• seez
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-01 23:06
Ik loop morgen ook mijn eerste marathon in Rotterdam, doel is uitlopen. Misschien stomme vraag maar omdat het de eerste twee uurtjes nog 8 graden is twijfel ik of onder shirtje nog thermo shirt aantrek of een dun jasje. Ik train onder 10 graden wel met korte broek maar wel altijd met een thermo shirt... Dus ik ben niet helemaal zeker waar ik verstandig aan doe.

Tevens heb ik een beetje last van Maranoia. :X

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:49

Secsytime

Automagisch

seez schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 21:48:
Ik loop morgen ook mijn eerste marathon in Rotterdam, doel is uitlopen. Misschien stomme vraag maar omdat het de eerste twee uurtjes nog 8 graden is twijfel ik of onder shirtje nog thermo shirt aantrek of een dun jasje. Ik train onder 10 graden wel met korte broek maar wel altijd met een thermo shirt... Dus ik ben niet helemaal zeker waar ik verstandig aan doe.

Tevens heb ik een beetje last van Maranoia. :X
Doen wat je altijd doet.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:18

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Happy running gewenst iedereen morgen *O* *O* *O*

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-01 11:47
Wauw, wat een marathon frenzy dit jaar. De spanning spat van de posts af, genieten allemaal morgen! (afzien krijg je er gratis bij)

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12:33
Succes allemaal morgen *O*
Maandag1987 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:03:
Iedereen morgen heel veel succes in Rotterdam of Enschede!

Ik ga morgen de halve van Helmond lopen, mijn hoofddoel voor dit voorjaar. Zijn er andere tweakers die ook meedoen?
@Tinusvolkel @Johlo ?
Ik ben er niet bij dit jaar…
Ben deze week weer begonnen na 3 weken last te hebben gehad van buikgriep / motivatie problemen…

Heb eigenlijk nooit last van spierpijn maar dinsdag met collega’s als eerste loopje weer een interval training gedaan die wonderbaarlijk goed en soepel ging, maar dat soepele was de dagen erna wel een stuk minder 8)7

Vandaag met fietsen in de laatste paar km de man met de hamer tegen gekomen dus hopelijk blijft die jullie morgen allemaal bespaard.

Maar we zijn iig weer begonnen :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Yer00n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-01 23:36
Cool runnings morgen! ;)

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:58
Succes allemaal morgen!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• ÜberWicked
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:23
Vandaag ook voor mij de eerste! (Wave 2, hoop ergens tussen 3:30 / 3:45 te finishen)
Goede nacht geslapen, ben er klaar voor.
Heel benieuwd naar de ervaring! Succes allemaal 💪

[ Voor 17% gewijzigd door ÜberWicked op 16-04-2023 06:33 ]

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:41
Nou, in ieder geval niet een hele slechte nacht gehad :p

Bijna klaar om te vertrekken richting Rotterdam!

Alle lopers (rotterdam of niet) succes en geniet ze, niet lopers die ook succes kunnen gebruiken... Succes! En voor de rest geniet van een hopelijk mooie dag!

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:55
Alle marathon lopers veel succes en vergeet niet te genieten 🤙🏻
Ik vind het heel tof om alle fotos voorbij te zien komen met wat iedereen aantrekt en meeneemt.

Ik ga met het gezin langs het parcours kijken. En wie weet volgend jaar zelf aan de start.

• seez
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-01 23:06
Kop koffie, 3 pannenkoeken en maurten drink mix (160).. ik ben al aan het afzien ;)

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:57
Lol, ik zit hier in m'n eentje in de ontbijtzaal van het hotel. Geen ziel die er aan denkt om om 0715 op zondagochtend te gaan ontbijten blijkbaar haha

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:37
Ik heb zojuist mijn ontbijtje achter de kiezen, na al het carb loaden van de afgelopen dagen merkte ik gister al dat ik niet méér hoef te (of wil) eten. Niks gewend _O- Mijn lichaam zit voor mijn gevoel vol, dus vanochtend er niet teveel bij gestopt. Hier wel aardig wat hardlopers.

Wel een rotnacht gehad. Of het de droge lucht van de airco was of mijn allergieën weet ik niet precies, maar mijn hoofd en holtes voelden "vol" waardoor goed in- en doorslapen er niet bij was. Wat frisse lucht zal me straks hopelijk goed doen.

[ Voor 3% gewijzigd door SkyR op 16-04-2023 07:39 ]

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:49

Secsytime

Automagisch

Mooi weertje erbij :)

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09:51
Hier gelukkig best redelijk geslapen. Wel wat moeite gehad met inslapen (maar da's altijd 😋). Vanochtend een flinke bak Brinta op met een banaan en koffie en zit nu in de trein.
@SkyR balen maar het hoort er ook een beetje bij. De adrenaline vandaag zal het slaaptekort wel weer compenseren. 😜

Strava

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:30

vhal

ಠ_ಠ

Nou ja, het regende net in 010 maar dit buitje mag geen naam hebben.

Succes allen

Strava

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:42

XyS

0.o.O

SkyR schreef op zondag 16 april 2023 @ 07:34:
Ik heb zojuist mijn ontbijtje achter de kiezen, na al het carb loaden van de afgelopen dagen merkte ik gister al dat ik niet meer hoef te eten. Niks gewend _O- Mijn lichaam zit voor mijn gevoel vol, dus vanochtend er niet teveel bij gestopt. Hier wel aardig wat hardlopers.

Wel een rotnacht gehad. Of het de droge lucht van de airco was of mijn allergieën weet ik niet precies, maar mijn hoofd en holtes voelden "vol" waardoor goed in- en doorslapen er niet bij was. Wat frisse lucht zal me straks hopelijk goed doen.
Hier hetzelfde, zit helemaal vol :')

Ook niet best geslapen, op tijd naar bed mocht niet baten. Nog wel besloten om met een lange broek te gaan lopen, zoals ik tijdens mijn trainingen ook doe. Vind dat altijd lekker zitten en het is nu toch lekker koud.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:19
Ondanks al een aantal marathons achter de rug, toch altijd beetje zenuwachtig. Vreemd genoeg is dit veruit de koudste marathon die ik ook ooit gelopen heb :') (vorige 13 waren allemaal >15 graden). Maar toch voor kort kort gekozen, tis toch een wedstrijd.

#zinin

• Loldor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-01 21:49
Toen ik dit zag moest ik toch een foto maken van mijn kit! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sarCIEChc9SYfZmXNyeeJg8xDQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pTwyKuy39LfIGbnrfm0sqIYV.jpg?f=fotoalbum_large

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 13-01 20:51
Ah, nog een Tracksmith fan !

Ik heb voor Londen volgende weekend het rode Londen singletje gekocht: https://www.tracksmith.co...inglet?sku=MT2048LDN02R23

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Succes @Rotterdam-hardlopers-op-alle-afstanden!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:08
Zo, ik ben weer thuis, gedoucht en aangekleed.

Kwart over 9 gestart in wave 1 van de kwart marathon van Rotterdam. Nou ja; 9:18 eigenlijk want de start werd een paar minuten uitgesteld.

My goodness wat was het guur weer. Gelukkig viel de kou me mee toen we in het startvak op een kluitje stonden. Af en toe beetje springen om warm te blijven.

Eerste kilometer met de flow mee gegaan, ging veel te hard (4:45) voor mijn plan maar het liep opzich niet verkeerd. De paar kilometer erna geprobeerd wat rustiger aan te doen en hem rond de 5:00 te houden. Dat ging best aardig maar vanaf km 5 kwam langzaam de klad er in met als dieptepunt een 5:30 in kilometer 8. Laatste kilometers alles er uit gehaald wat er in zat en ik kwam volgens mijn horloge op 5:03 gemiddeld over 10,87km.

Ik heb hem gestart onder de start boog en gestopt onder de finishboog maar al na 2 kilometer had ik een afwijking van 150 meter. Wat ik erg frustrerend vond werken. Volgende keer misschien ook glonass en Galileo aanzetten voor meer nauwkeurigheid.

Je werd na de finish nog wel een heel parcour door geforceerd waardoor ik verder van de metro was dan ik hoopte. Naar de metro toe lekker uitgelopen en kwartier later was ik weer in Vlaardingen.

Ben benieuwd naar de officiële tijd; de site verwees daarnet nog naar de uitslagen van 2022.

https://www.strava.com/activities/8898799529

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aAfUuA2VEzltALZYKN2LcV4NW6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Jo2GFUqC5jVyGgC8lWTZyqW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHxbDdbXYkirVBx18P7VqaR8pNE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ub4GnzNPC6HTUS9tl2XgXQR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Shinji op 16-04-2023 11:32 ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:22
Ik ben ook weer thuis, doel was 42:12 op 10k van 10 jaar geleden verslaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJzLssUbCb2DoPIqelKkMqNf1oY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HVNucbSkEdnPkC8fhWo9punA.jpg?f=fotoalbum_large
d:)b

Ik heb me wel ontzettend vergist in mijn positie in het startvak. Mijn doel was binnen de 45 minuten lopen en ik schrijf me in op wave 1 "45 minuten". Ik ben in het startvak best nog wel wat naar voren gelopen maar op het punt waar het wat drukker werd maar zo gelaten. Nou, het is dus wel duidelijk dat het merendeel van de mensen die in dat startvak staat nooit in de buurt van die 45minuten komt.

De eerste 3 kilometer ben ik alleen maar aan het zigzaggen geweest, over stoeprandjes en door het gras. Ik liep best lekker en heb me er niet door van de wijs laten brengen maar het kost wel echt snelheid. Wellicht heb ik de energie die ik hier bespaard heb later wel kunnen benutten maar helpen doet het niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QWOgmv6ZSqYKrQ_s4j5_swWqW9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0hV7b2r70GmzEp1c9k59BlJL.jpg?f=fotoalbum_large

Blij met het resultaat maar tegelijkertijd steekt het wel een beetje hoe dicht ik bij de 10k40min ben gekomen maar die niet gehaald heb :P Vraag me eigenlijk af wat mijn 10k tijd is als ik de 550m er aan de voorkant af zou halen.

Dit is het totaal opbouw van couch naar 10k in 20 weken. Bedankt allen voor de support hier, dat was denk ik weer genoeg hardlopen voor 10 jaar dus spreek jullie over 10 jaar in dit topic wel weer :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjkdlH4WgEvmq0-7FzN8FAgNEBo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DbP9vX4TsXwrXfoqaVDCiUD8.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 16-04-2023 17:01 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:35
assje schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:25:
[Afbeelding]

Ik heb me wel ontzettend vergist in mijn positie in het startvak. Mijn doel was binnen de 45 minuten lopen en ik schrijf me in op wave 1 "45 minuten". Ik ben in het startvak best nog wel wat naar voren gelopen maar op het punt waar het wat drukker werd maar zo gelaten. Nou, het is dus wel duidelijk dat het merendeel van de mensen die in dat startvak staat nooit in de buurt van die 45minuten komt.

De eerste 3 kilometer ben ik alleen maar aan het zigzaggen geweest, over stoeprandjes en door het gras. Ik liep best lekker en heb me er niet door van de wijs laten brengen maar het kost wel echt snelheid. Wellicht heb ik de energie die ik hier bespaard heb later wel kunnen benutten maar helpen doet het niet:
[Afbeelding]

Blij met het resultaat maar tegelijkertijd steekt het wel een beetje hoe dicht ik bij de 10k40min ben gekomen maar die niet gehaald heb :P Vraag me eigenlijk af wat mijn 10k tijd is als ik de 550m er aan de voorkant af zou halen.

Dit is het totaal opbouw van couch naar 10k in 20 weken. Bedankt allen voor de support hier, dat was denk ik weer genoeg hardlopen voor 10 jaar dus spreek jullie over 10 jaar in dit topic wel weer :+
[Afbeelding]
Nette tijd hoor! Ik herken dat soort lui ook wel. Overigens kan je daar we je voordeel mee doen na de eerste paar 100 meter. Ik gebruik ze als motivatie om ze 1 voor 1 op te pikken ☺️.

Succes aan alle lopers die nu met de marathon bezig zijn _/-\o_

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:08
assje schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:25:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had niet het idee dat er binnen de wave indeling nog verschillende vakken waren eerlijk gezegd. Iedereen kon zover naar voren lopen als die wilde.

Voor een doel tijd van 45 minuten moest je volgens mij een eerdere race dat hebben gelopen of iets aantonen in elk geval. Dat heb ik nog nooit gedaan dus die optie kan ik niet gekozen hebben. Ik weet het niet helemaal zeker maar ik denk dat ik 50 minuten heb opgegeven. Ik starte in wave 1.

Officiële 10k tijd is overigens 51:58 geworden.
Ik vind het wel een groot verschil tussen horloge pace (5:03) en de officiële tijd (5:11). Zou dat door de onnauwkeurigheid van GPS tussen al die hoge gebouwen komen?

[edit]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUjdnGw4TWVxQJAJ8ujYjso5S70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R6AXQ77mOMRAod4wwbU8P7s3.jpg?f=fotoalbum_large

Aan het eind was die inderdaad wel af en toe van zijn padje.

[ Voor 11% gewijzigd door Shinji op 16-04-2023 13:33 ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:22
Shinji schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:24:
Ik had niet het idee dat er binnen de wave indeling nog verschillende vakken waren eerlijk gezegd. Iedereen kon zover naar voren lopen als die wilde.
Klopt, ik had dus meer moeite moeten doen om voorin te komen.

Maar, als die 1e wave bijvoorbeeld 40-50min is hoop je toch ook dat mensen die zich richten op 50 een beetje achterin het vak gaan staan. Dat was dus duidelijk niet het geval.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 16-04-2023 13:30 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:52

Rudedadude

Maybe we were born to run

Zo, weer thuis. 2:54:26 en dus is mijn abonnement op een sub 3 uur marathon weer met een jaartje verlengd. Laatste 7 kilometer waren zwaar, wat voor mij weer eens een nieuwe plek was om in te kakken. Ik had het meteen na de finish ook vrij koud en het was ook niet warm. Een beetje lopen dwalen onderweg en nooit in een steady groepje gekomen, maar och, meestal loop ik helemaal alleen en nu heb ik vaak genoeg in de luwte gelopen. Aan het eind nog hard m'n best gedaan om in de sprint net voor de eerste M65+ te eindigen en dat is netaan gelukt.

Afbeeldingslocatie: https://static.marathon-photos.com/photos/Sports/NFNL/2023/Rotterdam%20Marathon/fullsize/LIVF2169.jpeg

Met mijn startnummer zo gevouwen wordt het een leuke klus om foto's te vinden :')

[ Voor 16% gewijzigd door Rudedadude op 16-04-2023 18:20 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Maandag1987 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:03:
Ik ga morgen de halve van Helmond lopen, mijn hoofddoel voor dit voorjaar. Zijn er andere tweakers die ook meedoen?
Vandaag stond mijn hoofddoel van het voorjaar op het programma: onder de 1u35min lopen. Het parcours bestond uit twee rondes van 10.5km. De onzekerheid of het doel halen mogelijk is, was vooraf groot en ik startte dan ook met de methodiek wzwwhss. Het weer was nagenoeg perfect. De eerste kilometers gingen sneller dan het beoogde tempo van 4min30 en de eerste ronde liep ik bijna een PR op de 5km en een PR op de 10km (43min18sec) en een doorkomst van 46min14sec. De tweede ronde focuste ik op kilometertijden onder de 4min30. De laatste kilometers was het zwaar en lukte dit net niet. Uiteindelijk gefinisht in 1u33min54sec. Bijna 4 minuten sneller dan mijn oude PR. Ik ben meer dan tevreden en erg verrast hoe makkelijk de eerste kilometers gingen.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Super weer te lezen van iedereen, wat een bazen-afstand die marathon _/-\o_

Door jullie geïnspireerd vandaag eindelijk weer eens gelopen.

22 januari moest de stekker eruit vanwege aanhoudende pijn onder mijn rechtervoet.

Dientengevolge ging de weegschaal met de klok mee, en zojuist onderweg mijn HR skyhigh, mijn VO2MAX kreeg een enkeltje kabeljauwkelder :P :+

Maar…….vooralsnog pijnvrij en mijn koppie vond het weer heerlijk *O*

https://connect.garmin.com/modern/activity/10916144030

Rustig aan maar weer eens opbouwen :)

• Arjan90
@Fraggert al het begin is moeilijk! Ik had zelf de smaak net weer te pakken, maar nu weer een blessure ondanks dat ik hartstikke goed weer had opgebouwd. Gelukkig is het nu mooier weer dan in december, dus ik stap nu op de racefiets om de conditie op te bouwen. Met een beetje geluk kan ik over een week weer heel rustig een rondje joggen.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
Ik zit inmiddels ook weer in de auto. Heerlijk gelopen, maar bij ongeveer km 30 en beetje een momentje. Daar zakje ik iets onder mijn gemiddelde, maar niet heel erg. Uiteindelijk toch redelijk vlak en er zat geen echte eindsprint meer in. Dus in principe genoeg gegeven.

Eindtijd 3:26:35, waar mijn doel was om onder de 3:30 te lopen.

Strava

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:31
Zo, ik heb ook mij plek thuis op de bank gevonden. Mijn doel behaald: 2:59:56
Het begin ging super lekker liep (ruim) voor de 3 uur Pacers en tot de 20km liep ik rond de 4:05-4:10/km van 20-25km liep dit al iets op naar rond de 4:15 maar daarna begon het echt al zwaarder te worden en kon ik dit niet meer uit mijn benen krijgen en liep ik tot de 30km zo rond de 4:20/km wel leuk is dat ik een heel stuk achter en daarna voor en vervolgens weer achter Arjan Robben heb gelopen. Vanaf 35 km werd het echt afzien en liepen de tijde op naar de 4:30. Bij de grote schermen rond de 34-35km werd bij het laatste scherm nog wel een filmpje getoond van mijn vrouw en kinderen dat was mentaal nog wel even een opsteker. Bij 38km kam de eerste 3uur pacer mij inhalen, daar geprobeerd weer aan te haken, lukte wel weer eventjes maar moest toch weer lossen. Rond 40km de tweede 3 uur pacer ik zag dat ik nog ca 9min had voor de laatste 2,2km dus moest ik echt alles er nog uit zien te persen. Bij 41km kwam nog een derde 3 uur pacer voorbij en daar zo goed als kwaad als het ging achteraan. Vlak voor de finish nog een eindsprint eruit geperst om nog een paar seconden te winnen. Dat was geen onnodige luxe gezien dat ik maar 4seconden bleek over te hebben😀. Maar het doel is behaald 🏅💪 en mijn pr van 3:19 ruim verbeterd. Nu lekker nagenieten

• m0ridin
Hier ook terug van de Rotterdam Marathon...

Het begon wat moeizaam doordat ik een beetje met de massa mee liep, even aan een security gast vroeg waar de start van de marathon was en die me een kant op wees, waar ik uiteindelijk een startvak 1 zag dus dacht... prima. Bleek het de startlocatie van de kwartmarathon te zijn!

Shit... terug, wat zoeken en vragen en uiteindelijk alsnog ruim op tijd (half uurtje) bij het juiste startvak. Tenminste, ook daar nog even heen en weer gestuurd maar ok, goed gekomen. Eenmaal in het startvak met 5 a 10 minuten te gaan het gevoel dat ik eigenlijk nog wel even had willen plassen, ook fijn. Maar niet zo dringend dat het echt een issue was, dus gekozen er gewoon voor te gaan.

En zo was de aanloop vanaf aankomst op Rotterdam CS bepaald niet soepel :)

Maar toen begon het, de hoop was onder de 2:45 te kunnen finishen en een pace van 3:51/3:52 proberen te lopen. Dat was de eerste km vrij lastig... erg druk, moeilijk een pad vinden. Daarna weer wat overcompenseren maar uiteindelijk een goed ritme en ruimte gevonden.

Het weer vond ik op zich wel prima! Niet te koud of warm, droog, wel wat wind maar ook niet TE veel... Dus op pad en proberen die 3:51 vast te houden. Af en toe aanhaken, af en toe een beetje allenig... De eerste 20km gingen eigenlijk prima. Had de laatste weken in de voorbereiding al wat last van mijn voet en dat speelde het eerste stuk ook erg op, golvend met momenten van prima te doen tot als het nog iets erger wordt moet ik toch echt uitstappen. Gelukkig stabiliseerde het en trok het uiteindelijk compleet weg!

De 3:51 was lang ook prima te doen, tot een km of 25 a 30... Daarna werd het moeilijker, ging het naar 3:55... 3:56... Beginnen te rekenen ws mijn conclusie dat als ik het onder de 4:00 kon houden het heilige doel realistisch zou zijn. Dus werd km 37 tm 41 regelmatig 4:00, 3:59....

De laatste 10 km waren erg zwaar, moeilijk om tempo te maken en het voelde enorm stroef. De voet was geen probleem, maar hamstrings, kuiten en lies begonnen seintjes te geven dat ze het er ook niet meer helemaal mee eens waren. Maar gelukkig bleef het bij seintjes.

De laatste anderhalve km nog iets kunnen versnellen en zelfs een soort van iets wat je misschien zou kunnen zien als een bescheiden eindsprint de laatste 200m.

Uiteindelijke resultaat, 2:44:46! Ultieme doel gehaald en helemaal happy!

Kwam uit de tenen, beneiuwd hoe het morgen allemaal voelt maar zo blij dat dit gelukt is. Mooie ervaring ook, veel aanmoedigingen (ook leuk dat het toch met je naam is dankzij je startnr) en denk dat daardoor die laatste km nog wat extra te geven was.

Nu op de bank en ongegeneerd eten en drinken... Nu even 'niks mee' en gewoon lekker virj lopen (waarna de volgende plannen alweer staan... maar ook daar weer zin in).

Maar dit is afgevinkt, dit heilige doel is klaar en eigenlijk (denk ik nu) is het nu wel even mooi met die marathon. Maar ja, we weten allemaal hoe dat gaat... ;)

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09:51
Toptijd @m0ridin ! Heel knap gelopen en je doel met vlag en wimpel behaald. En de andere hele en kwart marathon lopers natuurlijk ook heel goed gedaan!
Hier inmiddels ook weer thuis met de beentjes gestrekt op de bank na de marathon. Sub 2:50 is niet gelukt, maar wel erg tevreden met een PR van 7 minuten (eindtijd 2:51:53). Vanavond of morgen zal ik een uitgebreid verslag typen!

[ Voor 3% gewijzigd door Slupor op 16-04-2023 17:47 ]

Strava

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-10-2025
Mooie verhalen en dito tijden,amai hoedje af
Pim van de pacer toch ook mooi 4m van zijn pr af.
Benieuwd naar de podcast
Mss hoor ik er ook bij volgend jaar.

[ Voor 98% gewijzigd door Gunth op 16-04-2023 17:51 ]

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 13-01 20:51
Paar seconden boven de 2:24 volgens de app.

Ik vraag me af of zijn trainers gaan zeggen dat-ie de eerste helft 30 seconden trager had moeten lopen, dat het dan wel zou gelukt zijn om net onder de 2:24 te duiken.

[ Voor 87% gewijzigd door Hartloper op 16-04-2023 20:27 ]

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:31
Gunth schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:46:
Mooie verhalen en dito tijden,amai hoedje af
Pim van de pacer toch ook mooi 4m van zijn pr af.
Benieuwd naar de podcast
Mss hoor ik er ook bij volgend jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9nD4tQV6KyHCL3XFiHYlG9UmpsI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sY1lXwnwtia1jAeu9ehQg7wP.png?f=fotoalbum_large

Hij heeft ook in de 2e helft best wat tijd verloren

• Pimorez
  • Niet online
Het is mij ook gelukt!

Mijn lichaam schreeuwt het uit van de spierpijn, maar ik ben gefinisht!

Ik ben dus in november begonnen met trainen hiervoor en dat ging voor mijn gevoel wel aardig, tot ik dus 4 weken geleden eventjes anderhalve tot twee weken bijna niks heb gedaan ivm. klachten in mijn linker scheen.

Het initiële doel was 3:50, dat was al ambitieus, en uiteindelijk 3:59, maar ook dat heb ik (ruim) niet gehaald.
4:30:20 is het beste wat ik kon doen vandaag, met een beetje fly and die.

Volgend jaar weer denk ik!

• m0ridin
@Pimorez Haha, congrats! En je zegt dat je lichaam het uitschreeuwt van de spierpijn (sterkte morgen en overmorgen btw ;) ) en het een zware bevalling was maar meteen ook de "Volgend jaar weer denk ik!"... haha, mooi is dat! Toch bijzonder zo'n marathon :)

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-09-2025
En we zijn wat uitgerust thuis, de doelstelling was om onder de 3:45 te lopen toen ik me inschreef, naarmate de trainig vorderde zag ik dat de 3:30 haalbaar zou moeten zijn en gingen we uiteindelijk daar dus voor.

Ik startte in wave 2 aan de rechterkant op advies van een oom van me dat het daar vrij rustig is normaal gesproken. Om 10:07 ging het startsein en begon ik aan de marathon. Ik zag meteen de 3:20 haas en liep daar aardig mee met een goed tempo op mijn hartslag en besloot om met ze mee te lopen in de hoop dat ik het zou kunnen volhouden. Ik zou vooral op mijn hartslag letten en proberen rond de 150 te blijven hangen.

Dit ging de gehele tijd goed, en ik voelde me heel erg goed. Toch durfde ik niet te versnellen doordat ik bang was om later de bekende man met de hamer tegen te komen. Ik ging dus iets voor de 3:20 haas uit lopen om minder last te hebben van alle mensen die achter hem gingen, vanaf km 35 begon ik het toch wel echt te voelen in mijn benen. Toch kon ik nog aardig het ritme vasthouden en op het laatste gedeelte heb ik toch nog kunnen versnellen om een hele nette 3u19m20s eruit te persen.

Ik ben helemaal in de wolken te bedenken dat dit mijn tweede marathon is en ik vanaf afgelopen Oktober van 3u57m naar nu 3u19m ben gegaan.

Hier is de Strava activiteit.

Wat is het een heerlijke sfeer in Rotterdam, en ik heb nou al zin in Amsterdam.

PSN: Alvanosa

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:52
Ik heb me vandaag in Rotterdam weer geen moment verveeld zoals de laatste keer. Vorig jaar was ik het in Berlijn bij het halve marathon punt al helemaal beu op te lopen. Misschien dat ik iets minder goed qua fitheid was, maar dat kan het verschil niet gemaakt hebben :)

Ik had m'n ticket overgenomen en zag vanochtend ook pas in welke startwave ik mocht starten. In wave 1 en dan in het C vak (sub-3:00). Ben achterin in vak 2 gestaan met de tijd die ik in gedachten had (3:40'ish) en klopte ook wel. Ik was 10sec langzamer dan 2 jaar geleden, maar had eerst 30 'rustig' gelopen :)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• m0ridin
Heeft iemand enig idee wat de deal is met willekeurige figuren die je kudos geven op Strava?

Ik snap dat nooit zo, nu ook na de Rotterdam Marathon waar een aantal mensen waarvan ik heb idee heb wie, hoe of wat kudos geven.

Mis ik iets?

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:52
m0ridin schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:41:
Heeft iemand enig idee wat de deal is met willekeurige figuren die je kudos geven op Strava?

Ik snap dat nooit zo, nu ook na de Rotterdam Marathon waar een aantal mensen waarvan ik heb idee heb wie, hoe of wat kudos geven.

Mis ik iets?
Als je met veel andere loopt en je hebt je activiteit niet 'geheim' staan, dan sta je in een groep. Daarna shake je je telefoon keertje op en neer en geef je iedereen likes :-D

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• ÜberWicked
Hier ook heerlijk met spierpijn op de bank.
Wat een fantastische ambiance in Rotterdam, meerdere malen kippenvel momentjes gehad.

Tijd is uiteindelijk 3:50 geworden, had vooraf in gezet op ergens tussen 3:30 en 3:45.
Helaas al na km 5 een stekend gevoel in m’n rechter heup. Vanaf dat moment tikkie rustiger tempo aangehouden en dat ging prima.
Na 20km vielen er 2 gelletjes uit m’n flipbelt (geen aanrader dus), toen even in paniek hoe ik m’n laatste twee gelletjes ging verdelen. Gelukkig goed gekomen door allemaal fruit en snoep langs de kant aan te pakken.

Vanaf 30 begon m’n heup echt hard te steken en regelmatig een kramp scheut erin. Dat was dus afzien. Laatste 5 km waren echter fantastisch met het publiek, alsof je een pro bent!
Net na de 40km schoot de kramp echt in m’n heup, paar huppel bewegingen verder, m’n looppas iets korter gemaakt en kon me gelukkig uitlopen, wat was ik blij met de finishlijn!

Al met al dik tevreden over het resultaat voor m’n eerste keer.
Zal later nog een verslag doen van het trainingstraject, ik trainde met het sportrusten schema, max 14km dus.

• Pimorez
  • Niet online
m0ridin schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:31:
@Pimorez Haha, congrats! En je zegt dat je lichaam het uitschreeuwt van de spierpijn (sterkte morgen en overmorgen btw ;) ) en het een zware bevalling was maar meteen ook de "Volgend jaar weer denk ik!"... haha, mooi is dat! Toch bijzonder zo'n marathon :)
Die duizenden toeschouwers langs de kant, dat is machtig mooi. Heel veel deelnemers die Pim heten zijn er niet, maar toch heb ik mijn naam zo'n 100 keer gehoord. Prachtig hoe het publiek zo'n onderdeel is van de wedstrijd.

• kepler
Hier ook de marathon weer volbracht *O*

Doel begin van de trainingen was iig onder de 4u, maar trainingen gingen zo goed dat ik weg ging op 3.45
Eerste kms zat ik soort van vast achter de 3.50 groep, dus die ben ik op een gegeven moment voorbij 'gesprint' om lekker rustig te lopen. Ik bleef beetje op het tempo van 5.20m/km lopen, maar ik kwam niet vrij van de 3.50u groep vreemd genoeg? Na 15km kwam ik erachter dat mn horloge er wel heel erg naast liep en mijn 5.20 dus niet 5.20 was... (Mn horloge kwam uit op 43.1km...)
Ook voelden mn benen al rond de 14km beetje zwaar aan dus ik was al bang voor een hele zware race.

Echter na de 21km ging het langzaam weer wat beter en besloot ik te versnellen naar 5.10 (op mijn horloge). Dat gewoon prima kunnen volhouden en naar het einde toe kon steeds blijven versnellen :D Behalve dat het op bepaalde plekken wel heel smal was, zeker als je aan het einde versneld is dat vervelend met inhalen. Maar zo eindigen voelt wel weer heerlijk, lang geleden dat ik een negatieve split had!

Netjes uitgekomen op 3.43u, had misschien iets sneller gekund als ik beter had opgebouwd. Erg tevreden, zeker gezien de gebroken nachten afgelopen maanden ivm onrustige jonge kinderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nd8u-Gap1PeiFKjPrgh0JFR7oec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CUee7yA33nzr7Y8Ze7DpXWCO.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had met mezelf afgesproken dat als deze marathon goed/makkelijk ging, dat ik me ging inschrijven voor de 56k trail in Nijmegen in september. Dat van de week maar doen dan :') :D

• KevinK92
  • Laatst online: 09:57
Wat een dag was dit zeg..

Vanochtend om 07:00 de wekker en daarna gauw naar de ontbijtzaal, waar ik in m'n eentje aan het buffet kon beginnen. Ik miste de pannenkoeken dus ben overgegaan op plan B: witte bollen met chocoladevlokken en krentenbollen. Toen mijn vrouw een kwartiertje later aansloot wees ze me op de pannenkoeken, dus voor de vorm daar ook nog 1 van gepakt en met twee koppen koffie weggespoeld.

Rond 08:30 de auto in om van Leiden naar Rotterdam te gaan. Mijn ouders belden in de auto al; zij waren eerder weggegaan en kwamen erachter dat de P+R best vol stond, dus het werd een beetje stressen. Al gauw bleek dat we de mogelijkheid hadden om daar te wisselen van bestuurder, dus kon ik met een gerust hard in een heel drukke metro stappen.

Eenmaal aangekomen bij Beurs uitgestapt, m'n kleding aan m'n ouders gegeven en naar boven gegaan. Maar man, wat was het daar druk. De OV-poortjes zorgden voor wat opstopping waardoor het gevaarlijk werd om met de roltrap te gaan. Gelukkig vielen er geen gewonden voor zover ik weet.
Buiten was het even zoeken naar waar ik heen moest voor het juiste startvak (wave 2) en ik volgde de meute. Dat was een fout. Want allemachtig: wie had bedacht dat iedere loper en een heel blik supporters door een gat van nog geen meter breed moesten oversteken om aan de juiste kant van het startvak te komen en de ingang te kunnen vinden? Ik stresste er niet echt van, maar ideaal was het ook niet. Ik had me voorgenomen om wat oefeningen te doen voor de start, maar die kon ik dus op mijn buik schrijven. Met Lee Towers door de speakers liep ik het startvak in en kon uiteindelijk niet verder komen dan 20 rijen achter de pacers van 3:40, terwijl m'n hoofddoel 3:15 was. Maar goed: dan maar zelf proberen te pacen.

Vanaf de start liep ik eigenlijk in een roes. Wat een mensen. Wat een aanmoedigingen. Wat een parcours. Wat een stad. Het plan was om lekker rustig te beginnen, niet perse iedereen willen inhalen in de eerste meters om relatief ontspannen de Erasmusbrug op te gaan en daarna richting m'n goalpace te gaan. Dat lukte me aardig; de eerste km ging volgens Strava in 4:49, maar ik ging na ruim 5 minuten over de lijn. Daarna rustig versnellen en mensen inhalen.

Dit betekende dat ik na tien kilometer eigenlijk nog een halve minuut boven m'n stiekeme hoofddoel zat. Ik begon de dag met het idee om weg te gaan op 3:10, na twee "blinde" kilometers op marathonpace de vrijdag ervoor. Ik hield m'n hartslag goed in de gaten om ervoor te zorgen dat ik me niet over de kop zou lopen, maar had eigenlijk geen idee welke hartslag houdbaar was voor meer dan drie uur. Dus hield ik me voor: als ik onder mijn omslagpunt blijf dan loop ik waarschijnlijk niet zo gauw in de kramp als ik ook goed blijf drinken. Ik kwam nog een clubgenoot tegen op tien km, daar nog even een praatje mee gemaakt en daarna een gelletje genomen en door gegaan.

Na 15 kilometer kwam ik op het punt dat ik onder de 3:10 als eindtijd liep. Het "voordeel" van deze eindtijd was dat de kilometers in 4:30 per km gaan en je daarmee makkelijker kunt rekenen. Dus heb ik iedere kilometer gekeken: Wat moet ik lopen om onder die 3:10 te blijven? Tip van flip: Zet "Verstreken tijd" of wat er op lijkt op je horloge als dataveld, op basis daarvan kun je berekenen hoe je loopt.

Van 15 tot 25 kilometer ging het eigenlijk nog redelijk goed; ik kon ontspannen lopen en zag mijn tijd steeds verder onder die 3:10 als eindtijd duiken. Eerlijk gezegd kon ik het niet geloven. Ik begon de voorbereiding met het idee 3:30 te lopen, ging redelijk snel naar 3:17 maar wist eigenlijk nooit zeker of ik het wel kon volhouden. En om dan 25km onder de 3:10 te lopen was best bijzonder.

De Erasmusbrug was wel een obstakel, maar niet meteen een spelbreker. Naar beneden merkte ik wat last in mijn bovenbeen, maar daar schonk ik nog niet teveel aandacht aan. Mijn hartslag was goed, dus ik moest dit nog wel even vol kunnen houden vond ik. Rond 30 begon ook mijn kuit in mijn andere been wat op te spelen, maar ook hier had ik nog steeds het gevoel dat ik niet over mijn rode lijn ging. Ik had nog een 500ml flask mee met sportdrank en besloot die iedere 2 km te legen en ondertussen veel water te drinken. Ik had nog een gel maar wist niet zeker of mijn maag die kon hebben, dus heb die uit voorzorg niet genomen. Op 34 een videobericht van mijn zusje en nog een van mijn vrouw en mijn dochter die me toch wel ontroerden. Naast mij liep iemand die ook een bericht kreeg volgens mij, en samen liepen we als twee volwassen kerels jankend arm in arm een stukje over het parcours.

Op 37 gaf ik mijn vrouw nog een kus, en begon aan mijn laatste vijf kilometer. En voor mijn gevoel werd het met iedere stap meer bijzonder. Voor mijn gevoel liep ik veel trager, maar ik leek niet super veel te verliezen. Je wordt gedragen door alle mensen die er staan. Langs de Gele Kanarie kwam er een orkaan van geluid los die alleen maar aanzwol als je het publiek opjutte. Het was zo bijzonder om daar doorheen te lopen. De laatste vijfhonderd meter waren misschien wel de meest bijzondere van mijn 1006 dagen die ik nu in de streak heb, wat een moment om de marathon te finishen op de Coolsingel. Mijn eindtijd werd uiteindelijk 3:08:28, iets wat ik nooit verwachtte.

Echt een bizarre dag, en ik weet zeker:
Volgend jaar weer!*
*Mocht het me allemaal gegund zijn natuurlijk.
Strava

• Rudedadude
  • Laatst online: 06:52

Rudedadude

Maybe we were born to run

ÜberWicked schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:48:

Al met al dik tevreden over het resultaat voor m’n eerste keer.
Zal later nog een verslag doen van het trainingstraject, ik trainde met het sportrusten schema, max 14km dus.
Hoe voelde dat, toen na 38km langs de kralingse plas de borden stonden van een marathon lopen met 14km als langste loop. :P

@kepler Dat is de zevenheuvelentrail en geloof ik ook het Nk? De 42km had afgelopen jaar al bijna 1000hm, dus de 56 vast nog wat meer. Niet vergelijkbaar met een marathon, maar zeker ook gaaf.

[ Voor 19% gewijzigd door Rudedadude op 16-04-2023 20:46 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:30

Quakie

quakelen

Ik ben van nature geen hardloper en rustig aan getraind voor de kwart marathon. Helaas hamstringblessure opgelopen in januari. Hiervoor nog steeds fysio. Mijn doel was vandaag hem pijn vrij en het liefst binnen een uur uit te lopen en dat is mij geluk met 59.17.
Echt respect voor de marathon lopers. Wat een afstand..

Ik teken nergens meer voor

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-01 23:51
Mijn eerste marathon zit er op, en wat was het fantastisch.

Met een grote dromen en een grote mond begon ik in startvak 1 achter de 3:10 pacers. Na even wat gezongen te hebben met Lee konden we eindelijk starten. De eerste km's gingen vrij steady rond de 4:30, eigenlijk zoals gepland. Na het eerste waterpunt was ik opeens de pacers kwijt en bleek ik ze iets achter me gelaten te hebben. Kilometers daarna rond de 4:25-4:30 gelopen en het voelde eigenlijk allemaal heel goed nog. Tot zover niets aan de hand en bij de halve op 1:33:47 doorgekomen (PR jeej).

Maar na de 22km begonnen de benen zwaarder en zwaarder te voelen en ging het tempo iets omlaag naar 4:35. Erasmusbrug over en daarna wilde de benen niet meer. De man met de hamer kwam en gaf een mokerslag op mijn rechter hamstring. Net geen kramp, maar bij elke poging om rond de 4:30 te lopen zat het er tegen aan. Uiteindelijk vertraagd naar 4:45, 5:00 en af en toe zelfs 5:30.

Het doel werd uitlopen zonder te stoppen. Het doel werd genieten van alle aanmoedigingen en het publiek. Conditioneel zat het nog helemaal goed, dus vanaf kilometer 30 iedereen een high five gegeven, lachen voor foto's en videos en op een knop gedrukt voor wat superpower. Iedereen opgejut bij de Coolsingel en toegejuicht door een zee van mensen.

Uiteindelijk 3:18:09 over de finish gekomen. Heel erg genoten van alles om me heen en trots dat ik het heb kunnen uitlopen. Toch een beetje balen dat het niet helemaal ging zoals gehoopt en gedacht. Maar zoals iemand in de kleedkamer zei; echt een hele goede tijd voor een debuut! Alles valt te relativeren en nu met de beentjes op de bank en een kapsalon achter de kiezen kan ik toch met een trots gevoel terugkijken!

Stravalinkje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WbNf7qpG-UD50kg6fHm2QuIffo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DiZEKoCzGasSyHPvmYUq29Q0.jpg?f=fotoalbum_large

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:22
Wat een gave verhalen.. iedereen is een topper hier!

Na afgelopen jaar op m'n 50e mijn eerste marathon afgevinkt te hebben op 3:56, was het tijd voor een nieuw doel dit jaar. Na de 2022 versie ruim 2 maanden geen meter kunnen hardlopen wegens een blessure aan de rechter knie. Via fysiotherapie en serieus naar voeten en schoenen laten kijken er bovenop gekomen en in oktober/november een nieuw doel gesteld: 3 uur 40.
De trainingen afgelopen maanden verliepen goed; geen pijntjes, geen gekkigheid, fijne support door 2x per week met de loopgroep te lopen en discipline gehad om de andere 2x zelf te lopen.
De langere afstanden kon ik zelf al heel vlak lopen en vaak versnellen in de laatste 4-5km. De 8kastelenloop in Vorden was een soort testcase, waar ik al onder de marathon pace uitkwam met 5:09min/km. Dit gaf wel vertrouwen voor de volle afstand,

Vanmorgen om 06:30 thuis opgehaald en me laten afzetten bij de pacer plek, hélemaal in het centrum van Rotterdam. Ook dit jaar was er dus weer een pacer uit onze loopgroep en je raadt het al: pacen op de 3 uur 40 min. Rustig startnummer gehaald, warme WC opgezocht ipv een Dixie waarna op naar de Doelen om om te kleden en warm binnen de blijven wachten. Tassen afgeven en weer via de hele smalle doorgang waar lopers en ontzettend veel publiek samenkwamen naar Wave 2 gelopen. Daar makkelijk bij 'mijn pacer' gekomen.

Lee z'n keel was goed gesmeerd en nadat de hartslag uit de boxen stopte en het startschot viel, vertrok de rechter Wave 2 véél eerder dan de linker Wave 2. Maar eenmaal op gang.. MAGISCH weer. Wat heb ik genoten van het begin op de brug, wat een enthousiaste toeschouwers en mede-lopers.

Het weer was veel beter dan ik dacht, dus eigenlijk al binnen 5 km ofzo hemdje onder m'n shirt met korte mouwen gehaald en weggegooid.. wat had ik het warm! Daarna was het veel beter te doen.

Zoals je kunt zien in Strava was het een lekker strak tempo, ik kon het goed volhouden. Na 11km ofzo moest ik ontzettend nodig plassen, dus toch maar snel gedaan langs het dijkje en via het gras (smal pad, erg druk) weer bij de pacers terug gekomen.

Wat een fantastisch publiek, zelfs in Kralingse Bos was het veel drukker dan afgelopen jaar, dat was ook weer genieten. Helaas bij de 34km geen filmpje van m'n gezin gezien, pas later toen ik thuis was.

Versnellen in de laatste km's zat er niet in, althans ik heb het niet gedurfd; bang dat ik mezelf alsnog tegen zou komen. Rond 37km wou ik wat drinken uit mijn bidon.. werd ik aangetikt tegen m'n elleboog met als gevolg dat m'n bidon op de grond viel. Wat een crime om 'm terug te pakken met die drukte om je heen. Wel weer vlot bij de pacer groep kunnen komen.

Euforie bij de finish! Doel gehaald en véél en véél minder last van stijfheid/spierpijn dan afgelopen eerste editie.

edit:
had 6 Maurten gelletjes bij me, eigenlijk 2 reserve omdat ik gewoon nog ruimte had. Heb ze echter allemaal opgemaakt

3:39:40, zie Strava

Het was weer genieten... volgend jaar weer? Denk dat ik 'verslaafd' ben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4JUBcsQFiRKFLpeJoK-MEdiO9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vKsIBAGhntmvCshk0kE4ZpVE.jpg?f=fotoalbum_large
Bart :Y

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• kepler
Rudedadude schreef op zondag 16 april 2023 @ 20:36:
[...]

Hoe voelde dat, toen na 38km langs de kralingse plas de borden stonden van een marathon lopen met 14km als langste loop. :P

@kepler Dat is de zevenheuvelentrail en geloof ik ook het Nk? De 42km had afgelopen jaar al bijna 1000hm, dus de 56 vast nog wat meer. Niet vergelijkbaar met een marathon, maar zeker ook gaaf.
Ja klopt, alhoewel ik nog een beetje twijfel idd om de 42 te doen. Ooit wel eerder een 56k gelopen, maar niet met zoveel hoogtemeters. We zijn in augustus wel op vakantie waar ik wat hoogtemeters kan maken, kan ik daar wat extra trainen :D

• mosselmossel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-01 21:47
Ook in Rotterdam gelopen.

Vanochtend met twee clubgenoten naar het NN-kantoor gereden voor omkleden en onze tassen neerleggen

Doel was om onder 4 uur te lopen. Ik wist dat ik daarvoor 5.37 moest lopen, om ook gps-glitches en alles op te vangen. Dat was goed, want na twee kilometer klopte er al geen hout van de afstand op m'n horloge. Bijkomend voordeel was dat ik daardoor heel de tijd kon rekenen op welke tijd ik bij het 5-km-bord, het 10 en 15 enz-bord moest zijn. Dus dat was lekker afleiding. Tempo zat er goed in.

Heel de tijd supervlak gelopen, nauwelijks verval gekend. Ben ik heel trots op en vind ik ook heel mooi. Dat je vooraf een doel voor jezelf stelt, met een tempo waarvan je dan denkt dat je het kan, maar nog niet eerder deed. En dat het dan uiteindelijk blijkt te lukken.

Vanaf 34 kilometer werd het wel lastig om het tempo vast te houden. Ik had mezelf wel verboden om te versnellen tot 37km, maar dat paste ik maar aan in 'tempo vast proberen houden'. Laatste anderhalve kilometer nog wel even moeten aanzetten, want het ging me natuurlijk niet gebeuren dat ik die vier uur niet zou halen.

Uiteindelijk gefinisht in 3.59.24.

Daarna een lange finishfuik, ik kreeg het koud, kon bijna niet meer lopen, kreeg geen deken van de EHBO. Eenmaal binnen bij NN, werd ik meteen opgepakt, kreeg handdoeken om me heen en werd meteen naar de masseur gedirigeerd. Nog even een kop soep om op te knappen, massage, douchen, eten drinken. En lekker naar huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G94A5EyoBvHzZwT_FW6JIKuevRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XIgdEasj9DgvsFdHU5wGv4x2.jpg?f=fotoalbum_large

Battletag: Iigy#2192

• Redcoil
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:55

Redcoil

Polyinterpretabel

Zo, dat was me het dagje wel zeg! Wat een fantastisch gevoel is het om in zo'n bruisende stad tussen alle aanmoedigende mensen door te lopen.

Vanmorgen bijtijds opgestaan om rond 7.50 bij mijn broer (die de kwart marathon zou gaan lopen) en mijn ouders (als supporters voor ons beiden) in de auto te stappen. Bij Dordrecht CS geparkeerd en met de trein verder naar Blaak. Daar mijn broer achter gelaten en naar De Doelen om van de omkleed locatie gebruik te maken. Dat was wel erg prettig moet ik zeggen, kon gewoon op m'n gemakje mijn gear aandoen en de nodige voorbereidingen treffen. Daarna de tas afgegeven en naar de start gelopen.

Ik startte in Wave 4 en was voornemens ergens in de buurt van de 4.00 pacers aan te sluiten. Hoopte rond de 4.00 te eindigen en het liefst er nog onder. Alle rekenmodellen gaven aan dat dit niet zou gaan lukken, maar waar een wil is... Dus wie weet.

Enkele minuten later dan gepland ging de scheepshoorn (?) die het startschot voor onze wave betekende. Wat een fantastisch gevoel was dat zeg. Meteen de Erasmusbrug op met een waanzinnige meute mensen die iedereen aanmoedigde die zich aan deze bizarre uitdaging gingen wagen. Om mijn doel te halen zou ik net onder de 5.40 per minuut moeten gaan lopen. Doel was om in ieder geval in het begin wat marge op te bouwen en op 5.30 te gaan lopen. Daarmee zou ik ook de drukte van de 4.00 pacers (met bijbehorende opstoppingen bij de drinkposten) achter me laten.

Wel merkte ik dat ik door de kou en het inmiddels best nodig moest plassen. Dat kon ik niet gebruiken als ik onder de 4.00 grens wilde blijven. Toch maar bedacht om ergens een Dixie te pakken, maar die waren telkens allemaal bezet als ik daar kwam. Bij die dingen blijven wachten was geen optie. Dan maar een boom? Gelukkig zakte de aandrang dus uiteindelijk besloten om door te blijven lopen.

Onderweg echt enorm genoten van alle mensen die random mijn naam noemden om aan te moedigen. Dat geeft toch echt wel een boost. Bij de haarspeldbocht richting het viaduct bij Blaak zelfs nog even gezwaaid naar m'n ouders, die ik wonder boven wonder in de massa mensen kon herkennen.

Op 30 km werd mijn chip niet geregistreerd door het detectiepoortje. Hierdoor werden een hoop mensen ongerust hoorde ik achteraf. Had ik opgegeven of was ik om een andere reden gesneuveld? Het bleek een technisch dingetje te zijn, want bij het poortje van 35 km pikte hij de chip weer op. Dit was ook het moment dat de man met de hamer vanuit een boom in m'n nek sprong. Ik was even helemaal leeg. Tempo zakte naar ongeveer 6 min per km. Dit had ik eigenlijk wel verwacht en was ook de reden dat ik marge op wilde bouwen. Een rekensom in mijn hoofd leverde op dat ik de 4.00 nog wel zou gaan redden, maar dan moest ik in ieder geval wel blijven rennen. Gelukkig lukte dat!

Vanaf 40 km werd het écht druk in het publiek. Dat maakte zoveel indruk op de man met de hamer, dat hij besloot mijn nek te verlaten. Ik kon versnellen naar 5.40 per km. Wel lastig dat het parcours door het vele aanwezige publiek soms wat smal was. Dit, in combinatie met lopers die rustig breeduit bleven lopen, maakte het soms lastig om op tempo te blijven. Met was slalommen ging dat toch nog redelijk.

Voor ik het wist kwam de bocht naar recht richting de Coolsingel in zicht. Het was niet ver meer! Aangemoedigd door alle mensen daar is het me uiteindelijk gelukt om op 3:55:47 over de streep te komen! Kippenvel van top tot teen. Echt superblij mee! Voor nu ben ik wel even klaar met de lange afstanden, maar wie weet, volgend jaar weer?

Strava linkje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JtY1_4gtNG2L57jPpwk6uXNOz74=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WRhcFQ1z4mGY9nWat0rZIr7S.jpg?f=user_large

¯\_(ツ)_/¯

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
Door al jullie verhalen / topprestaties en dit filmpje begint het marathon gevoel wel weer te kriebelen oOo

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-01 13:27
Wat een tijden worden hier gelopen, echt heel erg knap!

Bij mij ging het eigenlijk niet zoals gehoopt vandaag.
Doel was sub 3:30, dus moest uiterlijk uitkomen op 04:58/km.
Plan was om zo lang mogelijk 04:50 aan te houden zodat ik aan het eind nog wat speling zou hebben.
Ik kwam in het begin maar heel moeilijk in een lekker constant tempo door de drukte.
Moest erg zigzaggen en soms ook echt even inhouden omdat het te druk was.
Toen na het 8km bij station Rotterdam Lombardijen zag ik ook opeens een kilometertijd van 05:13 verschijnen, echt veel te langzaam dus maar was door al het jagen wel al aardig bekaf,
Had ook een relatief hoge hartslag.
Ik had een paar weken geleden 32km getraind op 04:50 en dat ging prima op een lage hartslag, extra frustrerend dus...
Tot overmaat van ramp kreeg ik ook echt geen gelletjes meer weg, bij het idee moest ik al kokhalzen...
Rond de 30km zag ik dat mijn gemiddelde pace op 04:58 zat, dus al mijn marge was weg.
Ik moest dit tempo tot de finish blijven lopen en het werd alleen maar zwaarder, dus het werd een flinke mentale strijd.
Hij kroop op den duur ook verder op naar 5:00 en dan weet je dat het gebeurd is.
Heb nog een paar keer geprobeerd te versnellen, maar het zat er voor mijn gevoel echt niet meer in.
Achteraf denk ik nu: was ik misschien toch niet hard genoeg voor mezelf? Ik kan namelijk vrij prima wandelen en traplopen nog, dus ben ik wel diep genoeg gegaan?
Uiteindelijk gefinisht volgens de officiële uitslag op 3:33:51, maar mijn horloge geeft 3:31:44 aan.
Toch mijn PR met een mooi kwartier verbeterd, dus mag eigenlijk echt niet klagen.
Maar waar vorig jaar de eerste 25 km echt een feestje waren was het nu eigenlijk de hele marathon strijden tegen mijn pace en misselijkheid :(

Maar goed, nu op naar de Ironman in Kopenhagen en volgend jaar weer van de partij in Rotterdam, ooit ga ik hem ook onder de 3:00 lopen ;)

• Slickk
  • Laatst online: 10:37
Zo, ook gesetteld op de bank na een machtig mooie dag in Rotterdam. Vanaf Blaak verliep het allemaal voorspoedig langs startnummer ophalen en de tassenafgifte (omkleden en opspelden in standje van KWF). Daar het eerste lollige moment al meegemaakt doordat de fonteinen in het midden aan gingen bij dat kunstgras terwijl er allerlei mensen om zaten te kleden op de grond. :+

Uiteindelijk naar de start gelopen, mocht via de VIP ingang naar het C-vak bij Wave 1. Genoeg toiletten en weinig drukte. Vond het perfect geregeld. :) Ben zonder navigatie ook geen held en deze keer wat geluk daarmee.

Zowaar niet te gek van start gegaan, rustig bruggetje op en af, daarna doorzetten. De kilometers tikten snel voorbij, kwam al vrij snel in een goeie flow terecht.

Kon niet echt een groepje vinden maar liep vlakbij iemand die 2:48 als doel had en die liep een retestrak tempo. Als ik niet zeker wist of m’n klokje klopte, zag ik hem altijd in de buurt lopen en was ik gerust gesteld. Dat gaf veel vertrouwen, zo’n onverwachtse pacer. :)

Rond 17km last van steken in m’n zij, ik gok zelf door het koude water uit de bekertjes waar ik meer slokken van kon nemen dan verwacht (oefening baart kunst blijkbaar) maar dan net wat te veel.

Dit ging gelukkig wel weer weg maar kwam later in de race weer steeds terug. Het lukte niet om daar mentaal doorheen te bijten, zo kwam rond 30km het verval wat in het tempo.

Verder wel ideaal om een rond getal qua tempo (4min/km te lopen) omdat ik daardoor altijd m’n totale gelopen tijd kon checken en daar op baseren hoe ik liep.

Het verliep verder vlotjes, wat een publiek en eigenlijk een best mooie route. Dat stuk rond 33km liep ik wat alleen (m’n “pacer” vertraagde teveel in tempo) en dat hielp niet mee. Gecombineerd met de steken en nog niet veel marathonervaring… Tsja. Gekozen om iets in te houden, iets meer te genieten en ook alle superpowers en high gives aangetikt. :)

Na verloop van tijd met wat gels en AA gingen de steken iets weg en besefte ik me dat het verval nog best meeviel. In de laatste kilometers kon ik het doorzetten en finishen in 2:50:40. Onderweg rekende ik richting 2:53, toch door kunnen zetten en de schade beperkt. Ondanks initiële doel van sub 2:50, supertevreden en trots. In de laatste kilometer de tank leeggelopen en anderen proberen mee te trekken (die dat niet altijd konden waarderen volgens mij.. sorry, ik was enthousiast :P ) Had dit door ziekte van 3 weken geleden echt niet verwacht. Mooie sprong van eerste marathon anderhalf jaar geleden in A’dam in 2:58 naar nu een kleine 8 minuten sneller.

Finishen, doorlopen naar de tas en warm aankleden. Trillen als een malle (adrenaline, toch de kou?), na warme trui en wat drinken ging dat al beter.

Door de flow vloog het voorbij en dat was goed. Weinig van de omgeving gezien, wel lekker al die zuipende groepen opgejut en daar met een glimlach langs gelopen.

Zelfs de topper nog zien lopen bij die dubbele weg (Abdi & Abdi), dat vond ik echt een leuke bonus.

Familie en vrienden stonden rond 15km (2x), 28km en finish, genoeg support dus. :D

Spierpijn valt allemaal nog mee, door die steken/buikkramp niet alles kunnen geven maar dit was het maximale voor m’n lichaam vandaag.

Een vriend van me die ik heb ‘gecoacht’ liep onder de 3:30 wat die als doel had, dus ik noem mezelf nu ook hardloopcoach. 8)

Het is wel even goed zo met die marathons. (Of wacht, de Slachtemarathon is volgend jaar… ;) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u94_IJVVWS7JGx8WieWDbc7TAAw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4VNbhL7af1CMXDCsZDc5DYHe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Slickk op 16-04-2023 21:52 ]

• PindaUnited
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-01 14:44
Wat een mooie verhalen allemaal. En wat een tijden zeg _/-\o_ Van mijn zijde niet een heel verslag maar een paar keywords ;)
  • Sfeer
  • Drukte
  • Mooie route (jij niet stuk Kralingse Plas |:( )
  • 3:30 (sub doel op wat seconden niet gehaald)
Nu de beentjes omhoog en morgen hopen op minimale spierpijn… gaat vast niet lukken :+

*denkt na over goede signature*

• Infinchible
  • Laatst online: 07:08

Infinchible

Woef!

Wat een mooie verhalen hier, volgend jaar hopelijk ook, je wordt er zo in meegetrokken met al die marathoners hier :*) .

Allemaal super gelopen en prachtige prestaties voorbij zien komen! *O* _/-\o_
Geniet ervan allemaal!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:36

Aight!

'A toy robot...'

Wat een heerlijk evenement weer! Had er echt zin in en tot 25 km ging het perfect met een tempo van 5:35-5:30. Daarna toch last van mijn blessure en voelde de kuit echt opkomen. Bij 35 km kramp en toen ging het tempo naar 7 min/km, niet onder de 4 uur maar 8 minuten erboven. Ach ja, kan gebeuren. Met 4 weken geleden een blessure en daarna niet te veel belast zat dit er aan te komen. Ik ben in ieder geval blijven joggen want als ik ging lopen dan duurde het nog langer voordat ik aan het bier zat.

Ik kan wel zeggen dat Kralingse bossen mij weer gesloopt heeft :P. Maar wat is het tof als je dan eruit komt, hoeveel mensen dan er staan te schreeuwen! Vooral bij de gele kanarie, niet normaal daar kon je maar met 4 personen langs elkaar lopen.

De spierpijn valt mee, vooral traplopen gaat nog moeilijk en van zittend naar staan. Dus lekker rustig aan deze week!

• ÜberWicked
Rudedadude schreef op zondag 16 april 2023 @ 20:36:
[...]

Ja aparte plek voor een reclame zuil, maar zo ver ik kon zien was dit een andere aanbieder dan Sportrusten. Wellicht zijn er meer die het aanbieden.

• influenza
  • Laatst online: 17-11-2025
Gisteren Rotterdam. Wat een dag. Ik wilde graag onder de 3 uur lopen, maar na 5 km wist ik wel dat dat niet ging lukken. te hard starten is een grote valkuil en ik liep heel soepel net iets te langzaam 😜. Omdat ik niet wilde forceren me dar gewoon gelijk bij neergelegd. Bij 15 km kramp in mijn rechter kuit. Bij 21.1 zo pijnlijk dat de tranen in mijn ogen stonden en ik dacht het niet te gaan halen. Maar gek genoeg zakte de pijn daarna weer langzaam weg en bij 30 had ik er geen last meer van. Vanaf 35 gingen mijn bovenbenen serieus pijn doen en ging het tempo omlaag.

Uiteindelijk gewoon super tevreden met 3:05:16 ☺️.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3UYnnIqxlLNTH_oJc17G8amtBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o4wyyb5lD2sZYgSwlrjR2M4M.jpg?f=fotoalbum_large

• m0ridin
Nou, ondanks dat ik (later naar bed gaand dan geplanned) snel in slaap viel werd ik om 5u weer wakker en daarna niet echt meer kunnen slapen... 6 uurtjes en mijn training readiness op 2 :P

Gok het over compenseren qua eten en drinken na een maand heel goed op alles letten hehe.

Het valt me enigzins mee hoe het vandaag voelt, loop alsnog als een 90-jarige en iets van de grond rapen blijft een opgave, maar alsnog. Heb de hoop dat met wat beweging, gewoon in huis en even wandelen ofzo, het wel weer wat soepeler moet worden.

Mooi al die verhalen en ervaringen van mensen! Leukk en best bijzonder eignelijk dat er zoveel tweakers (al dan niet uit dit hardlooptopic) mee hebben gedaan. Nou zag ik dat er 17000 deelnemers waren! Zo dan!

Moet zeggen dat het nadeel van zo vol voor een tijd gaan is dat ik toch minder heb meegekregen dan anderen hier :) Nou ja, genoeg meegekregen qua publiek en ook daar wel van genoten maar de focus lag vooral op mezelf.

Hoop dat ik dat met het trailen en ultras meer kan gaan doen, genieten van het lopen, omgeving, er zijn. Trouwens, allebei trekt het me enorm op hun eigen manier. Zowel een doel stellen, daar volle bak voor gaan en de complete focus hebben als 'gewoon lopen'.

Nou ja, gewoon lopen zit er vandaag uberhaupt nog niet in ;) Maar een lekker rustig vrij dagje zonder te veel verplichtingen, vanavond weer op tijd naar bed en deze week verder rustig aan.

Succes allen met de post-marathon-recovery! Ook de verhalen van de day after lees ik graag ;)

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Arjan90 schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:09:
@Fraggert al het begin is moeilijk! Ik had zelf de smaak net weer te pakken, maar nu weer een blessure ondanks dat ik hartstikke goed weer had opgebouwd. Gelukkig is het nu mooier weer dan in december, dus ik stap nu op de racefiets om de conditie op te bouwen. Met een beetje geluk kan ik over een week weer heel rustig een rondje joggen.
Balen! Wat schort er aan?

Fietsen was voor mij geen optie, ik durfde het in elk geval niet echt aan. Gezien de klachten gokte ik op een peesplaatontsteking ommisschien stressfractuurtje, vandaar even bijna 3 maanden echt rust.

Het was al domper genoeg, dus ik zat er niet op te wachten om te snel weer te gaan en de boel te verergeren.

Vandaag ook nog geen last bemerkt, behalve een stukje stramheid in mijn spieren door weer gelopen te hebben maar dat voelt verder prima, niks geks.

Dinsdag weer een rondje van zo'n 3 a 4 km. Eerst maar eens even een paar keer per week korte asfalt-rondjes om te wennen en na een paar weken de afstand langzaam opvoeren.

Nu al zin in dat eerste rondje in het bos :Y

• Razr
  • Niet online
Wat een ervaring, en wat een afstand (het was mijn eerste). Respect voor alle toeschouwers, lopers en natuurlijk gefeliciteerd aan iedereen _/-\o_ .

Het was een gezellig chaos vanaf het moment dat ik aankwam op Rotterdam Centraal. Met de menigte meegelopen naar de tassenafgifte wat eigenlijk prima geregeld was. Het was daar wel gigantisch druk bij de Dixies maar er bleken nog genoeg urniors vrij te zijn.

Daarna stel naar het startvak van Wave 3, mijn idee was om ergens 3:55 ~ 4:00 te gaan finishen. Hiervoor zou ik mijn tempo onder de 5:40/km moeten houden. Ik was lekker op tijd en kon dus iets verder naar voren starten, in de buurt van de 3:50 pacers. Dit leek me wel een goed idee om hopelijk wat minder last van langzame lopers te hebben.

Het startsein! Erg vet gedaan en lekker opgehypt richting de brug. Het was natuurlijk mijn eerste keer dus ik had niet echt een idee van het parcours. De eerste kilometers gingen prima en moest ik echt met de rem erop lopen. Het was geen probleem om een aantal minuten buffer op te bouwen toen ik bij 20KM aankwam.

Na een goede 20KM begon ik mijn bovenbeenspieren te voelen, op een plek waar ik dit nog nooit eerder had gehad. Een beetje aan de binnenkant boven de knieen. Ik heb het idee dat dit komt door het naar beneden/omhoog lopen? In mijn trainingen loop ik uitsluitend vlak, dus misschien kwam het daardoor. Gelukkig werd dit uiteindelijk niet erger - zelfs minder - en kon ik blijven lopen.

Ik was benieuwd naar het laatste stuk, alle "horrorverhalen" over het bos had ik al gelezen. En ze bleken ook wel waar (al komt het misschien ook gewoon omdat het het laatste stuk is). De laatste 7~8KM waren voor mij echt mentaal een strijd. Ik had het gevoel dat ik nog hard liep maar het tempo begon al te zaken voorbij de 5:40. Ik ging dus wat rekenen in combinatie met mijn buffer + blijven pushen om toch het tempo te kunnen vasthouden. Het zou toch niet gebeuren dat ik die vier uur niet ga halen nu ik al zover ben... Dat was echt zwaar en ik geloof niet dat ik vrolijk op de foto's sta haha.

Het laatste stuk - mede door de supporters - kon ik weer iets versnellen en toch mijn tempo vasthouden of er iets onder gaan zitten. Toen ik eindelijk de finish zag kreeg ik ook de tranen in mijn ogen. Zo leeg ben je dan dat er een mix van emoties uitkomt.

De officiele eindtijd: 03:59:32 _/-\o_ . Missie geslaagd! Volgens Garmin/Strava nog twee minuten minder gezien de kleine GPS/afstand afwijking.

Daarna leek het wel een soort aflevering van The Walking Dead hoe ik (en anderen) schuifelend richting de kledingpunten gingen. Vandaag gaat het eigenlijk vrij goed, wat spierpijn natuurlijk maar ik kan prima wat lopen en fietsen naar het werk ging ook. Alleen de trap kost iets meer tijd.

Ik ben toch bang dat ik meer marathons ga lopen in de toekomst! ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7XtTcLMPBEnd25m8QuaXeFNSfM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PTbeKhizprHntEKB4P8Cbsq5.png?f=user_large

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Geweldig om jullie marathon verhalen te lezen. Mega knap O+

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

wat een tijden ook hier, onvoorstelbaar _/-\o_

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-01 08:34
Zo, het kostte me aardig wat tijd om alle verhalen te lezen. Na mijn tocht in Enschede gisteren, en de lange rit naar huis, had ik geen puf meer om direct er direct een verhaaltje van te tikken.

Vorig jaar had ik wat teleurstellend (voor mezelf) in Rotterdam gelopen en gaf van alles de schuld. Eten, het parcours, en vooral de drukte zowel qua lopers als qua publiek. Niet helemaal fair natuurlijk, maar wel redenen om het nu in Enschede te proberen. Qua aantallen is dat nogal een verschil. Waardoor de start en de eerste stukken erg relaxed verliepen. Ik had me tot doel gesteld om 3u10 te lopen. Theoretisch, op basis van eerdere halve, zou het nog sneller kunnen, maar ik wilde me niet stuk lopen en ook nog een beetje genieten. Dat lukte prima de eerste 30km. Bij km 13 keek ik wel een beetje jaloers naar de halve marathon lopers die daar linksaf sloegen. "Die zijn er al weer bijna", dacht ik.

Vanaf dat punt dunde het aantal lopers ook erg uit. Ik wilde een marathon met minder drukte, maar dit was wel erg stil. In mijn blikveld kon ik soms maar 2 of 3 andere lopers ontwaren. Dan ga je ook nog eens door het buitengebied. Nou ja, focus maar op mezelf.

Vanaf km 30 werd het toch wat zwaar om een tempo tussen de 4:20 en 4:30 vast te houden. Achteraf zag ik in het hoogteprofiel dat het vanaf hier gestaag omhoog liep. Tegen de 37km zag ik al dat er een PR aan zat te komen, dus nog extra versnellen, voor zover al mogelijk, hoefde niet van mezelf.

Achteraf zie je dan het 3:10:11 is geworden. Wat natuurlijk prima op doel is, maar dan baal ik toch weer een beetje dat ik niet ergens nog 12 seconden had gepakt. Niettemin, prima gelopen en op diverse stukken heel enthousiast publiek. Op naar een volgende.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• Loldor
Wat een tijden en verhalen, indrukwekkend hoeveel er hier mee hebben gedaan in Rotterdam.

Zelf liep ik mijn tweede marathon. Ik had als doel 3u05. Dat is niet gelukt, maar het was wel een hele mooie dag. Het weer was eigenlijk heel goed. Alleen op de Dorpseweg wat tegenwind, maar dat mocht geen naam hebben.

Het ging op twee punten verkeerd. Het lukte me niet om op tijd bij de start te komen. Ik zou in wave 1 starten, maar liep aan de linkerkant van de startvakken en daar was het helemaal vol met lopers en support. Uiteindelijk net op tijd Wave 2 in gelopen. Toen die mochten doorlopen naar de startstreep stond ik nog bij een urinoir. Hoewel ik de massa van wave 2 snel voorbij was, zou ik het grootste deel van de dag de achterhoede van wave 1 inhalen.

Daar kwam bij dat ik me vanaf de start al misselijk voelde. Mijn hartslag was onder controle en mijn benen voelden goed. Ik had al mijn aandacht nodig voor het inhalen van mensen, het opletten dat ik mijn pace hield (omdat iedereen langzamer liep) en de misselijkheid. Ik probeerde mijn middenrif te ontspannen maar dat lukte niet goed. Op een gegeven moment begon ik te twijfelen of het niet iets mentaals was, en dat er eigenlijk niets aan de hand was. De kilometers vlogen namelijk voorbij en ik stak de 21k over in 1u31. De eerste helft heb ik volgehouden aan mijn etensplan van een gelletje per 25 minuten.

De misselijkheid bleef en vanaf de 25km was ik van plan om uit te stappen. Ik had daar ook vrede mee, voor wie doe ik dit eigenlijk? Ik wist dat er familie aan de voet van de Erasmusbrug stond en die wilde ik graag nog zien. Daarna was het zo vol met publiek en strak afgezet dat ik niet een goede plek zag om uit te stappen. Bij het drinkpunt op 30km ben ik achter de stalletjes langs gewandeld om een paar keer te kokhalzen. Ik had geen telefoon bij me en bedacht me dat de snelste weg naar huis doorlopen was omdat ik wist dat er support was bij de Boszoom, rond de 37k. Iets voor de 35k nog bij een lantaarnpaal gestopt om weer te kokhalzen - en weer door. Ik bedacht me dat ik de juichvideo van mijn vriendin nog wilde zien! De benen voelden nog steeds goed en zeker door de twee korte pauzes was de hartslag meer dan onder controle.

De support bij de Boszoom zag ik maar niet. Zodra ik ze zag wilde ik uitstappen. Voor mijn gevoel werd ik toch echt misselijk. Rond het drinkpunt bij de 36k moest ik de berm in en heb ik alles uitgekotst met de handen op de knieën. Het bleef maar komen. Kennelijk worden bagels met honing en wat Maurten een neon-oranje vloeistof. Uiteindelijk kwam iemand uit het publiek naar me toe om te vragen wat ik nodig had. Met een flesje water en een tissue ben ik weer achter de drinkpost doorgewandeld.

De support had ik nog niet gevonden en ik wist dat dat betekende dat we elkaar gemist hadden. Dat betekende dat ze bij de finish stonden. Ik moest sowieso die kant op om thuis te komen en ik voelde me eigenlijk wel goed genoeg om te rennen. Dus toen op pace 5:00 naar de finish. De support langs de kant in de laatste kilometers is ongekend. Ik had mijn horloge stopgezet uit automatisme toen ik stond over te geven dus ik had geen idee wat ik liep. Eindtijd: 03:20:12

Mentaal was ik helemaal op mijn gemak en ik heb genoten van de finish. Tijdens het lopen realiseerde ik me wat de support betekende en dat zij toch de reden zijn dat ik ben doorgelopen. Na de finish was ik enorm dankbaar dat ik ben doorgelopen blij om vrienden en vriendin weer te zien. Ik koelde heel snel af en wilde snel naar huis toe na iedereen even bijgesproken te hebben.

Lessen voor de volgende keer: Meer aandacht aan trainen van gel-inname, dichter bij mijn normale voeding blijven in de dagen voor de marathon, vroeger naar het startvak toe, langzamer starten.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-01 16:02

polthemol

Moderator General Chat
@Loldor heerlijk verhaal over hoe je jezelf van motivatie naar motivatie richting de finish hebt geholpen, love it! Dit zijn de mooiste runs :D

@al de andere marathonlopers, massive congrats! Mooi werk en veel beloningen voor gedane arbeid.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Loldor schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:53:
Uiteindelijk kwam iemand uit het publiek naar me toe om te vragen wat ik nodig had. Met een flesje water en een tissue ben ik weer achter de drinkpost doorgewandeld.
dit is toch goud man _/-\o_

knap om toch uit te lopen d:)b

• Loldor
Fraggert schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:40:
[...]

dit is toch goud man _/-\o_

knap om toch uit te lopen d:)b
"ehhhh wil je wat water?" "heb je misschien een doekje?" "vast wel, momentje"

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:46
Allereerst leuk om al deze verhalen te lezen en sommige zaken te herkennen van gisteren. Ook ik heb gisteren mijn eerste marathon gelopen in Rotterdam. Daarover later meer.

Mijn marathon weekend begon op zaterdag morgen toen ik nog even mijn benen moest loslopen. Dat ging allemaal lekker het waren een goede 4 km en dat gaf vertrouwen. Toen in de middag naar Rotterdam vertrokken met de auto. Ik sliep bij een oom en tante. Fiets achterin in de auto gegooid om zaterdag en zondag op mijn gemak naar de stad te kunnen rijden. Het was voor mij iets van 20min fietsen, dus opzicht prima. Zaterdag startbewijs opgehaald. Me nog wel een beetje verbaast over het feit dat er mensen op de sport-expo nieuwe schoenen staan te kopen voor de marathon en ik zaken voorbij hoor komen als o ja die gelletjes ga ik morgen wel proberen. Naar mijn mening was het beter geweest als je die schoenen al hard en je had de gelletjes al geprobeerd maar goed. Terug bij mijn oom een tante nog wel een kleine discussie gehad hoe ik nu het beste in de stad kan komen. Mijn oom zegt jo neem de metro. Hier heb je mijn OV Chipkaart ik zet je morgen wel af. Dus dat was vanaf dat moment het idee.

Zondag ochtend om 7.30 er uit en mijn meegenomen skyr en granula gegeten. Vervolgens omgekleed en op mijn gemak vertrokken naar de metro. Eigenlijk liep alles prima. Al was ik niet zo blij met die mot regen aan het begin. Dus mijn hardloopjasje maar aangehouden want ik had het toch wel een beetje frisjes. Vervolgens naar de start gewandeld ruim op tijd. Ik startte in wave 2 aan de linkerkant. Wat ik ook al terug zag hier ja wij starten een stuk later dan de rechterkant want het heeft me bijna 2 minuten gekost om bij de startlijn te komen. Ook Stond de ik midden in het vak en stonden de 3:30 pacer en de 3:20 pacer naast elkaar ergens voorin maar goed. Eindelijk over de start merkte ik dat het best wel snel ging. Ik weet dat ik op de Erasmus brug liep met een snelheid van bijna 4:40 gewoon gelijk aan de pacers van 3:40 van de rechterkant. Maar goed we waren vertrokken.

Ik had me de laatste week wel een beetje gek lopen maken welk tempo ik nu zou gaan lopen en wat ik nu aan wilde houden qua tijd. Uiteindelijk besloten dat ik redelijk rustig zou starten proberen te lopen rond de 4:50m/km en het daarvandaan wel zou zien. Maar ik merkte wel dat ik iets minder lekker liep dan dat ik had gehoopt. Ook had ik 4km na de start mijn hardloopjasje omgeknoopt en die was ik dus verloren. Oké jammer. We kijken wel weer naar een andere.
Al met al liep het redelijk lekker maar ik kon door de drukte een minder lekker tempo lopen dan dat ik had gehoopt. Daarnaast heb ik op een of andere manier de tijdregistratie op km 15 gemist.

Uiteindelijk ergens rond die tijd vond ik aansluiting bij de tweede groep 3:30 pacers geen idee hoe dat zo lang heeft geduurd want ik had dus gewoon 2 minuten voorsprong op de 3:30 pacers toen ik er eenmaal was. Dat was op basis van wat mijn horloge aangaf. Prima we hebben in elk geval een ploeg die zover ik kan zien een redelijk constant tempo aanhoud. Misschien kan ik hier wat energie sparen want het loopt niet zo lekker al dat ik had gehoopt. Mijn hartslag zit wat hoger en ook de benen zijn niet helemaal wat ze wezen moeten. Strategie van af dit moment is om de 5km kijken hoe het gaat. Als de hartslag zakt en alles voelt wat beter kunnen we overwegen om te gaan versnellen en anders blijven we hier lopen want dan halen we die sub 3:30.

Dat was een goede beslissing want het liep allemaal wel redelijk maar ik had niet heel veel over. Ik voelde me gemiddeld maar ik had zeker niet het vertrouwen om er nog even een versnelling in te zetten. Na 38 km had ik wat last van kramp in mijn linker kuit. Dat was er, dat werd niet erger, maar het liep ook niet echt lekker dus maar wat kortere passen gezet en toen ging het wel weer. Ik weet nog dat ik tegen mezelf zei: je hebt 2 minuten speling. je hebt 38km je best gedaan om het te halen, kan me niet schelen wat er gebeurt RENNEN. Uiteindelijk met de pacers over de finish gelopen in:3:27:57. Dat is een mooie tijd voor een eerste marathon en ik had ook echt niks meer over. Vervolgens lekker omgekleed binnen. Ik vond de stilte in de kleedkamer overigens wel boekdelen spreken.

Vannacht goed geslapen. Vandaag wat stijfjes maar dat mag de pret niet drukken. Ik ben blij met mijn tijd en ik ben blij hoe ik mijn eetstrategie tijdens de race heb gedaan. Misschien had ik de dagen voor de race wat meer kunnen eten want dat liep iets minder goed dan gedacht maar al met al mag ik echt niet klagen.

Nickname KasPlantje.

• Yer00n
Allereerst complimenten voor al die mooie tijden en het doorzettingsvermogen! Klasse!

Tweede marathon. Ik om 6:30 op om mijn spullen bij elkaar te pakken en de camelback te mixen en te vullen. Om 7:30 naar het station en om ca 9:99 op Rotterdam CS. Even omkleden en naar de WC in de Doelen. Die WC moest ik even opzoeken want er stonden rijen van 25+ mensen bij de eerste. Uiteindelijk een rustig damestoilet gevonden op de eerste verdieping. Nog even gewacht want het was koud buiten, regenponcho aan en tas ingeleverd bij tassenafgifte.

Naar startvak 5 gelopen en vooraan gaan staan want ik wilde proberen onder de 4u30 te komen met een rustig tempo van 6m30 om na een paar km te versnellen naar 6m15. Aanrdig gestressed door de reis, de voorbereiding en de drukte was mijn hartslag veel te hoog. Opgejut door het fantastische publiek vertrok ik ook nog eens veel te snel op 5m40. Over de Erasmusbrug probeerde ik in te houden maar onbewust pak je toch steeds weer snelheid op. Hartslag veel te hoog maar ja niets meer aan te doen. Bij 3km zat ik op 6m15 en kon ik dat aardig stabiel houden. Ik maakte mij wel zorgen of ik dat met een hartslag van 150 wel uit kon zingen, maar tot mijn verbazing ging dat heel goed! :-)

Bij de Blaaktunnel kreeg ik wat pijntjes aan mijn knie en enkel, maar die verdwenen weer.

Ik heb steeds geprobeerd iedere 3-4km een slok te drinken en tussen de drinkposten een hap Maurten gel die ik in een softflask had gedaan. Goede tip van die softflask! Hoewel Maurten wat dik is om door die sabbelopening te persen ;-)

Bij de Kralingse Plas ging mijn hartslag door het omslagpunt en werd het wat moeizamer. Door goed te focussen op ademhaling kon ik het tempo op 6m20-6m30. Een vriendin had gezegd dat bij Kralingen veel mensen begonnen te wandelen met als tip: nooit stopppen of wandelen en doorhollen in die laatste 7km. Daar hield ik mij dus aan en het ging goed.

Bij Crooswijk was het een gekkenhuis met het publiek. Wat een geweldige sfeer met de aanmoedigingen! Er was wel een vrij smalle doorgang die door allemaal agenten open werd gehouden, waardoor ik veel moest inhouden.

Uiteindelijk met 4h25 over de streep, 40 minuten van mijn vorige tijd af! Ik stond versteld :-)

Spullen opgehaald, weer omgekleed in de Doelen en een liter chocomel gedronken voor de spieren. Vervolgens naar de trein gestrompeld en na tweeen een half uur thuis de zalmpizza.

Geweldige ervaring. Ook dankzij het publiek en de tips en de sfeer hier. Dank allen!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-01 16:02

polthemol

Moderator General Chat
Yer00n schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:08:

Ik heb steeds geprobeerd iedere 3-4km een slok te drinken en tussen de drinkposten een hap Maurten gel die ik in een softflask had gedaan. Goede tip van die softflask! Hoewel Maurten wat dik is om door die sabbelopening te persen ;-)
aanlengen met wat water of maurten sportdrank pakken. En natuurlijk: softflask, daar kun je stevig op knijpen, dan pers je het wel eruit ;)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:55
Wat is het toch een mooi evenement om als supporter mee te maken.
Wij zijn eerst aan de voet van de erasmusbrug gaan kijken bij wilhelminaplein.
Prachtig mooi om alle snelle lopers langs te zien vliegen.

Daarna en-mass richting slinge, man wat was het druk in de metro. Wij zijn bewust bij zuidplein gaan staan, waar het erg goed te doen was!

Nadat al onze bekenden bij zuidplein langs waren zijn we terug richting de coolsingel gegaan om de lopers aan te moedigen tijdens de laatste meters.

Ik heb links en rechts wat reacties over " kou " gelezen. Zelf staat mijn eerste marathon voor oktober gepland, en ik ben erg benieuwd naar de bevindingen over kleding.
Ik heb zelfs gehoord dat er gisteren mensen onderkoelt zijn geraakt! Zelfs mensen die gewoon een long-sleeve en dry-fit shirt aanhadden. Waarop je zou zeggen dat het niet "te koud" zou zijn.
Dat terwijl ik gisteren heel erg veel mensen in korte broek / t-shirt heb zien lopen.

Wat is jullie ervaring hiermee, iemand tips ?

• Johlo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-01 15:02
Sow, al genoeg gave verhalen langs zien komen over gisteren! Voor mij was het ook Rotterdam, mijn eerste marathon, met het idee om het patroon van vorig jaar door te zetten (voorjaar halve marathon, zomer halve triatlon. Dus deze zomer sta ik ook al ingeschreven voor de hele triatlon O-) ).

Gelukkig konden we bij vrienden van vrienden slapen, dat was 's ochtends een stuk rustiger. Lekker 2 metrostations voor het echt druk werd in kunnen stappen, vlakbij de expo uit kunnen stappen en voor de echte drukte al startnummer enzo op kunnen halen, de enige rij was binnen in een van de toiletten :+ daarna op mijn gemakje binnen het gebouw omgekleed en naar de start gelopen. Daar begonnen de eerste echte rijen, ik startte in wave 2 maar kon niet meer in de buurt komen van de 3:30 pacers.

De eerste 15km vlogen eigenlijk redelijk voorbij, al had ik rond km 16 al wel 200m extra gelopen volgens mijn horloge dus dat was qua pace wat lastig inschatten. Maar gestaag doorgelopen op iets rond de 4:55 om wat marge te houden op de beoogde 3:30 en na de echt tragere lopers die voor me gestart waren in te halen kon ik lekker meelopen met wat mensen die hetzelfde tempo leken te lopen wat ik altijd wel fijn lopen vind, gewoon mee gaan ipv zelf tempo moeten maken :9

Zo rond km 30 begon ik toch wel een klein beetje in te kakken, ik had zelf ook niet meer dan 31km gelopen dus dit was 'nieuw terrein' zeg maar. De kilometers van 30-40 voelden wel ietsje zwaarder, maar het was meer dat mijn lichaam gewoon niet echt meer leek te reageren op signalen van mijn grijze massa om het tempo weer iets terug op te pakken. Ik vond het bos ergens wel meevallen, allerlei verhalen over gelezen al maar ik vond het vooral saai, lange rechte weg zonder dat je dan echt leuk door de natuur loopt en inderdaad wel weinig publiek. Maar daar eenmaal doorheen gekomen terug de stad in ging het steeds een beetje lekkerder, en km 40-42 voelden super, echt heel gaaf om zo door het publiek richting de finish geroepen te worden. Die laatste 2 waren ook mijn snelste kilometers dus laat ik dan maar doen alsof ik een negatieve split gelopen heb >:)

Bij de finish stonden mijn vriendin en een paar vrienden dus ook gaaf om die te zien daar, vriendin was ook op een paar andere punten op het parcours geweest maar verder vond ik het wel lastig om 3,5 uur te ploeteren zonder echt loopmaatjes mee te hebben of mensen te herkennen langs de weg, dat zou in Eindhoven voor mij wel anders zijn denk ik. Ook het weer was qua temperatuur, wind en regen voor het lopen wel echt heel lekker (al was ik blij dat ik in singlet+korte tight ben gaan lopen, kon er echt met mijn verstand niet bij dat ik mensen in volle thermokleding zag lopen) maar ik denk dat een klein zonnetje toch wel goed was geweest voor het humeur, nu voelde het heel de dag een beetje grauw ofzo. Al had ik dan vast geklaagd dat het te warm was na een groot deel van de training in de winter gedaan te hebben :P

Al met al helemaal tevreden, gefinisht in 3:29:29 dus de eindsprint was wel een soort van nodig om onder de 3:30 te komen. Nu lekker nagenieten van de spierpijn nog, ik heb niet per se heel veel zin in morgen :D maar komt vast goed. Ik kijk wel echt uit naar weer iets meer gaan fietsen en het lopen vooral mogen onderhouden tov de laatste paar maanden waar het echt opbouwen was naar de marathon toe.

Iedereen super gefeliciteerd in ieder geval en tot een volgende wedstrijd denk ik! En super bedankt ook aan alle supportes en vooral ook de vrijwilligers, dat waren er ook enorm veel en die schreeuwden je ook echt vooruit! Al kan ik nog niet zeggen dat ik echt sta te springen om nog meer hele te gaan lopen, het voelt alsof de halve me toch iets lekkerder ligt ofzo. Maar dat kan altijd nog veranderen 8)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fz2Raq7PDJkWoh1z82-en-h_Z-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JO5gjy7RErdbZ9EYEBVrud67.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qgGVQ99.png

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
NoReseth schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:14:
Wat is het toch een mooi evenement om als supporter mee te maken.
Wij zijn eerst aan de voet van de erasmusbrug gaan kijken bij wilhelminaplein.
Prachtig mooi om alle snelle lopers langs te zien vliegen.

Daarna en-mass richting slinge, man wat was het druk in de metro. Wij zijn bewust bij zuidplein gaan staan, waar het erg goed te doen was!

Nadat al onze bekenden bij zuidplein langs waren zijn we terug richting de coolsingel gegaan om de lopers aan te moedigen tijdens de laatste meters.

Ik heb links en rechts wat reacties over " kou " gelezen. Zelf staat mijn eerste marathon voor oktober gepland, en ik ben erg benieuwd naar de bevindingen over kleding.
Ik heb zelfs gehoord dat er gisteren mensen onderkoelt zijn geraakt! Zelfs mensen die gewoon een long-sleeve en dry-fit shirt aanhadden. Waarop je zou zeggen dat het niet "te koud" zou zijn.
Dat terwijl ik gisteren heel erg veel mensen in korte broek / t-shirt heb zien lopen.

Wat is jullie ervaring hiermee, iemand tips ?
Voornaamste tip is uitproberen wat je zelf het fijnste vindt. Ik heb regelmatig met mijn vrouw gelopen dat zij met 5 lagen kleding liep, terwijl ik in een korte broek+t-shirt liep en we het beide prima vonden.

Kijk hiervoor ook maar eens naar hoe verschillend mensen gekleed zijn bij zo'n marathon. Oftewel om kleding niet kijken naar wat anderen zeggen, maa rgewoon zelf kijken wat het beste werkt voor jou.

[removed]

• Arjan90
@Fraggert een pees langs het bot van mijn enkel, aan de binnenkant. Kennelijk erg betrokken bij stabiliseren van mijn enkel, want hardlopen kan niet meer. Was niet weer op het punt dat ik wedstrijden zou gaan lopen om tempohardheid op te bouwen. Die plannen kunnen de prullenbak in :+

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:40
Wat een marathonverhalen van gisteren. Chapeau!!!

Sowieso stond de harldoopkalender heel veel gisteren en liep ik zelf 10km tijdens de Hilversum City Run. Ontspannen kunnen lopen en een mooie tijd (43:43) en vooral een gezellige dag gemaakt. Over een maandje mijn echt doel, de halve marathon.

• m0ridin
@NoReseth over het algemeen is de nou als je eenmaal aan het rennen bent niet zo'n probleem. Vooral vooraf, en achteraf, is het wel een dingetje.

Zelf in oktober 1.5 jaar geleden in Amsterdam gelopen en dat was ook gewoon in short en singlet, dat was prima. Vooraf doe ik dan een oud vest of trui aan die ik dan voor de start weggooi (evt weer meeneem na afloop als die er nog hangt)

Verder wel persoonlijk inderdaad, misschien ook tempo gerelateerd.

Had het zelf gister ook wel koud na afloop, was nog best een lang stuk na de finish en dan wandel je waardoor je weer afkoelt. Zelfs na ophalen tas en warme dingen aandoen nog aardig aan het rillen.

Maar wat ze meestal zeggen, als je het in het begin koud hebt doe je het goed. Als je het al warm hebt voor je begint dan ben je te warm gekleed.

• frankv120
  • Laatst online: 10:44
Geweldig om al die verhalen uit Rotterdam te lezen! In mijn huidige zoektocht naar een nieuw hardloop doel begint die marathon nu toch wel heel erg te lonken, en met nog een jaar te gaan heb ik dan ook nog lang genoeg om voor een goede tijd te trainen.

Hebben jullie adviezen over hoe je hier het beste naar toe kan werken? Nu al de marathon volgend jaar in Trenara als doel stellen of eerst kortere termijn doelen (bijvoorbeeld een snellere halve marathon of iets dergelijks) stellen en later in het jaar pas aan de marathon training beginnen?

En hebben jullie nog tips voor hardloopevenementen/trails die in de tussentijd leuk zijn om te lopen? Als ik hiernaar google zie ik door de bomen het bos niet meer namelijk. Ik woon in Noord-Limburg dus liefst niet al te ver uit de richting (of het moeten echt bucketlist wedstrijden zijn).

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

• Tealiciouss
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:27
Gisteren ook de marathon gelopen, ik had niet goed gekeken hoe de startvakken stonden en kwam vanaf het erasmus ziekenhuis. Veel paniekerende hardlopers die een ingang zochten naar de waves. Gelukkig was ik er al op tijd en kon rustig mijn vak opzoeken. Ik vond het wel fris, maar het was gelukkig al droog.

Ik startte achterin wave 4 aan de rechter kant en die ging beduidend sneller na het startschot, eerste kilometers gingen vlot en ik kon snel mijn tempo vinden (5:35). Veel zigzaggen en de pacers voor 4.30, 4.20 en 4.10 ingehaald.

Voor mijn gevoel ging het geweldig, mijn hartslag was echter wat hoger dan de bedoeling. rond km 32 begon mijn tempo dan ook wat in te zakken. Gelukkig bij km 34 wel een filmpje gezien van mijn vriendin en kinderen. Dat hielp enorm.

Uiteindelijk gefinished in 4.08.21 enorm tevreden.

Na de finish was het wel erg koud en omdat ik mijn vriendin niet snel kon vinden met kleren toch even een EHBO-er aangesproken of ik zon folie kon krijgen. Die kreeg ik alleen als hij me mocht temperaturen (heel vaag). "Gelukkig" gaf die aan dat ik 35,2 graden was dus kreeg ik hem.

Niet veel later kwam mijn vriendin en heb ik mijn folie doorgegeven aan een andere loper die het koud had. Rustig naar de auto gefietst en op naar huis gegaan.

Geen spierpijn (nog) maar wel zware vermoeide benen. Hopelijk is dat snel over.

Edit: Belangrijkste vergeten; Ik hoefde niet te poepen!! :+

• Johlo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-01 15:02
frankv120 schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:30:
Geweldig om al die verhalen uit Rotterdam te lezen! In mijn huidige zoektocht naar een nieuw hardloop doel begint die marathon nu toch wel heel erg te lonken, en met nog een jaar te gaan heb ik dan ook nog lang genoeg om voor een goede tijd te trainen.

Hebben jullie adviezen over hoe je hier het beste naar toe kan werken? Nu al de marathon volgend jaar in Trenara als doel stellen of eerst kortere termijn doelen (bijvoorbeeld een snellere halve marathon of iets dergelijks) stellen en later in het jaar pas aan de marathon training beginnen?

En hebben jullie nog tips voor hardloopevenementen/trails die in de tussentijd leuk zijn om te lopen? Als ik hiernaar google zie ik door de bomen het bos niet meer namelijk. Ik woon in Noord-Limburg dus liefst niet al te ver uit de richting (of het moeten echt bucketlist wedstrijden zijn).
Waarom een jaar wachten? Eindhoven bijvoorbeeld is in het najaar, 7/8 oktober dit jaar zie ik. Ik weet niet wat je huidige wekelijkse kilometrage is, maar daar zou je denk ik ook prima naartoe moeten kunnen trainen als je meer voor de marathon wil gaan en niet specifiek Rotterdam. Vanuit Noord-Limburg is Eindhoven sowieso een stuk vriendelijker om naar af te reizen :P

Ik heb zelf na een paar halve marathons vorig jaar vanaf november hier naartoe getraind, eigenlijk vrij simpel een paar schema's naast elkaar gelegd en in Excel voor mezelf uitgewerkt terugtellend vanaf de marathon en dan met de vuistregels max 10% per week extra in kilometers en 10% extra per week op de lange loop en dat heeft grosso modo goed gewerkt voor mij. Maandag herstelloopje, dinsdag op de baan met atletiek, en dan donderdag atletiek&weekend lange duurloop of vrijdag lange duurloop en zondag cross wedstrijdje afhankelijk van hoe het qua schema uitkwam. In de laatste weken wel iets eerder begonnen samen te werken met coach die ik voor de triatlon wilde gaan gebruiken vooral voor het mentale stuk omdat ik wat weken gemist had met ziekte, maar ik denk dat dat 90% voor de mentale rust was en niet zozeer dat ik daar nog dermate bijzondere trainingen van gekregen heb dat ik nog veel progressie heb gemaakt in de afgelopen 3 weken. Als ik terugkijk zou voor mij misschien iets meer variatie in de trainingen goed geweest zijn maar ik heb gelopen wat mijn doel was dus ik ben tevreden :*)

[ Voor 12% gewijzigd door Johlo op 17-04-2023 12:46 ]

• frankv120
Johlo schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:44:
[...]

Waarom een jaar wachten? Eindhoven bijvoorbeeld is in het najaar, 7/8 oktober dit jaar zie ik. Ik weet niet wat je huidige wekelijkse kilometrage is, maar daar zou je denk ik ook prima naartoe moeten kunnen trainen als je meer voor de marathon wil gaan en niet specifiek Rotterdam. Vanuit Noord-Limburg is Eindhoven sowieso een stuk vriendelijker om naar af te reizen :P
Na al deze verhalen heb ik toch het idee dat Rotterdam echt "DeMooiste" is, maar een najaarsmarathon zou eigenlijk ook best kunnen inderdaad. Helaas ben ik in het weekend van 7/8 oktober al weg dus zit Eindhoven er niet in voor mij dit jaar |:(

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

• m0ridin
@frankv120 Grote kans dat je met het trainen naar de marathon ook een snellere halve zal gaan lopen :)

Maar in principe is het "echte trainingsschema" naar de marathon ~16 weken dus als je eenmaal een marathon hebt gekozen zul je zo'n 4 maanden daarvoor echt gericht die kant op gaan trainen (als je het zo wil aanpakken natuurlijk).

Wat niet wil zeggen dat je niet eerder al ernaartoe kan werken, of in ieder geval vast meer je afstand op de langere duurlopen kna uitbreiden. Dus je hoeft niet nu al dat in te gaan stellen, begrijp dat je al HM hebt gelopen dus daar kun je ook nog wat verder op bouwen, ook dat zal zijn zin wel hebben op de lange termijn.

Of een eerdere marathon kiezen, kun je daarnaartoe gaan werken (Amsterdam is bijv in oktober, qua ambiance wel minder dan Rotterdam maar vond die daar eigenlijk ook meevallen... Had namelijk gehoord dat "Amsterdammers de marathon meer als last zouden ervaren, waar Rotterdammers er trots op zijn".

In de prakijkt ook in Amsterdam gewoon positieve aanmoedingingen, zij het wat minder massaal dan in Rotterdam.

• Chris TT
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Gisteren mijn debuut op de marathon in Rotterdam gemaakt! :*)

Start begon erg rommelig. Bekenden hadden me al afgezet en waren onderweg naar een kijkplaats, toen ik erachter kwam dat ik in het startvak voor 1/4 marathon stond! Het was 13:50 en ik heb nog flink moeten haasten om op tijd te komen. Overigens was ik zeker niet de enige wie zich hier op verkeken had, ik zag links en rechts mensen zich nog flink haasten. Het was enorm druk rondom de startwaves en moest me door de menigte heen murwen om in startwave 1 te komen. Het startschot was uiteindelijk al gegeven, maar pas net. Helaas dus niet een klein beetje kunnen rekken en strekken (al is het maar voor de afleiding), maar direct van start.

De eerste kilometers was het vooral een plekje zoeken, ik moest wat lopers inhalen, omdat ik achterin het startvak stond en graag wilde aansluiten bij de 3:10 pacers. Uiteindelijk wel gelukt. De eerste 3 kilometer zat de spanning van het gehaast net voor de start er nog goed in, maar goed, dat maakt het verhaal wel mooier. ;)

De eerste helft had ik niet echt een lekker gevoel, maar tijden waren prima. Wel zat de hartslag vrij hoog. Na de halve marathon begin ik het al wel zwaarder te krijgen en heb ik de 3:10 pacers laten gaan. Hartslag begon ook hard te stijgen, wat ik ook merkte in mijn ademhaling en benen. Baalde daar wel van, want had dit tempo vaker gelopen, zonder grote problemen. Tijden liepen wel iets terug, maar geen echte inzinking.

Vanaf kilometer 30 begon ik het echt zwaar te krijgen. Eerst vraag je je af of je de enige bent, omdat je eigenlijk niemand rechtstreeks in het gezicht kunt kijken, maar vanaf dat punt zag ik de een na de ander er flink doorheen zakken. Dat gaf enerzijds wat moed, ''ik haal ze in'', maar met de toenemende pijn, was het ook een uitnodiging om dat ook te doen. Gelukkig heb ik die uitnodiging kunnen afslaan.

De laatste kilometers veel publiek, maar zat er dusdanig doorheen dat ik er eerlijk gezegd niet meer zoveel van heb meegekregen. Ik zag en hoorde het wel, maar het kwam niet binnen. Een eindsprintje zat er dan ook niet in. Uiteindelijk gefinished in 3:17:10! Heel blij mee!

Na de finish flink afgekoeld. Ik vond het nog een lange route om uit de fuik te komen en kon ook niet direct mijn supporters vinden. Gisteren deed alles pijn. Vandaag nog enorme spierpijn, maar de pijn wordt al minder, op naar de volgende!?!?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbl4k8VkNl1ASDxaZXDm9zhcpKQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6WXyHM9Qz59YOrTwb7F0I56h.png?f=fotoalbum_large

• m0ridin
@Chris TT Hier dus nog 1 die per ongeluk ook in het kwart-marathon startvak terecht kwam :+

"Gelukkig" liep ik daar tegen nog een andere marathonner aan die hetzelfde probleem had waardoor ik me iets minder dom voelde (en blijkbaar waren er dus meerderen).

Moet eerlijk zeggen dat het me ietwat tegenviel hoe duidelijk eea aangegeven stond/qua organisatie, maar misschien heb ik zelf gewoon veel gemist (heb niet voor niets een horloge met navigatie gekocht zo gauw dat kon, mijn richtingsgevoel en oplettendheid laat genoeg te wensen over zullen we maar zeggen).

Tassen en startnr ging nog wel, maar wat betreft de start zelf ergens in het begin 1 bord gezien maar verder? Hielp ook niet dat ik een beetje heen en weer moest vanwege tassen/startnr en dus gevoel kwa locatie wat kwijtraakte en je allerlei massa's mensen hebt die ook alle kanten op moesten om dezelfde reden en je dus niet echt 'simpelweg' mee kon lopen.

Had tas/starnr-ophaal wel in mijn horloge gezet (telefoon in de tas achtergelaten), maar start zelf vergeten. Les voor de volgende keer ;)

Ook na afloop, bij de enkele buitenlandse evenementen waren er na afloop 'vuilniszakken' oid die je na de start om kreeg om warm te blijven... Hier was dat gebrek eraan wel wat jammer, helemaal icm de lange uitloop.

Maar ok, weer een ervaring en dit nemen we de volgende keer weer mee :)

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:51

Sherlock

No Shit

Wel tof zo die verhalen! Ik ben nog bezig met de voorbereidingen voor mijn 25km op 7 mei. Dat wordt mijn eerste ‘wedstrijd’, waarbij ik meer ‘georganiseerde loop’ bedoel. Mijn doel voor de 25km is allereerst het uitlopen, maar eigenlijk wil ik dat toch wel graag in een tijd doen die onder 2,5 uur zit. Dat betekent dus net iets onder de 6:00 per km.

Gisteren de laatste duurloop voor 7 mei gedaan, met daarin 4 blokken van 2,5km met als doeltempo 5:55 afgewisseld met blokken van 2,5km met als doel 6:30 (het tempo waarop Garmin mijn lange duurlopen aanraadt en wat ik dus wel gewend ben om te lopen). Het ging eigenlijk prima, ik merkte dat de blokken waarop ik langzamer mocht lopen ook een psychologisch effect hadden; ik had het idee dat ik dan mocht uitrusten. Terwijl ik vorige week nog 21km het idee had dat ik keihard aan het werk was ;)

Uiteindelijk kwam ik op 23,3km uit met een gemiddelde van 6:04, superblij mee en een prima basis om over 3 weken voor die tijd onder de 2,5 uur te gaan. Na het avondeten nog even een kort wandelingetje gemaakt om de spierpijn uit mijn kuiten te verdrijven en dat hielp zeer goed. Vandaag voel ik wel dat ik wat gedaan heb, maar niks bijzonders. Vanavond nog een stukje uitfietsen en/of yoga, dan zal het morgen ook wel loslopen (hoop ik).

Komend weekend staat er een bezoek aan een voetbalwedstrijd in Duitsland gepland, dat gaat gepaard met bier en worst. Aan de ene kant zie ik daar een beetje tegenop; ik ben al maanden aan het trainen en dan ga ik 2 weken voor “d-day” alles weggooien. Althans, zo voelt het nu. Waarschijnlijk zal het niet zo’n vaart lopen, maar het spookt wel in mijn hoofd.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• ÜberWicked
Iemand een idee waar alle foto's terug te vinden zijn van Rotterdam? Stonden heel wat fotografen langs de kant die volgens mij niet van het evenement zijn, maar is daar een verzamelsite voor oid?

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-01 21:52

Niku

Alagaesii

Tussen alle marathon verhalen door (waarvoor hulde): weet iemand waar de Boston Marathon ergens te zien is?

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-01 08:34
Niku schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:43:
Tussen alle marathon verhalen door (waarvoor hulde): weet iemand waar de Boston Marathon ergens te zien is?
https://www.cbsnews.com/boston/live/#x

Start over 12 minuten.

Edit:

Ok, ik heb het idee dat het geen live stream is op CBS News. Die vind je wel. Op Youtube. Maar ik weet niet of ik hier de link zo maar mag delen. Vermoed van niet.

[ Voor 23% gewijzigd door sander_g op 17-04-2023 15:26 ]

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• Yer00n
Sherlock schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:22:
Komend weekend staat er een bezoek aan een voetbalwedstrijd in Duitsland gepland, dat gaat gepaard met bier en worst. Aan de ene kant zie ik daar een beetje tegenop; ik ben al maanden aan het trainen en dan ga ik 2 weken voor “d-day” alles weggooien. Althans, zo voelt het nu. Waarschijnlijk zal het niet zo’n vaart lopen, maar het spookt wel in mijn hoofd.
Zo werkt dat gelukkig niet, je bouwt de conditie en doorzettingsvermogen op in de maanden voor de race. Zolang je je 90% aan het trainingsschema houdt kun je best een splurge veroorloven. Ikzelf zou een beetje rustig aandoen met de alcohol.

Anekdote: Een van mijn beste 15km tijden heb ik in een training neergezet op de dag na het Kwekfestijn (Eurovisie songfestival voor Oeteldonkse carnavalsliedjes) met een klein katertje 7(8)7 . Ik zou echter het niemand aanraden...

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-01 21:52

Niku

Alagaesii

Sherlock schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:22:
Als je een paar biertjes drinkt, niks aan de hand.

Maar. Kan die voetbalwedstrijd dan niet zonder bier als je je er druk over maakt? Worst prima, de trip naar Duitsland prima, de voetbalwedstrijd gaaf. Laat het bier achterwege en je hebt een top uitje en je gaat (ook mentaal) optimaal naar je eerste wedstrijd toe?

• m0ridin
Mwah, ik zou niet moeilijk doen over het bier hoor... Moet prima kunnen, 2 weken ertussen is zat. Als je het daarna gewoon maar weer goed oppakt

• Heezen2011
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:27
ÜberWicked schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:28:
Iemand een idee waar alle foto's terug te vinden zijn van Rotterdam? Stonden heel wat fotografen langs de kant die volgens mij niet van het evenement zijn, maar is daar een verzamelsite voor oid?
https://marathonphotos.li...23%2FRotterdam%20Marathon

• Alvanosa
frankv120 schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:54:
[...]

Na al deze verhalen heb ik toch het idee dat Rotterdam echt "DeMooiste" is, maar een najaarsmarathon zou eigenlijk ook best kunnen inderdaad. Helaas ben ik in het weekend van 7/8 oktober al weg dus zit Eindhoven er niet in voor mij dit jaar |:(
Je hebt ook nog de marathon van Amsterdam op 15 Oktober waarvoor je je zou kunnen aanmelden.

• frankv120
Alvanosa schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:35:
[...]

Je hebt ook nog de marathon van Amsterdam op 15 Oktober waarvoor je je zou kunnen aanmelden.
Dat gaf @m0ridin ook al aan, met bijna exact een half jaar trainingstijd wel een leuk doel om naartoe te werken. Ik zal er nog even over denken maar in ieder geval bedankt voor de tip.

Weten jullie hoe ver van te voren de Amsterdamse marathon meestal uitverkoopt?

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:37
Dat was me het weekend wel! Mooi om al die ervaringen hier te lezen. Ik doe ook nog even een duit in het zakje!

Zaterdag vertrok ik met Mrs. SkyR in de loop van de ochtend met de auto naar Vlaardingen, waar we een hotel hadden geboekt vlakbij het metrostation. De kamer was bij aankomst al klaar, dus hebben we de spullen daar gedropt en zijn we met de metro Rotterdam in gegaan om het startnummer op te halen, de route naar de start te bekijken en daarna nog even in de stad rond te hangen.

Dat betekende een bezoekje aan de expo, die we redelijk vlot ook weer doorgelopen zijn. Mrs. SkyR schreef nog even aan aanmoediging op de muur, en natuurlijk hebben we ook nog even mijn naam opgezocht tussen die duizenden marathonlopers. Verder vond ik de stands niet heel interessant, dus zijn we richting Erasmusbrug gelopen om de startlocatie te bekijken. Ik kon toen nog niet vermoeden hoeveel mensen er in dat kleine stukje Rotterdam zouden staan zondagochtend :P Onderaan de Erasmusbrug besloten we een terrasje te pakken om even van het zonnetje te genieten. Een lekkere limoncello cannoli en Radler 0.0 gehad, waarna we nog wat verder gewandeld hebben. Leuk om met Mrs. SkyR even terug in de stad geweest te zijn waar ik veel van mijn jeugd en studietijd door heb gebracht, lang voordat ik haar leerde kennen. Uiteindelijk ook nog even lekker uit eten geweest bij Miso, waarna we met de metro weer terug naar het hotel gingen. Spulletjes klaargelegd, startnummer opgespeld, waarna om half 11 het licht uit ging.

Wat volgende was een crappy nacht met weinig rust, en toen de wekker ging om 6:50 was ik blij dat ik nu toch gewoon het bed uit moest, want slaap zou ik allang niet meer vatten. Maar dat betekende wel dat het tijd was voor...
Race day
Om 7 uur zat ik in mijn gewone kleren aan het ontbijt, net als nog meer hardlopers. Twee broodjes, een grote banaan, 2 koppen thee en een sapje verder vond ik het wel weer goed geweest en zocht ik om half 8 de kamer weer op. Even lekker opgefrist met en warme douche, waarna ik mijn hardloopkleren aan heb gedaan met een warme hoodie erover. Ik had de rugtas van Mrs. SkyR alvast gevuld met een joggingbroek en vest voor na afloop, samen met een soft flask met AA die ze mij aan zou kunnen geven als we elkaar zouden zien. Daarna heb ik al mijn gels met een halfvol flesje AA en een kleine voorverpakte reep ontbijtkoek in een plastic tas gestopt. Zo hoefde ik niet meer langs de tassenafgite, want al mijn gels en telefoon pasten prima in mijn half tight en de ontbijtkoek met de sportdrank at en dronk ik nog in het uur voor de start. In de lobby van het hotel afscheid genomen van Mrs. SkyR die aan het ontbijt ging. Zij zou me opwachten rond kilometer 13 bij Slinge. De reis met de metro ging prima toen ik rond 8:40 instapte, met onderweg steeds meer hardlopers. Op Beurs uitgestapt en richting de start gelopen. Na een warming up van 10 minuten in de zijstraten bij de start nog even het urinoir opgezocht. Uiteindelijk sloot ik om 9:30 maar aan bij de meute die zich naar de startvakken bewoog. Uiteindelijk stond ik om 9:45 in het startvak van Wave 1. Prima, maar ik had 0 zicht op welke pacer dan ook. Dan helpt het niet als je bijna 10 cm korter bent dan de gemiddelde Nederlandse man _O- Lee Towers horen zingen, en na de scheepshoorn kwam het vak langzaam in beweging richting de startlijn. Horloge gestart en met de massa mee de Erasmusbrug op. Een bijzondere gewaarwording!

Na de bijzonder slechte nacht besloot ik om zoveel mogelijk op gevoel te gaan lopen. Bij het inlopen merkte ik al dat mijn hartslag hoger was dan normaal, dus daar wilde ik niet teveel op vertrouwen. Ik had mijn horloge ingesteld op rondes van 5 kilometer, zodat ik niet bij iedere kilometer zou nadenken over de tijd. De eerste kilometers gingen vrij geruisloos voorbij, met de eerste 5 km in 22:12, een gemiddelde van 4:26. Prima.

Een paar kilometer later zag ik opeens wat vlaggetjes. Warempel, het zijn pacers. Die van 3:10 nog wel! iets versneld om aan te haken bij het groepje, wat toch wel weer even wennen was met al die rondvliegende ledematen, zeker op de wat smallere fietspaden richting Slinge. Weer 5 kilometer afgetikt, nu in 21:50. Ik had natuurlijk even versneld, maar nergens geforceerd, dus het voelde wel lekker om toch een klein buffertje op te bouwen zo.

Ondertussen begon ik toch wel uit te kijken naar kilometer 13, waar ik Mrs. SkyR hoopte te zien. Niet om de soft flask met drinken; die zou ik als reserve in mijn tight stoppen. Het was me tot nu toe bij beide drinkpunten gelukt om een bekertje water én een bekertje AA te drinken, wat ik tot het einde wilde blijven doen. En met het alarm om de 25 minuten voor een gelletje bleef ik ook netjes volgens schema eten. Maar ondanks het publiek voelde het toch al wat kilometers saai, misschien zelfs een beetje eenzaam. Gelukkig viel Mrs. SkyR met haar knalgele jas goed op. Het is dan toch fijn als je aanmoediging krijgt van iemand die er speciaal voor jou is. Soft flask aangepakt en na de switch back nog even een high five aan de andere kant van de weg. Weer 5 kilometer voltooid, split van 21:55. Let's go! Uiteindelijk zou ik Mrs. SkyR op nog 2 plekken langs de kant zien, en de laatste keer missen.

Kilometer 15 tot 20 bleef ik netjes bij de pacers lopen. Af en toe viel er eens iemand weg, dan weer kwam er iemand langszij of aanhaken. Weer een 5-kilometer split, nu in 22:03. 4:25 gemiddeld. Geen centje pijn.

Nu we bijna halverwege waren begon ik toch het gevoel te krijgen dat ik niet helemaal in 'mijn' tempo liep. Ik kon niet helemaal vrij lopen. Besloten om iets te versnellen en de pacers achter me te laten. Soepel vloog ik door naar een split van 21:42, 4:20 gemiddeld. Lekker!

Kilometer 25 tot 30 merkte ik wel de impact van de Erasmusbrug en het viaduct op mijn tempo, maar met de split van 22:11 zat ik nog steeds strak op schema.

Helaas bleef het niet zo voorspoedig lopen. Bij de start van het rondje om de Kralingse Plas, rond kilometer 32, begonnen de quadriceps in mijn beide benen behoorlijk zeer te doen en wat te verkrampen. Ik kan het ook direct terug zien in de paslengte, ik kon niet lekker doorlopen. Het tempo zakte toen ook meermaals keihard in. Het was zoeken naar wat mijn benen nog wel en wat niet meer konden. Met een split van 22:49 was er nog niet heel veel aan de hand, maar het zou nu eerder zwaarder dan makkelijker gaan worden.

De video's op de hardloopsupporter gaven nog wel een mentale boost, maar mijn bovenbenen waren gewoon kapot. Ik bleef trouw eten en drinken, dus energie had ik nog wel: de man met de hamer ben ik in die zin niet tegengekomen, wat ik in mijn vorige, eerste, marathon wel nog had. Dan merk je toch het voordeel van zo'n grote marathon: lange drinkstations dus genoeg tijd om wat extra te drinken. Ik bleef letterlijk de pijn verbijten (goed te zien op de foto's :+ ) maar weigerde stil te staan of te wandelen. Dit keer wilde ik het hardlopen afmaken. Kilometer 35 tot 40 in 24:39, gemiddeld tempo van 4:56. Inmiddels had ik ook de 3:10 pacers voorbij zien komen. Oef.

De laatste kilometers waren zwaar. Ik wist wel dat ik een PR ging zetten, maar de teleurstelling van het niet halen van die 3:10 overheerste. Maar voornamelijk voelde ik de pijn in mijn benen. Mrs. SkyR stond mij een paar honderd meter voor de finish op de Coolsingel nog aan te moedigen, maar ik kon alleen maar naar die finish kijken. Ik telde de meters af en kwam met een kreet van pijn en overwinning over de lijn. En toen... niets. Mijn eindtijd interesseerde me niet. Nog een beetje strekken, en toen was het nog best lang lopen voordat je de medaille kreeg. De kou begon langzaam in mijn lichaam te trekken. Wat bekertjes water gedronken, 2 flesjes AA, bekertje warme thee, een banaan gegeten. He he, eindelijk bij het einde van het uitloopgebied. Mrs. SkyR gebeld en afgesproken op het Schouwburgplein waar ik nog even voor een korte massage van de bovenbenen ging. Daar vond Mrs. SkyR mij ook weer zodat ik iets warmere kleren aan kon doen. Al klappertandend liepen we richting het station. Op zo'n moment mis je een warme douche! Bij de Starbucks een grote Hot Chocolate met slagroom gehaald en in de metro gestapt. Tijd om Rotterdam te verlaten.

In de auto terug naar Drenthe nog even wat tussendoortjes gegeten, een flesje water gedronken en een uurtje geslapen. Tegen 5 uur waren we thuis, waarna ik direct onder de douche ben gestapt. Om half 6 werden onze pizza's bezorgd en hebben we lekker voor de tv gegeten. Daar knap je dan echt even van op! Mrs. SkyR had de toppers aan het begin van de race nog wel voorbij zien komen en dacht dat het wel leuk zou zijn om het nog even terug te kijken. Machtig mooi om te zien hoe die race gelopen is door de profs! En leuk om mijzelf terug te zien op tv, genietend van de start;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FyLGIOrcH0OAwlc4YZBI4SpArkc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5Ui3VIKoI5nqw6W6RymlNMBt.jpg?f=user_large

Mijn uiteindelijk netto tijd was 03:11:03. Mijn PR verbeterd met ruim 7 minuten. Een mooi resultaat, maar voor mijn gevoel zat ik zó dichtbij mijn A-doel van deze race, onder de 3:10 lopen. Gemengde gevoelens dus. Had ik iets anders in training kunnen doen om de pijn in de benen te voorkomen? Waren de omstandigheden voor mij gewoon niet optimaal om dat hoogste doel te halen? Het belangrijkste is echter dat ik ook nu weer het gevoel heb dat er meer in het vat zit :)

Vandaag gelukkig vrij (de bovenbenen zijn nog wat gevoelig), en na deze resterende drukke dagen van de werkweek even genieten van 2 weken vakantie op Sicilië. Daarna ga ik bij de atletiekvereniging kijken hoe we verder kunnen bouwen en volgen de lokale wedstrijdloopjes zich ook in rap tempo op! Ik kijk ernaar uit om wedstrijden weer uit te lopen in maximaal een uur :P

• Alvanosa
frankv120 schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:41:
[...]

Dat gaf @m0ridin ook al aan, met bijna exact een half jaar trainingstijd wel een leuk doel om naartoe te werken. Ik zal er nog even over denken maar in ieder geval bedankt voor de tip.

Weten jullie hoe ver van te voren de Amsterdamse marathon meestal uitverkoopt?
Ik heb geen idee wanneer de Amsterdamse marathon uitverkoopt, maar ik heb me ingeschreven op de eerste dag dat ik dat kon doen.

Mijn trainingsschema gaat ook helemaal om de marathon draaien en ik zal er soms een halve of een 10k in doen om te kijken hoe het gaat.

Pagina: 1 ... 246 ... 422 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.