• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-01 16:16
flyingdutchboy schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:24:
Ik ben wat laat maar wat is jullie favoriete dag om hard te lopen? Bij mij is het zonder enige twijfel 1e paasdag... al jaren. Ik ga altijd rond 7.00 uur lopen. Rond Pasen is het dan licht, toevallig altijd zonnig, niet te koud / niet te warm. En moet eerst door bebouwd gebied waar 1e paasdag nauwelijks tot geen verkeer is!
Sowieso zondagochtend vanwege de rust :).
Zeven uur 's ochtends hardloopschoenen aan voor de lange duurloop en ik kom dan tot aan het laatste kwartier eigenlijk nooit iemand tegen :).

Maar gisterochtend had ik een nieuwe route uitgekozen met een langer stuk langs de provinciale weg, daar had ik nog nooit gelopen. Of het de eerste Paasdag in het bijzonder was, weet ik niet. Maar normaal kom ik maximaal één/twee hardlopers tegen en op dat stuk fietspad kwam ik opeens zes hardlopers tegen (en maar één fietser, die slapen kennelijk uit)...

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Pimorez schreef op zondag 2 april 2023 @ 23:04:
De voorbereiding voor #demooiste gaat voorspoedig. Ik heb nog nooit zoveel kilometers gelopen en de lange duurlopen gaan ook met gemak.

Twee weken geleden nieuwe schoenen gekocht omdat mijn huidige langzaam aan vervanging toe zijn (640km/3 jaar), en heb deze een aantal korte loopjes (herstelloopjes van 1.8km) gedragen, ze lopen erg lekker!

Afgelopen maandag stond er een 10km loop op de planning, maar nar 3 kilometer kreeg ik al enorme last van mijn linkerscheen en na nog een kilometer ben ik maar gaan lopen. Die spier was zo hard als beton en ik kon hierdoor ook mijn voet niet goed bewegen. Wat rust hielp en heb de rest dus gewandeld.

Gisteren weer een stukje (1.8km weer :+) gelopen op mijn oude schoenen en dat ging pijnvrij, nu zorgen dat ik pijnvrij kan blijven lopen op mijn oude schoenen zodat de marathon gelopen kan worden, en daarna langzaam naar mijn nieuwe schoenen toebouwen.

Wel balen :(
Een paar korte trainingen op de oude schoenen gedaan en die gingen prima. Gisteren stond er 18.8km op de planning. Ik had een route gemaakt dichtbij huis zodat ik op het gemak naar huis zou kunnen wandelen indien nodig, maar dat was het niet. Helaas de laatste 4km wel afgehaakt omdat ik ineens een intense steek in mijn zij kreeg.

Goed nieuws: de scheen doet dus normaal dus #demooiste gaat gebeuren voor mij!
Slecht nieuws: als iemand die normaliter niet veel hardloopt, is twee weken bijna niks doen echt killing voor je conditie. Het doel was eigenlijk 3:50, dat was met doortrainen een amibiteus maar (naar mijn idee) haalbaar doel, nu heb ik het doel aangepast naar 3:59 waarbij dat denk ik nog wel lastig wordt.

We gaan het zien :)

• m0ridin
  • Laatst online: 20:04
@Shinji Hmmm, idd... had je voor aan kunnen melden. Evt met een oude broek en vest op pad? Die kun je bij de start om het hek binden oid (enige is dat je natuurlijk ook nog terug moet... dan hopen dat ze er nog zijn).

Misschien kun je bij een kraampje oid daar iets achterlaten, of rond de finish verstoppen.

Hoewel ehm, ik zou misschien maar niet tassen met spullen gaan verstoppen en onbeheerd achterlaten voor de zekerheid. Heh.

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-01 09:59
m0ridin schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:55:
@Shinji Hmmm, idd... had je voor aan kunnen melden. Evt met een oude broek en vest op pad? Die kun je bij de start om het hek binden oid (enige is dat je natuurlijk ook nog terug moet... dan hopen dat ze er nog zijn).

Misschien kun je bij een kraampje oid daar iets achterlaten, of rond de finish verstoppen.

Hoewel ehm, ik zou misschien maar niet tassen met spullen gaan verstoppen en onbeheerd achterlaten voor de zekerheid. Heh.
Is het niet mogelijk om alsnog een kluisje te regelen? Tassen etc mogen niet onbeheerd worden achtergelaten in (de buurt van) de startvakken volgens mij.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:12
EnduronDon schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 07:35:
[...]

Is het niet mogelijk om alsnog een kluisje te regelen? Tassen etc mogen niet onbeheerd worden achtergelaten in (de buurt van) de startvakken volgens mij.
Niet via mijn account/profiel. Er staat op de site wel dat je op locatie nog wat kan regelen misschien maar op=op dus daar wil ik niet op gokken dan.

• m0ridin
Shinji schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 08:07:
[...]

Niet via mijn account/profiel. Er staat op de site wel dat je op locatie nog wat kan regelen misschien maar op=op dus daar wil ik niet op gokken dan.
Rotterdam cs lijkt bagage kluisjes te hebben evt, 5 euro voor de eerste 24u, misschien ook een optie?

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:46
Shinji schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:21:
Iemand tips voor wat te doen met spullen komende week in Rotterdam (kwart marathon wave 1 dus 9:15). Ik wil er met de metro heen.
Ik sta bij jou in het vak :)

Ik was er vanuit gegaan dat mijn vrouw/kinderen er zouden zijn voor spullen maar zien we bij nader inzien toch nog niet zo zitten in die drukte. Ik denk dat ik ook maar gewoon met alleen m'n kleren ga, beetje kou krijg ik niks van.

Ik neem sowieso mijn telefoon wel mee om mijn arm, loop altijd met muziek en heb verder ook geen horloge o.i.d. Met die telefoon heb ik alles wat ik nodig heb om te kunnen afrekenen etc.

Ben benieuwd naar zondag, 9 weken geleden was ik heel positief maar sindsdien lijkt het wel alleen maar minder geworden te zijn :/ Laatste paar loopjes had ik gewoon moeite om om een paar 1 of 2 km blokken op wedstrijdttempo te halen dus dat is bepaald niet veelbelovend.

Andere vraag; zijn er voor de 1/4 ook pacers en zo ja voor welke tijden?

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 11-04-2023 08:58 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:12
m0ridin schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 08:23:
[...]

Rotterdam cs lijkt bagage kluisjes te hebben evt, 5 euro voor de eerste 24u, misschien ook een optie?
Opzich een goeie optie, maar kom van dichtbij (Vlaardingen) dus denk dat ik gewoon zo op de bonnefooi ga.
assje schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 08:44:
[...]

Ik sta bij jou in het vak :)

Ik was er vanuit gegaan dat mijn vrouw/kinderen er zouden zijn voor spullen maar zien we bij nader inzien toch nog niet zo zitten in die drukte. Ik denk dat ik ook maar gewoon met alleen m'n kleren ga, beetje kou krijg ik niks van.

Ik neem sowieso mijn telefoon wel mee om mijn arm, loop altijd met muziek en heb verder ook geen horloge o.i.d. Met die telefoon heb ik alles wat ik nodig heb om te kunnen afrekenen etc.

Ben benieuwd naar zondag, 8 weken geleden was ik hele positief maar sindsdien lijkt het wel alleen maar minder geworden te zijn :/

Gezellig! Op welk tempo ga je lopen?

Ik had denk ik een vergelijkbare gedachte toen ik bestelde.

Ik dacht altijd dat die waves op snelheid waren ingedeeld maar dat is blijkbaar niet het geval. Ik heb volgens mij aangegeven ergens rond de 50 minuten maar start in startwave 1. Mijn broer had denk ik >1u opgegeven en start in wave 4 (naja, zijn ticket is te koop, DM maar als je intresse hebt ;)). Als wave 1 voor de snelle lopers is heb ik het idee dat ik wat te ver naar voren sta zeg maar.

• assje
Shinji schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 08:52:
Gezellig! Op welk tempo ga je lopen?
Doel is 00:44:31 / 04:13 (daarmee verbeter ik mijn 42:12 op 10km van 10 jaar geleden)

Als er 45min pacers zijn zou ik wel willen kijken of ik daar op aan kan haken.

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 11-04-2023 08:55 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

[...] Ik denk dat ik ook maar gewoon met alleen m'n kleren ga, beetje kou krijg ik niks van.
Das wel een flinke aanname.. die mss voor jou zelf geldt. Mijn lichaam vindt het nooit zo fijn dat na cooling down na een wedstrijd, je geen warme kleren aan kunt trekken ,daar kun... je ziek van worden. En het is zo wie zo slecht voor je spieren, het herstel en het is dus ook een blessure risico.

Een mogelijke oplossing die ik altijd toepas als er geen tassen (met kleren) inname is: Trek een oud trainingspak aan met er onder nog die shirts waar je niet meer aan gehecht bent en hang die voor de start op de hekken waar je gaat finishen, die er daar bijna altijd staan. Mijn tientallen ervaringen zijn dat die kleren er na afloop altijd nog hangen.... Simpel te regelen. En ik kan die kleren nog steeds voor dat doel hergebruiken....

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 11-04-2023 09:54 ]

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:15

Sherlock

No Shit

Eerste Pasen was een mooie dag om te lopen, ik wilde eigenlijk 's ochtends gaan maar toen mocht ik naar een Doopdienst van mijn nichtje. Achteraf niet heel vervelend, want het weer werd 's middags wel beter! Nadeel was wel dat de Paaslunch er tussen zat, dat betekent croissantjes, chocoladebroodjes en stol. Iets te vet om lekker op te lopen dus.

Na de vorige keer een halve gelopen te hebben kreeg ik toch wat last van mijn knie, dus na een paar dagen naar de fysio geweest. Gelukkig bleek er niks mis te zijn met mijn knie, waarschijnlijk was het toch wat overbelast. Het advies was om telkens een dag rust te houden tussen mijn loopjes. Sindsdien al wat kortere loopjes gedaan dus kon ik zondag wel wat langer proberen. Mijn Garmin gaf aan dat een duurloop van 1u55min @ 6:30 de bedoeling was, een kleine 18 km dus. Dat vond ik wel een mooie, dus een route van 19,1km ingeladen en gaan lopen maar. De eerste 2 km dacht ik dat ik beter om kon draaien en thuis op de bank gaan liggen, maar inmiddels herken ik die eerste kilometers wel. Dit wordt vanzelf beter. Vervolgens een aantal kilometer rustig doorgelopen en na 3 kwartier mijn eerste gelletje genomen. De framboos-smaak van de Decathlon was toch iets zoeter dan ik gedacht had :/

Na zo'n 9 à 10 kilometer toch wat last van mijn maag, ik had het gevoel dat mijn eten aan het schommelen was in mijn buik. Dat zou ik niet nog 10 kilometer vol gaan houden op die manier, dus maar eens gaan bedenken hoe ik dat op zou gaan lossen. Nog een paar kilometer en dan kwam ik in een dorp waar familie woont. Maar zijn die thuis? En hoe fijn is het als er zo'n bezweet figuur op de stoep staat die even op je wc wil komen zitten? :X Ineens een helder moment; vlak voor dat dorp is een restaurant met een grote buitenspeeltuin, daar kun je echt heel makkelijk even naar de wc. Zo gezegd, zo gedaan, wat een opluchting :*) (Uiteraard de boel wel netjes achter gelaten)

Vervolgens liep ik best lekker verder, na anderhalf uur het tweede gelletje genomen (appel is helaas ook al niet mijn smaak) en daar had ik weinig last van. Inmiddels al bijna thuis, toen ik wat (over)moedig werd en besloot om er nog een klein lusje van 2km aan vast te plakken, zodat ik weer op die halve marathonafstand zou zitten. Daar had ik zo'n 300M na de afslag al een beetje spijt van, ineens deed alles pijn. Maar ja, je bent er aan begonnen dus dan maak je het af ook.

Bij thuiskomst stond er 21,18KM op de teller met een gemiddeld tempo van 6:21. Daar was ik wel tevreden mee. 's avonds nog even een wandeling gemaakt om de spieren nog wat beweging te geven en gisteren nog een half uur op de indoorfiets gezeten met een zeer lage weerstand. Daarna nog wat core-oefeningen en een half uurtje Yoga for runners (van Garmin Connect) gedaan. Ook nog eens op tijd naar bed gegaan, en vanmorgen voelde ik me zowaar best fit :)

Ik ga die core- en yoga-oefeningen zeker blijven doen op de dagen dat ik niet loop. De komende 4 weken (7 mei is de 25km loop waar ik voor train) gaat dat me zeker lukken, of ik het daarna volhoud moet ik nog maar zien.

Ook nog een vraagje; is het bij dit soort shorts de bedoeling dat de binnenbroek als onderbroek fungert? Beetje vergelijkbaar met bibshorts bij het fietsen?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-01 14:38
Ook in ben in de laatste week als voorbereiding voor de marathon van Rotterdam, mijn eerste marathon. Dus deze week ligt de focus op veel slapen. Zorgen dat ik goed eet en zeker geen alcohol drinken. Alle beetjes helpen zeg maar. Nu heb ik de afgelopen tijd lekker getraind en ik heb mezelf ook in veel trainingen verrast met snelle tijden en gemakkelijke lopen. Ook minder gemakkelijke lopen maar niks voelde onmogelijk.

Laten we beginnen met te zeggen dat ik niet mag klagen want ik voel me bijzonder fit en ik loop harder dan dat ik ooit gedacht had te lopen. Iets meer dan een week geleden liep ik in een training 9 minuten van mijn halve marathon PR af en liep ik 30km met een gemiddelde van 4:44m/km. Waarbij ik nog gewoon een strava segment mee heb genomen op van 26.5km tot 28km op 4:30m/km. Dat is bizar dat zag ik mezelf echt nooit doen. Zeker niet na al die weken van training.

Maar dat zorgt tegelijkertijd wel voor een vraagstuk. Want ik had mijn doel gezet op een 3:30 Marathon. Dat was voor mij al redelijk ambitieus. Want op dat moment stond mijn halve marathon PR nog op 1:47:16 Waarbij ik wel moet zeggen dat ik voor snellere halve marathons heb getraind maar ze nooit had gelopen. Trenara zegt dat ik hem zou moeten kunnen lopen in 3:15:47 nu. Dat lijkt me echt te snel, mijn lijkt een tijd van 3:25 wel redelijk te doen. Maar ik stel mezelf wel de vraag of ik me niet de gok moet wagen en met de 3:20 pacer mee moet lopen en moet kijken hoe het gaat in-plaats van met de 3:30 pacer en dan proberen tijd goed te maken op het eind. Let wel nooit een Marathon gelopen. Maar alles lijkt nu zo snel en lekker te gaan dat ik mezelf de vraag stel of ik daar niet maximaal van moet profiteren. Misschien hebben de experts hier wijze woorden/tips.

Nickname KasPlantje.

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:38

Dazzler2120

FP ProMod
Hier ook een heerlijk weekend achter de rug! Maar helaas zonder hardlopen |:(
Nog steeds erg last van mijn kaak door de tand extractie, man wat kan zo'n ongerelateerd iets veel last opleveren. Hopelijk wordt de last snel minder en kan ik weer beginnen met opbouwen. Plan is om een 10-15 km opbouw programma te gaan draaien, waarin ik dus 1x per week doe intervallen en wss 2x per week het bos in.
Sherlock schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:08:
Ook nog een vraagje; is het bij dit soort shorts de bedoeling dat de binnenbroek als onderbroek fungert? Beetje vergelijkbaar met bibshorts bij het fietsen?
Volgens mij ligt het een beetje aan het broekje. Zo kan je bij Fusion bijvoorbeeld kiezen bij de tights of het plan is mét of zonder ondergoed te lopen (voorbeeld: https://nl.fusionworld.com/products/c3-short-tights) waarbij de variant zonder ondergoed een extra stukje stof / zeempje heeft.

PS4 PSN: Dazzler2120

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-01 12:43
GerGio schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:15:
[...]
Maar dat zorgt tegelijkertijd wel voor een vraagstuk. Want ik had mijn doel gezet op een 3:30 Marathon. Dat was voor mij al redelijk ambitieus. Want op dat moment stond mijn halve marathon PR nog op 1:47:16 Waarbij ik wel moet zeggen dat ik voor snellere halve marathons heb getraind maar ze nooit had gelopen. Trenara zegt dat ik hem zou moeten kunnen lopen in 3:15:47 nu. Dat lijkt me echt te snel, mijn lijkt een tijd van 3:25 wel redelijk te doen. Maar ik stel mezelf wel de vraag of ik me niet de gok moet wagen en met de 3:20 pacer mee moet lopen en moet kijken hoe het gaat in-plaats van met de 3:30 pacer en dan proberen tijd goed te maken op het eind. Let wel nooit een Marathon gelopen. Maar alles lijkt nu zo snel en lekker te gaan dat ik mezelf de vraag stel of ik daar niet maximaal van moet profiteren. Misschien hebben de experts hier wijze woorden/tips.
Ik wil op 3:25 weggaan en hopelijk hebben we dan wat lopers bij elkaar. Ik zit met hetzelfde dilemma, want nog nooit gelopen. Mijn trainer zegt dat er meer in zit, maar zelf vind ik dat spannend. Dus met 4:51/km weggaan en dan op enkele momenten onderweg voorzichtig nagaan hoe het voelt. Een natuurlijk moment is denk ik voor en na de Kralingse plas, waar je kunt checken of je moet versnellen of toch vertragen.

Vraagje van mijn kant over kleding afgifte. Die heb ik er wel bij geboekt, maar kun je bijvoorbeeld een dag van tevoren al kleding afgeven? Want de kledingafgifte is bij het Schouwburgplein, maar dat is nog een aardig stukje tot de start. Of is dat wel te lopen op de ochtend van de race? De dag ervoor ben ik er toch om het startnummer op te halen. Het advies op de site voor lopers is om bij Beurs uit te stappen, maar dat is dus niet bij de kledingafgifte.

edit: ik zie het al, niet mogelijk op zaterdag. Advies voor lopers met kledingafgifte is om te reizen naar Schouwburgplein volgens de site. Dan loop ik wel, dat is vast wel te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door born2tweak op 11-04-2023 11:04 ]

• assje
route99 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:53:
Das wel een flinke aanname.. die mss voor jou zelf geldt. Mijn lichaam vindt het nooit zo fijn dat na cooling down na een wedstrijd, je geen warme kleren aan kunt trekken ,daar kun... je ziek van worden. En het is zo wie zo slecht voor je spieren, het herstel en het is dus ook een blessure risico.
Spieren zou kunnen, maar ziek worden?

Ik douche met (100%) koud water en doe dit ook zonder probleem direct na het sporten. Bij profsporters zijn ijsbaden na het sporten ook iets wat soms ingezet wordt (al dan niet functioneel).

Ik zou denken dat slechte cooling down eerder het probleem is dan kou.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
[...]
Zou me verbazen, de kwart heeft naar mijn idee weinig met een hardloopwedstrijd te maken, maar vooral een (veel te druk) evenement waar in meer in of mindere mate wordt hardgelopen met een finish op de Coolsingel. Heb er één keer aan mee gedaan, maar vond het verschrikkelijk 🙈
born2tweak schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:21:
[...]
Want de kledingafgifte is bij het Schouwburgplein, maar dat is nog een aardig stukje tot de start. Of is dat wel te lopen op de ochtend van de race?
Van Schouwburgplein tot start van de marathon is denk ik twee minuten lopen, zou ik me geen zorgen over maken. Als je met de trein komt, gewoon wandelen naar Schouwburgplein, omkleden en dan door naar de start.

• assje
lateef schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:05:
Zou me verbazen, de kwart heeft naar mijn idee weinig met een hardloopwedstrijd te maken, maar vooral een (veel te druk) evenement waar in meer in of mindere mate wordt hardgelopen met een finish op de Coolsingel. Heb er één keer aan mee gedaan, maar vond het verschrikkelijk 🙈
Zal wellicht van startvak afhangen? Mijn herinnering is van 10 jaar terug maar toen ook in eerste wave gestart en behalve even dringen bij de start geen last van drukte gehad.

"meer of minder hardlopen" geldt voor de marathon natuurlijk net zo, alles >4,5u noem ik wandelen })

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 11-04-2023 11:13 ]

• m0ridin
lateef schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:05:
[...]

[...]

Van Schouwburgplein tot start van de marathon is denk ik twee minuten lopen, zou ik me geen zorgen over maken. Als je met de trein komt, gewoon wandelen naar Schouwburgplein, omkleden en dan door naar de start.
Als ik het plaatje mag geloven een kwartiertje (ongeveer een ruime km) van Schouwburgplein tot startlocatie marathon.

Alsnog dikke prima, helemaal als je van Rotterdam CS komt want dan is het sowieso aardig op de route net als het startbewijs ophaalpunt.

Ik hou rekening met een half uurtje wandelen en evt joggen, prima warming up en al ;)

• lateef
assje schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:53:
[...]

Spieren zou kunnen, maar ziek worden?
Inderdaad, mogelijk niet het beste voor je spieren, maar van kou word je niet ziek. Vreemde, maar hardnekkige, misvatting.
assje schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:08:
[...]
Zal wellicht van startvak afhangen? Mijn herinnering is van 10 jaar terug maar toen ook in eerste wave gestart en behalve even dringen bij de start geen last van drukte gehad.

"meer of minder hardlopen" geldt voor de marathon natuurlijk net zo, alles >4,5u noem ik wandelen })
Dat zal waarschijnlijk wel schelen, had destijds van iemand een startnummer overgenomen en startte niet echt voorin. Kreeg dit jaar overigens weer een startnummer aangeboden, maar nu vriendelijk bedankt ;)

ik ook ;)
m0ridin schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:22:
[...]
Als ik het plaatje mag geloven een kwartiertje (ongeveer een ruime km) van Schouwburgplein tot startlocatie marathon.

Alsnog dikke prima, helemaal als je van Rotterdam CS komt want dan is het sowieso aardig op de route net als het startbewijs ophaalpunt.

Ik hou rekening met een half uurtje wandelen en evt joggen, prima warming up en al ;)
Twee minuten is misschien wel erg weinig, maar een kilometer lijkt me wat veel. Maar ook afhankelijk van je startvak, de eerste twee zijn ongeveer 500 meter van Schouwburgplein, de anderen inderdaad misschien wat verder.

Ik heb ooit een keer - in een opwelling - via een bedrijf een startnummer voor de marathon overgenomen en de omkleedlokatie daarvoor was "een stuk" verder dan Schouwburgplein, maar ook op zijn hoogst tien minuten inlopen.

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-01 11:34
In Rotterdam is er een tassenafgifte. Als je dat nog niet erbij besteld hebt, kan je dat nog wel achteraf doen bij het ophalen van je startnummer. Ik vond het goed te lopen. Dat is waar echt heel veel mensen staan, waar de Dixies staan, etc. Je moet alleen een beetje heen en weer, van startnummer ophalen naar tassenafgifte en weer terug naar de start.

[ Voor 41% gewijzigd door QuarkuS op 11-04-2023 12:17 ]

• route99

route99

assje schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:53:
[...]Spieren zou kunnen, maar ziek worden?
Ik douche met (100%) koud water en doe dit ook zonder probleem direct na het sporten. Bij profsporters zijn ijsbaden na het sporten ook iets wat soms ingezet wordt (al dan niet functioneel).Ik zou denken dat slechte cooling down eerder het probleem is dan kou.
????
Als je in een wedstrijd diep gegaan bent icm het al trainen op de grens van wat goed voor je is, reken maar dat de weerstand dan kantje boord is. Dus je wordt veel meer bevattelijker om ziek te worden.
Praat maar eens met mensen die veel meer dan 6 trainingen per week doen, je hebt zo een verkoudheid opgelopen of een griep als het heerst. Qua lopen zijn we dan wel heel sterk, maar omdat het vaak op de grens gaat ben je aan de andere kant kwetsbaar tav infecties e.d.
Daar is onderzoek aan gedaan, er is een optimum waar je weinig kans hebt om ziek te worden, maar daarboven gaat de grafiek steil omhoog... .das het gebied waar ik het over heb.

Bron: https://auteurs.allesover...SG.2019.5.02.05.Maas_.pdf
Uit: Sportgericht nr. 5 | 2019 - jaargang 73
Sportgericht is een vakblad voor trainers-coaches, sportfysiotherapeuten, sportwetenschappers en andere specialisten in menselijke beweging.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-a115C_7JdpjVR2_HQ8burI-Og=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Kybykudyz3Wwd25K4OQ0WdTq.png?f=user_large

Dus als je vakliteratuur hebt waar bewezen wordt dat dit niet zo is, ik sta open voor andere meningen om die ook te kennen. Tot nu toe ben ik een aanhanger van wat hier staat en onderbouwd/onderzocht is.

Dat die spieren ook een tik kunnen krijgen klopt, maar zolang je korte daarna geen zeer inspannende hardloopzaken doet, is dat zo weer hersteld, dus doe bijv. de volgende dag hooguit een hele rustige herstelloop.

Het gecontroleerd een ijsbad nemen staat imho los van deze deze discussie, mits je weet wat je doet.

[ Voor 10% gewijzigd door route99 op 11-04-2023 12:35 ]

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:38

Dazzler2120

FP ProMod
route99 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:19:
[...]
????
Als je in een wedstrijd diep gegaan bent icm het al trainen op de grens van wat goed voor je is, reken maar dat de weerstand dan kantje boord is. Dus je wordt veel meer bevattelijker om ziek te worden.
Dit komt wel héél bekend voor, ik ben een paar keer écht diep gegaan (eerste keer 5km, eerste keer 10km, en Hivernal trail), en alle 3 de keren werd ik de week ná het moment snotverkouden :+

PS4 PSN: Dazzler2120

• route99

route99

@Dazzler2120 Tnx voor het delen.

Als @lateef en @aasje meer joggers zijn dan wedstrijdlopers en ook minder hard en minde vaak trainen, dan lopen ze wel veel minder risico.
Maar als meelezers hun achtergrond niet kennen en dat ook zo gaan doen terwijl zij wel veel harders trainen, maar deze kennis nog niet hebben, zou dat voor hen wel een risico kunnen zijn en dat gebrek aan nuance in de mate van trainen/hardheid erin, wil ik graag transparant maken dat er terdege een relatie is met de kans op ziek worden na een zware inspanning.
Toppers die internationaal wedstrijden lopen. mijn 2e trainer o.a. was er zo een, die gaan dan vaak met het vliegtuig. Na zo een wedstrijd en je moet meteen terugvliegen, dan ben je na de vlucht een aantal uren later vaak verkouden, vertelde ze me. Zij wist echt dat het met haar training/wedstrijd inspanning te maken had.

[ Voor 26% gewijzigd door route99 op 11-04-2023 12:34 ]

• assje
route99 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:19:
Dus als je vakliteratuur hebt waar bewezen wordt dat dit niet zo is, ik sta open voor andere meningen om die ook te kennen. Tot niet toe ben ik een aanhanger van wat hire staat en onderbouw/onderzocht is.
Het was helemaal niet mijn bedoeling om hier iets van tegen te spreken. Ik betwijfel alleen de impact van bij een graad of 14 rondlopen in een korte broek en een t-shirt; zelfs na een zware inspanning.

• route99

route99

[...]Ik denk dat ik ook maar gewoon met alleen m'n kleren ga, beetje kou krijg ik niks van. Ik neem sowieso mijn telefoon wel mee om mijn arm, loop altijd met muziek en heb verder ook geen horloge
Daar reageer ik op .
Ik betwijfel alleen de impact van bij een graad of 14 rondlopen in een korte broek en een t-shirt; zelfs na een zware inspanning.
Als je alleen dit leest zou je je nog best om kunnen kleden en goed gekleed naar huis kunnen gaan.
Ik reageer dus in het algemeen, waar kennis van is dat er wel impact kan zijn bij een zware inspanning met het risico ziek te worden.
Het staat je vrij om een eigen mening te hebben, daar ga ik niet over, maar in de context van wat je eerder schreef zou ik het niemand die een zware inspanning doet dit gedrag te copyen. Met wat meer kennis van zaken doet men dit toch echt niet.
Succes verder.

[ Voor 16% gewijzigd door route99 op 11-04-2023 12:56 ]

• assje
route99 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:54:
Met wat meer kennis van zaken doet men dit toch echt niet.
Ik denk dat je ook helemaal gelijk hebt en er zoals jij aangeeft redenen zijn om aan te nemen dat het verstandiger is dit niet te doen.

Mijn mening is dus niet zozeer op basis van kennis o.id., eerder risicotolerantie en op basis van eigen situatie. Ook voor mij zal een 10k wedstrijd wel een relatief zware inspanning zijn. Echter, ik speel me normaal iedere week op zondag het snot voor de ogen op de squashbaan. Inspanning zal wat lager zijn maar gaat wel tot het gaatje en duur rustig 2x zo lang. Na zo'n pot squash houd ik me ook niet bezig me hoe ik mijn lichaam behandel warm/koud/kleding etc.

Ik geef er persoonlijk dus de voorkeur aan om maar gewoon even de tanden op elkaar te doen i.p.v. moeilijk te moeten doen met spullen ergens laten; kou doet me sowieso niet zoveel.
*geen advies voor anderen*

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12-01 16:38
In tegenstelling tot de meesten hier die hun marathon nog moeten lopen zit ik een beetje in een dipje.

Marathon al 2 weken gedaan en nu de moed terug vinden om opnieuw te gaan lopen. De week na de marathon 5k gedaan en vorige week 2 x 5k.
Vanaf nu dus terug wat meer beginnen lopen maar de zin om te starten is moeilijk te vinden.

Het wordt dus tijd voor een nieuw doel...

• m0ridin
lateef schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:40:
[...]

Twee minuten is misschien wel erg weinig, maar een kilometer lijkt me wat veel. Maar ook afhankelijk van je startvak, de eerste twee zijn ongeveer 500 meter van Schouwburgplein, de anderen inderdaad misschien wat verder.

Ik heb ooit een keer - in een opwelling - via een bedrijf een startnummer voor de marathon overgenomen en de omkleedlokatie daarvoor was "een stuk" verder dan Schouwburgplein, maar ook op zijn hoogst tien minuten inlopen.
Ah ok, goed om te weten... Merk het allemaal wel, neem genoeg tijd (hopelijk) en als ik dan wat eerder klaar ben dan ook prima.

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:13

Darkasantion

Just keep swimming!

Afgelopen week de 50+ Km aangetikt, 3 dagen achter elkaar gelopen en kon duidelijk merken dat de "vorm" terugkeert na Sittard.
Begin van de week was het loopje nog relatief langzaam, echter gedurende de week ging het gelopen tempo wel omhoog.

Leukste was het weekend setje.
Vrijdag gem. 4:15 op ~9Km met hartslag 157. Tegen de wind in moeten lopen, dus kon beetje aan de bak :P .
Zaterdag gem 4:16 op ~14Km met hartslag 148. Laat op de avond gelopen en liep best lekker.
Zondag gem 4:07 op ~8Km met hartslag 151. Gelopen op nieuwe Hoka's en voelde ontspannen en lekker terwijl tempo steeds meer omhoog ging zonder dat ik er iets voor hoefde te doen
Geeft mij aan dat ik redelijk goed hersteld ben van Sittard en de intensiteit weer wat omhoog kan/mag.

Verder zaterdag voor het eerst met camelback/rugzakje gelopen met waterzak en beviel prima. Voelde me erg "professionel" gekleed met de tas om, echter hinderde hij nergens en ging het drinken ook makkelijk. Rugzak gaat dus vaker mee, zeker op de lange duurloopjes deze zomer.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-01 16:16
Darkasantion schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:43:

Verder zaterdag voor het eerst met camelback/rugzakje gelopen met waterzak en beviel prima. Voelde me erg "professionel" gekleed met de tas om, echter hinderde hij nergens en ging het drinken ook makkelijk. Rugzak gaat dus vaker mee, zeker op de lange duurloopjes deze zomer.
Welk rugzakje was dit? Ik loop momenteel nog met twee flesjes en met een goed glas vooraf en achteraf red ik dat nu prima.
Maar als de temperatuur ook 's morgens richting de 15 graden gaat, zal ik op mijn lange duurlopen ook meer nodig gaan hebben en dan lijkt me zo' n rugzakje ook wel prettig.

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-01 12:37
Jovatov schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:00:
[...]

Welk rugzakje was dit? Ik loop momenteel nog met twee flesjes en met een goed glas vooraf en achteraf red ik dat nu prima.
Maar als de temperatuur ook 's morgens richting de 15 graden gaat, zal ik op mijn lange duurlopen ook meer nodig gaan hebben en dan lijkt me zo' n rugzakje ook wel prettig.
Ben zelf erg tevreden met een Osprey duro 1.5 vest. Opties en drinken genoeg 2x 250 ml voorop en 1.5 ltr reservoir achterin. Ook nog voldoende ruimte voor een reepje, gelletje, telefoon en sleutels. Wat mij betreft een aanrader.

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:13

Darkasantion

Just keep swimming!

Jovatov schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:00:
[...]

Heb zelf nu de zwarte versie van deze gekocht na een kleine zoektocht op Google:
Rugzakje
Bevalt goed, merkt niet dat je hem draagt, licht en makkelijk in gebruik.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-01 04:16
Ik zit nu in week 5 van mijn hardloop schema om weer naar de 5km toe te werken. Maar potverdikkie wat is dit zwaar! Ik loop nu met vol opgeblazen longen net aan 8 minuten aan een stuk. (Na 5 min. rennen, 3 min. rust) En dan moet je nagaan dat ik 14 jaar geleden nog de halve liep, wat kan een mens afgeleiden hè poh. Nu ben ik ook wel eventjes dik (pun intended) 29 kilo zwaarder dan toen, maar toch.

Daarbij heb ik altijd wel problemen met mijn longen gehad en nu na een relatief onschuldige Corona besmetting is het er merkbaar niet beter op geworden. Ook met CrossFitten merk ik dat mijn longen meer overuren draaien dan dat ik gewend ben van ze. Ik merk dan nu ook met het hardlopen dat mijn middenrif en longen echt super verkrampen. Wat het allemaal niet makkelijker maakt. Ik hoop dat dit beter gaat door te blijven trainen en mijn longen weer langzaam aan de hoge intensiteit te laten wennen.

• jaihel
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-01 08:29
Iemand ervaring met zowel SiS als Maurten?

Ben op zoek naar een drinkmix die ik kan nemen voordat ik ga hardlopen. Maurten spreekt me aan (ook vanwege de marketing) maar ik vind het ook erg duur. Omgerekend 2,22 euro voor een drinkmix. Voor de electrolyte drink van SiS betaal je ongeveer 30 euro voor 1600 gram, waar je dus 40 servings uit kunt halen.

Maurten is dus meer dan twee keer zo duur. Waarschijnlijk een beter product, maar of ik daar als recreant iets van merk? Ervaringen zijn welkom!

• lateef
route99 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:30:
@Dazzler2120 Tnx voor het delen.

Als @lateef en @aasje meer joggers zijn dan wedstrijdlopers, dan lopen ze wel veel minder risico.
Maar als meelezers hun achtergrond niet kennen en dat ook zo gaan doen terwijl zij wel veel harders trainen, maar deze kennis nog niet hebben, zou dat voor hen wel een risico kunnen zijn en dat gebrek aan nuance in de mate van trainen/hardheid erin, wil ik graag transparant maken dat er terdege een relatie is met de kans op ziek worden na een zware inspanning.
Het ging over lopers die op 44 respectievelijk 50 minuten mikken op de kwart, dat zijn - met alle respect - recreanten. Wellicht wat sneller en gemiddeld vijf keer lopen in de week, maar tot die groep reken ik mezelf ook. Er zijn in Nederland gigantisch veel mensen die hardlopen (en zeer divers qua belasting), maar de elitelopers zijn daarvan een zeer kleine fractie. Afgaande op de tijden in de topicstart, zijn die er in de topic ook niet of nauwelijks. En wanneer die er zijn, verwacht ik dat die wel (professionele) begeleiding hebben en dat die op de gezondheidsrisico's wijst

Daarnaast is het nog steeds niet de kou waar iemand ziek van wordt. Ook uit de literatuur waar je naar verwijst, wijst nergens op dat je ziek kunt worden van de kou, kou komt zelfs helemaal niet ter sprake. Ziek word je doordat je geïnfecteerd wordt. Door bovenmatig te trainen, kan je wel vatbaarder zijn, omdat je lichaam erg veel energie kwijt is aan andere systemen. Kou kan een vergelijkbaar effect hebben en kan je weerstand ook verminderen, doordat je relatief veel energie kwijt raakt aan het verwarmen van het lichaam. Maar zolang je niet geïnfecteerd wordt, zal je ook niet ziek worden.

In de consensus statements uit je link staat ook wat je kunt doen om infecties te voorkomen, ook daar wordt niet over kou gerept. Je mentale en fysieke belasting hebben invloed op je weerstand en (sociale) hygiëne op de kans besmet te worden.

Maar het wordt zondag 15 graden en elitelopers doen niet mee aan de kwartmarathon, mocht een recreant onverhoopt na zondag toch ziek worden, dan was die verminderde weerstrand allang opgedaan door andere factoren.
route99 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:30:
Toppers die internationaal wedstrijden lopen. mijn 2e trainer o.a. was er zo een, die gaan dan vaak met het vliegtuig. Na zo een wedstrijd en je moet meteen terugvliegen, dan ben je na de vlucht een aantal uren later vaak verkouden, vertelde ze me. Zij wist echt dat het met haar training/wedstrijd inspanning te maken had.
Zou kunnen, een vliegtuig heeft een gesloten luchtcirculatiesysteem en er is altijd een risico dat daar ziekteverwekkers rondwaren. En dat door grote inspanning je daar mogelijk ook vatbaarder voor bent, maar met kou heeft dat niets van doen.

• route99

route99

XyS schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:42:
[...]
Klinkt alsof je gewoon een beetje ziek was, logisch dat het dan niet lekker ging.
Vorige week had ik na 6km al loodzware benen vanwege ziek zijn, zou er niet teveel conclusies aan verbinden.
Even goed uitzieken en wellicht nog wat vertrouwen opbouwen voor de wedstrijddag. Gewoon geloven dat de trainingen hun effect hebben gehad :Y
Dat doe ik nu in elk geval, ook al ging het afgelopen weken niet zoals gewenst.
Goed plan even uitzieken.
Geneer je niet om ook eens zulke brakke trainingen over te slaan, je breekt imho meer af dan je opbouwt , geldt ook voor @Hartloper. Een verhoogde ochtend pols en het feit al dat je je bepaald niet fit voelt, zouden voor mij iig een signaal zijn om minimaal 1 dagje rust te nemen ipv te trainen.
imho maak je jezelf veel gevoeliger voor ziek worden e.d. door toch te trainen.
Zie boven, er is toch een bepaalde belasting waar je gevoeliger wordt voor dit soort zaken.
Op een training voor een marathon of zelfs 1/4 marathon maakt die keuze om dan wat extra rust te nemen totaal niet uit, het gaat meer om de totale opbouw goed te doen, waarin het ook past om rust te nemen als het echt nodig is, zoals de gevallen die jullie beschreven.
Succes verder!

• route99

route99

@lateef Algemeen geldt nu eenmaal dat wat ik schreef en er zijn altijd wel persoonlijke uitzonderingen te vinden. En professionals mogen dan meer toegang hebben tot zulke kennis maar er zijn zat voorbeelden dat ze er daar ook niet altijd goed gebruik van maken. Het deels ook te maken met de stress. met over-focus, slecht kunnen relativeren, soms ook nog de verkeerde personen om zich heen....

https://www.runnersworld....n-niet-doen-na-hardlopen/
Voor de recreant: Die kan dan bijvoorbeeld de info bij een loopgroep krijgen of verhaaltjes in het clublad of websites zoals deze, prima voor de recreant, een belangrijke doelgroep voor zulke winkels.... er zijn immers veel meer recreanten dan toppers....

Oja, welk thema staat er bij deze winkel als advies na het hardlopen (dus ook een wedstrijd) bovenaan.. .juist... Zou er dan toch wel meer dan iets van kloppen? :?
5 dingen die je niet moet doen na het hardlopen
Hiermee verknal je het effect van je training.

1. Je blijft rondlopen in je hardloopkleding........
Trek die dampende vochtige spullen meteen uit! Zelfs als je niet zoveel transpireert is de warme, vochtige kleding een ideale omgeving voor bacteriën. En je kunt snel afkoelen en verkouden worden, zelfs op een warme zomerdag. Dat gaat ten koste van de trainingen die gepland zijn.

Het maakt niet uit of je meteen kunt douchen of niet. Trek direct na je inspanning een droog shirt, een droge broek en droge sokken aan. Zo blijven de spieren warm en soepel. Dat bevordert de circulatie, wat goed is voor het herstelproces. Het houdt de aanvoer van zuurstof en voedingsstoffen op peil en zorgt er bovendien voor dat de afvalproducten worden afgevoerd.
Het voelt altijd goed om na het hardlopen de hardloopschoenen uit te trekken, vooral na een zware loop. Zorg wel dat je andere schoenen stevig zijn, zeker als je benen of voeten lang hebben moeten werken. De spieren in je voeten raken ook vermoeid, daarom moeten post-run schoenen goede ondersteuning geven.

• lateef
route99 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:24:
@lateef Algemeen geldt nu eenmaal dat wat ik schreef [...]
Je schreef dat je ziek kan worden van een beetje kou. Dat is niet waar.
@lateef En professionals mogen dan meer toegang hebben tot zulke kennis maar er zijn zat voorbeelden dat ze er daar ook niet altijd goed gebruik van maken. Het deels ook te maken met de stress. met over-focus, slecht kunnen relativeren, soms ook nog de verkeerde personen om zich heen.... [...]
Dat heeft nog niets met kou te maken.
Oja, welk thema staat er bij deze winkel als advies na het hardlopen (dus ook een wedstrijd) bovenaan.. .juist... Zou er dan toch wel meer dan iets van kloppen? :?
Dat is een drogreden. Er is geen enkele (wetenschappelijke) onderbouwing voor hun claim. Zolang je je niet hebt ondergescheten of al een bacteriële infectie had, zal je daar niet ziek van worden. En zeker niet verkouden, dat is een virale infectie, die vindt geen voedingsbodem in je bezwete shirt.

• Yer00n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-01 23:36
Yer00n schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:43:
[...]
Ik heb precies hetzelfde met mijn Wahoo Tickr X: een paar minuten na de start schiet hij omhog naar 170-180, en na ca 5 minuten weer terug naar de gewone hartslag van 120-130. Ik word er gek van! Je hypothese zou kunnen kloppen; ik draag beneden de 8 graden vaak thermoshirts. Bovendien is de frequentie die wordt aangegeven is ongeveer mijn pasfrequentie 8)7 Door de wrijving zou statische electriciteit kunnen worden opgewekt die de monitor in de war brengt.

Ik ga eens kijken hoe het met gewone sportshirts verloopt. Toptip!
Nou vandaag met een katoenen shirtje de 5km gelopen. Niet echt statisch.

Helaas de eerste 7 minuten nog steeds met een veel te hoge hartslagregistratie. Dus de hypothese dat de verstoring door statische electriciteit wordt veroorzaakt is in mijn geval verworpen.

• route99

route99

@lateef Mijn opmerkingen waren duidelijk bedoeld na het plegen van zwaardere sportinspanningen, zeker als je de grenzen van je zelf opzoekt dan ben je veel kwetsbaarder dan als je uitgerust/hersteld bent en als je dan na afloop bij koude rond blijft lopen dan neem je daar een risico mee.
Dat geldt algemeen en er zullen altijd wel mensen zijn die daar geen last van hebben, mogelijk hebben zij al veel weerstand en raakt het hen niet of minder.
Er staat niet dat je in het algemeen van koude ziek wordt, dan is de opmerking uit de context gehaald. En dat geldt voor al die zaken die maken dat je ziek kunt worden a.g.v. een sterk verminderde weerstand voor de situaties waar mijn input over gaat. Er is nu eenmaal een optimale belasting waar je weinig risico's loopt maar bij een hogere belasting, zie artikel, nemen de ziekterisico's flink toe.
En daar is in algemene zin bij die professional uit het Sportgericht artikel consensus over en zo heb ik dat zelf ook in praktijk waargenomen, meegemaakt.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:18
@XyS @m0ridin
Dank voor de bemoedigende woorden.
Het zal toch effectief ziekte geweest zijn, vandaag ook nog altijd maaglast, ijl gevoel in het hoofd, lichte keelpijn...

• Hartloper
@Infinchible Ik heb een tijd bietensap gedronken, maar vorig jaar liep ik in Rotterdam een PR, en toen had ik er geen gedronken. Dus nadien mee gestopt.
Ik dacht dat de consensus was dat er een beperkt effect was, meer bij kortere afstanden en meer bij wat minder getrainden. Bij elite zou het nauwelijks verschil maken.

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-01 16:19
Tibs schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:02:
In tegenstelling tot de meesten hier die hun marathon nog moeten lopen zit ik een beetje in een dipje.

Marathon al 2 weken gedaan en nu de moed terug vinden om opnieuw te gaan lopen. De week na de marathon 5k gedaan en vorige week 2 x 5k.
Vanaf nu dus terug wat meer beginnen lopen maar de zin om te starten is moeilijk te vinden.

Hahaha, hier idem. Ik zou deze week na een weekje niet lopen, gisteren weer moeten beginnen met een 5k en dan vandaag ook een 5k.

Maar ik heb nog niet echt zin om weer 5x/6x in de week te lopen. Plannen voor het najaar zijn er wel: marathon van Venetië op 22 oktober en Valencia op 3 december. Maar dat is nog zooooo veeeerrrrr weeeeeegggggg....

• Hartloper
@Sherlock bij zo'n 2 in 1 broek is het inderdaad de bedoeling er zonder onderbroek in te lopen.
Maar veel lopers, waaronder ikzelf, dragen er toch nog een sportonderbroekje onder, het voelt anders nogal bloot.

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Hartloper schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:46:
@Sherlock bij zo'n 2 in 1 broek is het inderdaad de bedoeling er zonder onderbroek in te lopen.
Maar veel lopers, waaronder ikzelf, dragen er toch nog een sportonderbroekje onder, het voelt anders nogal bloot.
Thanks, wat voor soort sportonderbroek draag je daar dan onder?

• Hartloper
Ik had shorts van Odlo, maar nu heb ik sportslips van Decathlon voor maar 5 euro die heel goed zitten.

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-01 18:04
Vanwege de lopersknie heb ik me tijdelijk aangesloten bij de opstapcursus die 1 april gestart is op de club omdat de intensiviteit en de afstand daar een stuk lager is.
Vandaag voor het eerst weer een keer pijnvrij gelopen, ook al was het in totaal maar 4,5 km. Voelt toch beter dan thuis op de bank te zitten.

Random WTF

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-01 15:23
@jaihel je moet wel appels met appels vergelijken :)

Maurten Drink Mix is geen electrolyten drank, maar een koolhydraat drank. SiS heeft die volgens mij ook wel in het assortiment, de GO Energy Powder denk ik? Maar ben eerlijk gezegd niet heel bekend met de SiS producten. Wel met Maurten en daar ben ik erg tevreden mee, ik gebruik zowel de Drink Mix 320 als de Gels als de Solid 225.

Voor electrolyten gebruik ik dan weer Hammer Fizz of Nuun tabs.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:50

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Tibs schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:02:

Hup, jezelf een setje noppenschoenen kado doen en het bos in! :) #Trailrunning FTW :P

Misschien vind je dat wat, zet je als doel een trailmarathon neer met een pak hoogtemeters.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:40

m-vw

Dus?

RED-S vroeger onder de noemer Female athlete triad vaak gezien als een typisch vrouwen probleem komt ook gewoon bij mannen voor. Zelfs bij toplopers. Sporza

Dus wat je ook doet in je trainingsperiode zorg voor voldoende rust en voeding.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

m-vw schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:14:
RED-S vroeger onder de noemer Female athlete triad vaak gezien als een typisch vrouwen probleem komt ook gewoon bij mannen voor. Zelfs bij toplopers. Sporza

ik zie je niemand taggen, voor wie specifiek post je dit?voor @Tibs ?

nuttige info trouwens, ik had niet eerder van RED-S gehoord en dacht eigenlijk meteen of dit niet gewoon een hippe naam voor het klassieke overtrainen is maar er schijnt toch wel duidelijk onderscheid tussen deze 2 te zijn.

To distinguish between RED-S and overtraining, Comana suggests reducing your training volume by 50-70 per cent for 10 days without changing anything else in your life. 'If you feel recharged afterwards, it may be an overtraining issue,' he says. However, if your symptoms come back in two days, it could be RED-S

https://www.runnersworld.com/uk/training/a36979690/red-s/

interessante materie om te lezen, vanavond een rondje Google op de bank met koffie en de ipad :)

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:40

m-vw

Dus?

@Fraggert Kwam het tegen en leek mij wel iets voor dit topic.

Dit vond ik zelf een goede podcast over het onderwerp: The Real Science of Sport

• m0ridin
Nou, gisteren een 2x5 min op M-pace blokje en wat inlopen/uitlopen en Garmin verrastte me met een VO2Max update van 65 naar 66 (oftewel, 65.45 naar 65.55 oid ;) )

Hoe dan ook, een toevallig, grappig en klein bemoedigend teken in de aanloop naar zondag. Zag ook dat de voorspellingen qua weer ook wat beter lijken te worden, hopelijk niet te veel wind... Beetje droog.

Nu even zien hoe het de komende dagen te doen met koolhydraten inname, ben niks geks van plan maar wil wel bewust wat meer nemen om een goede buffer op te bouwen. Nog een ruim half weekje! Spannond!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:39

Niku

Alagaesii

Ik blijf er steeds tegen aan lopen dat in de ochtend lopen voor mij niet werkt. Met 'in de ochtend' bedoel ik dan meteen na het opstaan. Hartslag vliegt dan steeds omhoog (na kilometer 1 al boven het gemiddelde dat ik normaliter tijdens een lange duurloop heb), loop totaal niet comfortabel. Meer van jullie die daar last van hebben en tips hebben?

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-01 16:11
m-vw schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:14:

Of zoals mijn atletiektrainer altijd zei.. "rust is de beste training" en op zijn Zoetemelks "de wedstrijd win je in bed". En als we zondagochtend een training hadden en hij wist dat een van ons het iets te gezellig en laat gemaakt had, dan moest het altijd net even iets harder :|

Na zo'n 9 jaar geen wegwedstrijd meer gedaan te hebben, tijdens het eten van de zoveelste paasei om eind mei toch mee te doen in het bedrijventeam van mijn werk. Al een paar tempoloopjes op 90% wedstrijdtempo gedaan en die sub 20 op de 5km, moet zeker wel lukken.

ID.3 Pro S Limited Edition

• m0ridin
Niku schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:01:
Ik blijf er steeds tegen aan lopen dat in de ochtend lopen voor mij niet werkt. Met 'in de ochtend' bedoel ik dan meteen na het opstaan. Hartslag vliegt dan steeds omhoog (na kilometer 1 al boven het gemiddelde dat ik normaliter tijdens een lange duurloop heb), loop totaal niet comfortabel. Meer van jullie die daar last van hebben en tips hebben?
Ja en nee, hou er ook bepaald niet van en het duurt altijd even voor ik in mijn ritme kom.... Voelt in het begin altijd heel stroef (nu BEN ik ook heel stroef als ik net opgestaan ben :) ), maar uiteindelijk kom ik wel los en is het prima...

Wordt het bij jou niet beter tijdens het lopen?

• route99

route99

Fraggert schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:55:
[...]
To distinguish between RED-S and overtraining, Comana suggests reducing your training volume by 50-70 per cent for 10 days without changing anything else in your life. 'If you feel recharged afterwards, it may be an overtraining issue,' he says. However, if your symptoms come back in two days, it could be RED-S
https://www.runnersworld.com/uk/training/a36979690/red-s/
interessante materie om te lezen, vanavond een rondje Google op de bank met koffie en de ipad :)
Die methode hanteer ik ook altijd als ik het gevoel ga krijgen dat het herstel van een paar trainingen niet is wat je er van mag verwachten. Doormodderen geeft imho toch kans op nog meer problemen.
De laatste keer dat ik het toegepast heb was in lente 2015 (rond de Pasen meen ik uit mijn hoofd) , ik had een flinke griep gehad en ben pas na een echt ruime herstelperiode weer met trainen begonnen, ook al kon ik steeds meer het voelde niet goed.
Dus zo een break gedaan, trainingsvolume teruggebracht, alle planningen voor wedstrijden meteen geschrapt en na een aantal weken weer rustig gaan opbouwen en pas richting september, ben je toch al weer ca 5 maanden verder.... pas weer een wedstrijd gelopen. Half oktober voelde het herstel zo goed aan dat ik de halve M in Doetinchem onder de 1:30 liep als bijna M-60-iger. Dat was me nooit gelukt als ik door was blijven modderen. Leuk is het niet, het duurt maanden, maar verstandig wel om zo een break echt serieus te nemen. Vergeet het stoere gedoe dat "je er wel doorheen kunt lopen" ..... dan is er nog een ontdekkingsreis te doen hoe je met dit soort zaken beter om zou kunnen gaan.
Ben nu ca 7 jaar verder, onder die 1:30 lukt echt niet meer.... maar hardlopen doe ik nog steeds. 8)

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

route99 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:45:
[...]
Die methode hanteer ik ook altijd als ik het gevoel ga krijgen dat het herstel van een paar trainingen niet is wat je er van mag verwachten. Doormodderen geeft imho toch kans op nog meer problemen.
De laatste keer dat ik het toegepast heb was in lente 2015 (rond de Pasen meen ik uit mijn hoofd) , ik had een flinke griep gehad en ben pas na een echt ruime herstelperiode weer met trainen begonnen, ook al kon ik steeds meer het voelde niet goed.
Dus zo een break gedaan, trainingsvolume teruggebracht, alle planningen voor wedstrijden meteen geschrapt en na een aantal weken weer rustig gaan opbouwen en pas richting september, ben je toch al weer ca 5 maanden verder.... pas weer een wedstrijd gelopen. Half oktober voelde het herstel zo goed aan dat ik de halve M in Doetinchem onder de 1:30 liep als bijna M-60-iger. Dat was me nooit gelukt als ik door was blijven modderen. Leuk is het niet, het duurt maanden, maar verstandig wel om zo een break echt serieus te nemen. Vergeet het stoere gedoe dat "je er wel doorheen kunt lopen" ..... dan is er nog een ontdekkingsreis te doen hoe je met dit soort zaken beter om zou kunnen gaan.
Ben nu ca 7 jaar verder, onder die 1:30 lukt echt niet meer.... maar hardlopen doe ik nog steeds. 8)
Ik vind herstel ook vrij lastig, moeilijk te zeggen of je nu wel of niet teveel hooi op je vork hebt genomen.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

m-vw schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:45:
@Fraggert Kwam het tegen en leek mij wel iets voor dit topic.

Dit vond ik zelf een goede podcast over het onderwerp: The Real Science of Sport
thanks, inderdaad leerzaam d:)b

• Chronos
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-01 12:20
Ben sinds een klein jaartje aan het hardlopen en ga dit weekend mijn eerste 1/2 marathon lopen hopelijk iets onder de 2 uur. Hiervoor volg ik het Garmin coaching half marathon plan (van Jeff). Nu dit zijn voltooing nadert is de vraag, what's next :-)

Heb in de winter een renfiets gekocht en zou het leuk vinden om dit seizoen de 100km aan te tikken. Kan natuurlijk doorbouwen op mijn hardloop conditie. Wil nog wel paar kortere wedstrijden (met als uitdaging tempo) lopen dit jaar.

Long story short, ik zoek eigenlijk een gecombineerd hardloop/fiets trainingsschema. Heb al even op trainingpeaks gekeken, maar daar is weinig aanbod met mijn constraints (4x per week trainen max). Iemand een tip?

• route99

route99

Fraggert schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:57:
[...]Ik vind herstel ook vrij lastig, moeilijk te zeggen of je nu wel of niet teveel hooi op je vork hebt genomen.
Mee eens.
Bij mijn was het kantelpunt die griep en ondank de extra rust die ik nam toch op de achtergrond een soort het "long-griep" i.p.v. long-covid effect? Beiden zijn virussen en het covid type virus lijkt blijkbar vaker een long-effect te hebben dan een griepvirus?
Wat uiteraard ook een rol kan spelen, ook al train ik best mooi cyclisch en gevarieerd qua belasting en neem bij onzekerheid relatief snel gas terug zodat je relatief snel een inschatting hebt dat je iets serieus moet nemen, die totale belastbaarheid/risico's. Met wat gas terug nemen, verlies je nl veel minder dan dat je het eerst uit de hand laat lopen. Maar mogelijk was mijn fysieke belastbaarheid a.g.v. mijn trainingen/werk/gezin, het hele pakket aan belasting opties .... . rond het krijgen van die griep net zo dat die griep een kans kreeg.... soms heb je dus pech, die griep kwam zo snel, tussen 2 trainingen, ik had geen er van signaal gehad via de OP bijvoorbeeld. Zie het artikel waar ik gisteren mee aankwam, over: Belasting en ziekrisico's. Het overkwam mij dus ook, ondanks alle maatregelen.

[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 12-04-2023 12:34 ]

• Investig8or
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-01 14:00

Investig8or

What goes up, could come down

Chronos schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:25:
Ben sinds een klein jaartje aan het hardlopen en ga dit weekend mijn eerste 1/2 marathon lopen hopelijk iets onder de 2 uur. Hiervoor volg ik het Garmin coaching half marathon plan (van Jeff). Nu dit zijn voltooing nadert is de vraag, what's next :-)

Heb in de winter een renfiets gekocht en zou het leuk vinden om dit seizoen de 100km aan te tikken. Kan natuurlijk doorbouwen op mijn hardloop conditie. Wil nog wel paar kortere wedstrijden (met als uitdaging tempo) lopen dit jaar.

Long story short, ik zoek eigenlijk een gecombineerd hardloop/fiets trainingsschema. Heb al even op trainingpeaks gekeken, maar daar is weinig aanbod met mijn constraints (4x per week trainen max). Iemand een tip?
Ik ben zelf net begonnen met dit trainingsplan (dam-tot-dam gepland dit jaar, moet hiermee ook wel lukken), hoe was jouw ervaring met het plan? Is het een dynamisch plan wat op basis van je prestaties ook wat aan kan passen? Duidelijk progressie gemerkt, wat voor verbetering heb je gemaakt? Als ik planloos loop doe ik meestal hetzelfde tempo, amper afwisseling, dus dit lijkt me sowieso een goede manier van trainen.

Idiocracy: it is real!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

route99 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:25:
[...]Met wat gas terug nemen, verlies je nl veel minder dan dat je het eerst uit de hand laat lopen.
soms moet je dit soort dingen dan ook gewoon onder je snufferd krijgen en lezen :)

het is namelijk niet zo dat als je eens te snel een te lange afstand aftikt het signaal ineens op rood komt te staan maar overbelasting (hoe het beestje dan ook heet) sluipt er in op een wat langere termijn.

Zelf ben ik even uit de running ( :+ ) met een blessure onder mijn voet.....gevalletje peesplaat of stressfractuur gezien de symptomen.

22 januari was mijn laatste loopje en ik wilde eigenlijk een paar weken geleden al weer eens beginnen met een langzaam kort rondje van 2,5k hier tussen de weilanden om eens te voelen hoe het ervoor stond.

Maar helaas in week 6 dikke griep en ik ben nu net weer aan het werk na 2 weken keelontsteking en een hoop gerommel in mijn longen met t ehoge ontstekingswaarden in mijn bloed......1,5 week nachtenlang liggen hoesten in een veel te zacht logeerbed dus dat hakte er aardig in |:( ..antibiotica heeft zijn werk gedaan in elk geval.

Zondag maar eens even de schoenen weer aan sinds 81 dagen :P

81 days can be converted to one of these units:

6.998.400 seconds
116.640 minutes
1944 hours
81 days
11 weeks and 4 days
22,19% of 2023

pppffffffff...... :+

• route99

route99

Oef... gevalletje heftig.
Beterschap, dat kun je wel gebruiken. (y)

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

route99 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:49:
[...]
Oef... gevalletje heftig.
Beterschap, dat kun je wel gebruiken. (y)
Thanks, laatste restantje gelukkig.....zit op het werk en merk dat ik nog wat kucherig ben als ik een vergadering heb gehad en een hoop heb moeten praten.

in elk geval al weer veel zin om even te lopen aankomend weekend, maar merk wel dat ik mijzelf er even toe zal moeten zetten.

Dan weer eens rustig opbouwen en niet weer zoals een jaartje terug veel te snel naar 30km trails toe werken.
Eerst de HM afstand maar weer eens pakken en voorlopig die afstand maar eens flink consolideren alvorens weer verder uit te bouwen.

Ik mis de trailrun-evenementjes wel :)

• Chronos
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-01 12:20
Investig8or schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:45:
[...]

Ik ben zelf net begonnen met dit trainingsplan (dam-tot-dam gepland dit jaar, moet hiermee ook wel lukken), hoe was jouw ervaring met het plan? Is het een dynamisch plan wat op basis van je prestaties ook wat aan kan passen? Duidelijk progressie gemerkt, wat voor verbetering heb je gemaakt? Als ik planloos loop doe ik meestal hetzelfde tempo, amper afwisseling, dus dit lijkt me sowieso een goede manier van trainen.
Mijn ervaring was heel goed. Zoals ik al aangaf ben ik nog niet zo lang bezig, dit plan heeft mij enthousiast gemaakt over interval training. Deed hetzelfde wat jij deed, namelijk gewoon schema volgen met telkens wisselende afstanden, zonder oefeningen, maar dat gaat op een gegeven moment tijdstechnisch knellen en het is ook niet efficient.

Ik heb in het plan nu al meerdere malen afstanden gelopen die langer zijn dan een halve marathon, dus ook mentaal ben ik er klaar voor. Mijn 'standaard' loop tempo wat ik op langere afstanden kan volhouden ligt nu zo'n beetje rond de 5:30, waar het eerst meer rond de 5:50 lag, dus heb wat mij betreft echt wel goede progressie geboekt (sinds november zo'n beetje).

Heb de langere 'easy runs' op een gegeven moment met run-walk-run gedaan, wat voor mij heel goed werkt. Sterker nog, ik vind het bijna 'spannend' om nu de halve marathon normaal te lopen. Heb de indruk dat deze methode blessure voorkomend werkt, omdat je door de stukjes lopen even uit je flow komt ipv maar door te hameren. Nu loopt ik bijv. tijdens 4:30 min op tempo 5:10 en dan 30 seconden wandelen. Had bij mijn laatste run na 24km nog het idee dat ik nog wel paar km door kon.

Heb niet de indruk dat het plan heel intelligent is, ik moet af en toe best passen en meten om de trainingsessies in mijn agenda te krijgen en soms kreeg ik dan echt een opstopping van workouts. Het plan bleef maar nieuwe toevoegen. Oplossing is natuurlijk simpel, namelijk gewoon een training eruit gooien, maar daardoor vroeg ik me wel af hoe intelligent e.e.a. is. Ook vond ik het niet zo'n goed idee om 1 week voor mijn 'race' een easy run van 27 km te doen, dus die heb ik er ook maar uit gegooid en heb 16km op mijn doel tempo gelopen.

• lateef
route99 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:24:
@lateef Mijn opmerkingen waren duidelijk bedoeld na het plegen van zwaardere sportinspanningen, zeker als je de grenzen van je zelf opzoekt dan ben je veel kwetsbaarder dan als je uitgerust/hersteld bent en als je dan na afloop bij koude rond blijft lopen dan neem je daar een risico mee. [...]
Alleen reageerde je op een recreant, die bij 15ºC. in plaats van naar de omkleedlokatie vijf minuten verder loopt naar het station en een kwartier later thuis is.

Verder allemaal prima, maar je argumentatie klopt niet. Die daarnaast is onderbouwd met (irrelevant) anekdotisch bewijs, een verwijzing naar een artikel over de topsporters die constant op of over het randje van belastbaarheid in weerstand trainen. De consensus uit dat artikel heeft geen relevantie op een recreant. En een artikel uit Runnersworld zonder relevantie, vanwege een niet onderbouwde claim, die eenvoudig te weerleggen is. Ik heb Runnersworld vaker gewezen op onvolkomenheden of onjuistheden, maar een reactie en/of rectificatie blijft altijd uit, daar ga ik geen energie meer insteken.

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-01 09:59
Zeker. Daarom sta ik rond 0610 op, zodat ik om 0700 beetje normaal de deur uit kan.

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Ik loop ook altijd 's ochtends. Misschien een questie van gewenning? Dat je hartslag omhoog gaat omdat je denkt dat het zwaar wordt?
Neem altijd wel eerst een kop koffie. Naar de wc, en dan lopen maar. En dat terwijl ik vroeger een absoluut nachtmens was. Ik bedoel maar: Het kan verkeren.

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-01 13:24
m0ridin schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:58:
Nou, gisteren een 2x5 min op M-pace blokje en wat inlopen/uitlopen en Garmin verrastte me met een VO2Max update van 65 naar 66 (oftewel, 65.45 naar 65.55 oid ;) )

Hoe dan ook, een toevallig, grappig en klein bemoedigend teken in de aanloop naar zondag. Zag ook dat de voorspellingen qua weer ook wat beter lijken te worden, hopelijk niet te veel wind... Beetje droog.

Nu even zien hoe het de komende dagen te doen met koolhydraten inname, ben niks geks van plan maar wil wel bewust wat meer nemen om een goede buffer op te bouwen. Nog een ruim half weekje! Spannond!
Ha, ditzelfde zag ik bij mijn VO2Max in Garmin na mijn workout van vandaag (4x 1 km MT op 3 x 200m soepel snel). In de aanloop naar mijn vorige marathon was 'ie in de periode daarvoor gestegen van 59 naar 60. Vlak daarna daalde het naar 59, en nu na 4 maanden weer terug op 60. Ik zie het maar als bevestiging van de trainingen van de laatste weken waarbij de focus wat meer naar doeltempo ging :P

Morgen nog wat laatste boodschappen doen om wat extra koolhydraten te eten op weg naar zondag. Ik ben benieuwd wat er dan uiteindelijk in het vat zit. Zin in!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:37
Hoeveel tijd zit er tussen opstaan en lopen? Ik loop gerust 's ochtends 20KM op een paar koppen thee, maar ik heb van wel de tijd genomen om die koppen te drinken. Ook ben ik dan van mijzelf wakker geworden, niet van een wekker. En het is een duurloop. Een tempoloop ga ik dan niet doen.

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:37
Sherlock schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:51:
[...]

Thanks, wat voor soort sportonderbroek draag je daar dan onder?
Ze zijn in dit topic al vaak genoemd, maar de sportslips van de Decathlon zijn belachelijk goed voor hun prijs.

• route99

route99

lateef schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:08:
[...]Alleen reageerde je op een recreant, die bij 15ºC. in plaats van naar de omkleedlokatie vijf minuten verder loopt naar het station en een kwartier later thuis is.
Dat was mij niet duidelijk, ik had aar dan wel een knipoog oid bij verwacht. Zoals ik al eerder schreef, kijk vooral naar de context waar de ziekterisico's liggen. De meeste trainers zijn toch van een stijl om na zo'n inspanning het lijf warm te houden. Het klinkt mss stoer om zo wel te blijven lopen, maar of het verstandig is? Gelukkig ga ik daar niet over, ik was altijd blij met input van trainers en tips uit artikelen zoals deze uit Sportgericht. :) je steekt er altijd van wat op waar jezelf dan voordeel bij kunt hebben, 8) ook al ben je geen elite, dat was ik ook niet.
Verder allemaal prima, maar je argumentatie klopt.
Dank je wel, fijn dat je het zo ziet. ik hoop dat nog meer lopers er hier wat aan hebben. Succes verder, en wat mij betreft een mooie afsluiting van dit stuk open discussie (y) en ik focus me weer op andere zaken :Y .

• lateef
route99 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:25:
[...]
Beiden zijn virussen en het covid type virus lijkt blijkbar vaker een long-effect te hebben dan een griepvirus?
Herpes, rabiës en nog zo’n kleine zevenduizend (bekende) andere soorten zijn ook virussen, maar daar houdt de vergelijking wel ongeveer op.

Ik heb geen cijfers bij de hand, maar ik zou zeker niet willen zeggen dat COVID-19 vaker lange termijngevolgen heeft dan griep. Griep kan zich bijvoorbeeld doorontwikkelen in een virale longinfectie, waar je maanden ziek van kunt zijn en mogelijk zelfs niet helemaal van hersteld. We hebben de afgelopen jaren alleen veel meer met SARS-CoV-2 besmettingen te maken gehad dan met influenzabesmettingen en daardoor absoluut gezien waarschijnlijk meer mensen met lange termijngevolgen. Hoe dat procentueel zit, weet ik niet, maar de afgelopen ruim honderd jaar zijn er gigantisch veel meer lange termijn- en terminale gevolgen door influenzabesmettingen dan door coronabesmettingen.
route99 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:22:
[...]
Dank je wel, fijn dat je het zo ziet.
Nou, niet. Je argumentatie klopt dus niet, maar verder inderdaad prima zo.

[ Voor 8% gewijzigd door lateef op 12-04-2023 20:17 ]

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-01 11:24
De wind had voor mij ietsje minder gemogen, maar al met al ziet het er best goed uit voor Zondag! *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXfZAOIq-vAjv6y9lESRGUQ_7TE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HzvYPO0Dzx2Umk1KJKIv1rIp.png?f=user_large

Strava Garmin 265

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:37
Zet regelmatig de wekker om 6.30 en ben dan voor 7.00 de deur uit, gewoon geheel nuchter. Gewoon rustig starten en dan gaat 't eigenlijk wel prima. Hartslag blijft bij mij juist behoorlijk lang laag.

Mij kost het veel meer moeite om 's avonds nog de deur uit te gaan. Dan heb ik er al een hele werkdag op zitten en ik merk dan echt dat mijn lichaam de eerste 1 a 2km denkt: 'WTF ben je aan het doen!?' Ademhaling, maar hartstslag niet, zit dan echt ff veel te hoog, maar zakt op gegeven moment wel weer.
In het geval van een intervaltraining heb ik dan vaak ook wel 1 a 2 blokjes nodig om echt lekker los te komen. Zal wel door mijn voornamelijk zittende beroep komen denk ik altijd maar.

• SkyR
Even een check-in voor de 28 Marathon Rotterdam lopers, naast mijzelf, komend weekend:

@Aight!
@Alvanosa
@born2tweak
@cyclofosfamide
@Davem3
@DKJordy
@EnduronDon
@GerGio
@influenza
@Johlo
@Keiichi
@kepler
@KevinK92
@Loldor
@m0ridin
@mosselmossel
@nogeeninlog
@PindaUnited
@Redcoil
@RobinE
@Rudedadude
@Slickk
@Slupor
@Tim_W
@TobyD
@ÜberWicked
@XyS
@Yer00n

Iedereen fit? Geen pijntjes? Zin in?

Heb ik met deze lijst nog iemand gemist? Het is een mooie afvaardiging van Tweakers dit weekend, want hier staan de lopers voor de overige afstanden in R'dam, maar ook de lopers in Enschede bijvoorbeeld, niet eens tussen :)

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-09-2025
@SkyR Ik heb er zeker zin in, en ik ging in eerste instantie ervan uit om proberen de marathon sub 3u45m te lopen, maar ik ben zo fit en het gaat zo goed dat ik eraan denk om sub 3u30m te gaan en het tempo aan te passen waar nodig.

Geen enkele pijntjes tot nu toe en heel erg veel zin. Ik ben al bezig met het carb loaden. :Y)

PSN: Alvanosa

• Tim_W
Ook ik heb er zin in, geen pijntjes gelukkig, alhoewel ik die eigenlijk nooit heb. (klopt af)

Wel nog wat twijfels over tempo aangezien het afgelopen weekend mijn HS best wel ruim te hoog was relatief aan het tempo. Gisteren een klein rustig rondje gedaan en toen was het alweer ietsje beter. Waarschijnlijk moet ik er niet te veel achter zoeken, maar het kruipt toch wel in je hoofd...

Vandaag en morgen rust en daarna Zaterdag nog 20 minuutjes los lopen. Mijn weekend begint vanmiddag al dus de rust gaat morgen , afgezien van startnummer ophalen, helemaal goedkomen!

Strava Garmin 265

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:00

XyS

0.o.O

SkyR schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:20:
Even een check-in voor de 28 Marathon Rotterdam lopers, naast mijzelf, komend weekend:

@Aight!
@Alvanosa
@born2tweak
@cyclofosfamide
@Davem3
@DKJordy
@EnduronDon
@GerGio
@influenza
@Johlo
@Keiichi
@kepler
@KevinK92
@Loldor
@m0ridin
@mosselmossel
@nogeeninlog
@PindaUnited
@Redcoil
@RobinE
@Rudedadude
@Slickk
@Slupor
@Tim_W
@TobyD
@ÜberWicked
@XyS
@Yer00n

Heb ik met deze lijst nog iemand gemist? Het is een mooie afvaardiging van Tweakers dit weekend, want hier staan de lopers voor de overige afstanden in R'dam, maar ook de lopers in Enschede bijvoorbeeld, niet eens tussen :)
Mooie lijst!
Veel zin in, voel me fit maar werd wel steeds ziek na 'intensieve' runs. Daarnaast beetje last van mijn linker knie (patella, voorkant). Vanaf gisteren besloten rust te nemen en heb geen zorgen over zondag. Gezonde spanning en bezig om de dag en de race te plannen.

Doel is 3:25, lijkt me nogsteeds leuk om met mede tweakers te lopen. Wellicht dat we af kunnen spreken waar we ongeveer gaan staan (links/rechts, voor 3:30 pacers etc). @Alvanosa met sub 3:30 kun je wellicht ook aansluiten, start je in Wave 2?

Ook flink aan het carbo loaden, bizarre hoeveelheden zeg :+
Ben paar dagen geleden begonnen met eten tracken en aantal koolhydraten uitbreiden.
Voel me verder niet vol of opgeblazen (behalve net na het 2e mega bord pasta dan).

Heb ook een flipbelt binnen, zit erg lekker. Stopte hiervoor mijn gels tussen mijn heup en broek maar dat schuurt en prikt nogal :')

En jij @SkyR ?

• Redcoil
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-01 08:55

Redcoil

Polyinterpretabel

Zeker zin in @SkyR! Gelukkig geen pijntjes o.i.d., hopelijk blijft dat zo.

Vandaag nog een rustige 5 a 6 km stiefelen en dan rust tot aan zondag. Zaterdag vast het nummer ophalen in Rotterdam, dus dan zullen er zo hier en daar nog wel wat wandel kilometers bij komen.

Ik voorzie een hoop pagina's met ervaringen over de marathon a.s. zondag. :Y

¯\_(ツ)_/¯

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-01 21:45
Yes, hier ook zin in! Twee weken geleden wat ziek geworden (na intensieve laatste lange duurloop) en dat was wel zonde. Inmiddels weer hersteld maar dat geeft toch wat onzekerheid.

Bovenop m’n linkervoet wel een rare pijn die in de afgelopen week erger is geworden. Is denk ik ontstaan door een strakke knoop van m’n Vaporflies. Zondag even doorbijten en ‘opofferen’, waarschijnlijk ga ik er daarna wel tijdje last van blijven houden. Weet niet wat er precies gekneusd is. Tijdens het lopen niet veel last van per se.

Gisteren werd ik na twee nachten goed slapen en minder lopen in de afgelopen twee weken wakker en voelde me als herboren. Iets te veel gedaan qua werk en daardoor ‘s avonds alsnog aardig ‘op’, nog wel een laatste korte intervalsessie gedaan. Dat voelde wel goed, herstelde tussendoor snel en daarmee het trainingsschema afgerond. Hopelijk word ik zondag net zo wakker. :)

Morgenavond nog een loopje, dan zaterdag naar Delft reizen (daar is de B&B en handiger qua drukte) vanuit het hoge noorden en startnummer ophalen in de middag.

Zondag staat nog steeds 2:49 als doel. Ik probeer constant te lopen door 4min/km vast te houden. Ambitieus, maar we gaan het proberen.

Weersvoorspellingen lijken perfect, iets meer wind maar qua temperatuur en regen kan het bijna niet beter denk ik.

Vrijdag en zaterdag veel koolhydraten naar binnen werken :9

Sinds Oud&Nieuw slechts 2 avonden (flink) alcohol gedronken. Het was niet heel moeilijk om vol te houden eerlijk gezegd, kijk er wel naar uit om het zelf opgelegde regime los te laten. ;)

• mosselmossel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-01 21:47

@Aight!
@Alvanosa
@born2tweak
@cyclofosfamide
@Davem3
@DKJordy
@EnduronDon
@GerGio
@influenza
@Johlo
@Keiichi
@kepler
@KevinK92
@Loldor
@m0ridin
@mosselmossel
@nogeeninlog
@PindaUnited
@Redcoil
@RobinE
@Rudedadude
@Slickk
@Slupor
@Tim_W
@TobyD
@ÜberWicked
@XyS
@Yer00n

Wat een hoop inderdaad, mooi!

Hier is het plan om eerst van de verkoudheid af te komen. Klein beetje last van m'n keel, snot in mijn hoofd en een verkouden peuter thuis, die 's nachts heel veel hoest. Vannacht met oordoppen geslapen. Hopelijk kan ik komende nachten ook redelijk slapen. Verder sinaasappels, kippensoep, alles wat Klazien uut Zalk aanraadt om van de verkoudheid af te komen.

Battletag: Iigy#2192

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-09-2025
XyS schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:48:
[...]
Doel is 3:25, lijkt me nogsteeds leuk om met mede tweakers te lopen. Wellicht dat we af kunnen spreken waar we ongeveer gaan staan (links/rechts, voor 3:30 pacers etc). @Alvanosa met sub 3:30 kun je wellicht ook aansluiten, start je in Wave 2?

...

Heb ook een flipbelt binnen, zit erg lekker. Stopte hiervoor mijn gels tussen mijn heup en broek maar dat schuurt en prikt nogal :')
Ik zit ook in wave 2, we zullen elkaar wel kunnen opzoeken opzich, voor het lopen gebruik ik zelf de marathon belt van Decathlon. Ik heb er meerdere geprobeerd en vind dit toch wel de fijnste.

PSN: Alvanosa

• m0ridin
@SkyR Haha, knappe lijst... Zowel het maken als het feit dat er zoveel tweakers aan de marathon mee gaan doen ;)

Zin in,zeker! Fit, afhankelijk van welk moment je het vraagt ;)

Gisteren topfit gevoel, dinsdag gelopen en dat voelde prima. Vandaag een 30 min rustig, dat voelde ruk... Hoge hartslag en laag tempo, denk een combi van slecht slapen/stressen (niet marathon gerelateerd) afgelopen dagen.

We gaan het wel merken allemaal.

Pijntjes, ook!

(Onderkant voet al wat langer, beetje lies/hamstring hoewel die op het moment wel ok voelen, maar op zich wel vertrouwen in dat het niet een te grote belemmering gaat zijn... denk ik... hoop ik...)

Hoe dan ook, veel meer valt er toch niet aan te doen en heb nu het doel in mijn hoofd dus daar zal ik ook niet meer van af gaan wijken gok ik... De dood of de gladiolen.

Ging je hem zelf niet lopen? Aangezien je niet in het lijstje staat ;)

@Slickk

Btw, niet voor de zekerheid 3:59? ;) Met 4:00 zou je met wat extra meters, stel zo'n 300m wat niet extreem is op de marathon, precies op 2:50 uitkomen... Net die seconde extra geeft weer wat buffer en zou jammer zijn als je door de extra meters net niet onder die 2:50 uit zou komen :)

[ Voor 14% gewijzigd door m0ridin op 13-04-2023 13:24 ]

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:34
Mooie lijst inderdaad :)

Mij kun je aantreffen in Wave 2, strak aan de zijde van pacer 3:40 uur. We lopen met z'n vieren (1 pacer, 3 lopers van zelfde loopgroep).

Voorbereidingen goed verlopen, vandaag laatste korte loop. Beetje gezonde zenuwen nu....

Zondagavond :9B :Y

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Sorry dat ik in dit #Demooiste geweld nog eventjes tussendoor kom O-)
Hartloper schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:19:
Ik had shorts van Odlo, maar nu heb ik sportslips van Decathlon voor maar 5 euro die heel goed zitten.
nogeeninlog schreef op woensdag 12 april 2023 @ 18:41:
[...]
Ze zijn in dit topic al vaak genoemd, maar de sportslips van de Decathlon zijn belachelijk goed voor hun prijs.
Bedoelen jullie deze dan?
https://www.decathlon.nl/...340809?mc=8759998&c=BLAUW
Lijkt mij de meest logische.

Of toch deze?
https://www.decathlon.nl/...338501?mc=8735628&c=ZWART
Want deze komen bij de Google zoekopdracht ook snel boven en zijn €5 per stuk zoals Hartloper schreef. (Waarbij het heel goed mogelijk was dat die 5 euro een ongeveer prijs was...)

• influenza
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-11-2025

@Aight!
@Alvanosa
@born2tweak
@cyclofosfamide
@Davem3
@DKJordy
@EnduronDon
@GerGio
@influenza
@Johlo
@Keiichi
@kepler
@KevinK92
@Loldor
@m0ridin
@mosselmossel
@nogeeninlog
@PindaUnited
@Redcoil
@RobinE
@Rudedadude
@Slickk
@Slupor
@Tim_W
@TobyD
@ÜberWicked
@XyS
@Yer00n

Alles so far so good :). Iedereen succes!

Start zelf in wave 1 en hoop de pacers van 3:00 te vinden om daarmee mee te kunnen lopen.

[ Voor 5% gewijzigd door influenza op 13-04-2023 15:10 ]

• Tim_W
Wat betreft het ontmoeten van elkaar in het startvak, lijkt me leuk, ik sta in wave 2 en vermoed dat ik mezelf tussen 3:20 en 3:30 ga positioneren. Ik moet daarbij wel zeggen dat ik het daadwerkelijke lopen wel voor mezelf ga doen.

Je ziet vaak groepjes al kletsend lopen, maar dat doe ik liever niet. Ik concentreer me liever volledig op de race en praten voelt voor mij als energieverspilling. :P

Strava Garmin 265

• SkyR
Ik ben er klaar voor! Mijn schema zo goed en zo kwaad als het ging zoveel mogelijk opgevolgd (tussendoor eens een training geskipt als het echt niet in de dag paste), geen pijntjes (geen enkel moment last gehad van de linkerkuit, die in aanloop naar en t/m de Spijkenisse marathon afgelopen november stijf was), positief gestemd over de haalbaarheid van mijn ambities (Uitlopen als C-doel, < 3:18u als B-doel, < 3:10u als A-doel).

Morgen nog een laatste workout van een half uur want zaterdag wordt het vast ook wel aardig wat wandelen in R'dam. En dan zondag beheerst los gaan vanuit Wave 1 oOo
m0ridin schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:05:
Ging je hem zelf niet lopen? Aangezien je niet in het lijstje staat ;)
Ik vond het wat ver gaan om mijzelf te taggen in mijn eigen post :P

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:24

@Aight!
@Alvanosa
@born2tweak
@cyclofosfamide
@Davem3
@DKJordy
@EnduronDon
@GerGio
@influenza
@Johlo
@Keiichi
@kepler
@KevinK92
@Loldor
@m0ridin
@mosselmossel
@nogeeninlog
@PindaUnited
@Redcoil
@RobinE
@Rudedadude
@Slickk
@Slupor
@Tim_W
@TobyD
@ÜberWicked
@XyS
@Yer00n

Geen pijntjes hier en zeker zin in!

Alleen extreem drukke week op werk (incl avonden werken...), korte nachten ivm jonge kinderen en net de jongste ziek opgehaald van de opvang. Zolang ik maar niet ziek wordt!

Qua conditie zit het wel goed en de marathon wordt niet verloren in de laatste week ;) Ik ga weg op een tempo van ongeveer 5.20, met als doel negatieve split.

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-01 12:43
@SkyR Hier ook alles goed, heb er zin in! Gisteren m'n laatste 2* 4* 2min op MT (of net iets sneller) gedaan. Zaterdag bij het nummer ophalen denk ik nog een kort stukje lopen, maar dat is het dan. Vanochtend ook een deel van m'n boodschappen al gedaan van wat ik mee ga nemen.

Qua hartslag en tempo ben ik nog wel benieuwd hoe het op de dag uitpakt. Het wisselt bij mij nog wel eens of dit laag in Z3 zit of toch wat zwaarder aanvoelt. Dat zal denk ik af moeten hangen van de dag.

• KevinK92
  • Laatst online: 19:10

@Aight!
@Alvanosa
@born2tweak
@cyclofosfamide
@Davem3
@DKJordy
@EnduronDon
@GerGio
@influenza
@Johlo
@Keiichi
@kepler
@KevinK92
@Loldor
@m0ridin
@mosselmossel
@nogeeninlog
@PindaUnited
@Redcoil
@RobinE
@Rudedadude
@Slickk
@Slupor
@Tim_W
@TobyD
@ÜberWicked
@XyS
@Yer00n

De lijst die je wist dat zou komen _/-\o_ Erg leuk om te zien dat er zoveel mensen meedoen van hier.

Pijntjes zijn wel aanwezig, maar niet anders dan anders. Ik heb vandaag nog 2km aan marathontempo gedaan, morgen nog 4km rustig en zaterdag een kwartiertje en dan kunnen we zondag los gaan! Uiteraard vandaag ook nog een kappertje gepakt voor de 'Coup-de-marathon' :*)

Ik start in wave 2, ga stiekem toch proberen om onder de 3:15 uit te komen. B-doel wordt 3:25 en anders lekker uitlopen en genieten van alle mensen, het weer en het feit dat ik voor het eerst een marathon loop :)

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01:15

.......

Heel veel zin in vooral, merk dat het bij iedereen om mij heen leeft en vooral leuk dat heel veel vrienden hem dit jaar ook voor de eerste keer gaan lopen. Afgelopen dagen veel rust genomen, nog paar korte loopjes en morgen laatste 20 minuten lopen. Daarnaast wat beter gelet op het eten en misschien het belangrijkste; elke avond "you'll never walk alone" geoefend! :D

Voorbereiding was niet optimaal en niet helemaal zoals bedacht, maar voel me goed en ga met in iedergeval met veel vertrouwen aan de start staan.

Morgenochtend maar langs de Expo om ons startnummer op te halen en onze namen te zoeken.

Succes iedereen!

[ Voor 7% gewijzigd door DKjordy op 13-04-2023 15:27 ]

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12-01 16:38

@Aight!
@Alvanosa
@born2tweak
@cyclofosfamide
@Davem3
@DKJordy
@EnduronDon
@GerGio
@influenza
@Johlo
@Keiichi
@kepler
@KevinK92
@Loldor
@m0ridin
@mosselmossel
@nogeeninlog
@PindaUnited
@Redcoil
@RobinE
@Rudedadude
@Slickk
@Slupor
@Tim_W
@TobyD
@ÜberWicked
@XyS
@Yer00n

Succes iedereen! *O*

• Slickk
@m0ridin Haha zeker, tijdens de trainingen raakte ik al in paniek zodra pace boven de 4:00 kwam dus dat zit wel goed :P Ik hoop bij een leuk groepje aan te sluiten die sub 2:50 als doel hebben. Op een goeie dag zou dat dus ook 2:48 kunnen worden.

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:03

@Aight!
@Alvanosa
@born2tweak
@cyclofosfamide
@Davem3
@DKJordy
@EnduronDon
@GerGio
@influenza
@Johlo
@Keiichi
@kepler
@KevinK92
@Loldor
@m0ridin
@mosselmossel
@nogeeninlog
@PindaUnited
@Redcoil
@RobinE
@Rudedadude
@Slickk
@Slupor
@Tim_W
@TobyD
@ÜberWicked
@XyS
@Yer00n

Yep, klaar voor en zin in! Zaterdag nog een klein halfuurtje loslopen. De laatste paar weken (vooral na de CPC halve marathon) wel veel last gehad van vermoeidheid door m'n hele lijf en ook wat kleine pijntjes, maar dat is nu gelukkig aardig bijgetrokken. Nu proberen nog een paar goede nachten rust te pakken (ik merk dat ik afgelopen week niet heel goed heb geslapen).
Als generale repetitie vorige week zondag nog 34km gelopen, waarvan 20km op marathon tempo. Geoefend met gelletjes iedere 6km. Dat ging eigenlijk wel heel goed en gaf vertrouwen dat ik het tempo met een goed uitgerust lijf 42,2km ga volhouden.
Dus we vertrekken zondag vanuit Wave 1, startvak C met doeltempo 3:56-3:59/km! :o Net als @Slickk hoop ik in een groepje terecht te komen dat net onder de 4:00/km loopt.

Succes allemaal zondag! Enne... we posten allemaal van tevoren natuurlijk wel nog even de 'uitgestalde wedstrijdgear' -foto :+

Strava

• Hartloper
Sherlock schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:43:
Sorry dat ik in dit #Demooiste geweld nog eventjes tussendoor kom O-)

[...]

[...]

Bedoelen jullie deze dan?
https://www.decathlon.nl/...340809?mc=8759998&c=BLAUW
Lijkt mij de meest logische.

Of toch deze?
https://www.decathlon.nl/...338501?mc=8735628&c=ZWART
Want deze komen bij de Google zoekopdracht ook snel boven en zijn €5 per stuk zoals Hartloper schreef. (Waarbij het heel goed mogelijk was dat die 5 euro een ongeveer prijs was...)
Het zijn die van Kalenjin. Sportslips. Was 6 euro ipv 5 euro inderdaad.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:20

Rudedadude

Maybe we were born to run

Wave 1 en ik hoop ergens vooraan in het startvak van te staan, rechts van Lee. De weegschaal gaf vanochtend voor het eerst een reguliere sub 70kg aan, dus ik ben er klaar voor ;) . Te weinig specifiek getraind voor hogere doelen, maar sub 3 uur zou toch moeten kunnen lukken weer.

En je weet het mensen, alleen met een echte Komo©®™ vuilniszak aan blijf je lekker warm in je startvak.

[ Voor 16% gewijzigd door Rudedadude op 13-04-2023 18:29 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Slickk
@Slupor Netjes hoor, sterke training! Aan je halve marathontijd van de CPC af te lezen met 1:17 hoog moet dat wel goed komen! Wie weet zien we elkaar (ook wave 1C), foto met outfit volgt nog wel :)

Weet iemand of er ook plaskruizen/urinoirs bij de voorste startvakken staan? Op de plattegrond zie ik alleen een wc icoontje helemaal bij de achterste startvakken.

In Amsterdam stonden nog een paar net buiten het vak en dat was ideaal om in de laatste 10 minuten nog een keer extra te gaan.
Pagina: 1 ... 244 ... 422 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.