Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:17

Quakie

quakelen

Zojuist eerste keer halve marathon afstand. gelopen. Laatste zes gingen echt moeizaam maar kan hem afvinken 👌🏻.

2:06:50. Voor nu zeg ik nee tegen een marathon. Ik vind dit wel het matje. Nu werken aan snelheid. Onder de twee uur lijkt mij wel realistisch.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20-06 21:58
Ik meld me ook weer eens hier met een wedstrijdverslagje van een lokale 6km loop afgelopen dinsdag, de Hoevense Polderloop (eerder 5,7km, maar gaat om het idee :P ).
Eerste wedstrijdje in 2 maanden tijd en een goed moment om de benen te testen en lekker voluit te gaan.
Het ging boven verwachting goed; wat meehielp was dat ik samen met iemand liep die hetzelfde tempo liep en waar ik goed mee kon samenwerken. Op het eind had ik net wat meer over dan hij en kon er nog een echte eindsprint uitpersen om als eerste over de streep te komen, een heel gave ervaring!
Ook een officieus (Strava) PR op de 5km van 17:03. Mijn beste 5km hiervoor was op een net te kort parcours, dus die was niet geregistreerd. Maar het tempo nu lag hoger, dus het is sowieso m'n snelste 5km ooit 8) . Was het een echte 5km geweest, dus was ik gaan sprinten op 4,8km, was ik ruim onder de 17 min gedoken.
Dik tevreden dus met dit resultaat en de eerste keer op het hoogste treetje van het podium :+ .

Ik vind deze korte afstanden echt leuk om te lopen, je kan lekker diep gaan en de hersteltijd is niet zo lang. Jammer genoeg zijn er niet zo veel 5km wedstrijden hier in de regio, het is bijna allemaal 10km+.

Strava linkje

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:39

uFx

uFx schreef op zondag 23 juli 2023 @ 21:14:
[...]

Bedankt voor de tips nog! Vandaag weer een duurloop gedaan (25km) en deze keer ook een wat trager tempo aangehouden (5:50). Dat ging eigenlijk prima en ook na de loop voelde ik me wat beter (behalve dan vermoeide benen). Niet slaperig en nog wel energie. Alleen nu in de avond zakt het toch wel weer in. Dus het lijkt toch dat ik ergens te weinig eet om de verbrande calorieën aan te vullen. Dus zal nu eens wat meer gaan letten op m'n eetpatroon de hele week zodat er genoeg calorieën zijn om te verbranden :)
Weer even een update m.b.t. tot de vermoeidheid na een lange duurloop-training. Naast het rustigere tempo ben ik nu ook begonnen met het innemen van meer gels tijdens de duurloop. Nu ziet het er als volgt uit bij een duurloop van 2u45m:

- Energiebar voordat ik start
- Elke 35 tot 40 minuten een gel (4 gels over de hele loop)
- Elke 20 minuten en na elke gel water drinken (totaal 1 liter)
- Elk uur drink ik ook nog wat isotone sportdrank (totaal 250 ml)

Dat scheelt voor mij echt enorm met de vermoeidheid na de loop (die is er dan eigenlijk niet meer, behalve dan vermoeide benen). Het verschilt natuurlijk per persoon wat je nodig hebt tijdens de duurloop maar op deze manier zorg ik er voor dat ik elk uur minimaal 50 koolhydraten aangevuld heb.

Verder ben ik nog even de vochtinname aan het finetunen. Als ik meer ga drinken merk ik dat ik moet plassen dus de 1,25 liter over de 2u45m is nu wel de max (alleen is dat net wat te weinig volgens de richtlijn van 500ml/uur).

Laatste dingetje waar ik tegenaan loop: in het laatste half uur / 20 minuten wordt het steeds moeilijker om m'n hartslag onder de 150 te houden. Maar ik denk dat het warme weer hierin mee speelt en dat ik natuurlijk nog niet gewend ben om deze lange lopen te doen. Ik bouw op met max +2km per week totdat ik straks op 33km zit. Daarna hoop ik genoeg getraind te hebben voor de marathon in Eindhoven.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:27

Sherlock

No Shit

Bij mij heeft de twijfel toegeslagen. Begin van deze maand kreeg ik last van mijn kuit, zodanig dat ik er niet fatsoenlijk mee kon hardlopen. Toen even een paar dagen rust gehouden en opnieuw geprobeerd, dat ging een paar km (3) redelijk maar aan het eind wilde ik een paar 'soepele versnellingen' doen en toen bleek direct dat dat helemaal niet ging.

Afspraak gemaakt bij de fysio, dat kon pas een ruime week later. In die week 3 keer gefietst om in elk geval de conditie op peil te houden. Afgelopen donderdag bij de fysio geweest en die heeft geprobeerd het los te maken. Enigszins hoopvol 's avonds aan een rondje van 5,5km begonnen, op een laag tempo. Begin ging vrij goed, maar bij 4,5km ben ik toch maar gaan wandelen omdat ik de kuit wel voelde trekken. Ik denk dat ik daarmee wel op tijd was om het niet erger te maken.

Inmiddels weer wat dagen verder en redelijk wat rekoefeningen gedaan. De kuit voelt nu, in rust, best soepel aan, dus binnenkort wil ik mijn 5,5km rondje weer gaan proberen. Zou het nog verstandig zijn om hardlopen en wandelen nog af te wisselen, bijvoorbeeld 1km hardlopen en dan 500m wandelen?

Ik zit nu heel erg in de spagaat van dat ik voldoende kilometers wil maken maar ook echt rustig aan moet doen omdat ik het anders verpest. Maar ja, als ik te weinig loop gaat de kustmarathon ook geen succes worden ben ik bang. Hell, zelfs als ik voldoende loop zal het al een enorme uitdaging zijn.

Het schema wat ik probeerde te volgen ga ik nu ook maar (grotendeels) loslaten en zelf proberen op de bouwen richting de 30km+. Nog iets minder dan 7 weken te gaan :|

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:23

3DDude

I void warranty's

Sherlock schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:48:

Het schema wat ik probeerde te volgen ga ik nu ook maar (grotendeels) loslaten en zelf proberen op de bouwen richting de 30km+. Nog iets minder dan 7 weken te gaan :|
Ik had ook altijd harde kuiten (veel naar de sportmassage haha).
Doe is een boek onder je voorvoet, houd je been gestrekt.
Je andere been begin je achter de voet met dat boek eronder.

Gaat dat prima zit je andere voet voor dat voet met dat boek.
houd je been gestrekt dan - stretch je die kuit.

zoals hier dus: YouTube: Ontspan je voeten en achilles met blok en bal

maar dan je achterste been - er nog voor zetten >:)

[ Voor 3% gewijzigd door 3DDude op 21-08-2023 11:00 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

3DDude schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:56:
[...]

Ik had ook altijd harde kuiten (veel naar de sportmassage haha).
Doe is een boek onder je voorvoet, houd je been gestrekt.
Je andere been begin je achter de voet met dat boek eronder.

Gaat dat prima zit je andere voet voor dat voet met dat boek.
houd je been gestrekt dan - stretch je die kuit.

zoals hier dus: YouTube: Ontspan je voeten en achilles met blok en bal

maar dan je achterste been - er nog voor zetten >:)
Da's wel een goede, bedankt. Ik sta nu ook regelmatig met mijn voorvoet op de traptrede en dan zak ik rustig naar beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-06 10:07
Ben bang dat ik te hard van stapel ben gelopen...

Van 2011 tot 2016 wel ieder jaar wat (kleinschalig) hardgelopen 175 km per jaar. Vorig jaar in de zomer nog 110 km gelopen.

En sinds deze maand weer bezig, 46 km gelopen ongeveer. Telkens 5 km gelopen, en merk aan me zelf dat ik dan niet moe ben. Echter wel last van overgewicht en mijn schoenen zijn wel uit 2022.

Ging goed, alleen sinds eind vorige week last van een zeurende pijn bij mijn scheenbeen, ook pijn als ik gewoon loop.

Herkennen jullie deze klacht? Ben zelf bang dat het shin splints is zoals in de OP genoemd is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVLKjshSeocCFu2hBLl2zqFDC8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dnUCgoCLMTIVpVF17tw4GLRs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KemEYdfYDySdFQsssNYzPyk_lTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q57gwAjBsekFohERKKmu6JV7.jpg?f=fotoalbum_large

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:08
Mars18 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:50:

Van 2011 tot 2016 wel ieder jaar wat (kleinschalig) hardgelopen 175 km per jaar. Vorig jaar in de zomer nog 110 km gelopen.

En sinds deze maand weer bezig, 46 km gelopen ongeveer. Telkens 5 km gelopen, en merk aan me zelf dat ik dan niet moe ben. Echter wel last van overgewicht en mijn schoenen zijn wel uit 2022.

Ging goed, alleen sinds eind vorige week last van een zeurende pijn bij mijn scheenbeen, ook pijn als ik gewoon loop.

Herkennen jullie deze klacht? Ben zelf bang dat het shin splints is zoals in de OP genoemd is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klinkt inderdaad wel als shin splint achtige klachten. Wellicht toch te snel opgebouwd. Dat je schoenen uit 2022 lijkt me op zich het probleem niet. Overgewicht helpt natuurlijk niet mee in dit verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:04
Mars18 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:50:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dus een jaar niet gelopen als ik het goed begrijp? Ziet er naar uit dat je dan te snel te veel gelopen hebt ja, meteen 30 + minuten meerdere keren per week is dan zeker met hoger gewicht echt een aanslag op je je pezen en ligamenten.

Zou niet meteen het ergste vrezen dat je shin splints hebt, ik heb ook wel is last gehad bij me scheen als ik wat te hard van stapel liep loop nu al half jaar klachten vrij, ieder geval even rust pakken en dan stuk rustiger opbouwen, als je langer last hebt wel even langs fysio gaan.

Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-06 10:07
Stylze schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:38:
[...]

Dus een jaar niet gelopen als ik het goed begrijp? Ziet er naar uit dat je dan te snel te veel gelopen hebt ja, meteen 30 + minuten meerdere keren per week is dan zeker met hoger gewicht echt een aanslag op je je pezen en ligamenten.

Zou niet meteen het ergste vrezen dat je shin splints hebt, ik heb ook wel is last gehad bij me scheen als ik wat te hard van stapel liep loop nu al half jaar klachten vrij, ieder geval even rust pakken en dan stuk rustiger opbouwen, als je langer last hebt wel even langs fysio gaan.
Klopt een jaar niet meer gelopen. En dacht het gaat wel lekker 3x per week, was ook niet moe na de 5 km, alleen geen tijd om verder te lopen.

Maar ga zeker rust houden nu

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Mars18 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:44:
[...]
Klopt een jaar niet meer gelopen. En dacht het gaat wel lekker 3x per week, was ook niet moe na de 5 km, alleen geen tijd om verder te lopen.

En als je weer gaat lopen, zorg voor wat afwisseling in afstand en tempo. Prima om eens 3km te doen, of een 7km (maar dan wel langzaaaaaam).

En wat helpt: loop deels op een onverharde weg. Een gravel paadje in het park, of op het gras naast het voetpad als die ondergrond vlak is (kuilen kun je je enkels flink bezeten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-06 18:40

Secsytime

Automagisch

Sws shin splints.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ob3lix
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-06 12:20
Sherlock schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:48:
Bij mij heeft de twijfel toegeslagen. Begin van deze maand kreeg ik last van mijn kuit, zodanig dat ik er niet fatsoenlijk mee kon hardlopen. Toen even een paar dagen rust gehouden en opnieuw geprobeerd, dat ging een paar km (3) redelijk maar aan het eind wilde ik een paar 'soepele versnellingen' doen en toen bleek direct dat dat helemaal niet ging...
Hier vergelijkbaar situatie. Ben aan het opbouwen voor Amsterdam marathon en heb ook last van zere kuiten.
Veel rekken helpt bij mij en af en toe wat kuitoefeningen om ze sterker te maken.

Begon alleen wat last te krijgen van mijn hiel dus iets meer gelet op goede voorvoetlanding, wat direct resulteerde in weer kuitproblemen.
Daarnaast helpen feestjes (lees: hoge alcoholconsumptie) na een duurloop ook niet. :+ Iets waar ik aan moet werken maar wat wel de nodige zelfdiscipline vraagt.

Hoe dat ook, wel nuttig om hier wat tips te lezen, ga die de komende dagen toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:50
@Mars18 rust houden is een goed idee! Zou hett wel nu onderhouden door het te vervangen door een half uur a uur te gaan wandelen. Zo train je jezelf alsnog een beetje.
Dan kan je na 2/3 weken kijken of een couch to 5k schema miss wat voor je is. Wat het is netjes dat je jezelf gelijk zo kan forceren ;) Maar van niks naar 5km krijgt iedereen uiteindelijk last van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:02
@Sherlock @ob3lix

Ik heb zelf 2x last van spierknopen gehad in de kuit bij oa mijn eerste marathon voorbereiding (en de andere weet ik niet meer). Wellicht iets in die richting, makkelijk te achterhalen bij de fysio (of zelf, vaak is het een vrij duidelijke specifieke plek) en ook goed te verhelpen.

Bij mij met dry-needling de eerste keer (ivm tijdsrdruk) en daarna door enkele massage behandelingen en wat oefeningen.

@Mars18 Tja, fijn dat je je niet moe voelde maar meteen ook het gevaar. Conditie is wat anders dan er fysiek klaar voor zijn. Juist als het conditioneel goed gaat loop je jezelf sneller de fysieke vernieling in. Inderdaad simpelweg overbelast....

Of het shin-splints zijn geen diee (dacht dat die meer echt in het midden zaten?) maar sowieso rustig en verstandig aan doen! Gewoon echt rustig opbouwen, hoe suf dat misschien ook voelt en al denk je dat je het beter kan.

En ja, ook ik heb die fout gemaakt dus ervaringsdeskundige hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

m0ridin schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:34:
@Sherlock @ob3lix

Ik heb zelf 2x last van spierknopen gehad in de kuit bij oa mijn eerste marathon voorbereiding (en de andere weet ik niet meer). Wellicht iets in die richting, makkelijk te achterhalen bij de fysio (of zelf, vaak is het een vrij duidelijke specifieke plek) en ook goed te verhelpen.

Bij mij met dry-needling de eerste keer (ivm tijdsrdruk) en daarna door enkele massage behandelingen en wat oefeningen.
Afgelopen week is de fysio met massage aan de slag gegaan, waarschijnlijk binnenkort ook met dry-needling. Dat heeft bij mij wat gewenning nodig, de vorige keer dat iemand dat bij mij deed stak er ineens een naald in mijn voet, zonder waarschuwing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-06 15:12
Loop hier al enkele jaren met sporthorloges met ingebouwde hartslag sensor. Eerst een TomTom Runner 2 en tegenwoordig een Garmin Fenix 6s. Nu laatst iemand gesproken die erg enthousiast was over zijn hartslag band. "De hartslag meting van die horloges is veeeels te onnauwkeurig om goed op te trainen. Je hebt echt een borstband nodig. Als je nog eens wat wilt investeren moet je dat echt doen!"
Niet veel later iemand anders gesproken die zweert bij lopen op vermogen en volgens mij doet iedereen dat met een Stryd sensor. Ongeveer hetzelfde verhaal, maar dan nu over een Stryd. "Je kan echt niet zonder meer!!!"
Nu vind ik een nieuwe gadget als Tweaker natuurlijk best leuk en wat mij betreft bestel ik vandaag een Garmin HRM Pro Plus en morgen een Stryd, maar wederom enkele dagen later sprak ik iemand die met het verhaal kwam "Vroeger trainde ik 3x per week en liep ik 10k in 45 minuten. Nu train ik 6x per week en loop ik hem in 35 minuten." en dat is natuurlijk ook waar. Ik kan gadgets halen wat ik wil, maar uiteindelijk gaat het hem om de moeite die je erin stopt.

Nou lang verhaal kort. Is er hier enige concensus wat nu het beste is.
- Lopen op hartslag en dat moet met een borstband
- Lopen op vermogen en dat moet met een Stryd
- Gewoon lekker veel lopen. Al die schema's zijn allemaal niet zo spannend

Ik loop 3x per week (soms 4x als het uitkomt), waarvan (sinds kort) 1x bij de atletiek club op de baan waar we loopscholing doen en leuke schema's lopen, maar verder doe ik maar wat en volg ik geen schema's. Die 10k loop ik in 45 minuten en mijn PR op de halve marathon is 1:40.
Ben van plan om in 2024 mijn eerste marathon te gaan lopen en wil er graag een schepje bovenop doen. Kan iemand mij een reden geven om een nieuwe gadget te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:01
scrappy.doo schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:23:
Loop hier al enkele jaren met sporthorloges met ingebouwde hartslag sensor. Eerst een TomTom Runner 2 en tegenwoordig een Garmin Fenix 6s. Nu laatst iemand gesproken die erg enthousiast was over zijn hartslag band. "De hartslag meting van die horloges is veeeels te onnauwkeurig om goed op te trainen. Je hebt echt een borstband nodig. Als je nog eens wat wilt investeren moet je dat echt doen!"
Niet veel later iemand anders gesproken die zweert bij lopen op vermogen en volgens mij doet iedereen dat met een Stryd sensor. Ongeveer hetzelfde verhaal, maar dan nu over een Stryd. "Je kan echt niet zonder meer!!!"
Nu vind ik een nieuwe gadget als Tweaker natuurlijk best leuk en wat mij betreft bestel ik vandaag een Garmin HRM Pro Plus en morgen een Stryd, maar wederom enkele dagen later sprak ik iemand die met het verhaal kwam "Vroeger trainde ik 3x per week en liep ik 10k in 45 minuten. Nu train ik 6x per week en loop ik hem in 35 minuten." en dat is natuurlijk ook waar. Ik kan gadgets halen wat ik wil, maar uiteindelijk gaat het hem om de moeite die je erin stopt.

Je moet simpelweg doen wat je zelf het beste vind :+ Lopen op hartslag kan voor de meesten nl. prima met je horloge, maar een borstband is wel net weer wat beter. Dit ligt echter ook weer aan de persoon zelf, want als ik bij mezelf kijk zie ik amper verschil tussen een borstband en mijn horloge. Terwijl bij mijn vrouw de hartslag van het horloge juist weer erg afwijkt (bij haar heeft ook de dokter moeite met aders te vinden ;) )

Hetzelfde voor een Stryd, het is een andere manier van trainen die niet per definitie beter of slechter is. De vraag is vooral wat er bij je past.

En dat geldt ook weer voor die laatste. Een goed schema kan je zeker helpen, maar meer trainen zal ook helpen en als je een schema hebt waarbij je niet lekker loopt, werkt het dan weer averechts.
Ik loop 3x per week (soms 4x als het uitkomt), waarvan (sinds kort) 1x bij de atletiek club op de baan waar we loopscholing doen en leuke schema's lopen, maar verder doe ik maar wat en volg ik geen schema's. Die 10k loop ik in 45 minuten en mijn PR op de halve marathon is 1:40.
Ben van plan om in 2024 mijn eerste marathon te gaan lopen en wil er graag een schepje bovenop doen. Kan iemand mij een reden geven om een nieuwe gadget te halen?
Ik zou die borstband en Stryd band eens 1 of 2 weekjes lenen en kijken wat je er zelf van vindt. Voor beide zijn er mensen te vinden die er bij zweren, maar net zo goed mensen te vinden die ze nooit meer willen gebruiken. Uiteindelijk gaat het er vooral om wat je zelf het fijnste vindt en wat voor jou het beste werkt.

Wat schema's betreft is het trouwens wel vaak slim om een globaal schema te hebben met wat voor trainingen je gaat doen (interval/lang/kort e.d.). De trainingen zelf kun je dan ad hoc invullen als je dat fijn vindt. Want een goede logica in je training zal je veel sneller vooruit helpen dan als je zomaar wat doet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

Mars18 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:44:
[...]

probeer dit is: tibialis raise, dat is die pees / spier die aan de voorkant bij schenen zit, niemand traint die, (ik weet dat ik die nooit trainde vroeger ;)).

YouTube: Knee Ability Zero, Step 1: Tibialis Raise

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
Leuk, je zit in ongeveer dezelfde situatie als ik. Mijn 10km tijd is 43.12. Een HM heb ik nooit in wedstrijdverband gelopen, maar tijdens een training heb ik 'm in 1.40.xx gedaan. Momenteel loop ik 4 keer per week en mijn weekomvang zit meestal rond de 50km. Vorige week toevallig een keer 58km.
Het idee speelt bij mij ook om volgend jaar een marathon te gaan lopen en ik denk dat dat dan Rotterdam gaat worden. Mijn vorige marathonpoging vorig jaar is tijdens de (te korte) voorbereiding mislukt vanwege een blessure (stressfractuur). Langste afstand tijdens de voorbereiding was 30km.

Voor de volgende keer wil ik wel een betere/langere voorbereiding gaan doen en ik wil met een schema aan de slag. Die kan ik via de AV wel krijgen.
Ik ga in ieder geval niet investeren in gadgets, want ik geloof er persoonlijk niet in dat je daar (veel) beter van wordt. Heb een tijd gelopen met een HRM Run band van Garmin die zal het ongetwijfeld wat beter doen dan m'n Fenix 6, maar meestal laat ik de band thuis liggen. Alleen in de winter haal ik 'm weer tevoorschijn, omdat mijn Fenix dan weleens moeite heeft om m'n hartslag goed te lezen. Dan ben ik ineens aan het inlopen met een hartslag van 180 :+

Stryd heb ik trouwens ook wat mensen over gehoord, maar dat lijkt wel steeds minder te worden.. in mijn kring iig. Het trekt mij in ieder geval niet. Ben gewend om te trainen op tempo of hartslag en mijn schema's (voor zover ik die gebruik) zijn daar ook op gebaseerd.

Lang verhaal kort: Ik geloof niet dat je van gadgets veel beter of sneller word. Ik zet zelf in op een goed schema.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:56
InZane schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:41:
[...]
Lang verhaal kort: Ik geloof niet dat je van gadgets veel beter of sneller word. Ik zet zelf in op een goed schema.
Aller aller belangrijkste trainingsregel is: consistentie
Gadgets motiveren* mij :+ , dus dat is goed voor de consistentie.

*Blijf toch een Tweaker.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• m0ridin
Gadgets maken je alleen beter als je ze gericht gebruikt.

Een hartslagmeter kan veel beter werken dan een ohr op horloge, in mijn geval is dat zo en dan vooral met intervallen.

Doordat ik op hartslagzones train maakt dat me dan ook echt beter (denk ik dan). Maar voor anderen is de ohr ook goed en betrouwbaar, dan zal een hartslagband weinig toevoegen.

Meer lopen zal helpen, meer lopen met een goed schema zal meer helpen, meer lopen met een schema gebaseerd op hartslag icm een betrouwbare meter zal nog meer helpen.

Stryd, mjah.... Heb er 1 maar uiteindelijk gebruik ik hem niet echt. Het is meer persoonlijk of je die prettiger vindt. Het voordeel zou oa zijn dat de feedback nog directer is (hartslag is altijd een wat vertraagde reactie) en constanter (hartslag is afhankelijk van de dag, warmte, hoe je je voelt, etc)

Voor mij motiveert een schema ook meer, geeft houvast en zorgt voor variatie. Na een marathon, waarvoor ik echt met een schema train, vind ik het lekker rennen niks te hoeven en gewoon te rennen... Maar na 3-4 weken is dat vaak weer klaar, heb ik een doel nodig om niet heel beperkt mijn 3x 10k te lopen oid.

Nou wil ik ook steeds grenzen verleggen dus dan komen die doelen vanzelf.

Oftewel, het is persoonlijk ;)

Nauwkeurige ohr voegt weinig toe als je niet iets nuttigs met die info doet. Een band voegt weinig toe als de ohr al goed voor je werkt. Je zal weinig vooruitgang boeken als je alleen maar hetzelfde blijft doen, ook al koopje van alles. Het is een combinatie van...

Maar uiteindelijk ook maar net wat je zelf wil en wat jouw motivatie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10:44
uFx schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:32:
[...]

Weer even een update m.b.t. tot de vermoeidheid na een lange duurloop-training. Naast het rustigere tempo ben ik nu ook begonnen met het innemen van meer gels tijdens de duurloop. Nu ziet het er als volgt uit bij een duurloop van 2u45m:

- Energiebar voordat ik start
- Elke 35 tot 40 minuten een gel (4 gels over de hele loop)
- Elke 20 minuten en na elke gel water drinken (totaal 1 liter)
- Elk uur drink ik ook nog wat isotone sportdrank (totaal 250 ml)

Dat scheelt voor mij echt enorm met de vermoeidheid na de loop (die is er dan eigenlijk niet meer, behalve dan vermoeide benen). Het verschilt natuurlijk per persoon wat je nodig hebt tijdens de duurloop maar op deze manier zorg ik er voor dat ik elk uur minimaal 50 koolhydraten aangevuld heb.

Verder ben ik nog even de vochtinname aan het finetunen. Als ik meer ga drinken merk ik dat ik moet plassen dus de 1,25 liter over de 2u45m is nu wel de max (alleen is dat net wat te weinig volgens de richtlijn van 500ml/uur).

Laatste dingetje waar ik tegenaan loop: in het laatste half uur / 20 minuten wordt het steeds moeilijker om m'n hartslag onder de 150 te houden. Maar ik denk dat het warme weer hierin mee speelt en dat ik natuurlijk nog niet gewend ben om deze lange lopen te doen. Ik bouw op met max +2km per week totdat ik straks op 33km zit. Daarna hoop ik genoeg getraind te hebben voor de marathon in Eindhoven.
Ik heb ook die ervaring dat ik de duurlopen beter verteer als ik let op voeding/hydratatie.

Nu loop je rustiger dan tijdens de marathon, en zweet en adem je minder, en verlies je bijgevolg minder water.
Daarom zal je wschl niet moeten plassen bij de marathon met 500ml/uur, en nu wel.

Die snellere hartslag op het einde is normaal. Google eens op cardiac drift. Men weet niet heel zeker wat dit veroorzaakt, deshydratatie wordt genoemd, maar ook oplopende lichaamstemperatuur. Weet dat het normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper

...
Ik hou niet van die borstband, dus ik loop op snelheid, de vierde optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
3DDude schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:41:
[...]

probeer dit is: tibialis raise, dat is die pees / spier die aan de voorkant bij schenen zit, niemand traint die, (ik weet dat ik die nooit trainde vroeger ;)).

YouTube: Knee Ability Zero, Step 1: Tibialis Raise
Van mijn fysio moest ik die trainingen door in zithouding mijn voet naar boven te bewegen, eerst met de voet wat naar buiten en dan met de voet wat naar binnen. Dat ziet er iets minder gek uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
Hartloper schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 07:43:
Zelf heb ik helaas ook een medisch probleem, dat ongelegen komt 5 weken voor de marathon van Berlijn.
Gisteren na het zeekajakken had ik pijn in de linkerkuit, op een plek die ik met 1 vinger kan aanduiden. Vandaag is er net boven die plek een lichte verkleuring zichtbaar. Maw lokaal spierscheurtje. Komt wel heel ongelegen, morgen was duurloop van 30 km gepland en volgende week in totaal 60 km ☹️.
Vandaag heb ik een echo van mijn linkerkuit laten nemen bij de radioloog, en er is geen zichtbare spierscheur; wel een discrete vochtophoping van een paar mm op de plek waar het pijn doet. Volgens de radioloog een reactie op een minuscuul scheurtje, dat zelf te klein is om zichtbaar te zijn.
Elke morgen is het wat beter, ik denk dat slaap het beste medicijn is.

Helaas zit ik 5 weken voor de marathon van Berlijn, dit ging een topweek zijn met 60 km.
Heb bij de Decathlon een aquajogging belt besteld, morgenavond heb ik dat hopelijk en dan kan ik wat aquajoggen. En vrijdag een voorzichtige poging om enkele kms te joggen.

De droom van sub-3 heb ik laten varen. Om eerlijk te zijn had ik voor de blessure al het gevoel dat ik daar net niet goed genoeg voor was, maar opnieuw onder de 3:10 (in het voorjaar heb ik nog 3:07 gelopen) ging zeker lukken. Voor mijn dertiende marathon ga ik voor de eerste keer niet voor een tijd, maar ga ik 'm lopen als toerist. Annuleren gaat niet, alles is betaald en mevrouw Hartloper en 2 van mijn kinderen gaan mee als supporter. Balen, want Berlijn is natuurlijk dé marathon voor een snelle tijd.

Iemand nog suggesties voor een niet te vermoeiende activiteit in Berlijn de dag voor de marathon ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:39

uFx

Hartloper schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:08:
[...]

Ik heb ook die ervaring dat ik de duurlopen beter verteer als ik let op voeding/hydratatie.

Nu loop je rustiger dan tijdens de marathon, en zweet en adem je minder, en verlies je bijgevolg minder water.
Daarom zal je wschl niet moeten plassen bij de marathon met 500ml/uur, en nu wel.

Die snellere hartslag op het einde is normaal. Google eens op cardiac drift. Men weet niet heel zeker wat dit veroorzaakt, deshydratatie wordt genoemd, maar ook oplopende lichaamstemperatuur. Weet dat het normaal is.
Goede punten! Dat van het drinken is inderdaad wel iets om rekening mee te houden. Ben echter niet van plan om meer dan 1 liter mee te nemen tijdens de marathon dus zal dan een combi worden van drinkzak en de verzorgingspunten.

En die cardiac drift ben ik hier vaker tegen gekomen maar heb zelf helemaal niet de link gelegd met mijn bevindingen :D Goed om te weten dat het 'normaal' is. Grappige is inderdaad ook dat je niet het idee hebt dat het zwaarder wordt maar dat je hartslag gewoon wat omhoog gaat. Ik zal alleen nog eens rond gaan kijken of het dan beter is om hetzelfde tempo aan te houden of om de hartslag toch op hetzelfde niveau te houden (en dus langzamer gaan lopen).
Hartloper schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:30:
[...]

Iemand nog suggesties voor een niet te vermoeiende activiteit in Berlijn de dag voor de marathon ?
Oef, tja, er is zoveel te doen in Berlijn. Wat ik zelf een keer een dagje heb gedaan is met het OV een rondje Berlijn en wat interessante punten bezocht. Ik vond het bezoeken van het gesloten vliegveld Tempelhof wel relaxed. Leuk stadspark, veel activiteit (hardlopers, fietsers) en eventueel een optie tot rondleiding. Maar anderen vinden dat weer heel saai en als het je niet bevalt stap je weer in de metro naar een ander punt.

Ander leuk iets is het vervallen pretpark Spreepark bezoeken (kan alleen onder begeleiding).

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-06 15:12
InZane schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:41:
[...]

Leuk, je zit in ongeveer dezelfde situatie als ik. ..
Grappig inderdaad. Los van dat we ongeveer dezelfde tijden lopen heb ik me ook aangemaald voor de mailinglijst van de Rotterdam marathon, die ik volgend jaar wil gaan lopen.
Eigenlijk wou ik dit jaar een marathon lopen, maar bij mij is dat ook niet doorgegaan wegens aan fractuur (sleutelbeen stuk begin dit jaar).
En dan ook nog beide een Fenix 6. on-ge-lo-fe-lijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-06 21:28
@Hartloper je kunt in Berlijn prima fietsen en zo wat highlights meepakken. Doe niet te gek, zul je net zien dat je nu je jezelf geen doel op legt ZO ontspannen loopt dat je de 3.05 haalt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-06 15:19

Niku

Alagaesii

Vraag aan de Stryd gebruikers. Ik heb mijn nieuwe aanwinst net gekoppeld en zie dat ie meteen mijn Garmin (Forerunner 255) historie inclusief vermogensmetingen binnen heeft getrokken en op basis daarvan een CP berekend heeft. Eigenlijk wil ik dat er allemaal uitgooien, want de vermogensdata van Garmin is min of meer onbruikbaar. Weet iemand of dat kan en hoe dat moet? Heb tot nu toe alleen nog maar gevonden hoe ik CP kan resetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:42
Niku schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:10:
Vraag aan de Stryd gebruikers. Ik heb mijn nieuwe aanwinst net gekoppeld en zie dat ie meteen mijn Garmin (Forerunner 255) historie inclusief vermogensmetingen binnen heeft getrokken en op basis daarvan een CP berekend heeft. Eigenlijk wil ik dat er allemaal uitgooien, want de vermogensdata van Garmin is min of meer onbruikbaar. Weet iemand of dat kan en hoe dat moet? Heb tot nu toe alleen nog maar gevonden hoe ik CP kan resetten.
Ik zou stryd support even een berichtje doen, ze zijn heel actief en helpen mij altijd heel goed met dit soort vraagstukken.
Zelf heb ik in al mijn garmin “profielen” het power deel uitgezet om te voorkomen dat garmin power actief wordt en mijn stryd data om zeep helpt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:34
Heeft iemand hier wel eens zijn VO2Max laten testen?

Horloges doen uiteraard maar een schatting, maar lijkt me wel grappig het echt te weten inclusief lactaatdrempel en hartslagzones. Zit er aan te denken om het in het najaar te doen voordat ik met een nieuw trainingsblok voor een marathon begin. Geeft me wellicht ook een beter idee wat betreft streeftijd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NoReseth
Koets89 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:15:
Heeft iemand hier wel eens zijn VO2Max laten testen?

Horloges doen uiteraard maar een schatting, maar lijkt me wel grappig het echt te weten inclusief lactaatdrempel en hartslagzones. Zit er aan te denken om het in het najaar te doen voordat ik met een nieuw trainingsblok voor een marathon begin. Geeft me wellicht ook een beter idee wat betreft streeftijd.
Ik heb dit jaar een uitgebreid sportmedisch onderzoek laten uitvoeren inclusief een omslagpunt meting d.m.v. ademgas analyse.
Mijn VO2 max was 52.5 , waarbij mijn Garmin momenteel 57 aangeeft, en toen ik wat “fitter” (lees sneller) was zelfs 58/59.
Uit die test heb ik mijn hartslag zones gekregen, en nog belangrijker mijn VT1 (aerobe drempel) en VT2. (aenarobe drempel).

Er komt zo enorm veel meer bij kijken dan dat getal of een bepaalde streeftijd wel of niet haalbaar is.
Zo kwam uit de test bij mij dat ik in die fitheid nooit een 10km onder de 40 minuten zou kunnen lopen.
Maar dat mijn plafond rond de 40:20 / 40:30 zou liggen.

Nu kan ik hier een heel heel lang verhaal van maken, maar lang verhaal kort. Ik heb mijn krachttraining totaal niet op orde (understatement). Maar heb een kleine 2 maanden later wel een 5KM in 19:34 gelopen. Dus ik kan je zeker aanraden om zo’n test te doen, maar dan vooral om je hartslag zones en je drempels te krijgen zodat je nog gerichter kan gaan trainen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Gaargod schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:59:
@Hartloper je kunt in Berlijn prima fietsen en zo wat highlights meepakken. Doe niet te gek, zul je net zien dat je nu je jezelf geen doel op legt ZO ontspannen loopt dat je de 3.05 haalt ;)
Mevrouw Hartloper had dat ook al voorgesteld. Normaal zou ik iets rustiger willen doen de dag voor de marathon maar nu maakt het me niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

NoReseth schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:16:
[...]

Ik zou stryd support even een berichtje doen, ze zijn heel actief en helpen mij altijd heel goed met dit soort vraagstukken.
Zelf heb ik in al mijn garmin “profielen” het power deel uitgezet om te voorkomen dat garmin power actief wordt en mijn stryd data om zeep helpt.
Gedaan en gelukt, dat ging heel snel inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koets89
NoReseth schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:00:
[...]

Ik heb dit jaar een uitgebreid sportmedisch onderzoek laten uitvoeren inclusief een omslagpunt meting d.m.v. ademgas analyse.
Mijn VO2 max was 52.5 , waarbij mijn Garmin momenteel 57 aangeeft, en toen ik wat “fitter” (lees sneller) was zelfs 58/59.
Uit die test heb ik mijn hartslag zones gekregen, en nog belangrijker mijn VT1 (aerobe drempel) en VT2. (aenarobe drempel).

Er komt zo enorm veel meer bij kijken dan dat getal of een bepaalde streeftijd wel of niet haalbaar is.
Zo kwam uit de test bij mij dat ik in die fitheid nooit een 10km onder de 40 minuten zou kunnen lopen.
Maar dat mijn plafond rond de 40:20 / 40:30 zou liggen.

Nu kan ik hier een heel heel lang verhaal van maken, maar lang verhaal kort. Ik heb mijn krachttraining totaal niet op orde (understatement). Maar heb een kleine 2 maanden later wel een 5KM in 19:34 gelopen. Dus ik kan je zeker aanraden om zo’n test te doen, maar dan vooral om je hartslag zones en je drempels te krijgen zodat je nog gerichter kan gaan trainen.
ah nice. Dank voor de reactie.

Ja, het is niet zaligmakend voor je streeftijd. Alleen geeft mijn Apple Watch nu een hoge VO2Max die meteen een punt daalt als ik een keer een trailrun doe. Niet zo gek want mijn horloge weet niet dat ik door zand aan het ploegen ben en dat het daarom meer moeite kost. Maar vooral het weten van mijn hartslagzones is winst aangezien ik daar mee train.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:58
Koets89 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:51:
[...]

Ja, het is niet zaligmakend voor je streeftijd. Alleen geeft mijn Apple Watch nu een hoge VO2Max die meteen een punt daalt als ik een keer een trailrun doe. Niet zo gek want mijn horloge weet niet dat ik door zand aan het ploegen ben en dat het daarom meer moeite kost. Maar vooral het weten van mijn hartslagzones is winst aangezien ik daar mee train.
Voor je hartslagzones zou ik vooral de beide drempels laten bepalen (zoals @NoReseth benoemd). Op basis hiervan kan je zo je hartslagzones plotten. VO2max is eigenlijk niet zo waardevol hiervoor... Zie ook deze mooie figuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEkXmxzdUotci3RIlur60pxCrKk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DnuH6xyInWi72Npa5yAVWiYC.webp?f=user_large

Ik deelde eerder al eens een artikel over de vo2max scores van elite marathonlopers (<2:05). Hun waardes varieerden van midden 60 tot hoog in de 80. En toch lopen ze allemaal net zo bizar hard :P

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Koets89 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:51:
[...]

Ik heb in mijn Garmin VO2max recording uitgezet voor trail activiteiten. Weet niet of zoiets ook kan met de Apple Watch, maar misschien de moeite van het bekijken waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
InZane schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:07:
[...]

Ik heb in mijn Garmin VO2max recording uitgezet voor trail activiteiten. Weet niet of zoiets ook kan met de Apple Watch, maar misschien de moeite van het bekijken waard.
Apple heeft niet eens een aparte activiteit voor trail running helaas. Ik pas het naderhand altijd aan op Strava, maar dan is het "kwaad" al geschied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Vanmorgen vanaf mijn horloge (FR265S) de lactate threshold guided test gestart. Vervolgens geen threshold kunnen vinden, naja ok, prima. Maar het viel me op dat de activiteit in connect opeens FTP test heette! Dat is iets anders.... Benieuwd waarom de test nou precies mislukte, of er inderdaad iets raars met m'n HR was of dat hij probeerde een FTP te bepalen met de rather buggy power die van m'n pod komt. Hartslag zag er namelijk niet uitzonderlijk raar uit en tempo lukte ook redelijk. Al was het in de zon wel beduidend moeilijker dan in de schaduw.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Moet zo'n lactate treshold test niet in combinatie met een borstband ?

[ Voor 21% gewijzigd door Hartloper op 23-08-2023 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Hartloper schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:12:
Moet zo'n lactate treshold test niet in combinatie met een borstband ?
Als ik kies voor 'drempeltest', dan krijg ik inderdaad een melding dat een hartslagband vereist is.

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ja, ik heb een polar verity sense, zonder externe band kan je die test helemaal niet starten.

• m0ridin
@Poekie Hier slaagt die test ook niet altijd, kan je de activiteit evt posten? Soms is het inderdaad dat het niet helemala lukt de hartslag in de gewenste zone te krijgen/houden, of de verschillen in hartslag te klein zijn, of verschil in tempo te klein... of gewoon een kop-of-munt random number generator die beslist 'nope, not today!'

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
@Poekie
Bij mij ook weleens mislukt. Best aardig gas geven (ik vond het een zware workout), en met borstband, maar uiteindelijk was de melding dat het niet gelukt was. Ik heb het daarbij gelaten. Geen zin als het wederom mislukt. Als er details zijn wat je kunt doen voor meer succes, ben ik nieuwsgierig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

In dit geval zou het kunnen doordat ik op mijn - naar wat bleek - laatste 3 min van de schaduw met wat tegenwind naar vol in de zon met ook wat minder wind, waardoor mijn tempo wat omlaag ging. HR was wel lekker hoog haha.
https://connect.garmin.com/modern/activity/11854102908

Op strava sloop ik altijd de HR eraf, want eigenlijk is HR niet interessant voor derden. Mijn 140 bpm zegt iets heel anders dan een ander zijn 140 bpm.

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-06 21:23
Volgens mij kan het ook zonder de test te starten. Als je een bepaalde tijd in de hogere zones zitten 15 of 20 minuten ofzo in zone4/5 dacht ik krijg j eook een LT waarde. Ik doe vaker intervallen met borstband Wahoo Tickr en dan bij de langere/intensievere intervallen krijg ik ook een nieuwe berekening.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-06 11:23
Lees nog steeds af en toe mee, kom wat minder aan hardlopen toe de laatste maanden. Eigenlijk is sinds april de consistentie er wel uit, het leven gooide flink wat tegenslagen deze kant op. Gewoon even andere prioriteiten.

Gelukkig lukt het af en toe nog wat tijd te vinden, opvallend genoeg ben ik sinds de komst van kinderen een stuk minder ‘lui’. Eerst kon ik prima nog een aflevering van een serie kijken om daarna met moeite van de bank te komen. Nu grijp ik het beetje tijd dat er is en ben binnen 5 minuten de deur uit. Beter eigenlijk. :)

Zo ook vanochtend; de jongste vroeg wakker, die een flesje melk en zelf een banaan, hardloopbuggy klaar en gaan. Zo rond zeven op pad en na een half uurtje sliep die weer in de buggy. Een goeie twee uur later weer thuis met 25km achter de rug. Opvallend veel complimenten van allerlei oudere mensen die ook al hun zaterdagsklusjes aan het doen waren of op de racefiets ons inhaalden.

Verder dan 15km was ik niet van plan, maar het weer was top en zat er wel lekker in. Dochter sliep ook lekker door. Had zelf wel wat honger richting het eind maar was ergens ook wel benieuwd wat daar de impact van is. Dat viel eigenlijk wel mee, warm eten als lunch ipv avondeten scheelt een hoop qua energie voor de rest vd dag.

Hopelijk komende tijd weer richting de 3x per week, nu blijft het vaak steken op 1 of 2x. Maar goed, allang blij dat dit nog zonder moeite gaat, teken dat de conditie wel op peil blijft. Binnenkort weer wat intervallen op zoeken. Oog op de 4Mijl van Groningen om in ieder geval vorig jaar te evenaren, verder vooral lekker lopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Met een koffie voor de buis, kijken naar het WK marathon. Eens kijken hoever Nageeye het schopt.
Ze lopen niet supersnel, dat is in zijn voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Hartloper schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 07:48:
Met een koffie voor de buis, kijken naar het WK marathon. Eens kijken hoever Nageeye het schopt.
Ze lopen niet supersnel, dat is in zijn voordeel.
Edit: dit wordt 'm niet, hij is aan het wandelen op 25km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Hartloper schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 08:25:
[...]

Edit: dit wordt 'm niet, hij is aan het wandelen op 25km.
Ik las het net, jammer!

Gelukkig is er nog meer moois later vandaag. Ik zit zelf in een dipje de afgelopen 2 weken. Ik was(/ben?) niet vooruit te branden, dus heb nauwelijks wat gedaan. Denk dat ik misschien ondanks blessurevrij teveel heb gedaan afgelopen tijd. Straks eens een kort rondje doen. In ieder geval kwam het goed uit, ik zit al elke avond naar mooie wedstrijden te kijken :)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:55
Maandag1987 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:42:
Tijd voor een update. Sinds de halve marathon in april heb ik wat gas teruggenomen om van enkele pijntjes af te komen. Een pijntje blijft hardnekkig waardoor ik op dit moment vooral veel kilometers maak op een rustig tempo.

Toch heb ik nog twee wedstrijden gelopen: een halve marathon werd een 10km omdat het mij niet verstandig leek een halve marathon te lopen bij de verwachte warmte (30+ en benauwd). Het was mijn eerste 10km wedstrijd (die in januari bleek 9,5km te zijn...) en dat beviel goed. Ik had weinig verwachtingen vooraf qua eindtijd maar die was ondanks de warmte beter dan verwacht (43min44sec).

Begin juli heb ik een EM baanwedstrijd gelopen, ook een nieuwe ervaring en ook daar heb ik rekening gehouden met de warmte. De eerste ronde (400m) ging veel harder dan gepland (1min18sec) waarna ik de rest vlak heb uitgelopen rond de 1min30sec. De dag erna heb ik zonder moeite een training van 19km afgewerkt, wat bevestigd dat de conditie momenteel super is.

Het idee is dat ik eind augustus vier weken achtereen een wedstrijd loop, waarvan 2 op snelheid (10 EM en HM) en 2 rustig (2x HM) met een familielid, welke aan het trainen is voor een eerste HM (in Eindhoven).

Het idee van de hele marathon blijft terug komen, vooral om dat de conditie op dit moment zo goed is en ik geen moeite heb met 50km per week. Ook zie ik het wel zitten om 4 keer 30+km te lopen als voorbereiding. Alleen de weken met 70km, 80km, 90!km welke in een traditioneel marathon schema zitten, schrikken me af. De vraag die vooral speelt is, hoeveel slack kan ik nemen op een traditioneel schema en toch goed voorbereid zijn op een hele marathon. (4 keer per week trainen, 50-60km per week met een enkele uitschieter naar boven als ik een 30+km loop doe).

Voor nu heb ik me voorgenomen om dit jaar in een training 30km te gaan lopen en daar rustig naar toe te trainen. In de winter wil ik enkele crosses gaan doen en vanuit daar kijken we verder.

Enne we blijven tweakers dus recent mijn Garmin FR 245 vervangen door een FR 265. Vooral de vooruitgang in GPS, het amoledscherm en de mogelijkheid met trainen op vermogen (icm HRM Pro Plus) hebben me over de streep getrokken.
De periode met wedstrijden is aangebroken. Gisterenmiddag 17.00 was de start van de 10 EM. Het ambitieuze idee was om 4.20 min/km te lopen zonder hier specifiek voor getraind te hebben. Een eindtijd onder de 1u10min was het doel. De eerste 7km pakte ik wat winst op het schema door een snelle start. Helaas, had ik vanaf km 6 steken in mijn zin gekregen en werden die steeds erger. Ik moest terug in tempo vanaf km 7 en ik liep km 9 en 10 in 4.35. De pijn zakte daarna en vanaf km 13 kon ik het opbrengen om te versnellen. Ik kon naar een loper voor me toelopen, welke ik voorbij ging. Hij haakte aan en passeerde mij weer de laatste kilometer, ik moest een klein gaatje laten. We liepen een derde loper voorbij, welke bij mij aanhaakte. Toen hij op 300meter me voorbij wilde lopen, riep ik iets als "No fucking way" en begon vol te sprinten. Uiteindelijk liep ik de andere loper ook nog ruim voorbij. Met drie snelle laatste kilometers eindigde ik in 1u9min37sec. Doel behaald!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hartloper
Met de kuitblessure gaat het gelukkig goed.

Ik denk dat het verschil maakt dat het niet veroorzaakt werd door hardlopen, en dat hardlopen het daardoor niet beïnvloedt. Hoop ik.
Donderdag en vrijdag heb ik rustig 5km gelopen zonder klachten, en vandaag 17 km aan 5:00/km. Da's wel een stuk minder dan de 30 km die in het schema stond.

Hartslag ging vandaag nooit boven de 140/' dus conditie is echt wel OK, maar de benen werden wel moe na 15 km.

Ik denk dat ik mijn schema vanaf volgende week terug kan opnemen, al denk ik erover om dinsdag (gepland 1 uur rustig waarin 3 keer 12 minuten aan 4:15 ) gewoon 1 uur rustig te lopen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-06 21:53
Gisteren een nieuwe snelste tijd gelopen op de 10km. Een prestatie waar ik best tevreden mee ben - 41.37

Tijd voor een nieuw doel - <40.00. Momenteel doe ik 1x intervallen, en 2 a 3 10-12km runs in de week. De meeste runs zijn met een hartslag van rond de 140 (max hartslag 190) maar af en toe kan ik het toch niet laten om even wat te versnellen. Zie het als 2 langzame runs en 1 iets snellere.

Tijdens de wedstrijd van gisteren merkte ik dat ik rond KM 6/7 een soort inkakker had en daarna weer op stoom kwam rond km 9/10.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUZC9DI8fRNt7Rl7ww0x-MdFY5s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E7osjOZDamiJLdntEg9ZCAOf.jpg?f=user_large

Hebben de specialisten hier nog advies om meer richting die 40.00 te trekken? Die inkakker rond kilometer 6/7 moet er even uit.

[ Voor 15% gewijzigd door WillemJanJansen op 28-08-2023 13:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slickk
WillemJanJansen schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:53:
Gisteren een nieuwe snelste tijd gelopen op de 10km. Een prestatie waar ik best tevreden mee ben - 41.37

Tijd voor een nieuw doel - <40.00. Momenteel doe ik 1x intervallen, en 2 a 3 10-12km runs in de week. De meeste runs zijn met een hartslag van rond de 140 (max hartslag 190) maar af en toe kan ik het toch niet laten om even wat te versnellen. Zie het als 2 langzame runs en 1 iets snellere.

Tijdens de wedstrijd van gisteren merkte ik dat ik rond KM 6/7 een soort inkakker had en daarna weer op stoom kwam rond km 9/10.

[Afbeelding]

Hebben de specialisten hier nog advies om meer richting die 40.00 te trekken? Die inkakker rond kilometer 6/7 moet er even uit.
Sub 40 is nog wel echt een grote sprong vanaf hier. Zou eerder sub 41 als eerste doel stellen.

Probeer wat consistenter te lopen want een verval van 4:00 naar 4:23 is wel flink. Je bent zo te zien veel te hard gestart, kunt je beter wat inhouden en rond 4:10 - 4:15 qua tempo gaan zitten.

Wat doe je als snelle sessie?

Misschien dat je de afstanden nog wat uit kunt breiden. Meeste winst zit waarschijnlijk in je aërobe basis en verbeteren daarvan. Dat is geen hogere wiskunde: meer kilometers maken over een lange, consistente tijd. Bijv uitbreiden naar een duurloop á 15-20 km. Dan iets toespitsen op meer snelheidswerk in de weken naar een evenement toe (intervallen met 1km blokken bijv) en dan komt het wel goed. Blijf ook vooral blessurevrij en probeer die rustige lopen zeker door te zetten, daar zit die basis in.

Die inkakker rond km 6/7 heb ik zelf vaak ook last van. Vind ik moeilijk om goed advies over te geven. Wat bij mij helpt is om dan echt proberen te focussen op de techniek: bewust goede stappen zetten, armzwaai zo steady mogelijk, bovenlichaam stilhouden, dat idee. Juist dan de mentale focus hebben en de laatste kilometers red je wel.

Sowieso ben je echt goed bezig, het is alleen makkelijker gezegd dan gedaan om op dit tempo er ‘zomaar’ anderhalve minuut af te snoepen. Het zijn “maar” 10km. Wees vooral trots op wat je nu al bereikt hebt en niet te ongeduldig vooruit kijken. Dat komt wel. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemJanJansen
Slickk schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:02:
[...]

Sub 40 is ...
...

Dat komt wel. :)
Bedankt voor je advies. Ik denk dat je 'm aardig goed uiteenzet.

Ik denk dat <40 wel te doen moet zijn. De tijd waarin het moet gebeuren heb ik nog niet echt bepaald maar de huidige 41.37 heb ik binnen een paar maanden trainen behaald na een hele tijd niet zoveel te hebben gedaan. Het zijn slechts 97 seconden. Een paar kg lichaamsgewicht en een wat betere uitvoering doen wellicht al een hoop.

Het wedstrijdverloop was inderdaad niet goed. Normaal gesproken loop ik altijd opbouwend kwa snelheid. Als je halverwege opblaast dan is dat mentaal niet echt handig. Het liefst zijn de laatste kilometers de snelste kilometers voor mij. Het gebrek aan wedstrijdervaring heeft dat hier een beetje in de war gegooid. Je laat je onbewust toch een beetje mee gaan met andere deelnemers.

De "snelle sessie" is eigenlijk helemaal niet zo snel. Meestal is dat een beetje rond de 5.00/ km gemiddeld. De langzamere sessie is zo rond de 5.20-5.30. Men zegt dat de zone 2 training heilig is. Daar hou ik me doorgaans aan. Alleen de intervaltrainingen een stuk intensiever. Het liefst loop ik mezelf daar helemaal stuk. Afhangende van de training lukt dat meestal wel aardig. Dat doe ik pas een week of 6-7 maar ik merk dat je daar enorm veel profijt van hebt. De voorbereiding naar deze run was eigenlijk te kort. Het liefst had ik nog een paar weken wedstrijdtempo willen aanwennen.

Ik zal eens kijken of ik het aantal kilometers wat kan uitbreiden. Voorlopig gaat het redelijk goed kwa gezondheid. Af en toe kleine pijntjes maar dat hoort er een beetje bij denk ik. Bij langere runs pak ik vaak grote stukken onverhard. Dat helpt de gewrichten wel wat.

Het advies op de inkakker ga ik proberen. Het rare is dat het niet echt te herleiden is naar een hogere hartslag oid. Misschien toch een mentaal dingetje dan. Je techniektips maar eens toepassen.

Ongeduld is het niet denk ik. Ik ben gewoon weer nieuwe doelen aan het zetten en ben tevreden met de progressie. Met een doel kom je verder denk ik. Het voornaamste is lol blijven hebben in het lopen en tegelijkertijd progressie te boeken. Daar haal ik dan weer meer lol uit. De enige limiterende factor is momenteel het aantal kilometers dat ik per week kan lopen zonder over de kop te gaan. Dat probeer ik rustig uit te bouwen. De motivatie is wat sterker dan de gewrichten en pezen.

Bedankt voor de tips. Het wordt erg gewaardeerd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-06 15:39
Jezelf "stuk" lopen tijdens de training is garantie op een blessure. Bewaar dat stuk gaan lekker voor de wedstrijd.

En met doelen stellen is helemaal niks mis. Maar tussendoelen zijn nog een stuk beter voor de motivatie. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Roadman schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:54:
Jezelf "stuk" lopen tijdens de training is garantie op een blessure. Bewaar dat stuk gaan lekker voor de wedstrijd.

En met doelen stellen is helemaal niks mis. Maar tussendoelen zijn nog een stuk beter voor de motivatie. :)
You train to get fitness, not to test fitness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
Je moet jezelf niet letterlijk stuk lopen maar er mag best wat pit in je intervalwerk zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
[...]

Congrats met de PR *O*

Richting de 40 is vooral een kwestie van meters maken en consistent blijven trainen. Die inkakker vertelt mij vooral dat je te hard van stapel bent gelopen en dat veel sneller er nu conditioneel nog niet in zit. Kortom lekker door blijven trainen want je lijkt aardig op weg :)

Je volgende bericht lezende ben ik wel benieuwd naar de interval trainingen die je loopt. Het zou wel eens kunnen dat je net ff iets te diep gaat. Soms is vol de verzuring in lopen prima, maar vaak wil je toch net onder je omslagpunt blijven. Train je een iets ander systeem _wat waarschijnlijk beter past bij een 10k_ en verminder je de impact een beetje. Denk aan 6x1000m of 5x6 min tegen je drempel aan. Daarbij wil je de laatste rep gewoon net zo hard lopen als de eerste én het gevoel hebben dat je er nog wel eentje had kunnen doen. Kortom: gecontroleerd hard.

Richting die 40:00 zou ik als tussendoel je zinnen op een sub 20 5k zetten (of een <19:30 oid).

[ Voor 6% gewijzigd door Roozzz op 28-08-2023 20:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper

[Afbeelding]

Dat inkakken is niet zo gek, hoor, ik denk dat het vrij standaard is. Je start vrij snel, na halfweg begint het zwaar te worden en voor de laatste kilometers pers je er nog eens alles uit. En voila, je hebt een snelheidsverloop zoals dat van jou.

Hoe verbeteren ?

Meer kilometers maken, maar wel rustig opbouwen. Je zou kunnen in het weekend een wat langere duurloop kunnen doen van 15-16 km.
Je intervaltraining zou je de intervallen van 0,5-1km aan 4:00-4:15min/km kunnen doen, bouw dat rustig op om niet geblesseerd te raken.
Naast 2 rustige trainingen en 1 intervaltraining kan je in de vierde training (ook een rustige duurloop) een paar tempoblokjes steken, bv 2 keer 10 minuten aan 4:40min/km.
Maar miskijk je niet op intervallen en tempo's, uiteindelijk moet vooral je aerobe conditie groeien. Als je nog niet zo lang bezig bent, is consistentie vaak al voldoende om te blijven verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
Roozzz schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 20:11:
[...]

Congrats met de PR *O*

Richting de 40 is vooral een kwestie van meters maken en consistent blijven trainen. Die inkakker vertelt mij vooral dat je te hard van stapel bent gelopen en dat veel sneller er nu conditioneel nog niet in zit. Kortom lekker door blijven trainen want je lijkt aardig op weg :)

Je volgende bericht lezende ben ik wel benieuwd naar de interval trainingen die je loopt. Het zou wel eens kunnen dat je net ff iets te diep gaat. Soms is vol de verzuring in lopen prima, maar vaak wil je toch net onder je omslagpunt blijven. Train je een iets ander systeem _wat waarschijnlijk beter past bij een 10k_ en verminder je de impact een beetje. Denk aan 6x1000m of 5x6 min tegen je drempel aan. Daarbij wil je de laatste rep gewoon net zo hard lopen als de eerste én het gevoel hebben dat je er nog wel eentje had kunnen doen. Kortom: gecontroleerd hard.

Richting die 40:00 zou ik als tussendoel je zinnen op een sub 20 5k zetten (of een <19:30 oid).
Bedankt. Klopt absoluut. De start was wat te snel. Het was ook een beetje aftasten waar de grens lag. Die kende ik simpelweg nog niet echt daar ik niet echt de tijd gehad heb om goed te testen waar deze grens ligt. Dan loop je mee met een hoop andere lopers en wordt dat na een tijdje wel duidelijk. Een nieuwe run zou ik iets anders inkleden.

De intervallen veranderen wekelijks. Het is in de vorm van een groepstraining en over het algemeen zit er altijd een soort opbouw in. We houden uiteraard rekening met de totale training en gaan niet als een kip zonder kop. Het zou inderdaad wel kunnen dat we af en toe wat te diep gaan. Ik zal er eens iets meer op letten.

Je tussendoelen zijn interessant. De 5km is een leuke afstand om wat dingetjes op te proberen.
Hartloper schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 20:19:
[...]

Dat inkakken is niet zo gek, hoor, ik denk dat het vrij standaard is. Je start vrij snel, na halfweg begint het zwaar te worden en voor de laatste kilometers pers je er nog eens alles uit. En voila, je hebt een snelheidsverloop zoals dat van jou.

Hoe verbeteren ?

Meer kilometers maken, maar wel rustig opbouwen. Je zou kunnen in het weekend een wat langere duurloop kunnen doen van 15-16 km.
Je intervaltraining zou je de intervallen van 0,5-1km aan 4:00-4:15min/km kunnen doen, bouw dat rustig op om niet geblesseerd te raken.
Naast 2 rustige trainingen en 1 intervaltraining kan je in de vierde training (ook een rustige duurloop) een paar tempoblokjes steken, bv 2 keer 10 minuten aan 4:40min/km.
Maar miskijk je niet op intervallen en tempo's, uiteindelijk moet vooral je aerobe conditie groeien. Als je nog niet zo lang bezig bent, is consistentie vaak al voldoende om te blijven verbeteren.
Dank. De tempoblokjes zijn ook een mooie toevoeging en dat maakt het ook iets interessanter. Op de intervallen heb ik iets minder invloed. Deze trainingen zijn meestal vooraf bepaald en zijn in groepsverband. Al kun je natuurlijk je wel je eigen tempo bepalen. We houden de consistentie er in. Het gevoel dat er nog veel rek in zit is aanwezig dus hopelijk zet dat dan ook zoden aan de dijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
Je zou eens aan de trainer(?) kunnen vragen wat het doel van de intervallen is. Typisch zit er een soort logica in. Denk bijvoorbeeld aan het kweken van tempogevoel, anaeroob snelheidswerk of juist drempel- of tempowerk. Als je naar een doel toegewerkt zit er vaak een volgorde in.

Afhankelijk van waar je in de cyclus zit zal je focussen op bepaalde onderdelen. Midden in een cyclus is het waarschijnlijk lastig om pr's te lopen, terwijl je mogelijk wel goed op weg bent. Dan hoef je dus ook niets bij te schaven, de trainer regelt dat in principe...

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-06 15:50
Ik liep zondag ook een PR op de 10k, van 41:55 naar 39:35. Die sub 40 zat er ook al een tijdje in maar simpelweg niet van gekomen om er een keer voor te gaan (Geen wedstrijdjes en andere trainingsplanning).

Een week of 3 terug liep ik een PR op de 5k, 19:15 en nu in die 10 ging de eerste 5 in 19:20.

Komende zondag moet de PR op de halve er aan, die staat nu op 1:33.39 en ik wil sub 1:30 lopen.

Daarna nog 2 maanden tot de marathon van New York. Wel heel fijn dat ik in de voorbereiding daar op dus al flink wat PR's aangescherpt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
WizzlerNL schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:26:
Ik liep zondag ook een PR op de 10k, van 41:55 naar 39:35. Die sub 40 zat er ook al een tijdje in maar simpelweg niet van gekomen om er een keer voor te gaan (Geen wedstrijdjes en andere trainingsplanning).

Een week of 3 terug liep ik een PR op de 5k, 19:15 en nu in die 10 ging de eerste 5 in 19:20.

Komende zondag moet de PR op de halve er aan, die staat nu op 1:33.39 en ik wil sub 1:30 lopen.

Daarna nog 2 maanden tot de marathon van New York. Wel heel fijn dat ik in de voorbereiding daar op dus al flink wat PR's aangescherpt heb.
Mooie bevestiging(en) dat je lekker op weg bent in de trainingen!

Waar mik je op in New York? Op een vlakke route zou ik denken aan een 3:05-3:10 op basis van deze tijden, maar New York is natuurlijk niet vlak :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoReseth
Wow wat een tijden!
Toen ik begon met lopen vlogen de minuten van de PR's af. En dan heerst al snel een soort van overschatting.
Ik ging van 58 vrij snel richting 45 op de 10.
Toen dacht ik die 40 daar duik ik wel " even " onder.
En dan pas merk je dat hoe harder het gaat, hoe meer werk er verzet moet worden om überhaupt kleine stappen te kunnen zetten. Bij mij is nu de eerste stap richting sub20 op de 5 gelukt. Ook daar kwam bij mij weer een overschatting van die 40 lukt ook wel. Maar opnieuw heb ik daar mijn hoofd gestoten, en dan merk je dat je echt wel serieus moet trainen wil je die sub40 lopen.
Als ik zie dat je "maar" 1x in de week interval loopt, twijfel ik of je daar voldoende aan hebt om echt de stap te kunnen zetten. Ik denk dat je misschien richting 4x trainen moet gaan, zodat je 2 "snelheid" sessies kan doen, en zodat je ook nog voldoende ruimte hebt voor rustige loopjes. Met 3x wordt het al lastiger om 2 snelheids trainingen in te passen.

Maar of je het nu wel of niet op korte termijn haalt, je bent hardstikke goed bezig. Consistentie in je training is belangrijk, dus keep up the good work!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

NoReseth schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:58:
Wow wat een tijden!
Toen ik begon met lopen vlogen de minuten van de PR's af. En dan heerst al snel een soort van overschatting.
Ik ging van 58 vrij snel richting 45 op de 10.
Toen dacht ik die 40 daar duik ik wel " even " onder.
En dan pas merk je dat hoe harder het gaat, hoe meer werk er verzet moet worden om überhaupt kleine stappen te kunnen zetten. Bij mij is nu de eerste stap richting sub20 op de 5 gelukt. Ook daar kwam bij mij weer een overschatting van die 40 lukt ook wel. Maar opnieuw heb ik daar mijn hoofd gestoten, en dan merk je dat je echt wel serieus moet trainen wil je die sub40 lopen.
Als ik zie dat je "maar" 1x in de week interval loopt, twijfel ik of je daar voldoende aan hebt om echt de stap te kunnen zetten. Ik denk dat je misschien richting 4x trainen moet gaan, zodat je 2 "snelheid" sessies kan doen, en zodat je ook nog voldoende ruimte hebt voor rustige loopjes. Met 3x wordt het al lastiger om 2 snelheids trainingen in te passen.

Maar of je het nu wel of niet op korte termijn haalt, je bent hardstikke goed bezig. Consistentie in je training is belangrijk, dus keep up the good work!
Denk niet dat zulke stappen per se door meer kwaliteit komt hoor, eerder gewoon kwantiteit, meer volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17-06 18:10
Met Berlijn omcirkeld op de agenda ben ik nu bezig met het afwerken van de laatste 2 weken ‘volle bak’ trainen. Deze en volgende week nog een keer een 35k en dan zit ik nu met het volgende idee te spelen:

Twee weken voor de marathon wil ik een 10EM wedstrijd lopen als ‘test’ voor het grote doel verderop. Een beetje wennen weer aan wedstrijdspanning en even lekker gas geven. Maar ook als laatste mogelijkheid om schoenen te testen, ik zit nu te denken aan de VF3 of AF2. Daar wil ik dan 1x een lange training op hebben gelopen en het liefst één wedstrijd.

Wat zijn jullie gedachten over een wedstrijd zo 2 weken voor de marathon?

VF3 / AF2, volgens legio youtube kanalen in je op beide de marathon goed lopen en ook voor een 10EM moet dat kunnen. Beide bestellen en kijken welke het lekkerst zit?

Tijdens mijn laatste lange loop rond de 20 graden en 35k merkte ik toch wel het flinke zout verlies. Niet dat ik overdadig zweet, ik zou het normaal noemen, maar ik merkt het zeker. Ik wil wat elektrolyten gaan nemen / zoutpil. Tips / goede ervaringen hierin misschien iemand? :)

[ Voor 14% gewijzigd door Laurences op 30-08-2023 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Laatst online: 20-06 15:39
Laurences schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:35:

Helemaal prima en vooral doen! (y)
Zelf loop ik vaak 2 weken voor de marathon nog een halve marathon op tempo.

[ Voor 14% gewijzigd door Roadman op 30-08-2023 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
Met Berlijn omcirkeld op de agenda ben ik nu bezig met het afwerken van de laatste 2 weken ‘volle bak’ trainen. Deze en volgende week nog een keer een 35k en dan zit ik nu met het volgende idee te spelen:

Twee weken voor de marathon wil ik een 10EM wedstrijd lopen als ‘test’ voor het grote doel verderop. Een beetje wennen weer aan wedstrijdspanning en even lekker gas geven. Maar ook als laatste mogelijkheid om schoenen te testen, ik zit nu te denken aan de VF3 of AF2. Daar wil ik dan 1x een lange training op hebben gelopen en het liefst één wedstrijd.

VF3 / AF2, volgens legio youtube kanalen in je op beide de marathon goed lopen en ook voor een 10EM moet dat kunnen. Beide bestellen en kijken welke het lekkerst zit?

Tijdens mijn laatste lange loop rond de 20 graden en 35k merkte ik toch wel het flinke zout verlies. Niet dat ik overdadig zweet, ik zou het normaal noemen, maar ik merkt het zeker. Ik wil wat elektrolyten gaan nemen / zoutpil. Tips / goede ervaringen hierin misschien iemand? :)
Hoe hard wil je die 10EM gaan lopen? Op je beoogde marathon-tempo of sneller? Ik zou veel sneller niet gaan doen, je bent nu ook tussendoor aan het herstellen van je marathontraining en dan zo'n pittige wedstrijd zorgt er alleen maar voor dat het herstellen langer duurt en je in die 2 weken van tapering minder hersteld dan zou kunnen.

Ik zweer zelf bij de Vaporfly, maar heb de Alphafly dan eerlijk gezegd ook niet getest. Zijn beide erg goed als ze goed zitten (Nike en brede voeten is geen match..), de Vaporfly is wat gangbaarder en op kortere afstanden ook heer en meester. In die zin kun je de Vaporfly dus vaker gebruiken omdat die wat lichter is. Zie genoeg profs de Vaporfly eerder gebruiken dan de Streakfly, terwijl die specifiek voor de 5 of 10km bedoeld is.

Als je het budget en de tijd hebt om ze beide te testen; ga ervoor. Ze zijn wel verschillend, maar qua bewezen resultaat komt het op hetzelfde uit. Dus conclusie; persoonlijke voorkeur is de doorslaggevende factor. :) De VF is vaak wel wat vriendelijker geprijsd dan de AF geloof ik. Of nouja, ik zou dan eerder voor de VF2 gaan ipv VF3, verschil is de €100 niet waard denk ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WizzlerNL
Roozzz schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:32:
[...]

Mooie bevestiging(en) dat je lekker op weg bent in de trainingen!

Waar mik je op in New York? Op een vlakke route zou ik denken aan een 3:05-3:10 op basis van deze tijden, maar New York is natuurlijk niet vlak :P
Ja zo voelt het op dit moment ook, 3 weken terug zat ik er nog even doorheen maar nu gaat het allemaal vanzelf. Het schema zit wel erg goed in elkaar dus dat mijn trainer opgesteld heeft tot nu toe.

Qua tijd was de focus aan het begin van het schema (18 weken vooraf) 3:20, dat is na 4 weken aangepast naar 3:10 (Pace 4:30) en nu loop ik m'n marathon blokken ongeveer in 4:25 (Eindtijd 3:06). Voor New York zeggen ze dat er vanwege de hoogtemeters en met name drukte op het parcours minimaal 5 minuten bij moeten dus ik denk dat ik onder de 3:15 blij ben (En met 3:20 trouwens ook, het is tenslotte mijn eerste).

Ik kom uit het Survivalrun/Trailrun dus hoogtemeters maak ik sowieso wel redelijk en heb ik niet veel moeite mee, loop 23 sept ook de 28k Zevenhevelentrail. En in NY zit ik in Wave 1 dus hoop dat het daardoor qua drukte ook wel mee valt.

Ik heb er vooral al heel veel zin in! Ik loop voor KiKa en heb mijn streefbedrag ook al gehaald dus dat is ook wel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Persoonlijk zou ik dat niet doen, je zal maar geblesseerd raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
@Laurences een 10 mijl op marathontempo 14 dagen voor de marathon is helemaal geen slecht idee, een 10 mijl zo hard mogelijk lopen is absoluut af te raden.
Zelf heb ik een lokale 10km wedstrijd 14 dagen voor Berlijn, waar ik veel mensen ken en waar ik graag zou lopen, maar het ligt niet in mijn karakter om op een wedstrijd niet tot het gaatje te gaan, en dus daarom ga ik niet deelnemen.
Vroeger heb ik wel nog een 10 km all-out gelopen 14 dagen voor een marathon, en dan duurde het echt lang vooraleer ik terug fris was, zodat ik die laatste 2 weken verder weinig gelopen heb.

Qua schoenen heb ik alle Vaporflyversies gehad en 1 paar Alphafly's. Die Alphafly's heb ik verkocht. Ze zijn OK, maar ze voelen lomper dan de Vaporfly's en ze zijn ook iets zwaarder.
De Vaporfly's voelen gewoon lichter en sneller.
Vaporfly 3 heb ik gekocht en voelen fantastisch aan de voeten, maar ik wil ze sparen voor Berlijn en heb er nog niet mee gelopen.
Trouwens als je kijkt naar elite en subelite, dan zie je dat de meesten met Vaporfly's lopen en niet met Alphafly's.

@WizzlerNL je recente 10k PR zegt dat je de marathon onder de 3:15 moet kunnen lopen. Maar volgens mij niet op je eerste poging en zeker niet als die eerste NY is.

[ Voor 7% gewijzigd door Hartloper op 30-08-2023 20:20 ]

• z0ran
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-12-2023
Blijft moeilijk voor mij om consistent te blijven lopen met een hectisch leven (jonge kinderen+werk). 's Ochtends heel vroeg (5:45-6:45) is eigenlijk ideaal heb ik deze zomer een paar keer ondervonden. Maar nu de dagen terug korter worden en zo vroeg al donker is ebt de motiviate weg. Zijn er hier mensen die consistent zo vroeg lopen, ook doorheen de donkere herfst- en wintermaanden? Tips welkom...maar het is allicht een kwestie van gewoon doen:-)

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:50
@z0ran herken je probleem ;) De avond ervoor rustig aan doen met alcohol :p En je kleren/lampje klaarleggen voor de volgende ochtend zodat er zo min mogelijk obstakels zijn.

• WizzlerNL
Hartloper schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:11:
@WizzlerNL je recente 10k PR zegt dat je de marathon onder de 3:15 moet kunnen lopen. Maar volgens mij niet op je eerste poging en zeker niet als die eerste NY is.
Waarom zou dat op de eerste niet lukken? Dat NY circa 5 min langzamer is door drukte en hoogte verschil verklaarbaar. Maar waarom zou je op de eerste niet onder de 3:15 lopen?

• SVMartin
  • Niet online
z0ran schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:25:
Blijft moeilijk voor mij om consistent te blijven lopen met een hectisch leven (jonge kinderen+werk). 's Ochtends heel vroeg (5:45-6:45) is eigenlijk ideaal heb ik deze zomer een paar keer ondervonden. Maar nu de dagen terug korter worden en zo vroeg al donker is ebt de motiviate weg. Zijn er hier mensen die consistent zo vroeg lopen, ook doorheen de donkere herfst- en wintermaanden? Tips welkom...maar het is allicht een kwestie van gewoon doen:-)
Ik loop 's avonds wanneer de kinderen op bed liggen. Soms pak ik ook een kwartiertje extra pauze en loop tussen de middag. Moet je wel thuis kunnen werken of op kantoor kunnen douchen. Collega's hebben er tegenwoordig wel begrip voor dat je ook nog fit moet blijven naast je werk.

• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06 19:23

Flipm0de

geen

SVMartin schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:13:
[...]

Ik loop 's avonds wanneer de kinderen op bed liggen. Soms pak ik ook een kwartiertje extra pauze en loop tussen de middag. Moet je wel thuis kunnen werken of op kantoor kunnen douchen. Collega's hebben er tegenwoordig wel begrip voor dat je ook nog fit moet blijven naast je werk.
ja dit, en in de avond als het al donker is soms op de loopband in de sportschool.

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-06 22:24

T-8one

take it easy, take a sisi

Ik herken het, ik probeer regelmatig thuis te werken en dan kan ik van 07:30 tot 09:00 hardlopen.
s'avonds werkt voor mij minder goed, ik moet na het avondeten tenminste anderhalf uur wachten om te kunnen lopen, anders krijg ik last van mijn maag en daarnaast ben ik s'avonds ook vaak gewoon te moe om nog lekker te lopen.
Tussen de middag is ook een optie als ik thuis werk, maar s'ochtends werkt voor mij toch het beste.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

• Niku

Niku

Alagaesii

Twee weken van te voren lijkt me wel krap. Ik loop zelf twee wedstrijdjes in de voorbereiding. Vorige week woensdag een 10k en aanstaande zondag een halve marathon. Die halve marathon is vijf weken van te voren, daar heb ik zelf wel een goed gevoel bij, maar zou 'm niet later willen lopen.

• Roozzz
Je zou ook kunnen kijken of je een rondje in de lunchpauze kan doen. Krijg je misschien zelfs nog wel een paar collega's mee. Voor diverse collega's helpen de lunchrondjes ontzettend goed als stok achter de deur om toch te gaan lopen. Ondanks drukte / slechte weer / geen zin / zere grote teen / ...
Ook prima toepasbaar voor een wandeling of rondje op de racefiets of mtb btw :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
WizzlerNL schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:55:
[...]

Waarom zou dat op de eerste niet lukken? Dat NY circa 5 min langzamer is door drukte en hoogte verschil verklaarbaar. Maar waarom zou je op de eerste niet onder de 3:15 lopen?
Kan natuurlijk prima ervoor gaan, maar voorspellingen qua marathon tijd op basis van 10k zijn wel vrij globaal en tja... Een marathon is een marathon, daar kan van alles gebeuren.

High risk high reward, ik hou ervan en als je er graag voor wil gaan (en het echt enigszins realistisch is, niet als het bij voorbaat eigenlijk wel kansloos is) dan doen. Maar weet wel dat het dan ook heel erg naar kan gaan worden door laatste 7-10km.

Ik had ook een wel erg optimistisch doel voor mijn eerste, niet gehaald en compleet stuk gegaan de laatste 8km. Maar tegelijkertijd was dat een bewuste keuze.

Anderen hebben eerder als doel überhaupt uitlopen, of zetten conservatiever in... Het is maar net wat je doelen zijn en waar de prioriteit ligt.

• InZane
Tja, het is inderdaad een kwestie van gewoon doen.
Ik ga zelf gemiddeld 2 keer per week voor werktijd een nuchter rondje lopen en dat gaat in de herfst en winter gewoon door. Ja, dan is het donker en soms ook koud, maar dat betekent toch niet dat je niet meer kunt lopen? Beetje ruggengraat tonen hoor. Ja, ik heb ook kinderen, een vrouw die ook nog werkt en ook nog een hond! Wat voor mij helpt is zorgen dat m'n spulletjes de avond ervoor al klaar liggen en 's ochtends niet snoozen, maar gelijk uit bed gaan.

Tijdens de lunchpauze wordt voor mij niks. Ik loop niet minder dan 10km, moet daarna ook nog douchen en omkleden enzo en ook nog ergens wat zien te eten. Ik snap dan weer niet hoe sommige mensen dat voor mekaar krijgen.

Augustus was met 228 km trouwens eindelijk weer eens mooie maand! d:)b

• WizzlerNL
m0ridin schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 12:25:
[...]

Kan natuurlijk prima ervoor gaan, maar voorspellingen qua marathon tijd op basis van 10k zijn wel vrij globaal en tja... Een marathon is een marathon, daar kan van alles gebeuren.

High risk high reward, ik hou ervan en als je er graag voor wil gaan (en het echt enigszins realistisch is, niet als het bij voorbaat eigenlijk wel kansloos is) dan doen. Maar weet wel dat het dan ook heel erg naar kan gaan worden door laatste 7-10km.

Ik had ook een wel erg optimistisch doel voor mijn eerste, niet gehaald en compleet stuk gegaan de laatste 8km. Maar tegelijkertijd was dat een bewuste keuze.

Anderen hebben eerder als doel überhaupt uitlopen, of zetten conservatiever in... Het is maar net wat je doelen zijn en waar de prioriteit ligt.
Er kan inderdaad van alles gebeuren, het weer kan ongunstig zijn, jetlag kan doorwerken etc. Maar ik denk dat ik zeker optimaal voorbereid aan de start sta.

Ik drink sinds januari geen alcohol meer, eet gezond, liep voor aanvang van mijn schema circa 40km per week met uitschieters naar 60k. Schema startte 18 weken vooraf, 4x per week trainen en begeleid door een trainer die ook atleten naar de Olympische spelen begeleid heeft op de marathon. Hoe het tot nu toe gaat in het schema geeft heel veel vertrouwen, voorspellingen van de trainer qua pace op 5k en 10k test komen tot op de seconde uit.

Prestatiedrang is een grote drijfveer, maar ik probeer mezelf nu ook al in m'n hoofd te prenten dat ik niet moet vergeten om te genieten. Het is tenslotte wel New York en niet de polderloop hier om de hoek.

Uiteindelijk maakt de tijd niet zo heel veel uit, aangezien het sowieso een PR gaat worden als ik de streep haal :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
InZane schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 13:19:
[...]
Tijdens de lunchpauze wordt voor mij niks. Ik loop niet minder dan 10km, moet daarna ook nog douchen en omkleden enzo en ook nog ergens wat zien te eten. Ik snap dan weer niet hoe sommige mensen dat voor mekaar krijgen.
Vandaag gelukt. 12:00 uit de meeting, gelijk omkleden, rondje van 5km. Dan heb ik nog een half uur om te douchen en wat te eten. Ik kreeg zelfs nog een scheerbeurt voor elkaar :-) 13:00 zat ik weer in het volgend overleg.

• m0ridin
Wat dat betreft heb ik geluk, werk deels thuis en ga dan vaak in mijn lunchronde een rondje lopen... Qua werk kan dat ook, werk ik 's avonds nog even een uurtje oid.

Merk trouwens dat ik (sinds de ultra in juli) wat meer moeite heb... Het gaat allemaal wat moeizamer, denk dat ik te snel weer begonnen ben en te snel heb opgebouwd. Tegelijk, niet lopen is ook niet leuk ;)

Ondanks dat straks na het werk denk ik toch nog maar een klein rondje van 5km doen, komt augustus op 240km uit (en het totaal sinds de ultra op 300 rond... I'm a sucker for round numbers).

@WizzlerNL Los van omstandigheden is het ook nog eens gewoon 'de dag', het lichaam, dingen :P Maar klinkt alsof je goed begeleid wordt en alles goed gepland wordt.

Wat voor weekvolumes heb je nu? (Aangezien je het over 40-60 voor aanvang van het schema hebt)? Tijdens mijn eerste marathon training kwam ik in mijn schema niet eens boven de ~65km uit, raakte ik nog geblesseerd ook, maar ondanks dat een snelle tijd kunnen lopen (al was het ultieme doel dus niet behaald).

Als je ook nog eens hoge volumes draait wordt de kans alleen maar groter dat het wel goed komt ;)

• Roozzz
[...]

Toevallig ben ik net terug van een rondje van 9km in de lunchpauze. Om 12 uur stapte ik naar buiten, ~50minuten later weer naar binnen, even douchen en omkleden, en om 1 uur zat ik te lunchen in het restaurant. Kwart over 1 zat ik weer achter mijn werkplek. Prima rondje in het zonnetje door de natuur :)
Tja, het is inderdaad een kwestie van gewoon doen.
[...]
Exact dat dus :>
Gewoon op instellen en gewoon doen. Ik merk wel dat het fijn is als je niet helemaal klem zit qua overleggen. Overleg tot 12 en volgend overleg op 13 uur is wel erg hard rennen om alles rond te krijgen. Dan sla ik liever over. Hier hebben we een app-groepje met lopende collega's gemaakt en ligt er standaard een tas met loopspullen in de auto.

En qua werk ben ik net als @m0ridin verwend. Ik werk ook een deel van mijn tijd thuis en ben erg flexibel in het indelen van mijn agenda. Dus een uurtje of wat uit de middag verschuiven naar een ander moment is geen enkel probleem.

In de ochtend voor het werk doe ik alleen als ik thuiswerk en wat later kan beginnen :P

[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 31-08-2023 14:41 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pimorez
  • Niet online
Ik ben nu alweer een paar dagen terug van de Ultraks Matterhorn Sky trail.
Helaas is die na 30km afgelast (je kon wel nog 10km naar beneden doorlopen als je wilde, maar ik zat op dat moment al stuk genoeg dat wachten op de skilift al zwaar was).

In 2018 heb ik met 2 maanden hardlopen de Eiger E51 gedaan in 9:57:57.7, dus ik dacht dit ook wel te kunnen nu ik sinds afgelopen november wel 3-4x per week aan het lopen ben. Helaas viel dat vies tegen door de hoogtemeters, steilere beklimmingen en waarschijnlijk niet genoeg eten.

Volgend jaar weer, dan gaat het sowieso goedkomen B-)

• WizzlerNL
m0ridin schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 13:33:

@WizzlerNL Los van omstandigheden is het ook nog eens gewoon 'de dag', het lichaam, dingen :P Maar klinkt alsof je goed begeleid wordt en alles goed gepland wordt.

Wat voor weekvolumes heb je nu? (Aangezien je het over 40-60 voor aanvang van het schema hebt)? Tijdens mijn eerste marathon training kwam ik in mijn schema niet eens boven de ~65km uit, raakte ik nog geblesseerd ook, maar ondanks dat een snelle tijd kunnen lopen (al was het ultieme doel dus niet behaald).

Als je ook nog eens hoge volumes draait wordt de kans alleen maar groter dat het wel goed komt ;)
M'n grootste week was tot nu toe 60, deze en vorige week beide op 40 vanwege de 10 en halve wedstrijd. De week met grootste omvang zal op 70-75 ongeveer uitkomen. Een 5e keer trainen krijg ik er bij vrouw en kinderen niet in dus meer omvang is om die rede niet haalbaar.

Uiteindelijk laat ik het gewoon op me af komen straks op 5 november. En maak er een mooi weekje New York van met m'n vrouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
WizzlerNL schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:55:
[...]

Er is toch een soort leercurve. Er zijn er die van bij hun eerste marathon hun potentieel realiseren (Krylinck bv), maar er zijn er veel meer (oa ikzelf) die bij de eerste marathon leergeld betalen.
Je loopt een aardig volume en je bent goed begeleid, dat scheelt zeker. Wie is je coach trouwens ?
Alles van 5km tot halve marathon is vrij voorspelbaar. De marathon heeft een onvoorspelbaar kantje. Na 30 km kan alles gebeuren.
Je deed vroeger trailruns, waren dat dan ook lange afstanden (>30km) ?

Ik heb 2 drukke marathons gelopen (Boston in 2019, Londen in 2023) en ik denk niet dat de drukte mij tijd gekost heeft.
Daarentegen ben ik in Boston wel gekraakt door het eerste deel met "rolling hills" en vrij lange stukken bergaf, en dan in het tweede deel de vier heuvels waaronder "Heartbreak Hill".
Ik liep toen 3:25 (met 2 keer een kort stukje wandelen op de heuvels), terwijl ik later dat jaar in dezelfde conditie 2 keer 3:13 liep op vlakke marathons. En ik denk dat NY nog lastiger is dan Boston qua hoogtemeters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WizzlerNL
Hartloper schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:45:
[...]

Er is toch een soort leercurve. Er zijn er die van bij hun eerste marathon hun potentieel realiseren (Krylinck bv), maar er zijn er veel meer (oa ikzelf) die bij de eerste marathon leergeld betalen.
Je loopt een aardig volume en je bent goed begeleid, dat scheelt zeker. Wie is je coach trouwens ?
Alles van 5km tot halve marathon is vrij voorspelbaar. De marathon heeft een onvoorspelbaar kantje. Na 30 km kan alles gebeuren.
Je deed vroeger trailruns, waren dat dan ook lange afstanden (>30km) ?

Ik heb 2 drukke marathons gelopen (Boston in 2019, Londen in 2023) en ik denk niet dat de drukte mij tijd gekost heeft.
Daarentegen ben ik in Boston wel gekraakt door het eerste deel met "rolling hills" en vrij lange stukken bergaf, en dan in het tweede deel de vier heuvels waaronder "Heartbreak Hill".
Ik liep toen 3:25 (met 2 keer een kort stukje wandelen op de heuvels), terwijl ik later dat jaar in dezelfde conditie 2 keer 3:13 liep op vlakke marathons. En ik denk dat NY nog lastiger is dan Boston qua hoogtemeters.
Mijn trainer is Marco Jong, hij heeft Uwi Ambroise begeleid naar Rio.

Mijn trailruns waren geen 30+, dus dat is wel iets wat voor t eerst gebeurt in deze marathon cyclus.

Die man met de hamer na de 30 is natuurlijk altijd een gevaar. Je kunt het zelfs ongeveer uitrekenen wanneer het gebeurt op basis van hoeveel koolhydraten je mee neemt in je lichaam en hoeveel je bij eet en hoeveel je verbruikt. Ik kan wel heel goed op vetverbranding lopen (voor zover dat te bepalen valt, ik kan goed nuchter hardlopen ook lange stukken van 20k).

Wat je leest kan Boston je wel harder raken door die downhill start dan dat de hoogte meters in New York.

Afijn. Links om of rechts om word het sowieso zwaar en hopelijk ook mooi. Ik ga het wel zien waar we belanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:04
Pimorez schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:35:
Ik ben nu alweer een paar dagen terug van de Ultraks Matterhorn Sky trail.
Helaas is die na 30km afgelast (je kon wel nog 10km naar beneden doorlopen als je wilde, maar ik zat op dat moment al stuk genoeg dat wachten op de skilift al zwaar was).

In 2018 heb ik met 2 maanden hardlopen de Eiger E51 gedaan in 9:57:57.7, dus ik dacht dit ook wel te kunnen nu ik sinds afgelopen november wel 3-4x per week aan het lopen ben. Helaas viel dat vies tegen door de hoogtemeters, steilere beklimmingen en waarschijnlijk niet genoeg eten.

Volgend jaar weer, dan gaat het sowieso goedkomen B-)
Damn heb je die vaker gedaan al die Ultraks matterhorn trail?
keek net even een filmpje ervan (zag wel dat je verschillende events hebt en dit is denk ik de moeilijkste haha):

Ontzettend gaaf ziet dat eruit! Jammer genoeg ben ik een ontzettende angsthaas en is langs kliffen lopen en klimmen en no go voor mij voorlopig. Afgelopen vakantie was gewoon wandelen de schafler berg op al een hel voor mij door de hoogtevrees, laat staan vermoeid langs die smalle paden lopen tijdens een run :+

Ben wel bezig met die angsten te verminderen om hopelijk in de toekomst ook trails in de bergen te kunnen lopen.

Voorlopig nog even in voorbereiding voor marathon op de vlakke wegen van Amsterdam.

Playstation 5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aap
  • Laatst online: 20-06 17:43

aap

Pimorez schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:35:
In 2018 heb ik met 2 maanden hardlopen de Eiger E51 gedaan in 9:57:57.7,
Wel fijn dat zo'n ultra ook nog gewoon in tienden van secondes geklokt wordt! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@Pimorez

De knetters, ziet er extreem (wel super gaaf) uit die Matterhorn ultra...

Maar ehm, klintk eigenlijk alsof je je niet echt al te best voorbereid eerlijk gezegd? (Na 2 maanden de eiger51, nu deze... ok, met 3/4x per week lopen per november maar 3-4x een stukje in NL is wel wat anders dan dit soort akties).

Tenzij je je wel heel specifiek hiervoor hebt getraind, dan neem ik het terug ;) Aan de ene kant ook zeker respect dat je het doet en kan, maar lijkt me niet zonder risicos,.

[ Voor 3% gewijzigd door m0ridin op 01-09-2023 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:41
Ik ben een beetje op zoek naar suggesties. Ik loop normaal altijd op adidas ultraboosts; daar ben ik best wel tevreden over. Loop daarmee ong 30-40km per week; zonder klachten.

Nu ga ik in oktober een 22km trail run doen en wilde ik daar schoenen voor aanschaffen, daarvoor ben ik naar zo'n hardloopwinkel gegaan met voet en ren analyse. Voor de trailrun heb ik Hoka Speedgoat 5's gekocht, daar loop ik tot nu toe erg prettig op. Toen heb ik ook gelijk voor de weg een nieuw paar schoenen gekocht: brooks ghosts.

In de winkel liepen de Ghosts best lekker maar toen ik erin wilde trainen kreeg ik onwijs last van mn kuiten. Nu heb ik een paar keer wat kortere sessies geprobeerd te doen maar het probleem blijft zich voordoen. Is dit een kwestie van tijd of passen deze schoenen gewoon niet bij mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Niet online
Stylze schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:54:
[...]

Damn heb je die vaker gedaan al die Ultraks matterhorn trail?
keek net even een filmpje ervan (zag wel dat je verschillende events hebt en dit is denk ik de moeilijkste haha):
[YouTube: MATTERHORN ULTRAKS « EXTREME »: HIGHLIGHTS]

Ontzettend gaaf ziet dat eruit! Jammer genoeg ben ik een ontzettende angsthaas en is langs kliffen lopen en klimmen en no go voor mij voorlopig. Afgelopen vakantie was gewoon wandelen de schafler berg op al een hel voor mij door de hoogtevrees, laat staan vermoeid langs die smalle paden lopen tijdens een run :+

Ben wel bezig met die angsten te verminderen om hopelijk in de toekomst ook trails in de bergen te kunnen lopen.

Voorlopig nog even in voorbereiding voor marathon op de vlakke wegen van Amsterdam.
Nee, eerste keer deze trail!
Je komt geen kliffen tegen, alleen wel een aantal plekken waar je met toch wel 25% hellingsgraad omhoog moet lopen zonder stenen of rotsen waar je grip op kunt vinden. Stokken zijn dan ook wel aan te raden, maar zijn niet per se nodig (wij hebben het met zijn drieën dan ook zonder gedaan).
aap schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:02:
[...]

Wel fijn dat zo'n ultra ook nog gewoon in tienden van secondes geklokt wordt! ;)
Is goed voor je mentale gesteldheid als je zo'n mooie gelijke tijd loopt :+
m0ridin schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:17:
@Pimorez

De knetters, ziet er extreem (wel super gaaf) uit die Matterhorn ultra...

Maar ehm, klintk eigenlijk alsof je je niet echt al te best voorbereid eerlijk gezegd? (Na 2 maanden de eiger51, nu deze... ok, met 3/4x per week lopen per november maar 3-4x een stukje in NL is wel wat anders dan dit soort akties).

Tenzij je je wel heel specifiek hiervoor hebt getraind, dan neem ik het terug ;) Aan de ene kant ook zeker respect dat je het doet en kan, maar lijkt me niet zonder risicos,.
Nee, dus ik ben mij bewust dat er risico's aan vastzitten, alleen het gaat hier niet om bergbeklimmen waar het risico is dat je dood neervalt. Het ergste wat kon gebeuren is uitglijden en iets breken, onderkoeld raken of door de hoogte niet lekker worden. Wat dat betreft valt het dus mee, net als de Eiger.

En ja, ik heb helaas het probleem dat ik te snel denk dat ik het wel kan. Is mooi, is ook zwaar soms. Als ik niet fit genoeg ben dan ben ik worst case erg langzaam, best case loop ik nog een (voor mij) prima tijd zoals met de Eiger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
Pimorez schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 19:28:
[...]

Nee, dus ik ben mij bewust dat er risico's aan vastzitten, alleen het gaat hier niet om bergbeklimmen waar het risico is dat je dood neervalt. Het ergste wat kon gebeuren is uitglijden en iets breken, onderkoeld raken of door de hoogte niet lekker worden. Wat dat betreft valt het dus mee, net als de Eiger.

En ja, ik heb helaas het probleem dat ik te snel denk dat ik het wel kan. Is mooi, is ook zwaar soms. Als ik niet fit genoeg ben dan ben ik worst case erg langzaam, best case loop ik nog een (voor mij) prima tijd zoals met de Eiger.
Nou ja, ik doel hier vooral op die afdalingen... Zien er aardig steil en tricky uit (maar ok, n de filmpjes glijden en sprinten ze naar beneden, dat kan je natuurlijk ook voorzichtiger doen).

Kan me dat van de Eiger niet zo extreem herinneren ;)

Maar ach, tegelijk denk ik beter te positief denken dan te negatief toch? Tuurlijk, je komt jezelf wel eens tegen en zal niet altijd meevallen maar zo lang je het niet in het extreme doorvoert zal de schade beperkt blijven en levert het mooie ervaringen op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Niet online
m0ridin schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 19:50:
[...]

Nou ja, ik doel hier vooral op die afdalingen... Zien er aardig steil en tricky uit (maar ok, n de filmpjes glijden en sprinten ze naar beneden, dat kan je natuurlijk ook voorzichtiger doen).

Kan me dat van de Eiger niet zo extreem herinneren ;)

Maar ach, tegelijk denk ik beter te positief denken dan te negatief toch? Tuurlijk, je komt jezelf wel eens tegen en zal niet altijd meevallen maar zo lang je het niet in het extreme doorvoert zal de schade beperkt blijven en levert het mooie ervaringen op ;)
Ik zou deze Sky Trail dan ook als een stuk zwaarder categoriseren dan de Eiger.

Alleen qua afdalen was het nooit gevaarlijk op een kilomter of 2 na wat gewoon over mooie rotsen was, alleen waren die door de regen wat gladder. Gevaarlijker dan de rest, nog steeds serieus prima te doen als je ook maar een beetje oplet op waar je loopt en je voeten neerzet.

Ik ga inderdaad niet tot aan het extreme. Een trail als dit is voor mij (met mijn fitheid en ervaring) dan ook de grens. Voor de mensen die vaker trails doen zal het makkelijk te doen zijn mits je fit genoeg bent voor de hoogtemeters en de hoogte zelf. Voor een onervaren iemand als ik is het al snel toch te hoog gegrepen maar desondanks enorm mooi om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
Na lang meelezen in dit topic maar niks plaatsen nu toch maar eens een bericht plaatsen want ik zit met een (voor mij) raadsel.

Ik loop al een paar jaar hard, met ups en downs zoals vele beginnelingen dat hebben. Links en recht wat blessures gehad door te vaak en te hard trainen Ik ben zo iemand die elke training sneller wil dan de vorige. Dat werkt soms voor een paar weken en soms een paar maanden maar elke keer liep ik weer een blessure op. En nu na de zoveelste blessure wil ik het over een andere boeg gooien. Na heel veel youtube filmpjes kijken over hartslagzones, vo2max, rusthartslag, maximale hartslag en noem het allemaal maar op ben ik nu compleet het tegenovergestelde aan het doen van wat ik altijd deed en loop ik 2 van de 3 trainingen per week op een maximale hartslag van 160 (voor mij nog net zone 2). Dit gaat in een extreem langzaam tempo, ik moet zelfs soms kleine stukjes lopen want anders zit ik zo aan de 165.

Ik doe dat nu bijna 2 maanden, tot zover niks geks denk ik. Alleen mijn resultaten die ik boek met deze methode zijn erg teleurstellend voor mij. Ter info toen ik hiermee begon was mijn conditie niet het beste wat het geweest was maar ik liep toen 10k in 48 minuten. Dat was dan wel volle bak. Mijn eerste training puur op hartslag was 11,7 km met een gemiddelde hartslag van 157 en een tempo van 6.54 per km.
En mijn laatste training was 13 km met een gemiddelde hartslag van 155 en een tempo van 7:28 per km.

Ik vond het erg lastig om langzaam te lopen en het is erg frustrerend als je je hartslag weer boven de 160 ziet gaan maar het is helemaal frustrerend als je na een training ziet dat je conditie eerder minder wordt dan dat je beter wordt.

Langzaam lopen vind ik niet zo erg meer, het is ook wel relaxed soms. Maar ik wil wel resultaten, en ik snap niet waarom mijn gemiddelde hartslag niet naar beneden gaat maar mijn tempo wel terwijl ik echt nu serieus met mijn gezondheid bezig ben. Ik let op mijn slaap, om mijn rusthartslag ivm overtraind zijn en op mijn voeding maar de resultaten die je op youtube ziet zijn bij mij in geen velden of wegen te bekennen.

Herkend iemand zich in mijn verhaal, heb je tips of ben ik te snel conclusies aan het trekken dan hoor ik het graag want ik wil deze methode nog een maand geven en als ik dan nog geen resultaten zie dan ga ik denk ik weer terug naar mijn oude methode.

Mvg,
Appelflap

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
Je zou eens opnieuw een 10k moeten lopen om te zien of je al dan niet sneller bent geworden.

En ik zou het nog een maandje geven. Trouwens, wat doe je de derde training ? Degenen die dit soort training doen (google maar eens Maffetone) doen àl hun hardlooptrainingen rustig.

Tussen haakjes: het is hartslag en niet hardslag.
Ik weet dat ik niet het goede voorbeeld geef met mijn gebruikersnaam maar dat is erom gedaan ;)
Pagina: 1 ... 262 ... 375 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.