• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:15

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
koentjuh schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:36:
Dank voor alle tips. Ik ga wel even kijken wat ik in mijn zak meekrijg als test. Misschien toch maar 2 x tien lopen, dan kan mijn kroost in de voortuin klaar staan met wat water en een banaan. 😀
@AequitasII was me voor, maar een flipbelt is ideaal voor zoiets. Klein flesje met isotone meuk om toch iets aan te kunnen vullen en een gelletje voor het geval dat. Ik had dat nooit mee tot ik een keer echt 'gecrashed' was bij een langere loop in de hitte, sindsdien doe ik het voor de zekerheid.
Bij lopen die ruim over de anderhalf uur gaan neem ik toch wat in onderweg. Waarschijnlijk is het in de meeste gevallen niet echt nodig, maar het helpt ook bij het tot het einde energiek blijven en qua gevoel daarna en herstel is het ook niet verkeerd. Plus de kans op nog een keer een 'crash' is veel kleiner, want dat vond ik niet leuk. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:42

Flipm0de

geen

adhv wat ik op sportrusten.nl heb gelezen:
1. Loop 6 minuten warm op een tempo van ongeveer 7 kilometer per uur

2. Verhoog vervolgens elke 2 minuten je snelheid met 1 kilometer per uur

3. Je begint dus na het inlopen 2 minuten met 8 kilometer per uur

4. Dan ga je na elke 2 minuten 1 kilometer per uur harder

5. Dit doe je net zo lang tot je echt niet verder kan. Het is een maximaal-test, dus je mag best kapot gaan, écht kapot.

6. Als je kapot bent en je kunt echt niet meer verder, kijk dan wat je maximale hartslag is, de meeste horloges onthouden je maximale hartslag wel, maar voor de zekerheid is het goed om zelf ook even te kijken.

7. En nu je omslagpunt – bij benadering, maar het komt erg in de buurt. Hoe lager je maximale snelheid, hoe dichter je maximale hartslag bij je omslagpunt ligt, met deze test.

Let op: de maximale hartslag die je nu met deze test haalt is NIET je absolute maximale hartslag. Wel kunnen we met deze test bij benadering je omslagpunt goed vaststellen.

Maximale snelheid 20 km/uur of hoger? Je omslagpunt is 6 hartslagen lager dan je maximale hartslag.
Maximale snelheid 18-19 km/uur? Je omslagpunt is 5 hartslagen lager dan je maximale hartslag.
Maximale snelheid 16-17 km/uur? Je omslagpunt is 4 hartslagen lager dan je maximale hartslag.
Maximale snelheid 14-15 km/uur? Je omslagpunt is 3 hartslagen lager dan je maximale hartslag.
Maximale snelheid 12-13 km/uur? Je omslagpunt is 2 hartslagen lager dan je maximale hartslag.
Maximale snelheid 10-11 km/uur? Je omslagpunt is 1 hartslag lager dan je maximale hartslag.
zo kwam ik op 173. Met zone1 tussen de 116 en 125.

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

• Flipm0de

Flipm0de

geen

nogeeninlog schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:34:
[...]

75-80% van mijn duurlopen zit in zone 1. Dat loop ik in een tempo op of net onder de 6:00/km.
haha 6/km is mijn snelle tempo :P

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:49
polthemol schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:42:
[...]

waarom stel je zo hard dat zone 1 waardeloos is? De zones gaan niet over de beweging die je maakt (wandelen vs. hardlopen), maar over de inspanning die je lijf ervaart.

Als je start met lopen zit je veelal (als je geen sportachtergrond hebt) bij elk stukje in z4/z5 in het begin, waarbij rennen in Z1 niet te doen is haast. Je hartslag gaat te snel omhoog. Als je in Z1 moet trainen en je kunt niet rennen (nog) dan opteer je desnoods voor stevig wandelen. Een stukje je techniek aanpassen of rennen tot je uit Z1 gaat en even pauzeren zijn ook een goede hulp.

Voor duurconditie is de Z1 een heel prettige zone om mee te trainen: je kunt heel veel trainingsvolume maken omdat je heel snel hersteld. Beetje voorbarig imo om het als waardeloos af te vinken.
Zone 1 heeft naar mijn idee weinig met hardlopen te maken. Voor de 99% van de mensen die in dit topic aanwezig zijn, is het belangrijk om aerobe basis op te bouwen en dat is nu eenmaal efficiënter in zone 2. Al helemaal omdat voor velen je nooit gaat hardlopen als je binnen zone 1 moet blijven.

Als je richting de 150km per week gaat en jezelf bestempelt als ultrarunner, sure, dan is zone 1 prima voor herstelloopjes. Ik denk alleen niet dat iemand in dit topic daar op zit.

In deze context, de vraag van Flipm0de, vind ik zone 1 (als we het over een 5-zone systeem hebben) inderdaad waardeloos/verwaarloosbaar/kun je wel negeren.

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:11

Dazzler2120

FP ProMod
Slickk schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:56:
[...]

Zone 1 heeft naar mijn idee weinig met hardlopen te maken. Voor de 99% van de mensen die in dit topic aanwezig zijn, is het belangrijk om aerobe basis op te bouwen en dat is nu eenmaal efficiënter in zone 2. Al helemaal omdat voor velen je nooit gaat hardlopen als je binnen zone 1 moet blijven.

Als je richting de 150km per week gaat en jezelf bestempelt als ultrarunner, sure, dan is zone 1 prima voor herstelloopjes. Ik denk alleen niet dat iemand in dit topic daar op zit.

In deze context, de vraag van Flipm0de, vind ik zone 1 (als we het over een 5-zone systeem hebben) inderdaad waardeloos/verwaarloosbaar/kun je wel negeren.
Ik denk dat stellen dat Z1 waardeloos is en weinig te maken heeft met hardlopen echt veel te kort door de bocht is. Z1 is enorm belangrijk voor het opbouwen van een goede basis, voor de spieropbouw én opbouw van conditie. Zeker wanneer iemand nog een redelijk beginnende loper is, zal die persoon zich waarschijnlijk blessures in lopen wanneer Z1 'geskipt' wordt en Z2 ervan maakt.

Edit: Overigens kan je je wel afvragen, of de zone bepaling op een juiste manier gebeurd is, zeker op gebied van de lagere hartslagzones

[ Voor 5% gewijzigd door Dazzler2120 op 29-11-2023 09:55 ]

PS4 PSN: Dazzler2120

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:32
Hi,

Ik heb een aantal dillema's.

1. Schoenen
Ik heb een paar jaar terug de originele tweakboks aangeschaft (Reebok Forever Floatride Energy v2) en die liepen fantastisch, daar vloog ik voor mijn gevoel op.
Daarna ook de v4 van diezelfde schoen gekocht. Daar had ik veel minder het wow gevoel maar liep prima.
Beide schoenen zijn neutraal en 10mm drop.

Nu heb ik tijdje terug hier in de actie de Asics Glideride 3 gekocht. Ook een neutrale schoen, maar volgens mij als ik even snel zoek 5 of 6mm drop.

Het gekke is, dat ik op die laatste veel meer het gevoel heb dat ik op mijn hakken sta als ik gewoon stil sta. En ik zou dus mijn tenen meer naar beneden moeten doen om de schoenen plat op de grond te hebben. Voor mijn gevoel zou dat juist bij meer drop zijn. Tijdens het hardlopen heb ik daar zelf minder last van overigens dat gevoel.

Waar ik wel last van heb met die schoenen is dat ik last krijg van mijn liezen. Is dat iets waar je lichaam echt aan moet wennen, en zo ja, hoe lang ongeveer? En zo nee, is mijn lichaam dan gewoon niet geschikt voor minder dan 10mm drop?

Ik wil nog een schoen voor een wedstrijd erbij kopen en nog een fijne trainings schoen. Ik twijfel alleen waar ik goed aan doe.

Ik heb overigens ook de Decathlon Evadict TR2 trail schoenen (8mm drop) en daar heb ik nergens last van.

2. Slecht herstel en slapen
Ik ben een tijdje niet helemaal fit geweest dus was even gestopt met hardlopen (1,5e week).
Mijn horloge vind ook dat ik al een maand dramatisch slaap en dat klopte naar mijn gevoel wel (ook veel lagere body battery).

Daarna een kleine operatie gehad waardoor ik een week niet mocht sporten. Na ongeveer 3 weken nu weer opgestart en voel me al een stuk beter, voor mijn gevoel slaap ik ook wel beter. Maar mijn horloge zegt van niet. Ik twijfel naar wat wijsheid is. Over een week wilde ik beginnen aan mijn opbouw schema van 18 weken naar de marathon van Rotterdam dus heb ook niet al te lang om dingen uit te proberen. Wat denken jullie, gewoon gevoel vertrouwen?

• Slickk
Dazzler2120 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:53:
[...]

Ik denk dat stellen dat Z1 waardeloos is en weinig te maken heeft met hardlopen echt veel te kort door de bocht is. Z1 is enorm belangrijk voor het opbouwen van een goede basis, voor de spieropbouw én opbouw van conditie. Zeker wanneer iemand nog een redelijk beginnende loper is, zal die persoon zich waarschijnlijk blessures in lopen wanneer Z1 'geskipt' wordt en Z2 ervan maakt.

Edit: Overigens kan je je wel afvragen, of de zone bepaling op een juiste manier gebeurd is, zeker op gebied van de lagere hartslagzones
Als ik beginnende hardlopers in Z1 zie lopen, ziet dat er blessuregevoeliger uit dan dat ze in Z2 zouden lopen. Het ploft wat op de grond en verhogen van pasfrequentie + maken van kortere stappen leidt vaak tot een te hoge hartslag om in Z1 te blijven.

In zone 2 lopen ze iets sneller, het is daardoor iets intensiever maar het ziet er meteen een stuk soepeler uit en lijkt voor mij daarmee minder impact op het lichaam te hebben. Er is minder grondcontact en die impact leidt in het begin toch vaak tot de meeste blessures. In z2 vloeit het allemaal wat meer dan in z1 voor de meeste beginnende lopers. Anders kun je inderdaad beter gaan (snel)wandelen maar dat heeft zoals gezegd niks met hardlopen te maken (oké oké, wandelen als onderdeel van intervaltraining, helemaal goed).

Wetenschappelijk onderbouwd? Absoluut niet. Puur op eigen ervaringen en wat ik zie en hoor. Als extra vinden veel mensen Z1 best demotiverend, ze moeten zich echt inhouden. Z2 is voor veel ook even wennen omdat het langzamer is dan ze in hun hoofd hebben (en conditioneel kunnen ze natuurlijk harder want Z2), maar het is ontspannen en voelt natuurlijker aan.

• Slickk
@Shinji Rustig opbouwen en luisteren naar je gevoel. Laat je niet gek maken door die horloges, je hartslag tijdens een loop geeft meer inzicht. Als je bijv ziek aan het worden bent of slecht hebt geslapen, is je hartslag vaak hoger dan normaal op hetzelfde tempo. Dat is een betere indicatie dan één of ander algoritme die vertelt hoe je je zou moeten voelen.

Kleine verschillen in schoenen zorgen ervoor dat je ook iets anders gaat lopen. Dat is een kwestie van wennen. Uiteindelijk is je lichaam van nature gewend om 0mm drop te hebben. Maarja, vrijwel iedereen draagt schoenen dus als je daarin verandert van drop dan kost dat even wat tijd. Ik zou wel aanraden om wat af te wisselen daarin, dus niet meteen alle trainingen in een week op die nieuwe schoenen te doen. Afwisseling is sowieso wel goed trouwens als je meerdere paar schoenen hebt.

Bij mij duurt het wennen meestal een paar weken. Maar soms past een schoen gewoon niet bij je. Zo was er een internethype rondom de Asics Novablast 3, maar die kon mij helemaal niet bekoren en heb ik snel weer verkocht.

Schema van 18 weken zal in het begin waarschijnlijk ook opbouwend zijn, daar kun je prima mee beginnen lijkt me. Zolang het elke week opbouwt met ongeveer 10% meer afstand elke week, zit je wel goed.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Slickk schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:45:
[...]

Wetenschappelijk onderbouwd? Absoluut niet. Puur op eigen ervaringen en wat ik zie en hoor.
Maar vanaf dit punt, zou ik vooral zelf doen wat je wilt, maar het niet aanraden aan andere lopers om het op die manier te doen. Zeker niet zonder onderbouwing of de waarom. De hardloopschema's worden vaak door ervaren lopers of mensen juist met een (wetenschappelijke) achtergrond hierin.

• Slickk
Dazzler2120 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:52:
[...]

Maar vanaf dit punt, zou ik vooral zelf doen wat je wilt, maar het niet aanraden aan andere lopers om het op die manier te doen. Zeker niet zonder onderbouwing of de waarom. De hardloopschema's worden vaak door ervaren lopers of mensen juist met een (wetenschappelijke) achtergrond hierin.
Ik geef toch mijn onderbouwing waarom ik niet voorstander ben van zone 1? Ik zie eerlijk gezegd ook weinig/geen(?) hardloopschema's voorbij komen waarin men adviseert om in zone 1 te lopen. Voor beginnende lopers zie je eerder dat ze paar minuten in zone 2 lopen, wandelen, zone 2 lopen, etc.

Ik heb genoeg mensen in mijn omgeving advies gegeven en die lopen bijna allemaal nog blessurevrij. Degene met blessures waren koppig en doen ineens een loop van 15km terwijl ze normaliter loopjes van 5 - 10km deden, of elke loop moet hun snelste loop ooit zijn (want Strava). :P

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:02

polthemol

Moderator General Chat
Slickk schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:56:
[...]

ook daar zijn de meningen nogal over verdeeld. Het heeft er zelfs alle schijn van dat voor het opbouwen van een stevige aerobe basis zelfs gewoon veel wandelen al gigantische winsten geeft. We hebben niet zo gek veel hoge inspanningen nodig om te groeien op dat vlak.

Je heoft dus nog eens niet te denken aan 150km weken om winst te halen uit Z1trainingen. Sleutel is natuurlijk wel dat je dingen combineert in je trainingen. Alleen Z1 zul je waarschijnlijk geen razendsnelle tijden mee gaan aftikken :)

@Shinji met hogere drop steun je meer op je tenen denk ik. Op mijn barefootsloffen loop ik veel meer op mijn hak (als ik erop ren voel ik mijn hak ook steeds lichtjes de grond toucheren). Toen ik van 'normale' hardloopschoenen, een set barefoot's in de roulatie nam, heb ik dit langzaam opgebouwd. Vooral in het begin merkte ik heel erg spanning op mijn kuiten, krampjes in middenvoetgedeelte en bij de onderkant van mijn billen. Dat werd na een tijdje minder. Ik zou in ieder geval niet hardcore overstappen op significante verschillen in drop, maar de lagere drop in de kortere/langzamere loopjes gebruiken en zo verder uitbouwen.

[ Voor 20% gewijzigd door polthemol op 29-11-2023 11:03 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Virton
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-01 22:06
Ik zie in het verhaal van @Slickk gelijkenis met de benadering van Stephan Seiler, eerder aangehaald door @Roozzz. Het is een oudere post, dus wellicht ingehaald door de tijd, maar ik hou dit in ieder geval aan qua training. Qua zone-indeling dan 80% onder de aerobe drempel, 20% boven de anaerobe:
Afbeeldingslocatie: https://f.eu1.jwwb.nl/public/o/q/z/temp-mwecjznzelyduhjdtwcm/40279_2012_39060469_Fig1.jpg
Roozzz schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:03:
[...]

Wat mij betreft is trainen op basis van lactaat veruit superieur. Het grote voordeel hierbij is dat je een (of twee) fysiologische meetpunten hebt om vanaf te werken. Je omslagpunt zegt een stuk meer over de sporter dan alleen je max hartslag. Het doet daarmee meer recht aan de individuele situatie.

Naast je anaerobe drempel (4mmol) kan je met een sportmedische test of een lactaatmeter ook je aerobe drempel (2mmol) vaststellen. Dan heb je de basis van je zone-indeling al te pakken. Bovengrens zone 2 is bij 2mmol. Bovengrens zone 3 (of zone 4 in je garmin) is bij 4mmol. Vervolgens kan je vrij makkelijk je training daar op afstemmen. Bijvoorbeeld door 80% in zone 2 of lager te trainen en 20% boven de anaerobe drempel. Het stukje daartussen is niet heel interessant (behalve bij wedstrijdspecifieke voorbereiding).
[Afbeelding]

[...]

En zo zie je maar hoe snel zaken uit verband gerukt kunnen worden. Zij hanteren een andere zone-indeling dan gebruikelijk. Normaliter is, op basis van lactaat, de bovengrens van zone 2 de aerobe drempel. Voor deze drempel wordt 2mmol gehanteerd. Zij zien zone 1 als begrensd door deze drempel en zone2 als 2-3mmol. Ook de anaerobe drempel benaderen zij alternatief. Tja.

Stephen Seiler heeft nogal wat -begrijpelijke- video's en college's gedeeld op dit vlak. Het Noorse model dat hij hierbij volgt zie je terug bij alle grote duursporters van tegenwoordig. Op en buiten zijn kanaal zijn veel wetenschappelijke achtergronden te vinden. Aardig startpunt voor de logica achter de zone-indeling o.b.v. lactaat:
[YouTube: Training Intensity Zones: general rules and importance of individual testing.]

• CrabpPeople
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:48
Virton schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:06:
Ik zie in het verhaal van @Slickk gelijkenis met de benadering van Stephan Seiler, eerder aangehaald door @Roozzz. Het is een oudere post, dus wellicht ingehaald door de tijd, maar ik hou dit in ieder geval aan qua training. Qua zone-indeling dan 80% onder de aerobe drempel, 20% boven de anaerobe:
[Afbeelding]

[...]
Ik heb een half jaartje een hardlooptrainer gehad, op zijn aanraden toen een inspanningstest met ademanalyse (next best thing vs lactaat prikken?) gedaan om nauwkeurig beide drempels te bepalen. Mijn aerobe drempel lag toen op 145bpm en mijn anearobe (uit mijn hoofd) op 174 ofzo. Heb toen een trainingsschema gekregen, en wel meer dan 80% van de tijd moest ik in zone 1 (in een 5-zonesysteem) blijven, in mijn geval 125-135 bpm. Dat is langzaam inderdaad, maar je kan wel elke week er meerdere lange duurlopen uitgooien (was in training voor een marathon). Bovendien is het wel lekker om niet na elke training helemaal kapot thuis te komen.

Haalde na die marathon overigens ook gewoon PRs op de 16km en 21km, dus het hoeft niet persé ten koste te gaan van de snelheid op de iets kortere afstanden.

Heb ook wel eens van Stephen Seiler gehoord, en die zegt dat je hierdoor ook veel fitter bent voor je intervals, die je dan veel langer op een hoge intensiteit kan doen dan als je al je duurlopen de hele tijd in zone 3 aan het lopen bent. Maar eerlijk gezegd gaf mijn trainer me nauwelijks werk in de hoogste 2 zones. Zou zeggen dat de verdeling zone 1-2-3-4-5 zo ongeveer 80-10-5-3-2 was ofzo...

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:51
Mijn trainingen in Z1 (in een 5 zone model) deed ik eerder tussen Z1 en Z2, Z1 was net iets te traag.

Z3 is wat een beginner spontaan loopt, dat moet je inderdaad vermijden.

In een 5-zone model zoals ik het zie zijn Z1 en Z2 onder de aerobe drempel, Z3 en Z4 tussen aerobe en anaerobe drempel, en Z5 is boven de anaerobe drempel.
In een 3 zone model zijn Z1 en Z2 1 samen zone 1, en zijn Z3 en Z4 samen zone 2. Bij gepolariseerd trainen probeer je 80% van je trainingen in zone 1 af te werken, en 20% in zone 3; de tussenzone moet je vermijden.

Zelf train ik eerder pyramidaal. In een 5 zone model is dat 80-85% Z1-Z2, 15% Z3-Z4, een paar % Z5 (strides).

De basis blijft altijd Z1+Z2. Het verschil in trainingseffect en trainingsbelasting tussen Z1 en Z2 is volgens mij niet groot. Het belangrijkste is dat je niet (zoals de meeste beginners doen) altijd in Z3 loopt.

Tussen haakjes, intussen is het Noorse model populair (dankzij de goede resultaten van Ingebrigtsen, en Noorse triatleten zoals Blummenfelt en Iden).
- Jakob Ingebrigtsen: Olympisch kampioen 1500 m in 2021. Wereldkampioen 5000 m in 2022, 2023. En dat als "witte" loper in disciplines waarin de Oost-Afrikanen ongenaakbaar leken.
- Blummenfelt Olympische kampioen en wereldrecordhouder IronMan triathlon.

Zij doen hoge volumes rustig duurwerk (zone 1 + zone 2 in een 5 zone model),da's niks nieuws.
Het nieuwe is dat ze heel veel (20%) trainen net onder de anaerobe drempel, dus zone 4. Cruciaal is dat ze lactaat meten en ten allen tijde vermijden boven die anaerobe drempel te raken tijdens hun tresholdtrainingen. Dus vrij hoog volume treshold, maar zeer hard opletten om ONDER de drempel te blijven door frequent lactaat te prikken; dat zorgt ervoor dat het risico op blessure en overtraining laag blijft.
Ze doen heuvelsprints aan wedstrijdintensiteit en wat strides, verder beperken ze zone 5-werk.

• PindaUnited
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:44
Dat trainen met zones vind ik nog altijd maar lastig voor elkaar te krijgen. Begin 2024 wil ik weer eens een sportmedisch onderzoek doen om de zones weer even goed te bepalen, maar de zone’s zoals de laatste keer zijn vastgelegd vind ik maar lastig toe te passen. Heeft iemand tips?

Bij veruit het grootste deel van mijn lopen zit ik zo goed als 95-100% in zone2. Z2 is vrij groot (131-162) bij een max hr van 180. Daaruit komen lukt me vrijwel niet. Hoe kan ik dit ‘forceren’? Zelfs intervaltrainingen waar ik mezelf kapot loop op blokken van 5 min op 3:20/km kom ik net in z3 terecht. Ander voorbeeld; mijn PR op de HM is 1:31. 72%z2 en 23%z3 gelopen, ik kon voor mn gevoel niet veel harder maar qua hr verwacht ik dan veel hoger te zitten :S

*denkt na over goede signature*

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:00
PindaUnited schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:47:
Dat trainen met zones vind ik nog altijd maar lastig voor elkaar te krijgen. Begin 2024 wil ik weer eens een sportmedisch onderzoek doen om de zones weer even goed te bepalen, maar de zone’s zoals de laatste keer zijn vastgelegd vind ik maar lastig toe te passen. Heeft iemand tips?

Bij veruit het grootste deel van mijn lopen zit ik zo goed als 95-100% in zone2. Z2 is vrij groot (131-162) bij een max hr van 180. Daaruit komen lukt me vrijwel niet. Hoe kan ik dit ‘forceren’? Zelfs intervaltrainingen waar ik mezelf kapot loop op blokken van 5 min op 3:20/km kom ik net in z3 terecht. Ander voorbeeld; mijn PR op de HM is 1:31. 72%z2 en 23%z3 gelopen, ik kon voor mn gevoel niet veel harder maar qua hr verwacht ik dan veel hoger te zitten :S
Klinkt eerder alsof je zones niet goed zijn bepaald. Een Z2 die tot 90% max hartslag loopt is nl. wel erg hoog, die zou je eerder rond de 70% oftewel 126 verwachten. Een Z2 tempo is iets dat je heel lang vol moet kunnen houden, dus met een zware interval training kun je nooit in Z2 blijven (tenzij je dat interval tempo makkelijk een uur vol kunt houden natuurlijk ;) )

[removed]

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:12
PindaUnited schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:47:

Klinkt als een drie zone model?

Dan is Z3 boven je anaerobe drempel; dat kan aardig werken zijn om daar te komen :P

If you can see, look. If you can look, observe

• PindaUnited
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:44
redwing schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:18:
[...]

Klinkt eerder alsof je zones niet goed zijn bepaald. Een Z2 die tot 90% max hartslag loopt is nl. wel erg hoog, die zou je eerder rond de 70% oftewel 126 verwachten. Een Z2 tempo is iets dat je heel lang vol moet kunnen houden, dus met een zware interval training kun je nooit in Z2 blijven (tenzij je dat interval tempo makkelijk een uur vol kunt houden natuurlijk ;) )
Dit gevoel heb ik dus ook maar is tot 2x toe al wel het resultaat van een SMO met hartslagmeting/ademgasanalyse etc bij het ziekenhuis hier in de buurt. Maar wellicht dat ik de resultaten dan niet goed heb geïnterpreteerd ofzo… zal het nog eens nagaan O-)

*denkt na over goede signature*

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:31

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

PindaUnited schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:21:
[...]

Dit gevoel heb ik dus ook maar is tot 2x toe al wel het resultaat van een SMO met hartslagmeting/ademgasanalyse etc bij het ziekenhuis hier in de buurt. Maar wellicht dat ik de resultaten dan niet goed heb geïnterpreteerd ofzo… zal het nog eens nagaan O-)
gooi ff een screenshotje hier even neer als je het spul hebt opgeduikeld :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:33
Komend weekend is er weer een Montferlandrun! Het wordt wel erg koud, maar waarschijnlijk wel mooi droog met een zonnetje erbij! Zijn er misschien meer Tweakers aanwezig?

• Lone Wolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-01 06:51
born2tweak schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:04:
Komend weekend is er weer een Montferlandrun! Het wordt wel erg koud, maar waarschijnlijk wel mooi droog met een zonnetje erbij! Zijn er misschien meer Tweakers aanwezig?
Yep!
Deze long-time-lurker meld zich ook maar eens een keer.

Dit wordt mijn 3e keer en was in 2018 mijn aller eerste hardloopevenement. Het is een kleinschalig (max 2750 deelnemers) maar mooi en sfeervol evenement .
Ik heb de 7-heuvelenloop nog nooit gedaan, maar volgens mij zijn deze aardig vergelijkbaar qua afstand, omgeving en heuvels.

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:44
Ach, ik loop nu een jaar of 10 hard en raak nog steeds compleet in de war van alle zones en heb geen idee wat waarheid is. Enige dat ik snap en weet (of denk te snappen en denk te weten ;) ) is dat je veel rustig moet lopen en niet te veel heel hard.

Voor mij komt dat meestal neer op Z2 voor rustige loopjes/duurlopen (hartslag rond de 135 als ik me er netjes aan hou in mijn geval) en Z4 voor tempo. Dit op basis van lactaatdrempel en zones in garmin want ook daar kan je natuurlijk weer voor van alles kiezen en zijn zones net anders inngedeeld tussen verschillende sites/merken.

Op zich kan je denk ik ook niet TE rustig lopen (om maar op Z1 in te haken) vooral als je bonus kms wil maken maar of dat echt effect heeft op je conditie, geen idee. Maar wel op je lichaam en de belasting an sich.

Maar ja, het moet ook wel leuk en motiverend blijven en dat werkt bij mij niet helemaal als ik in Z1 zou moeten blijven.

OFtewel, we doen maar wat en zolang je niet geblesseerd raakt enh gemotiveerd blijft doe je het prima wat mij betreft ;)

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:19

Toppertje

www.davideografie.nl

Zijn er hier mensen met ervaring met TrainingPeaks?
Sinds een paar maanden ben ik namelijk aan het trainen met TrainingPeaks en een coach, dit werkt heel handig, echter de TSS inschatting die gegeven wordt achteraf ligt veel hoger dan de TSS die vooraf ingeschat is door mijn coach, nu las ik al dat dat komt doordat mijn Garmin de running power registreert, om dit recht te trekken heb ik mijn running power zones ingesteld in mijn TrainingPeaks Zones.

Maar nu komt mijn vraag, hoe kan ik deze TSS her berekenen voor alle vorige workouts?
Als ik dit namelijk doe via de TSS Backfiller krijg ik alsnog weer de oude en te hoge TSS.
Echter als ik per activiteit een Recalculate doe kom dus wel de realistische TSS.
Mijn vraag is dus eigenlijk of ik deze laatste methode ook in bulk kan toepassen?

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Toppertje schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:17:
Zijn er hier mensen met ervaring met TrainingPeaks?
Sinds een paar maanden ben ik namelijk aan het trainen met TrainingPeaks en een coach, dit werkt heel handig, echter de TSS inschatting die gegeven wordt achteraf ligt veel hoger dan de TSS die vooraf ingeschat is door mijn coach, nu las ik al dat dat komt doordat mijn Garmin de running power registreert, om dit recht te trekken heb ik mijn running power zones ingesteld in mijn TrainingPeaks Zones.

Maar nu komt mijn vraag, hoe kan ik deze TSS her berekenen voor alle vorige workouts?
Als ik dit namelijk doe via de TSS Backfiller krijg ik alsnog weer de oude en te hoge TSS.
Echter als ik per activiteit een Recalculate doe kom dus wel de realistische TSS.
Mijn vraag is dus eigenlijk of ik deze laatste methode ook in bulk kan toepassen?
ik ben niet een heel grote fan van die TSS-scores, ze kunnen nogal eens afwijkend worden van de realiteit is mijn ervaring. Rusthartslag en HRV (bij beide dan vooral de langere termijn) zjin betrouwbaarder, samen natuurlijk met het simpele 'wat voel ik'.

Ik heb vroeger trainingpeaks gebruikt en als ik terugkijk heb ik 3 verschillende TSS: die in runningpeaks, die in stryd en die in garmin, voor dezelfde run.

Ik kies uiteindelijk gewoon te kijken hoe ik herstel. Herstel ik goed/snel, dan kan mijn lichaam meer aan. Herstel ik niet/traag (hoge rusthartslag, HRV die keldert), dan moet i ktrainingen skippen of wat afbouwen. Enige uitzondering is als je 'by design' zware back2back trainingen krijgt en van die ongein.

Voor de mensen die vna het weekend nog een loopje willen doen in Limburg (Heerlen/Landgraaf): https://stblandgraaf.nl/kapellerbosloop/

Kapellerbosloop: klein bosje met een stevig helling erin (20+ % stijging over een wortelpad :P ).
Ik ga voor de 7km loop: na een dikke maand 'gehannes' met ziek zijn, eens kijken waar ik precies sta nu conditioneel. En het is leuke afwisseling om een keer een kortere wedstrijd vlakbij huis (afstand van huis naar daar is net genoeg om warm te lopen :) ) te doen waarbij ik niet in dagen moet plannen maar gewoon uurtjes :D

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
polthemol schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:31:
[...]

Voor de mensen die vna het weekend nog een loopje willen doen in Limburg (Heerlen/Landgraaf): https://stblandgraaf.nl/kapellerbosloop/

Kapellerbosloop: klein bosje met een stevig helling erin (20+ % stijging over een wortelpad :P ).
Ik ga voor de 7km loop: na een dikke maand 'gehannes' met ziek zijn, eens kijken waar ik precies sta nu conditioneel. En het is leuke afwisseling om een keer een kortere wedstrijd vlakbij huis (afstand van huis naar daar is net genoeg om warm te lopen :) ) te doen waarbij ik niet in dagen moet plannen maar gewoon uurtjes :D
Nice, leuk loopje! Succes
Komt voor mij nog net 10 weken te vroeg, dus ik ga me daar maar niet op stuklopen :+

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-01 17:07
Op de valreep heb ik ook een black friday aankoop gedaan: een paartje Asics Magic Speed. Ik heb nog geen ervaring met carbon plate schoenen. Het carbon in deze schoon loopt niet onder de hele zool, alleen in de voorste helft. Ik ben benieuwd.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:52
Vraagje, ik wil graag gaan lopen op hardslagzone. Eerder in dit topic had ik al gepost dat mijn nieuwe (smart) watch, de Samsung watch 6 classic, dit ook ondersteund en je via coaching laat weten of je goed zit qua hardslagzone. Super handig leek me en ook een reden om deze te kopen. De eerste keer dacht ik, ik selectie simpel zone 4 (anaeroob) en klaar maar toen moest ik bijna terug schroeven naar snelwandel tempo 😁. Daar zat dus nog even wat meer uitzoek werk in.

Door een hielspoor blessure moest ik helaas weer even stoppen maar vandaag weer gelopen. En toen kreeg ik na de sessie dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ynGEC5D3ToTtw4vEMKN8jRuplgY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1LGWCZ8UgJby1gT9Pd3rWqq9.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o45cunymEW0PYDGbC3yzFRz6rSk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hmngrOaqPJ2dTHLCqmmqQvG7.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik hierop uitmaken dat de Watch eigenlijk zelf de boel calibreert en dus de juiste zone selecteert? Mijn eerste en belangrijkste doel van het hardlopen is een kilo of 5 a 10 afvallen en dus de vetverbranding zone.

Tis even puzzelen hoe en wat om zo het meeste uit je hardloop sessie te halen want voorheen deed ik maar wat en had vooral een tijd in m'n hoofd.

[ Voor 12% gewijzigd door Juancho op 02-12-2023 14:00 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

polthemol schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:31:
[...]

ik ben niet een heel grote fan van die TSS-scores, ze kunnen nogal eens afwijkend worden van de realiteit is mijn ervaring. Rusthartslag en HRV (bij beide dan vooral de langere termijn) zjin betrouwbaarder, samen natuurlijk met het simpele 'wat voel ik'.

Ik heb vroeger trainingpeaks gebruikt en als ik terugkijk heb ik 3 verschillende TSS: die in runningpeaks, die in stryd en die in garmin, voor dezelfde run.

Ik kies uiteindelijk gewoon te kijken hoe ik herstel. Herstel ik goed/snel, dan kan mijn lichaam meer aan. Herstel ik niet/traag (hoge rusthartslag, HRV die keldert), dan moet i ktrainingen skippen of wat afbouwen. Enige uitzondering is als je 'by design' zware back2back trainingen krijgt en van die ongein.
Goed punt, zo zie ik het ook wel hoor, het gaat mij ook meer om de betrouwbaarheid van "Fitness" en Grafiekjes die trainingpeaks voorschoteld, en uiteraard gaan die ook gepaard met het eigen gevoel, maar het is toch leuk als je dat op een of andere manier ook bevestigd ziet in zo'n trainingstool. Daarbij komt dat ik het gewoon erg leuk vind al die grafiekjes :P
En tuurlijk zijn die cijfers en grafiekjes niet heilig, ik ben ook geen topsporter ofzo, dus het komt ook niet op details aan, maar als het enigszins betrouwbaar zou staan, helpt mij dat wel.

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-01 09:44
Juancho schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:00:
Vraagje, ik wil graag gaan lopen op hardslagzone. Eerder in dit topic had ik al gepost dat mijn nieuwe (smart) watch, de Samsung watch 6 classic, dit ook ondersteund en je via coaching laat weten of je goed zit qua hardslagzone. Super handig leek me en ook een reden om deze te kopen. De eerste keer dacht ik, ik selectie simpel zone 4 (anaeroob) en klaar maar toen moest ik bijna terug schroeven naar snelwandel tempo 😁. Daar zat dus nog even wat meer uitzoek werk in.

Door een hielspoor blessure moest ik helaas weer even stoppen maar vandaag weer gelopen. En toen kreeg ik na de sessie dit:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Kan ik hierop uitmaken dat de Watch eigenlijk zelf de boel calibreert en dus de juiste zone selecteert? Mijn eerste en belangrijkste doel van het hardlopen is een kilo of 5 a 10 afvallen en dus de vetverbranding zone.

Tis even puzzelen hoe en wat om zo het meeste uit je hardloop sessie te halen want voorheen deed ik maar wat en had vooral een tijd in m'n hoofd.
Het klinkt voor mij dat je een maximale hartslag in kan vullen en zo de zones bepaald worden. Ik weet niet hoe oud je bent en of 173 dus realistisch is.

• Hartloper
Koets89 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:38:
[...]

Het klinkt voor mij dat je een maximale hartslag in kan vullen en zo de zones bepaald worden. Ik weet niet hoe oud je bent en of 173 dus realistisch is.
Als je horloge je maximale hartslag moet raden, dan is het per definitie een onbetrouwbare waarde, wat betekent dat de zones ook waardeloos zijn.

Ik denk dat @Juancho een overdreven vertrouwen heeft in de trainerscapaciteiten van zijn horloge.

• Juancho
Koets89 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:38:
[...]

Ja ik heb die 4 keuzes en nog een optie om zelf je waarde in te voeren. Ik vind het gewoon erg lastig om op in min gewenste hartslagzone te lopen. Ik ging er vanuit dat die zones wel vast stonden en dat als je een zone kiest de watch dus aan de hand van je hartslag tijdens het hardlopen bepaald of je nog goed zit. Maar zoals gezegd, toen ik dat een tijdje terug voor het eerst deed moest ik zo langzaam lopen... dat was snelwandelen en had niks meer met hardlopen te maken. Ik ben overigens 41 en weeg 89 kilo.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Juancho
Hartloper schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 17:39:
[...]

Als je horloge je maximale hartslag moet raden, dan is het per definitie een onbetrouwbare waarde, wat betekent dat de zones ook waardeloos zijn.

Ik denk dat @Juancho een overdreven vertrouwen heeft in de trainerscapaciteiten van zijn horloge.
Ik heb geen overdreven vertrouwen, ik wil graag gewoon een soort van hulpje. En dat hoeft echt niet 100% te kloppen maar wel een beetje sturing op basis van je hartslag tijdens je run en in welke zone je wil blijven. Dat is toch een doodnormale actie die je als runner kan hebben? Of mis ik nou iets?

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:12
Juancho schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:05:
[...]

Ik heb geen overdreven vertrouwen, ik wil graag gewoon een soort van hulpje. En dat hoeft echt niet 100% te kloppen maar wel een beetje sturing op basis van je hartslag tijdens je run en in welke zone je wil blijven. Dat is toch een doodnormale actie die je als runner kan hebben? Of mis ik nou iets?
Regel 1 voor zinnige zones: zorg voor goede input om de zones op te baseren. Heb je je maximale hartslag al bepaald? Zo niet, dan zou ik dat eens testen. Er kwam van de week nog een protocolletje langs om deze te bepalen.

Met wat je beschrijft heb ik wat vraagtekens bij de indeling namelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Roozzz op 02-12-2023 18:14 ]

If you can see, look. If you can look, observe

• Hartloper
Of iets minder diplomatisch gezegd dan @Roozzz : garbage in = garbage out

Alles staat of valt met een correcte bepaling van de maximale hartslag. Alleen als de maximale hartslag correct is heb je min of meer betrouwbare zones waar je mee aan de slag kan.

Al blijft het gevoel ook belangrijk.
Als je drie keer per week loopt, kan het een goed idee zijn om twee keer heel rustig te lopen, en de derde keer wat meer doorduwen. In principe heb je daar geen hartslagmeter voor nodig.

Succes en veel loopplezier. Bij een nieuw horloge is het altijd leuk om bepaalde functies te ontdekken.

[ Voor 43% gewijzigd door Hartloper op 02-12-2023 19:20 ]

• KevinK92
  • Laatst online: 14:04
Vandaag de laatste wedstrijd van het jaar gehad (als het goed is): De Bovenboerloop in Nijeveen. Ook wel bekend als de Halve marathon die eigenlijk geen halve marathon is omdat hij altijd wat te kort is. Maar dat mag de pret niet drukken :)

Met een hoop stress kwam ik eigenlijk veel te laat aan bij de start om m'n nummer op te halen, dus was het haasten om het nummer op te halen, even wat in te lopen en m'n warme kleren uit te doen. Ondertussen op de parkeerplaats ook nog ruzie moeten maken met een visser omdat hij van mening was dat hij de parkeerplaats niet kon verlaten, terwijl hij meer dan genoeg ruimte had om te vertrekken.. Niet bevorderlijk voor de voorbereiding.

Aan de start was het ongeveer een graad boven nul maar de wind die normaal gesproken altijd aanwezig is bij deze wedstrijd leek weg te blijven. Van tevoren hoopte ik op een PR en ik ging weg op een kilometertijd van 4:03.
Na tien kilometer stond er 40:18 op het klokje en begon ik het wat zwaarder te krijgen. Het PR (was 1:26:52 hier vorig jaar gelopen) leek in zicht, maar ik wilde stiekem meer. Een halve marathon lopen met een gemiddelde dat start met een 3 leek me wel heel interessant, dus ik besloot om flink door te zetten en 10 - 15 kilometer proberen onder de 20 minuten te lopen. Dat lukte helaas niet, maar met 20:05 was ik nog steeds goed op weg voor een dik PR.

In de laatste zes kilometer kon ik tot mijn eigen verbazing nog steeds door blijven gaan. Voor mijn gevoel kon ik zelfs versnellen, maar aan de kilometertijden te zien bleef ik alleen maar mijn tempo vasthouden. Maar met kilometers tussen de 4:00 en 4:03 had ik meer dan genoeg voorsprong opgebouwd voor een PR maar bleef ik wel achter op mijn doel om 3:59 gemiddeld te lopen.

De laatste kilometers werden erg zwaar, maar ik wist vol te houden en uit te komen op 1:24:11. Helaas hield de GPS het op 20,9 kilometer, maar als ik de missende 200 meter erbij optel kom ik op 1:24:59, een mooi PR en daarmee het laatste PR dat ik nog wilde verbreken dit jaar!

De 5, 10, 21,1 en 42,2 kilometer heb ik dit jaar allemaal verbeterd (al was die laatste natuurlijk niet moeilijk omdat het de eerste keer was) en ik ben enorm blij met de progressie die ik heb kunnen boeken :)

Strava

• Slickk
Juancho schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:05:
[...]

Ja, dat is wel hoe ze je het verkopen maar de techniek is simpelweg niet zo waterdicht en het luistert best nauw omdat de range ook niet zo groot is tussen de zones. Als je een thermometer hebt met een afwijking van 0,5 graden is dat het verschil tussen koorts of dat je nog wel oké bent. Het geeft iets van een indicatie, maar tegelijk kun je er ook niet 100% van op aan. Dat is met een hartslagmeting via een polshorloge hetzelfde. Het is verbeterd sinds vroeger en voor sommigen komt het overeen met een meting via borstband, voor de meesten niet. En tsja, dat je horloge zo stellig gaat zeggen dat je max hartslag 173 is… Sorry, maar dat is echt niet betrouwbaar. Dat is wellicht de hoogste hartslag die je tijdens die sessie hebt aangetikt, maar absoluut niet jouw max hartslag.

In het begin zal je hartslag nog door het dak gaan bij minimale inspanning. In die zin is het moeilijk om in het begin op hartslag te trainen. Je kunt beter dat eerst los laten en kijken naar hardloopschema’s die opbouwen tot bijv 5km. Daarin heb je stukjes hardlopen afgewisseld met stukjes wandelen. Die stukjes hardlopen moet je dan alsnog echt rustig doen maar dat is meer op gevoel dan hartslag.

Naast hartslag, geeft de waargenomen inspanning ook al veel weer. Kijk maar eens in deze tabel: https://www.garmin.com/nl-BE/blog/hartslagzones/
Dat zegt je nu waarschijnlijk meer dan al die zones en hartslag.

• mosselmossel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-01 21:47
KevinK92 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:16:
Vandaag de laatste wedstrijd van het jaar gehad (als het goed is): De Bovenboerloop in Nijeveen. Ook wel bekend als de Halve marathon die eigenlijk geen halve marathon is omdat hij altijd wat te kort is. Maar dat mag de pret niet drukken :)

Met een hoop stress kwam ik eigenlijk veel te laat aan bij de start om m'n nummer op te halen, dus was het haasten om het nummer op te halen, even wat in te lopen en m'n warme kleren uit te doen. Ondertussen op de parkeerplaats ook nog ruzie moeten maken met een visser omdat hij van mening was dat hij de parkeerplaats niet kon verlaten, terwijl hij meer dan genoeg ruimte had om te vertrekken.. Niet bevorderlijk voor de voorbereiding.

Aan de start was het ongeveer een graad boven nul maar de wind die normaal gesproken altijd aanwezig is bij deze wedstrijd leek weg te blijven. Van tevoren hoopte ik op een PR en ik ging weg op een kilometertijd van 4:03.
Na tien kilometer stond er 40:18 op het klokje en begon ik het wat zwaarder te krijgen. Het PR (was 1:26:52 hier vorig jaar gelopen) leek in zicht, maar ik wilde stiekem meer. Een halve marathon lopen met een gemiddelde dat start met een 3 leek me wel heel interessant, dus ik besloot om flink door te zetten en 10 - 15 kilometer proberen onder de 20 minuten te lopen. Dat lukte helaas niet, maar met 20:05 was ik nog steeds goed op weg voor een dik PR.

In de laatste zes kilometer kon ik tot mijn eigen verbazing nog steeds door blijven gaan. Voor mijn gevoel kon ik zelfs versnellen, maar aan de kilometertijden te zien bleef ik alleen maar mijn tempo vasthouden. Maar met kilometers tussen de 4:00 en 4:03 had ik meer dan genoeg voorsprong opgebouwd voor een PR maar bleef ik wel achter op mijn doel om 3:59 gemiddeld te lopen.

De laatste kilometers werden erg zwaar, maar ik wist vol te houden en uit te komen op 1:24:11. Helaas hield de GPS het op 20,9 kilometer, maar als ik de missende 200 meter erbij optel kom ik op 1:24:59, een mooi PR en daarmee het laatste PR dat ik nog wilde verbreken dit jaar!

De 5, 10, 21,1 en 42,2 kilometer heb ik dit jaar allemaal verbeterd (al was die laatste natuurlijk niet moeilijk omdat het de eerste keer was) en ik ben enorm blij met de progressie die ik heb kunnen boeken :)

Strava
Lekker gelopen! Maar ik zou er zelf niet tegen kunnen hoor. Lopen een parcours waarvan je zeker weet dat de afstand niet klopt. Ik zou het in elk geval niet bij mijn pr's rekenen, haha. Maar ik ben misschien te formeel met m'n pr's.

Battletag: Iigy#2192

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-01 07:35
Vandaag was de eerste dag in lange tijd dat er zelfs in de stad op stoepen/fietspaden weer plakken ijs lagen.
Ik vind het altijd even wennen om mee om te gaan, maar is er misschien schoeisel waarmee hierop rennen makkelijker wordt?

Ik heb nu Brooks Adrenaline GTS 22 voor bijna een jaar & ik denk dat ze al aan vervanging toe zijn.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
oddish2211 schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:15:
Vandaag was de eerste dag in lange tijd dat er zelfs in de stad op stoepen/fietspaden weer plakken ijs lagen.
Ik vind het altijd even wennen om mee om te gaan, maar is er misschien schoeisel waarmee hierop rennen makkelijker wordt?

Ik heb nu Brooks Adrenaline GTS 22 voor bijna een jaar & ik denk dat ze al aan vervanging toe zijn.
In de winter is alles een trailloop :)

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Moet zeggen dat ik daar ook bang voor was. Maar hier viel het mee gelukkig.

• Hartloper

Ik heb vandaag mijn Adidas Boston 12 aangedaan. Die hebben Continental rubber onderaan, en de beste grip van al mijn schoenen.

Leuke ochtend, eerst naar de Valencia marathon gekeken op Eurosport (voor wie 'm nog zou willen zien, staat ook op YouTube YouTube: Valencia Marathon ).
Mooie winnaar, en ook fantastische prestatie van levende legende Kenenisa Bekele die 2:04:20 loopt op 41-jarige leeftijd ! Chouckoud loopt 2:07 en kwalificeert zich voor de Olympische marathon volgend jaar.

Daarna lange rustige duurloop van iets meer dan 24 km in een uur of 2. Ik had schrik van het weer maar uiteindelijk viel de wind en de sneeuwval mee.

• m0ridin
mosselmossel schreef op zondag 3 december 2023 @ 06:42:
[...]

Lekker gelopen! Maar ik zou er zelf niet tegen kunnen hoor. Lopen een parcours waarvan je zeker weet dat de afstand niet klopt. Ik zou het in elk geval niet bij mijn pr's rekenen, haha. Maar ik ben misschien te formeel met m'n pr's.
Haha, dit inderdaad. Dit zou echt niks voor mij zijn en idd, ik zou hem voor mezelf ook niet als HM PR kunnen rekenen. Je hebt immers geen HM gelopen. (En als ik helemaal mierenneukerig ga doen, je loopt meestal wat extra natuurlijk en bij een HM vaak toch al minimaal 100m oid). Dus 20.9 op GPS, tja... bij een officiele HM tijd moet je er dan zo'n 300m bij optellen ;)

Hoe dan ook, zelf vandaag weer een LDL duurloop erop zitten van 30+km. Na een Sinterklaasviering gisteravond met traditioneel erwtensoep, veel gesnoep en een paar biertjes een uiterst goede basis gelegd natuurlijk. De training readiness van 1 die Garmin me vanochtend voorschotelde bevestigde dat ook, beter dan nr 1 kan toch niet? Hmmm....

Het begon eigenlijk nog best prima, had me goed gekleed op de kou dus daar nergens last van en hartslag bleef lekker rond de 135. Maar op een gegeven moment begon de avond ervoor toch wat op te spelen, (ruim) halverwege een toilet kunnen opzoeken gelukkig (niet zozeer nodig, meer voor de gemoedsrust) en de laatste 5km oid ging mijn hartslag toch wel snel omhoog richting de 145-150...

Hoe dan ook, al met al grotendeels lekker gelopen en hij zit er in ieder geval weer op!

Twee vraagjes..

1. Ik gebruik tegenwoordig van die blauwe leukoplast tegen bloedende tepels. (Vroeger vaseline maar dat gaf vieze vlekken die er niet meer uit wilden). Dat werkt prima en het blijft goed zitten. Te goed zelfs, want ik krijg het er na afloop maar met veel pijn (letterlijk) en moeite (letterlijk) af. Zelfs onder de douche blijft het stevig zitten!

Na verwijderen steevast een portie borsthaar minder, prettig is anders :P Is hier iets op te verzinnen? Ik gebruik echt maar een klein stukje, nog geen 1 bij 1 cm... Heb ook groene leukeplast geloof ik, die schijnt iets zachter te zijn? (Maar ja, had toen 3 rollen blauwe gekocht... dus zonde om die niet te gebruiken).

2. Als het echt koud is heb ik het idee dat mijn hartslag juist wat hoger wordt (vooral merkbaar bij intervallen). Ik gok dat het komt doordat bij heel koude wind/lucht ademhalen minder prettig wordt oid, herkent iemand dit? Probeer vooral te bedenken of het een logische gedachtengang is, of dat het in mijn hoofd zit en gewoon toeval was ;)

• Flipm0de

Flipm0de

geen

Juancho schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:00:
Vraagje, ik wil graag gaan lopen op hardslagzone. Eerder in dit topic had ik al gepost dat mijn nieuwe (smart) watch, de Samsung watch 6 classic, dit ook ondersteund en je via coaching laat weten of je goed zit qua hardslagzone. Super handig leek me en ook een reden om deze te kopen. De eerste keer dacht ik, ik selectie simpel zone 4 (anaeroob) en klaar maar toen moest ik bijna terug schroeven naar snelwandel tempo 😁. Daar zat dus nog even wat meer uitzoek werk in

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dit is een goeie uitleg hoe de het omslagpunt en daarmee je zones kan berekenen.

https://www.sportrusten.n...nauwkeurig-je-omslagpunt/

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:38
Vandaag een halve marathon gelopen hier in omgeving lage vuursche, Baarn en soest. Had gehoopt op 2 uur, maar de laatste vier kilometer vielen me zwaar en kon helaas niet meer versnellen, uiteindelijk rond de 2:03 gelopen, voor een eerste halve niet slecht, loop pas krap vier maanden.

Vooraf een banaan gegeten ( en veel pepernoten enzo 😂) rond de 10 km een mini snicker. Weet nog niet of dat zo lekker werkt. Volgende keer maar klein flesje drinken ergens in de zak stoppen.

Anyway, niet ontevreden, wel flinke spierpijn (nu al.. morgen wordt afzien op kantoor).

• Shinji
koentjuh schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:00:
Vandaag een halve marathon gelopen hier in omgeving lage vuursche, Baarn en soest. Had gehoopt op 2 uur, maar de laatste vier kilometer vielen me zwaar en kon helaas niet meer versnellen, uiteindelijk rond de 2:03 gelopen, voor een eerste halve niet slecht, loop pas krap vier maanden.

Vooraf een banaan gegeten ( en veel pepernoten enzo 😂) rond de 10 km een mini snicker. Weet nog niet of dat zo lekker werkt. Volgende keer maar klein flesje drinken ergens in de zak stoppen.

Anyway, niet ontevreden, wel flinke spierpijn (nu al.. morgen wordt afzien op kantoor).
In zo’n 12 weken naar een halve marathon, pas je wel goed op jezelf? Dat is een flink snelle opbouw namelijk en is vragen om blessures. Lees de afgelopen pagina’s hier maar even terug anders.

• koentjuh
Ik volg netjes een schema idd. Met hardlopen begonnen zonder enig schema maar toen liep ik na een week of vijf zeurende pijntjes op. Nu gaat het eigenlijk wel redelijk goed, maar let er wel op dat ik voldoende rust neem en goed opbouw. Vermoedelijk sla ik de interval loop van dinsdag ook over ivm herstel van deze loop.

• Hartloper
koentjuh schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:42:
Ik volg netjes een schema idd. Met hardlopen begonnen zonder enig schema maar toen liep ik na een week of vijf zeurende pijntjes op. Nu gaat het eigenlijk wel redelijk goed, maar let er wel op dat ik voldoende rust neem en goed opbouw. Vermoedelijk sla ik de interval loop van dinsdag ook over ivm herstel van deze loop.
Twee dagen na zo'n wedstrijd ZEKER geen interval doen. Niks doen voor een dag of 4 is het veiligste.

• koentjuh
Hartloper schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:06:
[...]

Twee dagen na zo'n wedstrijd ZEKER geen interval doen. Niks doen voor een dag of 4 is het veiligste.
Sounds like heaven! Gaan we doen.

• Shinji
koentjuh schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:42:
Welk schema bouwt dan in 12 weken op van 0 naar halve marathon?

Meestal is een schema 12 weken ongeveer, en dan begin je met een van 0 naar 5, dan 5 naar 10 en dan 10 naar halve. En ik zou ze niet direct achter elkaar doen maar dan ben je dus al gauw 3x 12 weken onderweg.

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
Vraagje

Waar gaat jullie voorkeur naar uit en waarom

Polar on garmin

Dan de polar grit pro x en garmin fenix 7 s/x

Gr dave

• Shinji
Davem3 schreef op zondag 3 december 2023 @ 22:16:
Vraagje

Waar gaat jullie voorkeur naar uit en waarom

Polar on garmin

Dan de polar grit pro x en garmin fenix 7 s/x

Gr dave
Die vraag kan je beter hier stellen denk ik:
Het grote sporthorloge met GPS topic.

Maar ik zou je vraag ook nog uitbreiden met wat je van het horloge verwacht, wat doe je voor sporten etc?

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:52

Niku

Alagaesii

Een update vanuit Australië! Na mijn mislukte marathon van Eindhoven ben ik drie maanden gaan reizen (geen verband tussen ;) ). Wel beetje blijven lopen uiteraard en gisteren in Melbourne sub 40 op de 10k gelopen! :D 39:59 officiële tijd (39:33 volgens Strava, want parcours was iets te lang) dus had de eindsprint nodig, maar heel lekker om de sub 40 af te kunnen vinken!

• Slickk
Niku schreef op maandag 4 december 2023 @ 01:16:
Een update vanuit Australië! Na mijn mislukte marathon van Eindhoven ben ik drie maanden gaan reizen (geen verband tussen ;) ). Wel beetje blijven lopen uiteraard en gisteren in Melbourne sub 40 op de 10k gelopen! :D 39:59 officiële tijd (39:33 volgens Strava, want parcours was iets te lang) dus had de eindsprint nodig, maar heel lekker om de sub 40 af te kunnen vinken!
Ik gok dat het parcours wel klopte maar je GPS iets afweek, eindstand blijft gelukkig een sub 40 :) Gefeliciteerd!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:52

Niku

Alagaesii

Slickk schreef op maandag 4 december 2023 @ 07:15:
[...]

Ik gok dat het parcours wel klopte maar je GPS iets afweek, eindstand blijft gelukkig een sub 40 :) Gefeliciteerd!
Fair enough, waarschijnlijk enerzijds de GPS en anderzijds het slalommen. Halve marathon startte namelijk een uurtje eerder op hetzelfde parcours (2 rondes). Gevolg was dat de snellere 10k lopers op relatief hele trage HM lopers ‘botsten’. In een pacer groep is dat echt heel onhandig met struikelpartijen tot gevolg. Flink wat extra meters gemaakt. En ik ben ruim voor de pacer gefinisht, dus die heeft zijn werk ook niet helemaal goed gedaan :+ Maar, uiteraard zeer blij met het resultaat!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:33
Ik heb gisteren de Montferlandrun gelopen, 15km. Het was heerlijk weer om te lopen, als je de goede kledingkeuze hebt gemaakt. ik heb 30 minuten voor de start nog gewisseld en denk dat ik redelijk goed zat met een thermo t-shirt en een shirt met lange mouwen.

Ik heb niet specifiek voor deze afstand getraind, ik ben vooral met de lange duurlopen bezig om na mijn blessure afgelopen zomer weer op te bouwen naar de marathon in maart. Maar omdat deze bij mij zo'n beetje in de achtertuin georganiseerd is, in mijn normale trainingsgebied, moet ik er natuurlijk wel aan meedoen. Samen met nog veel van onze loopgroep stonden we aan de start van de 7,5 of 15km. Het was rond het vriespunt, zonnig en droog. Het parcours lag er prima bij en de weg was schoon.

Eerst m'n zoon aangemoedigd bij het startvak en daarna bij de finish m'n trainer zien finishen in de top 10. Mijn zoon liep een PR, rond de 34 minuten, waar hij heel blij mee was.

Daarna mijn eigen race, starten om 12:00. het startvak was opgedeeld per 10 minuten, zodat iedereen in principe op zijn eigen tijd kan staan. Helaas doen veel mensen dit niet, waardoor het de eerste 2 km nogal slingeren en positiespel was. Daarna ging het gelukkig beter en heb ik mijn eigen ritme kunnen lopen. Het was nog even afwachten hoe de vorm zou zijn omdat ik niet specifiek dit tempo of deze wedstrijdafstand getraind had, dus voorzichtig begonnen in 4:40/km. Op 6 à 7km kom je de eerste lange klim tegen en is het zoeken naar de belasting op basis van hartslag. Dit gaat prima en ik zit de hele wedstrijd zo'n 2 - 4 slagen onder het omslagpunt. Bij km 9 komt de tweede beklimming, waarbij ik iets versnel en mijn hartslag op omslagpunt probeer te houden. Op het vlakke gaat het dan naar 4:15/km en zo loop ik heerlijk uit de wind en met een lekker zonnetje. Dit voelt goed, maar ik merk wel dat het vasthouden van het tempo lastig is. Aan het einde van het parcours, 3 km voor het einde begint de drieheuvelenweg met ... 3 heuvels. Het zijn venijnige korte klimmetjes waar ik bovenaan de eerste wel even afvraag of ik het ga volhouden op dit tempo. 1,5 km verder en richting de laatste klim besef ik dat het gaat lukken, het is nog maar 1 klim en de laatste km is bult af richting de finish. Ik kom qua snelheid op een voor mij wat onbekend gebied met de bult af en qua energie nog ruimte om wat te versnellen. Ik pik aan bij enkelen die mij voorbij willen en zo gaan we in een mooi tempo (rond de 3:40) de finish over.
Eindtijd ben ik redelijk tevreden over, al vindt Garmin dat het sneller had gekund. Waarschijnlijk wel, maar dit voelde lekker! 1:09:44.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Gisteren sinds lange tijd een korte wedstrijd gedaan: een lokale hardloopclub deed een cross organiseren in een klein hellingsbosje vlak naast mijn huis. Het parcours ken ik goed, ga er regelmatig trainen om hoogtemeters in de benen te krijgen, maar dat is nooit op snelheid.

Gezien ik meer dan een maand door een opeenstapeling van 'vervelend ziek' zijn (net niet genoeg om echt ziek te zijn, genoeg dat ik te hard snotterde voor rennen en wat opgebouwde vermoeidheid voor mijn kiezen kreeg) niet had getrained, vorige week weer in beweging gekomen en deze loop maar gebruikt om te zien waar ik nu precies sta. De afstand was 7.2K (7.4 in realiteit), het terrein is vrij afwisselend: vanaf de start heb je een ~800 meter verhard met een 2% stijging, erg uitnodigend om gas te geven, maar beter hier wat conservatiever in te zitten. Daarna krijg je een stuk wat redelij khard omhoog gaat over een singletrack. De kunst is hier vooral goed kijken waar de wortels uitsteken. Hier plan ik mijn tempo te maken. Daarna een nare bocht en een stuk mul zand wat ook omhoog gaat. Dan weer een stukje waar je wat gas kunt geven en daarna DE! @#$%^#%@ van de route: een stuk helling omhoog met (volgens strava) een ~20% hellingspercentage. Het is allemaal boomwortel dus veel struikelen. Plan hier was gewoon wandelen: zelfs de hele snelle lopers zie je hier terugvallen tot een ~6:00 pace (dat zijn de jongens die hier sub 3:30 wegtikken), waarbij je dus heel veel energie kwijt bent voor een minimale winst. Daarna een stuk van een 400~ meter over relatief vlak verhard waar je het tempo kunt oppakken (vooral als je je niet de blubber rent op die helling), dan kort stukje onverhard, met stukje omlaag, stukje omhoog en je bent rond.

De wedstrijd: ik dacht een beetje op gevoel rond de 5:00 pace te starten en in de laatste ronde te kijken wat ik nog in me had. Relatief conservatief gelopen dus, en met netjes aan mijn plan gehouden met op welke segmenten ik tempo wilde maken en waar ik zuiniger wilde zijn met mijn energie. Overall ging dat prima, met name het stuk heuvelop gewoon wandelen hielp erg, veel die hier stijf renden haalde ik gewoon in de seconde dat ik bovenaan was en meteen terug op sub 5:00 door kon gaan, waar zij nog wat stonden te puffen.

In de laatste ronde her en der wat proberen aan te zettne, nog kort opgehouden door een heel traag koppel (maar gezien plaatsing me niet kon boeien en het een echt singletrack stukje was, ze gewoon netjes de tijd gegeven). Op de laatste km had ik nog een loper voor me waar ik hard op inliep. Hier nog geprobered wat extra gas te geven, maar toen kwam de grens van het langere trainen in zicht: tot aan mijn threshold gaat het vrij ok, de marge daarboven om kortere tijd nog in Z5 gaan was wel ver weg. Met een 5 meter achter de voorligger over de finish gekomen, met een relatief tevreden gevoel. Gros van de wedstrijd in Z4/threshold gerend, 5:10 gemiddelde pace, met een slordige 120 D+. Day after voor de rest ook prima, geen pijntjes, geen vermoeidheid, al voelt het wel raar aan, dit zijn afstanden die ik al heel lang niet in racevorm heb gedaan, de hele manier van snelheid maken voelde tegennatuurlijk aan. Normaal heb ik een heel grote focus op stukken bergop / af om daar snel te schakelen tussen wandelen of shuffelen, wat hier niet echt werkt. Wel goed om de mentale spier nog wat te trainen door eens iets anders te doen dan normaal :)

De signalen om terug op te bouwen en me te richten om een keer niet-ziek te startne met de 24uurs van Sittard staan op groen in ieder geval :D

strava or it didn't happen:
https://www.strava.com/activities/10320464424

[ Voor 5% gewijzigd door polthemol op 04-12-2023 09:16 ]

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:43
m0ridin schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:19:
[...]

2. Als het echt koud is heb ik het idee dat mijn hartslag juist wat hoger wordt (vooral merkbaar bij intervallen). Ik gok dat het komt doordat bij heel koude wind/lucht ademhalen minder prettig wordt oid, herkent iemand dit? Probeer vooral te bedenken of het een logische gedachtengang is, of dat het in mijn hoofd zit en gewoon toeval was ;)
Hogere-hartslag-bij-kou-loper hier! Voor mij heel herkenbaar. Ik heb al snel issues met ademhaling bij een stevige wind tegen, en koude lucht is ook een killer. Al heb ik ook een verleden van inspanningsastma (gelukkig wel volledig onder controle met medicatie), waarbij ik vroeger al kapot ging als ik bij temperaturen onder de 5 graden een kwartier naar mijn werk moest fietsen. Maar iets hogere hartslag heb ik dus nog steeds bij kou - en intervallen vergroten het verschil, zeker ook bij de pauzes waar het een stuk langer duurt om de hartslag te laten zakken.

Overigens was ik net als @KevinK92 aanwezig bij de "halve marathon" in Nijeveen. Gemeten met Stryd was de afstand ook 20,9 km dus GPS op dit Drentse platteland is aardig accuraat. Jammer dat het net niet telt voor het PR, maar ik ben vooral blij dat ik ondanks mijn post-marathon-hardloop-dip in staat was om een goede prestatie neer te zetten. Natuurlijk veel te weinig kilometers opgebouwd in de afgelopen weken, maar ik had wel weer zin om eens een lekker stuk te lopen.

Bewust wat verder achteraan gestart zodat ik wel rustiger moest starten. Na de eerste kilometer in 4:20 kwam ik in een redelijk steady tempo van 4:07 min. +/- 3 seconden per km, voor mijn gevoel balancerend op het randje wat betreft hartslag/gevoelde inspanning/tempo voor deze afstand. Dit 16 kilometer lang volgehouden, daarna brak het gebrek aan trainingsvolume de hamstrings op. Doorbijtend met een gemiddeld tempo van 4:22 de finish gehaald. Gemiddelde tempo over de hele afstand van 4:10/km, dus dikke prima d:)b

Deze loop heeft mij mentaal wel een serieuze opkikker gegeven waardoor ik nu weer met plezier uitkijk naar het komende marathontrainingsblok. Het wordt hard werken, maar het is fijn dat het lichaam nog wel wat kan :)

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
polthemol schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:14:
Gisteren sinds lange tijd een korte wedstrijd gedaan: een lokale hardloopclub deed een cross organiseren in een klein hellingsbosje vlak naast mijn huis. Het parcours ken ik goed, ga er regelmatig trainen om hoogtemeters in de benen te krijgen, maar dat is nooit op snelheid.

Gezien ik meer dan een maand door een opeenstapeling van 'vervelend ziek' zijn (net niet genoeg om echt ziek te zijn, genoeg dat ik te hard snotterde voor rennen en wat opgebouwde vermoeidheid voor mijn kiezen kreeg) niet had getrained, vorige week weer in beweging gekomen en deze loop maar gebruikt om te zien waar ik nu precies sta. De afstand was 7.2K (7.4 in realiteit), het terrein is vrij afwisselend: vanaf de start heb je een ~800 meter verhard met een 2% stijging, erg uitnodigend om gas te geven, maar beter hier wat conservatiever in te zitten. Daarna krijg je een stuk wat redelij khard omhoog gaat over een singletrack. De kunst is hier vooral goed kijken waar de wortels uitsteken. Hier plan ik mijn tempo te maken. Daarna een nare bocht en een stuk mul zand wat ook omhoog gaat. Dan weer een stukje waar je wat gas kunt geven en daarna DE! @#$%^#%@ van de route: een stuk helling omhoog met (volgens strava) een ~20% hellingspercentage. Het is allemaal boomwortel dus veel struikelen. Plan hier was gewoon wandelen: zelfs de hele snelle lopers zie je hier terugvallen tot een ~6:00 pace (dat zijn de jongens die hier sub 3:30 wegtikken), waarbij je dus heel veel energie kwijt bent voor een minimale winst. Daarna een stuk van een 400~ meter over relatief vlak verhard waar je het tempo kunt oppakken (vooral als je je niet de blubber rent op die helling), dan kort stukje onverhard, met stukje omlaag, stukje omhoog en je bent rond.

De wedstrijd: ik dacht een beetje op gevoel rond de 5:00 pace te starten en in de laatste ronde te kijken wat ik nog in me had. Relatief conservatief gelopen dus, en met netjes aan mijn plan gehouden met op welke segmenten ik tempo wilde maken en waar ik zuiniger wilde zijn met mijn energie. Overall ging dat prima, met name het stuk heuvelop gewoon wandelen hielp erg, veel die hier stijf renden haalde ik gewoon in de seconde dat ik bovenaan was en meteen terug op sub 5:00 door kon gaan, waar zij nog wat stonden te puffen.

In de laatste ronde her en der wat proberen aan te zettne, nog kort opgehouden door een heel traag koppel (maar gezien plaatsing me niet kon boeien en het een echt singletrack stukje was, ze gewoon netjes de tijd gegeven). Op de laatste km had ik nog een loper voor me waar ik hard op inliep. Hier nog geprobered wat extra gas te geven, maar toen kwam de grens van het langere trainen in zicht: tot aan mijn threshold gaat het vrij ok, de marge daarboven om kortere tijd nog in Z5 gaan was wel ver weg. Met een 5 meter achter de voorligger over de finish gekomen, met een relatief tevreden gevoel. Gros van de wedstrijd in Z4/threshold gerend, 5:10 gemiddelde pace, met een slordige 120 D+. Day after voor de rest ook prima, geen pijntjes, geen vermoeidheid, al voelt het wel raar aan, dit zijn afstanden die ik al heel lang niet in racevorm heb gedaan, de hele manier van snelheid maken voelde tegennatuurlijk aan. Normaal heb ik een heel grote focus op stukken bergop / af om daar snel te schakelen tussen wandelen of shuffelen, wat hier niet echt werkt. Wel goed om de mentale spier nog wat te trainen door eens iets anders te doen dan normaal :)

De signalen om terug op te bouwen en me te richten om een keer niet-ziek te startne met de 24uurs van Sittard staan op groen in ieder geval :D

strava or it didn't happen:
https://www.strava.com/activities/10320464424
Hah, heerlijk! Goed bezig!

Dat wortelpad van 20% vind ik altijd leuk om naar beneden te denderen, maar bergop is dat wel een pijnlijke :+
Als je dit soort crossjes leuk vindt, is de sprinttrail van de Hivernal Trail ook wel echt een aanrader. 5,5km, vorig jaar ca. 300 D+

Maar pittig rondje lijkt me dit! Korte, pittige klimmetjes waar je toch al gauw van zegt "dit is te kort om te wandelen", veel op gang komen, lopen, rennen, lopen, rennen etc.

• turambar
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-01 10:23
[...]

1. Ik gebruik tegenwoordig van die blauwe leukoplast tegen bloedende tepels. (Vroeger vaseline maar dat gaf vieze vlekken die er niet meer uit wilden). Dat werkt prima en het blijft goed zitten. Te goed zelfs, want ik krijg het er na afloop maar met veel pijn (letterlijk) en moeite (letterlijk) af. Zelfs onder de douche blijft het stevig zitten!

Na verwijderen steevast een portie borsthaar minder, prettig is anders :P Is hier iets op te verzinnen? Ik gebruik echt maar een klein stukje, nog geen 1 bij 1 cm... Heb ook groene leukeplast geloof ik, die schijnt iets zachter te zijn? (Maar ja, had toen 3 rollen blauwe gekocht... dus zonde om die niet te gebruiken).
Ik ben ook een groot fan van de blauwe leukoplast.

Ik scheer een klein stukje rondom de "plak zone". Wanneer ik gevraagd word voor de Playgirl laat ik het wel even terug groeien.

• Gonadan

Gonadan

Ik loop gewoon altijd met een strak ondershirt. Dat zit lekker en helpt bij de vochtregulering, maar ook tegen schuren.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Shinji

Ik heb nu een tijdje leukopor gebruikt naar aanleiding van een tip hier. Dat werkt prima, is veel zachter dan leukoplast.

Maar daarnaast ben ik nu mijn tepels aan het harden, steeds langer lopen zonder iets, gewoon eelt creëren eigenlijk. Dus dat is ook een optie, levert in het begin dus wel bloedende tepels op maar op den duur niet meer als het goed is.

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:48
tl;dr 18 minuten verbetering van PR (3:00:56). Steken in mijn zij in laatste fase daardoor waarschijnlijk sub 3 gemist.

Gisteren stond voor mij dan eindelijk mijn A race voor dit jaar op het programma: de marathon van Valencia. Vijf jaar geleden liep ik daar mijn allereerste marathon in (een teleurstellende) 3:43:36. Inmiddels de nodige hardloopjaren (en blessures) verder was het gisteren tijd voor mijn 7de marathon.
De (lange) voorbereiding was zonder tegenslagen verlopen met als hoogtepunten een PR op de halve (1:26:30) tijdens de Geuzenloop in Zoetermeer en een 6 minuten verbetering van mijn PR op de marathon in Lyon (3:18:53) die ik 22 oktober als lange duurloop liep.
De weersomstandigheden waren ideaal. Afgelopen donderdag was de minimum temperatuur nog 17 graden en het maximum ca 25 graden, maar een koudefront deed de temperatuur dit weekend flink dalen naar ca 6 graden minimum en ongeveer 16 graden maximum. Het zou desondanks een zonnige dag worden met weinig wind en daarom besloot ik om de wedstrijd ondanks de frisse start toch maar gewoon in een singlet te lopen.
Mijn (online) coach had het wedstrijdplan voorzichtig ingestoken: tot 30km in tempo 423-426 en dan mogelijk het laatste stuk wat versnellen. Waarschijnlijk was dit vooral ingegeven door de resultaten van mijn eerdere marathons die steevast eindigden met wandelen. Enige positieve uitzondering daarop was Lyon maar daar was de insteek uiteraard heel anders (lange duurloop).
Ik was zelf ambitieuzer gestemd. In mijn startwave (3:00 - 3:11) zou een 3h pacer lopen. Mijn idee was om daar zo lang mogelijk bij aan te haken (tot 30k zou minimaal mogelijk moeten zijn) en daarna proberen het verval zo klein mogelijk te houden. Coach kon zich met wat waarschuwende woorden (pacers beginnen vaak een stuk sneller bijv 2:55 tempo, erg druk in een pace groep) uiteindelijk ook wel in vinden.
Toen ik op zondagochtend mijn gigantische startvak binnenliep was helaas het 3:00 vlaggetje nergens te zien. Daar ging mijn plan. Ik probeerde mezelf nog wat naar voren te wurmen maar er zaten echt duizenden lopers in dit vak dus dat was een kansloze missie. Berustend dat ik dan toch maar mijn eigen wedstrijd zou moeten lopen, wachtte ik het startschot af. Om stipt 8:35 uur gingen we van start, maar wat liep iedereen langzaam! De enorme massa kwam (voor mijn gevoel) heel traag op gang. Dit waren toch allemaal snelle lopers? Ondanks de prachtige brede wegen was het ook onmogelijk om een vrije baan te vinden. De eerste kilometer ging in 4:25 en dat viel me mee, maar het voelde traag. En waar was de 3:00 pacer? Zat die helemaal vooraan (en uit het zicht) of was hij in de verkeerde box gestart? De tweede kilometer ging ietsje sneller (4:20) en vanaf kilometer 3 had ik prettig tempo te pakken. Het bleef verschrikkelijk druk op de wegen maar om mij heen liep iedereen in een vergelijkbaar tempo dus dat was prima. Pas bij kilometer 18 zag ik voor het eerst de 3h pacer aan de overkant van de weg lopen! Ik zat daar zo'n twee honderd meter achter in blijkbaar een hele grote groep :) Mijn tempo van km 3 t/m km 33 zat tussen de 4:05 en 4:15. Allemaal sneller dan 3:00 pace maar ik ben nooit echt in de buurt van de pacer gekomen. Na 30km zat ik op schema 2:57 maar op dat punt begon de vermoeidheid wel een beetje toe te slaan. De zon scheen inmiddels volop en daar loop ik nooit zo lekker in. Ik had 8 gels mee (voor iedere 5km één) maar de zesde gel kreeg ik niet meer weg. Dat is in mijn geval een duidelijk signaal dat het wat minder gaat. In km 34 moest ik al wat vertragen naar 4:26. De volgende twee kilometers wist ik wel weer iets te versnellen, totdat ik op het 37 kilometerpunt steken in mijn rechterzij kreeg. Vertragen leverde geen directe verlichting dus ik besloot om even kort te wandelen in de hoop dat de steken zouden verminderen. Na een vijftig meter voorzichtig weer proberen hard te lopen, maar dat valt niet mee als je vermoeid bent! De steken kwamen ook vrij snel weer terug dus op km 38 opnieuw een wandelpauze ingelast. Vervolgens weer een poging gedaan om in het ritme te komen en nu was het ongemak beter te verteren. Kilometer 39 was mij langzaamste kilometer (4:50) en gelukkig kon ik in het restant nog iets versnellen (4:42, 4:38, 4:30). Uiteindelijk over de finish gekomen in 3:00:56 *O* . Een verbetering van bijna 18 minuten van mijn PR! Hoewel sub 3 uur er gegeven de omstandigheden zeker in had het gezeten ben ik erg blij met dit resultaat. Het was vooraf nooit een doel geweest om hier onder de 3 uur te lopen. Met een tijd onder 3:05 zou ik vooraf zeer tevreden zijn geweest. Dat ik zolang op schema 2:57 heb gelopen, geeft me alle vertrouwen dat ik in de nabij toekomst de 3 uur barrière wel ga doorbreken. Op naar nieuwe kansen in 2024!

• m0ridin
@turambar Mjah, scheren zou ook wel kunnen... Aan de andere kant heeft harsen dmv leukoplast uiteindelijk hetzelfde resultaat ;)

@Gonadan Heb er vooral last van bij heel warm weer en dus in een singlet (en zweet) of als het veel regend. In het laatste geval zou een strak ondershirt nog wel een optie zijn btw, gebruik in deze tijden sowieso meestal een (strakker) thermoshirt onder mn hardloopshirt. Of, in geval van 30+km, een salomon backpack waardoor eea ook meer gefixeerd is.

@Shinji Ah, leukopor... Volgens mij had ik die ook gelezen ja. Kijken of ik daar ook nog ee rolletje van had. Heb ook nog leukosilk geloof ik. Njah, maar gewoon wat proberen.

Liever dat dan eelt creeren voor nu (al is dat laatste op de lange termijn wel weer beter, maar als ik het kan ontwijken doe ik dat graag)

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
m0ridin schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:36:
@turambar Mjah, scheren zou ook wel kunnen... Aan de andere kant heeft harsen dmv leukoplast uiteindelijk hetzelfde resultaat ;)

@Gonadan Heb er vooral last van bij heel warm weer en dus in een singlet (en zweet) of als het veel regend. In het laatste geval zou een strak ondershirt nog wel een optie zijn btw, gebruik in deze tijden sowieso meestal een (strakker) thermoshirt onder mn hardloopshirt. Of, in geval van 30+km, een salomon backpack waardoor eea ook meer gefixeerd is.

@Shinji Ah, leukopor... Volgens mij had ik die ook gelezen ja. Kijken of ik daar ook nog ee rolletje van had. Heb ook nog leukosilk geloof ik. Njah, maar gewoon wat proberen.

Liever dat dan eelt creeren voor nu (al is dat laatste op de lange termijn wel weer beter, maar als ik het kan ontwijken doe ik dat graag)
je hebt ook nog speciale tepelpleisters, bij de roparun heb ik die eens gekregen van een teamgenoot. Heb je ook al overwogen shirts van een ander materiaal te proberen?

• Shinji
polthemol schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:44:
[...]

je hebt ook nog speciale tepelpleisters, bij de roparun heb ik die eens gekregen van een teamgenoot. Heb je ook al overwogen shirts van een ander materiaal te proberen?
Ik heb allerlei shirts, ruim, strak, verschillende materialen, maar dat maakt mijn tepels allemaal niks uit. Als het shirt nat wordt (regen of in de zomer veel zweet) dan is het wel erger.

• m0ridin
polthemol schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:44:
[...]

Ja, verschillende shirts geprobeerd maar (uiteindelijk) met allemaal wel last van volgens mij... En speciale tepelpleisters? Nou ja, ik ben ook een cheap-ass en vermoed dat daar weer een aardige extra marge bovenop zit :P

Ach, voor nu is leukoplast verder wel ok... Na afloop even wat minder, maar zal de andere varianten ook eens proberen.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
m0ridin schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:51:
[...]

Ja, verschillende shirts geprobeerd maar (uiteindelijk) met allemaal wel last van volgens mij... En speciale tepelpleisters? Nou ja, ik ben ook een cheap-ass en vermoed dat daar weer een aardige extra marge bovenop zit :P

Ach, voor nu is leukoplast verder wel ok... Na afloop even wat minder, maar zal de andere varianten ook eens proberen.
Bij de roparun zat ik ook bijna bij de 'bleeding smileyshirt'-club door teamshirts die niet echt lekker werkten voor me, die tepelpleisters waren echt ideaal.

Nip guards of 'tepelpleister' op zoeken. De nipguards die ik had kwamen vrij soepel los door wat vaseline erin te wrijven.

• Gonadan

Gonadan

m0ridin schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:36:
Ook bij heel warm weer heb ik gewoon twee shirts. Een strakke voor het lekkere en het reguleren en een witte eroverheen om de warmte te beperken. Vind ik een stuk lekkerder dan een hemdje.

Maar moet jij niet gewoon je hartslagband tactischer positioneren? :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Gonadan schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:24:
[...]

Ook bij heel warm weer heb ik gewoon twee shirts. Een strakke voor het lekkere en het reguleren en een witte eroverheen om de warmte te beperken. Vind ik een stuk lekkerder dan een hemdje.
serieus joh? 2 shirts?...heb je als ondershirt dan een dun thermoshirtje ofzo?

• jesperber
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:49

jesperber

(y)

Kleine update van mijn hardloop journey:

14KM is gelukt dit weekend, dus de KM's lopen lekker op.
Per week zit ik nu op ongeveer 30KM, en het lijkt steeds makkelijker te worden en de pijntjes trekken sneller weg of komen niet meer voor!

Dit weekend de Bruggenloop in Rotterdam, eerste event! :)

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
jesperber schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:57:
Kleine update van mijn hardloop journey:

14KM is gelukt dit weekend, dus de KM's lopen lekker op.
Per week zit ik nu op ongeveer 30KM, en het lijkt steeds makkelijker te worden en de pijntjes trekken sneller weg of komen niet meer voor!

Dit weekend de Bruggenloop in Rotterdam, eerste event! :)
Betekenen de pijntjes in dit geval niet dat het opbouwen wat te snel gaat / te intensief is?
Probeer goed ernaar te luisteren dat je niet te snel opbouwt

• jesperber
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:49

jesperber

(y)

Dazzler2120 schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:59:
[...]

Betekenen de pijntjes in dit geval niet dat het opbouwen wat te snel gaat / te intensief is?
Probeer goed ernaar te luisteren dat je niet te snel opbouwt
Ik probeer als ik last ervaar na een lange loop 2/3 dagen rust te pakken. (voelt meer aan als spierpijn?)
Daarna voel ik niks meer en ga ik weer verder met me schema :)

• ejdvandenberg
  • Laatst online: 13-01 09:00
m0ridin schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:51:
[...]

Leukoplast goede tip, gebruik zelf nu Hansaplast Extra strong waterproof, dat gaat ook goed (maar zijn best duur).
Bij mij heeft trimmen van borsthaar (7mm) enorm geholpen in hoe veel haar er met de pleisters mee af komt. En ze plakken ook nog eens beter.

• Shinji
ejdvandenberg schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:31:
[...]

Leukoplast goede tip, gebruik zelf nu Hansaplast Extra strong waterproof, dat gaat ook goed (maar zijn best duur).
Bij mij heeft trimmen van borsthaar (7mm) enorm geholpen in hoe veel haar er met de pleisters mee af komt. En ze plakken ook nog eens beter.
Haha, het begon juist met een oproep voor tips ipv leukoplast omdat niet heel fijn is voor iedereen.

• ejdvandenberg
  • Laatst online: 13-01 09:00
Haha zijn we full circle.

Deze werken dus goed voor mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VT7I_b68jA4jNQKDLVlIuAn98b0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9FEi2Eddriobuf767iFXWfqI.jpg?f=user_large

Er is ook een variant die je zelf nog moet knippen, die is wat minder duur.

• m0ridin
Gonadan schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:24:
[...]

Maar moet jij niet gewoon je hartslagband tactischer positioneren? :+
Ik heb een Polar OH1+ die om mn bovenarm gaat :P Dat wordt wel een ding om die om mijn borstkas te krijgen (en nee, dat is niet omdat ik de omvang daarvan zo groot is dus ;) )

@ejdvandenberg Denk dat die net zo pijnlijk zullen zijn om eraf te trekken, en wat duurder ook weer. Nou ja, het is nou eenmaal zo dat als het goed moet plakken het ook de haren meetrekt en als het dat niet doet het ook niet goed plakt I guess :)

• Gonadan

Gonadan

Fraggert schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:32:
serieus joh? 2 shirts?...heb je als ondershirt dan een dun thermoshirtje ofzo?
Ja zo'n soort compressieshirtje. Vrij dun en sluit strak aan. Is ook bij warm weer wel lekker, neem vocht direct op en maakt het niet warmer. Juist minder last van hitte voor mijn gevoel.

Moet er eigenlijk nog eentje hebben met lange mouwen voor in de winter, want ik merk dat één laagje op de armen wel wat aan de krappe kant is soms.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Gonadan schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:23:
[...]

Ja zo'n soort compressieshirtje. Vrij dun en sluit strak aan. Is ook bij warm weer wel lekker, neem vocht direct op en maakt het niet warmer. Juist minder last van hitte voor mijn gevoel.

Moet er eigenlijk nog eentje hebben met lange mouwen voor in de winter, want ik merk dat één laagje op de armen wel wat aan de krappe kant is soms.
Ik heb een thermoshirtje van icebreaker in de winter, type “200” dus niet heel dun maar ik ga dat eens proberen in de takkehitte zomer, ik heb erg snel last van de warmte.

Wat je ook kan proberen is of je van die armstukken prettig vind. Ik zweer erbij, niet te warm doordat je niet echt lange mouwen hebt, maar wel de bescherming van een dun laagje op je huid en makkelijk af te doen mocht het door zon of inspanning toch wat warm zijn. Stuk makkelijker dan een hele longsleeve uit te moeten trekken. Ik rol ze op en pak ze in mijn trailvest waar ik nagenoeg altijd mee loop.

• Gonadan

Gonadan

Fraggert schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:22:
[...]

Ik heb een thermoshirtje van icebreaker in de winter, type “200” dus niet heel dun maar ik ga dat eens proberen in de takkehitte zomer, ik heb erg snel last van de warmte.

Wat je ook kan proberen is of je van die armstukken prettig vind. Ik zweer erbij, niet te warm doordat je niet echt lange mouwen hebt, maar wel de bescherming van een dun laagje op je huid en makkelijk af te doen mocht het door zon of inspanning toch wat warm zijn. Stuk makkelijker dan een hele longsleeve uit te moeten trekken. Ik rol ze op en pak ze in mijn trailvest waar ik nagenoeg altijd mee loop.
Ik ben raar, ik ga onderweg niet meer iets aan of uittrekken, geen zin in. :P

Normaal loop ik gewoon met korte mouwen maar als het kouder wordt toch maar een soort langemouwenjasje wat ook weer geen jasje is (zou moeten opzoeken wat het precies is). Meestal is dat met een ondershirt dan genoeg. Nu het nog wat kouder wordt doe ik dan nog een gewoon shirt ertussen (dus feitelijk drie lagen) maar als ik door de polder loop met de snijdende wind dan merk ik dat het toch wat koud kan worden op de armen. Schijnt toch beter te zijn als je daar wat tegen doet.

Mijn ondershirts zijn van die simpele Adidas techfit dingen of hoe dat ook precies heet.

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 04-12-2023 17:31 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:04
[...]

Haha, dit inderdaad. Dit zou echt niks voor mij zijn en idd, ik zou hem voor mezelf ook niet als HM PR kunnen rekenen. Je hebt immers geen HM gelopen. (En als ik helemaal mierenneukerig ga doen, je loopt meestal wat extra natuurlijk en bij een HM vaak toch al minimaal 100m oid). Dus 20.9 op GPS, tja... bij een officiele HM tijd moet je er dan zo'n 300m bij optellen ;)

Hoe dan ook, zelf vandaag weer een LDL duurloop erop zitten van 30+km. Na een Sinterklaasviering gisteravond met traditioneel erwtensoep, veel gesnoep en een paar biertjes een uiterst goede basis gelegd natuurlijk. De training readiness van 1 die Garmin me vanochtend voorschotelde bevestigde dat ook, beter dan nr 1 kan toch niet? Hmmm....

Het begon eigenlijk nog best prima, had me goed gekleed op de kou dus daar nergens last van en hartslag bleef lekker rond de 135. Maar op een gegeven moment begon de avond ervoor toch wat op te spelen, (ruim) halverwege een toilet kunnen opzoeken gelukkig (niet zozeer nodig, meer voor de gemoedsrust) en de laatste 5km oid ging mijn hartslag toch wel snel omhoog richting de 145-150...

Hoe dan ook, al met al grotendeels lekker gelopen en hij zit er in ieder geval weer op!

Twee vraagjes..

Ik gebruik gewoon simpele pleisters voor mijn tepels :D Dat werkt prima en later ook nog goed te verwijderen zonder ontharing ;)

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-01 08:59
Doen jullie nog iets speciaals tegen de kou? Ik loop met een lange strakke broek en korte mouwen shirt daarover heb ik een dun fluoriserend jasje.

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:00
Hier korte broek en shirt+windbreaker of sport trui. Windbreaker vooral bij langere loop. Sporttrui bij kort rondje tussendoor. Heb eigenlijk nooit last van kouden benen. Doe wel af en toe handschoenen aan als het echt koud is (onder de 5c).

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-01 08:44
cverkooyen schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:41:
Doen jullie nog iets speciaals tegen de kou? Ik loop met een lange strakke broek en korte mouwen shirt daarover heb ik een dun fluoriserend jasje.
Ik loop met een lange tight (Fusion C3), Dik shirt (Fusion C3 Zip Neck) en eventueel een jasje erover (Fusion S1) en met een beanie op mijn hoofd. Tot nu toe geen enkele keer koud gehad met het lopen :)

Tijdens de Black-Friday deals mijn Fusion collectie weer flink kunnen uitbreiden O-)

[ Voor 8% gewijzigd door Imperial Guard op 04-12-2023 19:41 ]

• Hartloper
sanniep9 schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:21:
[b]...De zon scheen inmiddels volop en daar loop ik nooit zo lekker in. ... Dat ik zolang op schema 2:57 heb gelopen, geeft me alle vertrouwen dat ik in de nabij toekomst de 3 uur barrière wel ga doorbreken. Op naar nieuwe kansen in 2024!
@sanniep9 fantastisch resultaat ! Voor die sub-3 misschien volgende keer een marathon uitzoeken waar de zon zeker niet schijnt en het lekker koud blijft. Spijkenisse ? ;)

Ik ben vroeger nog kritisch geweest voor je ambities maar nu past enkel _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Op welke schoenen liep je trouwens ?

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-01 13:27
Komende zondag staat mijn laatste sportieve doel voor 2023 op het programma: de Bruggenloop in Rotterdam (15 km) finishen onder het uur.
Voorbereiding tot vorige week ging erg goed en veelbelovend, maar sinds afgelopen woensdag een flinke domper: donderdag werd ik wakker met een ontzettend stijve nek / rechterschouder, kon nauwelijks nog over m'n schouder kijken en dus ook maar niet getraind natuurlijk.
Vrijdag ging het gelukkig al een stuk beter, maar toen gebeurde er weer iets: toen ik iets van de grond wilde pakken knakte er iets in m'n onderrug waarna ik liep als een bejaarde :'(
Pijn wordt iedere dag wel steeds minder, maar voel het nog wel.
Zeker 's ochtends bij het opstaan.
Tot op heden dus niet meer getraind om het rust te geven, maar het wordt zo wel spannend of ik zondag uberhaupt kan starten, laat staan onder het uur finishen...

• Shinji
Ik doe ook de bruggenloop zondag, maar net er drie weken uit geweest dus ga mijn doel van onder de 1:20 niet halen.

Sowieso is het niet mijn hoofddoel, dus ga gewoon lekker lopen en zie wel waar het schip strand. Nou ja, uitlopen zal sowieso wel lukken. Morgen en donderdag nog twee korte loopjes.

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:48
Hartloper schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:44:
[...]

@sanniep9 fantastisch resultaat ! Voor die sub-3 misschien volgende keer een marathon uitzoeken waar de zon zeker niet schijnt en het lekker koud blijft. Spijkenisse ? ;)

Ik ben vroeger nog kritisch geweest voor je ambities maar nu past enkel _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Op welke schoenen liep je trouwens ?
Dank je @Hartloper . Erg sportief van je! 👍
Maar zoals je ongetwijfeld ook niet vergeten bent, ligt mijn ambitie niet bij een sub 3 maar bij een sub 250. Nu ik dit jaar 29 minuten van mijn PR heb weten af te halen, sneuvelen die laatste 11 hopelijk ook nog ergens de komende jaren. Maar dan zal er qua trainingsarbeid nog wel een tandje bij moeten.

Ik denk nu aan Enschede voor de voorjaarsmarathon. Voor de najaarsmarathon wacht ik eerst even woensdag de loting voor Berlijn af 🤞

Ik liep op de Endorphin Pro 3.

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Gisteren rond 5 een dribbeltje gedaan van 99 minuten. Oude, sleetse, fusion c3 met merkloze joggingbroek erover. Met name omdat die fusion zo sleets is dat t beetje gênant aan t worden is...
Hempje en een rogelli pulley erop. Handschoenen voor de eerste 3km warmlopen.

Vond het eerst even fris, dan ben je warm en is t heerlijk. Dan te warm, want normaal doe ik niet zoveel aan. Was een gok, ivm de donkerte, mogelijk kans op wind/natte sneeuw.. en 90 minuten op rustig tempo... Dan krijg je het minder warm dan 30 minuten full pull interval.

Zelf nog geen moment koud gehad.

Echter (!) Zijn er hier heren die weleens na een run aan hun wederhelft voelen? Of rennende dames?
Mn Fraulein heeft een andere bouw, met meer vlees op de bovenbenen en billen. Na een run - zondag 7km - zijn die delen zo koud..helemaal rood en voelen echt als kipfilet uit de koelkast... Doet ook wat zeer zegt ze. Ze draagt al een thermolegging van Supernatural, dikke variant èn een Rogelli sportlegging.
Meer kleding? Meer laagjes? Dikkere kleding?
Iemand ervaring mee?
Het haalt de lol er wat af èn de gasrekening knalt door t plafond met lang douche om op te warmen..

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Gonadan schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:31:
[...]

Ik ben raar, ik ga onderweg niet meer iets aan of uittrekken, geen zin in. :P

Normaal loop ik gewoon met korte mouwen maar als het kouder wordt toch maar een soort langemouwenjasje wat ook weer geen jasje is (zou moeten opzoeken wat het precies is). Meestal is dat met een ondershirt dan genoeg. Nu het nog wat kouder wordt doe ik dan nog een gewoon shirt ertussen (dus feitelijk drie lagen) maar als ik door de polder loop met de snijdende wind dan merk ik dat het toch wat koud kan worden op de armen. Schijnt toch beter te zijn als je daar wat tegen doet.

Mijn ondershirts zijn van die simpele Adidas techfit dingen of hoe dat ook precies heet.
ik deed bij warm weer wel vaak thermo spul onder mijn leren motorpak, ik ga het in elk geval eens proberen in de warmte, leuke tip :)

• Gonadan

Gonadan

Mijn gewone t-shirt vervangen door een soort dun vest met lange mouwen wat volgens de fabrikant waterafstotend is en wind tegen houdt maar dat is altijd maar tot op zeker niveau het geval. (ik loop altijd met een compressieshirt eronder). En mijn korte legging wordt een lange warme legging.

Wanneer ik lange lopen door het open veld ga doen bij gure wind dan komt er nog een extra tussenlaag bij. Mijn plan is nu ook om nog een compressieshirt met lange mouwen te halen zodat ik ook op de armen twee lagen kan creëren.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Blomminator schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 06:57:

Echter (!) Zijn er hier heren die weleens na een run aan hun wederhelft voelen? Of rennende dames?
Mn Fraulein heeft een andere bouw, met meer vlees op de bovenbenen en billen. Na een run - zondag 7km - zijn die delen zo koud..helemaal rood en voelen echt als kipfilet uit de koelkast... Doet ook wat zeer zegt ze. Ze draagt al een thermolegging van Supernatural, dikke variant èn een Rogelli sportlegging.
Meer kleding? Meer laagjes? Dikkere kleding?
Iemand ervaring mee?
Het haalt de lol er wat af èn de gasrekening knalt door t plafond met lang douche om op te warmen..
daarom heeft mijn vrouw een Stages SB20 :P die sport binnen :+

maar alle gekkigheid aside........warm worden gaat ook goed met hete thee.

ik ben niet zo'n koukleum met lopen, met tegenzin hobbelde ik zaterdag met -3 in een lange Fusion C3 en een langemouwen-shirt omdat we nu eenmaal niet heel hard gaan en ook regelmatig even wat stilstaan voor wat buitenschoolse activiteiten zoals rekken/strekken en wat uitleg voor wat loopscholing etc.

Als ik terugkom van de AV met de fiets dan pak ik eerst 2 bekers melk, die zet ik tegenwoordig klaar buiten de koelkast voor als ik terugkom want anders is dat wel een hele koude plens.
Dan gaat er een kop thee mee naar de badkamer voor tijdens het douchen, want de fietstocht terug is wel aan de frisse kant als het vriest en ik ben bezweet, dan merk ik wel dat ik snel afkoel (voornamelijk rug).

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ik heb net als @Imperial Guard de Fusion S1 jas.

ooit gekocht voor hardlopen in de regen...maar ik vond die jas aan de binnenkant (ondanks het juiste spul eronder) zeiknat worden aan de binnenkant. daarnaast vin dik hem daardoor ook erg snel warm worden.
Dus daar schoot ik niks mee op, maar dat is mijn beleving.

Misschien pak ik hem nog eens eens als ik wil gaan en het hagelt hard ofzo.

Ik heb ook in de regen in koude omstandigheden een gore (het merk; niet gore-tex) thermo longsleeve; die is ietwat geruld aan de binnenzijde waardoor je heel wat regen moet hebben voordat die zo zeiknat is dat
je dat vervelend op de huid voelt.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:05

m-vw

Dus?

Zondag mijn nieuwe schoenen/inlegzolen uitgetest op de loopband.
Gisteren de metingen van mijn horloge vergeleken met de instellingen van de band.
Levert een leuk grafiekje op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGmFUWkJZSDgVOR8n111HKYBNno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lIjc7pXDZq8auuq3BEUc39qm.jpg?f=fotoalbum_large

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:23
Op de baantraining bij de AV is de regel, laagjes, laagjes, laagjes. Tussen de loopjes kan je snel afkoelen. Thermoshirt, shirt, hardlooptrui (Nike noemt het een top) en bij kou en nat weer nog een windjack. Had gisteren vanwege de kou en de korte loopjes wel een korte tight onder mijn lange tight aangedaan en muts en handschoenen.

Nu lijkt het dat ik een onwijze koukleum ben, maar een baantraining bevat ook meer rust dan een duurloopje. Naar mate de training vordert kan er een laagje uit en droog in de kleedkamer gehangen worden.

Bij duurloopjes 5 graden en kouder gaan pas de handschoenen aan, muts bij 1 graden, en heb dan meestal thermoshirt, shirt en hardlooptrui. Koude benen vind ik niet zo erg, koud bovenlichaam wel.

Hoe kou en warmte word ervaren is echt persoonlijk. Liep in mijn hardloopgroep een vent in een shirt en korte broek terwijl het sneeuwde en vroor. 8)7

ID.3 Pro S Limited Edition

• Rhahyrion
  • Laatst online: 16:34
Ik loop zelf op dit moment in een lang shirt van Asics met zo'n 1/2 zip (geen ondershirt) en daarnaast een korte broek. Ik merk dat mijn knieën wel wat koud zijn, maar de rest heb ik het gevoel van niet. Dat komt dan door de compressiesokken die ik draag. Ik denk dat het wel net te koud is, maar ik heb het ook echt heel snel warm.

Nu ren ik slechts 5km, dus ik denk dat het daar nog wel voor uit kan in mijn geval. Een langere afstand moet dan wel met lange broek.

Een lange broek heb ik nu wel aangeschaft, dus eens kijken of dat fijner is. Ik geloof wel dat het beter is voor mijn spieren. Ik wil ook nog om een jack kopen. Die was mooi in de aanbieding met Black Friday, maar daar heb ik nu niks meer aan :X.

Het hardlopen gaat steeds beter. Na advies van hier ben ik vaker gaan rennen (2x per week, want 3x red ik helaas niet). Ik merk dat de 'pijntjes' die ik dacht te hebben ook weg zijn. Ik vind het nog wel erg lastig om een rustige run te doen. Rond de 5:45 - 6:00 per KM loopt gewoon prima, maar om nou 7:00 te rennen voelt als mijzelf tegenwerken en voelt veel zwaarder en onnatuurlijk voor mijn benen.

Vaak start ik wel langzamer, maar dan merk ik dat het lekker gaat en gaat het tempo automatisch wat omhoog.

[ Voor 26% gewijzigd door Rhahyrion op 05-12-2023 09:47 ]

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:16
Rhahyrion schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:42:

Het hardlopen gaat steeds beter. Na advies van hier ben ik vaker gaan rennen (2x per week, want 3x red ik helaas niet). Ik merk dat de 'pijntjes' die ik dacht te hebben ook weg zijn. Ik vind het nog wel erg lastig om een rustige run te doen. Rond de 5:45 - 6:00 per KM loopt gewoon prima, maar om nou 7:00 te rennen voelt als mijzelf tegenwerken en voelt veel zwaarder en onnatuurlijk voor mijn benen.

Vaak start ik wel langzamer, maar dan merk ik dat het lekker gaat en gaat het tempo automatisch wat omhoog.
Dat is precies de rede dat je dit moet trainen en geeft aan dat er iets gebeurt. Theorie daar achter vind je hier.

Bij de start van mijn marathon schema vond ik de lange langzame ook een verschrikking op (in mijn geval) 5:30, maar uiteindelijk komt het in je systeem en hoef je er niet meer over na te denken of op je klokkie te kijken.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rhahyrion schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:42:
Ik loop zelf op dit moment in een lang shirt van Asics met zo'n 1/2 zip (geen ondershirt) en daarnaast een korte broek. Ik merk dat mijn knieën wel wat koud zijn, maar de rest heb ik het gevoel van niet. Dat komt dan door de compressiesokken die ik draag. Ik denk dat het wel net te koud is, maar ik heb het ook echt heel snel warm.

Nu ren ik slechts 5km, dus ik denk dat het daar nog wel voor uit kan in mijn geval. Een langere afstand moet dan wel met lange broek.

Een lange broek heb ik nu wel aangeschaft, dus eens kijken of dat fijner is. Ik geloof wel dat het beter is voor mijn spieren. Ik wil ook nog om een jack kopen. Die was mooi in de aanbieding met Black Friday, maar daar heb ik nu niks meer aan :X.

beetje afhankelijk van jouw hartslag maar toen ik langzame duurlopen ging doen liep ik 7:30min/km......dat is inderdaad traag en het is krap aan hardlopen te noemen.....het is hooguit langzaam "joggen".

Dat is iets waar je je echt toe moet gaan zetten inderdaad......maar weet dat de beloning van al dat zuurs behoorlijk zoet is door het met fikse sprongen omhoog gaan van je capaciteiten.

nog ff kritisch* de vraag waarom jij niet 3 x kan lopen......het is eigenlijk een beetje zoals het paas-rijmpje

1 x trainen is geen trainen....2 keer trainen is half trainen.......3 x trainen is "paas"trainen.....

3 trainingen is "where it is at" zeg maar :)

*niet lullig bedoelt natuurlijk...wat niet kan, kan niet ;)

• m0ridin
Tegenwoordig doe ik ook sneller een lange tight aan (zeg als het kouder dan 5 graden oid is). Vroegah liep ik bijna altijd in korte broek, benen waren nooit een issue met koud worden maar toch regelmatig gehoord dat het voor je spieren ook beter is als ze wat warmer zijn (doh) dus daar hou ik me maar aan.

Verder een thermoshirt (al dan niet met lange mouwen, geen al te dikke) en een decathlon lang dikker shirt achtig iets eroverheen.

Heb vooral snel last van koude vingers/handen en in het verleden best vaak gehad dat mijn onderarmen echt koud waren bij terugkomst (en ik daardoor veel slomer mijn armen en handen kon gebruiken). Allemaal geen ramp, maar ach... Beetje warmer kleden is ook prima, ergste geval zweet ik wat meer van mn biertjes eruit :+

Maar ik loop echt liever in de warmte/hitte dan in de kou... Mooi-weer loper dat ik er ben.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

m0ridin schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:04:

Maar ik loop echt liever in de warmte/hitte dan in de kou... Mooi-weer loper dat ik er ben.
Dwarsliggers zijn er om het spoor recht te houden :P

• Rhahyrion
  • Laatst online: 16:34
Fraggert schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:07:
[...]

beetje afhankelijk van jouw hartslag maar toen ik langzame duurlopen ging doen liep ik 7:30min/km......dat is inderdaad traag en het is krap aan hardlopen te noemen.....het is hooguit langzaam "joggen".

Dat is iets waar je je echt toe moet gaan zetten inderdaad......maar weet dat de beloning van al dat zuurs behoorlijk zoet is door het met fikse sprongen omhoog gaan van je capaciteiten.

nog ff kritisch* de vraag waarom jij niet 3 x kan lopen......het is eigenlijk een beetje zoals het paas-rijmpje

*niet lullig bedoelt natuurlijk...wat niet kan, kan niet ;)
Ik begrijp wel dat het goed is om 3 dagen te sporten, maar Ik krijg het niet gepland met kleine kinderen (0 en 3), rust van sporten, werk en andere activiteiten. Ik ga nu op woensdagochtend voor mijn werk. Die wekker doet altijd wel een beetje pijn ;) en dan afhankelijk van de familie planning op zaterdag of zondag.

Meest ideale zou voor mij zijn woensdag/vrijdag/zondag, omdat ik maandag en dinsdag het niet redt om te lopen. De vrijdag valt alleen vaak al af.

Ga ik toch maar proberen door te zetten om een stuk langzamer tempo te lopen op een van mijn runs. Bedankt voor de info en feedback.
Pagina: 1 ... 279 ... 422 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.