Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-09 22:21
svenn15 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:29:
[...]

750 km. Sinds vandaag een raar gevoel
Als het gevoel je onzeker maakt, dan zou ik ze na 750 km vervangen als ik jou was.
Maar als je overstapt op een voorvoetlanding, dan kunnen ze zo te zien nog wel even mee. :*)

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:31
svenn15 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:29:
[...]

750 km. Sinds vandaag een raar gevoel
Dat zit hem eerder in de middenzool (midsole, oftewel het witte schuim) dan dat er met de zool iets aan de hand is. Zou best kunnen dat de demping door de middenzool op is na dit aantal kilometers (en waarschijnlijk zijn ze ook al een paar jaar oud?).

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Slickk
M’n weektotalen aardig opgeschroefd, zeker vergeleken met m’n vorige/eerste marathon eind ‘21.

Deze week vier dagen achter elkaar gelopen (zondag 30, maandag 10, dinsdag 30, gister 12) en dat is iets te veel van het goede, dus vandaag en waarschijnlijk morgen rustiger aan en even niets. Er was zowaar een onverwachtse vrije dinsdagochtend en ja, dan kan ik het niet laten om een rustige duurloop te doen en 2,5 uur te gaan.

De trainingen gaan wel echt lekker nu, kan flinke vooruitgang merken en ook al gaat die marathon uiteindelijk niet super, dan ben ik al blij dat dit goed gegaan is.

Op 1 avond na geen alcohol gehad en qua eten ook goed bezig.

Met jonge kinderen is de nachtrust wat matig en zit ik gemiddeld op 6 uur. Daar zou uiteindelijk de meeste ‘winst’ nog in zitten voor in de toekomst. Dat is helemaal prima en is wat het is, er ‘s nachts of ‘s ochtends onverwachts uit for ik met alle liefde maar qua herstel helpt het niet natuurlijk. Het moet ook niet te perfect lopen allemaal, straks heb ik alleen mezelf maar om de schuld te geven. ;)

Met nu bijna twee maanden van 60-70km per week lijkt er wel een soort onstilbare honger te zijn. Qua calorieën niet zo gek, maar toch blijft het wennen om als een soort vuilnisbak al het avondeten naar binnen te schuiven.

Trainingsschema tussendoor nog wel wat aangepast maar doel blijft sub 2:50 in Rotterdam. Nu breekt de tweede ‘helft’ aan en hopelijk blijft het zo goed doorgaan. Ik heb er vertrouwen in. :)

Over een paar weken de halve van Haren gebruiken als een soort generale repetitie om alles op marathontempo te doen. (7km rustig heen, 21,1km lopen en 7km rustig terug dus de langste duurloop. Misschien die laatste 7km ook nog op marathontempo?)

[ Voor 23% gewijzigd door Slickk op 23-02-2023 21:17 ]

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:27

Toppertje

www.davideografie.nl

Slickk schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:08:

Over een paar weken de halve van Haren gebruiken als een soort generale repetitie om alles op marathontempo te doen. (7km rustig heen, 21,1km lopen en 7km rustig terug dus de langste duurloop. Misschien die laatste 7km ook nog op marathontempo?)
Kijk, dat zijn mooie afstanden!
Ik ben gelukkig nu ook van de pijntjes af, weet wat beter welke schoen bij welke loop past en dat ik niet te langzaam moet lopen, want daar raak ik geblesseerd van.

Leuk, ik loop ook in Haren, ook (misschien) in voorbereiding op een marathon in April, maar nog niks vastgelegd. Doel voor jou tijdens de halve van haren is dus onder de 1:25 lopen? Dan hebben we een mooi vergelijkbaar doel wat dat betreft :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:34

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Gunth schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:29:
Ik zit momenteel ook tss de 40 en 50km naar aanleiding van de HM in Gent-Brugge.
Dit is ook met trenara en is idd wel pittig,mijn lichaam begint tegen te pruttelen zeker met wat ik er nog bij doe en mijn 49j
Loop ook met een stryd en schema HM om te vergelijken en stryd doet het de laatste 2 weken veel rustiger dan trenara,gewoon zelfs in het algemeen.
Trenara stelt nog 4d voor de wedstrijd een pittige interval voor.
Wel ben ik enorm voor uit gegaan met trenara maar hierna ga ik eens het stryd schema volgen.
Christophe van Trenara is zeer actief en behulpzaam. Wellicht dat je hem gewoon de vraag kan stellen?

Heb zelf ook al een keer hulp gezocht nadat ik mijn kalibratie verprutst had.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
Toppertje schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:41:
[...]

Kijk, dat zijn mooie afstanden!
Ik ben gelukkig nu ook van de pijntjes af, weet wat beter welke schoen bij welke loop past en dat ik niet te langzaam moet lopen, want daar raak ik geblesseerd van.

Leuk, ik loop ook in Haren, ook (misschien) in voorbereiding op een marathon in April, maar nog niks vastgelegd. Doel voor jou tijdens de halve van haren is dus onder de 1:25 lopen? Dan hebben we een mooi vergelijkbaar doel wat dat betreft :9
Yes, lekker steady 4min/km proberen aan te houden. Mooie route en verder ook alles netjes geregeld, zin in!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:09

Rudedadude

Maybe we were born to run

elastiek schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:29:
[...]

Ik heb me aangemeld voor de Keistad Baancompetitie. Als lange afstandsloper lekker helemaal kapot gaan op de 800m, 1.500m ,1em, 3.000m en 5.000m... d'r is nog plek voor geïnteresseerden ;)

En ik twijfel dus ook stevig om daar spikes voor aan te schaffen... gelukkig tot nog toe geen wereldaanbieding tegen gekomen...
Het idee is leuk, de uitvoering op dit soort voor mij kortere afstanden zou vast al minder gaan dan gehoopt, maar die wedstrijdlicentie is helaas een te grote hobbel. Ik heb nog wel ergens een setje cross spikes liggen die ik tot nu toe nog maar 2 keer gedragen heb in de sneeuw, maar die het vast ook doen op de baan :P

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• KevinK92
  • Laatst online: 19:57
Na het lezen van alle plannen en trainingsprikkels kom ik op een vraag waar ik al een tijdje een antwoord op zoek.

In april ga ik in Rotterdam m'n eerste marathon lopen, Nu loop ik in de voorbereiding uiteraard ook mijn lange trainingen en marathonblokken, maar nu komt het: ik heb geen flauw idee welk tempo haalbaar zal zijn in april.

Mijn laatste wedstrijd die ik op volle kracht liep was een halve in december die ik uit het niets in 1:26 liep. Een echte 10k is anderhalf jaar geleden, een echte 5k nog langer, dus de tijden die ik daar liep zijn niet echt representatief meer. Dit was een wedstrijd in 40:46 (10k) en een trainingsloop in 19:45 (5k).

Een paar weken terug liep ik ook de Asselronde, waar ik probeerde op m'n hartslag te letten en dus niet voluit ging. Volgens de berekeningen van 'De Marathonrevolutie' zou ik tussen de 160 en 168 moeten zitten tijdens de marathon, de Asselronde was 169 gemiddeld met een tempo van rond de 4:35 min/km.

De tempo's in m'n marathontrainingen liggen rond de 4:40/4:50 en nu vind ik het dus heel lastig om te bepalen of ik goed zit of dat ik juist harder zou moeten trainen of m'n doeltempo (4:35) moet aanpassen. Iemand op basis van dit summiere verhaal tips/trucs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:35
@KevinK92

Die 1:26 voor de halve is veelbelovend, maar een hele is meer dan twee keer een halve. Theoretisch zou je met die 1:26 ergens 3:05-3:10 moeten kunnen halen.
Maar veel mensen halen niet de equivalente tijd op de marathon die correleert met hun tijden op kortere afstanden.
En al zeker niet op de eerste.

Mikken op 3:15 is verstandig (4:35/min tempo als ik me niet vergis). En om op een debuutmarathon 3:15 te lopen is een fantastische prestatie.

(Als je echt traint volgens de marathonrevolutie, dan moet je strikt de hartslag volgen en dan is 4:35/km dus iets te snel voor je.En dan heb je ook geen lange duurlopen en dan zou ik conservatiever zijn en mikken op pakweg 3:25-3:30.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Slickk schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:08:
...
Ik zou het niet overdrijven. 35 km waarin 21,1 km in marathontempo is een heel zware workout op zich, als die vlot loopt kan je alle vertrouwen hebben in de marathon.

[ Voor 10% gewijzigd door Hartloper op 23-02-2023 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
Hartloper schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:51:
[...]

Ik zou het niet overdrijven. 35 km waarin 21,1 km in marathontempo is een heel zware workout op zich, als die vlot loopt kan je alle vertrouwen hebben in de marathon.
Dank voor het advies, daar heb je gelijk in. Tussen warmlopen en start zit ook nog wat tijd om koud te worden, evenals tussen finish en het naar huis lopen. Daarom inderdaad naar huis toe ook maar rustig aan.

Ik moet al verstandig zijn om deze HM niet voluit te gaan lopen, dat blijft aanlokkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KevinK92
Hartloper schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:36:
@KevinK92

Die 1:26 voor de halve is veelbelovend, maar een hele is meer dan twee keer een halve. Theoretisch zou je met die 1:26 ergens 3:05-3:10 moeten kunnen halen.
Maar veel mensen halen niet de equivalente tijd op de marathon die correleert met hun tijden op kortere afstanden.
En al zeker niet op de eerste.

Mikken op 3:15 is verstandig (4:35/min tempo als ik me niet vergis). En om op een debuutmarathon 3:15 te lopen is een fantastische prestatie.

(Als je echt traint volgens de marathonrevolutie, dan moet je strikt de hartslag volgen en dan is 4:35/km dus iets te snel voor je.En dan heb je ook geen lange duurlopen en dan zou ik conservatiever zijn en mikken op pakweg 3:25-3:30.)
Thanks! Ik wist na het verzenden van het bericht al dat ik wat vergat te vermelden: ik train dus niet volgens de marathonrevolutie O-). Ik heb het boek wel gelezen maar vind persoonlijk niet dat het verantwoord is om te volgen, en ik loop al geruime tijd dus heb ook flink wat omvang. Afgelopen week 90km aangetikt, nu hoop ik zo rond de 80 te blijven tot drie weken voor de marathon. Daar zitten dus zeker ook duurlopen in van 28 - 33 km en de marathonrevolutie misbruik gebruik ik alleen om m'n blokken mee te doen. Dus maximaal 14km op marathontempo met Z2 ertussendoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:34
Iemand nog een goed idee voor een korte sprint work-out?

Zat zelf te denken aan het volgende schema:

15 minuten warm-up
4x100m: 60 meter sprint (RPE 9/10) - 40 meter wandelen gevolgd door 1 rondje rustig joggen (totaal dus 2 rondes gelopen per serie). Dit 3 tot 4 keer herhalen.
15 minuten cool-down

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-08 17:02
Rene schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:21:

15 minuten warm-up
4x100m: 60 meter sprint (RPE 9/10) - 40 meter wandelen gevolgd door 1 rondje rustig joggen (totaal dus 2 rondes gelopen per serie). Dit 3 tot 4 keer herhalen.
15 minuten cool-down
Ik heb maandag een lekkere gedaan: warming up (15min), daarna 3 series van 5x 40 sec op 5k tempo of sneller, afgewisseld met 3 min herstelloop. Daarna lekker uitlopen, weer 10 - 15 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
born2tweak schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:27:
[...]

Ik heb maandag een lekkere gedaan: warming up (15min), daarna 3 series van 5x 40 sec op 5k tempo of sneller, afgewisseld met 3 min herstelloop. Daarna lekker uitlopen, weer 10 - 15 minuten.
Tnx! Ik heb nagenoeg dezelfde gelopen afgelopen dinsdag. Maar in plaats van 5x40sec heb ik 5x3 minuten op 5K tempo gedaan.

Ik wil door middel van korte sprints mijn aerobe conditie een boost geven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• born2tweak
Je zou dan de korte sprints nog sneller laten zijn dan je 5K tempo, maar dat ligt denk ik aan het doel waar je voor traint. Voor mij als voorbereiding van de marathon voelde dit als een lekkere uitdaging om af en toe de benen goed los te lopen. Mijn MT zit rond de 4:50 denk ik, m'n tempo maandag zat op 3:45. Dat is ook sneller dan mijn 5K, die nu nog op 22:00 staat. Daar heb ik alleen de laatste tijd geen wedstrijd op gelopen, dus is niet representatief denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:08
Rene schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:38:
[...]

Tnx! Ik heb nagenoeg dezelfde gelopen afgelopen dinsdag. Maar in plaats van 5x40sec heb ik 5x3 minuten op 5K tempo gedaan.

Billat? of andere HIT training?
Billat-training: 30-30 sec
Veronique Billat, een Franse professor in sportwetenschappen aan de Universiteit van Lille, ontwikkelde de zogenaamde Billat-training: 30 seconden intensief, gevolgd door 30 seconden in halve intensiteit. De 30 seconden intensief gaat met een snelheid die overeenkomt met je snelheid die hoort bij je VO2max (je maximale zuurstofopnamevermogen), dat is de wedstrijdsnelheid van een 1500 tot 2000m-wedstrijd (of: ongeveer de snelheid die je gedurende 5-6 minuten in een wedstrijd kunt volhouden).
Aantal herhalingen: totdat de zojuist genoemde wedstrijdsnelheid niet meer volgehouden kan worden. Voor goed getrainde atleten komt dit uit op maximaal 20 herhalingen.

Bij een groep matig getrainde studenten - die deze training 2x per week uitvoerden - gaf dit een flinke vooruitgang van het zuurstofopnamevermogen: 10 %, in 8-10 weken training.

(Ondanks dat de snelheid gedurende deze 30-30 intervallen veel hoger is dan bij de klassieke zware tempo's over bijvoorbeeld 1000 meter, blijkt het toch duidelijk minder uitputtend te zijn en herstel je er sneller van.)

Verstandig is om met bijvoorbeeld 15-15 sec te beginnen. Volgens Billat kunnen goed getrainde atleten uiteindelijk naar 45-45 en eventueel 60-60 sec gaan.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:29

15 minuten warm-up
15 minuten cool-down
Wat is het doel van de training?

Denk bijvoorbeeld aan:
Strides (loopefficientie)
8x200m (anaeroob, snelheid)
Hillsprints 10s of 30s (anaeroob, kracht, efficiëntie)
6x2min (of 1min) (vo2max)
30-30s (vo2max)

Puur 60meter knallen omdat het kan is misschien niet zo zinnig voor een duurloper en een mogelijk blessurerisico. Wel leuk trouwens :P

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:38

15 minuten warm-up
15 minuten cool-down
Ik had vanochtend deze Garmin suggestie: 15 minuten inlopen, 9 x 10s sprint met iedere keer 3 minuten herstel, 10 minuten uitlopen. Kwam uiteindelijk nog een goede 11 minuten bij, want ik was nog niet thuis.
Was best wel lekker om de dag mee te beginnen :)
Rene schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:38:
Je anaerobe conditie bedoel je denk ik?

[ Voor 14% gewijzigd door InZane op 24-02-2023 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:10
Hier vd week nog een interval met 5x 1km tussen 5 a 10k tempo met daar achteraan nog 5x 100 meter sprintjes. Dit doe ik weleens vaker en voelt altijd wel even lekker. Aangezien je net uit de interval komt ben je al lekker warm gedraaid en is het dus ook nog eens redelijk verantwoord. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3kGr67JQr9mv8AdnyH5uHNEblOA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rks3ddh0KoWrbTIW59slrEr4.jpg?f=user_large

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:29

Niku

Alagaesii

Ik doe wel eens een 3 (of 4) x 200-400-600 met 100 meter herstel na elk tempo, tempo’s net iets harder dan 5k tempo. Vind dat wel een lekkere training.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:55

15 minuten warm-up
15 minuten cool-down
Het hele explosieve van een 60 of 100m zou ik wel afraden (geen idee wat je doel of afstand is), maar mijn baantrainingen die ik nu gebruik om mijn snelheid op de 5k te verhogen zijn. Bijvoorbeeld een set van

Warming up van 15-30 minuten

350-300-250-200
300-250-200-150
250-200-150-150

Toen ik tijdens een trainen voor de halve, weer eens meetrainde met mijn oude sprint/milagroep.. gelijk anderhalve week niet meer kunnen lopen vanwege mijn kuiten en achillespezen die zo strak stonden dat je er viool op kon spelen. :o

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Slickk schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 06:35:
[...]

Dank voor het advies, daar heb je gelijk in. Tussen warmlopen en start zit ook nog wat tijd om koud te worden, evenals tussen finish en het naar huis lopen. Daarom inderdaad naar huis toe ook maar rustig aan.

Ik moet al verstandig zijn om deze HM niet voluit te gaan lopen, dat blijft aanlokkelijk.
Ik pleit zelf schuldig, vorig jaar liep ik 2 weken voor Rotterdam een halve marathon maximaal
Ik had beter 5 km opwarming + HM in marathontempo gedaan.
Live and learn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
KevinK92 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 07:09:
[...]
Thanks! Ik wist na het verzenden van het bericht al dat ik wat vergat te vermelden: ik train dus niet volgens de marathonrevolutie O-). Ik heb het boek wel gelezen maar vind persoonlijk niet dat het verantwoord is om te volgen, en ik loop al geruime tijd dus heb ook flink wat omvang. Afgelopen week 90km aangetikt, nu hoop ik zo rond de 80 te blijven tot drie weken voor de marathon. Daar zitten dus zeker ook duurlopen in van 28 - 33 km en de marathonrevolutie misbruik gebruik ik alleen om m'n blokken mee te doen. Dus maximaal 14km op marathontempo met Z2 ertussendoor.
Ik zei wel dat weinig debutanten hun marathonpotentieel waarmaken, maar diegenen die er wél in slagen maken veel kilometers en doen minstens 5 duurlopen van 30 km: zoals jij dus.

Dus ik blijf bij mijn suggestie om aan 4:35min/ km te lopen en te zien hoe ver je komt.

4:40/4:50 zoals je nu doet ligt volgens mij onder je capaciteiten. Er is ook wel nog het verschil met wedstrijdschoenen. 4:40/4:50 op trainingsschoenen kan qua inspanning overeenkomen met 4:35 op wedstrijschoenen.

[ Voor 10% gewijzigd door Hartloper op 25-02-2023 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper

15 minuten warm-up
15 minuten cool-down
Ik zou daar mee opletten, de sprints niet echt maximaal lopen, en letten op ontspannen loopstijl.
En als je er pas mee begint, zou ik stoppen na 4 sprints en er geen 3 of 4 setjes van doen.

Zelf ben ik meer voor de 30/30 strides, Billatstijl. En ik doe er maximaal 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinK92
Hartloper schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:31:
[...]

Ik zei wel dat weinig debutanten hun marathonpotentieel waarmaken, maar diegenen die er wél in slagen maken veel kilometers en doen minstens 5 duurlopen van 30 km: zoals jij dus.

Dus ik blijf bij mijn suggestie om aan 4:35min/ km te lopen en te zien hoe ver je komt.

4:40/4:50 zoals je nu doet ligt volgens mijn onder je capaciteiten. Er is ook wel nog het verschil met wedstrijdschoenen. 4:40/4:50 op trainingsschoenen kan qua inspanning overeenkomen met 4:35 op wedstrijschoenen.
Dit vind ik een hele mooie en sterkt mij in het feit dat ik het wel aardig goed aan het doen ben: ik train namelijk op de hartslagzones en daarmee kom ik op deze tijden uit op m'n trainingsschoenen (Endorphin Speed 3 of Ride 15's van Saucony). De wedstrijdschoen is echter een Vaporfly, waarin ik ook liep tijdens de Asselronde. Wederom bedankt Hartloper! Mochten er meer mensen zijn die tips hebben: be my guest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
InZane schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:47:
[...]

Ik had vanochtend deze Garmin suggestie: 15 minuten inlopen, 9 x 10s sprint met iedere keer 3 minuten herstel, 10 minuten uitlopen. Kwam uiteindelijk nog een goede 11 minuten bij, want ik was nog niet thuis.
Was best wel lekker om de dag mee te beginnen :)

[...]

Je anaerobe conditie bedoel je denk ik?
Bedoelde uiteraard anaërobe conditie :)

Edit: 4x4x60m @3:00/km was heerlijk. Helaas wel op de loopband aangezien het hier vannacht had gesneeuwd ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0lq5t16OLuDBpdM5e3fBAdNOPDk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jzeAQx7mgpfGkyEwE6gIiW90.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Rene op 25-02-2023 14:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:13
Weekendje weg in Zeeland. Vanochtend lekker rondje wezen hardlopen over het strand.
Daarbij gebeten door een hond. Gelukkig alleen schade aan mijn jasje en geen wond.
Hoe reageren jullie in zo'n situatie? Vooral als de hond een 2e keer aanvalt.

Ik was flink pissig. Ik kreeg als antwoord dat ze (het baasje) mij niet zag aankomen. Anders had ze haar hond aan de lijn gedaan, want die schijnt een hekel aan hardlopers te hebben.

Super mooie plek om hard te lopen, maar toen een volgende hond ook al blaffen op mij af kwam lopen was ik er wel klaar mee....

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hartloper
Als een hond hardlopers aanvalt, dan moet-ie altijd aangelijnd zijn.
Het is de verantwoordelijkheid van het baasje om te zorgen dat de hond geen mensen aanvalt. Is de hond daar niet goed genoeg voor getraind, dan moet de hond aangelijnd zijn. Ik weet niet hoe het wettelijk zit, maar dat zegt het gezond verstand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:42
Roodey schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:08:
....Hoe reageren jullie in zo'n situatie?.....
Niet genuanceerd en ik werd niet eens gebeten, de hond viel wel uit naar m'n enkels dat wel. Bijna die keer het 'baasje' zelf aangevlogen omdat a) een grote bek terug gaf toen ik riep dat hij zijn hond moest controleren en b) hij ten onrechte beweerde dat de hond daar los mocht lopen.
Op de fiets wel een keer gebeten, toen ik rustig tussen baasje en 'schattige' labrador door moest op een fietspad in het bos, "doet tie anders nooit", yeah rite.

Ik heb zelf een hond, een behoorlijk felle ook nog en die is altijd aangelijnd, gewoonweg omdat het praktisch overal verplicht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Hartloper schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:23:
Als een hond hardlopers aanvalt, dan moet-ie altijd aangelijnd zijn......
Een hond moet sowieso aangelijnd zijn, ook als hij geen hardlopers aanvalt. In elke (Nederlandse) gemeente zijn er enkele plekken aangewezen waar je je hond vrij mag laten loslopen. Dat er vrijwel overal gedoogd wordt is weer een andere zaak, de eigenaar is hoe dan ook verantwoordelijk uiteraard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slickk
Ik heb te veel slechte ervaringen met honden (of beter gezegd, baasjes die hun honden niet fatsoenlijk opvoeden dan wel aanlijnen) dat ik er een bloedhekel aan heb.

Gelukkig nog niet gebeten maar al een paar keer een happende beweging ontweken. Ik loop er altijd met een boog omheen, is vaak niet genoeg en in sommige situaties had het zomaar anders af kunnen lopen.

Het avontuur met drie loslopende honden die een boerderij in Bordeira (Portugal) bewaakten heb ik hier volgens mij ook al eens gedeeld. Ik liep een stuk over een officieel Europees fietspad, wat blijkbaar over een erf ging. Serene kalmte met een opkomende zon, schitterend landschap, laag tempo… En dan drie honden die op je af komen stormen. In een reflex omgedraaid en als er tijdsmeting was had Usain Bolt niet meer de snelste geweest :P Gesprint, heuvel af koprollend en nog een sprint totdat ze ver genoeg waren. Zonde van zo’n mooie herinnering aan die trailruns daar, ondanks het sterke verhaal kijk ik er niet heel blij op terug.

@Roodey Gaat het baasje jouw jas nog vergoeden eigenlijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:13
Slickk schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:54:
@Roodey Gaat het baasje jouw jas nog vergoeden eigenlijk?
Dat heeft ze wel aangeboden, maar heb ik afgeslagen. Was te boos / teleurgesteld dat ik zo snel mogelijk verder wilde.

Heftig verhaal van je over Portugal. Hoop zoiets nooit mee te maken. Ook voel je je dan even als Usain Bolt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Edje_kadetje
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06:26
Ik meld mij hier ook aan, gisteren voor het eerst in jaren weer eens een halve marathon gedaan als training :)
De laatste jaren heb ik veelal 5-15 km gedaan dus het was wel even doorbijten de laatste kilometers maar conditioneel ging het eigenlijk prima!

Dat van die honden is ontzettend vervelend, vooral omdat er zoveel mensen zijn die hun hond los laten lopen waar het niet mag. Ook als ze niet agressief zijn kunnen ze speels achter je aan lopen, het schijnt bij veel mensen niet in hun hoofd op te komen dat niet iedereen op dat gedrag zit te wachten. Gelukkig nog geen echt bijtende hond aan m'n achterste gehad (wel eentje die speels in m'n been hapte). Vroeger liep ik veel in het Amsterdamse Bos, maar doordat er in het weekend overdag geen doorkomen aan is (en het er tegenwoordig sowieso niet best is met al die werkzaamheden) loop ik steeds vaker in de polder en dat bevalt mij eigenlijk prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:06
Edje_kadetje schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:17:
Ik meld mij hier ook aan, gisteren voor het eerst in jaren weer eens een halve marathon gedaan als training :)
De laatste jaren heb ik veelal 5-15 km gedaan dus het was wel even doorbijten de laatste kilometers maar conditioneel ging het eigenlijk prima!

Dat van die honden is ontzettend vervelend, vooral omdat er zoveel mensen zijn die hun hond los laten lopen waar het niet mag. Ook als ze niet agressief zijn kunnen ze speels achter je aan lopen, het schijnt bij veel mensen niet in hun hoofd op te komen dat niet iedereen op dat gedrag zit te wachten. Gelukkig nog geen echt bijtende hond aan m'n achterste gehad (wel eentje die speels in m'n been hapte). Vroeger liep ik veel in het Amsterdamse Bos, maar doordat er in het weekend overdag geen doorkomen aan is (en het er tegenwoordig sowieso niet best is met al die werkzaamheden) loop ik steeds vaker in de polder en dat bevalt mij eigenlijk prima.
Haha, ja maar lijn jij ook je (eventuele) kinderen aan? (Opmerking die ik serieus kreeg toen ik er een keer wat van zei, was toen niet aan het hardlopen maar met dochtertje in het park)

Ik zou willen dat ze hier gewoon af en toe steekproef gewijs controleren zodat meer mensen zich er aan houden. De pakkans nu is gewoon 0,0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje_kadetje
Shinji schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:33:
[...]

Haha, ja maar lijn jij ook je (eventuele) kinderen aan? (Opmerking die ik serieus kreeg toen ik er een keer wat van zei, was toen niet aan het hardlopen maar met dochtertje in het park)

Ik zou willen dat ze hier gewoon af en toe steekproef gewijs controleren zodat meer mensen zich er aan houden. De pakkans nu is gewoon 0,0.
Gek genoeg heb ik nooit zoveel last van happende kinderen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Edje_kadetje schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:35:
[...]

Gek genoeg heb ik nooit zoveel last van happende kinderen :D
Nee, mijn kind/hond doet zoiets niet ;)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:56
Mijn langste duurloop zit erop in aanloop naar mijn halve marathon tijdens de CPC over twee weken.

Vorig jaar juli begon ik na twee jaar stilstand weer met loopjes van 3km aan een hartslag van 160 gemiddeld en een tempo van 7:00+.
En vanochtend liep ik heerlijk ontspannen 19,5km weg met een hartslag van 135 en 6:35 gemiddeld :).
Mijn doel is om over twee weken onder de twee uur te lopen, dat lijkt me heel realistisch, erg veel zin in. En erg fijn om te zien wat voor vooruitgang je ziet als je consequent drie keer in de week de hardloopschoenen aantrekt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 17:12
Jovatov schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:26:
En erg fijn om te zien wat voor vooruitgang je ziet als je consequent drie keer in de week de hardloopschoenen aantrekt :)
Dit precies. Dat doe ik sinds afgelopen najaar, zonder hardloop verleden. Inmiddels heb ik mijn eerste 10km loopje achter de kiezen en de gestage vooruitgang (in afstand en snelheid) lijkt vrijwel moeiteloos te zijn gegaan. Ik ga voorlopig niet verder uitbouwen in afstand en een tijdje op/rond die 10km hangen. Alleen zo nu en dan een uitstapje met een paar km meer maar niet structureel verder. Wel wil ik dezelfde regelmaat in training vasthouden en zien of daarbij de hartslag verder omlaag kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:46
Gelukkig zelf, op vakanties na, nooit 'gedoe' gehad met honden...

Ik als hardloper ga altijd vrij rustig langs honden, liefst wat ruimte gevend... Helemaal als ik van achteren kom, kan een schrikreactie opleveren dus dan ben ik wel voorzichtiger sowieso. Van 'de voorkant' probeer ik altijd een beetje in te schatten hoe de hond is, maar eigenlijk altijd verlaag ik mijn tempo wel..

Op vakantie, zelfde soort ervaring als @Slickk :P Waakhonden van een erf, of van een kudde schapen (dat was echt naar, een stuk of 5 waarvan 1 een stuk van een metalen ketting meesleepte). In het huisje waar we toen verbleven lagen ook boekjes hierover, met stenen in de richting van de honden gooien was de tip. Beesten bleven ons ook echt een km blaffend en rennen volgen.

Maar ik ben ook een honden eigenaar (waardoor ik er misschien ook als hardloper meer rekening mee houdt en bezig mee ben) en loop vaak over een pad waar ook hardlopers komen (en ja, daar mogen de honden echt los ;) ).

Uiteindelik is het vaak ook een wisselwerking, ik hou mn hond altid bij me als het even kan. Zorg dat de hardlopers er geen last van hebben.

Ondertussen zijn er ook VEEL hardlopers die echt schijt aan alles en iedereen hebben en op HUN tempo overal vlak langs schieten. Dan schrikken honden (en mensen) nog wel eens.

Jammer genoeg teveel mensen met honden die nergens rekening mee houden en jammer genoeg ook genoeg hardlopers die met eenzelfde instelling rennen. Hoe mensen dan ook nog eens kunnen reageren op een situatie, maakt het ook niet makkeliker allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:56
Antonius schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:32:
[...]

Dit precies. Dat doe ik sinds afgelopen najaar, zonder hardloop verleden. Inmiddels heb ik mijn eerste 10km loopje achter de kiezen en de gestage vooruitgang (in afstand en snelheid) lijkt vrijwel moeiteloos te zijn gegaan. Ik ga voorlopig niet verder uitbouwen in afstand en een tijdje op/rond die 10km hangen. Alleen zo nu en dan een uitstapje met een paar km meer maar niet structureel verder. Wel wil ik dezelfde regelmaat in training vasthouden en zien of daarbij de hartslag verder omlaag kan.
Yes, na de halve marathon ook mijn plan om het aantal kilometers stabiel te houden. Heb me ingeschreven voor een vijf kilometer in mei. Die heb ik ooit alleen nog gelopen toen ik mijn eerste hardloopwedstrijden liep ruim vijftien jaar geleden.
Als het goed is moet dat nu een heel stuk sneller kunnen dan toen :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mosselmossel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16-09 04:58
Consequent lopen is inderdaad de allerbeste training. Consequent lopen verslaat elk kortlopend trainingsschema.

Battletag: Iigy#2192

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:29

Niku

Alagaesii

Laatste kwaliteitstraining voor de CPC over twee weken net achter de rug. 10.5k duurlooptempo (5:30), 3x3.5k iets harder dan beoogd HM tempo (4:30) met een kilometer duurlooptempo tussen de drie blokken. 24k in totaal. Ging ondanks de harde wind prima, mijn PR van 1:40:20 moet er wel aan kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• innergetix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-09 20:48
Ik loop graag met mijn hond een rondje door de polder of bos en kom dit gedrag vaker tegen van mensen die niet goed in staat zijn het gedrag van hun trouwe viervoeter op waarde te schatten. Kom te vaak “ doet niks hoor” tegen terwijl er wel een uitval ontstaat. Tegenwoordig roep ik maar op afstand dat we eraan komen en daarbij vriendelijk maar dwingend de andere hond bij zich te houden. Meestal gaat dit goed helaas heb je overal eikels lopen met hun dieren.

Lekker lopen vandaag, tis prachtig weer ervoor🏃‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thefal
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 13:50
Nadat ik vorige week een 5K had gelopen, wilde ik vandaag weer 5km hardlopen. Na 1,5km begonnen mijn scheenbenen echter pijn te doen, en ronde 2km hield ik het niet meer vol en werd de pijn te veel. De hele voorkant van mijn onderbenen voelden toen ook zo hard als steen en ik heb een uur moeten wachten voordat autorijden weer enigszins pijnvrij ging.

Wat raden jullie aan om nu te doen? Ik heb me namelijk al ingeschreven voor de 5km op de CPC, dus ik wil het dan wel gewoon weer halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje_kadetje
thefal schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:07:
Nadat ik vorige week een 5K had gelopen, wilde ik vandaag weer 5km hardlopen. Na 1,5km begonnen mijn scheenbenen echter pijn te doen, en ronde 2km hield ik het niet meer vol en werd de pijn te veel. De hele voorkant van mijn onderbenen voelden toen ook zo hard als steen en ik heb een uur moeten wachten voordat autorijden weer enigszins pijnvrij ging.

Wat raden jullie aan om nu te doen? Ik heb me namelijk al ingeschreven voor de 5km op de CPC, dus ik wil het dan wel gewoon weer halen.
Oei, dat klinkt als shin splints (al moet je voor een goede diagnose beter naar de specialist gaan), en als dat het is moet je echt heel lange tijd rustig aan doen (dus niet hardlopen). Ik heb er zelf jaren geleden last van gehad en het heeft mij eigenlijk zowat een jaar gekost om er helemaal van af te komen (en een tijdlang met zooltjes gelopen).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:30

Secsytime

Automagisch

m0ridin schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:33:
Gelukkig zelf, op vakanties na, nooit 'gedoe' gehad met honden...

Ik als hardloper ga altijd vrij rustig langs honden, liefst wat ruimte gevend... Helemaal als ik van achteren kom, kan een schrikreactie opleveren dus dan ben ik wel voorzichtiger sowieso. Van 'de voorkant' probeer ik altijd een beetje in te schatten hoe de hond is, maar eigenlijk altijd verlaag ik mijn tempo wel..

Op vakantie, zelfde soort ervaring als @Slickk :P Waakhonden van een erf, of van een kudde schapen (dat was echt naar, een stuk of 5 waarvan 1 een stuk van een metalen ketting meesleepte). In het huisje waar we toen verbleven lagen ook boekjes hierover, met stenen in de richting van de honden gooien was de tip. Beesten bleven ons ook echt een km blaffend en rennen volgen.

Maar ik ben ook een honden eigenaar (waardoor ik er misschien ook als hardloper meer rekening mee houdt en bezig mee ben) en loop vaak over een pad waar ook hardlopers komen (en ja, daar mogen de honden echt los ;) ).

Uiteindelik is het vaak ook een wisselwerking, ik hou mn hond altid bij me als het even kan. Zorg dat de hardlopers er geen last van hebben.

Ondertussen zijn er ook VEEL hardlopers die echt schijt aan alles en iedereen hebben en op HUN tempo overal vlak langs schieten. Dan schrikken honden (en mensen) nog wel eens.

Jammer genoeg teveel mensen met honden die nergens rekening mee houden en jammer genoeg ook genoeg hardlopers die met eenzelfde instelling rennen. Hoe mensen dan ook nog eens kunnen reageren op een situatie, maakt het ook niet makkeliker allemaal.
Ook al is het een losloop gebied voor honden, is het geen vrijbrief voor slecht gedrag. De eigenaar is verantwoordelijk voor de hond, niet een passant.

Als de hond niet kan luisteren, losloop gebied of niet, aan de lijn. Opvoeden die beesten of aan de lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Voor wie de asics glideride 3 hebben gekocht, ik heb ze binnen maat 44 maar zijn echt bizar klein. Kom er amper in terwijl ik normaal maat 43 heb. Wat is jullie ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje_kadetje
Shinji schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:55:
Voor wie de asics glideride 3 hebben gekocht, ik heb ze binnen maat 44 maar zijn echt bizar klein. Kom er amper in terwijl ik normaal maat 43 heb. Wat is jullie ervaring hiermee?
Hetzelfde. Meeste hardloopschoenen die ik had hebben maat 45.5 en heel soms 46 (ik heb zelf maat 45), maar voor Asics heb ik 46.5 nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:14

XyS

0.o.O

De Asics in maat 44 zitten mij wel prima, draag meestal Nike 44.5. Lekker veel ruimte ook voorin de schoen. Heb ook 44.5 besteld maar heb niet het idee de extra ruimte nodig te hebben.
De schoen in komen was wel wat lastig, veters goed losmaken is nodig. Als dat een maal gelukt is zit hij als gegoten, voelt beter dan veel van mijn andere schoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
XyS schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:13:
[...]

De Asics in maat 44 zitten mij wel prima, draag meestal Nike 44.5. Lekker veel ruimte ook voorin de schoen. Heb ook 44.5 besteld maar heb niet het idee de extra ruimte nodig te hebben.
De schoen in komen was wel wat lastig, veters goed losmaken is nodig. Als dat een maal gelukt is zit hij als gegoten, voelt beter dan veel van mijn andere schoenen.
Ik heb nog nooit Nike gehad. Welke maat heb je met normale schoenen?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-09 23:22
mosselmossel schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:34:
[...]

Two Rivers Marathon in Zaltbommel? Is heel gezellig, maar misschien al wat vroeg in maart.
Knoop doorgehakt en dit gaat hem worden 🤟
Net aangemeld voor mn eerste marathon ever!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyS

XyS

0.o.O

Shinji schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:17:
[...]

Ik heb nog nooit Nike gehad. Welke maat heb je met normale schoenen?
Nike valt wel klein, heb normaal ~43. Hardloopschoenen sowieso wat groter. Saucony hardloopschoenen ook 44.

Zijn ze echt te klein of is het alleen met aandoen? Ik heb een hoge voetboog en ook dat past voor mij prima (na het losmaken van de veters dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
  • Laatst online: 21-09 23:22
XyS schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:23:
[...]

Nike valt wel klein, heb normaal ~43. Hardloopschoenen sowieso wat groter. Saucony hardloopschoenen ook 44.

Zijn ze echt te klein of is het alleen met aandoen? Ik heb een hoge voetboog en ook dat past voor mij prima (na het losmaken van de veters dus).
Ik heb Nikes en Saucony maar mijn Saucony endorphins speeds/pro voelen kleiner aan (beide 44) normale schoenen 43

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:17
Heb wel verschillende loop schoenen maar had nog geen echte wedstrijd schoen momenteel dus daarnet de Saucony endorphins pro 3 gekocht voor mijn HM binnen 2 weken
Benieuwd hoeveel verschil dit zal geven in het lopen met de endorphins speeds 2 schoen die ik heb bv.
Zaterdag testen in mijn simulatie training,kijk er naar uit

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thefal
Edje_kadetje schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:12:
[...]

moet je echt heel lange tijd rustig aan doen (dus niet hardlopen).
Och nee, ik was net lekker op dreef... Ik denk dat ik dinsdag weer ga hardlopen maar dan nog rustiger en met compressiesokken. En als dat ook niet lukt de fysio bellen maar. Bedankt voor je input!

[ Voor 3% gewijzigd door thefal op 26-02-2023 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Secsytime schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:30:
[...]

Ook al is het een losloop gebied voor honden, is het geen vrijbrief voor slecht gedrag. De eigenaar is verantwoordelijk voor de hond, niet een passant.

Als de hond niet kan luisteren, losloop gebied of niet, aan de lijn. Opvoeden die beesten of aan de lijn.
Tuurlijk, dat zeg ik ook niet...

Een schrikreactie als een hardloper op 10 cm voorbij komt sjesen zie ik niet als slecht gedrag... Uiteindelijk gewoon allemaal een beetje rekening met elkaar houden.

Genoeg debiele hondeneigenare, genoeg hardlopers die ook in hun eigen wereld zitten waarbij iedereen moet wijken. (En ja, ik kan me ook kapot ergeren aan die honden eigenaren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Ze zijn gistermiddag bezorgd hier, maar nog geen tijd gehad om ze aan te passen. De doos zit zelfs nog helemaal dicht!
Als 't bezoek weer naar huis is vanavond zal ik ze eens proberen. Asics viel bij mij altijd wel normaal, maar ik heb al een paar jaar geen Asics meer gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Laatst online: 17:13
thefal schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:07:
Laat ook eens iemand goed naar je techniek kijken. Bij een haklanding krijg je bij elke stap een ruk aan de spieren/pezen bij je scheen. Hoe groter je stapgrootte (en dus hoe lager je cadans), hoe sterker die ruk is. En dat is een veelvoorkomende oorzaak voor blessures aan je scheen. Mocht dit de situatie zijn dan kleinere pasjes in een hogere cadans gaan lopen, en op je voorvoet/middenvoet gaan landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Secsytime schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:30:
[...]

We kunnen het over de verantwoordelijkheid van de hondeneigenaar hebben. Maar moet tokkiër de hond, hoe tokkiër de baas. Daarnaast heb ik mijzelf aangeleerd: heeft 1 van de 2 partijen last van adrenaline (door het sporten of schrik), dan ga ik niet eens in discussie :w .

Om discussies te vermijden, als ik een hond zie en ik vertrouw het niet. Ik zorg dat hij altijd in het voorste gedeelte van mijn zichtveld blijft. Desnoods stop ik en draai mij om, maar no way dat ik niet kan zien wat zijn plan is (en meestal loop je eerst richting de hond, kan je prima inschatten wat hij van plan is).

Met fietsen stop ik ook, en houd ik mijn fiets tussen mij en de hond in. En nee dit gebeurd niet zo vaak, want de meeste honden zijn wel opgevoed.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
InZane schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:14:
[...]

Ze zijn gistermiddag bezorgd hier, maar nog geen tijd gehad om ze aan te passen. De doos zit zelfs nog helemaal dicht!
Als 't bezoek weer naar huis is vanavond zal ik ze eens proberen. Asics viel bij mij altijd wel normaal, maar ik heb al een paar jaar geen Asics meer gehad.
Heb ze net even tevoorschijn gehaald en aangetrokken. Instap is inderdaad wat krapjes, maar ze zitten verder als gegoten. Genoeg ruimte bij m'n tenen ook. Verwacht dat het wel goed gaat komen :)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:52
Vandaag eindelijk mijn eerste 30'er erop zitten voor deze marathoncyclus. Mijn opbouw is helaas behoorlijk verstoord door sinds oudjaar een paar maal kort achter elkaar griep te hebben gehad. Daardoor in de maand januari maar 142 km kunnen lopen. Voor februari staat de teller nu op 341 km. Nog 5 weken te gaan tot de marathon van Milaan!

Vandaag dus een lange duurloop. Prachtig loopweer met een strak blauwe lucht, een heerlijk zonnetje en een temperatuur van net iets boven het vriespunt. Iets voor half acht vanochtend vertrokken. Eerste 19 km vlak in gemiddeld 5'03", laatste 11 km met matige tegenwind gemiddeld in 5'13". Hartslag over de hele loop ruim onder de 150 gehouden wat voor mij een goed teken is.

Volgende week zaterdag nog een lange duurloop van 32km en een week later wat wedstrijdritme opdoen bij de CPC.

Nog 3 weken van ca 85-95 km per week, daarna een weekje van rond de 70 km en dan in de laatste week alleen nog wat korte loopjes voor een totaal van ca 40 km.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:10
Hier gisteren een vergelijkbare duurloop gehad. Vroeg opgestaan, rond 6 uur een licht ontbijtje om vervolgens 2 uurtjes later om te kleden en de deur uit te gaan. Strak blauwe lucht en nog niet al te veel win, heerlijk. Wel fris, maar met ondershirt, shirt met lange mouwen, buff en handschoenen ging het prima. De handschoenen gingen halverwege wel uit en toen ik voor de wind in de zon liep heb ik de mouwen ook nog tijdelijk even opgestroopt.

De 1e 22 km gingen vrij vlak net boven -of net onder de 5:00/km met een HS van 130-132. Voor mijn doen ook prima. Ik had 2 dagen rust, dus dat zal wel meegeholpen hebben. Of misschien waren het toch de Vaporflies, die wilde ik toch nog 1 keer testen om er zeker van te zijn dat deze geen problemen gaan geven op langere afstanden. Het is gelukkig wederom goed gegaan, dus ik ga deze gebruiken op 16 April in Rotterdam.

Vanaf km 23 het tempo opgevoerd om eens te zien hoe dat aanvoelt. De laatste km's gingen progressief in 4:54, 4:47, 4:33, 4;19 en 4:11 en het viel me helemaal niets tegen.

Nu zachtjes aan naar Maart waarbij ik mezelf heb voorgenomen om voor het eerst een maand van 300+ te gaan draaien.

Strava Garmin 265

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PB1983
mhr-zip schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:24:
[...]

We kunnen het over de verantwoordelijkheid van de hondeneigenaar hebben. Maar moet tokkiër de hond, hoe tokkiër de baas. Daarnaast heb ik mijzelf aangeleerd: heeft 1 van de 2 partijen last van adrenaline (door het sporten of schrik), dan ga ik niet eens in discussie :w .
Ooit eens tijdens een bostraining in de buurt van Den Haag in mijn pols gebeten door een hond genaamd ADO.. :'(

Normaal was er een wandelgroepje met honden die op dezelfde tijd als ons door het bos liepen. Omdat we elkaar wekelijks zagen, na een paar weken gewoon even met groepje gaan praten en de honden te aaien, wisten wij eigenlijk wat de eigenschappen van de honden waren. Welke honden rustig waren, welke gewoon wouden spelen en/of meerennen en bij welke je gewoon je tempo moest verlagen.

Zo liep er ook gewoon een of twee honden het rondje van 750 meter gewoon mee. Helaas was ADO niet een het hondenclubje...

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• born2tweak
Ik heb zaterdagochtend ook lekker gelopen, al was het qua weer wel alle seizoenen! Begonnen met t-shirt en jasje en helaas zonder handschoenen toen het nog licht miezerde. Na 15 minuten gelukkig m'n handen weer warm en na een half uur m'n jasje uit en liep ik in de zon. Helaas trok het weer dicht en heb ik uiteindelijk m'n jasje weer aan gehad en liep ik door de hagel!

Wel een lekkere training ter voorbereiding op Rotterdam: 28,5 km gelopen. Er stond eigenlijk een 2x 6x1km reps in Z3, die heb ik wat verlengd naar totaal 16x. Verder dus rustig warm gelopen en na de reps een mooie duurloop van gemaakt. Beetje dus van alles wat en het voelde goed. Wel vermoeid na 28km, maar op zich is dat denk ik niet gek. Het gemiddelde tempo was dus wel lager dan m'n MT, maar op dit moment denk ik dat het wel goed is: 5:20 ipv 5:00/km.

Na de blessure gelukkig weer goed kunnen oppakken en nagenoeg geen last meer van. Afgelopen week was het ook weer netjes 60km, dus deze week weer een paar erbij. A.s. zondag 30km Achtkastelenroute in Vorden, dus qua km's zit het denk ik deze week ook wel goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InZane
born2tweak schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:50:
A.s. zondag 30km Achtkastelenroute in Vorden, dus qua km's zit het denk ik deze week ook wel goed.
Succes! Die heb ik vorig jaar ook gelopen op marathon tempo. Helaas vlak daarna geblesseerd geraakt, dus uiteindelijk Rotterdam niet kunnen lopen.

Zaterdagochtend ook lekker gelopen trouwens. Was voor half 8 al de deur uit voor een nuchter rondje, want had een vol programma die dag. De Zoom Fly's weer eens aangetrokken en een rondje van 13 km gemaakt op 5.10 min/km gemiddeld. Beetje miezer gehad in het begin, maar verder droog gehouden! Fijn om te merken dat zo'n afstand prima gaat zonder ontbijt vooraf en dat de tempo's ook nog steeds verbeteren zonder dat je het idee hebt dat je sneller loopt. De Garmin race prognose op de 5km kruipt langzaam weer naar de sub 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Art
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:19
Hier gaat het nog steeds niet goed helaas, waar ik eerder de hardloopkleren niet zou aantrekken voor een afstand onder de 10Km mag ik nu blij zijn als ik 5km relaltief pijn vrij kan lopen.

Bilspier/heup blijft opspelen. Woensdag dry needling, hoop dat dat de oplossing is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12:47
Zaterdag m'n 2e loop in de 30km gedaan, 32km deze keer. Klote weer eerlijk gezegd, begon met wind en regen, wel droog geworden maar wind bleef stevig, uiteindelijk ook nog hagel op m'n kop gehad. Op zich lekker gelopen, 5:00 gemiddeld. Laatste 3km wel flink moeten aanpoten, maar niet ontevreden. 16-4 richting de 3:30 gaan lijkt niet compleet onhaalbaar, dus dat is leuk. Nog steeds zou 3:45 hartstikke mooi zijn.

Zwift overigens opgezegd, dus iets minder fietsen en waarschijnlijk uitsluitend nog in z2. Extra loopje inplannen ook in z2.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BiLLie-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:49
Ook ik heb dit weekend mijn lange(re) duurloop gelopen met een heerlijk zonnetje (en in de korte broek!). 33 kilometer in 5:31/km gemiddeld waarbij m'n hartslag relatief laag bleef. Wel wat 'cardiac drift' naar het einde, maar dat schijnt normaal te zijn.
Twijfel om vanmiddag nog een herstelloopje (7-8 km) te doen, maar eens zien of het zonnetje nog gaat schijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
BiLLie- schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:06:
Ook ik heb dit weekend mijn lange(re) duurloop gelopen met een heerlijk zonnetje (en in de korte broek!). 33 kilometer in 5:31/km gemiddeld waarbij m'n hartslag relatief laag bleef. Wel wat 'cardiac drift' naar het einde, maar dat schijnt normaal te zijn.
Twijfel om vanmiddag nog een herstelloopje (7-8 km) te doen, maar eens zien of het zonnetje nog gaat schijnen.
Dan woon je in het verkeerde deel van Nederland! Het is hier (Apeldoorn) al de hele ochtend kraakhelder en zonnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLie-
InZane schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:10:
[...]

Dan woon je in het verkeerde deel van Nederland! Het is hier (Apeldoorn) al de hele ochtend kraakhelder en zonnig.
Het begon hier (Hengelo) ook zonnig, maar intussen een aardig wolkendekje en nog flink koud .. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:58
Rudedadude schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:06:
[...]
die wedstrijdlicentie is helaas een te grote hobbel
Na ruim drie jaar me te hebben verzet tegen een lidmaatschap van de atletiekvereniging, is dat één van de gemakken van nu wel lid zijn O-)

Eerder heb ik overigens altijd deelgenomen aan deze competitie zonder wedstrijdlicentie, maar dat vindt de Atletiekunie niet goed meer. Het hebben van deelnemers zonder licentie levert de organiserende verenging inmiddels een stevige geldboete op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
Rudedadude schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:06:
[...]

Het idee is leuk, de uitvoering op dit soort voor mij kortere afstanden zou vast al minder gaan dan gehoopt, maar die wedstrijdlicentie is helaas een te grote hobbel. Ik heb nog wel ergens een setje cross spikes liggen die ik tot nu toe nog maar 2 keer gedragen heb in de sneeuw, maar die het vast ook doen op de baan :P
Hangt af van de lengte van de spikes. 9mm zou mogen, maar op de meeste banen is max 6mm. Indoor soms nog wel eens minder.

Bij de crossen zijn dat uit mijn hoofd 12mm, dat vinden sommige baanbeheerders niet zo heel fijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• m0ridin
Hier nu even 1 a 2 weekjes wat 'rustiger' in de marathon voorbereiding.

Afgelopen week een training overgeslagen en zondag een uur in Z2 en daarna nog een half uur op halve marathon tempo. (Vind ik normaal altijd irritant, een groot stuk op een rustig tempo om dan nog te moeten gaan versnellen maar ging deze keer best ok).

Komend weekend zou een HM race in de planning staan (en de dagen ervoor zijn dan ook wat rustig omdat ze daar rekening mee houden), maar ga een weekendje weg en moet nog even zien of ik uberhaupt nog een loopje in kan/ga plannen. Sowieso veel wandelen en slechtste geval doe ik nog een weekje wat rustiger aan, ook niks mis mee.

De 2 weken daarna moet ik even kijken hoe ik het in ga vullen qua zondag LDL... Staat er 1 op het programma van 2:30 in Z2 en dan 30 minuten op marathon tempo, weekend daarna 2:15 in Z2 en 45 minuten op marathon tempo.

Voor die hele lange duurlopen vind ik (NS-)trailen leuker, maar dat is niet handig combineren met lopen op marathon pace en dat wil ik toch ook wel even 'voelen' (ook hoe dat voelt na 2+ uur hardlopen). Maar misschien door ipv met trein/fiets naar een station te gaan het hardlopend te doen dat er nog wel iets mogelijk is (maar ja, dan weer schoen keuze :P )

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Diversity
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 17:05
Ik loop al best een poosje hard, verste wat ik gelopen heb is een halve marathon alweer 4 jaar geleden. Toen her en der wat 10km wedstrijden gedaan, maar nu al jaren niet echt meer een doel om naartoe te werken. Wat ik toch wel mis. Mede door corona en de prioriteit om een deeltijdstudie af te ronden.

Het enige wat ik van mijn eerste halve marathon kan herrineren is dat ik veeeel te hard gestart was en eigenlijk onvoldoende voorbereid was (had nog nooit zo lange afstand gelopen). De dagen erna ook veel last van gehad.

Toen zag ik hier toevallig wat verhalen over de Garmin hardloopcoach Jeff :), ondertussen 2 sessies van afgerond. Daar train ik nu mee om eind juni een halve marathon te kunnen lopen. Toen kwam ik zojuist op de kasteelloop de halve van de haar (25 juni) tegen. Hopelijk gaan de voorbereidingen goed, inclusief de nodige motivatie, om straks mijn 2de halve marathon te lopen :). Loop nu op de Saucony Tempus sinds afgelopen weekend. Hopelijk gaan deze wat langer mee dan de Guide 15 (hakken kapot gelopen).

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:45
Hier gisteren de langste duurloop van het blok voor Rotterdam gehad. Er stond 38 kilometer op de planning op Steady pace (tempo ergens halverwege tussen Marathon- en Easy pace, voor mij rond de 4:30 min/km). Wilde een niet al te hoge intensiteit maar ook niet te lang onderweg zijn. Normaal gesproken een tempo dat erg makkelijk loopt, op de grens van z2 en z3. Maar gisteren lukte het niet de hartslag laag te houden, ik zat al direct vanaf km 1 in z3. Toch maar het beoogde tempo gaan lopen en hopen dat ik in een ritme kon komen. Dat lukte op een gegeven moment redelijk, maar desondanks voelde het zwaarder dan zou moeten (en ik had de eerste helft nota bene wind mee).
Vanaf 30km kostte het behoorlijk veel moeite om de 4:30 vast te houden. Toen natuurlijk ook wind tegen. Wel tot het eind volgehouden, maar was na afloop veel meer gesloopt dan zou moeten met dit tempo. Marathon doeltempo is een halve minuut sneller (3:55-4:00/km) maar voelde gisteren absoluut onhaalbaar, dus niet echt een confidence booster. Maar goed, Rotterdam is nog 7 weken ver weg en dit soort runs horen er nu eenmaal ook bij.
Vandaag een rustdag en ik voel me eigenlijk alweer verrassend goed, met nauwelijks spierpijn. Dus toch nog iets positiefs aan overgehouden. :P

Strava linkje

Strava

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Redcoil
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:53

Redcoil

Polyinterpretabel

Hier gisteren ook voor het eerst een afstand van 30 km gelopen in aanloop naar Rotterdam. Kostte me meer moeite dat ik had verwacht, mede ook door de forse tegenwind (en wat hoogtemeters) aan het eind. Uiteindelijk tussen de 5.30 en 5.40/km gebleven, wat ook mijn doel was.

Strava or it didn't happen.

Hartslag was voor mij gemiddeld met 165. Mijn hartslag is altijd hoog, dus ik verbaas me er niet over. Wel bijzonder om te lezen dat anderen zo veel sneller lopen met een véél lagere hartslag. A.s. donderdag staat er een sportmedisch onderzoek op het programma, dan kom ik hopelijk ook wat meer te weten over mijn hartslagzones en omslagpunt.

Vervolgens is er a.s. zondag bij een atletiekvereniging in de regio een 30km evenement van de Road2Rotterdam. Denk dat ik daar maar eens naartoe ga, mede ook omdat ik tot nog toe alleen zelf aan het 'aanmodderen' ben geweest. Wie weet hebben ze daar ook nog goede tips die ik kan toepassen. :)

Doel is om de marathon uit te lopen in Rotterdam. Liefst onder de 4.30, zo dicht mogelijk tegen de 4.00 aan. Onder de 4.00 zou helemaal fantastisch zijn, maar ik vermoed dat dat er niet inzit voor mij.

Korte vraag nog als afsluiting. Ik loop eigenlijk altijd op ON CloudMonsters (heb 2 paar) en zou eigenlijk wat willen afwisselen qua soort/merk schoenen. Ik lees veel goede verhalen over (bijvoorbeeld) de Saucony Endorphin Pro 3 etc., maar dat is volgens mij meer een wedstrijdschoen (toch?). Is het met mijn tempo en doel überhaupt zinvol om over dergelijke schoenen na te denken of is dat alleen zinvol als je de klinkers uit het verband kunt rennen?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLie-
Redcoil schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:09:
Hier gisteren ook voor het eerst een afstand van 30 km gelopen in aanloop naar Rotterdam. Kostte me meer moeite dat ik had verwacht, mede ook door de forse tegenwind (en wat hoogtemeters) aan het eind. Uiteindelijk tussen de 5.30 en 5.40/km gebleven, wat ook mijn doel was.

.....

Doel is om de marathon uit te lopen in Rotterdam. Liefst onder de 4.30, zo dicht mogelijk tegen de 4.00 aan. Onder de 4.00 zou helemaal fantastisch zijn, maar ik vermoed dat dat er niet inzit voor mij.
Waarom loop jij je trainingsloop/duurloop (heel ruim) sneller dan je beoogde marathontempo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redcoil

Redcoil

Polyinterpretabel

BiLLie- schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:12:
[...]

Waarom loop jij je trainingsloop/duurloop (heel ruim) sneller dan je beoogde marathontempo?
Omdat ik stiekem toch onder die 4 uur zou willen duiken. ;) Tot de 30 km hou ik dit tempo goed vol, maar ik vraag me af of ik dat ook ruim 42 km red.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiLLie-
Redcoil schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:15:
[...]

Omdat ik stiekem toch onder die 4 uur zou willen duiken. ;) Tot de 30 km hou ik dit tempo goed vol, maar ik vraag me af of ik dat ook ruim 42 km red.
Daar train je dan ook voor :). Je duurlopen helemaal op beoogd marathontempo gaan lopen draagt dan alleen niet direct bij aan je training. Volgens de theorie loop je je duurlopen dan op ongeveer 6:10 en werk je in je andere loopjes aan je snelheid (interval, tempoblokken).

Maar toch herken ik je redenatie ook wel hoor. Voor je gevoel wil je weten of je klaar bent voor de hele afstand op beoogde tempo en dat wil je kunnen toetsen aan een reeds behaald resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
@Redcoil

Door je duurlopen de gehele tijd in dat tempo te lopen belast je je lichaam te veel... Herstel zal dan te lang duren, etc. Het heeft idd geen zin (los van je eigen vertrouwen, maar dat kan je met een uurtje op dat tempo waarschijnlijk ook al aardig inschatten).

De duurlopen zijn om de duur te evenaren (dus 3u of 3.5u oid uberhaupt in de benen zijn), de tempo-blokken zijn om aan het tempo te wennen en daar comfortabel mee te raken.

Truc is dus wel een tempo proberen in te schatten dat niet te comfortabel is, geen idee hoe je je na deze 30km voelde op dit tempo maar als je 2 dagen erna weer kon hardlopen en het best ok voelde deze 30k dan heb je misschien te conservatief ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redcoil

Redcoil

Polyinterpretabel

Dank voor je reactie @m0ridin. Deze loop was gisterenochtend en gisterenmiddag had ik wel wat last van de spieren. Vandaag voel ik wel dat ik gisteren gelopen heb, maar ik heb geen spierpijn verder.

Ik loop normaliter wat langere lopen op dit tempo, loopjes van 10km op ongeveer 5.00/km en doe wat intervallen. Langere lopen met tempoblokken heb ik nog niet eerder gedaan, maar die ik op Strava bij anderen wel voorbij komen. Wellicht kan ik daar nog eens mee aan de slag in mijn training.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
@Redcoil

10k loopjes op 5:00/km? En dat is gewoon "niet al te pittig"?

Zou zeggen dat je dan prima voor die sub 4u moet kunnen gaan.

Iedereen gaat er natuurlijk anders in, maar zelf zet ik liever iets te hoog in dan te laag (gevolg is wel dat je laatste 8k een hel kunnen zijn, ik spreek uit ervaring ;) ) dus als je heel graag een sub 4u wil lopen en het zit er enigszins realistisch in, gaan met die banaan.

Finishen lukt dan ook wel al mocht je instorten, al zal dat geen pretje zijn maar hey. Heb je dat ook meegemaakt :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:11

polthemol

Moderator General Chat
LinuxMan schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:26:
[...]

Laat ook eens iemand goed naar je techniek kijken. Bij een haklanding krijg je bij elke stap een ruk aan de spieren/pezen bij je scheen. Hoe groter je stapgrootte (en dus hoe lager je cadans), hoe sterker die ruk is. En dat is een veelvoorkomende oorzaak voor blessures aan je scheen. Mocht dit de situatie zijn dan kleinere pasjes in een hogere cadans gaan lopen, en op je voorvoet/middenvoet gaan landen.
(als je met een 5K al shin splints krijgt of overbelastingsklachten, vermoed ik eerder dat de haklanding niet persé het issue is, maar vooral het overall niet goed genoeg getrained zijn).

@thefal for starters zou ik stoppen met je hardlooptraining tot dat gevoel in je schenen weg is. Full on shin splints wil je graag niet krijgen, want dan ben je echt zuur.
Daarnaast: hoe goed getrained ben je? Vanaf waar kom je? Ben je net klaar met een start2run of heb je het rennen weer opgepakt na een lange tijd, hoevaakl ga je rennen per week, enz.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
EnduronDon schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:52:
Zaterdag m'n 2e loop in de 30km gedaan, 32km deze keer. Klote weer eerlijk gezegd, begon met wind en regen, wel droog geworden maar wind bleef stevig, uiteindelijk ook nog hagel op m'n kop gehad. Op zich lekker gelopen, 5:00 gemiddeld. Laatste 3km wel flink moeten aanpoten, maar niet ontevreden. 16-4 richting de 3:30 gaan lijkt niet compleet onhaalbaar, dus dat is leuk. Nog steeds zou 3:45 hartstikke mooi zijn.

Zwift overigens opgezegd, dus iets minder fietsen en waarschijnlijk uitsluitend nog in z2. Extra loopje inplannen ook in z2.
We zitten een beetje op hetzelfde schema met hetzelfde doel voor ogen. Maar loop je dan niet te hard nu met 30km op 5:00? Dat is dan toch eigenlijk je Marathon tempo? Ik tik dat met name aan bij kortere duurlopen of met blokken, maar niet een 30km lang? Hoewel... zondag hoop ik wel de 30km Achtkastelen in 5:00 gemiddeld te lopen... maar dat is een wedstrijd :)

Als je nu je 30km in 5:00 al kunt lopen, dan moet je zeker sneller kunnen mikken dan 3:30 lijkt me? Dan is 3:20 misschien qua wedstrijd een mooie richttijd?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• thefal
polthemol schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:53:
[...]

(als je met een 5K al shin splints krijgt of overbelastingsklachten, vermoed ik eerder dat de haklanding niet persé het issue is, maar vooral het overall niet goed genoeg getrained zijn).

@thefal for starters zou ik stoppen met je hardlooptraining tot dat gevoel in je schenen weg is. Full on shin splints wil je graag niet krijgen, want dan ben je echt zuur.
Daarnaast: hoe goed getrained ben je? Vanaf waar kom je? Ben je net klaar met een start2run of heb je het rennen weer opgepakt na een lange tijd, hoevaakl ga je rennen per week, enz.
De pijn was na een paar uur gelukkig al weg!
Maar ik denk dat ik inderdaad gewoon te snel wil.

<sorry voor het lange bericht hieronder>

In augustus 2019 was mijn BMI 30. Wegens omstandigheden was die verder omhoog gegaan naar 34 in oktober 2022.
Afvallen is helaas iets wat wegens priveomstanigheden erg moeilijk gaat, de beste manier voor mij is veel bewegen.

Dit komt onder andere door een knieblessure die ik bijna 10 jaar heb gehad. Daarnaast is er zo'n jaar geleden ook een rugblessure bij gekomen. Hoewel ik in het verleden op een hoog niveau aan teamsporten heb gedaan, is er dus niks van mijn conditie over.

In de tussentijd heb ik vaak dingen als start to run geprobeerd, maar zodra ik een routine verbreek heb ik heel snel de neiging om er helemaal mee te stoppen. Bij de hardloopclub ging het ook niet lekker omdat ik niet mee kon komen, en elke keer voortijdig af moest haken.

Uiteindelijk was het half september waarop ik weer een tijdje serieus begon met hardlopen.
Op 11 november ben ik weer aan een hardloopschema begonnen omdat dat mij hier werd aangeraden. Omdat ik een vriend had beloofd om nog in 2022 mee te doen aan een 5K, ben ik toen in na een maand niks doen, in week 6 van dit schema ingestapt. Ik liep 3x per week.

Dit lukte prima tot ik bij week 9 aankwam. Het lukt mij gewoon niet om langer dan 15 minuten aan 1 stuk door te rennen. Vanaf toen ben ik om de dag gaan hardlopen bij de fitness, waarbij ik net als de schema's om en om hardliep en wandelde.

Ik heb daarna hier niks meer van me laten horen omdat ik in het dagelijks leven vaak te horen krijg dat ik zeg dat ik dingen wil/ga doen, en dan mensen teleurstel/boos maak/enz als ik het uiteindelijk toch niet doe.
Dat gebeurde ook oa met mijn doel om in 2022 een 5K te lopen, ik had mensen verteld dat ik dit wilde doen maar kon het niet waarmaken omdat ik weer last kreeg van mijn rug.

Half januari waren de klachten weg en ben ik weer begonnen op de loopband. 8 februari had ik voor het eerst 5km gelopen waarbij ik elke paar minuten afwisselde tussen wandelen en hardlopen. Sindsdien liep ik elke 2 dagen 5km op een soortgelijk tempo.

Ondanks dat het me nooit is gelukt 5km aan 1 stuk te lopen heb ik op 19Feb toch meegedaan aan de Bosdijkloop, hier mijn verslag daarvan. Uiteindelijk heb ik 3x moeten stoppen en wandelen, ongeveer 4 minuten, omdat ik moe was.

Het was volgens Runkeeper wel mijn 2e snelste run ooit op een afstand van 3+ km, en ik had nergens last van, behalve moeheid. Ik was dus best trots!

Ik heb toen een halve week vrij genomen en heb op donderdag weer bij de fitness hardgelopen, 4.5km in een relatief laag tempo. Toen ik zondag weer buiten 5km wilde lopen ging het dus niet lekker. Ik heb me ingeschreven voor de 5K over 2 weken op de CPC, dus daar ben ik voor aan het trainen.

Dit schrijvende denk ik dat ik me maar weer moet inschrijven bij de hardloopclub. Ik denk dat ik nu veel beter mee zou kunnen bij de beginnersgroep. Maar eerst dus nog een paar keer zelf en kijken of ik niet weer last krijg van mijn scheenbeen, anders is het ook weer zonde van het geld.

Ik hoop dat ik niet te lang ratel maar dat jullie nu wel een goed beeld hebben van waar ik momenteel sta!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:11

polthemol

Moderator General Chat
thefal schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:52:
[...]

De pijn was na een paar uur gelukkig al weg!
Maar ik denk dat ik inderdaad gewoon te snel wil.
toch weekje rust houden. Overbelasting gaat niet zomaar weg, ookal voel je het een paar uurtjes later niet meer.

En dikke kudos voor de rest hoe je bezig bent. Kijk of je een optie hebt bij je AV, bij die waar ik eerder ging hadden ze op meerdere dagen recreatengroepen. Sustainable naar je doelen toewerken is het slimste, al kost het tijd. Easy pace does the trick ;)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
My 2 cents @thefal: ik ben bang dat de teveel ambitie qua die 5k hebt. Als je BMI nog boven de 30 is (lijkt me aannemelijk na die 34 in oktober) dan zou ik m'n doelen eerst op wandelen en fietsen zetten en je gewicht naar een minder belastend niveau proberen te krijgen en dan pas hardloopambities hebben. Wss niet echt wat je wil horen, maar overbelasten en dan weer een tijd niets doen of gedemotiveerd raken (en wss zwaarder worden) brengt je alleen maar verder van huis, zeker als je nu al mogelijk shin splints hebt.

Het alternatief is onder begeleiding van een hardloopclub verantwoorde stappen nemen en daar volhouden. Begrijp me goed, ik vind het heel goed van je dat je hier terugkomt en openhartig bent. Focus op jezelf en laat anderen maar denken wat ze willen, doen ze toch wel. Discipline opgelegd door de buitenwereld is veel moeilijker vol te houden, probeer het uit jezelf te halen. Been there done that, moeilijke weg

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Infinchible
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:23

Infinchible

Woef!

Leuk om alle verhalen te lezen over de marathonvoorbereidingen, de 30+km loopjes vliegen je hier om de oren :).

@Redcoil, zover ik heb gehoord scheelt het ook wel wat procenten voor minder snelle lopers met een wedstrijdschoen met (carbon)plaat. Je hoeft er echt niet snel voor te kunnen lopen. Proberen kan natuurlijk altijd.

Door al dat marathongeweld hier gisteren zelf ook weer eens een iets langere afstand gelopen. Meteen maar een Halve Marathon geprobeerd, dat was al wel weer even geleden, van de zomer wel een keer 21km gelopen op de veluwezoom, maar dat was redelijk relaxed en lekker heuveltjes pakken enzo. Deze keer wou ik toch iets van tempo erin zetten, doel was om op 4'30 te starten en dan de laatste 8km wat te versnellen naar 4'16. Kijken hoe dat voelde. Maar het liep vanaf het begin zo lekker, dat ik eigenlijk meteen rond de 4'16 uitkwam en zelfs daaronder. Later bleek ook waarom, de eerste 7km ongeveer een lekkere meewind gehad :9 . Helaas waren daarna de kilometers 7 tot en met 16 vooral met tegenwind en dat was ook wel goed aanpoten op dat tempo. Laatste 5km weer wat meewind, wat echt mijn redding was. De laatste kilometer ineens de man met de hamer en toen werd het echt werken, maar had sowieso al genoeg speling op de 1.5 uur welke ik me na 5km had ingezet.
Leuk om weer eens echt een beetje af te zien over langere tijd, voel mijn benen vandaag ook echt wel weer goed met redelijk wat spierpijn. Maar dat is snel genoeg weer over, deze week maar weer wat rustigere loopjes om het niet te gek te maken, wat ik al snel doe.

Logje: https://www.strava.com/activities/8625590343

Qua doelen dit jaar nog niet veel staan, maar wil wel weer een paar leuke loopjes oppakken, tot de halve marathon. Misschien nog wat leuke trails als dat lukt, dan misschien wel een iets langere afstand. Vorig jaar had ik na februari nog geen 50km gelopen, dit jaar nu 230, dus er zit in ieder geval goede progressie in O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
born2tweak schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:03:
[...]

We zitten een beetje op hetzelfde schema met hetzelfde doel voor ogen. Maar loop je dan niet te hard nu met 30km op 5:00? Dat is dan toch eigenlijk je Marathon tempo? Ik tik dat met name aan bij kortere duurlopen of met blokken, maar niet een 30km lang? Hoewel... zondag hoop ik wel de 30km Achtkastelen in 5:00 gemiddeld te lopen... maar dat is een wedstrijd :)

Als je nu je 30km in 5:00 al kunt lopen, dan moet je zeker sneller kunnen mikken dan 3:30 lijkt me? Dan is 3:20 misschien qua wedstrijd een mooie richttijd?
Mogelijk loop ik wat te hard ja, ik vind het echter geen prettige gedachte om tijdens de marathon voor het eerst zulke afstanden op een dergelijk tempo te lopen. Aangezien ik slechts om de week een 'echt' lange loop heb, kan het ook niet zoveel kwaad denk ik. 3:20 lijkt me overigens wat ambitieus, dan zou ik nog een stuk harder van start moeten gaan, veel versnellen zit er namelijk niet meer in na 30km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
XyS schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:23:
[...]

Nou, nog een keer geprobeerd maar het voelt super geforceerd allemaal. Ik neig nu naar maar 45 ipv 44 waar ik normaal 43 heb. Die is er alleen niet meer en zie niet waar ik kan ruilen. Alleen retour, maar hij is nu weer duurder geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mosselmossel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16-09 04:58
Ik kreeg gister mail van de Vestingloop. Met 10 en 15 kilometer-loopjes. Vier weken na de marathon van Rotterdam. Zit me nu af te vragen of ik dan weer een tien vol kan lopen. *peinst*
EnduronDon schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 07:16:
[...]

Mogelijk loop ik wat te hard ja, ik vind het echter geen prettige gedachte om tijdens de marathon voor het eerst zulke afstanden op een dergelijk tempo te lopen. Aangezien ik slechts om de week een 'echt' lange loop heb, kan het ook niet zoveel kwaad denk ik. 3:20 lijkt me overigens wat ambitieus, dan zou ik nog een stuk harder van start moeten gaan, veel versnellen zit er namelijk niet meer in na 30km.
Hier moet je echt vanaf. Dit is namelijk niet zo. Het zou zelfs kunnen betekenen dat je juist op die dag dat beoogde tempo niet haalt, omdat je overtraind bent. Echt. Niet doen.

Battletag: Iigy#2192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
mosselmossel schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 07:41:
Ik kreeg gister mail van de Vestingloop. Met 10 en 15 kilometer-loopjes. Vier weken na de marathon van Rotterdam. Zit me nu af te vragen of ik dan weer een tien vol kan lopen. *peinst*

[...]

Hier moet je echt vanaf. Dit is namelijk niet zo. Het zou zelfs kunnen betekenen dat je juist op die dag dat beoogde tempo niet haalt, omdat je overtraind bent. Echt. Niet doen.
Zou kunnen. Echter haal ik mijn gewenste tempo nu ook, en doe ik dat met stevig wat training in de benen iedere week. Laatste 3 weken taperen zal ook goed doen. Maar, ik zal niet ontkennen dat dergelijke loopjes in z2 doen eigenlijk de betere optie is. Dit weekend in ieder geval weer 21k in z2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 21:18
Shinji schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 07:34:
[...]

Nou, nog een keer geprobeerd maar het voelt super geforceerd allemaal. Ik neig nu naar maar 45 ipv 44 waar ik normaal 43 heb. Die is er alleen niet meer en zie niet waar ik kan ruilen. Alleen retour, maar hij is nu weer duurder geworden.
Ruilen doen ze niet staat ook op de site. Je moet eerst retourneren en dan opnieuw bestellen.
Ik zit met hetzelfde probleem. Ik had de blauwe in 43.5 besteld, en de gele in 42.5.

42.5 is voor mij de juiste maat, maar die is niet meer verkrijgbaar in blauw. Toen wilde ik de gele bestellen in 42.5 maar die is nu weer € 80,- ipv € 67,-.

Als je op een maat klikt die niet verkrijgbaar is klikt, kun je op de button Meld mij aan klikken om een notificatie te krijgen als hij weer voorradig is.

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:20
[...]

Ik heb zaterdag maat 45 (en 44.5) geretourneerd omdat de schoenen kleiner lijken te vallen dan normaal. Maat 46 inmiddels ontvangen en die zitten goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artemiev
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:25
[...]

Ik heb ze helaas ook teruggestuurd. Zelfs met veters los zat de stof over de voet heen helemaal strak getrokken en 45 was uitverkocht toen ik weer keek helaas ja. Ook niet echt het idee dat ze gelijk heel lekker zaten.

Wel jammer want het is een supermooie schoen, maar er komt vast nog wel een keer iets voorbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
Ik heb mijn Gliderides in maat 45 (heb ik ook in m'n andere hardloopschoenen) vanochtend voor het eerst meegenomen voor m'n pre-work loopje en dat ging eigenlijk best prima. De krappe instap herken ik wel. Van alle hardloopschoenen die ik heb, moet ik bij deze het meest m'n best doen om erin te komen. Maar als ik ze eenmaal aan heb zitten ze hartstikke prima. Ik heb trouwens geen overdreven hoge voetboog.

Merkte wel dat ik de eerste kilometer wat moest wennen aan de afwikkeling, maar daarna was het eigenlijk wel oke allemaal! Ze voelen niet zwaar aan de voeten, demping en responsiviteit is lekker en de stabiliteit is dik in orde. Verwacht dat 't wel een lekker schoen is voor de langere afstanden. Zelf kom ik trouwens niet veel verder dan een halve marathon.

Strava or it didn't happen: https://www.strava.com/activities/8634437006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefal
Artemiev schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:08:
[...]

Ik heb ze helaas ook teruggestuurd. Zelfs met veters los zat de stof over de voet heen helemaal strak getrokken en 45 was uitverkocht toen ik weer keek helaas ja. Ook niet echt het idee dat ze gelijk heel lekker zaten.

Wel jammer want het is een supermooie schoen, maar er komt vast nog wel een keer iets voorbij.
Welke schoen had je specifiek besteld? Ik heb ook recent Nike hardloopschoenen gekocht, maar die zaten ook veel te klein en de winkel wilde ze helaas niet terug nemen zodra je er 1x buiten mee had gelopen (al was het nog geen 100m). Ik hoopte dat ik ze nog zou "uitlopen" maar ze zitten nog steeds te strak dus nu liggen ze in de kast terwijl ik met mijn oudere (en goedkopere) Saucon'ys loop. Ik zal vanavond eens kijken welke ik precies heb en welke maat het is, misschien heeft iemand hier er iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyS

XyS

0.o.O

Beetje offtopic maargoed, Garmin Forerunner 955 te koop via ing rentepunten, prima aanbieding: https://www.ing.nl/punten/productdetail/1012760

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Asics Glideride 3 binnen btw, voor mij is maat 42 (welke ik zo'n beetje altijd heb) prima.

Alleen bij de Hoka's die ik laatste kocht moest ik net een half maatje groter hebben. Had ook 42.5 besteld van de Asics, maar de 42 zitten gewoon prima.

Voelen fijn aan, absoluut een topdeal so far (op basis van 10 meter in huis ;) ) voor die 50 euro!
Pagina: 1 ... 233 ... 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.