Kan je van dat jasje de capuchon beetje wegvouwen? Ik heb nu ook goedkopere jasjes met capuchon, maar zeker met een beetje wind is dat heel irritant (met hardlopen heb ik nooit een capuchon op) als zo'n ding achter je flappert...Dazzler2120 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:15:
[...]
Ik gebruik de Salomon Bonatti sinds kort op aanraden van een aantal andere traillopers. Tot nu toe fijn jasje, niet te warm, wel lekker droog en vaak in de aanbieding te krijgen.
Bv: https://www.trailrunshop....s-pr/pr13073#.Y-X8BCTtTDs
Deze heb ik did ook, helaas voor het dubbele van die prijs gekochtDazzler2120 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:15:
[...]
Ik gebruik de Salomon Bonatti sinds kort op aanraden van een aantal andere traillopers. Tot nu toe fijn jasje, niet te warm, wel lekker droog en vaak in de aanbieding te krijgen.
Bv: https://www.trailrunshop....s-pr/pr13073#.Y-X8BCTtTDs
Maar heel fijn, licht, water en winddicht jack...
Bijna geneigd om hem ook in het rood te kopen! Hmmm
Hmmm, zal ik eens checken thuis... volgens mij niet echt? Hoewel je hem vast weg kan proppen, amar ik doe hem alleen aan als het echt regent dus dan heb ik de capuchon op. Voor mij dus nog geen issue geweet.kepler schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:01:
[...]
Kan je van dat jasje de capuchon beetje wegvouwen? Ik heb nu ook goedkopere jasjes met capuchon, maar zeker met een beetje wind is dat heel irritant (met hardlopen heb ik nooit een capuchon op) als zo'n ding achter je flappert...
[ Voor 37% gewijzigd door m0ridin op 27-03-2023 16:12 ]
Ik heb mij nog niet gestoord aan de capuchon, maar ik moet ook zeggen dat ik hem allee gebruik als het écht regent en dus ook de capuchon nodig heb.kepler schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:01:
[...]
Kan je van dat jasje de capuchon beetje wegvouwen? Ik heb nu ook goedkopere jasjes met capuchon, maar zeker met een beetje wind is dat heel irritant (met hardlopen heb ik nooit een capuchon op) als zo'n ding achter je flappert...
Als het alleen om wind gaat heb ik een bodywarmer of een windbreakertje.
Edit: één keer gebruikt bij winderig dagje bedenk ik me nu, maar kan me niet herinneren hoe de capuchon 'reageerde'
[ Voor 9% gewijzigd door Dazzler2120 op 27-03-2023 16:12 ]
PS4 PSN: Dazzler2120
Ik heb ook helemaal geen problemen met regen als ik hardloop. Ik vind het vooral vervelend als ik wandel. Met hardlopen heb ik het snel warm, dus ik loop (tenzij het vriest) in korte broek en T-shirt. Als je dan rustig wandelt in de hagel ben je niet blijDazzler2120 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:22:
[...]
Goed bezig! Ik zou je gewoon aanwennen om wél te lopen, zelfs ondanks de regen. Hoe sneller je het jezelf aanwent, hoe beter het is
Ik vind altijd als het regen, vooral het begin van de loop (de warming up o.i.d.) het vervelendste. Maar als je dan eenmaal aan het lopen bent, dan is het vaak wel lekker.
Je zou kunnen denken aan zo'n jasje dat ik hierboven postte , om net wat langer droog te blijven. Nadeel is dat je wel sneller 'verhit' raakt tijdens het lopen. Zo'n jasje is wat goedkoper dan 'n loopband![]()
Mocht je toch een loopband willen, ik heb er nog wel eentje die niet gebruikt wordt![]()
Even los van het weer, hoe ging je eerste loopje?
Maar als ik eenmaal gewoon lekker aan een stuk kan hardlopen (en niet wandelen), dan deert het weer mij verder niet.
Loopje ging prima. 21 minuten van 1 min hardlopen, 2 min wandelen en dat herhalen. 3Km.
Het is niet veel maar voor eerste loopje vind ik het prima. Langzaam opbouwen, hè.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Precies dit is het devies. Rustig opbouwen, maar vooral structureel blijven werken. Het C25K programma heb ik ook gebruikt, heeft voor mij iig voor een goede blessurevrije opbouw gezorgd.anandus schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:11:
[...]
Loopje ging prima. 21 minuten van 1 min hardlopen, 2 min wandelen en dat herhalen. 3Km.
Het is niet veel maar voor eerste loopje vind ik het prima. Langzaam opbouwen, hè.
Ik heb hem besteldDazzler2120 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:09:
[...]
Ik heb mij nog niet gestoord aan de capuchon, maar ik moet ook zeggen dat ik hem allee gebruik als het écht regent en dus ook de capuchon nodig heb.
Als het alleen om wind gaat heb ik een bodywarmer of een windbreakertje.
Edit: één keer gebruikt bij winderig dagje bedenk ik me nu, maar kan me niet herinneren hoe de capuchon 'reageerde'
Net op tijdkepler schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:18:
[...]
Ik heb hem besteldOok altijd handig voor in de rugzak bij fietsen/wandelen, zeker voor deze prijs. Laat tzt wel weten hoe het gaat met de capuchon
Hij is nu uitverkocht en ik had hem ook al in mijn winkelwagen maar zat nog te wikken en te wegen... Aangezien ik de zwarte versie heb eigenlijk compleet overbodig maar had achteraf toen de rode wel willen nemen
Ah well, 85 euro bespaard en dat is ook niet erg hehe.
Ik ga een kickback fee vragen bij trailrunshop
Nou ik zou dat niet langzaam opbouwen noemen. Dat is 7 min per km, als je 5km/h (12:00 tempo) wandelt dan heb je volgens mij een erg flink tempo tijdens het rennen? Ik zou niet sneller dan 6:30 gaan tijdens het rennen, je bent aan het opbouwen geen race aan het rennen, 7:00 gemiddeld lijkt me veel (!) te snel.anandus schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:11:
[...]
Ik heb ook helemaal geen problemen met regen als ik hardloop. Ik vind het vooral vervelend als ik wandel. Met hardlopen heb ik het snel warm, dus ik loop (tenzij het vriest) in korte broek en T-shirt. Als je dan rustig wandelt in de hagel ben je niet blij
Maar als ik eenmaal gewoon lekker aan een stuk kan hardlopen (en niet wandelen), dan deert het weer mij verder niet.
Ik heb een blaar overgehouden aan mijn lange duurloop.. aan de voorkant van mn 2de teen en onder mn nagel
Ik zou beginnen met dunnere sokken proberenXyS schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:49:
[...]
Nou ik zou dat niet langzaam opbouwen noemen. Dat is 7 min per km, als je 5km/h (12:00 tempo) wandelt dan heb je volgens mij een erg flink tempo tijdens het rennen? Ik zou niet sneller dan 6:30 gaan tijdens het rennen, je bent aan het opbouwen geen race aan het rennen, 7:00 gemiddeld lijkt me veel (!) te snel.
Ik heb een blaar overgehouden aan mijn lange duurloop.. aan de voorkant van mn 2de teen en onder mn nagelmaar ik wil mn alphaflys toch echt aan tijdens de marathon. Gaatje knippen dan maar?
If you can see, look. If you can look, observe
Je zou ook nog teensokken van Injinji kunnen proberen. Wel even paar keer een testloop natuurlijk.XyS schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:49:
[...]
Nou ik zou dat niet langzaam opbouwen noemen. Dat is 7 min per km, als je 5km/h (12:00 tempo) wandelt dan heb je volgens mij een erg flink tempo tijdens het rennen? Ik zou niet sneller dan 6:30 gaan tijdens het rennen, je bent aan het opbouwen geen race aan het rennen, 7:00 gemiddeld lijkt me veel (!) te snel.
Ik heb een blaar overgehouden aan mijn lange duurloop.. aan de voorkant van mn 2de teen en onder mn nagelmaar ik wil mn alphaflys toch echt aan tijdens de marathon. Gaatje knippen dan maar?
Ook een klein verslagje van mijn kant. Gisteren was mijn doelwedstrijd waar ik vanaf januari naartoe heb gewerkt, de halve marathon van Warschau. Na een aantal 10km lopen eind vorig jaar besloten om het doel eens uit te breiden naar een halve marathon.
Een collega met redelijk wat marathonervaring heeft een schema voor me gemaakt waar ik me keurig aan heb gehouden! Het schema ging uit van 3x in de week lopen met als doeltijd 1:48. Dit had hij bepaald adhv een vo2 max loop van 6min.
Redelijk veel intervalwerk waarbij de loopjes en weekomvang steeds langzaam wat opliep. De langste loop uiteindelijk 16km geweest. Uiteindelijk 2 sessies niet kunnen doen ivm gordelroos.
Dan gisteren. Het weertje was nogal wisselvallig. Regen en zon wisselden steeds af en de wind was vrij stevig.
Gestart vlak voor de 1:50 pacers met als doel deze achter me te houden, dan zou ik toch in de buurt van de 1:48 moeten komen. 500m na de start liep ineens die collega naast me (zit zelf vlak voor de parijs marathon dus kon de hm niet meelopen) en hij is de eerste 10km met me meegelopen. Lukte toen nog prima om ook wat te praten dus dat was mooie en onverwachte afleiding. Het tempo was zo rond de 5.07 dus precies op schema en de pacers bleven netjes achter mij.
Na 45 minuten en 1uur25 minuten een gel (high5) gepakt wat ook prima viel (daar had ik iets van vrees voor omdat het in een van de trainingen niet zo was).
Ik kon het tempo prima vasthouden en kreeg het gevoel dat ik langzaam meer mensen in begon te halen. Vanaf km 17 durfde ik het aan om te gaan versnellen want het voelde nog steeds goed. Het tempo ging richting de 4.40in de laatste kms. Met een soort van eindsprint in e laatste 500m binnen gekomen in 1:46:00 (strava zegt 1:45:59!). Heel blij met de tijd maar ook met de race. Het verliep eigenlijk precies zoals ik vooraf gehoopt had, redelijk rustig beginnen en dan op het eind nog kunnen aanzetten. Nu even bijkomen en op zoek naar een volgend doel.
En strava voor het bewijs: https://strava.app.link/0ECdUheSvyb
Een collega met redelijk wat marathonervaring heeft een schema voor me gemaakt waar ik me keurig aan heb gehouden! Het schema ging uit van 3x in de week lopen met als doeltijd 1:48. Dit had hij bepaald adhv een vo2 max loop van 6min.
Redelijk veel intervalwerk waarbij de loopjes en weekomvang steeds langzaam wat opliep. De langste loop uiteindelijk 16km geweest. Uiteindelijk 2 sessies niet kunnen doen ivm gordelroos.
Dan gisteren. Het weertje was nogal wisselvallig. Regen en zon wisselden steeds af en de wind was vrij stevig.
Gestart vlak voor de 1:50 pacers met als doel deze achter me te houden, dan zou ik toch in de buurt van de 1:48 moeten komen. 500m na de start liep ineens die collega naast me (zit zelf vlak voor de parijs marathon dus kon de hm niet meelopen) en hij is de eerste 10km met me meegelopen. Lukte toen nog prima om ook wat te praten dus dat was mooie en onverwachte afleiding. Het tempo was zo rond de 5.07 dus precies op schema en de pacers bleven netjes achter mij.
Na 45 minuten en 1uur25 minuten een gel (high5) gepakt wat ook prima viel (daar had ik iets van vrees voor omdat het in een van de trainingen niet zo was).
Ik kon het tempo prima vasthouden en kreeg het gevoel dat ik langzaam meer mensen in begon te halen. Vanaf km 17 durfde ik het aan om te gaan versnellen want het voelde nog steeds goed. Het tempo ging richting de 4.40in de laatste kms. Met een soort van eindsprint in e laatste 500m binnen gekomen in 1:46:00 (strava zegt 1:45:59!). Heel blij met de tijd maar ook met de race. Het verliep eigenlijk precies zoals ik vooraf gehoopt had, redelijk rustig beginnen en dan op het eind nog kunnen aanzetten. Nu even bijkomen en op zoek naar een volgend doel.
En strava voor het bewijs: https://strava.app.link/0ECdUheSvyb
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
Soms is het gewoon de vorm van de dag.m-vw schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:50:
Doe momenteel mijn voorbereiding op de Antwerp 10Miles met Trenara. Moet zeggen dat het mij goed bevalt.
Alleen heb ik deze week wat moeite met het halen van de gevraagde tempo's. Voel mij dan nog niet echt moe, maar versnellen lukt gewoon niet.
Best is om bloeddonatie te vermijden tijdens de marathonvoorbereiding.[b]sander_g in "Hardlopen - deel 9"
Na een bloeddonatie een week eerder had ik een duidelijke dip in conditie. Hartslag was hoger en tempo was lager. Maar gisteren liep het weer op rolletjes, dus het vertrouwen is terug. ...
Het duurt ongeveer 2 weken om je rode bloedcellen terug op het oorspronkelijke niveau te krijgen. In elk geval is dat wel nog op tijd voor je marathon.
Zelf heb ik meer dan 10 jaar geleden een hardloopbroek van Gore gekocht. Kost wel 8 keer meer dan die van Decathlon, maar wat heb ik er plezier van gehad.EnduronDon schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:30:
[...]
Dit soort hardloopbroeken gaan we natuurlijk niet meer doen he. Helemaal klote met de wind en dat gewapper. Zou eerder nog voor een korte broek kiezen en dan wat vaseline smeren op de gewrichten.
Nu zijn de randen onderaan aan het verslijten en deze winter heb ik een nieuwe gekocht: https://www.gorewear.com/...rts/running/bottoms/pants
Ik hou niet van het spannende van thights rond mijn edele delen en rond mijn achterwerk, daarom de hardloopbroek.
Nee, nog een paar keer mee lopen tot die blaar een eeltplek wordt.XyS schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:49:
Nou, vandaag de langste lange duurloop gedaan. 35km.
Had me in Oisterwijk laten afzetten en ben van daaruit door de Oisterwijkse bossen en vennen en door de Kampina terug naar huis gelopen.
Druk weekend gehad (2 dagen alleen met de kinderen en gister nog een verjaardag), verkoudheid nog niet helemaal weg, dus was wel wat vermoeid. Doordat het zeker de eerste 20 kilometer vooral trailen was, ook gewoon uiteindelijk een iets te hoge hartslag. Maar goed, dat is dus prima te verklaren.
Wel twee keer natte voeten gehaald. Eén keer omdat ik toch net niet over de sloot kon springen en een keer omdat een plas echt te groot was. Maar wel plezier gehad!
Had me in Oisterwijk laten afzetten en ben van daaruit door de Oisterwijkse bossen en vennen en door de Kampina terug naar huis gelopen.
Druk weekend gehad (2 dagen alleen met de kinderen en gister nog een verjaardag), verkoudheid nog niet helemaal weg, dus was wel wat vermoeid. Doordat het zeker de eerste 20 kilometer vooral trailen was, ook gewoon uiteindelijk een iets te hoge hartslag. Maar goed, dat is dus prima te verklaren.
Wel twee keer natte voeten gehaald. Eén keer omdat ik toch net niet over de sloot kon springen en een keer omdat een plas echt te groot was. Maar wel plezier gehad!
Battletag: Iigy#2192
Zal ook wel verschillen van persoon tot persoon. Stevig doorwandelen is voor mij 7km/u en hardlopen begint bij 10km/u. Gewicht en (been) lengte zullen ongetwijfeld factoren zijn in wat snel en niet snel is.XyS schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:49:
[ Voor 7% gewijzigd door assje op 27-03-2023 20:35 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Capuchon nodig? Ik heb niet eens loopkleding met een capuchon.Dazzler2120 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:09:
[...]
Ik heb mij nog niet gestoord aan de capuchon, maar ik moet ook zeggen dat ik hem allee gebruik als het écht regent en dus ook de capuchon nodig heb.
Vorig jaar nog de 25km van de Asselronde (Nou ja, de alternatieve dan. Hij ging niet door vanwege de bekende maatregelen) in de stromende regen gelopen van start tot finish. Geen enkel moment de behoefte gehad aan een capuchon.
Ik heb ook geen capuchon. Als het regen draagt ik een petje.
Iets anders, ik ben onder de indruk van de lengte van jullie duurlopen. 35 km, 37 km, iemand die zelfs de marathonafstand loopt...
Er staat voor zondag 36 km op de planning, ik was van plan om 30-32 km te doen, maar als ik jullie ervaringen zo lees ga ik toch maar voor de 36km gaan. Te meer omdat ik de week nadien niet kan lopen.
Mijn idee was altijd dat 35 km te ver is, dat het te lang duurt om van te herstellen. Maar ik ben van mening aan het veranderen. Veel heeft er ook mee te maken dat mijn totale aantal kilometers per week ook aan het stijgen is, van vroeger 35-40 km naar nu 50-60 km.
Iets anders, ik ben onder de indruk van de lengte van jullie duurlopen. 35 km, 37 km, iemand die zelfs de marathonafstand loopt...
Er staat voor zondag 36 km op de planning, ik was van plan om 30-32 km te doen, maar als ik jullie ervaringen zo lees ga ik toch maar voor de 36km gaan. Te meer omdat ik de week nadien niet kan lopen.
Mijn idee was altijd dat 35 km te ver is, dat het te lang duurt om van te herstellen. Maar ik ben van mening aan het veranderen. Veel heeft er ook mee te maken dat mijn totale aantal kilometers per week ook aan het stijgen is, van vroeger 35-40 km naar nu 50-60 km.
Dan lopen we vergelijkbaar. Ik liep marathons in 2014 (1), 2015 (2) en 2018 (1) en ik ben er van overtuigd dat ik toen te veel deed met die 35 die ik toen toch ook liep.Hartloper schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:04:
Ik liep toen alleen meestal zo'n 40-50 kilometer per week. Ik zit nu al een week of negen tegen de 60 kilometer gemiddeld aan en in de periode daarvoor liep ik ook al maanden regelmatig duurlopen van 20-25 kilometer. ik loop mijn duurlopen veel makkelijker dan toen. En ik denk dat ik daardoor nu wel die 35 aan kan. Maar is wel persoonlijk natuurlijk.
Ik weet zeker dat jij met jouw kilometers dit nu ook kan.
[ Voor 3% gewijzigd door mosselmossel op 27-03-2023 21:10 ]
:strip_exif()/f/image/d83kHXONrBUf92HiV81PqHyh.gif?f=fotoalbum_large)
Vaporfly Next % net voor mijn laatste duurloop zondag. Na bijna 700 km rijp voor de vuilbak.
[ Voor 25% gewijzigd door Hartloper op 27-03-2023 21:32 ]
hoe rennen jullie in die dingen zonder je dood te zweten? óOjvang schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:02:
[...]
Heb de brooks canopy gekregen voor kerst en sindsdien veel vaker aangehad dan gedacht. Super licht, goeie fit en wind/water dicht. Draag hem eigenlijk altijd bij tempratuur 0-10 graden. Of voor de wind of voor een eventuele bui.
https://www.brooksrunning...C9O0QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
@anandus dat zijn smoesjes om niet te gaan
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Inderdaad, laatst zat ik me onderweg te bedenken, was ongeveer 5 graden en regen, ik draag de kleding alleen maar omdat het fatsoenlijk is, of in elk geval niet omdat ik het nodig heb om warm te blijven.polthemol schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:08:
[...]
hoe rennen jullie in die dingen zonder je dood te zweten? óO
Qua temperatuur zou het in theorie toen ook gewoon naakt kunnen. Niet dat ik me daar prettig bij zou voelen maar gaat om het idee.
Ik denk dat er ook een verschil zit in weekomvang. Als ik naar mezelf kijk liep ik de afgelopen weken tussen de 80 en 92 kilometer per week. Die 37 is dan een stuk kleiner percentage van de weekomvang dan 35 op 60, wat weer te maken heeft met de belastbaarheid van je lijf. Dus staar je niet blind op wat anderen doen, helemaal in deze periode!Hartloper schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:04:
Ja goed, als het gewoon heel de week regent en je moet 4x naar buiten in de regen, dan ben je daar op den duur gewoon klaar mee natuurlijk.polthemol schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:08:
[...]
@anandus dat zijn smoesjes om niet te gaanKou wen je aan en vrij snel ook, gewoon gaan. Regen? Ook daar wen je aan, het zit maar in je hoofd. Vooral met een start2run is de tijd dat je buiten bent relatief kort. Daarbij: eenmaal nat geregend, ben je nat geregend and that's that
(afgelopen zondag was ik na 5km doorweekt, daar heb ik nog een 23km mee door kunnen doen, je lichaam kan best wat koude / regen verdragen
)
Niet, het is vooral een afweging hoeveel water komt er over mij heen vanuit de lucht, en hoeveel water zweet ik uit per minuut. Maar daarbij is ook goed om te zeggen dat voor iedereen comfort toch anders ervaren wordt. De ene vindt het fijn om een jasje met capuchon te hebben, de andere zonder capuchon, en een 3de rent het liefste naakt (@Shinji was wel het interessantste hersenspinsel om 's ochtends te lezenpolthemol schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:08:
[...]
@anandus dat zijn smoesjes om niet te gaanKou wen je aan en vrij snel ook, gewoon gaan. Regen? Ook daar wen je aan, het zit maar in je hoofd. Vooral met een start2run is de tijd dat je buiten bent relatief kort. Daarbij: eenmaal nat geregend, ben je nat geregend and that's that
(afgelopen zondag was ik na 5km doorweekt, daar heb ik nog een 23km mee door kunnen doen, je lichaam kan best wat koude / regen verdragen
)
Voor mij is het een combi van weersomstandigheden. Is het koud ( T < 5°C), dan trek ik mij warmere kleding aan. Is het koud én regent het? Dan doe ik mijn Salomon jasje aan. Ik gebruik mijn jasje eigenlijk alleen bij temperaturen onder de 10 graden & regen, waarbij ik bij 5-10 graden toch al echt ga nadenken hoe snel ik warm wordt en hoe lang ik zo'n jasje aan houdt of in mijn trail vestje wegstop.
Als iemand dan in zijn start2run zit, waarbij hij de regen erg vervelend vindt tijdens de wandel intervallen, kan zo'n jasje een prima oplossing zijn. Evt aan doen in het begin tot je het warm hebt, daarna uit als je het te warm begint te krijgen, kan prima werken.
Ik denk dat de meesten van jullie voorbij gaan aan de wandelstukjes voor en na het hardlopen (bij de couch-to-5k van @anandus). Dus eerst wandelen is prima, daar kun je je op kleden. Dan stukje hardlopen, daar krijg je het warm van, dus niet al te warm kleden. Maar daarna weer een stukje wandelen, als je al warm bent (en waarschijnlijk al aan het zweten) in de regen en de kou, dat is dan lastig. Je kledingkeuze voor het hardloopgedeelte is heel anders dan voor het wandelgedeelte en als die twee elkaar ook nog eens afwisselen dan moet je een keuze maken. Uiteindelijk ben je ook weer niet zo lang buiten natuurlijk, dus kan je je prima iets te warm kleden voor het hardlopen, of iets te fris voor het wandelen, net wat je zelf wil.
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Als ik ga hardlopen moet ik de eerste 2 km het een beetje koud hebben. Anders heb ik het nadien te warm.
Zweten doe je in deze echt niet veel meer. Ademt super goed en ook kan de rits open die dan met knoopjes toch semi dicht blijft. Wind mee of stukken wind stil open, en wind tegen doe ik hem dan weer dicht. Ik gebruik deze ook alleen bij redelijk koud weer en veel wind. Wind en nat is geen lekkere combi zeker niet bij long slow run als ik maar in zone 2 blijf (HS 120/125) dwars door de open NH polder.polthemol schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:08:
[...]
)
to be fair valt het me wel mee in Nederland. Ik ben tussen de 4 á 8 uur per week buiten aan het sporten en zo gek vaak regen ik eigenlijk niet door nat.EnduronDon schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 07:37:
[...]
Ja goed, als het gewoon heel de week regent en je moet 4x naar buiten in de regen, dan ben je daar op den duur gewoon klaar mee natuurlijk.
@Dazzler2120 dat is wel een fair punt wel ja
@jvang het zal een persoonlijk ding zijn denk ik, maar ik heb nog geen windstopper/jasje gevonden waar ik niet natter wordt van mijn eigen zweet dan van de regen, maar to be fair zweet ik ook supersnel
Maar ik kan me voorstellen dat iemand die met een start2run bezig is geen trailvest (aan) heeft.Dazzler2120 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 08:15:
Ik gebruik mijn jasje eigenlijk alleen bij temperaturen onder de 10 graden & regen, waarbij ik bij 5-10 graden toch al echt ga nadenken hoe snel ik warm wordt en hoe lang ik zo'n jasje aan houdt of in mijn trail vestje wegstop.
Als iemand dan in zijn start2run zit, waarbij hij de regen erg vervelend vindt tijdens de wandel intervallen, kan zo'n jasje een prima oplossing zijn. Evt aan doen in het begin tot je het warm hebt, daarna uit als je het te warm begint te krijgen, kan prima werken.
Hell, ik heb ook ergens zo'n ding liggen en als ik 'm 2 keer per jaar gebruik is het al veel. Mijn afstanden zitten over het algemeen tussen de 10 en 15km met af en toe eens een halve marathon uitschieter, of misschien wel een keer 25km, maar daar heb ik geen trailvest voor nodig.
Het was trouwens weer eens knap fris vanochtend! Buienradar had 't zelfs over -4. De ene dag loop je lekker in kort-kort en de andere dag kan het lange spul (geen jasje en ook geen trailvest
Ik ook niet. Ben van nature ook iemand die snel zweet als ik ga sporten, ook als het koud is. Ik word liever nat van de regen dan van m'n eigen zweet.polthemol schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:26:
@jvang het zal een persoonlijk ding zijn denk ik, maar ik heb nog geen windstopper/jasje gevonden waar ik niet natter wordt van mijn eigen zweet dan van de regen, maar to be fair zweet ik ook supersnel
[ Voor 16% gewijzigd door InZane op 28-03-2023 09:29 ]
Afgelopen twee weken heeft het zo goed als iedere dag geregend. Als je dan niet de vrijheid hebt om compleet zelf te bepalen wanneer je gaat rennen, ontkom je er gewoon niet aan.polthemol schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:26:
[...]
to be fair valt het me wel mee in Nederland. Ik ben tussen de 4 á 8 uur per week buiten aan het sporten en zo gek vaak regen ik eigenlijk niet door nat.
Exact, vaak heb je gewoon niet de mogelijkheid om er omheen te werken. Als ik wil lopen dan moet dat vaak op een bepaald moment... regent het dan, so be it.EnduronDon schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:41:
[...]
Afgelopen twee weken heeft het zo goed als iedere dag geregend. Als je dan niet de vrijheid hebt om compleet zelf te bepalen wanneer je gaat rennen, ontkom je er gewoon niet aan.
Ergens gedurende deze winter had ik een periode van ruim 3 weken voordat ik het weer eens een rondje droog hield. Met 5 a 6x lopen in de week was dat jammer
Mijn punt was dus vooral dat het voor iedereen verschilt wat wél en níét fijn is. Waarschijnlijk ontwikkelt het ook nog eens hoe langer je loopt (je weerbaarheid, wat je fijn vindt, wat je niet fijn vindt). Zoveel mensen, zoveel wensen is de uitdrukking volgens mij?InZane schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:27:
[...]
Maar ik kan me voorstellen dat iemand die met een start2run bezig is geen trailvest (aan) heeft.
Hell, ik heb ook ergens zo'n ding liggen en als ik 'm 2 keer per jaar gebruik is het al veel. Mijn afstanden zitten over het algemeen tussen de 10 en 15km met af en toe eens een halve marathon uitschieter, of misschien wel een keer 25km, maar daar heb ik geen trailvest voor nodig.
Het was trouwens weer eens knap fris vanochtend! Buienradar had 't zelfs over -4. De ene dag loop je lekker in kort-kort en de andere dag kan het lange spul (geen jasje en ook geen trailvest) en handschoenen weer aan.
[...]
Ik ook niet. Ben van nature ook iemand die snel zweet als ik ga sporten, ook als het koud is. Ik word liever nat van de regen dan van m'n eigen zweet.
Situatie met het trailvestje was uiteraard mijn eigen situatie, ik ben iemand die veel drinkt, ik merkte gedurende mijn C25K programma vorig jaar dat ik gewoon echt water mee moest hebben, trailvestje was voor mij een goede oplossing die mij ook in de toekomst ging helpen bij lange trailloopjes. Tegenwoordig loop ik ook vaker tot +- 60 minuten zonder flesje water.
Een trailvestje is dus ook weer gewoon een van de suggesties wat iemand kan meenemen, iemand die met een C25K programma bezig is zal die waarschijnlijk niet hebben nee, maar tijdens de eerste fases zal die persoon ook mogelijk nog niet de behoefte hebben om zijn jasje op te bergen.
Ik heb die vrijheid ook zeker niet - en ik vermoed dat de meeste lopers hier ook verplichtingen hebben die die vrijheid niet geven - maar ik heb dit jaar ruim vijftig keer gelopen, waarvan zes keer met regen. Je ontkomt er inderdaad niet aan, maar het zijn er ongeveer één op de tien en als je dat echt vervelend zou vinden, zou je die zelfs kunnen skippen, kan je nog makkelijk op minimaal drie keer in de week lopen komen...EnduronDon schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:41:
[...]
Afgelopen twee weken heeft het zo goed als iedere dag geregend. Als je dan niet de vrijheid hebt om compleet zelf te bepalen wanneer je gaat rennen, ontkom je er gewoon niet aan.
Waarschijnlijk iets wat meerdere mensen zich afvragen, of mischien ook niet, maar wat doe je juist na een marathon.
De eerste dagen gewoon voldoende rusten en gezond eten veronderstel ik, lopen zal nu toch niet echt lukken met de pijn in de bovenbenen.
Maar ik vermoed dat binnen enkele dagen die pijn wel al weg zal zijn.
Ik lees op internet dat je best wacht met intensieve trainingen tot 26 dagen na de marathon maar dat rustige loopjes tot max 30-45 min wel kunnen. Wil dit dan zeggen dat ik, als de benen het toelaten, dit weekend een rustige 5k kan doen?
Hoe pakken de ervaren mannen/vrouwen die hier rondsluimeren het aan?
De eerste dagen gewoon voldoende rusten en gezond eten veronderstel ik, lopen zal nu toch niet echt lukken met de pijn in de bovenbenen.
Ik lees op internet dat je best wacht met intensieve trainingen tot 26 dagen na de marathon maar dat rustige loopjes tot max 30-45 min wel kunnen. Wil dit dan zeggen dat ik, als de benen het toelaten, dit weekend een rustige 5k kan doen?
Ik stap de volgende morgen in het vliegtuig voor een vakantie (rondreizen, hiken) van twee weken.. de beentjes loslopen om het zo maar te zeggen. Als ik dat niet zou doen zou ik denk ik de eerste 2-4 dagen lekker de racefiets pakken, iedere dag beetje recovery (foamrollen, stretchen) en dan in het weekend weer eens gaan lopen.Tibs schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:36:
Waarschijnlijk iets wat meerdere mensen zich afvragen, of mischien ook niet, maar wat doe je juist na een marathon.
De eerste dagen gewoon voldoende rusten en gezond eten veronderstel ik, lopen zal nu toch niet echt lukken met de pijn in de bovenbenen.Maar ik vermoed dat binnen enkele dagen die pijn wel al weg zal zijn.
Mits het lichaam weer normaal voelt, loop ik de vrijdag of zaterdag na de marathon (op zondag) m'n eerste korte rustige loopje. Tot die tijd wandel, fiets en zwem ik wat.Tibs schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:36:
Tot twee weken na de marathon blijven het rustige duurloopjes, die ik in afstand uitbreid tot maximaal een uur. Na twee weken voeg ik weer harde tempotrainingen toe aan m'n loopjes.
Toevoeging: dit doe ik als ik een marathon (sub)maximaal heb gelopen. Loop ik een marathon-afstand (of meer) zoals in de voorbereiding voor de 60 van Texel vorig jaar op (tempo)duurlooptempo, dan loop ik binnen 36-48 uur alweer m'n volgende training.
[ Voor 19% gewijzigd door elastiek op 28-03-2023 11:10 ]
Ik heb een paar keer op vrijdag een 5 km PR gelopen, na de marathon op zondag[b]Tibs schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:36:[/
Gewoonlijk heb ik 4 dagen spierpijn en op dag 5 is het over.
Meestal doe ik pas het weekend na de marathon iets kort en rustig, en de eerste 2 weken niets snel.
Meestal 14 dagen rust, wel beweging maar geen hardlopen. Het verschilt ook hoe mijn conditie is en hoe ik over de finish kom. In de periode dat ik mijn PR's liep had ik vrij snel na de finish geen last meer van mijn spieren, en gaat alles prima. Paar dagen erna kon ik alweer hardlopen. Maar dat doe ik niet, herstellen kost nu eenmaal wat tijd.Tibs schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:36:
De eerste dagen gewoon voldoende rusten en gezond eten veronderstel ik, lopen zal nu toch niet echt lukken met de pijn in de bovenbenen.Maar ik vermoed dat binnen enkele dagen die pijn wel al weg zal zijn.
Na mijn eerste marathon kon ik een week lang de trap alleen achterstevoren af. En ik had toen ook een prima voorbereiding. Maar hoe langer je geoefend blijft en op een bepaald niveau komt, hoe sneller het herstel en hoe minder last.
Kijk gewoon hoe je je voelt na 14 dagen, heb je nog geen fut of voelt alles nog stram. Gewoon extra rust nemen. Niets forceren. Een flinke rustperiode is prima.
Ik ben nu aan het uitproberen of ik zonder die lange (>30k) duurlopen kan doen. Persoonlijk vind ik dat het niet zoveel toevoegt aan mijn training, ik zie het vooral als een mentale training. Als die 35 lukt, dan lukt de marathon ook. Nu heb ik al een aantal marathons gelopen, dus dat is niet meer nodig voor mij. Wat ik nu doe is vaker een dubbelslag, dus 13k gevolgd door een 22k de volgende dag. Tot nu toe werkt dat prima in de trainingen, we zullen 16 april zien of het echt goed werktHartloper schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:04:
Mwah, nu loop ik al een flink aantal jaren maar deze winter waren er wel echt hele slechte weken... Volgens mij zijn er 2 losse weken geweest, waarbij ik minstens 2 trainingen van die compleet zeiknat ben geregend. Dat is al meer dan de 5 jaar daarvoorpolthemol schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:26:
[...]
to be fair valt het me wel mee in Nederland. Ik ben tussen de 4 á 8 uur per week buiten aan het sporten en zo gek vaak regen ik eigenlijk niet door nat.
Ik zou me niet teveel blind staren op de afstand. Ik denk zelf dat de duur van je lange loop belangrijker is dan de afstand zelf.Hartloper schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:04:
Zie ook bijv https://lauranorrisrunnin...ng-run-marathon-training/
Het maakt m.i. ook nogal uit hoe je aan de duurloop begint. Ben je uitgerust of heb je de tempoloop van een paar dagen eerder nog in de benen? Welk tempo loop je? Wat en wanneer heb je gegeten? Zoveel variabelen... Het is maar één training uit je hele opbouw. Je winst zit vooral in het consistent hoger weekvolume en niet in de 32 of 36 km van deze ene duurloop.
Dat gevoel herken ik ook wel, die zes keer dit jaar is voor mijn gevoel ook (veel) meer voorgaande jaren. Heb dit jaar al meerdere keren een regenjack aangehad, dat is normaal misschien één of twee keer in een heel jaar, met name omdat het nu ook niet echt warm is als het regent. Als het wat warmer is en het regent (hard) draag ik sowieso geen regenjack. Maar heb sowieso het idee dat dit jaar niet echt lekker is begonnen, het is eind maart en mijn hardloopactiviteit met de hoogste temperatuur is van januari en ik heb ook het idee dat het heel het jaar al altijd (redelijk) hard waait. Het is voor mijn gevoel al heel het jaar herfst, terwijl in andere jaren ook in januari en februari al vaak wel een aantal lekker zonnige lentedagen waren.kepler schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:34:
[...]
Mwah, nu loop ik al een flink aantal jaren maar deze winter waren er wel echt hele slechte weken... Volgens mij zijn er 2 losse weken geweest, waarbij ik minstens 2 trainingen van die compleet zeiknat ben geregend. Dat is al meer dan de 5 jaar daarvoorKan ook toeval geweest zijn, maar voor mn gevoel waren er langere periodes met veel regen deze winter. (en ik kan alleen in de avond lopen, dus weinig ruimte)
Ik wil een trailvest gaan kopen voor de langere duurlopen die er aan zitten te komen in warm weer. Ik dacht in eerste instantie aan de Salomon ADV Skin 5, die meerdere mensen in dit topic hebben. Maar zag ook de Salomon Sense Pro 5, die er volgens mij erg op lijkt. Zijn er mensen met ervaringen met beide die advies hebben?
Kwam dit vergelijkingstopic tegen: https://www.reddit.com/r/...ense_pro_5_vs_adv_skin_5/Niku schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:15:
Ik wil een trailvest gaan kopen voor de langere duurlopen die er aan zitten te komen in warm weer. Ik dacht in eerste instantie aan de Salomon ADV Skin 5, die meerdere mensen in dit topic hebben. Maar zag ook de Salomon Sense Pro 5, die er volgens mij erg op lijkt. Zijn er mensen met ervaringen met beide die advies hebben?
Ik heb zelf een 2 liter vestje, maar op termijn wil ik voor de wat langere loopjes toch ook wel graag een wat groter vestje erbij hebben.
Mooie link ! Genuanceerd artikel.sanniep9 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:02:
[...]
Ik zou me niet teveel blind staren op de afstand. Ik denk zelf dat de duur van je lange loop belangrijker is dan de afstand zelf.
Zie ook bijv https://lauranorrisrunnin...ng-run-marathon-training/
Het maakt m.i. ook nogal uit hoe je aan de duurloop begint. Ben je uitgerust of heb je de tempoloop van een paar dagen eerder nog in de benen? Welk tempo loop je? Wat en wanneer heb je gegeten? Zoveel variabelen... Het is maar één training uit je hele opbouw. Je winst zit vooral in het consistent hoger weekvolume en niet in de 32 of 36 km van deze ene duurloop.
Zelf rust ik goed uit voor de lange duurloop op zondag, de loop daarvoor is bv 8 km heel rustig op vrijdag.
De Hanson marathon methode doet geen lange duurlopen langer dan 16 mijl, maar dan wel in combinatie met een middellange duurloop de dag ervoor. Ik denk dat je die vroeger ook al aanhaalde.
Er is een studie die aantoonde dat als de 5 langste duurlopen tezamen mistens 100 mijl zijn, dat dit gecorreleerd is met een snellere finishtijd. Of dus 5 lange duurlopen van gemiddeld 32 km.
Nu, gewoonlijk ben ik er voorzichtig mee. Maar voor mij, met volgende week een week skiën, denk ik dat een lange duurloop van 36 km niet verkeerd zou zijn. Op te merken is dat gans die lange duurloop aan een rustig tempo is, zonder stukken op marathontempo.
Overigens ben ik het met je eens dat het totaal aantal kilometers waarschijnlijk de belangrijkste trainingsparameter is.
Maar goed dat het taperen is begonnen, heb het idee dat ik last heb van mijn piriformis. Vorige week rare trillingen in mijn linker bovenbeen. Na een aantal dagen ging dat vanzelf over, wat extra rust en strekken/masseren.
Na de lange duurloop van afgelopen weekend een soort pijn 'vlagen' in mijn rechterbeen overgehouden, voel het doorstralen tot aan mijn hiel. Zelfde als vorige week, elke x seconden voel ik het weer. Spieren en pezen voelen normaal. Geen heftige pijn maar had wel een pijnstiller nodig om te kunnen slapen.
Even goed masseren en de intervallen van morgen even uitstellen/weglaten.
Had daarnaast ook nog wat lichte krachttraining gedaan gisteren, dat doe ik normaal nooit. Dacht dat ik rustig deed maar beide hamstrings hebben nu spierpijn. Rustig aan doen dus, wel duidelijk nu ik dit allemaal opschrijf
Na de lange duurloop van afgelopen weekend een soort pijn 'vlagen' in mijn rechterbeen overgehouden, voel het doorstralen tot aan mijn hiel. Zelfde als vorige week, elke x seconden voel ik het weer. Spieren en pezen voelen normaal. Geen heftige pijn maar had wel een pijnstiller nodig om te kunnen slapen.
Even goed masseren en de intervallen van morgen even uitstellen/weglaten.
Had daarnaast ook nog wat lichte krachttraining gedaan gisteren, dat doe ik normaal nooit. Dacht dat ik rustig deed maar beide hamstrings hebben nu spierpijn. Rustig aan doen dus, wel duidelijk nu ik dit allemaal opschrijf
Hulpvraag over intervaltraining. Ik wil ergens de komende maanden een 5k sub 20min poging gaan doen. Als onderdeel van de training wil ik de wekelijkse interval opbouwen van 12x400 -> 8x600 -> 6x800 -> 5x1000. Bij de 400m pak ik 200m herstel, maar wat is verstandig om aan herstel bij de 600, 800 en 1000 te pakken?
Ik zou denken aan iets als 300, 400 en 400m herstel. Maar of het nu 100m of 30s meer/minder is maakt volgens mij niet zoveel uit.Niku schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:46:
Hulpvraag over intervaltraining. Ik wil ergens de komende maanden een 5k sub 20min poging gaan doen. Als onderdeel van de training wil ik de wekelijkse interval opbouwen van 12x400 -> 8x600 -> 6x800 -> 5x1000. Bij de 400m pak ik 200m herstel, maar wat is verstandig om aan herstel bij de 600, 800 en 1000 te pakken?
Mooi project, maar ik herinner me een kennis van mij die dat ook wat doen, te hevig trainde en geblesseerd raakte.Niku schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:46:
Mijn advies zou vooral zijn om de andere trainingen in de week rustig te houden. De 5K is vooral een aeroob event en dus moet je vooral de aerobe conditie trainen.
1 keer per week interval is natuurlijk ook nodig, daar niet van.
https://www.supportervana...tterdam-marathon-2023/nl/
Mocht iemand zijn startnummer voor Rotterdam al willen weten...
Mocht iemand zijn startnummer voor Rotterdam al willen weten...
Laatste tijd wat druk geweest met van alles en nog wat en eindelijk weer volledig bij met dit topic. Leuk om weer wedstrijdverslagen te lezen en natuurlijk ook de verhalen over laatste lootjes van de voorbereiding naar Rotterdam.
Ikzelf heb afgelopen Zondag (ook) mijn laatste lange duurloop gedaan van 35km. Ik kon mezelf aan de overkant van de rivier laten afzetten om zo via de brug bij Vianen weer terug te lopen. Lekker makkelijk "rondje" wanneer je alleen maar over de dijk de rivier hoeft te volgen.
Het weer viel alles bij elkaar reuze mee, maar ergens halverwege ging het een minuut of 10 toch even best hard. Mijn Asics wind/regenjasje is daar niet voor gemaakt dus deze + het shirt wat ik er onder aan had waren op een gegeven beide doorweekt en zaten aan mijn bovenlijf geplakt, dat was even wat minder. Gelukkig werd het daarna droog en de kleding daarmee ook. (enigszins)
Ik heb tijdens deze laatste duurloop nog de Vaporflies aan gedaan, een laatste test om er zeker van te zijn dat ik nergens last van krijg. Ook heb ik elke 7km een Maurten gel genomen, alhoewel ik nooit ergens last van heb, toch ook weer een mooie laatste test om te zien of dat helemaal goed gaat. Al met al iets te snel gelopen voor wat ik wilde, 5;10 tegenover 5:20/km, maar ging qua gevoel prima. Ik was mijn hartslagband vergeten en het bleek dat de polsmeting op mijn nieuwe Garmin FR 265 nog steeds waardeloos is. Volgens de meting liep ik namelijk 50% in zone 5.
Mijn laatste 10 weken zijn nu iets meer dan 60km per week geweest, dat is qua beoogd volume ietsje minder dat ik eigenlijk wilde, maar op zich best tevreden met de voorbereiding tot nu toe. Nu deze week er nog even aan trekken om de 300km deze maand te halen en zodoende de Strava endurance challenge af te ronden. Vorig jaar had ik al eens 298km, dat overkomt me niet nog een keer.
Ikzelf heb afgelopen Zondag (ook) mijn laatste lange duurloop gedaan van 35km. Ik kon mezelf aan de overkant van de rivier laten afzetten om zo via de brug bij Vianen weer terug te lopen. Lekker makkelijk "rondje" wanneer je alleen maar over de dijk de rivier hoeft te volgen.
Ik heb tijdens deze laatste duurloop nog de Vaporflies aan gedaan, een laatste test om er zeker van te zijn dat ik nergens last van krijg. Ook heb ik elke 7km een Maurten gel genomen, alhoewel ik nooit ergens last van heb, toch ook weer een mooie laatste test om te zien of dat helemaal goed gaat. Al met al iets te snel gelopen voor wat ik wilde, 5;10 tegenover 5:20/km, maar ging qua gevoel prima. Ik was mijn hartslagband vergeten en het bleek dat de polsmeting op mijn nieuwe Garmin FR 265 nog steeds waardeloos is. Volgens de meting liep ik namelijk 50% in zone 5.
Mijn laatste 10 weken zijn nu iets meer dan 60km per week geweest, dat is qua beoogd volume ietsje minder dat ik eigenlijk wilde, maar op zich best tevreden met de voorbereiding tot nu toe. Nu deze week er nog even aan trekken om de 300km deze maand te halen en zodoende de Strava endurance challenge af te ronden. Vorig jaar had ik al eens 298km, dat overkomt me niet nog een keer.
Strava Garmin 265
Van hoeveel trainingen in de week ga je dan uit?Hartloper schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 06:49:
[...]
Mooi project, maar ik herinner me een kennis van mij die dat ook wat doen, te hevig trainde en geblesseerd raakte.
Mijn advies zou vooral zijn om de andere trainingen in de week rustig te houden. De 5K is vooral een aeroob event en dus moet je vooral de aerobe conditie trainen.
Ik loop zelf 4 keer in de week, maar ik zou 1 intervaltraining en 3 rustige trainingen wel wat aan de tamme kant vinden eigenlijk.
Was de consensus niet juist 80/20? Dus dan zou je op 4 rustige en 1 intensieve (interval) komen (qua verhouding).InZane schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:31:
[...]
Van hoeveel trainingen in de week ga je dan uit?
Ik loop zelf 4 keer in de week, maar ik zou 1 intervaltraining en 3 rustige trainingen wel wat aan de tamme kant vinden eigenlijk.
Of vallen interval trainingen onder de 80%?
Dat is maar net hoe je rekent denk ik, als je van minuut tot minuut gaat kijken klopt je benadering. Maar als je per training moet aangeven of iets intensief is of niet is het een ander verhaal, dan zou ik een interval als intensief beschouwen.Tim_W schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:44:
Je interval training gaat natuurlijk niet volledig naar de 20% @Shinji, tijdens je interval zit immers ook behoorlijk wat rustig en dus "80%". Denk aan je warm up en cooldown, maar ook de rust tussen je tempo blokken.
Maar ik weet ook niet precies de achtergrond van de 80/20 ‘regel’ en of die bedoeld is op per minuut of per training zeg maar.
Precies dat. Een intervaltraining heeft bij mij vaak maar 3 kilometer op tempo en verder is het warming up, in- en uitlopen e.d.Tim_W schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:44:
Je interval training gaat natuurlijk niet volledig naar de 20% @Shinji, tijdens je interval zit immers ook behoorlijk wat rustig en dus "80%". Denk aan je warm up en cooldown, maar ook de rust tussen je tempo blokken.
Zoiets bijvoorbeeld: https://www.strava.com/activities/8778672366/overview
Totale afstand is dus 14.x kilometer, waarvan maar 3 kilometer op tempo. Het is natuurlijk niet zo dat je van begin tot eind je het snot voor de ogen loopt.
Die is bedoeld op aantal kilometers/minuten inderdaad, niet aantallen trainingen. Juist omdat ook in de intensieve trainingen veel langzame kilometers/minuten zitten.Shinji schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:49:
[...]
Dat is maar net hoe je rekent denk ik, als je van minuut tot minuut gaat kijken klopt je benadering. Maar als je per training moet aangeven of iets intensief is of niet is het een ander verhaal, dan zou ik een interval als intensief beschouwen.
Maar ik weet ook niet precies de achtergrond van de 80/20 ‘regel’ en of die bedoeld is op per minuut of per training zeg maar.
Ik vind het zelf fijn om meer richting 85/15 te hangen (tam werd dat genoemd toch
Verwijderd
Ik heb een loopband gekocht bij slecht weer loop ik warm op de loopband, vervolgens ren ik buiten mijn vaste rondje en doe ik thuis een cooldown op de loopband of roeimachine.Sherlock schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 08:35:
Ik denk dat de meesten van jullie voorbij gaan aan de wandelstukjes voor en na het hardlopen (bij de couch-to-5k van @anandus). Dus eerst wandelen is prima, daar kun je je op kleden. Dan stukje hardlopen, daar krijg je het warm van, dus niet al te warm kleden. Maar daarna weer een stukje wandelen, als je al warm bent (en waarschijnlijk al aan het zweten) in de regen en de kou, dat is dan lastig. Je kledingkeuze voor het hardloopgedeelte is heel anders dan voor het wandelgedeelte en als die twee elkaar ook nog eens afwisselen dan moet je een keuze maken. Uiteindelijk ben je ook weer niet zo lang buiten natuurlijk, dus kan je je prima iets te warm kleden voor het hardlopen, of iets te fris voor het wandelen, net wat je zelf wil.
Geen enkel probleem met kleding keuze, ik kleed me voor buiten op hardlopen, niet wandelen/cooldown.
Maar bij een start2run training heb je vaak meerdere keren afwisselend wandelen en hardlopen, dus dan schiet het niet op.Verwijderd schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:53:
[...]
Ik heb een loopband gekocht bij slecht weer loop ik warm op de loopband, vervolgens ren ik buiten mijn vaste rondje en doe ik thuis een cooldown op de loopband of roeimachine.
Geen enkel probleem met kleding keuze, ik kleed me voor buiten op hardlopen, niet wandelen/cooldown.
Verwijderd
Goed punt, ik heb zelf indertijd mijn start2run in de sportschool gedaan omdat ik midden in de winter begon en wandelen na rennen bij 2-3 graden geen lolletje was. Pas in de lente toen ik op ca 6km continu rennen zat ben ik buiten gaan rennen.InZane schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:58:
[...]
Maar bij een start2run training heb je vaak meerdere keren afwisselend wandelen en hardlopen, dus dan schiet het niet op.
Op de loopband beginnen heeft me ook geweldig geholpen met leren constant tempo te rennen.
Dat is wel een voordeel ja, al is mijn ervaring dat zo'n loopband vaak wel ontzettend afwijkt. Tenminste, dat is wat mij altijd wel opvalt als ik eens één van de loopbanden in de sportschool probeer. Maar goed, dat is vaak maar even een kwartiertje uitlopen na m'n core training. Niet eens de moeite waard om op Strava te zetten.Verwijderd schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:02:
[...]
Op de loopband beginnen heeft me ook geweldig geholpen met leren constant tempo te rennen.
Tempogevoel is pas echt gekomen toen ik bij een loopgroep ben aangesloten. Zij doen intervaltrainingen op een asfaltrondje in het buitengebied hier waar 100m markeringen zijn aangebracht. In het begin slingert je tempo alle kanten op, maar na een tijdje kun je bijv. feilloos 48s op de 200m lopen.
Bovenstaande zou je natuurlijk bij een AV op de baan kunnen doen/leren.
*kijkt beteuterd naar zijn eigen intervals*InZane schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:51:
[...]
Precies dat. Een intervaltraining heeft bij mij vaak maar 3 kilometer op tempo en verder is het warming up, in- en uitlopen e.d.
Zoiets bijvoorbeeld: https://www.strava.com/activities/8778672366/overview
Totale afstand is dus 14.x kilometer, waarvan maar 3 kilometer op tempo. Het is natuurlijk niet zo dat je van begin tot eind je het snot voor de ogen loopt.
2K inlopen, 7*1K op tempo met 200 meter wandelen en nog eens een 2 of 3K uitlopen.
Maar ik probeer die 80/20 regel vooral op geheel toe te passen van een week. Intervaldag is gewoon die 20%, later krijg ik op een zaterdag bv. nog tempoblokken erbij, dan kies ik voor kortere intervals ipv blokken van 1K.
(gros van mjn trainingen is Z1 en Z2 loopjes met af en toe een handjevol strides erin).
Over het totaal van al je trainingen. Maar zoals anderen al schrijven is 80/20 echt niet heilig.Shinji schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:49:
[...]
Dat is maar net hoe je rekent denk ik, als je van minuut tot minuut gaat kijken klopt je benadering. Maar als je per training moet aangeven of iets intensief is of niet is het een ander verhaal, dan zou ik een interval als intensief beschouwen.
Die 12x4 zou ik opdelen in 3 blokkenNiku schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:46:
4*400 en tussen elk 400m 100m wandel (of als je echt goede benen hebt actief herstel) en dan na elk blok een 400m rust.
Dit gaat wat makkelijk op een atletiekbaan, maar probeer altijd weer bij de 200 of 400m start weer te beginnen en deel ze liever in blokken in, met een of meerdere langere rustperiode
4*600 met 200 rust en daarna 400 meter rust om vervolgens weer een blok van 4*600 te doen.
ID.3 Pro S Limited Edition
Hahaha, bij de AV is het ook wel anders hoor, bijvoorbeeld 5x1000m of 4x1200m en dan vooraf nog inlopen en uitgebreide loopscholing. Stuk intensiever!polthemol schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:32:
[...]
*kijkt beteuterd naar zijn eigen intervals*
2K inlopen, 7*1K op tempo met 200 meter wandelen en nog eens een 2 of 3K uitlopen.
Afgelopen weken een aantal verschillende intervaltrainingen gedaan op weg naar de 10EM.
15min WU 10x200/200 en 10 min CD
15min WU 15x300/100 en 10 min CD
15min WU 8x400/100 en 10 min CD
10min WU 4x1,3/200 10min CD
Regen is vervelend, maar als ik eenmaal loop dan boeit het mij niet meer.
Volg overigens een Trenara plan 3x/wk
15min WU 10x200/200 en 10 min CD
15min WU 15x300/100 en 10 min CD
15min WU 8x400/100 en 10 min CD
10min WU 4x1,3/200 10min CD
Regen is vervelend, maar als ik eenmaal loop dan boeit het mij niet meer.
Volg overigens een Trenara plan 3x/wk
Lap, doordat je de Strava Endurance vermeldde ging ik eens kijken en zag ik dat ik op 282/300 sta.Tim_W schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:30:
Helaas zijn de benen nog niet goed genoeg na de marathon van zondag om er in de komende 2 dagen nog 18km uit te persen.
Zal dus voor een volgende keer zijn.
Volgens mij klopt het niet helemaal wat je hier zegt. Een 5K is in mijn ogen juist eerder aenaroob aangezien je waarschijnlijk "vol gas" zal gaan om onder die 20 minuten te duiken. Mijn vermoeden is dat je dan niet enkel meer aeroob bezig bent.Hartloper schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 06:49:
[...]
Mooi project, maar ik herinner me een kennis van mij die dat ook wat doen, te hevig trainde en geblesseerd raakte.
Ik ben het wel met je eens dat het niet verstandig is om vooral aenarobe trainingen te gaan doen om dit doel te bereiken.
Uit eigen ervaring vind ik 400jes (bijv 15x) erg lekker op de baan om aan je snelheid te werken, waar het dus wel wat harder mag dan die 4:00.
Waar de 1000jes juist fijn zijn om tempo hardheid te trainen en gewend te raken om langer je doel tempo vast te houden. Bij de duizendjes vind ik het zelf belangrijk dat deze niet boven je omslagpunt gelopen worden, want dan ben ik van mening dat je "niveau" daar gewoon nog niet is.
[ Voor 20% gewijzigd door NoReseth op 29-03-2023 10:18 ]
Ik probeer die 1000tjes echt net net boven omslagpunt te rennen net. Het is na een paar herhalingen meteen een goede training om te leren door te gaan op verzuurde benen.NoReseth schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:16:
Uit eigen ervaring vind ik 400jes (bijv 15x) erg lekker op de baan om aan je snelheid te werken, waar het dus wel wat harder mag dan die 4:00.
Waar de 1000jes juist fijn zijn om tempo hardheid te trainen en gewend te raken om langer je doel tempo vast te houden. Bij de duizendjes vind ik het zelf belangrijk dat deze niet boven je omslagpunt gelopen worden, want dan ben ik van mening dat je "niveau" daar gewoon nog niet is.
Zat trouwens eens te bekijken hoe ik het wil doen wat betreft Rotterdam...
Zag dat je je startnummer op moet halen en deze niet opgestuurd wordt, ook moet ik nog een tas afgeven.
Ervaringsdeskundigen die wat kunnen zeggen over wat handig is qua tijd? Start is om 10u en wilde met ov vanuit Utrecht komen. Een uur om van Rotterdam cs nog het nr op te halen en tas in te leveren lijkt me wat krap
hoewel het allemaal wel aardig op de route cs - start lijkt te liggen
Enig idee hoe vlot dit allemaal kan gaan of gaat ik echt veel tijd er voor uit moet trekken? (1e keer rotterdam marathon)
Zag dat je je startnummer op moet halen en deze niet opgestuurd wordt, ook moet ik nog een tas afgeven.
Ervaringsdeskundigen die wat kunnen zeggen over wat handig is qua tijd? Start is om 10u en wilde met ov vanuit Utrecht komen. Een uur om van Rotterdam cs nog het nr op te halen en tas in te leveren lijkt me wat krap
Enig idee hoe vlot dit allemaal kan gaan of gaat ik echt veel tijd er voor uit moet trekken? (1e keer rotterdam marathon)
@m0ridin ff m'n google tijdlijn erbij gepakt voor Rotterdam 2021. En zie dat ik met de trein om half 9 aankwam in Rotterdam. Van kwart voor 9 tot kwart over 9 bij het startnummer ophalen geweest. Voornamelijk voor een toiletbezoek van diegene waar ik mee optrok tot de start. Als man zijnde is dat misschien wat makkelijker.
Daarna rond half 10 m'n tas afgegeven om daarna een kwartier van te voren het startvak in te lopen.
10 uur aankomen kan zeker wel, maar wel zorgt wel dat je iets meer haast moet hebben.
Vond het wel een keer fijn om alles rustig aan te doen
In Amsterdam liep ik volgens mij 5 minuten voor de start het stadion binnen. Dat was echt wel wat te krap
Daarna rond half 10 m'n tas afgegeven om daarna een kwartier van te voren het startvak in te lopen.
10 uur aankomen kan zeker wel, maar wel zorgt wel dat je iets meer haast moet hebben.
Vond het wel een keer fijn om alles rustig aan te doen
@Martiveen Thanks, maar was dat de start van 10u ook?
Ik dacht te hebben gezien dat het niet heel flexibel was qua treinen, met de eerste intercity vanaf 8:20 ofzo ongeveer die dan om 9u aan zou komen) maar als ik nu nog een keer kijk lijken er eigenlijk zat treinen (intercities) vana 6:30 ongeveer dus dan moet het sowieso helemaal goed komen.
De eerste blijkbaar gekeken voor simpelweg komende zondag, de 16e lijkt er veel meer te rijden (misschien ook rekening houdend met de marathon?)
Ik dacht te hebben gezien dat het niet heel flexibel was qua treinen, met de eerste intercity vanaf 8:20 ofzo ongeveer die dan om 9u aan zou komen) maar als ik nu nog een keer kijk lijken er eigenlijk zat treinen (intercities) vana 6:30 ongeveer dus dan moet het sowieso helemaal goed komen.
De eerste blijkbaar gekeken voor simpelweg komende zondag, de 16e lijkt er veel meer te rijden (misschien ook rekening houdend met de marathon?)
@m0ridin starttijd idd 10 uur. Volgens mij wilde ik zelf eigenlijk ook een kwartier later de trein pakken maar dat kon niet vanaf Gouda. Dus hiervoor gekozen om het niet te krap te laten zijn. Veel succes iig!
Thanks! Ik ben liever wat te vroeg dan dat ik me zorgen zit te maken qua tijd maar fijn te horen...
Geen idee of het te vergelijken is maar wij kwamen afgelopen zondag om 8u30 aan in Gent. Moesten dan nog op de parking, shuttlebus nemen, tas afgeven (bib had ik zaterdag al afgehaald), plassen en naar de start gaan.
We zijn om 10u20 over de startlijn gelopen en hebben nergens "getreuzeld".
Zorg dus dat je zeker op tijd bent als je het enigzins relaxed wil aanpakken en in het juiste startvak gaan klaarstaan voor ze vertrekken. Wij hebben onze start helaas gemist en moesten daardoor ons een weg banen tussen "trager" verkeer in de eerste 5-10km.
We zijn om 10u20 over de startlijn gelopen en hebben nergens "getreuzeld".
Zorg dus dat je zeker op tijd bent als je het enigzins relaxed wil aanpakken en in het juiste startvak gaan klaarstaan voor ze vertrekken. Wij hebben onze start helaas gemist en moesten daardoor ons een weg banen tussen "trager" verkeer in de eerste 5-10km.
De kunst is denk ik om dat inderdaad te kunnen. Mijn ervaring is dat als je al snel boven je drempel zit , de kans best aanwezig is dat het gewoon boven je niveau is, en je meer in de verzuring gaat lopen dan goed voor je is.polthemol schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:55:
[...]
Ik probeer die 1000tjes echt net net boven omslagpunt te rennen net. Het is na een paar herhalingen meteen een goede training om te leren door te gaan op verzuurde benen.
Ik heb ook wel duizendjes gelopen waar je dan uiteindelijk het laatste stukje een korte periode net boven je drempel komt. Maar ik heb mensen duizendjes zien lopen die nagenoeg de volledige tijd van de duizendjes boven de drempel lopen. en ik denk dat je dan je doel voorbij schiet
Ik ben zelf nu het boek "de tien , de halve en de hele" aan het lezen en ook daarin wordt opnieuw benadrukt dat het om gevoel draait, en dat iedereen anders reageert op trainingsprikkels.
Zelf heb ik sinds een aantal maanden het heft in eigen handen genomen en loop ik niet meer op een schema maar beslis ik alles zelf. Het enige wat ik volg is de baantraining op dinsdag. Hierdoor is mijn belastbaarheid enorm toegenomen (ik loop heel veel rustig), en ga ik met bizarre sprongen vooruit.
Al zal er vast wel weer een moment komen dat ik toch een coach om advies ga vragen voor wat schema advies .
beetje wat ik nu ook volg, ik heb gebruik een basisschema als standaard, maar dat behelst neit veel meer dan hoeveel km op welke dag. De invulling daarvan beslis ik grotendeels op de dag zelf. Kan dus prima zijn dat ik volgende week dinsdag 30 keer 30"/30" doe of misschien wel stop na 10 keer zoiets omdat de benen wel klaar zijn.NoReseth schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:25:
[...]
De kunst is denk ik om dat inderdaad te kunnen. Mijn ervaring is dat als je al snel boven je drempel zit , de kans best aanwezig is dat het gewoon boven je niveau is, en je meer in de verzuring gaat lopen dan goed voor je is.
Ik heb ook wel duizendjes gelopen waar je dan uiteindelijk het laatste stukje een korte periode net boven je drempel komt. Maar ik heb mensen duizendjes zien lopen die nagenoeg de volledige tijd van de duizendjes boven de drempel lopen. en ik denk dat je dan je doel voorbij schiet![]()
Ik ben zelf nu het boek "de tien , de halve en de hele" aan het lezen en ook daarin wordt opnieuw benadrukt dat het om gevoel draait, en dat iedereen anders reageert op trainingsprikkels.
Zelf heb ik sinds een aantal maanden het heft in eigen handen genomen en loop ik niet meer op een schema maar beslis ik alles zelf. Het enige wat ik volg is de baantraining op dinsdag. Hierdoor is mijn belastbaarheid enorm toegenomen (ik loop heel veel rustig), en ga ik met bizarre sprongen vooruit.
Al zal er vast wel weer een moment komen dat ik toch een coach om advies ga vragen voor wat schema advies .
Of je je doel voorbij schiet als je je 1K's allemaal boven je treshhold rent, weet ik niet zeker. De vraag is hoe snel en goed je kunt herstellen ervan. Het zal de een lukken en de ander niet (en als je in het begin van je hardlopen zit, zal het meer moeite kosten om onder je threshold te blijven dan wanneer je een ervaren loper bent).
Sinds ik me hier gemeld heb in januari ben ik toch ook wel heel anders gaan trainen. Ik deed alles toen nog op tempo (voor mij dan he) en liep 2x in de week. 1x iets korter en 1x iets langer, waarbij ik elke week wat langer probeerde te lopen.
Inmiddels loop ik 3 à 4 x per week, met op zondag een lange duurloop. Nog steeds rek ik de afstand op zondag wel op, maar ik loop hem wel langzaam. De andere loopjes laat ik me voorschotelen door mijn Forerunner. Heel vaak is dat een base-run van ergens tussen de 30 en 40 minuten, op 6:30. Sprints heb ik bewust niet gedaan vanwege mijn hamstringblessure opgelopen op 1 februari. Inmiddels denk ik dat ik dat wel weer zou kunnen proberen, maar nog steeds niet 100% volle bak. Naast de base-runs die Garmin voorstelt komt er af en toe een threshold run voorbij, dat vind ik wel leuk.
Nu heb ik wel een behoorlijk tekort aan anaerobe training, waar dat eerst een overschot was is dat nu een zwaar tekort. Dat heeft ook invloed op de geschatte eindtijd voor mijn 25K op 7 mei, die loopt steeds verder op. Mijn primaire doel is finishen, secundair is onder de 2,5 uur maar tot slot wil ik ook gewoon de snelst mogelijke tijd lopen die binnen mijn bereik ligt.
Heeft het zin om de komende weken nog te gaan focussen op interval/threshold/sprint? Ik wil de komende 2 zondagen nog gebruiken om 23km en 25km te gaan lopen, verder heb ik dan 2 à 3 trainingen per week over om anders te trainen.
Inmiddels loop ik 3 à 4 x per week, met op zondag een lange duurloop. Nog steeds rek ik de afstand op zondag wel op, maar ik loop hem wel langzaam. De andere loopjes laat ik me voorschotelen door mijn Forerunner. Heel vaak is dat een base-run van ergens tussen de 30 en 40 minuten, op 6:30. Sprints heb ik bewust niet gedaan vanwege mijn hamstringblessure opgelopen op 1 februari. Inmiddels denk ik dat ik dat wel weer zou kunnen proberen, maar nog steeds niet 100% volle bak. Naast de base-runs die Garmin voorstelt komt er af en toe een threshold run voorbij, dat vind ik wel leuk.
Nu heb ik wel een behoorlijk tekort aan anaerobe training, waar dat eerst een overschot was is dat nu een zwaar tekort. Dat heeft ook invloed op de geschatte eindtijd voor mijn 25K op 7 mei, die loopt steeds verder op. Mijn primaire doel is finishen, secundair is onder de 2,5 uur maar tot slot wil ik ook gewoon de snelst mogelijke tijd lopen die binnen mijn bereik ligt.
Heeft het zin om de komende weken nog te gaan focussen op interval/threshold/sprint? Ik wil de komende 2 zondagen nog gebruiken om 23km en 25km te gaan lopen, verder heb ik dan 2 à 3 trainingen per week over om anders te trainen.
de 5km gaat me nu wel goed af. Ik denk van de 10x haal ik 8x wel. De laatste 500m is nog steeds pittig.
Alles vlak dan blijft de hartslag lekker laag/stabiel. Maar bij een heuvel op, dan heb ik het lastig.
Volgens mij Garmin ben ik niet productive, maar maintaining en is mijn vo2max stabiel, ik zit al tijden... op 41 aangezien ik nooit anaeroob train (interval) is dit dan nu een logische vervolgstap?
Bij het 10km schema gaan ze in de 3e week direct naar 40 duurloop (ik zit nu met 34min (5km) echt aan mijn max) beste pace was 6:53 /km
Ik loop nu een 3x per week, heb steeds minder herstel nodig! maar wat is nu een "slimme" zet? Intervallen? of nog een aantal weken de 5km in een langzame duurloop voortzetten?
Alles vlak dan blijft de hartslag lekker laag/stabiel. Maar bij een heuvel op, dan heb ik het lastig.
Volgens mij Garmin ben ik niet productive, maar maintaining en is mijn vo2max stabiel, ik zit al tijden... op 41 aangezien ik nooit anaeroob train (interval) is dit dan nu een logische vervolgstap?
Bij het 10km schema gaan ze in de 3e week direct naar 40 duurloop (ik zit nu met 34min (5km) echt aan mijn max) beste pace was 6:53 /km
Ik loop nu een 3x per week, heb steeds minder herstel nodig! maar wat is nu een "slimme" zet? Intervallen? of nog een aantal weken de 5km in een langzame duurloop voortzetten?
De bedoeling van een duurloop is ook dat deze totaal niet op je max zit. Ofwel als jij 34 minuten als max effort op de 5km hebt, zal je duurloop tempo een stuk lager liggen (misschien wel rond de 8'/km).DaYwaLkUr schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:52:
de 5km gaat me nu wel goed af. Ik denk van de 10x haal ik 8x wel. De laatste 500m is nog steeds pittig.
Ik zou je aanraden om tijdens de trainingen je tempo te verlagen, het doel van trainen is niet om iedere keer een max effort te leveren, maar om jouw uithoudingsvermogen uiteindelijk groter te maken, zodat je misschien 2 of 3 keer in een jaar een max-effort kan leveren.
De Vo2Max e.d. zou ik voor nu totaal niet op letten aangezien het je nog weinig vertelt.
Ik haal mijn startnummer zaterdag al op, heb ik lekker alle tijd en hoef ik niet te haasten. En dan zondag weer naar Rotterdam. Kreeg vandaag heet aanbod om om te kleden en alles bij NN op het Weena. Da's echt ideaalm0ridin schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:56:
Zat trouwens eens te bekijken hoe ik het wil doen wat betreft Rotterdam...
Ervaringsdeskundigen die wat kunnen zeggen over wat handig is qua tijd? Start is om 10u en wilde met ov vanuit Utrecht komen. Een uur om van Rotterdam cs nog het nr op te halen en tas in te leveren lijkt me wat kraphoewel het allemaal wel aardig op de route cs - start lijkt te liggen
Edit: nou ja, klaar... dan nog even 42 kilometer afraffelen.
[ Voor 3% gewijzigd door mosselmossel op 29-03-2023 13:17 ]
@Sherlock @DaYwaLkUr
Voor jullie lijkt het me beter gewoon lekker op afstanden te focussen, helemaal als je niet naar een specifieke tijd toewerkt (maar sowieso, van meer kilometers word je ook sneller).
En zoals @Dazzler2120 al zegt, als je zo op je limiet zit met die 5k... ga je dan niet gewoon te hard? Loop je op hartslag of op tempo (danwel gevoel). Zou eens proberen je hartslag laag te houden, dan zou het een stuk beter moeten gaan....
Hier net terug van een intervalsessie trouwens, poeh... DIe hoogtemeters van de Caubergtrail hebben er toch aardig ingehakt want mijn bovenbenen vinden het allemaal nog steeds geen feest
Nou ja, rennen met vermoeide/pijnlijke benen kan je ook sterker van worden en verder ging het an sich wel.... Ook fijn om nu weer even 2 rustdagen te hebben, kan ik me weer focussen op wat rekken, strekken en oefeningen en dan zaterdag een rustig loopje. Zondag weer een 2u, waarvan 1u op marathon tempo.
Week daarna maar even zien hoe ik het aan ga passen, deze week lijk ik ook nog op de 60km uit te komen en voor volgende week richt ik op de 40-45km max. (En als ik het schema zou blijven volgen zou ik volgende week ook op een ruime 50 en dat is me wat te veel de week voor de marathon.
@mosselmossel Dat is wel relaxed idd! Extra op en neer naar Rotterdam voor het startnr zie ik niet helemaal zitten, ben ik zo weer minimaal 2 uur aan kwijt... beetje zonde. Dan maar iets vroeger op pad zondag en het daar maar regelen, moet goedkomen.
Voor jullie lijkt het me beter gewoon lekker op afstanden te focussen, helemaal als je niet naar een specifieke tijd toewerkt (maar sowieso, van meer kilometers word je ook sneller).
En zoals @Dazzler2120 al zegt, als je zo op je limiet zit met die 5k... ga je dan niet gewoon te hard? Loop je op hartslag of op tempo (danwel gevoel). Zou eens proberen je hartslag laag te houden, dan zou het een stuk beter moeten gaan....
Hier net terug van een intervalsessie trouwens, poeh... DIe hoogtemeters van de Caubergtrail hebben er toch aardig ingehakt want mijn bovenbenen vinden het allemaal nog steeds geen feest
Nou ja, rennen met vermoeide/pijnlijke benen kan je ook sterker van worden en verder ging het an sich wel.... Ook fijn om nu weer even 2 rustdagen te hebben, kan ik me weer focussen op wat rekken, strekken en oefeningen en dan zaterdag een rustig loopje. Zondag weer een 2u, waarvan 1u op marathon tempo.
Week daarna maar even zien hoe ik het aan ga passen, deze week lijk ik ook nog op de 60km uit te komen en voor volgende week richt ik op de 40-45km max. (En als ik het schema zou blijven volgen zou ik volgende week ook op een ruime 50 en dat is me wat te veel de week voor de marathon.
@mosselmossel Dat is wel relaxed idd! Extra op en neer naar Rotterdam voor het startnr zie ik niet helemaal zitten, ben ik zo weer minimaal 2 uur aan kwijt... beetje zonde. Dan maar iets vroeger op pad zondag en het daar maar regelen, moet goedkomen.
[ Voor 55% gewijzigd door m0ridin op 29-03-2023 13:21 ]
Totdat ie ineens aankomt met een blok van 20 minuten @ treshold. Dat vond ik toch best.. uhh.. pittig wel.Sherlock schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:04:
Naast de base-runs die Garmin voorstelt komt er af en toe een threshold run voorbij, dat vind ik wel leuk.
Vanavond voor het eerst weer met 't clubje intervallen in 't buitengebied. Lang leve de zomertijd!
Ik hou niet zo van hardlopen binnen de bebouwde kom.
Oh nee hoor, ik heb tot nu toe een paar keer 18 minuten en 1x 20 minuten gehad. Mooie afwisseling met al die langzame loopjes!InZane schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:54:
[...]
Totdat ie ineens aankomt met een blok van 20 minuten @ treshold. Dat vond ik toch best.. uhh.. pittig wel.
Ah, zie dat de parcoursen voor de Utrecht Science Park ook bekend zijn... Marathon is 2x het rondje van de halve.
Aan de ene kant vind ik dat altijd maar suf, aan de andere kant... de keer dat het een heel enkel rondje was was het ook niet een succes geloof ik doordat grote stukken leeg en saai waren. Nu ga je iig 2x door de binnenstad en alles.
Ga zelf de halve doen dus helemaal prima, maar hoewel het me leuk lijkt een keer een marathon in Utrecht zelf te doen is dit niet helemaal aansprekend zo. Wie weet als ik hem gewoon 'voor de lol' had kunnen doen, maar nu wil ik voor mn HM pr gaan.
Aan de ene kant vind ik dat altijd maar suf, aan de andere kant... de keer dat het een heel enkel rondje was was het ook niet een succes geloof ik doordat grote stukken leeg en saai waren. Nu ga je iig 2x door de binnenstad en alles.
Ga zelf de halve doen dus helemaal prima, maar hoewel het me leuk lijkt een keer een marathon in Utrecht zelf te doen is dit niet helemaal aansprekend zo. Wie weet als ik hem gewoon 'voor de lol' had kunnen doen, maar nu wil ik voor mn HM pr gaan.
Eens even een heel andere vraag; hoe staan jullie tegenover compressiekousen? Puur op mijn gevoel afgaand lijken ze bij mij wel te werken, maar ik heb tot nu toe alleen gelezen dat het nut ervan moeilijk of niet aan te tonen is. Vorige week heb ik ze twee keer na elkaar niet aangedaan, maar voor de lange loop durfde ik het niet aan om ze niet te gebruiken.
Nu zal je zeggen; als jij het gevoel hebt dat het werkt dan doe je ze toch lekker aan? En daar heb je dan ook gelijk in. Maar ik heb ze nu een aantal maanden en ze zitten heel wat minder strak dan in het begin. Mogelijk ben ik wat vet om mijn kuiten kwijt, maar het zou ook kunnen dat de elasticiteit wat minder geworden is. En dan ga ik misschien nog wel nieuwe kopen.
Ben ook wel benieuwd naar jullie meningen erover en ervaringen ermee.
Nu zal je zeggen; als jij het gevoel hebt dat het werkt dan doe je ze toch lekker aan? En daar heb je dan ook gelijk in. Maar ik heb ze nu een aantal maanden en ze zitten heel wat minder strak dan in het begin. Mogelijk ben ik wat vet om mijn kuiten kwijt, maar het zou ook kunnen dat de elasticiteit wat minder geworden is. En dan ga ik misschien nog wel nieuwe kopen.
in plaats van meningen: een onderzoek (over grotendeels meningenSherlock schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:21:
Eens even een heel andere vraag; hoe staan jullie tegenover compressiekousen? Puur op mijn gevoel afgaand lijken ze bij mij wel te werken, maar ik heb tot nu toe alleen gelezen dat het nut ervan moeilijk of niet aan te tonen is. Vorige week heb ik ze twee keer na elkaar niet aangedaan, maar voor de lange loop durfde ik het niet aan om ze niet te gebruiken.
Ik gebruik ze heel soms, omdat het mijn benen warm kan houden op zijn minst (team hekel aan lange broek) en met trails het enige bescherming geeft tegen bekraste schenen door takjes ed.
Ik durf niet te zeggen of het mijn sportieve prestaties voor de rest beinvloed
Dit is ook precies mijn antwoordpolthemol schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:26:
[...]
Ik gebruik ze heel soms, omdat het mijn benen warm kan houden op zijn minst (team hekel aan lange broek) en met trails het enige bescherming geeft tegen bekraste schenen door takjes ed.
Ik durf niet te zeggen of het mijn sportieve prestaties voor de rest beinvloed
Ik heb drie paar Stox in de kast liggen, maar gebruik ze eigenlijk nooit (meer). Niet per se het idee dat ik er veel profijt van had en dan is het aantrekken van die dingen vooral veel gedoeSherlock schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:21:
Wel een leuke in vergelijking met voetbaltrend momenteel. Voetballers die juist hun kousen kapot knippen om "de kuiten beter te laten ademen"
Ik heb het gevoel dat mijn kuiten minder snel verzuren wanneer ik mijn compressiekousen draag, maar dit kan ook een een groot gehalte placebo effect zijn of incorrecte verbanden zien (wellicht loop ik automatisch rustiger wanneer ik ze draag ;-))
Op de trail vind ik het sws fijn voor wat meer bescherming. Vanaf nu zal ik overigens 75% van mijn loopjes op de trail doen (Hoera, het is weer licht als ik thuis kom), en de overige 25% is de looptraining op de atletiekbaan.
Maar denk wel dat ik binnekort eens wat nieuwe, normale (kleurrijkere) sokken ga halen om wat kleur te geven verder.
Op de trail vind ik het sws fijn voor wat meer bescherming. Vanaf nu zal ik overigens 75% van mijn loopjes op de trail doen (Hoera, het is weer licht als ik thuis kom), en de overige 25% is de looptraining op de atletiekbaan.
Maar denk wel dat ik binnekort eens wat nieuwe, normale (kleurrijkere) sokken ga halen om wat kleur te geven verder.
Ik heb ook het idee dat ze bij mij wel werken, doe ze wel alleen aan bij echt ldl en hoge tempo/races...
Weet niet meer wanneer ik ze ben gaan dragen, kreeg bij de hm altijd (bijna) kramp der laatste km en had het idee dat het met compressie tubes beter was. Misschien ook een keer met spierknopen begonnen, dat het de doorbloeding zou stimuleren?
Hoe dan ook, moet nieuwe lopen want heb die van mij vanochtend kapot getrokken en wil ze voor de marathon van Rotterdam toch wel aan
Misschien dat ik daarna weer eens zover ga experimenteren, maar nu nog even niet
Weet niet meer wanneer ik ze ben gaan dragen, kreeg bij de hm altijd (bijna) kramp der laatste km en had het idee dat het met compressie tubes beter was. Misschien ook een keer met spierknopen begonnen, dat het de doorbloeding zou stimuleren?
Hoe dan ook, moet nieuwe lopen want heb die van mij vanochtend kapot getrokken en wil ze voor de marathon van Rotterdam toch wel aan
Misschien dat ik daarna weer eens zover ga experimenteren, maar nu nog even niet
Ik heb één paar Stox, maar heb ze denk ik al een jaar niet aan gehad.Niku schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:43:
[...]
Ik heb drie paar Stox in de kast liggen, maar gebruik ze eigenlijk nooit (meer). Niet per se het idee dat ik er veel profijt van had en dan is het aantrekken van die dingen vooral veel gedoe
Het aantrekken ben ik wel aardig handig in geworden, maar ik vind ze precies 0 toegevoegde waarde hebben verder.
Ik gebruik compressiekousen alleen bij mijn lange duurlopen.
Heb toevallig afgelopen weekend eens een duurloop zonder geprobeerd en had toen na een km of 15 last van m'n linkerscheen. Komt wellicht door de extra inspanning i.v.m. de harde wind zondag (of het zal wellicht tussen de oren zitten), maar ik trek ze bij de duurlopen en marathon wel aan. Al is het maar voor de gemoedsrust.
Daarna zien we wel weer eens verder.
Heb toevallig afgelopen weekend eens een duurloop zonder geprobeerd en had toen na een km of 15 last van m'n linkerscheen. Komt wellicht door de extra inspanning i.v.m. de harde wind zondag (of het zal wellicht tussen de oren zitten), maar ik trek ze bij de duurlopen en marathon wel aan. Al is het maar voor de gemoedsrust.
¯\_(ツ)_/¯
Ik heb 2 paar Stox en heb ze eigenlijk altijd aan. Maar ik merk bij de easy runs geen meerwaarde, bij de LDL zeker wel en heb ik ze vaak na de loop ook nog enige tijd aan. Ben ze ooit gaan dragen na scheenbeenklachten en denk dat het vooral nog een beetje een erfenis daarvan is. Voor de komende lente/zomerperiode ga ik ze minder gebruiken en dan zien we vanzelf hoe nuttig ze nog zijn.
Running \ Cycling: Strava
Overigens nu we het toch over sokken hebben, iemand tips voor 'leuke' sokken, anders dan het standaard in een dozijn falke wit/grijs/zwarte sokken?
Nee, dat zie je verkeerd. Alles langer dan 800m is vooral aeroob. Een 5K is > 90 % aeroob.NoReseth schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:16:
[...]
Volgens mij klopt het niet helemaal wat je hier zegt. Een 5K is in mijn ogen juist eerder aenaroob aangezien je waarschijnlijk "vol gas" zal gaan om onder die 20 minuten te duiken. Mijn vermoeden is dat je dan niet enkel meer aeroob bezig bent.
Ik ben het wel met je eens dat het niet verstandig is om vooral aenarobe trainingen te gaan doen om dit doel te bereiken.
Ik ben het met je eens dat een maximaal gelopen 5K vanaf het begin oncomfortabel voelt.
Toch is de 5K vooral een aeroob event.
Als je me niet gelooft moet je het eens googelen.
We zijn weer bijna drie maanden verder en dus tijd voor een update. Ik had een aantal doelstellingen voor dit jaar gepland.Dbm12 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:46:
Nog een klein jaaroverzichtje vanuit mijn kant. Een absolute beginner.
In september begonnen met hardlopen na jaren niets doen langzaam aan opgebouwd. Eerst een Garmin Coach 5K schema van Amy gevolgd die ik halverwege november wilde lopen op “race” pace. Hier kwam een verassende 28:48 uit waar ik alleen maar van kon dromen.
De vraag was toen, wat nu. Na veel advies inwinnen in dit topic besloten een hartslag band te kopen en een lactaatdrempel te bepalen met mijn Garmin, gevolgd door duurloopjes te gaan (2x in de week) en 1x een interval training te behouden. De duurloopjes zijn inmiddels 1 uur tot 1 uur en 15 min in hartslag zone 2 van de lactaat drempel en brengen mij ongeveer 10 km ver. Heerlijk rustig aandoen want de snelheid is nog niet om naar huis te schrijven. Maar lekker is het wel en mijn conditie gaat stukken omhoog.
In november was mijn lactaatdrempel tempo 6:47 en deze staat inmiddels op 6:16. Stiekem heb ik deze week ook nog een 5K gerend en daar kwam 27:40 uit. Een volle minuut eraf in 1,5 maand. Heerlijk!
Afgelopen jaar (september - December) heb ik uiteindelijk 320,9 km gerend. Waarbij in december 127,9 km is geklokt.
Ik ben dan ook erg benieuwd waar ik volgend jaar op uitkom.
Mijn ambiteuze doelen zijn als volgt:
5K: 25:00 (nu 27:40)
10K: <50:00 (nog niet een race op gelopen, lanzame duurloop is 1:15:40)
10K Easy run: 1:00:00
Lactaatdrempeltempo: 5:xx
Eens zien waar ik ga komen met dit schema :-), ergens verwacht ik dat dit te ambiteus is, maar goed wie niet waagt…..
5K: 25:00 (nu 27:40)
10K: <50:00 (toen nog niet een race op gelopen, lanzame duurloop is 1:15:40)
10K Easy run: 1:00:00
Lactaatdrempeltempo: 5:xx
Ik ben inmiddels naar een extra loopje per week gedaan (van 3 naar 4) en heb daarmee mijn aantal kilometers vergroot van rond de 30km naar rond de 36/40 km. Dat zorgt er automatisch ook voor dat er snel weer verbeteringen te zien zijn. De huidige lijst ziet er als volgt uit:
5K: 27:21
10K: 56:25
10K Easy run: 1:13:12
Lactaatdrempeltempo: 5:57
Dat gaat dus erg lekker, want één van de doelen is hiermee al behaald! Veel sneller dan verwacht moet ik wel zeggen.
10 KM racesimulatie
Ook had ik nog nooit een 10km op tempo gelopen en was benieuwd hoe ver ik zou zijn. Mijn Garmin gaf aan dat ik dit wel in 55:13 zou moeten kunnen en dacht, vandaag eens, in plaats van een interval training ga ik eens een 10km rennen. Met pacepro heb ik een negative split geconfigureerd voor een doeltijd van 56:00 rond want ik vond Garmin erg optimistisch.
Vol goede moed ben ik van start gegaan, 10 min warmgelopen en vervolgens mijn pacepro aangezet. De kilometers vlogen voorbij en ik liep voor op schema door net iets sneller te lopen dan mijn horloge aangaf. Tot kilometer 7 had ik daarmee dan ook geen enkele moeite om elke kilometer te versnellen en daarmee 45 seconde in de bank te hebben. Sterker nog, ik dacht dat ik die 55 wel zou redden. De overmoed begon te groeien. Maar kilometer 7 was ook de laatste gedachte waar ik dit had. Want de benen verzuurde en ik kon niet langer versnellen.
Die laatste 3 kilometer heb ik dan ook behoorlijk wat moed moeten praten tegen mijzelf om door te gaan en mijn tempo “gelijk” te houden. Maar ook dat lukte niet en ik werd langzamer en langzamer.
Maar uiteindelijk ben ik toch uitgekomen op een, in mijn ogen, nette 56:25! En daar ben ik eigenlijk wel erg tevreden mee.
Strava or it didn’t happen
Toch heb ik nog behoorlijk wat werk te verzetten om richting die 50:00 te kruipen, waar het voornaamste denk ik zit in mijn aeroob basis. Want hoewel ik nu 3x per week in Z2 loop merk ik ook dat het steeds lastiger wordt om progressie te voelen en merken waar voorheen ik echt flinke stappen maakte. Logisch ook, want het gaat steeds langzamer, en zeker als ik kijk naar de progressie van de afgelopen maanden heb ik enorme stappen gezet. Maar voor mijn gevoel gaat het niet snel genoeg. Dat moet ik loslaten dat weet ik, want het gaat nog altijd vooruit, maar gewoon wat langzamer!
In ieder geval was ik erg tevreden met de progressie in 3 maanden en was ik ook erg blij dat ik al zo dichtbij de 55:00 zit voor de 10km. Nu wordt het ook wel weer eens tijd om de 5km te testen, want dat is ook alweer een tijd geleden dat ik die heb gedaan. Eens zien hoe dichtbij ik bij de 25:00 ben.
Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.