Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:29
Slickk schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:53:
[...]

[...], vaak eet ik alle restjes qua avondeten op en gaat de pan leeg. Prima. :9
Is het een optie om dat niet te doen? :o

Huize Roozzz minimaliseert voedselverspilling als sinds jaar en dag. Alles gaat op :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Hartloper schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:29:
[...]

Het is net leuk om de uitgebreide verslagen te lezen.
Daar moet ik je dan ook wel weer gelijk in geven :).

Afgelopen zondag de HM van Ehv, samen met de Venloop is dit een wedstrijd waar wij als groep intensief naartoe werken. Doel is om toch weer een beetje harder te lopen dat het jaar ervoor, dus de groep is heel gedreven met trainen en ook in de trein richting Ehv was de gezonde spanning voelbaar.

Net zoals vorig jaar was het verzamelpunt bij de TU/e, mooie locatie maar net te ver van de eindstreep vandaan. Wat dat betreft was de locatie van het beursgebouw een stuk beter!

Na een korte warming-up richting startvak A. Ik stond al vrij ver vooraan (zeg een meter of 15 van de startstreep) en het viel me op er constant mensen over de dranghekken het startvak inklommen. Om me heen hoorde ik ook tijden waarvan ik dacht; "mooie tijd, maar mss kun je beter iets verder naar achteren gaan staan".
Om dit punt te verduidelijken, ik heb respect voor ieders tijd. Alleen als je van plan bent om 1.50 te lopen, moet je niet op 15 mtr van de startstreep gaan staan. Dat is niet lekker voor de lopers achter je. Mijn verbazing werd nóg groter toen de pacers van 1.30 startvak A voorbij liepen, vooraan naar binnen liepen, een paar meter terug kwamen en daar bleven staan. Dus de pacers voor 1.30 stonden letterlijk op de startstreep, daar kan ik met mijn verstand serieus niet bij.

Maar goed, direct na het startschot ging het gelukkig allemaal heel snel, mede door het brede parcours. De eerste 100 meter was een beetje trekken en duwen en met wat schouderwerk kon ik me langzaam van de meute losmaken. De pacers bleven gelukkig helemaal rechts lopen, dus alles wat volgde rende daar achteraan. (achteraf hoorde ik dat de pacers op 4.05 liepen).

Toen ik eenmaal los was kon ik mijn eigen tempo zoeken. Normaal gesproken loop ik op een vast schema met iedere 7k een versnelling. Vorig jaar heb ik in Ehv op gevoel en met een nieuw dataveld op m'n Garmin gelopen; Rondtijd, ronde-afstand en actuele tempo (min/km). Hierdoor heb ik geen idee waar op het parcours ik precies zit en loop dus volledig op gevoel.

De eerste paar km's gingen lekker, het tempo zweefde ergens tussen de 3.45 en 3.55. Mede doordat ik bij een groepje was aangehaakt waarbij het tempo nogal schommelde. Maar het liep lekker, de groep bleef constant lopen en lekker compact bij elkaar en soms nog ruimte voor een kort gesprek.

En eigenlijk ging de HM super, veel ruimte op het parcours maar dat komt natuurlijk ook door de positie in het veld. Voor mijn gevoel staat er ieder jaar meer publiek langs de route. Wat ook fijn aan Ehv is zijn de drankpunten. Omdat je het 2e gedeelte over het marathon parcours loopt is er om de 2.5km een waterpunt. Dat is echt heel fijn. Veel punten lopen we gewoon voorbij en hoorde zelfs iemand zeggen; "laat maar <insert name>, die snellere pakken niks".

Rond de 13 viel te groepje langzaam uit elkaar. De kopgroep voerde het tempo langzaam op richting de 3.40 en ik vond het niet verstandig om mee te gaan. Een andere jongen uit de groep dacht er net zo over en stilzwijgend vormden we een nieuw duo. Toen we de Oirschotsedijk opdraaiden kwam weer meteen de wind van voren, altijd op dat punt! En hoewel het geen harde wind was, was het net genoeg om me terug naar 3.55 te duwen. Inmiddels hadden we een nieuw groepje gevonden, maar ook deze gingen weer versnellen. Mijn partner besloot om mee te gaan, maar ik heb mijn eigen tempo gehouden. Merkte dat mijn kuiten licht begonnen te tintelen, wat mogelijk aankomende kramp betekent. Op een bepaald punt heb ik zelfs 2k op 4.05 gelopen, maar ik weet niet of dit echt zo is, of dat het komt door de bomen waardoor de GPS het even niet goed kon peilen. Maar goed, Oirschotsedijk af en weer de drukte langs de kant in.

Verkeersregelaars die met man en macht mensen moesten tegenhouden om niet over te steken. Een oude man (met elektrische fiets) vond dit echter overbodig en besloot alsnog "even snel" over te steken. Aan de andere kant was drukte dus hij kon niet snel genoeg weg. Hierdoor moest ik op het laatste moment uitwijken en dat heb ik de beste man even (niet al te vriedelijk misschien) duidelijk gemaakt.

Vanaf Strijp was het echt een gekkenhuis, nog nooit zo druk gezien op dat punt. Omdat je vooraan vrij alleen loopt roept echt iedereen je naam, dat is echt bizar gaaf om mee te maken en geeft je een serieuze boost. Op Strijp kwam ik ook mijn partner tegen, het tempo was hem toch te machtig geworden en hij moest even wandelen om de pijn eruit te krijgen. Heb hem nog aangespoort om aan te haken, maar het ging even niet meer.

Daarna een kort stuk langs het Philips Stadion en rechtsaf te stad in. Wat. Een. Drukte. Serieus niet normaal druk dit jaar, Rijen dik en ook hier loop je praktisch alleen, dus iedereen schreeuwt je naam. Stratums Eind was nog bizarder, maar ergens ook heel intimiderend. Het volk stond hier (zonder drankhekken) serieus zo dicht op het parcours dat je met max 2 lopers naast elkaar kunt lopen. Inhalen was wel mogelijk, maar dan moesten de toeschouwers bij wijze van hun hoofd en schouders intrekken. Gelukkig had ik de luxe om hier alleen doorheen te lopen, dus ben midden op het parcours gebleven. Maar wel heel scherp blijven, bang dat een of andere onverlaat in 1x met een blad bier oversteekt. Wel overstekende mensen, maar gelukkig werd er wel gewaarschuwd of er iemand aankwam of niet.

Het jammere van Eindhoven is dat na Stratums Eind je nog een stukje moet doorlopen, maar hier staat eigenlijk niemand. Dus je hebt de afgelopen 4k alleen maar schreeuwende, juichende en feestende mensen gezien die je er doorheen slepen, maar de eindstreep staat weer niemand.

Wilde nog even versnellen, maar mijn kuiten en inmiddels ook mijn lies gaven aan dat ze het daar toch niet helemaal mee eens waren. Daarom op tempo gebleven en richting de eindstreep en met 1.21.29 was het klaar,

Tevreden? Dik!! In de trein vroegen ze me nog wat ik wilde lopen, maar kom er serieus geen antwoord op geven. Afgelopen periode is redelijk zwaar (op privé gebied, een aantal lifechanging events) waardoor trainen wel altijd ging, maar niet altijd even lekker. Duurlopen van 22k moest ik op de 15 afbreken, tempo's op de baan kon ik niet afmaken of moest afhaken. Regelmatig kwam na een training alles eruit, dus het mijn voorbereiding was een beetje kwakkelig, waardoor ik geen vertrouwen in mijn eigen lijf had. Onder de 1.25 zou ik al tevreden zijn, maar een evenaring van mijn parcoursrecord (1.23.30 (vorig jaar)) zou ik nog meer tevreden zijn en met een PR natuurlijk dik tevreden.

Daarna afterparty in Eindhoven, weet er niet meer heel veel van moet ik bekennen. Wat ik wel nog weet is dat er veel halve liters voorbij zijn gekomen, dat ik op een bepaald punt besloot dat het genoeg was. Er nog 9 minuten waren om de trein te halen op een stuk waar je 15 minuten over moet lopen. Gelukkig had ik mijn hardloopschoenen, lange sportbroek en longsleeve aan. Dus als een malle door het centrum van Ehv richting station gesprint. Onderweg besloot een gast om mee te rennen, maar na 50 meter was hij er klaar mee en 2 meiden zeiden nog; "kijk daar, die uitslover heeft vandaag zeker niet meegedaan". Tot zover de complimenten uit Eindhoven :D.

Maar het goede nieuws is dat ik de trein op 10s heb gehaald, dus eind goed al goed. AirPods in, meteeen in slaap vallen en in Venlo in een lege coupé wakker worden. Gisteren audit van Kiwa, het was een uitdaging, maar ook dat is gelukkig allemaal goedgekomen.

Vandaag gaan we met de groep uitlopen, verhalen over de Hm en de karaoke-bar uitwisselen, dan 2 weken rustig aan en dan beginnen we weer te bouwen richting de Venloop; circle of life runners

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 16:31
Roozzz schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:57:
[...]

Is het een optie om dat niet te doen? :o

Huize Roozzz minimaliseert voedselverspilling als sinds jaar en dag. Alles gaat op :+
In tijden van minder lopen wil het nog wel eens leiden tot een portie wat de vriezer in gaat, maar dat gebeurt niet zo vaak meer. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Pas op met nog even een startbewijs op de kop tikken via MP:

https://nos.nl/artikel/24...ulaire-amsterdam-marathon

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
Opzoek naar de gouden tip.

Ik kijk al even rond naar een sport- of rugtas om spullen mee te slepen naar evenementen. Mijn huidige sporttas is eigenlijk net iets te krap en idealiter zou ik deze op mijn rug dragen. Wel zo fijn als daar een setje schoenen, kledingset voor achteraf, handdoekje en douchespullen makkelijk in mee gaan. Ik kan alleen niet echt een rugtas hiervoor vinden. Wel gigantische rugzakken bedoeld voor triathlon :P

Wat gebruiken jullie hiervoor?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:40
ElPaco schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:05:
[...]

De nummer 1 van de marathon kwam binnen voordat een aantal van de 10km binnen waren (ondanks dat de marathon maar een kwartier voor de 10km startte). Dus als je echt snel was geweest had je ze kunnen zien ;)

Maar super goed gedaan! Super prestatie!
ik zal dat op de leerpuntjes voor een volgende keer zetten ;)
svenn15 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:59:
Wat doen jullie van algemene voeding.
Letten jullie op je eten of eten jullie wat jullie willen vermits je toch genoeg kcal verbruikt.
Denk dat dit voor iedereen anders is en je zelf een weg moet vinden wat werkt voor je. Denk dat je niet snel kcal te kort gaat komen tenzij je echt een crashdieet én volle bak sporten ineens gaat doen.
ik sport redelijk veel (vind men) en heb een snelle stofwisseling/heb mazzel dat ik niet snel heel dik word. Ben 44 jaar en weeg 62-63 kilo bij 1m71. Heb nog altijd wel een redelijk gespierd lichaam mede door krachttraining in de sportschool en het lopen. Ik drink sowieso al niet veel en ook niet vaak dus dat scheelt ook weer caloriën. Tijdens mijn marathon voorbereiding heb ik de laatste 2 maanden niks gedronken (ok 1 of 2 wijntjes bij het eten op een bruiloft en soms Radler 2.0 na het zaalvoetballen)

Verder proberen we zo goed als altijd gezond te eten, dus veel verse groente/fruit etc. en zo min mogelijk uit potjes en pakjes. Onze kinderen vinden dat ook lekkerder en ja het soms wat meer (denk)werk in de zin van wat zullen we maken/kopen, maar het geeft ook wel meer energie heb ik het idee. Als het al uit een potje of pakje komt is het bijvoorbeeld burrito/fajita mix of iets in die richting. Verder eten we wel veel pasta maar ook zo nu en dan shoarma/friet en zelfgemaakte pizza. Brood als ontbijt en lunch en vaak in de avond een bakje kwark met rozijnen of muesli. Snoepen doe ik wel vooral nu er weer pepernoten zijn, maar ik heb de mazzel dat me dat niet veel doet qua gewicht en ik het er toch wel afsport :D Ik eet ook wel veel vind men als ze naar mijn postuur kijken en zoals bij anderen hier in het topic blijft er niet vaak iets over bij het avondeten :9
Roozzz schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:12:

Ik kijk al even rond naar een sport- of rugtas om spullen mee te slepen naar evenementen. Mijn huidige sporttas is eigenlijk net iets te krap en idealiter zou ik deze op mijn rug dragen. Wel zo fijn als daar een setje schoenen, kledingset voor achteraf, handdoekje en douchespullen makkelijk in mee gaan. Ik kan alleen niet echt een rugtas hiervoor vinden. Wel gigantische rugzakken bedoeld voor triathlon :P

ik gebruik vaak mijn Basic Fit rugzak. Maar heb laatst voor mijn dochter bij de Decathlon een weekend/rustas gekocht voor kamp/sporten/vakantie etc. deze maar ze hadden ook kleinere (en grotere) modellen. Voordeel hiervan is dat het een weekendtas is maar je ook hengsels hebt zodat je hem als rugzak kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:11

polthemol

Moderator General Chat

salomon had er met een apart schoenenvak.

zoiets als deze, alleen ietsie kleiner. Die werkte nog wel ok vond ik als dropbag / om omkleedmeuk in te doen. Aparte schoenenvak is vooral met trails fijn gezien je die toch nooit meer schoon krijgt ter plekke
https://www.salomon.com/e...ml#color=73417&size=27102

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:06
Ik had het idee dat dit bij de kwart van Rotterdam in elk geval niet mogelijk is. Tenminste, ik zou niet weten hoe. Ik heb daar volgens mij het email adres in moeten vullen van degene die hem overnam van mijn broer vorig jaar en die krijgt dan keurig een mailtje met de inlog etc.

Misschien als je zelf een los email adres aanmaakt en de gegevens daarvan doorgeeft zou het kunnen, maar dat is direct wel erg verdacht als je de toegang tot het email account geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:09
polthemol schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:53:
[...]

salomon had er met een apart schoenenvak.

zoiets als deze, alleen ietsie kleiner. Die werkte nog wel ok vond ik als dropbag / om omkleedmeuk in te doen. Aparte schoenenvak is vooral met trails fijn gezien je die toch nooit meer schoon krijgt ter plekke
https://www.salomon.com/e...ml#color=73417&size=27102
Inplaats van een schoenen al heb ik altijd een rol vuilniszakken in mn tas. Na afloop van een (survival)run alle natte en vieze zooi daar in en je tas blijft schoon.

Op de heenweg zitten mn schoenen ook al in een vuilniszak in de tas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Shinji schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:58:
[...]

Ik had het idee dat dit bij de kwart van Rotterdam in elk geval niet mogelijk is. Tenminste, ik zou niet weten hoe. Ik heb daar volgens mij het email adres in moeten vullen van degene die hem overnam van mijn broer vorig jaar en die krijgt dan keurig een mailtje met de inlog etc.

Misschien als je zelf een los email adres aanmaakt en de gegevens daarvan doorgeeft zou het kunnen, maar dat is direct wel erg verdacht als je de toegang tot het email account geeft.
Bij de Amsterdam Marathon kun je vooraf al een PDF downloaden met de QR-code waarmee je het startbewijs kunt ophalen. Die kun je dus rustig 10x verkopen als je kwaad wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
MrAcid schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:12:
[...]

Bij de Amsterdam Marathon kun je vooraf al een PDF downloaden met de QR-code waarmee je het startbewijs kunt ophalen. Die kun je dus rustig 10x verkopen als je kwaad wilt.
Dat klinkt inderdaad wel fraude gevoelig, dan moeten ze daar ook maar een ander systeem hanteren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:55

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ook ik overweeg de sporttas in te ruilen voor een rugzak (als ik weer evenementen ga doen) want lopen met een sporttas met zo'n snijdende riem in je schouder is kut. Soms moetje echt wel 10 a 15 min hobbelen zoals bij de Polar Trail.....parkeren was een drama.

Voordeel van de sporttas is wel dat het wat makkelijker organiseren is en dat je niet hoeft t egraven naar je droge sokken, banaan of kwark.

Kijk gewoon eens bij Decathlon (of Bever/Zwerfkei oid) voor een gewone bergwandelrugzak. Misschien heb je een legerdump in de buurt?

https://www.decathlon.nl/...e/c2-rugtassen/_/N-rx1zpd

Met een liter of 60 zit je ruim, heb je nog plek voor wintergear mocht je er in die periode ook op uit gaan.
Liever een te grote rugzak met bijbehorende comfy padding dan een klein propding die niet lekker op je heupen draagt et cetera et cetera

Gewoon een keer langs gaan en het spul in je handen nemen om even te zien of je daar genoeg aan hebt.

Ik stof de eerstvolgende keer mijn Lowe Alpine af ;) .

Bonus-Uber-Pro-Tip:

Voor vieze schoenen kun je even kijken naar zo'n schoenentas voor voetbal oid.

https://www.decathlon.nl/...emic-zwart/_/R-p-X8562422

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 10-10-2023 14:41 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Shinji
Ik heb vandaag weer een rondje gelopen, na zaterdag dus door mijn rug te zijn gegaan. Ging prima, geen pijntje.

In dagelijkse dingen heb ik alleen nog pijn als ik buk, de eerste 10 graden ongeveer. Daarna verder ook niet meer.

Het was overigens echt ontzettend lekker weer voor een rondje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Shinji schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:28:
[...]

Dat klinkt inderdaad wel fraude gevoelig, dan moeten ze daar ook maar een ander systeem hanteren :)
Ze hebben verder wel het systeem van overdragen aan de nieuwe loper overigens op basis van mailadres. Dus áls je dat doet, dan kun je er daarna zelf niet meer bij (want jouw mailadres is uit het systeem dus je krijgt de verificatiecode niet). Ik kan me alleen voorstellen dat heel veel kopers dat niet weten en dus 'tevreden' zijn met de PDF om het startnummer op te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:55

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Shinji schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:34:
Ik heb vandaag weer een rondje gelopen, na zaterdag dus door mijn rug te zijn gegaan. Ging prima, geen pijntje.
Top, fijn man d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-09 16:45

aap

Kort Lang verslagje van mijn Eindhoven HM:

Ik had er anderhalf jaar uitgelegen vanwege een hardnekkige knieblessure. Veel fysio's en sportartsen gezien, tot de laatste fysio zei "wat als je gewoon gaat proberen te lopen". Ik rapporteerde dat ik dat wel voelde aan mijn knie, maar hij spoorde me aan dat zolang de pijn binnen grenzen bleef, ik gewoon moest blijven proberen.
In die situatie zit ik eigenlijk nu nog steeds: mijn knie voelt nog steeds niet 100%, maar het wordt ook niet erger en door niet te trainen werd het ook nauwelijks minder, dus gewoon mee dealen.

Eind januari ben ik met een soort Evi-schema (mix van wandelen en rennen) begonnen met opbouwen en in mei kon ik weer een 5K aan een stuk hardlopen. Toen heb ik een risico genomen door de training snel op te bouwen naar 10K, zodat ik de aansluiting met een HM-schema voor oktober zou kunnen maken.
Dat ging eigenlijk allemaal best prima, dus zo stond ik zondag aan de start in Eindhoven.

Het was heel druk en ik had nog een bidon die ik mee het startvak ingenomen had aan mij vrouw af willen geven, maar we hebben elkaar niet meer kunnen vinden voor de start (ik ben aan het eind van de middag zelfs nog teruggegaan, maar er was al opgeruimd).
Ik had mijn horloge klaargezet om een sessie te starten op het moment dat ik over de startlijn ging, maar toen ik op het knopje drukte, gebeurde er eerst niks en even later ging het scherm op zwart. Hij moest natuurlijk net crashen bij mijn eerste grote wedstijd in twee jaar! #polarbedankt
Zo'n 250 m later was hij weer gereboot en heb ik alsnog de meting gestart, maar toen wist ik natuurlijk niet precies wat ik al gemist had en bovendien had het horloge toen nog geen goede GPS-fix.

Ik voelde me wel goed en heb al slalommend op het eerste stuk al veel renners ingehaald.
Na een paar km gaf mijn horloge aan dat ik op een gemiddelde van 4:14 /km zat en hoewel ik van tevoren gezien mijn blessurehistorie conservatief had willen lopen, begon de gedachte in mijn hoofd te spelen dat onder de 1:30 erin zat als ik deze pace vast kon houden.
Maar hoewel ik mij goed bleef voelen, kroop het gemiddelde toch langzaam omhoog en toen ik aan de Oirschotsedijk begon stond het op 4:17 en was mijn marge dus op.

Aan het eind van de Oirschotsedijk stond mijn familie me aan te moedigen en hier en daar heb ik ook collega's gespot langs de kant (ik was ook een van de velen in ASML-shirt). Toen ik langs het PSV-stadion liep hoorde ik een speaker triomfantelijk omroepen dat Ajax met 0-1 achter stond en ik had nog voldoende energie om daar een grote grijns om te trekken. Helaas niet genoeg energie om het tempo nog omhoog te kunnen gooien.

Op het laatste stuk door de winkelstraat en het Stratumseind liep ik in een relatief rustig stuk, zodat veel mensen mijn naam riepen en dat is toch heel stimulerend. Voor de laatste bocht stond mijn zus met hun buren en dat gaf mij net de boost om tot de finish het tempo nog iets omhoog te gooien.

Bij de finish gaf mijn horloge aan dat ik volgens hem meer dan een HM gelopen had, ondanks het gemiste stuk bij de start. Maar mijn horloge stond ook stil op meer dan 1:30, zodat ik meteen wist dat ik daar niet onder gebleven kon zijn en ook niet net niet.

Om terug te komen bij het ASML verzamelpunt in de Lichttoren, moest ik het parcours oversteken. De verkeersregelaars waren erg streng, dus iets verderop maar over de hekken geklommen, maar dat was niet helemaal slim, want er sprong meteen een kramp in mijn been. Strompelend kwam ik bij de Lichttoren, waar ASML geregeld had dat er een hele batterij masseuses klaarstond waar ik dankbaar gebruik van gemaakt heb.

Inmiddels had ik ook mijn telefoon te pakken en zag ik dat mijn officiële tijd 1:31:07 was. Een verbetering van mijn PR met een kleine 3 minuten. Daar had ik van tevoren niet van durven dromen, dus van een teleurstelling dat ik de 1:30 niet gehaald had, was geen sprake (er moet toch een doel voor de toekomst zijn). Het bleek bovendien achteraf dat mijn horloge de snelheid van mijn beginkilometers overschat had, waarschijnlijk omdat de GPS-fix nog niet goed was. Dus achteraf gezien had die 1:30 er eigenlijk helemaal nooit ingezeten.

Ik kijk terug op een fijn evenement waar het lopen ook prettig ging en het blessureleed ver weg voelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:46

Hmmm, in een ver verleden eens een kipsta classic rugzak gekocht bij de decathlon, 25L met onderin een los vak die ik dan voor schoenen gebruik en een extra bovenzakje voor losse dingetjes.

Prima ding en was toen 13 euro, ruim zat en prima rugzakje voor dit soort dingen. Zou idd eens bij decathlon kijken als het niet te luxe hoeft te zijn verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:30

Secsytime

Automagisch

Er worden blijkbaar veel mensen opgelicht bij het overnemen van een startbewijs van de marathon van Amsterdam. :o

Had er niet eens aan gedacht dat je hem kon doorverkopen bij blessure.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:16
polthemol schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 08:55:
[...]

deze vergeten maar ja. De 'hooha 800 marathons'- trainingschema's voor ultra's zijn bullshit om te doen. Conditioneel heb je er niets aan, het risico op blessures vliegt omhoog ook nog eens.

Een beetje de truc is dat je met een 70km per week (of nog wat andere uren sport ernaast of de kinderen naar school brengen met de fiets/joggend met buggy/...) een heel eind komt. De grens wat je lichaam extra kan is vele malen verder dan we trainen. Bij een marathon wil je echter zo optimaal mogelijk over die finish rollen, bij de meeste ultra's is het doel veelal zo ver mogelijk komen en is het veel meer een zaak van gecontroleerd fysiek in elkaar storten :)

Je zult een ultra veel trager doen (afhankelijk van terrein ook natuurlijk) dan een marathon, pakt veel meer rust en je komt op een punt uit dat het een karakterding gaat worden: alles negeren en pijn/kramp/ongemakken en doorhobbelen. Als laatste heb je HET! beste wapen als je niet bij de goden van de Ultra hoort: leren wandelen tegen een 7km het uur (of nog wat sneller).

Daarbij heb ik ondertussen, ook met de gefaalde experimenten, wel wat ervaring in het lijf gekregen met plannen en het mentale aspect, dat scheelt ook een slok op een borrel. Ik hoef dus niet bv. een 100km te gaan doen om te weten hoe ik moet om gaan met drinken/eten/wat mijn lijf gaat doen. Als laatste speelt ook de tijd mee die je beschikbaar hebt: de meest optimale trainingstijd is de tijd die je hebt om te kunnen gaan trainen en die is beperkter met een kleine in huis ;)
Thanks voor je uitgebreide antwoord! Ik ben allerlei informatie aan het lezen over ultras en kom uiteraard veel verschillende schemas tegen, interessant om jouw aanpak te lezen. Het is grotendeels een mentaal spelletje, maar natuurlijk zal een deel ook gewoon fysiek zijn en dat zal getraind moeten worden. Goed om te lezen dat het jou in principe lukt met 70k in de week, dat haal ik nu ook (net) in mn marathon schema.

Ik heb al eerder een 58k gelopen, en zit intussen op een goede 15 marathons. Dus tot op zekere hoogte ken ik mijn lichaam en heb ik een behoorlijke basis conditie. Dat wil ik dus nu langzaam gaan uitbreiden naar ultra's, volgend jaar een 60k (ongeveer) in mei/juni, en dan misschien eind van de zomer de Dutch Mountain Trail in 2 dagen lopen (dus 2x 50k ongeveer).

Wat je zegt over tijd is ook hier belangrijk, we hebben 3 kleine kinderen (oudste is bijna 7) en beide een behoorlijk drukke baan. Het is dus altijd zoeken naar goede momenten om lang te trainen, maar die zijn altijd wel te vinden. De middelste wil graag meefietsen met trainingen en soms breng ik de oudste hardlopend naar zwemles oid :D

Over een jaar gaat de jongste naar school, en dan heb ik de papa dag voor de lange duurlopen *O*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
kepler schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:20:
[...]

Thanks voor je uitgebreide antwoord! Ik ben allerlei informatie aan het lezen over ultras en kom uiteraard veel verschillende schemas tegen, interessant om jouw aanpak te lezen. Het is grotendeels een mentaal spelletje, maar natuurlijk zal een deel ook gewoon fysiek zijn en dat zal getraind moeten worden. Goed om te lezen dat het jou in principe lukt met 70k in de week, dat haal ik nu ook (net) in mn marathon schema.

Ik heb al eerder een 58k gelopen, en zit intussen op een goede 15 marathons. Dus tot op zekere hoogte ken ik mijn lichaam en heb ik een behoorlijke basis conditie. Dat wil ik dus nu langzaam gaan uitbreiden naar ultra's, volgend jaar een 60k (ongeveer) in mei/juni, en dan misschien eind van de zomer de Dutch Mountain Trail in 2 dagen lopen (dus 2x 50k ongeveer).
Doe die DMT gewoon in 1 keer :) Is prima te doen en met kleine omweggetjes kun je jezelf ook van voorraad voorzien.

De lange duurloop is niet persé nodig naar mijn beleving, in die zin dat je die gewoon uit kunt smeren over je trainingsweek en een korte discussie over wat lang is: bij een ultra is een loop van 15 - 20km niet een heel lange training.

Mijn gemiddelde training zit altijd ergens rond de 10-12km, met in het weekend nog wel eens een loopje van een 15 tot 20km.

Dat gezegd zijnde: wat ook werkt is waar mogelijk veel zaken wandelend / per fiets te doen :) Boodschappen wandelend gaan halen in de super is ook een vorm van training uiteindelijk. Als ik de kleine naar de opvang breng/haal doe ik dat veelal met de hardloopbuggy, waarmee ik een 7km aan 'shuffelen' bij elkaar schraap, enz. enz.

Let ook op dat bij veel ultra trainingsschema's het heel erg ervaringsgebaseerd is en niet bijster wetenschappelijk qua aanpak. De ultra wereld is relatief jong, dus er zijn veel cowboys en nieuwe inzichten. Op dat vlak zie je bv. dat een Camille Herron bizarre prestaties neer zet met relatief weinig trainingen qua kilometervolume. Ze is echter wel steeds uitgerust. (https://www.trailrunnerma...n-says-skip-the-long-run/)

(en de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik lang niet altijd de 70km haal op een week met trainingen, maar meestal wel met alle andere vormen van beweging erom heen. Vooral 'time on feet' is een belangrijk ding, daarmee leer je je benen straks uren- of dagenlange mishandeling te ondergaan. Of je dat rennen of wandelend doet is niet relevant, de tijd telt daar.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 16:55

Ik gebruik als tas een Osprey Transporter 40. Kost een flinke duit maar is wel super kwaliteit en gaat al zeker 10 jaar mee. Voor de vieze spullen heb ik een Osprey drysack. Met deze combi kan ik alle kanten op en ook nog een paar reserve schoenen ofzo meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@polthemol Ik waardeer je positiviteit en vertrouwen, maar 'doe die DMT gewoon in 1x, prima te doen!' is natuurlijk wel een beetje persoons-afhankelijk he ;)

Natuurlijk is een dergelijk iets op een heel ontspannen manier veel minder belastend dan op een aardig tempo iets willen volbrengen maar alsnog is een 100km een BAK aan kilometers en toch echt niet zomaar voor iedereen weggelegd.

Nou geloof ik ook in het 'ga ervoor, probeer het gewoon en als het niet lukt heb je weer een les geleerd... liever geprobeerd en mislukt dan niet proberen en achteraf het gevoel hebben dat je meer had kunnen doen' maar wel in het achterhoofd houdend dat dit relaftief is en afhankelijk van de persoon wat datgene precies is.

Dat gezegd hebbende, die DMT staat bij ook nog een keer op het programma (in principe niet perse in 1x ;) , er een leuk weekend van maken is ook zeker een optie of om te voelen hoe 2 dagen achter elkaar 50k aanvoelt ) dus wie weet kom ik op mijn eigen woorden terug en zeg ik na afloop 'dat was idd prima te doen in 1 dag'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-09 12:14

Via een evenement ooit aan een Smartbag gekomen. Dat is nu mijn sporttas geworden voor naar de volleybal, maar zou ook prima kunnen werken voor hardlopen. Draagband, handvatten en ook te dragen als rugtas.
Iets anders dan de hier genoemde Classic of Classic+, want ik heb er geen laptopvak in zitten.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
m0ridin schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:40:
@polthemol Ik waardeer je positiviteit en vertrouwen, maar 'doe die DMT gewoon in 1x, prima te doen!' is natuurlijk wel een beetje persoons-afhankelijk he ;)

Natuurlijk is een dergelijk iets op een heel ontspannen manier veel minder belastend dan op een aardig tempo iets willen volbrengen maar alsnog is een 100km een BAK aan kilometers en toch echt niet zomaar voor iedereen weggelegd.

Nou geloof ik ook in het 'ga ervoor, probeer het gewoon en als het niet lukt heb je weer een les geleerd... liever geprobeerd en mislukt dan niet proberen en achteraf het gevoel hebben dat je meer had kunnen doen' maar wel in het achterhoofd houdend dat dit relaftief is en afhankelijk van de persoon wat datgene precies is.

Dat gezegd hebbende, die DMT staat bij ook nog een keer op het programma (in principe niet perse in 1x ;) , er een leuk weekend van maken is ook zeker een optie of om te voelen hoe 2 dagen achter elkaar 50k aanvoelt ) dus wie weet kom ik op mijn eigen woorden terug en zeg ik na afloop 'dat was idd prima te doen in 1 dag'.
tempo is zeker een ding, ik heb geen interesse in snelheid :) Van wat ik ken van het parcours is het gros relatief easy trails. Uiteindelijk als je conditioneel een 65Km kunt aftikken, red je die 100Km ook. Het zal niet persé altijd prettig zijn, maar dat is bij een 50Km of een marathon al het geval :P Maar goed, ook wel een terecht punt van je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:49
Tijd voor nieuwe schoenen. Volgens Strava heb ik 900km gelopen op mijn huidige Brooks Adrenaline GTS 21. Hiervoor had ik hetzelfde type schoenen van een aantal jaar daarvoor die ik heb laten "aanmeten" door een hardloopspeciaalzaak.
Ik ben nu van plan om weer Brooks Adrenaline GTS te kopen. Is er iets op tegen om het 22 model te kopen in plaats van het 23 model? Ontwikkelingen/verbeteringen daargelaten, die geloof ik wel, maar hebben die 22 modellen niet een jaar ergens in een magazijn liggen "slijten?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
polthemol schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:00:
[...]

tempo is zeker een ding, ik heb geen interesse in snelheid :) Van wat ik ken van het parcours is het gros relatief easy trails. Uiteindelijk als je conditioneel een 65Km kunt aftikken, red je die 100Km ook. Het zal niet persé altijd prettig zijn, maar dat is bij een 50Km of een marathon al het geval :P Maar goed, ook wel een terecht punt van je
Haha, bedoelde het ook niet negatief verder btw hoor... Meer een kleine kanttekening in het geval mensen het lezen en denk "WTF! Hell noes dat ik een 100k zomaar even doe! I'm outta here!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
Blackouts schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:21:
Tijd voor nieuwe schoenen. Volgens Strava heb ik 900km gelopen op mijn huidige Brooks Adrenaline GTS 21. Hiervoor had ik hetzelfde type schoenen van een aantal jaar daarvoor die ik heb laten "aanmeten" door een hardloopspeciaalzaak.
Ik ben nu van plan om weer Brooks Adrenaline GTS te kopen. Is er iets op tegen om het 22 model te kopen in plaats van het 23 model? Ontwikkelingen/verbeteringen daargelaten, die geloof ik wel, maar hebben die 22 modellen niet een jaar ergens in een magazijn liggen "slijten?
Dat schoenen 'vergaan' is wel een beetje van vroeger, misschien als ze 5 jaar ergens liggen dat het wat anders is... Maar één of twee jaar kan prima.

Ik koop vaak genoeg een ouder model omdat ze soms de helft van de prijs zijn en een nieuwer model is niet altijd beter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ik had met mijn Saucony trainingsschoen iets vergelijkbaars. Het model dat ik had beviel me ontzettend goed en ik had geen zin in de onzekerheid van de opvolger, ik had nl dat al een keer bij Nike gehad.
Dus: Internet afgestruind en ik kon in 1 shop 4 exact dezelfde schoen qua model/maat kopen met ruim 35% korting en gratis verzenden. Meteen gedaan... ik ben nu met het laatste paar bezig en ben ca 5 jaar verder.
Ik loop op die laatste schoen nog steeds prima.
Dus jij koopt er een die veel minder lang gelegen zou hebben, zou geen probleem moeten zijn. Als er wel een probleem zou zijn met die schoen, dan lijkt me dat meer een toeval net als je dat met een andere schoen ook kan overkomen en die stuur je dan gewoon op tijd terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thy...
  • Laatst online: 19:30
Ik heb al een paar keer schoenen van een jaar oud gekocht via https://www.runningxpert.com/nl/.
Merk geen enkel probleem, zolen zijn nog hardstikke soepel en geven goede demping En de schoenen die nieuw ronde de €170,- zijn zijn daar rond de €100,- Komt wel uit Denemarken dus het kan twee a drie dagen duren voor je ze in huis hebt. Bever heeft vaak ook 50% korting op modellen van vorig jaar. Het is altijd even kijken waar ze je maat op vooraad hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Thy... op 11-10-2023 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 16:55
Waarschijnlijk wel ja, maar dan wel in een donkere ruimte bij gematigde temperatuur en ook niet heel veel cycli van foam samendrukken en uitzetten. Ik durf het in ieder geval wel aan (heb al meerdere keren dit soort "overjarige" schoenen gekocht met veel korting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
polthemol schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:11:
[...]

Doe die DMT gewoon in 1 keer :) Is prima te doen en met kleine omweggetjes kun je jezelf ook van voorraad voorzien.

De lange duurloop is niet persé nodig naar mijn beleving, in die zin dat je die gewoon uit kunt smeren over je trainingsweek en een korte discussie over wat lang is: bij een ultra is een loop van 15 - 20km niet een heel lange training.

Mijn gemiddelde training zit altijd ergens rond de 10-12km, met in het weekend nog wel eens een loopje van een 15 tot 20km.

Dat gezegd zijnde: wat ook werkt is waar mogelijk veel zaken wandelend / per fiets te doen :) Boodschappen wandelend gaan halen in de super is ook een vorm van training uiteindelijk. Als ik de kleine naar de opvang breng/haal doe ik dat veelal met de hardloopbuggy, waarmee ik een 7km aan 'shuffelen' bij elkaar schraap, enz. enz.

Let ook op dat bij veel ultra trainingsschema's het heel erg ervaringsgebaseerd is en niet bijster wetenschappelijk qua aanpak. De ultra wereld is relatief jong, dus er zijn veel cowboys en nieuwe inzichten. Op dat vlak zie je bv. dat een Camille Herron bizarre prestaties neer zet met relatief weinig trainingen qua kilometervolume. Ze is echter wel steeds uitgerust. (https://www.trailrunnerma...n-says-skip-the-long-run/)

(en de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik lang niet altijd de 70km haal op een week met trainingen, maar meestal wel met alle andere vormen van beweging erom heen. Vooral 'time on feet' is een belangrijk ding, daarmee leer je je benen straks uren- of dagenlange mishandeling te ondergaan. Of je dat rennen of wandelend doet is niet relevant, de tijd telt daar.)
Ik kan je volgen, maar gebaseerd op mijn ervaringen heb ik echt wel wat meer volume nodig. Echter is de theorie erachter wel interessant! Alleen in de link staat uitgelegd dat ze geen lange runs maakt, maar staat niet hoeveel kilometers ze maakt. Op 1 dag komt ze al op 22 mijl in totaal, dus het lijkt erop dat het km volume nog steeds behoorlijk hoog zal zijn, alleen zonder (extreem) lange runs erbij.

Ik heb ook ooit het 14km schema gevolgd voor de marathon (2x) en dan pakte ook heel goed uit. Ik vind het wel interessant om iets nieuws te proberen qua training schemas, dus ik hou dit wel in mn achterhoofd. Ook voor de 7heuvelen marathon heb ik max 26k gelopen, maar dan wel weer vaak back to back trainingen. Alleen niet op dezelfde dag, dus dat is wel een leuke om uit te proberen!

En ja, bijna alle verplaatsingen die we doen zijn of fietsend of wandelend, en met kinderen blijf ik genoeg in beweging. Dus dat komt wel goed :P

Misschien naïef, maar persoonlijk wil ik wel voor mijn gevoel een goed tempo aanhouden tijdens de ultra runs en eigenlijk alleen op steile stukken wandelen. Overal waar ik kan rennen wil ik dat wel doen.

Maar sowieso respect dat het jouw lukt op deze manier, dat is zeker niet voor iedereen weggelegd denk ik :D

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-09 11:10
Nog 3 nachtjes slapen en dan staat de Indian Summer 100km op het programma :) Gelletjes zijn binnen en tube vaseline is ingeslagen =P

Om te komen op hoe te trainen hiervoor uiteindelijk de verste training is voor mij 45km onverhard geweest vergelijkbaar met de ondergrond waar ik ga lopen. Denk uiteindelijk niet dat het heel veel heeft uitgemaakt dat ik de 45km heb aangetikt maar meer dat ik op dezelfde ondergrond heb gelopen.
De trainingen waar ik hopelijk een hoop aan heb gehad is twee dagen achterelkaar tegen de 30km aan te lopen. Waardoor je de tweede dag met vermoede benen weer een flinke afstand moet gaan lopen.

Hopelijk word het voor mij een leuke ervaring en draait het weer nog een beetje bij :) Voor mij de eerste keer 50km+ dus een hoop om te ontdekken!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:22
Ben sinds een week weer begonnen met hardlopen en heb een vraag over schoenen en techniek.

Heb in een ver verleden (2012) pijnvrij een halve marathon gelopen en vervolgens in 2017 getraind voor de marathon. Dat ging allemaal prima tot de trainingen langer dan 20km werden. Toen kreeg ik steeds vaker last van mijn knie. Na veel fysio uiteindelijk gestopt met hardlopen. Altijd wel door blijven sporten en inmiddels een degelijke conditie opgebouwd met wielrennen. Mijn algemene conditie is prima. Ik denk trouwens dat blessures veelal te voorkomen zijn met rustig opbouwen en een goede looptechniek.

Nu heb ik nog hardloopschoenen uit 2017. Op deze heb ik ci 6 maanden gelopen. Zijn die nog goed of kan ik gewoon beter nieuwe kopen?
En hebben jullie tips voor een goede looptechniek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

@aaaido Laat iemand die je vertrouwt mbt schoenkennis even mee kijken naar die schoen.
Zolang je heel rustig traint dan kan zo'n schoen vaak nog wel.

Je zit nu eerst in de fase om via heel rustig trainen je spieren/pezen/gewrichten belastbaarheid weer op moet zien te voeren.
Ook al heb je een super hart/long functie met een hele hoge VO2max, dat helpt daar heel weinig bij, die spieren/pezen/gewrichten belastbaarheid is zeer hardlopen specifiek.

Heb je een goed opbouwschema?
Neen: Zoek eens zoiets.

Ik denk dat zo'n schema over al gauw tot een half jaar of langer kan gaan duren afhankelijk hoe je belastbaarheid opgebouwd wordt, je er dus op reageert/ geen blessures krijgt.

Toen ik in de wedstrijdgroep zat hadden we een opbouw schema voor geblesseerden, maar dat zijn dan mensen die al jaren op een aardig niveau lopen.
Ons opbouwschema was al 10 weken voordat we pas weer een dan nog steeds geleidelijke overgang naar het normale schema konden maken.
Ook wij hadden al zo 4-6 maanden aan de broek als je echt een probleem had.
Dus iemand die overstapt vanuit een andere sport en eerder met hardlopen problemen had, die mag wel heel goed uitkijken.

Succes en plezier met jouw uitdaging en houd het heel. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:22
route99 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 23:16:
@aaaido Laat iemand die je vertrouwt mbt schoenkennis even mee kijken naar die schoen.
Zolang je heel rustig traint dan kan zo'n schoen vaak nog wel.

Je zit nu eerst in de fase om via heel rustig trainen je spieren/pezen/gewrichten belastbaarheid weer op moet zien te voeren.
Ook al heb je een super hart/long functie met een hele hoge VO2max, dat helpt daar heel weinig bij, die spieren/pezen/gewrichten belastbaarheid is zeer hardlopen specifiek.

Heb je een goed opbouwschema?
Neen: Zoek eens zoiets.

Ik denk dat zo'n schema over al gauw tot een half jaar of langer kan gaan duren afhankelijk hoe je belastbaarheid opgebouwd wordt, je er dus op reageert/ geen blessures krijgt.

Toen ik in de wedstrijdgroep zat hadden we een opbouw schema voor geblesseerden, maar dat zijn dan mensen die al jaren op een aardig niveau lopen.
Ons opbouwschema was al 10 weken voordat we pas weer een dan nog steeds geleidelijke overgang naar het normale schema konden maken.
Ook wij hadden al zo 4-6 maanden aan de broek als je echt een probleem had.
Dus iemand die overstapt vanuit een andere sport en eerder met hardlopen problemen had, die mag wel heel goed uitkijken.

Succes en plezier met jouw uitdaging en houd het heel. (y)
Bedankt voor je antwoord. Ik heb gelukkig (voor mijn lijf) geen ambitie meer om een marathon te lopen. 10km is voor nu het doel. Zou leuk zijn om een kwart triathlon te doen. Van daaruit kijken we wel verder naar een halve etc maar dat is nog ver weg.

Heb overigens een beginners schema van run2day 5km. Lekker easy maar liever rustig opbouwen zonder pijntjes dan snel naar 10km met pijn.

[ Voor 4% gewijzigd door aaaido op 11-10-2023 23:26 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rhahyrion
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-09 15:50
Een beginnend hardloper hier. Onlangs voor het eerst meegedaan met een 5K in Breda en dit gelopen in 30:01. 30m was mijn streeftijd, dus dat was voor mij prima. Ik vond het wel lastig om te rennen tussen de massa aan mensen en in de 'hitte'. Voor mijn gevoel was het extreem warm met 23 graden in de volle zon en dat is wel anders, omdat ik normaal rond 7 uur in de ochtend ga rennen.

Ik heb vroeger wel vaker hardgelopen, maar ik ben destijds lang geblesseerd geraakt door de befaamde shin splints vanwege verkeerd schoeisel en waarschijnlijk ook te ambitieus starten. Iets wat daarna wel vaker in iets mildere klachten terug kwam en ik het daarom ook niet lang kon volhouden. Het maakte niet uit hoe langzaam ik startten. In de tussentijd nog gaan voetballen, maar dat was geen succes op kunstgras en wel veel getennist. Dat laatste ging dan eigenlijk heel goed en kon ik makkelijk uren volhouden voor meerdere keren per week.

Nu ben ik alweer een tijd bezig (ruim een half jaar) en het lijkt wel goed te gaan. Ik heb uiteraard andere schoenen dan voorheen bij een van de bekende hardloopwinkels aangemeten en Ik loop de laatste tijd 1x per week rond de 5 kilometer. Dit doe ik dan in combinatie met 1x per week wielrennen. Ik heb nog wel het gevoel dat 2x per week hardlopen te belastend is voor mijn enkels, maar dat kan ook een stukje in mijn hoofd zitten. Ik waag het er nog maar niet op om meermaals per week te gaan lopen. Gezien ik ook nog kan fietsen hoeft dat ook niet per se. Wellicht dat ik de belasting aan moet passen door iets meer looppauzes in te lassen als ik 2x ga lopen en meer moet trainen voor mijn core en sterkte in mijn enkels.

Enkele overwegingen die ik nu heb:
  • Aansluiten bij een atletiekvereniging/hardloopclub -> dit geeft wel meer verplichtingen terwijl ik daar eigenlijk de tijd niet voor heb.
  • Loopcoah inschakelen, maar dit is misschien teveel van het goede?
  • Meer oefeningen doen om mijn stabiliteit en sterkte van mijn enkels en core te verbeteren. Dit moet ik sowieso gaan doen.
Daarnaast vind ik het heerlijk om in de ochtend te rennen voordat de kinderen wakker zijn, maar het is eigenlijk te donker om dit zonder verlichting te doen. Hebben jullie daar advies voor? Veel vesten met verlichting krijgen veel negatieve reviews terwijl ze in de 'top x lijstjes staan'. Het gaat er mij vooral om dat ik gezien wordt. Hier in het topic zag ik al wel postieive reacties over Noxgear(maar lijkt een beetje op een kerstboom) en de simpele borstlampen van de Decathlon.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shinji
Voor gezien worden is de noxgear echt fantastisch. Je kan hem ook vast op 1 kleur zetten, dan is die minder kerstboom. Maar juist de kerstboom valt op natuurlijk. Krijg er ook hoop positive reacties op dat ik goed zichtbaar ben of gewoon dat mensen “disco” roepen en gaan dansen.

Zelf heb ik amper in de gaten dat ik hem om heb, zie het licht er van bijna niet. Misschien dat dat iets meer is als je in buitengebied loopt.

Qua belasting denk ik dat je juist wel baat kan hebben bij meerdere keren loop. Met 1 keer in de week bouw je denk ik te weinig op.

Je zou kunnen kijken naar 2x3km of 3x3 en dat langzaam uitbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Shinji schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:49:
Voor gezien worden is de noxgear echt fantastisch. Je kan hem ook vast op 1 kleur zetten, dan is die minder kerstboom. Maar juist de kerstboom valt op natuurlijk. Krijg er ook hoop positive reacties op dat ik goed zichtbaar ben of gewoon dat mensen “disco” roepen en gaan dansen.

Zelf heb ik amper in de gaten dat ik hem om heb, zie het licht er van bijna niet. Misschien dat dat iets meer is als je in buitengebied loopt.

Qua belasting denk ik dat je juist wel baat kan hebben bij meerdere keren loop. Met 1 keer in de week bouw je denk ik te weinig op.

Heb ook een Noxgear. In het buitengebied (echt donker) dan heb je er zelf wel wat last van (beetje verblindend). Wellicht is dat dan weer te ondervangen met een hoofdlamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhahyrion
Shinji schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:49:

Dat is misschien wel een goed idee inderdaad. Ik loop nu eigenlijk maar 1x, omdat ik dan in het weekend nog een keer ga fietsen. Nu het kouder en natter wordt zal ik dat laatste minder vaak doen, tenzij ik hem weer naar binnen haal.

Ik denk dat de Noxgear toch iets buiten budget is voor nu. Ik zag dat hij 99 euro kost via de europese site. Ik had hem voor 50 dollar gezien op de US site, maar die stuurde mij door. :/ Had een mooie prijs kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ob3lix
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 08:25
Vraagje aan de ervaren marathonlopers.
Zaterdag loop ik mijn eerste in Amsterdam, nu vroeg ik mij af, is het slim om een raceplan/workout in je horloge te zetten?

Zodat ik mijn pacing in de gaten kan houden, bijvoorbeeld eerste X kilometer iets langzamer en dan tweede en derde gedeelte wat sneller.

Weet dat je ook pacers hebt, maar vind het ook wel fijn om een back-up te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
Ik heb er eventueel 1 (2e hands, maar in prima staat) liggen die voor een stuk minder weg kan @Rhahyrion, PM me maar mocht je interesse hebben.

Strava Garmin 265

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KevinK92
  • Laatst online: 19:57
ob3lix schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:02:
Zaterdag loop ik mijn eerste in Amsterdam, nu vroeg ik mij af, is het slim om een raceplan/workout in je horloge te zetten?

Zodat ik mijn pacing in de gaten kan houden, bijvoorbeeld eerste X kilometer iets langzamer en dan tweede en derde gedeelte wat sneller.

Weet dat je ook pacers hebt, maar vind het ook wel fijn om een back-up te hebben.
Niet precies het antwoord wat je zoekt, maar ik zou m'n horloge zoveel mogelijk negeren gedurende de marathon. In Rotterdam liep ik dit jaar mijn eerste en ik had juist zo min mogelijk op m'n horloge gezet: hartslag, tempo ronde en totale tijd. Bij de kilometerbordjes keek ik dan hoe hard ik ging en rekende ik uit of ik op koers lag; de kilometertijden van mijn horloge kwamen niet overeen omdat ik uiteindelijk zo'n 400 meter meer registreerde dan de marathonafstand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:38
Rhahyrion schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:55:
Hier in het topic zag ik al wel postieive reacties over Noxgear(maar lijkt een beetje op een kerstboom) en de simpele borstlampen van de Decathlon.
Ik ben al enkele jaren tevreden met zo'n borstlamp van de Decathlon, maar ik ben dan ook zo'n idioot die 's ochtends voor werktijd in het buitengebied tussen de weilanden loopt enzo. Daar kan het goed donker zijn, dus ik heb die lamp niet alleen om zelf gezien te worden, maar ook om zelf te kunnen zien waar ik loop :+
KevinK92 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:22:
[...]

Niet precies het antwoord wat je zoekt, maar ik zou m'n horloge zoveel mogelijk negeren gedurende de marathon. In Rotterdam liep ik dit jaar mijn eerste en ik had juist zo min mogelijk op m'n horloge gezet: hartslag, tempo ronde en totale tijd. Bij de kilometerbordjes keek ik dan hoe hard ik ging en rekende ik uit of ik op koers lag; de kilometertijden van mijn horloge kwamen niet overeen omdat ik uiteindelijk zo'n 400 meter meer registreerde dan de marathonafstand.
Klinkt als knap ingewikkeld als je het mij vraagt. Ik maak zelf graag gebruik van de PacePro mogelijkheden van Garmin om te zien of ik een beetje op schema loop.
Wat ik trouwens ook handig vind aan de PacePro view is dat ie me alleen info laat zien die ik graag wil zien, zoals km voortgang, tempo afgelopen en huidige km en aantal seconden voor of achter op schema. Hartslag interesseert me verder niet bij een wedstrijd.

Trouwens 400m op een marathonafstand vind ik niet zo spannend.

[ Voor 49% gewijzigd door InZane op 12-10-2023 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
@Rhahyrion Ik had nog geen verlichting, vond het ook niet zo nodig omdat ik op vrij rustige paden loop, zonder auto's, en ervan uit ga dat ik niet gezien wordt. Maar vorige week liep ik op 'het lint' hier in utrecht. Dat is een rondje van 8km, geasfalteerd, breedt, door het maxima park en veel gebruikt door wandelaars, skeelers en hardlopers. Er wordt echter ook op gefietst. Ik kreeg commentaar van een tegemoedkomende fietser, die zag mij dus pas op het allerlaatste moment en schrok. Hij had me nooit kunnen raken, maar voor hetzelfde geldt was hij tijdens zijn maneuvre onderuit gegaan, dat voorkom ik toch ook liever. Ik heb daarom van de week even deze gehaald:

https://www.runningdirect...s-usb-18800-300?size=5688

Nog niet mee gelopen, lijkt prima te zitten en geeft flink wat licht. Kan altijd branden of langzaam/snel knipperen. Opladen via de telefoonlader. De bedrading in het vest lijkt wat fragiel, maar wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:58

Sherlock

No Shit

SVMartin schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:48:
@Rhahyrion
https://www.runningdirect...s-usb-18800-300?size=5688

Nog niet mee gelopen, lijkt prima te zitten en geeft flink wat licht. Kan altijd branden of langzaam/snel knipperen. Opladen via de telefoonlader. De bedrading in het vest lijkt wat fragiel, maar wie weet.
Ik heb dezelfde, in het geel, nu bijna een jaar. De bedrading is inderdaad wat fragiel, maar het vest geeft zeker voldoende licht om gezien te worden. Ik loop er ook mee in het donker op de (onverlichte) B-wegen en als het volle maan is gaat het prima ;), anders ben ik erg blij met de hoofdlamp die ik dan op zet.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

artharpe schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:15:
[...]Heb ook een Noxgear. In het buitengebied (echt donker) dan heb je er zelf wel wat last van (beetje verblindend). Wellicht is dat dan weer te ondervangen met een hoofdlamp.
Bij de AV hebben de meesten een reflecterend veiligheidsvest van de Action ~ €5 excl 2xCR2032 batterijen. We zijn goed zichtbaar. Sommigen hebben zo'n borstlamp maar das echt fel, meer iets als je alleen loopt ivm verblinding?

[ Voor 10% gewijzigd door route99 op 12-10-2023 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 21:18
route99 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:30:
[...]
Bij de AV hebben de meesten een reflecterend veiligheidsvest van de Action ~ €5 excl 2xCR2032 batterijen. We zijn goed zichtbaar. Sommigen hebben zo'n borstlamp maar das echt fel, meer iets als je alleen loopt ivm verblinding?
Jep bij ons net zo. Alleen hoor ik van de mensen die deze al wat langer dragen, dat de batterijen beginnen te roesten.

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Dat roesten heb ik nog niet gehad, maar ik hang hem na het lopen uit zodat ie kan drogen.
Ik heb hem al die jaren wel 1x moeten vervangen omdat de aansluiting op de batterij stuk en niet te repareren was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
InZane schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:30:
[...]

[...]

Klinkt als knap ingewikkeld als je het mij vraagt. Ik maak zelf graag gebruik van de PacePro mogelijkheden van Garmin om te zien of ik een beetje op schema loop.
Wat ik trouwens ook handig vind aan de PacePro view is dat ie me alleen info laat zien die ik graag wil zien, zoals km voortgang, tempo afgelopen en huidige km en aantal seconden voor of achter op schema. Hartslag interesseert me verder niet bij een wedstrijd.

Dat is toch niet ingewikkeld? Zo doe ik het ook altijd. Ik heb een tijd in mn hoofd en daar hoort een km-tijd bij. Dat is het enige wat je moet onthouden, zit je erboven dan ga je te langzaam, zit je eronder ga je te snel 8)

Als je bij een eerste marathon achterloopt op schema, ga je dat in 9/10 gevallen toch niet meer goed maken ;)

Maar ik moet zeggen dat ik ook altijd wel begin te rekenen als ik iets sneller of langzamer bent, maar dat vind ik een prima afleiding :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ob3lix
InZane schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:30:

Pace pro klinkt als een mooie optie, ga ik even checken. Thanks!
Aan de andere kant kan ik me ook wel vinden in het idee dat je zo weinig mogelijk wilt zien.
Als m'n horloge niet doet wat ik wil gaat dat ook in mn hoofd zitten. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99

route99

In 1995 heb ik de tijden op mijn arm geschreven, de streef km-tijd wist ik wel uit mijn hoofd.
Toen waren er amper of geen smart watches, ik had toen een eenvoudige Seiko, een simpel sport horloge, een veredelde stopwatch zeg maar.
Dat werkte echt prima, mijn 1e M in R'dam was met 2 vingers in de neus een 3:17 tijd.
Ik kon de smartwatch dus geen schuld geven.... het ligt bijna altijd aan ons zelf hoe je met de M omgaat, extreem weer daargelaten (boven een bepaalde T zou ik hem niet willen lopen).

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 12-10-2023 15:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shinji
Ik vind het rekenen met pace en tijden altijd een mooie afleiding, soort bezigheids therapie tijdens het lopen.

Ik heb nu 1 keer pace pro gebruikt maar beviel me niet heel erg, ik liep de eerste kilometers iets sneller dan schema maar bij het veld hoever je voor stond bleef die op 0.

Toen ik klaar was sprong die naar iets van 3000 seconden voor/achter weet het niet meer exact.

Nog een keer rustig in training proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Shinji schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:56:
Ik vind het rekenen met pace en tijden altijd een mooie afleiding, soort bezigheids therapie tijdens het lopen.

Ik heb nu 1 keer pace pro gebruikt maar beviel me niet heel erg, ik liep de eerste kilometers iets sneller dan schema maar bij het veld hoever je voor stond bleef die op 0.

Toen ik klaar was sprong die naar iets van 3000 seconden voor/achter weet het niet meer exact.

Nog een keer rustig in training proberen.
Ik ben ook geen marathonloper, misschien zit daar het verschil wel. Bij een 5 of 10km wedstrijd zit ik niet te wachten op bezigheidstherapie. Dan ben ik meestal al druk genoeg met half creperen :+

Ben wel een keer de fout in gegaan toen ik een niet helemaal kloppende GPX icm PacePro gebruikte. Moet zeggen dat ik tegenwoordig meestal een PacePro plan maak op basis van alleen de afstand, dus zonder GPX.
De kracht van zo'n GPX is natuurlijk wel dat er een hoogteprofiel in zit en dat PacePro daar rekening mee kan houden :)
kepler schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:49:
[...]

Dat is toch niet ingewikkeld? Zo doe ik het ook altijd. Ik heb een tijd in mn hoofd en daar hoort een km-tijd bij. Dat is het enige wat je moet onthouden, zit je erboven dan ga je te langzaam, zit je eronder ga je te snel 8)
Ja, als je een vlakke race wil lopen is het idd niet zo lastig, maar lang niet iedereen wil dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
InZane schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:33:
[...]

Ja, als je een vlakke race wil lopen is het idd niet zo lastig, maar lang niet iedereen wil dat.
Enige dat ik kan bedenken is een negatieve split lopen, dan moet je gewoon zorgen dat je dus iets onder gestelde min/km loopt richting het einde.

Of bedoel echt helemaal een plan met per km een bepaald tempo ofzo? Eerlijk gezegd heb ik daar nog nooit iemand over gehoord in een wedstrijd, hoe werkt dat dan precies? Ben wel benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
kepler schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:44:
[...]

Enige dat ik kan bedenken is een negatieve split lopen, dan moet je gewoon zorgen dat je dus iets onder gestelde min/km loopt richting het einde.

Of bedoel echt helemaal een plan met per km een bepaald tempo ofzo? Eerlijk gezegd heb ik daar nog nooit iemand over gehoord in een wedstrijd, hoe werkt dat dan precies? Ben wel benieuwd
Ik weet wel dat Mark Lewis het hierover had voor de 100k van zijn vrouw. Daar werd in elk geval ook rekening gehouden met hoogtemeters, dus omhoog lagere pace dan omlaag. Ik heb zoiets nog niet kunnen vinden hoe je dat dan instelt overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:35

Je eerste marathon en dan van plan zijn om een negatieve split te lopen...
Vergeef me maar daar moet ik om glimlachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Hartloper schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:08:
[...]

Het was een voorbeeld hè :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:35
Wat ik nuttig vind is de tussentijden (om de 5 km) op een klein briefje te plastificeren en aan mijn borstnummer te hangen.

Om de kilometer kijken op je horloge is nuttig om te vermijden dat je te hard van stapel loopt, maar zeker bij een eerste marathon denk ik niet dat je heel strak op een schema moet lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ÜberWicked
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:20
Zijn hier mensen met ervaring om te trainen met een coach / trainer?
Voor de marathon van Rotterdam volgend jaar wil ik het iets serieuzer aanpakken en overweeg ik om een loopcoach in te zetten.
Plan is om een schema op maat te laten maken en dan geregeld contact hebben om vorderingen en aanpassingen te bespreken.

Hik nog beetje tegen de kosten aan van 70 eu per maand.. blijft een hobbie natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:12
ÜberWicked schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:40:
Voor de marathon van Rotterdam volgend jaar wil ik het iets serieuzer aanpakken en overweeg ik om een loopcoach in te zetten.
Plan is om een schema op maat te laten maken en dan geregeld contact hebben om vorderingen en aanpassingen te bespreken.

Hik nog beetje tegen de kosten aan van 70 eu per maand.. blijft een hobbie natuurlijk
Is een app als trainasone dan niet iets wat je kan gebruiken?
Ik vind 70€ per maand overigens niet duur voor een coach. Wat krijg je daar allemaal voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-09 14:18

Flipm0de

geen

benieuwd naar hoe jullie het doen; heb net een nieuw horloge en wilde m vandaag even testen. Maar de hele dag regen! Kut voor de motivatie. Hoe doen jullie dat? Gaan jullie ondanks de buien toch? Wordt ook wel een beetje het weer nu, je ontkomt er bijna niet aan,

Neem misschien wel een el cheapo basifit abo om daar op de loopband te kunnen.

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:26

XyS

0.o.O

Zaterdag, als trainingsrondje voor zondag? :+

Ik volgde zelf de pacers, krijg elke km een lap time en kan de gemiddelde pace zien. Je moet inderdaad rekening houden met de extra 400m, mocht je een specifieke eindtijd willen halen. Het laatste deel versnellen was mij niet goed bevallen, ik kon gelukkig nog net herstellen maar door mijn 'overmoed' kreeg ik het een stuk zwaarder als daarvoor, bijna kramp in mijn kuit (had de pacers ingehaald).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ÜberWicked
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:20
AequitasII schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:43:
[...]

Is een app als trainasone dan niet iets wat je kan gebruiken?
Ik vind 70€ per maand overigens niet duur voor een coach. Wat krijg je daar allemaal voor?
Persoonlijk trainingsschema in Trainingpeaks
Continue communicatie via telefoon, mail en Trainingpeaks
Preventieve oefenprogramma
Informatieve white papers
Looptrainingen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slickk
Flipm0de schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:49:
benieuwd naar hoe jullie het doen; heb net een nieuw horloge en wilde m vandaag even testen. Maar de hele dag regen! Kut voor de motivatie. Hoe doen jullie dat? Gaan jullie ondanks de buien toch? Wordt ook wel een beetje het weer nu, je ontkomt er bijna niet aan,

Gewoon gaan, regenjackje of iets kan wel helpen. Het is nu nog lang niet koud, dus loop gewoon in kort shirt en korte broek nog. Je ontkomt er inderdaad niet aan, gewoon gaan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
route99 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:54:
In 1995 heb ik de tijden op mijn arm geschreven, de streef km-tijd wist ik wel uit mijn hoofd.
Toen waren er amper of geen smart watches, ik had toen een eenvoudige Seiko, een simpel sport horloge, een veredelde stopwatch zeg maar.
Dat werkte echt prima, mijn 1e M in R'dam was met 2 vingers in de neus een 3:17 tijd.
Ik kon de smartwatch dus geen schuld geven.... het ligt bijna altijd aan ons zelf hoe je met de M omgaat, extreem weer daargelaten (boven een bepaalde T zou ik hem niet willen lopen).
Paar tijden op m’n arm idd (10km, half, 30km). Laatste marathon met 4min/km als tempo was het ideaal rekenen +O Dan is het een kwestie van iets daaronder zitten om die 500 meter extra op te vangen van gps afwijking / niet ideale lijn.

Kwam toevallig ook voorbij in de Pacer podcast haha

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slickk
route99 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:30:
[...]
Borstlamp van Decathlon á €35 is top. Die kun je ook naar beneden stellen en verblind je anderen er niet mee.

In buitengebied stel ik ‘m iets omhoog voor verder zicht. Zit bij mij ook beter dan zo’n reflectievest, die bleef niet goed zitten. Maar eerlijk gezegd, voor die €6 vond ik het van de Action wel een hele goeie en wou dat iedereen het om had want kom te veel lopers en wandelaars tegen zonder licht.

[ Voor 10% gewijzigd door Slickk op 12-10-2023 20:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• InZane

Ik liep vanochtend gewoon in de regen en in het donker in shirtje en korte broek. Was prima te doen hoor :?
Veel beter dan je kapot zweten op een saaie loopband, in een te warme sportschool.
En weet je.. van die douche achteraf word je ook nat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipm0de

Flipm0de

geen

InZane schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:21:
[...]

Ik liep vanochtend gewoon in de regen en in het donker in shirtje en korte broek. Was prima te doen hoor :?
Veel beter dan je kapot zweten op een saaie loopband, in een te warme sportschool.
En weet je.. van die douche achteraf word je ook nat ;)
InZane :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online

Ik heb, weliswaar 15 jaar geleden toen er nog weinig andere opties waren, een trainingsschema op maat gevolgd via pkrun. Eerst intake formulier invullen, daarna elke maand een nieuw schema. Ik moest bijhouden wat ik had gedaan en hoe ik me voelde. Ik vond het prettig en ging sneller en makkelijker lopen. Ik had toen echter nog nooit me zelf verdiept in betere trainingsvormen en kan dus ook niet zeggen hoever ik zelf met wat meer nadenken had kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Shinji schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:56:
[...]

Ik weet wel dat Mark Lewis het hierover had voor de 100k van zijn vrouw. Daar werd in elk geval ook rekening gehouden met hoogtemeters, dus omhoog lagere pace dan omlaag. Ik heb zoiets nog niet kunnen vinden hoe je dat dan instelt overigens.
Hmm ja, dat zou kunnen. Misschien ben ik dan van de oude stempel, maar dat soort dingen doe ik op gevoel :D En ik een ook geen wereld records, misschien is dat het :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online

Van welke generatie ben jij? ;)

Ik ga dus gewoon, je kunt mij niet blijer krijgen dan tegen wind en regen in door het donker lopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-09 16:27
benieuwd naar hoe jullie het doen; heb net een nieuw horloge en wilde m vandaag even testen. Maar de hele dag regen! Kut voor de motivatie. Hoe doen jullie dat?
Discipline hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infinchible
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-09 00:23

Infinchible

Woef!

[...]

Zolang je goed getraind bent en weet wat je aankan is dat goed mogelijk hoor.
Waarschijnlijk ook de betere optie, omdat je dan in het begin niet te snel van start gaat, als je je goed aan je schema houdt. Natuurlijk moet het dan op de dag zelf wel allemaal goed lopen, maar dat kan je van elke marathon zeggen.
Bij mijn eerste had ik de 2e helft ook 2 minuten sneller gelopen dan de 1e helft, al hielp daar de wind ook wel iets aan mee :P .

Welk horloge heb jij nieuw?

Gewoon gaan lopen ja, voelt alleen maar goed en zo koud is het helemaal niet. Gisteravond om 7 uur kwam mijn nieuwe horloge binnen, het zou om half 9 al gaan regenen, maar ik ben er om 9 uur toch uit geweest voor een rondje. Toevallig was het dan wel weer droog, wat het eigenlijk niet zou zijn, maar anders was ik ook gewoon gegaan. Over iets meer dan een jaartje ook alweer 40, dus dat hoeft niet zoveel te zeggen. ;)

Zelf de Garmin Forerunner 255S binnen gekregen, mooi klein klokkie met heel veel mogelijkheden, heel wat handzamer dan mijn oude Suunto Ambit 3 Peak en weer een stuk lichter. Toch ook wel fijn dat ik nu niet altijd meer een hartslagband om hoef, al heb ik nog wel het idee dat dit beter werkt, vooral met intervallen. Moet nog veel mogelijkheden van het horloge onderzoeken, maar tot nu toe bevalt hij uitstekend!

Op mijn pols lijkt het nog best een groot horloge :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWZ-Jkb0Feuz8PgDe_2vwMiv9aA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zoTVFbDZ0QcjFkRBsJc5mZnZ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mr_tMaF3KG-XIih2moJFMyltWlw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lIfqO3AsfogLqdpThMSrTMUA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door Infinchible op 12-10-2023 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipm0de

Flipm0de

geen

SVMartin schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:41:
[...]

Van welke generatie ben jij? ;)

Ik ga dus gewoon, je kunt mij niet blijer krijgen dan tegen wind en regen in door het donker lopen.
hahaha ik ben gewoon lu en gebruik elk excuus om niet te lopen, ben bijna 40 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipm0de

Flipm0de

geen

Infinchible schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:56:
[...]

Zolang je goed getraind bent en weet wat je aankan is dat goed mogelijk hoor.
Waarschijnlijk ook de betere optie, omdat je dan in het begin niet te snel van start gaat, als je je goed aan je schema houdt. Natuurlijk moet het dan op de dag zelf wel allemaal goed lopen, maar dat kan je van elke marathon zeggen.
Bij mijn eerste had ik de 2e helft ook 2 minuten sneller gelopen dan de 1e helft, al hielp daar de wind ook wel iets aan mee :P .

[...]

Welk horloge heb jij nieuw?

Gewoon gaan lopen ja, voelt alleen maar goed en zo koud is het helemaal niet. Gisteravond om 7 uur kwam mijn nieuwe horloge binnen, het zou om half 9 al gaan regenen, maar ik ben er om 9 uur toch uit geweest voor een rondje. Toevallig was het dan wel weer droog, wat het eigenlijk niet zou zijn, maar anders was ik ook gewoon gegaan. Over iets meer dan een jaartje ook alweer 40, dus dat hoeft niet zoveel te zeggen. ;)

Zelf de Garmin Forerunner 255S binnen gekregen, mooi klein klokkie met heel veel mogelijkheden, heel wat handzamer dan mijn oude Suunto Ambit 3 Peak en weer een stuk lichter. Toch ook wel fijn dat ik nu niet altijd meer een hartslagband om hoef, al heb ik nog wel het idee dat dit beter werkt, vooral met intervallen. Moet nog veel mogelijkheden van het horloge onderzoeken, maar tot nu toe bevalt hij uitstekend!

Op mijn pols lijkt het nog best een groot horloge :+
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi! De grijze van Amazon? Heb de gewone 255 in het zwart van bol.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ob3lix
[...]

Ik achteraf misschien ook. _O-
Maar tot nu toe mijn schema netjes gevolgd en heb er vertrouwen in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infinchible
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-09 00:23

Infinchible

Woef!

Flipm0de schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:38:
[...]

Mooi! De grijze van Amazon? Heb de gewone 255 in het zwart van bol.
Die van mij ook van Bol, die werd 2 dagen eerder geleverd dan die van Amazon ;).
Mooie apparaatjes! Veel plezier ermee d:)b

[ Voor 7% gewijzigd door Infinchible op 12-10-2023 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
kepler schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:39:
[...]

Hmm ja, dat zou kunnen. Misschien ben ik dan van de oude stempel, maar dat soort dingen doe ik op gevoel :D En ik een ook geen wereld records, misschien is dat het :P
Inmiddels gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMf-_8wguQH8dqGk9vqB8XAdjNI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Rf8zgfvxodZi1U1qztPh7cqA.png?f=fotoalbum_large

Als je de route weet doet weet die de hoogte verschillen dus kan die daar in differentiëren.

Ik denk dat de wereld record houders zulke hulpmiddelen juist niet gebruiken en dat het meer is voor ons lesser mortals als hulpmiddel.

Voor een PR poging kan het ook iemand helpen als het je ding is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:12

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vandaag was op buienradar precies tussen 16 en 17u geen blauw te zien.
3x raden wanneer ik heb gegaan ;).

Lopen ging mwa, gisteren (iets te) fanatiek spieroefeningen gedaan.

Moet nog wel even aan de bak om in december relax een marathon te lopen. :D.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 12-10-2023 22:18 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Sport_Life schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 22:17:
[...]

Vandaag was op buienradar precies tussen 16 en 17u geen blauw te zien.
3x raden wanneer ik heb gegaan ;).

Lopen ging mwa, gisteren (iets te) fanatiek spieroefeningen gedaan.

Moet nog wel even aan de bak om in december relax een marathon te lopen. :D.
Dat ligt maar net aan waar je woont ;)

Hier was het in elk geval tussen 20:00 en 21:00 droog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 17:12

Er bestaat wat mij betreft geen kutweer voor de motivatie. Na het lopen spring ik hoe dan ook onder de douche. Of ik daarvoor al nat ben of niet, dat maakt me niet zoveel uit.

Dat klinkt stoer, maar het is niet zo dat ik slecht weer niet vervelend vind. Ik loop bij een AV en moet altijd een eindje fietsen. Dik 10 min naar de baan, een klein half uurtje voor de zaterdagmorgen training in het bos. Het enige wat ik wel echt naar vind, is als ik onderweg ben naar een natte/koude training. Ben ik eenmaal aan het lopen, dan boeit het mij ineens helemaal niet meer. Zolang ik goed gekleed ben voor de omstandigheden en het niet kneiterhard bevroren of glad is, dan is het altijd goed weer om te lopen. Niet om er heen te fietsen. Terug boeit niet meer want thuis wacht de warme douche.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Flipm0de schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:59:
[...]

Dat is tenminste eerlijk. De leeftijd kan het in ieder geval niet zijn!

Ik ben net boven de 40.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
@ob3lix het moeilijkste is om jezelf in het begin niet op te laten naaien door iedereen om je heen. Dat heb je al redelijk bedacht maar het is echt bizar moeilijk om de eerste 5km niet een minuut te snel te lopen. Die voel je aan het einde altijd zitten. Dus doe het absoluut rustig aan! Liever iets te rustig dan te snel!
Sterkte a.s. zondag. Hoor een hoop mensen over hoe aan te kleden.. Kleed jezelf vooral niet te warm! Of je moet slecht met kou om kunnen gaan 11 graden en vochtig is idd niet veel. Maar persoonlijk niet iets om voor lange mauwen te gaan :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 17:12
Ik heb vroeger wel vaker hardgelopen, maar ik ben destijds lang geblesseerd geraakt door de befaamde shin splints vanwege verkeerd schoeisel en waarschijnlijk ook te ambitieus starten. Iets wat daarna wel vaker in iets mildere klachten terug kwam en ik het daarom ook niet lang kon volhouden. Het maakte niet uit hoe langzaam ik startten. In de tussentijd nog gaan voetballen, maar dat was geen succes op kunstgras en wel veel getennist. Dat laatste ging dan eigenlijk heel goed en kon ik makkelijk uren volhouden voor meerdere keren per week.

Nu ben ik alweer een tijd bezig (ruim een half jaar) en het lijkt wel goed te gaan. Ik heb uiteraard andere schoenen dan voorheen bij een van de bekende hardloopwinkels aangemeten en Ik loop de laatste tijd 1x per week rond de 5 kilometer. Dit doe ik dan in combinatie met 1x per week wielrennen. Ik heb nog wel het gevoel dat 2x per week hardlopen te belastend is voor mijn enkels, maar dat kan ook een stukje in mijn hoofd zitten. Ik waag het er nog maar niet op om meermaals per week te gaan lopen. Gezien ik ook nog kan fietsen hoeft dat ook niet per se. Wellicht dat ik de belasting aan moet passen door iets meer looppauzes in te lassen als ik 2x ga lopen en meer moet trainen voor mijn core en sterkte in mijn enkels.
Er speelt een combinatie van twee dingen: trainings belasting en training frequentie.

Je basisconditie zal al wel prima OK zijn. Maar daarin zit ook het gevaar. Te snel uitbouwen naar te hard / te lang. Je spieren en hart/longen (duur woord: cardiovasculair, 3x woordwaarde) zijn al aardig goed en ontwikkelen bovendien heel vlot op een trainingsprikkel. Pezen en gewrichten reageren heeeeeel veel trager. Na een tijdje komen ze weer bij elkaar. In dat tijdje verdient de fysio een goede boterham aan de blessures door overbelasting van pezen/gewrichten. Kortom, qua belasting moet je als beginnend loper langzaam opbouwen als je heel wilt blijven. Langzamer dan wat je in eerste instantie voelt aan je lijf. Want dat is vooral cardiovasculair en spieren. Als je pezen en gewrichten gaat voelen, dan is het al te laat. Je zit dan al in de overbelasting.

Een ander aspect is hoe het lichaam reageert op trainingsprikkels. En die reactie op trainingsprikkels geldt voor spieren en cardiovasculair, maar ook voor pezen en gewrichten. Het is de bedoeling dat iedere training een prikkel is voor het lichaam om op te bouwen. Het lichaam moet merken dat het ergens niet goed genoeg is. Als je tussen twee prikkels het lichaam volledig laat herstellen, dan is er geen prikkel om te verbeteren: in de huidige staat kan het prima herstellen tussen twee belasting. Niks meer aan doen. Effectiever is het om een nieuwe prikkel aan te bieden juist voordat het lichaam volledig hersteld is.

Je biedt cardiovasculair vlot genoeg nieuwe prikkels door de afwisseling tussen fietsen en lopen. Hart/longen en spieren gaan hier goed op. Maar de belasting op pezen en gewrichten is bij het lopen veel groter dan bij het fietsen. Juist de pezen en gewrichten moeten trainingsprikkel krijgen om sterker te worden. En die prikkel geef je nu maar eens per week. Dat is te weinig, tussentijds volledig "uitgerust" dus er is geen prikkel om te versterken. Eens per week is stilstand of achteruitgang. Twee keer per week is in stand houden. Drie keer per week is vooruitgang.

Kortom: in plaats van eenmaal 5km zou het al beter zijn om tweemaal 3km te lopen. Nog veel beter zou zijn om nu eerst driemaal 2km te lopen. Dat klinkt raar en te weinig als je al 5km kunt. Het is wel een effectievere prikkel voor je bewegingsgestel. En je weet uit ervaring al dat daar je zwakke punt ligt.
Enkele overwegingen die ik nu heb:
  • Aansluiten bij een atletiekvereniging/hardloopclub -> dit geeft wel meer verplichtingen terwijl ik daar eigenlijk de tijd niet voor heb.
  • Loopcoah inschakelen, maar dit is misschien teveel van het goede?
  • Meer oefeningen doen om mijn stabiliteit en sterkte van mijn enkels en core te verbeteren. Dit moet ik sowieso gaan doen.
Ik zeg: atletiekvereniging. Ik zat er een beetje hetzelfde in als jij, wel eens begonnen aan hardlopen maar ik kreeg altijd ergens last van: enkels, knieën. Meer dan 30 jaar heb ik gedacht dat mijn lijf niet geschikt was voor hardlopen. Stom toevallig ben ik tegen heug en meug bij een atletiekvereniging terecht gekomen. De kundige begeleiding, verantwoorde opbouw, technische loopscholing, afwisselende trainingen en de leuke mensen hebben mij een geweldige boost gegeven. Zonder dat was ik allang weer afgehaakt. Ik ben nu een enthousiaste loper en boek ondanks mijn leeftijd nog steeds behoorlijke vooruitgang. In techniek, in snelheid. Zonder pijn en met veel plezier.

Bij mij zijn dat geen verplichtingen. Er is niemand die mij verplicht om te komen trainen. Voor mijn niveau kan ik drie tot vijf trainingsmomenten per week meepakken bij de AV. Ik ben helemaal vrij om daar wel of geen gebruik van te maken. Sommige lopers pakken er 3 per week. Sommigen pakken er één per week (en lopen de andere twee keer zelf).

Oefeningen voor enkels en core zijn hoe dan ook goed. Voor core oefeningen: het internet staat er vol mee. Voor je enkels: onverhard lopen. Bos, duinen. Rustiger aan dan weg of atletiekbaan (rustige kilometers in je training zijn belangrijk). De onregelmatige ondergrond is een prima prikkel voor ontwikkeling van je enkels. Wel goed opletten waar je je voeten neerzet. Vooral boomworstels zijn berucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
[...]

Toen ik dit las was mijn 1e gedachte dat mij dat wel was gelukt, maar naar controle bleek dat toch niet het geval. 8)7

Wel leuk even terug te kijken welke splits ik heb gehad in de 3 marathons die ik tot heden heb gelopen:
  • Rotterdam 2021: 1:48:50 & 1:50:21 - eindtijd 3:39:11
  • Eindhoven 2022: 1:44:33 & 1:47:41 - eindtijd 3:32:14
  • Rotterdam 2023 1:41:32 & 1:40:34 - eindtijd 3:22:06
Enkel bij de laatste dus een negatieve split van 58 seconden. Deze 2e helft is tot heden ook nog steeds mijn PR op de halve. :P

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Liever in het donker en in de regen dan met 22+ graden en felle zon. Voor mij is dit weer ideaal om betere tijden te lopen.... ow ja ik ben 46

Ultra 7 265K / GB B860 AORUS ELITE / RTX 5070 Gaming OC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhahyrion
Antonius schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:09:
[...]

Kortom: in plaats van eenmaal 5km zou het al beter zijn om tweemaal 3km te lopen. Nog veel beter zou zijn om nu eerst driemaal 2km te lopen. Dat klinkt raar en te weinig als je al 5km kunt. Het is wel een effectievere prikkel voor je bewegingsgestel. En je weet uit ervaring al dat daar je zwakke punt ligt.

[...]
Bedankt voor je uitgebreide reactie (y) . Ik dacht al wel dat ik mijn frequentie moest ophogen en dan eigenlijk de belasting te verlagen in die training. Ik ga eens kijken of ik dat kan doen met mijn huidige schema.

Qua basisconditie is het wel ok, maar ook niet super. Een paar uur fietsen gaat prima op snelheid, maar hardlopen is echt wel een stuk zwaarder. Ik heb nog iets overgewicht, maar de afgelopen maanden door middel van sporten en ook doordeweek dingen laten staan/bewuster kiezen een kilo of 9 afgevallen. Op de goede weg :)

Wellicht dat de atletiekvereniging hier in de buurt mij kan helpen. Misschien eens een proeftraining/les mee doen en wat vragen stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:08
Tim_W schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:12:
[...]

Toen ik dit las was mijn 1e gedachte dat mij dat wel was gelukt, maar naar controle bleek dat toch niet het geval. 8)7

Wel leuk even terug te kijken welke splits ik heb gehad in de 3 marathons die ik tot heden heb gelopen:
Enkel bij de laatste dus een negatieve split van 58 seconden. Deze 2e helft is tot heden ook nog steeds mijn PR op de halve. :P
Las toevallig hier weer is even mee, en dacht laat ik ook is kijken :)
Op m'n eerste en enige marathon die ik uitgelopen heb ( 1 dnf ervoor gehad ) liep ik de eerste helft 1:28:08 en 2de deel 1:27:09 dus @Hartloper >:) Marja dus wel m'n 2de poging dus moet je toch wel deels gelijk geven :P

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
[...]
Ik heb nog wel het gevoel dat 2x per week hardlopen te belastend is voor mijn enkels, maar dat kan ook een stukje in mijn hoofd zitten. Ik waag het er nog maar niet op om meermaals per week te gaan lopen. Gezien ik ook nog kan fietsen hoeft dat ook niet per se. Wellicht dat ik de belasting aan moet passen door iets meer looppauzes in te lassen als ik 2x ga lopen en meer moet trainen voor mijn core en sterkte in mijn enkels.
[...]
Er is al een hoop zinnigs gezegd, maar dit pak ik er nog even uit. Waar zit precies je zorg qua belasting op de enkels? Nu weet ik niet precies hoe 'enthousiast' je tennist, maar in mijn ervaring is de belasting op je enkels met tennis veel en veel groter! Eindeloos start-stop en draaien en keren vraagt een hoop. Dus als dat goed gaat, zie ik daar geen probleem. Ik denk dat mijn onderstel erg gelukkig was toen ik minder ging tennissen en meer ging hardlopen :+

Je noemt ook shinsplints, komt je zorg qua enkeles daaruit voort? Dat heeft in mijn beleving waarschijnlijk niet zoveel te maken met zwakke enkels, maar meer met looptechniek en schok(over)belasting. Gestructureerd en regelmatig trainen (meer dan 1x in de week) met een goed opbouwschema zou dit moeten ondervangen.

En core is altijd een goed idee. Doe ik ook veel te weinig :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

@Flipm0de ik loop wel regelmatig op m'n loopband als t buiten regent of als ik gewoon even geen zin heb om buiten te lopen, maar ik loop dan ook elke dag, dus gun ik mezelf dat ;) Soms even serietje er bij en lopen.
Ook bijna 40 :D

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
[...]

Hier dichter bij de 50 dan bij de 40 ;)

Maar als het even kan ontwijk ik de buien ook wel hoor, ik loop juist liever in 20+ met zon dan in de regen... Bij mij is het vooral het naar buiten stappen in de regen wat ik ruk vind, eenmaal buiten en lopend is het dikke prima en loop ik (meestal) wel weer met een glmlach.

Dus tja, eromheen plannen indien mogelijk en anders gewoon maar doen. (Bij mij helpt een schema volgen hier wel bij, dan MOET ik en hou ik me er ook aan... anders kan ik nog wel een dag overslaan ook).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-09 12:14
50+ en je kan me niet blijer maken dan me met extreem weer (nat/koud/heet/storm/steil/....)naar buiten sturen om een eind te rennen :Y

[ Voor 0% gewijzigd door TheOmen op 13-10-2023 10:06 . Reden: steil, niet stijl...prutser ]

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-09 11:01
Opzich vind ik buiten rennen door de regen niet zo'n probleem alleen ik hekel de natte schoenen die daarna tijden moeten drogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-09 15:48

Gotez

42

Ik heb deze trainer: https://www.letsgorunning.nl/

Inderdaad via Trainingspeaks een schema op maat, persoonlijk advies. Af en toe samen rondje rennen en bijpraten over vorm, techniek en ambities. We appen regelmatig en kijken samen naar doelen en wedstrijden. Ik wilde vooral coach om niet te hard van stapel te lopen en dat heeft zeker gewerkt. Iemand die meedenkt en meekijkt. Ik heb ook mooie resultaten bereikt, dit jaar PR op de 10 , vorig jaar op de 5 en de marathon. Ik ga nu trainen voor ultra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhahyrion
Roozzz schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:43:
[...]

Er is al een hoop zinnigs gezegd, maar dit pak ik er nog even uit. Waar zit precies je zorg qua belasting op de enkels? Nu weet ik niet precies hoe 'enthousiast' je tennist, maar in mijn ervaring is de belasting op je enkels met tennis veel en veel groter! Eindeloos start-stop en draaien en keren vraagt een hoop. Dus als dat goed gaat, zie ik daar geen probleem. Ik denk dat mijn onderstel erg gelukkig was toen ik minder ging tennissen en meer ging hardlopen :+

Je noemt ook shinsplints, komt je zorg qua enkeles daaruit voort? Dat heeft in mijn beleving waarschijnlijk niet zoveel te maken met zwakke enkels, maar meer met looptechniek en schok(over)belasting. Gestructureerd en regelmatig trainen (meer dan 1x in de week) met een goed opbouwschema zou dit moeten ondervangen.

En core is altijd een goed idee. Doe ik ook veel te weinig :P
Ik ben voornamelijk bang dat ik weer terug in de molen mag qua shin splints.Dat ik het heb gehad is ook alweer jaaaaren geleden, maar ik heb het hardlopen ook best lang vermeden. Die behandelingen waren echt geen pretje.

Nu merk ik dat ik een hardloopsessie (wel wisselend hoe lang) mij vaak een paar dagen gevoeligere enkels en soms ook schenen geeft. Dat zijn voor mij dan alarmsignalen om het weer rustiger aan te doen. Het rustiger/korter en frequenter doen zal hopelijk meer ontwikkeling geven aan mijn onderlijf. Teruggaan naar een start to run schema voelt wel een beetje gek, maar misschien moet ik ergens een middenweg vinden door 2 a 3 keer de 3KM te rennen per week in plaats van 1x 5KM.

Ik heb niet op hoog niveau getennist, maar wel 3 keer per week. Niveau was 7, dus het kon beter en slechter. Ik denk dat ik daar geen last van had, omdat het geen continu klappen waren. De ondergrond is ook zachter (smash court).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Verona27 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:08:
Opzich vind ik buiten rennen door de regen niet zo'n probleem alleen ik hekel de natte schoenen die daarna tijden moeten drogen.
Als je maar één paar schoenen hebt kan dat lastig zijn ja.

De schoenen die ik tijdens m'n loopje van gisterochtend aan had zijn waarschijnlijk ook nog niet helemaal droog, maar ik pak voor m'n geplande loopje van vanmiddag gewoon een ander paar uit de kast.
[...]

Wat heeft leeftijd er nou mee te maken? :?
Ik ken mensen van 50+ die wekelijks 100+ km wegtikken. Ben zelf ook 'al' 44 trouwens.

[ Voor 25% gewijzigd door InZane op 13-10-2023 10:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
TheOmen schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:53:
50+ en je kan me niet blijer maken dan me met extreem weer (nat/koud/heet/storm/steil/....)naar buiten sturen om een eind te rennen :Y
Heet - nee. De rest. ja. Ik heb wel altijd echt (minimaal) 3 schoppen onder m'n kont nodig om dan te gaan. Gisteren klein dribbeltje in de regen. Eindeloos meute en emmere bij de voordeur..wellus nietus.. toch gaan. tot de hoek even knorrig.. En daarna was het heerlijk. Zeiknat thuis, kleding in de machine, Blommetje onder de douche. Eindeloos tevreden. Maar dat gepiep om te beginnen. Ik heb het ook bij het water. Eenmaal klaar zo tevreden, maar om erin te springen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-09 11:01
InZane schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:36:
[...]

Als je maar één paar schoenen hebt kan dat lastig zijn ja.

De schoenen die ik tijdens m'n loopje van gisterochtend aan had zijn waarschijnlijk ook nog niet helemaal droog, maar ik pak voor m'n geplande loopje van vanmiddag gewoon een ander paar uit de kast.

[...]

Ik ken mensen van 50+ die wekelijks 100+ km wegtikken. Ben zelf ook 'al' 44 trouwens.
Ik heb 2 paar, maar soms duurt het echt lang voor mn schoenen droog zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:26

XyS

0.o.O

Tim_W schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:12:
[...]

Ja lachen, ik had blijkbaar toch een kleine negatieve split:

Rotterdam 2023: 1:39:48 & 1:39:21 - eindtijd 3:19:09

Zo voelde het niet. Ook als ik mn km splits terugkijk zijn ze veel stabieler dan hoe het voelde.

En het is echt perfect hardloop weer, kost wel beetje moeite om naar buiten te gaan maar na 1km heb ik het prima warm. Daarbij ben ik er ook achter gekomen dat ik toch niet zo goed tegen warmte kan, het gaat echt stukken beter met dit weer. Zin in zondag! Doe mee aan de HM van Amsterdam.

Afgelopen weekend nog een PR op de 10K gelopen: 41:19
Was niet van plan om zo hard te lopen en had de rest van de dag flinke koppijn, liep nuchter en het was ook best warm in de zon. Voortaan toch wat beter voorbereiden. Maar de conditie en vorm begint weer te komen 8)

[ Voor 10% gewijzigd door XyS op 13-10-2023 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
InZane schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:36:
[...]

Alles en niks: https://www.mamaliefde.nl...ratie-betekenis-wat-zijn/
Pagina: 1 ... 270 ... 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.