• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-01 09:30
Lief dagboek,
Vandaag de laatste "simulatietraining" uit mijn schema moeten doen voor mijn 10 kilometer doelwedstrijd (17 december). Mijn oorpsronkelijke doel was onder het uur, maar ik denk dat ik dat los moet laten, vorige week ziek geweest en maar een training van 14km gedaan. Vandaag het onderstaande gedaan:

Warming up
3,5 kilometer op +- 6:00 (erg zwaar, groot gedeelte al in z5)
1 kilometer op 7:30 (op einde net terug in z3)
3,5 kilometer op +- 6:30 (voelde nog zwaarder, tempo moest eigenlijk ook 6:00 zijn, maar dat kon ik niet halen, bijna volledig in z5)
Cooling down

Vanaf nu krijg ik een taperingsperiode met rustige intervals en nog wat duurlopen. Afstand zit er wel in, maar snelheid krijg ik er niet in. Boven de 10km per uur wordt het te zwaar, ga ik boven mijn 'macht' en verlies ik de controle over mijn ademhaling. Ik denk dat ik mijn doel voor 17 december wat ga bijstellen, naar 1:03 of iets dergelijks.

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:32

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rhahyrion schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:10:
[...]

Ik begrijp wel dat het goed is om 3 dagen te sporten, maar Ik krijg het niet gepland met kleine kinderen (0 en 3), rust van sporten, werk en andere activiteiten. Ik ga nu op woensdagochtend voor mijn werk. Die wekker doet altijd wel een beetje pijn ;) en dan afhankelijk van de familie planning op zaterdag of zondag.

Meest ideale zou voor mij zijn woensdag/vrijdag/zondag, omdat ik maandag en dinsdag het niet redt om te lopen. De vrijdag valt alleen vaak al af.

Ga ik toch maar proberen door te zetten om een stuk langzamer tempo te lopen op een van mijn runs. Bedankt voor de info en feedback.
volkomen begrijpelijk hoor, met alleen een echtgenote heb ik hier veel meer ruimte in de agenda natuurlijk.

misschien straks richting voorjaar op als het langer licht is krijg je wat meer ruimte :)

ur welcome d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Masch schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:13:
Lief dagboek,
Vandaag de laatste "simulatietraining" uit mijn schema moeten doen voor mijn 10 kilometer doelwedstrijd (17 december). Mijn oorpsronkelijke doel was onder het uur, maar ik denk dat ik dat los moet laten, vorige week ziek geweest en maar een training van 14km gedaan. Vandaag het onderstaande gedaan:

Warming up
3,5 kilometer op +- 6:00 (erg zwaar, groot gedeelte al in z5)
1 kilometer op 7:30 (op einde net terug in z3)
3,5 kilometer op +- 6:30 (voelde nog zwaarder, tempo moest eigenlijk ook 6:00 zijn, maar dat kon ik niet halen, bijna volledig in z5)
Cooling down

Vanaf nu krijg ik een taperingsperiode met rustige intervals en nog wat duurlopen. Afstand zit er wel in, maar snelheid krijg ik er niet in. Boven de 10km per uur wordt het te zwaar, ga ik boven mijn 'macht' en verlies ik de controle over mijn ademhaling. Ik denk dat ik mijn doel voor 17 december wat ga bijstellen, naar 1:03 of iets dergelijks.
hey, jammer te lezen, zo'n griepje/virusje pakt je soms toch aardig hoor en gooit dan flink roet in het eten.

welke loop ga je doen?

• Yer00n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-01 23:36
Dazzler2120 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:53:
Ik denk dat stellen dat Z1 waardeloos is en weinig te maken heeft met hardlopen echt veel te kort door de bocht is. Z1 is enorm belangrijk voor het opbouwen van een goede basis, voor de spieropbouw én opbouw van conditie. Zeker wanneer iemand nog een redelijk beginnende loper is, zal die persoon zich waarschijnlijk blessures in lopen wanneer Z1 'geskipt' wordt en Z2 ervan maakt.
De 80% in Z1/2 is gebaseerd op de trage aanpassing van pezen en kraakbeen in de gewrichten. Het duurt veel langer om die op niveau te brengen dan je hart/longconditie en je spieren. Denk aan 2-3 jaar vs 3 maanden. Het verschilt natuurlijk per persoon, je kunt in hogere zones werken en zo sneller hard hardlopen, maar hardlopen is best blessuregevoelig. Als je over langere tijd je pezen en gewrichten te zwaar belast, dan loop je best kans op blessures. [bron: Koen de Jong - De hardlooprevolutie]

Ook is het zo dat hoe beter je conditie wordt, hoe lager je omslagpunt en hoe sneller je kunt lopen in je lagere zones. Beginners zijn dus in het nadeel. Mijn collega heeft een kanjer van een vo2max en loopt voor training halve marathons in 2u op 130 bpm gemiddeld. Het duurt even voordat je op dat hogere niveau bent. Ik doe dat op 150bpm gemiddeld (als ik het al haal ;-) )

[ Voor 3% gewijzigd door Yer00n op 05-12-2023 14:40 ]

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-01 09:30
Fraggert schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:38:
[...]

hey, jammer te lezen, zo'n griepje/virusje pakt je soms toch aardig hoor en gooit dan flink roet in het eten.

welke loop ga je doen?
Step-one loop in Borne (Overijssel)

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-01 16:02

polthemol

Moderator General Chat
Masch schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:40:
[...]

Step-one loop in Borne (Overijssel)
vergeet niet dat je echt niets wint of verliest met 1 training die niet gaat. Ik weet vrij zeker dat geen ene loper hier in deze groep altijd perfect alle trainingen heeft kunnen afvinken :)

Je gaat je taper in en daar ga je je laatste winst halen, als je nog wat ziek bent onverhoopt en op tijd hersteld, kun je zonder meer een gooi doen naar sub 1 uur. Als laatste: bij een wedstrijd heb jealtijd wel wat extra krachten die je nog wat bonusseconden kunnen opleveren. Gewoon proberen kortom.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• xX-MadMax-Xx
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 01-03-2024
Hallo community!

Ik ben net lid geworden van het forum. Het heeft even geduurd voordat ik een actief forum vond over hardlopen, en ik had ChatNRun gezien, maar helaas zijn de leden daar niet zo actief.

Ik ben Maxime, 30 jaar oud. Ik hou van buiten zijn, wandelen als het mogelijk is (maar meestal voor meerdere dagen, wat niet altijd compatibel is met werk), en ik beoefen ook hardlopen. Mijn broer heeft me al voorgesteld om een marathon te lopen, maar dat heb ik nog nooit gedaan. Ik doe zo nu en dan wat hardloopuitstapjes.

Maar ik wil hem verrassen door me in te schrijven voor dezelfde marathon als hij in 2024.

Dat wordt voor mij de eerste keer. Dus ik kom hier om wat advies in te winnen en andere enthousiastelingen te ontmoeten.

Wat betreft uitrusting, ik heb de gewoonte om vrij eenvoudige schoenen en kleding te gebruiken, zonder al te veel aandacht te besteden aan technische details. Maar met dit nieuwe marathonavontuur en het verlaten van mijn studentenleven, denk ik dat het tijd is om te investeren in betere kwaliteit materiaal en me te verdiepen in geleidelijke trainingen.

Het idee is om niet te overdrijven met de training en mijn motivatie niet te verliezen voor de grote dag, haha.

Ik kijk ernaar uit om met jullie te praten!
Tot snel :)

Max

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:24
Blomminator schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 06:57:
[...]
Echter (!) Zijn er hier heren die weleens na een run aan hun wederhelft voelen? Of rennende dames?
Mn Fraulein heeft een andere bouw, met meer vlees op de bovenbenen en billen. Na een run - zondag 7km - zijn die delen zo koud..helemaal rood en voelen echt als kipfilet uit de koelkast... Doet ook wat zeer zegt ze. Ze draagt al een thermolegging van Supernatural, dikke variant èn een Rogelli sportlegging.
Meer kleding? Meer laagjes? Dikkere kleding?
Iemand ervaring mee?
Het haalt de lol er wat af èn de gasrekening knalt door t plafond met lang douche om op te warmen..
Typisch vrouwenkwaaltje. Het vetweefsel op de bips is minder goed doorbloed, dus koelt behoorlijk af bij koude omstandigheden. Daar is niet heel veel aan te doen denk ik; anders dan meer spieren kweken ;) En ik kan me voorstellen dat niet al te strakke kleding kan helpen om de doorbloeding te vereenvoudigen. Meer is vast ook een optie.

If you can see, look. If you can look, observe

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:26
Rhahyrion schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:10:
[...]

Ik begrijp wel dat het goed is om 3 dagen te sporten, maar Ik krijg het niet gepland met kleine kinderen (0 en 3), rust van sporten, werk en andere activiteiten. Ik ga nu op woensdagochtend voor mijn werk. Die wekker doet altijd wel een beetje pijn ;) en dan afhankelijk van de familie planning op zaterdag of zondag.

Meest ideale zou voor mij zijn woensdag/vrijdag/zondag, omdat ik maandag en dinsdag het niet redt om te lopen. De vrijdag valt alleen vaak al af.

Ga ik toch maar proberen door te zetten om een stuk langzamer tempo te lopen op een van mijn runs. Bedankt voor de info en feedback.
Koop een hardloop buggy, kan 1 van de kleine mee. Of als ze wat ouder zijn kunnen ze mee fietsen.

We zeggen altijd, tijd heb je niet tijd maak je ;) Maar makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk...

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
kepler schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:45:
[...]

Koop een hardloop buggy, kan 1 van de kleine mee. Of als ze wat ouder zijn kunnen ze mee fietsen.

We zeggen altijd, tijd heb je niet tijd maak je ;) Maar makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk...
*team hardloopbuggy steekt hand op* De omstandigheden moeten er ook naar zijn ;) Kleine kinderen (baby/peuter) zijn killing voor je slaap en energieniveau. Ik kan hier tot een ~15km hardlopen met hem, dan is hij er klaar mee. Dan moet je ook nog een beetje kijken qua weer: wolkeloze hemels in de zomer zijn niet handig bv.

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:46
Vorig jaar september begonnen met hardlopen en ook meerdere keren hier gepost over de voortgang maar nu een tijdje afwezig geweest qua update dus hierbij een late update.

Na een recordloopje op de 5km van 25 min in maart/april was het nu tijd om de 10km verder aan te pakken en deze onder de 50 min te gaan hardlopen. Doel was om 1 oktober deze te rennen wat mij voldoende tijd zou moeten geven op mij hierop voor te bereiden. De “race” in mijn Garmin gezet en een tijd toegevoegd wat ik wilde bereiken. Hierop heeft mijn horloge netjes een “schema” gemaakt met dagelijkse suggesties die ik zoveel het kon heb gevolgd, maar ook vast gehouden aan mijn tactiek van 4x in de week lopen waarvan 1x een interval en de rest Z2 met soms een tempo run erin. (Totaal ongeveer 150/160km per maand)

Alles liep voorspoedig, de Garmin gaf ook aan dat ik onder de 50min zou gaan lopen tot de week waarin de race stond. Na de interval run voelde ik wat druk in mijn hamstring maar dacht dat het kramp was. Bij het volgende rondje dat ik wilde hardlopen ben ik niet verder gekomen dan 10m van mijn voordeur….. Hamstringblessure. Zucht…..

Fietsen en wandelen ging wel goed dus ik heb alle sessies vervangen voor indoor fietsen en veel meer te gaan wandelen om niet zoveel conditie kwijt te raken, want er stond op het grote wijze internet dat dit wel behoorlijk lang kon duren.

Alsof ik nog niet genoeg baalde kreeg ik daarover heen ook nog een mooi Corona gevalletje wat mijn conditie niet veel beter heeft weten te krijgen. En blijkbaar achteraf toch meer impact had dan ik had gedacht.

We zijn nu ongeveer 8 weken verder en ik heb nu geen pijn meer en loop weer rustige Z2 rondjes tussen de 5km en 10km. Maar man o man……

1. Hartslag = veel hoger (10 / 15 slagen hoger)
2. Tempo = veel langzamer (0:30/0:45 seconde per kilometer langzamer om in Z2 te blijven)

Ik wist dat het impact zou hebben, maar zoveel impact was toch wel een tegenslag. Zeker omdat alle hardloopsessies zijn verschoven naar indoor fietsen en ik dus niet niets heb gedaan. Ik denk dan ook dat een groot deel van mijn conditie toch door corona omlaag is gegaan. Speculatie natuurlijk, maar anders zou ik het ook niet weten.

In ieder geval ga ik weer vol goede moed opnieuw starten met mijn doel van de 10km onder de 50min te halen. Ik ben in ieder geval benieuwd hoe lang het gaat duren voordat ik weer op hetzelfde niveau zat als 8 weken geleden. Mijn hoop is dat dit vrij snel gaat als ik het weer goed oppak, maar wellicht is dat wishful thinking. In ieder geval zal ik het opbouwen weer langzaam moeten doen om niet weer een blessure op te lopen. Ik heb het schema dan ook wat anders ingericht om wat meer rust in te bouwen.

We gaan het meemaken, maar hoop toch nog wel voor de “warme” zomer onder de 50 min te kunnen komen.

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:30

Flipm0de

geen

hier ook slecht nieuws, was lekker op weg richting de 10 volgens het schema. Vanochtend 35minuten gelopen, vond het de laatste weken al steeds zwaarder worden en nu toch wel erg last van mn knie. Stekende pijn.

Paar dagen maar even rustig aan doen, volgende run zou 45 minuten in zone 1/2 zijn dus wel al wat rustiger, maar denk dat ik die pas volgende week doe.

Balen dit. Misschien toch geen goede warming up gedaan, beetje in haast de deur uit gegaan tussen de calls door.

btw; ik ben ook zo stijf als een hark, benen, rug. Mn vriendin stelde yoga voor :)

[ Voor 8% gewijzigd door Flipm0de op 05-12-2023 17:04 ]

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:31
sanniep9 schreef op maandag 4 december 2023 @ 23:57:
[...]
Dank je @Hartloper . Erg sportief van je! 👍
Maar zoals je ongetwijfeld ook niet vergeten bent, ligt mijn ambitie niet bij een sub 3 maar bij een sub 250. Nu ik dit jaar 29 minuten van mijn PR heb weten af te halen, sneuvelen die laatste 11 hopelijk ook nog ergens de komende jaren. Maar dan zal er qua trainingsarbeid nog wel een tandje bij moeten.

Ik denk nu aan Enschede voor de voorjaarsmarathon. Voor de najaarsmarathon wacht ik eerst even woensdag de loting voor Berlijn af 🤞
...
Ik denk nog altijd dat sub 2:50 te hoog gegrepen is (gezien je leeftijd)
Maar vorig jaar was ik daar absoluut zeker van, nu niet meer ;)

Voor het voorjaar heb ik nog niks beslist.
Gent (maart), Rotterdam, Enschede of Kopenhagen (mei) behoren tot de mogelijkheden.
Gent was vorig jaar naar verluidt een stuk door een natuurgebied met modder tot gevolg, dat vind ik niet kunnen voor een stadsmarathon. Maar dit jaar zou er een nieuw parcours komen, ik wacht nog af. Mijn loopmaatje loopt Gent, en het is logistiek heel makkelijk (uurtje rijden), maar de marathon zelf spreekt me niet zo aan.
Rotterdam is uitverkocht: een ticket overkopen is nog een optie. Maar dan is Enschede misschien logischer, dat is ook een PR-waardig parcours en ik was vorig jaar al van plan die te lopen voor er nog een plaatsje vrijkwam voor Londen bij het reisbureau. Kopenhagen is ook een OK parcours, en het is in Denemarken meestal nog niet te warm in mei, maar wachten tot mei vind ik wat lang.
Mijn doel is in december elke week 50km te lopen, en dan vanaf Nieuwjaar zou ik toch best de knoop doorhakken om een echt schema te maken. Ik doe het weer zelf, zonder online coach.
Voor mezelf blijft sub-3 een doel, of het ooit gaat lukken weet ik niet, maar ik blijf proberen. |:(

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:37
Hartloper schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:33:
[...]
Hahaha, we gaan het zien. Ik ben eigenlijk pas sinds april 2021 onafgebroken in training geweest. Dus ik hoop daar nog de vruchten van te kunnen plukken als ik dat nog met één of twee jaar zonder blessures kan verlengen.
Daarnaast zou mijn trainingsvolume nog iets omhoog kunnen van max 100 km p/w naar max 120 km p/w.
Maar de grootste vooruitgang moet denk ik komen van het toevoegen van krachttraining aan mijn programma. Dat doe ik eigenlijk nauwelijks tot nu toe.
En uiteraard moet uiteindelijk ook alles op zo'n dag maar net meezitten. Was het in Valencia 10 graden warmer geweest zoals een paar dagen voor de marathon, dan had ik waarschijnlijk blij mogen zijn als ik onder de 3:15 had gelopen.
Gent (maart), Rotterdam, Enschede of Kopenhagen (mei) behoren tot de mogelijkheden.
Kopenhagen kijk ik ook naar als alternatief voor Enschede. Rotterdam vind ik zelf te druk geworden (en al uitverkocht).
Voor mezelf blijft sub-3 een doel, of het ooit gaat lukken weet ik niet, maar ik blijf proberen. |:(
Eerlijk gezegd denk ik dat de kans groter is dat jij onder de 3 uur loopt, dan dat ik onder de 2:50 loop.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:16
xX-MadMax-Xx schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:49:
Hallo community!

Ik ben net lid geworden van het forum. Het heeft even geduurd voordat ik een actief forum vond over hardlopen, en ik had ChatNRun gezien, maar helaas zijn de leden daar niet zo actief.

Ik ben Maxime, 30 jaar oud. Ik hou van buiten zijn, wandelen als het mogelijk is (maar meestal voor meerdere dagen, wat niet altijd compatibel is met werk), en ik beoefen ook hardlopen. Mijn broer heeft me al voorgesteld om een marathon te lopen, maar dat heb ik nog nooit gedaan. Ik doe zo nu en dan wat hardloopuitstapjes.

Maar ik wil hem verrassen door me in te schrijven voor dezelfde marathon als hij in 2024.

Dat wordt voor mij de eerste keer. Dus ik kom hier om wat advies in te winnen en andere enthousiastelingen te ontmoeten.

Wat betreft uitrusting, ik heb de gewoonte om vrij eenvoudige schoenen en kleding te gebruiken, zonder al te veel aandacht te besteden aan technische details. Maar met dit nieuwe marathonavontuur en het verlaten van mijn studentenleven, denk ik dat het tijd is om te investeren in betere kwaliteit materiaal en me te verdiepen in geleidelijke trainingen.

Het idee is om niet te overdrijven met de training en mijn motivatie niet te verliezen voor de grote dag, haha.

Ik kijk ernaar uit om met jullie te praten!
Tot snel :)

Max
Voornaamste vraag is altijd hoeveel je al aan hardlopen doet, omdat het grootste probleem met (meer gaan) hardlopen zo goed als altijd het te snel willen opbouwen is. Je loopt dan snel tegen blessures aan wat zowel voor de progressie als de motivatie nogal slecht is.

[removed]

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-01 17:07
cverkooyen schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:41:
Doen jullie nog iets speciaals tegen de kou? Ik loop met een lange strakke broek en korte mouwen shirt daarover heb ik een dun fluoriserend jasje.
Voor mij is het altijd een beetje zoeken. Langzaam leer ik het beter inschatten. In deze tijd van het jaar loop ik in lange tight en een sportshirt met lange mouwen. Afhankelijk van hoe/waar ik ga lopen en hoe het weer er uit ziet (temperatuur, wind, neerslag), kan ik daar aan toevoegen:
  • extra kort shirtje er overheen (romp beter warm houden)
  • een colletje / beanie
  • dunne handschoentjes
  • petje of mutsje
Op de baan van de AV kan ik ieder rondje even iets uit doen en aan de kant leggen of juist weer wat extra's aantrekken. Zo doe ik warming up, loopscholing en cooling down in de winter met windstopper fleece jasje erbij. In de kern training wekt mijn lijf veel meer warmte op: dan kan er wat uit en loop ik meestal enkel in lange tight en een dun shirtje met lange mouwen. Bij uitlopen / cooling down moet er dan wel onmiddelijk een jasje overheen om niet te hard af te koelen.

Als ik op zaterdagmorgen anderhalf uur door bos of duinen ga hobbelen, dan is dingen aan/uit doen onpraktisch. Dan luistert de keuze van kleding nauwer. Thuis goed inschatten op basis van het weerbericht, dan kan ik onderweg enkel nog varieren met handschoentjes aan/uit en colletje om de nek of dubbelgeslagen om de pols als ik het te warm krijg. Fleece jasje uitdoen en om het middel knopen kan desnoods, maar vind ik erg onpraktisch: blijft niet echt goed zitten dus je blijft er aan hannessen tijdens het lopen. Die gaat hooguit nog mee als het vriest en waait, en die combi zien we niet veel meer.

Als brildrager komt daar voor mij nog bij dat bij iedere vorm van neerslag een petje heel wenselijk is. Dat staat dus ook deels los van de temperatuur.
jaguarxj16 schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:09:
Hier korte broek en shirt+windbreaker of sport trui. Windbreaker vooral bij langere loop. Sporttrui bij kort rondje tussendoor. Heb eigenlijk nooit last van kouden benen. Doe wel af en toe handschoenen aan als het echt koud is (onder de 5c).
Korte broek werkt voor mij nu niet meer. Ik heb het niet snel koud, maar heb één keer met te koude benen geprobeerd te sporten en daar heb ik een week heftige spierpijn van gehad. Ik heb vrijwel nooit spierpijn, dus dat was een duidelijk teken van mijn benen: doe ons dat niet meer aan :+

Eens met de handschoentjes. Die gaan nu vaak mee. Als mijn handen onder het rennen te warm worden, dan doe ik ze even uit. Tijdje later kunnen ze vaak weer even aan. Los in de hand houden, of als ik in het bos ben frut ik ze in een klein vakje aan de voorzijde van mijn trailvestje.

[ Voor 19% gewijzigd door Antonius op 06-12-2023 08:23 ]

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:46
Hartloper schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:33:
[...]

... Maar dan is Enschede misschien logischer, dat is ook een PR-waardig parcours en ik was vorig jaar al van plan die te lopen voor er nog een plaatsje vrijkwam voor Londen bij het reisbureau. Kopenhagen is ook een OK parcours, en het is in Denemarken meestal nog niet te warm in mei, maar wachten tot mei vind ik wat lang.
Misschien is Hamburg op 28 april ook een optie? Die ga ik in ieder geval doen. Wie weet lukt het me nu toch om onder de 3 uur te duiken.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-01 10:37
Vorige week zondag was de Zeijer Strubbenloop. Bij deze nog een verlaat wedstrijdverslag. De Zeijer Strubbenloop is een lokale loop met zo'n honderd volwassen lopers en kleine groepjes kinderen voor de kids runs. Het voert je langs de strubben van Zeijen, een soort Zweeds struikgewas wat door het regenachtige weer weinig indrukwekkend was. Eén ronde á 5km, maar ook de keuze om die twee keer te lopen en zo op 10km uit te komen. Dat leek mij wel wat als eerste 10km wedstrijd om een officiële PR neer te zetten ipv eerdere 4EM, 10EM, HM en Marathon-evenementen. Doel gezet om 10km in 36 min te lopen en op een goede dag wie weet een 35 min.

Een prachtig schreeuwende website, inschrijfgeld €8,50, allerlei fanatieke vrijwilligers, een enthousiaste omroeper die bekend is met de local legends, heerlijk kneuterig festijn. Top geregeld verder met een opgeblazen start/finish boog, dranghekken, tijdregistratie via chip geplakt op het startnummer, niks te klagen.

Zeijen ligt nabij Assen, dus vanuit Groningen waren we in zo'n 20 minuten ter plekke. Lange mouwen shirt en lange broek aan, ouwe Vaporflies ondergebonden want er scheen een stukje onverhard te zijn. Startnummer ophalen in het warme café / 'zalencentrum', klein zenuwplasje en nog een soort warming-up want zitten wachten helpt ook niet mee. Vanwege de looprichting liepen we het startvak van voren in. Ietwat onhandig bleek later, want er volgde al snel een schreeuwende afgevaardigde van de Atletiekunie dat alleen lopers met een wedstrijdlicentie in het eerste vak mochten staan. Tsja, iedereen kijkt elkaar wat verwonderd aan, "hebben wij dat?" "Volgens mij niet." Dus doorlopen naar het 'vak' erachter. Of nouja, er hing een lint waar we achter moesten staan. Eén minuut voor start gingen de linten weg, alles stond weer door elkaar, prima.

De jolige omroeper wou beginnen met aftellen maar meldde nog even via de speakers dat Gerda deze keer niet moest vergeten om de startklok in te drukken. Afijn, ik hoorde wat mensen praten over "hopelijk onder de 45 minuten" en besloot toch maar iets naar voren te kruipen. Aftellen en jawel, startschot, eerste 50 meter iets versneld via de berm naar voren.

Grootste deel van de wedstrijdlopers ingehaald en ergens bij de eerste 15. Dat bood wat ruimte. Asfaltweg met een beetje tegenwind en wat flauwe bochten, prima qua temperatuur. En jawel, na een km of 2 volgde het bospad. Kronkelig, al ware het een trailrun. Een loper voor me liet het tempo aardig inzakken maar hier kon ik hem niet inhalen. Na 300 meter belandden we niet weer op de asfaltweg zoals ik had verwacht maar sloegen we linksaf op een zandpad. Aha, de befaamde strubben. Wat volgde was zo'n 1,5km zand met veel plussen, modder en glijpartijen. Enige voordeel was dat het breed genoeg was om wel in te halen. Dat 'stukje' onverhard bleek wat langer te zijn. Gelukkig hoefde ik niet zo zuinig te zijn op mijn schoenen maar allang blij dat ik daar niet onderuit ben gegaan.

Wat korte stukjes vals plat omhoog, eindelijk weer lopen op een asfaltweg en inmiddels wat lopers ingehaald. In mijn vizier nog wel 1 loper op zo'n 100 meter afstand en nog één op zo'n 200 meter. Goed, eigen race lopen, we zijn nog niet eens op de helft. Weer aangekomen bij het dorp waar bij start/finish de 5km lopers rechts van het hek mochten en de 10km links om door te gaan. De loper die ik net had ingehaald bleek de vijf kilometer te lopen en was derde geworden. De klok gaf 17:40 aan: ai, dat is langzamer dan verwacht.

Op naar de tweede ronde, zelfde idee, weinig verrassingen. Het tempo om onder de 36 minuten te blijven kon ik redelijk vasthouden. Zo kon ik dankzij dat constante tempo een loper inhalen die waarschijnlijk zijn kruid ietwat verschoten had. Hij probeerde nog bij mij aan te haken, bij het bospad kwam er toch snel een gat tussen ons. Jawel, het geweldige zand/modderpad kwam weer letterlijk om de hoek kwam kijken. Daar toch wel veel tijd verloren, maar deze keer wist ik wel wat beter of ik over sommige plassen moest springen dan wel linksom/rechtsom via de zijkant kon lopen. Daar nog een loper ingehaald en op naar de volgende die een stuk verder voor me liep.

Aanmoediging van een coach (gok ik, wie zou er anders halverwege dat modderpad gaan staan) die mij wist te vertellen dat ik goed bezig was en in 5e positie. Kijk, dat is nou nuttige info! Aan het einde van het pad stond nog een hardloper als publiek die mij een "Je hebt hem bijna, pak 'm!" toeriep. Genoeg motivatie voor de laatste twee kilometers. _/-\o_ De loper voor me kreeg het laatste kilometerbordje in het vizier en zette nog een versnelling in. Ik zat op zo'n 10 seconden afstand maar dit was iets teveel van het goede. Toch een leuke boost richting het einde.

Ik finishte in, tsja, de tijdsklok was uit. Mijn horloge gaf qua afstand 9,8km aan. Ehm, oké. Na een korte wandelpauze toch nog even 200 meter doorgelopen. Slaaf van Strava... :+ Achteraf bleek verschil iets kleiner en denk ik zo'n 50 meter te kort om 10km te zijn. Mijn klokje zat rond de 36 minuten, de organisatie klokte als nettotijd 35:37 (Strava or it didn't happen!), dus ik reken het als een sub 36, vijfde plek, helemaal tevreden :) Achteraf gezien een leuk cadeaupakket kunnen winnen als ik aan de 5km mee had gedaan... ;) Klein non-alcoholisch biertje en terug naar Groningen. Genoeg lessen geleerd voor een volgende 10km en mooie ervaring rijker!

Ik gok dat ik zo'n ~15 seconden per ronde verloren heb door het onverharde stuk. Dat geeft vertrouwen om ooit een 10km binnen 35 minuten te lopen. Daar zou ik drie jaar geleden niet van durven dromen, toen ik begon met lopen en rond de 50~45 minuten deed over 10km. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Slickk op 06-12-2023 09:14 ]

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Blomminator schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 06:57:
Echter (!) Zijn er hier heren die weleens na een run aan hun wederhelft voelen? Of rennende dames?
Mn Fraulein heeft een andere bouw, met meer vlees op de bovenbenen en billen. Na een run - zondag 7km - zijn die delen zo koud..helemaal rood en voelen echt als kipfilet uit de koelkast... Doet ook wat zeer zegt ze. Ze draagt al een thermolegging van Supernatural, dikke variant èn een Rogelli sportlegging.
Meer kleding? Meer laagjes? Dikkere kleding?
Iemand ervaring mee?
Het haalt de lol er wat af èn de gasrekening knalt door t plafond met lang douche om op te warmen..
Hah, ja, een te warme douche doet soms zelfs pijn op buik, borsten, billen en heupen hier, en ik ben geen koukleum (nog geen panty aangehad dit jaar en ik draag altijd rokken/jurken).
De truc voor achteraf is inderdaad thee drinken (of koffie, chocolademelk..), niet direct onder de douche om op te warmen maar eerst wat meer op kamertemperatuur komen, en niet te heet te douchen.
Voor tijdens het lopen heb ik één sportlegging van de Hunkemöller met een binnenlaagje fleece. Die vind ik 99% van de tijd veel te warm, maar als het onder de 0 - -5°C gevoelstemperatuur is (met name als het grijzig weer is - dus vochtig) is die prima. En dan erover een shortje - laagjes over de vetjes zeg maar. Op zonnige vrieskoudagen doe ik een gewone legging aan met een shortje. Shortje is niet echt strak, een ding met ook wat fleece er in van odlo.
Bovenlichaam lukt meestal wel om het niet pijnlijk koud te laten worden, daar helpt een goed vocht-afvoerende sportbh ook wel bij. Ik draag zelf altijd de anita delta pad (met 70H is het sowieso pret om een bh te vinden) en met kou een extra bamboe-vezel strak hemdje dat ik ooit bij de hema heb gevonden maar uit het assortiment is. Is heel dun (echt doorzichtig) maar prima als vochtafvoerlaag. Zal m ook eens gaan gebruiken tijdens hitte haha. Verder is bovenlichaam natuurlijk zelfde als bij mannen.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• Antonius
Poekie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:15:
[...]

Hah, ja, een te warme douche doet soms zelfs pijn op buik, borsten, billen en heupen hier, en ik ben geen koukleum (nog geen panty aangehad dit jaar en ik draag altijd rokken/jurken).
De truc voor achteraf is inderdaad thee drinken (of koffie, chocolademelk..), niet direct onder de douche om op te warmen maar eerst wat meer op kamertemperatuur komen, en niet te heet te douchen.
Dit ja. Als je het koud krijgt, dan bouwt je lichaam eerst de bloedtoevoer naar extremiteiten flink af: adertjes gaan dicht en temperatuur in handen/armen/benen/voeten gaat hard omlaag. Je romp en hoofd worden zo lang mogelijk wel op temperatuur gehouden. Ga je dan thuis direct met je koude kadaver onder de warme douche staan, dan voelen die armen en benen zich warm worden, maar dat is een vertekend beeld: het is enkel vlak aan de oppervlakte waar het warme douchewater langs stroomt. Dieper weefsel in de armen en benen is nog steeds koud. De bloedvaten gaan wel weer wijd open want temperatuur voelen we eigenlijk alleen aan de buitenkant. En al dat ijskoude bloed uit je armen en benen stroomt zo je romp in.

Voor de afgekoelde hardloper is dat vooral oncomfortabel, lang onder die douche blijven hangen en een hoge gasrekening. Voor de drenkeling die halfdood uit het koude water is gehaald, is het de genadeklap. Die gaan er van dood.

Kortom: eerst lekker op de bank opwarmen onder een paar dekentjes met een kopje warme thee/choco want warm drinken zorgt ook voor opwarmen in je core. Douchen doe je pas als je weer zelf van binnenuit warmte hebt gemaakt.

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Dank voor alle reacties aangaande de koude kont van m'n Frau.
Ja, laagjes zijn er nu - 2 sportleggings over elkaar. Helaas is er ook een tikje eigenwijsheid in het spel... ik roep al tijden dat warm douchen niks is, maar goed ik douche vrijwel altijd fris, en dan koud af. Dus we staan daar al lijnrecht tegenover elkaar.

Het bovenlichaam en de armen gaat allemaal wel, het is inderdaad de mindere doorbloeding van de kont/bovenbenen.

Misschien nog een ietsje dikkere sportlegging; Dacht misschien een Fusion hot onder de Kerstboom te leggen.. EN wat misschien anders is, een 'lossing' sportbroekje nog. Nu zijn het 2 strakke tights (1 thermobroek, 1 sporttight), dus zonder luchtlaag. Misschien dat een wat losvallende broek nog wonderen doet..

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Blomminator schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:41:
Ja, laagjes zijn er nu - 2 sportleggings over elkaar. Helaas is er ook een tikje eigenwijsheid in het spel... ik roep al tijden dat warm douchen niks is, maar goed ik douche vrijwel altijd fris, en dan koud af. Dus we staan daar al lijnrecht tegenover elkaar.

Het bovenlichaam en de armen gaat allemaal wel, het is inderdaad de mindere doorbloeding van de kont/bovenbenen.

Misschien nog een ietsje dikkere sportlegging; Dacht misschien een Fusion hot onder de Kerstboom te leggen.. EN wat misschien anders is, een 'lossing' sportbroekje nog. Nu zijn het 2 strakke tights (1 thermobroek, 1 sporttight), dus zonder luchtlaag. Misschien dat een wat losvallende broek nog wonderen doet..
Mijn shortje is inderdaad ook wat losser. Misschien een ouderwetse joggingbroek proberen - als het de buitenste laag is maakt t niet zo veel uit of t katoen is, die legging voorkomt het schuren wel. Dat kan voor kerst al wel :P

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:51
Slickk schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:08:
Vanwege de looprichting liepen we het startvak van voren in. Ietwat onhandig bleek later, want er volgde al snel een schreeuwende afgevaardigde van de Atletiekunie dat alleen lopers met een wedstrijdlicentie in het eerste vak mochten staan. Tsja, iedereen kijkt elkaar wat verwonderd aan, "hebben wij dat?" "Volgens mij niet." Dus doorlopen naar het 'vak' erachter. Of nouja, er hing een lint waar we achter moesten staan. Eén minuut voor start gingen de linten weg, alles stond weer door elkaar, prima.
Wedstrijdlicentie kan je aanvragen als je lid bent van een atletiekvereniging. Als je bij een lopersgroep aangesloten bent bij een AV, heb je meestal niet gelijk een wedstrijdlicentie. Althans mijn AV maakt er wel onderscheid tussen recreanten en wegatleten met een licentie.

Kost je volgend jaar €25.35 euro bovenop je lidmaatschap. Nu heb ik nog steeds wedstrijdlicentie toen ik ooit als pupil A (heet tegenwoordig U12) begon bij mijn AV en heb er wel eens profijt van gehad bij de CPC en Zevenheuvelen. Een wedstrijdlicentie geldt voor zowel de baan- als op de weg.

ID.3 Pro S Limited Edition

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:27
Flipm0de schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:50:
btw; ik ben ook zo stijf als een hark, benen, rug. Mn vriendin stelde yoga voor :)
Geen slecht idee van je vriendin hoor! Van lopen word je sowieso niet bepaald leniger.

Zelf besteed ik altijd aandacht aan goed rekken na het lopen. Ben namelijk ook nogal een stijve hark en heb al wat hamstring- en kuitblessures gehad, dus ik doe goed m'n best om die op lengte houden. Het er naar uit dat ik dit jaar zonder blessures af ga sluiten, al is het jaar nog niet om natuurlijk :X

• InZane
PB1983 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:53:
[...]

Wedstrijdlicentie kan je aanvragen als je lid bent van een atletiekvereniging. Als je bij een lopersgroep aangesloten bent bij een AV, heb je meestal niet gelijk een wedstrijdlicentie. Althans mijn AV maakt er wel onderscheid tussen recreanten en wegatleten met een licentie.

Kost je volgend jaar €25.35 euro bovenop je lidmaatschap. Nu heb ik nog steeds wedstrijdlicentie toen ik ooit als pupil A (heet tegenwoordig U12) begon bij mijn AV en heb er wel eens profijt van gehad bij de CPC en Zevenheuvelen. Een wedstrijdlicentie geldt voor zowel de baan- als op de weg.
Mijn AV maakt daar idd ook onderscheid tussen. Je bent als AV lid wel automatisch lid van de Atletiekunie, maar daarmee heb je nog geen wedstrijdlicentie.

• xX-MadMax-Xx
redwing schreef op woensdag 6 december 2023 @ 00:08:
[...]

Voornaamste vraag is altijd hoeveel je al aan hardlopen doet, omdat het grootste probleem met (meer gaan) hardlopen zo goed als altijd het te snel willen opbouwen is. Je loopt dan snel tegen blessures aan wat zowel voor de progressie als de motivatie nogal slecht is.
Hoi!
Bedankt voor je antwoord :)

Op dit moment loop ik gemiddeld een keer per week (op zaterdagochtend) gedurende 30 minuten:
- Afstand: ongeveer 5 km
- Tempo: 6:34/km
Tijdens deze sessies focus ik sterk op het trainen van heuvels en traplopen, en ik blijf maar heel kort op vlakke stukken.

Ik merk dat ik betere prestaties heb op vlak terrein. Ik ga over naar 2 sessies per week om mijn cardio en tempo te verbeteren. De marathon die ik wil lopen, is die van Bilbao in oktober 2024. Zo heb ik genoeg tijd om te trainen. Wat denk jij ervan?

Wat betreft uitrusting, ik draag Nike Downshifter 11-hardloopschoenen. Denk je dat ik deze kan blijven gebruiken of moet ik wat investeren? Zo ja, welke? Ik ben een beetje in de war met Hoka, Brooks, Nike, Saucony... :/

En wat betreft horloges, helpen ze echt bij het verbeteren van prestaties? Op dit moment gebruik ik gewoon de GPS van mijn telefoon (iPhone). Welk type horloge raad je aan? (Zonder noodzakelijk de portemonnee pijn te doen) ;)

• redwing
xX-MadMax-Xx schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:01:
[...]

Hoi!
Bedankt voor je antwoord :)

Op dit moment loop ik gemiddeld een keer per week (op zaterdagochtend) gedurende 30 minuten:
- Afstand: ongeveer 5 km
- Tempo: 6:34/km
Tijdens deze sessies focus ik sterk op het trainen van heuvels en traplopen, en ik blijf maar heel kort op vlakke stukken.

Ik merk dat ik betere prestaties heb op vlak terrein. Ik ga over naar 2 sessies per week om mijn cardio en tempo te verbeteren. De marathon die ik wil lopen, is die van Bilbao in oktober 2024. Zo heb ik genoeg tijd om te trainen. Wat denk jij ervan?
Als je van 5 km/wk naar een marathon wil gaan is de algehele aanbeveling om toch minstens 3 trainingen per week te hebben. Normaal gesproken is 2 keer/wk goed om op een constant nivo te blijven en zorgt de 3e training er voor dat je daadwerkelijk goede progressie maakt.
Wat betreft uitrusting, ik draag Nike Downshifter 11-hardloopschoenen. Denk je dat ik deze kan blijven gebruiken of moet ik wat investeren? Zo ja, welke? Ik ben een beetje in de war met Hoka, Brooks, Nike, Saucony... :/
Hiervoor is het slim om een keer naar een hardloopwinkel te gaan die metingen kan doen. Daar kunnen ze kijken hoe je loopt en wat voor schoen daar het beste bij past. De keuze voor een schoen is nl. nogal afhankelijk van hoe je loopt en of/waar je extra steun nodig hebt. Aan de andere kant blijf ik meestal gewoon hangen bij de schoenen die lekker lopen.
En wat betreft horloges, helpen ze echt bij het verbeteren van prestaties? Op dit moment gebruik ik gewoon de GPS van mijn telefoon (iPhone). Welk type horloge raad je aan? (Zonder noodzakelijk de portemonnee pijn te doen) ;)
Een horloge is vooral handig omdat je dan je hartslag ook erbij krijgt en op hartslag trainen (of op zijn minst zien wat je hartslag doet) helpt wel met de intensiteit te bepalen van de trainingen. Voor de rest is het vooral gemak, maar is het zeker niet noodzakelijk. Ikzelf heb de Garmin Forerunner 245 welke me erg goed bevalt en goed betaalbaar is.

[removed]

• Antonius
Ik zit te gniffelen om de woordkeuze (eerder ook om de kipfilet vergelijkingen) :*)
Warm douchen an sich is niet zo'n punt en is ook gewoon lekker. Alleen niet als je lijf nog heel erg koud is. Fysiologisch is het beter om van binnenuit op te warmen. Maar tegen eigenwijsheid is weinig opgewassen :)
Poekie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:51:
[...]

Mijn shortje is inderdaad ook wat losser. Misschien een ouderwetse joggingbroek proberen - als het de buitenste laag is maakt t niet zo veel uit of t katoen is, die legging voorkomt het schuren wel. Dat kan voor kerst al wel :P
Een beetje lucht tussen de laagjes is inderdaad altijd een goed idee. Bij vrouwen speelt soms ook mee dat het belangrijk is dat het er leuk uitziet. Met de eerdergenoemde eigenwijsheid weet ik niet of we de ouderwetsche joggingbroek er door gaan krijgen voor frau Blomminator of dat de kipfilets koud blijven :+

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
redwing schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:20:
[...]

Als je van 5 km/wk naar een marathon wil gaan is de algehele aanbeveling om toch minstens 3 trainingen per week te hebben. Normaal gesproken is 2 keer/wk goed om op een constant nivo te blijven en zorgt de 3e training er voor dat je daadwerkelijk goede progressie maakt.
Uit eigen ervaring (van beginnen met rennen naar marathon binnen een jaar, vraag alleen niet hoe ik over de finish kwam :P): ga je het niet redden met 3 keer in de week trainen.

5K in ~6:30 pace kunnen doen 1 keer per week is net aan je start2run afgerond. Je gaat om door te groeien volume moeten bouwen en wat meer snelheid, want die 6:30 nu gaan niet stand houden als je een 10K gaat doen, een halve of een hele.

Ik denk dat je zeker op een 4 trainingen uit gaat komen en crosstraining erbij voor je cardio.

• Slickk
PB1983 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:53:
[...]

Ik weet hoe een wedstrijdlicentie werkt, ik citeerde enkel wat opmerkingen van mensen om me heen (maar dat was niet helemaal duidelijk zo te lezen haha). In veel gevallen kun je zonder licentie ook geen aanspraak maken op prijzengeld. Vind ik een beetje rare regel, maarja, ik ben ook niet zo bekend in die wereld. Ben zelf ook geen lid van een AV, tot nu toe nooit behoefte aan gehad en vind het mooiste aan hardlopen dat ik er direct mee begin als ik de deur uit stap.

Ergens om een bepaalde tijd zijn levert met jonge kinderen (1,5 en 3 jaar) onnodige stress op. Als die slapen ga ik wel lopen; soms is dat om 7 uur, soms om 8 en soms helemaal niet. Ook team hardloopbuggy hier; zaterdag nog 27km gelopen in prachtig winterweer met de oudste voorin die al zingend in slaap viel. O+

Ik vond het zelf vooral wel grappig omdat het zo'n kleinschalig evenement was en er opeens veel heisa was over iets wat waarschijnlijk maar een handjevol mensen zich zorgen om maakten. De mensen die kans wilden maken op een podiumplek stonden ook al overduidelijk vooraan.

Gelukkig kom je bij de grotere evenementen ook wel in een beter startvak terecht met een bewezen tijd in plaats van een gekochte licentie (bijv Rotterdam marathon).

• Antonius
polthemol schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:51:
[...]

Uit eigen ervaring (van beginnen met rennen naar marathon binnen een jaar, vraag alleen niet hoe ik over de finish kwam :P): ga je het niet redden met 3 keer in de week trainen.

5K in ~6:30 pace kunnen doen 1 keer per week is net aan je start2run afgerond. Je gaat om door te groeien volume moeten bouwen en wat meer snelheid, want die 6:30 nu gaan niet stand houden als je een 10K gaat doen, een halve of een hele.

Ik denk dat je zeker op een 4 trainingen uit gaat komen en crosstraining erbij voor je cardio.
En zelfs dan: van (bijna) niets naar een marathon binnen een jaar is wellicht qua spieren en cardio op te bouwen. De rest van het lijf past zich (heel) veel trager aan. In dat gat verdienen de fysio's hun boterham aan beginnende hardlopers. Pezen en gewrichten gaan de snelle opbouw niet bijhouden. Structurele overbelasting door te snelle opbouw geeft grote kans op langdurige en vervelende blessures.

xX-MadMax-Xx zou niet de eerste zijn die wel eenmalig een marathon uitloopt (met pijn en moeite) en daarna de hardloopschoenen voorgoed aan de wilgen hangt. Dat zou jammer zijn. Als je met beleid loopt en vooral met beleid opbouwt dan kun je dit tot hoge leeftijd met plezier blijven doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Antonius op 06-12-2023 10:59 ]

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-01 09:18
Dit jaar had ik als doel 1800km lopen. had er niet heel erg op gelet gedurende het jaar en kwam er eind november achter dat ik pas op 1550 zat.. nog 250k te gaan in 1 maand 🤔

eerste gedachte was hmm jammer ga het doel niet halen.. toen dacht ik hoe kan ik het nog halen? mijn dochters waren met een advent kalender aan het spelen en toen kwam ik op het idee elke dag 10k lopen tm kerst. 25x 10 = 250 dus kan het nog halen. (ja advent kalender gaat maar tot 24e.)

dus zo is mijn nieuwe challenge Advent of Running begonnen.
toch wel leuk als ik mijn doel kan halen. afgelopen jaren ook doel gehad en elke keer gehaald:

2018: 1000k (uiteindelijk 1500k gelopen)
2019: 1600k
2020: 1650k
2021: 1651k (doel was meer lopen dan jaar ervoor ;) )
2022: 1700k
2023: 1800k (weet niet waarom zo'n grote stap een slim plan was begin van het jaar. de 1700 was al aardig wat)

vandaag de 6e dag gedaan. op naar die 1800k!

• Crysania
[edit] dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Crysania op 06-12-2023 11:09 ]

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:55

Dazzler2120

FP ProMod
Crysania schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:03:
Dit jaar had ik als doel 1800km lopen. had er niet heel erg op gelet gedurende het jaar en kwam er eind november achter dat ik pas op 1550 zat.. nog 250k te gaan in 1 maand 🤔

eerste gedachte was hmm jammer ga het doel niet halen.. toen dacht ik hoe kan ik het nog halen? mijn dochters waren met een advent kalender aan het spelen en toen kwam ik op het idee elke dag 10k lopen tm kerst. 25x 10 = 250 dus kan het nog halen. (ja advent kalender gaat maar tot 24e.)

toch wel leuk als ik mijn doel kan halen. afgelopen jaren ook doel gehad en elke keer gehaald:

2023: 1800k (weet niet waarom zo'n grote stap een slim plan was begin van het jaar. de 1700 was al aardig wat)

Poah, heel netjes! Hup!

Ik had heel ambiteus het doel gesteld om dit jaar 1000 km te lopen en misschien zelfs 1500, maar dat doel heb ik door blessure, ziekte en motivationele redenen toch behoorlijk gemist 8)7
Dit jaar heb ik tot nog toe ~514 km gelopen. Op zich iets meer dan het jaar ervoor, echter heb ik mezelf toch wel een tikkeltje teleur gesteld waardoor ik nu toch weer van ver moet komen met opnieuw opbouwen.
Gezien ik momenteel weinig tijd heb heb ik even de focus verlegd op het sneller worden op de 5 km. De langere afstanden ga ik weer oppakken nadat mijn studie klaar is.
Ik loop nu +- 13-15 km per week, dus ik ga er stiekem vanuit dat we op 31-dec de 550 km aantikken.

PS4 PSN: Dazzler2120

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Antonius schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:55:
[...]

En zelfs dan: van (bijna) niets naar een marathon binnen een jaar is wellicht qua spieren en cardio op te bouwen. De rest van het lijf past zich (heel) veel trager aan. In dat gat verdienen de fysio's hun boterham aan beginnende hardlopers. Pezen en gewrichten gaan de snelle opbouw niet bijhouden. Structurele overbelasting door te snelle opbouw geeft grote kans op langdurige en vervelende blessures.

xX-MadMax-Xx zou niet de eerste zijn die wel eenmalig een marathon uitloopt (met pijn en moeite) en daarna de hardloopschoenen voorgoed aan de wilgen hangt. Dat zou jammer zijn. Als je met beleid loopt en vooral met beleid opbouwt dan kun je dit tot hoge leeftijd met plezier blijven doen.
Speelt ook zeker mee en een terecht punt. Motivatie is koning en het risico is dat als je je helemaal toespitst op 1 'event' je die training tot dat moment op karakter doet en er na de finish helemaal klaar mee bent omdat er geen 'enjoyment' is.

Hoe je gaat opbouwen is van groot belang, maar het is zeker mogelijk. Voordeel van bv. 4 trainingen (Waarbij je geleidelijk moet gaan opbouwen naar dat aantal, met veel tussenstappen) is dat je wat zaken meer kunt uitsmeren door de week heen. Er is uiteindelijk een zeker volume nodig wat je moet draaien om je lijf een 4 - 5 tal uren aan een stuk aan het draaien te houden voor een piekmoment.

Ik zou in ieder geval kijken om uit te bouwen naar 10Km, met 4 trainingen per week (van 5 naar 10 is niet een hele grote sprong, je kunt al langzaam een gewoonte opbouwen van 4 keer gaan rennen in de week, terwijl de afstanden die je per training doet niet zo heel spannend zijn) als een eerste stap en daarna naar de halve marathon. Als je deze hebt afgetikt in een training, voor jezelf evalueren waar je staat en hoe het ging. Heb je continu te maken met pijntjes of blessures, dan je tijdsschema aanpassen. Heb je die halve relatief doenbaar gehaald, de volgende mijlpaal aankijken en zien of je 30km kunt halen in goede doen. Continu vinger aan de pols kortom.

Tldr: zeker fysiek haalbaar, maar er zijn heel veel vragen die je jezelf moet stellen, oa. waarom je dit wil doen, maak er geen vanityproject van, want fysiek is dat echt oerdom om te doen als je nu net aan 5km haalt.

• Antonius
We zitten ook niet allemaal hetzelfde in elkaar denk ik. Hier lees ik veel mensen die regelmatige training niet volhouden zonder doel. Ze hebben een stip op de horizon nodig. Ik heb dat wel gehad toen ik begon met lopen. Toen vond ik eerst 3km en daarna 10km een astronomische afstand: als ik dat ooit eens kan lopen dan zou dat geweldig zijn. Al voordat ik dat punt bereikte is er een verandering opgetreden in hoe ik het lopen ervaar. Het lopen zelf vind ik erg leuk en dat is het doel geworden. Dat is geen bewuste keus, het is een mind shift geweest die min of meer vanzelf heeft plaats gevonden.

Komt bij dat ik bij een heel gezellige AV terecht ben gekomen. Puur toevallig want ik was helemaal niet van plan om op die manier "georganiseerd" te gaan lopen. Veel mensen hier willen gewoon even de schoenen aan trekken, de deur uit stappen en lekker rennen. Dat was ook mijn plan. Maar ze hadden er niet bij verteld dat de AV waar ik Start2run deed zo gezellig was dat ik er zou blijven plakken.

Kortom: als je wel een stip op de horizon nodig hebt: ook dikke prima. Laat het alleen niet de enige motivatie zijn want het is ver weg, fragiel en de weg er naartoe is leuker als je enkel daarvan ook al kunt genieten. Afgezien van of je die marathon nou wel of niet gaat aantikken mag je dik tevreden zijn met jezelf als je iedere keer weer lekker aan het rennen gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Antonius op 06-12-2023 11:40 ]

• Slickk
Het lopen zelf is naar mijn idee ook niet de grootste uitdaging (hoewel sommige intervalsessies zeker pittig zijn) maar je leven zo indelen dat je wekelijks 3 á 4 keer kunt hardlopen is dat wel. Naast planning qua tijd zit je nog met energie, goed slapen, herstellen, voldoende eten en drinken, niet geblesseerd raken, etc. Dat consistent volhouden is het belangrijkst en je niet tegen laten houden door wat regen, sneeuw of wind. 3x per week lopen lijkt mij het minimum om richting een gezonde/blessurevrije marathon op te bouwen.

De verandering in levensstijl blijft het moeilijkst, zeker als je het langer dan 3 maanden vol wil houden.

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Doordat ik aan t wachten ben op mijn ingreep heb ik op t moment geen wedstrijden in t vooruitzicht, zelfs de jaarlijkse winterreeks van de lokale AV (ok, m'n buuf zit in de organisatie dus zeg sowieso moeilijk nee) wordt hem deze winter niet.
Sterker nog; ik ben langzaam aan t wennen aan het idee dat mijn streak zal eindigen. Ik moet zeker een nachtje ziekenhuis en daarna even niet tillen/bukken/te veel beweging - dus ook niet hardlopen.
Ik hoop zsm opgeroepen te worden maar als t pas na 1 januari is heb ik iig de 6 jaar nog aangetikt....

• redwing
Die coach-agenda van Garmin blijft toch irritant als je een keer iets wil verschuiven. Vanwege sinterklaas was het gisteren te laat voor de rustige loop die op de agenda stond. Mijn plan was om die vandaag te doen en de training van vandaag naar morgen te zetten. Daarvoor kan ik vanuit mijn horloge de training van gisteren starten, maar ik weet uit ervaring dat daardoor de training die op vandaag stond dan verdwijnt. Dus ik denk slim te zijn en verplaats die van vandaag naar morgen voordat ik de training van gisteren start. Alleen zodra ik dat heb gedaan kun je die van gisteren niet meer verplaatsen en is ie ook verdwenen uit mijn horloge 8)7

[removed]

• xX-MadMax-Xx
@redwing @polthemol

Bedankt voor jullie antwoorden,
ik denk dat ik gedurende een maand 2 trainingen per week kan doen om weer in vorm te komen en een zekere regelmaat te vinden. Vervolgens, 3 trainingen om de andere week. Dan overstappen naar 3 trainingen, eventueel hun duur later verlengen tot 45 minuten. Uiteindelijk, overgaan naar 4 trainingen van 45 minuten?

Na 6 maanden, denken jullie dat ik een halve marathon zou kunnen overwegen? Dat zou al een goede stap en een mooie prestatie zijn.

Wat betreft het horloge, ik heb een Forerunner 255S gevonden voor 279€, denk je dat dit in orde is? (https://www.i-run.com/wat...er-255S_fiche_117860.html)
Ik denk dat ik een budget van maximaal 300-350€ kan hebben. Dus als je nog aanbevelingen hebt binnen dat budget, is dat goed voor mij.

@polthemol, ik ben nieuwsgierig, hoe heb je de finishlijn van een marathon in een jaar gehaald? Ahah

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
xX-MadMax-Xx schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:13:
@redwing @polthemol

ik denk dat ik gedurende een maand 2 trainingen per week kan doen om weer in vorm te komen en een zekere regelmaat te vinden. Vervolgens, 3 trainingen om de andere week. Dan overstappen naar 3 trainingen, eventueel hun duur later verlengen tot 45 minuten. Uiteindelijk, overgaan naar 4 trainingen van 45 minuten?

Na 6 maanden, denken jullie dat ik een halve marathon zou kunnen overwegen? Dat zou al een goede stap en een mooie prestatie zijn.
dit klinkt als een houtje-touwtje schema zo. Zorg voor een gedegen trainingsschema en probeer bij een AV te gaan in de buurt zodat je gedegen intervals krijgt en wat sturing bij je techniek.

2 trainingen in de week kom je niet mee in vorm, dat is hooguit genoeg om geen vorm te verliezen. Voor structurele vooruitgang heb je zeker 3 trainingen nodig.

Met 4 trainingen van 45' minuten per week ga je denkelijk ook niet een halve marathon halen. Hou in je achterhoofd dat je voor die halve marathon een 2+ uur nodig gaat hebben, dat is bijna 3 keer zo lang als 45' minuten. Je lichaam gaat heel andere eisen stellen op een gegeven moment.

Als ik jou was zou ik dus niet gaan beginnen aan een eigen schema te knutselen, pak 1 van de vele die voorradig zijn op internet (die van runners world zijn wel ok), bouw eerst op naar 10K, dan naar halve marathon en vanaf daar een marathon schema. En vooral: ga rennen bij een AV bij jou in de buurt. Die hebben quasi altijd recreantengroepen waarbij je vooral als starter gigantisch veel kunt leren.

Als je een gevoel wilt krijgen bij wat je gaat doen, ga eens fietsen, 5 uur aan een stuk, zonder te stoppen :) Dan mag je je daarna indenken dat fietsen relatief een lagere impact en inspanning is dan die 5 uur hardlopend afleggen.
@polthemol, ik ben nieuwsgierig, hoe heb je de finishlijn van een marathon in een jaar gehaald? Ahah
gigantisch pijnlijke bovenbenen en voeten. Mijn eerste marathon was wel de koning van spanje route, dus trail met relatief veel hoogtemeters. Samen met mijn broer gedaan na een behoorlijk gestructureerde training (hij was bezig voor hardlooptrainer te gaan en verzorgde mijn trainingsschema het gehele jaar, inclusief regelmatig bijsturingen vanwege bv. blessures / ondermaatse punten,...).

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:32
@redwing @polthemol

Wat betreft het horloge, ik heb een Forerunner 255S gevonden voor 279€, denk je dat dit in orde is? (https://www.i-run.com/wat...er-255S_fiche_117860.html)
Ik denk dat ik een budget van maximaal 300-350€ kan hebben. Dus als je nog aanbevelingen hebt binnen dat budget, is dat goed voor mij.

Ik kan wel een beeld schetsen al komt dat niet helemaal overeen met jou situatie.

In 2022 raakte in geblesseerd in juli aan m'n voet. Uiteindelijk moest daar een operatie aan te pas komen die begin november plaatsvond en toen ik weer een beetje wat kon had ik op dat moment bijna 6 maanden niet gelopen. Ik liep vervolgens met kerst weer mijn eerste paar kilometer, in januari weer de eerste 10 en dat uitgebouwd naar 30-40 per week in juni met een uitschieter van 60 rustige kilometers in week 24 in Schoorl.

Toen in juli begonnen met het marathon schema, variërend van 40 tot 70km per week met uiteindelijk de New York Marathon op 5 november in 3 uur 13.

Voor die blessure liep ik wel regelmatig, variërend tussen de 500 en 1000km per jaar. In 2023 is dat tot nu toe zo'n 1700km geworden.

• redwing
@redwing @polthemol

Klinkt om te beginnen logisch, alleen zul je wel een tekort krijgen aan die 45 minuten. Gebruikelijk is om iig 1 keer per week een langere duurloop te doen en dan ga je al snel naar een training waar je toch een paar uur voor uit moet trekken. Ik zou dan ook eens beginnen met wat schema's op te zoeken zodat je kunt zien hoe de opbouw is en hoeveel tijd het daadwerkelijk kost.
Wat timing betreft zou dat wel moeten kunnen, maar dan wel opletten dat de opbouw niet te snel gaat omdat je makkelijk tegen blessures aanloopt. Ik zou dan ook de normale trainingen volgen en vlak voor de halve marathon bekijken of je er klaar voor bent en dus niet de halve marathon als hard doel pakken.
Ik vind dat iig een prima horloge dat alles doet wat je nodig hebt.

[removed]

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Vergeet niet dat op dit moment over 3 - 4 maanden een 10 km (bijv. binnen het uur) of je 5km tijd goed verbeteren ook al een gigantisch mooie prestatie zou kunnen zijn, hou je doelen realistisch.

Een (halve) marathon is natuurlijk super gaaf, maar vergeet niet dat de weg er naar toe een heel stuk langer duurt en je die weg dus wel leuk moet blijven vinden.

Als je onderweg naar je doel een keer een blessure oploopt of gewoon een keer goed ziek bent, is het bij een kleiner, kortere termijndoel minder heftig. Zorg dat je bijvoorbeeld kan besluiten om door een pijntje of griepje eens de 5 in plaats van de 10 km te gaan lopen bij de wedstrijd waar je staat ingeschreven zonder dat je daardoor motivatie in je training gaat verliezen. Zeker als je nu pas 1x per week een standaardrondje loopt.

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Helaas is er ook een tikje eigenwijsheid in het spel...
Dan zeg ik: een ouderwets pak billenkoek doet ook weleens wonderen :D

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Philo Melos schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:23:
[...]

Oh die gigantisch koude plekken doen uit zichzelf al wel pijn, maar misschien zijn de zenuwen dan zo overprikkeld dat de billenkoek geen pijn meer doet >:)

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-01 14:08
Ik had me ingeschreven voor Berlijn Marathon, maar ik vrees dat ik niet ingeloot ben. Vandaag is de loterij. Volgens mij een redelijk kansloos verhaal, als ik de reacties nakijk op instagram. Er zijn mensen die meteen ingeloot zijn, maar ook mensen die al 5 jaar zitten te wachten :D

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:39

Secsytime

Automagisch

DeCo schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:57:
Ik had me ingeschreven voor Berlijn Marathon, maar ik vrees dat ik niet ingeloot ben. Vandaag is de loterij. Volgens mij een redelijk kansloos verhaal, als ik de reacties nakijk op instagram. Er zijn mensen die meteen ingeloot zijn, maar ook mensen die al 5 jaar zitten te wachten :D
Ik was meteen ingeloot, maar liep een blessure op ;w

• Antonius
Philo Melos schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:23:
[...]

Maar maar maar.... dan krijgt @Blomminator koude handjes van die kipfiletjes :o

• Blomminator
  • Niet online
Antonius schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:33:
[...]

Maar maar maar.... dan krijgt @Blomminator koude handjes van die kipfiletjes :o
Dit is ook de reden dat ik hier bespreek.

Wat anders.
Ik wil weleens een paar Vibrant FiveFingers proberen. Weet iemand een winkel met een goed assortiment? Liefst regio Lelystad...

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:44
Vanochtend heb ik een sportmedische keuring laten doen bij SMA in Amersfoort. Ze zitten in een kantorenpark op loopafstand van Station Amersfoort Schothorst.
Voor de test worden er allemaal plakkers op je lijf bevestigd, waar dan weer allemaal draadjes aan worden gekoppeld die vast zitten aan een kastje dat in een rugzakje op je rug zit. Ook krijg je een masker op dat meet hoeveel je inademt en hoeveel Co2 je uitademt.
De test zelf is niet zo spannend. Je loopt op een loopband die begint bij 10 km/u en vervolgens elke 3 minuten 1 kilometer harder gaat. Na 15 km/u elke minuut een kilometer erbij, dus 1 minuut op 16 km/u enzovoorts. Halverwege de minuut van 17 km/u vond ik het wel welletjes. De omslagpunten en VO2max waren inmiddels toch al bepaald en lopen op een loopband vind ik niet prettig.

Wat kan ik zeggen over de keuring? Eigenlijk is het zo gebeurd. Het masker een stuk comfortabeler dan ik vreesde; wat ik wel oncomfortabel vond was de droge lucht, waar ik een droge mond van kreeg.
De score was 56,5 en ik kreeg de complimenten van de dokter.

• sanniep9
DeCo schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:57:
Ik ben nu voor de 7e keer niet ingeloot 😭.

• Hartloper
sanniep9 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:23:

Eerlijk gezegd denk ik dat de kans groter is dat jij onder de 3 uur loopt, dan dat ik onder de 2:50 loop.
Ik denk dat de kans groter is dat jij onder de 2:55 loopt dan ik onder de 3 uur :)

Nog wat brainstormen over waar te lopen in het voorjaar...
Ik wil een snel parcours.
Het nieuwe parcours van Gent gezien, dat valt af. 120 hoogtemeters en een stuk door een groengebied.
Rotterdam dat gedoe om een ticket over te nemen, daar pas ik voor.
Enschede voorlopig op 1 als kanshebber voor de voorjaarsmarathon, 24 april. Mooie geschiedenis, goed georganiseerd, niet te ver, parcours PR-waardig, inschrijving kan tot kort voordien.

@sander_g bedankt voor de tip, Hamburg ziet er OK uit maar gaat 'm toch niet worden.

Voor het najaar: loterij Berlijn marathon 2024 niet ingeloot, geen verrassing want de kans is minder dan 1/10. Dit najaar heb ik Berlijn gelopen via een reisbureau. Snelste parcours ter wereld (dat beweren ze toch zelf) en mooie stad, blij dat ik 'm gelopen heb, maar ik ga enkel nog meedoen als ik ingeloot wordt en dus zelf mijn reis en verblijf kan plannen.

[ Voor 5% gewijzigd door Hartloper op 06-12-2023 21:15 ]

• Blomminator
  • Niet online
Blomminator schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:45:
[...]
Jahoor, ik ben gegaan. Het was frisjes, maar nog lekker. En droog. In de regen over een baan rondjes maken is heel deprimerend. Tja.. dat is niet per se de motiverende, stimulerende omgeving die ik had gehoopt. ....
< knip, lang verhaal over weinig >
Wordt vervolgd
En gisterenavond was daar het vervolg! Ik had ons (Fraulein en ik) aangemeld dus ja, dan moet je wel gaan. Maar na allebei een lastige werkdag waren we aardig uitgeblust. Maar goed, je moet wat in de korte bestaan...

Warm aangekleed en op de fiets erheen nog kort uiteen gezet dat je beter eerst warm kan worden, dan heet kan douchen. "maar ik koel altijd zo af dan thuis, ook met een dekentje!". En dat is ook zo. Ik ben altijd wel snel weer doorgewarmd, maar Frau is vaak nog (heel) lang koud. Ook na bijv. een skinny dip in open water (in dit seizoen he!) of het koud afdouchen na de sauna. Ik ben dan oke, en zij staat te rillen.

Terug naar de AV!
Aangemeld, ongeveer 20 deelnemers voor een baantraining. En al wat jonger publiek, zo rond mijn leeftijd, dus dat was leuk. Nu was dit een slechte avond als voorbeeld want er was Sinterklaar. Dus het was intervallen naar het volgende raadsel, en ook wat vragen over Sint. En de oplossing was dan een Workout.
Ik geef een slecht voorbeeld;
"Die oude Sint is de moeilijkste nie, elk been 30x omhoog de knie"
maar dan leuk en goed opgezet.

Er werden wat groepjes gemaakt, het niveau varieerde goed. Hierdoor kon Fraulein met een stel dames zich lekker uitleven, en ik met 2 andere heren en een dame goed gas geven.

Na afloop was er warme choco, de winnaar van de meeste vragen over Sint en wat chocolademuntjes ter snoepen.

Kortom, al met al echt een succes. Erg lekker gelopen, gezelligheid troef en leuke groep mensen zo lijkt.
Dit gecombineer met de Bootcamp die er op zaterdag wordt gegeven (nu 1x meegedaan) is dat geen gek idee om de lovehandles van Kerst 2022 er af te trainen, zodat de nieuwe erop kunnen! Die bootcamp was ook goed gericht op lopen, met veel lunges en squats. Niks mis mee, en werd leuk gegeven.

Overweging is nu om lid te worden. En dán moeten we nog elke week gaan enzo.. :/

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:46
Hartloper schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:07:
[...]
Enschede voorlopig op 1 als kanshebber voor de voorjaarsmarathon, 24 april. Mooie geschiedenis, goed georganiseerd, niet te ver, parcours PR-waardig, inschrijving kan tot kort voordien.
Enschede is op 21 april. Het is inderdaad een goed georganiseerde marathon. Ik heb hem dit voorjaar gedaan. Je begint samen met de lopers van de halve en na 13 kilometer splitst het parcours. Dan wordt het wel vrij stil. Zowel qua publiek langs de kant als andere lopers. Ik liep grote stukken in mijn eentje.

Een duidelijk contrast met Rotterdam, waar het drie rijen dik staat en je op sommige plekken bijna op elkaars hiel loopt. Maar daarom was Enschede ook een bewuste keuze.

Het parcours kent volgens mijn Garmin 118 hoogtemeters en het venijn zit een beetje in de staart, want het loopt van kilometer 30 tot 41 gestaag omhoog. Twee keer een viaduct op was ook even pittig. Ik kon er wel 10 minuten van mijn PR afhalen.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Blomminator schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:53:

Overweging is nu om lid te worden. En dán moeten we nog elke week gaan enzo.. :/
Leuk te lezen dat ervaring met je groepje nu in elk geval positief was d:)b

Ik denk echt dat het een goede beslissing zou zijn voor je om weer wat regelmaat terug te krijgen. Het is niet voor het eerst dat ik dat bespeur bij je. Allicht heb je alleen een jaartje nodig om weer even op niveau te komen om de smaak weer te pakken te krijgen.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Crysania schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:03:

wauw _/-\o_

je gaat in elk geval de 1700 van 2022 wel overtreffen. Als je dan rond de 1750 uitkomt voor 2023 dan pak je elk jaar 50 erbij, dat is toch mooi man d:)b

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:58
sander_g schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:58:
[...]

Enschede is op 21 april. Het is inderdaad een goed georganiseerde marathon. Ik heb hem dit voorjaar gedaan. Je begint samen met de lopers van de halve en na 13 kilometer splitst het parcours. Dan wordt het wel vrij stil. Zowel qua publiek langs de kant als andere lopers. Ik liep grote stukken in mijn eentje.

Een duidelijk contrast met Rotterdam, waar het drie rijen dik staat en je op sommige plekken bijna op elkaars hiel loopt. Maar daarom was Enschede ook een bewuste keuze.

Het parcours kent volgens mijn Garmin 118 hoogtemeters en het venijn zit een beetje in de staart, want het loopt van kilometer 30 tot 41 gestaag omhoog. Twee keer een viaduct op was ook even pittig. Ik kon er wel 10 minuten van mijn PR afhalen.
Afgelopen keer ook Enschede gelopen en er zijn wel wat dingen die me erg tegenvielen. Het was zeker goed geregeld en de route vond ik ook leuk. Toch was het einde voor mij echt een afknapper. Ineens kom je weer samen met een groep die de 5km rent/wandelt en moet je daar ineens tussendoor slalommen. Dan heb je het laatste rechte stuk naar de finish. Bij mij (finish in 3:38) kwamen op dat moment alle 10km renners mij tegemoet. Die waren net gestart vanaf de plek waar de finish is. Er stonden wel pionnen in het midden, maar die groep was zo groot dat ze minimaal 3/4 van de weg in beslag namen ipv netjes de helft. Ik had dus een kwart weg om ook nog eens de 5km finishers te ontwijken. Niet het leukste om op het eind van een marathon nog zorgen te maken over tegenliggers. Dit is wel erg afhankelijk van je finishtijd natuurlijk. Als ik 2 minuten sneller was geweest had ik geen tegenliggers gehad. Dus als je in 3 uur loopt, zal je wel de hele tweede helft alleen marathonlopers om je heen hebben.

• WizzlerNL
Gister uiteraard niet ingeloot voor Berlijn. Dus nu een beetje aan het dubben wat mijn nieuwe marathon doel gaat worden.

Ik heb de Berenloop - Terschelling op mijn lijstje staan, maar eventueel Valencia (Lang weekend met vrouw en kids) is ook een optie.

Toen kwam de gedachte in mij op, de Berenloop is toch geen snel parcours, is het een optie om op Terschelling mijn langste langzame duurloop te doen in de vorm van de marathon daar en dan een maand later voor een snelle marathon in Valencia te gaan.

Berenloop is op 10 november, Valencia op 1 december dus er zit 3 weken tussen.

Is een hele marathon als langzame duurloop uberhaupt een optie of is het risico op blessures dan te groot?

• Crysania
Fraggert schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:18:
[...]

wauw _/-\o_

je gaat in elk geval de 1700 van 2022 wel overtreffen. Als je dan rond de 1750 uitkomt voor 2023 dan pak je elk jaar 50 erbij, dat is toch mooi man d:)b
tuurlijk is dat al mooi maar als ik een doel gezet heb dan ga ik daar ook voor.

vandaag staat dag 7 van de 25 op de planning. #keepPushing

• DeCo
Secsytime schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:32:
[...]

Ik was meteen ingeloot, maar liep een blessure op ;w
oef, dat is zuur

• DeCo
WizzlerNL schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:00:
Gister uiteraard niet ingeloot voor Berlijn. Dus nu een beetje aan het dubben wat mijn nieuwe marathon doel gaat worden.

Ik heb de Berenloop - Terschelling op mijn lijstje staan, maar eventueel Valencia (Lang weekend met vrouw en kids) is ook een optie.

Toen kwam de gedachte in mij op, de Berenloop is toch geen snel parcours, is het een optie om op Terschelling mijn langste langzame duurloop te doen in de vorm van de marathon daar en dan een maand later voor een snelle marathon in Valencia te gaan.

Is een hele marathon als langzame duurloop uberhaupt een optie of is het risico op blessures dan te groot?
Ik begrijp hier uit dat het je eerste marathon wordt?
Berenloop is vrij zwaar, ik zou het dan wat makkelijker opzoeken om in ieder geval te proeven hoe een marathon aan voelt. Laat het doel dan eerst uitlopen worden. Neem een Enschede, Utrecht, Eindhoven, of iets dergelijks.

• Antonius
[...]

En gisterenavond was daar het vervolg!

- - - 8< - - - 8< - - - 8< - - - 8< - - -

Terug naar de AV!

maar dan leuk en goed opgezet.

Kortom, al met al echt een succes. Erg lekker gelopen, gezelligheid troef en leuke groep mensen zo lijkt.
Dit gecombineer met de Bootcamp die er op zaterdag wordt gegeven (nu 1x meegedaan) is dat geen gek idee om de lovehandles van Kerst 2022 er af te trainen, zodat de nieuwe erop kunnen! Die bootcamp was ook goed gericht op lopen, met veel lunges en squats. Niks mis mee, en werd leuk gegeven.

Klinkt goed Blommi :)
Misschien voor de zekerheid ook nog een "gewoon" avondje mee pakken, niet in de geriatrische groep?

• WizzlerNL
DeCo schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:04:
[...]

Ik begrijp hier uit dat het je eerste marathon wordt?
Berenloop is vrij zwaar, ik zou het dan wat makkelijker opzoeken om in ieder geval te proeven hoe een marathon aan voelt. Laat het doel dan eerst uitlopen worden. Neem een Enschede, Utrecht, Eindhoven, of iets dergelijks.
Nee, nee, ik heb afgelopen New York mijn debuut gemaakt op de marathon in 3:13. Dat voelde eigenlijk heel goed aan, op bovenbenen als ballonnetjes na in de laatste 7km ongeveer vanwege het vele hoogte verschil.

• InZane
Hier stond gisteravond bij de AV een 'Kleibergtraining' op het schema. Dat was maar goed ook, want de baan begon steeds meer op Thialf te lijken.
Eerst wat inlopen op het kunstgras om de baan, daarna warming up en uiteraard loopscholing. Toen joggen richting de Kleiberg. Klinkt erger dan het is, want het is niet meer dan een simpel heuveltje. We mochten 12 keer de heuvel op (ca 300m) en af en als afsluiter nog een 600m op 10km tempo. Die laatste hadden we anders op de baan gedaan, maar dat werd noodgedwongen op asfalt. Nog even weer wat uitgelopen om de baan en toen met een tevreden gevoel weer naar huis.

De trainer wist tijdens de WU al te melden dat ie een boek met 200 oefeningen van Sint had gekregen. Heb me vast ziek gemeld voor volgende week :+

• xX-MadMax-Xx
Super bedankt voor al het advies!
@Antonius ] @polthemol @redwing

Dus het is beter dat ik mijn training niet zelf doe, maar er een kant-en-klaar op internet vind.

1 training per week: ik verlies geen conditie
2 trainingen per week: ik verlies noch win
3 trainingen per week: ik verbeter mijn conditie
4 trainingen per week: ik verbeter mijn prestaties

Ik heb ook opgemerkt dat ik langer dan 45 minuten moet trainen, anders zal ik mijn marathon niet halen.

Wat betreft de schoenen, moet ik investeren in een stevigere paar?

• Slickk

Meer dan 2,5 uur lopen blijkt uit onderzoek meer schade dan goed te doen aan je spieren, dus qua trainingseffect zijn er betere opties te bedenken. Daar komt bij dat 3 weken er tussen echt kort is. Voor sommigen haalbaar, voor de meesten niet. Zeker niet als je optimaal wil presteren in Valencia.

Zou het lekker houden bij een duurloop van max 35 km / 2uur45minuten, eventueel met blokken erin op marathontempo.

(Bovenstaande ga ik er vanuit dat je niet traint voor een ultra, maar de marathonafstand je max gaat zijn)

[ Voor 6% gewijzigd door Slickk op 07-12-2023 11:57 ]

• InZane
xX-MadMax-Xx schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:46:
Ik zag dat je op Nike Downshifters loopt. Die zou ik iig niet aanraden voor langere afstanden. Ik zou naar een hardloopzaak gaan en je daar laten adviseren. Downshifters ga je hoogstwaarschijnlijk ook niet vinden bij een beetje hardloopwinkel.

Ik ben ooit doelloos begonnen met hardlopen op Nike Downshifters en heb toen shinsplints opgelopen. Heeft hoogstwaarschijnlijk niet alleen aan de schoen gelegen, maar toch.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat

Dus het is beter dat ik mijn training niet zelf doe, maar er een kant-en-klaar op internet vind.

Ik heb ook opgemerkt dat ik langer dan 45 minuten moet trainen, anders zal ik mijn marathon niet halen.

de link tussen aantal trainingen en wat je verbetert is niet helemaal zo 1 op 1 als je hier stelt, maar in the bigger picture heb je volume nodig ja. Je wilt op een gegeven moment ook het mentale stukje trainen: als je een marathon zou gaan doen 'nu' en na 10km zit je al met het gevoel 'dit is ver en lang al', kun je er zeker van zijn dat je nog een dikke 30km lijden te gaan hebt. Het is dus wel lekker als je een of meerdere keren een 30km hebt weggewerkt en daarbij ook een gevoel krijgt dat 3 uur niet zo gek lang is om te rennen, dat dat doenbaar is.

de schema's van runnersworld heb ik wel eens gebruikt voor mezelf en ook als ik samen met anderen ging rennen. Ze zijn relatief simpel en effectief voor wat ze moeten doen, wat ook het meest prettige is als je net komt kijken denk ik (ik weet in ieder geval voor mezelf dat toen ik begon met rennen ik echt niet zat te wchten op bizar ingewikkelde intervals met 10 stappen of meer).
https://www.runnersworld.nl/nl/pages/hardloopschemas/

• sanniep9
[...]

Ik heb dit najaar iets soortgelijks gedaan. Marathon van Lyon (22 oktober) als lange duurloop in voorbereiding op Valencia (3 december). Het is mij erg goed bevallen. Het hangt denk ik sterk af wat je kilometeromvang is. Ik zat rond de 100km en dan is een duurloop van 42 km goed te verteren. Die weken tussen beide marathons is m.i. te kort. In jouw geval zou ik daarom of een marathon in oktober uitkiezen of, als je toch sowieso op vakantie bent op Terschelling in november en daar graag wilt lopen, tijdens de Berenloop na 30km uitstappen.

[ Voor 0% gewijzigd door sanniep9 op 07-12-2023 15:06 . Reden: typo ]

• sanniep9
Hartloper schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:07:
[...]
Ik denk dat de kans groter is dat jij onder de 2:55 loopt dan ik onder de 3 uur :)
_O-
Nog wat brainstormen over waar te lopen in het voorjaar...
Ik wil een snel parcours.
Ik heb dit voorjaar Milaan gelopen. Dat is een snelle marathon en goed georganiseerd. In het centrum zijn wel wat stukjes kasseien en er zit ergens een raar klimmetje in. Nadeel van deze marathon is wel dat, als je niet bij een atletiek vereniging bent aangesloten, je een medische verklaring nodig hebt.

Parijs is wellicht ook nog een optie? (ook medisch certificaat nodig).

• WizzlerNL
sanniep9 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:49:
[...]

Ik heb dit najaar iets soortgelijks gedaan. Marathon van Lyon (22 oktober) als lange duurloop in voorbereiding op Valencia (3 december). Het is mij erg goed bevallen. Het hangt denk ik sterk af wat je kilometeromvang is. Ik zat rond de 100km en dan is een duurloop van 42 km goed te verteren. Die weken tussen beide marathons is m.i. te kort. In jouw geval zou ik daarom of een marathon in oktober uitkiezen of, als je toch sowieso op vakantie bent op Terschelling in November en daar graag wilt lopen, tijdens de Berenloop na 30km uitstappen.
Ja dat uitstappen heb ik ook over na gedacht maar dat zou ik bij elke race kunnen doen maar juist daar niet omdat ik die sowieso een keer wil lopen.

Afgaand op wat jij en @Slickk zeggen, ga ik dat plan maar laten varen. Het zal dan denk ik of Berenloop of Valencia worden. Ik denk er nog even over na.

• edofso
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-01 11:38
nogeeninlog schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:08:
Vanochtend heb ik een sportmedische keuring laten doen bij SMA in Amersfoort. Ze zitten in een kantorenpark op loopafstand van Station Amersfoort Schothorst.
Voor de test worden er allemaal plakkers op je lijf bevestigd, waar dan weer allemaal draadjes aan worden gekoppeld die vast zitten aan een kastje dat in een rugzakje op je rug zit. Ook krijg je een masker op dat meet hoeveel je inademt en hoeveel Co2 je uitademt.
De test zelf is niet zo spannend. Je loopt op een loopband die begint bij 10 km/u en vervolgens elke 3 minuten 1 kilometer harder gaat. Na 15 km/u elke minuut een kilometer erbij, dus 1 minuut op 16 km/u enzovoorts. Halverwege de minuut van 17 km/u vond ik het wel welletjes. De omslagpunten en VO2max waren inmiddels toch al bepaald en lopen op een loopband vind ik niet prettig.

Wat kan ik zeggen over de keuring? Eigenlijk is het zo gebeurd. Het masker een stuk comfortabeler dan ik vreesde; wat ik wel oncomfortabel vond was de droge lucht, waar ik een droge mond van kreeg.
De score was 56,5 en ik kreeg de complimenten van de dokter.
Iets van interesante informatie uitgehaald? Wat zegt je horloge over je vo2 max? En moest je ook bloed laten prikken?

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

De Berenloop is allicht geen snel parcours.......het is wel een zwaar parcours.

Ik heb hem niet gelopen, mijn trainsters wel en ik zag de pics even terug en dat is een beetje vergelijkbaar met de Halve van Egmond in de wereld van de HM's om het maar even simpel te stellen.
Daar heb je snelle en langzame van....en dan is er die in Egmond

Een langzaam parcours door wat vals plat et cetera is wel wat anders dan wat je op Terschelling voor je kiezen krijgt IMHO. Ik zag behoorlijk wat duinpad en een fiks stuk strand.

i am not an expert...maar vergis je niet in de zwaarte van dat parcours denk ik :)

• Antonius

Algemeen: beter meerdere korte trainingen per week dan één of twee keer lang. Een bekend principe uit de trainingsleer: enerzijds is herstel belangrijk (rust!), anderzijds is voor daadwerkelijke verbetering nodig om het lichaam een nieuwe trainingsprikkel aan te bieden voordat het volledig hersteld is van de vorige training. Een week tussentijd is te lang: dan is je lichaam de vorige training al "vergeten". Twee per week is nog steeds krap an. Drie is goed. Vier kan ook, maar dan wel oppassen dat je ze niet te lang en zwaar maakt.

En ja, op een gegeven moment heb je wel lange trainingen nodig voor een (halve of hele) marathon, maar daar ben je voorlopig nog niet. Tegen de tijd dat je die gaat doen, is je lijf daar hopelijk ook beter tegen opgewassen. Door rustige gedoseerde opbouw en regelmaat. Consistentie is koning.

Als je zelf je trainingen bedenkt, is de kans groot dat je niet de juiste variatie aanbrengt voor optimale verbetering. Het lichaam is van nature lui. Steeds dezelfde prikkel stimuleert niet. Variatie in afstand, snelheid en trainingsvorm geeft meer resultaat. De geest is ook lui: als we het zelf bedenken, dan gaan we vaak meer van hetzelfde doen. Mede daarom is het nuttig om een trainingsschema te gebruiken dat met kunde is opgesteld. Dat zal beter in elkaar zitten dan wat je zelf bedenkt. Nog beter is lopen bij een AV. Bij een goede AV krijg je variatie in je trainingen. Er wordt aan je looptechniek geschaafd (niet alleen voor je resultaten, ook heel belangrijk met het oog op blessures!!!). Het helpt bij de consistentie. En de sociale component helpt je om te blijven doorzetten. Je kletst met elkaar over hoe het met je lopen gaat, moedigt elkaar aan en zorgt er voor dat je allemaal ook gaat lopen als het weer even tegenzit enzo. Anders staat die arme trainer daar in zijn eentje voor jan joker op de luie lopers te wachten die allemaal thuis met een zak chips op de bank hangen :+

Schoenen: ja ik denk dat het loont om goede schoenen aan te schaffen, beter dan wat er toevallig al in huis was. Dat is niet noodzakelijk steviger. Het gaat er om dat je een schoen vindt die past bij jouw lichaamsbouw (met name de voet), loopstijl en snelheid. Welke schoen dat specifiek voor jou zou moeten zijn, dat kunnen wij hier via het internet niet zeggen. Ga naar een goede speciaalzaak, gespecialiseerd in hardlopen en laat je voorlichten. Als het een goede zaak is, dan mag je terugkomen en omruilen voor een ander paar tot je iets hebt wat echt goed zit. Ook meerdere keren, als dat nodig is. Niet na weken rennen door de drek natuurlijk, maar na een of twee trainingen heb je meestal wel een duidelijke indicatie of een schoen werkt voor jou. Werkt ie niet? Terug en een andere proberen.

Als je aangeeft in welke regio je woont, dan zijn er vast wel rennende tweakers die je een goede speciaalzaak kunnen aanraden.

• Blomminator
  • Niet online
[...]

En gisterenavond was daar het vervolg!
TOCH nog een kleine toevoeging. Het is klein en stom, maar kan zo slecht met dit soort dingen.
De trainer kwam een rondje naast mij lopen en vroeg naar mijn loopverleden. Ik zei, wel wat prestatielopen - zoals zevenheuvelenloop en de cpc. Maar lang, lang geleden...

"En wat zijn je doelen voor komend jaar?"

"Ja, misschien iets in de Alpen, een marathon ofzo.."

"NEENEE, DAT KAN NIET HOOR. In zo'n korte tijd naar zo'n afstand. Je moet echt eerst nu een halve marathon doen, en dan zien hoe je dat verwerkt. Want je wilt nu écht veeel te snel. Neehoor, dat kan niet!"

Dan denk ik... NOU, lekker positief ! Je kunt toch ook zeggen "Joh, dat klinkt ambitieus! Heb je nog wel wat te doen, maar klinkt als een mooi doel. Daar kunnen we wel aan werken! "

Iemand die al meteen negatief gaat piepen kan ik niet fehlen. Wat voor mij dus alweer een reden was om te roepen (eerst binnensmonds en daarna op de fiets terug tegen Fraulein) dat ze allemaal de tyfus kunnen krijgen. Als ik een marathon wil lopen in de Alpen, dan doe ik dat. Flapdrol van een coach...
Maar ik was volgens Frau onredelijk, en "je moet in ogenschouw nemen dat dat misschien voor sommige wel reeel is, en veel mensen willen te snel.. ".. blablabla. Wat natuurlijk allemaal onzin is, want ik ben nooit onredelijk en heb gelijk. Dikke, vette haat aan mensen die in plaats van motiveren op de rem trappen.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

1 training is gewoon bezigheidstherapie....of je daar geen conditie mee verliest is meer afhankelijk van wat je voor de rest doet in die overgebleven 167 uur in de week :P

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Blomminator schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:05:
[...]

TOCH nog een kleine toevoeging. Het is klein en stom, maar kan zo slecht met dit soort dingen.
De trainer kwam een rondje naast mij lopen en vroeg naar mijn loopverleden. Ik zei, wel wat prestatielopen - zoals zevenheuvelenloop en de cpc. Maar lang, lang geleden...

"NEENEE, DAT KAN NIET HOOR. In zo'n korte tijd naar zo'n afstand. Je moet echt eerst nu een halve marathon doen, en dan zien hoe je dat verwerkt. Want je wilt nu écht veeel te snel. Neehoor, dat kan niet!"

Dan denk ik... NOU, lekker positief ! Je kunt toch ook zeggen "Joh, dat klinkt ambitieus! Heb je nog wel wat te doen, maar klinkt als een mooi doel. Daar kunnen we wel aan werken! "

Iemand die al meteen negatief gaat piepen kan ik niet fehlen. Wat voor mij dus alweer een reden was om te roepen (eerst binnensmonds en daarna op de fiets terug tegen Fraulein) dat ze allemaal de tyfus kunnen krijgen. Als ik een marathon wil lopen in de Alpen, dan doe ik dat. Flapdrol van een coach...
Maar ik was volgens Frau onredelijk, en "je moet in ogenschouw nemen dat dat misschien voor sommige wel reeel is, en veel mensen willen te snel.. ".. blablabla. Wat natuurlijk allemaal onzin is, want ik ben nooit onredelijk en heb gelijk. Dikke, vette haat aan mensen die in plaats van motiveren op de rem trappen.
dat is niet stom Blom :) i feel ya.

eentje bij ons begon eigenlijk ook zo......aan de koffietafel met het voorstelrondje.

tot we al pratend even wat verder kwamen.....bij de av gaan ze uit van een onervaren loper een 3 jaar voorbereiding op een hele marathon. Klonk mij ook als een lange periode.

Maar goed.....ik zat met 1 jaar op 30km Polar Bear en zat uiteindelijk wel met een kapotte poot thuis.

ik bemerk best wel wat oude standpunten in de AV.

een maxHR bepaal je gewoon even met 220 min je leeftijd om het maar even cru te stellen.

gelukkig zijn er ook trainers die laatst een avondje maxHR bepaling hadden opgetuigd om even met een stukje doodgaan een beter beeld kregen van hun zones.

maar inderdaad...een no-can-do-attitude vanuit de startblokken valt ook bij mij erg slecht. :P

• Antonius
[...]
- - - 8< - - - 8< - - - 8< - - - 8< - - - 8< - - -
Ik zie talent, visie, motivationele talenten en een scherp oog voor verbeterpunten op allerlei vlakken 8)
Hebben ze je bij de AV al gepolst voor een trainersopleiding? :+

[ Voor 24% gewijzigd door Antonius op 07-12-2023 15:38 ]

• Nogges
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-01 11:54

Nogges

want 1 keer is nooit genoeg!

InZane schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:55:
Hier stond gisteravond bij de AV een 'Kleibergtraining' op het schema. Dat was maar goed ook, want de baan begon steeds meer op Thialf te lijken.
Eerst wat inlopen op het kunstgras om de baan, daarna warming up en uiteraard loopscholing. Toen joggen richting de Kleiberg. Klinkt erger dan het is, want het is niet meer dan een simpel heuveltje.
Niet te badinerend over Dè Kleiberg doen he! Heb daar mooie herinneringen liggen. Toen ik op de locale academie daar zat, ben ik dat "heuveltje" aardig vaak opgerend! ;)

You iz one special kid!

• redwing
[...]

Tja, aan de ene kant heb je gelijk dat positiviteit veel beter werkt. Aan de andere kant heeft de trainer ook wel een punt dat veel mensen veel te snel van stapel lopen. Zeker degenen die in het verleden veel hebben gesport maar tussendoor een stuk minder. Want wat je dan krijgt is dat je je conditie weer zo op peil hebt, maar je pezen/spieren nog ver achter lopen. En dan krijg je op een gegeven moment een makkelijke 15km loop waarna je 2 weken in de lappenmand zit omdat er toch iets overbelast is geraakt.

Maar positief bekeken ( ;) ) is het met een goed schema echt wel mogelijk om komend jaar al een marathon te lopen. Je zult dan wel 3 a 4 keer per week moeten trainen met een goede trainingsopbouw. Ik zou echter wel beginnen met een vlakke, want die marathons in de Alpen zijn toch wel weer een heel stapje zwaarder :+

Hoe dan ook snap ik wel dat je van een trainer niet zo'n instelling wil hebben. Die moet juist kijken wat er wel mogelijk is, en niet beginnen met wat er niet mogelijk is.

[removed]

• InZane
Nogges schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:42:
[...]

Niet te badinerend over Dè Kleiberg doen he! Heb daar mooie herinneringen liggen. Toen ik op de locale academie daar zat, ben ik dat "heuveltje" aardig vaak opgerend! ;)
Hehehe het is inderdaad vlak naast de Willem III kazerne. Tenminste, ik neem aan dat je die bedoelt.

Sowieso prachtig lopen aan die kant van Apeldoorn. Volgens mij is er binnenkort ook één of andere Wisent Wintertrail in die buurt :+

• Nogges
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-01 11:54

Nogges

want 1 keer is nooit genoeg!

InZane schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:27:
[...]

Hehehe het is inderdaad vlak naast de Willem III kazerne. Tenminste, ik neem aan dat je die bedoelt.

Sowieso prachtig lopen aan die kant van Apeldoorn. Volgens mij is er binnenkort ook één of andere Wisent Wintertrail in die buurt :+
Nee, ik bedoelde de "oude" Politieacademie. Deze was daarachter, bovenop dat "heuveltje". Heb wel menigmaal de stormbaan op de kazerne gedaan, als gastgebruiker.

You iz one special kid!

• InZane
Nogges schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:31:
[...]

Nee, ik bedoelde de "oude" Politieacademie. Deze was daarachter, bovenop dat "heuveltje". Heb wel menigmaal de stormbaan op de kazerne gedaan, als gastgebruiker.
Ah, wel van gehoord, maar die ken ik verder niet. Ken alleen de academie aan de arnhemseweg.
Ik heb een vrouw met uniform :9

Maar goed, back ontopic! Morgenochtend mijn autistenrondje van 11 km hollen en zaterdagochtend maar weer eens een 20'er proberen. Die 25 km van de Asselronde komen toch wel snel dichtbij en dan wil ik toch wel een mooie tijd kunnen neerzetten.

• Blomminator
  • Niet online
In maart is de Petzl Night Trail weer. In compleet andere setup dan voorheen. Maar na het daverende succes recentelijk met m'n nachtelijke avontuurtje met @GSX-MAN langs de A2 heb ik de smaak te pakken.

Zijn er meer nachttrails?!? Ik hoor ze graag allemaal. Nooit meer slapen! Alleen maar snachts rennen!

• Hartloper
Bedankt allen voor de Enschede-feedback.

@sander_g
Alleen lopen vind ik niet erg, ik heb 4 keer de Flanders Fields marathon gelopen, met maar 300 deelnemers, dus dat ben ik wel gewoon.
Maar 118 hoogtemeters (dubbel zoveel als Rotterdam en Berlijn) en van 30 tot 40 gestaag omhoog vind ik niet echt de snelle marathon waar ze zelf zo graag mee uitpakken.

@sanniep9 Ik ga Milaan nog eens bekijken, net als Hamburg en eventuele andere voorjaarsmarathons in Europa. Medische verklaring is niet echt een probleem, vraag ik wel effe aan mevrouw Hartloper. Parijs is te heuvelachtig, ik zoek echt een vlakke marathon.

@Koets89 wellicht loop ik ergens tussen de 3.00 en 3.15, dus dat probleem van lopers van kortere afstanden zal ik niet hebben. Ik begrijp volledig dat je dat niet zo fijn vond op het einde van de wedstrijd.

[ Voor 4% gewijzigd door Hartloper op 07-12-2023 22:33 ]

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:24
Blomminator schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:17:
In maart is de Petzl Night Trail weer. In compleet andere setup dan voorheen. Maar na het daverende succes recentelijk met m'n nachtelijke avontuurtje met @GSX-MAN langs de A2 heb ik de smaak te pakken.

Zijn er meer nachttrails?!? Ik hoor ze graag allemaal. Nooit meer slapen! Alleen maar snachts rennen!
Ik weet er een paar:
De eerste trail van het koning van Spanje weekend van MST. En loop dan ook meteen ff de andere twee trails overdag :>

In Leersum organiseert trailrunning eu ook een night trail op landgoed ginkelduin. Klein rondje geloof ik.

In Doorn organiseert de TRCU ook een night trail op landgoed zonheuvel. Die was een maand terug ofzo.

In het Kennemer land is geloof ik ook nog een night trail rond kerst. Geen idee meer wie dat organiseert...

Ik vind het wel wat veel en uitdagend voor een start to runner bij een AV :+ maar misschien moet je de trainer maar eens wijzen op je eerdere avontuurtjes ;)

If you can see, look. If you can look, observe

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:10
  • Dutch Coast Ultra by Night
  • Pierewaaitrail

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:36
@Blomminator Devils Trail Schiermonnikoog, is ook een nachttrail bij :)

De Pierewaaitrail kan ik sterk aanbevelen, de Pieresnaaitrail (zomereditie) ook. Starten om 5u ochtends en dan het licht inlopen, erg vet.

• Fyodor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-01 08:58
Koets89 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:20:
[...]

Afgelopen keer ook Enschede gelopen en er zijn wel wat dingen die me erg tegenvielen. Het was zeker goed geregeld en de route vond ik ook leuk. Toch was het einde voor mij echt een afknapper. Ineens kom je weer samen met een groep die de 5km rent/wandelt en moet je daar ineens tussendoor slalommen. Dan heb je het laatste rechte stuk naar de finish. Bij mij (finish in 3:38) kwamen op dat moment alle 10km renners mij tegemoet. Die waren net gestart vanaf de plek waar de finish is. Er stonden wel pionnen in het midden, maar die groep was zo groot dat ze minimaal 3/4 van de weg in beslag namen ipv netjes de helft. Ik had dus een kwart weg om ook nog eens de 5km finishers te ontwijken. Niet het leukste om op het eind van een marathon nog zorgen te maken over tegenliggers. Dit is wel erg afhankelijk van je finishtijd natuurlijk. Als ik 2 minuten sneller was geweest had ik geen tegenliggers gehad. Dus als je in 3 uur loopt, zal je wel de hele tweede helft alleen marathonlopers om je heen hebben.
Heb dit jaar de halve gedaan in Enschede en vond dit ook erg leuk.
In de middag fietste ik met mevr. Fyodor mee op de 10km en ik zag de 5km lopers over de marathon lopers heen denderen. Dat was sneu om te zien.
De organisatie heeft daar van geleerd, de 5km is naar de ochtend verplaatst om de marathonlopers niet dwars te zitten. Of er m.b.t. de 10km nog maatregelen getroffen worden, weet ik niet.

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:55

Dazzler2120

FP ProMod

De Hivernal trail in Landgraaf organiseert ook een nachttrail, deze is ook evt. te combineren met de reguliere trails de dag erna

PS4 PSN: Dazzler2120

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:33
Hartloper schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:32:
@sanniep9 Ik ga Milaan nog eens bekijken, net als Hamburg en eventuele andere voorjaarsmarathons in Europa. Medische verklaring is niet echt een probleem, vraag ik wel effe aan mevrouw Hartloper. Parijs is te heuvelachtig, ik zoek echt een vlakke marathon.
Het viel mij nogal tegen om een verklaring te krijgen. Ik ben bij de huisarts geweest en die doen dat blijkbaar niet. Toen Papendal gevraagd naar een vertaling van het rapport wat ze voor mijn Sportmedisch onderzoek gemaakt hebben in dat jaar, nooit meer iets van gehoord. En in Frankrijk accepteren ze alleen een Engels of Frans rapport, dus de Nederlandse zullen ze niet accepteren.

Iemand tips hoe je wel op tijd aan een medische verklaring komt waarmee je in het buitenland kunt lopen? Lijkt mij wel gaaf om dit vaker te doen namelijk.

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
born2tweak schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:22:
[...]

Het viel mij nogal tegen om een verklaring te krijgen. Ik ben bij de huisarts geweest en die doen dat blijkbaar niet. Toen Papendal gevraagd naar een vertaling van het rapport wat ze voor mijn Sportmedisch onderzoek gemaakt hebben in dat jaar, nooit meer iets van gehoord. En in Frankrijk accepteren ze alleen een Engels of Frans rapport, dus de Nederlandse zullen ze niet accepteren.

Iemand tips hoe je wel op tijd aan een medische verklaring komt waarmee je in het buitenland kunt lopen? Lijkt mij wel gaaf om dit vaker te doen namelijk.
Deze gemist denk ik?

sanniep9 in "Hardlopen - deel 9"

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:33
Ehm, inderdaad die wel gezien en zelfs gebookmarked :X
Maar dat betekent dan dat je wel een volledig onderzoek moet laten doen voordat je zo'n verklaring krijgt.

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
born2tweak schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:16:
[...]

Ehm, inderdaad die wel gezien en zelfs gebookmarked :X
Maar dat betekent dan dat je wel een volledig onderzoek moet laten doen voordat je zo'n verklaring krijgt.
Het is inderdaad blijkbaar geen wassen neus, er wordt echt iets gecontroleerd :) (overlijden er in die landen dan ook minder amateurs tijdens een marathon?)

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:26
born2tweak schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:22:
[...]

Ik heb ooit (9 jaar terug?) een marathon in Italië gelopen, toendertijd kreeg ik gewoon via mijn huisarts een verklaring dat ik mee kon doen. Maar blijkbaar doen ze dat dus niet meer?

• SebasThiaan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:08
kepler schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:43:
[...]

Ik heb ooit (9 jaar terug?) een marathon in Italië gelopen, toendertijd kreeg ik gewoon via mijn huisarts een verklaring dat ik mee kon doen. Maar blijkbaar doen ze dat dus niet meer?
Ligt aan je huisarts. De mijne tekent die verklaringen gewoon (ook zonder 'officieel' onderzoek).

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:14
Woop, het bericht gehad dat ik ben ingeloot (nou ja, gekwalificieerd 8) ) voor de Berlijn Marathon... Dat wordt weer een mooie mogelijkheid om te zien of ik daar weer voor een nieuw PR kan gaan.

Op dit moment ook een marathonschema aan het volgen, maar niet met een marathon als doel... Vooral voor onderhoud, structuur in mijn training, etc.

Maar ook wel met de 60 van Texel in het achterhoofd, het schema eindigt op 11 maart (dan zou 'de marathon' dus zijn) en Texel is 2 weken later... Komt wel goed uit, vooral afstanden dus wat uitbreiden ipv specifiek op marathon tempo lopen etc.

Mensen die de 60 van Texel wel eens gedaan hebben, nog tips of info? Wat kan je verwachten qua zwaarte? Is het veel strand, of meer fietspad... Veel duinen op en af? (Zeeland marathon was heel pittig, daar enigzins mee te vergelijken?)

Ik heb nog niet specifiek een doel in mijn hoofd, wel onder de 5u... Dacht eerder aan 4:30, maar ja... dat is zonder enige voorkennis :)

*Edit

En direct daarna wat meer info gevonden:
https://dezestigvantexel....-je-je-eindtijd-op-de-60/

Ok, 4:30 wordt pittig (maar niet onmogelijk, wel zo'n beetje het max haalbare)... Maar tussen 4:30 en 5:00 lijkt een goede inschatting ;)

[ Voor 11% gewijzigd door m0ridin op 08-12-2023 13:48 ]

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zit te denken om me in te schrijven voor mijn eerste echte loop. De Stevensloop. Gewoon rustig de 5km, dat moet wel lukken.
Maar de tijd die ik ga lopen heb ik nog geen idee van. Ben net begonnen. Onder de 30 min zal het wel niet worden. Dus 35?

En zo'n shirt van de organisatie, is dat meestal wat? Lijkt me wel tof om van mijn eerste echte loop een leuk aandenken te hebben (naast een medaille).

• Hartloper
@m0ridin Berlijn moet je zeker doen, niet voor niks noemen ze zichzelf de snelste marathon ter wereld. Mooie stad, brede straten, veel supporters, veel goede andere hardlopers. Vlak parcours, enkel rond halfweg gaat het ergens een halve kilometer of zo licht omhoog.
Alleen in het startvak geraken op tijd was een stressmomentje, de startvakken gingen pas laat open omdat de handbikers maar een kwartier voor de lopers vertrokken, dus dat was wel gedrum en gedoe en mensen die over omheiningen klauterden en dergelijke, en dat 10 minuten voor de start ! Maar dat was dan ook het enige minpunt.

Ik kan niet spreken voor Nederland, maar in België kan je dit gewoon aan je huisarts vragen. Als die je wat kent en weet dan je geen gekende ernstige ziekten hebt dan krijg je dat papier gewoon.

Interessante vraag van @SVMartin of er in Italië minder sporters overlijden dan elders.
Italiaanse cardiologen beweren van wel. Zij claimen een duidelijke daling van het aantal sportdoden sedert de invoering van een sportmedische screening (Italianen zelf worden gescreend met vragenlijst, lichamelijk onderzoek en een ECG).
Maar Amerikaanse cardiologen hebben die resultaten proberen te reproduceren, en zij vonden 1. geen daling van het aantal sportdoden en 2. heel wat valspositieven ( dat zijn mensen die nodeloos ongerust zijn gemaakt omdat hun ECG licht afwijkend is).
Mogelijk heeft het te maken met het feit dat er in Italië meer mensen zijn met een welbepaalde erfelijke aandoening die met een ECG kan worden gedecteerd.
The jury is still out on that one.
Voor wie er meer over wil lezen:
https://www.ahajournals.o...R.0000000000000238#d1e349

Overigens is een dergelijk medisch attest niet verplicht in België en Duitsland, wel in Frankrijk en Italië.

[ Voor 4% gewijzigd door Hartloper op 08-12-2023 14:06 ]

Pagina: 1 ... 280 ... 422 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.