Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 21:29

GSX-MAN

de/het/een

Ik vind het qua parcours denk ik de leukste die ik tot nu toe op de weg gedaan heb. Iedereen was helemaal vol van de Dam tot Dam, maar daar vond ik eigenlijk geen hol aan. Het enige lichtpuntje was dat ik heel hard Amsterdam uit mocht rennen.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:36
Ach, de zevenheuvelen. Elk jaar ben ik van plan om 'm te gaan lopen en elk jaar skip ik 'm weer.
Ik ben gewoon niet zo van de grote evenementen waar ik het halve land voor door moet in sommige gevallen. Misschien toch maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:40

Secsytime

Automagisch

GSX-MAN schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:18:
Ik vind het qua parcours denk ik de leukste die ik tot nu toe op de weg gedaan heb. Iedereen was helemaal vol van de Dam tot Dam, maar daar vond ik eigenlijk geen hol aan. Het enige lichtpuntje was dat ik heel hard Amsterdam uit mocht rennen.
Lekker die benauwde tunnel door aan het begin. Enige mooie op de route is m.i. De buiksloterdijk, erg Amsterdams voor niet-toeristen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:21
SVMartin schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:55:
@m0ridin veel plezier alvast! En neem de week na de 7 heuvels gewoon lekker je rust, ook zeker om blessures te voorkomen. Gewoon lekker een stukkie fietsen :)
Haha, dank je maar denk dat deze niet voor mij was bedoeld ;) (ga de 7heuvelen niet lopen, dit jaar dan iig)

Maar veel plezier is altijd welkom natuurlijk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
InZane schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:43:
Maar goed, helaas doet sinds deze week m'n rechter achillespees wat gevoelig, wellicht vanwege de andere belasting en/of het continu hardlopen op dezelfde schoenen. Moet ook eerlijk bekennen dat ik mijn rek- en strekoefeningen heb overgeslagen tijdens de vakantie.
Het is niet zo dat ik er tijdens wandelen of hardlopen echt last van heb ofzo, maar tijdens het rekken van m'n diepe kuitspieren voel ik 'm wel en ook als ik er in knijp. Verder wel gewoon lekker alweer 3 keer gelopen deze week. Wel iedere keer op andere schoenen trouwens.

Toch maar even in de gaten houden en niet teveel gekke dingen doen..
Het lijkt gelukkig alweer op z'n retour :)
De afgelopen 2 weken weer 4 keer per week gelopen met wat meer afwisseling in trainingen en schoenen en ook regelmatig gerekt. Voel de pees nog minimaal bij het rekken van de diepe kuitspieren, maar het is echt minimaal.
Ik geef de Luxemburgse heuvels de schuld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18:32
Over vakantie gesproken, binnen een paar dagen gaan Hartloper en familie naar Kroatië.
Ik heb wat gezocht op Strava en Komoot waar ik daar zou kunnen hardlopen.
Eerste halte is een B&B in Plitvice waar we de eerste dag gaan wandelen in het Park en de tweede dag iets verderop gaan kajakken. Ik zou niet in het park hardlopen wegens te druk, ben op Google street view een baantje tegengekomen dat wel wat lijkt (alleen wat schrik voor honden).
Dan ook een dag Zadar, daar is langs de kust hardlopen waarschijnlijk het beste.

Iemand ideeën ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-09 07:55
Oost-Europa en Balkan achtige landen altijd gesodemieter met honden inderdaad, beetje mee oppassen. Zadar over het algemeen heet, maar lijkt nu wel lekker. Kan je vast prima een stukje hobbelen. Zo'n park zal toch ook niet zo druk zijn dat je daar niet een stukje kan hardlopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
m0ridin schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 08:37:
[...]

Haha, dank je maar denk dat deze niet voor mij was bedoeld ;) (ga de 7heuvelen niet lopen, dit jaar dan iig)

Maar veel plezier is altijd welkom natuurlijk :)
Oeps! Ja, was voor @BraX :) veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
EnduronDon schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:42:
Oost-Europa en Balkan achtige landen altijd gesodemieter met honden inderdaad, beetje mee oppassen. Zadar over het algemeen heet, maar lijkt nu wel lekker. Kan je vast prima een stukje hobbelen. Zo'n park zal toch ook niet zo druk zijn dat je daar niet een stukje kan hardlopen?
Ruim voor covid ben ik in Plitvice geweest. De toeristische trekpleister is buiten het hoogseizoen voetje voor voetje doorschuifelen. Maar wellicht zijn er veel meer paden. De vakantieplek hardlopend verkennen is altijd leuk, je moet wel afstand/tempo eisen laten varen en gewoon genieten van de omgeving :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
EnduronDon schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:42:
Ik ga 8 km hardlopen met een running guide, samen met vrouw/zoon/dochter in de oude stad van Zadar. Maar ik zou een heel eind meer moeten lopen. Dan kan dat park handig zijn. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 20:38
Inmiddels een aantal weken verder, en ik heb het gevoel dat het advies van de diëtiste om meer eiwitten te eten helpt tegen de spierpijn.

Zojuist weer een intervaltraining gedaan, 9 x 600 meter met 200 meter pauze.

Mijn max hartslag was 205, betekent dit dat ik teveel van mezelf vraag?

Als ik de formule 220 minus je leeftijd moet geloven dan zit ik veel te hoog met mijn 47 jaar.

Garmin or it didn't happen:
https://connect.garmin.co...3723880?share_unique_id=8

Edit:
Bij een LSD duurloop zit mijn gemiddelde hartslag meestal rond de 170 dat is nét zone 5 in mijn geval.

[ Voor 10% gewijzigd door Spasm op 08-08-2023 22:26 ]

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:14
Spasm schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 21:51:
Inmiddels een aantal weken verder, en ik heb het gevoel dat het advies van de diëtiste om meer eiwitten te eten helpt tegen de spierpijn.

Zojuist weer een intervaltraining gedaan, 9 x 600 meter met 200 meter pauze.

Mijn max hartslag was 205, betekent dit dat ik teveel van mezelf vraag?

Als ik de formule 220 minus je leeftijd moet geloven dan zit ik veel te hoog met mijn 47 jaar.

Garmin or it didn't happen:
https://connect.garmin.co...3723880?share_unique_id=8
Die formule moet je vergeten, maar 205 is wel hoog. TE is dan ook 5 (te intensief). Kan me voorstellen dat er wel wat verzuring en spierpijn optreedt op deze manier.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
@Spasm
220 - de leeftijd is waardeloos.
Als we naar de grafiek van je hartslag kijken, dan zien we een kwalitatieve waarneming.
En dus is je maximale hartslag minimaal 205/'. Het zal wel niet veel hoger zijn want voor jouw niveau was dit een zeer zware om niet te zeggen maximale intervaltraining. Het laatste interval haalde je je tempo niet meer.

Mijn mening is dat je intervallen echt veel te hard zijn voor wat je kan. Geen wonder dat je spierpijn hebt.

Je uithouding of aeroob vermogen is heel beperkt. Je zou beter eerst een paar maanden rustige duurloopjes doen om je aerobe basis op te bouwen.

Lees nog eens wat @polthemol schreef op 30 juni over je training.

En google de Maffetone method. Het is een methode die ik niet heilig verklaar maar die voor jou echt niet slecht zou zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Hartloper op 08-08-2023 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
Bedankt @Hartloper en @PatrickC

Ik had niet echt het geval dat ik helemaal kapot was, maar kon ook niet sneller dan dit.

De reden dat de 9de 600 meter langzamer ging was niet omdat ik het niet meer vol kon houden, maar omdat de opdracht 8 x 600 meter was (niet 9 x 600) en ik een aantal lopers een ronde had ingehaald. Omdat ik niet te lang wilde stilstaan ben ik met een groepje langzamere lopers nog een keer 600 meter meegelopen totdat zij ook klaar waren.

Edit:
Ik heb inderdaad al een aantal YouTube filmpjes gezien over de mafs method, zeer interessant.

Het probleem is alleen dat ik dan niet meer met de club kan lopen omdat ik dan véél langzamer moet lopen.

In september heb ik mijn eerste 10k wedstrijd sinds jaren (Run van Winschoten) dus tot die tijd wil ik sowieso bij de club blijven lopen.

Misschien dat ik daarna de interval wel inwissel voor een LSD training om de week.

Op zaterdag hem ik altijd parktraining en dat is ook al een soort van interval.

[ Voor 36% gewijzigd door Spasm op 08-08-2023 22:57 ]

Random WTF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PatrickC
@Spasm Ipv dat rondje meelopen, had je ook rustig kunnen uitlopen. Dat helpt ook tegen de spierpijn achteraf. Ik zou het echt wat rustiger aandoen nog. Blessures liggen op de loer bij dit soort hoge belasting als je lichaam daar nog niet aan gewend is.

Ik heb niet het hele topic teruggelezen, maar hoe lang ben je serieus aan het hardlopen? Toen ik begon met hardlopen, liep ik gemiddeld veel harder dan nu, meer dan 15 jaar later. Ik dacht dat ik iedere keer diep moest gaan om progressie te maken…. met als gevolg steeds blessures. Ik weet inmiddels beter…

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:14
@Spasm Als je naar maffetone training gaat kijken zal je ook wel van de 80/20 regel horen. Waarbij de 80 eerder naar de 90 kan..
Probeer je te focusses op een keer in de week maximaal te gaan maximaal 20/30 minuten om in de buurt van de 80/20 regel te komen. Je gaat er sneller overheen dan je denkt ;) Hier tegenover zou dan minimaal 2 uur rustig lopen moeten staan die week en liefst nog ietsjes meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spasm
PatrickC schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 23:02:
@Spasm Ipv dat rondje meelopen, had je ook rustig kunnen uitlopen. Dat helpt ook tegen de spierpijn achteraf. Ik zou het echt wat rustiger aandoen nog.. blessures liggen op de loer bij dit soort hoge belasting als je lichaam daar nog niet aan gewend is.

Ik heb niet het hele topic teruggelezen, maar hoe lang ben je serieus aan het hardlopen? Toen ik begon met hardlopen, liep ik gemiddeld veel harden dan nu, meer dan 15 jaar later. Ik dacht dat ik iedere keer diep moest gaan om progressie te maken…. met als gevolg steeds blessures. Ik weet inmiddels beter…
Bedankt voor je advies. I hear you. Ik loop al hard sinds 2007, maar ben in 2021 in het ziekenhuis terecht gekomen met corona, randje IC, maar gelukkig daar niet terecht gekomen.

Toen ik weer thuis was kon ik nog geen 200 meter wandelen. Na een aantal maanden zelf doorsukkelen op advies van mijn diabetesverpleegkundige contact gezocht met een fysiotherapeut waar ik 50 weken lang 2 keer per week aan kracht en conditie heb gewerkt.

In het begin kon ik net 5 minuten met 6 km/u op de loopband volhouden. Aan het eind lukte dit 40 minuten met 10 km/u.

Na die 50 weken weer bij de club aangesloten. Waarschijnlijk doordat ik veel te snel wilde een hardnekkige lopersknie opgelopen.

Toen ben ik in april bij de opstapcursus van de vereniging aangesloten met als doel het wat rustiger aan te doen. Dit heeft geholpen om van de blessure af te komen.

Ik weet in mijn achterhoofd ook wel dat ik soms te gek doe maar in de één of andere reden vergeet ik dat als ik eenmaal op de baan sta en ingehaald wordt door anderen.
Ik weet het, slaat nergens op maar het is moeilijk uit te schakelen zit in de aard van het beestje.

Ik ben in het verleden ook vaker geblesseerd geweest doordat ik te snel, te veel wilde.
Ik probeer hieraan te denken, maar dat lukt niet altijd.

Tijdens een intensieve training vind ik het ook heerlijk om 'kapot' te gaan, maar dat is niet altijd een goed idee. De opdracht was om de 600 meters op wedstrijd tempo te doen, wat denk ik ongeveer 10km/u zou moeten zijn, geen 12km/u.

Een andere reden dat ik liever niet alleen loop is vanwege mijn diabetes. Als er onderweg iets gebeurt heb ik liever dat er iemand bij me is.

Edit.
Sorry voor het lange verhaal:)

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
@Spasm Ok, dat geeft meer achtergrond info en verstandig om met een groepje mensen te gaan lopen in jouw geval. Maar het zorgt er dus ook voor dat je je tempo laat bepalen door anderen (niet ingehaald wilt worden b.v.). Zit er bij die club ook een trainer die je begeleidt? Is er gekeken naar wat voor schema’s en trainingen jij zou moeten lopen gezien je geschiedenis (herstel van heftige Corona besmetting, blessures, diabetes)?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:38

polthemol

Moderator General Chat
Spasm schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 23:21:
[...]

Bedankt voor je advies. I hear you. Ik loop al hard sinds 2007, maar ben in 2021 in het ziekenhuis terecht gekomen met corona, randje IC, maar gelukkig daar niet terecht gekomen.

Toen ik weer thuis was kon ik nog geen 200 meter wandelen. Na een aantal maanden zelf doorsukkelen op advies van mijn diabetesverpleegkundige contact gezocht met een fysiotherapeut waar ik 50 weken lang 2 keer per week aan kracht en conditie heb gewerkt.

In het begin kon ik net 5 minuten met 6 km/u op de loopband volhouden. Aan het eind lukte dit 40 minuten met 10 km/u.

Na die 50 weken weer bij de club aangesloten. Waarschijnlijk doordat ik veel te snel wilde een hardnekkige lopersknie opgelopen.

Toen ben ik in april bij de opstapcursus van de vereniging aangesloten met als doel het wat rustiger aan te doen. Dit heeft geholpen om van de blessure af te komen.

Ik weet in mijn achterhoofd ook wel dat ik soms te gek doe maar in de één of andere reden vergeet ik dat als ik eenmaal op de baan sta en ingehaald wordt door anderen.
Ik weet het, slaat nergens op maar het is moeilijk uit te schakelen zit in de aard van het beestje.

Ik ben in het verleden ook vaker geblesseerd geweest doordat ik te snel, te veel wilde.
Ik probeer hieraan te denken, maar dat lukt niet altijd.

Tijdens een intensieve training vind ik het ook heerlijk om 'kapot' te gaan, maar dat is niet altijd een goed idee. De opdracht was om de 600 meters op wedstrijd tempo te doen, wat denk ik ongeveer 10km/u zou moeten zijn, geen 12km/u.

Een andere reden dat ik liever niet alleen loop is vanwege mijn diabetes. Als er onderweg iets gebeurt heb ik liever dat er iemand bij me is.

Edit.
Sorry voor het lange verhaal:)
Ik denk dat je toch moet gaan werken aan je perceptie. Veel 'smoesjes' (die ik ook had toen ik net begon met rennen :P ):

Maar met wat je post aan gegevens: ja je gaat te hard, veel te hard zelfs. Het gros van mijn intervals (meestal blokken van 500 tot 1K, wisselt) kom ik in Z4 uit. De enige waar ik echt Z5 ga redden is als ik 30" stukjes doe of hillrepeats en dan is het nog maar voor heel korte momenten. Ik heb zelden spierpijn van mijn trainingen, tenzij ik het moedwillig ga opzoeken (bv. smiddags krachttraining op onderlichaam waarbij i ksessies doorzet tot falen en dan het 's avonds nog rennen).

Je rode lijn in je uitleg is dat je geen controle lijkt te hebben over je pace en je steeds laat verleiden om mee te gaan met wie voor je zit.

Een paar zaken die ik zou gaan doen als ik jou was:

1. ga je intervals langzamer doen. 600 meter blokken zou je niet in Z5 moeten zitten, maar daar kom ik zo op terug
2. leer de nobele kunst van het langzame rennen. Ga eens bv. 5km rennen tegen 7:00 pace. Ga je te snel, stop met rennen, wandel een kort stukje en begin opnieuw. Dit zijn de trainingen waar je echt conditie op gaat bouwen.
3. stop met extra intervalblokken mee te sneaken: een goed opgezette training heeft geen extraatje nodig. Als je de dag erna spierpijn hebt ervan had jouw lichaam dat extraatje al helemaal niet nodig. Dat je nog even aanhaakte bij een tragere groep is slechts een excuus of dat het voor de gezelligheid is :) Wat je zou moeten doen na je laatste blok is even wandelen en dan tegen de richting in heel langzaam nog 1 of 2 rondjes om de baan doen. Voor dat stuk, zie punt 2 ook: de nobele kunt van het langzaam shuffelen/rennen.
4. als je wilt gaan shinen voor je 10K: stop met je focus op intervals. Wat je nu, zonder een base, aan het trainen bent is sneller worden op 600meter rondjes. Wat je met een goede basis zou kunnen trainen met die intervals is dat je sneller gaat worden als je ook langzamer rent. Jij rent bv. om in Z1 te blijven straks iets van 7:30 (ik noem maar iets :) ). Als ik hier met een beetje ok weer in Z1 ga rennen tik ik net onder de 6:00 aan. Als je een basis hebt, ga je ook merken dat je met je intervals sneller herstelt en vooral dat je geen spierpijn hebt.
5. langzaam rennen: een kunst die je moet beheersen. Ik weet niet of ik het al had gezegd? :P
6. hou er ook rekening mee dat je verleden niet telt, je zit met je coronaverhaal in een herstel. Ik heb zelf ook 2 maal te kampen gehad met corona en vooral nasleep ervan en zag mijn conditie ook helemaal in elkaar storten. Wat ik kon rennen de maanden ervoor was dus niet meer relevant, terug opbouwen was het devies. Dus vooral echt heel veel easy peasy trainingen.

Ivm je suikerziekte en alleen rennen: ik weet dat er in de ultrawereld een paar zijn die echt heel sterke prestaties neerzetten en ook suikerziekte hebben. Zij hebben een paar zaken zo mee (ik geloof dat ene altijd een 'crisisvoorraad' coca cola in zijn rugzak heeft) en dat is het dan wel. Ik weet niet of je een partner hebt, maar wat je kunt doen voor je rustige loopjes is de livetrack aanzetten ervan en op autostart instellen. Je partner krijgt dan een mail met een link en kan je volgen. Voor je vertrekt aangeven hoe lang je gaat en grofweg welke route en dan moet het wel snor zitten mocht je onderweg toch last krijgen van je suikerziekte.

Bedenk ook dat je rustige loopjes nu misschien 5km zijn of nog wat minder zelfs. De focus moet liggen op een lage inspanning op een relatief korte duur, afstand is dus een metric waar je niet naar hoeft te kijken. Bij je LSD's kun je je dan wat meer focussen op een iets langere tijd in die easy pace hobbelen, wederom is de afstand, vooral in het begin, totaal niet boeiend. Als jij straks die 10K in bv. 55' wil doen, wil je met je LSD-loop tegen het einde vooral zien dat je een 60tal minuten aan een stuk kunt shuffelen in een traag tempo, zonder dat het echt veel moeite kost.

(oh ja en! om jezelf te pacen / te voorkomen dat je te gek doet met intervals: doe elk rondje even 'evalueren' op keymetrics: je weet in welke pace je je blok wilt doen, kijk aan het einde van een intervalronde of die ronde in ongeveer die pace was. Kijk wat je hartslag doet en kijk wat je hartslag is vlak voor je aan je volgende ronde start. Als je pace te snel was: volgende blok langzamer zijn, is je hartslag door het dak bij de eerste blokken al of sta je naar adem te happen tegen het einde van je herstelstuk: volgende blok rustiger en geen snellere mensen gaan inhalen. Aan het eind van elk herstelstukje zou je hartslag eigenlijk ergens in Z1 of Z2 moeten zitten (*er zijn wel wat uitzonderingen waar je dat net niet wilt hebben maar die zijn denk ik niet van toepassing hier))

[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 09-08-2023 08:30 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• m0ridin
@Spasm Ik herhaal de rest ook maar even, doe het rustiger aan...

Ik lees ook dat je je LSD gemiddelde hartslag 170 is? Dat is ~85% van je HRmax, veel te hoog... Een LSD moet enorm rustig, Z2 zo'n beetje. Het grootste deel van je lopen moeten in Z2. En ja, dat voelt/is misschien heul langzaam, maar dat went en je 'heel langzaam' wordt steeds sneller als je dit zo blijft doen.

Z5 aantikken kan best, maar dan af en toe en met echt kortere intervallen (9x600 zie ik niet als zoiets) of tijdens een 5k/10k wedstrijd. Zelden dat ik in trainingsschemas in Z5 train (nou ja, eigenlijk wel maar dat is omdat ik ook lang niet altijd zelfcontrole heb EN garmin mijn zones erg conservatief inschat vergeleken met lab-tests).

Maar ja, je hebt dat al vaak genoeg gehoord en je weet het ook dus je moet het uiteindelijk zelf doen... De 'zo ben ik nou eenmaal' en 'ik kan er niks aan doen' zijn excuses en uiteindelijk heb je alleen jezelf ermee. Je gaat minder hard vooruit (figuurlijk dan, letterlijk natuurlijk harder ;) ) want juist die rustige lopen zorgen voor een veel betere basis en je raakt weer geblesseerd want je pusht teveel.

Helemaal met trainingen ed is het een kwestie van doen wat gepland staat, het is geen wedstrijd en je loopt alleen voor en met jezelf wat dat betreft. Niks aantrekken van wat anderen doen. Je werkt toe naar een doel en als je het hele idee erachter naast je neerlegt tja... dan heeft het een stuk minder zin allemaal.

(En ik weet hoe lastig het is, hier ook door schade en schande wijs geworden en nog zat te verbeteren en leren wat dat betreft... maar het is toch echt zo. Do as I say, not as I do ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door m0ridin op 09-08-2023 09:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
oh ja en! @Spasm, om aan te haken op @Hartloper zijn punt dat je hartslagzones mogelijk niet helemaal goed zijn vanwege de gebruikte methode. Als ik op je garminlink spiek zie ik dat je een forerunner 245 gebruikt: deze kan je threshold detecteren. Het is niet perfect, maar als je een hartslagband hebt, is het wel bruikbaar. Deze indeling is naar mijn ervaring wat meer gerelateerd aan de realiteit dan de max hartslag.

Je hartslagzones kun je dan instellen op basis hiervan. Met name bij intervalsessies zal garmin je thresholdzones regelmatig bijwerken :)

Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=oMZSCH5nYLw

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Dag 10: 105,1 km. Helemaal kapot gisteravond, ben op tijd gaan slapen en kwam er vanmorgen na acht uur en drie kwartier slaap nog even moe weer uit. 10 km gelopen, zoon uit bed, nog 2 km gelopen, nu weer een dag weinig doen in de Griekse zon.

Nog drie dagen de mogelijkheid om te lopen, als ik het volhoud.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0RRO7DuY_cedd9RAPkS_7y9A2Xs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tMbKyb6JVQ97wLhNozQkKqx9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door GSX-MAN op 09-08-2023 09:51 ]

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
GSX-MAN schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:46:
Dag 10: 105,1 km. Helemaal kapot gisteravond, ben op tijd gaan slapen en kwam er vanmorgen na acht uur en drie kwartier slaap nog even moe weer uit. 10 km gelopen, zoon uit bed, nog 2 km gelopen, nu weer een dag weinig doen in de Griekse zon.

Nog drie dagen de mogelijkheid om te lopen, als ik het volhoud.
Het is geen verplichting he :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
GSX-MAN schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:46:

Nog drie dagen de mogelijkheid om te lopen, als ik het volhoud.[Afbeelding]
Even moe eruit als erin: dat verdient een slaapje in de Griekse middagpauze, en een paar goede Griekse maaltijden met een lekker visje en groenten zou ik zeggen. Opbouw deed je toch tijdens de rust?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 17:05

Niku

Alagaesii

Zijn er hier mensen die zijn overgestapt van de Pegasus 38 naar de Pegasus 39 en die ook het volgende ervaren? (Er staat nog maar 30k op, maar) de Pegasus 39 loopt nog niet zoals ik zou verwachten. Minder demping en minder comfortabel dan de Pegasus 38, zelfs als ik het vergelijk met de 1000k+ Pegasus 38. Heb ze op de automatische piloot gekocht, maar het voelt alsof het echt een andere schoen is geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvl78
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 22:35
Niku schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:36:
Zijn er hier mensen die zijn overgestapt van de Pegasus 38 naar de Pegasus 39 en die ook het volgende ervaren? (Er staat nog maar 30k op, maar) de Pegasus 39 loopt nog niet zoals ik zou verwachten. Minder demping en minder comfortabel dan de Pegasus 38, zelfs als ik het vergelijk met de 1000k+ Pegasus 38. Heb ze op de automatische piloot gekocht, maar het voelt alsof het echt een andere schoen is geworden.
Ja hier hetzelfde gevoel, de Pegasus 39 nu op 850km en ervaar bij de laatste loopjes ook zo'n gevoel van hmhm loopt niet meer fijn, de demping eruit een gevoel dat ze op zijn.

De Pegasus 38 haalde ik de 1000km wel ruimschoots mee, twijfel nu ook om de Pegasus 40 te kopen als gewoon rustige duurloop schoen of ander merk.

Lees nu bij 30km al....dat had ik niet maar wel dat ze eerder 'op' zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door mvl78 op 09-08-2023 11:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

m0ridin schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:47:
[...]

Het is geen verplichting he :P
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DTtxF6OVQAAM5E5.jpg

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Hmmm, ik weet dat je voor de LTH test op de garmin een hartslagband moet gebruiken... maar is dat ook nodig voor verdere detectie van LTH veranderingen/updates?

Net een pyramide (1-3-5-5-3-1@ Z5 met 1 minuut rust) gedaan waarbij ik wel een update zou verwachten, maar niks. Nu heb ik deze met OHR gedaan (en strap als extern veld, matcht echt perfect zo op het eerste gezicht) en waar het heel positief is dat OHR en strap op deze manier (bovenaan onderarm) echt perfect lijken te matchen is dat minder ideaal als ik voor intervallen dan alsnog strap moet gebruiken voor LTH updates :)

Overigens lijkt de connectiq data niet goed gesynced te zijn/worden met de connect web versie op het moment? Verschijnt niet, al zijn de toegevoegde velden wel in de activiteit te zien bij de horloge/materiaal sectie. In de mobile app zijn ze wel netjes te zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
m0ridin schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:22:
Hmmm, ik weet dat je voor de LTH test op de garmin een hartslagband moet gebruiken... maar is dat ook nodig voor verdere detectie van LTH veranderingen/updates?
[...]
It depends. Er is een optie om dit automatisch te laten detecteren tijdens/na je activiteit. Dan krijg je na afloop een prompt of je dit wil aanpassen. Bij mijn 945 zit deze instelling onder Fysiologische meetwaarden -> Automatische detectie

In hoeverre dit klopt laat ik maar in het midden. Bij mij suggereert ie nogal eens onzin :P

Volgens mij maakt het type band niet uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 09-08-2023 13:03 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC

Net een pyramide (1-3-5-5-3-1@ Z5 met 1 minuut rust) gedaan waarbij ik wel een update zou verwachten, maar niks. Nu heb ik deze met OHR gedaan (en strap als extern veld, matcht echt perfect zo op het eerste gezicht) en waar het heel positief is dat OHR en strap op deze manier (bovenaan onderarm) echt perfect lijken te matchen is dat minder ideaal als ik voor intervallen dan alsnog strap moet gebruiken voor LTH updates :)

Overigens lijkt de connectiq data niet goed gesynced te zijn/worden met de connect web versie op het moment? Verschijnt niet, al zijn de toegevoegde velden wel in de activiteit te zien bij de horloge/materiaal sectie. In de mobile app zijn ze wel netjes te zien...
LTH updates gebeuren alleen bij het gebruik van hartslagbanden. Dat kan ook een arm-hartslagband zijn zoals een Polar Verity Sense, want af en toe krijg ik zo’n automatische update na een activiteit en ik gebruik altijd de Verity Sense.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:44
Infinchible schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:11:
[...]

Wat zou er nou sneller zijn, carbonschoenen of spikes op de baan?
Het duurde even vanwege een kleine blessure en vakantie maar het waren de 15 jaar oude sprintspikes. Het ging ook niet om heel veel verschil vanwege de kortere loopjes, maar meer dan 400m op superstijve sprintspikes lopen is vragen om problemen met die iets minder jongere lijf :o

AfstandAsics sprint spikesNike Zoom Fly 5
15019.320.3
20028.529.7

Is het een respectabele test, zeker niet. Had al een hele training er op zitten, en het was ook nog eens geklokt op de horloge in plaats van echte tijdswaarneming. Het liefst had ik ook nog een 250 of 300m er bij gedaan.

Met mijn spikes werd ook mijn pas wat agressiever, krachtiger en meer op de voorvoet dan bij de Zoom Fly 5, en hoefde minder moeite te doen om op (top-)snelheid te komen.

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@Roozzz Thanks, maar staat idd standaard aan en in het verleden kreeg ik die ook maar heb altijd de band gebruikt omdat OHR ruk was... Nu een manier gevonden waarbij OHR echt perfect lijkt te werken, maar dan moet ik bij intervallen gewoon alsnog de band gebruiken ivm LTH updates die alleen lijken te werken met een band :)

@PatrickC Dus toch ja, heb idd normaal altijd de Polar OHR1+ om maar het lijkt nu dat OHR eigenlijk dikke prima werkt. Alleen dus voor intervallen, waar LTH geupdate zou worden, alsnog maar de band om doen.

@PB1983 N=1? Of heb je bijv 10x 150m en 10x200m op beiden gelopen :)

Hoe dan ook, kan me voorstellen dat je met spikes meer grip hebt... Starten en afzetten zal efficienter zijn. Wellicht op langere afstanden dat het meer in het voordeel van de zoom fly zou uitvallen :)

[ Voor 20% gewijzigd door m0ridin op 09-08-2023 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:01

Rudedadude

Maybe we were born to run

Zijn hier nog mensen met plannen voor de zevenheuvelentrail met als onderdeel het NK trailrunning? Ik zie dat je lid moet zijn van de atletiekunie om aan het officiele NK mee te doen, dus ik ben moed aan het verzamelen om me in te schrijven voor de reguliere 56K. Je kunt ook daglid worden voor 10 euro, maar ik zie de zin er niet helemaal van in, want ik ben a/ niet snel genoeg en b/ wordt per direct gediskwalificeerd vanwege salbutamolgebruik zonder attest (want ja, waarom zou ik dat halen). En er zijn natuurlijk ook schappelijker afstanden zoals de 42, 28 en nog wat korter.
Vorig jaar was de eerste editie. Door de regen was het start/finish terrein wat in het water gevallen toen, de trail zelf werd er wel redelijk episch door.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:40

Sherlock

No Shit

Nu heb ik deze met OHR gedaan (en strap als extern veld, matcht echt perfect zo op het eerste gezicht) en waar het heel positief is dat OHR en strap op deze manier (bovenaan onderarm) echt perfect lijken te matchen is dat minder ideaal als ik voor intervallen dan alsnog strap moet gebruiken voor LTH updates :)
Hier ben ik wel in geïnteresseerd; ik heb een strap maar die schuurt een beetje langs een moedervlek. Als ik die af en toe eens kan gebruiken om te kijken of de OHR een beetje accuraat is dan stelt me dat al aardig gerust.

Kan je twee HR velden tegelijkertijd hebben (en/of opnemen)?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Sherlock schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:24:
[...]

Hier ben ik wel in geïnteresseerd; ik heb een strap maar die schuurt een beetje langs een moedervlek. Als ik die af en toe eens kan gebruiken om te kijken of de OHR een beetje accuraat is dan stelt me dat al aardig gerust.

Kan je twee HR velden tegelijkertijd hebben (en/of opnemen)?
Je kan de OHR en een strap tegelijk opnemen ja, dit doe je door de strap 'uit te schakelen' voor het horloge (zodat het horloge hem niet vindt en dus de OHR gebruikt). Tegelijkertijd voeg je een connectiq veld toe (ik gebruik Auxiliary Heartrate v2, aangezien ik die zelf geport heb ;) ) welke dan de strap vindt...

Voor de main stats en het horloge zal de OHR gebruikt worden, de strap hr zal puur en alleen in het connectiq veld opgenomen worden maar voor vergelijken is dat natuurlijk prima.

In het verleden had ik een hoop gezeur met OHR, onbetrouwbaar. Maar ik heb nu een aantal keren mijn horloge dus hoog om mijn onderarm gedragen (zal er anders ff een fotootje van maken waar/hoe) en daarmee is hij elke keer spot on. Als in, max 1 of 2bpm verschil tussen OHR/strap.

OHR past zich zelfs sneller aan aan veranderingen lijkt het. Wellicht is de OHR in het algemeen gewoon verbeterd, zal de komende keer met een rustig loopje hem weer om de pols doen gewoon, maar heb eerder gelezen dat dit (hoog dragen) wonderen kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

m0ridin schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:30:
[...]

Je kan de OHR en een strap tegelijk opnemen ja, dit doe je door de strap 'uit te schakelen' voor het horloge (zodat het horloge hem niet vindt en dus de OHR gebruikt). Tegelijkertijd voeg je een connectiq veld toe (ik gebruik Auxiliary Heartrate v2, aangezien ik die zelf geport heb ;) ) welke dan de strap vindt...

Voor de main stats en het horloge zal de OHR gebruikt worden, de strap hr zal puur en alleen in het connectiq veld opgenomen worden maar voor vergelijken is dat natuurlijk prima.

In het verleden had ik een hoop gezeur met OHR, onbetrouwbaar. Maar ik heb nu een aantal keren mijn horloge dus hoog om mijn onderarm gedragen (zal er anders ff een fotootje van maken waar/hoe) en daarmee is hij elke keer spot on. Als in, max 1 of 2bpm verschil tussen OHR/strap.

OHR past zich zelfs sneller aan aan veranderingen lijkt het. Wellicht is de OHR in het algemeen gewoon verbeterd, zal de komende keer met een rustig loopje hem weer om de pols doen gewoon, maar heb eerder gelezen dat dit (hoog dragen) wonderen kan doen.
Ah top, dus het de waardes van het ConnectIQ veld kunnen achteraf bekeken worden? Of alleen on the fly? In elk geval bedankt!

Ik heb een FR 255 en daarvan lijkt de OHR best goed te zijn, als ik de reviews (oa van DC Rainmaker) mag geloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:44
m0ridin schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:16:

@PB1983 N=1? Of heb je bijv 10x 150m en 10x200m op beiden gelopen :)

Hoe dan ook, kan me voorstellen dat je met spikes meer grip hebt... Starten en afzetten zal efficienter zijn. Wellicht op langere afstanden dat het meer in het voordeel van de zoom fly zou uitvallen :)
Het waren maar 1x150 en 1*200 op beide schoenen. Maar wil hem nog wel eens met frissere benen doen en dan 2x200 en 2x300 op Zoom Fly's en hetzelfde op de spikes.

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

SVMartin schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:02:
[...]

Even moe eruit als erin: dat verdient een slaapje in de Griekse middagpauze, en een paar goede Griekse maaltijden met een lekker visje en groenten zou ik zeggen. Opbouw deed je toch tijdens de rust?
Net een uurtje in de zon liggen pitten, dat was wel fijn zeg.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Sherlock schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:41:
[...]

Ah top, dus het de waardes van het ConnectIQ veld kunnen achteraf bekeken worden? Of alleen on the fly? In elk geval bedankt!

Ik heb een FR 255 en daarvan lijkt de OHR best goed te zijn, als ik de reviews (oa van DC Rainmaker) mag geloven.
Yup, hier een voorbeeldje:

https://connect.garmin.com/modern/activity/11696739942

Helemaal onderaan zie je het aux heart rate veld (en als je het normale heartate veld opent kun je de aux er tegelijk bij overlayen om te vergelijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
PB1983 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:49:
[...]

Het waren maar 1x150 en 1*200 op beide schoenen. Maar wil hem nog wel eens met frissere benen doen en dan 2x200 en 2x300 op Zoom Fly's en hetzelfde op de spikes.
Nou ja, meer dat 1 seconde verschil op 1x rennen (of 2, 150 en 200m) nou niet HEEL veelzeggend is :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iqcgubon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15-09 12:35
Vandaag een inspanningstest laten doen door een sportarts. (75 euro voor de geïnteresseerden). Zeer fijne ervaring eigenlijk, en ook zeer verhelderend. Tot hiertoe bleef ik bij Base runs onder 145bpm omdat ik dacht dat daar mijn zone 2 grens lag.

Niet dus, ik mag tot 160bpm gaan. "De meeste mensen lopen te snel maar jij loopt te traag." :*)

Over de hele lijn was mijn conditie eigenlijk best goed. Heb ook ineens een plan gekregen voor mijn doel van 1:45 op de halve marathon van Antwerpen in oktober.

Sinds november vorig jaar volgde ik steeds de daily recommendations van mijn Garmin en ook hij moest beamen dat dat best een goeie training bleek te zijn om mij op dit niveau te krijgen.

De HR van mijn Garmin FR955 kwam trouwens over de hele lijn exact overeen met de Polar chest strap _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door iqcgubon op 09-08-2023 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

m0ridin schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:06:
[...]

Yup, hier een voorbeeldje:

https://connect.garmin.com/modern/activity/11696739942

Helemaal onderaan zie je het aux heart rate veld (en als je het normale heartate veld opent kun je de aux er tegelijk bij overlayen om te vergelijken)
Perfect, dat is precies zoals ik het bedoel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:10
Rudedadude schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:20:
Zijn hier nog mensen met plannen voor de zevenheuvelentrail met als onderdeel het NK trailrunning? Ik zie dat je lid moet zijn van de atletiekunie om aan het officiele NK mee te doen, dus ik ben moed aan het verzamelen om me in te schrijven voor de reguliere 56K. Je kunt ook daglid worden voor 10 euro, maar ik zie de zin er niet helemaal van in, want ik ben a/ niet snel genoeg en b/ wordt per direct gediskwalificeerd vanwege salbutamolgebruik zonder attest (want ja, waarom zou ik dat halen). En er zijn natuurlijk ook schappelijker afstanden zoals de 42, 28 en nog wat korter.
Vorig jaar was de eerste editie. Door de regen was het start/finish terrein wat in het water gevallen toen, de trail zelf werd er wel redelijk episch door.
Ik doe mee aan de 42k, niet als NK :D

In april Rotterdam gelopen en vanaf de zomer geswitched naar trailen. Eerst gewoon thuis in het park, daarna in het bos in Limburg en deze twee weken in de Ardèche mn hoogtemeters pakken. Vanwege de hitte (36 graden...) en gezin ga ik geen hele lange duurloop doen, maar doe een aantal keer dubbelslag. Vandaag 18k gedaan met 300 hoogtemeters, en morgen een 10k met (als het goed is) 250 hoogtemeters. Volgende week nog een 22k hier, en wat kortere loopjes. Thuis in September nog een lange duurloop en dan ben ik er klaar voor.
Ik heb wel de verkeerde trailschoenen bij me :') Er zijn hier veel rotsen en stenen, maar heb alleen mn intermediate trail schoenen bij me... Ach ja, komt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Hmmm, die zeven heuvelen trail lijkt me wel heel leuk alleen is hij 2 weken voor mijn zeeland kust marathon ...

42 of 54 lijkt me dus dat teveel van het goede. Korter kan maar vind ik weer wat minder de moeite waard. Onthouden voor volgend jaar dan maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Ik heb een misschien wat dommige vraag, maar misschien dat mensen er een licht op kunnen schijnen. Als beginnend hardloper probeer ik soms in een specifieke hartslagzone te lopen. Mijn pasfrequentie en snelheid gaan dan logischerwijs (iets) omlaag ten opzichte van in een hogere zone lopen. Mijn loopconditie is niet je van het, en die lagere zone zorgt ervoor dat ik een soort vooruit hobbezak, ten opzichte van vooruit 'joggen'. Nu heb ik het idee dat het lagere tempo - hoewel langer vol te houden conditioneel - veel belastender is voor de spieren en dan met name de kuiten. Die lijken veel eerder/meer op spanning te staan dan wanneer ik iets sneller loop.

Is dat een herkenbare observatie?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijm90
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-08 16:39
Probeer je pasfrequentie te verhogen. Dus kleinere stappen maken. Je zult dan minder energie verbruiken waardoor je hartslag lager zal zijn. Als jij nu je frequentie en snelheid verlaagd ga je meer op je voorvoeten lopen waardoor je kuiten volledig aanspannen. Althans, dat denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Ugchel schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 15:02:
Ik heb een misschien wat dommige vraag, maar misschien dat mensen er een licht op kunnen schijnen. Als beginnend hardloper probeer ik soms in een specifieke hartslagzone te lopen. Mijn pasfrequentie en snelheid gaan dan logischerwijs (iets) omlaag ten opzichte van in een hogere zone lopen. Mijn loopconditie is niet je van het, en die lagere zone zorgt ervoor dat ik een soort vooruit hobbezak, ten opzichte van vooruit 'joggen'. Nu heb ik het idee dat het lagere tempo - hoewel langer vol te houden conditioneel - veel belastender is voor de spieren en dan met name de kuiten. Die lijken veel eerder/meer op spanning te staan dan wanneer ik iets sneller loop.

Is dat een herkenbare observatie?
Super herkenbaar voor mij! Ik wilde me al gaan melden met een lang verhaal, maar ik hou het nu even iets korter. Ik train volgens het schema op de site van de kustmarathon en had laatst een duurloop van 23km in DL1 (70-75% HR max). Mijn max HR is 185 dus DL1 komt dan uit op max 139.

Mijn duurloop werd bijna een wandeltocht en ik deed 3 uur over de 23km. (pace 7:45) Paar dagen later weer een loopje gedaan (8,5km) en direct aan het begin had ik last van mijn kuit. Ik hoopte, misschien wel tegen beter weten in, dat het beter zou worden, maar dat was niet het geval. Paar dagen rust gehouden, even wat losgefietst en gisteravond weer voorzichtig begonnen. Het schema gaf voor dinsdag een 10km loop aan en voor donderdag een herstellooppje van 5km met wat soepele versnellingen (5x150m). Die dagen had ik even omgeruild, dus na 3km heel rustig gelopen te hebben (tussen 6:30 en 7:00) heel voorzichtig begonnen met de soepele versnellingen. Nou, dat was niet zo soepel als gehoopt... Tijdens de 2e keer maar gestopt en geprobeerd rustig naar huis te joggen, maar zelfs dat ging niet meer.

Nu nog een weekje wachten tot ik bij de fysio terecht kan. In de tussentijd vooral niet te snel opnieuw proberen denk ik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:51
Ik heb ook de Zevenheuvelen trail op de planning staan, de 28km. Deze past qua afstand mooi in mijn marathon schema naar New York op 5 november.

Klein stukje achtergrond: juni 2022 teenkootje gebroken met een ontstoken zenuw tot gevolg. In november 2022 daar aan geopereerd, precies een jaar voor de marathon, en met de kerst weer een eerste blokje gelopen van 3,5km. Januari 23 weer een eerste 10k, kilometers langzaam opgebouwd naar zo'n 40km per week in juni (Met een uitschieter van 60 in 4 loopjes door de Schoorlse Duinen tijdens een vakantie weekje).

Per juli begonnen met het marathon schema (Doelpace 4:30/325Watt op de Stryd). Ondertussen al een PR op de 5, de 10 en de halve gelopen dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

m0ridin schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:56:
Hmmm, die zeven heuvelen trail lijkt me wel heel leuk alleen is hij 2 weken voor mijn zeeland kust marathon ...

42 of 54 lijkt me dus dat teveel van het goede. Korter kan maar vind ik weer wat minder de moeite waard. Onthouden voor volgend jaar dan maar!
Ja schurft is dat. Ik wil eigenlijk ook de kustmarathon lopen, maar ik durf me niet helemaal in te schrijven omdat ik ook wil weten hoe ik uit de trail kom rollen. Plus dat Zeeland best een logistieke operatie is om even naar toe te gaan (alhoewel ik vast kan logeren bij de regerend snelste zeeuw). Hmmm. Ik kan natuurlijk m'n ongebruikte startnummer uit 2019 opspelden :P En de Boeschoten trail mis ik ook al omdat die ook de 23ste is.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Rudedadude schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 22:11:
[...]

Ja schurft is dat. Ik wil eigenlijk ook de kustmarathon lopen, maar ik durf me niet helemaal in te schrijven omdat ik ook wil weten hoe ik uit de trail kom rollen. Plus dat Zeeland best een logistieke operatie is om even naar toe te gaan (alhoewel ik vast kan logeren bij de regerend snelste zeeuw). Hmmm. Ik kan natuurlijk m'n ongebruikte startnummer uit 2019 opspelden :P En de Boeschoten trail mis ik ook al omdat die ook de 23ste is.
De knetters, dat had ik idd beter moeten bekijken bij het inschrijven... Ik kan in een vakantiehuisje in Burgh Haamstede (start) verblijven maar zie dat er totaal geen vervoer terug vanaf de finish (Zoutelande) naar de start geregeld wordt. Alleen evt door een 3e partij (dus die mail ik nog even).

Als ik naar OV kijk is een bus-combi terug een reis van 2 uur en ook erg matig qua tijden.

Vrij bijzonder...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:07
nineball schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:16:
Sinds januari ben ik weer begonnen met hardlopen.
Op advies hier de afgelopen weken rustige loopjes van 6km gedaan op 6:15 of zo. Zelfs rustiger dan dat want de laatste km versnel ik meestal zoveel mogelijk.
Zojuist met lekker fris weer maar weer eens wat sneller geprobeerd te rennen. Dat viel niet tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2HxEW7FgVA-Fp4SxJHGx28q-Rk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/k4ZOBiwxaUxnjTb3Qzo89uvk.png?f=fotoalbum_large

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-09 07:55
Niku schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:36:
Ik ben van 37 naar 39 gegaan (en heb later Hoka Mach 5 bijgekocht). Ik loop af en toe nog op die 39, eerst vooral snelle korte runs, nu meer de recovery runs. Vind de demping ook echt te weinig nu ik de Hoka's ken, maar moet zeggen dat ik niet super veel verschil merk met de 37. Maar kan me dus in het algemeen voorstellen dat de 39 niet super comfortabel is.

• Rudedadude

Rudedadude

@m0ridin Nee, het grote idee is dat je je vervoer in Zoutelande hebt staan en van daaruit kun je van te voren naar de start worden vervoerd. Soort dubbele retour krijg je dan als je in Burgh verblijft :P

[ Voor 3% gewijzigd door Rudedadude op 10-08-2023 08:03 ]

• Sherlock

Sherlock

No Shit

m0ridin schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 22:27:
[...]

De knetters, dat had ik idd beter moeten bekijken bij het inschrijven... Ik kan in een vakantiehuisje in Burgh Haamstede (start) verblijven maar zie dat er totaal geen vervoer terug vanaf de finish (Zoutelande) naar de start geregeld wordt. Alleen evt door een 3e partij (dus die mail ik nog even).

Als ik naar OV kijk is een bus-combi terug een reis van 2 uur en ook erg matig qua tijden.

Vrij bijzonder...
Ze hebben het inderdaad andersom geregeld: er is vervoer van de finish naar de start. Had je een huisje in Zoutelande weten te regelen had je goed gezeten ;)

En je opmerking over het OV is precies waarom het niet werkt in dunbevolkte gebieden... Ik vermoed overigens dat je na de finish best met iemand mee zou kunnen rijden, maar ik snap dat je het daar niet op aan wil laten komen.

edit: kak, nieuwe pagina gemist.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

De 100 km per maand Strava-challenge is voor mij nooit haalbaar. Het lukt niet om aan een beetje fatsoenlijk wekelijks gemiddelde te komen, er gaan gewoon niet genoeg uren in een dag en dagen in een week. Maar nu in 10 fucking dagen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRikIK5Y4qYvPkK_ijNSaz5CCh0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DDaJRqyuHrNXJZrJVdFrG0WV.png?f=fotoalbum_large

Vakanties zijn voor mij het moment om mezelf uit te dagen. In 2020 was dat op Zakynthos vrijwel elke dage hardlopen om van 130 kilo en geen conditie weer in vorm te komen, in 2021 in Oostenrijk om op mooie plekken in de bergen hard te lopen, vorig jaar in Noorwegen vergelijkbaar en dit jaar op Kos weer elke dag lopen om het Griekse menu te compenseren.

De afgelopen maanden waren weer zwaar. Druk op het werk, stress van allerlei zaken met gezin en familie, veel teveel en te lang "aan" gestaan. Alle zaken op zich waren niet zo rampzalig, maar alles bij elkaar werd wel veel. En als ik me niet zo heel ontspannen voel, ga ik aan zelfmedicatie doen. Met alcohol. En dan op zoek naar voer. Als een grizzlybeer door de keuken en voorraadkast. Herinneren jullie je die beelden van David Hasselhoff nog? Nou, dat dus.

Dus het werd wel weer tijd voor een paar weken gezond. Op tijd naar bed. Geen alcohol. Wakker worden en sporten. Niets aan mijn hoofd, gewoon een boek lezen bij het zwembad.

Voor de vakantie ook weer wat trail opgepakt, er is weinig zo lekker als door de natuur rennen. Dat hebben ze hier op Kos ook wel, maar vanaf waar ik zit is dat niet echt mogelijk. Er is één route waar ik van de 10 km de helft onverhard loop, het keerpunt ligt dan op een kiezelstrand. Da's meer dan een beetje zwaar. Misschien doe ik die morgen wel weer, misschien is dat dan ook de afsluiter voor deze vakantie. Hoewel ik zaterdag nog zou kunnen, komen er nu wel pijntjes.

TL;DR: 105 kilometer gelopen tot nu toe deze maand, recovery drink:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cbu1GDG9yNE0Um9Y90oplacReUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DWqsCZzuyMh7dg6vl7KyCbp6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door GSX-MAN op 10-08-2023 08:40 ]

Slecht idee... Hoe laat?

• m0ridin
@Rudedadude @Sherlock Tja, mijn broer heeft een vakantiehuisje in Burgh Haamstede dus dat leek zo handig. Een om nou eerst met d auto naar zoutelande te gaan, daan met de bus terug naar haamstede, dan rennen naar zoutelande en dan weer gaar terug naar haamstede... Ruk.

Heb zelf ook geen eens een auto dus zou dan iets moeten huren.

Nou ja, even bedenken en kijken... Maar als het allemaal zo veel gedoe is dan is er best kans dat ik hem laat schieten.

Maar even kijken hoe die derde partij werkt, gokken op een rijtje terug vind ik ook niet echt denderend (ook pad achteraf te bekijken). Misschien kwam mijn broer ook kijken en kan die me dan ophalen in Zoutelande maar ok.... Allemaal maar bekijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

m0ridin schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:49:
@Rudedadude @Sherlock Tja, mijn broer heeft een vakantiehuisje in Burgh Haamstede dus dat leek zo handig. Een om nou eerst met d auto naar zoutelande te gaan, daan met de bus terug naar haamstede, dan rennen naar zoutelande en dan weer gaar terug naar haamstede... Ruk.

Heb zelf ook geen eens een auto dus zou dan iets moeten huren.

Nou ja, even bedenken en kijken... Maar als het allemaal zo veel gedoe is dan is er best kans dat ik hem laat schieten.

Maar even kijken hoe die derde partij werkt, gokken op een rijtje terug vind ik ook niet echt denderend (ook pad achteraf te bekijken). Misschien kwam mijn broer ook kijken en kan die me dan ophalen in Zoutelande maar ok.... Allemaal maar bekijken
Normaal gesproken zou ik je best willen helpen met een ritje naar Burgh Haamstede; ik woon zelf net boven Middelburg. Maar aangezien ik hoop dat dit mijn eerste marathon ga worden verwacht ik helemaal niks meer te kunnen na de finish.

• Sherlock

Sherlock

No Shit

GSX-MAN schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:36:
De 100 km per maand Strava-challenge is voor mij nooit haalbaar. Het lukt niet om aan een beetje fatsoenlijk wekelijks gemiddelde te komen, er gaan gewoon niet genoeg uren in een dag en dagen in een week. Maar nu in 10 fucking dagen.
Voor de vakantie ook weer wat trail opgepakt, er is weinig zo lekker als door de natuur rennen. Dat hebben ze hier op Kos ook wel, maar vanaf waar ik zit is dat niet echt mogelijk. Er is één route waar ik van de 10 km de helft onverhard loop, het keerpunt ligt dan op een kiezelstrand. Da's meer dan een beetje zwaar. Misschien doe ik die morgen wel weer, misschien is dat dan ook de afsluiter voor deze vakantie. Hoewel ik zaterdag nog zou kunnen, komen er nu wel pijntjes.

[Afbeelding]
Kijk alsjeblieft uit met te veel doen. Ik trap daar constant in. Ter vergelijk: ik heb sinds januari elke maand behalve februari (blessure) wel die 100km challenge gehaald en afgelopen week had ik 49km gelopen. Ik voelde wel wat pijntjes, maar ging toch nog een keer. En nu moet ik weer rust houden :'(

• m0ridin
Sherlock schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:54:
[...]

Normaal gesproken zou ik je best willen helpen met een ritje naar Burgh Haamstede; ik woon zelf net boven Middelburg. Maar aangezien ik hoop dat dit mijn eerste marathon ga worden verwacht ik helemaal niks meer te kunnen na de finish.
Haha, thanks voor de intentie überhaupt maar dat is ook precies de reden waarom ik zelf ook niet echt half ben om zelf terug te moeten rijden na afloop. Ik rij niet heel vaak, dus na een (zware) marathon (en met de waarschijnlijke drukte na afloop) al helemaal niet iets waar ik dan naar uitkijk.

Maar voor jou zijn zo'n beetje alle andere evenementen en aardige onderneming dan .

[ Voor 6% gewijzigd door m0ridin op 10-08-2023 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Sherlock schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:58:
[...]

Kijk alsjeblieft uit met te veel doen. Ik trap daar constant in. Ter vergelijk: ik heb sinds januari elke maand behalve februari (blessure) wel die 100km challenge gehaald en afgelopen week had ik 49km gelopen. Ik voelde wel wat pijntjes, maar ging toch nog een keer. En nu moet ik weer rust houden :'(
Thanks. De pijntjes zijn nog niet vreselijk, maar ik merk wel duidelijk dat ik dagelijks loop. De pees die over mijn linkerhiel loopt is de eerste kilometer stijf en pijnlijk, maar met wat rekken vantevoren was dat vanmorgen al beter. Ik rek en strek nooit. Niet handig, maar ik ben al mijn hele hardloopleven van de "deur uit en lopen" - club.
En vanmorgen kwam er na een kilometer of 7 ineens mijn in mijn linkerkuit bij. Geprobeerd eruit te masseren, maar het was keihard. Even stilgestaan, klein rondje gewandeld, toen voorzichtig weer gaan lopen en alles ging redelijk.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

m0ridin schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:59:

Maar voor jou zijn zo'n beetje alle andere evenementen en aardige onderneming dan .
Klopt, maar ik ben ook nog maar net begonnen met hardlopen. De Great Breweries run was het eerste evenement waar ik naar toe ging (en naartoe gewerkt heb). Als, en dat is echt een hele dikke als, de kustmarathon me niet tegenvalt dan overweeg ik volgend jaar Rotterdam, maar het kan prima zo zijn dat ik het bij lokale 10-15-20km rondjes hou en verder lekker op de mountainbike spring.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
GSX-MAN schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:04:
[...]

Thanks. De pijntjes zijn nog niet vreselijk, maar ik merk wel duidelijk dat ik dagelijks loop. De pees die over mijn linkerhiel loopt is de eerste kilometer stijf en pijnlijk, maar met wat rekken vantevoren was dat vanmorgen al beter. Ik rek en strek nooit. Niet handig, maar ik ben al mijn hele hardloopleven van de "deur uit en lopen" - club.
En vanmorgen kwam er na een kilometer of 7 ineens mijn in mijn linkerkuit bij. Geprobeerd eruit te masseren, maar het was keihard. Even stilgestaan, klein rondje gewandeld, toen voorzichtig weer gaan lopen en alles ging redelijk.
Beetje tijgerbalsem anders smeren even voor je gaat rennen (ik ben zelf ook geen fan van rekkens/trekken, tijgerbalsem is mijn go-to shortcut :P ).

Helpt ook als je terug bent van je rondje hobbelen, om te voorkomen dat je heleaaml verstijfd in je benen for that matter :)

• Adiposed
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15-09 20:57
Ik heb nu een tijdje hardgelopen met de Stryd, maar train nu alweer een tijdje op pace en vind dat eigenlijk niet echt minder. Dus maar eens kijken waar ik hem kan gaan verkopen. Mocht iemand hier nog interesse hebben, stuur maar een DM. Het gaat om de Stryd V2 met wind detectie, dus last gen.

Verder ben ik gaan trainen met de app Runna. Ik zit hierbij in mij tweede trial week en vind het nu toe prima werken. Hiervoor gebruikte ik TrainasOne, maar daarbij kon je geen dag kiezen voor een long run. Dus dat kwam soms irritant uit na een werkdag; Ik had niet altijd zin om nog drie uur te rennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
GSX-MAN schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:36:
[Afbeelding]

Vakanties zijn voor mij het moment om mezelf uit te dagen. In 2020 was dat op Zakynthos vrijwel elke dage hardlopen om van 130 kilo en geen conditie weer in vorm te komen, in 2021 in Oostenrijk om op mooie plekken in de bergen hard te lopen, vorig jaar in Noorwegen vergelijkbaar en dit jaar op Kos weer elke dag lopen om het Griekse menu te compenseren.

De afgelopen maanden waren weer zwaar. Druk op het werk, stress van allerlei zaken met gezin en familie, veel teveel en te lang "aan" gestaan. Alle zaken op zich waren niet zo rampzalig, maar alles bij elkaar werd wel veel. En als ik me niet zo heel ontspannen voel, ga ik aan zelfmedicatie doen. Met alcohol. En dan op zoek naar voer. Als een grizzlybeer door de keuken en voorraadkast. Herinneren jullie je die beelden van David Hasselhoff nog? Nou, dat dus.

Dus het werd wel weer tijd voor een paar weken gezond. Op tijd naar bed. Geen alcohol. Wakker worden en sporten. Niets aan mijn hoofd, gewoon een boek lezen bij het zwembad.

[Afbeelding]
Klinkt op enkel deze info, dat wat je ook doet, je er vol in gaat. Toen mijn eerste kind eraan kwam vroeg de verloskundige hoe we dat gingen organiseren. Mijn reactie: ik ga eens 40 uur per week werken (ipv 55+). Agenda 's avonds en weekend leeg is meer regel dan uitzondering en zo hoort het ook wat mij betreft. De tijd vult zich dan wel met een uurtje niksen of lekker een loopje doen. Lekker burgerlijk, maar wel meer in balans. Werk inmiddels weer bij een startup, maar wel een met 'oude' mannen met een gezin die de balans werk/prive waarderen. Ik zou zeggen: als je het anders wilt dan kan het en leef je een stuk gezonder, ook buiten de vakanties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
polthemol schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:39:
[...]

Beetje tijgerbalsem anders smeren even voor je gaat rennen (ik ben zelf ook geen fan van rekkens/trekken, tijgerbalsem is mijn go-to shortcut :P ).

Helpt ook als je terug bent van je rondje hobbelen, om te voorkomen dat je heleaaml verstijfd in je benen for that matter :)
Ik ben opgevoed met rekken na de warming up en cooling down, maar ben ook meer van het deur uit en lopen. Ik rek dan vaak onder de douche snel wat, maar ook buiten de trainingen om terwijl ik op de koffiemachine sta te wachten, of op mijn collega's in de lunchpauze (stoepje dichtbij voor de kuiten), of als ik aan het koken ben en op de rijst sta te wachten, etc. Etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
nineball schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 07:43:
[...]

Op advies hier de afgelopen weken rustige loopjes van 6km gedaan op 6:15 of zo. Zelfs rustiger dan dat want de laatste km versnel ik meestal zoveel mogelijk.
Zojuist met lekker fris weer maar weer eens wat sneller geprobeerd te rennen. Dat viel niet tegen.

[Afbeelding]
Netjes!

Ik ken je historie niet, maar misschien tijd voor een 10km (beginners)schema?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Sherlock schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:28:
[...]

Klopt, maar ik ben ook nog maar net begonnen met hardlopen. De Great Breweries run was het eerste evenement waar ik naar toe ging (en naartoe gewerkt heb). Als, en dat is echt een hele dikke als, de kustmarathon me niet tegenvalt dan overweeg ik volgend jaar Rotterdam, maar het kan prima zo zijn dat ik het bij lokale 10-15-20km rondjes hou en verder lekker op de mountainbike spring.
De kustmarathon was in 2015 mijn eerste marathon (in 3:50). Inmiddels gaat de teller richting de zestig en is m'n PR 57 minuten sneller. (En m'n pr op de kustmarathon staat nog op 3:16, in 2018 gelopen). Reken op 20 tot 30 minuten 'vertraging' door het parkoers met strand en duinen (en soms heel veel wind). En ter referentie: toen ik de eerste editie liep lag mijn PR op de halve marathon rond de 1:30 (dat had ik ooit als voorwaarde gesteld voor mezelf voordat ik aan marathons wilde beginnen).

En ja, die eerste keer bevatte nogal wat wandelpartijen in de tweede helft onderweg. Dus voor de realistische mindset: het is een zware marathon en voelt onderweg als een soort afvalrace naar de finish waarbij het venijn echt in de tweede helft zit. Dus het zal nooit als een walk in the park voelen. Pas bij mijn derde deelname 'liep' het zoals ik wilde en kon ik tempo's blijven lopen tot het eind. Ik begin er echt weer zin in te krijgen om hem te lopen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Mijn gewone draadloze oordopjes blijven uiteraard tijdens het lopen niet goed zitten. Iemand toevallig ervaring met de shokz openrun?

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:07
SVMartin schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:02:
Mijn gewone draadloze oordopjes blijven uiteraard tijdens het lopen niet goed zitten. Iemand toevallig ervaring met de shokz openrun?
Ja, en bevalt heel prima! Blijft niet alleen goed zitten maar je hoort het verkeer om je heen ook goed.

WoT stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Druk maar op de bestelknop. Wat mij betreft veruit de beste oplossing voor muziek tijdens het lopen. In dit topic staat ie zelfs op de bingo-kaart geloof ik :P

Ik heb zelf de 'pro' (voor ongeveer die prijs), mijn vrouw de gewone. Lopen, fietsen het werkt allemaal prima. Én je kan nog wat van je omgeving horen. De dikste bas heb je dan weer niet, dat is het voornaamste minpunt.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
fijne dingen, krijg veel meer mee van mijn omgeving. Minpuntje is dat basgeluid minder is, bij bepaalde muziekstijlen kan dat natuurlijk een rukgeluid geven.

Zitten voor de rest prima en kunnen goed tegen zweet/vocht

-edit- wat @Roozzz dus zegt bevestig ik maar met mijn post :P

[ Voor 5% gewijzigd door polthemol op 10-08-2023 10:11 ]

• turambar
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:47
Ook hele goede ervaring mee. Ook niet bang voor een spatje regen.

Ik zag ze laatst in het foldertje van de Makro staan. Daar waren ze nog een stuk goedkoper. Weet niet of de actie nog loopt en of je iemand kent met een pasje.

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-09 16:22
Niet de Openrun, maar bezit de OpenMove al 2 jaar en bevalt uitstekend!
Ik zie ze tegenwoordig ook steeds meer door thuiswerkers EN op kantoor gebruikt worden.

Zelf gebruik ik de openmove ook bij het racefietsen en mountainbiken, ideaal! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:51
Roozzz schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:08:
[...]

Druk maar op de bestelknop.
Probeer zo'n ding eerst uit in de winkel.
Puur uit nieuwsgierigheid heb ik in een winkel ooit zo'n ding op m'n hoofd gezet maar ik vond het niet lekker aanvoelen. De trillingen op mijn bot voelden gewoon niet lekker aan. En dan stond ie niet eens hard.
Wellicht afwijking in mijn fysiologie, mar het zou zonde zijn als je een smak geld neerlegt en tot dezelfde conclusie komt...

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• m0ridin
@Rudedadude Leuk om te lezen, voor mij juist bewust niet mijn eerste marathon omdat ik een doel had een sub 3u te lopen en de kustmarathon me daar niet de handigste voor leek :+

Heb voor de kustmarathon verder ook geen doel, behalve 'doen'... Denk op hartslag/gevoel lopen en niet met een tempo oid in mijn hoofd. Leuk om te ervaren en gedaan te hebben, maar ja... ook leuk om weer terug te komen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:43
TheOmen schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:17:
[...]

Probeer zo'n ding eerst uit in de winkel.
Puur uit nieuwsgierigheid heb ik in een winkel ooit zo'n ding op m'n hoofd gezet maar ik vond het niet lekker aanvoelen. De trillingen op mijn bot voelden gewoon niet lekker aan. En dan stond ie niet eens hard.
Wellicht afwijking in mijn fysiologie, mar het zou zonde zijn als je een smak geld neerlegt en tot dezelfde conclusie komt...
Dat trillen vond ik de eerste keer ook even wennen, maar tijdens het rennen het dragen voelt alweer anders dan als je stil staat in een winkel.

Ik wil nu niet meer anders. Ik had wat pech met 3 exampleren die ik retour moest sturen, maar die ik nu heb werkt alweer meer dan een jaar feilloos. Accuduur valt me ook alles mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Rudedadude schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:00:
[...]

De kustmarathon was in 2015 mijn eerste marathon (in 3:50). Inmiddels gaat de teller richting de zestig en is m'n PR 57 minuten sneller. (En m'n pr op de kustmarathon staat nog op 3:16, in 2018 gelopen). Reken op 20 tot 30 minuten 'vertraging' door het parkoers met strand en duinen (en soms heel veel wind). En ter referentie: toen ik de eerste editie liep lag mijn PR op de halve marathon rond de 1:30 (dat had ik ooit als voorwaarde gesteld voor mezelf voordat ik aan marathons wilde beginnen).

En ja, die eerste keer bevatte nogal wat wandelpartijen in de tweede helft onderweg. Dus voor de realistische mindset: het is een zware marathon en voelt onderweg als een soort afvalrace naar de finish waarbij het venijn echt in de tweede helft zit. Dus het zal nooit als een walk in the park voelen. Pas bij mijn derde deelname 'liep' het zoals ik wilde en kon ik tempo's blijven lopen tot het eind. Ik begin er echt weer zin in te krijgen om hem te lopen :9
Mijn doel is hem uitlopen, en ik hoop dat ergens binnen de 5 uur te kunnen doen. De 25km van de Great Breweries gingen in 2:19 dus bij lange na niet richting de tijden die jij noemt. Ik hou inderdaad ook rekening met het strand, dat gaat sowieso vertraging opleveren. En de trappen die nog komen. Waarom begin ik er eingelijk aan?? 8)7

Die Shokz (OpenRun) staat ook op mijn lijstje, maar dan de mini versie, ik heb een klein hoofd. Gelukkig ben ik binnenkort jarig :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Sherlock op 10-08-2023 10:54 ]

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:51
Slickk schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:50:
[...]

Dat trillen vond ik de eerste keer ook even wennen, maar tijdens het rennen het dragen voelt alweer anders dan als je stil staat in een winkel.
Ah, kijk dat zijn de gebruikservaringen waar we wat aan hebben d:)b

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:14
Ervaring mee. Heb zelf de OpenMove puur omdat die usb-c heeft ik weiger hun nieuwe connector te gebruiken.. Scheelt ook dat ik de openrun heb gehad waarbij de connector stuk is gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:15
Sherlock schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:52:
[...]

Mijn doel is hem uitlopen, en ik hoop dat ergens binnen de 5 uur te kunnen doen. De 25km van de Great Breweries gingen in 2:19 dus bij lange na niet richting de tijden die jij noemt. Ik hou inderdaad ook rekening met het strand, dat gaat sowieso vertraging opleveren. En de trappen die nog komen. Waarom begin ik er eingelijk aan?? 8)7

Die Shokz (OpenRun) staat ook op mijn lijstje, maar dan de mini versie, ik heb een klein hoofd. Gelukkig ben ik binnenkort jarig :*)
Cool om te lezen dat meer mensen de kustmarathon gaan lopen!
Waarom zou je het dan doen ? Omdat het *denk ik* een machtig gevoel zal geven dat je de afstand en het parcours getrotseerd hebt. Ondanks dat het een zwaar parcours is, vind ik het wel een heel mooi parcours.

De kustmarathon is dit jaar mijn "hoofd" doel, en ondanks dat het tot april/mei allemaal super goed ging, ben ik vermoedelijk iets van overtraind geraakt waardoor ik inmiddels alle gedachtes qua eindtijd uit mijn hoofd heb gezet. De komende weken staan bij mij vooral in het teken van kilometers uitbouwen en ervaren hoe mijn lichaam op erop zal reageren, in de hoop dat ik aan de start kan staan en hem uit kan lopen 8)

[ Voor 3% gewijzigd door NoReseth op 10-08-2023 13:59 ]

• m0ridin
Kwam trouwens ergens achter, wanneer ik een workout do op mijn horloge wordt de data van connectiq velden niet weergegeven in de connect web page?

In de mobile app werkt het prima en ook zonder workout is de data te zien (net nog een keer geverifieerd door een aantal activiteiten te doen: zonder workout, met een interval op het horloge opgezet, met een workout op connect gemaakt en nog een keer zonder workout.

De 2 zonder workout laten alle data zien op de website, die met workouts laten de connectiq data NIET zien.

Gaat in dit geval om zowel de stryd en aux hr velden. (Stryd wordt wel gesynced naar de stryd site, en zoasl vermeld... het is wel zichtbaar op de mobile app).

Iemand anders ook iets dergelijks opgevallen?

*Edit*

In ieder geval met chat support contact gehad, een en ander doorgestuurd en die persoon kon het ook zien dus dient een ticket in bij de developers en houdt me als het goed is op de hoogte... Prima ervaring met chat support in dit geval. Verder afwachten natuurlijk ;)

[ Voor 15% gewijzigd door m0ridin op 10-08-2023 22:22 ]

• SVMartin
  • Niet online
Bedankt allen voor de ervaringen van de verschillende Shokz! Ik ben eind september jarig, dus wellicht krijg ik de kans nog om ze in een winkel te proberen!

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Na jarenlang getwijfeld te hebben dan nu eindelijk de stap gemaakt. Ik ga (proberen) te hardlopen.

Ik ben iemand zonder conditie, en moet echt een knop omzetten om zomaar in het openbaar als een malloot te gaan rennen. Een hele stap voor mij!

Hardloopschoenen zijn inmiddels besteld, en heb de bekende Evy app gedownload. Het eerste schema met joggen/wandelen/joggen ga ik de komende weken proberen.

Heb ook een telefoon hoes voor op de bovenarm, heb een best grote telefoon (oneplus6), en vooralsnog lijkt het me niet echt prettig rennen.

Het liefste zou ik de telefoon thuis laten, en via mijn android watch Evy laten praten,.maar die ondersteund geen android watch... iemand misschien een alternatief voor Evy die met spraakbegleiding te gebruiken is zonder telefoon op de android Watch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

BraX schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:17:
[...]

Niet de Openrun, maar bezit de OpenMove al 2 jaar en bevalt uitstekend!
Ik zie ze tegenwoordig ook steeds meer door thuiswerkers EN op kantoor gebruikt worden.

Zelf gebruik ik de openmove ook bij het racefietsen en mountainbiken, ideaal! _/-\o_
Ik ben er zo een op kantoor, daar heb ik wel af en toe wat last van het trillen ( hoofdpijn) tijdens het hardlopen heb ik dit nooit. Ideaal ding voor de rest

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:57
TripleQ schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 20:27:
Na jarenlang getwijfeld te hebben dan nu eindelijk de stap gemaakt. Ik ga (proberen) te hardlopen.

Ik ben iemand zonder conditie, en moet echt een knop omzetten om zomaar in het openbaar als een malloot te gaan rennen. Een hele stap voor mij!

Hardloopschoenen zijn inmiddels besteld, en heb de bekende Evy app gedownload. Het eerste schema met joggen/wandelen/joggen ga ik de komende weken proberen.

Heb ook een telefoon hoes voor op de bovenarm, heb een best grote telefoon (oneplus6), en vooralsnog lijkt het me niet echt prettig rennen.

Het liefste zou ik de telefoon thuis laten, en via mijn android watch Evy laten praten,.maar die ondersteund geen android watch... iemand misschien een alternatief voor Evy die met spraakbegleiding te gebruiken is zonder telefoon op de android Watch?
Als die gewoon mp3 kan afspelen kan je de 2006 of 2011 mp3 versies nog wel ergens vinden waarschijnlijk. Dan zal je (als je dat wil) met iets als Strava of Runkeeper je loopjes kunnen registeren.

De muziek is dan wel een beetje “blast from the past” maar ach.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-09 16:22
Shinji schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:09:
[...]

Als die gewoon mp3 kan afspelen kan je de 2006 of 2011 mp3 versies nog wel ergens vinden waarschijnlijk. Dan zal je (als je dat wil) met iets als Strava of Runkeeper je loopjes kunnen registeren.

De muziek is dan wel een beetje “blast from the past” maar ach.
Toevallig doe ik dit precies nu. Start to run mp3's erg old skool + shockz openmove. En m'n telefoon niet in zo'n armband maar in een 'waist belt'. Vind dat veel prettiger werken d:)b
Nu alleen nog mezelf weerhouden om een sportwatch aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:57
Ik heb de mp3’s op mijn horloge en met de Shokz gebruikt :) scheelde ook weer een telefoon mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
TripleQ schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 20:27:

Een heel goed idee! Met Evy zul je niet als een malloot gaan rennen, maar met een prima schema beginnen. Waarom wil je eigenlijk gaan hardlopen? En wat betekent 'zonder conditie'? (Is een rustig wandelingetje van 5km, of een fietstochtje op rustig tempo van een half uurtje te doen voor je?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TripleQ
  • Niet online
@Shinji en @BraX Bedankt voor jullie suggesties voor de mp3 versie. Wist niet dat deze ook bestond.

Ik ga vanavond eerst een rondje proberen met de armband, mocht dat echt irritant worden dan kan ik alsnog voor een band zoals bv de 'waist belt'

Vanavond ga ik voor het eerste rondje. We hebben hier twee kleine kids in huis die al 5 jaar lang onze avonden hebben afgepakt, en mijn vrouw en ik maken nu de switch, de tijd voor hobby's en sporten moet weer terug komen.
SVMartin schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 05:46:
[...]

Een heel goed idee! Met Evy zul je niet als een malloot gaan rennen, maar met een prima schema beginnen. Waarom wil je eigenlijk gaan hardlopen? En wat betekent 'zonder conditie'? (Is een rustig wandelingetje van 5km, of een fietstochtje op rustig tempo van een half uurtje te doen voor je?)
Wandelen doe ik al wel veel. Heb een hond en loop daar elke dag toch wel minimaal een rondje van 30minuten mee. Heb in het verleden ook wel wandeltochten van 30+ kilometer gedaan, maar dat is de afgelopen jaren er niet meer van gekomen.

Maar voor rennen heb je natuurlijk een hele andere soort conditie nodig, we gaan het zien!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
TripleQ schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:01:
Maar voor rennen hardlopen heb je natuurlijk een hele andere soort conditie nodig, we gaan het zien!
FTFY :Y)

Rennen doe je als je achterna wordt gezeten :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TripleQ
  • Niet online
InZane schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:20:
[...]

FTFY :Y)

Rennen doe je als je achterna wordt gezeten :P
:+ Moet natuurlijk wel in vaktermen blijven spreken hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pretouska
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:01
@TripleQ
Loop eigenlijk altijd zonder telefoon, hoe minder mee hoe beter:
Maar: er zijn ook hardloop broeken met een rits zakje op je billen, bijvoorbeeld: https://www.decathlon.nl/...341248?mc=8772968&c=ZWART
ik heb iets vergelijkbaars en daar kan mijn grote oneplus 8 zonder hoesje precies in.
Ik heb geen belt, maar vind dit zelf zeer prettig lopen als de telefoon wel mee moet.

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik leef nog! En ja, streak is still going strong, vandaag wordt dag 2049. Al weer een tijdje aan t lurken, maar ach, waarom ook niet, ik ga gewoon ook weer gezellig meedoen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Bijna m'n gemeente af in citystrides, zit op 99.41%. Nog 2 straten in t noorden en een paar in het zuiden.

Ik heb inmiddels een loopband voor de dagen waar mijn mentale energie zo laag is dat ik even niet te veel prikkels kan hebben, dus dan lekker binnen in een halfdonkere kamer :) Of als t ijzelt, maar dat doet t nu toch niet :P

Mensen die zich aanmelden voor de Strava-groep maar mij géén berichtje doen, worden nog steeds niet toegelaten. Dat heb ik het afgelopen jaar (na een schopje op strava) wel braaf bijgehouden, alleen de post (met username/stravanaam) op strava niet, dat is net te veel werk voor wat het oplevert.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:12
Poekie schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:09:
Ik leef nog! En ja, streak is still going strong, vandaag wordt dag 2049. Al weer een tijdje aan t lurken, maar ach, waarom ook niet, ik ga gewoon ook weer gezellig meedoen.

***members only***

Bijna m'n gemeente af in citystrides, zit op 99.41%. Nog 2 straten in t noorden en een paar in het zuiden.

Ik heb inmiddels een loopband voor de dagen waar mijn mentale energie zo laag is dat ik even niet te veel prikkels kan hebben, dus dan lekker binnen in een halfdonkere kamer :) Of als t ijzelt, maar dat doet t nu toch niet :P

Mensen die zich aanmelden voor de Strava-groep maar mij géén berichtje doen, worden nog steeds niet toegelaten. Dat heb ik het afgelopen jaar (na een schopje op strava) wel braaf bijgehouden, alleen de post (met username/stravanaam) op strava niet, dat is net te veel werk voor wat het oplevert.
Wat leuk dat citystrides, kende dat nog niet.
Nu heb ik normaal gezien wat vastere rondjes waarbij ik lekker het bos/hei op zoek, maar als het winter wordt en 's morgens donker dan is het wel een leuke om even wat straten te gaan afvinken en te kijken of ik in elk geval in mijn eigen stad op een acceptabel percentage kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Poekie schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:09:

***members only***

You go, girl! *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Jovatov schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:20:
[...]

Wat leuk dat citystrides, kende dat nog niet.
Nu heb ik normaal gezien wat vastere rondjes waarbij ik lekker het bos/hei op zoek, maar als het winter wordt en 's morgens donker dan is het wel een leuke om even wat straten te gaan afvinken en te kijken of ik in elk geval in mijn eigen stad op een acceptabel percentage kan komen.
Ik ben er mee begonnen toen ik nog redelijk in t centrum woonde, en nu woon ik wat meer aan de rand van de stad. Daardoor is één stuk dat vroeger nog weiland was opeens erg moeilijk geworden om direct van uit huis te doen, en het dorpje in het zuiden van de gemeente had ik grotendeels vanuit werk gedaan, maar laatst gewoon heen gefietst en daar gelopen. Buitengebied lopen is nooit t probleem, maar een route met zo min mogelijk stukjes heen-en-weer soms wel (bloemkoolwijken zijn trouwens de hel voor citystrides, zoveel nodes en je moet ze dan allemaal raken...). En bedenk dat alle straten vlak bij je huis altijd wel gaan lukken, omdat je verder weg ook nog straten wil doen.
Verder neemt ie wandelingen ook mee!

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Pretouska schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:44:
@TripleQ
Loop eigenlijk altijd zonder telefoon, hoe minder mee hoe beter:
Maar: er zijn ook hardloop broeken met een rits zakje op je billen, bijvoorbeeld: https://www.decathlon.nl/...341248?mc=8772968&c=ZWART
ik heb iets vergelijkbaars en daar kan mijn grote oneplus 8 zonder hoesje precies in.
Ik heb geen belt, maar vind dit zelf zeer prettig lopen als de telefoon wel mee moet.
Ik heb. Ook zo'n broek. Niet vergeten elke 3km even op te hijsen :) Heb inmiddels ook een waist belt en werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
TripleQ schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:01:'

Vanavond ga ik voor het eerste rondje. We hebben hier twee kleine kids in huis die al 5 jaar lang onze avonden hebben afgepakt, en mijn vrouw en ik maken nu de switch, de tijd voor hobby's en sporten moet weer terug komen.

[...]

Wandelen doe ik al wel veel. Heb een hond en loop daar elke dag toch wel minimaal een rondje van 30minuten mee. Heb in het verleden ook wel wandeltochten van 30+ kilometer gedaan, maar dat is de afgelopen jaren er niet meer van gekomen.

Maar voor rennen heb je natuurlijk een hele andere soort conditie nodig, we gaan het zien!
Ach ja, die kinderen, herkenbaar :) Ook een reden waarom ik vaak later op de avond loop.

Mooi dat je wel al wat beweegt! Hardlopen is inderdaad een hele andere belasting. Schrik er ook niet van als het in het begin heel zwaar voelt, en laat ons weten hoe het je afgaat!

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Hij zit erop, 133 kilometer in 13 dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WYQzPBB4_3w6rY0L4nMEj5GbG2Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9UEaWiIPGvphGUK7DurMKjD7.png?f=fotoalbum_large

Elke ochtend opstaan tussen 7.00 en 7.30, een route heen, even bijkomen en dezelfde route terug. Gemiddeld 10,2 per dag, ik merk wel dat het wat doet met mijn lichaam. Morgen weer terugvliegen naar huis.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Voor wie zich verveelt a.s. woensdag de 16e en een beetje centraal woont: schoenentestavond van Saucony in Utrecht:

https://www.runningdirect.nl/saucony-event

Aanmelden lukte me alleen in een browser zonder aanvullende popup bescherming, anders kreeg ik het pop-up venster om aan te melden niet. Ik ben op langere termijn mogelijk in de markt voor een paar Endorphin Elites (maar niet voor 300 euro), dus die wil ik eens aan voelen.

Pagina: 1 ... 260 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.