Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mosselmossel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16-09 04:58
m0ridin schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:13:
Zo, hier het laatste ~5k loopje voor de kustmarathon erop zitten. Voelde an sich lekker en prima (altijd wat kleine pijntjes zo voor een marathon), voorspellingen voor morgen zijn warm + aardig wat tegenwind geloof ik en de start is om 12:00 dus ideaal om toch voor een sub 3u te gaan :+

Nou ja, we zien het morgen wel. Een plan is een plan en daar ga ik ook voor, maar als al snel blijkt dat dat hem niet wordt (gevoel en hartslag in de gaten houden dus) dan wordt het simpelweg aanpassen.

Voel me verder goed en fit, deze week goed geslapen (niet zozeer lang, wel goed). Zo'n 3 weken zonder alcohol helpt daar ook wel bij, rusthartslag van 37 afgelopen nacht (ik ga er maar vanuit dat dat positief is, meestal betekent fitter bij mij een lagere rusthartslag dus zolang dit boven de 0 blijft ben ik tevreden ;) ) wat lager is dan ik me kan herinneren te hebben gezien.

Overall is het ~40-42 als ik me fit voel en getraind ben, en gaat het richting 45-50 als ik ehm... van de andere kant van het leven geniet :)

Blijft altijd 'spannend' en afwachten, altijd het gevoel 'volgende keer allemaal wat beter over nadenken' want heb zo de laatste dagen altijd maar het gevoel dat ik maar wat doe.

Anyway, ook zin in! (En zin in dat het klaar is, dat ook wel weer...)
Het verneukeratieve aan de Kustmarathon (ik liep hem drie keer) is dat het venijn in de staart zit. De eerste 20 kilometer zijn nagenoeg vlak, over de Stormvloedkering. Dan zou je inderdaad aan het begin kunnen zeggen 'ideaal om toch voor een sub 3u te gaan', maar weet dat als je echt snel wil lopen, je dat wel moet bekopen in de tweede helft van de Kustmarathon (strand (valt vaak mee, maar je kan pecht hebben), heuveltjes, nog duizend huiveltjes, trappen, hele hoge duinen. Loop je de eerste helft te snel, dan ga je dat daarop echt bekopen.

Ik zou bij de kust altijd rekenen op je Rotterdam-tijd plus 20 minuten ofzo.

Maar: heel veel plezier! Want het is een fucking leuke marathon.

Battletag: Iigy#2192

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:46
@NoReseth @mosselmossel

Thanks voor de tips en info! Het plan is vooral gecontroleerd te lopen, dus zeker niet te snel (hoewel de verleiding altijd groot is en je daar vaak pas te laat achterkomt natuurlijk). Eigenlijk vermoed ik dat die sub3 idd vrij onmogelijk gaat zijn, sub 3:15 is ook dikke prima ;)

Maar goed te weten van de eerste helft en de 2e! Dat zal ik zeker meenemen...

Verder, ik laat het gewoon gebeuren en ga het ervaren. Ik probeer altijd mijn hartslag in de gaten te houden en daar volgt dan uiteindelijk het tempo uit. Heel benieuwd wat dat vandaag gaat zijn :)

Thanks!

[ Voor 4% gewijzigd door m0ridin op 07-10-2023 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Iemand bekend of je de 'heuvel' bij Natuurpark Lelystad/HVC afvalverwerking kunt gebruiken voor wat HM training?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Capzilla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-05 14:11
mosselmossel schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 07:24:
[...]

Ik zou bij de kust altijd rekenen op je Rotterdam-tijd plus 20 minuten ofzo.
Dat werd voor mij vanmiddag Rotterdam+75, eindeloos windkracht 6 tegen was killing. Dus erg benieuwd hoe het @m0ridin beviel. Sub-3 had een plek bij de eerste 20 betekent.

(Offtopic... volgens mij ben ik echt al tien jaar niet op GoT geweest... foei)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:29
Hoe gaat het traplopen inmiddels @polthemol ? :+

Lijkt me een mooie revanche na de zeperd van een paar weken terug.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Infinchible
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-09 00:23

Infinchible

Woef!

Highland schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:41:
[...]

Klopt. Na een stevige verstuiking enkele jaren terug let ik daar ook wel op en doe ik het meestal ook. Maar in de herfst liggen er nu eenmaal veel dennenappels en takken in het bos, een korte blik op je horloge voor de route kan dan al genoeg zijn om te verzwikken. Of er schuilt een oneffenheid onder het bladerdek. Ik merk dat de angst voor weer een verzwikking nu nog te groot is om weer in het bos te gaan lopen (nog afgezien van de dikke enkel). Eerst maar eens herstellen en enkelversterkende oefeningen doen en dan weer opbouwen. Volgend jaar ga ik wel weer in het veld/bos lopen, want trailen zie ik wel als mijn voorland wanneer hard op de weg lopen door de leeftijd er niet meer in zit.
Op welke schoenen loop je in het bos?
Ik merk dat ik hoe lager de schoenen zijn, hoe minder snel je omslaat en het ook beter op kunt vangen. Misschien is dat nog een idee, in het bos loop je toch het meest onverhard, dus dan heb je misschien ook wat minder demping nodig. Al zou ik het dan wel even opbouwen als je daarop overstapt.

Voor mij vandaag nog wel hardlopen, maar heel anders dan ik normaal gewend ben :P . Clubkampioenschappen op de atletiekvereniging en daar ingeschreven voor een aantal onderdelen om eens een keer uit te testen hoe dat nou is. Spikes gekocht op marktplaats voor 5 euro :9
Ging om de meerkamp (100m, verspringen, speerwerpen), 200m en 600m, er was ook nog een 3000m, maar deze was helaas gelijk met het speerwerpen.
De looponderdelen gingen super lekker, tempo kwam makkelijk en ook erg tevreden met de tijden. Verspringen was ik de eerste sprongen teveel bezig met de plaatsing van de voet, dus steeds inhouden vlak voor het eind. Maar de laatste sprong ging gelukkig precies goed en dat scheelde ook meteen een meter met de voorgaande sprongen.
Speerwerpen moet ik echt nog aan werken :+ , maandag kort wat tips en training van een teamgenoot gehad, toen ook meteen een spiertje verrekt in mijn elleboog, waar ik vandaag ook nog wat last van had. Maar toch met goede moed eraan begonnen, 2x ongeldig en 1x maar vanuit stand gegooid om toch nog iets op het bord te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cUbp4kRZMC7lWyJus7eObGc7F6A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c13cMMrGCnJ0jylhgExABgUB.png?f=user_large

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:11

polthemol

Moderator General Chat
Roozzz schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 22:07:
Hoe gaat het traplopen inmiddels @polthemol ? :+

Lijkt me een mooie revanche na de zeperd van een paar weken terug.
Ik ben er echt vet goed in geworden, beetje training helpt :P

Maar het ging vrij prima, tot een ~25Km ging het trap op ook nog vrij snel (rond de 6 minuten voor een ~508 treden), daarna kreeg ik kramp in de binnenkant van mijn bovenbenen, zo rond de aanhechting bij mijn knieën. Wat stretchen midden op de trap en daarna een snelle visit aan de massagepost verhielpen dat tijdelijk prima. Het was wel duidelijk dat de taktiek wat anders moest: wat meer eten/drinken (het was best warm) en trap op in een gestager tempo.

Bergaf kon ik tot aan het einde gewoon in vol tempo rennen, waar ik dan ook mijn grootste winst pakte. Het downhill trainen werpt zijn vruchten af in ieder geval op dat vlak. Tegen het einde zou ik net wel/net niet de 42 rondes behalen, het was minutenwerk. Klimmen ging nu heel langzaam met veel korte stops omdat mijn bovenbenen nu in een razend tempo verzuurden en verkrampten. Toen ik bij ronde 39 hoorde via de speaker dat het er nog in zat, besloten echt alles te geven wat ik nog had. 1 van mijn snelste afdaling eruit kunnen persen en doorgeduwd met klimmen, waarbij ik nog een keer dreamatisch tegen de vlakte ging met 2 benen die verkrampten.

Uiteindelijk op 41 rondes blijven steken, dacht ik. In het begin had ik echter problemen met mijn chip, strava leerde me dat ik wel degelijk 42 keer de trap op ben gegaan :D

Strava or it didn't happen!

https://www.strava.com/activities/9994787106#kudos

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:53
Voor diegene die het willen bekijken, Eurosport 1 zend de marathon van Chicago uit om 14:30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:30

Secsytime

Automagisch

Marc3l schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:04:
Voor diegene die het willen bekijken, Eurosport 1 zend de marathon van Chicago uit om 14:30
Dat is een betaalde zender?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
Zo ver ik weet gratis (KPN op kanaal 35)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Marc3l schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:37:
Zo ver ik weet gratis (KPN op kanaal 35)
Heb geen tv :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:35
Ook op YouTube te volgen. Helaas net nu schoonouders op de koffie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Hartloper schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 15:05:
Ook op YouTube te volgen. Helaas net nu schoonouders op de koffie.
Oh help, ik verzuip meteen in een stapeltje misschien valide streams. Heb je toevallig ook een linkje naar de juiste?

En sterkte ;)

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• m0ridin
@polthemol Haha, gekkenhuis! Wel hele mooie hoogte/tempo grafiekjes op strava :)

Hier stond zaterdag dus de kustmarathon op het programma... In al mijn naiviteit en jeugdige (nou ja) overmoed dacht ik in eerste instantie "Hey! Een sub 3u kan misschien toch wel?"

Nou ja, dit topic en wat verder zoeken deed al snel tot de conclusie leiden "Nou nee, eigenlijk niet!" Dus daar een kwartier bij opgeteld als 'doel' (voor zover er een echt heilig doel was, ik liet me vooral verrassen door wat ik tegen zou komen).

Nou, dat was een hoop wind! De knetters...Het begon nog best prima, maar eigenlijk na 7 of 8km draaide je de stormvloedkering op en daar was het volle bak (beetje schuin) wind tegen.Nou, aangezien je dan nog 30+ km in diezelfde richting bleef lopen voorspelde dat een hoop moois.

Gelukkig wel in een groepje waarbij er wat afgewissed werd en je nog enigzins beschut kon lopen soort van (toch eens opzoeken wat de etiquette daarin is ;) ) maar alsnog..Na 20km het strand op, gelukkig wel goed loopbare stukken grotendeels maar alsnog weer die wind, volle bak. Zelfde verhaal, al merkte ik hier al dat het een zware bevalling ging worden. Tijdsdoelen waren ondertussen eigenlijk al compleet onbelangrijk geworden, gewoon maar zien te finishen zonder compleet in te storten.

Dat strandstuk duurde weer een km of 8 waarna je weer door de duinen verder mocht. Ook veel stukken op en neer, regelmatig trappen op en af wat ook steeds minder aangenaam werd (op werd gewoon lopend, af net iets meer dan gewoon lopend) en nog steeds die wind. Vooral hard werken dus en volhouden, tekenen van spieren die het allemaal niet zo leuk meer vonden dienden zich ook al aan...

Maar gelukkig kwam er 5km voor het einde een draai in het parcours waardoor je de laatste 5km de wind in de rug had grotendeels, dat was heerlijk. Minder heerlijk waren de trappen, en vooral die op 2km voor het eind. Eenmaal boven schoot de kramp in mijn hamstring en kon ik even niet meer lopen, daar 2-3 minuten stilgestaan, beetje rekken, daarna heel voorzichtig de trap af strompelen en een stuk over zacht zand nog gewandeld richting het hardere zand en dan is 2km nog een pokke-end.

Daar kon ik gelukkig weer enigzins rennen, wel de hele tijd bewust van krampen die op de achtergrond lagen en helemaal vanaf 500m voor de finish was het op het randje. Elke 100m was ik weer blij dat die goed ging en hoopte ik dat ik het tot het einde zou halen en niet tussen de massa toeschouwers stil zou vallen en strompelend verder zou moeten.

En gelukkig, dat lukte! Vrolijk ging ik niet over de finish, wel blij dat het klaar was! Even een nederig makende ervaring ;) Mooie marathon, mooie en fijne sfeer, maar poeh... wat pittig. Blijkbaar ook ECHT pittig deze editie want ze hadden de limiet met een kwartier verlend aangezien de wind zo hard was dat ook de toppers er10 minuten langer over deden dan je normaal zou verwachten.

Al met al in 3:23:30 over de finish gekomen voor een mooie 69e plek... Helemaal tevreden en kort erna alweer aan het genieten wel.

Ook nu, de dag erna, valt het gelukkig allerzins mee...Soepel wil ik me niet noemen, maar trappen op en af gaan eigenlijk wel best. Wandelen is ok... Rennen, daar wacht ik nog maar even een paar dagen mee ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

https://www.nu.nl/sport-o...bij-marathon-chicago.html
Wordt wrs een snelle tijd voor Sifan Hassan maar geen wereldrecord.... nog ca 11 km.
Nog zo'n 12 kilometer - Sifan Hassan zit overigens nu niet meer onder het schema van het wereldrecord. Haar verwachte tijd op dit moment: 2:12.13.
6 minuten geleden
Nog zo'n 12 kilometer - Het verschil bedraagt 10 seconden!
11 minuten geleden
Nog zo'n 13 kilometer - Sifan Hassan slaat inderdaad een gaatje! Over ongeveer 1 kilometer staat het eerstvolgende meetpunt. Dan weten we het exacte verschil.
14 minuten geleden
Nog zo'n 14 kilometer - Is een overwinning dan echt wéér haalbaar? Sifan Hassan lijkt Ruth Chepngetich te lossen! De Keniaanse doet er alles aan om aan te haken, maar het lijkt op dit moment niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
Wel knap, eerder in de race moest Sifan juist weer aanhaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Kiptum gaat hard zeg.. Zal de 2 uur eraan gaan? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
40sec in 2km winnen? Daar geloof ik niet in. Dus vandaag niet. Maar binnenkort ja zeker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Roozzz schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:26:
40sec in 2km winnen? Daar geloof ik niet in. Dus vandaag niet. Maar binnenkort ja zeker!
Sorry, bedoelde de 2:01 :P

Siffan ziet er vermoeid uit..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99

route99

2:00:35.... Kelvin Kiptum!
Nieuw WR !

Nu.nl:
3 minuten geleden
Ja hoor, Kelvin Kiptum is de naam! Hij is nog geen 24 jaar oud, maar schrijft het wereldrecord op zijn naam. Hij finisht in 2:00.35. Ongelooflijk!

[ Voor 130% gewijzigd door route99 op 08-10-2023 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Die nieuwe alphaflys moet ik ook hebben zeg :P :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ll roel j
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:15
Jeetje de 2 uur is nu wel realiseerbaar in een reguliere marathon. Bizar knap.

Ze lopen een hele sneller dan ik een halve _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Sifan ook op de nieuwe alphaflys :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc3l
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5w8rT94X51SMR5rNI69VwvF_jhk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EUA0w0EaF2EfrvKAYojhhEUr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Secsytime schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:45:
Sifan ook op de nieuwe alphaflys :P
Dit onderstaande artikel stond gisteren over de snelle schoenen Adidas en Nike en wat dat voor Hassan in Chicago kan betekenen....

Ik denk dat ze bij Nike nu heel blij zijn met haar tijd vandaag ook al was het geen WR, het was wel supersnel, iig wel een nieuw Europees record.2:13:44.

En Sifan toont wederom aan de het niet alleen een snelle schoen is maar ook de atleet het verschil maakt...
Assefa had volgens het artikel bij haar record alles mee, we zullen de details van Sifan vast nog uitgebreid kunnen lezen hoe terugkijkend het voor haar vandaag was..

https://www.volkskrant.nl...er=https://www.google.nl/
Draagt Sifan Hassan nog wel de snelste schoenen ter wereld?
Draagt Sifan Hassan zondag bij de marathon van Chicago nog wel de snelste schoenen ter wereld? Dat is de vraag nu Tigist Assefa op het nieuwste Adidas-model het wereldrecord met ruim twee minuten scherper stelde.

Erik van Lakerveld6 oktober 2023, 22:21

[ Voor 12% gewijzigd door route99 op 08-10-2023 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Ik dacht trouwens dat al die schoenen commercieel beschikbaar moesten zijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
Volgens mij ook gewoon de 2e tijd allertijden bij de dames. Het is dat er zo'n ontzettende hap uit het WR is genomen in Berlijn, dat vertekent wat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hartloper
Hassan zou het WR gebroken hebben als Assefa het niet 2 weken geleden héél erg scherp gezet had.
Wat een range heeft Hassan ! Van 1500m tot marathon.
Ik had een goede prestatie van haar verwacht, maar ik dacht eerder aan 2:15 en een tweede plaats. Niet deze verbluffende prestatie !

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hartloper
Kelvin Kiptum heeft het wereldrecord (voorheen Kipchoge met 2:01:09) verlaagd naar 2:00:35.

De eerste helft liep hij 1:00:48, de tweede helft onder het uur ! Net zoals in Londen had hij weer een fabelachtige versnelling na 30 km (30-40 kmsegment onder de 28 minuten - waanzinnig).

En in tegenstelling tot Kipchoge had hij nauwelijks hulp van pacers. Hij had er 4 maar na 5 km waren er al 3 gelost :)
De laatste pacer is lang meegegaan, tot 30 km, maar Kiptum liep naast 'm, dus hij liep niet uit de wind.
Geef Kiptum 3 goede pacers waar hij achter kan schuilen tot km 25, en hij loopt onder de 2 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:34

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Secsytime schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:52:
Ik dacht trouwens dat al die schoenen commercieel beschikbaar moesten zijn?
Dat dacht ik ook. Maar ja, wat is commercieel beschikbaar?

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:29

Niku

Alagaesii

Nou, bij deze een verhaal over een teleurstellend marathon debuut. Heb het hier al wel vaker geschreven, maar mijn voorbereiding is perfect verlopen. Aangesloten bij een AV, schema gevolgd en alle trainingen kunnen doen. Zes keer 30k+ gelopen en een HM PR van 1:31. Geen pijntjes, geen gekke dingen, helemaal klaar voor de grote dag.

Dan de dag zelf. Vanaf de start een ongemakkelijk, ‘kramperig’ gevoel in maag/darmen, maar kon er prima mee lopen (in het begin). Vertrok op een schema van 3:20 en de eerste helft ging goed. Kwam door in 1:40:02, perfect dus. Toen ook nog het gevoel dat ik alles onder controle had. Een paar kilometer later niet meer. Vanaf kilometer 25 knetter misselijk en mijn tempo begon in te kakken. Vanaf kilometer 30 schoot ik de zes minuten in en begon ik met stukjes wandelen om te kijken of de misselijkheid kon zakken: nee. Overwogen uit te stappen, maar wilde per se finishen in mijn eerste marathon. Tempo uiteraard helemaal weg, intussen ook last van mij rug omdat ik zo verkrampt liep. Uiteindelijk als een hoopje ellende gefinished in 3:50. Misselijkheid trok maar niet weg, drinken ging niet, dus op eigen initiatief de EHBO tent opgezocht en om hulp gevraagd. Snelle conclusie: aan het infuus. Halfuurtje later voelde ik me weer goed. Niet eens heel erg teleurgesteld, het was gewoon niet mijn dag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 22:09

Rudedadude

Maybe we were born to run

m0ridin schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 15:24:
@polthemol Haha, gekkenhuis! Wel hele mooie hoogte/tempo grafiekjes op strava :)

Hier stond zaterdag dus de kustmarathon op het programma... In al mijn naiviteit en jeugdige (nou ja) overmoed dacht ik in eerste instantie "Hey! Een sub 3u kan misschien toch wel?"

Nou ja, dit topic en wat verder zoeken deed al snel tot de conclusie leiden "Nou nee, eigenlijk niet!" Dus daar een kwartier bij opgeteld als 'doel' (voor zover er een echt heilig doel was, ik liet me vooral verrassen door wat ik tegen zou komen).

Nou, dat was een hoop wind! De knetters...Het begon nog best prima, maar eigenlijk na 7 of 8km draaide je de stormvloedkering op en daar was het volle bak (beetje schuin) wind tegen.Nou, aangezien je dan nog 30+ km in diezelfde richting bleef lopen voorspelde dat een hoop moois.

Gelukkig wel in een groepje waarbij er wat afgewissed werd en je nog enigzins beschut kon lopen soort van (toch eens opzoeken wat de etiquette daarin is ;) ) maar alsnog..Na 20km het strand op, gelukkig wel goed loopbare stukken grotendeels maar alsnog weer die wind, volle bak. Zelfde verhaal, al merkte ik hier al dat het een zware bevalling ging worden. Tijdsdoelen waren ondertussen eigenlijk al compleet onbelangrijk geworden, gewoon maar zien te finishen zonder compleet in te storten.

Dat strandstuk duurde weer een km of 8 waarna je weer door de duinen verder mocht. Ook veel stukken op en neer, regelmatig trappen op en af wat ook steeds minder aangenaam werd (op werd gewoon lopend, af net iets meer dan gewoon lopend) en nog steeds die wind. Vooral hard werken dus en volhouden, tekenen van spieren die het allemaal niet zo leuk meer vonden dienden zich ook al aan...

Maar gelukkig kwam er 5km voor het einde een draai in het parcours waardoor je de laatste 5km de wind in de rug had grotendeels, dat was heerlijk. Minder heerlijk waren de trappen, en vooral die op 2km voor het eind. Eenmaal boven schoot de kramp in mijn hamstring en kon ik even niet meer lopen, daar 2-3 minuten stilgestaan, beetje rekken, daarna heel voorzichtig de trap af strompelen en een stuk over zacht zand nog gewandeld richting het hardere zand en dan is 2km nog een pokke-end.

Daar kon ik gelukkig weer enigzins rennen, wel de hele tijd bewust van krampen die op de achtergrond lagen en helemaal vanaf 500m voor de finish was het op het randje. Elke 100m was ik weer blij dat die goed ging en hoopte ik dat ik het tot het einde zou halen en niet tussen de massa toeschouwers stil zou vallen en strompelend verder zou moeten.

En gelukkig, dat lukte! Vrolijk ging ik niet over de finish, wel blij dat het klaar was! Even een nederig makende ervaring ;) Mooie marathon, mooie en fijne sfeer, maar poeh... wat pittig. Blijkbaar ook ECHT pittig deze editie want ze hadden de limiet met een kwartier verlend aangezien de wind zo hard was dat ook de toppers er10 minuten langer over deden dan je normaal zou verwachten.

Al met al in 3:23:30 over de finish gekomen voor een mooie 69e plek... Helemaal tevreden en kort erna alweer aan het genieten wel.

Ook nu, de dag erna, valt het gelukkig allerzins mee...Soepel wil ik me niet noemen, maar trappen op en af gaan eigenlijk wel best. Wandelen is ok... Rennen, daar wacht ik nog maar even een paar dagen mee ;)
Nou ben ik toch benieuwd welke groep je het eerste deel zat, want ik ben in 3:22:30 over de finish gekomen. En ik ben nog wat opgeschoven het tweede deel, dus ik gok dat ik je nog ergens ingehaald heb? Ik zat nl. in de groep met de derde dame, met veel lopers van team Gonzales. Tot Domburg tenninste, vanaf daar ben ik door en drinkstop met twee bekertjes achterop geraakt en heb ik lekker in m'n eentje alle wind opgevangen oOo

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Niku schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:52:
Nou, bij deze een verhaal over een teleurstellend marathon debuut. Heb het hier al wel vaker geschreven, maar mijn voorbereiding is perfect verlopen. Aangesloten bij een AV, schema gevolgd en alle trainingen kunnen doen. Zes keer 30k+ gelopen en een HM PR van 1:31. Geen pijntjes, geen gekke dingen, helemaal klaar voor de grote dag.
Daar kon het niet aan liggen.
Dan de dag zelf. .................... Misselijkheid trok maar niet weg, drinken ging niet, dus op eigen initiatief de EHBO tent opgezocht en om hulp gevraagd. Snelle conclusie: aan het infuus. Halfuurtje later voelde ik me weer goed. Niet eens heel erg teleurgesteld, het was gewoon niet mijn dag.
Prima/verstandig dat je hulp gevraagd hebt (y)
Hoe warm was het tijdens de M? Dat je aan het infuus moest lijkt toch mogelijk een vochtprobleem. Wellicht dat je daar een volgende keer in de opbouw extra op zou kunnen letten? Ik ken het van mijzelf ook, bij een marathon moet het meeste echt kloppen om lekker te lopen.
Succes verder!
PS: Over de voorspellingen van Trenara hoeven we nu niks te bespreken. Bij de AV gaat het je vast lukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Rudedadude schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:54:
[...]

Nou ben ik toch benieuwd welke groep je het eerste deel zat, want ik ben in 3:22:30 over de finish gekomen. En ik ben nog wat opgeschoven het tweede deel, dus ik gok dat ik je nog ergens ingehaald heb? Ik zat nl. in de groep met de derde dame, met veel lopers van team Gonzales. Tot Domburg tenninste, vanaf daar ben ik door en drinkstop met twee bekertjes achterop geraakt en heb ik lekker in m'n eentje alle wind opgevangen oOo
Haha, dan heb ik denk ik een groot deel met je meegelopen? Ook in de groep van de derde dame namelijk :)

Volgens mij ook ongeveer op hetzelfde stuk dat ik moest laten gaan...hoewel ik eigenlijk ook geen besef meer heb van hoe, wat en waar precies.

Ik had een wit (grotendeels)/zwart singlet van runnersworld Utrecht aan, oranje/roze vaporflys next% (en 'deed maar wat in de groep; eerlijk gezegd ;) )

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

m0ridin schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:09:
[...]

Haha, dan heb ik denk ik een groot deel met je meegelopen? Ook in de groep van de derde dame namelijk :)

Volgens mij ook ongeveer op hetzelfde stuk dat ik moest laten gaan...hoewel ik eigenlijk ook geen besef meer heb van hoe, wat en waar precies.

Ik had een wit (grotendeels)/zwart singlet van runnersworld Utrecht aan, oranje/roze vaporflys next% (en 'deed maar wat in de groep; eerlijk gezegd ;) )
Ja, je loopt net wat achter mij, ik was in groen :) Ik heb keurig mee gedraaid op de kop tot halverwege het strand. Toen begon het wel op te gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNA0DNWUkpyeR7tUdn1qoBdlphw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9hcwynNNRNBTsl00pjJvZZ1F.png?f=user_large

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
Nou, bij deze een verhaal over een teleurstellend marathondebuut. Heb het hier al wel vaker geschreven, maar mijn voorbereiding is perfect verlopen. Aangesloten bij een AV, schema gevolgd en alle trainingen kunnen doen. Zes keer 30k+ gelopen en een HM PR van 1:31. Geen pijntjes, geen gekke dingen, helemaal klaar voor de grote dag.
...
Goh ja, de eerste is altijd moeilijk. Ik kan er van meespreken, net als velen hier.
Al lijkt je voorbereiding wel veel beter dan de mijne indertijd.
Heb je wel voldoende geoefend met drinken tijdens de voorbereiding ? En genoeg gedronken tijdens de wedstrijd ? Want het feit dat je aan het infuus moest lijkt er wel op te wijzen dat je niet genoeg gedronken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:29

Niku

Alagaesii

Hartloper schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:28:
[...]

Goh ja, de eerste is altijd moeilijk. Ik kan er van meespreken, net als velen hier.
Al lijkt je voorbereiding wel veel beter dan de mijne indertijd.
Heb je wel voldoende geoefend met drinken tijdens de voorbereiding ? En genoeg gedronken tijdens de wedstrijd ? Want het feit dat je aan het infuus moest lijkt er wel op te wijzen dat je niet genoeg gedronken hebt.
Veel geoefend met eten en drinken tijdens de voorbereiding, ging goed.

Eerste helft van de marathon goed kunnen drinken, bij elke post een paar slokken en halverwege een flesje gekregen. Maar vanaf kilometer 25 lukte het, door de misselijkheid, nauwelijks meer. Daarmee ging het dubbelop mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Rudedadude schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:23:
[...]

Ja, je loopt net wat achter mij, ik was in groen :) Ik heb keurig mee gedraaid op de kop tot halverwege het strand. Toen begon het wel op te gaan.
[Afbeelding]
Haha, wat grappig!

Heb zelf ook wel een aantal keer op kop gelopen, maar had niet echt door wat het systeem nou was dus ging gewoon maar af en toe naar voren als dat ok voelde en iemand al even daar liep. Daar totaal geen ervaring mee, meeste loopjes kom ik niet in groepjes terecht op de een of andere manier.

Hoe is het voor jou gegaan? Lekker gelopen (voor zover het lekker lopen was ;) )?

@Niku Ai, balen zeg... Misschien deels warmte maar als je van tevoren al een niet top gevoel had misschien toch iets te pakken misschien? (Of dat was gewoon de spanning...)

Hoe dan ook, rot dat het zo is gelopen. Volgende keer beter!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

m0ridin schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:57:
[...]

Haha, wat grappig!

Heb zelf ook wel een aantal keer op kop gelopen, maar had niet echt door wat het systeem nou was dus ging gewoon maar af en toe naar voren als dat ok voelde en iemand al even daar liep. Daar totaal geen ervaring mee, meeste loopjes kom ik niet in groepjes terecht op de een of andere manier.

Hoe is het voor jou gegaan? Lekker gelopen (voor zover het lekker lopen was ;) )?
Het grappige was dat degene met het zlm shirt een paar keer riep soepel draaien, maar zelf volgens mij geen meter kopwerk deed. Dat dames in een groep uit de wind gehouden worden is meestal wel logisch. Voor de rest had ik het idee dat Gonzales en specifiek de wat oudere man de regie had voor alle Gonzales runners en dat het zo wel prima liep.
Ik miste op het strand en eigenlijk ervoor al een beetje een drankpost. (de zln post heb ik laten schieten, later spijt van). Er was eerder een post na de strandopgang, maar er was nu een minipostje net voor de strandopgang die ik miste omdat het maar 2 personen waren met bekertjes. Daarmee miste ik m'n regelmaat en moest ik het dus volhouden tot Domburg en dat ging met hangen en wurgen in dat duinenstuk. Dus toen ik in Domburg 2 bekertjes staand gedronken heb was er een gat en dat kon ik nooit meer dichtlopen met die wind en hoe ik me toen voelde. Ik vond de tegenwind wel leuk, ik heb met een glimlach schuin tegen de wind in gelopen, gewoon omdat het zo bizar was die wind. Ging niet snel, maar ik was ook niet helemaal kapot. Stuk na de tank ging dus vlotter, maar met die trappen e.d. ook weer niet heel snel en ik voelde ook geen echte behoefte om lopers voor me nog in te halen, al heb ik er een aantal opgepikt die wel echt kapot waren. Ik heb me vermaakt dus, ik was na de finish eigenlijk ook meteen best wel weer ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Rudedadude

Dat punt op het strand mistte ik idd ook! Dacht eerst dat het gewoon toeschouwers waren oid met drinken, later besefte ik dat het het waterpunt was. Maar idd, die 'oudere' man van die Gonzalez groep leek wel een beetje de regie te hebben en ook zelf veel voorop te lopen.

Waarschijnlijk was ik dan 1 van die kapotte lopers trouwens, misschien heb je me wel ingehaald toen ik bovenaan de trap naar het laatste stuk strand stond te wachten tot de kramp weg trok. :+

Maar mooi dat je ervan hebt genoten, ik denk dat ik toch net te snel/lang boven mijn comfortabele grens liep waardoor het teveel volhouden was/

Moet wel zeggen dat het bij mij vrij vlot na de race ook wel weer prima was, even kort op een bankje gezeten na de finish en aardig snel hersteld.

Moet toch ook meer oefenen met rustig rennend drinken... Bij elke drankpost wandelde ik gewoon om een bekertje water te drinken maar ja, het groepje rende al drinkend door dus dan moest ik weer aanhaken. Zal ook wat energie gekost hebben.

Het was een leerzame en toch leuke ervaring :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:31

Dan de dag zelf. Vanaf de start een ongemakkelijk, ‘kramperig’ gevoel in maag/darmen, maar kon er prima mee lopen (in het begin). Vertrok op een schema van 3:20 en de eerste helft ging goed. Kwam door in 1:40:02, perfect dus. Toen ook nog het gevoel dat ik alles onder controle had. Een paar kilometer later niet meer. Vanaf kilometer 25 knetter misselijk en mijn tempo begon in te kakken. Vanaf kilometer 30 schoot ik de zes minuten in en begon ik met stukjes wandelen om te kijken of de misselijkheid kon zakken: nee. Overwogen uit te stappen, maar wilde per se finishen in mijn eerste marathon. Tempo uiteraard helemaal weg, intussen ook last van mij rug omdat ik zo verkrampt liep. Uiteindelijk als een hoopje ellende gefinished in 3:50. Misselijkheid trok maar niet weg, drinken ging niet, dus op eigen initiatief de EHBO tent opgezocht en om hulp gevraagd. Snelle conclusie: aan het infuus. Halfuurtje later voelde ik me weer goed. Niet eens heel erg teleurgesteld, het was gewoon niet mijn dag.
Knap hoor dat je hem hebt uitgelopen, denk dat je echt spijt had gehad als je uit was gestapt.

Wat heb je gisteravond en vanochtend gegeten? Anders dan anders? Te veel? Goed naar de wc geweest nog van tevoren?

Ik zou zeggen, dit is in zekere zin overmacht. Houd deze vorm vast, ff wat dagen niks doen en dan de conditie en voorbereiding doorzetten voor een volgend evenement. Misschien een leuke halve, of 10km en dan weer richting een revanche met een marathon in het voorjaar. Je hebt zoveel getraind en tijd in gestoken, ondanks de tegenvaller van vandaag kun je er op langere termijn blijvend van profiteren.

Soms is het gewoon even wat het is. :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Slickk
Vandaag een schitterende 4 Mijl gelopen; iets te warm voor de lopers wellicht, maar voor publiek ideaal met het zonnetje.

Net voor de start wat naar voren gekropen en daardoor de eerste kilometer alle ruimte om lekker in het ritme te komen. Zelf lekker constant gelopen vanaf km 1, meer genoten dan andere jaren en doel gehaald door net binnen de 23 minuten (3’33) te finishen. Zoals altijd weer slalommen (meer dan vorig jaar, soms 7 man breed met geen doorkomen aan..), geen illusie om hier een 5km PR te lopen. Dat heb je met een recreanten startkaart.

Op naar wat meer kilometers de komende tijd en een leuke 10km op zoeken. Het viel me niks tegen qua fitheid. :D

Eind december een halve marathon staan, leuk doel om weer een fatsoenlijk schema voor te verzinnen en tussendoor wat plaatselijke loopjes.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-09 11:01
Vandaag op nationaal park de hoge Veluwe m’n eerste halve marathon gelopen. Was echt enorm genieten en een heel mooi en uitdagend parcours met de nodige hoogtemeters. Zeker een aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-09 11:01
Slickk schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:09:
Vandaag een schitterende 4 Mijl gelopen; iets te warm voor de lopers wellicht, maar voor publiek ideaal met het zonnetje.

Net voor de start wat naar voren gekropen en daardoor de eerste kilometer alle ruimte om lekker in het ritme te komen. Zelf lekker constant gelopen vanaf km 1, meer genoten dan andere jaren en doel gehaald door net binnen de 23 minuten (3’33) te finishen. Zoals altijd weer slalommen (meer dan vorig jaar, soms 7 man breed met geen doorkomen aan..), geen illusie om hier een 5km PR te lopen. Dat heb je met een recreanten startkaart.

Op naar wat meer kilometers de komende tijd en een leuke 10km op zoeken. Het viel me niks tegen qua fitheid. :D

Eind december een halve marathon staan, leuk doel om weer een fatsoenlijk schema voor te verzinnen en tussendoor wat plaatselijke loopjes.
Lekker bezig, die 4mijl kan je soms over de hoofden lopen inderdaad.

Welke halve wil je gaan doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
Verona27 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:11:
[...]

Lekker bezig, die 4mijl kan je soms over de hoofden lopen inderdaad.

Welke halve wil je gaan doen?
Ga weer voor de Gaasterlân Run, vorig jaar met een grote groep vrienden en kennissen geweest, leuke route door de Friese bossen (over verharde fietspaden, geen bosloop/trail). Met wat geluk nog derde geworden toen, dus goede herinneringen :) Is de zaterdag voor Kerst, perfecte timing om dan de teugels te laten voor tijdens de feestdagen :9B

[ Voor 4% gewijzigd door Slickk op 08-10-2023 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Slickk schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:14:
[...]

Ga weer voor de Gaasterlân Run, vorig jaar met een grote groep vrienden en kennissen geweest, leuke route door de Friese bossen (over verharde fietspaden, geen bosloop/trail). Met wat geluk nog derde geworden toen, dus goede herinneringen :) Is de zaterdag voor Kerst, perfecte timing om dan de teugels te laten voor tijdens de feestdagen :9B
Leuk, welke afstand ga je doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

m0ridin schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:00:
@Rudedadude

Dat punt op het strand mistte ik idd ook! Dacht eerst dat het gewoon toeschouwers waren oid met drinken, later besefte ik dat het het waterpunt was. Maar idd, die 'oudere' man van die Gonzalez groep leek wel een beetje de regie te hebben en ook zelf veel voorop te lopen.

Waarschijnlijk was ik dan 1 van die kapotte lopers trouwens, misschien heb je me wel ingehaald toen ik bovenaan de trap naar het laatste stuk strand stond te wachten tot de kramp weg trok. :+

Maar mooi dat je ervan hebt genoten, ik denk dat ik toch net te snel/lang boven mijn comfortabele grens liep waardoor het teveel volhouden was/

Moet wel zeggen dat het bij mij vrij vlot na de race ook wel weer prima was, even kort op een bankje gezeten na de finish en aardig snel hersteld.

Moet toch ook meer oefenen met rustig rennend drinken... Bij elke drankpost wandelde ik gewoon om een bekertje water te drinken maar ja, het groepje rende al drinkend door dus dan moest ik weer aanhaken. Zal ook wat energie gekost hebben.

Het was een leerzame en toch leuke ervaring :)
Ik ben ook nog altijd een staande drinker. Voldoende vocht is belangrijker dan een paar seconden. De eerste posten zorgde ik dat ik net wat vooruit was, zodat ik na het drinken meteen achteraan weer kon aansluiten. Als ik wat assertiever was geweest had ik lopend ergens ook nog wel een flesje kunnen krijgen, maar de dag dat ik support heb van langs de kant kan ik met gemak mijn PR verbeteren ;)

Ik heb goed binnen m'n grenzen gelopen. Met 2 weken geleden de 56K zevenheuvelentral in de benen was ik net weer ok. Was uiteindelijk ook een last minute beslissing om mee te doen, dus er zat geen druk op en dat helpt ook bij mij. En het was de zwaarste wind in alle 5 de edities die ik heb gelopen. Ik was blij dat er hoge bewolking was want anders was het nog zwaarder geweest. Ik liep in 2018 3:16 en in 2017 3:21 en dat waren echt nog jaren waarin ik nog niet onder de 3 uur liep op de marathon.

Ik vond het helemaal mooi dat ik in het bos Hinke nog inhaalde (een aantal hier in het topic kennen het achtergrondverhaal). Die had net een week ervoor de Spartathlon gelopen en zei dat ze daarvan toch ook nog niet helemaal hersteld was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Rudedadude schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:40:
[...]

Ik ben ook nog altijd een staande drinker. Voldoende vocht is belangrijker dan een paar seconden. De eerste posten zorgde ik dat ik net wat vooruit was, zodat ik na het drinken meteen achteraan weer kon aansluiten. Als ik wat assertiever was geweest had ik lopend ergens ook nog wel een flesje kunnen krijgen, maar de dag dat ik support heb van langs de kant kan ik met gemak mijn PR verbeteren ;)

Ik heb goed binnen m'n grenzen gelopen. Met 2 weken geleden de 56K zevenheuvelentral in de benen was ik net weer ok. Was uiteindelijk ook een last minute beslissing om mee te doen, dus er zat geen druk op en dat helpt ook bij mij. En het was de zwaarste wind in alle 5 de edities die ik heb gelopen. Ik was blij dat er hoge bewolking was want anders was het nog zwaarder geweest. Ik liep in 2018 3:16 en in 2017 3:21 en dat waren echt nog jaren waarin ik nog niet onder de 3 uur liep op de marathon.

Ik vond het helemaal mooi dat ik in het bos Hinke nog inhaalde (een aantal hier in het topic kennen het achtergrondverhaal). Die had net een week ervoor de Spartathlon gelopen en zei dat ze daarvan toch ook nog niet helemaal hersteld was :P
Ah ja, even vooruit rennen is inderdaad ook een goede optie..

En dang, 2 weken geleden de 56k zevenheuvelentrail en nu (last minute) deze? Respect hoor! Kom je daar een beetje uit de buurt dan toevallig dat je hem al zo vaak hebt gelopen?

Ik weet zelf nog niet eens of ik hem een 2e keer ga lopen :P (maar ja, nu weet ik wel beter wat te verwachten en eigenlijk heb ik me ook niet specifiek voorbereid voor deze kustmarathon... Had in juli een ultra in Ijsland en heb dat meer 'onderhouden' met de laatste maand of 2 nog wel enkele 30+ ers)

Kan me heel goed voorstellen dat het, als je wat comfortabeler loopt, ook echt genieten is. Nu ook wel hoor, zeker genoten (grote) delen tijdens en achteraf. Maar met een wat betere voorbereiding en kennis.

(en wat bedoel je met de hogere bewolking trouwens? Hoe maakt dat het minder zwaar?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

m0ridin schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 07:04:
[...]

Ah ja, even vooruit rennen is inderdaad ook een goede optie..

En dang, 2 weken geleden de 56k zevenheuvelentrail en nu (last minute) deze? Respect hoor! Kom je daar een beetje uit de buurt dan toevallig dat je hem al zo vaak hebt gelopen?

Ik weet zelf nog niet eens of ik hem een 2e keer ga lopen :P (maar ja, nu weet ik wel beter wat te verwachten en eigenlijk heb ik me ook niet specifiek voorbereid voor deze kustmarathon... Had in juli een ultra in Ijsland en heb dat meer 'onderhouden' met de laatste maand of 2 nog wel enkele 30+ ers)

Kan me heel goed voorstellen dat het, als je wat comfortabeler loopt, ook echt genieten is. Nu ook wel hoor, zeker genoten (grote) delen tijdens en achteraf. Maar met een wat betere voorbereiding en kennis.

(en wat bedoel je met de hogere bewolking trouwens? Hoe maakt dat het minder zwaar?)
Nee, maar de Kustmarathon is gewoon gaaf. Samen met Rotterdam voor mij de leukste marathons van Nederland. Deze omdat het zo aanvoelt als een grote afvalrace. Vroeger vanuit Rotterdam was het nog iets makkelijker. Ik heb overigens niet heel erg ingehouden. Ja, het eerste deel heb ik bewust een groep opgezocht en in de groep ging het tot aan het strand comfortabel. Maar goed, mijn eerste marathon was ook de kustmarathon van 8 jaar terug en toen heb ik na het strand toen alles wat omhoog ging (en dat is best veel) moeten wandelen. Dus wat voor zaterdag al gezegd werd: je moet sparen voor het tweede deel en er dan maar het beste van hopen.
En of de bewolking nu hoog of laag is maakt me niet uit ;) Maar ik was bang dat het ook nog eens echt warm zou gaan aanvoelen. Dat was nu alleen op een paar stukjes in het begin, maar de zeewind zorgde voor genoeg verkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:53
Gisteren mijn trenara schema van 10 km afgerond met een loopje van 12 km.
Ga nu een schema volgen voor sneller de 5 km te lopen.

De eerste 3 km heb ik telkens pijn aan voeten/benen/kuiten. Na een 3 km is de pijn weg en loop ik pijnloos.

Zijn hier tips voor of is dit iets dat gaat blijven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

svenn15 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 08:21:
De eerste 3 km heb ik telkens pijn aan voeten/benen/kuiten. Na een 3 km is de pijn weg en loop ik pijnloos.
Doe je eerst een warming up of ga je direct op de geplande snelheid lopen?
En: Houd er als beginnend hardloper rekening meer dat je belastbaar moet worden, maw jouw spieren en pezen moeten wennen aan hardlopen en de daarvoor benodigde tijd is voor iedereen verschillend.
Succes.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-09 19:28
Tof om jullie ervaring terug te lezen @Rudedadude , @m0ridin !

Zaterdag was voor mij ook de grote dag die eigenlijk al een jaar lang omcirkeld stond in mijn agenda.
Vooraf had ik de gedachte alle tijd te hebben voor een goede voorbereiding. In het voorjaar op de 5 en 10 een PR gelopen. Helaas ben ik na deelname aan de roparun "overtraind" geraakt waardoor ik de maand juli enkel maar wat duurloopjes heb gedaan, maar niet kon starten aan mijn marathon training.

Uiteindelijk ben ik in overleg met mijn fysio begin augustus gestart met een stoom voorbereiding richting de kust. Doel bijgesteld naar "uitlopen zou mooi zijn". Gelukkig was mijn duurvermogen heel goed, en mijn basis tempo (voor mijn doen) , zeer acceptabel.
Ik ben gestart met vooral duur training op tijd/afstand, en ik heb nagenoeg geen enkele "snelheidstraining" gedaan. Vanaf eind augustus heb ik de baantrainingen voorzichtig weer opgepakt, maar bleef de focus in mijn trainingen op afstand. Nagenoeg alle lange duurlopen die ik gedaan heb heb ik zonder tempo blokken in hoofdzakelijk Z1 gelopen. Uiteindelijk heb ik de voorbereiding afgesloten met duurlopen van 25, 30 en 33 die allemaal super easy aanvoelden. Enige "nadeel" is dat ik niet echt tempo werk getraind had.

Zaterdag was dan eindelijk de grote dag, ik was de hele week al enorm gespannen, maar ik wist dat ik er qua duurvermogen gewoon goed op stond en ik er klaar voor was. Voeding , drinken alles had ik getest vooraf. Enige lastige vond ik de drankposten, lopend drinken kan ik gewoon niet, en stoppen vind ik irritant want dan verlies je de aansluiting met je groepje. Daarom besloten om met mijn trailvest te lopen en 1 softflask van 500ml mee te nemen. Dan op 10 en 20 door mijn vrouw een nieuwe softflask laten aangeven. En mocht ik meer nodig hebben, dan kan ik mijn flask altijd vullen bij een drankpost.

Direct vanaf de start viel het mij op dat mijn hartslag bijna 10 slagen hoger lag dan in al mijn voorafgaande trainingen. Ik was bewust heel "behoudend" gestart rond 5:15 , wat normaal hoog Z1 zou moeten zijn, maar nu dus al laag Z3. Ik heb besloten mij niet gek te laten maken en het zou vast wel met de warmte, het ontbijt en de spanning te maken hebben. De pacer van 4:00 had ik in het startvak al gesproken en die ging weg op 5:15 voor de eerste helft, om zo voldoende buffer te hebben voor de tweede helft.
Ondanks dat mijn ronde tijden zelfs onder 5:15 lagen liep de pacer van mij weg, en heb ik besloten lekker mijn eigen race te lopen.

Na de eerste kilometers kwam ik op de kering aan. Iedereen die de kustmarathon route kent, weet dat dit het deel is waar het verschil gemaakt kan worden. Maar het gevaar loert, te hard en je moet het later bekopen. Te zacht, en je houdt misschien onvoldoende ruimte aan het einde over. Ik heb hier vooraf veel over nagedacht maar vooral besloten om niet te gek te doen, mijn eerste marathon wil ik genieten. Op de kering liep ik uiteindelijk toch harder dan vooraf gedacht, ondanks de rondzingende wind die echt wel heftig was , kon ik tempo's blijven draaien rond de 5:10.
Na de kering en de veerse dam volgde het befaamde strand. Hier had ik een paar weken terug nog de "kustloop" halve marathon gelopen om het strand te ervaren. Maar dit maal was de weg vanaf opkomst strand naar het "harde" stuk voor mijn gevoel oneindig lang, dit strand is zo lang, bizar! Eenmaal op het "harde" zand kon ik in een treintje gelukkig wel aardig volgen. Al moet ik zeggen dat het treintje voor mijn gevoel weinig wind tegen hield, het was meer dat het fijn was om het tempo te kunnen volgen.

Bij afkomst van het strand volgde de "manteling", een prachtig omgeving met flink wat hoogte verschil. Hier merkte ik voor het eerst dat mijn lichaam het zwaar begon te krijgen. Niet zozeer mijn benen, of mijn conditie, maar mijn buikspieren begonnen het zwaar te krijgen van het harde werken tegen de wind.
Ik ben vervolgens in mijn hoofd van punt tot punt gaan inbeelden wat er kwam, en daar ben ik mij op gaan richten.
Van de manteling naar Domburg, en na Domburg zou er als het goed is een wat "vlakker" stukje komen. Dat vlakker klopt, maar helaas waren dit ook duinpaadjes met klapzand waar ik totaal niet op kan lopen, en de pijn in de buikspieren werd als maar heviger.
Vervolgens volgde de dijk richting Westkapelle, eindelijk asfalt dacht ik , maar ik werd bijna van die dijk weggeblazen. En die buikspieren stonden in de brand , dit is denk ik voor mij het meest taaie stuk geweest van de hele wedstrijd. Ik hield mij vast aan de gedachte als ik bij het KNRM station kom dan draait het parcours en is de wind uit mijn gezicht. En dat was gelukkig het geval! Vlak kon ik het tempo weer heerlijk op pakken , easy naar 5:20 , maar helaas was ik al zoveel energy verloren in mijn lichaam dat ik na elke klim , en elke trap even op adem moest komen. Voornamelijk doordat ik door de pijn in de buikspieren er voor zorgde dat ik niet lekker door kon ademhalen. Maar ik had gelukkig veel marge. De laatste kilometers heb ik dan ook op die manier afgelegd, vlak tempo, omhoog rustig aan, bovenaan uitpuffen .... en door!
Uiteindelijk in de laatste kilometers kwam het laatste stukje strand, gelukkig lag dit er perfect bij, met de wind in de rug! Enig nadeel waren 7x paalhoofden waar je tussendoor moest. Maar ik wist dat mijn familie mij boven op de dijk bij Zoutelande stond op te wachten, i kwas er bijna! En ik had nog een paar minuten tot de 4:00 grens, dit moest lukken.
Bij strand afkomst stond mijn familie inderdaad boven aan, wat is dat een machtig moment, je familie zien op het moment dat je weet dat je de marathon gaat uitlopen. Vervolgens het laatste stukje dijk, vooraf de gedachte hier nog even te vlammen, in realiteit weinig energie meer over, maar wat heb ik daar nog genoten van al het publiek.
Uitendelijk ben ik gefinisht in 3:58:13

Wat een belevenis! Wat een dag. En direct na de finish , uiteraard wel vermoeide benen, maar niet de pijn, het strompelen zoals ik bij de vele anderen heb gezien :+

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
kepler schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:29:
[...]

Begrijp ik nu goed dat je een 100mijler wil gaan lopen, met een marathon schema als voorbereiding? Ik ben net bezig met het zetten van mijn eerste stappen in de ultra-wereld, maar dat klinkt als weinig training? Of werkt dat anders?
deze vergeten maar ja. De 'hooha 800 marathons'- trainingschema's voor ultra's zijn bullshit om te doen. Conditioneel heb je er niets aan, het risico op blessures vliegt omhoog ook nog eens.

Een beetje de truc is dat je met een 70km per week (of nog wat andere uren sport ernaast of de kinderen naar school brengen met de fiets/joggend met buggy/...) een heel eind komt. De grens wat je lichaam extra kan is vele malen verder dan we trainen. Bij een marathon wil je echter zo optimaal mogelijk over die finish rollen, bij de meeste ultra's is het doel veelal zo ver mogelijk komen en is het veel meer een zaak van gecontroleerd fysiek in elkaar storten :)

Je zult een ultra veel trager doen (afhankelijk van terrein ook natuurlijk) dan een marathon, pakt veel meer rust en je komt op een punt uit dat het een karakterding gaat worden: alles negeren en pijn/kramp/ongemakken en doorhobbelen. Als laatste heb je HET! beste wapen als je niet bij de goden van de Ultra hoort: leren wandelen tegen een 7km het uur (of nog wat sneller).

Daarbij heb ik ondertussen, ook met de gefaalde experimenten, wel wat ervaring in het lijf gekregen met plannen en het mentale aspect, dat scheelt ook een slok op een borrel. Ik hoef dus niet bv. een 100km te gaan doen om te weten hoe ik moet om gaan met drinken/eten/wat mijn lijf gaat doen. Als laatste speelt ook de tijd mee die je beschikbaar hebt: de meest optimale trainingstijd is de tijd die je hebt om te kunnen gaan trainen en die is beperkter met een kleine in huis ;)

@Niku balen! Over een weekje moet je eens rustig kijken wat er anders was op wedstrijddag. Je kunt natuurlijk altijd gewoon een rottig slechte dag hebben gehad waardoor het mis ging, de sportdrank was misschien niet helemaal ok voor je, beetje ziekjes, last van het 'stiekem warm'-weer, enz. En bedenk altijd: als het makkelijk zou zijn, zou het lang niet zo leuk zij om te proberen! :D Elke faal voegt gewoon wat meer glorie toe voor de keer dat het lukt (buiten dat je nog altijd qua debuut veel sneller bent dan de meesten :) )

[ Voor 20% gewijzigd door polthemol op 09-10-2023 09:25 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@NoReseth Mooi je ervaring te lezen ook :) Gefeliciteerd met je eerste marathon, mooie tijd en meteen een lekkere uitgezocht ;)

@polthemol Ware woorden! En ook mbt het wandelen, dat geeft zoveel rust en vertrouwen. Natuurlijk afhankelijk van limieten en alles, maar ik kan me dat met mijn eerste (Eiger 51) ook herinneren. Er werd toen ook gezegd 'Eigenlijk kun je het ook gewoon halen als je de hele tijd stevig doorwandelt'. Dat was zo een geruststelling, want wandelen kan je (bijna) altijd wel! Als je dan ook nog stukken kan hobbelen, kan het toch bijna niet mis gaan? ;)

Nou ja, relatief natuurlijk. 100 mijlers zijn weer andere koek, de knetters. Mooie koek, dat wel (lijkt me dan, spreek verre van uit ervaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:06
Ik had eindelijk gehoopt op schema te komen voor mijn jaardoel (in januari paar weken ziek geweest en probeer die beetje bij beetje in te lopen).

Ik liep nog zo'n 5km achter op schema voor de 1200km in het jaar maar zaterdag ochtend door mijn rug gegaan helaas. Kan nu wel weer rustig lopen maar af en toe wel een pijnscheut dus zal komende dagen nog rustig aan moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
Secsytime schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:29:
[...]

Leuk, welke afstand ga je doen?
Halve marathon; voor veel vrienden was het vorig jaar voor het eerst dat ze een halve marathon liepen en die hebben sindsdien de smaak te pakken dus dat is mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenn15
route99 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 08:40:
[...]

Doe je eerst een warming up of ga je direct op de geplande snelheid lopen?
En: Houd er als beginnend hardloper rekening meer dat je belastbaar moet worden, maw jouw spieren en pezen moeten wennen aan hardlopen en de daarvoor benodigde tijd is voor iedereen verschillend.
Succes.
Ik loop wel meteen maar wel wat trager op begin.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• m0ridin
Oh jee, ik zit alweer te kijken naar de volgende schemas en doelen... Vermoed dat het een marathon PR poging gaat worden :+

Heb in maart de 60 van texel en begin april de halve van berlijn geplanned, dat maakt het wat lastiger maar denk dat ik dan de utrecht science park marathon (mei meestal) als target ga nemen.

Op zich vind ik deze nooit zo heel uitnodigend (doe hier meestal de 10k of HM, puur omdat het een thuiswedstrijd is en vaak via werk kan) maar tegelijkertijd wel leuk om toch eens een hele te lopen in je eigen stad, het aardig in het verlengde ligt en ach... Ook wel te combineren qua training.

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Laatst online: 18-09 13:41

Darkasantion

Just keep swimming!

Gisteren weer meegedaan aan de 4mijl van Groningen en het was weer prachtig en leuk om te beleven.
Leuk parcours, afgezien van de eerste kilometer die smal en dringen is, en veel publiek langs de kant om je aan te moedigen.
Mocht gelukkig meedoen met een bedrijven-wedstrijd-team dus wave 2 en daarin ook vroeg naar voren gewurmd want had wel een snel doe.
Afgelopen jaren steeds sneller geworden op de 4mijl en wou die lijn eigenlijk wel doorzetten. PR was 21:43

Echter afgelopen jaar eerst getraind voor een 24 uurs race en erna voor de marathon van Oldenburg, dus wel veel kilometers gemaakt, echter niet op snelheid. Merkte wel dat mijn gemiddelde tempo in (lange) trainingen sneller werd, echter zou zich dat ook vertalen naar de kortere afstand?
Zaterdag nog 20Km in heel rustig tempo gelopen en zondag dan met heerlijk weertje en relatief ontspannen benen aan de start in Haren verschenen.
Doeltijd van 21:30 uitgesproken, dus 3:20 de Km, met de hoop dat dat realistisch was. Echter sinds vorig jaar Oktober geen echte wedstrijd meer gelopen en focus op lange afstand gehad, dus lang lang geleden dat ik dit soort afstanden/tempo's had gelopen dus ergens was het ook wel een beetje spannend. Kon ik dit tempo wel zo lang volhouden of was ik overmoedig geworden? Word natuurlijk ook een dagje ouder :P .

Vanaf de start was het meteen dringen in de eerste honderd meters, ondanks voorin starten, gelukkig voldoende ruimte kunnen vinden om door te kunnen lopen. Vanaf de rotonde in Haren was ik echt uit de drukte en had ik alle ruimte om mijn tempo/ritme te vinden. En dat lag hoog... Begon met 3:13 en dat tempo voelde best goed aan om de gehele afstand vol te kunnen houden dus dat ook geprobeerd.
Ergens was het ook wel eng om zo hard te lopen, want ja, (marathon)stemmetje in je hoofd schreeuwt het ondertussen uit dat je dat toch nooit vol ging houden :+ .
Toch maar genegeerd en licht verval gehad, echter steeds onder de 3:20, dus zo "buffer" gemaakt voor de laatste meters. Laatste mijl was zwaar, kon toen duidelijk vernemen dat ik echt op de limiet aan het lopen was, gelukkig tempo wel wat vast kunnen houden om zo als 4de van de bedrijvenloop te finishen in 21:17 :D .

Strava or didn't happen

Beloofd dus wat voor volgende week zondag op de marathon, onder de 3 uur moet zeker weer lukken, potentieel kom ik in de buurt van 2:45 :o . Dat zien we aanstaande zondag wel, vertrouwen is er zeker wel, zeker na de afgelopen weken en de 4mijl.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
@Darkasantion Hele knappe tijd! Zo’n wave met bedrijvenwedstrijdlopers lijkt mij ook wel eens mooi; startte nu vanaf wave 4 en dit jaar was het nog erger slalommen dan vorig jaar door wave 3 en 2 heen. Zelfde op de brede Verlengde Hereweg nog.

Welke marathon ga je lopen? Met dit soort tijden moet een sub 2:45 er echt wel in zitten. En weer een dik bewijs dat veel kilometers maken uiteindelijk tot leidt tot snelheid!

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Halve van Eindhoven. Kan er een heel verhaal over typen, maar de samenvatting is; liep lekker, perfect weer en dik PR; 1.21.29 (was 1.23.30 (vorig jaar))

En uiteraard bewijs

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Darkasantion schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:43:
Gisteren weer meegedaan aan de 4mijl van Groningen en het was weer prachtig en leuk om te beleven.
Leuk parcours, afgezien van de eerste kilometer die smal en dringen is, en veel publiek langs de kant om je aan te moedigen.
Mocht gelukkig meedoen met een bedrijven-wedstrijd-team dus wave 2 en daarin ook vroeg naar voren gewurmd want had wel een snel doe.
Afgelopen jaren steeds sneller geworden op de 4mijl en wou die lijn eigenlijk wel doorzetten. PR was 21:43

Echter afgelopen jaar eerst getraind voor een 24 uurs race en erna voor de marathon van Oldenburg, dus wel veel kilometers gemaakt, echter niet op snelheid. Merkte wel dat mijn gemiddelde tempo in (lange) trainingen sneller werd, echter zou zich dat ook vertalen naar de kortere afstand?
Zaterdag nog 20Km in heel rustig tempo gelopen en zondag dan met heerlijk weertje en relatief ontspannen benen aan de start in Haren verschenen.
Doeltijd van 21:30 uitgesproken, dus 3:20 de Km, met de hoop dat realistisch was. Echter sinds vorig jaar Oktober geen echte wedstrijd meer gelopen en focus op lange afstand gehad, dus lang lang geleden dat ik dit soort afstanden/tempo's had gelopen dus ergens was het ook wel een beetje spannend. Kon ik dit tempo wel zo lang volhouden of was ik overmoedig geworden? Word natuurlijk ook een dagje ouder :P .

Vanaf de start was het meteen dringen in de eerste honderd meters, ondanks voorin starten, gelukkig voldoende ruimte kunnen vinden om door te kunnen lopen. Vanaf de rotonde in Haren was ik echt uit de drukte en had ik alle ruimte om mijn tempo/ritme te vinden. En dat lag hoog... Begon met 3:13 en dat tempo voelde best goed aan om de gehele afstand vol te kunnen houden dus dat ook geprobeerd
Ergens was het ook wel eng om zo hard te lopen, want ja, (marathon)stemmetje in je hoofd schreeuwt het ondertussen uit dat je dat toch nooit vol ging houden :+ .
Toch maar genegeerd en licht verval gehad, echter steeds onder de 3:20, dus zo "buffer" gemaakt voor de laatste meters. Laatste mijl was zwaar, kon toen duidelijk vernemen dat ik echt op de limiet aan het lopen was, gelukkig tempo wel wat vast kunnen houden om zo als 4de van de bedrijvenloop te finishen in 21:17 :D .

Strava or didn't happen

Beloofd dus wat voor volgende week zondag op de marathon, onder de 3 uur moet zeker weer lukken, potentieel kom ik in de buurt van 2:45 :o . Dat zien we aanstaande zondag wel, vertrouwen is er zeker wel, zeker na de afgelopen weken en de 4mijl.
bam! lekker je PR aangescherpt :D

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:41
Hier gister de kwart in Eindhoven. Voorbereiding was beroerd met 3 weken geleden een operatie en een dikke verkoudheid vorige week.
Tegen alle verwachting in eigenlijk mijn eigen tempo kunnen lopen en vasthouden en 2 minuten van mijn snelste 10km af kunnen halen.
Bewijs
Nog niet half zo snel als sommige anderen hier lopen, maar niet iedereen kan de snelste zijn ;) Misschien wel goede motivatie voor degene die hier wel meelezen maar minder (durven te) posten omdat ze geen sub 4:00min/km tempo lopen bijvoorbeeld.

WoT stats

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Slickk schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:08:
@Darkasantion Hele knappe tijd! Zo’n wave met bedrijvenwedstrijdlopers lijkt mij ook wel eens mooi; startte nu vanaf wave 4 en dit jaar was het nog erger slalommen dan vorig jaar door wave 3 en 2 heen. Zelfde op de brede Verlengde Hereweg nog.

Welke marathon ga je lopen? Met dit soort tijden moet een sub 2:45 er echt wel in zitten. En weer een dik bewijs dat veel kilometers maken uiteindelijk tot leidt tot snelheid!
Oldenburg Marathon.
Vorig jaar had ik de keuze tussen Amsterdam en Oldenburg en voor Oldenburg gekozen. Dichterbij huis, qua inschrijving en alles eromheen goedkoper en makkelijker regelen en vind zo'n lokale wedstrijd ook wat meer charme hebben dan de mega-loop festijnen van Amsterdam/Rotterdam etc. En zeker als je "snel" wilt lopen is kleiner startveld erg prettig. Dit jaar dus weer die kant op, na erg leuke loop vorig jaar.
Parcours zou ook sneller zijn, elk jaar iets andere route, dus PR zou erin moeten zitten.

En ja bewijs weer geleverd dat veel kilometers ook tot snelheid leiden :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• m0ridin
@svenn15 Kan idd een kwestie van te koud beginnen zijn, maar let wel goed op... An sich is het niet erg als het stabiel zo blijft (volgens mij tenminste), maar het kan ook een teken van overbelasting zijn en je pezen/spieren die beginnen aan te geven "kijk uit he!". Als het erger wordt, neem een stap terug voor je echt met de gebakken peren zit!

@Darkasantion Damn, wat een tempo joh! Congratz. Zou zeker zeggen dat een sub 2:45 er in zit voor je! (Gebaseerd op het feit dat mij het ook is gelukt en mijn 4 mijl tempo niet zo hoog zou liggen!)

@Calitomnication Congrats!

@ElPaco Ook congrats! En iedereen loopt toch vooral voor (en tegen) zichzelf? Er zijn altijd wel mensen sneller, of langzamer (op 1 na aan beide kanten van het spectrum ;) ). Eigen doelen en prestaties is wat vooral telt wat mij betreft hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Shinji schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:39:
Ik had eindelijk gehoopt op schema te komen voor mijn jaardoel (in januari paar weken ziek geweest en probeer die beetje bij beetje in te lopen).

Ik liep nog zo'n 5km achter op schema voor de 1200km in het jaar maar zaterdag ochtend door mijn rug gegaan helaas. Kan nu wel weer rustig lopen maar af en toe wel een pijnscheut dus zal komende dagen nog rustig aan moeten doen.
Herkenbaar, ik kwam precies op schema voor het jaardoel en kreeg een longontsteking afgelopen maand.

Inmiddels weer aan het hardlopen, maar minder hard en ver als daarvoor (40sec/lm langzamer met een 5~10 slagen verhoogde hartslag). Hopelijk komt het goede gevoel snel weer terug.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ElPaco
m0ridin schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:38:

@ElPaco Ook congrats! En iedereen loopt toch vooral voor (en tegen) zichzelf? Er zijn altijd wel mensen sneller, of langzamer (op 1 na aan beide kanten van het spectrum ;) ). Eigen doelen en prestaties is wat vooral telt wat mij betreft hoor.
Ja zo zit ik er zeker ook in! Maar ik kan me tegelijkertijd heel goed voorstellen dat mensen niet zomaar durven posten als ze de tijden hier voorbij zien komen. Mij maakt het geen zak uit als ik de traagste ben, als ik mijn best maar heb gedaan ben ik tevreden.

WoT stats

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

ElPaco schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:19:
Hier gister de kwart in Eindhoven. Voorbereiding was beroerd met 3 weken geleden een operatie en een dikke verkoudheid vorige week.
Tegen alle verwachting in eigenlijk mijn eigen tempo kunnen lopen en vasthouden en 2 minuten van mijn snelste 10km af kunnen halen.
Bewijs
Nog niet half zo snel als sommige anderen hier lopen, maar niet iedereen kan de snelste zijn ;) Misschien wel goede motivatie voor degene die hier wel meelezen maar minder (durven te) posten omdat ze geen sub 4:00min/km tempo lopen bijvoorbeeld.
Ik begrijp dat sommige tijden die hier voorbij komen misschien intimiderend zijn, maar kan je met 100% zekerheid aangeven dat er hier niemand is die neerkijkt op "langzamere lopers". Dus laat tempo nooit een drempel zijn om hier te posten. Ben de laatse tijd wat minder actief geweest, maar deze groep moedigt mensen juist aan om te lopen. Iedereen geeft tips en neemt echt de tijd om inhoudelijk te reageren. En of je nu een HM in 1.18 of 2.10 loopt, je hebt er keihard voor gewerkt, dan krijg je ook het respect wat je verdient.

tips voor New York

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• m0ridin
Sterker nog, de 'langzamere lopers' lijden alleen maar langer dus hebben het alleen maar zwaarder ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Docslik
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-09 14:30
m0ridin schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:14:
Sterker nog, de 'langzamere lopers' lijden alleen maar langer dus hebben het alleen maar zwaarder ;)
En dit is voor vele van ons dan weer de motivatie om sneller te lopen.... :9
En zo is de circel weer rond. Hardlopen doe tegen jezelf, tenzij je Kpitum heet!

[ Voor 12% gewijzigd door Docslik op 09-10-2023 15:25 ]

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:10

uFx

uFx schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:33:
Heeft het zin om echt concreet langzamer te gaan lopen, gaat me dat voordelen opleveren en zijn er tips hoe je dat langzamer lopen kunt leren?
Ik quote mezelf even van begin dit jaar. Ik was toen wel bezig met hardlopen maar door diverse omstandigheden kwam ik niet verder dan 2x per week en dan ook nog eens met verkeerde trainingen. Na veel goede tips en adviezen vanuit jullie ben ik 3x per week gaan trainen met de focus op 'langzaam en lang'. De progressie na enkele maanden was leuk om te zien en toen ook eens weer een halve marathon gelopen in Utrecht (mei). Dat beviel goed maar ik zei toen wel iets van: "respect voor diegene die 2x het rondje doen voor een hele, dat zie ik mezelf nooit doen".

Maar toch kriebelde het om die lange marathon eens te doen. Omdat de training van de halve nog vers was heb ik dat verder opgepakt om naar een hele marathon te trainen, voor die in Eindhoven. Daarbij vooral gelet op rustig lopen, leren wat je aan gels naar binnen moet werken en hoeveel je moet drinken. Tijdens de trainingen duurlopen t/m 34 kilometer gedaan met het idee dat die laatste 8 op karakter gaan.

En gisteren was het dan zover: mijn eerste marathon! Beetje zenuwachtig maar mijn raceplan zat in mijn hoofd en ik was gewoon erg benieuwd wat van terecht zou komen. Ik wilde sowieso onder de 4u finishen maar dan liefste dichter bij 3u45 dan bij de 4u. In het startvak zag ik de pacers van 3u45 en vanaf de start ben ik daar bij in de buurt gebleven (wel met wat afstand; ik begrijp niet zo goed waarom sommige zo tegen die pacers aan zitten te hijgen :D). Dat ging de eerste helft helemaal goed: tempo lag lekker (5m20) en de gels gingen prima. Ik had ook het idee dat ik nog wat sneller zou kunnen maar het gaat hier wel over de marathon dus heb daarin bewust dit tempo aangehouden om mezelf niet op te blazen. Wel vind ik het nog moeilijk om te schatten hoeveel je moet drinken: bij trainingen had ik vaak dat ik moest plassen als ik rond de 500ml/uur zat. Dat wilde ik hier voorkomen dus heb in het begin niet teveel gedronken.

Tot ongeveer 28 km ging dat eigenlijk heel goed. Op dat moment kreeg ik wel het gevoel dat de pacers gingen versnellen maar dat was natuurlijk niet zo; ik had meer moeite om ze bij te houden ;) Dus toch nog een gel erbij, een halve banaan en wat drinken. Rond 32 km voelde ik ineens kramp in mijn linkerkuit wat ik eigenlijk nooit eerder heb gehad. En zoveel dat ik er niet doorheen kon lopen. Dus even gestopt, wat gestrekt en toen verder gelopen. Maar echt hetzelfde tempo aanhouden zat er niet meer in zonder in de kramp te schieten. Vanaf 35 km werd het echt heel zwaar met pijntjes overal en ook wat misselijkheid. Daardoor kon ik ook niet meer goed drinken of nog even een gel pakken voor het laatste stuk. Het tempo was inmiddels gezakt naar de 6m00. De Oirschotsedijk was ook wel een redelijk slagveld van mensen die waren gaan lopen, aan het strekken waren of naast de kant zaten. Gelukkig kon ik nog wel op dit tempo doorlopen maar het was wel een hel. En van te voren weet je dat dit gaat komen maar toch valt het dan tegen :+

Door alle support het laatste stukje door de stad ook overleeft en kwam uiteindelijk over de finish na 3u51m. Kramp, kippenvel en lusteloosheid: het was ondertussen wel duidelijk dat ik veel te weinig gedronken had. Het "zorgen dat ik niet hoef te plassen" is teveel in m'n hoofd gaan zitten en daardoor te weinig gedronken. Achteraf kun je beter een minuutje verliezen door even te plassen dan dat je op het einde er doorheen zit.

Gisteravond dacht ik echt: dit doe ik nooit meer. Ik heb van het laatste stuk ook niet kunnen genieten (terwijl dat bij een halve vaak toch wat meer genieten is van alle enthousiaste toeschouwers). Nu zie ik het vooral als een mooie ervaring waar ik veel heb geleerd wat ik mee kan nemen bij een eventuele volgende marathon.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Uiteindelijk gaat het erom dat je "plezier" hebt, een voldaan gevoel aan de finish en een prestatie neerzet waar je terecht trots op mag zijn.
Want heb je het wel "even" gedaan en het maakt niet uit of je eerst of laatste was, je hebt er wel voor getraind en afgezien!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

m0ridin schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:14:
Idd. Gisteren tijdens de Hm van Ehv waren er best veel achterblijvers van de marathon. Normaal kom je die vanaf de 14/15km tegen, maar dit jaar begon het al op de 10k. Dan heb ik serieus respect voor zo'n mensen.

Op dat moment zijn deze al dik 4 1/2 onderweg en worden links en rechts door HM lopers voorbij gelopen alsof ze stilstaan. Ondanks dat blijven ze doorgaan maar ik vraag me ieder jaar af wat de impact hiervan op mentaal gebied is.

edit:
Zoals @ElPaco terecht aangeeft, enige context. De start van de marathon is om 10u. De halve start om 14u. De Marathon maakt eerst een loop door Eindhoven Zuid, daarna Eindhoven Noord terug naar het centrum. Dit gedeelte is dan ook wat de HM lopers lopen. De mensen die "wij" dus op de 10 tegenkomen, hebben er op dat moment al 30 opzitten.

[ Voor 20% gewijzigd door Calitomnication op 09-10-2023 15:39 ]

tips voor New York

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09 13:28
Zondag 8 oktober: Rotterdam, Bergse Plasloop. Leuk lokaal evenement, netjes afgezet waar nodig met meer dan voldoende verkeersregelaars. 15K, 10K, 5K en een familieloop. Best een behoorlijk aantal deelnemers, leuke mix van tempo's en ervaring. Bewolkt, 18-20 graden, parcours had een afwijking van 200 - 400 meter bij de meeste lopers t.o.v. GPS, maar na de finish prima voorzieningen met water en fruit. Medaille is dan weer een afknapper (eenvoudig generiek ding met een sticker, geen gravering mogelijk) maar dat mag de pret niet drukken.

Aankondiging gekregen tijdens de starts dat het project A16 (van de snelweg) eenmalig een halve marathon gaat organiseren, zover ik begreep over de volgend jaar nog niet in gebruik zijnde nieuwe delen van de snelweg en tunnel. Ik heb nog niets online kunnen vinden, maar zeker even in de gaten houden zo'n eenmalige loop.

Edit: Gemiddeld 4:36 gelopen, normaal trainingstempo is 5:00 - 5:10 maar ja, competitie motiveert hè :)

[ Voor 39% gewijzigd door AtomicWing op 09-10-2023 15:32 ]

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElPaco
Calitomnication schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:26:
[...]

Idd. Gisteren tijdens de Hm van Ehv waren er best veel achterblijvers van de marathon. Normaal kom je die vanaf de 14/15km tegen, maar dit jaar begon het al op de 10k. Dan heb ik serieus respect voor zo'n mensen.

Op dat moment zijn deze al dik 4 1/2 onderweg en worden links en rechts door HM lopers voorbij gelopen alsof ze stilstaan. Ondanks dat blijven ze doorgaan maar ik vraag me ieder jaar af wat de impact hiervan op mentaal gebied is.
Ik had bij de 10km dat mensen binnen een kilometer al aan het lopen waren. Dan vraag ik me af of dit mensen zijn die letterlijk 0 training hebben gedaan en denken het wel even te kunnen of dat er iets anders is.

Dat je een 10km verkeerd inschat en dus niet het hele stuk kan hardlopen, prima, kan ik inkomen. Maar binnen een kilometer al, dan ben je wel erg slecht voorbereid.

Edit: Degene die jij bij de halve na 10 km tegenkomt hebben er zelf dus al 30 opzitten. Voor degene die de situatie in Eindhoven niet kennen. De halve is het laatste deel van de hele. De hele startte om 10:00 en de halve om 14:00.

[ Voor 10% gewijzigd door ElPaco op 09-10-2023 15:35 ]

WoT stats

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:12

Niellie41

[object Object]

Ik heb gisteren ook aan de kwart marathon in Eindhoven meegedaan. Een PR (0:52:37), want het was ook de eerste keer dat ik 10 km (of meer) heb gelopen.

Het was heel leuk! Mijn plan was rond de 5:00 min/km te lopen en dat was best goed gelukt. In het begin nog wat tijd verloren omdat het zo druk was, maar daarna kon ik redelijk mijn tempo aanhouden. Daardoor net geen 10 km onder de 50 minuten, maar prima. Dat komt de volgende keer wel. Ik had me in ieder geval goed vermaakt en zo veel mogelijk kinderen een high five gegeven. Is dan heel leuk om hun reacties te horen.

Voorheen vond ik duursporten niet leuk. Als basketballer was ik meer van de sprints en 5 km was voor mij ook wel het maximale. Daarna raakte ik verveeld. Sinds dit jaar ben ik gaan fietsen en nu kan ik duursporten ook meer waarderen. Hardlopen vind ik nu ook veel minder erg. Het begint bijna leuk te worden! :P De concepten van hoe te trainen zijn vergelijkbaar voor wielrennen en hardlopen. Dat is erg fijn. Volgende keer een Iron Man? :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
Nou ja, je hebt natuurlijk ook zat mensen die echt gewoon een uitje ervan maken ofzo... Danwel totaal niet voorbereid zijn, danwel gewoon lekker fotos maken onderweg en al grote delen lachend wandelend over het parcours gaan.

In beide gevallen geldt mijn 'respect' wat minder zullen we maar zeggen ;) Maar ok, als je anderen niet tot last bent nog prima I guess. Totaal niet mijn ding en mijn instelling, maar misschien zegt dat meer over mij en kan ik daar nog wat van leren want heb zelden een foto tijdens het rennen gezien waarbij ik lijk te genieten :+

(Maar dat doe ik echt wel hoor!)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niellie41

Niellie41

[object Object]

ElPaco schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:34:
[...]

Ik had bij de 10km dat mensen binnen een kilometer al aan het lopen waren. Dan vraag ik me af of dit mensen zijn die letterlijk 0 training hebben gedaan en denken het wel even te kunnen of dat er iets anders is.

Dat je een 10km verkeerd inschat en dus niet het hele stuk kan hardlopen, prima, kan ik inkomen. Maar binnen een kilometer al, dan ben je wel erg slecht voorbereid.
Ja, die heb ik ook veel moeten ontwijken. Heel bijzonder inderdaad. Misschien hadden ze zich in de dag vergist, want de wandeltochten waren op zaterdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:10

uFx

Calitomnication schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:26:
[...]

Ik heb ook nog een tijdje aan het parcours gestaan en de hele marathonlopers die veel moeite hadden om nog vooruit te komen werden veel meer aangemoedigd dan de snelle halve marathonlopers. Iedereen weet wel dat het juist voor deze marathonlopers extra moeilijk is en ik vind het echt heel knap dat ze gewoon doorgaan ondanks dat ze er helemaal doorheen zitten. Was een mooi sfeertje!

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
m0ridin schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:39:
Nou ja, je hebt natuurlijk ook zat mensen die echt gewoon een uitje ervan maken ofzo... Danwel totaal niet voorbereid zijn, danwel gewoon lekker fotos maken onderweg en al grote delen lachend wandelend over het parcours gaan.

In beide gevallen geldt mijn 'respect' wat minder zullen we maar zeggen ;) Maar ok, als je anderen niet tot last bent nog prima I guess. Totaal niet mijn ding en mijn instelling, maar misschien zegt dat meer over mij en kan ik daar nog wat van leren want heb zelden een foto tijdens het rennen gezien waarbij ik lijk te genieten :+

Maar daar is de wandeltocht (ik geloof tot 20km) voor op de zaterdag ;) Als je met 5000 (voor de 10K) man start loop je altijd wel mensen in de weg als je al zo snel wandelt.

WoT stats

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

m0ridin schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:39:

Het lastige hiervan is dat je nooit weet waarom iemand loopt. Voorbeeld; Een aantal jaren geleden tijdens de Venloop was een loper (vader van) en fanatiek hardloper in aanloop naar de Venloop plotsling overleden. Vader was al ingeschreven en dochter had als laaste eer besloten om de Venloop te doen. Halve marathon, 0 training dus de tijd was niet heel snel zullen we maar zeggen.

Ook zij kreeg commentaar vanaf de zijlijn, wat natuurlijk dik onterecht was.

Je weet nooit waarom iemand loopt, dat is het lastige. En uiteraard heb je er lopers bij die er een uitje van maken, je weet alleen nooit wie wie is :)

[ Voor 3% gewijzigd door Calitomnication op 09-10-2023 15:45 ]

tips voor New York

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• MJVR
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-09 18:33

MJVR

This rent is for space!

Na 14 jaar afwezigheid weer de HM van Eindhoven gelopen. Onderdeel van de voorbereiding op mijn eerste marathon in Rotterdam in april.

Veel blessureleed gehad en voorbereiding was daarom ver van ideaal. Vooraf een tijd tussen de 1h35m en 1h40m als doel gesteld maar veel belangrijker zonder blessure aan de finish komen.

Eerste tien kilometer tempo tot op de seconde (4.37) gelopen volgens planning zonder enige moeite en het was met al het publiek enorm genieten. Bij 10 km voelde ik een lege maag opkomen en was het klaar. Mijn eerste hongerklop ooit met hardlopen. Uiteindelijk de schade nog wel weten te beperken en in iets minder dan 1h42min gefinisht. Heb alleen vanaf de 13 km niets meer meegekregen.

Goed leermoment. Gaat me nooit meer overkomen maar stiekem toch wel balen omdat de eerste helft enorm goed ging. Aan de andere kant wel blij dat ik verder totaal geen pijn heb gehad. Zelfs de spierpijn vandaag valt enorm mee.

2 x de helft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-09 21:22
Niellie41 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:39:
[...]

Ja, die heb ik ook veel moeten ontwijken. Heel bijzonder inderdaad. Misschien hadden ze zich in de dag vergist, want de wandeltochten waren op zaterdag.
Wat ik begreep - er zal vast iemand zijn die het kan bevestigen - is dat meelopen voor ASML medewerkers gratis was. Lage drempel dus om je in te schrijven en ook een leuk shirtje ontvangen

[ Voor 3% gewijzigd door flyingdutchboy op 09-10-2023 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
flyingdutchboy schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:55:
[...]

Wat ik begreep - er zal vast iemand zijn die het kan bevestigen - is dat meelopen voor ASML medewerkers gratis was. Lage drempel dus om je in te schrijven en ook een leuk shirtje ontvangen
Net even nagevraagd bij een vriend die bij ASML werkt, en dat klopt, zij konden gratis gaan.

WoT stats

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niellie41

Niellie41

[object Object]

flyingdutchboy schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:55:
[...]

De meesten die vrijwel direct liepen, waren inderdaad meestal iemand met een AMSL shirt.

Ik geef dit wel terug als feedback. Misschien voor de 10 km ook start waves gebruiken, want dit was best erg. Er waren basisschoolkinderen die nog beter renden dan die ASML medewerkers.

[ Voor 18% gewijzigd door Niellie41 op 09-10-2023 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenn15
Wat doen jullie van algemene voeding.
Letten jullie op je eten of eten jullie wat jullie willen vermits je toch genoeg kcal verbruikt.

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:40
Nu snap ik waarom ik zoveel ASML shirts zag op het parcours en waarom het zo druk was bij de estafette wisselpunten tijdens de marathon (vooral) met ASML'ers. Was mijn 1e marathon dus had geen idee hoe druk de estafette normaal is?

Als ze het goed organiseren zonder al teveel opstoppingen weten te realiseren een mooi initiatief.
Ook op de halve zag ik bij het 10KM punt (daar woon ik) al veel mensen wandelen en tussen 16.15 en 16.30 kwamen de laatste lopers voorbij. Ok die starten dan wel om 14.30-14.15 maar vraag me af hoeveel plezier je hebt als je er 3 uur of meer op doet op de halve marathon en of een 10KM dan niet leuker is? Zit net even naar de uitslagen te kijken maar ook op de 10KM komen mensen na 2 uur binnen. Prima als je 'gewoon' in het juiste vak gaat staan want dan loop je mooi mee met de flow en heb je geen last van inhalers en de inhalers niet van jou. En het publiek in Eindhoven schreeuwt je wel naar de finish ;-) Zie ook dat er een apart ASML ranglijst is dus dat verklaart ook wel het record aantal deelnemers dit jaar. Wel mooi voor de organisatie en het parcoursrecord staat nu ook erg scherp met 2:04:52
Heb tijdens mijn marathon geen last gehad van de estafettelopers en was soms wel fijn om aan te kunnen klampen bij hun :D dus denk dat de estafette lopers achteraan/later mochten starten? De 5 en 10KM starten waren sowieso ergens anders dus die heb ik niet gezien verder.

Mijn 1e martahon ging ''redelijk'' en ben best tevreden. Had een Garmin programma medium doorlopen (van full potential) en dat ging goed. Enige was dat het op tijd was en niet zozeer op afstand en tempo. Dus was lastig inschatten wat een realistisch doel zou zijn. Dus uitlopen werd doel 1 en dan het liefste op 6min/km of sneller. Alles sneller dan 4.15 was dus mooi meegenomen. Ik voelde me goed laatste duurloop ging lekker en ook de tempoloop op 5.40 ging ok dus op die tijd ging ik van start. Jaja de ervaren lopers zien de 1e klassieke fout al ontstaan (denk ik) :9

Ik had in totaal 8 ''gels'' en 1 liter (2 softflasks) isotone drank mee, plan was 5/6 gels en zonodig 7 of 8 gels te nemen en genoeg drinken zodat ik op 40-60 gram koolhydraten per uur zou komen. Bij de start de 1e 2 Decathlon jelly's op en verder elke ~5 km een Decathlon gel met en zonder cafeine (2 om 2) op.
Na 25/30km 4 gels op en toen kreeg ik last van mijn maag, dus de andere 2 gels niet mer gepakt. Kon ook niet zoveel drinken omdat de maag begon te rommelen, honger/leeg gevoel in de maag kijken hoe ik dat kan voorkomen volgende keer toch wat vast voedsel mee??
Misschien toch te snel gestart of teveel gels in het begin op? Wie weet was het de temperatuur, hoorde mensen erover ''klagen'' tijdens de marathon, maar voor mijn gevoel was die temperatuur best, dus desondanks 'ik maar' een halve liter isotonedrank en water bij de posten op had toch nog redelijk kunnen drinken onderweg en pas op de A.Fokkerweg/Oirschotsedijk kramp in de linkerkuit. Tempo nog maar wat lager 6.35 en 6.50/km tussen de 30 en 40 KM om kramp te voorkomen en gelukkig was de maag alweer wat beter dus kon ik wat isotone drank drinken die ik bij me had.
Tempo kreeg ik er niet meer in zonde kramp dus maar uitlopen en binnen komen :*)
Benen voelen wel ok kan nog redelijk trap op en af dus de kilometers training hebben hun werk gedaan. Was het afzien? Zeker wel ook aangezien ik na 25km misselijk werd, en ik me even moest herpakken omdat ik die pas rond de 30/35 had verwacht. Gelukkig veel support van familie langs de kant, die hebben zich ook suf gefietst O+ dus dat hielp veel en uitstappen was dus geen optie. Ook nog veel andere bekenden die de moeite namen om me te komen aanmoedigen en dan uiteraard alle onbekenden die langs de kant staan en je vanaf het PSV stadion je de finish over schreeuwen _/-\o_
Na de finish uiteraard tranen dat vonden de kinderen wel raar maar die had ik onderweg ook al even toen ik ze en knuffel gaf om hun mooie spandoeken O+
Smaakt het naar meer?Ja dat denk ik wel zeker weer op de trails dan kan ik wat meer vast voedsel tot me nemen :9 maar denk dat er ook nog wel meer marathons gaan volgen. En ik deze leermomentjes mee ga nemen.

TLDR
1e marathon uitgelopen in 4:16:41 trots op prestatie en denk dat het wel beter kan als omstandigheden meezitten. Verder een afstand waar je U tegen zegt maar wel één die ik vaker ga doen :o
Strava or it didn't happen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
m0ridin schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:07:
Oh jee, ik zit alweer te kijken naar de volgende schemas en doelen... Vermoed dat het een marathon PR poging gaat worden :+

Heb in maart de 60 van texel en begin april de halve van berlijn geplanned, dat maakt het wat lastiger maar denk dat ik dan de utrecht science park marathon (mei meestal) als target ga nemen.

Op zich vind ik deze nooit zo heel uitnodigend (doe hier meestal de 10k of HM, puur omdat het een thuiswedstrijd is en vaak via werk kan) maar tegelijkertijd wel leuk om toch eens een hele te lopen in je eigen stad, het aardig in het verlengde ligt en ach... Ook wel te combineren qua training.
Voor een PR-poging is een dichte marathon ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Calitomnication schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:46:
Halve van Eindhoven. Kan er een heel verhaal over typen, maar de samenvatting is; liep lekker, perfect weer en dik PR; 1.21.29 (was 1.23.30 (vorig jaar))

En uiteraard bewijs
Het is net leuk om de uitgebreide verslagen te lezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:20
Dat ene pijntje blijft hardnekkig terugkomen en lijkt elke keer zich op een andere manier te uiten. Het lijkt de bilspier te zijn aan de rechterzijde te zijn, wat af en toe door trekt naar de schenen. De onderrug voelt vaak stijf, soms voel ik het aan de zijkant van de knie. Ik vraag me alleen af of de oorzaak niet ergens anders zit

Tijdens het lopen voel ik geen pijn, een dag later voelt het wat stijf. Als ik hoger tempo loop, krijg ik meer reactie. Het is wat vreemd want ik kan alles blijven doen, ook snelle wedstrijden maar het blijft bestaan en dat voelt niet goed. Dus, in september fysio geintensiveerd en weinig gelopen.
Helaas, blijft het bestaan...

Deze week naar een osteopaat. Hopelijk brengt dit een nieuw inzicht.

Ook mijn eigen schuld want uiteindelijk toch 100km gelopen in september want ik wilde per se HM Eindhoven lopen met een familielid. Uiteindelijk gefinisht in 2u 7min. Een nieuwe ervaring om een race rustig te lopen. Ik kon meer genieten en echt een bijdrage leveren aan de race van mijn familielid.

Ik blijf dromen over die marathon. Eerst pijnvrij en dan wellicht over een jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Hartloper schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:28:
[...]

Voor een PR-poging is een dichte marathon ideaal.
Hoe bedoel je dichte? Meer stedelijk? (Utrecht marathon is idd lang niet altijd beschut)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

svenn15 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:59:
Letten jullie op je eten of eten jullie wat jullie willen vermits je toch genoeg kcal verbruikt.
Ja en ja. Er zijn perioden in het jaar dat ik gericht toewerk naar een streefgewicht (en dat is altijd minder dan fat ik weeg O-) ) en dan echt veel laat staan en vooral stop met snoepen en snacken. Maar ik heb inmiddels al bijna 6 maanden niet meer op een weegschaal gestaan. En dan nog let ik op wat ik eet, ik heb eindelijk weer een beetje een complete garderobe die aansluit op mijn huidge gewicht ipv de +15kg die ik woog voordat ik ging hardlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElPaco
xray79 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:09:
De 5 en 10KM starten waren sowieso ergens anders dus die heb ik niet gezien verder.
De nummer 1 van de marathon kwam binnen voordat een aantal van de 10km binnen waren (ondanks dat de marathon maar een kwartier voor de 10km startte). Dus als je echt snel was geweest had je ze kunnen zien ;)

Maar super goed gedaan! Super prestatie!

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:12

Sport_Life

Solvitur ambulando

Calitomnication schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:46:

En uiteraard bewijs
Lekker hoor, dat zijn marathon tijden (net) onder de 3uur.
Je bent ook wel veel kms aan het maken:).

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 09-10-2023 22:18 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
m0ridin schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:45:
[...]

Hoe bedoel je dichte? Meer stedelijk? (Utrecht marathon is idd lang niet altijd beschut)
Eh, dat zal een Vlaamse uitdrukking geweest zijn. Ik bedoelde een dichtbije of nabije marathon.

Zo één waarbij je in je eigen bed kan slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Mwah, de maand of een paar weken voor een eventuele race waar ik echt wil presteren drink ik geen alcohol meer en snoep ik amper tot niet. Verder, ik ben me bewust van wat ik eet, let wel een beetje op maar kan me ook echt wel tegoed doen aan van alles en nog wat.

Verder eet ik over het algemeen best gezond, makkelijk en kan vast stukken beter maar voor mij prima zo.

Waar ik vroegah, voor ik begon met hardlopen en vooral andere ongezondere hobbies had, zo'n 80kg woog schommelt het nu tot net onder de 62 als ik echt maximaal oplet en goed eet tot 65 als ik me even goed laat gaan en alles naar binnen werk waar ik zin in heb (en dan kan ik er in een maand zo 2 kilo bij eten).

Tegelijk kan ik me ook goed focussen en gedisciplineerd zijn als ik dat wil en dus idd een maand of zelfs 2 weer compleet de rem erop zetten en dan gaat het er ook weer vrij snel af.

Basically, weet wat je eet (tel eens calorieen, gewoon om uberhaupt door te krijgen wat je zoal naar binnen werkt) maar doe nou ook weer niet TE spastisch. Het moet ook leuk en aangenaam blijven alllemaal ;)

Tenzij je natuurlijk 100% voor iets gaat, en sowieso is het af en toe goed even te balanceren imo.
Hartloper schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:21:
[...]

Eh, dat zal een Vlaamse uitdrukking geweest zijn. Ik bedoelde een dichtbije of nabije marathon.

Zo één waarbij je in je eigen bed kan slapen.
Haha, op die manier! Nou, dan is die in Utrecht ideaal! Zou naar de start kunnen lopen (als hij uberhaupt weer doorgaat komend jaar natuurlijk).

[ Voor 12% gewijzigd door m0ridin op 09-10-2023 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Rudedadude schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:50:
[...]

Ja en ja. Er zijn perioden in het jaar dat ik gericht toewerk naar een streefgewicht (en dat is altijd minder dan fat ik weeg O-) ) ...
Grappige typfout gezien het onderwerp :)

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:55

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Mooi avonturen weer te lezen van iedereen, ik heb een heel klein duitje om in het zakje te doen.

Begin dit jaar geblesseerd eruit en eigenlijk niet meer gelopen, na pijnvrij te zijn weer rustig opgepakt maar al gauw weer teveel hooi op mijn door te snel aeroob uit te bouwen naar 10km aagezien ik daarvoor forse afstanden kon doen en vele mooie trailrun evementen heb mogen lopen, dat miste ik heel erg, zowel fysiek als voor het koppie.

Verstandige keuze gemaakt door me aan te sluiten bij de AVN hier in Nijkerk en lekker weer bij de basis begonnen. Leuk groepje en prima sfeer in de vereniging dus ik denk dat ik hier lekker even bij aangesloten blijf. 1 keer nog een pijntje opgelopen maar niks aan de kant waar het de laatste keer fout ging gelukkig en met wat rust herstelde ik prima.

Afgelopen zaterdag de eindloop gedaan, 4,2 km in 27:42 :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gt7jeftEAx4zF2_5-s6eugI1OnU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/axRrlSMGY5JeSiIBUnQjyMFR.jpg?f=user_large

Mijn kop vind het moeilijk om rustiger op te bouwen omdat het zo lekker ging met de afstanden en de evenementen. Maar ik ben ook geen 20 meer dus ik zal behoudener moeten gaan opbouwen.

Om de motivatie erin te houden lopen we met een paar uit het groepje wel gezellig de 5KM Veluwepoortloop aankomend weekend *O*

Eindelijk weer eens een startnummer opprikken en genieten van een leuke loop d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
Combinatie van beide. Ik moet echt koolhydraatrijk eten hebben, zoals veel aardappelen / zoete aardappelen / rijst / pasta / havermout in de weken van marathontraining. Zo niet, dan ga ik veel snacken en kom ik uiteindelijk bij meer calorieën uit en voel ik me minder energiek.

Het is ook een positieve vicieuze cirkel voor mij; door het lopen heb ik meer mentale energie om gezond eten te koken en ben ik sowieso minder lui, meer motivatie om nog een keer naar de markt te gaan voor groente + fruit, dat idee. Als ik een tijdje niet loop, eet ik ongezonder en bestel ik eerder eten (en grotere kans dat het ongezond is).

Maar tegelijk weet ik ook dat door het lopen het 'verantwoord' is; vaak eet ik alle restjes qua avondeten op en gaat de pan leeg. Prima. :9
Pagina: 1 ... 269 ... 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.