Acties:
  • +44 Henk 'm!

• thefal
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 13:50
TLDR: Van 42:20 op de loopband naar 35:00 in een wedstrijd! Ik ben zo blij!

Nadat ik 11 dagen geleden voor het eerst in jaren weer 5km had gelopen, had ik het hier met blijdschap verteld en zei ik er meteen bij dat ik de mantra "vertel niet wat je gaat doen, maar doe het gewoon" wilde doorzetten. BIj deze het vervolg!

Vandaag was de Bosdijkloop. Ik had me er enkele maanden al voor ingeschreven onder druk van een vriend. Ik had hem 2 weken geleden verteld dat het me waarschijnlijk niet ging lukken door rugproblemen die ik toen ben opgelopen. Nadat ik op de band echter 5km had gelopen, dacht ik dat het misschien toch zou kunnen. Ik heb elke dag getraind door afwisselend hard te lopen en fitness/groepslessen te doen. Ik heb elke dag gezond gegeten en daardoor is mijn vetpercentage zelfs al wat gezakt waar ik erg blij mee ben.

2 dagen geleden hakte ik de knoop door: we gaan dit gewoon doen! Omdat ik de vorige keren enkel op de loopband heb gelopen, was mijn doel om dezelfde tijd te halen: 42 minuten. Ik had op uitslagen.nl al gezien dat ik dan waarschijnlijk bij de laatste 2% zou zitten in welke race dan ook, maar dat boeide me niet.

Toen het startschot ging merkte ik dat ik wat sneller liep dan ik volgens mij op de loopband altijd doe. Ik merkte ook dat ik raar genoeg minder last heb van mijn rug bij het hardlopen dan bij gewoon zitten of stil staan. Ik besloot toen dat 40 minuten ook haalbaar moest zijn.

De eerste kilometer liep ik mee met een groepje die 6:00/km liep. Dit voelde als een lekker tempo, maar na ongeveer een km merkte ik dat ik al moe begon te raken. Ik liep toen iets langzamer, tot een groepje van 4 mij inhaalde. Ik besloot toen met die groep mee te lopen, en die liepen constant 6:10/km. Ik heb runkeeper zo ingesteld dat die mij elke minuut het gemiddelde tempo vertelde, en minuut na minuut hoorde ik 6:10.

Halverwege de 3e km merkte werd ik dat het moeilijker werd om adem te halen en ben ik echt even gestopt met hardlopen om te gaan wandelen. Toen ik weer goed kon ademen ben ik weer gaan hardlopen, met hetzelfde groepje van 4 nog in mijn zicht. Ik probeerde toen iets rustiger te hardlopen maar dat hielp niet en rond de 4e km ben ik weer even gaan wandelen.

Ik verlies het groepje uit het zicht, maar een nieuw groepje liep achter me, dus ben ik die gaan volgen. Dit heb ik volgehouden tot een paar honderd meter voor de finish. Ik was net weer 10 seconden aan het wandelen, toen de medewerkers die de lopers de weg wezen (hoe heten deze mensen??) me vertelden dat het nog minder dan 200m was. Ik besloot toen om niet meer te stoppen en de wedstrijd uit te lopen.

Ik ging de bocht om en zag daar inderdaad de finish. Ik zag ook de tijd, en realiseerde me dat mijn doel van 40 minuten gerealiseerd was, maar dat als ik alles uit mezelf kon halen, zelfs 35 minuten nog doenbaar was, dus ik schroefde het tempo wat op.

Uiteindelijk was mijn "officiële" eindtijd 34:54!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVTNeDGurCo9TfN7SUN-ovsqiic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UwHrudzk1ry65AEsUa12yQYK.jpg?f=fotoalbum_large
Toen ik naar binnen ging om te zitten moest ik zo hard en veel hoesten dat meerdere mensen vragen of het wel goed met me ging. Het ging zeker goed met me, en dit was voor mij gedeeltelijk ook bewijs dat ik alles uit mezelf heb gehaald. Al met al een zeer geslaagde dag!

Iedereen die me heir advies heeft gegeven, nogmaals dank!

De vriend die me had overgehaald om aan deze mee toen vroeg meteen of ik me ook inschrijf voor de CPC.... Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:01

sebasd

loopt op espresso

Goed bezig @thefal!

Welke afstand had je op de CPC in gedachten? De hoofdafstand is de halve marathon, daar zou ik nog even mee wachten.. Of wil je daar ook de 5km lopen? Dat kan natuurlijk prima.

Zelf net ingeschreven voor de 21,1km bij de Heuvelrugloop in Maarn half juni, mooie tussenstap richting een paar 30-plussers later in het jaar. Ik heb deze in een vorig loopleven al eens gelopen en het is kan ik me herinneren wel een aardige route.

[ Voor 38% gewijzigd door sebasd op 19-02-2023 20:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thefal
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 13:50
sebasd schreef op zondag 19 februari 2023 @ 20:51:
Goed bezig @thefal!

Welke afstand had je op de CPC in gedachten? De hoofdafstand is de halve marathon, daar zou ik nog even mee wachten.. Of wil je daar ook de 5km lopen? Dat kan natuurlijk prima.
Als ik meedoe wordt het sowieso weer 5K, voor meer ben ik nog niet klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Ik ben begin november gestart met het start 2 run 10 weken 5km programma (maar dan 2x ipv 3x p/week) om zo mijn matige conditie wat op te krikken.

Via mijn Apple Watch hou ik mijn ontwikkelingen bij. Tijdens de eerste 8 weken voelde ik een continue verbetering wat ook zichtbaar was in de data o.a. Mijn vo2max welke ongeveer 3 punten gestegen is.

Vanaf begin januari loop ik 5km zonder wandelen net iets boven de 30 minuten.
Ik merk echter sindsdien geen echte vooruitgang meer, het lopen gaat sindsdien niet aanzienlijk makkelijker dan begin januari. Hartslag blijft relatief hoog en vo2max stijgt ook niet meer.

Is het gebruikelijk dat de ontwikkeling even stagneert of moet ik anders gaan trainen (intervallen bijv?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:11
Tijdens het carnavallen, werd ik vanochtend wakker met een pijnlijke voetboog? Was bijna 31.000 stappen die avond 😉 maar wel vervelend, hopelijk trekt het gauw weg! 't opbouwen ging juist heel lekker..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:29
Yaay schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:53:
Ik ben begin november gestart met het start 2 run 10 weken 5km programma (maar dan 2x ipv 3x p/week) om zo mijn matige conditie wat op te krikken.

Via mijn Apple Watch hou ik mijn ontwikkelingen bij. Tijdens de eerste 8 weken voelde ik een continue verbetering wat ook zichtbaar was in de data o.a. Mijn vo2max welke ongeveer 3 punten gestegen is.

Ik merk echter sindsdien geen echte vooruitgang meer, het lopen gaat sindsdien niet aanzienlijk makkelijker dan begin januari. Hartslag blijft relatief hoog en vo2max stijgt ook niet meer.

Is het gebruikelijk dat de ontwikkeling even stagneert of moet ik anders gaan trainen (intervallen bijv?)
Volgens mij is het niet zo gek om af en toe een plateau te hebben of het idee hebben geen progressie te boeken. Ik heb dat zelf ook gehad de vorige periode dat ik hardliep. En dan soms opeens na een paar maanden klikte er iets en liep rustig tijdens trainingen de tempo’s die ik voorheen voor evenementen in gedachten had.

Gewoon lekker doorgaan. Makkelijker wordt het nooit, je gaat alleen uiteindelijk wel sneller ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:48

Probeer eens 5km in 35 minuten te lopen en zo elke week op een rustiger tempo de afstand uit te breiden.

Dus bijv een week 5km + 5,5km, week daarna 5,5+5,5, week 3 naar 5,5 + 6km etc.

“Run slower to run faster” klinkt als onlogisch maar daarmee ga je er wel komen.

En kijk ook eens terug in het verleden: van niks naar 5km hardlopen! Mag je echt trots op zijn, de grote meerderheid houdt het nog geen kilometer vol.

Zo’n vo2max zegt niet zoveel trouwens, zou ik niet te veel naar kijken. Luister naar je lichaam en voel hoe het nu is en over een maand. Sowieso dat het beter is.

Zo’n plateau kun je ook uit komen door vaker te lopen. Bijv 3x per week en dan 4km per keer eerst.

[ Voor 9% gewijzigd door Slickk op 20-02-2023 08:23 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20-09 21:12
Voila, het is officieel!

Nadat mijn vrouw en ikzelf afgelopen weekend succesvol de lange duurloop van 30km afgerond hebben durfden we het aan om ons in te schrijven voor de marathon van Gent!

Doel is om hem in minder dan 4u te lopen, daarop is ook ons schema gebaseerd.

Deze week een iets rustigere week en dan 2 weken terug 70-80km/week om daarna terug te minderen tot aan de marathon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:58

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

thefal schreef op zondag 19 februari 2023 @ 20:38:
TLDR: Van 42:20 op de loopband naar 35:00 in een wedstrijd! Ik ben zo blij!
SUPERGOED! _/-\o_

gaan we niet veel meer woorden aan vuil maken zogezegd, klassewerk! d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:16
Zaterdag ochtend besloten dat ik zondag ipv een duurloop van 1:35 uur maar mee zou gaan doen aan de halve marathon tijdens de Bosdijkloop waar ook @thefal gelopen heeft. Vinkeveen ligt voor mij op fiets afstand en een keer een testje tijdens de training is af en toe ook goed voor het moraal. Vooral ook omdat ik in training ben voor een hele triathlon in augustus en dat doel dus nog wel erg ver weg is.

Donderdag avond nog veel te lang in de kroeg gehangen vanwege afscheid van een collega, dus de voorbereiding was alles behalve ideaal.

Zondag rond 11:00 uur rustig richting vinkeveen gefiets en na ingeschreven te hebben en een paar bekende tegen gekomen te zijn, even rustig 2km ingelopen. Bij de start links en rechts de vraag gekregen op welke tijd ik weg zou gaan, waarbij ik maar antwoorde dat alles onder de 1:45 prima zou zijn. Met een PR van 1:41:58 officieel en 1:38:47 ooit in een training wist ik niet zo goed wat er mogelijk was. In november had ik wel tijdens een 10km race mijn 10KM PR aangescherpt naar 42:37, dus er was wel ruimte voor een nieuw HM PR maar of dat zondag ging lukken wist ik niet zo goed.

Je start boven op een brug waardoor de eerste 100 meter lekker naar beneden loopt. Combineer dat met het standaard te hard weg gaan en je weet dat je eerste kilometer (4:16) geen goed beeld geeft voor de rest van de route. Ik kwam wel gelijk met een klein groepje te lopen en m'n hartslag kon ik goed onder controle houden op tempo 4:27. Nog steeds een stuk harder dan dat ik in m'n hoofd had zitten maar het voelde goed, dus toch maar door gegaan. Op 9km viel het groepje helaas uit elkaar waardoor ik alleen kwam te lopen, maar bij 10km kwam er een snellere loper voorbij. Ik heb geprobeerd om aan te haken maar dit tempo was helaas toch net iets te hoog (km 11 en 12 gingen in 4:20 en 4:22) waardoor ik hem daarna toch maar heb moeten laten gaan.

Vanaf 13km de rest van de race alleen gelopen en het tempo weer op 4:27-4:30 kunnen houden tot aan kilometer 19. Je gaat dan het Bellopad op, wat semi onverhard is (grote kiezelstenen en modder) waar ik wat langzamer moest gaan lopen. Doordat het geregend had was dat vrij glad plus dat de vermoeidheid natuurlijk ook wel z'n tol begon te eisen. 19 en 20 daardoor in 4:37 gelopen waarna ik nog een mooie eindsprint heb kunnen inzetten toen ik weer op asfalt liep. Laatste km in 4:18 en een eindtijd van 1:33:45! Oftewel een heel dik PR.

https://strava.app.link/rLNXJ20jzxb

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-09 15:15
Frenz64 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:25:
[...]

Heb jij niet ook de Novablast 2 en 3 of was dat @Tim_W ? Zo ja, hoe verhoudt de Gideride zicht tov van deze schoenen. De demping van mijn Novablast 2 begint minder te worden (voor m'n gevoel) en dit lijken me aardige opvolgers. Oh ja, hoe is de grip op nat wegdek (dat weerhoudt me van de Novablast 3).
Hier groot fan vd Nova 1, 2 en 3, dus dat zal ik inderdaad zijn geweest.

Ik heb overigens ook ooit de Glideride 1 gehad, maar dit was toen duidelijk niet mijn schoen en heb deze toen retour gedaan.

PS: de Nova 3 is inderdaad matig met nat wegdek.

Strava Garmin 265

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Klantje voor het oppakken van de Langzame DuurLoop.......probeer een aantal weken even wat duurlopen te doen in een voor jouw lage hartslagzone bijv Z2/Z3.

Daarmee bouw je een solide aerobe basis waarna je weer even de focus kunt leggen op snelheid.

Tevens wen je dan al aan langere afstanden zonder de focus op een tempo/eindtijd

https://www.google.com/se...-e&q=run+slow+to+run+fast

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 20-02-2023 11:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:13
Na hier wat advies gevraagd te hebben mbt de aanschaf van een nieuw setje trailschoenen (en vooral qua maat-grootte) heb ik de gekozen maat (de wat ruimere) gisteren meteen maar getest door ze te gebruiken voor een 36km duurloop :P

Alles of niets toch? Al met al gewoon prima, feit dat het allemaal ok is gegaan zegt genoeg en denk hooguit dat ik de veters wat strakker kan en zal doen de vorige keer.

Maar dit setje kan ik dus niet meer terugsturen en daarmee de knoop definitief doorgehakt ;) Thanks voor de adviezen dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

m0ridin schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:31:
Na hier wat advies gevraagd te hebben mbt de aanschaf van een nieuw setje trailschoenen (en vooral qua maat-grootte) heb ik de gekozen maat (de wat ruimere) gisteren meteen maar getest door ze te gebruiken voor een 36km duurloop :P

Alles of niets toch? Al met al gewoon prima, feit dat het allemaal ok is gegaan zegt genoeg en denk hooguit dat ik de veters wat strakker kan en zal doen de vorige keer.

Maar dit setje kan ik dus niet meer terugsturen en daarmee de knoop definitief doorgehakt ;) Thanks voor de adviezen dus!
Welkom in de wereld van drek, modder, blubber, bagger, klei, leem, bospaden, zand, grind, rotsen, gravel, boomstronken en wat je allemaal niet nog meer voor je kiezen zult gaan krijgen *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Fraggert schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:02:
[...]
Klantje voor het oppakken van de Langzame DuurLoop.......probeer een aantal weken even wat duurlopen te doen in een voor jouw lage hartslagzone bijv Z2/Z3.
Zone 2/3 is te hoog voor een langzame duurloop. Daarnaast, kent @Yaay zijn hartslagzones wel? Bij een beginnende hardloper is de kans groot dat die niet bekend zijn of niet betrouwbaar.

@Roozzz heeft hier een tijdje terug zones gegeven op gevoelde inspanning in verhouding tot mogelijkheid om te spreken. Dat lijkt me voor nu een betrouwbaardere maatstaf, waarbij @Yaay dus op zo’n tempo moet lopen dat hij constant een gesprek kan voeren. Daar komt wellicht wel een moeilijkheid, wanneer je alleen loopt, voelt constant hardop praten waarschijnlijk wat ongemakkelijk. Misschien is er wel iemand in de gelegenheid die mee wil fietsen. Als je dat een paar keer hebt gedaan en constant met elkaar in gesprek geweest bent, leer je wel welke inspanning daar bij hoort. Voelt mogelijk heel langzaam, maar dat is wel de basis voor langzame duurlopen. En vanuit die inspanning gedoseerd afstand opbouwen en later wat variatie toevoegen (op basis van 80/20).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

lateef schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:59:
[...]

Zone 2/3 is te hoog voor een langzame duurloop. Daarnaast, kent @Yaay zijn hartslagzones wel? Bij een beginnende hardloper is de kans groot dat die niet bekend zijn of niet betrouwbaar.

@Roozzz heeft hier een tijdje terug zones gegeven op gevoelde inspanning in verhouding tot mogelijkheid om te spreken. Dat lijkt me voor nu een betrouwbaardere maatstaf, waarbij @Yaay dus op zo’n tempo moet lopen dat hij constant een gesprek kan voeren. Daar komt wellicht wel een moeilijkheid, wanneer je alleen loopt, voelt constant hardop praten waarschijnlijk wat ongemakkelijk. Misschien is er wel iemand in de gelegenheid die mee wil fietsen. Als je dat een paar keer hebt gedaan en constant met elkaar in gesprek geweest bent, leer je wel welke inspanning daar bij hoort. Voelt mogelijk heel langzaam, maar dat is wel de basis voor langzame duurlopen. En vanuit die inspanning gedoseerd afstand opbouwen en later wat variatie toevoegen (op basis van 80/20).
ik gokte even op Z2/Z3 voor @Yaay omdat die naar alle waarschijnlijkheid nog vrij hoog in zijn hartslag zit doordat hij aan het begin van zijn hardloopcarriere zit en als hij op 7:30min/km lekker een DLD loopt waarschijnlijk niet aan 90 BPM zit maar tussen de 130-150. Die hartslag gaat natuurlijk pas geleidelijk zakken na een aantal trainingen.

maar goed, je hebt gelijk, dat is een aanname en de benadering vanuit een gevoelde inspanning is beter. :)

ps; ik liep mijn duurlopen ook nog lang niet in Z1 overigens

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 13:15
Fraggert schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:02:
[...]

Daarmee bouw je een solide aerobe basis waarna je weer even de focus kunt leggen op snelheid.

Tevens wen je dan al aan langere afstanden zonder de focus op een tempo/eindtijd

https://www.google.com/se...-e&q=run+slow+to+run+fast
Ik ben hier sinds December mee bezig, en ik vind het op het moment echt heerlijk. Ik loop het dan ook echt op mijn harstlag, mijn recovery runs zijn onder de 130 bpm en mijn base runs zijn rond de 140 bpm. Laatst een halve marathon gedaan, en ik kon heerlijk meelopen en uiteindelijk zelfs makkelijk een PR gelopen.

Soms zit er wel een wat snellere training tussen, maar het is vooral volgens Garmin veel "Base" trainen. Ik gebruik ook veel de daily suggestions die mijn horloge zelf aangeeft voor mijn training op de marathon van Rotterdam.
https://www.garmin.com/en...-suggestions-for-runners/

Dit zegt Garmin er zelf over:
Endurance “Base” Runs
These longer endurance-focused runs will likely represent the bulk of your low-intensity training. And like recovery runs, part of the challenge comes from keeping the intensity of your efforts low. This is particularly true if your route of choice includes uphill segments where intensity can drift up quickly.

For experienced runners, endurance-based runs may last several hours, especially when training for a marathon. The best duration for your own endurance-building runs depends on your current fitness level and will typically vary somewhere between 30 and 90 minutes.

Keeping an eye on your heart rate is the perfect way to control intensity during your run. The HR zone you work to maintain during your endurance-building runs should be adjusted to match your personal parameters.

This is typically below 80% of your maximum heart rate, so it’s worth checking to make sure your HR max is set correctly for you.

Key benefits of these long, slow runs include building stronger muscles and improved running efficiency across the board. This includes your cardiorespiratory system, muscle function, metabolism and running form. Endurance runs also teach your body to burn fat better.

Enjoy getting an enormous number of strides under your belt without the strain that accumulates rapidly during higher-intensity efforts.

[ Voor 3% gewijzigd door Alvanosa op 20-02-2023 13:17 ]

PSN: Alvanosa

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Fraggert schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:06:
[...]

ps; ik liep mijn duurlopen ook nog lang niet in Z1 overigens
Ik zou jouw opbouw in een half jaar van niets naar 30k trailen met relatief weinig trainingen ook niet snel iemand aanbevelen die duurzaam wil gaan hardlopen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
Loop zelf mijn LDL en recovery runs altijd in Z2 (dat is ook wat Garmin me voorschotelt in mijn trainingsprogramma).

Maar dat is dan alsnog aan de snelle kant wanneer ik lees over hoe groot het verschil vaak is voor (professionele) lopers. Tegelijkertijd, als ik de verschillende calculators en 'trainingadviessites' bekijk lijkt het wel weer aardig ok wat betreft tempos (maar nog wel aan de vlottere kant van de range).

Wel kun je sowieso beter wat te langzaam lopen dan te snel (en denk ik dat 'te langzaam', behalve qua gevoel, uberhaupt haas tniet kan).

Probeer mezelf dan ook echt te dwingen dit vaker te gaan doen, echt rustig lopen met een hartslag richting de lager dan 130 bijvoorbeeld. (Nog niet gelukt op 1 loopje na ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alvanosa
m0ridin schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:43:
Loop zelf mijn LDL en recovery runs altijd in Z2 (dat is ook wat Garmin me voorschotelt in mijn trainingsprogramma).

Maar dat is dan alsnog aan de snelle kant wanneer ik lees over hoe groot het verschil vaak is voor (professionele) lopers. Tegelijkertijd, als ik de verschillende calculators en 'trainingadviessites' bekijk lijkt het wel weer aardig ok wat betreft tempos (maar nog wel aan de vlottere kant van de range).

Wel kun je sowieso beter wat te langzaam lopen dan te snel (en denk ik dat 'te langzaam', behalve qua gevoel, uberhaupt haas tniet kan).

Probeer mezelf dan ook echt te dwingen dit vaker te gaan doen, echt rustig lopen met een hartslag richting de lager dan 130 bijvoorbeeld. (Nog niet gelukt op 1 loopje na ;) )
Het is op het begin zeer lastig om onder de 130 te blijven, omdat je nog helemaal niet het gevoel hebt ervoor. Bij mij gaat het inmiddels een stuk beter.

Hier kun je mijn laatste recovery run bekijken die ik heb gedaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Alvanosa op 20-02-2023 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

lateef schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:30:
[...]

Ik zou jouw opbouw in een half jaar van niets naar 30k trailen met relatief weinig trainingen ook niet snel iemand aanbevelen die duurzaam wil gaan hardlopen
Correct, dit is week 3 om even mijn rechtervoet rust te gunnen, hoewel ik gelukkig al ruim 2 weken geen last ergens meer van heb. Voor de zekerheid even wat langer helen en dan maar weer eens rustig opbouwen.

ik heb me ook voorgenomen om langzamer naar de HM te trainen en dat is dan ook een mooie afstand om even langer bij te "blijven". Dan kan ik ook wat meer aandacht besteden aan wat snellere tijden hoewel ik evenementen doe voor het uitlopen en ik weinig heb met hoe snel ik ben.
Het effect is natuurlijk wel dat je daarna ook weer makkelijker je stapjes naar langere afstanden pakt.

Ik mis het (trail)runnen wel, voornamelijk fysiek. Omdat ik nu gelukkig goed in mijn vel steekt heb ik genoeg andere zaken waar ik me lekker en op ontspannende wijze mee bezig kan houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shinji
Ik heb gister overigens voor het eerst sinds mei 2021 een 10k gelopen. Rustig aan gedaan en had wat last van mijn enkel dus even goed in de gaten houden.

https://www.strava.com/activities/8587236645

Vorige keer met lopen had ik last van mijn scheen en dacht, o-oh, zijn dit nou de befaamde shin splints maar had er nu geen last meer van. Zolang het telkens maar bij één keer blijft vind ik het prima :)

En onderweg zag ik een route die ik nog niet kende in Schiedam, de "Lekker bezig" 10km. In het Beatrixpark zijn al een 2km en een 3km en deze is nieuw en zou eind deze maand geopend worden.

[ Voor 19% gewijzigd door Shinji op 20-02-2023 13:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Shinji schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:51:
Ik heb gister overigens voor het eerst sinds mei 2021 een 10k gelopen. Rustig aan gedaan en had wat last van mijn enkel dus even goed in de gaten houden.

https://www.strava.com/activities/8587236645

Vorige keer met lopen had ik last van mijn scheen en dacht, o-oh, zijn dit nou de befaamde shin splints maar had er nu geen last meer van. Zolang het telkens maar bij één keer blijft vind ik het prima :)

En onderweg zag ik een route die ik nog niet kende in Schiedam, de "Lekker bezig" 10km. In het Beatrixpark zijn al een 2km en een 3km en deze is nieuw en zou eind deze maand geopend worden.
kun je een nickchange aanvragen : Shinji>ShinSplints :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Alvanosa schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:48:
[...]

Het is op het begin zeer lastig om onder de 130 te blijven, omdat je nog helemaal niet het gevoel hebt ervoor. Bij mij gaat het inmiddels een stuk beter.

Hier kun je mijn laatste recovery run bekijken die ik heb gedaan.
Het is vooral lastig omdat ik niet de discipline heb om het te doen, loop altijd met hartslagmeter dus ik zie precies wat ik doe... maar 135-ish vind ik eigenlijk ook al dikke prima (en is het theoretisch ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alvanosa
m0ridin schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:57:
[...]

Het is vooral lastig omdat ik niet de discipline heb om het te doen, loop altijd met hartslagmeter dus ik zie precies wat ik doe... maar 135-ish vind ik eigenlijk ook al dikke prima (en is het theoretisch ook).
Bij mij is het vrij gemakkelijk, mijn horloge piept als ik in een recovery run boven de 130 kom, en in mijn geval is 130 ideaal. Afhankelijk van je maximale hartslag is, kan het inderdaad zijn dat 135 voor je dikke prima is. Daarnaast is het ook een leidraad en hoef je je er niet 100% aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
[...]

Mijn Apple watch heeft mijn zones gedefinieerd, ik vermoed obv leeftijd (en gewicht?). Is dit betrouwbaar?
Als ik terugkijk zie ik dat 50-70% van mijn hardloop sessie in zone 4 zit.
Ter vergelijking met een rondje stevig doorwandelen (10/min p/km) zit volledig in zone 1 waarbij ik kijkende naar het gemiddelde nog 20 bpm 'over heb' voor ik in zone 2 terecht kom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:28
Yaay schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:04:
[...]

Mijn Apple watch heeft mijn zones gedefinieerd, ik vermoed obv leeftijd (en gewicht?). Is dit betrouwbaar?
Kort antwoord: Nee :/

Langer antwoord: blog

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tim_W
Een paar slagen meer of minder maakt volgens mij niet zo gek veel uit. Even zo of je nu wel of net niet meer in een bepaalde zone zit. Ik denk zomaar dat het gros van onze sowieso al geen (recente) inspanningstest heeft gedaan en dus afgaat op wat Garmin ons voorschotelt? Ik in ieder geval wel. Al staat die inspanningstest nog wel op het verlanglijstje voor ergens dit jaar…

Op basis daarvan loop ik vrijwel alle duurloopjes in zone 2. En soms een herstelloopje net aan in zonde 1, al valt dat nog niet helemaal mee aangezien die bij mij <123 zou zijn. Op een goede dag aan laag genoeg tempo lukt het soms, maar als dat net zone 2 in gaat is dat volgens mij gewoon prima, het doel is uiteindelijk een rustig loopje en of dat nou aan 122 of 126 HS gaat is mij om het even.

Hier gisteren mijn duurloop gedaan. Er stond 26km op de planning, maar dit werden er 29 doordat ik een afslag miste waarvan ik dacht dat de volgende afslag wel zo ongeveer op dezelfde afstand zou blijven, nou niet dus. 8)7

Vanavond maar even een kort herstelloopje aan zone 1 a 2. :P

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-09 20:04
Voor betere info is idd een hartslag borst band accurater en meerdere max testen om je zones te bepalen. Echter als je deze daarna weet kan je die vergelijken met wat je horloge meet en de afwijking daarin meenemen om je zones te bepalen.

Ik ben 38, 198cm en heb die testen meermaals gedaan de afgelopen jaren en die komen aardig overeen met mijn Polar Grit X BPM metingen. Zone2 max 128bpm, zone3 147bpm etc. Maar heb van nature een hele lage HS. Piek ligt rond tegen 170 (moet ik echt volle bak gaan) en kan de LDL ook bij warm weer rond de 5,30 pace lopen en dan in zone 2 blijven. Tempo lopen tussen de 4.00/4,30pace zit ik rond de 140/145bpm. Intervallen met stints van 3,30/40 tussen 150/160 BPM. Meestal als ik aan een doel gericht trainingsschema begin pak ik de borstband er weer paar keer bij een LDL, tempo en interval om te kijken waar ik sta.

Dat wijkt dus wel heel erg af van de standaard grafieken voor mijn leeftijd dus ik was jaren geleden erg blij de serieuzere testen bij de fysio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvang
Tim_W schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:54:
Een paar slagen meer of minder maakt volgens mij niet zo gek veel uit. Even zo of je nu wel of net niet meer in een bepaalde zone zit. Ik denk zomaar dat het gros van onze sowieso al geen (recente) inspanningstest heeft gedaan en dus afgaat op wat Garmin ons voorschotelt? Ik in ieder geval wel. Al staat die inspanningstest nog wel op het verlanglijstje voor ergens dit jaar…

Op basis daarvan loop ik vrijwel alle duurloopjes in zone 2. En soms een herstelloopje net aan in zonde 1, al valt dat nog niet helemaal mee aangezien die bij mij <123 zou zijn. Op een goede dag aan laag genoeg tempo lukt het soms, maar als dat net zone 2 in gaat is dat volgens mij gewoon prima, het doel is uiteindelijk een rustig loopje en of dat nou aan 122 of 126 HS gaat is mij om het even.

Hier gisteren mijn duurloop gedaan. Er stond 26km op de planning, maar dit werden er 29 doordat ik een afslag miste waarvan ik dacht dat de volgende afslag wel zo ongeveer op dezelfde afstand zou blijven, nou niet dus. 8)7

Vanavond maar even een kort herstelloopje aan zone 1 a 2. :P
Lekker rondje! Enige oorzaak te bedenken waardoor je hartslag na km 20 gestaag stijgt van 130 naar 145 ondanks redelijk vergelijkbaar tempo? Nu zie ik dit wel vaker hoor bij een vlak tempo op de LDL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denyos
  • Laatst online: 22:16
jvang schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:10:
[...]

Lekker rondje! Enige oorzaak te bedenken waardoor je hartslag na km 20 gestaag stijgt van 130 naar 145 ondanks redelijk vergelijkbaar tempo? Nu zie ik dit wel vaker hoor bij een vlak tempo op de LDL.
Dat fenomeen wordt "cardiac drift" genoemd.
"Over de precieze redenen van zo’n drift is de wetenschap nog niet uit maar een veel gebruikte theorie is dat het lichaam reageert op een verhoging van de kerntemperatuur, de omgevingstemperatuur, hydratatie of op de hoeveelheid spierweefsel wat geactiveerd tijdens de training." https://www.running.nu/cardiovasculair-drift-in-de-praktijk/

En volgens wikipedia: Cardiovascular drift is characterized by a decrease stroke volume and mean arterial pressure during prolonged exercise.[1] A reduction in stroke volume is the decline in the volume of blood the heart is circulating, reducing the heart’s cardiac output.[2] The stroke volume is reduced due to loss of fluids in the body, reducing the volume of blood in the body.[3] This leads the increase in heart rate to compensate for the reduced cardiac output during exercise.

[ Voor 32% gewijzigd door denyos op 20-02-2023 15:19 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim_W
Ik heb wel vaker last wat een beetje “heart rate drift” aan het einde van lange duurlopen @jvang, maar merk dat dit wel steeds minder aan het worden is. Gisteren kwam het sowieso voor een gedeelte door tegenwind het laatste stuk in combinatie met ietsje sneller gaan lopen.

2 weken terug was dat bijvoorbeeld alweer een heel stuk minder. Toen liep ik echter wel op de Vaporfly als test of dat goed gaat tijdens een duurloop. Ook was de totaaltijd natuurlijk een stuk korter en had ik hier juist aan het einde de wind mee.

Dank, gaat op zich best lekker de laatste tijd @Alvanosa! Zonder dat je het echt merkt kruipt mijn duurlooptempo inmiddels steeds dichter naar de 5:00/km toen terwijl dit afgelopen jaar nog mijn beoogde marathon wedstrijd tempo was. :)

[ Voor 35% gewijzigd door Tim_W op 20-02-2023 15:30 ]

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alvanosa
@Tim_W Lekker tempo hoor voor die hartslag, ik hoop zelf ook op dat niveau te komen in de toekomst. Ik ben er in ieder geval mee bezig en zie een flinke vooruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvang
@denyos Die term zocht ik ja. Ik heb het zelf ook hoor bij de 25 plus. Zeker als dan zoals @Tim_W wind tegen of iets van een klim krijg. Dan schiet hij zo 10 slagen omhoog en die krijg je ook niet meer naar beneden. Ook niet heel erg als je toch in 130-140 range zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:52
[...]

Wat opzich ook een goed handvat is dat zolang je door je neus kan inademen en mond uit je in Z2 of lager zit. Op het moment dat je dat niet meer lukt en door je mond gaat ademen zit je in > Z2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
denyos schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:17:
[...]

Dat fenomeen wordt "cardiac drift" genoemd.
"Over de precieze redenen van zo’n drift is de wetenschap nog niet uit maar een veel gebruikte theorie is dat het lichaam reageert op een verhoging van de kerntemperatuur, de omgevingstemperatuur, hydratatie of op de hoeveelheid spierweefsel wat geactiveerd tijdens de training." https://www.running.nu/cardiovasculair-drift-in-de-praktijk/
Ahh interessant. Ik had hier gisteren ook opeens 'last' van en vroeg me af hoe het kwam want ik liep niet opeens sneller :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Kawa schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:46:
[...]

Wat opzich ook een goed handvat is dat zolang je door je neus kan inademen en mond uit je in Z2 of lager zit. Op het moment dat je dat niet meer lukt en door je mond gaat ademen zit je in > Z2.
Mwah, zijn allemaal globale indicaties maar heel zwart op wit is het volgens mij niet hoor...

Vaak als ik juist heel geforceerd door mijn neus ga ademen (of uberhaupt op mijn adem ga letten) gaat mijn hartslag juist wat omhoog terwijl bij door mijn mond ademen gewoon laag blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alvanosa
Kawa schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:46:
[...]

Bij het lopen vind ik door mijn neus ademen juist niet fijn, ik heb sowieso altijd een wat verstopte neus dus het gaat bij mij altijd door de mond.

Ik vind de regel dat je makkelijk een gesprek moet kunnen houden een wat makkelijkere.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:28
Tim_W schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:54:
Dat klopt helemaal. Maar er zijn genoeg mensen die net begonnen zijn met lopen en dan op basis van hartslag gaan lopen. Als je dan een formule pakt die niet betrouwbaar is, en ook nog eens een persoon bent waar dit bijv totaal niet op gaat. Dan kan het zomaar zijn dat je gruwelijk uit de pas loopt en behoorlijk in-efficient aan het trainen bent.

Zo ken ik mensen die 90% van hun loopjes in het rood lopen omdat ze :
1. op basis van pols hartslag lopen
2. een vrij hoge standaard hartslag hebben
3. op garmin voorgestelde zones lopen.

Voor deze mensen heeft het totaal geen nut om op hartslag te gaan lopen omdat hun hartslag al "te hoog" zou zijn als ze nog maar in beweging komen. Ze kunnen dan beter eerst zorgen dat die zones beter kloppen, voordat je je training er op gaat baseren.

Aan de andere kant zijn er ook genoeg mensen die rustig lopen lastig vinden en vrij veel in een te hoge zone lopen.
Ik denk dat je pas je loopjes op "hartslag" kan baseren zodra je een beetje een indicatie hebt waar je zones liggen. Anders zou ik het meer op gevoel baseren, en dan moet het voor de rustige loopjes echt "easy" aanvoelen, hoe rustig dat dan ook mogen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kawa
m0ridin schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:49:
[...]

Mwah, zijn allemaal globale indicaties maar heel zwart op wit is het volgens mij niet hoor...

Vaak als ik juist heel geforceerd door mijn neus ga ademen (of uberhaupt op mijn adem ga letten) gaat mijn hartslag juist wat omhoog terwijl bij door mijn mond ademen gewoon laag blijft.
Ik zeg toch ook niet dat dit zwart/wit is. :) Voor mij werkt dit prima en misschien dus voor een ander ook. Dat is waarom ik het hier plaats. Voor mij werkt het ook als ademtechniek om m'n hartslag lager te krijgen, maar nogmaals, als je moeilijk door je neus ademt dan gaat dit al niet op.

[ Voor 4% gewijzigd door Kawa op 20-02-2023 16:16 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-08 17:02
Jippie, vanochtend bij de sport podotherapeut geweest, die heeft m'n voeten nagekeken en ook advies over de zooltjes gegeven. conclusie: voet is genezen, dus mag lekker aan de bak en de zooltjes kunnen nog even, mag ik ná de marathon vervangen voor exact dezelfde.

Ik had last van overbelasting van teenspieren, dat is dus weg. Ook de bewegelijkheid van de voeten is dik in orde, dus geen belemmeringen op dit moment.

Dus ik heb er weer zin in, vanavond weer 'n 90min fartlek op de planning! :9
Maar dit keer dus wel netjes met 10% maximaal uitbouwen

[ Voor 23% gewijzigd door born2tweak op 20-02-2023 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaihel
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:40
Ik ben op zoek naar bewegwijzerde! wandel- en/of hardlooproutes in de omgeving van het land van Maas en Waal.

Ik ken de 10km van Heumensoord in Nijmegen, maar er zullen er vast meer zijn :-)

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:14
jaihel schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:03:
Ik ben op zoek naar bewegwijzerde! wandel- en/of hardlooproutes in de omgeving van het land van Maas en Waal.

Ik ken de 10km van Heumensoord in Nijmegen, maar er zullen er vast meer zijn :-)

Alvast dank!
https://landvanmaasenwaal.nl/routes/

Zoiets?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:09
Goed bewegwijzerd en mooi rondje precies tussen Maas en Waal: Two Rivers Marathon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaihel
elastiek schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:20:
Goed bewegwijzerd en mooi rondje precies tussen Maas en Waal: Two Rivers Marathon.
Bedankt, maar een marathon lopen als 'rondje' gaat mij net iets te ver :)

Voor de mensen met Strava premium:

Ik vind de trainingsanalyse erg fijn om achteraf te kijken hoe ik heb gelopen. Een groot nadeel, wat ik zelf nog niet op heb kunnen lossen, is de combinatie van deze functie met een gemaakte garmin workout.

Voorbeeld:
Laats deed ik een 3x3km treshold training met 500 meter floats tussendoor. Ook deed ik 10 minuten in- en uitlopen. Deze workout had ik vooraf gemaakt in de garmin app, zodat ik me tijdens de training op het lopen kon concentreren.

Achteraf wilde ik met trainingsanalyse kijken hoe ik het had gedaan. Maar wat ik zag waren alleen mijn splits na iedere kilometer. Ik kon daar dus niet zien hoe ik mijn 3km treshold's had gelopen..

Het enige wat (volgens mij) werkt is auto-lap uitschakelen op mijn horloge op het moment dat ik een workout ga lopen. Het grote nadeel daarvan is dat ik dat handmatig moet uitschakelen als ik een workout volg of handmatig doe lappen, maar dus ook weer zelf inschakelen als ik een lange duurloop doe (iets wat ik uiteraard ga vergeten.)

Iemand die dit herkent en een oplossing heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:10

Niku

Alagaesii

jaihel schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:23:
[...]

Bedankt, maar een marathon lopen als 'rondje' gaat mij net iets te ver :)

Voor de mensen met Strava premium:

Ik vind de trainingsanalyse erg fijn om achteraf te kijken hoe ik heb gelopen. Een groot nadeel, wat ik zelf nog niet op heb kunnen lossen, is de combinatie van deze functie met een gemaakte garmin workout.

Voorbeeld:
Laats deed ik een 3x3km treshold training met 500 meter floats tussendoor. Ook deed ik 10 minuten in- en uitlopen. Deze workout had ik vooraf gemaakt in de garmin app, zodat ik me tijdens de training op het lopen kon concentreren.

Achteraf wilde ik met trainingsanalyse kijken hoe ik het had gedaan. Maar wat ik zag waren alleen mijn splits na iedere kilometer. Ik kon daar dus niet zien hoe ik mijn 3km treshold's had gelopen..

Het enige wat (volgens mij) werkt is auto-lap uitschakelen op mijn horloge op het moment dat ik een workout ga lopen. Het grote nadeel daarvan is dat ik dat handmatig moet uitschakelen als ik een workout volg of handmatig doe lappen, maar dus ook weer zelf inschakelen als ik een lange duurloop doe (iets wat ik uiteraard ga vergeten.)

Dat kun je dan toch ook gewoon in Garmin zien? Plus: op de Strava website, dus niet in de app, kun je het dacht ik ook zien als je op ‘rondes’ klikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
jaihel schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:23:
[...]
Ik herken dat zeker!
Wat ik zelf heb gedaan is dat ik een nieuwe activiteit op basis van de 'Hardlopen' activiteit heb gemaakt en die heb ik 'Interval' genoemd. Bij die nieuwe activiteit heb ik 'Auto lap' uitgezet en dat werkt prima!

De standaard 'Hardlopen' activiteit gebruik ik alleen voor lopen op één tempo en voor de rest gebruik de 'Interval' activiteit.

Edit:
In het geval van een Garmin workout zou dit trouwens al wel gewoon goed moeten gaan!
Ik had het 'probleem' alleen bij trainingen die niet als Garmin workout waren vastgelegd, zoals baantrainingen bij de AV bijvoorbeeld. Vooral bij tempoblokken langer dan één kilometer is die auto lap dan erg vervelend.
Niku schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:22:
[...]

Dat kun je dan toch ook gewoon in Garmin zien? Plus: op de Strava website, dus niet in de app, kun je het dacht ik ook zien als je op ‘rondes’ klikt.
Ik kan het ook zien in de Strava app op m'n telefoon, maar dat is wel een Premium feature.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDxrxL2XTd25sEEZWayzD4Olg10=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gvrAMqwzMZ0rIOcxAZba4exC.jpg?f=user_large

[ Voor 47% gewijzigd door InZane op 21-02-2023 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaihel
InZane schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:24:
[...]

Ik herken dat zeker!
Wat ik zelf heb gedaan is dat ik een nieuwe activiteit op basis van de 'Hardlopen' activiteit heb gemaakt en die heb ik 'Interval' genoemd. Bij die nieuwe activiteit heb ik 'Auto lap' uitgezet en dat werkt prima!

De standaard 'Hardlopen' activiteit gebruik ik alleen voor lopen op één tempo en voor de rest gebruik de 'Interval' activiteit.

Edit:
In het geval van een Garmin workout zou dit trouwens al wel gewoon goed moeten gaan!
Ik had het 'probleem' alleen bij trainingen die niet als Garmin workout waren vastgelegd, zoals baantrainingen bij de AV bijvoorbeeld. Vooral bij tempoblokken langer dan één kilometer is die auto lap dan erg vervelend.

[...]

Ik kan het ook zien in de Strava app op m'n telefoon, maar dat is wel een Premium feature.

[Afbeelding]
Wat een slim idee! Ik heb het meteen gedaan. Met een Garmin workout bedoelde ik een workout die je maakt in de app bij ‘training & planning’ en dan ‘workouts’. Op Strava zag ik dan alleen de juiste trainingsanalyse als de rondes minder dan 1km waren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjVuvuqKPiT0V2alnxUKx4heZ_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8XW7kbQGxX5ZTphnpSLpGtNC.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was een workout waarbij ik 1km inliep en vervolgens 6/5/4km met 1min wandelpauze. Afsluitend 1km uitlopen. Zoals je ziet worden de 6/5/4 km's per 1km weergegeven terwijl ik het vantevoren had gemaakt als workout.

[ Voor 17% gewijzigd door jaihel op 21-02-2023 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diversity
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 17:05
Hallo mede hardlopers,

Ik heb een vraagje wat betreft hardloopschoenen. Ik loop al jaren op de saucony guide reeks (vanaf 13) met veel tevredenheid. Echter heb ik bij versie 15 het probleem dat ik na 400km mijn linker hak kapot liep. Ik dacht dat dit kwam omdat er een steentje aan de achterkant had gezeten omdat er een klein gaatje was ontstaan in de hak.

Dus eind oktober vorig jaar heb ik een nieuw paar 15 gekocht, echter hier hetzelfde probleem alleen dan bij beide hakken! Dit is nu na 230km al het geval, waar het eerst links begon en sinds vandaag ook rechts erbij. Ik loop nu moet wandel wol en weet ik wat voor ellende in mijn schoenen om het comfortabel te houden. Dat is natuurlijk geen doen. Ze moeten ergens dat design hebben aangepast wat duidelijk niet in mijn voordeel is :P. In elke schoen heb ik nu een gat zitten bij de hak door slijtage? Dus die kunnen ook de prullenbak in :(.

Nu zag ik dat de opvolger, nummer 16, uitgekomen is. Je ziet de bui al hangen, ik ben redelijk bang dat deze schoen hetzelfde probleem gaat vertonen. Nog niet kunnen vinden of het design van de hak is veranderd. Vreemde is dus dat het pas na x100 km gebeurt. Ik ben dus aan het kijken wat voor type schoen een alternatief zou kunnen zijn. Ben dus wel redelijk gecharmeerd van het merk Saucony, dus ik zat te kijken of de Tempus (ook een Antipronatie hardloopschoen) een optie zou kunnen zijn. Een ander merk wat vergelijkbaar is zou ik ook wel willen proberen. Ik heb echter geen flauw idee aan welke schoen ik zou moeten denken. Er zijn er zoveel. Iemand een tip?

Anders koop ik de 16 en gaan we duimen dat het probleem hier niet voorkomt, heb namelijk wel direct nieuwe nodig want moet wel hardlopen natuurlijk :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaihel
Diversity schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:54:
Hallo mede hardlopers,

Ik heb een vraagje wat betreft hardloopschoenen. Ik loop al jaren op de saucony guide reeks (vanaf 13) met veel tevredenheid. Echter heb ik bij versie 15 het probleem dat ik na 400km mijn linker hak kapot liep. Ik dacht dat dit kwam omdat er een steentje aan de achterkant had gezeten omdat er een klein gaatje was ontstaan in de hak.

Dus eind oktober vorig jaar heb ik een nieuw paar 15 gekocht, echter hier hetzelfde probleem alleen dan bij beide hakken! Dit is nu na 230km al het geval, waar het eerst links begon en sinds vandaag ook rechts erbij. Ik loop nu moet wandel wol en weet ik wat voor ellende in mijn schoenen om het comfortabel te houden. Dat is natuurlijk geen doen. Ze moeten ergens dat design hebben aangepast wat duidelijk niet in mijn voordeel is :P. In elke schoen heb ik nu een gat zitten bij de hak door slijtage? Dus die kunnen ook de prullenbak in :(.

Nu zag ik dat de opvolger, nummer 16, uitgekomen is. Je ziet de bui al hangen, ik ben redelijk bang dat deze schoen hetzelfde probleem gaat vertonen. Nog niet kunnen vinden of het design van de hak is veranderd. Vreemde is dus dat het pas na x100 km gebeurt. Ik ben dus aan het kijken wat voor type schoen een alternatief zou kunnen zijn. Ben dus wel redelijk gecharmeerd van het merk Saucony, dus ik zat te kijken of de Tempus (ook een Antipronatie hardloopschoen) een optie zou kunnen zijn. Een ander merk wat vergelijkbaar is zou ik ook wel willen proberen. Ik heb echter geen flauw idee aan welke schoen ik zou moeten denken. Er zijn er zoveel. Iemand een tip?

Anders koop ik de 16 en gaan we duimen dat het probleem hier niet voorkomt, heb namelijk wel direct nieuwe nodig want moet wel hardlopen natuurlijk :P.
Heb je je Guides in de winkel gekocht? Zoja, dan zou ik ermee teruggaan!

Ik loop zelf op de Tempus en ik vind het een topschoen! Daarnaast ook op de Endorphin Shift 3, ook een fijne schoen maar niet zo fijn als de Tempus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:36
jaihel schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:43:
[...]

Wat een slim idee! Ik heb het meteen gedaan. Met een Garmin workout bedoelde ik een workout die je maakt in de app bij ‘training & planning’ en dan ‘workouts’. Op Strava zag ik dan alleen de juiste trainingsanalyse als de rondes minder dan 1km waren.

[Afbeelding]

Dit was een workout waarbij ik 1km inliep en vervolgens 6/5/4km met 1min wandelpauze. Afsluitend 1km uitlopen. Zoals je ziet worden de 6/5/4 km's per 1km weergegeven terwijl ik het vantevoren had gemaakt als workout.
Ik vermoed dat het hem zit hoe je de rustige blokken inprogrammeerd. Kies je voor deze rust, herstel of iets anders? Ik gebruik typisch herstel of gewoon hardlopen en volgens mij transfert dat keurig naar strava.

Het zit hem zeker niet in de auto lap, want die heb ik altijd aanstaan :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 21-02-2023 22:49 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaihel
Roozzz schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:48:
[...]

Ik vermoed dat het hem zit hoe je de rustige blokken inprogrammeerd. Kies je voor deze rust, herstel of iets anders? Ik gebruik typisch herstel of gewoon hardlopen en volgens mij transfert dat keurig naar strava.

Het zit hem zeker niet in de auto lap, want die heb ik altijd aanstaan :Y)
De workout van de screenshot die ik stuurde had ik als volgt geprogrammeerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FHANHQaC0dsMNZf3a17E9qNQoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5aui5exrn5H0MLppEsGza06O.jpg?f=fotoalbum_large

Zou het hem hier in zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
Dat denk ik wel ja. Probeer het eens met "herstel" ipv "rust".

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:22
Gisteren een lekkere interval training gedaan, met nog steeds focus op de 5K.

Na 15 minuten warmdraaien 6x 3:00min op 4:00/km gelopen. Ondanks dat de laatse serie echt aanpoten was ging het verder prima. Het geeft een goed gevoel dat (ondanks de pauzes) er toch 18 minuten op het beoogde tempo is gegaan.

Nog 2 minuten extra, de pauzes eraf en we hebben het doel behaald :+. Alle gekheid daar, het valt me toch vies tegen om die laatste 2-3 minuten eraf te trainen. We gaan vol goede moed verder :D

Overigens... wat zien deze schoenen er toch vet uit... Vanmiddag de vrouw maar eens lief aankijken >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gcvt0RX5Fx71jRhA4uQt-P2_sqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TMqQ0cEoQQEsk4dyKrfoVCQ3.jpg?f=fotoalbum_large

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InZane
Roozzz schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 07:43:
Ik gebruik ook altijd 'Herstel' in mijn workouts en ik zie dat Garmin dat ook gebruikt in hun 'Daily suggestions'. Dat moet goed gaan in Strava.

Mijn coach zegt altijd: 'Rusten doe je maar thuis!' :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Rene schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:44:

Overigens... wat zien deze schoenen er toch vet uit... Vanmiddag de vrouw maar eens lief aankijken >:)

[Afbeelding]
Ik zou ze bijna halen ja O+

in geen jaren in de buurt van een atletiekbaan geweest, maar goed :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane

[Afbeelding]
Ze zijn zeker mooi, maar of mijn lichaam er blij van wordt.. :X
Ik train zo af en toe weleens op een atletiekbaan en pak incidenteel ook weleens een baanwedstrijdje mee, maar ik heb 0 ervaring met spikes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:09
InZane schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:06:
[...]
Ik train zo af en toe weleens op een atletiekbaan en pak incidenteel ook weleens een baanwedstrijdje mee, maar ik heb 0 ervaring met spikes.
Ik heb me aangemeld voor de Keistad Baancompetitie. Als lange afstandsloper lekker helemaal kapot gaan op de 800m, 1.500m ,1em, 3.000m en 5.000m... d'r is nog plek voor geïnteresseerden ;)

En ik twijfel dus ook stevig om daar spikes voor aan te schaffen... gelukkig tot nog toe geen wereldaanbieding tegen gekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:02

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Roozzz schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 07:43:
@jaihel Hier even een voorbeeld met herstel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6AbcbYMJI1NsRPIWba3F-YoWzY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/abNM6vr4uVByaArgPz0Z3KwI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLpd74BuifYjTcgRt47Zaz0CiIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AqGbkyBFyNljS3hjRQhFglus.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WIvLQ2A9vc6qJqRi-Kg_4qrGLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gr4wqEkfVmutE9cih91YGokS.jpg?f=fotoalbum_large

Auto-lap staat aan.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
elastiek schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:29:
[...]

Ik heb me aangemeld voor de Keistad Baancompetitie. Als lange afstandsloper lekker helemaal kapot gaan op de 800m, 1.500m ,1em, 3.000m en 5.000m... d'r is nog plek voor geïnteresseerden ;)

En ik twijfel dus ook stevig om daar spikes voor aan te schaffen... gelukkig tot nog toe geen wereldaanbieding tegen gekomen...
Oef, die 3000 en 5000 vind ik nog wel leuk, maar de rest.. Zal eens zien :+

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 13:41

Darkasantion

Just keep swimming!

Afgelopen zaterdag meegedaan aan de halve marathon tijdens de Nacht van Groningen. Niet geheel gepland of specifiek voor getraind, echter wel een leuke afwisseling van de trainingen voor de 24 uurs van Sittard.

Begin vorige week besloten om te proberen PR te verbeteren, als ik dan toch die afstand loop...., hoewel ik er niet specifiek voor getraind had.
Doelstelling was sub 1:20, dus gemiddelde moest onder de 3:47min de Km uitkomen. Was ook nog een beetje verkouden, dus benieuwd wat het lichaam nog kon

In het kort, iets te enthousiast begonnen na ~2,5Km iets langzamer gaan lopen omdat ik het anders niet vol ging houden. Toen een tempo kunnen vinden wat wel "oke" aanvoelde en zo begonnen aan de resterende kilometers/rondjes. Tempo lag steeds rondom de 3:47, dus die 1:20 zat er wel in, mits ik het volhield...
In de 2e ronde wat "last" gehad van langzame gezelligheidslopers die 5 breed, kletsend over de weg hobbelden en totaal geen rekening/ruimte hielden voor snellere lopers... Meeste chicanes goed kunnen vermijden, echter een paar schrokken zich een hoedje toen ineens 3 man strak achter elkaar hun voorbij vlogen. Tja, moet je maar beetje aan de kant gaan }) . Uiteraard alle respect voor het feit dat ook zij hun afstand/wedstrijd lopen, echter als ik in een wedstrijd zit ben ik gewoon niet zo vriendelijk....
3e en 4e rondje goed kunnen doorkomen, beetje genietend van het feit dat ik nog veel andere lopers inhaalde of op een ronde zette, echter zat er in de laatste kilometers geen echte versnelling meer in.

Gefinisht in 1:20:26, Garmin zegt 1:18:44 op de HM, dus voor mij is het doel gehaald O-) . Overall als 8ste binnen gekommen en binnen mijn leeftijdsklasse als 1e gefinisht.
Dus zeker tevreden, veel meer had er ook niet meer ingezetten als ik zo de benen de dag erna voelde, hoewel ik ook wel benieuwd ben hoeveel de verkoudheid heeft "gekost".

Strava or didn't happen

Onderweg ook nog "even" PR's verbeterd van de 5Km, 10Km en 10EM :+ .

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:53

Secsytime

Automagisch

Gisteren een lekkere interval training gedaan, met nog steeds focus op de 5K.

Na 15 minuten warmdraaien 6x 3:00min op 4:00/km gelopen. Ondanks dat de laatse serie echt aanpoten was ging het verder prima. Het geeft een goed gevoel dat (ondanks de pauzes) er toch 18 minuten op het beoogde tempo is gegaan.

Nog 2 minuten extra, de pauzes eraf en we hebben het doel behaald :+. Alle gekheid daar, het valt me toch vies tegen om die laatste 2-3 minuten eraf te trainen. We gaan vol goede moed verder :D

[Afbeelding]
Dat zijn flinke spikes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:53

Secsytime

Automagisch

Ik dacht trouwens dat Rotterdam uitverkocht was? Want ik kan me gewoon inschrijven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
Gek dat er niet gewoon meteen een foutmelding komt als je je probeert in te schrijven voor de marathon, of dat de optie gewoon helemaal niet meer aangeboden word. Vraag me echter wel of of je de inschrijving daadwerkelijk kan voltooien of dat de foutmelding aan het einde alsnog komt?

Hier staat wel gewoon dat het uitverkocht is en dat er mogelijk nog een aantal kaarten op 6 Maart beschikbaar komen.

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyS
  • Laatst online: 23:10

XyS

0.o.O

Mensen met annuleringsverzekering kunnen t/m einde van deze maand afzeggen. Wellicht dat het er iets mee te maken heeft.

Ik moet zeggen dat ik zelf ook wat twijfels heb, heb zelf een kaartje en annuleringsverzekering.
Afgelopen 2 weken voor het eerst 50+ per week gelopen, mijn schenen hebben het wel zwaar. 1 avond hele rare pijn, geen idee waar het vandaan kwam behalve mijn benen. Uiteindelijk maar tijgerbalsem gesmeerd en gaan slapen (dan voel je het tenminste 'gewoon' branden).
Mijn langste afstand tot nu toe is een HM, met Trenara bouw ik aankomende weken op tot een aantal keer 80k+ per week met 3x een 30k run (waarvan ik er 1 langer wil doen).
Of ik dat ga halen weet ik niet en ik moet zeggen dat ik bang ben dat ik niet genoeg heb getraind. Meerdere blessures hebben het originele schema wat verpest.
Tot HM gaat makkelijk maar zoals ik hier lees begint het pas bij de 30km. Als ik de marathon ga lopen dan heb ik een bepaald doel voor ogen en moet het ook echt uitdagend zijn qua tempo. Ik heb nu 3:20 (4:44) als uitgangspunt maar heb volgende week een sportmedische keuring en zal mijn tempo daar op aanpassen. In Z2 lopen lukt op een goede dag rond de 5:05.

Spannend allemaal, besef nu pas wat voor bizarre afstanden sommigen hier afleggen _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0ridin
@XyS klinkt als een hele steile opbouw? Kan de schemas van trenara niet, maar heb volgens mij vaker gehoord dat ze wel erg pittig zijn volgens mij, dus staar je daar niet op blind.

Vooral niet forceren omdat dat nou eenmaal in het schema staat, helemaal als je nu al blessures hebt gehad en pijntjes hebt.

Wat is je hm tijd? Een marathon is best naar als je hem net boven je kunnen probeert te lopen namelijk (been there, done that ;) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:20
XyS schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:08:
...
Afgelopen 2 weken voor het eerst 50+ per week gelopen, mijn schenen hebben het wel zwaar. 1 avond hele rare pijn, geen idee waar het vandaan kwam behalve mijn benen. Uiteindelijk maar tijgerbalsem gesmeerd en gaan slapen (dan voel je het tenminste 'gewoon' branden).
Mijn langste afstand tot nu toe is een HM, met Trenara bouw ik aankomende weken op tot een aantal keer 80k+ per week met 3x een 30k run (waarvan ik er 1 langer wil doen).
Of ik dat ga halen weet ik niet en ik moet zeggen dat ik bang ben dat ik niet genoeg heb getraind. Meerdere blessures hebben het originele schema wat verpest.
..

Spannend allemaal, besef nu pas wat voor bizarre afstanden sommigen hier afleggen _/-\o_
Ik vind net dat jij heel veel kilometers maakt... Ik heb vier keer na elkaar 3:13 gelopen op de marathon met gemiddeld 40-45km/week de twee maanden ervoor. Dat waren wel niet mijn eerste marathons, maar nummers 6-7-8-9.
Vorig jaar in april in Rotterdam liep ik nummer 10 in 3:10, met in februari 45 km/week en in maart (wegens ziek/skivakantie) slechts 36 km/week.
Nu, n=1, en meer kilometers zijn altijd beter, maar toch.

Ik vind je opbouw bedenkelijk, je hebt de afgelopen 2 weken voor het eerst 50+km/week gelopen, maar je gaat de komende weken nog opbouwen tot een aantal keer 80+km/week. WTF ?
Ofwel ben je weinig gevoelig voor blessures en loop je een heel goede Rotterdam marathon, ofwel (meest waarschijnlijk) beland je in de lappenmand.
Het Trenaraschema is heel belastend zowel qua totaal aantal kilometers als qua intensiteit (is zeker geen 80/20 verhouding), zelf ben ik ermee gestopt omdat het te zwaar was en ik geblesseerd raakte.
Zegt je schema werkelijk dat je moet opbouwen naar weken van meer dan 80 kilometer, terwijl je nu, op amper 2 maanden van Rotterdam, op iets boven de 50 km zit ? Dat is totaal onverantwoord.
Je hoeft niet per se waanzinnige kilometeraantallen te maken om een goede marathon te lopen, als je nog een week of 5-6 iets boven de 50 km/week blijft zou het al heel mooi zijn.

Beter fris en lichtjes ondertraind dan overtraind en geblesseerd.

NB google eens op shin splints, en kijk of de symptomen passen bij je pijnlijke schenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyS

XyS

0.o.O

m0ridin schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:51:
@XyS klinkt als een hele steile opbouw? Kan de schemas van trenara niet, maar heb volgens mij vaker gehoord dat ze wel erg pittig zijn volgens mij, dus staar je daar niet op blind.

Vooral niet forceren omdat dat nou eenmaal in het schema staat, helemaal als je nu al blessures hebt gehad en pijntjes hebt.

Wat is je hm tijd? Een marathon is best naar als je hem net boven je kunnen probeert te lopen namelijk (been there, done that ;) )
Ja dat vind ik dus ook. HM tijd is 1:34:31 maar dat was echt maximaal (dik in Z5). Mijn conditie is een stuk verbeterd en op dit moment gaat 4:44 wel makkelijk, in Z3. Maar de afstand heb ik dus totaal geen ervaring mee.
Hartloper schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:07:
[...]

Ik vind net dat jij heel veel kilometers maakt... Ik heb vier keer na elkaar 3:13 gelopen op de marathon met gemiddeld 40-45km/week de twee maanden ervoor. Dat waren wel niet mijn eerste marathons, maar nummers 6-7-8-9.
Vorig jaar in april in Rotterdam liep ik nummer 10 in 3:10, met in februari 45 km/week en in maart (wegens ziek/skivakantie) slechts 36 km/week.
Nu, n=1, en meer kilometers zijn altijd beter, maar toch.

Ik vind je opbouw bedenkelijk, je hebt de afgelopen 2 weken voor het eerst 50+km/week gelopen, maar je gaat de komende weken nog opbouwen tot een aantal keer 80+km/week. WTF ?
Ofwel ben je weinig gevoelig voor blessures en loop je een heel goede Rotterdam marathon, ofwel (meest waarschijnlijk) beland je in de lappenmand.
Het Trenaraschema is heel belastend zowel qua totaal aantal kilometers als qua intensiteit (is zeker geen 80/20 verhouding), zelf ben ik ermee gestopt omdat het te zwaar was en ik geblesseerd raakte.
Zegt je schema werkelijk dat je moet opbouwen naar weken van meer dan 80 kilometer, terwijl je nu, op 2 maanden van de marathon, op iets boven de 50 km zit ? Dat is totaal onverantwoord.
Je hoeft niet per se waanzinnige kilometers te maken om een goede marathon te lopen, als je nog een week of 5-6 iets boven de 50 km/week blijft zou het al heel mooi zijn.

Beter fris en lichtjes ondertraind dan overtraind en geblesseerd.

NB google eens op shin splints, en kijk of de symptomen passen bij je pijnlijke schenen.
Ik zag ook al op tegen de aankomende weken, ben bang dat ik echt geblesseerd ga raken.

Bedankt, jouw verhaal geeft me weer een ander perspectief :) voor mijn gevoel is 50km per week wel de max nu, ik ga het hier bij houden zodat ik heel kan blijven. Heb inderdaad het idee dat het beginnende shin splints zijn oid. Gelukkig helpt een dag rust nu nog prima, dat wil ik graag zo houden.
Heb je nog tips voor een LDL? Ik wilde eigenlijk 35km+ proberen om te voelen hoe het is.

Ik ken mezelf, als ik eenmaal met de wedstrijd begin geef ik niet op. Dan moet ik echter wel aan de start kunnen verschijnen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
Zoals ik zei, nog 5-6 weken 50 km per week, dan heb je echt een heel goede voorbereiding ! En desnoods eens een weekje de kilometers halveren om de schenen te sparen.

Het probleem van een 35+ km duurloop is dat je er zo lang van moet herstellen, dat de training de week of zelfs de weken nadien eronder lijdt, zodat je trainingsgewijs meer afbreekt dan opbouwt.

Ik begrijp je idee dat je de afstand eens wil ervaren, maar het moeilijke van een marathon is dat je de combinatie van én marathonsnelheid én marathonafstand nooit echt kan oefenen in training, omdat het té belastend is. Da's iets waar ik ook nog altijd mee worstel.

Volgens mij (puur persoonlijke mening) duurt een LDL voor mensen van ons niveau zodanig lang dat het weinig zin heeft om 35+ km te lopen. Dat duurt dan 3 uur of langer.
Dat ligt uiteraard anders voor iemand die 2:40 loopt, die kan 35 km in 2,5 uur lopen zonder zich te forceren.

Dus ik zou het niet doen. Uiteindelijk is je totale aantal trainingskilometers belangrijker. Een keer of drie 30-32 km zou ik wel aanbevelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tim_W
Het is al gezegd @XyS, maar van 50 per heden naar meerdere weken 80+ in Maart lijkt me ook onverantwoord. Je kunt wellicht proberen rustig een paar km extra te doen om eens aan te voelen hoe dat gaat en afhankelijk daarvan de week er na iets er bij -of er af. Ik zou het zeker niet gaan forceren zo kort voor de marathon.

Hetzelfde wat betreft die 35+, dat kan volgens mij net zo goed 30 op een wat lager tempo zijn, dan heb je ook gewoon je duur te pakken en dus het gevoel hoe het is om langdurig op de benen te zijn.

3:20 lijkt best realistisch ten opzichte van je HM tijd, maar toch een best stevig doel voor je 1e marathon. Ter vergelijking, ik zit rond dezelfde HM tijd en April wordt mijn 3e marathon en ik ga daar voor <3:30 en hoop zo dicht mogelijk bij de 3:20 te komen. Het e.e.a. zal afhankelijk zijn van hoe de vorm zich de komende maand ontwikkeld voordat ik daar echt een doeltijd aan "durf" te hangen.

Strava Garmin 265

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:55
Met het opbouwen let ik meestal niet op hoeveel km erbij komt maar meer hoeveel intensiteit.
Ik kan redelijk ongeschonden 30km extra lopen in een week maar doe dan wel alles rustig, (maar dat zal het schema van Trenara denk ik niet doen.)

En qua langste duurloop vond ik de te lopen tijd een keer aangetikt hebben wel prima,
Dus in het geval van @XyS 3:20 maar dan een stuk langzamer zodat je op pakweg 36km uitkomt met een tempo van 5:30/km

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[Afbeelding]
Of je ze mag lenen van haar? :P ;) :+

jokes aside......kekke kleur.......hoe gekker hoe beter IMHO d:)b

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:02

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Je kan in Trenara toch ook hercalibreren?

Loop eens een 5 of 10 zo hard je kunt en laat de app daarmee het schema herberekenen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• m0ridin
Nou, ik ga vandaag maar even verstandig doen en sla een loopje over... Even het goede voorbeeld geven ;)

Gisteren tijdens het rennen wat last van mijn ondervoet, denk beetje overbelast (zondag 36km duurloop, dinsdag weer een 10k herstelloopje en gisteren een garmin LTHR-test en uiteindelijk 12k).

Zou vandaag een rustig loopje van 40 minuten op het programma staan en hoewel ik er wel graag op uit zou gaan (en het nu ok voelt), toch maar even niet.

Zaterdag weer een rustig loopje en dan zondag een uurtje in Z2 en nog een half uur op halve marathon tempo, hopelijk kunnen die 2 dan gewoon weer zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:30
Slupor schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:49:
De Asics Glideride 3 is momenteel in de aanbieding (50% korting) in de Asics Outlet. Krijgt erg lovende reviews van o.a. Seth DeMoor en Kofuzi. Lijkt een beetje een 'underrated' schoen te zijn, maar ik had 'm al een tijdje op m'n radarscherm. Nieuwe klanten die zich aanmelden bij OneAsics krijgen ook nog 10% extra korting, dus heb uiteindelijk 72 euro betaald. Ideale schoenen voor lange rustige duurlopen en herstellopen.
Ook gedaan en de schoen bevalt me goed als schoen voor herstelloopjes.
Daarom nog maar een tweede paar besteld, en het is nu zelfs €56 (en de gele €67).
Met mijn account ingelogd en de winkel wagen wordt zelf €50.40, geen idee welke korting dat dan weer is, maar dat is een prima prijs :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XyS

XyS

0.o.O

Bedankt @Tim_W @Tinusvolkel, ik had die bevestiging nodig dat zo snel opbouwen onverstandig is. En vooral ook dat het niet perse nodig is om 80km per week te maken om een marathon te lopen.

@m-vw Trenara bouwt zo te zien altijd op naar 80km, heb het nagevraagd in de app maar minder km is niet mogelijk. Suggestie was om zelf trainingen te verwijderen (niet echt handig). Calibreren heeft waarschijnlijk alleen invloed op het tempo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:55
XyS schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:28:
Bedankt @Tim_W @Tinusvolkel, ik had die bevestiging nodig dat zo snel opbouwen onverstandig is. En vooral ook dat het niet perse nodig is om 80km per week te maken om een marathon te lopen.

@m-vw Trenara bouwt zo te zien altijd op naar 80km, heb het nagevraagd in de app maar minder km is niet mogelijk. Suggestie was om zelf trainingen te verwijderen (niet echt handig). Calibreren heeft waarschijnlijk alleen invloed op het tempo.
Ik ben wel van het genoeg km maken :9 maar dan wel op een verantwoord tempo.
Maar @Hartloper maakt wel erg weinig kilometers >:) als die nu is verantwoord naar een 80km gaat en heel kan blijven dan loopt ie misschien is onder de 3 uur :+

Echter hier de laatste tijd wat laks geweest met km maken... de vrouw was een weekend weg (dus kon niet gaan lopen ivm de kinders) wat ziek geweest en carnaval hebben hier niet aan meegeholpen.
Maar het ging gister ineens vanzelf, liep veel harder dan dat het aanvoelde dus dacht dat m'n horloge van de wap was, maar rondje was precies even lang als anders en zie ook geen gekke dingen in de data dus denk dat het :9B van de dagen daarvoor een goede brandstof is geweest. O-)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• m0ridin
ja crap, hoe kan ik die gliderides nu negeren dan...

Hoe vallen ze qua maat, ik heb normaal 42 met hardlopen... vallen deze asics een beetje 'normaal'?

*edit*

Ach, bestel gewoon 42 en 42.5.... 1 van die 2 zal wel goed zitten :)

HIer ook de extra korting na inloggen btw, toch een topdeal zo 50 euro voor die schoenen en als ik de reviews zo lees zijn ze ook echt best dikke prima!

Nice, vind het toch altijd jammer om in de winkel te kopen en je ziet dat ze online 50 euro goedkoper zijn (maar ja, als ik naar de winkel voor advies,proberen etc ga dan koop ik ze daar ook gewoon. Vind het ook prima o wat meer te betalen maar een derde tot de helft extra is wel erg veel).

[ Voor 69% gewijzigd door m0ridin op 23-02-2023 08:48 ]

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-09 21:35
Hier gemiddeld tussen de 40 en 50 per week, afgelopen 4 weken gemiddeld 46km per week. Wel nog een 4 uur per week fietsen er bij, voornamelijk Zone 2. Voelt dan als 'weinig' als je dit topic mag geloven. Misschien de laatste de komende weken nog een korte loop van 6-8km er bij doen.

• Spasm
  • Laatst online: 20-09 21:18
m0ridin schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:41:
ja crap, hoe kan ik die gliderides nu negeren dan...

Hoe vallen ze qua maat, ik heb normaal 42 met hardlopen... vallen deze asics een beetje 'normaal'?

*edit*

Ach, bestel gewoon 42 en 42.5.... 1 van die 2 zal wel goed zitten :)
Dit wilde ik ook vragen. Ik loop momenteel op Saucony Ride 14.

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
EnduronDon schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:44:
Hier gemiddeld tussen de 40 en 50 per week, afgelopen 4 weken gemiddeld 46km per week. Wel nog een 4 uur per week fietsen er bij, voornamelijk Zone 2. Voelt dan als 'weinig' als je dit topic mag geloven. Misschien de laatste de komende weken nog een korte loop van 6-8km er bij doen.
Je bedoelt in het algemeen of als Marathon voorbereiding?

40-50km per week is absoluut niet weinig hoor, voor een marathon training misschien aan de lagere kant maar compleet afhankelijk van doel ook. Uitlopen, onder de 3 uur.

VOor mijn eerste marathon training kwam ik ook niet aan heel veel meer kms, nou ja... op een gegeven moment wel wat meer maar toen raakte ik geblesseerd.

En iedereen is anders, ik heb geluk dat ik wel aanleg voor lopen heb en met relatief weinig kms (vergeleken met sommige anderen die 100k in de week lopen) alsnog redelijk snelle tijden kan lopen.

Meer km is vast beter, maar je hebt ook te maken met belastbaarheid en alles.

• m0ridin
Spasm schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:49:
[...]

Lees her en der dat ze 'true to size' zijn... Denk dus gewoon soortgelijk aan andere merken. Als je over het algemeen maat x als hardloopschoen hebt, dan zal dat bij deze ook zo zijn neem ik aan.

Maar mijn laatste bestelling (Hoka) had ook die opmerkingen en daar viel 42 voor mij toch NET te klein. Dus in dit geval heb ik meteen maar 2 maten, mijn standaard 42 en een half maatje groter voor de zekerheid, besteld.

Wil niet het risico lopen dat 42 net te klein is en 42.5 daarna opeens uitverkocht of niet meer in de aanbieding (ik heb altijd iets tegen bestellen van meerdere maten, maar dat is mijn probleem ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnduronDon
m0ridin schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:52:
[...]

Je bedoelt in het algemeen of als Marathon voorbereiding?

40-50km per week is absoluut niet weinig hoor, voor een marathon training misschien aan de lagere kant maar compleet afhankelijk van doel ook. Uitlopen, onder de 3 uur.

VOor mijn eerste marathon training kwam ik ook niet aan heel veel meer kms, nou ja... op een gegeven moment wel wat meer maar toen raakte ik geblesseerd.

En iedereen is anders, ik heb geluk dat ik wel aanleg voor lopen heb en met relatief weinig kms (vergeleken met sommige anderen die 100k in de week lopen) alsnog redelijk snelle tijden kan lopen.

Meer km is vast beter, maar je hebt ook te maken met belastbaarheid en alles.
Inderdaad als voorbereiding voor de marathon. Misschien is het ook wel prima zo, meest realistische doel is uitlopen in de 3:45, en met die 30km @ 4:59 van laatst, lijkt dat wel in de koker te zitten.

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:33
Ik heb de glideride 3 ontvangen en ze gaan retour want ze zijn te klein.

En nu lees ik net dat ze nog goedkoper zijn geworden dus toch maar maatje groter besteld.

Jullie kregen waarschijnlijk 10% extra korting ivm eerste bestelling?

• Spasm
  • Laatst online: 20-09 21:18
Ach heb hetzelfde als @m0ridin gedaan, twee maten besteld. Ik heb normaal 43, maar deze schoen heeft blijkbaar alleen 42.5 en 43.5. Hopelijk is één van de twee maten goed. Dan bestel ik gelijk nog een paar.
Is echt een koopje voor deze prijs. Mijn Sauconys waren € 140,-

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Spasm schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:15:
Ach heb hetzelfde als @m0ridin gedaan, twee maten besteld. Ik heb normaal 43, maar deze schoen heeft blijkbaar alleen 42.5 en 43.5. Hopelijk is één van de twee maten goed. Dan bestel ik gelijk nog een paar.
Is echt een koopje voor deze prijs. Mijn Sauconys waren € 140,-
ik heb zelfs op de Asics site gekeken voor je, maar inderdaad, geen 43...wat is dat raar joh 8)7 :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunth
  • Laatst online: 21-09 11:06
Ik zit momenteel ook tss de 40 en 50km naar aanleiding van de HM in Gent-Brugge.
Dit is ook met trenara en is idd wel pittig,mijn lichaam begint tegen te pruttelen zeker met wat ik er nog bij doe en mijn 49j
Loop ook met een stryd en schema HM om te vergelijken en stryd doet het de laatste 2 weken veel rustiger dan trenara,gewoon zelfs in het algemeen.
Trenara stelt nog 4d voor de wedstrijd een pittige interval voor.
Wel ben ik enorm voor uit gegaan met trenara maar hierna ga ik eens het stryd schema volgen.

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:10

Niku

Alagaesii

canonball schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:22:
[...]

Ook gedaan en de schoen bevalt me goed als schoen voor herstelloopjes.
Daarom nog maar een tweede paar besteld, en het is nu zelfs €56 (en de gele €67).
Met mijn account ingelogd en de winkel wagen wordt zelf €50.40, geen idee welke korting dat dan weer is, maar dat is een prima prijs :)
€ 56?! Dat is echt een steal voor deze schoen.
Spasm schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:49:
[...]

Gliderides vallen bij mij precies zoals ik ze zou verwachten.

• InZane
Slupor schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:49:
De Asics Glideride 3 is momenteel in de aanbieding (50% korting) in de Asics Outlet. Krijgt erg lovende reviews van o.a. Seth DeMoor en Kofuzi. Lijkt een beetje een 'underrated' schoen te zijn, maar ik had 'm al een tijdje op m'n radarscherm. Nieuwe klanten die zich aanmelden bij OneAsics krijgen ook nog 10% extra korting, dus heb uiteindelijk 72 euro betaald. Ideale schoenen voor lange rustige duurlopen en herstellopen.
Nou, zojuist ook maar besteld voor het gigantische bedrag van € 50,40 in het blauw in maat 45. Heb in het verleden ook weleens de Cumulus gehad en daar liep ik altijd wel lekker op, dus durf de Asics gok wel aan.
Niku schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:54:
Gliderides vallen bij mij precies zoals ik ze zou verwachten.
Da's fijn om te weten! Ik heb zelf ook de Ride 14 (800+ km, maar lopen nog prima) en Ride 15 in de kast staan.

[ Voor 14% gewijzigd door InZane op 23-02-2023 09:57 ]

• Hartloper
Gunth schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:29:
Ik zit momenteel ook tss de 40 en 50km naar aanleiding van de HM in Gent-Brugge.
Dit is ook met trenara en is idd wel pittig,mijn lichaam begint tegen te pruttelen zeker met wat ik er nog bij doe en mijn 49j
Loop ook met een stryd en schema HM om te vergelijken en stryd doet het de laatste 2 weken veel rustiger dan trenara,gewoon zelfs in het algemeen.
Trenara stelt nog 4d voor de wedstrijd een pittige interval voor.
Wel ben ik enorm voor uit gegaan met trenara maar hierna ga ik eens het stryd schema volgen.
Een pittig interval 4 dagen voor de wedstrijd is toch nergens voor nodig ? De laatste week moet je het rustig aandoen, eens een korte versnelling op wedstrijdtempo of iets sneller kan geen kwaad, maar dat mag zeker niet teveel of te lang zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
XyS schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:28:
...
Ja, er bestaat geen handige manier om Trenara te zeggen dat je minder wil trainen. Als je een paar trainingen overslaat of inkort worden de volgende trainingen harder om te compenseren. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Tinusvolkel schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:38:
[...]

Ik ben wel van het genoeg km maken :9 maar dan wel op een verantwoord tempo.
Maar @Hartloper maakt wel erg weinig kilometers >:) als die nu is verantwoord naar een 80km gaat en heel kan blijven dan loopt ie misschien is onder de 3 uur :+
...
Dat is wel een beetje het plan, hoor. Voor mijn laatste goede marathon in september vorig jaar liep ik 50 km/week in juli en augustus. Het idee is om daar nu een beetje boven te gaan.
Mijn laatste 3 weken zijn iets boven de 50 km, dus ik neem je advies ter harte ;)
Ik weet wel zeker dat ik onder de 3 uur raak met 80km/week. Helaas ben ik ook zeker dat heel blijven voor mij niet mogelijk is met 80km/week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
EnduronDon schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:44:
Zelf heb ik geen behoefte om mij te meten tegen andere. Ik heb daarom ook geen behoefte om wedstrijden te lopen en geniet van mijn rondjes door de natuur. Soms gaat het goed, soms gaat het minder maar over het algemeen blijft de groei erin zitten. Het is met name een stukje ontspanning, als ik doelen en deadlines wilt ga ik wel aan het werk. :+

• EnduronDon
Deveon schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:26:
[...]

Zelf heb ik geen behoefte om mij te meten tegen andere. Ik heb daarom ook geen behoefte om wedstrijden te lopen en geniet van mijn rondjes door de natuur. Soms gaat het goed, soms gaat het minder maar over het algemeen blijft de groei erin zitten. Het is met name een stukje ontspanning, als ik doelen en deadlines wilt ga ik wel aan het werk. :+
Waarvan akte. Gaat helemaal niet om meten, of wie doet meer dan de ander. We hebben het gewoon over voorbereiding, training, etc.

• Shinji
InZane schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:55:
[...]

Nou, zojuist ook maar besteld voor het gigantische bedrag van € 50,40 in het blauw in maat 45. Heb in het verleden ook weleens de Cumulus gehad en daar liep ik altijd wel lekker op, dus durf de Asics gok wel aan.

[...]

Da's fijn om te weten! Ik heb zelf ook de Ride 14 (800+ km, maar lopen nog prima) en Ride 15 in de kast staan.
Hier nu ook 😇

• Artemiev
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-09 17:27
Wat een goeie tip! d:)b Schoenen ook maar gelijk besteld. Ik twijfel al een tijdje of ik in de valkuil van antipronatie-marketing gestapt ben. De klassieke riedel: filmpje maken, voet zakt in, achjee dure schoenen met steun. Dit is wel een prijs om een neutrale schoen te proberen. Anders kunnen ze altijd nog bij de achterdeur als sportieve stappers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper
Deveon schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:26:
[...]

Hardlopen gaat voor de meesten hier niet om jezelf te meten tegen anderen.
Tenzij je strijdt voor podiumplaatsen wat weinigen gegeven is. De strijd gaat vooral tegen jezelf en tegen de klok, en voor jezelf kijken waar je kan geraken.
Een wedstrijd is daar een uitgelezen moment voor. Wat kan je lopen in een échte 5 of 10 km, dat weet je pas na een wedstrijd. En eens je dat weet, wil je vaak de volgende keer of volgend jaar ietsje sneller.
Voor sommigen zijn wedstrijden ook een motivator, een stok achter de deur om ook te gaan trainen als we moe zijn of als het slecht weer is...
Ieder zijn ding, iemand kan ook best genieten van hardlopen zonder wedstrijden of prestatiedrang. Al zie ik dat zelfs bij jou er iets speelt van zelfverbetering, want je zegt dat er groei blijft inzitten ;) , ik vermoed dat dat betekent dat je of langer of met minder moeite kan lopen.

• svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20-09 21:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QOGqP2M15CjuqbbhK1tH5huuyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NiAzm4zNR611quzlBfvPEz5H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oji5rvdAdDrFGaPy1r0ebvDsyoU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zcalt6fm94FOy5xCRp3ht7Pw.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn deze schoenen nog goed of bijna versleten ?

• Shinji
svenn15 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 18:23:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zijn deze schoenen nog goed of bijna versleten ?
Hoe lopen ze? Hoe oud zijn ze? Hoeveel km zit er op?

• svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20-09 21:34
Shinji schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:07:
[...]

Hoe lopen ze? Hoe oud zijn ze? Hoeveel km zit er op?
750 km. Sinds vandaag een raar gevoel
Pagina: 1 ... 232 ... 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.