Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-09 14:18

Flipm0de

geen

Luisteren jullie muziek tijdens het rennen? Of een podcast?
Zijn er ook mensen die niets doen? Heb je dan niet de hele tijd; hoe lang nog?! 😀.

Ben nu bezig met een schema richting de 10k. De trainingen zijn dan niet zo lang. Zou ooit willen opbouwen richting een halve marathon.
Wat ik me afvraag is hoe je dan het “onderhoud” doet als je eenmaal op de gewenste afstand zit. Moet je af en toe de lange afstand blijven lopen, of bouw je dit op wanneer nodig?

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Flipm0de schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:05:
Zijn er ook mensen die niets doen? Heb je dan niet de hele tijd; hoe lang nog?! 😀.
Ik kom uit de school die geen muziek of podcast meeneemt als hij gaat lopen. Dat gaat echt prima, het zorgt ervoor dat je mentaal tot rust komt. Net als dat je in je lunchpauze (zoals nu..) buiten moet wandelen en niet op je telefoon moet gaan zitten staren om na de pauze weer achter je beeldscherm te kruipen.

Toch.. ik loop nu langer en langzamer en dan vind ik het fijn om bij lopen langer dan een uur wat bij me te hebben. Zeker een podcast zorgt ervoor dat ik ook niet steeds harder ga lopen. Ik heb nu een shokz openrun pro en ben hier niet de enige. Die blijft goed zitten en sluit je niet af van eventueel verkeer. Bij de halve marathon van Amsterdam heb ik heb gebruikt om mijn tracking app elke km de afstand, tempo en hartslag te laten vertellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-09 16:28

Ben nu bezig met een schema richting de 10k. De trainingen zijn dan niet zo lang. Zou ooit willen opbouwen richting een halve marathon.
Wat ik me afvraag is hoe je dan het “onderhoud” doet als je eenmaal op de gewenste afstand zit. Moet je af en toe de lange afstand blijven lopen, of bouw je dit op wanneer nodig?
Ik loop altijd "puur natuur", geen muziek of podcasts.
Ik vind het echt heerlijk om na een dag vol met calls en meetings even niets te horen behalve wind en vogeltjes :D
Ik kom daar helemaal tot rust van.

V.w.b. je 2e vraag, daarom zorg ik eigenlijk altijd dat ik een volgend doel (wedstrijd) heb om voor te trainen, dat houd me gemotiveerd.
Ik weet nu bijvoorbeeld al dat ik in april weer de marathon van Rotterdam ga lopen, dus train zo nu en dan een halve om toch die afstand in de benen te houden.

Sowieso moet ik eigenlijk altijd een wedstrijd in het vooruitzicht hebben, zonder doel trainen is echt een stuk zwaarder, zeker nu de donkere koude maanden eraan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:20

Niellie41

[object Object]

Ik ren/fiets ook zonder muziek. Toen ik met fietsen begon, luisterde ik nog wel eens muziek bij de langere duur ritten. Ben er op een gegeven moment mee opgehouden omdat ik de fietscomputer niet goed hoorde en kon me niet zo goed concentreren tijdens het navigeren. Sindsdien niet gemist en luister ook niets tijdens het rennen.

Bij een interval training ben je ook met het volgende blokje bezig. Dat doe je een paar keer en dan is de training alweer voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Toen ik begon met hardlopen en de afstanden wat langer werden (>15 km) ben ik met een klein mp3-spelertje gaan lopen (Sansa Clip, meen ik. Weet je ongeveer hoe lang geleden het was ;) ). Daarop had ik de serie 'Run to Cadence' staan, daarmee lukte het me beter om constant te blijven lopen. Later is dat over gegaan naar DJ-mixsets met vergelijkbare bpm's.
Nu ik meer in de natuur loop heb ik nooit muziek mee, om meer van de omgeving op te kunnen nemen.
Alleen bij m'n intervallen op asfalt heb ik dopjes in om de voice-cue's van TrainAsOne te kunnen volgen.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ob3lix
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 08:25
Ik loop altijd met Shokz. Beste gadget wat ik heb gekocht voor het lopen.

Meestal een podcast aan zodat ik me niet laat opzwepen door de muziek, maar met interval vaak wel een spotify lijstje aan. Je kan ook makkelijk pauzeren als je wilt genieten van de omgeving.

Daarnaast wel zo veilig dat je niks in je oren hebt. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-09 15:55
Tijdens de baantraining staat er wel eens muziek op, maar tijdens duurlopen gewoon zonder. Het geeft gewoon rustig in mijn hoofd en hoor graag wel het verkeer om mij heen

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nogges
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-09 09:29

Nogges

want 1 keer is nooit genoeg!

Moet er niet aan denken om muziek in mijn oren te hebben. Juist heerlijk niks. Thuis of op het werk genoeg "ruis" in mijn oren. En wat kan stilte heerlijk zijn dan. En waar ik aan denk? Helemaal niks! Heerlijk in nothing box, voor ik er erg in heb ben ik al weer kilometers verder.

You iz one special kid!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:29
madvisionz schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:51:
Mensen, ik weet niet of ik op het juiste platform zit maar iemand tips voor terugkerende kuit- en hamstringklachten? Vorig jaar voor het eerst tegenaan gelopen tijdens het trainen voor de Rdam marathon (mijn eerste) en uiteindelijk met wat extra rust, nieuwe schoenen en kuitsleeves (op aanraden na loopanalyse en klachten) zakte het weg en heb ik weer kunnen trainen, maar sinds vorige week heb ik weer ineens last. :( Ik twijfel nu of o.a. mijn hardloophouding wel goed is en ik wellicht ook weer naar andere schoenen moet gaan kijken. Zit er in regio Rdam een fijn adresje waar ik hier eens goed naar kan laten kijken? Ik kwam zelf TRIPRO5D running analyse tegen, echter zit dat niet om de hoek. Uiteraard is dit wel een optie als mensen dit toch adviseren, maar wellicht zit er ook wel iets in de buurt. Je krijgt dan natuurlijk wel meer inzicht als zo'n standaard loopanalyse, maar ik weet niet of dat ook echt nodig is. Ik ken ook niemand die zoiets al eens heeft gedaan.
[...]
Allereerst, heel vervelend om met zulke klachten te blijven doormodderen. Ben je al eens langs een fysiotherapeut geweest met verstand van hardlopen? Dat is waarschijnlijk de beste oplossingsrichting.

Daarnaast, mijn vrouw heeft onder begeleiding van TriPro getraind naar haar eerste Ironman. Daarbij heeft ze ook zijn loopanalyse gedaan. Met name voor zichzelf om eventuele zwakke plekken te identificeren en te verhelpen voordat die konden leiden tot blessures. Zij is uiterst tevreden met die club en gezien het resulteerde in een podiumplek, weten ze kennelijk ook nog waar ze het over hebben ;)

De uitkomsten van de loopanalyse waren voor haar niet zo spannend. >90% is perfect op orde (met >15 jaar loopervaring ook niet zo gek). Maar er kwamen toch een aantal aandachtspunten naar voren en een klein lijstje met oefeningen om specifieke zwakten in de keten te versterken. Zowel voor in de sportschool en qua loopscholing.

Als je nu acute klachten hebt, moet je wat mij betreft eerst naar een fysio. Om daarna terugkeer van klachten te voorkomen, kan zo'n soort analyse prima zijn. Of dat bij TriPro moet, is een tweede. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er in Rotterdam niet iemand zit die iets soortgelijks aanbied, of bijvoorbeeld een fysio met een loopachtergrond. Misschien eens hiernaar informeren bij een loopgroep of atletiekvereniging?

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
[...]
Af en toe. De meeste kilometers gaan zonder, maar zeker in de marathonvoorbereiding bij lange duurlopen met tempoblokken neem ik mijn shockz regelmatig mee.

Soms heb ik ook gewoon meer zin om een beetje met de muziek weg te dromen. Meestal is rust en stilte meer dan prima.

Podcasts vind ik dan juist weer irritant. Dan voel ik me 'verplicht' om ook daadwerkelijk op te letten en te luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Ik heb sinds een week een Fenix 7, na anderhalf jaar met een Vivoactive 4 te hebben gelopen.

Bij die laatste liep ik met de coaches wat me eigenlijk wel prima beviel. Nu heeft de Fenix 7 een daily suggestion.

Wat is het verschil tussen beide? is die laatste optie beter? Ik vond het wel fijn om vooraf te zien wat er de komende week op het programma staat. Nu kan dat met de suggestie ook wel, maar die trainingen staan nog niet vast. Zo stond er gisteren 2*8 min voor vandaag en vandaag 1*15min. Ook vind ik de trainingen relatief kort (maar dat komt misschien doordat ik er 3 weken af gelegen heb?)

Zijn er voor de rest nog verschillen? Ik neig nu naar een HM-cyclus met een coach, of moet ik de suggesties een kans geven?

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

madvisionz schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:51:..... Vorig jaar voor het eerst tegenaan gelopen tijdens het trainen voor de Rdam marathon (mijn eerste) en uiteindelijk met wat extra rust, nieuwe schoenen en kuitsleeves (op aanraden na loopanalyse en klachten) zakte het weg en heb ik weer kunnen trainen, maar sinds vorige week heb ik weer ineens last. :( Ik twijfel nu of o.a. mijn hardloophouding wel goed is en ik wellicht ook weer naar andere schoenen moet gaan kijken..
@Roozzz gaf al de nodige zaken weer.

Maar er kan meer zijn:
Hoe lang loop je überhaupt al en hoe heb je dat opgebouwd en hoe vaak loop je per week?
Hoe zien je trainingen er meestal uit? Zit je bij een club of train je alleen?

Ik denk nl ook aan je belastbaarheid, is die wel hoog genoeg en hoe is de verhouding tussen duurlopen, dus heel rustig lopen, en het doen van intervallen. Regel je dat zelf of volg je een bepaald schema of herhaal je je eigen schema telkens??

Bij mij heeft dry needling geholpen om van zulke klachten af te komen, maar ik pas dan ook meteen mijn schema aan tav duur van de training, interval versus duurwerk en het aantallen trainingen per week. Afgetemd op wat ik denk dat er nodig is om te herstellen, weer goed belastbaar te worden.
Mss krijg je dat zelf niet allemaal op een rij, maakt niet uit, maar mss helpt dit alvast een beetje om er zocht op te krijgen en daarmee ook betere antwoorden kunt geven mocht je elders hulp vragen.

Beterschap, want het is en blijft vervelend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-09 11:10
Ik zie dat er al diverse reacties zijn van mede lopers die het liefst zonder lopen of anders met 1 van de Shokz koptelefoons.

Ik zou hier nog aan willen toevoegen om vooral gewoon zelf te gaan ervaren of je liever met -of zonder muziek danwel podcast loopt. Wat andere vinden is wat dit onderwerp betreft niet heel erg zinvol. Zo loop ik alleen wedstrijden zonder muziek en gaan letterlijk alle andere loopjes met muziek of podcast. Ik heb zelf de Beats Powerbeats Pro, want de Shokz heeft voor mijn smaak een veel te beperkte bassweergave. Dit laatste is natuurlijk persoonlijk en voor podcasts sowieso geen enkel probleem.

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online

Heb altijd muziek op. Van opera tot country. Waarom? Omdat de grote stad H. aan 3 kanten is ingesloten door snelwegen, en ik niets irritanter vind dan verkeersgeruis. Vreselijk. Loop je in de natuur, hoor je nog alleen maar verkeer.

Mijn blessure valt trouwens mee. Geen stressfractuur, maar overbelaste geïrriteerde buikspier/liespezen. Helaas betekent dat wel dat het enige tijd gaat duren, maar mag wel hele rustige loopjes doen.
Nadat er ook nog een redelijk zware griep overheen ging en ik 10 dagen niet heb kunnen lopen, is de hartslag nu 20 slagen horer, en mijn tempo 1:30/km langzamer. Afijn, heeeeeel rustig loopjes doen, én de fysio-oefeningen. Toch 2 jr blessurevrij gelopen! Opa wordt nu echt oud :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:15

charrel

Cortisol4life..

CaLeX schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:44:

Zijn er voor de rest nog verschillen? Ik neig nu naar een HM-cyclus met een coach, of moet ik de suggesties een kans geven?
De daily's werken nergens naar toe, is meer voor onderhoud van je huidige status. Zitten veel kortere trainingen in. Soms een interval en soms een wat langere. Suggestie hier was meestal 39/56 minuten "basis" en dan 1x in de week een wat intensievere inval. Een "coach" met schema brengt veel meer afwisseling.
Zomers doe ik vaak de suggestie en net weer een schema met coach gestart, maar dat is meer vanwege de lagere temperaturen nu. ( Ik/ mijn lijf doe het een stuk beter bij lagere temperaturen)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ligt aan de bui. Als ik in een goede podcast zit, soms wel. Als ik al weinig zin heb en er tegenop zie, is het 'minder erg'. Soms, als de dag al druk zat is dan niet. Dan is het ontspannend.

Probeer mijzelf niet altijd met muziek te laten lopen, want buiten is mooi zat. Maar soms kan een deuntje je net even op weg helpen - letterlijk.

Gratis TIP; Zet baggermuziek op. Loop je sneller door, ben je eerder thuis, kun je die herrie uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

charrel schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:16:
[...]

De daily's werken nergens naar toe, is meer voor onderhoud van je huidige status. Zitten veel kortere trainingen in. Soms een interval en soms een wat langere. Suggestie hier was meestal 39/56 minuten "basis" en dan 1x in de week een wat intensievere inval. Een "coach" met schema brengt veel meer afwisseling.
Zomers doe ik vaak de suggestie en net weer een schema met coach gestart, maar dat is meer vanwege de lagere temperaturen nu. ( Ik/ mijn lijf doe het een stuk beter bij lagere temperaturen)
Ik zie wel dat er een plan overzicht benoemd worden naar de CPC (die heb ik toegevoegd als primair doel).

Beginfase (zit ik nu in en duurt tot 5dec) / opbouwfase (tm 25jan) / piekfase (tm 28feb) /afbouwfase (tm 9 mrt).

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:15
Ik ben er ook zo eentje welke loopt zonder muziek. Heerlijk om even helemaal alleen met jezelf en je gedachten te zijn. Wel iets geks wat ik best vaak doe als ik het 'zwaar' heb, dan tel ik bij elke 4e pas. Als ik bij 75 ben kijk ik op mijn horloge om te zien of mijn tempo nog goed is. Na +- 3 keer heb ik dan een kilometer erop zitten. Ooit als tip gekregen van een looptrainer, omdat ik te vaak naar mijn horloge zat te kijken. Nu is het een soort van gewoonte geworden. Herkenbaar voor iemand? Of ben ik de enige die voortdurend zit te tellen tijdens het lopen 8)7

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:10

Ik begon met muziek, maar nu al jaaaaaren muziekloos (of uberhaupt oordoploos). Heerlijk om gewoon buiten te zijn en niets te horen, of gewoon de geluiden van de wereld...

Wat betreft afstanden, op een gegeven moment worden afstanden makkelijker. Zal wat fluctuatie in zitten afhankelijk van hoe je het onderhoudt inderdaad maar een km of 20-25 is tegenwoordig gewoon een duurloopje.

Merk wel dat als ik een tijd wat heb verzaakt qua lange afstanden het weer moet wennen, het is niet dat ik uit het niks dan weer 30+ loop maar tegelijkertijd bouw je ook snel weer op. Dus het gaat makkelijker, maar als je er niks aan doet wordt het vanzefl weer midner makkelijk

@madvisionz Tja, zonder inzicht in je loopgeschiedenis en alles niet veel nuttigs over te zeggen maar 9 vd 10 keer is het teveel belasting. Dit kan zijn door een zwak onderdeel in je lichaam en daarmee overcompensatie door een ander onderdeel (toen ik begon had ik veel last van mijn rechterknie, wat kwam door mijn linkerbeen).

Een fysio kan kijken naar dit soort zaken, een loopanalyse kan ook dingen aan het licht brengen dus dat is ook zeker handig een keer te doen (geen tips, zelf lang geleden ooit in overvecht utrech zoeits gedaan) als i het alleen maar om ook dingen uit te sluiten.

Verder genoeg te vinden over hoe op te bouwen en verhoudingen qua belasting (intensief en rustig), uiteraard ooik weer genoeg variaties en afwijkingen maar kan in ieder geval op weg helpen.

@CaLeX De een traint heel specifiek op basis van een plan vooraf (coaches), waar wel wat aangepast wordt naar aanleiding van je progressie/statistieken dacht ik en de ander is meer 'algemeen' (daily suggestions). Die laatsten houden voor zover ik weet wel rekening met een gepland evenement als je dat in je agenda hebt gezet...

Wat beter is? Zal per persoon vershcillen I guess. Ik volg altijd de standaard Garmin schemas dus geen coaches dus geen ervaring met die andere 2. Ik neig naar coaches omdat die wat specifieker afgestemd zijn op en daily suggestions wat meer algemene variatie proberen te introduceren. Maar beiden kunnen prima werken volgens mij.

[ Voor 36% gewijzigd door m0ridin op 19-10-2023 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:58

Sherlock

No Shit

Hier ook een blije en tevreden Shokz gebruiker. Liep hiervoor zowel zonder muziek als met een oortje (andere oor vrij voor het verkeer), maar dat oortje ging op termijn toch wat irriteren. Daarna met de Shokz, wat de eerste keer even wennen was maar daarna echt heerlijk. Bediening is ook vrij eenvoudig, en als je het even beu bent of alleen wil zijn met jezelf en de natuur zet je hem heel makkelijk op pauze of uit.

Ik ben wel van plan om binnenkort eens wat meer in het bos te gaan lopen en dan denk ik dat ik hem eens niet opzet/meeneem.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Masch schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:43:
Wel iets geks wat ik best vaak doe als ik het 'zwaar' heb, dan tel ik bij elke 4e pas. Als ik bij 75 ben kijk ik op mijn horloge om te zien of mijn tempo nog goed is. Na +- 3 keer heb ik dan een kilometer erop zitten. Ooit als tip gekregen van een looptrainer, omdat ik te vaak naar mijn horloge zat te kijken. Nu is het een soort van gewoonte geworden. Herkenbaar voor iemand? Of ben ik de enige die voortdurend zit te tellen tijdens het lopen 8)7
Je bent nooit de enige, maar ik doe dat niet :)

Als ik het zwaar heb: focussen op een bepaald punt, bijv een boom of bruggetje in de verte. En in ga heel erg letten op goed inademen en afstemmen van pasritme op ademhaling. En op de kniehef. Vroeger op de baan en middellange afstanden gaf ik mezelf een schop, dan ging ik expres met mijn schoen langs mijn kuit. Benieuwd of ik daar de enige in ben en wat er nog meer voor gekke gewoontes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:31
Absolute beginner hier....
Wel ervaring met hiken, maar wil nu beginnen met hardlopen. Een en ander over gelezen, beginnen met een interval schema, ...

Nu eigenlijk op zoek naar de juiste schoenen.
Ik begrijp dat het voor iedereen anders is, maar zijn er nog algemene tips?

Omdat ik eerst wil kijken of ik het wat vind, wil ik niet meteen de hoofdprijs betalen.

Dit topic doorgenomen, kwam ik e.e.a. tegenover huismerk van Decathlon.
Nu is mijn oog gevalltop schoenen van Kalenji (40,- prijsklasse).
Zou dat voor een beginner een goede keuze zijn?

Reden o.a. om te gaan lopen is dat ik sinds m'n nieuwe baan vrij veel zit, en dus het gewicht weer wat op/onder pijl moet krijgen.
Zit nu op een 93.5kg, niet schokkend, maar moet ik rekening houden met een andere demping in de schoenen?

Andere ideeën en tips zijn ook welkom 😉

Live from Denmark

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-09 18:22
hansie_k schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:58:
Wel ervaring met hiken, maar wil nu beginnen met hardlopen. Een en ander over gelezen, beginnen met een interval schema, ...

Omdat ik eerst wil kijken of ik het wat vind, wil ik niet meteen de hoofdprijs betalen.

Reden o.a. om te gaan lopen is dat ik sinds m'n nieuwe baan vrij veel zit, en dus het gewicht weer wat op/onder pijl moet krijgen.
Zit nu op een 93.5kg, niet schokkend, maar moet ik rekening houden met een andere demping in de schoenen?

Tja. Ik ben ook net (weer) begonnen met hardlopen. Ik heb van de week nieuwe schoenen gehaald bij een hardloop speciaal zaak: brooks glycerin gts 20, kosten 165 euro (incl voetanalyse). Ik ken ook mensen die hardlopen op schoenen die jij noemt voor 40 euro.

Ik weet niet hoe je fitheid en blessure achtergrond maar demping is sowieso wel handig. Dan is een bezoekje aan een hardloop speciaal zaak geen overbodige luxe.

Anyhow, mogelijk kom je prima uit met de 40 euro schoenen, mogelijk ga je snel pijntjes ervaren. Niemand die het vooraf weet.

Persoonlijk investeer ik liever wat meer in hardloopschoenen.

Oja en opbouw is minstens even belangrijk als goede schoenen. Bouw rustig op (liever langzamer dan te snel). Dat is voor de meeste mensen de grootste fout waardoor ze vroegtijdig stoppen of blessures krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door aaaido op 19-10-2023 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online

Zoals al genoemd, vooral rustig opbouwen met een beginnersschema, ook als je denkt dat je verder, langer of sneller kunt.

Ik ken de schoenen niet en vind ook weinig informatie, wel dit:

https://www.suzannebrumme...-ks-light-hardloopschoen/

Schoenen van een vorig modeljaar zijn vaak ook flink goedkoper te verkrijgen, maar niet voor 40 euro.

Schoenen moeten vooral lekker zitten heb ik hier begrepen.

Wat ook helpt is om niet op asfalt, maar op een zachte ondergrond te lopen, bijv. een schelpenpad in het park.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StinaT
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-09 10:59

Bij Zalando Lounge zijn de Nike Pegasus 40 in de aanbieding. Moet je wel geluk hebben dat je maat nog beschikbaar is, Prijzen varieren tussen 59-83 voor de Pegasus.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:11

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

je gezondheid...maar ook hardlopen als hobby......is in mijn ogen...best een investering waard.

ik zou je adviseren om voor je eerste paar schoenen echt even naar een hardloopzaak te gaan waar ze je filmen/beoordelen en van advies kunnen voorzien.

Vanachter mijn toetsenbord kan ik niet zien of je bijv proneert of supineert als een malle.

In zo'n zaak kun je gewoon even 3 of meer verschillende merken en modellen schoenen vergelijken.
Een veel verkochte neutrale instapper zoals een Brooks Ghost kostte mij misschien iets van 120 euro maar ik kon wel meteen voelen dat de Asics en (ik meen) Nike en NewBalance schoenen in eenzelfde categorie totaal niet bevielen.

Daarmee loop je gewoon mooi een eerste jaar je trainingen.

Pak een goed paar schoenen en ga experimenteren en op koopjesjacht als je wat meer ervaring hebt.

Bespaar desnoods eerst op kleding.....van een sportbroekje van 5 euro bij de Zeeman en het simpelste hardloopshirtje bij de Decathlon loop je geen stressfractuur op :+

disclaimer......not an expert....slechts een welgemeende persoonlijke mening die jou hier graag de komende jaren je hardloopavonturen ziet plaatsen ;)

Moraal van het verhaal.......hardlopen is de meest blessuregevoelige sport die er is, vergis je daar niet in.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

vwb muziek...ik heb zon (After)Shokz ding....qua gebruik en geluid bevalt dat prima. Ik heb daar best veel mee gelopen maar naarmate ik meer (en later haast uitsluitend) het bos op zocht voor mijn loopjes loop ik "au naturel"........dan hoor ik tenminste het geklop van de spechten naast me en de schreeuw van de buizerds boven me :)

Voor wat betreft schema's........dat is een hele grote valkuil van mij geweest. Ik heb zo'n 10K schema middels Greg van Garmin doorlopen maar ik ben erg slecht in het mijzelf pushen voor tempowerk en afwisselende tempo's.

Ik vond het heel moeilijk om met een echt plan bezig te zijn. Ja, er zijn zat schema's maar niet elk schema werkt even lekker voor een individuele loper en ondanks plezier in hardlopen had ik moeite me echt in training en trainingseffecten te verdiepen ondanks dat ik echt wel meer wilde dan de buurman die 2 keer in de week hetzelfde rondje in exact dezelfde tijd liep,

Het resultaat daarvan was ik dat ik nagenoeg alleen maar lange langzame duurlopen deed. Dat bouwt enorm snel een aerobe basis op waardoor je makkelijk lange afstanden kan lopen. Blessures liggen echter op de loer als je op die manier traint. Spieren, hart en andere organen pakken die belasting heel snel op, botten, bindweefsel en andere cruciale ongein in je lijf heeft daar echt meer tijd voor nodig.

Ook ik liep een (voet)blessure op die ik toeschrijf aan overbelasting.

Ik loop nu bij een lokale AV, met een behoorlijke conditie gewoon lekker aangesloten bij het beginnersclubje voor de 5K en nu train ik di-do-zat met het overgrote deel uit die ploeg.

Heerlijk samen gezellig en met een stukje gezonde onderlinge competitie trainen en plezier hebben _/-\o_

Gisteravond een sloper voor mijn kiezen...gedurende 20 minuten afwisselend 200 meter op 70-80% en 100 meter herstel/praattempo (40% ofzo)......dat zijn de trainingen die ik domweg niet oppakte in mijn eentje.

UIteindelijk bijna 1 uur en 10 minuten onderweg geweest met de training en haast ongemerkt 8 kilometer weggetikt. Natuurlijk afgewisselend door statische rek/strek-oefeningen, stukken knieheffen en hakken/billen et cetera et cetera.

Ik weet nu al dat dit mij veel sneller maar behoudener gaat laten opbouwen terug naar die dikke trailruns waar ik zo ontzettende veel plezier mee heb beleeft, dan met je blik op oneindig heel veel aeroob werk te verzetten.

Achteraf........achteraf is het mooi wonen......achteraf had ik jaren geleden eens moeten gaan proeflopen bij de AV. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Blomminator schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:18:
[...]

Gratis TIP; Zet baggermuziek op. Loop je sneller door, ben je eerder thuis, kun je die herrie uitzetten.
_O- klassieke Blom-opmerking d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• madvisionz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-12-2024
@Roozzz Ik loop al zo nu en dan bij een fysio en heb inmiddels weer een afspraak staan voor volgende week, dus we gaan we eens kijken wat daar uitkomt. Ik was ook al met krachtoefeningen gestart om naast het lopen te doen alleen nog niet wekelijks. Voorheen zwom ik nog elke week, dat was ook wel een goede combi met hardlopen. Ik ga binnenkort zo’n gedetailleerde loopanalyse inplannen, ik vind dit toch wel erg interessant ook en baad het niet dan schaadt het niet.

@route99 Bedankt voor je input. Ik heb inmiddels al wat lijntjes uitgezet, maar als je het interessant vind om mee te denken heb ik hier wat meer info:
Ik loop sinds 2019 en dan 2a3x in de week. Was in het begin meer een aanvulling op andere sporten, al liep ik toen ook wel afstanden als een halve marathon, maar sinds een jaar of 2 is hardlopen wel mijn main sport eigenlijk en vorig jaar dus mijn 1e marathon. Ik train 3x per week en vaak op wo, vr en zo, waarvan 2x ca 10km en 1x ca 15km. Meestal duurloopjes, eigenlijk nauwelijks intervallen ofzo. Loop ook merendeel op asfalt, is helaas niet veel anders zonder de auto te pakken. Voelde me best fit laatste weken wat resulteerde in wat vaker wat snellere trainingen. Moeite met inhouden, als het lekker gaat dan loop ik eerder sneller als langzamer. Met 1x per week krachttraining en ook nog surfen tussendoor, plus vd zomer begonnen met 2a3x per week te fietsen naar de zaak (10km heen en terug). Wellicht te weinig hersteltijd gehad en ff te veel van het goede allemaal. Klink logisch…
Ik regel mijn trainingen zelf, vind het juist fijn om te gaan wanneer het mij uitkomt tussen werk en gezinsleven door. Ik was overigens wel van plan om wat gevarieerder te gaan trainen, wilde de app Trenara eens gaan gebruiken, maar daar ben ik vanwege de klachten nog niet mee begonnen.

@m0ridin Ik vermoed zelf ook, als ik aan mijn activiteiten terugdenk van afgelopen periode, dat het een stukje overbelasting is met wellicht ook een verkeerde loophouding en misschien spelen de schoenen ook nog een rol. Mn hamstrings zeuren nog een beetje, het belemmert me verder niet in doen en laten ofzo. Alleen hardlopen ben ik heel even meegestopt. Even afwachten wat er uitrolt bij de fysio en bij die loopanalyse. Met hardlopen ontbreekt het misschien wel aan variatie idd. Als ik verder geen hardloopevenement in de planning heb staan om naartoe te trainen wat eigenlijk ook niet zo vaak is dan vind ik een schema volgen best lastig. Vorig jaar voor de marathon voor t eerst echt met een schema beziggeweest. Anders loop ik gewoon die dag waar ik zin in heb en de snelheid hangt af van hoe ik mij voel. Maar meestal dus duurloop, geen interval oid. Misschien ontbreekt hierin wel een stukje sturing. Zolang het goed gaat is er niks aan de hand, maar ga je blessures krijgen dan ga je hier misschien wat meer bewuster van worden. Ik hoop dat die Trenara app wat gaat helpen met afwisseling en dat dit mij ook gaat bevallen en ik niet afhaak. Er zit wel een club redelijk om de hoek, dat zou uiteindelijk misschien toch nog een optie kunnen zijn. Maar vooralsnog vind ik zelf m’n schoenen aantrekken wanneer je kan en zin hebt een verademing vergeleken met de sporten die ik voorheen deed met vaste tijden en rekening houden met vanalles en nog wat. De agenda is soms al vol genoeg.

Als jullie het interessant vinden kan ik later eventueel de uitkomst posten. In ieder geval bedankt voor de reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@madvisionz check even je tags in je post, die werken nu niet lekker zodat de genoemde tweakers geen notificatie krijgen. Geen man overboord maar een notificatie dat je genoemd wordt is wel ffhandig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Poeh! Vorige week de halve in Amsterdam. Vrijdag was de spierpijn echt weg. Vanochtend een rustig loopje gedaan (ruim 6km in 45m). Het lopen ging makkelijk en pijnloos, maar na een kwartiertje zitten zijn de spieren toch wat stijver dan normaal :)

Nu heb ik vlak voor de halve een hartslagmeter gekregen. Ik heb dus nog geen vergelijkingsmateriaal, maar vanochtend liep de hartslag langzaam op. Is dat bij dit slakkegangetje een teken dat ik nog niet helemaal hersteld ben?

En wat is jullie favoriete manier om de maximale hartslag te vinden? Ik zit zelf te denken aan een 5km wedstrijdje met een snelle finish.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Mz38jcW7BmX34sNCWDD2X5IJgs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YhmmSpCos2pr7R1Y8zznqbm1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 07:31
Ja, een 5km maximaal lopen en dan op het einde nog eens alles eruit persen, dan haal je je maximale hartslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ob3lix
Ik heb sinds de hele marathon twee herstel loopjes gedaan (4 en 5km) en na de laatste redelijk last van de voorkant van m’n knie. Ook tijdens normaal lopen nu of met buigen van m’n knie.

In de trainingsweken voorafgaand, waarin ik 80+km liep, nooit last gehad. Is dat de impact van 42km lopen en betekent dit gewoon even rust nemen?

Iemand hier die dit herkent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:02
SVMartin schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:28:
Nu heb ik vlak voor de halve een hartslagmeter gekregen. Ik heb dus nog geen vergelijkingsmateriaal, maar vanochtend liep de hartslag langzaam op. Is dat bij dit slakkegangetje een teken dat ik nog niet helemaal hersteld ben?

[Afbeelding]
Volgens mij niet per se hoor, als je start met hardlopen zit je hartslag natuurlijk niet direct in zone x, y of z.

Mijn lunchloopje van vandaag van 15k loopt ook mijn hartslag de eerste 4/5km op, om daarna te stabiliseren. Pas tegen het eind ging die nog wat hoger omdat ik een bak tegenwind en een stortvloed aan water tegen mij aan kreeg.

https://strava.app.link/lte3CF0n5Db

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:27

Rudedadude

Maybe we were born to run

Morgen is de marathon van Antwerpen. Deze week was ik daar toevallig voor een midweekje weg en heb 's avonds delen van het parkoers gelopen. Laat ik voorzichtig zeggen dat het niet bepaald een snelle tijd parkoers lijkt. Het laatste stuk gaat behoorlijk door de oude binnenstad, wat op zich best gaaf is, maar tegelijkertijd nogal bochtig en over trambanen en ongelijkmatige kinderkopjes. Het is voor mij zelfs dichterbij dan de Kustmarathon, dus wie weet plan ik hem nog eens een keer in.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

SVMartin schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:28:

En wat is jullie favoriete manier om de maximale hartslag te vinden? Ik zit zelf te denken aan een 5km wedstrijdje met een snelle finish.
Mag ik daar uit concluderen dat je buiten je prep voor de marathon (nog) niet veel training/aan hardlopen hebt gedaan?

In de dagen (voor de een is dat een week voor de ander 2 dagen) na een zware inspanning is je lichaam hard aan het werk om te herstellen. Je rusthartslag kan dan best aardig hoger liggen.

Tel je daar de inspanning van een herstelloop op, dan kom je hoger uit dan dat je normaal die loop zou doen. Was je gemiddelde hartslag ook hoger dan normaal aan het einde van die training?

Ik heb trouwens zelf gemerkt dat buiten die hogere hartslag de loopjes na een zwaardere inspanning niet per sé zwaarder aan hoeven te voelen. In elk geval niet een effort zoals behorend bij de gemeten hartslag.
Beetje lastig uitleggen, hoop dat ik het begrijpelijk omschrijf.

Bij normale trainingen of evenementen, loop ook mijn hartslag gestaag op maar nivelleert na een paar kilometer wel. Vrij lastig vergelijken verder, aangezien mijn meeste lange lopen trailruns zijn in plaats van vlak asfalt.

Voor wat betreft de maxHR; zoals @Hartloper al noemt, een max effort 5K en ga de lastste 200 meter maar eens vol in de sprint, liefst heuvelop ;)
Een lokaal wedstrijdje inspireert allicht nog meer dan een eigen rondje.

Last but not least; check even je (aanvullende) zorgverzekering of je budget hebt voor een sportmedisch onderzoek om je VO2max en zones nauwkeurig te bepalen.

[ Voor 8% gewijzigd door Fraggert op 22-10-2023 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:04
@SVMartin Welk apparaat gebruik je nu om je hartslag te meten? Alleen een smartwatch is best oké voor gemiddelde hartslag over langere periode, maar voor bijv sessies met intervallen erin of ongeveer weten wat je max hartslag is, is het aan te raden om een extra hartslagmeter op de borst of om je arm te doen. Die meten vaker en meestal nauwkeuriger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22-09 20:53
Lopen jullie met speciale kousen of gewoon de kousen die jullie dagelijks aandoen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Slickk schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 08:44:
@SVMartin Welk apparaat gebruik je nu om je hartslag te meten? Alleen een smartwatch is best oké voor gemiddelde hartslag over langere periode, maar voor bijv sessies met intervallen erin of ongeveer weten wat je max hartslag is, is het aan te raden om een extra hartslagmeter op de borst of om je arm te doen. Die meten vaker en meestal nauwkeuriger.
Goede tip, ik gebruik nu een polar h10 band. Dus dat zou wel moeten kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
svenn15 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 08:49:
Lopen jullie met speciale kousen of gewoon de kousen die jullie dagelijks aandoen
Ik gebruik hardloopsokken van Falke. Die sluiten in mijn geval veel beter aan en ik heb nooit pijnlijke plekken of blaren. (tot halve marathon met regen gelopen)

Ze zijn wat duurder dan gewone sokken, maar gaan ook erg lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-09 18:54
@madvisionz Ik zou even een (sport)fysio opzoeken. Maar ik zou persoonlijk ook gaan werken aan flexibiliteit/rekken. Zorg dat je bijv. met je rug recht tegen de muur gaat zitten en leg je benen ook helemaal plat. Klinkt makkelijk, maar veel mensen kunnen dit niet, dan gaat het o.a. om de lengte van je spieren. Die kun je trainen en mijn fysio heeft altijd aangegeven dat dit helpt met pijn in hamstring ed. Dit omdat hardlopen een beweging is waarbij je spieren continu in en uit elkaar gaan, dus je doet een beroep op de flexibiliteit van je spieren.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
ob3lix schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:03:
Ik heb sinds de hele marathon twee herstel loopjes gedaan (4 en 5km) en na de laatste redelijk last van de voorkant van m’n knie. Ook tijdens normaal lopen nu of met buigen van m’n knie.

In de trainingsweken voorafgaand, waarin ik 80+km liep, nooit last gehad. Is dat de impact van 42km lopen en betekent dit gewoon even rust nemen?

Herken het. De laatste marathon die ik heb gelopen een vergelijkbaar verhaal. Die 42km op tempo hakt er blijkbaar meer in. Zelf lang mee gelopen, zou met de kennis van nu rust nemen en direct naar de fysio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Kousen?

Ik draag hardloopsokken, verschillende soorten van dik in de winter tot dun in de zomer.
Onderscheid heb ik nog in trailsokken, meestal wat dikker,vaak ook de zool.

Meeste is van Falke of Odlo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
Een mix van alles eigenlijk. Trainingen doe ik vaak op mijn normale sokken, voornamelijk omdat ik te lui ben om sportsokken aan te doen :')

Langere afstanden doe ik wel sportsokken aan, maar ik heb iets van 6 paar verschillende in de kast liggen. Ik heb hele makkelijke voeten en pas met de 42k trail paar weken terug voor het eerst een (bloed)blaar. Ben er nog niet over uit of het aan mn sokken of mn schoenen ligt, ws een combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Recent heb ik eens met mijn gewone kousen gelopen, het waren zwarte en ik had het niet gemerkt.
Maar anders altijd met specifieke sportsokken: X-socks, Falke, Compressport...
Die x-socks zijn bijna onverslijtbaar, echt het geld waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
ob3lix schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:03:

Je loopt in training nooit én zo hard én zo lang als tijdens de marathon. Ik zou nog een weekje niet hardlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ob3lix
Compressie sokken (van decathlon). Nooit meer last van m’n kuiten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hartloper
Ik heb online de Adidas Prime X (oudere versie) gekocht voor 143 euro. Een collega van mij is er zeer tevreden over en heeft er zelfs de marathon van Berlijn op gelopen.
Het is een illegale schoen van 50mm dik, de toppers mogen er niet op lopen.
Ik ga hem gebruiken als trainingsschoen, aan de volle prijs van 275 euro vind ik 'm te duur, maar deze prijs is OK.

Eigenlijk ben ik een Nike-loper (grote Vaporfly-fan), maar de Zoom Fly 4 vind ik tegenvallen als trainingsschoen.
Recent heb ik de Adidas Boston 12 gekocht, dat vind ik een lekkere trainingsschoen, en na de positieve commentaren van mijn collega heb ik nu de Prime X gekocht.
Ik ben van plan voor de volgende marathontrainingcyclus het aantal kilometers per week op te drijven van 50-55km/week naar 60-70 km/week, en hopelijk helpen deze schoenen om dat toegenomen aantal kilometers te verteren zonder blessures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

Hartloper schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:08:
Ik heb online de Adidas Prime X (oudere versie) gekocht voor 143 euro. Een collega van mij is er zeer tevreden over en heeft er zelfs de marathon van Berlijn op gelopen.
Ik ga hem gebruiken als trainingsschoen, aan de volle prijs van 275 euro vind ik 'm te duur, maar deze prijs is OK.

Eigenlijk ben ik een Nike-loper (grote Vaporfly-fan), maar de Zoom Fly 4 vind ik tegenvallen als trainingsschoen.
Recent heb ik de Adidas Boston 12 gekocht, dat vind ik een lekkere trainingsschoen, en na de positieve commentaren van mijn collega heb ik nu de Prime X gekocht.
Ik ben van plan voor de volgende marathontrainingcyclus het aantal kilometers per week op te drijven van 50-55km/week naar 60-70 km/week, en hopelijk helpen deze schoenen om dat toegenomen aantal kilometers te verteren zonder blessures.
Linkje? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
Hartloper schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:08:

Toevallig laatst ook de Boston 12 gekocht, eerste Adidas schoen waar ik op loop. Ze doen me een beetje denken aan de Saucony Speed 1 & 2, heel blij mee :) Ik doe er m’n tempo- en intervaltrainingen mee.

Nette prijs voor de Prime X trouwens!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
https://www.inno.be/nl/ad...337QS9EAQYAyABEgLb_fD_BwE

Ook op andere websites, maar daar vond ik ze het goedkoopst. Niet meer alle maten beschikbaar uiteraard.

Die Boston 12 heb ik in de winkel aan volle prijs gekocht, want ik wou ze eerst testen. Maar inderdaad echt fijne hardloopschoenen.

[ Voor 15% gewijzigd door Hartloper op 22-10-2023 20:38 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• KevinK92
  • Laatst online: 22-09 19:57
Ik heb zaterdag ook weer wat nieuws geprobeerd. Momenteel train ik voor een PR op de halve marathon en wil dus graag wat afstanden lopen, maar tegelijkertijd werd er een wedstrijd door mijn atletiekvereniging georganiseerd waar ik uit plichtsbesef ook aan deel wilde nemen. Ik heb deze twee dingen aan elkaar geknoopt en bedacht dat ik de heenweg als warming up kon gebruiken, 5km tempoloop doen en daarna met een leuke omweg weer terug naar huis te gaan.

Het resultaat? Een voor mijn doen prima 19:27 op de 5 km ("prima" omdat ik hem niet op carbon liep zoals ik wel deed bij mijn eerdere pogingen dit jaar die 1 tot 2,5 minuut sneller waren) en in totaal 20km op de teller. Een leuk experiment dat voor herhaling vatbaar is :)

https://www.strava.com/activities/10077041597

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

KevinK92 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:04:
Ik heb zaterdag ook weer wat nieuws geprobeerd. Momenteel train ik voor een PR op de halve marathon en wil dus graag wat afstanden lopen, maar tegelijkertijd werd er een wedstrijd door mijn atletiekvereniging georganiseerd waar ik uit plichtsbesef ook aan deel wilde nemen. Ik heb deze twee dingen aan elkaar geknoopt en bedacht dat ik de heenweg als warming up kon gebruiken, 5km tempoloop doen en daarna met een leuke omweg weer terug naar huis te gaan.

Het resultaat? Een voor mijn doen prima 19:27 op de 5 km ("prima" omdat ik hem niet op carbon liep zoals ik wel deed bij mijn eerdere pogingen dit jaar die 1 tot 2,5 minuut sneller waren) en in totaal 20km op de teller. Een leuk experiment dat voor herhaling vatbaar is :)

https://www.strava.com/activities/10077041597
_O- _O-

Door de finish geknald..........de eerste de beste official je IPICO laten afknippen en weer door? d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KevinK92
  • Laatst online: 22-09 19:57
Fraggert schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:09:
[...]

_O- _O-

Door de finish geknald..........de eerste de beste official je IPICO laten afknippen en weer door? d:)b
Haha nee, de tijdwaarneming zat op het startnummer en ik heb nog wel even rustig nagepraat met wat clubgenoten en mijn vrouw ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
https://my.raceresult.com...9Vq4ojMfdUwF5ujc#0_B3DC1F

WK Backyard ultra: de Nederlandse deelnemer solo is zojuist gestopt met een RFC (refuse to continu) na 43 uur en een 180 light mijl op de teller. Fun fact: daarmee zit hij niet bij de betere helft van de deelnemers (ter onderstreping wat voor een bizar niveau dit is).

De verwachting is dat het record van aantal laps gaat sneuvelen. Dit staat momenteel op 102 uur. Het was eerder op 101 uur gezet door Ivo Steyaert en Merijn Geerts, die beide besloten te stoppen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Backyard_ultra voor wat meer info

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik overweeg een extra setje schoenen naast mijn Ride 16.

Voor kort werk heb ik de Endorphin Speed 2 zoals de 5k Veluwepoortloop.

Nu is er aan de ander kant van de Ride 16 de Triumph 21.

Ik zoek een wat zachtere. meer gedempte, schoen voor erbij. De trainingen worden wat langer na de beginnerscursus en in totaal zitten we soms op de 8 - 8,5 kilometer en ik merk dat ik me wat laat opjutten.

Dit vertaalt zich in een wat te hoog tempo op stukken waar ik iets langzamer zou moeten lopen.

Om dat te vermijden heb ik even proefgelopen met mijn Hoka Challenger ATR 7 (beduidend zachtere trailschoen) en ik loop daar makkelijker langzaam op.

Aanleiding is dat ik wel de training natuurlijk wil meelopen maar ik wil niet weer geblesseerd raken door te veel hooi op mijn vork.

Iemand ervaring met beide schoenen? Of in elk geval de Triumph of die wat aansluiten bij mijn verhaal?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• m0ridin
El cheapo decathlon hardloopsokken hier meestal, want alleen het beste is goed genoeg :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 15:24

GSX-MAN

de/het/een

Ik heb sinds een paar maanden RouteYou in gebruik als routeplanner voor de motor.
https://www.routeyou.com/nl-nl

Dat is een routeplanner die bedacht is voor veel activiteiten, met een lichte voorkeur naar outdoor. Afgelopen zaterdag heb ik 'm mijn hardlooprondje laten bedenken door een startpunt (mijn huis) in te geven, een afstand (10 km) en dat als lus te laten berekenen. Dat komt er dan zo uit te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfankCduWb-_cY_qw8joRF0BBvI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1yEbPqEXfIWQ5qd5LfB4SlhT.png?f=fotoalbum_large

Hij houdt zich min of meer aan de afstand, dit rondje was 11 km. Kijk, het was gewoon weer een rondje vanuit huis, dus verwacht geen enorme verrassingen, maar hij pakt de route toch net even anders dan ik zelf gewend ben, wat wel wat welkome afwisseling is. Je hebt niet altijd tijd (of de auto) om een bos op te zoeken, dan ik wat andere afwisseling ook fijn. De tijd dat ik gewoon drie keer per week met het verstand op nul hetzelfde rondje knalde is wel voorbij.

Dus de Garmin op navigeren gezet, oordopjes in en gaan. "Voordeel" van navigeren is dat ik mijn tempo en afstand niet zie, dus ik kon er een rustige duurloop van maken om te trainen voor de nachttrail volgende maand. Wat ook een slachting gaat worden, trouwens.

Uiteindelijk was ik positief verrast door mijn tempo.
https://www.strava.com/activities/10077106385

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

GSX-MAN schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:13:
Ik heb sinds een paar maanden RouteYou in gebruik als routeplanner voor de motor.
https://www.routeyou.com/nl-nl

Dat is een routeplanner die bedacht is voor veel activiteiten, met een lichte voorkeur naar outdoor. Afgelopen zaterdag heb ik 'm mijn hardlooprondje laten bedenken door een startpunt (mijn huis) in te geven, een afstand (10 km) en dat als lus te laten berekenen. Dat komt er dan zo uit te zien:
[Afbeelding]

Hij houdt zich min of meer aan de afstand, dit rondje was 11 km. Kijk, het was gewoon weer een rondje vanuit huis, dus verwacht geen enorme verrassingen, maar hij pakt de route toch net even anders dan ik zelf gewend ben, wat wel wat welkome afwisseling is. Je hebt niet altijd tijd (of de auto) om een bos op te zoeken, dan ik wat andere afwisseling ook fijn. De tijd dat ik gewoon drie keer per week met het verstand op nul hetzelfde rondje knalde is wel voorbij.

Dus de Garmin op navigeren gezet, oordopjes in en gaan. "Voordeel" van navigeren is dat ik mijn tempo en afstand niet zie, dus ik kon er een rustige duurloop van maken om te trainen voor de nachttrail volgende maand. Wat ook een slachting gaat worden, trouwens.

Uiteindelijk was ik positief verrast door mijn tempo.
https://www.strava.com/activities/10077106385
Leuk zo gedaan een rondje laten bouwen joh, ik dacht eerst ff dat je in het verkeerde topic zat :+

Lekker tempotje d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:01

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Hebben jullie de midwinterloop in Egmond wel eens gedaan? Wordt een beetje gezien als een leuke voorbereiding op de halve van Egmond, lijkt mij wel interessant. Is ook wat korter wat voor mij wel goed is want ik loop nu niet eens 21 laat staan over duin en strand. :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Na 950km op mijn 2017 Decahtlon Kalenji Kiprun LD's te hebben gelopen, naar tevredenheid, toch maar nieuwe gekocht. Voor mijn gevoel deden ze het nog aardig maar vond leeftijd en afstand toch wel oplopen.

Ben neutrale loper met vrij correcte looptechniek (o.b.v. 10 jaar loopscholing in mijn jeugd op atletiekvereniging) dus durfde wel wat te gokken. Ging voor de bekende allemansvriend, de IKEA/KIA/Gazelle onder de schoenen: Nike Pegasus 40.

Weinig spannends aan maar iedereen is het er wel over eens: kan je bijna geen buil aan vallen en ideale workhorse.

Gisteren 11km lage HR gelopen. Aan het eind op een onverlicht bospad (om iets af te snijden) struikelde ik vol over een stronk en op mijn plaat. Grind in de handen. Echt heerlijk.

Echter:
1. ik vind het verschil tussen die Kalenji's LD en de nieuwe Peg 40's echt minimaal. Je voelt dat ze iets nieuwer aanvoelen en iets meer foamy zijn, maar dat is het. En de drop is hoger van die Nike, dat voel je ook. Had ik te hoge verwachtingen van nieuwe schoenen? Mind you, voor die Kalenji's heb ik echt nog veel langer gedaan met een setje Asics. Die waren helemaal plat. Toen ik over ging op die Kalenji's had ik echt het WOW gevoel.

2. Ik had nadien enorme pijn op mijn knie. Heel lokaal op bot. Als ik er met vinger op druk heel au. Nu lees ik dat Pegasus al bij run 1 pijn op de knie kan geven, want steviger en de drop. De beschrijving van lopersknie is het echter niet. Ik denk dat ik bij het vallen daar (ook) op geland ben maar weet het niet zeker. Eens kijken hoe dit ontwikkelt...

Al met al nog niet onder de indruk. Nee, het is geen carbon-platen of hoka achtige innovatieve schoen, maar dat het verschil zo minimaal met die Kalenji's is... Nu staan die laatsten vrij goed te boek en waren het toen de 'high end' van Decathlon.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jazzper schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:28:

Echter:
1. ik vind het verschil tussen die Kalenji's LD en de nieuwe Peg 40's echt minimaal. Je voelt dat ze iets nieuwer aanvoelen en iets meer foamy zijn, maar dat is het. En de drop is hoger van die Nike, dat voel je ook. Had ik te hoge verwachtingen van nieuwe schoenen? Mind you, voor die Kalenji's heb ik echt nog veel langer gedaan met een setje Asics. Die waren helemaal plat. Toen ik over ging op die Kalenji's had ik echt het WOW gevoel.
Even uit mijn hoofd....die eerder Kiprun's (dat zijn ze toch?) hadden 12mm drop? en de Nike's doen het nu met 10mm?

Dat is maar 2 mm verschil....ik ging van 13 naar 10 zonder problemen maar zoals altijd YMMV.

Jouw 2017 schoenen zijn allicht door uitgassen en ouderdom al een heel zwikje demping kwijt wat je gaandeweg niet zo 1,2,3 bemerkt natuurlijk.

Ga je dan op je nieuwe Nike's lopen dan is het haast te verwachten dat je daar aan moet gaan wennen en dat kan zich zo maar even vertalen in een pijntje hier en daar.

Wat was de stackheigt van de Kalenji's? De nike's doen 33/23. Zit daar nog een groot verschil in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Met wat googlen lijkt die Kiprun LD ook 10mm drop te hebben. Maar dat kan inderdaad door ouderdom iets ingeklonken zijn. Maar ik vond ze nog steeds erg goede demping hebben. Had alleen verwacht dat die pegasus als een bonk energie/foam zouden voelen.

De stack van het SD broertje van die LD is 27/17, ik verwacht de LD net iets hoger.

edit: mind you, ik snap dat het geen zoomvaporcarbonplusflygedinges zijn, he ;) Relatief bedoel ik.

[ Voor 13% gewijzigd door Jazzper op 23-10-2023 11:05 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jazzper schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:00:
Met wat googlen lijkt die Kiprun LD ook 10mm drop te hebben. Maar dat kan inderdaad door ouderdom iets ingeklonken zijn. Maar ik vond ze nog steeds erg goede demping hebben. Had alleen verwacht dat die pegasus als een bonk energie/foam zouden voelen.

De stack van het SD broertje van die LD is 27/17, ik verwacht de LD net iets hoger.
De 40 is natuurlijk, zoals je al zei, de grootste allemansvriend die er zo'n beetje is. Hoe je ook land, wat je afstanden ook zijn.....de Peg is er voor jou.....beetje quote/unquote van Nike.

dat vertaalt zich natuurlijk in concessies......jack of all trades..master of none.

Onderaan de streep kan het zo maar zijn dat dit niet "jouw" schoen is.

Ik heb zo de fantastische Peregine 12's in de kast staan...superschoen...grip...snel..lichte..perfecte pasvorm......maar ik loop er vermoeide voeten door op na 10+km...te hard voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmJan1990
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21-09 15:19
Hey,

Wat doen jullie nu het weer wat minder wordt?
Ik merk dat de motivatie om te gaan hardlopen ook daalt nu de temperatuur daalt.
Zijn er hier mensen die hiervoor een sportschool abonnement nemen of een loopband kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
Jazzper schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:00:

edit: mind you, ik snap dat het geen zoomvaporcarbonplusflygedinges zijn, he ;) Relatief bedoel ik.
Waar land je op? Hak, middenvoet en/of voorvoet?

Als het de high-end van Decathlon waren verrast het me niet zo. Pegasus is gewoon prima hardloopschoen maar verwacht geen wonderen.

Een pijnlijke knie is wel wat gek, soms kan een klein verschil in schoenen wel leiden tot wat nieuw spierpijn maar echt pijn maak ik niet zo vaak mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slickk
HarmJan1990 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:00:
Hey,

Ik merk dat de motivatie om te gaan hardlopen ook daalt nu de temperatuur daalt.
Zijn er hier mensen die hiervoor een sportschool abonnement nemen of een loopband kopen?
Borstlamp op en de deur uit, goeie kleding helpt ook wel mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Hey,

als iets geestdodend is, dan is het een loopband wel.

Gewoon gaan, als je even op weg bent is er geen reden meer om die run voortijdig te stoppen en ook in de winter/herfst is er genoeg mooi weer :) Als het vanwege temperatuur is: haal je de juiste kleding. De winter is het enige seizoen dat je ie temperatuur perfect zelf kunt regelen dmv laagjes, bij 30+ graden stopt het vrij snel wat je kunt uit doen :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Hey,

Warm aankleden en gaan. :Y

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
Hey,

Ik ben niet zozeer fan van kou, regen en rotweer maar dat nog altijd 100 keer liever dan een loopband of sportschool ;)

Maar serieus, gewoon wat warmer aankleden als nodig en als je eenmaal in beweging bent valt het allemaal wel mee. Ik kan er juist wel van genieten als je toch wel vrolijk door de regen aan het huppelen bent en je zo'n pis-chagrijnige fietser je ziet aankijken van 'wat voor mafketel ben jij dan dat je lekker door de regen gaat rennen'.

Moet toegeven, ik was ook zo'n fietser (als je door de regen MOET omdat je ergens heen moet is het wel jammer), hoewel ik ook daar tegenwoordig een stuk relaxeder in ben. Het is maar water ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docslik
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-09 14:30
Of jezelf een chique regenjasje cadeau doen! Ga je vanzelf hopen dat het weer wordt om 'm aan te doen! :*)

Zonder gekheid: mij motiveert het enorm om te weten dat ik ga trainen, als andere binnen blijven. Lekker beetje afzien, om de volgende loop dat je met iemand anders bent, ze er compleet af te lopen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Hey,

Ruggengraat kweken en gewoon gaan.
Ik ga alleen 1 keer per week op maandagavond (vanavond ook dus) naar de sportschool voor core training. Soms loop ik dan nog wel wat uit op de loopband, maar dat ben ik na een kwartiertje echt wel zat. Ik haal veel meer voldoening uit het uurtje hardlopen de volgende ochtend voor werktijd.

Oh, ik draag de kortste hardloopsokken van de Decathlon, al jaren, ook in de winter.

En over Pegasus gesproken: Je krijgt bij Nike 20% korting bij aankopen vanaf € 100, of 25% vanaf € 150. Dacht alleen nog vandaag. Zelf maar weer eens een paartje Pegs aangeschaft. Kon er wel een paartje daily trainers bij gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Niet online
Sokjes van de Decathlon, Kiprun. Heb veel duurdere gehad (20 euro per paar) maar de Kiprun zitten echt geweldig. En voor de prijs (2 paar voor 5,99) hoef je het niet te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Niet online
Fraggert schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:53:
Ik overweeg een extra setje schoenen naast mijn Ride 16.

Voor kort werk heb ik de Endorphin Speed 2 zoals de 5k Veluwepoortloop.

Nu is er aan de ander kant van de Ride 16 de Triumph 21.

Ik zoek een wat zachtere. meer gedempte, schoen voor erbij. De trainingen worden wat langer na de beginnerscursus en in totaal zitten we soms op de 8 - 8,5 kilometer en ik merk dat ik me wat laat opjutten.

Iemand ervaring met beide schoenen? Of in elk geval de Triumph of die wat aansluiten bij mijn verhaal?
Triumph 20 zit hier als gegoten voor de zeer langzame trainingsloopjes. Lekkere schoen. Is de eerste dure schoen die ik kocht (de 17 geloof ik). Demping erg fijn. Volgens mij lijken wij wel wat op elkaar qua postuur. Naast de Triumph zou je ook nog kunnen kijken naar de Brooks Glycerine. Die biedt ook veel demping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-09 19:40
Hey,

Vind dit weer wel lekker om te lopen. Zomer is ook te doen maar zoals @polthemol ook zegt bij 20+ is kort en kortst meer dan genoeg voor het publiek ;)
Probeer wel om in de droge tijden van de dag te lopen en tot nu toe lukt dat aardig. Een regenjas is leuk maar voor de korte stukken (tot 10-15km) gebruik ik die meestal niet omdat ik dan meer zweet dan nat regen, op een rustiger en langer rondje is het wel eens fijn om een jasje te hebben maar ik heb een godkoop jasje van Decathlon. Net zoals de meeste van mijn sokken die zijn ook van Decathlon alhoewel ik ook wat nike sokken heb. De injinji teeensokken ripoffs van Decathlon zijn prima voor de langere afstanden. Korte rondjes pak ik gewoon wat bovenop ligt. maar de Decathlon heeft veel keus in sokken en ik heb dus verschillende modellen van hun zijn allemaal prima net als de broekjes en onderbroeken voor het sporten.
Sportschool abbo heb ik al jaren en ga ik dus ook gemiddeld 2 ker in de week heen en doe dan ene full body workout. Soms in de winter wat meer sportschool en minder lopen :D
@InZane Zag de Nike korting ook wel interessant. De Pegasus heb ik nooit fijn vinden zitten, Nike ZoomX Invincible Run Flyknit vind ik te zacht, ik zak helemaal door in die schoenen. Ik proneer wel maar vind een neutrale of lichte anti pronatie schoen het fijnste lopen.

Ik heb de structures als dagelijkse trainers en op de zoom fly 4 heb ik de marathon opgelopen. De fly staat nu op 600km en de strutures op 500. Kunnen beide nog wel mee maar de andere wegschoenen (tweakbokjes, andere structures) die ik gebruik zitten allemaal tegen de 1000km dus twijfel of de fly 5 een goede optie zijn als extra schoen met kotring zijn die nu 130 euro. Weet iemand hoe die fly 5 loopt op 6min/km als duurloopschoen en neem aan dat je er ook wel tot 4.30 min/km ermee uit de voeten kan? Misschien toch weer eens naar de echte schoenenwinkel gaan en wat schoenen uitproberen.

@GSX-MAN garmin heeft zo'n routeplanner ook. Mijn fenix ''gewoon'' op het horloge maar ook in de connect app/website. Scheelt weer een import van een andere app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

xray79 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:54:
[...]

@GSX-MAN garmin heeft zo'n routeplanner ook. Mijn fenix ''gewoon'' op het horloge maar ook in de connect app/website. Scheelt weer een import van een andere app.
Snap ik, maar Routeyou gebruik ik toch al. En dan is het leuk om daar een beetje mee te spelen.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
m0ridin schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:52:
[...]

Ik ben niet zozeer fan van kou, regen en rotweer maar dat nog altijd 100 keer liever dan een loopband of sportschool ;)

Maar serieus, gewoon wat warmer aankleden als nodig en als je eenmaal in beweging bent valt het allemaal wel mee. Ik kan er juist wel van genieten als je toch wel vrolijk door de regen aan het huppelen bent en je zo'n pis-chagrijnige fietser je ziet aankijken van 'wat voor mafketel ben jij dan dat je lekker door de regen gaat rennen'.

Moet toegeven, ik was ook zo'n fietser (als je door de regen MOET omdat je ergens heen moet is het wel jammer), hoewel ik ook daar tegenwoordig een stuk relaxeder in ben. Het is maar water ;)
Ik ben regelmatig aangemoedigd wanneer ik in de zeikende regen aan het hardlopen was :D

Maar eerlijk, als het echt hondenweer is dan wil ik nog wel eens een training verplaatsen naar de volgende dag. Vaak genoeg past dat niet, dus dan gewoon lopen. Je smelt niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
kepler schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:04:
[...]

Ik ben regelmatig aangemoedigd wanneer ik in de zeikende regen aan het hardlopen was :D

Maar eerlijk, als het echt hondenweer is dan wil ik nog wel eens een training verplaatsen naar de volgende dag. Vaak genoeg past dat niet, dus dan gewoon lopen. Je smelt niet :P
Haha, krijg nog wel eens complimentjes of aanmoedigingen bij normaal weer... altijd wel grappig. En ach, als ik het even kan ontwijken probeer ik dat ook wel hoor. Waarom door de stromende regen als het niet hoeft, maar het zal me niet tegenhouden verder (tenzij het wel HEEL erg tekeer gaat en/of het gewoon allemaal niet past, uitkomt of totaal niet boeit die dag).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:58

Sherlock

No Shit

Laatst waaide en regende het behoorlijk hard, toen heb ik mijn loopje wel wat aangepast, van wat langer en rustiger naar wat korter en intensiever.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:01

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Laagjes aan en gaan. In één of andere zweethal op een loopband staan stampen trekt mij nog zesentwintig keer minder aan dan horizontale regen tegen dus ik ga lekker naar buiten.
Door laagjes heb je het niet snel koud, ook niet als je goed nat wordt. Het wordt pas vervelend als je schoenen echt doorweekt zijn, maar dat valt meestal wel mee.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Hey,

Wat de anderen zeggen. Maar een Loopgroepje kan ook een wereld van verschil maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Hey,

Op het moment dat de motivatie daalt dan is het tijd om het potje met discipline te pakken. d:)b

offtopic:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:56

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Rudedadude schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:50:
Morgen is de marathon van Antwerpen. Deze week was ik daar toevallig voor een midweekje weg en heb 's avonds delen van het parkoers gelopen. Laat ik voorzichtig zeggen dat het niet bepaald een snelle tijd parkoers lijkt. Het laatste stuk gaat behoorlijk door de oude binnenstad, wat op zich best gaaf is, maar tegelijkertijd nogal bochtig en over trambanen en ongelijkmatige kinderkopjes. Het is voor mij zelfs dichterbij dan de Kustmarathon, dus wie weet plan ik hem nog eens een keer in.
Bij de 10 miles is dat ook altijd zo. Nadeel is dat je daar in waves start en als je in een latere wave zit dan wordt je nog wel eens gehinderd door langzamere lopers die gezellig met drie naast elkaar blijven lopen. Ook op de draai en keer stukken.

Paar jaar geleden de halve gelopen op de avond/nacht editie en je moet ook de tunnels niet onderschatten.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Vraagje voor de kenners van lopen in hartslagzones...

Situatie: Ik liep tot ongeveer 3 maand terug tussen de 10km en met veel pijn en moeite 15km. Eigenlijk zonder plan behalve dat ik een bepaalde tijd in mijn hoofd had (ik rekende altijd per 5km in 30 min maar ik won voor mijn blessure steeds meer tijd en liep bijv een 10km in 55 min). Helaas hielspoor opgelopen en pas vorige week weer voorzichtig mogen hardlopen (4km).

Vandaag mocht ik weer iets verder, dus een 5km gedaan maar in heb sindskort de nieuwe Samsung Galaxy Watch 6 die bij Samsung Health en het hardloopprogramma ook zones kan checken. Je kan dus instellen of je wil lopen in lage intensiteit (86-103 bpm), gewichtscontrole (104-121 bpm), Aeroob (122-138 bpm), Anaeroob (139-155 bpm) en Maximum (156-173 bpm).

Ik weeg eigenlijk nog zo'n 10 kilo te waar dus ik dacht, nu ik toch eigenlijk weer op 0 moet beginnen met opbouwen, laat ik eerst eens zorgen dat ik veel minder kilo's hoef mee te slepen bij elke run wat ook ten goede zal komen voor mijn blessure en het hopelijk verder voorkomen van blessures. Na wat Googlen zag ik dat zone 3, dus Aeroob, het beste is als je vet wilt verbranden.

Kortom, ik vanmiddag netjes ingesteld dat ik op zone 3 wil lopen en had verwacht dat het niet super zwaar zou zijn, maar ook niet heel licht. Ik wandel sowieso al best veel. Maar wat bleek, ik kon maar amper in zone 3 blijven omdat mijn watch steeds aangaf dat ik in zone 4 zat. En voor mijn gevoel liep ik al heel rustig, bijna soort van dribbelen/snelwandelen. Pas toen ik als test een stukje ging wandelen zakte ik terug naar onderin zone 2. Maar eenmaal weer rustig hardlopen en hup ik zat weer onder in zone 4 of bovenin zone 3. Zie ook hieronder de resultaten. Ik had zo nog een keer hetzelfde rondje van 5km kunnen doen zonder me echt moe te voelen.

Mijn vraag is dus: is zone 3 echt zo easy en schuurt het tegen dribbelen/snelwandelen aan? Of doe ik iets fout of klopt de data gewoon voor geen meter? Let op: ik heb dus 0 ervaring met lopen in hartslagzones. En is het verschil met zone 4, Anaeroob dan zo groot in de zin van pure vetverbranding? Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8fYPYQxpeXNPM2jk3gTe8nFdw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mL0yOAg3EaNYoFWF9zKVDlOf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 23-10-2023 19:56 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Ik denk dat je de zones voor jezelf nog moet vaststellen. Ik heb dat bijvoorbeeld ook niet gedaan, en zie mijn 11 km duurloop van afgelopen zaterdag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/knRgSL1o57IvaIiPgEoYUPYDyCA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ow2AemM97CqnN8gBBen0t2KA.png?f=fotoalbum_large

Mijn gemiddelde hartslag was 156 per minuut. 88 procent zone 4 lijkt mij niet realistisch, als ik echt ga pushen heb ik rondjes gedaan waar de app vindt dat ik meer dan de helft zone 5 heb gelopen. Mooi verhaal, maar niet haalbaar.

[ Voor 19% gewijzigd door GSX-MAN op 23-10-2023 20:17 ]

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
GSX-MAN schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:15:
Ik denk dat je de zones voor jezelf nog moet vaststellen. Ik heb dat bijvoorbeeld ook niet gedaan, en zie mijn 11 km duurloop van afgelopen zaterdag:
Hoe bedoel je dat? Ik las namelijk dat bepaalde zones een soort van bepaalde functie hebben. En dat daarin dus zone 3, Aroob, meer bedoelt is voor vetverbranding en dat je bij zone 4 al meer over gaat naar koolydraat verbranding.
Hartslagzone 3 Verbetert algemeen trainingstempo / efficiëntie
Intensiteit % van maximale hartslag: 70% - 80%
Train je in hartslagzone 3 dan zal je al iets meer buiten adem gaan raken en kan het best worden omschreven als een 'constante beheerste snelle ademhaling'. Het gesprekje dat je in hartslagzone 2 kon voeren, wordt hier toch al lastiger. Trainen in deze hartslagzone is effectief als je als doel hebt je prestaties te verbeteren voor - bijvoorbeeld - een hardloopwedstrijd.

Hartslagzone 4 Beter in staat tot langdurig hoge snelheden
Intensiteit % van maximale hartslag: 80% - 90%
Deze is pittig. Hartslagzone 4 bereik je als je een zware inspanning levert. Ademen wordt moeizamer en de training voelt als erg intensief. Vanaf deze hartslagzone ga je ook meer melkzuur produceren en heb je dus kans op verzuurde benen. Ze noemen dit ook wel de 'anaerobe fase'. Door vaker met deze intensiteit te trainen kun je jouw conditie verbeteren en daarmee ook de drempel tot verzuring vergroten. Een goede hartslagzone als je jouw prestaties wilt verbeteren, maar hou er rekening mee dat je dit tempo niet lang vol kan houden. Zo kun je denken aan een intervaltraining waarbij je bijvoorbeeld afwisselend steeds 2 minuten in deze zone loopt.
Kijk ik naar mijn doel nu is het vooral deels rustig weer opbouwen (met hielspoor moet je heel goed oppassen dat je niet te snel gaat) en daarin vooral focus op afvallen/vetverbranding zodat als ik dus weer een stevige basis heb hopelijk ook wat meer kilo's mee hoef te nemen en dus vanzelf ook weer richting zone 4 of zelfs 5 kan.

Maargoed, ik haal mijn info hierover van Google, kan best zijn dat ik het gewoon totaal nog niet begrijp :)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Juancho schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:19:
[...]

Hoe bedoel je dat? Ik las namelijk dat bepaalde zones een soort van bepaalde functie hebben. En dat daarin dus zone 3, Aroob, meer bedoelt is voor vetverbranding en dat je bij zone 4 al meer over gaat naar koolydraat verbranding.
Je hartslagzones haal je niet uit een lijstje, die stel je vast.

https://www.runinfo.nl/zoladztest.htm

[ Voor 8% gewijzigd door GSX-MAN op 23-10-2023 20:24 ]

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Juancho schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:52:
Vraagje voor de kenners van lopen in hartslagzones...

Situatie: Ik liep tot ongeveer 3 maand terug tussen de 10km en met veel pijn en moeite 15km. Eigenlijk zonder plan behalve dat ik een bepaalde tijd in mijn hoofd had (ik rekende altijd per 5km in 30 min maar ik won voor mijn blessure steeds meer tijd en liep bijv een 10km in 55 min). Helaas hielspoor opgelopen en pas vorige week weer voorzichtig mogen hardlopen (4km).

Vandaag mocht ik weer iets verder, dus een 5km gedaan maar in heb sindskort de nieuwe Samsung Galaxy Watch 6 die bij Samsung Health en het hardloopprogramma ook zones kan checken. Je kan dus instellen of je wil lopen in lage intensiteit (86-103 bpm), gewichtscontrole (104-121 bpm), Aeroob (122-138 bpm), Anaeroob (139-155 bpm) en Maximum (156-173 bpm).

Ik weeg eigenlijk nog zo'n 10 kilo te waar dus ik dacht, nu ik toch eigenlijk weer op 0 moet beginnen met opbouwen, laat ik eerst eens zorgen dat ik veel minder kilo's hoef mee te slepen bij elke run wat ook ten goede zal komen voor mijn blessure en het hopelijk verder voorkomen van blessures. Na wat Googlen zag ik dat zone 3, dus Aeroob, het beste is als je vet wilt verbranden.

Kortom, ik vanmiddag netjes ingesteld dat ik op zone 3 wil lopen en had verwacht dat het niet super zwaar zou zijn, maar ook niet heel licht. Ik wandel sowieso al best veel. Maar wat bleek, ik kon maar amper in zone 3 blijven omdat mijn watch steeds aangaf dat ik in zone 4 zat. En voor mijn gevoel liep ik al heel rustig, bijna soort van dribbelen/snelwandelen. Pas toen ik als test een stukje ging wandelen zakte ik terug naar onderin zone 2. Maar eenmaal weer rustig hardlopen en hup ik zat weer onder in zone 4 of bovenin zone 3. Zie ook hieronder de resultaten. Ik had zo nog een keer hetzelfde rondje van 5km kunnen doen zonder me echt moe te voelen.

Mijn vraag is dus: is zone 3 echt zo easy en schuurt het tegen dribbelen/snelwandelen aan? Of doe ik iets fout of klopt de data gewoon voor geen meter? Let op: ik heb dus 0 ervaring met lopen in hartslagzones. En is het verschil met zone 4, Anaeroob dan zo groot in de zin van pure vetverbranding? Alvast bedankt!

[Afbeelding]
Er zijn meerdere varianten van hartslagzones. Zelf loop ik met de zones van Zoladz (die waarden zijn anders per persoon en op basis van een test)en kom heel anders uit. Als ik ze naast die van jouw leg dan snap ik wel dat het niet werkte. Mijn Z1 en Z2 zijn vetverbrandingzones.

Z5 180

Z4 175

Z3 162

Z2 150

Z1 135

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Juancho schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:19:
[...]
[...]
Ik *vermoed* dat jouw horloge een zone indeling hanteert op basis van een maximale hartslag. Om daar zinnig zones mee te krijgen die je kan gebruiken in trainingen, moet je allereerst je maximale hartslag bepalen. Als je het horloge daar een slag naar laat slaan is het 9 van de 10 keer onzin. Gelukkig kan je dit vrij eenvoudig zelf testen, bijvoorbeeld door:
Loop 15 minuten in. Vervolgens 5 minuten intensief, de laatste 20-30 seconden sprintend voluit (het liefst heuvel op). Dit is dan de maximale hartslag.
Als het goed is kan je de zo verkregen maximale waarde invoeren in je horloge. De zones zou hij daarop moeten aanpassen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Philo Melos schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:38:
[...]

Triumph 20 zit hier als gegoten voor de zeer langzame trainingsloopjes. Lekkere schoen. Is de eerste dure schoen die ik kocht (de 17 geloof ik). Demping erg fijn. Volgens mij lijken wij wel wat op elkaar qua postuur. Naast de Triumph zou je ook nog kunnen kijken naar de Brooks Glycerine. Die biedt ook veel demping.
Thanks, de 20 is een optie maar ik had gehoopt dat die nog een stuk goedkoper zouden zijn maar ik vind het prijsverschil niet zo heel spannend.
De 21 heeft de veranderingen in de upper zitten, de rest is gelijk gebleven.

Ik ben 1.80 bij 82 kilo.

Ik zal de Glycerine ook nog ff checken, top!
Hey,

Ik heb 0,0 moeite met hardlopen met regen, hagel, sneeuw of andere ongein.

Iets meer moeite kost het me om mijzelf ‘s avonds na het eten van de bank te slepen richting zolder waar mijn outfit hangt te wachten…..terwijl het buiten donker is…..koffie met The Witcher klinkt dan erg aantrekkelijk.

Maar nu ik bij een AV loop is dat echter helemaal geen enkele issue meer :)

Gedeelde smart is halve smart d:)b

Ik motiveer dan ook in de app-groep al vrij vroeg op de dag mijn loopgenootjes om te zien wie er ook zin heeft. Dat helpt wel om de twijfelaars over de streep te krijgen.

Grootste motivator voor mij is mijn gezondheid en de evenementen die voor mij weer in het verschiet liggen……..nu nog even dat…….uuhh…..hoe heet ‘t…..ge-uuhhmmmm….dinges……ja geduld….dat was het……..geduld opbrengen |:( :P

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Mijn oudste zoon en vrouw wilden eindelijk ook gaan hardlopen. Zoon tijdens de zomervakantie, nadat hij buiten adem bleek toen hij van de voordeur naar de zolder was gelopen. Dus tijdens de vakantie naar Griekenland met 'm gestart.

Frau was aangenaam verrast dat ik geduld kon opbrengen, dus die kreeg er ook vertrouwen in en is een paar weken geleden gestart. Nu loop ik eerst een rondje van 2 km interval met Frau, daarna een rondje van 4 km met zoon. Laatst heb ik daar tussenin nog even een snelle 5 km voor mezelf gepropt, maar dat was de dagen erna wel afzien.

Ik loop dus eigenlijk te weinig zelf, laat staan afstanden, maar dit is wel enorm leuk om te doen.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:45
In mijn laatste bericht hier meldde ik dat ik tijdens de training voor een najaarsmarathon helaas geblesseerd was geraakt (Morton's Neuroom in m'n linkervoet). Voor het eerst sinds ik begon met hardlopen eind 2020 moest ik noodgedwongen voor langer dan een week een volledige hardlooppauze inlasten. Gelukkig zorgde de rust ervoor dat m'n voet snel herstelde en na ruim 2 weken kon ik weer voorzichtig beginnen met hardlopen. Dit ging voorspoedig en m'n voet is sindsdien ook 100% pijnvrij! *O*
Daarna helaas nog wat tegenslag gehad met een stevige verkoudheid 3 weken geleden, waar ik nu nog steeds wat last van heb in de vorm van een droog hoestje. En 2 weken geleden heb ik me in het donker ook nog verstapt en ben door m'n enkel gegaan, wat resulteerde in een flink ei op m'n enkel (wat zeggen ze ook alweer, een ongeluk komt zelden alleen :+ ). Gelukkig heb ik daar niet meer dan een paar dagen last van gehad en kon ik al snel het hardlopen weer oppakken.
Na m'n voortvarende trainingsopbouw in juli en augustus heb ik door deze perikelen toch wel een stap teruggedaan in fitnessniveau. Merk het vooral in m'n hartslag die voor hetzelfde tempo 5-10 bpm hoger ligt. Ook m'n rusthartslag is nog altijd 3-4 slagen hoger dan voorheen.

Ondanks alles heb ik gisteren in m'n eerste wedstrijd sinds augustus zowaar een PR op de 10km gelopen in 35:36! Mijn 10km tijd was in verhouding het minst scherp dus het makkelijkst te verbreken, maar hiermee verbaasde ik mezelf toch wel. De omstandigheden waren uitstekend en het parcours was snel, dus dat zal zeker geholpen hebben. Maar geeft toch vertrouwen dat ik weer op de goede weg ben en m'n oude fitness level weer kan gaan benaderen (ik vermoed dat ik in juli-augustus in sub 35min 10km vorm was, heb in die periode alleen geen wedstrijd gelopen om het te testen).
Over 2 weken wil ik de Drechtstadloop halve marathon lopen. Ben heel erg benieuwd of ik daar m'n HM PR kan benaderen, maar dan moet ik 3:40/km lopen en dat voelt op dit moment nog niet haalbaar voor een HM.

Strava linkje

Strava

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:52
Hierbij een (kort) verslag van mijn marathon Run in Lyon gisteren. Dit is een groot loopevent met een 5k (charity), 10k, halve marathon en een hele marathon.

Aan de marathon doen niet zo veel deelnemers mee (2790) vergeleken met de 10k (13565) en de halve marathon (11062). Het aantal deelnemers aan de 5k is mij onbekend.

Het inschrijfgeld is schappelijk: 60 tot 75 euro afhankelijk van hoe vroeg je je registreert en dit bedrag is inclusief een event t-shirt. De route loopt voor een groot gedeelte langs het water (de Saône en de Rhône) en is vlak (430 hoogtemeters volgens de organisatie). Ik vond het zelf een erg prettige route met hier en daar een rock- of drumband en enthousiast publiek.

Ik liep Lyon als onderdeel van de opbouw naar de marathon van Valencia (3 december). Ik heb Lyon daarom ook niet als wedstrijd gelopen maar als lange duurloop. Waarom een marathon als lange duurloop? In al mijn vorige marathons (5 stuks) moest ik op een zeker moment (ergens tussen de 25 en 35 km) gaan wandelen door (mentale?) vermoeidheid of pijn in mijn voet(en). Ik wilde graag een keer op een plezierige manier een marathon lopen waarbij er geen druk van een beoogde finishtijd was maar ik wel onder wedstrijdomstandigheden zou lopen: voor water afhankelijk zijn van de beschikbare drinkposten en voorzien in mijn eigen gels. Op die manier zou ik voor Valencia wat extra zelfvertrouwen kunnen opdoen met de wetenschap dat ik wel degelijk in staat ben om de volledige 42k rennend af te leggen oOo

Het beoogde raceplan van mijn coach was daarom: "Let's keep the first 8k nice and easy-think warm up effort. Then, let's aim for a steady effort on the next 25-26k, about 445-450 pace, just clicking things off. Finish up with 8-9k easy after."

In de voorbereiding op deze marathon heb ik geen echte taper gehad. De week voorafgaand was zelfs in omvang mijn grootste week ooit (99.8 km) en in de week van de marathon zelf had ik nog 58 km gelopen met op woensdag een stevige interval training (2x 1600m-800m-600m-400m).

De marathon start samen met de halve marathon om 8:30 uur. De 10k start om 11:30 uur en de 5k om 12:55 uur. Op het Place Bellecour is een tentendorp ingericht voor het event. Daar kunnen de startnummers afgehaald worden (alleen op vrijdag en zaterdag) en is er op de dag van de wedstrijd de tassenafgifte. Er is echter geen omkleedgelegenheid. De finish is eveneens op het Place Bellecour. Voor de start moet een klein stukje gelopen worden naar de andere kant van de Saône waar de start voor het prachtige oude gerechtsgebouw plaatsvindt.

De weersomstandigheden waren perfect. Een graad of 11 en nauwelijks wind. Een iets bewolkte lucht.

Ik stond in het gecombineerde startvak van de marathon < 3:30 en halve marathon < 1:35. De eerste kilometers moesten dus rustig. Ik mikte daarom om km-splits van iets boven de 5 minuten. Volgens mijn Garmin horloge was dat goed gelukt, maar herberekening van mijn kilometertijden op basis van GPS coördinaten geven aan dat de eerste acht kilometer iets sneller waren dan 5 minuten per kilometer. De 3:30 uur pace-groep passeerde me al snel, maar die zou ik later wel weer inhalen. Na 8 km lang te hebben ingehouden mocht ik eindelijk wat versnellen. Ik mikte hierbij op de onderkant van de range 445 - 450. De eerste snellere km ging in 442 volgens mijn horloge en dat voelde erg gemakkelijk. Ik besloot daarom maar de range 440-445 aan te houden voor de komende 2 uur.

Zoals gezegd is de start samen met de halve marathon en pas na 17,5 km gaan de marathoners hun eigen weg. De groep lopers op de weg dunde behoorlijk uit en dat vond ik eerlijk gezegd wel een verademing. De kilometers tikten ontspannen een voor een voorbij. Vrouw en kinderen stonden rond het 23k punt langs de weg en dat gaf nog een extra boost. Uiteindelijk gingen de 26k gemiddeld in 4:38 en mocht ik voor de laatste 8k weer wat gas terugnemen. Ik voelde me op dat moment nog behoorlijk goed (de laatste kilometer ging in 430) maar besloot me aan het vooraf bepaalde raceplan te houden. Ik bleef daarbij wel wat onder de 5 minuten per kilometer hangen.

Het einde kwam zo langzamerhand in zicht. Een snelle rekensom leerde dat ik koerste op een tijd van rond de 3:20. Mijn PR stond op 3:24 die ik in het voorjaar in Milaan had gelopen. Om een tijd onder de 3:20 zeker te stellen besloot ik de laatste 2k nog maar wat te versnellen. Met splits van 423 en 405 eindigde ik uitendelijk in 3:18:53 *O* . Een verbetering van mijn PR met vierenhalve minuut en een wereld van verschil in ervaring. In MIlaan kan ik nauwelijks nog op mijn benen staan en nu voelde ik me eigenlijk nog behoorlijk fris alsof ik inderdaad "slechts" een lange duurloop had gedaan.

De komende week ga ik zorgen dat ik goed herstel (het blijft toch een behoorlijke aanslag op je lichaam) en dan de laatste weken voorbereiding richting Valencia proberen nog wat serieuze trainingsarbeid verrichten.

Uiteindelijk heeft deze marathon meer gebracht dan ik vooraf had gehoopt. Niet alleen het vertrouwen gekregen dat ik 42k onafgebroken rennend kan afleggen, maar zelfs nog een ruime verbetering van mijn persoonlijk record!

Voor iedereen die nog een leuke marathon in het buitenland zoekt in het najaar kan ik Run in Lyon van harte aanbevelen. De voorinschrijving voor de 2024 editie is inmiddels geopend. :)

[ Voor 0% gewijzigd door sanniep9 op 25-10-2023 14:21 . Reden: Spelfout ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Big's Backyard Ultra is weer bezig in de VS.

Blijf het toch ongelofelijk vinden dat mensen tot zo iets in staat zijn.

Ook het verschil in tempo's/strategie is heel apart om te zien.
Merijn Geerts heeft zes uur langer gelopen dan Keith Russell.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4EYROImxH-7iJ_NftKA1u7PImY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/djaC8GaUSMDQnqyZgupveKFw.jpg?f=fotoalbum_large

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Slupor lekker bezig joh d:)b

@sanniep9 goeie genade, dat is knap gedaan, proficiat _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

m-vw schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:02:
Big's Backyard Ultra is weer bezig in de VS.

Blijf het toch ongelofelijk vinden dat mensen tot zo iets in staat zijn.
dat is wel je reinte next-level bazerij zeg _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Fraggert schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:09:
[...]

Fraggert schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:09:
[...]

En dan te bedenken dat ze waarschijnlijk net over de helft zitten.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Slickk schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:05:
[...]

Waar land je op? Hak, middenvoet en/of voorvoet?

Als het de high-end van Decathlon waren verrast het me niet zo. Pegasus is gewoon prima hardloopschoen maar verwacht geen wonderen.

Een pijnlijke knie is wel wat gek, soms kan een klein verschil in schoenen wel leiden tot wat nieuw spierpijn maar echt pijn maak ik niet zo vaak mee.
middenvoet gok ik. In ieder geval niet overduidelijk voor of achter. Die Kiprun LD's waren toentertijd de duurste (80 euro whohooo). Ze hebben tegenwoordig erboven wel met carbon platen etc. (KD900X).

Pijn is na een dag weg. Ga vandaag of morgen nieuwe poging doen. En dan weet ik of het de schoen is of die val.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Jazzper schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:34:
[...]

middenvoet gok ik. In ieder geval niet overduidelijk voor of achter. Die Kiprun LD's waren toentertijd de duurste (80 euro whohooo). Ze hebben tegenwoordig erboven wel met carbon platen etc. (KD900X).

Pijn is na een dag weg. Ga vandaag of morgen nieuwe poging doen. En dan weet ik of het de schoen is of die val.
Ik ben nooit vriendjes geworden met de Pegasus. Maar mijn vrouw zweert er dan weer bij. Die heeft vele jaargangen versleten 8)7

Maar goed, het is hoe dan ook gewoon een degelijke daily trainer. Je moet geen mythische bounce oid verwachten.

[ Voor 9% gewijzigd door Roozzz op 24-10-2023 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
polthemol schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:44:
https://my.raceresult.com...9Vq4ojMfdUwF5ujc#0_B3DC1F

WK Backyard ultra: de Nederlandse deelnemer solo is zojuist gestopt met een RFC (refuse to continu) na 43 uur en een 180 light mijl op de teller. Fun fact: daarmee zit hij niet bij de betere helft van de deelnemers (ter onderstreping wat voor een bizar niveau dit is).

De verwachting is dat het record van aantal laps gaat sneuvelen. Dit staat momenteel op 102 uur. Het was eerder op 101 uur gezet door Ivo Steyaert en Merijn Geerts, die beide besloten te stoppen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Backyard_ultra voor wat meer info
23 man nog over, ronde 69 is bijna klaar, 462Km in de benen bij die wat nog in de race zitten.

Het wereldrecord van 101 uur zal toch wel eens gigantisch veel scherper gesteld kunnen worden.

Bizar idee ook: als je hier met een nieuw paar schoenen aan mee doet, heb je ze nu al bijna half versleten :P

@Jazzper als het echt pijn is aan een pees/bot, zou ik er weinig waarde aan hechten als je het straks nog voelt of niet voelt. Stel je hebt een spier geraakt bij je val, dan kan dat flink pijn doen, maar is het meestal ook snel voorbij. Stel je hebt een pees wat beschadigd of je bot, dan kan het nog wel even blijven zeuren. Het is moeilijk om schoenen uit te sluiten op basis van een paar loopjes waarbij je ook nog eens een valpartij hebt gemaakt :)

Als je wilt zien hoe je landing gaat en je hbt lichtgekleurde zoelen op je schoenen: trek wat strepen erover heen met watervaste stift. Die slijt vrij rap en dan zou je het makkelijker moeten kunnen spotten.

[ Voor 23% gewijzigd door polthemol op 24-10-2023 11:29 ]

Pagina: 1 ... 272 ... 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.