Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:15
Ik ben in voorbereiding op de kustmarathon en wil naar aanloop hiervan ook mijn voedingsplan gaan testen.
Aan de ene kant lees ik dat je wil dat je vetverbranding zo optimaal mogelijk is, zodat je op een zo hoog mogelijke snelheid alsnog op je vetverbranding kan lopen. Zelf loop ik heel veel in de ochtend op de nuchtere maag wat mij prima afgaat.

Nu twijfel ik wat verstandig is, ik wil langere duurlopen gaan doen (21km+) welke ik in Zone1 wil gaan lopen. Dit is voor mij een hele lage inspanning qua energie, en zal ik dus vrij lang zonder gells etc kunnen volhouden.
Echter wil ik wel mijn voedingsplan testen. Maar "verpest" ik dan niet hoe mijn lichaam op dit moment met de vet verbranding omgaat ? Of is het zo dat als je dat 1 a 2x test dat het sowieso te weinig is voor gewenning, en dat je het dus prima kan doen om het eens te testen hoe je erop reageert ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:01

Rudedadude

Maybe we were born to run

NoReseth schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:45:
Ik ben in voorbereiding op de kustmarathon en wil naar aanloop hiervan ook mijn voedingsplan gaan testen.
Aan de ene kant lees ik dat je wil dat je vetverbranding zo optimaal mogelijk is, zodat je op een zo hoog mogelijke snelheid alsnog op je vetverbranding kan lopen. Zelf loop ik heel veel in de ochtend op de nuchtere maag wat mij prima afgaat.

Nu twijfel ik wat verstandig is, ik wil langere duurlopen gaan doen (21km+) welke ik in Zone1 wil gaan lopen. Dit is voor mij een hele lage inspanning qua energie, en zal ik dus vrij lang zonder gells etc kunnen volhouden.
Echter wil ik wel mijn voedingsplan testen. Maar "verpest" ik dan niet hoe mijn lichaam op dit moment met de vet verbranding omgaat ? Of is het zo dat als je dat 1 a 2x test dat het sowieso te weinig is voor gewenning, en dat je het dus prima kan doen om het eens te testen hoe je erop reageert ?
Nee. Een marathon haal je sowieso niet op beschikbare glycogeen, dus juist oefenen met eten is een must, omdat het de kunst is om soms tegen heug en meug nog koolhydraten naar binnen krijgen (waarbij je altijd minder naar binnen kunt werken dan dat je verbrand). In mijn ervaring staat het een het ander niet in de weg. Sterker nog, tijdens (langere) trainingen probeer ik eigenlijk altijd voldoende spullen bij me te hebben omdat het herstel daarmee sneller gaat en hetstel net zo belangrijk is als de inspanning.

Ik heb er geen mooie onderbouwing voor, maar ik heb me de afgelopen jaar meer druk gemaakt over de hoeveelheid glycogeen die m'n spieren kunnen opslaan en minder over optimale vetverbranding. Rn dan nog: het is niet meetbaar en komt vanzelf door veel trainen en voldoende in lage zones lopen.

Voor marathons heb ik inmiddels een goed vast patroon met wat ik onderweg neem en wat ik can tevoren stapel aan vloeibare koolhydraten. Werkt gelukkig inmiddels bijna altijd goed, alhoewel het om de aantal keer weer de mist in loopt. Maar ga vooral aan de slag met ontdekken wat je lichaam na 3 uur inspanning nodig heeft, want dan begint je training voor een marathon pas ;)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:42

Sport_Life

Solvitur ambulando

Gebruikt iemand hier het programma "FITON"?

Ik kwam het toevallig tegen gisteren en met de gratis versie kun je eigenlijk alles wel doen. Het is natuurlijk geen alternatief voor hardlopen in de natuur, maar veel oefeningen zijn wel goed als aanvulling.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:58
Rudedadude schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:23:
[...]

Nee. Een marathon haal je sowieso niet op beschikbare glycogeen, dus juist oefenen met eten is een must, omdat het de kunst is om soms tegen heug en meug nog koolhydraten naar binnen krijgen (waarbij je altijd minder naar binnen kunt werken dan dat je verbrand). In mijn ervaring staat het een het ander niet in de weg. Sterker nog, tijdens (langere) trainingen probeer ik eigenlijk altijd voldoende spullen bij me te hebben omdat het herstel daarmee sneller gaat en hetstel net zo belangrijk is als de inspanning.

Ik heb er geen mooie onderbouwing voor, maar ik heb me de afgelopen jaar meer druk gemaakt over de hoeveelheid glycogeen die m'n spieren kunnen opslaan en minder over optimale vetverbranding. Rn dan nog: het is niet meetbaar en komt vanzelf door veel trainen en voldoende in lage zones lopen.

Voor marathons heb ik inmiddels een goed vast patroon met wat ik onderweg neem en wat ik can tevoren stapel aan vloeibare koolhydraten. Werkt gelukkig inmiddels bijna altijd goed, alhoewel het om de aantal keer weer de mist in loopt. Maar ga vooral aan de slag met ontdekken wat je lichaam na 3 uur inspanning nodig heeft, want dan begint je training voor een marathon pas ;)
Persoonlijke aanvulling, ik ga nog wel eens op nuchtere maag een training doen (max 15k ) om op die manier die vetverbranding een beetje te trainen of iig een beetje te ervaren. Totaal niet wetenschappelijk onderbouwd ofzo, maar ik heb wel het idee dat het voor mij werkte.

Tijdens de lange(re) duurlopen neem ik inderdaad ook gewoon gelletjes/winegums mee, net als tijdens de marathon. En belangrijk om al vroeg in de wedstrijd beginnen met 'eten' en niet pas als je voelt dat je het nodig hebt, dan ben je al te laat. Ik neem mn eerste gelletje al rond de 7km en hou dat vol tot ongeveer de 35k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:08
Ik doe 3 keer in de week fitnessen. Dan doe ik eerst een half uur krachttraining en dan een half uur hardlopen. Dit doe ik al jaren. Bij het hardlopen loop ik 30 min continu op dezelfde snelheid. Wel zet ik de snelheid hoger als ik merk dat het al een paar keer te makkelijk gaat. Een beetje zoals je ook met krachttraining doet.

Momenteel is dat 11 km/uur waarbij ik het meeste in Zone 4 zit volgens mij Apple Watch. Voorbeeld van 30 minuten training:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/i4MgqAL.jpeg

VO2max volgens de watch is 50 en rusthartslag is 55, leeftijd 43.

Nu ben ik mij wat aan het verdiepen in hartslagzones maar raak een beetje de weg kwijt. Ik heb niet echt een doel behalve gezond en fit voelen.

Als ik 3 keer een half uur wil blijven trainen wat voor trainingen zijn dan het beste? Constante snelheid op hoge snelheid zone 4 zoals ik nu doe of juist rustiger trainen en af en toe zwaarder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:04
@Skidmarks rustiger en af en toe zwaarder. Je zou bijvoorbeeld 2x in z2 en 1x z4 kunnen doen.

Een algemene regel is 80/20. 80% rustig en 20% op tempo (qua afstand). Continu op tempo is niet nuttig en leidt uiteindelijk vaak tot blessures

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:08
m0ridin schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:36:
@Skidmarks rustiger en af en toe zwaarder. Je zou bijvoorbeeld 2x in z2 en 1x z4 kunnen doen.

Een algemene regel is 80/20. 80% rustig en 20% op tempo (qua afstand). Continu op tempo is niet nuttig en leidt uiteindelijk vaak tot blessures
Uit gewoonte train ik altijd een half uur hardlopen. Als ik in zone 2 train zijn er dan veel voordelen als ik langer dan 30 min train? Als ik weleens lichter train (30 min) dan mis ik een beetje het runners high gevoel na afloop.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Begin april heb ik na zo'n 15 jaar in een opwelling het hardlopen weer opgepakt. Begin juni liep ik mijn eerste 5km wedstrijdloopje in 26 minuten. Op het werk werd ik uitgenodigd om de 8km of halve marathon te lopen tijdens de tcs marathon van half oktober. Zou dat realistisch zijn? Uit de reacties op dit forum heb ik onthouden dat als ik langzaam de rustige duurloop uitbreidt tot 15km en ervoor zorg dat ik geen blessures krijg, dit met mijn oude hardloopervaring toch mogelijk moet zijn!

Ik heb wat temp en duurtrainingen afgewisseld. De afgelopen 2 weken heb in in de Vogezen (altijd naar boven of beneden) 6x een gemiddeld 10km loopje gedaan op 6:15-6:30 per km.

Vandaag kon ik het niet laten om eens te kijken waar ik sta. Uiteindelijk 16km in 1u32m. De eerste twee kilometers in ruim 6 minuten met wat stoplicht onderbrekingen. Daarna zo'n 5:45 met de laatste paar kilometers rond de 5:30.

Lang niet zo kapot geweest.. trapje op of af was vlak na de training alsof ik 90 was. Inmiddels zijn we 2 uur verder en ben ik vooral moe en voel mijn rechter enkel. De rest van de week maar heel rustig doen.

Mijn conclusie is in ieder geval dat wanneer ik de eerste 10 gewoon net binnen 6m/km loop (dat denk ik eeuwen vol te kunnen houden), dan moet een eindtijd binnen de 2 uur wel mogelijk zijn.

Moet ik vanaf volgende week vooral om de dag blijven lopen met 2x een korte loop van zeg 8km in 6m/km en 1x een langzame duurloop van zo'n 1,5 uur in 6:30/km? (En bij de korte lopen kan ik nog wat loopscholing en wat tempo wisselingen doen, bijv. De 4e km in 5m)

En nog een schoenen vraag: ik ben 85kg en loop op de Mizuno wave Rider 25. Volgens mij prima om te beginnen, maar ik heb mijn twijfel of hij wel goed past. Ik heb een erg brede voorvoet en smalle hiel. Ook vandaag weer voel ik de voorkant van mijn tenen een beetje. Misschien gewoon een half maatje groter bestellen, of zou ik sowieso naar een andere schoen moeten kijken die beter past bij de afstanden die ik nu loop?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Skidmarks schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:41:
[...]

Uit gewoonte train ik altijd een half uur hardlopen. Als ik in zone 2 train zijn er dan veel voordelen als ik langer dan 30 min train? Als ik weleens lichter train (30 min) dan mis ik een beetje het runners high gevoel na afloop.
De beste training is in elk geval één die je volhoudt. Als je hardlopen, zoals je schrijft, alleen doet voor het fit voelen/conditie te handhaven en na de training een runners high dan klinkt wat je nu doet perfect.

Maar wil je sneller worden of het langer kunnen volhouden dan zal je je lichaam andere prikkels moeten geven en daar is de 80/20 methode de beproefde methode voor.
Zelf heb ik met het lopen altijd een wedstrijd/doel waar ik voor train om mezelf te blijven motiveren. En lekker buiten lopen in een ochtendzonnetje door het bos maakt ook dat 'rustige' kilometers voor mij weinig saai zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Skidmarks schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:41:
[...]

Mjah, voordeel van in zone 2 trainen is dat je uberhaupt langer KAN trainen ;) Minder intensief, minder belastend... Langer vol te houden en minder herstel nodig.

Maar het ligt er allemaal een beetje aan wat je wil... Wil je echt beter worden? Varieren, veel rustig en af en toe snel. Wil je gewoon 3 x 30 minuten blijven rennen? Als dit werkt voor je, vooral blijven doen... Uiteindelijk moet je uberhaupt gemotiveerd blijven. Alsnog altijd uit blijven kijken voor blessures en overbleasting als je altijd op hoge intensiteit traint.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
SVMartin schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 21:46:
[...]

Ach ja, die kinderen, herkenbaar :) Ook een reden waarom ik vaak later op de avond loop.

Mooi dat je wel al wat beweegt! Hardlopen is inderdaad een hele andere belasting. Schrik er ook niet van als het in het begin heel zwaar voelt, en laat ons weten hoe het je afgaat!
Vrijdagavond dus mijn eerste keer gelopen!
Begon alleen niet erg lekker, de telefoon op de bovenarm is dus helemaal niks voor mij. Loopt zeer onprettig, ben direct weer naar huis gelopen om hem af te doen (inmiddels een buikband gekocht voor de telefoon). Heb dus de eerste training met de telefoon in de hand gelopen :F En tot overmaat van ramp wilden mijn bluetooth oordopjes ook nog niet eens koppelen met mijn telefoon 8)7 Dus het was de hele tijd op de telefoon kijken wat Evy tegen mij zei en hoeveel seconden ik nog moest.

Maar al met al viel het mij niet tegen. Kon de 1 minuut hardlopen makkelijk volhouden, alleen de 2 minuut intervallen waren iets lastiger, maar dat komt vast ook wel goed. Heb wel 2 dagen erge spierpijn gehad, ben er net af, en vanavond staat training 2 op het programma :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoReseth
[...]

Thanks voor je reactie.
Kan je delen wat voor jou werkt ?
Ik weet dat de marathon pas echt begint na een KM of 30/35, maar in mijn trainingen ben ik niet van plan dat te gaan lopen. Ik heb afgelopen weekend 21 gelopen, en ik wil nog een paaar lange duurlopen doen, 25 / 28 / 30. Daarnaast denk ik erover om een lange duurloop te combineren met fietsen, bijv 2 uur duurloop + 1 a 2 uur fietsen erna, om de totale tijdsduur van de inspanning te verhogen, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pretouska
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:01
NoReseth schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 08:55:
[...]

Thanks voor je reactie.
Ik weet dat de marathon pas echt begint na een KM of 30/35, maar in mijn trainingen ben ik niet van plan dat te gaan lopen. Ik heb afgelopen weekend 21 gelopen, en ik wil nog een paaar lange duurlopen doen, 25 / 28 / 30. Daarnaast denk ik erover om een lange duurloop te combineren met fietsen, bijv 2 uur duurloop + 1 a 2 uur fietsen erna, om de totale tijdsduur van de inspanning te verhogen, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben ?
Klinkt al een brick training, doet menig triatleet, weet niet of het echt nut heeft bij marathon trainingen. Het maakt hoe dan ook je 2+ uur trainingen afwisselender ;)

Persoonlijk neem ik met hitte al bij +1 uur traingenen een Camel back op de rug, waardoor ik ook zeer makkelijk gelletjes kwijt kan. Dan kan ik ook "oefenen" met gelletjes en vocht. en is vrouwlief bij dat ze op google maps mij kan volgen.
In wedstrijd verband vind ik het prettig om een gelletje vlak voor de ververs post te doen, mocht het niet lekker vallen, kan je het gelijk wegspoelen met vocht.

Je kan ook kijken naar vloeibaar voedsel wat in poeder komt (ala Nutrid ) kan je op maat maken en in bidons/camelbacks doen.

[ Voor 24% gewijzigd door Pretouska op 14-08-2023 09:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:49

Sherlock

No Shit

Ik heb ondanks de blessure en bijbehorende rustweek toch ook nog in gedachten onm de kustmarathon te gaan lopen. De 25km Great breweries loop deed ik met een vest van Salomon met daarin 2 flasks van 500ml. Eentje met sportdrank en eentje met water.

Laatste duurlopen die ik gedaan heb waren met mijn Camelbak rugzak die ik tot voorheen alleen bij het mountainbiken gebruikte. Het viel me reuze mee hoe goed dat ging, weinig last van stuiteren, zelfs minder dan bij het hardloopvest. Een nadeel is dat er aan de voorkant geen mogelijkheid is om gelletjes te stoppen, die had ik toen in mijn hardloopbroek gestopt (zo'n trail broek van Odlo).

Ander nadeel was dat er geen mogelijkheid is om water en sportdrank mee te nemen. Normaal gesproken gebruik ik echt alleen water in die bladders, maar nu denk ik er aan om een uitzondering te maken en er toch maar sportdrank in te doen. Wel een behoorlijk verdunde vorm dan, anders is het veel te zoet. Zou dat een verstandige optie zijn, of kan ik net zo goed water blijven drinken en de electrolyten e.d. ook uit iets anders halen? Met in het achterhoofd dat ik weinig mogelijkheden heb om spullen mee te nemen waar ik onderweg goed bij kan.

Andere optie is een rugzak bij de Decathlon halen die er voor gemaakt is, maar dan moet ik al weer wat kopen... Die is eigenlijk te klein ook zie ik...

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
TripleQ schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 08:45:
[...]

Vrijdagavond dus mijn eerste keer gelopen!
Begon alleen niet erg lekker, de telefoon op de bovenarm is dus helemaal niks voor mij. Loopt zeer onprettig, ben direct weer naar huis gelopen om hem af te doen (inmiddels een buikband gekocht voor de telefoon). Heb dus de eerste training met de telefoon in de hand gelopen :F En tot overmaat van ramp wilden mijn bluetooth oordopjes ook nog niet eens koppelen met mijn telefoon 8)7 Dus het was de hele tijd op de telefoon kijken wat Evy tegen mij zei en hoeveel seconden ik nog moest.

Maar al met al viel het mij niet tegen. Kon de 1 minuut hardlopen makkelijk volhouden, alleen de 2 minuut intervallen waren iets lastiger, maar dat komt vast ook wel goed. Heb wel 2 dagen erge spierpijn gehad, ben er net af, en vanavond staat training 2 op het programma :+
Haha, hoort er bij, je vind vanzelf wat makkelijk is met telefoon en oordoppen. Zelf zet ik het geluid op de telefoon hard, maar ik heb alleen elke kilometer een gesproken update van afstand en snelheid. (En die mis ik dan wel eens als ik net wat meer omgevingsgeluid heb)

Die spierpijn zegt genoeg, je lichaam moet er dus flink aan wennen. Dat is niet erg, maar als je wat verder bent dan moet spierpijn een uitzondering worden, van de meeste trainingen ben je dan niet kapot en heb je ook geen spierpijn.

Succes met de volgende training!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:09
@Sherlock je kunt je elektrolyten ook uit capsules halen. Ik heb hier geen persoonlijke ervaring mee, maar heb ze regelmatig voorbij zien komen.

Bijvoorbeeld: https://trailrunstore.com...tick-100-caps-plus--green
https://trailrunstore.com/hammer-endurolytes-1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
kepler schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:10:
[...]

Persoonlijke aanvulling, ik ga nog wel eens op nuchtere maag een training doen (max 15k ) om op die manier die vetverbranding een beetje te trainen of iig een beetje te ervaren. Totaal niet wetenschappelijk onderbouwd ofzo, maar ik heb wel het idee dat het voor mij werkte.

Tijdens de lange(re) duurlopen neem ik inderdaad ook gewoon gelletjes/winegums mee, net als tijdens de marathon. En belangrijk om al vroeg in de wedstrijd beginnen met 'eten' en niet pas als je voelt dat je het nodig hebt, dan ben je al te laat. Ik neem mn eerste gelletje al rond de 7km en hou dat vol tot ongeveer de 35k
Volgens mij is de wetenschap ook redelijk verdeeld over hoe goed je specifieke verbranding kunt trainen (of niet kunt trainen). Vanuit eigen ervaring weet ik dat je vrij lang door kunt gaan op basis van vetverbranding, mits je maar weg blijft van de hogere Z4 zones. Ik heb ergens nog eens interval blok van in totaal een 20K gedaan (8*(1K tegen 10K pace, 1K HM pace als herstel) met wat in- en uitlopen) op een nuchtere maag met alleen wat water mee en dat gaat, al voelde ik me wel echt leeg, leeg daarna.

Ik denk dat het vooral een gevoel is wat je moet herkennen en je gedrag op moet aanpassen (in het geval van hardlopen dus je pace of meer eten :) ): wanneer ben je op een lege tank aan het rennen en hoe voelt dat aan. Vanaf dat je dat herkent, heb je, mits trainingen, ook een beter gevoel waar de rode grens ligt voor je.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:49

Sherlock

No Shit

Gaargod schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:40:
@Sherlock je kunt je elektrolyten ook uit capsules halen. Ik heb hier geen persoonlijke ervaring mee, maar heb ze regelmatig voorbij zien komen.

Ah ja, dat zijn dan de commerciële tegenhangers van de bouillonblokjes van Jo Schoonbroodt :)

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Gaargod schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:40:

Dit soort dingen zijn erg handig als je weet hoeveel zout je verliest. Zo kan je heel gericht aanvullen. Zonder afhankelijk te zijn van de elektrolyten in de sportdrank oid. Zeker als je een zoute zweter bent, kan het behoorlijk tegenvallen om genoeg sportdrank naar binnen te (blijven) werken.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoReseth
Roozzz schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:15:
[...]

Dit soort dingen zijn erg handig als je weet hoeveel zout je verliest. Zo kan je heel gericht aanvullen. Zonder afhankelijk te zijn van de elektrolyten in de sportdrank oid. Zeker als je een zoute zweter bent, kan het behoorlijk tegenvallen om genoeg sportdrank naar binnen te (blijven) werken.
Ik weet inmiddels dat je overal wel iets over vindt op het internet en dat het zeker met hardlopen soms wel goed is om meer op gevoel te doen en niet teveel in de data te duiken.

Ik heb gelezen dat er ook "zweet" analyses zijn om dit te achterhalen. Nu moet ik mijn eerste marathon nog gaan lopen. Maar wanneer zou je zo'n onderzoek dan doen, en heeft iemand er ervaring mee ?
Zelf denk ik dat je beter eerst de "ervaring" van het lopen kan opdoen, en wellicht kan ervaren dat je veel zweet wat dus mogelijk bij-effecten geeft, zodat je gericht met zo'n onderzoek aan de slag kan.
Dan kan je (denk ik ) beter in de gaten houden dat zo iets echt effect heeft, dan dat je het omgekeerd doet en weer iets aan je lijst toevoegt wat je altijd gaat doen, terwijl het voor jou mogelijk niet eens van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Roozzz schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:15:
[...]

Hoe kom je daarachter?

Ik heb me toevallig na mijn laatste LDL (26km, ~2u) gewogen (en ervoor, anders is het minder handig ;) ) en kwam erachter dat ik 1kg extra kwijt was (1kg lichter ondanks drinken ~1L water) dus dat is an sich eenvoudig te meten en goed te weten dat ik dus meer kan drinken evt onderweg...

Hoewel alles natuurlijk ook weer afhangt van warmte, etc.

Maar zout?! Hoe zou je daar achter komen?

Tijdens mijn ultras (n=2) en echt LDL (>30km) neem ik vaak 1 flask met alleen water en 1 met een electroly tablet erin opgelost mee. (En bij ultra, met veel opnieuw vullen, gooi ik er dan bij elke keer bijvullen een tabletje in om die 1 op 1 te houden).

Maar dat is allemaal meer op de gok en gevoel... Geen idee wat echt handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTLPB
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-01-2024
Hoe hard rent men hier? ik loop twee keer per week 8km en volgens mij niet langzaam in vergelijking met andere renners. Maar dan kijk ik op deze vergelijkingstabel en blijk ik zo hard (gemiddeld 5.5km/u) als een 80 jarige te rennen, als 40 jarige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:34

ChillPascal

In the end...

MTLPB schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:21:
Hoe hard rent men hier? ik loop twee keer per week 8km en volgens mij niet langzaam in vergelijking met andere renners. Maar dan kijk ik op deze vergelijkingstabel en blijk ik zo hard (gemiddeld 5.5km/u) als een 80 jarige te rennen, als 40 jarige.
Weet je zeker dat je je rondje van 8 km met een snelheid van gemiddeld 5.5 km/u afgelegd? Dat is een gemiddeld wandeltempo. Haal je wellicht tempo (minuut per kilometer) door de war met een snelheid (kilometer per uur)?

Daarnaast zijn dit soort tabellen en gegevens m.i. niet goed bruikbaar. Wat wordt namelijk bedoeld met "gemiddelde hardloopsnelheid"? Is dit voor een duurloop in hartslagzone 1 of bij een wedstrijd, zo ja; een wedstrijd van 5 km of een hele marathon?

Oftewel; staar je niet blind op vergelijkingen met anderen, maar loop wat goed voelt voor jezelf. Als je bepaalde doelen hebt kan ik je adviseren een hardloop-schema te gaan volgen.

Oh, en zie de onderstaande quote ;)
InZane schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:20:
[...]

Rennen doe je als je achterna wordt gezeten :P

[ Voor 33% gewijzigd door ChillPascal op 14-08-2023 14:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:37
Dat is nogal afhankelijk van een berg factoren
  • Leeftijd
  • Trainingsgeschiedenis/li]
  • Persoonlijk doel (sprinter, ultra en alles ertussen)
  • Aanleg
  • Trainingsvolume
  • Ambitie
  • ....
een beetje idee krijg je denk ik van de PR's op de eerste pagina van dit topic.
Maar goed, dat zijn dus de beste tijden van deze atleten....

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTLPB
Het is wat Strava uitrekent.

Tijd / afstand = gemiddelde snelheid
51:39 min / 8.82 km = 5.87 km/u

Ik snap het ook niet :) ik zou continu moeten worden ingehaald door average renners

[ Voor 18% gewijzigd door MTLPB op 14-08-2023 14:36 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:34

ChillPascal

In the end...

MTLPB schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:35:

Ik snap het ook niet :)
Daar gaat het inderdaad mis. Ah sich kun je de fout snel herkennen. Je rondje is langer dan je wat je 'volgens je berekening' in een uur zou lopen, toch doe je er slechts 51 minuten over.

Je haalt hier dus een tempo (min/km) en snelheid (km/u) door elkaar heen.

8.82 km / (51*60+39) sec * 3600 (sec in een uur) = 10.25 km/uur
(51*60+39) sec / 60 (sec in een minuut) / 8.82 km = 5.85 min/km --> 5:51 min/km

[ Voor 12% gewijzigd door ChillPascal op 14-08-2023 14:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:05

Ik snap het ook niet :) ik zou continu moeten worden ingehaald door average renners
Dit klopt niet. Zelfs zonder echt rekenen moet je zien dat 8.8 km onder een uur afleggen nooit op een snelheid trager dan 8.8 km/u kan uitkomen. Is het niet min/km. Dit is 10.2 km/u en 5:52 minuut per km.

Het is in het begin wat wennen, maar

snelheid is kilometers per uur

tempo is minuten per kilometer

[ Voor 9% gewijzigd door Koets89 op 14-08-2023 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:36
Dat lijkt me basis rekenen.
Verder is het gebruikelijk om de snelheid (tempo) uit te drukken in min/km als het om hardlopen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik loop op m'n rustige rondjes zo'n 6:20-6:40/km, recovery nog een tikje langzamer. Dan kom je dus voor 8km op zo'n 50-52 minuten uit ongeveer.

Ik denk dat je Strava op mijl/h hebt staan, dat komt aardig overeen.

[ Voor 20% gewijzigd door Poekie op 14-08-2023 14:48 ]

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• PaulC
  • Laatst online: 20:09
MTLPB schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:21:
Ik ben een maand of 3 geleden begonnen te lopen , en dit zijn voorlopig mijn 'beste tijden' :
NB: ik ben wel geen 40 meer maar reeds 60 :/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gF5PAMsUOz6M21d80ufMdMVVWvM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JXEx9ihmxihmU0JLi9FbXpf1.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
NoReseth schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:24:
[...]
Ik heb gelezen dat er ook "zweet" analyses zijn om dit te achterhalen. Nu moet ik mijn eerste marathon nog gaan lopen. Maar wanneer zou je zo'n onderzoek dan doen, en heeft iemand er ervaring mee ?
Met een zweet analyse dus. Daarbij monster je tijdens een inspanningstest het zoutgehalte in je zweet. De grap is dat de hoeveelheid zouten die je uitzweet erfelijk bepaald én erg constant is. Het gehalte is dus niet afhankelijk van omstandigheden of eigenschappen. Een keertje meten en je weet het voor de rest van je leven.

Als je het aantal mg per liter weet, bepaal je vervolgens hoeveel je zweet per uur bij de wedstrijdomstandigheden (temperatuur, inspanning, vochtigheid etc). Dan is het een eenvoudig sommetje hoeveel je per uur moet aanvullen.

Mevrouw Roozzz heeft het bij de sporttest voor haar ironman vastgesteld. En sinds ze hier bewust van is, eigenlijk nooit meer issues met voeding of dat je achteraf heel gaar bent.
Is het voor de doorsnee hardloper noodzakelijk? Nee, maar hoe langer je onderweg bent, hoe belangrijker het wordt in mijn beleving. Net als voeding zeg maar :P
Maar zout?! Hoe zou je daar achter komen?

Tijdens mijn ultras (n=2) en echt LDL (>30km) neem ik vaak 1 flask met alleen water en 1 met een electroly tablet erin opgelost mee. (En bij ultra, met veel opnieuw vullen, gooi ik er dan bij elke keer bijvullen een tabletje in om die 1 op 1 te houden).

Maar dat is allemaal meer op de gok en gevoel... Geen idee wat echt handig is.
Ikzelf merk het altijd aan mijn hoofd. Bij te weinig zout/elektrolyten word ik 'gaar' en die dufheid houd lang aan. Dat kan ik kinderlijk eenvoudig oplossen door zout aan te vullen...

Heb je geen klachten dan zit je waarschijnlijk al gewoon goed. Mogelijk ben je niet een hele zoute zweter dus heb je er minder snel last van. En je vult zo te horen al structureel elektrolyten aan :) Maar voel je je achteraf regelmatig bleh (zeer wetenschappelijke term) of heb je problemen met een opgeblazen gevoel tijdens de wedstrijd, dan zou je eens wat kunnen experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik merk als ik nuchter ben gaan lopen dat ik nog wel eens ergens gedurende de dag hoofdpijn krijg. En ik ben ook t type dat de korrels zout uit haar petje kan wapperen als ie weer droog is, dus wellicht moet ik dan toch iets meer zout/electrolyten binnenkrijgen voor ik wegga. Doe dat altijd alleen maar als ik wat langer weg ga zijn of als t erg warm is.
Vanmorgen ook, nuchter gelopen, nou koppijn.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:04
Afgelopen weekend alweer m’n derde hardlooptraining gehad. Vooral stukje loopscholing is fijn om te hebben, om toch nog net wat beter te gaan lopen. Ook is het leuk om met een groep te lopen omdat je allemaal het zelfde doel hebt. En een goede stok achter de deur, als het slecht weer is.

1e training een coopertest, om te kijken waar iedereen ongeveer staat. 2e training een fartlek met tussen door stabiliteits en krachtoefeningen. Afgelopen weekend een intervaltraining in kleine groepjes. Al met al zeer tevreden tot nu!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
PaulC schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:04:
[...]

Ik ben een maand of 3 geleden begonnen te lopen , en dit zijn voorlopig mijn 'beste tijden' :
[Afbeelding]
Dat vind ik heel knap! Ik ben in april begonnen, 42 jaar, heb tot mijn 30e veel 10kms gelopen en haal nu denk ik ook de 55minuten daarop.

Ik hoop dus dat je nu gaat zeggen dat je wel altijd sportief bezig bent geweest, maar alleen nog niet had hardgelopen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:01

Rudedadude

Maybe we were born to run

[...]

Thanks voor je reactie.
De marathon begint energietechnisch voor mijn gevoel meestal na een km of 28, als m'n makkelijke energie op is en het dus meer van de vetverbranding moet komen en je daarheen moet overschakelen. Idealiter gaat dat een beetje gracieus zonder man met de hamer kilometers.
Mijn voorbereiding begint meestal 1,5 dag van tevoren met drinken van bidons met water en maltodextrine voor iets wat door moet gaan voor carbo-loading. Op de dag zelf eet ik altijd havermoutpap 2,5 tot 3 uur van te voren boor de langzamere koolhydraten. Verder neem ik elke 5km tot uiterlijk half uur een slok gel (heb ik altijd bij me in een softflask, licht aangelengd met water, citroensap en electolyten). Afhankelijk van de temperatuur drink ik elke 5km 0,5 tot 2 bekertjes water of isotone sportdrank. Mijn gel is of Hammer gel of Hammer Perpetuem en een wat dikkere samenstelling ( is poeder, dus dat valt zelf te bepalen). Hoeveelheden ben ik niet echt precies in, ik heb meestal 2 softflasks van 150ml bij me. Die zijn aangelengd, dus 150ml in totaal aan gel ofzo.

Ik ben langzamerhand hiertoe gekomen. Mijn eerste (kust)marathon liep ik enkel op stukken banaan van de verzorgingsposten en water/cola/sportdrank. Ik heb ook gelopen met snoepabrikozen en doosjes rozijnen. Later heb ik een tijd met zelfgemaakte gel gelopen (combi agavesiroop, rijstsiroop, citroensap en zout). M'n eerste marathon onder de 3 uur was nog daarmee. Uiteindelijk toch voor het gemak van kant en klare gel gekozen. Merk maakt volgens mij niet zoveel uit. Mijn belangrijkste overweging is dat ik Hammer in flessen kan kopen en dus makkelijk kan overgieten in softflasks. En perpetuem loop ik gewoon goed op. Maar ik kan bijna alles naar binnen gooien, ik heb niet een heel gevoelige maag.
Maar het meest variabele deel is de hoeveelheid vocht en dat goed inschatten. Alles wat je verlies aanvullen is niet haalbaar, maar je moet binnen de marges blijven waarbij vochtverlies niet ook prestatieverlies betekent. Marathons waarbij ik echt ben in gekakt was dat meestal aan de hand, al dan niet in combinatie met zoutverlies (ik sla wit uit en ben een zoute zweter).

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:29
[...]
Daarnaast denk ik erover om een lange duurloop te combineren met fietsen, bijv 2 uur duurloop + 1 a 2 uur fietsen erna, om de totale tijdsduur van de inspanning te verhogen, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben ?
Ik, maar dan wel omgekeerd, dus eerst fietsen en dan hardlopen. Het gaat er tenslotte om te lopen met een bepaalde vermoeidheid. En fietsen is minder blessuregevoelig, dus met fietsen kun je die vermoeidheid opwekken met verminderd risico op blessures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
Op Reddit is er ook toevallig een discussie over electrolytes. Bevat in de eerste comment een link naar een paper waaruit nu weer blijkt dat het niet zo belangrijk is voor hardlopers. Vaak is er bij dit soort onderwerpen altijd wel een studie te vinden die je punt bevestigt of onderuit haalt.

De thread: https://www.reddit.com/r/...1/lets_talk_electrolytes/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
  • Laatst online: 13:47

Volgens mij moet dit minuten per km zijn.
Dus je loopt ongeveer 10km/u

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTLPB
Koets89 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:39:
[...]
Dit klopt niet. Zelfs zonder echt rekenen moet je zien dat 8.8 km onder een uur afleggen nooit op een snelheid trager dan 8.8 km/u kan uitkomen. Is het niet min/km. Dit is 10.2 km/u en 5:52 minuut per km.
je hebt gelijk ik realiseerde me dat nadat ik het bericht had geplaats :) Echt heel raar dat strava wielrennen in km/u weergeeft en dan rennen als minuten per kilometer. Een mooi voorbeeld van op de techniek vertrouwen ipv common sense.

[ Voor 6% gewijzigd door MTLPB op 15-08-2023 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:44
MTLPB schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:45:
[...]

je hebt gelijk ik realiseerde me dat nadat ik het bericht had geplaats :) Echt heel raar dat strava wielrennen in km/u weergeeft en dan rennen als minuten per kilometer. Een mooi voorbeeld van op de techniek vertrouwen ipv common sense.
Waarom is dat raar?

Met fietsen heeft iedereen het altijd over km/u, voor fietsen is dat nauwkeurig genoeg (zeker als je nog een decimaal achter de komma neemt).

Voor hardlopen is dat heel onnauwkeurig, dan zou je 3 of 4 cijfers achter de komma willen of iets dergelijks. pace (min/km) is dus de gebruikelijke metric voor hardlopen omdat het veel nauwekeuriger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTLPB
Omdat ik dat nooit gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
nogeeninlog schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:12:
[...]

Ik, maar dan wel omgekeerd, dus eerst fietsen en dan hardlopen. Het gaat er tenslotte om te lopen met een bepaalde vermoeidheid. En fietsen is minder blessuregevoelig, dus met fietsen kun je die vermoeidheid opwekken met verminderd risico op blessures.
Maar dat is toch juist gek? Als je vermoeid gaat hardlopen, wat je nu lijkt te suggereren is juist de kans op blessures groter.

Ik weet ook niet helemaal waarom bij een triathlon het eerst fietsen is en daarna hardlopen overigens. Volgens mij is het wel zo dat als eerste zwemmen is omdat het levens gevaarlijk kan zijn als je gaat zwemmen en je er al een marathon op hebt zitten en 185km fietsen ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shinji
Dus omdat 0,00001% van de hardlopers km/u gebruikt en de rest min/km is het gek dat Strava min/km weer geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Tja, wen er maar aan :+ Iedereen die een beetje serieus met hardlopen bezig is heeft het over min/km en niet over km/uur.

Bij intervaltrainingen gebruiken we bij de loopgroep zelfs vaak s/100m, om het nog even wat lastiger te maken.
24s/100m ~ 4min/km ~ 15km/uur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
InZane schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:17:
[...]

Tja, wen er maar aan :+ Iedereen die een beetje serieus met hardlopen bezig is heeft het over min/km en niet over km/uur.

Bij intervaltrainingen gebruiken we bij de loopgroep zelfs vaak s/100m, om het nog even wat lastiger te maken.
24s/100m ~ 4min/km ~ 15km/uur.
Die seconden per 100m gebruik ik veel te weinig. Als ik dat tegenkom is het meteen een soort breinbreker. :+ Er staat 200m in 38seconden, hoe hard moet ik dan lopen?
In de praktijk: gewoon flink gas erop, kijken waar het klokje stopt na de eerste repetitie en een beetje harder/zachter voor de volgende O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Roozzz schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:05:
[...]

Die seconden per 100m gebruik ik veel te weinig. Als ik dat tegenkom is het meteen een soort breinbreker. :+ Er staat 200m in 38seconden, hoe hard moet ik dan lopen?
In de praktijk: gewoon flink gas erop, kijken waar het klokje stopt na de eerste repetitie en een beetje harder/zachter voor de volgende O-)
We gebruiken 't trouwens ook om groepsindelingen te maken voor de intervaltraining. De ene loopt nou eenmaal harder dan de ander. In- en uitlopen doen we wel gezamenlijk.
Op gegeven moment weet je wel een beetje wat je wel en niet kan en je ontwikkelt je tempogevoel ook steeds meer. Ik voel echt wel of een 200m in 40 of 44s gaat.
Vaak zie je ook wel dat een wat meer ervaren loper in zo'n groepje de leiding pak. Zelf roep ik ook iedere 100m altijd wel ff de tussentijd.

Heel af en toe bedenkt de trainer ook weleens een training om aan je tempogevoel te werken. Tijdje geleden was de opdracht om 200tjes in 48s te lopen. Wat tempo betreft is dat niet zo bijzonder, maar het doel is om dan zo dicht mogelijk bij die 48s te finishen zonder op je klokje te gluren.

[ Voor 3% gewijzigd door InZane op 15-08-2023 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:07
Shinji schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:00:
[...]
Ik weet ook niet helemaal waarom bij een triathlon het eerst fietsen is en daarna hardlopen overigens. Volgens mij is het wel zo dat als eerste zwemmen is omdat het levens gevaarlijk kan zijn als je gaat zwemmen en je er al een marathon op hebt zitten en 185km fietsen ;)
Voor zover ik weet om dezelfde reden als dat zwemmen vooraan zit. Als je vermoeid bent en je gaat onderuit is de schade kleiner wanneer je aan het lopen bent met 15km/h dan wanneer je aan het fietsen bent met 35 km/h.

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
InZane schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:37:
[...]

We gebruiken 't trouwens ook om groepsindelingen te maken voor de intervaltraining. De ene loopt nou eenmaal harder dan de ander. In- en uitlopen doen we wel gezamenlijk.
[...]
Ah ja, die ken ik. Ideaal als je toevallig een keertje meeloopt en je nog nooit druk hebt gemaakt om tijden per honderd meter :+

Het moge duidelijk zijn dat ik vooral zelf door het bos sjok :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulC
SVMartin schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:58:
[...]

Dat vind ik heel knap! Ik ben in april begonnen, 42 jaar, heb tot mijn 30e veel 10kms gelopen en haal nu denk ik ook de 55minuten daarop.

Ik hoop dus dat je nu gaat zeggen dat je wel altijd sportief bezig bent geweest, maar alleen nog niet had hardgelopen :)
Als ik het jong grut voorbij zie vliegen voelt het alsof er nog heel veel werk voor de boeg is.
Dan voel het in vergelijk als slenteren door een winkelstraat.
3 maand geleden was 500 meter al een big achievement, komende van 0.0
De laatste jaren wel wat meer gefietst dan vroeger (vooral recreatief en woon-werk, ±5000km p/j)
Maar verder niets van sport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:44
Shinji schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:01:
[...]

Dus omdat 0,00001% van de hardlopers km/u gebruikt en de rest min/km is het gek dat Strava min/km weer geeft?
Ik zou echt heel raar kijken als mijn coach tegen ons zou zeggen:.. "Jullie gaan nu de 200m met 26,6km/u lopen". Dan zegt tempo 27 seconden toch iets meer als sprinter.. of tijdens een duurloop tempo 4:30 per kilometer in plaats 13,33 km/u.

Op de racefiets zegt 2:11 per km inderdaad niet zo heel veel.

[ Voor 9% gewijzigd door PB1983 op 15-08-2023 16:34 ]

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
PB1983 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:27:
[...]

Ik zou echt heel raar kijken als mijn coach tegen ons zou zeggen:.. "Jullie gaan nu de 200m met 26,6km/u lopen". Dan zegt tempo 27 seconden toch iets meer als sprinter.. of tijdens een duurloop tempo 4:30 per kilometer in plaats 13,33 km/u.

Uhm, dat zeg ik toch ook? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
[...]

Maar dat is toch juist gek? Als je vermoeid gaat hardlopen, wat je nu lijkt te suggereren is juist de kans op blessures groter.
Ja, maar vermoeid raak je toch, want je wilt een bepaalde duur trainen. Dan kun je in het begin beter vermoeid raken van het fietsen, want dat is minder blessuregevoelig.
Simpel gezegd: je wilt 2 uur trainen, wat geeft (bij gelijke intensiteit) dan minder kans op blessures? 2 uur hardlopen, of eerst een uur fietsen en daarna een uur hardlopen? Ik denk het laatste.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:23
@allen. Sorry voor de late reactie(s).

Naar aanleiding van jullie reacties heb ik besloten om de intervaltraining op dinsdagavond voorlopig te skippen, omdat ik op zaterdag ook al parktraining doe, wat ook een soort interval is. Mijn laatste intervaltraining was mijn max HR ook weer 205 en mijn Garmin gaf ook aan dat ik té intensief bezig ben.

Ik ben dus gisteren voor het eerst aangesloten bij de dinsdagavond duurloop groep. In de deze groep wordt tussen de 8 en 10 km gelopen tussen de 9 en 10 km/u, met af en toe tempoblokken. Ik kan in deze groep met gemak een gesprek voeren dus ik denk dat ik hier goed op mijn plaats ben.
PatrickC schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 00:14:
@Spasm Ok, dat geeft meer achtergrond info en verstandig om met een groepje mensen te gaan lopen in jouw geval. Maar het zorgt er dus ook voor dat je je tempo laat bepalen door anderen (niet ingehaald wilt worden b.v.). Zit er bij die club ook een trainer die je begeleidt? Is er gekeken naar wat voor schema’s en trainingen jij zou moeten lopen gezien je geschiedenis (herstel van heftige Corona besmetting, blessures, diabetes)?
Er zijn meerdere trainers bij de club, maar als ik een apart schema zou moeten volgen dan kan ik niet met de groep mee, en zoals gezegd loop ik liever niet alleen. Ik heb de tempoblokken van gisteren expres niet gedaan omdat ik me anders toch weer laat opjutten ben gewoon steady doorgelopen totdat de groep omkeerde en mij weer ophaalde. (I left my ego at the door :) )
polthemol schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 08:27:
[...]

Ik denk dat je toch moet gaan werken aan je perceptie. Veel 'smoesjes' (die ik ook had toen ik net begon met rennen :P ):

Maar met wat je post aan gegevens: ja je gaat te hard, veel te hard zelfs. Het gros van mijn intervals (meestal blokken van 500 tot 1K, wisselt) kom ik in Z4 uit. De enige waar ik echt Z5 ga redden is als ik 30" stukjes doe of hillrepeats en dan is het nog maar voor heel korte momenten. Ik heb zelden spierpijn van mijn trainingen, tenzij ik het moedwillig ga opzoeken (bv. smiddags krachttraining op onderlichaam waarbij i ksessies doorzet tot falen en dan het 's avonds nog rennen).

Je rode lijn in je uitleg is dat je geen controle lijkt te hebben over je pace en je steeds laat verleiden om mee te gaan met wie voor je zit.

Een paar zaken die ik zou gaan doen als ik jou was:

1. ga je intervals langzamer doen. 600 meter blokken zou je niet in Z5 moeten zitten, maar daar kom ik zo op terug
2. leer de nobele kunst van het langzame rennen. Ga eens bv. 5km rennen tegen 7:00 pace. Ga je te snel, stop met rennen, wandel een kort stukje en begin opnieuw. Dit zijn de trainingen waar je echt conditie op gaat bouwen.
3. stop met extra intervalblokken mee te sneaken: een goed opgezette training heeft geen extraatje nodig. Als je de dag erna spierpijn hebt ervan had jouw lichaam dat extraatje al helemaal niet nodig. Dat je nog even aanhaakte bij een tragere groep is slechts een excuus of dat het voor de gezelligheid is :) Wat je zou moeten doen na je laatste blok is even wandelen en dan tegen de richting in heel langzaam nog 1 of 2 rondjes om de baan doen. Voor dat stuk, zie punt 2 ook: de nobele kunt van het langzaam shuffelen/rennen.
4. als je wilt gaan shinen voor je 10K: stop met je focus op intervals. Wat je nu, zonder een base, aan het trainen bent is sneller worden op 600meter rondjes. Wat je met een goede basis zou kunnen trainen met die intervals is dat je sneller gaat worden als je ook langzamer rent. Jij rent bv. om in Z1 te blijven straks iets van 7:30 (ik noem maar iets :) ). Als ik hier met een beetje ok weer in Z1 ga rennen tik ik net onder de 6:00 aan. Als je een basis hebt, ga je ook merken dat je met je intervals sneller herstelt en vooral dat je geen spierpijn hebt.
5. langzaam rennen: een kunst die je moet beheersen. Ik weet niet of ik het al had gezegd? :P
6. hou er ook rekening mee dat je verleden niet telt, je zit met je coronaverhaal in een herstel. Ik heb zelf ook 2 maal te kampen gehad met corona en vooral nasleep ervan en zag mijn conditie ook helemaal in elkaar storten. Wat ik kon rennen de maanden ervoor was dus niet meer relevant, terug opbouwen was het devies. Dus vooral echt heel veel easy peasy trainingen.

Ivm je suikerziekte en alleen rennen: ik weet dat er in de ultrawereld een paar zijn die echt heel sterke prestaties neerzetten en ook suikerziekte hebben. Zij hebben een paar zaken zo mee (ik geloof dat ene altijd een 'crisisvoorraad' coca cola in zijn rugzak heeft) en dat is het dan wel. Ik weet niet of je een partner hebt, maar wat je kunt doen voor je rustige loopjes is de livetrack aanzetten ervan en op autostart instellen. Je partner krijgt dan een mail met een link en kan je volgen. Voor je vertrekt aangeven hoe lang je gaat en grofweg welke route en dan moet het wel snor zitten mocht je onderweg toch last krijgen van je suikerziekte.

Bedenk ook dat je rustige loopjes nu misschien 5km zijn of nog wat minder zelfs. De focus moet liggen op een lage inspanning op een relatief korte duur, afstand is dus een metric waar je niet naar hoeft te kijken. Bij je LSD's kun je je dan wat meer focussen op een iets langere tijd in die easy pace hobbelen, wederom is de afstand, vooral in het begin, totaal niet boeiend. Als jij straks die 10K in bv. 55' wil doen, wil je met je LSD-loop tegen het einde vooral zien dat je een 60tal minuten aan een stuk kunt shuffelen in een traag tempo, zonder dat het echt veel moeite kost.

(oh ja en! om jezelf te pacen / te voorkomen dat je te gek doet met intervals: doe elk rondje even 'evalueren' op keymetrics: je weet in welke pace je je blok wilt doen, kijk aan het einde van een intervalronde of die ronde in ongeveer die pace was. Kijk wat je hartslag doet en kijk wat je hartslag is vlak voor je aan je volgende ronde start. Als je pace te snel was: volgende blok langzamer zijn, is je hartslag door het dak bij de eerste blokken al of sta je naar adem te happen tegen het einde van je herstelstuk: volgende blok rustiger en geen snellere mensen gaan inhalen. Aan het eind van elk herstelstukje zou je hartslag eigenlijk ergens in Z1 of Z2 moeten zitten (*er zijn wel wat uitzonderingen waar je dat net niet wilt hebben maar die zijn denk ik niet van toepassing hier))
Bedankt voor de tips ! Ik waardeer het zeer ! Ik heb 2 x per week interval en één keer LSD nu ingeruild voor 2 x LSD en 1 x parktraining.
m0ridin schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:19:
@Spasm Ik herhaal de rest ook maar even, doe het rustiger aan...

Ik lees ook dat je je LSD gemiddelde hartslag 170 is? Dat is ~85% van je HRmax, veel te hoog... Een LSD moet enorm rustig, Z2 zo'n beetje. Het grootste deel van je lopen moeten in Z2. En ja, dat voelt/is misschien heul langzaam, maar dat went en je 'heel langzaam' wordt steeds sneller als je dit zo blijft doen.

Z5 aantikken kan best, maar dan af en toe en met echt kortere intervallen (9x600 zie ik niet als zoiets) of tijdens een 5k/10k wedstrijd. Zelden dat ik in trainingsschemas in Z5 train (nou ja, eigenlijk wel maar dat is omdat ik ook lang niet altijd zelfcontrole heb EN garmin mijn zones erg conservatief inschat vergeleken met lab-tests).

Maar ja, je hebt dat al vaak genoeg gehoord en je weet het ook dus je moet het uiteindelijk zelf doen... De 'zo ben ik nou eenmaal' en 'ik kan er niks aan doen' zijn excuses en uiteindelijk heb je alleen jezelf ermee. Je gaat minder hard vooruit (figuurlijk dan, letterlijk natuurlijk harder ;) ) want juist die rustige lopen zorgen voor een veel betere basis en je raakt weer geblesseerd want je pusht teveel.

Helemaal met trainingen ed is het een kwestie van doen wat gepland staat, het is geen wedstrijd en je loopt alleen voor en met jezelf wat dat betreft. Niks aantrekken van wat anderen doen. Je werkt toe naar een doel en als je het hele idee erachter naast je neerlegt tja... dan heeft het een stuk minder zin allemaal.

(En ik weet hoe lastig het is, hier ook door schade en schande wijs geworden en nog zat te verbeteren en leren wat dat betreft... maar het is toch echt zo. Do as I say, not as I do ;) )
polthemol schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:26:
oh ja en! @Spasm, om aan te haken op @Hartloper zijn punt dat je hartslagzones mogelijk niet helemaal goed zijn vanwege de gebruikte methode. Als ik op je garminlink spiek zie ik dat je een forerunner 245 gebruikt: deze kan je threshold detecteren. Het is niet perfect, maar als je een hartslagband hebt, is het wel bruikbaar. Deze indeling is naar mijn ervaring wat meer gerelateerd aan de realiteit dan de max hartslag.

Je hartslagzones kun je dan instellen op basis hiervan. Met name bij intervalsessies zal garmin je thresholdzones regelmatig bijwerken :)

Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=oMZSCH5nYLw
Dank ! Ik ga het filmpje bestuderen. Ik heb het vermoeden dat mijn zones inderdaad niet helemaal goed staan. Ik heb al jaren een hoger(e) hartslag dan de meeste leden van de AV, dat hoort blijkbaar bij mij.
Ben hier ook al in het ziekenhuis op onderzocht. Met een hartslag van 170 kan ik eenvoudig een gesprek voeren, dus misschien moet ik inderdaad eens kijken naar de zones.

Op de training van gisteren was mijn gemiddelde hartslag 162 bpm, dus dat lijkt me prima.
Max was wel 190, maar dat was toen we tegen een viaduct op gingen.

Strava or it didn't happen https://www.strava.com/activities/9654702886

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
@Spasm Dat van die hoge hartslag herken ik wel. Op 170 kan ik ook nog makkelijk een gesprek voeren en ik heb wel eens halve marathons gelopen met een gemiddelde hartslag van boven de 180 (mijn max HR zit nog steeds rond de 195 en ik ben inmiddels 51 :P ). Nu ben ik de laatste jaren wel wat rustiger gaan trainen (met name de langere duurlopen op een rustiger tempo) en merk dat ook bij snellere lopen de gemiddelde hartslag iets lager geworden is. Kan ook aan de leeftijd liggen natuurlijk. :+

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:54

aap

PB1983 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:27:
[...]

Het is wel nuttig om fietssnelheden in min/km te kennen om van die fake-KOMs op Strava te herkennen waarbij iemand per ongeluk zijn fietsritje als een hardloopactiviteit gevlagd heeft.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Here we go!

Na halverwege januari '23 de Polar Bear Trail gelopen te hebben moest ik uiteindelijk helaas door een voetblessure stoppen met hardlopen.

Door een lange tijd rust ben ik de blessure gelukkig kwijt geraakt en kon ik in het voorjaar (halverwege april) weer wat hardlopen om te zien of mijn blessure ook echt wegbleef.

Vrij snel opbouwend met een aantal loopjes van 3 a 5 km richting weer een langzame 10km.

Gelukkig bleef ik blessurevrij :)

Maar goed.......zoals @m0ridin en @lateef zich al kritisch maar opbouwend afvroegen of ik niet weer te snel van stapel liep........en vooral ook niet echt met een schema trainde kwam de klad er toch flink in, begin juni was mijn laatste rondje.

Drukte.........zowel thuis als op het werk......2 keer een week ziek (rondje keelonsteking en een rondje griep), van alles en nog wat aan verplichtingen, een vakantie in het buitenland en zonder structuur wat hardlopen betekende het eigenlijk dat ik niet meer aan hardlopen toe kwam.

Long story short:

Ik heb me aangemeld bij de AV in Nijkerk voor de 5K starterscursus. Voor 5 tientjes een stok achter de deur in de vorm van loopmaatjes, blessurepreventie en een introductie om lid te worden bij de AV.

26 augustus t/m 7 oktober...elke zaterdag en ik veronderstel dat we dan ook 2 x per week zelf lopen, maar goed dat ga ik dan nog wel uitgelegd krijgen natuurlijk :P

* Fraggert heeft er zin aan d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
Weet iemand waar ik opvallende renshorts kan vinden met een compressiebroek met zak erin.
Dus een soort broek als deze. maar dan met opvallende prints zoals dit bijvoorbeeld. En dan graag van een goede kwaliteit zodat ze een tijd meegaan. Zie wat standaardbroeken op amazon staan, maar los van de lengte lijken ze ook wat dubieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

https://mytriworld.com/triathlon-order/

voor wat het waard is, i am not an expert dus ik kan dit niet toetsen maar ik las daar best wat steekhoudende argumenten zoals een te groot startersveld of massa-finish als onderdelen omgedraaid worden.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
nogeeninlog schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:12:
[...]

Ja, maar vermoeid raak je toch, want je wilt een bepaalde duur trainen. Dan kun je in het begin beter vermoeid raken van het fietsen, want dat is minder blessuregevoelig.
Simpel gezegd: je wilt 2 uur trainen, wat geeft (bij gelijke intensiteit) dan minder kans op blessures? 2 uur hardlopen, of eerst een uur fietsen en daarna een uur hardlopen? Ik denk het laatste.
Maar het ging meer om de volgorde, dus de vergelijking tussen eerst 1u fietsen en dan 1u hardlopen, of eerst 1u hardlopen en dan 1u fietsen.

Dan is de laatste denk ik minder blessure gevoelig, maar als je door vermoeidheid bijvoorbeeld een stuurfout maakt is dat op de fiets gevaarlijker, ook voor anderen. Waarschijnlijk dus daarom dat dat de volgorde is bij een triathlon (onder andere).

Anders gezegd, ik zou eerst hardlopen daarna fietsen denk ik in totaal langer volhouden dan andersom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
Fraggert schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:15:
Here we go!

Na halverwege januari '23 de Polar Bear Trail gelopen te hebben moest ik uiteindelijk helaas door een voetblessure stoppen met hardlopen.

Door een lange tijd rust ben ik de blessure gelukkig kwijt geraakt en kon ik in het voorjaar (halverwege april) weer wat hardlopen om te zien of mijn blessure ook echt wegbleef.

Vrij snel opbouwend met een aantal loopjes van 3 a 5 km richting weer een langzame 10km.

Gelukkig bleef ik blessurevrij :)

Maar goed.......zoals @m0ridin en @lateef zich al kritisch maar opbouwend afvroegen of ik niet weer te snel van stapel liep........en vooral ook niet echt met een schema trainde kwam de klad er toch flink in, begin juni was mijn laatste rondje.

Drukte.........zowel thuis als op het werk......2 keer een week ziek (rondje keelonsteking en een rondje griep), van alles en nog wat aan verplichtingen, een vakantie in het buitenland en zonder structuur wat hardlopen betekende het eigenlijk dat ik niet meer aan hardlopen toe kwam.

Long story short:

Ik heb me aangemeld bij de AV in Nijkerk voor de 5K starterscursus. Voor 5 tientjes een stok achter de deur in de vorm van loopmaatjes, blessurepreventie en een introductie om lid te worden bij de AV.

26 augustus t/m 7 oktober...elke zaterdag en ik veronderstel dat we dan ook 2 x per week zelf lopen, maar goed dat ga ik dan nog wel uitgelegd krijgen natuurlijk :P

* Fraggert heeft er zin aan d:)b
Goed zo, lopen jij ;) En ook blijven motorrijden natuurlijk :P
Koets89 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:31:
Weet iemand waar ik opvallende renshorts kan vinden met een compressiebroek met zak erin.
Dus een soort broek als deze. maar dan met opvallende prints zoals dit bijvoorbeeld. En dan graag van een goede kwaliteit zodat ze een tijd meegaan. Zie wat standaardbroeken op amazon staan, maar los van de lengte lijken ze ook wat dubieus.
Team hysterische printjes? :+

[ Voor 20% gewijzigd door InZane op 16-08-2023 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
Shinji schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:53:
[...]

Maar het ging meer om de volgorde, dus de vergelijking tussen eerst 1u fietsen en dan 1u hardlopen, of eerst 1u hardlopen en dan 1u fietsen.
Dan is de laatste denk ik minder blessure gevoelig,
Dat zou zeker kunnen, maar wat train je dan? Wat is je doel?.
Ik reageerde op NoReseth, die aan het trainen is voor een marathon. Het moeilijke van een marathon is niet het eerste deel, maar het tweede deel. Hoe train je dat? Hoe train je jezelf om in het doeltempo te lopen terwijl je al enigszins vermoeid bent? Je kunt natuurlijk eerst al een stuk gaan lopen en daarna nog een stuk, maar dan loop je heel veel en dat is een risico op blessures.
Dan is het een goed idee om die vermoeidheid op te wekken met een andere sport, zoals fietsen (of zwemmen) en daarna te gaan lopen. Dan heb je het 'voordeel' van de vermoeidheid zonder het nadeel van de overbelasting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 22:40
(jarig!)
Bike - run heeft als extra nadeel dat je de eerste km's voor je gevoel als een clown loopt, althans, dat was mijn ervaring tijdens m'm triathlon trianingen. Als je voor een marathon traint, is het imho het beste toch gewoon de marathon loop km's te maken. De belasting op een fiets is lichter, maar vooral anders qua spiergroepen. Het nut van extra fietsen liigt eigenlijk alleen op cardio gebied.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Frenz64 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:00:
Bike - run heeft als extra nadeel dat je de eerste km's voor je gevoel als een clown loopt, althans, dat was mijn ervaring tijdens m'm triathlon trianingen. Als je voor een marathon traint, is het imho het beste toch gewoon de marathon loop km's te maken. De belasting op een fiets is lichter, maar vooral anders qua spiergroepen. Het nut van extra fietsen liigt eigenlijk alleen op cardio gebied.
Als je goed wil worden in hardlopen moet je hardlopen.
Als je een training niet kan hardlopen (bijv wegens blessure/belasting/motivatie), maar hem nog wel op de fiets kan volbrengen, dan helpt dat zeker. Maar voorkeur is hardlopend.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Weer een update, ben langzaam aan het opbouwen en heb regelmatig 2 keer in de week hardgelopen. Nu lukt het me om 5 km aaneengesloten hard te lopen.

Nu wil ik uitbouwen naar de 10 km en daarmee ook een keer extra lopen in de week en ben me wat meer verdiepen aan het trainen in de verschillende zones. Hierbij kom ik de 80/20 regel tegen waarbij je 80 procent in zone 2 loopt. Hoe kan je dit het beste verdelen over de sessies? Dan kom je vrij gauw uit op 2 rustige duurlopen en een keer een interval doen. Waar in het schema passen dan tempo lopen?

Het zijn wat open vragen maar misschien kunnen jullie me wat op weg helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koets89
Littlegupper schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:12:
Weer een update, ben langzaam aan het opbouwen en heb regelmatig 2 keer in de week hardgelopen. Nu lukt het me om 5 km aaneengesloten hard te lopen.

Nu wil ik uitbouwen naar de 10 km en daarmee ook een keer extra lopen in de week en ben me wat meer verdiepen aan het trainen in de verschillende zones. Hierbij kom ik de 80/20 regel tegen waarbij je 80 procent in zone 2 loopt. Hoe kan je dit het beste verdelen over de sessies? Dan kom je vrij gauw uit op 2 rustige duurlopen en een keer een interval doen. Waar in het schema passen dan tempo lopen?

Ik zal de tempoloop laten zitten als je drie keer per week loopt incl. interval. Of de interval inruilen voor de tempoloop. Of per week wisselen. Misschien eerst kijken of drie keer per week rustig lopen goed gaat zonder blessures?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
nogeeninlog schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:06:
[...]

Dat zou zeker kunnen, maar wat train je dan? Wat is je doel?.
Ik reageerde op NoReseth, die aan het trainen is voor een marathon. Het moeilijke van een marathon is niet het eerste deel, maar het tweede deel. Hoe train je dat? Hoe train je jezelf om in het doeltempo te lopen terwijl je al enigszins vermoeid bent? Je kunt natuurlijk eerst al een stuk gaan lopen en daarna nog een stuk, maar dan loop je heel veel en dat is een risico op blessures.
Dan is het een goed idee om die vermoeidheid op te wekken met een andere sport, zoals fietsen (of zwemmen) en daarna te gaan lopen. Dan heb je het 'voordeel' van de vermoeidheid zonder het nadeel van de overbelasting.
Squats :) Squaten tot je zo verzuurd bent als maar gaat, schoenen aan en hobbelen maar. Niet te vaak doen, maar je gaat met wat geluk zelfs nog kramp kunnen krijgne dan op een rondje van 10K :D IK heb deze eerder wel vaker gedaan in laatste stuk opbouwen tot een ultra. Als je tussen de reps weinig tot geen rust pakt en door gaat tot falen, kun je na 15 minuten al compleet verzuurd zijn in je benen/buik. Ik gebruikte een kettlebel van een 12kg erbij. Zodra je klaar bent, meteen de deur uit en rennen maar.

Mentaal is dat nog wel eens een goede training om te doen, al betwijfel ik of het fysiek echt veel gaat brengen.
Je leert hooguit dat de meeste krampen weg gaan door gewoon stug door te rennen en dat je wat meer moet gaan letten op pace.

Je kunt ook bij bv. een 30K trainingsloop de laatste 5km het tempo omhoog gooien boven je beoogde marathonpace, dan zul je waarschijnlijk wel hetzelfde gaan ervaren.

Maar ook hier is de vraag in mijn ogen of het veel gaat toevoegen. Het mentale aspect van doorbijten leer je ook met intervals, doe dan bv. 30"/30": 30" over je threshold pace heen, 30" joggen, 30 keer, vanaf dat je bij de helft zit ga je het ook voelen en zul je moeten duwen. Of doe hillrepeats met een aardig percentage en waar je wat meters kunt maken meer dan op een viaduct: ook hier is het bijten geblazen en zul je tegen het einde toe vaak nauwelijks meer herstellen.

[ Voor 4% gewijzigd door polthemol op 17-08-2023 10:45 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Gisterenavond na maanden van luieren, dik worden en uit het raam kijken weer eens een avondje over de Amerongse berg gesjokt. Valt toch niet tegen hoeveel hoogtemeters je nog kunt pakken. Viel wel tegen hoe ik naar boven kroop. 12km afzien/genieten. Wel schitterende natuur. Buizerds, reebokje, @GSX-MAN .. allemaal in het wild te spotten. na een dag suffe vergaderingen en Teams call is dat wel lekker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
nogeeninlog schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:06:
[...]

Ik snap de logica, maar ik vraag me af of dit qua blessurerisico echt beter is. Vaak zie je dat door vermoeidheid de loopvorm verslechtert en dat juist dan blessures op de loer liggen.

In mijn beleving is dit juist het voordeel van het combineren van lopen en fietsen. Door eerst te lopen en daarna te fietsen, heb je eerst een goede loopprikkel gevolgd door een aerobe belasting nagenoeg zonder impact. Dat beperkt het blessurerisico aanzienlijk. Daardoor kan je veel meer uren maken dan dat je met alleen lopen kan. En dus een grotere trainingsstimulus krijgen.
Ian Corless heeft hier in het verleden een serie over gemaakt. Interessant voor alle lopers die overwegen ook erbij te gaan fietsen.

Wil je het trainen met vermoeide benen oefenen dan zou ik eerder denken aan back to back werk. Of door in je lange lopen ook tempoblokken op te nemen. A la Daniels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Littlegupper schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:12:

In de praktijk zal je bij dit volume en aantal trainingen niet een interval én een tempotraining in de week doen. Wil je toch graag tempolopen doen, dan zou je die iedere week kunnen afwisselen met de interval.

Wees nog wel erg voorzichtig met het introduceren intensievere trainingen, je loopervaring is nog beperkt en de belasting daarvan is fors hoger. Misschien moet je je voorlopig nog niet vastpinnen op iedere week een interval of tempotraining, maar deze eens in de twee weken inplannen. En eigenlijk gewoon nog niet, totdat je écht gewend bent aan het 3x in de week lopen. Opbouwen in volume en intensiteit tegelijkertijd is een moeilijke mix om bij heel te blijven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 21:29

GSX-MAN

de/het/een

Blomminator schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:20:
Gisterenavond na maanden van luieren, dik worden en uit het raam kijken weer eens een avondje over de Amerongse berg gesjokt. Valt toch niet tegen hoeveel hoogtemeters je nog kunt pakken. Viel wel tegen hoe ik naar boven kroop. 12km afzien/genieten. Wel schitterende natuur. Buizerds, reebokje, @GSX-MAN .. allemaal in het wild te spotten. na een dag suffe vergaderingen en Teams call is dat wel lekker.
Omdat ik met Frau ook graag wandel en we een beetje door de routes heen waren, kwamen we op Komoot uit. Bijkomend voordeel is dat daar ook hardlooproutes in staan, dus dat biedt de gelegenheid een GPX te lopen die je nog niet eerder gedaan hebt. Kan je in hetzelfde gebied gaan lopen en toch weer net andere dingen zien.

Tot zover de theorie. De praktijk was dat ik een route van zo'n 12 km had uitgezocht, met de Eenzame Eik als referentiepunt. Afstand was niet schokkend, het gebied kennen we, hoe moeilijk kan het worden? De sadist die de route heeft bedacht leidde ons vanaf het boshotel via de welbekende weg het gebied in. Rechtsom, en dan de tweede afslag links. En die loopt vrijwel rechtstreeks naar de top van de Amerongse Berg. Na 3,6 km lopen stonden we al op de top, dazed and confused. Vervolgens met een lus door naar de Eenzame Eik, en daarna nog een kilometer of 8 door het bosgebied, met heel veel focus op klimmen. Hij was heftig, maar wel weer heel mooi door de natuur gelopen.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Bedankt voor de reacties, @Koets89 en @Roozzz . Terecht punt om dit langzaam op te bouwen. Zo had ik er nog niet over nagedacht.
Ik ben in februari begonnen echt vanaf 0 en heb elke week 2 keer gelopen om uiteindelijk tot 5 km te komen, dus handig om deze langzame opbouw door te zetten :).

Ik ga eerst maar eens een 3de keer lopen met wandelen en een klein stukje joggen, kijken hoe mijn lichaam daarop reageert. En van daaruit verder, en dan is om en om ook nog een mogelijkheid inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Littlegupper schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:53:
Bedankt voor de reacties, @Koets89 en @Roozzz . Terecht punt om dit langzaam op te bouwen. Zo had ik er nog niet over nagedacht.
Ik ben in februari begonnen echt vanaf 0 en heb elke week 2 keer gelopen om uiteindelijk tot 5 km te komen, dus handig om deze langzame opbouw door te zetten :).

Ik ga eerst maar eens een 3de keer lopen met wandelen en een klein stukje joggen, kijken hoe mijn lichaam daarop reageert. En van daaruit verder, en dan is om en om ook nog een mogelijkheid inderdaad.
op de niet-ren dagen gaan wandelen, eventueel in een iets steviger tempo dan je normaal wandelt, is ook prima training voor erbij met een heel lage belasting (beetje een stiekemsterk zo je wil en anders op zijn minst zo prettig om te doen :) )

• Koets89
Blomminator schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:20:
Ah leuk, ik ga zondag de Utrechtse Heuvelrug Trail lopen met onderweg die heuvel. Hopelijk vroeg genoeg om ook nog wat dieren te spotten onderweg. Maakt het altijd net wat leuker. Verder rustig aan aangezien het mijn laatste echt lange duurloop is voor de Jungfrau Marathon. Ik zal dus waarschijnlijk niet met mijn selfie op de site komen.

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
PaulC schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:04:
[...]

[Afbeelding]
Netjes hoor. loop nu 3 jaar hard, ook 60, en loop niet zo gek veel harder. Gewoon stug door blijven lopen (langzame km's maken!) en je gaat vanzelf harder lopen.

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Koets89 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:15:
[...]

Ah leuk, ik ga zondag de Utrechtse Heuvelrug Trail lopen met onderweg die heuvel. Hopelijk vroeg genoeg om ook nog wat dieren te spotten onderweg. Maakt het altijd net wat leuker. Verder rustig aan aangezien het mijn laatste echt lange duurloop is voor de Jungfrau Marathon. Ik zal dus waarschijnlijk niet met mijn selfie op de site komen.
Vet man! Die staat stiekem nog wel ergens op t wensenlijstje. Behalve dat ik niet dood wil. Het lijkt mij moordend. Maar schitterend.

Zullen die ook doen volgend jaar @GSX-MAN .Wel meer Hoogtemeters dan Amerongen, maar ook weet niet gek veel meer

• Roozzz
  • Nu online
Blomminator schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:03:
[...]

Vet man! Die staat stiekem nog wel ergens op t wensenlijstje. Behalve dat ik niet dood wil. Het lijkt mij moordend. Maar schitterend.

Zullen die ook doen volgend jaar @GSX-MAN .Wel meer Hoogtemeters dan Amerongen, maar ook weet niet gek veel meer
De UHT volgt ongeveer de meest vlakke en snelle route over de heuvelrug. Als je een rondje rond Amerongen overleeft lukt dit ongetwijfeld ook :+

Ik wil wel een lusje knutselen met een paar honderd extra hoogtemeters erin? >:)

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Roozzz schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:35:
[...]

De UHT volgt ongeveer de meest vlakke en snelle route over de heuvelrug. Als je een rondje rond Amerongen overleeft lukt dit ongetwijfeld ook :+

Ik wil wel een lusje knutselen met een paar honderd extra hoogtemeters erin? >:)
Ik denk dat @Blomminator Jungfrau bedoelt. :+

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
De Jungfrau is toch niet zo spannend? Een halve wegmarathon en een stukje berg op wandelen :+

Wel erg mooi hoor! Maar voor een bikkel als @Blomminator is dit toch prima te doen? Ik zou het in ieder geval geen trail durven noemen :P

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:59
SVMartin schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:02:
Mijn gewone draadloze oordopjes blijven uiteraard tijdens het lopen niet goed zitten. Iemand toevallig ervaring met de shokz openrun?
Hier ook tevreden gebruiker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
NoReseth schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:45:

De combinatie van de 2 is volgens mij ideaal.
Dus én regelmatig nuchter lopen (tot pakweg 15 km) én de echt lange duurlopen (>21 km) goed trainen met frequent inname van vocht+calorieën (bv om de 5 km of om de 30 min).

• Hartloper
[...]

Hoe ik het begrijp is dat je voldoende stapelt op voorhand en dan ook tijdens de wedstrijd extra suikers neemt.
Zodat je de ganse wedstrijd vnl. suikers verbrandt.
Want als je tijdens de marathon van glycogeenverbranding naar vetverbranding moet overschakelen, dan kom je de man met de hamer tegen. Gebeurde bij mij in mijn eerste marathon. Ergens rond km 22 ging mijn snelheid van >12km/hr (5min/km) naar 8 km/hr !
De exacte percentages weet ik niet meer maar zo uit het hoofd is bij een perfect gelopen marathon de verhouding suikerverbranding/vetverbranding ergens rond de 75/25.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Roozzz schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:57:
[...]

De Jungfrau is toch niet zo spannend? Een halve wegmarathon en een stukje berg op wandelen :+

Wel erg mooi hoor! Maar voor een bikkel als @Blomminator is dit toch prima te doen? Ik zou het in ieder geval geen trail durven noemen :P
Vaak ben je te bang 8)

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
polthemol schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:01:
[...]

op de niet-ren dagen gaan wandelen, eventueel in een iets steviger tempo dan je normaal wandelt, is ook prima training voor erbij met een heel lage belasting (beetje een stiekemsterk zo je wil en anders op zijn minst zo prettig om te doen :) )
Of op een niet-ren dag wat krachtoefeningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:37
Mijn saucony endorphin pros beginnen het langzaam te begeven. (+/-, 750km). Zijn toch wel heerlijke schoenen. (Bij de hak komt langzaam een scheur in de foam)

Ik heb ze in roulatie met mijn Nike Pegasus maar moet dus op zoek naar een nieuwe "snelle" schoen. Helaas zijn er weinig goede aanbiedingen op dit moment 😐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:37
Crysania schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:56:
Mijn saucony endorphin pros beginnen het langzaam te begeven. (+/-, 750km). Zijn toch wel heerlijke schoenen. (Bij de hak komt langzaam een scheur in de foam)

Ik heb ze in roulatie met mijn Nike Pegasus maar moet dus op zoek naar een nieuwe "snelle" schoen. Helaas zijn er weinig goede aanbiedingen op dit moment 😐
Wellicht dat hier wat tussen zit?

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-09 00:22
Ik zoek wat advies over sprongen in mijn hartslag tijdens het hardlopen. Ik ben een 'herstarter'; ooit veel gerend maar toen jarenlang mee gestopt. Omdat ik toen niet met een hartslagmeter liep zoals nu kan ik het volgende niet echt vergelijken of duiden.

Het probleem waar ik nu vaak tegenaan loop is dat ik tijdens mijn run qua hartslag tegen een soort muur aanloop. Drie recente voorbeelden waar dit zo was:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STrgP7FJlLUWfaLqPCqqteotcRs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bKWbPhgvkCSMotcTPZ7zJiUw.png?f=fotoalbum_large
Bij 29:10.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hyWnkln1T17JKcOzGCphD017KQk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/348ejdKeKVV2XifcDQgf7Jrq.png?f=fotoalbum_large
Heuveltje na 23:20.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U4O6SIeyDy9HAoA7F-tN-YKlZHY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bZ70k34WJ4QMUDm4Ked0u0q9.png?f=fotoalbum_largeNa 25:00.

Ik heb dit niet altijd, maar die plotse snelle sprong in hartslag luidt vaak wel beetje het einde van de run in. Soms ga ik dan maar sprintjes doen zoals in de eerste screenshot, soms probeer ik erdoorheen te rennen zoals op de derde screenshot, soms een wandelpauze en vaak een combinatie van al die dingen. Nu vraag ik mij vooral af wat dit precies is en wat ik er tegen kan doen of hoe ik erop kan trainen om dat moment te verhinderen of uit te stellen. Het voelt namelijk wat random, het is niet alsof ik opeens veel harder ga rennen of iets anders doe. Het gaat goed en dan opeens niet meer, lijkt heel random. Of is dit letterlijk gewoon hoe inspanning werkt bij hardlopen? :P Ook even aan gedacht maar ik stelde mij zo voor dat dat geleidelijker is in plaats van die sprong van 150/160 naar opeens 180+.

Mocht het relevant zijn wat extra info: 30 jaar, gewicht is al een jaar dalende en BMI zit momenteel rond 26 (daarvoor wel altijd erg veel overgewicht gehad), RHR is 39-42. Wel enkele jaren bezig met vrij serieus langeafstandswandelen (sinds dit jaar tussen de 400-600 kilometer per maand), maar ik weet niet in hoeverre de conditie daarvan impact of voordeel oplevert voor hardlopen. Nu sinds mei weer aan het rennen om het wandelen deels te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
Armada. schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:12:
Ik zoek wat advies over sprongen in mijn hartslag tijdens het hardlopen. Ik ben een 'herstarter'; ooit veel gerend maar toen jarenlang mee gestopt. Omdat ik toen niet met een hartslagmeter liep zoals nu kan ik het volgende niet echt vergelijken of duiden.

Het probleem waar ik nu vaak tegenaan loop is dat ik tijdens mijn run qua hartslag tegen een soort muur aanloop. Drie recente voorbeelden waar dit zo was:

[Afbeelding]
Bij 29:10.

[Afbeelding]
Heuveltje na 23:20.

[Afbeelding]Na 25:00.

Ik heb dit niet altijd, maar die plotse snelle sprong in hartslag luidt vaak wel beetje het einde van de run in. Soms ga ik dan maar sprintjes doen zoals in de eerste screenshot, soms probeer ik erdoorheen te rennen zoals op de derde screenshot, soms een wandelpauze en vaak een combinatie van al die dingen. Nu vraag ik mij vooral af wat dit precies is en wat ik er tegen kan doen of hoe ik erop kan trainen om dat moment te verhinderen of uit te stellen. Het voelt namelijk wat random, het is niet alsof ik opeens veel harder ga rennen of iets anders doe. Het gaat goed en dan opeens niet meer, lijkt heel random. Of is dit letterlijk gewoon hoe inspanning werkt bij hardlopen? :P Ook even aan gedacht maar ik stelde mij zo voor dat dat geleidelijker is in plaats van die sprong van 150/160 naar opeens 180+.

Mocht het relevant zijn wat extra info: 30 jaar, gewicht is al een jaar dalende en BMI zit momenteel rond 26 (daarvoor wel altijd erg veel overgewicht gehad), RHR is 39-42. Wel enkele jaren bezig met vrij serieus langeafstandswandelen (sinds dit jaar tussen de 400-600 kilometer per maand), maar ik weet niet in hoeverre de conditie daarvan impact of voordeel oplevert voor hardlopen. Nu sinds mei weer aan het rennen om het wandelen deels te vervangen.
Sowieso valt het op dat dat je hoog in je hartslag zit. Jij loopt nu op 160/190=85% max hartslag, terwijl voor duurlopen 65% wordt aangeraden (80% van je tijd in zone 2, 20% hoger voor intervallen e.d.). Je loopt dus continue in zone 4 (drempel) en dan kan het goed zijn dat je lichaam het door de hoge belasting niet volhoudt en dus op een gegeven moment de hartslag omhoog gooit.

Ik had dit een aantal maanden geleden ook (ook weer begonnen na een tijdje vooral andere sporten), al was het wel wat geleidelijker (kan zijn omdat ik wat ouder ben ;) ). Bij mij heeft het erg geholpen om veel meer in de lagere zones te trainen. En al vind ik het zelf lastig om in zone 2 te blijven, merk ik wel een duidelijk verschil nu ik er iig goed oplet om bij de rustige duurlopen zeker niet in zone 4 uit te komen (waar jij dus continue in zit)

zone 1 - Zeer licht 50-60% van de maximale hartslag.
zone 2 - Licht 60-70% van de maximale hartslag.
zone 3 - Matig 70-80% van de maximale hartslag.
zone 4 - Zwaar 80-90% van de maximale hartslag.

Oftewel ik zou eens beginnen met te proberen een paar keer heel rustig te lopen. Je zult merken dat je na een aantal weken de snellere trainingen veel beter vol kunt houden en ook sneller wordt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armada.
redwing schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:24:
[...]

Sowieso valt het op dat dat je hoog in je hartslag zit. Jij loopt nu op 160/190=85% max hartslag, terwijl voor duurlopen 65% wordt aangeraden (80% van je tijd in zone 2, 20% hoger voor intervallen e.d.). Je loopt dus continue in zone 4 (drempel) en dan kan het goed zijn dat je lichaam het door de hoge belasting niet volhoudt en dus op een gegeven moment de hartslag omhoog gooit.

Ik had dit een aantal maanden geleden ook (ook weer begonnen na een tijdje vooral andere sporten), al was het wel wat geleidelijker (kan zijn omdat ik wat ouder ben ;) ). Bij mij heeft het erg geholpen om veel meer in de lagere zones te trainen. En al vind ik het zelf lastig om in zone 2 te blijven, merk ik wel een duidelijk verschil nu ik er iig goed oplet om bij de rustige duurlopen zeker niet in zone 4 uit te komen (waar jij dus continue in zit)

zone 1 - Zeer licht 50-60% van de maximale hartslag.
zone 2 - Licht 60-70% van de maximale hartslag.
zone 3 - Matig 70-80% van de maximale hartslag.
zone 4 - Zwaar 80-90% van de maximale hartslag.

Oftewel ik zou eens beginnen met te proberen een paar keer heel rustig te lopen. Je zult merken dat je na een aantal weken de snellere trainingen veel beter vol kunt houden en ook sneller wordt.
Bedankt voor het meedenken! Omdat dit mij bekend voor kwam met data die ik wel eens in mijn Garmin voorbij zien komen ben ik er eens in gedoken. Hij geeft aan dat mijn maximum HR 208 is. De drie voorbeelden van mijn screenshots speelden zich veel in zone 3 af en als ik die sprintjes ging doen vaak ook zone 4. Een zone die ik daarentegen niet zoveel tegenkwam is zone 2. Als ik je goed begrijp moet ik dus proberen wat meer daarin te trainen, in mijn geval met een HR van 125 tot 145. Ga ik eens doen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Armada. schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:12:
Ik heb dit niet altijd, maar die plotse snelle sprong in hartslag luidt vaak wel beetje het einde van de run in. ......
Mocht het relevant zijn wat extra info................
Vervelend dat je daar last van hebt.

Onderstaand plaatje is ook van iemand waar die sprong ineens kwam, vervolgens gaan wandelen ... het zakt dan... en zodra er dan weer harder gelopen wordt springt het weer omhoog.
Lees zijn hele verhaal hoe na lang zoeken hij toch in de medische molen terecht kwam.
Je hebt mogelijk wat risicofactoren (extra info), dus ik zou zelf naar de huisarts gaan of me uitgebreid bij de SMA laten testen. De huisarts is het primaire circuit, SMA oid kan altijd nog.
Hopelijk valt het mee, maar iig weet je dan meer hoe je er voor staat, ook als het meevalt.
Succes/sterkte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IM7ONbEduat8NFs-cEaApck3D44=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e5JYYVDR8lfXEHnLC61fpPJu.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
route99 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:00:
[...]
Vervelend dat je daar last van hebt.

Onderstaand plaatje is ook van iemand waar die sprong ineens kwam, vervolgens gaan wandelen ... het zakt dan... en zodra er dan weer harder gelopen wordt springt het weer omhoog.
Lees zijn hele verhaal hoe na lang zoeken hij toch in de medische molen terecht kwam.
Je hebt mogelijk wat risicofactoren (extra info), dus ik zou zelf naar de huisarts gaan of me uitgebreid bij de SMA laten testen. De huisarts is het primaire circuit, SMA oid kan altijd nog.
Hopelijk valt het mee, maar iig weet je dan meer hoe je er voor staat, ook als het meevalt.
Succes/sterkte.
[Afbeelding]
O jee, laten we hopen dat dat het niet is! De symptomen van angina pectoris herken ik mij niet in, maar zijn verhaal schetst wel duidelijk een hartslagsprong zoals ik die ook ervaar. Wel lees ik de auteur hierover zeggen: "De vraag is natuurlijk of de afname van het fysieke vermogen en het op hol slaan van het hart beschouwd kunnen worden als voortekenen van het begin van hartziekten, met name een slechte doorbloeding van de kransslagaderen. Verder onderzoek zal moeten aantonen of daarmee hartziekten voorspeld kunnen worden. Nog steeds is mij niet duidelijk of dit gezien moet worden als een verhoogde kans op hartfalen, ook al ben ik geopereerd." Ik kan mij goed voorstellen dat iemand met hartkwalen een grote sprong in de hartslag kan ervaren, maar of dan andersom die sprong ook indicatief kan zijn voor e.e.a. durf ik niet te zeggen. Ik ga er in ieder geval heel scherp op zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Armada. Ik denk dat er redelijk wat mensen zijn die zelf niet bekend zijn met zulk een probleem en dus geen of weinig kennis er van hebben en dan overvallen worden. Helaas, het werkt vaak zo.
Het beste er mee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hartloper
@Armada.
Bedoel je dat je hartslag plots naar iets boven de 200/min schiet zonder dat je versnelt ? En dat je dan voelt dat het op dat moment ook moeilijker gaat ?
Op basis van deze beperkte gegevens lijkt het mogelijk dat je een supraventriculaire tachycardie hebt (type AVNRT of AVRT). Dat is een soort goedaardige ritmestoornis waarbij je hartslag plots versnelt.
Daar moet je eens voor bij de cardioloog gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Hartloper op 18-08-2023 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
Hartloper schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:25:
@Armada.
Bedoel je dat je hartslag plots naar iets boven de 200/min schiet zonder dat je versnelt ? En dat je dan voelt dat het op dat moment ook moeilijker gaat ?
Op basis van deze beperkte gegevens lijkt het mogelijk dat je een supraventriculaire tachycardie hebt (type AVNRT of AVRT). Dat is een soort goedaardige ritmestoornis waarbij je hartslag plots versnelt.
Het verschil is (als het tijdens mijn run voorkomt) iets minder explosief, maar er is inderdaad wel sprake van een plotselinge sprong in mijn hartslag zonder dat daar een evidente aanleiding voor is zoals versnellen of een heuvel op etc. Wat ik vaak zie is dat hij dan van 155-160 vaak binnen vijftien seconden naar de 180 tot 190 gaat. Als ik op dat punt besluit door te rennen gaat het door tot 190-200 en blijft daarbij. Als ik even besluit te gaan wandelen zakt hij in twee minuten tot 120, maar als ik dan weer ga rennen dan stijgt hij wel vrij snel weer.

Vandaag op basis van de tips in dit topic ook geprobeerd eens wat langzamer te rennen. Hartslag bleef voor zeker 25 minuten daarbij wel onder de 160 dus dat hielp al goed. Bewust langzamer rennen is wat ik voorheen niet echt deed dus komende tijd eens in de gaten houden wat voor effecten dat oplevert op dit gebied en waar nodig inderdaad eens e.e.a. laten onderzoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:57
Armada. schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:31:
[...]
Wat ik vaak zie is dat hij dan van 155-160 vaak binnen vijftien seconden naar de 180 tot 190 gaat. Als ik op dat punt besluit door te rennen gaat het door tot 190-200 en blijft daarbij. Als ik even besluit te gaan wandelen zakt hij in twee minuten tot 120, maar als ik dan weer ga rennen dan stijgt hij wel vrij snel weer.
Misschien heb ik gemist of je de hartslag meet met een horloge of met een band. Gebruik je een horloge, dan zou het ook geen kwaad kunnen om een cadence lock uit te sluiten.

Het gebeurt mij ook wel eens dat ik ineens van 160 naar 180 ga, zonder reden. Een beetje schuiven met mijn horloge verhelpt het soms. Maar soms duurt het 10 minuten en dan is hij weer op normaal niveau. Ik had het nooit, maar de afgelopen 2 maanden is het me 3, 4 keer gebeurd.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
@Armada. Ik weet niet of je een Garmin horloge hebt, maar je kunt in Garmin Connect je hartslag frequentie en stap frequentie in één grafiek zetten. Gaat je hartslag ineens dichtbij deze stap frequentie liggen, dan is de kans groot dat het een cadence lock is. Ik had daar ook regelmatig last van en heb daarom een Polar Verity Sense hartslagarmband gekocht. Hierna nooit meer deze vreemde sprongetjes in hartslag.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• nogeeninlog
Hartloper schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:25:
@Armada.
Daar zat ik ook aan te denken, maar wat Armada beschrijft is iets anders dan mijn eigen ervaringen met AVNRT, en die van iemand anders, die het ook heeft. Overigens ben ik het wel eens met het advies om een cardioloog te raadplegen.
Hier een grafiek van mijn laatste AVNRT-aanval, tijdens een van mijn hartrevalidatiesessies:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/5H9ttFx6/temp-Clipboard02.png

Mijn hartslag sprong van 110 naar 210 in een paar seconden tijd. Het gebeurt zelden direct bij een inspanning, maar vaak bij herstel na een inspanning, bijvoorbeeld de rustfase na een interval. Opeens voelt het alsof er een luchtbel in je borstkas zit en begint het hart als een bezetene te tikken. Ik zeg bewust 'tikken' want het voelt niet als kloppen. Vaak, maar niet altijd, zit er ook duizeligheid bij. Doorgaans duurt het een paar minuten en daarna kan ik gewoon weer verder gaan met sporten. Het helpt als ik heel diep adem haal en dan mijn adem inhoud, dan stopt het sneller.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Armada. schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:31:
[...]
Het verschil is (als het tijdens mijn run voorkomt) iets minder explosief, maar er is inderdaad wel sprake van een plotselinge sprong in mijn hartslag zonder dat daar een evidente aanleiding voor is zoals versnellen of een heuvel op etc. Wat ik vaak zie is dat hij dan van 155-160 vaak binnen vijftien seconden naar de 180 tot 190 gaat. Als ik op dat punt besluit door te rennen gaat het door tot 190-200 en blijft daarbij. Als ik even besluit te gaan wandelen zakt hij in twee minuten tot 120, maar als ik dan weer ga rennen dan stijgt hij wel vrij snel weer.

Vandaag op basis van de tips in dit topic ook geprobeerd eens wat langzamer te rennen. Hartslag bleef voor zeker 25 minuten daarbij wel onder de 160 dus dat hielp al goed. Bewust langzamer rennen is wat ik voorheen niet echt deed dus komende tijd eens in de gaten houden wat voor effecten dat oplevert op dit gebied en waar nodig inderdaad eens e.e.a. laten onderzoeken.
Als het eerder geleidelijk gaat, dan is een AVNRT minder waarschijnlijk. Een echte ritmestoornis begint heel plots, zoals @nogeeninlog beschrijft.
Op je eerste grafiek is de hartslastijging op 29 minuten geleidelijk, de 3 daarop zijn wel plotseling. Uiteraard moet storing uitgesloten worden, maar het feit dat je dat ander ritme ook echt voelt wijst erop dat het wschl geen artefact is.

[ Voor 9% gewijzigd door Hartloper op 19-08-2023 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Zelf heb ik helaas ook een medisch probleem, dat ongelegen komt 5 weken voor de marathon van Berlijn.
Gisteren na het zeekajakken had ik pijn in de linkerkuit, op een plek die ik met 1 vinger kan aanduiden. Vandaag is er net boven die plek een lichte verkleuring zichtbaar. Maw lokaal spierscheurtje. Komt wel heel ongelegen, morgen was duurloop van 30 km gepland en volgende week in totaal 60 km ☹️.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99

route99

sander_g schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:13:
[...]Gebruik je een horloge, dan zou het ook geen kwaad kunnen om een cadence lock uit te sluiten.
Goed punt.
Das heel simpel zelf te meten/te checken. Ik stop dan even en dan 10 of 15 seconden de hartslag met de vinger in de hals voelen/meten en het resultaat met 6 of met 4 te vermenigvuldigen om de HF/minuut te kennen, lukt me nog wel zonder rekenmachine :Y en dat blijkt tot nu toe alleen maar een cadans lock of een slecht contact geweest te zijn. De verschillen waren heel duidelijk en significant om dat te concluderen.

[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 19-08-2023 08:47 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 17:05

Niku

Alagaesii

Net de derde 30er van de marathonvoorbereiding gelopen. 32 in totaal, halve minuut per kilometer langzamer dan doeltempo, ging lekker :) Was wat beducht voor de temperatuur dus op tijd vertrokken, maar het was perfect weer om in te lopen.

Oh en een tweedehands Stryd gekocht, komt volgende week, ben benieuwd!
Pagina: 1 ... 261 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.