Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:20
RobinE schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:26:
[...]

Succes @Hartloper en overige Londen lopers!
Is 4 gelletjes niet wat weinig? Het blijft natruurlijk altijd persoonlijk wat nodig is en wat je kan verdragen. Ik heb er 7 verslonden, 1 5-10min voor start, daarna leek 6km, aan het eind merkte ik dat ik de energievoorraad echt op had, ca 5 min na de gel nemen voelde ik weer wat kracht terugkomen. Ik heb voor mij zelf genoteerd dat ik dus nog wat extra energie naar binnen moet harken voor een volgende marathon.
...
Er gaan maar 4 gelletjes in mijn shortje ;) Ja, dat is de reden.

Ik ben van plan vlak voor de start wat sportdrank te drinken, en dan elke 4 mijl (ik reken in mijl, het is per slot van rekening in Londen) een gel te nemen gevolgd door water. Dus 4-8-12-16-20 mijl en misschien nog op 24 als ik het dan nog binnenkrijg. Dan heb ik minstens 1 gel te weinig, maar ze delen gels uit op mijl 13 en 19, dus daar moet ik nog 1 of 2 gelletjes van de organisatie krijgen.

Het zal een graad of 11 zijn met mogelijk ook regen, het voordeel daarvan is dat ik minder moet drinken dan wanneer het een zonnige 20 graden zou zijn.

@Niku eerder weer voor een T-shirt, maar het zou zonde zijn omdat dat singletje niet te dragen.

[ Voor 4% gewijzigd door Hartloper op 21-04-2023 21:46 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:58

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Zo, inmiddels 3 rondjes van 3,5 km gedaan, op mijn Ride15’s en de lastste op de endorphin speed 2 en nog steeds pijn vrij.

Rondjes van zo’n 23:30 tot 21:14 dus vooral die laatste met gem. 6:00/km viel me niet tegen na bijna 3 maanden blessurerust.

HS wel fors hoger dan ik gewend ben dus volgende rondje maar eens ietsje verder maar beduidend langzamer in een lage zone om weer even wat aeroob werk te verzetten.

Succes @Hartloper ; you got this *O* *O* *O*

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Eric1985
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:04
sanniep9 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:06:
Veel succes @Hartloper zondag in Londen! Ook benieuwd hoe het Sifan af zal gaan.
Nog andere tweakers die in Londen lopen?
Hier nog een Tweaker die in Londen aan de start staat! Morgenmiddag volgt een verslag.

@Hartloper succes ook morgen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:13
Eric1985 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 07:54:
[...]

Hier nog een Tweaker die in Londen aan de start staat! Morgenmiddag volgt een verslag.

@Hartloper succes ook morgen!
Succes en enjoy! :)

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Succes iedereen in Londen!

Gisteren 6e geworden op de Leidse singelloop, ruim 6km @3:16/km. Dus weer een nieuw PR op de 5 terwijl ik voornamelijk in m'n eentje tegen de wind gelopen heb (laatste stuk pas weer wind mee) en niet alles gegeven heb met het oog op een belangrijkere race komende week. 16:16 doorkomst! :) mag ik u vragen @Tinusvolkel?

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:48
Hartloper schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:50:
Bedankt @sanniep9 @m0ridin @SkyR !

Ik loop inderdaad overmorgen in Londen. Vanmiddag het eerste gebakje, het stapelen is begonnen !

Over het sportieve doel zijn er wat twijfels.
Ik had tot 3 weken voor de marathon een heel goede voorbereiding gehad, met enkele weken van 60 km of meer.
Dat terwijl ik vorig jaar bij mijn PR 2 (3:03:52) maanden gemiddeld 50 km per week had gelopen.
Dus qua kilometers zat het wel snor.
De derde week voor de marathon zat ik in ValThorens voor een skivakantie, ik heb daar een keer 6 km en een keer 4 km gelopen op de loopband, niet evident op die hoogte; de eerste keer had ik nadien de ganse avond hoofdpijn.
De tweede week voor de marathon heb ik 49 km gelopen, maar ik had last van een maagdarmontsteking (vooral de maag) en het liep voor geen meter.
En deze week is al de laatste week, ik liep dinsdag 10 km en donderdag 8 km, het begint iets beter te voelen.
Dus het vertrouwen is zoek...
Deze laatste 3 weken zijn niet zo goed geweest, vooral week-3 en week-2.
Voordien ging het wel heel goed.
Het enige positieve is dat mijn kuiten, die altijd wel wat stram voelden tijdens de zware trainingsweken, nu fris aanvoelen.

Oorspronkelijk was mijn doel 3:05.
De sub-3 lijkt niet zo ver weg, maar ik voel dat 4:14/km echt te hard is voor mij, een groot verschil met 4:24/km wat "comfortabel hard" voelt.
Met de laatste mindere weken denk ik dat 3:10 een beter doel is dan 3:05.

Ik ga zien wat ik doe, ik zit sowieso in een startvak met sub3:15 lopers, dus ik ga na een km of 5 voelen hoe het gaat, voelt het iets te moeilijk, dan moet ik verstandig zijn en wat vertragen, gaat het behoorlijk dan moet ik volhouden.

Nu heb ik 4 keer 3:13 gelopen, 2 keer in 2019 en 2 keer in 2021, met max 40km/week, dus tenzij ik écht te snel start, zou ik dat toch zeker moeten kunnen nu, ook al ben ik 2 jaar ouder en intussen dichter bij de 50 dan bij de 45.

Over het weer ga ik niet klagen, 10 graden en bewolkt is ideaal voor mij, liever dat dan 20 graden en zon. Alleen hoop ik dat het niet regent.

Overigens met heel veel plezier de wedstrijdverslagen van vorige weekend gelezen :)
We hebben een vergelijkbare lastige laatste 3 weken gehad: -3 had ik griep en daarna de tapering al begonnen met weinig kilometers.

Uiteindelijk is het allemaal wel goed gekomen. Ik zou echt dat vertrouwen houden en in die 3 weken heb je vrijwel niks verloren. Juist goed hersteld, zoals je zelf al noemt.

Ik zou toch proberen voor die 3:05 te gaan. Je hebt meer kilometers gelopen en veel meer op marathontempo, in mijn ogen een effectievere trainingsperiode dus achter de rug.

In de tweede helft zou je ook kunnen versnellen, maar dan haal je vrijwel nooit in wat je in het begin hebt ingehouden.

Misschien is 4:20 een mooie pace? Het mag afzien zijn tijdens een marathon. :) Onderschat ook niet het positieve effect van lopers op eenzelfde tempo.

Succes in ieder geval! Haal alles eruit wat erin zit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
m0ridin schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:37:
@Slickk

Tja, kan me de twijfels/mijmeringen goed voorstellen hoor... Helemaal als je je doel op 40 seconden na niet gehaald hebt ga je toch malen "Wat als, had ik niet toch...". Tegelijk, je hebt gelopen zoals het op dat moment kon en ging. De ervaringen neem je weer mee naar een volgende (of geen volgende, dat kan natuurlijk ook... hoewel ik eerlijk gezegd vermoed dat het echt wel weer ergens begint te kriebelen ;) )

Ook de 'omgeving niet echt meekrijgen' herken ik wel. Maar dat heb ik egienlijk altijd met echte 'doel' loopjes, ik ga ergens voor, ben dan enorm gefocussed en doe mijn ding. Moet wel zeggen dat ik de sfeer etc wel meekrijg en daar ook van kan genieten, maar gewoon minder bewust.

Zelfde met de halve marathon van berlijn die ik regelmatig liep, ga je langs allerlei mooie punten die je dan wel registreert soort van, maar niet echt opneemt ofzo.

Denk dat dat simpelweg gewoon maar net is hoe je erin zit, en dat je het allemaal niet heel bewust, zwaaiend, glimlachend en weet ik het wat meekrijgt wil niet zeggen dat je het helemaal niet meekrijgt en er onbewust niet van geniet.

Anyway, voor de toekomst ga je vanzelf wel weer merken waar je aan toe bent en waar je zin in hebt.... Voor mij zat er in eerste instantie steeds 2 jaar tussen mijn marathon (2017 de 1e, 2019 de 2e gepland maar geblesseerd, 2021 de echte 2e en nu dan Rotterdam een anderhalf jaar daarna). Ook omdat het idd echt een investering is, en dan heb ik nog geeneens een gezin of kinderen.

Dus neem het zoals het is, blijf vooral genieten en als je er weer een keer klaar voor bent kan je deze ook weer meenemen in je bagage :)
Ach, moet zeggen dat ik ook vooral kijk naar de ‘uitschieters’ qua tempo en alle eerste 30 die ik vrijwel steady in 3:59 liep ga ik te makkelijk aan voorbij terwijl dat zeker geen makkie was (maar het lukte dus wel om constant te lopen) met die steken in de zij tussendoor. Het had ook zo 3 minuten langzamer kunnen zijn. Een tijdsdoel is ook maar een arbitrair iets natuurlijk, was de marathon 42 ipv 42,2 geweest had ik het al gehaald (en daar had je nog zo voor gewaarschuwd ;) ).

Terugkijkend heb ik veel geleerd en ook ervaring op gedaan met een nieuw schema, bewezen dat ik in A’dam in 2021 inderdaad wat over had.

Vrijwel overal ook high fives gegeven maar verder dan de eerste rijen publiek heb ik niet vaak gekeken. :)

Volgend jaar is voor het eerst in 8 jaar de Slachtemarathon (2020 gecanceld). Ondanks dat het in de zomer is en daardoor vaak warm, lijkt me dat een mooie loop aangezien ik zelf oorspronkelijk uit Friesland kom. Dan mooi sub 3 lopen als doel en geen hogere ambities. Ook omdat het parcours daar niet voor is en de temperatuur een te groot risico.

Dank voor de bemoedigende woorden, zometeen de schoenen weer aantrekken voor een eerste rondje sinds zondag. Zin in! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:31

Tazzios

..

Krylinck schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 08:53:
Succes iedereen in Londen!

Gisteren 6e geworden op de Leidse singelloop, ruim 6km @3:16/km. Dus weer een nieuw PR op de 5 terwijl ik voornamelijk in m'n eentje tegen de wind gelopen heb (laatste stuk pas weer wind mee) en niet alles gegeven heb met het oog op een belangrijkere race komende week. 16:16 doorkomst! :) mag ik u vragen @Tinusvolkel?
telt dat? Het was geen 5 km wedstrijd. })

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• ZorbaR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 06:34
Hier ook alles klaar voor de marathon van Wenen. Hopelijk kan ik er van genieten :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPyPusB-xHeLqVdOd8k1MnMAvIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuB8QMco28ubdmLlYimxDvVV.jpg?f=fotoalbum_large

Keep on running

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-09 07:02

Rudedadude

Maybe we were born to run

Slickk schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 10:16:
[...]

Volgend jaar is voor het eerst in 8 jaar de Slachtemarathon (2020 gecanceld). Ondanks dat het in de zomer is en daardoor vaak warm, lijkt me dat een mooie loop aangezien ik zelf oorspronkelijk uit Friesland kom. Dan mooi sub 3 lopen als doel en geen hogere ambities. Ook omdat het parcours daar niet voor is en de temperatuur een te groot risico.
Het wordt weer druk volgend jaar. De Slachtenarathon was indertijd mijn eerste 'reguliere' marathon. Maar het was echt heel warm en ik ben toen goed stuk gegaan de laatste 10km bij ruim boven de 20 graden. Uiteindelijk 3:24 toen gelopen, maar ik wil zeker nog een keer.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:57
Succes alle (marathon) lopers morgen!

Hierbij van mijn kant nog een terugblik op de marathon van Rotterdam en afgelopen marathon trainingsblok. Zoals in mijn raceverslag is te lezen, finishte ik de marathon na 2:51:53 voor een PR van net geen 7 minuten ten opzichte van mijn oude toptijd van 6 maanden geleden, gelopen in Eindhoven.
Mijn A-doel was een tijd onder de 2:50:00, of een tempo van <4:00 min/km gemiddeld. Dat is dus niet gelukt en ik zal proberen een aantal factoren te benoemen die daar mogelijk een rol bij hebben gespeeld (stukje zelfreflectie en ter lering en vermaak, maar geen excuses >:) ). Het neemt overigens niet weg dat ik gewoon wel super tevreden ben met dit resultaat.
  • Net als in Eindhoven startte ik wat sneller dan eigenlijk de bedoeling was, alhoewel het deze keer een stuk meer gecontroleerd was (in Eindhoven ging de eerste helft bijna 10s/km sneller dan waarvoor ik had getraind met een major blow-up inclusief kramp als gevolg na km 30). Deze keer ging ik hooguit 2-3 s/km sneller dan het doeltempo voor de eerste 20km, maar ik vermoed dat dit toch een stevige factor is geweest later in de race. Ik was vrij obsessief bezig met 1km-tijden onder de 4:00 te lopen, wat 20km lang is gelukt maar waarmee ik stiekem toch sneller liep dan eigenlijk de bedoeling. Les voor de volgende keer: ik ga m’n Garmin op handmatige rondes zetten die ik iedere 5km afdruk, zodat ik niet constant bezig ben met individuele km-tijden.
  • M’n hartslag schoot direct vanaf km 1 de lucht in naar (ruim) boven de 170, terwijl ik tijdens trainingen op marathontempo gemakkelijk lange tijd in de 160’s kon blijven lopen. Natuurlijk speelt de adrenaline van race-day een rol, maar ook bij de 2 marathons hiervoor schoot m’n HS niet zó snel omhoog. Ik had ook het idee dat het tempo vanaf het begin al nét wat zwaarder aanvoelde dan tijdens de trainingen, terwijl de omstandigheden beter waren dan tijdens de meeste trainingen (goed uitgerust, lopen in een groep vs alleen, perfecte temperatuur, geen extra gewicht in de vorm van een hardloop-vest met drinken aan boord). Voorzichtige conclusie is dat die o zo belangrijke vorm van de dag gewoon niet top was, hooguit gemiddeld.
  • Normaal gesproken loopt m’n HS gestaag van de 160’s naar de 170’s om te pieken in de 180’s in het tweede deel van een race. M’n hoogste 1km gemiddelde HS in Eindhoven was 184 en in Rotterdam vorig jaar zelfs 187 bpm. Dit jaar was het slechts 179, en lukte het dus niet een HS in de 180 vast te houden. Dit kan een teken zijn dat er toch nog vermoeidheid van het trainingsblok in het lichaam aanwezig was.
  • Tijdens de race heb ik 5 van de 6 gelletjes genomen die ik mee had. Het plan was om iedere 6km een gel te nemen, dus op km 6, 12, 18, 24, 30 en 36. Die laatste op km 36 heb ik niet meer genomen, ik had er geen behoefte meer aan en ik had de sub 2:50 eigenlijk al opgegeven. Mogelijk heeft dit er wel aan bijgedragen dat ik in de laatste kilometers niet meer beschikte over de benodigde energie en dus noodgedwongen nog meer moest vertragen.
  • De laatste 8km liepen de km-tijden snel op en lukte het me mentaal niet meer om maximaal te pushen. Ik was er klaar mee, maar had ook het gevoel dat ik nog wel over had toen ik over de finish kwam. Had ik sub 2:50 kunnen lopen met meer ‘wedstrijd-hardheid’, als ik alles op alles had gezet in de laatste kilometers? Ik denk dat het alsnog lastig was geweest, maar ik had mogelijk wel in de buurt kunnen komen.
  • Ik heb dit keer geen kramp gekregen, terwijl ik halverwege wel een tijdje het gevoel had dat ik vrij dicht tegen kramp in m’n linker kuit aan zat. Later trok dit gevoel weer weg. Ik had vooraf een Magnesium electrolyte shot genomen met 250mg magnesium, wat misschien net een beetje geholpen heeft.
Dan een terugblik op het trainingsblok, dingen die ik heb geleerd en zaken die ik de volgende keer anders ga aanpakken.

Ik begon goed uitgerust aan het trainingsblok, ik was net een paar dagen ziek geweest en had dus een kleine week bijna volledige rust gehouden. In 6 weken tijd wilde ik het volume opbouwen van 65km/week naar 100km/week. Die 100km/week zou ik maximaal 3 weken vasthouden, om daarna geleidelijk wat te zakken naar 80-90km voor een aantal weken met tenslotte een taper van 2 weken voor de Marathon. De trainingen bestonden uit 5-6 loopjes per week met 1 herstelloop, 1-2 easy runs, 1 threshold sessie, 1 tempoloop en de lange loop.
De eerste ‘fout’ die ik maakte was dat ik het volume en de intensiteit tegelijkertijd liet oplopen. Met het oplopen van het volume werden namelijk ook m’n tempo- en threshold blokken steeds langer. Daarbij week ik ook (te) veel af van de 20% easy 80% hard regel, ik zat een groot deel van het trainingsblok eerder op 30/70. Hier was me ik me op het begin niet van bewust, pas later voegde ik de berekening toe met het aantal harde kilometers t.o.v. het aantal rustige kilometers (zie onderstaande tabel).
De eerste helft van het trainingsblok ging desondanks voor m’n gevoel voorspoedig, ik liep lekker en haalde alle tempo’s die ik wilde halen. Maar de vermoeidheid sloop er toch langzaam in en zodoende liep ik mijn ‘tune-up race’ 5 weken voor Rotterdam, de CPC halve marathon, op behoorlijk vermoeide benen. Dit is denk ik een cruciaal moment geweest in het trainingsblok. Ik heb die race maximaal gepusht voor een PR (wat wel is gelukt). Het duurde daarna heel lang voordat ik volledig was hersteld. Ik had dagenlang enorm veel spierpijn, bijna alsof ik al een marathon had gelopen, iets waar ik na eerdere HM’s lang niet zo veel last van had. Ik heb daarna de intensiteit van de trainingen noodgedwongen flink teruggeschroefd, maar ik vraag me af of de fysieke vermoeidheid wel helemaal verdwenen was voor de marathon.

Voor de volgende keer ga ik een aantal zaken anders aanpakken:
  • De 20/80 regel meer respecteren. Dus niet én een tempoloop in de werkweek én een lange loop met tempoblokken, maar of/of. Dus de ene week een (korte) tempoloop en een lange, rustige duurloop, en de andere week een extra easy of moderate run en een lange loop met tempoblokken.
  • 1 of 2 ‘down’ weken toevoegen aan het trainingsblok, in ieder geval eentje in de week van de tune-up race, zodat de opgebouwde vermoeidheid hopelijk kan worden gereset.
  • Ik ga weer lopen op duur i.p.v. op afstand. Ik denk dat dit het makkelijker maakt om de totale intensiteit te meten.
Al met al heb ik een hoop geleerd van dit trainingsblok en ben gewoon tevreden met het proces. Ik ben niet geblesseerd geraakt én heb een heel mooi PR op de marathon gelopen. :)
Komende periode in ieder geval wat rustiger aandoen zonder specifiek trainingsdoel. Ik ga wel wat lokale wedstrijdjes lopen en wie weet zit er ergens nog wel een 5- of 10km PR in het vat. En dan plannen maken voor het najaar. Ik weet nog niet zeker of ik in het najaar weer een marathon ga lopen waar ik voor een tijd ga, misschien ga ik een ‘rustige’ marathon lopen en proberen maximaal te genieten. Maar misschien kriebelt het over een paar maandjes ook wel weer om voor een doel te gaan trainen. :9

Hieronder een overzicht van de trainingen en een grafiek met de weekvolumes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ajvtBXA-5eVxfWP0FYy4pvWLIIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R6pzzAYMU7Gsi2viCHTVlAvI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NLfPvQwLhEa4Ho4iQtqaZ5ZXe8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xF3s62o6Ac7KlQK0ZRmBATOj.png?f=fotoalbum_large

Strava

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Na 1,5 jaar van het ene naar het andere pijntje te zijn gegaan is het eindelijk weer gelukt om in Rotterdam een PR te lopen!
Vandaar dat ik weer eens wat van mij laat horen. :P

Plan was tempo 4:00 wat een lichte PR op zou leveren van 2:49:00.(PR 2019 2:50:21)
Eerste stuk was meewind dus ik dacht wat reserve op te bouwen maar bij de doorkomst van 21.1 bleek ik precies op 4:00 door te komen. Dit gaf toch wat twijfel gezien de tegenwind en de 2e helft nog moest volgen. Bij tegenwind een paar ruggen op gezocht en zo bij het kralingse bos aangekomen. Benen voelde nog goed maar ik besloot toch nog even 32 t/m 35km rustig te doen. Dat lukte niet (3:56) maar het ging zo van zelf dat ik het er maar bij liet. Bij de 35 begon 1 bovenbeen lucht te protesteren maar met een hogere knie-inzet leek het onder controle. Omdat verder alles in orde was besloot ik los te gaan; tot en met de 41km tempo 3:53 gelopen! Kilometer 42 helemaal los gegaan (3:34) wat voelde als 1 lange sprint naar de finish.
Wat de laatste 5 kilometer ook wel hielp is dat ik wat clubgenoten, die ik verder alleen de eerste 10km had gezien had, in het zicht kreeg om op te vegen. >:)

Eindtijd: 2:48:12

Ik dacht in deze voorbereiding(januari tot wedstrijddag) meer getraind te hebben dan vorig jaar maar met 718 vs 784 km valt dat eigenlijk mee/tegen. Vorig jaar veel 5 kilometers i.v.m. meerdere weken stijve kuiten wat niet echt bijdroeg aan marathon voorbereiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
@Slupor mooi dat je ons meeneemt in je evaluatie en trainingsopbouw. Als ik inderdaad lees over je hartslag tijdens de marathon en je schema zie kan ik me goed voorstellen dat er teveel vermoeidheid in je lijf zat. Mentaal snap ik wel dat het lastig is als je A doel in zicht is hier toch voor te blijven vechten.
In het schema valt me op dat je alleen maar gas aan het geven bent, geen rustige week om je lijf weer op adem te laten komen. Ik had in mijn weken een opbouw van normale week- gem. zware - zware - rustige week. Mijn week km gingen dus wat op en neer maar wel in een totale opgaande lijn.
Het tweede dat mij opvalt is het weinige variatie in tempo’s bijna alleen maar lange blokken. Weinig tot geen 200-300-400-500m intervallen met hogere tempo’s, of bijv een billat 30-30 sessie. Is dat bewust?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:10

XyS

0.o.O

Deze week na de marathon wat loopjes in Z1/Z2 gedaan, zojuist 10k Z1 geprobeerd te lopen maar het lukt amper. Mijn hartslag schiet omhoog bij de minste inspanning en het loopt niet lekker. Loop zeker een minuut langzamer dan voorheen. Daarnaast kreeg ik tijdens het lopen last van mijn rechter voet.

Denk dat ik meer rust nodig heb, erg jammer want ik loop al weken niet lekker meer. Vond de marathon zelf leuk om te doen maar heb flink onderschat wat er allemaal bij komt kijken.

Nu London marathon kijken, behoorlijk nat daar. Hassan heeft het ook erg zwaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:10

Niku

Alagaesii

Wat een race van Sifan Hassan. Twee keer gestopt met kramp en nu weer aangesloten bij de kopgroep. Dadelijk wint ze ‘m ook nog :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:53

Secsytime

Automagisch

Niku schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:26:
Wat een race van Sifan Hassan. Twee keer gestopt met kramp en nu weer aangesloten bij de kopgroep. Dadelijk wint ze ‘m ook nog :o
Zou erg bijzonder zijn als ze hem zou winnen, maar ik denk het niet 🙈

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Secsytime schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:32:
[...]

Zou erg bijzonder zijn als ze hem zou winnen, maar ik denk het niet 🙈
Ik denk het wel, ze loopt echt met overmacht nu. Biedt haar concurrenten zelfs wat te drinken aan. Als die eindsprint van Sifan Hassan aan gaat..

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:56
Hassan wint gewoon de marathon van Londen in haar eerste marathon ooit… superwoman! _/-\o_ *O* :)F

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Called it! :+

Wát een prestatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Ziek, wat een topprestatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:10

XyS

0.o.O

Twee keer stoppen om te rekken en dan winnen.
Wat een eindsprint, wauw _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Wel echt waardeloos dat je overal allemaal verschillende accountjes moet hebben om die wedstrijden te kunnen zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:56
Top op 1500m, 5k, 10k, HM, marathon… what’s next? De Barkley Marathon dan maar? :+

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Secsytime schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:53:
Wel echt waardeloos dat je overal allemaal verschillende accountjes moet hebben om die wedstrijden te kunnen zien..
Deze is gewoon live op de BBC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Niku schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:57:
[...]

Deze is gewoon live op de BBC :)
Heb geen "conventionele" televisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:38
PatrickC schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:48:
Hassan wint gewoon de marathon van Londen in haar eerste marathon ooit… superwoman! _/-\o_ *O* :)F
Pff knap! In het AD zegt ze dat ze onzeker is en of ze wel zou finishen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 21:18
Ik zit in een WhatsApp groep met mensen waarom ik in september de Run van Winschoten estafette loop. In deze groep zit een aantal beginnende lopers. Kreeg net dit door binnen via Whatspp.
Moet ik het haar vertellen? :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YE3g6FSl8iWm7Doyyt5LxzUpMVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/01WTPwsWW2NuXzDL4JJWRC65.jpg?f=fotoalbum_large

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mosselmossel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16-09 04:58
Spasm schreef op zondag 23 april 2023 @ 14:14:
Ik zit in een WhatsApp groep met mensen waarom ik in september de Run van Winschoten estafette loop. In deze groep zit een aantal beginnende lopers. Kreeg net door binnen via Whatspp.
[Afbeelding]
Je kan ook iedereen in hun waarde laten en gewoon een duimpje opsteken. Is aardiger.

edit: ow, verschil min/km en km/u gemist :)

[ Voor 3% gewijzigd door mosselmossel op 23-04-2023 15:43 ]

Battletag: Iigy#2192

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:57
Wat een geweldige prestatie van Hassan, diepe buiging! _/-\o_ En ook een bizarre tijd van Kiptum zeg, gewoon even de 2e snelste tijd ooit en slechts 18 seconden boven het WR van Kipchoge :o .

Benieuwd ook naar hoe onze Tweakers het vandaag hebben gedaan :) .

Erg knappe tijd @Tazzios en mooi opgebouwde race, daar kan ik nog wat van leren :+ . Ik vermoed dat je me ergens in de tweede helft voorbij bent gelopen.

@RobinE dank voor je reactie en feedback! Terugblikkend heb ik inderdaad te lang een te hoge intensiteit vastgehouden zonder rustige weken om tussendoor te herstellen. Dat ga ik de volgende keer zeker anders doen. Mijn tempo loopjes en de tempo blokken in de lange lopen waren allemaal op marathon tempo. De 1-2-3km intervallen waren sneller, op theshold effort (over het algemeen tussen 10K en HM pace).
Afgezien van wat 400m reps en af en toe een paar korte hill sprints doe ik inderdaad weinig kort en snel werk. Komt omdat ik nog niet heel veel ervaring heb en alles tot nu toe zelf heb proberen uit te vogelen. Ik train ook niet op de baan (maar misschien ga ik me binnenkort eens melden bij de plaatselijke AV :) ). Dit schema was voor een deel gebaseerd op een eerder schema dat ik heb gevolgd van Garmin, waarin vrijwel alleen maar langere intervallen zaten van tussen de 3 en de 10 min. Die Billat 30-30 klinkt erg leuk trouwens, ga ik zeker eens proberen!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:50
Spasm schreef op zondag 23 april 2023 @ 14:14:
Ik zit in een WhatsApp groep met mensen waarom ik in september de Run van Winschoten estafette loop. In deze groep zit een aantal beginnende lopers. Kreeg net door binnen via Whatspp.
[Afbeelding]
De Run duurt nog dik 4 maanden. Dus voor iemand die begint tijd zat. Ergens moet je beginnen lijkt me. Heb zelf mijn 10K bij de Run ook in 65 minuten gedaan. Was voor mij een toptijd. We zijn niet allemaal Hinke Schokker.

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:37
Chocovla schreef op zondag 23 april 2023 @ 15:31:
[...]

De Run duurt nog dik 4 maanden. Dus voor iemand die begint tijd zat. Ergens moet je beginnen lijkt me. Heb zelf mijn 10K bij de Run ook in 65 minuten gedaan. Was voor mij een toptijd. We zijn niet allemaal Hinke Schokker.
Je mist de verwarring denk ik ;)

2 km in 18.3 minuten is 9.58 min/km en niet 9.58 km/u

Zit meer rond de 6.5 km/u. Het gaat hier niet perse om of dat snel of langzaam is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
Chocovla schreef op zondag 23 april 2023 @ 15:31:
[...]

Gaat meer om het feit dat 2km in 18+min iets minder dan 7km/u en niet bijna 10km/u is vermoed ik ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spasm
m0ridin schreef op zondag 23 april 2023 @ 15:39:
[...]

Gaat meer om het feit dat 2km in 18+min iets minder dan 7km/u en niet bijna 10km/u is vermoed ik ;)
Dit inderdaad. Ze is zo trots dat ze bijna 10 km per uur denkt te hebben gelopen, terwijl dat bij lange na niet het geval is.

@mosselmossel en @Chocovla:
Ik heb ik zeker een duimpje omhoog gegaan, en "goed bezig" gezegd. Welke tijd ze uiteindelijk ook zal lopen maakt ook niks uit. Meedoen is belangrijk dan winnen.

Als je in 4 maanden vanuit het het niets 10 kilometer kan/durft lopen dan kan ik dat alleen maar respect voor hebben.

Excuses als het zo overkwam dat ik haar prestatie belachelijk maakte. Dat was zeker niet mijn intentie.

Ik ben zelf ook geen topper. Mijn snelste 10k is 52 minuten, en toen was ik 20 jaar jonger.

Mijn doel voor dit jaar is in eerste instantie finishen, en in tweede instantie binnen het uur eindigen. Geen idee wat ik ervan kan verwachten. Sindsdien long covid gehad, diabeet geworden, en onverklaarbare chronische bloedarmoede gekregen.
Nu herstellende van een lopersknie.

Ik loop sinds een week of vier met onze opstapcursus mee zodat ik mezelf niet teveel belast de laatste twee training geen kniepijn meer naar nog wel wat last van de heup.

[ Voor 28% gewijzigd door Spasm op 23-04-2023 15:58 ]

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Niku schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:57:
[...]Deze is gewoon live op de BBC :)
Het was ook op Eurosport.
https://www.eurosport.nl/...ge_sto9574032/story.shtml
WAAR KIJK JE?
De marathon van Londen is zondag 23 april live en exclusief te zien op Eurosport met commentaar van Ivo van Haaren en Jill Holterman. Kijk je liever zonder reclame? Stream dan via discovery+.
Secsytime schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:00:
[...]Heb geen "conventionele" televisie.
Kan vast ook via Internet een abbo nemen? Check zelf....
Hassan lijkt me niet conventioneel.... dus doe wat moeite als je zoiets toch graag wil zien.

PS: Wij hebben Ziggo kabel TV, 20,95 p/m. maar er gratis bij ook via de app op mobiel, tablet, pc, etc.
We hebben beneden geen TV met tuner meer, ik gebruik een 4K monitor als scherm, het 1e media kastje kreeg ik gratis dus we kijken via HDMI, nu HD kwaliteit, maar mocht het beter worden het kan al.
De rest streamen we via onze mobiel of tablet. De TV boven heeft nog wel een geschikte tuner, maar heeft ook HDMI. Is de kabel TV down, wat amper gebeurt kan ik de Ziggo online naar de TV streamen.
ik vind zo'n los pakket, los van een internet abbo (*) wel zo prettig.
(*) is hier T-mobile Thuis, ca €32,50/maand 100/30 MB down/up, stabiel. TV + internet ca 54 euro

[ Voor 33% gewijzigd door route99 op 23-04-2023 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
Spasm schreef op zondag 23 april 2023 @ 15:45:
[...]
Mijn doel voor dit jaar is in eerste instantie finishen, en in tweede instantie binnen het uur eindigen. Geen idee wat ik ervan kan verwachten. Sindsdien long covid gehad, diabeet geworden, en onverklaarbare chronische bloedarmoede gekregen.
Nu herstellende van een lopersknie.
Cursus begrijpend lezen voor mij is ook geen luxe. Niet genoeg gekeken ;) Ben zelf wat gevoelig omdat ik sinds mijn 2e covid besmetting in oktober mijn lopen maar niet opgestart krijg. Hartslag vliegt steeds omhoog na vijf minuten. Het gaat iedere paar weken wel beter, maar erg frustrerend als je vroeger zonder problemen lekker 1,5 uur op 145bpm kon lopen en nu deze zooi. Zit nu in week 2 van C25K dus poging zoveel :+ Mis het lopen teveel om het er bij te laten zitten.Zowel fysiek als geestelijk een te belangirjke uitlaatklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Chocovla Oef, rot zeg! En een veel rustiger tempo? (Hoe lastig dat ook kan zijn...)

Verder in dagelijks leven ook zo veel last? Sterkte met het herstel in ieder geval! Blijft een ongrijpbaar iets die symptomen na een covid besmetting :/

@Spasm Ugh, ook jij met de ellende dus... Ook het beste voor jou!

(En ehm, wat lullig om dit hierna te zetten meteen misschien maar zo is het niet bedoeld en dat was eigenlijk waarom ik ging posten ;) )

Hoe dan ook, vandaag weer een 2e ronde gelopen na de marathon van rotterdam. Dit ging al een stuk beter (maar nog steeds duidelijk aan het herstellen). De bil die eergister echt enorm naar was was nu alleen nog hinderlijk.

Door het heerlijke weer een stukje langer gelopen dan misschien ideaal was geweest, maar ok... ging weer wat beter dan donderdag. Volgende week ook alleen nog rustige loopjes denk ik en daarna maar eens wat tempo gaan oppakken weer (want tja, half/eind mei moet er weer een HM PR komen ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door m0ridin op 23-04-2023 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocovla
m0ridin schreef op zondag 23 april 2023 @ 16:07:
@Chocovla Oef, rot zeg! En een veel rustiger tempo? (Hoe lastig dat ook kan zijn...)

Verder in dagelijks leven ook zo veel last? Sterkte met het herstel in ieder geval! Blijft een ongrijpbaar iets die symptomen na een covid besmetting :/
Loop nu tempo 9:30 over een km. Dan is het 10 minuten max. Daarom ook begonnen met C25K om te kijken of het met wandelen tussendoor beter gaat. Verder wandelen op de niet loopdagen. En luisteren naar mijn lichaam als ik denk dat het teveel van het goede is.

Helpt ook niet als je in volle hardloop kit rondloopt en een groep wielrenners roept: "wandelaar!!" Ennnnn dankjewel :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Chocovla schreef op zondag 23 april 2023 @ 16:15:
[...]

Loop nu tempo 9:30 over een km. Dan is het 10 minuten max. Daarom ook begonnen met C25K om te kijken of het met wandelen tussendoor beter gaat. Verder wandelen op de niet loopdagen. En luisteren naar mijn lichaam als ik denk dat het teveel van het goede is.

Helpt ook niet als je in volle hardloop kit rondloopt en een groep wielrenners roept: "wandelaar!!" Ennnnn dankjewel :X
Nou, die helpen ook niet bij het tegenspreken van de (voor)oordelen mbt wielrenners :/

Maar balen joh, hopelijk langzaam maar zeker de goede kant op... lijkt me heel frustrerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

route99 schreef op zondag 23 april 2023 @ 15:55:
[...]

Het was ook op Eurosport.
https://www.eurosport.nl/...ge_sto9574032/story.shtml

[...]

[...]
Kan vast ook via Internet een abbo nemen? Check zelf....
Hassan lijkt me niet conventioneel.... dus doe wat moeite als je zoiets toch graag wil zien.

PS: Wij hebben Ziggo kabel TV, 20,95 p/m. maar er gratis bij ook via de app op mobiel, tablet, pc, etc.
We hebben beneden geen TV met tuner meer, ik gebruik een 4K monitor als scherm, het 1e media kastje kreeg ik gratis dus we kijken via HDMI, nu HD kwaliteit, maar mocht het beter worden het kan al.
De rest streamen we via onze mobiel of tablet. De TV boven heeft nog wel een geschikte tuner, maar heeft ook HDMI. Is de kabel TV down, wat amper gebeurt kan ik de Ziggo online naar de TV streamen.
ik vind zo'n los pakket, los van een internet abbo (*) wel zo prettig.
(*) is hier T-mobile Thuis, ca €32,50/maand 100/30 MB down/up, stabiel. TV + internet ca 54 euro
Misschien even lezen.
Secsytime schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:53:

Acties:
  • +43 Henk 'm!

• Hartloper
Londen gefinisht in 3:07:55.
Mijn tweede tijd ooit.

Londen heeft geen grote heuvels maar tot mijn verrassing ging het continu op en af: 89 m stijging (maar het voelde meer !) en 123 m daling.
Dat Kelvin Kiptum hier 2:01:27 loopt betekent voor mij dat hij in Valencia of Berlijn onder de 2:00:30 kan lopen !

NB uitgebreid verslag volgt wanneer ik terug thuis ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:43
Hartloper schreef op zondag 23 april 2023 @ 16:51:
Londen gefinisht in 3:07:55.
Mijn tweede tijd ooit.

Londen heeft geen grote heuvels maar tot mijn verrassing ging het continu op en af: 89 m stijging (maar het voelde meer !) en 123 m daling.
Dat Kelvin Kiptum hier 2:01:27 loopt betekent voor mij dat hij in Valencia of Berlijn onder de 2:00:30 kan lopen !

NB uitgebreid verslag volgt wanneer ik terug thuis ben.
Gefeliciteerd! Knap! _/-\o_

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Hartloper
Nu naar musical Frozen, de meisjes hebben goed gesupporterd en nu is het family time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Secsytime Had ik al gedaan....
Londen: BBC en Eurosport... 2 kansen dus. Maar als je bewust kiest voor niet-lineaire TV zul je toch die sporttijd apart moet kopen, heb niet gecheckt of dat in dit geval mogelijk is. Grote marathons worden vaak nog wel uitgezonden op TV-abbo's met conventionele TV uitzendingen, dat geldt iig voor R'dam, Londen en Berlijn. Van Parijs weet ik het niet. Soms zelfs nog op FTA zenders (iig via de NPO dan al)...
De veranderingen in het TV-landschap van de laatste decennia hebben voor- maar ook nadelen, zoals nu met Londen, vast niet op de FTA zenders in NL.
FTA = Free To Air.

En terugkomend op de consequenties : Al die accountjes... we hebben er maar 1 en die dekt best veel sport, niet de F1 meer. Dus voor die bijna 21 euro krijg ik nog best heel wat sport te zien. Via "al die accountjes dat bij elkaar sprokkelen als je per se "conventioneel wilt mijden..... lijkt me dan idd duurder ne is ook lastiger.

Edit:
https://slimster.nl/inter...ken-zonder-tv-abonnement/
Die F1 TV Pro kost maar 7.99 valt nog mee.....
Neem daarbij voor 20,95 Ziggo kabel TV en je hoeft nog maar weinig te sprokkelen (mss wat voetbal?).
Als de gang naar zo een conventionele abbo een drempel is, das een eigen keuze om dat niet te willen, respect daar voor.

[ Voor 37% gewijzigd door route99 op 23-04-2023 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

route99 schreef op zondag 23 april 2023 @ 16:59:
@Secsytime Had ik al gedaan....
Londen: BBC en Eurosport... 2 kansen dus. Maar als je bewust kiest voor niet-lineaire TV zul je toch die sporttijd apart moet kopen, heb niet gecheckt of dat in dit geval mogelijk is. Grote marathons worden vaak nog wel uitgezonden op TV-abbo's met conventionele TV uitzendingen, dat geldt iig voor R'dam, Londen en Berlijn. Van Parijs weet ik het niet. Soms zelfs nog op FTA zenders (iig via de NPO dan al)...
De veranderingen in het TV-landschap van de laatste decennia hebben voor- maar ook nadelen, zoals nu met Londen, vast niet op de FTA zenders in NL.
FTA = Free To Air.

En terugkomend op de consequenties : Al die accountjes... we hebben er maar 1 en die dekt best veel sport, niet de F1 meer. Dus voor die bijna 21 euro krijg ik nog best heel wat sport te zien. Via "al die accountjes dat bij elkaar sprokkelen als je per se "conventioneel wilt mijden..... lijkt me dan idd duurder ne is ook lastiger.

Edit:
https://slimster.nl/inter...ken-zonder-tv-abonnement/
Die F1 TV Pro kost maar 7.99 valt nog mee.....
Neem daarbij voor 20,95 Ziggo kabel TV en je hoeft nog maar weinig te sprokkelen (mss wat voetbal?).
Als de gang naar zo een conventionele abbo een drempel is, das een eigen keuze om dat niet te willen, respect daar voor.
Zou mooi zijn als je van de majors gewoon via hun eigen website kon kijken. Verder ga ik geen accountjes aanmaken voor het kijken van 1 wedstrijd per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Tja, mooi wel, maar ik vermoed dat de meeste majors een ander verdienmodel hebben dan het gratis op hun website te zetten. De kans dat dit gaat veranderen acht ik niet zo groot.
Voor ca 21 euro/maand koop ik een hoop gez*k af... en kan ik op France 5 (du Monde) vaak nog hele verrassende programma's van een zeer gevarieerd pluimage bekijken, de RTL-varianten sla ik grotendeels over, komt bij mij als bagger binnen. Af en toe pik daar hooguit een live voetbalwedstrijd op, afgelopen week zag ik na de looptraining/plus de after talk nog een stukkie van Feyenoord tegen een Italiaanse club (Roma).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-09 14:25
Ik heb jullie advies nodig.

Achtergrond
Sinds begin dit jaar ben ik begonnen met hardlopen. Laatste keer was 10 jaar geleden toen ik als challenge de 10km heb gelopen met een maand of vijf voorbereiding.

Ik ben van huis uit een gemiddelde wielrenner. Ik fiets 3 uur per week maar train niet gestructureerd.
Mijn eerste 5km deed ik in de eerste week van januari met 31:50. Mijn doel is om over 4 weken onder de 25 min te lopen. Vandaag heb ik met veel pijn en moeite 25:34 gelopen.

Vraag
Met nog vier weken te gaan, hoe zouden jullie deze vier weken inrichten? Zoveel mogelijk km maken in Z2? Dus kijken of ik 3x in de week een 10km op 7 min kan doen. Of toch 1 keer per week 400m interval lopen? En af en toe wat meer tempo?

En doe ik mijn intervals op of onder mijn gewenste tijd?

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spasm
Chocovla schreef op zondag 23 april 2023 @ 16:02:
[...]

Cursus begrijpend lezen voor mij is ook geen luxe. Niet genoeg gekeken ;) Ben zelf wat gevoelig omdat ik sinds mijn 2e covid besmetting in oktober mijn lopen maar niet opgestart krijg. Hartslag vliegt steeds omhoog na vijf minuten. Het gaat iedere paar weken wel beter, maar erg frustrerend als je vroeger zonder problemen lekker 1,5 uur op 145bpm kon lopen en nu deze zooi. Zit nu in week 2 van C25K dus poging zoveel :+ Mis het lopen teveel om het er bij te laten zitten.Zowel fysiek als geestelijk een te belangirjke uitlaatklep.
Ja covid kan een bitch zijn. Bij de eerste golf toen er nog geen vaccin was in het ziekenhuis beland, randje IC. Na een week ontslagen waarna ik nog geen 200 meter kon wandelen. Lang zelf door gesukkeld, en trainingen bij de vereniging geprobeerd, maar dat was fysiek veel te zwaar waardoor mijn conditie alleen maar afnam.
Op advies van mijn diabetesverpleegkundige en fysio traject voor long covid ingegaan.
50 weken lang, twee keer per week kracht en conditietraining gehad waar ik aan het begin nog geen 5 minuten met 6 km per uur kon 'hardlopen'.

Aan het einde kon ik 40 minuten met 10 kilometer per uur rennen dus ik heel mijn zegeningen. Er liepen daar mensen rond die er veel slechter aan toe waren waar amper progressie inzat zelfs na bijna een jaar.

Sinds februari langzaamaan weer bij der club begonnen en het ging beter en beter.
Een dan komt die valkuil waar ik al zo vaak in gevallen ben. Je wil steeds harder, sneller en langer lopen waardoor er blessures komen.

Mijn advies (die ik zelf niet goed opgevolgd heb) is. Doe het rustig aan, en gaat het niet stop dan. De volgende keer gaat het wellicht weer beter.

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

route99 schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:24:
Tja, mooi wel, maar ik vermoed dat de meeste majors een ander verdienmodel hebben dan het gratis op hun website te zetten. De kans dat dit gaat veranderen acht ik niet zo groot.
Voor ca 21 euro/maand koop ik een hoop gez*k af... en kan ik op France 5 (du Monde) vaak nog hele verrassende programma's van een zeer gevarieerd pluimage bekijken, de RTL-varianten sla ik grotendeels over, komt bij mij als bagger binnen. Af en toe pik daar hooguit een live voetbalwedstrijd op, afgelopen week zag ik na de looptraining/plus de after talk nog een stukkie van Feyenoord tegen een Italiaanse club (Roma).
Zeg niet dat het gratis hoeft te zijn. Ik heb gewoon geen zin in allemaal verschillende accounts, of om 21 euro per maand te betalen en dan alsnog naar reclame blokken te moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 22:36
StecaGrid schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:38:

Achtergrond
Sinds begin dit jaar ben ik begonnen met hardlopen. Laatste keer was 10 jaar geleden toen ik als challenge de 10km heb gelopen met een maand of vijf voorbereiding.

Ik ben van huis uit een gemiddelde wielrenner. Ik fiets 3 uur per week maar train niet gestructureerd.
Mijn eerste 5km deed ik in de eerste week van januari met 31:50. Mijn doel is om over 4 weken onder de 25 min te lopen. Vandaag heb ik met veel pijn en moeite 25:34 gelopen.

Vraag
Met nog vier weken te gaan, hoe zouden jullie deze vier weken inrichten? Zoveel mogelijk km maken in Z2? Dus kijken of ik 3x in de week een 10km op 7 min kan doen. Of toch 1 keer per week 400m interval lopen? En af en toe wat meer tempo?

Welkom :)

Hoeveel /vaak loop je nu in de week?

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +82 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Laatst online: 22:21
Het raceverslag van Tazzios was wat laat, het mijne nog ietsje later.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dus mensen, vul die contactgegevens achterop je startnummer in! Natuurlijk vind je dat niet nodig, maar je weet gewoon niet hoe het gaat lopen en het invullen is geen moeite.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:24

Vraag
De basis is er, ik zou je adviseren nu meer intervallen te lopen en minder duurlopen. Als je nu met veel moeite 25.34 loopt zal je waarschijnlijk echt wel binnen de 25min lopen, een wedstrijd laat je sneller lopen dan een training.

ps, omdat je aan wielrennen deed had je waarschijnlijk al een behoorlijke conditie, maar was je de hardloop belasting niet gewent. Let er goed op dat je je niet overbelast, een paar dagen extra rust is geen probleem, maar een blessure oplopen wel! Niet elke training moet zwaar zijn.
Zorg dus voor dat je niet overbelast raakt, dan wordt de wedstrijd lastig, liever wat meer rust al voelt dat misschien niet nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Had je enkel vermoeidheid? Geen hevige pijn of druk op de borst ?
Sterk verhaal, gelukkig goed afgelopen 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
nogeeninlog schreef op zondag 23 april 2023 @ 18:06:

***members only***

Dus mensen, vul die contactgegevens achterop je startnummer in! Natuurlijk vind je dat niet nodig, maar je weet gewoon niet hoe het gaat lopen en het invullen is geen moeite.
Wow, wat een verhaal zeg. Wat fijn en goed dat mensen in de omgeving zo adequaat gehaald hebben. Gelukkig is het allemaal op deze manier afgelopen, maar ik kan me voorstellen dat jij (en je omgeving) vast ook erg geschrokken zijn.

Ik ben op deze manier meerdere familieleden verloren, die niet zo gelukkig waren (of zelfs alleen onderweg waren...).

Je hebt absoluut gelijk wat betreft het startnummer. Ik vind dat een groot nadeel van het zelf op moeten halen; ik haal het op, kleed om en ga lopen. Ik heb dan geen pen bij de hand om het in te vullen. Wel medisch ID op m’n Apple Watch ingesteld maar het is de vraag of hulpverleners weten hoe ze die tevoorschijn toveren. Ik neem je advies ter harte en zal een pen in m’n tas stoppen. :) Sterkte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@nogeeninlog

Sjesus zeg, wat een verhaal... Vooral goed te horen dat je nu weer ok bent, maar enorm schrikken. Als ik je screenshots zie, ook geen enorm gekke hartslag oid.

Niks van familiehistorie ook wat dat betreft?

Maar goede herinnering om idd die nood-info wel in te vullen (ook niet goed in, toevallig deze keer wel gedaan... En de pen werd door genoeg anderen geleend dus gelukkig meerderen die het deden).

Je houdt er gewoon geen rekening mee dat zoiets kan gebeuren.

Sterkte met het herstel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Secsytime schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:42:
[...]Zeg niet dat het gratis hoeft te zijn. Ik heb gewoon geen zin in allemaal verschillende accounts, of om 21 euro per maand te betalen en dan alsnog naar reclame blokken te moeten kijken.
De sportwedstrijden zoals eerder F1 en ook het voerballen, afgezien van de rust, waren imho zonder reclameblokken ertussen, dat was allemaal live.
In die ca 20 euro zat jaren lang (en toen goedkoper) de complete F1 bij Ziggo, wat nu bij Viaplay zit.
Zie dat Viaplay nu zelf ca €16.=/maand vraagt was die F1 bij Ziggo jarenlang een koopje voor wie keek. zet dan het live voetballen of de diverse zenders er nog bijj, eerder ook nog de champions league bij de NPO en dan is die max 20 euro van destijds echt spotgoedkoop en nog minder bij elkaar te grabbelen. Mensen die dat niet hadden moesten al veel meer shoppen, KPN had meen ik een deal met Ziggo voor de F1, Ziggo is dus richting hen opgeschoven. Het kan eenvoudiger, maar tis nog geen ramp.
Of je moet met een groepje wat met VPN's doen, dan kan er vast meer qua sharen tegen veel minder kosten.....zonder dat het "opvalt", laat ik het daar bij houden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
m0ridin schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:02:
@nogeeninlog
Niks van familiehistorie ook wat dat betreft?
Dat is de enige risicofactor die ik aan kan vinken, ik heb/had aardig wat familieleden die op mijn leeftijd pillen moesten gaan slikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:55

***members only***

Damn wat een verhaal... Las van de week een verhaal op facebook van een dame die achter iemand liep die een hartinfarct had gehad, dat was jij dus... Sterkte met herstel!

Ik vul altijd mijn gegevens in op het startnummer en nu helemaal. Hartproblemen lopen ook in onze familie, mn opa en ook mijn oom zijn rond hun 50e aan een hartinfarct gestorven. Ik ben nog maar 41, maar ga binnenkort maar weer een sporttest doen na dit verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

route99 schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:14:
[...]
De sportwedstrijden zoals eerder F1 en ook het voerballen, afgezien van de rust, waren imho zonder reclameblokken ertussen, dat was allemaal live.
In die ca 20 euro zat jaren lang (en toen goedkoper) de complete F1 bij Ziggo, wat nu bij Viaplay zit.
Zie dat Viaplay nu zelf ca €16.=/maand vraagt was die F1 bij Ziggo jarenlang een koopje voor wie keek. zet dan het live voetballen of de diverse zenders er nog bijj, eerder ook nog de champions league bij de NPO en dan is die max 20 euro van destijds echt spotgoedkoop en nog minder bij elkaar te grabbelen. Mensen die dat niet hadden moesten al veel meer shoppen, KPN had meen ik een deal met Ziggo voor de F1, Ziggo is dus richting hen opgeschoven. Het kan eenvoudiger, maar tis nog geen ramp.
Of je moet met een groepje wat met VPN's doen, dan kan er vast meer qua sharen tegen veel minder kosten.....zonder dat het "opvalt", laat ik het daar bij houden....
Ik kijk geen tv, niks, nada, noppes, niente. De majors zou ik wel willen kijken, maar zoals je al begrijpt. Teveel gedoe. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infinchible
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:23

Infinchible

Woef!

nogeeninlog schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:42:
[...]

Dat is de enige risicofactor die ik aan kan vinken, ik heb/had aardig wat familieleden die op mijn leeftijd pillen moesten gaan slikken.
Jemig wat een verhaal ja, mooi dat het in ieder geval goed afgelopen is d:)b . Hoop dat je er verder geen last meer van zult hebben, maar de schrik zal er vast nog wel een tijdje inzitten.

Mag je na een tijd rustig aan doen wel weer (intensief) gaan sporten, of sowieso alles in overleg met de dokter ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
Infinchible schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:59:
[...]

Mag je na een tijd rustig aan doen wel weer (intensief) gaan sporten, of sowieso alles in overleg met de dokter ofzo?
ze sluiten het niet uit, de toekomst zal het uitwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
Roozzz schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:50:
[...]

Welkom :)

Hoeveel /vaak loop je nu in de week?
Dankjewel! Ik loop nu twee a drie keer per week. Zo'n 5 tot 8 km per keer. Hangt er ook vanaf of ik er nog naast fiets.
canonball schreef op zondag 23 april 2023 @ 18:19:
[...]

De basis is er, ik zou je adviseren nu meer intervallen te lopen en minder duurlopen. Als je nu met veel moeite 25.34 loopt zal je waarschijnlijk echt wel binnen de 25min lopen, een wedstrijd laat je sneller lopen dan een training.

ps, omdat je aan wielrennen deed had je waarschijnlijk al een behoorlijke conditie, maar was je de hardloop belasting niet gewent. Let er goed op dat je je niet overbelast, een paar dagen extra rust is geen probleem, maar een blessure oplopen wel! Niet elke training moet zwaar zijn.
Zorg dus voor dat je niet overbelast raakt, dan wordt de wedstrijd lastig, liever wat meer rust al voelt dat misschien niet nuttig.
Je hebt helemaal gelijk dat ik met wielrennen al een goede basis heb. M'n tweede rondje was direct 5km zonder rust omdat de conditie er wel is. Ik probeer nu echt rustig aan te doen met 1x per week een intensief rondje(interval of tempo).

Je adviseert om meer interval te doen. Adviseer je om dit vaker dan 1x per week te doen? Ik vind 7x 400m met 1,5 min dribbel op 5 min/km al best intensief. (let op, dit doe ik 's avonds, m'n PR deed ik 's ochtends)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mosselmossel

***members only***

Holy! Goede waarschuwing inderdaad. Mijn vrouw stond er altijd al op dat ik die dingen invulde. Ben ook pas een paar maanden zover dat ik het ook uit mezelf al meteen invul.

Gelukkig was er goede hulp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:56

Toppertje

www.davideografie.nl

***members only***

Pfoe heftig zeg! sterkte verder met het herstel!

ik vul eigenlijk altijd die gegevens in,
tijdens trainingsloopjes probeer ik altijd (maar wil hem nog wel eens vergeten :X )
een armbandje om te doen waar het telefoonnummer van mijn vrouw op staat en nog wat
basale medische gegevens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09 15:12
Nu ben ik ook geen fan van regen, maar ik vond het wel een beetje teleurstellend van mijn collega-hardlopers om te gaan schuilen onder een tunneltje voor het kleine regenbui van 5 minuten :) Zo hard regende het gisteren ook weer niet en qua wind viel het ook wel allemaal wel mee.

En heb mij weer eens sinds 9 jaar weer eens ingeschreven voor een wegwedstrijd. Op 27 mei de 5km bij de IJsselsteinloop gaan lopen. <20 min gaat gezien de trainingen van de afgelopen weken zeker lukken.

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• ZorbaR
  • Laatst online: 19-09 06:34
Kort verslag van mijn eerste marathon:

Woensdag al aangekomen in Wenen, want ik wilde graag de stad verkennen zonder spierpijn. Het enige nadeel hiervan is natuurlijk dat je elke dag redelijk wat aan het wandelen bent. Zaterdag nog wat losgelopen, 4km aan 5:05 en de de rest van de dag opgelet om niet meer te veel te wandelen. Uiteraard ook de nodige carb-loading gedaan, de Sachertorte en al het ander lekkers dat de stad te bieden heeft zal moeten wachten…

Gelukkig amper stress gehad dus ook heel goed geslapen. Voor race day een plan uitgewerkt met mijn vrouw dat ik ze elke 10km zou zien en ze drank en gels kon aangeven, wat perfect verlopen is. Ik loop niet graag met rugzak of riem oid dus dit was zeer belangrijk voor mij, ook mentaal zou blijken.

De dag zelf om 6u30 ontbeten, dan redelijk vroeg naar de start met de metro. Om 7u30 was ik al ter plaatse en was het nog rustig, de zon scheen volop dus dat was genieten. Het volk begon dan echt toe te stromen en dan plaatsgenomen in startvak 3u20-3u30 waarvoor ik ingeschreven was. Na de gewoonlijke opwarmers van de speaker werd om 9u de start gegeven en konden we met 40.000 lopers, waarvan 9000 marathoners, over de Reichsbrücke de eerste hoogtemeters maken.
De eerste 10km verliepen zeer vlot, hoewel het al goed warm was. Maar aangezien je een groot stuk door een park Oost van Wenen loopt viel dat toen nog mee. Na 9km kom je de eerste keer door de Inner Stadt waar een massa volk stond te supporteren, machtig.
Ook de eerste ontmoeting met mijn vrouw voor bevoorrading perfect volgens plan verlopen.
Dan gaat het richting Schönbrunn, waarbij je toch wat hoogtemeters maakt. Hier kwam ook sneller dan verwacht een mentaal zeer zwaar moment. Het zal ondertussen al een goede 18 graden geweest zijn en nog amper schaduw of wind. Mijn hartslag lag meteen een slag of 10 hoger dan wat ik ervoor constant kon lopen, dus het tempo wat laten zakken en eens voorbij Schönbrunn ging het gelukkig beter: de zon zat even verscholen achter wolken, er was wat meer wind, ik voelde me een stuk frisser en kon uitkijken naar de volgende ontmoeting met mijn vrouw op km 20, dewelke ook perfect verliep en me mentaal heel veel kracht gaf.

Bij de splitsing met de halve marathon voelde ik me super, ik kon makkelijk mijn doeltempo van 4:50 lopen en nog steeds een massa volk dat voor extra motivatie en afleiding zorgt. Maar de marathon zou de marathon niet zijn als er nog een moeilijk moment zou komen, maar ik verbaas mij er altijd over hoe snel je gemoedstoestand kan veranderen tijdens het lopen. De warmte bleef me parten spelen en op km 25 even gewandeld bij de waterbevoorrading, wat een risico was aangezien ik niet wist hoe mijn benen hierop zouden reageren. Maar ik kon vlot opnieuw vertrekken en dan was het opnieuw uitkijken naar de laatste ontmoeting met mijn vrouw op km 30.

Mijn hoofd zat nog fris, ben goed blijven eten en drinken maar na km 32 begon ik de eerste spierpijn te voelen. Het park waar ik 28km eerder zo van kon genieten is nu een saai en pijnlijk stuk. Het enige voordeel is dat je nu echt kan aftellen en bij elke afstand kan zeggen: bij mijn training was het nu nog maar van plaats x tot thuis. Pijn doet het sowieso, dus blijven lopen en aftellen.

De laatste kilometers waren nog heel zwaar, licht stijgend en die warmte… maar je weet dat je niet meer gaat opgeven en met de finish in zicht wordt het een echte rollercoaster van emoties.

De officiële eindtijd: 3u31’43” waar ik enkel trots op kan zijn. Zoals hier eerder gezegd heeft een overbelaste knie op toerski in Maart een enorm trainingsvolume weggenomen (max training was 27km) en ik was anderhalve week voor de marathon pas zeker dat ik hem zou lopen… Misschien had ik sneller gekund, maar ik ben vooral blij dat ik zo fris heb kunnen lopen, blijven eten en drinken en goed ingedeeld heb.

Na de finish enorm spierpijn gehad, mijn knie voel ik ook weer. Vandaag gaat het gelukkig al beter.
Totaal geen idee of ik dit nog wil doen, maar het is een heel speciale ervaring. Mijn respect voor de marathon is er alleen maar groter op geworden.

Keep on running

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redcoil
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 17:39

Redcoil

Polyinterpretabel

***members only***

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Slupor schreef op zondag 23 april 2023 @ 15:30:
Wat een geweldige prestatie van Hassan, diepe buiging! _/-\o_ En ook een bizarre tijd van Kiptum zeg, gewoon even de 2e snelste tijd ooit en slechts 18 seconden boven het WR van Kipchoge :o .

Benieuwd ook naar hoe onze Tweakers het vandaag hebben gedaan :) .

Erg knappe tijd @Tazzios en mooi opgebouwde race, daar kan ik nog wat van leren :+ . Ik vermoed dat je me ergens in de tweede helft voorbij bent gelopen.

@RobinE dank voor je reactie en feedback! Terugblikkend heb ik inderdaad te lang een te hoge intensiteit vastgehouden zonder rustige weken om tussendoor te herstellen. Dat ga ik de volgende keer zeker anders doen. Mijn tempo loopjes en de tempo blokken in de lange lopen waren allemaal op marathon tempo. De 1-2-3km intervallen waren sneller, op theshold effort (over het algemeen tussen 10K en HM pace).
Afgezien van wat 400m reps en af en toe een paar korte hill sprints doe ik inderdaad weinig kort en snel werk. Komt omdat ik nog niet heel veel ervaring heb en alles tot nu toe zelf heb proberen uit te vogelen. Ik train ook niet op de baan (maar misschien ga ik me binnenkort eens melden bij de plaatselijke AV :) ). Dit schema was voor een deel gebaseerd op een eerder schema dat ik heb gevolgd van Garmin, waarin vrijwel alleen maar langere intervallen zaten van tussen de 3 en de 10 min. Die Billat 30-30 klinkt erg leuk trouwens, ga ik zeker eens proberen!
Dank je, de mooie opbouw verraad wel dat ik wat voorzicht gestart was maar ik was na 4 jaar wel toe aan een nieuw pr.

Aanvullend op @RobinE viel mij het volgende op aan je schema
Ik mis de gebruikelijke 2 periodes in je schema.
Eerste periode (6 weken) vetverbranding; Langzame duurlopen (zone2) kilometers opbouwen. Tempo mag je doen op de baan. marathon tempo`s zijn nog niet van toepassing.
tweede periode tempo opvoeren: (marathon) tempo`s aan de duurlopen toevoegen.

Verder om de 4 weken een rustige(re) week zoals al genoemd, indien je dan allerlei pijntjes krijgt weet je dat je er aan toe was. ;)
2 weken voor de marathon terug naar 75% van de kilometers en week voor de marathon 50%, wel het aantal lopen gelijk houden. Dan weet je zeker dat je bent uitgerust, die extra kilometer maken het verschil niet meer.

Wat betreft kilometers zit je wel goed, ter vergelijking mijn gemiddelde was 49 per week variërend van 35-70 km per week.
Af en toe wat easy en herstel skippen kan geen kwaad. In het weekend kun je eventueel ook 2 duurlopen(zone2) achter elkaar doen op za en zo. bijvoorbeeld zaterdag 1:30 en dan zondag 2:00 uur, dit als max met wat minder beginnen.

En als eindnoot: Natuurlijk er is niet 1 optimale trainingsmethode voor iedereen en het moet natuurlijk ook leuk blijven. :*)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
StecaGrid schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:04:
[...]

Dankjewel! Ik loop nu twee a drie keer per week. Zo'n 5 tot 8 km per keer. Hangt er ook vanaf of ik er nog naast fiets.
[...]

Je hebt helemaal gelijk dat ik met wielrennen al een goede basis heb. M'n tweede rondje was direct 5km zonder rust omdat de conditie er wel is. Ik probeer nu echt rustig aan te doen met 1x per week een intensief rondje(interval of tempo).

Je adviseert om meer interval te doen. Adviseer je om dit vaker dan 1x per week te doen? Ik vind 7x 400m met 1,5 min dribbel op 5 min/km al best intensief. (let op, dit doe ik 's avonds, m'n PR deed ik 's ochtends)
De uitdaging die je hebt als wielrenner is dat je conditie veel beter is dan wat je spieren en pezen aankunnen met hardlopen. Dat kost domweg tijd om op te bouwen. Te hard van stapel lopen is bijna een recept voor blessures.

Zo lezend heb je al wel een basis qua aerobe conditie, maar heb je nog maar een zeer beperkte basis qua hardlopen. De benen moeten nog efficiënt worden in het lopen.

Ik zou de komende weken vooral focussen op rustig metertjes maken. Intervallen levert amper iets op als er geen loopbasis is om op te bouwen en geeft een grote belasting (dus blessurerisico!). Je bent al lekker op weg met 3x in de week lopen (~15-24km in de week). Hou dat vooral vol, dan komt de progressie vanzelf. Hoe paradoxaal misschien ook, van langzaam lopen wordt je sneller. Je doel is in mijn beleving binnen handbereik. De wedstrijdspanning is waarschijnlijk al genoeg :)

Wil je toch meer doen dan zou ik vooral kijken naar het uitbouwen van volume. Kijk of je een loopje in de week langzaam kan uitbouwen naar een uurtje lopen. Dat heet dan vanaf nu de lange duurloop (:P) en levert je een hoop op. Verder ben ik zelf fan van Strides om de loopefficiëntie te vergroten. Probeer eens een paar van deze versnellingen toe te voegen aan één van je rustige loopjes in de week. Voor mijn part met een wandelpauze ertussen. Eventueel wissel je dit om de week af met een interval op wedstrijdtempo als je dat mentaal prettig vindt.

Voor de iets langere termijn dan die 4 weken. Blijf het volume gestaag vergroten. Een paar kilometers meer en evt een vierde keer lopen erbij. Intervallen op wedstrijdtempo (~treshold) worden dan ook interessanter. Daar ben ik voorlopig wat huiverig voor gezien je wielrenachtergrond en de beschrijving van 7x400 als 'best intensief'. Het is lastig om dat vanaf de bank te duiden, maar ik ben graag conservatief om blessures te voorkomen. Je kan nu mogelijk nog niet "goed genoeg" lopen om treshold trainingen goed te (blijven) verteren. Eerst loopefficiëntie ontwikkelen, dan volgt de snelheid vanzelf.

@mhr-zip heeft ons vorig jaar meegenomen in zijn avonturen naar een 25min 5k als wielrenner en startende hardloper: mhr-zip in "Hardlopen - deel 9"
Misschien leuk om eens terug te lezen, daar is een hoop zinnigs verteld. Én met resultaat :)

Als bonus een eigen quote uit die tijd; ook hier van toepassing:
Roozzz schreef op zondag 17 april 2022 @ 21:20:
[...]

Stick to the plan. Er is geen geheim anders dan gebalanceerd en structureel trainen.

Wielrenner toch? Hardlopen is zeer vergelijkbaar met de noodzaak voor rustig trainen en maar een beetje intensief werk. Zeker in den beginne is al je "rustige werk" eigenlijk al erg intensief. Dus daar een extra schep bovenop doen levert niets op, anders dan potentiele schade. Mocht je ergens een korte interval hebben dan zou je dat op wedstrijdtempo kunnen doen, de rest allemaal flink trager.

Voor je 5km tempo loop weet je op welk tempo je moet lopen, dat is een groot voordeel.

Maar of je dit nu echt als een wedstrijdje moet benaderen :> die prs komen vanzelf naarmate je meer traint en enige basis hebt gebouwd. Ik hoor nooit iemand die te rustig heeft opgebouwd, maar tallozen die te hard van stapel liepen. Je moet het verder zelf weten...

[ Voor 14% gewijzigd door Roozzz op 24-04-2023 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin

Achtergrond

Vraag

Tja, variatie is key wat mij betreft...

Dus vooral in Z2/rustig maar zeker ook wat tempo/intervallen (de globale richtlijn is vaak 80% van de kilometers rustig, 20% tempo... Waarbij ook de rustige momenten TUSSEN intervallen bij die 80% meegerekend worden).

Maar zoals gezegd, als je 'los' 25:34 kan lopen (al is het met pijn en moeite, dat moet ook bij een maximale 5k ;) ) dan moet het wel goed komen.

Zou zeker wat intervallen of langere stukjes op beoogd 5k tempo doen, gewoon om gevoel bij dat tempo te krijgen. Heb geen concrete schemas, 5km is niet mijn specialiteit, maar vooruitgang komt door variatie.

Overigens had ik nog wel ergens een sheet met wwat algemene 5k-trainings content, misschien heb je er wat aan (al is het puur ter inspiratie)
1. Intervallen van één minuut
Wandel 2 tot 3 minuten om je lichaam te activeren.
Loop 10 minuten in een rustig tempo om op te warmen.
Loop 8 x 1 minuut in een pittig, maar gecontroleerd tempo.
Na elke minuut hardlopen wandel je 1 minuut om op adem te komen en te herstellen.
Loop na de laatste snelle minuut 5 minuten in een rustig tempo en sluit af met 3 minuten wandelen.

2. Intervallen van twee minuten
Loop 6 x 2 minuten in een pittig, maar gecontroleerd tempo.
Neem als pauze tussen de snelle stukken steeds 1`minuut wandelen en 1 minuut dribbelen.
Loop na afloop 5 minuten in een rustig tempo en sluit af met 3 minuten wandelen.

3. 1-2-3 intervallen
Herhaal de volgende reeks 3 keer: > Loop 1 minuut in een pittig maar gecontroleerd tempo, gevolgd door 1 minuut rustig wandelen of dribbelen. > Loop 2 minuten in een pittig maar gecontroleerd tempo, gevolgd door 1 minuut wandelen en 1 minuut dribbelen. > Loop 3 minuten in een pittig maar gecontroleerd tempo, gevolgd door 1 minuut wandelen en 1 minuut dribbelen.
Loop na de derde serie 5 minuten in een rustig tempo en sluit af met 3 minuten wandelen.

4. Tempotraining
Met de bovenstaande intervaltrainingen zal je snelheid toenemen. Je hebt ook trainingen nodig om je uithoudingsvermogen te verbeteren en om bij hogere snelheden efficiënt te blijven lopen. Je kunt dat trainen met tempotrainingen, waardoor het punt waarop de verzuring toeslaat wordt verlegd. Het is belangrijk dat je die trainingen met de juiste snelheid afwerkt.

Doe ook deze training een keer in de week, ten minste twee dagen na de intervaltraining. Als je niet gewend bent om snelheidswerk te doen, is het beter om de ene week een intervaltraining en de week daarop de tempotraining af te werken. Je hebt dan één pittige training per week. Pas je trainingssnelheid naar boven aan als je merkt dat je door de trainingen sneller bent geworden.

Training:
Loop 3 x 1500 meter met een snelheid die je iets buiten je comfortzone brengt. Je kunt niet meer spreken in volzinnen. De herstelpauze tussen elke 1500 meter bestaat uit 2 minuten wandelen.
Loop na de laatste 1500 meter 5 minuten in een rustig tempo en sluit af met 3 minuten wandelen.

5. Climaxloop
Een PR op de 5 kilometer vereist niet alleen snelheidstraining. Het uithoudingsvermogen speelt een grote rol en vraagt om een lange, rustige trainingen. Neem daarom een keer per week een duurloop van 8 à 10 kilometer op in je trainingsplan. Je loopt deze in een rustig tempo.

Lopers met meer ervaring kunnen deze duurloop elke twee of drie weken vervangen door een climaxloop. Dit geeft je een goed idee met welke snelheid je straks de wedstrijd kunt lopen.

Training:
Wandel twee tot drie minuten om je lichaam te activeren.
Loop 3 kilometer in een rustig tempo.
Loop aansluitend 1,5 kilometer in een tempo buiten je comfortzone.
Plak daar nog 1,5 kilometer hard, maar gecontroleerd aan vast.
Doe een uitgebreide cooling-down, met achtereenvolgens 2 minuten wandelen, 5 minuten rustig hardlopen en 3 minuten wandelen.

6. Warming-up
Tot slot nog een laatste tip voor de wedstrijddag. Veel wedstrijden zijn gewonnen en verloren in de warming-up en de wedstrijdvoorbereiding. Hoe korter de wedstrijd, des te belangrijker is de opwarming.

Als je investeert in een goede warming-up, dan is het gemakkelijker om meteen na het startschot een pittige inspanning te leveren. Hoe ziet zo’n warming-up eruit?

Wandel 2 tot 3 minuten stevig door om de spieren wakker te maken.
Loop 5 minuten in een rustig, gemakkelijk tempo om je spieren op te warmen.
Loop 3 minuten met een hogere snelheid.
Doe 6 versnellingen van ongeveer 15 seconden (verhoog de snelheid tot je bijna sprint en wandel dan terug om te herstellen).
Eindig met 4 x 15 seconden skippings (knieheffen met kort pasje, richt je op het kaatsen vanaf de voorvoet met je lichaam mooi rechtop). Streef ernaar om deze warming-up 10 minuten voor de start van de wedstrijd af te ronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:09

Sherlock

No Shit

Over 2 weken mag ik eindelijk de 25km gaan lopen, ik heb het idee dat ik er redelijk goed klaar voor ben. Deze week nog wat leuke loopjes doen en dan volgende week afbouwen.
Ik twijfel wel of ik mijn hardloopvestje aan moet doen of niet. Ik heb er niet echt last van tijdens de trainingen, maar natuurlijk loop ik liever zonder.

Edit: wel handig om te melden; ik heb er twee softflasks in. Eerst alleen water, de laatste keer 1 met water en de andere met AA lemon, die ze bij de loop ook aanbieden.
Bij de loop zijn er om de 5km bevoorradingsposten met water en sportdrank. Dat is in principe genoeg lijkt me. Maar als het machtig druk is dan is het niet echt handig en ik ken mezelf een beetje; ik weet niet of ik dan genoeg geduld heb om op mijn beurt te wachten.

Hoe doen jullie dat bij 'wedstrijden'? (even tussen haakjes, omdat ik niet echt mee doe aan de wedstrijd natuurlijk)
Oh ja, het is in België, voor mij best even rijden dus geen familie of vrienden langs de kant.

[ Voor 9% gewijzigd door Sherlock op 24-04-2023 14:15 ]

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Sherlock schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:00:
Over 2 weken mag ik eindelijk de 25km gaan lopen, ik heb het idee dat ik er redelijk goed klaar voor ben. Deze week nog wat leuke loopjes doen en dan volgende week afbouwen.
Ik twijfel wel of ik mijn hardloopvestje aan moet doen of niet. Ik heb er niet echt last van tijdens de trainingen, maar natuurlijk loop ik liever zonder.
Bij de loop zijn er om de 5km bevoorradingsposten met water en sportdrank. Dat is in principe genoeg lijkt me. Maar als het machtig druk is dan is het niet echt handig en ik ken mezelf een beetje; ik weet niet of ik dan genoeg geduld heb om op mijn beurt te wachten.

Hoe doen jullie dat bij 'wedstrijden'? (even tussen haakjes, omdat ik niet echt mee doe aan de wedstrijd natuurlijk)
Oh ja, het is in België, voor mij best even rijden dus geen familie of vrienden langs de kant.
Waar je jezelf prettig bij voelt. Ik heb tal van lange wedstrijden gelopen met een racevest. Vaak ook met weinige verzorging. Het onafhankelijk zijn is erg prettig.

Maar als ik het onderste uit de kan wil halen loop ik zonder. Maar dan ben je inderdaad mogelijk wel afhankelijk van drankposten. In de praktijk nooit een probleem geweest, maar het is wel een onzekere factor. Ik ken er genoeg die bijv ook de Rotterdam Marathon lopen met een racevest. Domweg om eventueel gedoe te voorkomen.

Ik zou echt doen wat voor jou goed voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:58

ChillPascal

In the end...

Welke trainingsbroek gebruiken jullie voor en na wedstrijden? Ik vind nagenoeg geen broeken met rits, waardoor ik m'n schoenen moet uittrekken om de trainingsbroek aan of uit te trekken.

Sowieso ben ik op zoek naar een nieuw trainingspak voor recreatief gebruik en op wedstrijddagen. De trainingsjassen van de bekende merken (Nike, Adidas, etc) vond ik allemaal te wijd zitten. Omdat ik toch wel gecharmeerd ben van de kleding van Fusion heb ik mijn oog laten vallen op een Recharge Full Zip of S2 Run Jacket. Echter is de bijbehorende broek niet met rits te verkrijgen.

Alle tips zijn welkom. _/-\o_

[ Voor 66% gewijzigd door ChillPascal op 24-04-2023 14:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-09 10:00
@ChillPascal ik heb al wat jaartjes een variant op deze, van de Decathlon. https://www.decathlon.nl/..._/R-p-X8558369?mc=8558369

Met een jasje kan ik je niet helpen, maar ik ben zelf ook op zoek naar zoiets. Echter eerst even wat doelen halen dit hardloopjaar voor ik weer nieuwe equipment ga aanschaffen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
ChillPascal schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:38:
Welke trainingsbroek gebruiken jullie voor en na wedstrijden? Ik vind nagenoeg geen broeken met rits, waardoor ik m'n schoenen moet uittrekken om de trainingsbroek aan of uit te trekken.

Sowieso ben ik op zoek naar een nieuw trainingspak voor recreatief gebruik en op wedstrijddagen. De trainingsjassen van de bekende merken (Nike, Adidas, etc) vond ik allemaal te wijd zitten. Omdat ik toch wel gecharmeerd ben van de kleding van Fusion heb ik mijn oog laten vallen op een Recharge Full Zip of S2 Run Jacket. Echter is de bijbehorende broek niet met rits te verkrijgen.

De misses heeft een erg fijn setje van Craft. Broek heeft een rits tot de knie o.i.d. en een lekker warme jas. Gesponsord setje (clubkleuren, sponsorlogo's etc), dus geen idee welke het precies is... Maar allicht een startpunt om hun website eens af te struinen.

Zelf vind ik de Fusion recharge broek erg prettig, maar daar mis je wel de hoge ritsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:06
Ik heb een tijdje last van mijn heup gehad (scouting-ongelukje...) en daardoor minder gedaan, maar ik ben nu alweer even aan het opbouwen. Ik loop nu weer makkelijk 5km in 26:00 (vanwege de heup houd ik het even op max. 5 a 6k voordat ik verder opbouw). Zodra ik echter 5 minuten loop zit ik al met een hartslag van 155 (ik ben bijna 50, dus da's best hoog). Nu heb ik al geprobeerd om op een langzame pace van 6:30 te lopen, maar dan gebeurt precies hetzelfde. Dus wat kun je het beste doen als je makkelijk een bepaald tempo loopt, maar je hartslag wel gelijk omhoog schiet?

Het lopen gaat dus heel makkelijk en wat conditie betreft zou ik de 10k ook ruim binnen het uur kunnen lopen. Alleen die hartslag mag wel eens wat lager blijven :) Ik heb al een aantal weken wat korte intensieve stukken gedaan met extra rust, maar dat doet nog niet echt veel (of ik ben natuurlijk niet geduldig genoeg O-) )

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:47

Dazzler2120

FP ProMod
redwing schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:29:
Ik heb een tijdje last van mijn heup gehad (scouting-ongelukje...) en daardoor minder gedaan, maar ik ben nu alweer even aan het opbouwen. Ik loop nu weer makkelijk 5km in 26:00 (vanwege de heup houd ik het even op max. 5 a 6k voordat ik verder opbouw). Zodra ik echter 5 minuten loop zit ik al met een hartslag van 155 (ik ben bijna 50, dus da's best hoog). Nu heb ik al geprobeerd om op een langzame pace van 6:30 te lopen, maar dan gebeurt precies hetzelfde. Dus wat kun je het beste doen als je makkelijk een bepaald tempo loopt, maar je hartslag wel gelijk omhoog schiet?

Het lopen gaat dus heel makkelijk en wat conditie betreft zou ik de 10k ook ruim binnen het uur kunnen lopen. Alleen die hartslag mag wel eens wat lager blijven :) Ik heb al een aantal weken wat korte intensieve stukken gedaan met extra rust, maar dat doet nog niet echt veel (of ik ben natuurlijk niet geduldig genoeg O-) )
Nouja... Wat is 'hoog' als je praat over de hartslag...
Het kan best zijn dat doordat je 'slechter' in conditie bent, je hartslagzones ook enigszins verschuiven, als je het gevoel hebt dat je bij die hartslag van 155 vrij gemakkelijk loopt, zou het zomaar kunnen dat dit nog in je zone 1 of 2 ligt. Hoe lang is 'een tijdje'?
Weet je wat momenteel ong. je max hartslag is?

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Dazzler2120 schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:37:
[...]
Nouja... Wat is 'hoog' als je praat over de hartslag...
Het kan best zijn dat doordat je 'slechter' in conditie bent, je hartslagzones ook enigszins verschuiven, als je het gevoel hebt dat je bij die hartslag van 155 vrij gemakkelijk loopt, zou het zomaar kunnen dat dit nog in je zone 1 of 2 ligt. Hoe lang is 'een tijdje'?
Weet je wat momenteel ong. je max hartslag is?
Momenteel zit de max. rond de 175 (en in rust rond de 50). Als ik naar een paar jaar geleden kijk, liep ik toen bij een duurtempo (15km) met een hartslag van rond de 145-150. Sindsdien is mijn max hartslag iets omlaag gegaan, maar mijn hartslag tijdens zo'n duurtempo dus juist omhoog naar 155-160 gegaan.

En nu weet ik ook wel dat dat komt doordat ik tussendoor minder intensief heb gesport, maar ik vraag me af wat nu het beste is om hierop te trainen. Want een langzamere duur vind ik echt voor geen meter lopen, en dan heb ik juist het idee dat ik veel eerder echt moe wordt (en dat laat mijn hartslag dus ook zien, die gaat dan zo mogelijk nog sneller naar die 155-160)

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
redwing schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:49:
[...]

Momenteel zit de max. rond de 175 (en in rust rond de 50). Als ik naar een paar jaar geleden kijk, liep ik toen bij een duurtempo (15km) met een hartslag van rond de 145-150. Sindsdien is mijn max hartslag iets omlaag gegaan, maar mijn hartslag tijdens zo'n duurtempo dus juist omhoog naar 155-160 gegaan.

En nu weet ik ook wel dat dat komt doordat ik tussendoor minder intensief heb gesport, maar ik vraag me af wat nu het beste is om hierop te trainen. Want een langzamere duur vind ik echt voor geen meter lopen, en dan heb ik juist het idee dat ik veel eerder echt moe wordt (en dat laat mijn hartslag dus ook zien, die gaat dan zo mogelijk nog sneller naar die 155-160)
Wat voor mij hielp om rustiger te gaan lopen, was om te gaan trailen, aangezien je dan moet letten erop waar je je voeten zet, loop je automatisch een stuk rustiger. Echter, weet ik niet wat voor een additionele risico's dat met zich meebrengt gezien je heup.

Maar ik denk dat het voor jou gewoon weer een stuk basis opbouw moet zijn, en dus veel langzame km's moet maken. Doe dat op een tempo wat voor jou iets langzamer als comfortabel voelt. De langzame duurloop voelt nooit heel leuk, maar is wel een sleutel tot de basis conditie.
Daarnaast zou ik op zo'n rustig tempo juist niet teveel op je hartslag letten. Wanneer ik dat doe, is hij altijd hoger (omdat ik me irriteer / frustreer over de cijfers die ik zie :X ) dan wanneer ik een loopje heb dat ik puur op gevoel rustig loop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:33
@redwing Dat had ik ook toen ik terug begon op te bouwen. Inderdaad proberen rustig te lopen en op de duur verbetert je conditie wel weer. Persoonlijk vind ik de parameter om te kunnen blijven praten (of in mijn geval zingen, ik zing graag tijdens het hardlopen) een betere referentie dan dat cijfertje op mijn horloge, maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.

@ChillPascal Meestal wisselde (wedstrijd is lang geleden) ik sowieso ook van schoenen, dus heb de nood nooit gehad. Is dat geen optie?

@Sherlock Zelf wil ik altijd zelf-voorzienend zijn, maar ik ben meer een trail loper dan een wedstrijdloper en zo'n trailvestje is bij trails helemaal niet vreemd (misschien wat overdressed op de kortere afstanden, maar goed).

Toch neem ik het niet snel mee op een wegwedstrijd, geen idee waarom eigenlijk. Meestal heb ik broeken met genoeg ruimte voor wat ik zelf wil meenemen (mijn maag is extreem kieskeurig dus sportdrank en voeding wil ik zelf onder controle hebben), water neem ik inderdaad aan de posten dan.

@StecaGrid Ik zou toch willen begrijpen wat je bedoelt met "pijn en moeite"? Ik ben het denk ik eens met @Roozzz : maak gewoon kilometers, eventueel een beetje spelen met ondergrond (pak eens een brug of een bosje mee) maar verder niets geks doen. Ik ben zelf van nul terug aan het opbouwen, en ben pas sinds ik 3x per week een uur loop beginnen denken aan tempo's. (ik kijk sowieso meer naar langere afstanden, maar ik weet uit het verleden dat dit ook een soort omslagpunt is voor mijn conditie,)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

nokie schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:06:
@ChillPascal Meestal wisselde (wedstrijd is lang geleden) ik sowieso ook van schoenen, dus heb de nood nooit gehad. Is dat geen optie?
Goed punt. Een setje Nike Zoomx Vaporfly Next% 2 staat nog wel op mijn verlanglijstje ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:11
[...]

Wat mij gevoelsmatig heeft geholpen is fietsen. Op de fiets heb je vaker een lagere hartslag en kan je toch een duurtraining doen. Fietsen duurt wel wat langer voor een vergelijkbare inspanning. Maar de afwisseling is ook prettig. Soms voelen de benen nog te vermoeid voor weer een hardlooprondje, maar kan je op de fiets nog best een uurtje trappen.

Hardlopen is wel goedkoper. ;)

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Dazzler2120 schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:55:
[...]
Wat voor mij hielp om rustiger te gaan lopen, was om te gaan trailen, aangezien je dan moet letten erop waar je je voeten zet, loop je automatisch een stuk rustiger. Echter, weet ik niet wat voor een additionele risico's dat met zich meebrengt gezien je heup.
Die heup kan wel wat hebben, het is vooral de langdurige belasting waar ik van de fysio op moet letten. Dus dit is op zich wel een goede, ook omdat trailen gewoon leuk lopen is.
Maar ik denk dat het voor jou gewoon weer een stuk basis opbouw moet zijn, en dus veel langzame km's moet maken. Doe dat op een tempo wat voor jou iets langzamer als comfortabel voelt. De langzame duurloop voelt nooit heel leuk, maar is wel een sleutel tot de basis conditie.
Daarnaast zou ik op zo'n rustig tempo juist niet teveel op je hartslag letten. Wanneer ik dat doe, is hij altijd hoger (omdat ik me irriteer / frustreer over de cijfers die ik zie :X ) dan wanneer ik een loopje heb dat ik puur op gevoel rustig loop.
Precies dat dus, maar fijn om te horen dat dat er gewoon bijhoort (y) Want het gaat er dus inderdaad om dat ik met die rustigere duur juist het idee heb dat ik het alleen maar erger maak. En dan zeker omdat de stap van wandelen naar heel rustig hardlopen wat snelheid betreft heel klein is, maar die hartslag dus wel gelijk van onder de 100 naar boven de 155 gaat.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:11
ChillPascal schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:08:
[...]
Goed punt. Een setje Nike Zoomx Vaporfly Next% 2 staat nog wel op mijn verlanglijstje ;)
Dan heb je geluk, want nu versie 3 in de schappen ligt kan je versie 2 nu vaak met extra korting vinden.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Secsytime schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:16:
[...]

Verder ga ik geen accountjes aanmaken voor het kijken van 1 wedstrijd per jaar.
Dan moet je gewoon niet zeuren. Punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Philo Melos schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:18:
[...]

Dan moet je gewoon niet zeuren. Punt.
Want we gaan het niet makkelijk maken voor de consument ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:51
ChillPascal schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:38:
Ik hem een Erima Trainingsbroek met doorlopende ritssluiting.
Echt super relaxed met aan en uit doen (je hoeft ook je schoenen niet uit te doen!!), en kost ook niet de hele wereld.
Denk niet dat het topkwaliteit is, maar voor, voor en na de training is hij prima.

Even zoeken, kan je hem voor een prima prijs vinden.

Die Fushion S2 is niet echt "trainingspak", die is voor tijdens het lopen zelf. En als je die aan wilt tijdens het hardlopen, dan hoort er een Tight bij.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip

Achtergrond

Vraag

Zoals @Roozzz aangaf, heb ik ervaring :+
Je conditie is veel te goed, voor wat je looponderstel aan kan (dit aanpassen duurt 2 jaar).
Als je heel veel duurlopen gaat doen, gaat het niet goed. Ga je veel (en hard) intervallen gaat het ook niet goed.
Dus je moet het beide opbouwen, maar doe het ook niet te gek. En dan nog is de kans groot dat je geblesseerd raakt.

Geblesseerd raken is niet perse erg, maar luister naar je lichaam, zoek hulp en neem even afstand.

Leuk verschil tussen wielrennen en hardlopen:

Wielrenners trainen vaak veel, maar doen maar wat (een enkeling heeft een schema waar die zich ook aan houdt (en dan bedoel ik geen abonnement op Join)).
Hardlopers hebben heel vaak een schema en een plan.

Ik heb ervaren dat je van een gericht (hardloop) trainen echt beter wordt, ook op de fiets.
Zelf heb ik mij aangesloten bij een atletiekvereniging, dat helpt enorm met de structuur, looptechniek etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

mhr-zip schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:55:

Die Fushion S2 is niet echt "trainingspak", die is voor tijdens het lopen zelf. En als je die aan wilt tijdens het hardlopen, dan hoort er een Tight bij.
Klopt, de tights van Fusion liggen al in mijn kast. Voordeel van de S2 is dat ik 'm ook kan pakken voor een trailrun of duurloop tijdens de gure wintermaanden. Echter kan die natuurlijk prima als regulier "trainingspak" gebruikt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
redwing schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:09:
[...]

Die heup kan wel wat hebben, het is vooral de langdurige belasting waar ik van de fysio op moet letten. Dus dit is op zich wel een goede, ook omdat trailen gewoon leuk lopen is.
Dit moet al reden genoeg zijn })
Maar fijn dat trailen iig wel gaat!
[...]
Precies dat dus, maar fijn om te horen dat dat er gewoon bijhoort (y) Want het gaat er dus inderdaad om dat ik met die rustigere duur juist het idee heb dat ik het alleen maar erger maak. En dan zeker omdat de stap van wandelen naar heel rustig hardlopen wat snelheid betreft heel klein is, maar die hartslag dus wel gelijk van onder de 100 naar boven de 155 gaat.
Ik heb hetzelfde, maar ik heb schijnbaar van nature een hoge hartslag tijdens inspanning. Mijn optimale hartslag voor ververbranding (wat dus in Z1 zit) zit rond de 157, zone 1 tot 162. Daarnaast anaerobe omslagpunt van 184 en een max hartslag gemeten tot nu van 202. Ik begreep tijdens een sportmedisch onderzoek dat dit zich waarschijnlijk nog wel wat ontwikkelt (zoneverschuivingen) naar mate ik langer en structureel blijf trainen iig.

Over structureel gesproken, vandaag weer eens een eerste loopje geprobeerd. 4 weken geleden een hele vervelende verstandskiesextractie, niet gedacht dat ik daar zó lang zo'n last van zou hebben. Vorige week 4km gelopen, die ging dramatisch slecht. Vandaag weer 4 geprobeerd, en het ging iets beter. Conditioneel leek het al iets beter te zitten, iets soepeler. Deze week ga ik wat korte loopjes doen om te kijken hoe het gaat. Vanaf volgende week weer eens met een 12-weeks trainingsprogramma starten voor de structuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
[...]

Heb precies hetzelfde. Als je echt weer een periode intensiever wilt gaan trainen (hier helaas nog niet echt aan de orde met twee kleintjes) dan wordt dit vanzelf gewoon weer beter (=lager). Tot die tijd gewoon op gevoel/ademhaling lopen.

Een training die mij in het verleden wel geholpen heeft om dit een beetje te 'resetten' zijn 10x blokjes van 500m waarin je afwisselend wat vlotte tempo's loopt en daarna op relatief hoge snelheid 500m uitrust (wat sneller dan je duurlooptempo). Mijn duurlooptempo is zo'n 4:50/km en dan deed ik deze blokjes bijv. op 4:00 en 4:30/km.

Redenatie/idee is dat je je lichaam laat voelen dat de hartslag weer omlaag kan bij relatief hoge duurinspanning. Het gaat dus meer om de RUST fases dan de tempofases. Dit gaat niet na 1x resultaat hebben, maar in mijn ervaring is het wel effectief als je het een paar keer doet (en daarbij weer meer gaat lopen) en dat het dan het proces wat kan versnellen. Volgens mij heb ik deze training eens van @kenneth 'geleerd' maar dat weet ik niet meer zeker?

Voorbeeld: https://www.strava.com/activities/8624311380

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
ChillPascal schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:28:
[...]

Echter kan die natuurlijk prima als regulier "trainingspak" gebruikt worden.
Wanneer je €210,- een prima prijs voor alleen het bovenste deel vind, dan wel.

Ik ga echt niet zeggen dat het jasje te duur is waar die voor gemaakt, maar als trainingspak!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaihel
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-09 14:40
Iemand ervaring met massage guns?
Wil er eentje aanschaffen, want een foam roller vind ik zo onhandig..

Wil er zo'n beetje 200 euro aan uitgeven en de gun moet wel diep de spieren in kunnen gaan. Iemand suggesties? Had zelf de herzog recovery gun gezien, maar kan er weinig specs over vinden.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
MrAcid schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:46:
[...]

Heb precies hetzelfde. Als je echt weer een periode intensiever wilt gaan trainen (hier helaas nog niet echt aan de orde met twee kleintjes) dan wordt dit vanzelf gewoon weer beter (=lager). Tot die tijd gewoon op gevoel/ademhaling lopen.
Ik trek me er verder ook niet zoveel van aan, maar het viel me op omdat ik vroeger juist een lage hartslag had. Nu is dat al snel van 15 jaar geleden, daarna kwamen er ook 2 kids bij en heb ik een tijdje minder intensief getrained, en daarbij ook minder op de hartslag gelet. Al weet ik wel dat ie toen meer 'normaal' was. Maar dat kan inderdaad komen omdat ik toen na intensief trainen wel regelmatig doorgegaan ben, en nu echt een paar jaar heel weinig heb gedaan.
Een training die mij in het verleden wel geholpen heeft om dit een beetje te 'resetten' zijn 10x blokjes van 500m waarin je afwisselend wat vlotte tempo's loopt en daarna op relatief hoge snelheid 500m uitrust (wat sneller dan je duurlooptempo). Mijn duurlooptempo is zo'n 4:50/km en dan deed ik deze blokjes bijv. op 4:00 en 4:30/km.

Redenatie/idee is dat je je lichaam laat voelen dat de hartslag weer omlaag kan bij relatief hoge duurinspanning. Het gaat dus meer om de RUST fases dan de tempofases. Dit gaat niet na 1x resultaat hebben, maar in mijn ervaring is het wel effectief als je het een paar keer doet (en daarbij weer meer gaat lopen) en dat het dan het proces wat kan versnellen. Volgens mij heb ik deze training eens van @kenneth 'geleerd' maar dat weet ik niet meer zeker?

Voorbeeld: https://www.strava.com/activities/8624311380
Klinkt ook als een goede training en die zal ik zeker eens uit gaan proberen. Ik doe nu wel iets soortgelijks, maar dan met de pauze op een lager tempo (juist onder duurlooptempo).
Ik geloof verder ook best dat dit vanzelf beter wordt, maar juist voor dit soort tips is een forum dus handig. Het geeft weer leuke ideeën en mogelijkheden om in mijn trainingen te gebruiken. Dus bedankt hiervoor d:)b

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StecaGrid
@Roozzz @m0ridin @nokie @mhr-zip

Super bedankt voor jullie reacties! Denk dat jullie terecht aangeven om vooral rustig aan uit te bouwen met afstand. Ik doe bewust al rustige rondjes waarbij ik vooral mijn hartslag laag probeer te houden. Het zou fijn zijn als ik over vier weken onder de 25 min zit maar het is geen doel op zich. Liever lange termijn progressie dan korte termijn prestatie.

Om nog op de vraag van @nokie terug te komen. De pijn en moeite zat 'm vooral in de verzuring door een stuk boven mijn treshhold hr te lopen. Ik kreeg er simpelweg niet nog een extra km uit op een tempo van 5 min/km. Volgens intervals.icu is mijn treshhold hr net 7 slagen gestegen door die 5 km.

Ik ga lekker de afstand uitbouwen en hou jullie op de hoogte van de voortgang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:02

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

***members only***

Heftig verhaal. Blij dat je het na kan vertellen.

Ik vul inderdaad altijd netjes de achterkant van m'n nummer in. Tevens heb ik jaren geleden een RoadID aangeschaft. Zit aan de gesp van mijn horloge. Hierop staan de contactgegevens van mijn vrouw en mijn ouders. En een melding dat ik geen allergieën heb. Bloedgroep wist ik toen niet, anders had ik die er ook bij gezet.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09 15:12
mhr-zip schreef op maandag 24 april 2023 @ 17:24:
[...]

Wielrenners trainen vaak veel, maar doen maar wat (een enkeling heeft een schema waar die zich ook aan houdt (en dan bedoel ik geen abonnement op Join)).

Ik heb ervaren dat je van een gericht (hardloop) trainen echt beter wordt, ook op de fiets.
Zelf heb ik mij aangesloten bij een atletiekvereniging, dat helpt enorm met de structuur, looptechniek etc.
Als ik op de racefiets zit, dan is dat eigenlijk alleen om kilometers in de benen te krijgen voor een toertochtje. En inderdaad dan heb je eigenlijk geen plan, niet de illusie om de wattages die een Pogacar, van Aert en een van der Poel te kunnen trappen. Als je 80km op de racefiets kan trappen, dan is 100km ook wel te doen.

Voor hardlopen train je meer. Een paar keer 'ongetraind' meegedaan aan een wedstrijd. Maar goed, al bijna 30 jaar lid van een atletiekvereniging, dus de km's of snelheid zit dan wel goed in je benen. Het is alleen wat suboptimaal als je zaterdagavond (toen ik nog student was) op weg naar de kroeg.. gebeld wordt.. heb jij morgen tijd om.. in te vallen bij een bedrijfsteam.. ze komen een loper op de 5 te kort

* PB1983 kwam er pas aan de start achter..dat het hele team bestond uit regionale (sub)toppers op de 5 en 10km en de directeur.. om zo het bedrijvenklassement te winnen >:)

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:36
Zelfs ruim een week na Rotterdam leeft hier nog een klein beetje de euforie. En eigenlijk heel veel zin om nog een keer een marathon te gaan lopen!

Dit weekend 3km wezen hobbelen op laag tempo, maar mijn kuit protesteert hiertegen. Blijf een vervelend gevoel houden, ook de dag erna. Dus morgen maar even langs de fysio om te kijken of het niets ernstigs is.

Daarnaast van vrienden een hanger voor medailles gekregen en een poster ontworpen en laten afdrukken. Zie hieronder het resultaat waar ik stiekem ook een beetje trots op ben :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KRrvUV3lEfK8SA9wZ9bQnTy0wJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pMy7uAH3JNQebU0Zt7sX5R1j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mosselmossel
DKjordy schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:22:

Dit weekend 3km wezen hobbelen op laag tempo, maar mijn kuit protesteert hiertegen. Blijf een vervelend gevoel houden, ook de dag erna. Dus morgen maar even langs de fysio om te kijken of het niets ernstigs is.
[Afbeelding]
Dit is niet heel gek hoor. Herstel van een marathon kost een aantal weken. Dus dat je er na één week nog last van hebt is niets om je zorgen over te maken. Gewoon nog een weekje vrij van lopen nemen.

En ja, dat is wel het nadeel van een marathon, dat je erna zo weinig mag hardlopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:55
Hier ook deze week pas weer de eerste rondjes gemaakt. Wel lekker in het bos in Drenthe, maar die eerste 5km ging erg zwaar :')

Vanochtend rondje gelopen terwijl zoontje van 4 mee fietst, beetje langs de hunebedden en af en toe stoppen. Mooi tempo voor een herstel rondje :D

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:53
Even tussendoor, ik blijf dit wel een lekker actief forum vinden. Ik vond het superleuk om vorige week de Rotterdam marathon te lopen en te weten dat er veel medetweaker mee liepen. Ook leuk om alle verhalen te lezen overigens. Voordat we hem gingen lopen waren er veel mensen die op de 3:25 uit wilde komen. Sommige kwamen daar wel sommige kwamen daar niet. Alles was prima. Ik kan zelf niet meer dan tevreden zijn over mijn marathon nu ik terug kijk naar mijn 3:27:57. Er zat niet meer in op dat moment. Ik voelde me niet helemaal in top conditie. Kan gewoon gebeuren.
mhr-zip schreef op maandag 24 april 2023 @ 17:24:

Het hardlopen heeft mijn conditie en kracht echt zoveel verbeterd op de fiets dat is echt niet grappig meer. Niet alleen is mijn hardslag echt heel erg veel lager. Ook kan ik als ik ga MTBen ook gewoon veel makkelijker heuvel op fietsen voor heel veel langer. Oke misschien draagt Crossfit ook nog een deel bij aan de kracht maar daar zit ook wel een deel hardlopen bij.
StecaGrid schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:11:
@Roozzz @m0ridin @nokie @mhr-zip

Super bedankt voor jullie reacties! Denk dat jullie terecht aangeven om vooral rustig aan uit te bouwen met afstand. Ik doe bewust al rustige rondjes waarbij ik vooral mijn hartslag laag probeer te houden. Het zou fijn zijn als ik over vier weken onder de 25 min zit maar het is geen doel op zich. Liever lange termijn progressie dan korte termijn prestatie.

Om nog op de vraag van @nokie terug te komen. De pijn en moeite zat 'm vooral in de verzuring door een stuk boven mijn treshhold hr te lopen. Ik kreeg er simpelweg niet nog een extra km uit op een tempo van 5 min/km. Volgens intervals.icu is mijn treshhold hr net 7 slagen gestegen door die 5 km.

Ik ga lekker de afstand uitbouwen en hou jullie op de hoogte van de voortgang!
ik denk dat de afstand uitbouwen de beste keuze is om gewoon te wennen aan het hardlopen. Om een voorbeeld te geven ben ik 2.5 jaar geleden weer begonnen met hardlopen. Nu weet ik dat ik het vrij makkelijk heb want ik kan gewoon rustig beginnen met 10k zonder ergens last van te hebben. Maar door gewoon meer duurlopen te doen wordt het lopen ook makkelijker en uiteindelijk word je ook sneller.

***members only***
Heftig verhaal man, heel veel beterschap de komende tijd.
mosselmossel schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:29:
[...]

Dit is niet heel gek hoor. Herstel van een marathon kost een aantal weken. Dus dat je er na één week nog last van hebt is niets om je zorgen over te maken. Gewoon nog een weekje vrij van lopen nemen.

En ja, dat is wel het nadeel van een marathon, dat je erna zo weinig mag hardlopen :)
Mooi dan klopt dus toch het gevoel dat mijn benen nog in iets van herstel modus zitten. Is niet erg. Dat mag best.

Nickname KasPlantje.

Pagina: 1 ... 248 ... 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.