Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:10

Niku

Alagaesii

Nou, we weten weer dat Kipchoge ook maar een mens is :)

En knappe prestatie van Nienke Brinkman!

Acties:
  • +46 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:56

Toppertje

www.davideografie.nl

Leuk om alle verschillende verhalen van iedereen hier te lezen van de verschillende marathons! Kudos! _/-\o_

Zoals gezegd deed ik mee in Enschede, 's ochtens om 7.30 vertrokken met het hele gezin om rond 8.15 uur aan te komen in Enschede, ik werd afgezet bij de Hogeschool waar ik het startnummer en shirt op kon halen, zodat ik geen stress had van het parkeren van de auto, al was het nog redelijk rustig in de stad.

Na het ophalen richting het start/finishplein gelopen en nog even de laatste spullen uit de auto gehaald (ideaal, parkeren onder start/finishplein!) vrouw en kinderen vertrokken naar de trein richting monkey town, en ik kon nog even rustig zitten en me klaarmaken voor de start. Tas ingeleverd en rustig naar de start lopen. ik kon in het voorste startvak plaatsnemen met richttijd onder de 3 uur. Maar in de training afgelopen weken merkte ik al dat dat te hoog gegrepen zou zijn en dat een tijd tussen 3:05 en 3:10 realistischer zou zijn. Om deze reden vooraan in het 2e startvak plaats genomen.

Ik had mezelf gemaand om rustig te starten, liever wat langzamer dan te snel. Dat was vrij lastig want ik werd voor mijn idee aan alle kanten ingehaald (wellicht door de halve marathon lopers die tegelijk startten...?). De eerste 10km vlogen voorbij! ik voelde me goed en probeerde het tempo zo stabiel mogelijk te houden. Bij de afslag waar de halve en hele marathon scheidden, gingen meer mensen dan ik gehoopt had linksaf voor de halve afstand.
Maar wat een gezelligheid in Lonneker! geweldig _/-\o_ .

Fast forward naar 25km, het saaie stuk (vooral qua publiek) over het terrein van de universiteit gelukkig achter de rug en over een km ongeveer zou ik mijn vrouw en kinderen even zien, iets om naar uit te kijken.
Daarna helaas nog een saai stuk van zo'n 8 km, met in dat stuk ook nog wat wind tegen werd het rond km 32 toch allemaal wat zwaarder, tempo zakte iets terug maar nog niet schrikbarend. Na deze lus nogmaals een high-five aan vrouw en kinderen om Enschede weer in te gaan voor de laaste 8km.

Die duurden langer dan ik gehoopt had, er stond eigenlijk maar weinig publiek en de hoogtemeters en (voor mijn gevoel) slechte klinkerwegen daar begonnen ook mentaal hun tol te eisen, gezamenlijk met de zware benen werd het lastiger en lastiger. Weer uit het centrum met nog iets meer dan een kilometer te gaan dacht ik zelfs heel even verkeerd gelopen te zijn, ik zag niemand lopen, en geen publiek... :?

Eindelijk in de finishstraat! gelukkig zag ik al snel de kraan die in de start/finish straat stond en keek ik voor een laatste keer op het horloge, ik had nog maar een paar tellen marge op een tijd onder de 3:10, met de laatste energie en enthousiast publiek nog een eindsprintje eruit weten te persen. Eindtijd: 3:09:39 d:)b

Al met al eigenlijk gewoon super tevreden, tweede marathon, veel geleerd, ongeveer 55 minuten van mijn vorige marathon tijd af, en dit was gewoon het maximale voor deze dag.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Oja, nog een tip voor garmin gebruikers; het racescherm Peter’s (Race) Pacer even instellen op de doeltijd, en elke km (of bijvoorbeeld elke 5km) op de ronde knop drukken, dan wordt je geschatte eindtijd herberekend,
van de site:
Peter’s (Race) Pacer is a Garmin Connect IQ Data Field which resolves 2 issues for me when I’m running a race:
Before the race starts I want to see the current time of the day (well actually I want to see, how long till the race starts?)
When I pace races it used to be doing mental math all the way, now this is no longer necessary as you can fully depend on the average pace/speed, because this data field allows to correct the distance at the kilometer / mile marker by simply pressing the LAP button
While the data field’s primary intent is to race races, you can also use it to run laps around the track, just set the lap distance to 400 meters and press the lap button as you cross the line!…
Ik kreeg deze vlak voor de marathon getipt en heb hem gelijk gebruikt en het werkte erg prettig vond ik!

[ Voor 5% gewijzigd door Toppertje op 17-04-2023 21:28 ]

Acties:
  • +54 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:10

XyS

0.o.O

Bij deze ook een verhaal van mijn eerste marathon, in Rotterdam.

Na een korte nacht slapen, was natuurlijk continue mijn race plan aan het doornemen, redelijk fit rond 7 uur wakker geworden. Snel ontbijten, havermout met banaan eten en koffie drinken (nodig voor het benodigde ochtend ritueel). Daarna richting de trein om rond 9 uur aan te komen in Rotterdam. Startnummer had ik al en ik wist waar ik me om wilde kleden, bij het maritiem museum waar ook de wcs waren. Je weet maar nooit of er een angstpoepje uit moet :p Onderweg toch nog bij een urinoir gestaan want er was geen rij. Geen idee waar we de Coolsingel over konden steken en zodoende kwamen we in een propvolle metro passage te staan en we liepen de verkeerde kant op.. kan niet kloppen dus omgedraaid en met de meute mee.

Uiteindelijk veel te laat om gaan kleden, zo rond 9:45. In alle stress, tijdens het omkleden, kwam er ook nog een oude meneer naar mij toe pratend met een mooi (Rotterdams?) accent. Hij was daar voor zijn schoondochter die voor het eerst ging lopen, hij had zelf de marathon 42 keer gelopen en benadrukte meerdere malen dat ik goed diep moest ademen. Niet hoog in de ademhaling maar goed doorademen, "tot in je lies". Op het moment was ik erg gestrest maar tijdens de marathon heb ik er meerdere malen aan terug gedacht en het heeft me daadwerkelijk geholpen. Mooi moment om te onthouden :D

Ook ik ging als een sardientje richting Wave 2. De dag van tevoren al uitgezocht waar ik moest zijn maar deze drukte had ik niet verwacht. De kinderwagens en fietsen die de andere kant op gingen hielpen niet mee. Al duwend en schuivend Wave 2 bereikt, de 3:20/3:30 pacers waren honderden meters verderop. In de middenberm zag ik een aantal mensen warmlopen en heb er niet over getwijfeld, heb een sprintje getrokken naar de 3:20 pacers en ben daar het hek over geklommen. Lekker asociaal maargoed het paste prima. Had 2 minuten om bij te komen en dat was ook wel nodig, hartslag zat al op 120 terwijl ik daar stil stond.

Na het startschot ging het voor mijn gevoel erg traag, 5:30, 5:20.. tot overmaat van ramp besloot mijn hartslagmeter verkeerde metingen door te geven. Gezien ik op hartslag loop nogal een probleem. Snel losgehaald en opnieuw gepositioneerd. Mijn initiële plan was om 4:52 te lopen, na de brug kwam ik wat meer tot rust en ook in mijn eigen tempo. De 3:20 pacers hield bleven in zicht en mijn hartslag was een beetje hoog maar prima, midden Z3. Na een paar kilometer kwamen er wat mensen voorbij die bij de 3:20 pacers wilden lopen en dat leek me ook wel een goed plan. Iets sneller rennend dan gepland vlogen de kilometers voorbij. Mijn hartslag zwakte naar laag Z3 en soms zelfs Z2. Stiekem ging ik al denken wanneer ik zou gaan versnellen, niet wetende wat me te wachten stond...

Op meerdere plekken stonden familie en vrienden te kijken en aan te moedigen. Ik wist ongeveer waar dat zou zijn en zodoende had ik iets om naar uit te kijken. 13, 15, 25, 35, 37 en richting het einde. Echt heel erg mooi hoe dat kan werken als volgend "subdoel", ook alle support van de zijkant kon ik erg waarderen. Ik sta dan ook lachend en zwaaiend op bijna alle foto's en filmpjes. Een groot verschil met mijn verzuurde hoofd tijdens de halve marathon in oktober.

Bij 25 km was ik de pacers opeens kwijt, ze liepen veel verder voor me dan voorheen en het leek alsof ze langzaamaan verdwenen. Moest een stuk 4:15 lopen om ze in te halen en daarna 4:30 lopen om ze bij te houden. Blijkbaar gingen ze wat voorsprong opbouwen voor de Erasmusbrug.. vanaf dit punt begonnen mijn bovenbenen te verzuren. De brug ging prima, daarna weer wat sneller en gelukkig kon ik de pacers weer bij me houden. Maar de pijn in mijn benen werd alsmaar erger. Het gekke is dat ik dit gevoel ook tijdens mijn lange runs niet (bewust) heb meegemaakt. Normaal trekt het wel weg maar duidelijk liep ik nu in de verzuring en zou het niet beter meer worden. Besloten om pacers te volgen en uit te lopen, doel was immers 3:25. In tegenstelling tot de meesten kon ik wel genieten van het bos, voor mij voelt het wel als natuur (als Amsterdammer). Bij km 35 kwam kreeg ik een mentale boost van de support langs de kant en liep ik heel dicht bij de pacers. Ik hoorde ze praten dat het wel mooi zou zijn om bij de andere 3:20 pacers aan te sluiten. Mijn hoofd dacht, goed plan, laten we dat lekker zelf gaan proberen. Beetje aanzetten en met ~4:25 richting de voorste pacers gelopen. Net voordat ik er was (het verschil was zo'n 60 sec) schoten er 2 pijnscheuten door mijn rechter kuit. Ik schrok me dood en mentaal knapte er ook iets.

Ik ga het niet halen.
Als ik kramp krijg kom ik nooit meer op gang
Ga ik nu echt nog uitvallen
Waarom ren ik hoog in Z4?

Toen herinnerde ik mij een andere tip, van de oom van mijn vriendin. Als het niet gaat; vertraag maar stop niet, na een paar km gaat het vanzelf weer beter. Zo gezegd zo gedaan, pace laten zakken naar 4:52 (voelde als stilstaan) en zonder het echt door te hebben hadden mijn originele pacers me weer ingehaald. Toen kwam de kilometers lange erehaag en de adrenaline nam de overhand. Waar ik op km 39 tegen mezelf zei, "je doet dit toch voor jezelf" en "wat maakt die ene minuut nou uit" was ik er van overtuigd de pacers weer in te halen. Het voelde alsof ik vloog, uiteindelijk viel het wel mee met 4:30 en 4:20 maar die pacer kwam in zicht. Bij elke bocht dacht ik al op de Coolsingel te zijn, ik kon niet meer berekenen hoeveel meter ik nog moest maar de benen gingen op de automatische piloot. Daadwerkelijk op de Coolsingel de pacer ingehaald, bleek niet helemaal nodig te zijn met een prachtige eindtijd van 3:19:05.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-XsnyGjfDEYXyfqQ0kgOm6TDsnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nd4zOwKToQ4puSDErynVLOpK.jpg?f=fotoalbum_large

Members only: 40k
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Heeft toch zo zijn voordeel, niet weten waar je loopt.
Onderweg ook nog meerdere malen kleine steken in mijn zij, goed ademen en een beetje gas terug hielp me daar ook bij.
Na de finish kreeg ik het snel heel koud, gelukkig was mijn vriendin naar me toe gesprint met mijn kleding.

En vannacht niet echt kunnen slapen want mijn benen deden aan alle kanten pijn, ik loop nu als een opa en trappen zijn gemaakt door de (hardlopers) duivel. Een paar blaren overgehouden maar om eerlijk te zijn voelt alles nog verbazingwekkend soepel. Prachtige ervaring.. en nu... sub 3..?
Eerst maar eens mijn 5k 10k en HM PR verbreken!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +56 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:57
Zoals beloofd hierbij dan ook mijn verslag van de Rotterdam Marathon 2023. Dit is met name een verslag van de dag zelf, niet zozeer van de voorbereiding ernaartoe. Ik zal op een later moment nog een keer terugblikken op het afgelopen trainingsblok (dat ik zelf heb opgesteld) en de lessen die ik daaruit heb geleerd. :)

Goed, de dag van de marathon dus. Na een wat korte, maar redelijke nachtrust en een ontbijt met Brinta, banaan en koffie, stapte ik tegen half 8 op de trein richting Rotterdam. Even na achten kwam ik aan op Blaak, vanwaar het 10 minuutjes lopen was richting het WTC alwaar ik het startnummer kon ophalen. Groot voordeel was dat ik de hele procedure vorig jaar al een keer had meegemaakt en dus precies wist waar ik moest zijn. Vervolgens naar het Schouwburgplein en de kleedgelegenheid in De Doelen. Dat was nog wel even zoeken (vorig jaar geen gebruik van gemaakt), omdat je voor de ingang even om het gebouw heen moest lopen (dit was niet duidelijk aangegeven). In de drukke, maar aangenaam warme hal op m’n gemak de startnummers opgespeld en omgekleed. Tas afgegeven en met een oud vest aan en een bidonnetje in de hand rustig richting de start gewandeld. Daar was ik enigszins verrast hoe ver vooraan startvak 1C was en dat je echt een VIP-gedeelte in moest dat was afgesloten voor publiek. Voordeel was wel dat er daar ruimte was voor een snelle warming-up, zonder constant om alle mensen heen te hoeven slalommen.
In de warming-up kreeg ik trouwens opeens last van steken in m’n linker korte kuitbeenspier (?), het voelde als een soort pijnlijke elektrische tinteling bij iedere stap die ik zette. Is er iemand die deze sensatie herkent? Een paar weken geleden had ik dit voor het eerst gevoeld tijdens een snelle intervalsessie. Gek genoeg daarna tijdens het hardlopen geen last meer van gehad, maar tijdens het wandelen was het tot een kleine week geleden nog altijd (licht) aanwezig, maar ik dacht dat ik er in de taper vanaf was geraakt. Omdat ik het gevoel herkende en wist dat het normaal gesproken bij het hardlopen niet aanwezig was, maakte ik me niet al te veel zorgen.
Na de warming-up nog een gelletje genomen en een magnesium-shot, in de hoop dat dit kramp in het laatste deel van de race, zoals de vorige keer in Eindhoven, zou helpen voorkomen. Na een laatste nervositeits-plasje me in het startvak zelf begeven, waar na het kippenvel-moment met ‘You’ll never walk Alone’ de massa in beweging kwam, we waren los!

Het A-doel was simpel, zo lang mogelijk (en het liefst tot het einde) sub 4:00 km’s aftikken, voor een eindtijd onder de 2:50:00. Alleen daar was direct alweer die vreemde (zenuw?) pijn aan de linkerkant van m’n kuit. Het was de eerste paar kilometers aanwezig, maar niet echt belemmerend tijdens het lopen. Dus ik ben er maar gewoon voor gegaan, in de hoop dat het, net zoals in de trainingen, vanzelf weer zou wegtrekken. En dat deed het gelukkig, na 5km heb ik er niets meer van gevoeld.
De eerste 5km gingen in 19:42, 3:56 gemiddeld. Wellicht iets aan de snelle kant, maar wel een tempo waar ik veel op had getraind en waarvan ik het idee had dat het op een goede dag haalbaar zou moeten zijn om de volledige marathon-afstand vol te houden. De volgende 5k gingen in 19:48, 3:58 gemiddeld, precies op doeltempo. Ik liep in een fijne groep met voldoende ruimte om me vrij te bewegen (dat was vorig jaar wel anders in de 3:10 pace groep). De sfeer was fantastisch en de omstandigheden uitstekend. De dagen voor de race vreesde ik nog een beetje voor opklaringen met snel oplopende temperaturen, maar die vrees bleek ongegrond. Een graad of 9, een matig noordenwindje en bewolkt, nagenoeg perfect loopweer.
Ik liep op dat moment nog niet oncomfortabel hard, maar had toch wel al een beetje het gevoel dat het huidige tempo allemaal nét wat meer energie kostte dan eigenlijk zou moeten. Maar goed, het is altijd lastig om je uit een groepje te laten lossen waarin je net zo lekker mee aan het lopen bent. Dus dat heb ik (uiteraard) niet gedaan. :+ Tot het halve marathon punt ging het eigenlijk nog voortvarend, we kwamen door in 1:23:29 wat met een even split tot een 2:47 eindtijd zou leiden. Toen begon langzaam het gevoel te komen dat ik dit tempo niet nóg een halve marathon ging volhouden. Ik kreeg ook een reactie in m’n linker kuit, alsof ik af en toe dicht tegen een kramp aanzat; dit had me de vorige keer in Eindhoven de das omgedaan in de laatste 5 km. Vanaf km 25 ben ik dus noodgedwongen ietsje gaan vertragen. T/m km 30 lukte het nog om rond de 4:00 te blijven lopen, wat me in Eindhoven al niet meer lukte. Gelukkig verdwenen met het vertragen ook de krampneigingen.
Ik had marge opgebouwd, dus zelfs met redelijk wat verval zou een sub 2:50 nog haalbaar zijn. Maar vanaf km 31 t/m 41 ging zowat iedere km langzamer dan de vorige, met de langzaamste in 4:34. De fut ging er langzaam uit, zonder dat ik echt iets specifieks kon aanwijzen waaraan het lag. Ik had 5 gelletjes op, nog een cafeïne shotje genomen op 35km, naar mijn idee voldoende gedronken (bij vrijwel iedere drinkpost een paar slokken water en sportdrank). Op een gegeven moment was ik er zowel fysiek als mentaal wel klaar mee en werd het doel de wedstrijd op een enigszins acceptabel tempo uit te lopen. Er moesten wel hele gekke dingen gebeuren wilde ik mijn B-goal, een dik PR lopen, niet halen. Dus de laatste paar km heb ik niet meer maximaal gepusht, gelukkig geen kramp gekregen, en kwam ik uiteindelijk na 2:51:53 over de finish. De tijd vond ik niet eens zo heel belangrijk, ik was gewoon blij dat ik het had gehaald en wist dat ik zojuist een heel dik PR had gelopen! M’n optimistische A-goal had ik weliswaar niet gehaald, maar al gauw kwam de berusting en kon ik gewoon heel blij en trots zijn met m’n prestatie en verbetering van m’n PR met 7 minuten. *O*
Na de finish koelde ik trouwens echt snel af; het was jammer dat er geen warmtedekens aan iedereen werden uitgedeeld. Gelukkig werd er wel warme thee met suiker aangereikt, op dat moment een echte life-saver. _/-\o_

Al met al was het weer een geweldige ervaring, ondanks het afzien in de laatste 10km. Ik heb zo’n vermoeden dat Rotterdam voor mij een jaarlijks ritueel gaat worden. :+

Leuk feitje: vorig jaar plaatste ik twee dagen na de Marathon m’n allereerste post hier op het hardlopen-forum op Tweakers met m’n verslag van de Rotterdam Marathon 2022. Bizar hoeveel hardloopervaring- en progressie je in 1 jaar kunt maken; m’n eindtijd gisteren was uiteindelijk 17 minuten sneller dan een jaar geleden. :P
Het doel voor de volgende marathon blijft gewoon staan, ik wil heel graag die volledige marathon uitlopen onder de 4:00/km gemiddeld voor een sub 2:50 eindtijd.

Strava linkje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pADQ02uGQeTmWXuCGCIhf5KiIQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uHfMM0wHliMyWBcmuCF3gAeD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8GqKAGK9cCPgKIrMoEEb1eyn2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eUnTbiNmOnMebEKmrfDx6EN3.jpg?f=fotoalbum_large

Strava

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• Deninho85
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-08 20:28
Allereerst wat onwijs leuk en motiverend is het om al jullie verhalen hier te lezen!
Zelf loop ik nu iets meer dan 3 jaar hard en heb er inmiddels 3 marathons opzitten.

Dit jaar was mijn doel om voor het eerst een sub 3 neer te zetten na mijn 3:15 van vorig jaar. Door een blessure heb ik de weken voor de marathon helaas minder tempo en interval kunnen doen en vooral duurloopjes en niet te lang. Hierdoor stond ik gister toch wat onzeker aan de start. Vanaf kilometer één voelde alles perfect en heb tot kilometer 40 heel steady 4:08 per kilometer kunnen lopen. Laatste 2 kilometers kreeg ik het toch wel zwaar, maar uiteindelijk super blij met mijn 2:54:32.

Voor volgend jaar hoop ik er 5/10 minuten vanaf te lopen. Maar ik vraag me af welke impulsen geven jullie je training zodat je je zelf zo kan blijven verbeteren? Ik loop zelf bij een vereniging, maar ik merk daar wel dat je elke maand en elk jaar dezelfde omvang en trainingen voorbij komen. Ook omdat een grote groep voor 3:20 traint. Ik denk zelf dat variatie en grotere omvang van belang gaan zijn als ik me nog verder wil verbeteren. Ik was erg benieuwd hoe jullie dit doen en hoe groot hier de gemiddelde weekomvang is richting januari waar we weer gaan trainen voor een nieuwe marathon.
Mijn laatste vraag gaat over de Pacers. Ik heb gister 2 keer best even vast gezeten achter de Pacers van 3 uur. Zeker op Slinge is er geen voorbij komen aan. Hoe vroeg staan jullie in het vak zodat je voor de Pacers staat of is er nog een vak in een vak waar je toegang toe krijgt bij een bepaald gelopen tijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:48
@Slupor Netjes man, we liepen niet ver uit elkaar :)

@m0ridin Hoe kijk je terug op je beginnende griepje van vrijdag/zaterdag? Je klonk nog wat twijfelachtig in je berichten van toen. Toch die taper-onzekerheid? Heel knap gedaan!

@Deninho85 Bij mij hielp meer kilometers maken, meer op marathon tempo en toch wat leuke intervalsessies en sessies met tempo. Nu heb ik het ‘geluk’ dat ik, vergeleken met andere hardlopers van youtube/Reddit, eenzelfde marathontijd kan lopen met relatief minder kilometers. Dankzij je tijd van onder de 3 uur, kun je bij de volgende inschrijving in vak 1C starten. Eigenlijk is het vak 0C, want je start voor startwave 1. Zie verhaal van Slupor dat je via VIP ingang moet. Daarmee zit je voor het drukke wave 1 vak. Ik vond dat ideaal en weinig in hoeven halen, ik werd eerlijk gezegd meer ingehaald. Ik ben zelfs nog 10 minuten voor tijd het vak uitgegaan voor een laatste keer plassen en daarna het vak weer in. Genoeg ruimte en nooit hoeven dringen tijdens het lopen. Soms bij een drinkpost even rustig kijken of ik niet in de weg liep. Kon als ik wou zowel water als AA pakken, meerdere sponzen, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:48

polthemol

Moderator General Chat
Toppertje schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:21:
Al met al eigenlijk gewoon super tevreden, tweede marathon, veel geleerd, ongeveer 55 minuten van mijn vorige marathon tijd af, en dit was gewoon het maximale voor deze dag.
marathon numero 3 zou dan toch wel royaal onder de olympisch limiet moeten lukken met deze sprongen :+

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:13
@Slickk Ik denk dat het wel echt een klein beetje verkoudheid was, van de vorige marathon kon ik me ook herinneren dat ik de dag ervoor een wat drukkend/onrustig gevoel had maar dat lag (denk ik) meer aan het stapelen vd koolhydraten...

Deze keer voelde ik dat ook wel, de taper zelf was helemaal prima en daar maakte ik me totaal niet druk om. Voelde me over het algemeen heel fit en klaar, hoewel de loopjes zlef de laatste week ook niet lekker voelden met een te hoge hartslag en geen topfit gevoel.

Maar had ook wat last van mijn keel, iets lastiger ademhalen, etc. Maar zaterdagavond/zondagochtend zelf voelde het beter, niet 100% top nog steeds, maar zeker ook niet belemmerend en absoluut beter dan de dagen ervoor. Heb gewoon geluk gehad dat het niet doorzette en het bij een beetje zeuren bleef en net op tijd genoeg herstelde.

Zelfde met de onderkant van mijn voet, ook daar het geluk gehad dat het wegtrok ipv echt doorzette (vandaag wel last van trouwens, maar even zien hoe dat zich deze week ontwikkelt en anders maar even langs de fysio) want ook dat voelde 50/50, ook tijdens de marathon zelf de eerste helft.

Wat dat betreft, je kunt een hoop voorbereiden en goed doen maar je moet ook maar net geluk hebben. Met dit soort dingen, maar ook met het weer. Met de wind van eerder afgelopen week, zoek het maar uit met je plannen. Of als het keihard had geregend, of super zonnig was...

Alles moet goed samenkomen en gelukkig kwam het in mijn geval allemaal net goed genoeg samen.

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• BiLLie-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-09 10:34
Afgelopen zondag was het dan zo ver; de marathon in Enschede!

Waar de laatste weken aan het vertrouwen is gebouwd en ik heel braaf het schema van de trainer heb gevolgd waren de laatste dagen voor de marathon toch wel 'slopend'. Kan ik het volhouden, zal ik niet toch wat sneller of toch wat langzamer starten, zal ik ... niks aan die laatste dagen waar je alleen maar kunt afwachten tot het startschot :+

Afgelopen week wat extra gegeten en genoeg gedronken iedere dag, met als kers op de taart (volgens de kids) pannenkoeken op zaterdag :) . Na een redelijke nacht ben ik op tijd vertrokken naar Enschede en stond ik om 8:20 al geparkeerd in de parkeergarage. Nog even op het gemak rondlopen, heel rustig wat loslopen en wachten op het startschot.
Mijn voornemen was om te starten op een eindtijd tussen 3:35 en 3:40 en zo heb ik de eerste kilometers ook gelopen. Daarna lukte het me niet om dat tempo te houden, het voelde te 'langzaam', en ben ik op ongeveer 12 km/h gaan lopen. Dat voelde comfortabel! Heerlijk de route gelopen, bij de splitsing tussen de halve en hele marathon lopers werd het iets rustiger en kon ik het tempo lekker vasthouden. Bij iedere drank / verversingspost ben ik wel 5-10 seconden gaan wandelen om in ieder geval te kunnen drinken. Het tempo oppakken ging gelukkig verrassend goed.
Voorbij de campus, over de brug naar het buitengebied achter de Grolsch Veste, wanneer komt nou de 'man met de hamer'.. ? De kilometers bleven komen op ~5:00/km. Dit ging zo door tot 37 km, waar ik voelde dat ik moest plassen (toch te veel gedronken :o ). Niet te lang tegen zitten houden en op 38 km de berm in geschoten, plas(je) gedaan en weer door! Het was wel lastig vanaf dat moment het tempo weer op te pakken, km 39 en 40 gingen in ~5:15. Toen door de stad en kwam ik terecht tussen de 5km lopers die hun prestatie aan het leveren waren :( . Helaas ging dat veelal gezellig keuvelend en werd het slalommen tussen de trage lopers. Kilometer 41 en 42 gingen daardoor nog een tikje langzamer. De laatste paar 100 meter heb ik gelukkig nog wel een 'sprint' kunnen inzetten en ben ik voor mijn gevoel goed gefinisht. 3:33:35 netto eindtijd en het doel dus ruim gehaald, ik ben tevreden!

Het beste gevoel vond ik wel het moment op een kilometer of 39-40 waarop je al 'weet' dat je het doel gaat halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:58

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Arjan90 schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:35:
@Fraggert een pees langs het bot van mijn enkel, aan de binnenkant. Kennelijk erg betrokken bij stabiliseren van mijn enkel, want hardlopen kan niet meer. Was niet weer op het punt dat ik wedstrijden zou gaan lopen om tempohardheid op te bouwen. Die plannen kunnen de prullenbak in :+
ouch, nou ja, hopen op een spoedig herstel en dat het maar een eenmalig iets mag blijken. :)

ben je er mee naar arts/fysio geweest of ben je inmiddels ervaringsdeskundig genoeg om je eigen conclusies aan je kwetsuur te verbinden. Serieuze vraag overigens; geen waardeoordeel, ik heb ook niemand verder geraapleegd behalve de interwebs en besloten dat met een paar weken over zou moeten zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Fraggert op 18-04-2023 12:09 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-09 07:02

Rudedadude

Maybe we were born to run

Deninho85 schreef op maandag 17 april 2023 @ 23:50:
Allereerst wat onwijs leuk en motiverend is het om al jullie verhalen hier te lezen!
Zelf loop ik nu iets meer dan 3 jaar hard en heb er inmiddels 3 marathons opzitten.

Dit jaar was mijn doel om voor het eerst een sub 3 neer te zetten na mijn 3:15 van vorig jaar. Door een blessure heb ik de weken voor de marathon helaas minder tempo en interval kunnen doen en vooral duurloopjes en niet te lang. Hierdoor stond ik gister toch wat onzeker aan de start. Vanaf kilometer één voelde alles perfect en heb tot kilometer 40 heel steady 4:08 per kilometer kunnen lopen. Laatste 2 kilometers kreeg ik het toch wel zwaar, maar uiteindelijk super blij met mijn 2:54:32.
Ha, dan was ik zeker 5 seconden sneller ;) Maar zoals gezegd, je hebt je nu verzekerd van 3 jaar mogen starten in startvak C (heb je alleen niets aan wanneer je, zoals in mijn geval altijd last minute ergens een startbewijs overneemt). Maar de pacers van 3 uur was ik aan het begin van de Laan op zuid al voorbij, dus het is ook een kwestie van assertief je zoveel als fatsoenlijk mogelijk een weg naar voren banen in een startvak.
Het was dit jaar trouwens wel erg druk. Ik ben nummer 876 geworden. Ik was nummer 567 in 2019 met een tijd van 2:59 en 667 in 2018 met een tijd van 3:03. En zelfs nummer 330 bij de 40ste editie terwijl ik toen 'maar' 30 seconden sneller liep dan afgelopen zondag. Oftewel: erg druk dit jaar en dat viel me onderweg (en in de weg naar het startvak) ook al op. Had waarschijnlijk met het NK te maken denk ik dan maar.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-09 12:44
Rudedadude schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:10:
[...]

Ha, dan was ik zeker 5 seconden sneller ;) Maar zoals gezegd, je hebt je nu verzekerd van 3 jaar mogen starten in startvak C (heb je alleen niets aan wanneer je, zoals in mijn geval altijd last minute ergens een startbewijs overneemt). Maar de pacers van 3 uur was ik aan het begin van de Laan op zuid al voorbij, dus het is ook een kwestie van assertief je zoveel als fatsoenlijk mogelijk een weg naar voren banen in een startvak.
Het was dit jaar trouwens wel erg druk. Ik ben nummer 876 geworden. Ik was nummer 567 in 2019 met een tijd van 2:59 en 667 in 2018 met een tijd van 3:03. En zelfs nummer 330 bij de 40ste editie terwijl ik toen 'maar' 30 seconden sneller liep dan afgelopen zondag. Oftewel: erg druk dit jaar en dat viel me onderweg (en in de weg naar het startvak) ook al op. Had waarschijnlijk met het NK te maken denk ik dan maar.
Het was inderdaad enorm druk. Ik kon me net een paar minuten voor het startschot wave 1 in wurmen en de eerste 10 kilometer was het best wel vervelend lopen omdat er soms geen doorkomen aan was. De pacers van 3:10 inhalen die waarschijnlijk een stukje eerder waren gestart was best een hele opgave omdat die de hele weg liepen te blokkeren, dus maar in het gras er langs....

En ook in de tijden zag je dat inderdaad goed terug. Ik was nu 1800 nog wat terwijl ik met mijn tijd in voorgaande jaren wel 500-600 plekken hoger zou zijn geëindigd.

Aan de andere kant wel lekker om bijna de hele weg alleen maar mensen in te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Rudedadude Viel me ook al op idd, 17000 deelnemers aan de marathon dit jaar... vergeleken met richting de 11000 vorig jaar (en 14000 in '18/'19).

NK zou kunnen, misschien ook het feit dat het blijkbaar de 42e editie was? (42e editite van een marathon is ook wel leuk natuurlijk).

Vond het vooral in het begin druk en dan startte ik nog redelijk vooraan ook... Maar ja, dat was in Amsterdam in 21 ook het geval en eigenlijk zal dat overal wel een beetje zijn vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:47

Dazzler2120

FP ProMod
Ai... Da's wel heel erg zonde. Heeft zij nog andere wedstrijden op de planning staan om haar doel te behalen?

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000

Sherlock

No Shit

Tja, als je dat zo leest dan weet je van tevoren al dat er geen startbewijs te verdienen is. Wel vreemd dat dat niet algemeen bekend was dan.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 22:32
Sherlock schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:39:
[...]

Tja, als je dat zo leest dan weet je van tevoren al dat er geen startbewijs te verdienen is. Wel vreemd dat dat niet algemeen bekend was dan.
Het is slechts de 127ste keer dat die marathon gelopen word... Dus ze hadden wel wat jaartjes om dit te bedenken.......

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
Doel van in Boston was toch niet per se die Olympische limiet? Dit is ook wel algemeen bekend, maar blijkbaar bij de Atletiekunie niet. Bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
Slickk schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:53:
[...]

Doel van in Boston was toch niet per se die Olympische limiet? Dit is ook wel algemeen bekend, maar blijkbaar bij de Atletiekunie niet. Bijzonder.
De Atletiekunie zegt het hier zelf: https://www.nu.nl/sport-o...iet-zeker-van-spelen.html

Heel bijzonder inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-08 17:02
Ik heb mijn tijden in Strava en de logging van Rotterdam/MyLaps er nog eens bijgepakt. Kan iemand verklaren waarom er zo'n dip zit in de 21.1 km ten opzichte van de 20km? In de splitchart die ze er onder hebben staan zie ik bij mezelf maar ook gemiddelde een dip, die daarna weer rechtgetrokken wordt.

In de overige data zie ik dat m'n hartslag vlak voor de 21km ook ineens lager is, alsof die bocht heel traag was?

Het is natuurlijk wat vertekend omdat dit ineens het verschil in 1.1 km is, waardoor je sneller een verschil ziet, maar ik kan me dit niet meer herinneren. Sowieso moet ik bekennen dat ik achteraf niet meer zoveel weet van hoe het onderweg ging, waar het zwaar was en waar het nog lekker ging. Ik kan me alleen herinneren dat ik bij 20km zo'n beetje het gevoel had dat ik lekker bezig was en eigenlijk nog nauwelijks vermoeidheid of klachten had. Dat is iets wat ik bewust heb opgeslagen, de rest is als 'n waas voorbij gegaan. ik heb De Kuip niet eens gezien bijvoorbeeld 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
  • Laatst online: 01-09 12:44
born2tweak schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:47:
Ik heb mijn tijden in Strava en de logging van Rotterdam/MyLaps er nog eens bijgepakt. Kan iemand verklaren waarom er zo'n dip zit in de 21.1 km ten opzichte van de 20km? In de splitchart die ze er onder hebben staan zie ik bij mezelf maar ook gemiddelde een dip, die daarna weer rechtgetrokken wordt.

In de overige data zie ik dat m'n hartslag vlak voor de 21km ook ineens lager is, alsof die bocht heel traag was?

Het is natuurlijk wat vertekend omdat dit ineens het verschil in 1.1 km is, waardoor je sneller een verschil ziet, maar ik kan me dit niet meer herinneren. Sowieso moet ik bekennen dat ik achteraf niet meer zoveel weet van hoe het onderweg ging, waar het zwaar was en waar het nog lekker ging. Ik kan me alleen herinneren dat ik bij 20km zo'n beetje het gevoel had dat ik lekker bezig was en eigenlijk nog nauwelijks vermoeidheid of klachten had. Dat is iets wat ik bewust heb opgeslagen, de rest is als 'n waas voorbij gegaan. ik heb De Kuip niet eens gezien bijvoorbeeld 8)7
Denk gewoon een "langzame" kilometer. Dit is ook maar een split van 1.1 km tov splits van 5 kilometer daarvoor, dus als dat net een mindere kilometer was valt dat natuurlijk wel gelijk op. Zeker als je bij Strava hetzelfde ziet was je waarschijnlijk gewoon een beetje in slaap gesukkeld daar op de dorpsweg :P

[ Voor 4% gewijzigd door influenza op 18-04-2023 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20-09 21:12
Even een hersenspinsel in de groep gooien. Tijd voor nieuwe schoenen ...

Normaal koop ik deze altijd bij de lokale sportwinkel met het nodige advies (momenteel al jaren Brooks Glycerin).
Toen ik begon met lopen (enkele jaren terug) kreeg ik last aan de onderzijde van mijn voorvoet nadat ik meer dan 7-8km gelopen had. Daarom ben ik langs gegaan bij een orthopedist en die gaf mij steunzolen voor in mijn loopschoenen.
Dit hielp erg goed waardoor ik de afstand kon blijven opbouwen, tot het lopen van een marathon (zoals hier ook al eerder beschreven). De dagen na de marathon had ik wel opnieuw dezelfde pijn (onderzijde van mijn voorvoet), gelukkig gaat dit na een 2-tal dagen vanzelf terug over. Als ik gewoon wandel heb ik nergens last van en gebruik dus enkel steunzolen als ik loop.
De mensen bij mijn lokale sportwinkel vonden dit zeer raar en vermoeden dat ik, na een loopanalyse, misschien wel zonder die steunzolen zou kunnen. Aangepaste looptechniek na de verschillende jaren training zou ervoor kunnen zorgen dat ik mijn techniek wat aangepast heb en dus geen last meer zou hebben.

Wat is jullie mening hierover? Omdat de marathontraining nu afgelopen is (marathon van Gent) lijkt het mij het ideale moment om eens na te gaan wat er mogelijk is. Eventueel nieuw type schoenen? Five fingers? Ik las dat er hier verschillende lopers zijn die soms/altijd op barefoot schoenen lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@born2tweak Zie hier ook wel een 'dipje' rond dat punt, maar vrij minimaal (15.6 naar 15.3/15.4km/u ofzo).

Rond dat punt maak je zo te zien een bocht weer richting noorden, misschien daar wind tegen? Net iets stijgend/daarvoor iets dalend? Dat soort zaken...

Als ik naar rondetijden kijk zie ik daarvoor 3:50-3:51 en daarna 3:53-3:54... Is niet veel voor nodig om bij dezelfde gevoelde inspanning iets minder hard te lopen ;)

[ Voor 24% gewijzigd door m0ridin op 18-04-2023 15:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 13:43

uFx

Tibs schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:55:
Wat is jullie mening hierover? Omdat de marathontraining nu afgelopen is (marathon van Gent) lijkt het mij het ideale moment om eens na te gaan wat er mogelijk is. Eventueel nieuw type schoenen? Five fingers? Ik las dat er hier verschillende lopers zijn die soms/altijd op barefoot schoenen lopen?
Ik zou eerlijk gezegd altijd neigen naar het advies van een orthopedist of podotherapeut dan van een schoenenwinkel :P

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
uFx schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:02:
[...]

Ik zou eerlijk gezegd altijd neigen naar het advies van een orthopedist of podotherapeut dan van een schoenenwinkel :P
Is wel een gespecialiseerde schoen/sportwinkel met een completen voetanalyse. Dus niet zomaar een schoenenwinkel O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burns
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:30
born2tweak schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:47:
Ik heb dezelfde dip. Er is een drinkplaats na elke 20 km, waarvan ik gebruik heb gemaakt. Ik dacht zelf dat het daar mee te maken had dat dan grote invloed heeft door de korte afstand sinds de vorige meting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• born2tweak
ja, zal de drinkplaats en de bocht dan samen wel zijn geweest. Dan zie je 10 seconden in 1 km natuurlijk wel snel terug. Ik kreeg er ook in de App wat vragen over, omdat toeschouwers dachten dat ik aan het inzakken was. Maar dat is dus te verklaren gelukkig. @influenza @m0ridin @Burns bedankt voor het meedenken.

Je moet toch iets doen na de marathon als je nog niet mag hardlopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
Zouden binnen/buitenbochtjes ook uit kunnen maken? Er waren rotonde's waar je de long-way-round kon hebben, dat kan misschien net genoeg verschil in zo'n grafiek maken waar de waardes al vrij vlak bij elkaar liggen. (Op garmin op de kaart als je een route heel erg consistent in tempo loopt, geeft ie veel blauw/rood terwijl je bijna geen verschil in tempo hebt, terwijl als je een grote dip (of piek) hebt dat alles vrijwel dezelfde kleur is)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Burns schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:27:
[...]

Ik heb dezelfde dip. Er is een drinkplaats na elke 20 km, waarvan ik gebruik heb gemaakt. Ik dacht zelf dat het daar mee te maken had dat dan grote invloed heeft door de korte afstand sinds de vorige meeting.
Goed punt, stond idd een drinkpunt in die bocht... Heb zelf elk drinkpunt wat genomen dus dat verklaart een hoop. Totaal niet aan gedacht :)

[ Voor 54% gewijzigd door m0ridin op 18-04-2023 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

Normaal koop ik deze altijd bij de lokale sportwinkel met het nodige advies (momenteel al jaren Brooks Glycerin).
Toen ik begon met lopen (enkele jaren terug) kreeg ik last aan de onderzijde van mijn voorvoet nadat ik meer dan 7-8km gelopen had. Daarom ben ik langs gegaan bij een orthopedist en die gaf mij steunzolen voor in mijn loopschoenen.
Dit hielp erg goed waardoor ik de afstand kon blijven opbouwen, tot het lopen van een marathon (zoals hier ook al eerder beschreven). De dagen na de marathon had ik wel opnieuw dezelfde pijn (onderzijde van mijn voorvoet), gelukkig gaat dit na een 2-tal dagen vanzelf terug over. Als ik gewoon wandel heb ik nergens last van en gebruik dus enkel steunzolen als ik loop.
De mensen bij mijn lokale sportwinkel vonden dit zeer raar en vermoeden dat ik, na een loopanalyse, misschien wel zonder die steunzolen zou kunnen. Aangepaste looptechniek na de verschillende jaren training zou ervoor kunnen zorgen dat ik mijn techniek wat aangepast heb en dus geen last meer zou hebben.

Ik loop op FiveFingers, tenzij het heel nat is, dan heb ik Vivobarefoot Primus Trail schoenen. Hoewel ik het zelf heel prettig vind (vooral de FiveFingers) zou ik niet aanraden om daar zomaar op te gaan lopen, vergt wel wat gewenning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Laatst online: 20:41
@Fraggert eerst zelf twee weken aangekeken, met rust herstelde het onvoldoende, dus toen fysio even bijgeschakeld :)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• KevinK92
  • Laatst online: 21-09 18:10
Zo, de eerste twee loopjes zitten er weer op na Rotterdam. En eerlijk is eerlijk: het valt me absoluut niet tegen.

Gisteren 1.8km op een zo laag mogelijke intensiteit gedaan. De benen waren nog erg stram en heel soepel ging het dus niet, maar na ongeveer 8 minuten leek het toch wat soepeler te worden en wat makkelijker te gaan.
Zojuist 2.5km afgelegd met een tempo dat al weer richting het normale duurlooptempo kruipt. Vanochtend waren m'n benen nog wel heel stram, maar dat is in de loop van de dag met de nodige beweging beter geworden. Toen ik net begon ging het eigenlijk al beter dan gisteren na een kilometer en kon ik redelijk steady blijven lopen. Ik moet het niet langer dan een kwartier gaan doen, maar de goede weg lijkt al weer ingeslagen te zijn :)

En het belangrijkste: De streak loopt nog :D *O* *O*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• smazo
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-08 19:07
Tibs schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:20:
[...]

De mensen bij mijn lokale sportwinkel vonden dit zeer raar en vermoeden dat ik, na een loopanalyse, misschien wel zonder die steunzolen zou kunnen

Is wel een gespecialiseerde schoen/sportwinkel met een completen voetanalyse. Dus niet zomaar een schoenenwinkel O-)
De meeste medewerkers van de hardloopzaken met "voetenanalyse" kijken vooral naar of je voet naar binnen of buiten zakt bij het lopen(pronatie/antipronatie/ neutraal je kent het wel). En raden je adhv die gevens een schoen aan die daarbij zou passen volgens de schoenenfabrikanten. Deze manier van schoenen aanraden is echter nooit bewezen en de concensus is tegenwoordig dat een schoen vooral goed moet aanvoelen bij het lopen.

Dat gezegd hebbende; ik (hard) loop al 7 jaar(1x nieuwe laten aanmeten) alleen maar met orthopedische steunzolen. Dus in mijn normale schoenen en hardloopschoenen. Ik heb deze toendertijd genomen na een gebroken enkel waar ik last van bleef hebben. Ik loop wel eens een training zonder zolen om toch een beetje te "oefenen" maar ik merk na de training meteen dat ik dat niet moet doen. Dus als je wil kan je zeker eens een keer wat anders proberen en vertelt je lichaam vanzelf of dat wel of geen goed idee is:) Meestal als je schoenen direct bij de fabrikant koopt kan je zonder vragen binnen 100km de schoenen weer terug doen.

Also, respect naar iedereen die afgelopen weekend allemaal een wereldprestatie neergezet hebben. _/-\o_ Ik loop vooral voor mijn fysieke en mentale plezier maar na al die verhalen begint het toch een beetje te kriebelen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WhiteHwk
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:08
BiLLie- schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:15:
Afgelopen zondag was het dan zo ver; de marathon in Enschede!

Waar de laatste weken aan het vertrouwen is gebouwd en ik heel braaf het schema van de trainer heb gevolgd waren de laatste dagen voor de marathon toch wel 'slopend'. Kan ik het volhouden, zal ik niet toch wat sneller of toch wat langzamer starten, zal ik ... niks aan die laatste dagen waar je alleen maar kunt afwachten tot het startschot :+

Afgelopen week wat extra gegeten en genoeg gedronken iedere dag, met als kers op de taart (volgens de kids) pannenkoeken op zaterdag :) . Na een redelijke nacht ben ik op tijd vertrokken naar Enschede en stond ik om 8:20 al geparkeerd in de parkeergarage. Nog even op het gemak rondlopen, heel rustig wat loslopen en wachten op het startschot.
Mijn voornemen was om te starten op een eindtijd tussen 3:35 en 3:40 en zo heb ik de eerste kilometers ook gelopen. Daarna lukte het me niet om dat tempo te houden, het voelde te 'langzaam', en ben ik op ongeveer 12 km/h gaan lopen. Dat voelde comfortabel! Heerlijk de route gelopen, bij de splitsing tussen de halve en hele marathon lopers werd het iets rustiger en kon ik het tempo lekker vasthouden. Bij iedere drank / verversingspost ben ik wel 5-10 seconden gaan wandelen om in ieder geval te kunnen drinken. Het tempo oppakken ging gelukkig verrassend goed.
Voorbij de campus, over de brug naar het buitengebied achter de Grolsch Veste, wanneer komt nou de 'man met de hamer'.. ? De kilometers bleven komen op ~5:00/km. Dit ging zo door tot 37 km, waar ik voelde dat ik moest plassen (toch te veel gedronken :o ). Niet te lang tegen zitten houden en op 38 km de berm in geschoten, plas(je) gedaan en weer door! Het was wel lastig vanaf dat moment het tempo weer op te pakken, km 39 en 40 gingen in ~5:15. Toen door de stad en kwam ik terecht tussen de 5km lopers die hun prestatie aan het leveren waren :( . Helaas ging dat veelal gezellig keuvelend en werd het slalommen tussen de trage lopers. Kilometer 41 en 42 gingen daardoor nog een tikje langzamer. De laatste paar 100 meter heb ik gelukkig nog wel een 'sprint' kunnen inzetten en ben ik voor mijn gevoel goed gefinisht. 3:33:35 netto eindtijd en het doel dus ruim gehaald, ik ben tevreden!

Het beste gevoel vond ik wel het moment op een kilometer of 39-40 waarop je al 'weet' dat je het doel gaat halen :)
Stoer zeg ik deed erook aan mee ! Deed de 5 kilometer in 42 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:20
Tibs schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:20:
[...]

Blijft een schoenenwinkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Keiichi schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:35:
Zouden binnen/buitenbochtjes ook uit kunnen maken? Er waren rotonde's waar je de long-way-round kon hebben, dat kan misschien net genoeg verschil in zo'n grafiek maken waar de waardes al vrij vlak bij elkaar liggen. (Op garmin op de kaart als je een route heel erg consistent in tempo loopt, geeft ie veel blauw/rood terwijl je bijna geen verschil in tempo hebt, terwijl als je een grote dip (of piek) hebt dat alles vrijwel dezelfde kleur is)
Was bij mij ook zo vorig jaar, een tempodip tussen 20 en 21,1 km. Ik denk ofwel klopt de afstand niet perfect ofwel is het het effect van de bevoorrading dat veel minder uitgemiddeld wordt over 1,1 km dan over 5 km.
Was mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infinchible
  • Laatst online: 00:23

Infinchible

Woef!

Zijn er hier naast de marathon ook nog mensen die 'druk' zijn met segmentjes op Strava? :P

Moet zeggen dat ik daar ook echt van kan genieten, gewoon wat leuke segmentjes in de buurt opzoeken en daar dan á la fartlektraining op te gaan knallen. Zo heb ik al behoorlijk wat segmentjes op mijn naam staan onderhand, op dit moment 101 *O* .

Zo heb ik ook al wat andere lopers leren kennen sinds ik in Zutphen kwam te wonen 2 jaar geleden, dus dat is een leuke bijkomstigheid. Kan je een beetje sparren met elkaar enzo, soms eens samen lopen.

Hoop binnenkort ook eens mee te lopen met de Atletiekvereniging hier in Zutphen, eens kijken of ik me daar bij kan aansluiten. Lijkt me toch wel een keer goed, tot nu toe altijd voor mezelf getraind, maar denk dat een AV je toch wel kan helpen. Vooral als ik volgend jaar dan ook nog eens een marathon wil gaan lopen. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09 15:12
Infinchible schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 23:30:
Zijn er hier naast de marathon ook nog mensen die 'druk' zijn met segmentjes op Strava? :P
Heb er wel een paar op mijn naam staan, maar ben er ook genoeg kwijt geraakt aan de jongere garde . Tijdens het begin van corona was er wel een aantal bekende lopers die ik of van atletiekvereniging ken, of ken van de lokale klassementen op Strava een specifiek segment constant aan het verbeteren waren. Record was 2 uur dat ik de KOM had :D

Soms gebruik ik zo'n segment als interval, maar kan ook prima mee leven als ik niet het verbeter of compleet negeer. Het is wel grappig als je ergens in Zuid-Frankrijk op een bospadje een KOM heb staan en pas 5 3 jaar later verbeterd wordt... Nu ga ik dit jaar weer naar dat dorp op vakantie, dus dat wordt weer even aan de bak :D
Strava or it didn't happen :) Maar goed, volgens mij wel vaker verhalen gelezen over dat er op verschillende manieren vals gespeeld wordt. Tweelingbroer of zus die halverwege een stuk van de marathon loopt. Kan mij nog wel herinneren dat bij de Rotterdam Marathon er gerust mensen meer dan de helft skippen om gewoon doodleuk de Coolsingel op te lopen. Of alleen de eerste 600m en de laatste 600m en de rest in de kroeg zitten :)

En zelfs op dorpsloopjes van 5k heb ik al genoeg mensen.. opeens zien instappen bij de 4 km en dan fluitend over de finish lopen. De mooiste blijft nog wel deze vent (hoewel niet echt valsspelen). Die had een hele collectie met startnummers opgebouwd. Voor de start, keek hij in zijn collectie of nummering en de sponsoring klopte en ging dan gewoon het startvak in staan. Liep dan gratis zijn rondje en vervolgens zat de jury weer met een vraagstuk, hoe kan het zijn dat er twee startnummers 151 gefinisht zijn :D

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 17:28
PB1983 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:52:
[...]
Soms gebruik ik zo'n segment als interval, maar kan ook prima mee leven als ik niet het verbeter of compleet negeer. Het is wel grappig als je ergens in Zuid-Frankrijk op een bospadje een KOM heb staan en pas 5 jaar later verbeterd wordt... Nu ga ik dit jaar weer naar dat dorp op vakantie, dus dat wordt weer even aan de bak :D
Ik had in de Vogezen een segment aangemaakt van een hillclimb vanaf de camping waar we zaten. Heeft een hele tijd op mijn naam gestaan totdat een andere Nederlander 'm van me afpakte :)F

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KevinK92
TheOmen schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:03:
[...]

Ik had in de Vogezen een segment aangemaakt van een hillclimb vanaf de camping waar we zaten. Heeft een hele tijd op mijn naam gestaan totdat een andere Nederlander 'm van me afpakte :)F
Zo had ik ooit een segmentje (dat al bestond) buiten de camping gepakt en dacht; daar zal een of andere Fransoos wel gauw een verbetering op zetten. Duurde best lang, maar ik kreeg toch dat mailtje. Ik even kijken: blijkt het een clubgenoot te zijn die m'n segment afpakte _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdbeld
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:52

Vorig jaar veel getraind, ook richting marathon en ook wat last aan mijn voet ontwikkelt (gevoelige onderkant en voetboog). Ben terecht gekomen bij een fysio die handelt vanuit de barefoot filosofie. Vanuit die filosofie mankeert er een hoop aan ons schoeisel (zowel reguliere als sportschoenen):
- Verhoogde hak en tenen, onnatuurlijk de voet staat natuurlijk plat
- Ondersteuning in de voetboog, maakt je voet lui (immers deze hoeft niet meer te veren) en haalt de flexibiliteit eruit
- Smalle toebox, de meeste schoenen zijn erg krap bij de tenen waardoor onze tenen naar binnen gevormd worden wederom onnatuurlijk

Vanuit die filosofie zouden barefoot schoenen dus uitkomst kunnen bieden, je voet heeft immers alle ruimte. Hardlopen op een dergelijke schoen zal je wel voorzichtig op moeten bouwen.

Zelf probeer ik nu los van hardlopen zoveel mogelijk op blote voeten te lopen, daarnaast heb ik ook oefeningen om de voet(boog) te trainen / sterker te maken.

Andere tip is om met een tennisbal en of stuiterbal te rollen onder je voet na het hardlopen. Goed voor de flexibiliteit en doorstroming van de voet.

Hardlopen doe ik overigens nog wel op mijn nike's maar deze veter ik niet meer retestrak, waar ik voorheen met intervallen mijn hele voet insnoerde...

[ Voor 3% gewijzigd door Mvdbeld op 19-04-2023 11:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Mvdbeld schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:58:
[...]Vanuit die filosofie zouden barefoot schoenen dus uitkomst kunnen bieden, je voet heeft immers alle ruimte. Hardlopen op een dergelijke schoen zal je wel voorzicht op moeten bouwen.
Volgens anderen zijn er voor hardlopers amper of geen voordelen om barefoot te lopen, er zijn volgens meta-onderzoek ook nadelen .
https://www.psychfysio.nl...barefoot-lopen-hardlopen/
Zelf probeer ik nu los van hardlopen zoveel mogelijk op blote voeten te lopen, daarnaast heb ik ook oefeningen om de voet(boog) te trainen / sterker te maken.
Als je met schoenen veel reactieve loopscholing doet, dat lijkt me een prima alternatief. Hoe je het wendt of keert er zijn ook de nodige risico's aan barefoot o.a. verwondingen. Ook overbelasting (oa pezen) ligt meer op de loer als je onvoldoende erop traint.
Andere tip is om met een tennisbal en of stuiterbal te rollen onder je voet na het hardlopen.
Dat kan iedereen doen, ook niet-barefoot lopers, heb ik ook een tijd gedaan.
Voor alle duidelijkheid omdat het hier in 1 adem genoemd wordt: Heeft dus helemaal niks met het barefoot lopen zelf te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:58

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ik ben absoluut geen ervaringsdeskundige met zooltjes of een rondje bij een podo et cetera maar ik vroeg me wel even af (dat mis ik in je verhaal) hoe regelmatig jij zooltjes wisselt.

loop je nog steeds op die zolen? of koop je elke 6 maanden nieuwe?

verder eens met het oordeel dat de loopanalyse van een schoenenwinkel op zich wel zijn waarde heeft.

Sommige lopers hebben geen benul of ze wel of niet supineren/proneren of dat er wat anders gewoon ff niet lekker zit.

Of dat je als zware loper net ff wat meer demping zou moeten pakken dan het bantamgewicht dat komt schoenen passen.

Wat dat betreft hecht ik echt wel waarde aan de kennis en kunde van een hardloopzaak.

Maar zodra het op echt kwetsuren/blessures/ect aan komt dan zou ik inderdaad toch even in de hoek van de specialisten blijven.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Docslik
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:33
Respect aan alle lopers afgelopen weekend! Het is geweldig om te lezen over het marathongeweld van Rotterdam en Enschede! Ontzettend mooie resultaten neer gezet.

Zelf liep ik de 10.5km in Rotterdam in 44.11. Het doel was oorspronkelijk 42:00 (pace van 4:00), maar ik wist eigenlijk al dat dit te strak was. Pace van 4:11 bleek toch echt m'n 10k tempo te zijn. Na de eerste teleurstelling, toch zeker heel tevreden mee!

Gezien de verbetering t.o.v. vorig jaar, moeten die 12 seconde er nog wel af kunnen. Desnoods met een nieuw paar schoenen met plaat :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VcxX40F-aMqSo-QY-pKq4R1b15w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1eIU3wFgD9DOiKAPRlpw812f.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard na het lopen even onder de douche gesprongen en vrienden aangemoedigd op de hele! En ik moet zeggen, de kriebel is daar. Ik kijk daarom naar een najaarsmarathon (vermoedelijk Amsterdam), maar merk aanmezelf dat ik niet zó enthousiast ben over Amsterdam t.o.v. van #demooiste.... Enfin! We gaan er nog even over nadenken en langzamerhand de kilometrage opbouwen!

Nogmaals respect voor de prachtige verhalen!

[ Voor 23% gewijzigd door Docslik op 19-04-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Even inpikken op de reacties op het barefoot lopen.

@Fraggert Ik wissel mijn zooltjes inderdaad regelmatig. Nadeel aan lopen met zolen is blijkbaar dat mijn schoenen zelf ook sneller slijten. Hiermee bedoel ik dat ze sneller hun stijfheid en demping verliezen omdat ze meer moeten 'werken' door de zolen.

Ik lees ook dat het barefoot lopen een goeie training is om te integreren in je normale hardloopschema. Dus bijvoorbeeld wekelijks een korte training doen op barefoot schoenen omdat daar je techniek vanzelf beter zal worden en dit dan doortrekken naar je normale schoenen. Hier waren op het forum enkele lopers die dit zo deden las ik?

Ik ga dit weekend of volgend weekend eens langs de hardloopshop om te gaan luisteren. De vrouw heeft nieuwe schoenen nodig dus dan moeten we er toch heen.

Acties:
  • +43 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-09 15:15
Mooi om al die wedstrijdverslagen weer te lezen, iedereen gefeliciteerd met de fantastische resultaten en ervaringen! Hier nog een wat laat wedstrijdverslag van mijn kant.

Afgelopen Vrijdag had ik al lekker een daagje vrij van werk om mijn startnummer op te halen. Tegen half 10 in de auto gestapt richting Rotterdam en even voor 10 uur was ik er al en ik was zeker niet de 1e, de rij stond al tot buiten bij de trappen. Gelukkig was deze rij snel verdwenen toen we eenmaal naar binnen mochten en zo had ik het startnummer en shirt al binnen enkele minuten in mijn bezit. Daarna nog even a la Ikea door de expo heen gewandeld, maar dat had ik eigenlijk al snel gezien. Veel op het gebied voeding, maar ik was natuurlijk al lang voorzien en last minute wat nieuws proberen is natuurlijk niet verstandig. Idem dito eigenlijk voor de schoenen die er te koop waren.

Zaterdag lekker uitgeslapen en halverwege de ochtend een klein half uurtje gelopen om de benen een beetje los te gooien. Dit ging net als de loopjes van de laatste week maar zo zo, de welbekende twijfels slopen dus weer in mijn hoofd. Het is eigenlijk helemaal niet nodig, maar dan begin ik ineens weer te twijfelen of ik wel op eindtijd 3:25 moet gaan starten. Die gedachten uiteindelijk maar laten gaan en besloten om toch aan die 3:25 vast te houden en op de dag zelf bepalen of dat het juist tempo is. 's Avonds het welbekende bord pasta naar binnen gewerkt en daarna nog een Maurten drink mix 320 gedronken. Daarna mijn outfit nog een keer gecontroleerd en klaar gelegd en vroeg naar bed gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mTHBjdEpTbJxAoukntQS4SUkp1Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mNcMcE6oyo6PZ8LJf9xZ7X62.png?f=fotoalbum_large

De foto ben ik vooraf vergeten te maken, dus bovenstaand is achteraf nog gemaakt. Ik had nog 6 Maurten gels bij me, die heb ik uiteraard op. :P Verder een zo goed als nieuw paar Vaporflies, singlet, fliptbelt met daarin achterop mijn telefoon en de geld voorin en armsleeves voor het begin welke ik bereid was op een later tijdstip weg te gooien.

Goed, dan is het ineens Zondag. Mijn Garmin 265 geeft me bemoedigende data in het ochtendrapport, training readiness: 100, slaapscore 96, rust HS: 38. Heerlijk aan 1 stuk kunne slapen wat weleens anders is geweest de dag voor een wedstrijd, goed begin van de dag dus! Als ontbijt en bord havermout op met daarin wat aardbeien, blauwe bessen, walnoten, amandelnoten, hazelnoten en een handje "eigen mix" bestaande uit lijnzaad, chiazaad, zonnebloempitten en pompoenpitten. Iets wat ik eigenlijk elke ochtend eet en dat werkt voor mij goed. Daarna nog een Maurten drinkmix 160 op. Tijdens het eten een beetje naar mijn weerapp gekeken, toch wat buitjes in de lucht, jammer, maar helaas. Later bleken die niet meer te komen en was het weer eigenlijk prima weer om te lopen, zelfs de wind viel nog erg mee.

Even tegen half 8 kwamen mijn ouders me ophalen en zijn we naar Capelsebrug vertrokken om van daaruit met de metro naar station Beurs te gaan. Even na 8 uur waren we er al en dus alle tijd om even rond te lopen op zoek naar een plek waar we even konden zitten voor een bak koffie. Helaas gaat alles pas om half 9 open, jammer dat de horeca in Rotterdam niet op de marathon inspeelt en eerder open gaat. Uiteindelijk bij de Bazar terecht gekomen en daar 2 koffie op. Half uur van te voren richting startvak vertrokken en mijn god wat was het druk om daar te komen! Heel anders dan eind 2021. Iets meer gestress dus dan me lief was en uiteindelijk stond ik een kleine 10 minuten voor start in vak 2. Helaas veel verder achterin dan me lief was, namelijk nog achter de 3:40 pacers. :/ Lesje voor de volgende keer, toch eerder naar het startvak.

Dan beginnen we eindelijk en valt alle stress weg, wat blijft de start zo voor de Erasmusbrug mooi! Ondanks de start achterin het vak ving het qua tempo vanaf start best goed. De eerste km's lagen gewoon op koers voor de 3:25. Dat tempo ging me heel goed af en ik ging daarom nog ietsje sneller lopen. Langzaam maar zeker liep ik in op de 3:30 pacers, bij km 18 haalde ik de 1e in en rond km 21/22 haalde ik de laatste 3:30 pacer in. Waar normaal gesproken mijn hartslag vaak rond de 20 wat begint op te lopen bleef deze nu erg lang laag in de 140 en begon deze pas echt een beetje op te lopen vanaf 30. . Achteraf wat te behoudens en had ik wellicht meer moeten "durven", maar met de kramp in km 36 in Eindhoven afgelopen jaar hield ik lang in. Bij 38,5 dan uiteindelijk toch besloten om te gaan versnellen naar circa 4:30/km, km 42 ging in 4:16 en de laatste 500m in 3:50. De laatste meters met relatief gemak er nog een eindsprintje uit kunnen persen die richting 3:12/km ging.

Officiële eindtijd 3:22:06, iets meer dan 10 minuten van mijn PR af, super blij mee!

Na de finish mijn medaille laten graven en bij de Beren op het terras beland voor een lekker glas bier, die smaakte meer dan prima. :)

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infinchible

Infinchible

Woef!

Tibs schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:20:
Even inpikken op de reacties op het barefoot lopen.

@Fraggert Ik wissel mijn zooltjes inderdaad regelmatig. Nadeel aan lopen met zolen is blijkbaar dat mijn schoenen zelf ook sneller slijten. Hiermee bedoel ik dat ze sneller hun stijfheid en demping verliezen omdat ze meer moeten 'werken' door de zolen.

Ik lees ook dat het barefoot lopen een goeie training is om te integreren in je normale hardloopschema. Dus bijvoorbeeld wekelijks een korte training doen op barefoot schoenen omdat daar je techniek vanzelf beter zal worden en dit dan doortrekken naar je normale schoenen. Hier waren op het forum enkele lopers die dit zo deden las ik?

Ik ga dit weekend of volgend weekend eens langs de hardloopshop om te gaan luisteren. De vrouw heeft nieuwe schoenen nodig dus dan moeten we er toch heen.
Ik loop ook veel op barefootschoenen, mijn dagelijkse schoenen zijn barefootschoenen en voor hardlopen heb ik 4 paar FiveFingers, maar deze wissel ik wel af met mijn normale schoenen, de Saucony Kinvara en de Endorphin Speed. Al is de Kinvara ook al wel lichter en soepeler als een standaardschoen.
Ik loop al een aantal jaar op barefootschoenen, maar het is nog steeds zo dat ik er wel heel voorzichtig mee moet zijn. Als ik teveel kilometers erop maak merk ik snel dat ik last krijg van mijn kuit of achillespees. Dus dan loop ik weer wat meer op mijn andere schoenen.
Ik merk wel ontzettend goed dat mijn voeten ontzettend veel sterker zijn geworden, ik kan bijna als een ballerina op mijn tenen gaan staan en ik ben geen expert, maar mijn loopstijl is in die tijd ook wel verbeterd.

Ik vind het daarnaast zelf erg fijn lopen, het loopt veel 'vrijer', dus alleen daarom al zou ik zeggen dat het het proberen waard is, maar zoals al meer hebben gezegd, bouw het heel rustig op! Blijf gewoon lekker afwisselen met gewone schoenen ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:36
Infinchible schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 23:30:

Moet zeggen dat ik daar ook echt van kan genieten, gewoon wat leuke segmentjes in de buurt opzoeken en daar dan á la fartlektraining op te gaan knallen. Zo heb ik al behoorlijk wat segmentjes op mijn naam staan onderhand, op dit moment 101 *O* .
[...]
"Vroeger" wel. Hier in de omgeving zijn er tegenwoordig teveel (sub)toppers die onderling stevig huishouden in de segmenten. Best leuk dat diverse clubs onderlinge strijd via strava hebben gepromoot. Maar de slotsom is wel dat de meer normale mens niets meer te zoeken heeft. Voor een top10 plek op een kilometer oid is rond de 3:00 min/km vereist. Dat is net iets teveel van het goede voor mij... Heel vreemd natuurlijk dat de jongens die wereldbekerwedstrijden (oa triathlon/duathlon) racen, harder kunnen :+
Ondertussen ben ik ze dus allemaal kwijt denk ik.

Op de langere blokken wil het wat beter (>2,5km), maar ook daar kom ik gewoon fors tekort ten opzichte van de kleppers. Voor het beeld een eindejaarsgeintje: https://www.strava.com/segments/26765279

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000

Sherlock

No Shit

Daarvoor vind ik het "Local legend" stukje in Strava dan wel weer interessant. Ik kom bij lange na niet in de buurt van de top 10 aan snelste tijden bij de segmenten bij ons in de buurt, maar omdat ik regelmatig een loopje doe heb ik op een aantal van die segmenten wel een mooi kransje :*) O-)

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• denyos
  • Laatst online: 22:16
Die local legend status is hier in de groep omgedoopt tot de “Koos inspiratieloos bokaal”. Eigenlijk ook wel gewoon een teken dat ik te vaak hetzelfde rondje loop..

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:14
denyos schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:16:
Die local legend status is hier in de groep omgedoopt tot de “Koos inspiratieloos bokaal”. Eigenlijk ook wel gewoon een teken dat ik te vaak hetzelfde rondje loop..
"Koos inspiratieloos bokaal", die kende ik nog niet :D
Ben zelf ook Local Legend op een vijftal segmenten omdat ik ook zo'n autist ben die vaak hetzelfde rondje loopt voor werktijd. Soms met een interval element, maar soms ook wel gewoon domweg kilometers maken.
Snelste tijden op segmenten kom ik bij lang na niet bij in de buurt met al die fanatiekelingen hier.

Vanavond trouwens gewoon weer eens richting baan. Over inspiratieloze rondjes gesproken :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• m0ridin
Zo, hoe gaat het met de post-maratonners... Al een beetje hersteld?

Denk zelf dat ik vrijdag een klein stukje ga hobbelen om te voelen hoe het is (zou er gisteren nog niet aan moeten denken, maar vandaag begint het weer best ok te voelen... Nog zeker niet het gevoel van 'laat ik weer eens gaan rennen', maar het eraan denken begint alweer te komen ;) )

Als het vrijdag dan een beetje meevalt zondag weer een wat normaler stukje...

Verder hier best moe en brak, afgelopen nacht eindelijk echt aardig geslapen maar alsnog merk je, of ik tenminste, dat het fysiek toch echt wel even wat is! Maar ja, het feit dat het nu alweer redelijk voelt geeft ook wel aan hoe je groeit en hoeveel sterker je wordt in de loop van de tijd en met je trainingen :)

Koos inspiratieloos meldt zich hier trouwens :+

Ik loop echt enorm vaak hetzelfde rondje, omdat het een fijn rondje is, ik niet hoef na te denken, het de juiste afstand is voor veel dingen, het van huis uit kan, etc. Verder hou ik me echt totaal niet bezig met al die segmenten en local legend dingen... lekker mijn eigen ding doen en de rest merken we wel.

[ Voor 19% gewijzigd door m0ridin op 19-04-2023 15:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:14
m0ridin schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:25:
Ik loop echt enorm vaak hetzelfde rondje, omdat het een fijn rondje is, ik niet hoef na te denken, het de juiste afstand is voor veel dingen, het van huis uit kan, etc. Verder hou ik me echt totaal niet bezig met al die segmenten en local legend dingen... lekker mijn eigen ding doen en de rest merken we wel.
Hou me er ook niet echt mee bezig, maar ik zag zojuist op Strava dat ik blijkbaar een aantal keer Local Legend ben. Ik doe het er niet om ofzo :)

Heb hier ook zo'n rondje.. exact 11 kilometer, geen verkeerslichten, buiten de bebouwde kom, zeer weinig verkeer, vlak (op een viaduct in de 10e km na) en verhard.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-09 17:11
Herstel van de afgelopen zondag gaat vooralsnog prima. Gisteren al een rondje gemaakt want het was erg lekker weer. Dan eventjes door de duinen hobbelen, met zicht op de ondergaande zon, is geen straf.

Aan segmentjes doe ik niet meer. Ik had een tijdje een paar segmenten gekoppeld via Garmin-Strava. Dus dan krijg je zo'n notificatie als je aan een segment begint. Die zijn er zo veel in Den Haag dat ik er gestoord van werd. Uitgezet. Bovendien is het hier redelijk kansloos qua KOMs. Een paar keer heb ik wat gerapporteerd omdat er tijden stonden niet echt niet menselijk waren. Het boeit me niet meer. Local legend zit er nog wel tussen af en toe, maar da's ook vaak stuivertje wisselen.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Het ergerlijke aan de KOM's hier is dat er vaak mensen op de eerste plaatsen staan die dat met hun fiets ofzo gedaan hebben. Redelijk stom maar goed, daar kun je dus niets tegen beginnen.

Hier in de buurt wel enkele segmentjes op mijn naam staan maar dat wisselt soms wel eens omdat ik toch graag van route verander en er sommigen hier in de buurt nogal veel hetzelfde rondje lopen...

Ik heb wel wat extra segmentjes gepakt tijdens de marathon training maar die ben ik nu alweer kwijt. Tijd om dus wat meer te beginnen trainen. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• born2tweak

[...]
Hier gaat het ook lekker! Maandagavond stukje wezen MTB-en, gisteren wandelen en vanavond ga ik denk ik weer met de loopgroep mee. Heb twee dagen spierpijn gehad, maar geen pijnklachten of iets eraan over gehouden. Daar ben ik erg blij mee, want ik had geen idee wat te verwachten met m'n eerste marathon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redcoil
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 17:39

Redcoil

Polyinterpretabel

Eerlijk gezegd valt het me reuze mee. Maandag voelde ik wel dat ik gelopen had en had ook wel spierpijn. Zit op m'n werk op de 2e verdieping en gedurende de dag meerdere keren de trap op- en aflopen lukte nog prima. Gisteren was de spierpijn al een stuk minder en nu voel ik er eigenlijk niets meer van.

Vanavond maar eens een klein rondje op rustig tempo lopen, kijken hoe me dat af gaat. :)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 16:13
Bijna, denk ik? De spierpijn in (voornamelijk) de bovenbenen trekt langzaamaan weg. Ik wil niet zeggen dat traplopen soepel gaat, maar ik kan op en af met minimaal ongemak :P

Vervelender is dat ik gewoon snipverkouden ben de afgelopen dagen. Snotterigheid wordt langzaam minder, maar ik zit nog niet helemaal hoog in de energie. Had gister om een uur of 2 een gigantische dip op het werk. 10 minuutjes opladen buiten in de zon helpt dan wel even.

Ik doe vandaag nog lekker rustig aan en ga er morgenavond op uit voor een rondje op gevoel. Vanaf zondag lekker anderhalve week op Sicilië, dat wordt hopelijk lekker genieten van het zonnetje en een aangename temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-09 10:00
@frankv120 je vraag sneeuwde wat onder tussen al het marathon geweld (petje af aan allen), trailtips dus!

Bear Sports is een absolute aanrader en hun meeste events vinden redelijk in je buurt plaats: https://www.bearsports.nl/

Verder de Koning van Spanje Trail van Mudsweattrails.nl natuurlijk.

Devils Trail organiseert volgens mij de Rijk van Nijmegen weer eens dit jaar.

Succes :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 10:57

DaRoot

Some say...

Had hier al tijdje niet wat neergezet..
Begin dit jaar 2 van de 4 wooldereslopen van 15 km gedaan. 2e en 3e werd niet wat, op wintersport de knie verdraaid. Gelukkig is dat goed hersteld..

Afgelopen zondag de halve marathon van Enschede gelopen, mijn eerste.. ging niet slecht, in 2 uur en 15 seconden over de finish. Ik heb 2 weken daarvoor voor het eerst uberhautp 21 km gelopen.
Doel was uitlopen, dat is gelukt..

Viel me alleen ineens op dat ik in beide Brooks schoenen aan de achterkant/bovenkant bij de achillespees een gaatje in de bekleding heb. Bij beide op dezelfde plek. Net of dat een zwak punt is van de schoen.. ik heb er nog maar 250 km mee gelopen. Ik heb de winkel maar eens gemaild of dat nu al de bedoeling is.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:29
Tibs schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:49:
Het ergerlijke aan de KOM's hier is dat er vaak mensen op de eerste plaatsen staan die dat met hun fiets ofzo gedaan hebben. Redelijk stom maar goed, daar kun je dus niets tegen beginnen.
Je kan die flaggen als ongeldig toch? Heb ik ook wel eens gedaan en volgens mij wordt dat na een tijdje wel opgepakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:53

Secsytime

Automagisch

denyos schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:16:
Ik loop heel vaak hetzelfde rondje, maar is ook echt het mooiste stukje natuur hier in de buurt. Niets mis mee ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mosselmossel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16-09 04:58
Ja, hier kan ik ook weer normaal de trap af en eigenlijk alleen nog een nagloeiende rechterenkel (die band had ik vorig jaar februari gescheurd) en mijn bovenbenen nog een tikkeltje gevoelig, maar dat mag geen naam hebben.

Maar ik ben moe. Ik voel me echt al sinds maandag (toen ik zowel in de ochtend als in de middag nog heb geslapen) echt hondsmoe. Komt misschien ook omdat ik met een verkoudheid die niet helemaal weg was, die marathon heb gelopen.

Dit weekend gaan we een weekendje weg. Die gebruik ik gewoon nog lekker als rust en ik denk niet dat ik voor volgende week donderdag mijn eerste meters zal maken.

Want let daar wel op mensen. Geen pijn betekent niet dat je al hersteld bent, daar is echt veel meer voor nodig. Beter een paar dagen extra rust pakken dan één dagje te vroeg weer beginnen.

Battletag: Iigy#2192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
SkyR schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:44:
[...]

Bijna, denk ik? De spierpijn in (voornamelijk) de bovenbenen trekt langzaamaan weg. Ik wil niet zeggen dat traplopen soepel gaat, maar ik kan op en af met minimaal ongemak :P

Vervelender is dat ik gewoon snipverkouden ben de afgelopen dagen. Snotterigheid wordt langzaam minder, maar ik zit nog niet helemaal hoog in de energie. Had gister om een uur of 2 een gigantische dip op het werk. 10 minuutjes opladen buiten in de zon helpt dan wel even.

Ik doe vandaag nog lekker rustig aan en ga er morgenavond op uit voor een rondje op gevoel. Vanaf zondag lekker anderhalve week op Sicilië, dat wordt hopelijk lekker genieten van het zonnetje en een aangename temperatuur.
Nice, lekker vooruitzicht! Hopelijk dan helemaal hersteld (qua verkoudheid vooral, de spierpijn klinkt alsof het wel goed komt).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Keiichi
Hartloper schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:21:
[...]

Was bij mij ook zo vorig jaar, een tempodip tussen 20 en 21,1 km. Ik denk ofwel klopt de afstand niet perfect ofwel is het het effect van de bevoorrading dat veel minder uitgemiddeld wordt over 1,1 km dan over 5 km.
Was mijn idee.
Het dipje zit ook bij de elite lopers (niet allemaal even duidelijk), als er iemand tempo kan houden dan zijn het hun wel volgens mij.

Bij deze bv: https://results.sporthive...01280/races/485361/bib/36

Het 'dipje' is een tempo van 3:13 op 21.1k (1.1km) en dan op 25k (3.9km afstand) weer 3:09 het gemiddelde tempo van deze loper. Als die 1.1km eigenlijk 1.123km is, dan heb je daar het tempo van 3:09 ook op die afstand (Als m'n math skills beetje kloppen). Een misplaatsing van 23m zou dan al het verschil kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Thanks, moet inderdaad zoiets zijn.
Was vorig jaar trouwens ook al zo.

[ Voor 9% gewijzigd door Hartloper op 19-04-2023 20:31 ]

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Slickk
Wat post-marathonblues en willekeurige gedachten:
  • Zondag liters water gedronken en prima gegeten. Slapen ging lastig, maar weinig vermoeidheid afgelopen dagen. Over het algemeen positief gestemd. :)
  • Traplopen ging maandag lastig, gisteren beter en vandaag normaal (maar met spierpijn).
  • Maandag op dinsdag waren m’n benen ontzettend warm en zweten, alsof de doorbloeding even flink z’n best aan het doen was.
  • Ergens stiekem toch jammer dat ik m’n beoogde doel net niet heb gehaald en vooral jammer dat het lag aan steken in m’n zij. Bij de finish voelde het niet alsof ik m’n benen kapot had gelopen terwijl ik dat wel van plan was. Terugkijkend heb ik dat in de afgelopen drie wedstrijden gehad. Daar zit iets niet goed. Heb ik alles er wel uit gehaald? Ik durfde niet bij 33km alles op alles te zetten.
  • Toch ook juist wel weer trots dat ik bij 18km m’n lichaam weer rustig heb gekregen terwijl het tempo even hoog bleef. Hartslag en ademhaling op hol, twijfels om door te lopen; en dan toch geen overhaaste beslissingen maken en doorlopen. Uiteindelijk voelde het wel alsof ik maximaal was gegaan en onderweg nog zoveel twijfels gehad of 2:50 er wel in zou zitten.
  • Zondag tijdens het douchen voelde het alsof iemand met een kaasschaaf langs m’n tepels was gegaan: leuk die nieuwe singlet maar nat van bekertjes en sponzen met water gaat die blijkbaar schuren. Met shirts nooit last van gehad. Tijd voor vaseline of pleisters.
  • Ik probeer herinneringen op te halen van tijdens de marathon maar kan me verdomd weinig herinneren, terwijl ik toch een kleine 3 uur daar gelopen heb. De kilometers vlogen echt voorbij (behalve die van 36 naar 37), zo’n focus heb ik bij lange duurlopen niet gauw. Bijzonder, die flow dankzij het net nog comfortabele harde tempo. Ergens heel lekker, tegelijk ook ‘zonde’? Los van het publiek had het parcours namelijk net zo goed een willekeurig gebied in NL kunnen zijn wat mij betreft.
  • Voorlopig zou ik enkel kleine sprongetjes in progressie kunnen maken wat betreft de marathon en niet echt de behoefte om dat na te streven. Zeker niet met de impact op gezin en leven die het toch wel heeft. Op jacht naar 10km, halve marathon en misschien een 5km tijd. Wil meer aan lokale evenementen meedoen ipv 4 maanden niks en focus op 1 HM of M. Vaker lekker kapot gaan, andere trainingen met 1km herhalingen erin, dat idee. Ook minder ‘groots’ allemaal, meer plezier en daardoor minder druk erop. Het blijft toch een hobby.
  • Ik blijf de marathon een waanzinnig interessant fenomeen vinden. Dat gevoel waar je na 2 uur lopen komt, die mentale staat, is niet te vergelijken met iets anders. In zekere zin vond ik het Kralingse Bos wel de perfecte timing: even alleen in je eigen bubbel. Daar doorheen en dan mag er wel weer meer publiek zijn. Een route met constant publiek lijkt me in die zin zonde, even stilte en met jezelf (of in een groepje die stil is) zijn vind ik fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infinchible

Infinchible

Woef!

Shinji schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:14:
[...]

Je kan die flaggen als ongeldig toch? Heb ik ook wel eens gedaan en volgens mij wordt dat na een tijdje wel opgepakt.
Dit inderdaad, gebruik ik nog wel eens. Vandaag nog 10 mails tegelijk dat er segmenten waren afgepakt, iemand had een loopje van 85km op 2'20/km. :o
Maar deze had hij zelf binnen een uurtje alweer aangepast naar fietsen.

Gisteravond nog een segment van Bram Som afgepakt :D , stond nog wel iemand tussen, maar dat was ook op de fiets waarschijnlijk als ik zijn normale tijden bekijk met lopen.
Roozzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:37:
[...]
Op de langere blokken wil het wat beter (>2,5km), maar ook daar kom ik gewoon fors tekort ten opzichte van de kleppers. Voor het beeld een eindejaarsgeintje: https://www.strava.com/segments/26765279
Dat is niet te doen nee _/-\o_ . Leuk ook om daar Jesse tussen te zien staan, volg hem wel een beetje op FB, doet ook mee met WK Obstacleruns enzo, wist alleen niet dat hij zo hard liep zonder obstacles. Dat ook nog eens met behoorlijk wat hoogtemeters.

[ Voor 30% gewijzigd door Infinchible op 19-04-2023 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

polthemol schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:31:
[...]

marathon numero 3 zou dan toch wel royaal onder de olympisch limiet moeten lukken met deze sprongen :+
Over deze stap heb ik 5 jaar gedaan, dus dan heb ik nog even de tijd :9
Maar ik vermoed toch dat dat niet zal gaan lukken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:57
Leuke beschouwingen @Slickk , je schrijft veel zaken die erg herkenbaar zijn, inclusief de zwetende benen. :o
Herstel gaat voorspoedig, nog wel een beetje spierpijn maar traplopen gaat weer zonder problemen. Afgelopen dagen al rustig wat gewandeld en gefietst, wat ook prima ging.
Wel 2 blaren overgehouden aan de marathon, gelukkig weinig last van gehad op de dag zelf en ik laat ze maar op natuurlijke wijze herstellen, op advies van jullie hier in dit topic. :P

Hier de komende tijd ook de focus op wat lokale wedstrijdjes. Misschien in Juni nog de Brabantse Wal Marathon, waar ik dan niet voor een tijd zal lopen maar gewoon lekker ga genieten op rustig duurloop tempo, dat lijkt me ook wel wat. :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
[...]

Gelukt! Eens kijken of ze die dan aanpakken.

De KOM werd gezet tijdens een activiteit van 20k in 45min. 8)7 Zal wel fietsen zijn in plaats van lopen.

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• seez
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-09 12:37
Hierbij een samenvatting van mijn ervaring als hardloper die zijn eerste marathon heeft gelopen. Door de harde lockdown in december 2021 ben ik in januari 2022 begonnen met hardlopen. In juli van datzelfde jaar liep ik mijn eerste halve marathon en dat smaakte naar meer. In januari 2023 begon ik met het sportrusten schema in groepsverband.

Zes weken voor "de mooiste" kreeg ik griep en had ik plotseling pijn in mijn onderrug. De reden hiervoor is een verhaal op zich, dus laat ik dat even in het midden. Ik zag mijn marathon in rook opgaan, omdat ik geen kilometer meer pijnvrij kon lopen. De afgelopen weken waren een emotionele achtbaan voor mij. Ik had last van angst, onzekerheden en was bang om te falen, waardoor ik er bijna niet meer aan wilde beginnen. Achteraf gezien was het wel waardevol, omdat ik mezelf beter heb leren kennen.

Een week voor de marathon liep ik wonderwel 10 kilometer vrijwel pijnvrij (in die zes weken heb ik niet meer dan 35K totaal gelopen:X ). In eerste instantie wilde ik marathon niet meer lopen, omdat ik ervan overtuigd was dat ik het niet zou halen. Maar enkele dagen voor de marathon realiseerde ik me dat ik gewoon moest gaan lopen en zien hoe ver ik zou komen. Ik hoefde niet bang te zijn om te falen en ik zou van elke stap genieten, omdat ik dat verdiende.

Mijn plan was om niet sneller te lopen dan mijn marathonhartslag minus 10 en ik zou per KM bekijken hoe het ging. Als mijn rugklachten te erg werden, zou ik stoppen.

Wordt toch wel een lang verhaal zo. Dan nu kort over mijn daadwerkelijke marathon. De eerste 30KM waren spannend voor mij. Ik probeerde er niet aan te denken, maar in mijn achterhoofd hield ik er rekening mee dat ik op elk moment kon uitvallen. Rond 8 voelde ik mijn rug, maar dat bleef bij een zeurend pijntje. Bij 12 was het weg en bij 14 kwam het soms weer even terug, maar niets ernstigs. De KM gingen gestaag voorbij. Pas na 30 begon ik mezelf af te vragen. Volgens mij gaat dit goedkomen. Mijn beste vriend stond me bij 35 op te wachten. Dat was heel bijzonder, omdat ik dacht dat hij daar voor niets stond. Ook bij 37 kreeg ik de nodige motivatie van familie, vrienden en kennissen. En natuurlijk ook van alle mensen aan de kant van de weg. Ik was zo blij aan het afzien. Tot aan de finish liep ik lachend en huilend, dat wisselde een beetje af.

Ik kwam uiteindelijk na 4 uur en 27 minuten over de finish. Mijn doel was om binnen 3 uur en 50 minuten te finishen, maar dat had ik al losgelaten toen ik last kreeg van mijn rug. Ik was ontzettend blij dat ik het gehaald had en dat ik het rennend zonder te wandelen heb volbracht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tibs
@seez Goed om te lezen dat je toch de uitdaging bent aangegaan en de marathon ook hebt uit gelopen! Sterke prestatie, eentje om trots op te zijn. d:)b

Zo zie je maar dat het wel of niet slagen van een marathon in de vele weken/maanden ervoor ligt. De basis heb je toen gelegd en de laatste weken die je dan gemist hebt hebben daar niet veel impact meer op.

Nu werken naar een 2de marathon om die tijd wat te verscherpen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
@Slickk

Tja, kan me de twijfels/mijmeringen goed voorstellen hoor... Helemaal als je je doel op 40 seconden na niet gehaald hebt ga je toch malen "Wat als, had ik niet toch...". Tegelijk, je hebt gelopen zoals het op dat moment kon en ging. De ervaringen neem je weer mee naar een volgende (of geen volgende, dat kan natuurlijk ook... hoewel ik eerlijk gezegd vermoed dat het echt wel weer ergens begint te kriebelen ;) )

Ook de 'omgeving niet echt meekrijgen' herken ik wel. Maar dat heb ik egienlijk altijd met echte 'doel' loopjes, ik ga ergens voor, ben dan enorm gefocussed en doe mijn ding. Moet wel zeggen dat ik de sfeer etc wel meekrijg en daar ook van kan genieten, maar gewoon minder bewust.

Zelfde met de halve marathon van berlijn die ik regelmatig liep, ga je langs allerlei mooie punten die je dan wel registreert soort van, maar niet echt opneemt ofzo.

Denk dat dat simpelweg gewoon maar net is hoe je erin zit, en dat je het allemaal niet heel bewust, zwaaiend, glimlachend en weet ik het wat meekrijgt wil niet zeggen dat je het helemaal niet meekrijgt en er onbewust niet van geniet.

Anyway, voor de toekomst ga je vanzelf wel weer merken waar je aan toe bent en waar je zin in hebt.... Voor mij zat er in eerste instantie steeds 2 jaar tussen mijn marathon (2017 de 1e, 2019 de 2e gepland maar geblesseerd, 2021 de echte 2e en nu dan Rotterdam een anderhalf jaar daarna). Ook omdat het idd echt een investering is, en dan heb ik nog geeneens een gezin of kinderen.

Dus neem het zoals het is, blijf vooral genieten en als je er weer een keer klaar voor bent kan je deze ook weer meenemen in je bagage :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 16:05
Mooi al die marathon verhalen , gefeliciteerd allemaal !

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:33
Ja hier ook met een beetje jaloezie maar vooral veel bewondering de verhalen aan het lezen. Topprestaties stuk voor stuk (zelfs diegene die een tikkeltje ontgoocheld zijn). In een ander leven zou het nu kriebelen om toch maar eens voor die sub 3 uur te trainen, maar die ambitie is voorlopig ver weg, vrees ik.

Wat Strava betreft, heb ik de indruk dat dat hier in de buurt een pak minder leeft. Zelf let ik er ook niet meer op, krijg soms wel eens een melding dat ik local legend ben geworden, maar aangezien mijn trainingsvolume nog zo laag is, zegt dat waarschijnlijk meer over hoe weinig mensen hier in de buurt actief zijn op Strava dan over hoe actief ik ben. Mijn overbuur bijvoorbeeld heeft ooit de Antwerp 10 Miles gewonnen, maar heeft geen Strava (zelfs geen GPS horloge), en dat geldt eigenlijk voor de meeste “serieuze” lopers die ik tegenkom.

Wat die 10 Miles betreft, ik zag net het bericht dat die uitverkocht is, dat is de eerste keer. Mijn plan om last minute te beslissen om misschien toch te gaan, valt daarmee een beetje in het water, maar so be it. Een doel op zich was het niet. Ik ben blij zat dat ik ondertussen al weer 75 minuten door het bos kan dartelen (of zwoegen, lichaam heeft duidelijk ups en downs, al is de trend wel duidelijk positief) en zelfs al een klein beetje tempo kan doen een jaar nadat ik in het ziekenhuis belandde. Zoals het nu gaat, zit een zomer of najaarstrail van 25-30km er wel weer terug in, en dat wil ik niet in gevaar brengen.

Misschien schrijf ik me wel in voor de nieuwe 17km afstand op de great breweries begin mei. 25km is nog te ambitieus, maar 3 weken extra voor 1km, dat moet wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09 15:12
[...]

Was een keer na rondje hardlopen vergeten de run te beëindigen.. en vervolgens de auto ingestapt O-) Meerdere KOM's gepakt, langs de snelweg en N-wegen. Je kan al een tijdje je run in korten. Probleem werd gelijk opgelost. Maar ik snap echt niet wat de fun er van is, om met de fiets een hardloop-KOM te verbeteren.

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:29
PB1983 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:37:
[...]

Was een keer na rondje hardlopen vergeten de run te beëindigen.. en vervolgens de auto ingestapt O-) Meerdere KOM's gepakt, langs de snelweg en N-wegen. Je kan al een tijdje je run in korten. Probleem werd gelijk opgelost. Maar ik snap echt niet wat de fun er van is, om met de fiets een hardloop-KOM te verbeteren.
Het is niet altijd bewust he, ik heb ook wel eens de verkeerde activiteit gestart per ongeluk. Iemand die er verder niet mee bezig is zal dat wellicht niet opvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 21:18
Fila Shocket Run voor €39,99 + 15 procent extra korting voor nieuwe accounts.

Geen idee of het wat is, heb bij Fila niet echt hardloop vibes maar wellicht voor de beginnende loper die niet zeker weet of hij/zij ermee doorgaat en voordelige optie:

https://www.otrium.nl/pro...te&utm_campaign=otrium-nl

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Spasm schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:57:
Fila Shocket Run voor €39,99 + 15 procent extra korting voor nieuwe accounts.

Geen idee of het wat is, heb bij Fila niet echt hardloop vibes maar wellicht voor de beginnende loper die niet zeker weet of hij/zij ermee doorgaat en voordelige optie:

https://www.otrium.nl/pro...te&utm_campaign=otrium-nl
Ga dan lekker voor een goedkoop paar Nike Pegasus 39 zou ik zeggen.

Edit: deze vorige week met een 20% kortingscode bij Zalando voor €48 gekocht. Mijn werkpaard kan er weer even tegenaan dus :)

[ Voor 10% gewijzigd door Niku op 21-04-2023 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gkoers
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-09 16:24
Niku schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:22:
[...]

Ga dan lekker voor een goedkoop paar Nike Pegasus 39 zou ik zeggen.
De Puma Deviate Nitro 2 's zijn ook in de aanbieding bij Puma zelf, voor 109. Met de 20% korting voor je eerste bestelling op hun site nu dus voor onder de 90. Heb zelf laatst voor die prijs de mooie kleurrijke sunset glow versie besteld.

Running \ Cycling: Strava

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XyS
  • Laatst online: 23:10

XyS

0.o.O

Ik kan de trap weer af, kan zitten en staan zonder mijn handen te gebruiken en wandelen gaat prima.
Gisteren voor het eerst na mijn marathon een rustig rondje in Z1 gelopen.
Mijn spieren voelen nog zwaar en strak, ben ook weer begonnen met stretchen en dat helpt wel.
Als ik mijn massage gun gebruik voel ik meerdere gevoelige plekken, vooral bij mijn dijbenen, aan de zijkant en een van de hamstrings.

Echt totaal anders dan een halve marathon dit, ook niet te vergelijken met een lange duurloop. Daarbij heb ik na een dag al geen last meer (van mijn spieren dan). Denk dat ik best diep ben gegaan :Y

Ga voldoende rust nemen en heb nog een paar herstelloopjes gepland. Moet zeggen dat ik echt veel zin heb om weer te beginnen, het is alweer een maand geleden dat ik een 'echt' schema aan kon houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:58

ChillPascal

In the end...

Iemand hier ervaring met de trainingsjassen van Fusion, de Recharge Full Zip of S2 Run Jacket?

Ik ben namelijk zoekende naar een nieuwe, maar ben nog niet overtuigt nadat ik diverse jassen heb geprobeerd van o.a. Nike en Adidas.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mosselmossel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16-09 04:58
Ik heb inderdaad ook nergens meer last van. Niet meer heel de dag moe ook. Dat was woensdag nog wel, gister niet meer. Toen alleen aan het eind van de dag moe.

En mezelf beloond voor mijn mooie (weg naar de) marathon. Nieuwe Garmin gekocht! Forerunner 265. Blij mee!

Battletag: Iigy#2192

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-09 15:15
Hier gisteren ook weer het 1e loopje gedaan na Zondag, ging best prima, maar ik voelde mijn enkels nog wel een klein beetje. Verder ging spierpijn meer, maar toch vandaag nog maar een daagje rust en weer rustig opbouwen vanuit daar.

Op Maandag wel nog een uurtje op de racefiets gezeten en Woensdag een half uurtje gezwommen in voorbereiding op de volgende uitdaging, een 1/8 triathlon op 18 Mei, dus dat schiet ook alweer aardig op.

Dan verder nog wat gedachten zo de dagen na de marathon en na mijn "race verslag" welke ik eerder hier heb gedeeld.
  • Trap af voelde ik Maandag een beetje, Dinsdag behoorlijk, Woensdag nog amper en gisteren was het over.
  • Ik ben nog steeds erg blij en trots op mijn resultaat. Dat <3:20 net niet is gelukt terwijl het eigenlijk wel had gekund doet me (onverwacht) eigenlijk niets, die komt nog wel.
  • Ik heb een negatieve split gelopen van net geen minuut wat ook nog eens resulteerde in een PR op de halve marathon in de 2e helft van de marathon.
  • Hele leuke reacties gehad van vrienden/familie/collega's, dat is toch ook altijd best leuk.
  • Dit was mijn 3e marathon, maar ik heb voor het eerst bewust meer genoten van het publiek en veel high fives en "power ups" meegepakt.
  • Afgelopen week gewoon weer eens genoten van een wat minder strict dieet als ook een gezellig avondje in de kroeg met vrienden ;)
  • Ik heb in inmiddels in potlood staan dat mijn volgende uitdaging waarschijnlijk een marathon zal worden die niet om een strakke tijd zal draaien, maar 1 om te gaan ervaren. Denk hierbij aan een kustmarathon, heuvelland marathon o.i.d.
@mosselmossel ik heb recent de 265 ook aangeschaft, daar ga je veel plezier aan beleven!

PS: het dipje rond 20/21 waar eerder over gesproken werd lijkt inderdaad iedereen gehad te hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMzD5caaidsHn3Awpv2T6lgNi5A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jTQiiVhGKTYHe2hjyqBjbQMw.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Tim_W op 21-04-2023 14:05 ]

Strava Garmin 265

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• m0ridin
Oef... net mijn eerste post-marathon loopje erop zitten.

Dacht dat ik best aardig hersteld was, alles ging weer prima... Wandelen, dingen van de grond oprapen, uit bed komen, trappen op en af. Maar meteen bij de eerste rennende stappen voelde ik al dat ik nog niet zo hersteld was als ik dacht :P

Vreemd genoeg mijn rechterbil die vooral een pijnlijk punt was, tijdens de hele marathon niet gevoeld, daarna geen seconde gevoeld... Nu opeens overheersend aanwezig. Aan dezelfde kant als waar ik tijdens de marathon last van mijn voet had, misschien iets gecompenseerd en doorgewerkt?

Verder ook nog strakke kuit (ook rechts) en overall niet bepaald soepel, maar ok. Hopelijk helpt rustig lopen ook bij het verdere herstel ;)

Wel lekker om er weer even uit te zijn, misschien zondag nog een poging/testje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KevinK92
Ik merk nog wel dat ik heel erg moe ben gedurende de dag. M'n benen voel ik al niet meer, maar dat zou ook wel te maken kunnen hebben met elke dag lopen. Een soort van 'steady state' waar ze altijd in zijn, inclusief een klein beetje vermoeidheid.

Gisteren de eerste - hele rustige - intervalletjes gedaan om het lactaat uit de benen te krijgen, moet zeggen dat me dat zeker niet tegenviel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:02
Veel succes @Hartloper zondag in Londen! Ook benieuwd hoe het Sifan af zal gaan.
Nog andere tweakers die in Londen lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@Hartloper Oh cool, had gemist dat je in London gaat lopen. Succes!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 16:13
@Hartloper: veel succes in Londen! Geniet ervan.

Mijn random marathon musings na mijn eerste post-marathon-loopje gisteravond:
  • Blijkbaar kun je schuurplekken krijgen op de puntjes van je sleutelbeen. Ik heb nu 2 mooie rode vlekjes onder aan mijn keel.
  • Voor het eerst een blaar bovenop mijn voet gekregen. Mrs. SkyR wil hem doorprikken. Mag niet van mij.
  • Strava gunt mij een snelste marathon-poging 3:09:26. Toch die sub 3:10 _O-
  • De masseuse bij de Marathon Rotterdam zag dat ik mijn compressiekousen verkeerd om aan had. Verdere tests zullen moeten uitwijzen of dat nou slim of sleepy was.
  • Spieren zijn prima hersteld na 4 dagen, nu weer wat spieropbouw naar snelheid over kortere afstand (5 tot 10 km) doen.
  • Marathongekte blijft aanstekelijk. De volgende staat alweer gepland: samen met een vriend ingeschreven voor de TCS Amsterdam Marathon in oktober! d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 13:15
SkyR schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:26:

• Blijkbaar kun je schuurplekken krijgen op de puntjes van je sleutelbeen. Ik heb nu 2 mooie rode vlekjes onder aan mijn keel.
  • Voor het eerst een blaar bovenop mijn voet gekregen. Mrs. SkyR wil hem doorprikken. Mag niet van mij.
  • Strava gunt mij een snelste marathon-poging 3:09:26. Toch die sub 3:10 _O-
  • De masseuse bij de Marathon Rotterdam zag dat ik mijn compressiekousen verkeerd om aan had. Verdere tests zullen moeten uitwijzen of dat nou slim of sleepy was.
  • Spieren zijn prima hersteld na 4 dagen, nu weer wat spieropbouw naar snelheid over kortere afstand (5 tot 10 km) doen.
  • Marathongekte blijft aanstekelijk. De volgende staat alweer gepland: samen met een vriend ingeschreven voor de TCS Amsterdam Marathon in oktober! d:)b
Ik zie je in Amsterdam 8)

Mijn spieren zijn goed hersteld opzich, maar gisteren weer een loopje gaan doen en het ging toch zwaarder dan normaal.

PSN: Alvanosa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinK92
SkyR schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:26:

Cool, ik ga ook voor een dik PR op de 10 voor de zomer!
Wat ben jij van plan te lopen? Ik heb de volgende planning:
  • Vriends Meppeler Muggenloop (5km, 2x)
  • Meppel City Run (8 EM)
  • Halve Marathon Zwolle (4 EM)
  • Munnikenslagloop Rouveen (5km)
  • Hoofddoel: Klepperstadloop Hardenberg (10km)

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Hartloper
Bedankt @sanniep9 @m0ridin @SkyR !

Ik loop inderdaad overmorgen in Londen. Vanmiddag het eerste gebakje, het stapelen is begonnen !

Over het sportieve doel zijn er wat twijfels.
Ik had tot 3 weken voor de marathon een heel goede voorbereiding gehad, met enkele weken van 60 km of meer.
Dat terwijl ik vorig jaar bij mijn PR 2 (3:03:52) maanden gemiddeld 50 km per week had gelopen.
Dus qua kilometers zat het wel snor.
De derde week voor de marathon zat ik in ValThorens voor een skivakantie, ik heb daar een keer 6 km en een keer 4 km gelopen op de loopband, niet evident op die hoogte; de eerste keer had ik nadien de ganse avond hoofdpijn.
De tweede week voor de marathon heb ik 49 km gelopen, maar ik had last van een maagdarmontsteking (vooral de maag) en het liep voor geen meter.
En deze week is al de laatste week, ik liep dinsdag 10 km en donderdag 8 km, het begint iets beter te voelen.
Dus het vertrouwen is zoek...
Deze laatste 3 weken zijn niet zo goed geweest, vooral week-3 en week-2.
Voordien ging het wel heel goed.
Het enige positieve is dat mijn kuiten, die altijd wel wat stram voelden tijdens de zware trainingsweken, nu fris aanvoelen.

Oorspronkelijk was mijn doel 3:05.
De sub-3 lijkt niet zo ver weg, maar ik voel dat 4:14/km echt te hard is voor mij, een groot verschil met 4:24/km wat "comfortabel hard" voelt.
Met de laatste mindere weken denk ik dat 3:10 een beter doel is dan 3:05.

Ik ga zien wat ik doe, ik zit sowieso in een startvak met sub3:15 lopers, dus ik ga na een km of 5 voelen hoe het gaat, voelt het iets te moeilijk, dan moet ik verstandig zijn en wat vertragen, gaat het behoorlijk dan moet ik volhouden.

Nu heb ik 4 keer 3:13 gelopen, 2 keer in 2019 en 2 keer in 2021, met max 40km/week, dus tenzij ik écht te snel start, zou ik dat toch zeker moeten kunnen nu, ook al ben ik 2 jaar ouder en intussen dichter bij de 50 dan bij de 45.

Over het weer ga ik niet klagen, 10 graden en bewolkt is ideaal voor mij, liever dat dan 20 graden en zon. Alleen hoop ik dat het niet regent.

Overigens met heel veel plezier de wedstrijdverslagen van vorige weekend gelezen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Hartloper op 21-04-2023 15:53 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:36
Poh, zo een marathon is toch zwaarder gebleken dan vooraf gedacht.

Maandag en dinsdag vrij veel spierpijn, bed uitkomen was al veel maar traplopen ging eigenlijk nog best goed. Een lage auto of een stoel uitkomen was wat moeilijker. Vanaf woensdag ging het beter met de spierpijn, maar werd ik snot verkouden. Sinds vanochtend is alle malaise nagenoeg uit mijn lichaam verdwenen en weer een korte 3km gelopen met mijn vriendin.

Echter begon ik mijn knie te voelen na een tijdje, iets wat ik nog niet heb gehad. Dus even aankijken hoe dit ontwikkelt en duimen dat het geen blessure wordt!

Iedereen die gaat lopen, succes in Londen dit weekend!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Hartloper
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykM3QEOAhsuYq2xCk65lo5q5BUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XW2pJAWH0A30iAtR7F1f5A6O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
[b]Hartloper in "Hardlopen - deel 9"Hartloper schreef op vrijdag 21 april 2023 @

Ik loop inderdaad overmorgen in Londen. Vanmiddag het eerste gebakje, het stapelen is begonnen !
Succes morgen

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:31
Succes @Hartloper en overige Londen lopers!
Is 4 gelletjes niet wat weinig? Het blijft natruurlijk altijd persoonlijk wat nodig is en wat je kan verdragen. Ik heb er 7 verslonden, 1 5-10min voor start, daarna leek 6km, aan het eind merkte ik dat ik de energievoorraad echt op had, ca 5 min na de gel nemen voelde ik weer wat kracht terugkomen. Ik heb voor mij zelf genoteerd dat ik dus nog wat extra energie naar binnen moet harken voor een volgende marathon.

Herstel gaat prima, maandag en dinsdag echt wel flink spierpijn, in en uit de auto was toch echt even lastig, nu bijna geen last meer. Ik moest 5 dagen verplicht rust houden(van mijn coach), morgen gelukkig weer wat doen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

In dat singletje kan het niet mis gaan, succes!
Pagina: 1 ... 247 ... 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.