Marathon van Berlijn 24 september 2023.
Zoals ik vroeger al liet weten heb ik de droom van sub3 nog niet opgegeven. Vorig jaar liep ik 3:03:52.
Anderzijds was mijn voorbereiding niet helemaal zoals ik gewild had zodat ik dat doel niet hardop wilde uitspreken.
Dinsdag en woensdag deed ik nog een korte training van resp. 8 en 6 km, waarvan slechts 1 km op marathontempo.
De rest van de week heb ik niet meer gelopen, om helemaal fris te zijn.
Zaterdagmorgen supporterde ik voor vrouw en dochter op de Früstückslauf en de zaterdagnamiddag deden we via BajaBikes een fietstocht van 3,5 uur door Berlijn, met een Nederlandse gids. Mevrouw Hartloper had voor mij gelukkig een e-bike voorzien.
In het startvak voelde ik me goed. Ik besloot dan en daar te starten op 4:15/km ofwel 3-uur snelheid en tijdens de wedstrijd te kijken hoe het ging. Het was mijn veertiende marathon, ik weet intussen hoe het voelt om té hard te starten (dat had ik in oktobober 2022 gedaan).
Zo gezegd zo gedaan en de eerste helft ging exact in 1:30. Ik voelde wel dat het een echte inspanning was en dat ik geen overschot had. Tot km 26-27 ging het in hetzelfde tempo verder.
Nadien was er een licht stuk bergop en ik vond het verstandig iets te vertragen en in de afdaling iets te versnellen.
Km 25-35 gingen niet meer aan 14 km/uur (4:15min/km) maar ik kon het verval beperken en werkte deze kilometers af aan 13,75 km/uur (4:22min/km) gemiddeld.
Na km 35 werden de benen zwaarder en pijnlijk en hoe ik ook mijn best deed, het tempo zakte naar 4:37min/km (13km/uur).
De laatste 4 kilometer kon ik enkel denken dat ik toch een PR wou. Ze duurden lang, maar uiteindelijk was er dan toch de laatste bocht en zag ik de Brandenburger Tor in de verte. De citroen was allang uitgeperst, maar ik perste er toch nog alles uit.
Een PR met 19 seconden, tot mijn opluchting.
3:03:33
Over de schoenen.
De Vaporfly 3 zijn fantastisch, maar het laatste kwart van de wedstrijd had ik toch het gevoel dat de grip op de natte stukken (na elke bevoorrading was het een paar honderd meter nat) niet 100% was. Een beetje doorslippen.
Maar verder heel lichte en snelle schoenen, beter dan de Vaporfly Next % en even zacht als de OG Vaporfly
4%.
De bevoorrading in Berlijn was goed en frequent, maar de waterposten waren vrij kort, maar half zo lang als in Londen. Wat me op het laatste opviel was dat bij elke waterpost mijn tempo ietsje zakte en mijn hartslag de lucht inschoot. Dat laatste waarschijnlijk omdat ik tijdens het doorslikken enkele seconden niet ademde.
De eerste helft had ik goed kunnen drinken en gelletjes nemen. Rond 20km nog een cafeinegel en nadien hield ik het bij enkele kleine slokjes bij de meeste bevoorradingen. De tweede helft begon ik te verhitten en gooide ik elke bevoorrading een bekertje water over hoofd/nek/rug.
Bijna op het einde speelde ergens Seven Nation Army. Fantastisch. "A seven nation army couldn't hold me back", dat is exact wat je op zo'n moment wil horen. Helaas was ik er ook snel weer voorbij, ik had het ganse liedje wel willen horen.
Horloge Garmin 265S.
Als ik achteraf de statistieken bekeek zag ik dat mijn hartslag ( die was gemiddeld 168/') tijdens de wedstrijd voor 97% in zone 5 was, dat kan natuurlijk niet.
Garmin denkt dat mijn maximale hartslag 183/' is, maar het is 193/', vrij hoog voor een 49-jarige.
Wel interessanter was om te zien dat mijn cadans de hele wedstrijd 190/' bleef. Maar na 2,5 uur zie je mooi dat mijn staplengte afneemt, wat de vertraging verklaart. En ook de grondcontacttijd was duidelijk hoger vanaf dat moment. Dus ik maakte kortere passen en bleef meer aan de grond "plakken".
Ik heb nog even mijn training erbij gehaald. Ik laat de laatste 2 weken achterwege omdat het taperweken zijn.
Week -10 tot -7 liep ik gemiddeld 52km per week, waarvan 83% in Z1-Z2 (5:15-4:45min/km), 15% in Z3-Z4 (4:45-4:15) en slechts 2% in Z5 (sneller dan 4:15).
Week -6 tot -3 liep ik door een lichte blessure gemiddeld slechts 42km/week, waarvan 85% rustig en 15% Z3-Z4 (marathontempo). De oorspronkelijke bedoeling was om aan 60km per week te komen in deze piekperiode.
Het merendeel van mijn training is rustig, Z1 aan ongeveer 5:10min/km, terwijl mijn marathontempo rond de 4:20 ligt. Dat marathontempo is Z4, maar dat doe ik dus relatief weinig. Z5 is alles vanaf halve-marathontempo of sneller, dat doe ik weinig omdat ik daar snel overbelasting van mijn kuiten van krijg.
Uiteraard is het goede marathonresultaat niet alleen het resultaat van de laatste 10 weken training, ik loop al vele jaren minstens 3 keer per week.
Als ik dat zo bekijk waren mijn trainingsvolumes verrassend laag. Meer interval doen is geen goed idee wegens het risico op blessures, maar meer rustige kilometers maken om aan 60-70 km per week te komen is waarschijnlijk de weg die ik moet opgaan.
[
Voor 19% gewijzigd door
Hartloper op 26-09-2023 22:53
]