Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:36

vhal

ಠ_ಠ

Verona27 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:55:
[...]

Ik heb 2 paar, maar soms duurt het echt lang voor mn schoenen droog zijn.
Een Shoefresh / Shoedry of een vergelijkbaar apparaat kan wellicht helpen. Meestal gooi ik mijn schoenen in de ruimte waar een ontvochtiger staat (voor de was), dan zijn ze ook snel weer droog. Soms helpt het om de zooltjes uit de schoen te halen.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
vhal schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:43:
[...]

Een Shoefresh / Shoedry of een vergelijkbaar apparaat kan wellicht helpen. Meestal gooi ik mijn schoenen in de ruimte waar een ontvochtiger staat (voor de was), dan zijn ze ook snel weer droog. Soms helpt het om de zooltjes uit de schoen te halen.
Oude kranten erin, die halen het meeste vocht er vrij vlot uit.

R7 9700X / GB B650 Gaming X AX / RTX 5070 Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:01

Flipm0de

geen

InZane schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:36:
[...]

Als je maar één paar schoenen hebt kan dat lastig zijn ja.

[...]

Wat heeft leeftijd er nou mee te maken? :?
Ik ken mensen van 50+ die wekelijks 100+ km wegtikken. Ben zelf ook 'al' 44 trouwens.
Niets hoor. Was iemand die vroeg van welke generatie ik was.

Btw, al deze verhalen. Motiveert wel! Leuk wel!

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:14
Verona27 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:55:
[...]

Ik heb 2 paar, maar soms duurt het echt lang voor mn schoenen droog zijn.
Een goed excuus om meer schoenen te kopen 8)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-06 12:25
Roozzz schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:08:
[...]

Een goed excuus om meer schoenen te kopen 8)
`
hehe ja heb nog een paar ghost 15 staan waar ik niet lekker op loop, dus die zouden eigenlijk weg moeten voor een 3e paar dat wel fijn loopt voor mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19:58
Ik zie dat de opmerking over de negatieve split wat heeft losgemaakt :)

Ongeveer 15% van de marathonlopers loopt een negatieve split.
Vooral de snellere lopers en in verhouding wat meer vrouwen dan mannen slagen erin (waarschijnlijk omdat vrouwen wat voorzichtiger/verstandiger indelen).

Het leek me daarom weinig waarschijnlijk dat een marathondebutant het zou doen. Ja, Kelvin Kiptum deed het vorig jaar in Valencia, maar dat is een generationeel talent.

Nu, een GOThardlopentopicvolger is goed geïnformeerd en heeft daarom wellicht meer kans dan de doorsnee marathondebutant op een negatieve split.

Mij is het nog nooit gelukt.
1 keer heb ik de eerste helft exact even snel gelopen als de tweede, maar dat was omdat de 3:15 pacers het stuk tussen 20 en 30 km versnelden, en na 35 km zakte het tempo wat, dus dat was niet echt vlak gelopen.
De tweede helft 2 minuten trager dan de eerste, dan ben ik tevreden over mijn indeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik liep mijn marathons met de pacers mee, dus klein beetje speling opbouwen gedurende de 42km zodat je wat over hebt aan tijd mocht dat nodig zijn. Daardoor altijd vlakke marathons met net wel/geen negatieve split.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Infinchible
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-06 23:40

Infinchible

Woef!

Bij mij was mijn eerste marathon het tweede deel 2 minuten sneller dan het eerste deel.
1e deel: 1.24'30
2e deel: 1.22'11
Uitslag: 2.46'41
Maar tweede deel was dus ook iets meer wind mee.

Mijn 2e marathon had ik wel een dikke positieve split:
1e deel: 1.26'20
2e deel: 1.36'42
Uitslag: 3.03'02

Scheelt dus 10 minuten, maar dat is ook niet zo gek bij de kustmarathon, daar zit het strand en de duinen allemaal in het 2e deel. :+

Bij de 100km Trail des Fantomes scheelde het ook maar 11 minuten met een positieve split, al is het met een trail helemaal niet te vergelijken natuurlijk qua ondergrond en hoogtemeters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:19

Niku

Alagaesii

Kun je met een wedstrijdlicentie ‘altijd’ meedoen aan Rotterdam nu daar weer het NK marathon is, ondanks dat het is uitverkocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:40
Is er hier toevallig iemand met ervaring met de tassenafgifte bij de marathon van Amsterdam? Ik doe morgen mee, maar dankzij de onderhoudswerkzaamheden van de NS kom ik pas om 8:45 aan op station zuid (eerder rijdt er niks), terwijl mijn wave om 9:25 start. Het is ongeveer 15 minuten lopen naar het startvak, dus dan heb ik nog 25 min speling voor de tassenafgifte. Ga ik dat redden, of sta je daar rustig 20 minuten in de rij?

[ Voor 5% gewijzigd door cornelisprul op 14-10-2023 09:30 ]

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:53
Niku schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:18:
Kun je met een wedstrijdlicentie ‘altijd’ meedoen aan Rotterdam nu daar weer het NK marathon is, ondanks dat het is uitverkocht?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:23
cornelisprul schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:28:
Is er hier toevallig iemand met ervaring met de tassenafgifte bij de marathon van Amsterdam? Ik doe morgen mee, maar dankzij de onderhoudswerkzaamheden van de NS kom ik pas om 8:45 aan op station zuid (eerder rijdt er niks), terwijl mijn wave om 9:25 start. Het is ongeveer 15 minuten lopen naar het startvak, dus dan heb ik nog 25 min speling voor de tassenafgifte. Ga ik dat redden, of sta je daar rustig 20 minuten in de rij?
Het gaat op nummer en er staan ontzettend veel tenten, ik heb eigenlijk niet hoeven wachten. Heb je je startnummer al?

Sommige waves gaan x aantal minuten voor de start dicht bij bepaalde marathons, zou even checken of dat in Amsterdam niet zo is. En anders is het ook niet heel erg om in een latere wave te starten, dat mag ook altijd nog.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:09

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Flipm0de schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:49:
benieuwd naar hoe jullie het doen; heb net een nieuw horloge en wilde m vandaag even testen. Maar de hele dag regen! Kut voor de motivatie. Hoe doen jullie dat? Gaan jullie ondanks de buien toch? Wordt ook wel een beetje het weer nu, je ontkomt er bijna niet aan,
Regen, sneeuw, hagel, ijzel, -10………gewoon gaan. :)

Je zult zien dat dat normaal gaat worden voor je.

Trust me…..het eerste stukje ongemak van slecht weer valt in het niet t.o.v het gevoel dat je (weer) niet bent geweest.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Fraggert schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:51:
[...]

Trust me…..het eerste stukje ongemak van slecht weer valt in het niet t.o.v het gevoel dat je (weer) niet bent geweest.
Mee eens, toch een waarschuwing. Ik heb wel eens bij ijzel een rondje om een natuurplas gelopen. Daar werd uiteraard niet gestrooid. Het was dat ik nog begin 20 was, maar vandaag zou ik het risico niet lopen op glijpartijen en blessures. Verder vind ik door de sneeuw lopen wel weer fantastisch:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:40
Slickk schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:47:
[...]

Het gaat op nummer en er staan ontzettend veel tenten, ik heb eigenlijk niet hoeven wachten. Heb je je startnummer al?

Sommige waves gaan x aantal minuten voor de start dicht bij bepaalde marathons, zou even checken of dat in Amsterdam niet zo is. En anders is het ook niet heel erg om in een latere wave te starten, dat mag ook altijd nog.
Dank voor je reactie. Startnummer heb ik al dus dat scheelt weer. Aangezien ik niks kan vinden over een sluitingstijd van de wave gok ik het er maar op. In het ergste geval gooi ik mijn spullen ergens neer koop ik thuis nieuw.

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flipm0de

Flipm0de

geen

Fraggert schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:51:
[...]

Ik ben echt nog een beginnende loper. Het is voor mij totale ongemak 😛. Maar ben idd altijd blij achteraf dat ik ben gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:45
Hoi allen, vraagje over Strava. Ik ben ook lekker aan het hardlopen en was aan het trainen voor een halve marathon. Helaas een hielspoor blessure opgelopen en daardoor al 2 maand geen run meer gedaan. Vandaag mocht ik het weer proberen, ging vrij aardig met 4km pijnvrij. Hopelijk vanavond/morgen geen terugkerende pijn.

Maar mijn vraag: in de tussentijd heb ik een nieuw horloge gekocht, de Samsung Galaxy Watch 6 classic dat draait op Wear OS en is gekopeld met Jabra BT oortjes. Super tevreden over, Strava kan ik fijn vanaf de watch gebruiken dus geen telefoon meer mee. Echter valt het me op dat er geen opties zijn om de coaching door te krijgen. Dus bijv. je tijden/hardslag etc om de kilometer. Ik vind dit eigenlijk super belangrijk omdat je dan zonder afgeleid te worden je voortgang hoort. Ik heb al uren lopen zoeken maar kan het niet vinden behalve dat men er volgens mij uit is dat Strava om onbegrijpelijke redenen audio niet in de watch app heeft zitten....Behalve dan pauzeren/stoppen van je sessie.

Meer mensen die met Wear OS en Strava hardlopen en dit herkennen?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

15 januari 2023 was de laatste keer dat ik een startnummer opspelde en daarna er helaas langdurig uit moest met een brakke rechtervoet.
Na herstel en weer wat zelf lopen verstandig aangesloten bii de Nijkerkse AV en na de beginnerscursus gezellig meegedraait te hebben was het vandaag eindelijk weer zover….

146

was het nummer dat ik vandaag mocht opmagneten.

Samen met 5 anderen, 3 dames en 3 heren uit de beginnersgroep aan de start verschenen en een heerlijke 5km gedaan. Het was topweer, de zon scheen volop en het was gezellig en wat heb ik de evenementen toch gemist de afgelopen maanden. Ik was redelijk uit het veld geslagen omdat het zo goed ging met opbouwen maar nu erg blij dat ik weer loop en rustig ga uitbreiden met de AV als steun in de rug met support, kennis, gezelligheid en saamhorigheid.

00:32:43

Happy d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCfB2hFtTbZ_tdLWQUCPaHY4UFA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g3jrLqaMqpThaDqGaDssnjdS.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:35
cornelisprul schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:06:
[...]

Dank voor je reactie. Startnummer heb ik al dus dat scheelt weer. Aangezien ik niks kan vinden over een sluitingstijd van de wave gok ik het er maar op. In het ergste geval gooi ik mijn spullen ergens neer koop ik thuis nieuw.
Ehm, ik weet niet hoe er tegenwoordig op gereageerd wordt maar ergens een tas onbeheerd achterlaten of verstoppen tijdens zo'n groot evenement lijkt me op het moment ook weer niet zo handig...

Maar moet vast goedkomen met die afgiftepunten hoor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-06 17:04
Succes morgen @Slickk en @cornelisprul en anderen die morgen in Amsterdam lopen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
sanniep9 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:37:
Succes morgen @Slickk en @cornelisprul en anderen die morgen in Amsterdam lopen!
Haha bedankt maarre, ik gaf enkel advies op basis van eerdere ervaring :) In 2024 ga ik weer voor een marathon, wellicht twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:21
m0ridin schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:24:
[...]

Ehm, ik weet niet hoe er tegenwoordig op gereageerd wordt maar ergens een tas onbeheerd achterlaten of verstoppen tijdens zo'n groot evenement lijkt me op het moment ook weer niet zo handig...

Maar moet vast goedkomen met die afgiftepunten hoor
heb je wel eens naast de start vakken gekeken vlak na de start? :D Wat een immense hoeveelheid rotzooi dat daar altijd ligt... Kunnen zijn spullen prima bij, gaat alleen wel de prullenbak in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
kepler schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:22:
[...]
heb je wel eens naast de start vakken gekeken vlak na de start? :D Wat een immense hoeveelheid rotzooi dat daar altijd ligt... Kunnen zijn spullen prima bij, gaat alleen wel de prullenbak in ;)
Blijf het jammer vinden dat ze niet naar de kringloop gaan zoals ze in Amerika doen. Zitten genoeg prima truien tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mosselmossel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:18
Slickk schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 08:45:
[...]

Blijf het jammer vinden dat ze niet naar de kringloop gaan zoals ze in Amerika doen. Zitten genoeg prima truien tussen.
Er zijn ook hier zat loopjes waar ze dat inderdaad doen. Zevenheuvelenloop bijvoorbeeld.

Battletag: Iigy#2192

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Zouden ze de tracking app in Amsterdam ooit op orde krijgen? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-06 12:38
Fraggert schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:13:
15 januari 2023 was de laatste keer dat ik een startnummer opspelde en daarna er helaas langdurig uit moest met een brakke rechtervoet.
Na herstel en weer wat zelf lopen verstandig aangesloten bii de Nijkerkse AV en na de beginnerscursus gezellig meegedraait te hebben was het vandaag eindelijk weer zover….

146

was het nummer dat ik vandaag mocht opmagneten.

Samen met 5 anderen, 3 dames en 3 heren uit de beginnersgroep aan de start verschenen en een heerlijke 5km gedaan. Het was topweer, de zon scheen volop en het was gezellig en wat heb ik de evenementen toch gemist de afgelopen maanden. Ik was redelijk uit het veld geslagen omdat het zo goed ging met opbouwen maar nu erg blij dat ik weer loop en rustig ga uitbreiden met de AV als steun in de rug met support, kennis, gezelligheid en saamhorigheid.

00:32:43

Happy d:)b

[Afbeelding]
Netjes, Maarten! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-06 20:37
Hoe denken jullie over beenstukken bij hardlopen?

Met fietsen doe ik vaak losse beenstukken aan bij lagere temperaturen en zit te denken om deze ook te gebruiken bij hardlopen. Ik ben een beginnende hardloper en heb geen lange hardloop broek, daarom deze vraag.

Indien jullie het afraden, wat is een mooie hardloop broek voor een beginner met een laag budget?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:00

polthemol

Moderator General Chat
user_tweakers schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:49:

Met fietsen doe ik vaak losse beenstukken aan bij lagere temperaturen en zit te denken om deze ook te gebruiken bij hardlopen. Ik ben een beginnende hardloper en heb geen lange hardloop broek, daarom deze vraag.

Indien jullie het afraden, wat is een mooie hardloop broek voor een beginner met een laag budget?
ik vind ze 'meh', liever niet.

broek tot aan knie en wat spiroflor op de knieën als het koud is en bij heel koud een running pants van On: die zit wat losser om de benen en heeft ventilatiegaten bij de knieën.

Ik geloof dat mensen hier ook vaak dan zijn ban de running tights van Adidas, maar hier geen ervaring mee.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:23

Geen idee hoe dat loopt met beenstukken maar probeer het uit. Als het voor jou werkt prima toch? Ik vind het loopspul van Decathlon prima geprijsd voor de kwaliteit en daar heb je ook tights in verschillende diktes. Maar je benen loop je meestalwel warm itt fietsen waar je sneller koude benen en voeten hebt. Tights gaan bij aan bij of koude wind en temperatuur rond 5 graden of kouder. Of ik moet een rustige trail lopen dan is een lange broek ook wel fijn vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Thanks @bvsteyn

Ik heb met koude veel minder last van mijn benen.

Misschien kun je armstukken overwegen? Ik gebruik van die losse compressie-mouuwen.

Omdat ik (meestal) een trailvest draag is dat veel makkelijker dan een shirt wisselen onder een run en ook eenvoudiger opbergen.

Regen, hagel en gewoon koude vind ik vervelender op mijn armen dan benen en met de losse mouwen kan ik zo heel makkelijk afstemmen op weersomstandigheden.

Nou ben ik niet zo’n koukleum en het duurt ff voordat ik in een lange broek loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
Bedankt voor de reacties.
Ik heb toch maar een Craft core essence tight gekocht. Mooi betaalbaar en in ieder geval geen excuus om niet de deur uit te gaan.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Loldor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-04 08:31
Vanochtend voor het eerste een 10km wedstrijd gelopen als ijkpunt in mijn voorbereiding op de Bruggenloop (15k) later dit jaar in Rotterdam. Met een chiptijd van 39:01 een PR op de 10k (succes gegarandeerd de eerste keer!) en mooi op koers om de Bruggenloop onder het uur te lopen.

Ik vind het iedere keer toch lastig om ver genoeg vooraan te gaan staan in het startvak. Het was honderden meters dringen. Dit zal deels komen omdat het een gedeelde start was met de halve marathon. Mijn eerste kilometer was met 4:14 veruit de langzaamste. Op zich deze keer geen straf omdat de warmin-up vanwege een passerende hoosbui zeer beperkt was.

Verder heerlijk gelopen en genoten van de inspanning over deze afstand. Strava or it didn't happen.

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-06 11:13
Weer een mooi hardloopweekend achter de rug hier!

Gister meegedaan aan een lokaal 10 km loopje in Overijssel, hier wilde ik voor het eerst een sub40 lopen en als dat lukte zou ik op basis van de uitslagen van vorige jaren 2e of 3e moeten kunnen worden, dus een podiumplek.
Leek me best leuk om eens mee te maken :D
Helaas bleek dit streven nog net een maatje te groot, het waaide echt enorm in de polder daar dus het was aardig zwoegen.
Uiteindelijk met 41:40 toch nog 9e geworden van de 140 deelnemers ongeveer
PR op de 10 km gehaald dus, maar helaas geen sub40.
Ben benieuwd of het was gelukt met beter weer.

Vandaag was ik vrijwilliger bij de marathon van Amsterdam.
Ik moest in een van de busjes rijden die de uitgevallen elitelopers en pacers naar de finish moesten bregen.
Heel tof om zo midden in de wedstrijd van elite te rijden!
Had ook nog de uitgevallen Jill Holterman in mijn busje, zij wilde vandaag de Olympische limiet lopen maar dat is dus niet gelukt :'(

Daarnaast nog een oproep aan alle andere hardloopfanatiekelingen hier: doe ook eens mij als vrijwillger!
Echt een superleuke ervaring om zo midden in het evenement bezig te zijn en hoe vaak kom je nou zo dicht bij de elite?
Voornamelijk een oproep aan de jongere generatie.
Ik zat voornamelijk met pensionado's die er niet echt heel veel zin in hadden.
Hadden totaal geen idee van wat een marathon inhield, erg jammer!

Acties:
  • +47 Henk 'm!

• Scyfer
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-06 23:35
Mijn eerste marathon (Amsterdam) zit er op! Heel erg tevreden met hoe het is gegaan. Mijn beoogde tijd was 3u45m, ik ben uiteindelijk in 3u38m gefinisht. Het zelfvertrouwen was goed bij de start, ik heb mijn voorbereiding behoorlijk gedisciplineerd aangepakt en daar was ik al erg blij mee. Ik was vanochtend enkel nog een beetje bezorgd om de voorspelde wisselvalligheid en de (relatieve) kou, maar zelfs met die paar pittige buien onderweg was er ook voldoende plek voor opklaringen en liep het eigenlijk heel comfortabel de hele ochtend.

Ik had mijn doel vrij gematigd ingezet om niet te snel van start te gaan en mezelf onderweg tegen te komen tijdens mijn eerste, de man met de hamer is gelukkig niet in de buurt gekomen. De laatste kilometer zelfs nog een behoorlijk eindsprintje er uit kunnen halen, dat was een fantastische binnenkomst. Ik las een aantal posts terug wat over negatieve splits, dat is mij hier mooi gelukt (1:51 vs 1:47). In de eerste helft lag mijn pace vooral wat lager vanwege de drukte bij een aantal wegversmallingen, waardoor het inhalen van anderen niet echt meer ging. Grote plassen op het wegdek veroorzaakten hier en daar ook de nodige opstopping. Buiten dat een heel prettige organisatie (buiten de overbelasting van de app) en de hoeveelheid aanmoediging was echt uniek!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Proficiat met het mooie resultaat (en met de negatieve split ;) )
Ik heb het gevolgd op TV en Amsterdam lijkt een mooi parcours. Zij het dat er niet echt veel aanmoediging langs de kant stond (voor mij niet echt belangrijk).
Als ik het zo zag zou ik 'm ooit wel eens willen lopen. Dat stuk langs de Amstel wordt beschreven als saai, maar het leek mij wel mooi lopen. Het mag alleen niet waaien.

Acties:
  • +52 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:17

XyS

0.o.O

Vandaag meegedaan aan de halve marathon van Amsterdam. Mijn oorspronkelijke plan om de hele te lopen had ik laten schieten, met name vanwege blessures.

Tijdens de Dam tot Dam 4:18 min/km gelopen.
Vorige week een snelle 10k, gemiddeld 4:09 en dat was tot het gaatje (hoofdpijn, slecht voorbereid). Zodoende schatting gemaakt voor vandaag. Ambitieus doel was 1:30 (4:14?), maar had weinig vertrouwen dat het zou lukken. In elk geval zat er een nieuw PR in: stond nog op 1:34:31 van vorig jaar (4:29).

Ik startte in wave 2, het startvak achter de business lopers in de 1:40-1:50 groep. Vanaf het begin dus inhalen; net zoals vorig jaar! En wederom ging dit prima, beetje eng maar goed te doen. Gras, plassen, stoepranden met hekken, vieze vertrapte blaadjes gaven net genoeg ruimte om te passeren. Niet iedereen was blij met mijn capriolen, maargoed heb niemand omver gelopen dus het zal allemaal wel. :+

Vanaf het begin voelde alles heel goed, perfecte temperatuur en het tempo lag erg hoog. Liep voor mijn gevoel bijna alles onder de 4:10 - op tv had ik gezien dat de elite het wat zwaarder kreeg op de Stadhouderskade, een kleine buffer opbouwen kan dus geen kwaad dacht ik zo.

Door het hoge tempo lukte het mij echter niet om water te drinken. Greep mis (5k), greep later een spons maar kneep alles in mijn schoen, heb nog een bekertje laten vallen en uiteindelijk heb ik 1 keer kunnen drinken. Gelukkig zweette ik niet super veel en stond de voorbereiding, en het weer, het toe dat ik zo weinig dronk. In totaal wel 4 energiegels gegeten waarvan 1 bij de start, had echt het gevoel dat dit me veel hielp.

Ergens rond de 15km kwam een vriend mij aanmoedigen en een stukje mee rennen. Ik kreeg het net wat zwaarder dus ook dat hielp zeker. In mijn gedachten ging ik het parcours af en zei ik tegen mezelf dat ik er bijna was. De Stadhouderskade was winderig en het was soms erg krap en lastig door te komen, ben uiteindelijk uitgeweken naar het fietspad. Eenmaal in het Vondelpark aangekomen ging het allemaal weer zonder moeite. Iemand haalde me in en ik dacht volgensmij heb ik ook nog wat over, deed een tandje bij en kon een stabiel tempo aanhouden waarbij ik voor mijn gevoel langs de rest van de lopers vloog.

Op het eind stond mijn vriendin nog langs de kant aan te moedigen, een goede laatste boost en het zorgde er voor dat ik nog wat kon versnellen tot het olympisch stadion. In het stadion kwam er nog iemand langszij, ik keek op mijn horloge en zag een lage 1:28 staan en dacht het is wel goed zo. Uiteindelijk de wedstrijd van begin tot eind op mijn anaerobe omslagpunt kunnen lopen. Dit alles heeft gezorgd voor een geweldig en toch wel onverwacht resultaat: 1:28:25 *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-06 11:13
XyS schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:46:
Vandaag meegedaan aan de halve marathon van Amsterdam. Mijn oorspronkelijke plan om de hele te lopen had ik laten schieten, met name vanwege blessures.

Tijdens de Dam tot Dam 4:18 min/km gelopen.
Vorige week een snelle 10k, gemiddeld 4:09 en dat was tot het gaatje (hoofdpijn, slecht voorbereid). Zodoende schatting gemaakt voor vandaag. Ambitieus doel was 1:30 (4:14?), maar had weinig vertrouwen dat het zou lukken. In elk geval zat er een nieuw PR in: stond nog op 1:34:31 van vorig jaar (4:29).

Ik startte in wave 2, het startvak achter de business lopers in de 1:40-1:50 groep. Vanaf het begin dus inhalen; net zoals vorig jaar! En wederom ging dit prima, beetje eng maar goed te doen. Gras, plassen, stoepranden met hekken, vieze vertrapte blaadjes gaven net genoeg ruimte om te passeren. Niet iedereen was blij met mijn capriolen, maargoed heb niemand omver gelopen dus het zal allemaal wel. :+

Vanaf het begin voelde alles heel goed, perfecte temperatuur en het tempo lag erg hoog. Liep voor mijn gevoel bijna alles onder de 4:10 - op tv had ik gezien dat de elite het wat zwaarder kreeg op de Stadhouderskade, een kleine buffer opbouwen kan dus geen kwaad dacht ik zo.

Door het hoge tempo lukte het mij echter niet om water te drinken. Greep mis (5k), greep later een spons maar kneep alles in mijn schoen, heb nog een bekertje laten vallen en uiteindelijk heb ik 1 keer kunnen drinken. Gelukkig zweette ik niet super veel en stond de voorbereiding, en het weer, het toe dat ik zo weinig dronk. In totaal wel 4 energiegels gegeten waarvan 1 bij de start, had echt het gevoel dat dit me veel hielp.

Ergens rond de 15km kwam een vriend mij aanmoedigen en een stukje mee rennen. Ik kreeg het net wat zwaarder dus ook dat hielp zeker. In mijn gedachten ging ik het parcours af en zei ik tegen mezelf dat ik er bijna was. De Stadhouderskade was winderig en het was soms erg krap en lastig door te komen, ben uiteindelijk uitgeweken naar het fietspad. Eenmaal in het Vondelpark aangekomen ging het allemaal weer zonder moeite. Iemand haalde me in en ik dacht volgensmij heb ik ook nog wat over, deed een tandje bij en kon een stabiel tempo aanhouden waarbij ik voor mijn gevoel langs de rest van de lopers vloog.

Op het eind stond mijn vriendin nog langs de kant aan te moedigen, een goede laatste boost en het zorgde er voor dat ik nog wat kon versnellen tot het olympisch stadion. In het stadion kwam er nog iemand langszij, ik keek op mijn horloge en zag een lage 1:28 staan en dacht het is wel goed zo. Uiteindelijk de wedstrijd van begin tot eind op mijn anaerobe omslagpunt kunnen lopen. Dit alles heeft gezorgd voor een geweldig en toch wel onverwacht resultaat: 1:28:31 *O*
Mooi resultaat! Zie ook op Strava dat je erg vlak gelopen hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:42

Secsytime

Automagisch

Hartloper schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:49:
Proficiat met het mooie resultaat (en met de negatieve split ;) )
Ik heb het gevolgd op TV en Amsterdam lijkt een mooi parcours. Zij het dat er niet echt veel aanmoediging langs de kant stond (voor mij niet echt belangrijk).
Als ik het zo zag zou ik 'm ooit wel eens willen lopen. Dat stuk langs de Amstel wordt beschreven als saai, maar het leek mij wel mooi lopen. Het mag alleen niet waaien.
Het stuk langs de Amstel is m.i. juist het mooiste stuk van de Amsterdam marathon. De rest is allemaal maar meh, tenzij je Amsterdam heel goed kent.

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-06 22:24

T-8one

take it easy, take a sisi

Scyfer schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:04:
Mijn eerste marathon (Amsterdam) zit er op! Heel erg tevreden met hoe het is gegaan. Mijn beoogde tijd was 3u45m, ik ben uiteindelijk in 3u38m gefinisht. Het zelfvertrouwen was goed bij de start, ik heb mijn voorbereiding behoorlijk gedisciplineerd aangepakt en daar was ik al erg blij mee. Ik was vanochtend enkel nog een beetje bezorgd om de voorspelde wisselvalligheid en de (relatieve) kou, maar zelfs met die paar pittige buien onderweg was er ook voldoende plek voor opklaringen en liep het eigenlijk heel comfortabel de hele ochtend.

Ik had mijn doel vrij gematigd ingezet om niet te snel van start te gaan en mezelf onderweg tegen te komen tijdens mijn eerste, de man met de hamer is gelukkig niet in de buurt gekomen. De laatste kilometer zelfs nog een behoorlijk eindsprintje er uit kunnen halen, dat was een fantastische binnenkomst. Ik las een aantal posts terug wat over negatieve splits, dat is mij hier mooi gelukt (1:51 vs 1:47). In de eerste helft lag mijn pace vooral wat lager vanwege de drukte bij een aantal wegversmallingen, waardoor het inhalen van anderen niet echt meer ging. Grote plassen op het wegdek veroorzaakten hier en daar ook de nodige opstopping. Buiten dat een heel prettige organisatie (buiten de overbelasting van de app) en de hoeveelheid aanmoediging was echt uniek!
Ik heb gisteren ook mijn eerste marathon gelopen, maar vond het echt veel te druk.
Ik zou eigenlijk om 09:11 starten, maar het was zo druk dat ik tot ongeveer 09:30 buiten het stadion heb moeten wachten, en pas rond 09:35 ging lopen. Hierdoor ook de pacers die op 3:50 oid liepen gemist, mijn doel was om bij hen aan te sluiten. Bij de Amstel kwam ik de pacers van 4:20 tegen. :|
Ook onderweg ben ik 4 uur lang bezig geweest om mensen te ontwijken, in te houden, sprintjes te trekken e.d.
Pas na 15 km kreeg ik een beetje ruimte om mijn eigen tempo te lopen, maar ook de rest van de tijd nog veel in de berm, op de stoep of het fietspad gelopen vanwege de drukte. Geen moment bij iemand aangehaakt omdat die persoon een lekker tempo liep.
Al met al was de ervaring leuk, na 25km een heerlijke runners high, onderweg ook wel echt genoten van het lopen en de mederenners en best tevreden met mijn resultaat (03:59:06). stiekem had ik ingezet op 03:50 en ik denk ook dat dat haalbaar was geweest als ik beter mijn eigen tempo had kunnen lopen.
Mijn volgende marathon wordt niet zo'n massale als Amsterdam.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-06 11:11

hmr

Na de halve van Haarlem de smaak weer goed te pakken. Heb toen 2 uur rond gelopen en wil graag kijken of ik naar de 1:45 of sneller kan. Iemand goede tips waar ik een mooi schema kan gaan halen?

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:21
Voor mij afgelopen weekend ook weer een evenement. Een duo marathon (helft fietsen, helft hardlopen), de LTM. Was een erg leuk evenement, waarbij er diverse tussenstops zijn waarbij je wat te eten en te drinken krijgt.Het gaat dus niet om de eindtijd, het is vooral de beleving. Super leuk om te doen. In mij gedeeltes (dik 20 kilometer in 5 etappes), geprobeerd om zo goed mogelijk tempo te houden. Ik dacht iets van 6:45 gemiddeld te lopen, maar dit werd +- 6:15. Dik tevreden dus!

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• Roozzz
Gisteren ook meegedaan in Amsterdam op de halve marathon. Net als vorig jaar op uitnodiging van TCS weer samen met een aantal collega's afgereisd. Wederom was de hospitality on point :9

Nadat we de toplopers op de marathon hebben binnen zien komen stormen was het langzaam tijd om eens te beginnen met de voorbereiding. Dat ging gesmeerd, totdat we richting startvak probeerden te komen. Er stond slechts een paar honderd man te wachten om met een loopbrug het parcours over te steken richting de startvakken. Het was wat jammer dat de brug 2 man breed was en dus volstrekt ontoereikend :D Dat was suboptimaal zullen we maar zeggen. Terwijl we stonden te wachten bedachten we dat we vorig jaar de andere kant rond gelopen waren (niet de borden volgend zeg maar) én we waren toen ook eerder omdat we geen regenbui gingen afwachten. Oh well, shit happens.

De straat langs de startvakken was ook gezellig druk. Ik mocht naar geel (Business lopers; start 13:10), maar daar was effectief niet meer te komen door mensenmassa's die al latere startvakken in wilden. Hekje overgewipt en door het startvak naar voren gelopen, om uiteindelijk aan de achterkant van geel / voorkant roze (?) te eindigen. De klok begint toch pas te lopen als je over de streep gaat, dus nog even rustig gebruik gemaakt van een urinoir.

Vervolgens rustig met de meute mee naar voren bewogen en om 13:19 van start te gaan. De afgelopen week was ik van verre van fit. Grote drukte op het werk en verkoudheid/griep/corona-achtige klachten maakten dat ik met nul ambitie aan de start stond. Het enige loopje van afgelopen week was een klein testrondje op zaterdag met 5 minuten tempo (~4:20). Dat viel zo slecht, dat het vizier stond op uitlopen.

Relatief relaxed van start, met het voornemen om op gevoel te lopen en de klok te negeren. En eigenlijk liep het best wel lekker. Via stoepranden, trambanen en het gras gepoogd om alle andere mensen, hekken en grote plassen te ontwijken. Zo mijn weg steady door het veld makend kwam er af en toe nog een snellere achterop. Afgaand op de foto, ben ik vrij zeker dat @XyS achterop kwam en dat ik toen bewust heb gekozen niet in zijn spoor mee te gaan lopen. Dat ging een beetje te hard d:)b

Na een half uurtje besloot ik ietsje meer mijn best te gaan doen en te zien of ik nog wat collega's ging bijhalen. We waren door de startchaos wat versnipperd gestart, dus geen idee waar ze ongeveer waren. Wel een leuke afleiding om ze te zoeken in de mensenmassa. Dat werd al snel een kwestie van collega tegenkomen, even een babbeltje en dan weer versnellen op naar de volgende. Eigenlijk best wel gezellig zo. De laatste der Mohikanen pakte ik op bij de ingang van het stadion op 400m voor de streep :+

Uiteindelijk binnen in 1:31:04. Fors sneller dan ik had durven dromen de afgelopen week. Geeft mij wel de bevestiging dat de originele ambitie van onder de 1:30 niet ondenkbaar was. Vervolgens snel de warme tent in, waar het eten en bier klaar stond :9B

Volgend jaar weer? Vast wel, de collega's zijn alweer plannen aan het smeden voor revanche.

Acties:
  • +42 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Ja, gelukt!

In april dit jaar heb ik na meer dan 15 jaar niet gesport te hebben het hardlopen weer opgepakt. Rustig aan, 2 km wandelend/joggend begonnen en in juni liep ik mijn eerste 5km in 26m. Ik kreeg de uitnodiging vanuit het werk om mee te lopen met de TCS Amsterdam Marathon. 8 km of een halve?

Ik heb jullie toen om advies gevraagd: zou ik die halve kunnen? De conclusie: als je het rustig op weet te bouwen naar 15km duurlopen en niet geblesseerd raakt, dan moet het met jouw vroege ervaring zeker lukken. Dus we gingen ervoor :-)

De voorbereidingen gingen natuurlijk helemaal niet zoals het moet. Want ja, ook ik kan me soms niet beheersen en loop te hard van stapel. Afwisselend duurloopjes en wat kortere snelle loopjes, met een pijntje hier en een pijntje daar. Aan het eind van de zomervakantie (de eerste 2 weken van augustus) zaten we in de Vogezen. Daar heerlijk gelopen, in 2 weken 6x een rustig rondje van zo'n 10km. Heuvel op en af, vaak wat onverhard over bospaden. De kuiten en hamstrings voelde ik wel, maar dat is natuurlijk niet gek met die heuvels.

Bij terugkomst in Nederland eens een testloopje gedaan voor mezelf: 16km in flink tempo, uiteindelijk in 1u30m. Ik was kapot en kon het trapje voor de voordeur nauwelijks op en af. Erger nog: mijn enkel deed ook flink pijn.

De weken erna was een ramp, niet vooruit te branden en die enkel kwam steeds na een paar km weer terug. Een rondje van 5km rustig aan was echt het max. Overtrained?

Dat duurde ruim een maand waarin ik weinig liep en daarna kreeg ik weer een beetje energie. Het was inmiddels alweer half september en dan is een halve marathon half oktober ineens heel dicht bij!

Rustig aan dus.. Weinig kms per week (max 15) en vooral ook niet te snel. De enkel ging langzaam beter, eind september voelde ik die niet meer. Nog een laatste duurloop op 5 oktober gedaan (11km in 1u20m) en daarna de hardloopschoenen niet meer aangeraakt. De reden? Ik voelde inmiddels mijn scheenbeen, eindelijk wel de hele dag door, en daar zit je niet op te wachten. Ik merkte wel dat een langere wandeling (5km) daarbij hielp, de pijn verdween dan en dan had ik er de uren erna minder last van. De laatste paar dagen voor de de halve marathon voelde ik niets meer, zou het dan toch goed komen?

Gisterochtend dus eerst een groot deel van de marathon op Eurosport kunnen volgen en daarna de bus en trein in. Leuk om vanuit de trein ook al een glimp van wat marathonlopers te zien!

Ik kwam eigenlijk te laat aan, maar kon gelukkig via TCS vlot mijn startnummer krijgen en me in het olympisch stadion omkleden en de rugzak afgeven. Op naar de start! Dat was nogwel een dingetje, want het was erg onduidelijk hoe ik nu precies bij het startvak kwam. Ik moest eigenlijk de route van de marathon oversteken en dat kon niet. Uiteindelijk gewoon achteraan gestart in het blauwe startvak, wat eigenlijk wel prima was omdat daar meer lopers van mijn snelheid bij zitten.

Het duurde nog wel even voordat ik echt kon starten, maar daar waren we dan onderweg! Na 2-3 km dacht ik:"Poeh, dit wordt een zware!" maar zoals altijd, als je een paar km verder bent dan kom je in je ritme. De eerste km was net boven de 6m en dat vond ik eingelijk wat te snel. Mijn plan was de eerste helft 6m30 en daarna eens kijken hoe het ging. Maar het liep lekker.

Ik had 's ochtends ontbeten en om half 11 nog twee boterhammen gegeten. Tegen km 7 kreeg ik ineens een trek! Niet getrained, maar ik had wel twee gelletjes bij me. Laten we dat eens proberen. Oh, dat is best lekker. En dat hongergevoel verdween gelukkig!

Elke post een bekertje AA en een bekertje water genomen, dat leek me een goede investering om soepel er doorheen te komen.

Mijn trainingen gingen eigenlijk nooit verder dan 11-12 km, en daar kreeg ik het dus ook zwaarder. M'n bovenbeen rechts begon wat te protesteren, daarna m'n kuit links. Ook was er nog een flinke bui onderweg, dat onverwachts zelfs wat pijn op m'n benen leek te doen. Gelukkig duurde de bui niet lang en daarna was het gelijk weer prima. In het zonnetje best lekker warm eigenlijk (ik liep in korte broek en shirt).

De pijn in de benen werd uiteraard niet minder, maar ik kon het tempo prima volhouden. Je kunt mij eignelijk niet blijer maken dan met wat regen en kou en lekker buffelen, stapje voor stapje. En het publiek en de afwisseling van het parcours in de stad helpt daar zeker ook bij.

Na 14km tweede gelletje erin en aftellen maar! Toch gek dat je dan nog 'maar' 5km hoeft, terwijl ik nooit aan een 5km zou beginnen als ik zulke spierpijn heb :-)

Het vondelpark door, we zijn er bijna! Laatste stukje nog wat geprobeerd te versnellen, maar dat is erg lastig met de iets smallere wegen en drukte op het eind. Ach, elke finish is voor mij vandaag een PR :-)

Het blijft toch een magisch moment wanneer je dan het stadion binnen loopt, het was ook weer de eerste keer in misschien wel 20 jaar dat ik weer op een atletiekbaan liep. Heerlijk, maar wat duurde het kort! Finish gehaald in een prachtige tijd van 2u10m32s. De 5km snelheden waren ook mooi: 6m17, 6m22, 6m04, 6m03 per km.

Na afloop had ik weer de mazzel dat ik snel bij TCS wat kon drinken en eten, en me snel kon omkleden. Goed geregeld! Wat minder was waren de twee lange trappen op en daarna af om het stadion uit te komen. Dat viel even tegen :-)

In de avond voelde ik me een beetje zoals je je voelt na een zware griep waar je bijna van herstelt bent, maar nog net niet goed om te gaan werken. Dus op tijd naar bed en vanochtend bij elke stap er nog even aan herinnerd worden dat je gisteren iets moois hebt gedaan.

Over de marathon zelf: uiteraard erg druk, maar daar ben je (als het goed is) op voorbereid en accepteer je dit. Een snelle tijd loop je volgens mij niet tijdens deze massa evenementen (tenzij je helemaal vooraan start). Met Amsterdam zelf heb ik niet zoveel, dus ik vond het parcours ook niet heel bijzonder omdat ik weinig (her)ken.

Oh ja: en die scheenbeen had ik dus ook even last van, zo tussen 4-5 km, maar vertrok daarna. Vandaag voel ik die ook nog niet, maar dit blijft oppassen. Tot slot: eind september voor mijn verjaardag een hartslagmeter gekregen (polar H10). De hartslag was gisteren bijna de hele race 180, met op het eind in de versnelling nog naar de 193. Dat lijkt wat hoog voor een 43 jarige? (rust is net onder de 60, tijdens de laatste duurloop was dit 140)

Acties:
  • +47 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:27

Darkasantion

Just keep swimming!

Gisteren meegedaan aan de Olderburg Marathon en kort samengevat, mag ik niet klagen :P

Vorig jaar gelopen in 2:52:39 en had als doel uiteraard dit te verbeteren.
Dankzij sneller parcours dan vorig jaar moest dit zeker wel lukken, dus had van tevoren een doeltempo uitgesproken van 4min de Km om zo rond de 2:48 te eindigen. Als het echt goed zou gaan, wou ik proberen naar 3:56 te zakken, dan zou potentieel een 2:45 erin zitten. Maar ja, het plan is een, de uitvoer twee...

Aan de start genoten van de heerlijk kleine en rustige opzet van de loop, in totaal zo'n 230 man aan de start. Iedereen zocht in alle rust en ruimte zijn plekje op in het startvak, snellere lopers vooraan, langzamere lopers wat meer naar achteren zonder hutje mutje te staan.
Als je dan de verhalen leest over Amsterdam is dit toch ook weer een reden temeer om zo'n "lokaal" loopje te doen in plaats van masaal file-rennen.

Na de start was het eigenlijk vrijwel direct gedaan met mijn plan, eerste kilometer ging op 3:45 op een derde plek en het voelde gewoon goed. Met een PR van de 4mijl een week terug en alle trainingen in het achterhoofd de gok genomen om gewoon op het lichaam/gevoel te vertrouwen en te kijken wat er zou gebeuren. Tempo nog wel iets laten zaken en continue rond de 3:50 lopend was ik op weg naar Oldenburg. Tweede plek kon ik ook steeds in het vizier houden, wat goede motivatie gaaf en hoopte dat ik de laatste 10Km in Oldenburg mogelijk nog een plek kon opschuiven.
Zodra we in Oldenburg waren hield de nummer 2 iets in, bleek net iets te hard te hebben gelopen en ik had nog wat over. Dus als 2e de massa in mogen duiken van 10Km/HM lopers die net waren gestart. Deels door de motivatie van langzamere lopers inhalen en frustratie van het moeten zigzaggen ging het tempo zelfs nog iets omhoog, zelfs een 3:38 kwam nog voorbij na ~33Km :o . Na 3~4Km de grootste groep mensen gepasseerd en toen was er de ruimte om eigen ritme weer op te zoeken. In de laatste 3Km kon ik steeds meer voelen dat mijn benen moe werden, echter zo dichtbij de finish en op plek 2 ging ik natuurlijk niet opgeven of inhouden!
Dus stug doorgelopen om als 2e te finishen met een tijd van 2:42:36... :D

Heel blij mee uiteraard, gewoon 10min van mijn PR afgelopen!!! En de tweede plek *O* .
Uiteraard naar het podium gegaan en heb daar een mooie prijs, sixpack (alcohol-vrij)bier en een beker ontvangen.

Volgend jaar maar weer meedoen, eens kijken of dan sub 2:40 lukt :+ ...

https://www.strava.com/activities/10041747322

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:38

Sherlock

No Shit

Ik meld me ook maar weer eens. Na alle ellende met mijn kuiten (na overbelasting in de voorbereiding op de kustmarathon) kan ik nu weer pijnvrij 5 à 6km lopen. Gisteren wilde ik op een laag tempo de afstand wat uitbreiden, maar een blik op het weer zorgde voor een nieuw plannetje en dat was mijn normale rondje wat ik al een paar keer had gelopen op een redelijke intensiteit te lopen, zodat ik geen last zou krijgen van de regen en de kou. Dat is me prima gelukt, met een derde tijd ooit op de 5km, zonder dat ik daar voor ging.

Naderhand weer netjes mijn rekoefeningen gedaan, maar vandaag toch wat stram aan de achterkant van mijn been, eigenlijk wel helemaal vanaf mijn achillespees tot aan mijn hamstring.
Toen ik niet kon lopen heb ik de ‘bijbehorende oefeningen’ zoals core en yoga ook lekker laten schieten, maar nu vind ik van mezelf dat ik het weer op moet pakken. Eigenlijk wil ik ook weer een nieuw doel stellen, dat maakt het voor mij een stuk makkelijker om er iets meer voor te doen.

Ik weet alleen nog niet welke kant ik op wil met dat doel; verstandig is gewoon lekker ontspannen kunnen lopen, maar eigenlijk wil ik graag een meer tastbaar doel. Bijvoorbeeld mijn PR op de 10km verbeteren, of ergens een leuke halve marathon lopen ofzo. Maar ja, eerst maar eens wat verder kunnen lopen zonder klachten!

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
@Sherlock Misschien goed om dan een tussendoel te stellen? Iets van 'over 3 maanden heb ik wekelijks een core/yoga training EN loop ik pijnvrij twee maal een 10km binnen 60 minuten'?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:38

Sherlock

No Shit

SVMartin schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:19:
@Sherlock Misschien goed om dan een tussendoel te stellen? Iets van 'over 3 maanden heb ik wekelijks een core/yoga training EN loop ik pijnvrij twee maal een 10km binnen 60 minuten'?
Ja, ik denk dat ik zoiets wel moet gaan doen. Zit nog wel echt in de (weder)opbouwfase, dus dan is het stellen van doelen nog wat lastiger.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• m0ridin
Congrats met de mooie prestaties va het afgelopen weekend allemaal! :)

Ik heb voor mezelf maar een halve marathon gelopen, na vorige week de kustmarathon te hebben gedaan voelde alles an sich wel weer ok dus oorspronkelijk was het plan een ~20km LDL te lopen. Op de een of andere manier had ik daar niet echt trek in, had ik de behoefte even goed te zweten dus besloten dit naar een 21.1km op goed tempo om te gooien.

De eerste helft ging dat prima, comfortabel en redelijk makkelijk maar toen kwam de regen en koude wind... Dat gecombineerd met toch niet helemaal herstelde hamstrings (vorige week schoot daar echt de kramp in) maakte de 2e helft minder soepel.

Begon allemaal wat strakker te staan en te voelen.

Nou ja, plan toch afgemaakt en op aardig tempo doorgehobbeld alleen moet ik daar nu wel een beetje voor boeten :+

Voel toch wel goed wat spierpijn en alles, morgen maar even kijken wat de stand van zaken is en deze week verder rustig aan doen (maar hopelijk wel hobbelen). Dan wil ik binnenkort toch maar weer met een marathon schema beginnen. Ik hou wel van wat houvast en een plan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masch
hmr schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:33:
Na de halve van Haarlem de smaak weer goed te pakken. Heb toen 2 uur rond gelopen en wil graag kijken of ik naar de 1:45 of sneller kan. Iemand goede tips waar ik een mooi schema kan gaan halen?
Er zijn op het web diverse schema's te vinden natuurlijk. Ik ben zelf sinds een paar maanden gebruiker van de Trenara app. Deze bevalt mij ontzettend goed. Trainingen zijn gebaseerd op input van de vorige trainingen (geimporteerd vanuit Garmin of Strava) en staan klaar op mijn Garmin horloge. Ik heb zelf in ieder geval flinke voortuitgang geboekt door dit schema te volgen. Meeste trainingen zijn tempolopen, interval en LSD (Long Slow Distance).

(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• ll roel j
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:57
Hier net als anderen gisteren in Amsterdam gelopen, de halve marathon. Vorig weekend en begin van de week ziek geweest, keelonsteking. Voor de zekerheid op donderdag nog even een rustige 10km gelopen om te zien of het realistisch was om een halve marathon te lopen. Na die loop besloten om hem te gaan lopen maar alle verwachtingen overboord te gooien en gaan voor uitlopen en veel plezier hebben.

Zoals @Roozzz ook uitgenodigd door TCS en waarschijnlijk hebben we bij dezelfde loopbrug staan wachten :)
Omdat ik geen doelstelling meer had ben ik relaxed naar de start gegaan, lol hebben met mensen om mij en genieten.

Bij de start netjes Strava gestart en begonnen met lopen. De eerste paar honderd meter een paar keer bijna door een fietser van de sokken gereden die op het parcours fietste, dat was wel minder.
Vanaf dat moment rustig gaan lopen op mijn hartslag, had besloten om in HS4 te gaan lopen (mijn 10km PR in juli deed in HS5) om mijzelf niet halverwege kapot gelopen te hebben. Mijn verwachting was dat ik zo rond de 7:00 minuten per km zou gaan lopen. Na de eerste paar km bleek ik rond 6:10 gemiddeld te lopen.
Bij de 5/6 km ietsje langzamer gegaan naar rond 6:20 maar wel constant blijven lopen. Ik heb wel veel buitenbochten genomen om de drukte af en toe ontwijken (je kunt maar met zoveel door de binnenbocht) Ondertussen genoot ik van de mensen langs de kant en de sfeer fijn doorlopend. Onderweg rustig de AA drankjes, water, bananen en sponzen meepakkend.

Nadat we tunnel onder de Wibautstraat hadden gehad, de brug erna over waren voelde ik mijn bovenbeenspieren pijn gaan doen, ze werden hard en kramp dreigde. Ik denk dat daar wat te hard omhoog heb proberen te rennen. Het werd steeds zwaarder dus wat langzamer lopen, proberen te ontspannen om alles tot rust te brengen maar helaas halverwege het Vondelpark moest ik toch een stuk gaan wandelen om de benen op die manier rust te geven. Na een stuk voelde het beter aan en ben ik weer gaan hardlopen maar af en toe ook wandelen voor ca 1,5km. De laatste km weer gaan hardlopen.

Uiteindelijk gefinisht in 2:16:43 (Strava). Ik ben hier echt superblij mee want mijn PR stond op 2:28:56
Een verbetering van 12 minuten oOo

Nu komende week een trainingsschema zoeken/maken voor Rotterdam in april. Hiernaast alvast loopjes uitzoeken voor de komende 6 maanden die kunnen dienen als meetmomenten want dat beviel me wel.
Oh en nieuwe schoenen kopen want mijn huidige schoenen zijn wel op.

Acties:
  • +43 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:16
TCS Amsterdam Marathon, the day after: spierpijn in de quadriceps en de rechterbiceps, trots op het eindresultaat, lessen geleerd en het zaadje geplant voor Kopenhagen volgend jaar...

Na de Rotterdam Marathon in april daagde ik een vriend uit om ook weer een marathon te gaan lopen. Hij nam die uitdaging direct aan en samen schreven we ons in voor Amsterdam. Daarbij was ik ook wel benieuwd hoe de marathon in Amsterdam zich zou verhouden tot Rotterdam. Aan het eind zet ik ze nog even head-to-head, maar eerst - de lead-up en ervaring van de Amsterdam Marathon!
Training en verwachtingen
Met een PR van 3:11:03 in R'dam besloot ik dat A'dam wel weer een nieuw PR mocht worden. Sub 3 is de droom, maar leek in april nog heel ver weg. Als verwachte eindtijd 3:08:00 ingevuld, en bij de start van mijn 12 weken gerichte training in de Garmin 3:05:00 als doel gezet om de training scherp te zetten. Geprobeerd om 4 keer in de week te trainen, waarbij ik ook de reguliere dinsdagtraining op de AV zoveel als mogelijk heb gelopen. Op de AV waren de training in de laatste 2 weken meer gericht op de halve, dus heb ik toen mijn eigen schema gevolgd. De trainingen in mijn schema waren een mix van het schema van de vorige marathon en Garmin suggesties.

Het gevoel in aanloop naar de marathon was erg optimistisch. Hoewel ik voor mijn gevoel weinig kilometers op marathontempo had geoefend, zaten die in de training continu rond de 4:15/km met de hartslag precies waar ik het wilde hebben. Sub-3 begon toch een beetje in mijn hoofd te gaan spoken...
Aftellen tot de start
Ik haat de laatste week tot aan de start. Erop vertrouwen dat het goed zit. Iedere dag het weerbericht checken. Twijfels... En dan is het eindelijk vrijdag, de tas ingepakt met een t-shirt én een singlet omdat ik toch wat bang was voor de koude wind die voorspeld werd. 2 paar schoenen, de Adidas Adios Pro 3 en de Prime X Strung, ook daar twijfel: licht en snel of comfortabel en bouncy.

Zaterdagochtend vertrokken naar Weesp, waar we een hotel hadden geboekt. Mrs SkyR en ik waren rond 12 uur bij het hotel. Ingecheckt en met de trein naar Amsterdam Zuid. Een treinrit van 15 minuten, ideaal. Bij de expo het startnummer en het gratis shirt opgehaald. Daar verbaasde ik me wel over niet-aanwezige organisatie op de vloer. Het startnummer was zo opgehaald, want op nummer. De shirts was verdeeld in een stand voor heren en dames, en achter de tafels stonden echt wel veel vrijwilligers om de qr-codes te scannen. Ik zag een lange rij, maar ook een korte daarnaast. Dus ik sloot aan bij de korte en had zo het shirt binnen. Bij het uitlopen van de hal zag ik dat de lange rij tot helemaal achterin de hal liep. Wat een nonsens. Laat mensen dan 5 rijen maken zodat het allemaal wat sneller doorloopt.

De expo verder gelaten voor wat het was en teruggekeerd naar Weesp. Kort door de binnenstad gewandeld, nog een joggingbroek gekocht bij de Wibra (want vergeten in te pakken) en in de loop van de middag in een cafeetje wat gedronken, waar ook de vriend die ging lopen en zijn vrouw aansloten. 's Avonds nog gezellig met zijn viertjes gegeten bij een Italiaans/mediterraans tapas restaurant. Mini-pizza's, pasta's, vleesspecialiteiten, heerlijk! Terug in het hotel de tas ingepakt, alvast wat broodjes met jam gesmeerd voor de volgende ochtend en na een onrustige nacht om 6 uur uit bed gestapt. Broodjes en een banaan naar binnen gewerkt met wat sportdrank, opgefrist, een handdoek van het hotel in de tas gestopt (want ook vergeten mee te nemen) en samen met de loopvriend iets voor half 8 op weg gegaan naar het station van Weesp. Aldaar de eerste andere hardlopers die dag tegengekomen. Het gaat dan echt bijna beginnen!

Eenmaal in Amsterdam Zuid aangekomen met de meute mee richting het stadion. We hebben er zin in! Nog even in de sporthallen de jas en joggingbroek uitgedaan en in de tas gepropt, toch maar handschoenen en armstukken aan (die gelukkig níet vergeten), tas afgegeven en de trappen op het stadion in. Die trap omhoog gaat dan maar sloom, maar wat een gaaf uitzicht als je dan boven bent en het stadion overziet! Uiteindelijk waren er maar een paar minuten over om kort op te warmen op het binnenterrein en het startvak stond ook al aardig vol. Na de warming-up hebben we elkaar succes gewenst (hij ging voor een tijd rond de 3:45), en uiteindelijk ging ik om 9:06 onder de startboog door. Tijd voor focus, it's game time!
De race
Het plan dat ik in mijn hoofd had was eigenlijk heel simpel: aanhaken bij de 3:00 pacer, niet na hoeven denken en blijven hangen zolang het kan. Probleem: er was geen enkele pacer te zien. En het was druk op het parcours, heel druk. Langs de randjes lopen, slalommen, de rust was ver te zoeken. Vaak was er ook gewoon geen ruimte om in te halen. Het maakte me erg onrustig, steeds weer wat versnellen, even inhouden... ik had gehoopt de hersens een beetje uit te kunnen schakelen. Na de eerste 5 km zat ik net iets boven 3u-tempo. Dat moest dus sneller. Tot halverwege ging dat ook nog wel, al zoekende naar de 3:00 pacer. Halverwege zat ik op de 1:28 en wat seconden. Ik zat nu dus ruim onder het 3u-tempo. Maar waar is die pacer?

Splits: De eerste 5 km in 21:28 (4:18/km), de volgende 5 km in 20:35 (4:07/km), van km 10 tot 15 in 20:45 (4:09/km), km 15 tot 20 in 20:50 (4:10/km).

De 3:30 pacer was ik al voorbij gegaan, 3:20 pacer en ook de 3:10 pacer ingehaald langs de Amstel, wetende dat bij die groepen aanhaken niet voldoende zou zijn. Terug van het stuk langs de Amstel, na een frisse bui met tegenwind, voelde ik dat het moeilijker werd. De soepelheid verdween, ik moest steeds wat aanzetten voor het gewenste tempo, de bounce was er wel uit... Die 3:00 pacer ging ik nooit meer zien, het werd vanaf kilometer 30 een strijd. Ik ben er alwéér ingetrapt, net zoals de vorige 2 marathons.

De bovenbenen deden zeer, het tempo zakte hard, en hoewel de aanmoedigingen vanaf de kant door willekeurige mensen die je naam schreeuwen een tijdelijke glimlach gaf voelde ik me gewoon sloom. Ik had netjes mijn eetplan gevolgd, bij iedere drankpost een bekertje energiedrank naar binnen gewerkt, maar mijn buik had er ook steeds minder zin in. Vanaf kilometer 34 heb ik 2 keer wandelend een energiegel of -reep genomen, om daarna weer verder te gaan. Alles kostte moeite. Na 40 kilometer nog een laatste keer de supporters langs de kant gezien en voor zover dat kon, met pijnlijke bovenbenen, tegen kramp aan zoveel mogelijk aangezet om die 3:05 binnen te slepen. Een oerkreet bij het passeren van de finishlijn: pijn, frustratie, opluchting, trots, het kwam er even allemaal uit. En toen was het klaar. Op basis van de klok ging ik ervanuit dat die 3:05 gelukt was. Prima. Strava or it didn't happen.

Vervolgens naar de sporthallen gelopen om te douchen en om te kleden. De bovenbenen laten masseren (bedankt Wiepie die al jaren helemaal uit Friesland komt om al die lopers te verzorgen) en mij bij de loopvriend en onze partners gevoegd. Hij had uiteindelijk net boven de 3½ uur gelopen, heel netjes ondanks een beperkte voorbereiding! En na een bord pancakes en de treinreis terug naar Weesp zijn we huiswaarts gegaan. Marathon nummer 3 voltooid. Weer een PR.
Takeaways
Ondanks dat de marathon wederom mijn kont heeft geschopt en ik er graag meer uit had gehaald, ben ik ook gewoon dik tevreden met de 3:04:36 nu in Amsterdam. Van 3:18 naar 3:11 naar 3:04 geeft vertrouwen dat ik volgend jaar die 3 uur kan doorbreken. Stapje voor stapje.

Voor mij belangrijke lessen:
  • Maak een checklist vooraf voor het inpakken van wat ik nodig heb voor een marathon(weekend) :+
  • Ik moet me niet gek laten maken als het niet gaat volgens plan. Niet overcompenseren.
  • De volgende marathon in het binnenland wordt dichtbij genoeg om in mijn eigen bed te kunnen slapen.
Enne, Rotterdam of Amsterdam? Toegegeven, mijn hart ligt bij Rotterdam omdat ik daar in de buurt ben opgegroeid... maar head-to-head:
- Voor de start: Amsterdam. De sporthallen naast het stadion zijn heel handig. En als je in het stadion bovenaan de trappen start, waanzinnig.
- Route: Rotterdam. De Erasmusbrug over. Meer brede wegen (al heeft ook R'dam wel een aantal kilometers over een smal fietspad), minder bottlenecks. Nog meer ambiance. En bij het moeilijke stuk de digitale supporter. Amsterdam had echt teveel smalle wegen.
- Na de finish: Amsterdam. Aan het eind van de marathon van R'dam voelt het als een eeuwigheid totdat je uit de hekken bent. En kleed- en doucheruimte was er niet.
- Medaille: Rotterdam. De medaille van A'dam valt op en heeft een eigen uitstraling, maar die van R'dam vind ik mooier.
- T-shirt: Amsterdam. No contest. Wow. Het design van het shirt van de Amsterdam Marathon van dit jaar is echt mooi. Daar mag het saaie oranje shirt van Rotterdam niet eens bij in de buurt komen.

Al met al loop ik liever Rotterdam nog een keer dan Amsterdam.

Nog geen idee wat ik de komende paar maanden nog ga doen dit jaar, maar 2024 wordt weer een mooi hardloopjaar met mijn eerste buitenlandse marathon. 5 mei 2024: Kopenhagen 8)

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• ob3lix
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-06 20:26
Gisteren mijn eerste marathon gelopen in Amsterdam.

Fun fact, op de schoenen van een mede-tweaker die ik voor twee tientjes heb mogen overnemen, waarvoor dank nog! ;)

Mijn doel was 3:30 en hier had ik mijn schema op afgestemd met behulp van Trenara.

Uiteindelijk sneller begonnen dan gepland, maar de opmerking van @Hartloper bleef in mijn hoofd spoken die erom moest glimlachen dat ik m'n eerste marathon in negatieve split wilde lopen. :+

Mede daarom heb ik me ingehouden en heb ik het tempo de rest van de marathon kunnen vasthouden. Tweede helft zelfs iiiieetsje sneller gelopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBpe-8x4XaaEsF4XbEzmUD11H-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MiL0sIQC69CoJ1G7dl5u1V7K.jpg?f=fotoalbum_large

Tweede helft liep mijn hartslag wel langzaam op en was het de laatste 10 kilometer aftellen en afzien.
Uiteindelijk de marathon in 3:23:37 (volgens officiële meting) gelopen waar ik super blij mee ben! oOo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqE3Rtd-Bz7NxgtOAl6era7IjFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gpsj0MI0jePlYkDSIcPidHkX.jpg?f=fotoalbum_large

Nu herstellen en kijken of ik me kan opladen voor een volgende uitdaging.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper
@ob3lix Doel behaald en negatieve split. Respect ! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

@SkyR mooi verslag, een beetje vergelijkbaar met mijn marathon, een hele tijd op 3-uursnelheid, maar uiteindelijk toch net niet. Je progressie doet inderdaad het beste vermoeden.

Wat me opvalt bij je laatste 12 kilometers, net zoals bij de mijne, is dat je cadans superstabiel blijft, maar dat je toch vertraagt. Dus moet het zo zijn dat je paslengte verkleint, wellicht omdat je spieren het niet meer kunnen opbrengen. Opvallend is ook dat je hartslag zakt. Dus de remmende factor is niet je hart, maar je beenspieren.

[ Voor 87% gewijzigd door Hartloper op 16-10-2023 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

SkyR schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:19:
Aftellen tot de start
Ik haat de laatste week tot aan de start. Erop vertrouwen dat het goed zit. Iedere dag het weerbericht checken. Twijfels... En dan is het eindelijk vrijdag, de tas ingepakt met een t-shirt én een singlet omdat ik toch wat bang was voor de koude wind die voorspeld werd. 2 paar schoenen, de Adidas Adios Pro 3 en de Prime X Strung, ook daar twijfel: licht en snel of comfortabel en bouncy.
Wat is de kledingkeuze geworden? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:16
Hartloper schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:18:

@SkyR mooi verslag, een beetje vergelijkbaar met mijn marathon, een hele tijd op 3-uursnelheid, maar uiteindelijk toch net niet. Je progressie doet inderdaad het beste vermoeden.

Wat me opvalt bij je laatste 12 kilometers, net zoals bij de mijne, is dat je cadans superstabiel blijft, maar dat je toch vertraagt. Dus moet het zo zijn dat je paslengte verkleint, wellicht omdat je spieren het niet meer kunnen opbrengen. Opvallend is ook dat je hartslag zakt. Dus de remmende factor is niet je hart, maar je beenspieren.
Goede analyse! Bij mijn eerste marathon vorig jaar in Spijkenisse liep mijn hartslag wel steeds verder op terwijl de snelheid minder werd - totdat ik bewuste wandelpauzes nam en bewust het tempo verlaagde, toen kwam de hartslag wel tot rust. Rotterdam eerder dit jaar zat de hartslag zelfs continu nog ietsje hoger dan afgelopen zondag. Zowel in R'dam als A'dam liepen mijn bovenbenen vol na zo'n 28 á 30 kilometer. De cadans kan ik er dan nog wel inhouden, maar het soepele zweven over de grond is er dan niet meer bij. Ik verlies dus inderdaad snelheid omdat ik mijn passen korter moet maken om de benen te sparen, niet omdat het hart/long-systeem moe is.

Ik zal dus moeten uitzoeken hoe ik dat richting de volgende marathon beter kan trainen...
Niku schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:45:
[...]

Wat is de kledingkeuze geworden? :+
Uiteindelijk ben ik voor een korte tight met singlet (van de AV) gegaan. Vond het toch wel een leuk idee om deze marathon in clubkleuren te lopen maar ik heb enkel een singlet van de AV. Wel aangevuld met hoge sokken, armstukken en handschoenen. Ik krijg sowieso al heel snel koude handen/vingers, dus de handschoenen waren erg fijn.

Ik heb op de Adidas Prime X Strung gelopen. Het is onwaarschijnlijk dat ik ze voor een race korter dan een marathon aan zal doen, dus dit was de perfecte gelegenheid om ze eens echt aan het werk te zetten. Voelt super bouncy. Ook totaal geen last gehad van de bovenkant van mijn voet, wat ik bij de Adios Pro 3 nog wel eens kan hebben bij langere loopjes.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Slickk
@SkyR Omdat je op illegale schoenen loopt tellen we de uitslag niet mee :+

Grapje natuurlijk, heel mooi uitgebreid verslag! Ik sluit me ook helemaal aan bij je vergelijking tussen Amsterdam en Rotterdam. Dat shirt is echter wel heel mooi, daar zou ik ook daadwerkelijk in gaan lopen (in tegenstelling tot de groeiende stapel gratis loopshirts die ongebruikt blijft liggen...).

@Darkasantion Knap hoor, op basis van je 4Mijl tijd zeiden we inderdaad al dat de sub 2:45 er vast in moet zitten, maar dan moet het ook nog maar gebeuren. Heel strak gelopen en zoals je zelf al zei, zelfs nog een versnelling in de laatste kilometers!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-06 12:05
Gisteren had de trainer nog twee leuke afsluiters tijdens de baantraining. Of wij met zijn vijven in een estafettevorm het 1km het tempo van Kelvin Kiptum op de marathon konden lopen. Dat zou volgens de trainer 2:51 zijn.

We begonnen met de logische verdeling van 5*200 meter. (10x 100m had ook gekund, maar dat zou misschien meer tijd kosten qua wisselen). Kwam doordat er wat mindere sprinters (zijn meer van het duurwerk..) aanwezig waren 18 seconden te kort. Ik liep als laatste wel de 200m in <29 sec. Maar een gemiddelde per loper op de 200m van 33 seconde was wel voor sommige wel heel ambitieus. Wij zijn wel 'het recreantengroepje'

Mijn benen waren nog redelijk vers en trok maar even mijn Zoom Fly's maar aan. De verdeling werd nu anders. 200-200-150-150-300. Tempo lag gelijk een stuk hoger en perste nog een <42 op de 300m uit. Nu was de eindtijd 2:49. *O*

En nu niet meer de trap naar boven kunnen :Y

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Thanks weer voor iedereen hun bijdragen _/-\o_

heerlijk om te lezen zo 's avonds op de bank met een kop thee d:)b

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-06 16:16
Ik heb zondag ook meegelopen met de marathon van Amsterdam, de trap aflopen is een verschrikking op dit moment.

Zaterdag was ik het nummer gaan ophalen in Amsterdam om vrij vlot weer naar huis te kunnen gaan, en te kijken waar ik het best kon parkeren.

Op de zondag om 6 uur opgestaan om lekker te ontbijten, een flinke bak koffie op en naar de wc om alles goed te legen. Nadat ik dit gedaan had ging ik rond een uur of 7 richting de Arena om daar te parkeren en de tram naar de Amstelveenseweg te gaan. Dit bleek een goede beslissing want vanaf na 3 stops was de metro volledig vol en kon er niemand meer in. Bij aankomst met de meute meegelopen in de regen om mijzelf snel om te kleden en de tas af te geven ben ik meteen richting het Olympisch Stadion gelopen. Rond een uur of 09:10 ging ik eindelijk onder de boog door en was ik gestart met mijn 3e marathon.

De eerste paar kilometers vond ik verschrikkelijk met de nauwe straten en de vele bottlenecks die ik tegen kwam. Voor mijn gevoel werd ik veel te veel opgestopt om toch lekker door te kunnen lopen. Zelfs langs de Amstel was het nog te druk en moest ik soms een sprintje trekken om toch voorbij te gaan. vanaf het 21km punt begon het wel lekker aan te voelen.

Helaas rond de 30km voelde ik een blaar, dit komt waarschijnlijk omdat een sok dubbel is gaan zitten en doordat het vochtig was. Ik besloot om door te lopen alsof er niks aan de hand was. Vanaf km 35 begon dit ook echt pijn te doen maar ik zette gewoon door om uiteindelijk met pijn maar toch nog vrij vlot aan de finish aan te komen. Voor mijn gevoel was het kwa lengte geen marathon zo lekker ging het, enkel op het laatste moest ik een beetje vechten tegen de spierpijn en de last van de blaar onder mijn voet.

Toch nog een mooie tijd van 3u13m28s gehaald en dus een verbetering van mijn PR van zo een 6 minuten.

Al met al vind ik Rotterdam toch een fijnere marathon om te lopen, maar ik ga me volgend jaar focusen op de triathlon en ga proberen om een Ironman te doen, een doel van mij is wel om een marathon ooit onder de 3u te lopen en kwa vooruitgang gaat dit zeer goed.

PSN: Alvanosa

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Nogges
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-06 08:16

Nogges

want 1 keer is nooit genoeg!

Na mijn DNF vorige maand op de 100k in Winschoten, heb ik nog een startkaart weten te bemachtigen voor de 50k Indian Summer Ultra. Vorig jaar had ik hier ook gelopen en leek me nu wel leuk om weer mee te doen. Aangezien ik op de 100k niet verder gekomen was dan 60 km mede door de hitte die dag, viel het herstel wel mee.
Afgelopen zaterdag dus lekker naar de Drentse bossen geweest. En heb heerlijk gehobbeld. Kan het iedereen aanraden. Ik vind persoonlijk de loopjes van Runforestrun altijd prima qua organisatie in een mooie omgeving. Voor de liefhebbers zijn er ook andere afstanden 12-27-50-75-100. Bij de 3e verzorgingspost heeft een lieve dame nog 2 pannenkoeken voor me staan bakken. Heerlijk! Volgend jaar weer, dan misschien de 75 eens proberen.

Strava of het is niet gebeurd: https://www.strava.com/activities/10037094454

[ Voor 5% gewijzigd door Nogges op 19-10-2023 07:59 ]

You iz one special kid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
user_tweakers schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:07:
Bedankt voor de reacties.
Ik heb toch maar een Craft core essence tight gekocht. Mooi betaalbaar en in ieder geval geen excuus om niet de deur uit te gaan.
Oke, goedkoop lijkt een beetje duurkoop.
Stof is erg dun en bijna doorschijnend.

Iemand een tip voor een goede broek/tight. Zo lang het maar niet doorschijnt :o

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

user_tweakers schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:56:
[...]

Iemand een tip voor een goede broek/tight. Zo lang het maar niet doorschijnt
Ik heb een lange en korte Fusion C3 tight, goed spul d:)b

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• CalvinS
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12-06 16:01
Afgelopen zondag - na 5 maanden trainen - mijn eerste marathon in Amsterdam gelopen. Moest vandaag weer terug naar het normale leven op werk, dus viel in een zwart gat. Dus een mooi moment om het even op (digitale) papier te zetten.

Startvak
Om bij het startvak 'Area B - Pink' te komen was een beetje dringen. Te veel mensen op een smalle plek. Ach ja, eenmaal in het startvak was ik dit al weer vergeten. Vlak daarvoor trouwens nog een flinke regenbui :) één van de zovele bleek later.
Het nummer René Froger - This Is The Moment werd gedraaid vlak voor de start en kon ik het (onverwachts) niet droog houden. Maandenlang trainen voor dit moment, om even een overwinningsrondje Amsterdam te doen. Een overwinningsrondje, omdat de marathon nog geen 5% is van de totale afstand die ik afgelopen jaar heb gelopen. Dit moment deed mij even denken aan toen Max Verstappen de laatste ronde van Abu Dabhi GP 2021 inging en zijn engineer zei: 'This is it'. Zo'n moment was het voor mij..

Start
Startschot ging en daar ging de menigte. Mijn doel was om onder de 03:30 - (4:59 min/km) te lopen. Dat leek mij realistisch, maar ook vooral uitdagend genoeg. De pacers die 03:30 zouden lopen startte een minuutje eerder, maar hield in mijn gedachte: zolang ik hen nog kan zien, weet ik dat ik qua pace goed zit voor de eerste 21km. Aangezien ik er ook vanuit ging dat mijn Garmin GPS niet de juiste metingen zou doorgeven.
Uiteindelijk ging ik ook over de startlijn en let's go! Ik merkte al dat ik wat rustiger van start ging dan de rest, want ik werd één voor één ingehaald, maar liet mij daardoor niet kennen. Ik ren tenslotte mijn eigen race en de marathon zou pas veel later voor het echie beginnen.
Zoals voorspeld werd mijn eerste kilometer op mijn watch iets eerder geregistreerd dan in werkelijkheid, maar die gaf 5:08 aan. Prima dacht ik zo. Lekker rustig inkomen en juiste tempo aanvoelen. De kilometers die volgde waren gemiddeld rond de 5:00 aan: perfect! Niet te veel energie verbruikt en dat gaf mij weer even mentale oppepper dat ik goed van start was gegaan.
Oja, de eerste 4km heb ik constant met een big smile gelopen. Wat genoot ik van de eerste kilometers. Heerlijk!

Amstel
Inmiddels zat ik al helemaal in mijn eigen bubbel en gingen de kilometers snel voorbij. Inmiddels was ik de pacers rond 16km al genaderd. Echter wilde ik hier niet te lang blijven hangen, aangezien het erg druk en smal was rond de Amstel. Dus besloot ik uiteindelijk hen in te halen, al moest dit wel via het grindpaadje dat er naast lag. Inmiddels was ook de tweede regenbui een feit en wist ik dat ik zorgen moest maken voor eventuele blaren later in de race. Het 21.1km punt sloot ik af met 01:44:00, dus dik op schema!

30km
Vanaf dit moment begonnen de eerste pijntjes te komen en voelde ik de blaren inmiddels opkomen, maar liet ik mij hier niet door afleiden. Echter werden minimale klimmetjes steeds iets zwaarder. Dit was ook te merken aan andere deelnemers, steeds meer lopers moesten daadwerkelijk lopen. Echter voelde ik mij nog steeds in goede conditie om die laatste kilometers in te gaan. Helaas moest ik toch even een plaspauze doen, die ik al zeker 15km had uitgesteld. Kostte mij weliswaar slechts 20 seconden.

De derde regenbui
Jahoor rond de 35km kwam de derde regenbui aanzetten met wat hagel er bij om het af te maken. Op dit moment ging ik zelf ook echt stuk en was het echt afzien. Mijn techniek werd steeds wat minder en begon echt te sjokken over het asfalt. Mijn pace werd al wat trager volgens mijn watch. Maar ik moest nog ff. 'Come on!' juichte ik mijzelf toe. Ook willenkeurige mensen die jouw naam roepen en aanmoedigde gaf je weer even een korte boost.

Finish
De pacers waren mij inmiddels al weer nabij gelopen vlak voordat ik het Vondelpark inliep. Welicht ook het juiste moment, wat dit gaf mij de motivatie om nog eventjes de laatste paar kilometers door te lopen.
En toen zag ik het bord met '1km' staan. Uit het niets ineens een flinke dosis energie die inkickte. Mijn benen voelde opeens 'okselsfris'. Dit hield ik vol tot ik eindelijk het Olympisch Stadion inliep. Sterker nog, de laatste 150 meter trok ik er nog even een sprint uit met een big smile: 03:28:46! *O*
Wat een emotie kwam er los. Tranen van blijschap! Wat een te gek gevoel gaf dit. Moest er erg diep voor gaan, maar ik had het geflikt!

Na de race
Direct mijn vader opgezoek en kon ik zijn trots in mijn ogen zien. Ook hij heeft bijgedragen aan mijn prestaties door tijdens de duurlooptrainingen mee te fietsen en te voorzien van drinken. Daarna richting sporthallen gegaan om even een welverdiende massage te nemen.
Overigens heb ik de gehele race geen één keer gekeken naar mijn hartslag. Dit bewust gedaan, omdat ik tijdens trainingen mij hier zorgen om kon maken of aan kon storen. Acheraf bleek ik een gemiddelde hs van 178 te hebben :D

Organisatie was trouwens voor de rest prima. Behalve het startvak van Area B in komen was even vervelend.
Ook lopers die besluiten bij waterpunten te gaan wandelen voor de tenten hinderde mij nog wel eens.
Enige kanttekeningen die ik eigenlijk heb.
Wellicht de route langs de Amstel wat saai, maar stoorde ik mij er niet aan omdat ik zo in mijn eigen focus zat.

Inmiddels twee dagen na de marathon voelen mijn benen best prima. Beter dan ik had verwacht. Geen ontzettende spierpijn meer zoals maandag in ieder geval. Lopen gaat inmiddels zonder strompelen. Ik heb al weer helemaal zin in de volgende marathon. Eerst maar is hier van herstellen en het huidige voetbalseizoen afmaken. Maar ben ik wel al aan het orienteren voor de volgende marathon in het najaar van 2024. Wellicht weer Amsterdam, al heeft Keulen en Munchen ook mijn interesse gewekt. Wie weet... :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
Fraggert schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:58:
[...]

En daar is eigenlijk alles mee gezegd. Je zal flink moeten zoeken om iets beters te vinden. Kost iets, maar krijg je een topbroek voor terug die jarenlang mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
Fraggert schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:58:
[...]

Oke bedankt. Om gelijk daar even op door te pakken, wat denk je qua maat?

Ik ben 180, 67kg smal postuur. Maat M is vaak goed bij mij. Ik zie dat er ook extra lang wordt aangeboden. Weet niet hoe de tight valt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:34
user_tweakers schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:12:
[...]

Ik ben 180, 67kg smal postuur. Maat M is vaak goed bij mij. Ik zie dat er ook extra lang wordt aangeboden. Weet niet hoe de tight valt?
Ik ben 1m86, 70 kg en heb een Fusion C3 maat M extra lang. Mijn binnenbeenlengte is 90,5 cm.
De Fusion is met afstand de beste loopbroek die ik ooit heb gedragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Met 1m75 en iets van 65kg tegenwoordig(...), zit een normale S als gegoten. Eerlijk gezegd denk ik dat je met diverse opties wegkomt. Het materiaal heeft de nodige stretch.

Ze hebben volgens mij ook een goede maathulp op de fusion site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipm0de

Flipm0de

geen

user_tweakers schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:56:
[...]

Iemand een tip voor een goede broek/tight. Zo lang het maar niet doorschijnt :o
Kijk ook eens bij de decathlon. Prima spul voor een klein prijsje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:43

ChillPascal

In the end...

[...]

Bij dat postuur zou ik zeggen dat je voor maat S zou moeten gaan. Ik zelf (183 cm - 72 kg) heb S en deze valt uitstekend, zowel de short als long C3. Ik heb geen ervaring met de extra long, omdat de long voldoende lang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

Tight.........dead give-away :+

zonder gekheid.....ik ben 180 @ 82 kg en heb een L :)

Wat @Roozzz zegt klopt bij Fusion.......goede maattabellen en een toonbeeld van een juiste europese maatvoering en pasvorm door de bank genomen.

offtopic:
Stuk beter dan het Italiaans Alpinestars waar ik een motorlaars 48 en jas XXL nodig heb
_O-

Mijn broeken en shirts hebben inmiddels honderden keren de wasmachine vanbinnen gezien. Weliswaar op het korte 15min programma op 30 graden direct na het rennen (ik zet hem aan voor ik onder de douche spring) want ik was na elke loop mijn gear. Centrigureren doe ik op 800rpm (standaard bij die was) of 1200 als ik er aan denk de knop te verzetten. Spul droogt verder aan de lijn op zolder wel.

Ik heb best wat spul door mijn handen gehad in de winkels met passen van spul maar Fusion is precies zo'n merk dat echt niet overdreven veel kost maar IMHO echt goede kwaliteit levert.
maar er zijn zoveel andere merken die prima gear leveren, dat is ook een beetje kwestie van om je heen kijken en ervaring opdoen. Miskopen horen er nu eenmaal bij......ik heb een setje Peregrine 12 trailschoenen die mij veel te hard aanvoelen........doe je niks aan :)

De training van gisteravond was ook weer een mooi voorbeeld, 2 lopers met Action lamphesjes die sneuvelden en 1 die in katoen liep omdat het loopshirt van L naar M ging na 1 wasje.

Maar je hoeft je gelukkig echt niet in 900 euro gear te stoppen voor een rondje om de kerk :)

@Flipm0de zijn tip is een goede, ren eens een Decathlon in en laat eens wat kleding door je handen gaan :)
Roozzz schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:23:
Met 1m75 en iets van 65kg tegenwoordig(...)
the fuck happenend there :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr

hmr

Thanks voor de Trenara tip. Heeft Pro echt voordelen die het waard zijn? Met name de planningsoptie lijkt me wel handig. Jammer dat het een Apple Watch export heeft :(

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Gisteravond trouwens de eerste echte "serieuze" training bij de AV na de 5K/30min-beginnerscursus :)

Vroeg de courgettesoep gemaakt en de focacia-tjes in de oven en als toetje 2 koppen koffie maar in plaats van voor de TV neer te ploffen toogde ik naar boven richting mijn kledingkast.

Lang staan twijfelen voor de PAX-kast gezien het weer....droog maar wel wat fris en nog geen idee wat me te wachten stond qua training...veel stilstaan en (om de beurt) oefeningen doen of gaan we gewoon lopen?

Gekozen voor de korte C3 van Fusion, kort thermoshirt met loopshirt eroverheen en mijn armstukken die ik makkelijk uit kan doen mocht ik toch te warm worden.

Als laatste mijn Salomon vast toch maar aan ook, makkelijk met mijn telefoon, sleutels en mijn BeeSeen lampjes zodat die stevig vast zitten.

Met 4 lopers uit mijn klasje liepen we samen op met een groepje dat al verder was. De training bestond uit even een stukje warm lopen door de woonwijk en dan wat oefeningen om lekker los en warm te worden, gelukkig met een hoop jolijt en gelach.

We gingen daarna een leuk tempo-wisseling programma doen. In de woonwijk waren 2 blokken waar we een 8 konden maken met een lange lus en een korte lus.
De beginners moesten de lange lus joggen op het welbekende praattempo (waar mee we het leeuwendeel van de beginnerscursus hebben leren lopen) en de korte lus moest versneld worden gelopen, cijfermatig zou ik op 80% effort zeggen.

Als fervent langeduur-aeroobe-loper was dat pittig......ik diesel het liefst gewoon langzaam door. Dat was ook de valkuil van mijn zelf uitgevoerde training waardoor ik te snel opbouwde en geblesseerd raakte.
Te snel aeroob uitbreiden door veel lange lopen op een laag tempo te doen, onvoorstelbaar hoe snel je daarmee conditie opbouwt. Ik merkte toen natuurlijk al wel dat als ik dan een sneller 5K rondje deed ter afwisseling dat mijn tijden daar slechter werden....je levert heel veel snelheid in als je dat niet bijhoudt.

Dit is exact de reden dat ik bij de AV ben gaan lopen, niet alleen een stukje gezelligheid maar ook "gedwongen" (even tussen aanhalingstekens want ik vond het erg leuk) tempowerk en variatie in mijn training.

Flink uitgeput na 5 rondjes met de afwisselende tempo's maar een heerlijk voldaan gevoel en een hoop lol onderweg in de groep was het terug uitlopen naar het clubgebouw voor de coolingdown terwijl de gevorderden nog wat extra werk op de baan voor hun kiezen kregen.

Op naar huis voor een glas melk, wasje draaien en douchen en nog even op de bank met thee en youtube want @Dazzler2120 en ik zijn onze nieuwe TV aan het uitzoeken :+ .

TL:DR
Wat een ontzettend goede beslissing om bij de AV te gaan lopen *O*

Ik voelde 'm vanochtend wel,........zoals altijd vlotjes de 3 trappen in het Raadhuis omhoog richting mijn werkplek........de bovenbenen waren flink aan het werk gezet dus en dat terwijl ik de zondag geen spoortje meer bespeurde van de Veluwepoortloop 5k in 32:43 van de zaterdag daarvoor :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Zit ook te overwegen me bij een loopgroep iets aan te sluiten...

Ben an sich een redelijke einzelganger en vind het juist heerlijk alleen te lopen en vrij te zijn in hoe ik alles invul, maar het is meer om te zien of het wat toevoegt voor me. Misschien ook het sociale aspect, zorgen dat ik zo wat meer allround oefeningen doe ipv alleen maar het hardlopen zelf.

Verder staat ondertussen de volgende marathon training ook weer ingeplanned, startend vanaf komende week :+

Niet zozeer met een specifieke marathon als einddoel, maar wel met het idee weer wat seieuzer tempos te draaien, kilometers te maken, uberhaupt een schema te hebben en als basis voor de 60 van Texel in maart. Allemaal op basis van hartslag en het standaard Garmin marathon schema, ben daar wel fan van moet ik zeggen (de intermediate variant).

Ook wel weer zin in, al kijk ik minder uit naar het lopen in de kou en regen ;) Maar komt ook wel weer goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:34
m0ridin schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:19:
...
Ook wel weer zin in, al kijk ik minder uit naar het lopen in de kou en regen ;) Maar komt ook wel weer goed.
Precies een reden om aan te sluiten bij een groep. Als er geen groep was om samen de kou en regen te trotseren was ik vaak lekker thuis gebleven. Nu zit de routine erin, en wil ik niet als een watje overkomen, dus ongeacht de voorspelling trek ik de schoenen aan en hop naar buiten. Daardoor heb ik veel consistentie kunnen handhaven en ben ik serieus vooruit gegaan.

Als je van jezelf weet dat het weer je niet tegenhoudt, dan is lopen in een groep misschien minder van belang. Daarnaast steek je er ook wel weer wat van op en kan je misschien anderen ook wat tips geven als meer ervaren loper. Oefeningen die ik voorheen nooit vooraf en achteraf deed helpen me nu duidelijk met herstel.

En uiteindelijk hoef je niet per sé elke training met de groep te doen. Sommigen vinden het alleen leuk om te knallen op de baan en doen de rest van de week hun eigen ding. Anderen juist andersom en geven niks om 400-tjes. Kortom, het is ook weer niet zo dat aansluiting bij een groep je eigen plannen en tempo's helemaal in de war schopt.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masch
hmr schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:36:
Thanks voor de Trenara tip. Heeft Pro echt voordelen die het waard zijn? Met name de planningsoptie lijkt me wel handig. Jammer dat het een Apple Watch export heeft :(
Ik heb zelf wel pro genomen, ook omdat ik vind dat de ontwikkelaars een steuntje in de rug nodig hebben (volgens mij is het een startup). De meerwaarde is nog minimaal volgens mij. Je kan meerdere doelen instellen en zelf feedback op je training geven, wat weer wordt gebruikt. Daarnaast is het erg handig om je trainingen op een ander moment in te plannen.

(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0ridin
@sander_g Nah, die discipline om naar buiten te gaan heb ik wel... dat komt goed. De discipline om oefeningen te doen daarentegen ;)

Maar ook waar wat je zegt dat je niet perse meteen 3x per week MOET. Ach, het is het proberen waard en als het niet bevalt ben ik ook zo weer klaar. Sowieso is het een beetje zien wat past in de rest van mijn leven en schema.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:51
sander_g schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:36:
[...]

Precies een reden om aan te sluiten bij een groep. Als er geen groep was om samen de kou en regen te trotseren was ik vaak lekker thuis gebleven. Nu zit de routine erin, en wil ik niet als een watje overkomen, dus ongeacht de voorspelling trek ik de schoenen aan en hop naar buiten. Daardoor heb ik veel consistentie kunnen handhaven en ben ik serieus vooruit gegaan.

Als je van jezelf weet dat het weer je niet tegenhoudt, dan is lopen in een groep misschien minder van belang. Daarnaast steek je er ook wel weer wat van op en kan je misschien anderen ook wat tips geven als meer ervaren loper. Oefeningen die ik voorheen nooit vooraf en achteraf deed helpen me nu duidelijk met herstel.

En uiteindelijk hoef je niet per sé elke training met de groep te doen. Sommigen vinden het alleen leuk om te knallen op de baan en doen de rest van de week hun eigen ding. Anderen juist andersom en geven niks om 400-tjes. Kortom, het is ook weer niet zo dat aansluiting bij een groep je eigen plannen en tempo's helemaal in de war schopt.
Het weer houdt mij beperkt tegen, bij een loopgroep ben je gebonden aan vaste tijden. Ik loop drie keer in de week (nu weer corona dus nu even niet). Maar kan schipperen met of dat maandag, woensdag, (vrijdag of zaterdag) is of dinsdag, donderdag en (zaterdag of zondag). Daarbij kan ik ook nog kiezen tussen voor het werk, tussen de middag of avond.

Wat @Fraggert zegt triggert mij overigens wel, want ik had ook het idee dat ik juist door langzamere kilometers te maken het tempo werk niet echt meer lukte. Even kijken wat we daar aan kunnen doen.

Ik zit al wel een tijd te overwegen om me in te schrijven bij een triathlon vereniging. Fietsen doe ik al, zwemmen zou ik nog wel erbij willen doen en een keertje een kwart of achtste triathlon lijkt me wel leuk voor de afwisseling. En dan kan je kijken welke training je welke week wil volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:53

Dazzler2120

FP ProMod
Fraggert schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:56:
...

Op naar huis voor een glas melk, wasje draaien en douchen en nog even op de bank met thee en youtube want @Dazzler2120 en ik zijn onze nieuwe TV aan het uitzoeken :+ .
...
O.b.v. de notificatie was ik even bang dat ik hier met mijn neus op de feiten gedrukt zou worden over het feit dat ik al weken / anderhalve maand niet meer hardgelopen had :+ De motivatie en tijd is even ver te zoeken!

Wel weer een lekkere lees! Fijn dat jij weer aan de gang bent op een goede manier, met de juiste begeleiding!

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

m0ridin schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:19:

Ben an sich een redelijke einzelganger en vind het juist heerlijk alleen te lopen en vrij te zijn in hoe ik alles invul, maar het is meer om te zien of het wat toevoegt voor me. Misschien ook het sociale aspect, zorgen dat ik zo wat meer allround oefeningen doe ipv alleen maar het hardlopen zelf.

Verder staat ondertussen de volgende marathon training ook weer ingeplanned, startend vanaf komende week :+

Niet zozeer met een specifieke marathon als einddoel, maar wel met het idee weer wat seieuzer tempos te draaien, kilometers te maken, uberhaupt een schema te hebben en als basis voor de 60 van Texel in maart. Allemaal op basis van hartslag en het standaard Garmin marathon schema, ben daar wel fan van moet ik zeggen (de intermediate variant).

Trust me...ik ben ook een introverte loner......hoewel ik soms anders kan overkomen :P :+

ik kan het je echt aanraden, in het ergste geval probeer je het een jaartje (of korter ;) ) en ben je weer weg, no harm no foul.

Ook ik wil weer naar forse afstanden werken, maar ik weet dat ik dat behoudener moet gaan opbouwen.

Sinds ik bij de AV loop heb ik ook de juiste aandacht voor mijn warmingup waar ik dat eerder eigenlijk oploste met 700 m rustig joggen naar de plek waar ik startte.

De grootste spijt krijg je van de dingen die je niet geprobeerd hebt :)
sander_g schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:36:
[...]

precies...zo'n club heeft zoveel leden......uiteindelijk liepen er een ruime 30 kerstbomen in totaal bij het clubhuis weg gisteravond in diverse groepjes met verschillende doelen en niveaus.

Alleen dit topic al brengt mij een enorme bak loopplezier door te kunnen vragen naar ervaringen met gear, of zelf iemand van advies te kunnen voorzien, lief en (blessure)leed te kunnen delen en de leuke verhalen te kunnen lezen.

Inmiddels zelfs met wat Tweakers afgesproken om te lopen en dat was echt leuk elkaar eens in het echt te treffen.

Hoe enorm blessuregevoelig hardlopen ook is......ik vind het echt een topsport d:)b
Shinji schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:41:
[...]

Het weer houdt mij beperkt tegen, bij een loopgroep ben je gebonden aan vaste tijden. Ik loop drie keer in de week (nu weer corona dus nu even niet). Maar kan schipperen met of dat maandag, woensdag, (vrijdag of zaterdag) is of dinsdag, donderdag en (zaterdag of zondag). Daarbij kan ik ook nog kiezen tussen voor het werk, tussen de middag of avond.

Wat @Fraggert zegt triggert mij overigens wel, want ik had ook het idee dat ik juist door langzamere kilometers te maken het tempo werk niet echt meer lukte. Even kijken wat we daar aan kunnen doen.

Ik zit al wel een tijd te overwegen om me in te schrijven bij een triathlon vereniging. Fietsen doe ik al, zwemmen zou ik nog wel erbij willen doen en een keertje een kwart of achtste triathlon lijkt me wel leuk voor de afwisseling. En dan kan je kijken welke training je welke week wil volgen.
Triathlon is wel een bazensport zeg _/-\o_ d:)b

bij mij speelt nog wel dat ik het soms moeiljjk vind om mijzelf te pushen, met zo'n groepje op pad zorgt ook voor een gezond stukje competitie onderling zonder elkaar te hoeven slopen.
Ik blijf snel wat in mijn comfortzone hoewel ik met mijn gelopen trailruns behoorlijk mijn grenzen heb verlegd kan ik dat beter op afstand dan in explosief werk.

Maar zoals gezegd heb ik echt fusiek gemerkt dat als ik elke 2 weken een 5k deed naast heel veel zone2 werk mijn tijden echt niet beter werden.

Mijn snelste 5k is een 25:46 toen ik kortere stukken aeroob deed. Toen ik eenmaal de HM gepasseerd was en nagenoeg alleen maar aeroob liep moest ik echt alle zeilen bijzetten om nog onder de 30 minuten te lopen en dat lukt echt niet altijd meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dazzler2120 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:47:
[...]

O.b.v. de notificatie was ik even bang dat ik hier met mijn neus op de feiten gedrukt zou worden over het feit dat ik al weken / anderhalve maand niet meer hardgelopen had :+ De motivatie en tijd is even ver te zoeken!

Wel weer een lekkere lees! Fijn dat jij weer aan de gang bent op een goede manier, met de juiste begeleiding!
_O- nee hoor, geen andere agenda dan even een lolletje over de TV's, leuk dat ik je ineens in die hoek tegenkwam en op de DM's :)

Maarruh....wanneer ga je weer rennen joh? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

m0ridin schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:39:
@sander_g Nah, die discipline om naar buiten te gaan heb ik wel... dat komt goed. De discipline om oefeningen te doen daarentegen ;)

Maar ook waar wat je zegt dat je niet perse meteen 3x per week MOET. Ach, het is het proberen waard en als het niet bevalt ben ik ook zo weer klaar. Sowieso is het een beetje zien wat past in de rest van mijn leven en schema.
Dan ben je al op de helft d:)b

Ik kom van een tijd thuiszitten met een depressie waardoor ik allicht iets anders tegen zaken aankijk. Ik prioriteer mijn zaken nu in een heel ander daglicht. Mijn gezondheid is uitermate belangrijk, niet alleen de zorg voor mijzelf maar ook om voor een ander te kunnen (blijven) zorgen.

Familie* jarig? Dinsdagvond? Ja jammer, trainen!
offtopic:
*m.u.v papa, mama, broer, vrouw

Wil zaterdag visite langskomen? Dat wordt of 's middags of zondag want zaterdagochtend ben ik rennen.

Goed....dat is wat zwart/wit en nou wil dat niet zeggen dat iemand anders dat ook maar moet doen he :) ik heb geen kinderen en een hele makkelijke vriendin wat dat betreft en ook mijn werk laat heel veel toe.

Maar te vaak hoor ik mensen roepen dat het allemaal lastig is......mij scheelt het in elk geval dat ik wat langer doe met mijn favoriete series.......The Witcher S3 knallen we er anders in een week doorheen. :P :+

Ik ben benieuwd of je eens verder gaat kijken, Utrecht is groot, zal vast iets van je gading bij zitten qua afstand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Roozzz schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:12:
Opzoek naar de gouden tip.

Ik kijk al even rond naar een sport- of rugtas om spullen mee te slepen naar evenementen. Mijn huidige sporttas is eigenlijk net iets te krap en idealiter zou ik deze op mijn rug dragen. Wel zo fijn als daar een setje schoenen, kledingset voor achteraf, handdoekje en douchespullen makkelijk in mee gaan. Ik kan alleen niet echt een rugtas hiervoor vinden. Wel gigantische rugzakken bedoeld voor triathlon :P

Wat gebruiken jullie hiervoor?
Beetje spuit 11 reactie, maar ik heb er 1 van Jack & Woflskin. Ooit bij het Outlet in Roermond meegenomen. Weet niet precies welk type het is, maar hij lijkt op deze;

https://www.jack-wolfskin...e-16/2010181_2184_OS.html

Prop hier altijd schoenen, wedstrijdoutfit, warmloopoutfit, post-runoutfit, gels, bidons etc in. Met een beetje backpack inpakskills krijg je verrassend veel in zo'n rugzak :).

En mocht je ooit willen switchen naar nordic walking kun je je stokjes hier ook aan vastknopen :P

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hmr

hmr

Masch schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:39:
[...]

Ik heb zelf wel pro genomen, ook omdat ik vind dat de ontwikkelaars een steuntje in de rug nodig hebben (volgens mij is het een startup). De meerwaarde is nog minimaal volgens mij. Je kan meerdere doelen instellen en zelf feedback op je training geven, wat weer wordt gebruikt. Daarnaast is het erg handig om je trainingen op een ander moment in te plannen.
Kogel is door de kerk. Ik ga mij voorbereiden voor de halve van Egmond. Lijkt mij een mooie uitdaging! Daarbij kreeg je korting op de Vorza app. Dus ga dat ook meteen proberen, ik ben benieuwd en ga jullie op de hoogte houden.

Haarlem gelopen in 2 uur rond. Eens kijken of ik Egmond sneller kan lopen.

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
hmr schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:58:
[...]

Kogel is door de kerk. Ik ga mij voorbereiden voor de halve van Egmond. Lijkt mij een mooie uitdaging! Daarbij kreeg je korting op de Vorza app. Dus ga dat ook meteen proberen, ik ben benieuwd en ga jullie op de hoogte houden.

Volgens mij moet je Egmond niet met een tijdsdoel lopen (tenminste, niet als je onderdeel van de massa bent). Van wat ik heb begrepen veel stukken waar je in treintjes/files loopt, maar misschien heb ik het mis... sowieso een mooie ;)

@Fraggert Oh, ik ga zeker niet te ver uit de buurt zoeken hoor :P Het is voor mij wel belangrijk dat ik makkelijk even vanuit werk oid aan kan sluiten, moet een beetje zuinig doen met mijn tijd dus als ik al te lang onderweg ben om uberhaupt ergens aan te sluiten weet ik nu al hoe het af gaat lopen (of niet gaat beginnen).

Maar genoeg ook in de directe omgeving, enkele loopgroepjes maar ook atletiek verenigingen dus dat hoeft het probleem niet te zijn.

Qua pushen heb ik het ook zeker niet nodig dus, ik kan mezelf prima pushen qua afstanden en tempos. Nee, het is echt puur kijken wat het toevoegt qua randzaken rond het lopen (praktisch en sociaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

ik heb Egmond pré-Y2K gelopen...yes i am that old......en kan Haarlem niet maar als dat 21km asfalt is dan gaat Egmond tegenvallen......toen ik hem liep was dat 7km weg...7km duin...en als toetje 7km strand....zo ongeveer. Hij is nu omgedraaid meen ik...strand...duin...weg.

Dus ik hoop dat je al wist dat je niet 21k verhard gaat :P

Je hebt gelukkig nog wel een paar maanden de tijd d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:07
[...]

Ik heb hem dit jaar weer gelopen :) Egmond is voornamelijk strand, duinpad, klinkers en smalle paden dus wat @m0ridin en @Fraggert al zeggen, geen HM voor een PR. Maar wel heel leuk om te doen!

[ Voor 3% gewijzigd door Kawa op 18-10-2023 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

m0ridin schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:13:
[...]
@Fraggert Oh, ik ga zeker niet te ver uit de buurt zoeken hoor :P Het is voor mij wel belangrijk dat ik makkelijk even vanuit werk oid aan kan sluiten, moet een beetje zuinig doen met mijn tijd dus als ik al te lang onderweg ben om uberhaupt ergens aan te sluiten weet ik nu al hoe het af gaat lopen (of niet gaat beginnen).

Maar genoeg ook in de directe omgeving, enkele loopgroepjes maar ook atletiek verenigingen dus dat hoeft het probleem niet te zijn.

Qua pushen heb ik het ook zeker niet nodig dus, ik kan mezelf prima pushen qua afstanden en tempos. Nee, het is echt puur kijken wat het toevoegt qua randzaken rond het lopen (praktisch en sociaal)
jij bent imho al een "oudgediende" wat looptraining betreft :)

Helder, dan snap ik inderdaad dat zo'n lidmaatschap voor jou wat anders ligt, je moet er ook iets kunnen halen en niet alleen maar brengen :)

Allicht zijn wat losse afgesproken trainingen of meet and greet met een vergelijkbare loper van hier een leuk idee voor je.

Zit je ook niet meteen met een zwik verplichtingen en een volle agenda :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Kawa schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:17:
[...]

Ik hem hem dit jaar weer gelopen :) Egmond is voornamelijk strand, duinpad, klinkers en smalle paden dus wat @m0ridin en @Fraggert al zeggen, geen HM voor een PR. Maar wel heel leuk om te doen!
Top!

ik vond Egmond ook wel waanzinnig leuk om te doen, in dat jaar liep ik ook met de bedrijvenloop (Albert Heijn) de Dam tot Dam-loop en de Zevenheuvelenloop.

Maar ik lees wel dat de evenementen in de loop der jaren decennia heel wat drukker zijn geworden.

Geweldige uitdaging in elk geval doordat het een hele zware HM is d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:07
Het nadeel van Egmond is alleen wel de bereikbaarheid. Op de dag zelf kun je er niet met de auto komen en ben je afhankelijk van pendelbussen. Ook moet je geluk hebben met het weer want januari🥶
Mijn volgende HM is die van Gouda (die eigenlijk voor 90% door Reeuwijk is) op 12 november en is voor mij op bekend terrein aangezien ik daar woon :) Vorig jaar liep ik mijn eigen trainingronde en kwam ik midden in deze HM terecht want ik wist niet dat het was 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Fraggert schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:21:
[...]

Dan ben je al op de helft d:)b

Ik kom van een tijd thuiszitten met een depressie waardoor ik allicht iets anders tegen zaken aankijk. Ik prioriteer mijn zaken nu in een heel ander daglicht. Mijn gezondheid is uitermate belangrijk, niet alleen de zorg voor mijzelf maar ook om voor een ander te kunnen (blijven) zorgen.

Familie* jarig? Dinsdagvond? Ja jammer, trainen!
offtopic:
*m.u.v papa, mama, broer, vrouw

Wil zaterdag visite langskomen? Dat wordt of 's middags of zondag want zaterdagochtend ben ik rennen.

Goed....dat is wat zwart/wit en nou wil dat niet zeggen dat iemand anders dat ook maar moet doen he :) ik heb geen kinderen en een hele makkelijke vriendin wat dat betreft en ook mijn werk laat heel veel toe.

Maar te vaak hoor ik mensen roepen dat het allemaal lastig is......mij scheelt het in elk geval dat ik wat langer doe met mijn favoriete series.......The Witcher S3 knallen we er anders in een week doorheen. :P :+
Het is ook behoorlijk lastig :D Wij hebben 3 jonge kinderen en een (drukke) vaste kantoorbaan, wat ons beperkte mogelijkheden geeft qua sporten.

Echter wat ons motto is: tijd heb je niet, tijd maak je. Dus zorgen we dat we tijd maken om te gaan trainen, om alle verplichtingen heen :P Soms komt het voor dat een training buiten niet mogelijk is, maar sindskort hebben we een Tacx staan en kan er iig gesport worden als de andere buiten de deur is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

kepler schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:56:
[...]

Het is ook behoorlijk lastig :D Wij hebben 3 jonge kinderen en een (drukke) vaste kantoorbaan, wat ons beperkte mogelijkheden geeft qua sporten.

Echter wat ons motto is: tijd heb je niet, tijd maak je. Dus zorgen we dat we tijd maken om te gaan trainen, om alle verplichtingen heen :P Soms komt het voor dat een training buiten niet mogelijk is, maar sindskort hebben we een Tacx staan en kan er iig gesport worden als de andere buiten de deur is :D
ik kan het me ook prma voorstellen hoor.....ik zit 36 uur op kantoor....terwijl een ZZPer heel wat meer uurtjes moet draaien..of mijn zwager met een groot schildersbedrijf die 's avonds ook nog bijna altijd druk is.

2 medelopers (stel) hebben ook de kids nog thuis....dus dat wordt huiswerk helpen, meegaan bij het sporten et cetera et cetera.

Maar inderdaad...mooi motto _/-\o_

Mijn vrouw kan helaas niet mee met hardlopen, wel geprobeerd maar ze vindt er geen ruk aan, loopt blessures (shinsplints en enkels) en krijgt last van schouders en nek (whiplash uit het verleden helaas).

Zij heeft nu sinds een tijdje een Stages fiets bovenstaan...waar ze virtueel op fietst...zoals dat Zwift en ander spul en dat vind ze heel erg leuk en dat gaat haar ook nog eens goed af zonder blessures.

Allicht kan ik daar ook eens mee gaan klooien om te gaan crosstrainen..ik heb voorheen ook veel op de racefiets gezeten :)

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:52
Zelf de halve marathon gelopen in Amsterdam als voorbereiding op de marathon van Malaga op 10 december.. Heerlijk gelopen op mijn nieuwe Adidas Adizero Adios Pro 3, wat een schoenen zijn dat. _/-\o_

Alleen was ik wel erg terleurgesteld in de pacers van 1:45.. Ze kwamen 1 minuut voor de start het vak in en het was bijna onmogelijk om aan te sluiten. Toen ik eenmaal aangesloten was hielden ze weinig rekening met de mensen die ze aan het pacen waren. Ze vlogen overal links en rechts tussendoor in de krappe stukken en zoek het verder maar uit. Na 10 kilometer was ik er zo klaar mee dat ik er maar voor ben gaan lopen :( Ging uiteindelijk ook nog veel beter, met een derde halve marathon tijd ooit (1:43:05) als eindtijd.
CalvinS schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:03:
Afgelopen zondag - na 5 maanden trainen - mijn eerste marathon in Amsterdam gelopen. Moest vandaag weer terug naar het normale leven op werk, dus viel in een zwart gat. Dus een mooi moment om het even op (digitale) papier te zetten.

...........

Inmiddels twee dagen na de marathon voelen mijn benen best prima. Beter dan ik had verwacht. Geen ontzettende spierpijn meer zoals maandag in ieder geval. Lopen gaat inmiddels zonder strompelen. Ik heb al weer helemaal zin in de volgende marathon. Eerst maar is hier van herstellen en het huidige voetbalseizoen afmaken. Maar ben ik wel al aan het orienteren voor de volgende marathon in het najaar van 2024. Wellicht weer Amsterdam, al heeft Keulen en Munchen ook mijn interesse gewekt. Wie weet... :)
Heerlijk verhaal om te lezen.. Als je al geniet met een lach op je gezicht in Amsterdam, moet je echt Rotterdam overwegen.. Ik heb als Noord-Hollander weinig met die stad, maar tijdens de marathon is het in een woord schitterend.

[ Voor 24% gewijzigd door M@cer op 18-10-2023 14:16 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Fraggert schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:03:
[...]

ik kan het me ook prma voorstellen hoor.....ik zit 36 uur op kantoor....terwijl een ZZPer heel wat meer uurtjes moet draaien..of mijn zwager met een groot schildersbedrijf die 's avonds ook nog bijna altijd druk is.

2 medelopers (stel) hebben ook de kids nog thuis....dus dat wordt huiswerk helpen, meegaan bij het sporten et cetera et cetera.

Maar inderdaad...mooi motto _/-\o_

Mijn vrouw kan helaas niet mee met hardlopen, wel geprobeerd maar ze vindt er geen ruk aan, loopt blessures (shinsplints en enkels) en krijgt last van schouders en nek (whiplash uit het verleden helaas).

Zij heeft nu sinds een tijdje een Stages fiets bovenstaan...waar ze virtueel op fietst...zoals dat Zwift en ander spul en dat vind ze heel erg leuk en dat gaat haar ook nog eens goed af zonder blessures.

Allicht kan ik daar ook eens mee gaan klooien om te gaan crosstrainen..ik heb voorheen ook veel op de racefiets gezeten :)
Die fiets boven is echt laatste redmiddel voor mij. Mijn vriendin is regelmatig in de avond weg, dus kan ik niet buiten rondje hardlopen. Om dan toch iets te doen kan ik rondje op de binnen fiets doen :D Serie aan op de tv en lekker knallen (niet vergeten ventilator aan te zetten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

kepler schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:13:
[...]

Die fiets boven is echt laatste redmiddel voor mij. Mijn vriendin is regelmatig in de avond weg, dus kan ik niet buiten rondje hardlopen. Om dan toch iets te doen kan ik rondje op de binnen fiets doen :D Serie aan op de tv en lekker knallen (niet vergeten ventilator aan te zetten)
exact! zo doet zij het ook, onze terriër ligt gezellig erbij op het logeerbed te ronken.

en ja, een fan staat pal naast de fiets inderdaad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madvisionz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-12-2024
Mensen, ik weet niet of ik op het juiste platform zit maar iemand tips voor terugkerende kuit- en hamstringklachten? Vorig jaar voor het eerst tegenaan gelopen tijdens het trainen voor de Rdam marathon (mijn eerste) en uiteindelijk met wat extra rust, nieuwe schoenen en kuitsleeves (op aanraden na loopanalyse en klachten) zakte het weg en heb ik weer kunnen trainen, maar sinds vorige week heb ik weer ineens last. :( Ik twijfel nu of o.a. mijn hardloophouding wel goed is en ik wellicht ook weer naar andere schoenen moet gaan kijken. Zit er in regio Rdam een fijn adresje waar ik hier eens goed naar kan laten kijken? Ik kwam zelf TRIPRO5D running analyse tegen, echter zit dat niet om de hoek. Uiteraard is dit wel een optie als mensen dit toch adviseren, maar wellicht zit er ook wel iets in de buurt. Je krijgt dan natuurlijk wel meer inzicht als zo'n standaard loopanalyse, maar ik weet niet of dat ook echt nodig is. Ik ken ook niemand die zoiets al eens heeft gedaan.

Komende dagen nog maar even niet hardlopen denk ik, ik volg wel wat oefeningen via de Recover app van Strava.Ook heb ik maar zo'n compressiebroekje gekocht om te proberen, hopelijk dat dit in de toekomst nog wat gaat helpen bij mijn hamstrings.

Ik zou het liefst volgend jaar in Rdam voor een herkansing willen gaan met dan wel een optimale voorbereiding zonder klachten alleen heb ik daar momenteel wat minder vertrouwen in eigenlijk.

Bedankt alvast.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• BigWillem89
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Zo ik meld me hier ook even. Ik lees graag mee maar meng me verder niet in de discussies. Wel vind ik het erg leuk en leerzaam om jullie ervaringen en discussies te lezen. Tussen al het marathon geweld deel ik ook even mijn ervaringen als beginner.

Een paar maanden geleden heb ik een Forerunner 955 aangeschaft, met name voor de kaart en navigatie voor lange wandeltochten. Maar ja, die horloge is voor hardlopers hè... Ik was altijd fel tegen hardlopen, ik vond het nutteloos. Doordat ik steeds vaker en meer ging wandelen ben ik een stuk fitter geworden. Ik begon op een gegeven moment ook een beetje de uitdaging te missen in het wandelen. Dus na een beetje twijfelen toch maar besloten om de coach functie van Garmin een kans te geven. Stoppen kan altijd nog.

Ik begon met drie keer in de week lopen met begeleiding van de 5k coaching van Jeff Galloway, met als doel uiteindelijk 5km te kunnen hardlopen zonder pauzes. Ik dacht dat dit schema perfect zou zijn door het 'Run-walk-run' principe. Maar ik merkte al redelijk snel dat ik niet tevreden was over de voorgestelde trainingen van Garmin. Ik kon en wilde sneller. Ik had een stabiele basis door mijn vele wandeltochten, ook met zware rugtas en hoogteverschillen. Ik doe ook regelmatig langere afstanden (± 30km) op stevig tempo (rond 9.00 à 9.30/km). Ik deed dus standaard meer dan de suggesties van Jeff en zat denk ik halverwege al aan het doel van 5km kunnen lopen zonder stoppen. De cadance oefeningen van Jeff vond ik ook niet prettig, ik zat op een cadance van 180 terwijl de suggestie was om rond de 220-230 te gaan. Dat laatste vond ik echt niet fijn lopen en dus besloten om van coach te wisselen. De keuze viel op Amy Parkerson-Mitchell. In plaats van afstanden van 3km kreeg ik meteen de suggesties om 4, 5 en 6.5km te doen die week. Dat beviel mij beter. Die eerste keer 6.5 vond ik best pittig, ik had inmiddels al een paar keer de 5km zonder problemen en pijntjes gelopen, maar die extra 1.5km merkte ik wel. Amy schotelde me vervolgens ook een 7 en 8km voor, die gingen mij dankzij een lager tempo een stuk beter af.

Uiteindelijk afgelopen zondag om 8u de deur uit voor de laatste 5km van het schema. Ik kwam onderweg de vele marathonlopers tegen op weg naar het Olympisch stadion, gelukkig ging ik redelijk snel een andere richting op en kon ik rustig verder lopen. Onderweg nog een lekkere hagelbui op mijn dak gehad, maar desondanks (of dankzij?) toch een soepel loopje gedaan en nog een nieuw PR neergezet: 23.10. Ohja, ik ben 33, 188cm en weeg 90kg. Duidelijk nog te zwaar, maar ik was gewend om 20kg extra mee te dragen.
Daarna op pad gegaan om nog even lekker 20km door de duinen en een stukje over het strand te wandelen, einde van de middag voelde ik mijn bovenbenen zeker en ben ik op de bank in slaap gevallen.

Van fel tegenstander van hardlopen merk ik nu dat ik het stiekem best leuk vind, ik had soms de avond van tevoren al zin in mijn ochtendloopje. Ook zeer tevreden met het eindresultaat waarbij ik mijn doel absoluut heb overtroffen. Uiteindelijk heb ik meer dan 10 keer de 5km gelopen en met een snelheid waarvan ik niet had durven dromen. Ik ga wekelijks een nieuwe PR lopen wel missen straks.

Nu een nieuw doel bedenken, in ieder geval is het streven om door te gaan met hardlopen. Ik denk dat ik qua afstand wel oké ben voor nu, even op deze 5km met uitschieters naar de 7/8 blijven hangen voor ik door ga naar de 10km. Ik heb ook niet de ambitie om uiteindelijk helemaal door te gaan naar marathon afstanden. Die wandel ik graag, maar rennen zie ik (nog) niet zitten.
Voor nu is het doel om deze afstanden nog comfortabeler te kunnen lopen met een lagere hartslag, horloge geeft nu aan dat ik rond de 160 zit. Ik denk dat ik hierbij vooral op mijn ademhaling moet gaan letten, ik adem vaak hoog (niet alleen tijdens het lopen) en het gaat me helpen om hier wat aan te doen door dieper te leren ademhalen. Misschien maar op zoek naar een ademhalingscoach. Vanochtend ook mijn eerste loopje gedaan na afronden van het schema, brrr wat was het koud! Door te veel ademhalen door mijn mond ipv neus voelde ik die koude lucht ook echt in mijn longen. Paar keer stevig kuchen na het lopen en het was weer weg gelukkig.

Maar nu eerst mezelf trakteren op nieuwe schoenen, ik heb de afgelopen maanden op deze versleten sloffen rond gesjeesd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZeEzaCRvP3ccPCpUyi1l66nZPfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4F0rkIv3JwKKcHN19VOKB0qI.jpg?f=fotoalbum_large

En dank aan alle voor het delen van jullie ervaringen!

@madvisionz zelf geen ervaring mee, maar kan dat niet via een atletiekvereniging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-06 09:04
hmr schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:36:
Als je peak neemt (3,99€) kan je ook je dagen verschuiven. Dat vind ik het geld dubbel en dwars waard.

Ik heb een tijd peak gehad en later pro. Bij pro heb je sinds een paar maanden krachttraining die ik vrij goed vind, en kan je tussentijdse wedstrijden instellen. Het fijnste van pro vond ik de automatische export naar Garmin, maar helaas gaat dit laatste niet op voor jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
@madvisionz klinkt alsof je een goede sportfysio nodig hebt. Iemand met verstand van hardlopers. Nieuwe schoenen alleen zullen het verschil niet maken.
@BigWillem89 23:10 is een heel knappe tijd voor iemand die gebouwd is als een speerwerper !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CalvinS
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12-06 16:01
Heerlijk verhaal om te lezen.. Als je al geniet met een lach op je gezicht in Amsterdam, moet je echt Rotterdam overwegen.. Ik heb als Noord-Hollander weinig met die stad, maar tijdens de marathon is het in een woord schitterend.
Rotterdam staat zeker op mijn to-do-list. Meeste verkiezen Rotterdam boven Amsterdam als het op de marathon aankomt. Dus ook ik zal als Noord-Hollander mij daar ooit begeven. ;)

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-06 12:48
Ik ben jullie nog een verslag verschuldigd van de Indian Summer 100, die uiteindelijk 75 kilometer werd! Eigenlijk ging alles goed tot aan de start. Ik had een goede voorbereiding gehad en de gewenste kilometers gelopen. Ik ben echt blij dat ik na 1,5 jaar inconsistentie in het lopen, vanwege de geboorte van onze zoon, weer in een regelmatig ritme ben gekomen en vastbesloten om dit voort te zetten tot minstens februari, wanneer de volgende uitdaging komt :p.

Maar de race zelf begon goed, hoewel er veel modder was en niet het terrein waar ik op had getraind. Ik had twee keer in Amerongen getraind om de trails op te zoeken, maar Drenthe bestaat vooral uit graslanden en door de regen was er veel modder. Hier had ik niet veel tijd aan besteed. Ik was van huis vertrokken met het plan om een tempo van 5:30 per kilometer aan te houden, omdat dat goed had gewerkt in de trainingen. Echter, mijn hartslag was hoger dan gepland, rond de 155 in plaats van de geplande 140. Dit hield ik zeker 2 uur vol, totdat ik vermoeid begon te raken. Ik probeerde wat langzamer te gaan, maar mijn hartslag bleef hoog. Wat betreft hydratatie dacht ik dat het goed ging, omdat ik vaak moest plassen. Dus ik verminderde mijn vochtinname iets.

De omslag kwam rond de 30 kilometer, ongeveer 10 kilometer na de eerste verzorgingspost, begon ik kramp in mijn benen te voelen. Ik dacht dat dit kwam door mijn tempo, maar achteraf besefte ik dat ik te weinig had gedronken. Ik wist de kramp aardig onder controle te houden tot de tweede verzorgingspost. Daar dronk ik genoeg en vulde ik mijn vocht aan met een extra liter. Achteraf gezien had ik hier even moeten gaan zitten en nog meer moeten drinken, maar ja, achteraf is het altijd makkelijker praten.

Nu begon het me parten te spelen dat ik niet had getraind op modder en graslanden. Het rennen door hoog gras viel erg tegen met benen die neigden naar kramp. Op 55 kilometer was ik er helemaal klaar mee en overwoog ik om bij 60 kilometer uit te stappen. Gelukkig nam ik bij aankomst bij de verzorgingspost de tijd om even goed te zitten en mijn voorraad bij te vullen, en ik stopte ook wat zouttabletten in mijn waterflessen. Na een stop van zeker 45 minuten en het aanpassen van mijn startnummer naar 75 kilometer omdat ik wilde uitlopen, maar niet de volle 100 kilometer. Het is tenslotte een hardloopwedstrijd, en dat ren ik liever :p.

Vervolgens ging ik strompelend verder en toen mijn spieren weer een beetje op temperatuur kwamen, kon ik weer een beetje rennen. Op ongeveer kilometer 70 was mijn linker bovenbeen echter helemaal op. Het voelde een beetje als de pijn na een marathon, waarbij het lopen je benen tot het uiterste drijft. Vervolgens heb ik een hoop rennen en lopen afgewisseld naar de finish, die eigenlijk op 78 kilometer zou moeten liggen, maar ik heb uiteindelijk 79 kilometer weten te maken!

Wat heb ik geleerd? Voorafgaand aan de race moet ik me aan mijn plan houden om mijn waterflessen altijd leeg te drinken tussen de verzorgingsposten. En zeker in de eerste 4 uur van een race moet ik meer letten op mijn hartslag dan op mijn looptempo. Het is uiteindelijk zeker een race, maar ik moet er nog aan wennen dat er bij een race die langer dan 5 uur duurt, misschien minder haast nodig is. :)

Ofc strava of t is niet gebeurd: https://www.strava.com/activities/10036841730
Pagina: 1 ... 271 ... 375 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.