• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:59
Hier een hele korte samenvatting van 2023:

In totaal 1218km

Drie wedstrijden die er toe deden:
Marathon Rotterdam
1/4 triathlon
Trailmarathon Nijmegen

Geen PRs, maar wel PRs voor mijn 40+ carrière ;)

Doelen volgend jaar:

Marathon Rotterdam
Ultra van 50-60k
Ultra van 100k in twee dagen
Misschien nog ergens een ultra van 80?

Met een beetje rustig doortrainen hoop ik de 2000km aan te tikken komend jaar, met 3 jonge kinderen is dat altijd een uitdaging :D

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:55
En hier dan ook het uiteindelijke samenvatting van 2023...

Een prima hardloopjaar!

Vandaag toch nog op pad gegaan voor een 23km. Ik had even het plan om nog een 31+ trail te gaan doen eventueel, maar werd vanochtend veel te laat wakker en mijn interval training (stilstand - Z0) in de oliebollenkraamrij van een uur hielp ook niet.

Veel te laat dus, en er stond eigenlijk een snelle halve op het programma wat tijd-technisch veel praktischer was. Lichaam en bier/eten de laatste dagen gezien totaal niet. Beetje last van de achillespees, maar die voelde best redelijk vanochtend. EN ik ben een autist, met die 23km zou ik de 2700km in het jaar doorbreken oftewel verstand even overboord (maakt het makkelijk volgend jaar verstandiger zijn als goede voornemen vol te houden) en toch maar een snelle HM eruit persen met 2 extra kms.

Ole, gelukt... ging eigenlijk best goed (viel zowel mee als tegen gezien de niet ideale voorbereiding) en de rest zien we de komende dagen wel.

Totaal nu 2701km gelopen, bijna 900km meer dan vorig jaar en 700 meer dan mn eerdere hoogste jaar ooit. Deze maand 300km aangetikt (en deze week 49.5km... grrr). AL met al top qua afstanden, ik sta dan ook met verbazing te kijken als ik hier de andere 3000+km langs zie komen, maar wie weet. Volgend jaar!

PR's op de halve (1:21:55 -> 1:18:36) en hele marathon (2:55:21 -> 2:44:48) een mooie trail (Laugavegur in Ijsland, 55km maar eigenlijk net iets minder dan 54) gelopen en de zeeland kustmarathon.

Grotendeels heel kunnen blijven (verklaart ook het record aantal kms) en een aantal keren lekker getrailed en daarvan genoten.

En wat dan voor 2024?

Nou, de 60 van texel staat op het programma en de marathon van berlijn... daar wil ik dan toch weer voor een PR gaan maar geen idee of onder de 2:40, wat natuurlijk weer de volgende magische grens zou zijn, realistisch is. Beetje afhankelijk van het moment en de vorm dus. De 60 van texel ergens tusssen de 4:30 en 5:00 (onder de 5:00 is toch wel sowieso het doel).

Verder... 2500km+ totaal? (Ideale geval boven de 3000, maar daar wil ik geen ding van malken... 2500 zou al top zijn) en heel blijven (ha!).

Nog een leuke trail? Krijtlandtrail misschien... Iets in de ardennen? Misschien alsnog maar eens kijken bij een loopgroep iets (eerder al genoemd als idee, niks mee gedaan uiteraard).

We gaan het zien, nu bunkeren en stapelen met bier, oliebollen, appelbeignets, toastjes, chips, alles! Dan in het nieuwe jaar alles maar weer rustig oppakken.

FIjne jaarwisseling allen! Veel mooie kilometers toegewenst en weinig ongemakken... Dat het genieten voorop mag staan met persoonlijke succesjes waar gewenst mooi daarop aansluitend.

• Focus89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-01 08:22
Ook hier een samenvatting van 2023.
Sinds begin dit jaar fanatiek gaan hardlopen. Na een moeizaam begin hieraan lichtelijk verslaafd geraakt.

2023:
129 sessies
799 kilometer
De laatste maanden circa 20 kilometer per week.

Wedstrijden:
Tilburg Ten Miles: 1 uur en 34 minuten.
1/2 marathon Breda: 2 uur en 24 minuten.

In 2024:
Minimaal 900 km
2e halve marathon
Tilburg Ten Miles
vervanger voor mijn Garmin Venu ( 255s music of 265s )

[ Voor 22% gewijzigd door Focus89 op 02-01-2024 19:40 ]

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
SkyR schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:01:
Enne, @KevinK92; met jouw PR's kan het natuurlijk niet dat ik eerder klaar was met de marathon dan jij. Die sub3 moet met een goede opbouw kunnen voor jou!
Ghehe, het grote verschil: het was jouw derde, mijn eerste :P Maar ik heb er zeker vertrouwen in, vanaf morgen gaat de voorbereiding beginnen :D
Hartloper schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:16:
[...]

Het is duidelijk dat je HM en 5k beter zijn dan je andere PR's. Een marathon rond de 3 uur en 10k onder de 39 minuten moeten haalbaar zijn.
Iets met een spijker en een kop ;) De 10k zat er dit jaar niet in, het PR liep ik eigenlijk min of meer per ongeluk twee weken voor de marathon. Dus als het even kan wordt na de marathon het doel de 10km, maar dat ga ik maar gewoon rustig bekijken als ik die 42,2 goed heb afgerond :D

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:37
Met een 30k van gisteren was ook mijn 1/3 duivelse uitdaging compleet. En meteen de langste afstand ooit voor mij.

Een mooie afsluiting van een jaar met veel eerste keren. In maart de 1e keer de 10k onder het uur bij de Venloop, in juni mijn eerste halve marathon (in Oss op een warme avond naast de Maas). Op beide afstanden ook mijn PR nog verder kunnen aanscherpen dit jaar. Dat ik ruim 10 kilo hoefde mee te slepen heeft ook zeker geholpen, maar ook daar heb ik zelf voor gezorgd.

Ook nog een halve marathon op Ameland gedaan, wat een super ervaring was dat!

Een jaar met 1750 km hardlopen en 3900 km fietsen (woonwerk).

Voor volgend jaar nog geen concrete doelen, maar een mooi jaar zal het zeker worden, daar zorg ik wel voor🙂

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:19
Voor mij was 2023 ook een prima hardloopjaar. _/-\o_ .

Resultaten 2023
  • 3183 km hardgelopen - 2022: 3311 km; 2021: 2234 km
  • 3x marathon - 3:24:01; 3:18:53; 3:00:56 PB
  • 2x halve marathon - 1:28:27; 1:26:30 PB
  • 1x 10k - 39:52
  • 3x 5k - 18:10 (parcours 500m te kort); 19:18; 19:09 PB
Doelen voor 2024
  • marathon 2:55:00
  • halve marathon 1:24:30
  • 10k 38:40
  • 5k 18:45
Geplande races 2024: CPC 10 mrt (halve marathon), Praag 5 mei (marathon).
Volume: 3500 km.

De progressie moet vooral komen uit consistentie (3e jaar 3000+ km's) en het toevoegen van krachttraining. Blessurevrij blijven is daarmee topprioriteit.

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-01 07:21
En de eerste 8.5km zitten er ook weer op *O*

Zero.

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:57
Na alle mooie verhalen hier vanuit mijn kant ook een terugblik. 2023 begonnen met precies 0 hardloopervaring. Ik zou zo iemand zijn die bij een zombie apocalyps als eerste aan de beurt zou zijn ;)

Mijn vrouw stelde mij als doel om de 1/8e triatlon in Oirschot te finishen, halverwege het jaar. Daar moet je dus 5km voor kunnen lopen. Dat was dus ook het doel in 2023, de 5km hardlopen zonder tussendoor te wandelen. De stretchgoal was de kwart marathon van Eindhoven finishen.
Met toen nog 116kg en dus 0 ervaring hoopte ik dat die doelen realistisch waren.

Inmiddels succesvol beide evenementen afgerond en op de valreep nog de cross duatlon de Peel gedaan (7km trailrun, 20km MTB, 3,5km trailrun oOo

Jaartotaal 2023: 334km in 60 activiteiten
PR 5km: 29:43
PR 10km: 1:05:30

Doelen voor komend jaar? Misschien dat ik me wel laat verleiden de halve marathon van Eindhoven te doen. Verder is het trailrunnen (ondanks dat het niet snel ging) goed bevallen, dus daar misschien een wedstrijdje in meepakken.
Dan nog blessurevrij blijven zoals dit jaar ook is gelukt. Ik vind het leuker om verder te komen ipv per se veel sneller te gaan. Daarnaast doe ik ook nog de andere sporten voor (cross) triatlon, dus het is een beetje jongleren met de beschikbare tijd.

Mooiste uitkomst voor mij dit jaar is wel dat het hardlopen is gegaan van iets wat ik niet kan en dus niet leuk vind naar iets wat ik wel kan en wel leuk vind. Dat maakt het al enorm veel makkelijker om vol te houden, door te gaan en nieuwe doelen te stellen!

WoT stats

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:07
Pelox schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:12:
En de eerste 8.5km zitten er ook weer op *O*
Goed bezig d:)b

Hier ook, vanmorgen heb ik met een gezellig groepje "run-dip-run" gedaan. Op het gemakje door de duinen naar het strand, lekker in het water gelegen en weer terug. De eerste 12km van het nieuwe jaar staan er op :)

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Vooral een lurker in dit topic maar ook blij met 2023 dus ook even melden hier :-)

in 2019 een vervelende blessure opgelopen die uiteindelijk in 2021 opgelost is met een enkel operatie. Daarna lang niet durven lopen en 2022 weer voorzichtig begonnen en het bij korte afstanden gehouden.
Voor 2023 was het doel:
- te blijven lopen en heel blijven
- In elk waar ik zou zijn een run doen (ik heb heel veel gereisd)

Eerste is gelukt, 150 loopjes en een totaal 937 kilometer. Ben de laatste maanden toch wat verder aan het lopen om wat meer progressie te maken.

tweede is bijna gelukt. Ik ben in 30 landen geweest en ik heb in 29 landen minimaal een run gedaan. Vind ik toch leuk.

Doel was ook om over het jaar gemiddeld meer dan 10000 stappen per dag te zetten, dat is met een gemiddelde van 11050 ook ruim gelukt. Zeker om dat ik 3 weken geen horloge heb om gehad en dus best wat stappen heb gemist.

Voor 2024 ongeveer hetzelfde doel, wil alleen meer kilometers gaan maken.

Succes iedereen met een fantastisch loop jaar!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:16
Hier een downgrade (iets boven de 600km), al loop ik meer mentaal dan voor prestaties.

Van de zomer kreeg ik wat burnout verschijnselen (hele slechte slaap). Als ik een loopje deed van 2 km was ik na een uur helemaal kapot.
Uiteindelijk erachter gekomen dan leuke dingen ook energie kosten, dat na 42 jaar ;)
Beetje het nadeel als je werk ook je hobby is, uurtje een werkgerelateerde YouTube video kijken was toch geen werk... dacht ik.

Maar kon er in het begin er niet de vinger op leggen, dus dacht iets met stress / slaap en dan werken die Garmin statistieken niet echt mee.
Hoewel dat niet de oorzaak was heb ik toen wel alle statistieken uitgezet en staan nog uit. (ook nu ik nu goed slaap geeft Garmin aan herstel door slechte slaap, dus voor mij toch al waardeloos). Voordeel ik hoef ook geen dure Fenix, gebruik hem nu alleen voor mijn podcastjes, intervallen en afstand.

Loop meer op gevoel / naar mijn lichaam gaan luisteren. Letten op loophouding. Die langzame duurloopjes loop ik nu ook echt langzaam, dat is voor mij volledige neusademhaling en nog makkelijk een boek kunnen voorlezen.

Hoewel een downgrade in het aantal km, wel een upgrade in kwaliteit.

Dit jaar ook weer goed gestart
4x 30 pullups
4x 40 situps
4x 8 shinups
Rustig 12 km loopje
Koude (nieuwjaars) douche.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:50
Marc3l schreef op maandag 1 januari 2024 @ 19:47:
Hier een downgrade (iets boven de 600km), al loop ik meer mentaal dan voor prestaties.

Van de zomer kreeg ik wat burnout verschijnselen (hele slechte slaap). Als ik een loopje deed van 2 km was ik na een uur helemaal kapot.
Uiteindelijk erachter gekomen dan leuke dingen ook energie kosten, dat na 42 jaar ;)
Beetje het nadeel als je werk ook je hobby is, uurtje een werkgerelateerde YouTube video kijken was toch geen werk... dacht ik.

Maar kon er in het begin er niet de vinger op leggen, dus dacht iets met stress / slaap en dan werken die Garmin statistieken niet echt mee.
Hoewel dat niet de oorzaak was heb ik toen wel alle statistieken uitgezet en staan nog uit. (ook nu ik nu goed slaap geeft Garmin aan herstel door slechte slaap, dus voor mij toch al waardeloos). Voordeel ik hoef ook geen dure Fenix, gebruik hem nu alleen voor mijn podcastjes, intervallen en afstand.

Loop meer op gevoel / naar mijn lichaam gaan luisteren. Letten op loophouding. Die langzame duurloopjes loop ik nu ook echt langzaam, dat is voor mij volledige neusademhaling en nog makkelijk een boek kunnen voorlezen.

Hoewel een downgrade in het aantal km, wel een upgrade in kwaliteit.

Dit jaar ook weer goed gestart
4x 30 pullups
4x 40 situps
4x 8 shinups
Rustig 12 km loopje
Koude (nieuwjaars) douche.
Hoe bedoel je dat de Garmin statistieken niet meewerken? Als in, daar raakte je weer extra gestessed door?

Bij mij is het echt spot on met hoe ik me meestal voel en hoe goed/slecht ik slaap.

• Marc3l
Shinji schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:33:
[...]

Hoe bedoel je dat de Garmin statistieken niet meewerken? Als in, daar raakte je weer extra gestessed door?

Bij mij is het echt spot on met hoe ik me meestal voel en hoe goed/slecht ik slaap.
Nee geen stress, ik moet eerder om lachen (in die periode van slechte slaap wel omdat ik toen de oorzaak niet wist en dus steeds keek of ik stress had op een gegeven moment) maar het klopt gewoon niet. Als ik goed heb geslapen zegt Garmin meestal dat ik niet goed heb geslapen en andersom.

• Antonius
Bij mij vaak ook wel, maar de statistieken zijn voor mij ook niet heilig. Laatst was ik fors verkouden, wat uiteindelijk weer een corona besmetting bleek te zijn. Een paar dagen snotteren en soms wat koorts. Toen leek hartslag ook wel erg hoog, en de kwaliteit van slaap niet geweldig. Daarna nog een aantal dagen dat mijn horloge aangaf dat de recovery en training readyness geweldig goed waren. "Aan de gang met dat luie kadaver!" leek mijn Garmin te zeggen. Dat heb ik dus lekker genegeerd want ik voelde me nog helemaal niet ready om weer te gaan rennen. Ik heb lekker helemaal niks gedaan totdat ik mij zelf ook weer wat fitter voelde.

Ik kan mij vanuit die achtergrond heel goed voorstellen dat @Marc3l even geen zin had om door zijn horloge gestuurd te worden. Eerst gewoon goed zelf voelen hoe je in je lijf en in je hoofd zit. De getallen uit je horloge zijn leuk als alles wat het ding niet meet, wek gewoon goed op orde is. Als er meer van slag is dan alleen wat hersteltijd van een zware training, dan zitten de aanwijzingen van je horloge meer in de weg dan dat het nut heeft.

• Marc3l
Precies @Antonius als de statistieken toch niet kloppen dan heeft het er voor mij ook geen nut meer om er naar te kijken.

• Shinji
Gestuurd worden hoeft toch ook niet, maar tot nu toe hoor ik van vrijwel iedereen dat bijvoorbeeld de body battery voor de meesten aardig lijkt te kloppen. Voor de een misschien wat beter dan de ander, maar dat het echt het totaal omgekeerde is heb ik nog niet eerder gehoord.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Shinji schreef op maandag 1 januari 2024 @ 21:07:
Gestuurd worden hoeft toch ook niet, maar tot nu toe hoor ik van vrijwel iedereen dat bijvoorbeeld de body battery voor de meesten aardig lijkt te kloppen. Voor de een misschien wat beter dan de ander, maar dat het echt het totaal omgekeerde is heb ik nog niet eerder gehoord.
Ik hoor ook van de meesten dat het grotendeels wel klopt. Maar je moet je er inderdaad niet teveel door laten sturen. Want je horloge weet natuurlijk niet hoe je je op een dag voelt en of je wel/niet ziek bent, maar ook niet waarvoor je aan het trainen bent. De mijne geeft momenteel b.v. alweer een tijdje aan dat mijn trainings-status aanhouden/herstel is waarbij je aangeraden wordt om wat meer/meer gevarieerd te gaan doen. Ik volg echter een schema van Garmin zelf waarbij ik iedere week een paar km. verder loop. Ik merk gewoon dat dat lopen ook steeds makkelijker gaat dus de progressie is er echt wel (en dan vooral in duur en niet zozeer in snelheid). Als ik dan een keer een snelle loop doe wordt die status wel weer helemaal blij. Alleen ben ik dus bezig met afstand uitbouwen en niet snelheid, dus moet je op dat moment die status gewoon naast je neer leggen. En heb je daar moeite mee kun je het naar mijn idee ook het beste uitzetten.

Ondanks dat schema heb ik de afgelopen weken wel zowel een keer een fatsoenlijke 5k als een 10k gelopen met de 5k nu op 24:30 minuten (waarbij de hond mee was die onderweg zijn behoefte moest doen :+ ) en de 10k onder de 55 minuten. Enige nadeel is dat ik volgende week geopereerd wordt waardoor het hardlopen 1 a 2 maanden stil zal liggen, dus even afwachten hoe het daarna gaat.

[removed]

• Antonius
Bij mij klopt het meestal heel aardig. Maar wat ik bedoel te zeggen is dat het me soms ook gebeurt dat mijn horloge er ver naast zit. Dat zag ik bijvoorbeeld de eerste tijd na mijn recente corona besmetting. Daarom vind ik het belangrijker om goed te voelen wat mijn lijf zegt. Als mijn horloge dat bevestigt: prima. Als ze beiden wat anders zeggen, dan negeer ik mijn horloge een tijdje. Voor mij zijn de cijfers uit mijn horloge dus niet leidend.

Race voorspelling kan er ook flink naast zitten trouwens. Daar kijk ik niet meer naar.

• Shinji
Antonius schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 00:33:
[...]

Bij mij klopt het meestal heel aardig. Maar wat ik bedoel te zeggen is dat het me soms ook gebeurt dat mijn horloge er ver naast zit. Dat zag ik bijvoorbeeld de eerste tijd na mijn recente corona besmetting. Daarom vind ik het belangrijker om goed te voelen wat mijn lijf zegt. Als mijn horloge dat bevestigt: prima. Als ze beiden wat anders zeggen, dan negeer ik mijn horloge een tijdje. Voor mij zijn de cijfers uit mijn horloge dus niet leidend.

Race voorspelling kan er ook flink naast zitten trouwens. Daar kijk ik niet meer naar.
Nee dat de race voorspelling niet hoeft te kloppen begrijp ik ook wel, maar een trend klopt denk ik wel aardig. Als die 4u voor een marathon aangeeft en een paar maanden later bijvoorbeeld 5u dan gaat er volgens mij iets niet goed in de training (en de trend bij mij klopt ook wel met het gevoel dat ik er over heb, ben paar weken ziek geweest; het loopt allemaal gewoon niet zo lekker)

• ciperen
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:14
Tip voor Saucony Endorphin Pro 3 van een Reddit forum

Zojuist besteld voor €135 incl verzendkosten!

https://www.sportsshoes.c...oes-%7E-aw23/#sku-sau4821

£139.99

And you can get 15% off if you use a code

Use code RT2354 at the checkout.

*code valid until 7th January 2024

• Redcoil
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:55

Redcoil

Polyinterpretabel

Zal ook mijn eindejaarlijstje nog even opstellen hier.

2023: 1.388 km, ca. 126 uur en 1986 hoogtemeters
2022: 852 km, ca 75 uur en 1435 hoogtemeters
2021: 372 km, ca. 34 uur en 583 hoogtemeters

Doelen in 2023:
- 5km onder 0:22 (0:21:10)
- 10km onder 0:45 (0:46:32)
- Have marathon onder 1:50 uur (1:45:48)
- Hele marathon onder de 4:30 uur (3:54:06)

De meeste doelen voor 2023 heb ik gehaald. Met name de marathon onder de 4 uur ben ik echt heel blij mee. Dit jaar stel ik de doelen die ik gehaald heb weer wat scherper.

Doelen voor 2024:
- 5km onder de 0:20 (dit wordt de grootste uitdaging verwacht ik)
- 10 km onder de 0:45
- Halve marathon onder 1:40
- Hele marathon onder de 3:45

Komend jaar loop ik weer de marathon in Rotterdam. Dit keer samen met iemand anders die voor de eerste keer meeloopt. Het doel is om hem ook onder de 4 uur te laten lopen, dus mocht ik de 3:45 niet halen maar wel onder de 4 uur, dan ben ik daar ook blij mee.

¯\_(ツ)_/¯

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Zo, de oliebollen zijn op, de love handles op volle sterkte en het nieuwe jaar kan beginnen. Vandaag de terugrit van een korte vakantie in Praag met de Freûle Van Blomminatorus. Uiteraard wel geprobeerd niet alles op te eten maar t ging vooral om de romantiek en gezellige tijd samen.

Deze vakantie wel tijd gehad om een klein plannetje te smeden. Lid geworden van een gym nabij huis, en met een half oog naar het kijken naar een trail in Macedonië deze zomer. Nog nooit geweest... Mooi doel. Dus dan maar eens trainen!

Succes allemaal met de doelen dit mooie jaar. Gezond blijven en blijven lachen!

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:59
Wat zien jullie als het summon van een hardloopregenjas? Uitgezonderd van shakedry. Ik heb een Salomon Bonatti, die zo ademend is als een plastic tas.

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:11

Dazzler2120

FP ProMod
Koenbr schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:07:
Wat zien jullie als het summon van een hardloopregenjas? Uitgezonderd van shakedry. Ik heb een Salomon Bonatti, die zo ademend is als een plastic tas.
Da's een beetje het debakel van een regenjas; als hij waterdicht is, is hij per definitie ook slecht (niet) ademend.

Ik heb de Bonatti ook en draag hem eigenlijk alleen als het hard regent én koud is, als het zoals nu, regen + ca. 10°C is, draag ik liever gewoon een shirt met lange mouwen. Als ik dan die Bonatti draag ben ik na het lopen net zo doorweekt t.o.v. als ik hem niet gedragen had, alleen voelde ik me dan een stuk minder comfortabel door oververhitting.

PS4 PSN: Dazzler2120

• Antonius
Blomminator schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:53:
Succes allemaal met de doelen dit mooie jaar. Gezond blijven en blijven lachen!
Zolang jij blijft posten in dit topic, dan komt dat laatste deel al helemaal goed.
.....
Zo, de oliebollen zijn op, de love handles op volle sterkte
.....
met de Freûle Van Blomminatorus.
Met deze pareltjes oOo

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:59
Wat @Dazzler2120 zegt, ik heb de bonatti maar die draag ik alleen als ik een heel kort rondje ga en het heel hard regent, of combinatie wind/regen/kou. In de praktijk 2-3x per jaar :D
Ik heb hem wel bijna altijd in mn rugzakje zitten, mocht ik onverhoopt een training/wedstrijd moeten stoppen dan heb ik een waterdicht extra laagje bij me.

• Marc3l
In de Pacer podcast hadden ze het er laats ook over, als je naar je horloge zou moeten luisteren zou je bijna niet meer kunnen hardlopen 😛

Body Battery klopt wel redelijk maar nog nooit op 100 gezeten. Bij ziekte of laat veel koolhydraten is het wel accuraat. Maar zoals bij mij het slaap tracken niet werkt dan heeft bijvoorbeeld de hersteltijd ook weinig nut om te zien.

Ook de stress meting is alleen op hartslag(?)
Als ik bijvoorbeeld ontspannen een boekje aan het lezen ben in de zomer/zon dan denkt Garmin dat ik op de vlucht ben voor 3 tijgers. Dit omdat je hartslag ook wat hoger is in de zon/warmte.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Overigens, voor mij dooft het einde van het jaar slecht uit, hele weekend met buikgriep op bed gelegen. Komende 2 weken ook flink buffelen voor een toets, dus dat gaat weer geen rennen worden...

Ik begin wel te merken dat mijn Brooks Adrenaline GTS21 langzaam op beginnen te raken (wat last van de middenvoet...) Niet zozeer door de km's (nu 410km mee gelopen), maar denk meer door de leeftijd, zijn toch al bijna 2 jaar oud.
Wat zijn voor jullie momenteel dé go-to daily trainers voor de weg?

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-01 19:47
Zo'n Gore R3 partial Goretex jasje.
Ik heb nog de voorloper hiervan, zo degelijk dat ik het al een jaar of 8 heb, in 3 kleurversies, en ze worden vrij intensief gebruikt in de winter. Twee van mijn 3 jasje hebben afritsbare mouwen zodat het een jasje met korte mouwen wordt, en dat is ideaal voor de winter. Een jasje met lange mouwen wordt snel te warm, korte mouwen icm handschoenen is imho praktischer.
Het is geschikt voor lichte regen, vandaag ben ik erin gaan mountainbiken en na 40 minuten was het doorweekt, maar het bleef dan ook de ganse tijd goed doorregenen.

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:24

Gotez

42

Leuk! lijstjes...

2023: 3286 km
2022: 2620 km
2021: 2960 km
2020: 1843 km
2019: 1667 km
2018: 188 km

Grappig, ik zie mezelf toch nog echt als een beginner (6 jaar rennen) maar als ik zo kijk maak ik best mijn kilometers.

Doel dit jaar was een betere 10km, en gelukt met 38:35. De laatste twee jaren ben ik wel vooral gefocussed op langere trails ipv snellere tijden. Komende maanden wat ultra's en dan kijken wat volgende uitdaging wordt.

Ik vindt smashrun wel geweldig. In 2023 zie ik 5:04/km gemiddeld en 13,1 km per loopje gemiddeld. En ik ren dus nooit op vrijdag :)

Vreemd feitje was dat ik volgens strava bij de meeste actieve 3% hoor volgens het jaaroverzicht. Lijkt me beetje overdreven. Maar leuk om te lezen.

Iemand nog tips voor trail routes in zuid-holland?

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:12
Oh ja, lijstjes! Voor het gemak begin ik maar in 2017, aangezien dat mijn eerste volledige jaar is in Smashrun:

2017: 1118 km
2018: 1174 km
2019: 1421 km
2020: 2726 km
2021: 2231 km
2022: 1707 km (stressfractuur)
2023: 2066 km

Eigenlijk zeer weinig bijzonders te melden over afgelopen jaar, behalve dan dat ik mezelf echt vaker een schop onder m'n kont moet geven, want ik had veel meer kilometers willen maken.
Ook nog steeds geen 5 km onder de 20 minuten.. grr. Wel weer een keer een 20-er gelopen, dat dan weer wel. Had ook nog 1.10 op de 10em willen lopen, maar dat werd helaas maar een teleurstellende 1.16. Mezelf heulemaal 't snot voor de ogen gelopen voor mijn gevoel, maar het kwam er gewoon niet uit.

De laatste weken ook gewoon niet fit. Garmin laat alleen maar negatieve slaapscores zien, HRV is rood, rusthartslag te hoog en bij activiteiten al helemaal en m'n trainingstatus is (nog steeds) 'overbelast' :(
Begin februari ga ik weer de Asselronde (25km) lopen en het was m'n bedoeling om voor sub 2 uur te gaan (vorige keer was 2:01.xx), maar ik zie het momenteel somber in.

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:13

Darkasantion

Just keep swimming!

Hier dan mijn lijstje, eens kijken wat de doelen waren voor 2023:

Niet teveel doodgaan tijdens de 24 uur van Sittard en daar meer dan 100Km lopen, hopelijk +161Km (100 mijl). Niet helemaal gelukt, flink afgezien, uiteindelijk de 120Km aangetikt na 24 uur.

Afstandsrecord van 2020 van 1850Km "verbeteren", 2000Km lijkt mij een mooi streven.
Dik dik gehaald, afgelopen week nog iets meer gelopen zodat het week-gemiddelde voor 2023 op ~75Km kwam, voor een totaal van ~3920Km.

Proberen de PR's op de 4 mijl en marathon iets verder aan te scherpen, gelukkig beide in het najaar dus na Sittard voldoende tijd om weer op tempo te trainen.
Ook beide gelukt, 4 mijl voltooid in 21:17 en marathon in 2:42:36 *O* .

Verder flink meer vertrouwen in mijn lopers-benen gekregen, afgelopen jaar veel en vaak gelopen en eigenlijk zonder grote blessures of klachten. Af en toe uiteraard wat moe, echter kon altijd wel weer lopen.

Doelen voor 2024 zijn als volgt:
Marathon Enschede onder de 2:45 lopen, met als ultiem doem sub 2:40. Moet het weer echt wel perfect zijn en ik een hele goede dag, mens mag dromen :+. Hiermee kwalificeren als "snelle" loper voor Berlijn 2025.
Verder lekker veel Km's blijven maken, duurvermogen behouden en iets meer snelheid vinden, dus eens kijken of +4000Km per jaar lukt.
,
4mijl van Groningen en Oldenburg Marathon weer finishen, hopelijk weer met Pr's, anders hier heel dichtbij komen.

En vooral genieten van de vele kilometers oOo

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• Tarahumara
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-01 09:44
Hier ook maar eens posten ipv alleen maar meelezen.

Qua kilometers weer een stabiel jaar achter de rug:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4pCWxIhGlwEuVC_HBw782xj53yc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KZYZGjloOG2FIdY7pTC6KfAH.png?f=user_large

Dagelijkse hardloopstreak in stand gehouden, nu op ruim 1.400 dagen. Plan was om in 2023 elke maand een marathon te lopen, dat ging goed tot en met oktober. In november niet helemaal fit, dus het is bij 10 marathons gebleven. De afstanden gaan goed, alleen de snelheid ben ik een beetje kwijt. In 2024 een ultieme poging doen om onder de 3 uur te finishen!

Verwijderd

Niku schreef op zondag 31 december 2023 @ 03:32:
Jaa, het eindejaarslijstje! Heb een goed hardloopjaar gehad, wederom trots op. Stond met name in het teken van een (teleurstellend) marathondebuut, dus revanche moet in 2024 volgen. Verder PRs op alle afstanden met de sub 40 10k als degene waar ik het meest trots op ben. Ook het gehoopte aantal kilometers overtroffen en fit gebleven :)
Mooie voortgang zo over de jaren heen! Wat is volgens jou de grootste factor daar in? Het toenemend aantal loop kilometers? Of ben je bijvoorbeeld bij een atletiek vereniging gegaan (heb niet al je Posts terug gelezen)

Waarom ik het vraag: in 2019 had ik vrijwel identieke stats als jij en die blijven tot en met 2023 redelijk gelijk. Ik blijf steken op ongeveer 900km per jaar en volg zo’n beetje de standaard schema’s variërend tussen de 10K en 10EM (af en toe een HM) met 2-3x lopen per week.

Algemene vraag: ik loop al een jaar of 8 uitsluitend op Pegasus. Welk model van Nike is een beetje de ‘upgrade’ als je een iets minder allround en iets sneller model wilt nemen? Ik vind het erg lastig om de Zoom Flys, Vomeros etc. goed te vergelijken. Ik loop alleen op de openbare weg met deze schoenen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2024 18:10 ]

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:58
Tarahumara schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:51:
Dagelijkse hardloopstreak in stand gehouden, nu op ruim 1.400 dagen. Plan was om in 2023 elke maand een marathon te lopen, dat ging goed tot en met oktober. In november niet helemaal fit, dus het is bij 10 marathons gebleven. De afstanden gaan goed, alleen de snelheid ben ik een beetje kwijt. In 2024 een ultieme poging doen om onder de 3 uur te finishen!
Indrukwekkende streak zeg! Benieuwd hoe je dat volhoudt met blessures en de combinatie met je werk en sociaal leven

• svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 31-12-2025
Na 2 maand stil gelegen te hebben door last aan de knie terug begonnen.
Als start een schema van 6 weken genomen met nog wat wandelen tussendoor.

Hoe doen jullie het qua voeding eten jullie veel fruit ?

• Koenbr
kepler schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:21:
[...]

Wat @Dazzler2120 zegt, ik heb de bonatti maar die draag ik alleen als ik een heel kort rondje ga en het heel hard regent, of combinatie wind/regen/kou. In de praktijk 2-3x per jaar :D
Ik heb hem wel bijna altijd in mn rugzakje zitten, mocht ik onverhoopt een training/wedstrijd moeten stoppen dan heb ik een waterdicht extra laagje bij me.
Bedankt voor de tips!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Ja, ik eet veel fruit. Omdat ik het lekker vind en om te voorkomen dat ik ongezonder voedsel tot me neem. :/

Over voeding gesproken: de claims gemaakt voor eiwitrijke producten zijn vaak misleidend volgens de NVWA: https://www.openbare-insp...ductonderzoeken/eiwitrijk

• Koenbr
Hartloper schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:21:
[...]

Zo'n Gore R3 partial Goretex jasje.
Ik heb nog de voorloper hiervan, zo degelijk dat ik het al een jaar of 8 heb, in 3 kleurversies, en ze worden vrij intensief gebruikt in de winter. Twee van mijn 3 jasje hebben afritsbare mouwen zodat het een jasje met korte mouwen wordt, en dat is ideaal voor de winter. Een jasje met lange mouwen wordt snel te warm, korte mouwen icm handschoenen is imho praktischer.
Het is geschikt voor lichte regen, vandaag ben ik erin gaan mountainbiken en na 40 minuten was het doorweekt, maar het bleef dan ook de ganse tijd goed doorregenen.
Zo’n jasje heb ik nog liggen. Al is die voor mij veel te warm (windstopper) als het boven de 3 graden is.

• Koenbr
svenn15 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:51:
Na 2 maand stil gelegen te hebben door last aan de knie terug begonnen.
Als start een schema van 6 weken genomen met nog wat wandelen tussendoor.

Hoe doen jullie het qua voeding eten jullie veel fruit ?
Beginnen met gezond eten, d.w.z. het nodige van de schijf van vijf is meer dan voldoende als je niet te ver/lang loopt. Ervan uitgaande dat je geen competitieve sporter bent.

• Hartloper
[b]XeNeRgY in "Hardlopen - deel 9"

Algemene vraag: ik loop al een jaar of 8 uitsluitend op Pegasus. Welk model van Nike is een beetje de ‘upgrade’ als je een iets minder allround en iets sneller model wilt nemen? Ik vind het erg lastig om de Zoom Flys, Vomeros etc. goed te vergelijken. Ik loop alleen op de openbare weg met deze schoenen.
Zoom Fly is inderdaad de logische upgrade. In Adidas vind ik de Boston 12 vergelijkbaar of zelfs iets beter dan de Zoom Fly, maar mijn loopmaatje zweert bij de Zoom Fly als trainingschoen.

• Slickk
  • Laatst online: 09-01 21:45
nogeeninlog schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:19:
Ja, ik eet veel fruit. Omdat ik het lekker vind en om te voorkomen dat ik ongezonder voedsel tot me neem. :/

Over voeding gesproken: de claims gemaakt voor eiwitrijke producten zijn vaak misleidend volgens de NVWA: https://www.openbare-insp...ductonderzoeken/eiwitrijk
Enige opmerkingen die ik bij de rood gemarkeerde producten zie staan is dat ze soms vergeten allergieën aan te geven of niet met wetenschappelijk onderzoek op de verpakking komen waarom iets ongezonds is. En van de producten die dat wel doen wordt gesteld dat ze dan ook misleidend zijn omdat ze dan geen etenswaar maar medicijnen zouden zijn.

Opmerkelijk onderzoek. Gaat namelijk amper over eiwit. Van eiwit is algemeen bekend dat het helpt bij spierherstel. Bij hardlopen is dat ook wel handig, minder dan bij bodybuilding logischerwijs.

Ik probeer zoveel mogelijk onbewerkt eten te eten. Het komt steeds weer naar voren dat ‘echt’ eten toch gezonder blijkt. Als ik dan iets ‘ongezonds’ eet, dan het liefst ook met echte roomboter bijvoorbeeld. Als het op eiwitten aankomt zoveel mogelijk uit dingen als havermout, noten, peulvruchten, en magere kwark. Voor het gemak nog wel eens een eiwitshake, ook om de honger wat makkelijk en snel te stillen (en relatief goedkoop).

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Littlegupper schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:12:
[...]

Indrukwekkende streak zeg! Benieuwd hoe je dat volhoudt met blessures en de combinatie met je werk en sociaal leven
Door elke dag te lopen leer je je lichaam best goed kennen èn dus ook of een dag een "streakkeeper" wordt of een "gewone" loopdag. Maar niet beginnen met elke dag 10k willen lopen ofzo. Over de 2193 dagen die ik tot en met vandaag heb gelopen zit ik op ongeveer 13572km, oftewel 6,2km/dag. Langste eind was 27,2km, kortste was 1,7km - één mijl is t minimum voor de lijst van Streak Runners International. Streakkeeper is meestal ~ 3km voor mij tenzij er echt iets aan de hand is.

Voor werk lopen als je 's avonds iets hebt. Van/naar werk/in de lunch als de situatie dat toelaat. Op vakantie zie je de omgeving toch even heel anders (wintersportdorpen zijn bijvoorbeeld heel raar als alles dicht en uitgestorven is 's morgens vroeg, maar wel heel gaaf!). En eigenlijk is er altijd wel even een half uurtje te vinden om te lopen. Je moet alleen nog afvragen "wanneer op de dag". Een soms ga je inderdaad eerder weg van een impromptu borrel maar licht aangeschoten hardlopen is best geinig. Direct na een twee-gangendiner een 2 mijl wedstrijd is wel af te raden. Zalm zwemt echt tegen de stroming in.

Pijntjes niet negeren maar ook niet direct stoppen bij de eerste tegenslag en goed (laten) masseren/yoga doen. En leer heel langzaam lopen voor die dagen dat t echt niet lukt. Echt, m'n langzaamste streakkeeper was denk ik ongeveer 8:30 min/km maar het was een hardloopbeweging en dat telt in mijn ogen.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:33

Niku

Alagaesii

Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:53:
[...]

Mooie voortgang zo over de jaren heen! Wat is volgens jou de grootste factor daar in? Het toenemend aantal loop kilometers? Of ben je bijvoorbeeld bij een atletiek vereniging gegaan (heb niet al je Posts terug gelezen)

Waarom ik het vraag: in 2019 had ik vrijwel identieke stats als jij en die blijven tot en met 2023 redelijk gelijk. Ik blijf steken op ongeveer 900km per jaar en volg zo’n beetje de standaard schema’s variërend tussen de 10K en 10EM (af en toe een HM) met 2-3x lopen per week.
Dank, ben er ook blij mee! Goed om te beseffen dat ik in 2019 echt nog wel een beginner was, liep dat jaar nog geen 300 kilometer. Jaren daarna steeds verder uitgebouwd (grofweg van 300 kilometer in 2019, naar 500, naar 700, naar 1.500 en uiteindelijk naar 2.600 dit jaar). Geloof er zeker in dat de gestage toename van volume de voornaamste factor is in mijn vooruitgang. Het trainen naar mijn eerste marathon, en daardoor een periode vijf keer per week lopen, heeft daar een boost in gegeven. Factor die inderdaad ook meespeelt, maar wel pas in het laatste halfjaar, is inderdaad het lid worden van een atletiekvereniging.

Zie jij kans om je volume te verhogen? Denk dat daar in eerste instantie zeker de sleutel ligt :)

Verwijderd

Niku schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 01:14:
[...]

Dank, ben er ook blij mee! Goed om te beseffen dat ik in 2019 echt nog wel een beginner was, liep dat jaar nog geen 300 kilometer. Jaren daarna steeds verder uitgebouwd (grofweg van 300 kilometer in 2019, naar 500, naar 700, naar 1.500 en uiteindelijk naar 2.600 dit jaar). Geloof er zeker in dat de gestage toename van volume de voornaamste factor is in mijn vooruitgang. Het trainen naar mijn eerste marathon, en daardoor een periode vijf keer per week lopen, heeft daar een boost in gegeven. Factor die inderdaad ook meespeelt, maar wel pas in het laatste halfjaar, is inderdaad het lid worden van een atletiekvereniging.

Zie jij kans om je volume te verhogen? Denk dat daar in eerste instantie zeker de sleutel ligt :)
Helder, thx. Volume verhogen is lastig voor mij en daar zit denk ik ook meteen de uitdaging. Gebrek aan focus/specialisatie. Ik doe namelijk ook 2-3x per week krachttraining. Mijn BMI ligt op 25 dus daar is voor het lopen zeker te winnen maar heeft impact op spiergroei. Gewicht schommelt tussen de 72kg en 78kg bij 1.78m.

Ben daarmee functioneel fit (best snel/best sterk) maar in beide sporten weinig voortgang omdat ze elkaar voor mijn gevoel eerder tegenwerken dan versterken.

Volume kan op de hardloopdagen wel omhoog qua afstand maar dat wordt pittig voor de benen door krachttraining.

Het is denk ik of een keuze maken of accepteren.

• Galois
  • Laatst online: 14:34

Galois

1811 - 1832

Mooie doelen voor 2024!

Ik heb ook een doel: aangezien harder trainen dan ik nu al doe, lastig gaat worden, moet ik mijn winst elders zoeken.
Mijn doel voor 2024 wordt om een paar Vaporfly’s te kopen voor onder de 150€ :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Tarahumara
Littlegupper schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:12:
[...]

Dank!

Blessures heb ik gelukkig al jaren niet. Alleen af en toe wat benauwdheid, dat zijn dan geen fijne loopjes. Qua sociaal leven en met name het gezinsleven met jonge kinderen is het af en toe wel een uitdaging. Ik ga 99/100 van de honderd keer 's morgens vroeg als de rest van het gezin slaapt.

Vakanties en reisdagen zijn ook altijd wel uitdagend. Afgelopen zomer op het vliegveld van Abu Dhabi heen en weer gelopen tijdens een tussenstop...

Binnenkort ook weer eens op wintersport, ben benieuwd hoe dat te combineren valt. Tot nu toe houd ik een minimum aan van 5 km. In noodgevallen zou 1,6 km (1 mile) nog kunnen volgens de 'officiële' regels.

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-01 08:34
Verwijderd schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 08:50:
[...]
Ben daarmee functioneel fit (best snel/best sterk) maar in beide sporten weinig voortgang omdat ze elkaar voor mijn gevoel eerder tegenwerken dan versterken.

Volume kan op de hardloopdagen wel omhoog qua afstand maar dat wordt pittig voor de benen door krachttraining.

Het lijkt me in jouw situatie beter om te focussen op kortere afstanden. Er is natuurlijk niks mis met progressie op een snelle 200, 400 of misschien 1500 meter. In het hardlopen gaat het wel erg vaak om meer volume, meer kilometers en doe je "niet mee" als je geen halve of hele marathon in de benen hebt. Want ja, "iedereen" kan wel 1500 meter rennen. Dat jij daar dan maar 4,5 minuut of minder voor nodig hebt is wel even andere koek. Dat realiseren de meesten niet.

Sinds ik van 3, 4 keer in de week fitness ben overgestapt op 5 keer in de week hardlopen ben ik 10 kilo kwijt geraakt. Daar zat ook spiermassa bij en ik kom er qua tijd niet aan toe om dat structureel weer op te bouwen. Het is maar zo. De meeste krachtoefeningen die ik nu nog doe zijn vooral gericht op core.

Keuzes, keuzes.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-01 17:24
Gisteren de laatste training van de hardlopen met Evy app afgerond (5km) in een tempo van 5:05 😀

Nu rustig beginnen met de training om naar de 10km te werken. Heb nogal de neiging om wat snel te willen lopen dus daar moet ik even mee uitkijken vermoed ik.

• Pelox
Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:53:
[...]

Ik gebruik voor mijn duurloopjes/rustige loopjes 2 paar nike zoom pegasus (de 39 en de 40 op dit moment). Vandaag mijn pegasus 38 in de kliko gegooid, die hebben hun dienst weer bewezen.

Voor mijn vaartspel, interval, tempoloopjes en wedstrijden gebruik ik de Nike Zoom Fly 4 en 5. Dit zijn geen schoenen waar je dagelijks op moet lopen, voor tempo runs etc ideaal.

Ik wissel dagelijks van schoenen en heb dus op dit moment 4 paar. Voor je aan de slag gaat met Zoom Fly's of andere carbonachtige snelle schoenen zou ik toch persoonlijk eerst mijn kilometer aantal opkrikken als ik jou was en daar zijn de pegasus ideaal voor.

Ga je echt aan de slag op de korte afstanden dan zou ik me lekker inschrijven bij een atletiekvereniging en een paar spikes aanschaffen 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Pelox op 03-01-2024 12:04 ]

Zero.

• InZane
Pelox schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:53:
[...]
Voor mijn vaartspel, interval, tempoloopjes en wedstrijden gebruik ik de Nike Zoom Fly 4 en 5. Dit zijn geen schoenen waar je dagelijks op moet lopen, voor tempo runs etc ideaal.
Mwahhhh, dat wil ik wel een beetje nuanceren.
De Zoom Fly 4 is niet heel stabiel, dus wat dat betreft ben ik het wel met je eens dat je die niet moet gebruiken voor dagelijkse runs.
De Zoom Fly 5 is echt een compleet andere schoen geworden. Die is veel stabieler, comfortabeler, zwaarder. Ik vind die ook wel prima geschikt voor een rustige, lange duurloop.
Loop liever een rustige HM op m'n ZF5 dan op m'n Pegasus 40. Met die laatste ben ik nog steeds niet echt dikke vriendjes. Op de één of andere manier voelen loopjes op de Pegasus 40 altijd stukken zwaarder dan met bijvoorbeeld m'n Gliderides of Rides.

• Pelox
InZane schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:04:
[...]

Mwahhhh, dat wil ik wel een beetje nuanceren.
De Zoom Fly 4 is niet heel stabiel, dus wat dat betreft ben ik het wel met je eens dat je die niet moet gebruiken voor dagelijkse runs.
De Zoom Fly 5 is echt een compleet andere schoen geworden. Die is veel stabieler, comfortabeler, zwaarder. Ik vind die ook wel prima geschikt voor een rustige, lange duurloop.
Loop liever een rustige HM op m'n ZF5 dan op m'n Pegasus 40. Met die laatste ben ik nog steeds niet echt dikke vriendjes. Op de één of andere manier voelen loopjes op de Pegasus 40 altijd stukken zwaarder dan met bijvoorbeeld m'n Gliderides of Rides.
Ja de Zoom 5 is wel een stuk stabieler dan de 4 idd, dat is echt oppassen in de bochten en helemaal met dit weer..

Zero.

• Daktegel
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-01 20:00
Heeft er iemand ervaring met de Caubergtrail 43k en/of de Koning van Spanje Trail 43k? Zit er veel verschil in qua moeilijkheid/beleving?

Vorig jaar de Midwintermarathon(42k) in Apeldoorn gelopen en die was erg leuk. Niet heel veel hoogtemeters of technisch, maar wel door een prachtig gebied. Ik weet dat de Cauberg en KvS veel meer hoogtemeters hebben en technischer zijn. Ik zoek niet per se iets verder als afstand, maar wel uitdagender/moeilijker als trail.

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-01 14:08
Daktegel schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:00:
Heeft er iemand ervaring met de Caubergtrail 43k en/of de Koning van Spanje Trail 43k? Zit er veel verschil in qua moeilijkheid/beleving?

Vorig jaar de Midwintermarathon(42k) in Apeldoorn gelopen en die was erg leuk. Niet heel veel hoogtemeters of technisch, maar wel door een prachtig gebied. Ik weet dat de Cauberg en KvS veel meer hoogtemeters hebben en technischer zijn. Ik zoek niet per se iets verder als afstand, maar wel uitdagender/moeilijker als trail.
De 43km van KvS heeft 1250 hoogtemeters.. dat lijkt me meer dan genoeg ;-)
Ik ga de 22km doen op zaterdag.. de AV waar ik bij zit gaat hier elk jaar naar toe, ze zijn er allemaal enthousiast over. Dit jaar past het in m'n schema voor de Via Belgica marathon paar weken later, ben benieuwd!

Verwijderd

Pelox schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:53:
[...]

Ik gebruik voor mijn duurloopjes/rustige loopjes 2 paar nike zoom pegasus (de 39 en de 40 op dit moment). Vandaag mijn pegasus 38 in de kliko gegooid, die hebben hun dienst weer bewezen.

Ik wissel dagelijks van schoenen en heb dus op dit moment 4 paar. Voor je aan de slag gaat met Zoom Fly's of andere carbonachtige snelle schoenen zou ik toch persoonlijk eerst mijn kilometer aantal opkrikken als ik jou was en daar zijn de pegasus ideaal voor.

Ga je echt aan de slag op de korte afstanden dan zou ik me lekker inschrijven bij een atletiekvereniging en een paar spikes aanschaffen 8)
Terecht advies. Het is niet alsof ik de Pegasus ontgroeid ben ;) . Zojuist dus maar een paar 40s besteld. Kan ik de komende tijd nog beetje afwisselen met mijn 2e paar 38s waar nu 800km op staat.

Korte afstanden, zoals @sander_g hierboven ook benoemde, ben ik niet zo van. Ondanks dat het wel zou passen (was 2 jaar geleden ook advies sportarts na een sportmedische keuring gezien mijn sterk ontwikkelde anaërobe capaciteit en achterblijvende basis conditie) loop ik vooral hard voor de ontspanning en er even uit zijn. Daar horen ook trails bij, waardoor ik als basis hanteer dat ik altijd in staat wil zijn een kilometer of 13 probleemloos te kunnen lopen. Een snellere 5km zou daar dan nog een mooie middenweg in zijn door wel gewoon de 10-14km afstanden te blijven doen in de duurlopen maar meer te focussen op een snelle 5 in de tempo en interval runs.

• Tarahumara
Wellicht al 100x voorbij gekomen hier, maar geen zin om alles terug te lezen.

Ik loop nu alles op fivefingers, al jaren, elke dag, zeer tevreden over. Nu wil ik in 2024 een ultieme poging wagen om onder de 3 uur te lopen op de marathon. PR nu 3:11 (2022), vorig jaar 2x 3:19. Wellicht kan ik met een paar JezusTePaardCarbonSchoenen onder die magische grens duiken. Welke moet ik dan hebben?

Zijn die van de Decathlon wat of moet ik echt m'n knip gaan trekken?

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:06
Ik heb in oktober Noxgear Tracer2 (maat S) aangeschaft, welke goed bevalt.

Ik heb een tweede ontvangen doordat PostNL liep te klooien. De tweede ligt ongebruikt in de kast en heb ik nu aangeboden via Tweakers: v&a aangeboden: Noxgear Tracer 2 LED Safety vest (maat S)

Mocht iemand interesse hebben, stuur me een DM.

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:24
Hier nog een verlaat jaarlijstje:

Doelen

1. KM totaal 2500+
  2. Marathon Rotterdam, nog een poging op sub 3:30 en als de komende periode een beetje goed verloopt hoop ik dat doel misschien nog wel wat scherper te gaan zetten.
  3. Voor de 1e keer een trailloop gaan ervaren (kom er maar in @Fraggert ;) )
  4. Meerdere wedstrijdjes lopen om zo ervaring op te doen en tempo hardheid te kweken.
  5. Uit deze wedstrijden hoop ik dan uiteindelijk sub 40 op de 10k en sub 1:35 op de HM te gaan halen.

Resulaten

1. KM totaal: 2043 km
  2. Rotterdam marathon: 3:22:06
  3. Geen trailloop gedaan
  4. Geen wedstrijden gedaan anders dan de marathon
  5. Door geen wedstrijden ook geen PR's op de 5, 10 en HM gelopen
  6. Bonus: Een 1/8 triathlon gedaan
Voornamelijk door blessure niet de gewenste omvang gehaald, maar gelukkig is deze inmiddels weer zo goed als over.

2019: 483 km
2020: 1851 km
2021: 2500 km
2022: 2256 km
2023: 2043 km
2024: 16 km

Dit jaar gaan we weer voor de 2500+

Als goede voornemen mezelf ingeschreven voor het Grote Rivieren Loop Circuit, dit zijn totaal 8 wedstrijden tussen zaterdag a.s. en 26 Oktober. Ook ga ik nog aan een lokaal wedstrijdje in Chabrillan, Frankrijk meedoen. Traditioneel de 1e zondag van Augustus, normaal ben ik daar dan niet meer, maar dit jaar wel.

Een mooie "stok achter de deur" om eindelijk eens wat wedstrijden te gaan lopen. In de kleine 4,5 jaar dat ik inmiddels loop heb ik pas 5 wedstrijden gelopen. 3x een marathon, 1x een 10km en 1x een 15km. Daar gaat dus verandering in komen. :)

Verder staat een trailloop nog steeds op de planning en wil ik eerdaags ook weer een keer naar een plaatselijk AV om daar een keer mee te draaien en als het bevalt uiteraard lid worden. Een marathon wil ik ook dit jaar weer gaan doen, maar ik moet nog kiezen welke. De kustmarathon en Jungfrau staan alvast op het lijstje, maar ik moet er nog even goed over nadenken.

Buiten bovenstaand natuurlijk de wens om heel te blijven, ik heb dit jaar mijn 1e blessure gehad en dat viel toch wel even erg zwaar. Ik ging van een keer of 5 per week sporten naar 4 weken lang 0. Ik prijs me dan nog soort van gelukkig met "maar" 4 weken, maar wil het zeker niet nog een keer mee moeten gaan maken...

Iedereen een gezond, sportief en mooi 2024!

Strava Garmin 265

• Hartloper
[b]Tarahumara in "Hardlopen - deel 9"

Ik loop nu alles op fivefingers, al jaren, elke dag, zeer tevreden over. Nu wil ik in 2024 een ultieme poging wagen om onder de 3 uur te lopen op de marathon. PR nu 3:11 (2022), vorig jaar 2x 3:19. Wellicht kan ik met een paar JezusTePaardCarbonSchoenen onder die magische grens duiken. Welke moet ik dan hebben?

Zijn die van de Decathlon wat of moet ik echt m'n knip gaan trekken?
1. Het verschil tussen fivefingers en carbonschoenen is gigantisch, dat is echt helemaal van het ene extreme naar het andere. Niks van demping versus maximale demping. Moet je sowieso verstandig (lees heel geleidelijk) opbouwen.

2. Als je denkt dat je puur door te switchen naar carbonschoenen (eigenlijk is het niet de carbonplaat die er superschoenen van maakt, maar de combinatie carbonplaat + licht en superdempend schuim) je er 12 minuten van afhaalt, dan ben je verkeerd. 3-4-5 minuten, ja, maar geen 12.
Ik ben zelf van 3:19 naar 3:13 gegaan na overschakeling van Zoom Fly naar de eerste Vaporfly, maar ik mag graag denken dat dat niet enkel door de schoenen was maar ook door toenemende ervaring met de afstand.

3. Welke superschoenen ? De enige die echt in studies bewezen betere loopeconomie hebben zijn de Nike Vaporfly, Nike Alphafly en de Asics Metaspeed Sky. Er zijn nog merken die beweren ook een superschoen te hebben, maar dat is niet bewezen.
Op de Adidas Adizero Adios Pro is het wereldrecord halve marathon gelopen, ik denk dat je er gerust mag van uitgaan dat deze schoen ook een superschoen is.
De schoen van Decathlon heeft én pebaxschuim én een carbonplaat, dus theoretisch is het een superschoen. Ik heb wel nog nooit gegevens gezien over loopeconomie in deze schoen die aantonen dat het een échte superschoen is.
Als het moeilijk voor je is om 275 euro aan een paar schoenen te geven, dan zou ik je aanraden om online te zoeken naar vorige versies te zoeken van hoger genoemde superschoenen. Van de Vaporfly heb ik alle versies gehad, maar ik had niet het gevoel dat latere versies beter waren.

[ Voor 5% gewijzigd door Hartloper op 03-01-2024 15:09 ]

• Tarahumara
Hartloper schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:04:
[...]

1. Het verschil tussen fivefingers en carbonschoenen is gigantisch, dat is echt helemaal van het ene extreme naar het andere. Niks van demping versus maximale demping. Moet je sowieso verstandig (lees heel geleidelijk) opbouwen.

2. Als je denkt dat je puur door te switchen naar carbonschoenen (eigenlijk is het niet de carbonplaat die er superschoenen van maakt, maar de combinatie carbonplaat + licht en superdempend schuim) je er 12 minuten van afhaalt, dan ben je verkeerd. 3-4-5 minuten, ja, maar geen 12.

3. Welke superschoenen ? De enige die echt in studies bewezen betere loopeconomie hebben zijn de Nike Vaporfly, Nike Alphafly en de Asics Metaspeed Sky. Er zijn nog merken die beweren ook een superschoen te hebben, maar dat is niet bewezen.
Op de Adidas Adizero Adios Pro is het wereldrecord halve marathon gelopen, ik denk dat je er gerust mag van uitgaan dat deze schoen ook een superschoen is.
De schoen van Decathlon heeft én Pebaxschuim én een carbonplaat, dus theoretisch is het een superschoen. Ik heb wel nog nooit gegevens gezien over loopeconomie in deze schoen die aantonen dat het een échte superschoen is.
Als het moeilijk voor je is om 275 euro aan een paar schoenen te geven, dan zou ik je aanraden om online te zoeken naar vorige versies te zoeken van hoger genoemde superschoenen. Van de Vaporfly heb ik alle versies gehad, maar ik had niet het gevoel dat latere versies beter waren.
1. Haha ja klopt, ja verstandig is het wellicht niet. Met die fivefingers duurde het ook wel even voordat ik er aan gewend was.

2. Ik zal flink aan de bak moeten. Los van de schoenen al flink wat progressie moeten boeken in de trainingsfase. Maar wellicht kan het net het verschil maken als ik een 3:05 in de benen heb.

3. Ik zal me er nog eens in verdiepen, dank voor de info!

• Tim_W
Als je de tijd hebt om een aanbieding af te wachten, de Vaporfly 2 komt zo nu en dan voor minder voorbij dan de Decathlon variant. Ik heb ze zelf eind vorig jaar voor 150 gekocht, dat zou dezelfde prijs zijn als de Decathlon schoen en dan zou ik geen seconde twijfelen. Voor de volle prijs overigens ook niet, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Strava Garmin 265

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Die superschoenen van Decathlon lopen ook echt heel anders dan die van Nike. Véél minder demping, ik vond het niks en heb ze na twee test loopjes weer verkocht.

Vraag: ik zoek een mooie trail voor morgen, tussen de 30 en 40km, op max een uurtje van Utrecht. Directe omgeving van Utrecht heb ik “alles al gehad”. Ik heb nu deze op het oog: https://nl.wikiloc.com/ro...om-posbank-trail-66696698

Vorig jaar heb ik van station Rhenen naar Amersfoort gelopen (https://www.strava.com/activities/8306791175/overview) maar ik doe nu liever een rondje naar “een auto met droge kleren” ipv nog een treinrit naar huis. De “NS Trails” vallen dus even af.

Iemand nog andere, betere, tips? 🙏

[ Voor 22% gewijzigd door MrAcid op 03-01-2024 16:43 ]

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-10-2025
Bij saucony is de Endorphin Speed 3 beschikbaar voor 140.
https://www.saucony.com/B...earch_suggested_products#

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

• m0ridin
@MrAcid hoe was die Amersfoort-rhenen trail? Denk eraan om die zondag te gaan doen namelijk...

• Koenbr
MrAcid schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:33:
Die superschoenen van Decathlon lopen ook echt heel anders dan die van Nike. Véél minder demping, ik vond het niks en heb ze na twee test loopjes weer verkocht.

Vraag: ik zoek een mooie trail voor morgen, tussen de 30 en 40km, op max een uurtje van Utrecht. Directe omgeving van Utrecht heb ik “alles al gehad”. Ik heb nu deze op het oog: https://nl.wikiloc.com/ro...om-posbank-trail-66696698

Vorig jaar heb ik van station Rhenen naar Amersfoort gelopen (https://www.strava.com/activities/8306791175/overview) maar ik doe nu liever een rondje naar “een auto met droge kleren” ipv nog een treinrit naar huis. De “NS Trails” vallen dus even af.

Iemand nog andere, betere, tips? 🙏
Ietsjes verder weg, maar (bijna?) net zo mooi als de Veluwe: https://www.routeyou.com/...g-route/devils-trail-33km noordelijk lusje N70 erbij en hebt een mooi pak hoogtemeters te pakken. Ps; start bij een camping, ook dit kan je beter verleggen naar station Molenhoek-Mook of attractiepark Tivoli.

[ Voor 5% gewijzigd door Koenbr op 03-01-2024 17:56 ]

• Slickk
[...]

Helder, thx. Volume verhogen is lastig voor mij en daar zit denk ik ook meteen de uitdaging. Gebrek aan focus/specialisatie. Ik doe namelijk ook 2-3x per week krachttraining. Mijn BMI ligt op 25 dus daar is voor het lopen zeker te winnen maar heeft impact op spiergroei. Gewicht schommelt tussen de 72kg en 78kg bij 1.78m.

Je zou naar Nick Bare kunnen kijken op YouTube. Wel beetje het typische Amerikaanse overdreven stijltje, maar maakt z’n woorden wel waar. Die loopt prima tijden op de marathon en doet ook veel aan krachttraining.

• Eric1985
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:27
Nu het toch over super schoenen gaat; morgen gaat de Alphafly 3 in de verkoop. Voor 310 euro weliswaar..

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:57
Eric1985 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:03:
Nu het toch over super schoenen gaat; morgen gaat de Alphafly 3 in de verkoop. Voor 310 euro weliswaar..
Koopje in vergelijking met de 500,- kostende Adidas super schoen... ;-)

Trakt | Last.fm | discogs

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:48

Secsytime

Automagisch

Waarom 200 vragen voor een Temp Next%

Afbeeldingslocatie: https://product-images.all4running.nl/product/1/4/0/9/1409bde22419137a6d1f10d57731b14aa5af15e3_DV3031_700_1.jpg?auto=compress&fill=solid&fill-color=ffffff&fit=fillmax&h=1250&w=1250&s=6abf4c3c418b15b1e90c28589b4ad9db

Als je 310 kunt vragen voor een Alphafly 3

Afbeeldingslocatie: https://hips.hearstapps.com/hmg-prod/images/nike-alphafly-3-65661d068cf85.jpg

• MrAcid
  • Niet online
m0ridin schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:41:
@MrAcid hoe was die Amersfoort-rhenen trail? Denk eraan om die zondag te gaan doen namelijk...
Ik liep ‘m van Rhenen naar Amersfoort en eigenlijk was het vanaf Overberg/Scherpenzeel “mwah”. Je loopt daar over een oude dijk/waterlinie met veel hoogteverschillen van 1-2m, en mooi zicht op het water steeds. Historisch wel erg boeiend en ook niet lelijk, maar het is láng en veel van hetzelfde. Ondergrond was matig, veel hobbels/kuilen en vrij drassig - dat zal nu niet beter zijn. Vanaf Leusden naar Amersfoort was het vooral een hondenuitlaatstrook. Rhenen tot aan Overberg is érg mooi.

Misschien als je hem andersom loopt is het beter - want dan bewaar je het mooiste (maar zwaarste) tot het laatst!

• MrAcid
  • Niet online
Koenbr schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:41:
[...]

Ietsjes verder weg, maar (bijna?) net zo mooi als de Veluwe: https://www.routeyou.com/...g-route/devils-trail-33km noordelijk lusje N70 erbij en hebt een mooi pak hoogtemeters te pakken. Ps; start bij een camping, ook dit kan je beter verleggen naar station Molenhoek-Mook of attractiepark Tivoli.
Mooie, die hou ik voor een andere keer achter de hand!

• m0ridin
@MrAcid Zou hem dan van Amersfoort naar Rhenen doen idd... Hmmm, nou ja. Al is het maar om hem in ieder geval een keer gedaan te hebben dan. Even kijken of het hem gaat worden zondag. Thanks iig!

[ Voor 6% gewijzigd door m0ridin op 03-01-2024 20:22 ]

Verwijderd

Slickk schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:57:
[...]

Je zou naar Nick Bare kunnen kijken op YouTube. Wel beetje het typische Amerikaanse overdreven stijltje, maar maakt z’n woorden wel waar. Die loopt prima tijden op de marathon en doet ook veel aan krachttraining.
Thx voor de reminder! Ik had zijn app BPN training al eens gedownload en een schema voor de hybrid athlete laten maken maar daarna niks mee gedaan. Toch wel interessant om op te gaan pakken. Hij doet meerdere keren hardlopen en 1 heftige leg workout per week zo te zien. Misschien combineert dat lekkerder dan 2x squatten per week.

Eerst de Garmin coach afmaken :)

• MrAcid
  • Niet online
m0ridin schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:22:
@MrAcid Zou hem dan van Amersfoort naar Rhenen doen idd... Hmmm, nou ja. Al is het maar om hem in ieder geval een keer gedaan te hebben dan. Even kijken of het hem gaat worden zondag. Thanks iig!
Ik heb ‘m toen vorig jaar om twee redenen omgedraaid: er gaan weinig treinen vanaf Rhenen, veel meer vanaf Amersfoort + wind mee is lekkerder dan wind tegen, vooral in de regen!

Succes als je gaat, ik ben nu wellicht te negatief - het is sowieso een gave ervaring! Alleen niet zo mooi als bijv. de Utrechtse Heuvelrugtrail van Rhenen naar Zeist (of andersom :+).

• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-01 16:58

Flipm0de

geen

Merk vandaag hoe belangrijk consistentie is met hardlopen. 21-12 nog 10k gerend (voor de tweede keer ooit) en daarna door de regen niet meer geweest en de sportschool ingedoken voor wat krachttraining. Gisteren ook nog krachttraining gedaan en vandaag weer een de hardloopschoenen aangetrokken. Na 5k ging het echt niet meer. Last van m’n knie en maar gestopt. Misschien niet goed gestretcht, teveel met opgetrokken benen op m’n stoel gezetten (daarna heb ik last van m’n knieën, ben al oud).

Hopelijk valt met mee met de regen de komende dagen. Kou is niet erg.

Hoe doen jullie het in de regen? Als het begint terwijl ik al onderweg ben is het prima, maar de deur uit gaan terwijl het al plenst ben ik geen fan van 😛.

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

• Hartloper
Gewoon gaan. Als het kan wacht ik tot het over is maar gisteren was het hier de ganse dag dus dan gewoon gaan.

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:39

sebasd

rijdt op espresso

Hier hetzelfde. Ik ga gewoon. Nat word je daarna onder de douche toch wel.

Aan de andere kant, om dezelfde reden heb ik al een tijd niet meer op de racefiets gezeten, dus hypocriet ben ik wel (of te lui om te poetsen).

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-01 13:27
Hier nog tips voor een goed gratis marathonschema (streeftijd 3:15)?
Gebruik tot nu toe eigenlijk ieder jaar telkens iets anders, Run2Day, Runnersworld, ProRun etc, ben benieuwd welke jullie gebruiken :)

• m0ridin
MrAcid schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:38:
[...]

Ik heb ‘m toen vorig jaar om twee redenen omgedraaid: er gaan weinig treinen vanaf Rhenen, veel meer vanaf Amersfoort + wind mee is lekkerder dan wind tegen, vooral in de regen!

Succes als je gaat, ik ben nu wellicht te negatief - het is sowieso een gave ervaring! Alleen niet zo mooi als bijv. de Utrechtse Heuvelrugtrail van Rhenen naar Zeist (of andersom :+).
Elk half uur vanaf Rhenen idd, maar goed punt... misschien wel handig om dat even te bekijken. En ben zelf ook groot fan van Rhenen - Driebergen-Zeist :) Maar al best vaak gedaan ondertussen en wil ook eens wat anders proberen (en er staat een duurloop met wat Z3 op t programma van 3 uur dus dat komt meer richting de 38km ook.)

Vooral leuk om meer van die ns-trail tochten te proberen!
Flipm0de schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:55:
...
Hopelijk valt met mee met de regen de komende dagen. Kou is niet erg.

Hoe doen jullie het in de regen? Als het begint terwijl ik al onderweg ben is het prima, maar de deur uit gaan terwijl het al plenst ben ik geen fan van 😛.
In principe gewoon gaan, hoewel ik de laatste tijd eerder een regenjack aandoe... Maar verder, ach... eenmaal bezig is het allemaal prima.
ArmyOfQueens schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:54:
Gebruik tot nu toe eigenlijk ieder jaar telkens iets anders, Run2Day, Runnersworld, ProRun etc, ben benieuwd welke jullie gebruiken :)
Ik heb de laatste 3x eigenlijk gewoon het marathon schema van Garmin gebruikt (die 'kant en klare' op basis van hartslag of tempo, hartslag in mijn geval, en moeilijkheidsgraad).

Als je op tempo kiest kun je daar wat meer op basis van echt een 3:15 trainen maar ik ging voor hartslag omdat een specifiek tempo forceren de eerste keer bij mij tot blessures leidee. Bij hartslag luister ik wat meer naar mijn lichaam heb ik het idee.

• Tim_W
Recent kwam hier deze link nog voorbij voor de Endorphin Pro.

Met code RT2354 voor 135,- beschikbaar.

Heerlijke schoen overigens, wat mij betreft een alleskunner.

Strava Garmin 265

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Tim_W schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 07:11:
[...]

Recent kwam hier deze link nog voorbij voor de Endorphin Pro.

Met code RT2354 voor 135,- beschikbaar.

Heerlijke schoen overigens, wat mij betreft een alleskunner.
De Endorphin Pro wordt meer gezien als een race schoen toch? Waarbij de Speed meer voor de dagelijkse loopjes is?

• Laurences
  • Laatst online: 10-01 15:31
Eric1985 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:03:
Enig idee welk tijdstip? De proto uitvoering gaat altijd erg snel. Heb het idee dat sommigen ze zelfs bestellen om vervolgens door te verkopen..

• Slickk
Ik heb veel progressie gemaakt door het schema van Jack Daniels te volgen (Jack Daniels 2Q om precies te zijn). Niet per se gratis omdat het in een boek stond (vierde editie, maarja, twee tientjes via marktplaats gok ik) en was even omrekenen van miles naar kilometers, maar veel aan gehad.

Ik raadpleeg het nog regelmatig. Dan weet je ook beter waarom je iets doet en lukt het makkelijker om een schema iets aan te passen en als je je iets vermoeid voelt of klein pijntje op voelt komen.

Je bepaalt je vo2 score en aan de hand daarvan je tempo’s. De 2Q variant heeft twee pittige workouts en voor de rest rustige kilometers. Dan kun je ook af met 3 of 4x per week lopen.

Kort samengevat zou ik stellen dat het gaat om zoveel mogelijk rustige kilometers te maken, daarnaast veel threshold (= tempo tussen 10K en HM) en veel blokken op beoogd marathontempo. Er zitten ook wel snellere intervallen/repetitions bij, maar die zijn minder van belang en iets risicovoller wat blessures betreft. Alsnog wel lekker om ze te doen af en toe.

Ik heb hetzelfde schema gebruikt voor een vriend die 3u30 als doel had. Heb hem iets minder kilometers laten lopen omdat z’n basis nog niet veel kilometers had. Dat is uiteindelijk geslaagd en doel behaald. :)

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:48

Secsytime

Automagisch

Laurences schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 08:28:
[...]

Enig idee welk tijdstip? De proto uitvoering gaat altijd erg snel. Heb het idee dat sommigen ze zelfs bestellen om vervolgens door te verkopen..
Was om 9 uur, maar een paar krijgen was onmogelijk.

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Jelte schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:52:
[...]
Hmm, of ook niet.
Merkte al een tijdje dat mijn rechterknie wat meer tijd nodig had om te herstellen. Vanmorgen vond die het echt niet leuk, dus na een paar meter afgebroken. En dat terwijl ik een heel rustig schema van 13 weken naar de 5km gebruik.

Nou even een paar dagen rust en dan dinsdag of woensdag nog maar eens proberen.
Nou dat schiet niet op. Wordt alleen maar erger. Merk dat ik niet zo lekker de trap meer op ren of bij fietsen dat ik duidelijk met rechts minder kracht kan zetten.

Naar de huisarts of met een knieband ding gaan lopen?

• jurjen81
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-01 00:33
Jelte schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:07:
[...]
Nou dat schiet niet op. Wordt alleen maar erger. Merk dat ik niet zo lekker de trap meer op ren of bij fietsen dat ik duidelijk met rechts minder kracht kan zetten.

Probeer gewoon wat meer rust te nemen, twee weken en weer eens kijken? Daarna zou je huisarts kunnen overwegen.

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:34

Toppertje

www.davideografie.nl

Jelte schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:07:
[...]

Ik zou eerder naar een Fysio gaan dan naar een huisarts, ik ben onlangs ook met wat knieklachten bij een (sport) Fysio geweest, daar heb ik oefeningen van gekregen en verschillende tips om het hardlopen weer op te bouwen en daarmee ging het na verloop van tijd steeds beter.

• polthemol
  • Laatst online: 16:04

polthemol

Moderator General Chat
[...]

wat als je je hardloopdagen een beetje anders indeelt? Je kunt bv. benen ook bij een hardlooptraining trainen door bv. hillrepeats te doen. Bonuspunten als je dat over een stukje onverhard wortelpad doet, je rent je bovenbenen daar makkelijk helemaal aan gort. Qua gevoel merk ik ook niet het verschil of ik ga squaten met kettlebells/ trx ed. of dat ik dat doe.

Ik weet dat mijn broer ook krachttraining doet veel en relatief min kilometers maakt met rennen (misschien 40 per week?). Hij doet de marathon sub 3 op die basis, dus het is niet persé volume wat je nodig hebt of veel volume. De onderzoeken die er zijn over hoe je moet trainen lijken ook steeds meer te wijzen naar dat je lichaam niet persé zo gek veel stimulatie nodig heeft, de frequentie, afwisseling en herstel zijn stukken belangrijker dan kilometers malen, al is dat laatste dan wel weer goed voor de mental game.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Roozzz
  • Nu online
Net als @Slickk gebruik ik 2Q van Daniels. Vorige winter heb ik deze voor het eerst gebruikt en ben nog nooit zo fit geworden. Helaas gooide corona vervolgens roet in het eten...

Voor mij een no-brainer voor mijn volgende voorbereiding.

If you can see, look. If you can look, observe

• InZane
Toppertje schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:28:
[...]

Ik zou eerder naar een Fysio gaan dan naar een huisarts, ik ben onlangs ook met wat knieklachten bij een (sport) Fysio geweest, daar heb ik oefeningen van gekregen en verschillende tips om het hardlopen weer op te bouwen en daarmee ging het na verloop van tijd steeds beter.
Ik zou inderdaad ook naar een sportfysio gaan. Mijn ervaring is dat een huisarts verder ook niks doet dan je hooguit doorverwijzen naar een fysio.

Heb goede hoop dat mijn dip (virusje?) eindelijk een beetje voorbij is. Vannacht weer eens lekker geslapen, body battery op 100% vanochtend en een rusthartslag van 45. Dat lijkt er tenminste weer een beetje op. Eind van de middag of vanavond maar eens een voorzichtig rondje gaan hobbelen.

Verwijderd

polthemol schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:38:
wat als je je hardloopdagen een beetje anders indeelt? Je kunt bv. benen ook bij een hardlooptraining trainen door bv. hillrepeats te doen. Bonuspunten als je dat over een stukje onverhard wortelpad doet, je rent je bovenbenen daar makkelijk helemaal aan gort. Qua gevoel merk ik ook niet het verschil of ik ga squaten met kettlebells/ trx ed. of dat ik dat doe.

Ik weet dat mijn broer ook krachttraining doet veel en relatief min kilometers maakt met rennen (misschien 40 per week?). Hij doet de marathon sub 3 op die basis, dus het is niet persé volume wat je nodig hebt of veel volume. De onderzoeken die er zijn over hoe je moet trainen lijken ook steeds meer te wijzen naar dat je lichaam niet persé zo gek veel stimulatie nodig heeft, de frequentie, afwisseling en herstel zijn stukken belangrijker dan kilometers malen, al is dat laatste dan wel weer goed voor de mental game.
Hill repeats heb ik nog nooit serieus gedaan. Had altijd het idee dat dit weinig doet voor spierkracht en spiergroei vergeleken met barbell squats. Met een dumbbell of kettlebell ervaar ik ook minder effect qua gevoel. Vandaar dat ik vrij snel naar de barbell grijp. Maar het kan ook in mijn hoofd zitten.

Er is zeker nog veel te winnen met het slimmer indelen van trainingen. Ik wil eigenlijk max 5 keer per week sporten ivm herstel (ben met 39 ook niet per sé de jongste meer) en tijd. Dan wordt het 2x kracht en 3x lopen of 4x lopen met 2 kracht oefeningen per keer erbij en 1x kracht. Maar dan ben ik gebonden aan dumbbells thuis (minder prettig dan sportschool) om heel vaak naar de sportschool voor een paar oefeningen/hardlooproute daar op laten aansluiten. Zal er eens over nadenken. Wil mijn hardloopvolume wel verhogen van 1000km naar 1300km dit jaar.

Ben wel heel benieuwd hoe gasten als Nick Bare zo veel spiergroei hebben en toch zo enorm kunnen performen qua hardlopen zonder echte periodisatie. Als ik 5kg aankom voor spiergroei kakt mijn tempo al fors in.

Afbeeldingslocatie: https://www.health-yogi.com/wp-content/uploads/2019/10/IMG_20191015_015259-917x1024.jpg

Kan natuurlijk ook zijn dat ik niet zo veel aanleg heb en de 80/20 qua resultaat wel behaald heb.
Zo’n fysiek als hierboven is overigens niet mijn doel :+

• Slickk
Verwijderd schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:01:
[...]

Hill repeats heb ik nog nooit serieus gedaan. Had altijd het idee dat dit weinig doet voor spierkracht en spiergroei vergeleken met barbell squats. Met een dumbbell of kettlebell ervaar ik ook minder effect qua gevoel. Vandaar dat ik vrij snel naar de barbell grijp. Maar het kan ook in mijn hoofd zitten.

Er is zeker nog veel te winnen met het slimmer indelen van trainingen. Ik wil eigenlijk max 5 keer per week sporten ivm herstel (ben met 39 ook niet per sé de jongste meer) en tijd. Dan wordt het 2x kracht en 3x lopen of 4x lopen met 2 kracht oefeningen per keer erbij en 1x kracht. Maar dan ben ik gebonden aan dumbbells thuis (minder prettig dan sportschool) om heel vaak naar de sportschool voor een paar oefeningen/hardlooproute daar op laten aansluiten. Zal er eens over nadenken. Wil mijn hardloopvolume wel verhogen van 1000km naar 1300km dit jaar.

Ben wel heel benieuwd hoe gasten als Nick Bare zo veel spiergroei hebben en toch zo enorm kunnen performen qua hardlopen zonder echte periodisatie. Als ik 5kg aankom voor spiergroei kakt mijn tempo al fors in.

[Afbeelding]

Kan natuurlijk ook zijn dat ik niet zo veel aanleg heb en de 80/20 qua resultaat wel behaald heb.
Ik zou in ieder geval de term BMI achterwege laten als je krachttraining doet. Het gaat dan om spiermassa / vet % wat dan meer zegt.

Als je overal iets kunt verbeteren (voeding, herstel/slaap, kilometers) dan kun je al een stuk verder komen. Kleine stapjes nemen en inbouwen in je routine. Vervolgens heb je met geduld en consistentie sowieso vooruitgang.

Vergeet niet dat gasten als Nick Bare niets anders doen. Die heeft daar een hele business omheen gebouwd en zijn lichaam is ook zijn visitekaartje. Grote kans dat die met wat minder spiermassa (dus minder gewicht) sneller zou kunnen lopen. Maarja, dat is niet zijn enige focus. Het is eerlijk gezegd ook 1 van de weinige ‘hybride’ atleten die ik ken. De “echte” hardlopers hebben een totaal ander fysiek uiterlijk (zelfs met een sterke core). Je hebt simpelweg weinig aan borst- en armspieren als je hardloopt.

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
[...]
[Afbeelding]

IK WEL! En dan ook hard lopen! Win Win! Ga dit zeker eens bekijken. Zou dit lang duren? En kun je dan wel onbeperkt snacken? Oh man, zoveel vragen!

• Roozzz
  • Nu online
Blomminator schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:47:
[...]

IK WEL! En dan ook hard lopen! Win Win! Ga dit zeker eens bekijken. Zou dit lang duren? En kun je dan wel onbeperkt snacken? Oh man, zoveel vragen!
Van wat ik gezien heb moet je vooral heel veel van zijn supplementen slikken. Gouden business al die mensen die op hem willen lijken :+

• Roozzz
  • Nu online
Slickk schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:19:
[...]

Vergeet niet dat gasten als Nick Bare niets anders doen. Die heeft daar een hele business omheen gebouwd en zijn lichaam is ook zijn visitekaartje. Grote kans dat die met wat minder spiermassa (dus minder gewicht) sneller zou kunnen lopen. Maarja, dat is niet zijn enige focus. Het is eerlijk gezegd ook 1 van de weinige ‘hybride’ atleten die ik ken. De “echte” hardlopers hebben een totaal ander fysiek uiterlijk (zelfs met een sterke core). Je hebt simpelweg weinig aan borst- en armspieren als je hardloopt.
Fergus Crawley zie ik ook af en toe langskomen in mijn feed. Die doet misschien nog wel belachelijkere dingen: één mijl + 500 pond deadlift in 5 minuten YouTube: I failed...
Dat eerste lukt nog wel, dat tweede nooit van mijn leven, laat staan de combinatie... :o

Ik vind hem een stuk beter te pruimen dan, de vreselijk over the top Amerikaan, Nick Bare. Hij heeft volgens mij ook best wat filmpjes gemaakt over zijn trainingen @Verwijderd

[ Voor 6% gewijzigd door Roozzz op 04-01-2024 13:33 ]

• polthemol
  • Laatst online: 16:04

polthemol

Moderator General Chat
[...]

Je kunt ze in veel varianten uitvoeren. Die wat ik als meest slopende ervaar (of moeilijkste, wat je wil :P ) is een lange klim in een Z2 tempo doen (hoeft nog eens niet rennen te zijn). De afdaling zo snel doen als je kunt en opnieuw. Werkt erg goed bij bv. de trappen naast een skihal zoals in Landgraaf is.

Ik heb geen ervaring met verschillen tussen dumbbells/kettlebells/barbells, niveau waarop ik krachttraining doe is gewicht gewoon 'meer zwaar' :+
Maar dan ben ik gebonden aan dumbbells thuis (minder prettig dan sportschool) om heel vaak naar de sportschool voor een paar oefeningen/hardlooproute daar op laten aansluiten. Zal er eens over nadenken. Wil mijn hardloopvolume wel verhogen van 1000km naar 1300km dit jaar.
Opteer voor de stiekem sterkopties ook: als je naar de sportschool gaat bv. rennend gaan of daar 1 of 2 km gebruiken om in te lopen / cooling down. Als ik voor mezelf kijk: met het brengen/halen van de kleine met de buggy van de opvang, schraap ik een ~20km per week erbij in een rustig tempo.

Een TRX-band kan ook misschien prettig zijn?
ik zou dat vooral zien als 'the odd one out', al vermoed ik ook stevig wat vakwerk van de fotograaf to be honest.
Als hij er niet zo uit zag, zou hij niet zijn case kunnen maken met zijn bedrijf :P

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:15

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
redwing schreef op zondag 17 december 2023 @ 21:27:
Nog even hier op terugkomen, uiteindelijk na een hoop doorklikken uiteindelijk toch een bug-report kunnen indienen. En ik weet niet of het toeval is of niet, maar de laatste paar keren dat ik een cadans-training heb gekregen waren het normale getallen die iets hoger lagen dan mijn normale cadans (165-175 ipv de 160 die ik normaal loop)
Waarom mijn vorige reactie op deze post een reactie op die post werd is mij een raadsel maar nu iets zinnigers.

Bij mij is dat inderdaad ook correct tegenwoordig. Kan niet zeggen of het door een update komt of voortschrijdend inzicht in het schema, maar iets rond de 170 is een stuk beter te doen in ieder geval.

Wel is het mij opgevallen dat gemiste trainingen niet meer automatisch doorschuiven in je kalender en ook niet meer herplanbaar zijn.
Vorige keer dacht ik dat het kwam omdat het dan naar een nieuwe week moest schuiven, maar deze week had ik er ook midden in de week last van. Voorheen schoof hij gewoon door zolang de dag vrij was en verviel de training pas echt wanneer doorschuiven niet meer kon, dat lijkt veranderd.
Overigens kon ik hem op mijn horloge nog wel vinden met trainingsagenda en dan op 'gisteren' kijken. Daar heb ik de training alsnog mee gestart en hij is wel meegenomen in het trainingplan dus onder de streep lijkt er geen probleem te zijn. Je moet het alleen even weten.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MrAcid
  • Niet online
MrAcid schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:33:

Done! Zeer aan te raden. Prachtige route!
https://www.strava.com/activities/10491473715

(Er zit een klein stukje in dat niet meer toegankelijk is. Helemaal in het noordwesten van de route, op de heide daar. Mijn oplossing (500m verder linksaf waar het eigenlijk ook niet mocht) was niet zo netjes. Volgens mij als je nóg 200m doorloopt mag je er wél langs/door.)

[ Voor 4% gewijzigd door MrAcid op 05-01-2024 14:18 ]

• Roozzz
  • Nu online
MrAcid schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:40:
[...]

Done! Zeer aan te raden. Prachtige route!
https://www.strava.com/activities/10491473715

(Er zit een klein stukje in dat niet meer toegankelijk is. Mijn oplossing (500m verder rechtsaf waar het eigenlijk ook niet mocht) was niet zo netjes. Volgens mij als je nóg 200m doorloopt mag je er wél langs/door.)
Ah ja, een oude Veluwezoomtrail-route. Altijd mooi d:)b

Zo spijtig dat men steeds verder beknot wordt in de mogelijkheden daar.

• Hartloper
Nick Bare: een deel fotoshop, een deel exceptionele hybride atleet en een deel testosteron + groeihormoon.
Zonder een polemiek te willen ontketenen: de kans dat Nick Bare clean is schat ik niet erg hoog in.
Ik denk niet dat we ons aan die man moeten spiegelen.
Pagina: 1 ... 283 ... 422 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.