Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03:54

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

jesperber schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:41:
Goedemorgen,

Wat voor accessoires gebruiken jullie om water/gels mee te vervoeren tijdens de sessies?
Ik zat te kijken voor zoiets als dit: https://www.decathlon.nl/...168331?mc=8771848&c=ZWART

Misschien hebben jullie betere opties? of ervaringen met dit soort producten.
Ik heb een Salomon ADV Skin 5 vest. Supercomfy en genoeg ruimte voor gear.

Wel wat zwaarder en warmer dan een ultralight drinkvestje voor alleen dat ene dextro-tje en 200ml flaskje.

De flasks aan de voorzijde gebruik ik niet, ik vind de bladder in het achterste vak een stuk prettiger lopen, veel prettiger qua gewichtsverdeling.

Ik doe hem al vrij snel aan overigens, ook op kortere lopen. Met 's avonds trainen klik ik mijn lampjes erop, voor en achter. Telefoontje in een zak links en ik kan mijn armstukken makkelijk kwijt als ik warm wordt.
Die gebruik ik zodat ik niet een longsleeve draag die ik veel lastiger kan uitrekken en dan weer iets te koud rondloop of met opgestroopte mouwen.......dat is pas echt kut.

Met langere lopen bied de 5 zat bergruimte voor 2 liter (plus dan eventueel de flasks) bananen (gepeld en in een plastic zakje, 8 gels, opvouwbeker (verplicht op veel trails), diepvrieszakje met mijn rijbewijs, bankpas en donorcodicil.

Achterin is er dan nog plek genoeg voor regenkleding (jas en broek) maar daar maak ik eigenlijk nooit gebruik van.

Ik vond overigens de Skin 5 stukken beter zitten dan de Active en zelfs de veel duurdere Sense en ik wilde ook iets meer "vest" zoals het hele lichte spul van Nathan et cetera.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Goedemorgen,

Wat voor accessoires gebruiken jullie om water/gels mee te vervoeren tijdens de sessies?
Ik zat te kijken voor zoiets als dit: https://www.decathlon.nl/...168331?mc=8771848&c=ZWART

Zoals eerder gezegd, wat wil je meenemen, waar naar toe en waarom??
Ik heb de Salomon 5liter en de Decathlon 10liter. Beiden veel gebruikt, voor allerlei. De 10liter krijg je bijna niet vol, dat is gewoon een enorme hoeveelheid. Salomon zit ook ietsje mooier/strakker/lekkerder.

MAAR als je doel is een giga-race te doen in de Alpen, Marathon de Sable... of iets anders wilds. .. DAN kan het handig zijn om meer ruimte te hebben. Ik train nu ook met de 5liter op mijn rug, ook met korte runs. In tegenstelling tot wat @Roozzz zegt, (onder de 2 uur niet meenemen), maar puur omdat ik die ook mee moet nemen in de langere trailruns straks. Ik wil mn rug/schouders/geest ook laten wennen aan het gewicht en het gevoel. Daarom loop ik nu ook altijd met een petje. Ik vind een petje niet lekker zitten, maar ik weet ook dat ik de zomer/regen niet zonder 'kan'. Dus je kunt er maar beter aan wennen...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-09 20:09
BigWillem89 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:56:
Yes, ik ben een blij mens vandaag! Totaal onverwacht vandaag mijn eerste 10km ooit hardgelopen. oOo
Vanochtend was makkelijk om naar buiten te gaan met het mooie weer. Onderweg merkte ik wel dat echt snelheid er niet in ging zitten. De stevige wind hielp niet mee en voelde niet de volle kracht, mogelijk door bloed donatie eerder deze week. Besloten om gewoon ontspannen verder te lopen en daardoor kwam ik in een heel fijn en constant ritme. Toen de 10km in zicht kwam wilde ik hem ook halen, en dat is gelukt met een mooie tijd van 51.51.

[Afbeelding]

Ik voel mijn bovenbenen nu wel, tijd voor ontbijt en de zondagrust! :-)
Mooie prestatie! Maarreh...
Je bedoelt je 1e 10K ooit-ooit, of op tempo? Want als dit je aller-allereerste 10K ooit is, dan denk ik dat je het aspect van de LLD (langzame lange duurloop) maar eens aan je trainingsprogramma moet toevoegen: ga gewoon 10K hobbelen op 6:00 min/km of zo, lekker ontspannen en rustig aan. En volgende week doe je dan een LLD van 11K, de week erop 12K enz.. Je bouwt dan je duurvermogen op/uit, daar ga je profijt van hebben als je op tempo wilt lopen...

EDIT: niet dat wat ik doe nu per sé goed is, maar ik loop een 10K in een kleine 48 minuten (dus ca. 4:45 min/kim), maar mijn LLD's die zijn zo op een tempootje van ca. 5:45 tot 6:30 min/km, net hoe ik me die dag voel...

[ Voor 7% gewijzigd door Appie76 op 30-10-2023 12:10 ]

Ik heb geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 15:20
Dank voor de reacties! Gaan we eens kijken naar de app

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-09 23:22
ik ben op zoek naar een nieuw doel met lopen. dit jaar had ik voor het eerst het doel om een marathon te lopen en dat is gelukt met de 2 rivers marathon. (3 uur 32).

nu zat ik vast na te denken over volgend jaar. een nieuwe marathon lijkt me leuk. (1 of 2). maar alle kaartjes zijn zo snel weg dat ik hier al eerder over had moeten nadenken.

Het hoeft ook niet perse een marathon te zijn als het maar een leuke uitdaging is voor komend jaar om mezelf weer wat te pushen. (Over 3 weken doe ik mee met last runner standing 50k bijvoorbeeld (https://www.ztcmaashorst.nl/challenge))

Nu dacht ik dat een marathon in het buitenland ook wel leuk zou zijn. Alle grote marathons zijn natuurlijk al uitverkocht dus maar meteen orienteren voor 2025.. maar iemand nog tips voor 2024 die misschien hidden gems zijn? liefst wel binnen europa of voor redelijk schappelijke prijs te doen.

helaas valt de 2 rivers marathon voor volgend jaar af bij mij omdat ik dan dat weekend niet kan :(

zoek vooral iets in de 1e helft van het jaar. dus tm mei.

[ Voor 3% gewijzigd door Crysania op 30-10-2023 16:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BigWillem89
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Appie76 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:29:
[...]

Mooie prestatie! Maarreh...
Je bedoelt je 1e 10K ooit-ooit, of op tempo? Want als dit je aller-allereerste 10K ooit is, dan denk ik dat je het aspect van de LLD (langzame lange duurloop) maar eens aan je trainingsprogramma moet toevoegen: ga gewoon 10K hobbelen op 6:00 min/km of zo, lekker ontspannen en rustig aan. En volgende week doe je dan een LLD van 11K, de week erop 12K enz.. Je bouwt dan je duurvermogen op/uit, daar ga je profijt van hebben als je op tempo wilt lopen...

EDIT: niet dat wat ik doe nu per sé goed is, maar ik loop een 10K in een kleine 48 minuten (dus ca. 4:45 min/kim), maar mijn LLD's die zijn zo op een tempootje van ca. 5:45 tot 6:30 min/km, net hoe ik me die dag voel...
Dit was inderdaad mijn eerste 10k ooit-ooit. Maar vooraf totaal niet gepland en was eigenlijk niet de bedoeling. Doordat ik zo lekker in mijn ritme zat en ongemerkt erg in de buurt kwam had ik besloten er voor te gaan. Zeker tevreden hoe het ging, na het kopen en half uurtje op de bank had ik er wel last van, maar later op de dag en ook vandaag niet.

Ik ben in augustus begonnen met hardlopen en onlangs een 5km schema afgerond (met daarin een 8km als langste afstand). De 10k zat daarom eigenlijk nog niet in mijn hoofd en ik nu ook weer even terug naar de 5 tot 8km loopjes. Bang dat ik anders te snel ga en mezelf ga tegenkomen.

Bedankt voor het advies! Ik heb eerder geprobeerd langzamer te lopen en die 6.00/km aan te houden, dat vond ik nog verrassend moeilijk en ging toch steeds wat sneller. Maar goed punt en dit zal ik ook moeten leren. Dus zal daar ook wat aandacht aan besteden komende loopjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:35

Jazzper

BB4E^Guerilla

Knap voor een eerste 10K zeg! Eens met anderen: bouw lekker uit met lage HR langzame duurloopjes. Niet te snel maar elke keer 1 a 2 km erbij hoger. Te grote stap is au!

En ik heb de indruk dat je anno nu steeds meer van die running vests ziet. Dat was vroeger toch voor trailrunners en sommige verstokte hardlopers hadden zo'n gordel om met paar kleine mini flesjes voor water. Zie ze nu op socials ook bij veel bij de korte afstanden voorbij komen. Omdat het kan. Salamon zie je veel, aonijie van amazon wordt veel genoemd en bij Decathlon is het een beetje geluk hebben. En anders is er altijd nog die ene webshop in den Oost.

Vandaag 3e rondje met mijn nieuwe Pegasus 40. Nog steeds geen vrienden. Eerste km deze keer ineens last van de schenen. Na wat rekken/strekken was het minder/weg. Maar dat had ik dus nooit nodig. Stond een tempoloopje op het programma. Eens kijken waar ik stond qua 5K (loop meestal 10+ LLD's op lage HR). Mooie Garmin workout aangemaakt. En een rondje waar ik hem eerder getest had zonder stoplichten. Niet alleen begon ik veel te snel (enorm verval tot gevolg) maar ik liep kennelijk verkeerd want toen ik de piepjes hoorde na de 5km en op LAP drukte liep ik rustig uit naar huis. Syncen met strava en verrek... best langzame 5K! Wat bleek: ik had een stuk verkeerd gelopen waardoor ik bij de 4K piepjes geen 5, maar 4 erop had. Heb dus afgeklokt na 4 en de warmingup + cool down heeft hij dan uiteindelijk tot 5 opgeteld. Hoe dan ook: een enigszins ok 4K tempo gelopen met wat gepuzzel achteraf. Eigen schuld.

Wat ik dus doe is 80% langzame duurloopjes en dan gooi ik er of een interval of tempoloopje achteraan om dan weer 2 a 3x erna langzaam te lopen. Bevalt me prima. Met die tempoloopjes check ik mijn VDOT waarde. Zit nu op 39,7. Is zeker slechter geweest maar nog niet waar ik wil zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Jazzper op 30-10-2023 21:02 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
BigWillem89 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:33:
[...]

Dit was inderdaad mijn eerste 10k ooit-ooit. Maar vooraf totaal niet gepland en was eigenlijk niet de bedoeling. Doordat ik zo lekker in mijn ritme zat en ongemerkt erg in de buurt kwam had ik besloten er voor te gaan. Zeker tevreden hoe het ging, na het kopen en half uurtje op de bank had ik er wel last van, maar later op de dag en ook vandaag niet.

Ik ben in augustus begonnen met hardlopen en onlangs een 5km schema afgerond (met daarin een 8km als langste afstand). De 10k zat daarom eigenlijk nog niet in mijn hoofd en ik nu ook weer even terug naar de 5 tot 8km loopjes. Bang dat ik anders te snel ga en mezelf ga tegenkomen.

Bedankt voor het advies! Ik heb eerder geprobeerd langzamer te lopen en die 6.00/km aan te houden, dat vond ik nog verrassend moeilijk en ging toch steeds wat sneller. Maar goed punt en dit zal ik ook moeten leren. Dus zal daar ook wat aandacht aan besteden komende loopjes.
Toen ik voor het eerst de opdracht kreeg om een 10km in 60+ ipv 50 minuten te lopen viel me dat ook zwaar, maar het went :)

Inmiddels ben ik 15-20 jaar ouder en loop ik hem ook in 75 minuten.

Ik ben in april begonnen en ging de eerste maanden ook heel lekker. Maar zeker niet zo snel als jij qua tempo. Na een maand of 5 was ik wel helemaal uitgeblust, teveel getraind en een stap terug gedaan in kms en tempo. Heeft me een week of 3 gekost, toen ging het weer. Je kunt zelf het beste inschatten hoe je het doet denk ik. En gezien je nickname ben je 9 jaar jonger, dat helpt ongetwijfeld ook :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 13:41

Darkasantion

Just keep swimming!

Iemand nog goede tips voor goede lampjes om in de zeer vroege morgen mee te lopen?
Gedeeltelijk om zichtbaar te zijn voor ander verkeerd, dus simpel Action Led-lampje is daarvoor voldoende, wil echter zelf ook mogelijk wat meer zicht hebben als het erg donker/bewolkt is.

Plan voor volgend jaar is ook al, grof, uitgezet.
Ga meedoen aan de Marathon van Enschede, wil daar onder 2:45 lopen en later in het jaar weer naar Oldenburg. Als de training van de zomer erg goed gaat, proberen daar eerste plek te behalen, anders sub 2:40 en daarna aanmelden voor Berlijn 2025 als "fast runner" .
En tja, 2025 spreekt dan voor zich :+

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:28
Darkasantion schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:59:
Iemand nog goede tips voor goede lampjes om in de zeer vroege morgen mee te lopen?
Gedeeltelijk om zichtbaar te zijn voor ander verkeerd, dus simpel Action Led-lampje is daarvoor voldoende, wil echter zelf ook mogelijk wat meer zicht hebben als het erg donker/bewolkt is.
Ik ben wel tevreden over deze:
https://www.bol.com/nl/nl...telbaar/9300000057241702/

Liever heb ik niks op (en aan) mijn hoofd. Maar sommigen vinden dat juist prettig. Met een lamp op de borst danst het wel wat meer heen en weer, maar ik heb er geen last van. Voorheen had ik iets vergelijkbaars van Decathlon, maar daar moesten batterijen in en vond ik meer gedoe.

Als je een beetje verder scrollt in het topic zie je nog véél meer opties.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:08

Ga meedoen aan de Marathon van Enschede, wil daar onder 2:45 lopen en later in het jaar weer naar Oldenburg. Als de training van de zomer erg goed gaat, proberen daar eerste plek te behalen, anders sub 2:40 en daarna aanmelden voor Berlijn 2025 als "fast runner" .
Vergelijkbaar met wat @sander_g aanraadt, is die ook bij de Decathlon beschikbaar; https://www.decathlon.be/...ght-250-hw19/_/R-p-312549
Daar ben ik zeer tevreden over, wordt ook vaak genoemd in dit topic (toevallig vorige week nog geloof ik).

Het heen en weer dansen is vooral een goede herinnering om het bovenlichaam meer stil te houden :)

[ Voor 3% gewijzigd door Slickk op 31-10-2023 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

definieer lampjes......je wilt zelf wat meer zien zo te lezen..dus hoofdlamp of borstlamp?

check even een paar blz. terug......@Dazzler2120 is ons nog een fieldtest schuldig :P Dazzler2120 in "Hardlopen - deel 9"

verder....dikke plannen zeg _/-\o_ geweldig, heel veel succes alvast met de aanloop hiertoe d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 21:08

polthemol

Moderator General Chat
Roozzz schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:16:
@jesperber Hoeveel wil je meenemen? Een vestje is erg fijn, maar komt hier voor minder dan 2 uur niet uit de kast.

Je kan ook denken aan een broek met zakken waar je drinken en gels in kwijt kan. Dat is mijn standaardoptie voor < 2 uur. Om even bij de decathlon te blijven, zoiets bijvoorbeeld.

Heel traditioneel is een riem met drinkflesjes en/of ruimte voor gels. Ik ben er geen fan van. Maar ik zie ze nog steeds langslopen :P Een iets 'modernere' variant hierop is de flipbelt of een van de vele varianten daarop.
hier net standaard een racevestje :D Ideaal om telefoon in kwijt te kunnen, huissleutels en met dit koudere weer om muts/handschoenen enz. in op te bergen

@jesperber een flipbelt gaat ook nog, voor kleinere hoeveelheden hebben veel dubbele hardloopbroeken (losse buitenkant, met compressiestukje binnenin) vaak vakjes waar je een gel in kwijt kunt.

Ik geef de voorkeur meestal aan een klein racevestje omdat ik veelal toch drank nodig ga hebben vanaf dat ik eten nodig heb (en anders: train like you fight telt ook wel :) )

@Darkasantion afhankelijk van hoe donker je omgeving is als je gaat rennen: ik gebruik een Ledlenser H7R Core, oplaadbare accu, waterdicht en behoorlijk hufterproof en met een stevige bak licht als je dat nodig hebt. De lichtbundel kun je bijstellen, alsmede traploos hoe sterk het licht moet zijn. Voor vooral in de stad/bebouwde kom wellicht wel overkill, voor buiten de bebouwde kom best wel een fijne lamp. Zit ook vrij prima op het hoofd.

[ Voor 14% gewijzigd door polthemol op 31-10-2023 10:16 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesperber
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20-09 14:14

jesperber

(y)

polthemol schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:14:
[...]

hier net standaard een racevestje :D Ideaal om telefoon in kwijt te kunnen, huissleutels en met dit koudere weer om muts/handschoenen enz. in op te bergen

@jesperber een flipbelt gaat ook nog, voor kleinere hoeveelheden hebben veel dubbele hardloopbroeken (losse buitenkant, met compressiestukje binnenin) vaak vakjes waar je een gel in kwijt kunt.

Ik geef de voorkeur meestal aan een klein racevestje omdat ik veelal toch drank nodig ga hebben vanaf dat ik eten nodig heb (en anders: train like you fight telt ook wel :) )

@Darkasantion afhankelijk van hoe donker je omgeving is als je gaat rennen: ik gebruik een Ledlenser H7R Core, oplaadbare accu, waterdicht en behoorlijk hufterproof en met een stevige bak licht als je dat nodig hebt. De lichtbundel kun je bijstellen, alsmede traploos hoe sterk het licht moet zijn. Voor vooral in de stad/bebouwde kom wellicht wel overkill, voor buiten de bebouwde kom best wel een fijne lamp. Zit ook vrij prima op het hoofd.
Uiteindelijk ben ik ook voor een vest gegaan, omdat dit mij fijner oogt dan een belt.
Kan ik zoals jij al zei wat extra spullen meenemen voor de koudere dagen :D

Bedankt iedereen voor de tips!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

jesperber schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:21:
[...]

Uiteindelijk ben ik ook voor een vest gegaan, omdat dit mij fijner oogt dan een belt.
Kan ik zoals jij al zei wat extra spullen meenemen voor de koudere dagen :D

Bedankt iedereen voor de tips!!
"we" zijn dan natuurlijk wel razend benieuwd welke het is geworden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-09 15:42

Dazzler2120

FP ProMod
Fraggert schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:12:
[...]

definieer lampjes......je wilt zelf wat meer zien zo te lezen..dus hoofdlamp of borstlamp?

check even een paar blz. terug......@Dazzler2120 is ons nog een fieldtest schuldig :P Dazzler2120 in "Hardlopen - deel 9"

verder....dikke plannen zeg _/-\o_ geweldig, heel veel succes alvast met de aanloop hiertoe d:)b
Ik heb vrijdag 2 heerlijke rondjes gelopen in een aangenaam herfstzonnetje 8)
Morgenavond zal ik de koplamp kunnen testen en kom ik even terug met mijn ervaring, twijfel even om meteen voor een donker bosloopje te gaan of om het eerst op safe te spelen op een veldweggetje, maar stiekem vind ik een bospad ook gewoon stukken leuker om te doen :+

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 16:46
Dazzler2120 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:39:

Morgenavond zal ik de koplamp kunnen testen en kom ik even terug met mijn ervaring, twijfel even om meteen voor een donker bosloopje te gaan of om het eerst op safe te spelen op een veldweggetje, maar stiekem vind ik een bospad ook gewoon stukken leuker om te doen :+
De discussie is hier een flinke tijd geleden al eens aangeslingerd, maar zijn er in Nederland nog bossen waar je na zonsondergang in mag?

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
TheOmen schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:45:
[...]

De discussie is hier een flinke tijd geleden al eens aangeslingerd, maar zijn er in Nederland nog bossen waar je na zonsondergang in mag?
Alles van natuurmonumenten of beschermd natuurgebied kun je schrappen op voorhand (tenzij er iets speciaals wordt georganiseerd).

Als er bossen privédomein zijn, is er ene kans dat het wel is toegestaan, maar overall is het ook niet echt een best idee: je verstoort dieren hun rust ermee, al helemaal als je met een hoofdlampje moet rennen/lopen en de meeste gebieden zijn niet zo groot in Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
[...]

Kleinere bosjes... Geen grote natuurgebieden in principe, hoewel ook dat door sommige mensen wel eens genegeerd wordt.
Ik heb in mijn buurt wel wat bospaden en bosjes welke geen onderdeel zijn van natuurgebieden en dus niet 'afgesloten' zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
@Darkasantion Ik heb nog niet eerder naar de loterij van Berlijn Marathon gekeken, maar sub 2:45 is daar nu genoeg om meteen mee te doen. Dat is wel een cool doel eerlijk gezegd en met m'n tijd van 2:50 (wat vast sneller had kunnen zijn als ik niet kort daarvoor heftige griep had) is dat doel ook niet eens heel ver weg. Goeie tip :)

Dan wordt het voor mij wel een kwestie van in het najaar 2024 dat dan ook te presteren. In juni 2024 wel een marathon gepland alleen de route is niet heel snel en waarschijnlijk warm, wil ook meer genieten van de omgeving en dus niet per se een snelle tijd lopen. Leuke motivatie voor over een jaar :>

[ Voor 26% gewijzigd door Slickk op 31-10-2023 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
Afgelopen week 75km gelopen; 50 daarvan met jonge dochter in de buggy (20km + 30km gedaan). Dat was allemaal niet heel erg gepland, maar ging verrassend goed en voel met de dag m'n conditie beter worden. Volgens mij tijdens m'n marathonvoorbereiding niet eens zoveel kilometers in een week gelopen. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jesperber
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20-09 14:14

jesperber

(y)

Fraggert schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:23:
[...]

"we" zijn dan natuurlijk wel razend benieuwd welke het is geworden :)
Het is geworden....:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YilyPYa0dVI31Y_4puIzX_kvbOM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SMRltxhCdDCYseqnZMXronCS.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:53
[...]

In Vlaardingen hebben we de broekpolder, niet echt bos, aangelegd natuurgebied, maar het heeft niet de officiele status van natuurgebied, of is in elk geval niet van staatsbosbeheer. Dus je mag er gewoon 's nachts komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 16:46
Dazzler2120 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:51:
[...]

Kleinere bosjes... Geen grote natuurgebieden in principe, hoewel ook dat door sommige mensen wel eens genegeerd wordt.
Ik heb in mijn buurt wel wat bospaden en bosjes welke geen onderdeel zijn van natuurgebieden en dus niet 'afgesloten' zijn.
Ik loop hier in de buurt vaak over de onverlichte fietspaden die om het bos heen lopen. Sommige delen zijn echt duister. Decathlonlamp (eerste generatie, still going strong) aan en dan zo af en toe even links en rechts het bos in schijnen als je geluid hoort.
Het lijkt me wel gaaf om eens echt het bos in te gaan, 's nachts, maar dan zal het inderdaad wel bij een georganiseerd evenement moeten zijn..

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
TheOmen schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:07:
[...]

Ik loop hier in de buurt vaak over de onverlichte fietspaden die om het bos heen lopen. Sommige delen zijn echt duister. Decathlonlamp (eerste generatie, still going strong) aan en dan zo af en toe even links en rechts het bos in schijnen als je geluid hoort.
Het lijkt me wel gaaf om eens echt het bos in te gaan, 's nachts, maar dan zal het inderdaad wel bij een georganiseerd evenement moeten zijn..
Nouja ik ga het ook niet te vaak doen in de bossen, alleen de bossen waarvan ik weet dat er weinig wild zit. Dat je 's nachts niet het bos in mag heeft namelijk vooral daarmee te maken, om rust te creëren voor de dieren.
Ik weet dat die 3 bosjes waar ik mijn wekelijkse rondjes loop, dat daar geen tot weinig wild rondloopt.

Edit: Een georganiseerde nacht-trail lijkt mij ook wel eens gaaf om aan mee te doen trouwens

[ Voor 5% gewijzigd door Dazzler2120 op 31-10-2023 11:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Laatst online: 18-09 13:41

Darkasantion

Just keep swimming!

Slickk schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:52:
@Darkasantion Ik heb nog niet eerder naar de loterij van Berlijn Marathon gekeken, maar sub 2:45 is daar nu genoeg om meteen mee te doen. Dat is wel een cool doel eerlijk gezegd en met m'n tijd van 2:50 (wat vast sneller had kunnen zijn als ik niet kort daarvoor heftige griep had) is dat doel ook niet eens heel ver weg. Goeie tip :)

Dan wordt het voor mij wel een kwestie van in het najaar 2024 dat dan ook te presteren. In juni 2024 wel een marathon gepland alleen de route is niet heel snel en waarschijnlijk warm, wil ook meer genieten van de omgeving en dus niet per se een snelle tijd lopen. Leuke motivatie voor over een jaar :>
Weet dat ik dit jaar al aan de loterij mee kan doen met een tijd van 2:42 uit Oldenburg, echter in overleg met vrouwlief besloten het een jaar uit te stellen.
Mocht volgend jaar meedoen, echter zag zij het, terecht, niet zitten om dan met 2 kinderen van 4 en 1,25 jaar in Berlijn te moeten zijn.
Dus daarom het doel een jaar later gesteld, wij verwachten dat het dan voor ons/haar een stuk makkelijk is om te organiseren om daar allemaal aanwezig te zijn als beide kinderen jaartje ouder zijn.

Gok dat de limiet volgend jaar weer ~2:45 zal zijn, wil echter niet op 1 marathon gokken om onder die tijd te lopen, dus vandaar dat ik Enschede en Oldenburg loop. Zul je net zien dat ik mijn dag niet heb en 2:46 loop..
Hoop dat ik in Enschede een "banker" tijd loop van onder 2:45 en dan hopelijk in Oldenburg nog sneller, echter mocht dat laatste niet lukken, heb ik nog de tijd van Enschede voor kwalificatie in Berlijn :+ .

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
Darkasantion schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:23:
[...]

Weet dat ik dit jaar al aan de loterij mee kan doen met een tijd van 2:42 uit Oldenburg, echter in overleg met vrouwlief besloten het een jaar uit te stellen.
Mocht volgend jaar meedoen, echter zag zij het, terecht, niet zitten om dan met 2 kinderen van 4 en 1,25 jaar in Berlijn te moeten zijn.
Dus daarom het doel een jaar later gesteld, wij verwachten dat het dan voor ons/haar een stuk makkelijk is om te organiseren om daar allemaal aanwezig te zijn als beide kinderen jaartje ouder zijn.

Gok dat de limiet volgend jaar weer ~2:45 zal zijn, wil echter niet op 1 marathon gokken om onder die tijd te lopen, dus vandaar dat ik Enschede en Oldenburg loop. Zul je net zien dat ik mijn dag niet heb en 2:46 loop..
Hoop dat ik in Enschede een "banker" tijd loop van onder 2:45 en dan hopelijk in Oldenburg nog sneller, echter mocht dat laatste niet lukken, heb ik nog de tijd van Enschede voor kwalificatie in Berlijn :+ .
Ik wil niet je motivatie onderuit schoffelen want je moet gewoon lekker doorlopen en jezelf verbeteren, maar wat ik zo zie is dat je tijden van afgelopen 3 jaar mag gebruiken. Voor volgend jaar mag het dus een tijd zijn t/m 2021, als je in 2025 mee wil doen is een tijd uit 2022 (en natuurlijk 2023 + 2024) ook prima. :)
The proof must not be older than 3 years (runned time in 2021).
Male runners up to 44 years (born 2006 to 1980): under 2:45 hours - Runners up to 59 years (born 1979 to 1965): under 2:55 hours - Runners 60 years and older (born 1964 and older): under 3:25 hours
Kan zijn dat de limiet wat opschuift, maar tegelijk lijkt het me sterk dat ze die helemaal scherp gaan zetten richitng nog sneller dan 2:45 (en dan zit je met jouw 2:42 zeker safe).

[ Voor 8% gewijzigd door Slickk op 31-10-2023 13:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-09 19:40
Dazzler2120 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:51:
[...]

Hier ook wat 'bossen' en donkere parken waar je in de avond gewoon in kan dan is een (hoofd)lamp wel fijn. Ook de Gulberg is om de hoek en dan is een lamp ook wle handig om de weg te vinden en geen enkels te breken. Gezien worden is dan minder belangrijk dus een simpelvest met lampjes gebruik ik dan niet. Die gaat aan als ik op de stoep/fietspad ga lopen, misschien overdreven hier in de stad maar liever beter gezien worden dan niet gezien worden.
Gebruik zelf al jaren een Petzl Reactik+ werkt prima zo'n borstlamp lijkt me veel te veel te wiebelen, zeker als je verharde paden gaat verlaten, en met een lamp schijn je mooi waar je loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:06
@jesperber ik gebruik een een flipbelt voor m'n gelletjes en voor drinken neem ik een softflask 500ml mee in m'n handen. Geen fan van teveel dingen om m'n middel en een rugzak vind ik voor alles niet trailen overkill en vervelend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:53
Crysania schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:45:
ik ben op zoek naar een nieuw doel met lopen. dit jaar had ik voor het eerst het doel om een marathon te lopen en dat is gelukt met de 2 rivers marathon. (3 uur 32).
...

Nu dacht ik dat een marathon in het buitenland ook wel leuk zou zijn. Alle grote marathons zijn natuurlijk al uitverkocht dus maar meteen orienteren voor 2025.. maar iemand nog tips voor 2024 die misschien hidden gems zijn? liefst wel binnen europa of voor redelijk schappelijke prijs te doen.

zoek vooral iets in de 1e helft van het jaar. dus tm mei.
Bij de zuiderburen marathon van Gent (24 maart) of de Great Breweries marathon (mei).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:41
Weet iemand wat gebruikelijk is tijdens wedstrijden en enorme plassen op het pad?

Komende zondag loop ik een lokale wedstrijd waar zo'n 400 mensen aan meedoen, max 15km. De wedstrijd gaat door het bos grotendeels. Voornamelijk over brede paden waar af en toe een staats bosbeheer auto overheen rijd. Op meerdere plekken staan nu enorme plassen. Al blijft het droog tot zondag, de plassen zijn er dan nog steeds. 2 meter breed en een paar meter lang zijn sommige plassen.
Een geitenpaadje is er niet en van het pad af is ook niet de bedoeling. Maar meters door het water lopen, enkeldiep, lijkt me ook niet bedoeling. Het is geen cross of trailrun.
Wat wordt gedaan als de route zo waterig is? Wat kan er gedaan worden?
Heb eigenlijk niet zo'n zin om meters door het water te stampen om dan nog kilometers te rennen.

Edit: op hun site lees ik er niks over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shinji
Adam1980 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:34:
Weet iemand wat gebruikelijk is tijdens wedstrijden en enorme plassen op het pad?

Komende zondag loop ik een lokale wedstrijd waar zo'n 400 mensen aan meedoen, max 15km. De wedstrijd gaat door het bos grotendeels. Voornamelijk over brede paden waar af en toe een staats bosbeheer auto overheen rijd. Op meerdere plekken staan nu enorme plassen. Al blijft het droog tot zondag, de plassen zijn er dan nog steeds. 2 meter breed en een paar meter lang zijn sommige plassen.
Een geitenpaadje is er niet en van het pad af is ook niet de bedoeling. Maar meters door het water lopen, enkeldiep, lijkt me ook niet bedoeling. Het is geen cross of trailrun.
Heb eigenlijk niet zo'n zin om meters door het water te stampen om dan nog kilometers te rennen.

Ze kunnen het moeilijk asfalteren, maar dit hoort er toch gewoon bij?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sianixi
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-09 17:22

Niet aanstellen. Neem een handdoek mee en een paar droge sokken en schoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online

Droge sokken en schoenen meenemen, en bij zo'n plas niet te gehaast willen zodat je heel blijft?

In theorie zouden ze er bijv. Stro op kunnen leggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 22:39
Ze kunnen mogelijk de route aanpassen, maar of dat een optie is... Zeker bij een loop door het bos ben je soms afhankelijk van de omstandigheden. Ik zou me er niet te druk om maken, het hoort een beetje bij de charme van zulke lopen.

En het kan altijd erger: @Rudedadude en @elastiek hadden afgelopen weekend bijna een snorkel nodig geloof ik :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
Ok, de boodschap is helder. Ik neem een handdoek, droge sokken en extra schoenen mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
En op oude schoenen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
Adam1980 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:04:
Ok, de boodschap is helder. Ik neem een handdoek, droge sokken en extra schoenen mee.
je kan proberen erlangs af te lopen, dat zullen meer mensen doen gok ik en dan zal er wel een soort van ''pad'' ontstaan. Maar een snelle tijd zul je niet lopen gok ik zo. En zoals gezegd oude schoenen of trailschoenen aan en droge kleren mee. Maar belangrijkste is gewoon gaan bij de 1e plas zodra je nat bent maakt het toch niks meer uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
Dat gaat vanzelf op deze manier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
xray79 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 08:29:
[...]

je kan proberen erlangs af te lopen, dat zullen meer mensen doen gok ik en dan zal er wel een soort van ''pad'' ontstaan. Maar een snelle tijd zul je niet lopen gok ik zo. En zoals gezegd oude schoenen of trailschoenen aan en droge kleren mee. Maar belangrijkste is gewoon gaan bij de 1e plas zodra je nat bent maakt het toch niks meer uit ;)
Langs het pad lijkt me niet de bedoeling, daar zal de boswachter niet blij van worden.
Er doorheen dan maar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
zo hard mogelijk er doorheen rennen en genieten als mensen zich moeten omdraaien omdat een schoen is blijven steken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-09 16:41
Goedemorgen,

Wat voor sessies bedoel je dan precies? Als ik je Strava profiel zie, loop je eigenlijk alleen maar afstanden van < 10km. Daar heb je toch geen trailrugzak voor nodig? Dat soort afstanden loop ik in de ochtend op de nuchtere maag met alleen een telefoon, huissleutel en rijbewijs (zit in hoesje van telefoon) op zak.
Sianixi schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:44:
[...]

Niet aanstellen. Neem een handdoek mee en een paar droge sokken en schoenen.
Ja dat dus. Die kans heb je nou eenmaal in een bos, al helemaal rond deze periode in het jaar.

[ Voor 16% gewijzigd door InZane op 01-11-2023 09:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Even in de categorie van 'plassen vermijden en nieuwe paden creëren': Hier een PSA van een trailbouwer / bosbeheerder van de VS wat op zich wel interessant is om te lezen; gaf mij behoorlijk veel inzicht in de schade die we creëren als lopers: https://www.reddit.com/r/...der_to_all_trail_runners/

Is de trail te slecht, is het advies gewoon een andere route te zoeken. In het geval van een georganiseerde wedstrijd zal dat niet gaan gebeuren, maar in dat geval is het advies om gewoon dwars door de plas heen te gaan. Dat schijnt iig het minst slecht te zijn voor de natuur. Als ik ren zie ik mijzelf als gast van de natuur, dus in de basis probeer ik zo veel mogelijk te doen om mijn impact op de natuur zo minimaal mogelijk te houden.

[ Voor 4% gewijzigd door Dazzler2120 op 01-11-2023 09:52 . Reden: Zin toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
Dazzler2120 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:51:
Even in de categorie van 'plassen vermijden en nieuwe paden creëren': Hier een PSA van een trailbouwer / bosbeheerder van de VS wat op zich wel interessant is om te lezen; gaf mij behoorlijk veel inzicht in de schade die we creëren als lopers: https://www.reddit.com/r/...der_to_all_trail_runners/

Is de trail te slecht, is het advies gewoon een andere route te zoeken. In het geval van een georganiseerde wedstrijd zal dat niet gaan gebeuren, maar in dat geval is het advies om gewoon dwars door de plas heen te gaan. Dat schijnt iig het minst slecht te zijn voor de natuur. Als ik ren zie ik mijzelf als gast van de natuur, dus in de basis probeer ik zo veel mogelijk te doen om mijn impact op de natuur zo minimaal mogelijk te houden.
Dat wij schade creëren op de wat kwetsbaardere paden lijkt me evident, niet zo veel als de MTB'ers uiteraard. Maar het is er zeker. Vandaar dat ik benieuwd was hoe dit gebruikelijk gaat tijdens wedstrijden. Als ik individueel loop, probeer ik ook zoveel mogelijk op het pad te blijven en niet dat droge paadje er langs te nemen. Of een ik neem een andere route als ik ellende verwacht. Maar bij een wedstrijd kan dus niet.
Er dwars doorgeen dan maar. (en droge schoenen mee).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Adam1980 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:01:
[...]

Dat wij schade creëren op de wat kwetsbaardere paden lijkt me evident, niet zo veel als de MTB'ers uiteraard. Maar het is er zeker. Vandaar dat ik benieuwd was hoe dit gebruikelijk gaat tijdens wedstrijden. Als ik individueel loop, probeer ik ook zoveel mogelijk op het pad te blijven en niet dat droge paadje er langs te nemen. Of een ik neem een andere route als ik ellende verwacht. Maar bij een wedstrijd kan dus niet.
Er dwars doorgeen dan maar. (en droge schoenen mee).
tip: o'keeffe's foot cream ;) je voeten op voorhand mee insmeren en dan worden ze niet zo zacht als ze lang nat blijven. Naderhand nog eens insmeren als je voeten een echt pak slaag hebben gekregen door het vocht ed, helpt met herstel en vermindert wat klachten van beginnende loopgraafvoeten (al zul je dat niet snel krijgen op een korte afstand).

Maar vooral op kortere afstanden is natte voeten krijgen (of nat regenen for that matter) meer een mentaal ding dan iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-09 16:13

Sherlock

No Shit

Adam1980 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:01:
Dat wij schade creëren op de wat kwetsbaardere paden lijkt me evident, niet zo veel als de MTB'ers uiteraard.
Scheelt natuurlijk wel dat MTB'ers vaak op paden rijden die er speciaal voor aangelegd zijn (en daar ook vaak voor betalen).

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
polthemol schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:04:
[...]

tip: o'keeffe's foot cream ;) je voeten op voorhand mee insmeren en dan worden ze niet zo zacht als ze lang nat blijven. Naderhand nog eens insmeren als je voeten een echt pak slaag hebben gekregen door het vocht ed, helpt met herstel en vermindert wat klachten van beginnende loopgraafvoeten (al zul je dat niet snel krijgen op een korte afstand).

Maar vooral op kortere afstanden is natte voeten krijgen (of nat regenen for that matter) meer een mentaal ding dan iets anders.
10k is te doen op natte voeten. De eeste paar 100m ken ik niet goed, maar daarna duurt het zo'n 3km voordat we nat kunnen worden. En rond km 8 worden we zeker nat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
Sherlock schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:08:
[...]

Scheelt natuurlijk wel dat MTB'ers vaak op paden rijden die er speciaal voor aangelegd zijn (en daar ook vaak voor betalen).
Inderdaad, in principe creeëren de MTBers geen schade (op wellicht een uitzondering na). En zolang je met hardlopen/wandelen op de daarvoor bestemde paden blijft is dat hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-09 07:10
Werkt ook heel bevrijdend dat door de plassen heendenderen en je geen zorgen maken over natte voeten :+

Kan me een trail herinneren waar ik heel onhandig om een grote modderpoel heen probeerde te lopen en de mensen een stuk achter me opeens voorbij kwamen denderen DOOR de modderpoel.

Nou ja, gaan met die banaan en als je eenmaal je voeten nat hebt maakt het ook niet meer uit allemaal :) Gewoon accepteren en doorgaan.

Heb bij een andere trail zo'n 25-30km met natte schoenen gelopen, als in meerdere riviertjes/beken doorkruisen waarna alles weer nat was, en dat was eigenlijk ook prima te doen allemaal.

Niet te veel zorgen over maken dus, wel je schoenen goed strikken en droog spul mee voor na afloop :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
m0ridin schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:15:
Werkt ook heel bevrijdend dat door de plassen heendenderen en je geen zorgen maken over natte voeten :+

Kan me een trail herinneren waar ik heel onhandig om een grote modderpoel heen probeerde te lopen en de mensen een stuk achter me opeens voorbij kwamen denderen DOOR de modderpoel.

Nou ja, gaan met die banaan en als je eenmaal je voeten nat hebt maakt het ook niet meer uit allemaal :) Gewoon accepteren en doorgaan.

Heb bij een andere trail zo'n 25-30km met natte schoenen gelopen, als in meerdere riviertjes/beken doorkruisen waarna alles weer nat was, en dat was eigenlijk ook prima te doen allemaal.

Niet te veel zorgen over maken dus, wel je schoenen goed strikken en droog spul mee voor na afloop :)
Kan me ooit nog herinneren dat ik kosten wat het kost een diepe plas ooit eens op de mtb probeerde te ontwijken.
Conclusie: Voorwiel gleed weg, ik val in de plas en een litteken op mijn been van ca. 7 cm waar de trapper langs gegaan is :+ Sindsdien reed ik gewoon door de plassen heen en doe ik dat ook meestal met lopen :')

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mosselmossel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16-09 04:58
Ik maak er ook een sport van om als het geregend heeft en we lopen met de club buiten de baan dan heel hard in de eerste grote plas te springen die we tegenkomen, zodat iedereen nat is.

Battletag: Iigy#2192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:09
m0ridin schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:15:

hehe dat eerste was ook in de zevenheuvelen trail, maar diegene die er dwars doorheen rende was wel zijn schoen kwijt :')

Als het even kan probeer ik zo lang mogelijk droge schoenen te houden. Maar in de bossen was ik me nog niet zo bewust dat je idd dus de paden slechter maakt, dus zal daar meer rekening mee houden.

Nu loop ik meestal in de randstad, waar geen bossen maar parken zijn :D Daar speelt dat probleem wat minder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
@Dazzler2120 dat soort trails in de Rddit post zijn wel echt een buitencategorie vergeleken met de trails hier in NL ;)
Zeker het bos hier bij Best/Son en Breugel is door staatsbosbeheer goed toegetakeld, lees 1 grote vlakte ipv bomen, waardoor ik het oude pad niet eens meer zag 8)7
De bossen waar ik kom hebben gelukkig ook ruiterpaden, die verkies ik vaak boven de wandelpaden/trails deels door de drukte op de wandelpaden maar ook omdat die vaak mooier/smaller en droger zijn :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
xray79 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:47:
@Dazzler2120 dat soort trails in de Rddit post zijn wel echt een buitencategorie vergeleken met de trails hier in NL ;)
Zeker het bos hier bij Best/Son en Breugel is door staatsbosbeheer goed toegetakeld, lees 1 grote vlakte ipv bomen, waardoor ik het oude pad niet eens meer zag 8)7
De bossen waar ik kom hebben gelukkig ook ruiterpaden, die verkies ik vaak boven de wandelpaden/trails deels door de drukte op de wandelpaden maar ook omdat die vaak mooier/smaller en droger zijn :o
Ja, zeker. Maar ik vond het toch wel interessant om te lezen én interessant om na te denken over de impact die we hebben in de schaarse stukjes bos die wij hebben.
Gelukkig heb ik de Eifel en de Ardennen vlakbij ;)

Ik loop meestal over de mtb paden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
Shinji schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:08:
[...]
in principe creeëren de MTBers geen schade (op wellicht een uitzondering na)
Dat hangt er wel van aan wie je dat vraagt ;) maar dat is meer voor een ander topic (of de rechtszaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Adam1980 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:34:
[...]

Dat hangt er wel van aan wie je dat vraagt ;) maar dat is meer voor een ander topic (of de rechtszaal)
Misschien moet ik het ook anders zeggen, dat de MTB routes er zijn kan je als schade zien. Maar er overheen fietsen creëert niet nog extra schade.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Zo, net het nieuwe lampje getest, de Black Diamond Icon 700, wat een kanon van een licht kan daar uit komen.
Allereerst de pasvorm. De lamp zat goed en stabiel op mijn hoofd, ik had eronder een petje gedaan. De battery pack stoorde verder niet en voelde ook niet gek aan aan de achterkant.
De hoek van de lamp kon gemakkelijk gesteld worden, en ook de juiste lichtbundel vinden gaat snel en gemakkelijk om comfortabel te kunnen lopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xyOi4bVVYgo8m9TqZz0pHQbVlU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rlrw5stWkyS9uqJpsVCVgR1x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2BwJbbJG7hZU8OsC8lMa0nkoM4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5w8Yj3XnePTKaBXK1i1eLt28.jpg?f=fotoalbum_large

Conclusie: Goede aankoop geweest :)

Dan de loop zelf, vol spanning naar het bos gegaan en gedaan wat Mams vroeger altijd zei dat ik noooit moest doen, in het donker het bos in!
Het begin ging lekker, ik was iets voorzichtiger, maar het ging soepel. Een pittige afdaling zonder moeite doorgekomen. Een plasje hier, een modderpoel daar - het gebruikelijke.
En dan; struikel, oei daar was een wortel, toch beter oplet- STRUIKEL, ow wtf nog een - STRUIKEL...
3 Keer kort op elkaar een wortel gevonden :+, de 3de keer nog net overeind kunnen blijven. Ik loop vrij veel op de automatische piloot, ik kijk niet waar ik mijn voeten zet, maar ik plant mijn voeten stabiel. Nu merk ik dat ik daar toch wel daglicht voor nodig heb :')
Daarna toch wat beter gelet waar ik mijn voeten neer ging zetten en eigenlijk niks meer gebeurd.
Al in al, een leuke ervaring, hier kan ik wel aan wennen voor de winter.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-09 07:27

Rudedadude

Maybe we were born to run

Roozzz schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:52:
Ze kunnen mogelijk de route aanpassen, maar of dat een optie is... Zeker bij een loop door het bos ben je soms afhankelijk van de omstandigheden. Ik zou me er niet te druk om maken, het hoort een beetje bij de charme van zulke lopen.

En het kan altijd erger: @Rudedadude en @elastiek hadden afgelopen weekend bijna een snorkel nodig geloof ik :+
Droge voeten zijn overrated. Alhoewel ik een hekel heb aan met normale hardloopschoenen door te veel bagger gaan, want het bovenwerk is er niet altijd voor gemaakt om even lekker af te borstelen onder de douche.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbBwiy_pcHFATAql-4MyPp4LC8U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xEntdlgR4wp3PPGlx6CEBYZQ.jpg?f=user_large

Ik was nog best vrolijk na 50km hardlopen :+ en je had @elastiek moeten horen terwijl ik al spetterend door bagger plassen liep terwijl hij er omheen laveerde :P

[ Voor 7% gewijzigd door Rudedadude op 01-11-2023 21:16 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Rudedadude schreef op woensdag 1 november 2023 @ 21:11:
[...]

Droge voeten zijn overrated. Alhoewel ik een hekel heb aan met normale hardloopschoenen door te veel bagger gaan, want het bovenwerk is er niet altijd voor gemaakt om even lekker af te borstelen onder de douche.

[Afbeelding]

Ik was nog best vrolijk na 50km hardlopen :+
Degene achter je was er wat minder blij mee >:)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:20
Shinji schreef op woensdag 1 november 2023 @ 21:15:
[...]

Degene achter je was er wat minder blij mee >:)
Dat ben ik dus. En op die foto is duidelijk te zien hoe @Rudedadude me probeerde tegen te houden. Heel onsportief van hem! Uiteindelijk werd het een fotofinish, maar op de foto was niet te zien wie er had gewonnen... en dus werd het een gedeelde eerste plaats :*)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-09 07:27

Rudedadude

Maybe we were born to run

elastiek schreef op woensdag 1 november 2023 @ 21:38:
[...]

Dat ben ik dus. En op die foto is duidelijk te zien hoe @Rudedadude me probeerde tegen te houden. Heel onsportief van hem! Uiteindelijk werd het een fotofinish, maar op de foto was niet te zien wie er had gewonnen... en dus werd het een gedeelde eerste plaats :*)
Hoho, jij hing de laatste 5km duidelijk aan het @elastiek >:) (de grap die je wist dat zou gaan komen)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Toffe foto door het water!

Vanmiddag een 17km LLD (lange langzame duurloop gedaan). Recent al 15, 11 en 13 gedaan dus we bouwen gestaag uit. Langzamerhand wel aan de slag met mijn voedsel/drinken. Had nu 150ml soft flask en 40gr gelletje mee. Was nu al net te weinig. Nog even en moet met kek running vest gaan lopen.

En die Pegasus 40? Begint te wennen, maar toch wat gevoelige schenen en ik meende dat door regen er iets met mijn sok was in rechtervoet. Kom thuis, trek schoen uit en mijn mooie Stox energy sock zat onder het bloed. Ik ga voor het gemak even uit van teennagel die teen ernaast geraakt heeft ofzo. Had niet per se blaargevoel. Maar man, veel gedoe met deze schoenen. Zou bijna mijn 2017 Kipruns er weer in gooien.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:20
Rudedadude schreef op woensdag 1 november 2023 @ 21:52:
[...]

Hoho, jij hing de laatste 5km duidelijk aan het @elastiek >:) (de grap die je wist dat zou gaan komen)
Niks aan de hand, zolang het @elastiek maar niet knapt :P

En het waren de laatste ~7km.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Mooie foto en het loopplezier spat er vanaf. Toch bij die voorste ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Hartloper op 02-11-2023 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dazzler2120 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:45:
Zo, net het nieuwe lampje getest, de Black Diamond Icon 700, wat een kanon van een licht kan daar uit komen.
Allereerst de pasvorm. De lamp zat goed en stabiel op mijn hoofd, ik had eronder een petje gedaan. De battery pack stoorde verder niet en voelde ook niet gek aan aan de achterkant.
De hoek van de lamp kon gemakkelijk gesteld worden, en ook de juiste lichtbundel vinden gaat snel en gemakkelijk om comfortabel te kunnen lopen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Conclusie: Goede aankoop geweest :)

Dan de loop zelf, vol spanning naar het bos gegaan en gedaan wat Mams vroeger altijd zei dat ik noooit moest doen, in het donker het bos in!
Het begin ging lekker, ik was iets voorzichtiger, maar het ging soepel. Een pittige afdaling zonder moeite doorgekomen. Een plasje hier, een modderpoel daar - het gebruikelijke.
En dan; struikel, oei daar was een wortel, toch beter oplet- STRUIKEL, ow wtf nog een - STRUIKEL...
3 Keer kort op elkaar een wortel gevonden :+, de 3de keer nog net overeind kunnen blijven. Ik loop vrij veel op de automatische piloot, ik kijk niet waar ik mijn voeten zet, maar ik plant mijn voeten stabiel. Nu merk ik dat ik daar toch wel daglicht voor nodig heb :')
Daarna toch wat beter gelet waar ik mijn voeten neer ging zetten en eigenlijk niks meer gebeurd.
Al in al, een leuke ervaring, hier kan ik wel aan wennen voor de winter.
Let wel op met andere mensen en vooral diere . Als je die aankijkt, schijn je dus vol in hun ogen en raken verblind.

Daarom ben ik niet zo'n fan van die hoofdlampen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Jelte schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:30:
[...]
Let wel op met andere mensen en vooral diere . Als je die aankijkt, schijn je dus vol in hun ogen en raken verblind.

Daarom ben ik niet zo'n fan van die hoofdlampen.
Uiteraard, de afbeeldingen was testen wat het lampje kan. Lampje is netjes richting de grond gericht, want dat is wat ik wil zien, en op een stuk lagere helderheid (ik schat om en nabij de 200 lumen). Bij tegenliggers kan je ook heel gemakkelijk switchen naar een rood licht, om te voorkomen dat je mensen (of dieren) verblindt.

Moet wel zeggen dat die 700 lumen in geval van problemen een goed verdedigingsmechanisme kan zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
Gisteren liep ik een coopertest op de baan. De afstand die ik in de 12 minuten had afgelegd was exact gelijk aan die van 6 maanden geleden: 3271 meter. Echter, mijn hartslag was dit keer beduidend hoger. In mei was de maximale hartslag 187 bpm (gemiddeld 175) en gisteren 212 bpm (gemiddeld 200).
Tijdens een recente 10km wedstrijd zat ik ook op/rond de 200.

Ik weet nu niet zo goed wat ik hiervan moet vinden. Het verbaast me namelijk dat mijn hartslag nu zo hoog is bij deze inspanningen. In rust is het nog altijd 45 en bij rustige duurloopjes rond de 150. Zoals het eigenlijk altijd geweest is. Vóór de zomer kwam ik zelden boven de 190 uit. Leeftijd is 52.

Moet ik nu mijn hartslagzones gaan aanpassen, niks doen of een arts raadplegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@sander_g Sowieso een hoge (max) hartslag voor een 52-jarige...Zeker weten dat de meting correct is? (Gaat het via OHR of via een band?).

Misschien niet gek om, just in case, eens contact op te nemen met de huisarts om gewoon eens te laten checken. Tenzij dit al langer bekend is bij je en je al weet dat dit gewoon 'normaal' is, al is het hoger dan gemiddeld.

Kan ook zijn dat je gewoon wat te pakken hebt (gehad, of misschien aan het krijgen bent). Je gewoon wat minder fit bent, andere redenen. Wel aardig verschil idd. Niets bijzonders verschillend qua trainingen/fase van trainingen/etc vergeleken met mei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
m0ridin schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:11:
@sander_g Sowieso een hoge (max) hartslag voor een 52-jarige...Zeker weten dat de meting correct is? (Gaat het via OHR of via een band?).
Dit was gemeten via mijn Fenix. Afgelopen jaren heb ik de hiermee gemeten hartslag wel eens vergeleken met een TickrX, en die kwam dan vrijwel overeen. Het is al wel weer een tijdje geleden. Ik heb hem nu weer eens omgedaan om te kijken of de TickrX nog werkt. Deze geeft me echter nu, zittend, een hartslag door van 85. Als ik even met de hand meet (een minuut de pols tellen) zit ik op 50. Dus of die band straks wel gaat kloppen, ik vraag het me af. Hoe dan ook, ik ga het wel eens proberen. Een second opinion kan geen kwaad.
Misschien niet gek om, just in case, eens contact op te nemen met de huisarts om gewoon eens te laten checken. Tenzij dit al langer bekend is bij je en je al weet dat dit gewoon 'normaal' is, al is het hoger dan gemiddeld.
Een hoge max is altijd wel vrij normaal geweest. Ik kwam toch regelmatig op 190+ uit. Maar dit jaar eigenlijk niet meer tot de afgelopen 3 weken. Ik kom nooit bij een huisarts (laatste keer was 14 jaar geleden, en die man is intussen met pensioen) dus die kent me eigenlijk niet en vice versa.
Kan ook zijn dat je gewoon wat te pakken hebt (gehad, of misschien aan het krijgen bent). Je gewoon wat minder fit bent, andere redenen. Wel aardig verschil idd. Niets bijzonders verschillend qua trainingen/fase van trainingen/etc vergeleken met mei?
Ja, die fitheid zou wel moeten meevallen dacht ik. De marathon is intussen al weer bijna 6 weken geleden. Sindsdien na een weekje rust weer de kilometers aan het opbouwen. Zondag staat een halve marathon op het programma. Maar ik heb eigenlijk niet zo veel zin om dan met een hartslagband te lopen. Als het ding gaat schuiven of vervelend gaat zitten doen, dan verpest ie mijn plezier.
Ik ben wel benieuwd hoe mijn hartslag dan (volgens OHR dan) zal zijn.

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0ridin
Mijn ervaring met OHR is, vooral met intensievere tempos, niet denderend en voor zover ik weet is de fenix nog lastiger ivm gewicht... Zou dus prima daar toch ergens in kunnen zitten.

Snap dat de HM met een hartslagband lopen ook niet echt op de prioriteitenlijst staat... blijven irritante dingen (vind ik). Zlef dus een Polar OH1+ welke om de (boven)arm gaat, die vind ik een heeeeel stuk fijner werken en is voor mij absoluut geen drempel (en doe ik ook standaard om). Wellicht een optie als hartslag heel belangirjk voor je is (nauwkeurige meting dan he, een hartslag an sich is vrij essentieel ;) )

Jammere is ook dat n=1 is n=geen... Dus een keer testen zegt weinig, zal een paar keer moeten gebeuren. Idealiter icm een Aux-hr veld zodat je de 2 daadwerkelijk kan vergelijken tijdens dezelfde activiteit.

Maar blijven lastige dingen dit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 11:47
Heb zelf een hoge max, maar loop dan ook eigenlijk altijd met een hartslagband. Die vertrouw ik toch meer (bij hoge inspanning / internval) dan de OHR. Heb zelf ook de Fenix, maar gebruik de OHR dus eigenlijk alleen bij fietsen naar het werk, wandelen, daily tracking, etc.

Heb van de hartslagband eigenlijk nooit last. (Garmin versie)
Maar heb idd wel eens interval gelopen dat ik helemaal plat lag van de inspanning en de horloge nog vrolijk de groene zone aangaf en zei, alles prima, ga zo door (op een moment dat de band een lege batterij had).

[ Voor 4% gewijzigd door cannibal op 02-11-2023 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-09 16:41
m0ridin schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:48:
Mijn ervaring met OHR is, vooral met intensievere tempos, niet denderend en voor zover ik weet is de fenix nog lastiger ivm gewicht... Zou dus prima daar toch ergens in kunnen zitten.
Speelt het gewicht van het horloge ook mee ja? Als je horoge aan je arm stuitert moet ie misschien een tandje strakker. Tenminste, dat is wat ik nog weleens doe voor een training.

Zit zelf ff in een dipje momenteel, of ik word gewoon oud :+
Pijntje hier, pijntje daar, slecht slapen, rusthartslag een slag of 5 te hoog.. bah. Intervaltraining van gisteren voelde ook gewoon zwaarder dan normaal. Ben gisteravond ook maar extra vroeg naar bed gegaan en kreeg vanochtend alsnog maar een slaapscore van 45 van Garmin :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
InZane schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:10:
[...]

Speelt het gewicht van het horloge ook mee ja? Als je horoge aan je arm stuitert moet ie misschien een tandje strakker. Tenminste, dat is wat ik nog weleens doe voor een training.

Pijntje hier, pijntje daar, slecht slapen, rusthartslag een slag of 5 te hoog.. bah. Intervaltraining van gisteren voelde ook gewoon zwaarder dan normaal. Ben gisteravond ook maar extra vroeg naar bed gegaan en kreeg vanochtend alsnog maar een slaapscore van 45 van Garmin :(
Njah, van wat ik begrijp wel... Wat zwaarder = wat minder stabiel zitten. Tandje strakker kan, maar te strak heeft ook weer effect. Het is een edele balans die OHR :+

En jammer om te horen, hopelijk snel weer uit de dip al horen dipjes er af en toe ook gewoon bij helaas. Niets (op niet hardloopgebied) wat eea kan verklaren?

Hoe dan ook, af en toe even een stapje minder is ook prima toch... Dan maar iets minder actief en iets meer doen waar je op dat moment wel behoefte aan hebt. Komt vanzelf weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

InZane schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:10:
[...]
Herkenbaar! Afgelopen weekend weer eens op stap geweest en daarna op een verschrikkelijk "bed" "geslapen". Beiden met opzet tussen aanhalingstekens. Slaapscore van 21. Volgende nachten lekker thuis geslapen (88 & 98) en toen op dinsdagavond een stukje op de indoortrainer gefietst. Niet bijzonder intensief, maar wel iets zwaarder dan ik vooraf voor ogen had. Resultaat slaapscore 47. Daarna dagje werken en afgelopen nacht weer een score van 90.

Ik moet even niet te gek doen, dan komt het wel goed, maar ik wil ook gewoon lekker hard sporten.

Edit: overigens ben ik me sinds dat ik die Garmin heb (eerst een FR55, nu een FR255) wel veel meer bewust van de negatieve effecten van alcohol op je slaap. Bizar dat dat zo sociaal geaccepteerd en in sommige gevallen bijna verplicht is!

[ Voor 10% gewijzigd door Sherlock op 02-11-2023 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Sherlock schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:52:
[...]
Edit: overigens ben ik me sinds dat ik die Garmin heb (eerst een FR55, nu een FR255) wel veel meer bewust van de negatieve effecten van alcohol op je slaap. Bizar dat dat zo sociaal geaccepteerd en in sommige gevallen bijna verplicht is!
Daar ben ik de laatste jaren ook achter gekomen. Je leest het (als je erop let) ook wel eens in nieuwsberichten over gezondheid terug komen. Met alcohol slaap je misschien makkelijker in, maar je bent minder uitgerust. Na geboorte van de eerste ben ik duidelijk minder gaan drinken, terwijl dat al echt niet veel was (alleen vrijdag en zaterdagavond een lekkere Chouffe of 2 glaasjes wijn). Ik koop tegenwoordig ook regelmatig alcoholvrij bier, fijn dat deze steeds beter worden.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Hier ook weer een dip.
Bloedingen zijn terug, goede vriend overleden, twee zaken waardoor ik weinig energie heb (maar zeker rouwverwerking gaat dan wel weer fijn al hardlopend - tijd om te denken, maar moeilijk huilen).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Poekie schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:28:
Hier ook weer een dip.
Bloedingen zijn terug, goede vriend overleden, twee zaken waardoor ik weinig energie heb (maar zeker rouwverwerking gaat dan wel weer fijn al hardlopend - tijd om te denken, maar moeilijk huilen).

***members only***
Sterkte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Hier ook weer een dip.

***members only***
Heel veel sterkte! Er is ook 'maar' zo veel dat je als tegenslag kan hebben voor je in een 'dip' komt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
SVMartin schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:19:
[...]

Daar ben ik de laatste jaren ook achter gekomen. Je leest het (als je erop let) ook wel eens in nieuwsberichten over gezondheid terug komen. Met alcohol slaap je misschien makkelijker in, maar je bent minder uitgerust. Na geboorte van de eerste ben ik duidelijk minder gaan drinken, terwijl dat al echt niet veel was (alleen vrijdag en zaterdagavond een lekkere Chouffe of 2 glaasjes wijn). Ik koop tegenwoordig ook regelmatig alcoholvrij bier, fijn dat deze steeds beter worden.
Ik drink nu zo’n 3 jaar vrijwel uitsluitend alcohol vrij bier (ondernulpuntvijf is een goeie daarvoor).

@Sherlock Ik heb in die tijd nog nooit ergens gevoeld dat alcohol bijna verplicht was. Weet niet waar je dat had maar dat is dus wel erg omgevings afhankelijk denk ik.

Ik slaap de laatste twee weken ook een stuk slechter en herstel minder goed, twee weken terug nog corona gehad. Het zit denk ik ook in de omschakeling naar de winter gewoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 22:39
Hier ook weer een dip.

***members only***
Kak. Veel sterkte gewenst :(:)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Shinji schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:33:
[...]
Ik drink nu zo’n 3 jaar vrijwel uitsluitend alcohol vrij bier (ondernulpuntvijf is een goeie daarvoor).
Ik drink dat nu ook wel eens, maar ik hou van speciaalbier en alcoholvrij bier - hoe veel beter het ook geworden is - komt daar niet bij in de buurt. Wel van pils, dat verschil is echt vrij klein geworden.
@Sherlock Ik heb in die tijd nog nooit ergens gevoeld dat alcohol bijna verplicht was. Weet niet waar je dat had maar dat is dus wel erg omgevings afhankelijk denk ik.
Ik had het niet zelf, maar mijn zoon van 18 (die bier niet lekker vindt) had introductieweek bij de Uni. Was voor hem gewoon moeilijk om aan iets zonder alcohol te komen.

Voor mezelf moet ik heel eerlijk zijn en toegeven dat het me in sommige sociale situaties wel helpt, zonder nu direct kacheltje lam te zijn maakt het me wel iets meer relaxed en kan het helpen om over een drempeltje te gaan waar ik broodnuchter meer moeite mee zou hebben.
Maar goed, komende maand was ik sowieso al van plan om alcoholvrij door te gaan en dat ga ik mooi doorzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Sherlock schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:41:
[...]

Ik drink dat nu ook wel eens, maar ik hou van speciaalbier en alcoholvrij bier - hoe veel beter het ook geworden is - komt daar niet bij in de buurt. Wel van pils, dat verschil is echt vrij klein geworden.

[...]

Ik had het niet zelf, maar mijn zoon van 18 (die bier niet lekker vindt) had introductieweek bij de Uni. Was voor hem gewoon moeilijk om aan iets zonder alcohol te komen.

Voor mezelf moet ik heel eerlijk zijn en toegeven dat het me in sommige sociale situaties wel helpt, zonder nu direct kacheltje lam te zijn maakt het me wel iets meer relaxed en kan het helpen om over een drempeltje te gaan waar ik broodnuchter meer moeite mee zou hebben.
Maar goed, komende maand was ik sowieso al van plan om alcoholvrij door te gaan en dat ga ik mooi doorzetten :)
Ik ben ook meer van de speciaal bier en die vind ik soms ook gewoon goed te drinken hoor, nonnetje IPA is een favoriet hier en één keer in het jaar hier in de aanbieding voor zo'n 70 cent per flesje in de lokale supermarkt. Dan neem ik altijd het hele schap mee. Er zitten ook veel mindere tussen inderdaad maar ook echt wel goede. Ook in de tussen categorie (Leffe Bruin, Afligem Blond etc) zijn echt goed te drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Hier ook weer een dip.

***members only***
Bah, sterkte!

Alcoholvrij bier, tja... Het is het toch allemaal net niet voor mij. Ook ik merk de verschillen tussen geen, af en toe en veel alcohol absoluut ook wel maar ja, ik vind biertjes (vooral speciaal) TE lekker.

Alcoholvrij, 1 of 2 is ok en als vervanger te doen, verder drink ik veel cola/sinas light enzo.

Maar voor mij is het ook wel gewoon een keuze, soms even helemaal niks (een maandje balansen, of voor een wedstrijd even een 2 tot 4 weken), soms alle remmen los (echt soms, kan ik gewoon 2 weken alles nemen wat ik wil en in overvloed... niet alleen qua bieren maar koeken, nootjes, chips) en over het algemeen er tussenin (alleen in het weekend, in principe niet meer dan 2 op een avond oid).

Nee het is niet goed voor je, maar dat compenseer ik wel weer met de rest van mijn levensstijl en gezondheid is niet het enige dat telt voor me. Belangrijk, maar niet alles hoeft altijd alleen maar in teken te staan van.

De 'alcoholveprlichting' herken ik (gelukkig) ook niet echt meer, sowieso nooit echt gesnapt... Iedereen moet lekker nemen wat hij/zij wil. Maar toen ik nog jong was, lang geleden, was het ook wel een dingetje... die stoer doen fase en daar hoorde veel bier bij.

Heb nu juist het idee dat je als alcoholdrinker minimmaal net zo vaak aangekeken wordt als een niet-alcoholdrinker ('maar het is echt niet gezond he!' en de standaard 'maar je kunt het toch ook leuk hebben zonder?')

Ga de alcoholvrij speciaalbier tips nog wel proberen dus dank daarvoor! :)

[ Voor 66% gewijzigd door m0ridin op 02-11-2023 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Hier ook vaak een Affligem blond of Chouffe 0.0. Nee, niet zo lekker als het origineel, maar stukken beter dan de volgende koffie, thee of water waar ik de rest van de week op leef :)

En ja, op de uni zal het lastig zijn. Ik had op de middelbare school een klasgenoot die niet dronk. Je moet dan misschien even stevig in je schoenen staan, maar werd gewoon geaccepteerd. Helpt een beetje als je normaal al een beetje gek bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
nmvp

[ Voor 99% gewijzigd door Philo Melos op 02-11-2023 15:53 . Reden: verkeerd begrepen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

sander_g schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:29:
Gisteren liep ik een coopertest op de baan. De afstand die ik in de 12 minuten had afgelegd was exact gelijk aan die van 6 maanden geleden: 3271 meter. Echter, mijn hartslag was dit keer beduidend hoger. In mei was de maximale hartslag 187 bpm (gemiddeld 175) en gisteren 212 bpm (gemiddeld 200).
Tijdens een recente 10km wedstrijd zat ik ook op/rond de 200.

Ik weet nu niet zo goed wat ik hiervan moet vinden. Het verbaast me namelijk dat mijn hartslag nu zo hoog is bij deze inspanningen. In rust is het nog altijd 45 en bij rustige duurloopjes rond de 150. Zoals het eigenlijk altijd geweest is. Vóór de zomer kwam ik zelden boven de 190 uit. Leeftijd is 52.

Moet ik nu mijn hartslagzones gaan aanpassen, niks doen of een arts raadplegen?
Nog ziek geweest? Ik heb sinds ik in okt 2020 (ja 3 jaar terug) echt best wel pittige corona heb gehad structureel hogere hartslag. Ben er inmiddels aan gewend maar ik zit gewoon 10/15 slagen hoger dan ervoor bij zelfde inspanningen. Saturatie lijkt wel redelijk goed te zijn (dacht eerst dat het daar aan lag). En vorige week of die week ervoor had ik verkoudheidje/licht griepje te pakken en hop weer hoger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sander_g
Jazzper schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:53:
[...]
Nog ziek geweest? Ik heb sinds ik in okt 2020 (ja 3 jaar terug) echt best wel pittige corona heb gehad structureel hogere hartslag.
Niet dat ik gemerkt heb. Vorig jaar wel corona gehad. 2,5 dag ziek geweest, daarna geen issues meer.
Vandaag ook plasma gedoneerd en dan wordt bloeddruk, HB en hartslag gemeten. Allemaal normaal voor zover ik weet @ 127/78, 9.1, 50.
Eerst maar eens testen met hartslagband en ik ben benieuwd naar resultaat van zondag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
Nou, met hartslagband weet je het ook niet exact.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12HXbVv5M-EONMGnVIs2NPA0XZY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0Kp3nj2OONx57tPzEGsy2ahe.png?f=fotoalbum_large

In de eerste kilometer zit ik volgens TickrX al op 197bpm. Terwijl OHR 142 geeft. Dan vertrouw ik op OHR.

Na ca. 10 minuten lopen ze redelijk synchroon. Jammer dat de Garmin-grafieken niet gelijke Y-as instelt (iemand een suggestie?). Tijdens een paar kilometers op tempo zit OHR er een paar slagen boven, maar de trends zijn gelijk.

Terug naar rustig tempo gaat OHR ineens naar 194, terwijl de band op 164 zit. Dan vertrouw ik de band weer. Wellicht is het iets met kou en vocht. Na even wrijven over mijn pols en horloge weer vast maken klopt de hartslag weer. Ik heb wel eens van cadence lock gehoord, maar mijn pasfrequentie was zeker niet 190. Dat kan het dan toch niet zijn?

Al met al is het verhoogde hartslag misschien toch minder dan ik dacht. Maar het is wel jammer want voorheen kon ik blind vertrouwen op OHR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
sander_g schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:53:
Nou, met hartslagband weet je het ook niet exact.

[Afbeelding]

In de eerste kilometer zit ik volgens TickrX al op 197bpm. Terwijl OHR 142 geeft. Dan vertrouw ik op OHR.

Na ca. 10 minuten lopen ze redelijk synchroon. Jammer dat de Garmin-grafieken niet gelijke Y-as instelt (iemand een suggestie?). Tijdens een paar kilometers op tempo zit OHR er een paar slagen boven, maar de trends zijn gelijk.

Terug naar rustig tempo gaat OHR ineens naar 194, terwijl de band op 164 zit. Dan vertrouw ik de band weer. Wellicht is het iets met kou en vocht. Na even wrijven over mijn pols en horloge weer vast maken klopt de hartslag weer. Ik heb wel eens van cadence lock gehoord, maar mijn pasfrequentie was zeker niet 190. Dat kan het dan toch niet zijn?

Al met al is het verhoogde hartslag misschien toch minder dan ik dacht. Maar het is wel jammer want voorheen kon ik blind vertrouwen op OHR.
Heb je bij de hartslagband de electrodes nat gemaakt voor omdoen? Dat wilt nog wel eens invloed hebben.
Bij OHR merk ik vaker dat bij koud weer de gegevens minder accuraat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
Dazzler2120 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:05:
[...]
Heb je bij de hartslagband de electrodes nat gemaakt voor omdoen? Dat wilt nog wel eens invloed hebben.
Bij OHR merk ik vaker dat bij koud weer de gegevens minder accuraat worden.
Ja, dat had ik inderdaad gedaan. Maar vooral omdat zonder vocht helemaal niks gemeten werd. Toen ik eenmaal wat data zag doorkomen leek het me goed.

Dat OHR bij koud weer minder goed werkte wist ik eigenlijk niet. Een enkele keer bij een (rustige) training in de regen zag ik wel eens een hartslag van 185 voorbijkomen, wat echt niet klopte. Dan had ik ook de tijd om even de pols droog te maken, wat leek te helpen. Maar meestal let ik dan niet zo op. Dus dat het er dan vrij consistent naast zit was me eigenlijk niet opgevallen.

Afijn, het wordt me nu gelukkig wel iets duidelijker en ik zie nu al uit naar de weer warmere en drogere dagen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Sint en Kerst komt er ook weer aan. Heb tot nu toe (5x gebruikt bij verschillende type trainingen) het vermoeden dat de polar h10 heel betrouwbaar is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
Ik snap dat je wil dat de data klopt heb ik eigenlijk ook. Maar eigenlijk doe ik weinig tot niks met de data alleen de LTH aan laten passen die al jaren redelijk stabiel is. Bij kracht en andere sporten maakt die me niks uit. Kan ook zijn omdat mijn F5+ niet veel doet met die data (bodybattery etc.) maar ik kijk naar mijn slaap en RustHR en kijk hoe ik me voel en dat werkt ook wel. Misschien dat ik bij een upgrade van horloge me van gedachten moet veranderen?
Omdat ik de HRband gebruik en vertrouw train ik alleen daar de tempo's en intervallen op (als ik al op hartslag train, heb de voorkeur voor tempo of time on your feet omdat je zo ''zeker'' weet wat je op een ideale dag zou moeten kunnen) De band doe ik dus zoals al eerder gezegd alleen om bij tempolopen of intervallen om de drempel te kunnen zien en eventueel door Garmin aan te laten passen. Langere duurlopen heb ik wel eens met band gedaan als test en de Wahoo Tickr werkt dan prima. Wel is het zo dat bij kouder weer je minder zweet, dus dat dan ook een band wat moeite kan hebben in het begin met de meting net zoals bij OHR.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Als je koude handen hebt krimpen de haarvaatjes in je huid een beetje, dus ook die in je pols wel. Als je warme handen hebt, zul je ook niet zo erg veel kleinere haarvaatjes hebben! Dus bij kou zonder handschoenen zul je kans hebben op meetfouten. (Regen)water onder het horloge zorgt ook oor meetfouten bij OHR, vandaar dat strakker zetten/pols drogen vaak wel goed gaat.

Borstband kan door slechte geleiding of statisch te worden van je shirt meetfouten geven. En in het geval dat je een vrouw bent; half onder/half over je bhonderband gaan zitten, waardoor alle waarden helemaal nutteloos zijn.

Ik loop zelf soms met de polar verity sense om m'n bovenarm en dat werkt wel prima. Reageert sneller dan de OHR van mijn forerunner 265S (toch ook niet een oud beestje).

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander_g
Hartslag was en is voor mij wel een graadmeter voor mijn conditie én kon ik in wedstrijden goed benutten om het juiste tempo aan te houden met het oog op de finish. Vijf jaar terug was hartslag op een tempo van 5:00/km richting de 180. Inmiddels is dat 150. Een eerste marathon liep ik soepel uit op 170bpm en wist ik dat bij 180bpm de tank te snel leeg zou zijn. HM tempo = 175, 10km tempo = 180-185.

Dat zijn waardes waar ik de afgelopen 2,5 jaar het beste mijn wedstrijden mee kon invullen. Zat ik in een wedstrijd al snel boven deze getallen, dan zou het zwaar worden en kon ik me maar beter inhouden om in ieder geval niet te hoeven uitstappen. Zat ik eronder, dan wist ik dat er een tandje bij kon voor wellicht een PR. Redenen voor een te hoge hartslag konden (gebrek aan) slaap, slechte voorbereiding, temperatuur zijn. Dus allemaal wel verklaarbaar. Een foute OHR maakt me onzeker.

Echt trainen op HR doe ik niet. Dat gaat ook lastig in een groep. Trainen gebeurt daarom op tempo. Hartslag geeft (normaal) extra inzicht achteraf, in combinatie met hoe ik het zelf ervaren heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
Ik loop altijd op tempo (meestal een rustig tempo ;) ) omdat polshartslag te onbetrouwbaar is.

Voor wie volgend jaar in Rotterdam loopt, de wereldrecordhouder Kelvin Kiptum (2:00:35) zal er ook zijn !

https://www.instagram.com/p/CzLmVlHNPq-/

Benieuwd of hij voor sub-2 gaat, als iemand het kan is het wel Kiptum.

[ Voor 5% gewijzigd door Hartloper op 03-11-2023 19:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shinji
Hartloper schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:41:
Ik loop altijd op tempo (meestal een rustig tempo ;) ) omdat polshartslag te onbetrouwbaar is.

Voor wie volgend jaar in Rotterdam loopt, de wereldrecordhouder Kelvin Kiptum (2:00:35) zal er ook zijn !

https://www.instagram.com/p/CzLmVlHNPq-/

Benieuwd of hij voor sub-2 gaat, als iemand het kan is het wel Kiptum.
Yes! Eens kijken of ik hem 20 meter bij kan houden!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:28
Hartloper schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:41: ...........

Ik probeer dan bij hem in de buurt te blijven, maar dan 1uur30 achter hem! Dat is mijn doel, 3uur30. Dan ben ik in 3 jaar van 3:56 naar 3:30 gegaan *O*

Let's go!

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yer00n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-09 14:57
Possible schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 23:24:
Even een vraag voor mijn vriendin die in april de marathon van Rotterdam gaat lopen. Ze gebruikt een Apple Watch en moet door het trainen steeds grotere rondes lopen. Nu lukt het nog om een de buurt te blijven, of twee keer hetzelfde rondje te lopen, maar bij 30+ km zou je toch wat buiten je hardloop routes willen lopen.

Heeft de Apple Watch een functie waarmee je een route kan programmeren een de Watch laat zien ( Maps ofzo) waar je naartoe moet ? Iets als turn by turn
Tip: als ze een gewone Apple Watch heeft, dan moet ze even kijken of de batterij van de watch het wel de beoogde looptijd volhoudt met GPS tracking, hartslagmeting en wat al niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Evan Chebet, Kamworor en nog een toploper lopen dan toch niet mee in New York.

Echt wel een kans voor podium of zelfs winst voor Abdi Nageeye. Shura Kitata en Tamirat Tola zijn de voornaamste concurrenten.
Ik gok op Tola voor de winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Een marathon in Rotterdam stond al niet op mijn lijst (was eigenlijk aan het nadenken over een tweede halve in het voorjaar), maar op dit moment even helemaal onmogelijk.

Donderdagochtend pakte ik een vork uit de vaatwasser en ging door mijn rug. Is me wel eerder gebeurd, dan heb ik een paar dagen last met opstaan etc., maar gaat het wel. Dit keer kom ik niet blijven staan, deed elke beweging pijn, schoot het er elke paar minuten door gespannen spieren (?) Weer in en heeft het me 45 minuten op de keukenvloer gekost, waarna ik kruipend de bank eist te bereiken.

Inmiddels 2 dagen verder en ik schuifel regelmatig wat door de woonkamer (trappen gaan verrassend goed) maar het kost me minuten om rustig van lig naar zit of soms zelfs staand te komen. Elke dag wel ietsjes beter gelukkig.

Nu mijn vragen:
- pech, of heeft de looptraining hier een aandeel in gehad? (Ik geef het altijd de schuld dat ik de kinderen niet/minder moet tillen)
- iemand ervaring met opbouwen van de looptraining? Eerst maar gewoon dagelijks soepel bewegen en een paar km kunnen wandelen, maar wat moet ik daarna verwachten?
Pagina: 1 ... 274 ... 394 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.