Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:27

Sherlock

No Shit

frankv120 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:53:
[...]
Bij mij staat deze op Every Second. Maar gezien de hoeveelheid mensen die ik over de afstand heb gehoord (ook mensen die op de 7,5KM maar 7,3KM op hun horloge hadden staan) ga ik ervanuit dat dit niet aan de instellingen ligt.
Dat denk ik dan ook niet nee. Het is wel een mogelijke oorzaak, maar als die al op elke seconde staat dan kun je hem (voor zover ik weet) niet beter instellen. (Misschien nog wat extra satelietsystemen)

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:39

uFx

Ik ben nu al even bezig met het hardlopen op hartslag in plaats van "op m'n snelst". Dat bevalt goed maar ik heb daar nog wel een vraag over. In mei wil ik een halve marathon gaan lopen en mijn huidige PR op die afstand is 1u47m (5m05/km). Maar met de trainingen die ik nu doe (1x duurloop op zone 2, 1 x interval en 1x herstelloop) weet ik niet of ik die tijd weer ga halen. De duurlopen doe ik nu ongeveer op 5m50 en komen dus bij lange na niet in de buurt van mijn PR.

Ik ben nog wel van plan om een paar weken voor de HM een lange afstand te lopen op wedstrijdtempo. Maar ik ben bang dat mijn tempo dan veel hoger zal liggen omdat ik dit niet meer gewend ben. Dus mijn vraag is of dit de juiste aanpak is? En in welke hartslag-zone loop je dan een wedstrijd? Want als dat in 2 is dan gaat dat prima lukken maar niet met een (voor mij) goede tijd :S

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-06 14:53

Dazzler2120

FP ProMod
uFx schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:12:
Ik ben nu al even bezig met het hardlopen op hartslag in plaats van "op m'n snelst". Dat bevalt goed maar ik heb daar nog wel een vraag over. In mei wil ik een halve marathon gaan lopen en mijn huidige PR op die afstand is 1u47m (5m05/km). Maar met de trainingen die ik nu doe (1x duurloop op zone 2, 1 x interval en 1x herstelloop) weet ik niet of ik die tijd weer ga halen. De duurlopen doe ik nu ongeveer op 5m50 en komen dus bij lange na niet in de buurt van mijn PR.

Ik ben nog wel van plan om een paar weken voor de HM een lange afstand te lopen op wedstrijdtempo. Maar ik ben bang dat mijn tempo dan veel hoger zal liggen omdat ik dit niet meer gewend ben. Dus mijn vraag is of dit de juiste aanpak is? En in welke hartslag-zone loop je dan een wedstrijd? Want als dat in 2 is dan gaat dat prima lukken maar niet met een (voor mij) goede tijd :S
Nouja, je zou het kunnen bekijken a.d.h.v. wat calculators. In principe houd kan je je anaerobe drempel zo'n 60 minuten vol houden als je getraind bent, dit is waar je zone 4 begint. Een halve marathon lijkt me dat je dan het grootste deel onder je anaerobe drempel loopt, met misschien het de laatste x km dat je er wellicht boven gaat.

Mijn Hivernal trail (uiteraard niet vergelijkbaar met een marathon of een vlakke race, maar puur om even te kijken naar inspanningsduur & tijdsduur) heb ik alsvolgt gelopen:
Totale beweeg tijd: 2:52:30
Zone 1: 9:27 min
Zone 2: 1:37:24 uur
Zone 3: 1:01:50 uur
Zone 4: 3:34 min
Zone 5: - (niet in deze zone gelopen).

Moet bij gezegd worden dat ik redelijk rustig aan gedaan heb aangezien dit mijn eerste wedstrijd was, mijn eerste wedstrijd van 21 km, en ik vanaf km 1 last had van mijn heup :+
Met mijn trainingsrondjes heb ik afstanden < 90 minuten vooral in zone 1 of 2 gelopen. Af en toe als ik met mensen als @polthemol liep dan wordt het overwegend zone 2 / zone 3 voor mij

Ik denk dat je een HM prima in zone 3 zou kunnen doen als je hiervoor traint met wat tempowerk, iig moet je voorkomen dat je vroeg al je zone 4 gaat aantikken en dus sneller gaat verzuren... En vooral goed blijven bijvoeden.
Volgens mij lopen de goed getrainde marathon lopers zelfs de volledige marathon hoog zone 2, laag zone 3?

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thefal
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-05 20:59
polthemol schreef op maandag 27 februari 2023 @ 19:04:
[...]

toch weekje rust houden. Overbelasting gaat niet zomaar weg, ookal voel je het een paar uurtjes later niet meer.
Inmiddels een hele week rust gehouden kwa hardlopen. Ik ben wel veel meer gaan fietsen in de tussentijd, naast krachttraining. Vandaag weer voor het eerst op de loopband. Snelste tijd tot nu toe op de loopband, maar langzamer dan de wedstrijd de vorige keer. Donderdag nog een keer lopen en dan ga ik beslissen of ik wel aan de City Pier City meedoe of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tealiciouss
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-06 14:15
sanniep9 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:15:

Vraagje: ik had mij een week ofzo geleden aangemeld bij de Strava groep een dm naar @Calitomnication en @Poekie maar die lijken niet meer actief hier?
Ik heb hetzelfde. Zijn er anderen met de rechten om mensen toe te laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-06 15:35
Beide heb ik hier in geen tijden meer gezien en op dit moment zijn zij de enige die toegang kunnen verlenen @Tealiciouss en @sanniep9.

Nu zijn er hier wel meer die komen en gaan, maar voor de groep op Strava is het wel wat lastig dat juist zij beide ineens weg zijn. :P

Strava Garmin 265

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:37
Tim_W schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:22:
Beide heb ik hier in geen tijden meer gezien en op dit moment zijn zij de enige die toegang kunnen verlenen @Tealiciouss en @sanniep9.

Nu zijn er hier wel meer die komen en gaan, maar voor de groep op Strava is het wel wat lastig dat juist zij beide ineens weg zijn. :P
Ik heb bij de laatste activiteit van @Poekie op Strava gereageerd dat ze hier even moet meelezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DenN92
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-06 22:58
Aanstaande zondag staat m'n eerste halve marathon CPC op het programma.
Afgelopen weken/maanden flink hiervoor getraind, met als doel een tijd onder de 1:40.

Ik heb een trainingsschema gevolgd via Trenara welke nu als voorspelde eindtijd aangeeft 1:36. Tijdens de laatste 'simulatietraining' twee blokken getraind op HM-snelheid ad 4:40min/km. Voor m'n gevoel lukt dit niet om de gehele HM vol te houden. Dit wordt ook bevestigd door Runalyze, wat een voorspelde eindtijd aangeeft van 1:45. Een tempo van 5:00 min/km voelt voor mij ook beter vol te houden.

Wat raden jullie aan als doeltijd om mee te starten, zonder mezelf op te blazen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mosselmossel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 09:04
DenN92 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:31:
Afgelopen weken/maanden flink hiervoor getraind, met als doel een tijd onder de 1:40.

Ik heb een trainingsschema gevolgd via Trenara welke nu als voorspelde eindtijd aangeeft 1:36. Tijdens de laatste 'simulatietraining' twee blokken getraind op HM-snelheid ad 4:40min/km. Voor m'n gevoel lukt dit niet om de gehele HM vol te houden. Dit wordt ook bevestigd door Runalyze, wat een voorspelde eindtijd aangeeft van 1:45. Een tempo van 5:00 min/km voelt voor mij ook beter vol te houden.

Wat raden jullie aan als doeltijd om mee te starten, zonder mezelf op te blazen?
Van je eerste halve moet je gewoon genieten. Ga gewoon lekker weg op een tempo waarvan je denkt (of weet) dat je het kan volhouden. Dan kun je later (na 15 kilometer) altijd nog zien of je harder kan dan je gaat.

Battletag: Iigy#2192

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-06 23:27

Ik zou dan denk ik starten op 4:50. Dan voel je na bijvoorbeeld 8 km even hoe het voelt, of je kunt versnellen of toch iets moet corrigeren. Daarna op 15km nog eens kijken of het goed voelt en daar je tempo op afstemmen. Het is altijd afhankelijk van de dag hoe je je voelt. Het schema kan één ding zeggen, de wedstrijddag zelf laat zich toch niet perfect voorspellen. Het kan ideaal hardloopweer zijn, of juist niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-06 15:19

Niku

Alagaesii

Hoe lang waren die twee blokken op HM tempo? Heb je wellicht nog een recente 10k gelopen ter indicatie?

Ik zou de eerste 7k op comfortabel tempo starten, dan kijken hoe je je voelt en hoe de wedstrijd zich voor je ontwikkelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:58

Hoe graag wil je die 1:40 lopen? Indien heel graag: starten op 4:40 en kijken waar het schip (hopelijk niet) strand. :+ Het risico is wel dat het niet een heel leuke ervaring wordt.

Maar voor een eerste halve denk ik dat 5:00 wat veiliger is. Dan kan je halverwege eens kijken hoe het voelt en versnellen. Daarmee ga je normaliter de 1:40 niet halen, maar je eindigt wel met een pr en hopelijk een goed gevoel :P

Je zegt dat dit tempo beter vol te houden is, maar je mag uiteraard ook wel een beetje afzien in de wedstrijd :P Het is wat lastig om in te schatten zo op afstand. Heb je iets van trainingen of wedstrijdresultaten waar we e.e.a. een beetje op kunnen baseren?

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-06 22:36
Tijd om ook maar weer eens van me te laten horen.

Ondertussen alweer in week 7 van mijn marathon voorbereiding van Rotterdam, en het gaat eigenlijk vrij soepel. Gisteren mijn langste loop tot nu toe gelopen bij PAC in Rotterdam. 30km met een pace van 5:15. Vandaag zijn de beentjes wel zwaar, maar niet heel extreem.

Deze week nog een paar loopjes en dan dit weekend eens voluit bij de CPC, om te kijken waar we staan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10:44

Maak je geen zorgen, het is net prima om de meeste van je duurlopen trager te lopen dan wedstrijdtempo, en af en toe eens sneller te lopen dan wedstrijdtempo (dat doe je in je intervallen). Zoals je het vroeger deed, altijd "op je snelst", dat is trainingstechnisch net minder goed.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hartloper
Vorige week 59 km gelopen.

Verdeling
- 2 km in 4:10/4:15 min/km
- 5 km in 4:44 (beetje te enthousiast; moest eigenlijk rond de 5:00 zijn)
- 21 km in 5:00
- 31 km in 5:30

Doeltempo Londen marathon 4:20 min/km

Komende week 48 km waarin volgens planning 1 km aan 4:00 (4 keer 1 minuut), 5km aan 4:15 continu en 42 km rustig rustig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Hier is de marathonvoorbereiding een beetje in de soep gelopen. Het ging geruime tijd erg voorspoedig, maar nu toch even wat minder. Eerst die spontane stijve enkel waarna ik maar even een weekje rustig aandeed. En vervolgens een griepje/corona-achtige klachten. Waarvan ik nog niet helemaal af ben...

Kortom, in drie weken ongeveer mijn week gemiddelde gelopen en nog 20 dagen te gaan tot M-day. What could go wrong :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-06 11:23
DKjordy schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:37:
Tijd om ook maar weer eens van me te laten horen.

Ondertussen alweer in week 7 van mijn marathon voorbereiding van Rotterdam, en het gaat eigenlijk vrij soepel. Gisteren mijn langste loop tot nu toe gelopen bij PAC in Rotterdam. 30km met een pace van 5:15. Vandaag zijn de beentjes wel zwaar, maar niet heel extreem.

Deze week nog een paar loopjes en dan dit weekend eens voluit bij de CPC, om te kijken waar we staan!
Lijkt me wel risicovol om voluit te gaan op een halve marathon, zo kort voor de marathon. Uiteindelijk is dat je doel lijkt me, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
Slickk schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:44:
[...]

Lijkt me wel risicovol om voluit te gaan op een halve marathon, zo kort voor de marathon. Uiteindelijk is dat je doel lijkt me, toch?
Toevallig zit er ook zo'n HM in mijn schema, over twee weken de Stevensloop. Daarvan zei mijn trainer ook dat ik hem op tempo mag doen, zin in! Afgelopen weekend mocht ik rustiger aan doen, 30km.

De HM moet een aanval op de PR worden. Ik heb al wel wat trainingstijden staan, de officiële laatste HM was van oktober voor de marathon training. Tijd destijds 1:56:29, in training al wel een stuk sneller gelopen: 1:38:39 tijdens de 25km Asselronde in Apeldoorn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:02
In tegenstelling tot sommige anderen hier geloof ik meer in een "liever te hoog inzetten en stranden dan te laag en daar spijt van hebben" :)

Natuurlijk compleet afhankelijk van ambities en doelen, maar als je ergens voor wil gaan en echt een doel of wens hebt en het is enigszins mogelijk, go for it.

Wedstrijden zijn altijd anders dan trainingen, je kan meer, bent meestal beter uitgerust en opgeladen, het publiek pusht je wat verder, etc. Je moet ook afzien als je je grenzen wil verleggen en echt ergens voor wil gaan.

Als het doel puur uitlopen is dan is dit heel anders natuurlijk... Maar bedenk vooral wat je wil, pas het risico daar op aan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaihel
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-06 10:53
Adam1980 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:28:
[...]

off topic: ik loop daar wekelijks, vaak meerdere keren. Er is een overvloed aan halfverharde wegen, paden en paadjes. Met een beetje richtingsgevoel en onderweg een device dat de afstand bijhoudt kom je in dat bos prima uit.
Vanwaar zou je exact deze route willen lopen? aangezien alles daar even fantastisch is (mijn bescheiden mening).
Ik zou dan starten bij het zweefvliegveld, omdat daar parkeergelegenheid is en het redelijk centraal ligt. Voorheen kwam ik vaak door Mook tijdens het MTB'en en ik vond het toen al verbazingwekkend mooi.. Prachtige vergezichten en onverharde paden.

Ik heb ook de 10km Heumensoord gelopen. Ook erg mooi, maar lijkt me gaaf om ook wat verder dan dat te kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slickk
born2tweak schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:54:
[...]

Toevallig zit er ook zo'n HM in mijn schema, over twee weken de Stevensloop. Daarvan zei mijn trainer ook dat ik hem op tempo mag doen, zin in! Afgelopen weekend mocht ik rustiger aan doen, 30km.

De HM moet een aanval op de PR worden. Ik heb al wel wat trainingstijden staan, de officiële laatste HM was van oktober voor de marathon training. Tijd destijds 1:56:29, in training al wel een stuk sneller gelopen: 1:38:39 tijdens de 25km Asselronde in Apeldoorn.
Oké, bijzondere keuze van je trainer. Als het goed is zit je in de piekweken van je marathonschema. Je kunt die HM niet voluit lopen omdat er vermoeidheid in je lichaam zit (als het goed is, dit bedoel ik positief) zodat je uiteindelijk goed getraind aan de start van de marathon staat.

Ik heb geen jarenlange ervaring en ben geen trainer, maar zo snel mogelijk een HM lopen heeft op dit moment toch geen ‘zin’?

Ja, het is natuurlijk leuk en de progressie die je boekt is echt waanzinnig groot met zulke sprongen in PRs. Alleen denk ik dat je nog harder zou kunnen als het schema naar die HM toewerkte ipv middenin schema voor iets anders.

Bovendien moet je ervan herstellen waardoor je trainingen van de marathon minder goed zult doen.

Misschien denk ik er te serieus over na, vind het in zekere zin zonde. Als het een paar weken geleden was had het wat anders geweest in mijn optiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Ik geef Slickk gelijk. Als je de HM zo goed mogelijk wil doen, dan moet je taperen, en sowieso moet je er nadien van herstellen. Dat gaat ten koste van marathonspecifieke training.
Maar goed, misschien denken we er inderdaad wat te hard over na.

Al moet ik bekennen dat ik vorig jaar 2 weken voor Rotterdam de halve marathon in Gent ook voluit gelopen heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Laatst online: 12:54
jaihel schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:14:
[...]

Ik zou dan starten bij het zweefvliegveld, omdat daar parkeergelegenheid is en het redelijk centraal ligt. Voorheen kwam ik vaak door Mook tijdens het MTB'en en ik vond het toen al verbazingwekkend mooi.. Prachtige vergezichten en onverharde paden.

Ik heb ook de 10km Heumensoord gelopen. Ook erg mooi, maar lijkt me gaaf om ook wat verder dan dat te kijken.
Als je met de auto komt is het zweefvliegveld een mooi startpunt. Maar je zou ook bij de mookerheide kunnen starten voor deze route en dan nog meer richting de jansberg (zuidelijke richting) kunnen lopen voor nog meer hoogtemeters. Of de N70 trail als hoogtemeters je ding is, maar dat is weer meer richting Nijmegen (zelf nog niet geweest overigens).
10km Heumensoord, was dat de bosloop Malden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-06 22:36
Slickk schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:44:
[...]

Fair enough! Helemaal niet echt bij stilgestaan, hoorde van iedereen bij de atletiekvereniging dat ze hem voluit gingen lopen, dus dat leek mij ook wel een leuk idee. Misschien toch maar heroverwegen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• born2tweak
Slickk schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:05:
[...]

Oké, bijzondere keuze van je trainer. Als het goed is zit je in de piekweken van je marathonschema. Je kunt die HM niet voluit lopen omdat er vermoeidheid in je lichaam zit (als het goed is, dit bedoel ik positief) zodat je uiteindelijk goed getraind aan de start van de marathon staat.

Ik heb geen jarenlange ervaring en ben geen trainer, maar zo snel mogelijk een HM lopen heeft op dit moment toch geen ‘zin’?

Ja, het is natuurlijk leuk en de progressie die je boekt is echt waanzinnig groot met zulke sprongen in PRs. Alleen denk ik dat je nog harder zou kunnen als het schema naar die HM toewerkte ipv middenin schema voor iets anders.

Bovendien moet je ervan herstellen waardoor je trainingen van de marathon minder goed zult doen.

Misschien denk ik er te serieus over na, vind het in zekere zin zonde. Als het een paar weken geleden was had het wat anders geweest in mijn optiek.
Ja, daar hebben jullie gelijk in. Wat ik er inderdaad niet bij heb gezegd is dat het zonder taperen is, dus gewoon inclusief de rest van de trainingen in de weken. Dus met dat in het achterhoofd zal ik de HM lopen, wat natuurlijk niet mijn ultieme PR zal zijn, gezien de trainingsbelasting. Het is meer een luxe tempo training, waarin ik 1 blok van 21km heb >:)

Het gaat me in ieder geval helpen in mijn zelfverzekerdheid, aangezien het m'n eerste marathon is en bijvoorbeeld een marathon tempo voor mij moeilijk te bepalen is. De 30km van afgelopen weekend is een mooie bevestiging dat ik qua tempo wel aardig goed zit, nu willen we nog kijken of ik ook diep kan gaan. Dat een keer voelen voordat je daadwerkelijk de marathon loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-06 16:16

Ik ben in November begonnen met het hardlopen op hartslag, mijn oude PR was rond de tijd die je nu hebt, ik heb in Januari een halve marathon gelopen met het doel 1u40m te halen, en ben daar ruim onder gekomen.

De base runs die ik doe in mijn geval rond de 140 bpm doen heel veel voor je basis conditie, ik had in eerste instantie dezelfde twijfels die jij had, maar ik ben toch na deze HM overtuigd om door te gaan met het lopen op hartslag. De HM heb ik uitgelopen op een gemiddelde hartslag van 158 bpm, ik had totaal geen problemen met het lopen op dat ritme en het voelde zelfs nog vrij gemakkelijk aan.

Hier kun je mijn laatste HM zien die ik dus getrained heb op hartslag, eind Maart heb ik er nog eentje die ik ga lopen voor de marathon van Rotterdam.

Bedenk je wel dat je op den duur in dezelfde zone steeds harder gaat lopen, zonder dat het je dus extra inspanning gaat kosten. Hierdoor zul je minder snel in een hogere zone uitkomen bij het lopen van wat langere afstanden.

[ Voor 7% gewijzigd door Alvanosa op 07-03-2023 09:01 ]

PSN: Alvanosa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DenN92
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-06 22:58
born2tweak schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:40:
[...]

Ik zou dan denk ik starten op 4:50 / 4:55. Dan voel je na bijvoorbeeld 8 km even hoe het voelt, of je kunt versnellen of toch iets moet corrigeren. Daarna op 15km nog eens kijken of het goed voelt en daar je tempo op afstemmen. Het is altijd afhankelijk van de dag hoe je je voelt. Het schema kan één ding zeggen, de wedstrijddag zelf laat zich toch niet perfect voorspellen. Het kan ideaal hardloopweer zijn, of juist niet.
Dank, dat zegt m'n gevoel ook om wat rustiger te starten om na een kilometer of 10 in te schatten of ik kan versnellen of iets moet vertragen.
Niku schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:09:
[...]

Hoe lang waren die twee blokken op HM tempo? Heb je wellicht nog een recente 10k gelopen ter indicatie?

Ik zou de eerste 7k op comfortabel tempo starten, dan kijken hoe je je voelt en hoe de wedstrijd zich voor je ontwikkelt.
De training was als volgt opgebouwd.
TrainingsplanningGelopen training
2 km warming up2 km ad 5:41 min/km
4 km aan 4:41 min/km4 km aan 4:39 min/km
1 km aan 6:00 min/km1 km aan 6:10 min/km
4 km aan 4:36 min/km4 km aan 4:33 min/km
3 km cooling down3 km ad 5:14 min/km

Deze training heb ik kunnen afwerken, maar na het tweede tempoblok zat ik wel op m'n max.
Een recente tempoloop van 10km heb ik niet voorgeschoteld gekregen in m'n programma, de laatste dateert van 5 december 2022. Dit was een 10 km in 47:40 met een gemiddelde van 4:44.

Het trainingsschema bestond met name uit intervaltrainingen, langzame duurlopen ,relatief kortere tempolopen (of opgedeeld in blokjes) en herstelloopjes.
Roozzz schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:34:
[...]

Hoe graag wil je die 1:40 lopen? Indien heel graag: starten op 4:40 en kijken waar het schip (hopelijk niet) strand. :+ Het risico is wel dat het niet een heel leuke ervaring wordt.

Maar voor een eerste halve denk ik dat 5:00 wat veiliger is. Dan kan je halverwege eens kijken hoe het voelt en versnellen. Daarmee ga je normaliter de 1:40 niet halen, maar je eindigt wel met een pr en hopelijk een goed gevoel :P

Je zegt dat dit tempo beter vol te houden is, maar je mag uiteraard ook wel een beetje afzien in de wedstrijd :P Het is wat lastig om in te schatten zo op afstand. Heb je iets van trainingen of wedstrijdresultaten waar we e.e.a. een beetje op kunnen baseren?
Achteraf is een gemiddelde van 4:45 'genoeg' om bij de 1:40 te komen.
Ik ga m'n gevoel achterna en starten op een schema van 4:50 / 4:55. Ik ben het met je eens, dat je ook zeker een beetje mag afzien :P

Thanks voor jullie input! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

DenN92 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:34:
[...]

[...]

De training was als volgt opgebouwd.
TrainingsplanningGelopen training
2 km warming up2 km ad 5:41 min/km
4 km aan 4:41 min/km4 km aan 4:39 min/km
1 km aan 6:00 min/km1 km aan 6:10 min/km
4 km aan 4:36 min/km4 km aan 4:33 min/km
3 km cooling down3 km ad 5:14 min/km

Deze training heb ik kunnen afwerken, maar na het tweede tempoblok zat ik wel op m'n max.
Een recente tempoloop van 10km heb ik niet voorgeschoteld gekregen in m'n programma, de laatste dateert van 5 december 2022. Dit was een 10 km in 47:40 met een gemiddelde van 4:44.

Het trainingsschema bestond met name uit intervaltrainingen, langzame duurlopen ,relatief kortere tempolopen (of opgedeeld in blokjes) en herstelloopjes.

[...]
Ik heb hetzelfde doel als jij, sub 1:40, ter inspiratie mijn 10k PR van eind november en mijn laatste simulatie training:
  • 10k PR 42:41 (was wel in een wedstrijd, dus niet geheel representatief naast jouw tempoloop)
  • Laatste simulatie training was 24k, met daarin na 10.5k duurlooptempo 3x3.5k tempo met een kilometer herstel. Ik liep die blokken 4:30 - 4:33 - 4:29
Succes zondag! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaihel
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-06 10:53
Adam1980 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:24:
[...]

Als je met de auto komt is het zweefvliegveld een mooi startpunt. Maar je zou ook bij de mookerheide kunnen starten voor deze route en dan nog meer richting de jansberg (zuidelijke richting) kunnen lopen voor nog meer hoogtemeters. Of de N70 trail als hoogtemeters je ding is, maar dat is weer meer richting Nijmegen (zelf nog niet geweest overigens).
10km Heumensoord, was dat de bosloop Malden?
Dat weet ik niet. Maar Heumensoord heeft twee bewegwijzerde hardlooproutes (5 en 10km)

https://www.natuurmonumen...oproute-heumensoord-10-km

EDIT: Weet jij of in de richting van Mook ook bewegwijzerde wandel- en/of hardlooproutes zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door jaihel op 07-03-2023 16:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:27

Sherlock

No Shit

Mag deze plaat in de TS? Nu moest ik wel heeeel ver terugzoeken om hem te vinden :D

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13:07
Sherlock schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:25:
[...]

Mag deze plaat in de TS? Nu moest ik wel heeeel ver terugzoeken om hem te vinden :D
Heb hem gepind.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08:21
Even een kort vraagje.

We volgen dus een marathon schema om onze eerste marathon binnen de 4u te lopen.
Momenteel houden we voor de trainingen een marathontempo aan van 5:20/km wat ons wat marge geeft om te vertragen indien nodig.

Nu is de training volledig gebaseerd op tempo maar zou ik toch graag weten wat de maximale hartslag zou zijn waar ik best niet boven ga.

Als ik momenteel marathontempo loop blijf ik rond de 155-160bpm. Mijn drempel ligt rond de 174bpm volgens mijn Garmin. Op zich lijkt me de 165bpm een goeie maximale hartslag om in de gaten te houden?

Of moet ik mij er niets van aantrekken en gewoon die 5:20/km vasthouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-06 08:54
Bedoel je nou dat je al je trainingen (duurlopen?) op een tempo doet van 5:20 of heb je het over tempotrainingen?

Zelf train ik voor een beoogde eindtijd van 2:55-2:59 en doe mijn duurtrainingen rond de 4:55-5:00/km (ruim 40s/km langzamer dus). Dat is bij een gemiddelde hartslag die ongeveer 35 slagen onder mijn omslagpunt ligt. daarnaast natuurlijk ook wel tempoblokken die ik net iets sneller of op marathontempo doe en snelle intervallen rond 3/5 KM pace.

Maar op welk type training je hier specifiek doelt haal ik er niet uit.
Tibs schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:45:
Even een kort vraagje.

We volgen dus een marathon schema om onze eerste marathon binnen de 4u te lopen.
Momenteel houden we voor de trainingen een marathontempo aan van 5:20/km wat ons wat marge geeft om te vertragen indien nodig.

Nu is de training volledig gebaseerd op tempo maar zou ik toch graag weten wat de maximale hartslag zou zijn waar ik best niet boven ga.

Als ik momenteel marathontempo loop blijf ik rond de 155-160bpm. Mijn drempel ligt rond de 174bpm volgens mijn Garmin. Op zich lijkt me de 165bpm een goeie maximale hartslag om in de gaten te houden?

Of moet ik mij er niets van aantrekken en gewoon die 5:20/km vasthouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
influenza schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:22:
Bedoel je nou dat je al je trainingen (duurlopen?) op een tempo doet van 5:20 of heb je het over tempotrainingen?

Zelf train ik voor een beoogde eindtijd van 2:55-2:59 en doe mijn duurtrainingen rond de 4:55-5:00/km (ruim 40s/km langzamer dus). Dat is bij een gemiddelde hartslag die ongeveer 35 slagen onder mijn omslagpunt ligt. daarnaast natuurlijk ook wel tempoblokken die ik net iets sneller of op marathontempo doe en snelle intervallen rond 3/5 KM pace.

Maar op welk type training je hier specifiek doelt haal ik er niet uit.

[...]
Bij de intervaltrainingen waar ik het marathontempo loop voor korte stukken gebruik ik 5:20/km als doeltempo. Hierbij schommelt mijn hartslag rond de 155-160bpm.

Als ik lange duurlopen doe dan is mijn tempo 6:15-6:30/km en schommelt mijn hartslag rond de 140-150bpm (ook ongeveer 35 slagen onder mijn omslagpunt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
Ah ok, nou daar lijkt mij op het oog niets mis mee.
Tibs schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:19:
[...]

Bij de intervaltrainingen waar ik het marathontempo loop voor korte stukken gebruik ik 5:20/km als doeltempo. Hierbij schommelt mijn hartslag rond de 155-160bpm.

Als ik lange duurlopen doe dan is mijn tempo 6:15-6:30/km en schommelt mijn hartslag rond de 140-150bpm (ook ongeveer 35 slagen onder mijn omslagpunt).

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

elastiek schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:30:
[...]

Ik heb bij de laatste activiteit van @Poekie op Strava gereageerd dat ze hier even moet meelezen.
Mijn excuses aan allen die zo lang moesten wachten. :$

Om persoonlijke redenen was ik een tijd even zo min mogelijk op fora ed te vinden. Het zal sommigen ook zijn opgevallen dat ik m'n eigen strava soms niet zo goed bij hield bijvoorbeeld.

Omdat het weer beter gaat zal ik weer wat meer van me laten horen :>

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
influenza schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:22:
Ah ok, nou daar lijkt mij op het oog niets mis mee.

[...]
Vraag was ook of ik dan tijdens de marathon zelf moet oplette om niet boven de 165bpm te gaan? Of loop ik gewoon het tempo en trek ik me verder niet teveel aan van de hartslag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Tibs schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:39:
[...]

Vraag was ook of ik dan tijdens de marathon zelf moet oplette om niet boven de 165bpm te gaan? Of loop ik gewoon het tempo en trek ik me verder niet teveel aan van de hartslag?
Makkelijke vraag, maar moeilijk te beantwoorden. Het is heel persoonlijk waar de 'grens' ligt. Je kan in ieder geval er van uit gaan dat je onder je lactaatdrempel moet blijven. Dus 174.
Maar of je in staat bent lange tijd op bijv 170 te blijven lopen kunnen wij zo niet inschatten.

Ik zou me gewoon richten op het vasthouden van je tempo en de bijbehorende hartslag na afloop eens bekijken. Je traint kennelijk om de hele afstand op 5:20 te doen, dus dat zou je moeten kunnen :)
Het nadeel van hartslag is namelijk dat deze in de wedstrijd fors hoger kan zijn, bijvoorbeeld door wedstrijdstress of warmer weer. Door je daar op vast te pinnen kan het zijn dat je jezelf eigenlijk tekort doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-06 11:41
Bij de trainingen op de atletiekclub willen ze elke 3 maanden een coopertest doen. Heeft het volgens jullie nut om zo vaak je conditie te testen? Het is een moment opname, ik verwacht zelf ook niet elke 3 maanden merkbaar verder te lopen. En als ik te veel maximaal moet lopen heb ik er op een gegeven moment ook geen zin meer in om me er voor in te spannen ;)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Keiichi schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 17:10:
Bij de trainingen op de atletiekclub willen ze elke 3 maanden een coopertest doen. Heeft het volgens jullie nut om zo vaak je conditie te testen? Het is een moment opname, ik verwacht zelf ook niet elke 3 maanden merkbaar verder te lopen. En als ik te veel maximaal moet lopen heb ik er op een gegeven moment ook geen zin meer in om me er voor in te spannen ;)
Merkwaardig dat de AV dat wil van de leden. Bij onze club worden ook coopertests aangeboden, maar je mag zelf weten of je daaraan mee wilt doen of niet. Op zijn tijd is het wel leuk om te doen, om te weten waar je staat. Maar het moet ook uitkomen met je andere (training en wedstrijd) plannen.
Ik weet niet of het algemeen geldt, maar onze trainingen gaan meestal uit van het 10km wedstrijdtempo. In dat kader is het wel handig om een beetje actueel beeld te hebben van dat tempo. Naar aanleiding van een echte wedstrijd. Bij mij was het 10km tempo 10 maanden lang gebaseerd op 41 minuten. Een paar weken geleden liep ik echter 38:22 in een wedstrijd, dus de trainingstempo's konden wel sneller. Als ik vaker had getest, had ik dat misschien ook eerder geweten.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tealiciouss
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-06 14:15
Poekie schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:38:
[...]

Om persoonlijke redenen was ik een tijd even zo min mogelijk op fora ed te vinden. Het zal sommigen ook zijn opgevallen dat ik m'n eigen strava soms niet zo goed bij hield bijvoorbeeld.

Geen probleem hoor! Ik zit er nu in ieder geval in! Dank daarvoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
  • Laatst online: 20-06 15:43
@Poekie
Bedankt ;)

[ Voor 76% gewijzigd door Gunth op 07-03-2023 18:25 ]

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Gisteravond nogal enthousiast mijn tibialis anterior gemasseerd met de massagestick.
Vanmorgen rond 5.00 wakker geworden van pijn in mijn linkerscheenbeen.
Sh!t was mijn eerste gedachte: ik heb een stressfractuur.
Na het opstaan dacht ik: nee, wandelen verergert het niet, het zullen shin splints zijn.

Vanavond voorzichtig gaan lopen, en dat deed geen pijn !

Ik denk dat ik mijn tibialis anterior spier wat hevig gemasseerd heb, maar het was wel even schrikken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
jaihel schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:47:
[...]

Dat weet ik niet. Maar Heumensoord heeft twee bewegwijzerde hardlooproutes (5 en 10km)

https://www.natuurmonumen...oproute-heumensoord-10-km

EDIT: Weet jij of in de richting van Mook ook bewegwijzerde wandel- en/of hardlooproutes zijn?
De Bosloop Malden is een wedstrijd. Die jij niet hebt gelopen :)

Het hele gebied zit vol met bewegwijzering. Kom in ieder legio paaltjes met allerlei info erop tegen. Maar ik heb werkelijk geen idee wat er op staat omdat ik nooit gemarkeerde routes loop. Ik ken het gebied inmiddels vrij goed vanwege hardlopen, wandelen, racefietsen en MTB'en sinds een aantal jaar.

Ik heb op de site van natuurmomumenten gekeken, daar zijn geen routes van rond de 15k in dat gebied (Nijmegen tot Mook). Dan zou je routes aan elkaar moeten knopen. Staatsbosbeheer heeft ook een paar korte gemarkeerde routes, maar dat is iets meer richting Groesbeek.
Een andere route is gemarkeerd is de 'Walk of wisdom' https://walkofwisdom.org/...imsroute-rondom-nijmegen/. Een grote meerdaagse tocht rondom Nijmegen die, met de klok mee volgens mij, gemarkeerd is. Meer markeringen ken ik niet.
Als dit niet is wat je zoekt zul je op je eigen richtingsgevoel moeten lopen, of dit uitbesteden aan een apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:34
Bij ons doen ze elke 3 tot 4 maanden een 3 kilometer test om de tempos op te bepalen. Bij mij zit er duidelijk progressie in dus ook nuttig om te doen.

De volgende is 3 dagen voor de Venloop gepland, die sla ik dus ook even over. Gelukkig kan ik dit in de weken erna wel ergens zelfstandig "inhalen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
@jaihel nog een aanvulling die ik zelf ook wel leuk zou vinden als ik het qua vervoer zou kunnen organiseren: een stuk van het Pieterpad, etappe Groesbeek-Gennep. Starten in Groesbeek en dan tot Milsbeek, rond 15k. Heb alleen een slecht voorgevoel dat het qua ov tussen Milsbeek en Groesbeek niet makkelijk zal gaan.
https://www.pieterpad.nl/etappes/groesbeek-gennep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tibs
Lap, vandaag duurloop van 24k op de planning maar het is hier serieus aan het sneeuwen. |:( o<:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Tibs schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:26:
Lap, vandaag duurloop van 24k op de planning maar het is hier serieus aan het sneeuwen. |:( o<:)
Voor zover ik begrepen had zou het vanmiddag droog worden (en het ook al veelal smelten denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Dazzler2120 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:30:
[...]

Voor zover ik begrepen had zou het vanmiddag droog worden (en het ook al veelal smelten denk ik)
Ik hoop het! Anders zal ik een sneeuwmannetje worden denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:48

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Poekie schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:38:
[...]

Fijn je weer te zien hier en te horen dat het beter gaat d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:48

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Tibs schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:26:
eindelijk sneeuw *O* o<:) maar ik moet het helaas nog even rustig aan doen met mijn voet.

ik had graag die mooie trails die ik afgelopen winter heb mogen rennen in de sneeuw meegemaakt :Y

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:08
Fraggert schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:41:
[...]

eindelijk sneeuw *O* o<:) maar ik moet het helaas nog even rustig aan doen met mijn voet.
Pff, weg met die ellende! Het is inmiddels allang maart en de motor is nog niet eens buiten geweest :(

Zelf lekker aan het hoesten en snotteren de laatste dagen. Vanavond weer een intervaltraining op het programma. We gaan maar eens een poging wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mosselmossel
Ik hoop dat die &*%#&&#-sneeuw vanmiddag weg is als ik moet lopen.
Man, wat haat ik dit weer. De enige sneeuw die lekker is om in te lopen is sneeuw die een mooie dikke witte deken neerlegt. Niet die smeerlapperij van nu.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:50
Pfff, lijkt wel of ik in het mountainbike-topic zit....aanstellers 8)

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

..... ik verwacht zelf ook niet elke 3 maanden merkbaar verder te lopen......
Ik zou het eerlijk gezegd wel hopen. Anders ben je 3 maanden voor niets bezig geweest.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-06 11:41
m-vw schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:17:
[...]

Ik zou het eerlijk gezegd wel hopen. Anders ben je 3 maanden voor niets bezig geweest.
De trainingen die gedaan worden zijn nooit voor niets. Zit ook focus op afstanden uitbreiden (Denk aan meer dan marathonafstanden), zelf denk ik dat je dan op coopertesten wat minder vooruitgang zal zien. Heb ook het idee dat ik voor mijn doen voor hoeveel energie in trainingen ik kan steken vrij aardig aan de bovenkant.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Ehm, 3 maanden is best wel wat?

Mijn marathon training is 16 weken (incl marathon)... Dat is maar 4 maanden. Toch heb ik het idee dat ik daarin best progressie maak ;)

Sowieso elke x maanden een ijkpunt, en tegelijk even volle bak... Lijkt me niks mis mee.

Als het je niet boeit en er geen zin in hebt (neem aan dat je het hier niet hebt over elke 3 maanden een keer maximaal moeten inspannen) is dat ook prima en ik zou het ook niet TE serieus nemen. Maar ik zie het nut er wel van in in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Wij doen het ook wel af en toe, maar niet zo regelmatig als dit. Verder vind ik het wel lekker eigenlijk. Ik benader het gewoon als een 3km wedstrijd waarbij ik afhankelijk van de vorm van de dag nog 60-90 secondes over heb om een paar 100 meter extra neer te zetten ;)
m0ridin schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:02:
[...]

Ehm, 3 maanden is best wel wat?

Mijn marathon training is 16 weken (incl marathon)... Dat is maar 4 maanden. Toch heb ik het idee dat ik daarin best progressie maak ;)

Sowieso elke x maanden een ijkpunt, en tegelijk even volle bak... Lijkt me niks mis mee.

Als het je niet boeit en er geen zin in hebt (neem aan dat je het hier niet hebt over elke 3 maanden een keer maximaal moeten inspannen) is dat ook prima en ik zou het ook niet TE serieus nemen. Maar ik zie het nut er wel van in in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mosselmossel
Ja, bij onze atletiekvereniging ook één of twee keer per jaar. Op onregelmatige basis in elk geval. Ik vind het altijd wel leuk, maar de gein gaat er denk ik wel af als je het elke drie maanden zou doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:30

sebasd

loopt op espresso

Heerlijk rondje gelopen in het bos en op de heide bij Drie vanochtend. Koud, droog, stil, helemaal goed. Na een km of acht weer bij de auto, volgende week maar weer eens richting de 10km gaan, even een leuk rondje uitzoeken.

Geen sneeuw te zien hier gelukkig, wel bevroren mulle zandpaden op de hei. Loopt niet heel lekker, maar het uitzicht maakte alles meer dan goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Nou ja, ik vind het ook wel lekker om af en toe even lekker af te zien dus dat zal ook meespelen... Net als met intervallen, hou er wel van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-06 22:37
sebasd schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:38:
.... Koud, droog, stil, helemaal goed. ...

Geen sneeuw te zien hier gelukkig, wel bevroren mulle zandpaden op de hei. Loopt niet heel lekker, maar het uitzicht maakte alles meer dan goed.
Hier vanochtend ook prima weer om op pad te gaan! Warm genoeg aangekleed, de warm-up lopend naast de kids die op de fiets naar school gingen. Daarna een lekkere interval van 8 x 1 km gedaan. Was wel steeds iets sneller dan doeltempo, maar het ging me makkelijk af, dus prima.

Mooie mistige paadjes, af en toe oppassen voor gladde plekken, maar het was heerlijk stil buiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Ik begin al met een schuin oog naar de weersberichten voor zondag, CPC te kijken. Ziet er winderig uit, zoals wel vaker in het verleden volgens mij bij de CPC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Voor degenen die bezig zijn met in welke zones etc ze een HM of M zouden moeten lopen.. Vond dit zelf wel een fijne leidraad (voor verschillende niveaus, wat ook wel helpt):

https://support.myprocoac...Pacing-Your-Half-Marathon

https://support.myprocoac...9872-Pacing-Your-Marathon

Logisch namelijk dat als je mnder snel loopt, en er dus langer over doet, de zones waarin je rent en die je vol kan houden ook wat veranderen.

Vandaag na een weekje rust ook weer het schema opgepakt, niet heel handig dat het meteen een intervalsessie was (3x10 min in Z4 met 2 minuten rust) maar vooruit, het ging an sich wel... wel wat moeizamer dan gehoopt, maar dat is ook niet zo gek denk ik.

De rest van de week nog 2 rustige loopjes en dan zondag een laaaaaaaange duurloop (3u waarvan het laatste half uur op marathon tempo). Hopelijk snel weer de lekkere flow te pakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slickk
Vanochtend was het wat glibberen tijdens de stukken op tempo, heb in het Jack Daniels' 2Q schema wat lopen schuiven zodat ik niet twee keer in dezelfde week een duurloop met daarin marathontempoblokken heb. Vandaag eerst 9km rustig, 2x 3km op halfmarathontempo (met 2 min rust) en nog een 1,5km op datzelfde tempo. Omgerekend naar minuten vrijwel hetzelfde als jou @m0ridin haha :) Zal bij mij ook wel Z4 zijn geweest.

Zaterdag de halve van Haren, ik denk vrijdag nog een rustig loopje en zoals eerder verteld de langste duurloop in m'n schema met daarin de halve van Haren op marathontempo (woon ~7-8km vanaf de start en daarna weer naar huis). Kledingkeuze vind ik lastig, het begint om 11:00 en 4 graden. Alle evenementen heb ik altijd in kort t-shirt + korte broek gelopen, nu is het daar toch echt te koud voor ben ik bang.

De weken daarna twijfel ik nog wat over. Volgens 2Q zou ik twee weken daarna een loop moeten doen met daarin blokken (13km en 10km) op marathontempo. Dat vind ik nogal... veel? Twijfel om die te gaan doen uiteindelijk.

Eerst zaterdag maar eens kijken hoe het gaat. Ben wel erg vermoeid de laatste dagen, vooral ook door weinig slaap en gecombineerd met voor mij veel lopen. Het ging wel prima maar misschien dat ik iets te ver heb doorgezet. Aanvankelijk wou ik max 60km in een week lopen en zit nu al op 4 weken achterelkaar met 70+ (vorige week zelfs 77km). De smaak iets te veel te pakken denk ik.

Qua pijntjes en blessures nog steeds geen last. Ik voel af en toe wel wat opspelen in de spier aan de voorkant van m'n scheenbeen (wellicht toevallig ook de tibialis anterior zoals @Hartloper noemde) maar daar heb ik vanochtend niks meer van gevoeld.

Ik hoop komende tijd beter te slapen aangezien het vele lopen geen nut heeft zonder goed uit te rusten. Ik weet nog niet zo goed hoe ik de taper-periode in ga delen. De opzet van 2Q volgen of het toch iets anders indelen... Ik ben bang tegen oververmoeidheid aan te lopen en net in de laatste weken het te 'verpesten'. Dat zou zonde zijn.

Ik kijk in ieder geval al wel trots terug op de afgelopen periode met zoveel kilometers, nu die oogst nog goed en gezond zaaien. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Slickk op 08-03-2023 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
omdat ik langzaam richting mijn taperperiode ga (vanaf volgende week halverwege zullen het gros van mijn lopen alleen ngo de start2run van mijn vrouw zijn, Galloway hoezee!) voor de 24 uurs, beetje tijd over om wat 'meuk' te bedenken.

Ik vraag me af of er hier animo is om een ultratrailroute 'socialtrail' waardig te maken: 100K (of misschien verder indien er interesse is), waar mensen op kunnen inspringen/afhaken zoals het past. Het zou dan de 'Dutch mountain trail' worden of 'Dutch Mountain Trail + NS Heuvelland trail' om tot 100mijl te komen. Liefhebbers om eventueel ook samen uit te dokteren?

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
polthemol schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:21:
omdat ik langzaam richting mijn taperperiode ga (vanaf volgende week halverwege zullen het gros van mijn lopen alleen ngo de start2run van mijn vrouw zijn, Galloway hoezee!) voor de 24 uurs, beetje tijd over om wat 'meuk' te bedenken.

Ik vraag me af of er hier animo is om een ultratrailroute 'socialtrail' waardig te maken: 100K (of misschien verder indien er interesse is), waar mensen op kunnen inspringen/afhaken zoals het past. Het zou dan de 'Dutch mountain trail' worden of 'Dutch Mountain Trail + NS Heuvelland trail' om tot 100mijl te komen. Liefhebbers om eventueel ook samen uit te dokteren?
Ligt eraan op wat voor een termijn :+ Als het dit jaar is lijkt het me wel leuk om stukjes mee te lopen. Als het op de lange termijn (~2 jaar) loop ik graag met je mee :)
Dit jaar is mijn doel om een keer een wedstrijd van 30+km trail te lopen en vooral even stabiel te blijven opbouwen

[ Voor 6% gewijzigd door Dazzler2120 op 08-03-2023 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Slickk Welke marathon ben je voor aan het trainen, rotterdam?

Maar over ~3 weken nog 24k op marathon tempo klinkt wel pittig ja... Mijn eigen schema (Garmin) geeft voor de komende weekenden 2:30Z2/30@M, 2:15Z2/45M, 1:30Z2/1:00M, 1:00Z2/1:00M...

Een uur op marathon tempo komt neer op 15 a 16k als het goed is, dat vind ik nog prima (ook met het idee dat dat in het begin nog redelijk 'comfortabel' moet voelen natuurlijk. Maar dunno, 24k is wel stevig.

Vooral ook niet op het schema blindstaren, 1 vd blokken lijkt me prima om het gevoel wat te trainen en als je je echt top voelt kan je er voor kiezen die 2e er ook bij te doen. Maar als het niet top voelt, gewoon lekker overslaan.

Je kan beter wat meer rust nemen dan te veel pushen, dit zijn niet de trainingen die het maken of breken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Dazzler2120 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:33:
[...]

Ligt eraan op wat voor een termijn :+ Als het dit jaar is lijkt het me wel leuk om stukjes mee te lopen. Als het op de lange termijn (~2 jaar) loop ik graag met je mee :)
Dit jaar is mijn doel om een keer een wedstrijd van 30+km trail te lopen en vooral even stabiel te blijven opbouwen
Ergens zo rond deze zomer, met aangeven van opstap/afstapplekken zodat er altijd wel een stuk van bv. een 10, 20 of zo te maken is. Dat in combinatie met de 'social trail regel': iedereen is zo snel als de langzaamste loper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
polthemol schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:21:
Het zou dan de 'Dutch mountain trail' worden of 'Dutch Mountain Trail + NS Heuvelland trail' om tot 100mijl te komen. Liefhebbers om eventueel ook samen uit te dokteren?
De Dutch Mountain Trail staat op m'n lijstje om wellicht eens te lopen... sterker, ik heb het hier al wel eens over gehad met @Rudedadude.

Ik vrees alleen dat ik niet sociaal genoeg ben voor een social trail, maar gewoon asociaal - in al mijn onervarenheid en met een (on)gezonde dosis overmoed - wil gaan voor de Fastest Known Time op dat traject :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
polthemol schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:57:
[...]
Dat in combinatie met de 'social trail regel': iedereen is zo snel als de langzaamste loper :)
Oh oh... O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
elastiek schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:10:
[...]

De Dutch Mountain Trail staat op m'n lijstje om wellicht eens te lopen... sterker, ik heb het hier al wel eens over gehad met @Rudedadude.

Ik vrees alleen dat ik niet sociaal genoeg ben voor een social trail, maar gewoon asociaal - in al mijn onervarenheid en met een (on)gezonde dosis overmoed - wil gaan voor de Fastest Known Time op dat traject :P
Doen d:)b

Maar dan wel bij de finish wachten met bier op de rest :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
Geen bier voor de rest @Roozzz? :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
polthemol schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:57:
[...]

Ergens zo rond deze zomer, met aangeven van opstap/afstapplekken zodat er altijd wel een stuk van bv. een 10, 20 of zo te maken is. Dat in combinatie met de 'social trail regel': iedereen is zo snel als de langzaamste loper :)
Hah, prima. Als er een datum geprikt is dan laat maar weten, o.b.v. hoe mijn conditie er tegen die tijd bij is zal ik 20 of 30km meelopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
m0ridin schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:43:
@Slickk Welke marathon ben je voor aan het trainen, rotterdam?

Maar over ~3 weken nog 24k op marathon tempo klinkt wel pittig ja... Mijn eigen schema (Garmin) geeft voor de komende weekenden 2:30Z2/30@M, 2:15Z2/45M, 1:30Z2/1:00M, 1:00Z2/1:00M...

Een uur op marathon tempo komt neer op 15 a 16k als het goed is, dat vind ik nog prima (ook met het idee dat dat in het begin nog redelijk 'comfortabel' moet voelen natuurlijk. Maar dunno, 24k is wel stevig.

Vooral ook niet op het schema blindstaren, 1 vd blokken lijkt me prima om het gevoel wat te trainen en als je je echt top voelt kan je er voor kiezen die 2e er ook bij te doen. Maar als het niet top voelt, gewoon lekker overslaan.

Je kan beter wat meer rust nemen dan te veel pushen, dit zijn niet de trainingen die het maken of breken :)
Yes, Rotterdam inderdaad. Weekend van 25/26 maart beschouw ik als het moment voor de laatste, mogelijk langste duurloop. Daar zouden dan die blokken in verwerkt zitten.

Laatst 16km op M met daarna nog 2km op HM tempo gelopen, dat gaf al veel vertrouwen. Doel is 4:00/km en dat ging gemiddeld netjes in 3:57. :) Jouw schema is ook meer hoe ik trainde voor m'n eerste marathon, daar volgens mij zelfs max 2:00Z2/45min M gelopen... Die marathon verliep perfect (en dat voor een eerste), met negatieve split en doorbijten rond 35km (hoort er wel wat bij), nu wil ik er dus 10 minuten aflopen (sub 2:50).

Goed, thanks voor het advies, zoals gezegd eerst zaterdag maar eens ervaren hoe het is om 21km te lopen. Dat moet wel voldoende 'gevoel' (en hopelijk vertrouwen) geven. Dan maak ik van de lopen daarna wel een langere duurloop met kortere blokken van. Wil nog wel een paar keer minstens 2,5 uur / 30km lopen deze maand.

Zit ook al na te denken over wat hierna. Dat gaat de komende tijden absoluut geen marathon meer worden, maar wil wel wat wedstrijden uitzoeken om de vorm/conditie die ik nu heb vast te houden en wat leuke PRs neer te zetten op 5km/10km/halve marathon in de rest van het jaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Slickk op 08-03-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
Beter pas bestellen als ik ben gearriveerd. Ik hou niet van dood bier. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
elastiek schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:10:
[...]

parcoursverkenning ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
Roozzz schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:21:
[...]

Beter pas bestellen als ik ben gearriveerd. Ik hou niet van dood bier. :+
Had ik kunnen weten 8)7

Deal! :9B
Lolbroek :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Slickk I am not a doctor ;)

Nee, maar ik weet ook niet wat ik doe he dus neem mijn advies met een korreltje zout ;)

Maar heb vaker zelf de fout gemaakt om, ondanks de signalen, door te zetten met de training "WANT HET STAAT IN HET SCHEMA" en met blessureleed tot gevolg. Nog nooit gehad dat ik slechter werd van het aanpassen of overslaan van een training.

En die 2:30+30 en 2:15+45 van mij zijn wel wat aan de forse kant voor een marathon training, zullen op tegen/rond de 40k uitkomen wat een beetje overkill is. MAar in mijn geval is het ook een voorbereiding op een 55k (en de algemene wens om wat meer ultras te gaan doen) dus daar past het wel weer in.

Maar mooie doelen! Succes met de voorbereiding verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
m0ridin schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:58:
@Slickk I am not a doctor ;)

Nee, maar ik weet ook niet wat ik doe he dus neem mijn advies met een korreltje zout ;)

Maar heb vaker zelf de fout gemaakt om, ondanks de signalen, door te zetten met de training "WANT HET STAAT IN HET SCHEMA" en met blessureleed tot gevolg. Nog nooit gehad dat ik slechter werd van het aanpassen of overslaan van een training.

En die 2:30+30 en 2:15+45 van mij zijn wel wat aan de forse kant voor een marathon training, zullen op tegen/rond de 40k uitkomen wat een beetje overkill is. MAar in mijn geval is het ook een voorbereiding op een 55k (en de algemene wens om wat meer ultras te gaan doen) dus daar past het wel weer in.

Maar mooie doelen! Succes met de voorbereiding verder :)
Zeker waar! Mooi hoor die plannen voor ultras, ik houd het voorlopig nog even bij het kijken naar Jeff Pelletier op youtube die met waanzinnige beelden op de proppen komt. Zo'n 100km die door @polthemol gesuggereerd wordt lijkt me prachtig om eens te doen. Het is nu alleen even niet realistisch (of beter gezegd, m'n prioriteiten stel ik anders :+ ) met een jong gezin. Wie weet over een x aantal jaren. Gelukkig kan deze hobby nog wel lang worden doorgezet.

Ik heb wat topics gelezen over anderen met ervaring met het 2Q plan op LetsRun (Amerikaans forum), waarbij dat ook wel gesteld wordt.

Ik vind zelf een 15km rustig + 15km op marathontempo (+ misschien een paar kilometer als cooldown) nog wel een mooie als laatste lange duurloop over een paar weken.

Jij ging ook voor de sub 2:50 toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
Even jullie brein inzetten. Ik ben op het moment aan het trainen voor de Venloop 10k onder het uur (en de sterren staan er op het moment goed bij).

Als volgende wil ik graag een halve marathon lopen. Nu kwam iemand uit de loopgroep met de halve van Oss. Lijkt me met in de avond met een parcours van a naar b (en geen rondje) wel heel gaaf.

Is dit met 12 weken trainingstijd een heel idioot plan?

Mijn max afstand van een duurloop is 22k (3 weken terug) bij de lange loop zit ik vaker tussen de 16-18k (meestal in de bos). Ook staat er op 11 juni nog een 24u team estafette voor het goede doel gepland ( 1 of 2 blokken van max een uur). Snelheid is tussen 6:30 en 6:45 een snelheid record zal het niet worden. Primair doel is uitlopen.

Wat zijn jullie gedachtes over dit plan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Slickk schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:12:
[...]

Zeker waar! Mooi hoor die plannen voor ultras, ik houd het voorlopig nog even bij het kijken naar Jeff Pelletier op youtube die met waanzinnige beelden op de proppen komt. Zo'n 100km die door @polthemol gesuggereerd wordt lijkt me prachtig om eens te doen. Het is nu alleen even niet realistisch (of beter gezegd, m'n prioriteiten stel ik anders :+ ) met een jong gezin. Wie weet over een x aantal jaren. Gelukkig kan deze hobby nog wel lang worden doorgezet.

Ik heb wat topics gelezen over anderen met ervaring met het 2Q plan op LetsRun (Amerikaans forum), waarbij dat ook wel gesteld wordt.

Ik vind zelf een 15km rustig + 15km op marathontempo (+ misschien een paar kilometer als cooldown) nog wel een mooie als laatste lange duurloop over een paar weken.

Jij ging ook voor de sub 2:50 toch?
Yep :) (en als alles super gaat en meezit stiekem zelfs sub 2:45, grote als wel)

Maar eerst maar heel blijven ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
Refro schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:38:
Even jullie brein inzetten. Ik ben op het moment aan het trainen voor de Venloop 10k onder het uur (en de sterren staan er op het moment goed bij).

Als volgende wil ik graag een halve marathon lopen. Nu kwam iemand uit de loopgroep met de halve van Oss. Lijkt me met in de avond met een parcours van a naar b (en geen rondje) wel heel gaaf.

Is dit met 12 weken trainingstijd een heel idioot plan?

Mijn max afstand van een duurloop is 22k (3 weken terug) bij de lange loop zit ik vaker tussen de 16-18k (meestal in de bos). Ook staat er op 11 juni nog een 24u team estafette voor het goede doel gepland ( 1 of 2 blokken van max een uur). Snelheid is tussen 6:30 en 6:45 een snelheid record zal het niet worden. Primair doel is uitlopen.

Wat zijn jullie gedachtes over dit plan?
Je hebt er al een duurloop van 22k opzitten, een aantal 16-18k loopjes en vraagt nu of meedoen aan een halve marathon over 12 weken een gek plan is?

Misschien mis ik iets hoor...maarre...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
m0ridin schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:12:
[...]

Je hebt er al een duurloop van 22k opzitten, een aantal 16-18k loopjes en vraagt nu of meedoen aan een halve marathon over 12 weken een gek plan is?

Hoezo, een halve marathon is toch 41 km? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Ben me trouwens (weer eens) aan het verdiepen in voeding tijdens ultras, marathons en lange duurlopen en over het algemeen lees je:

200-300 calorien per uur
60-90g aan koolhydraten per uur (of je lichaamsgewicht aan koolhydraten)

Wat is het nut van energybars ed over 'ongezondere' alternatieven als een stroopwafel, of een snickers?

Calorieen zijn calorieen en koolhydraten zijn koolhhydraten? Of toch niet... Is het een verteringsding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
m0ridin schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:52:
Ben me trouwens (weer eens) aan het verdiepen in voeding tijdens ultras, marathons en lange duurlopen en over het algemeen lees je:

200-300 calorien per uur

Wat is het nut van energybars ed over 'ongezondere' alternatieven als een stroopwafel, of een snickers?

Calorieen zijn calorieen en koolhydraten zijn koolhhydraten? Of toch niet... Is het een verteringsding?
Is dat niet gewoon meer 'effectieve' voedingstof per gram product? Kan me voorstellen dat de verhouding nutrienten in een stroopwafel compleet anders ligt dan een energybar of een gelletje o.i.d.
Daarnaast snelle vs langzame koolhydraten is ook wel een dingetje om rekening mee te houden
Ik meen ook te herinneren dat een snickers zo slecht nog niet is tijdens het duursporten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Dazzler2120 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:56:
[...]

Is dat niet gewoon meer 'effectieve' voedingstof per gram product? Kan me voorstellen dat de verhouding nutrienten in een stroopwafel compleet anders ligt dan een energybar of een gelletje o.i.d.
Daarnaast snelle vs langzame koolhydraten is ook wel een dingetje om rekening mee te houden
Ik meen ook te herinneren dat een snickers zo slecht nog niet is tijdens het duursporten
Snel en langzaam zou kunnen, maar een stroopwafel bijv 180kcal en 25g koolhydraten per 39g, een energiereepje 130 kcal en 20g per 30g.

Winegums, 100kcal en 23g koolhydraten per 30g. Snickers, 244kcal en 40g koolhydraten per 50g.

Toch wat verder in verdiepen (nu heb ik alles wel voorbij zien komen op youtube tijdens trailruns dus wellicht is het ook allemaal prima :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
m0ridin schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:58:
[...]

Snel en langzaam zou kunnen, maar een stroopwafel bijv 180kcal en 25g koolhydraten per 39g, een energiereepje 130 kcal en 20g per 30g.

Winegums, 100kcal en 23g koolhydraten per 30g. Snickers, 244kcal en 40g koolhydraten per 50g.

Toch wat verder in verdiepen (nu heb ik alles wel voorbij zien komen op youtube tijdens trailruns dus wellicht is het ook allemaal prima :) )
Ik zie inderdaad de meeste trailers op youtube toch wel alles naar binnen gooien wat ze kunnen :+ Volgens mij is het in een ultra op een bepaald punt ook niet meer van wat wil je eten, maar wat kán je nog eten, wat houd je nog binnen...
Kom ook veel powder foods tegen, maar da's vooral waar ze zelfvoorzienend moeten lopen (alleen water krijgen van organisatie)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
Nom nom, snickers en stroopwafels... Nu nog (echt) speciaalbier als energiedrankje en het paradijs is compleet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
m0ridin schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:52:

200-300 calorien per uur

energiedichtheid, mineralen en marketing gok ik. Ik opteer veelal voor normaal eten, omdat het lekkerder is en ik dan wat makkelijker eet (ik ben de categorie persoon die na 2 uur zich bedenkt dat er misschien even gegeten moet worden tijdens rennen).

@elastiek was eigenlijk serieus bedoelt :p Ga je voor selfsupported of supported?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
Het zijn allemaal snel verteerbare koolhydraten. Wat dat betreft verschillen ze niet veel.
Een marathon kan je lopen op sportdrank of water + gels, maar een 100 k kan je niet op gels lopen.

Enfin, in theorie natuurlijk wel, maar in de praktijk ga je de gels halverwege letterlijk kotsbeu zijn.

Daarom andere snelle koolhydraatbronnen zoals suikerwafel, winegum, energierepen enz. Het tempo ligt ook een stuk lager zodat eten mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Hartloper schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:05:
Het zijn allemaal snel verteerbare koolhydraten. Wat dat betreft verschillen ze niet veel.
Een marathon kan je lopen op sportdrank of water + gels, maar een 100 k kan je niet op gels lopen.

Enfin, in theorie natuurlijk wel, maar in de praktijk ga je de gels halverwege letterlijk kotsbeu zijn.

Daarom andere snelle koolhydraatbronnen zoals suikerwafel, winegum, energierepen enz. Het tempo ligt ook een stuk lager zodat eten mogelijk is.
babyvoeding, knijpfruit en aardappelpuree scoren ook goed :)

Je hebt er trouwens die ultras op gels rennen, geen idee hoe ze die meuk binnen kunnen houden, maar die knijpen stevig wat zakjes weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
m0ridin schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:04:
Nom nom, snickers en stroopwafels... Nu nog (echt) speciaalbier als energiedrankje en het paradijs is compleet!
Pssst
https://www.beerloversmarathon.be/en/home-en/
en:
https://www.menshealth.co...wit-in-nederland-te-koop/

O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Nee idd, alleen gels ben ik heel snel zat... voordeel is wel dat het ook meteen wat vocht is.

Maar nice, misschien tijdens de volgende duurlopen eens wat mee experimenteren. En helemaal waar ook dat het bij wat lagere tempos ook wat minder gevoelig is. Volgens mij kan ik wel redelijk wat eten/binnen houden, maar zeker goed (en ook wel leuk) om wat te gaan proberen :)

Lastige met dat spul is alleen dat als ik winegums en stroopwafels in huis haal ze meestal al op zijn voor ik mijn loop moet gaan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Hartloper schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:05:

ik moet wel zeggen dat eetgemak wat waard is. Heb eens een paar keer een proteine reep van Natures Valley meegenomen, die zijn wel redelijk 'taai' om on the run te eten :+
Maar ben daar zelf nog flink zoekende in. Nu loop ik meestal met gelletjes van Powergel die ik wel écht fijn vind.
Clif bars schijnen ook prima te zijn, clif blox, winegums, dat soort dingetjes
Bij de Hivernal stonden de verzorgingsposten ook met kruidkoek enz, was ook wel fijn om gewoon ff mee te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
m0ridin schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:12:
[...]

Wat je mist is een stukje onzekerheid aan mijn kant en 1 of 2 pauzes van 5 tot 10 minuten op de lange duurlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Haha, die beerlovers marathon moet ik zeker een keer doen! Maar ik had niet voor niks "echt" bier neergezet ;)

Ooit een keer na een trail van dat sportbier genomen, an sich prima hoor maar als ik na een trail aan het bier ga doe ik wel lekker echt bier. Maar als het echt voor tijdens is, hmmm... misschien moet ik mijn grote mond houden want al rennend bier drinken lijkt me toch ook niet alles. En als ik een loopje doe ben ik ook wel weer zo serieus dat ik niet 5 minuten ga zitten om lekker een biertje te drinken :P

Hoewel, met ultras... wat is 5 minuten keer een paar op een 100km :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Refro schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:14:
[...]

Wat je mist is een stukje onzekerheid aan mijn kant en 1 of 2 pauzes van 5 tot 10 minuten op de lange duurlopen.
Fair enough ;)

Maar ik zou zeggen dat je je absoluut geen zorgen hoeft te maken en vanaf deze 'tussenstand' in 12 weken naar een halve marathon een meer dan prima plan is!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
m0ridin schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:15:
[...]

Haha, die beerlovers marathon moet ik zeker een keer doen! Maar ik had niet voor niks "echt" bier neergezet ;)

Ooit een keer na een trail van dat sportbier genomen, an sich prima hoor maar als ik na een trail aan het bier ga doe ik wel lekker echt bier. Maar als het echt voor tijdens is, hmmm... misschien moet ik mijn grote mond houden want al rennend bier drinken lijkt me toch ook niet alles. En als ik een loopje doe ben ik ook wel weer zo serieus dat ik niet 5 minuten ga zitten om lekker een biertje te drinken :P

Hoewel, met ultras... wat is 5 minuten keer een paar op een 100km :+
Precies dat. En je hoeft met bier in je drinkfles ook niet bang te zijn dat je qua afstand lopen te kort gaat komen. Als je de finish bereikt heb je gegarandeerd 50% extra gelopen door het zwalken.

Ik heb dat sportbier nog niet gehad :p maar ben er wel benieuwd naar hoe het smaakt.
Hoewel stiekem na het sporten niets lekkerder is dan een koud drankje (of dat nu fris, bier of wijn is - pick your poison)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Dazzler2120 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:17:
[...]

Precies dat. En je hoeft met bier in je drinkfles ook niet bang te zijn dat je qua afstand lopen te kort gaat komen. Als je de finish bereikt heb je gegarandeerd 50% extra gelopen door het zwalken.

Ik heb dat sportbier nog niet gehad :p maar ben er wel benieuwd naar hoe het smaakt.
Hoewel stiekem na het sporten niets lekkerder is dan een koud drankje (of dat nu fris, bier of wijn is - pick your poison)
Het sportbiertje wat ik had was simpelweg een ok smakend alcoholvrij biertje... Hoop marketing, weinig bijzonders imo :)
Pagina: 1 ... 235 ... 375 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.