Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Pos2007 schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:44:
Mijn 1e trainingsweek vandaag afgerond. Doel:afvallen en training voor halve marathon.

1/16. Omslagpunt hardlopen 183

Wo: 5km D1, gem. hartslag: 144, gem. snelheid: 6:27
Vr: 1uur intensieve duurloop, 10,46km, gem. hartslag: 163, gem. snelheid: 5:57
Zo: 10k matig intensief, 12,16km, gem. hartslag: 151, gem. snelheid: 6:15
Mijn 2e trainingsweek vandaag ook alweer afgerond. Doel:afvallen en training voor halve marathon.

Week 2/16. Omslagpunt hardlopen 183

Ma: 1uur hersteltraining met de racefiets. Gem. hartslag 117
Wo: 6km D1, gem. hartslag: 142, gem. snelheid: 6:46
Vr: 1uur HIT intensieve duurloop, 9,39km, 3x (10D2 + 3x 250mtr D4 met 2 min. D1) gem. hartslag: 151, gem. snelheid: 6:24
Zo: 13,65KM: warmup - 12km D2 - cooldown, gem. hartslag: 159, gem. snelheid: 6:10

Vrijdag vond ik het lastig, hartslag bleef laag terwijl ik voor mijn gevoel veel hoger zat. Borstband van de racefiets nu gekoppeld aan de Forerunner245. Volgens mij werkte de polsmeting niet goed. Zondag ging ook goed, tijdens het lopen wilde ik al direct doorgaan voor de halve :) . In de namiddag wel een dikke dip gehad, na het avondeten ging het weer beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Pos2007 op 24-09-2023 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnderAVoidSky
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:29
Ik heb het topic wat doorspit, maar ik kon niet direct een antwoord vinden. Vrouwlief wilt graag het lopen terug oppikken na de bevalling van ons tweede kindje (er is goedkeuring van de gynaecoloog om te sporten).

Nu wilt ze hiervoor graag een loopband aanschaffen. Ten eerste omdat ik zelf in de kelder op de rollen fiets in de winter, waardoor ze niet alleen moet sporten, maar ten tweede ook omdat ze dan altijd thuis kan sporten als de kinderen slapen/dutten.

Ik heb al redelijk wat gegoogled, maar echt wijzer word ik er niet van. Iemand advies voor een goede loopband? Aangezien ik hem zelf ook wel eens zou willen gebruiken is een max gewicht van > 100kg nodig en vrouwlief zou het fijn vinden om haar Garmin horloge te kunnen koppelen om de activiteit daar ook bij te kunnen houden. Budget 800-1000€.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Chronos
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-05 13:51
Verslagje van de Posbankloop gisteren en mijn ervaringen met vasectomy en hardlopen.

Vorig jaar was de Posbankloop het 2e evenement van mijn hardloop carriere. Dit jaar ging ik terug omdat het zo lekker dichtbij is en ik een zwak plekje heb voor kleinschalige evenementen. Net als vorig jaar was het weer perfect.

De Posbankloop start in Velp en gaat dan zo'n 5.5km vals plat omhoog tot je over een rug in het nationale park loopt. Je wordt daarna 4.5km getracteerd op een prachtig uitzicht en in mijn geval op de koplopers die terugkeren in de lus :). Daarna gaat het 2km omlaag, en dan komt het.... de Emmapiramide. Ik wist dat het kwam en toch ging ik na 200m weer helemaal stuk. Gelukkig lag ik zo'n 2 minuten voor op mijn schema en had ik wat buffer om het op te vangen. Eenmaal boven loop je nog 2.5km omlaag richting de finish, lekker rap dus.

Uiteindelijk gefinished op 1:15:00, mijn doel was 1:16:50, dus zeer tevreden. Het was mijn eerste evenement met mijn nieuwe Forerunner 955 en de eerste keer met PacePro. Ik ben er erg blij mee, het werkt goed voor mij om een plan te maken en te weten waar ik sta ten opzichte van het plan.

Wat mij betreft is de Posbankloop echt een aanrader, het is een zware loop voor een 15km, door de 165 hoogtemeters en de emmapiramide op 12km. Perfecte voorbereiding op de zevenheuvelenloop.

Daarnaast ook misschien aardig om hier iets over te roepen, want ik kon er niets over vinden. Ik heb op 6 september een vasectomy gehad. Viel erg slecht in de voorbereiding, maar kon ineens terecht, en tja wanneer komt het wel uit?..... Daarna heb ik 8 dagen bijna religieus rust gehouden, ook qua (kinderen) tillen etc. Dit omdat ik ervaringen kende van mensen die te snel actief waren en er daardoor lang last van hadden. Op de 8e dag heb ik een rustig duurloopje van 45 min gedaan. Dat ging eigenlijk prima. Tip, beetje vaseline op de wondjes, zodat het wat minder wrijft. Twee dagen later nog een rustig 60 min loop gedaan, dat ging ook prima. Uiteindelijk 2 weken na de ingreep mijn geplande trainingen hervat. Disclaimer: Dit zijn mijn eigen ervaringen, wil niet zeggen dat het voor jou ook zo zal zijn, maar weet je beetje waar je rekening mee moet houden. Tijdens Posbankloop geen last van gehad, achteraf wel beetje gevoeliger, het is zeg maar een 'beurs' gevoel wat je wel een tijdje houdt. Enfin, leek me handig om hier wat over op te schrijven, want als je Googled met hardlopen en vasectomy vind je eigenlijk niets bruikbaars.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:05
Ook hier de Zevenheuvelen Trail gelopen afgelopen zaterdag, de 28 kilometer. Voor mij als mooie lange duurloop met hoogtemeters richting de New York marathon, mijn maatje met wie ik liep zat duidelijk minder goed in de kilometers. Rond 23km afgesproken om elkaar bij de finish weer te zien en alleen verder gegaan.

Eerste deel gingen we redelijk hard van start, vanuit wave 2 vooral veel mensen ingehaald die al snel aan het wandelen waren bij de klimmetjes. Na verzorgingspost 2 (10km/50min) iets rustiger aan gedaan zodat we er beide ook plezier in hielden.

In deel twee wat last van m'n nek/schouders gekregen (Teveel direct voor me kijken vanwege de boomwortels etc?) maar bij verzorging 3 gelukkig 2 paracetemol gekregen en dat hielp wel goed.

Laatste stuk het vermogen (Stryd) weer op kunnen voeren richting marathon vermogen. Laatste 5km ging in zo'n 27 minuten. Dat geeft erg veel vertrouwen naar NY! Na zoveel hoogtemeters (Totaal 680) nog zo lekker naar de finish kunnen knallen.

Doel was vooral genieten van de omgeving en de loop en daarnaast wilde ik mijn marathon voedingsplan testen. Ik had dus 2 softflasks Maurten en 4 gels mee plus eentje voor de start. Elke 25 min 24Gr Koolhydraten ingenomen en het voelde alsof mijn energiepijl echt continue op hetzelfde niveau was. Erg tevreden over dus.

Ook voor het eerst vooraf als ontbijt geen bak havermout gehad maar witbrood met jam/pindakaas/vruchtenhagel. Tijdens een 10k, HM en Damloop wat steken in de dikke darm gehad die eigenlijk niet door de hoeveelheid koolhydraten kon komen dus toch van mijn geloof afgevallen en voor witbrood gegaan. Geen steek!

Mijn marathon plannetje is nu dus wel compleet voor New York. Over 3 weken dubbelcheck in mijn laatste lange duurloop (32k) en dan let's go!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:00

polthemol

Moderator General Chat
UnderAVoidSky schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:51:
Ik heb het topic wat doorspit, maar ik kon niet direct een antwoord vinden. Vrouwlief wilt graag het lopen terug oppikken na de bevalling van ons tweede kindje (er is goedkeuring van de gynaecoloog om te sporten).

Nu wilt ze hiervoor graag een loopband aanschaffen. Ten eerste omdat ik zelf in de kelder op de rollen fiets in de winter, waardoor ze niet alleen moet sporten, maar ten tweede ook omdat ze dan altijd thuis kan sporten als de kinderen slapen/dutten.

Ik heb al redelijk wat gegoogled, maar echt wijzer word ik er niet van. Iemand advies voor een goede loopband? Aangezien ik hem zelf ook wel eens zou willen gebruiken is een max gewicht van > 100kg nodig en vrouwlief zou het fijn vinden om haar Garmin horloge te kunnen koppelen om de activiteit daar ook bij te kunnen houden. Budget 800-1000€.
Garmin koppelen is pointless, gewoon garmin aan zetten en ju, die registreert zo prima als het gaat hoe snel je gaat (al klopt dat zelden tot nooit, maar dat is eigen aan hoe een hardloopband werkt).

Ik heb zelf een Tunturi Fitrun i50, je kunt deze via bluetooth koppelen met tunturi routes/nog wat apps waardoor je 'interactief' kunt rennen. Klinkt leuk, maar is eigenlijk alleen handig voor als je eigen intervals wilt maken en geen zin hebt de toetsen op de loopband daarvoor te gebruiken.

Zaken om op te letten:
- snelheid
- incline (altijd wel handig, geeft wat afwisseling)
- tablet stand (zonder tablet is het echt geestdodend op een band)

Andere optie: haal een hardloopbuggy tzt, de kleine hier in huis vind het prachtig om mee te gaan. De enige reden dat ik hier nog de loopband gebruik is vanwege de incline om hoogtemeters te trainen, de loopbuggy heeft al nieuwe bandjes erop gekregen omdat het profiel eraf was gesleten :P

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:03
Leuk om de positieve verhalen van de zevenheuvelentrail (en natuurlijk Berlijn) te lezen... Die zetten we toch ook maar op het lijstje van 'todos' (de zevenheuvelentrail vooral, berlijn misschien ook ooit nog een keer).

Hier langzaamaan aan het klaarmaken voor de kustmarathon over <2 weken, gisteren nog een LDL gedaan van 35 maar die ging erg moeizaam deze keer. Eerste 20km nog wel prima al was de hartslag wat hoger dan normaal, daarna voelde het allemaal pittig met bijbehorende hartslag.

Vermoed dat het te maken had met het feit dat ik geen avondeten had genomen de dag ervoor (een late brunch gehad waardoor ik eigenlijk de hele avond nog vol zat) en de ochtend zelf ook alleen een bak yoghurt/kwark met muesli/cruesli (hoewel dat mijn standaard ontbijt is, ook voor een LDL). Genoeg reepjes/gelletjes/etc mee dus die trouw genomen in ieder geval en uiteindelijk de ronde afgemaakt maar genieten was het niet helemaal.

Ah well, hopelijk te verklaren door het (gebrek aan) voedsel. Nu wat afbouwen, deze week denk ik max een km of rond de 40, volgende week nog een paar rustige stukjes en dan aan de bak. Geen idee hoe en wat daar, wat realistisch is, wat te verwachten. Laat me wel verrassen en zal vooral op hartslag lopen gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:39
Ik ben nieuw in dit topic, omdat ik na 10 jaar zonder hardlopen weer een paar schoenen heb aangeschaft (Brooks Ghost 15) en het lopen weer wil gaan oppakken. Nu zijn er via Google (en vanuit de openingspost) talrijke bronnen te vinden voor opbouwschema's, maar die lijken zich zonder uitzondering te richten op niet-duursporters, veel focus op conditieopbouw.

Mijn situatie is dat ik een vrij prestatiegerichte fietser ben (combinatie wielrennen, indoor & mountainbike) en jaarlijks de 10.000 km net wel/niet aantik. Kortom: met het uithoudingsvermogen zit het snor. Bekende valkuil is dan natuurlijk als een malle van start met je verse hardloopschoenen omdat je hart-longsysteem dat allemaal wel aankan, maar vervolgens van de ene in de andere blessure struikelen omdat je spieren, botten, pezen etc. de impact niet gewend zijn.

Kortom: ik ben op zoek naar een geschikt opstartschema voor mijn situatie. Dus conditie is aan boord, maar gewenning van lichaam aan impact van hardlopen nog niet. Heeft iemand een tip qua inlezen, YT, anders? Of maak ik het te ingewikkeld en moet ik me ook maar gewoon gaan houden aan een "Evy app"?

Een heel concreet doel heb ik niet voor ogen, behalve dat ik dus naast het fietsen wat meer wil gaan lopen. Nieuwe prikkels, het lichaam eens op een andere manier belasten. En dan op termijn zo'n 2x per week hardlopen, 30 tot 60 minuten per keer, in combinatie met bijv. 3x fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Bakkenist schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:28:
Ik ben nieuw in dit topic, omdat ik na 10 jaar zonder hardlopen weer een paar schoenen heb aangeschaft (Brooks Ghost 15) en het lopen weer wil gaan oppakken. Nu zijn er via Google (en vanuit de openingspost) talrijke bronnen te vinden voor opbouwschema's, maar die lijken zich zonder uitzondering te richten op niet-duursporters, veel focus op conditieopbouw.

Mijn situatie is dat ik een vrij prestatiegerichte fietser ben (combinatie wielrennen, indoor & mountainbike) en jaarlijks de 10.000 km net wel/niet aantik. Kortom: met het uithoudingsvermogen zit het snor. Bekende valkuil is dan natuurlijk als een malle van start met je verse hardloopschoenen omdat je hart-longsysteem dat allemaal wel aankan, maar vervolgens van de ene in de andere blessure struikelen omdat je spieren, botten, pezen etc. de impact niet gewend zijn.

Kortom: ik ben op zoek naar een geschikt opstartschema voor mijn situatie. Dus conditie is aan boord, maar gewenning van lichaam aan impact van hardlopen nog niet. Heeft iemand een tip qua inlezen, YT, anders? Of maak ik het te ingewikkeld en moet ik me ook maar gewoon gaan houden aan een "Evy app"?

Een heel concreet doel heb ik niet voor ogen, behalve dat ik dus naast het fietsen wat meer wil gaan lopen. Nieuwe prikkels, het lichaam eens op een andere manier belasten. En dan op termijn zo'n 2x per week hardlopen, 30 tot 60 minuten per keer, in combinatie met bijv. 3x fietsen.
Met al dat fietsen ben je waarschijnlijk vrij slank? En je leeftijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:39
SVMartin schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:54:
[...]

Met al dat fietsen ben je waarschijnlijk vrij slank? En je leeftijd?
37 jaar. Ben 70 kg bij 1.78 lichaamslengte.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:41
Zo net terug uit berlijn
Was een mooi weekend en veel plezier gehad
Helaas geen pr maar iets met een hele hele grote hamer
Wou ee 3:55 lopen maar liet mij mee trekken met de 3:45 groep
En dat ging ook wel heel lekker mooie lage hartslag en voelde mij yzer sterk
Op een gegeven moment iets laten zakken ik liep rond de 11,2 km 5:20 super strak
Op 29 km niks loos had iets van een kleine 3 min voorsprong toen kwam km 30
Ben in 1 keer in elkaar gestort hard lopen wou niet meer ook iedere keer als wou hardlopen begonnen de spieren te verkrampen mentaal volledig er door heen trainen liepen mij over de wangen
Toch iedere keer weer geprobeerd maar ging gewoon niet toen de 4 uur lopers voorbij kwamen boeide mij ook totaal niet meekomen er überhaupt om aan te haken was er gewoon klaar mee
Uiteindelijk uit gelopen op 4:16

Toch ben ik wel blij er mee
Want is toch wel een leermomentje dat je echt aan je plan moet houden

Gr dave

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:48

Er is geen shortcut voor de gewenning aan de impact van hardlopen. Je zal rustig aan op moeten bouwen, hoe goed je conditie ook is. Die is überhaupt zelden de beperkende factor in het opbouwtempo. Conditie ontwikkeld vele malen sneller dan je pezen.

Dus take it easy en kies een start to run schema dat je leuk lijkt :P

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:42

Je bent in ieder geval bekend met de valkuil :) Je zou ook kunnen kijken naar gerichtere krachttraining, zodat je de juiste spieren sterker maakt zonder dat je daarvoor hoeft te hardlopen. Want de meeste schema’s zijn idd een combinatie van lichaam laten wennen maar vooral ook conditieopbouw.

Als je zo’n schema neemt, kun je volgens mij gerust de stukjes met wandelen skippen maar wel blijven houden aan de tijd qua hardlopen die er staat. Dus bijv een training vraagt 30 min van je tijd met daarin blokjes van totaal 10 minuten wandelen, dan zou je gewoon 20 minuten kunnen gaan hardlopen naar mijn inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:25
Slickk schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:49:
[...]

Je bent in ieder geval bekend met de valkuil :) Je zou ook kunnen kijken naar gerichtere krachttraining, zodat je de juiste spieren sterker maakt zonder dat je daarvoor hoeft te hardlopen. Want de meeste schema’s zijn idd een combinatie van lichaam laten wennen maar vooral ook conditieopbouw.

Als je zo’n schema neemt, kun je volgens mij gerust de stukjes met wandelen skippen maar wel blijven houden aan de tijd qua hardlopen die er staat. Dus bijv een training vraagt 30 min van je tijd met daarin blokjes van totaal 10 minuten wandelen, dan zou je gewoon 20 minuten kunnen gaan hardlopen naar mijn inziens.
Dat is juist het omgekeerde van hoe ik het altijd lees. Conditie en spieren zijn het probleem vaak niet. Die passen zich makkelijk(er) aan. Pezen en gewrichten hebben daar veel langer voor nodig en daarom is die rustig opbouw juist belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Shinji schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:55:
[...]

Dat is juist het omgekeerde van hoe ik het altijd lees. Conditie en spieren zijn het probleem vaak niet. Die passen zich makkelijk(er) aan. Pezen en gewrichten hebben daar veel langer voor nodig en daarom is die rustig opbouw juist belangrijk.
Ja, volgens mij ook, maar.. door de krachttraining kin je met spieren meer opvangen en belast je dus pezen/gewrichten minder?

In ieder geval: je hebt als uitgangspositie het beter dan ik (42 jaar, 85kg bij 1.85). Dat zal je iets helpen, alhoewel je betere conditie een valkuil zal zijn. Ik ben een half jaar geleden begonnen en haat die opbouwschema's van 1 minuut/2 minuten. Ben wel rustig begonnen, met de eerste paar weken rondjes van 2,5 km waarbij ik na 750m wat rekte en na 1500m wat wandelde. Na 2 maanden kon ik een 5km in een klein half uur. Dat is toch wat sneller dan een beginnersschema. Ik deed 1 a 2 trainingen per week. En eens per week krachtoefeningen. Een deel van de training op zachte ondergrond lopen helpt ook, bijv. Door een park ipv op het asfalt. Wat vooral heel belangrijk is, laat je niet verleiden tot hoge tempo's, of nog even dat extra rondje omdat het zo lekker gaat, en als je ergens last van denkt te hebben, neem dan een extra dagje (of 2) rust.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shinji
SVMartin schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:45:
[...]

Ja, volgens mij ook, maar.. door de krachttraining kin je met spieren meer opvangen en belast je dus pezen/gewrichten minder?

In ieder geval: je hebt als uitgangspositie het beter dan ik (42 jaar, 85kg bij 1.85). Dat zal je iets helpen, alhoewel je betere conditie een valkuil zal zijn. Ik ben een half jaar geleden begonnen en haat die opbouwschema's van 1 minuut/2 minuten. Ben wel rustig begonnen, met de eerste paar weken rondjes van 2,5 km waarbij ik na 750m wat rekte en na 1500m wat wandelde. Na 2 maanden kon ik een 5km in een klein half uur. Dat is toch wat sneller dan een beginnersschema. Ik deed 1 a 2 trainingen per week. En eens per week krachtoefeningen. Een deel van de training op zachte ondergrond lopen helpt ook, bijv. Door een park ipv op het asfalt. Wat vooral heel belangrijk is, laat je niet verleiden tot hoge tempo's, of nog even dat extra rondje omdat het zo lekker gaat, en als je ergens last van denkt te hebben, neem dan een extra dagje (of 2) rust.
Maar het gaat niet alleen om wat je “kan”, of althans, niet om wat je “eenmalig kan”. Je kan ook vrijwel ongetraind een marathon lopen. En dat kan ook prima goed gaan. Maar dat je een 5k kan rennen wil niet zeggen dat je dat op de langere termijn ook kan. Tuurlijk, als je bij die 5k een tijd blijft hangen zal het risico daarvan ook wel steeds kleiner worden weer maar het gevaar is dan dat je te snel door gaat naar 10km en verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
Shinji schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:55:
[...]

Ik zie niet in hoe 10 minuten wandelen bijdraagt aan opbouw voor pezen en gewrichten. Die stukjes pauze zijn volgens mij vooral bedoeld voor mensen die de conditie nog niet hebben om meteen 20 minuten achtereen hard te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Slickk schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:01:
[...]

Ik zie niet in hoe 10 minuten wandelen bijdraagt aan opbouw voor pezen en gewrichten. Die stukjes pauze zijn volgens mij vooral bedoeld voor mensen die de conditie nog niet hebben om meteen 20 minuten achtereen hard te lopen.
Beide denk ik, het is ook een pauze van de belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21-05 20:41
Stretchen jullie eerst voor jullie beginnen ?
De eerste 10 a 15 min heb ik altijd last aan mijn wreef en dan verdwijnt dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Slickk schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:49:
[...]

Die stukjes wandelen moet je net niet skippen. Een wielrenner (met knipoog erbij) heeft gewrichten en pezen die helemaal niets gewend zijn qua impact. Als je dan meteen gaat starten met alle herstelstukjes over te slaan, trap je volledig in de valkuil van iemand die wel conditie heeft, meer geen recente impactsport heeft gedaan.

Met krachttraining ga je dat ook niet opvangen, want ook daar heb je niet de impact op je gewrichten en kun je veel beperkter/moeilijker extensieve krachten op je spieren simuleren die je met hardlopen krijgt.

Gezien er al sprake is van conditie, zul je vooral zien dat de renstukjes wat sneller gaan dan iemand die echt vanaf 0 begint. En dat is prima, je moet je pezen de tijd geven om te wennen aan wat je aan het doen bent :)

@svenn15 ik doe nooit stretchen, meestal gewoon een stukje wandelen terwijl ik mijn vest in orde maak, elastiekje in haren, horloge opstarten en daarna begin ik met een rustig stukje warm lopen.

[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 26-09-2023 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Slickk schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:01:
[...]

Tja, je gebruikt ze nog steeds maar de krachten/klappen zijn kleiner? Zal een stukje 'rust/herstel' zijn, maar dan soort van actief herstel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chronos
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-05 13:51
polthemol schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:56:
[...]

Die stukjes wandelen moet je net niet skippen. Een wielrenner (met knipoog erbij) heeft gewrichten en pezen die helemaal niets gewend zijn qua impact. Als je dan meteen gaat starten met alle herstelstukjes over te slaan, trap je volledig in de valkuil van iemand die wel conditie heeft, meer geen recente impactsport heeft gedaan.
Helemaal eens. Ik heb het Garmin coaching plan (Greg) die die propageert gedaan en het doel is inderdaad om even 'uit je beweging' te halen. Als je dan een pijntje hebt en raar loopt wordt het even gereset.

Het is mentaal stiekem best zwaar om te gaan lopen, want je wil knallen en vooruitgang, maar het staat je ook wel weer in staat om verder te lopen. Zelf heb ik er denk ik wel baat bij gehad en als ik zo qua km weer flink ga opbouwen ga ik mogelijk ook weer run-walk-run doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
svenn15 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:11:
Stretchen jullie eerst voor jullie beginnen ?
De eerste 10 a 15 min heb ik altijd last aan mijn wreef en dan verdwijnt dit.
Nee, nooit. Koud stretchen heeft weinig zin van wat ik heb begrepen. Als je iets wilt stretchen dan doe je dat met warme spieren.

Wat ik wel, regelmatig, doe, is een kwartiertje inlopen en dan een paar dynamische oefeningen (legswings etc). Zeker voor intensieve trainingen vind ik dat altijd lekker.

[ Voor 7% gewijzigd door Roozzz op 26-09-2023 10:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:45
Roozzz schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:28:
[...]

Nee, nooit. Koud stretchen heeft weinig zin van wat ik heb begrepen. Als je iets wilt stretchen dan doe je dat met warme spieren.

Wat ik wel, regelmatig, doe, is een kwartiertje inlopen en dan een paar dynamische oefeningen (legswings etc). Zeker voor intensieve trainingen vind ik dat altijd lekker.
Inderdaad op de AV lopen wij (op de baan) altijd 1200 meter in alvorens we met stretches beginnen. Daarna loopscholing, en dan de kern. Daarna 800 meter uitlopen, en cooling down. Als schijnt een cooling down discutabel te zijn of dat echt nodig is. Ik vind het zelf persoonlijk altijd wel prettig.

Random WTF

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ob3lix
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-04 13:41
Gebruik altijd m’n voetbal warm up. Hakkenbillen, knietjes omhoog, leg swings, daarna beetje stretchen en dan de loop meestal rustig beginnen (wat de meeste schema’s standaard doen).

Zit nu in de zware weken voorbereiding voor marathon Amsterdam. Mooi aantal pr’s vorige week.

- meeste km’s in een week 82,5k
- halve in 1u44
- 10 in 47m

Dit als onderdeel van trainingen waar ik nog niet voluit hoefde te gaan.

Deze week 30km waarvan ~ 25km op marathon tempo.

Ben heel benieuwd hoe dat gaat. Opbouw gaat nog goed maar soms ook wel pijntjes hier en daar. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:21
Geen warming up :p Wel doe ik de eerste 10 minuten wel altijd rustig aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:30
Mijn warming up wisselt een beetje per trainingsvorm: hoe intensiever de training des te uitgebreider de warming up. Dus minimale warming up bij een herstelloop en maximaal bij tempo- en interval trainingen.

Meestal doe ik altijd wel (in willekeurige volgorde)
  • high knees
  • butt kicks
  • floor sweeps
  • toe walking
  • heel walking
  • leg swings (forward/backward en side-to-side)
  • lunges (lunge matrix als ik tijd en zin heb)
  • hip-opener
en wat stretches:
  • knee-to-chest
  • figure 4
  • squat stretch
Ik probeer mijn bovenlichaam ook niet te vergeten maar dat gaat minder gestructureerd :D

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:04
Afgelopen weekend lokale 5 km wedstrijd gelopen, met afgelopen paar weken daarnaar toe ook hardlooptrainingen gevolgd. Helaas ivm met andere sportactiviteiten stuk minder gelopen dan gepland, maar het doel was gericht op onder de 20 minuten te lopen.

De dag ervoor nog een etentje gehad waarbij er weer eens verkeerde keuzes zijn gemaakt :9B
Dat gecombineerd met laat naar bed en te vroeg opstaan voor F1, zorgde voor een sub-optimale voorbereiding.

Het weer was iets warmer dan verwacht, en er stond redelijk wat wind, maar de benen voelde goed en had nog wel vertrouwen in de sub 20. Na de start snel een groepje gevonden dat rond de 3:55 liep en dat voelde eigenlijk verrassend soepel aan. De eerste twee kilometers waren vrij goed in 3:56 en 3:59.

Kilometer 3 en 4 werden al wat zwaarder. Het kleine groepje ging ook wat langzamer door stukje vals plat omhoog en mijn benen begonnen al wat te verzuren. De tijden liepen terug naar 04:03 en 04:08.

Laatste km moest ik dus iets door stappen, en zodoende liet ik het groepje achter me. 400 meter voor de finish loopt het nog een klein stukje omhoog en vervolgens nog 200 meter te gaan. Nog even volle bak aanzetten om onder die 20 te kunnen duiken, onder volle aanmoediging van het publiek.

Ik stop mijn Garmin en zie 20:04 staan met respectievelijk 5.03 km. De officiële tijd kon dus nog alle kanten op gaan… Vervolgens in de zon de rest van de hardloopgroep aangemoedigd en enkele uren later was de officiële uitslag bekend *O* een nieuw PR met ruim anderhalve minuut eraf, maar uiteindelijk was het nét niet genoeg; 20:02.

Voor nu geen wedstrijden meer voor mij, dus volgend jaar moet het lukken!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:27
@Bakkenist Hier ook een wielrenner/gravel/mtb rijder die al jaren fietst (6000km per jaar), vergelijkbaar gewicht en lengte. Gisteren begonnen met hardlopen. In het verleden ook al eens geprobeerd, maar de valkuil in gevallen ;)

Ik hou me nu maar aan de Evy app, want wil nog graag blijven fietsen, dus liefst geen blessure!
En ja het wandelen tussendoor lijkt me juist ook om je lichaam te laten wennen. Ik heb niks te winnen, alleen maar te verliezen als ik te snel opbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-05 20:13

Niku

Alagaesii

ob3lix schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:31:
Deze week 30km waarvan ~ 25km op marathon tempo.

Ben heel benieuwd hoe dat gaat. Opbouw gaat nog goed maar soms ook wel pijntjes hier en daar. :')
30k met daarin 25k op marathon tempo is een flinke training 2 weken voor de marathon. Herstel je daar wel snel genoeg van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:36
kepler schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 17:30:
Vandaag de zevenheuvelentrail gedaan, de marathon afstand. Kolere wat was dat zwaar :') Eerste helft viel nog wel mee qua heuvels, maar die tweede helft... Ik heb spieren gevoeld waarvan ik niet wist dat ik ze had :D Terwijl ik op vakantie toch echt hoogtemeters heb gemaakt, maar al deze kleine (steile) heuvels is toch weer wat anders blijkbaar.

Maar ik heb het gehaald! Alleen mn horloge geeft 40k aan in 4.44. Dus ik heb of per ongeluk ergens iets afgesneden, of mn gps was in de war. Volgens mij heb ik toch echt netjes de bordjes gevolgd, van de week maar eens route vergelijken.
Ik heb toch nog even mijn gelopen track vergeleken met de GPX track van de organisatie, maar ik heb nergens echt een groot stuk afgesneden. Het loopt niet helemaal 1 op 1, maar uiteindelijk wel gewoon de route gevolgd. Dus ik denk dat mijn horloge er gewoon naast heeft gezeten (misschien iets met automatisch start/stop oid), het is ook al een oud beestje van jaar of 6 oud. Goed excuus voor een nieuwe :P

Ik was even bang dat ik toch geen marathon-afstand had gelopen, maar dat klopt gelukkig wel gewoon :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
polthemol schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:56:
[...]

Met krachttraining ga je dat ook niet opvangen, want ook daar heb je niet de impact op je gewrichten en kun je veel beperkter/moeilijker extensieve krachten op je spieren simuleren die je met hardlopen krijgt.

Gezien er al sprake is van conditie, zul je vooral zien dat de renstukjes wat sneller gaan dan iemand die echt vanaf 0 begint. En dat is prima, je moet je pezen de tijd geven om te wennen aan wat je aan het doen bent :)

@svenn15 ik doe nooit stretchen, meestal gewoon een stukje wandelen terwijl ik mijn vest in orde maak, elastiekje in haren, horloge opstarten en daarna begin ik met een rustig stukje warm lopen.
Helder, zit ook wel weer wat in. Dan sluit ik me daar ook bij aan. :)

Acties:
  • +42 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:19
Marathon van Berlijn 24 september 2023.

Zoals ik vroeger al liet weten heb ik de droom van sub3 nog niet opgegeven. Vorig jaar liep ik 3:03:52.
Anderzijds was mijn voorbereiding niet helemaal zoals ik gewild had zodat ik dat doel niet hardop wilde uitspreken.
Dinsdag en woensdag deed ik nog een korte training van resp. 8 en 6 km, waarvan slechts 1 km op marathontempo.

De rest van de week heb ik niet meer gelopen, om helemaal fris te zijn.
Zaterdagmorgen supporterde ik voor vrouw en dochter op de Früstückslauf en de zaterdagnamiddag deden we via BajaBikes een fietstocht van 3,5 uur door Berlijn, met een Nederlandse gids. Mevrouw Hartloper had voor mij gelukkig een e-bike voorzien.

In het startvak voelde ik me goed. Ik besloot dan en daar te starten op 4:15/km ofwel 3-uur snelheid en tijdens de wedstrijd te kijken hoe het ging. Het was mijn veertiende marathon, ik weet intussen hoe het voelt om té hard te starten (dat had ik in oktobober 2022 gedaan).
Zo gezegd zo gedaan en de eerste helft ging exact in 1:30. Ik voelde wel dat het een echte inspanning was en dat ik geen overschot had. Tot km 26-27 ging het in hetzelfde tempo verder.
Nadien was er een licht stuk bergop en ik vond het verstandig iets te vertragen en in de afdaling iets te versnellen.
Km 25-35 gingen niet meer aan 14 km/uur (4:15min/km) maar ik kon het verval beperken en werkte deze kilometers af aan 13,75 km/uur (4:22min/km) gemiddeld.
Na km 35 werden de benen zwaarder en pijnlijk en hoe ik ook mijn best deed, het tempo zakte naar 4:37min/km (13km/uur).
De laatste 4 kilometer kon ik enkel denken dat ik toch een PR wou. Ze duurden lang, maar uiteindelijk was er dan toch de laatste bocht en zag ik de Brandenburger Tor in de verte. De citroen was allang uitgeperst, maar ik perste er toch nog alles uit.
Een PR met 19 seconden, tot mijn opluchting.
3:03:33

Over de schoenen.
De Vaporfly 3 zijn fantastisch, maar het laatste kwart van de wedstrijd had ik toch het gevoel dat de grip op de natte stukken (na elke bevoorrading was het een paar honderd meter nat) niet 100% was. Een beetje doorslippen.
Maar verder heel lichte en snelle schoenen, beter dan de Vaporfly Next % en even zacht als de OG Vaporfly
4%.

De bevoorrading in Berlijn was goed en frequent, maar de waterposten waren vrij kort, maar half zo lang als in Londen. Wat me op het laatste opviel was dat bij elke waterpost mijn tempo ietsje zakte en mijn hartslag de lucht inschoot. Dat laatste waarschijnlijk omdat ik tijdens het doorslikken enkele seconden niet ademde.
De eerste helft had ik goed kunnen drinken en gelletjes nemen. Rond 20km nog een cafeinegel en nadien hield ik het bij enkele kleine slokjes bij de meeste bevoorradingen. De tweede helft begon ik te verhitten en gooide ik elke bevoorrading een bekertje water over hoofd/nek/rug.

Bijna op het einde speelde ergens Seven Nation Army. Fantastisch. "A seven nation army couldn't hold me back", dat is exact wat je op zo'n moment wil horen. Helaas was ik er ook snel weer voorbij, ik had het ganse liedje wel willen horen.

Horloge Garmin 265S.
Als ik achteraf de statistieken bekeek zag ik dat mijn hartslag ( die was gemiddeld 168/') tijdens de wedstrijd voor 97% in zone 5 was, dat kan natuurlijk niet.
Garmin denkt dat mijn maximale hartslag 183/' is, maar het is 193/', vrij hoog voor een 49-jarige.
Wel interessanter was om te zien dat mijn cadans de hele wedstrijd 190/' bleef. Maar na 2,5 uur zie je mooi dat mijn staplengte afneemt, wat de vertraging verklaart. En ook de grondcontacttijd was duidelijk hoger vanaf dat moment. Dus ik maakte kortere passen en bleef meer aan de grond "plakken".

Ik heb nog even mijn training erbij gehaald. Ik laat de laatste 2 weken achterwege omdat het taperweken zijn.
Week -10 tot -7 liep ik gemiddeld 52km per week, waarvan 83% in Z1-Z2 (5:15-4:45min/km), 15% in Z3-Z4 (4:45-4:15) en slechts 2% in Z5 (sneller dan 4:15).
Week -6 tot -3 liep ik door een lichte blessure gemiddeld slechts 42km/week, waarvan 85% rustig en 15% Z3-Z4 (marathontempo). De oorspronkelijke bedoeling was om aan 60km per week te komen in deze piekperiode.
Het merendeel van mijn training is rustig, Z1 aan ongeveer 5:10min/km, terwijl mijn marathontempo rond de 4:20 ligt. Dat marathontempo is Z4, maar dat doe ik dus relatief weinig. Z5 is alles vanaf halve-marathontempo of sneller, dat doe ik weinig omdat ik daar snel overbelasting van mijn kuiten van krijg.
Uiteraard is het goede marathonresultaat niet alleen het resultaat van de laatste 10 weken training, ik loop al vele jaren minstens 3 keer per week.

Als ik dat zo bekijk waren mijn trainingsvolumes verrassend laag. Meer interval doen is geen goed idee wegens het risico op blessures, maar meer rustige kilometers maken om aan 60-70 km per week te komen is waarschijnlijk de weg die ik moet opgaan.

[ Voor 19% gewijzigd door Hartloper op 26-09-2023 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
@Hartloper Ik denk dat je vermoedens met de gladheid van de Vaporfly best realistisch zijn. Het is nooit zo uitgesproken (want Nike is sponsor en geld is geld) maar het schijnt zo te zijn dat Kipchoge daardoor een, voor zijn doen, matige Boston marathon liep. Combinatie van heel veel regen en bepaald type asfalt. Gelukkig voor jou alleen tijdens de waterposten dus.

Netjes gelopen hoor, hele mooie tijd! Knap dat je je PR steeds weet te verbeteren. Als je richting de 70km per week weet te komen, zit er waarschijnlijk nog wel meer in zoals je zelf al zegt. Maar goed, blessurevrij blijven lopen is ook fijn. Met name in weken -6 tot -3 merk ik bij mezelf de meeste vooruitgang en echt een piekperiode. Je hebt verstandig gekozen om niet die lichte blessure te forceren, wel benieuwd hoe het zou gaan als je met nog iets meer (rustige) kilometers en volledige trainingsperiode het volbrengt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slickk
Gisteren 5x 1km gelopen met zo’n anderhalve minuut rust, ging verrassend sneller dan ik had verwacht. Volgende week de 4Mijl van Groningen, ik probeer onder de 23 minuten te blijven. Vorig jaar 22:22 maar toen stond ik er beter voor qua fitheid dan nu. Als ik het tempo onder de 3:30 houd ben ik heel tevreden, dan zit er mogelijk nog een 10km onder de 35 minuten in dit jaar en dat is toch wel een soort droomdoel voor me geweest sinds ik 3 jaar geleden begon.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:36
@Hartloper Mooi wedstrijdverslag. Bijna een kopie van mijn ervaring. Ik heb nog op de Vaporfly Next % 2 gelopen. Daar had ik al wel flink wat kilometers op gemaakt. Zeker vier marathons en ook nog wat trainingen. Ik denk dat ze wel een beetje op zijn qua demping. Versie 3 vond ik eigenlijk nog te prijzig, dus ik wacht op een aanbieding. Hopelijk duurt dat niet te lang.

Ook qua hartslag komen we redelijk overeen. Alhoewel mijn max 205 is, wat dan dus ook weer vrij hoog is voor een 52-jarige.

Wel goed om te ervaren dat de leeftijd nog niet uitmaakt voor PR's.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• ob3lix
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-04 13:41
Niku schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:04:
[...]

30k met daarin 25k op marathon tempo is een flinke training 2 weken voor de marathon. Herstel je daar wel snel genoeg van?
Geen idee, is mijn eerste marathon. Ben redelijk schema vast, dus ga het gewoon proberen. :)

Gebruik Trenara zoals wel meer mensen hier. Laatste twee weken gaan qua volume en intensiteit wel keurig naar beneden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
Klinkt wel erg pittig inderdaad, maar volgens mij hoor ik wel vaker over trenara dat het wel een aardig stevig schema is .. niet voor iedereen weggelegd.

Maar blijf vooral naar je eigen lichaam luisteren en niet blind het schema forceren. Even terug gezocht en had zelf 2 weken voor de marathon een 2u loop waarvan 1u op marathon tempo.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:59
Spasm schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:55:
[...]

Inderdaad op de AV lopen wij (op de baan) altijd 1200 meter in alvorens we met stretches beginnen. Daarna loopscholing, en dan de kern. Daarna 800 meter uitlopen, en cooling down. Als schijnt een cooling down discutabel te zijn of dat echt nodig is. Ik vind het zelf persoonlijk altijd wel prettig.
Wij hanteren ook zo'n zelfde soort opzet, al liggen bij ons de afstanden van het in- en uitlopen niet zo vast. Ik ben vaak wel op tijd aanwezig en begin dan al gewoon met inlopen. Komt best voor dat ik vooraf al +3km heb ingelopen. Wij doen dat trouwens niet op de baan, maar op het kunstgras wat om de baan ligt. Hetzelfde geldt bij het uitlopen. Over het algemeen ben ik niet als laatste klaar, dus ik begin gewoon gelijk, of na wat slokken water, met uitlopen als ik klaar ben met de kern.

Als ik alleen loop doe ik meestal geen warming up. Dan is het gewoon de eerste 1 a 2 km rustig warmlopen. Statisch stretchen doe ik altijd na het lopen. Heb helaas al ervaring met hamstring en kuit blessures (zweepslag), dus ik doe er alles aan om dat een beetje op lengte houden.

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-05 15:52
Hangt bij ons een beetje af qua temperatuur. In de lente- en zomermaanden is de warming up op de atletiekvereniging wel wat korter, ook qua loopscholing en dynamisch rekken en strekken. In de winter lopen wij meestal rond de 1100m in, en in de zomermaanden 700m. Nu hebben wij wel weer het voordeel in de winter (en op de regenachtige dagen) dat er een indoorsprinthal is... correctie kas.

Uitlopen en cooling-down schiet er meestal wel een beetje bij in.

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 26-05 14:48
Ik ben sinds kort weer terugkomend van een blessure wat er in heeft geresulteerd dat ik exact 1 maand helemaal niets heb kunnen doen qua sport. Voordien liep ik gemiddeld zo'n 5 keer week en 50km omvang (of zat ik op de racefiets)

De 1e stukjes lopen vallen relatief zwaar, conditioneel is er vanzelfsprekend best wel wat terugval. Nu begrijp ik dat dit vrij snel weer hersteld naar wat het was, maar nu is mijn vraag, hoe "snel" gaat dat doorgaans? Is dat een kwestie van enkele weken of maanden?

Voor de blessure was mijn duurlooptempo circa 5:10/km aan een HS van circa 130/135. threshold circa 4:00/km aan HS 165/170 Mijn laatste 3 loopjes waren helaas wat minder florissant. :P

Wat statistieken van deze opbouw loopjes:

17-09: 6:16/km aan HS 129 (5km)
20-09: 5:52/km aan HS 139 (6,2km)
23-09: 5:32/km aan HS 137 (5,7km)
24-09: 5:56/km aan HS 134 (7,2km)
25-09: 5:04/km aan HS 148 (6,3km)

Gisteren rust gehad en eind van de middag weer een nieuwe poging.

Strava Garmin 265

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:30

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

ob3lix schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:12:
[...]

Geen idee, is mijn eerste marathon. Ben redelijk schema vast, dus ga het gewoon proberen. :)

Gebruik Trenara zoals wel meer mensen hier. Laatste twee weken gaan qua volume en intensiteit wel keurig naar beneden.
Trenara voor de Ten miles in Antwerpen gebruikt. Beviel mij goed.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sanniep9
sander_g schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:18:
Wel goed om te ervaren dat de leeftijd nog niet uitmaakt voor PR's.
Dat geldt dan alleen voor lopers die pas gedurende/na hun midlifecrisis het hardlopen hebben ontdekt 8)

Als 51-jarige behoor ik overigens ook tot die club :) en afgelopen zondag heb ik mijn PR op de halve marathon iets kunnen aanscherpen tot 1:26:30. Hopelijk kan er eind van dit jaar ook nog een flinke hap van mijn marathon PR, want die blijft met 3:24 wat achter bij mijn beste prestaties op de kortere afstanden (en ambities).

Nogmaals kudos voor @sander_g en @Hartloper voor hun prachtige prestaties in en verslagen over Berlijn. De kop van de najaarsmarathons is er daarmee af. Benieuwd wat er allemaal voor moois gaat gebeuren in alle marathons die in de komende weken gaan volgen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

sanniep9 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:25:[...]Dat geldt dan alleen voor lopers die pas gedurende/na hun midlifecrisis het hardlopen hebben ontdekt 8)
Een kleine aanvulling: En niet teveel slijtage gehad hebben van een (intensieve) sport die ze daarvoor beoefenden.
Ben een leeftijd genoot van de oude topper Aart Stigter die ook wat later begonnen was en we hebben daar een keer uitgebreid over gesproken. ik had 23 jaar oostelijk top handbal achter mijn rug toen ik bijna 40 pas begon met atletiek. Ben redelijk ongeschonden uit het handballen gekomen, maar die 23 jaren jaren waren niet gratis.
Na mijn 50-ste heb ik nog wel wat 36-igers op de 10 km gelopen maar het 35-minuten niveau van mijn ~49ste heb ik nimmer meer gehaald. En nu ruim 67 jaren jong genieten van wat er nog kan. De post-covid periode heeft voor ruim een half jaar opbouw/vertraging gezorgd, maar het gevoel weer hard te kunnen gaan komt weer op gang.
Gisteren liep ik met iemand (~30j) uit de groep nog net mooi voor het echte donker in het bos gelijk op en de 10 km en 3km tempos gingen ook bij haar in ca 4:45 en 4:20. Ben benieuwd hoe dat op de weg weer gaat.

[ Voor 20% gewijzigd door route99 op 27-09-2023 13:19 ]

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Shinji
O-oh, ik heb me ingeschreven voor de marathon van Rotterdam 2024!

Dat wordt mijn eerste!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20:49
De inschrijving voor de Marathon van Rotterdam is zojuist geopend. Vorig jaar ging het erg snel en was het eerste tarief binnen een paar uur uitverkocht. Ik ben er iig weer bij komende editie! *O*

Strava

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:29
Voor de liefhebbers die volgend jaar een voorjaarsmarathon willen lopen: de inschrijving voor de NN Marathon Rotterdam op zondag 14 april 2024 is geopend: https://www.nnmarathonrotterdam.nl/inschrijven/

Was een mooi feestje dit jaar, maar volgend jaar zal ik hem niet lopen. Mrs. SkyR heeft mij voor mijn verjaardag namelijk ingeschreven voor de Copenhagen Marathon op 5 mei. Mooi te combineren met een minivakantie Denemarken :*)

Nu zit mijn focus redelijk scherp op de Amsterdam Marathon waar nog 2½ week aan training voor over is. Anderhalve week geleden de langste duurloop gehad; 37 kilometer in iets meer dan 3 uur. Afgelopen zondag een blok van 15 kilometer op MT (gemiddeld 4:15) direct gevolgd door 6 kilometer een tandje erbij (gemiddeld 3:59). En passant daarmee ook mijn 2e geschatte prestatie op de halve marathon geleverd volgens Strava. De vorm zit er dus aardig in, al denk ik dat 4:15/km over de hele marathon nog iets te hoog gegrepen is. Ik zal waarschijnlijk weggaan op een eindtijd van 3:05:00, wat ook al een aardige verbetering zou zijn van mijn PR. Die staat nu op 3:11:03.

Toch doe ik niet alleen maar marathontrainingen. Op de AV is de focus gericht op de halve marathon die georganiseerd wordt in hetzelfde weekend als dat ik in A'dam loop, en komende zaterdag clubkampioenschappen 1500 en 5000 meter. Dus gisteren lekker op 5000 meter tempo getraind, kijken of ik daar komend weekend onder de 19 minuten kan duiken :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Redcoil
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:47

Redcoil

Polyinterpretabel

Yes, heb me zojuist ook ingeschreven voor Rotterdam. Dit jaar was een mooie ervaring, komend jaar kijken of we de tijd wat scherper kunnen stellen. :D

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:20
Ik heb me zojuist ook ingeschreven voor Rotterdam. Wordt ook mijn eerste hele.

Ow en heb me ook maar gelijk ingeschreven voor de halve marathon van West Friesland op 23 juni (mag daarvoor nog een stuk zwemmen en fietsen als warming up ;) )

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• KevinK92
  • Laatst online: 26-05 13:27
En ook ik ben erbij in Rotterdam. Het was inderdaad een heerlijk feest in Rotterdam, hopelijk deze editie weer :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• m0ridin
Oeh, hier ook de mail mbt Rotterdam... Twijfel!

3 weken ervoor heb ik de 60 van Texel, dus aan de ene kant denk ik 'die training/vorm/kilometers kan ik meenemen' maar tegelijk is het er misschien te kort op (uiteraard wil ik dan in Rotterdam ook weer aardig volle bak gaan).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• frankv120
  • Laatst online: 16:01
Hier ook twijfels. Ik zou graag de hele marathon van mijn bucketlist afstrepen maar 3 weken eerder is hier de plaatselijke halve marathon waar ik ook graag een nette tijd wil neerzetten. Misschien toch nog maar even uitstellen en hopen dat er volgend jaar een najaarsmarathon beter uitkomt.

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
sander_g schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:18:
Ik heb nog op de Vaporfly Next % 2 gelopen. Daar had ik al wel flink wat kilometers op gemaakt. Zeker vier marathons en ook nog wat trainingen. Ik denk dat ze wel een beetje op zijn qua demping. Versie 3 vond ik eigenlijk nog te prijzig, dus ik wacht op een aanbieding. Hopelijk duurt dat niet te lang.
...
Die zullen inderdaad wel over hun hoogtepunt zijn. Hier en daar zie ik Next %2 met wat korting, ik vermoed dat er op Black Friday wel wat aanbiedingen gaan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
sanniep9 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:25:
[...]

Als 51-jarige behoor ik overigens ook tot die club :) en afgelopen zondag heb ik mijn PR op de halve marathon iets kunnen aanscherpen tot 1:26:30. Hopelijk kan er eind van dit jaar ook nog een flinke hap van mijn marathon PR, want die blijft met 3:24 wat achter bij mijn beste prestaties op de kortere afstanden (en ambities).
Mooi HM PR, staat een paar seconden scherper dan het mijne.

Mikken op 3:10 of iets daaronder voor de marathon ?
3:03 is de maximale conversie naar de marathon die je met jouw/mijn HM PR kan halen, volgens mijn ervaring dan toch, en dan enkel in optimale omstandigheden qua temperatuur en dergelijke.

Voor een sub-3 moet je eerder rond de 1:24 of sneller lopen op de halve.

• m0ridin
Hartloper schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:22:
[...]

Die zullen inderdaad wel over hun hoogtepunt zijn. Hier en daar zie ik Next %2 met wat korting, ik vermoed dat er op Black Friday wel wat aanbiedingen gaan zijn.
Hmmm, goeie... misschien daar maar even op wachten.

Mijn wedsrtijdschoenen zijn nog mijn vaporfly next% van ruim 2 jaar oud (nu bijna 500km) dus ook die zijn niet meer tiptop ;)

Maar zelfde, ik vind ze te duur om ze zo te kopen dus maar een mooie aanbieding afwachten. Die vaporfly's waren toen 170 in de aanbieding, vond ik al duur zat (en ach, vind ze nog lekker lopen eigenlijk).

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Roozzz
To 24u or not?

waarom overweeg ik dit überhaupt? :X :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Roozzz schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:52:
To 24u or not?

Ik denk dat ik wel durf te gokken hoe dit af gaat lopen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
m0ridin schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:59:
[...]

Ik denk dat ik wel durf te gokken hoe dit af gaat lopen :p
Dns? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
m0ridin schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:43:
[...]
Hmmm, goeie... misschien daar maar even op wachten.

Mijn wedsrtijdschoenen zijn nog mijn vaporfly next% van ruim 2 jaar oud (nu bijna 500km) dus ook die zijn niet meer tiptop ;)

Maar zelfde, ik vind ze te duur om ze zo te kopen dus maar een mooie aanbieding afwachten. Die vaporfly's waren toen 170 in de aanbieding, vond ik al duur zat (en ach, vind ze nog lekker lopen eigenlijk).
Ik heb het even nagekeken, en vorig jaar met Black Friday kon je de Next %2 (wat toen nog de nieuwste versie was) op de kop tikken aan halve prijs.
Als ze dit jaar de Vaporfly 3 ook zo goedkoop verkopen zou ik niet aarzelen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ÜberWicked
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-05 20:17
Ben er ook weer bij in Rotterdam, wordt de tweede keer. Dacht eigenlijk ooit 1 keer een marathon te lopen, maar de ervaring dit jaar in Rotterdam was zo speciaal dat ik al snel wist dat ik dit nog een keer wilde doen 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:46

XyS

0.o.O

Hartloper schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:27:
[...]

3:03 is de maximale conversie naar de marathon die je met jouw/mijn HM PR kan halen, volgens mijn ervaring dan toch, en dan enkel in optimale omstandigheden qua temperatuur en dergelijke.

Wauw intens, dat ben ik dus nog lang niet! Was al blij dat ik 5k onder de 20 kon (19:21). Op een of andere manier heb ik ook besloten om ooit onder de 3 uur te willen rennen. "Ooit" was in mijn hoofd volgend jaar.
Zou de marathon van Amsterdam gaan lopen (doel 3:10) maar ivm blessures ga ik die aanpassen naar een halve marathon.

Daarna dan eerst maar eens trainen voor een snelle HM, mocht dat lukken dan zien we wel weer verder.

Terugkijkend heb ik sowieso veel te snel opgebouwd. Heb veel progressie gemaakt maar ben ook veel terug gevallen, met name na de marathon.

Rende een jaar geleden mijn eerste Dam tot Dam (sept - 1:14:50), gelijk door naar HM in Ams (okt - 1:34:31) en hele marathon in Rotterdam (april - 3:19:05). Ging allemaal net 'goed', achteraf gezien ging het helemaal niet zo goed want ik heb sindsdien steeds last op verschillende plekken. Het gaat wel weer over maar leuk is anders. Op dit moment kan ik prima rennen maar traplopen doet pijn en kan ik niet normaal.

De training voor een HM vind ik een stuk prettiger, laat die 3 uur marathon wel even voor wat het is.

En het belangrijkste; ik heb weer zin om te gaan lopen. Dat was wel anders, elke keer weer een pijntje erbij is echt heel demotiverend.

(Nee ik doe niet genoeg krachttraining, na een paar side lunges heb ik dagen last van mijn hamstrings, 1 minuut planken en ik heb spierpijn aan mijn buik, en glutes heb ik ook niet. Hoe ik überhaupt vooruit kom is me een raadsel :+)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sanniep9
[...]
Mikken op 3:10 of iets daaronder voor de marathon ? .
Ik denk rond de 3:05 maar december is nog ver weg.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-05 21:16
Hier ook ingeschreven voor Rotterdam. Ga 8 oktober mn eerste 'halve' doen en dan 14 april zal mn eerste hele worden. Gelukkig nog genoeg tijd om te trainen, maar heb er al wel heel veel zin in.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ken-dj
  • Laatst online: 19-05 23:59

ken-dj

Life is short break the rules

Ook ik heb me ingeschreven voor de Marathon in Rotterdam 2024.

Heb gelijk de trainingscursus in Landsmeer (3 trainingen) er bij besteld.

Loop zelfstandig al 21K, leek me leuk, om nog te even te socializen met andere.

S23 > Tab S8 >  ATV 4K >  Airtags <  Macbook Pro M1 <  IPad  Iphone 12 PM< 14 PM <16 PM < Garmin Fenix Pro 6X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
Hehe, dat kan altijd nog... Met dat idee schrijf ik me altijd maar in 'Inschrijven kan altijd, er van afzien ook' :)

(Er van uitgaande dat je Did Not Start bedoelde btw, mocht het een andere afkorting zijn slaat mijn reactie nergens op :+ )
Hartloper schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:45:
[...]

Ik heb het even nagekeken, en vorig jaar met Black Friday kon je de Next %2 (wat toen nog de nieuwste versie was) op de kop tikken aan halve prijs.
Als ze dit jaar de Vaporfly 3 ook zo goedkoop verkopen zou ik niet aarzelen.
Nice, goed om in de gaten te houden! Heb sowieso niet echt dringende loopjes, de kustmarathon dan maar die doe ik wel op mijn vaporfly next%.... Gaat toch niet om een PR tijd.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• ll roel j
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:16
Yes.. halve marathon moet nog op 15 oktober maar zojuist ook ingeschreven voor Rotterdam als allereerste marathon.

Als ik er ooit één zou gaan lopen moet het Rotterdam zijn heb ik altijd al gezegd. Nu kan ik er echt voor gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-05 21:16
ken-dj schreef op woensdag 27 september 2023 @ 21:48:
Ook ik heb me ingeschreven voor de Marathon in Rotterdam 2024.

Heb gelijk de trainingscursus in Landsmeer (3 trainingen) er bij besteld.

Loop zelfstandig al 21K, leek me leuk, om nog te even te socializen met andere.
Ja, zat daar voor mijn woonplaats, Groningen, ook nog naar te kijken. Maar ik kwam er achter dat ik dat ook los bij de desbetreffende atletiekvereninging kan boeken dus ben daarvoor gegaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:59
To 24u or not?

Wel waar voor je geld. In Rotterdam krijg je daar maar een marathon voor :+

• Tim_W
[...]

Je theorie lijkt aardig te kloppen, maar het blijft natuurlijk van veel randzaken afhankelijk. Uiteraard het weer, maar ook minder tastbare zaken als de vorm van de dag.

Mijn vader heeft bijvoorbeeld tientallen marathons gelopen met 3:00:54 als PR terwijl hij 1:24:xx op de halve heeft en 35:23 op de 10.

Dus aardig in de buurt van de sub 3 gekomen, maar uiteindelijk nooit gelukt, het kan soms erg nauw luisteren en het moet dan echt allemaal meezitten. Later is hij zich gaan richten op ultra's en de sub 3 ambitie gelaten voor wat het is. Nu heeft hij hoop dat ik het ooit ga halen, maar dat betwijfel ik ten zeerste. 8)7

Strava Garmin 265

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:36
m0ridin schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:40:
Oeh, hier ook de mail mbt Rotterdam... Twijfel!

3 weken ervoor heb ik de 60 van Texel, dus aan de ene kant denk ik 'die training/vorm/kilometers kan ik meenemen' maar tegelijk is het er misschien te kort op (uiteraard wil ik dan in Rotterdam ook weer aardig volle bak gaan).
Ik heb me ook ingeschreven voor Rotterdam (10e keer *O* ), maar ik wil hem juist gebruiken als training voor een 50-60k loop ergens in mei/juni. Ik heb alleen nog niks gevonden (ook niet heel hard gezocht), iemand nog suggesties voor een leuke 50-60k loop in die periode?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
To 24u or not?

precies, niet overwegen, gewoon inschrijven! :D

@m0ridin DNS staat hier geloof ik eerder voor 'did not suffer' :P

[ Voor 11% gewijzigd door polthemol op 28-09-2023 14:51 ]

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:21
kepler schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:39:
[...]

Ik heb me ook ingeschreven voor Rotterdam (10e keer *O* ), maar ik wil hem juist gebruiken als training voor een 50-60k loop ergens in mei/juni. Ik heb alleen nog niks gevonden (ook niet heel hard gezocht), iemand nog suggesties voor een leuke 50-60k loop in die periode?
twijfel zelf over de caubergtrail. Ook nog geen beslissing genomen voor welke ultra in het voorjaar dus nog leuke suggesties in de benelux ?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ElPaco
  • Laatst online: 23:31
Ik sta voor 8 oktober samen met 3 collega's ingeschreven en voor de estafette bij de marathon van Eindhoven. Voorbereiding ging lekker tot ik begin september te horen kreeg dat mijn geplande hartoperatie (ablatie) niet eind oktober, maar 19 september zou zijn.

Operatie ging prima, maar je moet daar natuurlijk wel van herstellen. Netjes een volle week precies niks gedaan en zojuist mijn eerste loopje (2,5km, het is echt een loopJE) om te kijken hoe het lichaam zich houdt.

Goed nieuws *O* De lies (ingangswond voor de operatie) zeurt niet en het probleem lijkt vooral conditioneel van aard te zijn door de operatie en het ruim een week niks doen.

Nu even kijken wat ik nog aan opbouw doe. Ik denk in het weekend een 5km proberen en dan begin komende week nog eens een 5km. Wil mijn lies nu ook niet overbelasten.

WoT stats

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:49
Martiveen schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:32:
[...]

twijfel zelf over de caubergtrail. Ook nog geen beslissing genomen voor welke ultra in het voorjaar dus nog leuke suggesties in de benelux ?
Ben zelf van plan de veluwezoomtrail te doen in juli. De precieze datum is nog niet bekend. 58 km met niet asociaal veel hoogtemeters (kleine 600). 3 maanden na Rotterdam moet dat wel goed komen met trainen. Vooral benieuwd of het zwaarder gaat zijn dan de Jungfrau. UTMB zegt dat elke 100 meter klimmen gelijkstaat aan 1 km vlak qua inspanning. Dan komt deze trail op 64 uit en de Jungfrau Marathon op 62. Dat icm trail zal de Veluwezoom wel wat zwaarder maken.

Als je de hele benelux bekijkt is er vast in Belgie wat te vinden met meer hoogtemeter mocht je dat trekken. trail.nl heeft een prima kalender voor NL en https://www.ahotu.com is wel goed voor internationaal. Wel wordt het meeste pas volgend jaar bekend volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
polthemol schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:51:
[...]

precies, niet overwegen, gewoon inschrijven! :D

@m0ridin DNS staat hier geloof ik eerder voor 'did not suffer' :P
De enige optie daarvoor lijkt me niet starten...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Redcoil
  • Laatst online: 17:47

Redcoil

Polyinterpretabel

We zijn op Tweakers, dan staat DNS toch gewoon voor Domain Name Server? :+

¯\_(ツ)_/¯

• Roozzz
[...]

Koning van Spanje? Ultra is geloof ik 84. Er is ook de optie om drie dagen achter elkaar te lopen. Zowel kort (samen ~60) als lang (~90).

In de Ardennen is een heleboel leuks boven de marathon te vinden. Ohm trail en trail des phantomes zijn klassiekers in de zomer. In het voorjaar bijvoorbeeld de Grand trail des lacs et Chateaux. Maar ook over de Chimay trail en Orval trail hoor ik ook positieve dingen.

Mullerthal trail (lux) is wat te laat in het seizoen geloof ik. Maar ook tof.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Roozzz schreef op donderdag 28 september 2023 @ 17:04:
[...]

De enige optie daarvoor lijkt me niet starten...
of veel te goed getrained zijn, ultralopers haten mensen die te goed getrained zijn en geen nagels verliezen :p

Maar lijkt me wel een mooi event. Botst ket Bell Gallico anders zou ik me inschrijven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infinchible
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:20

Infinchible

Woef!

To 24u or not?

Haha, wel een hele toffe uitdaging! :D
Heb er stiekem ook heel even naar gekeken, maar ik hou totaal niet van kou en om nou in december midden in de nacht rondjes te gaan lopen lijkt mij toch niet echt wat. :P Toch nog maar gewoon even rustig blijven opbouwen volgend jaar.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Laatst online: 15:41

Darkasantion

Just keep swimming!

Zo, over 2 weken weer meedoen aan de Marathon van Oldenburg en voorbereidingen gaan goed tot nu toe.
In het kort, loop meer kilometers dan vorig jaar in de voorbereiding en ook nog eens sneller.

Afgelopen weken steeds rond de 100Km gelopen, morgen nog eens 34Km lopen en daarna afbouwen. Geen zin in, want de kilometers gaan en lopen zo lekker :P . Dus wil dat gevoel vasthouden, weet echter ook dat door de komende 2 weken rustig aan te doen ik extra snel, gemotiveerd/gefrustreerd aan de marathon ga beginnen en hopelijk mijn PR daar verder onder de 3 uur krijg.
Hoop sub 2:45, hangt echter af van de vorm van de dag, het weer en parcours.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-05 20:46
Wat tof om te zien dat iedereen weer aan het uitkijken is naar de marathon.
Zelf staat mijn eerste volgend weekend gepland.
Ik merk dat mijn koppie er onbewust heel erg veel mee bezig is.

Ik heb mijn marathon voorbereiding vooral op "afstand" en "hartslag" gelopen, en niet zozeer op tempo.
Mijn doel van de marathon is er een mooie ervaring aan over te houden, en niet volledig stuk te zitten op 30, zodat het een lange lijdensweg gaat worden tot de finish.
Mijn voedingsplan, wedstrijdplan etc heb ik allemaal al helder voor mijzelf, en ben nu lekker aan het taperen.
98% van mijn marathon duurlopen heb ik voor zeker 80% in Z1 gedaan en misschien 20% Z2.

In wat voor hartslag zone wordt een marathon normaal gesproken gelopen ?
Ik ken mijn eigen zones erg goed, dus ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring en advies hierin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tim_W
Als je zelf al aangeeft vooral te willen genieten dan denk ik dat je het beste hoog in zone 2 tot zone 3 moet blijven. Richting het einde kun je dan zone 4 eens opzoeken. En zone 5 in je eindsprint. :P Het e.e.a. wel afhankelijk of je inderdaad je zones precies weet en ook met een hartslagband meet zodat je jezelf tijdens het lopen in ieder geval op de juiste waardes richt.

Maar ik zou vooral je gevoel volgen en je niet helemaal blind staren op de cijfertjes. Je geeft aan vooral te willen genieten en als je je zones goed kent dat weet je ook wel ongeveer rond welke HS je moet blijven hangen om het comfortabel genoeg te houden om ook daadwerkelijk te blijven genieten.

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:35

Secsytime

Automagisch

Darkasantion schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:49:
Zo, over 2 weken weer meedoen aan de Marathon van Oldenburg en voorbereidingen gaan goed tot nu toe.
In het kort, loop meer kilometers dan vorig jaar in de voorbereiding en ook nog eens sneller.

Afgelopen weken steeds rond de 100Km gelopen, morgen nog eens 34Km lopen en daarna afbouwen. Geen zin in, want de kilometers gaan en lopen zo lekker :P . Dus wil dat gevoel vasthouden, weet echter ook dat door de komende 2 weken rustig aan te doen ik extra snel, gemotiveerd/gefrustreerd aan de marathon ga beginnen en hopelijk mijn PR daar verder onder de 3 uur krijg.
Hoop sub 2:45, hangt echter af van de vorm van de dag, het weer en parcours.
Is dat een mooi parcours?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoReseth
Tim_W schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:44:
Als je zelf al aangeeft vooral te willen genieten dan denk ik dat je het beste hoog in zone 2 tot zone 3 moet blijven. Richting het einde kun je dan zone 4 eens opzoeken. En zone 5 in je eindsprint. :P Het e.e.a. wel afhankelijk of je inderdaad je zones precies weet en ook met een hartslagband meet zodat je jezelf tijdens het lopen in ieder geval op de juiste waardes richt.

Maar ik zou vooral je gevoel moet volgen en je niet helemaal blind staren op de cijfertjes. Je geef aan vooral te willen genieten en als je je zones goed kent dat weet je ook wel ongeveer rond welke HS je moet blijven hangen om het comfortabel genoeg te houden om ook daadwerkelijk te blijven genieten.
Bedankt!

Een paar weken terug heb ik de "kustloop" (halve marathon) gelopen bij vrouwenpolder als "generale" op de kustmarathon . Ik heb toen bewust wel iets meer tempo gelopen dan ik met de marathon van plan was. Om gewoon te voelen hoe mijn lijf erop zou reageren. Het voelde allemaal prima, maar toen ik het negen km lange stuk strand af kwam schoot mijn hartslag naar hoog en werden het nog vijf zware laatste km's.
Een wijze les om het de komende week een stuk rustiger doen op het strand :+

Dus wat je zegt komt aardig overeen met wat ik in gedachten had, zolang ik laag Z3 blijf zit ik wel safe. En dan kan het alijd iets oplopen tegen het einde.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Hier morgen een lekker kleinschalige, lokale race in Beckum (net onder Hengelo OV). Vorig jaar waren er iets van 250 mensen ofzo. Lekker late start ook, net na 16u. Niet helemaal mijn ding, maar gezien de temperaturen is het stiekem wel fijn niet te vroeg overdag :D

Zou eerst de 5km gaan doen, want vorig jaar was de 10km gewoon 2x de 5km (en de 15km 3x), maar dit jaar hebben ze een nieuw parcours, waar een 5 en een 10km samen dan de 15km zijn. Dus mijn inschrijving gewijzigd naar de 10km. Is ook nog eens minder lijden :)

Ben benieuwd, heb al een tijdje niet geraced en wel redelijk braaf het 'daily suggested workout' dingetje gevolgd van m'n garmin. Die zegt dat ik er minder dan 51 over ga lopen, maar dat geloof ik niet. Maar ja, toch proberen he :)

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

NoReseth schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:49:
Wat tof om te zien dat iedereen weer aan het uitkijken is naar de marathon.
Zelf staat mijn eerste volgend weekend gepland.
Ik merk dat mijn koppie er onbewust heel erg veel mee bezig is.

Ik heb mijn marathon voorbereiding vooral op "afstand" en "hartslag" gelopen, en niet zozeer op tempo.
Mijn doel van de marathon is er een mooie ervaring aan over te houden, en niet volledig stuk te zitten op 30, zodat het een lange lijdensweg gaat worden tot de finish.
Mijn voedingsplan, wedstrijdplan etc heb ik allemaal al helder voor mijzelf, en ben nu lekker aan het taperen.
98% van mijn marathon duurlopen heb ik voor zeker 80% in Z1 gedaan en misschien 20% Z2.

In wat voor hartslag zone wordt een marathon normaal gesproken gelopen ?
Ik ken mijn eigen zones erg goed, dus ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring en advies hierin.
Zou ook aanraden om voornamelijk in Z2 te lopen en dan tegen het einde, als mogelijk, te versnellen.
Echter luister ook naar je lichaam, die kan vrij goed aangeven wat wel/niet kan en geef hier ook aan toe. Zeker als genieten het doel is, zou ik de eerste 30Km gewoon ontspannen lopen en dan eens kijken wat er in zit. Mocht dat Z1 zijn, ook goed, liever dat je de laatste 12Km nog iets over hebt, dan stuk te zijn door teveel in Z2 te hebben gelopen en niks meer over te hebben.

Wat is jouw voedingsplan trouwens? Ik heb bewust vorig jaar 1 banaan gegeten tijdens de marathon en dat ging goed haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoReseth
Darkasantion schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:51:
[...]

[...]

Zou ook aanraden om voornamelijk in Z2 te lopen en dan tegen het einde, als mogelijk, te versnellen.
Echter luister ook naar je lichaam, die kan vrij goed aangeven wat wel/niet kan en geef hier ook aan toe. Zeker als genieten het doel is, zou ik de eerste 30Km gewoon ontspannen lopen en dan eens kijken wat er in zit. Mocht dat Z1 zijn, ook goed, liever dat je de laatste 12Km nog iets over hebt, dan stuk te zijn door teveel in Z2 te hebben gelopen en niks meer over te hebben.

Wat is jouw voedingsplan trouwens? Ik heb bewust vorig jaar 1 banaan gegeten tijdens de marathon en dat ging goed haha.
Ja dat is ook exact mijn plan, rustig beginnen, liever Z1 dan Z2.
Rond het 21 km punt volgt 9 km strand. Vanaf het 30km punt kom je het strand af en volgen nog 12 km met duinpaadjes, heuveltjes , trappen ....etc 8)7
Ik heb in mijn trainingen met weinig gells getest (2 op 30 km) , en met veel ... 4 op 21 km, wat allemaal goed ging.
Ik ga van start met een trail vest met 2x 500 ml water (soft flasks), hiermee heb ik de vrijheid om langs het parcours zelf bij te vullen en ben ik nergens van afhankelijk. Dit heb ik in al mijn trainingen ook "getraind".
Verder ga ik 1 gel om de 6/7 km nemen.
Sportdrank laat ik links liggen, mijn beta-fuel gells zijn 40 gram, dus daar heb ik meer dan voldoende aan.
Langs het parcours kan ik altijd nog een stukje banaan of iets bij een waterpost meepakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:35

Secsytime

Automagisch

Darkasantion schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:51:
[...]

[...]

Maar is het een mooi parcours? :P

Twijfel of ik hem zal gaan lopen ipv Amsterdam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Secsytime schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:20:
[...]

Maar is het een mooi parcours? :P

Twijfel of ik hem zal gaan lopen ipv Amsterdam.
Die reactie is ergens verdwenen... :p .
Was vorig jaar mooi parcours, deels onverhard en bos, dus samen met de stukken landerijen erg mooi. Laatste 10Km in de stad is ook leuk, zeker met publiek en andere lopers erbij.

Parcours dit jaar is anders, zou sneller, vlakker en met meer asfalt zijn. Goed voor PR doelen, gok echter dat het, gezien de omgeving, nog steeds mooi zal zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Shinji
Morgen de singelloop van Utrecht.

Gister nog een laatste korte rondje rustig gedaan. Ik voelde me gister erg beroerd. Hoop dat dat vandaag wat beter gaat.

Mijn doel was/is <50:00 maar weet niet of dat met de huidige vorm realistisch is.

Heb denk ik te weinig snelle kilometers gemaakt.

In april op de kwart marathon was mijn gemiddelde 5:02.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StinaT
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:27
[...]

Ohm Trail in Belgie Aywaille is ook een leuke kleinschalige trailrun.

Tevens ga ik in Rotterdam mijn eerste marathon lopen. Wel ultra's gelopen en Iron Vikings.

Acties:
  • +43 Henk 'm!

Anoniem: 532727

Ik ben best wel een beetje trots.

Waar ik aan het begin van het jaar niet eens 1KM kon rennen zonder te stoppen tussendoor en mijn astma puffer te gebruiken voor, tijdens en na het rennen, heb ik vandaag een nieuw record gehaald van 12KM zonder te stoppen tussendoor en zonder mijn astma puffer!

Ben wel gesloopt, maar het is het waard. Vooral om te zien dat er zo’n verschil zit in tussen het begin van t jaar en nu!

Nu werken aan m’n pace. Momenteel zit ik op 12KM in 1:19:46.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 532727 op 30-09-2023 12:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElPaco
@Anoniem: 532727 je mag wel meer dan een beetje trots zijn, wat een prestatie!

Blessurevrij blijven en dan komen pace en meer afstand vanzelf :)

WoT stats

Acties:
  • +3 Henk 'm!

ElPaco schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 12:35:
@Anoniem: 532727 je mag wel meer dan een beetje trots zijn, wat een prestatie!

Blessurevrij blijven en dan komen pace en meer afstand vanzelf :)
Thanks!

Dat is het doel! Nog enige tips om blessure zo veel mogelijk te vermijden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:51
Anoniem: 532727 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 12:51:
[...]

Thanks!

Neem elk pijntje serieus. Blijf niet altijd maar doorgaan met de gedachte dat het wel overgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElPaco
[...]

Thanks!

Baby steps. Consolideer wat je nu hebt, voordat je verder gaat. Het is geen race om zo snel mogelijk naar de 15km te gaan, of zo snel mogen naar 10km onder het uur.

En wat @tlpeter zegt, neem elk pijntje serieus.

WoT stats

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

[...]

Thanks!

Luister naar je lichaam.
Pijntjes niet negeren inderdaad. Maar ook vermoeidheid (en je hebt moeheid en vermoeidheid - die eerste kan je wèl doorheen). Soms is besluiten om je training niet te volbrengen daarbij verstandiger dan volhouden. Beter 7 km gelopen en weer heel thuis dan 12km en wel iets slopen. Niet elk loopje is een wedstrijd en moet sneller/verder dan de vorige. Neem af en toe "rust"weken waarin je trainingsvolume omlaag gaat.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
[...]

Thanks!

Zoals gezegd rustig opbouwen en niet overbelasten. De meeste mensen nemen ook te grote stappen waardoor er veel kracht op o.a. de knieën komt. Probeer op hetzelfde relaxte tempo meer maar kortere passen te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

tlpeter schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 12:55:
[...]

Neem elk pijntje serieus. Blijf niet altijd maar doorgaan met de gedachte dat het wel overgaat.
ElPaco schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 13:02:
[...]

Baby steps. Consolideer wat je nu hebt, voordat je verder gaat. Het is geen race om zo snel mogelijk naar de 15km te gaan, of zo snel mogen naar 10km onder het uur.

En wat @tlpeter zegt, neem elk pijntje serieus.
Poekie schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 13:05:
[...]

Luister naar je lichaam.
Pijntjes niet negeren inderdaad. Maar ook vermoeidheid (en je hebt moeheid en vermoeidheid - die eerste kan je wèl doorheen). Soms is besluiten om je training niet te volbrengen daarbij verstandiger dan volhouden. Beter 7 km gelopen en weer heel thuis dan 12km en wel iets slopen. Niet elk loopje is een wedstrijd en moet sneller/verder dan de vorige. Neem af en toe "rust"weken waarin je trainingsvolume omlaag gaat.
Slickk schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 13:16:
[...]

Zoals gezegd rustig opbouwen en niet overbelasten. De meeste mensen nemen ook te grote stappen waardoor er veel kracht op o.a. de knieën komt. Probeer op hetzelfde relaxte tempo meer maar kortere passen te maken.
Bedankt allemaal voor de tips, hier heb ik echt wat aan!

Ik heb mezelf voorgenomen om 1x per 2 weken een langere run te doen en in de tussentijd korte runs, zodat er een soort ritme in komt en mijn lichaam er aan kan werken. Natuurlijk niet vergeten om m’n rust momenten te pakken.

Mochten jullie er een andere kijk op hebben, dan hoor ik dat graag! Wil graag doorzetten en uiteindelijk nieuwe doelen voor mezelf stellen.

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
[...]

Thanks!

Luisteren naar je lichaam.

Ik deed dat niet en heb nu schaambeen stressfactuur of iig overbelasting. Kan niet meer hardlopen zonder pijn. Damn! Daar gaat mijn doel om dit jaar 3700 km hard te lopen.
Heb nog geprobeerd om elke dag klein stukkie hard te lopen en te kijken of dat zou helpen, maar heb nu zelfs een ontstekingsreactie erbij. Afijn, maandag maar naar de huisarts en fysio.

Dus eh, luisteren naar je lichaam! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Philo Melos schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 16:12:
[...]

Luisteren naar je lichaam.

Ik deed dat niet en heb nu schaambeen stressfactuur of iig overbelasting. Kan niet meer hardlopen zonder pijn. Damn! Daar gaat mijn doel om dit jaar 3700 km hard te lopen.
Heb nog geprobeerd om elke dag klein stukkie hard te lopen en te kijken of dat zou helpen, maar heb nu zelfs een ontstekingsreactie erbij. Afijn, maandag maar naar de huisarts en fysio.

Dus eh, luisteren naar je lichaam! :D
Damn, sterkte! Hopen dat t goed gaat komen!

Ga zeker naar m’n lichaam luisteren na alle adviezen hier!
Pagina: 1 ... 267 ... 372 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.