Hou eens op met dat praten over eten tijdens ultra’s, nou heb ik zin om 60km te gaan lopen in stroopwafels en bier..
[ Voor 3% gewijzigd door sebasd op 08-03-2023 22:13 ]
[ Voor 3% gewijzigd door sebasd op 08-03-2023 22:13 ]
Als ik de DMT loop, zal dat self supported zijn denk ik.polthemol schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:05:
[...]
@elastiek was eigenlijk serieus bedoeltGa je voor selfsupported of supported?
opletten dan met voornamelijk drinken: de meeste WML watertaps liggen niet echt op de route en zullen je bonuskilometers opleveren. Kan zijn dat je tzt eerst wat flessen ergens op de route misschien liever wil verstoppen.elastiek schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:56:
[...]
Als ik de DMT loop, zal dat self supported zijn denk ik.
Maar dat zal niet dit jaar zijn. Allereerst omdat ik tot en met de zomer niet toekom aan de lange duurlopen. Ik train namelijk met m'n oudste mee voor de Nijmeegse 4Daagse. En ook omdat ik nog steeds het knopje niet heb kunnen vinden waarmee ik m'n mindset kan omschakelen van racen naar reizen... en die laatste is denk ik wel handig voor zo'n lange trail.
Met potlood heb ik direct na de zomer al wel het NK Lange Trail in m'n agenda staan. Weer een mooi begin naar de langere afstanden. Ik vrees alleen dat ik dan nog steeds in de racemodus sta
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Oh dat vind ik wel een mooie manier om dit te beschrijven, is precies hoe ik probeer om te gaan met lopen.elastiek schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:56:
[...]
.. waarmee ik m'n mindset kan omschakelen van racen naar reizen...
Oh oh, is dit dan het begin van de voorbereiding?! Dit is inderdaad al nuttige info die ik nog niet had. Thnx.polthemol schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:05:
opletten dan met voornamelijk drinken: de meeste WML watertaps liggen niet echt op de route en zullen je bonuskilometers opleveren. Kan zijn dat je tzt eerst wat flessen ergens op de route misschien liever wil verstoppen.
Misschien wel inderdaadEn het race naar reizen knopje, ideaal dus om dan wat social mee te hobbelen en fijn bovenaan elk heuveltje even te wachten
Ik heb geen idee waar ik deze heb gehoord of gelezen. Maar ik vind het inderdaad ook een rake beschrijving.sebasd schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:38:
Oh dat vind ik wel een mooie manier om dit te beschrijven, is precies hoe ik probeer om te gaan met lopen.
Het is superdruk op het werk hier, ben idd iets minder actiefsanniep9 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:15:
[...]
Vraagje: ik had mij een week ofzo geleden aangemeld bij de Strava groep een dm naar @Calitomnication en @Poekie maar die lijken niet meer actief hier?
[ Voor 32% gewijzigd door Calitomnication op 09-03-2023 13:36 ]
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
Bijgewerkt en zie op de flyby dat we de eerste 2km naast elkaar gelopen hebbenCalitomnication schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:19:
[...]
Het is superdruk op het werk hier, ben idd iets minder actief. Ik zal de achterstand weg gaan werken
Edit:
De lijst is bijgewerkt, veel verzoeken zag ik niet in de Strava lijst staan. Je hebt een DM gekregen indien ik die van jouw niet kon vinden.
@Krylinck @Roozzz @Tinusvolkel
Mag ik in de openingspost stoeltjewissel doen met @Darkasantion? Afgelopen HM Eindhoven heb ik 1:23:43 gelopen.
Dat mag!Calitomnication schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:19:
[...]
Het is superdruk op het werk hier, ben idd iets minder actief. Ik zal de achterstand weg gaan werken
Edit:
De lijst is bijgewerkt, veel verzoeken zag ik niet in de Strava lijst staan. Je hebt een DM gekregen indien ik die van jouw niet kon vinden.
@Krylinck @Roozzz @Tinusvolkel
Mag ik in de openingspost stoeltjewissel doen met @Darkasantion? Afgelopen HM Eindhoven heb ik 1:23:43 gelopen.
Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!
Damn youDarkasantion schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:05:
[...]
Dat mag!
Zet ik even nieuwe benchmark voor je erin
@Tinusvolkel
Kun je mijn scores aanpassen naar de volgende tijden:
10Km: 36:22
10Mijl: 59:38
HM: 1:18:44
Ga ik weer rustig aan doen(moeilijk!!) want volgende week de 24 uurs van Sittard dus dan "mag" ik eindelijk onbeperkt lopen, tot die tijd krachten sparen wat ik een beetje moeilijk vind na weken van 70Km+...
tips voor New York
Serieus! Dat meen je! Wat gaaf.Tinusvolkel schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:42:
[...]
Bijgewerkt en zie op de flyby dat we de eerste 2km naast elkaar gelopen hebben![]()
Daarna liep jij bij mij weg
tips voor New York
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)
Het was idd vrij druk bij de start ik moest ook een stukje over het gras om weer bij m'n collega's te gaan lopen.Calitomnication schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:39:
[...]
Serieus! Dat meen je! Wat gaaf.
Ik zat direct na de start vast in de fuik achter de pacers. Wilde die eigenlijk voorbij, maar er was geen doorkomen aan. Eenmaal voorbij het tempo heel langzaam omhoog laten gaan idd. Was een bewuste actie. Had ik dat maar geweten, had je mee kunnen lopen
Op dat punt was het hemelaal niet meer zo druk meen ik mij te herinneren. Dus daar hebben we dan echt een stukje naast elkaar gelopen. Ik ben wel een tijdje achter een klein groepje die in mijn tempo liepen blijven hangen. Zou best kunnen zijn dat jullie dat waren. Daarna ben ik langzaam naar mijn HM tempo gegaan en heb de groep achter me gelaten.Tinusvolkel schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:50:
[...]
Het was idd vrij druk bij de start ik moest ook een stukje over het gras om weer bij m'n collega's te gaan lopen.
Verder was die dag het doel om een collega onder de 1:30 te pacen, echter moest die na een km of 8 rustiger aan gaan doen ivm maagklachten. Maar ik stortte op het einde ook lekker in omdat ik te weinig getraind had. maar onder de 1:30 zat er nog net in
[Afbeelding]
tips voor New York
ik zal het lijden met taperen met je delenDarkasantion schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:05:
Ga ik weer rustig aan doen(moeilijk!!) want volgende week de 24 uurs van Sittard dus dan "mag" ik eindelijk onbeperkt lopen, tot die tijd krachten sparen wat ik een beetje moeilijk vind na weken van 70Km+...
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Als de Zoom Fly 4 je goed bevallen, kun je daar ook gewoon een nieuw paar van kopen. Zijn in de Nike outlet ook wel netjes geprijsd toen ik daar laatst was (Groningen).MichiB schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:15:
Oke mede hardlopers, ik heb een beetje hulp nodig.
Mijn dagelijkse trainers zitten rond de 1000km en aan vervanging toe. Ik loop momenteel mijn weg trainingen nu op Zoom fly 3 en 4 en Asics glideride. En de zoom flys zijn aan vervanging toe.
Maar wat moet ik nu doen? Zoom fly 5? Ik hoor hier niet echt veel goede verhalen over.
Welke andere schoenen zijn aan te raden voor vlotte loopjes tot intervallen?
Ik heb de laatste jaren altijd blind de zoom flys aangeschaft maar ben nu dus wat huiverig.
Idem voor mij. Ik doe niet meer aan hardlopen dus zet hem op zonder mij als TS.Outerspace schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:47:
@inquestos @jfeelders @Krylinck @Roozzz @Tinusvolkel, willen jullie misschien een Hardlopen - Deel 10 aanmaken? Ik hoef niet per se als TS te worden toegevoegd, @Tinusvolkel is de meest actieve van alle TS'sen met het bijhouden van de topicstart.
Ergens een "oude" zf4 halen lijkt idd een veilige optie 👍Slickk schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:26:
[...]
Als de Zoom Fly 4 je goed bevallen, kun je daar ook gewoon een nieuw paar van kopen. Zijn in de Nike outlet ook wel netjes geprijsd toen ik daar laatst was (Groningen).
Verhalen over de 5 zijn wat wisselend maar op Reddit kwam laatst nog een “most underrated shoe” draadje voorbij waarin best wat mensen positief over de 5 zijn. Blijft dus heel persoonlijk en heb het idee dat gezamenlijk een schoen afzeiken ook een hype is. Al die YouTubers die elkaar wat napraten omdat ze bang zijn hun echte mening te geven (of het gewoon niet weten).
Is het voor de nieuwe topicstart misschien een idee om de PR-lijst in Google Docs te zetten waar iedereen zelf zijn/haar tijden in kan zetten? Ik zie mijn tijden (weer) helemaal overhoop staan in de tabel, dus ik vraag me af of daar niet iets beters voor te vinden is (dat voor de TS'sen ook minder bewerkelijk is).Outerspace schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:47:
@inquestos @jfeelders @Krylinck @Roozzz @Tinusvolkel, willen jullie misschien een Hardlopen - Deel 10 aanmaken? Ik hoef niet per se als TS te worden toegevoegd, @Tinusvolkel is de meest actieve van alle TS'sen met het bijhouden van de topicstart.
Vorige week nog een paar zoom Fly 4 online gekocht voor 95 Euro. Beetje mazzel hebben met de maat natuurlijk, maar vast nog wel te vinden.MichiB schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:15:
Oke mede hardlopers, ik heb een beetje hulp nodig.
Mijn dagelijkse trainers zitten rond de 1000km en aan vervanging toe. Ik loop momenteel mijn weg trainingen nu op Zoom fly 3 en 4 en Asics glideride. En de zoom flys zijn aan vervanging toe.
Maar wat moet ik nu doen? Zoom fly 5? Ik hoor hier niet echt veel goede verhalen over.
Welke andere schoenen zijn aan te raden voor vlotte loopjes tot intervallen?
Ik heb de laatste jaren altijd blind de zoom flys aangeschaft maar ben nu dus wat huiverig.
Dat is ook wat ik overal hoor en lees.Niku schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:38:
De Zoom Fly 5 is volgens mij vooral een andere schoen in plaats van een mindere. Meer gericht op langere afstanden en minder op tempo.
Raar dat het bij jouw vaak mis gaat... maar zou als het goed is nu goed moeten staan.SkyR schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:48:
[...]
Is het voor de nieuwe topicstart misschien een idee om de PR-lijst in Google Docs te zetten waar iedereen zelf zijn/haar tijden in kan zetten? Ik zie mijn tijden (weer) helemaal overhoop staan in de tabel, dus ik vraag me af of daar niet iets beters voor te vinden is (dat voor de TS'sen ook minder bewerkelijk is).
@Deninho85 heb je al ervaring met de Vapoorfly Next% 2? Van wat ik lees is de 3 wat zachter en minder 'Vaporfly' dan de 2, dus iets meer marathon-gericht. EddBud is er niet direct enthousiast over na zijn eerste loop: https://www.strava.com/activities/8687683645
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
In 5 weken ga je dat verschil in tempo denk ik niet trainen..Galois schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:55:
Over 5 weken heb ik met mijn werk een lokale 5 km. Er zijn zo'n 300-400 deelnemers en om kans te maken op een podiumplaats, moet ik zo'n 17:30 gaan lopen (op basis van de afgelopen jaren).
Op dit moment denk ik dat ik rond de 18:15 over de 5 km zou doen. Ik loop zo'n 2-3x per week (en fiets er nog 2x bij en zwemmen 1x), zonder een specifiek trainingsschema. Mijn laatste wedstrijd was de zevenheuvelenloop afgelopen november (15 km) en daar heb ik 58 minuten over gedaan. Op basis hiervan en wat extra/interpoleren denk ik dat met een beetje gerichte training de komende maand 17:45-18:00 goed haalbaar moet zijn en ook realistisch is.
17:30 is dus hele andere koek, maar een leuke uitdaging (al gaat het heel lastig worden)!
Ik heb weinig ervaring met 5 km. Mijn meest gelopen afstand is toch wel de 10, 15 of 21,1 km (ook in die volgorde). De keren dat ik in wedstrijdverband een 5 km gelopen heb, zijn op één hand te tellen (met mijn beste tijd zo'n 10 jaar geleden in 17:20 oid).
Ik heb vanochtend dit schema gemaakt wat ik de komende maand aan wil houden. Ik zal hierbij op de andere dagen 1x fietsen en 1x zwemmen (en dus 1 dag rust).
Wat denken jullie? Is dit haalbaar? Wat vinden jullie van dit schema? Moet ik nog ergens expliciet aandacht aan besteden? Hierbij wel de kanttekening dat ik momenteel blessurevrij ben, maar bij intervaltrainingen (zoals bv. 8x 800 m op 3:30/km, gericht op de langere afstanden) ik soms wel last begin te krijgen.
[Afbeelding]
Nee, daar ben ik ook bang voor. Op basis van mijn 15 km tijd zou net onder de 18:00 mogelijk moeten zijn. En daar weer 30 seconden onder is heel veel op deze korte afstand. Misschien wel onmogelijk veel...Secsytime schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:01:
[...]
In 5 weken ga je dat verschil in tempo denk ik niet trainen..
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Heb je al Vaporfly’s?Galois schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:06:
[...]
Nee, daar ben ik ook bang voor. Op basis van mijn 15 km tijd zou net onder de 18:00 mogelijk moeten zijn. En daar weer 30 seconden onder is heel veel op deze korte afstand. Misschien wel onmogelijk veel...
Maar goed... ik ga er toch alles aan doen om het wel voor elkaar te krijgen. Ik vind het een leuke uitdaging!
Op de 'hersteldagen' zal ik ook loopscholing doen.
Hahahaha... Misschien moet ik daar wel in gaan investeren ipv in extra gedetailleerde trainingen
If you can see, look. If you can look, observe
Zo'n 'eenvoudiger' schema is wel makkelijk om tijdens de training zelf te onthouden wat ik moet doen. Misschien moet ik dat inderdaad gewoon gaan doen ipv deze 'gevarieerdere' variant.Roozzz schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:29:
Nu trainend zonder schema of doel, kan je denk ik nog best een stapje zetten. De basis lijkt goed dus na een paar weken interval ben ik benieuwd hoe ver je komt.
Ik zou mikken op interval op doeltempo met oplopende duur over de weken. Met een kern zo simpel als week1: 12x400; week 2:8x600; week 3: 6x800 en afsluiten met 5x1000.
Lukken die duizendjes, dan lukt dat ook in de wedstrijd. Die heb je nu ook al (ruimschoots) in week 2, ik zou proberen daar wat meer naar op te bouwen met kortere reps.
Als je het bij deze vier trainingen en volumes in de week wil houden, zou ik vooral focussen! 1 training hard hard, rest rustiger.
Het lijkt mij behoorlijk ambitieus om zoveel verschil te maken op zo'n relatief korte afstand op zo'n korte termijn. Maar als het lukt ga ik ook eens naar je schema kijkenGalois schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:55:
Over 5 weken heb ik met mijn werk een lokale 5 km. Er zijn zo'n 300-400 deelnemers en om kans te maken op een podiumplaats, moet ik zo'n 17:30 gaan lopen (op basis van de afgelopen jaren).
Op dit moment denk ik dat ik rond de 18:15 over de 5 km zou doen. Ik loop zo'n 2-3x per week (en fiets er nog 2x bij en zwemmen 1x), zonder een specifiek trainingsschema. Mijn laatste wedstrijd was de zevenheuvelenloop afgelopen november (15 km) en daar heb ik 58 minuten over gedaan. Op basis hiervan en wat extra/interpoleren denk ik dat met een beetje gerichte training de komende maand 17:45-18:00 goed haalbaar moet zijn en ook realistisch is.
17:30 is dus hele andere koek, maar een leuke uitdaging (al gaat het heel lastig worden)!
Ik heb weinig ervaring met 5 km. Mijn meest gelopen afstand is toch wel de 10, 15 of 21,1 km (ook in die volgorde). De keren dat ik in wedstrijdverband een 5 km gelopen heb, zijn op één hand te tellen (met mijn beste tijd zo'n 10 jaar geleden in 17:20 oid).
Ik heb vanochtend dit schema gemaakt wat ik de komende maand aan wil houden. Ik zal hierbij op de andere dagen 1x fietsen en 1x zwemmen (en dus 1 dag rust).
Wat denken jullie? Is dit haalbaar? Wat vinden jullie van dit schema? Moet ik nog ergens expliciet aandacht aan besteden? Hierbij wel de kanttekening dat ik momenteel blessurevrij ben, maar bij intervaltrainingen (zoals bv. 8x 800 m op 3:30/km, gericht op de langere afstanden) ik soms wel last begin te krijgen.
[
Geen idee of je een sporthorloge hebt en zo ja welke, maar ingewikkelde intervallen vooraf op je horloge kunnen zetten is wel erg makkelijkGalois schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:35:
[...]
Zo'n 'eenvoudiger' schema is wel makkelijk om tijdens de training zelf te onthouden wat ik moet doen. Misschien moet ik dat inderdaad gewoon gaan doen ipv deze 'gevarieerdere' variant.
Reden dat ik 'm zo gemaakt heb is omdat ik een grotere impact verwacht als ik verschillende dingen en intensiteit van mijn lichaam vraag. De 'gewone' intervallen zoals jij beschrijft zijn de intervallen die ik 'gewoonlijk' ook doe (laatste paar maanden overigens niet, dan loop ik zo'n 20-25 km per week zonder gericht doel, soms wat sneller, soms wat langzamer, maar geen intervallen).
Misschien doe ik wel een combi (op de ene dag een 'gewoon' intervaltraining en op de andere dag een 'gevarieerde'). Tnx in ieder geval!
1. Vaporlfy's zijn een gemakkelijke manier om er een halve minuut af te pitsen.Galois schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:55:
[Afbeelding]
Jan Knippenberg: "Lopen is geen sport, maar een manier van reizen."Ik heb geen idee waar ik deze heb gehoord of gelezen. Maar ik vind het inderdaad ook een rake beschrijving.
You iz one special kid!
[ Voor 4% gewijzigd door m0ridin op 10-03-2023 14:52 ]
Ik twijfel ook sterk of ik vandaag buiten ga lopen of toch voor de loopband ga….Shinji schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:04:
My goodness, ben blij dat ik vandaag niet hoef te lopen maar dat ik gister al geweest ben.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MB2xeFo5HdN4XydXFWoEaEUL.jpg?f=user_large)
2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30
Het zit allemaal in je hoofd.Shinji schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:04:
My goodness, ben blij dat ik vandaag niet hoef te lopen maar dat ik gister al geweest ben.
Nee, het VALT allemaal OP je hoofdTibs schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:20:
[...]
Het zit allemaal in je hoofd.
Woensdag had ik 24k op de planning staan en heb die van begin tot einde in de regen mogen lopen.
Eens je nat bent maakt het allemaal toch geen verschil meer.
Heb met -22 ook gewoon gelopen, is meer een kwestie van instelling 🤷🏼Rene schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:11:
[...]
Ik twijfel ook sterk of ik vandaag buiten ga lopen of toch voor de loopband ga….
[Afbeelding]
+ 10 cm sneeuw
Ik loop sowieso ook liever als het mooi weer is, maar maak er niet echt een probleem van als het regent. Hier morgen 17k interval en zondag 31k duurloop.m0ridin schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:29:
[...]
Nee, het VALT allemaal OP je hoofd![]()
Deels eens hoor, eenmaal buiten en er doorheen maakt het niet zoveel meer uit maar alsnog ga ik liever als het droog is.
Zondag een 3u/38k duurloop op het programma. Ik zit toch wel te bidden dat dat in ieder geval droog gaat zijn
Man, wat ben ik toe aan zon en wat warmere temperaturen.
Ik heb vanochtend vroeg rond een uurtje of 7 al een rondje van 11km gehobbeld. Rond 9km vielen er 10 druppels en verder heb ik 't droog gehouden. Niks te klagen hoorShinji schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:04:
Nogges schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:16:
[...]
Jan Knippenberg: "Lopen is geen sport, maar een manier van reizen."
Mijn opmerking is overduidelijk afgeleid van die van Knip, maar dat heeft iemand anders gedaan. Ik heb inmiddels een vermoeden wie dat was.elastiek schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:56:
[...]
...het knopje niet heb kunnen vinden waarmee ik m'n mindset kan omschakelen van racen naar reizen...
Overslaan is wel een optie natuurlijk. Je hele marathon zal niet in het water vallen als je 1 training mist.jvang schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:06:
Schema is schema zij ik altijd maar bij slecht weer. Zeker bij een marathon schema, met 4/5 dagen een training op de planning, zit er weinig ruimte in er 1 op te schuiven. Overslaan is geen optie natuurlijk.
Ben wel meer fan van de najaars marathons. Ook al heb ik daar ook de duur lopen in alleen maar regen gelopen maar iig langer licht.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
WTF man op zaterdag 17 km intervallen en op zondag 31 km duurloop !Tibs schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:54:
[...]
Ik loop sowieso ook liever als het mooi weer is, maar maak er niet echt een probleem van als het regent. Hier morgen 17k interval en zondag 31k duurloop.
Hopelijk is het binnen 2 weken, op de marathon van Gent, droog. Een eerste marathon lopen in de regen zou i...
:strip_exif()/f/image/Ko8wXQBXNuCwMbB4zTjyAYQA.jpg?f=fotoalbum_large)
PS4 PSN: Dazzler2120
[ Voor 5% gewijzigd door m0ridin op 10-03-2023 20:08 ]
Dank! Hier ook, heb maar 45.5 en 46 besteld, in principe pas ik in beiden, maar gezien het opzwellen van de voet en de bredere toe-box vind ik de 46 fijner. Dus daar ga ik voor.m0ridin schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:59:
@Dazzler2120 beterschap en rustig aan
Maar zelf even terug ook een paartje speedgoats aangeschaft. Hoorde goede verhalen en kan in de aanduiding voorbij.
Qua maat zit ik precies tussen 2 in, maar de grootste gehouden en tot nu toe 1x mee gelopen (36k) en dat ging prima, liepen en zaten lekker, lopen soepel.
Van plan komend weekend weer een ldl, 3u tegen de 40k, ermee te gaan doen.
Niks met een klein stukje rustig hobbelen (minuutje of 20 bijv op easy)svenn15 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:10:
Na paar weken 20 a 30 km gelopen te hebben per week ga ik deze zondag mijn eerste halve marathon lopen.
Vorige week zondag 17 km gelopen dus die paar extra moet wel lukken.
Deze week door het slechte weer niet gelopen,aan te raden morgen een korte toer te toen voor zondag of best toch nog een dagje overslaan ?
/f/image/xgTz1Su8CtTt5TYB3syZIctF.png?f=fotoalbum_large)
Niet goed (genoeg) natgemaakt bij koud weer? Dat is bij mij nog wel eens het probleem.Slupor schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:29:
De laatste tijd krijg ik af en toe vreemde readings door van m'n hartslagmeter. Tijdens een rustige- of herstelloop geeft hij dan opeens onverklaarbaar hoge waarden. Kort na de start van de run stijgt hij naar 160-170 BPM terwijl ik eigenlijk rond de 130 zou moeten zitten. Irritant voor mij als data-freakwant het vervuilt m'n data en geeft een op papier hogere intensiteit voor de run dan wat hij daadwerkelijk was. Hartslagmeter is de Garmin HRM Dual. Heb 'm nog geen jaar in gebruik en de batterijstatus is OK volgens Garmin. Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? De omstandigheden waren ook gewoon hetzelfde als bij m'n andere runs.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Begrijpelijk maar jammer, helemaal als ik nu naar buiten kijk (Utrecht) en het eruit ziet als heerlijk hardloop weer..Slickk schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:25:
De Halve van Haren is helaas afgelast omdat de ondergrond te glad zou zijn. Gisteren veel natte sneeuw en vannacht -6, dat is inderdaad vragen om moeilijkheden…
Nu even kijken waar ik dan m’n 35km duurloop ga doen.
Zeker, ik heb al een mooi alternatief gevondenm0ridin schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:01:
[...]
Begrijpelijk maar jammer, helemaal als ik nu naar buiten kijk (Utrecht) en het eruit ziet als heerlijk hardloop weer..
De ondergrond is te slickSlickk schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:25:
De Halve van Haren is helaas afgelast omdat de ondergrond te glad zou zijn. Gisteren veel natte sneeuw en vannacht -6, dat is inderdaad vragen om moeilijkheden…
Nu even kijken waar ik dan m’n 35km duurloop ga doen.
Had ik ook last van. Heel irritant. Band 1 x per week goed wassen onder de kraan met wat handzeep ivm zweet. Daarnaast na elke loop even afspoelen onder de kraan.Slupor schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:29:
De laatste tijd krijg ik af en toe vreemde readings door van m'n hartslagmeter. Tijdens een rustige- of herstelloop geeft hij dan opeens onverklaarbaar hoge waarden. Kort na de start van de run stijgt hij naar 160-170 BPM terwijl ik eigenlijk rond de 130 zou moeten zitten. Irritant voor mij als data-freakwant het vervuilt m'n data en geeft een op papier hogere intensiteit voor de run dan wat hij daadwerkelijk was. Hartslagmeter is de Garmin HRM Dual. Heb 'm nog geen jaar in gebruik en de batterijstatus is OK volgens Garmin. Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? De omstandigheden waren ook gewoon hetzelfde als bij m'n andere runs.
Bedankt voor de tip @Niku . Dit doe ik eigenlijk altijd wel, maar zal er extra op letten.Niku schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 23:49:
[...]
Niet goed (genoeg) natgemaakt bij koud weer? Dat is bij mij nog wel eens het probleem.
Dit doe ik eigenlijk ook altijd wel. Misschien sla ik soms eens een weekje over met wassen, maar zal kijken of het verschil maakt als ik het nog wat consequenter doe.Philo Melos schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 14:49:
[...]
Had ik ook last van. Heel irritant. Band 1 x per week goed wassen onder de kraan met wat handzeep ivm zweet. Daarnaast na elke loop even afspoelen onder de kraan.
Welkom @Loldor, leuk dat je de weg naar het hardloopforum hebt gevonden! Ik ben bijna een jaar geleden op min of meer dezelfde manier hier beland. Mooie streeftijd heb je voor Rotterdam. Je bent 1 van de velen hier die hem gaat lopenLoldor schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 14:11:
Na het geduld van heel mijn sociale omgeving te hebben uitgeput met praten over hardlopen dacht ik dat ik mijn heil moest zoeken bij een atletiekvereniging. Omdat ik toch graag alleen loop zie ik daar wat tegenop. Toen bedacht ik me dat er vast een hardloop-thread bestaat op Tweakers en zie!
[ Voor 29% gewijzigd door Slupor op 11-03-2023 15:38 ]
Welkom @LoldorLoldor schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 14:11:
Na het geduld van heel mijn sociale omgeving te hebben uitgeput met praten over hardlopen dacht ik dat ik mijn heil moest zoeken bij een atletiekvereniging. Omdat ik toch graag alleen loop zie ik daar wat tegenop. Toen bedacht ik me dat er vast een hardloop-thread bestaat op Tweakers en zie!
• Sinds december 2022 train ik met veel plezier voor de 42e editie van de marathon Rotterdam. Ik volg het 2Q schema van Daniels. Ik liep deze winter de Lansingerland run comfortabel in <1u28, wat 5 minuten sneller was dan Garmin en Runalyze voorspelden. Ik voel me fitter dan ooit en heb veel meer kilometers in de benen dan vorig jaar. Ik overweeg om 3u05 als streeftijd aan te houden.
[/list]
Morgen is inderdaad de laatste lange duurloop, dan begint het taperen.Hartloper schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 18:07:
[...]
WTF man op zaterdag 17 km intervallen en op zondag 31 km duurloop !
Mag ik vragen vanwaar dat schema komt ?
En ben jij zo resistent aan blessures ?
En moet je niet stilaan beginnen taperen 2 weken voor de marathon ?
Hartloper (die altijd moet schipperen tussen meer kilometers maken en opletten voor overbelasting, en dus jaloers is op mensen die wel vlot veel kilometers aankunnen)
Dank! Ik kwam vanochtend je posts al tegen en ben onder de indruk van de reis die je hebt doorgemaakt. Het inspireert om wat vaker kleinere en lokale wedstrijden te lopen. Ik las dat je gebruik maakte van Garmin schema's, doe je dat nog steeds of doe je iets anders (erbij)?Slupor schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:21:
Welkom @Loldor, leuk dat je de weg naar het hardloopforum hebt gevonden! Ik ben bijna een jaar geleden op min of meer dezelfde manier hier beland. Mooie streeftijd heb je voor Rotterdam. Je bent 1 van de velen hier die hem gaat lopen.
Dank! Ja, 3:05 is ambitieus, zeker nadat ik vorig jaar te ambitieus begonnen ben. Ik leun veel op de data die ik log met mijn Garmin, als je tips hebt voor het bepalen van een ambitieuze en realistische streeftijd hoor ik die heel graag.Hartloper schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:38:
[...]
Welkom @Loldor
3.05 is ambitieus voor een tweede marathon als je eerste 3:45 was.
Maar een halve onder de 1:28 is veelbelovend en als de conditie nog wat verder verbetert, wie weet.
Daniels 2Q is een gekend schema met 2 kwaliteit workouts per week en verder rustige loopjes. Hoe vul jij het concreet in ? Altijd leuk om te horen hoe anderen het aanpakken.
[ Voor 6% gewijzigd door Hartloper op 11-03-2023 20:07 ]
Dank voor de aanmoediging! Ik ga het zeker zo doorzetten, vandaag gaf veel vertrouwen. Was ook een fijne bevestiging van alle moeite de afgelopen weken/maanden. Tijdens m'n eerste loop (met best een degelijke basis) kon ik met moeite 6km op marathontempo volbrengen.Hartloper schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:48:
@Slickk Cafeine werkt net het best bij mensen die het nooit gebruiken.
En als ik het zo langs de zijlijn bekijk en lees dat je nooit echt moeite had met het tempo, dan denk ikj dat jij tempo zeker zal kunnen vasthouden !
Dank, ook voor de tips m.b.t. Daniels. Op basis van de HM heb ik inderdaad de laatste VDOT aanpassing gedaan. Training voelen nu pittig, maar goed te doen. Op de typefoutjes na inderdaad. Ik gebruik de 90-113km versie en heb bijvoorbeeld in week #6 in plaats van 4x3k tempo met 2min rust plus 2x1.5k tempo met 1min rust dat laatste blokje weggelaten.Slickk schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:57:
@Loldor Netjes hoor, beter conservatief beginnen met inschatten van je VDOT (had ook op basis van je wedstrijd in de winter kunnen zijn trouwens) en dan later aanpassen. Dat is ook wat Daniels adviseert.
Welk 2Q schema volg je precies? De eerste is tot 64km, tweede tot 89km en daarna gaat het nog wel verder. Er zitten trouwens wat typfoutjes in sommige schema's (ondanks dat het de vierde druk is...), vandaar de vraag. Ook ben ik vooral benieuwd, ik volg zelf ook 2Q. Niet trouw, maar m'n schema leunt er wel stevig op.
Doel van 3:05 is met een halve op 1:28 best ambitieus maar niet onoverkomelijk. Ik ga bij dat soort tijden meestal uit van halve marathon * 2 + 10 of 15 minuten (afhankelijk van ervaring en kilometeraantallen). Daar zit je dan goed in de buurt.
Netjes hoe veel je hebt opgebouwd, probeer heel te blijven tot Rotterdam en niet te overtraind te raken. Weken van 100km zijn niet mis.
Wat een fijne aanmoediging! Van ranglijsten probeer ik me weinig aan te trekken, ik vind vooral de zichtbare en meetbare verandering bij mezelf heel motiverend. Goede tip van die pacers. Vorig jaar liep ik de eerste 30k met de 3:30 pacers en dat was mentaal heel relaxt. Ook een machtig gevoel, zo'n grote nauwe groep lopers. 3:00 lijkt me alleen echt te brutaal.Hartloper schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:59:
@Loldor
Als ik bedenkingen heb over hardlopers die onrealistische verwachtingen stellen (bv die vijftigplusser die denkt progressie te kunnen maken van 3:30 naar 2:50, dat wil ik eerst wel nog eens zien), dan zeg ik het zonder omwegen.
Maar bij jou heb ik het gevoel dat je het heel goed aanpakt:
- intensiteit eerst conservatief ingeschat: beter dan te hard gaan, heel verstandig
- geweldig veel kilomers maken: 100 km/week. Niks is zo goed om te verbeteren als kilometers maken, zeker als het gaat om de marathon.
- een schema nemen (Daniels 2Q) dat al bij vele lopers bewezen heeft te werken.
Dus ik geloof dat jij 3:05 kan lopen. Misschien kan je zelfs mij voorbijsteken in de ranglijst
Het enige nadeel van 3:05 is dat er hiervoor geen pacers zijn in Rotterdam. Pacers kunnen helpen om je niet te vergalopperen.
Hartloper schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:59:
Als ik bedenkingen heb over hardlopers die onrealistische verwachtingen stellen (bv die vijftigplusser die denkt progressie te kunnen maken van 3:30 naar 2:50, dat wil ik eerst wel nog eens zien), dan zeg ik het zonder omwegen.
Dank je wel! Ik heb voor m'n eerste 2 marathons gebruik gemaakt van het Garmin schema maar nu voor Rotterdam heb ik zelf een schema gemaakt (vooral ook om een keer iets anders te proberen). Op zich ben ik erg te spreken over de Garmin schema's, al was de intensiteit soms wel wat hoog met relatief veel werk op Threshold pace. In m'n eigen schema heb ik wat minder Threshold sessies opgenomen (max. 1 per week) en meer sessies met marathon tempo blokken. Daarbij heb ik het totale volume flink opgeschroefd, van max. 80km/week voor Eindhoven afgelopen oktober naar 100km/week nu voor Rotterdam.Loldor schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:50:
[...]
Dank! Ik kwam vanochtend je posts al tegen en ben onder de indruk van de reis die je hebt doorgemaakt. Het inspireert om wat vaker kleinere en lokale wedstrijden te lopen. Ik las dat je gebruik maakte van Garmin schema's, doe je dat nog steeds of doe je iets anders (erbij)?
[...]
Battletag: Iigy#2192
Interessant. Voor mijn eerste Dam tot Dam in 2013 had ik zelf een schema gemaakt met behulp van Hudson's Run Faster, volgens mij destijds een tip van de hardloopgemeenschap op Somethingawful. Een collega stelde voor om samen te lopen en ik kwam volledig overtrained, op een goede manier, aan bij de start. Mij beviel zelf een schema maken heel goed, ik denk dat ik dat na Rotterdam weer ga doen. Ik denk dat ik 0.5-1 'workouts' extra per week wel fijn zou vinden.Slupor schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 21:52:
[...]
Dank je wel! Ik heb voor m'n eerste 2 marathons gebruik gemaakt van het Garmin schema maar nu voor Rotterdam heb ik zelf een schema gemaakt (vooral ook om een keer iets anders te proberen). Op zich ben ik erg te spreken over de Garmin schema's, al was de intensiteit soms wel wat hoog met relatief veel werk op Threshold pace. In m'n eigen schema heb ik wat minder Threshold sessies opgenomen (max. 1 per week) en meer sessies met marathon tempo blokken. Daarbij heb ik het totale volume flink opgeschroefd, van max. 80km/week voor Eindhoven afgelopen oktober naar 100km/week nu voor Rotterdam.
Van mij mag er wel een zonnetje schijnen , maargoed geen regen is al best luxe in deze tijdJovatov schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:56:
Succes aan alle CPC-ers vandaag!
Lijkt in elk geval droog en niet warm te zijn, op de iets stevigere wind na ideaal hardloopweer
[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 12-03-2023 12:10 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Bij mij was inderdaad de teleurstelling wel redelijk grootSlickk schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:03:
[...]
Zeker, ik heb al een mooi alternatief gevondenAllang blij dat ik dit jaar de Halve niet als wedstrijd ging lopen en specifiek voor getraind had, dan was de teleurstelling wel wat groter geweest.
De route loopt deels door het bos en daar zal de ondergrond wel matig zijn.
Ik drink ook nooit koffie en heb gister voor het eerst een caffeine pilletje geprobeerd van 200mg, en onderweg nog een gelletje gehad (wat ik al wel vaker had gedaan) maar na de halve marathon wel flink aan de dunne, onderweg gelukkig nergens last van gehad. kwam dus vermoedelijk door de caffeine, zou dat een kwestie van gewenning zijn?Hartloper schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:48:
@Slickk Cafeine werkt net het best bij mensen die het nooit gebruiken.
En als ik het zo langs de zijlijn bekijk en lees dat je nooit echt moeite had met het tempo, dan denk ikj dat jij tempo zeker zal kunnen vasthouden !
[ Voor 17% gewijzigd door Sherlock op 12-03-2023 14:22 ]
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Is een bijwerking zijn van caffeine, zeker en vast. Ik zou er echt wel voorzichtig mee zijn, je wil dat niet tijdens een wedstrijd. 200 mg is ook wel een flinke dosis.Toppertje schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:28:
[...]
Ik drink ook nooit koffie en heb gister voor het eerst een caffeine pilletje geprobeerd van 200mg, en onderweg nog een gelletje gehad (wat ik al wel vaker had gedaan) maar na de halve marathon wel flink aan de dunne, onderweg gelukkig nergens last van gehad. kwam dus vermoedelijk door de caffeine, zou dat een kwestie van gewenning zijn?
[ Voor 29% gewijzigd door Hartloper op 12-03-2023 14:38 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Hartloper op 12-03-2023 14:54 ]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq