• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08-01 11:30
Even een vraagje.

Met de marathon achter de rug zijn we aan het kijken naar een volgende uitdaging. Beetje last van het zwarte gat na de marathon :X

Is het een goed idee om een inspanningstest te doen en op basis van de resultaten een nieuwe doeltijd te stellen voor een HM bijvoorbeeld?

Sowieso begin ik deze week terug met opbouwen naar een wekelijks volume van 30-40 km met duurlopen tot ongeveer 15-20km om de basisconditie op peil te houden. Met het mooie weer dat er wel zal aankomen wordt het leuker en leuker om die duurlopen te doen. B-)

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-01 09:51
Bij mij slaan al een paar weken de twijfels toe over #demooiste. Het wordt m'n eerste marathon en de trainingen die ik heb gedaan lijken me goed genoeg, maar toch weet ik niet waar ik goed aan doe als ik ga vertrekken op de 16e. Het doel is rond de 3:15, maar ik heb er een heel hard hoofd in dat ik dat tempo zo lang vol ga kunnen houden.. Desondanks gisteren wel een heel fijne opsteker mogen noteren: een PR!

Twee weken geleden werd ik gevraagd voor een team voor de Ekiden in Zwolle bij onze eigen hardloopvereniging. Daar ik hardlopen associeer met gezelligheid wilde ik daar m'n trainingsweek wel enigszins voor aanpassen, dus koos ik ervoor om een 10km voor m'n rekening te nemen en die proberen op marathontempo te lopen.
Maar zoals het vaak gaat als het gezellig is en je enigszins competitief bent ingesteld: het liep weer iets anders dan gedacht. Het parcours bestond uit twee rondes van 5km waarvan je de eerste 2 de wind flink tegen had, maar daarna 2.5km de ondersteuning goed kon gebruiken. Doel was om weg te gaan op marathonintensiteit, hoewel al gauw bleek dat iedereen lekker liep en ik het daarom niet kon verantwoorden aan mezelf om echt rustig aan te doen. Dus: opletten op de hartslag, niet boven het omslagpunt (of wat ik denk dat dat is op dit moment) komen en maar zien waar het schip strandt.

Ik kwam op 5km door op ongeveer 19:57 en bedacht me toen dat een PR er wel in zou moeten kunnen zitten. Dat stond op 40:46 in 2021 en sindsdien heb ik niet echt geprobeerd om dat te verbeteren. Lang verhaal kort: het tempo bleef in de tweede ronde aardig constant en ik kwam uit op een voor mij bijzondere 39:54, voor het eerst sub 40 op de 10km :) Na afloop nog heerlijk met het team genieten van een 0,0 in de zon op het terras en daarna huiswaarts met een goed gevoel.

Strava

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08-01 11:30
KevinK92 schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:38:
Bij mij slaan al een paar weken de twijfels toe over #demooiste. Het wordt m'n eerste marathon en de trainingen die ik heb gedaan lijken me goed genoeg, maar toch weet ik niet waar ik goed aan doe als ik ga vertrekken op de 16e. Het doel is rond de 3:15, maar ik heb er een heel hard hoofd in dat ik dat tempo zo lang vol ga kunnen houden.. Desondanks gisteren wel een heel fijne opsteker mogen noteren: een PR!

Twee weken geleden werd ik gevraagd voor een team voor de Ekiden in Zwolle bij onze eigen hardloopvereniging. Daar ik hardlopen associeer met gezelligheid wilde ik daar m'n trainingsweek wel enigszins voor aanpassen, dus koos ik ervoor om een 10km voor m'n rekening te nemen en die proberen op marathontempo te lopen.
Maar zoals het vaak gaat als het gezellig is en je enigszins competitief bent ingesteld: het liep weer iets anders dan gedacht. Het parcours bestond uit twee rondes van 5km waarvan je de eerste 2 de wind flink tegen had, maar daarna 2.5km de ondersteuning goed kon gebruiken. Doel was om weg te gaan op marathonintensiteit, hoewel al gauw bleek dat iedereen lekker liep en ik het daarom niet kon verantwoorden aan mezelf om echt rustig aan te doen. Dus: opletten op de hartslag, niet boven het omslagpunt (of wat ik denk dat dat is op dit moment) komen en maar zien waar het schip strandt.

Ik kwam op 5km door op ongeveer 19:57 en bedacht me toen dat een PR er wel in zou moeten kunnen zitten. Dat stond op 40:46 in 2021 en sindsdien heb ik niet echt geprobeerd om dat te verbeteren. Lang verhaal kort: het tempo bleef in de tweede ronde aardig constant en ik kwam uit op een voor mij bijzondere 39:54, voor het eerst sub 40 op de 10km :) Na afloop nog heerlijk met het team genieten van een 0,0 in de zon op het terras en daarna huiswaarts met een goed gevoel.

Strava
Top gedaan! *O*

Betreffende de marathon denk ik dat het normaal is dat je wat "cold feet" krijgt. Zeker voor een eerste marathon is dit volledig normaal denk ik. Dat was bij ons ook zo omdat je niet echt weet waaraan je je mag verwachten.

Gewoon geloven in je trainingen en in jezelf, komt zeker goed! d:)b

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:02
Tibs schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:22:
Even een vraagje.

Met de marathon achter de rug zijn we aan het kijken naar een volgende uitdaging. Beetje last van het zwarte gat na de marathon :X

Is het een goed idee om een inspanningstest te doen en op basis van de resultaten een nieuwe doeltijd te stellen voor een HM bijvoorbeeld?

Sowieso begin ik deze week terug met opbouwen naar een wekelijks volume van 30-40 km met duurlopen tot ongeveer 15-20km om de basisconditie op peil te houden. Met het mooie weer dat er wel zal aankomen wordt het leuker en leuker om die duurlopen te doen. B-)
Tja, altijd de grote vraag na het aftikken van een doel: what's next?

Het fijne is dat je een hele mooie basis gelegd hebt voor vervolguitstapjes. Anderzijds ben ik ook altijd voorstander van even rustig aan zodat je fysiek en mentaal kan herstellen. Meteen doorpakken vind ik lastig, dan mis ik toch wat focus.

Maar als de goesting terug is kan álles een nieuw doel worden. Dat kan variëren van 5k's tot wat lange trails. Maar net waar je zin in hebt. Zelf wil ik niet teveel 'grote doelen' kort op elkaar. Dus kijk gewoon wat je leuk lijkt. Als dat een halve marathon is, prima. Ik zag net een ticket aangeboden worden voor de Koning van Spanje. Dat zou ook een toffe optie kunnen zijn.

If you can see, look. If you can look, observe

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11:19
BiLLie- schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:19:
Nu komt wel het grote dilemma; op welk tempo moet ik gaan vertrekken op de marathon :X
De verschillende calculators en m'n Garmin geven een tijd van ruim onder de 3:30 aan, maar met 3:55 van vorig jaar denk ik toch iets conservatiever te gaan starten (5:10/km) en dan zien we het wel. Any thoughts?
Theoretisch kan 3:30, maar ik denk dat je gelijk hebt wat voorzichtiger te zijn.

• Hartloper
@KevinK92
Sub 40 op de 10 is een mooie mijlpaal!

In principe moet je dan 3:15 kunnen lopen.
Maar daarom niet van bij de eerste poging ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Hartloper op 03-04-2023 11:35 ]

• mosselmossel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-01 21:47
Wat Garmin aangeeft, mijn horloge geeft 3.19.08 als raceprognose voor de marathon. Dat slaat werkelijk nergens op en ik ben blij als ik het harder doe dan 4.00.00

Battletag: Iigy#2192

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:12

Dazzler2120

FP ProMod
mosselmossel schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:36:
Wat Garmin aangeeft, mijn horloge geeft 3.19.08 als raceprognose voor de marathon. Dat slaat werkelijk nergens op en ik ben blij als ik het harder doe dan 4.00.00
Tempozones & hartslagzones goed ingesteld / afgesteld? De schattingen worden normaliter gemaakt o.b.v. metadata die de verschillende platformen (samsung, apple, coros, garmin etc.) beschikbaar hebben in hun userbase van mensen die vergelijkbare afstanden doen met vergelijkbare tempo's. Meestal komt de schatting redelijk overeen als je zones goed afgesteld staan...

PS4 PSN: Dazzler2120

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:02
Hier ook maar een duit in het zakje mbt de marathon voorbereiding :)

Gisteren stond er een (laatste) stevige training op het programma, 1 uur in Z2 en 1 uur op beoogd marathon pace (best case, pace ~3:51 voor een sub 2:45). Hiervoor mijn, ondertussen wel wat oude, vaporfly's aangetrokken die ik ook voor de marathon wil gaan gebruiken.

Het begon voortvarend en vliegend, easypace (z2) kwam neer op 4:10-4:15 de eerste kilometers en het voelde ook echt soepel. Maar op een gegeven moment werd het iets minder als een gazelle en moest ik ook tegen de wind in gaan rennen, dat was het begin van de ommekeer ;)

Alsnog een (gemiddelde) pace van 4:23 en alleen aan het eind mijn hartslag net niet meer in Z2... Dit incl drinken, gelletjes en een reepje waarbij het allemaal wat rustiger ging (maar al rennend altijd invloed heeft op mijn hartslag/ademhaling).

En toen, 1u op marathon pace... Poeh, de eerste ~7km tegen de wind in en dat viel niet mee! Voelde als aardig hard werken, al ging het nog wel, maar het kostte allemaal (te) veel moeite voor mijn gevoel. Dan nog een brug over (adam rijnkanaal) wat ook niet fijner is.

Misschien ook nog de trailrun van 30k met ~1000 hoogtemeters van vorig weekend in de benen? Duurde best evenv oordat de bovenbenen weer helemaal ok voelden. Ook nog ~35 minuten ez gelopen zaterdag, geen top slaap, etc... Genoeg excuses ;)

Hoe dan ook, doorbuffelen, opeens wat last krijgen van lies en voet, etc om er toch nog een ~3:53 gemiddeld uit te persen (waar ik helemaal heppie mee zou zijn op de marathon!).

Achteraf een gemiddelde hartslag van ~160 wat me nog 'redelijk meeviel' vergeleken met hoe het voelde (anderhalf jaar geleden op de marathon was mijn gemiddelde hartslag 162 en heb ik eigenlijk ook continue van het begin af aan op de 160 gezeten) maar niet al te hoopgevend voor de marathon zelf.

Hoe dan ook, deze week echt een stap terug want nu kwam ik alsnog op 60+km uit, dat moet nu richting de 40 tot 45 max gaan worden en de week daarna echt rustig an. Hopelijk daarmee goed herstellen, kracht op doen en dan voor Rotterdam maar eens bekijken wat ik wil gaan doen.

Toch starten op ~3:51 pace en aanpassen als het echt niet gaat? Of op safe/safer en voor een ~3:58 gaan oid (HET doel is een sub 3:50, ideaal en perfect doel is sub 3:45).

Merk dat ik nu echt wel blij ben dat het bijna zover is... aardig klaar met deze toch wel pittige trainingen, ook wel zin om daarna weer even 'ontspannen en zonder druk' te lopen en gewoon rustiger en langer te lopen.

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-01 07:16
KevinK92 schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:38:
Bij mij slaan al een paar weken de twijfels toe over #demooiste. Het wordt m'n eerste marathon en de trainingen die ik heb gedaan lijken me goed genoeg, maar toch weet ik niet waar ik goed aan doe als ik ga vertrekken op de 16e. Het doel is rond de 3:15, maar ik heb er een heel hard hoofd in dat ik dat tempo zo lang vol ga kunnen houden...
Afgelopen november liep ik mijn eerste marathon op basis van het sportrusten-schema, met slechts 1 langere loop in de benen (28 km van werk naar huis). Met de 3:15u pacers van start gegaan. Na iets meer dan 28 kilometer met een gemiddelde van 4:33 min/km in de race kon ik de groep niet meer bijhouden, omdat het zwaar voelde in de benen. Geen optimale omstandigheden (veel zenuwen vanaf de dag ervoor, koud, nat). De laatste 14 kilometer ging in gemiddeld 4:57 min/km.

Als jij het vertrouwen hebt dat je die afstand/tijd op je benen vol houdt, dan denk ik dat je die 3:15u zeker kunt halen. Op basis van je duurloop van 3 uur met MT blokken zou ik er wel vertrouwen in hebben!

Zelf twijfel ik nog steeds sterk over of ik over 2 weken vertrek op 3:10 of 3:15. Het belangrijkste zal zijn dat ik dit keer wat meer ontspannen aan de start sta, dus nog wat rustiger weg gaan is dan denk ik wel verstandig. Maar ik wil ook weer niet iets laten liggen... :P

• m0ridin
@KevinK92 Onderschat trouwens ook niet wat een evenement en publiek met je kunnen doen, natuurlijk is dat niet alles oplossend maar je kan echt meer geven dan je denkt (vaak) tijdens zo'n evenement.

Alsnog, geen compleet onrealistische doelen stellen natuurlijk maar als je twijfelt en bang bent dat je het (net) niet kan volhouden is dat ook het meenemen waard.

Los van het feit dat er een kans is dat alles toch overboord gaat wanneer het startschot gegeven is en je in alle emotie en hype als een malle wegsprint ;)

• Hartloper
SkyR schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:58:
[...]
Zelf twijfel ik nog steeds sterk over of ik over 2 weken vertrek op 3:10 of 3:15. Het belangrijkste zal zijn dat ik dit keer wat meer ontspannen aan de start sta, dus nog wat rustiger weg gaan is dan denk ik wel verstandig. Maar ik wil ook weer niet iets laten liggen... :P
Het verschil tussen die twee tempo’s is niet groot, uit het hoofd is dat 4:30 en 4:36/km.

• m0ridin
Had vorig weekend trouwens een blaar gekregen, geen last van gehad verder (ook dit weekend nog 40k in totaal gelopen, geen last).

Maar net toch even doorgeprikt en kwam wel vocht uit nog, moet ik het daarbij laten en gewoon laten zitten? Of het losse/dode vel even wegknippen danwel een pleister er overheen?

Voor de zekerheid maar even, geen idee wat handig is verder (en heb over 2 weken dus een marathon staan :) )

• gkoers
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-01 15:54
m0ridin schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:17:
Had vorig weekend trouwens een blaar gekregen, geen last van gehad verder (ook dit weekend nog 40k in totaal gelopen, geen last).

Maar net toch even doorgeprikt en kwam wel vocht uit nog, moet ik het daarbij laten en gewoon laten zitten? Of het losse/dode vel even wegknippen danwel een pleister er overheen?

Voor de zekerheid maar even, geen idee wat handig is verder (en heb over 2 weken dus een marathon staan :) )
Niet doorprikken, maar da's al te laat dus. Ik zou het zo laten, meer open wond creëren lijkt me niet handig.

En ook nog even een vraagje hier. Ik zag in het verleden wel wat reacties over HRR vs HRmax hier, maar niet veel. Bij mij is er best een groot verschil tussen de zones van deze methodes. Gevoelsmatig zit ik veel dichter bij HRR dan de HRmax. Ik zie nu dat zone 2 HRR bijna gelijk is aan zone 3 HRmax:

ZoneHRmaxHRR
198-118<138
2118-137139-152
3137-157153-167
4157-176168-181
5176-196181-196

Ik krijg mijn rustige duurloopjes niet onder de 140 meer na 2km, ook niet als ik > 6:30 loop. Zijn er meer die op HRR zones vertrouwen? Ik heb het idee dat de HRmax de gangbare methode is, maar ik denk erover m'n Garmin aan te passen op basis van mijn gevoel.

Running \ Cycling: Strava

• m0ridin
@gkoers thanks voor de reactie, zal de blaar de volgende keer helemaal met rust laten (zit aan de zijkant dus verder niet hinderlijk)

Wat betreft zones, hrmax wordt misschien het meest gebruikt maar is volgens mij zeker niet de meest nauwkeurige/beste.

Volgens mij lthr > hrr > hrmax.

Los daarvan kun je qua verdeling van de zones zelfs ook weer verschillend info vinden.

Lijkt me dus prima om de hrr aan te houden, ook als dat beter voelt (hoewel gevoel kan bedriegen natuurlijk)

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:20

Rudedadude

Maybe we were born to run

GerGio schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:37:

@Rudedadude Ik kan wel even bij mijn crossfit coach navragen of die zijn ticket nog heeft. Die is geblesseerd aan zijn knie dus die gaat hem niet lopen. Weet niet in welk vak hij start.
Dank, maar ik ben inmiddels voorzien :) . Nog even afwachten of ik in mijn gewenste startvak sta, maar ook dat zou op basis van de opgegeven tijd van mijn voorganger goed moeten komen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• mosselmossel
SkyR schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:58:
[...]
Zelf twijfel ik nog steeds sterk over of ik over 2 weken vertrek op 3:10 of 3:15.
Mijn ervaring. Dan weggaan op 3.15, dan loop je uiteindelijk vanzelf net iets te hard en dus 3.10.

• SkyR
gkoers schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:05:
[...]

En ook nog even een vraagje hier. Ik zag in het verleden wel wat reacties over HRR vs HRmax hier, maar niet veel. Bij mij is er best een groot verschil tussen de zones van deze methodes. Gevoelsmatig zit ik veel dichter bij HRR dan de HRmax. Ik zie nu dat zone 2 HRR bijna gelijk is aan zone 3 HRmax:

ZoneHRmaxHRR
198-118<138
2118-137139-152
3137-157153-167
4157-176168-181
5176-196181-196

Ik krijg mijn rustige duurloopjes niet onder de 140 meer na 2km, ook niet als ik > 6:30 loop. Zijn er meer die op HRR zones vertrouwen? Ik heb het idee dat de HRmax de gangbare methode is, maar ik denk erover m'n Garmin aan te passen op basis van mijn gevoel.
Volgens mij maakt je maximale hartslag hier ook veel impact voor nauwkeurigheid bij gebruik van HRmax of HRR. Omdat het gebruik maakt van percentages leidt dit bij HRmax tot hele brede zones wanneer je een hoge maximale hartslag hebt.

Voordat ik het op basis van een sportmeting heb laten bepalen, gebruikte ik ook HRR. Mijn max. hartslag zit rond de 200, waardoor HRmax voor mijn gevoel totaal niet klopte. HRR kwam met de waardes al heel dichtbij mijn uiteindelijke zones uit de meting.

• gkoers
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-01 15:54
Volgens mij maakt je maximale hartslag hier ook veel impact voor nauwkeurigheid bij gebruik van HRmax of HRR. Omdat het gebruik maakt van percentages leidt dit bij HRmax tot hele brede zones wanneer je een hoge maximale hartslag hebt.

Voordat ik het op basis van een sportmeting heb laten bepalen, gebruikte ik ook HRR. Mijn max. hartslag zit rond de 200, waardoor HRmax voor mijn gevoel totaal niet klopte. HRR kwam met de waardes al heel dichtbij mijn uiteindelijke zones uit de meting.
Ah thanks, lijkt op een vergelijkbare situatie idd. Vorig jaar 2 wedstrijdjes gelopen waarbij Garmin max 196 aangaf, dus denk dat het redelijk klopt voor zover een Garmin dit kan. Ik ga het eens aanpassen en kijken in welke zone ik dan loop als ik op gevoel loop.

Running \ Cycling: Strava

• Slickk
  • Laatst online: 09-01 21:45
Hartloper schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:41:
[...]

Als het je moed kan geven: mijn loopmaatje kreeg vorig jaar Covid 3 weken voor Rotterdam. Die ganse week heeft hij niet gelopen. Nadien was het te laat om nog veel kilometers te maken. Voor zijn Covid had hij wel goed getraind.
Hij heeft een PR gelopen in Rotterdam.
Dat geeft zeker moed, dankje. :) Ik heb in m’n schema geen training overgeslagen en enkel nu in een week slechts 1x gelopen, het vertrouwen is er zeker nog.

Gisteravond weer gelopen (en daarvoor woensdag wat prima ging maar qua griep niet handig bleek), een rustige duurloop en m’n hartslag was normaal. Dankzij wat extra slaap voel ik me ook al stukken beter.

Komende anderhalve week wat korte blokken op marathontempo, wat strides en verder rustige kilometers. Al een klein beetje aan het kijken naar de weersvoorspellingen op de 16e, ook al is het nog ver weg. Lijkt in ieder geval niet koud te zijn en dat maakt de kledingkeuze makkelijk.

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-01 12:52
MartijnA3 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:22:
[...]

19 april, ben net gebeld. Ik zal mijn bevindingen met jullie delen.
Kleine update, goed gesprek gehad met een goede kennis van me die in Rotterdam mee hoopt te doen voor medailles bij het NK in zijn leeftijdsklasse en zijn 15e of 16e marathon loopt. Hij adviseerde me nu nog niet zoveel geld uit te geven aan zo'n uitgebreide test omdat ik nog maar zo kort bezig ben. Hij gaat binnenkort met een lactaat test mijn hartslagzones berekenen en mijn schema fine tunen. En dan ga ik eerst daarmee aan de slag.

iRacing Profiel

• thefal
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-12-2025
Hoi Tweakers, ik ben op zoek naar wat advies.
Ik ben een paar maanden geleden weer begonnen met hardlopen en ik heb recent een 5k gedaan. Nu wilde ik wat serieuzer gaan trainen om de 5k sneller te kunnen, en misschien op termijn een 10k te doen. Hiervoor ben ik naar de hardloopwinkel gegaan en heb ik een loopanalyse laten doen om nieuwe schoenen te kopen. Hieruit bleek dat ik erg overproneer, zo erg dat mijn vorige Nike hardloopschoenen (die eigenlijk te klein waren, dus was ik weer terug gegaan naar mijn 2 jaar oude Sauconys) nu al helemaal scheef staan, ook al heb ik er 7x en minder dan 30km mee gerend.
Er werden mij hardloopschoenen aangeraden met correctie, namelijk de https://www.runnersworld....dloopschoenen/?soPos=2100 . Toen ik echter ging hardlopen deden deze na 10 minuten pijn aan de buitenkant van mijn voeten. Ik ben terug gegaan en heb schoenen gekregen met iets minder correctie, namelijk https://www.runningdirect...v13-men-m860r13?size=5649

Dit ging beter maar ik heb er nu 2x4km op gelopen en heb nu al een hele dag pijn onder mijn voet, weer aan de buitenkant en onder de hiel.

Is dit een kwestie van wennen aan de correctie de eigenschappen van de schoen of moet ik er toch een gaan zoeken die geen correctie heeft? Ik heb in het verleden veel knieklachten gekregen en mij werd verteld dat die mogelijk verminderd kunnen worden met deze schoenen, maar als ik elke keer een hele dag pijn heb als ik ga hardlopen werkt dat ook niet bevorderlijk.

Graag jullie advies!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-01 17:21
@thefal ik zou voor neutrale schoenen gaan, en dan bij een orthopeed een afdruk van je voet laten maken. Ze kunnen dan de zolen opdikken waar dat nodig is.
Dat voelt in het begin ook vreemd, maar helpt wel om de stand van je voeten te verbeteren.
Geen idee wat dat kost, want hij heb een familielid die orthopeed is en dat gratis voor mij gedaan heeft.

In feite is dat hetzelfde als zo'n schoen met correcte, maar dan gevormd naar je eigen voet en geen generieke oplossing.

[ Voor 14% gewijzigd door Spasm op 05-04-2023 21:33 ]

Random WTF

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
En er is ook een ‘school’ die zegt, je loopt zoals je loopt voor een reden. Waarom zou je dat tegen gaan? Tuurlijk, als je blessures krijgt door hoe je loopt is het wat anders, maar zolang dat niet het geval is.

Ik ben geen expert en heb me absoluut niet in de wetenschap er achter gedoken, maar puur om aan te geven dat er meerdere manieren van benaderen zijn.

• Hartloper
Corrigerende schoenen zijn obsoleet.
Je moet schoenen nemen waarin je comfortabel kan hardlopen.
Verder akkoord met @Spasm , als je al zou willen corrigeren, dan liefst met een inlegzool (bv via podoloog).

• thefal
  • Laatst online: 18-12-2025
Ik heb inderdaad inlegzolen voor mijn normale schoenen, ik zal gewoon weer voor een neutrale gaan. Bedankt allemaal!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:13

Darkasantion

Just keep swimming!

Sinds deze week weer "normaal" aan het trainen, na 2 weken rustig aan doen na Sittard.

Eerste week in het geheel 14Km gelopen, meer leek mij niet verstandig en kon ook aan het lijf merken en aan de tussentijden zien dat ik duidelijk nog niet hersteld was.
Vorige week iets meer gelopen, totaal van 38Km en langzamerhand kwam er ook wat meer tempo in en leek de "stress" van Sittard het lichaam te verlaten :) .
Deze week was het tempo weer als vanouds en durf ook ook weer langer/meer te lopen.
Komende periode ga ik weer flinke kilometers maken, September staat de Run van Winschoten op het programma en hoop door flinke kilometers te maken daar beter aan de start te staan dan in Sittard.
Zin in!

Op advies van vrouwlief/fysio gisteren ook lesje Yoga gedaan, beviel mij goed, mijn stijve (onder)rug iets minder. Toch maar iets soepeler worden daar :P .

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-01 17:21
@Darkasantion welke afstand loop je in Winschoten? Ik doe mee aan de 10 km estafette. Ik woon in Winschoten dus da's vlakbij.

Random WTF

• Darkasantion
  • Laatst online: 09-01 14:13

Darkasantion

Just keep swimming!

Ga voor de 100Km, mooi tussentijds meet/leermoment voor Sittard 2024.
Daar is het doel +100mijl en vond dit, dichtbij huis en op asfalt, een hele mooie wedstrijd om te kijken of de voorbereidingen een beetje goed gaan.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-01 18:46

HaterFrame

Well... Poo came out!

Voor het eerst in jaren weer eens hardgelopen, na een corona een conditie van lik mn vestje. En aangezien ik mogelijk een sporttest moet gaan doen voor t werk toch maar weer eens aan de slag met me zelf. Viel me goed tegen, dus maar weer langzaamaan opbouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/79G_6cEtqwqAoHCo0HFUsnZ8Bmk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dTl51EGnTUrfsjNBcBRGLFiP.jpg?f=fotoalbum_large

I am the great Cornholio!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-01 07:38
Kijken de Rotterdam lopers ook al met steeds meer interesse naar de meerdaagse weersverwachting of ben ik de enige? :P

Ik zit inmiddels toch wel al aardig in de voorbereiding van de laatste details. Ik heb, op basis van de huidige weersverwachting, al besloten welk shirt, broek, sokken en schoenen ik exact ga dragen. Waarschijnlijk wat overdreven, maar vanmorgen toch nog maar een vers paar Vaporflies besteld. Verder liggen mijn BIB magneetjes, gels, drink mix voor de avond er voor + Zondagochtend al klaar. Ook heb ik besloten om de laatste 2 weken geen druppel alcohol te drinken onder het mom van baat het niet dan schaadt het niet.

Volgende week Vrijdag alvast op mijn gemak het startnummer ophalen en dan lekker niksen tot Zondagochtend, ik heb er zin in!

Nu resten er alleen nog wat gedachtes over tempo en eindtijd doelen. :)

Strava Garmin 265

• Docslik
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-01 17:36
Tim_W schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:11:
Kijken de Rotterdam lopers ook al met steeds meer interesse naar de meerdaagse weersverwachting of ben ik de enige? :P

Ik zit inmiddels toch wel al aardig in de voorbereiding van de laatste details. Ik heb, op basis van de huidige weersverwachting, al besloten welk shirt, broek, sokken en schoenen ik exact ga dragen. Waarschijnlijk wat overdreven, maar vanmorgen toch nog maar een vers paar Vaporflies besteld. Verder liggen mijn BIB magneetjes, gels, drink mix voor de avond er voor + Zondagochtend al klaar. Ook heb ik besloten om de laatste 2 weken geen druppel alcohol te drinken onder het mom van baat het niet dan schaadt het niet.

Volgende week Vrijdag alvast op mijn gemak het startnummer ophalen en dan lekker niksen tot Zondagochtend, ik heb er zin in!

Ik vermoed dat je zeker niet alleen bent! Ik loop zelf dit jaar slechts de 10, maar voor mij komt er ook nog een vers paar schoentjes binnen. Je kan zelfs al stiekem gluren naar de medaille via de instagram van #demooiste. Ik houd m'n mening maar even voor me, maar volgens mij heeft Hoka wel een stempel mogen drukken...

Overigens; slechts 2 weken geen alcohol? Ik meende dat je, om er echt baat bij te hebben betreffende de lever, dit minimaal een maand moest doen. Even niet gesproken over gewicht en herstel uiteraard! Maar dat kleine drankje op paasochtend mag toch wel ... >:)

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-01 20:07

Haha, zeker! Voor mij geldt ongeveer hetzelfde. Ik heb verse gelletjes en repen ontvangen, bedacht welke kleding en schoenen ik aan ga doen en ben nu aan het nadenken over het eten van volgende week. Ik wil iedere dag afgestemd en gepland hebben qua eten en drinken.

Ik ga dan zaterdag begin van de middag rustig richting Rotterdam. Ik ga overnachten op de stadscamping en daar dus 's middags inchecken, dan door naar het centrum voor m'n startnummer. Daarna een klein rondje hardlopen en verder lekker relaxen op de camping met de beentjes hoog! 8)

Het echte klaarleggen van de spullen moet nog wel, dat ga ik dit weekend wel doen.

Gaan we hier eigenlijk ook onze startnummers delen, zodat eventueel mensen in de app kunnen volgen? En voor de mensen met het 3:25 doel, hoe gaan we elkaar in 't startvak vinden? :D

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-01 09:59

Enigszins wel ja. Heb nog een loopje staan voor zaterdag, en volgende week voor maandag/woensdag, niks spannends meer. Ga van het weekend nog wel even wat maaltijden voorbereiden (kip/rijst/groente) voor overdag zodat dat niet meer mis kan gaan vanwege tijdsdruk/werk etc. Zit nog te denken om even een shirtje te bestellen, mocht het shirt van de organisatie niet lekker zitten.

• m0ridin
@Tim_W Ja en nee :)

Beetje wel, hopende op mooi hardloopweer, maar tegelijk kunnen ze het 2-3 dagen vooruit nog niet heel best voorspellen dus over anderhalve week kan het helemaal nog alle kanten op. Maar toen ze vanochtend op het journaal zeiden "En volgende week weer wisselvallig" dacht ik wel "he, bah..."

Wat betreft kleding, dat staat eigenlijk sowieso wel vast ongeacht weer... (Tenzij het onverwacht 10 graden gaat vriezen ;) ). Singlet, short, (oude) vaporfly nexts, compressietubes over de kuiten... Paar SIS gelletjes en waterpunten onderweg voor het drinken.

Zal een dag of 2 van tevoren echt gaan leven bij me denk ik, dan de laatste definitieve keuzes maken...

Enne, nieuw paar schoenen voor de marathon? Al zijn het bekende schoenen, toch altijd wat riskant lijkt me? Of ga je er sowieso nog een (kleine) LDL of tempostukje op doen.

Vindt het wel wat irritant dat je startnr die ochtend nog op moet halen (en dat ik het ophaalbewijs nogg niet heb in de mail, maar ja... die sturen ze komende week pas). En dat tasafgifte dichter bij CS zit dan ophaalpunt. Ah well, wat ik zei... ga het vrijdagavond/zaterdag allemaal definitief bekijken :)

Verder zaterdag nog een rustig loopje, zondag nog een blok (35m) op marathon tempo... Zou ik op een 43-44km uit moeten komen totaal. Dan komende week nog een 30m easy run en zaterdag nog een 20m,

Heel benieuwd, zin in en zin dat dit klaar is!

ps. Ook hier (zo goed als) alcoholvrij, 25 maart voor het laatst nog wat gedronken (ok, wel meer dan wat) en hooguit morgenavond dat ik nog wat neem op een verjaardag. Doe ik meestal wel als ik naar een wedstrijd toewerk, mooi balansmoment omdat ik er normaal gesproken wel van hou en tegelijk idd... beter slapen, fitter gevoel, gewoon mentaal even wat extras (en fysiek ook wel, al heb ik bij mij niet het idee dat als ik een paar dagen van tevoren nog 2 biertjes drink dat echt een nadelig effect heeft oid).

Meer het totaalplaatje, even compleet gezond en voorbereiden en daarna weer even lekker los ;)

[ Voor 17% gewijzigd door m0ridin op 06-04-2023 12:52 ]

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-01 07:38
Docslik schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:36:
[...]

Ik vermoed dat je zeker niet alleen bent! Ik loop zelf dit jaar slechts de 10, maar voor mij komt er ook nog een vers paar schoentjes binnen. Je kan zelfs al stiekem gluren naar de medaille via de instagram van #demooiste. Ik houd m'n mening maar even voor me, maar volgens mij heeft Hoka wel een stempel mogen drukken...

Overigens; slechts 2 weken geen alcohol? Ik meende dat je, om er echt baat bij te hebben betreffende de lever, dit minimaal een maand moest doen. Even niet gesproken over gewicht en herstel uiteraard! Maar dat kleine drankje op paasochtend mag toch wel ... >:)
Op welke schoenen ga jij 'm lopen?

Wat betreft de alcohol, ik heb ook ergens weleens een maand gelezen, maar zo exact zal dat allemaal niet zijn vermoed ik. Nu drink ik sowieso al niet zo vaak, sowieso alleen in gezelschap en vrijwel altijd enkel in het weekend, vorige week Zaterdagmiddag heb ik voor het laatst een paar biertjes op. Dit weekend een biertje kan vast weinig kwaad, maar heb besloten het gewoon eens helemaal niet te doen.

Mijn huidige gewicht is nu circa 79,5 bij 1,94, ben ik op zich tevreden mee. :)
born2tweak schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:48:
[...]

Haha, zeker! Voor mij geldt ongeveer hetzelfde. Ik heb verse gelletjes en repen ontvangen, bedacht welke kleding en schoenen ik aan ga doen en ben nu aan het nadenken over het eten van volgende week. Ik wil iedere dag afgestemd en gepland hebben qua eten en drinken.

Ik ga dan zaterdag begin van de middag rustig richting Rotterdam. Ik ga overnachten op de stadscamping en daar dus 's middags inchecken, dan door naar het centrum voor m'n startnummer. Daarna een klein rondje hardlopen en verder lekker relaxen op de camping met de beentjes hoog! 8)

Het echte klaarleggen van de spullen moet nog wel, dat ga ik dit weekend wel doen.

Gaan we hier eigenlijk ook onze startnummers delen, zodat eventueel mensen in de app kunnen volgen? En voor de mensen met het 3:25 doel, hoe gaan we elkaar in 't startvak vinden? :D
Het eten voor aankomende week is ook nog wel een goede Ik ben op zich deze week al begonnen met wat bewuster eten, maar een plan voor de komende dagen moet ik nog verzinnen. De avond er voor ga ik voor een beproefd recept van pasta met kip en spinazie, is mij voorgaande keren prima bevallen. :P

Ik loop met een lichtblauwe singlet, lichtblauwe Vaporflies, mijn startnummer is 12536. ;)
EnduronDon schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:53:
[...]

Enigszins wel ja. Heb nog een loopje staan voor zaterdag, en volgende week voor maandag/woensdag, niks spannends meer. Ga van het weekend nog wel even wat maaltijden voorbereiden (kip/rijst/groente) voor overdag zodat dat niet meer mis kan gaan vanwege tijdsdruk/werk etc. Zit nog te denken om even een shirtje te bestellen, mocht het shirt van de organisatie niet lekker zitten.
Vergelijkbare maaltijd als ik dus. :) Het shirtje van de organisatie vind ik zelf niet zo prettig en loop zelf sowieso liever in een singlet, mits de temperatuur hoog genoeg is uiteraard, maar dat heeft het wel alle schijn van. Je hebt zelf trouwens toch zeker wel al een shirt zodat je niet speciaal wat hoeft te bestellen?
m0ridin schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:46:
@Tim_W Ja en nee :)

Beetje wel, hopende op mooi hardloopweer, maar tegelijk kunnen ze het 2-3 dagen vooruit nog niet heel best voorspellen dus over anderhalve week kan het helemaal nog alle kanten op. Maar toen ze vanochtend op het journaal zeiden "En volgende week weer wisselvallig" dacht ik wel "he, bah..."

Wat betreft kleding, dat staat eigenlijk sowieso wel vast ongeacht weer... (Tenzij het onverwacht 10 graden gaat vriezen ;) ). Singlet, short, (oude) vaporfly nexts, compressietubes over de kuiten... Paar SIS gelletjes en waterpunten onderweg voor het drinken.

Zal een dag of 2 van tevoren echt gaan leven bij me denk ik, dan de laatste definitieve keuzes maken...

Enne, nieuw paar schoenen voor de marathon? Al zijn het bekende schoenen, toch altijd wat riskant lijkt me? Of ga je er sowieso nog een (kleine) LDL of tempostukje op doen.

Vindt het wel wat irritant dat je startnr die ochtend nog op moet halen (en dat ik het ophaalbewijs nogg niet heb in de mail, maar ja... die sturen ze komende week pas). En dat tasafgifte dichter bij CS zit dan ophaalpunt. Ah well, wat ik zei... ga het vrijdagavond/zaterdag allemaal definitief bekijken :)

Verder zaterdag nog een rustig loopje, zondag nog een blok (35m) op marathon tempo... Zou ik op een 43-44km uit moeten komen totaal. Dan komende week nog een 30m easy run en zaterdag nog een 20m,

Heel benieuwd, zin in en zin dat dit klaar is!
Wat betreft het weer is het inderaad even afwachten tot 2-3 dagen van te voren voordat er echt iets zinnigs over te zeggen valt en dan nog heb je geen zekerheid. Ik hoop voornamelijk om weinig wind, de temperatuur ben ik zelf niet zo gevoelig voor, dus dat geloof ik wel. Een buitje idem dito, maar uiteraard liever niet.

Ik krijg de nieuwe Vaporflies morgen binnen, ga er nog wel even op lopen voor de zekerheid, maar maak me er in principe geen zorgen om. Bekend model in dezelfde maat. Nummer ophalen had ik ook liever niet gehad, in Eindhoven werd deze gewoon thuis gestuurd en dat was wel erg fijn.

Vergelijkbaar schema als ik voor de laatste loopjes. Ik doe vandaag een 40m easy loopje, Zaterdagochtend een 45/50m marathon tempo, Maandag een 10x500 interval (rustig), Woensdag 45m easy en dan Zaterdag nog iets van 25m loslopen.

Na de finish pakken we weer een biertje. :9B

Strava Garmin 265

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-01 22:26

Galois

1811 - 1832

Ik heb al lang geen 5 km meer gelopen in wedstrijdverband en ga deze over 2 weken doen. Heb mij paar weken geleden als doen gesteld om te kijken of ik in 2 maanden tijd kon trainen naar een tijd van 17:30.

Ik had de lat hoog gelegd, want rond de 18:00 zou haalbaar zijn.

2x per week intervallen ingepland en mijn laatste interval was 5x 4:00 op 3:30/km (met 2 min rust). De eerste 3 intervallen gingen goed, maar de 4de en 5de interval helaas niet (3:40/km en 3:50/km).

Vandaag staat op het programma 12:00 op 3:30/km, maar ook daar ben ik bang voor dat ik dat niet ga redden.

Ach... met 18:00 ben ik ook wel tevreden hoor, vond het wel leuk om te kijken of ik dit voor elkaar kon krijgen met een goed trainingschema.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• polthemol
  • Laatst online: 09-01 12:11

polthemol

Moderator General Chat
m0ridin schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:17:

blaren moet je nooit doorprikken, tenzij het niet anders gaat en nooit het vel eraf halen. Het beste is om ze gewoon uit te laten drogen. Als je het vel eraf trekt heb je een heel gevoelig plekje waar je een hogere kans hebt op ontstekingen.

Als je ze prikt: gebruik een injectienaald

Voor meer info over voetverzorging: https://www.acceptnolimit...jdens-lange-natte-ultras/

En de grote, grote, grote regel, bij overtreding mag je nooit meer rennen! Geen, nooit, onder geen enkel beding, compeed of soortgelijke 'second skin'-ongein gebruiken. Ik heb nu al meerdere malen gezien dat ze met een scalpel die meuk kunnen lossnijden van mensen hun voeten (dat is inclusief de huid waar die sticker op vast zat). Het gaat helemaal vastzitten in je vel zelf en is met geen mogelijkheid meer los te krijgen. Als je taped: zie de guide in die link :)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• m0ridin
@polthemol Thanks!

Ja, het was me al duidelijk dat mijn eerste actie, doorprikken, niet de juiste was. Letterlijk geval van 'al doende leert men' :+

Thanks voor de link en info ook, vermoed dat het in de toekomst met meer ultra plannen een stuk relevanter gaat worden. Van wat ik me kan herinneren is dit zo'n beetje de eerste blaar die ik ooit heb gehad met hardlopen.

Opgelopen na een trail waarbij we door een rivier moesten en ik daarna nog vrij lang in de schoenen heb gestaan en gelopen. Again, merkte het pas achteraf en ook nu geen centje last maar neemt niet weg dat ik er wel mee moet uitkijken (en ook met het impulsief doorprikken ;) Gelukkig heb ik niet impulsief ook nog eens mijn halve voet weggesneden.)

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-01 20:07
Tim_W schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:00:
[...]

Het eten voor aankomende week is ook nog wel een goede Ik ben op zich deze week al begonnen met wat bewuster eten, maar een plan voor de komende dagen moet ik nog verzinnen. De avond er voor ga ik voor een beproefd recept van pasta met kip en spinazie, is mij voorgaande keren prima bevallen. :P

Ik loop met een lichtblauwe singlet, lichtblauwe Vaporflies, mijn startnummer is 12536. ;)

[...]
Ik zal lopen met wit/oranje Saucony Endorphin Pro's, zwarte craft sokken, zwarte korte broek, oranje singlet van m'n hardloopgroep 'Jeroen Reintjes Sport' met startnummer 11100.
polthemol schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:17:
[...]

Voor meer info over voetverzorging: https://www.acceptnolimit...jdens-lange-natte-ultras/

Als je taped: zie de guide in die link :)
Goed punt van dat tapen: ik heb helaas wat irritatie op m'n achillespezen van de Pro's. Daarvoor wil ik dus iets gaan tapen en zal dus kijken naar die Leukotape. Hopelijk voorkomt dat de blaren tijdens de marathon.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Er zijn hele discussies over het wel of niet doorprikken... @m0ridin en @polthemol

M.i. is de kans op ontsteking echt heel klein. Ik prik mijn blaren (heb ik niet zo vaak hoor... eens in de 2 jaar?) altijd door en nog nooit een ontsteking gehad. Stel dat de kans op een ontsteking 50% is, dan zou ik ze inderdaad niet doorprikken. De kans is denk ik meer in de richting van 1 op de 200 en dus prik ik 'm wel door. Tegen dit advies in dan... (dit gaat dan wel over hardloopblaren, de zgn. 'wrijvingsblaren'. Uiteraard niet over brandblaren oid)

Uiteraard wel met een ontsmette naald, plekje goed ontsmetten, enz, enz.

Mijn advies is dus: doorprikken! :)
(maar ik ben alleen een ervaringsdeskundige, geen medische achtergrond :D).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• SkyR
@Galois dat is een vlot tempo! Als de marathon achter de rug is ga ik ook eens kijken wat er mogelijk is op de 5 en 10 kilometer en daar specifiek voor trainen. Even een andere prikkel zoeken na bijna 7, 8 maanden focus te hebben op marathontrainingen.

Net zoals veel van de andere Rotterdam-lopers kijk ik met een schuin oog naar de weersvoorspelling en ben ik aan het inventariseren of ik alles heb. Qua kleding ben ik er nog niet helemaal uit, maar ik neem een t-shirt en singlet mee waar ik vertrouwen in heb. De Janji half-tight heb ik wel al klaar liggen met voldoende gels.

En net als @Tim_W heb ik nog een nieuw paar schoenen besteld. Ondanks dat ik kritisch ben op de fit van de Adidas Adizero Adios Pro 3 bovenop de voet, heb ik er toch (voor € 150 bij All4Running, kon ik niet laten liggen) een nieuw paar van besteld. Op mijn eerste paar heb ik nu ruim 230 kilometer gelopen, waaronder ook de halve marathon in Kampen. Qua loopcomfort en -gemak ben ik er toch aardig enthousiast van geworden. Het nieuwe paar ga ik dit weekend en de komende week nog inlopen, dan heb ik er zo'n 30 a 35 kilometer mee gelopen. Wel ga ik uitgebreid de tijd nemen om de veters perfect te krijgen, om hopelijk de perfecte fit voor de marathon te vinden.

De Saucony Endorphin Pro 3 gaat wel nog mee als backup, just in case :+

Zaterdag in de loop van de ochtend richting R'dam met Mrs SkyR, inchecken in het hotel en daarna met de metro R'dam om het startnummer te halen en de route naar de start te bekijken vanaf het metrostation.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Galois schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:46:
Er zijn hele discussies over het wel of niet doorprikken... @m0ridin en @polthemol

M.i. is de kans op ontsteking echt heel klein. Ik prik mijn blaren (heb ik niet zo vaak hoor... eens in de 2 jaar?) altijd door en nog nooit een ontsteking gehad. Stel dat de kans op een ontsteking 50% is, dan zou ik ze inderdaad niet doorprikken. De kans is denk ik meer in de richting van 1 op de 200 en dus prik ik 'm wel door. Tegen dit advies in dan... (dit gaat dan wel over hardloopblaren, de zgn. 'wrijvingsblaren'. Uiteraard niet over brandblaren oid)

Uiteraard wel met een ontsmette naald, plekje goed ontsmetten, enz, enz.

Mijn advies is dus: doorprikken! :)
(maar ik ben alleen een ervaringsdeskundige, geen medische achtergrond :D).
Ik kan je zeggen dat ik wel wat ontstekingen heb gehad. Het probleem is dat een blaar een bescherming is van je lichaam tegen een drukplek,... Die bescherming haal je weg door de blaar te prikken. Als je, voor het helemaal is hersteld, opnieuw er een zware belasting op legt, is de kans groot dat je er problemen mee krijgt, hetzij in de zin van fysiek ongemak, hetzij nog wat meer problemen omdat de huid daar gewoon kwetsbaar is (je lederhuid is namelijk weg / los).

Als je je blaar niet kunt tapen, is niet prikken het beste advies. Als je er geen last van hebt, is niet prikken al helemaal het beste. Het vocht is vaak binnen een paar dagen fiks minder geworden (daar heb ik al genoeg blaren voor gehad door de jaren heen :P ).

En wat het risico is op die ontsteking is van veel factoren afhankelijk ook, dus ik ben geen fan om er fictieve percentages / kansen op te gooien van 'als het 50% is dan' en 'ik denk dat het 1/200 is misschien'. Dat vertroebeld het beeld alleen maar onnodig.

• Redcoil
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:03

Redcoil

Polyinterpretabel

Ben er ook zeker al mee bezig. Komt ook wel aardig dichtbij inmiddels!

Afgelopen vrijdag mijn laatste lange duurloop achter de rug (33,5 km). Had nieuwe Saucony Endorphin Pro 3's (knalrood met geel) besteld, die ik toen meteen kon testen. Dat beviel erg goed, dus die gaan mee op 16 april.

Nu rustig aan doen met afgelopen dinsdag en vandaag een rustige 7 km. Zaterdag nog een loopje van een 2 uurtjes en dan komende week nog twee korte loopjes. Startnummer is 12675 en ga ik samen met m'n zoontjes volgende week zaterdag halen, scheelt weer gedoe op de dag zelf. Maken we er meteen een dagje van. :)

Gear wordt waarschijnlijk blauw shirt met korte mouw, Nike Phenom Elite Knit broek (of Asics shorts, ik twijfel nog), Falke compressiekousen en dus de rode Endorphin's. Ik heb ook een Asics Fujitrail Backpack voor een softflask en mijn gelletjes.

Heb er echt wel zin in!

¯\_(ツ)_/¯

• m0ridin
Kom er nu achter dat ik de vaporfly next (orgineel) heb en er ondertussen al een 2 en 3 uit zijn :P

Mjah, denk te laat om nu nog over nieuwe schoenen na te gaan denken... ik hou het maar bij mijn oude slofjes I guess (en als dat niks blijkt, dan weet ik hoe ik er wellicht nog wat van de benodigde tijd af kan snoepen met weinig moeite en veel euros ;) )

Is er eigenlijk, pasvormtechnisch gezien, een verschil tussen de heren en damesmodellen? Zag op de nike site de zwarte v2 voor 175 staan maar gelist als damesschoen. Ergens anders zie ik ze onder herenschoenen, zijn het dan puur kleurstellingen evt?

[ Voor 26% gewijzigd door m0ridin op 06-04-2023 14:48 ]

• EnduronDon
Tim_W schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:00:
[...]

Vergelijkbare maaltijd als ik dus. :) Het shirtje van de organisatie vind ik zelf niet zo prettig en loop zelf sowieso liever in een singlet, mits de temperatuur hoog genoeg is uiteraard, maar dat heeft het wel alle schijn van. Je hebt zelf trouwens toch zeker wel al een shirt zodat je niet speciaal wat hoeft te bestellen?
Nope, heb eigenlijk geen echt goede hardloopshirts. Loop of in singlets, of in iets met lange mouwen. Vind singlet niet zo'n probleem normaliter, maar mocht het echt wat te koud zijn dan is dat niet wenselijk met de marathon.

Overigens 27 feb laatste alcoholische versnapering genuttigd. Bevalt me prima tot nu toe, en ga als bijproduct van deze voorbereiding uberhaupt wel significant minder drinken.

• Redcoil
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:03

Redcoil

Polyinterpretabel

m0ridin schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:43:
Is er eigenlijk, pasvormtechnisch gezien, een verschil tussen de heren en damesmodellen? Zag op de nike site de zwarte v2 voor 175 staan maar gelist als damesschoen. Ergens anders zie ik ze onder herenschoenen, zijn het dan puur kleurstellingen evt?
Van Nike weet ik dat niet precies, maar bij On is het verschil in pasvorm dat de damesversies iets smaller zijn dan die van de heren. Ik kan me voorstellen dat dit bij andere merken net zo is.

Verder is het ook maar een label. Als een schoen goed zit, dan maakt het niet uit of die gemarket wordt als dames- of herenmodel.

¯\_(ツ)_/¯

• Hartloper
Kom er nu achter dat ik de vaporfly next (orgineel) heb en er ondertussen al een 2 en 3 uit zijn :P

Mjah, denk te laat om nu nog over nieuwe schoenen na te gaan denken... ik hou het maar bij mijn oude slofjes I guess (en als dat niks blijkt, dan weet ik hoe ik er wellicht nog wat van de benodigde tijd af kan snoepen met weinig moeite en veel euros ;) )

Het is nooit aangetoond dat de Next% beter is dan de 4% (al suggereert de naam natuurlijk van wel).
En tussen de Next% en de Next 2 zal er imho helemaal weinig verschil zijn.
Ik heb 2 paar Next % versleten, ik heb 1 paar Next %2 waar ik af en toe mee loop en 1 paar dat ik hou voor de marathon van London 23 april, ik ga er maandag voor de eerste keer mee lopen (21km op doeltempo).

N=1, maar ik voel geen verschil tussen de Next % en de Next %2.

• m0ridin
Hartloper schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:04:
[...]

Het is nooit aangetoond dat de Next% beter is dan de 4% (al suggereert de naam natuurlijk van wel).
En tussen de Next% en de Next 2 zal er imho helemaal weinig verschil zijn.
Ik heb 2 paar Next % versleten, ik heb 1 paar Next %2 waar ik af en toe mee loop en 1 paar dat ik hou voor de marathon van London 23 april, ik ga er maandag voor de eerste keer mee lopen (21km op doeltempo).

N=1, maar ik voel geen verschil tussen de Next % en de Next %2.
Nee, vermoed dat dat idd wel mee zal vallen... Hooguit dat als je nu een paar next% (of van die 4%) koopt ze misschien al 2 jaar op de plank liggen wat ook niet al te top zou zijn.

Zat te denken dat ik nu dan een paartje next% 2 in de aanbieding kon kopen, maar dat zie ik nog niet zo snel (rond de 200-225 nog, op die enkele 'dames' modellen na... maar ach, ik denk dat ik het maar laat voor nu)

• Hartloper
Met Black Friday was er een flinke korting, toen heb ik goedkoop ern paar op de kop kunnen tikken.
Momenteel valt het tegen qua korting, idd.

• Slickk
  • Laatst online: 09-01 21:45

Zit geen verschil in, net als bij de Alphafly zijn dames en heren even breed/smal.

€175 vind ik niet per se een hele geweldige aanbieding, zeker niet nu v3 al uit is. Ach, als je de marathon erop gaat lopen en oud paar versleten is natuurlijk een prima prijs, maar was ook wel voor €120 (of minder) te vinden.

• jaihel
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:29
Is trainen op hartslag, met een borstband, nog van toepassing als je lactaatmetingen doet?
Ik word namelijk helemaal gek van mijn Garmin HRM Dual. Ik heb het advies van een medetweakers overgenomen en de batterij vervangen en de borstband in de wasmachine gedaan. Toen deed 'ie het een paar keer naar behoren, maar nu heb ik weer hetzelfde euvel. Hartslag die ineens naar 180+ schiet tijdens een rustige duurloop bijvoorbeeld.

Dus nu twijfel ik om maar 'gewoon' de optische hartslagmeter van mijn Forerunner 255 te gebruiken, of een Garmin Pro Plus aan te schaffen (kleine 100 euro bij bol.com atm)

Ben benieuwd naar jullie meningen :)

• Galois

Galois

1811 - 1832

EnduronDon schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:51:
[...]
Overigens 27 feb laatste alcoholische versnapering genuttigd. Bevalt me prima tot nu toe, en ga als bijproduct van deze voorbereiding uberhaupt wel significant minder drinken.
Dat heb ik ook gedaan toen ik voor een sub3 marathon aan het trainen was. Ik heb toen ook iets van 2 maanden geen alcohol gedronken (terwijl ik normaliter ook niet veel drink, paar biertjes/wijntjes per week) en ik viel toen ook nog eens 2 kg af.

Dat zal wel niet helemaal op de conto van alcohol geweest zijn, maar toch... Beviel mij ook erg goed (maar blijkbaar niet zo goed dat ik een geheelonthouder ben geworden ;)).
m0ridin schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:26:
[...]

Nee, vermoed dat dat idd wel mee zal vallen... Hooguit dat als je nu een paar next% (of van die 4%) koopt ze misschien al 2 jaar op de plank liggen wat ook niet al te top zou zijn.
Ja? En? Het is niet zo dat het materiaal in 2 jaar tijd achteruit gaat he? Het achteruit gaan van dit materiaal is niet merkbaar in 2 jaar, maar dus wel een erg goede lobby van de hardloopindustrie, maar door geen enkele materiaalwetenschapper bevestigd :)

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:07
polthemol schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:07:
[...]

Ik kan je zeggen dat ik wel wat ontstekingen heb gehad. Het probleem is dat een blaar een bescherming is van je lichaam tegen een drukplek,... Die bescherming haal je weg door de blaar te prikken. Als je, voor het helemaal is hersteld, opnieuw er een zware belasting op legt, is de kans groot dat je er problemen mee krijgt, hetzij in de zin van fysiek ongemak, hetzij nog wat meer problemen omdat de huid daar gewoon kwetsbaar is (je lederhuid is namelijk weg / los).

Als je je blaar niet kunt tapen, is niet prikken het beste advies. Als je er geen last van hebt, is niet prikken al helemaal het beste. Het vocht is vaak binnen een paar dagen fiks minder geworden (daar heb ik al genoeg blaren voor gehad door de jaren heen :P ).

En wat het risico is op die ontsteking is van veel factoren afhankelijk ook, dus ik ben geen fan om er fictieve percentages / kansen op te gooien van 'als het 50% is dan' en 'ik denk dat het 1/200 is misschien'. Dat vertroebeld het beeld alleen maar onnodig.
Het is denk ik allemaal erg persoonlijk. Ik prikte ook altijd door. Maar gebruik sinds een tijdje Compeed (wel de grote maat) aangezien daar twee doosjes in mijn goodiebag van de marathon van Frankfurt afgelopen jaar zaten. Werkt voor mij echt meer dan prima. Met 2 a 3 dagen is de blaar weg en die pleister laat zich heel makkelijk verwijderen.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
sanniep9 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:48:
[...]

Het is denk ik allemaal erg persoonlijk. Ik prikte ook altijd door. Maar gebruik sinds een tijdje Compeed (wel de grote maat) aangezien daar twee doosjes in mijn goodiebag van de marathon van Frankfurt afgelopen jaar zaten. Werkt voor mij echt meer dan prima. Met 2 a 3 dagen is de blaar weg en die pleister laat zich heel makkelijk verwijderen.
Zonder compeed zijn de meeste blaren ook na een paar dagen ver weg (zelfs zonder prikken, je lichaam neemt het blaarvocht opnieuw op op den duur).

Compeed gaat mis vanaf dat je er veel nog op gaat rennen bv., dan plakt het immens vast in je huid

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:12

Dazzler2120

FP ProMod
Ik had voor mijzelf het jaardoel ingezet voor 1500km te lopen dit jaar, maar ik zie de 'achterstand' op Strava steeds groter worden :+
Deze week ook het plan om flink actief te zijn, echter dinsdag mijn laatste verstandskies laten trekken en hier toch behoorlijk last van (pijn in de kaak wat doortrekt tot hoofdpijn). Vanaf deze week is de achterstand groter dan 100 km op mijn jaardoel. Ik denk als de hoofdpijn weggetrokken is dat ik eens even aan de gang moet gaan naar een gestructureerde aanpak weer om op te bouwen naar 15km.

Hoe plannen jullie schema's in terwijl je ook wilt trailen & je wekelijkse interval training doet op de AV?

PS4 PSN: Dazzler2120

• m0ridin
Galois schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:45:
[...]

Dat heb ik ook gedaan toen ik voor een sub3 marathon aan het trainen was. Ik heb toen ook iets van 2 maanden geen alcohol gedronken (terwijl ik normaliter ook niet veel drink, paar biertjes/wijntjes per week) en ik viel toen ook nog eens 2 kg af.

Dat zal wel niet helemaal op de conto van alcohol geweest zijn, maar toch... Beviel mij ook erg goed (maar blijkbaar niet zo goed dat ik een geheelonthouder ben geworden ;)).
[...]

Ja? En? Het is niet zo dat het materiaal in 2 jaar tijd achteruit gaat he? Het achteruit gaan van dit materiaal is niet merkbaar in 2 jaar, maar dus wel een erg goede lobby van de hardloopindustrie, maar door geen enkele materiaalwetenschapper bevestigd :)
Oh, maar dan zijn mn huidige misschien ook nog goed zat ;) hoewel daar nu bijna 300km op zit wel, dus het beste is er wel af ...

Maar dacht dat dingen als demping in de loop van de tijd toch wel minder werden, of materialen uitdrogen oid.

Hoe dan ook, voor elke marathon een nieuw paar kopen is ook zo wat ;)

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Dazzler2120 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:11:
Ik had voor mijzelf het jaardoel ingezet voor 1500km te lopen dit jaar, maar ik zie de 'achterstand' op Strava steeds groter worden :+
Deze week ook het plan om flink actief te zijn, echter dinsdag mijn laatste verstandskies laten trekken en hier toch behoorlijk last van (pijn in de kaak wat doortrekt tot hoofdpijn). Vanaf deze week is de achterstand groter dan 100 km op mijn jaardoel. Ik denk als de hoofdpijn weggetrokken is dat ik eens even aan de gang moet gaan naar een gestructureerde aanpak weer om op te bouwen naar 15km.

Hoe plannen jullie schema's in terwijl je ook wilt trailen & je wekelijkse interval training doet op de AV?
of op tijd of op afstand. Ik plan 2 vaste trainingen in (intervals en ergens tempowerk) en al de rest is alleen met een afstand die ik wil afleggen of een bepaalde tijdsduur. De precieze invulling is veelal 'easy pace' daarvan, of soms, als ik gewoon zin heb om sneller te gaan, maak k er on the fly wel een temporun van als dat ok voelt.

• Galois

Galois

1811 - 1832

m0ridin schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:12:
[...]

Oh, maar dan zijn mn huidige misschien ook nog goed zat ;) hoewel daar nu bijna 300km op zit wel, dus het beste is er wel af ...

Maar dacht dat dingen als demping in de loop van de tijd toch wel minder werden, of materialen uitdrogen oid.

Hoe dan ook, voor elke marathon een nieuw paar kopen is ook zo wat ;)
Dat is iets wat schoenenfabrikanten ons maar al te graag willen doen geloven. Daar is helaas geen wetenschappelijke onderbouwing voor.
Paar jaar geleden las ik een (Amerikaans) onderzoek van een universiteit naar ouderdom van hardloopschoenen. Zowel na x km gebruik als naar 'ouderdom van materialen'. Ik kan dat artikel niet meer vinden helaas (iemand anders?), maar de conclusie was dat beide niet wetenschappelijk onderbouwd konden worden.

Het verschil in demping is groter tussen verschillende merken/typen schoenen dan tussen oud/nieuw bijvoorbeeld. En we doen doorgaans minder moeilijk over overstappen naar merk X dan over 'de schoenen zijn al 1000 km oud'.

Ik weet het ook niet precies, maar dat de schoenenfabrikanten er baat bij hebben dat wij regelmatig nieuwe schoenen kopen, is niet over te twijfelen ;)

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:21
jaihel schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:41:
Is trainen op hartslag, met een borstband, nog van toepassing als je lactaatmetingen doet?
Ik word namelijk helemaal gek van mijn Garmin HRM Dual. Ik heb het advies van een medetweakers overgenomen en de batterij vervangen en de borstband in de wasmachine gedaan. Toen deed 'ie het een paar keer naar behoren, maar nu heb ik weer hetzelfde euvel. Hartslag die ineens naar 180+ schiet tijdens een rustige duurloop bijvoorbeeld.

Dus nu twijfel ik om maar 'gewoon' de optische hartslagmeter van mijn Forerunner 255 te gebruiken, of een Garmin Pro Plus aan te schaffen (kleine 100 euro bij bol.com atm)

Heb zelf geen lactaactmeting gedaan nog, maar ben dit nog wel van plan. Dus heb al het een en ander ingelezen, en ook daarbij is trainen op hartslag nog steeds van belang.

Trainen met optische hartslag werkt bij mij (Garmin Forerunner 745) vrij goed op langzame loopjes. Hoe sneller ik ga, hoe minder accuraat die wordt en bij intervallen gaat het al helemaal niet goed.

• EnduronDon
Galois schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:50:
[...]

Dat is iets wat schoenenfabrikanten ons maar al te graag willen doen geloven. Daar is helaas geen wetenschappelijke onderbouwing voor.
Paar jaar geleden las ik een (Amerikaans) onderzoek van een universiteit naar ouderdom van hardloopschoenen. Zowel na x km gebruik als naar 'ouderdom van materialen'. Ik kan dat artikel niet meer vinden helaas (iemand anders?), maar de conclusie was dat beide niet wetenschappelijk onderbouwd konden worden.

Het verschil in demping is groter tussen verschillende merken/typen schoenen dan tussen oud/nieuw bijvoorbeeld. En we doen doorgaans minder moeilijk over overstappen naar merk X dan over 'de schoenen zijn al 1000 km oud'.

Ik weet het ook niet precies, maar dat de schoenenfabrikanten er baat bij hebben dat wij regelmatig nieuwe schoenen kopen, is niet over te twijfelen ;)
Zou dat artikel toch wel eens willen lezen. Kan me namelijk haast niet voorstellen dat de demping na X kilometer niet (significant) begint af te nemen.

• m0ridin
Galois schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:50:
[...]

Mwah, toch even wat rondgezocht en over het algemeen heeft ouderdom (danwel km's maken) toch wel effect op de werking van de materialen....

Hier wordt echter gesteld dat het effect in de eerste 100km en na 600km het grootst is (en daartussen enigzins stabiel).

https://www.researchgate...._two_different_approaches

En tja, andere schoenen/materialen heeft natuurlijk ook effect maar daar gaat het hier niet om.

Maar zo zijn er meerdere studies te vinden met eenzelfde conclusie (in ieder geval dat het effect van de materialen vermindert bij ouderdom gemeten in kms. Kan niet zo snel iets vinden over puur ouderdom in tijd).

Hoe dan ook, dan is de conclusie dat ik mn vaporfly's nog ~300km kan gebruiken en het na de eerste 100km toch al over was voor het top-effect :+

• Hartloper
Ik kan je verzekeren dat de Vaporfly 4% na 600 km duidelijk minder “pop” hadden. Dus dat er geen verschil zou zijn na langdurig gebruik, dat geloof ik niet. Althans niet voor dit type superschoenen.

Anderzijds ben ik het met je eens dat gewone hardloopschoenen zeker niet moeten weggegooid worden na 500 km, zoals schoenenverkopers ons graag willen doen geloven.

Dat een schoen achteruit zou gaan puur omdat-ie een paar jaar in de kast staat zou wel sterk zijn, dat zou dan heel onstabiel schuim moeten zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Hartloper op 07-04-2023 11:55 ]

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:48
polthemol schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:54:
[...]

Zonder compeed zijn de meeste blaren ook na een paar dagen ver weg (zelfs zonder prikken, je lichaam neemt het blaarvocht opnieuw op op den duur).

Compeed gaat mis vanaf dat je er veel nog op gaat rennen bv., dan plakt het immens vast in je huid
Mee eens dat compeed rommel is bij langdurig hardlopen (of wandelen) wat wel super spul is, is wandelwol dit verminderd de wrijving enorm en je stopt gewoon een plukje op de gevoelige plek, sok erover en klaar.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

m0ridin schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:28:
[...]Mwah, toch even wat rondgezocht en over het algemeen heeft ouderdom (danwel km's maken) toch wel effect op de werking van de materialen....

Hier wordt echter gesteld dat het effect in de eerste 100km en na 600km het grootst is (en daartussen enigzins stabiel).

https://www.researchgate...._two_different_approaches
Dit is wel een heel oud artikel uit 2011. Hoe relevant is dat voor de Vaporfly's en dito schoenen met andere materialen?
Maar zo zijn er meerdere studies te vinden met eenzelfde conclusie, in ieder geval dat het effect van de materialen vermindert bij ouderdom gemeten in kms. Kan niet zo snel iets vinden over puur ouderdom in tijd).
Als je dit soort materialen rond kamer-T en in een (donkere kast, dus zeker niet in de volle zon bewaart, verwacht ik weinig tot geen terugloop in eigenschappen. Ik was professioneel actief op ResearchGate, zal nog eens een keer meer specifiek op die duurzaamheid van surfen.

Dit soort materialen & de technologie erachter, zoals Pebax van Akema (ergens gestart 2004-2006 als membaantechnology), zijn in principe al veel ouder dan de Vaporfly schoen bestaat... ze zijn alleen voor die applicatie geoptimaliseerd. Pebax is een zgn blok-copolymeer o.b.v een polyamide (het harde blok) en een polyether (het zachte blok) polymeer.
Daar het als soft en toch bouncy ervaren wordt, zit moet er redelijk wat zachte polyether inzitten, de exacte samenstellingen zijn niet publiek. Het polyether deel is het meest hydrofiel (water minnend), dus ik kan me voorstellen dat de stromende regen nadelig werkt op de werking van die snelle schoenen, waar regen met normale schoenen ook niet prettig is..... In het algemeen zou ik ze iig wel droog bewaren om de eigenschappen goed te houden. En: Bij stromende regen dan maar niet dragen. Zal eens een keer kijken of dat überhaupt bekend is. Er is een realistische kans dat de zgn morfologie van het blok copolymeer blijvend veranderd, maar deze opmerking dient eerste gecheckt te worden. Ik las ergens nl dat deze materialen nl niet vernet (ook wel verknoopt of gecroslinked genoemd) zijn en dat maakt dit verlies aan mechanische eigenschappen nl mogelijk.

https://www.reddit.com/r/..._need_to_know_and_how_to/
Hoe dan ook, dan is de conclusie dat ik mn vaporfly's nog ~300km kan gebruiken en het na de eerste 100km toch al over was voor het top-effect :+
(y)

Meer van Arkema over hun Pebax materialen:
https://interreg-elastopl...an%20Jacques%20Flat_0.pdf

Een iets verouderd overzicht van loopschoenen waar zulke materialen in zitten, niet alleen Pebax en ze schrijven iets over hun eigenschappen:
https://runrepeat.com/guides/soft-vs-firm-running-shoes
En: https://www.reddit.com/r/..._need_to_know_and_how_to/

En van Arkema zelf een overzicht in welke loopschoenen hun materialen zitten:
https://pebaxpowered.arke...high-performance-polymer/

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 07-04-2023 13:53 ]

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online

Ik ben uiteindelijk overgestapt op Polar Verity Sense armbandhartslagmeting. Constant verkeerde metingingen bij Garmin. Ook bij de Hrm pro plus. Polar doet het als een zonnetje. Moet je wel om de zoveel tijd opladen.
RobinE schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:18:
[...]

Mee eens dat compeed rommel is bij langdurig hardlopen (of wandelen) wat wel super spul is, is wandelwol dit verminderd de wrijving enorm en je stopt gewoon een plukje op de gevoelige plek, sok erover en klaar.
Hé, das van Klazien oet Zalk. Of niet? :D

[ Voor 16% gewijzigd door Philo Melos op 07-04-2023 15:20 ]

• EnduronDon
Lui, wat nemen we nog aan elektrolyten tegenwoordig? Ik heb af en toe wel wat kramp in de spieren en dacht er aan dat ik eigenlijk niks supplementeer (oke, af en toe een mespuntje zout in m'n water voordat ik ga rennen). Ik zag bijvoorbeeld dit bij Decathlon: https://www.decathlon.nl/..._/R-p-X8368416?mc=8368416 - prima hoeveelheid, niet zoveel geld. Je hebt verder natuurlijk nog SiS, is alweer een stuk duurder. Wat en wanneer neemt men hier?

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:34
EnduronDon schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:11:
Lui, wat nemen we nog aan elektrolyten tegenwoordig?
...
Ik zag bijvoorbeeld dit bij Decathlon: https://www.decathlon.nl/..._/R-p-X8368416?mc=8368416 - prima hoeveelheid, niet zoveel geld. Je hebt verder natuurlijk nog SiS, is alweer een stuk duurder. Wat en wanneer neemt men hier?
Die isostar is zo te zien vooral een sportdrank. Koolhydraten. Handig vooraf en tijdens het lopen. Maar zelf neem ik meestal een hypotone dorstlesser na afloop om kramp te vermijden. Geen koolhydraten dus meer, maar enkel electrolyten. Met name deze: https://www.duursport.nl/product/hydro-tabs-20-x-4-gr-70349/

Eigenlijk nooit (meer) spierpijn.

Toevallig gaat een recente Beter Worden podcast over hydrateren en de verschillen tussen isotoon, hypertoon, en hypotoon: https://join.cc/nl/beter-worden-podcast/

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• jaihel
Philo Melos schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:15:
[...]

Ik ben uiteindelijk overgestapt op Polar Verity Sense armbandhartslagmeting. Constant verkeerde metingingen bij Garmin. Ook bij de Hrm pro plus. Polar doet het als een zonnetje. Moet je wel om de zoveel tijd opladen.

[...]

Hé, das van Klazien oet Zalk. Of niet? :D
Ik bestel net de Garmin hrm pro plus, nadat ik onder andere een review las van dcrainmaker.

Mocht dat ook niet werken, dan ga ik maar proberen om wat meer op gevoel te lopen

• Waterpower
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-01 22:45

Ik heb dit euvel ook gehad lang geleden met een oude garmin band. Het viel me toen op dat dit vooral was bij een bepaald soort thermoshirt (ik geloof ODLO). Wellicht dat bepaalde shirt materialen zorgen voor een signaal wat lijkt op een hartslag waardoor de band meer slagen registreert. Een collega had hetzelfde probleem en toen ik hem dit vertelde is hij van shirt gewisseld en was het probleem over. Wat ook hielp toen was contact gel die je op de borstband kan smeren zodat het signaal beter is. Wellicht zit het probleem voor jou in die hoek. Overigens geen problemen meer met een HRM pro nu.

AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360

• smazo
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:48
Waterpower schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:51:
[...]

Wat ook hielp toen was contact gel die je op de borstband kan smeren zodat het signaal beter is. Wellicht zit het probleem voor jou in die hoek.
Ik gebruik zelf een Polar H6 (borstband) voor mijn intervaltraining ipv mijn horloge. Wat ik daarbij doe(zoals ook voorgeschreven door Polar) is de band nat maken. Dit is vooral in de winter echt even doorbijten om die koude, natte band om te doen maar zonder dat bevochtigen registeerd de band mijn hartslag zeer slecht. Dus misschien dat @jaihel dat eens kan proberen voordat hij die gel aanschaft.

Maar meer over dit topic in het grote Garmin hardloophorloge topic

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:21
@EnduronDon ik gebruik deze :
Hammer Fizz

Of

Nuun

• jaihel
[...]

Ik heb dit euvel ook gehad lang geleden met een oude garmin band. Het viel me toen op dat dit vooral was bij een bepaald soort thermoshirt (ik geloof ODLO). Wellicht dat bepaalde shirt materialen zorgen voor een signaal wat lijkt op een hartslag waardoor de band meer slagen registreert. Een collega had hetzelfde probleem en toen ik hem dit vertelde is hij van shirt gewisseld en was het probleem over. Wat ook hielp toen was contact gel die je op de borstband kan smeren zodat het signaal beter is. Wellicht zit het probleem voor jou in die hoek. Overigens geen problemen meer met een HRM pro nu.
Wat grappig dat je shirt materialen aanhaalt. Ik bedenk me nu dat ik, de keren dat er niet goed geregisreerd werd, liep in een thermoshirt onder mijn normale shirt. Ik ga het morgen nog een keer proberen, zonder thermoshirt. Ik ben benieuwd!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

XyS

0.o.O

Ik ben in elk geval voldoende uitgerust in deze taper periode, anderhalve week amper kunnen lopen.
Afgelopen weekend rust gehouden omdat het niet goed ging vorige week.
Dinsdag easy run, ging prima.
Woensdag intervallen, lekker tempo maar na de training kon ik opeens niet meer ophouden met niezen. Echt non stop :+ Anderhalve dag snotverkouden, moe, gelukkig lijkt het nu weer weg te zijn.
Vorige week had ik ook lood in mijn benen, waarschijnlijk was ik toen al ziek -en niet overtraind-. Perfecte timing!

Nu nog wat easy runs en nog een stukje in Z3, ik ben er wel klaar voor :)
En ben er ook klaar mee, dit ziek zijn en wachten. Wil gewoon weer normaal trainingen kunnen lopen.

Voor de 3:25 groep:
Ik start in Wave 2, nummer 11885 en heb turquoise alphaflys aan. De rest van mijn outfit moet ik nog uitzoeken dus komt later B)
Zaterdag alvast nummer ophalen, scheelt ook weer wat stress aangezien ik zondag met de trein kom vanuit Amsterdam.
Ga dit weekend even wat 4:50 lopen, kijken hoe dat voelt.

• Yer00n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-01 23:36
Ik ben nieuw hier dus ik zal me even voorstellen: Yer00n, 58 jaar, loop hard sinds 2019. (https://www.strava.com/athletes/yer00n). Begonnen vanwege een weddenschap met de buurman om mee te doen met een lokale 5k loop. Dat ging goed, en toen dacht ik: "als 5k kan, waarom dan niet 10k?". En zo door naar de met 15k. Begin 2020 sprak ik iemand die barefoot running deed, waarna ik alles omgooide en mezelf in de coronaperiode omtrainde. Daar ook weer uitgekomen en in 2021 met de Berenloop halve marathon meegedaan (2:19) en vorig jaar met de hele (5:00:40 net na de sluiting helaas).

Ik loop niet heel hard (want oud denk ik) maar ik vind het leuk en er zit nog steeds progressie in.

Tot ca 20k loop ik alles op waterschoentjes van alibaba, voor langere afstanden gebuik ik Altra Torin 5 zero drop schoenen omdat ik wat lelijker ga lopen zodra ik moe wordt; die Altra's beschermen mijn voeten dan wat beter.

Bij mijn eerste marathon ging ik na 25k helemaal stuk terwijl ik toch goed had getraind en veel water dronk en netjes mijn gels at (wel windkracht 7 en regen). Toch doorgezet want "ik had toch niet al die maanden getraind om nu af te haken? 😖". Uiteindelijk wel over de eindstreep gekomen maar vraag niet hoe. Ik doe volgende week de marathon van Rotterdam dus om die situatie te voorkomen kijk hier naar tips voor voeding en hydratatie.

[ Voor 0% gewijzigd door Yer00n op 08-04-2023 09:29 . Reden: Verkeerde strava link ]

• Yer00n
[...]

Ik heb precies hetzelfde met mijn Wahoo Tickr X: een paar minuten na de start schiet hij omhog naar 170-180, en na ca 5 minuten weer terug naar de gewone hartslag van 120-130. Ik word er gek van! Je hypothese zou kunnen kloppen; ik draag beneden de 8 graden vaak thermoshirts. Bovendien is de frequentie die wordt aangegeven is ongeveer mijn pasfrequentie 8)7 Door de wrijving zou statische electriciteit kunnen worden opgewekt die de monitor in de war brengt.

Ik ga eens kijken hoe het met gewone sportshirts verloopt. Toptip!

• Yer00n
EnduronDon schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:11:
Lui, wat nemen we nog aan elektrolyten tegenwoordig? Ik heb af en toe wel wat kramp in de spieren en dacht er aan dat ik eigenlijk niks supplementeer (oke, af en toe een mespuntje zout in m'n water voordat ik ga rennen). Ik zag bijvoorbeeld dit bij Decathlon: https://www.decathlon.nl/..._/R-p-X8368416?mc=8368416 - prima hoeveelheid, niet zoveel geld. Je hebt verder natuurlijk nog SiS, is alweer een stuk duurder. Wat en wanneer neemt men hier?
Ik meng het zelf. Maltodextrine en fructose koop ik in zakken van €6-8 per kilo. Even Googelen en je vind het zo. Lekker goedkoop vooral als je het in een keer bij een winkel kan bestellen. Het is bijna onbeperkt houdbaar dus als je de opslagruimte hebt in je kastjes...

Mengverhouding 60g maltodextrine, 30g fructose en een afgestreken theelepeltje tafelzout, aanvullen tot een liter voor een isotone vloeistof met 90g koolhydraten. Dit werkt voor mij goed.

De overige electrolyten (kalium, magnesium) moet ik nog even uitzoeken.

• route99

route99

Yer00n schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:35:
[...]Ik meng het zelf. ............
Goed punt wel betrouwbare bronnen voor de voeding gebruiken.
Welke adressen had je op het oog?

In okt 2022 heb ik nog 4x 1320 grams potten Iso Active gekocht voor 15 euro/stuk. De prijs is nu 150% hoger...
Wrs ga ik ook de sportdrank zelf maken. Kijken of het bevalt.
Mengverhouding 60g maltodextrine, 30g fructose en een afgestreken theelepeltje tafelzout, aanvullen tot een liter voor een isotone vloeistof met 90g koolhydraten. Dit werkt voor mij goed.
Lijkt me prima, Zout extra is: Is alleen echt nodig als je het zeker weet. in brood en zo zit meestal al voldoende of zelfs te veel keukenzout.
De overige electrolyten (kalium, magnesium) moet ik nog even uitzoeken.
Ik heb de Iso Active even in een tabel naast wat tabletten gezet die je op kunt lossen, 3 per (trainings)dag max.
Kwam deze OstroVit tegen, veel van die tabletten bevatten nog heel veel suikers, dat wil ik niet, die is er al.
Komt uit Polen en niet van een of ander van Chinees bedrijf....ze hebben zelf een webshop, in NL vond ik er maar 1 shop tot nu toe die het levert.
Is buis is voor 30 trainingen, grofwegl afgerond ca 30 cent per training. Moet het nog exact uitrekenen.
Komen de kosten per training voor maltodextrine en fructose nog bij, die weet je vast al...
De kosten bijdrage v/d tabletjes tellen imho nog het "hardst aan", maar ik wil geen cheap spul uit China.
Heb nog niet veel verder gezocht naar een ander alternatief hiervoor.

Die tabel lijkt me een mooie start , dat er wat minder Natrium en Chloride in zit kan dus prima mee leven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dm9emtELmTVmatTQVie6ltbNr18=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VmW4Qzty7TbAvLJG1gikWKx2.png?f=fotoalbum_large

Weblinks:
Element ~max/dag Lees na bij het Voedingscentrum.
Afhankelijk o.a. van geslacht, leeftijd etc
Na 3000mg https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/natrium.aspx
K 3000mg https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/kalium.aspx
Cl 2000mg https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/chloor.aspx
Ca 1000mg https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/chloor.asp
Mg 300mg https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/magnesium.aspx

[ Voor 16% gewijzigd door route99 op 08-04-2023 19:41 ]

• Loldor
  • Laatst online: 07-01 21:49
De motivatieproblemen van een week of twee terug bleven me parten spelen, maar vandaag had ik ineens zin om mijn marathontraining te gebruiken om een nieuwe 5k PR te zetten. Dit stond nog altijd boven de 20 minuten (20:16).

Dus schoenen aan en een korte warm-up naar mijn vaste kleine rondje in de buurt. Veel te snel begonnen uit enthousiasme, maar redelijk op tijd afgeremd tot mijn doeltempo. De laatste loodjes waren zwaar. Heel trots met de 18:51, dit geeft vertrouwen in de 3:05 op de marathon volgend weekend.

• Hartloper
Heel mooi @Loldor !

Zelf zit ik op 2 weken van mijn marahon op 23 april.
Vorige week had ik mijn grootste week met 68 km.
Deze week was er ski in Valthorens, dus noodgedwongen taper…
Ik heb wel 2 keer gelopen op de loopband, 6 en 4 km. Saai en met een hartslag die op hoogte 20 slagen sneller is dan gewoonlijk.
Ook 1 keer een half uur bergop gewandeld en dan weer terug, en 1 keer 45 minuten naar omhoog met touring ski’s.
Mijn online coach zegt dat ik me geen zorgen moet maken over conditieverlies.

Volgende week nog 57 km, met het zwaartepunt op maandag waarop ik 21 km ga lopen aan marathontempo.
Generale repetitie met kledij en schoenen ook.

De week daarna, de week van de marathon, zal het echt rustig zijn met 45 minuten op dinsdag (met een paar versnellingen erin) en 30 minuten op donderdag waarvan 5 in marathontempo.
Geen loslopen op zaterdag, daar hou ik niet van en sowieso zal er die dag al redelijk veel gewandeld worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Hartloper op 08-04-2023 21:00 ]

• Yer00n
route99 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 17:41:
[...]
Goed punt wel betrouwbare bronnen voor de voeding gebruiken.
Welke adressen had je op het oog?
Kan ik dat hier posten zonder dat het als reclame wordt gezien?
In dat geval: de laatste keer 5kg maltodextrine bij bulk.com. https://www.bulk.com/nl/maltodextrine-nl.html
Ze hebben ook electrolyten; dat is iets prijziger maar je hebt er ook minder van nodig. https://www.bulk.com/nl/elektrolytenpoeder.html
Lijkt me prima, Zout extra is: Is alleen echt nodig als je het zeker weet. in brood en zo zit meestal al voldoende of zelfs te veel keukenzout.
Ik gebruik dit mengsel alleen bij duurlopen > 10k en niet voor mijn dagelijkse voeding. Voor mijn dagelijkse voeding vertrouw ik op de grote hoeveelheid groenten die mijn vegetarische vriendin me voorzet ;)

Overigens mooi dat je het voedingscentrum aanhaalt als bron. Dat is redelijk betrouwbaar vergeleken met allerlei quasi-wetenschappelijke bronnen die circuleren op het internet.

Ik ben benieuwd of de 1g electrolyten juist is voor 1l sportdrank, ervan uitgaand dat die sportdrank ook mijn verloren zweet moet aanvullen.

[ Voor 7% gewijzigd door Yer00n op 09-04-2023 11:22 . Reden: Niet goed gelezen, overdreven reactie gecorrigeerd. ]

• route99

route99

Yer00n schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:15:
[...]Kan ik dat hier posten zonder dat het als reclame wordt gezien?
Soms is het toch handig om zo een bron te kennen.
Ze hebben ook electrolyten; dat is iets prijziger maar je hebt er ook minder van nodig. https://www.bulk.com/nl/elektrolytenpoeder.html
Tnx. Daar zit imho wel erg veel natrium in.
Ik gebruik dit mengsel alleen bij duurlopen > 10k en niet voor mijn dagelijkse voeding. Voor mijn dagelijkse voeding vertrouw ik op de grote hoeveelheid groenten die mijn vegetarische vriendin me voorzet ;)
??? Het telt toch echt op bij je dagelijkse inname, vandaar dat ik op een laag natrium type elektrolyt gezocht heb. Keuzenzout is een van de grootste bronnen voor natrium (en dus ook chloride). Wij zijn flexitariers met een hoog gehalte aan vegetarisch eten. Recent kwam het nog voorbij dat zeker vleesvervangers nogal wel eens erg veel keukenzout bevatten, dus ook bij vegetarisch eten blijft het oppassen wat je koopt tenzij je echt alles zelf maakt uit de losse ingrediënten en weinig of geen keukenzout toevoegt.
Overigens mooi dat je het voedingscentrum aanhaalt als bron. .
What else?...weet niet zo snel iets anders.

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-01 20:51
Weet iemand of de deelnemers van het nk marathon uiteindelijk ook te volgen zijn via de marathon app van Rotterdam ?
Iedereen die ik ken die aan het nk meedoet is helaas niet te vinden 🤔

• route99

route99

@Yer00n Als je goed eet dan heb ik nog wel eens de twijfels of het echt nodig is die electrolyte aanvulling.
Heb het % berekend wat zulke innames t.o.v. de max v/h advies v/h Voedingscentrum betekent.
Zelf zou ik het liefst iets hebben waar de Natrium (en Chloride) erg laag zijn en de rest aardig in verhouding staat tot de onderlinge verhoudingen die het Voedingscentrum als max opgeeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8W6ECNp62IUo7qG9eKj-Qp7_Ols=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8K6b3Zy24raSoCKh2f08hpzW.png?f=fotoalbum_large

• m0ridin
Nou, laatste echte blokje zit erop... Net terug van een 15'Z2-35'M-10'Z2 blok en denk enigzins positief overall?

Na vrijdag een verjaardag te hebben gehad, met veel te veel biertjes+eten en te weinig slaap (4u) tot gevolg denk ik dat ik dat vandaag nog wel wat voelde... Ondanks een prima nachtrust afgelopen nacht. Wel iets uitgebreider ontbeten vanochtend dan ik normaal zou doen, helpt vast ook niet ;)

Gewoon een wat 'opgeblazen'/drukkkend gevoel en wandelend een hartslag die nog 10 slagen hoger was dan normaal... Rustig inlopen ging op zich ok, maar opnieuw een wat hogere hartslag dan ik zou verwachten en dat zetten zich eigenlijk door.

Marathon pace zou 3:51-3:52 moeten zijn (voor een sub 2:45, denk dat ik daar toch gewoon voor ga, alternatief zou ~3:58-3:59 zijn voor een sub 2:50) en uiteindelijk het blok net wat te snel gelopen... 3:50 pace, dit met een gemiddelde hartslag van 154.

Zou die lager in de 150 (of hoog in de 140) willen zien, maar ok. Anderhalf jaar terug in Amsterdam begon mijn hartslag al op 160 en was het gemiddelde uiteindleijk 162... dus wat dat betreft ziet het er in ieder geval beter uit.

Wel wat spanning/last in de linker hamstring/bil... daar maar even goed mee aan de slag gaan en misschien naar de fysio of sportmassage. Verder rustig aan en de komende week goed eten, slapen en (niet) drinken.

En wat een heerlijk weer toch zeg! Genieten, hoop toch echt dat we dit vanaf nu vaker gaan krijgen want al loop ik ook wel in de kou, regen en grauwigheid... Hier word ik toch een heel stuk vroljker en blijer van ;)

Loop ze allemaal vandaag en de anderen die ook ind e laatste fase van de voorbereiding zitten, succes!

• Hartloper
Hoe voelde het 3:50 tempo ?
“Comfortabel hard” ?

• Shinji
  • Nu online
Zeker lekker weer inderdaad! Ik doe volgende week de kwart marathon in Rotterdam.

Heb nog twee loopjes op het programma staan. Morgen 8km en woensdag 5km.

Vandaag tijdens een loopje van 7,5km even wat tempo getest. Had het idee dat dat er veel te weinig was, heb vooral op lage tempo’s gelopen qua training.

Maar 7,5km @5:22 voelde toch niet verkeerd, en de laatste twee heb ik weer rustig aan gedaan.

Onder de 50 minuten gaat me niet lukken denk ik maar ik denk dat ik op 5:15 ga lopen en misschien dat er nog op het einde wat versnelling in zit.

Drie jaar terug voor het eerst op gebouwd maar toen was ik twee maanden eerder begonnen (toen vanaf 0 en nu ook) en kwam toen op 50:19 uit dus ergens in de 52 vind ik voor nu prima.

In het najaar begon ik er daarna pas echt wat tempo in te krijgen dus daar zal ik nog even voor moeten doorzetten. Misschien in het najaar nog een race doen om mijn nu niet officiële PR officieel te maken.

• m0ridin
Hartloper schreef op zondag 9 april 2023 @ 14:25:
Hoe voelde het 3:50 tempo ?
“Comfortabel hard” ?
Denk dat dat wel een passende beschrijving is, niet eens zozeer 'hard'... meer comfortabel aardig tempo maar lekker op zich ;)

Merk ook altijd dat ik dan heel bewust probeer te ademen omdat ik dan mijn hartslag lager probeer te houden, wat in de praktijk meestal averechts werkt hehe.

Maar, los van bil/hamstring, comfortabel tempo/hard idd...

• Yer00n
??? Het telt toch echt op bij je dagelijkse inname,
Suggereer je hier dat ik op een marathondag met de gewone dagelijkse inname geen extra zout nodig zou hebben om het verloren zout in ruim 3 liter (800g per uur * 4) zweet aan te vullen?
dat zeker vleesvervangers nogal wel eens erg veel keukenzout bevatten, dus ook bij vegetarisch eten blijft het oppassen wat je koopt tenzij je echt alles zelf maakt uit de losse ingrediënten en weinig of geen keukenzout toevoegt.
Goede tip! Thx

• Yer00n
route99 schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:01:
@Yer00n Als je goed eet dan heb ik nog wel eens de twijfels of het echt nodig is die electrolyte aanvulling.
Heb het % berekend wat zulke innames t.o.v. de max v/h advies v/h Voedingscentrum betekent.
Zelf zou ik het liefst iets hebben waar de Natrium (en Chloride) erg laag zijn en de rest aardig in verhouding staat tot de onderlinge verhoudingen die het Voedingscentrum als max opgeeft.
[Afbeelding]
De max inname volgens het Voedingscentrum geldt voor gemiddelde Nederlanders. Zou dat maximum ook gelden voor een marathonloper op de dag van de marathon?

Even gezocht bij het Voedingscentrum:
https://www.voedingscentr...-je-intensief-sport-.aspx
Als je intensief sport op een warme dag, is voldoende water drinken extra belangrijk. Doordat je bij warme temperaturen nog meer zweet, verlies je nog meer vocht, en dus ook wat meer zout. Omdat eten tijdens intensieve inspanning lastig is, is het bij zeer warm weer verstandig een sportdrank te gebruiken. Zo houd je de voorraad energie, zout en mineralen en vocht op peil. Ook bij langdurige intensieve inspanning is dat slim. Denk aan een marathon lopen, een 4 uur durende wielrentocht, of een lange wedstrijddag.

• route99

route99

Yer00n schreef op zondag 9 april 2023 @ 15:57:
[...]Suggereer je hier dat ik op een marathondag met de gewone dagelijkse inname geen extra zout nodig zou hebben om het verloren zout in ruim 3 liter (800g per uur * 4) zweet aan te vullen?
Maak onderheid tussen het lopen van een marathon, zeker als je voor een snelle tijd wilt gaan, dus het randje op probeert te zoeken, het "normale leven" ertussen en dan nog de opbouw in de trainingen om naar die marathon te komen.
Je kunt niet alle 3 op hetzelfde zoutinname niveau zetten, dan kan het wel eens zijn dat je veel te veel zouten binnen krijgt. Ik was meer een sup-top master loper op de 3000m t/m de 15 km. Dat leek me dat aspect wat minder extreem en in die tijd zat er veel meer zout in het brood dan nu.... Heb de hogere zoutgrenzen dus nooit opgezocht. Wil je het verantwoord doen, ga een keer met een diëtiste praten dan wordt het maatwerk. Of je moet een als professioneel artikel vinden die door vakcollega's gemodereerd is.
Met mijn vet/suiker/eiwit balans heb ik wel met een diëtiste overleg gehad. Een paar weken alles opschrijven en met tabellen uitwerken en je hebt het antwoord en ik zat voor 7-8 trainingen per week OK voor mijn loopdoel.
Yer00n schreef op zondag 9 april 2023 @ 16:13:
[...]De max inname volgens het Voedingscentrum geldt voor gemiddelde Nederlanders. Zou dat maximum ook gelden voor een marathonloper op de dag van de marathon?
Zie het eerdere antwoord.
Even gezocht bij het Voedingscentrum: https://www.voedingscentr...-je-intensief-sport-.aspx
Maar daar:
https://www.voedingscentr...-je-intensief-sport-.aspx staat ook:
Tekort aan zout door sporten
De kans op een tekort aan zout is erg klein, ook als je intensief sport. Na het sporten hoef je de verloren hoeveelheid zout niet aan te vullen door extra zout te eten. Dit gaat vanzelf door bijvoorbeeld je normale maaltijd of een extra volkoren boterham met 30+ kaas te eten. Het is voldoende om alleen water te drinken tijdens en na trainingen of wedstrijden.
Ergo, ik vind ze daar nog niet zo duidelijk, je zou dus wel met mijn eerste antwoord verder kunnen gaan.
Maatwerk dus. En dat vind ik ook wel logisch, ik ging richting de 50 en dan doe je nog 7-8 trainingen per week, maar ook jongere atleten met bijv stevige marathon ambities das geen recreantje meer.... dus mag je ook wel wat meer aan je zelf denken tav voeding ism een diëtiste. Kosten? Tis eenmalig... dus een eigen keuze.
Met het ouder worden gaat bij mij de echt snelheid er af, dus ik concentreer me nog meer dan eerder op preventie, waaronder het voorkomen van blessures met stip boven aan staat. Dus ik gun mezelf 1x per maand een sportmassage en daar heb ik echt heel veel baat bij.
Das dan uiteraard niet eenmalig..... maar ik rook en drink niet, heb geen exorbitante levensstijl die veel geld kost, koop zelden of nooit het nieuwste van het nieuwste, iets later instappen is vaak heel veel goedkoper en dan ben ik ook tevreden......dus die sportmassage blijft, die voegt meer toe dan de nieuwste gadgets.....
En last but not least ik geniet er van wat voorbij kom, een stuk positivo in het leven ook dat helpt.

• Yer00n
route99 schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:02:
Wil je het verantwoord doen, ga een keer met een diëtiste praten dan wordt het maatwerk. Of je moet een als professioneel artikel vinden die door vakcollega's gemodereerd is.
Toptip! Dank. Ga ik doen voor de hieropvolgende marathon.
Met het ouder worden gaat bij mij de echt snelheid er af, dus ik concentreer me nog meer dan eerder op preventie, waaronder het voorkomen van blessures met stip boven aan staat. Dus ik gun mezelf 1x per maand een sportmassage en daar heb ik echt heel veel baat bij.
Das dan uiteraard niet eenmalig..... maar ik rook en drink niet, heb geen exorbitante levensstijl die veel geld kost, koop zelden of nooit het nieuwste van het nieuwste, iets later instappen is vaak heel veel goedkoper en dan ben ik ook tevreden......dus die sportmassage blijft, die voegt meer toe dan de nieuwste gadgets.....
En last but not least ik geniet er van wat voorbij kom, een stuk positivo in het leven ook dat helpt.
Mooie instelling. Sportmassage lijk ik nog niet nodig te hebben, maar ik krijg er een van Hoka na de eindstreep in Rotterdam dus we gaan zien wat het brengt.

• mosselmossel
Haha, mijn benen zijn echt rot na 42 kilometer, dan moeten ze daar echt vanaf blijven.

Ik ga wel sowieso elke twee maanden naar de sportmasseur, preventief. Bevalt me heel goed. Afgelopen vrijdag ook nog geweest.

[ Voor 42% gewijzigd door mosselmossel op 10-04-2023 09:26 ]

• Hartloper
Als ietwat oudere hardloper (maar nog aan de goede kant van de 50) heb ik ook veel baat gehad bij de fysio (in Vlaanderen noemen ze dat een kinesist of een kine) om zwaktes op te sporen.
Zo had ik een hamstringblessure rechts die terug te voeren was op een zwakke gluteus medius, en met gerichte oefeningen hiervoor is het in orde gekomen.
En af en toe een massage van de benen kan deugd doen, zeker wanneer ze tijdens zwaardere trainingsweken permanent licht stijf en pijnlijk aanvoelen.

Nu even moed verzamelen, straks 21 km op marathontempo, met de marathonoutfit, een soort laatste generale repetitie voor binnen 2 weken.

Edit:
Intussen afgelopen.
Gisteren was ik aan de dunne en had ik een Imodium genomen.
Vanmorgen voelde ik me goed en nam ik geen licht verteerbaar sportontbijt maar mijn gewone grote bak muesli.
Helaas kwam ik er achter toen ik begon te lopen dat het ontbijt op mijn maag lag en niet wou schuiven. Dat ik (zoals gewoonlijk voor een lange duurloop) vlak voor de start een fles sportdrank naar binnen had gewerkt hielp ook niet echt 8)7
Op 4 km even geprobeerd om de sportdrank er weer uit te laten komen, maar braken lukte niet.
Toch maar verder gelopen en uiteindelijk een gemiddelde van 4:30/km ipv de geplande 4:22 gehaald.
De laatste 3 kms voelden eerder als de laatste van een marathon dan als de laatste van een halve.

Ik weet niet wat voor consequenties ik aan deze test moet vastknopen. Ik was vermoeid van de skireis, eten lag op mijn maag dus ik heb eigenlijk nuchter gelopen, maar de benen voelden wel vermoeid na 15 km en de laatste kms waren heel zwaar.
Misschien moet ik over 2 weken eerder 3:10-3:15 als veiliger streefdoel nemen dan 3:06. Anderzijds heb ik nu meer getraind dan vorig jaar, toen ik 3:10 liep in Rotterdam. Ik heb nu enkele weken van >60 km gemaakt, en vorig jaar nooit meer dan 40 km/week, dus als ik het zo bekijk zou ik nu toch echt sneller moeten kunnen...

[ Voor 53% gewijzigd door Hartloper op 10-04-2023 16:48 . Reden: aanvulling ]

• KevinK92
  • Laatst online: 10-01 09:51
De dag die ik wist dat zou komen is eindelijk hier; :)F Comma day! *O*

Dag 1.000 van de streak is een feit, zes dagen voor m'n eerste marathon :) Statistieken staan ook op Strava, maar voor de liefhebbers:

7.284 km
648 uur, 26 minuten, 42 seconden
2.182.009 calorieën

Op naar Rotterdam!

Strava

• m0ridin
@Hartloper slechte generale.... (Goede repetitie btw, niet onbelangrijk ;) )

Nee, zou er niet teveel conclusies aan verbinden. Gewoon een offday en zo te zien aan te wijzen waarom, beter nu dan over 2 weken ;)

[ Voor 11% gewijzigd door m0ridin op 10-04-2023 18:08 ]

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

XyS

0.o.O

Hartloper schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:35:
Als ietwat oudere hardloper (maar nog aan de goede kant van de 50) heb ik ook veel baat gehad bij de fysio (in Vlaanderen noemen ze dat een kinesist of een kine) om zwaktes op te sporen.
Zo had ik een hamstringblessure rechts die terug te voeren was op een zwakke gluteus medius, en met gerichte oefeningen hiervoor is het in orde gekomen.
En af en toe een massage van de benen kan deugd doen, zeker wanneer ze tijdens zwaardere trainingsweken permanent licht stijf en pijnlijk aanvoelen.

Nu even moed verzamelen, straks 21 km op marathontempo, met de marathonoutfit, een soort laatste generale repetitie voor binnen 2 weken.

Edit:
Intussen afgelopen.
Gisteren was ik aan de dunne en had ik een Imodium genomen.
Vanmorgen voelde ik me goed en nam ik geen licht verteerbaar sportontbijt maar mijn gewone grote bak muesli.
Helaas kwam ik er achter toen ik begon te lopen dat het ontbijt op mijn maag lag en niet wou schuiven. Dat ik (zoals gewoonlijk voor een lange duurloop) vlak voor de start een fles sportdrank naar binnen had gewerkt hielp ook niet echt 8)7
Op 4 km even geprobeerd om de sportdrank er weer uit te laten komen, maar braken lukte niet.
Toch maar verder gelopen en uiteindelijk een gemiddelde van 4:30/km ipv de geplande 4:22 gehaald.
De laatste 3 kms voelden eerder als de laatste van een marathon dan als de laatste van een halve.

Ik weet niet wat voor consequenties ik aan deze test moet vastknopen. Ik was vermoeid van de skireis, eten lag op mijn maag dus ik heb eigenlijk nuchter gelopen, maar de benen voelden wel vermoeid na 15 km en de laatste kms waren heel zwaar.
Misschien moet ik over 2 weken eerder 3:10-3:15 als veiliger streefdoel nemen dan 3:06. Anderzijds heb ik nu meer getraind dan vorig jaar, toen ik 3:10 liep in Rotterdam. Ik heb nu enkele weken van >60 km gemaakt, en vorig jaar nooit meer dan 40 km/week, dus als ik het zo bekijk zou ik nu toch echt sneller moeten kunnen...
Klinkt alsof je gewoon een beetje ziek was, logisch dat het dan niet lekker ging.
Vorige week had ik na 6km al loodzware benen vanwege ziek zijn, zou er niet teveel conclusies aan verbinden.

Even goed uitzieken en wellicht nog wat vertrouwen opbouwen voor de wedstrijddag. Gewoon geloven dat de trainingen hun effect hebben gehad :Y

Dat doe ik nu in elk geval, ook al ging het afgelopen weken niet zoals gewenst.

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03:11
Ik ben wat laat maar wat is jullie favoriete dag om hard te lopen? Bij mij is het zonder enige twijfel 1e paasdag... al jaren. Ik ga altijd rond 7.00 uur lopen. Rond Pasen is het dan licht, toevallig altijd zonnig, niet te koud / niet te warm. En moet eerst door bebouwd gebied waar 1e paasdag nauwelijks tot geen verkeer is!

• Infinchible
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:02

Infinchible

Woef!

Zijn er nog marathonlopers die bietensap drinken? :9

Toen ik nog wat fanatieker was dronk ik in de week voor een wedstrijd meestal elke dag 2 a 3 glazen bietensap. Schijnt toch weer iets prestatiewinst te kunnen geven door verbeterde zuurstofopname.

https://www.hardlopen.nl/...ap-om-beter-te-presteren/

Teveel is nooit goed, maar mij gaf het altijd wel een positief gevoel. Geen idee in hoeverre het toen echt geholpen heeft. Al is het maar placebo-effect ;).

Vandaag had ik het ook wel kunnen gebruiken trouwens, weer een 6x 1000 gelopen, welke eigenlijk wat te snel ging, maar herstel van hartslag lukte niet echt. Bleef eigenlijk een beetje rond de 160 hangen, terwijl hij normaal wel richting de 150 zou moeten zakken. Maar toch redelijk tevreden uit kunnen lopen. :) Even zoeken of er komende weken nog een leuk wedstrijdje in de buurt is waar ik huidige voortgang kan testen.

[ Voor 29% gewijzigd door Infinchible op 10-04-2023 21:25 ]

• Shinji
  • Nu online
Iemand tips voor wat te doen met spullen komende week in Rotterdam (kwart marathon wave 1 dus 9:15). Ik wil er met de metro heen.

Ik denk dat ik een jogging broek en jas over mijn hardloop kleding aan doe. Een telefoon heb die ik niet mee wil nemen eigenlijk.

Zijn er iets van kluisjes te gebruiken of een garderobe service?

[edit]
Zit even te kijken en zie nu dat ik dat bij aanmelden had kunnen doen maar nu niet meer. Ik ga dan wel gewoon direct in hardloop kleding, hopelijk niet al te koud die dag. Telefoon en ov chipkaart kan ik wel ergens wegstoppen.

[ Voor 26% gewijzigd door Shinji op 10-04-2023 21:37 ]

Pagina: 1 ... 243 ... 421 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.