Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:37
Als je net zo'n punthoofd van deze discussie krijgt als ik kan je die misschien inzetten om nog net wat sneller te gaan dan die 200. Alles voor die marginal gains ;)

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-06 14:53

Dazzler2120

FP ProMod
ElPaco schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:27:
Als je net zo'n punthoofd van deze discussie krijgt als ik kan je die misschien inzetten om nog net wat sneller te gaan dan die 200. Alles voor die marginal gains ;)
Ah ja, als je face first rent dan is de terminal velocity ca. 240-290km/uur, afhankelijk van je postuur ;-)

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:51
kepler schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:05:
Voor mij is een PR alleen in een echte wedstrijd, lekker duidelijk :D
Dit dus. En dan nog een gecertificeerd parcours ook. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:17
Dazzler2120 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:21:
[...]

Deze berekening houdt volgens mij geen rekening met onze 'terminal velocity'.
Volgens mij is de terminal velocity ca. 200km/uur, wat op z'n snelst dus een 1,5 minuut PR zou opleveren.
Sneller zal niet gaan doordat luchtweerstand o.a. quadratisch is aan de snelheid, dus er is een punt waarbij je gewoon niet sneller kan vallen...
Als je zo'n sprong doet zoals Red Bull paar jaar terug vanaf 30km hoogte zou het wel kunnen met die snelheid volgens mij. Lager dan 10km inderdaad niet volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-06 23:04

Galois

1811 - 1832

kepler schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:05:
Voor mij is een PR alleen in een echte wedstrijd, lekker duidelijk :D

Alhoewel ik ook een keer een PR op een halve marathon heb gelopen, maar die bleek op mijn horloge (en die van anderen) bijna 1km korter :') Is het dan nog een PR? :P
Dat is ook een hele belangrijke! Is het wedstrijdparcours gemeten door de atletiekunie (oid) of heeft de lokale vereniging een parcours uitgezet en met Google Maps de afstand ongeveer bepaald en de finish op een handige plek gezet en het parcours dan 200 m korter (wat dus zo een minuut kan zijn! :)).

Dus een PR alleen bij een door de atletiekunie gecertificeerd parcours :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Roadman schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:47:
[...]

Dit dus. En dan nog een gecertificeerd parcours ook. (y)
Hier ook, maar leg het maar eens uit aan iemand die net begint met hardlopen. :X

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:57
CaLeX schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:32:
[...]

Hier ook, maar leg het maar eens uit aan iemand die net begint met hardlopen. :X
Ik heb altijd veel gelopen (ook wedstrijden) en vond dit toen en ook nu nog steeds onzin. Een PR is normaal gesproken vooral voor je zelf en je weet zelf donders goed hoe/waar je die hebt gelopen. Ik zou een PR die b.v. bergaf gelopen is niet accepteren/verwijderen, maar als ik een keer een vlakke loop heb en mijn horloge geeft aan dat ik daarbij een PR heb gelopen is die voor mij gewoon 100% valide.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Volgens Strava is mijn PR voor de 1km welgeteld 4 seconden en voor de 1 mijl 7 seconden. De 10km is dan weer helaas nooit in 40sec gelukt, 41m39s is daar de snelste tijd.

Die paar seconden voor de korte afstanden komt doordat Strava hele rare dingen met Apple Watch data doet als je die per ongeluk pauzeert terwijl je wel verder rent…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
Shinji schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:03:
Nou, nog een week te gaan tot de halve van Egmond. Als het zo blijft als nu qua weer wordt het perfect volgens mij.

Nog meer deelnemers hier?
Yep! Nou ja, ik ben een wanna-be deelnemer: ik loop de kwart marathon. Ik heb wel een paar weken terug de lange versie van de prerun gelopen (16km). Toen waren de duinen nog iets droger. Het is nu een natte bedoening, het parcours van de halve is aangepast.

Recent heb ik weer een corona besmetting doorgemaakt waardoor ik wat training heb gemist en hoe dan ook wat rustig aan doe. En Egmond is toch al geen snelheidsrace. Kortom, ik ga niet voor kneiterhard knallen. Gewoon lekker lopen en genieten van de omgeving, strand en duinen. En misschien achteraf nog even de zee in springen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
Dazzler2120 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:28:
[...]

Ah ja, als je face first rent dan is de terminal velocity ca. 240-290km/uur, afhankelijk van je postuur ;-)
Kan dat nog sneller als je feet first springt? Heeft je schoenmaat invloed? Ben ik sneller met carbon super schoenen, of dan juist liever bouwvakker-zolen met stalen platen en neuzen? Zoveel vragen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Als je het type van de activiteit op Strava wijzigt naar ‘Wedstrijd’ dan laat die standaard de totale tijd zien met alle pauzes en dergelijke. Dat helpt al. :)

PR zijn.. persoonlijk (ja, echt!) en daardoor heeft het niet zoveel zin om daarin vals te spelen. Maak je het alleen maar moeilijker voor jezelf om die PR nog eens te verbeteren.

Afstandmeten.nl is volgens mij best nauwkeurig. Nauwkeuriger dan je eigen GPS data vaak. Je kunt Strava dat ook laten corrigeren door naar GPS te kijken ipv je eigen data, dat wil ook nog wel eens helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:00
Hmmm, ik ben op dit moment met een marathonschema bezig van Garmin. Niet zozeer met een marathon als doel, maar vooral voor variatie en houvast. Zit nu in week 12 van 16, redelijk richting het eind, met komend weekend een LDL met een deel op marathon tempo wat uit zal komen op ~40km.

Maar mijn eerste echte loop is de 60 van Texel in maart, zit dus te bedenken wat handig is. Dit schema helemaal afronden heeft niet heel veel zin (taperen enzo) en is zo aan het einde best intensief. Deze week 2 inteval stukken en dus een blok op marathon tempo/Z4. Komende week soortgelijk, met een LDL aan het einde van 1:30 op Z2 en nog een uur op marathon tempo, etc.

Ik heb ook een 80km schema, denk erover hier naartoe over te gaan stappen om wat meer op de 60 van Texel te richten:

https://www.runnersworld....rathon-training-schedule/

Maar in hoeverre blijven echt tempo stukken nog een onderdeel van de training wanneer je richting ultras gaat? Hou je die ~80/20 verdeling altijd aan, ook bij toenemende afstanden (en back 2 back weekenden)?

Ben tegelijk ook bang dat als ik me ECHT vooral richt op afstand op rustig tempo dit weer teveel ten koste van snelheid gaat. Nu heb ik in mei de Utrecht marathon, zonder daar voor een PR te willen gaan, maar een sub 3u wil ik daar wel lopen eigenlijk hoewel dat, omgerekend naar een net wat onder de 4:15 pace eigenlijk sowieso wel moet lukken denk ik.

Vooral aan het bedenken wat handig is... Mocht er iemand tips, do's of don'ts hebben hoor ik het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-06 19:44
m0ridin schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:52:

Maar in hoeverre blijven echt tempo stukken nog een onderdeel van de training wanneer je richting ultras gaat? Hou je die ~80/20 verdeling altijd aan, ook bij toenemende afstanden (en back 2 back weekenden)?

Ben tegelijk ook bang dat als ik me ECHT vooral richt op afstand op rustig tempo dit weer teveel ten koste van snelheid gaat.
My 2 cts:
Ik zou niet niet twee dingen “half” (ik overdrijf) proberen te doen, maar maak een keuze wat je belangrijk vindt. Als je doel echt Texel is, dan zou ik zeggen: tempoblokken eruit en nog meer rustige kilometers. Inclusief zeker 2 echt rustige duurlopen van bijv 45 en 50km. Net zoals de marathon pas begint na 30km, is de 60 (en zeker Texel) echt wat anders dan een marathon. En meer oefenen met eten en drinken tijdens het lopen, meer dan bij de marathon..
En ga dan ook voor een echte taper, kleine pijntjes willen wel eens echte pijntjes worden na 50km lopen 🙂

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
estorino schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 07:20:
[...]

My 2 cts:
Ik zou niet niet twee dingen “half” (ik overdrijf) proberen te doen, maar maak een keuze wat je belangrijk vindt. Als je doel echt Texel is, dan zou ik zeggen: tempoblokken eruit en nog meer rustige kilometers. Inclusief zeker 2 echt rustige duurlopen van bijv 45 en 50km. Net zoals de marathon pas begint na 30km, is de 60 (en zeker Texel) echt wat anders dan een marathon. En meer oefenen met eten en drinken tijdens het lopen, meer dan bij de marathon..
En ga dan ook voor een echte taper, kleine pijntjes willen wel eens echte pijntjes worden na 50km lopen 🙂
Thanks, en daar neig ik ook naar (focus op Texel), wil pas eind van het jaar weer voor een PR gaan evt op de marathon dus daar heb ik ook nog genoeg tijd voor en extra volume (als ik heel blijf ;) ) zal het nooit slechter van worden lijkt me.

Hier en daar wat meer tempoblokken wil ik er wel inhouden, vind ik leuk en lekker en word je ook sterker van wat betreft easy tempo, maar in de huidige marathontraining zitten ook blokken op 10k tempo en dus langere stukken (45 tot 60 minuten) op marathon tempo wat op ~3:50 uit zou komen en dat dan na 2:15 of 1:30 op z2...

Wat ik altijd al heb aan het einde van een marathontraining (ok, begin er nu wel genoeg van te krijgen dus laat die marathon maar komen!) begint nu ook alleen dan zonder de payoff van de marathon zelf :+

Die 45+ duurlopen wil ik ook zeker nog een paar van doen (idd echt easy pace), wil ook nog een keer de krijtlandtrail doen en daar is een 52km variant van dus dat is een mooie optie oa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:16
Ik zou juist niet het tempo en evt interval werk geheel schrappen, zeker als je een goede tijd wil lopen. Een beetje snelheidswerk levert ook voor ultralopers een hoop op. De bang for your buck is groot.

@m0ridin heeft ruim voldoende basis in de benen om texel uit te kunnen lopen. Ik vermoed dat hij conditioneel eerder achteruit gaat als de tempoblokken geheel verdwijnen.

Een tandje minder tov een marathonvoorbereiding en meer focus op rustige duur lijkt me wel logisch.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@Roozzz Ook thanks voor je input! Tempo (en intervallen) compleet eruit zal ik ook niet doen (ik vind het ook leuk en wat je zegt, het heeft ook gewoon absoluut nut) maar vergeleken met de focus zoals die in een marathon training is welke ik dan vaak doe met het oog op een bepaalde strakke tijd kan het wel wat minder vermoed ik zo...

Meer kms maken, meer duur, wat minder tempo. Of tempo iets minder intens in ieder geval.

Denk vooral een juiste balans vinden tussen mijn kms wat uitbreiden (iets wat ik sowieso wilde gaan doen en proberen) en genoeg tempo erin houden zonder dat het echt... 'volhouden tot raceday' is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
Ik denk dat @m0ridin vooral meer kilometers moet maken voor zijn ultravoorbereiding. Hij moet niet meer snelheidswerk doen maar hij kan dezelfde hoeveelheid behouden.
Daardoor gaat de verhouding rustige/snelle kilometers wel veranderen naar percentsgewijs meer rustige kilometers.
Na afloop van de ultra heeft hij dan een grotere aerobe basis wat zijn marathon ook ten goede zal komen.

(Just my humble opinion)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
  • Nu online
@m0ridin Ik zou ook vooral kijken naar ‘doubles’, ben de juiste term even kwijt maar eigenlijk twee langere duurlopen dagen achter elkaar. Bijv op zaterdag 30km en op zondag weer 30km. Oh lees net je link, dat zijn dus back-to-back runs. :)

Heb zelf geen ervaring maar lees wel eens wat over ultralopers en eigenlijk is alles langer dan 3 uur niet wat ze echt doen. Soms wel twee loopjes op 1 dag (gok dat dit dan als ‘doubles’ gezien kan worden), maar vooral veel kilometers verdeeld over de hele week.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:38

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik ben ook weer een week of 8 bezig om weer op te bouwen. Na een goed half jaar stil te hebben gezeten begon het weer te kriebelen.

Begonnen met rustige 5km loopjes. Op een tempo van 5:40/km ging mijn hartslag aan het einde wel over de 180 heen. Met mijn 44 jaar is dat wat aan de hoge kant... Na een loopje of 5 op hetzelfde tempo kwam ik weer onder de 170.
Sinds deze week loop ik 6km op een tempo van tussen de 5:35 en 5:40/km. De gemiddelde hartslag ligt zo rond de 162. Ik vind dit zelf wel de lekkerste zone om in te lopen. Uitbouwen, maar niet pushen.

Mijn doel is simpel: 10km op een leuk tempo (5:30/km) kunnen lopen en mij vooral weer fit voelen. En daarna zien we wel weer. Een halve marathon kunnen lopen stel ik als ultiem doel. Maar vooral de regelmaat en het weer fit voelen zijn voor mij erg belangrijk.

Nu zie ik dat ik een cadans heb van gemiddeld 162 stappen per minuut. En in de 12+ jaar dat ik ren is het eigenlijk nooit anders geweest. Ik merk dat het erg lastig is om naar die (betere) 170spm te komen. Het voelt voor mij vooral onnatuurlijk aan. Dus houd ik het nu maar bij mijn eigen tempo en cadans.

Tijdens de lockdown heb ik erg veel gelopen. 15km was geen enkel probleem, en de 10km liep ik onder de 50 minuten. Dat laat ik nu maar voor wat het is, maar als het weer kan zie ik het als 'mooi meegenomen' :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:53
Ik heb een vraag over schoenen.

Ik doe een mix van hardlopen (max 5-10 km) op deels onverharfde ondergrond en aansluitend bootcamp-achtige oefeningen in het park. Wat ik voor de nattere/koudere maanden zoek is een type schoen dat iets meer gesloten en waterdicht is dan een typische hardloopschoen. En dat mede daardoor ook wat makkelijker schoon te maken is dan mijn huidige simpele Asics die er inmiddels volledig afgeragd uitzien door alle modder.

Heeft iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
Randfiguur schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:59:

Ik doe een mix van hardlopen (max 5-10 km) op deels onverharfde ondergrond en aansluitend bootcamp-achtige oefeningen in het park. Wat ik voor de nattere/koudere maanden zoek is een type schoen dat iets meer gesloten en waterdicht is dan een typische hardloopschoen. En dat mede daardoor ook wat makkelijker schoon te maken is dan mijn huidige simpele Asics die er inmiddels volledig afgeragd uitzien door alle modder.

Heeft iemand tips?
Misschien dat de TR2 van decathlon aan je eisen voldoet.

Ik ben er erg blij mee, trail schoen maar kan ook prima op asfalt. Volgens mij redelijk waterdicht al weet ik dat niet 100% zeker meer. Zijn in elk geval redelijk dik qua stof dus duurt even voordat het water er door is.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-06 17:28
Vandaag stond de Vlinderloop op mijn programma, een halve marathon.
Om eerlijk te zijn had ik niet zo'n zin. Het weer was onaangenaam, en ik had geen zin in afzien. Niet dat ik bij mijn vorige HM zo af had moeten zien, maar het blijft een halve marathon. Die loop ik niet zo vaak, dus ik weet ook niet zo goed wat ik aankan. Maar ja, in voorbereiding op de Marathon van Rotterdam wilde ik een idee hebben van waar ik sta, dus het moest maar. Eind 2022 liep ik een PR van1:28:30 en ik vermoedde dat ik dat opnieuw aankon, maar elke tijd onder de 1:30 zou ik goed vinden.

De start was vanuit een nieuwe locatie, de hockeyclub Houten. Daardoor is het parcours iets gewijzigd, maar grotendeels gelijk gebleven. Volgens mij is het parcours iets overzichtelijker, met iets meer hoogtemeters.
Bij het begin ging er al iets mis; ik startte mijn horloge niet, daar kwam ik 200 meter later achter, dus dat viel mee. Het begin was recht tegen de wind in, na een paar honder meter rechtsaf langs het Amsterdam-Rijnkanaal. Daar had je de wind niet recht tegen, maar je was wel heel onbeschermd. Gelukkig werd ik voorbij gelopen door iemand met een gelijkmatig tempo, dus daar ben ik achteraan gegaan. Het was wel een behoorlijk hoog tempo, maar het leek me verstandig om toch mee te lopen. En dat ging goed, kilometers van 4:11, 4:05, 4:02, wel tijden die ik licht intimiderend vond, om het zo maar te zeggen.

Na het keerpunt versnelde de tempomaker zozeer dat ik hem liet lopen. Maar geen nood, de loper achter mij passeerde mij in een bocht en ik kon hem volgen. Volgende kilometers gingen met de wind mee in ongeveer 4:05 tot de finish van de eerste ronde. De loper voor mij was klaar, maar andere lopers vonden het tijd voor een versnelling en ik liet ze gaan. Daar kreeg ik spijt van, want de volgende kilometers gingen, weer langs het A-R kanaal, in 4:22 en 4:23. Maar bij een drinkpost werd ik opgeveegd door een blondine met paardestaart. Volgende kilometers in 4:14, 3:52, 3:53!!** Ik vroeg me af waarom zij al die tijd achter mij had gelopen, als ze zo'n moordend tempo op kon leggen. Na nog een kilometer in 4:00 tegen de wind in liet ik haar ook lopen, de rest zou vrijwel met de wind mee zijn. Die gingen in 4:12 en 4:13, nog steeds in een sub-1:30 tempo, dus dat vond ik wel best.

De laatste kilometer was voor een groot deel tegen de wind in, maar dat mocht niet meer deren. Over de streep in 1:27:05. Toch maar goed dat ik gegaan ben. :D

https://www.strava.com/activities/10549287866

**update: inmiddels weet ik waarom. Op haar strava staat dat ze de Vlinderloop heeft gebruikt voor een zone 1-2-3 training. Ze heeft een PR van 1:18, dus logisch dat ik haar niet bij kon houden.Toen ze mij voorbij liep zat ze wel in zone 3. :)

[ Voor 4% gewijzigd door nogeeninlog op 14-01-2024 16:22 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• estorino
nogeeninlog schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:23:
Vandaag stond de Vlinderloop op mijn programma,
Bij mij ook, ik woon 2km van de start vandaan. Wou eigenlijk de kortste afstand doen, maar was te laat van huis gegaan (gezin, zo gaat dat). Daarom maar de 10,7km gedaan, zonder inlopen… geen zin in kuit of hamstring problemen, dus eerste 2km rustig aan gedaan, maar voelde prima. Daarna wat kunnen versnellen en op de terugweg met wind mee was het zowaar wel lekker lopen. Tevreden met 4:53/km! Ik hoop eind maart op Texel (60 van Texel, in etafettevorm) 15km te lopen. Daar is met nog 10 weken misschien 4:45/km wel haalbaar. Ik vond de startlocatie zeker een verbetering, maar vind het wel erg jammer dat de kortste afstand 4,4km is en geen 5…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Slickk back to back is idd ook iets om te gaan doen :) En volgens mij lees ik over het algemeen idd ook dat het meer om weekvolume gaat dan om veel 40+ te lopen oid.

Tegelijk is het ook niet erg om heel af en toe bijv een 50 te doen (heel rustig, absoluut niet te vaak). Al dan niet om een keer te voelen en ervaren hoe het is (maar dat heb ik nu wel een paar keer gedaan), maar voor mij vooral omdat ik het 'leuk vind' (nou ja, meestal dan ;) ) en om leuke tochten te kunnen doen.

Voor morgen doe ik nog de 2:15@Z2 en 45@Z4 en dan laat ik dit schema verder voor wat het is en ga ik meer richting het 80km schema denk ik. Of in ieder geval minder op marathon tempo en blokken richten en meer op kms maken even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Nou, Garmin heeft bij mij de halve van Egmond gedelete, benieuwd of dat een teken is van ze ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:16
Alle halve van Egmond lopers succes vandaag! Zou leuk zijn als alle Tweakers elkaar groeten. Je kan mij herkennen aan blauwe hardloopschoenen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• JeroenGans
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-04 07:37
Zo. Uitgewaaid en geregend in Egmond. Wat een drama met de bussen heen. Maar wel heerlijk gelopen, prima parcours. Wel paar 100m te kort uitgezet als ik alle Strava registraties zie…?

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Shinji
Ik lig ook lekker op de bank met mijn benen omhoog. Op strand ging het prima. Mijn <2u doel had ik al laten varen maar wilde toch proberen om onder de 6:00/km te blijven maar dat is helaas niet gelukt.

Kreeg na 9 kilometer wat last van blaren. En in de duinen wilde het gewoon niet meer zo lekker. Tot km 16 wel blijven lopen maar daarna ook een paar keer stukje moeten wandelen helaas.

De bussen heen waren wat mij betreft prima te doen. Terug was een drama. Geen duidelijke vakken voor Heiloo of Alkmaar. Hele groepen die langs de rij liepen en dan later invoegden etc.

Gelukkig werd ik in Heiloo opgehaald met de auto en kwam die net aanrijden toen ik uit bus stapte.

Het omkleden was wat minder privacy dan gedacht. Een dame vroeg mij en nog iemand om even het uitzicht te blokken zodat ze zich helemaal kon omkleden.

Ook nog onderweg kort sprintje getrokken om een handschoen te geven aan iemand die die liet vallen.

En ik ben te zien in de stream. De kale in het geel in de video bij mijn strava activiteit.

https://www.strava.com/activities/10557341254

Met uitzondering van de bussen terug verder een prima evenement en voor herhaling vatbaar.

//edit

Ik miste na afloop ook wat eten / drinken overigens. Alleen een flesje AA. Ik had graag nog wat water gewild of een snelle Jelle of iets dergelijks wat je vaak ziet.

De blikjes tonijn zoals bij de bruggenloop hoeven dan weer niet ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Shinji op 14-01-2024 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ropau
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-06 20:20
Sinds een paar weken ben ik voorzicht begonnen met hardlopen. Twee kinderen op atletiek dus dat geeft nodige inspiratie. Begonnen met een voorzichtige voorbereiding op 5 km. In mijn enthousiasme mij gisteren ingeschreven voor de 5 km van de 20 van Alphen op 3 maart maar kwam er later pas achter dat ik die dag in het Omnisport Apeldoorn moet zijn voor Nationale Pupillen Indoor.

Mocht iemand voor de helft van de prijs (€6,50) mijn startbewijs naar zich zelf wil overdragen verneem ik dat graag middels een DM.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:16

Rudedadude

Maybe we were born to run

Heeft iemand tips?
Er is een categorie road-to-trail schoenen. Ik heb zo niet concrete modellen paraat (of ja, de Altra Outroad, maar dat is dan weer een zero drop model), maar zoekend op zo'n beschrijving valt wel wat te vinden. Je kan wellicht ook kijken naar de runshield varianten van Saucony, dat zijn reguliere schoenen met een meer weerbestendige (en dus meestal beter goed te houden) upper.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
  • Nu online
Rudedadude schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:10:
[...]

Er is een categorie road-to-trail schoenen. Ik heb zo niet concrete modellen paraat (of ja, de Altra Outroad, maar dat is dan weer een zero drop model), maar zoekend op zo'n beschrijving valt wel wat te vinden. Je kan wellicht ook kijken naar de runshield varianten van Saucony, dat zijn reguliere schoenen met een meer weerbestendige (en dus meestal beter goed te houden) upper.
Hierbij aansluitend; ben zelf wel enthousiast over de Nike Pegasus Trail 4 GTX die in deze categorie valt. GTX als in Goretex, dus ook waterdicht.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Highland
Highland schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:08:
Alle halve van Egmond lopers succes vandaag! Zou leuk zijn als alle Tweakers elkaar groeten. Je kan mij herkennen aan blauwe hardloopschoenen.
Ik was voorbereid op het ergste, maar het viel me 100% mee. Strand was goed te lopen en in de duinen liep het voor mijn gevoel vooral helling af. De laatste lange beklimming voor Egmond was minder steil en korter dan ik dacht en bovendien verhard. Dus gewoon een goede tijd kunnen lopen (1:45).

Gelukkig waren we met een eigen bus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-06 23:45

Heeft iemand tips?
Ik heb nu al een tijdje de Adidas Terres Agravic Flow 2.0 met Gore-Tex. Vandaag nog de 30 km Polar Bear Trail in de buurt van Maastricht gelopen en vorig jaar de Heuvelland-marathon waarbij er flinke plassen en modder was onderweg.

Een erg fijne schoen waarbij je alleen bij meermaals volledig onderdompelen natte voeten lijkt te kunnen krijgen. Ook vandaag na de finish de zijkant en onderkant afgespoten met de hogedrukreiniger en nog steeds droge sokken.

Voor meer dan 10 km asfalt vind ik ze eigenlijk wat te hard maar wanneer het regent geef ik ze toch de voorkeur omdat ik natte voeten/sokken nog veel vervelender vind.

De schoen zitten tussen neutraal en pronatie in. Als neutrale loper merk je waarschijnlijk weinig verschil. Ik heb zwaar pronatie nodig en daar voldoet ie eigenlijk niet aan maar voor een natte ondergrond of regen trek ik deze graag aan.

PSN ID = Jorco

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Laatst online: 19:53
@Shinji @Rudedadude @Slickk @Jorco

Bedankt voor alle tips! Gezien de lullige afstandjes die ik hardloop, heb ik vandaag de goedkoopste tip gepast en gekocht: de Decathlon Evadict TR2 (63 euro). Deze voldoet aan mijn belangrijkste eisen: hij is zwart (minder onderhoudsgevoelig), zit comfortabel, is een stuk geslotener dan mijn huidige schoenen (niet waterdicht maar daardoor hopelijk koeler) en heeft een zool met veel grip. Ik heb trouwens supinatie, maar daar hou ik me vooralsnog niet mee bezig.

Eens kijken of dat Decathlon-spul bevalt. Zo niet, dan heb ik alvast wat alternatieven achter de hand dankzij deze thread :)

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• ÜberWicked
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-06 19:59
Heb ook Egmond gelopen. Eerste keer dus had het een zware dag verwacht maar viel reuze mee. Erg geluk met de bus heen en terug dus daar nauwelijks hoeven te wachten.
Strand viel reuze mee om te lopen en het weer was top.

Wel veel te druk (of een vak te laat gestart waarschijnlijk, ik zat in bruin, had 1:50 opgegeven) waardoor je alleen maar aan het inhalen ben. Dat lukt op het strand makkelijk maar na het strand op de duinpaden moet je echt een beetje roepen en duwen en door de berm, dat viel tegen.

Uiteindelijk 1:38 gelopen, zeer tevreden, meteen pr op de halve dus ben benieuwd hoe dat op een normale weg zou gaan.

Verder leuk voor een keer maar denk niet dat ik deze snel nog een keer ga doen. Alles bij elkaar en ook nog een stuk rijden met de auto kost het toch bijna een hele dag voor anderhalf uur uitwaaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:31
vinom schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:21:
Ik ben inmiddels bezig met een hardloopschema van mijn Garmin horloge, coach Greg. Ik heb als doel gesteld 5KM in 25 minuten. Waar ik eerst op een fijn tempo (5:50) twee keer in de week 5KM liep, ben ik inmiddels al 8 weken (van de 11)bezig met vier keer hardlopen in de week. Het schema betreft voornamelijk 2x licht tempo voor 30+ minuten, 1x licht tempo 50+ minuten en een intensieve loop van 5x 1km op doeltempo met tussendoor 200m joggen. En nog een 3x 200m sprint als afsluiter. Af en toe zat er een andere intensieve training in zoals 8x een heuvel op en af, of korte sprintjes trekken.

Wat ik vooral merk:
- een lagere hartslag over het algemeen tijdens het hardlopen. Bijvoorbeeld bij de licht tempo loopjes waar ik eerst in de 160 zat, zit ik nu in de 150
- het lopen gaat makkelijker, soepeler naar mijn idee
- discipline en routine is vereist. 4x in de week erop uit vergt planning in combinatie met werk en gezien maar ook de discipline om gewoon te gaan. Het gaat prima tot nu toe en ik heb nog geen enkele loop gemist. Ik sta er zelf regelmatig eerder voor op, aangezien dat beter uit komt qua planning en ik op een nuchtere maag het fijnste loop.

[Afbeelding]
12 december deelde ik dit fijne bericht dat ik goed op weg was en inmiddels had jullie van mooie plaatjes willen voorzien hoeveel beter mijn hartslag wel niet is geworden en dat ik mijn doel bereikt zou hebben: 5K in 25 minuten.

Helaas kreeg ik een week voor mijn 5K voor het eerst COVID en voelde al het harde werk van de afgelopen maanden voor niets. Mijn conditie is ruk, mijn energie is niet wat het moet zijn en ik baal als een stekker. Ik heb een poging gedaan voor mijn 5K run, maar na 2KM was ik helemaal op en ben ik gestopt.

Ik ben inmiddels wel weer begonnen met langzame loopjes, ondanks de hogere hartslag in de hoop niet te ver achteruit te gaan. Het schema van Garmin stelt helaas doodleuk weer een training van 13 weken voor, terwijl ik natuurlijk wel progressie heb gemaakt, dus dat ga ik niet doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shinji
ÜberWicked schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:47:
Heb ook Egmond gelopen. Eerste keer dus had het een zware dag verwacht maar viel reuze mee. Erg geluk met de bus heen en terug dus daar nauwelijks hoeven te wachten.
Strand viel reuze mee om te lopen en het weer was top.

Wel veel te druk (of een vak te laat gestart waarschijnlijk, ik zat in bruin, had 1:50 opgegeven) waardoor je alleen maar aan het inhalen ben. Dat lukt op het strand makkelijk maar na het strand op de duinpaden moet je echt een beetje roepen en duwen en door de berm, dat viel tegen.

Uiteindelijk 1:38 gelopen, zeer tevreden, meteen pr op de halve dus ben benieuwd hoe dat op een normale weg zou gaan.

Verder leuk voor een keer maar denk niet dat ik deze snel nog een keer ga doen. Alles bij elkaar en ook nog een stuk rijden met de auto kost het toch bijna een hele dag voor anderhalf uur uitwaaien.
Als je 1:50 opgeeft en 1:38 loopt dan ben je inderdaad wat te laat gestart denk ik en had je makkelijk een of twee vakken naar voren gekund. De 1:55 pacers stonden halverwege startvakbruin dus an sich klopt 1:50 met bruin wel als je daar voorin stond.

Maar zowel vanuit achter veel snellere lopers gezien die eigenlijk voor me hadden moeten starten en andersom ook veel mensen gezien die echt geparkeerd stonden (en zag er niet uit dat pech was, maar gewoon hun natuurlijke pace) in vergelijking met mij en dan ben ik bij lange na niet de snelste en ik stond dan eigenlijk al in een te snel vak. Dan vraag ik me wel eens af wat die mensen ingevuld moeten hebben bij aanmelden en wat ze daarbij gedacht hadden.

Ik had zelf 1:55 opgegeven. Heb wel eens een rustige halve gelopen in training op 1:54 dus het zou er in moeten zitten maar de afgelopen maanden veel tegenslag gehad.

Op strand inhalen was overigens inderdaad erg prettig, niemand last van elkaar. Daarna was het inderdaad wel anders. Zelfs iemand ging op de 60 weg waar auto’s reden om in te halen. Die werd daar wel snel weg gehaald.

[ Voor 5% gewijzigd door Shinji op 15-01-2024 12:17 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:16
vinom schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:03:
[...]

12 december deelde ik dit fijne bericht dat ik goed op weg was en inmiddels had jullie van mooie plaatjes willen voorzien hoeveel beter mijn hartslag wel niet is geworden en dat ik mijn doel bereikt zou hebben: 5K in 25 minuten.

Helaas kreeg ik een week voor mijn 5K voor het eerst COVID en voelde al het harde werk van de afgelopen maanden voor niets. Mijn conditie is ruk, mijn energie is niet wat het moet zijn en ik baal als een stekker. Ik heb een poging gedaan voor mijn 5K run, maar na 2KM was ik helemaal op en ben ik gestopt.

Ik ben inmiddels wel weer begonnen met langzame loopjes, ondanks de hogere hartslag in de hoop niet te ver achteruit te gaan. Het schema van Garmin stelt helaas doodleuk weer een training van 13 weken voor, terwijl ik natuurlijk wel progressie heb gemaakt, dus dat ga ik niet doen.
Een beetje lief zijn voor jezelf, hier (covid) kan je simpelweg niets aan doen en je hebt toch hele mooie stappen gezet in de vorige voorbereiding. Het moeilijkste stuk heb je gedaan: starten en regelmaat inbouwen. Dat je het nu meteen weer oppakt zeg echt eigenlijk al genoeg d:)b

Dat het ontzettend klote kan zijn zal ik niet ontkennen. Ik deed een rondje corona in de laatste weken van mijn voorbereiding naar een marathon. Van maandenlang 80-100km weken naar 2 minuten hardlopen en buiten adem zijn. Dat was niet heel leuk zeg maar... Maar geef het tijd, het komt iedere keer sneller terug.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• estorino
Probeer vooral plezier te hebben in het proces richting die 5km binnen 25min, dus de trainingsloopjes zelf, hoe kort of hoe rustig dan ook. Dan komt die tijd vanzelf!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
Shinji schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:11:
[...]Op strand inhalen was overigens inderdaad erg prettig, niemand last van elkaar. Daarna was het inderdaad wel anders. Zelfs iemand ging op de 60 weg waar auto’s reden om in te halen. Die werd daar wel snel weg gehaald.
De drukte in de duinen hoort wel bij Egmond. Een beetje rekening houden met elkaar helpt dan wel. Voor een PR of wereldrecord moet je niet bij Egmond zijn (kan wel, maar op een vlakke wegwedstrijd was je nog sneller geweest), dus opgefokt raken van trage voorgangers is nergens voor nodig. Andersom: ik kwam op een gegeven moment twee lopende deelnemers tegen die samen het smalle fietspad blokkeerden. De een na de ander gaf daar een opmerking over ('lopen in de berm'), waarna de twee chagrijnig terug gingen klagen. Dan heb je niet begrepen dat je aan een hardloopwedstrijd meedoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:47
JeroenGans schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:27:
Wel paar 100m te kort uitgezet als ik alle Strava registraties zie…?
Bijzonder idd, steevast tussen de 20.8 en 20.9. Nu geloof ik wel dat GPS niet pinpoint nauwkeurig is maar dit is toch wel opvallend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
ascent schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:23:
[...]

Bijzonder idd, steevast tussen de 20.8 en 20.9. Nu geloof ik wel dat GPS niet pinpoint nauwkeurig is maar dit is toch wel opvallend.
Herkenbaar. Het is een gecertificeerd parcours, dus het zou goed moeten gaan. Zou het stuk over het brede strand het verschil kunnen maken tussen de uitgezette afstand en de gelopen/gemeten afstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:47
Highland schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:25:
[...]

Herkenbaar. Het is een gecertificeerd parcours, dus het zou goed moeten gaan. Zou het stuk over het brede strand het verschil kunnen maken tussen de uitgezette afstand en de gelopen/gemeten afstand?
Dan zou je ook een hele zwik op strava moeten zien die wel 21.1 klokte denk ik, als zij de "buitenbocht" hbeben gehad.. Zou het met de aanpassing in de route te maken hebben?

https://www.nhnieuws.nl/n...-de-egmond-halve-marathon

[ Voor 14% gewijzigd door ascent op 15-01-2024 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:51
Highland schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:25:
[...]

Het is een gecertificeerd parcours
Hoe kom je daarbij?
Hij komt namelijk niet in dit lijstje voor

[ Voor 21% gewijzigd door Roadman op 15-01-2024 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Op het strand is het parcours nogal breed, als je lekker van de ene kant naar de andere kant was gegaan had je volgens mij makkelijk er een marathon van kunnen maken ;)

Wat me opviel was dat in elk geval op het strand de kilometer markers goed stonden, voor mijn gevoel ergens tussen 9 en 14 is het denk ik mis gegaan. Op het strand piepte mijn horloge telkens net iets voor de marker, dat kan gewoon een GPS afwijking zijn of niet de optimale lijn lopen. Maar vanaf ik denk km15 was het ineens een stuk er na, of althans toen werd ik het me bewust. Dus zal ergens daartussen gebeurd zijn, en dat bleef de rest van het parcour wel weer constant.

Ook was er volgens mij op de kwart marathon afstand een poort aan het instorten. Een aantal mensen gingen daar langs maar misten dan een tijdwaarneming. De meesten gingen nog even terug dus denk ook niet dat het hier per se aan lag. Ik ben wel onder de boog door gegaan overigens dus bij mij is het dat in elk geval niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highland
Roadman schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:44:
[...]

Hoe kom je daarbij?
Hij komt namelijk niet in dit lijstje voor
I stand corrected. Op de lijst van de Atletiekunie komt Egmond inderdaad niet voor. Ik nam het aan omdat het een Atletiekunie-wedstrijd is, maar dat betekent dus niet certificering.

Het parcours volgens de organisatie eindigt op 20,95km, dus daar zit al een groot deel van de verklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Highland schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:22:
[...]

De drukte in de duinen hoort wel bij Egmond. Een beetje rekening houden met elkaar helpt dan wel. Voor een PR of wereldrecord moet je niet bij Egmond zijn (kan wel, maar op een vlakke wegwedstrijd was je nog sneller geweest), dus opgefokt raken van trage voorgangers is nergens voor nodig. Andersom: ik kwam op een gegeven moment twee lopende deelnemers tegen die samen het smalle fietspad blokkeerden. De een na de ander gaf daar een opmerking over ('lopen in de berm'), waarna de twee chagrijnig terug gingen klagen. Dan heb je niet begrepen dat je aan een hardloopwedstrijd meedoet.
Ik ben niet opgefokt geraakt hoor, ik loop zoveel mogelijk rechts. Tenzij aan het inhalen uiteraard.

Er werd ook veel rechts over de berm ingehaald, helemaal prima wat mij betreft maar zorg dan dat niemand er last van heeft. Ben een keer door iemand omver gebeukt die rechts over de berm inhaalde. Daar zeg ik dan wel wat van.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Caes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-06 00:11
gisteren ook de Halve van Egmond gelopen. Omstandigheden waren dikke prima. Vooral de wind op het strand een beetje zijwaards/in de rug. Die kan nog wel eens vol tegen zijn.

Nu het toch over inhalen gaat. Mijn ergenis is mensen die inhalen en direct voor je gaan lopen waardoor jij even een paar passen moet inhouden. Loop dan even een paar passen door alvorens weer naar links of rechts te gaan.
Of bij de drankposten als je gewoon iets vertraagd om netjes een bekertje aan te pakken van die snelle jelle's die volle vaart naar links/rechts beuken (letterlijk) om een bekertje voor je neus te grijpen.

Acties:
  • +43 Henk 'm!

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-06 14:27
Ik heb gisteren ook weer een wedstrijd gelopen. De vorige 10 kilometer wedstrijd was in 1:01:22, terwijl mijn doel onder het uur was. Na deze wedstrijd heb ik een weekje wat rustiger aan gedaan en daarna wel weer goed doorgetraind. Wel veel gegeten in deze periode, door kerst, veel feestjes, etc. Daarom had ik vooraf als doel gesteld om zo'n beetje dezelfde tijd te lopen.

Ik startte voor mijn gevoel rustig, maar zat gelijk al op een tempo van 5:55. De 2e kilometer was zelfs 5:45 en ik merkte ook al aan mezelf dat het zwaarder ging. Voor mijn gevoel ging ik daarna wat rustiger lopen, maar ik bleef t/m kilometer 5 onder de 6 minuten. Kilometer 6, 7, 8 & 9 waren zwaar, maar ik kon de schade beperkt houden met tijden van rondde 6:10. De laatste kilometer kon ik er met moeite nog een eindprint uitgooien en kwam ik uit op een mooie tijd van 59:41. Voor mij is het heel lang geleden dat ik onder het uur kon op de 10 kilometer, dus dat is een prachtige mijlpaal _/-\o_

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
Nou zul je de halve van egmond idd niet snel voor je PR oid doen, maar ik zou het toch maar matig trekken als het parcours simpelweg te kort uitgemeten is hoor :+

Zo'n ervaren organisatie en met de naam 'egmond halve marathon', kan me ook prima voorstellen dat mensen Egmond als hun eerste of bucketlist halve marathon zouden zetten, als je dan na afloop niet de volle afstand hebt gelopen lijkt me dat vrij ruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
m0ridin schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:55:
Nou zul je de halve van egmond idd niet snel voor je PR oid doen, maar ik zou het toch maar matig trekken als het parcours simpelweg te kort uitgemeten is hoor :+

Zo'n ervaren organisatie en met de naam 'egmond halve marathon', kan me ook prima voorstellen dat mensen Egmond als hun eerste of bucketlist halve marathon zouden zetten, als je dan na afloop niet de volle afstand hebt gelopen lijkt me dat vrij ruk.
Dat is inderdaad wel jammer, ik had nog zo'n 220 meter door moeten rennen om de 21,1 te halen, dan ben je al voorbij de medaille en drinken dus vond het iets te veel van het goede.

Maar wat je zegt, ik had de Strava Januari Half Marathon 'challenge' gejoined en dacht misschien gewoon elke maand een halve dit jaar te doen maar dat zit er nu ook niet meer in waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@redwing het blijft een beetje maf met die trainingsplannen. Over drie weken mag ik aan de bak maar ik ben nog niet over driekwart van de beoogde afstand geweest qua training, en dat was slechts één keer. De rest is korter en deze week mag ik minder dan een uur per keer en moet ik twee keer die strides doen.
Het niet het gevoel dat ik nu nog veel heb aan dat soort spul maar gewoon kilometers in de benen moet hebben. Je kunt op karakter gerust wel een stukje verder komen dan je bij trainingen gedaan hebt maar als mijn racetijd waarschijnlijk boven de tweeënhalf uur gaat liggen voelt het trainen op minder dan een uur wat karig. Misschien kan hij toch minder goed tegen een training skippen dan Garmin beweert maar ik ga onderhand twijfelen over het negeren en mijn eigen plan trekken.

Een dag als vandaag helpt dan ook niet echt. Moet dus weer strides doen maar bij mijn verkenningsrondje tijdens de lunch lag alles nog vol met aangelopen sneeuw of pekeldrek. Dat wordt dus kiezen tussen sprintjes op een glad fietspad of een ranzige weg met auto's. Wellicht maar een dagje uitstellen. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:13
De eerste 5 weken van mijn marathon training zitten erop. Ik probeer te genieten van het proces en ervan te leren. Zo maak ik na elke training een notitie en heb ik een overzicht gemaakt in Excel waar realisatie en schema bij elkaar komen.

Flexibiliteit is belangrijk. Elke keer is het kijken wat verstandig is met alle variabelen (werk, jong kind, pijntjes, vermoeidheid, weer, agenda, feestdagen, etc.).

De eerste twee weken had ik moeite met de weken van 50+km, dus 3e week direct wat gas teruggenomen (training geskipped en lange loop ingekort).

4e week was een break week. Vorige week, week 5, 28,5km gelopen in 2u45mins en de 60km aangetikt. Zaterdag staat de eerste 30km op het programma, waarschijnlijk splits ik die op tussen vrijdagavond en zaterdagochtend.

Het idee vooraf was dat de aanloop relatief kort is, dus focus ligt op km's per week uitbreiden door een 4e training toe te voegen en veel langzame km's. De lange duurloop uitbreiden naar 30km (max. 3u) en die meerdere lopen. Dus, geen tempo, alleen 1 interval training. Inmiddels heb ik meerdere keren tijdens het lopen besloten een marathon tempo blok te lopen. Ik houd dan 4.50min/km aan, net iets onder de beoogde 4.58 min/km.

Als ik het schema zo kan blijven volgen, heb ik er vertrouwen in 30km te kunnen lopen op doeltempo met de pacergroep van 3u30min. De laatste 12km zijn onbekend en gaan we ervaren wat een marathon is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
Interessant om te volgen. Geef ons elke maand of zo een update aub :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkyR
Nadat ik een paar weken terug na een eerste keer een harde sessie in de Adidas Takumi Sen 9 een voor mij nieuw soort pijn kreeg onder mijn voet, knaagde er iets in mijn achterhoofd of ik plantaire fasciitis had. Wat heel erg kut zou zijn. Na even rustig aan doen trok de pijn gelukkig redelijk snel weg, dus geen ontsteking. Wel heb ik gemerkt dat de Takumi Sen 9 een bepaald effect heeft op mijn voeten. En nu luister/kijk ik net deze podcast van Doctors of Running over hoe een hardloopschoen zou moeten passen:

Heel interessant hoe er ingegaan wordt op niet alleen lengte en breedte, maar ook hoe de vorm van de voet bepaald of een schoen goed zit en goed met jouw fysiek werkt. Daarbij kwam ook nog de (carbon)plaat in de schoen voorbij, en dat, afhankelijk van de kromming en hoe je botten en spieren in je voet verdeeld zijn, dit ervoor kan zorgen dat een schoen 'verkeerd' voelt en ook pijn kan veroorzaken. Ook aan de fascia plantaris bijvoorbeeld waar extra stress op komt wanneer je voet op een voor jou ongewone plek afwikkelt met de schoen, met het gevoel dat de schoen heel erg stijf is. En dat dat wel fijn kan zijn voor snelheid maken met een stijve 'toe-off', maar je voeten het je dan niet in dank afnemen.

Precies het gevoel dat ik heb wanneer ik in de Takumi Sen 9 loop. Ik kan er hard op gaan, maar het is ook echt hard voor mijn voeten. Het verandert mijn mechaniek - handig voor de snelheid op korte afstand, maar killing op de spieren en pezen als ik dat te ver push. Voor mij is dit dus een echte tempo/race-schoen voor 5 kilometer, 4 mijl en heel misschien een 10 kilometer.

Interessante materie, ik kan het iedereen aanraden om het te beluisteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-06 16:16
Even een n00b hardloop vraag hier. Rennen jullie nog op speciale hardloopsokken of ik kan ik dat als beginner gewoon blijven doen op mijn Nike Everyday Cushioned? Heb namelijk het idee dat deze wel erg hard slijten nu bij de tenen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
loyske schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:50:
Even een n00b hardloop vraag hier. Rennen jullie nog op speciale hardloopsokken of ik kan ik dat als beginner gewoon blijven doen op mijn Nike Everyday Cushioned? Heb namelijk het idee dat deze wel erg hard slijten nu bij de tenen....
Denk dat de meesten (zo niet iedereen) hier wel hardloopsokken hebben. Meeste hardloopsokken zijn naadloos en voeren zweet beter af dan normale sokken, wat blaren voorkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:04
Ik loop altijd op heule korte, dunne, goedkope hardloopsokken van Decathlon. Heb in het verleden ook wel dure sokken geprobeerd, maar voor mij voegt het niks toe. Sommige merken, zoals Nike, gingen zelfs veel te snel kapot naar mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
  • Nu online
Misschien dat je met je tenen ergens tegenaan komt?

Als je geen problemen hebt qua blaren of te erge slijtage, maakt het echt niet uit. Ik heb van alles wel geprobeerd, van goedkoop tot duur, maar had al nooit last van blaren en dan is het maar net wat je prettig vind.

Ik draag wel bewust dunne sokken in bepaalde schoenen omdat dat comfortabeler zit (Nike Vaporfly is vrij smalle schoen bijvoorbeeld). Verder is het een hoop marketingpraat (en gekke kleurtjes :+).

Falke wordt veel geprezen als merk voor sokken, maar opvallend genoeg heb ik alleen bij Falke sokken gaten gekregen bij m'n grote teen... En dat al na een keer of 5 dragen. Met andere sokken geen last van.

[ Voor 11% gewijzigd door Slickk op 17-01-2024 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-06 16:16
Slickk schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:32:
[...]

Misschien dat je met je tenen ergens tegenaan komt?

Als je geen problemen hebt qua blaren of te erge slijtage, maakt het echt niet uit. Ik heb van alles wel geprobeerd, van goedkoop tot duur, maar had al nooit last van blaren en dan is het maar net wat je prettig vind.

Ik draag wel bewust dunne sokken in bepaalde schoenen omdat dat comfortabeler zit (Nike Vaporfly is vrij smalle schoen bijvoorbeeld). Verder is het een hoop marketingpraat (en gekke kleurtjes :+).

Falke wordt veel geprezen als merk voor sokken, maar opvallend genoeg heb ik alleen bij Falke sokken gaten gekregen bij m'n grote teen... En dat al na een keer of 5 dragen. Met andere sokken geen last van.
Ik denk inderdaad dat mijn teennagels tijdens het hard lopen in het stof van de sok vreten. Met als gevolg een kale plek bij de dikke teen. Voor de rest blijft de sok in orde :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• estorino
Wat hardloopsokken betreft; goedkope merken zijn voor mij ook perfect; Falke of X-Socks bevallen mij niet beter dan Decathlon. Als ze maar dun en naadloos zijn. Ik vis nog wel eens een paar goedkope fietssokken uit een opruimbak bij de fietsenmaker, ik merk geen verschil met hardloopsokken 🙂

A’dam marathon doen in 2024 kriebelt een beetje; tegen die tijd is de baby alweer 1 en het is 20 jaar sinds mijn 1e marathon: A’dam 2004. 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
Ik loop op alle sokken die ik heb en heb geen specieke hardloop sokken. Al zitten er in mijn sokken collectie ook wel sportsokken maar die draag ik ook gewoon.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:59

Secsytime

Automagisch

estorino schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:52:
Wat hardloopsokken betreft; goedkope merken zijn voor mij ook perfect; Falke of X-Socks bevallen mij niet beter dan Decathlon. Als ze maar dun en naadloos zijn. Ik vis nog wel eens een paar goedkope fietssokken uit een opruimbak bij de fietsenmaker, ik merk geen verschil met hardloopsokken 🙂

A’dam marathon doen in 2024 kriebelt een beetje; tegen die tijd is de baby alweer 1 en het is 20 jaar sinds mijn 1e marathon: A’dam 2004. 😜
Was je er vroeg bij met lopen of is dit de 2e leg? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:10:
@redwing het blijft een beetje maf met die trainingsplannen. Over drie weken mag ik aan de bak maar ik ben nog niet over driekwart van de beoogde afstand geweest qua training, en dat was slechts één keer. De rest is korter en deze week mag ik minder dan een uur per keer en moet ik twee keer die strides doen.
Het niet het gevoel dat ik nu nog veel heb aan dat soort spul maar gewoon kilometers in de benen moet hebben. Je kunt op karakter gerust wel een stukje verder komen dan je bij trainingen gedaan hebt maar als mijn racetijd waarschijnlijk boven de tweeënhalf uur gaat liggen voelt het trainen op minder dan een uur wat karig. Misschien kan hij toch minder goed tegen een training skippen dan Garmin beweert maar ik ga onderhand twijfelen over het negeren en mijn eigen plan trekken.
Tot nu toe had ik bij mij juist het idee dat ie het tegenovergestelde aan het doen was. Ik werk naar een halve-marathon toe en ben nu ongeveer halverwege, maar de lange zondag-training zat al aan de 18km.
Nu ben ik wel benieuwd hoe dat over een paar weken is, aangezien ik een aantal weken niet kan lopen door een buik-operatie. Ik heb de training nu zonder aanpassingen door laten lopen en als ik weer ga beginnen zal ik eerst een paar keer een kortere training doen. Ik ben dus benieuwd wat ie daarna voor een training gaat verzinnen.
Een dag als vandaag helpt dan ook niet echt. Moet dus weer strides doen maar bij mijn verkenningsrondje tijdens de lunch lag alles nog vol met aangelopen sneeuw of pekeldrek. Dat wordt dus kiezen tussen sprintjes op een glad fietspad of een ranzige weg met auto's. Wellicht maar een dagje uitstellen. :D
Ik zou er in zo'n geval een kort duurloopje van maken. Want tenzij je een echt droog stuk weg kunt vinden zou ik me kapot ergeren aan sprintjes die je niet lekker kunt lopen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• estorino
Secsytime schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:44:
[...]

Was je er vroeg bij met lopen of is dit de 2e leg? :+
Ik was er op tijd bij met lopen en ben er wat later bij met kids 😜 42 toen mn zoontje geboren werd en nu 45 (babydochter van 3 maanden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
Ik zag bij de halve van Egmond 1 iemand op de 60 weg maar dit kwam op YouTube net voorbij:

YouTube: Halve Marathon Egmond 2024 🏃 | SUB 1:55 | 21km Half Marathon Running...

Op 1:10 zie je een hele groep op de 60 weg in tegengestelde richting lopen. Gelukkig dat de auto's wel voorzichtig doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
@SkyR het zal je waarschijnlijk wordt wezen maar op diezelfde Adidas Takumi Sen 9 heeft Agnes Ngetich dit weekend in Valencia het WR bij de dames voor 10 km op de weg onder de 29 minuten gebracht.

Opvallend genoeg is ook het WR bij de mannen voor 10 km op de weg op een Takumi Sen gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyR
Hartloper schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:27:
@SkyR het zal je waarschijnlijk wordt wezen maar op diezelfde Adidas Takumi Sen 9 heeft Agnes Ngetich dit weekend in Valencia het WR bij de dames voor 10 km op de weg onder de 29 minuten gebracht.

Opvallend genoeg is ook het WR bij de mannen voor 10 km op de weg op een Takumi Sen gelopen.
Ik had het meegekregen! Ben wel een beetje een hardloopschoenen-nerd, vandaar dat ik de Takumi Sen ook niet kon liggen toen ik er een goede deal op vond, ondanks dat ik al genoeg andere 'plated' shoes heb. Gelukkig is 'ie ook echt anders dan wat ik verder in de kast heb liggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Focus89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 27-06 17:19
Ik zweer bij teensokken. In het verleden had ik vaak blaren op en rondom mijn tenen, maar met teensokken is dat verleden tijd doordat de tenen niet tegen elkaar aanzitten. Als je daar last van hebt, kan ik dit echt aanraden.
https://www.runnersworld....0372629/beste-teensokken/

Het is verschrikkelijk om ze aan te trekken, maar eenmaal aan zijn ze top voor mij.

[ Voor 6% gewijzigd door Focus89 op 18-01-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
redwing schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:48:
Tot nu toe had ik bij mij juist het idee dat ie het tegenovergestelde aan het doen was. Ik werk naar een halve-marathon toe en ben nu ongeveer halverwege, maar de lange zondag-training zat al aan de 18km.
Nu ben ik wel benieuwd hoe dat over een paar weken is, aangezien ik een aantal weken niet kan lopen door een buik-operatie. Ik heb de training nu zonder aanpassingen door laten lopen en als ik weer ga beginnen zal ik eerst een paar keer een kortere training doen. Ik ben dus benieuwd wat ie daarna voor een training gaat verzinnen.
Ik kijk het nu nog even aan, door de weeks vind ik het niet erg maar volgend weekend verwacht ik wel weer minimaal een activiteit van twee uur anders ga ik dat er zelf van maken. Het is toch wel leuk als ik niet net voor de bezemwagen uit strompel en met hakken over de sloot binnen de maximum tijd blijf. :+
Ik zou er in zo'n geval een kort duurloopje van maken. Want tenzij je een echt droog stuk weg kunt vinden zou ik me kapot ergeren aan sprintjes die je niet lekker kunt lopen.
Heb de training gisteren gewoon alsnog gedaan, alleen wel met iets korter opwarmen en afkoelen. Toen was ik bij een doorgaand fietspad aangekomen wat goed gestrooid en schoon gereden was, dat is wel geschikt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nogges
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-06 14:25

Nogges

want 1 keer is nooit genoeg!

Ingeschreven voor de slachtemarathon, als echte diep-fries. 's Ochtends eerst lekker stukje rennen, dan weer naar de start, om de tocht nog eens te wandelen met de collega's. Zo vul je een dag wel. :)

You iz one special kid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Nu online
Nogges schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:49:
Ingeschreven voor de slachtemarathon, als echte diep-fries. 's Ochtends eerst lekker stukje rennen, dan weer naar de start, om de tocht nog eens te wandelen met de collega's. Zo vul je een dag wel. :)
Pfoe, respect hoor. Moet er niet aan denken om na 42km lopen ook nog eens 42km te gaan wandelen…

Ben wel benieuwd hoe laat die bussen vanaf Raerd naar de start toe gaan als de start om 6:30 al is. Hopelijk lukt het om zonder atletiekunie inschrijving redelijk vooraan te kunnen starten, wil toch wel voor sub 2u50 gaan. Maar ach, juni is nog ver weg. Eerste deze winterweken nog wat overleven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
Hartloper schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:08:
Ik heb online de Adidas Prime X (oudere versie) gekocht voor 143 euro. Een collega van mij is er zeer tevreden over en heeft er zelfs de marathon van Berlijn op gelopen.
Het is een illegale schoen van 50mm dik, de toppers mogen er niet op lopen.
Ik ga hem gebruiken als trainingsschoen, aan de volle prijs van 275 euro vind ik 'm te duur, maar deze prijs is OK.
... hopelijk helpen deze schoenen om dat toegenomen aantal kilometers te verteren zonder blessures.
Intussen heb ik 276 km op deze schoenen gezet. Ik heb sinds de aankoop van deze schoenen iets meer dan 500 km gelopen dus zowat de helft van mijn kilometers waren op deze schoen.
De laatste 5 weken was ik licht geblesseerd aan mijn linkerkuit, het verhinderde me niet om te lopen maar er was toch altijd een vervelend gevoel.
De laatste week ging het beter. Ik liep de voorbije week op de Boston 12, Vaporfly Next %2 en deze zondag nog twee uur op mijn oude Hoka Challenger ATR4 (groot deel onverhard).
De laatste dagen voelde het of mijn kuitprobleem weg was.
En toen trok ik nog eens mijn Prime X aan vandaag.

De Prime X is 5cm dik en het voelt ook echt alsof je op een dik stuk rubber loopt. Ik ben schoenen met demping gewoon (Brooks Glycerine vroeger, Hoka Bondi en Clifton enkele jaren geleden, alle Vaporfly iteraties) maar dit is echt next level om het in mooi Nederlands te zeggen.
Het voelt letterlijk alsof je op 5 cm rubber loopt. Er is 0 zijdelingse steun, het voelt onstabiel.
En na 100 meter vandaag voelde ik: deze schoenen zijn niet goed voor mijn kuiten. Ze mogen dan wel heel veel dempen, maar door de onstabiliteit moeten mijn kuiten heel hard werken om mijn voeten niet naar buiten te doen kantelen.
Ik heb mijn loop nog afgemaakt, maar nu voel ik mijn linkerkuit nog steeds en ik ben niet van plan de Prime X nog te gebruiken.

Dat is natuurlijk mijn persoonlijke ervaring, zoals gezegd heeft mijn collega er een goede Berlijn marathon mee gelopen en als ik me goed herinner heeft @SkyR er een goede marathon van Amsterdam mee gelopen.
Mogelijk ligt het ook aan het tempo, mijn duurlopen zijn rustig aan 5:10/km, minder dan 20% van mijn kilometers zijn aan pakweg 4:15-4:45 min/km. Maar zelfs als ze stabieler zouden zijn bij hogere snelheden heb ik er niks aan. Het gros van mijn kilometers zijn rustig en zelfs wanneer ik sneller loop is dat in blokken met ertussen ook rustig joggen, dus daar kan ik ze ook niet voor gebruiken.

Het enige positieve is dat ik wellicht een corrigeerbare oorzaak van mijn kuitklachten heb gevonden.

[ Voor 15% gewijzigd door Hartloper op 18-01-2024 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nogges
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-06 14:25

Nogges

want 1 keer is nooit genoeg!

Slickk schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:03:
[...]
Ben wel benieuwd hoe laat die bussen vanaf Raerd naar de start toe gaan als de start om 6:30 al is. Hopelijk lukt het om zonder atletiekunie inschrijving redelijk vooraan te kunnen starten, wil toch wel voor sub 2u50 gaan. Maar ach, juni is nog ver weg. Eerste deze winterweken nog wat overleven.
In 2016 waren er geen startvakken. Als ik me het goed herinner, werden we in een schuur/stal neergezet. Bij de start was het gewoon ieder voor zich. En dan nog een tip, als je echt voor een tijd gaat, zorg dat je direct bij start redelijk vooraan bent. Vrij kort na de start is er de "Slachtetille". Dat is de speciaal voor deze tocht aangelegde voetbrug over de A31. Deze is vrij stijl en smal. Er staat vrij snel een file voor deze brug. Ik heb hier in 2016 een paar minuten verloren.
Succes!

You iz one special kid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:20

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

redwing schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:48:
[...]

[...]

Die 18km is om je alvast wat aan de afstand te laten wennen, het gevraagde tempo ligt waarschijnlijk een stuk lager dan je doeltempo.

Zelf met Trenara aan het trainen voor de 10Miles op 21/4 en ik mag zondag 15km gaan lopen. Maar wel 1:20min langzamer dan mijn doeltempo.

[ Voor 0% gewijzigd door m-vw op 19-01-2024 08:21 . Reden: Paar woorden te veel. ]

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
m-vw schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:19:
[...]
Die 18km is om je alvast wat aan de afstand te laten wennen, het gevraagde tempo ligt waarschijnlijk een stuk lager dan je doeltempo.
Het tempo wordt alleen gegeven als 'lekker tempo', en als ik dat doe zit ik al rond mijn doeltempo. Nu moet ik wel zeggen dat ik mijn doeltempo niet heel ambitieus heb gezet omdat het vooral ging om blessurevrij te gaan lopen. Maar het komt er wel op neer dat als ik weer kan trainen, ik met een week of 3 aan zowel de afstand als het doeltempo zal zitten (met nog rond de 10 weken te gaan)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyR
Hartloper schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:23:
[...]
... en als ik me goed herinner heeft @SkyR er een goede marathon van Amsterdam mee gelopen.
Mogelijk ligt het ook aan het tempo, mijn duurlopen zijn rustig aan 5:10/km, minder dan 20% van mijn kilometers zijn aan pakweg 4:15-4:45 min/km. Maar zelfs als ze stabieler zouden zijn bij hogere snelheden heb ik er niks aan. Het gros van mijn kilometers zijn rustig en zelfs wanneer ik sneller loop is dat in blokken met ertussen ook rustig joggen, dus daar kan ik ze ook niet voor gebruiken.

Het enige positieve is dat ik wellicht een corrigeerbare oorzaak van mijn kuitklachten heb gevonden.
Goed onthouden! Ook na de marathon pak ik ze nog wel eens uit de kast, maar vrijwel altijd voor rustige (herstel)kilometers. Ik heb er alweer even geen tempo op gelopen. Uit reviews komt veel dat de Strung upper voor meer stevigheid en stabiliteit zorgt, dus dat zou kunnen verklaren waarom jij wel klachten hebt. Ik heb nog nooit kuitklachten aan een loopje de Prime X Strung overgehouden - niet op snelle en niet op langzame kilometers. Het lopen in de PXS voelt echt zo makkelijk. De rustige kilometers gaan vaak ongemerkt ietsje harder, maar dan nog zit ik met easy pace zo rond de 5:00/km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Nu online
Nogges schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:05:
[...]

In 2016 waren er geen startvakken. Als ik me het goed herinner, werden we in een schuur/stal neergezet. Bij de start was het gewoon ieder voor zich. En dan nog een tip, als je echt voor een tijd gaat, zorg dat je direct bij start redelijk vooraan bent. Vrij kort na de start is er de "Slachtetille". Dat is de speciaal voor deze tocht aangelegde voetbrug over de A31. Deze is vrij stijl en smal. Er staat vrij snel een file voor deze brug. Ik heb hier in 2016 een paar minuten verloren.
Succes!
Ah, dat is inderdaad zeker een goede tip. Ik wil niet voor m'n allersnelste tijd gaan hoor, maar zou het wel jammer vinden als ik in zo'n file terecht zou komen. Zie dat die brug tussen 4 en 5km is, dat valt me mee.

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Na 6 jaar en 29 dagen gaat 29 januari de laatste dag van mijn streak worden. *O* het was een mooie! Op naar de volgende? Dat zie ik wel als ik weet hoe mijn herstel verloopt.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denyos
  • Laatst online: 18:33
Super jammer dat je streak ten einde komt, maar het is wel echt voor een goede reden. Hopelijk kan je vrij snel daarna weer genieten van het lopen.

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Voordeel van bedrust is dat ik me meer hier kan bemoeien O-) })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:04
Poekie schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:14:
Voordeel van bedrust is dat ik me meer hier kan bemoeien O-) })
Crap.. -O- ;)

Zonde van je mega streak! Denk (weet wel zeker) dat niet veel mensen je dat nadoen! _/-\o_

Hopelijk verloopt eea voorspoedig en ben je snel weer 'up & running' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Poekie schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:21:
***members only***

Na 6 jaar en 29 dagen gaat 29 januari de laatste dag van mijn streak worden. *O* het was een mooie! Op naar de volgende? Dat zie ik wel als ik weet hoe mijn herstel verloopt.
Jammer van de streak, maar geeft misschien ook rust? Kun je iets vrijer doen wat je wil :)

Hier even anderhalve week rust nemen,heb al maandag af en aan last van de bal onder mijn rechter voorvoet. Eeltvorming en (daardoor) beurs gevoel wat uitstraalt naar mijn tenen. Als ik even rondzoek lijkt dit heel erg op "Metatarsalgie" (of is dat het gewoon).

Met de 60 van texel in maart in het vooruitzicht (en sowieso, maar eens verstandig proberen te doen) vandaag maar niet voor mn LDL gegaan en de komende week dus ook maar even niks doen. Ondertussen anti-eelt creme smeren, wat kou erop, etc.

Anderen hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

m0ridin schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:52:
[...]

Jammer van de streak, maar geeft misschien ook rust? Kun je iets vrijer doen wat je wil :)
Ja, daarom ook even aankijken of ik wel weer begin aan een nieuwe. Soms is t ook wel lekker om gewoon op de bank te zitten met een kop thee, een kat en een boek <3 Vandaag ook lang volgehouden, maar met het eind in zicht is het raar om dan een week eerder te stoppen dus toch maar gegaan.
Hier even anderhalve week rust nemen,heb al maandag af en aan last van de bal onder mijn rechter voorvoet. Eeltvorming en (daardoor) beurs gevoel wat uitstraalt naar mijn tenen. Als ik even rondzoek lijkt dit heel erg op "Metatarsalgie" (of is dat het gewoon).

Met de 60 van texel in maart in het vooruitzicht (en sowieso, maar eens verstandig proberen te doen) vandaag maar niet voor mn LDL gegaan en de komende week dus ook maar even niks doen. Ondertussen anti-eelt creme smeren, wat kou erop, etc.

Anderen hier ervaring mee?
Ai, dat klinkt naar. Ik had dat (zonder eelt) vroeger altijd als ik overdag op hakken had gelopen en dan 's avonds ging hardlopen, maar dat zal bij jou niet aan de orde zijn :P Voor mij was de oplossing dus ook vrij simpel; gewoon niet meer op hakken lopen. Ook minder kans op verzwikte enkels :D
Maar - het kan dus ook aan je 'gewone' schoenen liggen (van die nette schoenen voor heren hebben vaak toch ook wel een hak, als je verder veel lage drop loopt....). Als t niet weggaat is dat misschien nog iets om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Poekie schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:38:
[...]

Ja, daarom ook even aankijken of ik wel weer begin aan een nieuwe. Soms is t ook wel lekker om gewoon op de bank te zitten met een kop thee, een kat en een boek <3 Vandaag ook lang volgehouden, maar met het eind in zicht is het raar om dan een week eerder te stoppen dus toch maar gegaan.

[...]

Ai, dat klinkt naar. Ik had dat (zonder eelt) vroeger altijd als ik overdag op hakken had gelopen en dan 's avonds ging hardlopen, maar dat zal bij jou niet aan de orde zijn :P Voor mij was de oplossing dus ook vrij simpel; gewoon niet meer op hakken lopen. Ook minder kans op verzwikte enkels :D
Maar - het kan dus ook aan je 'gewone' schoenen liggen (van die nette schoenen voor heren hebben vaak toch ook wel een hak, als je verder veel lage drop loopt....). Als t niet weggaat is dat misschien nog iets om naar te kijken.
Kan je de 2222 nog halen of niet qua geplande ingreep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Shinji schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:22:
[...]

Kan je de 2222 nog halen of niet qua geplande ingreep?
Nee, het wordt 2219 -O- Oh well.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
Poekie schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:32:
[...]

Nee, het wordt 2219 -O- Oh well.
Ach, anderen komen niet eens tot 1. En PSV houdt al bij 17 op. En ik moet nog zo'n 5 jaar lang 3x per week lopen om überhaupt in mijn leven op 2219 keer lopen te komen (en ik loop inmiddels al zo'n 11 jaar). Dus respect _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
Goede week gehad, 66 km waarvan het grootste deel rustig, een km of 5 op marathontempo.
De linkerkuit is braaf gebleven sedert ik de Prime X op stal heb gelaten.

Vandaag eerst 17 km in mijn eentje gelopen, met storende pijn aan de buitenzijde van mijn rechterenkel.
Thuisgekomen, de enkel wat links en rechts gedraaid, andere hardloopschoenen genomen en nog 8 km gelopen met mevrouw Hartloper, 1 km hard gelopen (extra lusje), de rest op heel rustig tempo, en de enkel niet gevoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:46
Hier een blessure te pakken... :(
2 weken geleden tijdens de loopscholing voor de baantraining moesten we een oefening doen waarbij je je knie heft en naar binnen draait, alsof je over een hekje stapt zeg maar.
Hier voelde ik iets opeens niet helemaal lekker gaan in m'n rechterlies, maar verder eigenlijk helemaal geen last van gehad verder.
Vorige week zondag tijdens m'n lange duurloop begon die plek steeds verder te zeuren, maar de training nog wel gewoon goed af kunnen maken.
Maandag en dinsdag rust genomen, woensdag leek het weer goed te voelen bij normaal lopen dus ben weer voorzichtig een stukje gaan hardlopen.
Helaas na 4km de training afgebroken omdat het steeds meer begon te zeuren, het was gewoon niet te negeren tijdens het lopen.
Tot vandaag weer rust genomen, maar vanmorgen voelde het écht weer goed dacht ik...
Helaas! Toch weer na een paar km hetzelfde gevoel :(

Echt heel erg balen zo in de aanloop naar Rotterdam, wil gewoon lekker kilometers maken maar dat gaat zo echt niet.
Maar beter goed herstellen en minder kilometers dan de blessure verergeren.
Zal van de week eens naar de fysio gaan, maar verwacht eigenlijk niet veel meer dan het advies rust te houden.
Hopelijk kan ik er snel weer tegenaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@Poekie Haha, misschien moet ik juist hoge hakken gaan dragen ;) nee, maar kan idd heel goed met schoenen te maken hebben ook... Heb een aantal die vrij strak zitten, oftewel continu druk en dat gecombineerd met veel kms. Maar hopelijk met een anderhalve week rust en evt 2 paar nieuwe schoenen dat we eea kunnen verhelpen.

@ArmyOfQueens Balen, maar klinkt alsof je er snel zat bij bent en Rotterdam is nog best even weg... Even rust is idd het beste, een weekje gooit je ook echt niet enorm achteruit hoor.

Maar hey, ik zeg dat nadat ik nu eindelijk besloten heb een weekje rust te nemen na al maanden door te lopen met gedoe dus weet hoe moeilijk het kan zijn ;) Do as I say, not as I do..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-06 09:36
Nu we het hier toch over blessures hebben. Hier last van fasciitis plantaris in mijn linkervoet.

Vóór Valencia (3 dec) al aangegeven bij mijn fysio dat de onderkant van mijn voet gespannen aanvoelde, maar hij kon destijds niets bijzonders voelen. Bij hervatting van mijn training na zo'n twee weken rust, begon het evenwel in sterkere mate op te spelen: niet of nauwelijks op de linkervoet kunnen staan bij opstaan bijvoorbeeld. Ik dacht eerst dat het kwam omdat ik na de rustperiode gewoon weer moest wennen aan frequent hardlopen en misschien nog wat fysieke naweeën had van de marathon. Maar naarmate de weken verstreken werd het niet minder. Sterker nog, bij het opstaan leek het juist pijnlijker te worden. Met hardlopen daarentegen had ik er juist minder last van. De training in opbouw naar de marathon van Praag (5 mei) daarom toch maar (voorzichtig) hervat. Omdat het wel steeds meer begon te irriteren en verbetering uitbleef, uiteindelijk pas twee weken geleden de zelfdiagnose gesteld dat het echt fasciitis plantaris is. En ja, op zich zit ik ook wel in de risicogroep: 40 - 60 jaar, veel hardlopen en iets overgewicht :) .

Sinds vorige week begonnen met actief zelf behandelen: voetmassages geïntensiveerd, stretches, en vooral in huis op (nieuwe) hardloopschoenen lopen. Op sokken of blote voeten lopen is namelijk niet te doen. Donderdag zit ik weer bij de fysio. Naast deep tissue massage zou ook dry needling een optie zijn. Iemand hier ervaring mee (icm fasciitis plantaris)? Ik lees sterk wisselende adviezen en ben daarom geneigd hier (nog) niet aan te beginnen. Zeker omdat het ongemak op dit moment nog wel goed te managen is.

Qua hardlopen gaat het nog steeds redelijk ok. Deze week voor het eerst sinds Valencia 6 dagen in de week gelopen met een weektotaal van 64 km. Vandaag ook mijn eerste wat langere duurloop van 16 km. Voor komend weekend staat een 5k wedstrijd op de agenda :?

To be continued...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
@sanniep9 Alleen ervaring met dry needlng icm spierknopen in mijn kuiten en dat werkte echt verbazingwekkend goed! Was een noodingreep om me toen iig startklaar te krijgen voor mijn marathon toen en dat heeft gewerkt.

Ook een vriend die met zelfde ervaring met dry needling. Anekdotisch bewijs, maar toch.

Maar je blijft dus hardlopen ondanks je blessure?

Nou krijg ik meestal te horen, lopen met wat pijn is niet erg... Maar niet door de pijn heen, en als het erger wordt ook stoppen, etc. Maar blijft een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-06 09:36
m0ridin schreef op zondag 21 januari 2024 @ 23:03:
@sanniep9 Alleen ervaring met dry needlng icm spierknopen in mijn kuiten en dat werkte echt verbazingwekkend goed! Was een noodingreep om me toen iig startklaar te krijgen voor mijn marathon toen en dat heeft gewerkt.

Ook een vriend die met zelfde ervaring met dry needling. Anekdotisch bewijs, maar toch.

Maar je blijft dus hardlopen ondanks je blessure?

Nou krijg ik meestal te horen, lopen met wat pijn is niet erg... Maar niet door de pijn heen, en als het erger wordt ook stoppen, etc. Maar blijft een risico.
Elk anekdotisch bewijs is welkom :)

Ik was wel van plan om te blijven hardlopen. Van wat ik lees duurt volledig herstel maanden tot mogelijk meer dan een jaar. Uiteraard zal ik wel gas (moeten) terugnemen als ik de indruk heb dat de klachten verergeren. Maar op dit moment vind ik het goed te doen. Op mssn de eerste stappen 's ochtends vroeg na.
Het is ook niet zo dat ik na het hardlopen meer last ondervind dan ervoor. Dus wat is wijsheid?

Van de site van Runner's World:

"Het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) adviseert om bij ernstige of langdurige problemen te kiezen voor rekoefeningen, inlegzolen, een nachtspalk of tapen. Dry needling, shockwavetherapie en corticosteroïdinjecties in de fascia plantaris raadt het NGH niet aan."

"Morgan Petruny van Runner's World U.S. heeft helaas veel ervaring met fasciitis plantaris: 'Het enige voordeel van fasciitis plantaris is dat het geen stressfactuur is. In tegenstelling tot in het geval van een scheurtje in je bot, is het met fasciitis plantaris wel mogelijk om door te lopen en tegelijkertijd te herstellen van deze blessure. Dat is wel een valkuil, want het is verleidelijk om de pijn te negeren en gewoon je kilometers te blijven maken. Sommige lopers met milde klachten kunnen gewoon blijven trainen. Anderen, zoals ik, zullen merken dat doorzetten met een handjevol pijnstillers en een schietgebedje ervoor zorgt dat je pijntje uiteindelijk een fikse ontsteking wordt.'"

Ik zit nu denk ik in de categorie "milde klachten".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Fair enough :)

Inderdaad vaak genoeg bij de fysio te horen gekregen dat ik prima door kan lopen met een blessure, maar dan wel echt goed de grenzen in de gaten houden.

En bij mij was het dry needling idd omdat ik nog maar 2 of 3 weken tot de marathon had toen ik met mn klachten bij de fysio kwam. Normaal zou het dus op de standaard manier zijn aangepakt maar daar was nu geen tijd voor en dus werd het dry needling.

In jouw geval klinkt het dan als een minder logische oplossing, ook vanwege de specifieke blessure.

En tja, met pijnstillers lopen is (bijna) nooit handig :+

Doe het zelf alleen hooguit op raceday, puur om de evt scherpe randjes eraf te halen, niet met evt pijn in mn hoofd bezig te zijn en je door pijnthes anders kan gaan lopen met weer blessures tot gevolg. Maar nooit als 'algemene' oplossing.

Succes ermee iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virton
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-06 22:51
Slickk schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:57:
(...)
Welk 2Q schema volg je precies? De eerste is tot 64km, tweede tot 89km en daarna gaat het nog wel verder. Er zitten trouwens wat typfoutjes in sommige schema's (ondanks dat het de vierde druk is...), vandaar de vraag. Ook ben ik vooral benieuwd, ik volg zelf ook 2Q. Niet trouw, maar m'n schema leunt er wel stevig op.
Ik heb de vierde druk voor me, maar zie deze niet zo snel. Heb je een link naar deze fouten? Had ook al gekeken op LetsRun, maar kom daar ook niets tegen.

Heb je daarnaast ook de taper uit dit schema gevolgd of andere grote wijzigingen tov het schema?

Ik wil graag dit najaar een marathon lopen en mijn basis van 40 km per week komende maanden uitbreiden en voor PR's op de 10 en halve marathon gaan. Ik heb dus nog even ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Focus89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 27-06 17:19
Hardlopen op een lege maag. Wat zijn de meningen en ervaringen hierover?

Doordeweeks loop ik vaak een rondje van 5 km ( á 27-28 min. ) voordat ik (thuis) begin met werken. 's Morgens is tijd kostbaar, dus eet ik vaak niets voordat ik ga of één boterham met pindakaas. Nooit ergens last ( ook niet als ik 10 km loop overigens ), maar op internet zijn veel tegenstrijdigheden.

Kan het (veel) kwaad om niet te ontbijten voor een 'simpele' run, waar ik niet tot het uiterste ga? Zijn er mensen met andere rituelen bij een simpele ochtendloop die meer voor de kilometers is en niet het uiterste vergt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:31
Focus89 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:01:

Doordeweeks loop ik vaak een rondje van 5 km ( á 27-28 min. ) voordat ik (thuis) begin met werken. 's Morgens is tijd kostbaar, dus eet ik vaak niets voordat ik ga of één boterham met pindakaas. Nooit ergens last ( ook niet als ik 10 km loop overigens ), maar op internet zijn veel tegenstrijdigheden.

Kan het (veel) kwaad om niet te ontbijten voor een 'simpele' run, waar ik niet tot het uiterste ga? Zijn er mensen met andere rituelen bij een simpele ochtendloop die meer voor de kilometers is en niet het uiterste vergt?
Ik doe niet anders eerlijk gezegd. Ik loop altijd op een nuchtere maag, zowel lichte runs of als ik maximaal ga. Ik train voor 5k, dus loop niet qua tijd heel lang. Tussen de 30 & 60 minuten en 5 en 10 kilometer.

Ik loop meestal meteen als ik ben opgestaan en doordeweeks eet ik vaak dan pas rond een uur of twaalf voor het eerst. Wel voor het rennen wat vocht en veel vocht erna. In het weekend eet ik dan weer wel meteen na het lopen.

[ Voor 12% gewijzigd door vinom op 22-01-2024 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji

Ik deed dit ook altijd toen ik nog wat flexibeler was qua werktijden. Nu gaat het wat lastiger vanwege wegbrengen kinderen etc. Maar ik
vond het altijd erg fijn. Soms even een koffie alleen en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Het is persoonlijk. Ik moet zelf voor optimaal presteren wat eten 's ochtends voor ik ga hardlopen. En dan minimaal 1.5h van tevoren anders heeft het weer een negatief effect.

Is het een training? Dan YOLO.
's avonds eten tijdens etenstijd? Paar glazen water drinken en gaan. Liever een workout dan geen honger en een workout missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virton
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-06 22:51
Lopen op een lege maag gaat bij mij prima, mits rustig t/m zone 2 van 5. Voor tempo en interval minstens 2 uur vantevoren en geen zuivelproducten. Voor een wedstrijd hou ik 3 uur aan en tot de wedstrijd nog een krentenbol, banaan en evt. een gel.
Pagina: 1 ... 285 ... 376 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.