Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artemiev
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:09
Dbm12 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:59:
[...]

Ik ben inmiddels naar een extra loopje per week gedaan (van 3 naar 4) en heb daarmee mijn aantal kilometers vergroot van rond de 30km naar rond de 36/40 km. Dat zorgt er automatisch ook voor dat er snel weer verbeteringen te zien zijn. De huidige lijst ziet er als volgt uit:
Gaaf om te horen. Je loopt net voor mij :+
Hoe heb je die vier loopjes verdeeld wat betreft afstand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:53
Artemiev schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:04:
[...]

Gaaf om te horen. Je loopt net voor mij :+
Hoe heb je die vier loopjes verdeeld wat betreft afstand?
Maandag: Z2, 45 - 60 min, 7 - 8 km ongeveer
Woensdag: interval, 60 min, 8 km ongeveer
Zaterdag: Z2, 75 - 90 min, 10 - 11 km ongeveer
Zondag: Z2, 75 - 90 min, 10 - 11 km ongeveer

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
InZane schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:31:
[...]

Van hoeveel trainingen in de week ga je dan uit?
Ik loop zelf 4 keer in de week, maar ik zou 1 intervaltraining en 3 rustige trainingen wel wat aan de tamme kant vinden eigenlijk.
Je moet de 80/20 niet tot op de letter volgen, maar je moet ook niet (zoals mijn kennis) de helft van je kilometers aan doeltempo 4:00min/km lopen.
4 keer lopen zou ik 2 keer rustig, 1 keer interval en 1 keer tempo (bv 2x2km aan 4:30) doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
m0ridin schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:56:
Zat trouwens eens te bekijken hoe ik het wil doen wat betreft Rotterdam...

Zag dat je je startnummer op moet halen en deze niet opgestuurd wordt, ook moet ik nog een tas afgeven.

Ervaringsdeskundigen die wat kunnen zeggen over wat handig is qua tijd? Start is om 10u en wilde met ov vanuit Utrecht komen. Een uur om van Rotterdam cs nog het nr op te halen en tas in te leveren lijkt me wat krap ;) hoewel het allemaal wel aardig op de route cs - start lijkt te liggen

Enig idee hoe vlot dit allemaal kan gaan of gaat ik echt veel tijd er voor uit moet trekken? (1e keer rotterdam marathon)
Ik denk dat je best om 8:00 in Rotterdam cs arriveert. Als je niet voor de start al wil moeten hardlopen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Sherlock schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:04:
Si. Naast de base-runs die Garmin voorstelt komt er af en toe een threshold run voorbij, dat vind ik wel leuk.

Nu heb ik wel een behoorlijk tekort aan anaerobe training, waar dat eerst een overschot was is dat nu een zwaar tekort. Dat heeft ook invloed op de geschatte eindtijd voor mijn 25K op 7 mei, die loopt steeds verder op. Mijn primaire doel is finishen, secundair is onder de 2,5 uur maar tot slot wil ik ook gewoon de snelst mogelijke tijd lopen die binnen mijn bereik ligt.

Heeft het zin om de komende weken nog te gaan focussen op interval/threshold/sprint? Ik wil de komende 2 zondagen nog gebruiken om 23km en 25km te gaan lopen, verder heb ik dan 2 à 3 trainingen per week over om anders te trainen.
Een 25km is 99% aeroob. Je kan wat interval of tempo toevoegen om je snelheid wat te verbeteren, sprints lijken mij redelijk zinloos en in jouw geval ook gevaarlijk voor een nieuwe hamstringblessure.
De ene week tempo, de andere week interval, zo zou ik het doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:32
@Dazzler2120 Injinji teensokken. Hebben ook steeds meer kekke designs, met kleurtjes, en afbeeldingen op de 'kraag'. Ik heb bijv. een setje met UFO's erop voor m'n bday gehad vorig jaar 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:04
Hartloper schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:24:
[...]

Ik denk dat je best om 8:00 in Rotterdam cs arriveert. Als je niet voor de start al wil moeten hardlopen ;)
Ja, ik kan er om 7:55 of 8:12 zijn... lijkt me beiden prima, maar even kijken tegen die tijd.

Mijn vragen begonnen vooral toen het erop leek dat de vroegste trein (normale) rond 9u op Rotterdam zou aankomen, maar dat lijkt niet het geval en op tijd daar komen lijkt geen enkel issue te worden gelukkig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichiB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:48
Dazzler2120 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:48:
Overigens nu we het toch over sokken hebben, iemand tips voor 'leuke' sokken, anders dan het standaard in een dozijn falke wit/grijs/zwarte sokken? :+
Snellesokken.nl
Fijne sokken die goed blijven zitten en genoeg leuke designs.

Om op mijn eerdere vraag terug te komen (vervanging zoom fly 4) deze zijn inmiddels vervangen door de endorphin speed 3. Nog slechts 1 keer op gelopen en bevallen zeer goed om tempo's op te lopen 👌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:59
Overigens nu we het toch over sokken hebben, iemand tips voor 'leuke' sokken, anders dan het standaard in een dozijn falke wit/grijs/zwarte sokken? :+
Compressport heeft ook fijne sokken in allerlei kekke kleurtjes.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-05 20:13

Niku

Alagaesii

MichiB schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:53:
[...]
Om op mijn eerdere vraag terug te komen (vervanging zoom fly 4) deze zijn inmiddels vervangen door de endorphin speed 3. Nog slechts 1 keer op gelopen en bevallen zeer goed om tempo's op te lopen 👌
Bij mij viel de Endorphin Speed 3 toch een partij tegen in vergelijking met de Zoom Fly 4. Snel weer doorverkocht :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:16
Ik draag uitsluitend de kortste sokken die je kunt vinden bij de Decathlon en die komen amper boven m'n schoenen uit. Geen behoefte aan 'leuke' sokken dus :)
Niku schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:23:
[...]

Bij mij viel de Endorphin Speed 3 toch een partij tegen in vergelijking met de Zoom Fly 4. Snel weer doorverkocht :+
Oh? Waarom vielen ze tegen?

[ Voor 23% gewijzigd door InZane op 29-03-2023 23:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Infinchible
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:19

Infinchible

Woef!

Gaargod schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:30:
@Dazzler2120 Injinji teensokken. Hebben ook steeds meer kekke designs, met kleurtjes, en afbeeldingen op de 'kraag'. Ik heb bijv. een setje met UFO's erop voor m'n bday gehad vorig jaar 8)
Hier ook altijd Injinji, eigenlijk nooit blaren mee, loop ik hard op normale sokken, dan meteen schuurplekken tussen mijn tenen enzo. Heb ook altijd de lage versie, dus gewoon zwarte sokjes meestal.
NoReseth schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:25:
[...]
De kunst is denk ik om dat inderdaad te kunnen. Mijn ervaring is dat als je al snel boven je drempel zit , de kans best aanwezig is dat het gewoon boven je niveau is, en je meer in de verzuring gaat lopen dan goed voor je is.
Ik heb ook wel duizendjes gelopen waar je dan uiteindelijk het laatste stukje een korte periode net boven je drempel komt. Maar ik heb mensen duizendjes zien lopen die nagenoeg de volledige tijd van de duizendjes boven de drempel lopen. en ik denk dat je dan je doel voorbij schiet :X
Dit vind ik nog wel lastige materie, heb zo goed als mogelijk mijn zones uitgerekend, maar liep dus vorige week ook mijn 1000'tjes veelal in Z5, met hartslagen tot boven de 180 (Z5 vanaf 177). Gingen in ongeveer 3'40/km. Vandaag een wisseltempo gelopen, met daarin 5x 1000 ook ongeveer 3'40, maar dan kom ik geen een keer boven de 177 uit.

6x1000:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rb9KOHRvE5-rioPWqm7vLKyWsSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SrUpgofkG9mvZvFwF5k84nmI.jpg?f=fotoalbum_large

5x 1000 wisseltempo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCVwiqNBF7Fq-_gLUovi249NnZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4i2ZyLNfrxTtUhEDBdN1qukZ.jpg?f=fotoalbum_large

Laatste had eigenlijk iets meer naar Z2 moeten terugvallen tijdens de minder snelle kilometers, maar soit, het liep wel lekker :P. Na de 3e snelle kilometer zakte hij niet meer zo best.

Ik volg verder geen schema op dit moment, vooral weer bezig om mijn conditie weer een beetje op peil te krijgen om van de zomer nog wat leuke wedstrijdjes mee te kunnen lopen. Collega van me loopt straks ook Rotterdam en die is op koers voor een ruime sub3 en is op dit moment nog wel wat sneller dan mij. In mei een 5km businessrun waarbij we beide meelopen, dus moet er even aan trekken :+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

InZane schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 23:28:
[...]

Oh? Waarom vielen ze tegen?
Pasvorm was net niet goed, knelden bij mijn voorvoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:17
Heb griepvirus te pakken, constant hoesten. Dacht dat het gister wel weer wat beter was en daarom wel korte training gaan doen, maar vandaag toch wat warmer. Aan m'n rusthartslag te zien begon dit zondag en is het vandaag op z'n 'hoogtepunt' (50bpm en zaterdagnacht nog 38).

Qua timing komt het nooit goed uit bij een marathonvoorbereiding, maar beter nu dan een twee weken geleden of over twee weken (in de week van de marathon). Alsnog heb ik echt het irrationele gevoel dat ik nu alle conditie kwijtraak; dit zou juist een periode moeten worden van herstellen van inspanning en niet herstellen van griep.

Combinatie van kinderen op de opvang die op vrijdag thuiskomen met allerlei leuke virussen en een pittige duurloop zaterdag waarbij ik qua gevoel door al m'n reserves was (chagrijnig, vermoeid). Dat trok zondag prima bij, maar daarmee wel verlaagde weerstand en zo zag het virus z'n kans schoon.

Gisteren had ik achteraf gezien niet moeten lopen, maar het voelde eigenlijk prima. Heb het idee dat ik me daardoor nu minder voel en ook meer stramme spieren dan normaliter. Bewust de training wat korter gehouden en minder intensief (15km met daarin 4x 1,5km op halfmarathontempo).

Koorts en daarmee verhoging qua temperatuur valt mee gelukkig.

De taperperiode is vroeg begonnen, zullen we maar zeggen. :P Hopelijk trekt het snel weg en komende dagen even niet lopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Slickk op 30-03-2023 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-05 16:12
@Slickk Dat is stom! Goed rusten en zorgen dat je goed uitgerust en uitgeziekt bent tegen de marathon. De opgebouwde conditie zal zo snel niet wegsmelten hoor ;-). Misschien is de periode van extra rust net beter om een betere tijd neer te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
Tibs schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:03:
@Slickk Dat is stom! Goed rusten en zorgen dat je goed uitgerust en uitgeziekt bent tegen de marathon. De opgebouwde conditie zal zo snel niet wegsmelten hoor ;-). Misschien is de periode van extra rust net beter om een betere tijd neer te zetten?
Wie weet :) Dat soort positieve gedachtes en gedachtes van tegenslag wisselen zich elkaar af. Had wel zin om gestructureerd af te bouwen, maar dat loopt nu even anders. M'n ervaringen met ziek zijn en conditie zijn niet al te best. Maar goed, hopelijk dit weekend weer wat opgeknapt en dan nog twee weken om volledig te herstellen gelukkig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-04 14:05
Infinchible schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 00:02:
[...]

Hier ook altijd Injinji, eigenlijk nooit blaren mee, loop ik hard op normale sokken, dan meteen schuurplekken tussen mijn tenen enzo. Heb ook altijd de lage versie, dus gewoon zwarte sokjes meestal.

[...]

Dit vind ik nog wel lastige materie, heb zo goed als mogelijk mijn zones uitgerekend, maar liep dus vorige week ook mijn 1000'tjes veelal in Z5, met hartslagen tot boven de 180 (Z5 vanaf 177). Gingen in ongeveer 3'40/km. Vandaag een wisseltempo gelopen, met daarin 5x 1000 ook ongeveer 3'40, maar dan kom ik geen een keer boven de 177 uit.

6x1000:
[Afbeelding]

5x 1000 wisseltempo:
[Afbeelding]

Laatste had eigenlijk iets meer naar Z2 moeten terugvallen tijdens de minder snelle kilometers, maar soit, het liep wel lekker :P. Na de 3e snelle kilometer zakte hij niet meer zo best.

Ik volg verder geen schema op dit moment, vooral weer bezig om mijn conditie weer een beetje op peil te krijgen om van de zomer nog wat leuke wedstrijdjes mee te kunnen lopen. Collega van me loopt straks ook Rotterdam en die is op koers voor een ruime sub3 en is op dit moment nog wel wat sneller dan mij. In mei een 5km businessrun waarbij we beide meelopen, dus moet er even aan trekken :+ .
Ik zie ook wel verschil in trainingsvorm. 1000-tjes loop ik zo'n beetje in hetzelfde tempo, al loop ik ze dan eerder hoog Z3-midden Z4. Maar als ik ze in een wisselduurloop doe heb ik meestal wel een iets lagere hartslag tijdens de 1000-tjes dan in een intervaltraining van waaruit ik ze zeg maar vanuit stilstand begin. Gemiddeld gezien is mijn hartslag in zo'n wisselduurloop training natuurlijk wel weer wat hoger omdat ik tussendoor ook wel redelijk doorloop zo rond de 4:50 oid. Groot verschil is er overigens niet hoor.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:56
Sinds oktober ben ik begonnen met hardlopen, in de 5 jaar ervoor eigenlijk niet gesport. De jaren dáárvoor deed ik aan bootcamp en fietste ik veel.
Ik ben 45, 1m81 en weeg 84Kg.
Nadat ik begon heb ik een schema van mijn broertje gekregen dat ik heb afgerond, zit nu op dit schema:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ftm2iKY.png
Vanavond moet ik 2x17min inclusief 5 minuten wandelen vooraf en 2 minuten wandelen na elke inspanning.
Ik gebruik een Apple Watch series 7 om mijn intervallen te programmeren en statistieken bij te houden.
In een hardloopwinkel heb ik me een paar Saucony Triumph 20's laten aanmeten en ik de laatste 2 maand ben ik regelmatig in de sportschool voor functionele krachttraining.

Als ik voor mijn gevoel een aardig tempo aanhoudt, zit ik nu op 7'30" /km tijdens een inspannings interval. Wanneer ik dan naar kennissen kijk dan is dat best langzaam.

Mijn cadans is ongeveer 164 volgens mn horloge terwijl ik lees dat 180 een goede cadans is. Geprobeerd om daar op te letten maar zet geen zoden aan de dijk.

Heel verhaal zonder vraag... Het komt er op neer dat ik verwacht had dat ik na 5 maanden sneller zou zijn dan ik nu ben en langere afstanden zou kunnen afleggen (bij laatste training 6.3km incl warming up). En dat ik in ieder geval wat gewicht kwijt zou raken. Niks.

Is dat herkenbaar voor anderen toen ze begonnen? Of ben ik simpelweg niet gemaakt voor hardlopen of te oud? Stomme vragen misschien maar het frustreert me een beetje.

Denk er wel over om een hardloopclinic te volgen om te kijken of mijn techniek überhaupt goed is.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
@MartijnA3 Goed dat je begonnen bent met lopen! Ik ben er zeker van dat je ervoor gemaakt bent :Y
Je mag alleen niet te snel resultaten verwachten. Weet dat de meeste mensen waar je nu naar kijkt als "snelle" mensen al jaren consistent aan het trainen zijn. Geef jezelf dus de tijd om beter te worden. Als je het karakter hebt om 3-4 keer per week een rustig loopje te doen in Z1-Z2 dan komen de resultaten vanzelf. Ik zou nog niet teveel kijken naar intervaltrainingen maar nu gewoon een solide basis leggen met behulp van trage lange loopjes. Daar word je vanzelf sneller door :9 .

Veel succes en blijven doorzetten! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Laatst online: 22-05 16:55

Dazzler2120

FP ProMod
MartijnA3 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:08:
Sinds oktober ben ik begonnen met hardlopen, in de 5 jaar ervoor eigenlijk niet gesport. De jaren dáárvoor deed ik aan bootcamp en fietste ik veel.
Ik ben 45, 1m81 en weeg 84Kg.
Nadat ik begon heb ik een schema van mijn broertje gekregen dat ik heb afgerond, zit nu op dit schema:
[Afbeelding]
Vanavond moet ik 2x17min inclusief 5 minuten wandelen vooraf en 2 minuten wandelen na elke inspanning.
Ik gebruik een Apple Watch series 7 om mijn intervallen te programmeren en statistieken bij te houden.
In een hardloopwinkel heb ik me een paar Saucony Triumph 20's laten aanmeten en ik de laatste 2 maand ben ik regelmatig in de sportschool voor functionele krachttraining.

Als ik voor mijn gevoel een aardig tempo aanhoudt, zit ik nu op 7'30" /km tijdens een inspannings interval. Wanneer ik dan naar kennissen kijk dan is dat best langzaam.

Mijn cadans is ongeveer 164 volgens mn horloge terwijl ik lees dat 180 een goede cadans is. Geprobeerd om daar op te letten maar zet geen zoden aan de dijk.

Heel verhaal zonder vraag... Het komt er op neer dat ik verwacht had dat ik na 5 maanden sneller zou zijn dan ik nu ben en langere afstanden zou kunnen afleggen (bij laatste training 6.3km incl warming up). En dat ik in ieder geval wat gewicht kwijt zou raken. Niks.

Is dat herkenbaar voor anderen toen ze begonnen? Of ben ik simpelweg niet gemaakt voor hardlopen of te oud? Stomme vragen misschien maar het frustreert me een beetje.

Denk er wel over om een hardloopclinic te volgen om te kijken of mijn techniek überhaupt goed is.
Ik ben vorig jaar april begonnen, het korte antwoord op loopsnelheid; wees vooral geduldig. Het is de bedoel dat je je meeste trainingen rustig loopt. Tempo is iets dat je over tijd opbouwt, maar dat kost tijd, héél véél tijd.
Als ik rustig loop dan is mijn cadans ook ergens tussen de 165 en de 170 in, je kan proberen je passen iets kleiner te maken (dus niet proberen sneller, dezelfde grote stap te maken, maar je stapjes kleiner te maken). Dat zou iets efficiënter kunnen lopen. Op zich ga je daar in de basis weinig extra's mee opbouwen.
Qua gewichtsverlies, ook dat gaat enorm veel tijd kosten. Ik ben gedurende het jara dat ik nu gelopen heb ca. 8 kg kwijt geraakt (93 naar 85), maar dit is een heel gestaag proces geweest i.c.m. meer letten op wat ik in neem.

De meeste van je trainingen hoor je in Z1 / Z2 te doen, maar wat voor jou die zone is, is lastig te bepalen zonder een test. De vuistregel is dat je in je zone 1 / zone 2 nog vrij gemakkelijk een gesprek kan voeren. Je kan volzinnen uitspreken naar je buurman en gewoon lekker een gesprekje voeren.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnA3
Dank, dat geeft de burger weer een beetje moed. :)
Dazzler2120 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:16:
[...]
De meeste van je trainingen hoor je in Z1 / Z2 te doen, maar wat voor jou die zone is, is lastig te bepalen zonder een test. De vuistregel is dat je in je zone 1 / zone 2 nog vrij gemakkelijk een gesprek kan voeren. Je kan volzinnen uitspreken naar je buurman en gewoon lekker een gesprekje voeren.
Ik heb mijn Apple Watch de hartslagzones automatisch laten bepalen, ik heb daarvoor een echt een sprint getrokken voor een minuut ofzo waarbij ik denk ik wel mn max hartslag heb bereikt. Die zit op 177.

Als ik nu kijk dan loop ik het meest in zone 4, 153-164bpm. Zone 2 zou bij mij 131-141 zijn, dat betekent echt véél langzamer lopen. Maar als dat the way to go is zal het wel moeten. Misschien beter om eens een hartslagband te gebruiken ipv horloge om te kijken of het wel of niet accuraat is.

iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• influenza
MartijnA3 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:33:

[...]

Ik heb mijn Apple Watch de hartslagzones automatisch laten bepalen, ik heb daarvoor een echt een sprint getrokken voor een minuut ofzo waarbij ik denk ik wel mn max hartslag heb bereikt. Die zit op 177.

Als ik nu kijk dan loop ik het meest in zone 4, 153-164bpm. Zone 2 zou bij mij 131-141 zijn, dat betekent echt véél langzamer lopen. Maar als dat the way to go is zal het wel moeten. Misschien beter om eens een hartslagband te gebruiken ipv horloge om te kijken of het wel of niet accuraat is.
Als je echt in de buurt van je max wilt komen denk ik niet dat een sprintje van een minuut daartoe toereikend is. Als je een training doet van een minuut of 20 waarbij de elke 5 minuten de intensiteit opvoert en dan afsluit met een flink sprint (liefst heuvelop) dan zul je wel in de buurt komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@MartijnA3

Goed bezig hoor, al kan ik me voorstellen dat je verwachtingen misschien wat hoger waren...

Ik denk echter dat het begin, de eerste maanden dus, met een hele rustige opbouw (en dat is prima!) vooral bedoeld is om je pezen en spieren te trainen en laten wennen. Helaas betekent dat wat minder kilometers en wat minder 'rennen' (en kan me voorstellen daardoor minder merkbare vooruitgang, hoewel het kunnen maken van wat meer kms achter elkaar al een goede vooruitgang is).

Niet wetende wat je tempo aan het begin was is het lastig te zeggen hoe je die 7:30 van nu moet zien, ik denk echter dat je vooral vooruitgang zult gaan zien als je wat intensiever kan gaan lopen en wat meer (en daarvoor heb je deze basis dus nodig!)

Wat betreft gewicht, zelfde geldt daar denk ik ook wel... Meer kms = meer verbranden.

Kanttekening:

Spieren zijn zwaarder dan vet, kand us zijn dat je qua gewicht minder impact merkt. (Helemaal als je al niet heel veel vet had, ik had meeeeeer dan genoeg te verliezen dus hier is er over de jaren aardig wat vanaf te gaan).

Afhankelijk van je calorie inname, je kan nog zoveel lopen... Het is altijd makkelijker om het er weer aan te eten en drinken. Dus ook dat kan van invloed zijn (helemeaal als je na het lopen even zin hebt in wat lekkers).

Maar ben er van overtuigd dat als je zo doorgaat je het zeker zult gaan merken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redcoil
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:03

Redcoil

Polyinterpretabel

MartijnA3 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:33:

[...]

Hoi MartijnA3, goed dat je aan het hardlopen bent gegaan!

Wat hartslag zones betreft is de Apple Watch niet het meest accurate middel om dat te bepalen. Ik had dit ook automatisch laten doen en zou volgens m'n watch zo'n beetje alles in Z4 en Z5 gedaan hebben. Begin maart heb ik een sportmedisch onderzoek laten doen, daarbij lagen de zones heel anders en bleek mijn Z3 te lopen tot en met 173 bpm, waarna Z4 en Z5 relatief kort zijn richting mijn max hartslag van 186 bpm.

Wat ik probeer te zeggen is dat ik dus een tijd met verkeerde hartslagzones heb gelopen, want die hielden in mijn geval ongeveer gelijke bandbreedtes aan voor elke zone. Hoe de verdeling daarvan is, verschilt echter nogal per persoon. Mocht je dus echt met die hartslagzones aan de gang willen, dan is het wellicht het overwegen waard om die eens exact te laten bepalen.

Hoe dan ook, het maken van rustige kilometers komt je basisconditie in ieder geval wel ten goede. Laat je ook niet gek maken door tijden die andere lopen, er is altijd wel iemand sneller (of langzamer!).

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
Niet vergeten dat het lichaam zo efficiënt mogelijk met energie om gaat, zeker als het op hardlopen aan komt. 1 kilometer hardlopen staat ongeveer gelijk aan je lichaamsgewicht in calorieën.

@MartijnA3
Gewoon rustig de afstand uitbreiden en niet te veel op gewicht letten als motivatie. Probeer plezier erin te vinden en door te zetten. Uiteindelijk kun je dan mooie stukken hardlopen ter ontspanning en is gewichtsverlies een leuke extra.

Meeste gewicht verlies je door levensstijl aan te passen en met name je eetpatroon.

Je bent in ieder geval op gewicht gebleven en niet aangekomen, er zijn genoeg die beginnen met sporten en juist kilo's aankomen omdat ze denken "ik heb toch gesport". Ik vind 84kg met 1.81 lichaamslengte niet heel verkeerd trouwens, eerlijk gezegd.

Goed dat je je broertje gevraagd hebt voor een schema en niet zomaar wat bent gaan doen trouwens!
Je cadans aanpassen is best lastig (vond ik tenminste), probeer eens te dribbelen en hele kleine pasjes te maken, van daaruit weer verder te gaan en daarmee je voet niet te ver voor je uit zetten. Je spieren/pezen zijn je hier ook wel dankbaar voor uiteindelijk omdat daarmee de impact beter verdeeld wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door Slickk op 30-03-2023 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Redcoil schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:16:
[...]

Begin maart heb ik een sportmedisch onderzoek laten doen,
Daar heb ik ook aan gedacht. Is dat iets dat via de huisarts loopt?

Bedankt voor alle reacties, doet me goed!

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
MartijnA3 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:20:
[...]

Een sportmedisch onderzoek is zeker een aanrader om inzicht te krijgen in je zones. Dit loopt buiten je huisarts om, meestal in sportinstituten in de buurt. Sport medisch centrum Papendal is landelijke en erg bekende locatie bv.
Afhankelijk van je locatie kunnen mensen hier wel tips geven waar je terecht kan. Ik ben zelf begin dit jaar bij Viecuri in Roermond geweest om dit te laten vaststellen.
Uiteindelijk moet je er ook niet teveel van verwachten, het gaat je vooral helpen met zone bepaling voor het optimaliseren van je trainingen. Los daarvan zou je ook op weg kunnen met de eerder genoemde tips (rustiger lopen, rustige zones zijn de zones waarbij je makkelijk kan praten, max hartslag bepalen door gedurende 20 minuten steeds je tempo te verhogen etc.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redcoil

Redcoil

Polyinterpretabel

MartijnA3 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:20:
[...]

Wat @Dazzler2120 hierboven schreef klopt. Ik heb in mijn geval zelf in Rotterdam een centrum daarvoor gecontact. Als je aanvullend verzekerd bent, dan kan het zijn dat je (een deel van) de kosten vergoed krijgt.

Naast de hartslagzones heb ik nog wel wat andere tips en tricks mee gekregen. Zo was bijvoorbeeld de frequentie van mijn ademhaling te laag (ik forceerde mezelf 3 stappen in en 3 stappen uit te ademen), waardoor ik al zeer snel een hoog lactaat had. Op aanraden van hen probeer ik nu het ademen 'los te laten' en mijn lichaam dit zelf te laten regelen. Ik moet zeggen dat ik hierdoor wel het gevoel heb beter te kunnen lopen.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MartijnA3
Zojuist een afspraak verzoek gedaan bij Papendal, woon zelf net onder Arnhem dus dat is perfect.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
MartijnA3 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:20:
Zojuist een afspraak verzoek gedaan bij Papendal, woon zelf net onder Arnhem dus dat is perfect.
Succes, het is een pittige oefening die je daar gaat doen ;-) Wanneer ga je? Ben wel benieuwd naar de bevindingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Heb gelijk maar woensdag as aangegeven maar weet natuurlijk niet of er plek is. :P

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redcoil

Redcoil

Polyinterpretabel

Nou, je laat er in ieder geval geen gras over groeien zeg. Het zou zomaar eens druk kunnen zijn richting de marathon, al zijn de meesten die iets met deze info in hun training willen al wel geweest denk ik.

Veel succes en plezier iig! ;)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-05 14:00
Ik ga er eigenlijk niet vanuit dat er veel zullen zijn die juist nu nog een dergelijke inspanning willen gaan leveren @Redcoil, ik zou dat zelf in ieder geval niet gaan doen. De meeste zullen inderdaad wel al zijn geweest of gaan misschien enkele weken na de marathon.

Wat betreft Rotterdam, ik zie net op de website dat er pacers zijn op 3:20 en 3:30. Mijn hoofdoel is sub 3:30, maar 3:20 zou op een perfecte dag wellicht ook kunnen, ik denk dat ergens er tussenin waarschijnlijker is.

Nu heb ik vorig jaar in Eindhoven voor het eerst achter pacers (3:30) aangelopen en dat beviel best goed. Rotterdam is echter een heel stuk drukker en ik meen met te herinneren dat de groep achter de pacers velen malen groter waren. Breken die groepen later nog op in kleinere of blijven deze (lang) zo massaal?

Ik twijfel om de 3:30 groep te volgen om later waar mogelijk te versnellen of om toch maar gewoon tussen de 2 pace groepen mijn eigen race te gaan lopen. De 3:20 groep vanaf start volgen lijkt me wat te riskant, zeker omdat ze waarschijnlijk al vanaf start wat vlotter zullen lopen om wat marge op te bouwen.

[ Voor 4% gewijzigd door Tim_W op 30-03-2023 13:18 ]

Strava Garmin 265

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MartijnA3
Redcoil schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:05:
Nou, je laat er in ieder geval geen gras over groeien zeg. Het zou zomaar eens druk kunnen zijn richting de marathon, al zijn de meesten die iets met deze info in hun training willen al wel geweest denk ik.

Veel succes en plezier iig! ;)
19 april, ben net gebeld. Ik zal mijn bevindingen met jullie delen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slickk
Tim_W schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:16:
Ik ga er eigenlijk niet vanuit dat er veel zullen zijn die juist nu nog een dergelijke inspanning willen gaan leveren @Redcoil, ik zou dat zelf in ieder geval niet gaan doen. De meeste zullen inderdaad wel al zijn geweest of gaan misschien enkele weken na de marathon.

Wat betreft Rotterdam, ik zie net op de website dat er pacers zijn op 3:20 en 3:30. Mijn hoofdoel is sub 3:30, maar 3:20 zou op een perfecte dag wellicht ook kunnen, ik denk dat ergens er tussenin waarschijnlijker is.

Nu heb ik vorig jaar in Eindhoven voor het eerst achter pacers (3:30) aangelopen en dat beviel best goed. Rotterdam is echter een heel stuk drukker en ik meen met te herinneren dat de groep achter de pacers velen malen groter waren. Breken die groepen later nog op in kleinere of blijven deze (lang) zo massaal?

Ik twijfel om de 3:30 groep te volgen om later waar mogelijk te versnellen of om toch maar gewoon tussen de 2 pace groepen mijn eigen race te gaan lopen. De 3:20 groep vanaf start volgen lijkt me wat te riskant, zeker omdat ze waarschijnlijk al vanaf start wat vlotter zullen lopen om wat marge op te bouwen.
Een goede pacer bouwt geen marge op, die loopt constant. Sterker nog, de betere pacer houdt rekening met hoogteverschillen en houdt iets in bij heuvelop en gaat iets sneller heuvel af om dat weer gelijk te trekken.

3:30 is in zekere zin een magische grens (net als sub 4, sub 3) want mensen houden van ronde getallen. Ik denk dat de groep die met de 3:30 pacer mee wil een stuk groter is dan 3:20. Natuurlijk is dat ook weer een stukje sneller en relatief kleinere groep die mee gaat, maar toch.

Gelukkig hebben ze een mooi vlaggetje boven zich. Je kunt ook prima in een groepje er een stuk achter gaan lopen. Toch vind ik het een lastige keuze, want ik weet niet hoe ik je "op een goede dag" in moet schatten. :) In het begin zitten ze waarschijnlijk best vlak op elkaar. Ik ben zelf van het meer risico nemen en aanhaken(of afhaken bij 3:20, is maar net hoe je het bekijkt) bij de 3:30 kan altijd nog.

Het lijkt me makkelijker om eerst met de 3:20 mee te gaan en dan eventueel in 3:25 te eindigen dan bij de 3:30 te beginnen en vanaf halverwege te versnellen. Mentaal is het tweede scenario wel iets makkelijker want afhaken voelt toch als 'falen' (ook al loop je nog dik voor op de 3:30 groep).

Houd er natuurlijk ook rekening mee dat pacers geen robots zijn. :> Soms gaan ze te snel, soms te langzaam of moeten zelfs uitstappen. Het is allemaal vrijwillig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
Mijn ervaring met de pacers in Eindhoven is dat ze inderdaad rekening hielden met heuvelop en zo ook met de drankposten door daar even ietsje rustiger te passeren. Verder liepen ze het gros van de km's wel binnen enkele seconden. Ze hadden echter 1e km's wel een iets hoger tempo dan nodig om 3:30 te halen, 1 van de pacers gaf dan ook aan dat ze de "opdracht" hadden om 1 minuut marge op te bouwen om zodoende zeker onder de 3:30 te eindigen.

Wat betreft die 3:30 is dat inderdaad weer zo'n grens, 3:20 voor mij eigenlijk net zo goed. Mooi eigenlijk hoe die dat werkt met alle ronde getalletjes. :P

Ik neig ook wel een beetje naar aanhaken bij 3:20 en hopen dat je je goed voelt die dag en het tempo makkelijk kan verdragen. Mocht het niet zo gaan als je zou willen dan kan ik inderdaad altijd nog afzakken en tussen de pacers in blijven lopen. Blijf het wel wat lastig vinden zulke keuzes en merk dat ik tot heden toch vaker voor veilig dan risicovol kies. Ik merk overigens wel dat ik er nu pas voor het eerst over nadenk, terwijl ik er voor mijn 1e 2 marathons er zowat de hele aanloop er naar toe mee bezig was.

[ Voor 3% gewijzigd door Tim_W op 30-03-2023 14:13 ]

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Tim_W schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:12:
Mijn ervaring met de pacers in Eindhoven is dat ze inderdaad rekening hielden met heuvelop en zo ook met de drankposten door daar even ietsje rustiger te passeren. Verder liepen ze het gros van de km's wel binnen enkele seconden. Ze hadden echter 1e km's wel een iets hoger tempo dan nodig om 3:30 te halen, 1 van de pacers gaf dan ook aan dat ze de "opdracht" hadden om 1 minuut marge op te bouwen om zodoende zeker onder de 3:30 te eindigen.

Wat betreft die 3:30 is dat inderdaad weer zo'n grens, 3:20 voor mij eigenlijk net zo goed. Mooi eigenlijk hoe die dat werkt met alle ronde getalletjes. :P

Ik neig ook wel een beetje naar aanhaken bij 3:20 en hopen dat je je goed voelt die dag en het tempo makkelijk kan verdragen. Mocht het niet zo gaan als je zou willen dan kan ik inderdaad altijd nog afzakken en tussen de pacers in blijven lopen. Blijf het wel wat lastig vinden zulke keuzes en merk dat ik tot heden toch vaker voor veilig dan risicovol kies. Ik merk overigens wel dat ik er nu pas voor het eerst over nadenk, terwijl ik er voor mijn 1e 2 marathons er zowat de hele aanloop er naar toe mee bezig was.
Zat jouw PR al niet tegen de 3:30 aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:11

XyS

0.o.O

Tim_W schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:12:

Rotterdam wordt mijn eerste marathon en ik zit precies met hetzelfde dilemma, beide zou mogelijk zijn maar 3:30 is 'veilig'. Dat tempo liep ik tijdens mijn LSD runs ook (op mijn gemak) en daarbij ben ik telkens vanaf ~26km harder gaan lopen; wat zou resulteren in 3:25. 3:20 lopen in een groep lijkt me ook zeker mogelijk, kost toch minder energie dan alleen lopen..

Realistisch denk ik dat 3:15 ook zou lukken, dat heb ik echter niet getest en zou waarschijnlijk wel zware inzet vereisen, voor mijn gevoel een te grote kans op falen.

Ik volg je ook op Strava, voor mijn gevoel ben je nog wel een stuk sneller dan ik. Weet niet hoe jouw duurlopen aanvoelen, op een gegeven moment ren ik in een trance en vliegen de kilometers voorbij. Tijdens de marathon mag dat wel wat meer pijn doen :P

Van het weekend weer een kortere LSD van 2 uur, misschien dat ik daar het 3:20 tempo maar uit ga proberen.

Vandaag ging mijn run echt dramatisch, hoop dat het komt door de slechte slaap en de harde wind..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
Vorig jaar lang op sub 3:30 kunnen lopen, maar rond km 36 kreeg ik kramp in mijn bovenbenen en hierdoor is het uiteindelijk 3:32:14 geworden @Niku . Nog nooit eerder kramp gehad en daarna ook nooit meer gehad. Iets wat op het moment ook nog een beetje door mijn hoofd spookt, is het vochttekort geweest of wat anders en hoe kan ik het zometeen voorkomen…

Mooie tijden die je als doel hebt voor je 1e @XyS ! Als jij nu twijfelt tussen 3:20 en 3:30, maar ook stiekem 3:15 in gedachte hebt dan zou ik in jouw geval zeker op 3:20 gaan starten en vandaar kijken hoe het gaat. Hoe ver ben je gegaan qua langste duurloop en hoe was die qua gevoel vs tempo?

PS: als jij denkt dat je 3:15 misschien ook aan kan dan is je gevoel dat ik sneller zou zijn volgens mij niet juist, ik heb namelijk geenszins het gevoel dat dat voor mij op het moment realistisch is. ;) Mijn duurlopen voelen overigens vrij gemakkelijk aan, soms wat makkelijker, soms ietsje zwaarder, maar altijd op "praat tempo". Voor mijn gevoel zit mijn duur vrij goed, maar heb ik wat te weinig aandacht besteed aan tempo/interval en heb daarom wat twijfels over een sneller tempo.

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyS

XyS

0.o.O

Tim_W schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:56:
Vorig jaar lang op sub 3:30 kunnen lopen, maar rond km 36 kreeg ik kramp in mijn bovenbenen en hierdoor is het uiteindelijk 3:32:14 geworden @Niku . Nog nooit eerder kramp gehad en daarna ook nooit meer gehad. Iets wat op het moment ook nog een beetje door mijn hoofd spookt, is het vochttekort geweest of wat anders en hoe kan ik het zometeen voorkomen…

Mooie tijden die je als doel hebt voor je 1e @XyS ! Als jij nu twijfelt tussen 3:20 en 3:30, maar ook stiekem 3:15 in gedachte hebt dan zou ik in jouw geval zeker op 3:20 gaan starten en vandaar kijken hoe het gaat. Hoe ver ben je gegaan qua langste duurloop en hoe was die qua gevoel vs tempo?

PS: als jij denkt dat je 3:15 misschien ook aan kan dan is je gevoel dat ik sneller zou zijn volgens mij niet juist, ik heb namelijk geenszins het gevoel dat dat voor mij op het moment realistisch is. ;) Mijn duurlopen voelen overigens vrij gemakkelijk aan, soms wat makkelijker, soms ietsje zwaarder, maar altijd op "praat tempo". Voor mijn gevoel zit mijn duur vrij goed, maar heb ik wat te weinig aandacht besteed aan tempo/interval en heb daarom wat twijfels over een sneller tempo.
Het is misschien overmoedigheid, weet niet wat me te wachten staat. Enige waar ik echt bang voor ben is kramp of darmproblemen. Voor de rest geloof ik dat ik 42km kan halen, heb lange duurloop van 38km gedaan (5:15 en daarna snellere tempos testen) en 36km (5:00 en daarna 4:37 gemiddeld). Bij beide voelde ik me nog sterk tot het eind, dus wil het liefst op dezelfde manier de marathon lopen. Dit was beide met een trainingsgroep en met name afgelopen keer, met heel veel wind, was het erg handig om wat te kunnen schuilen. Eerste deel, tot 25km, iets overhouden en dan tweede deel alles wat mogelijk is er nog uit halen. Ben benieuwd wat jij gaat doen, wellicht kunnen we samen starten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 17:32
Tim_W schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:56:
Mooie tijden die je als doel hebt voor je 1e @XyS ! Als jij nu twijfelt tussen 3:20 en 3:30, maar ook stiekem 3:15 in gedachte hebt dan zou ik in jouw geval zeker op 3:20 gaan starten en vandaar kijken hoe het gaat.
Grappig, we hebben straks gewoon 'n Tweakers groepje rond 3:25 lopen! :*) Mijn target is ook 3:30 namelijk, Garmin zegt zelfs 3:23. Op basis van een recente halve marathon zegt prorun in de calculator ook 3:23. Dus ik zit met hetzelfde dilemma, niet te snel willen starten maar de 3:30 pacer groep inhalen is misschien moeilijk? Geen idee hoe druk dat gaat zijn en hoe dat uiteindelijk uitwaaierd.

Liefst loop ik de eerste 30 km in de 3:30 groep, waarna ik daarna mogelijk nog versnel als ik voel dat dit erin zit. Het is ook mijn eerste marathon en rond de 3:30 binnenkomen zou al heel fijn zijn. Inderdaad iets met ronde getallen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Slickk schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:18:
Ik vind 84kg met 1.81 lichaamslengte niet heel verkeerd trouwens, eerlijk gezegd.
Mwah, ligt misschien ook een beetje aan je bouw. Ik ben zelf net zolang en weeg 75kg momenteel, maar het liefst weeg ik meer richting de 70kg. Ik heb op een slecht moment een keer 82kg gewogen, maar zover wil ik het nooit meer laten komen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:00
born2tweak schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:13:
[...]

Grappig, we hebben straks gewoon 'n Tweakers groepje rond 3:25 lopen! :*) Mijn target is ook 3:30 namelijk, Garmin zegt zelfs 3:23. Op basis van een recente halve marathon zegt prorun in de calculator ook 3:23. Dus ik zit met hetzelfde dilemma, niet te snel willen starten maar de 3:30 pacer groep inhalen is misschien moeilijk? Geen idee hoe druk dat gaat zijn en hoe dat uiteindelijk uitwaaierd.

Liefst loop ik de eerste 30 km in de 3:30 groep, waarna ik daarna mogelijk nog versnel als ik voel dat dit erin zit. Het is ook mijn eerste marathon en rond de 3:30 binnenkomen zou al heel fijn zijn. Inderdaad iets met ronde getallen :D
Oke dat is mijn target ook dus ik zal me vast aanmelden voor het groepje. Is er een waterdrager beschikbaar of moeten we dat zelf meenemen?

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:27
InZane schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:27:
Mwah, ligt misschien ook een beetje aan je bouw. Ik ben zelf net zolang en weeg 75kg momenteel, maar het liefst weeg ik meer richting de 70kg. Ik heb op een slecht moment een keer 82kg gewogen, maar zover wil ik het nooit meer laten komen!
Ligt aan je bouw en het soort gewicht dat je hebt. Ik ben 1,83m en weeg nu ongeveer 81kg, op mijn zwaarst ben ik 84kg geweest en toen had ik een lager vetpercentage dan ik nu heb en zag ik er een stuk beter uit :P

Met andere woorden, gewicht is nauwelijks relevant, vetmassa/percentage is waar het om gaat.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
GerGio schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:01:
[...]

Oke dat is mijn target ook dus ik zal me vast aanmelden voor het groepje. Is er een waterdrager beschikbaar of moeten we dat zelf meenemen?
Als je letterlijk water bedoelt, daar moet je toch echt zelf voor zorgen... (Zou het zelf gewoon bij de drinkposten doen, maar dat is persoonlijk).

Is Rotterdam eigenlijk een vlot parcours? En zijn er dingen waar ik als maagd-rotterdam-loper specifiek rekening mee moet houden? :)

Enne, gewicht is niet alleszeggend nee... Of je heel gespierd/breed bent of de typische lange afstand hardloper maakt nogal wat uit. Het ene is niet slechter dan het andere (behalve voor het harde lopen dan evt ;) ).

[ Voor 16% gewijzigd door m0ridin op 30-03-2023 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
InZane schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:27:
[...]

Oh jee ik ben 1.82 en weeg rond de 80. Als ik 75 weeg gaan mensen vragen of het wel goed met me gaat ;) Of te wel alleen blindstaren op gewicht is niet heel nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Tibs schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:17:
Geen idee of het te vergelijken is maar wij kwamen afgelopen zondag om 8u30 aan in Gent. Moesten dan nog op de parking, shuttlebus nemen, tas afgeven (bib had ik zaterdag al afgehaald), plassen en naar de start gaan.
We zijn om 10u20 over de startlijn gelopen en hebben nergens "getreuzeld".
@Tibs Mijn tip komt te laat, maar vorig jaar heb ik de halve gelopen in Gent, en ik had helemaal geen zin om mijn auto ik-weet-niet-hoe-ver van de start te parkeren en dan een shuttle bus te nemen. Veel te veel gedoe.
Ik heb mijn auto geparkeerd in Drongen ongeveer 1 km van de start, in de Koninginnelaan.
Plek zat daar, gratis parkeren ook.
De brug over de R4 over wandelen en je bent aan de Watersportbaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Slickk schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:00:
Heb griepvirus te pakken, constant hoesten. Dacht dat het gister wel weer wat beter was en daarom wel korte training gaan doen, maar vandaag toch wat warmer. Aan m'n rusthartslag te zien begon dit zondag en is het vandaag op z'n 'hoogtepunt' (50bpm en zaterdagnacht nog 38).

Qua timing komt het nooit goed uit bij een marathonvoorbereiding, maar beter nu dan een twee weken geleden of over twee weken (in de week van de marathon). Alsnog heb ik echt het irrationele gevoel dat ik nu alle conditie kwijtraak; dit zou juist een periode moeten worden van herstellen van inspanning en niet herstellen van griep.
Als het je moed kan geven: mijn loopmaatje kreeg vorig jaar Covid 3 weken voor Rotterdam. Die ganse week heeft hij niet gelopen. Nadien was het te laat om nog veel kilometers te maken. Voor zijn Covid had hij wel goed getraind.
Hij heeft een PR gelopen in Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaihel
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-01 16:00
Iemand bekent met een hardloopwinkel, omgeving Nijmegen, waar ze Nike schoenen hebben? En dan bedoel ik specifiek de Pegasus 39 en Invincible 3.

Run2Day Nijmegen verkoopt Nike, maar niet bovenstaande modellen. Ik wil graag overstappen van Brooks naar Nike, maar ik weet niet welke schoen van Nike me beter bevalt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hartloper
Fantastisch !
De tweakers van GOT hardlopen maken een eigen 3:25 groep met @Tim_W @GerGio @XyS @born2tweak !

Over de Rotterdam pacers. Vorig jaar liep ik mee met een 3:10 pacer. De eerste 5 km ging die veel te snel en had hij een minuut voorsprong op een andere 3:10 pacer. Op km 25 kwamen ze terug samen.

Ik ben een grote fan van pacers, ik heb vaak met een pacer gelopen. Er is 1 nadeel, vooral bij grote marathons zoals Rotterdam, dat het een drukte van jewelste is bij de bevoorrading.
Het voordeel van een pacer is dat je een vlak tempo loopt.

Maar dat vlak tempo lopen gaat ook goed in een groep. Als jullie met zijn vieren lopen, en er sluiten zich daar spontaan enkele lopers bij aan, dan heb je een mooi groepje, niet te groot, maar toch groot genoeg om elkaar te helpen om vlak te lopen.

@born2tweak tot halverwege is het vrij druk in een pacinggroep. Op 30 km is het al heel wat minder druk ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Hartloper op 30-03-2023 21:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-05 14:12
Ik zal komend jaar eens beter trainen dat ik volgend jaar met zo'n groep mee kan lopen :-P pr voor de marathon ligt op 3:40, 3:25 zou ooit ook nog moeten lukken.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
XyS schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:13:
[...]

Het is misschien overmoedigheid, weet niet wat me te wachten staat. Enige waar ik echt bang voor ben is kramp of darmproblemen. Voor de rest geloof ik dat ik 42km kan halen, heb lange duurloop van 38km gedaan (5:15 en daarna snellere tempos testen) en 36km (5:00 en daarna 4:37 gemiddeld). Bij beide voelde ik me nog sterk tot het eind, dus wil het liefst op dezelfde manier de marathon lopen. Dit was beide met een trainingsgroep en met name afgelopen keer, met heel veel wind, was het erg handig om wat te kunnen schuilen. Eerste deel, tot 25km, iets overhouden en dan tweede deel alles wat mogelijk is er nog uit halen. Ben benieuwd wat jij gaat doen, wellicht kunnen we samen starten :)
Die duurlopen van je klinken wel erg bemoedigend, dat gaat volgens mij helemaal goedkomen, alleen hoe goed is nog even de vraag. ;) Welke starttijd heb je opgegeven, oftewel, in welke wave start je?

Ik twijfel nog wat ik ga doen, het wordt waarschijnlijk op het moment zelf mijn gevoel volgen. Als ik er nu per direct iets van moet zeggen dan denk ik dat ik zelf op 3:25 ga lopen, oftewel tussen de groepen in. Voel ik me sterk dan misschien richting de 3:20 groep toe werken en in het ergste geval mezelf rustig op laten pikken door de 3:30 groep.
born2tweak schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:13:
[...]

Het is best druk achter de pacers, maar geen probleem om in te halen. Tijdens mijn 1e marathon eind 2021 in Rotterdam dacht ik achter de 3:50 aan te gaan, maar dit bleek te langzaam en kon en er gemakkelijk voorbij.

Bij het drinken is het wel even druk achter pacers zoals @Hartloper ook al zei, maar Rotterdam heeft heeeeel lange bevoorradingsposten, dus geen stress. Laat de 1e paar tafels gerust aan je voorbij gaan als het (te) druk is, genoeg kans om later nog wat drinken te pakken. Let wel op dat er lopers zijn die ineens gaan wandelen en/of stil gaat staan voor je neus, heel irritant. :X

Strava Garmin 265

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mosselmossel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21-05 07:06
Maar jongens. We hebben het nog niet over het belangrijkste van alles gehad.
Is Lee helemaal up and running? Want zonder Lee doen we het toch allemaal voor niks eigenlijk.

Dat gezegd, ik hoop na ongeveer 3.59 binnen te komen.

Battletag: Iigy#2192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
jaihel schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:22:
Iemand bekent met een hardloopwinkel, omgeving Nijmegen, waar ze Nike schoenen hebben? En dan bedoel ik specifiek de Pegasus 39 en Invincible 3.

Run2Day Nijmegen verkoopt Nike, maar niet bovenstaande modellen. Ik wil graag overstappen van Brooks naar Nike, maar ik weet niet welke schoen van Nike me beter bevalt.
Gewoon even voor mezelf maar waarom wil je specifiek naar Nike overstappen? Ik loop al sinds het begin met Brooks en kan geen enkele reden bedenken waarom ik naar Nike zou overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaihel
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-01 16:00
Tibs schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:44:
[...]

Gewoon even voor mezelf maar waarom wil je specifiek naar Nike overstappen? Ik loop al sinds het begin met Brooks en kan geen enkele reden bedenken waarom ik naar Nike zou overstappen.
Omdat ik keihard word ge-influenced! Dat, en ik vind ze oprecht mooi.

De Invincibles worden ook goed beoordeeld :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinK92
  • Laatst online: 19:31
mosselmossel schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 07:14:
Maar jongens. We hebben het nog niet over het belangrijkste van alles gehad.
Is Lee helemaal up and running? Want zonder Lee doen we het toch allemaal voor niks eigenlijk.

Dat gezegd, ik hoop na ongeveer 3.59 binnen te komen.
Volgens mij hoorde ik in de podcast van De Pacer dat hij er weer helemaal klaar voor is en morgen zelfs optreedt in Ahoy, maar dat kan al achterhaalde informatie zijn.

Over de tijden: ergens denk ik dat het beter is voor me om inderdaad op die 3:20 weg te gaan, maar het kriebelt zo om voor 3:15 te gaan. Dat laatste ga ik dan denk ik ook doen, mocht het halverwege al dusdanig zwaar worden dat ik dat doel moet laten gaan is 3:25 m'n volgende doel. Omdat het m'n eerste is twijfel ik heel erg wat ik moet doen en hoe ik het beste m'n race kan indelen, helemaal aangezien er het komende jaar geen marathon meer op de planning staat. Ik wil natuurlijk wel het beste in mezelf naar boven halen over 2.5 week :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnA3
Slickk schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:18:
Ik vind 84kg met 1.81 lichaamslengte niet heel verkeerd trouwens, eerlijk gezegd.
Snap ik maar ik was eigenlijk altijd rond de 78-80Kg tot ik stopte met sporten en nu zit het welbekende buikje er. Ik weet dat dat gewoon onnodige extra kilo's zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyS

XyS

0.o.O

Tim_W schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 07:01:
[...]

Die duurlopen van je klinken wel erg bemoedigend, dat gaat volgens mij helemaal goedkomen, alleen hoe goed is nog even de vraag. ;) Welke starttijd heb je opgegeven, oftewel, in welke wave start je?

Ik twijfel nog wat ik ga doen, het wordt waarschijnlijk op het moment zelf mijn gevoel volgen. Als ik er nu per direct iets van moet zeggen dan denk ik dat ik zelf op 3:25 ga lopen, oftewel tussen de groepen in. Voel ik me sterk dan misschien richting de 3:20 groep toe werken en in het ergste geval mezelf rustig op laten pikken door de 3:30 groep.

[...]

Het is best druk achter de pacers, maar geen probleem om in te halen. Tijdens mijn 1e marathon eind 2021 in Rotterdam dacht ik achter de 3:50 aan te gaan, maar dit bleek te langzaam en kon en er gemakkelijk voorbij.

Bij het drinken is het wel even druk achter pacers zoals @Hartloper ook al zei, maar Rotterdam heeft heeeeel lange bevoorradingsposten, dus geen stress. Laat de 1e paar tafels gerust aan je voorbij gaan als het (te) druk is, genoeg kans om later nog wat drinken te pakken. Let wel op dat er lopers zijn die ineens gaan wandelen en/of stil gaat staan voor je neus, heel irritant. :X
Start in 3:15-3:30, had heel ambitieus 3:15 opgegeven. Bij mijn halve marathon in October startte ik in een trage wave en was ik alleen maar aan het inhalen, over stoepranden en grasvelden :+

3:25 starten voel ik ook wel wat voor, wil wel graag in een groepje lopen want dat maakt het echt een stuk makkelijker.

Jammergenoeg gaan mijn runs nu dramatisch, heb in maanden niet zo slecht gelopen. Vanochtend 6km maar dat voelde als 36. Gelukkig zijn er nog 2 weken om te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-05 09:16
Pacers... haat liefde verhouding mee.

2018 halve van amsterdam doel tijd 1.40. De pacers starten net onder 5.00 wat na inlopen te langzaam ging. Dus weg gelopen en je raadt het al... in het vondelpark kwamen ze weer voorbij :D.

2022 halve van amsterdam doel tijd 1.40. Ingeschreven op 1,40. Sta in het vak zijn er alleen pacers voor 1.30 en 1.35. vragen aan die mannen blijkt 1,40 pacers 2 vakken erachter te staan. 20min wachten. Damloop ging in 1.12 dus toch maar gestart. Gaan die gasten weg op 4.10/4.15!! Door de drukte. Terwijl voor 1,35 sub 4.30 ok is.

Dus ja. Pacers zijn leuk maar het moeten wel goeie zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-05 14:12
Ik vind het bij de pacers vooral irritant hoe mensen zich er massaal er zo vlak omheen groeperen. Een pacer kun je toch ook gebruiken door er gewoon 100m achter te lopen in hetzelfde tempo?
Vaak bij de start aantal mensen die zich door de menigte heen douwen om te starten bij een pacer "Ja maar ik moet bij die pacer lopen!"

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 22:59
Over pacers gesproken, vanaf de zijlijn zagen die bij de Two Rivers Marathon er retestrak uit. Alle doorkomsten die ik heb gezien keurig op een vlak schema (10k, 21k en 32k). Duidelijke communicatie qua afstand/posten en wat aanmoedigingen. Én op een minuut voor doeltijd door de stadspoort op 50m voor de streep d:)b

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Keiichi schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:31:
Ik vind het bij de pacers vooral irritant hoe mensen zich er massaal er zo vlak omheen groeperen. Een pacer kun je toch ook gebruiken door er gewoon 100m achter te lopen in hetzelfde tempo?
Vaak bij de start aantal mensen die zich door de menigte heen douwen om te starten bij een pacer "Ja maar ik moet bij die pacer lopen!"
Ik zou er toch wel liever gewoon lekker achter lopen. Is best relaxed om achter iemand aan te lopen zonder dat je ergens bij na hoeft te denken en je indien nodig ook nog lekker uit de wind loopt. Het zal wel een mentaal dingetje zijn, maar als ik zelf solo een duurloopje doe rond de 5:00/km heb ik echt het idee dat ik loop te sloffen. Als ik in een groepje loop heb ik dat gevoel helemaal niet. Maar alles valt een staat wel bij hoe goed de pacers zijn.

Zit zelf wel enorm te twijfelen wat ik ga doen in Rotterdam. Aansluiten bij de pacers van 3:00 lijkt me aan de ene kant wel lekker en tevens een beetje als zelfbescherming. Ben bang dat ik anders te snel ga lopen, omdat 4:14/km de eerste 25 km gewoon aanvoelt als traag, maar als ik harder ga ik mezelf waarschijnlijk keihard tegen ga komen. Aan de andere kant ben ik ook bang dat ik me mateloos ga irriteren als de pacers niet een heel strak tempo lopen en de kilometers gaan fluctueren tussen de 4:10 en 4:20. Het zou helpen als ik wist wie de pacers zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denyos
  • Laatst online: 22-05 15:41
Tim_W schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 07:01:
[...]

Bedenk je wel dat als je later afzakt naar de 3:30 groep dat je zelf waarschijnlijk op een netto tijd van boven de 3:30 uit komt. De pacer van 3:30 zit waarschijnlijk in een wave later dan die van 3:20 en start dus later met lopen. Als hij er 3:30 over doet kan het zo maar zijn dat zijn finish 3 uur en 35 minuten later is dan jouw start tijd.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-05 18:51
Het moment dat je familie Gans uit Canada in het voorjaar je favoriete hardlooproute weer blokkeert.. Dan zal binnenkort ook familie Zwaan weer landen. Heb dan liever een hond die blaft, dan een zwaan of gans die achter mij aan gaat..

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:20
influenza schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:30:
[...]
Maar alles valt een staat wel bij hoe goed de pacers zijn.
In 2021 hadden we een eigen haas bij de marathon van Amsterdam. We werden op 4 (!) seconden nauwkeurig door hem afgeleverd op het 25 kilometerpunt. En tot die tijd heb ik alleen de klokken op de 5-kilometerpunten gezien en niet op m'n horloge gekeken. Dat was echt heerlijk en superrelaxed lopen voordat de echte race begon!

Dit was ook meteen een tophaas die ook wordt ingehuurd om snelle dames naar mooie tijden te lopen.

Voordeel van een eigen haas t.o.v. een team pacers vanuit een organisatie is denk ik wel dat we makkelijker als groepje bij elkaar konden blijven. Er sloten wel mensen aan, maar die bleven netjes achter ons doordat duidelijk te zien was dat wij bij elkaar hoorden in onze clubkleding. Bij een team pacers vanuit de organisatie zal het meer dringen zijn denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
elastiek schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:00:
[...]

In 2021 hadden we een eigen haas bij de marathon van Amsterdam. We werden op 4 (!) seconden nauwkeurig door hem afgeleverd op het 25 kilometerpunt. En tot die tijd heb ik alleen de klokken op de 5-kilometerpunten gezien en niet op m'n horloge gekeken. Dat was echt heerlijk en superrelaxed lopen voordat de echte race begon!

Dit was ook meteen een tophaas die ook wordt ingehuurd om snelle dames naar mooie tijden te lopen.

Voordeel van een eigen haas t.o.v. een team pacers vanuit een organisatie is denk ik wel dat we makkelijker als groepje bij elkaar konden blijven. Er sloten wel mensen aan, maar die bleven netjes achter ons doordat duidelijk te zien was dat wij bij elkaar hoorden in onze clubkleding. Bij een team pacers vanuit de organisatie zal het meer dringen zijn denk ik.
Ja dat is echt super relaxed. Als je weet dat je gewoon blindelings kunt vertrouwen op de tempomaker. Hoef je je alleen nog maar bezig te houden met eten, drinken en het tempo bijhouden (dat is dan wel weer redelijk essentieel). Zelf kan ik ook wel een super strak tempo lopen, dus in de praktijk loop ik bij wedstrijdjes meestal ongevraagd te hazen, maar zou het wel lekker vinden om dat zelf te hebben bij de marathon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 13:48
PB1983 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:59:
Het moment dat je familie Gans uit Canada in het voorjaar je favoriete hardlooproute weer blokkeert.. Dan zal binnenkort ook familie Zwaan weer landen. Heb dan een hond die blaft, dan een zwaan of gans die achter mij aan gaat..
Herkenbaar! Ik mijd al 4 weken een specifiek segment dat ik heel graag loop langs het water omdat de ganzen terug zijn. 5 weken geleden toen ik erlangs liep waren het er nog maar een paar (vorig jaar waren ze er al vroeg in grote getale), maar werd ik al nageblazen omdat ik volgens zo'n beest te dichtbij kwam terwijl ik strak rechtdoor liep. Dat stuk ga ik pas weer lopen als het weer mooi weer is :w

Relevant:
Afbeeldingslocatie: https://wikihow.com/images/thumb/6/61/Stop-a-Goose-Attack-Step-6-Version-4.jpg/v4-728px-Stop-a-Goose-Attack-Step-6-Version-4.jpg.webp

Voor mij is de taper richting de marathon door omstandigheden al enigzins begonnen. Door de harde wind van afgelopen zaterdag tijdens de HM heb ik de lange loop van de zondag naar maandag verplaatst om de spieren iets meer te ontzien. Vervolgens op woensdag een niet al te zware workout gedaan (8 x 1km), maar vandaag komt het er door werk en thuis niet van om weer te gaan lopen.

Hopelijk lukt het nog om zaterdag en zondag 2 keer anderhalf uur te gaan doen met wat blokken op marathontempo om het juiste gevoel voor snelheid erin te krijgen. Vanaf volgende week de intensiteit en duur verder afschalen, maar dan hoop ik in de loop van volgende week definitief te weten wat ik als marathontempo (en beoogde eindtijd) aan ga houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:20
influenza schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:08:
...en het tempo bijhouden (dat is dan wel weer redelijk essentieel).
Lijkt me eerlijkgezegd niet zo esentieel. Als je binnen of op 25 kilometer de haas al niet meer kunt bijhouden, dan heb je gewoon (veel) te hard gelopen. De eerste 25 kilometer van een marathon moeten (te) gemakkelijk aanvoelen.

Dat is denk ik ook het belangrijkste waar de haas me voor heeft behoed: te hard lopen in de eerste helft, waardoor de tank leeg is in de tweede helft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
elastiek schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:10:
[...]

Lijkt me eerlijkgezegd niet zo esentieel. Als je binnen of op 25 kilometer de haas al niet meer kunt bijhouden, dan heb je gewoon (veel) te hard gelopen. De eerste 25 kilometer van een marathon moeten (te) gemakkelijk aanvoelen.

Dat is denk ik ook het belangrijkste waar de haas me voor heeft behoed: te hard lopen in de eerste helft, waardoor de tank leeg is in de tweede helft.
Dat is ook wat ik bedoel. Als je het niet bij kunt houden heb je een verkeerd tempo gekozen natuurlijk. Maar idd een vlak tempo waardoor je niet te enthousiast van start gaat wil ik ook graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyS

XyS

0.o.O

denyos schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:54:
[...]

Bedenk je wel dat als je later afzakt naar de 3:30 groep dat je zelf waarschijnlijk op een netto tijd van boven de 3:30 uit komt. De pacer van 3:30 zit waarschijnlijk in een wave later dan die van 3:20 en start dus later met lopen. Als hij er 3:30 over doet kan het zo maar zijn dat zijn finish 3 uur en 35 minuten later is dan jouw start tijd.
Oh echt, dus in de 3:15-3:30 groep start geen 3:30 pacer? Dan valt er weinig te kiezen :o

Edit:
Wave 2: 3:20, 3:30, 3:40

Maar ja snap het wel, de 3:30 pacer start natuurlijk iets later. Wel zelfde wave in Rotterdam iig

[ Voor 10% gewijzigd door XyS op 31-03-2023 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
PB1983 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:59:
Het moment dat je familie Gans uit Canada in het voorjaar je favoriete hardlooproute weer blokkeert.. Dan zal binnenkort ook familie Zwaan weer landen. Heb dan liever een hond die blaft, dan een zwaan of gans die achter mij aan gaat..
Hond meenemen ;)
Als ik de hond bij me heb zijn ze iig altijd gelijk weg. Zwanen zijn weer een ander verhaal, maar die blijven meestal wel bij de waterkant.

Maak me eerder zorgen om de buizerds als ze weer hun nesten gaan beschermen. Er zitten hier veel van die dingen in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denyos
  • Laatst online: 22-05 15:41
XyS schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:56:
[...]

Oh echt, dus in de 3:15-3:30 groep start geen 3:30 pacer? Dan valt er weinig te kiezen :o

Edit:
Wave 2: 3:20, 3:30, 3:40

Maar ja snap het wel, de 3:30 pacer start natuurlijk iets later. Wel zelfde wave in Rotterdam iig
Had de wave indeling even niet opgezocht (my bad) maar het ging inderdaad meer om het punt dat wachten/aansluiten bij een langzamere pacer dan waarbij je gestart bent, niet altijd voor de verwachte eindtijd zorgt. In 2021 (oktober editie) was ik met pacer voor 3:50 gestart, zwaar op een hoop gegaan en de reddingsboei van een pacer met eindtijd 4:00 gepakt nadat ik even stil had gestaan rond km 34 om kramp weg te krijgen.

Bleek ik echter zo lang stil gestaan/gewandeld te hebben dat ik bij de 4:00 pacer uit de volgende wave terecht was gekomen (4.00 pacers zitten zowel in wave 3 als in wave 4). Resultaat: endtijd van 4:03 terwijl ik vermoedde nog net onder de 4:00 uit te komen omdat ik in de laatste 1,5 km weer weggelopen was bij de pacer. M'n horloge was dus hemaal niet in de war qua afstand/tijd, dat lag puur aan mezelf.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:41
influenza schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:08:
[...]

Ja dat is echt super relaxed. Als je weet dat je gewoon blindelings kunt vertrouwen op de tempomaker. Hoef je je alleen nog maar bezig te houden met eten, drinken en het tempo bijhouden (dat is dan wel weer redelijk essentieel). Zelf kan ik ook wel een super strak tempo lopen, dus in de praktijk loop ik bij wedstrijdjes meestal ongevraagd te hazen, maar zou het wel lekker vinden om dat zelf te hebben bij de marathon.
Hehe dat heb ik ook vaak. Ik kan behoorlijk constant lopen, km tijden binnen de 5s lukt meestal wel.

Persoonlijk vind ik het niks om in een achter een groep pacers te lopen, het is al druk genoeg in de marathon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 17:32
jaihel schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:22:

Ik krijg toevallig een berichtje dat de Pegasus 39 in de aanbieding is bij Zalando voor €75.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-05 17:00

Toppertje

www.davideografie.nl

Vandaag de generale repetitie voor de marathon, een halve marathon op marathon tempo, toen ik het schema begon had ik als doel gesteld om de marathon onder de 3 uur te lopen. Dat zou dus 4:16 min/km of sneller zijn, maar de laatste weken leek het er steeds meer op dat dat toch wat te hoog gegrepen is. Besloten om vandaag dus iets rustiger aan te doen om te kijken hoe dat aan zou voelen. Uiteindelijk ontspannen gelopen (ondanks de regen) met een gemiddelde van 4:22 min/km.

Ben benieuwd hoe ik me tijdens de wedstrijd ga voelen en of er een tijd onder de 3:05 wel in zit.

Ik heb mijzelf ingeschreven voor de marathon in Enschede op 16 april. Ik lees al veel mooie doelen voor de marathon van Rotterdam, zijn er meer mensen die ook in Enschede meedoen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:32
Toppertje schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 23:26:
Ik heb mijzelf ingeschreven voor de marathon in Enschede op 16 april. Ik lees al veel mooie doelen voor de marathon van Rotterdam, zijn er meer mensen die ook in Enschede meedoen?
Ik ga ook Enschede doen. Vorig jaar heb ik in Rotterdam gelopen, maar ik vond het erg druk. Bij toeval belandde ik op de verkeerde plek in een pacer groep voor 3u20. Met verkeerde plek bedoel ik een stuk dat over een fietspad gaat. Dat is krap en ik kon door het gedrang niet mijn eigen tempo lopen. Dit, en maagkrampen waardoor ik geen gels meer kon verteren, maakte de tocht voor mijn gevoel allemaal erg zwaar.

Vandaar Enschede en de verwachting dat het daar wat relaxter zal zijn.

Ik begin op 4:45 en wil na ca 2 km versnellen naar 4:30. Bij de 30km zien we wel of dat er nog wat meer in zit of dat ik het op 4:30 houd. Ik heb geen specifieke tijd in gedachten, maar ga er wel van uit dat onder de 3u20, mijn huidige PR moet lukken. Een cpc tijd van 1:26:58 geeft vertrouwen.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
sander_g schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:44:
[...]
Ik ga ook Enschede doen. ...
Ik begin op 4:45 en wil na ca 2 km versnellen naar 4:30. Bij de 30km zien we wel of dat er nog wat meer in zit of dat ik het op 4:30 houd. Ik heb geen specifieke tijd in gedachten, maar ga er wel van uit dat onder de 3u20, mijn huidige PR moet lukken. Een cpc tijd van 1:26:58 geeft vertrouwen.
Met zo'n halve moet je onder de 3:15 kunnen. Ik spreek uit ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Vandaag de generale repetitie voor de marathon, een halve marathon op marathon tempo, toen ik het schema begon had ik als doel gesteld om de marathon onder de 3 uur te lopen. Dat zou dus 4:16 min/km of sneller zijn, maar de laatste weken leek het er steeds meer op dat dat toch wat te hoog gegrepen is. Besloten om vandaag dus iets rustiger aan te doen om te kijken hoe dat aan zou voelen. Uiteindelijk ontspannen gelopen (ondanks de regen) met een gemiddelde van 4:22 min/km.
...
Ben benieuwd hoe ik me tijdens de wedstrijd ga voelen en of er een tijd onder de 3:05 wel in zit.
.. Enschede op 16 april..
Ik heb hetzelfde gevoel, ik had ook graag onder de drie uur gelopen, maar tijdens een intervaltraining met bv. 3 x 10 minuten aan 14 km/uur voel ik dat dit tempo toch iets te hard is om een ganse marathon vol te houden.
Na 12 marathons weet ik hoe marathonintensiteit moet aanvoelen, en dat is "comfortabel hard". 14 km/uur voelt meer als iets tussen halve-marathon en marathontempo.
Ik ga in London op 23 april (dus 1 week later dan Rotterdam/Enschede) voor sub 3:10, en als het niet te warm wordt moet 3:06 misschien ook wel haalbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin

Sowieso moet je er ook rekening mee houden dat je altijd wat meer afstand loopt dan de marathon, dus je tempo moet nog 1 a 2 seconden hoger liggen...

Vaak kom je op wel minimaal een 200m extra uit, dat is bij een pace van 4:16 toch al gauw 51 a 52 seconden (en als je heel krap rekent net het verschil tussen onder of boven je gewenste tijd).

Kwam daar achter door te hebben gerekend met een pace van 4:08 om onder de 2:55 uit te komen, die pace liep ik net aan perfect... alleen door de extra afstand kwam ik alsnog nog 2:55:19 uit ;)

In mijn geval geen ramp, maar het verschil tussen net wel een geen sub3u zou wel heel erg jammer zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
@sanniep9 succes voor de marathon van Milaan morgen !
Ik denk niet dat er tweakers zijn die Parijs lopen, anders wens ik die ook succes.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hartloper
Morgen mijn laatste lange duurloop (35 km) voor Londen op 23 april.

Dan heb ik noodgedwongen een rustweek, want van maandag tot zondag ga ik een week skiën in Val Thorens. Komt niet helemaal ongelegen, want ik ben wat vermoeider de laatste dagen. Ofwel een virusje (beetje snotneus) ofwel opbouwende vermoeidheid na enkele zware trainingsweken.

Van skiën krijg je volgens mij niet veel conditie ( het is bergaf ;) ).
Maar er zijn een paar dingen die ik ga doen om de conditie niet te veel achteruit te laten gaan:
- 1 keer in het sportcentrum een half uurtje op de loopband staan (niet gemakkelijk wellicht op 2300 m hoogte).
- 1 keer een paar tourski's huren en een piste naar boven wandelen (zeer zware inspanning, én goede training voor de beenspieren)
- er zijn ook enkele wandelroutes naast de piste. Dat ga ik 1 of 2 keer doen.

Op zich is de timing misschien niet slecht. De derde week voor de marathon op hoogtestage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZorbaR
  • Laatst online: 20-05 02:27
Tourski kan ik in elk geval niet aanraden. Ik zit in volle voorbereiding voor Wenen en ben de eerste week van Maart gaan tourskiën. Nergens last van gehad, buiten wat bleinen. Bij terugkomst terug mijn trainingsprogramma begonnen en na 3 dagen overbelasting aan de rechterknie. Enkele dagen rust genomen maar het blijft aanslepen, zeer frustrerend.

Nu ben ik aan de ontstekingsremmers en hard aan het twijfelen of ik nu best volledige rust neem of toch enkele korte toertjes ga lopen.

(Wat lopen op de loopband op hoogte zal echter wel positieve effecten hebben denk ik)

Keep on running

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

sander_g schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:44:
[...]
Vandaar Enschede en de verwachting dat het daar wat relaxter zal zijn.

Ik heb Rotterdam in 2018 gelopen, was ook geen fijne ervaring, dat lag echter niet aan de drukte maar aan mijn eigen vorm :X

Mooi doel!
Ik heb een paar weken terug een halve marathon solo gelopen (doordat de wedstrijd afgelast werd :-( ) die liep ik in 1:25:38 en heb wel het vertrouwen dat ik de marathon rond de 3:05 kan finishen. maar de twijfel zal nog wel komen denk ik vanaf een paar dagen voor de wedstrijd :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

m0ridin schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:13:
[...]
Sowieso moet je er ook rekening mee houden dat je altijd wat meer afstand loopt dan de marathon, dus je tempo moet nog 1 a 2 seconden hoger liggen...

Vaak kom je op wel minimaal een 200m extra uit, dat is bij een pace van 4:16 toch al gauw 51 a 52 seconden (en als je heel krap rekent net het verschil tussen onder of boven je gewenste tijd).
[...]
Ah thanks voor de tip, daar had ik nog niet aan gedacht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Hartloper schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:06:
[...]

Ik heb hetzelfde gevoel, ik had ook graag onder de drie uur gelopen, maar tijdens een intervaltraining met bv. 3 x 10 minuten aan 14 km/uur voel ik dat dit tempo toch iets te hard is om een ganse marathon vol te houden.
Na 12 marathons weet ik hoe marathonintensiteit moet aanvoelen, en dat is "comfortabel hard". 14 km/uur voelt meer als iets tussen halve-marathon en marathontempo.
Ik ga in London op 23 april (dus 1 week later dan Rotterdam/Enschede) voor sub 3:10, en als het niet te warm wordt moet 3:06 misschien ook wel haalbaar zijn.
Deze marathon ga ik eigenlijk weer vanaf 0 in, de vorige liep volledig in de soep (te weinig getraind, vedere excuses zal ik jullie besparen ;) ) dus ben benieuwd of ik die marathonintensiteit goed heb ingeschat, opzich kwam ik afgelopen vrijdag goed uit de generale halve, dus zoals gezegd heb ik er vertrouwen in. Maarr... het moet natuurlijk nog wel even gebeuren.

Als alles wel goed gaat hoop ik mijn PR met minstens één uur te verbeteren.

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Vandaag getracht de vorm van de CPC door te trekken richting een 10k PR. Drutenloop uitgekozen als strijdtoneel. Kleine loop, maar prima georganiseerd door een mooie omgeving. Weersomstandigheden prima: graad of 8, zonnetje en matige wind. In november mijn 10k PR op 42:41 gezet, doel voor vandaag was om ‘m onder de 42 minuten te trekken.

Redelijk hard gestart om op de dijk tegen de wind in niet meteen alleen te lopen, eerste kilometer in 3:59. Kwam daarna toch snel helemaal alleen te lopen, pikte gedurende de loop een aantal anderen op, maar niemand kon volgen en de koplopers waren ook uit zicht. Comfortabel tempo tussen de 4:02 en 4:09 gevonden, ging verrassend makkelijk. In kilometer 8 een rare onverharde dijkafgang gevolgd door een kilometer smal onverhard pad. Daar wel wat tijd verloren, maar kon het tempo in de laatste kilometer weer oppakken en die ging in 3:53. Over de streep in een heerlijke 40:42, ontzettend tevreden mee!

Volgend doel is de sub 20min 5k, maar op basis van vandaag mag dat geen groot probleem zijn (eerste 5k vandaag in 20:12). Dat is een lekker gevoel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyS

XyS

0.o.O

Niku schreef op zondag 2 april 2023 @ 16:35:
Vandaag getracht de vorm van de CPC door te trekken richting een 10k PR. Drutenloop uitgekozen als strijdtoneel. Kleine loop, maar prima georganiseerd door een mooie omgeving. Weersomstandigheden prima: graad of 8, zonnetje en matige wind. In november mijn 10k PR op 42:41 gezet, doel voor vandaag was om ‘m onder de 42 minuten te trekken.

Redelijk hard gestart om op de dijk tegen de wind in niet meteen alleen te lopen, eerste kilometer in 3:59. Kwam daarna toch snel helemaal alleen te lopen, pikte gedurende de loop een aantal anderen op, maar niemand kon volgen en de koplopers waren ook uit zicht. Comfortabel tempo tussen de 4:02 en 4:09 gevonden, ging verrassend makkelijk. In kilometer 8 een rare onverharde dijkafgang gevolgd door een kilometer smal onverhard pad. Daar wel wat tijd verloren, maar kon het tempo in de laatste kilometer weer oppakken en die ging in 3:53. Over de streep in een heerlijke 40:42, ontzettend tevreden mee!

Volgend doel is de sub 20min 5k, maar op basis van vandaag mag dat geen groot probleem zijn (eerste 5k vandaag in 20:12). Dat is een lekker gevoel :)
Netjes, klinkt als een hele sterke race! Klinkt alsof sub 20 5k wel moet lukken inderdaad. Heb je tijdens deze 10k nog op hartslag gelet of vooral op gevoel gelopen? En heb je eigenlijk ook een marathon op de planning staan?

Wilde dit weekend ook een 5 of 10k lopen maar vanwege ziek/zwak/misselijk heb ik me ingehouden. Denk dat een combinatie van omstandigheden mij een beetje oververmoeid heeft gemaakt, afgelopen dagen rustig aan gedaan en voel me al een stuk beter. Morgen een herstelloop om te voelen hoe het gaat met de benen.

De zenuwachtigheid voor de marathon is blijkbaar toch aanwezig. Deze week minder dan 30k kunnen lopen en dit weekend niets gedaan, voel me lui, alsof ik al een week niks doe :') wel prettig dat meeste rare kleine pijntjes nu weg zijn getrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

XyS schreef op zondag 2 april 2023 @ 17:00:
[...]

Netjes, klinkt als een hele sterke race! Klinkt alsof sub 20 5k wel moet lukken inderdaad. Heb je tijdens deze 10k nog op hartslag gelet of vooral op gevoel gelopen? En heb je eigenlijk ook een marathon op de planning staan?
Volledig op gevoel gelopen, geen moment naar hartslag gekeken. Was ook niet nodig :) Marathon heb ik inderdaad als grote doel op de planning dit jaar, maar pas in oktober, in Eindhoven!

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-05 12:05
Ik had graag hier een euforisch verhaal over mijn marathon in Milaan geschreven, maar het liep allemaal niet zo voorspoedig (maar wel in lijn met mijn vorige marathons 8) ). Het beloofde een prachtige dag te worden. En dan bedoel ik vooral het weer. De bewolking in de vroege ochtend zou snel verdwijnen waarna de zon de rest van de dag aan een strak blauwe lucht zou staan. De aanvangstemperatuur was prima (graadje of 10 om 9:00 uur), maar zou snel oplopen. En de gevoelstemperatuur, in ieder geval die van mij, al helemaal .
Affijn, ik had de nacht ervoor niet al te best geslapen :O . De hele nacht stond er een Italiaanse (schone?) onder mijn raam te tieren (geen canzone d'amore <3 voor zover ik begreep). Dat is mssn een beetje het nadeel van een hotel midden in de stad op zaterdagavond. Desalniettemin voelde ik me prima.

Zoals gezegd, de start was om 9 uur en je werd verzocht om tussen 7:00 en 7:45 aanwezig te zijn in verband met veiligheidsmaatregelen. Die bleken achteraf niet veel voor te stellen. Iedere deelnemer moest door een detectiepoortje lopen die bij iedereen consequent een rood lampje gaf. Vervolgens werd je dan nog met een handscanner gecontroleerd, maar toen die bij mijn rechterjaszak ook afging, vroeg de beveiligingsmedewerker of ik er een telefoon in had zitten. No, zei ik en ik kon doorlopen 8)7 .

Er was een groot terrein waar van alles te beleven was. Er was een kleedruimte, bagage drop off (plastic tas kreeg je van de organisatie) en redelijk wat dixies maar die zijn er eigenlijk nooit genoeg. Dus lange rijen maar dat stroomde redelijk goed door ;)

Mijn coach had het volgende (ambitieuze) raceplan in gedachten: de eerste 10k a 4:25, volgende 22k a 4:20 - 4:22 en dan de laatste 10k bij voorkeur nog wat versnellen.

De start was enigszins chaotisch. Ik had startvak 3 (van de 10) met een qualifying time tussen de 3:09 en 3:18 op basis van een eerder gelopen halve marathon. Op de een of andere manier werden de latere startvakken al voor het startschot vrijgegeven waardoor ik, inmiddels zelf ook opgeschoven naar startvak 2, ineens de 3h40 en 3h30 pacers naast me had. Een en ander had tot gevolg dat er om me heen een hoop langzamere lopers verzamelden waardoor het de eerste kilometers moeilijk was mijn eigen tempo te lopen. Ik had van te voren al bedacht dat ik me hier niet druk over zou maken en dat het hooguit een minuutje aan tijd zou kosten. Na zo'n drie kilometer kon ik naar mijn doeltempo en met wat ups en downs vanwege wat klimmetjes, kwam ik halverwege door in 1 uur 33 en een beetje. Maar toen kwam de klad er al in. Mijn tempo zakte de volgende kilometers wat terug naar 4:25 en vanaf km 25 moest het tempo serieus naar beneden naar ca 4:45. Of het de warmte was, weet ik niet, maar mijn benen wilden niet meer. Na 31 kilometer was het helemaal over en uit en heb ik iedere kilometer een stukje gewandeld ;w .

Uiteindelijk gefinisht in 3:24:01 wat wel een PR is, maar uiteraard ver van het doel voor vandaag. En ja, @Hartloper , die 2:50 is dus nog steeds heel ver, weliswaar iets minder ver >:) , uit zicht.

Voor mensen die ook een keer Milaan willen lopen: het is een goed georganiseerde marathon met waterflesjes bij de verversingsposten (vind ik een groot pluspunt) maar niet heel veel publiek langs het parcours.

Mijn voorjaarsmarathon zit erop. Iedereen die nog moet lopen de komende weken in Rotterdam, Enschede, Londen of ergens anders: heel veel succes! Laat je niet gek maken :*)

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:58

Rudedadude

Maybe we were born to run

Want een marathondrukte hier :P .Ik heb gisteren tijdens een 10.5K wedstrijd de eerste vier kilometer samen met de pacer van @elastiek gelopen, maar daarna verdween hij toch langzaam aan de horizon. Ik ben uiteindelijk gefinished in 39:30, iets van 3:45/km gemiddeld, inclusief een kilometer blubberen door het bos op profielloze marathonschoenen.

Ik denk dat ik eerder dit jaar last heb gehad van een lichte bloedarmoede. Ik voelde me constant vermoeid en niet scherp (valt volledig in de categorie zelfdiagnose). Ik ben wat extra ijzer gaan slikken en er op gaan letten maaltijden niet te combineren met koffie of zuivel en sindsdien gaat het gevoelsmatig een stuk beter. Ander winstpuntje is m'n gewicht. Ik heb een flinke stop gezet op tussendoortjes, al te enthousiast herstelvoer en onnodige suikers en ben binnen 3 weken nu 2 kilo kwijt. (Nu weer 71kg bij 1.86) Helpt toch ook een hoop.

Al met al inmiddels goede hoop om in Rotterdam weer onder de 3 uur te kunnen komen. Enige dipje is dat ik nog geen ticket heb en het vervelende is dat het platform van de marathon ook niet laat zien voor welke startvak iets wordt aangeboden. Ik hoop toch wel in wave 1 te kunnen starten, maar eerste prioriteit is toch wel een kaartje. Maar goed, nog twee weken, vorige keer had ik pas 3 dagen van tevoren een startbewijs.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:00
Vandaag had ik ook mijn simulatietraining 25km op marathon tempo. Dat is dan het tempo waarop Trenara denkt dat ik de marathon (van Rotterdam) ga lopen. Dat is in mijn geval 4.44m/km. Om eerlijk te zijn zag ik niet erg uit naar deze training want ik voelde me niet helemaal fit. Ik had wat last van vermoeide benen en dat komt denk ik omdat de afgelopen weken de marathon training niet helemaal de lichtste waren en deze week twee keer crossfit achter elkaar gedaan met de tweede dag ook nog hardlopen. Dat was misschien wat te veel van het goede. Het is mijn eerste marathon en ik heb de doeltijd op een voor mij zeer ambitieuze 3:30 gezet. Al heb ik het afgelopen jaar twee keer getraind voor een sup 1:40 halve marathon. Die heb ik overigens nooit gelopen. Een keer door plotseling overleiden van mijn moeder en een keer in Dordrecht waar ik gewoon niet bij de start kon komen. Wel heb ik tijdens die trainingen een 45 minuten 10k gelopen. Dus het was een beetje gokken waar ik stond.

Dus vandaag maar vertrokken op 3km warmlopen, daarna 25km op marathon tempo. Nu heb ik tijdens de trainingen al gemerkt dat ik niet heel erg goed ben in het volgen van die 4:44m/km en dat bleek ook deze training wel. Ik heb redelijk hard gelopen. Zeg maar zo hard dat ik na 21.1km mijn warmlopen had goedgemaakt en dus op een gemiddeld tempo stond van 4:43m/km. Dat komt misschien ook omdat ik vooral door heb gelopen tegen wind in en toen ik vervolgens wind mee had ging het helemaal als een speer.

Uiteindelijk was het een goede training die vertrouwen geeft. Als ik het goed kan timen kan ik me misschien richten op een tijd van 3:25. Kijkende naar het feit dat ik vandaar ongeveer alle lange afstand PR's heb verbroken. Halve marathon PR is van 1:47:12 naar 1:37:59 gegaan. Dat is 9 minuten eraf. Heb nu een tijd van 2:22:16 voor de 30km. Had wel wat drinken tekort ben een flesje van 150ml verloren en die is overreden door een auto. Want ik ben nadat ik thuis kwam nog even op de fiets gestapt. Al met al nu zorgen dat ik voldoende herstel en uitrust voor de marathon en dan gaan we het wel zien. Als er een groepje start met 3:25 in gedachte sluit ik graag aan. Als mensen tips hebben voor deze rookie dan hoor ik het graag.

@Rudedadude Ik kan wel even bij mijn crossfit coach navragen of die zijn ticket nog heeft. Die is geblesseerd aan zijn knie dus die gaat hem niet lopen. Weet niet in welk vak hij start.

[ Voor 0% gewijzigd door GerGio op 02-04-2023 22:00 . Reden: marathon van Rotterdam toegevoegd voor duidelijkheid ]

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
@sanniep9 het was misschien je dag niet, maar ik ben ervan overtuigd op basis van je HM PR, dat 3:10 à 3:15 mogelijk moet zijn op dit ogenblik.
Het was zonnig en 17-18 graden zeker ?
Ideaal vind ik 10 graden, droog, géén zon en weinig wind.

Deed jij niet veel kilometers maar weinig lange duurlopen ? Maximaal 6 duurlopen > 21 km is echt niet veel.
Denk je niet dat je daar nog een stap vooruit kunt zetten ?
Een stuk of drie keer 32 km lopen in de voorbereiding zou al een flink verschil kunnen maken imho.

@ZorbaR ik ga hooguit 1 keer tourskieën, 1 of 2 uur, geen ganse week.

[ Voor 44% gewijzigd door Hartloper op 02-04-2023 22:48 ]

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Hartloper
Vandaag stond er een 36 km in 12 per uur op het programma.
Nog nooit liep ik zo'n lange duurloop, maar aangemoedigd door de forummers die hun hand niet omdraaien voor 35 km besloot ik toch ook maar eens te kijken hoever ik zou komen.
Het was een graad of 6 maar ik besloot toch in korte broek te lopen. Bovenaan een thermo shirt met erover een T-shirt. Uiteraard wel een petje en handschoenen.
Op mijn rug gaf een rugzakje ook wat warmte.

Het was een vrij kille noordoostenwind, en ik had ervoor gekozen om de eerste helft tegenwind te lopen. Onbeschut langs de vaart was het bij momenten echt koud en ik koos ervoor om niet per se de 5:00/km te willen vasthouden op de stukken met vol tegenwind. Op 12 km stopte ik voor een kleine plas en op 24 km voor een plas die maar bleef duren.
Na het halfwegpunt kreeg ik meewind en vanzelf liep ik sneller. Ik besloot de benen te testen en km29 tot 31 liep ik op gevoel snel, wat bleek overeen te komen met met 4:17/km. Km 32 vertraagde ik wat, maar deze ging zonder moeite in 4:30. De laatste kms dwong ik mezelf om rustig aan 12 per uur uit te lopen.
Uiteindelijk 36,1 km gelopen in 2 uur 55.
De langste duurloop, 3 weken voor de marathon.
Een goede boost voor het vertrouwen !

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:07
Mooi om de eerste marathon verhalen te lezen zoals @sanniep9 toch mooi een pr en weer een ervaring rijker. Ook mooi om te lezen hoe iedereen op zijn eigen manier zich optimaal probeert voor te bereiden. Ik heb gisteren nog een laatste lange training gelopen totaal 33km met 4 blokken van 5km op marathon tempo. Nu was het gisteren niet echt lekker weer 🌧️ en ik had een route in de buurt van Apeldoorn (richting Elspeet en weer terug) uitgezocht op basis van fietsknooppuntpunten. Ik had hierbij een mooie gedachte van geasfalteerde strakke fietspaden, maar dat bleek net iets anders, zeker met het water. De meeste paden met van die half verharding met plassen, vooral niet vlak en route was ook nog flink heuvelachtig. Al met al was het dus best lastig tempo te lopen en zeker een constant tempo. Kon wel goed mij Stryd gebruiken door vooral op vermogen te letten. Uiteindelijk wel goed volbracht maar was blij dat ik weer bij de auto was. Nu verder afbouwen de laatste twee weken naar Rotterdam, doel wordt rond de 3 uur maar zal nog wel spannend worden en vooral aan de vorm van de dag liggen hoe het gaat verlopen.
Zitten jullie ook al stiekem de weersvoorspelling te bekijken😳 is nog ver weg maar ik hoop vooral dat het niet te warm gaat worden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:58
Vorig weekend stond er een vrijdag een loopje van 15km op het programma om vervolgens mijn simulatietraining te doen tijdens de halve marathon van Naaldwijk. Echter liep het allemaal wat anders, gezien ik vrijdag werd verrast voor mijn bachelor weekend ^) :9B

Na een zwaar weekend, gecombineerd met een nogal drukke week, ben ik deze 2 weken maar tot 3x per week gelopen gekomen. Vooral deze week voelde de loopjes zwaar en voelde ik me nogal vermoeid. Vandaag wel m'n 8x 800m intervals kunnen doen, wat gelukkig weer stukken beter voelde na een nachtje goed bijslapen. Nu tijd om aan de taper te beginnen en 2 weken goed gaan letten op eten, drinken en voornamelijk rust :z

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pimorez
  • Niet online
De voorbereiding voor #demooiste gaat voorspoedig. Ik heb nog nooit zoveel kilometers gelopen en de lange duurlopen gaan ook met gemak.

Twee weken geleden nieuwe schoenen gekocht omdat mijn huidige langzaam aan vervanging toe zijn (640km/3 jaar), en heb deze een aantal korte loopjes (herstelloopjes van 1.8km) gedragen, ze lopen erg lekker!

Afgelopen maandag stond er een 10km loop op de planning, maar nar 3 kilometer kreeg ik al enorme last van mijn linkerscheen en na nog een kilometer ben ik maar gaan lopen. Die spier was zo hard als beton en ik kon hierdoor ook mijn voet niet goed bewegen. Wat rust hielp en heb de rest dus gewandeld.

Gisteren weer een stukje (1.8km weer :+) gelopen op mijn oude schoenen en dat ging pijnvrij, nu zorgen dat ik pijnvrij kan blijven lopen op mijn oude schoenen zodat de marathon gelopen kan worden, en daarna langzaam naar mijn nieuwe schoenen toebouwen.

Wel balen :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mosselmossel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21-05 07:06
Wat mooi is afzien, @sanniep9 En toch uiteindelijk nog een mooie tijd neergezet! Super gedaan. En weer heel wat verhalen rijker, dat is ook wat waard. En nu weet je dat het altijd ook nog een stukkie sneller kan. Dus mooie motivatie voor een volgende. Maar eerst lekker genieten.

Battletag: Iigy#2192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:32
Iemand interesse in een startbewijs voor de uitverkochte Koning van Spanje trail, 43km op Zaterdag 13 Mei?
Stuur me even een berichtje :)

(trail)Marathon vorm is er op het moment niet bij mij, en voor een kortere afstand ga ik niet zo ver rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-05 12:05
Hartloper schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:37:
@sanniep9 het was misschien je dag niet, maar ik ben ervan overtuigd op basis van je HM PR, dat 3:10 à 3:15 mogelijk moet zijn op dit ogenblik.
Het was zonnig en 17-18 graden zeker ?
Ideaal vind ik 10 graden, droog, géén zon en weinig wind.
Temperatuur liep ik denk ik op naar zo'n 16 graden, maar ik kan gewoon niet zo goed tegen in de volle zon lopen. De omstandigheden bij aanvang waren perfect: weinig wind, bewolkt en ca 10 graden. Maar dat veranderde helaas vrij snel.
Deed jij niet veel kilometers maar weinig lange duurlopen ? Maximaal 6 duurlopen > 21 km is echt niet veel.
Denk je niet dat je daar nog een stap vooruit kunt zetten ?
Een stuk of drie keer 32 km lopen in de voorbereiding zou al een flink verschil kunnen maken imho.
Ik heb ook wel eens een opbouw gehad (Rotterdam 2022) met 24 trainingen boven de 21 km waarvan 4 boven de 30 (Pfitz schema). Het resultaat was niet veel anders. Ik vrees dat er niet echt een quick fix is. Mssn dat krachttraining nog wat kan toevoegen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• BiLLie-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-05 14:11
Gister stond de Halve van Hengelo op het programma. De weersvoorspellingen waren mooi, in kort-kort naar de start, maar de zon kwam maar niet door en er stond een erg kille wind. Dat was dus even afzien de eerste momenten :).

De wedstrijd heb ik lekker kunnen lopen, wel iets te hard gestart waardoor km 16 t/m 19 zwaar (tegen de wind) waren. Laatste twee kilometer voor de wind het tempo weer lekker op kunnen pakken en gefinisht in 1:36. 3 minuten van m'n pr af! Dat geeft moed voor Enschede over twee weken.
Nu komt wel het grote dilemma; op welk tempo moet ik gaan vertrekken op de marathon :X
De verschillende calculators en m'n Garmin geven een tijd van ruim onder de 3:30 aan, maar met 3:55 van vorig jaar denk ik toch iets conservatiever te gaan starten (5:10/km) en dan zien we het wel. Any thoughts?
Pagina: 1 ... 242 ... 371 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.