Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:43

XyS

0.o.O

Vandaag per ongeluk mijn afspraak bij SMA gemist.. keek naar de email van vorig jaar. Lekker dan. Naar buiten gegaan om de teleurstelling van me af te lopen, langste duurloop ooit: 25km *O*
Ging lekker, merk wel dat mijn voeten moe worden, was verder totaal niet moe en op het einde dus nog even 2.5km op marathon tempo gedaan.

Ook besloten om de SMA afspraak helemaal af te zeggen, 'alles' gaat prima tijdens het trainen en wie zien wel wat er gebeurt tijdens de marathon.. yolo :+ (ik voel mijn zones nu veel beter aan dan vorig jaar, dus heb vertrouwen dat het goed komt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-06 16:37
Na drie weken rust vanwege de lopersknie weer eens gemeld bij de intervaltraining. Heerlijk kans om de nieuwe Glideride3 te proberen.
Na een kilometer om 3 begin de knie weer te jeuken. Gelijk maar gestopt waar ik normaliter door de pijn heen zou lopen en de dagen/werken daarna spijt zou hebben.
Schoenen bevallen goed. Instap gaat inderdaad wat lastig maar daarna zitten ze als gegoten.
Strava bedoeling was 10 x 300m, 800 meter inlopen: https://strava.app.link/Iyzg7WMnNxb

[ Voor 4% gewijzigd door Spasm op 28-02-2023 21:47 ]

Random WTF

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-06 22:26

Rudedadude

Maybe we were born to run

Infinchible schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:52:
Leuk om alle verhalen te lezen over de marathonvoorbereidingen, de 30+km loopjes vliegen je hier om de oren :).

@Redcoil, zover ik heb gehoord scheelt het ook wel wat procenten voor minder snelle lopers met een wedstrijdschoen met (carbon)plaat. Je hoeft er echt niet snel voor te kunnen lopen. Proberen kan natuurlijk altijd.

Door al dat marathongeweld hier gisteren zelf ook weer eens een iets langere afstand gelopen. Meteen maar een Halve Marathon geprobeerd, dat was al wel weer even geleden, van de zomer wel een keer 21km gelopen op de veluwezoom, maar dat was redelijk relaxed en lekker heuveltjes pakken enzo. Deze keer wou ik toch iets van tempo erin zetten, doel was om op 4'30 te starten en dan de laatste 8km wat te versnellen naar 4'16. Kijken hoe dat voelde. Maar het liep vanaf het begin zo lekker, dat ik eigenlijk meteen rond de 4'16 uitkwam en zelfs daaronder. Later bleek ook waarom, de eerste 7km ongeveer een lekkere meewind gehad :9 . Helaas waren daarna de kilometers 7 tot en met 16 vooral met tegenwind en dat was ook wel goed aanpoten op dat tempo. Laatste 5km weer wat meewind, wat echt mijn redding was. De laatste kilometer ineens de man met de hamer en toen werd het echt werken, maar had sowieso al genoeg speling op de 1.5 uur welke ik me na 5km had ingezet.
Leuk om weer eens echt een beetje af te zien over langere tijd, voel mijn benen vandaag ook echt wel weer goed met redelijk wat spierpijn. Maar dat is snel genoeg weer over, deze week maar weer wat rustigere loopjes om het niet te gek te maken, wat ik al snel doe.

Logje: https://www.strava.com/activities/8625590343

Qua doelen dit jaar nog niet veel staan, maar wil wel weer een paar leuke loopjes oppakken, tot de halve marathon. Misschien nog wat leuke trails als dat lukt, dan misschien wel een iets langere afstand. Vorig jaar had ik na februari nog geen 50km gelopen, dit jaar nu 230, dus er zit in ieder geval goede progressie in O+
Hoeveel mensen weten hier nog dat je een marathon PR hebt van iets van 2:46 (dacht ik) :P Heb je nog ambities om weer richting dat niveau te komen?

Ik loop over een paar weken voor de X-ste keer de Salland trail 50K (6e, 7e?) Ik heb op het moment alleen geen idee waar ik sta. Soms loopt het lekker, vaker gaat het maar moeizaam en bij gebrek aan echte doelen doe ik nog meer maar wat dan dat ik anders al deed. Misschien moet ik mezelf eens een schop onder m'n hol geven en toch echt eens een schema erbij pakken. Maarja, voor Rotterdam gaat daar toch ook niet heel veel van komen denk ik. Hoe dan ook, ik ben denk ik eens toe aan een nieuw soort trainingsprikkel.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04:24
Vandaag 12 km gelopen, ging moeizaam want de kuiten waren nog stram van de lange duurloop 28 km van zondag. En een uur na het avondeten hardlopen is ook niet de allerbeste timing.

Op zich heb ik wat schrik om met stijve kuiten hard te lopen omdat ik schrik heb voor blessures, anderzijds ontkom je er niet aan als je > 50km/week wil hardlopen.

Hoe doen jullie dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infinchible
  • Laatst online: 16-06 23:40

Infinchible

Woef!

Rudedadude schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:54:
[...]

Hoeveel mensen weten hier nog dat je een marathon PR hebt van iets van 2:46 (dacht ik) :P Heb je nog ambities om weer richting dat niveau te komen?

Ik loop over een paar weken voor de X-ste keer de Salland trail 50K (6e, 7e?) Ik heb op het moment alleen geen idee waar ik sta. Soms loopt het lekker, vaker gaat het maar moeizaam en bij gebrek aan echte doelen doe ik nog meer maar wat dan dat ik anders al deed. Misschien moet ik mezelf eens een schop onder m'n hol geven en toch echt eens een schema erbij pakken. Maarja, voor Rotterdam gaat daar toch ook niet heel veel van komen denk ik. Hoe dan ook, ik ben denk ik eens toe aan een nieuw soort trainingsprikkel.
Haha, geen idee, zo heel veel heb ik nooit gepost hier, maar vind het toch altijd wel erg leuk om alles te blijven volgen enzo. Qua niveau heb ik niet het idee dat ik daar nog bij kom, nog een keer een marathon onder de 3 uur zou wel erg gaaf zijn, maar dan moeten de kinderen wel wat ouder zijn denk ik en ik wat meer tijd voor mezelf weer heb :). Aan Jo Schoonbroodt te zien heb ik er nog wel tijd genoeg voor. ;)

Sallandtrail blijft geniaal ja, misschien dat ik die volgend jaar weer ga lopen als ik dit jaar wel blijvend kan doorlopen. Jij maakt in ieder geval nog genoeg kilometers om die 50km makkelijk te kunnen afleggen, met je random marathons van 3.20 :D . Hebben ze nou al eens prijsuitreikingen bij de Sallandtrail? ;)

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:54
Het is wellicht meer een reisverslag dan een loopverslag maar ga jullie er toch mee vervelen :9

Na een week wintersport moest ik voor mijn werk twee weken op pad, eerste week was ik in Chicago. Op dag van aankomst ben ik bij daglicht buiten gaan lopen, dat was geen groot succes. Alleen maar grote wegen met oversteekplaatsen die eeuwig duren. Op alle andere dagen ging daglicht niet lukken dus dat werd niets en bovendien ging het ook nog eens sneeuwen.

Ik was dus veroordeeld tot de loopband, ik heb de 2e run 15km op 06:00/km gedaan, mijn langste afstand en duur ooit en dat voelde ook echt als een eeuwigheid 8)7. Run erna wilde ik dus voor een interval gaan, dat was ook allemaal tobben aangezien de snelheid begrenst was.

De 2e week was ik in Florida, vanuit de sneeuw naar tropische omstandigheden, ik keek er echt naar uit om daar te gaan lopen. Van tevoren wat rondgeneusd op google en een national park gevonden op 45min afstand waar trails waren. Ik had daar een vrije zondag en met mijn hardloopkleren, telefoon, creditcard en twee flesjes water in een Uber naar "Wekiwa springs state park":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3r0EhyjZkSxL-1WEJuFGQxzHm-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VqExMHXFKOJeJhQotKzX7zAR.jpg?f=fotoalbum_large

Simpelweg vertrokken op de witte route, afstand wat langer dan beoogd maar had geen haast en kon altijd gaan lopen. Ik was er om een uur of 9, was heel rustig en nog redelijk koel. Bij "Big Buck Camp" kwam ik wat kampeerders tegen waar ik wat zonnebrand heb gescoord, de zon begon al aardig door te komen en ik ben bang dat dat anders niet goed gekomen was.

De route was door een ontzettend mooi en gevarieerd landschap. Delen over bospaden maar ook echt wat korte stukken door rul zand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvTqWRVlrAzDWmEilSbAV1lcIhI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ggmlxg6WTdjuiWikxqex3YkR.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vEeshx0UZ9TobULGT7STqFfZ_gQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/emZXXBmswOMWJjTVt1ZQEqTo.jpg?f=fotoalbum_large
Mooie watertjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8F2HYoMJXwcce5vbQV0PutC_twI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iIgyrWCuZ1QR47bHEWBKe1kh.jpg?f=fotoalbum_large
Helaas geen alligators gezien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3W4pxXzu_Sc-TEMZTgqTTxvzWVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NzWYIBNfz1Z04xnTzdGdMvUK.jpg?f=fotoalbum_large
En een paar stukken echt door moeras/modder. In eerste instantie probeerde ik hier nog een beetje langs te komen, op een gegeven moment maar opgegeven en gewoon door de modder gebanjert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIKeTiwAWhTzoiI-auuWKQPHqtk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RmGiOEBildi6ScXh4lU8vUkU.jpg?f=fotoalbum_large
Vanuit het moeras weer iets omhoog en droger langs een mooi watertje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ElwClhJjvynu6DxC5FXYWefj8XI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dnLdPc3QsHRCqy0bUVCV9O6J.jpg?f=fotoalbum_large
En het eindstation met een "natural spring" waar super helder en koel water uit de grond naar boven komt. Hier ben ik met schoenen en al ingegaan en lekker schoon gezwommen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1TOWn1EXPHW85Jtv1T6NQBYy0DA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VjbbYIufpzM4XAPqvJ1j7brP.jpg?f=fotoalbum_large

Toen ik bij het meertje aankwam stond de klok op 20km, toen nog maar een extra rondje gedaan om voor het eerst in mijn leven de halve marathon afstand op de klok te zetten 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BZQi2aziDi5-zdwJ1QG6t-peTY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fqzHIjrRE8q6m0twuQS0gzQ7.jpg?f=user_large

Aan het einde waren mijn bovenbenen en kuiten er wel aardig klaar mee, eigenlijk telt hij niet aangezien ik wel wat stukjes gelopen heb tussendoor :9

Nadien de hele dag volgemaakt in het park en een heel leuke dag gehad. Lopen hier was echt een super toffe ervaring.

Nu in week 14 van de voorbereiding, nog 6 te gaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dtz-4q-3UN12ckooXKAdumi1F-4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1rBsutxrfxB03Kux56Kojw7Q.jpg?f=user_large

Opbouw van afstand dit keer dus mooi door kunnen zetten. Leuk om te zien dat de langzamere opbouw t.o.v. 10 jaar geleden zich inmiddels ruimschoots terugbetaald heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/orhw_RCkUkH_6lBFgW8iLnPrg-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ytdqIB64zLtAkGsVDgYNBMBI.png?f=fotoalbum_large

Afstand per week zal nu niet meer verder toenemen, wellicht wat meer snelheidswerk doen dan.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-06 15:35
Infinchible schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:53:
[...]
Aan Jo Schoonbroodt te zien heb ik er nog wel tijd genoeg voor. ;)
Ik moest deze naam even opzoeken en wat blijkt, de wereld is klein. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifnjdfE6r_NeAxvL9UqG-hAUsx4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mnA38zCgDPmv2AZ5R0uxjYnA.png?f=fotoalbum_large

Hier gisteren een intervalletje gedaan van 7x 1km met 500m rust. De km herhalingen probeerde ik rond een HS van ~140 te houden. Dat is een HS waar ik de marathon met wel met gemak durf aan te vangen. De snelheid die daar gisteren bij hoorde was zo'n 4:40/km dus dat geeft me wel moed voor 16 April. Doel is (was?) sub 3:30, maar richting 3:20 lijkt ook zeker niet onmogelijk. :)

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mosselmossel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08:10
Hartloper schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:37:
Vandaag 12 km gelopen, ging moeizaam want de kuiten waren nog stram van de lange duurloop 28 km van zondag. En een uur na het avondeten hardlopen is ook niet de allerbeste timing.

Op zich heb ik wat schrik om met stijve kuiten hard te lopen omdat ik schrik heb voor blessures, anderzijds ontkom je er niet aan als je > 50km/week wil hardlopen.

Hoe doen jullie dat ?
Stijf vaak niet eens zo, maar ook hier wel volle benen nog af en toe. Vooral bij de training twee dagen na die hele lange duurlopen in aanloop naar marathon. Aangezien wij geen topsporters zijn is het ook niet echt te voorkomen. Ik bedoel: ik was zaterdag op de fiets naar m'n clubgenoten een kwartier heen en terug, tussendoor 25 kilometer lopen. Een topsporter kan dan met z'n benen in de lucht niksen, ik heb dan de hele dag nog verplichtingen en druk. Kinderen ook thuis. Da's niet ideaal.
Wat werkt is goed op je eiwitinname letten en goed slapen. En die lange duurlopen ook echt rustig lopen.

En zelfs dan heb je soms gewoon zware of stijve benen.

Battletag: Iigy#2192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 17-06 22:26

Rudedadude

Maybe we were born to run

Tim_W schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 07:21:
[...]

Ik moest deze naam even opzoeken en wat blijkt, de wereld is klein. ;)

[Afbeelding]
Het blijft jammer dat deze foto zo slecht genomen is, ik val links bijna uit beeld :*)

@Infinchible Vast geen prijsuitreikingen, ik denk niet dat Bertus daar na 10 jaar (dit jaar jubileum) nog eens mee start. Ik zie jou met gemak wel weer onder de 3 uur lopen, de snelheid heb je nog, dan is het met name de tijd vinden om een tijdje het volume te draaien. En paar foamie super carbonschoenen om het af te maken :P

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05:21

Hoe doen jullie dat ?
Vaak gaat dat vermoeide gevoel wel wat weg na een paar kilometer, volgens mij is het juist wel goed om door die vermoeidheid heen te trainen. Dan krijg je een soort van superrecovery (ben de naam even kwijt, komt vanuit de wereld der krachttraining). Of wacht, misschien was het overcompensatie? In ieder geval, zware/stijve/vermoeide benen zie ik niet als mogelijke blessure.

Lopen kort na avondeten is ook een kwestie van gewenning, althans bij mij. Voorheen moest ik er altijd 2 uur tussen houden, maar met kinderen is die ruimte er niet altijd. Een paar keer met tegenzin een half uur na eten gaan lopen en zowaar had ik daar na een paar keer geen last meer van. Soms at ik ook wel eens een halve portie, kinderen naar bed, lopen en dan de tweede helft van het avondeten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLie-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-06 13:38
BiLLie- schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:20:
[...]
Mijn Garmin race prognose is ook wat enthousiast volgens mij;
5km: 19:49
10km: 41:48
Halve: 1:33:49
edit:
1:33:42

M: 3:27:59
edit:
3:27:41
Twee weken verder en Garmin is nog positiever .. 8)
Doel voor 16 april (de marathon in Enschede) blijft verbeteren van mijn tijd van vorig jaar (3:55) en het liefst (ruim) onder de 3:45

5km: 19:46
10km: 41:39
Halve: 1:33:17
Marathon: 3:25:56

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefal
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-05 20:59
Artemiev schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:08:
[...]

Ik heb ze helaas ook teruggestuurd. Zelfs met veters los zat de stof over de voet heen helemaal strak getrokken en 45 was uitverkocht toen ik weer keek helaas ja. Ook niet echt het idee dat ze gelijk heel lekker zaten.

Wel jammer want het is een supermooie schoen, maar er komt vast nog wel een keer iets voorbij.
Ik had dus de Nike Air Winflo 9 gekocht, ook maat 44, ook te klein. Helaas dus niet terug kunnen brengen naar de winkel, ook al mag dat wettelijk volgens mij niet eens, want ik heb ze maar 3x gedragen waarvan 1x buiten.

Mocht iemand deze willen stuur maar een PB. Hou er rekening mee dat ze dus wel heel klein vallen en dat ze wsl alleen passen als je zelf normaal 43 hebt
Mocht dit niet mogen, let me know, dan verwijder ik het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-06 12:35
Ik heb helaas weer wat slechter nieuws... nadat ik eerst last had van overbelaste teenspieren in m'n linkervoet, heb ik sinds maandag last van m'n rechter voetboog. Ik had het weer netjes rustig opgebouwd dacht ik maar toch nu weer een pijn te pakken. Helaas is deze vrij scherp, dus dat voelt niet lekker. Zelfs met gewoon lopen heb ik er last van.

Afgelopen zaterdagochtend zo'n 28km gedaan, daarna maandagavond 19km en tijdens die laatste paar km's had ik al wel een beetje een pijntje. Het was nog licht genoeg om gewoon even uit te lopen, maar nu kan ik nog geen 100m hardlopen! Dus de rest van de week maar weer rustig aan doen en zaterdag even aanvoelen of ik zondag wel start op de Achtkastelenroute (30km). Mijn gevoel nu zegt me dat dit niet verstandig is met de Stevensloop en natuurlijk Rotterdam in het achterhoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:06
Slickk schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:21:
[...]

Vaak gaat dat vermoeide gevoel wel wat weg na een paar kilometer, volgens mij is het juist wel goed om door die vermoeidheid heen te trainen. Dan krijg je een soort van superrecovery (ben de naam even kwijt, komt vanuit de wereld der krachttraining). Of wacht, misschien was het overcompensatie? In ieder geval, zware/stijve/vermoeide benen zie ik niet als mogelijke blessure.

Lopen kort na avondeten is ook een kwestie van gewenning, althans bij mij. Voorheen moest ik er altijd 2 uur tussen houden, maar met kinderen is die ruimte er niet altijd. Een paar keer met tegenzin een half uur na eten gaan lopen en zowaar had ik daar na een paar keer geen last meer van. Soms at ik ook wel eens een halve portie, kinderen naar bed, lopen en dan de tweede helft van het avondeten. :)
Supercompensatie ;)
Wikipedia: Supercompensatie

Ik loop doordeweeks trouwens liever voor werktijd als het even kan en dat doe ik dan op de nuchtere maag. Tot een kilometer of 15 gaat dat prima. Woensdagavond heb ik altijd intervaltraining om 18.30 of 19.00 (afhankelijk van waar ik ga trainen) en dan draai ik m'n maaltijden altijd om. Dus dan eet ik tussen de middag warm en 's avonds iets van brood ofzo. Omdat ik veel vanuit huis werk gaat dat prima.

[ Voor 16% gewijzigd door InZane op 01-03-2023 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-06 11:30

Hoe doen jullie dat ?
Had mijn bericht kunnen zijn ;). Ik probeer echt goed op m'n eten te letten, op tijd te gaan slapen en voldoende te rekken/strekken. Dat laatste kan beter. Ik ga a.s. vrijdag ook eens een massageroller scoren bij de Decathlon, misschien dat dat nog wat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:33
Nou, ik ben er weer een weekje tussenuit. Buikgriep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Shinji schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:35:
Nou, ik ben er weer een weekje tussenuit. Buikgriep
Je weet nu al dat het een week duurt? :? Beterschap!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
InZane schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:37:
[...]

Je weet nu al dat het een week duurt? :? Beterschap!
Nee maar laatste keer hardlopen is een week geleden. Wel de MTB gepakt nog zaterdag. Maar duurt meestal wel 2 a 3 dagen is mijn beleving dus dan is het ongeveer een week geleden sinds ik gesport heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Shinji schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:45:
[...]

Nee maar laatste keer hardlopen is een week geleden. Wel de MTB gepakt nog zaterdag. Maar duurt meestal wel 2 a 3 dagen is mijn beleving dus dan is het ongeveer een week geleden sinds ik gesport heb.
Ah, ik ging teveel uit van mezelf :+
Ik word al nerveus als ik een dag niet heb gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-06 17:34

Hoe doen jullie dat ?
Traing van de AV is doordeweeks altijd in de avond (ma/wo). De baan is een kwartiertje van huis (3km), die loop ik gelijk. Dat betekent 18:45 vertrek en 20:45 weer terug. In de training zit vaak ook een beetje wachten, oefeningen, tempowisselingen. Dus dat wordt nooit 28km, maar eerder 16km. Op zaterdagochtend meestal een lange duurloop (21km) van 90 tot 120 minuten. Ook weer lopend van en naar de baan. Drie keer per week lopend naar de baan is al 18km. Trainingen zitten op 17km gemiddeld. 3 x 17 + 18 = 69km. Als het mooi weer is op zondag of vrijdag, dan loop ik dan nog eens. En zo kom ik wel op 80. Voor veel meer kilometers is zelden tijd, ook omdat ik het wil afwisselen met fietsen.

Qua eten voor een training lukt het me meestal wel om hetgeen een uur ervoor is binnengekomen een beetje te verteren. Niet te pittig en geen uien ;) Als het niet lukt vooraf te eten, dan maar twee boterhammen en ná de training een warme maaltijd.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
InZane schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:52:
[...]

Ah, ik ging teveel uit van mezelf :+
Ik word al nerveus als ik een dag niet heb gelopen.
Ik ook eigenlijk, wil eigenlijk toch wel drie keer in de week hardlopen. Maar ben ook nog aan het opbouwen dus af en toe een weekje minder is niet erg. Had eigenlijk de vrijdag nog willen rennen maar was weekend weg en paste niet in de planning. En maandag druk met werk dus niet aan toegekomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
Ik meld mij hier ook weer 😉

De 5km is bijna afgerond (schema van Runnersworld), ik kan met gemak de laatste training aan deze is 3x 8min lopen (tempo 7min/km). Echter daarna zeggen ze succes met de 5km, deze stap vind ik nogal heftig?

Dit keer heel rustig opgebouwd, zonder blessures e.d. geen stramme kuiten meer enz.

Maar nu komt het, ik vind het altijd lekker om te werken naar mijn 1min rust.. dus nog een paar minuutjes lopen en daarna ff minuutje wandelen.

Hoe hebben jullie die knop omgezet?

P.s. ik heb 3 paar Asics (44,5 , 45 , 46) besteld, 2 gaan er terug. Dus als iemand ze wilt overnemen. (Ikzelf heb maat45 in mijn huidige Brooks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-06 10:15
DaYwaLkUr schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:37:

De 5km is bijna afgerond (schema van Runnersworld), ik kan met gemak de laatste training aan deze is 3x 8min lopen (tempo 7min/km). Echter daarna zeggen ze succes met de 5km, deze stap vind ik nogal heftig?

Dit keer heel rustig opgebouwd, zonder blessures e.d. geen stramme kuiten meer enz.

Maar nu komt het, ik vind het altijd lekker om te werken naar mijn 1min rust.. dus nog een paar minuutjes lopen en daarna ff minuutje wandelen.

P.s. ik heb 3 paar Asics (44,5 , 45 , 46) besteld, 2 gaan er terug. Dus als iemand ze wilt overnemen. (Ikzelf heb maat45 in mijn huidige Brooks).
De trainingen zijn als het goed is een heel pak rustiger/minder inspannend dan de daadwerkelijke wedstrijd. Met 3x8 minuten hardlopen en nog wat minuten rust zit je al op ongeveer 4km. De laatste kilometer zal je in een wedstrijdsituatie ook aankunnen omdat je nu niets hoeft in te houden en jezelf compleet mag uitputten.

Rennen zonder de minuutjes rust is inderdaad een drempeltje. Aan de andere kant vind ik zelf niets zo'n lekker gevoel als in een runner's high, gedachten op oneindig en gewoon in één tempo door te blijven lopen.
En in een intervaltraining kan je altijd nog je minuutjes rust blijven pakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
DaYwaLkUr schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:37:

Jij houdt de 45 dus? Daar ben ik ook naar op zoek van de glideride. Mijn 44 gaan terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-06 14:42
Hmm, straks een duurloop van 25k
Belooft een fris loopje te worden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Tibs schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:27:
Het gaat zo te zien hard afkoelen vanavond ja. Respect trouwens, zo'n afstand op een doordeweekse avond.
Ik ga vanavond intervallen met 't clubje. Over het algemeen blijft de totaal gelopen afstand dan wel onder de 15 kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:30
Tibs schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:27:
kun je daarna nog slapen? ik heb bij flinke inspanning in de avond altijd wat moeite met goed doorslapen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Slickk
Haha precies dat dus, de woorden wat gecombineerd en samen komen we er wel. :) Dit is volgens mij ook één van de redenen waarom je echt progressie begint te merken zodra je 3x of vaker per week loopt.

Vandaag in kort t-shirt + korte broek en zonnebril op lekker 24km gelopen: 3km warming up, 16km op marathontempo (4min/km), 2km op half-marathontempo en 3km als cooldown. Aanvankelijk weinig zin door weinig slaap afgelopen dagen, maar eenmaal op stoom vlogen de kilometers voorbij. Zowaar een derde persoonlijke tijd op de halve marathon gelopen net onder 1:26. 2 maanden geleden ging een blok van 7km op marathontempo met moeite, fijn om de progressie zo duidelijk te merken.

Mooi de Vaporflies aangetrokken en werd wel pijnlijk duidelijk hoeveel soepeler en constanter ik daar op loop dan de nieuwe Saucony Speed 3. Ik weet het nog niet zo met die schoen. De veters zijn waardeloos (dik en elastisch), m’n tenen raken verdoofd, runner’s knot helpt ook niet zo… M’n Speed 1 en 2 lopen met 800km een stuk lekkerder. Ik had gehoopt over de Speed 3 net zo enthousiast over te worden maar Saucony heeft het verschil met de Endorphin Pro 3 bewust nog groter gemaakt. Jammer.

Getwijfeld over kleding maar wist dat ik sneller ging lopen en dit was precies goed. En dat terwijl het vanochtend nog -3 was… Mooie zonnige dag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
Het ging hier van de week over honden, zag zonet deze video van Jeff Pelletier die altijd mooie ultra trails loopt. Op 10 minuten begint de horror: YouTube: Running for 7 Days in the Country of Georgia - RACING GEORGIA 🇬🇪 EP 2 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docslik
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:10
Slickk schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:36:
Het ging hier van de week over honden, zag zonet deze video van Jeff Pelletier die altijd mooie ultra trails loopt. Op 10 minuten begint de horror: YouTube: Running for 7 Days in the Country of Georgia - RACING GEORGIA 🇬🇪 EP 2 :P
Holy, wat een beesten :o Dan zijn die kleine schoothondjes die naar je blaffen in ons brave landje toch een stuk minder eng.... Flinke loop ook wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tibs
InZane schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:03:
[...]

Het gaat zo te zien hard afkoelen vanavond ja. Respect trouwens, zo'n afstand op een doordeweekse avond.
Ik ga vanavond intervallen met 't clubje. Over het algemeen blijft de totaal gelopen afstand dan wel onder de 15 kilometer.
Lukt op zich wel, op tijd starten en opdelen in 2 toertjes. Was 1 rondje van 14k, dan thuis eens stoppen om wat bij te tanken en dan nog een rondje van 11k.
Adam1980 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:12:
[...]

kun je daarna nog slapen? ik heb bij flinke inspanning in de avond altijd wat moeite met goed doorslapen.
Meestal geen problemen mee. Ik was om 20u ongeveer thuis, recup shake drinken, douchen en nog wat tv kijken met de vrouw.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-06 15:19

Niku

Alagaesii

Het taperen voor de CPC is hier begonnen! Laat ik mijn ambitie nog maar eens delen: mijn PR uit oktober (Eindhoven) van 1:40:20 verbeteren. Zo ver mogelijk onder de 1:40. Heb mijn aantal kilometers redelijk omhoog kunnen gooien (10 weken voor de HM in Eindhoven gem 37 per week, nu gem 51 per week) en 5 keer 'over de afstand heen getraind', 2x22 - 24 - 26 - 30, wat ik eerder nog nooit gedaan had. Voel me wel in vorm voor een PR, voorspellingen onderschrijven dat wel heel fors:
  • Trenara - 1:31:44
  • Runalyze - 1:33:30
  • Garmin - 1:34:51
Neem deze niet al te serieus, ze voelen alledrie wat ongeloofwaardig. Onder de 1:40 duiken moet echter wel gaan lukken, en dan maar zien hoe ver het richting de 1:35 kan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-05 09:16

Hoe doen jullie dat ?
Zoals de anderen ook aangeven, goed op je herstel letten met strekken, voeding, rusten etc.

Wel eens aan een foam roller gedacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-06 15:09

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

voor die het interessant vind:

op de FP een review van de 965

review: Garmin Forerunner 965 - Oled, sportfuncties én goede accuduur?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
En voor de échte review: https://www.dcrainmaker.c...-965-in-depth-review.html

Ik lees zo snel wel wat bijzondere uitspraken in de tweakers review.
Hoe de basale notie "de 965 is effectief een 955 met een amoled scherm" ontbreekt is mij een raadsel. Maar wel klagen over weinig nieuwe functionaliteit tussen de twee. De "nieuwe feature" acute trainingload (ATL) is uiteraard al een eeuwigheid aanwezig. Juist de CTL en de relatie tussen de ATL & CTL is beter uitgewerkt. En dan zeggen dat er ook nagenoeg niets veranderd is tov een 945, 745 of 255 is bijzonder. Dan ga je toch wel even voorbij aan de verbeteringen die met de 955 mee kwamen. Met misschien wel de meest in het oog springende 'training readiness metrics' en de multiband gps. Tja... Schoenmaker blijf bij je leest zou ik zeggen.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mosselmossel
Ik wil NU de nieuwe forerunner 265. Alleen even geen geld.

Ik heb nu de 645m, maar daar heb ik iets te vaak ruzie mee naar m'n zin.

[ Voor 39% gewijzigd door mosselmossel op 02-03-2023 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
jvang schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:14:
[...]

Zoals de anderen ook aangeven, goed op je herstel letten met strekken, voeding, rusten etc.

Wel eens aan een foam roller gedacht?
Ik heb een foam roller, vind ik niet zo handig. Daarom heb Ik een massagestick gekocht, die ik af en toe gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:01

Flipm0de

geen

Doen jullie als fervent hardlopers er ook krachttraining bij?

Ben sinds kort (weer) begonnen met rennen en bouw het rustig op om vooral weer een beetje fit te worden na 2 kids en slapeloze nachten. Maar hoor van vrienden dat krwchttraining 100x beter is?

Ik heb niet het doel om een kast te worden en de hele dag kwark te eten. Maar wil gewoon lekker een beetje fit zijn en vooral wat aan m’n gezondheid doen.

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:23
Flipm0de schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:06:

Ben sinds kort (weer) begonnen met rennen en bouw het rustig op om vooral weer een beetje fit te worden na 2 kids en slapeloze nachten. Maar hoor van vrienden dat krwchttraining 100x beter is?

Ik heb niet het doel om een kast te worden en de hele dag kwark te eten. Maar wil gewoon lekker een beetje fit zijn en vooral wat aan m’n gezondheid doen.
Ik doe tegenwoordig wat meer aan kracht,core,stabiliteit training. Het kan blessures voorkomen doordat spieren die je bv nodig hebt om, laten we het eenvoudig zeggen, recht te lopen wat zwakker zijn of minder uithouding hebben waardoor je loopvorm bij vermoeidheid slecht wordt.

Ik eet geen kwark, proteinin of wat dan ook. Als het niet lekker is, word ik er niet blij van :P

Regelmatig wat trails runnen helpt ook die spieren wat beter te trainen. En iedereen word blijer van groen dan grijs om doorheen te lopen ;)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-06 12:13

Ik doe wat @Keiichi ook zegt; core en stability.

Tweemaal per week wat bodyweight oefeningen uit de Nike Training Center-app.
Ik ga vooral voor de sessies 'Runner Stability' en 'Upper Body Core Blend'. Zo af en toe pak ik een andere sessie voor de afwisseling.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-06 16:16

Ik ga inmiddels zo een 2 maanden naar de sportschool en doe dit 4 maal per week afhankelijk of ik moet reizen voor mijn werk of niet.

Ik ga vooral naar de sportschool om wat meer kracht te ontwikkelen en niet om een kast te worden, het is zeer goed samen te combineren en ik vind het heerlijk om wat gewicht te bewegen. Normaal gesproken begin ik om 6 uur in de sportschool voor een uurtje, dan douche ik mij daar en dan kan ik rond 7:30 beginnen met werken.

Zodra ik klaar ben met werken trek ik de hardloopschoenen aan en ga ik mijn training van de dag doen.

PSN: Alvanosa

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slickk

Van beide word je wel fit, ik heb 3 jaar aan krachttraining gedaan (maar nog steeds lang geen kast :'( ) en uiteindelijk overgestapt naar enkel volledig hardlopen. Ik vond het saai worden in de sportschool, weinig intrinsieke motivatie meer om te blijven sporten. In de begintijden van corona ging het dicht, daarna open maar vanwege thuiswerk zat ik constant binnen. Thuis aan een bureau aan het werk, in de sportschool ook weer binnen.

Begonnen met hardlopen en dat had meerdere voordelen; buiten zijn, conditie opbouwen, zon zien, en ik werd er blijer van dan gewicht verplaatsen (oftewel, wel intrinsieke motivatie).

Nu ziet m'n lichaam eruit als een stereotype hardloper: tenger, weinig zichtbare spieren, in tijden van marathonschema's bijna ingevallen wangen... Maar een stuk gelukkiger eerlijk gezegd. Lichaamsbouw helpt ook wel mee denk ik, ik kwam erachter dat ik toch wat aanleg heb voor hardlopen terwijl bij 3x per week sportschool de progressie een stuk minder snel was.

Met name de flexibiliteit qua tijd (zelf ook twee kinderen jonger dan 3) met hardlopen is zoveel relaxter. Met hardlopen is het een kwestie van schoenen aan en gaan. Dat kan 's ochtends vroeg (ja, om 5 uur 's ochtends kun je prima lopen met wat discipline) en 's avonds laat als de kinderen de slaap goed te pakken hebben. Sportschool moet ik toch eerst weer 20 minuten heen en terug.

Wat krachttraining zou wel beter zijn voor de core en als combinatie, maarja, de hele dag de kinderen wat tillen en sjouwen helpt ook wel mee is mijn gedachte. Ik kom er simpelweg niet aan toe.

Onderschat trouwens niet dat je met hardlopen ook echt goed moet eten. Ik probeer alsnog veel eiwitten binnen te krijgen (voor het herstel). Je verbrandt in een uur hardlopen twee of soms drie keer zoveel calorieën vergeleken met krachttraining.

Ik merk geen verschil in hoe fit ik me nu voel terwijl ik hardloop en hoe ik me voelde tijdens de sportschooljaren. Beide helpt enorm. In het begin trok ik katers een stuk beter en was ik energieker, nu ben ik na een slapeloze nacht dankzij het sporten energieker (want nog weinig gelegenheden om een kater te krijgen).

[ Voor 5% gewijzigd door Slickk op 03-03-2023 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvang
Hartloper schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:42:
[...]

Ik heb een foam roller, vind ik niet zo handig. Daarom heb Ik een massagestick gekocht, die ik af en toe gebruik.
De luxe foam roller! ;) Werkt ook goed. maar meer op de kuiten gebruiken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-06 11:30
Ik doe wel 1 a 2 keer krachttraining per week, maar voornamelijk als ondersteuning aan hardlopen/fietsen. Komt eigenlijk vaak neer op een circuitje van; squats, plank holds, push ups, dips, splitsquat, verder nog wat heupoefeningen etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online

De grote vraag is wat je 'fit' noemt en hoe je oordeelt wat 'beter' is. Zie je 'fit' als een goede conditie en uithoudingsvermogen, dan is hardlopen erg effectief. Ik zou dit ook associëren met gezondheid.

Zie je 'fit' zijn als een gespierde beachbody en instaat zijn om zware dingen te tillen (typisch van ijzer en in specifieke bewegingspatronen), dan is krachttraining veel beter.

Een echte krachtsporter heeft vaak een matige conditie (zeker t.o.v. een hardloper), maar is wel veel sterker. Er zijn wat briljante filmpjes op youtube die de verschillen tussen diverse sporters perfect illustreren :+

Van een beetje combineren wordt niemand slechter, zoals je hier ook terugleest zijn er diverse mensen die een vorm van krachttraining doen. Vaak ter ondersteuning van het hardlopen. Maar ik denk dat je hier aardig moet zoeken om iemand te vinden met een benchpress van 100kg. Ooit haalde ik bijna de helft :D . De focus ligt gewoon op een ander aspect. Er zijn vele vormen van krachttraining, dus daar kan mee spelen. Het is niet of het een of het ander.

Ik zou gewoon doen waar jij je lekker bij voelt. Als dat met je vrienden zware dingen optillen in de sportschool is, helemaal prima. Maar 'fit' zou ik het niet noemen, voor mij hangt dat samen met conditie. En een combinatie is natuurlijk altijd mogelijk.

-edit-
Bovenstaande is effectief de reden dat een van mijn fanatiek krachttrainende collega's ook 1-2x in de week hardloopt. Type gebouwd als een tank. Zijn armen zijn grofweg mijn benen. We zijn even groot/klein, maar hij weegt bijna het dubbele :D Hij was erg goed in hele zware dingen optillen, maar wel wat buiten adem na het oplopen van de trap... Dus die vond dat ie meer 'allround fit' moest worden. Inmiddels is hij iets minder goed in hele zware dingen tillen, maar heeft ie wel een flink betere conditie.

[ Voor 12% gewijzigd door Roozzz op 03-03-2023 09:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:06

Mijn ervaring is dat krachttraining de basis moet zijn om een goede techniek te kunnen volhouden.
Doordat ik krachttraining ben gaan doen kan ik überhaupt weer hardlopen (na knieblessures).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvang

core/ krachttraining voor de enkels tot knieën ook. En wat upper body. 1 a 2x per week gewoon thuis. Vooral aan het begin van een marathon schema als het nog wat rustiger is met lopen. Zonder had ik allang blessures opgelopen. Vooral als ik een kuil, steen of stoep half scheef pak en niks voel ben ik er weer blij mee.

Doe vooral deze ene oefening op 7min20, met verschillende variaties bijvoorbeeld op een halve skippy bal:
YouTube: Knee Pain When Running? | How To Avoid Runner's Knee

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:23

Sherlock

No Shit

Dit avondmens is vanmorgen wezen hardlopen en nu kom ik om applaus vragen :+ Maar serieus, zeker in de winter heb ik best wat moeite met opstaan als het buiten nog donker is. Maakt ook niet uit waar het voor is, of het nu voor een leuke vakantie is of om naar mijn werk te gaan, dat eerste deel van de dag is niet voor mij bedoeld heb ik altijd het idee.

Maar vandaag heb ik de rest van de dag geen tijd, gisteren al naar de osteopaat geweest dus toen kon het ook al niet, morgen ook al heel de dag op pad, dus het moest vandaag. Anders zou ik drie dagen achter elkaar niet lopen, en inmiddels vind ik dat echt niet kunnen (flashback naar mijn introdcutie hier toen ik het echt bij 2x lopen in de week wilde houden...)

(Uiteraard) nog steeds niet volledig hersteld van de hamstringblessure, maar rustige loopjes kunnen al wel prima. Vanmorgen was de Garmin suggestie 30 minuten @ 6:30 en daar heb ik uiteindelijk 6km in 38 minuten van gemaakt. Het was natuurlijk prachtig weer; lekker fris maar minder wind en dan ook nog de opkomende zon, en ik werd nog aangemoedigd (of uitgelachen) door de vogels, dus dat was wel leuk.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-06 15:19

Niku

Alagaesii

Slickk schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:59:
[...]

Mooi de Vaporflies aangetrokken en werd wel pijnlijk duidelijk hoeveel soepeler en constanter ik daar op loop dan de nieuwe Saucony Speed 3. Ik weet het nog niet zo met die schoen. De veters zijn waardeloos (dik en elastisch), m’n tenen raken verdoofd, runner’s knot helpt ook niet zo… M’n Speed 1 en 2 lopen met 800km een stuk lekkerder. Ik had gehoopt over de Speed 3 net zo enthousiast over te worden maar Saucony heeft het verschil met de Endorphin Pro 3 bewust nog groter gemaakt. Jammer.
Ik heb dit omgekeerd met de Speed 3 en de Pro 3. De Speed zit prima, de Pro knelt mijn rechtervoet mijn kleine teen af. Zuur, want links zit het perfect. Betwijfel of ik ze ga houden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Flipm0de

Flipm0de

geen

Slickk schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:26:
[...]

Van beide word je wel fit, ik heb 3 jaar aan krachttraining gedaan (maar nog steeds lang geen kast :'( ) en uiteindelijk overgestapt naar enkel volledig hardlopen. Ik vond het saai worden in de sportschool, weinig intrinsieke motivatie meer om te blijven sporten. In de begintijden van corona ging het dicht, daarna open maar vanwege thuiswerk zat ik constant binnen. Thuis aan een bureau aan het werk, in de sportschool ook weer binnen.

Begonnen met hardlopen en dat had meerdere voordelen; buiten zijn, conditie opbouwen, zon zien, en ik werd er blijer van dan gewicht verplaatsen (oftewel, wel intrinsieke motivatie).

Nu ziet m'n lichaam eruit als een stereotype hardloper: tenger, weinig zichtbare spieren, in tijden van marathonschema's bijna ingevallen wangen... Maar een stuk gelukkiger eerlijk gezegd. Lichaamsbouw helpt ook wel mee denk ik, ik kwam erachter dat ik toch wat aanleg heb voor hardlopen terwijl bij 3x per week sportschool de progressie een stuk minder snel was.

Met name de flexibiliteit qua tijd (zelf ook twee kinderen jonger dan 3) met hardlopen is zoveel relaxter. Met hardlopen is het een kwestie van schoenen aan en gaan. Dat kan 's ochtends vroeg (ja, om 5 uur 's ochtends kun je prima lopen met wat discipline) en 's avonds laat als de kinderen de slaap goed te pakken hebben. Sportschool moet ik toch eerst weer 20 minuten heen en terug.

Wat krachttraining zou wel beter zijn voor de core en als combinatie, maarja, de hele dag de kinderen wat tillen en sjouwen helpt ook wel mee is mijn gedachte. Ik kom er simpelweg niet aan toe.

Onderschat trouwens niet dat je met hardlopen ook echt goed moet eten. Ik probeer alsnog veel eiwitten binnen te krijgen (voor het herstel). Je verbrandt in een uur hardlopen twee of soms drie keer zoveel calorieën vergeleken met krachttraining.

Ik merk geen verschil in hoe fit ik me nu voel terwijl ik hardloop en hoe ik me voelde tijdens de sportschooljaren. Beide helpt enorm. In het begin trok ik katers een stuk beter en was ik energieker, nu ben ik na een slapeloze nacht dankzij het sporten energieker (want nog weinig gelegenheden om een kater te krijgen).
Thanks voor alle reacties, dit is precies mijn situatie ook. Heb ook het idee dat ik iets beter slaap na een rondje rennen dan wanneer ik met spierpijn in bed lig. En idd, fit is voor mij een goede conditie om achter de kinderen aan te kunnen rennen en niet buiten adem te zijn als ik de trap op loop.

Hoop mij iets vaker te melden in dit topic, niet altijd met vragen, maar ook met een leuke PR of andere prestatie :)

Thanks allemaal _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Sherlock schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:27:
Het was natuurlijk prachtig weer; lekker fris maar minder wind en dan ook nog de opkomende zon, en ik werd nog aangemoedigd (of uitgelachen) door de vogels, dus dat was wel leuk.
Bij de eenden heb ik toch altijd het gevoel dat ze mij aan het uitlachen zijn... :F
Geen idee wat ik die ooit misdaan heb. :/

[ Voor 5% gewijzigd door Tibs op 03-03-2023 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Tibs schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:52:
[...]

Bij de eenden heb ik toch altijd het gevoel dat ze mij aan het uitlachen zijn... :F
Geen idee wat ik die ooit misdaan heb. :/
Als dat eendmaal in je hoofd zit dan krijg je dat er ook nooit meer uit he...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:17
@Flipm0de Weinig toe te voegen aan de andere opmerkingen...

Krachttraining is uiteraard goed voor je, ook belangrijk bij hardlopen om blessures te voorkomen, etc. Maar 'beter dan hardlopen' is onzin. Het is een toevoeging, net als andersom.

Verder vooral afhankelijk van wat je belangirjk vindt, vooral conditioneel fit zijn? Hardlopen. Fysiek/krachttechnisch fit zijn? Krachttraining.

Ik vind hardlopen leuk, krachttraining geen drol aan en er gespierd uit zien boeit me ook niks. Balans vinden in wat jij belangrijk vindt en wat voor jou werkt dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kawa
  • Laatst online: 23:07

Ik doe naast hardlopen en fietsen aan crossfit. Ik merk dat dit elkaar aanvult voor mijn doel, namelijk fysiek (core) en conditioneel fit worden/zijn (van alleen fietsen en hardlopen werd ik een soort omgekeerde dorito wat ik ook niet zo geweldig vond :p ).

De afwisseling is wat mij motiveert want alleen maar één van deze sporten uitoefenen geeft me te weinig voldoening.
Ik heb zelf niet het doel om er als hulk uit te gaan zien anders ging ik wel vol aan de apparatuur in de sportschool. Heb ik nooit gedaan maar ben ermee gestopt want ik vind het enorm saai en daarmee bereik ik mijn doel ook niet sneller.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-06 12:05
Gaat de goede kant op richting de <20 op de 5 km. Vandaag een korte duurloop op tempo van 6km. Hoewel ik een gemiddeld van 4:15km per kilometer liep ook een paar keer de pech gehad bij het oversteken. Niet echt een trainingsschema, maar wel een idee erachter

- Zondag lange duurloop (50-70 min)
- Maandag baantraining
- Woensdag korte duurloop (25-30 min)
- Vrijdag korte duurloop op tempo (25-30 min)
- Zaterdag core stability/kracht (30 tot 45 min.)

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:35
Vandaag nieuwe schoenen gaan halen brooks adrenaline gts 22
Kom van de brooks adrenaline gts 21

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06:58

sebasd

loopt op espresso

Het gaat hier langzaam maar zeker de goede kant op. Vanochtend bosloopje van een km of 8-9 in de Kaapse Bossen (de hoogtepunten-route, voor de kenners), en morgen na een weekje afwezigheid weer naar de trailclinic.

Ook eindelijk eens vaste momenten in de week gepland voor het lopen en voor de kracht- en core-oefeningen. Hoop daarmee consequenter te blijven trainen. Schemaatje gebouwd voor de opbouw dit jaar, met afstandsdoelen, in kleine stapjes richting iets wat me hopelijk richting de 42 brengt in november / december. Ook wat georganiseerde loopjes (ik loop echt niet snel genoeg om het een wedstrijd te noemen) gepland om iets te hebben om naar uit te kijken.

Nou nog van een verkoudheid af die al drie weken lijkt te duren...

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Hartloper
Hier gaat het goed.
De weken aanslepende hoest is weg en de achillespees houdt zich rustig.
Vanmiddag even de linkerknie gevoeld halverwege de lange duurloop maar het ging weer weg.
Gans de week stijve kuiten gehad, sedert gisteren ging het gelukkig beter

De laatste weken loop ik iets meer dan 50km/week. Doordat ik dit weekend werk is mijn lange duurloop verplaatst van zondag naar vandaag (26 km). Dat heeft als gevolg dat ik voorbije 7 dagen 75 km gelopen heb !
Dat is een all-time record voor mij. Gelukkig is er volgende week een wat kalmere week met 48 km.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Spasm
  • Laatst online: 19-06 16:37
De blauwe Gliderides zijn nu ook binnen in de juiste maat. Kan weer even vooruit voor een prikkie!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLJLAtF3U0ACoSwg8VWG2eFRU8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qLtWxyP437SuGs0n9iBL4pUR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqDKLmVssV6tvI-n6aUMccOu91k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D1QtFh7Q6sN7GEPFbxxNbt62.jpg?f=fotoalbum_large

Random WTF

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07:41
Voor de tweede keer op de Gliderides gelopen vandaag. Heerlijke schoenen hoor, super comfortabel. Heb zelf geen issue met de maat, voor mij zijn ze 100% true to size. Een echte cruiser voor (lange) duurlopen. Deze blijven zeker in de rotatie.

Paar weken terug een lichte blessure aan m'n rechtervoet opgelopen (niet veroorzaakt door de Gliderides ;) ), vermoedelijk ontstaan door een paar keer gelopen te hebben op schoenen waarvan ik de veters wat te strak had vastgetrokken bij de voorvoet. Was me er toen nog niet echt bewust van maar heb het wat geforceerd in een 34km duurloop met 2x 10km marathon blokken. Resultaat: een flinke blauwe plek en een ietwat gekneusde voorvoet. Was even bang dat het m'n trainingsplan zou verstoren, maar door een weekje heel bewust om te gaan met de schoenenkeuze en 2x per dag te zalven (wat een wondermiddel is die A. Vogel spier- en gewrichtsgel _/-\o_ ) is het gelukkig redelijk snel weggetrokken.
Wel nog wat last van een pijnlijke kleine rechterteen, wat vermoedelijk dezelfde oorzaak heeft. Tijdens het lopen gelukkig niet al te veel last van.

Volgende week zondag trouwens de eerste wedstrijd van het jaar, de CPC loop halve marathon. Zijn er nog meer Tweakers die 'm gaan lopen? :P Ben erg benieuwd hoe het zit met de vorm. Heb afgelopen weken meer kilometers gelopen dan ooit tevoren (februari 393 km) en zal dus niet echt met uitgeruste benen aan de start staan. Maar ik ga me zeker niet inhouden en inzetten op een PR (sub 1:17:57). Hopelijk zit het weer een beetje mee!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-06 08:06
Ik ben benieuwd waar jullie je hardloopschoenen opbergen. Ik heb sinds kort een garage en vraag mij af of ik ze daar in zou kunnen opbergen. Hij is wel geïsoleerd, maar uiteraard een stuk kouder dan in huis. Ik heb gelezen dat het niet goed is voor de schoenen in de buiten te laten staan en zout de garage wel kunnen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
De mijne staan inderdaad op een rek in de garage. Het wordt daar nooit kouder dan 10 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-06 14:53

Dazzler2120

FP ProMod
Ik heb mij alweer een tijdje radiostil gehouden... Maar ook hier wordt nog steeds lekker doorgelopen!
Ben langzaam aan het kijken naar een 2de paar trailers, en wil toch een ander merk proberen dan de Saucony's. Ben nu de Hoka Speedgoat 5 prijzen in de gaten aan het houden... Wat stom dat veel aanbiedingen alleen maar voor bepaalde kleuren zijn :P
De Xodus Ultra gaat nog wel even mee (heb er nu 325 km mee gelopen) maar wil er toch langzaam een 2de paar bij hebben om wat vaker af te wisselen qua schoen.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-06 17:34
Slupor schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 19:21:

Volgende week zondag trouwens de eerste wedstrijd van het jaar, de CPC loop halve marathon. Zijn er nog meer Tweakers die 'm gaan lopen? :P Ben erg benieuwd hoe het zit met de vorm. Heb afgelopen weken meer kilometers gelopen dan ooit tevoren (februari 393 km) en zal dus niet echt met uitgeruste benen aan de start staan. Maar ik ga me zeker niet inhouden en inzetten op een PR (sub 1:17:57). Hopelijk zit het weer een beetje mee!
Ik ben er ook bij. Met een klein contingent van de AV, herkenbaar aan de gele shirts. 1:17 zit er bij mij niet in, maar ik hoop wel wat onder mijn vorige tijd van 1:28:51 uit te komen. We hopen op goed weer inderdaad.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
NoReseth schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 19:27:
Ik ben benieuwd waar jullie je hardloopschoenen opbergen. Ik heb sinds kort een garage en vraag mij af of ik ze daar in zou kunnen opbergen. Hij is wel geïsoleerd, maar uiteraard een stuk kouder dan in huis. Ik heb gelezen dat het niet goed is voor de schoenen in de buiten te laten staan en zout de garage wel kunnen ?
Mijn hardloopschoenen liggen in een open kast in de garage, maar daar kan het ook echt koud worden, nul isolatie. Maar ik geloof niet dat het in Nederland zo koud wordt dat het impact heeft op de schoenen. Ik haal het paar dat ik ga gebruiken wel een uur van tevoren uit de garage, maar dat is vooral omdat ik liever geen koude schoenen aan mijn voeten doe :P

Met nog 6 weken tot "de mooiste" gaat de training best lekker. Ik begin intervallen zowaar leuk te vinden, en word nog altijd blij van de lange duurlopen. Dit schema heb ik gekregen van een vriend die dit het afgelopen jaar in aanloop naar de marathon van Eindhoven gebruikte en lijkt enigzins gebaseerd te zijn op de souplessemethode. Hartslag in de marathontempo blokken zit in een goed bereik, dus ik werk met vertrouwen toe naar een marathon < 3u15.

Daarnaast duurt mijn haat-liefdeverhouding met de Adidas Adizero Adios Pro 3 voort. Inmiddels heb ik er al net zoveel kilometer mee gelopen als met de Saucony Endorphin Pro 3; op beide heb ik nu bijna 200 kilometer voltooid. De Adios Pro 3 zijn toch fijne schoenen waar ik heel makkelijk en constant mijn marathontempo in kan lopen, en ook easy pace loopt heel fijn. Toch irriteren de tong en veters nog steeds bovenop mijn wreef, aan beide voeten, op het hoogste punt. Maar ik haal ze toch iedere week weer een keer uit de kast, de gevoelige wreef neem ik op de koop toe O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KevinK92
  • Laatst online: 07:47
SkyR schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:50:
[...]

Mijn hardloopschoenen liggen in een open kast in de garage, maar daar kan het ook echt koud worden, nul isolatie. Maar ik geloof niet dat het in Nederland zo koud wordt dat het impact heeft op de schoenen. Ik haal het paar dat ik ga gebruiken wel een uur van tevoren uit de garage, maar dat is vooral omdat ik liever geen koude schoenen aan mijn voeten doe :P

Met nog 6 weken tot "de mooiste" gaat de training best lekker. Ik begin intervallen zowaar leuk te vinden, en word nog altijd blij van de lange duurlopen. Dit schema heb ik gekregen van een vriend die dit het afgelopen jaar in aanloop naar de marathon van Eindhoven gebruikte en lijkt enigzins gebaseerd te zijn op de souplessemethode. Hartslag in de marathontempo blokken zit in een goed bereik, dus ik werk met vertrouwen toe naar een marathon < 3u15.

Daarnaast duurt mijn haat-liefdeverhouding met de Adidas Adizero Adios Pro 3 voort. Inmiddels heb ik er al net zoveel kilometer mee gelopen als met de Saucony Endorphin Pro 3; op beide heb ik nu bijna 200 kilometer voltooid. De Adios Pro 3 zijn toch fijne schoenen waar ik heel makkelijk en constant mijn marathontempo in kan lopen, en ook easy pace loopt heel fijn. Toch irriteren de tong en veters nog steeds bovenop mijn wreef, aan beide voeten, op het hoogste punt. Maar ik haal ze toch iedere week weer een keer uit de kast, de gevoelige wreef neem ik op de koop toe O+
Ik zie je trainingen op Strava voorbij komen, het ziet er echt heel goed uit! 3u15 moet denk ik zeker haalbaar zijn voor je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaihel
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-06 10:53
Iemand die weleens heeft genavigeerd met een Garmin zonder complete maps?
Ik heb zelf een Forerunner 255 en heb een aantal mooie routes in gpx bestanden. Zijn voornamelijk routes die door het bos gaan, dus ook aardig wat bochten.

Is dat überhaupt te doen met een horloge zonder maps? Zou het vervelend vinden als ik iedere 5 minuten de weg kwijt ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mosselmossel
jaihel schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:43:
Ik heb zelf een Forerunner 255 en heb een aantal mooie routes in gpx bestanden. Zijn voornamelijk routes die door het bos gaan, dus ook aardig wat bochten.

Is dat überhaupt te doen met een horloge zonder maps? Zou het vervelend vinden als ik iedere 5 minuten de weg kwijt ben :)
Ik doe dit met mijn 645 ook. Werkt prima. Soms even puzzelen, maar da's niet zo heel erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaihel
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-06 10:53
mosselmossel schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:09:
[...]

Ik doe dit met mijn 645 ook. Werkt prima. Soms even puzzelen, maar da's niet zo heel erg.
Oh, top! En ook direct geen excuus meer om de nieuwe 965 te kopen haha.

https://www.afstandmeten.nl/index.php?id=3150854

Denk je dat dit te doen is zonder maps?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mosselmossel
jaihel schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:12:
[...]

Je kreeg steeds 40 meter voor een afslag een melding dat je moet afslaan. Dat komt echt wel goed. Ik mis heel af en toe een afslag, maar door de lijn die je route aangeeft, zie je dat binnen 50 meter. Komt echt wel goed. Ik zou het zonder nadenken gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Laatst online: 22:51

KnOeFz

no comment...

jaihel schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:43:

Voordat ik mijn huidige Fenix had (nu 6 maanden) heb ik jaren met het kruimelpad op mijn 735XT gelopen, prima te doen imho. Natuurlijk is het ff wennen in het begin maar dat gaat toch echt wel goed.

Misschien een schrale troost: ik loop nu met kaart op mijn Fenix ook nog wel eens de verkeerde afslag in als ik in een bos loop 8)7

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-06 17:04
Gisterochtend mijn laatste lange duurloop gedaan in voorbereiding op de marathon van 2 april.
Schema gaf aan: 8k rustig - 16k @4'46"/4'50" - 8k rustig. Het ging uiteindelijk allemaal een fractie sneller en verder - middenblok gemiddeld 4'43", 4'52" gemiddeld over 33,5k - maar mijn voeten vonden zo'n lange duurloop niet echt fijn. :/
Nu zo'n 5 weken echt onderweg met de marathonvoorbereiding met weektotalen tussen 82 en 95k (350k in februari). Nog 4 weken te gaan!
Slupor schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 19:21:
Ik loop volgende week de CPC ook. Vanwege late aanmelding start ik helaas in wave 3. Doel is om de eerste 12-13k rond de 4'08"/4'10" te lopen en dan, als er nog wat in het vat zit, de laatste 8 a 9 km nog iets te versnellen. Dat zou dan rond mijn PR uitkomen. Ik voel de vermoeidheid van de afgelopen weken inmiddels best wel, dus ben benieuwd of ik tegen die tijd voldoende ben hersteld. CPC is trouwens ook bedoeld om mijn nieuwe Saucony EP3 te testen. Nog niet op gelopen dus in de loop van volgende week een training ermee doen en dan zondag een HM als echt test. Als ze zich goed gedragen, mogen ze mee op reis ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:59
sanniep9 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:09:
Ik loop volgende week de CPC ook. Vanwege late aanmelding start ik helaas in wave 3.
En ik loop de CPC volgende week ook. Ik heb zojuist een startnummer overgenomen voor startvak A, wave 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:35
Vandaag mijn eerste 17,5 km gelopen aan 07:20 de km.
Onderwegen heb ik dextro energy meegenomen.
Iemand nog andere tips ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Laatst online: 23:30
jaihel schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:12:
[...]

off topic: ik loop daar wekelijks, vaak meerdere keren. Er is een overvloed aan halfverharde wegen, paden en paadjes. Met een beetje richtingsgevoel en onderweg een device dat de afstand bijhoudt kom je in dat bos prima uit.
Vanwaar zou je exact deze route willen lopen? aangezien alles daar even fantastisch is (mijn bescheiden mening).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07:41
sander_g schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:27:
[...]

Ik ben er ook bij. Met een klein contingent van de AV, herkenbaar aan de gele shirts. 1:17 zit er bij mij niet in, maar ik hoop wel wat onder mijn vorige tijd van 1:28:51 uit te komen. We hopen op goed weer inderdaad.
Ik zal naar je uitkijken. Sub 1:30 is ook startwave 1 toch? :)
sanniep9 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:09:

CPC is trouwens ook bedoeld om mijn nieuwe Saucony EP3 te testen. Nog niet op gelopen dus in de loop van volgende week een training ermee doen en dan zondag een HM als echt test. Als ze zich goed gedragen, mogen ze mee op reis ;)
Lekker bezig, je maakt flink wat kilometers! Loop je de marathon van Parijs op 2 april? Ben zelf ook erg benieuwd naar de Pro 3's tijdens de halve. Tot nu toe 3 trainingsloopjes op gedaan en dat viel niet tegen. :9
elastiek schreef op zondag 5 maart 2023 @ 16:58:
[...]

En ik loop de CPC volgende week ook. Ik heb zojuist een startnummer overgenomen voor startvak A, wave 1.
Nice! Wat is je doel qua tijd? Gezien je PR's lopen we misschien wel redelijk in elkaars buurt. Mijn doel is om zo lang mogelijk (net) onder de 3:40/km te lopen in de hoop in de 1:17 laag uit te komen.

Ik draag dit kekke schoeisel waar jullie me wellicht aan kunnen herkennen. :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wk5OtxkC2no6GROBBAh4-XfmfgI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qbjXL4zStpkafwyOm7dzS8CJ.jpg?f=user_large

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:59
Slupor schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:38:
[...]
Nice! Wat is je doel qua tijd? Gezien je PR's lopen we misschien wel redelijk in elkaars buurt. Mijn doel is om zo lang mogelijk (net) onder de 3:40/km te lopen in de hoop in de 1:17 laag uit te komen.

Qua tijden ontlopen we elkaar inderdaad niet veel. Mijn doel is om 1:16 te lopen.

En ik loop in een singlet dat lijkt op je schoenen: van boven oranje dat naar beneden overloopt in donkergrijs.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:07
Vandaag in Vorden de 8kastelenloop gedaan. De afstand van 30km paste mooi in m'n opbouwschema richting Rotterdam. Gisterenavond wat hoofdpijn, flink vermoeid en enige keelpijn, dus ik vreesde even dat ik het volgende Corona-slachtoffer in ons huishouden zou worden.... Ega liep vandaag al niet mee omdat ze op de bank lag met Corona.
Vanmorgen fris opgestaan en wederom negatief getest, dus vol goede moed met z'n vijven naar Vorden.... heerlijk om die omgeving weer in te rijden, aangezien ik daar vlakbij geboren ben.

Omkleden in de warme sporthal was een groot pluspunt, ook de tas daar achter laten was prettig.
Doel vandaag: 5:15min/km, dus richting marathon tempo. Vorig jaar m'n 1e marathon op 3uur56min gefinished, dit jaar als doel 3uur40min. Ook nu waren er leden van onze loopgroep die aan het pacen waren op 5:14; dat kwam mooi uit.

Al 2km na de start wou ik dat ik een short aangedaan had, het was best lekker weer met soms een waterig zonnetje en weinig wind. Onderweg had ik uitzicht verwacht op 8 kastelen, maar uiteindelijk maar ééntje goed gezien... voor de rest prachtige Achterhoekse taferelen, mooie weggetjes en her en der vriendelijke toeschouwers langs de kant.

Het lopen zelf ging makkelijk, bij de finish had ik nog wel een stuk door kunnen lopen als het zou moeten. Met een mooie groep lopers naar de finish gegaan, was gezellig en allemaal met een groter doel dan deze 30km. Uiteindelijk op gemiddelde van 5min09sec gekomen.

Dus.. missie geslaagd! Krijg nu steeds meer vertrouwen in het gestelde doel.

Oja, Strava of je zit maar wat te zwetsen!

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-06 17:04
[...]

Lekker bezig, je maakt flink wat kilometers! Loop je de marathon van Parijs op 2 april? Ben zelf ook erg benieuwd naar de Pro 3's tijdens de halve. Tot nu toe 3 trainingsloopjes op gedaan en dat viel niet tegen. :9

[...]
Ik loop Milaan op 2 april. Ik vind het best pittig om die kilometers te maken ook al is het gemiddeld maar een uurtje per dag. Maar met drie kleine kinderen (1, 3 en 5 jr) loop ik vaak om 5:30 uur of pas na 21:30 uur. Morgen is gelukkig weer mijn rustdag.

Ik ben ook erg nieuwsgierig hoe ze voelen in vergelijking met de Speed 3's en mijn huidige wedstrijdschoenen de NB RC Elite v2.
[...]

[Afbeelding]
Die van mij zien er hetzelfde uit :+

Vraagje: ik had mij een week ofzo geleden aangemeld bij de Strava groep een dm naar @Calitomnication en @Poekie maar die lijken niet meer actief hier?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-06 12:35
cyclofosfamide schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:12:
Vandaag in Vorden de 8kastelenloop gedaan. De afstand van 30km paste mooi in m'n opbouwschema richting Rotterdam.

...

Al 2km na de start wou ik dat ik een short aangedaan had, het was best lekker weer met soms een waterig zonnetje en weinig wind. Onderweg had ik uitzicht verwacht op 8 kastelen, maar uiteindelijk maar ééntje goed gezien... voor de rest prachtige Achterhoekse taferelen, mooie weggetjes en her en der vriendelijke toeschouwers langs de kant.
Ja, het was heerlijk! Ik was ook te warm gekleed, maar het liep best lekker. Voor mij ook in het schema richting Rotterdam, met als doel 5:00 MT te lopen. De pacer groep waar ik achteraan ging liep wel iets sneller in het begin, later ging het wel meer naar de 5:00. Bij 21 km besloten om voor de groep uit te gaan lopen en te versnellen. Wilde graag zien of er meer in zou zitten om een beetje m'n gevoel te testen. uiteindelijk met 4:54 gemiddeld gefinished.

Strava or it didn't happen: https://www.strava.com/activities/8664418158
sanniep9 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:15:

[...]

Vraagje: ik had mij een week ofzo geleden aangemeld bij de Strava groep een dm naar @Calitomnication en @Poekie maar die lijken niet meer actief hier?
Dat vroeg ik me ook al af, heb het verzoek ook al twee keer gedaan :)

[ Voor 12% gewijzigd door born2tweak op 06-03-2023 09:59 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tibs
Hier gaat het ook de goeie richting uit.
Samen met mijn vrouw de eerste van 2 laatste lastige weken achter de rug (80km/week).
De duurloop van zaterdag (32km) ging vlot maar ik begrijp waarom velen zeggen dat de het grote deel van een marathon de doorzetting van de voorbereiding is.

Het mag nu toch stilletjesaan gedaan zijn 8)7

Een schema volgen is goed omdat je dan perfect weet wat je moet doen maar soms is het toch lastig om alles ingepland te krijgen. Zeker als je 80-85 km in de week moet doen en dan nog afstemmen met de trainingen van mijn vrouw. Maar we gaan ervoor en blijven ervoor gaan! *O*

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Flipm0de

Flipm0de

geen

Even wat anders dan een marathon; heel rustig aan het opbouwen hier, voel af en toe mn knie als ik te snel ga. Volgens het schema vanochtend 3x 10 minuten gedaan met 3 minuten pauze. De volgende keer 2x 15 minuten.

Doel in mn hoofd is 10km rennen zonder te stoppen. Tijd maakt voor nu niet zoveel uit.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• frankv120
  • Laatst online: 19-06 17:43
Ik heb gisteren eindelijk weer een wedstrijd gehad, de Berden Voorjaarsloop in Venlo (15km).
Hoewel de voorbereiding redelijk ging heb ik de laatste weken niet meer gelopen vanwege de carnaval en een daaropvolgend griepje. Ik ben nog steeds een beetje aan het hoesten maar wilde toch graag lopen aangezien ik eind deze maand mijn eerste halve marathon ga doen.

Vooraf had ik de gedachte rustig aan te beginnen en als het goed ging wel wat meer tempo te maken, maar ik begon redelijk achteraan het veld waardoor ik de eerste paar kilometers vooral veel aan het inhalen was. Na een kilometer of 3-4 liep ik in een groepje van 4 (waarvan er één (van stichting Beweeg je vrij) met een rolstoel liep (RESPECT!)) de hele wedstrijd met hetzelfde tempo (4:35). Dit was een stuk hoger dan ik vooraf had gepland, maar ik kon het toch beter dan verwacht volhouden dus ben ik blijven volgen. Na een kilometer of 7 begon mijn rechtervoet weer te tintelen / te slapen en meteen kreeg ik flashbacks naar de 7heuvelenloop waar ik hetzelfde probleem had, maar ik heb er toch maar doorheen gebeten en rond 11-12 kilometer kreeg ik gelukkig weer wat gevoel terug in mijn voet.

Toen begonnen echter de steken in mijn rechterzij, ik had zaterdag een feestje dus dat zal daar ook niet mee geholpen hebben, maar de volgende keer ga ik toch echt eens gelletjes proberen. Ik las namelijk dat dit kan komen door een tekort aan brandstoffen, wat mij niet gek lijkt na zo'n afstand op een hoger tempo dan gepland. Na een moeizame laatste kilometer waar ik ook nog eens mijn ademhaling niet op orde kreeg uiteindelijk toch in een nettotijd van 1:07:42 over de finish gekomen, een verbetering ten opzichte van de 1:09:03 bij de 7heuvelenloop.

Mijn Garmin had gisteren wel maar 14.82 kilometer gemeten toen ik over de finish kwam, en ik hoorde van meer deelnemers dat het korter was dan 15 kilometer, hoe gaan jullie met die verschillen in afstand om?

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Flipm0de schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:58:
Even wat anders dan een marathon; heel rustig aan het opbouwen hier, voel af en toe mn knie als ik te snel ga. Volgens het schema vanochtend 3x 10 minuten gedaan met 3 minuten pauze. De volgende keer 2x 15 minuten.

Doel in mn hoofd is 10km rennen zonder te stoppen. Tijd maakt voor nu niet zoveel uit.
Ik ben ook nog lang niet met een marathon bezig, half jaar geleden was het doel om op een normale manier* 5km te kunnen lopen. Toen dat lukte wilde ik meer en nu heb ik mijn zinnen gezet op de 25km van de Great Breweries marathon in mei. De trainingen gingen best goed, tot het een tijd geleden in mijn hamstring schoot. Sindsdien langzaam weer aan het opbouwen en gisteren heb ik voor het eerst 16km gelopen, zonder te stoppen. Wel veel langzamer dan ik eerst voor ogen had, gemiddeld was nu 6:06/km, maar dat is met name omdat ik de laatste 1,5km nog even versneld heb. De eerste 14km gingen zo rond de 6:15/6:20.

Het grote voordeel van wat langzamer lopen is wel dat je vaker kunt lopen en zo toch meer trainen.
Gisteren na de loop wel gevoelige kuiten, dus ik was best een beetje huiverig voor hoe het vandaag zou zijn, maar tot nu toe valt het reuze mee. Vanavond even op de indoor fiets een herstelrondje doen en dan kan ik morgen weer lopen :)

*onder normale manier versta ik een manier waarbij je er niet nog dagen of weken last van hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mosselmossel
frankv120 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:30:

Mijn Garmin had gisteren wel maar 14.82 kilometer gemeten toen ik over de finish kwam, en ik hoorde van meer deelnemers dat het korter was dan 15 kilometer, hoe gaan jullie met die verschillen in afstand om?
GPS is nooit absoluut en als je een door de Atletiekunie goedgekeurd parcours hebt van een wedstrijd, klopt dat en niet je horloge.
En verder ga ik ook altijd uit van de wedstrijd. Je loopt een 10k of 15k-wedstrijd. Dan is dát je tijd op de 10 of 15. Niet die op je horloge. Tenzij het natuurlijk overduidelijk niet klopt. Dan was het gewoon een leuk loopje en doe je er verder niks mee. Zoals ik ooit een 5km had die maar 4600 was. Ja, dan is het echt overduidelijk. Maar 180 meter op 15 kilometer? Dan is het gewoon 15km.

[ Voor 17% gewijzigd door mosselmossel op 06-03-2023 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
mosselmossel schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:34:
[...]

GPS is nooit absoluut en als je een door de Atletiekunie goedgekeurd parcours hebt van een wedstrijd, klopt dat en niet je horloge.
En verder ga ik ook altijd uit van de wedstrijd. Je loopt een 10k of 15k-wedstrijd. Dan is dát je tijd op de 10 of 15. Niet die op je horloge. Tenzij het natuurlijk overduidelijk niet klopt. Dan was het gewoon een leuk loopje en doe je er verder niks mee. Zoals ik ooit een 5km had die maar 4600 was. Ja, dan is het echt overduidelijk. Maar 180 meter op 15 kilometer? Dan is het gewoon 15km.
Tenzij je een trailrun loopt, daar is een verschil in afstand best gebruikelijk en +-10% best normaal. De Hivernal dit jaar had als afstand de 12km, deze bleek 14km te zijn ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:11

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

mosselmossel schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:34:
[...]

Doet mij denken aan een stukje uit een podcast. Denk De Pacer, maar ben er niet zeker van.
Verhaal ging over 200/400-tjes op de baan en iemand die ineens halverwege een ronde stopte.
Niemand snapte het, tot hij bij navraag meldde dat zijn horloge een signaal had gegeven dat hij de afstand gelopen had.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
Gisteren voor het eerst de 5 km gelopen binnen 34:44 8) !!
tempo was 6:56 /km extra wat rustiger aan gedaan.

De laatste 600m op karakter uitgelopen ;) de benen waren toch wel moe.

Qua hartslag zat ik vrij (te) hoog avg 153 maar was dit makkelijk vol te houden.

wat is nu verstandig om de hartslag omlaag te brengen? hoe ziet mijn vervolg schema eruit, zou ik 5 naar 10km moeten volgen ? (Dus intervallen en meer duurlopen?)

Of toch een stapje terug, en dan bijv: 15/15 lopen of 4x 8min ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:13
hmm met nog 3 weken te gaan richting mijn eerste marathon heb ik in eens wat last van m'n knie.

snap er niets van waar dit vandaan komt. kwam in eens sochtends opzetten op een dag dat ik daarvoor niet eens gelopen had. had ook die week niet extreem getrained ofzo.

de pijn zit wat aan de binnenkant van m'n knie niet op de schijf maar meer de bobbel aan de binnenkant zeg maar. Maar eens even een afspraak met de fysio gemaakt om er naar te laten kijken. grr wat baal ik hier van.

iemand naast afspraak fysio en wat rust nemen nog tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
DaYwaLkUr schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:00:

Qua hartslag zat ik vrij (te) hoog avg 153 maar was dit makkelijk vol te houden.

wat is nu verstandig om de hartslag omlaag te brengen? hoe ziet mijn vervolg schema eruit, zou ik 5 naar 10km moeten volgen ? (Dus intervallen en meer duurlopen?)

Nice, congrats!

Houd er rekening mee dat hartslagen heel erg verschillen. Hoe heb je vastgesteld dat die hartslag van 153 hoog is bijvoorbeeld?
Ter beeldvorming, bij mij loopt mijn aerobe zone tot ca. 162. Mijn 10km heb ik gelopen met een gem. hartslag van 185 gemeten over ca. 57 minuten, dat is ong. mijn anaerobe drempel. Ik heb mijn hartslag zones laten vaststellen met een sportmedisch onderzoek.
Er kan dus nogal wat variatie in zitten, de wetenschap op 150 voor iemand een hoge hartslag, of een lage hartslag is, is dus lastig vast te stellen tenzij je hier al verder onderzoek naar gedaan hebt

Na mijn C25K programma heb ik eerst een paar weken het zelfde trainingsvolume aangehouden. Daarna ben ik aan een opbouwprogramma 5-10 km begonnen om het vervolg verder te structureren. Dit werkte voor mij wel prettig merkte ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-06 08:54
Heb ik na een intensieve training ook weleens alst van. Ik smeer er zelf meestal wat Voltaren emulgel op. Kan natuurlijk lastig oordelen over de situatie bij een ander, maar ik heb zelf wat lichte irritatie, geen enorme pijnklachten oid.
Crysania schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:30:
hmm met nog 3 weken te gaan richting mijn eerste marathon heb ik in eens wat last van m'n knie.

snap er niets van waar dit vandaan komt. kwam in eens sochtends opzetten op een dag dat ik daarvoor niet eens gelopen had. had ook die week niet extreem getrained ofzo.

de pijn zit wat aan de binnenkant van m'n knie niet op de schijf maar meer de bobbel aan de binnenkant zeg maar. Maar eens even een afspraak met de fysio gemaakt om er naar te laten kijken. grr wat baal ik hier van.

iemand naast afspraak fysio en wat rust nemen nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:13
influenza schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:51:
Heb ik na een intensieve training ook weleens alst van. Ik smeer er zelf meestal wat Voltaren emulgel op. Kan natuurlijk lastig oordelen over de situatie bij een ander, maar ik heb zelf wat lichte irritatie, geen enorme pijnklachten oid.

[...]
het is hier ook irritatie hoor geen heftige pijn ofzo. beetje zeurend. maar gezien ik richting eerste marathon ga even zekere voor het onzekere en maar langs de fysio

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• influenza
Mijn Horloge zegt al een tijdje dat mijn verwachte 5KM tijd net onder de 18 minuten ligt. (varieert tussen 17:50 en 17:59). Was het er zelf wel mee eens dus afgelopen zaterdag de proef op de som genomen tijdens de Kralingse bos Parkrun. Niet de meest geschikte locatie voor een super snelle tijd want je hebt in het begin een stel irritante bochten en onder de bomen doet de GPS standaard een beetje raar waardoor je toch een beetje gaat twijfelen of je echt zo "langzaam" loopt als dat het horloge aangeeft. Laatste 2.5 km is wel lekker, want dat gaat eigenlijk redelijk rechtdoor op een goed te belopen pad. En de irritante bochtjes van het begin het je dan ook wel weer, maar dan is het beste er toch wel vanaf :P.

Lang verhaal kort, eindtijd 18:01. Zeker tevreden mee al had het best 2 seconden harder gemogen. Wel het 45+ parkoersrecord gebroken en ik zie ook mijn eigen (40+) PR zoals hier in de lijhstjes @Tinusvolkel wil je die bijwerken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• influenza
Gefeliciteerd!

Hartslag zegt eigenlijk niets zonder enige referentiekader. In mijn geval is 153 zone 1, voor jou kan het zone 5 zijn.

Als je je hartslag omlaag wilt brengen is dat vooral een kwestie van een goede basis leggen en dat zijn (in mijn ogen) vooral veel langzame kilometers op een lage hartslag. Wat dan laag is in jouw geval is lastig te zeggen zonder te weten wat jouw hartslagbereik is.
DaYwaLkUr schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:00:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankv120
Na een moeizame laatste kilometer waar ik ook nog eens mijn ademhaling niet op orde kreeg uiteindelijk toch in een nettotijd van 1:07:42 over de finish gekomen.
Nog even een aanvullende vraag die me net te binnen schiet. Wat is volgens jullie nu de beste manier om de komende 3 weken te trainen voor een HM op 26-03. Hoewel ik wel van plan ben dan iets beter voorbereid aan de start te staan, dus niet drinken en roken de dagen/weken er voor O-) zou ik deze toch graag onder de 1:40:00 willen lopen. Een extra 6 kilometer zaten er gisteren echter zeker niet in op dit tempo dus alle tips zijn welkom!

Ik ga dinsdag sowieso even langs bij de Run2Day hier in de stad om wat gelletjes te halen en een paar schoenen met carbon plaat te passen (al voelt dat ergens toch een beetje als valsspelen :X ).

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
frankv120 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:17:
[...]

Nog even een aanvullende vraag die me net te binnen schiet. Wat is volgens jullie nu de beste manier om de komende 3 weken te trainen voor een HM op 26-03. Hoewel ik wel van plan ben dan iets beter voorbereid aan de start te staan, dus niet drinken en roken de dagen/weken er voor O-) zou ik deze toch graag onder de 1:40:00 willen lopen. Een extra 6 kilometer zaten er gisteren echter zeker niet in op dit tempo dus alle tips zijn welkom!

Ik ga dinsdag sowieso even langs bij de Run2Day hier in de stad om wat gelletjes te halen en een paar schoenen met carbon plaat te passen (al voelt dat ergens toch een beetje als valsspelen :X ).
Niets bijzonders: gewoon meerdere keren per week gaan lopen. De aerobe basis is de sleutel. Zo te lezen was je voorbereiding de afgelopen weken niet heel best. Dus met een beetje meer structuur krijg je de boel waarschijnlijk wel voldoende op de rit. Mik gewoon op overwegend rustige loopjes en 1 loopje met tempoblokken op doeltempo per week. Iets als 3x12/15/20 minuten oid.

En dan maar hopen op een goede dag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnV03
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06-06 11:07
Ik had 14,87km op m'n Garmin staan. Ik hou me gewoon vast aan "het is een 15k wedstrijd"
Over 3 weken doe ik ook mee met de Venloop HM. Doel voor mij is onder de 2uur.
Gisteren de 15K in 1:25, dus dat wordt nog een uitdaging. Al heeft de carnaval en een lichte griep de laatste weken niet echt mee geholpen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Daaraan gerelateerd (wellicht?); hoe hebben jullie je Garmin ingesteld staan? Op Smart recording of op Every Second?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankv120
MartijnV03 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:39:
[...]

Ik had 14,87km op m'n Garmin staan. Ik hou me gewoon vast aan "het is een 15k wedstrijd"
Over 3 weken doe ik ook mee met de Venloop HM. Doel voor mij is onder de 2uur.
Gisteren de 15K in 1:25, dus dat wordt nog een uitdaging. Al heeft de carnaval en een lichte griep de laatste weken niet echt mee geholpen.
Dan zitten we inderdaad in bijna exact hetzelfde schuitje. Mijn doel is onder de 1:40, en hopelijk heb ik met een iets betere voorbereiding, gezonder weekend vooraf en een gelletje of 2 voor onderweg een betere dag zoals Roozzz aangeeft. En ik ga ervanuit dat de Venloop qua support vele malen beter is dan gisteren, zeker in de binnenstad om die laatste kilometers eruit te persen.

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankv120
Sherlock schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:47:
Daaraan gerelateerd (wellicht?); hoe hebben jullie je Garmin ingesteld staan? Op Smart recording of op Every Second?
Bij mij staat deze op Every Second. Maar gezien de hoeveelheid mensen die ik over de afstand heb gehoord (ook mensen die op de 7,5KM maar 7,3KM op hun horloge hadden staan) ga ik ervanuit dat dit niet aan de instellingen ligt.

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Pagina: 1 ... 234 ... 375 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.