Gadgets maken je alleen beter als je ze gericht gebruikt.
Een hartslagmeter kan veel beter werken dan een ohr op horloge, in mijn geval is dat zo en dan vooral met intervallen.
Doordat ik op hartslagzones train maakt dat me dan ook echt beter (denk ik dan). Maar voor anderen is de ohr ook goed en betrouwbaar, dan zal een hartslagband weinig toevoegen.
Meer lopen zal helpen, meer lopen met een goed schema zal meer helpen, meer lopen met een schema gebaseerd op hartslag icm een betrouwbare meter zal nog meer helpen.
Stryd, mjah.... Heb er 1 maar uiteindelijk gebruik ik hem niet echt. Het is meer persoonlijk of je die prettiger vindt. Het voordeel zou oa zijn dat de feedback nog directer is (hartslag is altijd een wat vertraagde reactie) en constanter (hartslag is afhankelijk van de dag, warmte, hoe je je voelt, etc)
Voor mij motiveert een schema ook meer, geeft houvast en zorgt voor variatie. Na een marathon, waarvoor ik echt met een schema train, vind ik het lekker rennen niks te hoeven en gewoon te rennen... Maar na 3-4 weken is dat vaak weer klaar, heb ik een doel nodig om niet heel beperkt mijn 3x 10k te lopen oid.
Nou wil ik ook steeds grenzen verleggen dus dan komen die doelen vanzelf.
Oftewel, het is persoonlijk
Nauwkeurige ohr voegt weinig toe als je niet iets nuttigs met die info doet. Een band voegt weinig toe als de ohr al goed voor je werkt. Je zal weinig vooruitgang boeken als je alleen maar hetzelfde blijft doen, ook al koopje van alles. Het is een combinatie van...
Maar uiteindelijk ook maar net wat je zelf wil en wat jouw motivatie is.