• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:37
Na een rustige duurloop van 21km zonder pijn en wat bemoedigende woorden van hier en toevallig de nieuwste aflevering van podcast de Pacer ben ik weer positief gestemd :)

Ik voel nog wel een verdikking(?) op m’n scheen zitten, dus houd het in de gaten.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-01 16:02

polthemol

Moderator General Chat
Slickk schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:44:
Ik voel nog wel een verdikking(?) op m’n scheen zitten, dus houd het in de gaten.
dat zijn de gains die je voelt :+

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
Voor degenen die zich afvragen of de superschoenen ook werken voor trage lopers.
Hier is de test van een 4 uur marathonloper die bij zichzelf de schoenen getest heeft, aan 5:40/km.

Korreltje zout want slechts 1 proefpersoon, maar verder toch degelijk opgezette test, en er is bij deze 4-uur loper een duidelijke verbetering in loopeconomie:

https://mikesk8s.wordpres...-running-economy-testing/

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20:46
Hier ook wel wat last van 'marathon-moeheid'. Niet zozeer mentaal, maar vooral fysiek. Vermoeide benen, spierpijn die langer aanhoudt dan normaal, pijntjes hier en daar. Niet alsof ik tegen een blessure aan zit te hikken, maar voel me ook zeker niet topfit.
Op zich niet heel gek, heb de hoogste weekvolumes ooit (voor mijn doen) achter de rug. Ben aan het overwegen zelfs al wat eerder aan de taper te beginnen en het volume en de intensiteit nog wat verder omlaag te brengen dan gepland. Ook al gaat daarmee m'n Runalyze marathon prognose zienderogen achteruit :'( :+ .

Strava

• jaihel
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-01 08:29
Slupor schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:49:
Hier ook wel wat last van 'marathon-moeheid'. Niet zozeer mentaal, maar vooral fysiek. Vermoeide benen, spierpijn die langer aanhoudt dan normaal, pijntjes hier en daar. Niet alsof ik tegen een blessure aan zit te hikken, maar voel me ook zeker niet topfit.
Op zich niet heel gek, heb de hoogste weekvolumes ooit (voor mijn doen) achter de rug. Ben aan het overwegen zelfs al wat eerder aan de taper te beginnen en het volume en de intensiteit nog wat verder omlaag te brengen dan gepland. Ook al gaat daarmee m'n Runalyze marathon prognose zienderogen achteruit :'( :+ .
Ik heb een vraag aan je. Het heeft niks met bovenstaande quote te maken, maar ik check je Strava net (indrukwekkend!) en ik zie dat je aan Yoga doet. Heb je daar een programma voor? Volg je iets op YouTube?

Ik wil er zelf ook mee aan de slag, maar er is zoveel te vinden dat ik het lastig vind om te bepalen wat wel/niet werkt.

• Slupor
jaihel schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:54:
[...]

Ik heb een vraag aan je. Het heeft niks met bovenstaande quote te maken, maar ik check je Strava net (indrukwekkend!) en ik zie dat je aan Yoga doet. Heb je daar een programma voor? Volg je iets op YouTube?

Ik wil er zelf ook mee aan de slag, maar er is zoveel te vinden dat ik het lastig vind om te bepalen wat wel/niet werkt.
Dank je! Ik ben zeker geen expert op het gebied van Yoga, maar merk dat het wel kan helpen met herstel. Ik volg inderdaad gewoon een filmpje op YouTube, ooit hier getipt op Tweakers _/-\o_ . Is goed bevallen, dus doe nog altijd dezelfde routine, 2x per week :) .

Strava

• jaihel
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-01 08:29
Slupor schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:05:
[...]

Dank je! Ik ben zeker geen expert op het gebied van Yoga, maar merk dat het wel kan helpen met herstel. Ik volg inderdaad gewoon een filmpje op YouTube, ooit hier getipt op Tweakers _/-\o_ . Is goed bevallen, dus doe nog altijd dezelfde routine, 2x per week :) .
Thanks! Ik heb zelf een abonnement op GOWOD, is wat meer gericht op CrossFit maar heeft ook specifieke protocollen (voornamelijk statische stretches) voor onder andere onderrug en heupen.

Ga de routine ook eens proberen! Ik doe daarnaast ook zo nu en dan de Myrtl Routine: https://runnyday.in/myrtl-routine/
Vind ik persoonlijk erg fijn om mijn heupgordel wat sterker te maken.

• TobyD
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-11-2025
jaihel schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:54:
[...]

Ik raad Yoga with Adriene aan! Zie YouTube, ze heeft honderden yoga video’s, waarvan er minstens 10 specifiek op hardlopers gericht zijn (korte stretch voor rennen, na rennen, lange stretch op rustdag etc). Ik gebruik het bijna dagelijks. Daarnaast is ze leuk om naar te kijken en aanstekelijk in haar enthousiasme. Dat heb ik met Vlad Ixel iets minder haha

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-01 23:51
Afgelopen zaterdag mijn langste duurloop gehad met 31km. Normaliter zou ik met een groepje bij een atletiekvereniging gaan lopen, maar door andere afspraken kon ik dat helaas niet inplannen. Dus maar zelf, met muziek in de oren, 5 rondjes van 6,2 km gelopen. Na elk rondje korte stop bij huis om wat water te drinken en weer verder. Loopje ging voorspoedig, en de beentjes voelde zeer goed na het loopje.

Maandag een recuperatietraining, maar (mede door de wind) voelde dit toch wel wat zwaarder dan verwacht. Uiteindelijk wel kunnen uitlopen, maar iets lager tempo dan beoogd.

Maar vandaag stond er een intervaltraining op het schema. 15x 1km op thresholdtempo (ja het Trenara-schema). Wind was niet veel beter geworden, maar ben altijd wel fan van intervaltrainingen en weer een mooie training om mijn marathonschoenen te testen. En de kilometers vlogen voorbij. Alle kilometers op tempo of maximaal 3 seconden erboven of eronder, afhankelijk van stukje wind mee of tegen :p de laatste km nog een korte eindsprint kunnen inzetten met volle wind tegen, dus uiteindelijk nog wat verder eronder kunnen duiken.

Al met al een goed gevoel onderweg naar Rotterdam. Dit weekend nog een simulatie training uitvoeren tijdens de halve marathon van Naaldwijk, dus dan gaan we zien hoe we ervoor staan.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Pfoei. 15x1k threshold, dat is wel wat. Welk wekelijks volume hoort hierbij?

If you can see, look. If you can look, observe

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:19

XyS

0.o.O

Slupor schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:05:
[...]

Zorg ervoor dat je wel je bovenbenen nog strekt. Ik deed ook vooral deze van Vlad maar raakte toch weer geblesseerd. Toen deed ik een bovenbeen stretch en ik kon niet eens in de juiste positie komen :/ Sindsdien doe ik bijna elke ochtend weer wat anders (ook al herhaal ik een boel oefeningen wel). Mady Morrison is ook top, zonder praten: bijvoorbeeld YouTube: 15 Min. Full Body Stretch | Daily Routine for Flexibility, Mobility ...
Er zijn ook filmpjes van 5 minuten, heb niet altijd zin om lang te stretchen. Maar wat meer afwisseling lijkt gelukkig goed te werken.

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-01 09:59
XyS schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 00:23:
[...]

Zorg ervoor dat je wel je bovenbenen nog strekt. Ik deed ook vooral deze van Vlad maar raakte toch weer geblesseerd. Toen deed ik een bovenbeen stretch en ik kon niet eens in de juiste positie komen :/ Sindsdien doe ik bijna elke ochtend weer wat anders (ook al herhaal ik een boel oefeningen wel). Mady Morrison is ook top, zonder praten: bijvoorbeeld YouTube: 15 Min. Full Body Stretch | Daily Routine for Flexibility, Mobility ...
Er zijn ook filmpjes van 5 minuten, heb niet altijd zin om lang te stretchen. Maar wat meer afwisseling lijkt gelukkig goed te werken.
Ik kan Tom Merrick ook wel aanraden als het aankomt op stretchen etc. Veel follow-alongs, maar ook goede uitleg waar je vervolgens op eigen tempo mee aan de slag kan.

https://www.youtube.com/@BodyweightWarrior

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:46
EnduronDon schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 07:19:
[...]

Ik kan Tom Merrick ook wel aanraden als het aankomt op stretchen etc. Veel follow-alongs, maar ook goede uitleg waar je vervolgens op eigen tempo mee aan de slag kan.

https://www.youtube.com/@BodyweightWarrior
Kan ik beamen probeer er elke week in elk geval 1 van 1 uur te doen en het helpt best wel goed

Nickname KasPlantje.

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:26
Wiepsie schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:59:
[...]

Leuk, ik doe zaterdag in Kampen. Elke dag buienradar in de gaten houden en hopen dat het droog is als wij moeten lopen. Als je nog tips hebt qua kledingkeuze houd ik mij van harte aanbevolen.
Ik vermoed dat het bij mij een korte broek zal worden met lange kousen. Dan een T-shirt met eventueel een regenjasje moest het echt met bakken uit de regen vallen.

Gisteren liep ik nog een rustige 8k waarvan 2k aan MT en daar kreeg ik toch snel warm genoeg om in T-shirt verder te kunnen. Ook de enkele druppels die ik toen kreeg te verduren zorgden er niet voor dat ik koud kreeg.

Ik loop sowieso met een rugzakje aan dus daar kan wel een regenjasje ofzo in moest het nodig zijn.

Zijn er eventueel ervaringsdeskundigen die hier wat raad kunnen geven? :P

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Tibs schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:04:
[...]

Ik vermoed dat het bij mij een korte broek zal worden met lange kousen. Dan een T-shirt met eventueel een regenjasje moest het echt met bakken uit de regen vallen.

Gisteren liep ik nog een rustige 8k waarvan 2k aan MT en daar kreeg ik toch snel warm genoeg om in T-shirt verder te kunnen. Ook de enkele druppels die ik toen kreeg te verduren zorgden er niet voor dat ik koud kreeg.

Ik loop sowieso met een rugzakje aan dus daar kan wel een regenjasje ofzo in moest het nodig zijn.

Zijn er eventueel ervaringsdeskundigen die hier wat raad kunnen geven? :P
hoe lang ben je op weg? En ga je op tempo? Indien zo, zou ik geen regenjas meepakken/aan doen: je gaat net zo nat worden van je eigen zweet als dat je je gewoon nat laat regenen. Een extra tshirt kan eventueel helpen als het koud / te koud is voor je.

Op de knieen een like vaseline of wat spyroflor (dan worden die niet koud als ze steeds regen ana het vangen zijn) en dan zou je wel in orde moeten zijn.

• Tibs
polthemol schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:35:
[...]

hoe lang ben je op weg? En ga je op tempo? Indien zo, zou ik geen regenjas meepakken/aan doen: je gaat net zo nat worden van je eigen zweet als dat je je gewoon nat laat regenen. Een extra tshirt kan eventueel helpen als het koud / te koud is voor je.

Op de knieen een like vaseline of wat spyroflor (dan worden die niet koud als ze steeds regen ana het vangen zijn) en dan zou je wel in orde moeten zijn.
Doel is om binnen de 4u te finishen. We gaan op tempo lopen (voor ons is dit 5:20/km) wat er inderdaad voor zal zorgen dat we zelf aardig warm gaan krijgen en zweet gaan produceren.

Tip van de vaseline op de knien ga ik onthouden!

• EnduronDon
Vandaag wat 5km z4 op 't programma, 2k inlopen en wat uitlopen. Die 5k in 20:39 gelopen, wel enigszins diep moeten gaan. Fris zit een sub 20 er zeker in. Morgenmiddag toch nog even langs de runnersworld voor een analyse + nieuwe schoenen. Heb dan nog een paar trainingen om ze in te lopen voor de marathon.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:05

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

EnduronDon schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:23:
Vandaag wat 5km z4 op 't programma, 2k inlopen en wat uitlopen. Die 5k in 20:39 gelopen, wel enigszins diep moeten gaan. Fris zit een sub 20 er zeker in. Morgenmiddag toch nog even langs de runnersworld voor een analyse + nieuwe schoenen. Heb dan nog een paar trainingen om ze in te lopen voor de marathon.
oewh schoenen :P heb je al een shortlist?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• EnduronDon
Fraggert schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:39:
[...]

oewh schoenen :P heb je al een shortlist?
Geen idee eigenlijk. Heb voorheen op Pegasus 37 gelopen, daarna 39 gekocht (daar staat nu een goeie 1000km op) en heb nog een setje Hoka One One Rincon 3 van een vriend liggen. Ik denk dat ik me gewoon goed ga laten adviseren bij zo'n zaak. Ik zoek in ieder geval iets voor m'n duurlopen, dus iets meer demping dan m'n 39s (misschien wel beetje a la Rincon's). Vind een eurootje of 150,- ook wel voldoende trouwens voor iets wat een jaar mee gaat.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

EnduronDon schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:47:
[...]

Geen idee eigenlijk. Heb voorheen op Pegasus 37 gelopen, daarna 39 gekocht (daar staat nu een goeie 1000km op) en heb nog een setje Hoka One One Rincon 3 van een vriend liggen. Ik denk dat ik me gewoon goed ga laten adviseren bij zo'n zaak. Ik zoek in ieder geval iets voor m'n duurlopen, dus iets meer demping dan m'n 39s (misschien wel beetje a la Rincon's). Vind een eurootje of 150,- ook wel voldoende trouwens voor iets wat een jaar mee gaat.
Keuze zat voor dat geld in geval d:)b weet je al waar je gaat passen?

* Fraggert moet eens leren al zijn vragen te bundelen |:( :P

• EnduronDon
Fraggert schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:54:
[...]

Keuze zat voor dat geld in geval d:)b weet je al waar je gaat passen?

* Fraggert moet eens leren al zijn vragen te bundelen |:( :P
Heb Runnersworld onder de knop voor morgenmiddag.

• Loldor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-01 21:49
De ongeplande marathon kan van mijn lijstje gevinkt worden!

Na de motivatieproblemen die ik een paar dagen geleden deelde zou ik vandaag 25k met een nieuwe hardloopbuddy gaan rennen. Die zegde gisteravond af, wat voor mij de deur opende naar nog een dagje luieren.

Toen begon de zon ineens te schijnen en stond ik in mijn hardloopschoenen. Ik ben zonder plan de deur uit gegaan. Het was heerlijk om een keer zonder idee van tempo, inspanningsniveau of afstand te lopen. Ik heb de eerste 20k ook niet op mijn horloge gekeken. Dit moet ik vaker doen.

Mijn standaardrondje maakte ik wat langer en gaandeweg ontstond het idee dat ik in de buurt van de 40k uit zou komen voor ik thuis was. Een paar extra meters zon op de kades meegepakt en toen liep ik in de buurt van mijn huis over de virtuele finishlijn. Geen voeding bij me maar wel op verschillende plekken onderweg water kunnen drinken. De rest van de dag lekker met de beentjes omhoog.

• gkoers
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:30
Met dit lekkere weer moest ik ook even lopen. Maandag de enige overgebleven verstandskies laten verwijderen en na 3 dagen mocht ik weer, dus hup! De afgelopen 7 weken heb ik alleen maar 2 min intervallen met 1 min rust gelopen op last van de fysio vanwege de runners knee. Nu heel voorzichtig 2.4 km aan één stuk gelopen, was wel weer een beetje zoekende naar het duurlooptempo na zoveel intervallen. Heel onwennig en spannend wel, maar zonder pijn voltooid! *O* Babysteps, maar volgens mij gaat het de goede kant op.

Running \ Cycling: Strava

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
Afgelopen zondag meegedaan met een halve marathon. Het idee was om dit als trainingswedstrijd te lopen met als doel tempo 4.50 min/km.
Ik heb nog niet eerder een wedstrijd als training gelopen en ik heb ook in trainingen moeite om me in te houden...

Het weer was super, kort - kort voelde heerlijk na maanden lang - lang. Het zonnetje scheen.
Ik was niet topfit en voelde me niet in vorm. Het lopen voelde zwaar, ik kwam niet in mijn ritme en ik liep niet lekker. Toch liep ik de eerste helft onder mijn doeltempo en lukte het me om na de waterpost op 12km te versnellen. Daarna liep ik wel in een ritme en voelde het beter aan, alhoewel het ploeteren bleef. Uiteindelijk gefinisht in 1u39min12sec. Een mooie eindtijd, sneller dan gepland en weer dingen geleerd.
- ook als je niet lekker loopt, blijven eten en drinken. 2e gel heb ik niet genomen en had me wel geholpen.
- ik heb geen sprint getrokken aan het eind en heb het idee dat ik daardoor minder spierpijn had.
- 1u35 voelt nu niet haalbaar, wellicht als ik uitgerust ben en een goede dag heb...
- Komende weken wat meer focus op lange versnellingen op 4.30 min/km. Waarschijnlijk heb ik die te weinig gedaan.

Op naar de volgende, op naar 16 april.

[ Voor 13% gewijzigd door Maandag1987 op 23-03-2023 20:34 ]

• Artemiev
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-01 21:36
Na een korte break eind vorig jaar ben ik met terug opbouwen nu aan de slag met het 5-10km schema van run2day. Af en toe wel wat weken geschoven of gerust om iets rustiger op te bouwen.

Momenteel ongeveer 1x per week 5km in 32-35min. 1x per week langere intervallen bijvoorbeeld 4x8min rond 5:15min/km, 1x per week langer loopje 6-7km op 6:30-6:45min/km.

Deze week las ik dat het af en toe goed is om een keer wat harder te gaan en een keer te testen. Na teveel over de Barkley gezien te hebben, was ik al half onderweg voor een snel rondje van 3km. Het ging erg goed en besloten door te trekken naar 5km. Eindtijd: 24:59.9 afgerond 25:00 min. Dus nog de rest van het jaar om er een 1 seconde vanaf te lopen en het doel voor dit jaar af te vinken.

Al met al superleuk. Nu weer terug naar rustige training (blijft lastig) met als doel doorbouwen naar 10km. Als onervaren loper die maar gewoon wat doet blijven wel wat vragen over.

1. In het schema staan veel lange intervallen 4x8min. Zou ik die beter omruilen voor 'duizendjes' 4x1km waar je hier veel over leest? Of is dit beter voor later?

2. Ik loop nu op GT 2000-7 die vrij stug zijn. Is er een soepele schoen die geen halve nier kost voor rustige training? Stabiliteit is fijn maar het idee om een neutrale schoen te proberen blijft.

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:17

Niku

Alagaesii

Artemiev schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:25:

2. Ik loop nu op GT 2000-7 die vrij stug zijn. Is er een soepele schoen die geen halve nier kost voor rustige training? Stabiliteit is fijn maar het idee om een neutrale schoen te proberen blijft.
Ligt een beetje aan de waarde die je aan een halve nier toekent.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:23
Lijkt me sowieso niet verkeerd om die GT-2000 7 met pensioen te sturen. Die moeten al wel een aantal jaar oud zijn, aangezien momenteel versie 11 al in de winkels ligt.

Ik heb al eens eerder mijn niet zulke positieve ervaringen met deze schoen geventileerd hier. Maar goed, iedereen is anders.

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:10
@Artemiev

1. Tja, 4x8m intervallen zullen meer zijn om aan tempo's te wennen en je treshold te trainen... 1km intervallen zijn meer snelheid gericht. Denk dat voor uitbreiding naar de 10k in eerste instantie die 4x8m prima zijn (die hbe ik ook veel in het marathon schema), maar uiteindelijk is er niks mis met variatie dus geen enkel probleem om in ieder geval een paar keer zo'n 1km interval blok te doen hoor...

2. Het is idd maar net wat je definitie van prijzig is, maar je kan prima deals scoren in outlets van de verschillende merken... Vooral modellen van het afgelopen jaar (die nog steeds meer dan prima zijn) komen dan vaak voor prima prijzen voorbij.

Je hebt dan niet het advies vna een winkel, maar als je een beetje weet wat je wil en je maat is is dat geen punt.

Zo heb ik Reebok Floatride 4's voor 45 euro kunnen kopen, Asics GLideRide 3 voor 50 euro...

Die Reeboks zijn fijn, maar bieden niet veel steun... Hele 'losse' soepele schoenen. De Asics zijn juist weer een hele hoop schoen, maar meer als voorbeeld dat je op die manier prima schoenen kunt krijgen voor een prima prijs.

Contrast met de winkel waar ik Salomon trailschoenen had gekocht voor 140 euro oid, die online voor 90 euro te krijgen waren... Tuurlijk betaal je voor de service, etc, maar het verschil is soms echt te groot.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQZV3ZZLLuB22-CtM38fwJ6B4MU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3X1L8oB7sHUVfyEe20ZqmNBi.jpg?f=user_large
Week 16 had ik een motivatiedipje, druk op het werk en volume nam niet meer toe dus viel wat druk weg ofzo. Ik deed een 5km run maar kwam in de 22min terwijl ik eerder al in de 20 heb gehaald; dat zit voornamelijk tussen de oren denk ik. Omdat ik het lekker vind maar eens een run met 12x 100m sprint gedaan, misschien niet productief maar wel lekker :P

Deze week voelt het allemaal weer lekker, duurloopjes heb ik echt geen last meer van dus ben ook weer gewoon 2e keer gaan squashen. Morgen nog een duurloop dus ga deze week mijn hoogste volume tot nu toe halen met ook nog 2x squash.

Dan volgende week de laatste "normale" voorbereidingsweek. Zijn er nog tips voor variatie/run die ik daar zeker nog mee zou moeten/kunnen pakken?

Daarna de laatste twee weken taperen, in verband met mijn vrij korte voorbereidingstijd denk ik toch nog wel wat volume/snelheid te willen pakken in deze weken.

Ben echt benieuwd naar haalbaarheid doel, soms voelt het goed maar soms (zoals die 5k) valt het ook ineens enorm tegen. We gaan het zien :)

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 24-03-2023 10:04 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Artemiev
  • Laatst online: 13-01 21:36
InZane schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:32:
Lijkt me sowieso niet verkeerd om die GT-2000 7 met pensioen te sturen. Die moeten al wel een aantal jaar oud zijn, aangezien momenteel versie 11 al in de winkels ligt.

Ik heb al eens eerder mijn niet zulke positieve ervaringen met deze schoen geventileerd hier. Maar goed, iedereen is anders.
Dat was mij ook opgevallen ja. :+
Misschien eens een keer wat passen ergens of online iets bestellen <€100 zou toch moeten lukken.

• gkoers
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:30
Artemiev schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:24:
[...]

Misschien eens een keer wat passen ergens of online iets bestellen <€100 zou toch moeten lukken.
Bij online shops als all4running en hardloopwinkel hebben ze vaak wel oudere modellen flink in de aanbieding. Meestal kun je voor 70-80e daar wel wat leuks vinden.

Running \ Cycling: Strava

• Roozzz
  • Nu online
Artemiev schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:25:
Na een korte break eind vorig jaar ben ik met terug opbouwen nu aan de slag met het 5-10km schema van run2day. Af en toe wel wat weken geschoven of gerust om iets rustiger op te bouwen.
[...]

1. In het schema staan veel lange intervallen 4x8min. Zou ik die beter omruilen voor 'duizendjes' 4x1km waar je hier veel over leest? Of is dit beter voor later?
Beide zijn prima trainingen, maar hebben een ander doel / trainingseffect.
4x8 minuten traint met name je uithoudingsvermogen. Met zo'n training verbetert het vermogen om lactaat te verwijderen en hou je dit op een 'beheersbaar' niveau. Daardoor kan je makkelijker een tempo langer vasthouden, of harder lopen voor een bepaalde tijd.
5x1km focust meer op het verbeteren van de maximale zuurstofopname VO2max. Hierbij zal je harder lopen dan bij 4x8min en richting je maximale hartslag gaan. Dit hou je dan ook niet lang vol.

In een opbouwschema naar de 10k zou ik een sterke voorkeur hebben voor 4x8min. Er valt nog zoveel te winnen in het aerobe systeem, dan je je nog niet druk hoeft te gaan maken om het 'plafond' te gaan verhogen. Tevens gaat dit gepaard met minder fysieke belasting én geeft het meer bang for your buck.

Wil je na afronding van de opbouw vervolgens het maximale gaan halen uit een 10km tijd, dan kunnen de kilometer reps meer van waarde zijn. Maar ook dan, wil je ook de lange blokken er in houden.
Er worden hier regelmatig goede aanbiedingen gedeeld als je niet huiverige bent voor online shoppen. Winkels hebben wel zo hun voordelen, maar daar ligt de prijs vaak iets hoger.
Ik zou de Nike Pegasus tippen om eens naar te kijken. Prima allround schoen. Full retail kost deze iets van 115 geloof ik. Maar de modelcyclus is zo snel, dat ie vrijwel altijd ergens goedkoper te scoren is. Of je nu op de 38, 39 of 40 loopt... Mevrouw Roozzz scoort ze altijd voor half geld in de sale.

• EnduronDon
Roozzz schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:42:
[...]

Beide zijn prima trainingen, maar hebben een ander doel / trainingseffect.
4x8 minuten traint met name je uithoudingsvermogen. Met zo'n training verbetert het vermogen om lactaat te verwijderen en hou je dit op een 'beheersbaar' niveau. Daardoor kan je makkelijker een tempo langer vasthouden, of harder lopen voor een bepaalde tijd.
5x1km focust meer op het verbeteren van de maximale zuurstofopname VO2max. Hierbij zal je harder lopen dan bij 4x8min en richting je maximale hartslag gaan. Dit hou je dan ook niet lang vol.

In een opbouwschema naar de 10k zou ik een sterke voorkeur hebben voor 4x8min. Er valt nog zoveel te winnen in het aerobe systeem, dan je je nog niet druk hoeft te gaan maken om het 'plafond' te gaan verhogen. Tevens gaat dit gepaard met minder fysieke belasting én geeft het meer bang for your buck.

Wil je na afronding van de opbouw vervolgens het maximale gaan halen uit een 10km tijd, dan kunnen de kilometer reps meer van waarde zijn. Maar ook dan, wil je ook de lange blokken er in houden.

[...]

Er worden hier regelmatig goede aanbiedingen gedeeld als je niet huiverige bent voor online shoppen. Winkels hebben wel zo hun voordelen, maar daar ligt de prijs vaak iets hoger.
Ik zou de Nike Pegasus tippen om eens naar te kijken. Prima allround schoen. Full retail kost deze iets van 115 geloof ik. Maar de modelcyclus is zo snel, dat ie vrijwel altijd ergens goedkoper te scoren is. Of je nu op de 38, 39 of 40 loopt... Mevrouw Roozzz scoort ze altijd voor half geld in de sale.
Zeker, Nike Pegasus kun je altijd wel ergens kopen voor sub €100,-. Overigens zit er best verschil in de versies zo nu en dan.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Artemiev schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:24:
[...]

kijk ook even op de webshop van een bepaald merk zelf.

Zo heb ik een The North Face Vectivhuppeldepupnogwattes voor krap 8 tientjes thuis geprobeerd, online nergens zo goedkoop te vinden.

Zelfde als met mijn winterjas want op de website van Mammut scoor je simpel korting:

Sign up for our newsletter and get 15% off

Daar konden zelfs de grote namen zoals campz en bergfreunde niet tegen op :P

Zo'n nieuwsbrief meld je na 2 weken weer gewoon voor af :)

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 24-03-2023 13:54 ]

• assje
  • Nu online
Roozzz schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:42:
Voortbordurend op de vraag in mijn post iets eerder; het zou voor mij dus wellicht te overwegen zijn eens een run te doen met meerdere blokken van 2km bijvoorbeeld?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Roozzz
  • Nu online
assje schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 14:21:
[...]

Voortbordurend op de vraag in mijn post iets eerder; het zou voor mij dus wellicht te overwegen zijn eens een run te doen met meerdere blokken van 2km bijvoorbeeld?
Vrijwel altijd. Lange blokken tegen je omslagpunt zijn erg effectief om conditie te verbeteren. Daar heb je waarschijnlijk een heel stuk meer aan dan 12x100m (hoe leuk dat ook mag zijn :> )

In principe wil je als duurloper de diverse systemen allemaal trainen, maar je kan wel een soort van volgordelijkheid aanbrengen: easy aeroob > drempel > vo2max > anaeroob snelheidswerk.

• assje
  • Nu online
Roozzz schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 14:29:
Lange blokken tegen je omslagpunt zijn erg effectief om conditie te verbeteren.
Blokken van 1km doe ik heel regelmatig en ik heb een paar keer 5km gedaan maar daar tussenin nog niet veel, ik ga dat eens doen.

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-01 09:18
vandaag laatste stukje beentjes los maken voor mijn eerste marathon komende zondag: de 2 rivers marathon.

Het weer ziet er niet helemaal top uit met wat regen in de voorspellingen maar temperatuur is prima en wind lijkt ook mee te gaan vallen. nu nog even denken wat voor kleding aan te doen. Deze temperatuur zit overal beetje tussenin. lange / korte broek, bovenkleding... nog even nadenken en wat opties meenemen denk ik maar

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:41
Ik heb van iemand een bib overgenomen van de Rottterdam Marathon. Weet iemand of de link met startbewijs nu al wel of niet verstuurd was?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• m0ridin
Keiichi schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:41:
Ik heb van iemand een bib overgenomen van de Rottterdam Marathon. Weet iemand of de link met startbewijs nu al wel of niet verstuurd was?
Ik heb nog niks ontvangen... Dus volgens mij nog niet.

• Hartloper
  • Nu online
Mooi trainingsadvies van @Roozzz

@Loldor Tja een hele marathonafstand als training wordt niet aangeraden, maar als je er plezier in gehad hebt, waarom dan ook niet. Ik ben wel benieuwd of je er de week erna veel weerslag van gaat voelen.
Dat is namelijk de reden waarom het niet in marathonschema's staat.

Ik heb een loopmaatje die ook wel eens "zomaar" 42 km loopt, hij doet dat wel niet tijdens de wedstrijdvoorbereiding.

Anderzijds is de langste duurloop een week of 4 voor de marathon wel ideaal, kan je nadien stilaan beginnen afbouwen.

Hier gisteren goede training gehad:
20 min aan 12km/uur, 20 min aan 14km/uur, 20 min aan 12km/uur, en dan nadien rustig naar huis gejogd.
Het regende, het waaide maar het was niet koud met een graad of 12, en ik had ontzettend zin om er nog een km of vijf aan te breien, ik voelde me echt goed (kwam in de buurt van runner's high denk ik) maar het gezin wachtte met het avondeten dus dan toch maar naar huis gelopen.

[ Voor 93% gewijzigd door Hartloper op 24-03-2023 19:12 ]

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:33
Ik had vandaag op het werk ineens een rustige agenda dus de middag maar vrij genomen om te gaan lopen. Ik was van plan nog één keer een lange duurloop te gaan doen. Dus met camelback, gelletjes en reepjes op pad voor een uitgestippelde route van 34 km. Maar helaas vanwege de matige voorbereiding en geen rust en toch aardig wat gelopen de afgelopen dagen, liep het toch niet zoals gepland. Ik wilde in Z2 lopen maar dat lukte eigenlijk niet lekker. Daardoor denk ik teveel energie verbruikt waardoor ik na 26 km het tempo niet meer vast kon houden.

Ik gooi het dus maar op teveel lopen deze week, het slechte weer vanmiddag en het werken van vanochtend. Ach ja, toch weer 26km gelopen!

Strava: https://strava.app.link/VxMFkk5dryb

[ Voor 6% gewijzigd door born2tweak op 24-03-2023 22:32 ]

• Hartloper
  • Nu online
Crysania schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:01:

Het weer ziet er niet helemaal top uit met wat regen in de voorspellingen maar temperatuur is prima en wind lijkt ook mee te gaan vallen. nu nog even denken wat voor kleding aan te doen. Deze temperatuur zit overal beetje tussenin. lange / korte broek, bovenkleding... nog even nadenken en wat opties meenemen denk ik maar
Zeker korte broek gezien de temperatuur. Je wil geen natte lange broek.

Als ik het was zou ik een T-shirt dragen en anders niks, alternatief een thermisch onderhemdje met daarboven een singlet of een T-shirt.

Je bent de eerste GOT hardloper die een voorjaarsmarathon loopt dit jaar, succes !

• Loldor
@Crysania Succes morgen! Zo te zien gaat in ieder geval de wind liggen, dus dat is een meevaller.

Vanochtend zag ik dat ik met mijn actie van donderdag de 1.000 kilometer ben gepasseerd voor dit kalenderjaar. In januari heb ik me voorgenomen om mijn vorige jaar record van 1.200.000 meter te passeren. Dat moet gaan lukken :+

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Loldor schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 06:38:
@Crysania Succes morgen! Zo te zien gaat in ieder geval de wind liggen, dus dat is een meevaller.

Vanochtend zag ik dat ik met mijn actie van donderdag de 1.000 kilometer ben gepasseerd voor dit kalenderjaar. In januari heb ik me voorgenomen om mijn vorige jaar record van 1.200 meter te passeren. Dat moet gaan lukken :+
1200 meter ben je al voorbij dus rest van het jaar de beentjes omhoog ;)

• Hartloper
  • Nu online
@Loldor
Zo rek je de grenzen op.
Eerst 1000 km/jaar
Dan 1200
Het volgende doel is 1000 mijl (1600 km ong.)
En daarna komt de 2000 in zicht...

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@EnduronDon heb je kunnen slagen bij RW? :)

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:01
Holy moly, wat een wind vandaag. Er stond een wedstrijd als training op het programma: de 2 bruggenloop in Kampen. Halve marathon, waar ik een groot stuk op marathontempo wilde lopen en op het eind nog proberen te versnellen. Maar de wind bepaalde na 4 kilometer het schema _O-

De eerste brug, de stadsbrug, was geen probleem. Weinig verhoging, kort, zo overgestoken. Toen we daarna de dijk op draaiden begon de wind zich er al een beetje mee te bemoeien. Het was werken om het juiste tempo vast te houden. Daarna volgde in kilometer 5 de molenbrug, vol tegen de wind in en wel een pittige verhoging. Een paar kilometer later kwam het stuk met de meeste wind tegen, langs het water, waar het tempo kelderde. Ploeteren totdat er eindelijk weer gedraaid werd en er even een paar kilometer wind mee was, waar ik nog wat in kon versnellen. Vanaf kilometer 15 kreeg de wind (en ondertussen ook regen) weer de overhand, was het een kwestie van door blijven lopen en was de gewenste snelle eindkilometers niet meer te doen.

Het was zwoegen, maar wel een mooie loop! Eindtijd 1:33:48, 31e van de 200 man. Gezien de omstandigheden best tevreden, maar moeilijk om op basis hiervan iets te zeggen over de marathon. Nog 3 weken te gaan!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Hoe verstandig is het om morgen de ZCR 4km hard te lopen als je 3,5 maand niet hardgelopen hebt? Ik ben een beetje een af en aan hardloper (vorig jaar 300km in totaal, 6:00-6:15/km tempo). Voor mijn gevoel is mijn conditie compleet weg, maar een maat van me zegt dat iedereen 4km uit het niets kan lopen als je maar langzaam genoeg gaat. Wat is wijsheid?

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• Slickk
Mog schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 21:43:
Hoe verstandig is het om morgen de ZCR 4km hard te lopen als je 3,5 maand niet hardgelopen hebt? Ik ben een beetje een af en aan hardloper (vorig jaar 300km in totaal, 6:00-6:15/km tempo). Voor mijn gevoel is mijn conditie compleet weg, maar een maat van me zegt dat iedereen 4km uit het niets kan lopen als je maar langzaam genoeg gaat. Wat is wijsheid?
Alles kan, maar je gevoel klopt en denk niet dat het heel leuk gaat zijn. Na 2km ben je stuk en moet je dat nog een keer.

Daarna heb je 4 dagen spierpijn, kans op blijvende schade, maar het was vast gezellig. Als dat het je waard is, ga ervoor. Het is niet alsof je nog nooit hebt hardgelopen. Ik zou zelf eerder een terrasje opzoeken met die maat en een kopje koffie gaan drinken.

• Hartloper
  • Nu online
Eigenlijk weet je zelf het antwoord op die vraag.

Maar ik moet je maat ook wel gelijk geven, als je rustig genoeg vertrekt (moeilijk met wedstrijdadrenaline) moet het wel lukken.

Hartloper (die tijdens het drinken van een koffietje naar de regenvlagen kijkt en denkt "moet ik in dat weer 30 km hardlopen ?")

[ Voor 26% gewijzigd door Hartloper op 26-03-2023 08:14 ]

• mosselmossel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-01 21:47
Hartloper schreef op zondag 26 maart 2023 @ 08:13:

Maar ik moet je maat ook wel gelijk geven, als je rustig genoeg vertrekt (moeilijk met wedstrijdadrenaline) moet het wel lukken.

Hartloper (die tijdens het drinken van een koffietje naar de regenvlagen kijkt en denkt "moet ik in dat weer 30 km hardlopen ?")
Ik was net drie dagen alleen thuis met de kinderen, dus niet kunnen lopen. Morgen 35km op het schema, maar ik kon niet wachten. Ik ben net even 6km eruit geweest en om te lopen is het heerlijk weer. Beetje miezeren, lekker temperatuurtje. Geniet ervan!

Battletag: Iigy#2192

• Slupor
Ik heb vandaag een lokale 5km wedstrijd, plan was heen en terug te lopen (14km retour). Maar het wordt zo wel erg lastig voor en na de wedstrijd droog en warm te blijven want het regent goed door hier en wordt de komende uren niet droog. Kan ook maar een beperkte hoeveelheid droge kleding meenemen in m'n 5L vest.

Strava

• Roozzz
  • Nu online

Je had ook een marathon kunnen lopen vandaag :>

• InZane
Het is hier de hele ochtend gewoon droog geweest hoor :+

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
Slickk schreef op zondag 26 maart 2023 @ 07:27:
[...]

Alles kan, maar je gevoel klopt en denk niet dat het heel leuk gaat zijn. Na 2km ben je stuk en moet je dat nog een keer.

Daarna heb je 4 dagen spierpijn, kans op blijvende schade, maar het was vast gezellig. Als dat het je waard is, ga ervoor. Het is niet alsof je nog nooit hebt hardgelopen. Ik zou zelf eerder een terrasje opzoeken met die maat en een kopje koffie gaan drinken.
Nou ja, dat zal denk ik ook wel meevallen, wanneer je niet volle bak gaat, ben ik toch ook wel van mening dat iedereen die niet zwaar obese is of de conditie van een gepensioneerde postbode heeft zonder voorbereiding 4 kilometer zou moeten kunnen lopen. En wanneer je er niet volle bak in gaat, zal de spierpijn ook wel meevallen en het risico op blijvende schade niet veel groter als wanneer je de trap af loopt of een wandeling door het bos doet.

Persoonlijk zie ik het nut van ongetraind zo'n evenement lopen niet in, maar als het je leuk lijkt om met veel te veel andere mensen over een circuit te lopen, zou ik dat doen. Wedstrijden loop ik, omdat ik daarvoor voor getraind ben/heb. Wanneer je in de gelegenheid bent, om een evenement te lopen, ben je sowieso in de gelegenheid om te lopen en dan zou ik er eerder voor kiezen om te beginnen met gestructureerd het hardlopen weer op te bouwen...

• Loldor
Vanochtend voor mijn gevoel de laatste key work-out voor de marathon van 16 april afgerond. 27k in totaal, 2x10km op marathontempo met 1.5k easy ertussen + warmup en cooldown. Na de spontane marathon donderdag, een onrustige nacht en met behoorlijk wat regen hield ik er rekening mee dat dit zwaar ging worden. Eenmaal onderweg ging het veel soepeler dan ik had verwacht en vlogen de blokken met 4:12 en 4:06 pace voorbij, waar ik 4:22 aanhoud voor de marathon.

Met een heerlijk gevoel en nat tot op het bot thuisgekomen. Dit maakt wel dat ik me afvraag of ik over drie weken:
a) toch bij de 3h00 (4:16 pace) moet starten in plaats van de 3h10 (4:30 pace)
b) de pacers moet laten voor wat het is, vanaf de start 3h05 (4:22 pace) aanhouden en versnellen wanneer mogelijk

Ik heb dan namelijk getapered en niet 3 dagen eerder een marathon gelopen. Hoe kijken lopers met meer marathon-ervaring hier tegenaan?

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Toch gedaan. Was super tof. Heel rustig aan gelopen en het ging bijzonder goed. Alleen die laatste bocht op Zandvoort is er een voor de stevige enkels. Dus daar maar in het gras gaan lopen. Zeker geen PB, maar wel een toffe ervaring rijker.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:44
Ik had mijn 30+ loop gepland voor dit weekend. Vanwege de weersvooruitzichten voor het weekend heb ik besloten om die loop vrijdagavond te doen. Niet helemaal droog gebleven, twee kleine buitjes gehad, maar die waren snel genoeg weer voorbij
Het was de derde keer in mijn leven dat ik meer dan 30 KM liep. De afgelopen weken had ik last van mijn rechterenkel, wat pijn in mijn achillespees veroorzaakte. De last van die enkel bleef gelukkig redelijk constant en was na afloop direct verdwenen. Mijn achillespees reageerde goed de volgende ochtend; de afgelopen weken moest ik vaak een paar honderd meter lopen voordat die pijnloos was, maar nu was dat niet nodig.

Wat uithoudingsvermogen betreft ging het ook goed en ik had niet eens spierpijn de volgende ochtend. :)
Strava
Ik weet niet of ik mijn streeftijd ga halen in Rotterdam, maar de afstand moet alvast wel lukken.

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Deze oude 60 jarige heeft vanochtend vroeg een marathon testloopje van 34 km gedaan op zowel het parkoers van de halve marathon van Oldenzaal, als van de marathon van Enschede. 6 gelletjes meegenomen om te kijken of de harde grens van 27km er eentje is die komt omdat ik altijd alleen met een kop koffie op, hardloop. En jawel! Ging erg goed. Kon de snelheid op het laatst zelfs nog wat opvoeren. Dat geeft vertrouwen om de marathon van Enschede onder de 4 uur te lopen. Hoop ik alleen dat de man met de hamer niet na 35km komt!

• Hartloper
  • Nu online
@Mog Heel goed, en hopelijk brengt het ook zin om het hardlopen te hervatten.

@Loldor
Ik vind het in elk geval knap dat je zo vlot hersteld bent van die marathonloop, ook al was het op een heel rustig tempo. Sommige mensen hebben weinig spierpijn/last na lange duurlopen, je mag je daar gelukkig prijzen.
Wat je doel betreft, dat is een moeilijke. Het is veelbelovend dat je 2 x 10 km aan die snelheid kan volhouden, maar anderzijds zegt het niet meer dan dat je de eerste 20 km zeker het 3:00 tempo aankan. Terwijl de marathon pas begint bij 30 km. Optie b lijkt me daarom verstandiger. Al is het mogelijk dat optie a ook zou kunnen.
Toen ik vorig jaar in 3:10 finishte in Rotterdam, waren er heel veel lopers die rond mij eindigden die de eerste helft onder de 90 minuten gelopen hadden.

• Hartloper
  • Nu online
De vorm van de dag, het is toch iets speciaals.

Waar ik vorige week 34 km aan 4:47min/km liep en dat indien gewenst nog zeker 8 km had kunnen volhouden, ging het deze week heel wat moeizamer.
Nu liep ik rond de 5:00 min/km en na 10 km voelde ik al vermoeidheid in de benen. Ik kon wel het tempo min of meer vasthouden en eindigde uiteindelijk op 31 km.
4 gels genomen, 1 liter water en 200 ml sojadrank. Bij thuiskomst 400 g lichter dus volgens mij wel voldoende bijgedronken.

Waarom ging het moeizamer ?
Uurverschil, slechter weer, meer kledij (lange broek en jasje, vorige week short en T-shirt), alleen lopen. Allemaal mogelijke oorzaken, maar ik heb het gevoel dat de weken met meer kilometers dan gewoonlijk voor een opbouwende vermoeidheid aan het zorgen zijn.
Het is nog 4 weken tot Londen, komende week is nog de zwaarste week, en de derde week voor Londen ga ik skiën en is er dus noodgedwongen een rustweek, dat zal welkom zijn.

• Hartloper
  • Nu online
Ben benieuwd naar wedstrijdverslagen van de Two Rivers marathon en de marathon van Gent, die vandaag gelopen zijn.

• Roozzz
  • Nu online
Hartloper schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:57:
Ben benieuwd naar wedstrijdverslagen van de Two Rivers marathon en de marathon van Gent, die vandaag gelopen zijn.
Geen persoonlijk verslag, maar de misses heeft met 3:28 keurig haar <3:30 doel behaald tussen de 2 rivieren.

Het was wel flink nat onderweg, maar gelukkig viel de wind mee. Qua kleding bleek kort-kort precies te kunnen ondanks het weer. Wel zaak om voldoende warmte te kunnen blijven genereren. Een collega beet zijn tanden stuk op de 3uur en ging vervolgens helemaal kapot van de kou. Dat was een stevige positieve split :+

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-01 09:18
Vandaag was het zover.. mijn eerste marathon, de two Rivers marathon. Het weer was natuurlijk niet best met veel plassen en in het begin smerig gladde kinderkopjes door Zaltbommel.

Mijn doel was 5:10/15 per km te lopen maar begon wat te snel 5:00 per km. Het beviel echter best goed en zaten blijkbaar nog voor de 3:30 pacer.. na een km of 5 haalde die ons in met een groepje. We (vriend van me en ik) bleven er beetje achter hangen en na 30km zaten ze nog steeds maar 100m voor ons.

Toen begonnen er wel steeds meer pijntjes en de 5:00 was niet meer vol te houden. Het gleed langzaam naar 5:05, 5:10 ook met wat tegenwind tot we over de finish kwamen in 3:32:27

Niet slecht voor een eerste marathon 💪🏁

Had trouwens wat gelletjes meegenomen maar mijn maag trok dat toch heel slecht. Na 25km begon mijn buik aardig te draaien. Gelukkig kon ik doorzetten

[ Voor 10% gewijzigd door Crysania op 26-03-2023 17:17 ]

• yulunga
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:25
InZane schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:13:
Het is hier de hele ochtend gewoon droog geweest hoor :+
In Zaltbommel helaas niet. Daar heb ik bijna de hele two rivers marathon in de regen gelopen. bij de start zag ik daar erg tegenop, maar achteraf was het eigenlijk wel lekker. Beetje een miezerregen en niet al te veel wind.

• KevinK92
  • Laatst online: 12:54
Vanochtend de laatste 'test' voor Rotterdam gelopen. Alhoewel, test.. Het plan was om drie uur te lopen en dan ongeveer rond 35 km uit te komen. 3x een kwartiertje marathoninspanning er tussendoor en dan zou het allemaal moeten lukken. De hele marathonoutfit aan om te testen hoe dat werkt leek me ook wel handig, al waren het allemaal spullen die ik al eerder aan had gehad. Dus, Vaporfly's aan en de auto in. Ik had een route in m'n horloge geladen dus dat zou ook wel goed moeten komen.

Al met al ging het voorspoediger dan dat ik had verwacht. Of het door het koolhydraten stapelen kwam dat ik de dagen ervoor deed, de Vaporfly's of dat het eigenlijk gewoon prima hardloopweer was (hier was het idd ook gewoon droog de hele ochtend) weet ik allemaal niet, maar met een gemiddelde van 4:51/km over in totaal 37 km ben ik erg tevreden. De marathonblokken gingen op 4:30, maar ik heb niet het idee dat ik dat de volle marathon ga volhouden..

Had ik die 25 minuten nog door kunnen lopen? Ik denk het wel. Maar ik vond het ook wel weer goed voor vandaag. De rest van de dag lekker op de bank kunnen doorbrengen, wel flink wat spierpijn bij het opstaan maar dat hoort er ook wel een beetje bij volgens mij.

Strava

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:19

XyS

0.o.O

Gisteren weer meegedaan aan een Road2Rotterdam trainingsloop. Vorige keer met 5:15 pacers meegegaan, dat was echter wel erg makkelijk dus deze keer besloten om bij de 5:00 groep aan te sluiten. Het doel was 35km, en net als vorige keer wilde ik de laatste 10 kilometer weer iets harder lopen.
Zo gezegd zo gedaan, weer gezellig kletsen de eerste 25km. 5:00 pace ging me ook makkelijk af in Z2/laag Z3.
In totaal 5 gels genomen en elke 5km water gedronken.

Laatste 10km de groep achter mij gelaten, gemiddeld 4:37 (4:22~4:48 - erg afhankelijk van de wind). Het laatste stuk was zo voorbij en qua energie had ik prima tot 42km door kunnen lopen. Dit alles zonder Z4 in te gaan, erg tevreden hoe het ging.

Strava

Heb ook veel advies en tips gekregen voor de marathon. Weinig mensen gaan voor een negatieve split. Ik ga me echter gewoon aan mijn eigen plan houden: beginnen laag Z3 - hopelijk rond 4:52 (3:25) en als alles goed voelt na 25km het tempo opvoeren. Blijkbaar zit er in Rotterdam een lastig viaduct rond dat punt :D Deze aanpak komt overeen met de lange duurloop trainingen en voel ik me comfortabel bij.
Hopelijk houd ik me daar ook aan op de racedag zelf :+
Mijn gevoel zegt dat ik gewoon door moet blijven trainen na deze marathon, de opbouw was erg kort en elke week maak ik nog voldoende vooruitgang.

De loop van gisteren was mijn 3de lange loop en mijn lichaam vindt het wel zwaar. De middag na de lange duurloop voel ik me 'ziekig'. Beetje zweterig, ongemakkelijk gevoel in mijn benen/botten en gewoon algeheel ellendig en onrustig gevoel. Ik eet en drink wel voldoende na het lopen.. Denk dat het gewoon even moet wennen. Vannacht prima geslapen en vanochtend ook weer fit wakker geworden. In tegenstelling tot voorgaande keren ook geen spierpijn overgehouden.
Herkent iemand dit gevoel, heeft iemand nog tips?

• Loldor
XyS schreef op zondag 26 maart 2023 @ 18:31:
Herkent iemand dit gevoel, heeft iemand nog tips?
Wat voor mij werkt is na de loop meer drinken en eten dan ik denk dat nodig is, maar dat hoeft voor jou niet het geval te zijn. Het kan ook aan je voeding (de avond of ochtend) voor je loop liggen.

• Slickk
Ik sluit me bij de Rotterdam-voorbereiding aan: gisteren laatste echt lange duurloop gehad. 15km rustig, 15km op marathontempo en nog 5km rustig als afsluiting. 35km vol regen, wind, zon en gels (:+) achter de rug.

5x helemaal natgeregend en weer opgedroogd, zonnebril ook paar keer op en weer af gezet. Nederlandser kon het niet. Het was gelukkig boven de 10 graden en niet echt koud geworden. In dit geval heel blij met m’n dunne Patagonia Airshed Pro jack/shirt. Licht, zo weer droog en capuchon is dan wel fijn. Lekker gelopen en de kilometers vlogen voorbij!

Naderhand was ik behoorlijk chagrijnig en ‘gevoelig’, tegelijk herkende ik het aan mezelf: zo voelde ik me ook na m’n eerste marathon alleen toen werd dat gevoel in balans gebracht door de euforie.

Veel gegeten en gedronken, vandaag voel ik het wel wat in de kuiten maar geen bijzonderheden.

In totaal 5 duurlopen van 30km en 2 van 35km gelopen, dus ik heb er vertrouwen in.

Pijn in m’n scheenbeen heb ik niet meer gemerkt, ben bang dat het toch echt komt door de schoenen waar ik maandag op liep (Saucony Speed 3), alsof daardoor m’n loopbeweging anders is en meer ‘trek’ aan de spieren in m’n scheenbeen.

Afijn, nog even kijken wat ik komende 3 weken precies ga doen, braaf het 2Q programma volgen waarschijnlijk.

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:39
Hier vandaag ook een wedstrijd de Venloop 10k. Eerst waren de kids met de kids run aan de beurt beide 1k en met tijden van 4:41 en 5:02 nog best respectabel (en allebei rond het midden van hun categorie)

Hierna bij een collega omgekleed voor mijn eigen wedstrijd en met poncho rond 1145 in het startvak aangesloten. Bij de start goed op mijn tempo gelet en niet te snel weg. Tot kilometer 8 netjes rond mijn doel tempo blijven hangen. Inmiddels was ik door en door nat van alle regen.

Net na de 8k mijn jongste die me aan het aanmoedigen was een high five gegeven om hierna te versnellen wat nog best wel goed ging. Uiteindelijk in 58:14 netto over de finish. Het doel was om onder het uur te komen. Ben er super happy mee alles volgens plan gelopen en mijn A-doel behaald.

• Slupor
Slupor schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:05:
Ik heb vandaag een lokale 5km wedstrijd, plan was heen en terug te lopen (14km retour). Maar het wordt zo wel erg lastig voor en na de wedstrijd droog en warm te blijven want het regent goed door hier en wordt de komende uren niet droog. Kan ook maar een beperkte hoeveelheid droge kleding meenemen in m'n 5L vest.
Toch maar te voet gegaan, geen spijt van gehad. Kon gelukkig even omkleden en droog staan tot kort voor de start. Lekker gelopen, ondanks de vermoeidheid in de benen. Eindtijd plusminus 17 minuten rond, op een lastig, bochtig parcours (de officiële uitslagen zijn er nog niet). Parcours wellicht wel iets te kort (4,96km volgens Strava), maar sowieso een PR. Wel leuk eens zo'n korte race voor de afwisseling, 5km voluit knallen :o .

Stava linkje

Strava

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:55
Hier ook team Rotterdam :D

Vandaag de Venloop 21k op marathon tempo gedaan, dat lijkt toch iets van 5.10 te zijn/worden. Gisteren van station naar mn schoonouders gelopen, in rustiger tempo en dat was bijna 13k. Totaal komt mn week op bijna 60k, met een gezin met drie jonge kinderen wel een beetje de max :D

Nu wel echt klaar voor Rotterdam, alleen nog beetje nadenken over mn uiteindelijke tempo.

• EnduronDon
Uiteindelijk 6 verschillende schoenen aan gehad, maar uiteindelijk met Hoka Mach 5 naar buiten gelopen. Zaterdag gelijk 30km mee gemaakt (3x 5k race pace - 30s + 5k race pace). Gelijk ingelopen zullen we maar zeggen :).

• ÜberWicked
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:23
Helaas heb ik te kampen met een geirriteerde achillespees. Tijdens 20 van Alphen al snel door dat ik het niet uit ging lopen en (hopelijk) op tijd uitgestapt na 8km. Met veel ijzen en foamen is het pijnlijke gevoel zo goed als weg en heb ik sinds kort mn trainingsschema weer hervat.

Nu heb ik sinds kort vaporflies voor de snellere runs en wedstrijden maar ik vraag me af of deze een hogere belasting / spanning geven op de achillespees? Het liefst loop ik de 16e natuurlijk op de vapors :)
Kan hier op internet niet zo snel iets over vinden, anders dan dat ze op die plek bij sommige mensen schuren, maar daar heb ik geen last van. Het liefst probeer ik het ook niet uit, want zodra ik het weer voel is het snel te laat.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
ÜberWicked schreef op maandag 27 maart 2023 @ 08:15:
Helaas heb ik te kampen met een geirriteerde achillespees. Tijdens 20 van Alphen al snel door dat ik het niet uit ging lopen en (hopelijk) op tijd uitgestapt na 8km. Met veel ijzen en foamen is het pijnlijke gevoel zo goed als weg en heb ik sinds kort mn trainingsschema weer hervat.

Nu heb ik sinds kort vaporflies voor de snellere runs en wedstrijden maar ik vraag me af of deze een hogere belasting / spanning geven op de achillespees? Het liefst loop ik de 16e natuurlijk op de vapors :)
Kan hier op internet niet zo snel iets over vinden, anders dan dat ze op die plek bij sommige mensen schuren, maar daar heb ik geen last van. Het liefst probeer ik het ook niet uit, want zodra ik het weer voel is het snel te laat.
als je zoekt op 'nike vaporfly achilles tendonitis' kom je wel wat zaken tegen, maar dat zijn veel persoonlijke ervaringen. Ik ben geneigd te denken dat de vaporfly's je achillespees meer gaan belasten omdat ze meer energie teruggeven bij de landing, maar daar zit niet veel meer achter dan aannames van wat me logisch zou aan doen :P

Hier gisteren mijn hernieuwde training (eindelijk alle verkoudheden, coronanaslepen and what not achter de rug) afgesloten met een duurloop om een beetje te voelen waar ik nu sta: Garmin netjes gevraagd een route te maken van een ~30Km, hier kwamen 32Km verhard uit. Smorgens om 06:00 vertrokken met als plan de eerste ~16Km nuchter te rennen, voor de weg terug had ik een fles maurten mee.
Als tempo wilde ik zuiver op gevoel rennen, wat makkelijk aanvoelde. Geen alerts, geen pace, alleen kaartje en afstand zag ik op horloge. Goed, alles ging super, tot aan km 16, waar Garmin had besloten toch maar voor een avontuurlijke route te kiezen en een eigen invulling te geven aan wat verhard is: eerst een klein paadje tussen 2 akkers door, ik dacht nog: even afsnijden, slim geworden dat algoritme! Dat ging over op iets wat de naam 'pad' niet waardig was, en zo kon ik een 2 km lang door de 'pratsj' baggeren op wegschoenen. Stukje verharde weg voor een tweetal km en door over bospaadjes waar door de regen die ondertussen neergutste het mini riviertjes waren geworden. Ik begon ondertussen te merken dat ik nuchter aan het rennen was, want dit was iets harder werken dan wat de oorspronkelijke intentie was.

Toen ik op km26 ook nog eens voor de tweede keer een mountainbiketrack op werd gestuurd, was ik wel ver klaar met Garmin hun visie van een verharde weg: helling was steil genoeg dat ik 'on all fours' wat omhoog kon klauteren. Bij 28km gestopt, doen was an sich wel gehaald: nergens echt last van buiten dat ik ondertussen door en door nat was geregend, het wat fris begon te krijgen en vooral heel veel honger had.

De laatste ~6km stevig door gewandeld richting huis: ~70K trainingsweek afgetikt zonder problemen. Toch een tevreden gevoel, hte is al van een tijdje geleden dat dit me lukte. Vandaag ook weer een lage rusthartslag, dus ik herstel weer zoals het eerder was. Tegen de avond kijken om een ~10Km in shufflemodus weg te duwen en deze week uit te bouwen tot een 80km, zodat ik weer richting een 300Km maanden ga in plaats van met moeite 200km bij elkaar te schrapen.

Conclusie voor deze loop: een 5:20 - 5:30 ging vanaf het begin soepel en sneuvelde pas toen ik me door de derrie heen kon gaan worstelen. Met wat meer eten erbij en gewoon verhard had ik het prima in die pace uitgelopen ook, ook gezien ik eigenlijk niets van spierpijn voel vandaag.
strava: https://www.strava.com/activities/8778329596

[ Voor 5% gewijzigd door polthemol op 27-03-2023 09:17 ]

• BiLLie-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-12-2025
Voor mij stond gister ook de langste duurloop richting Enschede op het programma; 37 km.
Vorige week al een mooie route uitgestippeld en deze geladen op m'n horloge. Waar ik er de afgelopen weken aardig tegenaan zat te hikken, ging het eigenlijk supergoed. Hele loop was droog, goed kunnen testen met gelletjes en drinken en een heel steady tempo (gemiddeld werd het 5.28/km, met een starttempo van 5.32 en ik eindigde de kilometers in 5.25) gelopen waarbij m'n hartslag eerste helft mooi in Z2 bleef en de laatste 13 km naar het begin van Z3 verschoof.
Dit loopje had ik nodig voor het zelfvertrouwen, heel fijn dat hij dan ook zo uitpakt!

• Tibs
Gisteren was het voor mij ook D-Day. De marathon van Gent :)B .

De dag ervoor (zaterdag) nog een kort loopje om alles wat los te lopen en daar merkte ik toch wat pijn in mijn rechter scheenbeen. Een goeie laag voltaren op gesmeerd en vroeg gaan slapen.

De dag zelf niet teveel aandacht aan besteed maar ik voelde wel dat er "iets" zat. Wa dachten op tijd naar Gent vertrokken te zijn maar kwamen toch in de file terecht om op de parkign op te rijden. Het slechte weer zal daar ook wel voor iets tussen gezeten hebben vermoed ik.

Eens aangekomen moesten we nog onze tassen afgeven en daarna konden we naar de start gaan/lopen.

Door het vele verkeer en vertragingen waren we te laat om ons startvak te halen, die waren al vertrokken. Daardoor kwamen we dus in trager "verkeer" terecht waardoor we ons een weg moesten banen om toch op sommige stukken ons doeltempo (5:20) te kunnen halen. Doordat het begin door het centrum van Gent gaat was dit nogal een uitdaging.

Toen we het centrum verlieten en op wat bredere wegen terecht kwamen konden we ons tempo vlot houden . Alles verliep zeer goed, van de regen voelde je na enkele kilometers ook niet echt veel meer en na kilometer 12-13 ofzo ging het regenjasje uit en in mijn rugzakje.

Nog een nadeel, voor mijn vrouw dan, was de beperkte aanwezigheid van toiletten bij de bevoorradingen. Zeker toen je zag dat er een man (die er trouwens niet meer al te gezond uit zag) een toilet bezet hield voor 2-3 minuten en wij dus wat moesten wachten. :F De volgende keer gaat mijn vrouw ook gewoon in de bosjes zei ze, dan verliezen we minder tijd.

Naar het einde toe (vanaf 35k) voelde ik mijn benen vol lopen waardoor ik m'n vrouw moest laten gaan. Zij liep de marathon aan een mooi constant tempo uit in 3h49 (inclusief plaspauzes), Ik kwam met volgelopen benen aan in 3h54 (ook inclusief de plaspauzes van mijn vrouw, want als goeie huisman bleef ik mooi wachten aan het hokje *; ).

Al bij al verliep alles volgens schema, het doel om binnen de 4h te finishen hebben we gehaald *O*

Op naar de volgende!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:38

m-vw

Dus?

Doe momenteel mijn voorbereiding op de Antwerp 10Miles met Trenara. Moet zeggen dat het mij goed bevalt.
Alleen heb ik deze week wat moeite met het halen van de gevraagde tempo's. Voel mij dan nog niet echt moe, maar versnellen lukt gewoon niet.

Steek het voorlopig gewoon op de wind.

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:46
Voor mij stond gisteren ook de laatste lange duurloop voor Enschede op het programma. Vanwege familiebezoek was het een weekendje in Friesland, en daarvoor had ik een route van 36km gepland. Wat een geluk dat het in het noorden prima weer was terwijl het in het zuiden met bakken uit de hemel kwam. Echt perfect loopweer op zondagochtend.

Na een bloeddonatie een week eerder had ik een duidelijke dip in conditie. Hartslag was hoger en tempo was lager. Maar gisteren liep het weer op rolletjes, dus het vertrouwen is terug. De route bleek wel iets uitdagender doordat het op plekken meer op een veldcross leek met natte voeten als gevolg. Wel mooi, maar het was niet mijn bedoeling, en ik ga ervan uit dat het in Enschede ook niet door de modder zal gaan.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:02

Sherlock

No Shit

Gisteren stond mijn eerste halve marathon ooit op het programma, nadat ik de voorbije zondagen 16,1km, 17,5km en 19,7km had gelopen. Vooral die laatste zorgde voor een goed gevoel, ik liep vrij soepel en had naderhand ook weinig last. Heel het weekend de buienradar in de gaten gehouden; meer dan 2 uur in de regen lopen is gewoon niet leuk. Uiteindelijk zou het zondagmiddag vanaf ongeveer 3 uur droog zijn. Dus om 3 uur omgekleed, soft flasks met water gevuld, twee gelletjes in het hesje gestoken en nog wat winegums voor het mentale gedeelte. Kledingkeuze was wel lastig, er waaide een behoorlijk frisse wind, en dit zou een langzame duurloop worden, dus mezelf warm lopen zou ook niet heel de tijd kunnen.

Uiteindelijk is het een lange hardloopbroek geworden, met een thermoshirt met korte mouwen en een warmere top met lange mouwen voor het bovenlijf. Achteraf niet de beste keuze; veel te weinig bescherming tegen de wind en op de stukken waar ik geen last had van de wind was het eigenlijk net te warm.

Eerste paar km gingen best ok, maar waar ik had gehoopt dat het ‘moeilijke stuk’ zou verplaatsen van km 11, 12 naar verderop tijdens de loop werd ik onaangenaam verrast doordat het vanaf kilometer 7 ongeveer al een stuk zwaarder ging. Of eigenlijk; aanvoelde. Als ik de hartslagdata achteraf vergelijk met voorgaande loopjes viel het best mee. Na kilometer 10 heb ik een heel stuk met wind mee gelopen, dat hielp wel om meer in het ritme te komen en om wat vertrouwen in de goede afloop te houden. Daarna een stuk door het centrum, waarbij ik voor mijn gevoel iets te lang moest wachten bij een stoplicht. *note to self: hier rekening mee houden bij het plannen van volgende routes.

Uiteindelijk op de weg terug naar mijn huis gekomen, waarbij ik zo’n 4 kilometer voor het eind mijn knie wat begon te voelen. Niet echt heel erg, maar wel iets om rekening mee te houden. Halverwege de weg naar huis moest ik nog afslaan om een stuk door het natuurgebied in de buurt te lopen. Mooi stuk, veel vogels, maar ook één grote open vlakte, waarbij de harde, koude wind voor tranen in mijn ogen zorgde. Het tempo had ik al een beetje opgevoerd van 6:30 naar 6:00 omdat ik gewoon snel naar huis wilde. Thuis aangekomen stond er 21,8km op de teller, met een gemiddelde van 6:19/km.

Deze voelde vele malen zwaarder aan dan de loop van vorige week, maar het feit dat ik nog goed kon versnellen op het einde stemt wel tevreden. Vandaag voel ik mijn spieren ook wel goed, maar geen echte spierpijn. Vanavond maar eens een klein uur op de indoorfiets gaan zitten voor een hersteltraining.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• EnduronDon
Sherlock schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:55:
Gisteren stond mijn eerste halve marathon ooit op het programma, nadat ik de voorbije zondagen 16,1km, 17,5km en 19,7km had gelopen. Vooral die laatste zorgde voor een goed gevoel, ik liep vrij soepel en had naderhand ook weinig last. Heel het weekend de buienradar in de gaten gehouden; meer dan 2 uur in de regen lopen is gewoon niet leuk. Uiteindelijk zou het zondagmiddag vanaf ongeveer 3 uur droog zijn. Dus om 3 uur omgekleed, soft flasks met water gevuld, twee gelletjes in het hesje gestoken en nog wat winegums voor het mentale gedeelte. Kledingkeuze was wel lastig, er waaide een behoorlijk frisse wind, en dit zou een langzame duurloop worden, dus mezelf warm lopen zou ook niet heel de tijd kunnen.

Uiteindelijk is het een lange hardloopbroek geworden, met een thermoshirt met korte mouwen en een warmere top met lange mouwen voor het bovenlijf. Achteraf niet de beste keuze; veel te weinig bescherming tegen de wind en op de stukken waar ik geen last had van de wind was het eigenlijk net te warm.

Eerste paar km gingen best ok, maar waar ik had gehoopt dat het ‘moeilijke stuk’ zou verplaatsen van km 11, 12 naar verderop tijdens de loop werd ik onaangenaam verrast doordat het vanaf kilometer 7 ongeveer al een stuk zwaarder ging. Of eigenlijk; aanvoelde. Als ik de hartslagdata achteraf vergelijk met voorgaande loopjes viel het best mee. Na kilometer 10 heb ik een heel stuk met wind mee gelopen, dat hielp wel om meer in het ritme te komen en om wat vertrouwen in de goede afloop te houden. Daarna een stuk door het centrum, waarbij ik voor mijn gevoel iets te lang moest wachten bij een stoplicht. *note to self: hier rekening mee houden bij het plannen van volgende routes.

Uiteindelijk op de weg terug naar mijn huis gekomen, waarbij ik zo’n 4 kilometer voor het eind mijn knie wat begon te voelen. Niet echt heel erg, maar wel iets om rekening mee te houden. Halverwege de weg naar huis moest ik nog afslaan om een stuk door het natuurgebied in de buurt te lopen. Mooi stuk, veel vogels, maar ook één grote open vlakte, waarbij de harde, koude wind voor tranen in mijn ogen zorgde. Het tempo had ik al een beetje opgevoerd van 6:30 naar 6:00 omdat ik gewoon snel naar huis wilde. Thuis aangekomen stond er 21,8km op de teller, met een gemiddelde van 6:19/km.

Deze voelde vele malen zwaarder aan dan de loop van vorige week, maar het feit dat ik nog goed kon versnellen op het einde stemt wel tevreden. Vandaag voel ik mijn spieren ook wel goed, maar geen echte spierpijn. Vanavond maar eens een klein uur op de indoorfiets gaan zitten voor een hersteltraining.
Dit soort hardloopbroeken gaan we natuurlijk niet meer doen he. Helemaal klote met de wind en dat gewapper. Zou eerder nog voor een korte broek kiezen en dan wat vaseline smeren op de gewrichten.

• Sherlock

Sherlock

No Shit

EnduronDon schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:30:
[...]
Dit soort hardloopbroeken gaan we natuurlijk niet meer doen he. Helemaal klote met de wind en dat gewapper. Zou eerder nog voor een korte broek kiezen en dan wat vaseline smeren op de gewrichten.
Ik heb van veel dingen last gehad, maar niet daarvan. Ik heb een aantal lange tights die op de kortere stukken helemaal prima zijn, maar bij langere afstanden gaat het een beetje schuren. Dit is voorlopig, nu het nog onder de 10 graden is, voor mij een goed alternatief.

• frankv120
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:31
Gisteren stond dan eindelijk mijn eerste hardloopdoel op de planning sinds ik vorig jaar begonnen ben met hardloop, namelijk de halve marathon met de Venloop.

Mijn doel was onder de 1:40 te finishen maar ik was toch in het 1:45-2:00 startvak ingedeeld. Zodra het drukker begon te worden ben ik helemaal voorin dit vak gaan staan maar blijkbaar was ik een van de enige die zich braaf aan de startvakken hield want overal om mij heen zag ik verschillende eindtijden op de startnummers staan. Zodra er om 14:00 beweging in het veld kwam al voor de start zoveel mogelijk mensen voorbij gewandeld, maar het mocht niet baten dus wist ik al snel dat het een inhaalrace zou worden vandaag.

Vanaf de start lukte het de eerste kilometer goed om al veel mensen in te halen, helaas hield hier vrijwel niemand zich aan de regel "links inhalen, rechts langzamer lopen" dus was het vooral veel slalommen en leek het wel een korte interval training. Na de eerste kilometer werd het echter zo smal dat inhalen praktisch niet meer mogelijk was dus liep ik 5:44 ipv de 4:40 die ik voor ogen had. Gelukkig werd het na de binnenstad weer wat breder waardoor ik verder kon gaan met inhalen en hierdoor toch op mijn doeltempo kon lopen. Na 7 km begon wederom mijn voet te slapen, ik moet blijkbaar echt mijn veters minder strak doen met wedstrijden, maar dit trok rond het bord van 12 km gelukkig weer weg.

Het veld was inmiddels ook al een stuk meer uit elkaar getrokken dus kon ik al wat beter mijn eigen tempo houden zonder teveel gehinderd te worden door langzamere lopers. Rond 18 km begon de man met de hamer me toch op de hielen te zitten, maar met de gedachte dat het nog maar 3 km was toch doorgebeten en uiteindelijk met een nettotijd van 1:39:12 (bruto 1:48:27) over de finish gekomen.

Voor een volgende wedstrijd ga ik dus beter mijn best doen om een stuk naar voren te kunnen starten, maar verder erg tevreden over mijn eerste halve marathon. Op naar het volgende doel (momenteel nog onbekend dus inspiratie is welkom)!

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

• InZane
Sherlock schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:40:
[...]

Ik heb een aantal lange tights die op de kortere stukken helemaal prima zijn, maar bij langere afstanden gaat het een beetje schuren.
Ik zou het juist andersom verwachten.
Heb deze broek zelf ook in de kast liggen, maar neem 'm eigenlijk alleen mee naar wedstrijden. Dan doe ik er korte tights onder. Het inlopen doe ik dan mooi in de lange broek, maar met de wedstrijd gaat ie uit. Voordeel is dat je 'm door de ritsen aan- en uit kan doen zonder dat je je schoenen uit hoeft te trekken :)

• Sherlock

Sherlock

No Shit

InZane schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:49:
[...]
Ik zou het juist andersom verwachten.
Heb deze broek zelf ook in de kast liggen, maar neem 'm eigenlijk alleen mee naar wedstrijden. Dan doe ik er korte tights onder. Het inlopen doe ik dan mooi in de lange broek, maar met de wedstrijd gaat ie uit. Voordeel is dat je 'm door de ritsen aan- en uit kan doen zonder dat je je schoenen uit hoeft te trekken :)
Kan met het soort ondergoed te maken hebben. Bij deze broek (en bij de korte broeken) draag ik een sportboxer, dat vind ik bij tights echt verschrikkelijk. Die pijpjes gaan dan kruipen. Bij de tights draag ik een slip, om het opkruipende pijpjes probleem te voorkomen, maar die dingen zijn een soort vochtvangers dus dat veroorzaakt dan weer een schuurprobleem.

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:35

KnOeFz

no comment...

Gisteren ook 2 Rivers gelopen.
Veel last van onzekerheid over kledingkeuze vooraf... hoeveel lagen, wel /geen regenjas etc.
Uiteindelijk gekozen voor langen mouwen 'thermo' en t-shirtje erover icm korte broek. Bleek een goede keuze, niet te warm en ook niet te koud gehad.

Regen was wel een mentaal ding... echt de hele weg regen gehad. Doel was sub 3.30u, twijfelde een beetje of dat echt ging lukken. Langste tempoloop op dat tempo was 33km en toen was ik behoorlijk klaar... maar dat was in mijn piekweken, dus ik dacht met taper periode wat meer over te gaan hebben.

Met de start ff in de 3.30 pacer groep gelopen, maar omdat dat een beetje druk was (relatief, het is een klein evenement) maar omdat de 50-100m ervoor haast niemand liep koos ik ervoor om iets voor deze groep te gaan lopen. Ik liep langzaam een klein beetje uit.

Op 28 km gingen de benen toch zeer doen, in de liezen... nog nooit eerder gehad, dat was ff taai. Ook nog een plasstop op ca 30km... maar de pacergroep was nog niet voorbij gekomen. :9

Net na de laatste drankpost zat de 3.30 groep ineens vlak achter me... balen... mijn uitloop was weer weg en de benen voelden zwaar... alles op alles om ze voor te blijven. Op 40km een beetje kramp scheuten in de kuiten... hmmm te weinig gedronken misschien? :X Niet stilvallen... de laatste 100m kwam de pacer me net voorbij. Nog een soort van aan kunnen takken en met op 3:29:53 de sub 3:30 net gehaald... yesss... ik ben blij :D

Vandaag nog 'lekker nagenieten' van mega spierpijn in de bovenbenen :)

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:38

m-vw

Dus?

EnduronDon schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:30:
[...]

Dat ze het sowieso hardloopbroeken durven noemen.
Zou gek worden van het geschuur.

Voor mij een thight (volledig of 3/4) en anders gewoon een korte broek.
Sherlock schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:54:
[...]

Kan met het soort ondergoed te maken hebben. Bij deze broek (en bij de korte broeken) draag ik een sportboxer, dat vind ik bij tights echt verschrikkelijk. Die pijpjes gaan dan kruipen. Bij de tights draag ik een slip, om het opkruipende pijpjes probleem te voorkomen, maar die dingen zijn een soort vochtvangers dus dat veroorzaakt dan weer een schuurprobleem.
Trek mijn ondergoed het laatste stukje gelijk met mijn thight omhoog, dan heb je ook geen last van opgerolde pijpen.

[ Voor 38% gewijzigd door m-vw op 27-03-2023 11:43 ]

• Roozzz
  • Nu online
Ik moet gisteren bij de two rivers wel diverse tweakers langs hebben zien komen. Helaas wel onbewust en niemand herkend :D

• m0ridin
Leuk al die ervaringen en voorbereidingen :)

Hier ook een rotterdam-prepper, waar nu het langzaamaan afbouwen is begonnen. Voor afgelopen zaterdag stond er eigenlijk een LDL van 1:30 in Z2 en daarna 1:00 op M-pace op het programma, maar dat is omgewisseld voor een mooi alternatief in de vorm van de Cauberg-trail. Een mooie trailrun van 30km met ~900 hoogtemeters rond Valkenburg. De hoogtemeters leken me ook een mooie manier om mezelf weer wat sterker te maken...

Van tevoren niet echt een idee hoe of wat, al wist ik dat niet tot het gaatje wilde gaan. De voorspellingen waren niet best, maar uiteindelijk echt geluk gehad met het weer en geen regen gehad.

Redelijk achteraan gestart en daarmee de snel-start-drang al wat getemperd (voor mij een goed iets ;) ) maar tegelijk ook lastig om in je eigen ritme te komen. Het eerste stuk ging door de grotten, dat was wel leuk en bijzonder maar ook wel goed opletten.

Verder dus heel wat hoogtemeters, mooie uitzichten en mooie routes. Een aantal enorme blubber paden, waar ik eerst nog naief probeerde een zo droog/stevig mogelijke route te vinden maar toen de groep achter me (eerst nog op 200-300m achter me) me door de blubber voorbij denderde was me wel duidelijk dat dat DE manier was... Gewoon gaan, en als je eenmaal je eerste stappen in de blubber hebt gezet is dat heel bevrijdend om je je niet meer druk te maken om natte vieze blubberige schoenen en voeten.

Over het algemeen zoveel mogelijk op gevoel gelopen maar wel waar mogelijk met een aardig tempo, waarbij het met dat stijgen toch aardig snel gaat met de hartslag. Zoveel mogelijk blijven rennen, maar ook genoeg stukken waar dat geen (realistische) optie was en het omhoog wandelen was... Dat waren dan meestal mooie momenten om even wat te eten.

De laatste 2km oid voelde ik wel wat kramp in de kuiten opkomen, dus dat werd nog een beetje spannend maar gelukkig tot het einde vol kunnen houden en gefinisht in iets meer dan 2:45u. Al met al een leuke loop en leuk weekend, met een mooi souveniertje bij elke stap vooral de trappen af de dagen erna ;)

Gister nog een klein herstelloopje gedaan, wat tegelijk vrij moeizaam maar ook best ok ging, vandaag een rustdag en morgen dan weer een 40-45 minuutjes een rustig rondje. Hopelijk herstelt het allemaal soepeltjes en kunnen we zo lekker verder afbouwen richting Rotterdam.

Route was dikke prima aangegeven, goed georganiseerd (alleen tassen afhaal na afloop was wat jammer, enorme rij).

Al met al weer een 67km afgelopen week, deze week halverwege/hoog in de 50 en de week daarna nog een stapje terug. Ook lekker om af te bouwen en op te laden, ondertussen maar netjes mijn oefeningen en alles blijven doen wat merk dat het lichaam af en toe ook zegt dat het niet niks is allemaal ;)

Plan is na Rotterdam, hoewel er in mei nog een HM op het programma staat en ik daar dan ook nog voor een tijd wil gaan hoop ik dat ik deze training daar grotendeels in mee kan nemen en het vanaf mei meer focussen op de kilometers zelf gaat worden ipv tempos. Meer 'vrij' lopen, mooie lekkere routes en als het even kan met lekker weer!

Zin an!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Roozzz schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:53:
Ik moet gisteren bij de two rivers wel diverse tweakers langs hebben zien komen. Helaas wel onbewust en niemand herkend :D
Als het goed is kan je iedereen herkennen aan de Tweak boks, de Tracer360, de Goodr zonnebrillen en diverse andere hot items uit het verleden in dit topic ;)

• Roozzz
  • Nu online
Shinji schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:29:
[...]

Als het goed is kan je iedereen herkennen aan de Tweak boks, de Tracer360, de Goodr zonnebrillen en diverse andere hot items uit het verleden in dit topic ;)
Niets van gezien dus. Stelletje neppers ;w :+

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:01
Voortaan moet iedereen maar een flat lay de dag voor een wedstrijd plaatsen :P
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/HEqUwkliVDvv2cCXR6M_ihKLdjFXq05TSkfz67wX2DY-2048x2048.jpg

En ja, dit was de mijne, voor de 2 Bruggenloop afgelopen zaterdag. Alleen de pet is uiteindelijk thuisgebleven :+

• EnduronDon
Iemand nog tips voor fatsoenlijke dunne regenjacks? Loop nu vaak te dralen om de buien heen en ben er klaar mee. Heb zelf dit modelletje op 't oog: https://www.nike.com/nl/t...CMSAQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-09-2025
Gisteren ter voorbereiding voor de marathon van Rotterdam een halve in Madrid gelopen. Ik wou vooral kijken of ik een mooi tempo kon volhouden om onder de 1u35m te komen. En zou het eventueel kunnen proberen het doel te halen van dit jaar om een HM onder de 1u30m te lopen.

Om half 7 ging ik mijn nest uit en ontbeet ik rustig met een bakje koffie om alles eruit te kunnen laten lopen. Daarna om kwart over 7 ben ik onderweg gegaan met het openbaar vervoer. Eenmaal aangekomen voelde alles goed en had ik een goede hoop dat ik sowieso onder de 1u35m zou lopen.

Ik kleedde me om en gaf de tas af, om daarna wat warm te lopen. Om 9 uur loop ik rustig naar mijn vak toe tussen de 1:30 en 1:45. Eenmaal aangekomen zoek ik de hazen op van de 1:30. Deze staan veel te ver weg en zelfs die van 1:35 waren niet dichtbij.

Het startschot ging en de eerste 4 km waren meteen heuvelop, met veel moeite wist ik me door het verkeer heen te lopen om bij de hazen van 1:35 tekomen. Daardat het heuvelop was en ik wat moest versnellen om erbij te komen besloot ik om met ze mee te lopen en te kijken of het goed zou gaan.

De kilometers vlogen voorbij en vanaf km 18 had ik zelfs nog een versnelling in te benen om voorbij de hazen te lopen en uiteindelijk een mooie tijd neer te zetten van rond de 1u en 34m, het doel om onder de 1u35m te komen was dus gehaald.

Hierbij ook de Strava link.

PSN: Alvanosa

• jvang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-10-2025
EnduronDon schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:55:
Iemand nog tips voor fatsoenlijke dunne regenjacks? Loop nu vaak te dralen om de buien heen en ben er klaar mee. Heb zelf dit modelletje op 't oog: https://www.nike.com/nl/t...CMSAQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Heb de brooks canopy gekregen voor kerst en sindsdien veel vaker aangehad dan gedacht. Super licht, goeie fit en wind/water dicht. Draag hem eigenlijk altijd bij tempratuur 0-10 graden. Of voor de wind of voor een eventuele bui.

https://www.brooksrunning...C9O0QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Typisch.

Dus. Ik wil weer beginnen met hardlopen. Maar moet echt op nul beginnen, dus een couch-to-5K.

Nu is het 'probleem' dat het (vooral in het begin) wisselend lopen en hardlopen is (bijv 2 minuten lopen, 1 minuut hardlopen).
Om deze reden lukt het me maar niet echt om een mooi moment te vinden, want regen, koud, dat soort dingen. En als je 'gewoon' hardloopt dan ben je zo warm en boeit het niet (althans, mij niet), maar als je gewoon wandelt in je hardloopoutfit is het een ander verhaal.

Anyway, ook al was er vanochtend al regen, natte sneeuw en hagel geweest , het weer leek er nu goed voor om eindelijk week-1-les-1 van de couch-to-5K te doen. Mooi zonnetje buiten. Buienradar gaf ook niets aan. Mooi.

Nou, buienradar is een vuile leugenaar :P Ik was nog niet eens paar minuten onderweg en het begon behoorlijk te regenen. Even later begon het zelfs flink te hagelen. Ik was koud en nat en wilde het liefst gewoon weer naar huis.

Maar niet gedaan. Wel veel intern gevloekt :D En netjes mijn eerste les afgemaakt.

Moraal van het verhaal: Koop een loopband, want het Nederlandse weer is onvoorspelbaar :P

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Dazzler2120
  • Laatst online: 17:55

Dazzler2120

FP ProMod
EnduronDon schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:55:
Ik gebruik de Salomon Bonatti sinds kort op aanraden van een aantal andere traillopers. Tot nu toe fijn jasje, niet te warm, wel lekker droog en vaak in de aanbieding te krijgen.
Bv: https://www.trailrunshop....s-pr/pr13073#.Y-X8BCTtTDs

PS4 PSN: Dazzler2120

• Dazzler2120
  • Laatst online: 17:55

Dazzler2120

FP ProMod
anandus schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:08:
Typisch.

Dus. Ik wil weer beginnen met hardlopen. Maar moet echt op nul beginnen, dus een couch-to-5K.

Nu is het 'probleem' dat het (vooral in het begin) wisselend lopen en hardlopen is (bijv 2 minuten lopen, 1 minuut hardlopen).
Om deze reden lukt het me maar niet echt om een mooi moment te vinden, want regen, koud, dat soort dingen. En als je 'gewoon' hardloopt dan ben je zo warm en boeit het niet (althans, mij niet), maar als je gewoon wandelt in je hardloopoutfit is het een ander verhaal.

Anyway, ook al was er vanochtend al regen, natte sneeuw en hagel geweest , het weer leek er nu goed voor om eindelijk week-1-les-1 van de couch-to-5K te doen. Mooi zonnetje buiten. Buienradar gaf ook niets aan. Mooi.

Nou, buienradar is een vuile leugenaar :P Ik was nog niet eens paar minuten onderweg en het begon behoorlijk te regenen. Even later begon het zelfs flink te hagelen. Ik was koud en nat en wilde het liefst gewoon weer naar huis.

Maar niet gedaan. Wel veel intern gevloekt :D En netjes mijn eerste les afgemaakt.

Moraal van het verhaal: Koop een loopband, want het Nederlandse weer is onvoorspelbaar :P
Goed bezig! Ik zou je gewoon aanwennen om wél te lopen, zelfs ondanks de regen. Hoe sneller je het jezelf aanwent, hoe beter het is ;)
Ik vind altijd als het regen, vooral het begin van de loop (de warming up o.i.d.) het vervelendste. Maar als je dan eenmaal aan het lopen bent, dan is het vaak wel lekker.
Je zou kunnen denken aan zo'n jasje dat ik hierboven postte , om net wat langer droog te blijven. Nadeel is dat je wel sneller 'verhit' raakt tijdens het lopen. Zo'n jasje is wat goedkoper dan 'n loopband :+
Mocht je toch een loopband willen, ik heb er nog wel eentje die niet gebruikt wordt :X

Even los van het weer, hoe ging je eerste loopje?

PS4 PSN: Dazzler2120

• Roozzz
  • Nu online
anandus schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:08:
[...]

Ik dacht aan: stop met dat uitstelgedrag en ga gewoon lopen. Van een beetje weer en wind ga je niet dood :P

Pagina: 1 ... 240 ... 422 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.