• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:02

Secsytime

Automagisch

Hartloper schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:23:
Nick Bare: een deel fotoshop, een deel exceptionele hybride atleet en een deel testosteron + groeihormoon.
Zonder een polemiek te willen ontketenen: de kans dat Nick Bare clean is schat ik niet erg hoog in.
Ik denk niet dat we ons aan die man moeten spiegelen.
Eensch. 👌🏻

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-01 21:47
Hi!

Ook ik kom me hier even melden. Ik ben sinds 6 december 2023 aan het trainen voor de 1/4 marathon van Rotterdam op 14 april 2024. Na mijn rugoperatie (scoliose, 24 schroeven inmiddels in mijn rug) in 2018 heb ik eigenlijk nooit iets met hardlopen gedaan, ik ben alleen maar bezig geweest met krachttraining. Nu ben ik er achter gekomen dat dat toch niet helemaal mijn ding is en ik met hardlopen meer plezier beleef. Ik heb direct nieuwe hardloopschoenen gekocht, de KS900 van Kiprun. Na 6 runs (begonnen met 3 km in 33 min, gisteren 4,2km in 26 min) voelt het toch alsof ik ergens meer ondersteuning nodig heb wat betreft mijn schoenen. Ik krijg na ongeveer 3 kilometer last van een lichte pijn in het midden van mijn zool. Betekent dit dat ik daar meer demping nodig heb? Of ga ik gewoon te hard qua training?

Op het begin had ik ook veel last van shin splints, maar dat gaat per training beter. Op dit moment lukt het me om die pijn steeds meer uit te stellen, dat lijkt me een goed teken (ook geen napijn o.i.d.)

Heeft iemand tips voor de desbetreffende schoenen welke ik mogelijk zoek of een aangepast schema welke ik mogelijk beter kan gebruiken?

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
wErudite schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:57:
Hi!

Ook ik kom me hier even melden. Ik ben sinds 6 december 2023 aan het trainen voor de 1/4 marathon van Rotterdam op 14 april 2024. Na mijn rugoperatie (scoliose, 24 schroeven inmiddels in mijn rug) in 2018 heb ik eigenlijk nooit iets met hardlopen gedaan, ik ben alleen maar bezig geweest met krachttraining. Nu ben ik er achter gekomen dat dat toch niet helemaal mijn ding is en ik met hardlopen meer plezier beleef. Ik heb direct nieuwe hardloopschoenen gekocht, de KS900 van Kiprun. Na 6 runs (begonnen met 3 km in 33 min, gisteren 4,2km in 26 min) voelt het toch alsof ik ergens meer ondersteuning nodig heb wat betreft mijn schoenen. Ik krijg na ongeveer 3 kilometer last van een lichte pijn in het midden van mijn zool. Betekent dit dat ik daar meer demping nodig heb? Of ga ik gewoon te hard qua training?

Op het begin had ik ook veel last van shin splints, maar dat gaat per training beter. Op dit moment lukt het me om die pijn steeds meer uit te stellen, dat lijkt me een goed teken (ook geen napijn o.i.d.)

Heeft iemand tips voor de desbetreffende schoenen welke ik mogelijk zoek of een aangepast schema welke ik mogelijk beter kan gebruiken?
Allereerst: Welkom in het hardlopende leven *O*

Als je sinds 6 december in totaal 6 keer heb hardgelopen dan zit je dus aan anderhalve run per week. Dat is te weinig om progressie te kunnen maken. Vraag je dat toch van jezelf dan zal je zeer waarschijnlijk meer klachten krijgen.

Er zijn talloze beginnerschema's, zie ook de startpost voor wat tips. Regelmatig lopen (3 x in de week) en niet te hard van stapel lopen is key.

Voor schoenen is een algemene tip om langs te gaan bij de hardloopspeciaalzaak. Daar kunnen ze je voeten bekijken en tips geven nav een stukje hardlopen. Ook kan je daar uiteraard verschillende type schoenen proberen. Maar de kans is best groot dat je, als je je aan een rustig opbouwschema houdt, je met je huidige schoenen ook nog een heel eind kan komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Jovatov op 04-01-2024 16:33 ]

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:03
wErudite schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:57:
Hi!

Oef, geopereerd dus voor scoliose! Geen last van met sporten?

Mijn dochter (bijna 12) heeft ook scoliose en draagt daarom een brace. We hopen dat ze daardoor over X aantal niet onder het mes moet. Voorlopig ziet het er goed uit!

Succes met het trainen!

• wErudite
  • Laatst online: 11-01 21:47
InZane schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:20:
[...]

Oef, geopereerd dus voor scoliose! Geen last van met sporten?

Mijn dochter (bijna 12) heeft ook scoliose en draagt daarom een brace. We hopen dat ze daardoor over X aantal niet onder het mes moet. Voorlopig ziet het er goed uit!

Succes met het trainen!
Beetje offtopic: Gelukkig geen last van nee, en ik had echt een forse scoliose. Laten we hopen voor je dochter dat ze niet door hetzelfde heen moet. Mocht je hier toch info over wilen horen, dan zie ik het graag in mijn DM!

• Graft
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:01
Verwijderd schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:01:
[...]

Hill repeats heb ik nog nooit serieus gedaan. Had altijd het idee dat dit weinig doet voor spierkracht en spiergroei vergeleken met barbell squats. Met een dumbbell of kettlebell ervaar ik ook minder effect qua gevoel. Vandaar dat ik vrij snel naar de barbell grijp. Maar het kan ook in mijn hoofd zitten.

Er is zeker nog veel te winnen met het slimmer indelen van trainingen. Ik wil eigenlijk max 5 keer per week sporten ivm herstel (ben met 39 ook niet per sé de jongste meer) en tijd. Dan wordt het 2x kracht en 3x lopen of 4x lopen met 2 kracht oefeningen per keer erbij en 1x kracht. Maar dan ben ik gebonden aan dumbbells thuis (minder prettig dan sportschool) om heel vaak naar de sportschool voor een paar oefeningen/hardlooproute daar op laten aansluiten. Zal er eens over nadenken. Wil mijn hardloopvolume wel verhogen van 1000km naar 1300km dit jaar.

Ben wel heel benieuwd hoe gasten als Nick Bare zo veel spiergroei hebben en toch zo enorm kunnen performen qua hardlopen zonder echte periodisatie. Als ik 5kg aankom voor spiergroei kakt mijn tempo al fors in.

[Afbeelding]

Kan natuurlijk ook zijn dat ik niet zo veel aanleg heb en de 80/20 qua resultaat wel behaald heb.
Zo’n fysiek als hierboven is overigens niet mijn doel :+
Topic lurker hier! Ken je Hyrox? Dat begint steeds meer voet aan de grond te krijgen in Nederland en zou voor jou weleens een perfecte mix kunnen zijn tussen hardlopen & krachtraining.

Ikzelf ben 1x p.w. gaan hardlopen in aanvulling op 4x p.w. Crossfit & Olympic lifting. Ik doe dit nu een half jaar en merkte dat ik ondanks 15 jaar fanatiek krachtsport in de gym toch flink wat “inhoud” tekort kwam. Voor mij is dit de ideale mix van krachtsport, skill en conditie. Misschien ook voor jou?

Oh, en Nick Bare is zeker niet natty idd. :+

Verwijderd

Graft schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:36:
[...]

Topic lurker hier! Ken je Hyrox? Dat begint steeds meer voet aan de grond te krijgen in Nederland en zou voor jou weleens een perfecte mix kunnen zijn tussen hardlopen & krachtraining.

Ikzelf ben 1x p.w. gaan hardlopen in aanvulling op 4x p.w. Crossfit & Olympic lifting. Ik doe dit nu een half jaar en merkte dat ik ondanks 15 jaar fanatiek krachtsport in de gym toch flink wat “inhoud” tekort kwam. Voor mij is dit de ideale mix van krachtsport, skill en conditie. Misschien ook voor jou?

Oh, en Nick Bare is zeker niet natty idd. :+
Yes ken ik. Spreekt me (als crossfitter) zeker ook aan. Ik doe mijn krachttraining in een CrossFit box waar ik een jaar lang CrossFit gedaan heb. Ben sinds 2023 weer terug naar kracht en hardlopen gegaan omdat dit voor mijn gevoel beter te combineren (spierpijn en herstel) en op te bouwen is (voldoende volume per spiergroep per week). Ik kwam juist van de andere kant als fanatiek hardloper: voldoende conditie en inhoud maar te weinig spier uithoudingsvermogen (en kracht). Thx voor de suggestie.

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06:19

sebasd

rijdt op espresso

Vandaag stond de eerste sessie in week 8 van mijn schema op de planning. 3x 12 minuten met 3 minuten wandelen tussendoor.

Misschien is het omdat we een weekje weg zijn en ik dus in een andere omgeving loop dan normaal, maar wat een fijn gevoel om weer echt het idee te hebben dat ik aan het hardlopen ben.

En dat zonder vermoeide of pijnlijke benen, al meer dan 7 weken lang. Nog veel te vroeg om te juichen, natuurlijk, maar ik ga langzamerhand weer denken aan de ambitieuze hardloopdoelen die ik mezelf ooit had gesteld en die ik na de zoveelste blessure dacht voorgoed uit het raam te hebben gegooid.

Dat zal wel een meerjarenplan worden, want de volgende fase van het plan is 6 maanden lang duurvermogen uitbouwen en een basis leggen voor de laatste stap: toevoegen van interval- en heuveltraining.

En ja, dat is lang, maar ik zie het als een goede oefening in geduld. Precies wat me de das omdeed de afgelopen jaren: te snel te veel willen doen.

Wat ik in ieder geval zeker weet is dat de dagelijkse oefeningen voor de mobiliteit, samen met een goede warming up voor ik de deur uit ga, echt lijken te helpen. Laten we hopen dat het zo blijft.

Dit is het schema, trouwens: https://breakingmuscle.co...er-in-life-and-or-safely/

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:21
Gonadan schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:50:
[...]

Waarom mijn vorige reactie op deze post een reactie op die post werd is mij een raadsel maar nu iets zinnigers.
Ik vroeg me al af op welke post het een reaktie had moeten zijn :+
Bij mij is dat inderdaad ook correct tegenwoordig. Kan niet zeggen of het door een update komt of voortschrijdend inzicht in het schema, maar iets rond de 170 is een stuk beter te doen in ieder geval.

Wel is het mij opgevallen dat gemiste trainingen niet meer automatisch doorschuiven in je kalender en ook niet meer herplanbaar zijn.
Vorige keer dacht ik dat het kwam omdat het dan naar een nieuwe week moest schuiven, maar deze week had ik er ook midden in de week last van. Voorheen schoof hij gewoon door zolang de dag vrij was en verviel de training pas echt wanneer doorschuiven niet meer kon, dat lijkt veranderd.
Overigens kon ik hem op mijn horloge nog wel vinden met trainingsagenda en dan op 'gisteren' kijken. Daar heb ik de training alsnog mee gestart en hij is wel meegenomen in het trainingplan dus onder de streep lijkt er geen probleem te zijn. Je moet het alleen even weten.
Hier heb ik ook al over geklaagd en ook bij Garmin gemeld. Vaak kun je een training die je nog gemist hebt wel verschuiven, maar zodra je b.v. eerst een andere training door wilt schuiven wordt alles geblokkeerd. Erg apart dat ze daar sowieso beperkingen op hebben zitten. Ik snap dat ze bij teveel geschuif problemen krijgen met het trainingsschema voor de volgende week te maken, maar dan kunnen ze beter aangeven aan dat de training dan niet meer meetelt voor het schema ipv. hem volledig te blokkeren.

[removed]

• svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik zit nu bijna in de helft van mijn 6 weken schema om terug naar de 5 km te gaan,wat is dan het beste richting de 10 ?

zijn er ook nog bij die buikspier oefeningen er bij doen ?

[ Voor 20% gewijzigd door svenn15 op 07-01-2024 08:52 ]

• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-01 16:58

Flipm0de

geen

svenn15 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 06:44:
Ik zit nu bijna in de helft van mijn 6 weken schema om terug naar de 5 km te gaan,wat is dan het beste richting de 10 ?

Ik vond het schema van hardlopen.nl fijn. Doet het echt rustig aan. Veel trainingen in lage zones. Dat helpt (voor mij).

Schema wat ik eerder gebruikte zaten meer trainingen in zone 3, en merkte daar dat ik echt op was na een training en meer herstel nodig had.

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Krachtoefeningen, niet alleen je benen, maar ook je core, ondersteunen het hardlopen en kunnen helpen om blessures te voorkomen. Buikspieroefeningen zijn daar onderdeel van. Kijk ook eens hier:

https://www.runnersworld....chtoefeningen-hardlopers/

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Natuurlijk, stability en core stability oefeningen. Daarnaast nog wat fietsen op de Tacx om de gewrichten te ontzien.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-01 19:47
Qua core heb ik zowat een eigen routine.
Plank en zijwaartse plank.
Clam shell.
Brug.
10 keer pompen, als mijn kuiten moe zijn is het pompen met de knieën op de grond om de kuiten niet te belasten.
Dan een paar specifieke oefeningen voor mij:
- op de rug liggen en dan de onderrug tegen de grond duwen (om de diepe buikspieren aan te spannen)
- op de buik liggen en de gluteus medius aanspannen
- op de buik liggen en eerst de gluteus medius aanspannen en dan het gestrekte been naar omhoog brengen.

Zoals de meeste lopers durf ik dat wel eens verwaarlozen...

• InZane
Ik doe wekelijks core training bij de sportschool en bij de AV wordt de core ook niet vergeten. Dat is dus meer dan alleen je buikspieren.

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06:19

sebasd

rijdt op espresso

Ik doe sinds kort ook (eindelijk!) aanvullende oefeningen.

Voor mobiliteit en warming up, dit kanaal: https://youtube.com/@julia.reppel

Daarnaast kracht / core oefeningen met een kettlebell van dit kanaal: https://youtube.com/@chichihealthfitness

Mobiliteit doe ik elke dag, kettlebell 3x per week (meestal als warming up voor het lopen).

En vanaf dinsdag ook weer 1x per week een uurtje Pilates.

[ Voor 8% gewijzigd door sebasd op 07-01-2024 14:26 ]

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:47
Yes! Net voor kerst uitgevallen door corona, maar eigenlijk maar een paar dagen echt ziek geweest, en voor kerst ook al terug “virusvrij”. Dan nog een weekje enkel op hele lage hartslag binnen gefietst (zone 1) en dan rustig aangevoeld of ik terug kon gaan rennen. Bleek eigenlijk allemaal goed te gaan (één akkefietje met een bloeddrukval daar gelaten, maar dat staat er los van).

Vandaag dan maar mijn geplande rondje (12km was het plan) ingeruild voor de Wienerberger Trail De Schorre 11km (ik woon vlakbij, dus is makkelijk). Ik was al een tijdje niet meer in de modder gaan ploeteren, dus dit was een fijn excuus. Bedoeling was heel rustig aan te doen, en dat is me al bij al redelijk gelukt.

Rondom mij zag ik iedereen uitschuiven en onderuit gaan, maar blijkbaar ben ik de “techniek” nog niet verleerd (geen vragen over wat die techniek dan wel moet zijn, want ik heb werkelijk geen idee) want ik bleef echt makkelijk rechtop. Op die stukken ging ik dan ook behoorlijk wat mensen voorbij (die me dan op de vlakke en verharde stukken soms terug inhaalden, maar dat boeide niet).

Me ontzettend geamuseerd, met een brede glimlach over de finish gekomen (ook helemaal niet moe, schaam me daar misschien toch een beetje voor :) ), blijkbaar nog als 33e op 160 deelnemers. Dat had ik niet verwacht eigenlijk…

Eerste trail van het jaar zit er al op, maar eens gaan kijken wat de volgende kan zijn...

Strava linkje: https://www.strava.com/activities/10511617189

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:00
Nou, nog een week te gaan tot de halve van Egmond. Als het zo blijft als nu qua weer wordt het perfect volgens mij.

Nog meer deelnemers hier?

Heb de eerste week van het jaar in elk geval mijn weekdoel gehaald na weer tijdje ziek te zijn geweest. Mijn tepels hebben ook te lijden onder het minder regelmatig lopen (als in, het eelt slijt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_PQ5wluCrhf0MB99eFvj-ghUjkY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2UBQTXDN7DUgJNev7JZHsKPP.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.strava.com/activities/10511917660

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:54
Vandaag eerste wedstrijdje van het jaar. De Genneperparkloop 10km. Route gaat normaal door het Genneperpark, maar door de waterstand nu helaas niet mogelijk. Uiteindelijk dus 2x het rondje van de 5 gelopen.

In het begin flink druk, maar daarna goed lukt om een prettig tempo te lopen. 2024 begint goed. Meteen ruim 2 minuten van mijn 10km PR afgelopen! Toch maar eens kijken of een sub 1 uur in zit dit jaar.
PR 10km 1:05:30 - > 1:03:18!
https://strava.app.link/EBvNFhQtaGb

WoT stats

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Shinji schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:03:
Nou, nog een week te gaan tot de halve van Egmond. Als het zo blijft als nu qua weer wordt het perfect volgens mij.

Nog meer deelnemers hier?

Heb de eerste week van het jaar in elk geval mijn weekdier gehaald na weer tijdje ziek te zijn geweest. Mijn tepels hebben ook te lijden onder het minder regelmatig lopen (als in, het eelt slijt).

[Afbeelding]

https://www.strava.com/activities/10511917660
Tijd voor merino shirts.

• Shinji
Heb heel veel verschillende shirts, maar niks helpt. Waarom zou dat wel werken?

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Shinji schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:42:
[...]

Omdat de merino vezel heel erg dun is en niet veel frictie veroorzaakt.

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:46
sebasd schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:29:

En dat zonder vermoeide of pijnlijke benen, al meer dan 7 weken lang. Nog veel te vroeg om te juichen, natuurlijk, maar ik ga langzamerhand weer denken aan de ambitieuze hardloopdoelen die ik mezelf ooit had gesteld en die ik na de zoveelste blessure dacht voorgoed uit het raam te hebben gegooid.
Mooi om te lezen! Een rustige opbouw is de meest duurzame, het is een herkenbaar verhaal wat je schetst. Ik ben zelf vorig jaar februari begonnen en heb ook heeeel rustig opgebouwd, vooral in de beginperiode. Uiteindelijk ben ik een jaar verder en loop ik nu 3 keer in de week (totaal 20km) met nu de interval aan het opbouwen. Het is mooi om langzaam de progressie te zien maar je moet er wel echt geduld voor hebben! Als je uiteindelijk er maar plezier in hebt!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:05
Nou, vandaag naar amersfoort gegaan om van daar de amersfoort - rhenen NS trail te doen, een kleine 40km.

@MrAcid had al vermeld dat hij er niet enorm enthousiast over was (van rhenen naar amersfoort), maar hoopte dat het wat beter zou zijn door hem van amersfoort naar rhenen te doen.

Al met al, geen succes! Het weer was nog ok, wel koude/snijdende wind (vooral tegen beetje naar, icm ademhalen vind ik dat minder prettig en gewoon best koud), wel mooi verder en zelfs hier een daar wat zon. Met wind mee, of uit de wind, heerlijk.

De route zelf? Mwah tot matig... De eerste 5-10 km vooral uit de bewoonde wereld komen, daarna een lang stuk langs het water/over de dijken. Op zich ok, maar wel erg veel van hetzelfde. Wel kom je langs een aantal bunkers, loopgraven en vooral die laatste vond ik best wel indrukwekkend eigenlijk. Maar tegelijk, niet heel spannend allemaal. Ook stukjes door weilanden, die lekker zompig waren en dat waren mijn eerste natte voeten.

Tegelijk, kwam niet in het ritme. Hartslag was direct al aan de hoge kant (koude wind?) maar ook die 10-15 km langs het water werden regelmatig onderbroken doordat je over een hekje moest, of even trapje af trapje op, etc. Kwam gewoon totaal niet in de flow.

Op een gegeven moment wel wat meer de natuur in, maar ook hier weer irritaties. De route was niet altijd even duidelijk (lijntje zat dan 5m van het pad af maar dan precies tussen 2 bestaande paden in... Was af en toe puzzelen, misschien ook door de storm en wind met veel bladeren op de grond dat niet alles altijd even duidelijk was.). Maar ook dat hielp niet echt bij het 'lekker hobbelen'.

Ondertussen ging het steeds wat moeizamer, werd het meer werken dan genieten (maar op zich nog redelijk ok wel).

Nou, gewoon maar doorzetten alleen dan na 32km, al aardig klaar, kom je bij een enorme trap (kwintelooijen)... top. Zat ook al een beetje te rekenen want wilde de trein (elke 30 minuten) toch wel halen. Maar ja, die trap moet je toch op dus vooruit.

Daarna ook redelijk wat dalend, wel even lekker. Maar hey, op km ~37... Klompenpad afgesloten? Wut! Ik moet toch die trein halen, ziet er enorm zompig en modderig uit maar ok. Dan maar vieze voeten? Voorzichtig lopen, schoenen onder de drap, en... alles staat compleet blank. Top. Dit was echt geen optie dus weer terug, en alternatieve route bekijken terwijl de klok doortikte.

Die alternatieve route was 2.1km en ik had nog een 10 minuten, ok. Dat moet in principe lukken, dus daar gaan we weer. Tempo maken lukte niet echt (vals plat omhoog? En wat wind tegen?) maar daar was het station en ik had nog 2 minuten. Alleen, daar sprong het stoplicht op rood en was druk zat dat ik echt niet over kon steken... kak. Wachten en dacht al, dat gaat hem niet meer worden.

Groen en alsnog proberen want ik zag de trein nog staan? Snel de trap af, ov chipkaart gepakt klaar om in te checken en in te stappen en... daar ging de trein! Was ik een half minuutje of een minuutje eerder geweest dan had ik hem gehaald maar nee hoor. Ook dat weer niet..

Dus aardig wat gemopperd onderweg met dit als afsluiter, waar nog wat gemopper naar boven kwam. Zucht...

Maar nu weer thuis en aardig tot rust gekomen, in ieder geval een ruime 40km erop zitten en de eerste week van het nieuwe jaar weer 70+ gelopen.

Maar ik vermoed niet dat ik deze snel nog een keer ga doen ;) En de verschillende waarden ontwijk ik ook zolang alles nog zo nat is, want dit is de 2e keer deze afgelopen weken dat alles blank stond. Hielp ook niet dat het lopen zelf niet top ging en verder gewoon teveel niet lekker liep/meezat.

Ach, weer een NS trail afgevinkt en dit soort dagen zijn er ook. Nu lekker crashen en herstellen.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
m0ridin schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:28:
Nou, vandaag naar amersfoort gegaan om van daar de amersfoort - rhenen NS trail te doen, een kleine 40km.

@MrAcid had al vermeld dat hij er niet enorm enthousiast over was (van rhenen naar amersfoort), maar hoopte dat het wat beter zou zijn door hem van amersfoort naar rhenen te doen.

Al met al, geen succes! Het weer was nog ok, wel koude/snijdende wind (vooral tegen beetje naar, icm ademhalen vind ik dat minder prettig en gewoon best koud), wel mooi verder en zelfs hier een daar wat zon. Met wind mee, of uit de wind, heerlijk.

De route zelf? Mwah tot matig... De eerste 5-10 km vooral uit de bewoonde wereld komen, daarna een lang stuk langs het water/over de dijken. Op zich ok, maar wel erg veel van hetzelfde. Wel kom je langs een aantal bunkers, loopgraven en vooral die laatste vond ik best wel indrukwekkend eigenlijk. Maar tegelijk, niet heel spannend allemaal. Ook stukjes door weilanden, die lekker zompig waren en dat waren mijn eerste natte voeten.

Tegelijk, kwam niet in het ritme. Hartslag was direct al aan de hoge kant (koude wind?) maar ook die 10-15 km langs het water werden regelmatig onderbroken doordat je over een hekje moest, of even trapje af trapje op, etc. Kwam gewoon totaal niet in de flow.

Op een gegeven moment wel wat meer de natuur in, maar ook hier weer irritaties. De route was niet altijd even duidelijk (lijntje zat dan 5m van het pad af maar dan precies tussen 2 bestaande paden in... Was af en toe puzzelen, misschien ook door de storm en wind met veel bladeren op de grond dat niet alles altijd even duidelijk was.). Maar ook dat hielp niet echt bij het 'lekker hobbelen'.

Ondertussen ging het steeds wat moeizamer, werd het meer werken dan genieten (maar op zich nog redelijk ok wel).

Nou, gewoon maar doorzetten alleen dan na 32km, al aardig klaar, kom je bij een enorme trap (kwintelooijen)... top. Zat ook al een beetje te rekenen want wilde de trein (elke 30 minuten) toch wel halen. Maar ja, die trap moet je toch op dus vooruit.

Daarna ook redelijk wat dalend, wel even lekker. Maar hey, op km ~37... Klompenpad afgesloten? Wut! Ik moet toch die trein halen, ziet er enorm zompig en modderig uit maar ok. Dan maar vieze voeten? Voorzichtig lopen, schoenen onder de drap, en... alles staat compleet blank. Top. Dit was echt geen optie dus weer terug, en alternatieve route bekijken terwijl de klok doortikte.

Die alternatieve route was 2.1km en ik had nog een 10 minuten, ok. Dat moet in principe lukken, dus daar gaan we weer. Tempo maken lukte niet echt (vals plat omhoog? En wat wind tegen?) maar daar was het station en ik had nog 2 minuten. Alleen, daar sprong het stoplicht op rood en was druk zat dat ik echt niet over kon steken... kak. Wachten en dacht al, dat gaat hem niet meer worden.

Groen en alsnog proberen want ik zag de trein nog staan? Snel de trap af, ov chipkaart gepakt klaar om in te checken en in te stappen en... daar ging de trein! Was ik een half minuutje of een minuutje eerder geweest dan had ik hem gehaald maar nee hoor. Ook dat weer niet..

Dus aardig wat gemopperd onderweg met dit als afsluiter, waar nog wat gemopper naar boven kwam. Zucht...

Maar nu weer thuis en aardig tot rust gekomen, in ieder geval een ruime 40km erop zitten en de eerste week van het nieuwe jaar weer 70+ gelopen.

Maar ik vermoed niet dat ik deze snel nog een keer ga doen ;) En de verschillende waarden ontwijk ik ook zolang alles nog zo nat is, want dit is de 2e keer deze afgelopen weken dat alles blank stond. Hielp ook niet dat het lopen zelf niet top ging en verder gewoon teveel niet lekker liep/meezat.

Ach, weer een NS trail afgevinkt en dit soort dagen zijn er ook. Nu lekker crashen en herstellen.
Aaiii! 😅 Je was gewaarschuwd! :+ Die flow is heel herkenbaar inderdaad met al die hekjes en op/neer. En ik herinner me dat klompenpad… Daar stond ik toen na 2km dus al tot m’n enkels in de modder. De foto’s er weer even bijgezocht maar het was écht zo erg, haha.

Toch een mooie prestatie! ✅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LyjgxlCfZ-gzmlSnl7wazGWxUX4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SsGPLhqnAcxAcoFy0kU6xxHb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6srMTZJey2PfsDJb29PQNFn1hg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8vHCxI39bgymN5Ca39xWYOty.jpg?f=fotoalbum_tile

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-01 22:18
MrAcid schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:53:
[...]

Aaiii! 😅 Je was gewaarschuwd! Die flow is heel herkenbaar inderdaad met al die hekjes en op/neer. En ja, ik was alleen dat klompenpad vergeten te vermelden. Daar stond ik toen na 2km dus al tot m’n enkels in de modder. De foto’s er weer even bijgezocht maar het was écht zo erg, haha.

[Afbeelding][Afbeelding]
Met droger weer best een mooi stukje. Nu niet te doen ...

Deze zomer daar nog spelende jonge vossen gespot <3 #achtertuin

If you can see, look. If you can look, observe

• m0ridin
MrAcid schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:53:
[...]

Aaiii! 😅 Je was gewaarschuwd! :+ Die flow is heel herkenbaar inderdaad met al die hekjes en op/neer. En ik herinner me dat klompenpad… Daar stond ik toen na 2km dus al tot m’n enkels in de modder. De foto’s er weer even bijgezocht maar het was écht zo erg, haha.

[Afbeelding][Afbeelding]
Haha, die 2e ziet er idd heeeel herkenbaar uit.... Mijn schoenen na een 200-300m oid van die ellende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tvuMJQvOLP7-Uo4o273Db-vVRI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6AWzZ6QU0Vz5qnVYqyx0RYyc.jpg?f=fotoalbum_large

En de modder IN mn schoenen staat niet op de foto ;)

Maar idd, je had gelijk :P

Tegelijkertijd ben ik ook ehm... best eigenwijs (had wel de route kort bekeken en zag niet zo snel dat het langs water ging, voortaan EN verder inzoomen en satteliet view bekijken hehe. EN toch maar niet denken 'ach valt vast wel mee' als dingen afgesloten zijn.

Nou ja, een ervaring rijker en toch weer gedaan... dat is altijd fijn!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Haha precies, ik zou ook gewoon gegaan zijn! :+ Maar kan me wel voorstellen dat het dan niet helpt als de moraal niet top is en je vooraf al een “negatief verhaal” gehoord hebt.

Nogmaals: mooie prestatie, juist met het ploeteren! 👍🏼

• Waterpower
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:49
Shinji schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:42:
[...]

Merino helpt bij mij ook niet. Ik heb het alleen in de regen of met veel zweten. Wat je zou kunnen doen aan bloedende tepels is:
1) Insmeren met een spulletje. Ik gebruik zelf Squirrel nut butter, maar er zijn vele cremetjes op de markt.

2) Afplakken met pleisters.

Ik loop Egmond trouwens ook, met een stuk of 6 collega’s. Zin in!

AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360

• m0ridin
@Shinji Bij mij helpt eukoplast (of vaseline, maar dat geeft vlekken)... De eukoplast is wel heel veel niet prettig om eraf te trekken, maar er zijn andere varianten die makkelijker te verwijderen zijn (heb zelf de blauwe), maar geen idee hoe goed die blijven zitten.

• Shinji
Ja afplakken kan hoor, maar ik was bezig om ze te harden. Dat ging best aardig, alleen afgelopen twee maanden net te veel ziek geweest dus de eeltlaag was er een beetje af.

Met races plak ik het sowieso af.

• m0ridin
Ah ok, snappem... Bij mij is het alleen bij echt lange lopen (of hete zon dus veel zweet danwel regen, maar hoe vaak hebben we nou regen). Niet vaak genoeg voor de noodzaak om ze te harden, ik blijf maar 'lekker' plakken ;)

• Nelsa
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-01 16:25
Afgelopen week voor het eerst 25km hardgelopen en ook nog op nieuwe schoenen. Kreeg al vrij snel last van de binnenkant van m’n voeten (blaren), maar toch uitgelopen. Daardoor waarschijnlijk met m’n linkervoet een verkeerde houding aangenomen, waardoor deze nu met wandelen gekneusd/overbelast voelt. Blaar aan rechtervoet was een bloedblaar, deze doorgeprikt en vervolgens een blarenpleister erop gedaan. Toen ik de blarenpleister eraf wilde halen trok ik natuurlijk het hele vel mee, allemaal niet goed over nagedacht en niet handig. Nu maar een voetenbadje met Badedas genomen en een gaasje erop gedaan (met betadine) en vastgemaakt met een verbandje. Iemand toevallig nog andere tips voor het herstellen van de blaar? Hoop volgende week in ieder geval wel weer te kunnen hardlopen, zal deze week nog wel even rusten zijn..

• m0ridin
@MrAcid Haha, ik lees nu je post met hoe de amersfoort/rhenen trail was nog een keer terug en echt PRECIES hoe het was!

Klasse omschreven dus :+ En eigenlijk helemaal hetzelfde ervaren (behalve het hele mooie van het laatste deel, maar was niet in de juiste staat om daar echt van te genieten gok ik ;) )

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Nelsa schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:40:
Afgelopen week voor het eerst 25km hardgelopen en ook nog op nieuwe schoenen. Kreeg al vrij snel last van de binnenkant van m’n voeten (blaren), maar toch uitgelopen. Daardoor waarschijnlijk met m’n linkervoet een verkeerde houding aangenomen, waardoor deze nu met wandelen gekneusd/overbelast voelt. Blaar aan rechtervoet was een bloedblaar, deze doorgeprikt en vervolgens een blarenpleister erop gedaan. Toen ik de blarenpleister eraf wilde halen trok ik natuurlijk het hele vel mee, allemaal niet goed over nagedacht en niet handig. Nu maar een voetenbadje met Badedas genomen en een gaasje erop gedaan (met betadine) en vastgemaakt met een verbandje. Iemand toevallig nog andere tips voor het herstellen van de blaar? Hoop volgende week in ieder geval wel weer te kunnen hardlopen, zal deze week nog wel even rusten zijn..
Badedas? Ik hoop toch dat je Biotex bedoelt...

Verder; blaren prik ikalleen door als ze pijnlijk zijn, verder gebruik ik nooit blarenpleisters.
Nu het mis is gegaan zou ik denken dat een gaasje inderdaad wel genoeg moet zijn.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• InZane
Poekie schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:34:
[...]

Badedas? Ik hoop toch dat je Biotex bedoelt...
Dat hoop ik inderdaad ook ja!

Verder vind ik dat je geen blaren zou moeten krijgen @Nelsa (tenminste, niet in normale omstandigheden). Zijn die schoenen wel geschikt voor jou?

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Rekenen is nooit mijn sterkste kant geweest. Kan iemand mijn helpen?

Lopende band bij BasicFit onder '15'. Ik neem aan dat dit % is.
15% hellingshoek betekent per 100 meter vooruit, 15 meter omhoog.
Als ik dan 1km loop, ben ik 150 meter gestegen.
Dus na 2km gisterenavond mag ik in Connect 300hm invullen (want die logt mijn klokje natuurlijk niet zelf..)
Dat is toch geen gek idee dan?

Vind dat nog wel jammer. Het is eigenlijk niet steil genoeg, maar anders is het traplopen, en dat is echt een andere workout. Ik zou een band willen die knetterend steil zou kunnen.

Is er ook een conversie voor de traploopmachine? Want ik kan traptreden tellen, maar zouden we dan in HM kunnen omzetten redelijkerwijs? 1 tree = 20 cm?

• gkoers
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-01 15:54
Blomminator schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:53:
Rekenen is nooit mijn sterkste kant geweest. Kan iemand mijn helpen?

Lopende band bij BasicFit onder '15'. Ik neem aan dat dit % is.
15% hellingshoek betekent per 100 meter vooruit, 15 meter omhoog.
Als ik dan 1km loop, ben ik 150 meter gestegen.
Dus na 2km gisterenavond mag ik in Connect 300hm invullen (want die logt mijn klokje natuurlijk niet zelf..)
Dat is toch geen gek idee dan?

Vind dat nog wel jammer. Het is eigenlijk niet steil genoeg, maar anders is het traplopen, en dat is echt een andere workout. Ik zou een band willen die knetterend steil zou kunnen.

Is er ook een conversie voor de traploopmachine? Want ik kan traptreden tellen, maar zouden we dan in HM kunnen omzetten redelijkerwijs? 1 tree = 20 cm?
15' klopt dan inderdaad, leek me nogal stijl maar gezien jouw verdere omschrijven richting traplopen is het correct, dus 300hm.

Running \ Cycling: Strava

• Nelsa
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-01 16:25
InZane schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:51:
[...]

Dat hoop ik inderdaad ook ja!

Verder vind ik dat je geen blaren zou moeten krijgen @Nelsa (tenminste, niet in normale omstandigheden). Zijn die schoenen wel geschikt voor jou?
Oh jee, nee ik bedoel echt Badedas. Volgens mij werkt dat net zo ontsmettend als biotex (en soda?). Volgens mij nu vooral in de gaten houden dat het niet gaat ontsteken. Al blijft mn gaasje ook steeds plakken aan de wond..

Eigenlijk zitten Nike schoenen altijd goed bij mij, maar wellicht is dit niet het juiste model. Al denk ik dat ik ze ook gewoon eerst voor de korte afstanden had moeten gebruiken..

• Shinji
Nelsa schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:42:
[...]

Oh jee, nee ik bedoel echt Badedas. Volgens mij werkt dat net zo ontsmettend als biotex (en soda?). Volgens mij nu vooral in de gaten houden dat het niet gaat ontsteken. Al blijft mn gaasje ook steeds plakken aan de wond..

Eigenlijk zitten Nike schoenen altijd goed bij mij, maar wellicht is dit niet het juiste model. Al denk ik dat ik ze ook gewoon eerst voor de korte afstanden had moeten gebruiken..
Ik denk dat de meeste badedas kennen als hippe tiener shampoo. Een merk vergelijkbaar met Axe. (“Zo in mijn sas met badedas”-reclames).

Misschien dat het meer dan dat is maar ik heb er nog nooit van gehoord in de context die jij beschrijft.

• Blomminator
  • Niet online
Shinji schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:57:
[...]

Ik denk dat de meeste badedas kennen als hippe tiener shampoo. Een merk vergelijkbaar met Axe. (“Zo in mijn sas met badedas”-reclames).

Misschien dat het meer dan dat is maar ik heb er nog nooit van gehoord in de context die jij beschrijft.
Ik neem altijd soda. Ook omdat ik dirt cheap ben.
Maar google zegt dat er een variant is die wel reinigend zou kunnen zijn;
https://www.huisvlijt.com/badedas-ontstekingsremmend/#
Maarrrr wij kennen natuurlijk die variant van de gymles na afloop lekker douchen. En die is dan weer nergens goed voor. Behalve lekker ruiken.

• Blomminator
  • Niet online
gkoers schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:36:
[...]

15' klopt dan inderdaad, leek me nogal stijl maar gezien jouw verdere omschrijven richting traplopen is het correct, dus 300hm.
Hatsa.
Dan gaan we vanavond maar weer proberen aan de Hm te komen. Duurt allemaal zo lang op deze manier. Wat is nou 150m per kilometer?! Prutswerk!

• xX-MadMax-Xx
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 01-03-2024
Beste Teakers, ten eerste wens ik jullie allemaal een voorspoedig 2024 toe! :)

Vervolgens ga ik jullie een korte samenvatting van mijn vooruitgang geven! Zoals sommigen van jullie me al hebben uitgelegd heb ik het trainingsprogramma gevolgd om bij de Runners World Marathon mee te maken. Dit is echter moeilijker dan verwacht (het programma is ontworpen om binnen 13 weken klaar te zijn voor een marathon - ik ben er echter nog ver van af!).

Ik houd echter mijn 4 trainingen per week aan en binnen één maand heb ik dan ook een verbetering van mijn stamina geconstateerd). Ik kan nu zonder enig moete hardloopsessies van 50 tot 60 minuut doen (voorheen: max 30 tot 45 minuut). :P

Op jullie advies heb ik met Kerstmis een Garmin Forerunner 255S polshorloge gekocht. Tot nu toe ben ik er erg tevreden mee, ook al heb ik niet alle functies uitgeput.

Wat de schoenen betreft zo moet ik zeggen dat ik nog steeds in mijn oude schoenen loop omdat ik mijn ideale paar nog niet heb gevonden.
Ik ben naar de winkel gegaan om verschillende schoenen te testen maar ik twijfel nog tussen twee modellen: Brooks Glycerin en Asics Gel-Kayano 29.

Ik heb gezien dat jullie het over de Nike Zoom Fly 5 hebben. Ik heb dus ook deze schoen getest maar qua gevoel ben er niet echt blij mee.
Vandaar mijn vraag aan jullie allemaal: Wat denken jullie van deze schoen? Er zijn zeker uiteenlopende meningen maar als jullie zouden moeten kiezen voor welk van deze modellen zou je dan gaan?

• Roozzz
Heel eenvoudig: degene die het lekkerste zit en loopt.

En van nul naar een marathon in 13 weken? :?

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10:22
Roozzz schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:54:
Heel eenvoudig: degene die het lekkerste zit en loopt.

En van nul naar een marathon in 13 weken? :?
Aan z’n posthistory te zien van 6 naar 42.2 ;)
Maar z’n schema is zo te zien van 21.1 naar 42.2

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Roozzz
Tinusvolkel schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:22:
[...]

Aan z’n posthistory te zien van 6 naar 42.2 ;)
Maar z’n schema is zo te zien van 21.1 naar 42.2
Ik zie het ja. Van een halve naar een hele in 13 weken geloof ik wel. Maar als je daar nog niet bent, is dat best een uitdaging... Het wordt er niet leuker van zeg maar ;)

@xX-MadMax-Xx doe je voorzichtig? Heel blijven is veruit het belangrijkste in de voorbereiding...

• xX-MadMax-Xx
  • Laatst online: 01-03-2024
Roozzz schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:26:
[...]

Ik zie het ja. Van een halve naar een hele in 13 weken geloof ik wel. Maar als je daar nog niet bent, is dat best een uitdaging... Het wordt er niet leuker van zeg maar ;)

@xX-MadMax-Xx doe je voorzichtig? Heel blijven is veruit het belangrijkste in de voorbereiding...
Ja natuurlijk, ik ben voorzichtig. Dat is waarom dit trainingsschema niet bij me past ^^ Ik ga veel langzamer om blessures te voorkomen.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-01 21:45
xX-MadMax-Xx schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:50:

Vervolgens ga ik jullie een korte samenvatting van mijn vooruitgang geven! Zoals sommigen van jullie me al hebben uitgelegd heb ik het trainingsprogramma gevolgd om bij de Runners World Marathon mee te maken. Dit is echter moeilijker dan verwacht (het programma is ontworpen om binnen 13 weken klaar te zijn voor een marathon - ik ben er echter nog ver van af!).

Ik houd echter mijn 4 trainingen per week aan en binnen één maand heb ik dan ook een verbetering van mijn stamina geconstateerd). Ik kan nu zonder enig moete hardloopsessies van 50 tot 60 minuut doen (voorheen: max 30 tot 45 minuut). :P

Op jullie advies heb ik met Kerstmis een Garmin Forerunner 255S polshorloge gekocht. Tot nu toe ben ik er erg tevreden mee, ook al heb ik niet alle functies uitgeput.

Wat de schoenen betreft zo moet ik zeggen dat ik nog steeds in mijn oude schoenen loop omdat ik mijn ideale paar nog niet heb gevonden.
Ik ben naar de winkel gegaan om verschillende schoenen te testen maar ik twijfel nog tussen twee modellen: Brooks Glycerin en Asics Gel-Kayano 29.

Ik heb gezien dat jullie het over de Nike Zoom Fly 5 hebben. Ik heb dus ook deze schoen getest maar qua gevoel ben er niet echt blij mee.
Vandaar mijn vraag aan jullie allemaal: Wat denken jullie van deze schoen? Er zijn zeker uiteenlopende meningen maar als jullie zouden moeten kiezen voor welk van deze modellen zou je dan gaan?
De drie schoenen die je noemt zijn niet echt met elkaar te vergelijken. Als je nog relatief nieuw bent in de wereld van hardlopen en schoenen, zou ik een schoen kiezen in de winkel die lekker zit. Het liefst ff kilometertje op lopen als het kan. Dan kun je er langzaam achter komen wat je goed bevalt en bijv online oudere modellen van vorig jaar met korting kopen om weer eens wat anders te proberen.

Ik zou niet te lang op je oude schoenen gaan doorlopen.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-01 19:47

Wat zegt de wetenschap over de relatie tussen schoenen en blessures ?
Heel simpel, ondanks alle gedoe over antipronatieschoenen/veel demping/weinig demping-barefoot.... is het enige wat effectief aangetoond heeft dat het de kans op blessures vermindert het volgende: koop schoenen waarin je comfortabel bent.

Concreet: in jouw geval moet je de Zoom Fly dus niet kopen. En van de andere twee koop je gewoon deze waarin je het beste gevoel hebt.

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-01 17:00
Nelsa schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:40:
. Blaar aan rechtervoet was een bloedblaar, deze doorgeprikt en vervolgens een blarenpleister erop gedaan. Toen ik de blarenpleister eraf wilde halen trok ik natuurlijk het hele vel mee, allemaal niet goed over nagedacht en niet handig.
Zoals Poekie al zei, blaren alleen doorprikken als ze door wrijving/spanning teveel pijn doen.
Blaarpleisters zijn ervoor ontworpen om op een kapotte of doorgeprikte blaar te plakken en te laten zitten tot de huid is hersteld. Die moet je er dus niet na een dag af trekken.

• m0ridin
@xX-MadMax-Xx Zoals al vermeld, de schoenen die voor JOU het lekkerste zitten en waar jij het lekkerste in loopt... (dus of in de winkel testen of beiden bestellen en kijken welke het beste aanvoelt). Ken de schoenen niet, vind de Brooks er wat massiever uitzien...

Wat betreft het trainen zelf, klopt het dat je in oktober de marathon wil lopen (en je een maand geleden nog 5km liep?), waarom dan nu al dat marathon schema volgen (wat er vanuit gaat dat je al een halve kan lopen)?

Ik zou lekker rustig opbouwen, eerst naar een halve marathon en dan naar de marathon, neem voor beiden 3 a 4 maanden om het goed en verstandig te doen en het leuk te houden (als je hardlopen leuk vindt en blijft vinden natuurlijk).

Je hebt ook schemas als looprusten of sportrusten waarbij je veel minder kilometers maakt, persoonlijk geen ervaring mee maar wellicht ook een optie afhankelijk van je doelen. Gaat het puur om simpelweg een keer een marathon doen en je broer verrassen, of wil je vaker/sneller/ voor tijden gaan oid.

Succes iig en idd, doe rustig aan. Te snel opbouwen naar een marathon is een garantie voor blessures

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Brr.. wat was het koud gisteren.. maar blij dat ik na een kleine verkoudheid (lees.. twee dagen wat snotterig en een paar niesbuien) en vervolgens 3 weken slijm aan het ophoesten was, eindelijk weer eens fatsoenlijk kan hardlopen. Was ook gelijk de eerste baantraining van het jaar, dus de warming up lekker binnen in de sprinthal gedaan

Heb overigens wel een paar keer hardgelopen in die drie weken, maar kreeg al gelijk spijt.. of een flinke hoestbui.

ID.3 Pro S Limited Edition

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Blomminator schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:03:
[...]

Ik neem altijd soda. Ook omdat ik dirt cheap ben.
Maar google zegt dat er een variant is die wel reinigend zou kunnen zijn;
https://www.huisvlijt.com/badedas-ontstekingsremmend/#
Maarrrr wij kennen natuurlijk die variant van de gymles na afloop lekker douchen. En die is dan weer nergens goed voor. Behalve lekker ruiken.
Ik lees daar trouwens dat het niet wetenschappelijk bewezen is (en bij wat googlen biotex/soda ook niet). Inmiddels ook al uit de richtlijn gehaald zie ik.
Ik kan het me vooral herinneren van toen ik op sneakers op t strand vol in een spijker was gaan staan. Dwars door de voet heen en ik had allemaal stukjes zool in mijn voet. Die konden dan makkelijker uit m'n voet komen door de biotexbadjes omdat de randen van de wond week bleven. Duurde een goede week voor alles er uit was. En gelukkig geen enkele pees geraakt. Wel een mooi verhaal met een ieniemienie litteken haha.

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-01 23:35
Heeft er iemand nog een tip voor een lange hardloopbroek voor iemand van bijna 2 meter? Zou een Fusion broek in X-long formaat een beetje passen? Ik heb wat Decathlon broeken geprobeerd, maar die zijn allemaal net te kort.

• Focus89
  • Laatst online: 09-01 08:22

Hier een hardloper die zowel de Brooks Glycerin (20) als Brooks Ghost 15 heeft. Jaren geleden bij een echte hardloopzaak was de Ghost 12 het beste voor mijn bredere voeten en lichtelijk verhoogd BMI. Daarna heb ik online de opvolgers gekocht en nooit spijt van gehad.
Aan de Glycerin 20 ( als 2e paar om af te wisselen ) moest ik heel erg wennen, maar voelen voor mij bijna hetzelfde als de Ghost. Ik meen net iets zwaarder, maar dat is natuurlijk minimaal.

Wat meerdere al aangeven: als je nog twijfelt, ga nogmaals naar de speciaalzaak en koop vooral wat goed voelt en fijn zit.

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

@xX-MadMax-Xx @Focus89
Kayano is een ondersteunende schoen. Glycerin is er dacht ik in twee soorten, neutraal en ondersteunend (GTS). Ghost is neutraal. Let dus op: als je gewend bent aan schoenen met ondersteuning zullen neutrale schoenen wel eens kunnen zorgen voor pijn en misschien zelfs wel blessures.

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
sheepdog schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:26:
Heeft er iemand nog een tip voor een lange hardloopbroek voor iemand van bijna 2 meter? Zou een Fusion broek in X-long formaat een beetje passen? Ik heb wat Decathlon broeken geprobeerd, maar die zijn allemaal net te kort.
Normaal gesproken moet ik niet bij de decathlon zijn met mijn 1.98 (met lange benen voor mijn lengte) maar deze past mij goed: Volgens mij is deze alleen niet meer in de winkel te krijgen en alleen online (maar wellicht heb je deze wel gepast)
https://www.decathlon.nl/...m/_/R-p-311837?mc=8642368.

edit: online ook niet meer zie ik. Heb ik één van de laatsten gehad een paar weken geleden

[ Voor 6% gewijzigd door [Roland] op 09-01-2024 16:46 ]

• m0ridin
Oh dear, me toch maar ingeschreven voor de Utrecht Sciencepark Marathon...

Normaal trekt dit evenement me minder (en 'vrees' 2x hetzelfde rondje waar ik ook nooit fan van ben), maar kon me via mijn werk gratis inschrijven EN ik wil toch ook een keer een marathon in mijn eigen stad lopen :)

Gaat lekker tot nu toe met inschrijvingen.

Maart: 60 van Texel
April: Berlijn Halve marathon
Mei: USP Marathon
September: Berlijn Marathon

En de eerste week van januari is net voorbij :+

OH! DAT BETEKENT NIEUWE SCHOENEN TIJD!

Was ze van plan voor de marathon van Berlijn te kopen, maar mooie reden om het nu eerder te doen :P

[ Voor 12% gewijzigd door m0ridin op 09-01-2024 17:16 ]

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-01 11:09
Mijn oude New Balance Trufuse Solvi v2 vervangen door een paar M880 V12 (zelfde maat 45,5). In tegenstelling tot mijn oude schoenen voelt de M880 aan één kant iets krapper aan (ene voet groter dan de ander). Zullen ze nog iets uitlopen?

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-01 17:00
sheepdog schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:26:
Fusion lijkt mij wel de beste gok. Ik heb een beenlengte van 90,5 cm en de extra lange Medium past mij goed. Grotere maten zullen langer zijn.

• Tim_W
  • Laatst online: 09-01 07:38
Ik ben 1,94 en circa 80KG. (nu wel wat meer door kerst/blessure kilo's die er nog af moeten :P) Ik heb een Fusion X-long in maar L en bevalt meer dan prima.

Ik heb overigens ook deze van de Decathlon en bevalt ook prima. Ik heb deze wel echter weinig meer aan aangezien de Fusion me net wat beter bevalt, met name door de zakken aan de zijkant.

[ Voor 9% gewijzigd door Tim_W op 10-01-2024 07:08 ]

Strava Garmin 265

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:11

m-vw

Dus?

rockerpoet schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:07:
Mijn oude New Balance Trufuse Solvi v2 vervangen door een paar M880 V12 (zelfde maat 45,5). In tegenstelling tot mijn oude schoenen voelt de M880 aan één kant iets krapper aan (ene voet groter dan de ander). Zullen ze nog iets uitlopen?
Hoe staan je voeten op de zool?
Ik heb lang op NB860 gelopen, maar v11 en nu v13 zijn krapper dan v10 en v12. Mijn voet viel echt over de zool heen. Daarom heb ik nu zelf voor een ander model gekozen.

Zelf zou ik het niet riskeren.

• Slickk
Ingeschreven voor de Slachtemarathon. Voor het laatst 8 jaar geleden (elke vier jaar maar ging niet door tijdens covid-periode), na de Elfstedentocht denk ik wel het grootste (sport)evenement in Friesland. Vooral bekend als wandeltocht, maar ook zeker voor hardlopers.

Starttijd is nu 6:30 zie ik, geen idee hoe ik me daar voor kan voorbereiden. Normaliter wel gewend om max 2~3 uur van te voren iets te eten. :P

Maar goed, met de temperaturen halverwege juni is een loop in de ochtend alleen maar verstandig natuurlijk. Ik heb wel wat ambities qua een mooie tijd, maar denk dat de omstandigheden niet ideaal zijn. Wil het vooral lopen omdat ik dat altijd al heb willen doen en de mooie route. :)

De inschrijvingen zijn nog enkel open voor donateurs ("freonen"/vrienden). Ik heb nog 1 inschrijving over als donateur. Wie weet zijn er geïnteresseerden. Ik zie dat bijvoorbeeld @m0ridin nog niks heeft staan in juni. :+

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:54
Tim_W schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 07:07:
Ik ben 1,94 en circa 80KG. (nu wel wat meer door kerst/blessure kilo's die er nog af moeten :P) Ik heb een Fusion X-long in maar L en bevalt meer dan prima.

Ik heb overigens ook deze van de Decathlon en bevalt ook prima. Ik heb deze wel echter weinig meer aan aangezien de Fusion me net wat beter bevalt, met name door de zakken aan de zijkant.
Ik ben ongeveer dezelfde lengte maar ruim +10kg (en er mag wel 5 af, maar veel meer hoeft niet; ik kan me dus geen voorstelling maken van jouw kerstkilo's ;) ). De Fusion X-Long in maat L bevalt mij ook zeer goed. Ik heb aan de onderkant nog wat over, niet storend, maar wel handig als je nog wat langer bent zoals @sheepdog

• m0ridin
@Slickk Haha, hou op schei uit!

Wel een toffe trouwens! En een maandje na de utrecht marathon...

1 marathon per maand in 2024? Waarom niet (nou ja, kan me wel wat bedenken)... Ook niet helemaal naast de deur deze zeg maar.

Damnit, gek genoeg was mijn eerste gedachte "hell not" en nu is het al "hmmm, waarom eigenlijk niet"

• Tim_W
Ik ben inmiddels 41 (bijna 42) @Wyke, alle "overtollige" kilo's positioneren zich inmiddels alleen nog maar in de buikregio, dus daarom ben ik ze liever kwijt. :/ :P

Strava Garmin 265

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-01 23:35
Bedankt voor de reacties! Ik heb een Fusion broek in maat L X-long besteld.

• InZane
Tim_W schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:07:
Ik ben inmiddels 41 (bijna 42) @Wyke, alle "overtollige" kilo's positioneren zich inmiddels alleen nog maar in de buikregio, dus daarom ben ik ze liever kwijt. :/ :P
Herkenbaar (bijna 45) ;(
Vroeger was ik een bodemloos vat en kwam ik geen grammetje aan. Vond mezelf eerder te licht dan te zwaar, maar tegenwoordig.. :X
Het is niet dat ik overgewicht heb ofzo, maar 't blijft er wel makkelijker aan hangen.

Deze maand (in ieder geval tot aan de Midwinter) laat ik de alcohol even helemaal staan en ik probeer het snaaien tot een minimum te beperken.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

InZane schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:24:
[...]

Herkenbaar (bijna 45) ;(
Vroeger was ik een bodemloos vat en kwam ik geen grammetje aan. Vond mezelf eerder te licht dan te zwaar, maar tegenwoordig.. :X
Het is niet dat ik overgewicht heb ofzo, maar 't blijft er wel makkelijker aan hangen.

Deze maand (in ieder geval tot aan de Midwinter) laat ik de alcohol even helemaal staan en ik probeer het snaaien tot een minimum te beperken.
Alcohol en alles waar suiker aan toegevoegd is laten staan, dan is het zo opgelost :+

• Tim_W
Alcohol en suiker zo veel mogelijk laten staan helpt zeker enorm.

Ik heb voor de Rotterdam marathon van 2023 een maand lang geen alcohol op en dat scheelde best wat. Natuurlijk ook door de behoorlijke trainingsomvang die je op dat moment maakt, maar ik zat toen op circa 78KG terwijl ik normaal gesproken dus op 80 a 81 zit.

Ik wil echter uiteindelijk ook wel gewoon nog wat genieten van het leven en niet per se continu te moeten opletten wat ik nuttig dus tussen doelen in kijk ik wat minder krap. Met als gevolg dat ik nu op 84/85 zit :X

Strava Garmin 265

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-01 11:04
Bakkenist schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:31:
[...]

En jawel, ik heb het voor elkaar, een van mijn enkels lijkt overbelast. :D

Heb nu in totaal 5x gelopen. Telkens tussen de 5 en 7 km, grotendeels in de duurzone en met aandacht voor hoge pasfrequentie.

De laatste weken had ik al wel eens bijv. direct na het opstaan bij het aflopen van de trap in huis dat ik de "voorkant" van mijn enkel wat voelde. Geen pijn, maar wel een kleine irritatie. Met hardlopen verder nog geen last van gehad, tot gisteravond. Na 1 km voelde ik 'm al, rechterenkel aan de voorkant doorlopend tot bovenop mijn voet. Maar toch doorgegaan. Bij thuiskomst geen fijn gevoel en na een nachtje slapen voel ik 'm ook nog best goed. Ik kan er prima mee wandelen hoor, maar ik denk dat ik nu niet zou kunnen hardlopen.

Toch te hard van stapel gegaan waarschijnlijk.

Paar dagen niks doen qua lopen en dan weer eens proberen. Het zijn ook niet echt klachten waar je wat mee kan qua fysio denk ik + veel te vroeg, maar wel een signaal dat ik het toch echt rustiger aan moet opbouwen ook al wil de motor harder/verder.
Ik quote mezelf weer even.

Bovenstaande enkelklachten zijn gelukkig niet meer opgetreden nadat ik het lopen weer heb hervat. Inmiddels zijn er meer dagen dat ik loop dan dat ik train op de fiets... het kan verkeren. Het weer had daar overigens ook wel mee te maken hoor. Momenteel beperk ik mijn range nog tot loopjes van 10 km en dat gaat prima.

Ik hou van nieuwe disciplines proberen en in dat kader heb ik me ingeschreven voor een crossloop die dit weekend gaat plaatsvinden. Het zijn geloof ik 3, 4 of 5 rondes van 2.5 km (je kunt kiezen) over een grotendeels onverhard parcours incl. mul zand en hoogteverschil. Ofwel, mijn enkelbanden etc. kunnen hun lol op! Is dit verstandig? Denk het niet, maar het lijkt me wel erg leuk.

Nog tips voor een 1e keer cross? Ik heb geen trailschoenen, maar "gewoon" Brooks Ghost 15. Ik kan me indenken dat er t.o.v. een normaal loopevenement hier veel explosiever gestart wordt omdat je echt tegen elkaar loopt i.p.v. voor je eigen tijd. Dus tijdig aan een serieuze warming-up beginnen. Maar verder... geen idee. :D

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-01 11:04
Algemene vraag: Waarom gaat het bij hardloop-intervaltraining altijd over het aantal meters per blok en niet over tijd? Vanuit het fietsen ben ik gewend dat blokken worden opgegeven in seconden/minuten en een daarbij horende intensiteit. Het is toch zeer onpraktisch om afstand in de gaten te moeten houden t.o.v. tijd?

Ik heb nu een paar keer wat variatie in mijn loopjes aangebracht door tempo te verhogen in bepaalde blokken, maar telkens deed ik dat door tijden te klokken. Dat zie je in 1 oogopslag en is altijd nauwkeurig. Afstand daarentegen... mijn GPS horloge laat het wel zien maar dat heeft toch altijd wat vertraging naar mijn idee.

Mis ik iets? Is blokken op tijd indelen niet mogelijk/handig om de een of andere reden?

• Tinusvolkel
Bakkenist schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:36:
Algemene vraag: Waarom gaat het bij hardloop-intervaltraining altijd over het aantal meters per blok en niet over tijd? Vanuit het fietsen ben ik gewend dat blokken worden opgegeven in seconden/minuten en een daarbij horende intensiteit. Het is toch zeer onpraktisch om afstand in de gaten te moeten houden t.o.v. tijd?

Ik heb nu een paar keer wat variatie in mijn loopjes aangebracht door tempo te verhogen in bepaalde blokken, maar telkens deed ik dat door tijden te klokken. Dat zie je in 1 oogopslag en is altijd nauwkeurig. Afstand daarentegen... mijn GPS horloge laat het wel zien maar dat heeft toch altijd wat vertraging naar mijn idee.

Mis ik iets? Is blokken op tijd indelen niet mogelijk/handig om de een of andere reden?
Denk dat dat vooral ermee te maken heeft dat intervals vaak op de baan gedaan worden en dat je dan vaste ronden van 400m hebt.
Maar hier deed ik m'n intervals ook vaak op tijd (loop niet op de baan) , vooral als je met meerde mensen intervalt dan blijf je iig synchroon, en in de rust stukken kunnen de snellere de langzamere weer even ophalen.
Verder is het op m'n horloge even makkelijk om een training aan te maken op tijd en op afstand.

• m-vw

m-vw

Dus?

0,0 wetenschappelijke onderbouwing, maar je traint toch vaak voor een bepaalde afstand?
Dan lijkt het mij makkelijker om ook in training hier mee te werken. En vaak is het toch ook een combinatie.
bijv. 12x 400@5:00 met 100m rust.

• Roozzz

Het is maar net het ene of het andere schema/coach/voorkeur. Afstanden volgen vaak vanuit het idee van trainen op de baan. Daar is dat logisch. Maar er is niets op tegen om te trainen op tijd. Of je nu 6 x 1 km a 4'00 loopt, of 6 x 4 minuten...

Ik heb schema's gevolgd met beide vormen. Potato, potato.
m-vw schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:00:
[...]

0,0 wetenschappelijke onderbouwing, maar je traint toch vaak voor een bepaalde afstand?
Dan lijkt het mij makkelijker om ook in training hier mee te werken. En vaak is het toch ook een combinatie.
bijv. 12x 400@5:00 met 100m rust.
Juist die 100m rust zegt in dit geval niets. Je kan daar 30s over doen, maar ook 2 minuten. Dat heeft substantieel effect op hoe de intervallen verlopen. Juist bij rust vind ik tijd veel zuiverder.

• Slickk

Ik denk dat het iets is van vroeger waarbij men met een stopwatch naast de baan stond en op die manier klokte. Dan weet je dat een rondje baan 400 meter is (zoals @Tinusvolkel al zei) en wat je dan klokt is je tijd.

Ik loop zelf nooit op een baan maar gebruik alsnog afstand. Ik heb het gewoon ingesteld op m'n horloge en GPS is nauwkeurig genoeg voor mijn gevoel. Als ik soms 1 of 2 seconden langer door ga dan zou moeten... So be it. Vrijwel alle trainingsschema's die ik heb gezien gebruiken ook nog afstanden ipv tijd, dusja, dan wordt het omzetten naar tijd alleen maar moeilijker.

Voor het bepalen van een route vind ik het ook makkelijker om te weten hoeveel afstand ik af moet leggen. Bijv 10km op tempo vind ik makkelijker te bedenken waar ik langs ga lopen dan als het 40 minuten zou zijn. Al helemaal met blokken, waarbij je bijv 3km warming-up, 10x 800 meter moet doen, etc.

Maar eerlijk gezegd gebruik ik het ook wel door elkaar heen. Bijv intervalsessies met 5x 1km en tussen de herhalingen dan 1 minuut rust. Simpelweg omdat volgens de achterliggende wetenschap dat dan effectiever zou zijn en als het 200 meter rust zou zijn dan is het te wisselvallig.

• m-vw

m-vw

Dus?

@Roozzz Ik train zelf met Trenara en die gebruikt beide. Soms is het 800/200 en soms is het 1km/1min.

En net als @Slickk schrijft vind ik het ook makkelijker om op basis van km een ronde voor een training in elkaar te zetten.

Ik weet bv dat het 1km tot de boomgaard is de ene kant op en 1,7km tot de begraafplaats in de andere richting.

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:15
Gisteravond lekker hard gelopen... Eerst stond hier een ander verhaal waarin ik trots een PR aankondigde, vandaar de hele reeks reacties hier onder; inderdaad geen PR natuurlijk. Eerste post waarop gereageerd wordt hier onder:
Soms gebeurt het onverwachts... Rondje sneller gelopen om tempo omhoog te krijgen (doel 3:30 Rotterdam).... gelijk een PR van 43:32 op de 10km gelopen in de heerlijke kou van vanavond: https://www.strava.com/activities/10532620469, 41 seconden sneller dan oude PR _/-\o_
Op naar een zuivere PR tzt... ;)

[ Voor 67% gewijzigd door cyclofosfamide op 11-01-2024 15:20 . Reden: Nuancering en enthousiasme tempering. ]

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

cyclofosfamide schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 00:03:
Soms gebeurt het onverwachts... Rondje sneller gelopen om tempo omhoog te krijgen (doel 3:30 Rotterdam).... gelijk een PR van 43:32 op de 10km gelopen in de heerlijke kou van vanavond: https://www.strava.com/activities/10532620469, 41 seconden sneller dan oude PR _/-\o_
Ik snap het niet helemaal, bij beste pogingen kom je op 22:04 voor op de 5km, dat keer 2 en dan is bovengenoemde tijd al onmogelijk.

Tevens staat er bij verstreken tijd 52:56.

Mis ik iets? Vooropgesteld dat het een heel knap tempo is natuurlijk d:)b

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• Docslik
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:16
CaLeX schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:29:
[...]

....
Als je naar de KM tijden kijkt, zie je een versnelling vanaf 4km, hierdoor valt de 5km tijd dus lager uit, vermoed ik. Maar dat kan hij zelf beter verwoorden vermoed ik :*)

Daarnaast geeft Strava vaak 2 tijden. De totale tijd, en de beweegtijd. Je kan hier mee spelen om een goede snelle tijd te halen, maar dan speel je m.i. vals. De totale tijd is gewoon van het aanzetten van je horloge tot het uitzetten. Maar als je op het einde van je loop je horloge pauzeert (bv omdat je terug naar huis gaat, je omkleed en pas onder de douche echt je horloge afsluit, ontstaat er een groot verschil in de beweegtijd en de totale tijd.

@cyclofosfamide Mooie tijd! _/-\o_

• InZane
[...]

Ik snap het niet helemaal, bij beste pogingen kom je op 22:04 voor op de 5km, dat keer 2 en dan is bovengenoemde tijd al onmogelijk.

En move ratio is 0.84 en cadans gaat ook een aantal keer naar 0. Ja, zo kan ik het ook :P

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:49
[...]

Strava pakt voor PR's en beste pogingen de verstreken tijd en niet de beweegtijd. Vandaar dat de beste poging 5k langzamer is dan de helft van de 10k beweegtijd.

• Tinusvolkel
Ach dan heeft @cyclofosfamide toch z'n "Ross Barkley" 10km PR verbroken >:)

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:10
InZane schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:54:
[...]

En move ratio is 0.84 en cadans gaat ook een aantal keer naar 0. Ja, zo kan ik het ook :P
Waarschijnlijk een paar keer gestopt om de weg over te steken. Als het een ononderbroken loop zou zijn geweest dan was zijn beste poging op de 5k ook aangepast want de km's 3 t/m 10 waren allemaal sneller dan 4:25.

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:15
Strava pakt de tijd niet als snelste tijd vanwege verstreken tijd. Garmin Connect laat 21:18 zien als 5km tijd. Inderdaad zit er oversteken stoplichten en rotonde bij en laatste paar 100m naar huis wandelen.

Oja, Garmin Connect doet aan 🍒 picking.. haalt de snelste 5km uit een run en biedt dat aan als PR, net als een 10km uit een 15km naar beneden lopen op bijvoorbeeld 7H loop.

[ Voor 30% gewijzigd door cyclofosfamide op 11-01-2024 11:32 ]

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• Tim_W
Het is volgens mij allemaal niet zo moeilijk, de 1e 5km ging in 22:04. Daarna echter meerdere pauze momenten en daarmee ging de 2e 5km in totaal 30:52 en komt de 10km tijd uit 52:56 en geen 43:32.

Het is een mooie 5km tijd, maar geen PR op de 5km en zeker niet op de 10. ;)

Strava Garmin 265

• Tinusvolkel
cyclofosfamide schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:03:
Strava pakt de tijd niet als snelste tijd vanwege verstreken tijd. Garmin Connect laat 21:18 zien als 5km tijd. Inderdaad zit er oversteken stoplichten en rotonde bij en laatste paar 100m naar huis wandelen.

Oja, Garmin Connect doet aan 🍒 picking.. haalt de snelste 5km uit een run en biedt dat aan als PR, net als een 10km uit een 15km naar beneden lopen op bijvoorbeeld 7H loop.
Dat doet strava ook, die pakt ook de beste blokken uit andere afstanden, mijn PR's op de 10 mijl en 15km zijn ook gelopen tijdens een hm wedstrijd.

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:34

Galois

1811 - 1832

Dat is toch prima dat Strava en Garmin Connect dit doen? Dit is toch ook je snelste tijd over die afstand? En je moet dat zelf maar als PR waard vinden of niet.

Zo is mijn snelste 5 km tijdens een wedstrijd 17:15 en tijdens een training (en dus volgens Strava) 16:30.

Dat was op vakantie. We zaten in Spanje aan een camping bij een fietspad langs een riviertje. Dat fietspad liep een beetje omlaag. Ik heb toen rustig 5 km stroomopwaarts langs de rivier gelopen en volle bak terug naar de camping. Leuk dat mijn PR op 16:30 staat volgens Strava en dat heb ik inderdaad ook daadwerkelijk gelopen. Wel weet ik zelf dat het geen eerlijke 'wedstrijd' was :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:07
Voor mij is een PR alleen in een echte wedstrijd, lekker duidelijk :D

Alhoewel ik ook een keer een PR op een halve marathon heb gelopen, maar die bleek op mijn horloge (en die van anderen) bijna 1km korter :') Is het dan nog een PR? :P

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Tinusvolkel schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:34:
[...]

Dat doet strava ook, die pakt ook de beste blokken uit andere afstanden, mijn PR's op de 10 mijl en 15km zijn ook gelopen tijdens een hm wedstrijd.
dat is natuurlijk prima. Snelste 5K is de snelste 5K, ongeacht of je daarna nog een ruime 15 of 35km omheen hebt gedaan :P

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Tinusvolkel
polthemol schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:10:
[...]

dat is natuurlijk prima. Snelste 5K is de snelste 5K, ongeacht of je daarna nog een ruime 15 of 35km omheen hebt gedaan :P
Hangt wel een beetje van het parcours af, ik vind dat het begin en einde wel ongeveer op dezelfde plek moeten zitten ivm hoogte en wind, die halve marathon bestond uit 2 rondjes dus klopte wel ongeveer.
Maar volgens uw "regels" zou je dus mooi je 5km pr aan kunnen vallen tijdens de 7 heuvelen loop, mooi 10km warmlopen en dan volle gas de laatste 5km bergafwaarts rennen. :)

• Shinji
Ik wil binnenkort mijn 5k tijd verbeteren tijdens een parachute sprong. Op 5km (plus hoeveel je nodig hebt om veilig te kunnen landen) uit het vliegtuig rennen en naar beneden blijven lopen. En dan ergens na 5km de parachute uit om veilig te landen. ;)

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Tinusvolkel schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:16:
[...]

Hangt wel een beetje van het parcours af, ik vind dat het begin en einde wel ongeveer op dezelfde plek moeten zitten ivm hoogte en wind, die halve marathon bestond uit 2 rondjes dus klopte wel ongeveer.
Maar volgens uw "regels" zou je dus mooi je 5km pr aan kunnen vallen tijdens de 7 heuvelen loop, mooi 10km warmlopen en dan volle gas de laatste 5km bergafwaarts rennen. :)
absoluut :P Maar ik til dan ook niet heel zwaar aan pr's eerlijk gezegd :P

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Rub3s
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 15:40

Rub3s

+3 , omdat het kan

Shinji schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:18:
Ik wil binnenkort mijn 5k tijd verbeteren tijdens een parachute sprong. Op 5km (plus hoeveel je nodig hebt om veilig te kunnen landen) uit het vliegtuig rennen en naar beneden blijven lopen. En dan ergens na 5km de parachute uit om veilig te landen. ;)
:? :? :?

Ik zou sowieso eerst landen en dan de parachute uit doen.

• Shinji
Rub3s schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:27:
[...]

:? :? :?

Ik zou sowieso eerst landen en dan de parachute uit doen.
Ik ben geen paratrooper dus misschien heb ik de terminologie niet helemaal juist. Maar als ik het heb over parachute uit dan gaat het over aan dat touwtje trekken waardoor die uit zijn 'zak/tas' komt.

Jij wil pas aan dat touwtje trekken als je al op de grond staat (of eigenlijk bent verspreid) dan? ;)

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:21
Shinji schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:29:
[...]
Jij wil pas aan dat touwtje trekken als je al op de grond staat (of eigenlijk bent verspreid) dan? ;)
Het ging toch om een PR verbeteren? Dan moet je dus niet aan dat touwtje trekken :+

[removed]

• Shinji
redwing schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:50:
[...]

Het ging toch om een PR verbeteren? Dan moet je dus niet aan dat touwtje trekken :+
Op 7 of 8km springen, 5km ‘lopen’. Op 2 of 3km boven de grond aan touwtje trekken en dan kan je er nog over “braggen” ;)

• Tinusvolkel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkDDhn0UMdoP_7m6TwpS86yWEAE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UkJc9ye3USxG2nbOs6v98Ubk.png?f=user_large
Mooi een PR van net niet onder de 30 seconden >:)

[ Voor 20% gewijzigd door Tinusvolkel op 11-01-2024 14:10 ]

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

Dazzler2120

FP ProMod
Tinusvolkel schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:08:
[Afbeelding]
Mooi een PR van net niet onder de 30 seconden >:)
Deze berekening houdt volgens mij geen rekening met onze 'terminal velocity'.
Volgens mij is de terminal velocity ca. 200km/uur, wat op z'n snelst dus een 1,5 minuut PR zou opleveren.
Sneller zal niet gaan doordat luchtweerstand o.a. quadratisch is aan de snelheid, dus er is een punt waarbij je gewoon niet sneller kan vallen...

PS4 PSN: Dazzler2120

Pagina: 1 ... 284 ... 421 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.