Acties:
  • +15 Henk 'm!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-05 14:12
Vandaag de Stevensloop in Nijmegen gelopen, als voorbereiding op Rotterdam over 4 weken. Volgens het schema mocht het aardig volle bak, dus een poging gedaan. Natuurlijk zonder taper, dus niet 100% uitgerust, maar het voelde best goed. Gemerkt dat de limiet nu zat in de energie in de benen, want de hartslag was aan de lage kant. Die lag 10 slagen lager dan het omslagpunt.

Het lukte me net niet om continu op het geplande tempo te lopen. Dan moest ik echt m'n best doen in loop houding, dan kon ik de door Garmin gesuggereerde tempo lopen (4:27 vs 4:34)

Dus komende weken lekker door trainen en een goede taper zou voldoende moeten zijn. Vandaag HM in 1:37:07 gelopen, met als target voor Rotterdam in 3:30 >:)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:03

Secsytime

Automagisch

Totdat een fietser op je klapt omdat die te druk is met zijn telefoon. Ik loop liever links, zodat ik niet afhankelijk ben van de oplettendheid van anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-05 15:40
Secsytime schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:10:
Totdat een fietser op je klapt omdat die te druk is met zijn telefoon. Ik loop liever links, zodat ik niet afhankelijk ben van de oplettendheid van anderen.
Dit dus. Het voordeel van links lopen is dat je het verkeer ziet naderen. Dan kun je altijd nog uitwijken. Rechts zie je het verkeer niet dus als iemand niet oplet ben je plat.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Loldor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-04 08:31
Ik loop meestal midden op de weg, zo zit ik altijd veilig en kan iedereen langs me aan de kant die hij of zij wil.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-05 19:23
Het riedeltje over links of rechts lopen lijkt zich in dit topic elk kwartaal wel te herhalen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:03
Als fietser/wielrenner heb ik eigenlijk geen moeite met (links-lopende) wandelaars, maar soms... Vandaag bijv. twee hardlopers op het rijnwaalpad (dus dik 4 meter breed), die naast elkaar wandelen en zo 'mijn' hele weghelft innemen. Ook daar heb ik niet echt moeite mee, met tegemoetkomende fietsers wacht/rem ik 'zelfs', zonder te bellen, soms valt het kwartje dan en kijkt men om/maakt plaats, maar meestal niet, maar ik zie daar geen opzet in.

Deze twee liepen midden in een van twee opeenvolgende bochten, en dat is toch wel klote want hoe kan ik in godsnaam een S bocht nemen als je zo in de weg loopt, mij duidelijk gezien hebt maar het niet eens mogelijk lijkt om een halve stap opzij te zetten, tja. Dus ik nam die bocht insgelijks/'hoever kun je insturen'. Niet netjes ik weet het maar aan de reactie te horen is de boodschap wel overgekomen.

Kort voor de vierdaagse is het wel een ramp moet ik zeggen, meer van bovenstaande 'alleen op de wereld' mentaliteit, maarja dat is logischer. Nog steeds kut hoor, dus: Denken met een keer wandelen per jaar de andere 360 dagen aan vreten en liggen te compenseren hahaha, en dan per definitie kansloos want voorbereiding verkloot/404 lol. Enfin, ik hou op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:18
KleineJoop schreef op maandag 20 maart 2023 @ 02:04:
Als fietser/wielrenner heb ik eigenlijk geen moeite met (links-lopende) wandelaars, maar soms... Vandaag bijv. twee hardlopers op het rijnwaalpad
Naast elkaar lopen op een fietspad is per definitie asociaal. En als je als rechts loper vindt dat linkslopers voor jou uit moeten kijken, dan kun je beter zelf links gaan lopen.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:56

polthemol

Moderator General Chat
Van het weekend de 24 uurs van Sittard gehad en het ging dramatisch (wat ik een beetje had verwacht).

De voorbereiding was ronduit crappy: eind oktober de grizzly 100 ultra gedaan en in de week erna corona te pakken gekregen. Hierna bijna 2 maanden niets meer gerend (50km per maand valt onder niets), waardoor ik in januari eigenlijk qua volume vanaf bijna 0 terug kon gaan opbouwen. Dit ging redelijk-ish (al is een 200km per maand nog altijd niet echt voldoende), maar een paar dagen voor de 24 uurs kreeg ik ook nog een verkoudheid kado dus de laatste week ook niets meer kunnen rennen/trainen.

De dag van de 24uurs was meteen de eerste keer dat ik weer wat lucht kreeg door mijn neus. De start ging nog goed, heb vanaf het begin meteen gekozen voor mijn shuffletempo en zodra ik te snel ging meteen gas terug genomen (vooral omdat mijn marge conditioneel al heel erg smal was). Dit leek wel aardig te werken, al begon ik me een beetje koortsig te voelen (dacht eerst, dat is het zonnetje misschien). Ondertussen begon ik wel te merken dat mijn hartslag niet meer wilde zakken (zat pas rond de 25km toen).

Mijn ouders kwamen net langs met wat eten, dus dat moment gebruikt om een paa rminuten te zitten en wat soep achterover te gooien. Daarna besloten meteen wat extra wandelmomenten in het rondje te duwen om te zien wat de status was. Die status was bedroevend: met rustig wandelen bengelde ik nog altijd in Z2, minste beetje rennen vloog ik bijna instant naar Z3 / Z4 met uitschieters naar Z5.

Bij een 30Km besloten de stekker eruit te trekken: gezien mijn lijf zo zwaar reageerde op een shuffle pace van een 6:20 - 6:40, was het niet verstandig om te gaan duwen voor een goed resultaat. Ben nu vooral aan het balen omdat ik de 2de keer getackeld word door ziekte bij dit event (vorig jaar heb ik waarschijnlijk met corona daar staan baggeren), maar such is life I guess.

Toen ik thuis kwam voelde ik me ook fysiek erg moe. De nacht zelf nog wat verhoging/koorts gekregen en de dag erna vooral moe. Vandaag zie ik dat de rusthartslag vrij spectaculair is gedaald van een 65 naar een 48, wat vooral onderstreept dat de missie totaal kansloos was nog voor ik was gestart.

Nu het moment aangrijpen om een nieuw trainingsschema op te gaan stellen, met een langere/rustigere opbouw. Het Z1/Z2 volume wat ik eerder in de benen had is ondertussen wel verdwenen, dus dat moet terug komen. Meteen ook kijken om wat gewicht te verliezen, want met het lagere trainingsvolume zijn er stiekem wat bonus energievoorraden bijgekomen die ik moet meeslepen.

Idee gaat wel zijn om terug te grijpen naar hoe ik eerder naar mijn eerste 100K heb opgebouwd: de rustige loopjes nog langzamer doen en terug op barefoot schoentjes. Tempolopen dan weer wat sneller dan hoe ik ze nu doe en meer corework erbij. Schema van 'Hal Koerner's field guide to ultrarunning' als soort van basis (het 100K schema dan, zijn 100Mijls schema pakt zoveel volume, dat is niet te doen met een gezinsleven).

strava or it didn't happen: https://www.strava.com/activities/8736834158

@Darkasantion helaas niet gezien omdat ik wat laat daar was voor de start en ik vanaf het begin een beetje in mijn eigen wereldje was gekropen. Tijdens de vele bochten geprobeerd of ik het bib-nummer kon spotten, maar dat lukte niet echt.

*draait spotlight naar @Darkasantion*

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
polthemol schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:20:
Van het weekend de 24 uurs van Sittard gehad en het ging dramatisch (wat ik een beetje had verwacht).

De voorbereiding was ronduit crappy: eind oktober de grizzly 100 ultra gedaan en in de week erna corona te pakken gekregen. Hierna bijna 2 maanden niets meer gerend (50km per maand valt onder niets), waardoor ik in januari eigenlijk qua volume vanaf bijna 0 terug kon gaan opbouwen. Dit ging redelijk-ish (al is een 200km per maand nog altijd niet echt voldoende), maar een paar dagen voor de 24 uurs kreeg ik ook nog een verkoudheid kado dus de laatste week ook niets meer kunnen rennen/trainen.

De dag van de 24uurs was meteen de eerste keer dat ik weer wat lucht kreeg door mijn neus. De start ging nog goed, heb vanaf het begin meteen gekozen voor mijn shuffletempo en zodra ik te snel ging meteen gas terug genomen (vooral omdat mijn marge conditioneel al heel erg smal was). Dit leek wel aardig te werken, al begon ik me een beetje koortsig te voelen (dacht eerst, dat is het zonnetje misschien). Ondertussen begon ik wel te merken dat mijn hartslag niet meer wilde zakken (zat pas rond de 25km toen).

Mijn ouders kwamen net langs met wat eten, dus dat moment gebruikt om een paa rminuten te zitten en wat soep achterover te gooien. Daarna besloten meteen wat extra wandelmomenten in het rondje te duwen om te zien wat de status was. Die status was bedroevend: met rustig wandelen bengelde ik nog altijd in Z2, minste beetje rennen vloog ik bijna instant naar Z3 / Z4 met uitschieters naar Z5.

Bij een 30Km besloten de stekker eruit te trekken: gezien mijn lijf zo zwaar reageerde op een shuffle pace van een 6:20 - 6:40, was het niet verstandig om te gaan duwen voor een goed resultaat. Ben nu vooral aan het balen omdat ik de 2de keer getackeld word door ziekte bij dit event (vorig jaar heb ik waarschijnlijk met corona daar staan baggeren), maar such is life I guess.

Toen ik thuis kwam voelde ik me ook fysiek erg moe. De nacht zelf nog wat verhoging/koorts gekregen en de dag erna vooral moe. Vandaag zie ik dat de rusthartslag vrij spectaculair is gedaald van een 65 naar een 48, wat vooral onderstreept dat de missie totaal kansloos was nog voor ik was gestart.

Nu het moment aangrijpen om een nieuw trainingsschema op te gaan stellen, met een langere/rustigere opbouw. Het Z1/Z2 volume wat ik eerder in de benen had is ondertussen wel verdwenen, dus dat moet terug komen. Meteen ook kijken om wat gewicht te verliezen, want met het lagere trainingsvolume zijn er stiekem wat bonus energievoorraden bijgekomen die ik moet meeslepen.

Idee gaat wel zijn om terug te grijpen naar hoe ik eerder naar mijn eerste 100K heb opgebouwd: de rustige loopjes nog langzamer doen en terug op barefoot schoentjes. Tempolopen dan weer wat sneller dan hoe ik ze nu doe en meer corework erbij. Schema van 'Hal Koerner's field guide to ultrarunning' als soort van basis (het 100K schema dan, zijn 100Mijls schema pakt zoveel volume, dat is niet te doen met een gezinsleven).

@Darkasantion helaas niet gezien omdat ik wat laat daar was voor de start en ik vanaf het begin een beetje in mijn eigen wereldje was gekropen. Tijdens de vele bochten geprobeerd of ik het bib-nummer kon spotten, maar dat lukte niet echt.

toon volledige bericht
Zonde kerel, is ook wel ff wat anders dan een 2-uurs wedstrijdje, dus kan me de frustratie voorstel. Herstelse!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
polthemol schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:20:

toon volledige bericht
Balen! De timing kon niet heel veel beter ;)

Nu even uithuilen en weer rustig opbouwen naar het volgende doel. Tussen nu en december kan je een heel eind komen :>

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Roozzz schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:48:
[...]

Balen! De timing kon niet heel veel beter ;)

Nu even uithuilen en weer rustig opbouwen naar het volgende doel. Tussen nu en december kan je een heel eind komen :>
ik had het verwacht ergens ook wel, als ik me zo voelde tegen het einde met nog een paar uur te gaan, dan was ik wel bereid geweest te gaan duwen, maar nu was mijn voorbereiding min of meer gesneuveld door een 'death by 1000 little issues' :P

Vanaf deze week terug beginnen met een easy opbouw. Veel shuffelen in ieder geval zodat ik weer wat volume kan verdragen.

On a bright side: ik kan wel nog altijd een 30K wegwerken terwjil ik eigenlijk gewoon ziek ben, dus de ervaring telt toch voor wat mee met deze grappen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-05 07:33
Beste mensen, ik ben ook weer terug op het forum naar tijden van afwezigheid. Dat kwam gedeeltelijk door een blessure en niet eentje die je zomaar verwacht. Ik had namelijk zoveel last van eczeem dat het lopen niet lekker ging. Want lopen met jeuk is echt geen pretje en dat ik echt mega slecht sliep. Zeg maar heel de dag behalve tussen 23:00 uur en 6:00. Dat is echt alles behalve top.

Ondertussen gaat het wel weer een stuk beter. Het slapen gaat redelijk goed. Al had ik vannacht weer zo’n lekker nacht met kriebel kriebel jeuk jeuk en een wat te relaxe zondag wat eindigt in jawel 0 uur slaap. Maar goed als dat af en toe voorkomt kan ik daarmee leven. Ik draai de ik stel mezelf in op een vast ritme schroeven nog maar even wat aan. Dus strakker tijden voor naar bed en er uit en geen koffie meer na 12.00 uur.
Het lopen gaat wel weer prima ik zit lekker in het schema en ook de 28km van afgelopen weekend ging best wel lekker ondanks dat ik redelijk veel liep deze week. Dus dat geeft wel vertrouwen. Komende week heb ik nog een week met redelijk veel km maar daar zie ik niet meer zoveel tegen op. Ik ben echt veel sneller aan het worden en ondanks het feit dat ik slecht sliep in het begin van mijn training leiden dat niet tot blessures.

Over links of rechts lopen. Ik zelf loop altijd rechts omdat ik dat het lekkerste vind. Als mensen zo nodig links moeten lopen dan probeer ik altijd een beetje af te tasten wat ze doen maar meestal gaat het wel goed. Het links lopen is een regel van vroeger met het idee dat als er verkeer aankwam je in de berm kon gaan staan op de smalle wegen. Maar dat laatste zijn een hoop mensen vergeten. Ik maak me er toch niet te druk over. als mensen er bewaar tegen hebben op de plek waar ik loop lekker doen ik ga niet ergens anders lopen.
Dat heeft een keer tot een aanvaring met een wielrenner geleid. Die dat dat hij alleen op de wereld was dus het was helemaal niet erg dat ik hem tegen kwam. Omdat hij zo nodig moest inhalen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
polthemol schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:54:
[...]

ik had het verwacht ergens ook wel, als ik me zo voelde tegen het einde met nog een paar uur te gaan, dan was ik wel bereid geweest te gaan duwen, maar nu was mijn voorbereiding min of meer gesneuveld door een 'death by 1000 little issues' :P

Vanaf deze week terug beginnen met een easy opbouw. Veel shuffelen in ieder geval zodat ik weer wat volume kan verdragen.

On a bright side: ik kan wel nog altijd een 30K wegwerken terwjil ik eigenlijk gewoon ziek ben, dus de ervaring telt toch voor wat mee met deze grappen.
Ja, ik ging er niet vanuit dat het verrassing was. Wil je zulke dingen redelijk goed finishen, dan moet je gewoon serieus fit zijn. Half ziek betekent eigenlijk dat je geen schijn van kans hebt. Hoe hard je ook bereid bent om af te zien.

En de basis neem je gewoon mee ja. Die is niet van het ene op het andere moment weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helix
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:45
replica17 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 19:23:
[...]

Trenara workout in de apple watch zetten? erg makkelijk..
Kan zijn dat ik er compleet overheen kijk, maar hoe doe ik dat dan? Zie wel wat voor Garmin..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-05 21:49
Helix schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:59:
[...]

Kan zijn dat ik er compleet overheen kijk, maar hoe doe ik dat dan? Zie wel wat voor Garmin..
Het is niet automatisch zoals bij garmin maar je kan gemakkelijk een tempo in de apple watch zetten met een afstand.

Of als het wat gecompliceerder wordt met Workoutdoors. Kost je 2 min om het er zelf in te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helix
  • Registratie: September 2002
replica17 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:00:
[...]

Het is niet automatisch zoals bij garmin maar je kan gemakkelijk een tempo in de apple watch zetten met een afstand.

Of als het wat gecompliceerder wordt met Workoutdoors. Kost je 2 min om het er zelf in te zetten...
Thanks. Was helaas niet wat ik zocht, maar als het er niet is dan houdt het op natuurlijk. Zocht eigenlijk een app, zodat je vanaf de Apple Watch de workout kan starten, zonder handmatig een workout in te plannen.

Misschien toch maar even handmatig doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-05 21:49
Helix schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:11:
[...]

Thanks. Was helaas niet wat ik zocht, maar als het er niet is dan houdt het op natuurlijk. Zocht eigenlijk een app, zodat je vanaf de Apple Watch de workout kan starten, zonder handmatig een workout in te plannen.

Misschien toch maar even handmatig doen :)
Helaas loopt de apple watch hier nog wat achter... al is de nieuwe native running app wel echt goed.

Geloof dat trainasone wel automatisch kan exporteren naar "ismoothrun", echter moet je dan deze app kopen + een subscription nemen voor deze functie.... dat werd mij een beetje te gek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• influenza
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-04 14:05
Hartloper schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:57:
Vandaag volgens plan 34 km gelopen. Moest aan 12 per uur, 5:00/km.
Ik had een short aan, een thermisch onderhemdje zonder mouwen, een T-shirt, een petje, handschoenen en een rugzak.
Het regende, waaide en was 9 graden zodat de eerste 3 kms vanzelf aan 4:25 gingen om het warm te krijgen.
Na 3 km kwam ik mijn loopmaatje tegen en gezellig keuvelend tikten we de kilometers weg.
Na een uur stopte het gelukkig met regenen.
Op 6-12-18-24-30 km nam ik een gel en dronk ik water. Vlak voor de start had ik een Aquarius van 500 ml weggewerkt. Tijdens het lopen dronk ik in totaal 1 liter water, dus samen 1500 ml. Het moet zijn dat ik wat teveel gedronken had want na 20 km moest ik stoppen voor een grote plas, en ook na thuiskomst had ik bleke urine.
Vanaf 20 km werden mijn benen wat strammer, maar het tempo bleef behouden en ik eindigde met 4:47/km gemiddeld. Eigenlijk te snel, maar aangezien het een tempo was waarop ik vlot kon babbelen denk ik toch dat het niet zo erg was trainingstechnisch bezien.
Op mijn eentje zou ik trager gelopen hebben, maar zo'n 30+ duurloop is iets waar ik nog steeds tegenop zie, en met zijn tweeën passeert de tijd veel vlugger.
Volgende week staat er een duurloop van 36 km op het programma, dat is wel heel ver, misschien dat we het weer op 34 km houden. Dit was al mijn langste duurloop ooit, ik betwijfel een beetje of 36 km niet te ver is.
Deze week 65 km gelopen, dat moet ook een record zijn, voorlopig protesteren de benen niet.
toon volledige bericht
Ik heb aankomende week een 35-er op de planning staan en twijfel eigenlijk om er 36 van te maken :P. Als ik 5:00/km loop dan kom ik precies op 3 uur uit, wat ook de tijd is die ik op de marathon wil lopen. Weet ik in ieder geval dat ik 3 uur lang achter elkaar kan lopen ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-04 11:36
Ik wil het hardlopen weer gaan oppakken. Heb mijzelf ingeschreven voor de 5km Goudse Singelloop op 10 september als stok achter de deur!

Nu ben ik benieuwd welke Apple Watch app met 5km opbouwschema in jullie ervaring het beste is om te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
Tristan schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:46:
Ik wil het hardlopen weer gaan oppakken. Heb mijzelf ingeschreven voor de 5km Goudse Singelloop op 10 september als stok achter de deur!

Nu ben ik benieuwd welke Apple Watch app met 5km opbouwschema in jullie ervaring het beste is om te gebruiken.
Ik moet je zeggen, ik heb eigenlijk geen een fatsoenlijke app op de Apple Watch gezien die je hiermee kan helpen. Strava biedt geen workouts aan, Apple native functie volgens mij ook niet. Onthouden wat je moet doen, briefje mee, op je hand schrijven, volgens mij is dat de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat

good ol' audio: doe strava app of wat dan ook op je apple watch en via bv. evy start2run het rennen. Je hoeft je dan alleen maar te focussen op de muziek en je krijgt wel te horen wat je wanneer moet doen, wanneer je het moet doen. Dat scheelt, vooral als je begint, heel veel gedoe :)

(ook als je al wat conditie hebt, is die start2run wel een prettige denk ik, omdat je je pezen /gewrichten dan een geleidelijke weg geeft om te wennen aan de impact)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:49
Nou, winegums zijn geen succes bij mij...

Tijdens het rennen mwah, op zich ok maar vind het toch net teveel kauwen alleen daarnaast ben ik zwak en is de zak nu leeg. Tijdens het rennen 30g genomen ongeveer, de dag ervoor en na het lopen de overige 170g :P

Hoe dan ook. Gisteren stond mijn laatste/langste LDL op het programma, 2u15m in Z2 om daarna nog 45 minuten op marathon tempo te rennen. Dit na vrijdag nog wat intervallen met in totaal ~3km op 5k tempo en zaterdag nog een rustig loopje van 30 minuten.

Dat ging eigenlijk best prima! Vorige week ook een dergelijke loop maar dan 2u30m op z2 en 30m op M-pace, en dat ging maar moeizaam.

Nu vooral in Z2 wel lekker, iets hoger tempo dan gedacht maar hartslag bleef netjes laag genoeg, daarna over op M-pace wat ik sowieso wat lastig vind na zo'n tijd op rustig tempo te hebben gelopen maar ook dat ging deze keer (vooral het eerste half uur) wel lekker! Uiteindelijk zelfs nog een paar seconden sneller dan marathon tempo, blijft lastig om strak te pacen voor me, maar de laatste paar km kostten dan wel weer erg veel moeite... mede door een strakke hamstring.

Liep ook op mijn wedstrijdschoenen (1.5 jaar oude Nike ZoomX Vaporfly NEXT% met nu nog geen 300km op de teller) dus al is het nieuwste daar nu wel vanaf, alsnog lopen ze lekker en zal dat ook geholpen hebben!

Daarna nog even een CD waarmee ik het totaal op een ruime marathon afstand wist te brengen en mijn weektotaal op 85km, wat het hoogste ooit is voor me :)

Wat me vooral meevalt is hoe het vandaag voelt, niet dat ik perse zin heb om te rennen maar als het had gemoeten had dat denk ik ook best gekund. Morgen staat er weer een interval op het programma, ben benieuwd hoe dat zal gaan en daarna verder weer wat af gaan bouwen in aanloop naar Rotterdam.

Maar dit motiveert wel, helemaal het gevoel dat een 40+ LDL 'prima te doen is'... Was eerder ooit met een 80k schema begonnen en na de marathon (en halve marathon in mei) wel zin om die ook weer op te gaan pakken en de afstanden wat verder uit te gaan breiden.

Nu al zin om in de zomer lekker uren te gaan hobbelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-05 07:33

Je kunt wel je workouts in je native sportapp zetten als je dat wilt.

ik zie dat er ook een Hardlopen met EVY app op je watch is maar of die goed werkt dat weet ik niet.

Persoonlijk gebruik ik de Run Interval app voor mijn tempo en interval trainingen want die is redelijk snel bij met het tempo en ik kan goed de gemiddelde volgen

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
m0ridin schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:03:

Tijdens het rennen mwah, op zich ok maar vind het toch net teveel kauwen alleen daarnaast ben ik zwak en is de zak nu leeg. Tijdens het rennen 30g genomen ongeveer, de dag ervoor en na het lopen de overige 170g :P
Zo herkenbaar :D
Maar dit motiveert wel, helemaal het gevoel dat een 40+ LDL 'prima te doen is'... Was eerder ooit met een 80k schema begonnen en na de marathon (en halve marathon in mei) wel zin om die ook weer op te gaan pakken en de afstanden wat verder uit te gaan breiden.

Wat een zware training was dit dan, klinkt wel echt heftig. Hoe is je herstel na zo'n training? Ik kan me voorstellen dat je qua trainings intensiteit echt wel hoog zit waardoor je een paar dagen rustig aan moet doen? Of loop je in principe al vaker > 40km en ben je meer gericht op Ultra's? Want voor een marathon voorbereiding hoor je eigenlijk nooit dat je zoveel km's moet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:09

XyS

0.o.O

Hoe dan ook. Gisteren stond mijn laatste/langste LDL op het programma, 2u15m in Z2 om daarna nog 45 minuten op marathon tempo te rennen. Dit na vrijdag nog wat intervallen met in totaal ~3km op 5k tempo en zaterdag nog een rustig loopje van 30 minuten.

Dat ging eigenlijk best prima! Vorige week ook een dergelijke loop maar dan 2u30m op z2 en 30m op M-pace, en dat ging maar moeizaam.

Nu vooral in Z2 wel lekker, iets hoger tempo dan gedacht maar hartslag bleef netjes laag genoeg, daarna over op M-pace wat ik sowieso wat lastig vind na zo'n tijd op rustig tempo te hebben gelopen maar ook dat ging deze keer (vooral het eerste half uur) wel lekker! Uiteindelijk zelfs nog een paar seconden sneller dan marathon tempo, blijft lastig om strak te pacen voor me, maar de laatste paar km kostten dan wel weer erg veel moeite... mede door een strakke hamstring.

Liep ook op mijn wedstrijdschoenen (1.5 jaar oude Nike ZoomX Vaporfly NEXT% met nu nog geen 300km op de teller) dus al is het nieuwste daar nu wel vanaf, alsnog lopen ze lekker en zal dat ook geholpen hebben!

Daarna nog even een CD waarmee ik het totaal op een ruime marathon afstand wist te brengen en mijn weektotaal op 85km, wat het hoogste ooit is voor me :)

Wat me vooral meevalt is hoe het vandaag voelt, niet dat ik perse zin heb om te rennen maar als het had gemoeten had dat denk ik ook best gekund. Morgen staat er weer een interval op het programma, ben benieuwd hoe dat zal gaan en daarna verder weer wat af gaan bouwen in aanloop naar Rotterdam.

toon volledige bericht
Carboloaden noemen ze dat toch :')

Doe je ook het Garmin schema?
Voor mij stond hetzelfde op de planning, heb het zelf wat aangepast naar 30k Z2. Was mij wat te gek en heb volgende week nog een 35k R2R staan buiten dat schema om. Mijn LDL ging prima, hartslag erg laag en tempo best hoog voor midden Z2 (rond 5:00). Had het eerste 8 km wat zwaar, nadat ik een energiegel had genomen ging mijn hartslag omlaag en mijn tempo omhoog. Misschien wat weinig brandstof?
Had een route gepland met halverwege een waterpunt, zul je net zien dat hij het niet doet...
Uiteindelijk dus weinig gedronken, 4 gels genomen en comfortabel uit kunnen lopen. Vandaag voel ik alleen een lichte spierpijn in mijn rug, benen voelen fris.

Hoewel.. heb nu al een paar dagen een raar gevoel in mijn linker bovenbeen. Alsof mijn mobiel steeds tegen mijn been aan trilt, of een pees ergens langs schuift. Geen pijn maar het hoort ook niet :+ even paar dagen rust en goed strekken/masseren.

Aankomende zaterdag een R2R training loop van 35k, ga dan op 5:00 beginnen (hoog Z2/laag Z3 op een goede dag). En de laatste 10K sneller, hoog Z3. Heb er wel zin in, hopen dat mijn lichaam het een beetje houd. Zie nu dat ik vorige week 67km heb gelopen, gaat wel erg hard zo met die lange duurlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
GerGio schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:29:
[...]

Je kunt wel je workouts in je native sportapp zetten als je dat wilt.

ik zie dat er ook een Hardlopen met EVY app op je watch is maar of die goed werkt dat weet ik niet.

Persoonlijk gebruik ik de Run Interval app voor mijn tempo en interval trainingen want die is redelijk snel bij met het tempo en ik kan goed de gemiddelde volgen
Was hier niet eens van op de hoogte. Ziet er best okay uit eigenlijk. Misschien eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:35
@Tristan
Hier gebruik ik de app workoutdoors als native sport app dus ook voor intervaltraining.
Je kan hierin alles naar wens customize, ik vind het wel fijn om te zien wat de max hartslag en het gemiddelde tempo was van de vorige interval, dit word ook gesproken na de interval.
Verder krijg ik te horen als ik nog 20, 10, 5, 4, 3, 2, 1 seconden moet lopen.
Maar dit is allemaal naar wens in te stellen.

Een app die een heel trainingsschema importeert heb ik nog niet echt gebruikt of gezien.
Alleen die van Stryd (met hun eingen schema's) maar daar heb je dan nog een duur apparaatje / abbo voor nodig.

[ Voor 19% gewijzigd door Tinusvolkel op 20-03-2023 12:38 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• m0ridin
born2tweak schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:49:

[...]

Wat een zware training was dit dan, klinkt wel echt heftig. Hoe is je herstel na zo'n training? Ik kan me voorstellen dat je qua trainings intensiteit echt wel hoog zit waardoor je een paar dagen rustig aan moet doen? Of loop je in principe al vaker > 40km en ben je meer gericht op Ultra's? Want voor een marathon voorbereiding hoor je eigenlijk nooit dat je zoveel km's moet maken.
Herstel valt me 100% mee, in de zin van dat ik vandaag wel voel dat mijn benen wat moe zijn enzo en ik geen idee heb hoe daadwerkelijk hardlopen zou vallen, maar gewoon lopen en fietsen en alles is geen enkel probleem. Ook gisteren, na de loop, nog 3x oid met de hond aan het wandelen geweest (waaronder nog een uurtje ongeveer wandelen) en dat voelde best prima.

Vandaag is dus rustdag, maar morgen weer intervallen (best pittige, 6x1k@10k pace met 1:30 rust) dus dan zal ik wel merken hoe het echt zit met herstel ;)

Maar uiteindelijk heb ik gister een marathon gelopen in nog geen 5 minuten langzamer dan mijn eerste (vd 2) marathon en waar ik daar 3 dagen niet normaal kon lopen en een stoeprand al een aardige horde was, voel ik me nu egienlijk hardstikke goed. Ook dat is mooi en fijn, die vooruitgang te merken :)

@XyS

Ik doe idd ook het garmin schema, die op basis van hartslag.

Waar ik af en toe wel wat aanpas (zoals hierbij, stond er oorspronkelijk 2:15 in Z2 en 0:45 in Z3 (marathon pace). Daar laat ik de hartslagzone dan varen en focus ik op pace. Dit omdat die zones altijd maar een beetje gokken zijn bij Garmin (en ze bij mij niet bepaald lijken te kloppen aangezien ik mijn marathon grotendeels in Z5 heb gelopen volgens Garmin ;) )

En die afwijkingen gelden ook bij intervallen in 10k tempo ed, dus waar nodig pas ik dat aan naar een tempo goal ipv hartslag goal.

Maar verder bevalt het over het algemeen wel goed, door op hartslag te trainen hoop ik mezelf wat te temperen en het op basis van mijn lichaam te doen ipv mijn wens (qua tempo) alleen blijft het lastig dat die zones altijd wat matig lijken, ondanks een hartslagband (en een gerichte lactaattest met het horloge af en toe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:04
m0ridin schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:49:
[...]

Herstel valt me 100% mee, in de zin van dat ik vandaag wel voel dat mijn benen wat moe zijn enzo en ik geen idee heb hoe daadwerkelijk hardlopen zou vallen, maar gewoon lopen en fietsen en alles is geen enkel probleem. Ook gisteren, na de loop, nog 3x oid met de hond aan het wandelen geweest (waaronder nog een uurtje ongeveer wandelen) en dat voelde best prima.

Vandaag is dus rustdag, maar morgen weer intervallen (best pittige, 6x1k@10k pace met 1:30 rust) dus dan zal ik wel merken hoe het echt zit met herstel ;)

Maar uiteindelijk heb ik gister een marathon gelopen in nog geen 5 minuten langzamer dan mijn eerste (vd 2) marathon en waar ik daar 3 dagen niet normaal kon lopen en een stoeprand al een aardige horde was, voel ik me nu egienlijk hardstikke goed. Ook dat is mooi en fijn, die vooruitgang te merken :)

@XyS

Ik doe idd ook het garmin schema, die op basis van hartslag.

Waar ik af en toe wel wat aanpas (zoals hierbij, stond er oorspronkelijk 2:15 in Z2 en 0:45 in Z3 (marathon pace). Daar laat ik de hartslagzone dan varen en focus ik op pace. Dit omdat die zones altijd maar een beetje gokken zijn bij Garmin (en ze bij mij niet bepaald lijken te kloppen aangezien ik mijn marathon grotendeels in Z5 heb gelopen volgens Garmin ;) )

En die afwijkingen gelden ook bij intervallen in 10k tempo ed, dus waar nodig pas ik dat aan naar een tempo goal ipv hartslag goal.

Maar verder bevalt het over het algemeen wel goed, door op hartslag te trainen hoop ik mezelf wat te temperen en het op basis van mijn lichaam te doen ipv mijn wens (qua tempo) alleen blijft het lastig dat die zones altijd wat matig lijken, ondanks een hartslagband (en een gerichte lactaattest met het horloge af en toe).
toon volledige bericht
Welke zone's van Garmin gebruik je dan? Die van de VO2Max test?

Ik vermoed dat die Garmin schema's op hartslag wel perfect zijn als je de zone's hebt laten bepalen in een inspanningstest ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
Tibs schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:40:
[...]

Welke zone's van Garmin gebruik je dan? Die van de VO2Max test?

Ik vermoed dat die Garmin schema's op hartslag wel perfect zijn als je de zone's hebt laten bepalen in een inspanningstest ofzo.
In principe die van de guided lactate threshold test ja (en, toen dat nog werkte, de automatisch gedetecteerde updates...)

Heb wel een sportmedische test gedaan (maar dat is ondertussen een jaar geleden), alleen was ik toen niet topfit toen ik daaraan begon en de waardes dus niet helemaal representatief. Maar daar kwam toen een aenoroboe drempelwaarde van 169 bpm uit (max hartslag van 175)

Lees her en der ook dat het tempo tussen je 10k en HM pace ligt over het algemeen, mijn 10k PR is 35:00 en (oud) HM PR is 1:21 en een beetje... Maar moet naar beneden kunnen (is ook het plan in mei).

Garmin geeft nog 3:49 lactaatdrempel pace aan, maar dat zou langzamer zijn dan mn HM tempo. Oftewel, wijkt allemaal nog aardig af.
Maar om nou elke x maanden zo'n labtest te doen is ook wat prijzig ;) Denk alleen wel dat ik die drempel best een paar slagen hoger in kan stellen.
Roozzz schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:04:
[...]

Als je een 10/15km wedstrijdresultaat met hartslag hebt, zou je ook aan de hand daarvan je lactaatdrempel kunnen bepalen. Hoe dan ook goed om eens te vergelijken.

Ik heb ook wat issues met de testjes van garmin. Ik loop in wedstrijden 2,5u boven de lactaatdrempel die garmin voorspiegelt. Dat lijkt me sterk ;)
Ja, dat had ik dus ook... mijn marathon PR was bijna 2.5u in Z5 (>161 op dat moment, gemiddelde hartslag was 162). Mijn gemiddelde 10k hartslag (afgelopen oktober) was 171.

[ Voor 36% gewijzigd door m0ridin op 20-03-2023 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
[...]

Als je een 10/15km wedstrijdresultaat met hartslag hebt, zou je ook aan de hand daarvan je lactaatdrempel kunnen bepalen. Hoe dan ook goed om eens te vergelijken.

Ik heb ook wat issues met de testjes van garmin. Ik loop in wedstrijden 2,5u boven de lactaatdrempel die garmin voorspiegelt. Dat lijkt me sterk ;)
-Dus ik gebruik gewoon een recent wedstrijdresultaat als richtpunt.-

[ Voor 4% gewijzigd door Roozzz op 20-03-2023 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-04 20:17
[...]
Ik heb voor morgen precies dezelfde training op het programma staan. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
sanniep9 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:07:
[...]

Ik heb voor morgen precies dezelfde training op het programma staan. :?
Is toch niet zo gek als je ook een/het garmin schema volgt? Helemaal als je dezelfde volgt voor de rotterdam marathon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 26-11-2024
De vo2max berekening van Garmin is duidelijk gek op intervals en tempoblokken. In mijn trainingen op weg naar een pr op de halve loop ik die wat meer op dit moment en mijn vo2max stijgt als een malle, terwijl het na een rustige duurloop standaard weer een puntje daalt. Trainingen gaan verder lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-04 20:17
m0ridin schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:08:
[...]

Is toch niet zo gek als je ook een/het garmin schema volgt? Helemaal als je dezelfde volgt voor de rotterdam marathon :)
Ik volg het Garmin schema niet en ik loop over twee weken al de marathon van Milaan :*). Maar goed, 6x 1k @10k pace is wel een standaard workout. Wel toevallig dat voor mij ook 1,5 minuut rust tussen de intervallen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
sanniep9 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:16:
[...]

Ik volg het Garmin schema niet en ik loop over twee weken al de marathon van Milaan :*). Maar goed, 6x 1k @10k pace is wel een standaard workout. Wel toevallig dat voor mij ook 1,5 minuut rust tussen de intervallen staat.
Oh, haha... dan is het wel bijzonder toevallig ja :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Totrail schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:11:
De vo2max berekening van Garmin is duidelijk gek op intervals en tempoblokken. In mijn trainingen op weg naar een pr op de halve loop ik die wat meer op dit moment en mijn vo2max stijgt als een malle, terwijl het na een rustige duurloop standaard weer een puntje daalt. Trainingen gaan verder lekker.
Als ik voor mezelf spreek: dat wás garmin. De automatische detectie van vo2max staat sinds vorig jaar juni stil. Het 'tellertje' is al maanden niet bewogen voor hardlopen. Fietsend werkt het prima...

En het is nou niet dat hij niet de kans heeft gehad in de voorbereiding naar een halve en hele met 2x in de week interval en tempoblokken... Of die 10k wedstrijdjes tussendoor... |:(

[ Voor 5% gewijzigd door Roozzz op 20-03-2023 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
m0ridin schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:02:

[...]

Ja, dat had ik dus ook... mijn marathon PR was bijna 2.5u in Z5 (>161 op dat moment, gemiddelde hartslag was 162). Mijn gemiddelde 10k hartslag (afgelopen oktober) was 171.
Dat klinkt een stuk aannemelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Roozzz schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:24:
[...]

Dat klinkt een stuk aannemelijker :)
Nou ja, als ik lees dat bij ervaren lopers de lactaatdrempel meestal op 90% van je max ligt lijkt 170-ish me ook weer wat hoog :P

Anders maar een gulden middenweg in de vorm van 166 ofzo doen ;)

Nou ja, was donderdag sowieso van plan weer een guided test te doen met mijn garmin dus die wacht ik sowieso wel ff af. De komende training is ook op pace (en Z2/lage zone geloof ik wel... slechtste geval loop ik 'te rustig').

Herkenbaar van je Garmin frustratie btw, VO2Max lijkt hier nog wel wat te veranderen (minimale verschillen kun je zien in de trainingstatus -> vo2max widet... daar zie je een grafiekje/lijntje die nog wat varieert)

Maar hier doet automatische lactaardrempel detectie het sinds een maand of 2 niet meer. Hoop dat ze snel weer eens met een update komen, schiet niet al te hard op zo met die sw van ze.

[ Voor 25% gewijzigd door m0ridin op 20-03-2023 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
m0ridin schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:27:
[...]

Herkenbaar van je Garmin frustratie btw, VO2Max lijkt hier nog wel wat te veranderen (minimale verschillen kun je zien in de trainingstatus -> vo2max widet... daar zie je een grafiekje/lijntje die nog wat varieert)

Maar hier doet automatische lactaardrempel detectie het sinds een maand of 2 niet meer. Hoop dat ze snel weer eens met een update komen, schiet niet al te hard op zo met die sw van ze.
Bij mij dus al een tijdje niet meer :P

Het probleem zwerft ook al maanden rond op het garmin forum. Maar een oplossing is er nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyS

XyS

0.o.O

m0ridin schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:27:
[...]

Nou ja, als ik lees dat bij ervaren lopers de lactaatdrempel meestal op 90% van je max ligt lijkt 170-ish me ook weer wat hoog :P

Anders maar een gulden middenweg in de vorm van 166 ofzo doen ;)

Nou ja, was donderdag sowieso van plan weer een guided test te doen met mijn garmin dus die wacht ik sowieso wel ff af. De komende training is ook op pace (en Z2/lage zone geloof ik wel... slechtste geval loop ik 'te rustig').

toon volledige bericht
Tijdens je sporttest was de drempel 169, waarom zou je dat niet nemen dan? Plus een beetje variatie ivm ziek zijn en de 10k op 171, klinkt rond de 170 best logisch.
Zoals je zelf zegt is 2.5u in Z5 niet mogelijk, waarschijnlijk kun je daardoor wel achterhalen wat het dan had moeten zijn (Z4 en misschien een stukje Z5 op het eind?). Die percentages zijn ook maar een schatting, jij kunt gewoon veel harder :P Wat ook blijkt uit je sportmedische test, ook al is die 'oud'. Daar had je 169 tov 175.

Wat ik me wel afvraag is wat er gebeurt met de verhouding tussen de lactaat drempels en hartslag. Ik snap dat de snelheid omhoog gaat bij dezelfde hartslag maar blijft je drempel wel op dezelfde hartslag? (Afgezien van het effect van ouder worden)

Edit: Mijn HM zat 90% van de tijd in Z5, gebaseerd op sportmedische test. Ook dat is voor mij niet helemaal duidelijk, zou zo'n 6 a 7 slagen verschil tussen zitten (tussen de realiteit en de test). De test was echter een half jaar voor de race, vandaar dat ik me afvraag hoe de drempel en hartslag veranderen na meer training.

[ Voor 8% gewijzigd door XyS op 20-03-2023 16:11 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008

sebasd

loopt op espresso

Eeeeeennnn… de hardloopschoenen gaan de kast weer in, en dit keer voor lange, lange tijd. Nu mijn spieren voor de zoveelste keer ‘nee’ zeggen, ondanks deze keer een zeer voorzichtige opbouw, ben ik er wel klaar mee.

Zwaar balen, want ik had de nodige plannen, maar wat niet gaat dat gaat niet. Dan maar mooie dingen doen op de fiets.

Blijf hier vast af en toe nog wel meelezen (niet dat ik hier erg actief was), dus blijf vooral die stoere verhalen posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@XyS Ik heb vertrouwens issues geloof ik ;)

Nee, maar fair point hoor... Ik doe die tests (sportmedisch advies dan) niet voor niks, maar ik ga vaak in de "ja maar" modus, met redenen waarom dingen toch niet perse kloppen.

Maar het is wel gebleken dat die zones die garmin bepaalt niet kloppen, dus die moet ik dan gewoon overrulen.

@sebasd

Balen zeg, is het een specifiek iets waar je steeds tegenaan loopt? (no pun intended)... ook al eens naar laten kijken bij een fysio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

m0ridin schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:19:
@sebasd

Balen zeg, is het een specifiek iets waar je steeds tegenaan loopt? (no pun intended)... ook al eens naar laten kijken bij een fysio?
Ja, meerdere keren zelfs, maar ook dat mocht niet baten. Ben er gewoon niet echt voor gebouwd of zo. Inderdaad telkens dezelfde spier (in mijn kuit).

Prima pun, overigens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
sebasd schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:03:
Eeeeeennnn… de hardloopschoenen gaan de kast weer in, en dit keer voor lange, lange tijd. Nu mijn spieren voor de zoveelste keer ‘nee’ zeggen, ondanks deze keer een zeer voorzichtige opbouw, ben ik er wel klaar mee.

Zwaar balen, want ik had de nodige plannen, maar wat niet gaat dat gaat niet. Dan maar mooie dingen doen op de fiets.

Blijf hier vast af en toe nog wel meelezen (niet dat ik hier erg actief was), dus blijf vooral die stoere verhalen posten!
al eens overwogen deels met barefootschoentjes te doen? Helpt voor je landing te verbeteren en vooral (wat ik merk) veel minder spanning in de kuiten. Wel geleidelijk opbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

polthemol schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:20:
[...]

al eens overwogen deels met barefootschoentjes te doen? Helpt voor je landing te verbeteren en vooral (wat ik merk) veel minder spanning in de kuiten. Wel geleidelijk opbouwen
Dank voor je suggestie, maar dat zie ik niet echt zitten :)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-05 15:52

Dazzler2120

FP ProMod
Deze week voor het werk op reis, verblijf in het pitoresque Leiria in Portugal. Charmant dorpje, met een hele leuke heuvel in het midden naar een kasteel.
Vanochtend dus vroeg opgestaan voor wat hillrepeats, had weinig tijd dus 6x gedaan en moet zeggen dat het best lekker ging.
Het was ca. 45 hm over 400m parcours iedere keer, dus het was wel prima als interval training

Bijgevoegd voordeel van zo vroeg lopen, dit soort plaatjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-bLVTb7EWxkXNnq1f4lZizvvso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v4XzqdnlNLkGrgCRJSDR3grg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYV_MAoRq64JRhpXy071ieVitTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gij90kjoa9mcVPo7U79MuRq9.jpg?f=fotoalbum_large

Strava: https://strava.app.link/88ODdHTukyb

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Laatst online: 01-05 10:38

Darkasantion

Just keep swimming!

Zoals al aangekondigd door @polthemol afgelopen weekend ook meegedaan aan de 24 uur van Sittard.

Het was leerzaam, leuk en uiteraard zwaar.
Doel was een ambitieuze 100mijl en dat heb ik niet gehaald.
Waarschijnlijk na de start op zaterdag iets te enthousiast en lang doorgelopen. Het plan was om de eerste ~3,5 uur "rustig" kilometers te maken en dan een echte (eet)pauze te nemen, erna dan weer 4~5 uurtjes door en dan wat slaap pakken voor wat herstel. Voelde me goed na de start en liep heel gemakkelijk de kilometers weg, dus zo mijn eerste rondjes/uurtjes gemaakt. Na 3,5 uur en 38,55Km dus begonnen aan de eerste pauze.
Na die pauze voelde ik me nog best lekker dus ging ik weer vrolijk door :P . Een uurtje later begonnen de kuiten zich echter te melden, die vonden het iets minder leuk worden. Dus toen begonnen met stukjes lopen af te wisselen met stukjes wandelen om zo nog wel meters te maken zonder de kuiten teveel te slopen. Moest nog wel een stukje :+ . Na ~8:30 uur en 75Km was er dan eindelijk mijn "slaap-moment", en was er fysiek er ook echt aan toe. Ondanks 10 graden buitentemperatuur, thermokleding, slaapzak en deken lag ik de eerste minuten te trillen in bed.
Na 3 uur "dommelen", weer ontwaakt en best frist de tent uit gekropen. Die resterende 85Km in 12 uur moest wel lukken toch?? In eerste instantie wel gedacht, echter later in de ochtend/race ervan af gezien om dit nog te proberen. Dit ging teveel van mijn lichaam vragen en wou het ook nog leuk houden voor de support/familie die mee was, zodat die in de toekomst het ook leuk blijven vinden om naar dit soort evenementen mee te gaan. Zodoende meerdere rondjes met mijn zoontje in de buggy gewandeld, kon ie lekker met Papa treinen en vliegtuigen spotten.

Uiteindelijk heb ik er 120Km van gemaakt, vond ik wel een leuk persoonlijk doel voor een 24 uurs race. Erna nog 2 uur lang de heldhaftige overblijvers aangemoedigd, en toen na inpakken van spullen richting hotel gegaan. Even wat gegeten, veel trek was er niet, om erna 12 uur lang in een soort coma in bed te liggen. Wat lag dat bedje heerlijk zeg :+

Inmiddels veilig thuis met stijve spieren alweer plannen aan het maken voor de komende maanden. En volgend jaar kom ik zeker terug, met iets meer/betere voorbereiding. Want die 100mijl, die ga ik gewoon een keer halen :7

Strava or didn't happen:
Deel 1
Deel 2

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Infinchible
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:46

Infinchible

Woef!

sanniep9 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:16:
[...]

Het is dan ook wel een leuke en uitdagende training, ik loop zelf verder niet met een schema, maar toevallig had ik vandaag ook zin om de 6x1k te lopen, bij mij dan alleen 400m rust, dat komt op iets meer dan 2 minuten bij mij.

Begin februari redde ik ze in dit tempo nog geen 3x, maar deze keer gewoon de 6x kunnen uitlopen, dus erg tevreden mee. Vorm begint weer klein beetje te komen, gelukkig eerder dan vorig jaar, want in mei staan al wat kleine wedstrijdjes op de planning, waar ik het onder andere tegen een collega moet opnemen die op dit moment toch wel wat sneller is. :+

https://www.strava.com/activities/8748903021/laps
polthemol schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:20:
[...]

Barefootschoentjes minder spanning in je kuiten? Man, als ik 2 dagen achter elkaar op de FiveFingers loop, dan heb ik toch echt wel 3 dagen spierpijn in mijn kuiten, terwijl mijn standaardschoenen ook barefootschoenen zijn en ik al bijna 10 jaar op FiveFingers hardloop. Stevige training op de Kinvara's is de dag erna geen probleem. Juist met barefootschoenen haal je al je demping uit je kuiten, dus dat lijkt mij helemaal geen goed idee. Als het vooral de kuiten is zou ik eerder denken aan wat meer naar haklanding te kijken, met een goede drop op de schoenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Poeh, ik heb er al een hekel aan als een wedstrijd 2x hetzelfde rondje heeft... Die 24u van Sittard is nog een keer next level wat dat betreft (en niet alleen wat dat betreft!).

Petje af hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Infinchible schreef op maandag 20 maart 2023 @ 23:23:
Barefootschoentjes minder spanning in je kuiten? Man, als ik 2 dagen achter elkaar op de FiveFingers loop, dan heb ik toch echt wel 3 dagen spierpijn in mijn kuiten, terwijl mijn standaardschoenen ook barefootschoenen zijn en ik al bijna 10 jaar op FiveFingers hardloop. Stevige training op de Kinvara's is de dag erna geen probleem. Juist met barefootschoenen haal je al je demping uit je kuiten, dus dat lijkt mij helemaal geen goed idee. Als het vooral de kuiten is zou ik eerder denken aan wat meer naar haklanding te kijken, met een goede drop op de schoenen.
ja, op den duur wel, omdat je je pezen/spieren in je kuit meer oprekt. Hoe meer drop, hoe minder soepel je kuiten gaan worden in the end. Dat je dus tijdens/na rennen met barefoot schoenen wat meer van je spieren voelt (3 dagen spierpijn, doe je toch iets fout trouwens, dat haal ik nog eens niet na een duurloop) is dan vrij normaal, je bent ze immers aan het oprekken. Dat je de dag erna minder voelt als je op normale schoenen rent met drop lijkt me dan ook evident.

(mechanisch zijn we uiteindelijk gemaakt om op blote voeten te rennen, niet om een schuin aflopend blokje rubber onder onze voeten te plaatsen. De demping haal je veel uit je voetboog en knie die beide niet helemaal recht gaan zijn en normaal gezien netjes meeveren bij je landing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen81
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-05 11:29
sebasd schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:03:

Balen! Ik ben daar ook geweest, moedeloos wordt je ervan.. uiteindelijk heb ik een weg gevonden met andere schoenen en veel korte jogloopjes, maar ik snap dat jij dat station bent gepasseerd, veel sterkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:24
polthemol schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:14:
[...]
(mechanisch zijn we uiteindelijk gemaakt om op blote voeten te rennen, niet om een schuin aflopend blokje rubber onder onze voeten te plaatsen. De demping haal je veel uit je voetboog en knie die beide niet helemaal recht gaan zijn en normaal gezien netjes meeveren bij je landing).
Maar mechanisch zijn we niet gemaakt om op klinkers, asfalt, etc. te lopen. Dat maakt nogal wat verschil tov zachte ondergrond ;) De ondergrond dempt nog maar zelden, dan is barefoot wel echt een aanslag op je gestel als je technisch ook maar iets versloft.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Arjan90 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:40:
[...]

Maar mechanisch zijn we niet gemaakt om op klinkers, asfalt, etc. te lopen. Dat maakt nogal wat verschil tov zachte ondergrond ;) De ondergrond dempt nog maar zelden, dan is barefoot wel echt een aanslag op je gestel als je technisch ook maar iets versloft.
ook zeker waar, al merk je ook dat je je rap aanpast erop. Er zijn toch wel wat ultramensen te vinden zonder al te veel moeite die fikse afstanden wegtikken op barefootschoenen en een verharde route/wegdek.

@Darkasantion suicide pace start! :D Heel mooie prestatie heb je geleverd, voor volgend jaar oefenen met de hazenslaapjes en dan moet je zeker die 100mijl kunnen halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tibs
Runalyze is geen fan van taperen 8)7 .

Ik zie net dat mijn marathon shape gedaald is met 3% doordat ik het de afgelopen week wat rustiger aan moest doen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infinchible
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:46

Infinchible

Woef!

polthemol schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:14:
[...]
Dat je dus tijdens/na rennen met barefoot schoenen wat meer van je spieren voelt (3 dagen spierpijn, doe je toch iets fout trouwens, dat haal ik nog eens niet na een duurloop) is dan vrij normaal, je bent ze immers aan het oprekken.

Is dan ook vooral als ik inderdaad iets teveel doe, dus stevige intervaltraining op de VFF bijvoorbeeld. Moet mezelf nog wel eens wat afremmen 😉.
Laatste deel ben ik het zeker mee eens, maar dat is helaas toch niet voor ieder lichaam weggelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Infinchible schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:47:
[...]

Is dan ook vooral als ik inderdaad iets teveel doe, dus stevige intervaltraining op de VFF bijvoorbeeld. Moet mezelf nog wel eens wat afremmen 😉.
Laatste deel ben ik het zeker mee eens, maar dat is helaas toch niet voor ieder lichaam weggelegd.
die omzeil ik hier altijd, als ik op de barefoots ga, dan is het Z1/laag Z2 loopjes. Ik voel het vooral in de kuiten als ik er al langere tijd niet op heb gesloft, maar het is een beetj eenzelfde gevoel als dat ik mijn kuiten wat stretch. Het is in ieder geval wel een goed ding voor de techniek qua landing ed.

Maar fair punt, het is ook niet persé voor iedereen weggelegd op fysiek vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
EnduronDon schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:23:
[...]

Was hier niet eens van op de hoogte. Ziet er best okay uit eigenlijk. Misschien eens proberen.
Gisteren m'n temposessie van vandaag in m'n watch gezet om dit vanmorgen maar eens te proberen. 1k warm-up, 4k race pace + 1k herstel, 1k cooldown. Werkte bijzonder aardig. Daarna even uploaden naar Strava en het is weer geregeld. Maakt de noodzaak voor een Garmin klok toch weer wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
Over schema's gesproken, ik heb een training voor vandaag erin staan waar ik zo m'n twijfels bij heb. Ik ben inmiddels aan het afbouwen qua km's in de week maar de intensiteit mag nog iets omhoog aldus m'n trainer. Afgelopen zondag dus de Stevensloop gedaan op tempo (PR) en vanavond staat een Treshold 60
min op tempo van AD/AT. Dat lijkt me wel echt heftig, maar als het bijdraagt aan de voorbereidingen kan het. Wat vinden jullie? Of is dat moeilijk te zeggen?

Qua trainingen zit ik nu op zo'n 65km/wk met meestal 1 interval en 3 duurlopen van verschillende intensiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-04 15:52

Niku

Alagaesii

born2tweak schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:30:
Over schema's gesproken, ik heb een training voor vandaag erin staan waar ik zo m'n twijfels bij heb. Ik ben inmiddels aan het afbouwen qua km's in de week maar de intensiteit mag nog iets omhoog aldus m'n trainer. Afgelopen zondag dus de Stevensloop gedaan op tempo (PR) en vanavond staat een Treshold 60
min op tempo van AD/AT. Dat lijkt me wel echt heftig, maar als het bijdraagt aan de voorbereidingen kan het. Wat vinden jullie? Of is dat moeilijk te zeggen?

Qua trainingen zit ik nu op zo'n 65km/wk met meestal 1 interval en 3 duurlopen van verschillende intensiteit.
Ik vind het wel optimistisch na een HM PR van twee dagen geleden. Denk dat je zelf het beste je belastbaarheid kunt beoordelen, maar ik zou kiezen voor rustige kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mosselmossel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 03-05 07:36
Ik zou die trainer lekker even de groeten doen vandaag en lekker een duurloopje gaan doen in z2 ofzo. Sowieso hoef je op je AD niks meer te doen deze maand.

Battletag: Iigy#2192

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@born2tweak Op tempo als in volle bak? Of als in op marathontempo bijv en dat leidde ook tot een PR (er vanuitgaande dat het idd om een HM gaat).

Maar kan sowieso geen kwaad om het (deels) terug te schroeven, helemaal als je er zelf je twijfels bij hebt. Met vermoeide benen op tempo trainen heeft natuurlijk ook zijn nut, maar je moet wel uitkijken dat je niet gaat forceren en jij bent de enige die in kan schatten hoe je lichaam nu voelt :)

Dat gezegd hebbende, na een aardig intensieve LDL zondag stond er voor vandaag ook weer een training op het program. 2 blokken van 3x1k@10k pace met 1:30 rust en dan 3:00 rust tussen de blokken. Merkte wel dat de kms van eergisteren nog wat in de benen zaten, maar tegelijk ging het best prima. Laatste blokken kostten vooral wat meer moeite, maar al met al goed af kunnen ronden (en lekker nu weer een rustdagje te hebben), maar al met al aangenaam verrast door het herstel (ook gezien de welverdiende biertjes de rest van de zondag en een niet ideale nachtrust vannacht).

De komende weken ga ik me ook maar even netjes houden aan rekken en strekken en wat oefeningen (core stability) vooral... Merkte zondag dat de hamstrings wat strak begonnen te worden en ook kuiten zijn altijd een risico hier. Die 4 weken tot Rotterdam moet ik dat nog wel kunnen opbrengen (en hopelijk zit het dan ook meer in mijn systeem zodat ik het ook daarna beter onderhoud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
De HM was sneller dan MT, maar niet maximaal, vanwege het ontbreken van een taper. Ik liep zeg maar 4:34 op de HM, waar m'n MT waarschijnlijk rond de 4:50 - 5:00 uit gaat komen.
De training van vanavond zou net onder threshold moeten zijn, wat bij mij ergens rond de 4:30 zal liggen. Ik ben in de HM niet zo diep gegaan namelijk. Daar bleef ik gemiddeld zo'n 8-10 slagen onder AT.

Gisteravond een herstel loopje van 7km gedaan in z1, dat voelde prima en zonder klachten. Maar inderdaad 2 dagen na een HM vind ik dit wellicht net wat teveel van 't goede.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaihel
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-01 16:00
Roozzz schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:12:
[...]

Batterij al vervangen? Problemen met rare meetwaarden zijn 9vd10x een bijna lege batterij.

Gooi je hem ook wel eens in de was? Zoutophopingen kunnen ook een probleem zijn.
Inmiddels werkt de band weer zoals het hoort. Bedankt voor de tips! Je hebt me weer wat geld bespaard :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk

Wat me vooral meevalt is hoe het vandaag voelt, niet dat ik perse zin heb om te rennen maar als het had gemoeten had dat denk ik ook best gekund.
toon volledige bericht
Je allereerste zin dat ze geen succes zijn, spreekt de gearceerde delen behoorlijk tegen ;) Training ging soepeler, beter herstel (aanvullen glycogeen); wondermiddel toch!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XyS

XyS

0.o.O

Bijzonder om het schema van Trenara te vergelijken met Garmin. 15x1km threshold vs 2 blokken met 3x1km 10k pace met meer pauze. 15 pfoe :| en 10k is dus sneller dan threshold pace?

De telefoon in mijn been is onderhand weer gestopt met trillen :') vandaag redelijk veel gefietst, morgen de intervallen inhalen (die van Garmin maar).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
@Slickk haha, als je het zo brengt... Maar de hele loop voelde al soepeler dan de vorige, voor ik überhaupt de winegums op had (maar dat is dan misschien weer de mentale kracht van de winegums ;) )

En zo waren er nog wat randvoorwaarden... Herstel ging de vorige keer ook best prima, ook toen de dinsdag weer gelopen (maar dan gewoon een ez in z2).

Maar het gaat me er vooral om dat als ik iets lekkers in huis heb ik het opeet :p niet helemaal ideaal...

@XyS Trenara IS erg pittig van wat ik altijd lees (zelf nooit gevolgd)... Dat moet je maar aankunnen qua belasting. Een idd, 10k is sneller dan terzijde treshold wel.

Maar ook daar, gewoon aanpassen als het niet goed meer voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loldor
Gisteren mijn intervaltraining vroegtijdig afgebroken. Achteraf had ik het tempo iets te ambitieus gezet. Dat, in combinatie met wind en toch wat hoogtemeters op de ronde maakte dat ik het wel welletjes vond.

Ik moet zeggen dat ik het de afgelopen ~10 dagen moeilijk begin te vinden om de motivatie te vinden. Ik heb ook minder discipline in gezond eten, rekken en yoga. Dat ging eerder in het trainingblock zonder enige moeite. Weet niet of dat is omdat de race dichterbij komt (en het dus 'minder uitmaakt'?), of dat depressie weer zijn hoofd opsteekt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0ridin
Loldor schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:50:
Gisteren mijn intervaltraining vroegtijdig afgebroken. Achteraf had ik het tempo iets te ambitieus gezet. Dat, in combinatie met wind en toch wat hoogtemeters op de ronde maakte dat ik het wel welletjes vond.

Ik moet zeggen dat ik het de afgelopen ~10 dagen moeilijk begin te vinden om de motivatie te vinden. Ik heb ook minder discipline in gezond eten, rekken en yoga. Dat ging eerder in het trainingblock zonder enige moeite. Weet niet of dat is omdat de race dichterbij komt (en het dus 'minder uitmaakt'?), of dat depressie weer zijn hoofd opsteekt.
Ik herken het wel hoor, naar het einde van een schema begin ik er ook altijd wel 'klaar mee te zijn'...

Nu ik voor de 4e keer een marathonvoorbereiding doorloop valt het nu voor de eerste keer nog enigzins mee, maar tegelijk ook wel uitkijkend naar die ene dag.

Maar de vorige 3 keer viel het me zwaarder en was het echt doorzetten en naar het einde toewerken, dus in die zin volgens mij geen ongewoon gevoel.

Je investeert gewoon een hoop tijd en energie en daarnaast heb je ook nog je 'gewone leven'. Het is leuk, en mooi, maar kan er aardig inhakken. En uiteindelijk is het door het schema ook niet vrijblijvend of omdat je er zin in hebt, het schema geeft je handvaten en een stok achter de deur maar maakt het ook iets meer 'werken'.

Althans, zo ervaar ik het... Het is heerlijk, leuk, mooi, lekker, pittig, niet altijd leuk, hard werken, vermoeiend, plannen, rekening houden met, investeren in, en weer lekker en leuk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tibs
m0ridin schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:22:
[...]

Ik herken het wel hoor, naar het einde van een schema begin ik er ook altijd wel 'klaar mee te zijn'...

Nu ik voor de 4e keer een marathonvoorbereiding doorloop valt het nu voor de eerste keer nog enigzins mee, maar tegelijk ook wel uitkijkend naar die ene dag.

Maar de vorige 3 keer viel het me zwaarder en was het echt doorzetten en naar het einde toewerken, dus in die zin volgens mij geen ongewoon gevoel.

Je investeert gewoon een hoop tijd en energie en daarnaast heb je ook nog je 'gewone leven'. Het is leuk, en mooi, maar kan er aardig inhakken. En uiteindelijk is het door het schema ook niet vrijblijvend of omdat je er zin in hebt, het schema geeft je handvaten en een stok achter de deur maar maakt het ook iets meer 'werken'.

Althans, zo ervaar ik het... Het is heerlijk, leuk, mooi, lekker, pittig, niet altijd leuk, hard werken, vermoeiend, plannen, rekening houden met, investeren in, en weer lekker en leuk ;)
toon volledige bericht
Hier net hetzelfde gevoel. Al moet ik wel zeggen dat wij het schema tot op de minuut gevolgd hebben zonder al te veel problemen. Het schema gaf ons ook een houvast en de nodige duw in de rug om elke keer naar buiten te gaan om te lopen. Het moest want het stond zo op papier.

Ik vermoed dat het ook deels komt omdat het op zijn einde loopt. Je ganse leven verschillende weken/maanden omgooien om 1 bepaald doel te halen zonder al te veel verstrooiing is heel lastig maar de beloning erna zal des te groter zijn (hoop ik 8)7 ).

Gewoon even doorbijten! Je komt er zeker! *O*

En erna even de riem eraf en genieten. :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
Denk dat ik last heb van beginnende shin splints, merkbaar na loopje van maandagavond. Dat heeft wel wat impact op mijn motivatie en ben enigszins 'bang' om te gaan lopen vandaag. Al helemaal omdat ik dit weekend voor het eerst een lange duurloop heb geskipt na een iets te gezellige avond met vrienden (en door gezin lukte het verder qua tijd niet). Daardoor het loopje maandag wel wat intensiever gemaakt terwijl ik normaliter dan rustig tempo loop als soort van herstel.

Net iets te vroeg voor de weken van tapering, dus ik twijfel heel erg wat ik nu moet gaan doen. Vandaag maar gewoon proberen (23km met daarin 5 blokken van 3 minuten rond 10km tempo) en misschien voortijdig stoppen of rustig uitlopen na 1 of 2 blokken. In ieder geval andere schoenen aan dan maandag, hopelijk zit het daar in.

Uiteindelijk zal het wel een optelsom zijn van de (voor mij) intensieve maanden en komt het door overbelasting. Nog even een paar weken heel blijven, uit dit dipje komen (die zon mag ook wel weer terugkomen) en niet te gek doen tot 16 april. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
Loldor schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:50:

Gewoon even een dipje, had ik een paar weken geleden last van en nu weer. Het is al goed dat je het zelf erkent, als je weer iets van motivatie terugvindt dan kun je ook zo weer in de positieve spiraal omhoog (gezonder eten = jezelf beter voelen = meer motivatie, etc). Soms is het even doorbijten. Komt wel weer goed!

Scroll anders eens langs al je activiteiten van de afgelopen weken, om te zien wat je allemaal wel niet gedaan hebt qua training. Dat helpt bij mij om door te zetten, wees trots op je verleden ik. d:)b

[ Voor 9% gewijzigd door Slickk op 22-03-2023 09:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:54
@Roozzz @Tinusvolkel Ik zie dat er in de OP nog 1:23:00 bij mijn 10em staat, maar ik heb pasgeleden 1:16:19 gelopen. Kan die bijgewerkt worden?

Gisteravond verder volledig ongepland aan een 5000m op de baan van Cialfo in Epe deelgenomen. Altijd leuk om even te zien waar je staat. Viel wel ff zwaar na een dag werken.
Uiteindelijke tijd: 21:16.4. Geen PR ofzo, maar wel weer 23s sneller dan de vorige keer. Hopelijk volgende keer weer eens onder de 21.

Strava, or.. : https://www.strava.com/activities/8754313092/overview

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Slickk schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:30:
Denk dat ik last heb van beginnende shin splints, merkbaar na loopje van maandagavond. Dat heeft wel wat impact op mijn motivatie en ben enigszins 'bang' om te gaan lopen vandaag. Al helemaal omdat ik dit weekend voor het eerst een lange duurloop heb geskipt na een iets te gezellige avond met vrienden (en door gezin lukte het verder qua tijd niet). Daardoor het loopje maandag wel wat intensiever gemaakt terwijl ik normaliter dan rustig tempo loop als soort van herstel.
het is in mijn ogen niet handig om te proberen trainingen in te halen door een volgende training intensiever te maken. Als je beginnende shin splints hebt, zou ik ook niet gaan lopen vandaag, maar kiezen voor een crosstraining zonder impact: fietsen, zwemmen, misschien roeien en een coreworkout.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
@Anoniem: 42127 Ai, ik zou het dan even voorzichtig aan doen... En dan helemaal niet zo'n lange sessie met intensieve intervallen. Doe dan eerder gewoon een rustigere langere loop, met in het achterhoofd af te breken als de last doorzet/blijft. Zou zonde zijn om nu door te zetten en het daardoor echt mis te laten gaan.

@Tibs Same, een schema geeft houvast en het 'moet want schema' herken ik ook wel (maar tegelijk van eerdere fouten geleerd en nu kan ik het aanpassen als het fysiek zo moet of als het echt even niet anders past).

En als een marathonvoorbereiding alleen maar leuk en plezier was zou dat ook een deel van het mooie van de marathon weghalen denk ik. De marathon daadwerkelijk lopen is natuurlijk een mooie en knappe prestatie, maar jezelf 4 maanden toewijden om dat punt te bereiken minstens net zo en eigenlijk nog knapper. Daar hoort OOK af en toe even afzien en doorzetten tegen je zin in bij ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slickk
@polthemol Deze stond al zo in het schema, was niet per se het inhalen van de gemiste duurloop dit weekend. Je hebt alsnog gelijk. Heb niet echt mogelijkheid tot crosstraining eerlijk gezegd.

@m0ridin Hmm, als twee het zeggen (en ergens in mijn achterhoofd ook) zal het wel waarheid zijn.

Ik had er wel weer zin in vandaag, maar gisteren voelde een plek op m'n scheenbeen (linksvoor) ook af en toe pijnlijk en warm aan in rust.

Vind het een gekke toevalligheid, ik sla 1 training over en heb meteen last haha. Je zou verwachten met een extra rustdag dat een mogelijke blessure juist verder weg zou zijn.

Goed, dan ga ik straks 20km op rustig tempo lopen met mogelijkheid om er een kortere ronde van te maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Loldor
Dank voor de opstekers @Slickk @Tibs en @m0ridin. Het blijft me verbazen hoeveel stemming, gedachten en rationalisaties invloed hebben op iets 'eenvoudigs' en mechanisch als hardlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tibs
m0ridin schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:01:
@Anoniem: 42127 Ai, ik zou het dan even voorzichtig aan doen... En dan helemaal niet zo'n lange sessie met intensieve intervallen. Doe dan eerder gewoon een rustigere langere loop, met in het achterhoofd af te breken als de last doorzet/blijft. Zou zonde zijn om nu door te zetten en het daardoor echt mis te laten gaan.

@Tibs Same, een schema geeft houvast en het 'moet want schema' herken ik ook wel (maar tegelijk van eerdere fouten geleerd en nu kan ik het aanpassen als het fysiek zo moet of als het echt even niet anders past).

En als een marathonvoorbereiding alleen maar leuk en plezier was zou dat ook een deel van het mooie van de marathon weghalen denk ik. De marathon daadwerkelijk lopen is natuurlijk een mooie en knappe prestatie, maar jezelf 4 maanden toewijden om dat punt te bereiken minstens net zo en eigenlijk nog knapper. Daar hoort OOK af en toe even afzien en doorzetten tegen je zin in bij ;)
Klopt, we hebben nu al door dat de marathon lopen de kers op de taart is maar het echte lastige ervan de doorzetting is die nodig is om goed voorbereid aan de start te staan. Er is inderdaad een reden waarom niet iedereen de eindmeet haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tibs
Loldor schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:18:
Dank voor de opstekers @Slickk @Tibs en @m0ridin. Het blijft me verbazen hoeveel stemming, gedachten en rationalisaties invloed hebben op iets 'eenvoudigs' en mechanisch als hardlopen.
Met alle plezier! Die aanmoedigingen en opstekers heeft iedereen van ons soms wel eens nodig. Het is een lange periode om toegewijd naar iets toe te leven en het is normaal dat de moed soms eens wat verder weg gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@Slickk Do as I say, not as I do ;)

Maar heb zelf mijn eigen advies vaak genoeg in de wind geslagen en dat liep lang niet altijd goed af... Zou vooral nu zo kort op het eindpunt geen risicos nemen. Stel je gaat ermee door en het wordt erger is het maar de vraag of je echt op tijd hersteld kan zijn.

Maar ja, makkelijker gezegd dan gedaan... ook daar weet ik alles van ;) Hopelijk valt het mee en kan je gewoon zonder issues je loop afronden, ook dat genoeg meegemaakt dat pijntjes toch vanzelf weer weg trokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 13:59
m0ridin schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:01:
Mooie boodschap die ik laatst ergens hoorde: de marathon is een ereronde van 42,2 km voor het voltooien van al die trainingslopen :)

De weg ernaartoe is minstens zo belangrijk als de daadwerkelijke race. Maar hier komt ook steeds vaker het gevoel dat het wel eens klaar mag zijn met de trainingen en dat ik nu gewoon echt iets wil doen. De wedstrijdprikkel helpt dan wel even. Ondanks dat ik afgelopen zaterdag niet volle bak ging, want je zit nog in training voor het hogere doel, was het wel heerlijk om zo tussen andere lopers te ziijn en het gevoel van racen te hebben, ook al doe je dat beheerst. Zo kijk ik ook al uit naar de 2bruggenloop halve marathon in Kampen die ik komende zaterdag ga lopen. Voor een groot deel ga ik die op marathontempo lopen, met dezelfde eet- en drinkmomenten, en het laatste deel kijken of het nog een tandje harder kan om het lekker uit te lopen.

Alleen jammer dat de weersvoorspelling voor zaterdagmiddag windkracht 5 en regen voorspelt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
SkyR schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:29:
[...]

Mooie boodschap die ik laatst ergens hoorde: de marathon is een ereronde van 42,2 km voor het voltooien van al die trainingslopen :)

De weg ernaartoe is minstens zo belangrijk als de daadwerkelijke race. Maar hier komt ook steeds vaker het gevoel dat het wel eens klaar mag zijn met de trainingen en dat ik nu gewoon echt iets wil doen. De wedstrijdprikkel helpt dan wel even. Ondanks dat ik afgelopen zaterdag niet volle bak ging, want je zit nog in training voor het hogere doel, was het wel heerlijk om zo tussen andere lopers te ziijn en het gevoel van racen te hebben, ook al doe je dat beheerst. Zo kijk ik ook al uit naar de 2bruggenloop halve marathon in Kampen die ik komende zaterdag ga lopen. Voor een groot deel ga ik die op marathontempo lopen, met dezelfde eet- en drinkmomenten, en het laatste deel kijken of het nog een tandje harder kan om het lekker uit te lopen.

Alleen jammer dat de weersvoorspelling voor zaterdagmiddag windkracht 5 en regen voorspelt :+
Voor zondag geven ze ook geen al te best weer uit. Als ik op buienradar kijk dan gaat het net regenen als wij moeten lopen :S .

Dat wordt nog een dingetje om de juiste kledij uit te zoeken. Sowieso korte broek en lange kousen maar dan gewoon t-shirt en rugzak of ook nog lange mouwen ... 10° is nu ook niet echt heel warm om al in kore mouwen te lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:35
Slickk schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:07:
@polthemol Deze stond al zo in het schema, was niet per se het inhalen van de gemiste duurloop dit weekend. Je hebt alsnog gelijk. Heb niet echt mogelijkheid tot crosstraining eerlijk gezegd.

@m0ridin Hmm, als twee het zeggen (en ergens in mijn achterhoofd ook) zal het wel waarheid zijn.

Ik had er wel weer zin in vandaag, maar gisteren voelde een plek op m'n scheenbeen (linksvoor) ook af en toe pijnlijk en warm aan in rust.

Vind het een gekke toevalligheid, ik sla 1 training over en heb meteen last haha. Je zou verwachten met een extra rustdag dat een mogelijke blessure juist verder weg zou zijn.

Goed, dan ga ik straks 20km op rustig tempo lopen met mogelijkheid om er een kortere ronde van te maken.
Mijn trainer zegt altijd, luister naar het fluisteren van je lichaam. Als je iets voelt en/of je zorgen maakt, geen enkel probleem om een training over te slaan of lichter te maken. Nog belangrijker dan de trainingen is om heel te blijven. Met een blessure loop je de marathon sowieso niet uit!

Tijdens mijn PR-periode verrekte ik een keer mijn hamstring (tijdens het pakken van de afstandsbediening...) midden in de voorbereiding van de marathon. Toen heb ik een week helemaal niet kunnen lopen en die week daarna minimaal. Uiteindelijk trainingen weer rustig opgepakt en een PR gelopen op de marathon :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
Zojuist even een half uurtje genomen om de planning voor de laatste 3/4 weken wat uit te werken. Deel het ter inspiratie, maar ook benieuwd naar jullie meningen. Achtergrond: ~30j oud, ~86kg, eerste wedstrijd, doel eindtijd: 3h30m - 3h45m.

Week 12 (3 weeks out, deze week): T1 - 75m duurloop Z2 / T2 - 2x 4k race pace / T3 - 5k z4 / T4 - 2h30m duurloop z2, met 3x 5k race pace
Week 13 (2 weeks out): T1 - 60m duurloop Z2 / T2 - 2x 3k race pace / T3 - 3k z4 / T4 - 1h30m duurloop z2, met 2x 5k race pace
Week 14 (1 week out): T1 - 45m duurloop Z2 / T2 - 2x 2k race pace / T3 - 2k z4 / T4 - 1h duurloop z2, met 1x 5k race pace
Week 15 (Race week): T1 - 30m duurloop Z2 / T2 - 3k race pace / T3 - fartlek, 1k z4 / T4 - Marathon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
EnduronDon schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:52:
Zojuist even een half uurtje genomen om de planning voor de laatste 3/4 weken wat uit te werken. Deel het ter inspiratie, maar ook benieuwd naar jullie meningen. Achtergrond: ~30j oud, ~86kg, eerste wedstrijd, doel eindtijd: 3h30m - 3h45m.

Week 12 (3 weeks out, deze week): T1 - 75m duurloop Z2 / T2 - 2x 4k race pace / T3 - 5k z4 / T4 - 2h30m duurloop z2, met 3x 5k race pace
Week 13 (2 weeks out): T1 - 60m duurloop Z2 / T2 - 2x 3k race pace / T3 - 3k z4 / T4 - 1h30m duurloop z2, met 2x 5k race pace
Week 14 (1 week out): T1 - 45m duurloop Z2 / T2 - 2x 2k race pace / T3 - 2k z4 / T4 - 1h duurloop z2, met 1x 5k race pace
Week 15 (Race week): T1 - 30m duurloop Z2 / T2 - 3k race pace / T3 - fartlek, 1k z4 / T4 - Marathon!
is dat niet een erg grote marge in de eindtijd waar je voor gaat?
3:30 finish is 4:59 pace
3:45 finish is 5:20 pace, scheelt nogal een slok op een borrel of je per km 21 seconden sneller denkt te kunnen of niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Waarschijnlijk neemt @EnduronDon het tempo voor de 3:30 als race pace en houdt hij wat marge om te vertragen als het niet 100% goed gaat?

Wij nemen 5:20 als doeltempo maar het eerste doel is finishen in minder dan 4u (eigenlijk is uitlopen het eerste doel maar daar ga ik van uit O-) ). Op die manier is er wat marge voor onvoorziene omstandigheden ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mosselmossel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 03-05 07:36
Ik moet zeggen dat ik dat gevoel klaar te zijn met de marathontraining bij vorige marathons wel had en nu niet.

Ik denk dat het grootste verschil is dat ik deze keer (het is de vijfde keer) meer lange duurlopen in groepjes of in duo heb gelopen. Dat wil zeggen, met mensen die ik van het lopen goed ken. Dan zijn je kilometers een stuk minder eenzaam. Ja, ik liep sowieso altijd al de maandag- en donderdagtraining met de atletiekvereniging, daar waar mogelijk. Maar dit keer ook echt binnen de vereniging gekeken naar mensen met wie ik mee kon lopen. En dan kan het weleens een kilometertje of twee drie meer of minder zijn dan in je schema staat, dat is allemaal niet zo erg. Het zorgt er wel voor dat je je duurlopen met meer plezier (want gezelliger, sneller voorbij) loopt dan wanneer je die helemaal alleen doet. Dat geldt voor mij in elk geval.

Daarnaast hielp bij mij dit keer dat ik al in het najaar zodanig voorbereid was dat ik in september en oktober al regelmatig een halve liep als duurloop. Dan is die hele opbouw minder belastend.

Ik heb nu eigenlijk geen moment gehad dat het lopen me echt tegenstond. Natuurlijk weleens een lastige training door zware benen ofzo, maar meer niet. Terwijl ik de vorige keren vooral die lange duurlopen best saai vond en ze echt aan het aftellen was. Nu niet.

Komt voor nu natuurlijk te laat, maar neem het mee voor een volgende marathonvoorbereiding.

Battletag: Iigy#2192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Tibs schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:11:
Waarschijnlijk neemt @EnduronDon het tempo voor de 3:30 als race pace en houdt hij wat marge om te vertragen als het niet 100% goed gaat?

Wij nemen 5:20 als doeltempo maar het eerste doel is finishen in minder dan 4u (eigenlijk is uitlopen het eerste doel maar daar ga ik van uit O-) ). Op die manier is er wat marge voor onvoorziene omstandigheden ofzo.
ha ja kan ook, had ik nog niet aan gedacht, al weet ik niet hoe handig dat werkt. Ik zou als doel een tijd pakken en pas vanaf dat dat doel niet haalbaar is ter plekken een nieuw plan bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
polthemol schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:05:
[...]

is dat niet een erg grote marge in de eindtijd waar je voor gaat?
3:30 finish is 4:59 pace
3:45 finish is 5:20 pace, scheelt nogal een slok op een borrel of je per km 21 seconden sneller denkt te kunnen of niet ;)
Tibs schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:11:

polthemol schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:14:
[...]

ha ja kan ook, had ik nog niet aan gedacht, al weet ik niet hoe handig dat werkt. Ik zou als doel een tijd pakken en pas vanaf dat dat doel niet haalbaar is ter plekken een nieuw plan bedenken.
Doel is natuurlijk gewoon 3h30m, maar m'n startvak is 3h30m - 3h45m en ik heb inderdaad nog een beetje marge ingebouwd (eerste wedstrijd etc). Maar goed, dat is ff niet het belangrijkste ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
Ik moet zeggen dat ik ook wel wat zenuwachtig begin te worden. Ik heb mijn trainingen deels alleen, deels met loopgroep en deels met loopmaatje gedaan. Veel van de voorbereidende wedstrijdjes heb ik in groepjes of met z'n 2en gelopen. Daardoor heb ik me denk ik aardig kunnen optrekken aan de groep en het tempo. Maar afgelopen zondag in Nijmegen stond ik achteraan de gele startgroep, waar een groot deel van de groep langzamer was dan ik. Dat zorgde er voor dat ik eigenlijk de gehele halve marathon in m'n eentje heb gelopen en nergens mee heb kunnen samen lopen, ondanks dat je met 1500 man op 'n parcours loopt. Hoe ervaren jullie dat? Ik vond dat erg lastig, omdat ik daardoor nergens een ijkpunt had en nergens echt lekker op m'n gemak op tempo kon blijven lopen. Daarin mis ik denk ik nog wat ervaring in snelle kilometers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-04 14:34
born2tweak schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:23:
Ik moet zeggen dat ik ook wel wat zenuwachtig begin te worden. Ik heb mijn trainingen deels alleen, deels met loopgroep en deels met loopmaatje gedaan. Veel van de voorbereidende wedstrijdjes heb ik in groepjes of met z'n 2en gelopen. Daardoor heb ik me denk ik aardig kunnen optrekken aan de groep en het tempo. Maar afgelopen zondag in Nijmegen stond ik achteraan de gele startgroep, waar een groot deel van de groep langzamer was dan ik. Dat zorgde er voor dat ik eigenlijk de gehele halve marathon in m'n eentje heb gelopen en nergens mee heb kunnen samen lopen, ondanks dat je met 1500 man op 'n parcours loopt. Hoe ervaren jullie dat? Ik vond dat erg lastig, omdat ik daardoor nergens een ijkpunt had en nergens echt lekker op m'n gemak op tempo kon blijven lopen. Daarin mis ik denk ik nog wat ervaring in snelle kilometers.
Ten eerste maak je niet al te zenuwachtig, ik weet nog dat ik voor mijn eerste marathon aan het trainen was, en ik had zeer veel twijfels, was zenuwachtig en dacht dat ik het niet zou redden. Uiteindelijk heb ik hem kunnen uitlopen in 3u57m, maak je niet te druk en zolang je een goede voorbereiding hebt gedaan en een planning hebt die bij je past voor de dag zelg zal het wel goed moeten komen.

Ik heb dat probleem gelukkig niet, aangezien ik vooral alleen train. Het is vooral belangrijk om je eigen ritme aan te houden en je niet te druk te maken over het tempo, focus je vooral op de kilometer waarmee je bezig bent en dat elke kilometer.

Aankomende Zondag heb ik een halve marathon in de planning staan om te kijken hoe alles ervoor staat. Mijn doel is om uiteindelijk de marathon van Rotterdam te voltooien onder de 3u45m, maar volgens mijn Garmin zit ik nou op een schema van 3u31m, alles lijkt dus goed te gaan, maar uiteindelijk weet ik dat er nog van alles mis kan gaan. Gisteren op een intervaltraining waarbij ik rond de 170bpm moest halen kreeg ik wat last van mijn hamstrings. Dus vandaag ga ik een recovery run doen om wat te recupereren.

[ Voor 10% gewijzigd door Alvanosa op 22-03-2023 13:38 ]

PSN: Alvanosa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
Je hebt toch wel een gps klokje om oid? Af en toe ff kijken wat je tempo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Een pacer volgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• born2tweak
EnduronDon schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:19:
[...]

Je hebt toch wel een gps klokje om oid? Af en toe ff kijken wat je tempo is.
True, maar samen lopen is een stuk eenvoudiger dan continu je klokje bijsturen. Pacers zou inderdaad kunnen, die lopen in Rotterdam natuurlijk wel. Die waren er in Nijmegen niet waardoor ik nogal zoekende was. Dit was een bijkomend probleem waardoor ik nogal geisoleerd liep. En dat is 42 km lang toch wel een issue.

Ik merk dat het op marathon tempo lopen niet een automatisme is nog, waar dat bij een duurloopje zeker wel makkelijker gaat. Daardoor schommelt mijn tempo nogal en dat kost toch meer energie.
Alvanosa schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:36:
[...]

Ten eerste maak je niet al te zenuwachtig, ik weet nog dat ik voor mijn eerste marathon aan het trainen was, en ik had zeer veel twijfels, was zenuwachtig en dacht dat ik het niet zou redden. Uiteindelijk heb ik hem kunnen uitlopen in 3u57m, maak je niet te druk en zolang je een goede voorbereiding hebt gedaan en een planning hebt die bij je past voor de dag zelg zal het wel goed moeten komen.
Tsja, niet zenuwachtig maken is toch lastig als het de eerste is :X
Maar inderdaad, lopen zal wel lukken, ik heb voldoende kilometers gemaakt om hem uit te lopen. Ik leg mezelf alleen teveel druk op natuurlijk, daar moet ik mezelf nog even van terugroepen.

[ Voor 35% gewijzigd door born2tweak op 22-03-2023 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-04 14:34
born2tweak schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:34:
[...]

True, maar samen lopen is een stuk eenvoudiger dan continu je klokje bijsturen. Pacers zou inderdaad kunnen, die lopen in Rotterdam natuurlijk wel. Die waren er in Nijmegen niet waardoor ik nogal zoekende was. Dit was een bijkomend probleem waardoor ik nogal geisoleerd liep. En dat is 42 km lang toch wel een issue.

Ik merk dat het op marathon tempo lopen niet een automatisme is nog, waar dat bij een duurloopje zeker wel makkelijker gaat. Daardoor schommelt mijn tempo nogal en dat kost toch meer energie.

[...]

Maar inderdaad, lopen zal wel lukken, ik heb voldoende kilometers gemaakt om hem uit te lopen. Ik leg mezelf alleen teveel druk op natuurlijk, daar moet ik mezelf nog even van terugroepen.
toon volledige bericht
De beste manier om daar zelf achter te komen is door hem gewoon te lopen, ik maakte mijzelf ook veel te druk en zenuwachtig voor mijn allereerste marathon.

PSN: Alvanosa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:54
Pff, ik maak me al druk voor een 5km wedstrijd. Achteraf snap ik 't nooit :+

Het valt me sinds vandaag op dat ik ineens TrainAsONE workouts te zien krijg in m'n Garmin app. Blijkbaar had ik daar nog wat lopen, maar het is voor het eerst dat ik er eentje als geplande workout op m'n Garmin klokkie zie verschijnen.

Wil het op zich wel een keer proberen, maar als ik dan dit krijg als voorgestelde workout:
Economy run
Total: 11 minutes (~1.3 km) [3.3 load]

Run steps:
  1. Walk/slow run for 5 minutes at 08:36 /km (582 m).
  2. Easy run for 6 minutes at 07:51 /km (765 m).
Dat is toch geen hardlopen?

[ Voor 35% gewijzigd door InZane op 22-03-2023 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaxestria
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-04 11:35
InZane schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:51:
Pff, ik maak me al druk voor een 5km wedstrijd. Achteraf snap ik 't nooit :+

Het valt me sinds vandaag op dat ik ineens TrainAsONE workouts te zien krijg in m'n Garmin app. Blijkbaar had ik daar nog wat lopen, maar het is voor het eerst dat ik er eentje als geplande workout op m'n Garmin klokkie zie verschijnen.

Wil het op zich wel een keer proberen, maar als ik dan dit krijg als voorgestelde workout:

[...]

Dat is toch geen hardlopen?
Misschien een verkeerde pace van tijd per mijl in plaats van tijd per kilometer?
Iets anders kan ik mij haast niet voorstellen eerlijk gezegd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
born2tweak schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:34:
[...]

[...]

toon volledige bericht
Kan me op zich wel voorstellen wat je zegt, het helpt als je mensen om je heen hebt maar tegelijk heb ik vaak dat mensen of net langzamer of net sneller lopen dan ik zou willen waardoor je weer veel aan het 'spelen' bent met het tempo.

Nu heb ik pas 2 marathons gelopen en die waren druk zat waardoor dit nooit een ding was (hoewel, zelfs met amsterdam liep ik lang niet altidj in een groepje) en bij 10k/HM kan het me geen drol schelen of ik alleen loop of in een groep ;)

Maar je hebt hier een x aantal maanden naar toegewerkt en voor getraind, je hebt niet alles in de hand dus ga van start me je plan en training in het achterhoofd en kijk dan wat gaat en niet gaat.

Natuurlijk allemaal makkelijker gezegd dan gedaan en helemaal neit gek dat je veel gaat nadenken, uiteindelijk loopt het wel los (hi ha ho). Zonder horloge kan ik ook nog steeds mijn tempo niet best inschatten hoor, dus dat 'automatisme' is zeker geen gegeven of gek als je dat (nog) neit hebt?

Ik probeer meestal te bedenken wat ik wil lopen, daar een gemiddelde aan te hangen en heb als velden oa ronde en gemiddelde tempo in beeld.

Die hou ik in beeld en probeer ik enigzins stabiel te houden, volgens mij moet je dat wel goed kunnen sturen (als zal je naar het einde toe meer je best moeten gaan doen voor dat tempo ;) )

Komt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiepsie
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08:30
Tibs schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:41:
[...]

Voor zondag geven ze ook geen al te best weer uit. Als ik op buienradar kijk dan gaat het net regenen als wij moeten lopen :S .

Dat wordt nog een dingetje om de juiste kledij uit te zoeken. Sowieso korte broek en lange kousen maar dan gewoon t-shirt en rugzak of ook nog lange mouwen ... 10° is nu ook niet echt heel warm om al in kore mouwen te lopen.
Leuk, ik doe zaterdag in Kampen. Elke dag buienradar in de gaten houden en hopen dat het droog is als wij moeten lopen. Als je nog tips hebt qua kledingkeuze houd ik mij van harte aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
EnduronDon schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:52:
Als ik er zowat naar reken doe je deze week - met een paar aannames zoals telkens 10 min Z1 voor en tussen de snelle stukken van je tweede en derde training van deze week, en race pace 5min/km -

- 23 km marathontempo
- 5 km sneller
- 25 km trager dan marathontempo.

Dat is geen goede intensiteitverdeling, dat zit zeer ver van de aanbevolen 80/20. Het kan natuurlijk wel zijn dat je nu aan het afbouwen bent qua duur, en dan de intensiteit wat opvoert, maar toch, ik vind dat je verhouding niet goed zit.
Ik zou sowieso de race pace ofwel in T2 steken of in T4, maar niet in beide.

Wel een mooie taper.

[ Voor 5% gewijzigd door Hartloper op 22-03-2023 18:37 ]

Pagina: 1 ... 239 ... 366 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.