• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:55

sebasd

rijdt op espresso

Hou eens op met dat praten over eten tijdens ultra’s, nou heb ik zin om 60km te gaan lopen in stroopwafels en bier..

[ Voor 3% gewijzigd door sebasd op 08-03-2023 22:13 ]

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:15
polthemol schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:05:
[...]
@elastiek was eigenlijk serieus bedoelt :p Ga je voor selfsupported of supported?
Als ik de DMT loop, zal dat self supported zijn denk ik.

Maar dat zal niet dit jaar zijn. Allereerst omdat ik tot en met de zomer niet toekom aan de lange duurlopen. Ik train namelijk met m'n oudste mee voor de Nijmeegse 4Daagse. En ook omdat ik nog steeds het knopje niet heb kunnen vinden waarmee ik m'n mindset kan omschakelen van racen naar reizen... en die laatste is denk ik wel handig voor zo'n lange trail.

Met potlood heb ik direct na de zomer al wel het NK Lange Trail in m'n agenda staan. Weer een mooi begin naar de langere afstanden. Ik vrees alleen dat ik dan nog steeds in de racemodus sta O-)

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-01 16:04

polthemol

Moderator General Chat
elastiek schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:56:
[...]

Als ik de DMT loop, zal dat self supported zijn denk ik.

Maar dat zal niet dit jaar zijn. Allereerst omdat ik tot en met de zomer niet toekom aan de lange duurlopen. Ik train namelijk met m'n oudste mee voor de Nijmeegse 4Daagse. En ook omdat ik nog steeds het knopje niet heb kunnen vinden waarmee ik m'n mindset kan omschakelen van racen naar reizen... en die laatste is denk ik wel handig voor zo'n lange trail.

Met potlood heb ik direct na de zomer al wel het NK Lange Trail in m'n agenda staan. Weer een mooi begin naar de langere afstanden. Ik vrees alleen dat ik dan nog steeds in de racemodus sta O-)
opletten dan met voornamelijk drinken: de meeste WML watertaps liggen niet echt op de route en zullen je bonuskilometers opleveren. Kan zijn dat je tzt eerst wat flessen ergens op de route misschien liever wil verstoppen.

En het race naar reizen knopje, ideaal dus om dan wat social mee te hobbelen en fijn bovenaan elk heuveltje even te wachten :P

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• sebasd

sebasd

rijdt op espresso

[...]
.. waarmee ik m'n mindset kan omschakelen van racen naar reizen...
Oh dat vind ik wel een mooie manier om dit te beschrijven, is precies hoe ik probeer om te gaan met lopen.

• elastiek
polthemol schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:05:
opletten dan met voornamelijk drinken: de meeste WML watertaps liggen niet echt op de route en zullen je bonuskilometers opleveren. Kan zijn dat je tzt eerst wat flessen ergens op de route misschien liever wil verstoppen.
Oh oh, is dit dan het begin van de voorbereiding?! Dit is inderdaad al nuttige info die ik nog niet had. Thnx.
En het race naar reizen knopje, ideaal dus om dan wat social mee te hobbelen en fijn bovenaan elk heuveltje even te wachten :P
Misschien wel inderdaad O-)

Mijn beperkende gedachten daarbij zijn alleen: ik houd niet zo van wachten; van te langzaam lopen word ik meer moe dan van lekker door hobbelen; in dezelfde tijd had ik veel meer trainingseffect kunnen behalen... ;)
sebasd schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:38:
Oh dat vind ik wel een mooie manier om dit te beschrijven, is precies hoe ik probeer om te gaan met lopen.
Ik heb geen idee waar ik deze heb gehoord of gelezen. Maar ik vind het inderdaad ook een rake beschrijving.

• jvang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-10-2025
Trailen. Mooi doel. Ooit ingeschreven voor trail door Museumpark orientalis na de NYC marathon 2019. Voor inspiratie om de winter door te trainen. Maja toen ging alles op slot. Prachtige uitdagingen en weer eens wat anders.

Heb sinds paar weken een Garmin epix komende vanaf polar. Zorgt voor wat inspiratie want ben een beetje aan het lopen zonder doel wat erg lastig blijkt. Gisteren interval gedaan die als suggestie kwam van garmn. Helemaal stuk. Wat een martelaar die garmin.

https://www.strava.com/activities/8681520018

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bO9cuxBdslzUbdGkCK-DijyCRIo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jC051UqyxWUK40pQS1zuYUVl.png?f=fotoalbum_large

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03-2025

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

sanniep9 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:15:
[...]

Vraagje: ik had mij een week ofzo geleden aangemeld bij de Strava groep een dm naar @Calitomnication en @Poekie maar die lijken niet meer actief hier?
Het is superdruk op het werk hier, ben idd iets minder actief O-). Ik zal de achterstand weg gaan werken :>

Edit:
De lijst is bijgewerkt, veel verzoeken zag ik niet in de Strava lijst staan. Je hebt een DM gekregen indien ik die van jouw niet kon vinden.

@Krylinck @Roozzz @Tinusvolkel

Mag ik in de openingspost stoeltjewissel doen met @Darkasantion? Afgelopen HM Eindhoven heb ik 1:23:43 gelopen.

[ Voor 32% gewijzigd door Calitomnication op 09-03-2023 13:36 ]

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:13
Calitomnication schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:19:
[...]

Het is superdruk op het werk hier, ben idd iets minder actief O-). Ik zal de achterstand weg gaan werken :>

Edit:
De lijst is bijgewerkt, veel verzoeken zag ik niet in de Strava lijst staan. Je hebt een DM gekregen indien ik die van jouw niet kon vinden.

Mag ik in de openingspost stoeltjewissel doen met @Darkasantion? Afgelopen HM Eindhoven heb ik 1:23:43 gelopen.
Bijgewerkt en zie op de flyby dat we de eerste 2km naast elkaar gelopen hebben :)
Daarna liep jij bij mij weg ;w

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Darkasantion
  • Laatst online: 09-01 14:13

Darkasantion

Just keep swimming!

Calitomnication schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:19:
[...]

Edit:

Dat mag!

Zet ik even nieuwe benchmark voor je erin :P
@Tinusvolkel
Kun je mijn scores aanpassen naar de volgende tijden:
10Km: 36:22
10Mijl: 59:38
HM: 1:18:44

Ga ik weer rustig aan doen(moeilijk!!) want volgende week de 24 uurs van Sittard dus dan "mag" ik eindelijk onbeperkt lopen, tot die tijd krachten sparen wat ik een beetje moeilijk vind na weken van 70Km+ :+ ...

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Darkasantion schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:05:
[...]

Dat mag!

Zet ik even nieuwe benchmark voor je erin :P
@Tinusvolkel
Kun je mijn scores aanpassen naar de volgende tijden:
10Km: 36:22
10Mijl: 59:38
HM: 1:18:44

Ga ik weer rustig aan doen(moeilijk!!) want volgende week de 24 uurs van Sittard dus dan "mag" ik eindelijk onbeperkt lopen, tot die tijd krachten sparen wat ik een beetje moeilijk vind na weken van 70Km+ :+ ...
Damn you :(

Wat een nette tijd man! Ik blijf wel op positie 12 staan :/ :/ ;)

tips voor New York

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Tinusvolkel schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:42:
[...]

Bijgewerkt en zie op de flyby dat we de eerste 2km naast elkaar gelopen hebben :)
Daarna liep jij bij mij weg ;w
Serieus! Dat meen je! Wat gaaf.

Ik zat direct na de start vast in de fuik achter de pacers. Wilde die eigenlijk voorbij, maar er was geen doorkomen aan. Eenmaal voorbij het tempo heel langzaam omhoog laten gaan idd. Was een bewuste actie. Had ik dat maar geweten, had je mee kunnen lopen :)

tips voor New York

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:56

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Topicstarter
@inquestos @jfeelders @Krylinck @Roozzz @Tinusvolkel, willen jullie misschien een Hardlopen - Deel 10 aanmaken? Ik hoef niet per se als TS te worden toegevoegd, @Tinusvolkel is de meest actieve van alle TS'sen met het bijhouden van de topicstart.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Tinusvolkel
Calitomnication schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:39:
[...]

Serieus! Dat meen je! Wat gaaf.

Ik zat direct na de start vast in de fuik achter de pacers. Wilde die eigenlijk voorbij, maar er was geen doorkomen aan. Eenmaal voorbij het tempo heel langzaam omhoog laten gaan idd. Was een bewuste actie. Had ik dat maar geweten, had je mee kunnen lopen :)
Het was idd vrij druk bij de start ik moest ook een stukje over het gras om weer bij m'n collega's te gaan lopen.
Verder was die dag het doel om een collega onder de 1:30 te pacen, echter moest die na een km of 8 rustiger aan gaan doen ivm maagklachten. Maar ik stortte op het einde ook lekker in omdat ik te weinig getraind had. maar onder de 1:30 zat er nog net in :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyXcdRm6ZB4LuOIyT6WkkUgWE4c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/teFeOuxqjhTbNLYBR5i8p6W8.jpg?f=user_large

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Tinusvolkel schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:50:
[...]

Het was idd vrij druk bij de start ik moest ook een stukje over het gras om weer bij m'n collega's te gaan lopen.
Verder was die dag het doel om een collega onder de 1:30 te pacen, echter moest die na een km of 8 rustiger aan gaan doen ivm maagklachten. Maar ik stortte op het einde ook lekker in omdat ik te weinig getraind had. maar onder de 1:30 zat er nog net in :)

[Afbeelding]
Op dat punt was het hemelaal niet meer zo druk meen ik mij te herinneren. Dus daar hebben we dan echt een stukje naast elkaar gelopen. Ik ben wel een tijdje achter een klein groepje die in mijn tempo liepen blijven hangen. Zou best kunnen zijn dat jullie dat waren. Daarna ben ik langzaam naar mijn HM tempo gegaan en heb de groep achter me gelaten.

tips voor New York

• polthemol
  • Laatst online: 12-01 16:04

polthemol

Moderator General Chat
Darkasantion schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:05:

ik zal het lijden met taperen met je delen :P Hier nog 1 laatste interval te gaan en dit weekend 1 of misschien 2 easy shuffle duurloopjes en dan begint de grote frustratie van prutloopjes van 40 minuten en minder >.<

Nu wel hopen dat we iets beter weer gaan krijgen dan wat het nu is

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• MichiB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:34
Oke mede hardlopers, ik heb een beetje hulp nodig.

Mijn dagelijkse trainers zitten rond de 1000km en aan vervanging toe. Ik loop momenteel mijn weg trainingen nu op Zoom fly 3 en 4 en Asics glideride. En de zoom flys zijn aan vervanging toe.
Maar wat moet ik nu doen? Zoom fly 5? Ik hoor hier niet echt veel goede verhalen over.
Welke andere schoenen zijn aan te raden voor vlotte loopjes tot intervallen?

Ik heb de laatste jaren altijd blind de zoom flys aangeschaft maar ben nu dus wat huiverig.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-01 21:45
MichiB schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:15:

Mijn dagelijkse trainers zitten rond de 1000km en aan vervanging toe. Ik loop momenteel mijn weg trainingen nu op Zoom fly 3 en 4 en Asics glideride. En de zoom flys zijn aan vervanging toe.
Maar wat moet ik nu doen? Zoom fly 5? Ik hoor hier niet echt veel goede verhalen over.

Ik heb de laatste jaren altijd blind de zoom flys aangeschaft maar ben nu dus wat huiverig.
Als de Zoom Fly 4 je goed bevallen, kun je daar ook gewoon een nieuw paar van kopen. Zijn in de Nike outlet ook wel netjes geprijsd toen ik daar laatst was (Groningen).

Verhalen over de 5 zijn wat wisselend maar op Reddit kwam laatst nog een “most underrated shoe” draadje voorbij waarin best wat mensen positief over de 5 zijn. Blijft dus heel persoonlijk en heb het idee dat gezamenlijk een schoen afzeiken ook een hype is. Al die YouTubers die elkaar wat napraten omdat ze bang zijn hun echte mening te geven (of het gewoon niet weten).

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:39

Niku

Alagaesii

De Zoom Fly 5 is volgens mij vooral een andere schoen in plaats van een mindere. Meer gericht op langere afstanden en minder op tempo.

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-01 06:45

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Topicstarter
Outerspace schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:47:
@inquestos @jfeelders @Krylinck @Roozzz @Tinusvolkel, willen jullie misschien een Hardlopen - Deel 10 aanmaken? Ik hoef niet per se als TS te worden toegevoegd, @Tinusvolkel is de meest actieve van alle TS'sen met het bijhouden van de topicstart.
Idem voor mij. Ik doe niet meer aan hardlopen dus zet hem op zonder mij als TS.

• MichiB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:34
Slickk schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:26:
[...]

Als de Zoom Fly 4 je goed bevallen, kun je daar ook gewoon een nieuw paar van kopen. Zijn in de Nike outlet ook wel netjes geprijsd toen ik daar laatst was (Groningen).

Verhalen over de 5 zijn wat wisselend maar op Reddit kwam laatst nog een “most underrated shoe” draadje voorbij waarin best wat mensen positief over de 5 zijn. Blijft dus heel persoonlijk en heb het idee dat gezamenlijk een schoen afzeiken ook een hype is. Al die YouTubers die elkaar wat napraten omdat ze bang zijn hun echte mening te geven (of het gewoon niet weten).
Ergens een "oude" zf4 halen lijkt idd een veilige optie 👍
Maar benieuwd of er hier andere favoriete snelle trainings schoenen zijn, dan hoor ik dat ook graag. Eens een ander merk/type lopen kan ook geen kwaad.

• Deninho85
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-12-2025
Goedemorgen! Ik wil voor de marathon van rotterdam een nieuw paar vaporfly’s aanschaffen. Ik twijfel echter tussen de next 2 of next 3. Zijn er hier al mensen die met de next3 lopen en wat de ervaringen hiermee zijn?

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-01 13:24
Outerspace schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:47:
Is het voor de nieuwe topicstart misschien een idee om de PR-lijst in Google Docs te zetten waar iedereen zelf zijn/haar tijden in kan zetten? Ik zie mijn tijden (weer) helemaal overhoop staan in de tabel, dus ik vraag me af of daar niet iets beters voor te vinden is (dat voor de TS'sen ook minder bewerkelijk is).

@Deninho85 heb je al ervaring met de Vapoorfly Next% 2? Van wat ik lees is de 3 wat zachter en minder 'Vaporfly' dan de 2, dus iets meer marathon-gericht. EddBud is er niet direct enthousiast over na zijn eerste loop: https://www.strava.com/activities/8687683645

• influenza
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-11-2025
MichiB schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:15:

Vorige week nog een paar zoom Fly 4 online gekocht voor 95 Euro. Beetje mazzel hebben met de maat natuurlijk, maar vast nog wel te vinden.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:37
Niku schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:38:
De Zoom Fly 5 is volgens mij vooral een andere schoen in plaats van een mindere. Meer gericht op langere afstanden en minder op tempo.
Dat is ook wat ik overal hoor en lees.

Heb zelf, net als @MichiB , ook de ZF3 en ZF4 in de kast staan, maar ik denk dat versie 5 er niet gaat komen. Denk dat ik binnenkort eens ga kijken voor een paar goedkope ZF4, of anders de Endorphin Speed.

• Tinusvolkel
SkyR schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:48:
[...]

Is het voor de nieuwe topicstart misschien een idee om de PR-lijst in Google Docs te zetten waar iedereen zelf zijn/haar tijden in kan zetten? Ik zie mijn tijden (weer) helemaal overhoop staan in de tabel, dus ik vraag me af of daar niet iets beters voor te vinden is (dat voor de TS'sen ook minder bewerkelijk is).

@Deninho85 heb je al ervaring met de Vapoorfly Next% 2? Van wat ik lees is de 3 wat zachter en minder 'Vaporfly' dan de 2, dus iets meer marathon-gericht. EddBud is er niet direct enthousiast over na zijn eerste loop: https://www.strava.com/activities/8687683645
Raar dat het bij jouw vaak mis gaat... maar zou als het goed is nu goed moeten staan.
Voor je 5km heb je via PM een snellere tijd doorgegeven dan hier op het forum dus laat maar weten wat je er mee wil doen.

Qua tijd wat ik er mee kwijt bent is het nog wel te overzien. Maar als ik meer animo is voor een google sheet dan mag iemand dat best opzetten :)

En zie zelf eigenlijk weinig noodzaak in een nieuw topic (ik zie dat er nog veel grotere topics bestaan)
En zolang de feature Zoeken in topicreeks nog niet geïmplementeerd is vind ik het alleen maar irritant als je iets wil terug zoeken.

• sebasd

sebasd

rijdt op espresso

De geplande intervaltraining van vandaag helaas moeten laten schieten vanwege een ziek kind thuis, maar ter compensatie voor zondag maar een extra bosloopje gepland met een loopgroep op de Heuvelrug. Voor mij de eerste keer met die groep, ben benieuwd.

En eerst morgen weer naar de trail running clinic, dus een lekker weekendje in het bos lopen voor de boeg!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-01 14:34

Galois

1811 - 1832

Over 5 weken heb ik met mijn werk een lokale 5 km. Er zijn zo'n 300-400 deelnemers en om kans te maken op een podiumplaats, moet ik zo'n 17:30 gaan lopen (op basis van de afgelopen jaren).

Op dit moment denk ik dat ik rond de 18:15 over de 5 km zou doen. Ik loop zo'n 2-3x per week (en fiets er nog 2x bij en zwemmen 1x), zonder een specifiek trainingsschema. Mijn laatste wedstrijd was de zevenheuvelenloop afgelopen november (15 km) en daar heb ik 58 minuten over gedaan. Op basis hiervan en wat extra/interpoleren denk ik dat met een beetje gerichte training de komende maand 17:45-18:00 goed haalbaar moet zijn en ook realistisch is.

17:30 is dus hele andere koek, maar een leuke uitdaging (al gaat het heel lastig worden)!
Ik heb weinig ervaring met 5 km. Mijn meest gelopen afstand is toch wel de 10, 15 of 21,1 km (ook in die volgorde). De keren dat ik in wedstrijdverband een 5 km gelopen heb, zijn op één hand te tellen (met mijn beste tijd zo'n 10 jaar geleden in 17:20 oid).

Ik heb vanochtend dit schema gemaakt wat ik de komende maand aan wil houden. Ik zal hierbij op de andere dagen 1x fietsen en 1x zwemmen (en dus 1 dag rust).

Wat denken jullie? Is dit haalbaar? Wat vinden jullie van dit schema? Moet ik nog ergens expliciet aandacht aan besteden? Hierbij wel de kanttekening dat ik momenteel blessurevrij ben, maar bij intervaltrainingen (zoals bv. 8x 800 m op 3:30/km, gericht op de langere afstanden) ik soms wel last begin te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61oezoWghQWV0QWEMGWBDvvGS0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7dhMRtKJH2X9iOB5N8eHEkJz.jpg?f=fotoalbum_large

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:10

Secsytime

Automagisch

Galois schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:55:
Over 5 weken heb ik met mijn werk een lokale 5 km. Er zijn zo'n 300-400 deelnemers en om kans te maken op een podiumplaats, moet ik zo'n 17:30 gaan lopen (op basis van de afgelopen jaren).

Op dit moment denk ik dat ik rond de 18:15 over de 5 km zou doen. Ik loop zo'n 2-3x per week (en fiets er nog 2x bij en zwemmen 1x), zonder een specifiek trainingsschema. Mijn laatste wedstrijd was de zevenheuvelenloop afgelopen november (15 km) en daar heb ik 58 minuten over gedaan. Op basis hiervan en wat extra/interpoleren denk ik dat met een beetje gerichte training de komende maand 17:45-18:00 goed haalbaar moet zijn en ook realistisch is.

17:30 is dus hele andere koek, maar een leuke uitdaging (al gaat het heel lastig worden)!
Ik heb weinig ervaring met 5 km. Mijn meest gelopen afstand is toch wel de 10, 15 of 21,1 km (ook in die volgorde). De keren dat ik in wedstrijdverband een 5 km gelopen heb, zijn op één hand te tellen (met mijn beste tijd zo'n 10 jaar geleden in 17:20 oid).

Ik heb vanochtend dit schema gemaakt wat ik de komende maand aan wil houden. Ik zal hierbij op de andere dagen 1x fietsen en 1x zwemmen (en dus 1 dag rust).

Wat denken jullie? Is dit haalbaar? Wat vinden jullie van dit schema? Moet ik nog ergens expliciet aandacht aan besteden? Hierbij wel de kanttekening dat ik momenteel blessurevrij ben, maar bij intervaltrainingen (zoals bv. 8x 800 m op 3:30/km, gericht op de langere afstanden) ik soms wel last begin te krijgen.

[Afbeelding]
In 5 weken ga je dat verschil in tempo denk ik niet trainen..

• Galois

Galois

1811 - 1832

Secsytime schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:01:
[...]

In 5 weken ga je dat verschil in tempo denk ik niet trainen..
Nee, daar ben ik ook bang voor. Op basis van mijn 15 km tijd zou net onder de 18:00 mogelijk moeten zijn. En daar weer 30 seconden onder is heel veel op deze korte afstand. Misschien wel onmogelijk veel...

Maar goed... ik ga er toch alles aan doen om het wel voor elkaar te krijgen. Ik vind het een leuke uitdaging!

Op de 'hersteldagen' zal ik ook loopscholing doen.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Galois schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:06:
[...]

Nee, daar ben ik ook bang voor. Op basis van mijn 15 km tijd zou net onder de 18:00 mogelijk moeten zijn. En daar weer 30 seconden onder is heel veel op deze korte afstand. Misschien wel onmogelijk veel...

Maar goed... ik ga er toch alles aan doen om het wel voor elkaar te krijgen. Ik vind het een leuke uitdaging!

Op de 'hersteldagen' zal ik ook loopscholing doen.
Heb je al Vaporfly’s? :p

• Galois

Galois

1811 - 1832

Hahahaha... Misschien moet ik daar wel in gaan investeren ipv in extra gedetailleerde trainingen :)

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
Nu trainend zonder schema of doel, kan je denk ik nog best een stapje zetten. De basis lijkt goed dus na een paar weken interval ben ik benieuwd hoe ver je komt.

Ik zou mikken op interval op doeltempo met oplopende duur over de weken. Met een kern zo simpel als week1: 12x400; week 2:8x600; week 3: 6x800 en afsluiten met 5x1000.

Lukken die duizendjes, dan lukt dat ook in de wedstrijd. Die heb je nu ook al (ruimschoots) in week 2, ik zou proberen daar wat meer naar op te bouwen met kortere reps.

Als je het bij deze vier trainingen en volumes in de week wil houden, zou ik vooral focussen! 1 training hard hard, rest rustiger.

If you can see, look. If you can look, observe

• Galois

Galois

1811 - 1832

Roozzz schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:29:
Nu trainend zonder schema of doel, kan je denk ik nog best een stapje zetten. De basis lijkt goed dus na een paar weken interval ben ik benieuwd hoe ver je komt.

Ik zou mikken op interval op doeltempo met oplopende duur over de weken. Met een kern zo simpel als week1: 12x400; week 2:8x600; week 3: 6x800 en afsluiten met 5x1000.

Lukken die duizendjes, dan lukt dat ook in de wedstrijd. Die heb je nu ook al (ruimschoots) in week 2, ik zou proberen daar wat meer naar op te bouwen met kortere reps.

Als je het bij deze vier trainingen en volumes in de week wil houden, zou ik vooral focussen! 1 training hard hard, rest rustiger.
Zo'n 'eenvoudiger' schema is wel makkelijk om tijdens de training zelf te onthouden wat ik moet doen. Misschien moet ik dat inderdaad gewoon gaan doen ipv deze 'gevarieerdere' variant.

Reden dat ik 'm zo gemaakt heb is omdat ik een grotere impact verwacht als ik verschillende dingen en intensiteit van mijn lichaam vraag. De 'gewone' intervallen zoals jij beschrijft zijn de intervallen die ik 'gewoonlijk' ook doe (laatste paar maanden overigens niet, dan loop ik zo'n 20-25 km per week zonder gericht doel, soms wat sneller, soms wat langzamer, maar geen intervallen).

Misschien doe ik wel een combi (op de ene dag een 'gewoon' intervaltraining en op de andere dag een 'gevarieerde'). Tnx in ieder geval!

• influenza

[
Het lijkt mij behoorlijk ambitieus om zoveel verschil te maken op zo'n relatief korte afstand op zo'n korte termijn. Maar als het lukt ga ik ook eens naar je schema kijken :P. Ik loop zelf ook schemaloos en liep vorige week 18:01. Het weer werkt nu ook niet mee, als het weer wat warmer is kan er ook wel makkelijk 10-15s af denk ik, maar het is wel een stevige verbetering.

• influenza
Galois schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:35:
[...]

Zo'n 'eenvoudiger' schema is wel makkelijk om tijdens de training zelf te onthouden wat ik moet doen. Misschien moet ik dat inderdaad gewoon gaan doen ipv deze 'gevarieerdere' variant.

Reden dat ik 'm zo gemaakt heb is omdat ik een grotere impact verwacht als ik verschillende dingen en intensiteit van mijn lichaam vraag. De 'gewone' intervallen zoals jij beschrijft zijn de intervallen die ik 'gewoonlijk' ook doe (laatste paar maanden overigens niet, dan loop ik zo'n 20-25 km per week zonder gericht doel, soms wat sneller, soms wat langzamer, maar geen intervallen).

Misschien doe ik wel een combi (op de ene dag een 'gewoon' intervaltraining en op de andere dag een 'gevarieerde'). Tnx in ieder geval!
Geen idee of je een sporthorloge hebt en zo ja welke, maar ingewikkelde intervallen vooraf op je horloge kunnen zetten is wel erg makkelijk ;)

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:18

[Afbeelding]
1. Vaporlfy's zijn een gemakkelijke manier om er een halve minuut af te pitsen.

2. De 5 k is vooral een aeroob event. Ik zou nog een extra aerobe prikkel geven door een duurtraining (die je overigens mooi rustig doet) te verlengen tot 45-50 minuten.

3. Het is belangrijk om niet geblesseerd te raken, en je doet al redelijk wat snelheidwerk aan 3:30/min.
De stukjes aan 100% zou ik eruit laten of vervangen door 90% (is dan eerder een soort strides).

• Nogges
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-01 11:54

Nogges

want 1 keer is nooit genoeg!

Ik heb geen idee waar ik deze heb gehoord of gelezen. Maar ik vind het inderdaad ook een rake beschrijving.
Jan Knippenberg: "Lopen is geen sport, maar een manier van reizen."
https://nos.nl/artikel/20...ort-forrest-gump-op-texel

You iz one special kid!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:04
Trouwens zelf gisteren voor het eerst in de Asics GlideRide v3 die hier in dit topic onder de aandacht waren gebracht gelopen... 45 minuutjes rustig.

Besefte me toen dat ik eerder al de Asics GlideRide Tokyo had.

FIjne schoenen op zich, wel zacht en warm? Denk prima voor de langere rustige duurlopen, niet zeker voor echt warm zomerweer maar dat zien we dan wel. Hoop dat dat snel een ding gaat worden ;)

Veel demping, veel schoen om je voet, iets minder vind ik zelf over het algemeen prettiger maar zeker een prima aankoop voor de aanbiedingsprijzen van 50-60 euro in ieder geval :)

[ Voor 4% gewijzigd door m0ridin op 10-03-2023 14:52 ]

• Shinji
  • Laatst online: 23:12
My goodness, ben blij dat ik vandaag niet hoef te lopen maar dat ik gister al geweest ben.

• Rene
  • Registratie: September 2007
Shinji schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:04:
My goodness, ben blij dat ik vandaag niet hoef te lopen maar dat ik gister al geweest ben.
Ik twijfel ook sterk of ik vandaag buiten ga lopen of toch voor de loopband ga….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBqrjJ-icUAr32PBJSmVSWcw5FE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MB2xeFo5HdN4XydXFWoEaEUL.jpg?f=user_large

+ 10 cm sneeuw :+

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12-01 16:38
Het zit allemaal in je hoofd.
Woensdag had ik 24k op de planning staan en heb die van begin tot einde in de regen mogen lopen.
Eens je nat bent maakt het allemaal toch geen verschil meer. :P

• m0ridin
Tibs schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:20:
[...]

Het zit allemaal in je hoofd.
Woensdag had ik 24k op de planning staan en heb die van begin tot einde in de regen mogen lopen.
Eens je nat bent maakt het allemaal toch geen verschil meer. :P
Nee, het VALT allemaal OP je hoofd :+

Deels eens hoor, eenmaal buiten en er doorheen maakt het niet zoveel meer uit maar alsnog ga ik liever als het droog is.

Zondag een 3u/38k duurloop op het programma. Ik zit toch wel te bidden dat dat in ieder geval droog gaat zijn :P

Man, wat ben ik toe aan zon en wat warmere temperaturen.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Rene schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:11:
[...]

Ik twijfel ook sterk of ik vandaag buiten ga lopen of toch voor de loopband ga….

[Afbeelding]

+ 10 cm sneeuw :+
Heb met -22 ook gewoon gelopen, is meer een kwestie van instelling 🤷🏼

• Tibs
m0ridin schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:29:
[...]

Nee, het VALT allemaal OP je hoofd :+

Deels eens hoor, eenmaal buiten en er doorheen maakt het niet zoveel meer uit maar alsnog ga ik liever als het droog is.

Zondag een 3u/38k duurloop op het programma. Ik zit toch wel te bidden dat dat in ieder geval droog gaat zijn :P

Man, wat ben ik toe aan zon en wat warmere temperaturen.
Ik loop sowieso ook liever als het mooi weer is, maar maak er niet echt een probleem van als het regent. Hier morgen 17k interval en zondag 31k duurloop.

Hopelijk is het binnen 2 weken, op de marathon van Gent, droog. Een eerste marathon lopen in de regen zou ik toch ook liever vermijden. Het moet natuurlijk ook niet te warm zijn want daarvoor hebben we niet getraind. O-)

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:37
Ik heb vanochtend vroeg rond een uurtje of 7 al een rondje van 11km gehobbeld. Rond 9km vielen er 10 druppels en verder heb ik 't droog gehouden. Niks te klagen hoor :)

Ik vind een beetje tegen de elementen inbeuken trouwens best lekker soms.

• jvang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-10-2025
Schema is schema zij ik altijd maar bij slecht weer. Zeker bij een marathon schema, met 4/5 dagen een training op de planning, zit er weinig ruimte in er 1 op te schuiven. Overslaan is geen optie natuurlijk.

Ben wel meer fan van de najaars marathons. Ook al heb ik daar ook de duur lopen in alleen maar regen gelopen maar iig langer licht.

• elastiek
Nogges schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:16:
[...]
Jan Knippenberg: "Lopen is geen sport, maar een manier van reizen."
[...]
...het knopje niet heb kunnen vinden waarmee ik m'n mindset kan omschakelen van racen naar reizen...
Mijn opmerking is overduidelijk afgeleid van die van Knip, maar dat heeft iemand anders gedaan. Ik heb inmiddels een vermoeden wie dat was.

Eigenlijk had ik de documentaire over hem moeten kijken ter voorbereiding op de 60 van Texel vorig jaar. Niet gedaan, dus nu maar weer op m'n kijklijst. Het is te lang geleden dat ik hem zag. Thnx voor het delen.

• Hartloper
jvang schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:06:
Schema is schema zij ik altijd maar bij slecht weer. Zeker bij een marathon schema, met 4/5 dagen een training op de planning, zit er weinig ruimte in er 1 op te schuiven. Overslaan is geen optie natuurlijk.

Ben wel meer fan van de najaars marathons. Ook al heb ik daar ook de duur lopen in alleen maar regen gelopen maar iig langer licht.
Overslaan is wel een optie natuurlijk. Je hele marathon zal niet in het water vallen als je 1 training mist.

• Arjan90
  • Laatst online: 12-01 15:33
Je moet maar zo denken, sla je de marathon ook over met slecht weer? Gratis training tegen de elementen als het bij de marathon ook slecht weer is. Alles is voorbereiding :D

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Hartloper
Tibs schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:54:
[...]

Ik loop sowieso ook liever als het mooi weer is, maar maak er niet echt een probleem van als het regent. Hier morgen 17k interval en zondag 31k duurloop.

Hopelijk is het binnen 2 weken, op de marathon van Gent, droog. Een eerste marathon lopen in de regen zou i...
WTF man op zaterdag 17 km intervallen en op zondag 31 km duurloop !
Mag ik vragen vanwaar dat schema komt ?
En ben jij zo resistent aan blessures ?
En moet je niet stilaan beginnen taperen 2 weken voor de marathon ?

Hartloper (die altijd moet schipperen tussen meer kilometers maken en opletten voor overbelasting, en dus jaloers is op mensen die wel vlot veel kilometers aankunnen)

• Shinji
Mijn schema is nu drie keer in de week, dus ik kan altijd wat schuiven met welke dagen ik ga. Dus dan probeer ik sneeuw hagel wind zoals vandaag wel te vermijden. Gister wel door de sneeuw gelopen maar was toen flink wat minder wind volgens mij.

• Pimorez
  • Niet online
Ondertussen ben ik een paar maanden serieuzer aan het trainen (voor Rotterdam en de Matterhorn 49k), gebruikmakend van TAO. Waar ik voorheen altijd wel last kreeg van shinsplints is dat op dit moment totaal niet het geval!

De benen worden sterker, heb vanmorgen mijn eerste lange duurloop gehad van 22km (16min langzamer dan PR, maar op het gemakje gelopen en in tegenstelling tot mijn PR kan ik nog steeds normaal wandelen na deze effort).

Ik ben erg blij met TAO en ben benieuwd waar ik op eindig met de marathon! (doel is 3:55)

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:38

Dazzler2120

FP ProMod
Whoooo new shoes Friday!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JqMgT7IbWFDkq5OMh4TjOJcYtvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ko8wXQBXNuCwMbB4zTjyAYQA.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wilde een extra paar trailers erbij, om toch wat afwisseling te zoeken. Deze keer toch weer voor Hoka's gegaan, de Hoka One One Speedgoat 5.

Hier al iemand ervaring ermee?

Helaas verder positief getest mét klachten op Covid, dus kan ze nog niet uitproberen... denk morgen of overmorgen als me beter voel een klein testrondje ermee doen!

PS4 PSN: Dazzler2120

• m0ridin
@Dazzler2120 beterschap en rustig aan

Maar zelf even terug ook een paartje speedgoats aangeschaft. Hoorde goede verhalen en kan in de aanduiding voorbij.

Qua maat zit ik precies tussen 2 in, maar de grootste gehouden en tot nu toe 1x mee gelopen (36k) en dat ging prima, liepen en zaten lekker, lopen soepel.

Van plan komend weekend weer een ldl, 3u tegen de 40k, ermee te gaan doen... Hopelijk houden ze zich dan ook weer goed :)

[ Voor 5% gewijzigd door m0ridin op 10-03-2023 20:08 ]

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
m0ridin schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:59:
@Dazzler2120 beterschap en rustig aan

Maar zelf even terug ook een paartje speedgoats aangeschaft. Hoorde goede verhalen en kan in de aanduiding voorbij.

Qua maat zit ik precies tussen 2 in, maar de grootste gehouden en tot nu toe 1x mee gelopen (36k) en dat ging prima, liepen en zaten lekker, lopen soepel.

Van plan komend weekend weer een ldl, 3u tegen de 40k, ermee te gaan doen.
Dank! Hier ook, heb maar 45.5 en 46 besteld, in principe pas ik in beiden, maar gezien het opzwellen van de voet en de bredere toe-box vind ik de 46 fijner. Dus daar ga ik voor.

Succes dit weekend!

• svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 31-12-2025
Na paar weken 20 a 30 km gelopen te hebben per week ga ik deze zondag mijn eerste halve marathon lopen.
Vorige week zondag 17 km gelopen dus die paar extra moet wel lukken.
Deze week door het slechte weer niet gelopen,aan te raden morgen een korte toer te toen voor zondag of best toch nog een dagje overslaan ?

• m0ridin
svenn15 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:10:
Na paar weken 20 a 30 km gelopen te hebben per week ga ik deze zondag mijn eerste halve marathon lopen.
Vorige week zondag 17 km gelopen dus die paar extra moet wel lukken.
Deze week door het slechte weer niet gelopen,aan te raden morgen een korte toer te toen voor zondag of best toch nog een dagje overslaan ?
Niks met een klein stukje rustig hobbelen (minuutje of 20 bijv op easy)

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Inderdaad, 20-30 minuten, gewoon om lekker je benen los te lopen, meestal loop ik de dag na zo'n loop een stuk beter /soepeler

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:03
De laatste tijd krijg ik af en toe vreemde readings door van m'n hartslagmeter. Tijdens een rustige- of herstelloop geeft hij dan opeens onverklaarbaar hoge waarden. Kort na de start van de run stijgt hij naar 160-170 BPM terwijl ik eigenlijk rond de 130 zou moeten zitten. Irritant voor mij als data-freak :+ want het vervuilt m'n data en geeft een op papier hogere intensiteit voor de run dan wat hij daadwerkelijk was. Hartslagmeter is de Garmin HRM Dual. Heb 'm nog geen jaar in gebruik en de batterijstatus is OK volgens Garmin. Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? De omstandigheden waren ook gewoon hetzelfde als bij m'n andere runs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0-Ek-DSQ7bK2Xnny0xL-up62s4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xgTz1Su8CtTt5TYB3syZIctF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-VRsygXoiElisugMY3vv6Lzcxcw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sdVvT3nvOt9F3kq8aid4CczB.png?f=fotoalbum_large

Strava

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:39

Niku

Alagaesii

Slupor schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:29:
De laatste tijd krijg ik af en toe vreemde readings door van m'n hartslagmeter. Tijdens een rustige- of herstelloop geeft hij dan opeens onverklaarbaar hoge waarden. Kort na de start van de run stijgt hij naar 160-170 BPM terwijl ik eigenlijk rond de 130 zou moeten zitten. Irritant voor mij als data-freak :+ want het vervuilt m'n data en geeft een op papier hogere intensiteit voor de run dan wat hij daadwerkelijk was. Hartslagmeter is de Garmin HRM Dual. Heb 'm nog geen jaar in gebruik en de batterijstatus is OK volgens Garmin. Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? De omstandigheden waren ook gewoon hetzelfde als bij m'n andere runs.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet goed (genoeg) natgemaakt bij koud weer? Dat is bij mij nog wel eens het probleem.

• Slickk
De Halve van Haren is helaas afgelast omdat de ondergrond te glad zou zijn. Gisteren veel natte sneeuw en vannacht -6, dat is inderdaad vragen om moeilijkheden…

Nu even kijken waar ik dan m’n 35km duurloop ga doen.

• m0ridin
Slickk schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:25:
De Halve van Haren is helaas afgelast omdat de ondergrond te glad zou zijn. Gisteren veel natte sneeuw en vannacht -6, dat is inderdaad vragen om moeilijkheden…

Begrijpelijk maar jammer, helemaal als ik nu naar buiten kijk (Utrecht) en het eruit ziet als heerlijk hardloop weer..

• Slickk
m0ridin schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:01:
[...]

Begrijpelijk maar jammer, helemaal als ik nu naar buiten kijk (Utrecht) en het eruit ziet als heerlijk hardloop weer..
Zeker, ik heb al een mooi alternatief gevonden :) Allang blij dat ik dit jaar de Halve niet als wedstrijd ging lopen en specifiek voor getraind had, dan was de teleurstelling wel wat groter geweest.

De route loopt deels door het bos en daar zal de ondergrond wel matig zijn.

• Hartloper
Slickk schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:25:

De ondergrond is te slick ;)

• sebasd

sebasd

rijdt op espresso

Vanochtend heerlijk met de clinic-groep in het bos en over besneeuwde Soester duinen.. Helaas wel wat pijn in de kuitspier dus het loopje van morgen maar afgezegd. Nou ja, er komen nog genoeg kansen, en goede reminder om meer oefeningen te doen, het is niet de eerste keer dat deze spier opspeelt..

• Loldor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-01 21:49
Na het geduld van heel mijn sociale omgeving te hebben uitgeput met praten over hardlopen dacht ik dat ik mijn heil moest zoeken bij een atletiekvereniging. Omdat ik toch graag alleen loop zie ik daar wat tegenop. Toen bedacht ik me dat er vast een hardloop-thread bestaat op Tweakers en zie!

Met veel plezier vanochtend door de thread gebladerd. Erg leuk om specifieke Nederlandse ervaringen te lezen die verder gaan dan "vandaag heb ik 10k gelopen".

Wat achtergrond over mezelf:
  • als student ben ik in 2011 of 2012 begonnen met Couch-to-5k met Evy op de iPod.
  • In 2013 liep ik met de Dam tot Dam mijn eerste hardloopwedstrijd. Die drukte en een blessure later dat jaar (ITB rechterknie) maakte dat ik jaren lang amper heb gelopen.
  • Eind 2019 begon ik weer met regelmaat te lopen en deze keer zonder last van blessures. Sindsdien heb ik nog een aantal lange pauzes gehad.
  • Ik liep mijn 2e (CPC 2020) en 3e (marathon Rotterdam 2022) wedstrijden. In Rotterdam startte ik heerlijk op 5:00 pace maar vlak voor de 30k begaven mijn quads het. Uiteindelijk kwam ik binnen met 3u45
  • Sinds december 2022 train ik met veel plezier voor de 42e editie van de marathon Rotterdam. Ik volg het 2Q schema van Daniels. Ik liep deze winter de Lansingerland run comfortabel in <1u28, wat 5 minuten sneller was dan Garmin en Runalyze voorspelden. Ik voel me fitter dan ooit en heb veel meer kilometers in de benen dan vorig jaar. Ik overweeg om 3u05 als streeftijd aan te houden.

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Slupor schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:29:
Had ik ook last van. Heel irritant. Band 1 x per week goed wassen onder de kraan met wat handzeep ivm zweet. Daarnaast na elke loop even afspoelen onder de kraan.

• Slupor
Niku schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 23:49:
[...]

Niet goed (genoeg) natgemaakt bij koud weer? Dat is bij mij nog wel eens het probleem.
Bedankt voor de tip @Niku . Dit doe ik eigenlijk altijd wel, maar zal er extra op letten.
Philo Melos schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 14:49:
[...]

Had ik ook last van. Heel irritant. Band 1 x per week goed wassen onder de kraan met wat handzeep ivm zweet. Daarnaast na elke loop even afspoelen onder de kraan.
Dit doe ik eigenlijk ook altijd wel. Misschien sla ik soms eens een weekje over met wassen, maar zal kijken of het verschil maakt als ik het nog wat consequenter doe. :)
Loldor schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 14:11:
Na het geduld van heel mijn sociale omgeving te hebben uitgeput met praten over hardlopen dacht ik dat ik mijn heil moest zoeken bij een atletiekvereniging. Omdat ik toch graag alleen loop zie ik daar wat tegenop. Toen bedacht ik me dat er vast een hardloop-thread bestaat op Tweakers en zie!
Welkom @Loldor, leuk dat je de weg naar het hardloopforum hebt gevonden! Ik ben bijna een jaar geleden op min of meer dezelfde manier hier beland. Mooie streeftijd heb je voor Rotterdam. Je bent 1 van de velen hier die hem gaat lopen :P .

[ Voor 29% gewijzigd door Slupor op 11-03-2023 15:38 ]

Strava

• Hartloper
Loldor schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 14:11:

• Sinds december 2022 train ik met veel plezier voor de 42e editie van de marathon Rotterdam. Ik volg het 2Q schema van Daniels. Ik liep deze winter de Lansingerland run comfortabel in <1u28, wat 5 minuten sneller was dan Garmin en Runalyze voorspelden. Ik voel me fitter dan ooit en heb veel meer kilometers in de benen dan vorig jaar. Ik overweeg om 3u05 als streeftijd aan te houden.
[/list]
Welkom @Loldor
3.05 is ambitieus voor een tweede marathon als je eerste 3:45 was.
Maar een halve onder de 1:28 is veelbelovend en als de conditie nog wat verder verbetert, wie weet.

Daniels 2Q is een gekend schema met 2 kwaliteit workouts per week en verder rustige loopjes. Hoe vul jij het concreet in ? Altijd leuk om te horen hoe anderen het aanpakken.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:40

m-vw

Dus?

@Philo Melos en @Slupor . Ben zelf maar om een nieuwe batterij gegaan. Naast rare metingen ook veel gemiste metingen.

• Tibs
Hartloper schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 18:07:
[...]

WTF man op zaterdag 17 km intervallen en op zondag 31 km duurloop !
Mag ik vragen vanwaar dat schema komt ?
En ben jij zo resistent aan blessures ?
En moet je niet stilaan beginnen taperen 2 weken voor de marathon ?

Hartloper (die altijd moet schipperen tussen meer kilometers maken en opletten voor overbelasting, en dus jaloers is op mensen die wel vlot veel kilometers aankunnen)
Morgen is inderdaad de laatste lange duurloop, dan begint het taperen.
Voorlopig geen last van blessures.

Schema komt van een hardloopclub die gesponsord wordt door familie van ons die als apotheek de club voorziet van sportvoeding. We zijn dus zeker niet de eerste en enige die dit schema doen.

Vorige week en deze week zijn de zwaarste in aantal kilometers en in duurloop. Vanaf nu kan het rusten beginnen. 8)7

• Edje_kadetje
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12-01 06:53
Vandaag met het heerlijke weer ook maar weer 21 km gedaan, ging weer wat beter dan de vorige keer :)

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-01 13:24
De sneeuw was in de loop van de ochtend in het zonnetje snel verdwenen, dus in de middag de hardloopschoenen aangetrokken. 60 minuten loslopen in voorbereiding op 32 kilometer morgen. Hardlopend naar de schoonouders gegaan, even opgefrist en daarna met de family lekker pannenkoeken gegeten :9

Morgen dus een lange loop met opbouwend tempo (al komt het net niet tot marathontempo). Ik ga lopen op de Saucony Endorphin Pro 3 en probeer dan ook het schema met drinken en gels uit op de tijden dat ik dat ook van plan ben tijdens de marathon. Ben benieuwd!

Overigens heb ik mij toch even gewaagd aan een Google Sheet met daarin de Tweakers hardlooptijden. Op 1 tabblad kan iedereen zichzelf toevoegen of zijn/haar tijden bewerken. Daarnaast zijn er nog extra tabbladen per afstand waar automatisch uit het hoofdblad het klassement op die afstand getoond wordt. Was ook wel even leuk om te maken :)

• Slickk
Prachtige winterochtend, zoals gezegd geen Halve van Haren maar wel de mogelijkheid om eens een eerder opgeslagen rondje van 35km te lopen: rondom het Zuidlaardermeer. Dat was minder mooi dan ik had verwacht, flink wat kilometers langs een autoweg. Zo precies had ik het allemaal niet uitgestippeld, volgende keer beter.

Voordeel was wel dat het daardoor veelal over fietspaden ging, waardoor ik nauwelijks last van de sneeuw heb gehad. Enkel een kort stukje door een weiland (met glibberige brug) en verder kleine stukken fietspad die in de schaduw van bomen lagen.

Gels en de hele mikmak aan drinken mee. Na 3km vond ik het al enorm benauwd, jasje en handschoenen uit gedaan en die achterin m'n vest gepropt. Dat paste beter dan verwacht (Salomon Agile 2, dus maar 2 'liter') gelukkig. 7km rustig, 21.1km op marathontempo en nog 7km rustig als cooldown. [Strava voor de liefhebber]

De eerste kilometers op tempo was even wennen, daarna had ik de flow wel te pakken. Als niet-koffiedrinker ook eens een gel met caffeïne geprobeerd en of het nou placebo is weet ik niet, maar dat hielp wel om gefocused te blijven. Klein beetje valsspelen dus. ;)

Het ging eigenlijk heel soepel en nooit heel zwaar gehad of moeite met het tempo, toch twijfel ik nog steeds of dit tempo (4:01/km) wel een volledige marathon vol te houden is. Die twijfel is ergens wel goed (want te makkelijk is ook niet leuk :P ), maar vind het lastig inschatten wat ik ga doen. Nu liep ik gemiddeld 3:57/km. Was m'n hartslagmeter vergeten en m'n Apple Watch 6 kan redelijk accuraat zijn alleen soms geeft die ook compleet verkeerde waardes. Daar durf ik niet volledig op te vertrouwen, maar de waardes waren wel best hoog relatief gezien. Tegelijk heb ik eerlijk gezegd geen idee meer wat m'n hartslagzones zijn, dus wat m'n max zou moeten zijn. Alleen zat ik blijkbaar op het eind hoog in de 180 terwijl ik altijd het idee had dat m'n max onder de 200 zou zijn... Als het had gemoeten, had ik het sowieso wel tot 30km op tempo vol gehouden.

Deels liep ik over de route van de Halve van Haren, grappig genoeg kwam ik een handjevol lopers tegen die met een startnummer opgespeld individueel het rondje alsnog aan het lopen waren.
Tot nu toe minder kapot en vermoeid dan verwacht, genoten van het weer en op naar de laatste twee zware weken. :)

• Hartloper
@Slickk Cafeine werkt net het best bij mensen die het nooit gebruiken.
En als ik het zo langs de zijlijn bekijk en lees dat je nooit echt moeite had met het tempo, dan denk ikj dat jij tempo zeker zal kunnen vasthouden !

[ Voor 17% gewijzigd door Hartloper op 11-03-2023 19:51 ]

• Loldor
Slupor schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:21:
Welkom @Loldor, leuk dat je de weg naar het hardloopforum hebt gevonden! Ik ben bijna een jaar geleden op min of meer dezelfde manier hier beland. Mooie streeftijd heb je voor Rotterdam. Je bent 1 van de velen hier die hem gaat lopen :P .
Dank! Ik kwam vanochtend je posts al tegen en ben onder de indruk van de reis die je hebt doorgemaakt. Het inspireert om wat vaker kleinere en lokale wedstrijden te lopen. Ik las dat je gebruik maakte van Garmin schema's, doe je dat nog steeds of doe je iets anders (erbij)?
Hartloper schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:38:
[...]

Welkom @Loldor
3.05 is ambitieus voor een tweede marathon als je eerste 3:45 was.
Maar een halve onder de 1:28 is veelbelovend en als de conditie nog wat verder verbetert, wie weet.

Daniels 2Q is een gekend schema met 2 kwaliteit workouts per week en verder rustige loopjes. Hoe vul jij het concreet in ? Altijd leuk om te horen hoe anderen het aanpakken.
Dank! Ja, 3:05 is ambitieus, zeker nadat ik vorig jaar te ambitieus begonnen ben. Ik leun veel op de data die ik log met mijn Garmin, als je tips hebt voor het bepalen van een ambitieuze en realistische streeftijd hoor ik die heel graag.

Ik merk dat mijn fitness de laatste maanden enorm is vooruit gegaan door het trainen en stoppen met alcohol. Doordat ik weinig wedstrijden loop en alleen loop vind ik het lastig om die fitness goed in te schatten.

Over 2Q en dit training blok: Het lukt me dit blok nog beter dan voorheen om mijn rustige lopen rustig te houden. Nagenoeg iedere kilometer buiten de workouts zijn easy. Ik volg het schema getrouw, met twee kanttekeningen:
  1. De intensiteit (VDOT) heb ik in het begin conservatief (43) ingeschat en sindsdien een aantal keer opgehoogd (nu 52) omdat ik merkte dat het me erg makkelijk afging.
  2. Ik heb het volume aan kilometers gedurende het schema verder opgehoogd. Ik merk dat hardlopen heel goed is voor mijn mentale gezondheid en het is ook behoorlijk verslavend. Ik liep de afgelopen maand 100km per week.
Met die kanttekening dat ik de intensiteit (VDOT) in het begin conservatief (43) heb ingeschat en sindsdien een aantal keer opgehoogd (nu 52) omdat ik merkte dat het me erg makkelijk afging.

• Slickk
@Loldor Netjes hoor, beter conservatief beginnen met inschatten van je VDOT (had ook op basis van je wedstrijd in de winter kunnen zijn trouwens) en dan later aanpassen. Dat is ook wat Daniels adviseert.
Welk 2Q schema volg je precies? De eerste is tot 64km, tweede tot 89km en daarna gaat het nog wel verder. Er zitten trouwens wat typfoutjes in sommige schema's (ondanks dat het de vierde druk is...), vandaar de vraag. Ook ben ik vooral benieuwd, ik volg zelf ook 2Q. Niet trouw, maar m'n schema leunt er wel stevig op.

Doel van 3:05 is met een halve op 1:28 best ambitieus maar niet onoverkomelijk. Ik ga bij dat soort tijden meestal uit van halve marathon * 2 + 10 of 15 minuten (afhankelijk van ervaring en kilometeraantallen). Daar zit je dan goed in de buurt.

Netjes hoe veel je hebt opgebouwd, probeer heel te blijven tot Rotterdam en niet te overtraind te raken. Weken van 100km zijn niet mis. :)

• Hartloper
@Loldor

Als ik bedenkingen heb over hardlopers die onrealistische verwachtingen stellen (bv die vijftigplusser die denkt progressie te kunnen maken van 3:30 naar 2:50, dat wil ik eerst wel nog eens zien), dan zeg ik het zonder omwegen.

Maar bij jou heb ik het gevoel dat je het heel goed aanpakt:
- intensiteit eerst conservatief ingeschat: beter dan te hard gaan, heel verstandig
- geweldig veel kilomers maken: 100 km/week. Niks is zo goed om te verbeteren als kilometers maken, zeker als het gaat om de marathon.
- een schema nemen (Daniels 2Q) dat al bij vele lopers bewezen heeft te werken.

Dus ik geloof dat jij 3:05 kan lopen. Misschien kan je zelfs mij voorbijsteken in de ranglijst ;)
Zelf doe ik het overigens met de helft van die kilometers. Ik heb als doel sub 3:10 in London, liefst 3:05.

Het enige nadeel van 3:05 is dat er hiervoor geen pacers zijn in Rotterdam. Pacers kunnen helpen om je niet te vergalopperen.

[ Voor 6% gewijzigd door Hartloper op 11-03-2023 20:07 ]

• Slickk
Hartloper schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:48:
En als ik het zo langs de zijlijn bekijk en lees dat je nooit echt moeite had met het tempo, dan denk ikj dat jij tempo zeker zal kunnen vasthouden !
Dank voor de aanmoediging! Ik ga het zeker zo doorzetten, vandaag gaf veel vertrouwen. Was ook een fijne bevestiging van alle moeite de afgelopen weken/maanden. Tijdens m'n eerste loop (met best een degelijke basis) kon ik met moeite 6km op marathontempo volbrengen.

• Hartloper
Toen ik nog zelf mijn schema's maakte liep ik 21 km in marathontempo 14 dagen voor de wedstrijd.
Als dat lukte, dan lukte de marathon ook op dat tempo.
Als ik dan lees dat jij voordien én nadien nog 7 km rustig loopt...

• Loldor
Slickk schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:57:
@Loldor Netjes hoor, beter conservatief beginnen met inschatten van je VDOT (had ook op basis van je wedstrijd in de winter kunnen zijn trouwens) en dan later aanpassen. Dat is ook wat Daniels adviseert.
Welk 2Q schema volg je precies? De eerste is tot 64km, tweede tot 89km en daarna gaat het nog wel verder. Er zitten trouwens wat typfoutjes in sommige schema's (ondanks dat het de vierde druk is...), vandaar de vraag. Ook ben ik vooral benieuwd, ik volg zelf ook 2Q. Niet trouw, maar m'n schema leunt er wel stevig op.

Doel van 3:05 is met een halve op 1:28 best ambitieus maar niet onoverkomelijk. Ik ga bij dat soort tijden meestal uit van halve marathon * 2 + 10 of 15 minuten (afhankelijk van ervaring en kilometeraantallen). Daar zit je dan goed in de buurt.

Netjes hoe veel je hebt opgebouwd, probeer heel te blijven tot Rotterdam en niet te overtraind te raken. Weken van 100km zijn niet mis. :)
Dank, ook voor de tips m.b.t. Daniels. Op basis van de HM heb ik inderdaad de laatste VDOT aanpassing gedaan. Training voelen nu pittig, maar goed te doen. Op de typefoutjes na inderdaad. Ik gebruik de 90-113km versie en heb bijvoorbeeld in week #6 in plaats van 4x3k tempo met 2min rust plus 2x1.5k tempo met 1min rust dat laatste blokje weggelaten.

Iedereen die geblesseerd raakt zegt natuurlijk vooraf goed op zijn lichaam te letten. Toch heb ik het idee dat ik de kilometers nog onder controle heb. Mijn dagen zijn naast hardlopen vrij rustig. Ik pak consistent voldoende slaap, eet goed en genoeg (dat laatste was nog wel eens een probleem) en ben grote vrienden met mijn yoga mat en foamroller. Ik zou wel meer krachtoefeningen moeten doen. Ik verbaas me soms dat ik nog nauwelijks pijntjes heb met deze hoeveelheid kilometers.
Hartloper schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:59:
@Loldor

Als ik bedenkingen heb over hardlopers die onrealistische verwachtingen stellen (bv die vijftigplusser die denkt progressie te kunnen maken van 3:30 naar 2:50, dat wil ik eerst wel nog eens zien), dan zeg ik het zonder omwegen.

Maar bij jou heb ik het gevoel dat je het heel goed aanpakt:
- intensiteit eerst conservatief ingeschat: beter dan te hard gaan, heel verstandig
- geweldig veel kilomers maken: 100 km/week. Niks is zo goed om te verbeteren als kilometers maken, zeker als het gaat om de marathon.
- een schema nemen (Daniels 2Q) dat al bij vele lopers bewezen heeft te werken.

Dus ik geloof dat jij 3:05 kan lopen. Misschien kan je zelfs mij voorbijsteken in de ranglijst ;)

Het enige nadeel van 3:05 is dat er hiervoor geen pacers zijn in Rotterdam. Pacers kunnen helpen om je niet te vergalopperen.
Wat een fijne aanmoediging! Van ranglijsten probeer ik me weinig aan te trekken, ik vind vooral de zichtbare en meetbare verandering bij mezelf heel motiverend. Goede tip van die pacers. Vorig jaar liep ik de eerste 30k met de 3:30 pacers en dat was mentaal heel relaxt. Ook een machtig gevoel, zo'n grote nauwe groep lopers. 3:00 lijkt me alleen echt te brutaal.

• Hartloper
Normaal probeer ik tijdens de marathon mij te behelpen met sportdrank, ik vind het een gemakkelijke manier om tegelijk én suikers én vocht binnen te krijgen.
Bij de marathon van London zijn er evenwel weinig posten waar sportdrank gegeven wordt, maar wel zowat om de 2 mijl water.
Dus ik ga bij de lange duurlopen oefenen om water + Maurten gels naar binnen te werken.

• Hartloper
@Loldor Er zijn 3:10 pacers, als je die tot het einde kan volgen loop je 3:08-3:09.
Vorig jaar kon ik ze volgen tot de Erasmusbrug, toen moest ik ze laten gaan:

Hartloper in "Hardlopen - deel 9"

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-01 16:19
Hartloper schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:59:
_/-\o_ Het is in ieder geval wel blijven hangen :+

• Hartloper
Aha, ik was vergeten wie het was.
Als je het waarmaakt ga ik me welgemeend en heel uitgebreid excuseren.

@Loldor ik vind die ranglijsten wel leuk om te zien en te volgen. Maar uiteindelijk loop je toch altijd tegen jezelf en de klok.

[ Voor 58% gewijzigd door Hartloper op 11-03-2023 20:25 ]

• Slupor
Loldor schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:50:
[...]

Dank! Ik kwam vanochtend je posts al tegen en ben onder de indruk van de reis die je hebt doorgemaakt. Het inspireert om wat vaker kleinere en lokale wedstrijden te lopen. Ik las dat je gebruik maakte van Garmin schema's, doe je dat nog steeds of doe je iets anders (erbij)?

[...]
Dank je wel! Ik heb voor m'n eerste 2 marathons gebruik gemaakt van het Garmin schema maar nu voor Rotterdam heb ik zelf een schema gemaakt (vooral ook om een keer iets anders te proberen). Op zich ben ik erg te spreken over de Garmin schema's, al was de intensiteit soms wel wat hoog met relatief veel werk op Threshold pace. In m'n eigen schema heb ik wat minder Threshold sessies opgenomen (max. 1 per week) en meer sessies met marathon tempo blokken. Daarbij heb ik het totale volume flink opgeschroefd, van max. 80km/week voor Eindhoven afgelopen oktober naar 100km/week nu voor Rotterdam.

Strava

• mosselmossel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-01 21:47
Vandaag Drunense Duinenloop. Die wedstrijd die heel lang niet door zou gaan, maar er toch plotseling kwam. Zin in. Plan is om mijn beoogd marathontempo (5.39) te lopen. Dat moet wel lukken, denk ik. Maar toch weer benieuwd.

Afgelopen 7 weken gemiddeld 53 kilometer gelopen. Dat is meer dan ik ooit trok, maar het gaat me goed af. Ook niks bijzonder te voelen aan mijn spieren, zei de sportmasseur vrijdag. Die was heel blij. Ik ook.

Battletag: Iigy#2192

• Loldor
Slupor schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 21:52:
[...]

Dank je wel! Ik heb voor m'n eerste 2 marathons gebruik gemaakt van het Garmin schema maar nu voor Rotterdam heb ik zelf een schema gemaakt (vooral ook om een keer iets anders te proberen). Op zich ben ik erg te spreken over de Garmin schema's, al was de intensiteit soms wel wat hoog met relatief veel werk op Threshold pace. In m'n eigen schema heb ik wat minder Threshold sessies opgenomen (max. 1 per week) en meer sessies met marathon tempo blokken. Daarbij heb ik het totale volume flink opgeschroefd, van max. 80km/week voor Eindhoven afgelopen oktober naar 100km/week nu voor Rotterdam.
Interessant. Voor mijn eerste Dam tot Dam in 2013 had ik zelf een schema gemaakt met behulp van Hudson's Run Faster, volgens mij destijds een tip van de hardloopgemeenschap op Somethingawful. Een collega stelde voor om samen te lopen en ik kwam volledig overtrained, op een goede manier, aan bij de start. Mij beviel zelf een schema maken heel goed, ik denk dat ik dat na Rotterdam weer ga doen. Ik denk dat ik 0.5-1 'workouts' extra per week wel fijn zou vinden.

Hoe bevalt het jou, nog dingen geleerd die je meeneemt naar je volgende blok?

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:00

XyS

0.o.O

Gisteren meegedaan aan een Road 2 Rotterdam (R2R) loop ter voorbereiding van de marathon (in Rotterdam :P). Er waren verschillende pacers en je kon zelf kiezen waar je mee wilde lopen, op de site stond dat het verstandig is om een halve minuut langzamer dan marathon pace te lopen. Zo gezegd zo gedaan, mijn beste tempo schat ik zelf in op zo'n 4:45 en ben met de 5:15 pacers meegegaan.

Perfect moment om eten en drinken te testen, elke 5 km water en elke 7.5km een gel.
Op een of andere manier vond ik het toch spannend, toen ik voor de start in de kantine thee zat te drinken vroeg mijn Garmin of ik niet wat ademhalingsoefeningen wilde doen vanwege de stress :+

Eenmaal begonnen ging het prima, dit tempo kan ik makkelijk aan maar mijn langste duurloop is 25km, met name de lange afstand zorgt voor veel onzekerheid. Kan nog 2 of 3 keer zo'n lange afstand uitproberen voor het zover is.
Al pratend en lachend vlogen de kilometers voorbij. Rond het 25k punt merkte ik dat veel mensen om me heen het moeilijk kregen, ik voelde me nog prima. Had alles in Z2/begin Z3 kunnen lopen (terwijl mijn hartslag hoger lag dan normaal, 'wedstrijdspanning'?).

Bij km 27 gingen we terug richting de atletiekbaan en besloot ik nog wat stukjes sneller te lopen, uiteindelijk heb ik een paar km 4:30 getest (benen werden stijf, voeten moe) 4:45 (voelde OK maar is wel pushen) en uiteindelijk 5:00 (relaxt - einde Z3 begin Z4).

Hele rondje is uiteindelijk 37km geworden op gemiddeld 5:03 - strava), voelde mijn benen wel maar niet overdreven moe. Vandaag een beetje spierpijn maar valt me reuze mee. Ben van plan nog zo'n R2R mee te doen en dan mee te lopen met de 5:00 pacers. Ik wil de marathon op dezelfde manier te doen, relatief rustig kunnen beginnen en dan te versnellen zodra ik in de flow zit. Gisteren vlogen de laatste 7 km voorbij mede omdat ik nog genoeg energie had. Gezien het mijn eerste marathon wordt, wil ik niet vanaf de start op mijn limiet lopen en hopelijk blijft de man met de hamer thuis :Y

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-01 09:59
Gisteren ook weer een lange loop gedaan. Had eigenlijk 34km op het programma staan, met nog een 36km over twee weken. Hoorde toch wel links en rechts dat 36km vrij dicht tegen de M aan zit, en niet per se super zinvol is. Gaandeweg besloten nu in ieder geval 35km te lopen, puur in Z2 (30 sec onder gewenst M tempo). Mogelijk dat ik de 36km van over twee weken terug breng tot een 30km met wat extra tempoblokken.

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-01 16:16
Succes aan alle CPC-ers vandaag!

Lijkt in elk geval droog en niet warm te zijn, op de iets stevigere wind na ideaal hardloopweer :)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

Iedereen die gaat lopen succes vandaag :)
Jovatov schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:56:
Succes aan alle CPC-ers vandaag!

Lijkt in elk geval droog en niet warm te zijn, op de iets stevigere wind na ideaal hardloopweer :)
Van mij mag er wel een zonnetje schijnen , maargoed geen regen is al best luxe in deze tijd :).

Ik heb er wel zin in. Pr op de halve is 1:24 , ik hoop nu lekker mee te hobbelen richting 1:40 oOo.
Keertje geen streeftijd maar genieten van het lopen en de omgeving. (Bij gebrek aan training).

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 12-03-2023 12:10 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:16
Hier ook een CPC loper :) Gelukkig wordt het droog! Het had ook kunnen sneeuwen zoals afgelopen vrijdag dus ik ben ook allang blij. Ik ben geen tijdloper maar hoop ergens onder de 1:50 te eindigen :)
Succes en veel plezier aan de anderen die ook gaan lopen (y)

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:56

Toppertje

www.davideografie.nl

Slickk schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:03:
[...]

Zeker, ik heb al een mooi alternatief gevonden :) Allang blij dat ik dit jaar de Halve niet als wedstrijd ging lopen en specifiek voor getraind had, dan was de teleurstelling wel wat groter geweest.

De route loopt deels door het bos en daar zal de ondergrond wel matig zijn.
Bij mij was inderdaad de teleurstelling wel redelijk groot }:| , ik ben voor een marathon (nog nader te bepalen, waarschijnlijk in april) onder de 3 uur aan het trainen en zag de halve van haren toch een beetje als generale repetitie.

Uiteindelijk gisterochtend besloten om dan maar zelf lokaal een rondje uit te zoeken en het dan maar zelf te doen. Mijn vrouw was 's ochtens eerst aan de beurt, haar op de fiets ondersteund en net na de middag was het mijn beurt. Ik merkte in de ochtend al dat de wind steeds sterker werd. Ronde uitgezocht waarbij ik het eerste stuk wind tegen had.

Het doel voor de halve van haren was onder de 1uur25 lopen (4:02 min/km), wat ik zeker niet onmogelijk had geacht. Waar de eerste paar kilometers enigsinds uit de wind nog prima gingen, eenmaal in het open veld ten noorden van Groningen, met windkracht 5 a 6, kon ik het tempo niet helemaal vast houden, desalniettemin bleef het doel binnen bereik.

gehele km 8 vol tegen de wind in zorgde voor een km die in 4:27 ging, ai, dat gaat echt te langzaam, maar gemiddeld gezien liep ik 4:09 min per km, kan het nog?.

Vervolgens weer terug, eerst nog een paar km met wat zijwind waarin ik het tempo rustig wat omlaag kon brengen, en daarna de wind (zo goed als) in de rug, doorstampen dus. Dat lukte goed, ondanks dat het wel zwaarder werd. Langzaam ging het gemiddelde weer omlaag, maar deze bleef steken op 4:04 min per km. in de laatste km nog een sprint eruit geperst... maar het mocht niet meer baten.

Eindtijd op de HM volgens Strava: 1:25:30.
In ieder geval wel een PR! d:)b (ook op de 10km)

Gezien de omstandigheden (solo, wind) ben ik best tevreden, in een wedstrijd had er zeker meer in gezeten. de wind gooide gewoon te veel roet in het eten.

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:56

Toppertje

www.davideografie.nl

Hartloper schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:48:
Ik drink ook nooit koffie en heb gister voor het eerst een caffeine pilletje geprobeerd van 200mg, en onderweg nog een gelletje gehad (wat ik al wel vaker had gedaan) maar na de halve marathon wel flink aan de dunne, onderweg gelukkig nergens last van gehad. kwam dus vermoedelijk door de caffeine, zou dat een kwestie van gewenning zijn?

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:15

Sherlock

No Shit

Vandaag was het weer langzame duurloopdag en heb ik mijn afstandsrecord verlegd van 16,2km vorige week naar 17,5km vandaag. Ging best lekker, maar je hebt wel meer dan genoeg tijd om na te denken...
Dus ik heb een paar volledig los van elkaar staande vragen :)
1. Kun je met je Garmin horloge betalen tijdens een activiteit? (Achtergrond: hier in de buurt is een natuurgebied waar ik wel eens wil gaan lopen, maar daar moet je een kaartje voor kopen)
2. Wat voor soort ondergoed dragen jullie onder een hardlooptight? Ik normaal gesproken een sportslip, maar als je meer dan een uur loopt zit het toch niet zo comfortabel als het nat wordt van het zweet.
Edit:3. Ik had er nog één ;) Ik heb een foamroller* gekocht bij de Aldi een tijdje terug, maar wanneer gebruik je die? Direct na het lopen, of eerst douchen? Of maakt dat eigenlijk niet uit en kun je het altijd gebruiken?

*misleidende naam, dat ding is keihard :X

[ Voor 17% gewijzigd door Sherlock op 12-03-2023 14:22 ]

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• Hartloper
Toppertje schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:28:
[...]

Ik drink ook nooit koffie en heb gister voor het eerst een caffeine pilletje geprobeerd van 200mg, en onderweg nog een gelletje gehad (wat ik al wel vaker had gedaan) maar na de halve marathon wel flink aan de dunne, onderweg gelukkig nergens last van gehad. kwam dus vermoedelijk door de caffeine, zou dat een kwestie van gewenning zijn?
Is een bijwerking zijn van caffeine, zeker en vast. Ik zou er echt wel voorzichtig mee zijn, je wil dat niet tijdens een wedstrijd. 200 mg is ook wel een flinke dosis.

@Sherlock Na het sporten vooral, hoeft niet per se onmiddellijk te zijn. Of wanneer je het gevoel hebt dat er een stramme spier ergens is.
Op mijn horloge zit GarminPay ook, maar ik heb het nog nooit geactiveerd. Ik heb nog nergens iemand in een winkel er mee zien betalen.
Ik gebruik geen tights, ofwel lange hardloopbroek ofwel shorts. In die shorts zit een soort onderbroekje, maar ik draag er toch altijd een sport-boxershort onder.

[ Voor 29% gewijzigd door Hartloper op 12-03-2023 14:38 ]

• Hartloper
Vandaag geen lange rustige duurloop, maar 15 km aan 12 per uur (5:00/km) gevolgd door 5 km aan 14/uur (4:16/km).
Deze nacht niet zo goed geslapen wegens kinderen rond 2.00 ophalen van een feestje.

De eerste 15 km ging al iets moeizamer dan normaal, en het oppikken van het tempo de laatste 5km ging niet helemaal zoals gepland: 4:26 4:27 4:15 4:23 4:30 (voor de laatste 2 wel excuus van ferme tegenwind).
Ik gebruikte mijn wedstrijdschoenen vandaag.
Mijn Garmin zegt dat het meer moeite kostte dan normaal, en dat gevoel had ik ook.

Een week of zes geleden ging dezelfde training wel vlotter.

Ik heb met mijn coach nog niet besproken wat we als doel gaan nemen voor de marathon van Londen (die is 23 april, 1 week na Rotterdam). Hij weet dat ik ooit wel eens onder de drie uur wil lopen, maar toen ik hem zei bij het begin van het schema van nu onder de 3:10 te mikken en in het najaar onder de 3 uur, zei hij dat het nog te vroeg was om daar iets over te zeggen.
Wat gevaarlijk om uit 1 training conclusies te trekken, maar ik heb het gevoel dat 4:15/km voor de ganse marathon te hoog gegrepen is, maar dat iets de 4:20 en de 4:30/km wel haalbaar zou zijn.
Dat zou neerkomen op ergens tussen de 3:03 en de 3:10.

[ Voor 3% gewijzigd door Hartloper op 12-03-2023 14:54 ]

• m0ridin
Poeh, vandaag stond er een 3u LDL op het programma... 2.5u in Z2 en dan nog 30 minuten op marathon tempo. De trein naar Sportpark Hilversum gepakt en van daaruit de NS trail naar driebergen-zeist en doorgelopen naar huis in Utrecht Centrum.

Nou, dat viel niet mee allemaal :P

Je hebt het nou eenmaal soms dat je voelt dat het allemaal niet echt soepel zal gaan, en dat klopte wel... Op zich de eerste 20-25km nog aardig, hartslag wel iets hoger dan gehoopt maar vooruit. Daarna ging het steeds moeizamer en moest er nog een blok op marathon tempo aan geplakt worden.

Nou, dat ging dus ook niet echt... marathon tempo zou tussen 3:52-3:58 zijn maar het werd 4:10-4:15 (en een veel te hoge hartslag). Hielp ook niet dat elke km er wel een stoplicht op rood stond, of een andere reden waardoor ik even moest stoppen en het grotendeels tegenwind was.

Hoe dan ook, zit erop en ben benieuwd hoe het morgen allemaal voelt. Die dagen heb je nou eenmaal ook en positieve noot is dat het qua pijntjes tijdens lopen meeviel. Wel toe aan afronden van het schema, volgend weekend staat er in principe nog een dergelijke loop op het programma maar gewoon maar even zien hoe het gaat komende week. Weekend daarna een trail in limburg van 30k, daar wel zin in (op dit moment) en zal niet voluit zijn... hopelik vooral genieten, wel met wat intensiteit.

Zo even met de hond wandelen en dan neerploffen ;)

En aangezien niet gelogd is niet gelopen:

https://www.strava.com/activities/8701482266

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-01 16:16
Nou, helaas op de CPC mijn doel van onder de twee uur lopen net niet gehaald.
Is niet per se wat mis gegaan, dat was kennelijk toch gewoon wat te optimistisch. De eerste 12 kilometer gingen exact volgens schema, zelfs iets sneller dan de beoogde 5:40. Maar toen daar het klimmetje bij de Houtrustbrug was, had ik door dat ik dit echt niet vol zou houden.
Toen gekozen om mezelf niet te pushen, op relatief relaxed tempo door te lopen en dan te kijken of ik de laatste kilometers dan nog wel iets had om te versnellen. De kilometers gingen toen iets boven de 6:00, maar ze kwamen nog wel redelijk makkelijk. Lekker langs het strand ook de wind in de rug :).
Bij kilometer 17 zat ik op 1:39:00. Met iets sneller dan 10 km/u moest onder de 2:03:00 er nog inzitten, dus daar ging ik voor. De laatste twee kilometer, die toch licht dalen een eindsprintje ingezet en toch heel tevreden gefinished op 2:02:53 :).

Eerstvolgende wedstrijd is een 5km op Hemelvaartsdag. Die heb ik, behalve ooit toen ik op mn zestiende begon met hardlopen niet meer gelopen. Doel is dan 25 minuten, hopelijk red ik dat dan wel :)
Pagina: 1 ... 236 ... 422 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.