Acties:
  • +2 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:02

uFx

BraX schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:29:
[...]

Mijn insziens moet je Decathlon tegenwoordig niet meer zien als de "Action" van de sport wereld. De 'premium' producten van Decathlon zijn best wel goed. Dit zie je ook terug bij de instap racefiets, erg goed model.
En in de tour de france wordt ook gereden op Decathlon fietsen.
En dan even aanvullend: ik ben bij de start begonnen met hardlopen op Decathlon-schoenen omdat die mij simpelweg goed passen (Kiprun). Inmiddels jaren verder en loop nu op deze schoen:

https://www.decathlon.nl/...-heren-kd900/_/R-p-345407

Mijn motto is: als ze lekker zitten ben ik tevreden. En zo heel goedkoop zijn deze schoenen ook weer niet maar ik ben ook niet van plan om €200+ uit te geven aan schoenen waarvan ik niet weet of ze wel lekker zitten. Tot nu toe is het bij Kiprun altijd goed gegaan (ondanks dat daar ook veel ontwikkeling is geweest bij de vorm en type schoen). De huidige zitten op ~500km en vervangen doe ik meestal tussen de 800 en 1000km.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:53
HekkeySE schreef op donderdag 7 september 2023 @ 21:49:
Ben nog een beginneling (ren nu een half jaar) en max 10km met een tempo van 6:20/km. Oftewel een beginner. ;-) Ik heb nu Clifton 9's wat prima loopt. Nu zag ik een aanbieding voor de Novablast 3 Lite Show (75 euro bij Intersport) en die kon ik niet laten liggen. Ook om te proberen voor iets meer snelheid. Ben heel benieuwd! Toevallig mensen met ervaringen?
Nette prijs, veel zijn er erg enthousiast over! Ik kon jammer genoeg niet wennen aan het model, had een half maatje kleiner genomen maar alsnog voelde het voorin alsof m’n tenen te veel ruimte hadden.

Ik ben de uitzondering daarin, de Novablast 3 was/is best wel een hype in de hardloopinternetwereld. Qua grip op nat wegdek vallen ze iets tegen, verder de beste prijs/kwaliteit die je kunt hebben.

Lite Show betekent trouwens niet veel meer dan dat er glow in the dark elementen op zitten. Oftewel, leuk uiterlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 21:59
charrel schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:21:
[...]

Schoenen moeten vooral lekker zitten:

https://www.runningxpert.com/nl/inspiration/pronation

Ik heb over pronatie, jaren gelopen op schoenen met extra stevigheid aan die kant. Elke keer wel iets van een blessure. Loop nu al jaren gewoon op neutrale fijn zittende schoenen en nergens last meer van.
Ben ook niet meer merk vast, mijn kipruns ks light zijn met net 1000km met pensioen. Nu een setje Adidas deviate nitro 2 en Nike zoom fly 4.
Hier net zo. Ooit analyse laten doen en daaruit bleek dat ik iets overproneerde, dus antipronatieschoenen gekocht. Nooit lekker op gelopen. Loop nu ook al een paar jaar op neutrale schoenen, waaronder trouwens ook Nike Zoom Fly 3, 4 en 5 toevallig, maar ook wel wat Pegasus versleten :) Maar ik ben niet echt merkvast verder. Heb momenteel ook Saucony en Asics (geen Novablast) in de kast staan.
Slickk schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:45:
Ik ben de uitzondering daarin, de Novablast 3 was/is best wel een hype in de hardloopinternetwereld. Qua grip op nat wegdek vallen ze iets tegen, verder de beste prijs/kwaliteit die je kunt hebben.
Mwah, ik kom best wel wat in aanraking met allerlei lopers (loopgroep, AV), maar ik ken niemand met Novablasts. Zie wel wat Nimbus bij de duurlopers, maar verder weinig Asics. Ik denk dat de Saucony Endorphin serie momenteel het hoogst scoort. Bij wedstrijden scoort Nike nog steeds het hoogst denk ik met de Vaporfly en Alphafly.

[ Voor 25% gewijzigd door InZane op 08-09-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-05 20:13

Niku

Alagaesii

InZane schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:03:
[...]

Hier net zo. Ooit analyse laten doen en daaruit bleek dat ik iets overproneerde, dus antipronatieschoenen gekocht. Nooit lekker op gelopen. Loop nu ook al een paar jaar op neutrale schoenen, waaronder trouwens ook Nike Zoom Fly 3, 4 en 5 toevallig, maar ook wel wat Pegasus versleten :)
Hoe ervaar jij de Zoom Fly 4 ten opzichte van de Zoom Fly 5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:12
BraX schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:29:
[...]

Mijn insziens moet je Decathlon tegenwoordig niet meer zien als de "Action" van de sport wereld. De 'premium' producten van Decathlon zijn best wel goed. Dit zie je ook terug bij de instap racefiets, erg goed model.
En in de tour de france wordt ook gereden op Decathlon fietsen.
Heb nog even wat zitten graven het blijkt dat Decathlon een 'all-french all-female' trailrunning team ondersteunt, waar Blandine L’Hirondel onderdeel van is. Ze timmeren dus flink aan de weg om Evadict op de kaart te zetten.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:35
Ben nog een beginneling (ren nu een half jaar) en max 10km met een tempo van 6:20/km. Oftewel een beginner. ;-) Ik heb nu Clifton 9's wat prima loopt. Nu zag ik een aanbieding voor de Novablast 3 Lite Show (75 euro bij Intersport) en die kon ik niet laten liggen. Ook om te proberen voor iets meer snelheid. Ben heel benieuwd! Toevallig mensen met ervaringen?
Niets mis met de Novablast 3. Dat is een prima allrounder wat mij betreft. Hij komt hier met grote regelmaat uit de kast.

Enige minnetje wat mij betreft is de grip bij nat weer, maar ook daar zijn diverse schoenen nog een stuk slechter in. I'm looking at you Saucony Speed 1/2 :P

Dus als ie lekker zit, lekker mee gaan lopen :) Ik zou ze zo weer kopen. En misschien moet ik dat maar doen ook voor dat geld

[ Voor 5% gewijzigd door Roozzz op 08-09-2023 10:19 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Niku schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:08:
[...]

Hoe ervaar jij de Zoom Fly 4 ten opzichte van de Zoom Fly 5?
Als je nog een paartje Zoom Fly 4 kan vinden, dan zou ik die zeker verkiezen boven versie 5.
Ik vind de 5 nog steeds matige opvolger na een goede 120km. Je kunt er nog steeds wel lekker tempo mee maken hoor, maar de schoen is gewoon een stuk zwaarder en lomper (wel stabieler) en ik vind het bovenwerk echt een stap terug. Het is momenteel ook het enige paar schoenen waarbij ik de 'runners knot' gebruik omdat ik ze anders echt niet fijn vind zitten. Er schijnt trouwens wel wat ZoomX in de zool te zitten, maar daar heb ik nog niks van gemerkt.

De ZF4 zitten me zoveel lekkerder. Die trek je aan als een soort sokken, net als de Vaporfly. Je voelt ze op gegeven moment gewoon niet meer.

Wat mij beteft verdient versie 5 de naam Zoom Fly niet. Het is gewoon een hele andere schoen.
Ik had viel liever een doorontwikkeling gezien, zoals van versie 3 naar 4 waarbij ze volgens mij alleen het bovenwerk wat hebben veranderd (Vaporweave -> Flyknit).

3 vs 4 vs 5:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Vo8Fuhq4d3Z_AyG1KDHkNGH3U0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9k3BM6qQ8F3MxDtG2vP4SNfC.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door InZane op 08-09-2023 10:52 . Reden: Foto toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

InZane schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:27:
[...]

Als je nog een paartje Zoom Fly 4 kan vinden, dan zou ik die zeker verkiezen boven versie 5.
Ik vind de 5 nog steeds matige opvolger na een goede 120km. Je kunt er nog steeds wel lekker tempo mee maken hoor, maar de schoen is gewoon een stuk zwaarder en lomper (wel stabieler) en ik vind het bovenwerk echt een stap terug. Het is momenteel ook het enige paar schoenen waarbij ik de 'runners knot' gebruik omdat ik ze anders echt niet fijn vind zitten. Er schijnt trouwens wel wat ZoomX in de zool te zitten, maar daar heb ik nog niks van gemerkt.

De ZF4 zitten me zoveel lekkerder. Die trek je aan als een soort sokken, net als de Vaporfly. Je voelt ze op gegeven moment gewoon niet meer.

Wat mij beteft verdient versie 5 de naam Zoom Fly niet. Het is gewoon een hele andere schoen.
Ik had viel liever een doorontwikkeling gezien, zoals van versie 3 naar 4 waarbij ze volgens mij alleen het bovenwerk wat hebben veranderd (Vaporweave -> Flyknit).

3 vs 4 vs 5:

[Afbeelding]
Vind de ZF4 zelf ook top, staat bijna 500k op en gebruik ‘m nog steeds als tempo/interval trainingsschoen. Recensies van de ZF5 impliceren inderdaad dat ze met dat model gewoon een hele andere weg zijn ingeslagen. Jammer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:38
Hoe ziet bij jullie de slijtzool er uit dan tussen de 500 en de 1000km? Bij mij loop ik tegen de tijd dat ik boven de 500 kom op blote voeten waarschijnlijk.

Op mijn Altra Torin 6 nu 240km staan maar de slijtage schiet al weer lekker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:15
Ik ben de uitzondering geloof ik, maar ik heb nu 1500 km op mn Saucony Omni en tot nog toe is dat telkens de afstand wanneer ik mn schoenen op verklaar.
Zolang ik verder geen blessures loop vind ik het zonde om de schoenen al eerder weg te knikkeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
WizzlerNL schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:00:
Hoe ziet bij jullie de slijtzool er uit dan tussen de 500 en de 1000km? Bij mij loop ik tegen de tijd dat ik boven de 500 kom op blote voeten waarschijnlijk.

Na 250km lijken mijn zolen nog zo goed als nieuw.. maar misschien loop jij dagelijks in de Alpen berg op en af? :)

Ik loop (bijna) altijd op asfalt of stoeptegels, gemiddeld 6m/km en ben 85kg (geen idee of dat uitmaakt).

Als je loopt, hoort men je dan van verre aankomen, of zijn je voetstappen stil als een ninja? (doet me even denken aan de atletiektraining van vroeger in de sporthal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:56

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik loop ze tot 800-1000km en dan gaan ze in de kast.
Heb snel blessures en bij mij dempen ze na 1000 km merkbaar minder.

180cm en 7371 kg

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 08-09-2023 23:14 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane

Misschien toch eens naar je looptechniek kijken dan? Slof je toevallig? Waar slijt je zool het snelst?

Ik ben voornamelijk asfalt loper, maar ik heb schoenen met 500+km die er nog prima uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Hoe ziet bij jullie de slijtzool er uit dan tussen de 500 en de 1000km?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wV6najUdw3uGNj0muu96BiM6k04=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rygmXo1Z6rkKdFd3KPT4o5nW.png?f=user_large
L: De nieuwe Hoka X3 na 1x lopen. R: De oude Hoka X2 na > 1400 km

Een aantal carbon schoenen zijn berucht om hun vaak slechte slijtvastheid. Heb de Hoka Carbon X2 aug-21 gekocht en 2 weken geleden was ik door de zool heen, na ruim 1400 km. Dat is me dus enorm meegevallen. Het is wel minder dan mijn "normale" schoen Saucony Omni, die ook @Jovatov draagt (ik haal soms wel > 1800 km) maar toch erg netjes die >1400km.

Tussen de 500-1000 kom heb ik met normale trainingsschoenen nog nooit mee gemaakt.
Doe je iets bijzonders? Heb je er geen idee van, laat eens naar je loopstijl op een echte training kijken door iemand die dat kan beoordelen, dus niet in de winkel op een loopband of 15-30 m binnen of buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Ik trek vrijwel al mijn trainingsschoenen wel richting 1000+. Zien er dan nog prima uit, maar bescherm mezelf dan liever tegen minder demping door er niet meer op te lopen. Heb nu bijvoorbeeld 920km op mijn Glideride 3 staan, die zien er echt nog bijna als nieuw uit, daar durf ik wel op door te blijven lopen. Pak alleen andere (een verser paar Gliderides :+) als ik 30+ ga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Niku schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:20:
Ik trek vrijwel al mijn trainingsschoenen wel richting 1000+. Zien er dan nog prima uit, maar bescherm mezelf dan liever tegen minder demping door er niet meer op te lopen. Heb nu bijvoorbeeld 920km op mijn Glideride 3 staan, die zien er echt nog bijna als nieuw uit, daar durf ik wel op door te blijven lopen. Pak alleen andere (een verser paar Gliderides :+) als ik 30+ ga.
Die Gliderides zijn onverwoestbaar :D
Ik heb een paartje behoorlijk gebruikt op vakantie in Luxemburg op 90% onverhard (nee, ik heb geen trailschoenen), maar ze zien er nog steeds meer dan prima uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WizzlerNL
Volgens de trainer heb ik een hele mooie loopstijl, ook als voorbeeld naar de anderen. Ik ben bijna niet te horen als ik loop, slof niet. Voor/middenvoet lander (onder de heup).

Lengte 190 en gewicht 81. Tempo's: long-run 5:30, marathon 4:30, HM 4:15, 10k 3:55, 5k 3:50. Intervallen dus ook op 5 en 10k tempo.

Met die slijtage hier onder is zo'n marathon programma nog een dure hobby ondertussen.

Altra Torin 6: 240km
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmJ0z1Kmx10vNMKOmBskbg_gSHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sn34XvmnTKknkWIajsfgKIqR.jpg?f=fotoalbum_large

Altra Via Olympus: 171km
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMGn_LZbHM-h3gcwynLtvcW4Nas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JOicWo8IwajJOXFP57wXvOsL.jpg?f=fotoalbum_large

Altra Lone Peak 5: 300km
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MS-J35SVK3qVjEKCRwIrzC7YB7U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VhJIRmAm56wTQMFAgsyC7j2d.jpg?f=fotoalbum_large

New Balance 1080x12: 100km Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1QbUo3oQIGPpEkW9SZ1_0cK0C8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JDsaXvYzpkcoHf2NPAgwl3xE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:33
Vandaag de Run van Winschoten gelopen. Dit is een estafetteloop waar je met 10 man 100 kilometer aflegt. Wát een martelgang was dat zeg met 30 graden.
Dit was mijn eerste wedstrijd sinds jaren maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Ik ging voor 60 minuten maar dat zat er simpelweg niet in. Ik kreeg met geen mogelijkheid mijn hartslag onder de 180.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSXV9pQvLhIvyisVgWd5c1vKf8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fOLEaPhQ6y9mK18kaVeK0Y4V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnKdaOjy98z4x4zgPeF8bAZI2_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DpZXdr7impuPlQdQs0n7RdZh.jpg?f=fotoalbum_large

Strava: https://strava.app.link/5TwjyhaFXCb

[ Voor 19% gewijzigd door Spasm op 10-09-2023 21:47 ]

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:05
WizzlerNL schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 21:28:
Volgens de trainer heb ik een hele mooie loopstijl, ook als voorbeeld naar de anderen. Ik ben bijna niet te horen als ik loop, slof niet. Voor/middenvoet lander (onder de heup).

Lengte 190 en gewicht 81. Tempo's: long-run 5:30, marathon 4:30, HM 4:15, 10k 3:55, 5k 3:50. Intervallen dus ook op 5 en 10k tempo.

Met die slijtage hier onder is zo'n marathon programma nog een dure hobby ondertussen.

Altra Torin 6: 240km
[Afbeelding]

Altra Via Olympus: 171km
[Afbeelding]

Altra Lone Peak 5: 300km
[Afbeelding]

New Balance 1080x12: 100km [Afbeelding]
Maakt het dan trouwens uit of je te horen ben of niet? Sloffen is niet goed natuurlijk, maar of je hard of zacht je voeten neerzet, boeit denk ik verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WizzlerNL
Shinji schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 22:01:
[...]

Maakt het dan trouwens uit of je te horen ben of niet? Sloffen is niet goed natuurlijk, maar of je hard of zacht je voeten neerzet, boeit denk ik verder niet.
Geen idee eigenlijk. Wellicht dat je je kracht beter voorwaarts (dus afzet naar achter inplaats van hard naar beneden) dan omlaag kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Ik kom dit zo snel er over tegen, maar geen idee of het waar is:
YouTube: Loud sounds when landing does not indicate the load of the body when...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Inmiddels ontvangen. Helaas net iets te klein. Wel geprobeerd binnen en de demping is wel fijn. Merkte wel dat mijn rechter enkel een beetje last had. Lees op Reddit dat meer mensen dat met de Novablast hebben maar misschien moet je ook wennen. Helaas sowieso terug.

Nu maar verder (ook voor de winter) Tips voor naast de Clifton?

Dacht nu zelf aan:

- NB3 TR
- Noosa Tri 14/15
- Mach 5
- Cloudrunner

[ Voor 8% gewijzigd door HekkeySE op 10-09-2023 08:32 ]

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

Gotez

42

Het was gisteren warm, heel erg warm. Ik had daarom mijn ambitie voor de Goudse Singelloop bijgesteld van "onder de 40" naar 41 laag. Lang getwijfeld of ik wel wilde rennen. Toch gegaan. En het ging best aardig. Volgens de officiële cijfers zelfs een 38:35 gehaald

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvFPY8M78-oetyMGPWAe1JRKgXo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XPGFt6Kmqvv6Krfye36LTCNN.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij Garmin was het echter maar 9:51 km. Is dat gebruikelijke afwijking? Of is het parcours echt wat te kort? Ik weet nu niet precies hoe ik dit niet vieren. Want een 38:35 is wel heel rrg veel onder mijn streeftijd. Maar het ging wel echt heel lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Gotez schreef op zondag 10 september 2023 @ 08:38:
Het was gisteren warm, heel erg warm. Ik had daarom mijn ambitie voor de Goudse Singelloop bijgesteld van "onder de 40" naar 41 laag. Lang getwijfeld of ik wel wilde rennen. Toch gegaan. En het ging best aardig. Volgens de officiële cijfers zelfs een 38:35 gehaald

[Afbeelding]

Volgens mij Garmin was het echter maar 9:51 km. Is dat gebruikelijke afwijking? Of is het parcours echt wat te kort? Ik weet nu niet precies hoe ik dit niet vieren. Want een 38:35 is wel heel rrg veel onder mijn streeftijd. Maar het ging wel echt heel lekker.
Gefeliciteerd, je hebt iig je doel behaald. En gezien de omstandigheden een hele goede tijd.

Niet onderweg een tram genomen? ;)

Je kunt op Strava bij andere deelnemers kijken wat zij voor afstand hebben, mijn ervaring is dat er vaak wel een afwijking is van 10-150m , maar meer ook niet.
Dus ik denk dat je je tijd nog moet corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Sherlock schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:48:
Bij mij heeft de twijfel toegeslagen. Begin van deze maand kreeg ik last van mijn kuit, zodanig dat ik er niet fatsoenlijk mee kon hardlopen. Toen even een paar dagen rust gehouden en opnieuw geprobeerd, dat ging een paar km (3) redelijk maar aan het eind wilde ik een paar 'soepele versnellingen' doen en toen bleek direct dat dat helemaal niet ging.

Afspraak gemaakt bij de fysio, dat kon pas een ruime week later. In die week 3 keer gefietst om in elk geval de conditie op peil te houden. Afgelopen donderdag bij de fysio geweest en die heeft geprobeerd het los te maken. Enigszins hoopvol 's avonds aan een rondje van 5,5km begonnen, op een laag tempo. Begin ging vrij goed, maar bij 4,5km ben ik toch maar gaan wandelen omdat ik de kuit wel voelde trekken. Ik denk dat ik daarmee wel op tijd was om het niet erger te maken.

Inmiddels weer wat dagen verder en redelijk wat rekoefeningen gedaan. De kuit voelt nu, in rust, best soepel aan, dus binnenkort wil ik mijn 5,5km rondje weer gaan proberen. Zou het nog verstandig zijn om hardlopen en wandelen nog af te wisselen, bijvoorbeeld 1km hardlopen en dan 500m wandelen?

Ik zit nu heel erg in de spagaat van dat ik voldoende kilometers wil maken maar ook echt rustig aan moet doen omdat ik het anders verpest. Maar ja, als ik te weinig loop gaat de kustmarathon ook geen succes worden ben ik bang. Hell, zelfs als ik voldoende loop zal het al een enorme uitdaging zijn.

Het schema wat ik probeerde te volgen ga ik nu ook maar (grotendeels) loslaten en zelf proberen op de bouwen richting de 30km+. Nog iets minder dan 7 weken te gaan :|
Ik heb nu precies hetzelfde. Hoe gaat het nu bij jou ?
Deze week maar een massage doen, hopelijk werkt dat.
Bij mij zijn het meestal de knieën die blessures opleveren, dus ik was aanvankelijk blij dat de knieën dit keer goed voelden. Maar toen werd dit steeds erger..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierry2
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-01-2024
Ik heb een vraagje over trainings intensiteit.
Momenteel maak ik gebruik van stryd en hartslagmeting.
De laatste tijd merk ik echt dat, zeker met warmer weer, mijn hartslag snel oploopt. Dit is algemeen bekend maar ik heb het idee dat dit bij mij harder gaat.
Als ik puur op vermogen of pace loop op basis van mijn cp of laatste wedstrijd dan zit ik qua hartslag hoger dan ik wil en train ik volgens mij ook een ander systeem.
Zo liep ik gisteren 6.50 per km tempo in een duurloopje met een gemiddeld hartslag van 146. Normaal loop ik 5.40 bij deze hartslag.
Mijn drempel is 182 en 5k pace rond de 4 min per km.

Wat zouden jullie doen? volledige focus op hartslag of accepteren dat je hartslag meer oploopt en dus blijven focussen op vermogen of pace?

Ik heb al genoeg gezocht hierop maar geen sluitend antwoord gevonden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Nu online

Gotez

42

Sport_Life schreef op zondag 10 september 2023 @ 08:46:
[...]

Gefeliciteerd, je hebt iig je doel behaald. En gezien de omstandigheden een hele goede tijd.

Niet onderweg een tram genomen? ;)

Je kunt op Strava bij andere deelnemers kijken wat zij voor afstand hebben, mijn ervaring is dat er vaak wel een afwijking is van 10-150m , maar meer ook niet.
Dus ik denk dat je je tijd nog moet corrigeren.
Haha. Geen tram in Gouda :9

Ik zie bij de meeste andere iets van 9:75km. Dus het lijkt wat minder. Wel zie ik de Garmin lijntjes alles behoorlijk afsnijden en ik ga zelfs hele stukken door huizen heen. Haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 27-05 22:19
Hangt ook af van de schoenen. Ik weet zeker dat @WizzlerNL vanaf 20 meter te horen is als hij Alphafly's zou dragen. Dat zijn echt hele luide schoenen, hoe je ook landt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper

Nou, meestal is de Garmin wel correct. Voor sommige organisatoren is het niet zo belangrijk of een 10 km effectief 10,0 km is. Wel goed gelopen, maar imho geen 10k PR.
Ik heb zo ook een 5km PR van 18:04, dat ik nooit echt heb geclaimd omdat het parcours volgens mij geen volle 5 km was.
Bij een echt opgemeten 10km eerder dit jaar had mijn Garmin 10,02. Meestal is de Garminschatting iets hoger omdat je niet de perfecte lijnen loopt. Bij een marathon bv geven de meeste Garmins geen 42,195 km maar vaak rond de 42,4 km.
Als de meeste anderen 9,75 km hebben zou ik er 300 m bijtellen en dan heb je een goede schatting van je 10kmtijd.

[ Voor 15% gewijzigd door Hartloper op 10-09-2023 11:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
Om terug te komen op de Zoom Fly 4 en 5, ik heb ze beide, en ik vind ze alle 2 OK, maar zeker niet super.
De 4 heb ik ooit gekocht aan halve prijs en omdat mijn loopmaatje er enthousiast over was. De 5 gekocht wegens goede reviews omdat hij beter zou zijn dan de 4.
Ik vind de Adidas Boston 12 een aangenamere trainingsschoen, daar loop ik echt graag mee.

Vandaag eerste test met de Vaporfly 3% gedaan, 28 km duurloop met 3 km op wedstrijdtempo.
Superschoen, minstens zo goed als de vorige versie (Next %2) !
Ik vind 'm ook iets zachter, maar dat kan natuurlijk zijn omdat hij nieuwer is.

Binnen 2 weken loop Ik er de marathon op, tot dan blijven ze in de doos, ik wil ze "vers" houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:59
Sport_Life schreef op zondag 10 september 2023 @ 08:52:
[...]

Bij mij zijn het meestal de knieën die blessures opleveren, dus ik was aanvankelijk blij dat de knieën dit keer goed voelden. Maar toen werd dit steeds erger..
Hou je de spieren rond de knie wel sterk? ik merk zelf in ieder geval dat als ik tijdje geen functionele kracht oefeningen heb gedaan naast het rennen ik problemen ga krijgen.

Passieve therapie zoals massage etc is meer symptomen bestrijden en niet de oorzaak aanpakken.

Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Hartloper schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:41:
Binnen 2 weken loop Ik er de marathon op, tot dan blijven ze in de doos, ik wil ze "vers" houden.
Tot wanneer is een schoen ‘vers’?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mosselmossel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21-05 07:06
Hier even in mineur. Niet geblesseerd, maar gewoon overbelast of moe. Twee weken terug al een training afgebroken, donderdag de training afgebroken, vandaag binnen 1kilometer besloten dat de duurloop van max 10km het ook niet ging worden en dus maar terug naar huis gelopen.

Nieuwe baan sinds vier weken, nieuw ritme, veel fysiek werk en daar heb ik last van. Kinderen veel wakker deze week door verkoudheid, waardoor ik dus ook wakker moet worden. Mijn lijf zegt aan alle kanten dat het rustigaan moet. Rusthartslag ook iets verhoogd.

Besloten dus dat ik de halve marathon in Eindhoven niet ga doen en bij de club ga ik een stapje terug doen naar een iets langzamere groep.

Battletag: Iigy#2192

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:23
Gisteren de Challenge Almere-Amsterdam gedaan in de hitte. Was mijn eerste Mid Distance Triathlon. Alles ging redelijk volgens plan al merkte ik wel dat door de warmte ik gewoon veel vocht kwijtraakte wat niet echt top was. Daardoor kreeg ik gewoon lastig mijn calorieën binnen

Liep redelijk op schema voor een eindtijd van rond de 6uur maar de toen ik begon te lopen voelde ik me echt alles behalve top. Mijn maag was super van streek en hardlopen ging ook niet echt vanzelf. Uiteindelijk gewoon het eerste rondje terug geschakeld naar langzaam rennen en heel even wandelen om gewoon die maag wat tijd te geven om bij te komen. Ik ben bij de drinkposten overgeschakeld naar Cola en Water. Gewoon twee bekers Cola en twee water en verplicht opdrinken. Na km 10 voelde ik me steeds beter en ik heb het laatste rondje van de 10k gewoon weer lekker gelopen. Wel tijd genomen bij de drinkposten om gewoon goed te blijven drinken.

Uiteindelijk halve marathon gelopen in 2:15u Dat is voor mij best langzaam maar als ik kijk hoe slecht ik me dat eerste rondje was ik dichter bij opgeven dan bij uitlopen. Dus al met al blij met de prestatie. Ik kwam op 6:04:48 over de finish en dat is voor mij helemaal niet slecht voor mijn eerste Halve Ironman.

Qua warm weer was het een slijtage slag. Ik heb echt veel mensen gezien die het er echt slecht mee hadden. Tekenend vond ik wel dat ik over de finish kwam, er iemand van het medisch team naar me toe kwam met twee bekers water en die moest ik eerst opdrinken voordat ik verder mocht. Dat vond ik nog niet eens een heel slecht idee.

Verder voel ik me vandaag prima. Relax aan doen dat is het beste denk ik.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

https://www.oldambtnu.nl/...g-alles-over-de-run-2023/
Sameena van der Mijden op de 100 km ultra 1e en NK goud in Winschoten, op haar Linkedin schrijft ze:
NEDERLANDS KAMPIOENE 🇳🇱 🥇
Gisteren in een tijd van 8:05:00 over de finish op de 100 km in Winschoten.
In een gemiddeld tempo van 4:50 per km.
Ze was in 4:25 gestart en ergens op 5:00 het laatste stuk gedaan.
In 2018 was ze ook 1e met NK goud in 8:47.50. Ze heeft een flinke progressie gemaakt.
Hinke Schokker, die op het forum al eerder links/rechts genoemd werd, viel gisteren uit en was in de tussenliggende 100 km runs daar eerder een aantal keren winnares.

[ Voor 0% gewijzigd door route99 op 10-09-2023 20:37 . Reden: i=t ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
route99 schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:14:
https://www.oldambtnu.nl/...g-alles-over-de-run-2023/
Sameena van der Mijden op de 100 km uilra 1e en NK goud in Winschoten, op haar Linkedin schrijft ze:

[...]

Ze was in 4:25 gestart en ergens op 5:00 het laatste stuk gedaan.
In 2018 was ze ook 1e met NK goud in 8:47.50. Ze heeft een flinke progressie gemaakt.
Hinke Schokker, die op het forum al eerder links/rechts genoemd werd, viel gisteren uit en was in de tussenliggende 100 km runs daar eerder een aantal keren winnares.
Lid van onze AV 2e dame op de 50km d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Niku schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:39:
[...]

Tot wanneer is een schoen ‘vers’?
Daar kan je over discussiëren.
Ik heb het specifiek over wedstrijdschoenen uit de Vaporfly-groep. Daar heb ik (volledig persoonlijk) het gevoel dat ze de meeste demping hebben wanneer ze max 100 km hebben. Tot 200 km gaat het ook nog, maar nadien gebruik ik ze enkel als trainingsschoen.

Misschien zit het tussen mijn oren, maar dat is het gevoel dat ik bij die schoenen heb.

Gewone trainingsschoenen doe ik meestal rond de 800 km mee. Volgens schoenenwinkels moet je ze vervangen na 500-600km, maar die zijn natuurlijk niet objectief. :) En op het forum zijn er genoeg die >1000 km met een paar schoenen doen.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

Beste mede lopers, hoewel ik inmiddels al wat langer de status van 'mee-lezer' heb in dit topic wil ik toch graag wat delen over mijn run van vandaag. Ik heb er tot nu toe niemand over gehoord hier, maar op de planning stond de Airborne Freedom trail. Voor mij stond de 20km op het programma.

Met de voorspelde hitte voor dit weekend was ik redelijk waakzaam en heb ik in de aanloop twee acclimatisering runs gedaan de afgelopen week. De eerste ging voor geen meter, de tweede ging best aardig en voelde wel goed. Die heb ik afgelegd in zone-3 (Garmin) met full-gear. Zone 3 was daarom ook het plan voor vandaag, en dan maar kijken hoe het gaat. Ik had in m'n trailvest 2x 0.5L softflasks, één met water en één met sport drank. Cliff bloks voor fuel en als backup nog twee Maurten gels.
Het event had sowieso geen tijdwaarneming en mijn doel was ook uitlopen en het kruisje leggen bij de soldaat die ik op mijn startnummer had staan om mijn respect te tonen.

Bij de start om 11:00 uur was het al erg warm. Ze hadden de start overigens leuk gedaan, door een audio sample te gebruiken van Band of Brothers waar ze elkaars nummer roepen in het vliegtuig met 10 OKE, 9 OKE, en zo door. Dit werd dan op het scherm gebruikt als aftel-klok naar 0.

Ik zat in de eerste wave en moet zeggen dat de eerste kilometers me goed afgingen. kon redelijk makkelijk in zone 3 blijven en we liepen vanaf Papendal het eerste stuk vooral in het bos. Bij de eerste water post (±7km) bij het Oosterbeek war museum was het vrij druk. Ik had nog genoeg bij me, dus doorgelopen. Dit ging prima tot een kilometer of 12, daar begon ik het zwaarder te krijgen. Het parcours werd daar ook meer open en je pakte vol de zon. Misschien toch net iets te lang gewacht met eten, maar ik kon steeds moeilijker in zone drie blijven. Zat op randje 3/4 als het ook maar een beetje vals plat werd en de zon hielp zeker niet mee.

Hoewel het zwaar was, toch doorgelopen tot aan de begraafplaats (±km16) waar ik het kruisje wat je bij de start kreeg heb neergelegd bij het graf van de soldaat die op mijn startnummer stond. Was trouwens niet heel makkelijk te vinden, maar daar zag ik m'n hartslag weer terug zakken in zone 2 en heb ik een gel er in gegooid en m'n water aangevuld. Na deze onderbreking was het tijd voor de laatste loodjes, en wat was het inmiddels heet geworden. Toch weer geprobeerd om rond zone 3/4 te blijven lopen, maar ik kwam zo snel in zone 4 dat ik dit maar deels heb los gelaten.

Rond km20 kreeg ik wat last van mijn buik. Weet niet waardoor, maar toen heb ik een klein stukje gewandeld en dat hielp gelukkig. Toen de pijn weg zakte toch het laatste beetje energie gevonden om een steady pace te lopen tot aan de finish. Maar ik was blij dat ik er was!

Alles bij elkaar een zware, maar mooie run langs meerdere Airborne locaties. Complimenten aan de organisatie, nergens getwijfeld over de route en water/verzorgingspunten genoeg (ook 1 extra ingelast vanwege de hitte) op het parcours. Nu de beentjes omhoog!

En natuurlijk: Strava or it didn't happen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:32
Gisteren met de loopgroep climax-training gedaan (12k in totaal) en vandaag van 11-13 een duurloop van 20k. Veel water meegenomen en voor mij was het goed te doen.

Wel al tijdje beetje last van mn hamstring, maar trainingen zijn nog wel te doen. Donderdag naar de fysio en vanaf nu taperen naar de zevenheuvelen trail van 42k over twee weekjes. Hopelijk niet zo warm als dit weekend :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Iemand hier bekend met de Tenerife Bluetrail?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hartloper
Even de stand opmaken voor het doel voor de marathon van Berlijn binnen 14 dagen op 24 september.

In 2019 en 2021 liep ik in totaal 4 marathons, alle vier in 3:13.
Vorig jaar liep ik 3:10 in Rotterdam en 3:03 op de Flanders Fields marathon. In Brugge ondertraind en overmoedig 3:26 8)7 |:(
Dit jaar 3:07 in Londen.

Als mijn training optimaal was verlopen zou ik voor 3:05 gaan, en voor een PR en misschien zelfs wel sub-3.

Maar in augustus heb ik wegens een kortdurende kuitblessure (opgelopen bij kajakken!) 2 weken van 30km gehad ipv de geplande 55-60km. Twee keer de lange duurloop van 30 km geschrapt.
Dat hadden topweken moeten zijn qua aantal kilometers, en als ik die twee dertigers had kunnen lopen was dat wellicht ook wel gunstig geweest.

Vorige week heb ik mijn eerste lange rustige duurloop van 30km kunnen doen, vandaag een wat snellere 28km.
Helaas deze week ook weer een training geschrapt, vrijdag had ik 60minuten rustige duurloop moeten doen maar de kuit was gevoelig van de intervaltraining van donderdag en ik durfde het niet te riskeren; vandaag ging het wel goed, maar het was opnieuw een week met minder kilometers dan gepland.
Daarom het doel wat bijstellen, ik denk dat onder de 3:10 mooi zou zijn, maar onder de 3:05 is onwaarschijnlijk. Ik word er ook niet jonger op; de kalender zegt 49 jaar, maar ik voel me geen dag ouder dan 42.

Als ik het goed voorheb lopen ook @Laurences en @sanniep9 Berlijn. Hoe gaat het met jullie voorbereiding en wat is het plan tijdens de wedstrijd ?

[ Voor 6% gewijzigd door Hartloper op 10-09-2023 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:21

Sherlock

No Shit

Sport_Life schreef op zondag 10 september 2023 @ 08:52:
[...]

Ah, dat is balen! Bij mij gaat het hem niet worden, ik heb er inmiddels een streep door gezet. Nadat ik voorzichtig weer begonnen was met opbouwen nadat mijn linkerkuit overbelast was, kreeg ik daarna last van mijn rechter kuit. Omdat ik sowieso al te weinig kilometers gemaakt had en het ook nog eens mijn eerste marathon moet worden heb ik besloten om eerst nog maar eens fit te worden voordat ik verder ga.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Sherlock schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:46:
[...]Ah, dat is balen! ...............
Vervelend.
.Omdat ik sowieso al te weinig kilometers gemaakt had en het ook nog eens mijn eerste marathon moet worden heb ik besloten om eerst nog maar eens fit te worden voordat ik verder ga.
Als je weer up en running bent, probeer eens een doel te pakken wat beter bij je trainingsomvang/-inspanning past. Daar mee worden de kansen op blessures vaak heel veel minder.
Succes met je herstel en met weer rustig opbouwen komt het meestal weer goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
Mooi om alle updates te lezen van degenen die een najaarsmarathon of ander najaarsdoel in de agenda hebben staan!

Zelf ben ik in juli weer begonnen te trainen voor een najaarsmarathon. Tijdje getwijfeld of ik dit najaar wel een marathon wilde lopen, maar had gewoon weer zin in een gestructureerde trainingsperiode en het zou sowieso een mooie boost geven voor m'n fitness. Met potlood heb ik de Brabant Marathon in de agenda gezet, in het laatste weekend van oktober. Stuk kleinschaliger dan een grote stadsmarathon en lekker in de buurt, dat lijkt me ook wel eens wat.
Ik volg nu weer een schema van Garmin, omdat dat vorig jaar erg goed is bevallen. Dat schema heb ik wel wat uitgebreid met flink wat extra rustige kilometers en in verhouding minder kilometers op hoge intensiteit. Geleerd van het vorige trainingsblok voor Rotterdam, waar ik in de tweede helft van het blok veel last had van vermoeidheid. De 100km+ weken afgelopen periode gingen me prima af en ik kon er steeds goed van herstellen. Het voelt alsof ik in m'n beste vorm ooit ben.
Helaas vorige week zaterdag een tegenslag ervaren. In een intervalsessie opeens pijn bovenop de linkervoet gekregen, ik dacht eerst dat m'n schoen wat te strak zat, dus losser gemaakt wat helaas niet echt hielp. Wel rustig naar huis kunnen rennen, de pijn was nooit meer dan een 2-3 op een schaal van 10, maar het was wel duidelijk belemmerend bij het afzetten. Toen had ik nog goede hoop dat het wellicht een kleine kneuzing was, heb het ook al eens aan de andere voet gehad en dat was binnen een paar dagen over.
Helaas was dat nu niet het geval, de volgende dag behoorlijk last, zelfs met wandelen. De dagen erna rustig aan gedaan, de intensiteit van de pijn werd wel wat minder maar het verdween niet. Na een paar dagen weer een rustig rondje gerend; het ging, maar niet van harte. In de dagen daarna onstond een kleine zwelling. Voorlopig dus even helemaal niet rennen.
Ik denk dat ik komende week toch maar even langs de huisarts ga, want ik heb een sterk vermoeden dat het Mortons neuroom is. De pijn komt van tussen het tweede en derde voorvoetsbeentje, niet van het bot zelf, dus een stressfactuur lijkt me onwaarschijnlijk. Ook is de pijn sterk aanwezig als ik m'n voet met de hand samenknijp, wat de zenuw onder druk zet. Het vreemde is dat ik helemaal geen signalen heb gehad dat ik iets aan het overbelasten of blesseren was, opeens was het er.

Ben erg benieuwd of iemand hier ervaring heeft met deze blessure!

[ Voor 6% gewijzigd door Slupor op 11-09-2023 20:39 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
mosselmossel schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:43:
Hier even in mineur. Niet geblesseerd, maar gewoon overbelast of moe. Twee weken terug al een training afgebroken, donderdag de training afgebroken, vandaag binnen 1kilometer besloten dat de duurloop van max 10km het ook niet ging worden en dus maar terug naar huis gelopen.

Nieuwe baan sinds vier weken, nieuw ritme, veel fysiek werk en daar heb ik last van. Kinderen veel wakker deze week door verkoudheid, waardoor ik dus ook wakker moet worden. Mijn lijf zegt aan alle kanten dat het rustigaan moet. Rusthartslag ook iets verhoogd.

Besloten dus dat ik de halve marathon in Eindhoven niet ga doen en bij de club ga ik een stapje terug doen naar een iets langzamere groep.
Balen!

Ik heb de maand augustus ook zoiets gehad. Alleen dit keer was het bij mij niet het werk of de kinderen. In de vakantie veel en lekker gelopen (rondjes van 10km, fluitend), daarna ineens niet vooruit te branden (5km in duurloop tot herstelloop tempo, hele zware benen). Heeft me dis een maand gekost, terug naar 1 a 2x per week een rustig rondje van 4km. Was toen ineens weer over en loop nu weer lekker (nou ja, wel last van de enkel..).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:07
Nog twee weken te gaan voor Berlijn inderdaad. Het is best wel snel gegaan. Ik ben naast de normale trainingen van de AV nog wat extra trainingen gaan doen volgens een speciaal marathon schema. De AV trainingen hadden geen specifiek doel voor een wedstrijd. Dus de lange duurlopen deed ik vaak alleen, of in combinatie met een gezamenlijke duurloop waar ik zelf nog wat aan plakte.

Ik ben wel erg benieuwd hoe het gaat uitpakken. Ik heb amper lange stukken gelopen op beoogd marathon tempo. Dus weet eigenlijk niet goed of dat er makkelijk in zit. Laatste en snelste marathon was Enschede op 3u10. Voor mijn gevoel is mijn conditie beter, d.w.z. lagere hartslag bij hoger tempo.

Vorige week de 30 van Amsterdam Noord gelopen en die ging wel prima, maar ook weer conform schema langzamer gelopen. Niet helemaal zo rustig als bedoeld (5:00/km werd 4:40/km). Uiteindelijk doel is om dichter op de 3u te komen. Als de temperatuur en wind goed is zit het er wel in denk ik. Geen pijntjes so far. #fingerscrossed

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-05 21:30
Hartloper schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:01:
[....]
Als ik het goed voorheb lopen ook @Laurences en @sanniep9 Berlijn. Hoe gaat het met jullie voorbereiding en wat is het plan tijdens de wedstrijd ?
Ik loop Berlijn niet hoor. Wellicht in verwarring met @sander_g (zie hierboven). Ik loop Lyon op 22 oktober als lange duurloop en doelrace voor het najaar is Valencia op 3 december.

Succes met de laatste loodjes @Hartloper . Niet zelden leidt een gedwongen rustpauze of verminderde trainingsbelasting tot een verrassend wedstrijdresultaat. Je hebt in het voorjaar nog een snelle marathon gelopen, dus die marathon conditie is er heus nog wel.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Nogges
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 07:58

Nogges

want 1 keer is nooit genoeg!

Afgelopen zaterdag helaas een DNF op de Run in Winschoten. De eerste 50 km ging erg gemakkelijk. Ik had mijn doeltempo vanwege de temperatuur drastisch omlaag bijgesteld. En ik had het gevoel dat het me erg makkelijk afging. Ik liep mooi constante kilometers van rond de 5:35-5:40 min, en kwam op 50 km door in 4:42u. Maar helaas net na 52 km begon het overgeven. Ik kon al wandelend wel drinken, maar zodra ik weer een klein beetje begon te hobbelen, wilde mijn maag niet mee doen aan het feestje, en kwam alles er weer uit. Ik liep al kotsend/wandelend en een beetje rennend nog een rondje. Na kort overleg met de EHBO, eindigde mijn Run op 60km. Een grote teleurstelling voor mij, want de benen voelden nog goed en er zat nog wel een marathonnetje in.
Volgend jaar hopen op iets mildere omstandigheden en dan terugkomen om dit af te maken! Want dit is een geweldig evenement. Heel Winschoten staat voor mijn gevoel langs de kant en veel mensen met sproeiers of water, een aanmoediging en overal versierde straten. Ik heb zelfs onderweg nog 2 keer een raket-ijsje gekregen van compleet onbekende mensen.

You iz one special kid!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:01

[Afbeelding]

Ik kwam op 9,62km dus mijn conclusie ook dat ze met meten ruime buitenbochten hebben genomen.
Mooie tijd; kwam zelf op 44:55 binnen, met dit weer voor mij een nette tijd.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:33
Nogges schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:34:
Afgelopen zaterdag helaas een DNF op de Run in Winschoten. De eerste 50 km ging erg gemakkelijk. Ik had mijn doeltempo vanwege de temperatuur drastisch omlaag bijgesteld. En ik had het gevoel dat het me erg makkelijk afging. Ik liep mooi constante kilometers van rond de 5:35-5:40 min, en kwam op 50 km door in 4:42u. Maar helaas net na 52 km begon het overgeven. Ik kon al wandelend wel drinken, maar zodra ik weer een klein beetje begon te hobbelen, wilde mijn maag niet mee doen aan het feestje, en kwam alles er weer uit. Ik liep al kotsend/wandelend en een beetje rennend nog een rondje. Na kort overleg met de EHBO, eindigde mijn Run op 60km. Een grote teleurstelling voor mij, want de benen voelden nog goed en er zat nog wel een marathonnetje in.
Volgend jaar hopen op iets mildere omstandigheden en dan terugkomen om dit af te maken! Want dit is een geweldig evenement. Heel Winschoten staat voor mijn gevoel langs de kant en veel mensen met sproeiers of water, een aanmoediging en overal versierde straten. Ik heb zelfs onderweg nog 2 keer een raket-ijsje gekregen van compleet onbekende mensen.
Respect! De omstandigheden waren ook verschrikkelijk vond ik. Ik heb zelf maar 10 kilometer gelopen, maar na een kilometer of 7 had ik de pijp al goed leeg.
Ik sta er altijd versteld van hoe mensen zulke afstanden kunnen lopen.

Random WTF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:45
Is dat gebruikelijke afwijking? Of is het parcours echt wat te kort?
Hoe werkt GPS (en waarom loopt niet iedereen dezelfde afstand)?

Artikel dat dit weekend verscheen naar aanleiding van de GPS-afwijkingen van de deelnemers op het officieel gemeten parcours van de BIG10 vorige week zaterdag zondag.

Ik kan overigens niet vinden of de door jou gelopen Singelloop een officieel gemeten parcours is. Ik denk het niet, omdat je zelf aangeeft dat je ondanks de hitte veel sneller hebt gelopen dan gedacht/ verwacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:28
Een afwijking naar boven (1 of 2%) is vrij standaard... vooral doordat je nooit de ideale baan loopt (als recreant) en wat gps onnauwkeurigheden hoewel die met recente horloges aardig precies en stabiel zijn (oa dankzij de andere sensoren).

Te weinig komt vrij zelden voor, en zoveel te weinig duidt toch echt op een te kort parcours (en al helemaal als zo velen dat ook hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Nu online

Gotez

42

Toch is 500 meter dan wel heel veel te kort voor een 10km parcour, zeker omdat het al z'n lange geschiedenis heeft. Volgens mij was het jaren geleden wel officieel 10km. Maar dat weet ik niet zeker.

En om het nog interessanter te maken, als ik het parcour nateken in routemakers (Garmin, Strava, Google Maps), kom ik op 5,03km gemiddeld.

Kortom, ik heb heerlijk gerend. Ik heb vermoedelijk net onder de 40 gelopen (geen 38,35) en ga snel een nieuwe 10km wedstrijd zoeken om naar toe te werken. Gelukkig ren ik normaal alleen trails, daar maakt het allemaal wat minder uit :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:45
Gotez schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:03:
Toch is 500 meter dan wel heel veel te kort voor een 10km parcour, zeker omdat het al z'n lange geschiedenis heeft. Volgens mij was het jaren geleden wel officieel 10km. Maar dat weet ik niet zeker.
Als ik je activiteit vergelijk met het kaartje dat je als foto hebt toegevoegd aan je activiteit, dan zie ik twee onregelmatigheden:
  1. Je horloge is 250 meter te laat gestart met opnemen, namelijk pas ter hoogte van de Kleiwegstraat en niet op de Markt.
  2. Op de Kattensingel lag het keerpunt te vroeg, waardoor je ongeveer 250 meter te weinig hebt gelopen.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 26-05 14:48
Tijdje geleden dat ik hier wat heb gedeeld, dat had 2 redenen.

Allereerst, mijn vakantie in Zuid-Frankrijk. Hier ben ik op 15 Juli met de auto van mijn ouders naar toe gereden, zij waren namelijk op de racefiets gegaan (beide 73 jaar) en ik zou dan vervolgens circa 2,5 week later met de trein naar huis gaan.

Bij de start van deze vakantie mezelf de uitdaging opgelegd om de Strava Hoogtechallenge van Julie te gaan volbrengen, 2000 hoogtemeters in, gezien mijn aankomst, 15 dagen. Het was nog wat meer werk dan ik vooraf had verwacht, maar het is gelukt. Mede door een plaatselijk col te beklimmen van 11,5km a 6,7% gemiddeld. Het was grotendeels afzien -en bij tijd en wijlen gedacht om te draaien, maar uiteindelijk wel gelukt en dan is de voldoening daar. Normaal ben ik gewend om mijn racefiets tegen het bordje op de top te zetten, maar bij gebrek aan fiets de schoenen er maar op gezet. :P Strava

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LjjDOFj82EksqAsc5d7s1ZFslyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kMIF9iOPtomACxV1LzrhP5A5.jpg?f=fotoalbum_large

Na dit avontuur nog wat andere loopjes gedaan met daarin nog 1 keer dezelfde col, maar dan enkel de 1e 6km, ik heb ze wederom zachtjes vervloekt. ;) Uiteindelijk had ik op de laatste dag nog 100 hoogemeters te gaan en deze in een kort loopje kunnen voltooien. Zo'n challenge werkt toch wel goed als spreekwoordelijke stok achter de deur.

Hiermee kwam mijn vakantie ten einde terug in Nederland heb ik relatief veel op de racefiets gezeten, maar ook nog een paar loopjes gedaan.

Dit totdat ik maandag 21 Augustus ineens klachten kreeg welke lijken op een beknelde zenuw links vanuit mijn onderrug met uitstraling tot in mijn linker bovenbeen. Op Woensdag naar de fysio geweest en op donderdag toch ook maar langs de huisarts, deze laatste vermoed Ichsias. De 1e week had ik enorme pijn tijdens het lopen, maar ook tijdens iets simpels als sokken aantrekken, er waren dagen dat dit laatste niet eens lukte. Slapen kon enkel op mijn rug met mijn benen opgetrokken, meer dan enkele tientallen meters lopen ging niet, ik heb me nog nooit zo beperkt gevoeld. ;w Na het bezoek aan de huisarts pijnstillende onstekingsremmers meegekregen, maar nooit het gevoel gehad dat die echt wat deden, toch de 10 daagse kuur maar afgemaakt. 2e week ging wel wat beter, maar verre van top. Afgelopen week, de 3e, weer een stukje beter, maar nog altijd niet over. Morgen weer langs de huisarts en eens zien wat we er mee aankunnen.

Lang verhaal kort, inmiddels ruim 3 weken in de lappenmand, hopelijk snel weer voorbij, want dit valt me zwaarder dan ik had verwacht.

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online

[Afbeelding]

Draag je soms de hrm pro +, en staat die per ongeluk op afstand meten? Heb ik ook ooit gehad, en vervolgens klopte er werkelijk niets van de afstand en snelheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:01

En om het nog interessanter te maken, als ik het parcour nateken in routemakers (Garmin, Strava, Google Maps), kom ik op 5,03km gemiddeld.

Kortom, ik heb heerlijk gerend. Ik heb vermoedelijk net onder de 40 gelopen (geen 38,35) en ga snel een nieuwe 10km wedstrijd zoeken om naar toe te werken. Gelukkig ren ik normaal alleen trails, daar maakt het allemaal wat minder uit :)
Mijn lijstje tot de kerst:
- Bergse Plasloop 10km (8 oktober)
- DrechtStadLoop 10km (5 november)
- Bruggenloop Rotterdam 15km (10 december)

Die laatste is wel een drukke (vorig jaar ook meegelopen) en die andere twee geen idee qua deelnemers.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

https://www.hardlopen.nl/...gecertificeerd-parcours=1

Hier kan je filteren op gecertificeerde routes. Die zouden dus moeten kloppen;)

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
AtomicWing schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:08:
[...]

Mijn lijstje tot de kerst:
- Bergse Plasloop 10km (8 oktober)
- DrechtStadLoop 10km (5 november)
- Bruggenloop Rotterdam 15km (10 december)

Die laatste is wel een drukke (vorig jaar ook meegelopen) en die andere twee geen idee qua deelnemers.
Die laatste is nu nog een deelnemer drukker ;) staat al lang op mijn lijstje maar timing was nooit goed.

Ik heb ook nog 1 oktober in Utrecht de Singelloop staan, die zal ook wel druk zijn denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Shinji op 11-09-2023 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
Novablast 3 <knipknip> Toevallig mensen met ervaringen?
InZane schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:03:
Mwah, ik kom best wel wat in aanraking met allerlei lopers (loopgroep, AV), maar ik ken niemand met Novablasts. Zie wel wat Nimbus bij de duurlopers, maar verder weinig Asics. Ik denk dat de Saucony Endorphin serie momenteel het hoogst scoort. Bij wedstrijden scoort Nike nog steeds het hoogst denk ik met de Vaporfly en Alphafly.
Geen ervaring met Novablast 3. Ik ben wel een enthousiaste Novablast 2 gebruiker. Het huidige paar is nog niet half af. Toch heb ik wel alvast een nieuw paar in de kast staan want v2 is wellicht nu of binnenkort niet meer te krijgen en ik loop er erg lekker op. Natte bochten zijn inderdaad niet het favoriete terrein. Krappe snelle bochten ook niet. Die loop ik beiden weinig dus ik heb van die minpunten geen last. Voor de rest loopt het voor mij erg lekker. Het zal vast ook mede afhangen van je voet. Ik heb smalle voeten met een hoge wreef. Asics zit mij vaak erg lekker, heeft daar mogelijk mee te maken. Voor zand/bos/duinen heb ik een ander model Asics, ook dat voldoet voor mij uitstekend.

Van de reviews begreep ik dat Novablast 1 en 2 vrij extreem afweken van standaard Asics en dat v3 weer iets meer richting de standaard schoenen ging. Zelf kan ik dat niet beoordelen want ik heb ze niet aan mijn voeten gehad. @HekkeySE laat maar weten hoe ze je bevallen. Misschien wordt het mijn volgende schoen als mijn tweede paar Novablast 2 in de kliko kan.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Antonius schreef op maandag 11 september 2023 @ 18:49:
Misschien wordt het mijn volgende schoen als mijn tweede paar Novablast 2 in de kliko kan.
Recyclen bedoel je :)

https://www.milieucentraa...ding-textiel-en-schoenen/

https://www.runnersworld.nl/nl/pages/duurzaamheid/

(En kan bij meer winkels)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
sander_g schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:55:
Nog twee weken te gaan voor Berlijn inderdaad. Ik ben naast de normale trainingen van de AV nog wat extra trainingen gaan doen volgens een speciaal marathon schema. De AV trainingen hadden geen specifiek doel voor een wedstrijd. Dus de lange duurlopen deed ik vaak alleen, of in combinatie met een gezamenlijke duurloop waar ik zelf nog wat aan plakte.

Ik ben wel erg benieuwd hoe het gaat uitpakken. Ik heb amper lange stukken gelopen op beoogd marathon tempo. Dus weet eigenlijk niet goed of dat er makkelijk in zit. Laatste en snelste marathon was Enschede op 3u10. Voor mijn gevoel is mijn conditie beter, d.w.z. lagere hartslag bij hoger tempo.
Onze halve marathon PR's zijn identiek, dus dan denk ik dat onze marathon-PR's ook dichter bij elkaar kunnen.
Zeker als je nu een zo te zien ongestoorde voorbereiding hebt gehad.

Over het nut van trainen op marathontempo is al veel geschreven. Er zijn daar veel verschillende meningen over.
Het belangrijkste wat je nodig hebt voor een marathon is uithouding. De ideale training hiervoor is veel rustige kms maken.
Het tweede belangrijkste (maar komt een heel stuk na uithouding) is de lactaatdrempel. Die train je door net of onder die drempel te lopen. Dat is duidelijk sneller dan marathontempo.
En de VO2max is nog minder belangrijk voor een marathonloper, die train je door nog snellere intervallen te doen.
Je ziet, om de voornaamste systemen te trainen, heb je marathontempo niet nodig.

Een reden om wél op marathontempo te trainen, is dat het lichaam efficiënter wordt bij een bepaalde snelheid als die geregeld getraind wordt.

Uit eigen ervaring sprekende, heb ik vooruitgang geboekt door het totale aantal kilometers te verhogen, voornamelijk rustige kms, terwijl ik het aantal kms op marathontempo halveerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
Good point, well made d:)b

Ik moet er wel bij zeggen dat mijn schoenafdankertjes echt niet meer geschikt zijn voor gebruik. Dan hangen de stukken erbij, zogezegd. Hooguit nog bruikbaar voor recycling. Ik ren er dan al lang niet meer op, maar een eind wandelen kan nog lang. Laatste stadium is klussen, schilderen, dat soort werk. Daarna niet meer heel geschikt om bij de koning op de koffie te gaan :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WizzlerNL
Slupor schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:08:
Mooi om alle updates te lezen van degenen die een najaarsmarathon of ander najaarsdoel in de agenda hebben staan!

Zelf ben ik in juli weer begonnen te trainen voor een najaarsmarathon. Tijdje getwijfeld of ik dit najaar wel een marathon wilde lopen, maar had gewoon weer zin in een gestructureerde trainingsperiode en het zou sowieso een mooie boost geven voor m'n fitness. Met potlood heb ik de Brabant Marathon in de agenda gezet, in het laatste weekend van oktober. Stuk kleinschaliger dan een grote stadsmarathon en lekker in de buurt, dat lijkt me ook wel eens wat.
Ik volg nu weer een schema van Garmin, omdat dat vorig jaar erg goed is bevallen. Dat schema heb ik wel wat uitgebreid met flink wat extra rustige kilometers en in verhouding minder kilometers op hoge intensiteit. Geleerd van het vorige trainingsblok voor Rotterdam, waar ik in de tweede helft van het blok veel last had van vermoeidheid. De 100km+ weken afgelopen periode gingen me prima af en ik kon er steeds goed van herstellen. Het voelt alsof ik in m'n beste vorm ooit ben.
Helaas vorige week zaterdag een tegenslag ervaren. In een intervalsessie opeens pijn bovenop de linkervoet gekregen, ik dacht eerst dat m'n schoen wat te strak zat, dus losser gemaakt wat helaas niet echt hielp. Wel rustig naar huis kunnen rennen, de pijn was nooit meer dan een 2-3 op een schaal van 10, maar het was wel duidelijk belemmerend bij het afzetten. Toen had ik nog goede hoop dat het wellicht een kleine kneuzing was, heb het ook al eens aan de andere voet gehad en dat was binnen een paar dagen over.
Helaas was dat nu niet het geval, de volgende dag behoorlijk last, zelfs met wandelen. De dagen erna rustig aan gedaan, de intensiteit van de pijn werd wel wat minder maar het verdween niet. Na een paar dagen weer een rustig rondje gerend; het ging, maar niet van harte. In de dagen daarna onstond een kleine zwelling. Voorlopig dus even helemaal niet rennen.
Ik denk dat ik komende week toch maar even langs de huisarts ga, want ik heb een sterk vermoeden dat het Mortons neuroom is. De pijn komt van tussen het tweede en derde voorvoetsbeentje, niet van het bot zelf, dus een stressfactuur lijkt me onwaarschijnlijk. Ook is de pijn sterk aanwezig als ik m'n voet met de hand samenknijp, wat de zenuw onder druk zet. Het vreemde is dat ik helemaal geen signalen heb gehad dat ik iets aan het overbelasten of blesseren was, opeens was het er.

Ben erg benieuwd of iemand hier ervaring heeft met deze blessure!
Ik heb aan beide voeten een Morton's neuroom gehad. Met de eerste heel lang door gelopen tot ik uiteindelijk geopereerd werd. Bij de tweede paar maanden rust gehad omdat er een stress fractuur vermoed werd, dat was het niet en de rust hielp ook niet voor de Morton's dus ook geopereerd.

Bij de eerste na 4 weken weer hard gelopen bij de tweede na 7 of 8. Bij de tweede bleef het ook veel langer nog zeuren en zelfs nu (10 maanden na de operatie) zeurt het litteken af en toe nog met lopen.

Pijn bij een Morton's is heel heftig en heel intens maar zodra je je schoenen uit doet en je voet los maakt zakt het ook snel weer weg. Het is echt de pijn van het beknellen van die zenuw.

Ik ben na die tweede over gestapt op barefoot en zero drop schoenen. Hardlopen dus op Altra's sindsdien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:07
Hartloper schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:37:
[...]

Onze halve marathon PR's zijn identiek, dus dan denk ik dat onze marathon-PR's ook dichter bij elkaar kunnen.
Zeker als je nu een zo te zien ongestoorde voorbereiding hebt gehad.

Over het nut van trainen op marathontempo is al veel geschreven. Er zijn daar veel verschillende meningen over.
Het belangrijkste wat je nodig hebt voor een marathon is uithouding. De ideale training hiervoor is veel rustige kms maken.
Het tweede belangrijkste (maar komt een heel stuk na uithouding) is de lactaatdrempel. Die train je door net of onder die drempel te lopen. Dat is duidelijk sneller dan marathontempo.
En de VO2max is nog minder belangrijk voor een marathonloper, die train je door nog snellere intervallen te doen.
Je ziet, om de voornaamste systemen te trainen, heb je marathontempo niet nodig.
Ik hoop en denk dat je gelijk hebt qua trainen op marathon tempo. Het is meer een gevoel van vertrouwen kweken bij langdurig een bepaald tempo te kunnen vasthouden. Tegelijkertijd, als je dat tempo in een training door wat voor omstandigheid niet prettig vasthoudt kan dat weer een deuk in het vertrouwen geven. En lukt het wel, is dat ook weer geen garantie voor succes. Dus voor deze keer doe ik het zo veel mogelijk volgens een boekje van de vele rustige kms.

Tot nu toe is elke marathon een stukje beter gegaan. Behalve die van Nice, want toen werd de warmte en de hoogtemeters me na 30km wat veel. De (remote) trainer zag kansen voor een sub 3, maar ik wil me daar niet op vastleggen. Dat hangt van meer dingen af dan alleen de voorbereiding. Een verbetering van 3u10 is ook goed, en de ervaring nemen we weer mee voor een volgende.

Ik ben benieuwd of we elkaar gaan tegenkomen. Ik zal in ieder geval in een geel shirt (Haag Atletiek) van start gaan. Succes vast met de laatste kilometers voorbereiding.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:35

Secsytime

Automagisch

Breng ze altijd naar de kringloop, kan iemand anders ze nog aflopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:23
Secsytime schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:46:
[...]

Breng ze altijd naar de kringloop, kan iemand anders ze nog aflopen.
Nou het resterende beetje gaat er meestal af in de sportschool. Want de demping is er echt wel uit als ik ze afschrijf

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

GerGio schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:47:
[...]

Nou het resterende beetje gaat er meestal af in de sportschool. Want de demping is er echt wel uit als ik ze afschrijf
Bij mij gaan ze na 400-500 km met pensioen, dan zijn ze voor mij redelijk af maar kan iemand anders ze wel nog voor hun primaire functie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smazo
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-05 20:46
Secsytime schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:46:
[...]

Bij mij gaan ze na 400-500 km met pensioen, dan zijn ze voor mij redelijk af maar kan iemand anders ze wel nog voor hun primaire functie gebruiken.
Jeetje na 400km al nieuwe schoenen? Dat zou mijn portemonnee echt niet aankomen. Moet je voor de grap eens bereken hoeveel je 1 kilometer hardlopen dan kost....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

smazo schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:11:
[...]

Jeetje na 400km al nieuwe schoenen? Dat zou mijn portemonnee echt niet aankomen. Moet je voor de grap eens bereken hoeveel je 1 kilometer hardlopen dan kost....
Valt best mee hoor, maar je moet schoenen inderdaad wel kopen als ze in de aanbieding zijn :+

Laatst nog een paartje Puma Velocity Nitro 2 voor 60 euro. Daar heb ik nu overigens 633 km op gelopen, en zijn ook aardig aan vervanging toe :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slupor
WizzlerNL schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:52:
[...]

Ik heb aan beide voeten een Morton's neuroom gehad. Met de eerste heel lang door gelopen tot ik uiteindelijk geopereerd werd. Bij de tweede paar maanden rust gehad omdat er een stress fractuur vermoed werd, dat was het niet en de rust hielp ook niet voor de Morton's dus ook geopereerd.

Bij de eerste na 4 weken weer hard gelopen bij de tweede na 7 of 8. Bij de tweede bleef het ook veel langer nog zeuren en zelfs nu (10 maanden na de operatie) zeurt het litteken af en toe nog met lopen.

Pijn bij een Morton's is heel heftig en heel intens maar zodra je je schoenen uit doet en je voet los maakt zakt het ook snel weer weg. Het is echt de pijn van het beknellen van die zenuw.

Ik ben na die tweede over gestapt op barefoot en zero drop schoenen. Hardlopen dus op Altra's sindsdien.
Bedankt voor het delen van je ervaring! Klinkt toch als een vervelende blessure. :-(
Zelf ervaar ik de pijn niet zo intens, het is eerder een vervelende, zeurende pijn. Hoe langer ik schoenen draag gedurende de dag, hoe vervelender het wordt en de pijn wordt verlicht zodra de schoenen uitgaan, net als bij jou. Ik weet niet hoe het nu zou zijn als ik zou proberen door de pijn heen te rennen, vorige week 1x een half uur en 1x een heel uur gerend en dat was oncomfortabel, maar niet veel pijnlijker dan het dragen van gewone schoenen gedurende de dag. Maar voorlopig ga ik het even niet nog een keer proberen.
Ik doe nu de oefeningen uit deze video: https://www.youtube.com/w...gZYsIqrw&list=WL&index=10. Heb jij eerst op andere manieren geprobeerd er vanaf te komen, of werd direct gezegd dat je geopereerd moest worden? Op veel plekken lees ik namelijk dat opereren pas in het uiterste geval wordt gedaan en het ook zonder operatie weer over kan gaan.
Morgen naar de huisarts voor hopelijk een diagnose, maar gezien de klachten kan het haast niet anders dan dat het Morton's neuroom is.
De tip over de Altra schoenen hou ik in m'n achterhoofd! :P

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
smazo schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:11:
[...]

Over de portemonnee had ik nog niet gedacht (ik loop nog niet zo lang) maar ik doe er ook ruimschoots langer mee. Mijn huidige paar Asics Novablast 2 hebben 600km. De zool is nog prima en demping voelt ook goed. Die halen de 1000km wel. Ik ben aan de lichte kant voor mijn lengte en schijn licht te lopen. Ook geen twist of schuif in de landing of afzet. Die aspecten helpen allicht in de levensduur van loopschoenen.

Mijn bos & duin schoenen (lichte trail schoen) hebben tegen de 400km. Ook die gaan zeker nog eens zo lang mee. Mits de trainers van de AV ons ook echt bospaadjes laten lopen bij de trainingen buiten. Soms blijven we naar mijn smaak wat te lang op verharde fietspaden. Dat loopt niet zo fijn als een bospad en is ook minder voor de levensduur van de nopjes op de zolen.

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:02
Afgelopen zaterdag was het dan eindelijk de dag van de Jungfrau Marathon. Volgens de organisatie "The most beautiful Marathon in the world", met een finish die bijna 1800 meter hoger ligt dan de start en in totaal bijna 2000 hoogtemeters. Qua training had ik het zelfde schema gevolgd als mijn eerste en enige marathon (Enschede dit jaar in 3:37), met pogingen er hoogtemeters in te krijgen. Dit was toch minder makkelijk dan verwacht en ik hoopte dan maar dat de oefeningen in de sportschool mee zouden helpen.

Het was bij de start al goed warm met een felle zon. Ik was met twee vrienden en niemand van ons had echt een eindtijd in gedachte, maar als dat zo was hadden we die zeker bij moeten stellen. Ik besloot te kijken wat als een goed ritme voelde en zo min mogelijk op mijn horloge te kijken. De eerste 19km voelde je de route ligt stijgen en dalen. Dit zag je nauwelijks, maar voelde je wel degelijk in je benen. Daarna begonnen we echt de berg op te gaan, maar waren de stukken omhoog nog te rennen/joggen. De eerste halve marathon legde ik in iets meer dan 2 uur af. Rustiger dan normaal, maar goed het echte stijgen moest nog komen.

Na 26km was er dan de eerste echt beklimming: de muur van Wengen. Dit was niet meer te rennen zo steil en niemand zei meer wat. Het was gewoon strijden met alle deelnemers. De afstandsaanduiding was hier ook elke 250 meter in plaats van elke kilometer. Dan weet je wel dat het zwaar is. Dit duurde een paar kilometer waarin ik bij elke waterpomp mijn pet nat maakte om af te koelen. De zon scheen fel en ik was toch wel voorzichtig. Na deze strijd omhoog kom je door Wengen wat afgeladen was. Echt fantastisch hoe de sfeer daar was en weer de bevestiging dat namen op startnummers echt een topidee is. Aangemoedigd worden met je eigen naam werkt toch net wat beter. Vervolgens wisselen de stukken klimmen en relatief vlak rennen zich af. Ik probeerde te rennen/joggen waar mogelijk. Dit was zowel mentaal als qua gevoel in mijn benen een goede zet. Even rennen voelde echt als een verlichting van mijn benen.

Helaas begon ik misselijk te worden. Ik denk deels door de hitte, maar ook doordat ik te weinig eigen gels bij me had (had verwacht mijn vriendin onderweg te zien met meer gels, maar die was meteen naar de finish gegaan) en dus van de organisatie moest nemen. Gelukkig hadden ze vanaf dit moment ook vaak cola bij de drinkposten. Echt de lekkerste cola uit mijn leven gedronken, ondanks dat het lauw was. Elke drinkpost rustig gewandeld en cola gedronken en geprobeerd wat vast voedsel (banaan en energierepen) te eten.

Op ongeveer 39km is er een splitsing om drukte te voorkomen. Ik werd naar rechts geleid en daar was het sowieso druk. Het was eigenlijk een stuk single track trail wat alleen maar omhoog ging en waar we allemaal in een treintje achter elkaar aanliepen. Ik probeerde waar mogelijk wat mensen in te halen en dat ging nog wel. Tot we op het stuk kwamen waar de twee splitsingen weer samen kwamen. Hier was inhalen nog moeilijker en elke keer als je twee mensen inhaalde stond je achter de derde weer stil. Juist dit treuzelen en stilstaan hakte er echt in bij mij. Ik was echt moe en juist dan wil ik gewoon met mijn verstand op nul doorstappen en mijn eigen tempo pakken. Zo wel goed kunnen genieten van de mannen met alpenhoorn en de doedelzak. Er was nog een stukje vlak, maar meer dan snelwandelen zat er niet in. Ik voelde me echt goed misselijk.

Bij een klein stukje moet je langs wat rotsen naar beneden en daar wordt je door vrijwilligers geholpen. Dan zie je de laatste beklimming naar de finish. Los grind met daarna een rode loper. Ik stond even stil om wat water te drinken en besloot er voor te gaan na aanmoedigingen van een willekeurige toeschouwer: "You can do it, Robin!". Dit stuk was nog goed zwaar en op de rode loper zag ik dan eindelijk mijn vriendin en andere bekenden. Ik kon ze nog net groeten, maar moest doorlopen. Na de finish meteen aan de zijkant in het gras gaan zitten om mezelf te herpakken. Gelukkig alles binnen gehouden en na het aannemen van mijn finishersshirt en medaille iedereen opgezocht.

Uiteindelijk een eindtijd van 5:32 en een prachtige ervaring. Het had zeker wat sneller gekund als ik onderweg geen foto's had gemaakt en wellicht ietsje sneller was gestart, maar nog nooit zo weinig om een eindtijd gegeven als nu. De hele tocht is geweldig en ik keek mijn ogen uit. Goed aangemoedigd en top geregeld allemaal. Echt een aanrader om te doen deze marathon.

Strava

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHUI0tpQyr0UhrzIx-P12nSD79k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sovKDdIZEVLVjYdlE5VjiNvp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_5OV7Y7ZwD446CkWuTv6ctu8dU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mTDSpBFOPpuUToZsiBzP6fXy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ioz9E7RtDFGc2U2Qw5JJhdlKX4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/58zuStxhj4ZFH3dhfdgz50qm.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Er84mR0HiFxavC6yhLw3lECPo8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yvb6s5fzLZu1iRNZkdW6795z.jpg?f=fotoalbum_tile

• Shinji
Koets89 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:55:
Afgelopen zaterdag was het dan eindelijk de dag van de Jungfrau Marathon. Volgens de organisatie "The most beautiful Marathon in the world", met een finish die bijna 1800 meter hoger ligt dan de start en in totaal bijna 2000 hoogtemeters. Qua training had ik het zelfde schema gevolgd als mijn eerste en enige marathon (Enschede dit jaar in 3:37), met pogingen er hoogtemeters in te krijgen. Dit was toch minder makkelijk dan verwacht en ik hoopte dan maar dat de oefeningen in de sportschool mee zouden helpen.

Het was bij de start al goed warm met een felle zon. Ik was met twee vrienden en niemand van ons had echt een eindtijd in gedachte, maar als dat zo was hadden we die zeker bij moeten stellen. Ik besloot te kijken wat als een goed ritme voelde en zo min mogelijk op mijn horloge te kijken. De eerste 19km voelde je de route ligt stijgen en dalen. Dit zag je nauwelijks, maar voelde je wel degelijk in je benen. Daarna begonnen we echt de berg op te gaan, maar waren de stukken omhoog nog te rennen/joggen. De eerste halve marathon legde ik in iets meer dan 2 uur af. Rustiger dan normaal, maar goed het echte stijgen moest nog komen.

Na 26km was er dan de eerste echt beklimming: de muur van Wengen. Dit was niet meer te rennen zo steil en niemand zei meer wat. Het was gewoon strijden met alle deelnemers. De afstandsaanduiding was hier ook elke 250 meter in plaats van elke kilometer. Dan weet je wel dat het zwaar is. Dit duurde een paar kilometer waarin ik bij elke waterpomp mijn pet nat maakte om af te koelen. De zon scheen fel en ik was toch wel voorzichtig. Na deze strijd omhoog kom je door Wengen wat afgeladen was. Echt fantastisch hoe de sfeer daar was en weer de bevestiging dat namen op startnummers echt een topidee is. Aangemoedigd worden met je eigen naam werkt toch net wat beter. Vervolgens wisselen de stukken klimmen en relatief vlak rennen zich af. Ik probeerde te rennen/joggen waar mogelijk. Dit was zowel mentaal als qua gevoel in mijn benen een goede zet. Even rennen voelde echt als een verlichting van mijn benen.

Helaas begon ik misselijk te worden. Ik denk deels door de hitte, maar ook doordat ik te weinig eigen gels bij me had (had verwacht mijn vriendin onderweg te zien met meer gels, maar die was meteen naar de finish gegaan) en dus van de organisatie moest nemen. Gelukkig hadden ze vanaf dit moment ook vaak cola bij de drinkposten. Echt de lekkerste cola uit mijn leven gedronken, ondanks dat het lauw was. Elke drinkpost rustig gewandeld en cola gedronken en geprobeerd wat vast voedsel (banaan en energierepen) te eten.

Op ongeveer 39km is er een splitsing om drukte te voorkomen. Ik werd naar rechts geleid en daar was het sowieso druk. Het was eigenlijk een stuk single track trail wat alleen maar omhoog ging en waar we allemaal in een treintje achter elkaar aanliepen. Ik probeerde waar mogelijk wat mensen in te halen en dat ging nog wel. Tot we op het stuk kwamen waar de twee splitsingen weer samen kwamen. Hier was inhalen nog moeilijker en elke keer als je twee mensen inhaalde stond je achter de derde weer stil. Juist dit treuzelen en stilstaan hakte er echt in bij mij. Ik was echt moe en juist dan wil ik gewoon met mijn verstand op nul doorstappen en mijn eigen tempo pakken. Zo wel goed kunnen genieten van de mannen met alpenhoorn en de doedelzak. Er was nog een stukje vlak, maar meer dan snelwandelen zat er niet in. Ik voelde me echt goed misselijk.

Bij een klein stukje moet je langs wat rotsen naar beneden en daar wordt je door vrijwilligers geholpen. Dan zie je de laatste beklimming naar de finish. Los grind met daarna een rode loper. Ik stond even stil om wat water te drinken en besloot er voor te gaan na aanmoedigingen van een willekeurige toeschouwer: "You can do it, Robin!". Dit stuk was nog goed zwaar en op de rode loper zag ik dan eindelijk mijn vriendin en andere bekenden. Ik kon ze nog net groeten, maar moest doorlopen. Na de finish meteen aan de zijkant in het gras gaan zitten om mezelf te herpakken. Gelukkig alles binnen gehouden en na het aannemen van mijn finishersshirt en medaille iedereen opgezocht.

Uiteindelijk een eindtijd van 5:32 en een prachtige ervaring. Het had zeker wat sneller gekund als ik onderweg geen foto's had gemaakt en wellicht ietsje sneller was gestart, maar nog nooit zo weinig om een eindtijd gegeven als nu. De hele tocht is geweldig en ik keek mijn ogen uit. Goed aangemoedigd en top geregeld allemaal. Echt een aanrader om te doen deze marathon.

Strava

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik dacht gezien de naam en “the most beautiful marathon” dat er alleen vrouwen aan mee mochten doen. Maar mooie prestatie hoor, en ziet er inderdaad erg goed uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WizzlerNL
Slupor schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:45:
[...]

Bedankt voor het delen van je ervaring! Klinkt toch als een vervelende blessure. :-(
Zelf ervaar ik de pijn niet zo intens, het is eerder een vervelende, zeurende pijn. Hoe langer ik schoenen draag gedurende de dag, hoe vervelender het wordt en de pijn wordt verlicht zodra de schoenen uitgaan, net als bij jou. Ik weet niet hoe het nu zou zijn als ik zou proberen door de pijn heen te rennen, vorige week 1x een half uur en 1x een heel uur gerend en dat was oncomfortabel, maar niet veel pijnlijker dan het dragen van gewone schoenen gedurende de dag. Maar voorlopig ga ik het even niet nog een keer proberen.
Ik doe nu de oefeningen uit deze video: https://www.youtube.com/w...gZYsIqrw&list=WL&index=10. Heb jij eerst op andere manieren geprobeerd er vanaf te komen, of werd direct gezegd dat je geopereerd moest worden? Op veel plekken lees ik namelijk dat opereren pas in het uiterste geval wordt gedaan en het ook zonder operatie weer over kan gaan.
Morgen naar de huisarts voor hopelijk een diagnose, maar gezien de klachten kan het haast niet anders dan dat het Morton's neuroom is.
De tip over de Altra schoenen hou ik in m'n achterhoofd! :P
Mijn huisarts wilde er eerst niet aan, maar de fysio had met behulp van echo geconstateerd dat het een mortons was. Dus vervolgens weer terug naar de huisarts om een doorverwijzing te eisen die ik met tegenzin kreeg.

Ik ben naar de Bergman Clinic in Naarden geweest beide keren, eerst geven ze aan een ruime, stevige schoen aan, vervolgens zetten ze een injectie met een onstekingsremmer (naam even kwijt) en als dat niet helpt is de volgende stap (in iedergeval als je niet een jaar lang niks wil doen) een operatie.

Oefeningen heeft niet zoveel zin, het is een verdikte en ontstoken zenuw dus het enige dat het zou kunnen verhelpen is rust en niet belasten (Dus geen schoen waarbij de voet samengedrukt wordt) met eventueel een zooltje waar een sleufje uitgehaald is onder de zenuw.

Probleem van een zenuw is dat deze niet doorbloed is en dus duurt het heel lang voordat een ontsteking over gaat. Ik vond dat geen optie aangezien ik niet een jaar zonder sport kan.

Ik heb er zeker bij de eerste heel lang mee doorgelopen, maar dat was wel echt heel pijnlijk en werd steeds erger. Ook mee op wintersport geweest (samen met de fysio toevallig) en elke pauze moest m'n snowboard schoen uit en moest m'n voet helemaal losgemaakt worden. Toen na de operatie binnen een maand weer lopen en na een paar maanden ook echt helemaal niet meer gevoelig. Ik kan het wat dat betreft iedereen aanraden.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• thefal
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-05 20:59
Gisteren voor het eerst ooit 7+km gerend. Wel op aanraden van de fysio elke keer 6 minuten hardlopen en 2 minuten wandelen omdat ik de vorige keer last kreeg van mijn scheenbenen tijdens het lopen en mijn Achilles na het hardlopen. Dit keer nergens last van dus een mooie balans voor mij! Ik ga morgen kijken of ik 8 om 2 kan doen en anders doen we weer 6 om 2, dan een dagje rust, en dan zaterdag de Dam tot Dam!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Hhy1hu2tk2l9u1YpfUuUuZzNZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y0Cvxj7pA9nmq5eNy7JW9py6.jpg?f=fotoalbum_large

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-05 14:04
Paar weken terug (21 augustus) had ik last van mijn scheenbeen, 2 weken last gehad, en nu pijnvrij, ben bang om weer hardlopen op te pakken.

Ga maar beginnen met 1/2/3/4/5 km te gaan hardlopen, weer langzaam op te bouwen.

[ Voor 3% gewijzigd door Mars18 op 13-09-2023 15:20 ]

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shinji
thefal schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:46:
Gisteren voor het eerst ooit 7+km gerend. Wel op aanraden van de fysio elke keer 6 minuten hardlopen en 2 minuten wandelen omdat ik de vorige keer last kreeg van mijn scheenbenen tijdens het lopen en mijn Achilles na het hardlopen. Dit keer nergens last van dus een mooie balans voor mij! Ik ga morgen kijken of ik 8 om 2 kan doen en anders doen we weer 6 om 2, dan een dagje rust, en dan zaterdag de Dam tot Dam!

[Afbeelding]
Dam tot Dam is 16k toch?

Is dat niet vragen om problemen met die historie en zo’n groot verschil tussen huidige grootste afstand en wat je zaterdag wil lopen?

• SVMartin
  • Niet online
Shinji schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:44:
[...]

Dam tot Dam is 16k toch?

Is dat niet vragen om problemen met die historie en zo’n groot verschil tussen huidige grootste afstand en wat je zaterdag wil lopen?
Dat was ook mijn gedachte. En ik zou de training morgen van 8 om 2 overslaan denk ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper
Hij doet zaterdag de Dam tot Dam, volgens mij is dat 5 Engelse Mijl. Zondag is het de 10 mijl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shinji
Even op de site van de Dam tot Dam loop gekeken. Maar die is zondag (het main event dan) en zaterdag is de 5EM (8k) dus ik denk dat hij die gaat lopen.

Dat is dan inderdaad als je het op de zelfde manier aanpakt prima te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
sander_g schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:42:
[...]
De (remote) trainer zag kansen voor een sub 3, maar ik wil me daar niet op vastleggen. Dat hangt van meer dingen af dan alleen de voorbereiding. Een verbetering van 3u10 is ook goed, en de ervaring nemen we weer mee voor een volgende.

Ik ben benieuwd of we elkaar gaan tegenkomen. Ik zal in ieder geval in een geel shirt (Haag Atletiek) van start gaan. Succes vast met de laatste kilometers voorbereiding.
We gaan elkaar niet tegenkomen in die menigte, denk ik, ook al staan we misschien in hetzelfde vak
Ik ken mijn vak nog niet, maar ik denk wel dat het sowieso de start om 9.15 zal zijn, net als jij.
Ik draag een rood singlet met een dikke diagonale witte streep erdoor. En aan mijn voeten de spuuglelijke fluoroze Vaporfly 3%.

• thefal
Shinji schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:10:
Even op de site van de Dam tot Dam loop gekeken. Maar die is zondag (het main event dan) en zaterdag is de 5EM (8k) dus ik denk dat hij die gaat lopen.

Dat is dan inderdaad als je het op de zelfde manier aanpakt prima te doen.
Ik doe 8 inderdaad. Ik had een heel trainingsschema maar ik heb de laatse maand compleet verzaakt. Het noodplan was om gisteren 6km te doen, morgen 7, en dan zaterdag op de Dam tot Dam de volledige 8. Nu ik gisteren 7,2 heb gehaald ga ik proberen morgen alvast de 8 te doen en dan zaterdag op de Dam tot Dam opnieuw 8.
SVMartin schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:02:
[...]

Dat was ook mijn gedachte. En ik zou de training morgen van 8 om 2 overslaan denk ik.
Wetende dat ik zaterdag de 5 mijl/8km ga doen, zou je dan nog steeds de training morgen overslaan?

Bedankt voor jullie zorgen en advies! _/-\o_

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Roozzz
Paniektraining levert toch niets meer op. Dus de komende dagen lopen heeft erg weinig zin.

Gewoon zorgen dat je met frisse benen (en zin) aan de start staat en lekker genieten van die 8km. Die haal je echt wel!

[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 13-09-2023 21:45 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik ben recent bij de sportarts geweest voor een test. Om wat af te vallen ben ik begonnen met hardlopen en racefietsen. Eind januari in de sportschool begonnen en toen het fatsoenlijk weer was buiten verder gegaan met hardlopen. Ik had zelf een 10km schema gemaakt mbv het sportrusten boek en dat ging wel goed. 10km deed ik 1 uur over met de hamdrem erop om zo niet mezelf te overbelasten, het ging mij om kilometers te maken. De 5km deed ik in april in 29.56 en in juni in 26.46, de gemiddelde hartslag was toen 171.

Omdat ik meestal op hartslag loop of fiets heb ik een sporttest gedaan. Ik dacht dat mijn omslagpunt op 175 lag maar bij lopen ligt deze op 183.

De sportsarts heeft een schema opgesteld voor een halve marathon met als doel afvallen en trainen voor een marathon. Hij zei dat ik ook op snelheid kon trainen en de 10km ook in 55min zou moeten kunnen en de 5km wel in 2min.

Ik heb een zone-overzicht gekregen met hartslag en snelheid erbij. Ik denk echter dat het wat ambitieus is en ben bang voor overbelasting of blessures.
Als ik een D1 training doe in snelheid dat heb ik de hartslag die staat bij D2. Doe ik de training in hartslag van D1 dan haal ik de snelheid niet.

Is het verstandig de snelheid aan te houden om sneller te worden?

Met 178cm en 94kilo ben ik veel te zwaar maar eind januari was ik 8 kilo zwaarder dus wat dat betreft gaat het de goede kant op.

De laatste 6 weken vooral op de racefiets gesport maar nu wil ik weer meer gaan hardlopen.

Het schema gaat uit van 3x per week trainen.
Wo starten met 5km oplopende per week tot 10km im D1, Vr een soort interval op hoge snelheid, ook soms 10km erin. En op Zo een duurloop, ook oplopend tot 18km.

Vandaag begonnen met 5km met als snelheid 6.27 en gemiddelde hartslag 144.

• Niku

Niku

Alagaesii

Roozzz schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:21:
Paniektraining levert toch niets meer op. Dus de komende dagen lopen heeft erg weinig zin.

Gewoon zorgen dat je met frisse aan de start staat en lekker genieten van die 8km. Die haal je echt wel!
@thefal precies dit, komende dagen niet lopen en zaterdag fris aan de start staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slupor
WizzlerNL schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:33:
[...]

Mijn huisarts wilde er eerst niet aan, maar de fysio had met behulp van echo geconstateerd dat het een mortons was. Dus vervolgens weer terug naar de huisarts om een doorverwijzing te eisen die ik met tegenzin kreeg.

Ik ben naar de Bergman Clinic in Naarden geweest beide keren, eerst geven ze aan een ruime, stevige schoen aan, vervolgens zetten ze een injectie met een onstekingsremmer (naam even kwijt) en als dat niet helpt is de volgende stap (in iedergeval als je niet een jaar lang niks wil doen) een operatie.

Oefeningen heeft niet zoveel zin, het is een verdikte en ontstoken zenuw dus het enige dat het zou kunnen verhelpen is rust en niet belasten (Dus geen schoen waarbij de voet samengedrukt wordt) met eventueel een zooltje waar een sleufje uitgehaald is onder de zenuw.

Probleem van een zenuw is dat deze niet doorbloed is en dus duurt het heel lang voordat een ontsteking over gaat. Ik vond dat geen optie aangezien ik niet een jaar zonder sport kan.

Ik heb er zeker bij de eerste heel lang mee doorgelopen, maar dat was wel echt heel pijnlijk en werd steeds erger. Ook mee op wintersport geweest (samen met de fysio toevallig) en elke pauze moest m'n snowboard schoen uit en moest m'n voet helemaal losgemaakt worden. Toen na de operatie binnen een maand weer lopen en na een paar maanden ook echt helemaal niet meer gevoelig. Ik kan het wat dat betreft iedereen aanraden.
Bedankt voor de insights! Vandaag naar de huisarts geweest, de conclusie was inderdaad vrij snel dat het hoogstwaarschijnlijk Morton's Neuroom is. Voor de zekerheid wel nog even naar het ziekenhuis geweest om foto's te laten maken en een eventueel stressfactuur uit te sluiten. De uitslag was er vrijwel direct: geen aanwijzingen voor posttraumatisch letsel of een stressfractuur, dus moet het haast wel Morton's zijn. In overleg met de huisarts ga ik het nog een paar weken rustig aandoen, dus geen hardlopen. Andere niet-impact sporten mogen wel, zolang het de pijn niet activeert. Fietsen gaat gelukkig prima. Als het in die paar weken niet verbetert, moet ik terugkomen voor een doorverwijzing en zal het wellicht toch een operatie worden. Opereren klinkt niet fijn, maar ik heb net als jij geen zin om maanden (letterlijk) uit de running te zijn :?.
Mijn ambities voor een najaarsmarathon heb ik laten varen. Ik had me (gelukkig) nog nergens ingeschreven en ik had sowieso niet echt een grote A-race als doel dit najaar, een geluk bij een ongeluk. Nu eerst maar weer fit worden en als ik op tijd hersteld ben misschien eind oktober of in november nog een leuke 10K of HM meepakken.

Strava

• SVMartin
  • Niet online
thefal schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:16:
[...]

Ik doe 8 inderdaad. Ik had een heel trainingsschema maar ik heb de laatse maand compleet verzaakt. Het noodplan was om gisteren 6km te doen, morgen 7, en dan zaterdag op de Dam tot Dam de volledige 8. Nu ik gisteren 7,2 heb gehaald ga ik proberen morgen alvast de 8 te doen en dan zaterdag op de Dam tot Dam opnieuw 8.
[...]

Wetende dat ik zaterdag de 5 mijl/8km ga doen, zou je dan nog steeds de training morgen overslaan?

Bedankt voor jullie zorgen en advies! _/-\o_
Ik sluit me aan bij @Roozzz . Neem een rustdag, je haalt het echt wel. Met die extra training is de kans alleen groter dat je op het laatste moment ineens weer ergens last van krijgt.

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-05 09:09
Loop ondertussen al wel 10 jaar hard en doe dit jaar voor de 5e keer mee aan de DtD. Behalve de pijnlijke realisatie dat ik verwacht hem komend jaar 20 minuten langzamer te lopen dan in mijn goede jaren is er de laatste tijd nog een pijnlijke realisatie, zodra ik 10+ km loop krijg ik regelmatig last van mijn tepels. Ze worden stijf en het shirt schuurt er overheen.

Kan ze natuurlijk afplakken met een pleister, of kennen jullie andere oplossingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:40
Ik draag altijd (ook bij andere sporten zoals fietsen en hockeyen) een ondershirt. Heeft voor mij het probleem opgelost.

Edit: deze, of vergelijkbare dus

[ Voor 56% gewijzigd door ElPaco op 13-09-2023 22:55 ]

WoT stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigWillem89
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
KaiseRRuby schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:42:
Loop ondertussen al wel 10 jaar hard en doe dit jaar voor de 5e keer mee aan de DtD. Behalve de pijnlijke realisatie dat ik verwacht hem komend jaar 20 minuten langzamer te lopen dan in mijn goede jaren is er de laatste tijd nog een pijnlijke realisatie, zodra ik 10+ km loop krijg ik regelmatig last van mijn tepels. Ze worden stijf en het shirt schuurt er overheen.

Kan ze natuurlijk afplakken met een pleister, of kennen jullie andere oplossingen?
Insmeren met vaseline?

• thefal
SVMartin schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:08:
[...]

Ik sluit me aan bij @Roozzz . Neem een rustdag, je haalt het echt wel. Met die extra training is de kans alleen groter dat je op het laatste moment ineens weer ergens last van krijgt.
In mijn plan was die rustdag vrijdag. Maargoed ik zal me er aan houden ;)

• Shinji

Ik plak ze af, vaseline is een andere optie die wel eens genoemd wordt. Ik hou zelf niet zo van zalfjes enzo dus dat zelf nooit geprobeerd.

Extra shirt er onder lijkt mij, zeker in de zomer veel te warm. Ik. De winter heb ik wel eens een shirt er onder maar die schuurt net zo goed dan.

Qua tape heb ik een rolletje wat in een ehbo koffer zat. Het lijkt een beetje op schilders tape maar veel dunner. Je hebt maar een klein hoekje nodig dus doe er al zo’n 5 jaar mee.

En als ik het wel eens vergeet is het dit :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-H0t4frpHP3cKxHRIuW_rPcUVY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YlcP7PsTlepOVrsczrUNLbwQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Pleisters, werkt goed. Plak ze wel op tijd af, ver voordat je gaat zweten.

Ondershirt in de zomer lijkt me geen optie, vaseline nog nooit geprobeerd.

• SVMartin
  • Niet online

Bij mij maakte een nieuw shirt ook heel veel uit, dat was veel zachter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
SVMartin schreef op donderdag 14 september 2023 @ 07:35:
[...]

Bij mij maakte een nieuw shirt ook heel veel uit, dat was veel zachter.
Dat maakt bij mij geen verschil.

Ik heb het vooral als het shirt nat wordt, dus in de winter in de regen. In de zomer elke loop langer dan ongeveer 6km.

Ik plak ze tegenwoordig standaard af voordat ik ga lopen.

• Roozzz
Shinji schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:33:
[...]

Dat maakt bij mij geen verschil.

Ik heb het vooral als het shirt nat wordt, dus in de winter in de regen. In de zomer elke loop langer dan ongeveer 6km.

Ik plak ze tegenwoordig standaard af voordat ik ga lopen.
Maakt het materiaal van het shirt nog uit? Ik kan mij voorstellen dat bijvoorbeeld katoen een stuk sneller irriteert dan synthetische stoffen of merino.

Wel een vervelend probleem! Ik prijs mij gelukkig dat ik hier alleen bij langdurige natheid en kou last van kan krijgen...

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 11:27
Pos2007 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:44:
Is het verstandig de snelheid aan te houden om sneller te worden?
Allereerst goed bezig. Om sneller te worden zou ik toch echt op de hartslag zones trainen de snelheid komt dan vanzelf. Doe ik zelf ook niet braaf genoeg maar werkt wel echt. Heb geduld en vertrouw op het proces.

Wat ik wel in je verhaal mis is wat je met je voeding doet tegen een slecht dieet is niet op te sporten.

Zelf ben ik deze week begonnen aan een 14 weeks programma in aanloop naar de Ameland Adventure Run. Zijn 5 trainingen per week en ook erg gebaseerd op hartslagzones, het valt tegen om in Z1/Z2 te lopen maar langzaam wordt het al beter.

• Shinji
Roozzz schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:09:
[...]

Maakt het materiaal van het shirt nog uit? Ik kan mij voorstellen dat bijvoorbeeld katoen een stuk sneller irriteert dan synthetische stoffen of merino.

Wel een vervelend probleem! Ik prijs mij gelukkig dat ik hier alleen bij langdurige natheid en kou last van kan krijgen...
Dat denk ik wel inderdaad, en hoe strak ze aansluiten wellicht ook. Mijn shirts zitten niet super strak, voel ik me niet comfortabel in met mijn buik omvang. Wellicht dat als je echt zo’n strak shirt heb dat het ook minder is omdat het minder beweegt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Pleisters zijn saai. Durf te dromen. Ga zonder shirt. Plak als extraatje nog een setje Nipple Tassles erop.
Pagina: 1 ... 264 ... 372 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.