Ik ben rond 18.00 13 km gaan hardlopen, het enige wat ik voordien gegeten heb is 50 gram chocolade. Is dat dan nuchter of niet?
Hardlopen doe ik echter liever overdag en merk wel dat ik nuchter na 13-14 km echt op begin te raken. De dagen dat ik wel eet voor het hardlopen heb ik helaas geen tijd voor langere runs dus weet niet of dat de beperking is.
De vraag is hoe je in die 13-14km aflegt, welk inspanningsniveau zit je op. Uit eigen ervaring kan ik een 30km of zelfs een marathonafstand vrij consistent afleggen als ik in Z1 blijf of maar heel sporadisch in Z2 kom.Deveon schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 06:49:
[...]
Nee dat is niet nuchter. Zelf doe ik aan intermitterend fasting en heb ik dagen dat ik pas om 18:00 mijn eerste calorieën binnen krijg.
Hardlopen doe ik echter liever overdag en merk wel dat ik nuchter na 13-14 km echt op begin te raken. De dagen dat ik wel eet voor het hardlopen heb ik helaas geen tijd voor langere runs dus weet niet of dat de beperking is.
Als ik nuchter zware intervals ga doen, ga ik ook niet heel veel verder komen dan een 15km voor het harken geblazen is.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Zodra ik iets meer doe dan wandelen dan ga ik al Z1 uit, echt stevig wandelen is al in Z2. Nuchter lijk ik het bijna een uur vol te houden in Z4 (volgens mijn Apple Watch, dus snufje zout) waarbij ik om de 400 meter afwisselen tussen 5:30 en 6:30. Na uurtje vlakt het vaak terug naar 6:30 totdat ik bij die 13-14 km grens kom en ik over-ambitieus een heel eind naar huis moet lopen.
Gaat prima. Ik doe regelmatig m'n 'autistenrondje' van 11km voor werktijd zonder een hap eten of slok drinken van tevoren. Soms zit daar zelfs wat intervalwerk bij.Focus89 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:01:
Hardlopen op een lege maag. Wat zijn de meningen en ervaringen hierover?
Doordeweeks loop ik vaak een rondje van 5 km ( á 27-28 min. ) voordat ik (thuis) begin met werken. 's Morgens is tijd kostbaar, dus eet ik vaak niets voordat ik ga of één boterham met pindakaas. Nooit ergens last ( ook niet als ik 10 km loop overigens ), maar op internet zijn veel tegenstrijdigheden.
Kan het (veel) kwaad om niet te ontbijten voor een 'simpele' run, waar ik niet tot het uiterste ga? Zijn er mensen met andere rituelen bij een simpele ochtendloop die meer voor de kilometers is en niet het uiterste vergt?
Geen idee of het veel kwaad kan, maar ik doe dat al een paar jaar en ik leef nog steeds
Ik doe dit al mijn hele leven (zelfs met verschillende sporten) en er nooit last van gehad. Met wedstrijden zorg ik wel voor wat meer regelmaat, maar bij trainingen gaat het er vooral om dat ik tot 2 uur vantevoren niet veel heb gegeten. 's Ochtends zonder eten een training lopen van 15km valt daar dus prima onderInZane schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:00:
[...]
Gaat prima. Ik doe regelmatig m'n 'autistenrondje' van 11km voor werktijd zonder een hap eten of slok drinken van tevoren. Soms zit daar zelfs wat intervalwerk bij.
Geen idee of het veel kwaad kan, maar ik doe dat al een paar jaar en ik leef nog steeds
[removed]
Nee normaal ontbijt van 250gr muesli en s middags 3 sneetjes brood met pindakaas.Shinji schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:52:
[...]
Jij hebt heel de dag tot 18:00 alleen 50g chocola op?
Maar 6 uur voor het hardlopen had in niks gegeten, dat is min of meer nuchter toch?
Edit : nuchter met uitzondering van 50 gr chocolade.
[ Voor 7% gewijzigd door Hartloper op 24-01-2024 12:51 ]
Ik loop soms nuchter (alleen groot glas water op), soms op alleen een kop koffie en soms met een bijkant volle maag. Zonder enige vorm van hydratatie gaan lopen levert altijd koppijn op, dus dat grote glas water sowieso doen. En als ik nuchter loop en wat sneller en/of verder dan een sukkelrondje van 3-4km op Z1/2 Dan moet ik achteraf wel even wat eten anders krijg ik gigantische vreetbuien later op de dag. Niet handig als er een koffietentje in het atrium van je kantoor zit dat muffins en cinnamon rolls verkoopt.
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
als ik even snel google is 50 gram pure chocolade 259 kcalHartloper schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:49:
[...]
Nee normaal ontbijt van 250gr muesli en s middags 3 sneetjes brood met pindakaas.
Maar 6 uur voor het hardlopen had in niks gegeten, dat is min of meer nuchter toch?
Edit : nuchter met uitzondering van 50 gr chocolade.
een dubbele bruine boterham met kaas is 280 kcal
ongeveer net zo nuchter als met een paar biertje op gaan rijden
ik loop in de ochtend ook vaak zonder gegeten te hebben, tot zo'n 15km. Als ik verder ga vind ik het prettiger eerst wat te eten (bijv 2 boterhammen met kaas
[ Voor 13% gewijzigd door KnOeFz op 24-01-2024 14:40 ]
I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt
Ja oke, dat doe ik ook wel. Lijkt me ook wel zo verstandig om wat te eten na de tijd.Poekie schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:14:
En als ik nuchter loop en wat sneller en/of verder dan een sukkelrondje van 3-4km op Z1/2 Dan moet ik achteraf wel even wat eten anders krijg ik gigantische vreetbuien later op de dag. Niet handig als er een koffietentje in het atrium van je kantoor zit dat muffins en cinnamon rolls verkoopt.
Als ik 's ochtends thuis kom na m'n nuchtere rondje, dan drink even rustig een groot glas water en een koffie, daarna ga ik douchen enzo en als ik daar mee klaar ben begint mijn lichaam wel te roepen dat er iets te eten in mag. Dus dan maak ik een lekkere bak yoghurt of kwark met muesli (en nog meer koffie
Even een eerste post om me voor te stellen in dit topic.
Jaren geleden toen de eerste lockdown begon en ik niet meer naar de sportschool kon, ben ik voor het eerst in jaren gaan hardlopen. Jullie raden het al, na een training of 5 had ik vreselijke pijn aan mijn schenen en kon ik niet meer hardlopen. Zelfs een langere wandeling kon onprettig zijn.
Na hier een langere tijd mee gesukkeld te hebben ben ik vorig jaar naar een fysio gegaan om de problemen te verhelpen. Ontzettend frustrerend, ik ben altijd sportief geweest maar ik miste de belastbaarheid om goed te lopen. Na een opbouwfase met spierkracht oefeningen en dergelijke begon ik aan een beginnersschema. Van de KTS Expertgroep Hardlopen. Via Google kan je dit vinden, het doel is om na 30 trainingen een half uur aaneengesloten hard te kunnen lopen.
Ik liep nooit helemaal vrij in mijn hoofd, elke stijfheid of seintje vatte ik op als misschien een nieuwe potentiële blessure. En af en toe raakte ik ook geblesseerd, en kon ik weer een tijd niks. Terwijl het schema ontzettend langzaam opbouwt, en het toch niet goed ging.
Nu heb ik sinds een week mijn aanpak iets veranderd. Via Runkeeper hoorde ik altijd over mijn oortjes de tijd, afstand en gemiddelde snelheid. Nu hoor ik alleen nog de tijd. Geïnspireerd door een sporter die dit jaar elke dag een marathon loopt, en dat uiteraard op een langzamer tempo doet van rond de 6 uur per marathon, heb ik bedacht om ook snelheid los te laten. Geen focus op statistieken, maar lekker lopen en een goede flow vinden. Zo wil ik mij belastbaarheid vergoten en naar langere afstanden toe werken.
Met als resultaten; ik loop fijner, ik ben minder leeg/moe na een training en de hersteltijd lijkt beter. En het grappige, als ik naar mijn trainingen kijk loop ik niet eens langzamer dan ik hiervoor deed. Bij exact dezelfde training leg ik in dezelfde tijd nu een ietsje langere afstand af. Misschien moet ik dus nog meer focussen op tempo minderen.
Kortom, ik ben weer bevlogen met enthousiasme, hoop vrij in mijn hoofd te kunnen lopen en richting het voorjaar voor het eerst aan een evenement mee te doen, met 10km als voornaamste ambitie.
Hebben jullie tips qua schema's om te volgen of algemene tips aan de hand van mijn verhaal? (Download) linkje naar het schema dat ik volg: https://www.google.com/ur...Vaw1J_TIzgQUI0-hQETkct0za
Jaren geleden toen de eerste lockdown begon en ik niet meer naar de sportschool kon, ben ik voor het eerst in jaren gaan hardlopen. Jullie raden het al, na een training of 5 had ik vreselijke pijn aan mijn schenen en kon ik niet meer hardlopen. Zelfs een langere wandeling kon onprettig zijn.
Na hier een langere tijd mee gesukkeld te hebben ben ik vorig jaar naar een fysio gegaan om de problemen te verhelpen. Ontzettend frustrerend, ik ben altijd sportief geweest maar ik miste de belastbaarheid om goed te lopen. Na een opbouwfase met spierkracht oefeningen en dergelijke begon ik aan een beginnersschema. Van de KTS Expertgroep Hardlopen. Via Google kan je dit vinden, het doel is om na 30 trainingen een half uur aaneengesloten hard te kunnen lopen.
Ik liep nooit helemaal vrij in mijn hoofd, elke stijfheid of seintje vatte ik op als misschien een nieuwe potentiële blessure. En af en toe raakte ik ook geblesseerd, en kon ik weer een tijd niks. Terwijl het schema ontzettend langzaam opbouwt, en het toch niet goed ging.
Nu heb ik sinds een week mijn aanpak iets veranderd. Via Runkeeper hoorde ik altijd over mijn oortjes de tijd, afstand en gemiddelde snelheid. Nu hoor ik alleen nog de tijd. Geïnspireerd door een sporter die dit jaar elke dag een marathon loopt, en dat uiteraard op een langzamer tempo doet van rond de 6 uur per marathon, heb ik bedacht om ook snelheid los te laten. Geen focus op statistieken, maar lekker lopen en een goede flow vinden. Zo wil ik mij belastbaarheid vergoten en naar langere afstanden toe werken.
Met als resultaten; ik loop fijner, ik ben minder leeg/moe na een training en de hersteltijd lijkt beter. En het grappige, als ik naar mijn trainingen kijk loop ik niet eens langzamer dan ik hiervoor deed. Bij exact dezelfde training leg ik in dezelfde tijd nu een ietsje langere afstand af. Misschien moet ik dus nog meer focussen op tempo minderen.
Kortom, ik ben weer bevlogen met enthousiasme, hoop vrij in mijn hoofd te kunnen lopen en richting het voorjaar voor het eerst aan een evenement mee te doen, met 10km als voornaamste ambitie.
Hebben jullie tips qua schema's om te volgen of algemene tips aan de hand van mijn verhaal? (Download) linkje naar het schema dat ik volg: https://www.google.com/ur...Vaw1J_TIzgQUI0-hQETkct0za
ik ken je conditie niet, maar je zones kloppen misschien niet of je bent te hard aan het trainen. Z4 en 5 heb je niet heel veel werk in nodig om beter te worden. Bij toenemende conditie (dus zeg maar als je een beteje de start2run bent ontgroeid) wil je de meeste volume toename in Z1 en 2 doen, omdat je lichaam hier snel van kan herstellen en het je een stevige basis geeft voor gedegen intervalwerk (het type waarbij je niet compleet dood bent als je klaar bentDeveon schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:34:
Zodra ik iets meer doe dan wandelen dan ga ik al Z1 uit, echt stevig wandelen is al in Z2. Nuchter lijk ik het bijna een uur vol te houden in Z4 (volgens mijn Apple Watch, dus snufje zout) waarbij ik om de 400 meter afwisselen tussen 5:30 en 6:30. Na uurtje vlakt het vaak terug naar 6:30 totdat ik bij die 13-14 km grens kom en ik over-ambitieus een heel eind naar huis moet lopen.
Dat je het nuchter een uur kunt volhouden in een Z4 zegt weinig, het kan goed btekenen dat je denkt een stevige training te hebben gedaan, maar je er weinig 'gains' uit gaat halen.
Leer in de lage zones te rennen en dat hoeft echt niet meteen een uur te zijn. 20 minuten of 30 minute nfor starters is meer dan afdoende. Het langzame lopen binnen die zones kun je jezelf ook aanleren door stijf op hartslag te rennen en zodra je buiten je zone gaat, stoppen met rennen, wachten tot je weer binnen bv. Z1 zit en opnieuw.
Je techniek zal moeten veranderen, omdat je je voeten minder hoog op gaat tillen, je weinig meer zwaait en veel kleinere stapjes moet maken, maar je gaat het er conditioneel beter op doen.
Als je in Z4 zit om een 13-14km in 6:30 te doen zou ik trouwens zeer zeker gaan overwegen om een trainingsschema te gaan zoeken en een stuk minder ambitieus te werk te gaan. Je probleem is denk ik niet dat je persé nuchter gaat rennen (meeste lichamen hebben echt genoeg reserves), maar dat hoe je trained niet echt optimaal lijkt te zijn.
@Bao_mi1 Russ Cook toevallig? (Door afrika rennend)
Maar ik ben van tempo schemas naar hartslag schemas gegaan (meestal simpelweg schemas van Garmin aangezien ik daar al jaren mijn horloges van heb).
Mijn eerste marathon training was op basis van tempo waardoor ik meer geforceerd bleef gaan en overbelasting/blessure tot gevolg.
Met lopen op hartslag luister je meer naar je lichaam en voorkom je dat dus een beetje. Tegelijk ben ik eigenwijs, negeer ik zo lang mogelijk dingen etc dus alsnog kan ik prima geblesseerd raken, maar wel wat minder snel en in dit geval door eigen schuld
Overigens toen ik net begon ook te hard van stapel gelopen, hardlopen op zaalvoetbalschoenen was ook niet het beste plan, daarna de couch to 5k opgepakt en dat heeft me uiteindelijk gebracht tot waar ik nu ben.
Ok, nu ook weer even geblesseerd maar dat is niet mn punt
Tnx voor dat schema trouwens, die kende ik nog niet... Maar idee is eigenlijk bijna altijd hetzelfde, rustig aan beginnen, veel afwisselen wandelen-hardlopen en zo langzaam opbouwen. En dat is de juiste aanpak!
Maar ik ben van tempo schemas naar hartslag schemas gegaan (meestal simpelweg schemas van Garmin aangezien ik daar al jaren mijn horloges van heb).
Mijn eerste marathon training was op basis van tempo waardoor ik meer geforceerd bleef gaan en overbelasting/blessure tot gevolg.
Met lopen op hartslag luister je meer naar je lichaam en voorkom je dat dus een beetje. Tegelijk ben ik eigenwijs, negeer ik zo lang mogelijk dingen etc dus alsnog kan ik prima geblesseerd raken, maar wel wat minder snel en in dit geval door eigen schuld
Overigens toen ik net begon ook te hard van stapel gelopen, hardlopen op zaalvoetbalschoenen was ook niet het beste plan, daarna de couch to 5k opgepakt en dat heeft me uiteindelijk gebracht tot waar ik nu ben.
Ok, nu ook weer even geblesseerd maar dat is niet mn punt
Tnx voor dat schema trouwens, die kende ik nog niet... Maar idee is eigenlijk bijna altijd hetzelfde, rustig aan beginnen, veel afwisselen wandelen-hardlopen en zo langzaam opbouwen. En dat is de juiste aanpak!
Om te beginnen thanks voor het uitgebreide antwoord! Met de hond uitlaten zit ik in principe al op 30-45 minuten per dag aan "Z1" training. Ik heb alleen niet het gevoel dat daar een verbetering aan conditie uit komt, al heb ik deze beweging wel afgewisseld met forenzen op de fiets wat meer in Z2 zat.polthemol schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:16:
[...]
Leer in de lage zones te rennen en dat hoeft echt niet meteen een uur te zijn. 20 minuten of 30 minute nfor starters is meer dan afdoende. Het langzame lopen binnen die zones kun je jezelf ook aanleren door stijf op hartslag te rennen en zodra je buiten je zone gaat, stoppen met rennen, wachten tot je weer binnen bv. Z1 zit en opnieuw.
Tot heden was het met name om laagdrempelig van het hardlopen een gewoonte te maken en geen schema te volgen. Opzich had ik een lekker ritme erin zitten maar is vanwege werk en gezinsuitbreiding weer eens onderbroken. Gezien ik voor een leuk rondje al snel 10 km onderweg ben houd ik dat wel liever aan als streven, het moet wel leuk blijven.Als je in Z4 zit om een 13-14km in 6:30 te doen zou ik trouwens zeer zeker gaan overwegen om een trainingsschema te gaan zoeken en een stuk minder ambitieus te werk te gaan. Je probleem is denk ik niet dat je persé nuchter gaat rennen (meeste lichamen hebben echt genoeg reserves), maar dat hoe je trained niet echt optimaal lijkt te zijn.
Zou het dan toch zinvoller te zijn om ipv in Z4 te rennen om deels terug te vallen naar joggen in Z3 of toch beter de fiets erbij pakken om in Z2 te trainen?
Even een stapje terug: hoe heb je deze zones bepaald en is de meting betrouwbaar?Deveon schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:57:
[...]
Om te beginnen thanks voor het uitgebreide antwoord! Met de hond uitlaten zit ik in principe al op 30-45 minuten per dag aan "Z1" training. Ik heb alleen niet het gevoel dat daar een verbetering aan conditie uit komt, al heb ik deze beweging wel afgewisseld met forenzen op de fiets wat meer in Z2 zat.
[...]
Tot heden was het met name om laagdrempelig van het hardlopen een gewoonte te maken en geen schema te volgen. Opzich had ik een lekker ritme erin zitten maar is vanwege werk en gezinsuitbreiding weer eens onderbroken. Gezien ik voor een leuk rondje al snel 10 km onderweg ben houd ik dat wel liever aan als streven, het moet wel leuk blijven.![]()
Zou het dan toch zinvoller te zijn om ipv in Z4 te rennen om deels terug te vallen naar joggen in Z3 of toch beter de fiets erbij pakken om in Z2 te trainen?
Ik vind het vrij onwaarschijnlijk klinken namelijk, als ik jouw laatste posts lees
Het is niet heel ingewikkeld, in zone 1-2 kan je een normaal gesprek voeren. Daarboven kan je enkele zinnen tot uiteindelijk enkele woorden uitspreken. Check dat eens voor jezelf.
If you can see, look. If you can look, observe
en om niet als raaskallende gek te worden gezien: Z1 kun je normaal gezien makkelijk alleen door je neus adem halen zonder het benauwd te krijgenRoozzz schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:08:
[...]
Even een stapje terug: hoe heb je deze zones bepaald en is de meting betrouwbaar?
Ik vind het vrij onwaarschijnlijk klinken namelijk, als ik jouw laatste posts leesIk vermoed dat oftewel de indeling (maxHR, HRR, lactaat?) of de meting te wensen overlaat.
Het is niet heel ingewikkeld, in zone 1-2 kan je een normaal gesprek voeren. Daarboven kan je enkele zinnen tot uiteindelijk enkele woorden uitspreken. Check dat eens voor jezelf.
Maar idd: die zones klinken niet kloppend
Nee, gaf daarvoor aan dat ik mijn Apple Watch daarvoor gebruik. Vermoed dat mijn interval met afwisselen tussen 5:30 en 6:30 beide in Z4 geregistreerd wordt terwijl die 6:30 waarschijnlijk bovenin Z3 zit. Misschien toch proberen meer meters op die snelheid te maken.Roozzz schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:08:
[...]
Even een stapje terug: hoe heb je deze zones bepaald en is de meting betrouwbaar?
In de toelichting van Runnersworld kan ik mij alleen niet zo vinden in het verzuren van spieren in Z4. Ik heb daar eigenlijk nooit last van gehad.
*knip*
Dergelijke berichten vallen onder spam en dat is niet toegestaan.
Dergelijke berichten vallen onder spam en dat is niet toegestaan.
[ Voor 84% gewijzigd door tweakduke op 25-01-2024 18:53 ]
Ik zou het hele idee van hartslagzones loslaten als deze nergens op slaan. Het zegt niets over wat jij doet qua training. En het heeft geen enkele zin om daarin zaken uit te drukken als we niet over hetzelfde praten. Ik weet niet wat jij voelt.Deveon schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:59:
[...]
Nee, gaf daarvoor aan dat ik mijn Apple Watch daarvoor gebruik. Vermoed dat mijn interval met afwisselen tussen 5:30 en 6:30 beide in Z4 geregistreerd wordt terwijl die 6:30 waarschijnlijk bovenin Z3 zit. Misschien toch proberen meer meters op die snelheid te maken.
In de toelichting van Runnersworld kan ik mij allene niet zo vinden in het verzuren van spieren in Z4. Ik heb daar eigenlijk nooit last van gehad.
Misschien kan het in beleefde inspanning en wat je ademhaling doet? Anders komt het niet veel verder dan de gemeenplaats: zorg dat je het overgrote deel van de loopjes een gesprek kan voeren / liedjes kan zingen. En zorg dat je een keer per 1-2 weken flink moet hijgen
pace is niet gelijk aan zone, tenzij je perfect vlak rent altijd zonder enige wind en altijd even goed slaaptDeveon schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:59:
[...]
Nee, gaf daarvoor aan dat ik mijn Apple Watch daarvoor gebruik. Vermoed dat mijn interval met afwisselen tussen 5:30 en 6:30 beide in Z4 geregistreerd wordt terwijl die 6:30 waarschijnlijk bovenin Z3 zit. Misschien toch proberen meer meters op die snelheid te maken.
In de toelichting van Runnersworld kan ik mij alleen niet zo vinden in het verzuren van spieren in Z4. Ik heb daar eigenlijk nooit last van gehad.
Zoek uit hoe apple watch die zones bepaald en kijk of ze er tests voor hebben zodat je wat beter weet of ze kloppen.
polthemol schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 17:58:
[...]
pace is niet gelijk aan zone, tenzij je perfect vlak rent altijd zonder enige wind en altijd even goed slaapt![]()
Zoek uit hoe apple watch die zones bepaald en kijk of ze er tests voor hebben zodat je wat beter weet of ze kloppen.
Nee een Engelsman, op FB onder James Cooper en op instagram onder Smilingggman. Ik vind hem op een leuke manier delen over een fantastische prestatie.m0ridin schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:12:
@Bao_mi1 Russ Cook toevallig? (Door afrika rennend)
Ok, nu ook weer even geblesseerd maar dat is niet mn punt![]()
De tip over de hartslag gaan bijhouden en in zones trainen is een goede, maar ik kan me voorstellen dat ik er dan toch te veel mee bezig ben, terwijl ik de laatste tijd merk dat ik juist het lekkerst loop als ik zo vrij mogelijk ben. De discussie hierboven laat mij ook een beetje zien dat in zones trainen ook zo makkelijk nog niet is. Dat heeft dan alleen als nadeel weer dat ik niet goed weet of ik voortgang maak. Langzaam opbouwen doe ik sowieso, dus misschien is dat wel genoeg voor nu?
Ik ben van overproneeder naar neutrale loper gegaan. Even delen hier :-).
Ik ben een jaar of 15 geleden begonnen met hardlopen, toendertijd naar de hardloopwinkel geweest en ik was een hele erge overproneerder en altijd schoenen met stabiliteit en een extra inlegzool gehad. Niet elk jaar even veel gelopen (soms een jaar helemaal niet). In 2019 meegedaan met de dam tot dam terwijl ik eigenlijk niet goed getraind had en fatsoenlijk lopen niet tot het eind niet echt lukte. Een pees scheuring aan overgehouden (door het proneren schuurde de pees langs het enkelbot) en een peesontsteking die niet over ging. Voet geopereerd, pees gefixt en voet rechtgezet (heb nu 1 platvoet en 1 niet platvoet).
In totaal bijna 3 jaar niet gelopen en ik miste het. Durfde ook niet echt weer te gaan hardlopen maar begin 2022 overheen gezet en toch gedaan. Waar ik eerder vaak een 10 km liep besloten korter te gaan lopen (max 5km) en dan wat vaker en besloten een andere loop aan te leren.
Dat koste best moeite, ik was een haklander en heb echt getrained om op de voorvoet te landen, en ook om de cadance te verhogen. Allebei gelukt. Op de voorvoet landen was het lastigst, ik heb echt heel lang na elke loop spierpijn in mijn kuiten gehad. Sinds een maand of 3 ben ik toch meer kilometers gaan maken en het lukt me nu om 15km te lopen met voorvoet landing (als ik echt moe ben is het nog wel lastig) en mijn cadence bij een rustige loop is van 160 naar 175 gegaan.
Ik heb wel altijd nog schoenen met ondersteuning gekocht maar omdat ik anders ben gaan lopen naar de hardloopwinkel geweest. Op basis van schoenslijtage en hoe ik nu loop (erg netjes vond hij) is mij een neutrale schoen geadviseerd. Toen ik weer begon had ik niet verwacht dat dit zou lukken, ik begreep dat het heel lastig was om je loop te veranderen maar dat is dus wel gelukt :-)
Wel een beetje jammer dat ik er niet sneller van geworden ben. Maar dat kan ook leeftijd zijn.
Ik ben een jaar of 15 geleden begonnen met hardlopen, toendertijd naar de hardloopwinkel geweest en ik was een hele erge overproneerder en altijd schoenen met stabiliteit en een extra inlegzool gehad. Niet elk jaar even veel gelopen (soms een jaar helemaal niet). In 2019 meegedaan met de dam tot dam terwijl ik eigenlijk niet goed getraind had en fatsoenlijk lopen niet tot het eind niet echt lukte. Een pees scheuring aan overgehouden (door het proneren schuurde de pees langs het enkelbot) en een peesontsteking die niet over ging. Voet geopereerd, pees gefixt en voet rechtgezet (heb nu 1 platvoet en 1 niet platvoet).
In totaal bijna 3 jaar niet gelopen en ik miste het. Durfde ook niet echt weer te gaan hardlopen maar begin 2022 overheen gezet en toch gedaan. Waar ik eerder vaak een 10 km liep besloten korter te gaan lopen (max 5km) en dan wat vaker en besloten een andere loop aan te leren.
Dat koste best moeite, ik was een haklander en heb echt getrained om op de voorvoet te landen, en ook om de cadance te verhogen. Allebei gelukt. Op de voorvoet landen was het lastigst, ik heb echt heel lang na elke loop spierpijn in mijn kuiten gehad. Sinds een maand of 3 ben ik toch meer kilometers gaan maken en het lukt me nu om 15km te lopen met voorvoet landing (als ik echt moe ben is het nog wel lastig) en mijn cadence bij een rustige loop is van 160 naar 175 gegaan.
Ik heb wel altijd nog schoenen met ondersteuning gekocht maar omdat ik anders ben gaan lopen naar de hardloopwinkel geweest. Op basis van schoenslijtage en hoe ik nu loop (erg netjes vond hij) is mij een neutrale schoen geadviseerd. Toen ik weer begon had ik niet verwacht dat dit zou lukken, ik begreep dat het heel lastig was om je loop te veranderen maar dat is dus wel gelukt :-)
Wel een beetje jammer dat ik er niet sneller van geworden ben. Maar dat kan ook leeftijd zijn.
edit i.v.m. dubbel
[ Voor 98% gewijzigd door [Roland] op 25-01-2024 19:01 . Reden: dubbel geplaatst ]
Waarom wil je per se voor voet landing dan? Ik zou zeggen, loop zoals het natuurlijk aanvoelt. Volgens mij is er niet echt bewijs dat het een beter is dan het ander. Of althans, er zijn ook genoeg top marathonrenners met een haklanding.
Omdat hak landing en het daarbij behorende proneren me een gescheurde pees, anderhalf jaar pijn en een operatie gekost heeft. Voorvoetlanding heeft minder impact op je lijf. Blijkbaar was mijn verhaal niet duidelijk.Shinji schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:14:
Waarom wil je per se voor voet landing dan? Ik zou zeggen, loop zoals het natuurlijk aanvoelt. Volgens mij is er niet echt bewijs dat het een beter is dan het ander. Of althans, er zijn ook genoeg top marathonrenners met een haklanding.
Excuus, ik denk dat ik een paragraaf overgeslagen had in je verhaal. Ik heb niks gezegd.[Roland] schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:46:
[...]
Omdat hak landing en het daarbij behorende proneren me een gescheurde pees, anderhalf jaar pijn en een operatie gekost heeft. Voorvoetlanding heeft minder impact op je lijf. Blijkbaar was mijn verhaal niet duidelijk.
Als je consistent blijft hardlopen volgens de 80/20 regel zul je zien dat je na verloop van tijd wel degelijk sneller wordt.[Roland] schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:59:
Heeft niets met leeftijd te maken maar met consistentie.
Excuus voor de late reactie, komt door vakantie.Virton schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:54:
[...]
Ik heb de vierde druk voor me, maar zie deze niet zo snel. Heb je een link naar deze fouten? Had ook al gekeken op LetsRun, maar kom daar ook niets tegen.
Heb je daarnaast ook de taper uit dit schema gevolgd of andere grote wijzigingen tov het schema?
Ik wil graag dit najaar een marathon lopen en mijn basis van 40 km per week komende maanden uitbreiden en voor PR's op de 10 en halve marathon gaan. Ik heb dus nog even
Volgens mij zijn er in een paar schema’s wat foutjes geslopen waardoor ze zoveel pittiger zijn bedoeld. Dat je interval en repetitions in 1 week hebt.
Ook moet je bij een T niet langer dan 5 minuten op T-tempo gaan lopen, niet per se 1 mijl. Want dan loop je waarschijnlijk te lang (ligt natuurlijk aan je tempo, maar bij de meesten zal dat het geval zijn). Dit wordt wel ergens benoemd in het boek maar zie je zomaar over het hoofd.
Het is inderdaad uitbouwen vanaf een consistente basis naar meer kilometers en tussendoor snelheid krijgen. Het was even gedoe om al die trainingen om te zetten naar kilometers en in m’n Apple Watch te krijgen, maar vond de afwisseling in type loopjes wel motiverend en geslaagd. Merkte echt vooruitgang.
Vind die vdot2 waarde echt ideaal, het helpt mij ook om mensen in m’n omgeving beter het verschil in tempo uit te leggen en wat hun geadviseerde tempo is voor rustige loopjes. Alleen ze dan nog overtuigen het te doen ipv dat ze altijd volgas gaan… Tsja, dat lukt me nog niet altijd. Helaas ondanks adviezen weer een paar overmoedig in de lappenmand zien belanden door overbelasting.
@Slickk inderdaad wel goed die VDOT2 calculator om je trainingstempo te zien voor een rustige duurloop.
Ik ga dat ook mensen aanraden.
Klopt bij mij goed, ik loop dus rustig genoeg.
Alleen de marathonpredictie tov de PR's op kortere afstanden is wat optimistischer (en minder realistisch) dan bij andere calculators.
Ik ga dat ook mensen aanraden.
Klopt bij mij goed, ik loop dus rustig genoeg.
Alleen de marathonpredictie tov de PR's op kortere afstanden is wat optimistischer (en minder realistisch) dan bij andere calculators.
Enige tijd terug heb ik hier eens gepost over jeuk tijdens het hardlopen op m'n buik en borst door uitslag die ontstaat. Uiteindelijk eens bij een hardloopwinkel geweest en die dachten de oplossing te hebben met een Odlo ondershirt die wat strakker zit waardoor die minder beweegt en een zachtere vezel zou hebben. Maar die was zo duur dat ik dat niet wou proberen met het risico het maar 1 keer te kunnen gebruiken. Nu heb ik die goedkoop kunnen kopen dus geprobeerd. Resultaat is, het duurt langer voor ik jeuk heb, minuut of 10. Na 15 wordt het onhoudbaar. Zodra ik ga lopen neemt het met dit shirt in ieder geval sneller af. Maar zodra ik weer ga hardlopen is het al snel op het niveau van het hardlopen vóór de rustinterval. Dit zijn intervallen van 1 minuut
Ik baal ervan want ik merk dat ik het lekker vind dat ik aan m'n spieren voel dat ze gewerkt hebben. Maar dit is nog steeds niet te doen.
Dus ik doe nogmaals een oproep of iemand misschien iets van een oplossing weet.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Klinkt als “runner’s itch”, google daar maar eens op. Misschien staan er nog tips tussen wat je niet geprobeerd hebt. Meestal is het wasverzachter wat de oorzaak is of juist de stof van het shirt. Maar dat laatste heb je al wel wat geprobeerd.JT schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:46:
Enige tijd terug heb ik hier eens gepost over jeuk tijdens het hardlopen op m'n buik en borst door uitslag die ontstaat. Uiteindelijk eens bij een hardloopwinkel geweest en die dachten de oplossing te hebben met een Odlo ondershirt die wat strakker zit waardoor die minder beweegt en een zachtere vezel zou hebben. Maar die was zo duur dat ik dat niet wou proberen met het risico het maar 1 keer te kunnen gebruiken. Nu heb ik die goedkoop kunnen kopen dus geprobeerd. Resultaat is, het duurt langer voor ik jeuk heb, minuut of 10. Na 15 wordt het onhoudbaar. Zodra ik ga lopen neemt het met dit shirt in ieder geval sneller af. Maar zodra ik weer ga hardlopen is het al snel op het niveau van het hardlopen vóór de rustinterval. Dit zijn intervallen van 1 minuutIk baal ervan want ik merk dat ik het lekker vind dat ik aan m'n spieren voel dat ze gewerkt hebben. Maar dit is nog steeds niet te doen.
Was dat shirt van Odlo een andere stof? Merinowol of juist niet? Heb je het bij gewoon katoen, of juist synthetische shirts?
Kleine rant betreft de v02max statistieken van Garmin.
Ik word toch wel een beetje chagrijnig elke keer dat ik tijdens een zone 2 duurloop mijn training na 6 minuten begin met een - conditiescore en soms eindig met een -1 vo2max, om dan weer na een sprinttraining een +5 conditiescore te krijgen en een stijging van vo2max. Ik snap dat het het een rollend gemiddelde is en heus niet precies is betreft indicatie werkelijke score, maar ik vind dit op het toxische af😂
Op dit moment lijkt de enige manier om mijn relatie met mijn Garmin horloge positief te laten zijn sprinten en intervals.
Ik word toch wel een beetje chagrijnig elke keer dat ik tijdens een zone 2 duurloop mijn training na 6 minuten begin met een - conditiescore en soms eindig met een -1 vo2max, om dan weer na een sprinttraining een +5 conditiescore te krijgen en een stijging van vo2max. Ik snap dat het het een rollend gemiddelde is en heus niet precies is betreft indicatie werkelijke score, maar ik vind dit op het toxische af😂
Op dit moment lijkt de enige manier om mijn relatie met mijn Garmin horloge positief te laten zijn sprinten en intervals.
Pro-tip: trek je helemaal geen moer aan van alles wat Garmin meer vertelt behalve je tempo en je hartslag. Al het andere dat een garmin-horloge doet is puur nattevingerwerk. Alsof je op basis van twee of drie lampjes op je pols alles kan weten.Aandeijssel schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:29:
Echt, wind je er niet over op, want er klopt geen hout van.
Battletag: Iigy#2192
Over de lange termijn lijkt de VO2 max wel te kloppen, maar die tussenscores kun je beter uitzetten. Hier doet ie ook precies hetzelfde en geeft alleen maar een goede score als het een snelle training is. Als je echter een tijdje duurlopen hebt gedaan (met negatieve tussenscores), stelt ie de VO2 max wel naar boven bij. Oftewel zeker de tussenscores lekker negerenAandeijssel schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:29:
[removed]
Áls wel al "wasverzachter" gebruiken dan is het een scheutje schoonmaakazijn. Zeep is geurloze zeep met zoveel mogelijk natuurlijke ingrediënten. Odloshirt is synthetisch. Eerder sportshirts ook. Ik heb ook met een katoenen shirt gelopen, dat was beter dan die eerder syntethische shirts maar de uitslag en jeuk kwam iets eerder dan het Odloshirt. Maar het kan dan wel katoen zijn; het is waarschijnlijk nog steeds chemisch geverfd. Ik zou eens moeten kijken of ik een biologisch katoenshirt kan vinden zonder verf.Slickk schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:07:
[...]
Klinkt als “runner’s itch”, google daar maar eens op. Misschien staan er nog tips tussen wat je niet geprobeerd hebt. Meestal is het wasverzachter wat de oorzaak is of juist de stof van het shirt. Maar dat laatste heb je al wel wat geprobeerd.
Was dat shirt van Odlo een andere stof? Merinowol of juist niet? Heb je het bij gewoon katoen, of juist synthetische shirts?
Ik zoek nu naar runners itch maar lees dan vooral over de benen en dat het aderen zijn die te maken krijgen met uitzetten door bloeddruk en groei en dan vooral achteraf. Bij mij lijkt het echt een huiddingetje te zijn. Alleen op m'n buik en borstkas en als ik stop neemt het vrij snel weer af. Met fietsen heb ik er geen last van. Ik kan wel doorklikken naar wat andere sites enzo als ik zoek op runners itch dus ik blijf nog even (opnieuw) zoeken.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
@JT ik zou eens proberen een antihistaminicum te nemen een paar uur voordien.
Bij Kruidvat kan je cetirizine kopen zonder doktersvoorschrift.
Die medicatie heeft weinig bijwerkingen tenzij vermoeidheid, als je daar last van hebt kan je het best nemen de dag voor je gaat hardlopen.
@Aandeijssel
- Garmin VO2-max reageert vooral op korte snelle inspanningen; als je eens 3000m voluit gaat zal de Garmin Vo2max stijgen. Zoals @redwing en @mosselmossel al zeiden: gewoon negeren.
- Zelfs al zou die VO2max kloppen (wat dus NIET zo is), dan nog is het zo dat een VO2max niet zo belangrijk is voor loopprestaties als sommigen denken. Je loopeconomie en je aerobe conditie zijn minstens zo belangrijk als de VO2max. Voor langere afstanden zoals halve en hele marathon wordt je prestatie o.a. bepaald door op welke percentage van je VO2max je de wedstrijd kan lopen. Bij een gelijke VO2max zal je een beter resultaat halen als je de ganse tijd op 85% van je VO2max kan lopen ipv op 80%. Een dergelijke verbetering kan met training, en dat is dus een verbetering van prestatie zonder dat de VO2max verandert.
Bij Kruidvat kan je cetirizine kopen zonder doktersvoorschrift.
Die medicatie heeft weinig bijwerkingen tenzij vermoeidheid, als je daar last van hebt kan je het best nemen de dag voor je gaat hardlopen.
@Aandeijssel
- Garmin VO2-max reageert vooral op korte snelle inspanningen; als je eens 3000m voluit gaat zal de Garmin Vo2max stijgen. Zoals @redwing en @mosselmossel al zeiden: gewoon negeren.
- Zelfs al zou die VO2max kloppen (wat dus NIET zo is), dan nog is het zo dat een VO2max niet zo belangrijk is voor loopprestaties als sommigen denken. Je loopeconomie en je aerobe conditie zijn minstens zo belangrijk als de VO2max. Voor langere afstanden zoals halve en hele marathon wordt je prestatie o.a. bepaald door op welke percentage van je VO2max je de wedstrijd kan lopen. Bij een gelijke VO2max zal je een beter resultaat halen als je de ganse tijd op 85% van je VO2max kan lopen ipv op 80%. Een dergelijke verbetering kan met training, en dat is dus een verbetering van prestatie zonder dat de VO2max verandert.
Heel vreemd dat je het met fietsen niet hebt. Enig ervaring met hardlopen zonder shirt?JT schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:42:
[...]
Áls wel al "wasverzachter" gebruiken dan is het een scheutje schoonmaakazijn. Zeep is geurloze zeep met zoveel mogelijk natuurlijke ingrediënten. Odloshirt is synthetisch. Eerder sportshirts ook. Ik heb ook met een katoenen shirt gelopen, dat was beter dan die eerder syntethische shirts maar de uitslag en jeuk kwam iets eerder dan het Odloshirt. Maar het kan dan wel katoen zijn; het is waarschijnlijk nog steeds chemisch geverfd. Ik zou eens moeten kijken of ik een biologisch katoenshirt kan vinden zonder verf.
Ik zoek nu naar runners itch maar lees dan vooral over de benen en dat het aderen zijn die te maken krijgen met uitzetten door bloeddruk en groei en dan vooral achteraf. Bij mij lijkt het echt een huiddingetje te zijn. Alleen op m'n buik en borstkas en als ik stop neemt het vrij snel weer af. Met fietsen heb ik er geen last van. Ik kan wel doorklikken naar wat andere sites enzo als ik zoek op runners itch dus ik blijf nog even (opnieuw) zoeken.
Verschil wel/geen borsthaar scheren?
Cetrizine (van de Etos) gebruik ik 's zomers tegen de hooikoorts. Kan weinig kwaad, en zou het proberen. Maar als dit werkt zou ik ook met de huisarts eens overleggen.
Hardlopen zonder shirt voel ik nog wat teveel schaamte voorSVMartin schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:58:
[...]
Heel vreemd dat je het met fietsen niet hebt. Enig ervaring met hardlopen zonder shirt?
Verschil wel/geen borsthaar scheren?
Cetrizine (van de Etos) gebruik ik 's zomers tegen de hooikoorts. Kan weinig kwaad, en zou het proberen. Maar als dit werkt zou ik ook met de huisarts eens overleggen.
Ecodan warmtepomp
Mijn doel dit voorjaar is de marathon van Milaan op 7 april, met als generale repetitie de halve marathon van Gent op 24 maart die ik op doeltempo van de marathon wil lopen.
Vanaf 1 januari 14 weken, waarbij week 7 een rustweek is (familievakantie op de Canarische eilanden).
Week 1 en 2 waren 53 en 48 km, en het was de bedoeling om week 3 tot 6 de 60km per week aan te tikken, en dan de benen tijdens de rustweek wat te laten bekomen.
Week 3 ging super met 66 km.
Deze week, week 4 maakte ik dinsdag de fout langer en harder te lopen dan gepland. Ik was in regen en wind aan het lopen, ik genoot ervan en raakte in de flow en overdeed het.
Woensdag en donderdag pijn aan de linkerkuit, daarom niet gelopen. Vrijdag 16 km gelopen, en vandaag eerst met een maatje 13 km en nadien met mijn vrouw 7 km gelopen, aan een voor mij zeer traag tempo (6min/km). Uiteindelijk toch op 50km uitgekomen deze week. De linker achillespees is licht gevoelig...
Volgende week (week 5) hopelijk 56km en de week (week 6) daarop 50km, dat is in het beste geval.
En dan kijken hoe ik uit de vakantie kom, opbouwen naar week 10 wanneer ik zou willen pieken qua kilometers om nadien stilaan weer af te bouwen.
Ik weet dat ik met 40-45km -verdeeld over drie keer per week- rond de 3:13 kan lopen, dat heb ik meerdere keren gedaan.
In 2022 en 2023 heb ik 4 keer tussen de 3:03 en de 3:10 gelopen (we vergeten die ene 3:26) mits 4x per week hardlopen en 50-60km tijdens de piekweken.
Het leek dan ook logisch om nu een aantal weken boven de 60km te maken, om op die manier de laatste stap richting 3 uur te kunnen zetten.
Voorlopig ziet het er naar uit dat mijn linkerkuit er anders over denkt.
Wordt vervolgd.
Vanaf 1 januari 14 weken, waarbij week 7 een rustweek is (familievakantie op de Canarische eilanden).
Week 1 en 2 waren 53 en 48 km, en het was de bedoeling om week 3 tot 6 de 60km per week aan te tikken, en dan de benen tijdens de rustweek wat te laten bekomen.
Week 3 ging super met 66 km.
Deze week, week 4 maakte ik dinsdag de fout langer en harder te lopen dan gepland. Ik was in regen en wind aan het lopen, ik genoot ervan en raakte in de flow en overdeed het.
Woensdag en donderdag pijn aan de linkerkuit, daarom niet gelopen. Vrijdag 16 km gelopen, en vandaag eerst met een maatje 13 km en nadien met mijn vrouw 7 km gelopen, aan een voor mij zeer traag tempo (6min/km). Uiteindelijk toch op 50km uitgekomen deze week. De linker achillespees is licht gevoelig...
Volgende week (week 5) hopelijk 56km en de week (week 6) daarop 50km, dat is in het beste geval.
En dan kijken hoe ik uit de vakantie kom, opbouwen naar week 10 wanneer ik zou willen pieken qua kilometers om nadien stilaan weer af te bouwen.
Ik weet dat ik met 40-45km -verdeeld over drie keer per week- rond de 3:13 kan lopen, dat heb ik meerdere keren gedaan.
In 2022 en 2023 heb ik 4 keer tussen de 3:03 en de 3:10 gelopen (we vergeten die ene 3:26) mits 4x per week hardlopen en 50-60km tijdens de piekweken.
Het leek dan ook logisch om nu een aantal weken boven de 60km te maken, om op die manier de laatste stap richting 3 uur te kunnen zetten.
Voorlopig ziet het er naar uit dat mijn linkerkuit er anders over denkt.
Wordt vervolgd.
Hier ook een update van mijn kant.
Afgelopen donderdag bij de fysio geweest. Die heeft flink aan mijn linkerenkel lopen duwen en trekken, wat gemasseerd en wilde vervolgens heel graag met naaldjes aan de gang. Hoewel ik niet echt enthousiast was, zijn het toch twee prikjes in mijn kuitspier geworden
. Vooralsnog heeft het weinig merkbaar effect gehad. Mijn linkervoet voelt min of meer nog hetzelfde. Aanstaande woensdag terug voor het vervolg.
Ondertussen gewoon doorgetraind. Voor vandaag stond er een 5km wedstrijd op het programma. Mijn linkerkuit voelde aan de buitenkant nogal gespannen. Geen idee of dat nog een relatie heeft met de dry needling sessie. Gisteravond en vanochtend met foam rolling geprobeerd dit te verhelpen maar zonder direct resultaat. Mijn (online) coach had bedacht om in deze wedstrijd de eerste drie kilometer in 3:48-3:50 tempo te lopen en vervolgens de laatste twee kilometer nog iets te pushen. Het leek mij wat ambitieus aangezien ik nog nauwelijks snelheidswerk heb gedaan de afgelopen twee maanden.
De weersomstandigheden waren vanochtend uitstekend. Een graad of 4 boven nul, bijna wolkeloze lucht en niet al te veel wind. De eerste kilometer gebruikt ik om in een aanvaardbaar ritme te komen en mijn plek in het deelnemersveld te zoeken: 3:49. Precies in de prik dus. Kilometer 2 en 3 volgden beide in 3:48. Op zo'n 50 meter voor me zat al een tijdje een groepje waar ik graag bij zou aanhaken, maar ik kon daar helaas niet bij komen zonder mezelf voorbij te lopen
. Ik zat voor mijn gevoel wel aardig op de limiet en de voorlaatste kilometer had het grootste deel wind tegen: 3:52. Dat viel me alleszins mee! Het laatste stukje naar de finish gaf nog wat wind de rug en gelukkig kon ik het tempo goed vasthouden: 3:47. Gefinisht in 18:54. Dat zou een PR zijn geweest ware het niet dat de GPS meting niet verder komt dan 4.966 kilometer. Dus die tellen we niet
.
Eerstvolgende wedstrijd is op 10 maart de CPC. Hopelijk is er dan wat progressie in de behandeling van de plantar fasciitis.
Afgelopen donderdag bij de fysio geweest. Die heeft flink aan mijn linkerenkel lopen duwen en trekken, wat gemasseerd en wilde vervolgens heel graag met naaldjes aan de gang. Hoewel ik niet echt enthousiast was, zijn het toch twee prikjes in mijn kuitspier geworden
Ondertussen gewoon doorgetraind. Voor vandaag stond er een 5km wedstrijd op het programma. Mijn linkerkuit voelde aan de buitenkant nogal gespannen. Geen idee of dat nog een relatie heeft met de dry needling sessie. Gisteravond en vanochtend met foam rolling geprobeerd dit te verhelpen maar zonder direct resultaat. Mijn (online) coach had bedacht om in deze wedstrijd de eerste drie kilometer in 3:48-3:50 tempo te lopen en vervolgens de laatste twee kilometer nog iets te pushen. Het leek mij wat ambitieus aangezien ik nog nauwelijks snelheidswerk heb gedaan de afgelopen twee maanden.
De weersomstandigheden waren vanochtend uitstekend. Een graad of 4 boven nul, bijna wolkeloze lucht en niet al te veel wind. De eerste kilometer gebruikt ik om in een aanvaardbaar ritme te komen en mijn plek in het deelnemersveld te zoeken: 3:49. Precies in de prik dus. Kilometer 2 en 3 volgden beide in 3:48. Op zo'n 50 meter voor me zat al een tijdje een groepje waar ik graag bij zou aanhaken, maar ik kon daar helaas niet bij komen zonder mezelf voorbij te lopen
Eerstvolgende wedstrijd is op 10 maart de CPC. Hopelijk is er dan wat progressie in de behandeling van de plantar fasciitis.
[ Voor 0% gewijzigd door sanniep9 op 29-01-2024 13:10 . Reden: Typo ]
Haha, zou ik ook hebben!JT schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:36:
[...]
Hardlopen zonder shirt voel ik nog wat teveel schaamte voorWellicht van de zomer in de nacht langs een mooi donker stukje
Haren scheren kan, maar aan de zijkant waar amper haar zit heb ik het ook. Ceterizine heb ik wel liggen, kan ik ook eens proberen ja.
Je kunt natuurlijk de helft wegscheren
Op zich klopt dit natuurlijk, alleen zit dit bij Garmin al verwerkt in de VO2max. Bij een sportkeuring meten ze nl. je zuurstofinname om je VO2max te bepalen. En daardoor krijg je een VO2max die niet afhankelijk is van hoe 'netjes' je loopt.Hartloper schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:52:
Garmin kan echter alleen kijken naar je tempo en je hartslag. Als je dus erg inefficiënt loopt zal Garmin uitkomen op een lagere VO2max (want je tempo is dan lager bij een hogere hartslag vergeleken met iemand die wel efficiënt loopt)
Oftewel als je je VO2max op de goede manier laat bepalen door een echte meting dan speelt wat je zegt mee. In de VO2max die Garmin bepaald wordt dat echter al automatisch meegenomen omdat Garmin alleen naar hartslag en tempo kijkt. Voordeel is dat het getal van Garmin iets meer zegt over hoe snel je nu kunt lopen, het is alleen jammer dat dat teniet wordt gedaan omdat de meting zo onnauwkeurig is
[removed]
Een korte update vanwege de enige wedstrijd in mijn trainingschema.Maandag1987 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:29:
De eerste 5 weken van mijn marathon training zitten erop. Ik probeer te genieten van het proces en ervan te leren. Zo maak ik na elke training een notitie en heb ik een overzicht gemaakt in Excel waar realisatie en schema bij elkaar komen.
Flexibiliteit is belangrijk. Elke keer is het kijken wat verstandig is met alle variabelen (werk, jong kind, pijntjes, vermoeidheid, weer, agenda, feestdagen, etc.).
De eerste twee weken had ik moeite met de weken van 50+km, dus 3e week direct wat gas teruggenomen (training geskipped en lange loop ingekort).
4e week was een break week. Vorige week, week 5, 28,5km gelopen in 2u45mins en de 60km aangetikt. Zaterdag staat de eerste 30km op het programma, waarschijnlijk splits ik die op tussen vrijdagavond en zaterdagochtend.
Het idee vooraf was dat de aanloop relatief kort is, dus focus ligt op km's per week uitbreiden door een 4e training toe te voegen en veel langzame km's. De lange duurloop uitbreiden naar 30km (max. 3u) en die meerdere lopen. Dus, geen tempo, alleen 1 interval training. Inmiddels heb ik meerdere keren tijdens het lopen besloten een marathon tempo blok te lopen. Ik houd dan 4.50min/km aan, net iets onder de beoogde 4.58 min/km.
Als ik het schema zo kan blijven volgen, heb ik er vertrouwen in 30km te kunnen lopen op doeltempo met de pacergroep van 3u30min. De laatste 12km zijn onbekend en gaan we ervaren wat een marathon is.
Week 6 vroeg weer flexibiliteit vanwege sneeuw, gladheid en lage gevoelstemperaturen. De intervaltraining verviel ivm sneeuw op de baan. Op dinsdag ben ik zelf gaan lopen, het plan was 15km ldl. Alleen ik kwam in een goed ritme met hoge cadans (gem. 180) en besloot om op dat ritme door te lopen. 9km rustig op woensdag en de lange 30km op zaterdag heb ik gesplits in vrijdagavond 10km met 3x 1500m op treshold en zaterdagochtend 21km ldl.
Afgelopen week was week 7, een break week. Alleen er stond een 1km baantest op maandag gepland (3.30mins) en op zondag de bosloop van mijn AV. De lange duurloop op zaterdag had ik geschrapt. Die bosloop was dus de enige wedstrijd in mijn marathon voorbereiding en ik wilde voluit gaan. De hele week voelde ik mijn rechterenkel en rechterscheenbeen licht. Eigenwijs toch voluit gegaan en iets meer dan 7km gelopen in 30mins. Het weer was geweldig, en het parcours erg snel. Te weinig heuveltjes naar mijn smaak. Helaas, kon ik nummer drie net niet voor blijven omdat ik mijn gebruikelijk versnelling in de laatste km mistte.
De komende dagen neem ik rust om mijn rechterbeen wat te laten herstellen. Hopelijk kan ik zaterdag eindelijk de 30km lopen. Dat zou voor mijzelf wel een bevestiging zijn dat ik klaar ben voor de hele.
Ik heb shokz openrun
Waar ik, telkens probleem mee heb
Ben nu met mijn 4 de set bezig wel telkens garantie
Om het jaar gaat het stuk waar je moet laden daar scheurtje in en komt dan roest uit
Hebben er meer mensen hier wel last van
Gr dave
Om het jaar gaat het stuk waar je moet laden daar scheurtje in en komt dan roest uit
Gr dave
Ik heb mijn Aftershokz Aeropex bijna 3 jaar en deze werkt nog als een zonnetje. Misschien kan je vragen om een ander model bij het inroepen van garantie?
Ik heb de mijn Shokz OpenRun minder dan een jaar, nog geen problemen.
Daarvoor had ik een gewone AfterShokz, die heb ik aan mijn dochter gegeven, werkt nog steeds.
Daarvoor had ik een gewone AfterShokz, die heb ik aan mijn dochter gegeven, werkt nog steeds.
Ik ga zondag de Asselronde lopen (onderdeel van de Midwinter Marathon in Apeldoorn). Wordt mijn langste loop tot nu toe (25km). Vorige week met de buurman een rustige proef gedaan met een halve marathon. Dat ging prima. Ken Apeldoorn en de ronde verder niet. Iemand nog wat tips/ervaring? Hoor in iedergeval goede verhalen over de sfeer ;-)
Ik loop zondag de tunnel loop (Oud Beijerland) 25km. Wordt een emotionele denk ik, de route loopt ongeveer op 20 - 50m van het graf van mijn afgelopen jaar overleden broer. Ik ga rustig aan doen sowieso, is een trainingsloopje maar even andere omgeving.
Hij gaat dit jaar niet door de tunnel alleen, maar door tunnels lopen zie ik verder ook het plezier niet van, geen GPS tracking
Hij gaat dit jaar niet door de tunnel alleen, maar door tunnels lopen zie ik verder ook het plezier niet van, geen GPS tracking
Afgelopen juli de mijne aangeschaft, maar in december al een nieuwe gekregen omdat de rubbers ( niet aan de oplaad kant) loslatenDavem3 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:17:
Ik heb shokz openrun
Gr dave
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Het is een erg mooie loop, waarbij je ongeveer 15 kilometer bergop/bergaf loopt en de laatste 10 kilometer gaan over het algemeen naar beneden. Laat je echter niet verrassen door de eersten van die 10 kilometers, daar kan het nog steeds verraderlijk naar boven gaan zo nu en dan.jaguarxj16 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:03:
Ik ga zondag de Asselronde lopen (onderdeel van de Midwinter Marathon in Apeldoorn). Wordt mijn langste loop tot nu toe (25km). Vorige week met de buurman een rustige proef gedaan met een halve marathon. Dat ging prima. Ken Apeldoorn en de ronde verder niet. Iemand nog wat tips/ervaring? Hoor in iedergeval goede verhalen over de sfeer ;-)
Zondag wordt voor mij de tweede start na mijn vuurdoop vorig jaar, ik kijk er ook weer naar uit.
Jup, Apeldoorner hier en dit rondje al vaker gelopen.jaguarxj16 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:03:
Start rustig! Na de 4e km is het namelijk een stukje aardig klimmen richting Hoog Soeren. Na Hoog Soeren is het t/m Assel wel lekker lopen. Ik vind dat persoonlijk het mooiste deel van de route. Probeer dan ook een beetje te genieten van de omgeving
Na Assel ga je een onverhard pad op richting de Amersfoortseweg. Geen trailschoenen nodig hoor
Dat stuk op de heide is inderdaad het mooiste! Ik vond de eerste paar km over de Amersfoortseweg altijd een beetje saai, maar dat is gelukkig het laatste stuk. Net voor Julianatoren is dacht ik nog één stukje omhoog - niet ver en niet steil, maar het zit wel in de laatste 5km dus je bent dan wel een beetje klaar mee als je net als ik normaliter alleen viaducten hebt als "heuvels".InZane schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:59:
[...]
Jup, Apeldoorner hier en dit rondje al vaker gelopen.
Start rustig! Na de 4e km is het namelijk een stukje aardig klimmen richting Hoog Soeren. Na Hoog Soeren is het t/m Assel wel lekker lopen. Ik vind dat persoonlijk het mooiste deel van de route. Probeer dan ook een beetje te genieten van de omgeving
Na Assel ga je een onverhard pad op richting de Amersfoortseweg. Geen trailschoenen nodig hoorAls je de Amersfoortseweg opdraait zit je op ca. 15km. Hou er rekening mee dat je dan tot aan de 18e km nog wel wat omhoog gaat! Daarna is het gewoon lekker naar beneden knallen richting Apeldoorn en de finish aan de Loolaan.
Korte vraag. Mijn lichaam piept meestal niet en nooit eerder kramp gehad. Maar zaterdag bij een short slow run ineens kramp in mijn linkerkuit. Het trainingsvolume is wel wat gestegen, maar voorheen nergens last van. Tijdens die run beetje dood gevoel in de voet, schoen wat losser gedaan, wat gerekt. Trok snel weg met wandelen, maar de kramp kwam ook snel terug met rennen.
Run ietsje korter gemaakt, beetje rekken/strekken sindsdien, maar t bleef wat zeuren.
Gisterenavond tijdens het survivallen vloog ik gracieus zwaaiend richting een net.. en TATS! Mijn linkerkuit verkrampt als nooit tevoren. Direct even rekken en t trok wel wat weg, maar niet goed. Gelukkig haalde fraulein haar vingers open, dus konden we snel naar huis.
Thuis water gedronken, massage gun erop. Die gun kan ik er nauwelijks ophouwen. Binnenkant kuit, vrij gecentreerd hoog in de kuit. Na enige tijd trillen werd het wel draaglijker. Warme douche, tijgerbalsem etc.
Maar nu tijdens werk en traplopen voor de koffiebreak voel ik het flink trekken nog.
Mijn kuit is verder écht prachtig om te zien. Geen uitstortingen, ophopingen of wat. Voel ook niks geks met masseren. Zacht rood donshaar erop. Een plaatje al met al! Maar ja, functioneert niet goed.
Moet ik geduld hebben? Masseren? Meer rekken? Iemand een idee? Of het meer is dan kramp en .. is mijn einde daar?
Run ietsje korter gemaakt, beetje rekken/strekken sindsdien, maar t bleef wat zeuren.
Gisterenavond tijdens het survivallen vloog ik gracieus zwaaiend richting een net.. en TATS! Mijn linkerkuit verkrampt als nooit tevoren. Direct even rekken en t trok wel wat weg, maar niet goed. Gelukkig haalde fraulein haar vingers open, dus konden we snel naar huis.
Thuis water gedronken, massage gun erop. Die gun kan ik er nauwelijks ophouwen. Binnenkant kuit, vrij gecentreerd hoog in de kuit. Na enige tijd trillen werd het wel draaglijker. Warme douche, tijgerbalsem etc.
Maar nu tijdens werk en traplopen voor de koffiebreak voel ik het flink trekken nog.
Mijn kuit is verder écht prachtig om te zien. Geen uitstortingen, ophopingen of wat. Voel ook niks geks met masseren. Zacht rood donshaar erop. Een plaatje al met al! Maar ja, functioneert niet goed.
Moet ik geduld hebben? Masseren? Meer rekken? Iemand een idee? Of het meer is dan kramp en .. is mijn einde daar?
Genoeg zelf geprobeerd wat ik zo lees, ik zou toch even de fysio bezoeken to be safe.Blomminator schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:04:
Running \ Cycling: Strava
Bij mij is iets in de kuit uiteindelijk meestal iets met m'n voeten. Iets minuscuul in de voet of enkel waardoor je iets raars doet dat in je kuit dan heftig reactie geeft. Voet al goed gemasseerd? Van die kuit rek-strek oefeningen op de rand van een traptrede heb je vast al gedaan (hiel naar beneden, dan op je tenen gaan staan, hiel weer naar beneden).
En/of gewoon lekker naar de fysio.
En/of gewoon lekker naar de fysio.
ik heb heel veel uitslag (comes and goes) bij haar en huidplooien. Wat voor mij goed helpt om het wat onder controle te houden is neutrale douchezeep gebruiken en niets van deo. Het gaat niet weg, maar is significant minder wel en ik heb niet meer de ondraaglijke jeuk die erbij kwam (krabben tot bloedens toe).JT schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:46:
Enige tijd terug heb ik hier eens gepost over jeuk tijdens het hardlopen op m'n buik en borst door uitslag die ontstaat. Uiteindelijk eens bij een hardloopwinkel geweest en die dachten de oplossing te hebben met een Odlo ondershirt die wat strakker zit waardoor die minder beweegt en een zachtere vezel zou hebben. Maar die was zo duur dat ik dat niet wou proberen met het risico het maar 1 keer te kunnen gebruiken. Nu heb ik die goedkoop kunnen kopen dus geprobeerd. Resultaat is, het duurt langer voor ik jeuk heb, minuut of 10. Na 15 wordt het onhoudbaar. Zodra ik ga lopen neemt het met dit shirt in ieder geval sneller af. Maar zodra ik weer ga hardlopen is het al snel op het niveau van het hardlopen vóór de rustinterval. Dit zijn intervallen van 1 minuutIk baal ervan want ik merk dat ik het lekker vind dat ik aan m'n spieren voel dat ze gewerkt hebben. Maar dit is nog steeds niet te doen.
Ruimere shirts helpen ook en als je echt plekken krijgt, de plekken met vaseline insmeren voor het rennen en na douchen met zinkzalf als ze problematisch dreigen te worden.
Als douchegel/shampoo gebruik ik of zwitsal babyproducten of van sanex waarbij ik meestal een dag oversla met zeep te gebruiken (ik ren meestal elke dag wel, dus 1 dag douche ik met zeep, de andere alleen water).
Nu kan het goed zijn dat jij bv. meer een allergie hebt, maar misschien worth a shot
@Blomminator Heel geconctreerde plek in de kuit? Misschien een spierknoop? Maar dat is wel herkenbaar vaak... Zou er anders toch ff een fysio bezoekje aan wagen.
Ik heb geen tips maar na deze woorden ben ik wel benieuwd naar een fotootje..Blomminator schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:04:
Mijn kuit is verder écht prachtig om te zien.
....
Een plaatje al met al!
KevinK92 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 07:19:
[...]
Het is een erg mooie loop, waarbij je ongeveer 15 kilometer bergop/bergaf loopt en de laatste 10 kilometer gaan over het algemeen naar beneden. Laat je echter niet verrassen door de eersten van die 10 kilometers, daar kan het nog steeds verraderlijk naar boven gaan zo nu en dan.
Zondag wordt voor mij de tweede start na mijn vuurdoop vorig jaar, ik kijk er ook weer naar uit.
Bedankt, daar kan ik wel wat mee. Thuis omgeving is Oosterbeek/Doorwerth dus qua heuvels wel wat gewend. Maar fijn om even te weten dat er geen verassing op het einde zit en waar je kan genieten tussendoor. Ik koers op 2 uur strak. Maar of het lukt is ook even van slaap (kids) en weer afhankelijk…. Wel veel zin in!InZane schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:59:
[...]
Jup, Apeldoorner hier en dit rondje al vaker gelopen.
Na Assel ga je een onverhard pad op richting de Amersfoortseweg. Geen trailschoenen nodig hoorAls je de Amersfoortseweg opdraait zit je op ca. 15km. Hou er rekening mee dat je dan tot aan de 18e km nog wel wat omhoog gaat! Daarna is het gewoon lekker naar beneden knallen richting Apeldoorn en de finish aan de Loolaan.
Shirt voor de marathon van Rotterdam is nu bekend:
Ik ben nooit zo van de shirts erbij bestellen maar deze vind ik best mooi.ArmyOfQueens schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:35:
[Afbeelding]
Ah, dan moet je ca. 4.50/km lopenjaguarxj16 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:31:
[...]
[...]
Bedankt, daar kan ik wel wat mee. Thuis omgeving is Oosterbeek/Doorwerth dus qua heuvels wel wat gewend. Maar fijn om even te weten dat er geen verassing op het einde zit en waar je kan genieten tussendoor. Ik koers op 2 uur strak. Maar of het lukt is ook even van slaap (kids) en weer afhankelijk…. Wel veel zin in!
Ik heb 'm 4 jaar in geleden in 2.01.51 gelopen. Had op 't eind niet meer genoeg over om onder die 2 uur te duiken.
Strava or it didn't happen: https://www.strava.com/activities/3065120653/overview
Heb voor aankomende zondag ook 2 uur opgegeven, maar ik weet nu al dat ik dat niet ga redden. In december ziek/niet fit geweest en deze maand ook al ziek geweest, dus de voorbereiding is niet geweldig. Denk dat ik maar lekker ga lopen en dan zie ik op de Amersfoortseweg wel wat er nog (of niet) in het vat zit.
[ Voor 26% gewijzigd door InZane op 31-01-2024 18:33 . Reden: Foto weggehaald. Is schijnbaar reden voor een discussie over natuur :/ ]
Voldoende slaap is uiteraard wel lekker voor het goede gevoel, maar je gaat van een kort nachtje niet slechter lopen. Laatst nog met beroerde nacht (veel woelen, 4 uur slaap) een prima HM gelopen. Voor een heuvelachtige wedstrijd is de truc rustig starten en warm worden, dan geleidelijk aan een tandje er bij. Wanneer je goed op wedstrijdtempo zit jezelf voorhouden dat je dat tempo nog maar 1 km hoeft vast te houden. En als dat lukt, nóg 1km er bij doen. Slapen doe je maar na de finishjaguarxj16 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:31:
[...]
[...]
Ik koers op 2 uur strak. Maar of het lukt is ook even van slaap (kids) en weer afhankelijk…. Wel veel zin in!
Het is maar goed dat we hardlopen en geen modeshows...ArmyOfQueens schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:35:
[Afbeelding]
1 nachtje slecht slapen is inderdaad geen enkel probleem, alleen is het vervelende met kinderen het probleem dat het niet bij 1 nachtje blijft meestalHighland schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:54:
[...]
Voldoende slaap is uiteraard wel lekker voor het goede gevoel, maar je gaat van een kort nachtje niet slechter lopen. Laatst nog met beroerde nacht (veel woelen, 4 uur slaap) een prima HM gelopen. Voor een heuvelachtige wedstrijd is de truc rustig starten en warm worden, dan geleidelijk aan een tandje er bij. Wanneer je goed op wedstrijdtempo zit jezelf voorhouden dat je dat tempo nog maar 1 km hoeft vast te houden. En als dat lukt, nóg 1km er bij doen. Slapen doe je maar na de finish
Onze jongste is/was een hele slechte slaper, en desondanks heb ik prima marathons kunnen lopen in die periode. Wel meer rekening houden met langer herstel door minder slaap, een toptijd gaat dus sowieso niet lukken.
Zeker goed punt! Wij gebruiken al van die zeepstukken met alleen natuurlijke ingredienten, weinig tot geen geur. Deo hebben we van dat smeerspul zonder parfum en ook bijna of volledig van natuurlijke middelen. Met vaseline kan ik helaas m'n hele buik wel insmeren. Na het douchen hoeft niet want als ik stop met rennen dan is het ook binnen 5 minuten dragelijk en na 10 minuten is het zo goed als weg, qua jeuk in ieder geval. Blijft nog iets langer rood.polthemol schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:18:
[...]
ik heb heel veel uitslag (comes and goes) bij haar en huidplooien. Wat voor mij goed helpt om het wat onder controle te houden is neutrale douchezeep gebruiken en niets van deo. Het gaat niet weg, maar is significant minder wel en ik heb niet meer de ondraaglijke jeuk die erbij kwam (krabben tot bloedens toe).
Ruimere shirts helpen ook en als je echt plekken krijgt, de plekken met vaseline insmeren voor het rennen en na douchen met zinkzalf als ze problematisch dreigen te worden.
Als douchegel/shampoo gebruik ik of zwitsal babyproducten of van sanex waarbij ik meestal een dag oversla met zeep te gebruiken (ik ren meestal elke dag wel, dus 1 dag douche ik met zeep, de andere alleen water).
Nu kan het goed zijn dat jij bv. meer een allergie hebt, maar misschien worth a shot
Ik heb sowieso sinds ik een kind heb een stuk minder puf om in de avond nog wat te doenkepler schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:27:
[...]
1 nachtje slecht slapen is inderdaad geen enkel probleem, alleen is het vervelende met kinderen het probleem dat het niet bij 1 nachtje blijft meestalAls je de hele week voor een wedstrijd slecht slaapt heeft dat wel wat meer effect. Aan de andere kant, je raakt er ook aan gewend
Onze jongste is/was een hele slechte slaper, en desondanks heb ik prima marathons kunnen lopen in die periode. Wel meer rekening houden met langer herstel door minder slaap, een toptijd gaat dus sowieso niet lukken.
[ Voor 20% gewijzigd door JT op 31-01-2024 17:04 ]
Ecodan warmtepomp
1 Terzijde) Wat je daar ziet is pijpenstrootje en geen heide. Dat doet het erg goed op stikstof en verdringt de meer kwetsbare soorten en uiteindelijk ook de heide. Och man, het gaat zo goed met de natuur! Een mens ziet wat ie wil zien...InZane schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:38:
[...]
Ah, dan moet je ca. 4.50/km lopen
Ik heb 'm 4 jaar in geleden in 2.01.51 gelopen. Had op 't eind niet meer genoeg over om onder die 2 uur te duiken.
Strava or it didn't happen: https://www.strava.com/activities/3065120653/overview
Heb voor aankomende zondag ook 2 uur opgegeven, maar ik weet nu al dat ik dat niet ga redden. In december ziek/niet fit geweest en deze maand ook al ziek geweest, dus de voorbereiding is niet geweldig. Denk dat ik maar lekker ga lopen en dan zie ik op de Amersfoortseweg wel wat er nog (of niet) in het vat zit.
Dit is tussen Hoog Soeren en Assel:
[Afbeelding]
Al zal het dit keer niet zo koud zijn..
Ik duid dit soort velden tegenwoordig maar aan als savanne. Binnenkort mogen we onder andere de Ginkelse Heide een nieuwe naam geven... Het is echt droevig.Philo Melos schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:20:
[...]
1 Terzijde) Wat je daar ziet is pijpenstrootje en geen heide. Dat doet het erg goed op stikstof en verdringt de meer kwetsbare soorten en uiteindelijk ook de heide. Och man, het gaat zo goed met de natuur! Een mens ziet wat ie wil zien...
Uh, ik heb nergens het woord heide in m'n mond genomen en het was zeker niet m'n bedoeling om een discussie over de natuur te starten.Philo Melos schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:20:
[...]
1 Terzijde) Wat je daar ziet is pijpenstrootje en geen heide. Dat doet het erg goed op stikstof en verdringt de meer kwetsbare soorten en uiteindelijk ook de heide. Och man, het gaat zo goed met de natuur! Een mens ziet wat ie wil zien...
[ Voor 9% gewijzigd door InZane op 31-01-2024 17:42 ]
Het is toch allemaal groen!!1Philo Melos schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:20:
[...]
Edit: @Poekie ik doel op de politieke discussie en niet op jou. Maar dat is hier misschien niet zo handig
[ Voor 11% gewijzigd door JT op 31-01-2024 21:04 ]
Ecodan warmtepomp
Ooh ik wilde ook geen discussie over iets wel of geen heide is aanwakkeren. Voor mij is t vijf jaar geleden dat ik daar t laatst liep en ik dacht echt dat t heide was wat daar groeide....
Weet ook niet hoe vaak jullie lopen ik 5 keer in de weekCaLeX schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:19:
[...]
Afgelopen juli de mijne aangeschaft, maar in december al een nieuwe gekregen omdat de rubbers ( niet aan de oplaad kant) loslaten
Meschien dat dat zorgt dat hij eerder stuk is
Is ook geen beter model die beter water dicht is
Is op zich niet erg hoor vroeg het mij gewoon af
Ik via coolblue en krijg gewoon weer 2 jaar garantie en duurt totaal 3 dagen dat ik zonder zit
Advies gevraagd over Hardlopen met Evy.
Ik ben eind december begonnen met hardlopen en heb een running streak behaald t/m vandaag. Hiervoor heb ik een hardloopschema voor 5 km gedaan. Ik luister goed naar mijn lichaam en heb geen blessures of dergelijke overgehouden.
Het plan is nu om om de dag een training te gaan doen. Zelf loop ik nu 26:23 min in 5 km en eind maart doe ik voor het eerst mee aan een hardloopwedstrijd met als stiekeme doel om 5 km in 25 min te gaan doen.
Hierdoor wil ik morgen beginnen met 'Hardlopen met Evy,' maar ik weet niet welke hardloopschema ik moet kiezen van de volgende twee:
'Start 2 Run onderhoud en snelheid verhogen' of '5 km snelheid verhogen?'
Ik heb namelijk het vermoeden dat het eerste schema van bovenstaande wellicht net te licht is kijkende naar hoe 'snel' ik ben maar het tweede schema eventueel te zwaar.
Wat raden jullie aan en/of wat zijn jullie bevindingen?
Ik ben eind december begonnen met hardlopen en heb een running streak behaald t/m vandaag. Hiervoor heb ik een hardloopschema voor 5 km gedaan. Ik luister goed naar mijn lichaam en heb geen blessures of dergelijke overgehouden.
Het plan is nu om om de dag een training te gaan doen. Zelf loop ik nu 26:23 min in 5 km en eind maart doe ik voor het eerst mee aan een hardloopwedstrijd met als stiekeme doel om 5 km in 25 min te gaan doen.
Hierdoor wil ik morgen beginnen met 'Hardlopen met Evy,' maar ik weet niet welke hardloopschema ik moet kiezen van de volgende twee:
Ik heb namelijk het vermoeden dat het eerste schema van bovenstaande wellicht net te licht is kijkende naar hoe 'snel' ik ben maar het tweede schema eventueel te zwaar.
Sorry, waar het hart van vol is, loopt de mond van over.Poekie schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:30:
Ooh ik wilde ook geen discussie over iets wel of geen heide is aanwakkeren. Voor mij is t vijf jaar geleden dat ik daar t laatst liep en ik dacht echt dat t heide was wat daar groeide....
Ingreep goed gegaan, of nog wachten op? Wel spijtig dat je streak eindigt. Maar er zullen er niet veel zijn die het ja nadoen. Ik in ieder geval zeker niet
Heide is prachtig om te lopen, wel goed op teken controleren na afloop!
Roozzz schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:42:
[...]
Sorry, waar het hart van vol is, loopt de mond van over.
Ingreep goed gegaan, of nog wachten op? Wel spijtig dat je streak eindigt. Maar er zullen er niet veel zijn die het ja nadoen. Ik in ieder geval zeker niet
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Sterkte met het herstel @Poekie! En laten we hopen dat het het gewenste resultaat oplevert.
Was ook niet tegen jou persoonlijk gericht. (en het hoort natuurlijk ook heel niet in dit topic thuis. Maar kon het niet laten)InZane schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:39:
[...]
Uh, ik heb nergens het woord heide in m'n mond genomen en het was zeker niet m'n bedoeling om een discussie over de natuur te starten.
Ik heb mijn eerste wedstrijd voor 2025 alvast geboekt!
Omdat ik in mei de marathon van Kopenhagen ga lopen kwam ik - niet geheel toevallig want advertentieprofielen - de Bridge Run 2025 tegen. Een halve marathon lopen over de brug tussen Denemarken en Zweden. De brug is in juli 2000 geopend. Van 2000 t/m 2006 was er een jaarlijkse editie, waarbij je van Tarnby in Denemarken naar Malmö in Zweden loopt. In 2010 is de loop voor het laatst georganiseerd, ter ere van het 10-jarig bestaan van de brug, en sindsdien niet meer. Tot volgend jaar dus, voor het 25-jarig bestaan.
Na 40 minuten in de wachtrij gestaan te hebben heb ik mijn deelname kunnen voltooien - en de 40,000 tickets zijn allemaal ook alweer uitverkocht.
Normaal kijk ik niet zo ver vooruit, maar dit lijkt me echt zo'n once in a lifetime dingetje. Op zondag 15 juni 2025 ren ik dus van Denemarken naar Zweden
Omdat ik in mei de marathon van Kopenhagen ga lopen kwam ik - niet geheel toevallig want advertentieprofielen - de Bridge Run 2025 tegen. Een halve marathon lopen over de brug tussen Denemarken en Zweden. De brug is in juli 2000 geopend. Van 2000 t/m 2006 was er een jaarlijkse editie, waarbij je van Tarnby in Denemarken naar Malmö in Zweden loopt. In 2010 is de loop voor het laatst georganiseerd, ter ere van het 10-jarig bestaan van de brug, en sindsdien niet meer. Tot volgend jaar dus, voor het 25-jarig bestaan.
Na 40 minuten in de wachtrij gestaan te hebben heb ik mijn deelname kunnen voltooien - en de 40,000 tickets zijn allemaal ook alweer uitverkocht.
Normaal kijk ik niet zo ver vooruit, maar dit lijkt me echt zo'n once in a lifetime dingetje. Op zondag 15 juni 2025 ren ik dus van Denemarken naar Zweden
Eerste post van mij hier, maar ik ren op die dag ook naar de overkant!SkyR schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:58:
Ik heb mijn eerste wedstrijd voor 2025 alvast geboekt!![]()
Heb de halve marathon al een tijdje op de bucket-list, nu komt daar eindelijk echt vorm aan, met de inschrijving voor deze Bridge-Run.
Nu loop ik nog maar een kilometer of 8, maar druk aan het trainen voor 10km in Enschede aankomende april tijdens het marathon-weekend. Daarnaast hoop ik dit jaar nog wat meer loopjes te kunnen doen om de lol er in te houden en als (voorlopig) summum dus deze Bridge Run.
Wachtrij was wel even een dingetje, want dat ging niet heel gesmeerd vond ik. Zal wel met de overweldigende drukte te maken hebben.
Lucky guys..
ik stond om 12:00 in de wachtrij, om 12:30 erin, maar crashte eruit bij de questions... Daarna nog 2u in de wachtrij gestaan tot ie op uitverkocht stond.
Baal er behoorlijk van.. Was een leuk doel geweest een week na m'n 40e verjaardag, en aangezien ik in Lund woon (en in Malmö) werk is het wel een dingetje voor me.
Baal er behoorlijk van.. Was een leuk doel geweest een week na m'n 40e verjaardag, en aangezien ik in Lund woon (en in Malmö) werk is het wel een dingetje voor me.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Volgens de FAQ komt er nog een wederverkoop-website voor de startbewijzen.ThunderNet schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:19:
Lucky guys..ik stond om 12:00 in de wachtrij, om 12:30 erin, maar crashte eruit bij de questions... Daarna nog 2u in de wachtrij gestaan tot ie op uitverkocht stond.
En anders misschien op de socials, jij zit dicht bij het vuur qua locatie.
"Wat is dat keihard zeg! Dat kan wel even duren voor ik dat soepel heb.. maar ik zal m'n best doen" Aldus de fysio.
@Poekie , @Bao_mi1 en @m0ridin Het is vermoedelijk kleine verrekking van de kuit. Een tedere massage met olie, wat geruststellende woordjes en nog 2 dagen rust en ik zou weer over de wegen moet vliegen. Zondag mag ik weer een klein loopje proberen.
En ik moet meer rekken en strekken. Alles zit kort, stevig op elkaar.
@Poekie , @Bao_mi1 en @m0ridin Het is vermoedelijk kleine verrekking van de kuit. Een tedere massage met olie, wat geruststellende woordjes en nog 2 dagen rust en ik zou weer over de wegen moet vliegen. Zondag mag ik weer een klein loopje proberen.
Het is bijna Valentijnsdag, misschien helpt een doos bonbons wel om je kuit wat losser te makenBlomminator schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:51:
"Wat is dat keihard zeg! Dat kan wel even duren voor ik dat soepel heb.. maar ik zal m'n best doen" Aldus de fysio.
Gewoon even rustig de tijd voor nemen na je workout. Niet gelijk op de bank ploffen met een biertje en zak chipsBlomminator schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:51:
@Poekie Succes met herstel.
Vandaag heb ik opnieuw gelopen, met de eerste keer het ondershirt gewassen. Vorige keer was dat nog niet zo. Het was iets beter te doen. Ik heb de sessie uit kunnen lopen door enkele rustintervallen te lopen in plaats van rustige hardloop, zodat de jeuk niet te erg zou worden. Conditioneel trek ik het prima. Training 1 week 1 van dit schema:

Ik heb besloten nog even door te zetten als er vooruitgang in zit. De vooruitgang kan zitten in de eerste wasbeurt waardoor er wellicht wat chemicaliën uit zijn gegaan, maar misschien werkt gewenning ook. Zondag weer een keer proberen
Heeft iemand een idee hoe je kunt controleren of je hardloopschoenen nog genoeg demping hebben?
Vandaag heb ik opnieuw gelopen, met de eerste keer het ondershirt gewassen. Vorige keer was dat nog niet zo. Het was iets beter te doen. Ik heb de sessie uit kunnen lopen door enkele rustintervallen te lopen in plaats van rustige hardloop, zodat de jeuk niet te erg zou worden. Conditioneel trek ik het prima. Training 1 week 1 van dit schema:

Ik heb besloten nog even door te zetten als er vooruitgang in zit. De vooruitgang kan zitten in de eerste wasbeurt waardoor er wellicht wat chemicaliën uit zijn gegaan, maar misschien werkt gewenning ook. Zondag weer een keer proberen
Heeft iemand een idee hoe je kunt controleren of je hardloopschoenen nog genoeg demping hebben?
Ecodan warmtepomp
Zelf heb ik er geen ervaring mee maar ze heeft toch gewoon een stroomschema voor deze keuze?DeVliegendeNLer schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:35:
Advies gevraagd over Hardlopen met Evy.
https://www.hardlopenmete...ningsschema-past-bij-mij/
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
zijn er hier saucony guide lopers die voor de afwisseling eens een ander merk gekocht hebben ?
Ondanks dat ik zeer content met deze schoenen zeer fijn vind zou ik weleens een alternatief willen hebben / proberen;
Ik neig naar Asics Gt 2000 of Adidas Boston (geen pronatie blok, wel veel demping wat mijn knieen fijn vinden)
Brooks adrenaline ooit gehad, beviel niet.
Ondanks dat ik zeer content met deze schoenen zeer fijn vind zou ik weleens een alternatief willen hebben / proberen;
Ik neig naar Asics Gt 2000 of Adidas Boston (geen pronatie blok, wel veel demping wat mijn knieen fijn vinden)
Ik zou eens een ander merk proberen, elk merk is weer anders. Volgens mij goed om dat ook eens te ervaren, tenminste zo bekijk ik het.
In diezelfde lijn heb ik een paartje Asics Nimbus 25 in de wintersale besteld deze week. Nu de KMs serieus oplopen (118 in januari
) zitten mijn longrun Brooks al boven de 600 kms. Tijd om er voorzichtig een paartje naast in te zetten en langzaam aan over te stappen.
In diezelfde lijn heb ik een paartje Asics Nimbus 25 in de wintersale besteld deze week. Nu de KMs serieus oplopen (118 in januari
Running \ Cycling: Strava
Na een streak van 2 jaar sinds een paar weken last van mijn rechter onderbeen. Ik had ineens van de 1 op andere dag een bultje aan de binnenkant van mijn scheenbeen. Dacht dat ik me misschien ergens gestoten had en heb er geen aandacht aan besteed verder. Gewoon doorgelopen en ook tijdens het lopen geen last. een aantal keer een coolpack gebruikt, maar dat had niet echt zin volgens mij.
De bult was inmiddels bijna verdwenen, maar ineens sinds gisteren is hij 2x zo groot en doet het erg veel pijn. Vooral in de ochtend. Een drukkend gevoel en ook bij aanraken zeer pijnlijk. Gisteren nog een klein rondje gelopen dat ging nog best. Vanmorgen deed het helaas nog meer pijn en kon ik amper lopen en onder de douche staan was al lastig.
Ik heb nu al heel de dag compressiekousen aan en moet zeggen dat dat wel echt helpt.
Ik denk zelf aan shin splints (of een stressfractuurtje?), nooit eerder gehad... maar dat is het enige wat ik zo kan bedenken. Het vreemde is dat wanneer ik aan het hardlopen ben ik het minder voel dan wanneer ik zit of sta.. Iemand ooit een vergelijkbare blessure gehad? En kan zoiets van de 1 op andere dag ontstaan?
Oh en ik loop op 5 verschillende schoenen, wissel ze dagelijks af. Doe dat al jaren op deze manier en gaat altijd prima.
De bult was inmiddels bijna verdwenen, maar ineens sinds gisteren is hij 2x zo groot en doet het erg veel pijn. Vooral in de ochtend. Een drukkend gevoel en ook bij aanraken zeer pijnlijk. Gisteren nog een klein rondje gelopen dat ging nog best. Vanmorgen deed het helaas nog meer pijn en kon ik amper lopen en onder de douche staan was al lastig.
Ik heb nu al heel de dag compressiekousen aan en moet zeggen dat dat wel echt helpt.
Ik denk zelf aan shin splints (of een stressfractuurtje?), nooit eerder gehad... maar dat is het enige wat ik zo kan bedenken. Het vreemde is dat wanneer ik aan het hardlopen ben ik het minder voel dan wanneer ik zit of sta.. Iemand ooit een vergelijkbare blessure gehad? En kan zoiets van de 1 op andere dag ontstaan?
Oh en ik loop op 5 verschillende schoenen, wissel ze dagelijks af. Doe dat al jaren op deze manier en gaat altijd prima.
[ Voor 10% gewijzigd door Pelox op 02-02-2024 15:26 ]
Zero.
Ja, ik loop al sinds het begin op Saucony Triumph. Goede demping. Maar ook op de Saucony Endorphine Speed 2+3, Edge en Trail.Len020 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:30:
zijn er hier saucony guide lopers die voor de afwisseling eens een ander merk gekocht hebben ?
Adidas Boston 12 vind ik geweldige schoenen, Zitten als gegoten, lekker licht en toch voldoende demping.
Van een Hoka kreeg ik pijn in mijn knie"en, Asics waren net te klein of te groot, Nike Vaporfly 3 ook hele fijne snelle schoen. Omdat ik een half maatje te groot had besteld die door verkocht en de Adizero Pro 2 gekocht. Ook 1 fijne snelle schoen. Keuze zat dus!
Vergeet nog de Brooks Glyceryne 20 of 21. Die was bijna Triumph-waardig qua comfort en demping. Voor langzame dagelijkse runs ook zeer goed. (Had dat Guide gemist. Sorry hoorrr)
[ Voor 7% gewijzigd door Philo Melos op 02-02-2024 15:00 ]
Ik zou de Boston 12 niet per se omschrijven als een schoen met veel demping. Ik gebruik hem voor snelle loopjes en intervalwerk.Len020 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:30:
Vind de schoen op zich wel oké lopen, maar de veters 3x niks. Die nu vervangen maar… Tsja, door wat hype op internet waren m’n verwachtingen nogal hoog.
Ik vond het zelf leuk om allerlei merken uit te proberen, maar ben toch wat vastgeroest in schoenen die mij goed bevallen. Zo is de Nike Invincible 2 top qua demping, de ASICS Nimbus 25 zit in dezelfde hoek. “Maximalist” schoenen wordt er wel eens over gezegd; meer demping ga je niet krijgen. Voor sommigen kan dat ook als instabiel aanvoelen. Je staat namelijk vrij hoog op een dikke middenzool van schuim.
Ik loop vooral op verschillende schoenen om m’n spieren af te laten wisselen. Ook doet het psychologisch iets positiefs met me als ik bepaalde schoenen aantrek. Beetje conditionering/pavlov idee. Zit allemaal in het koppie, werkt wel.
Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.