Hartloper schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 21:26:
Je zou eens opnieuw een 10k moeten lopen om te zien of je al dan niet sneller bent geworden.
En ik zou het nog een maandje geven. Trouwens, wat doe je de derde training ? Degenen die dit soort training doen (google maar eens Maffetone) doen àl hun hardlooptrainingen rustig.
3de training is voor het grootste gedeelte ook rustig met soms wat korte intervallen. Ik geef het zeker nog even maar had nu toch al wel resultaat verwacht. Of in iedergeval geen achteruitgang.
En bedankt voor de tip, bericht is aangepast.
Tussen haakjes: het is hartslag en niet hardslag.
Ik weet dat ik niet het goede voorbeeld geef met mijn gebruikersnaam maar dat is erom gedaan
Dat filmpje wat ik poste bedoel je? Die is wel van de extreme editie van de matterhorn ultraks he (zag ook pas achteraf dat er meerdere edities zijn), zo te horen heeft hij de sky trail gedaan dat is zo te zien wel ietsjes beter te doen dan die extreme versie. Voor mij alsnog te scary haha maar die zou ik over een tijdje nog kunnen overwegen die extreme versie denk ik nooit.m0ridin schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 19:50:
[...]
Nou ja, ik doel hier vooral op die afdalingen... Zien er aardig steil en tricky uit (maar ok, n de filmpjes glijden en sprinten ze naar beneden, dat kan je natuurlijk ook voorzichtiger doen).
Kan me dat van de Eiger niet zo extreem herinneren
Maar ach, tegelijk denk ik beter te positief denken dan te negatief toch? Tuurlijk, je komt jezelf wel eens tegen en zal niet altijd meevallen maar zo lang je het niet in het extreme doorvoert zal de schade beperkt blijven en levert het mooie ervaringen op
[ Voor 6% gewijzigd door Stylze op 01-09-2023 23:22 ]
Playstation 5
@appelflap1992: Misschien wat bijkomende vraagjes:
- aan welke HR liep je die 10k? En hoe voelde je je na de aankomst (compleet gaga of eigenlijk nog best ok)
- ben je zeker dat die HR 160 geen cadans-lock is van je horloge? En ook hier: hoe gaat het met je ademhaling tijdens zo’n rondjes? Heb je die onder controle? Kan je een verhaal vertellen?
- hoe zijn je HR zones bepaald?
- ben je verder nog sportief (geweest) of ben je met hardlopen echt van nul begonnen?
Ik ben het eens met @Hartloper : eens opnieuw een 10k rennen om een beeld te krijgen waar je nu staat. En hoe frustrerend het kan zijn, je kan niet steeds harder en harder, en je maakt niet zomaar magisch progressie. Uiteindelijk, als ik naar mezelf kijk, zijn de 3 factoren die mij sneller maken: veel (traag) lopen, op mijn voeding letten/gewicht en core stability oefeningen. Dat laatste zou je nog kunnen toevoegen, dat is altijd goed.
Dus, volhouden om 3 keer per week een uurtje , zelfs zonder meer (en zo nu en dan je eens uitleven door wat sneller te gaan), zal volgens mij op de duur wel resultaat opleveren. Let daarbij vooral op je ademhaling, niet te veel op je horloge en de cijfertjes. En verder “gewoon” doorzetten.
Overigens, 48 min op de 10k is best goed. Dat heb ik dit jaar nog niet gelopen en ik train 4x per week (ook terug een goeie 8 maanden bezig, na zware revalidatie). Eerlijk, ik heb het nog niet geprobeerd - denk wel dat het me zou lukken, liep 5 jaar geleden 38min - maar ik zou er nu sowieso heel blij mee zijn.
- aan welke HR liep je die 10k? En hoe voelde je je na de aankomst (compleet gaga of eigenlijk nog best ok)
- ben je zeker dat die HR 160 geen cadans-lock is van je horloge? En ook hier: hoe gaat het met je ademhaling tijdens zo’n rondjes? Heb je die onder controle? Kan je een verhaal vertellen?
- ben je verder nog sportief (geweest) of ben je met hardlopen echt van nul begonnen?
Ik ben het eens met @Hartloper : eens opnieuw een 10k rennen om een beeld te krijgen waar je nu staat. En hoe frustrerend het kan zijn, je kan niet steeds harder en harder, en je maakt niet zomaar magisch progressie. Uiteindelijk, als ik naar mezelf kijk, zijn de 3 factoren die mij sneller maken: veel (traag) lopen, op mijn voeding letten/gewicht en core stability oefeningen. Dat laatste zou je nog kunnen toevoegen, dat is altijd goed.
Dus, volhouden om 3 keer per week een uurtje , zelfs zonder meer (en zo nu en dan je eens uitleven door wat sneller te gaan), zal volgens mij op de duur wel resultaat opleveren. Let daarbij vooral op je ademhaling, niet te veel op je horloge en de cijfertjes. En verder “gewoon” doorzetten.
Overigens, 48 min op de 10k is best goed. Dat heb ik dit jaar nog niet gelopen en ik train 4x per week (ook terug een goeie 8 maanden bezig, na zware revalidatie). Eerlijk, ik heb het nog niet geprobeerd - denk wel dat het me zou lukken, liep 5 jaar geleden 38min - maar ik zou er nu sowieso heel blij mee zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door nokie op 02-09-2023 07:50 ]
Oh, haha! Die bedoelde ik idd... dacht dat dat DE trail was. Maar als dat een extreme editie is (zo zag het er idd wel uit) verandert dat de zaak alweerStylze schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 23:20:
[...]
Dat filmpje wat ik poste bedoel je? Die is wel van de extreme editie van de matterhorn ultraks he (zag ook pas achteraf dat er meerdere edities zijn), zo te horen heeft hij de sky trail gedaan dat is zo te zien wel ietsjes beter te doen dan die extreme versie. Voor mij alsnog te scary haha maar die zou ik over een tijdje nog kunnen overwegen die extreme versie denk ik nooit.
Die 10K liep ik toen nog zonder hartslagmeter, dus dat weet ik helaas niet, Ik ging toen voor ze snel mogelijk. Voor deze methode van rennen heb ik speciaal een garmin forerunner aangeschaft en mijn zones heb ik bepaald door een keer volle bak te rennen voor mijn max hartslag (max was 197) en de rusthartslag die geeft hij na een paar dagen dat was 42. En daar kun je dan mee gaan rekenen. Uiteraard is dit niet 100% waterdicht maar het zal redelijk in de buurt zitten. Als ik rond de hartslag van 155 zit kan ik nog prima praten, ademhaling is onder controle en ik kan dat tempo handhaven als ik alleen door mijn neus in en uit adem.nokie schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 07:49:
@appelflap1992: Misschien wat bijkomende vraagjes:
Verder ben ik altijd sportief geweest en maak ik elke week wel een of 2 uitstapjes naar andere sporten zoals korfbal, wielrennen, squashen of golfen.
Ik kan aankomende week weer 10K zo snel mogelijk kunnen doen om te kijken wat de tijd dan is.
Klinkt op zich allemaal als een goeie basis, dan. Eerst eens zien wat een nieuwe 10k (of 5k) voluit laat zien.appelflap1992 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 09:20:
[...]
Die 10K liep ik toen nog zonder hartslagmeter, dus dat weet ik helaas niet, Ik ging toen voor ze snel mogelijk. Voor deze methode van rennen heb ik speciaal een garmin forerunner aangeschaft en mijn zones heb ik bepaald door een keer volle bak te rennen voor mijn max hartslag (max was 197) en de rusthartslag die geeft hij na een paar dagen dat was 42. En daar kun je dan mee gaan rekenen. Uiteraard is dit niet 100% waterdicht maar het zal redelijk in de buurt zitten. Als ik rond de hartslag van 155 zit kan ik nog prima praten, ademhaling is onder controle en ik kan dat tempo handhaven als ik alleen door mijn neus in en uit adem.
Verder ben ik altijd sportief geweest en maak ik elke week wel een of 2 uitstapjes naar andere sporten zoals korfbal, wielrennen, squashen of golfen.
Ik kan aankomende week weer 10K zo snel mogelijk kunnen doen om te kijken wat de tijd dan is.
En misschien nog te voorbarig, maar zoals gezegd, zou ik hartslag even durven laten voor wat het is. Je hebt je zones niet echt exact bepaald, dus zou ik eerder op het gevoel (ademhaling dus) lopen, dan te nauw op die zones te letten. Het kan best zijn dat je bij hartslag 165 (met hetzelfde gemak) 6-6:30/km loopt.
Vandaag een halve marathon als test gelopen voor de marathon van Eindhoven. Bij een relatief klein evenement, dus veel alleen gelopen zonder iemand voor of achter me in zicht, kwam ik tot een PR van 1:31:30
Enorme verbetering ten opzichte van de CPC eerder dit jaar, toen liep ik nog 1:37:10. Marathon training heeft zijn vruchten afgeworpen.
Zeer tevreden uiteraard, en langzaam maar eens gaan denken aan welk tijdsdoel voor de marathon het gaat worden. Heb nog steeds vooral sub 3:30 in mijn hoofd, maar met 40:40 op de 10k en 1:31:30 op de HM, mag het doel wellicht iets worden aangescherpt. Het is mijn eerste marathon, dus het blijft een ongewist avontuur. Nog vijf weken te gaan!
Zeer tevreden uiteraard, en langzaam maar eens gaan denken aan welk tijdsdoel voor de marathon het gaat worden. Heb nog steeds vooral sub 3:30 in mijn hoofd, maar met 40:40 op de 10k en 1:31:30 op de HM, mag het doel wellicht iets worden aangescherpt. Het is mijn eerste marathon, dus het blijft een ongewist avontuur. Nog vijf weken te gaan!
Klinkt goed! Ook al voeding aan het trainen? Dit is mijn valkuil elke keer geweest..Niku schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:18:
Vandaag een halve marathon als test gelopen voor de marathon van Eindhoven. Bij een relatief klein evenement, dus veel alleen gelopen zonder iemand voor of achter me in zicht, kwam ik tot een PR van 1:31:30Enorme verbetering ten opzichte van de CPC eerder dit jaar, toen liep ik nog 1:37:10. Marathon training heeft zijn vruchten afgeworpen.
Ja, bij de lange duurlopen steeds. Verteer de SIS gels tot nu toe prima. In welke zin is het jouw valkuil?Secsytime schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:31:
[...]
Klinkt goed! Ook al voeding aan het trainen? Dit is mijn valkuil elke keer geweest..
Vandaag een lange duurloop gedaan van 28 km op het gemak, maar ergens rond 23 km was de tank ineens leeg. Eigenlijk nooit last van gehad, en zeker niet zo snel. Gels neem ik meestal pas mee bij 30 en meer. Misschien toch maar meer meenemen en wat beter naar mijn voeding kijken. Want erg prettig is het niet.
Iemand nog tips ? Vooraf alvast een drink mix drinken ? In plaats van water. Heel het dieet tegen het licht houden.
Iemand nog tips ? Vooraf alvast een drink mix drinken ? In plaats van water. Heel het dieet tegen het licht houden.
@appelflap1992 mentaal ook niet te druk? En daarom ook niet goed hersteld. Ik denk het niet omdat je wel goed slaapt.
Dat probleem ik nu namelijk, waarschijnlijk te weinig rust genomen. Merkte dat met hardlopen ook. Niet zozeer bij het lopen zelf maar zeg afloop van een uur erg vermoeid. Dacht eerst ook aan overbelasting en (hele) korte loopjes gedaan maar probleem bleef.
Hartslag is/was wel gewoon normaal +/- 45 maar slaap werd in de loop van de week minder waardoor minder energie overdag en na een loopje liep de batterij helemaal leeg. In het weekend ging het weer beter. Op zondag is mijn rustdag dus dacht eerst even aan fysieke overbelasting.
Dat probleem ik nu namelijk, waarschijnlijk te weinig rust genomen. Merkte dat met hardlopen ook. Niet zozeer bij het lopen zelf maar zeg afloop van een uur erg vermoeid. Dacht eerst ook aan overbelasting en (hele) korte loopjes gedaan maar probleem bleef.
Hartslag is/was wel gewoon normaal +/- 45 maar slaap werd in de loop van de week minder waardoor minder energie overdag en na een loopje liep de batterij helemaal leeg. In het weekend ging het weer beter. Op zondag is mijn rustdag dus dacht eerst even aan fysieke overbelasting.
[ Voor 6% gewijzigd door Marc3l op 03-09-2023 20:53 . Reden: Kleine toevoeging ]
Afgelopen vrijdag werd er een startnummer aangeboden voor de 6 KM van Bunnik's mooiste, de daaropvolgende dag. Eigenlijk had ik andere loopplannen, maar ik had Bunnik's Mooiste nog nooit gelopen en ik vond dit eigenlijk wel een mooie aanleiding om de eerste prestatieloop in mijn tweede leven te lopen. Bovendien was er een afterparty gepland van de atletiekclub.
Kennelijk vond ik het toch wel een beetje spannend, want die nacht sliep ik wat onrustig. De dag begon heel grauw, maar aan het eind van de middag was het prachtig, zelfs iets te warm om hard te lopen.
Mijn plan was om gewoon lekker te gaan rennen en niet op mijn horloge te kijken. Na het startschot duurde het even voor ik over de startlijn ging en toen kon het feest beginnen. Het voelde fijn om weer een een evenement mee te doen! Het lopen ging goed en alras zat de eerste kilometer erop. Ik keek zoals voorgenomen niet op mijn horloge, maar omdat ik mijn mobiele telefoon mee had werd de kilometertijd wel in audio doorgegeven. Ik kon het niet helemaal verstaan, maar begreep dat ik onder de 5:00/KM zat. We liepen even langs de Krommer Rijn en even later langs Fort bij Rijnauwen. Een prima route en ik voelde mij nog steeds goed. Het tempo was wel iets hoger dan gepland, maar ik vermoedde dat ik het wel vol kon houden. Sterker nog, in de tweede helft haalde ik een paar clubleden in, die voor mij waren gestart en begon aan de laatste kilometer. Met nog een halve kilometer te gaan besloot ik te versnellen en tot aan de eindstreep heb ik een tempo gelopen van ongeveer 3:55/km.
Zo kwam ik over de streep in 28:37 en ik voelde me prima, zo had ik nog wel een paar kilometer kunnen lopen. Een bijzonder geslaagde loop en ik ben blij dat ik heb meegedaan.
Kilometertijden:
4:51
4:49
4:39
4:43
4:19
Kennelijk vond ik het toch wel een beetje spannend, want die nacht sliep ik wat onrustig. De dag begon heel grauw, maar aan het eind van de middag was het prachtig, zelfs iets te warm om hard te lopen.
Mijn plan was om gewoon lekker te gaan rennen en niet op mijn horloge te kijken. Na het startschot duurde het even voor ik over de startlijn ging en toen kon het feest beginnen. Het voelde fijn om weer een een evenement mee te doen! Het lopen ging goed en alras zat de eerste kilometer erop. Ik keek zoals voorgenomen niet op mijn horloge, maar omdat ik mijn mobiele telefoon mee had werd de kilometertijd wel in audio doorgegeven. Ik kon het niet helemaal verstaan, maar begreep dat ik onder de 5:00/KM zat. We liepen even langs de Krommer Rijn en even later langs Fort bij Rijnauwen. Een prima route en ik voelde mij nog steeds goed. Het tempo was wel iets hoger dan gepland, maar ik vermoedde dat ik het wel vol kon houden. Sterker nog, in de tweede helft haalde ik een paar clubleden in, die voor mij waren gestart en begon aan de laatste kilometer. Met nog een halve kilometer te gaan besloot ik te versnellen en tot aan de eindstreep heb ik een tempo gelopen van ongeveer 3:55/km.
Zo kwam ik over de streep in 28:37 en ik voelde me prima, zo had ik nog wel een paar kilometer kunnen lopen. Een bijzonder geslaagde loop en ik ben blij dat ik heb meegedaan.
Kilometertijden:
4:51
4:49
4:43
4:19
Het was warm en zonnig, dan verlies je meer vocht. Ik neem gels en/of sportdrank mee vanaf 22-24 km.CornermanNL schreef op zondag 3 september 2023 @ 17:44:
Vandaag een lange duurloop gedaan van 28 km op het gemak, maar ergens rond 23 km was de tank ineens leeg. Eigenlijk nooit last van gehad, en zeker niet zo snel. Gels neem ik meestal pas mee bij 30 en meer. Misschien toch maar meer meenemen en wat beter naar mijn voeding kijken. Want erg prettig is het niet.
Ik denk dat je koolhydraten tekort kwam, misschien ook vocht.
Ik had dit gisteren ook, maar dan al na 4km ofzo een soort van halve hongerklop... Ik stond op het punt om om te draaien, maar snel een gelletje genomen en dat hielp wel iets. Met wat moeite de training kunnen afmaken (26.5k) en achteraf eigenlijk weinig last. Vanochtend ook weer een 6k gelopen.CornermanNL schreef op zondag 3 september 2023 @ 17:44:
Maar ik bedacht me gisteravond opeens dat ik de duurloop in de middag was begonnen, terwijl ik duurlopen eigenlijk altijd in de ochtend doe. Echter zou het dan niet al na 4k moeten optreden
Met het idee om weer richting de ultras te gaan, ook maar eens gaan kijken naar voeding. Voor de duurloop niet iets anders gedaan dan normaal...
De kuitblessure is achter de rug, na 2 weken met noodgedwongen 30 km per week heb ik deze week 60km kunnen lopen, met vandaag een lange duurloop van 30 km.
Het weer was niet ideaal, het was rond de 22 graden en bijna mijn ganse route lag volop in de zon.
Ik liep rond de 12km/uur en het duurde 2uur 30 minuten.
Ik dronk onderweg 1,5 water (met gels) en sportdrank en woog bij thuiskomst 1,4 liter minder, dus ik had 2,9 liter vocht verloren op 2,5 uur. Of ik verloor 1,2 liter vocht per uur. Ik liep uiteraard niet op marathontempo, dat is 1,5km/uur sneller, dus het kan niet anders of op marathontempo moet ik bij weer zoals vandaag nog een stuk meer vocht verliezen. Dat ga ik nooit kunnen bijhouden met drinken.
De eerste 25km gingen vlot, en mijn hartslag bleef rond de 140/', de laatste 5 km moest ik wat meer moeite te doen om het tempo te houden en ging mijn hartslag wat hoger.
Ik ben meer een koudweerloper, bij temperaturen zoals vandaag gaat het wat minder.
Hopelijk is het in Berlijn koud en bewolkt. Een graad of 10 zou ideaal zijn, en zeker geen zon.
Het weer was niet ideaal, het was rond de 22 graden en bijna mijn ganse route lag volop in de zon.
Ik dronk onderweg 1,5 water (met gels) en sportdrank en woog bij thuiskomst 1,4 liter minder, dus ik had 2,9 liter vocht verloren op 2,5 uur. Of ik verloor 1,2 liter vocht per uur. Ik liep uiteraard niet op marathontempo, dat is 1,5km/uur sneller, dus het kan niet anders of op marathontempo moet ik bij weer zoals vandaag nog een stuk meer vocht verliezen. Dat ga ik nooit kunnen bijhouden met drinken.
De eerste 25km gingen vlot, en mijn hartslag bleef rond de 140/', de laatste 5 km moest ik wat meer moeite te doen om het tempo te houden en ging mijn hartslag wat hoger.
Ik ben meer een koudweerloper, bij temperaturen zoals vandaag gaat het wat minder.
Hopelijk is het in Berlijn koud en bewolkt. Een graad of 10 zou ideaal zijn, en zeker geen zon.
Na Zulke momenten altijd de tip om je erna te wegen. Dan kan je een vocht tekort uitsluiten. Die voelt namelijk bijna hetzelfde als een honger klopCornermanNL schreef op zondag 3 september 2023 @ 17:44:
Ikzelf neem altijd eten mee op basis van tijd. Dus als ik langer dan anderhalf ga neem ik een gelletje mee. Vanaf twee uur elk half uur eem gelletje. Als ik train voor een marathon neem ik nog sneller velletjes mee en dan ga ik ook richting elke 20 minuten als het een trainingsloop op voeding is.
Ik had gister ook een halve marathon op de planning staan. Doel was sub 1:30 en dat is met 1:29,25 gelukt.
Maar man wat was het warm, geen wind te bekennen zeker de laatste paar kilometer. 4x een waterpost maar uit een kartonnen bekertje krijg je toch weinig binnen tijdens het lopen. Bij km 20 zag ik sterretjes voor mn ogen dus het was echt even bijten naar de finish.
Daarna echt even tijd nodig gehad om bij te komen, dit was wel echt diep gaan.
Maar man wat was het warm, geen wind te bekennen zeker de laatste paar kilometer. 4x een waterpost maar uit een kartonnen bekertje krijg je toch weinig binnen tijdens het lopen. Bij km 20 zag ik sterretjes voor mn ogen dus het was echt even bijten naar de finish.
Daarna echt even tijd nodig gehad om bij te komen, dit was wel echt diep gaan.
Dat deed ik eerst ook, maar merkte dat qua herstel het een stuk beter voor me is als ik tijdens het lopen genoeg blijf drinken. Sowieso helpt het om de avond ervoor ook genoeg koolhydraten binnen te krijgen, fatsoenlijk ontbijt erbij en dan zijn je reserves in ieder geval gevuld. Zeker boven de 22km helpt dat enorm.CornermanNL schreef op zondag 3 september 2023 @ 17:44:
Gisteren twee softflasks á 0,5L met sportdrank mee en onderweg nog 1 daarvan bijgevuld met water, bij thuiskomst alles op dus 1,5L verder. Daarnaast nog een gel en wat repen, voelde me een stuk beter en energieker dan na de lange duurloop van een paar weken geleden en toen was het een stuk minder warm.
Ik liep in een buitengebied waar vooral wielrenners fietsen, kreeg veel complimenten en positieve opmerkingen gezien het feit ik er met een hardloopbuggy liep en daar eigenlijk alleen maar fietsers zijn.
28km stond op de klok bij thuiskomst, dochter heerlijk anderhalf uur geslapen en de laatste drie kwartier mooi kijken naar alles wat voorbij komt. Blij dat ik toch zo wat kilometers kan blijven maken. Meesjouwen van wat eten en drinken is ook minder belastend, want die buggy rijdt wel.
@Slickk moet mezelf daar ook eens toe gaan zetten. Maximale wat ik met de kinderwagen heb gedaan is 18km. Ben die wagen meestal wel zat na een uur
Complimenten!
Wat voor tips hebben jullie hier voor het drinken onderweg, zowel training als wedstrijd?
De bekertjes langs de kant is op snelheid eigenlijk niet uit te drinken, je krijgt te weinig binnen en als het tegen zit een hap lucht mee waardoor je nog gaat boeren ook.
Voldoende mee nemen aan softflasks is ook niet te doen, bij het weer van gister verlies ik zomaar 2 liter als het niet meer is dus 2x 250ml schiet dan ook niet echt op. Daarnaast wil ik ook niet teveel gewicht mee zeulen.
De bekertjes langs de kant is op snelheid eigenlijk niet uit te drinken, je krijgt te weinig binnen en als het tegen zit een hap lucht mee waardoor je nog gaat boeren ook.
Voldoende mee nemen aan softflasks is ook niet te doen, bij het weer van gister verlies ik zomaar 2 liter als het niet meer is dus 2x 250ml schiet dan ook niet echt op. Daarnaast wil ik ook niet teveel gewicht mee zeulen.
Ook ik had vandaag een kwalitatief uitermate tegenvallende training. Blokjes van 5km x 5 waarvan de 2 & 4 op marathon tempo moesten en 3 iets sneller. Ik stop zelden, maar nu moest het even bij blokje 3. Blokje 4 nogmaals en het blok niet op tempo afgemaakt, rustig tempo uiteindelijk 22km gelopen, was er helemaal klaar mee.
Ik wijt het aan minder slaap in het weekend, , wat biertjes, werk gisteren en de warme temperatuur. Alcohol gaat 1 maand van tevoren sowieso in de ban. Maar dat zo’n weekend zo veel effect heeft op een pittige training had ik niet verwacht. Weer wat geleerd.
Ik wijt het aan minder slaap in het weekend, , wat biertjes, werk gisteren en de warme temperatuur. Alcohol gaat 1 maand van tevoren sowieso in de ban. Maar dat zo’n weekend zo veel effect heeft op een pittige training had ik niet verwacht. Weer wat geleerd.
AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360
We nemen natuurljk niet alles mee. We tappen vers uit de sloot https://drinkwaterkaart.nl/WizzlerNL schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:31:
Wat voor tips hebben jullie hier voor het drinken onderweg, zowel training als wedstrijd?
...
Er is ook een appje voor op je telefoonMartiveen schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:38:
[...]
We nemen natuurljk niet alles mee. We tappen vers uit de sloot https://drinkwaterkaart.nl/Lange routes plan ik op basis van die kaart
Maar wat was daar de URL ook alweer van

↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓
[ Voor 13% gewijzigd door mhr-zip op 04-09-2023 16:25 ]
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Voor iOS: https://apps.apple.com/nl/app/drinkwaterspots/id1560542399mhr-zip schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:49:
[...]
Er is ook een appje voor op je telefoon
Maar wat was daar de URL ook alweer van
Edit; sodeju, die linkjes staan er gewoon bij

[ Voor 9% gewijzigd door Waterpower op 04-09-2023 19:04 ]
AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360
Gisteren ingeschreven voor de 7heuvelenloop.
Ik loop standaard redelijk vlak en inmiddels 1x per maand verder dan 12km (1x HM afstand gelopen) dus afstand maak ik mij niet zo druk om.
Waar moet je precies opletten qua op en af lopen? Ik heb nogal gevoelige knieën.
Op kortere passen en lichaam rechthouden ?
Af eigenlijk hetzelfde toch om te voorkomen dat extra druk geef op voorste been ?
Ik loop standaard redelijk vlak en inmiddels 1x per maand verder dan 12km (1x HM afstand gelopen) dus afstand maak ik mij niet zo druk om.
Waar moet je precies opletten qua op en af lopen? Ik heb nogal gevoelige knieën.
Af eigenlijk hetzelfde toch om te voorkomen dat extra druk geef op voorste been ?
[ Voor 19% gewijzigd door Quakie op 04-09-2023 16:30 ]
Ik teken nergens meer voor
Omhoog lopen is bij mij het probleem niet per se, omlaag moet ik er zelf vooral op letten dat ik mezelf niet te veel ga tegenhouden en daardoor te veel spanning uitoefen op mijn benen. Tegelijkertijd wil het er in november ook nog wel eens nat bijliggen, dus om jezelf dan helemaal niet tegen te houden is ook spannendQuakie schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:28:
Gisteren ingeschreven voor de 7heuvelenloop.
Even een opsteker voor mezelf plaatsen; De schitterende, technisch lastige, maar ook heel erg dankbare ' N70 trail ' gedaan (14km, +420m). Yeey
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Ja, dat blijft een ding.WizzlerNL schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:31:
Wat voor tips hebben jullie hier voor het drinken onderweg wedstrijd?
...
Ik denk dat ik de volgende wedstrijd eens ga proberen met een breed rietje.
Of een breed rietje in 2 snijden en die twee aan elkaar tapen om zo heel snel de drank te kunnen opzuigen.
om lucht happen te voorkomen: sowieso in twee etappes drinken: stap 1, giet een slok in je mond en hou hem daar (adem evt. door je neus), stap 2, slik door als het vocht goed in je mond "ligt"...WizzlerNL schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:31:
Tijdens een wedstrijd het bekertje wat fijn knijpen en drinken. Bij de marathon van Rotterdam ging het drinken juist te goed en had ik het idee dat steken in m’n zij kreeg omdat ik veel meer dronk dan verwacht (in trainingen nooit last van namelijk).WizzlerNL schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:31:
Oefening baart kunst denk ik, soort handigheidje. Beetje gas terug ook om te voorkomen dat alles uit het bekertje klotst.
Hoe was die? Staat al tijdje op de lijst. Maar loop zo weinig de laatste tijd en ben inmiddels dik uur verder weg gaan wonen... Maar goed. T lijstje he.. t staat op t lijstje! De moeite om te rijden of gewoon .. ok?JayPe schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:26:
Even een opsteker voor mezelf plaatsen; De schitterende, technisch lastige, maar ook heel erg dankbare ' N70 trail ' gedaan (14km, +420m). Yeey
Ik ging gisteren vol gas een duin af, kon mijn tempo niet meer houden en ging plat op mijn buik het zand in. Was ook leuk, maar niet per se handig.Niku schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:41:
[...]
Omhoog lopen is bij mij het probleem niet per se, omlaag moet ik er zelf vooral op letten dat ik mezelf niet te veel ga tegenhouden en daardoor te veel spanning uitoefen op mijn benen. Tegelijkertijd wil het er in november ook nog wel eens nat bijliggen, dus om jezelf dan helemaal niet tegen te houden is ook spannend
Battletag: Iigy#2192
JA , zeker de moeite. Ik heb ‘m in 2021 voor de laatste keer gelopen. Binnenkort weer eens doen nu ik al die hoogtemeters nog in de benen heb.Blomminator schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 06:43:
[...]
Hoe was die? Staat al tijdje op de lijst. Maar loop zo weinig de laatste tijd en ben inmiddels dik uur verder weg gaan wonen... Maar goed. T lijstje he.. t staat op t lijstje! De moeite om te rijden of gewoon .. ok?
[ Voor 16% gewijzigd door PatrickC op 05-09-2023 06:59 ]
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Goed gedaan!!! dat was mijn eerste introductie in trailrun-land.....wat een sloper van een tochtJayPe schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:26:

Heb je de smaak te pakken?
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Bekertje wat samenknijpen inderdaad, maar ik wandel gewoon even terwijl ik een paar slokken neem... Ik drink alleen bij een HM wedstrijd+ en de tijd die ik daarmee verlies is te verwaarlozen vind ik.WizzlerNL schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:31:
De eerste keer al rennend geprobeerd en dat was een ellende, al wandelend verlies je misschien 5 a 10 seconden per keer drinken (ruwe gok) dus dat is dan een minuut op de marathon oid. Nou ja, kleine prijs voor het niet naar adem happend, boerend en half hoestend verder hobbelen
De N70 is erg leuk........maar de hoogteverschillen volgen elkaar in rap tempo op, zeer steile stukken en ook veel trappen.......het is een behoorlijk zware loop in verhouding tot de afstand.Blomminator schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 06:43:
[...]
Hoe was die? Staat al tijdje op de lijst. Maar loop zo weinig de laatste tijd en ben inmiddels dik uur verder weg gaan wonen... Maar goed. T lijstje he.. t staat op t lijstje! De moeite om te rijden of gewoon .. ok?
Supersfeer (toen ik hem liep) en mooie route
[ Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 05-09-2023 08:55 ]
Lastig, het is óf meezeulen óf bekertjesWizzlerNL schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:31:
Ik heb mijn vest mee, ook op wat kortere loopjes, met een bladder achterin. Ja, je zeult water mee, maar dan ben je niet afhankelijk van de waterposten en ik had daarin meer spullen zoals gels, bananen, telefoon/sleutels/RBW.
maar ik loop recreatief voor het uitlopen, niet voor een snelle tijd
Ik ben het boek “de hardlooprevolutie” aan het lezen en staan best interessante dingen in voor mij (ademhaling icm slapen bijvoorbeeld, altijd moe zijn na het trainen). Wil me hier wat meer in verdiepen. Ze hebben het veel over trainen op het omslagpunt en hartslagzones (je doet bijvoorbeeld bijna al je trainingen in zone2).
Ben al een tijdje aan het azen op een leuke Garmin (venu 2 of 3). Maar weet niet zeker of deze dingen daar ook gemeten worden?
Iemand ervaring mee? En sowieso ervaringen met het boek?
Ben al een tijdje aan het azen op een leuke Garmin (venu 2 of 3). Maar weet niet zeker of deze dingen daar ook gemeten worden?
[ Voor 5% gewijzigd door Flipm0de op 05-09-2023 09:06 ]
flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!
Die zones hangen samen met je hartslag. En de zones zelf hangen grotendeels samen met je leeftijd, maar als je het preciezer wil hebben zijn daar wel testen voor. Maar zodra er een hartslagmeter in zit kun je dus al trainen op die zones. Wel kan het handig zijn om een hartslagband te gebruiken omdat die meestal nauwkeuriger meten (dat is wel afhankelijk van de persoon, bij mij zag ik nl. geen enkel verschil)Flipm0de schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:04:
Ik ben het boek “de hardlooprevolutie” aan het lezen en staan best interessante dingen in voor mij (ademhaling icm slapen bijvoorbeeld, altijd moe zijn na het trainen). Wil me hier wat meer in verdiepen. Ze hebben het veel over trainen op het omslagpunt en hartslagzones (je doet bijvoorbeeld bijna al je trainingen in zone2).
[removed]
Als je jouw omslagpunt en zones écht goed wilt weten, doe een sportmedische (inspannings)test. Voor € 150 kun je er wel zijn, bijvoorbeeld bij Running Solutions in Hilversum.Flipm0de schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:04:
Klein, nog geen 300 deelnemers, maar wel fijn, ontspannen sfeertje, goed georganiseerd, super mooie omgeving, en echt wel pittige klimmetjes erin. 427 hoogtemeters op 14 km. (of: een kleine 200 meter per rondje van 7km). Dat het niet de gehele N70 route is, was niet eens zo erg, voor mij, omdat ik nu in ronde twee ietsje beter kon inschatten waar ik stuk zou gaan als ik niet een tandje terug zou nemen heuvel op.Blomminator schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 06:43:
[...]
Yes. Smaak sowieso; dit is m'n tweede wedstrijdje, waar de stuwwalloop van 10k met +250m hoogte m'n eerste was. Deze was wel echt een grotere sloper, maar dat kwam óók (weer) door 't weer, en het iets onbekendere parcours.Fraggert schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:52:
[...]
Goed gedaan!!! dat was mijn eerste introductie in trailrun-land.....wat een sloper van een tocht![]()
Heb je de smaak te pakken?
Afwisselend, weide, single track, weg alles. Ja. ik vind het mooi.
Tempo mag omhoog ( al vind ik als een na laatste finishen prima)
Afstand mag omhoog ( al vind ik 14k wel prima, 21 km lijkt mij machtig om te kunnen volhouden)
Gewicht MOET omlaag (dan worden bovenstaande twee doelen makkelijker)
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Zoals @m0ridin ook al zei; bij iedere drankpost (nou ja, waar je wat wilt drinken) een paar passen wandelen en rustig de inhoud naar binnen werken. Vervolgens weer doorWizzlerNL schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:31:
De tijd die je hiermee 'verliest' is echt verwaarloosbaar en het goed binnenkrijgen van wat vocht is vele malen belangrijker. Dit doe ik overigens alleen bij de marathon of bij de halve wanneer het erg zonnig/warm is. Kortere afstanden zijn prima te doen zonder water of sportdrank.
@Flipm0de check ook even je (aanvullende) ziektekostenverzekering.Niku schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:16:
[...]
Als je jouw omslagpunt en zones écht goed wilt weten, doe een sportmedische (inspanningstest). Voor € 150 kun je er wel zijn, bijvoorbeeld bij Running Solutions in Hilversum.
Dit kan vaak uit je preventiebudget
Dank voor de tips! Ik ga tijdens de Dam tot Dam eens experimenteren met zowel een (dik) rietje als een paar passen wandelen.
Bij eventjes wandelen heb ik wel het idee dat het naar mate de marathon vordert lastiger wordt om weer terug in je ritme te komen?
Bij eventjes wandelen heb ik wel het idee dat het naar mate de marathon vordert lastiger wordt om weer terug in je ritme te komen?
@WizzlerNL
nabrander......het vervelendste aan drankdrinkposten vind ik wel het gedring en de opstoppingen.
lopers die hun brein hebben uitgeschakeld en vol in het pad gaan staan ouwehoeren met een stel medelopers zonder om te kijken naar mensen die door willen en de route blokkeren....zo fucking annoying
Zeker met trailruns waar doorgaans iets minder plek is voor de verzorging gebeurt dit veel.
Ik loop liever door en daar waar ik even moet wandelen pak ik meteen mijn drinken (en soms wat eten erbij.
Op die manier kun je zelfs beslissen wanneer je drinkt....en niet nog 2 kilometer door moet omdat je er nog niet bent
nabrander......het vervelendste aan drankdrinkposten vind ik wel het gedring en de opstoppingen.
lopers die hun brein hebben uitgeschakeld en vol in het pad gaan staan ouwehoeren met een stel medelopers zonder om te kijken naar mensen die door willen en de route blokkeren....zo fucking annoying

Zeker met trailruns waar doorgaans iets minder plek is voor de verzorging gebeurt dit veel.
Ik loop liever door en daar waar ik even moet wandelen pak ik meteen mijn drinken (en soms wat eten erbij.
Op die manier kun je zelfs beslissen wanneer je drinkt....en niet nog 2 kilometer door moet omdat je er nog niet bent
Het terugkomen in ritme kan ik voor jou niks zinnigs over zeggen. Voor mij was dat gelukkig niet problematisch.WizzlerNL schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:01:
Dank voor de tips! Ik ga tijdens de Dam tot Dam eens experimenteren met zowel een (dik) rietje als een paar passen wandelen.
En uiteraard ook te oefenen tijdens trainingen. Ik kom op mijn routes nog wel eens wat stoplichten tegen. Ideaal moment om te testen of je daarna weer goed in het ritme komt. Ik merk eigenlijk alleen dat het even 'zwaar' is als het echt minuten duurt voordat je weer verder kunt maar even drinken voor 30 seconden is voor mij geen probleem.BiLLie- schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:29:
[...]
Het terugkomen in ritme kan ik voor jou niks zinnigs over zeggen. Voor mij was dat gelukkig niet problematisch.
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
Zo, nu de zomer "voorbij" is meld ik mij ook weer in het hardlooptopic! Met nog 6 weken te gaan tot de Amsterdam Marathon zijn de serieuze kilometers nu wel aangebroken. In augustus is het met de vakantie en de dagjes uit nog best lastig geweest om 4 dagen in de week te gaan hardlopen, dus hopelijk weet ik dat deze maand wel goed in te vullen.
Deze zomer heeft voor mij ook een beetje in het teken gestaan van 'het anders doen'. Eind juli heb ik een racefiets aangeschaft om wat af te wisselen in de belasting van de benen (en om iets vaker naar het werk te kunnen fietsen, enkele reis van 28 km). En omdat ik een laatste exemplaar van een trisuit zag bij de Decathlon voor een tientje, heb ik die ook nog aangeschaft en afgelopen weekend meegedaan aan de 1/8e triatlon bij mij in de buurt. Afzien bij het zwemmen, ploeteren bij het fietsen en gelukkig nog wat mensen in kunnen halen bij de 5 km hardlopen. Jammer dat dat laatste onderdeel niet wat langer was
Ik vond het wel interessant om te zien wat mijn hartslag deed gedurende de triatlon (al is dit wel gebaseerd op polshartslag). Doordat zwemmen al zo intens was, bleef mijn hartslag vrij hoog tijdens het fietsen (normaal kom ik met moeite boven de 150, nu zat het op 160 gemiddeld). Toen ik daarna eenmaal aan het hardlopen begon schoot mijn hartslag nog verder omhoog. In die 5-en-een-beetje km zat ik continu in zone 5 met een max hartslag van 218. Dik nieuw record. Mijn Garmin was ook van mening dat ik al binnen 2 minuten door mijn stamina heen was
Gelukkig tijdens de wisselduurloop van 2 uur de dag erna geen problemen ervaren. Hartslag goed onder controle, benen voelden goed, al waren de armen wel wat stijf. Hardlopen is toch echt wel meer mijn ding dan zwemmen of fietsen.
De komende weken kunnen niet snel genoeg gaan: ik krijg steeds meer zin in die marathon
Deze zomer heeft voor mij ook een beetje in het teken gestaan van 'het anders doen'. Eind juli heb ik een racefiets aangeschaft om wat af te wisselen in de belasting van de benen (en om iets vaker naar het werk te kunnen fietsen, enkele reis van 28 km). En omdat ik een laatste exemplaar van een trisuit zag bij de Decathlon voor een tientje, heb ik die ook nog aangeschaft en afgelopen weekend meegedaan aan de 1/8e triatlon bij mij in de buurt. Afzien bij het zwemmen, ploeteren bij het fietsen en gelukkig nog wat mensen in kunnen halen bij de 5 km hardlopen. Jammer dat dat laatste onderdeel niet wat langer was
Ik vond het wel interessant om te zien wat mijn hartslag deed gedurende de triatlon (al is dit wel gebaseerd op polshartslag). Doordat zwemmen al zo intens was, bleef mijn hartslag vrij hoog tijdens het fietsen (normaal kom ik met moeite boven de 150, nu zat het op 160 gemiddeld). Toen ik daarna eenmaal aan het hardlopen begon schoot mijn hartslag nog verder omhoog. In die 5-en-een-beetje km zat ik continu in zone 5 met een max hartslag van 218. Dik nieuw record. Mijn Garmin was ook van mening dat ik al binnen 2 minuten door mijn stamina heen was

Gelukkig tijdens de wisselduurloop van 2 uur de dag erna geen problemen ervaren. Hartslag goed onder controle, benen voelden goed, al waren de armen wel wat stijf. Hardlopen is toch echt wel meer mijn ding dan zwemmen of fietsen.
De komende weken kunnen niet snel genoeg gaan: ik krijg steeds meer zin in die marathon
Hee leuk, onze buurt-interval-loopgroep trainer (Rinus) en straatgenoot (Erwin, Run2Day Racingteam) waren daar afgelopen zondag om voor de foto's te zorgenJayPe schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:26:
Lijkt me enorm gaaf om de N70 nog eens te doen, al ben ik geen hele goeie trailer.
Maareh, dikke klasse!
Heel interessant de discussie over het drinken.
Afgelopen zaterdag heb ik tijdens een halve marathon mijzelf voorgenomen bij elke drankpost te drinken om te ervaren hoe dat is, en om het te testen.
Ik vond het echt een drama! Het aanpakken lukte goed door bij aankomst het tempo iets te laten zakken. Maar het "samenknijpen" en als een tuutje eruit drinken lukte totaal niet omdat het plastic bekertjes waren.
Vervolgens besloten maar even stil te gaan staan en flink door te drinken. Met als vervolg dat het " groepje"waar ik in liep al weer 100 meter voor mij lag.
Komende vrijdag heb ik weer een wedstrijdje gepland en dan ga ik het opnieuw proberen. Hopelijk dit maal met kartonnen bekertjes.
Afgelopen zaterdag heb ik tijdens een halve marathon mijzelf voorgenomen bij elke drankpost te drinken om te ervaren hoe dat is, en om het te testen.
Ik vond het echt een drama! Het aanpakken lukte goed door bij aankomst het tempo iets te laten zakken. Maar het "samenknijpen" en als een tuutje eruit drinken lukte totaal niet omdat het plastic bekertjes waren.
Vervolgens besloten maar even stil te gaan staan en flink door te drinken. Met als vervolg dat het " groepje"waar ik in liep al weer 100 meter voor mij lag.
Komende vrijdag heb ik weer een wedstrijdje gepland en dan ga ik het opnieuw proberen. Hopelijk dit maal met kartonnen bekertjes.
Het is mij afgelopen zondag tijdens mijn HM PR race niet tegen gevallen om bij elke drankpost een paar slokken te drinken. Trechter knijpen, hoofd schuin, paar kleine slokken en doorlopen vrijwel zonder te vertragen. Wat hielp: ik liep nagenoeg alleen, dus had niet het gedoe van een groep mensen die tegelijk een bekertje willen pakken.NoReseth schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:08:
Ik heb een Salomon runningvestje, met in totaal een litertje aan water in de twee flesjes.
Ik soop me zondag een ongeluk! Water bekertjes aangenomen, maar ik neem liever tijdens het lopen een paar slokken dan een bekertje atten.
Slok uit beker, rest over mn kop ;-)
Ik soop me zondag een ongeluk! Water bekertjes aangenomen, maar ik neem liever tijdens het lopen een paar slokken dan een bekertje atten.
Slok uit beker, rest over mn kop ;-)
Nog een tip: tijdens het drinken je hoofd opzij draaien, zodat het gemorste drinken naast je valt en niet op je.NoReseth schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:08:
Ik ben blijkbaar een zweter, ik ben er vandaag in geslaagd op een rustig loopje van 50 minuten 1,3 liter te verliezen. Ok het was wel 27 graden en volle zon, maar ik liep heel rustig.
Ongelooflijk om de dag na een 1/8 triathlon al een duurloop van 2 uur te kunnen doen !SkyR schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:23:
...
Wat is een wisselduurloop ? Is dat iets uit de souplessemethode ? En welke marathon ga je lopen ?
Een graad of 10 lijkt het helaas niet te gaan worden, maar met een dag max van 20 graden momenteel kan het slechterHartloper schreef op zondag 3 september 2023 @ 22:00:
De kuitblessure is achter de rug, na 2 weken met noodgedwongen 30 km per week heb ik deze week 60km kunnen lopen, met vandaag een lange duurloop van 30 km.
/f/image/OicxUXPdHH6rOon1mN3hgC2n.png?f=fotoalbum_large)
Mijn Garmin raadde het sterk af, maar ik voelde me die ochtend verrassend fris. Na de triathlon was ik wel de hele dag echt op. Gelukkig na een goede nachtrust heerlijk kunnen lopen op de zondag. En in de aanloop naar de triathlon had ik ook al een extra dag rust ingebouwd.Hartloper schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:50:
[...]
Ongelooflijk om de dag na een 1/8 triathlon al een duurloop van 2 uur te kunnen doen !
Wisselduurloop komt inderdaad uit de souplessemethode. Het houdt in dat je bij een rustige duurloop om de zoveel minuten of kilometer een korte versnelling doet. De gedachte erachter is dat je je benen soepel houdt door regelmatig op souplesse te lopen en je niet continu aan het "sjokken" bent op een rustig tempo. Ikzelf doe na 30 minuten iedere 2 kilometer een versnelling van 60 seconden.Hartloper schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:50:
[...]
Wat is een wisselduurloop ? Is dat iets uit de souplessemethode ? En welke marathon ga je lopen ?
Voor mij staat Amsterdam op de agenda op 15 oktober. Eens kijken of die zich kan meten qua beleving met Rotterdam (en ik ga natuurlijk gewoon weer voor een PR
Leuk om mee te lezen hoe anderen zijn/haar (marathon) voorbereidingen aan het plannen of uitvoeren zijn.
Ook ik ga voor mijn eerste marathon; de Ronde Venen marathon op 19 november. Toch wel een bucketlist dingetje
Ga 'm samen met m'n broer lopen, en zwager die zelf al enige Iron Man en marathon ervaring heeft.
Het is een kleinschaligere marathon met vermoedelijk niet het snelste, maar wel schijnbaar een mooi parcours.
Op dit moment zijn mijn huidige PRs op 20:10 op de 5km, 41:50 op de 10km en 1.36:21 op de 21.1 km.
Allemaal dit jaar gelopen op de Hoka X3 Carbonschoen.
De laatste weken al enkele duurlopen gedaan van 20km tot een uitschieter van 31km. Gelopen op Brooks Ghost 14 en de onlangs aangeschafte Saucony Triumph 21.
Omdat ik lees dat het blijven innemen van voeding/vocht belangrijk is heb ik gelletjes gekocht om hier is mee te proberen. De 31km heb ik overigens zonder gelletje gelopen (vergeten..).
Een aantal vragen.
Hoe kan ik het best mijn marathon tempo bepalen? Ik heb de bekende online calculators m'n tijden ingevoerd, alleen als ik dan tijdens zie van 4:39km (gebaseerd op 10km tijd) dan vind ik dat toch wel erg optimistisch.
Is het vanaf dergelijke snelheden nog een voordeel om met een carbonschoen te lopen? Ik heb het idee dat ik tijdens m'n PR tijden er wel voordeel mee heb gehad, echter weet ik niet of dit tijdens de marathon ook het geval is ten opzichte van bijvoorbeeld de Saucony schoen.
Ten slotte de voeding. Ik lees verschillende verhalen over de hoeveelheid gelletjes in te nemen tijdens een marathon. Ik begrijp dat dit persoonlijk is. Ik heb nu voor mezelf bedacht er bijvoorbeeld 3 te nemen; op bijvoorbeeld 18km, 26km en 35km, maar omdat het een eerste keer is weet ik ook niet hoe dit precies zal gaan vallen. Wat zouden jullie hierin adviseren?
Ook ik ga voor mijn eerste marathon; de Ronde Venen marathon op 19 november. Toch wel een bucketlist dingetje
Ga 'm samen met m'n broer lopen, en zwager die zelf al enige Iron Man en marathon ervaring heeft.
Het is een kleinschaligere marathon met vermoedelijk niet het snelste, maar wel schijnbaar een mooi parcours.
Op dit moment zijn mijn huidige PRs op 20:10 op de 5km, 41:50 op de 10km en 1.36:21 op de 21.1 km.
De laatste weken al enkele duurlopen gedaan van 20km tot een uitschieter van 31km. Gelopen op Brooks Ghost 14 en de onlangs aangeschafte Saucony Triumph 21.
Omdat ik lees dat het blijven innemen van voeding/vocht belangrijk is heb ik gelletjes gekocht om hier is mee te proberen. De 31km heb ik overigens zonder gelletje gelopen (vergeten..).
Een aantal vragen.
Hoe kan ik het best mijn marathon tempo bepalen? Ik heb de bekende online calculators m'n tijden ingevoerd, alleen als ik dan tijdens zie van 4:39km (gebaseerd op 10km tijd) dan vind ik dat toch wel erg optimistisch.
Is het vanaf dergelijke snelheden nog een voordeel om met een carbonschoen te lopen? Ik heb het idee dat ik tijdens m'n PR tijden er wel voordeel mee heb gehad, echter weet ik niet of dit tijdens de marathon ook het geval is ten opzichte van bijvoorbeeld de Saucony schoen.
Ten slotte de voeding. Ik lees verschillende verhalen over de hoeveelheid gelletjes in te nemen tijdens een marathon. Ik begrijp dat dit persoonlijk is. Ik heb nu voor mezelf bedacht er bijvoorbeeld 3 te nemen; op bijvoorbeeld 18km, 26km en 35km, maar omdat het een eerste keer is weet ik ook niet hoe dit precies zal gaan vallen. Wat zouden jullie hierin adviseren?
Proberen tijdens de training is het beste. Dan merk je ook of een gel je aanvullende energie geeft. Omdat het zo persoonlijk is zou ik het dus niet af laten hangen van de wedstrijddag en dus veel proberen tijdens trainingen. Op die manier kom je erachter wat voor je werkt en wat niet.DaanMc schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:39:
31 km zonder 1 gel zou bij mij al betekenen dat je me ergens van de grond kunt rapen
Ik heb in 2012 (goh wordt oud) mijn eerste en enige marathon gelopen. PR's lagen ongeveer gelijk met die van jou. Ik mikte toen op 3:15u (pace 4:37), wat uiteindelijk 3:24 (4:49) geworden is. Met name in de laatste km's minuten laten liggen omdat ik het niet meer kon volhouden. Maar zo gek is rond 4:40 aanhouden niet imho.DaanMc schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:39:
Hoe kan ik het best mijn marathon tempo bepalen? Ik heb de bekende online calculators m'n tijden ingevoerd, alleen als ik dan tijdens zie van 4:39km (gebaseerd op 10km tijd) dan vind ik dat toch wel erg optimistisch
Overigens geen gelletjes oid gebruikt. Alleen water banaan en sinaasappel die aangeboden werd door de organisatie.
Regeren is vooruitschuiven
Ik loop net iets harder dan jij (19:38, 40:40, 1:31:30) en loop volgende maand ook mijn eerste marathon. Ik zou zelf niet weg durven gaan op 4:39/km. Ik denk zelf om weg te gaan op een pace ergens in de range 4:45/km tot 4:55/km, maar het exacte plan nog niet gemaakt.DaanMc schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:39:
Voor mijn eerste marathon in Leiden in 2021 liep ik vergelijkbare tijden. Ik had me toen voorgenomen om het tempo vooral te laten afhangen van hartslag. In mijn lange duurlopen had ik gemerkt met welke hartslag ik redelijk ongeschonden kon doorlopen. Daar kwam toen een tempo uit van ca. 4:45. Geen man met hamer tegengekomen. De omstandigheden waren wel vrij ideaal. Een graad of 10-11, weinig wind en amper een zonnetje. Mijn doel was ook om de eerste marathon wat conservatief te lopen zodat er geen gevoel van "eens maar nooit weer" zou achterblijven.DaanMc schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:39:
Een aantal vragen.
Als je op je Hoka's lekker loopt, dan moet je die gewoon gebruiken.
Gebruik van gels moet je in ieder geval in je training een paar keer oefenen zodat je maag eraan went. Ook al heb je ze niet per sé nodig in je training. Bij de marathon ga je ze wel nodig hebben en als je maag er niet mee overweg kan heb je er alleen maar last van. De hoeveelheid is heel persoonlijk. Ik had er 6 mee. Eentje voor elk half uur ongeveer. Bij de laatste had ik er wel genoeg van, die ging niet lekker weg. Als je denkt aan 3 voldoende te hebben, neem er dan 4 mee. Dus eentje als reserve.
Mijn suggestie is ook om te plannen op tijd i.p.v. afstand. Als je de eerste neemt op 18km, dan ben je dus eigenlijk al anderhalf uur op pad. Dat lijkt me wat laat. Met drie gels zou je ook kunnen rekenen op gewoon ieder heel uur. Aannemende dat je goed gehydrateerd en met voldoende suikers van start gaat. Neem je er vier mee, dan kan je er dus eventueel iedere 45 minuten eentje pakken.
Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039
En anders kan het altijd nog zo:
https://www.nu.nl/sport-o...t-auto-of-ov-te-gaan.html
Ik hoop in Rotterdam mijn eerste te gaan lopen komend jaar.
Vanaf januari een schema volgen denk ik. Heb een mooi 18 weken schema gevonden.
Doel wordt onder de 4u maar dan moeten de omstandigheden ook wel gunstig zijn. Als het zo warm is als nu is het denk ik niet haalbaar voor mij.
Ik hoop in Rotterdam mijn eerste te gaan lopen komend jaar.
Vanaf januari een schema volgen denk ik. Heb een mooi 18 weken schema gevonden.
Doel wordt onder de 4u maar dan moeten de omstandigheden ook wel gunstig zijn. Als het zo warm is als nu is het denk ik niet haalbaar voor mij.
11.000 deelnemers, 1/3e van het veld...wow......Shinji schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:15:
'ik had een snellere tijd kunnen lopen, maar de bus zat al vol dus moest ik wachten op de volgende'
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Bij de vergelijking met het aantal gels is het goed om ook even rekening te houden met wat er in zit. De ene soort gel bevat nogal wat meer koolhydraten dan de andere. Meer is beter in deze
If you can see, look. If you can look, observe
De fuck.TheOmen schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:20:
[...]
11.000 deelnemers, 1/3e van het veld...wow......
'ik had een snellere tijd kunnen lopen, maar de bus zat al vol dus moest ik wachten op de volgende'
Ik weet waar ik volgend jaar een pr ga lopen
If you can see, look. If you can look, observe
Gaat ook om de verhouding fructose/glucose voor optimale opname. Wil je geen gedoe, dan gewoon kiezen voor Maurten.Roozzz schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:22:
Bij de vergelijking met het aantal gels is het goed om ook even rekening te houden met wat er in zit. De ene soort gel bevat nogal wat meer koolhydraten dan de andere. Meer is beter in deze
Haha ik had het gelezen ja, ik snap daar dus echt niks van, dit zijn waarschijnlijk niet eens de lopers die echt competitief meedoen want dat zou te veel opvallen. Hoezo zou je als recreatieve loper dat willen doen, puur om op sociale media en aan je vrienden etc dan een snelle tijd te kunnen laten zien terwijl je zelf dondersgoed weet dat je dan keihard loopt te liegen?Shinji schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:15:
Zelf helaas in mijn marathon voorbereiding sinds eergisteren opeens last gekregen in mijn knieholte, heb half jaar geleden hamstring blessure gehad dus vrees het ergste, vanmiddag gaan ze met echo kijken bij de fysio

[ Voor 14% gewijzigd door Stylze op 06-09-2023 11:37 ]
Playstation 5
Ik liep nagenoeg exact deze tijden in 2019 (19:15, 40:43 en +/- 1:30) en liep datzelfde jaar mijn marathon op 4:57/km (= 3:29 uur). Denk dat het iets sneller had gekund maar was niet helemaal blessurevrij en wilde niets forceren. 4:39/km (is +/- 3:16 uur) had ik denk ik ook iets te spannend gevonden. Maar theoretisch zou je met 1:31:30 op de halve dat wel aan moeten kunnen. Dan zou zelfs een < 3:10 denk ik prima mogelijk moeten zijn. Maar goed, aan theorie heb je niet zoveel heNiku schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:46:
[...]
Ik loop net iets harder dan jij (19:38, 40:40, 1:31:30) en loop volgende maand ook mijn eerste marathon. Ik zou zelf niet weg durven gaan op 4:39/km. Ik denk zelf om weg te gaan op een pace ergens in de range 4:45/km tot 4:55/km, maar het exacte plan nog niet gemaakt.
Leuke training hiervoor is de Yasso 800. Ik ga m hier niet uitleggen daar staat het internet al vol mee. Maar het idee is dat je je marathon tijd in seconden loopt dus 3:30 per 800 meter en dit 5 keer dacht ik. Als dit goed gaat dan zou in theorie als je aeroob ook in orde bent het in dat tempo kunnen halen.DaanMc schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:39:
..
Een aantal vragen.
..
Let wel op het is een zware training! Dus doe m niet ipv een rustig loopje
Leuk weetje voor de halve marathon heb je de Yasso 400
In mijn top periode liep ik ook ongeveer dezelfde tijden op de 5, 10 en 21k. Ik heb toen twee marathons gelopen en beide geëindigd op 3.23, en er flink voor getraind. Ik had toen niet de illusie dat ik veel sneller kon, wel een nette negatieve split maar wel 5 dagen spierpijnValorian schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:54:
[...]
Ik liep nagenoeg exact deze tijden in 2019 (19:15, 40:43 en +/- 1:30) en liep datzelfde jaar mijn marathon op 4:57/km (= 3:29 uur). Denk dat het iets sneller had gekund maar was niet helemaal blessurevrij en wilde niets forceren. 4:39/km (is +/- 3:16 uur) had ik denk ik ook iets te spannend gevonden. Maar theoretisch zou je met 1:31:30 op de halve dat wel aan moeten kunnen. Dan zou zelfs een < 3:10 denk ik prima mogelijk moeten zijn. Maar goed, aan theorie heb je niet zoveel he
De marathon blijft echt een unieke afstand en in mijn idee moeilijk te schatten op basis van je andere tijden. Je kan een idee krijgen, maar je zal het toch moeten ervaren
Je eerste marathon blaas je jezelf op, of je loopt te langzaam
Ik heb er nu 7 gelopen en weet het nog niet.kepler schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:38:
[...]
. Ik heb er 2 marathons over gedaan totdat ik het goede gevoel had om een ideale race te lopen.
De yasso's is een bekende ja. Maar bij een marathon mag je die 800m-intervals dan wel 10x (!) volhouden. En om verwarring te voorkomen: je tijd pér yasso-interval van 800m (bijvoorbeeld 3 minuten en 30 sec) is dan je doeltijd voor de marathon in uren: 3 uur en 30 minuten. Het is dus niet zo dat je je 'pace' op die 800m kan volhouden op de marathon, mocht iemand dat gedacht hebbenMartiveen schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:45:
[...]
Leuke training hiervoor is de Yasso 800. Ik ga m hier niet uitleggen daar staat het internet al vol mee. Maar het idee is dat je je marathon tijd in seconden loopt dus 3:30 per 800 meter en dit 5 keer dacht ik. Als dit goed gaat dan zou in theorie als je aeroob ook in orde bent het in dat tempo kunnen halen.
Leuk weetje voor de halve marathon heb je de Yasso 400
Nou, 10x 800m op 4:00min/km dan kan ik alvast een streep zetten door mijn onder de 4 uur doel. Dat ga ik nooit halen.Valorian schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:12:
[...]
De yasso's is een bekende ja. Maar bij een marathon mag je die 800m-intervals dan wel 10x (!) volhouden. En om verwarring te voorkomen: je tijd pér yasso-interval van 800m (bijvoorbeeld 3 minuten en 30 sec) is dan je doeltijd voor de marathon in uren: 3 uur en 30 minuten. Het is dus niet zo dat je je 'pace' op die 800m kan volhouden op de marathon, mocht iemand dat gedacht hebben.. Wonderlijke formule maar schijnt redelijk te werken.
Terwijl ik voor mijn gevoel 2 jaar terug er toch redelijk dicht bij zat om dat te halen. Niet de Yasso’s, maar wel onder de 4u.
Toen liep ik een halve rustig aan met 5:30. In een wedstrijd had denk ik 5:10 op de halve prima gekund. Maar als ik op top snelheid liep kwam ik net bij de 4:30 in de buurt.
Nou, die 800tjes op 4.00min/km moet wel lukken. Die marathon onder de 4 uur? Hm, nog niet geprobeerd.Shinji schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:45:
[...]
Nou, 10x 800m op 4:00min/km dan kan ik alvast een streep zetten door mijn onder de 4 uur doel. Dat ga ik nooit halen.
Garmin geeft een prognose van 3u40. Dat red ik iig niet momenteel.
Ik vind het een interessante formule. Korte tempo's lukken me wel, maar ik denk dat ik voor een marathon toch wel wat inhoud tekort kom.
Het zal per persoon toch ook altijd verschillen hoe precies zo'n indicatie uitkomt.
Per gender is er bijvoorbeeld al een verschil, zou te maken hebben met oestrogeen waardoor vrouwen op heel lange afstanden zelfs sneller zouden zijn. Naar marathonafstand extrapoleren hebben zij dus normaal gezien ook al een voordeel.
En zo is er natuurlijk bij vrouwen/mannen onderling ook genoeg verschil waardoor de yasso-tijden goed/minder goed overeen zullen komen.
Per gender is er bijvoorbeeld al een verschil, zou te maken hebben met oestrogeen waardoor vrouwen op heel lange afstanden zelfs sneller zouden zijn. Naar marathonafstand extrapoleren hebben zij dus normaal gezien ook al een voordeel.
En zo is er natuurlijk bij vrouwen/mannen onderling ook genoeg verschil waardoor de yasso-tijden goed/minder goed overeen zullen komen.
Bij een Yasso hoef je dan ook niet de 800m op 4:00min/km te doen bij een marathondoel van 4 uur. Maar je doet de de 800m in 4 minuten, dus een tempo van 5:00min/km.Shinji schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:45:
[...]
Nou, 10x 800m op 4:00min/km dan kan ik alvast een streep zetten door mijn onder de 4 uur doel. Dat ga ik nooit halen.
Je begrijpt hem verkeerd, in jouw voordeelShinji schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:45:
[...]
Terwijl ik voor mijn gevoel 2 jaar terug er toch redelijk dicht bij zat om dat te halen. Niet de Yasso’s, maar wel onder de 4u.
Edit: @Niku was mij voor
PS: En niet te vergeten: die Tasso-formule geeft natuurlijk niet veel meer dan een indicatie van hoe de verhouding zou zijn tussen 800m-tijden bij een 10x interval vs 1x een marathonafstand lopen. Maar die gaat er dan wél vanuit dat je zodanig getraind bent (inclusief duurlopen tot 30-35km) dat die afstand je comfortabel af gaat. Verder blijft het een indicatie, niet meer niet minder.
[ Voor 27% gewijzigd door Valorian op 06-09-2023 17:58 ]
Ah, dat klinkt wel haalbaar dan!Niku schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:43:
[...]
Bij een Yasso hoef je dan ook niet de 800m op 4:00min/km te doen bij een marathon doel van 4 uur. Maar je doet de de 800m in 4 minuten, dus een tempo van 5:00min/km.
@Laurences max 19 graden, daar teken ik voor. En hopelijk mag ik starten om 9.15 gezien marathon <3:15.
Zo ben ook weer begonnen met lopen. Ingeschreven voor een buitenlandse marathon in december dus ik moet wel
.
Prio 1 is gewicht verliezen. Zo'n 4kg moet eraf om in marathon - vorm te zijn. Dat gaat nu best de goede kant op met 2x p week in de gym en wekelijks 220km fietsen + 40-60km hardlopen. Daarna de focus steeds meer naar hardlopen en fietsen in iets mindere mate. Fitness blijft wel, dat is noodzakelijk gebleken om geen blessures te krijgen.
3u is helaas nog steeds niet haalbaar (pr 3u12 in 2021), misschien in het voorjaar als ik door ga trainen
Prio 1 is gewicht verliezen. Zo'n 4kg moet eraf om in marathon - vorm te zijn. Dat gaat nu best de goede kant op met 2x p week in de gym en wekelijks 220km fietsen + 40-60km hardlopen. Daarna de focus steeds meer naar hardlopen en fietsen in iets mindere mate. Fitness blijft wel, dat is noodzakelijk gebleken om geen blessures te krijgen.
3u is helaas nog steeds niet haalbaar (pr 3u12 in 2021), misschien in het voorjaar als ik door ga trainen
[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 06-09-2023 18:16 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Carbonschoenen werken ook bij tragere lopers. Ik heb het hier al over gehad, via de zoekfunctie zal je dit wel terugvinden.DaanMc schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:39:
Een aantal vragen.
En zoals Sander_g zegt als ze goed voelen, waarom zou je er dan niet mee lopen ?
De calculators zijn zeer goed voor alles tussen 5-10-15-HM, maar voor de marathon zijn ze veel te optimistisch.DaanMc schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:39:
Een aantal vragen.
Zeker als het dan nog een eerste marathon betreft. Volgens mij zijn die calculators enkel correct voor hardlopers die een hoog volume (>80km/week) lopen.
Bij mij heeft het wel een paar marathons geduurd eer ik in de buurt kwam van de predictors.
Wat gels betreft, dat moet je zeker oefenen op voorhand. En niet alleen gels, je moet er dan ook water bij drinken.
Dat je tijd in minuten over 800 m (10keer gedaan) overeenkomt met je marathontijd in uren is puur toeval.Martiveen schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:45:
[...]
Leuke training hiervoor is de Yasso 800. Ik ga m hier niet uitleggen daar staat het internet al vol mee. Maar het idee is dat je je marathon tijd in seconden loopt dus 3:30 per 800 meter en dit 5 keer dacht ik. Als dit goed gaat dan zou in theorie als je aeroob ook in orde bent het in dat tempo kunnen halen.
Het is geen oorzaak en gevolg.
Het is geen goede voorspeller en het is geen ideale marathon workout.
Uitleg hier : https://runnersconnect.net/yasso-800s/
@Sport_Life buitenlandse marathon in december, dat moet Valencia zijn ?
Nee, dezeHartloper schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:02:
@Sport_Life buitenlandse marathon in december, dat moet Valencia zijn ?
Ter info ik wil de Marathon van Eindhoven lopen 8 Oktober, en ik volg het Garmin gemiddeld marathonschema van full potential.co.uk en dat gaat me tot nu toe best goed af. Dit wordt mijn 1e marathon (hoop ik) maar loop al langer met jaartotalen sinds 2019 van 1800-2000 km dus mensen die ook marathons lopen zeggen dat ik hem dan wel kan lopen
Schema is 16 weken en ik zit nu in week 12.
De lange duurlopen zijn wel pittig zeker het nu weer lekker warm geworden is.....Afgelopen zondag 31km gelopen in 3 uur en een beetje, maar voeld emijn pezen wel een beetje tegen het einde. Had wel een halve gelopen de maandag ervoor enkwam dus op 70+ uit deze week. Disndag en easy run en gister een interval en die gingen best goed geen last van de pezen
maar deze zondag mag ik weer aan de bak in de hitte....Wordt veel sportdrank meenemen.
Ik werd door de discussie getriggerd omdat er in dit schema geen Yasso's zitten wel intervallen en hier leek een variant op de yasso in te staan.
Gisteren stond dus een interval op het programma, en die was 15 minuten warm-up en dan 4 keer 8 minuten op threshold tempo met een pauze van 2 minuten met cooling down van 15 minuten. Die 8 minuten op LTH tempo komen bij mij neer op 1600 meter (en een beetje) ik liep ze rond de 5:min/km. Dus 4 minuten per 800 meter.
Dus kan ik dan zeggen dat ik 8 yasso's heb gelopen en dat de 4 uur dus haalbaar is? Snap dat ik de totale weekomvang/lange duurloop wel moet doen en de 30 km een paar keer minimaal moet halen.....Tenminste dat zit in mijn hoofd
en dan ben ik nog afhankelijk van het weer. Ik kan best tegen warmte maar met 20 graden en zon ga ik de 4 uur niet halen
De lange duurlopen zijn wel pittig zeker het nu weer lekker warm geworden is.....Afgelopen zondag 31km gelopen in 3 uur en een beetje, maar voeld emijn pezen wel een beetje tegen het einde. Had wel een halve gelopen de maandag ervoor enkwam dus op 70+ uit deze week. Disndag en easy run en gister een interval en die gingen best goed geen last van de pezen
Ik werd door de discussie getriggerd omdat er in dit schema geen Yasso's zitten wel intervallen en hier leek een variant op de yasso in te staan.
Gisteren stond dus een interval op het programma, en die was 15 minuten warm-up en dan 4 keer 8 minuten op threshold tempo met een pauze van 2 minuten met cooling down van 15 minuten. Die 8 minuten op LTH tempo komen bij mij neer op 1600 meter (en een beetje) ik liep ze rond de 5:min/km. Dus 4 minuten per 800 meter.
Dus kan ik dan zeggen dat ik 8 yasso's heb gelopen en dat de 4 uur dus haalbaar is? Snap dat ik de totale weekomvang/lange duurloop wel moet doen en de 30 km een paar keer minimaal moet halen.....Tenminste dat zit in mijn hoofd
Misschien kun je beter kijken naar je huidige PR op de halve marathon en die in wat online rekentooltjes gooien om te kijken wat daar voor marathontijd uit komt. Je hebt nu 31km gelopen in 3 uur. Doe je dat op laag tempo/lage hartslag? Als dat zo is verwacht ik dat een marathon onder de 4 uur zeker wel moet lukken.xray79 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:17:
Ter info ik wil de Marathon van Eindhoven lopen 8 Oktober, en ik volg het Garmin gemiddeld marathonschema van full potential.co.uk en dat gaat me tot nu toe best goed af. Dit wordt mijn 1e marathon (hoop ik) maar loop al langer met jaartotalen sinds 2019 van 1800-2000 km dus mensen die ook marathons lopen zeggen dat ik hem dan wel kan lopen![]()
De lange duurlopen zijn wel pittig zeker het nu weer lekker warm geworden is.....Afgelopen zondag 31km gelopen in 3 uur en een beetje, maar voeld emijn pezen wel een beetje tegen het einde. Had wel een halve gelopen de maandag ervoor enkwam dus op 70+ uit deze week. Disndag en easy run en gister een interval en die gingen best goed geen last van de pezenmaar deze zondag mag ik weer aan de bak in de hitte....Wordt veel sportdrank meenemen.
Dus kan ik dan zeggen dat ik 8 yasso's heb gelopen en dat de 4 uur dus haalbaar is? Snap dat ik de totale weekomvang/lange duurloop wel moet doen en de 30 km een paar keer minimaal moet halen.....Tenminste dat zit in mijn hoofden dan ben ik nog afhankelijk van het weer. Ik kan best tegen warmte maar met 20 graden en zon ga ik de 4 uur niet halen
Ik ben ook aan trainen voor mijn eerste marathon (ook Eindhoven) en wil ook sowieso onder de 4u lopen. Mijn HM tijd is 1u42m en op basis van wat calculators kom ik dan altijd onder de 4u uit. Maar omdat het mijn eerste is en ik nog geen idee heb wat er gaat gebeuren na 33km moet ik het maar gaan zien of dat gaat lukken
@xray79 uiteindelijk moet je 10 herhalingen kunnen. Maar als je nog over heb dan zou het in theorie te doen moeten zijn. Maar zoals hiervoor ook al benoemd is dat er niet perse een verband tussen zit
Uiteindleijk klopte het bij mij altijd wel en kon ik meestal zelfs nog ietsjes harder.
Uiteindleijk klopte het bij mij altijd wel en kon ik meestal zelfs nog ietsjes harder.
@Martiveen ik weet dat het allemaal 'maar' theorie is en je weet het pas als je het doet. Ik had nog over en dit was dus na een week met aardig wat volume. Dus gok dat het wel kan kloppen nu nog bewijzen op 8 oktober
@uFx succes alvast!
Mijn HM pr is 1:48 dus onder 4 uur kan maar wordt lastig, maar ja een marathon is nooit makkelijk tenzij je Kipchoge heet
Tempo was laag genoeg maar hartslag ging wel omhoog laatste deel maar dat kwam ook wel door cardiac drift en de warmte was rond 12.30 thuis dus redelijk in de zon gelopen. Probeer ik komende zondag te voorkomen door nog iets vroeger te gaan. Maar ontbijten met de kinderen is ook leuk dus even kijken hoe we dat doen
@uFx succes alvast!
Mijn HM pr is 1:48 dus onder 4 uur kan maar wordt lastig, maar ja een marathon is nooit makkelijk tenzij je Kipchoge heet
Tempo was laag genoeg maar hartslag ging wel omhoog laatste deel maar dat kwam ook wel door cardiac drift en de warmte was rond 12.30 thuis dus redelijk in de zon gelopen. Probeer ik komende zondag te voorkomen door nog iets vroeger te gaan. Maar ontbijten met de kinderen is ook leuk dus even kijken hoe we dat doen
[ Voor 4% gewijzigd door xray79 op 07-09-2023 17:22 ]
Met een HM PR van 1:48 en voldoende volume (je hebt het over weken van 70+) moet onder de 4 uur wel lukken toch?xray79 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:16:
xray79 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:16:
, maar ja een marathon is nooit makkelijk tenzij je Kipchoge heet
:fill(white):strip_exif()/f/image/Fxh82oPAZ6De7NBanEPjdyid.png?f=user_large)
Malaga. Goed idee. Even goed weer als Valencia, maar minder druk.
Ik ben op city trip geweest in Malaga dit voorjaar.
Ik heb een paar keer hardgelopen op de promenade naast Malagueta beach, langs de ene kant het strand en de zee en langs de andere kant een drukke autoweg.
Ben nog een beginneling (ren nu een half jaar) en max 10km met een tempo van 6:20/km. Oftewel een beginner. ;-) Ik heb nu Clifton 9's wat prima loopt. Nu zag ik een aanbieding voor de Novablast 3 Lite Show (75 euro bij Intersport) en die kon ik niet laten liggen. Ook om te proberen voor iets meer snelheid. Ben heel benieuwd! Toevallig mensen met ervaringen?
[ Voor 6% gewijzigd door HekkeySE op 07-09-2023 21:50 ]
Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.
Malaga is inderdaad een mooie stad om te lopen, als het niet te heet is kun je Castillo de Gibralfaro omhoog rennen !Hartloper schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:46:
[...]
Malaga. Goed idee. Even goed weer als Valencia, maar minder druk.
Ik ben op city trip geweest in Malaga dit voorjaar.
Ik heb een paar keer hardgelopen op de promenade naast Malagueta beach, langs de ene kant het strand en de zee en langs de andere kant een drukke autoweg.
Ik heb de marathon vorig jaar ook gelopen, helaas ergens bij 35km af moeten haken dus nu een nieuwe poging.
Even iets anders, ik las hier wat over pijnlijke kuiten (spierknopen) die behandeld kunnen worden met massage of een massagegun. Ivm druk gezin/werk etc lijkt me zo'n massagegun waarmee ik zelf kan masseren wel wat. Heeft iemand daar ervaring mee?
[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 07-09-2023 22:34 ]
Lekker bezig!HekkeySE schreef op donderdag 7 september 2023 @ 21:49:
Ben nog een beginneling (ren nu een half jaar) en max 10km met een tempo van 6:20/km. Oftewel een beginner. ;-) Ik heb nu Clifton 9's wat prima loopt. Nu zag ik een aanbieding voor de Novablast 3 Lite Show (75 euro bij Intersport) en die kon ik niet laten liggen. Ook om te proberen voor iets meer snelheid. Ben heel benieuwd! Toevallig mensen met ervaringen?
Ik kan je vraag niet beantwoorden, geen ervaring met beide schoenen. Ik zie dat allebei 'neutraal' zijn:
https://www.run2day.nl/wat-is-pronatie-hardlopen
Weet je of je een neutrale loper bent / heb je ooit zo'n analyse laten doen?
Ik zit even wat post-race artikelen te lezen over de UTMB van afgelopen weekend en liep net tegen dit kleine grappige detail aan.
Trailrunner magazine is gaan kijken naar de schoenen waarop toppers de drie bekende races (UTMB OCC CCC) hebben gelopen. Soms als 'off-the-shelf' model, soms als prototype.
Je ziet de bekende merken veel terugkomen; Hoka (5x), Addidas (4x), Salomon (8x), The North Face (5x) en in mindere mate (1 of 2x) Nike, ON, Saucony, NNormal, Dynafit, Asics en Scarpa.
Maar eentje sprong er voor mij direct uit:
De nummer drie van de dames UTMB-race (Blandine L’Hirondel) liep op.....
Decathlon Evadict MT Cushion 2

(disclaimer: loop zelf op het vorige model)
Trailrunner magazine is gaan kijken naar de schoenen waarop toppers de drie bekende races (UTMB OCC CCC) hebben gelopen. Soms als 'off-the-shelf' model, soms als prototype.
Je ziet de bekende merken veel terugkomen; Hoka (5x), Addidas (4x), Salomon (8x), The North Face (5x) en in mindere mate (1 of 2x) Nike, ON, Saucony, NNormal, Dynafit, Asics en Scarpa.
Maar eentje sprong er voor mij direct uit:
De nummer drie van de dames UTMB-race (Blandine L’Hirondel) liep op.....

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Schoenen moeten vooral lekker zitten:SVMartin schreef op donderdag 7 september 2023 @ 23:27:
[...]
Lekker bezig!
Ik kan je vraag niet beantwoorden, geen ervaring met beide schoenen. Ik zie dat allebei 'neutraal' zijn:
https://www.run2day.nl/wat-is-pronatie-hardlopen
Weet je of je een neutrale loper bent / heb je ooit zo'n analyse laten doen?
https://www.runningxpert.com/nl/inspiration/pronation
Ik heb over pronatie, jaren gelopen op schoenen met extra stevigheid aan die kant. Elke keer wel iets van een blessure. Loop nu al jaren gewoon op neutrale fijn zittende schoenen en nergens last meer van.
Ben ook niet meer merk vast, mijn kipruns ks light zijn net met 1000km met pensioen. Nu een setje Adidas deviate nitro 2 en Nike zoom fly 4.
Mijn insziens moet je Decathlon tegenwoordig niet meer zien als de "Action" van de sport wereld. De 'premium' producten van Decathlon zijn best wel goed. Dit zie je ook terug bij de instap racefiets, erg goed model.TheOmen schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:37:
[Afbeelding]
En in de tour de france wordt ook gereden op Decathlon fietsen.
Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.