Hierbij een (kort) verslag van mijn marathon Run in Lyon gisteren. Dit is een groot loopevent met een 5k (charity), 10k, halve marathon en een hele marathon.
Aan de marathon doen niet zo veel deelnemers mee (2790) vergeleken met de 10k (13565) en de halve marathon (11062). Het aantal deelnemers aan de 5k is mij onbekend.
Het inschrijfgeld is schappelijk: 60 tot 75 euro afhankelijk van hoe vroeg je je registreert en dit bedrag is inclusief een event t-shirt. De route loopt voor een groot gedeelte langs het water (de Saône en de Rhône) en is vlak (430 hoogtemeters volgens de organisatie). Ik vond het zelf een erg prettige route met hier en daar een rock- of drumband en enthousiast publiek.
Ik liep Lyon als onderdeel van de opbouw naar de marathon van Valencia (3 december). Ik heb Lyon daarom ook niet als wedstrijd gelopen maar als lange duurloop. Waarom een marathon als lange duurloop? In al mijn vorige marathons (5 stuks) moest ik op een zeker moment (ergens tussen de 25 en 35 km) gaan wandelen door (mentale?) vermoeidheid of pijn in mijn voet(en). Ik wilde graag een keer op een plezierige manier een marathon lopen waarbij er geen druk van een beoogde finishtijd was maar ik wel onder wedstrijdomstandigheden zou lopen: voor water afhankelijk zijn van de beschikbare drinkposten en voorzien in mijn eigen gels. Op die manier zou ik voor Valencia wat extra zelfvertrouwen kunnen opdoen met de wetenschap dat ik wel degelijk in staat ben om de volledige 42k rennend af te leggen
Het beoogde raceplan van mijn coach was daarom: "Let's keep the first 8k nice and easy-think warm up effort. Then, let's aim for a steady effort on the next 25-26k, about 445-450 pace, just clicking things off. Finish up with 8-9k easy after."
In de voorbereiding op deze marathon heb ik geen echte taper gehad. De week voorafgaand was zelfs in omvang mijn grootste week ooit (99.8 km) en in de week van de marathon zelf had ik nog 58 km gelopen met op woensdag een stevige interval training (2x 1600m-800m-600m-400m).
De marathon start samen met de halve marathon om 8:30 uur. De 10k start om 11:30 uur en de 5k om 12:55 uur. Op het Place Bellecour is een tentendorp ingericht voor het event. Daar kunnen de startnummers afgehaald worden (alleen op vrijdag en zaterdag) en is er op de dag van de wedstrijd de tassenafgifte. Er is echter geen omkleedgelegenheid. De finish is eveneens op het Place Bellecour. Voor de start moet een klein stukje gelopen worden naar de andere kant van de Saône waar de start voor het prachtige oude gerechtsgebouw plaatsvindt.
De weersomstandigheden waren perfect. Een graad of 11 en nauwelijks wind. Een iets bewolkte lucht.
Ik stond in het gecombineerde startvak van de marathon < 3:30 en halve marathon < 1:35. De eerste kilometers moesten dus rustig. Ik mikte daarom om km-splits van iets boven de 5 minuten. Volgens mijn Garmin horloge was dat goed gelukt, maar herberekening van mijn kilometertijden op basis van GPS coördinaten geven aan dat de eerste acht kilometer iets sneller waren dan 5 minuten per kilometer. De 3:30 uur pace-groep passeerde me al snel, maar die zou ik later wel weer inhalen. Na 8 km lang te hebben ingehouden mocht ik eindelijk wat versnellen. Ik mikte hierbij op de onderkant van de range 445 - 450. De eerste snellere km ging in 442 volgens mijn horloge en dat voelde erg gemakkelijk. Ik besloot daarom maar de range 440-445 aan te houden voor de komende 2 uur.
Zoals gezegd is de start samen met de halve marathon en pas na 17,5 km gaan de marathoners hun eigen weg. De groep lopers op de weg dunde behoorlijk uit en dat vond ik eerlijk gezegd wel een verademing. De kilometers tikten ontspannen een voor een voorbij. Vrouw en kinderen stonden rond het 23k punt langs de weg en dat gaf nog een extra boost. Uiteindelijk gingen de 26k gemiddeld in 4:38 en mocht ik voor de laatste 8k weer wat gas terugnemen. Ik voelde me op dat moment nog behoorlijk goed (de laatste kilometer ging in 430) maar besloot me aan het vooraf bepaalde raceplan te houden. Ik bleef daarbij wel wat onder de 5 minuten per kilometer hangen.
Het einde kwam zo langzamerhand in zicht. Een snelle rekensom leerde dat ik koerste op een tijd van rond de 3:20. Mijn PR stond op 3:24 die ik in het voorjaar in Milaan had gelopen. Om een tijd onder de 3:20 zeker te stellen besloot ik de laatste 2k nog maar wat te versnellen. Met splits van 423 en 405 eindigde ik uitendelijk in 3:18:53

. Een verbetering van mijn PR met vierenhalve minuut en een wereld van verschil in ervaring. In MIlaan kan ik nauwelijks nog op mijn benen staan en nu voelde ik me eigenlijk nog behoorlijk fris alsof ik inderdaad "slechts" een lange duurloop had gedaan.
De komende week ga ik zorgen dat ik goed herstel (het blijft toch een behoorlijke aanslag op je lichaam) en dan de laatste weken voorbereiding richting Valencia proberen nog wat serieuze trainingsarbeid verrichten.
Uiteindelijk heeft deze marathon meer gebracht dan ik vooraf had gehoopt. Niet alleen het vertrouwen gekregen dat ik 42k onafgebroken rennend kan afleggen, maar zelfs nog een ruime verbetering van mijn persoonlijk record!
Voor iedereen die nog een leuke marathon in het buitenland zoekt in het najaar kan ik Run in Lyon van harte aanbevelen. De voorinschrijving voor de 2024 editie is inmiddels geopend.
[
Voor 0% gewijzigd door
sanniep9 op 25-10-2023 14:21
. Reden: Spelfout ]