Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:49

Quakie

quakelen

Gisteren mijn eerste 18 km gelopen en ik had mijn eten redelijk onder controle. Tot aan zeven uur. Van een snoepje kwam het volgende snoepje.
Nu is sowieso eten een valkuil voor mij. Gelukkig was ik wel afgevallen vanochtend.
Ergens wel fijn om te lezen dat er meer mensen worstelen ermee.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:25
Quakie schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:17:
Gisteren mijn eerste 18 km gelopen en ik had mijn eten redelijk onder controle. Tot aan zeven uur. Van een snoepje kwam het volgende snoepje.
Nu is sowieso eten een valkuil voor mij. Gelukkig was ik wel afgevallen vanochtend.
Lijnen doe je op de dagen dat je niet sport.
Daarnaast eet je koolhydraten zoveel mogelijk voor/tijdens/direct na het sporten.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:38
@SVMartin In principe is je uiteindelijke afstand als trainingsloop lopen niet nodig, wat je vaak wel doet is een bepaalde duur lopen (stel voor een marathon, als je 34km op duurloop tempo loopt ben je vaak een tijd bezig die je op je uiteindelijke marathon in marathon tempo bezig bent). Je traint dus 'beoogd aantal tijd in de benen' en niet perse het beoogd aantal kms.

Neemt niet weg dat je het kan doen als dat vertrouwen geeft, maar zou het in dit geval toch eerder afraden omdat het (als dit een afstand is waar je naartoe werkt) een te grote impact kan hebben. Dus herstel te lang duurt, etc. Dan zou ik het bijv 4 weken van tevoren willen doen in dit geval, maar dan komt het waarschijnlijk juist weer te vroeg?
mhr-zip schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:30:
[...]

Lijnen doe je op de dagen dat je niet sport.
Daarnaast eet je koolhydraten zoveel mogelijk voor/tijdens/direct na het sporten.
Nou ja, tot op zekere hoogte dan denk ik he. Je kan niet oplopen tegen eten (als je je lekker laat gaan). Ik eet niet extra veel rondom een duurloop, ik zorg wel dat ik bij de langere duurlopen (20+km) iets meeheb voor onderweg, reepjes oid, zodat ik aan aan vullen en eet na afloop wat meer... Maar hou het wel in de gaten.

Dat gezegd hebbende kies ook regelmatig voor wat extra lekkers en/of biertjes, wetende dat het veel beter zou zijn dit niet te doen en dat ik weer een x aantal kms moet rennen om het eraf te krijgen maar dat is een bewuste keuze.

Eten en drinken blijft gewoon (te) lekker en (te) makkelijk... Je moet wel best goed uitkijken hiermee.

[ Voor 51% gewijzigd door m0ridin op 24-07-2023 22:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Quakie schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:17:
Alhoewel ik niet bezig ben met mijn gewicht (1m85 en 85kg), ben ik wel een snoeperd. Ik merkte vooral dat ik alleen op suiker leefde tegen vermoeidheid/problemen met focus op het werk. Bij mij hebben 2 dingen geholpen. Allereerst het lopen in rustige tempo's, daarnaast de aloude tip om gewoon geen verkeerde dingen in huis te halen. Het helpt als je dan ook boodschappen na de lunch doet en niet er vlak voor :). Ik eet dan bijvoorbeeld paprika, wortel met humus, wat ongezouten noten, een banaan, wat yoghurt, etc. Bij het thuis werken leg ik die dan ook 's ochtends op het aanrecht met het doel om dat vandaag te eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
m0ridin schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:11:
@SVMartin In principe is je uiteindelijke afstand als trainingsloop lopen niet nodig, wat je vaak wel doet is een bepaalde duur lopen (stel voor een marathon, als je 34km op duurloop tempo loopt ben je vaak een tijd bezig die je op je uiteindelijke marathon in marathon tempo bezig bent). Je traint dus 'beoogd aantal tijd in de benen' en niet perse het beoogd aantal kms.

Neemt niet weg dat je het kan doen als dat vertrouwen geeft, maar zou het in dit geval toch eerder afraden omdat het (als dit een afstand is waar je naartoe werkt) een te grote impact kan hebben. Dus herstel te lang duurt, etc. Dan zou ik het bijv 4 weken van tevoren willen doen in dit geval, maar dan komt het waarschijnlijk juist weer te vroeg?
Bedankt voor de tips! Ik denk dat ik tzt eens kijk of ik een wedstrijdje ga doen. Ik vond ook nog een 15km in de buurt een 4 weken voor de halve marathon. Ook goed om te weten dat de tijd belangrijker is dan de afstand. In het verleden heb ik alleen 10km wedstrijden gedaan en die afstand liep ik makkelijk ook tijdens duurlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
SVMartin schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 06:17:
[...]

Bedankt voor de tips! Ik denk dat ik tzt eens kijk of ik een wedstrijdje ga doen. Ik vond ook nog een 15km in de buurt een 4 weken voor de halve marathon. Ook goed om te weten dat de tijd belangrijker is dan de afstand. In het verleden heb ik alleen 10km wedstrijden gedaan en die afstand liep ik makkelijk ook tijdens duurlopen.
Nou ja, het is ook persoonlijk... in mijn laatste marathon training heb ik ook een marathon gelopen en dat was geen enkel probleem. Tijdens mijn eerste marathon training was dat echt geen optie geweest...

Het is dus ook maar net wat je lichaam aankan, wat de impact is, hoe snel je herstelt, etc.

Het HOEFT niet, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet mag. Maar over het algemeen waren mijn HM duurlopen zo tegen de 17k max.

Idee is ook dat je in een wedstrijd sowieso meer kan en gepusht wordt door adrenaline en publiek, dus die 17k kun je dan en die extra 4k pers je er ook wel uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-07 06:52
m0ridin schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:21:
[...]

Nou ja, het is ook persoonlijk... in mijn laatste marathon training heb ik ook een marathon gelopen en dat was geen enkel probleem. Tijdens mijn eerste marathon training was dat echt geen optie geweest...

Het is dus ook maar net wat je lichaam aankan, wat de impact is, hoe snel je herstelt, etc.

Het HOEFT niet, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet mag. Maar over het algemeen waren mijn HM duurlopen zo tegen de 17k max.

Idee is ook dat je in een wedstrijd sowieso meer kan en gepusht wordt door adrenaline en publiek, dus die 17k kun je dan en die extra 4k pers je er ook wel uit :)
Eens! Gaat er ook om dat je die duurloop (die dan korter is dan de HM, of M - wat je dan ook gaat lopen) gewoon goed kunt lopen en het gevoel hebt dat je nog iets over hebt (omdat je voor die HM of M nog wat te gaan hebt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-08 21:02

polthemol

Moderator General Chat
Hartloper schreef op zondag 23 juli 2023 @ 07:19:
Je hebt gelijk dat er commercie speelt bij gelletjes.
Alle gelletjes bevatten suiker, dat is geen spitstechnologie. Glucose of fructose
of maltodextrine, dat is het voornaamste ingredient, dat bij de verschillende merken in verschillende verhoudingen voorkomt. Die SIS bijvoorbeeld bevat enkel maltodextrine, wat in feite glucose is.
Maakt allemaal niet zoveel uit. Het zijn allemaal snelle suikers. Ja, een Maurten gel bevat de optimale verhouding van glucose en fructose, maar maakt dat op ons amateurniveau veel uit ? Wellicht niet.

Je kan in training rustig tot anderhalf uur lopen zonder water of gelletjes (tenzij het warm is, dan best wat drinken).

Nu, jouw halve marathon zal waarschijnlijk ergens rond de 2 uur duren, en dan wordt het stilaan nodig om wat suikers in te nemen en wat te drinken. Zelf loop ik iets onder de 1,5 uur op de halve en ik probeer eenmaal wat sportdrank binnen te krijgen. Voor jou zijn er inderdaad de opties om ofwel halverwege ofwel rond km 7 en 14 wat te drinken en/of een gelletjes te nemen.
Het is niet nodig dat nu al te oefenen als je 10 km in een uur loopt. Begin daarmee als je trainingen in de buurt komen van anderhalf uur. Voor een halve marathon wil je toch een paar keer 18 of 19 km gelopen hebben, dat is het moment om te oefenen met eten en drinken.
De 2 uur trek je ook nog wel hoor :) Hangt een beetje af van de inspanningszone natuurlijk.
Nog een optie ipv gels is de Maurten en consorten drinkvarianten te gebruiken. Ik krijg zelf de gels maar moeilijk omlaag, maar die 'geldranken' van hun zijn vrji prima en geven oko genoeg energie om op/rond threshold voldoende brandstof te hebben.

@m0ridin dat is de glorie die je nog voelt! :D Geniet ervan!

@SVMartin normaal gezien, als je een 15km~ kunt halen zonder compleet in elkaar te storten, ga je op de wedstrijddag en als je geen gekke dingen doet, die 21km ook halen. Als je wil ervaren hoe ver het is, kun je natuurlijk altijd eens die hele afstand doen in een shuffle pace. Hou je dan wel aan een heel laag inspanningsniveau en zorg voor voldoende rust.

Leer je ook vooral in je hoofd de afstand in te delen in blokken die te overzien zijn. Bv. je gaat 4*5km doen en daarna nog 1km paraderen, of elke km is 5% van je doel, ... Verzin maar iets leuks, dat is uiteindelijk, als je de basisconditie hebt, 1 van de belangrijkste zaken: de afstand voldoende kunnen relativeren.

Als je geen eigen drinken mee neemt, oefen ook met de drinkbekers een keer (gewoon thuis of als je nog met een lokale wedstrijd mee doet): een knik maken erin zodat je meteen kunt kiepen, in plaats van dat je je gezicht insmeert met sportdrank ^^

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:20

XyS

0.o.O

Ik werd na 1.5 uur redelijk gaar tijdens mijn trainingen en een energiegel hielp bij mij prima. Het beste is om het uit te proberen, iedereen is anders.

Een update vanuit mijn kant, ik heb eigenlijk sinds de marathon in Rotterdam last van mijn rechter voet. Het is steeds wat anders, begon met een pees aan de buitenkant van mijn voet, daarna mijn grote teen gewricht/pees en nu weer mijn achillespees bij mijn hiel (bursitis?). Heb zooltjes van de podotherapeut en gebruik die nu in mijn normale schoenen, ga ze ook gebruiken tijdens het hardlopen. Het voelt oncomfortabel maar hopelijk helpt het tegen de overpronatie (hoge voetboog, voet valt naar binnen). Voor de marathon had ik nergens last van dus vond ik het niet nodig om te gebruiken.

Heb nu zo'n anderhalve week rust genomen, niet ideaal aangezien ik wil trainen voor de marathon in Amsterdam. Langzaam aan lijken nu alle pijntjes weg te trekken, gisteren klein rondje gerend en ook maar een ibuprofen geprobeerd en zowaar lijkt mijn hiel nu rustiger (of de pijnstillers werken nog).

Nouja, ik hoop binnenkort weer op te kunnen bouwen. Over iets minder dan 3 maanden is het namelijk alweer zover..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-08 21:02

polthemol

Moderator General Chat
volgens mij kun je beter een paracetamol nemen ipv ibuprofen (en varianten) bij cardiozaken. Ibu heeft invloed op je hart. En natuurlijk de eeuwige afweging: ga je met pijnstillers blessures niet stiekem erger maken omdat je de grenzen van signalen aan het verleggen bent.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-08 10:09
5 jaar geleden heb ik een hardloop analyse laten doen bij de lokale hardloop winkel en ben ik thuis gekomen met Adidas supernova (Deze)
Het bestond toen ui het lopen een baantje van 10-meter heen en weer. Is dat fatsoenlijk genoeg om loopschoenen aan te meten?

Nu vraag ik me af of het zin heeft om opnieuw een analyse te laten doen bij de winkel, of gewoon een schoen te bestellen met de zelfde eigenschappen evt zelfde merk:
  • 10mm offset
  • Neutraal
  • Med / high boost.
De "runners" winkels lijken nog al erg lang de retail-prijs vast te houden. Terwijl zelfde schoen online soms heflt van het geld is. #Gierig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:34
BraX schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:32:
5 jaar geleden heb ik een hardloop analyse laten doen bij de lokale hardloop winkel en ben ik thuis gekomen met Adidas supernova (Deze)
Het bestond toen ui het lopen een baantje van 10-meter heen en weer. Is dat fatsoenlijk genoeg om loopschoenen aan te meten?

Nu vraag ik me af of het zin heeft om opnieuw een analyse te laten doen bij de winkel, of gewoon een schoen te bestellen met de zelfde eigenschappen evt zelfde merk:
  • 10mm offset
  • Neutraal
  • Med / high boost.
De "runners" winkels lijken nog al erg lang de retail-prijs vast te houden. Terwijl zelfde schoen online soms heflt van het geld is. #Gierig
Persoonlijk vind ik die analyses een beetje overrated. Je weet nu waarschijnlijk wel waar je lekker op loopt dus shop dat type schoenen online. Persoonlijk lijkt me een drop van 10mm erg veel (ik loop daar niet lekker op) maar dat is een ander verhaal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:51
polthemol schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:45:
volgens mij kun je beter een paracetamol nemen ipv ibuprofen (en varianten) bij cardiozaken. Ibu heeft invloed op je hart. En natuurlijk de eeuwige afweging: ga je met pijnstillers blessures niet stiekem erger maken omdat je de grenzen van signalen aan het verleggen bent.
Sowieso lijken mij pijnstillers icm sporten niet zo'n beste combinatie. Voordeeltje wat ibuprofen dan nog wel heeft is dat 't wat ontstekingsremmend werkt, maar verder is het gewoon eersteklas troep. Pijnstillers overweeg ik pas als ik echt verga van de pijn en op zo'n moment staat m'n hoofd echt naar hardlopen, of uberhaupt sporten.

Het gevaar is dat je het nu alleen maar erger maakt doordat je de pijn minder of niet meer voelt door de pijnstillers. Gewoon niet doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
BraX schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:32:

• 10mm offset
  • Neutraal
  • Med / high boost.
Ik bestel m'n schoenen gewoon online. Waarom per se 10mm offset eigenlijk? En wat is med/high boost??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ob3lix
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-08 15:23
Kawa schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:52:
[...]

Persoonlijk vind ik die analyses een beetje overrated. Je weet nu waarschijnlijk wel waar je lekker op loopt dus shop dat type schoenen online. Persoonlijk lijkt me een drop van 10mm erg veel (ik loop daar niet lekker op) maar dat is een ander verhaal :)
Ben het wel eens met bovenstaande, maar je zou ook je schoenen mee kunnen nemen zodat ze kunnen zien hoe ze slijten. Dit icm hardloopanalyse kan wel weer tot nieuwe inzichten leiden.

Zo ben ik weer teruggegaan naar een neutrale schoen terwijl obv eerdere analyse antipronatie schoenen werd geadviseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
ob3lix schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:58:
[...]

Ben het wel eens met bovenstaande, maar je zou ook je schoenen mee kunnen nemen zodat ze kunnen zien hoe ze slijten. Dit icm hardloopanalyse kan wel weer tot nieuwe inzichten leiden.

Zo ben ik weer teruggegaan naar een neutrale schoen terwijl obv eerdere analyse antipronatie schoenen werd geadviseerd.
Goed punt, volgensmij waren mn vorige oude hardloop schoenen wel anti-pronatie en helemaal geen 5mm drop?, en huidige dus neutraal met 10mm drop.

Argumenten verkoper? Geen idee, ik geloof de verkoper zijn analyse van de '5 minuten 3 x heen en weer hobbelen'.
Het blijkt wel weer dat ik geen idee heb waarover ik het heb, ik als (weer) beginnend hardloper ga al snel mee met de moeilijke termen die een verkoper tegen je aangooit. Met bewijs op het opgenomen filmpje.

Eigenlijk is de vraag: Wat is een verstandige schoen-keuze voor een beginner?
Neutraal, Geen/kleine drop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
BraX schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:33:
[...]

Eigenlijk is de vraag: Wat is een verstandige schoen-keuze voor een beginner?
Neutraal, Geen/kleine drop?
Dit is heel persoonlijk. Geen drop (en weinig demping) ga je heel erg merken als je een hiellander bent, je kuiten opblazen als gevolg en is het een enorme belasting op je gewrichten.
Veel drop is meestal veel demping en vangt een hiellanding op waardoor je minder pijntjes krijgt. Echter (my 2cents) is het moeilijk hier correct op te leren lopen als je nog geen goede looptechniek beheerst met daarmee weer risico hebt op blessures.
Als je kiest voor een schoen die je niet gewend bent, houd er rekening mee dat je het lopen hiermee ook rustig moet opbouwen.
Nogmaals ik ben geen expert en dit is mijn eigen mening opgedaan uit eigen ervaring.

Dit is trouwens een interessant filmpje YouTube: PERFECT RUNNING FORM - 5 Tips ALL Runners Can Learn from Eliud Kipchoge
Je ziet een analyse van de looptechniek van Eliud Kipchoge (geen hiellanding) wat hem een voordeel geeft tov andere toplopers. In zijn geval leveren de 'snelle' schoenen hem wel een voordeel, maar dat is een ander verhaal :)

[ Voor 18% gewijzigd door Kawa op 27-07-2023 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Ik gebruik hooguit ibuprofen/paracetamol bij wedstrijden wanneer ik ergens last van heb en het scherpe randje eraf wil halen. Of niet in mijn hoofd daarmee bezig wil zijn... Niet om 'gewoon trainingen te kunnen blijven lopen' want dan is het risico op erger maken idd groter...

Ok, bij een marathon met pijnstillers ook maar dat is dan een bewuste overweging en over het algemeen schat ik wel in of het verantwoord is of niet... denk ik dan ;)

Zojuist trouwens toch maar eens zo'n icetag bandje besteld met nood-info. Korte stukken (<25km) loop ik altijd zonder telefoon dus dan wel fijn iets mee te hebben. En tja, stel op een trail/lang stuk en er gaat echt iets mis waardoor ik niet kan bellen en/of de telefoon stuk is. Better safe then sorry.

17 euro ook wel het proberen waard, beter dan de 30 die de road-id variant zou kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:20

XyS

0.o.O

Bedankt voor de reacties. De ibuprofen was ook vooral na het lopen, ivm de ontstekingsremmende eigenschappen. Ik houd me nog een paar dagen rustig, de pijn is bijna weg :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:14
Kawa schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:23:
[...]

Dit is heel persoonlijk. Geen drop (en weinig demping) ga je heel erg merken als je een hiellander bent, je kuiten opblazen als gevolg en is het een enorme belasting op je gewrichten.
Veel drop is meestal veel demping en vangt een hiellanding op waardoor je minder pijntjes krijgt. Echter (my 2cents) is het moeilijk hier correct op te leren lopen als je nog geen goede looptechniek beheerst met daarmee weer risico hebt op blessures.
Als je kiest voor een schoen die je niet gewend bent, houd er rekening mee dat je het lopen hiermee ook rustig moet opbouwen.
Nogmaals ik ben geen expert en dit is mijn eigen mening opgedaan uit eigen ervaring.

Dit is trouwens een interessant filmpje YouTube: PERFECT RUNNING FORM - 5 Tips ALL Runners Can Learn from Eliud Kipchoge
Je ziet een analyse van de looptechniek van Eliud Kipchoge (geen hiellanding) wat hem een voordeel geeft tov andere toplopers. In zijn geval leveren de 'snelle' schoenen hem wel een voordeel, maar dat is een ander verhaal :)
Ik hoor dat wel vaker dat ‘hiellanding is slecht’ maar kwam laatst ook een analyse tegen van alle top marathon renners en het merendeel (of in elk geval een groot deel) heeft een hiellanding.

Als het goed genoeg is voor de pro’s. Waarom zou dat voor de rest niet zijn?

Zal nog ff het filmpje zo op zoeken.

[edit]
YouTube: You should always land on your forefoot when running - Running Myths

Deze dus

[ Voor 4% gewijzigd door Shinji op 27-07-2023 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Ik zou na 5 jaar zeker een analyse laten doen, je loopstijl kan veranderd zijn. Ook zeker oude schoenen meenemen, bij een goede analyse vragen ze daar ook naar.

Als het mogelijk is voor je dan kan ik pkrun in Dodewaard zeker aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
Bedankt voor de reacties!
Toch maar er vol voor gegaan en naar hardloop winkel geweest na wat schoenen passen en filmpjes gemaakt uitgekomen op wat meer stabiliteit dan de huidge schoen.
Zit nu dus thuis met een control cushion schoen. De Brooks glycerine gts 20...ik ben benieuwd, als het nu ff stopt met regenen kan ik ze zo uitproberen :P

[ Voor 4% gewijzigd door BraX op 27-07-2023 18:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
BraX schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:43:
Bedankt voor de reacties!
Toch maar er vol voor gegaan en naar hardloop winkel geweest na wat schoenen passen en filmpjes gemaakt uitgekomen op wat meer stabiliteit dan de huidge schoen.
Zit nu dus thuis met een control cushion schoen. De Brooks glycerine gts 20...ik ben benieuwd, als het nu ff stopt met regenen kan ik ze zo uitproberen :P
Fijn, komt vast helemaal goed!

Alleen die regen, dat houdt een mens toch niet tegen?!

Toen ik vanmiddag tijdens mijn rondje bijna geen andere loper tegen kwam (ik loop best in bewoond gebied) vroeg ik me nog af of ik de enige ben die het heerlijk vind: regen, lange rechte stukken, beetje wind, en blik op oneindig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
SVMartin schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:32:
[...]

Fijn, komt vast helemaal goed!

Alleen die regen, dat houdt een mens toch niet tegen?!

Toen ik vanmiddag tijdens mijn rondje bijna geen andere loper tegen kwam (ik loop best in bewoond gebied) vroeg ik me nog af of ik de enige ben die het heerlijk vind: regen, lange rechte stukken, beetje wind, en blik op oneindig :)
Wel als ik in de regen moet starten 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-07 12:06
Shinji schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:31:
[...]

Ik hoor dat wel vaker dat ‘hiellanding is slecht’ maar kwam laatst ook een analyse tegen van alle top marathon renners en het merendeel (of in elk geval een groot deel) heeft een hiellanding.

[edit]

Deze dus
Klopt, natuurlijk loopvorm is beter dan geforceerd op je voorvoet willen landen.

Volgens mij heb je wel meer voordeel van schoenen waar een carbonplaat in zit, gezien de vorm van de schoen en hoe die plaat als een veer/springplank functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
Shinji schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:31:
[...]

[edit]

Deze dus
Daarom de disclaimer erbij dat het mijn ervaring en mijn mening is :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:46
Weer eens een update van mijn kant :)

Ongeveer anderhalve maand geleden liep ik nog rond te hobbelen met wat pijn in de knie, dat telkens na een paar kilometer kwam. Met mijn werk had ik in juni nog een 5k wedstrijd waarbij we geld hadden ingezameld voor een goed doel, dus toch maar aan de start gaan staan met het idee niet te snel te gaan lopen.

De eerste kilometer ging vrij soepel. Gezien het smal en druk was, was er ook niet al te veel ruimte om in te halen of snel te lopen. Daarna veel slalommen en vooral stoepje op en af omdat je anders niet in een fijn cadans terecht kwam. Helaas betekende dat ook dat mijn knie weer na ongeveer 4km begon op te spelen. De laatste kilometer nog wel rennend kunnen volbrengen, maar het ging verre van soepel. Na de finish stond er een welverdiend biertje voor me klaar, maar wandelen was ondertussen al een uitdaging geworden.

De dag erna was traplopen voornamelijk een uitdaging, maar verder had ik er eigenlijk geen last van. Gezien we een weekje vrij waren en druk waren met andere dingen was er gelukkig geen tijd voor hardlopen. Daarna nog een week rust gehouden en op vakantie daarna weer rustig opgebouwd. Gecombineerd met wat meer krachttraining lijkt het euvel nu eindelijk voorbij te zijn.

Nu ook ingeschreven bij een lokale hardloopgroep voor een 10 weekse cursus met als afsluiting een lokale 5km wedstrijd. Zaterdag de eerste training, ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Slickk schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 20:21:
[...]
Klopt, natuurlijk loopvorm is beter dan geforceerd op je voorvoet willen landen.
Ik weet het niet.. ik ben van nature een haklander, maar door de atletiektraining tijdens mijn jeugd liep ik korte afstanden (zeg tot 800 of 1000 meter) wel op de voorvoet.

Ik heb het idee dat 10 jaar geleden de blessure in mijn knie mede door de landing kwam, terwijl schoenen en ondergrond genoeg demping gaven.

Nu ik dit jaar opnieuw begonnen ben, ben ik bewust vanaf het begin meer op mijn voorvoet gaan doen, met het idee dat de belasting op de knie lager is. Ik merk dat de belasting op kuiten en hamstrings hoger is, op de bovenbenen juist wat minder. Maar belangrijker nog: geen blessures en het loopt lekkerder omdat ik de snelheid anders ervaar / ik ook echt sneller lijk te lopen.

Nu is dit slechts 1 mening/evaring, en nog subjectief ook uiteraard :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ob3lix
  • Laatst online: 01-08 15:23
Heb meerdere loopanalyses gedaan en kom elke keer uit op Hoka's omdat ik er volgens de analyse goed op loop en daarnaast vind ik ze zelf fijn zitten. Heb o.a. Hoka Clifton gehad en loop nu op de Hoka Bondi X.

Dit is een vrij zware schoen en waarmee ik aan het trainen ben voor een marathon. Voor de langzame duurlopen is de Bondi goed geschikt, maar wil eigenlijk een tweede schoen die wat sneller loopt. Daarnaast lijkt me het verstandig om twee paar schoenen te hebben zodat ik kan wisselen.

Tijdens de marathon wil ik binnen mijn mogelijkheden een snelle tijd zetten, dus daar wil ik mijn schoen ook graag op afstemmen.

Nu zat ik te denken om de Hoka Carbon x 3 aan te schaffen. Deze wil ik gaan gebruiken voor intervallen, tempoloopjes en eventueel de marathon zelf.

Iemand ervaring met deze schoen of andere tips? Heb zelf weinig ervaring met wisselen van schoenen, kiezen van de juiste wedstrijdschoenen, etc. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InZane
Net sinds afgelopen weekend terug van 2 weekjes Luxemburg.
We zaten op een camping vlakbij Larochette en uiteraard waren de hardloopspulletjes (en motor :9 ) ook mee. Wat een prachtige omgeving om te lopen! Totaal 6 keer ca 10km gelopen op basis van routes die ik op Strava vond. Daar zaten ook behoorlijk wat (Mullerthal) trail stukken tussen en dat is mijn arme lichaam niet gewend hoor, maar de omgeving maakte het meer dan goed. De enige schoenen die ik mee had, een paartje Asics Glideride (heb geen trailschoenen), waren dat geweld trouwens ook niet gewend :+

Maar goed, helaas doet sinds deze week m'n rechter achillespees wat gevoelig, wellicht vanwege de andere belasting en/of het continu hardlopen op dezelfde schoenen. Moet ook eerlijk bekennen dat ik mijn rek- en strekoefeningen heb overgeslagen tijdens de vakantie.
Het is niet zo dat ik er tijdens wandelen of hardlopen echt last van heb ofzo, maar tijdens het rekken van m'n diepe kuitspieren voel ik 'm wel en ook als ik er in knijp. Verder wel gewoon lekker alweer 3 keer gelopen deze week. Wel iedere keer op andere schoenen trouwens.

Toch maar even in de gaten houden en niet teveel gekke dingen doen..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

InZane schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:43:
Net sinds afgelopen weekend terug van 2 weekjes Luxemburg.
We zaten op een camping vlakbij Larochette en uiteraard waren de hardloopspulletjes (en motor :9 ) ook mee. Wat een prachtige omgeving om te lopen! Totaal 6 keer ca 10km gelopen op basis van routes die ik op Strava vond. Daar zaten ook behoorlijk wat (Mullerthal) trail stukken tussen en dat is mijn arme lichaam niet gewend hoor, maar de omgeving maakte het meer dan goed. De enige schoenen die ik mee had, een paartje Asics Glideride (heb geen trailschoenen), waren dat geweld trouwens ook niet gewend :+
Toeval, ik ben nu op de terugweg van die omgeving. Het lopen op gewone schoenen was een stuk lastiger dan op trailschoenen. Een keer een rondje gemaakt van 23 km en voor de rest om de dag tussen de 7 en 11 km.

Het herstel vind ik altijd vrij vlot gaan als je het tempo er op aanpast (ondanks de hoogte verschillen). Echt wel een heerlijk gebied om lekker te spelen.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13:23
Vandaag trein gepakt naar Santpoort Noord en vanuit daar door Zuid-kennemerland naar Zandvoort gelopen met laatste stuk langs de boulevard (net iets meer dan 16K totaal). Was een aardig windje. :X

[ Voor 3% gewijzigd door 3dav0d3 op 30-07-2023 21:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Allervieste
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 31-07 12:04
ob3lix schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:33:
Heb meerdere loopanalyses gedaan en kom elke keer uit op Hoka's omdat ik er volgens de analyse goed op loop en daarnaast vind ik ze zelf fijn zitten. Heb o.a. Hoka Clifton gehad en loop nu op de Hoka Bondi X.

Dit is een vrij zware schoen en waarmee ik aan het trainen ben voor een marathon. Voor de langzame duurlopen is de Bondi goed geschikt, maar wil eigenlijk een tweede schoen die wat sneller loopt. Daarnaast lijkt me het verstandig om twee paar schoenen te hebben zodat ik kan wisselen.

Tijdens de marathon wil ik binnen mijn mogelijkheden een snelle tijd zetten, dus daar wil ik mijn schoen ook graag op afstemmen.

Nu zat ik te denken om de Hoka Carbon x 3 aan te schaffen. Deze wil ik gaan gebruiken voor intervallen, tempoloopjes en eventueel de marathon zelf.

Iemand ervaring met deze schoen of andere tips? Heb zelf weinig ervaring met wisselen van schoenen, kiezen van de juiste wedstrijdschoenen, etc. :)
Ik loop mijn duurloopjes ook met de clifton van HOKA, heb tot nu toe max 16 km gelopen op de x3 maar ik vind ze niet comfortabel genoeg om langere afstanden mee te lopen. Volgens mij is de combinatie carbon/schuim in deze schoen ook niet de ''snelle'' combinatie dus of je er veel sneller door gaat lopen op een marathon weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 13:00
ob3lix schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:33:

De Bondi is inderdaad gekend als een trage schoen, dat bleek indertijd uit een groot onderzoek naar superschoenen op basis van Stravagegevens.
Dat neemt niet weg dat het een comfortabele kilometervreter is, een heel goede trainingsschoen.
De Carbon X3 is de eerste carbonschoen van Hoka die ook echt superschuim bevat, en waarvan je dus effectief een iets betere marathontijd kan verwachten.
Ik heb de eerste Carbon X, met gewoon EVA-schuim, zeker geen superschoen, maar dat terzijde.
Imho is het een goed principe om als een merk je ligt, bij dat merk te blijven voor verschillende types schoen.
Dus ja, naar mijn mening is de Hoka CarbonX3 een goede keuze voor jou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Allervieste schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:11:
[...]

Ik loop mijn duurloopjes ook met de clifton van HOKA, heb tot nu toe max 16 km gelopen op de x3 maar ik vind ze niet comfortabel genoeg om langere afstanden mee te lopen. Volgens mij is de combinatie carbon/schuim in deze schoen ook niet de ''snelle'' combinatie dus of je er veel sneller door gaat lopen op een marathon weet ik niet.
Heb ook een paar Clifton's, maar dat is nou net het enige paar schoenen (heb er wel een stuk of 13) waarbij ik last van mijn knieën krijg. Gek hoe dat toch werkt. Ze lopen we lekker.
Saucony was altijd mijn favo merk, maar merk dat ik meer en meer opschuif richting Adidas. Voornamelijk door hun 45 1/3 maat denk ik. Daarnaast loopt bijv De Adizero Boston 12 echt goddelijk. Alsof ie voor mijn voeten gemaakt is. De Saucony's lijken vooral bij langer dan 2 uur loopjes een paar mm te klein te worden (omdat mijn voeten wat uitzetten). Nagels aan de linkervoet al aan gort. Maar goed, zovaak loop ik ook weer niet langer dan 2 uur.
ps Wel nog een Triumph 20 voor 100 euro gescoord. Die kon ik echt niet laten liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Philo Melos op 31-07-2023 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1111
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 02-08 11:55
Als die Saucony's te klein worden moet je een halve maat groter nemen bij de Saucony's. Sowieso moet je bij hardloopschoenen altijd behoorlijk wat ruimte bij je tenen hebben. Het kan geen kwaad om bij hardloopschoenen een halve maat groter te nemen dan je normale maat schoenen.

[ Voor 52% gewijzigd door mark1111 op 01-08-2023 09:49 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Frenz64
  • Laatst online: 30-07 09:31
Hier voor het eerst overgestapt op de Saucony Triumph 20. De uitgaande Asics Novablast 2 heb ik 931 km op gezet, topschoen voor mij geweest. Waarom geen Novablast weer dan? Natweer kwaliteiten van de zool. Had eigenlijk de Puma Forever Run op het oog, mede vanwege de supereigenschappen van de Pumagrip outsole, maar voor €85 euries wilde ik die Saucony's wel proberen.

Gisteren de vuurdoop dus, of beter gezegd de tewaterlating :'( . Heb nu eindelijk het gevoel dat ik rock bottom geraakt heb qua long covid perikelen. Dieptepunt was een week of drie terug: 5 km in 6:41, waarbij ik voor >70% in Z4 liep (!!!) en gesloopt was. Inmiddels het jogtempo weer te pakken (net onder 6min/km) en weer lol in het lopen, dat was het eerste halfjaar een tranendal, komend van een 70.3 triathlon conditie).

Verdict voor de Saucony? Fijne schoen, lekkere "snug" upper zonder te knellen, fijne demping, maar geen Pumagrip natte weg kwaliteit, oké, stromende regen hielp niet. Wellicht ga ik toch voor die Puma's in de rotatie, met name bij nat wegdek (voor de korte afstanden nog steeds de Liberates).

Hopelijk kan ik weer opbouwen naar 3x lopen en 25 km-ish per week zonder nieuwe ellende. Eerste target: 10km lopen onder het uur en en passant weer een kilo of 5 kwijtraken, die er stiekem bijgekomen zijn het laatste halfjaar gedwongen inactief zitten te wezen :( . Vooral mentaal is het pittig geweest, na de 70.3 had ik een sub 4 marathon in gedachten (voor m'n 60e iig) en dan tot dit niveau terugvallen, naast alle concentratie en gebrek aan energieproblemen qua werk. Het is ongrijpbaar, dat long covid, je raakt kezelf kwijt en denk continu: man, stel je niet aan ga wat doen. En dan de volgende dag niet je bed uit kunnen komen en nergens puf voor hebben, terwijl er niks aan te tonen of te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
mark1111 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:47:
Als die Saucony's te klein worden moet je een halve maat groter nemen bij de Saucony's. Sowieso moet je bij hardloopschoenen altijd behoorlijk wat ruimte bij je tenen hebben. Het kan geen kwaad om bij hardloopschoenen een halve maat groter te nemen dan je normale maat schoenen.
Bij Saucony ga je van 44,5 en 45 naar 46 en 46 1/2 dacht ik? Dat is voor mij net een te grote stap. En zoals gezegd: het begint pas te "knellen" na loopjes van meer dan 2 uur. Dan loop je 2 uur te ruim. Had ik ook met de vaporfly 3. Die had ik 45 1/2 gekocht. Damn. Net iets te groot, daar waar een 45 1/3 wel perfect had gezeten.
Maar goed, in Adidas de perfecte maat gevonden. De On's passen de 45 weer niet vanwege mijn te hoge wreef en heb ik 46 nodig. Die hebben ook geen 45 1/2. Moet de 46 nog proberen want dat lijken me ook fijne schoenen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:12
Ik ben gisteren vrij letterlijk uit de bocht gevlogen :D Mijn horloge stelde een blok van 15 minuten op treshold voor, zo gezegd zo gedaan. Net over de helft kwam ik een haakse bocht tegen, normaliter geen probleem. Nu bleek er op het asfalt een beetje slijk te liggen. Uiteraard wist ik exact mijn voet in dat vlakje van 30x30cm te zetten. Tegen de tijd dat ik merkte geen grip te hebben vloog ik al de lucht :P

Erg prettig op mijn linkeronderbeen en knie geland. Hoop bloed enzo en het vuil eruit wassen word ik altijd erg vrolijk van :X , maar de schade lijkt mee te vallen. Voornamelijk wat schaafplekken en een grote beurse plek. Oh, en wat zere vingers die kennelijk hard op de grond geslagen zijn...

Blijft toch grappig hoeveel impact zo'n valpartijtje fysiek toch heeft. In een seconde ga je van een soepele geoliede machine, naar iets dat met horten en stoten naar huis weet te hobbelen. Je voelt ineens spieren waar je nooit last van hebt, maar die kennelijk toch iets raars hebben gedaan. Spontaan voelde ik een hamstring en een it-bandje een beetje trekken.

Het was wel de moeite waard, want het kroontje is binnen :+
https://www.strava.com/activities/9556448110

[ Voor 11% gewijzigd door Roozzz op 01-08-2023 15:12 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-08 19:11
Tijd voor een update. Sinds de halve marathon in april heb ik wat gas teruggenomen om van enkele pijntjes af te komen. Een pijntje blijft hardnekkig waardoor ik op dit moment vooral veel kilometers maak op een rustig tempo.

Toch heb ik nog twee wedstrijden gelopen: een halve marathon werd een 10km omdat het mij niet verstandig leek een halve marathon te lopen bij de verwachte warmte (30+ en benauwd). Het was mijn eerste 10km wedstrijd (die in januari bleek 9,5km te zijn...) en dat beviel goed. Ik had weinig verwachtingen vooraf qua eindtijd maar die was ondanks de warmte beter dan verwacht (43min44sec).

Begin juli heb ik een EM baanwedstrijd gelopen, ook een nieuwe ervaring en ook daar heb ik rekening gehouden met de warmte. De eerste ronde (400m) ging veel harder dan gepland (1min18sec) waarna ik de rest vlak heb uitgelopen rond de 1min30sec. De dag erna heb ik zonder moeite een training van 19km afgewerkt, wat bevestigd dat de conditie momenteel super is.

Het idee is dat ik eind augustus vier weken achtereen een wedstrijd loop, waarvan 2 op snelheid (10 EM en HM) en 2 rustig (2x HM) met een familielid, welke aan het trainen is voor een eerste HM (in Eindhoven).

Het idee van de hele marathon blijft terug komen, vooral om dat de conditie op dit moment zo goed is en ik geen moeite heb met 50km per week. Ook zie ik het wel zitten om 4 keer 30+km te lopen als voorbereiding. Alleen de weken met 70km, 80km, 90!km welke in een traditioneel marathon schema zitten, schrikken me af. De vraag die vooral speelt is, hoeveel slack kan ik nemen op een traditioneel schema en toch goed voorbereid zijn op een hele marathon. (4 keer per week trainen, 50-60km per week met een enkele uitschieter naar boven als ik een 30+km loop doe).

Voor nu heb ik me voorgenomen om dit jaar in een training 30km te gaan lopen en daar rustig naar toe te trainen. In de winter wil ik enkele crosses gaan doen en vanuit daar kijken we verder.

Enne we blijven tweakers dus recent mijn Garmin FR 245 vervangen door een FR 265. Vooral de vooruitgang in GPS, het amoledscherm en de mogelijkheid met trainen op vermogen (icm HRM Pro Plus) hebben me over de streep getrokken.

[ Voor 7% gewijzigd door Maandag1987 op 02-08-2023 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
Ik heb geen enkele week 70, 80 of 90km gelopen. Mijn zwaarste week in die zin was volgens mij 65km. Rotterdam gelopen in 3:30:49.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-08 19:11
EnduronDon schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:44:
Ik heb geen enkele week 70, 80 of 90km gelopen. Mijn zwaarste week in die zin was volgens mij 65km. Rotterdam gelopen in 3:30:49.
Heb je wel een schema gebruikt? Zo ja, zou je die willen delen (evt. via DM)?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:21
Vanochtend een mijlpaaltje bereikt, in dit jaar 2023 meer kilometers gelopen dan ooit in een jaar. Teller staat nu op 980km met mijn beste jaar tot nog toe op 974km.

Met 155 km afgelopen maand zou ik de 1750km kunnen aantikken dit jaar, ben benieuwd :)

[ Voor 4% gewijzigd door Jovatov op 02-08-2023 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnduronDon
Maandag1987 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:47:
[...]

Heb je wel een schema gebruikt? Zo ja, zou je die willen delen (evt. via DM)?
Heb het Runnersworld schema gepakt en dit aangepast naar eigen wensen (fiets/zwem ook nog).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Maandag1987 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:42:

Het idee van de hele marathon blijft terug komen, vooral om dat de conditie op dit moment zo goed is en ik geen moeite heb met 50km per week. Ook zie ik het wel zitten om 4 keer 30+km te lopen als voorbereiding. Alleen de weken met 70km, 80km, 90!km welke in een traditioneel marathon schema zitten, schrikken me af.
In 2017 heb ik een marathon gelopen met maximaal 55 KM per week in de voorbereiding. Aan het eind had ik uiteraard wel pijn in mijn benen, maar vermoeid voelde ik mij amper.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slickk
Maandag1987 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:42:
Tijd voor een update. Sinds de halve marathon in april heb ik wat gas teruggenomen om van enkele pijntjes af te komen. Een pijntje blijft hardnekkig waardoor ik op dit moment vooral veel kilometers maak op een rustig tempo.

Toch heb ik nog twee wedstrijden gelopen: een halve marathon werd een 10km omdat het mij niet verstandig leek een halve marathon te lopen bij de verwachte warmte (30+ en benauwd). Het was mijn eerste 10km wedstrijd (die in januari bleek 9,5km te zijn...) en dat beviel goed. Ik had weinig verwachtingen vooraf qua eindtijd maar die was ondanks de warmte beter dan verwacht (43min44sec).

Begin juli heb ik een EM baanwedstrijd gelopen, ook een nieuwe ervaring en ook daar heb ik rekening gehouden met de warmte. De eerste ronde (400m) ging veel harder dan gepland (1min18sec) waarna ik de rest vlak heb uitgelopen rond de 1min30sec. De dag erna heb ik zonder moeite een training van 19km afgewerkt, wat bevestigd dat de conditie momenteel super is.

Het idee is dat ik eind augustus vier weken achtereen een wedstrijd loop, waarvan 2 op snelheid (10 EM en HM) en 2 rustig (2x HM) met een familielid, welke aan het trainen is voor een eerste HM (in Eindhoven).

Het idee van de hele marathon blijft terug komen, vooral om dat de conditie op dit moment zo goed is en ik geen moeite heb met 50km per week. Ook zie ik het wel zitten om 4 keer 30+km te lopen als voorbereiding. Alleen de weken met 70km, 80km, 90!km welke in een traditioneel marathon schema zitten, schrikken me af. De vraag die vooral speelt is, hoeveel slack kan ik nemen op een traditioneel schema en toch goed voorbereid zijn op een hele marathon. (4 keer per week trainen, 50-60km per week met een enkele uitschieter naar boven als ik een 30+km loop doe).

Voor nu heb ik me voorgenomen om dit jaar in een training 30km te gaan lopen en daar rustig naar toe te trainen. In de winter wil ik enkele crosses gaan doen en vanuit daar kijken we verder.

Enne we blijven tweakers dus recent mijn Garmin FR 245 vervangen door een FR 265. Vooral de vooruitgang in GPS, het amoledscherm en de mogelijkheid met trainen op vermogen (icm HRM Pro Plus) hebben me over de streep getrokken.
Afhankelijk van je doelen en capaciteiten, is 70+ km als piekweek echt niet nodig om een marathon te lopen.

Hoe meer kilometers je loopt, hoe sneller je zou kunnen lopen, dat is een soort basisregel en geldt eigenlijk wel voor iedereen. Consistentie en blessurevrij. Hoeveel km je per week moet lopen om een bepaalde tijd te halen, bijv 4 uur, 3,5 of onder de 3 uur, is best wel persoonlijk.

Je bent lekker bezig, blijf ook vooral zo doorgaan! Ik zou na de EM en HM op hoge snelheid wel wat gas terugnemen. Zeker na een HM is het al best even herstellen. Niks mis mee, maar heel blijven blijft belangrijk.

Ik zou een mooie marathon in het voorjaar uitzoeken zodat je rustig wat tijd hebt. In theorie zou je volgens mij half oktober ook nog wel redden met de basis die je nu hebt (+wat 30km+ loopjes in aug en sept), maar dat is wellicht wat te gehaast met de leuke wedstrijdjes in de komende vier weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-07 18:34
Vraagje
Ik ben bezig met de voorbereidingen voor de marathon in Berlijn
Maar over een paar weken (week 34 ) moet ik 34km lopen als lange duurlopen
Maar we zijn op vakantie
Wat geen probleem is want kan daar rustig lopen in Bruinisse
Maar wat als daar nu 30+ graden is ?
Zoveel drinken mee nemen Is er lastig

Hier in de buurt heb je dan wel een idee waar weg te halen en je weet ook wat je waar kan verwachten
Met beschutting en extra hete plekken

Nu kan ik daar natuurlijk 3 x het zelfde rondje lopen dan is op gelost

Maar kan ik ook zeggen van ik moet dan 33 km lopen
Waar ik het opdeel in 3x het zelfde rondje maar dan verdeeld over de hele dag ?
Dus 3x 11km met telkens een uurtje rust er tussen
Zo dat je wat kan herstellen van de warmte

Heb nog nooit zoveel km op 1 dag moeten lopen met rond de 30 + graden
Want heb altijd in het voorjaar een lange duurloop van 33km in training voor rotterdam
Dit word mijn 4x dat ik een marathon loop

Gr dave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Davem3 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:37:
Vraagje
Maar we zijn op vakantie

Hier in de buurt heb je dan wel een idee waar weg te halen en je weet ook wat je waar kan verwachten

Want heb altijd in het voorjaar een lange duurloop van 33km in training voor rotterdam

Gr dave
Hallo Dave,

Ik weet niet of 3 rondjes met een uur pauze voldoende is, wellicht dat iemand anders daar iets over ka zeggen. Een pauze van 5 minuten om voldoende te drinken lijkt me zeker geen probleem. Echter, tijdens zo'n lange loop moet je sowieso wat drinken, ongeacht de temperatuur.

Je kunt het best op deze hete dagen vroeg gaan lopen, zeg om 6 uur 's ochtends zodat je voor de echte hitte weer terug bent. Wel handig om daarvoor en tijdens je loop wat te eten. 's Avonds later kan natuurlijk ook, al zal het dan iets warmer zijn, je hebt dan niet meer de zon.

Bij mij in de omgeving heeft de gemeente her en der drinkwater kranen geplaatst. Erg handig als je die kent. Soms heb je ook wel eens bij toeristische plekken een publieke kraan. Je kunt ook nog voor je loop kijken of je een rugzakje met drink mogelijkheid kunt aanschaffen bij een hardloop speciaalzaak.

In ieder geval: ervoor zorgen dat je voldoende drinkt en niet oververhit raakt is veel belangrijker dan die duurloop uitlopen. Denk ook eens aan een petje (ik heb een hele dunne witte van Odlo, maar mis ook wat haar op mijn hoofd). Andere optie is wellicht ook nog om je trainingsschema iets aan te passen zodat je de loop op een koelere dag loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnduronDon
Vraagje
Maar we zijn op vakantie

Gr dave
Vooralsnog is het geen 30 graden :). Midden in Bruinisse is een tappunt: Drinkwaterkaart.nl - Korte Ring 10, 4311 AR Bruinisse. Verder zou je ook een flask van bv 500ml kunnen kopen bij de Decathlon voor €11,99, daar heb je echt wel genoeg aan. 3x hetzelfde rondje lopen op verschillende momenten is natuurlijk grote onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-08 13:13
Vraagje
Maar we zijn op vakantie

Gr dave
Vroeg op pad gaan scheelt al de helft. Verder kan je ook drie keer het zelfde rondje doen met alleen een korte tussenstop bij je tent/huisje/hotel/slaapplek om wat te drinken en wat eten/drinken mee te pakken. Vorig jaar sprak ik iemand die aan het trainen was voor de Marathon en die dag 30km aan rondje rond de camping was gaan rennen om 05:30. Zaten in zuid Frankrijk dus al warm zat. Die had in zijn auto op de parkeerplaats wat eten en drinken gelegd.

Steeds een uur pauze maakt het zwaarder dan je denkt, los van het nut. Ik kan me voorstellen dat je na twee rondjes al aardig stijve benen krijgt namelijk.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Shinji
Nou, mijn dochter (5) heeft ook het hardlopen te pakken sinds ze een Garmin heeft.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3nMHXT4V8btQX9f2F3iPq9SASA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/koEO0496m7OEkItNk32jKwP8.png?f=fotoalbum_large

Ik ga straks een trail doen van 18k dus denk wel dat ik de stappen challenge win vandaag >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Shinji schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:10:
Nou, mijn dochter (5) heeft ook het hardlopen te pakken sinds ze een Garmin heeft.[Afbeelding]

Ik ga straks een trail doen van 18k dus denk wel dat ik de stappen challenge win vandaag >:)
Ha mede Apeldoorner :w
Het plaatje is alleen net te klein om te zien waar 't precies is in Apeldoorn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Vraagje
Maar we zijn op vakantie
Het kan ook onweren en hagelen (of zorg ik nu voor meer stress?). Het weer kan je niet controleren, het kan in Berlijn ook geen ideaal weer zijn. Je hebt wel invloed op hoe je er mee omgaat. Tempo/starttijd en voorbereiding.

Je kan als het warm is een flesje drinken op de route verstoppen, of een supermarkt /campingwinkel ingaan en wat kopen. Op een camping kan je eventueel ook makkelijk waterzak bijvullen in de toiletgebouwen. Dat laatste heb ik afgelopen vakantie tijdens mijn 3u+ loop.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
EnduronDon schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 07:42:
[...]

Vooralsnog is het geen 30 graden :). Midden in Bruinisse is een tappunt: Drinkwaterkaart.nl - Korte Ring 10, 4311 AR Bruinisse. Verder zou je ook een flask van bv 500ml kunnen kopen bij de Decathlon voor €11,99, daar heb je echt wel genoeg aan. 3x hetzelfde rondje lopen op verschillende momenten is natuurlijk grote onzin.
Hoezo grote onzin? Uiteindelijk draait het toch om kilometers maken? Wel benieuwd naar je bron. Er zijn tal van voorbeelden die het wel doen en je hoeft niet per se alle kilometers op die dag in één keer te lopen.

Voorbeeldje: https://www.outsideonline...plitting-up-the-long-run/

Het is niet ideaal omdat je dat mentale van 25km+ ook wil ervaren, maar soms is het even niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
Slickk schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:53:
[...]

Hoezo grote onzin? Uiteindelijk draait het toch om kilometers maken? Wel benieuwd naar je bron. Er zijn tal van voorbeelden die het wel doen en je hoeft niet per se alle kilometers op die dag in één keer te lopen.

Voorbeeldje: https://www.outsideonline...plitting-up-the-long-run/

Het is niet ideaal omdat je dat mentale van 25km+ ook wil ervaren, maar soms is het even niet anders.
Grote onzin omdat ik in al die tientallen schema's die ik heb bekeken dit zelden tot nooit tegenkom. Daarnaast hoor ik ook slechts sporadisch marathon lopers, ultrarunners of wat dan ook (youtube, podcasts) dit noemen als goeie trainingsmethode. Is het beter dan niets doen? Uiteraard! Is het beter dan 1x 10 op een dag? Uiteraard. Maar ik geloof er niks van dat 3x10 eenzelfde belasting geeft als 1x30 (zowel fysiek, als mentaal).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-08 22:43

Allereerst, je moet helemaal niks. Een schema is een leidraad. Er zijn duidend-en-een redenen om daar van af te wijken. En dat afwijken kan op even zoveel manieren. Je hebt al meerdere marathons gelopen dus je bent bekend met de fysieke en mentale belasting van een marathon. Het wel of niet lopen van die ene duurloop van 34km gaat echt het verschil niet maken. Sowieso zijn de meningen nogal verdeeld over de noodzaak van lange duurlopen in de marathonopbouw. Mijn coach bijvoorbeeld is een professionele marathon loopster en zij gelooft niet erg in het nut van die hele lange duurlopen. Voor haar is consistentie en wekelijkse omvang veel belangrijker om jezelf optimaal voor te bereiden voor een marathon.

Dus volg vooral je gevoel en houd rekening met de omstandigheden (welke belasting kan ik aan gegeven de omstandigheden). Je kan bijvoorbeeld ook de dag ervoor een 16km lopen en dan i.p.v. een 34km een 23km lopen. Dan neem je de vermoeidheid van de vorige dag nog deels mee in je duurloop van 23km. Wees creatief en staar je niet blind op de voorgeschreven trainingen uit het schema.

Tot slot zou ik je wel willen adviseren om voor je lange duurlopen te zorgen dat je zelfvoorzienend bent mbt water (en gels). De aanschaf van een hydration pack is dan eigenlijk wel een no-brainer (of alternatieven natuurlijk zoals een running belt met waterflesjes, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
InZane schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:43:
[...]

Ha mede Apeldoorner :w
Het plaatje is alleen net te klein om te zien waar 't precies is in Apeldoorn.
We zijn op vakantie ;) is op Landal Rabbit Hill.

Ik heb net ook mijn rondje gedaan.
https://strava.app.link/1yh5rV7CXBb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Shinji schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:56:
[...]

We zijn op vakantie ;) is op Landal Rabbit Hill.

Ik heb net ook mijn rondje gedaan.
https://strava.app.link/1yh5rV7CXBb
Ah, dus niet in Apeldoorn, maar nog wel in de gemeente Apeldoorn.
Mooie omgeving voor wat trailwerk! Fijne vakantie daar! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:59
EnduronDon schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:38:
[...]

Grote onzin omdat ik in al die tientallen schema's die ik heb bekeken dit zelden tot nooit tegenkom. Daarnaast hoor ik ook slechts sporadisch marathon lopers, ultrarunners of wat dan ook (youtube, podcasts) dit noemen als goeie trainingsmethode. Is het beter dan niets doen? Uiteraard! Is het beter dan 1x 10 op een dag? Uiteraard. Maar ik geloof er niks van dat 3x10 eenzelfde belasting geeft als 1x30 (zowel fysiek, als mentaal).
Werkt prima hoor, heb voor Rotterdam dit jaar maar 1x 30 gelopen. De rest veel koppeltrainingen, dus 1 dag iets van 20km en de dag erna 15km. Het is inderdaad niet dezelfde belasting, maar het is makkelijker in het (gezin/werk)schema te passen en je komt toch aan je aantal kms. Ik vind het een prima alternatief voor die echt lange duurlopen (al blijven die wel lekker om gewoon 1x gedaan te hebben)

En hij heeft al 4x een marathon gelopen, dus mentale training is ook niet perse nodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• m0ridin
[...]

Voor ultras hoor ik het anders juist vaak... 's ochtends 30 en 's avonds 30 bijv ipv 1x 60. Het gaat erom dat je de kms maakt, de 2e keer 30 heb je dan sowieso al die 1e 30 in je benen, de vermoeidheid, etc.

1x 30 zal vast beter voorbereiden dan 3x10, maar 3x 10 is alsnog beter dan 1x 10. Uiteindelijk gaat het voroal om kms maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Als we het toch over duurlopen hebben, die van mij worden langzaam ook langer en ik vind het prettig om elke 5km wat te drinken. Ik heb een hekel aan iets vasthouden en ook een klein flesje in de bee belt ligt me niet. Rondjes lopen vanaf een startpunt waar water is kan, maar haalt de lol er wel een beetje vanaf. Ik zit dus te denken aan een rugzak. Wat zijn jullie ervaringen?

Ik zoek alleen 1 - 1,5 liter water, geen extra bidon of opbergruimte. Het liefst zo licht mogelijk, en eentje die niet heen en weer schud tijdens het lopen.

Mijn zoektocht komt bij de Nathan Quickstart 3l en de Camelback circuit uit.

Loopt zo'n rugzak überhaupt prettig? En zo ja, ervaringen met de genoemde modellen, of juist een ander advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-08 13:13
SVMartin schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:40:
Als we het toch over duurlopen hebben, die van mij worden langzaam ook langer en ik vind het prettig om elke 5km wat te drinken. Ik heb een hekel aan iets vasthouden en ook een klein flesje in de bee belt ligt me niet. Rondjes lopen vanaf een startpunt waar water is kan, maar haalt de lol er wel een beetje vanaf. Ik zit dus te denken aan een rugzak. Wat zijn jullie ervaringen?

Ik zoek alleen 1 - 1,5 liter water, geen extra bidon of opbergruimte. Het liefst zo licht mogelijk, en eentje die niet heen en weer schud tijdens het lopen.

Loopt zo'n rugzak überhaupt prettig? En zo ja, ervaringen met de genoemde modellen, of juist een ander advies?
Ik heb een Salomon adv skin 5. Deze gebruikt soft flasks (2 x 0.5L), maar is ook met waterzak te gebruiken. Vind het zelf met flasks ideaal, je kan er uit drinken terwijl ze in het vest zitten en hoeft dus niks vast te pakken. Een waterzak gaat wat sneller klotsen is mijn ervaring. Daar moet je van tevoren goed alle lucht uit drukken/zuigen. Na wat geklooi met aantrekken van de elastieken in het begin loopt het top. Je rug zweet wel aanzienlijk meer, maar dat is niet zo gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@SVMartin Ik heb zelf een Salomon Adv Skin 12 welke je ook heel klein kan maken, maar tegegelijk ook aardig wat in op kan bergen, veel vakjes, etc.

Vind hem heel prettig zitten en loopt eigenlijk prima, alleen wel erg warm op je rug dus zweet altijd behoorlijk met dat ding op. Dat vind ik wel een nadeel.

Schudden amper tot geen last van (gebruik geen camelbag, alleen 2 halve liter flasks voorop). Even bewust van wat beweging in het begin maar dat merk ik al snel niet meer.

Ben er wel fan van, al kijk ik ook naar een nog wat compactere/luhctigere (al is het eigenlijk niet nodig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-07 10:33

Toppertje

www.davideografie.nl

[...]

De stelligheid dat het "grote onzin" zou zijn triggerde mij om ook te reageren;
Afgelopen maanden heb ik met Trenara naar een 24uurs backyard ultra toe getraind (desalniettemin ging Trenara "maar" tot 80km, maar dat terzijde) en daar had ik eigenlijk elke week dit soort trainingen, dus 's ochtens een deel en 's avonds een deel.

In podcasts (zoals naar de vaantjes) hoor ik eigenlijk in bijna elke aflevering dat de topsporters ook 2x per dag hardlopen.

Ik vond ook nog een trainingsschema van Eliud Kipchoge, spreekt voor zich denk ik.

Mijn inziens is je stelligheid dus enigzins misplaatst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gaargod
  • Laatst online: 12:18
Salomon adv skin 5 +1!

Bijkomend voordeel van 2x 0,5l softflask is dat je 2 dranken mee kunt mee nemen, mocht je dat willen. Zo heb ik vaak 1x sportdrank en 1x elektrolytendrank mee.

Re. "geen extra opbergruimte": totdat je WEER verder gaat lopen, en je dan ook eten mee gaat nemen. En een (regen)jasje. En en en. Dan kun je er maar vast klaar voor zijn denk ik dan. Die adv skin 5 zit erg strak om je heen, je zult niet het idee hebben dat er iets fladdert oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
SVMartin schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:40:

Ik heb er eentje van Decathlon die eigenlijk merendeel van het jaar in de kast ligt te verstoffen.
Meende gezien te hebben dat je momenteel afstanden van max 10km loopt. Dan heb je toch helemaal niet zo'n overkill waterzak nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EnduronDon
Toppertje schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:10:
[...]

De stelligheid dat het "grote onzin" zou zijn triggerde mij om ook te reageren;
Afgelopen maanden heb ik met Trenara naar een 24uurs backyard ultra toe getraind (desalniettemin ging Trenara "maar" tot 80km, maar dat terzijde) en daar had ik eigenlijk elke week dit soort trainingen, dus 's ochtens een deel en 's avonds een deel.

In podcasts (zoals naar de vaantjes) hoor ik eigenlijk in bijna elke aflevering dat de topsporters ook 2x per dag hardlopen.

Ik vond ook nog een trainingsschema van Eliud Kipchoge, spreekt voor zich denk ik.

Mijn inziens is je stelligheid dus enigzins misplaatst.
Twee keer per dag trainen is toch iets anders dan je langste (en waarschijnlijk enige in die week) duurloop in 3 delen opknippen omdat het te warm zou zijn en/of er geen water beschikbaar is. Maar goed, zelf weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-07 01:18

Galois

1811 - 1832

Ik ben nu op wandelvakantie. Ik ben 2 weken aan het wandelen (15-20 km per dag, met 7 kg bagage) en vraag mij eigenlijk af of ik hier een voordeel zal hebben bij het hardlopen straks.

Ik ben geen wandelaar, uiteraard wandel ik wel vaker, maar nooit deze afstanden en zeker niet elke dag. Het gaat erg soepel en de eerste dagen had ik wel wat vermoeide benen de volgende dag, maar nu na 10 dagen eigenlijk niet meer. Mijn lichaam past zich dus duidelijk aan.

Zal ik hier straks bij het hardlopen wat van merken? Of is deze ‘training’ voor het hardlopen niet echt duidelijk te merken? Ik loop met iets van 4,5-5 km/h.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-07 10:33

Toppertje

www.davideografie.nl

EnduronDon schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:24:
[...]

Twee keer per dag trainen is toch iets anders dan je langste (en waarschijnlijk enige in die week) duurloop in 3 delen opknippen omdat het te warm zou zijn en/of er geen water beschikbaar is. Maar goed, zelf weten!
Daarover ben ik het met je eens, maar het komt dus wel degelijk voor in diverse schema's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-08 17:51

Niku

Alagaesii

Koets89 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:08:
[...]

Ik heb een Salomon adv skin 5. Deze gebruikt soft flasks (2 x 0.5L), maar is ook met waterzak te gebruiken. Vind het zelf met flasks ideaal, je kan er uit drinken terwijl ze in het vest zitten en hoeft dus niks vast te pakken. Een waterzak gaat wat sneller klotsen is mijn ervaring. Daar moet je van tevoren goed alle lucht uit drukken/zuigen. Na wat geklooi met aantrekken van de elastieken in het begin loopt het top. Je rug zweet wel aanzienlijk meer, maar dat is niet zo gek.
+1, top ding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
@Niku @Gaargod @InZane @m0ridin @Koets89 Bedankt voor jullie reacties!

Ik loop inderdaad nog niet heel lang, langste duurloop is nu 12,5 km in 1h20m. Ik heb echter al vaak na 45m het idee "zou wel een slokje lusten". Ik zit nu in de Vogezen en alhoewel het vandaag prut weer is, was het twee dagen geleden erg warm. Ik heb een rondje van 10km in heuvelachtig terrein gelopen in ruim een uur. Ik had er graag 15km van gemaakt, maar vond het te warm. En dat terwijl ik vooraf altijd twee grote glazen water drink.

Een paar dagen ervoor 2x5km gelopen met tussendoor een snelle stop in het vakantiehuisje voor een glas water.

Misschien ben ik gewoon een veel-drinker, alhoewel waarschijnlijk mijn prestaties er nu nog niet beter van zouden worden.

Omdat ik wil trainen richting de 20km en ook eens een duurloop van 2 uur wil doen leek een rugtas wel een goed verjaardagscadeau voor volgende maand :)

Ik ga eens kijken naar de Salomon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
SVMartin schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:07:
@Niku @Gaargod @InZane @m0ridin @Koets89 Bedankt voor jullie reacties!

Ik loop inderdaad nog niet heel lang, langste duurloop is nu 12,5 km in 1h20m. Ik heb echter al vaak na 45m het idee "zou wel een slokje lusten". Ik zit nu in de Vogezen en alhoewel het vandaag prut weer is, was het twee dagen geleden erg warm. Ik heb een rondje van 10km in heuvelachtig terrein gelopen in ruim een uur. Ik had er graag 15km van gemaakt, maar vond het te warm. En dat terwijl ik vooraf altijd twee grote glazen water drink.

Een paar dagen ervoor 2x5km gelopen met tussendoor een snelle stop in het vakantiehuisje voor een glas water.

Misschien ben ik gewoon een veel-drinker, alhoewel waarschijnlijk mijn prestaties er nu nog niet beter van zouden worden.

Omdat ik wil trainen richting de 20km en ook eens een duurloop van 2 uur wil doen leek een rugtas wel een goed verjaardagscadeau voor volgende maand :)

Ik ga eens kijken naar de Salomon!
Ik heb vandaag op mijn 18k trail niks meegenomen. Als het warmer is had ik dat wel gedaan maar met dit weer vind ik het prima om achteraf wat te drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-07 18:34
Hoi

Geloof dat wel iets los heb gemaakt met 3x10 of1 x30 km
Best wel interessant hoe men hier over denk
Mede omdat je ook bij topsporters ziet dat die wel s ochten en 's avonds training

Moet er ook bij zeggen dat ik tegen die tijd zo'n 70 km in de week loop

drinken heb ik zo ie zo bij mij dat zal 1,5 liter zijn
Heb een camelbak van nathan deze gebruikt ik ook bij de marathon zelf vind die bekers maar niks

Maar ben dan zo'n 3 en half uur aan het lopen dus dat is dan voor mij wat weinig ben ik bang
Denk dat ik ook nog 2 softflask er bij haal en vroeg ga lopen dan heb ik 2,5 liter bij mij
Dan zal het vast wel goed komen

Gr dave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Davem3 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:39:
Hoi

Mede omdat je ook bij topsporters ziet dat die wel s ochten en 's avonds training

Heb een camelbak van nathan deze gebruikt ik ook bij de marathon zelf vind die bekers maar niks

Maar ben dan zo'n 3 en half uur aan het lopen dus dat is dan voor mij wat weinig ben ik bang
Denk dat ik ook nog 2 softflask er bij haal en vroeg ga lopen dan heb ik 2,5 liter bij mij

Gr dave
Maar wat volgens mij door anderen al geopperd is, weet jij dan al wat het weer over een paar weken doet dan? Of ga je op vakantie rond de evenaar of iets dergelijks?

2,5L lijkt mij erg veel als het regent en 18 graden is bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Ach ja, uiteindelijk moet iedereen lekker doen waar hij/zij zich goed bij voelt...

Ik drink zelf waarschijnlijk te weinig tijdens het lopen (en te veel los van het lopen :+ ) Onder de 20km neem ik eigenlijk haast nooit wat mee, pas tijdens het trainen voor ultras ben ik meer geforceerd gaan drinken omdat het je daar echt duur komt te staan als je het niet goed doet. (Zelfde met eten).

Zoveel mensen zoveel wensen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:15
Hoi

2 keer trainen op een dag is iets heel anders dan 1 training opsplitsen in meerdere delen en verwachten dat dat hetzelfde effect geeft. Uiteindelijk is wel het belangrijkste dat je de kilometers maakt, maar als je 10 keer 1 km loopt met een uur ertussen ipv 1 keer 10km ineens weet ik wel zeker dat het een ander effect zal hebben.

In jouw geval zou ik dan ook zeggen dat het prima is om die opsplitsing te maken, maar bedenk dan wel dat de training als geheel wat minder efficient zal zijn. De grote vraag is of dat wat uitmaakt, aangezien het jou waarschijnlijk weinig zal schelen als je daardoor een minuutje langzamer loopt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-08 13:08
@Davem3 opdelen kan maar is in dit soort schema's niet zoals het "hoort". Kan geen kwaad maar het is ook ok als je die training 25km loopt als het warm is. Wrs loop je dan langzamer en hebben toch die time on your feet die je wil hebben voor een marathon. Zelf volg ik nu een M schema van Garmin (full training potential) en die gaan voor de duurlopen en easy runs uit van tijd ipv afstand. Is voor mij wel wat fijner om met meer druk op de afstand te hebben alhoewel ik me afvraag hoe ik de 30+ halen bij die lange lopen....Ach het is mijn 1e M dus tijd is minder van belang 😁
Drinken is erg persoonlijk. Ik ben ook een drinker en neem al snel een soft flask mee in mijn short zodat ik na een interval alvast kan drinken. Ben erg slecht in alvast van te voren veel te drinken.....Op de langere loopjes neem ik ook vaak een liter mee (wd halve liter soft flask) als het echt warm is dan een waterzak van een liter maar dat is dan meer voor de zekerheid om niet zonder te komen dan dat het echt nodig is. Maat van me loopt ultras en drinkt relatief minder dan ik maar hydrateert wel beter vooraf en heeft de regel per uur gelopen een halve tot hele liter water,Cola etc erin na het lopen. En dan ook verdeeld over de uren na de loop uiteraard 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
Dag van te voren goed drinken (eigenlijk altijd gewoon veel water drinken) helpt ook inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
Hoi

Gr dave
Langer dan 2,5 - 3 uur lopen heeft geen zin als je traint voor een marathon, doet meer schade dan goed (tenzij je voor ultra's gaat, dan zit dat iets anders in elkaar) en herstel kost extra lang. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Ik neem regelmatig de hond mee lopen en dan doe ik eerst een training, zorg dat ik bij een leuke plas uitkom waar ik een wandelingetje maak en dan loop ik daarna op een rustig tempo terug naar huis. Hoe kan ik dit het beste loggen op mijn Garmin? Is het beter om dat als 1 hardloop-aktiviteit te pakken of juist de verschillende stukken apart te loggen (dus hardlopen, daarna wandelen en daarna weer hardlopen?). Voor het overzicht zelf maakt het me niet zoveel uit en mag het best in 1 aktiviteit, maar gaat Garmin daar dan goed mee om met de voorspellingen, trainings-voorstellen en statistieken (b.v. de VO2 max)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:07

Secsytime

Automagisch

redwing schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:44:
Ik neem regelmatig de hond mee lopen en dan doe ik eerst een training, zorg dat ik bij een leuke plas uitkom waar ik een wandelingetje maak en dan loop ik daarna op een rustig tempo terug naar huis. Hoe kan ik dit het beste loggen op mijn Garmin? Is het beter om dat als 1 hardloop-aktiviteit te pakken of juist de verschillende stukken apart te loggen (dus hardlopen, daarna wandelen en daarna weer hardlopen?). Voor het overzicht zelf maakt het me niet zoveel uit en mag het best in 1 aktiviteit, maar gaat Garmin daar dan goed mee om met de voorspellingen, trainings-voorstellen en statistieken (b.v. de VO2 max)
Test het uit zou ik zeggen, wat maakt het uit? Het blijft altijd een schatting..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Hoe kan ik dit het beste loggen op mijn Garmin?
Dit doet mij denken aan de groepstraining van de atletiekclub. Daar gaan we eerst warmlopen, vervolgens mobilisatie-oefeningen en loopscholing, daarna de intervals.
Ik stop mijn horloge na het warmlopen en zet het weer aan bij de intervals. Die mobilisatie en loopscholing neem ik gewoon niet mee.

In jouw geval zou ik de wandeling eruit laten. Wat kan het je schelen hoe snel je hebt gewandeld en wat je hartslag was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
@redwing @nogeeninlog neem aan dat de meeste Garmins de optie brick training hebben. Op mijn F5plus kan het wel.
Met Brick kan je vooraf de sporten in 1 activiteit zetten met of zonder overgangen. Dus hardlopen overgang met lapknop naar kracht of cardio of wandelen in dit geval en dan weer een overgang naar hardlopen. In Garmin connect is dit 1 activiteit Stravs knipt ze op in 3 of 4 of 5 activiteiten.Dit is handig als je weet wat je gaat doen.
Maar dit kan ook handmatig in elke activiteit. Gewoon starten met een activiteit en dan lang de lapknop inhouden dan kun je een andere sport kiezen ook dit kun je zo vaak herhalen als je wilt. Er zal vast een maximum zijn maar die ben ik nooit tegen gekomen. Gebruik dat wel eens als ik ga lopen en kracht oefeningen buiten doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
xray79 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:38:
@redwing @nogeeninlog neem aan dat de meeste Garmins de optie brick training hebben. Op mijn F5plus kan het wel.
Met Brick kan je vooraf de sporten in 1 activiteit zetten met of zonder overgangen. Dus hardlopen overgang met lapknop naar kracht of cardio of wandelen in dit geval en dan weer een overgang naar hardlopen. In Garmin connect is dit 1 activiteit Stravs knipt ze op in 3 of 4 of 5 activiteiten.Dit is handig als je weet wat je gaat doen.
Maar dit kan ook handmatig in elke activiteit. Gewoon starten met een activiteit en dan lang de lapknop inhouden dan kun je een andere sport kiezen ook dit kun je zo vaak herhalen als je wilt. Er zal vast een maximum zijn maar die ben ik nooit tegen gekomen. Gebruik dat wel eens als ik ga lopen en kracht oefeningen buiten doe.
Ik heb de FR245, maar daar kan ik die optie niet vinden. Maar ik heb wel gevonden dat ik een workout kan maken waarbij ik de rust kan starten en stoppen met de lap knop en dat zal ongeveer hetzelfde doen. Maar als aparte workout zie ik het er niet tussen staan. Ik verwacht eigenlijk dat ik daarvoor een duurdere Garmin nodig zou hebben.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 13:00
Ik zou het gewoon als een loopje opslaan en dan de tweede keer als een apart loopje. Het zijn toch ook 2 aparte loopjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Hartloper schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 14:30:
[...]

Ik zou het gewoon als een loopje opslaan en dan de tweede keer als een apart loopje. Het zijn toch ook 2 aparte loopjes.
Ik had de vraag vooral omdat ik op verschillende plekken bij Connect de melding krijg dat ie voor bepaalde berekeningen alleen de langste loop van de dag pakt. En dan kan ik me voorstellen dat het best een verschil kan maken omdat het dan het verschil is tussen 10km hardlopen of 15km hardlopen/wandelen/uitlopen.

Vandaar dat ik de suggestie van @xray79 wel een goed vind en ik een standaard workout ga maken die bestaat uit hardlopen-rust-hardlopen, die ik dan met de lap-knop kan kiezen. Dan ben ik alsnog vrij om de normale workout te doen, en dan gebruik ik de standaard functionaliteit van Garmin, waarbij ik er dan maar van uit ga dat er een goede voorspelling uitkomt. Hoe dan ook klopt het natuurlijk ook wat @Secsytime aangeeft, uiteindelijk maakt het niet zoveel uit omdat het hoed dan ook toch een schatting blijft.

[removed]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-07 19:31

GSX-MAN

de/het/een

We zijn nu al zes dagen op Kos, en ik ben tot nu toe elke ochtend gaan lopen. Tempo is nog best een ding, hoewel er weinig hoogteverschil op de tot nu toe gelopen routes is maken temperatuur en wind de loopjes wel min of meer uitdagend. Tel daarbij op dat ik dit jaar tot nu toe gewoon nog veel te weinig heb gelopen, dus het is elke ochtend weer afzien _O- _O-

Zodra ik wakker word, probeer ik in beweging te komen. Toilet, tanden poetsen, hardloopkleding aan, paar glazen water en gaan. 5 km heen, 5 km terug, halverwege even uithijgen. Om de dag daarna ook de oudste zoon wakker maken om nog even 2 km samen te doen, we proberen nu een 100/100 meter interval te doen. Gaat 'm lekker af, maar hij vindt het wel afzien.

Tot nu toe deze week:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-ZSZXWoKzOINDPl4omM3hd0HlM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3ZfeIxJviR7tJt5kr7w6NTnR.png?f=fotoalbum_large

En gisteren in de stad een nieuw shirt gescoord. Ik had al een Nike "wifebeater" waarin ik hier liep, maar die is wat smal. Trek je droog moeiteloos aan, na afloop van de loop moet je 'm afpellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HbOqbbYoL6TEz12LqWg7bCVh6RM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XNmjqe15OtbIq0vu7BXSdrMg.jpg?f=fotoalbum_large

Verder blaren op mijn tenen, en eentje op mijn hiel. Die uiteraard al door is. En je elke ochtend voelt bij het lopen. Nou ja, de eerste kilometer, daarna wordt alles een waas oOo

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

En het weektotaal is 71,1 kilometer. Voor mij ongekend, maar mijn lichaam voelt niet eens heel beroerd qua spierpijn. Wel moe, maar niet zo kapot als ik tijdens een werkweek kan zijn. Het helpt denk ik wel dat ik gemiddeld net iets meer dan een uur per dag sport nu, en de overige 23 geen flikker uitvoer.

En tijdens een werkweek ga ik te laat slapen, pak ik soms een paar biertjes die ik beter kan laten staan, ben ik de hele dag druk met van alles, dat maakt wel verschil. Dus eigenlijk zou ik gewoon stinkend rijk moeten zijn, zodat ik de rest van het jaar dit ritme kan volhouden.

Zag vanmorgen deze de haven van Kos stad uitvaren. Wow.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzyKgqba78it5xo4oXTuE3CUqsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3VxaDwAPG2l3i71yxlXswR4y.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.oceanindepend...arter/yacht/serendipity-i

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xray79
Heb je niks aan zo rijk zijn en zo'n voor hebben. Kun je nooit je 10km per dag halen op dat dek, tenzij je heel veel rondjes gaat lopen 😜.
Lijkt me wel een mooie test voor je GPS track boot laten varen en dan rondjes rennen dat zal wel een bijzonder gps spoor geven. Segmentje aanmaken en je bent KOM voor het leven 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

xray79 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:46:
Heb je niks aan zo rijk zijn en zo'n voor hebben. Kun je nooit je 10km per dag halen op dat dek, tenzij je heel veel rondjes gaat lopen 😜.
Lijkt me wel een mooie test voor je GPS track boot laten varen en dan rondjes rennen dat zal wel een bijzonder gps spoor geven. Segmentje aanmaken en je bent KOM voor het leven 😉
Da's een episch idee.
_O- d:)b

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief_GG
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-07 11:50
Dit is iets voor Vraag en Aanbod Overig

[ Voor 96% gewijzigd door Outerspace op 09-08-2023 02:04 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-08 17:51

Niku

Alagaesii

Afgelopen week weer een prima marathonvoorbereidingsweek afgewerkt. Met onder meer de eerste 30er op zaterdag en yasso's op donderdag. In totaal 76 kilometer, wederom een weekrecord (logisch want rustig aan het uitbouwen). Yasso's op 3:20 gedaan, duurloop op 5:30. Hoofddoel blijft finishen, want eerste marathon, maar heb de sub 3:30 wel in het hoofd als tijdsdoel. Nog twee maanden te gaan :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BraX
Allen, ik heb een doel, de NN 7-heuvelen loop van 2023 uitlopen. (19 November 2023)

Alleen ben ik 'pas' vorige maand weer gestart met hardlopen.
Het hardloopschema van "Start to run" erbij gepakt en ga nu gestaag 3 x in de week door met het schema, dit gaat bijzonder makkelijk.
Ik ben nu ongeveer halverwege dit schema, en ben van plan om hierna het 5-10km schema te gaan volgen,

Echter als ik terug ga rekenen vanaf 19 November 2023, zie ik dat ik nog 104 dagen heb om trainen. Effectief dus ~50 dagen / 15 weken om hard te lopen.

Probleem: Als ik dus rustig de schema's blijf volgen kom ik op ~5 + 8 weken= 13 weken uit om te trainen. +/- wat rust
Ik ben bewust schema's gaan volgens omdat ik aantal jaren geleden snel last kreeg blessures. Echter doordat ik nu wielren (5k pj) heb ik het idee dat het met blessures wel mee valt.

Vraag: Versnellen in hardloop schema, en eerder aan het 5-10km schema beginnen? Of lekker blijven doorhobbelen, en de 7 heuvelen maar gewoon proberen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• m0ridin
@BraX Wielrennen zal conditioneel helpen, maar vermindert de kans op blessures niet... Compleet andere belasting. Je zou zelfs kunnen beweren dat het de kans op blessures vergroot aangezien je conditioneel veel verder bent en dus meer wil en denkt te kunnen ;)

Helemaal met je voorgeschiedenis van blessures lijkt het me niet handig te snel op te bouwen. De zevenheuvelenloop is 15km, je komt met het netjes volgen van de schemas op de 10 uit met nog 2 weken extra. Dan zou je nog een keer een 12km kunnen lopen bijvoorbeeld, de 15 met de zevenheuvelen moet dan ook wel goed komen door publiek/evenement/adrenaline/etc.

My 2 cents :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:56
Wie kan helpen met mijn semi-blessure: ik loop de afgelopen maanden lekker mijn km's zonder pijntjes (ca 30km/week in twee/drie loopjes). Ik loop (al jaren) met voetzolen in mijn hardloopschoen. Sinds enkele weken heb ik een blauwe plek in mijn voetboog, ter grootte van het blauwe deel op bijgaand plaatje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgtVv9d7LB2I7gEbY9ksS2aEioY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LVtX4FJowWTqgRUKrqKBKaGK.jpg?f=user_large

Ik dacht eerst dat het blauw kwam doordat mijn voetzolen na een loopje door de regen kleur had afgegeven, maar het blijkt uiteindelijk echt een blauwe plek te zijn. Ik heb er geen last van (geen pijn of irritatie). Maar omdat het blauw in omvang lijkt toe te nemen, kan ik het niet langer negeren.

Herkent iemand dit of heeft iemand suggesties?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
Highland schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:50:
Wie kan helpen met mijn semi-blessure: ik loop de afgelopen maanden lekker mijn km's zonder pijntjes (ca 30km/week in twee/drie loopjes). Ik loop (al jaren) met voetzolen in mijn hardloopschoen. Sinds enkele weken heb ik een blauwe plek in mijn voetboog, ter grootte van het blauwe deel op bijgaand plaatje.
[Afbeelding]

Ik dacht eerst dat het blauw kwam doordat mijn voetzolen na een loopje door de regen kleur had afgegeven, maar het blijkt uiteindelijk echt een blauwe plek te zijn. Ik heb er geen last van (geen pijn of irritatie). Maar omdat het blauw in omvang lijkt toe te nemen, kan ik het niet langer negeren.

Herkent iemand dit of heeft iemand suggesties?
Iemand naar laten kijken die er verstand van heeft lijkt mij de enige juiste optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

m0ridin schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:28:
@BraX Wielrennen zal conditioneel helpen, maar vermindert de kans op blessures niet... Compleet andere belasting. Je zou zelfs kunnen beweren dat het de kans op blessures vergroot aangezien je conditioneel veel verder bent en dus meer wil en denkt te kunnen ;)

Helemaal met je voorgeschiedenis van blessures lijkt het me niet handig te snel op te bouwen. De zevenheuvelenloop is 15km, je komt met het netjes volgen van de schemas op de 10 uit met nog 2 weken extra. Dan zou je nog een keer een 12km kunnen lopen bijvoorbeeld, de 15 met de zevenheuvelen moet dan ook wel goed komen door publiek/evenement/adrenaline/etc.

My 2 cents :)
Ik heb 'm twee keer op een basisconditie van 10 km met een paar loopjes tot de 12-13 of zo gedaan. Geen blessures, maar ook niet sneller dan 1.22.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BraX
GSX-MAN schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:27:
[...]

Ik heb 'm twee keer op een basisconditie van 10 km met een paar loopjes tot de 12-13 of zo gedaan. Geen blessures, maar ook niet sneller dan 1.22.
Tja uitlopen is het doel *O* . Ik woon zo ongeveer naast de start, dus moet gewoon een keer mee doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
BraX schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:41:
[...]

Tja uitlopen is het doel *O* . Ik woon zo ongeveer naast de start, dus moet gewoon een keer mee doen!
In dat geval lekker het schema blijven volgen... als je die 10k -12k kan lopen red je die 15k ook wel ;)

Zou zonde zijn als je hem helemaal niet kan lopen.

(Zevenheuvelenloop staat hier ook nog een keer in de planning, maar denk niewt dit jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
@m0ridin veel plezier alvast! En neem de week na de 7 heuvels gewoon lekker je rust, ook zeker om blessures te voorkomen. Gewoon lekker een stukkie fietsen :)
Pagina: 1 ... 259 ... 384 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.