Hier ook maar een duit in het zakje mbt de marathon voorbereiding
Gisteren stond er een (laatste) stevige training op het programma, 1 uur in Z2 en 1 uur op beoogd marathon pace (best case, pace ~3:51 voor een sub 2:45). Hiervoor mijn, ondertussen wel wat oude, vaporfly's aangetrokken die ik ook voor de marathon wil gaan gebruiken.
Het begon voortvarend en vliegend, easypace (z2) kwam neer op 4:10-4:15 de eerste kilometers en het voelde ook echt soepel. Maar op een gegeven moment werd het iets minder als een gazelle en moest ik ook tegen de wind in gaan rennen, dat was het begin van de ommekeer
Alsnog een (gemiddelde) pace van 4:23 en alleen aan het eind mijn hartslag net niet meer in Z2... Dit incl drinken, gelletjes en een reepje waarbij het allemaal wat rustiger ging (maar al rennend altijd invloed heeft op mijn hartslag/ademhaling).
En toen, 1u op marathon pace... Poeh, de eerste ~7km tegen de wind in en dat viel niet mee! Voelde als aardig hard werken, al ging het nog wel, maar het kostte allemaal (te) veel moeite voor mijn gevoel. Dan nog een brug over (adam rijnkanaal) wat ook niet fijner is.
Misschien ook nog de trailrun van 30k met ~1000 hoogtemeters van vorig weekend in de benen? Duurde best evenv oordat de bovenbenen weer helemaal ok voelden. Ook nog ~35 minuten ez gelopen zaterdag, geen top slaap, etc... Genoeg excuses
Hoe dan ook, doorbuffelen, opeens wat last krijgen van lies en voet, etc om er toch nog een ~3:53 gemiddeld uit te persen (waar ik helemaal heppie mee zou zijn op de marathon!).
Achteraf een gemiddelde hartslag van ~160 wat me nog 'redelijk meeviel' vergeleken met hoe het voelde (anderhalf jaar geleden op de marathon was mijn gemiddelde hartslag 162 en heb ik eigenlijk ook continue van het begin af aan op de 160 gezeten) maar niet al te hoopgevend voor de marathon zelf.
Hoe dan ook, deze week echt een stap terug want nu kwam ik alsnog op 60+km uit, dat moet nu richting de 40 tot 45 max gaan worden en de week daarna echt rustig an. Hopelijk daarmee goed herstellen, kracht op doen en dan voor Rotterdam maar eens bekijken wat ik wil gaan doen.
Toch starten op ~3:51 pace en aanpassen als het echt niet gaat? Of op safe/safer en voor een ~3:58 gaan oid (HET doel is een sub 3:50, ideaal en perfect doel is sub 3:45).
Merk dat ik nu echt wel blij ben dat het bijna zover is... aardig klaar met deze toch wel pittige trainingen, ook wel zin om daarna weer even 'ontspannen en zonder druk' te lopen en gewoon rustiger en langer te lopen.