Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:26
Ik ben sinds een aantal maanden ook weer actief aan het hardlopen. Met mijn gewicht (+- 100 bij 186) is dat best link, maar ik loop nu al enige tijd blessure vrij. Vooral langzaam aan is bij mij het devies. Afgelopen zondag heb ik voor het eerst in 3 jaar weer eens een wedstrijd gelopen. Ondanks de warmte heb ik toch een voor mij redelijk tempo kunnen lopen (6:28 gemiddeld, 8km lang) en daar ben ik best blij mee. Voor december heb ik weer een nieuw doel, namelijk een 10 kilometer. Schema is via de app Trenara, dat bevalt me best goed, de trainingen zijn goed te doen en ik merk vooruitgang. Tempo's zijn ook erg laag (+- 7:40 voor duur en max +- 6:30 voor tempo trainingen), maar dat helpt me dus om blessurevrij te blijven. In augustus zelfs meer dan 100km kunnen lopen!

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:52

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Mars18 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:19:
Paar weken terug (21 augustus) had ik last van mijn scheenbeen, 2 weken last gehad, en nu pijnvrij, ben bang om weer hardlopen op te pakken.

Ga maar beginnen met 1/2/3/4/5 km te gaan hardlopen, weer langzaam op te bouwen.
Hoi, even checken bij je...zodat je je schenen niet weer stukloopt :)

wat bedoel je met 1/2/3/4/5 km hardlopen?

Volg je een schema ofzo? ..

Zo ja.....welke is dat dan?

Zo nee,....pak dan een Couch-2-5K schema

Me zo'n schema bouw je zeer langzaam op....met als doel blessurevrij te blijven en zo een fundering te leggen voor verdere trainingen.

https://www.run2day.nl/hardloopschema-beginner

dit is niet het enige schema, maar deze vond ik erg prettig.

ander voorbeeld:
https://start-to-run.be/loopschemas/

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 13:57
Fraggert schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:10:
[...]

Hoi, even checken bij je...zodat je je schenen niet weer stukloopt :)

wat bedoel je met 1/2/3/4/5 km hardlopen?

Volg je een schema ofzo? ..

Zo ja.....welke is dat dan?

Zo nee,....pak dan een Couch-2-5K schema

Me zo'n schema bouw je zeer langzaam op....met als doel blessurevrij te blijven en zo een fundering te leggen voor verdere trainingen.

https://www.run2day.nl/hardloopschema-beginner

dit is niet het enige schema, maar deze vond ik erg prettig.

ander voorbeeld:
https://start-to-run.be/loopschemas/
Bedankt voor het schema, had nog geen schema.
Ik dacht zelf aan

1e week 1 km hardlopen
2e week 2 km hardlopen

En zo door naar week 5 en weer "gewoon" 5km hardlopen.

Maar ga je schema volgen :)

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

• turambar
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:39
KaiseRRuby schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:42:
Loop ondertussen al wel 10 jaar hard en doe dit jaar voor de 5e keer mee aan de DtD. Behalve de pijnlijke realisatie dat ik verwacht hem komend jaar 20 minuten langzamer te lopen dan in mijn goede jaren is er de laatste tijd nog een pijnlijke realisatie, zodra ik 10+ km loop krijg ik regelmatig last van mijn tepels. Ze worden stijf en het shirt schuurt er overheen.

Kan ze natuurlijk afplakken met een pleister, of kennen jullie andere oplossingen?
Ik zweer bij Leukoplast Watervast (dat rijmt!)

Dit is het rolletje in de blauwe verpakking. Aan een paar centimeter heb je voldoende. Je kunt het doormidden knippen om beide kanten te beschermen.

Het plakt goed, maar niet zo hard dat je je borstharen er uit trekt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-09 16:22
BraX schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:43:
Bedankt voor de reacties!
...
Zit nu dus thuis met een control cushion schoen. De Brooks glycerine gts 20...ik ben benieuwd...
Inmiddels zit mn Start to Run met Evy er op; 30min - 5km hardlopen is geen probleem meer.
Gisteren zat ik zelf al bijna aan 7km met 35min.

Voor wat betreft de schoenen. Ze lopen heerlijk en soepel, al heb ik wel het idee dat mijn voorvoet iets te veel ruimte heeft (maatje te groot)? Daarnaast krijg ik nog steeds wel last van mijn rechter knie na 1 a 2 km. Met een aanpassing in m'n vorm en goede houding te proberen houden verdwijnt die pijn ook wel weer als ik verder opgewarmd ben. Voor de zekerheid toch maar even een fysio afspraak gemaakt.

Nu Evy start to run klaar is twijvel ik. Of Evy Keep running opstarten. Of het schema vanuit mn Garmin horloge volgen met iets meer afwisseling.
Het Evy Keep running schema lijkt vrij rechttoe rechtaan.

Tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Mars18 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:43:
[...]

Bedankt voor het schema, had nog geen schema.
Ik dacht zelf aan

1e week 1 km hardlopen
2e week 2 km hardlopen

En zo door naar week 5 en weer "gewoon" 5km hardlopen.

Maar ga je schema volgen :)
Goed plan! want je loopt je anders zo weer in de kreukels en dat is zonde want we lezen hier graag de verhalen van mensen hun hardloop-avonturen.

zelf heb ik er ook dik 3 maanden uitgeweest en ben weer haast op 0 begonnen...ik loop nu bij een lokale AV in een groepje mee om wat meer structuur in mijn trainingen te krijgen.

Misschien kun je ook eens kijken om er een vereniging bij jou in de buurt zit. :)

succes en veel plezier! Keep us posted!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:42
Was van plan over 2 weken weer een snelle 5km te gaan lopen, maar helaas een flinke verkoudheid opgelopen en door het hoesten schoot het daarna ook nog eens in mijn rug, een trainingsachterstand gelopen. Gisteren met moeite 4km hardgelopen, terwijl ik toch 7 à 8 km op het programma had staan.

Nu is het rondje in het dorp waar ik woon, dus kan hem ook wel een andere keer lopen. Ik ga niet de komende twee weken volle bak trainen om weer fit genoeg te zijn voor een sub 20'er. Komen nog genoeg loopjes waar ik aan mee kan doen :)

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:36
turambar schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:43:
[...]

Dit is het rolletje in de blauwe verpakking. Aan een paar centimeter heb je voldoende. Je kunt het doormidden knippen om beide kanten te beschermen.

I beg to differ ;)

Heb het trouwens nog maar een keer of 2 gebruikt, maar lijkt wel goed te blijven zitten inderdaad! Alleen het erafhalen, ouch. Hier toch wel steeds wat borstharen lichter na afloop.

Wat dat betreft is vaseline fijner, alleen geeft dat weer van die nare vlekken (vooral zichtbaar bij een wit singlet).

Hier trouwens afgelopen week mijn eerste 100+km week! (103km in totaal)

Was een weekje richting de veluwe en ondanks het warme weer daar 2 mooie lange duurlopen kunnen doen... De donderdag een 30km, wat niet meeviel op dat moment maar de dag erna voelde ik me eigenlijk weer helemaal prima en uiteindelijk een 52km op de zondag!

Een mooie loop, maar de laatste 10km waren wel erg pittig. Kon na 40km ongeveer niet echt meer iets eten, misselijk... Waarschijnlijk ook de warmte (begon om 9:15 met lopen, dus aardig heet rond dat moment). Stukken gewandeld (maar minder dan 3km, dus die 100 tel ik gewoon ;) ) en waar het even ging wel hard gelopen.

Doet me ondertussen ook een beetje naar tailwind kijken, calorieen in je water is toch ook wel fijn want denk dat ik ook daar een beetje de klap van kreeg de laatste 10km, te weinig aangevuld.

Ook enorm fijn dat je een route op je horloge kan laden en zo houvast hebt, geen gedoe met plannen onderweg (al waren er enkele momentjes dat de paden, zowel te zien op de route, connect als google maps, in het echt niet te zien waren :+ ). Maar eind goed al goed.

5 uur en een kwartier (inclusief pauzes, uitvogelen route op sommige momenten, etc) onderweg geweest waarvan 4:45 daadwerkelijk bewogen.

https://www.strava.com/activities/9821411911

Wel nare schuurplekken op mijn borstbeen van mijn salomon advskin 12.... Had een singletje aan en los vd 2 halve liters voorop ook nog 1.5 liter in de backpack zelf (en wat krentebollen, etc). Schuurde/stuiterde wat, maar in plaats van te stoppen en te zien of ik het vaster kon zetten maar doorgegaan met de gedachte dat het beter zou worden.

De pijn/irritatie verdween wel, maar dat was meer gewenning dan echt weg zijn bleek achteraf.

Hoe dan ook, blijft heerlijk om zo door de natuur te gaan, te bewegen en de omgeving te zien.Ok, daar dacht ik het laatste uur dan wel anders over, maar achteraf alsnog genieten. Ook van die 52km eigenlijk snel hersteld, nu kijken of ik zondag weer een NS trail ga doen :)

Als ik zo door kan blijven hobbelen wordt het een mooi jaartotaal ook, nu al op de 2e plaats van grootste jaar omvang met nog ~150km van de 2000km verwijderd (een totaal wat ik letterlijk maar 1x heb behaald in een jaar tot nu toe, en dan ook precies 2000km).

Over 3 weken de zeeland kustmarathon, daar geven deze trails ook goede moed voor. Heel benieuwd naar!

Hier mensen die enig idee hebben of ik daar gewoon mijn vaporfly next aan kan doen? Of meer denken aan schoenen met meer grip/relief (richting de speedgoats bijvoorbeeld).

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
BraX schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:49:
[...]

Inmiddels zit mn Start to Run met Evy er op; 30min - 5km hardlopen is geen probleem meer.
Gisteren zat ik zelf al bijna aan 7km met 35min.

Voor wat betreft de schoenen. Ze lopen heerlijk en soepel, al heb ik wel het idee dat mijn voorvoet iets te veel ruimte heeft (maatje te groot)? Daarnaast krijg ik nog steeds wel last van mijn rechter knie na 1 a 2 km. Met een aanpassing in m'n vorm en goede houding te proberen houden verdwijnt die pijn ook wel weer als ik verder opgewarmd ben. Voor de zekerheid toch maar even een fysio afspraak gemaakt.

Nu Evy start to run klaar is twijvel ik. Of Evy Keep running opstarten. Of het schema vanuit mn Garmin horloge volgen met iets meer afwisseling.
Het Evy Keep running schema lijkt vrij rechttoe rechtaan.

Tips?
Om blessures te voorkomen is regelmatig wat krachttraining ook belangrijk. O.a. https://www.runnersworld....chtoefeningen-hardlopers/

Vraag ook je fysio er eens naar zou ik zeggen.

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-09 16:22
SVMartin schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:27:
[...]

Om blessures te voorkomen is regelmatig wat krachttraining ook belangrijk. O.a. https://www.runnersworld....chtoefeningen-hardlopers/

Vraag ook je fysio er eens naar zou ik zeggen.
Ja daar kwam de fysio ook mee aanzetten, eerste conclusie: Ik heb klachten die wijzen in de richting van runnersknee.
Dus voornamelijk clamb-shell + legraises + squads met eventueel dry-needling in een vervolg sessie.
Tevens advies om even rustig aan te doen met opbouw.

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:49
turambar schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:43:
[...]

Check, dank voor de tips allemaal. Was van plan gewoon mijn borstharen rondom de tepels helemaal glad te scheren (en voorlopig maar mijn shirt aan te houden) en dan inderdaad met pleisters te werken. Maar dat Leukoplast ga ik nu eerst even proberen.

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:26

Secsytime

Automagisch

KaiseRRuby schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:59:
[...]

Check, dank voor de tips allemaal. Was van plan gewoon mijn borstharen rondom de tepels helemaal glad te scheren (en voorlopig maar mijn shirt aan te houden) en dan inderdaad met pleisters te werken. Maar dat Leukoplast ga ik nu eerst even proberen.
Merino shirt kopen, heb je er ook geen last meer van.

• KaiseRRuby
Secsytime schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:23:
[...]

Ik loop ‘gesponsord’ dus heb geen keuze qua shirt, en het is ook nog eens een wit shirt..

• BigWillem89
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Je kan ook Leukopor proberen, is wat minder dik en stug en trekt je haren er niet uit.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:29
BigWillem89 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:34:
Je kan ook Leukopor proberen, is wat minder dik en stug en trekt je haren er niet uit.
HELD!

Dat gebruik ik dus, maar staat geen naam op. Dus had geen idee hoe ik vervanging kon zoeken. Mijn rolletje is na 5 jaar bijna op. Overigens, trek ik af en toe nog wel een haar er uit hoor daar mee.

• KaiseRRuby
Shinji schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:41:
[...]

HELD!

Dat gebruik ik dus, maar staat geen naam op. Dus had geen idee hoe ik vervanging kon zoeken. Mijn rolletje is na 5 jaar bijna op. Overigens, trek ik af en toe nog wel een haar er uit hoor daar mee.
Vraagje, hoe gebruiken jullie dit dan. Plakt het gewoon? En dat blijft dus zitten onder je shirt? Of plak je er een stukje stof mee vast op de tepel ofzo.

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-09 07:46
Secsytime schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:23:
[...]

Shirtloos lopen, dan ook niet 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
KaiseRRuby schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:53:
[...]

Vraagje, hoe gebruiken jullie dit dan. Plakt het gewoon? En dat blijft dus zitten onder je shirt? Of plak je er een stukje stof mee vast op de tepel ofzo.
Ik scheur een stukje van 1 bij 1 cm af en plak dat op mijn tepel, dat blijft vrijwel altijd gewoon zitten. Wel belangrijk om zo min mogelijk haren er onder te krijgen.

Denk dat het me in 5 jaar tijd 3 keer is gebeurd dat er eentje weg was.

• Burns
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:52
Voor de Damlopers: er zijn extra maatregelen van kracht.
https://www.damloop.nl/dr...eelnemers-dam-tot-damloop

Samenvatting:
- De starttijden zijn aangepast, zie: https://do.occdn.net/p/75...paste-tijden-digitaal.pdf
- Tijdsregistratie is er niet.
- Geen warming up
- Veel maatregelen om overhitting te voorkomen, zowel door de organisatie als voor de loper zelf om te regelen.

Bij mij zat de vandaag verstuurde mail van de organisatie in de junkmail.

• Shinji
Huh, waarom dan? Het wordt 25 graden, half bewolkt.

[edit]
https://www.parool.nl/nie...-is-een-illusie~b81678e6/

Misschien ook hier nog mee te maken. Ik vind het in elk geval bijzonder. Dat ze dat in het voorjaar zouden doen snap ik nog, dan zijn mensen er misschien niet op berekend / aan gewend.

[ Voor 74% gewijzigd door Shinji op 14-09-2023 20:16 ]

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Refro schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:16:
[...]

Allereerst goed bezig. Om sneller te worden zou ik toch echt op de hartslag zones trainen de snelheid komt dan vanzelf. Doe ik zelf ook niet braaf genoeg maar werkt wel echt. Heb geduld en vertrouw op het proces.

Wat ik wel in je verhaal mis is wat je met je voeding doet tegen een slecht dieet is niet op te sporten.

Zelf ben ik deze week begonnen aan een 14 weeks programma in aanloop naar de Ameland Adventure Run. Zijn 5 trainingen per week en ook erg gebaseerd op hartslagzones, het valt tegen om in Z1/Z2 te lopen maar langzaam wordt het al beter
Ik snoep misschien iets minder en eet iets bewuster. Maar bewust een dieet volg ik niet. Zolang ik afval met 3x per week sporten hoeft dat nog niet denk ik. Streefgewicht volgens zou naar 79 kilo moeten.

Ik denk dat ik ook maar op hartslag het schema ga trainen en zie wel of de snelheid komt. Ik ben 3 jaar geleden al eens eerder begonnen en toen starte ik veel te snel en te hard met als gevolg een paar maanden durende lies blessure.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:26
Burns schreef op donderdag 14 september 2023 @ 19:44:

Samenvatting:
- De starttijden zijn aangepast, zie: https://do.occdn.net/p/75...paste-tijden-digitaal.pdf
- Geen warming up
- Veel maatregelen om overhitting te voorkomen, zowel door de organisatie als voor de loper zelf om te regelen.

Waarom starten ze niet om 9.00 ? Geen tijdsregistratie vind ik verschrikkelijk, dan zou het voor mij al helemaal niet meer hoeven. Dat vind ik een zwaktebod van de organisatie.
Note to self: nooit inschrijven voor de DTD !
Laat gewoon iedereen die wil knallen starten tussen 9 en 9.30, dan zijn die allemaal binnen voor 11.00.

En zo warm wordt het toch helemaal niet. Maxima rond de 23 graden, we hebben de laatste weken wel andere temperaturen gezien.

[ Voor 6% gewijzigd door Hartloper op 14-09-2023 20:50 ]

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Shinji schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:02:
[…]dan zijn mensen er misschien niet op berekend / aan gewend.
Dam tot Dam, dat is wel een aanzienlijk deel van hun deelnemersveld :P
Hartloper schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:43:
[...]
Geen tijdsregistratie vind ik verschrikkelijk, dan zou het voor mij al helemaal niet meer hoeven.
Ja? Wat maakt de tijdsregistratie nu echt uit? Voor de prijzen zal je waarschijnlijk niet mee doen en hoeveel mensen lopen tegenwoordig zonder eigen registratie?
Hartloper schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:43:
[...]
En zo warm wordt het toch helemaal niet. Maxima rond de 23 graden, we hebben de laatste weken wel andere temperaturen gezien.
Tja, DtD…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 08:25

Niku

Alagaesii

lateef schreef op donderdag 14 september 2023 @ 21:02:
[...]

Ja? Wat maakt de tijdsregistratie nu echt uit? Voor de prijzen zal je waarschijnlijk niet mee doen en hoeveel mensen lopen tegenwoordig zonder eigen registratie?
Vind dat ook een zwaktebod, ik loop een wedstrijd (in principe) om volle bak te gaan en een ‘officieel PR’ te lopen. Gelukkig doe ik niet mee :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Nou, voor mij zou geen tijdregistratie ook een reden zijn om te skippen hoor... wat een vage maatregel is dat zeg. En de start wordt ook gerekt? Meh...

Nu trekt de dam tot damloop me eigenlijk sowieso amper, maar als ik me had ingeschreven zou dit me toch aardig pissig maken.

Het gaat hier ook om 16km max toch? Sure, alsnog pittig bij stevige temperaturen... Maar niet zo erg als een marathon toch?

[ Voor 21% gewijzigd door m0ridin op 14-09-2023 22:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Infinchible
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 09:53

Infinchible

Woef!

m0ridin schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:22:
[...]
Over 3 weken de zeeland kustmarathon, daar geven deze trails ook goede moed voor. Heel benieuwd naar!

Hier mensen die enig idee hebben of ik daar gewoon mijn vaporfly next aan kan doen? Of meer denken aan schoenen met meer grip/relief (richting de speedgoats bijvoorbeeld).
Wat ik me nog kan herinneren van 7 jaar geleden :+ was dat je gewoon op je normale schoenen kunt lopen. Meeste is toch gewoon asfalt en wat schelpenpaden. Natuurlijk ook nog een behoorlijk stuk strand, maar daar is het gewoon hopen op mooi hard strand (eb) zodat je daar lekker op kunt lopen, maar heb je geen extra grip voor nodig, probeer vooral niet teveel af te zetten in het zand, dat kost alleen maar kracht, maar probeer meer je voeten recht op te tillen
Voor de stukken duinaf- en opgang is het gewoon te weinig om trailschoenen aan te doen.

Vond het zelf een erg gave marathon, maar je moet ook wel een beetje geluk hebben met wind en getijde met welke tijden je er kunt lopen, maar verwacht wel dat jij daar een sub3 neer kan zetten d:)b .

Ik ben ondertussen al een tijdje weer ingeschreven bij de Atletiekvereniging, vanaf begin juni ongeveer, elke maandagavond intervaltraining op de baan en op zaterdag een duurloop/fartlek/heuveltraining. Doordat mijn vrouw ook weer is begonnen met voetballen en we ook nog 2 kleine kinderen hebben kan ik helaas niet altijd meedoen en loop nog steeds wat minder dan ik eigenlijk zou willen, maar probeer in ieder geval elke week de 30+ km te halen en dat lijkt tot nu toe redelijk constant te lukken. Dus als we dat constante wat kunnen uitbouwen komt het wel weer goed.

Wil de komende tijd ook nog even wat leuke evenementen opzoeken, want dat is na de Hanzeloop 5km in Zutphen niet meer gelukt, zit stiekem te denken aan de Zevenheuveltrail 21km, volgende week zaterdag (helaas is het NK op de 28 al vol :'( ) en de Halve Marathon van Doetinchem en de Zevenheuvelenloop lijken me wel weer wat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ll roel j
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:10

Samenvatting:
- Geen warming up

Ze hebben de starttijden wel aangepast. Had mijzelf laag ingeschat toen ik in schreef dus laatste startvak. :D

Mijn starttijd is ineens met meer dan een uur naar achter gegaan... Tja heb 's avonds nog een privé afspraak die nu in het gedrang komt. :(

Plus geen tijdregistratie twijfel ik echt of ik mee ga doen. Doel was juist om te kijken waar ik sta in mijn training voor de halve over 4 weken.

Maar eens twee goede nachten slapen of ik nog mee ga doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mosselmossel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16-09 04:58
De Damloop vond ik altijd al een kermis. Nu er geen tijdsregistratie meer is, is de Damloop nu ook officieel geen hardloopwedstrijd meer.

Battletag: Iigy#2192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:35
Wat is het de reden eigenlijk? Doen er zoveel ongetrainde mensen mee ofzo? Ik zie qua temperatuur geen echte bijzonderheden en het parcours is ook niet heel zwaar.

Maar ik lees en hoor wel over veel onwelwordingen bij de Dam tot Dam.

Ik twijfelde eerst om ‘m eens een keertje te doen maar blij dat ik het niet gedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

m0ridin schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:22:
[...]

Tadaaaaaaaa......... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Haha, ja was die tegengekomen... Maar leuk dat hij in de intro de vraag over profiel stelt, maar het in het filmpje niet beantwoord wordt :P (Komt neer op, ga naar een winkel voor advies).

Maar heb ondertussen wel gelezen dat trail schoenen niet nodig zijn (en ook @Infinchible hierboven bevestigt dat). Hooguit wel schoenen die niet meteen vol zitten met zand... nog even bedenken wat daar handig in is dus.

@Infinchible Thanks ook voor je uitgebreide antwoord! Enne, sub3u betwijfel ik hoor :P Met mijn huidige vorm maar ook als ik de uitslagen van eerdere jaren zie ;) Hoe dan ook, van plan hem wel op tempo te lopen maar niet volle volle bak... Sub 3:15 sowieso (en afhankelijk van heo het allemaal op dat moment voelt wel voor een sub3u gaan, maar zoals je zei... sowieso erg afhankelijk van omstandigheden)

Hmmm, zit ook even naar tailwind te kijken...

50 porties voor 35 euro, actie met 4x50 voor 126 euro... Is tailwind eindeloos houdbaar voor zover mensen weten? Met 4 pakken doe ik de rest van mijn leven denk ik namelijk :P Anders misshcien gewoon maar 2 (of 1, maar dan komen er weer verzendkosten bij) pakken nemen...

[ Voor 12% gewijzigd door m0ridin op 15-09-2023 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

m0ridin schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:02:
[...]

Haha, ja was die tegengekomen... Maar leuk dat hij in de intro de vraag over profiel stelt, maar het in het filmpje niet beantwoord wordt :P (Komt neer op, ga naar een winkel voor advies).

Maar heb ondertussen wel gelezen dat trail schoenen niet nodig zijn (en ook @Infinchible hierboven bevestigt dat). Hooguit wel schoenen die niet meteen vol zitten met zand... nog even bedenken wat daar handig in is dus.
ah juist..wat een flapdrol.....sorrie....zit op mijn werk dus kan wel ff reactie erin smijten maar zo'n heel filmpje checken is wat much dan :+

voor dat zand zou je kunnen kijken naar van die kleine gaiters voor over je schoenen, lopen veel trailrunners ook mee tegen zand, steentjes, stokjes etc.

[ Voor 10% gewijzigd door Fraggert op 15-09-2023 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 19:15
TinusXIII schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 08:25:
Wat is het de reden eigenlijk? Doen er zoveel ongetrainde mensen mee ofzo? Ik zie qua temperatuur geen echte bijzonderheden en het parcours is ook niet heel zwaar.

Maar ik lees en hoor wel over veel onwelwordingen bij de Dam tot Dam.

Ik twijfelde eerst om ‘m eens een keertje te doen maar blij dat ik het niet gedaan heb.
huh wat :?
Na even zoeken is dit wel iets te kort door de bocht.
Ze hebben het aangepast in verband met de weersvoorspelling, iets wat zeker bij zo'n groot evenement zeker niet onverstandig is in mijn ogen.
De Dam tot Damloop komende zondag zal een zware editie worden door de verwachte warmte, waarbij de temperaturen kunnen oplopen tot maximaal 25 graden Celsius. Met deze temperaturen is oververhitting een risico. Daarom willen wij jou dringend oproepen het looptempo te verlagen. Loop verstandig, luister naar je lichaam en houd je medelopers in de gaten. Dit dringende advies is essentieel om de Dam tot Damloop 2023 op een verantwoorde wijze door te laten gaan.

De tijdwaarneming wordt gedeactiveerd bij de recreanten, om te ontmoedigen dat lopers te hard gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ob3lix
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 08:25
Nog een maandje en dan mag ik mijn eerste marathon lopen. Ben nu aan het testen met verschillende gelletjes en tot nu vind ik die van de Decathlon wel fijn.

https://www.decathlon.nl/...&fl=Citroen_Framboos_Cola

Krijg ze makkelijk open (in tegenstelling tot SiS) en smaakt verder prima. Ook goed te verteren zowel met als zonder water.

Nu weet ik dat voeding wel belangrijk is, dus ben benieuwd of duurdere gelletjes ook echt beter zijn. :)
Voordat ik een nieuwe voorraad ga bestellen bij de Decathlon ben ik wel benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-09 18:50
Hartloper schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:01:
Even de stand opmaken voor het doel voor de marathon van Berlijn binnen 14 dagen op 24 september.

In 2019 en 2021 liep ik in totaal 4 marathons, alle vier in 3:13.
Vorig jaar liep ik 3:10 in Rotterdam en 3:03 op de Flanders Fields marathon. In Brugge ondertraind en overmoedig 3:26 8)7 |:(
Dit jaar 3:07 in Londen.

Als mijn training optimaal was verlopen zou ik voor 3:05 gaan, en voor een PR en misschien zelfs wel sub-3.

Maar in augustus heb ik wegens een kortdurende kuitblessure (opgelopen bij kajakken!) 2 weken van 30km gehad ipv de geplande 55-60km. Twee keer de lange duurloop van 30 km geschrapt.
Dat hadden topweken moeten zijn qua aantal kilometers, en als ik die twee dertigers had kunnen lopen was dat wellicht ook wel gunstig geweest.

Vorige week heb ik mijn eerste lange rustige duurloop van 30km kunnen doen, vandaag een wat snellere 28km.
Helaas deze week ook weer een training geschrapt, vrijdag had ik 60minuten rustige duurloop moeten doen maar de kuit was gevoelig van de intervaltraining van donderdag en ik durfde het niet te riskeren; vandaag ging het wel goed, maar het was opnieuw een week met minder kilometers dan gepland.
Daarom het doel wat bijstellen, ik denk dat onder de 3:10 mooi zou zijn, maar onder de 3:05 is onwaarschijnlijk. Ik word er ook niet jonger op; de kalender zegt 49 jaar, maar ik voel me geen dag ouder dan 42.

Als ik het goed voorheb lopen ook @Laurences en @sanniep9 Berlijn. Hoe gaat het met jullie voorbereiding en wat is het plan tijdens de wedstrijd ?
Excuus voor de late reactie, echter klopt het wat je schrijft. Ik ben er ook bij in Berlijn :Y Voor mij de eerste en heb vorige week dinsdag de laatste lange loop gedaan (35K) en (heb hier nog even navraag gedaan bij jullie) afgelopen zondag een 10EM loop (was iets langer parcours met 16,3) en was daar erg tevreden met een tijd van 1:02:00 (PR). Die inspanning voelde ik overigens wel afgelopen dagen ;)

Voor deze en komende weken heb ik nog het volgende taper programmaatje staan, schiet er maar op met jullie argumenten indien ik het beter anders zou kunnen doen.

Deze week:
maandag: rust
dinsdag: rust
woensdag: 75 min Z2 (= 13k)
donderdag: 45 min Z2 (= 8,7k)
vrijdag: 15 min Z2, 3x15 min Z3 / 3 min rust, 10 min Z2
zaterdag: 45 min Z2 + 4x 100m versnelling
zondag: rust

Volgende week
4x 20-45min Z2 training en zondag de marathon :)

Qua schoenen ook voor de VF3 gekozen (alternatief de AF2 maar omdat ik ook graag halve en 10EM loop kan ik de VF3 wat vaker gebruiken). Doel 3:00 - 3:05.

(Wil de zaterdag ervoor nog even leuk door Berlijn kijken wat er allemaal te doen is, tips voor een leuk restaurantje / activiteiten misschien? @Hartloper jij gaat volgens mij met je gezin, hebben jullie leuke plannen gemaakt?)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:42
Infinchible schreef op donderdag 14 september 2023 @ 23:09:
[...]

Ik ben ondertussen al een tijdje weer ingeschreven bij de Atletiekvereniging, vanaf begin juni ongeveer, elke maandagavond intervaltraining op de baan en op zaterdag een duurloop/fartlek/heuveltraining. Doordat mijn vrouw ook weer is begonnen met voetballen en we ook nog 2 kleine kinderen hebben kan ik helaas niet altijd meedoen en loop nog steeds wat minder dan ik eigenlijk zou willen, maar probeer in ieder geval elke week de 30+ km te halen en dat lijkt tot nu toe redelijk constant te lukken. Dus als we dat constante wat kunnen uitbouwen komt het wel weer goed.

Wil de komende tijd ook nog even wat leuke evenementen opzoeken, want dat is na de Hanzeloop 5km in Zutphen niet meer gelukt, zit stiekem te denken aan de Zevenheuveltrail 21km, volgende week zaterdag (helaas is het NK op de 28 al vol :'( ) en de Halve Marathon van Doetinchem en de Zevenheuvelenloop lijken me wel weer wat. :)
Je loopt bij Cialfo toch? We hebben binnenkort een 5000m op de baan in Apeldoorn: https://uitslagen.nl/evenement.html?id=2023100419445
Dat is toch wel te doen vanuit Zutphen? Ben ook weleens bij jullie rondjes op de baan wezen hollen ;)

Ben zelf al weken niet meer op de baan wezen trainen. Kreeg zelfs al een appje van één van de trainers of ik geblesseerd was of dat ik het niet meer leuk vond ofzo :X Heb beloofd dat ik snel weer mee kom trainen. Volgende week een weekje vakantie (zonder hardlopen) en daarna maar weer eens aan de bak bij de AV.
Met 4 keer in de week lopen en een weekomvang rond de 50km doe ik trouwens niet helemaal niks momenteel.

[ Voor 19% gewijzigd door InZane op 15-09-2023 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
ob3lix schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:31:
Nog een maandje en dan mag ik mijn eerste marathon lopen. Ben nu aan het testen met verschillende gelletjes en tot nu vind ik die van de Decathlon wel fijn.

Krijg ze makkelijk open (in tegenstelling tot SiS) en smaakt verder prima. Ook goed te verteren zowel met als zonder water.

Nu weet ik dat voeding wel belangrijk is, dus ben benieuwd of duurdere gelletjes ook echt beter zijn. :)
Voordat ik een nieuwe voorraad ga bestellen bij de Decathlon ben ik wel benieuwd naar jullie ervaringen.
Volgens mij maakt het allemaal weinig uit en is het vooral wat voor jou prettig is.

Ik vond die van de Decathlon niet te eten bijvoorbeeld (maar misschien is de smaak ondertussen aangepast) en heb altijd sis gebruikt want fijne structuur en goed te doen qua smaak voor mij. Het lastig openen herken ik wel, kan nogal batch afhankelijk zijn (heb een set gehad waarbij ik mijn tanden moest gebruiken en het dan nog moeilijk ging).

Heb nu een zwik high5 aangeschaft, die zijn iets efficiënter (kleiner volume en net zoveel calorieën als sis) en die vind ik ook prima. Het efficiëntere is vooral fijn icm ultras, als ik bijv 6 gels in mijn rugzakvakjes moet proppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:31

uFx

Ik gebruik dezelfde (maar dan wel maar 1 smaak en 1 type, deze: https://www.decathlon.nl/...g/_/R-p-194694?mc=8407093 ). Bevalt goed!

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infinchible
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 09:53

Infinchible

Woef!

InZane schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:05:
[...]

Je loopt bij Cialfo toch? We hebben binnenkort een 5000m op de baan in Apeldoorn: https://uitslagen.nl/evenement.html?id=2023100419445
Dat is toch wel te doen vanuit Zutphen? Ben ook weleens bij jullie rondjes op de baan wezen hollen ;)

Ben zelf al weken niet meer op de baan wezen trainen. Kreeg zelfs al een appje van één van de trainers of ik geblesseerd was of dat ik het niet meer leuk vond ofzo :X Heb beloofd dat ik snel weer mee kom trainen. Volgende week een weekje vakantie (zonder hardlopen) en daarna maar weer eens aan de bak bij de AV.
Met 4 keer in de week lopen en een weekomvang rond de 50km doe ik trouwens niet helemaal niks momenteel.
Ik loop bij AV Hanzesport, Cialfo zit in Epe zie ik ;) .

Bedankt voor de tip, maar woensdagavond is net de avond dat mijn vrouw dus traint. :P Ik zal eens overleggen, misschien kan er wel een keer geschoven worden. Snelle 5k is ook wel een keer leuk, laatst was er hier nog een op de baan, maar daar helaas ook niet bij kunnen zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:30

Verschil dat gemaakt kan* worden is de mengverhouding Dextrose/Fructose.

Uit onderzoek is gebleken dat je meer koolhydraten tot je kan nemen als je de ideale verhouding neemt tussen bovenstaande koolhydraat soorten (bijv. 90 gram ipv 60 gram). Daar wanneer je maar 1 van de 2 neemt je veel eerder aan je maximale opname zit en bijv. ook eerder maagproblemen kan krijgen.

Waar het optimum ligt? Daar wordt nog regelmatig onderzoek naar gedaan, lag deze eerst 2:1 en was de max 90 gram. Zijn er ook merken zoals SIS met betafuel die al verschuiven naar 1:0,8.

Nu geloof ik er heilig in dat het goed kunnen opnemen van genoeg koolhydraten ten goede komt van je prestaties. Waar ik ook expres het "goed kunnen opnemen" dikgedrukt gemaakt heb, want het kan ook enige training vergen (maar ook erg belangrijk, want hier sneuvelt menigeen op).

Naast hardlopen doe ik ook aan wielrennen. Beide sporten hebben hun progressieve en conservatie kanten, en in mijn ogen wordt er vaak met nogal een conservatieve bril naar eten en drinken gekeken door hardlopers.

Uiteindelijk wordt je goed in wat je traint, dus statistisch gezien als je lang genoeg traint om een marathon te lopen zonder eten en drinken gaat dat je ook lukken, en als je daar op doortraint gaat het je ook steeds sneller lukken. Maar of je het beste uit jezelf haalt :+

*De verhouding wordt niet bepaald door de prijs, maar het is wel handig als het op de verpakking staat (en dat is bij duurdere merken eigenlijk altijd zo, en bij de goedkope niet automatisch).

Als laatste wat nog wel eens verschil kan maken dat sportvoeding (te) zoet is, dus proberen sommige fabrikanten dit minder zoet te maken. Wanneer je (bijv citroen) zuur toevoegt, wordt het snel minder zoet. Maar als je hierin maar wat doet, kan ook sneller je maag van streek raken.

[ Voor 11% gewijzigd door mhr-zip op 15-09-2023 13:45 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Laatst online: 16:42
Infinchible schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:24:
[...]

Ik loop bij AV Hanzesport, Cialfo zit in Epe zie ik ;) .

Bedankt voor de tip, maar woensdagavond is net de avond dat mijn vrouw dus traint. :P Ik zal eens overleggen, misschien kan er wel een keer geschoven worden. Snelle 5k is ook wel een keer leuk, laatst was er hier nog een op de baan, maar daar helaas ook niet bij kunnen zijn.
Oh ja, het is vast vrijdag. Cialfo is Epe natuurlijk. Wist ik ook wel, maar mijn brein is denk ik al weekend aan het vieren :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 13:15
uFx schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:23:
[...]

Ik gebruik dezelfde (maar dan wel maar 1 smaak en 1 type, deze: https://www.decathlon.nl/...g/_/R-p-194694?mc=8407093 ). Bevalt goed!
Ik gebruik die ook, maar ik vind het wel fijner om voor het eerste gedeelte de framboos gel te gebruiken zonder cafeïne:

https://www.decathlon.nl/...42?mc=8553458&fl=Framboos

PSN: Alvanosa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ob3lix
Alvanosa schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:41:
[...]

Ik gebruik die ook, maar ik vind het wel fijner om voor het eerste gedeelte de framboos gel te gebruiken zonder cafeïne:

https://www.decathlon.nl/...42?mc=8553458&fl=Framboos
Goeie, bestel ik die ook mee. Moet nog even bedenken hoe ik makkelijk onderscheid kan maken tussen met / zonder cafeïne. Tijdens rennen niet zoveel behoefte om uitgebreid te checken welke gel ik uit mn belt heb gevist. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 13:15
ob3lix schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:47:
[...]

Goeie, bestel ik die ook mee. Moet nog even bedenken hoe ik makkelijk onderscheid kan maken tussen met / zonder cafeïne. Tijdens rennen niet zoveel behoefte om uitgebreid te checken welke gel ik uit mn belt heb gevist. :P
Ik plaats de non cafeïne versie aan de linkerkant van de belt, en de cafeïne aan de rechterkant.

PSN: Alvanosa

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online

Samenvatting:
Het kan nog vreemder hoorde ik gister op de club: Bij de Singelloop van Enschede afgelopen week-end liepen 2 voorlopers met een lint tussen hun in, en daar mochten mensen niet aan voorbij. Geloof dat die 5:30 liepen.
Dat was de bedoeling van de organisatie. Maar dat lint werd al snel weggeflikkerd, en de tijden zaten rap op 4:00/km. Wat bezield zo'n organisatie? Hebben mensen dan geen enkele eigen verantwoordelijkheid meer en moet iedereen gepamperd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ob3lix
m0ridin schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:08:
[...]

Heb nu een zwik high5 aangeschaft, die zijn iets efficiënter (kleiner volume en net zoveel calorieën als sis) en die vind ik ook prima. Het efficiëntere is vooral fijn icm ultras, als ik bijv 6 gels in mijn rugzakvakjes moet proppen.
Hmm die zijn ook niet duur. Vind die van SiS ook vrij groot om mee te nemen, ja.
Zoveel keuze. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:27
Wat doen jullie in een week voor een hardloop event? Ik doe een 22km trailrun over ong 3 weken en zit nog wat in dubio over wat te doen qua training in de week ervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
Philo Melos schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:34:
[...]

Het kan nog vreemder hoorde ik gister op de club: Bij de Singelloop van Enschede afgelopen week-end liepen 2 voorlopers met een lint tussen hun in, en daar mochten mensen niet aan voorbij. Geloof dat die 5:30 liepen.
Dat was de bedoeling van de organisatie. Maar dat lint werd al snel weggeflikkerd, en de tijden zaten rap op 4:00/km. Wat bezield zo'n organisatie? Hebben mensen dan geen enkele eigen verantwoordelijkheid meer en moet iedereen gepamperd worden?
Dat is inderdaad ook bijzonder, zeker aangezien die met mylaps getimed is en er “uitslagen” zijn. Als je er een social run van wil maken en het competitieve niet meer opzich prima. Maar dan haal je dus de timing er uit en publiceer je geen uitslagen. Als de Max snelheid 5:30min/km is heb je straks een gedeelde eerste plek met 50% van het deelnemersveld.

Opzich wel grappig, kan je wel zeggen dat je een hardloop wedstrijd hebt gewonnen met een paar duizend deelnemers. Dat de helft dat kan zeggen hoef je niet te benoemen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Verona27 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 16:12:
Wat doen jullie in een week voor een hardloop event? Ik doe een 22km trailrun over ong 3 weken en zit nog wat in dubio over wat te doen qua training in de week ervoor.
Over het algemeen vooral gewoon wat rustiger aan, vooral verlagen omvang en nog steeds wel qua intensiteit 'hetzelfde'.

Voor een 10k doe ik bij eerste helft vd week nog een intensief stukje ertussen, paar intervallen. Dan eind vd week nog 1 of 2 kleine rondjes (~5k ofzo, misschien 3 op de zaterdag als race op zondag).

Zelfde met een marathon, omvang verlagen en opladen voor de race (maar dan verlaag je al vanaf 2 of 3 weken ervoor).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:40

vhal

ಠ_ಠ

Philo Melos schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:34:
[...]

Volgens mij staat de DtD loop bekend als een geldkoe door de vele vele vele businesslopers met weinig tot geen ervaring die aardig wat €'s in het laatje brengen. Misschien zijn ze bang dat het gros halverwege omvalt maar eerlijk gezegd snap ik niet waarom ze dit evenement op zo'n manier door willen laten gaan. Geen tijdregistratie, hoe verzin je het... :')

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:19
Verona27 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 16:12:
Weinig tot niks, meestal paar dagen voor het event nog een kort rondje. Precies een week ervoor doe ik, in geval van marathon, een 10k in iets hoger tempo dan mn marathon tempo. Daarna lekker genieten van het vrije weekje en opladen voor de wedstrijd :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper
Laurences schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:52:
[...]
Excuus voor de late reactie, echter klopt het wat je schrijft. Ik ben er ook bij in Berlijn :Y Voor mij de eerste en heb vorige week dinsdag de laatste lange loop gedaan (35K) en (heb hier nog even navraag gedaan bij jullie) afgelopen zondag een 10EM loop (was iets langer parcours met 16,3) en was daar erg tevreden met een tijd van 1:02:00 (PR). Die inspanning voelde ik overigens wel afgelopen dagen ;)

Voor deze en komende weken heb ik nog het volgende taper programmaatje staan, schiet er maar op met jullie argumenten indien ik het beter anders zou kunnen doen.

Deze week:
maandag: rust
dinsdag: rust
woensdag: 75 min Z2 (= 13k)
donderdag: 45 min Z2 (= 8,7k)
vrijdag: 15 min Z2, 3x15 min Z3 / 3 min rust, 10 min Z2
zaterdag: 45 min Z2 + 4x 100m versnelling
zondag: rust

Volgende week
4x 20-45min Z2 training en zondag de marathon :)

Qua schoenen ook voor de VF3 gekozen (alternatief de AF2 maar omdat ik ook graag halve en 10EM loop kan ik de VF3 wat vaker gebruiken). Doel 3:00 - 3:05.

(Wil de zaterdag ervoor nog even leuk door Berlijn kijken wat er allemaal te doen is, tips voor een leuk restaurantje / activiteiten misschien? @Hartloper jij gaat volgens mij met je gezin, hebben jullie leuke plannen gemaakt?)
Wat bijzonder dat we met z'n drieën ongeveer hetzelfde niveau hebben ! Voor hetzelfde geld loopt er iemand van ons 2:30 en iemand 5:30, maar nee, we lopen allemaal iets onder de 3:10 (hopelijk ! ).

Die 10EM is echt wel snel, da's vijf minuten sneller dan ik dat zou kunnen. Afgaande daarop moet je doel 3:00-3:05 lukken, met die kanttekening dat het wel je eerste marathon is en dat de meesten leergeld betalen.
Afgaande op je naam neem ik aan dat je een vrouw bent, statistisch zijn vrouwen beter in staat om hun prestaties op kortere afstanden om te zetten in een goede marathonprestatie.

Wat deed/doe ik deze week:
dinsdag 7 km rustig
donderdag 11,5 km waarin 4 km aan marathontempo, rest rustig.
vandaag 9 km rustig
Heel moe en ook wat keelpijn vandaag, hopelijk geen infectie.
zondag 7 km in 12,5 + 3 km in 13,5 + 1 km in 14,5: laatste zwaardere training`

laatste week heel rustig:
di 45 minuten rustig met om de 15min een minuutje versnellen
donderdag 6 km waarvan 1 km in marathontempo, rest rustig.
zaterdag staat er 20minuten loslopen op mijn schema, maar dat doe ik nooit.

Wat ons programma betreft.
De ochtend voor de marathon lopen mijn vrouw en oudste dochter de Frühstückslauf. Ik niet.
De namiddag voor de marathon doen we met het gezin een fietstocht van een uur of 3, de stad verkennen. Mevrouw Hartloper is zo attent geweest voor mij een elektrische fiets te voorzien om de benen te sparen.
De namiddag/avond na de marathon bezoeken we een theater.
De ochtend na de marathon gaan we de Tracksmith pop-up store bezoeken.

[ Voor 1% gewijzigd door Hartloper op 15-09-2023 21:37 . Reden: typo ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:28
Ik loop morgen de 10M in Gent en hier is er geen sprake van verandering ivm de warmte tot nu toe

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

De laatste zware trainingsweek voor mijn eerste marathon zit er op. Vanochtend 30k gelopen met wat blokjes op beoogd marathon tempo. Laatste 10 weken 70k+ gelopen, waarvan 2 weken 80k+ en in totaal 6 keer een duurloop van 30k+ (langste 34k). Erg goed gegaan so far, hopelijk gaat dat in de taperfase en in Eindhoven ook zo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Nou, het wordt vandaag volgens het KNMI ergens tussen de 19 en 21 graden in Amsterdam. Er komen buien over voor extra verkoeling. Ben benieuwd of ze de gewijzigde plannen nog terug draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHRlS
  • Laatst online: 22:51
Shinji schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:12:
Nou, het wordt vandaag volgens het KNMI ergens tussen de 19 en 21 graden in Amsterdam. Er komen buien over voor extra verkoeling. Ben benieuwd of ze de gewijzigde plannen nog terug draaien.
Ik vrees dat ze dat niet durven. Mocht er toch nog iets gebeuren, wat eigenlijk iedere Damloop wel gebeurd. Dan krijgen ze als organisatie weer te horen dat ze de maatregelen niet terug hadden moeten draaien :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:44
Shinji schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:12:
Hoop het ook maar verwacht het niet.

Beetje jammer dat er geen tijdsregistratie is 😐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:26

Secsytime

Automagisch

Zal er niet gewoon iets defect zijn waardoor registratie niet mogelijk is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ll roel j
ll roel j schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 01:00:
[...]

Ze hebben de starttijden wel aangepast. Had mijzelf laag ingeschat toen ik in schreef dus laatste startvak. :D

Mijn starttijd is ineens met meer dan een uur naar achter gegaan... Tja heb 's avonds nog een privé afspraak die nu in het gedrang komt. :(

Plus geen tijdregistratie twijfel ik echt of ik mee ga doen. Doel was juist om te kijken waar ik sta in mijn training voor de halve over 4 weken.

Maar eens twee goede nachten slapen of ik nog mee ga doen.
Uiteindelijk besloten om de Damloop niet te gaan lopen. Veranderende starttijd, geen tijdregistratie plus mijn reistijd naar en van start/finish icm avond afspraak is het mij niet waard.

Helaas maar jammer. Afgelopen donderdag al een langzame 15,6km gedaan met het trainingsschema voor de halve volgende maand, ook in Amsterdam, dus het zit qua afstand wel goed. Tijd bekommer ik me nu dan nog maar ff niet over. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ll roel j
Secsytime schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:57:
Maar dan zouden wedstrijdlopers toch ook geen tijd hebben?

[ Voor 0% gewijzigd door ll roel j op 17-09-2023 13:05 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Secsytime schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:57:
Dan hadden ze dat zo moeten brengen en niet moeten vertellen dat er vanwege de weersverwachting aanpassingen gedaan werden waaronder geen tijds registratie.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Mijn 1e trainingsweek vandaag afgerond. Doel:afvallen en training voor halve marathon.

1/16. Omslagpunt hardlopen 183

Wo: 5km D1, gem. hartslag: 144, gem. snelheid: 6:27
Vr: 1uur intensieve duurloop, 10,46km, gem. hartslag: 163, gem. snelheid: 5:57
Zo: 10k matig intensief, 12,16km, gem. hartslag: 151, gem. snelheid: 6:15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:40
Als volgende doel staat half december de halve bij de Ameland adventure run op het programma. Deze keer pak ik hem met een schema aan (in het verleden altijd getraind met de suggesties van TrainAsOne).

Deze week begonnen met een 14 weken schema van Smart Endurance Solutions. Vandaag stond een run test voor het bepalen van de threshold hartslag op het programma (10' warmup + 30' zo snel mogelijk+ 10' cooldown). De gemiddelde hartslag van de laatste 20' snel is dan je threshold hartslag. Bij mij kwam dit op 171.
De Garmin test 2 weken geleden kwam op 161 en dit is na een interval training op de baan bijgesteld naar 163. Is het normaal dat hier zo'n grote verschillen in zitten? En wat is verstandig om aan te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 14:00
Refro schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:47:
Als volgende doel staat half december de halve bij de Ameland adventure run op het programma. Deze keer pak ik hem met een schema aan (in het verleden altijd getraind met de suggesties van TrainAsOne).

Deze week begonnen met een 14 weken schema van Smart Endurance Solutions. Vandaag stond een run test voor het bepalen van de threshold hartslag op het programma (10' warmup + 30' zo snel mogelijk+ 10' cooldown). De gemiddelde hartslag van de laatste 20' snel is dan je threshold hartslag. Bij mij kwam dit op 171.
De Garmin test 2 weken geleden kwam op 161 en dit is na een interval training op de baan bijgesteld naar 163. Is het normaal dat hier zo'n grote verschillen in zitten? En wat is verstandig om aan te houden?
Het kan wat schelen met de vorm van de dag. En er kan ook nog sprake zijn van enig leereffect naarmate je meer gewend raakt aan dit soort inspanningen. Maar goed, er wordt ook een totaal ander testprotocol gehanteerd, dus dat maakt het lastig vergelijken... Ikzelf zou verwachten dat bij deze 20min test nog een correctiefactor gehanteerd moet worden. Je ziet vaak dat deze waarde vermenigvuldigt wordt met 0,95. Dat brengt je keurig in de eerdere range.

Heb je nog meer vergelijkingsmateriaal? Bijvoorbeeld een 10-15k wedstrijd voluit oid? Maar even los van de diverse testjes, waar denk je zelf dat je treshold ligt? Op 'gevoel' kan ik hem vrij accuraat aanwijzen...

Bij twijfel zou ik eerder aan de lage kant aanhouden dan aan de hoge kant. Anderzijds merk je het snel genoeg als je toch verzuurd bij blokken die tegen je drempel aan zouden moeten liggen :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:40
Roozzz schreef op zondag 17 september 2023 @ 14:26:
[...]

Het kan wat schelen met de vorm van de dag. En er kan ook nog sprake zijn van enig leereffect naarmate je meer gewend raakt aan dit soort inspanningen. Maar goed, er wordt ook een totaal ander testprotocol gehanteerd, dus dat maakt het lastig vergelijken... Ikzelf zou verwachten dat bij deze 20min test nog een correctiefactor gehanteerd moet worden. Je ziet vaak dat deze waarde vermenigvuldigt wordt met 0,95. Dat brengt je keurig in de eerdere range.

Heb je nog meer vergelijkingsmateriaal? Bijvoorbeeld een 10-15k wedstrijd voluit oid? Maar even los van de diverse testjes, waar denk je zelf dat je treshold ligt? Op 'gevoel' kan ik hem vrij accuraat aanwijzen...

Bij twijfel zou ik eerder aan de lage kant aanhouden dan aan de hoge kant. Anderzijds merk je het snel genoeg als je toch verzuurd bij blokken die tegen je drempel aan zouden moeten liggen :+
Dank voor je uitgebreide antwoord. De vorm van vandaag was niet super (weinig slaap door concert gisteren). Mijn PR op de 10k afgelopen maart was met gemiddeld 172 bpm. Qua gevoel denk ik dat iets net wat hoger als de Garmin zit. Ik middel ze en ga daarmee aan de slag.

Zoals je schrijft ik ga het vanzelf uitvinden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• uFx

uFx

Niku schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:19:
De laatste zware trainingsweek voor mijn eerste marathon zit er op. Vanochtend 30k gelopen met wat blokjes op beoogd marathon tempo. Laatste 10 weken 70k+ gelopen, waarvan 2 weken 80k+ en in totaal 6 keer een duurloop van 30k+ (langste 34k). Erg goed gegaan so far, hopelijk gaat dat in de taperfase en in Eindhoven ook zo zijn.
Mooi weekaantallen! Die totalen in een week haal ik helaas niet maar vandaag wel de laatste 33km gelopen. Ging aardig, wel wat zwaarder dan vorige week maar dat kwam denk ik vooral omdat het een nieuwe, onbekende route voor me was en dan ben je ook bezig met concentreren of je goed loopt. Nu twee weken rustig aan doen en hopen voor het beste voor m'n eerste hele marathon in Eindhoven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Refro schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:47:

Dat kan zeker. De 2x dat ik een sporttest heb gedaan kwam de lactaatdrempel ook veel hoger uit dan wat garmin detecteert en de zones die ik loop tijdens mijn marathons en halve marathons laten dat ook zien (grootste deel van de marathon in Z5 is niet heel realistisch ;) ).

Dus absoluut mogelijk dat garmin er een aardig stukje naast zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

uFx schreef op zondag 17 september 2023 @ 20:29:
[...]

Mooi weekaantallen! Die totalen in een week haal ik helaas niet maar vandaag wel de laatste 33km gelopen. Ging aardig, wel wat zwaarder dan vorige week maar dat kwam denk ik vooral omdat het een nieuwe, onbekende route voor me was en dan ben je ook bezig met concentreren of je goed loopt. Nu twee weken rustig aan doen en hopen voor het beste voor m'n eerste hele marathon in Eindhoven!
Goed bezig! Heb je al een eindtijd als doel in je achterhoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx

uFx

Niku schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:53:
[...]

Goed bezig! Heb je al een eindtijd als doel in je achterhoofd?
Ha, dat is een goeie vraag :D Eerste marathon is altijd moeilijk schatten. Onder de 4u moet sowieso wel lukken en ik streef naar iets rond de 3u45m. Mijn HM tijd zit rond 1u42m.

Jij al een idee waar het op uit gaat komen?

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Tim_W
  • Laatst online: 13:48
Nagenoeg 1 maand lang niet gelopen wegens blessure, vorige week een poging gedaan die na 300 meter afgebroken moest worden. Gisteren weer een poging gedaan en ging er eigenlijk een beetje vanuit dat dit ook niet zou lukken, maar het ging onverwachts goed!

Op heel rustig tempo zonder problemen 5km kunnen volmaken, wat kan dat een mens goed doen!

Tempo vs hartslag lag circa 1 minuut/km te langzaam voor wat het was, maar het is voor het eerst dat dat me helemaal niks uitmaakt. :*)

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

uFx schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:37:
[...]

Ha, dat is een goeie vraag :D Eerste marathon is altijd moeilijk schatten. Onder de 4u moet sowieso wel lukken en ik streef naar iets rond de 3u45m. Mijn HM tijd zit rond 1u42m.

Jij al een idee waar het op uit gaat komen?
Uitgaande van 'normale' weersomstandigheden is en blijft mijn hoofddoel sub 3:30. Door mijn goede voorbereiding en recente HM van 1:31 speel ik wel met de gedachte om wat harder weg te gaan, maar het exacte raceplan heb ik nog niet gemaakt. Daarover ook nog wat advies inwinnen binnen mijn loopgroep.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:44
gisteren de dam tot dam gelopen.

weer was eigenlijk prima. deed met het bedrijf mee en blijkbaar hadden we ons dit jaar niet voor de wedstrijdloop maar recreantenloop ingeschreven waardoor we pas smiddags startte ipv in de ochtend. maakte verder niet veel uit.

Tijdsregistratie stond uit op de borden maar in de app kun je je tijd wel zien gelukkig. voor mij 1:10:39 een nieuwe pr gelopen dus sneller dan vorig jaar(1:12:14). had verwacht dat ik dit jaar een stukje langzamer zou zijn maar begon natuurlijk veel te snel de IJ tunnel in, beetje naar beneden onder aanmoediging van de drumband aan het begin van de tunnel. was bang dat ik mezelf zou opblazen maar bleef eigenlijk gewoon lekker doorgaan waardoor mijn tempo dus op 4:24 per km kwam terwijl ik ergens 4:35/4:40 had verwacht.

je merkt bij deze loop wel dat er heel veel ongetrainde mensen mee doen. na 5km haalde ik al veel mensen in die aan het wandelen waren. hoe dan als je een run doet van 16k dat je al voor 1/3e van de afstand kapot bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Crysania schreef op maandag 18 september 2023 @ 08:58:
je merkt bij deze loop wel dat er heel veel ongetrainde mensen mee doen. na 5km haalde ik al veel mensen in die aan het wandelen waren. hoe dan als je een run doet van 16k dat je al voor 1/3e van de afstand kapot bent...
Dit herken ik wel. Een collega van mij heeft een paar jaar geleden de D2D uitgelopen op z'n nette schoenen (Mephisto) die je normaal alleen onder een pak o.i.d. draagt. Heeft 3 weken last gehad en kwam strompelend kantoor binnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• uFx

uFx

Niku schreef op maandag 18 september 2023 @ 08:31:
[...]

Uitgaande van 'normale' weersomstandigheden is en blijft mijn hoofddoel sub 3:30. Door mijn goede voorbereiding en recente HM van 1:31 speel ik wel met de gedachte om wat harder weg te gaan, maar het exacte raceplan heb ik nog niet gemaakt. Daarover ook nog wat advies inwinnen binnen mijn loopgroep.
Gaaf! Ik hoop verder inderdaad op goede weersomstandigheden (dus het aantal graden de komende weken mag nog wel even wat gaan dalen). Wel vind ik zelf het raceplan bepalen nog wel moeilijk: begin ik rustig en ga ik na de 21 km tempo maken? Of probeer ik in de eerste 21 km de snelheid erin te houden omdat de de laatste 10 km toch ellende gaat worden. Bij mij laatste halve marathon heb ik namelijk wel het idee gehad dat ik te rustig begonnen ben en daardoor op richting het einde niet meer de snelheid had om die 'verloren' tijd in te halen.

Maar bij een hele marathon is de impact van een traag tweede gedeelte veel groter dus wil voorkomen dat ik teveel energie gebruik in het eerste gedeelte. Uiteindelijk zal het wel gewoon weer een negatieve split worden maar waar de split dan ergens zit ben ik nog niet helemaal over uit.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-09 16:28
Ik ook gister de Dam tot Dam gelopen, blij met de 1:09:25 (wilde <1:10) :)
Stond eigenlijk totaal niet op de planning, maar een vriend kon aan een gratis startbewijs komen via werk.

Moet eerlijk zeggen dat ik niet snel weer mee zou doen denk ik.
Erg massaal evenement met heel veel beginners inderdaad, was na een paar km al slalommen om de wandelaars heen.
Ook het parcours is niet echt boeiend, door een paar woonwijken heen en een weg langs de snelweg :')

Ben nu voornamelijk aan het focussen op de Bruggenloop in Rotterdam op 10 december, (15 km onder het uur..) en daarna begint de voorbereiding voor de marathon van Rotterdam alweer :)

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• thefal
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 13:50
Een kleine wedstrijdverslag van mijn kant:
Ik heb zaterdag de Damloop by Night gelopen. Hier heb ik een half jaar naartoe gewerkt, omdat ik met collega's ging en het indirect ook mijn "schuld" was dat we deze gingen lopen. De laatste training die ik had gedaan was dinsdag, 4 dagen ervoor, op aanraden van meerdere Tweakers hier.

Ik was veel te vroeg in Zaandam dus ik ging even een paar shops langs, kijken naar wat elektronica, kleding enz. Toen ik bij de start stond had ik al 10000 stappen gelopen. Toen bleek dat ik naar het Dampark moest en weet terug wat nog eens een half uur lopen was. Ik had al pijn in mijn voeten voor we begonnen!

Eenmaal bij de start stonden er een paar dames die mensen al dansend aan de warming up probeerde te krijgen. Leuk gedaan, maar ik spaarde mijn energie.

Omdat ik voorheen op aanraden van mijn fysio 6 om 2 minuten rende en wandelde, was mijn plan om dat hier ook te doen. Het lopen voelde zelf eigenlijk wel goed dus ik begon met 8 om 2, maar naarmate de loop vorderde en ik moeier werd, ging ik naar 6 om 2, 4 om 2 en uiteindelijk 2 om 2. Rond 6 kilometer begonnen mijn scheenbenen pijn te doen dus ik vreesde voor het eind, maar rond 7 kilometer was alle pijn weg en rende ik in 1x door.

Mijn uiteindelijke tijd was 1:02 uur, met een tempo van 7:45/km Mijn doel was 1:05:00 dus ik ben erg blij! Mijn "strech goal" was 1:00:00 en dat lukte nog niet, maar met iets meer training en iets minder wandelen tussendoor zal dat voor de volgende keer een reeele mogelijkheid zijn!

Al met al vreesde ik een half jaar voor deze dag, maar vind ik dat ik het uiteindelijk wel goed heb gedaan, naast dat het natuurlijk ook een mooie dag was, met collega's en al!

Ik kan jullie Tweakers ook niet genoeg bedanken voor al jullie advies in deze thread, ik heb er echt veel aan gehad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@thefal goed gedaan joh d:)b

smaakt dit naar meer? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
thefal schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:54:
Een kleine wedstrijdverslag van mijn kant:
Ik heb zaterdag de Damloop by Night gelopen. Hier heb ik een half jaar naartoe gewerkt, omdat ik met collega's ging en het indirect ook mijn "schuld" was dat we deze gingen lopen. De laatste training die ik had gedaan was dinsdag, 4 dagen ervoor, op aanraden van meerdere Tweakers hier.

Ik was veel te vroeg in Zaandam dus ik ging even een paar shops langs, kijken naar wat elektronica, kleding enz. Toen ik bij de start stond had ik al 10000 stappen gelopen. Toen bleek dat ik naar het Dampark moest en weet terug wat nog eens een half uur lopen was. Ik had al pijn in mijn voeten voor we begonnen!

Eenmaal bij de start stonden er een paar dames die mensen al dansend aan de warming up probeerde te krijgen. Leuk gedaan, maar ik spaarde mijn energie.

Omdat ik voorheen op aanraden van mijn fysio 6 om 2 minuten rende en wandelde, was mijn plan om dat hier ook te doen. Het lopen voelde zelf eigenlijk wel goed dus ik begon met 8 om 2, maar naarmate de loop vorderde en ik moeier werd, ging ik naar 6 om 2, 4 om 2 en uiteindelijk 2 om 2. Rond 6 kilometer begonnen mijn scheenbenen pijn te doen dus ik vreesde voor het eind, maar rond 7 kilometer was alle pijn weg en rende ik in 1x door.

Mijn uiteindelijke tijd was 1:02 uur, met een tempo van 7:45/km Mijn doel was 1:05:00 dus ik ben erg blij! Mijn "strech goal" was 1:00:00 en dat lukte nog niet, maar met iets meer training en iets minder wandelen tussendoor zal dat voor de volgende keer een reeele mogelijkheid zijn!

Al met al vreesde ik een half jaar voor deze dag, maar vind ik dat ik het uiteindelijk wel goed heb gedaan, naast dat het natuurlijk ook een mooie dag was, met collega's en al!

Ik kan jullie Tweakers ook niet genoeg bedanken voor al jullie advies in deze thread, ik heb er echt veel aan gehad!
Gefeliciteerd!

Nu vooral ook goed herstellen, deze week minder lopen dan je voor de D2D deed. Dat pijntje aan je scheenbenen is een signaal en kan als je niet goed herstelt en niet rustig verder opbouwt erg vervelend worden. Maar volgens mij heb je een prima fysio :)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:45

XyS

0.o.O

Gisteren ook meegedaan aan de Dam tot Dam. Trainen gaat al maanden zwaar, gelukkig niet echt geblesseerd meer. Afgelopen week even getest waar mijn threshold zat, leek rond 4:20 te zitten. Op basis daarvan besloten om ~1:10:00 te gaan lopen.
De weersvoorspelling was duidelijk, het werd prima hardloop weer (in tegenstelling tot wat de organisatie er van had gemaakt).
Rustig de ijtunnel in, gezien ik vorig jaar bijna omviel toen ik er uit kwam. Vanaf daar heel stabiel 4:20 kunnen lopen, prima onder mijn omslagpunt.
De marathon ervaring hielp ook heel erg tijdens het lopen, mentaal is die 16km dan niet meer dan een trainingsrondje. Als ik het zwaar had dacht ik gewoon "dit kan ik ook 3x achter elkaar".
De laatste 3 km nog even iets harder gaan lopen, net op/boven het omslagpunt
Uiteindelijk is mijn officieuze tijd 1:10:02 *O*

Al met al voelde het echt heel goed tijdens het lopen, volledig onder controle en niet tot het gaatje gegaan (wilde ik ook niet, geen zin in blessures).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Ik zie overigens dat je de uitslagen van de Dam tot Damloop niet meer kunt raadplegen, ze geven daarbij een medische reden aan, zie:
In overleg met de betrokken medische partijen is besloten om de tijdwaarneming bij de recreatieve onderdelen op zondag 17 september te deactiveren, om te ontmoedigen dat lopers te hard gaan lopen. Dit betekent dat er geen uitslagen beschikbaar zijn. Voor de wedstrijdatleten, de wedstrijd businessloop en de 5 Engelse Mijl zijn wel uitslagen beschikbaar. Voor de onderdelen die geen uitslag hebben, kun je je tijd vinden in de LiveTracking van de Dam tot Dam app.
Is dit nieuw bij hardloopwedstrijden? De bovengenoemde reden vind ik ook bijzonder, dat ze het om AVG zouden doen is anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:27
Woudloper schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:46:
Ik zie overigens dat je de uitslagen van de Dam tot Damloop niet meer kunt raadplegen, ze geven daarbij een medische reden aan, zie:
[...]
Is dit nieuw bij hardloopwedstrijden? De bovengenoemde reden vind ik ook bijzonder, dat ze het om AVG zouden doen is anders.
begin maar te lezen vanaf Burns in "Hardlopen - deel 9" er zijn wel wat meningen over :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:04
Woudloper schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:46:

[...]

Dit is echt achterhaald tegenwoordig. Iedereen die echt wat om die tijd geeft (zelfs bij de recreatieve onderdelen) heeft zelf wel een horloge die de tijd bij houdt. Het enige wat je nu krijgt is dat het geen 'officiele' tijd is.

Ik vind dit dan ook echt slechte stappen. Naar mijn idee moet je een loop gewoon cancellen als je het te gevaarlijk vind, en anders mensen gewoon laten lopen. Regel wat extra waterpunten e.d. maar ga niet bepalen hoe snel mensen mogen lopen 8)7

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Laatst online: 18-09 07:46
Het is ook van de zotte aangezien je eindtijd gewoon in de app van Le Champion is terug te vinden.
Dus maak die ranglijsten gewoon even op en zet ze online.

Evalueer je genomen beslissing (en kom tot de conclusie dat zo ver vooraf die maatregel afkondigen niet zo slim was) en doorrrr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
Roadman schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:01:
Het is ook van de zotte aangezien je eindtijd gewoon in de app van Le Champion is terug te vinden.
Dus maak die ranglijsten gewoon even op en zet ze online.

Evalueer je genomen beslissing (en kom tot de conclusie dat zo ver vooraf die maatregel afkondigen niet zo slim was) en doorrrr.
Was 2 a 3 dagen van te voren toch? Dat valt wel mee met hoe lang van te voren. Het was alleen gewoon zwaar overtrokken.

Met toen al voorspelde maxima van 25 in Nederland weet je dat het in Amsterdam daar waarschijnlijk iets onder zal zitten.

In het najaar waarin iedereen de hele zomer al heeft getrained terwijl het stukken warmer is geweest.

In april een 30 graden was anders geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Risico dat wat ik lees vooral in de ongeoefende lopers icm hoge luchtvochtigheid waardoor zweten minder goed werkt. Dan had men beter misschien daar onderscheid in kunnen maken (laat maar een uitslag van max 6 maanden geleden zien over 10km of meer) en bij ongeoefende lopers de afstand halveren. Waarschijnlijk praktisch onmogelijk op het laatste moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
  • Laatst online: 17-09 09:50

aap

Het lijkt me moeilijk een objectief criterium te verzinnen voor "ongeoefende atleten". Bovendien vormen die waarschijnlijk de bulk van de deelnemers, dus die wil je niet van je vervreemden.

In plaats van betuttelende aanpassingen als geen officiele tijd, had ik energie gestoken in betere communicate i.c.m. eigen verantwoordelijkheid. Laat een omroeper voor de start tot in den treure omroepen dat mensen in geval van twijfel rustig aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:55
Iemand toevallig ervaring met deze webshop?
https://www.brooksnetherland.com/

Ik wilde setje Glycerine 20 halen nu in de sale wegens aanstaande nieuwe releases.
Heb wel andere shop voor 99,- gevonden dus prijs kan opzich nog wel...

Verklaart ook de kortingen en leuke prijzen.
Maar vond beetje gek dat er zo veel beschikbaar is of moet van Brooks zelf zijn ofzo of een partner...

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bassio
  • Laatst online: 15:41
noodel1988 schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:13:
Iemand toevallig ervaring met deze webshop?
https://www.brooksnetherland.com/

Ik wilde setje Glycerine 20 halen nu in de sale wegens aanstaande nieuwe releases.
Heb wel andere shop voor 99,- gevonden dus prijs kan opzich nog wel...

Verklaart ook de kortingen en leuke prijzen.
Maar vond beetje gek dat er zo veel beschikbaar is of moet van Brooks zelf zijn ofzo of een partner...
Lijkt mij een hele dikke fake. Kijk maar bij de links onderaan bij betaalmethodes. Daar staat nog Nike. Ook de andere pagina’s zijn om te huilen met alle woorden die met een hoofdletter beginnen. Ook nergens adres etc te zien. Wat mij betreft veel rode vlaggen. Ik zou er niet bestellen…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:25
aap schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:07:
Het lijkt me moeilijk een objectief criterium te verzinnen voor "ongeoefende atleten". Bovendien vormen die waarschijnlijk de bulk van de deelnemers, dus die wil je niet van je vervreemden.

In plaats van betuttelende aanpassingen als geen officiele tijd, had ik energie gestoken in betere communicate i.c.m. eigen verantwoordelijkheid. Laat een omroeper voor de start tot in den treure omroepen dat mensen in geval van twijfel rustig aan doen.
Altijd lastig een ongeoefende loper definiëren, maar wat ik wel merk is dat er veel mensen niet meer de tijd nemen om wat langer constant en consequent te trainen, en dan de maximale afstand te kiezen die ze op papier kunnen lopen met de trainingsbelasting. En daarna gewoon weer vrolijk stoppen voor een hele periode en dan weer voor een wedstrijd gaan trainen. Een soort vinkjes mentaliteit ? Het medal monday effect ? Geen idee wat erachter zit.

In plaats van lekker constant 3 keer in de week lopen en dan naar iets toe trainen als ze zin hebben om een wedstrijd te doen.

Nu is dat niet zo'n ramp bij relatief korte afstanden maar het kan gevaarlijker worden bij de langere afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Zo, ik heb me ook ingeschreven voor de halve van Egmond op 14 januari. Hopelijk beetje mooi weer, 15 graden, half bewolkt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 14:00
Shinji schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:11:
Zo, ik heb me ook ingeschreven voor de halve van Egmond op 14 januari. Hopelijk beetje mooi weer, 15 graden, half bewolkt. :+
Pas maar op, voor je het weet wordt de tijdsregistratie gecanceld :+

[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 18-09-2023 19:19 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Laatst online: 16-09 18:50
Heeft iemand ervaring met de elektrolyte tabletten van Precision Hydration? Ik zoek een tablet die ik in de ochtend kan oplossen om zo het verlies aan zout tijdens het lopen van lange lopen (halve marathon, 30-35k en marathon) te compenseren. Zo niet, een andere goede tip voor elektrolyt tabletten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thefal
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 13:50
Fraggert schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:01:
@thefal goed gedaan joh d:)b

smaakt dit naar meer? :)
Ik ga binnenkort proberen mijn snelste tijd op de 5km te verbeteren. Ik neem ook een vriend mee die halve marathons loopt op 5:00 per km, dus voor hem gaat dit makkelijk zijn, maar de laatste keer dat ik dat deed jaren terug rende ik 6:36 per kilometer, terwijl ik rond diezelfde tijd 8:30 per kilometer rende als ik alleen was. Ik hoop dat hij me een kleine boost kan geven, rond 7:00-7:30 per kilometer zou ideaal zijn.

Maar we blijven wel letten op de blessures hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
Roozzz schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:18:
[...]

Pas maar op, voor je het weet wordt de tijdsregistratie gecanceld :+
Deze doe ik dan wel alsnog lopen, doe het ook nu voor een goed doel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16-09 08:43
Na een tijdje stil te liggen het lopen weer volop opgenomen.
Loop weer bijna 10 km aan een stuk ( 7:40/km )

Nu zou ik 2 dingens willen. Sneller lopen en toekomst halve en voledige marathon.
Hoe pak ik het beste aan.Loop nu via trenera een schema voor 10 km te lopen maar die loopt bijna af.

Op wat kan ik het beste focussen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElPaco
  • Laatst online: 20:48
svenn15 schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:47:
Na een tijdje stil te liggen het lopen weer volop opgenomen.
Loop weer bijna 10 km aan een stuk ( 7:40/km )

Nu zou ik 2 dingens willen. Sneller lopen en toekomst halve en voledige marathon.
Hoe pak ik het beste aan.Loop nu via trenera een schema voor 10 km te lopen maar die loopt bijna af.

Op wat kan ik het beste focussen ?
Persoonlijk, als wat langzamere renner, heb ik het meest profijt gehad van eerst verder trainen, dan komt die snelheid vanzelf wel (of niet, en dan kan je er specifiek op trainen).

Als die snelheid niet vanzelf komt heb ik wel gemerkt dat ik veel sneller herstel en de snelheidstrainingen een stuk soepeler gaan.

WoT stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Ik zou eerst de afstand wat opbouwen.
Met jouw snelheid is een marathon op dit ogenblik uitgesloten.
Probeer eerst eens een paar maanden rond de 15 km max te blijven.
Te snel opbouwen, en zeker als je én snelheid én afstand opdrijft, kan leiden tot blessures.
Als je een paar maanden stabiel bent op een wekelijkse langste loop van 15 km, dan kan je opbouwen naar een halve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Laurences schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:48:
Heeft iemand ervaring met de elektrolyte tabletten van Precision Hydration? Ik zoek een tablet die ik in de ochtend kan oplossen om zo het verlies aan zout tijdens het lopen van lange lopen (halve marathon, 30-35k en marathon) te compenseren. Zo niet, een andere goede tip voor elektrolyt tabletten?
Het is meer anecdotisch, maar Jo Schoonbroodt, de 70-jarige sub-3 loper, neemt een bouillonblokje halverwege de marathon. Ik heb het ook al een paar keer geprobeerd op lange duurlopen, maar nog nooit in een wedstrijd. Ik krijg er dorst van :)
En niks nieuws testen op wedstrijddag is een oud en gekend advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:47
Laurences schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:48:
Ik zoek een tablet die ik in de ochtend kan oplossen om zo het verlies aan zout tijdens het lopen van lange lopen (halve marathon, 30-35k en marathon) te compenseren. Zo niet, een andere goede tip voor elektrolyt tabletten?
Zelf gebruik ik altijd SIS Go Hydro tabletten. Soms wissel ik af met Amacx – Hydro Tabs. Deze hebben ook magnesium. Vroeger had ik nog wel eens spierpijn na een pittige duurinspanning. Maar met die tabs was dat praktisch over.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Mars18 ff checken bij je...was je er al op uit geweest met een schematje? :)

Pagina: 1 ... 265 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.